Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Sicos schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:02:
[...]

Dat lijkt me ook gewoon te werken dat als die vol is....

Melding accu vol = 100%
Melding accu leeg = 0%

Of is dat nu heel erg vreemd om zo te denken?
Het BMS zal naar het voltage kijken om te bepalen hoe vol de accu is (State of Charge). Je kunt niet even aan de accu vragen hoe vol die is en bij LFP accu's zoals de Sessy is dat nog iets lastiger.

Als 1 van de cellen het minimum voltage haalt, dan is de accu nog niet helemaal leeg. Als 1 van de cellen het maximum voltage haalt is de accu nog niet helemaal vol. De cellen moeten dus regelmatig balanceren om allemaal gelijkgetrokken te worden zodat 0% ook echt 0% en 100% ook echt 100% is en het verschil tussen het laagste en hoogste percentage ook echt de totale capaciteit van de accu betreft. Het driften of niet halen van 100% of dat er nog een restant in de accu zit maar deze aangeeft leeg te zijn heeft allemaal hiermee te maken: Een onbalans tussen de cellen. Dit kan je voorkomen door bijv. een active balancer toe te passen, doorgaans doe je dan een topbalance waarbij alle cellen gelijkgetrokken worden. Dan is de accu daadwerkelijk 100% vol. Ontlaad je hem daarna, dan gaat deze waarschijnlijk wél helemaal tot 0%. Andersom kan je ook aan de onderkant balanceren, maar dan is er weer een kans dat er een afwijking op 100% gaat plaatsvinden. Of je kunt een bepaald percentage gewoon als 0% beschouwen, maar dan wordt het probleem steeds groter. Het resultaat zal zijn dat de accu steeds minder bruikbare capaciteit krijgt en het probleem dus steeds groter wordt.

Om te zien of bovenstaand een structureel steeds groter wordend probleem wordt is er tijd nodig. Daarnaast ben ik heel benieuwd wat voor type balancer er in de Sessy zit. Ik weet dat de Sessy balanceert in rust, maar hoeveel afwijking er dan daarna alsnog tussen de individuele cellen zit is niet inzichtelijk. Mogelijk zit die afwijking in de 0,01 Volt range of lager, of gaat die bijv. al richting 0.1 Volt. Je weet het niet, maar hopelijk kan iemand hier inzicht in geven. Wil je over 5 jaar je Sessy alsnog goed kunnen gebruiken dan is dit wel een belangrijk iets.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
tariff_indicator in de p1 data.

Iemand enige idee wat de waardes betekenen ?
0,1,2, etc .... volgens mij is 0 goedkope stroom. Kan handig zijn.

Handiger is wat Entsoe doet: current_percentage_of_highest_electricity_price_today, dan kun je laden als bv. <=80% is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08:08
prettig schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:28:
tariff_indicator in de p1 data.

Iemand enige idee wat de waardes betekenen ?
0,1,2, etc .... volgens mij is 0 goedkope stroom. Kan handig zijn.

Handiger is wat Entsoe doet: current_percentage_of_highest_electricity_price_today, dan kun je laden als bv. <=80% is.
Tariff_indicator zou alleen maar 1 of 2 mogen zijn.

1 is laag tarief
2 is hoog tarief

Deze tarieven zijn gekoppeld aan tijden, ‘s nachts en in het weekend is het laag tarief, de rest hoog tarief.

Deze tarieven staan los van uurprijzen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Laatst online: 21-12-2024
DJP! schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:34:
[...]

Tariff_indicator zou alleen maar 1 of 2 mogen zijn.

1 is laag tarief
2 is hoog tarief

Deze tarieven zijn gekoppeld aan tijden, ‘s nachts en in het weekend is het laag tarief, de rest hoog tarief.

Deze tarieven staan los van uurprijzen etc.
ok, 0 zie ik ook in de logs (maar dat kan ook "storing" in de communicatie zijn, want was maar korte periode).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari197
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 02-01-2024
Hoi,

nieuw op het forum. Ik ben van plan om volgend jaar of het jaar erna een thuisbatterij te kopen en Sessy staat momenteel bovenaan mijn lijstje. Ik heb een vraag die ik hoop hier beantwoord te kunnen krijgen.
Ik heb een EV met V2L-mogelijkheden. Ik wil de V2L aansluiten op Sessy als buffer en ook als een manier om de fase te synchroniseren met het elektriciteitsnet, zodat ik feedback kan geven als de prijs hoog is. Maar het zou betekenen dat Sessy tegelijkertijd moet kunnen opladen en ontladen. Is dat mogelijk ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:06
ari197 schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:06:
Hoi,

nieuw op het forum. Ik ben van plan om volgend jaar of het jaar erna een thuisbatterij te kopen en Sessy staat momenteel bovenaan mijn lijstje. Ik heb een vraag die ik hoop hier beantwoord te kunnen krijgen.
Ik heb een EV met V2L-mogelijkheden. Ik wil de V2L aansluiten op Sessy als buffer en ook als een manier om de fase te synchroniseren met het elektriciteitsnet, zodat ik feedback kan geven als de prijs hoog is. Maar het zou betekenen dat Sessy tegelijkertijd moet kunnen opladen en ontladen. Is dat mogelijk ?
Even er vanuit gaande dat je een EV hebt zonder V2G maar alleen V2L. Ik denk dat je hier een denkfout maakt. Alle 230V klemmen op Sessy zijn slechts een doorlussing van het elektriciteitsnet. Sessy kan dus niet laden en leveren tegelijkertijd.
In theorie zou je kunnen laden vanaf V2L door Sessy fysiek los te koppelen van het elektriciteitsnet en aankoppelen aan V2L om te laden. Na het laden zou je dan weer moeten loskoppelen van V2L en aankoppelen aan het net. Sessy is hier niet voor gebouwd, nog even los gezien van de dubbele conversieverliezen die je hiermee krijgt.

Met V2G zou dit wel kunnen i.c.m. een eigen regeling in Home Assistant of Homey. Maar ik vraag me even af wat precies je usecase hiermee is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 06:30
:+
6 is wat overdreven, maar 1tje erbij "waar de kop al af is" met een klein defect in de %aanwijzing.
Waarom niet O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari197
  • Laatst online: 02-01-2024
hmm ... de verbinding met de omvormer van zonnepanelen is ook AC230V, toch? dus als ik de V2L met deze verbinding verbind, zou ik Sessy kunnen voeden en kan Sessy tegelijkertijd het huis of het elektriciteitsnet voeden?
PimDoos schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:41:
[...]

Even er vanuit gaande dat je een EV hebt zonder V2G maar alleen V2L. Ik denk dat je hier een denkfout maakt. Alle 230V klemmen op Sessy zijn slechts een doorlussing van het elektriciteitsnet. Sessy kan dus niet laden en leveren tegelijkertijd.
In theorie zou je kunnen laden vanaf V2L door Sessy fysiek los te koppelen van het elektriciteitsnet en aankoppelen aan V2L om te laden. Na het laden zou je dan weer moeten loskoppelen van V2L en aankoppelen aan het net. Sessy is hier niet voor gebouwd, nog even los gezien van de dubbele conversieverliezen die je hiermee krijgt.

Met V2G zou dit wel kunnen i.c.m. een eigen regeling in Home Assistant of Homey. Maar ik vraag me even af wat precies je usecase hiermee is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
ari197 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 06:22:
hmm ... de verbinding met de omvormer van zonnepanelen is ook AC230V, toch? dus als ik de V2L met deze verbinding verbind, zou ik Sessy kunnen voeden en kan Sessy tegelijkertijd het huis of het elektriciteitsnet voeden?

[...]
Lees het verhaal van @PimDoos nog eens een keertje door.
Er is nl nogal een elementair elektrisch verschil in V2L en V2G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:55
ari197 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 06:22:

[...]
V2L = Apparatuur (=stroom vebruikers, geen opwekkers) op de auto.
V2G = Het stroomnet (cq je hele huisaansluiting) op de auto.

Effe ruw gezegd.

Kortom met V2L kan je enkel apparatuur op de auto aansluiten waarbij de Sessy standaard op het huisaansluiting zit en dus ook op het stroomnet en dus moet je V2G hebben.

Dus dan kom je op het verhaal neer van @PimDoos zou je de Sessy willen laden.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroendeGroot
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:22
Ik zie op de site (https://www.sessy.nl/vragen-catogorie/toepassingen/) staan dat de Sessy's ook middels MQTT uit te lezen / besturen zijn. Echter kan ik hier in het topic er niets over vinden en ik kan ook in de sessy zelf geen menu vinden waar ik mijn MQTT broker kan instellen. Weet iemand of dit wel echt mogelijk is en zo ja waar kan ik deze instellingen vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:51

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

JeroendeGroot schreef op woensdag 13 december 2023 @ 08:25:
Ik zie op de site (https://www.sessy.nl/vragen-catogorie/toepassingen/) staan dat de Sessy's ook middels MQTT uit te lezen / besturen zijn. Echter kan ik hier in het topic er niets over vinden en ik kan ook in de sessy zelf geen menu vinden waar ik mijn MQTT broker kan instellen. Weet iemand of dit wel echt mogelijk is en zo ja waar kan ik deze instellingen vinden?
Ik denk dat het een beetje optimistisch beschreven staat. Het kan via een domotica-toepassing zoals homey, Home Assistent of Node-Red, als je via http requests data opvraagt. Wat je kunt doen kun je lezen als je naar <ip adres sessy>/api gaat. Daar kun je het zelfs testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Simpel360 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 07:04:
Er is nl nogal een elementair elektrisch verschil in V2L en V2G.
V2L, V2G en V2H uitgelegd (wel vanuit het perspectief van een EV): https://www.cleanenergyre...l-ev-charging-v2g-v2h-v2l

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

prettig schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:44:
[...]

ok, 0 zie ik ook in de logs (maar dat kan ook "storing" in de communicatie zijn, want was maar korte periode).
Nog even voor de duidelijkheid, als werd het al even genoemd, op het moment dat je naar een dynamisch contract gaat, blijft de indicatie van dag- en nacht tarief wisselen, maar heeft geen betekenis.
Het is de netbeheerder en niet de leverancier die dat signaal schakelt.
Als je de waardes uit je P1-datagram haalt, moet je daar dus wel rekening mee houden. Of aangeven dat je een enkeltariefmeter wilt. (Die wisselen ze niet, maar dan is de omschakeling eruit als dat kan.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJP!
Kom er net achter dat er een nieuwe datasheet is: https://www.sessy.nl/wp-c...2023/12/Data-sheet-v1.pdf

Volgens mij de eerste keer dat Sessy ergens de 48VDC poort benoemd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroendeGroot
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:22
rene037 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:36:
[...]

Ik denk dat het een beetje optimistisch beschreven staat. Het kan via een domotica-toepassing zoals homey, Home Assistent of Node-Red, als je via http requests data opvraagt. Wat je kunt doen kun je lezen als je naar <ip adres sessy>/api gaat. Daar kun je het zelfs testen.
Dat is jammer, ik had de hoop dat ik middels een MQTT event bijvoorbeeld een status update zou kunnen krijgen (bijvoorbeeld BATTERY_FULL). Nu is de enige optie dus eigenlijk de api blijven pollen.

Hopelijk staat het nog bij de dev afdeling op de wishlist :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

JeroendeGroot schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:35:
[...]

Dat is jammer, ik had de hoop dat ik middels een MQTT event bijvoorbeeld een status update zou kunnen krijgen (bijvoorbeeld BATTERY_FULL). Nu is de enige optie dus eigenlijk de api blijven pollen.

Hopelijk staat het nog bij de dev afdeling op de wishlist :)
Prio erg laag denk ik. Bij alle domotica is interfacing met sessie nu wel via http requests geregeld.
Ik zou dan eerder denken aan Matter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneKees
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-09 11:16
DJP! schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:15:
Kom er net achter dat er een nieuwe datasheet is: https://www.sessy.nl/wp-c...2023/12/Data-sheet-v1.pdf

Volgens mij de eerste keer dat Sessy ergens de 48VDC poort benoemd!
Klopt ja , er staat in de sheet: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oVl7yTHK2q_3cyOQfXrBEMn6KyM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fg1lQzaIXvCO8SBqgfyREjP2.jpg?f=fotoalbum_large‘sessy heeft een poort waarmee in de toekomst extra uitbreidingen mogelijk zijn’

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 05:53
GroeneKees schreef op woensdag 13 december 2023 @ 22:31:
[...]

Klopt ja , er staat in de sheet: [Afbeelding]‘sessy heeft een poort waarmee in de toekomst extra uitbreidingen mogelijk zijn’
Een configuratie met 5 is denk ik een speciaal geval. Daar moet je zelf het totaal gewicht uitrekenen, En waarom komt de 5 na de 6?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:32
John245 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 07:35:
[...]

Een configuratie met 5 is denk ik een speciaal geval. Daar moet je zelf het totaal gewicht uitrekenen, En waarom komt de 5 na de 6?
Dat is geen 5, maar een S. ;) Vermoed dat het voor S-aantal Sessy's staat. Ofzo. :+

[ Voor 8% gewijzigd door GermanPivo op 14-12-2023 07:42 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Voor de personen met vier (4) of meer Sessy's: https://publicatiereeksge...-1/2023/0-2-juli-2023#m66

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:43
Kun je een samenvatting geven die ook voor gewone stervelingen in 'n minuutje te snappen is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
anboni schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 14:01:
[...]

Kun je een samenvatting geven die ook voor gewone stervelingen in 'n minuutje te snappen is?
De samenvatting is dat voor deze systemen indien ze > 20 kWh zijn (bij een bedrijf) aanvullende maatregelen nodig zijn. Deze hangen af van de situatie.

Voor mijzelf ga ik in de toekomst een checklist maken om te kijken aan welke punten ik nog niet voldoe.

Voor prive systemen nog niet verplicht, maar altijd zinvol om de veiligheidsmaatregelen te overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-09 09:28
Geldt dit niet voor lithiumhoudende energieopslagsystemen ? Zie punt 6.1
(https://publicatiereeksge...37-1/2023/0-2-juli-2023#6

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-09 17:13
En waar denk je dat de "Li" in LiFePO4 voor staat? :)

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-09 19:19

Tazzios

..

Firmware update 1.5.6

Er staat een update klaar voor de Sessy🎉🎄

Verbeteringen

Systeem status - Informatie, we zijn er dol op, er zijn nog meer statussen toegevoegd aan de Sessy om meer inzicht te krijgen in de functionaliteit. Deze informatie helpt ons om de Sessy nog beter te maken waardoor jij een nog betere ervaring gaat krijgen.

Bug fixes

Grafiek CT meter - Op de index pagina van de Sessy CT meter was geen grafiek zichtbaar, dat is opgelost. Met deze grafiek is het voor de installateur makkelijker om een juiste werking van de installatie te verzekeren.
Gewaagd updates uitrollen op vrijdag. :P

[ Voor 3% gewijzigd door Tazzios op 15-12-2023 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 27-09 19:08
Ik meen me te herrinneren dat iemand een Home Assistant template sensor heeft gemaakt voor het berekenen van het rendement (opbrengst in Euro's) wanneer gecombineerd met dynamische tarieven.
Helaas heb ik dit niet terug kunnen vinden.

Heeft iemand toevallig een voorbeeld hiervoor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vogel6
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22:03
Alvast een vrijblijvende voorzet voor verdere aanvulling en gelezen in de PGS 1-7-2023

https://publicatiereeksge...-1/2023/0-2-juli-2023#m66

1.2 Toepassingsbereik van de richtlijn

Deze richtlijn is in principe van toepassing voor alle vormen van elektrische energieopslag waarbij lithiumhoudende oplaadbare energiedragers worden toegepast.

Er zijn echter een aantal uitzonderingen.

Deze PGS-richtlijn is niet van toepassing op:
• Opslag van lithiumhoudende energiedragers, hiervoor is PGS 37-2 van toepassing.
• In het schema in Afbeelding 1 wordt verduidelijkt wanneer de PGS 37-1 respectievelijk PGS 37-2 van toepassing is.
• Systemen die gebruikt worden door particulieren (zoals thuisbatterijen en gebruik in plezier-, vaar- of voertuigen).
• Voor een EOS met een energieopslagcapaciteit groter dan 20 kWh wordt aanbevolen de maatregelen uit deze PGS wel toe te passen.
• Ps. Dus nog niet verplicht!! Dit kan belangrijk zijn ivm woonhuisbrandverzekering!
Wel opvallend dat sessy bij bestel procedure alle klant voorbeeldfoto,s heeft verwijderd waarbij meer dan 2 EOS wordt getoond! (waarschijnlijk door de onderlinge afstand)!
Zie ook 7.6.2 M51
Onderlinge veiligheidsafstanden – maximaal 6 EOS'en
Zie ook 7.6.5 M66
Pictogrammen en aanwijzingen

Pictogrammen EOS
Aan de buitenzijde van een EOS moeten veiligheidstekens zijn aangebracht. In ieder geval betreft dit het openvuur- en rookverbod, zoals vastgelegd in NEN-EN-ISO 7010 onder nummer P003. Aanvullend moeten de volgende waarschuwingspictogrammen zijn aangebracht:
• elektrocutiegevaar, NEN-EN-ISO 7010, onder nummer W012;
• waarschuwing opladen batterijen, NEN-EN-ISO 7010, onder nummer W026.
De veiligheidstekens moeten altijd, op een goed zichtbare plaats, aan de buitenkant van het EOS zijn aangebracht.
Aan W012 en W026 zullen we aan moeten voldoen! Is ook zinvol .
https://www.pictogrammenwinkel.nl/nl/iso7010
zoekveld p003 w012 w026

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Nu we het toch weer eens over veiligheidstekens hebben, is er nog een specifiek symbool wat ik in de meterkast kan plaatsen bij de groep waar de Sessys op zitten? Het is de zonnepanelengroep, dus die is al als zodanig gemarkeerd, maar dat is feitelijk onvolledig, want een zonnepanelen markering suggereert dat de groep 'veilig' is als de zon niet schijnt. Da's bij een accu een ander verhaal.

edit: en om m'n vraag maar meteen te beantwoorden: https://www.pictogrammenw...-sticker-nen1010-batterij

---

Zou je met deze al voldoen aan zowel w012 als w026? (lijkt me dat accu's wel redelijk impliceert dat er ook sprake is van spanning, toch?)
https://www.pictogrammenw...pen-vuur-verboden-sticker

[ Voor 31% gewijzigd door anboni op 16-12-2023 00:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-09 09:28
Oeps, ergens iets niet goed gelezen

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leoniq
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 28-09 19:09
Kwam deze link tegen. Wellicht handig voor de solaredge gebruikers met een Sessy en dynamisch contract.

Gaat zich over het laatste deel om automatisch omvormer uit te zetten. Mooie solaredge toevoeging.

YouTube: Zonnepanelen uitschakelen bij negatieve stroomprijs

[ Voor 18% gewijzigd door Leoniq op 16-12-2023 08:10 ]

3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
vogel6 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 23:17:
Alvast een vrijblijvende voorzet voor verdere aanvulling en gelezen in de PGS 1-7-2023

https://publicatiereeksge...-1/2023/0-2-juli-2023#m66

1.2 Toepassingsbereik van de richtlijn

Deze richtlijn is in principe van toepassing voor alle vormen van elektrische energieopslag waarbij lithiumhoudende oplaadbare energiedragers worden toegepast.

Er zijn echter een aantal uitzonderingen.

Deze PGS-richtlijn is niet van toepassing op:
• Opslag van lithiumhoudende energiedragers, hiervoor is PGS 37-2 van toepassing.
• In het schema in Afbeelding 1 wordt verduidelijkt wanneer de PGS 37-1 respectievelijk PGS 37-2 van toepassing is.
• Systemen die gebruikt worden door particulieren (zoals thuisbatterijen en gebruik in plezier-, vaar- of voertuigen).
• Voor een EOS met een energieopslagcapaciteit groter dan 20 kWh wordt aanbevolen de maatregelen uit deze PGS wel toe te passen.
• Ps. Dus nog niet verplicht!! Dit kan belangrijk zijn ivm woonhuisbrandverzekering!
Wel opvallend dat sessy bij bestel procedure alle klant voorbeeldfoto,s heeft verwijderd waarbij meer dan 2 EOS wordt getoond! (waarschijnlijk door de onderlinge afstand)!
Zie ook 7.6.2 M51
Onderlinge veiligheidsafstanden – maximaal 6 EOS'en
Zie ook 7.6.5 M66
Pictogrammen en aanwijzingen

Pictogrammen EOS
Aan de buitenzijde van een EOS moeten veiligheidstekens zijn aangebracht. In ieder geval betreft dit het openvuur- en rookverbod, zoals vastgelegd in NEN-EN-ISO 7010 onder nummer P003. Aanvullend moeten de volgende waarschuwingspictogrammen zijn aangebracht:
• elektrocutiegevaar, NEN-EN-ISO 7010, onder nummer W012;
• waarschuwing opladen batterijen, NEN-EN-ISO 7010, onder nummer W026.
De veiligheidstekens moeten altijd, op een goed zichtbare plaats, aan de buitenkant van het EOS zijn aangebracht.
Aan W012 en W026 zullen we aan moeten voldoen! Is ook zinvol .
https://www.pictogrammenwinkel.nl/nl/iso7010
zoekveld p003 w012 w026
Het pictogram voor elektrocutiegevaar is nogal creatief in het geval van Sessy, het is immers een dichte (je komt met je vingers nergens bij) metalen behuizing welke ook nog eens geaard is.
Wel zou je kunnen overwegen (extra dus) een externe vaste zichtbare aarde aan te brengen op de behuizing (heb ik al gedaan bij plaatsing).

Dat er voor hulpdiensten pictogrammen zijn die hun informeren dat er een EOS/ESS is lijkt mij wel zinvol. Bijvoorbeeld een sticker in de meterkast, op de slotplaat vd toegangsdeur de ruimte in en de Sessy zelf.
Ik ga hier maar eens wat mee doen O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vogel6
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22:03
YouTube: Zonnepanelen uitschakelen bij negatieve stroomprijs

interessant voor overtollige stroom bij neg. stroomprijzen! zonder batterijen

sorry, dubbel bericht

[ Voor 5% gewijzigd door vogel6 op 16-12-2023 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:11
Ik zit in dubio of ik voor een Sessy ga of voor een SolarEdge oplossing... Die van solaredge is wel weer heel mooi geintegreerd... Maar de sessy bied kwa HA wellicht meer mogelijkheden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-08 15:18
Sinds de update zojuist staat in de Sessy portal naast het batterijtje niet meer wat de Sessy aan het doen is (laden/leveren en hoeveel). Alleen de accu capaciteit staat er nog. Hebben anderen dat ook?

Edit: het is intussen weer terug ...

Overigens doet mijn Sessy sinds gisteren al niks meer, behalve laden en verkeerde waardes aangeven bij de hoeveelheid zonnestroom. Leveren doet hij helaas niet (batterij is nu 23%). De warmtepomp staat aan (pruttelstand), maar het stroomverbruik in de app van Homewizard blijft hetzelfde of de Sessy nu aan staat of uit. Maar dat terzijde.

[ Voor 18% gewijzigd door Heintje op 16-12-2023 13:18 ]

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06:54
Osxy schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 17:21:
[...]

Als je een home assistant installatie hebt draaien kan ik de battery_sim addon aanraden, die simuleert een accu zoals jij die definieerd (max laad, ontlaad vermogen capaciteit etc.

Ik heb dit nu een maand draaien en afgelopen maand zou 1x Sessy 90kWh dekken, 2x 130 en 3x 143kWh.
Zou jij misschien je Sessy simulatie kunnen delen voor de home assistant battery_sim addon? Ik ben erg benieuwd wat de 5 kWh batterij voor impact heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pibri
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 26-09 10:35
Sandburd schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:29:
[...]

Weet niet of je ergens een linux doosje hebt draaien, maar anders zou je dat via crontab kunnen doen met twee eenvoudige scriptjes:

Onderstaand laad met 1050 watt
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
#!/bin/bash
#
# Opladen sessy
#

curl -v -u {username dongle}:{ww dongle} --basic  -X 'POST' \
  'http://{adres_sessy dongle}/api/v1/power/active_strategy' \
  -H 'accept: application/json' \
  -H 'Content-Type: application/json' \
  -d '{
  "strategy": "POWER_STRATEGY_API"
}'

curl -v -u {username dongle}:{ww dongle} ---basic  -X 'POST' \
  'http://{adres sessy dongle}/api/v1/power/setpoint' \
  -d '{
  "setpoint": -1050
}'

En eventueel 's ochtends terug op nul op de meter
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
#!/bin/bash
#
# Zet nul op de meter
#

curl -v -u {username dongle}:{ww dongle} --basic  -X 'POST' \
  'http://{adres sessy dongle}/api/v1/power/active_strategy' \
  -d '{
  "strategy": "POWER_STRATEGY_NOM"
}'
Ik probeer in linux deze scripjes te draaien maar het lukt niet.. Ik krijg het volgende terug in de terminal:
ip adres en user heb ik hier even vervangen.
Wie weet wat hier niet goed gaat?

Het is opgelost thanks en bericht verwijderd, was nog wat vergeten anoniem te maken.

[ Voor 32% gewijzigd door Pibri op 16-12-2023 17:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benv666
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 20-09 23:29
Pibri schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 14:56:
[...]
Wie weet wat hier niet goed gaat?

Note: Unnecessary use of -X or --request, POST is already inferred.
* Trying ¨sessy ip¨:80...
* Connected to ¨sessy ip¨ port 80 (#0)
* Server auth using Basic with user '{user}'
Lijkt erop dat je de accolades om je user heen hebt laten staan, maar deze horen hier niet. (idem bij wachtwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Pibri de base64 e0R.... is te decoderen waardoor we kunnen zien dat de {} zijn blijven staan, maar misschien wil je die ook nog anonimiseren.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pibri
Bedankt Ben en Proton, het waren de accolades. Opdracht wordt nu keurig uitgevoerd. Zal ik eens voor vannacht met crontab een laad moment maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
helm71 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 12:59:
Ik zit in dubio of ik voor een Sessy ga of voor een SolarEdge oplossing... Die van solaredge is wel weer heel mooi geintegreerd... Maar de sessy bied kwa HA wellicht meer mogelijkheden...
SolarEdge zou hoger rendement moeten hebben omdat het minder AC/DC conversie heeft.
Sessy is makkelijk als je gebruik wilt maken van dynamische tarieven omdat dit al ingebouwd is in de energy manager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
AJediIAm schreef op zondag 17 december 2023 @ 14:54:
[...]

SolarEdge zou hoger rendement moeten hebben omdat het minder AC/DC conversie heeft.
Sessy is makkelijk als je gebruik wilt maken van dynamische tarieven omdat dit al ingebouwd is in de energy manager.
Mijn gevoel zegt ook dat SolarEdge efficiënter zou moeten zijn. Alleen als ik de data sheets vergelijk (https://www.solaredge.com...laredge-home-battery-400v VS https://www.sessy.nl/wp-c...2023/12/Data-sheet-v1.pdf) dan staat bij beide sheets 94,5% efficiëntie.

Daarnaast weet ik niet hoe flexibel SolarEdge is met het zelf aansturen etc… daarnaast ben je bij Sessy niet gebonden aan optimizers of een verdor lock-in voor de zonnepanelen…

[ Voor 6% gewijzigd door DJP! op 17-12-2023 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
DJP! schreef op zondag 17 december 2023 @ 15:48:
[...]

Mijn gevoel zegt ook dat SolarEdge efficiënter zou moeten zijn. Alleen als ik de data sheets vergelijk (https://www.solaredge.com...laredge-home-battery-400v VS https://www.sessy.nl/wp-c...2023/12/Data-sheet-v1.pdf) dan staat bij beide sheets 94,5% efficiëntie.

Daarnaast weet ik niet hoe flexibel SolarEdge is met het zelf aansturen etc… daarnaast ben je bij Sessy niet gebonden aan optimizers of een verdor lock-in voor de zonnepanelen…
Volgens mij is de 95% per conversie. SolarEdge heeft een conversie minder omdat stroom van de zonnepanelen vaak direct de batterij in gaat in plaats van via en DC>AC en AC>DC conversie.

Je zit bij SolarEdge alleen aan de omvormer vast. Bij Sessy ook, maar die is ingebouwd. Bij SolarEdge heb je (voor zover ik begrijp) weer keus uit verschillende batterijen zoals de LG Chem of GreenRock.

Ik weet ook niet hoe de SolarEdge aansturing is ( daarvoor moet je bij een ander topic zijn), maar ik ben er redelijk zeker van dat Sessy dit op alle gebieden wint en dat is waar ik uiteindelijk voor gekozen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
Goedeavond allemaal,

Ik sta op het punt om 3 sessy's te bestellen. Maar deze vraag krijg ik niet boven water.
Op elke fase wordt dan 1 sessy aangesloten.

Maar hoe werkt dan de NOM.

Stel op fase1 verbruik 2200 watt. Dan kom je 500 wat te kort ( als sessy max 1700 levert). Gaat dan sessy 2 of 3 dat aanvullen om 0 op de meter te krijgen. Is al van alles over geschreven maar snap het nog niet helemaal.

Tevens heb ik 2 omvormers 1 3 fase en 1 fase. Is het dat ook beter om de sessy's een aparte groep in de meterkast te geven met 4 mm2?

Ik ga bij installatie alleen NOM draaien. Heb 10320 wattpiek liggen en verbruik is om rondom dat getal.
Wellicht later dynamisch maar is me nog wat te snel.

Alvast dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
Leoniq schreef op zondag 17 december 2023 @ 16:59:

Stel op fase1 verbruik 2200 watt. Dan kom je 500 wat te kort ( als sessy max 1700 levert). Gaat dan sessy 2 of 3 dat aanvullen om 0 op de meter te krijgen. Is al van alles over geschreven maar snap het nog niet helemaal.
Zoek in dit topic even op 'sommeren'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
Ik snap wat er staat over "someren" maar wil graag het technische antwoord.

"Stel op fase1 verbruik 2200 watt. Dan kom je 500 wat te kort ( als sessy max 1700 levert). Gaat dan sessy 2 of 3 dat aanvullen om 0 op de meter te krijgen".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
Leoniq schreef op zondag 17 december 2023 @ 17:57:
Ik snap wat er staat over "someren" maar wil graag het technische antwoord.

"Stel op fase1 verbruik 2200 watt. Dan kom je 500 wat te kort ( als sessy max 1700 levert). Gaat dan sessy 2 of 3 dat aanvullen om 0 op de meter te krijgen".
De P1 dongle kijkt naar het totaal van de drie fases en zal dat verdelen over de drie Sessy’s. Dus als je op fase 1 2200W verbruik hebt en op fase 2 en 3 0W verbruik, dan zal de P1 dongle 2200W over de 3 Sessy’s verdelen (730W per Sessy) zodat je 0 op de meter hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Laatst online: 24-11-2024
Tazzios schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 17:41:
[...]

Gewaagd updates uitrollen op vrijdag. :P
Geen update te zien hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
DJP!: Bedankt voor je reactie
Nu snap ik het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:57
Update 1.5.6 stond zojuist klaar

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-09 12:12
Nog niet binnen, hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Op portal.sessy.nl gewoon een melding gehad

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoQuest
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 30-07 23:41
cacofant schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:18:
Op portal.sessy.nl gewoon een melding gehad
Ook hier nog niet binnen, na check op portal.

Edit: Yep, update 1.5.6 zit erin (16.15 uur)

Edit: En de 1.5.7 zit er ook weer in...(21.35 uur)

[ Voor 19% gewijzigd door KoQuest op 18-12-2023 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
Update running :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 28-09 14:38
Eergisteren eindelijk mijn Sessy geplaatst. Zelf. Appeltje eitje. Nu nog beetje uitzoeken hoe ik hem het slimst voor me kan laten werken icm de zonnepanelen die afgelopen vrijdag geplaatst zijn. Maar veel opbrengst is er nog niet met dit droeve weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
RonaldHeirbaut schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:59:
Eergisteren eindelijk mijn Sessy geplaatst. Zelf. Appeltje eitje. Nu nog beetje uitzoeken hoe ik hem het slimst voor me kan laten werken icm de zonnepanelen die afgelopen vrijdag geplaatst zijn. Maar veel opbrengst is er nog niet met dit droeve weer.
Het makkelijkste is als Sessy tussen de meterkast en de zonnepanelen zit.
Je weet dan direct wat jouw zonnepanelen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
rtunru schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:09:
[...]

Het makkelijkste is als Sessy tussen de meterkast en de zonnepanelen zit.
Je weet dan direct wat jouw zonnepanelen leveren.
Dat zit hij ook, conform tekening :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rtunru
RonaldHeirbaut schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:19:
[...]

Dat zit hij ook, conform tekening :)
Dan kan je met My Home Battery app makkelijk zien wat de opbrengst van de zonnepanelen is en eventueel besluiten om het te laten laden met een bepaalde maximum (die je ingesteld hebt in Sessy zelf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-09 19:19

Tazzios

..

Firmware update 1.5.7

Er staat een update klaar voor de Sessy🎉🎄

Verbeteringen

Productie optimalisatie - Deze update maakt enkele optimalisaties in het productieproces van de Sessy mogelijk. Dit verminderd de kans op fouten tijdens de productie en installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
Hmmm... Ik wacht nog steeds op 1.5.6... Gefaseerde uitrol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
AJediIAm schreef op maandag 18 december 2023 @ 18:09:
[...]

Hmmm... Ik wacht nog steeds op 1.5.6... Gefaseerde uitrol?
Misschien om de servers wat te ontlasten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-09 08:22
DJP! schreef op maandag 18 december 2023 @ 18:27:
[...]

Misschien om de servers wat te ontlasten?
Je kan ook gewoon op de portal van Sessy inloggen en vanuit daar de update starten.... nu niet allemaal tegelijk doen want misschien doen ze het wel zo om de servers te ontlasten :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
@PimDoos

Viel me nu toevallig pas op maar moet dat battery niet accu zijn? Bedoel een battery is voor eenmalig gebruik behalve als het een oplaadbare is maar dan noem je het volgens mij een accu :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gYxy2PQXUVi5XvXINET4XX577VA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xq5oGHrW8uDcpQiDGxQ98a4N.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Sicos op 18-12-2023 19:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PimDoos
Sicos schreef op maandag 18 december 2023 @ 19:35:
@PimDoos

Viel me nu toevallig pas op maar moet dat battery niet accu zijn? Bedoel een battery is voor eenmalig gebruik behalve als het een oplaadbare is maar dan noem je het volgens mij een accu :-)

[Afbeelding]
De entiteit-namen zijn in het Engels gedefiniëerd, daar is beide een battery ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/abbtFRD7U0kSdL6EIUdNu7fAE7M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4v6TzF20NGOmrD2uVSZDUMSU.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky669
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 24-09 16:03
Dat ging snel toen was 1.5.7 er. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cWT3tum12nLSyDK-zL5MV00vKJ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UCoIFvSrFxPORGctZYINLEHs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
PimDoos schreef op maandag 18 december 2023 @ 19:43:
[...]

[Afbeelding]
Ow hehe dat kan natuurlijk ook... dat was me nog eens niet opgevallen dat die tekst in het Engels is. Komt eigenlijk omdat mijn HA op Nederlands staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-09 22:04
PimDoos schreef op maandag 18 december 2023 @ 19:43:
[...]

[Afbeelding]
't is maar hoe je het bekijkt, accu komt van accumulator, wat allerhande vormen van energie opslag kan duiden. Een batterij is een verzameling gelijksoortige opbjecten (leg-batterij, eenheid artjerie wapens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:40
gruijter schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:32:
[...]

Ik heb het al voor je gemeld bij @Twan_V
@gruijter heb je nog terugkoppeling gehad vanuit Charged hierop? Is in ieder geval nog niet opgelost in laatste 2 firmware updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvhpsb
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 28-07 16:47
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LRLpPRC0o-jFyui2dS9xdEFDes4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eCRWgSf1t5gzMKWQvly7coT0.png?f=fotoalbum_large

Ik zie een verschil van factor 3 tussen Power van zonnepanelen en Sessy-D45H Renewable Energy Phase 1.
Zijn er andere gebruikers die dat ook zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
AJediIAm schreef op zondag 17 december 2023 @ 16:07:
[...]

Volgens mij is de 95% per conversie. SolarEdge heeft een conversie minder omdat stroom van de zonnepanelen vaak direct de batterij in gaat in plaats van via en DC>AC en AC>DC conversie.

Je zit bij SolarEdge alleen aan de omvormer vast. Bij Sessy ook, maar die is ingebouwd. Bij SolarEdge heb je (voor zover ik begrijp) weer keus uit verschillende batterijen zoals de LG Chem of GreenRock.

Ik weet ook niet hoe de SolarEdge aansturing is ( daarvoor moet je bij een ander topic zijn), maar ik ben er redelijk zeker van dat Sessy dit op alle gebieden wint en dat is waar ik uiteindelijk voor gekozen heb.
Inmiddels de zonnepanelen installateur gesproken en een solaredge installatie is bijna twee keer zo duur… niet in de laatste plaats omdat ook de omvormer vervangen moet worden… solaredge werkt aan het comparible maken van de omvormers van 2-3 jaar geleden, maar dat os nog niet zover.

Ik zie door mijn oogharen wel dat die solaredge batterij aanzienlijk duurder zal blijven..

Het zal dus de sessy worden, het prijsverschil is (veel) te groot..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
DJP! schreef op zondag 17 december 2023 @ 18:31:
[...]

De P1 dongle kijkt naar het totaal van de drie fases en zal dat verdelen over de drie Sessy’s. Dus als je op fase 1 2200W verbruik hebt en op fase 2 en 3 0W verbruik, dan zal de P1 dongle 2200W over de 3 Sessy’s verdelen (730W per Sessy) zodat je 0 op de meter hebt.
Echt ? Dan werkt dat veel beter dan ik dacht…

Hoe werkt dat dan precies ? Ik zie die drie fases altijd als drie afzonderlijke “voedingen”, de p1 meter kan alleen rapporteren, op welke manier “verdeeld” die dan mijn gebruik anders over de fases ?

Ik weet wel dat de slimme meter de fases onderling “saldeert”, zodat als je veel zonneenergie teruglevert over 1 fase je dan het gebruik van de andere fases daarvan af kan trekken…

Bedoel je dat ? Gaat de sessy dan feitelijk terugleveren aan het net waardoor dat “gesaldeerd” met de andere fases net als met zonnestroom ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
rtunru schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:38:
[...]

Dan kan je met My Home Battery app makkelijk zien wat de opbrengst van de zonnepanelen is en eventueel besluiten om het te laten laden met een bepaalde maximum (die je ingesteld hebt in Sessy zelf)
Dank, alleen heb ik geen Android. Bovendien kan ik ook van alles zien in Home Assistant. Wellicht kan ik daar makkelijk wat maken en anders maak ik wel een bash-scriptje. Voorlopig heb ik niet veel tijd dus vertrouw ik nu gewoon op het "nul op de meter" schema van Sessy zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
helm71 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 07:08:
[...]

Echt ? Dan werkt dat veel beter dan ik dacht…

Hoe werkt dat dan precies ? Ik zie die drie fases altijd als drie afzonderlijke “voedingen”, de p1 meter kan alleen rapporteren, op welke manier “verdeeld” die dan mijn gebruik anders over de fases ?

Ik weet wel dat de slimme meter de fases onderling “saldeert”, zodat als je veel zonneenergie teruglevert over 1 fase je dan het gebruik van de andere fases daarvan af kan trekken…

Bedoel je dat ? Gaat de sessy dan feitelijk terugleveren aan het net waardoor dat “gesaldeerd” met de andere fases net als met zonnestroom ?
De slimmemeter telt eerst de drie fases bij elkaar op. Het resultaat bepaald welke meterstand gaat oplopen. Je slimme meter heeft 4 meterstanden (productue hoog tarief, productie laag tarief, consumptie hoog tarief en consumptie laag tarief) Als het totaal van de drie fases dus negatief is lever je terug en gaat een van je productie meterstanden oplopen. Als het resultaat positief is loopt een van de consumptie meterstanden op.

Bij NoM kijkt de P1 dongle naar het totaal van de drie fases, als dit positief is gaat de Sessy ontladen. Het totaal van de drie fases wordt verdeeld over de beschikbare Sessy's, op deze manier proberen de Sessy's dan NoM te houden. Als het totaal van de drie fases negatief is gaat de Sessy opladen. Hier geld hetzelfde als bij ontladen. Het beschikbare vermogen wordt verdeeld over de beschikbare Sessy's.

Salderen gebeurt elk jaar door de energie leverancier. Deze kijkt naar de meterstanden en trekt de productie van de consumptie meterstanden af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Is de 1.5.7 alleen voor de Sessy? Want de P1 blijft op 1.5.6 staan na de update..

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
cacofant schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 08:34:
Is de 1.5.7 alleen voor de Sessy? Want de P1 blijft op 1.5.6 staan na de update..
1.5.7 is hier ook op de P1 dongle geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
hoe kan ik de update nogmaals forceren? Ik heb de melding in het portaal verwijderd. nu krijg ik de optie niet meer om te updaten...

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjedzjoe
  • Laatst online: 02-04-2024
Ik ben nieuw hier. Sinds 2 weken hangt een Sessy tussen zonnepanelen en meterkast.
Ik probeer op de huidige 167 pagina's nog wat additionele info te krijgen, zeker voor wat betreft samenwerking met de Home Assistent (HA). Daar ben ik nog wel even zoet mee.
Half januari loopt mijn oude 5 jarig vast contract af en ga ik over naar een dynamisch contract.
Misschien wel ergens beschreven, maar dan heb ik nog niet gevonden.
Ik wil via HA dan gaan regelen dat als het huis meer als 6Kwh gaat onttrekken, omdat bijvoorbeeld de auto aan de stekker hangt, de Sessy niets levert doch hooguit laadt.
Heeft iemand al zoiets gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Laatst online: 06-07 12:35
DJP! schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 08:22:
[...]

