Met alle respect, die livery en suit changes doen ze natuurlijk goed, maar banden op tijd klaar hebben bij een pitstop ho maar... af en toe denk ik dan, waar liggen de prioriteiten. Maar wel weer leuk om te zien.Chocoball schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 19:07:
Na de 'DHL' racepakken nu de SF-23 livery voor de komende race in Monza.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het even heeft natuurlijks niks met het andere te maken. Daarnaast, als je het over afgelopen zondag hebt ligt het wat genuanceerder (en bij Perez stonden later de banden er ook niet, maar daar hoor je niemand over want het is veel leuker om Ferrari te bashen (soms terecht, laten we daar dan ook niet moeilijk over doen))loewie1984 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:11:
[...]
Met alle respect, die livery en suit changes doen ze natuurlijk goed, maar banden op tijd klaar hebben bij een pitstop ho maar... af en toe denk ik dan, waar liggen de prioriteiten. Maar wel weer leuk om te zien.
Vincere Per Belli
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Oh bij Perez is het me ook opgevallen, was ook slecht van RB. Maar bij Ferrari gebeurt het natuurlijk wel vaker.peeth schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:33:
[...]
Het even heeft natuurlijks niks met het andere te maken. Daarnaast, als je het over afgelopen zondag hebt ligt het wat genuanceerder (en bij Perez stonden later de banden er ook niet, maar daar hoor je niemand over want het is veel leuker om Ferrari te bashen (soms terecht, laten we daar dan ook niet moeilijk over doen))
Zit ook terug te denken, was toen hot item en ineens niet meer. Alsof ze het toen losgelaten hebben. In Brazilië nog een dingetje met Max bij aanraken MER van Lewis toch?MikeyMan schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:08:
[...]
Zijn nooit weg geweest. Alles buigt als een gek.
Mijn boefje is liev!
Ging dat niet meer over de tussenruimte in de achtervleugel die te groot was?JB schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:11:
[...]
Zit ook terug te denken, was toen hot item en ineens niet meer. Alsof ze het toen losgelaten hebben. In Brazilië nog een dingetje met Max bij aanraken MER van Lewis toch?
Dat zou ook wel eens kunnen.JEightyFive schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:16:
[...]
Ging dat niet meer over de tussenruimte in de achtervleugel die te groot was?
Mijn boefje is liev!
Zie vaker op sociale media dat VER en NOR vaak samen zijn. Vakantie vieren en feesten samen. Het is algemeen bekend dat het goede vrienden zijn.
Op de achtergrond zie ik ook vaak de manager van VER. Zijn ze misschien NOR aan het masseren en warm maken voor een zitje bij RB?
Het een heeft met het ander niet te maken maar het viel mij op. Nu ook weer met het filmpje van de porseleinen beker van Hongarije.
Op de achtergrond zie ik ook vaak de manager van VER. Zijn ze misschien NOR aan het masseren en warm maken voor een zitje bij RB?
Het een heeft met het ander niet te maken maar het viel mij op. Nu ook weer met het filmpje van de porseleinen beker van Hongarije.
When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.
Het probleem was niet dat Verstappen die achtervleugel aanraakte. Het probleem was dat het gat met de DRS klep open een halve millimeter te groot was. (En Verstappen toevallig net aan die vleugel had gezeten, waardoor Mercedes Verstappen als schuldige kon aanwijzen).JB schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:11:
[...]
Zit ook terug te denken, was toen hot item en ineens niet meer. Alsof ze het toen losgelaten hebben. In Brazilië nog een dingetje met Max bij aanraken MER van Lewis toch?
In ieder geval hebben er vele zaken gespeeld:
De achtervleugel "ophanging" van voornamelijk Red Bull & Renault die op topsnelheid in totaliteit achterover zakte waardoor de vleugel dus lager naar de grond stond. Dit zag je ook redelijk op TV beelden / de achteruit camera. Waarbij ze bv een lijn tekende op het logo op de achtervleugel, waarbij het logo en lijn dus zouden moeten blijven matchen (camera & vleugel zitten immers vast aan de auto), maar als ze beelden lieten spelen op recht stuk zag je duidelijk dat het logo naar beneden ging. Tegenwoordig zitten daarvoor sowieso de fel gele stickers op de achtervleugel (/kleppen).
Mercedes waarbij IIRC het achterste deel van de voorste/onderste klep door zakte onder load en het gat tussen de beide kleppen dus groter werd. Hiervan zag je achteraf ook de krassen op de endplate zitten (en in Brazilië zal de klep dus niet volledig omhoog zijn gegaan);
Red Bull zou toen geklaagd hebben over de voorvleugel van Mercedes waarbij de losse elementen nogal deden flexen, waardoor je onder load / op snelheid steeds meer (IIRC) van het TeamViewer logo op het basis element kon zien. Hier heeft de FIA echter nooit tegen opgetreden;
Ook nu zie je steeds meer dat de gehele uiteinden (incl. basis elementen dus) naar beneden buigen op snelheid. Dit zal te maken hebben met het feit dat de vleugels hoog geplaatst zijn (om bij deze generatie auto's zoveel mogelijk lucht onder de vloer te krijgen). Maar op hoge snelheid een lage voorvleugel voordeliger is/zal zijn (zie ook Red Bull met de vorige generatie waarbij de voorvleugel, o.a. door de rake, heel dicht op het asfalt hing).
Ze zijn juist vrienden ómdat ze geen teamgenoten zijn.Sepp14 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:19:
Zie vaker op sociale media dat VER en NOR vaak samen zijn. Vakantie vieren en feesten samen. Het is algemeen bekend dat het goede vrienden zijn.
Dat is gewoon veel makkelijker. Zijn goede relatie met Norris en Alonso zou snel veranderen als een van hen teamgenoot zou worden.
Dat zal de relatie onder spanning zetten als ze teamgenoten worden.Requiem19 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:31:
[...]
Ze zijn juist vrienden ómdat ze geen teamgenoten zijn.
Dat is gewoon veel makkelijker. Zijn goede relatie met Norris en Alonso zou snel veranderen als een van hen teamgenoot zou worden.
Zoals RIC en VER in het verleden. Nu zijn ze weer wat dichter naar elkaar. Scheelt ook denk ik dat het buren zijn, als in zelfde woonplaats volgens mij.
When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.
Ik vermoed Alpine, dat hun achtervleugels de afgelopen races nog aan de auto's zijn blijven zitten vind ik indrukwekkend.Bigfoot schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:04:
[...]
Handhaving vanaf Singapore. Ben benieuwd welke teams daar het meeste last van zullen hebben.
Stel je voor dat Red Bull opeens het voordeel kwijt is
Volgens mij kwam het bij Perez doordat Verstappen weigerde binnen te komen. Alles stond klaar voor Verstappen, maar ze moesten ineens wisselen naar de banden van Perez. Ze waren blijkbaar niet van plan een double stack te doen.loewie1984 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:53:
[...]
Oh bij Perez is het me ook opgevallen, was ook slecht van RB. Maar bij Ferrari gebeurt het natuurlijk wel vaker.
Neen. In T14 gaf GP aan te verwachten dat ze de volgende ronde zouden (moeten) pitten. Een stukje daarna/later komt Perez door T14, "voelt nattigheid" en vliegt de pit in. Verstappen zal op dat moment om en nabij T3 zijn waar hij aangeeft dat het regent en te willen boxen. Stukje verder (T5 / 6?) begint hij te twijfelen omdat het daar droger is. Tussen T10 & T11 geeft GP vervolgens aan "this would be a very good time to box" en komt hij ook binnen en is het moment dat het dus echt flink regent.Muse schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:16:
[...]
Volgens mij kwam het bij Perez doordat Verstappen weigerde binnen te komen. Alles stond klaar voor Verstappen, maar ze moesten ineens wisselen naar de banden van Perez. Ze waren blijkbaar niet van plan een double stack te doen.
Verstappen heeft dus nooit een box call ontvangen en dus ook niet overruled. En rond de tijd dat Verstappen een box roept zal Perez al om en nabij in de pits zijn geweest en was Verstappen juist nog ver weg van de pits.
Aha, ik heb alleen de world feed gekeken en daar was de timing van de radio uiteraard veel later. Maar kwam Perez dan onaangekondigd binnen of kreeg hij wel een (late) pitcall van het team?RobertMe schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:49:
[...]
Neen. In T14 gaf GP aan te verwachten dat ze de volgende ronde zouden (moeten) pitten. Een stukje daarna/later komt Perez door T14, "voelt nattigheid" en vliegt de pit in. Verstappen zal op dat moment om en nabij T3 zijn waar hij aangeeft dat het regent en te willen boxen. Stukje verder (T5 / 6?) begint hij te twijfelen omdat het daar droger is. Tussen T10 & T11 geeft GP vervolgens aan "this would be a very good time to box" en komt hij ook binnen en is het moment dat het dus echt flink regent.
Verstappen heeft dus nooit een box call ontvangen en dus ook niet overruled. En rond de tijd dat Verstappen een box roept zal Perez al om en nabij in de pits zijn geweest en was Verstappen juist nog ver weg van de pits.
Laatste bocht voor de pitentry gaf Perez zelf aan dat hij naar binnen zou komen. Leclerc gaf het net iets later aan.Muse schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:14:
[...]
Aha, ik heb alleen de world feed gekeken en daar was de timing van de radio uiteraard veel later. Maar kwam Perez dan onaangekondigd binnen of kreeg hij wel een (late) pitcall van het team?
Bron: Schmidt van AMuS
Perez kwam onaangekondigd binnen, waardoor zijn banden dus ook niet klaar lagen.Muse schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:14:
[...]
Aha, ik heb alleen de world feed gekeken en daar was de timing van de radio uiteraard veel later. Maar kwam Perez dan onaangekondigd binnen of kreeg hij wel een (late) pitcall van het team?
Ik vermoed dat Perez op zijn pik was getrapt door de undercut van Max eerder in de race, en hij op deze manier Max terug probeerde te undercutten, wat dus compleet mis ging door zijn eigen schuld.
Helder, maar dan was het dus geen fout van het team, maar een genomen risico door Perez zelf. En hetzelfde geldt dan voor Leclerc denk ik.
Perez was op eigen initiatief. Als ik mij niet vergis was het zo dat het op de onboard te horen was toen die al tussen de muren van de pit entry reed (maar daar zit wel ~5 seconden vertraging op).Muse schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:14:
[...]
Maar ik kan mij vergissen met een andere coureur of moment. Bv Leclerc die lap 1 ook zelf pas laat de beslissing nam om te pitten dan, maar heb van meerdere coureurs de eerste rondes en de rondes voor de tweede bui teruggekeken, dus kan zijn dat ik iets door elkaar haal v.w.b. het moment van call. Ik weet wel 100% zeker dat Perez zelf, laat, roept dat het regent en hij naar binnen komt.
Overigens sowieso grote verschillen. Norris vraagt op een gegeven moment "is er regen onderweg?", waarop de engineer ook nog antwoord dat hij het moet nakijken om vervolgens 3/4e ronde later terug te komen dat ze regen verwachten binnen iets van 3 of 4 ronden. Halve ronde later maakt Norris vervolgens al melding van druppels (en 1 of 2 ronden later dan de hevige bui).
Als je dat dan vergelijkt met Verstappen & GP. Verstappen krijgt al ruim daarvoor te horen dát het gaat regenen, ze nog niet weten hoe hard en of het inters of wets worden. Maar dat ze wel zeker zijn van een pitstop. Oftewel "deze banden hoeven niet mee te gaan tot het einde van de race". En dan ook als de regen er echt (bijna) is veel adequater reageren "ik denk dat we de volgende ronde pitten". Vervolgens dan de twijfel bij Verstappen waarbij GP diezelfde ronde nog meld "nu is een heel goed moment om te stoppen" (maar dat is ook zo rond T11 waar het weer echt flink regent, dus ik vermoed dat Verstappen anders ook wel gestopt was, zonder discussie
Dat was lap 1. We hebben het over lap <tweede regenbui>stekkiekiller schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:21:
[...]
Laatste bocht voor de pitentry gaf Perez zelf aan dat hij naar binnen zou komen. Leclerc gaf het net iets later aan.
Die tweede keer was hij echt later dan "voor de laatste bocht". Plus dat lap 1 Perez & Hugh al aan het communiceren waren over de regen incl vanuit Hugh "jij moet het zeggen", ergens na T12 (opgevolgd door "lets box" van Perez nog geen 2 bochten verder).
[ Voor 3% gewijzigd door RobertMe op 30-08-2023 13:30 ]
In de analyse van Jolyon Palmer, geeft hij aan dat Leclerc zelf het initiatief nam voor de pitstop en dat erg laat aan het team communiceerde. Het zou dus meer aan Leclerc gelegen hebben, dan aan het team.
Leclerc ronde 1 gaf het aan bij uitkomen laatste bocht.stekkiekiller schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:21:
[...]
Laatste bocht voor de pitentry gaf Perez zelf aan dat hij naar binnen zou komen. Leclerc gaf het net iets later aan.
Perez ronde 60 gaf het aan bij uitkomen laatste bocht.
Ongeveer op dezelfde plek.
Bron: onboards.
Relevant is dat de snelheid van Perez hoger was, dus qua tijd had Ferrari meer tijd dan Red Bull (Ferrari pits plek is ook nog iets verder en krapper insturen). Perez +- 13 sec tussen call en stilstand. Leclerc +- 19 sec tussen call en stilstand.
Zoals eerder besproken is dit vooral een teamfout. Late call is beter dan doorrijden, team moet beter anticiperen, waarom staan die banden niet gereed voor directe actie, wetende dat er een bui is en je op een radar nooit de intensiteit exact kan inschatten.Wild Chocolate schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:33:
In de analyse van Jolyon Palmer, geeft hij aan dat Leclerc zelf het initiatief nam voor de pitstop en dat erg laat aan het team communiceerde. Het zou dus meer aan Leclerc gelegen hebben, dan aan het team.
erutangiS
Wel goed nieuws dat ze de pitstraat verlengen en er daardoor ook meer ruimte komt voor de teams. Het is nu allemaal wel erg krap.
Perez vond het niet leuk dat Max een undercut had op hem eerder in de GP, ondanks dat Perez aan de leiding reed. Dus probeerde Perez op eigen initiatief een undercut op Max. Alleen stond RBR klaar voor Max (die nog niet wilde) en had dus niet de juiste banden bij zich voor PerezMuse schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:25:
Helder, maar dan was het dus geen fout van het team, maar een genomen risico door Perez zelf. En hetzelfde geldt dan voor Leclerc denk ik.
Edit: ik zie nu dat @Hatsjoe hetzelfde al gezegd had
[ Voor 5% gewijzigd door ThomasG op 30-08-2023 14:36 ]
Rosberg en Hamilton waren voordat ze teamgenoten waren ook dikke matties. Dat is nu ook wel andersSepp14 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:43:
[...]
Dat zal de relatie onder spanning zetten als ze teamgenoten worden.
Zoals RIC en VER in het verleden. Nu zijn ze weer wat dichter naar elkaar. Scheelt ook denk ik dat het buren zijn, als in zelfde woonplaats volgens mij.
Vaak bu'j te bang!
BANDJES!

zelfde keuze als vorig jaar. enige verschil is de C1 die nu iets zachter is
zelfde keuze als vorig jaar. enige verschil is de C1 die nu iets zachter is
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Ik had op het moment zelf het idee dat die ondercut georkesstreerd was door RedBull om een inhaalactie van Max op Perez 3 bochten verderop met alle risico's te voorkomen en het misschien zelfs wel iets minder genant voor Perez te maken, want Max liep seconden per rondje in. Maar geen onboards geluisterd om het zeker te kunnen zeggen.Hatsjoe schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:21:
[...]
Ik vermoed dat Perez op zijn pik was getrapt door de undercut van Max eerder in de race
Ik zat me af te vragen of iemand weet of er een compilatie is van de communicatie tussen gp en Verstappen ten tijde van de eerste win van Verstappen in Barcelona. Dat was blijkbaar ook de eerste win van GP en ik ben benieuwd of dat te merken was tijdens de communicatie en hoe die eventueel ontwikkeld is over de jaren.
Max heeft het hoogste percentage wins / punten / poles naar wins conversion etc. etc. Dat is tot bv ook in het lopende seizoen dat nog niet zo lang is als oude seizoenen in totaal waren en dat straks idd een stuk langer zal zijn. Als Max die percentages blijft behouden is dat iig cijfermatig vergelijkbaar en ontzettend knap. Zeker we sinds Miami geen droog weekend meer gehad hebben.Amos_x schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 10:01:
[...]
Dat soort lijstjes en stats verliest alle betekenis, nu seizoenen van 18 naar 22 en zelfs 24 races gaan. Dat is zomaar even 30% meer races per jaar, op 2 jaar haal je met gelijke prestaties ongeveer dezelfde 'records' als vroeger op drie jaar.
Betekent dus dat je vroeger een langere carriere op de absolute top nodig had, dan nu, om aan die cijfers te komen.
Vettel tot Schumacher was gemiddeld 18 races/jaar. 17 tot 19 ongeveer...
een treffende spreuk
Perez. Hij kreeg die eerste GEWELDIGE undercut al cadeau en nog is hij niet tevreden. Wat weerhield hem ervan die 15 seconden te behouden. Max moest ook nog Gasly (lastig) en Zhou (gemakkelijk) voorbij.Hatsjoe schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:21:
[...]
Perez kwam onaangekondigd binnen, waardoor zijn banden dus ook niet klaar lagen.
Ik vermoed dat Perez op zijn pik was getrapt door de undercut van Max eerder in de race, en hij op deze manier Max terug probeerde te undercutten, wat dus compleet mis ging door zijn eigen schuld.
Ik heb echt moeite met dat verongelijkte gedoe van hem.
een treffende spreuk
Perez kreeg helemaal niet die eerste undercut cadeau. Zowel Verstappen als Perez krijgen te horen van "jij moet de call maken". Daar zit dus geen cadeautje voor Perez in. Wel (achteraf gezien) de juiste keuze die Perez maakt. Maar het was zeer zeker geen strategie van het team en dus zeker ook geen cadeautje.pro_6or schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 17:26:
[...]
Perez. Hij kreeg die eerste GEWELDIGE undercut al cadeau en nog is hij niet tevreden. Wat weerhield hem ervan die 15 seconden te behouden. Max moest ook nog Gasly (lastig) en Zhou (gemakkelijk) voorbij.
Ik heb echt moeite met dat verongelijkte gedoe van hem.
IIRC was er geen communicatie. GP roept Verstappen binnen en klaar. Dat GP & Verstappen echt over strategie babbelen en wel of geen undercut doen is denk ik ook een zeldzaamheid. Merk je ook aan de reacties van GP als Verstappen dat wel wil. Zie bv zaterdag dat Verstappen aangeeft van " zorg dat de slicks klaar staan" en GP antwoord met "houd jij je maar bezig met je eigen werk". En hetzelfde dan in Spa na Q2 "denk je het beter te weten? Dan zeg maar wat je wilt [in Q3]. Run plan, fuel load, banden". En die twee kennen elkaar natuurlijk door en door en hebben aan een half woord voldoende. Die gaan echt niet een undercut op Perez bespreken op de radio.Dennisdn schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:27:
[...]
Ik had op het moment zelf het idee dat die ondercut georkesstreerd was door RedBull om een inhaalactie van Max op Perez 3 bochten verderop met alle risico's te voorkomen en het misschien zelfs wel iets minder genant voor Perez te maken, want Max liep seconden per rondje in. Maar geen onboards geluisterd om het zeker te kunnen zeggen.
Edit:
Merk je ook in de race van zondag terug. GP & Verstappen spreken geen woord over banden. Noch softs vs mediums (vs hards) voor het droge deel van de race, noch tegen het eind waarbij GP eerder spreekt over " we weten zeker dat regen komt, maar niet of het inters of full wets wordt". Uiteindelijk roept hij hem gewoon binnen, en hetzelfde met de full wets stop. Verstappen vraagt helemaal nergens naar. Gaat puur op vertrouwen.
[ Voor 10% gewijzigd door RobertMe op 30-08-2023 18:10 ]
Ze maken de call niet voor Verstappen. Je schrijft zelf ook al dat het team dat beslist. Logisch want als de rest doorrijd en er komt een rode vlag dan sta je achteraan. Dat had nu ook gekund als iedereen achter Max naar binnen was gedoken maar dat was gelukkig niet zo. Er was net genoeg twijfel, ook mede de reden dat Max buiten werd gelaten natuurlijk.RobertMe schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 18:07:
[...]
Perez kreeg helemaal niet die eerste undercut cadeau. Zowel Verstappen als Perez krijgen te horen van "jij moet de call maken". Daar zit dus geen cadeautje voor Perez in. Wel (achteraf gezien) de juiste keuze die Perez maakt. Maar het was zeer zeker geen strategie van het team en dus zeker ook geen cadeautje.
[...]
IIRC was er geen communicatie. GP roept Verstappen binnen en klaar. Dat GP & Verstappen echt over strategie babbelen en wel of geen undercut doen is denk ik ook een zeldzaamheid. Merk je ook aan de reacties van GP als Verstappen dat wel wil. Zie bv zaterdag dat Verstappen aangeeft van " zorg dat de slicks klaar staan" en GP antwoord met "houd jij je maar bezig met je eigen werk". En hetzelfde dan in Spa na Q2 "denk je het beter te weten? Dan zeg maar wat je wilt [in Q3]. Run plan, fuel load, banden". En die twee kennen elkaar natuurlijk door en door en hebben aan een half woord voldoende. Die gaan echt niet een undercut op Perez bespreken op de radio.
Edit:
Merk je ook in de race van zondag terug. GP & Verstappen spreken geen woord over banden. Noch softs vs mediums (vs hards) voor het droge deel van de race, noch tegen het eind waarbij GP eerder spreekt over " we weten zeker dat regen komt, maar niet of het inters of full wets wordt". Uiteindelijk roept hij hem gewoon binnen, en hetzelfde met de full wets stop. Verstappen vraagt helemaal nergens naar. Gaat puur op vertrouwen.
Ik had de F2 al gekeken en woon hier, de regen kwam steeds zeer massaal. Ik had hem binnengeroepen.
Maargoed. Max rijd die 15 seconden binnen no time dicht. Heel knap maar ook wel een risico, alhoewel juist Perez die al trager was ook nog eens ergens de mist in ging, in die ronde dat hij 4 seconden verloor.
Undercut zelfde verhaal, dan gaat Max dus jagen op slicks die nog niet helemaal op temperatuur zijn terwijl de track nog nat&glad is. Allemaal goed gegaan.
Het was een moeilijke call, zeker als frontrunner, maar niet de beste. Gelukkig kwam het weer goed.
een treffende spreuk
Bij aankomende regen / "een buitje" beslist het team nooit / zelden (team kan alleen beslissen op basis van data en die heb je vooraf niet). Daarom ook dat zowel Verstappen als Perez te horen krijgen dat ze zelf de call moeten maken. Perez doet dat wel, Verstappen niet. En dat voor beide stops naar inters. Dit heeft dus niks met voortrekken te maken maar met het feit dat Perez wel direct de call maakt. In het geval van de eerste stop wellicht een gokje, of gebaseerd op het feit dat hij weet geen gezegend regenrijder te zijn. Bij de tweede inter stop weet hij dat ze moeten stoppen, en hij heeft het geluk net in T14 de eerste druppels te zien en besluit onmiddellijk te pitten. Verstappen heeft daar nog geen druppels gehad en komt pas in T3 in de regen. Die tweede call van Perez is dus puur een geluk door zijn track position.pro_6or schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 20:26:
[...]
Ze maken de call niet voor Verstappen. Je schrijft zelf ook al dat het team dat beslist.
Verstappen werd dus niet buiten gelaten, hij moest zelf de keuze maken en besloot zelf buiten te blijven. Als hij had aangegeven te pitten stond het team gewoon klaar, no questions asked. (Vergelijk dat met Norris die loopt te vloeken en afsluit met "BOX, LANDO IN PITLANE". Die rijdt dus daadwerkelijk tegen de wens van het team in naar binnen. Of AlphaTauri waar beide coureurs vragen om te pitten en "nee" op de rekest krijgen waarna het team even later alsnog een "ja" er van maakt).Er was net genoeg twijfel, ook mede de reden dat Max buiten werd gelaten natuurlijk.
Perez was constant te langzaam. Die 4 seconden was wellicht een uitschieter. Maar die andere rondes was Verstappen ook zeker 1 seconde sneller. Volgens mij werd die 4 seconden ingelopen op Perez naar Verstappen gecommuniceerd als verkeer overigens.Maargoed. Max rijd die 15 seconden binnen no time dicht. Heel knap maar ook wel een risico, alhoewel juist Perez die al trager was ook nog eens ergens de mist in ging, in die ronde dat hij 4 seconden verloor.
Ik denk dat dat allemaal wel mee valt. Als Verstappen echt aan het jagen was had GP gegarandeerd ingegrepen. Zie ook Spa waar hij tientallen keren te horen krijgt om zijn verstand te gebruiken. En na de race van alle kanten de lovende kritieken komen over hoe goed Verstappen de boel gemanaged had v.w.b. veel sneller zijn en een lagere slijtage te hebben.Undercut zelfde verhaal, dan gaat Max dus jagen op slicks die nog niet helemaal op temperatuur zijn terwijl de track nog nat&glad is. Allemaal goed gegaan.
No way dat Red Bull Verstappen binnen had willen zien komen eerste ronde, tenzij het absoluut noodzakelijk was, wat het niet echt was op dat moment.
Moet je voorstellen dat ie was binnen gekomen en de andere 19 coureurs hadden hetzelfde idee gekregen.
Dan was hij 120 seconde (disclaimer:overdreven) later misschien een keer bij pitexit geweest met een straf voor unsafe release.
Beter dat een deel van het veld eerst pit en ondertussen iets meer een gat trekken naar de overige coureurs achter je in een rondje extra.
Zie ook Spa.
Dat hebben ze echt wel vooraf besproken, als het enigszins kan, rij door, zo lang is dat rondje ook niet.
Moet je voorstellen dat ie was binnen gekomen en de andere 19 coureurs hadden hetzelfde idee gekregen.
Dan was hij 120 seconde (disclaimer:overdreven) later misschien een keer bij pitexit geweest met een straf voor unsafe release.
Beter dat een deel van het veld eerst pit en ondertussen iets meer een gat trekken naar de overige coureurs achter je in een rondje extra.
Zie ook Spa.
Dat hebben ze echt wel vooraf besproken, als het enigszins kan, rij door, zo lang is dat rondje ook niet.
erutangiS
Boardradio ronde 1: "you make the call Max, If you can live with it, stay out". Call lag bij MaxMrOleo schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 20:56:
No way dat Red Bull Verstappen binnen had willen zien komen eerste ronde, tenzij het absoluut noodzakelijk was, wat het niet echt was op dat moment.
Zie ook Spa.
Wat natuurlijk niks af doet aan wat @MrOleo aangeeft. Red Bull heeft dit gegarandeerd vooraf besproken. Net zoals in Spa bij de sprint. Maar Verstappen zelf zal dan alsnog het besluit moeten maken om wel of niet te pitten, met de kanttekening dat als die pit die zomaar veel verlies ka hebben.jan390 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:03:
[...]
Boardradio ronde 1: "you make the call Max, If you can live with it, stay out". Call lag bij Max
En zelfde issue speelde uiteraard bij Perez. Die kruipt zelfs de pitbox uit terwijl de lampen nog steeds aangeven dat hij niet weg kan rijden. Waar de "lollipop" dan ook verbaasd door is, want die staat altijd semi voor de auto en stapt weg op het moment dat die "groen licht" geeft, maar dat is nu ook echt een paar pasjes achteruit gecombineerd met handsignalen. Wat dan dus komt door Leclerc die de naastgelegen box in rijdt.
Edit:
Overigens is er wel een groot verschil met Spa. Omgekeerde wisselen. Het zal vele malen makkelijker zijn om één ronde extra te pushen op inters op een droge baan dan één ronde extra te pushen op de slicks op een natte baan.
Het probleem van de slicks op een droge baan is dat je ze aan gort rijdt en iets van performance mist. Maar gezien je ze toch inlevert maakt dat aan gort rijden niet uit.
Slicks in de regen zijn veel risicovoller doordat je er geen grip op hebt en dus ook niet kunt pushen. Je bent dus niet alleen (veel) langzamer maar het risico op een crash / fout met veel tijdsverlies is ook veel groter.
[ Voor 24% gewijzigd door RobertMe op 30-08-2023 21:14 ]
Dat bevestigt mijn verhaal wel, wat mij betreft.jan390 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:03:
[...]
Boardradio ronde 1: "you make the call Max, If you can live with it, stay out". Call lag bij Max
Vrij vertaald: "als het niet gaat, gaat het niet, maar blijf aub buiten en kijk nog een ronde aan, pretty please".
erutangiS
Flexi wing saga continues, vanaf Singapore extra TD voor de voorvleugel flex en hoe de DRS plate vast zit aan de zijkanten:
https://www.motorsport.co...atest-clampdown/10513732/And that is exactly what has happened right now, with the FIA notifying the teams in a draft technical directive last week that a clampdown is coming for the Singapore Grand Prix.
The TD is based on an original bodywork flexibility advisory that was previously limited to rear wings, but this has now been expanded to include front wings too.
The main concerns, it would seem, that the FIA has when it comes to the rear wing is in the design of the endplates and the mounting pillar(s), with teams now required to submit "assembly drawings or images and cross sections showing the fixation of the rear wing elements to the rear wing endplates, the rear impact structure and the pylon(s)" and "assembly drawings or images and cross sections showing the fixation of the rear wing pylon(s) to the rear impact structure."
[ Voor 33% gewijzigd door YakuzA op 31-08-2023 13:32 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
https://www.nu.nl/formule...rcedes-tot-eind-2025.html
Lewis Hamilton blijft nog minimaal twee jaar in dienst bij Mercedes. De zevenvoudig wereldkampioen heeft donderdag zijn aflopende contract bij de Duitse renstal verlengd tot eind 2025.
Lewis Hamilton blijft nog minimaal twee jaar in dienst bij Mercedes. De zevenvoudig wereldkampioen heeft donderdag zijn aflopende contract bij de Duitse renstal verlengd tot eind 2025.
Mooi dat ie nog gemotiveerd door wil gaan! Hoop dat Mercedes er nog wat van kan maken, de komende jaren.Extigo schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 14:22:
https://www.nu.nl/formule...rcedes-tot-eind-2025.html
Benieuwd bij welke teams de vleugels flexibel zijn en welk team het heeft aangekaart.YakuzA schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 13:29:
Flexi wing saga continues, vanaf Singapore extra TD voor de voorvleugel flex en hoe de DRS plate vast zit aan de zijkanten:
[...]
https://www.motorsport.co...atest-clampdown/10513732/
Aston Martin werd ergens in de berichtgeving genoemd, maar Petronas op de voorvleugel 'flext' soms ook behoorlijkTinusXIII schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 15:04:
[...]
Benieuwd bij welke teams de vleugels flexibel zijn en welk team het heeft aangekaart.
AM was de eerste keer al voor Silverstone aan de beurt, ben benieuwd of ze na alles wat ze daar hebben gezien vanuit de FIA tot een verdere TD zijn gekomen oid?Chocoball schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 15:22:
[...]
Aston Martin werd ergens in de berichtgeving genoemd, maar Petronas op de voorvleugel 'flext' soms ook behoorlijk
PSN
100% dit zou ik zeggen. Iemand zelf de keus laten maken betekend dat ze hem niet binnen roepen. Moeilijke keuze ook. Alles heeft een risico. Als je op p7 start en al wat plekken bent verloren is het een makkelijkere keuze.MrOleo schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:34:
[...]
Dat bevestigt mijn verhaal wel, wat mij betreft.
Vrij vertaald: "als het niet gaat, gaat het niet, maar blijf aub buiten en kijk nog een ronde aan, pretty please".
een treffende spreuk
Ik las in de berichtgeving "until 2025" en dacht eigenlijk dat dat "tot 2025" was. Niet tot en met. Maar blijkbaar dus wel.kraanwagen schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 15:04:
[...]
Mooi dat ie nog gemotiveerd door wil gaan! Hoop dat Mercedes er nog wat van kan maken, de komende jaren.
Dan zal die 2026 ook nog wel willen doen verwacht ik.
Komend weekend in Monza moet definitief bekend worden wie de bandenleverancier van de Formule 1 tussen 2025 en 2027 wordt. De gekozen bandenleverancier moet zowel voor 2025 en 2026 nieuwe banden ontwikkelen die eventueel ook zonder bandenwarmer kunnnen werken.
Pirelli heeft de betere kaarten maar de geruchten gaan dat Pirelli na 2027 ermee wil stoppen. Bridgestone wil graag instappen maar is compleet onvoorbereid. Zo moeten de banden voor 2025 en 2026 nog ontwikkeld worden. Voor de 2025 banden zal Bridgestone in 2024 starten met de ontwikkeling waarbij alle teams de kans moeten krijgen om testritten te doen en waarvoor Bridgestone zelf alle kosten moet dragen. Voor de 2026 banden geldt hetzelfde. Om toch een kans te maken heeft Bridgestone haar bod richting de FIA verbeterd.
https://www.auto-motor-un...bridgestone-pirelli-2025/
Pirelli heeft de betere kaarten maar de geruchten gaan dat Pirelli na 2027 ermee wil stoppen. Bridgestone wil graag instappen maar is compleet onvoorbereid. Zo moeten de banden voor 2025 en 2026 nog ontwikkeld worden. Voor de 2025 banden zal Bridgestone in 2024 starten met de ontwikkeling waarbij alle teams de kans moeten krijgen om testritten te doen en waarvoor Bridgestone zelf alle kosten moet dragen. Voor de 2026 banden geldt hetzelfde. Om toch een kans te maken heeft Bridgestone haar bod richting de FIA verbeterd.
https://www.auto-motor-un...bridgestone-pirelli-2025/
🚨 NEW : In case of an emergency for RBR, Liam Lawson would be moved to Red Bull and Isack Hadjar to AlphaTauri
— RBR Daily (@RBR_Daily) 1 september 2023
Nyck De Vries is NOT an option ❌
AT have used 4 drivers but they can apply for a 'Force Majeure' to run a 5th driver if needed
[@Motorsport] #F1 pic.twitter.com/7oCLgPn6NB
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Met alle respect voor AT, maar ik zou dat toch niet goedkeuren als ik de FIA was. Nyck is gewoon een optie en heeft geen contract bij een concurrent.
Edit: Dus het doorschuiven van Lawson naar RBR snap ik en dat mag ook. In de AT moeten ze dan Nyck zetten en niet Hadjar. Overigens is Hadjar ook niet bepaald een hoogvlieger, denk dat Nyck dan wel sneller is. Hadjar staat 14e(!) in de F2.
Edit: Dus het doorschuiven van Lawson naar RBR snap ik en dat mag ook. In de AT moeten ze dan Nyck zetten en niet Hadjar. Overigens is Hadjar ook niet bepaald een hoogvlieger, denk dat Nyck dan wel sneller is. Hadjar staat 14e(!) in de F2.
[ Voor 44% gewijzigd door TheBrut3 op 01-09-2023 14:46 ]
aanvulling op mijn bovenstaand bericht van dezelfde posterTheBrut3 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 14:32:
Met alle respect voor AT, maar ik zou dat toch niet goedkeuren als ik de FIA was. Nyck is gewoon een optie en heeft geen contract bij een concurrent.
Since people aren't getting it I will explain it in the quotes aswell
— RBR Daily (@RBR_Daily) 1 september 2023
Yuki Tsunoda is contracted to AlphaTauri as a full time driver
Liam Lawson is contracted as a Reserve so he would be the stand in if and when needed at AT and RBR https://t.co/c9dA015tEv
Verder mee eens dat Nyck een betere vervanging zou zijn dan Hadjar
[ Voor 5% gewijzigd door basvn op 01-09-2023 14:49 ]
F3 2022 - Won in the pit lane, Monza
— Phillip Horton (@PHortonF1) 1 september 2023
F2 2022 - Won in the pit lane, Monza
F1 2022 - Won in the pit lane, Suzuka
F3 2023 - Won in the pit lane, Monza.
F2 and F1, you're up next.
|@gabortoleto85 has won the @FIA #F3 championship as today's qualifying session ended without his two remaining rivals taking pole position and the points which go with it.
— RaceFans (@racefansdotnet) 1 september 2023
The session was abandoned with 10 minutes remaining after three red flags.
More to follow.
Dus ben benieuwd hoe Max hem dit jaar gaat pakken
Volgens mij is F1 2022 niet in de pitlane gewonnen. Max kwam rijdend over de streep. Er was alleen 'wat' verwarring over de verdeling van de punten.basvn schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 15:51:
[Twitter]
[Twitter]
Dus ben benieuwd hoe Max hem dit jaar gaat pakken
en 2020 was toch gewonnen omdat de pitlane juist dicht zat 
zonder dollen, toen ik las wie 2020 Monza had gewonnen was ik zo in de war, maar toen bleek dat ik lang voor mijn werk in het buitenland zat en ik vrijwel iedere race dat seizoen had gemist ik heb em drie dagen geleden terug gekeken - maar wat een race was dat zeg!
zonder dollen, toen ik las wie 2020 Monza had gewonnen was ik zo in de war, maar toen bleek dat ik lang voor mijn werk in het buitenland zat en ik vrijwel iedere race dat seizoen had gemist ik heb em drie dagen geleden terug gekeken - maar wat een race was dat zeg!
at your service
Maar zou je als Nyck nog wel in willen stappen?basvn schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 14:49:
[...]
aanvulling op mijn bovenstaand bericht van dezelfde poster
[Twitter]
Verder mee eens dat Nyck een betere vervanging zou zijn dan Hadjar
rMBP M3 16" rMBP M1 13" iPhone 14 Pro AWU3 AirPods Pro
Maar Leclerc kreeg na de vlag nog een penalty waardoor die derde i.p.v. tweede werd. Volgens mij had die ook nog een rol van betekenis. Of was dat alleen in het geval van "minder dan 75% gereden is halve punten"? Wat dan niet werd toegepast omdat ze on track finishte (i.p.v. finish onder rode vlag).TheBrut3 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 15:59:
[...]
Volgens mij is F1 2022 niet in de pitlane gewonnen. Max kwam rijdend over de streep. Er was alleen 'wat' verwarring over de verdeling van de punten.
Want IIRC was er ook nog een dingetje dat Red Bull (/Verstappen) meende dat hij WDC zou zijn met fastest lap (Verstappen zelf wilde daarvoor pitten, team niet).
Edit:
IIRC ging Button voor "Leclerc heeft een 5s penalty, daarmee is die derde en BEN JIJ VERSTAPPEN KAMPIOEN". Dus dan had die penalty wel een rol van betekenis.
[ Voor 10% gewijzigd door RobertMe op 01-09-2023 17:05 ]
Je hebt gelijk inderdaad. In mijn hoofd zat dat Perez Leclec inhaalde in de laatste chicane en dat dit de oorzaak was, maar het was de straf.RobertMe schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 17:04:
Maar Leclerc kreeg na de vlag nog een penalty waardoor die derde i.p.v. tweede werd. Volgens mij had die ook nog een rol van betekenis. Of was dat alleen in het geval van "minder dan 75% gereden is halve punten"? Wat dan niet werd toegepast omdat ze on track finishte (i.p.v. finish onder rode vlag).
Want IIRC was er ook nog een dingetje dat Red Bull (/Verstappen) meende dat hij WDC zou zijn met fastest lap (Verstappen zelf wilde daarvoor pitten, team niet).
Edit:
IIRC ging Button voor "Leclerc heeft een 5s penalty, daarmee is die derde en BEN JIJ VERSTAPPEN KAMPIOEN". Dus dan had die penalty wel een rol van betekenis.
Mja dit riep ik meteen al toen ik van de regel hoorde. Dit is niet iets wat de FIA hard gaat aanhouden. Wel verwacht ik een boete voor het team of iets om in ieder geval op te treden, maar alleen als het echt te gek wordt met paydrivers (waar deze regel eigenlijk voor is), gaan ze ingrijpen.
Als ik Nyck was, zou ik echter gewoon zorgen dat ik aan de bak kan en wellicht kijken of je een reactie van de FIA kunt uitlokken over deze regel. Het zou leuk zijn als ie toch nog een kans krijgt, maar ik ga er vanuit dat voor Red Bull het hoofdstuk is afgesloten. En gezien ie naar die universiteit ging, verwacht ik ook dat ie niet fit genoeg is om nu in te stappen.
Naar de universiteit? Ja, dat volgens mij wel. Maar als ik me niet vergis was het maar voor een cursus van een aantal dagen (stuk of 5?). Dus dat zal niet echt invloed hebben op een trainingsschema, mocht die dat willen aanhouden.Martinspire schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 02:52:
En gezien ie naar die universiteit ging, verwacht ik ook dat ie niet fit genoeg is om nu in te stappen.
