Het BMS zal naar het voltage kijken om te bepalen hoe vol de accu is (State of Charge). Je kunt niet even aan de accu vragen hoe vol die is en bij LFP accu's zoals de Sessy is dat nog iets lastiger.Sicos schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:02:
[...]
Dat lijkt me ook gewoon te werken dat als die vol is....
Melding accu vol = 100%
Melding accu leeg = 0%
Of is dat nu heel erg vreemd om zo te denken?
Als 1 van de cellen het minimum voltage haalt, dan is de accu nog niet helemaal leeg. Als 1 van de cellen het maximum voltage haalt is de accu nog niet helemaal vol. De cellen moeten dus regelmatig balanceren om allemaal gelijkgetrokken te worden zodat 0% ook echt 0% en 100% ook echt 100% is en het verschil tussen het laagste en hoogste percentage ook echt de totale capaciteit van de accu betreft. Het driften of niet halen van 100% of dat er nog een restant in de accu zit maar deze aangeeft leeg te zijn heeft allemaal hiermee te maken: Een onbalans tussen de cellen. Dit kan je voorkomen door bijv. een active balancer toe te passen, doorgaans doe je dan een topbalance waarbij alle cellen gelijkgetrokken worden. Dan is de accu daadwerkelijk 100% vol. Ontlaad je hem daarna, dan gaat deze waarschijnlijk wél helemaal tot 0%. Andersom kan je ook aan de onderkant balanceren, maar dan is er weer een kans dat er een afwijking op 100% gaat plaatsvinden. Of je kunt een bepaald percentage gewoon als 0% beschouwen, maar dan wordt het probleem steeds groter. Het resultaat zal zijn dat de accu steeds minder bruikbare capaciteit krijgt en het probleem dus steeds groter wordt.
Om te zien of bovenstaand een structureel steeds groter wordend probleem wordt is er tijd nodig. Daarnaast ben ik heel benieuwd wat voor type balancer er in de Sessy zit. Ik weet dat de Sessy balanceert in rust, maar hoeveel afwijking er dan daarna alsnog tussen de individuele cellen zit is niet inzichtelijk. Mogelijk zit die afwijking in de 0,01 Volt range of lager, of gaat die bijv. al richting 0.1 Volt. Je weet het niet, maar hopelijk kan iemand hier inzicht in geven. Wil je over 5 jaar je Sessy alsnog goed kunnen gebruiken dan is dit wel een belangrijk iets.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP