Gisteren en vandaag heb ik de Tapo RV30 Max Plus én de Dreame L10s Ultra gen 2 beiden getest.
De Tapo had ik natuurlijk met Black Friday voor maar 219 euro gekocht, maar kwam er daarna door jullie tips achter dat de Dreame toch wel veel meer zou kunnen/beter zou zijn. Dat zou hem dan vooral zitten in het dweilen met roterende mops, een uitschuifbare mop voor de randjes, betere objectherkenning, groot waterreservoir in docking én in robot zelf, etc. Dus gekocht, maar goed, kostte dan wel 520 euro ipv de 219 van de Tapo....
Omdat ik de Tapo niet meer kon annuleren, besloot ik deze toch ook maar te testen.
Dus beide sets heel voorzichtig uitgepakt, apps geïnstalleerd, lidar scans laten maken, etc.
Als eerste viel me op dat het Dreame dockingstation wel echt belachelijk groot is (en er zijn nog veel grotere...). Ja natuurlijk komt dat door vuil en schoon water tanks, mopwas installatie, etc.
Maar manmanman wat staat dit eigenlijk 'lelijk' in de kamer (in mijn geval keuken). Viel me in praktijk toch erg tegen. Het oog wil ook wat!
De Tapo heeft een heel fraai compact doosje als dock. Ja daar zit dan alleen stofzak-afzuiging in en geen eigen watervoorraden. Maar de looks van de Tapo echt +1
Vervolgens viel me op dat de app van Tapo fijner en gebruikersvriendelijker is dan die van Dreame.
Ook was de door lidar in kaart gebrachte kaart beter/verfijnder bij Tapo.
Toen overal in huis op strategische plekjes hagelslag gestrooid.
De Dreame smeet veel hagelslagjes weg en kreeg erg veel in de eerste passage niet opgezogen.
Dan moet je dus echt instellen dat ie minimaal 2 passages doet (dus geen zigzag patroon maar echt zo'n ruitjespatroon) en zelfs dan bleven hageltjes liggen.
Ook getest op verschillende zuigsnelheden.
De Tapo scoorde een honderd procent score. Bij eerste passage overal hageltjes weg. Ook hageltjes die ik tegen plinten aan had gelegd. Dit was op de standaard zuigkracht instelling.
Ook viel me op dat de Tapo heel strakke en duidelijke lijnen/volgordes in mijn huis rijdt. Draait ook gewoon prachtige cirkeltjes strak om dunne stoelpootjes etc heen.
De Dreame rijdt minder 'logisch', en slaat meen ik zelfs dingen over, Cleangenius en Custom settings geprobeerd.
Vervolgens viel me ook op dat de Tapo moeiteloos naar moeilijke plekken gestuurd kan worden en daar zijn werk doet (bijv onder een zwevende tv plank, daar meldde de Dreame na heel veel proberen gewoon dat het hem niet lukte om toegang te krijgen tot dat gebied.
De Tapo botst wel vaker, maar doet dat netjes/zachtjes en je ziet dat hij er vervolgens instant van leert en hele logische vervolgbeslissingen neemt.
De dreame botst minder, maar doet rare dingen.. Ik heb bijv één ronde bijzettafel met zwarte buis frame. De Dreame ramt daar hard overheen, zit vervolgens klem in het midden van dat bijzettafeltje. Probeert er dan weer uit te wurmen, wat uiteindelijk lukt maar met zulk bruut geweld dat het zwart gecoate frame van dat tafeltje gewoon beschadigd!
De Tapo kiest er netjes voor om om dat ronde bijzettafeltje heen te rijden,
Integratie met Google Home werkte met de Tapo ook véél beter dan met de Dreame.
Ik kan de Tapo met stem goed bedienen. Op mijn Google Nest Hub kan ik ook allerlei settings aaraken, zoals zuigkracht, dweilen of stofzuigen, etc. Ook kan je vragen waar de robot in huis is gebleven.
Bij Dreame werkte eigenlijk amper wat. Alleen aan of uit....
Door al deze grote verschillen in het voordeel van de Tapo heb ik bizar genoeg besloten de Dreame volledig fabrieksnieuw te maken en te retourneren.
Ik weet dat er toekomstig mogelijk een firmware update komt en hij dan vast beter zal worden...
Dit is absoluut geen 300+ euro extra waard.
Natuurljk heb ik het dweilen met de Dreame niet geprobeerd, want dan kan je hem echt niet meer fabrieksnieuw retourneren. Daar zal de Dreame vast in uitgeblonken hebben, met zijn roterende mops, extended mop, zelf reinigen, vers en vies water in dock, etc...
Maar als het stofzuigen en gemak al van zo'n lagere kwaliteit zijn, dan maar niet dweilen (want nu ik ze bezit merk ik dat dat dweilen toch eigenlijk een gimmick is op onze visgraat houten vloer... Beter één keer per twee weken even handmatig dan echt grondig dweilen).
De dweil-lap van de Tapo daarna wel getest, nu ik weet dat ik die ga houden.
En dat werkt eigenlijk verdomd fraai.
Bijvoorbeeld even ingesteld dat die de keuken grondig dweilt na het stofzuigen. In een patroon van 3x ruiten makende. Elk plekje was fraai nat/gedweild en schoon.
Nee, nog geen opgedroogde ketchup achtige test gedaan. Daar zal hij vast feilen en roterende maps het mogelijk wel lukken...
Kortom: De Tapo RV30 Max Plus is voor maar 219 echt een aanrader.
Gaat het handmatig stofzuigen hier echt minimaliseren.
Dweilen is dan iets wat minder automatisch gaat, want je moet die lap zelf eronder klikken, zelf wassen etc.
Maar als ik dat één keer per week moet doen, dan is dat het me waard en hoef ik in praktijk toch nog minder vaak grondig handmatig tot in hoekjes te dweilen.
En dat ie Nederlands praat, en dan ook nog eens hilarisch Mokums met grappige opmerkingen, is ook echt leuk.
Onverwacht resultaat....