Maar ja, dan moet de situatie zich eerst voordoen. Voorlopig is het de theoretische situatie dat één van de Red Bull rijders ook vervangen zou moeten worden, terwijl Ricciardo nog niet terug is. Best kans dat Ricciardo de volgende race alweer meedoet...Martinspire schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 02:52:
[...]
Mja dit riep ik meteen al toen ik van de regel hoorde. Dit is niet iets wat de FIA hard gaat aanhouden. Wel verwacht ik een boete voor het team of iets om in ieder geval op te treden, maar alleen als het echt te gek wordt met paydrivers (waar deze regel eigenlijk voor is), gaan ze ingrijpen.
Als ik Nyck was, zou ik echter gewoon zorgen dat ik aan de bak kan en wellicht kijken of je een reactie van de FIA kunt uitlokken over deze regel. Het zou leuk zijn als ie toch nog een kans krijgt, maar ik ga er vanuit dat voor Red Bull het hoofdstuk is afgesloten. En gezien ie naar die universiteit ging, verwacht ik ook dat ie niet fit genoeg is om nu in te stappen.
Dat leek sowieso al lastig te zijn aangezien de volgende race Singapore is en dat een lastig circuit is (20+ bochten, veel haaks, etc). En daarnaast is die verwachting veel uitgesproken op zaterdag. Toen op zaterdagavond / zondag bleek dat het om een meervoudige breuk ging gingen velen er al van uit dat hij mogelijk in Japan (race na Singapore dus) weer mee kan doen, maar dat ook dat geen gegeven zal zijn. Dus "best kans"? Nja, er is een kans, maar de kans is relatief klein en sowieso vele malen groter dat het Japan wordt, maar ook Qatar niet uit te sluiten is.Wild Chocolate schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 16:19:
Best kans dat Ricciardo de volgende race alweer meedoet...
Ok, maar dan nog, hoe groot schat je de kans dat er nog een Red Bull of AT coureur uitvalt voordat hij terug is?RobertMe schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 17:07:
[...]
Dat leek sowieso al lastig te zijn aangezien de volgende race Singapore is en dat een lastig circuit is (20+ bochten, veel haaks, etc). En daarnaast is die verwachting veel uitgesproken op zaterdag. Toen op zaterdagavond / zondag bleek dat het om een meervoudige breuk ging gingen velen er al van uit dat hij mogelijk in Japan (race na Singapore dus) weer mee kan doen, maar dat ook dat geen gegeven zal zijn. Dus "best kans"? Nja, er is een kans, maar de kans is relatief klein en sowieso vele malen groter dat het Japan wordt, maar ook Qatar niet uit te sluiten is.
50%, het gebeurt of het gebeurt niet?Wild Chocolate schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 17:09:
[...]
Ok, maar dan nog, hoe groot schat je de kans dat er nog een Red Bull of AT coureur uitvalt voordat hij terug is?
Nee, ongeluk zit in een klein hoekje, kijk maar naar Albon vorig jaar Monza
Of gaat Marko nu preventief bij alle RB coureurs de blinde darm weghalen? (zoals hij eens had voorgesteld met de "Corona-kampen").
Alex Jacques had het er over dat Albon dit weekend in hetzelfde hotel zit. Is naar zijn kamer gegaan, en vervolgens weer terug naar de receptie een andere kamer vragen. Was dus dezelfde kamer als vorig jaar.Ryur schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 18:03:
Nee, ongeluk zit in een klein hoekje, kijk maar naar Albon vorig jaar MonzaZo ineens een blinde darmontsteking.
Mooie verdediging van SAI
Elect a clown, expect a circus.
Toto Wolf over Max zijn 10 wins in a row;
RBR heeft als team nu 15 wins in a row.
Mercedes-teambaas Toto Wolff over record Max Verstappen: ‘Iets voor Wikipedia’ https://t.co/TqWkbnrZGg via @telegraaf
— Erik van Haren (@ErikvHaren) 3 september 2023
Mijn boefje is liev!
Vind de opmerking van Toto echt respectloos, Hamilton en Toto zijn echt de "weg" kwijt sinds ze niet meer in de buurt komen van winnen... erg jammer dat het zo moet.JB schreef op zondag 3 september 2023 @ 20:02:
[Twitter]
[Afbeelding]
5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti
Is er iemand die weet welke race Vettel zijn tiende op een rij had kunnen winnen?
Hij won de negende race in Brazilië en dat was de laatste race van 2013. De tiende zou dus de eerste race van 2014 in Australië zijn geweest.Drials schreef op zondag 3 september 2023 @ 20:10:
Is er iemand die weet welke race Vettel zijn tiende op een rij had kunnen winnen?
"When you grow up your heart dies"
Thanks!sjaool schreef op zondag 3 september 2023 @ 20:14:
[...]
Hij won de negende race in Brazilië en dat was de laatste race van 2013. De tiende zou dus de eerste race van 2014 in Australië zijn geweest.
De mannen zijn gewoon verbitterd, ergens ook wel begrijpelijk als je altijd als beste wordt gezien en er ineens iemand is die nog veel beter is. 😁ArcticWolf schreef op zondag 3 september 2023 @ 20:10:
[...]
Vind de opmerking van Toto echt respectloos, Hamilton en Toto zijn echt de "weg" kwijt sinds ze niet meer in de buurt komen van winnen... erg jammer dat het zo moet.
Waarom wil Hamilton dan zo graag de 8e wereldtitel? Ook maar een statistiekje voor op Wikipedia.
En als. een mercedes coureur het record had kunnen pakken, was het heel belangrijk geweest. Ach ja mannetjes met opgeblazen ego, te voorspelbaar en oh zo oninteressant ..JB schreef op zondag 3 september 2023 @ 20:02:
[Twitter]
[Afbeelding]
erutangiS
Net de post-race persconferentie gekeken. Ik ben toch wel verrast over hun reactie over DRS en moeilijk kunnen volgen. Zowel VER, PER en SAI lieten weten dat het volgen op je voorligger lastig is. VER zei grappend dat hij in Singapore meer DRS zou willen. SAI liet weten dat dit bijna op het niveau van 2021 en zelfs 2020 is.
Het lijkt mij dat dan de doelstellingen van het nieuwe regelement van vorig jaar niet allemaal gehaald zijn. Het moest makkelijker zijn om te volgen en misschien wel zodanig dat DRS op den duur niet meer nodig zou zijn. Maar dat lijkt nu nog ver weg. Ik ben erg benieuwd wat dit betekent voor de toekomst.
Het lijkt mij dat dan de doelstellingen van het nieuwe regelement van vorig jaar niet allemaal gehaald zijn. Het moest makkelijker zijn om te volgen en misschien wel zodanig dat DRS op den duur niet meer nodig zou zijn. Maar dat lijkt nu nog ver weg. Ik ben erg benieuwd wat dit betekent voor de toekomst.
Ging dat over deze race of het seizoen? Want het DRS effect is natuurlijk ook een stuk lager in Monza. Als je al geen vleugel hebt remt die je ook niet af, dus de niet remmende vleugel open zetten gaat je ook niet minder afremmen.dreester schreef op zondag 3 september 2023 @ 20:59:
Net de post-race persconferentie gekeken. Ik ben toch wel verrast over hun reactie over DRS en moeilijk kunnen volgen. Zowel VER, PER en SAI lieten weten dat het volgen op je voorligger lastig is. VER zei grappend dat hij in Singapore meer DRS zou willen. SAI liet weten dat dit bijna op het niveau van 2021 en zelfs 2020 is.
Punt is echter wel dat dit bij andere races ook al is aangegeven, dat volgen an zich moeilijker is.
Wie zit er bij Red Bull eigenlijk nog in de F1 pijplijn? Als Ricciardo immers in Singapore nog afwezig is en Lawson nog steeds de vervanger (wat wel zeer waarschijnlijk lijkt te zijn) dan heeft Lawson immers 3 races gereden en komt hij niet meer in aanmerking als rookie voor de 2 verplichte rookie FP1 sessies en rookie testdagen. Dan moet Red Bull (Racing + AlphaTauri) daarvoor dus een andere coureur inzetten.
Een regel die potentieel een Fitipaldi heeft "genaaid". Die heeft immers twee races voor Haas gereden (Sakhir & Abu Dhabi). Daarvoor had die IIRC wel wat FP1s / rookie tests gereden, maar daarna is die nooit meer echt "in beeld" geweest en zijn de juniors bij Haas Ferrari junioren geweest.
Een regel die potentieel een Fitipaldi heeft "genaaid". Die heeft immers twee races voor Haas gereden (Sakhir & Abu Dhabi). Daarvoor had die IIRC wel wat FP1s / rookie tests gereden, maar daarna is die nooit meer echt "in beeld" geweest en zijn de juniors bij Haas Ferrari junioren geweest.
*knip*
Op Monza heb je veel aan de slipstream nog omdat het hele lange rechte stukken zijn. En dan kom je terminal velocity tegen en dan is die slipstream handig omdat je dan harder kan omdat de voorligger de lucht al heeft weggedrukt èn ze low downforce rijden dus minder dirty air ook.
Maar op andere tracks weegt het voordeel van slipstreaming niet op tegen het nadeel van dirty air.
De dirty air is meer terug dan vorig jaar. Er wordt weer gespeeld met flapjes en ander ongein en de FIA laat dat allemaal gebeuren. Vandaar dat men zegt dat DRS niet weg kan.dreester schreef op zondag 3 september 2023 @ 20:59:
Op Monza heb je veel aan de slipstream nog omdat het hele lange rechte stukken zijn. En dan kom je terminal velocity tegen en dan is die slipstream handig omdat je dan harder kan omdat de voorligger de lucht al heeft weggedrukt èn ze low downforce rijden dus minder dirty air ook.
Maar op andere tracks weegt het voordeel van slipstreaming niet op tegen het nadeel van dirty air.
[ Voor 34% gewijzigd door tweakduke op 04-09-2023 10:01 . Reden: Quote verwijderd ]
Zou het nog een optie zijn dat Albon weer bij Red Bull terug komt? Ben heel benieuwd hoe hij het daar nu zou doen.
FIA gaat nu wel het flexen aanpakken zeggen ze. Geen idee welke impact dat heeft maar volgens mij weinig omtrent de DRS perikelen.Waah schreef op maandag 4 september 2023 @ 00:35:
[...]
De dirty air is meer terug dan vorig jaar. Er wordt weer gespeeld met flapjes en ander ongein en de FIA laat dat allemaal gebeuren. Vandaar dat men zegt dat DRS niet weg kan.
Mijn boefje is liev!
Die opmerking(en) van Wolff (& Hamilton) m.b.t. dat het voor Verstappen eenvoudig(er) is om 10 overwinningen op rij te behalen omdat hij een zwakkere teamgenoot heeft, in vergelijking met Hamilton in de dominante jaren, is toch sowieso onzinnig?
Mercedes had dan toch ook makkelijk het record van overwinningen op rij moeten hebben. Terwijl zelfs dat op 11 stond en al uit 1988 stamde.
Wat ze dan moeten zeggen is dat zij toen twee coureurs hadden die er geen probleem mee hadden om elkaar van de baan te kegelen (als dat niet gebeurt was in Spanje 2016 hadden ze er volgens mij een stuk of 20 op rij. Tot aan Maleisië waar Hamiltons motor plofte en Rosberg een touche bij de start had en daardoor na eerste ronde laatste was).
Edit:
Zo te zien heeft Mercedes drie reeksen van 10 overwinningen (waaronder Japan 2015 t/m Rusland 2016 en Monaco 2016 t/m Singapore 2016, dus als ze elkaar in Spanje niet van de baan hadden gekegeld was dat 21 op een rij). Theoretisch heeft Hamilton / Rosberg dus wel kans gehad op 10 op een rij. Maar dan zal de volgende race blijken of Verstappen er niet "gewoon" 11 van maakt
En v.w.b. sterke teamgenoot. Bottas heeft natuurlijk ook vaak genoeg moeten bukken. "Valteri, this is James" is immers niet voor niks een vrij bekende uitspraak geworden.
Mercedes had dan toch ook makkelijk het record van overwinningen op rij moeten hebben. Terwijl zelfs dat op 11 stond en al uit 1988 stamde.
Wat ze dan moeten zeggen is dat zij toen twee coureurs hadden die er geen probleem mee hadden om elkaar van de baan te kegelen (als dat niet gebeurt was in Spanje 2016 hadden ze er volgens mij een stuk of 20 op rij. Tot aan Maleisië waar Hamiltons motor plofte en Rosberg een touche bij de start had en daardoor na eerste ronde laatste was).
Edit:
Zo te zien heeft Mercedes drie reeksen van 10 overwinningen (waaronder Japan 2015 t/m Rusland 2016 en Monaco 2016 t/m Singapore 2016, dus als ze elkaar in Spanje niet van de baan hadden gekegeld was dat 21 op een rij). Theoretisch heeft Hamilton / Rosberg dus wel kans gehad op 10 op een rij. Maar dan zal de volgende race blijken of Verstappen er niet "gewoon" 11 van maakt
En v.w.b. sterke teamgenoot. Bottas heeft natuurlijk ook vaak genoeg moeten bukken. "Valteri, this is James" is immers niet voor niks een vrij bekende uitspraak geworden.
[ Voor 27% gewijzigd door RobertMe op 04-09-2023 08:15 ]
Ricciardo lijkt momenteel singapore en japan nog uit te moeten gaan zitten:RobertMe schreef op zondag 3 september 2023 @ 23:16:
Wie zit er bij Red Bull eigenlijk nog in de F1 pijplijn? Als Ricciardo immers in Singapore nog afwezig is en Lawson nog steeds de vervanger (wat wel zeer waarschijnlijk lijkt te zijn) dan heeft Lawson immers 3 races gereden en komt hij niet meer in aanmerking als rookie voor de 2 verplichte rookie FP1 sessies en rookie testdagen. Dan moet Red Bull (Racing + AlphaTauri) daarvoor dus een andere coureur inzetten.
https://www.motorsport.co...ter-hand-injury/10516028/Ricciardo likely to be out until Qatar GP F1 after hand injury
Daniel Ricciardo is unlikely to return to action after breaking his hand until Formula 1's Qatar Grand Prix, Red Bull team boss Christian Horner has suggested.
Is hij misschien stiekem toch een gewoon mens met de reguliere 6 weken voor een botbreuk.
PSN
Party modeJB schreef op maandag 4 september 2023 @ 10:40:
Ik was nog eens op Wikipedia aan het kijken, want laten we eerlijk zijn daar kijkt toch nooit iemand
Aantal poles viel me weer op.
[Afbeelding]
Wat een contrast in poles... Daar moet RBR ook dit seizoen behoorlijk voor werken. Wat heeft MER/Lewis er veel gepakt afgelopen jaren.
En daarnaast was de hele filosofie van Mercedes om op P1 & P2 te kwalificeren en aan de noorderzon te verdwijnen. Reden ze in verkeer ging het ze een stuk lastiger af. Terwijl Red Bull, momenteel, een betere race auto heeft die zacht op de banden is, goede handling in de bochten heeft, etc. Wat je ook in de interviews van gisteren hoort. De Ferrari rijders die verbaasd waren over hoe snel de Red Bulls door Parabolica waren en hoe snel ze ook weer op het gas konden.
Verrek! Niet meer aan gedacht
Mijn boefje is liev!
Ze hadden in ieder geval vanaf het begin uhm, lekkende kleppen, of zo. Waardoor er dus heel perongeluk extra (verboden) brandstoffen werden verbrand in de vorm van olie.JB schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:22:
[...]
Verrek! Niet meer aan gedachtIs er eigenlijk bekend hoe lang ze die hebben gehad? Alsin meteen vanaf het begin al?
Het begon met olie verbranden om daar extra vermogen uit te halenRobertMe schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:24:
[...]
Ze hadden in ieder geval vanaf het begin uhm, lekkende kleppen, of zo. Waardoor er dus heel perongeluk extra (verboden) brandstoffen werden verbrand in de vorm van olie.
Toen party mode in de software (standje 11 voor een rondje, batterij dan helemaal leeg en andere zaken die we nooit zullen weten).
Juist omdat team taxi zo negatief reageerd, al een week lang, kan je dit beschouwen als een heel belangrijk record.
ping 127.212.23.124
Bij Mercedes waren ze zo geschrokken dat zo zo veel meer power hadden dan de concurrentie ze in het begin alleen maar met een terug geschroefde motor reden.JB schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:22:
[...]
Verrek! Niet meer aan gedachtIs er eigenlijk bekend hoe lang ze die hebben gehad? Alsin meteen vanaf het begin al?