De slimmemeter telt eerst de drie fases bij elkaar op. Het resultaat bepaald welke meterstand gaat oplopen. Je slimme meter heeft 4 meterstanden (productue hoog tarief, productie laag tarief, consumptie hoog tarief en consumptie laag tarief) Als het totaal van de drie fases dus negatief is lever je terug en gaat een van je productie meterstanden oplopen. Als het resultaat positief is loopt een van de consumptie meterstanden op.

Bij NoM kijkt de P1 dongle naar het totaal van de drie fases, als dit positief is gaat de Sessy ontladen. Het totaal van de drie fases wordt verdeeld over de beschikbare Sessy's, op deze manier proberen de Sessy's dan NoM te houden. Als het totaal van de drie fases negatief is gaat de Sessy opladen. Hier geld hetzelfde als bij ontladen. Het beschikbare vermogen wordt verdeeld over de beschikbare Sessy's.

Salderen gebeurt elk jaar door de energie leverancier. Deze kijkt naar de meterstanden en trekt de productie van de consumptie meterstanden af.
Duidelijk verhaal.

Hoe werkt het met het minimum ontlaad vermogen van de Sessy als je er meerdere hebt? Minimum ontlaadvermogen staat bij mij op 50watt. Heb je dan kans dat als je meerdere Sessy’s plaatst dat ze op een gegeven moment niet meer ontladen als je basisload van je huis laag is? Moet dus met 3 Sessy’s je basisload minimaal 3x50=150w zijn voordat er ontladen gaat worden? Want dan kan het wel eens verkeerd uitpakken als je er meerdere gaat bijhangen.

Of wordt er op zulke momenten maar 1 Sessy aangesproken ipv allemaal simultaan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJP!
cacofant schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:43:
hoe kan ik de update nogmaals forceren? Ik heb de melding in het portaal verwijderd. nu krijg ik de optie niet meer om te updaten...
Je kunt lokaal inloggen inloggen op de Sessy en dan de update nogmaals uitvoeren. Dit kan zowel vanaf de Sessy als vanaf de P1 dongle.
Tsjedzjoe schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:45:
Ik ben nieuw hier. Sinds 2 weken hangt een Sessy tussen zonnepanelen en meterkast.
Ik probeer op de huidige 167 pagina's nog wat additionele info te krijgen, zeker voor wat betreft samenwerking met de Home Assistent (HA). Daar ben ik nog wel even zoet mee.
Half januari loopt mijn oude 5 jarig vast contract af en ga ik over naar een dynamisch contract.
Ik wil via HA dan gaan regelen dat als het huis meer als 6Kwh gaat onttrekken, omdat bijvoorbeeld de auto aan de stekker hangt, de Sessy niets levert doch hooguit laadt.
Als je de intergratie van @PimDoos gebruikt kun je daar ook aangeven dat bepaalde apparaten (bijvoorbeeld de laadpaal) niet mee genomen worden in de NoM berekening in HA. Je moet dan wel de NoM regeling van HA gaan gebruiken.
Stokertje schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:51:
[...]

Duidelijk verhaal.

Hoe werkt het met het minimum ontlaad vermogen van de Sessy als je er meerdere hebt? Minimum ontlaadvermogen staat bij mij op 50watt. Heb je dan kans dat als je meerdere Sessy’s plaatst dat ze op een gegeven moment niet meer ontladen als je basisload van je huis laag is? Moet dus met 3 Sessy’s je basisload minimaal 3x50=150w zijn voordat er ontladen gaat worden? Want dan kan het wel eens verkeerd uitpakken als je er meerdere gaat bijhangen.
Hier ben ik ook nog niet helemaal achter. Zelf ben ik aan het kijken om bij lage load een Sessy af te schakelen om zo het wat efficienter te laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-09 10:37
cacofant schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:43:
Wellicht via locaal acces check op update nog maals doen (per device seperaat).

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
helm71 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 07:02:
[...]

Inmiddels de zonnepanelen installateur gesproken en een solaredge installatie is bijna twee keer zo duur… niet in de laatste plaats omdat ook de omvormer vervangen moet worden… solaredge werkt aan het comparible maken van de omvormers van 2-3 jaar geleden, maar dat os nog niet zover.

Ik zie door mijn oogharen wel dat die solaredge batterij aanzienlijk duurder zal blijven..

Het zal dus de sessy worden, het prijsverschil is (veel) te groot..
Waarschijnlijk is je installateur ook een significante kostenpost in deze vergelijking. Elke elektricien kan een Sessy aan de muur hangen en dat scheelt veel.

Voor oude omvormers is er een StorEdge interface die je er tussen kan hangen, maar ik kan me voorstellen dat een installateur liever de omvormer vervangt.
Elke Sessy heeft een BMS en omvormer aan boord. Dat houdt de installatie kosten laag, maar vanaf 10Kw zou een centrale BMS en omvormer interessanter moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 21:54
[quote]DJP! schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:57:
[...]
Als je de intergratie van @PimDoos gebruikt kun je daar ook aangeven dat bepaalde apparaten (bijvoorbeeld de laadpaal) niet mee genomen worden in de NoM berekening in HA. Je moet dan wel de NoM regeling van HA gaan gebruiken.
[...]

Kijk hiervoor eens naar dit script https://gist.github.com/P...7efc2b2892fc0b831efb53f0f @Tsjedzjoe

Check da Specz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:40
DJP! schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:57:

Hier ben ik ook nog niet helemaal achter. Zelf ben ik aan het kijken om bij lage load een Sessy af te schakelen om zo het wat efficienter te laten werken.
Gezien de efficiency grafieken is laden/leveren onder de 350 W niet efficiënt (verlies ver boven 10%, zowel bij laden als bij leveren). Ik neig zelfs naar minimaal 500W. Daaronder kun je kiezen, Sessy niet activeren, of minimaal op 350 zetten en overschot terugleveren/onttrekken aan het net.
Bij meerdere sessy’s zou dit idealiter trapsgewijs opgebouwd moeten worden. Dus 0 - 350 W niets doen (of minimaal 350 W op 1 Sessy), bij 350-1000W op 1 Sessy laden/leveren (rond 1000W zit een Sessy in zijn meest efficiënte bereik), bij 1000-2000W de load gelijk verdelen over 2 Sessy’s, boven 2000W de load gelijk verdelen over 3 Sessy’s.

Geen idee of dit zo in de standaard NOM/ROI flow van Sessy zit, maar via eigen aansturing (HA/Homey) is dit prima te regelen, zelfs met rouleren over de Sessy’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Torch1969 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:56:

Geen idee of dit zo in de standaard NOM/ROI flow van Sessy zit, maar via eigen aansturing (HA/Homey) is dit prima te regelen, zelfs met rouleren over de Sessy’s.
In de standaard NOM zit dit niet, in @PimDoos' XOM blueprint zit dit inderdaad wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pa3csm
  • Laatst online: 03-01 19:52
Hallo vraagje aan alle Sessy experts ;)
Sinds een paar dagen in bezit van de Sessy heeft dus geen zon te zien doet helemaal niks :(

Nu heb nu wel geladen met de My home battery App

Maar kan ik die Python code van @PimDoos ook op een Rasparry pi pico W draaien ?

Ik weet niet hoe ik die code van https://github.com/PimDoos/sessypy
in de pi pico kan krijgen ( gaat een beetje boven mijn Pet :|

ik zou ook in de NoM mode de Accu willen bij laden als de KW/h prijs laag is in de nacht.
of is daar al een ander mogelijkheid voor?

mvg Jan

[ Voor 44% gewijzigd door Pa3csm op 19-12-2023 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Pa3csm schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:21:
Hallo vraagje sinds een paar dagen in bezit van de Sessy dus geen zon te zien doet niets
heb nu wel geladen met de My home battery App
maar kan ik die Python code van @PimDoos ook op een rasparry pi pico W draaien ?
PimDoos heeft Home Assistant integraties gemaakt, geen python (ja, er zitten stukken in die lijken op Python, maar daar is het wel mee gezegd).

Misschien dat je wel wat kunt met de code van KC27 in "Het Sessy thuisaccu verzameltopic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 21:54

ik zou ook in de NoM mode de Accu willen bij laden als de KW/h prijs laag is in de nacht.
Beste Jan, is het dan niet makkelijker om gewoon de Sessy Portal te gebruiken om je doel te bereiden door hier je Sessy handmatig op Dynamische strategie te zetten, en als je wil (met zon) op NOM?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EX0MaHesQLqAEkkFrL7C07R8mR4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/klwtNqo7cpljb4pj2knn1IHu.png?f=fotoalbum_large

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pibri
Sinds een paar dagen in bezit van de Sessy heeft dus geen zon te zien doet helemaal niks :(

Maar kan ik die Python code van @PimDoos ook op een Rasparry pi pico W draaien ?

mvg Jan
Beste Jan,

Ik heb een Crontab job draaien en dat kan ook op een raspberry pi volgens mij.
Ik heb daar voor alle 4 de verschillende standen van Sessy: IDLE, NOM, ROI en API(laden) regels aangemaakt. Die wijzig elke dag even afhankelijk van de kW/h prijzen. Zo kan je dus op ingestelde tijden Sessy laten laden bijv van 03-07 uur, dan op IDLE en later op de dag bijv van 17-20 uur als de kW/h prijs hoger is hem op NOM laten zetten.
Werkt super goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pa3csm
Ik gebruik nu de My home batterij app op mijn mobiel en daar kan dat prima mee
maar ik zou om 04:00 uur vannacht willen laden omdat dan de KHh prijs 2cent is
en dat zou slimmer kunnen zonder mijn bed uit te moeten komen hi.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 28-09 10:32
Pibri schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:15:
[...]

Ik heb een Crontab job draaien en dat kan ook op een raspberry pi volgens mij.
Raspberry Pi 3, 4 , 5 zijn volwaardige Linux systemen en draaien gewoon Python2 en/of Python3 en crontab etc, maar Raspberry Pico draait MicroPython, een beperkte functionaliteit. Pico is een microcontroller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pa3csm
WillemD61 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:23:
[...]

Raspberry Pi 3, 4 , 5 zijn volwaardige Linux systemen en draaien gewoon Python2 en/of Python3 en crontab etc, maar Raspberry Pico draait MicroPython, een beperkte functionaliteit. Pico is een microcontroller.
ik ga dan de pi 4 met 8gb kopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-09 10:37
Pa3csm schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:52:
[...]

ik ga dan de pi 4 met 8gb kopen
Zou ik er gewoon ook HA bij opzetten, zo dat je nog meet kan sturen in en rond je huis.Dan alleen sessy.
Bv je energie management
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mwgwRGOevCTB2xCuirERPTkWbsg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/b9CIz6WbH6MQ9xZdVFjl4Zh9.jpg?f=user_large
just a example

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
pvhpsb schreef op maandag 18 december 2023 @ 23:05:
[Afbeelding]

Ik zie een verschil van factor 3 tussen Power van zonnepanelen en Sessy-D45H Renewable Energy Phase 1.
Zijn er andere gebruikers die dat ook zien?
Mogelijk is er bij jouw zonnepanelen omvormer sprake van blindvermogen in standby, oftewel vermogen met een erg lage power factor. Bij sommige installaties speelt dit. Sessy kan dit nog niet helemaal goed meten, je zult dan wat afwijking zien.
Ze zijn bezig met een update om dit op te lossen. Je kunt het eventueel bij ze melden, zodat ze een indicatie houden van hoe groot de groep is waarbij dit speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
Tsjedzjoe schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:45:
De meest recente versie van de Home Assistant integratie vind je hier:
https://github.com/PimDoos/ha-sessy

En de meest recente (voorbeeld) blueprints voor het aansturen van Sessy via Home Assistant (XoM) vind je hier:
https://github.com/PimDoos/ha-sessy-examples

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos

mvg Jan
SessyPy is een Python wrapper om de lokale API van Sessy, primair geschreven voor de Home Assistant integratie. Je kunt SessyPy niet 'runnen', het is een importeerbare module.
Je kunt wel je eigen Python scripts schrijven waarin je SessyPy importeert. Hiervoor geldt wel: De code is de documentatie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Pa3csm schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:17:
Ik gebruik nu de My home batterij app op mijn mobiel en daar kan dat prima mee
maar ik zou om 04:00 uur vannacht willen laden omdat dan de KHh prijs 2cent is
en dat zou slimmer kunnen zonder mijn bed uit te moeten komen hi.....
Neem aan dat je 21 cent bedoelt?

Als de standaard ROI mode op dit punt niets doet, dan kan je altijd nog met HomeAssistant aan de slag zoals hier al vaker is beschreven.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
psdata schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 18:19:
[...]

Zou ik er gewoon ook HA bij opzetten, zo dat je nog meet kan sturen in en rond je huis.Dan alleen sessy.
Bv je energie management
[Afbeelding]
just a example
Fancy plaatje! Ziet er niet uit als HA. Maar wat is het wel? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pa3csm
Taro schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 20:03:
[...]

Neem aan dat je 21 cent bedoelt?

Als de standaard ROI mode op dit punt niets doet, dan kan je altijd nog met HomeAssistant aan de slag zoals hier al vaker is beschreven.
Ga ik doen ik heb de Raspberry Pi 5 net besteld.
Is er op dit forum een beschrijving hoe ik de HomeAssistant kan installeren?
Mvg Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Pa3csm schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:48:
[...]

Mvg Jan
Er is een apart Home Assistant topic op Tweakers, gewoon even zoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
Pa3csm schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:48:
[...]

Mvg Jan
Raspberry image downloaden, op een USB SSD branden met BalenaEtcher en USB SSD in Raspberry insteken.
Na booten heb je HA draaien.
Pagina: 1 ... 42 ... 94 Laatste