Of dit gelijk met party modus was weet ik niet, alleen dat pas in de laatste 2 jaar iedereen een beetje naast ze was gekomen met het motor vermogen.
Die pole statistiek zal denk ik niet meer verbroken worden maar wat maakt het uit niemand kijkt Wikipedia
edit:
was het niet zo dat er iets van nieuwe motor regelementen aan kwamen en Red Bull wat engineers van Mercedes motor afdeling had overgenomen.
Max Pole Hunter incoming
[ Voor 12% gewijzigd door d-vine op 04-09-2023 11:53 ]
De Red Bull heeft veel mechanische grip. Wat wil zeggen: als je hard door de bocht gaat hebben alle vier de willen evenveel grip, en maakt de auto weinig zijwaartse bewegingen. De Ferrari heeft dat veel minder: die hangt naar buiten. Dat is en veel slechter voor je banden, en je gaat/kunt minder hard omdat je naar buiten loopt. En (het gebrek aan) mechanische grip komt door het chassis, dat kun je ook niet met een upgrade verbeteren.RobertMe schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:03:
[...]
En daarnaast was de hele filosofie van Mercedes om op P1 & P2 te kwalificeren en aan de noorderzon te verdwijnen. Reden ze in verkeer ging het ze een stuk lastiger af. Terwijl Red Bull, momenteel, een betere race auto heeft die zacht op de banden is, goede handling in de bochten heeft, etc. Wat je ook in de interviews van gisteren hoort. De Ferrari rijders die verbaasd waren over hoe snel de Red Bulls door Parabolica waren en hoe snel ze ook weer op het gas konden.
In de pijplijn (maar vallen enorm tegen). Ook zoveel mogelijk geprobeerd ik volgorde dat ik denk dat RB ze inschat:RobertMe schreef op zondag 3 september 2023 @ 23:16:
- Iwasa (ook Honda Jr, maar door Tsunda verwacht ik dat deze over het hoofd wordt gezien)
- Hadjar
- Maloney
- Hauger
- Crawford
En het leukste van allemaal is eigenlijk wel dat niet Hamilton maar Rosberg daar namens Mercedes in staat.d-vine schreef op maandag 4 september 2023 @ 12:17:
Speciaal voor Toto van formula 1 zelf een wikipedia lose statistiek.
[Afbeelding]
Toen Rosberg de 7e haalde was Mercedes intern ook vrij zuur (omdat Hamilton er maar 5 heeft). Want "statistieken doen er niet toe." Maar vervolgens staan ze wel de 300 keer Q3 van Hamilton te "vieren" (op social media), terwijl je daar voor alleen maar hoeft op te dagen in een top 5 auto en een X-aantal seizoenen meedoen.Richard117 schreef op maandag 4 september 2023 @ 12:36:
[...]
En het leukste van allemaal is eigenlijk wel dat niet Hamilton maar Rosberg daar namens Mercedes in staat.
Dat is ook legaal. Of ja, er is een maximale deployment per ronde. Maar de hybride instellingen mogen ze nog steeds aanpassen en dus ook over 1 ronde de accu leeg trekken. Zie bv ook Oostenrijk 2020(?) waar Norris zeer uitgebreid te horen krijgt wanneer hij de overtake knop moet gebruiken en hoe (indrukken of inhouden). Puur om de accu leeg te trekken omdat er toch geen volgende rond komt. Normaliter doen ze dat natuurlijk niet omdat ze in een ronde meer energie kunnen/mogen verbruiken dan ze kunnen opladen. En het verlies van (snel/maximaal) opladen veel groter is dan de winst uit extra deployen.pjottum schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:44:
batterij dan helemaal leeg
Dat zal ook precies het pijnpunt voor Toto/Ham zijn. Hier staat die niet op.Richard117 schreef op maandag 4 september 2023 @ 12:36:
[...]
En het leukste van allemaal is eigenlijk wel dat niet Hamilton maar Rosberg daar namens Mercedes in staat.
Wat ik me nog afvroeg: Perez ging een aantal keer rechtdoor in de eerste chicane, en moest de plek teruggeven aan Sainz. Maar Leclerc reed daar niet ver achter.
Mag Sainz alle deployment uit zetten, volledig opsparen, wat later op het gas gaan.... en zo zorgen dat Leclerc vlak achter hem komt en Perez daardoor in de problemen komt met het teruggeven van de plek?
Exact achter elkaar zal niet mogen, maar wie dwingt Sainz om zo snel mogelijk op zijn gas te gaan na de bocht? Zodat leclerc lekker dicht achter Perez zit na teruggeven positie?
Gebeurde zo vaak dat ik het me begon af te vragen
Is die maximale hoeveelheid deployment per ronde er altijd geweest? of is dit later toegevoegd aan de directives?RobertMe schreef op maandag 4 september 2023 @ 12:48:
[...]
Dat is ook legaal. Of ja, er is een maximale deployment per ronde. Maar de hybride instellingen mogen ze nog steeds aanpassen en dus ook over 1 ronde de accu leeg trekken. Zie bv ook Oostenrijk 2020(?) waar Norris zeer uitgebreid te horen krijgt wanneer hij de overtake knop moet gebruiken en hoe (indrukken of inhouden). Puur om de accu leeg te trekken omdat er toch geen volgende rond komt. Normaliter doen ze dat natuurlijk niet omdat ze in een ronde meer energie kunnen/mogen verbruiken dan ze kunnen opladen. En het verlies van (snel/maximaal) opladen veel groter is dan de winst uit extra deployen.
Je hoeft alleen de positie terug te geven zolang dat "kan". Als de ander te ver terug zakt om wat voor reden dan ook, "kan" dat dus niet meer. En dan krijg je een +5 seconden tijdstraf.Waah schreef op maandag 4 september 2023 @ 12:49:
[...]
Dat zal ook precies het pijnpunt voor Toto/Ham zijn. Hier staat die niet op.
Wat ik me nog afvroeg: Perez ging een aantal keer rechtdoor in de eerste chicane, en moest de plek teruggeven aan Sainz. Maar Leclerc reed daar niet ver achter.
Mag Sainz alle deployment uit zetten, volledig opsparen, wat later op het gas gaan.... en zo zorgen dat Leclerc vlak achter hem komt en Perez daardoor in de problemen komt met het teruggeven van de plek?
Exact achter elkaar zal niet mogen, maar wie dwingt Sainz om zo snel mogelijk op zijn gas te gaan na de bocht? Zodat leclerc lekker dicht achter Perez zit na teruggeven positie?![]()
Zal perfect legaal zijn. Vaak genoeg dat in vergelijkbare situaties met "plek teruggeven" er nog iemand anders achter rijdt (dus treintje van 3 en middelste die eerste "inhaalt" en plek moet teruggeven) en die er achter meteen inhaalt. Immers in dit geval rijdt Perez sowieso een slechte lijn (scherpere bocht om niet op de racelijn te komen i.v.m. unsafe rejoin) waardoor Leclerc in principe sneller zou moeten zijn en dus inhaalactie kan doen.Waah schreef op maandag 4 september 2023 @ 12:49:
Exact achter elkaar zal niet mogen, maar wie dwingt Sainz om zo snel mogelijk op zijn gas te gaan na de bocht? Zodat leclerc lekker dicht achter Perez zit na teruggeven positie?![]()
Bij mijn weten is dat altijd geweest. Net zoals de maximale fuel flow en maximale benzine. Kan overigens wel zijn dat de getallen zijn aangepast (in 2017 met de grotere / zwaardere auto's is in ieder geval de maximale hoeveelheid benzine van 100KG naar 105KG gegaan. Mogelijk dat ze dus ook ooit aan hybride gesleuteld hebben).Waah schreef op maandag 4 september 2023 @ 12:52:
[...]
Is die maximale hoeveelheid deployment per ronde er altijd geweest? of is dit later toegevoegd aan de directives?
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken
Alle racetopics:
Topicreeks: [F1 2023] Racetopics
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken
Alle racetopics:
Topicreeks: [F1 2023] Racetopics
/f/image/rgGUMX5x5lLqBL32pObmzDQR.webp?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ii3KSHO5v5f3e20kECqRH8Cb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ifSWwNgYnXOxavZIuPkQ4tAI.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/jp5WVGqjwlr737tG6YL0XF3I.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/BBqj8qzMhrIwOSvbM86jER1N.png?f=fotoalbum_large)