Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monica66
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10-09 09:28
NileZ_ schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 19:46:
Waar ik nog wel over twijfel.. Amazon heeft de beste deal, zit er nog verschil in garantieafhandelingen etc t.o.v. coolblue/mediamarkt? (Beide duurder waarvan coolblue ongeveer 50 euro duurder is).
Mijn voorkeur zou naar Amazon uitgaan. Daar wordt (voor zover ik weet) vaak niet eens gerepareerd als een robot binnen de garantietermijn kapot gaat. Je krijgt gewoon je geld terug. Je ziet de gerepareerde robots vaak weer terug als tweedekans artikel.
Bij andere bedrijven loopt het via Dreame en dan kan je je robot wel even kwijt zijn bij reparatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReceiverNL
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07-09 23:03
NileZ_ schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 19:46:
Ik ga er maar eens een klap op geven. Heb een l10s ultra gen 2 in de winkelmand en een l40 ultra AE. Als ik de reviews mag geloven is de l40 een stuk beter in obstacle avoidance en zal overall vast wel wat beter zijn. Maar het verschil van 200 euro scheelt natuurlijk ook flink. Ik ga er vanuit dat de l10s ook niet zomaar alles aan gort rijdt.. haha

Waar ik nog wel over twijfel.. Amazon heeft de beste deal, zit er nog verschil in garantieafhandelingen etc t.o.v. coolblue/mediamarkt? (Beide duurder waarvan coolblue ongeveer 50 euro duurder is).
Ik neig ook erg sterk naar de L10S pro ultra gen 2. Voor rond de 400€ een nette robotstofzuiger. Ik zou het inderdaad wel aandurven bij Amazon. Wel jammer dat hij niet zo goed in de hoekjes komt met zijn side Brush. En geen warm wassen van de mops. De L40 ultra AE is zeker de betere en luxere stofzuiger. Maar daar is nog (in mijn ogen) een iets goedkopere Mova variant van: de nieuwe Mova E40 ultra. Ook interessante specs. Lastig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• karakedi
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
toekie schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 19:56:
Nogmaals dank voor de aanbevelingen en suggesties voor de robotstofzuiger. Ik dacht laat ik mijn bevindingen geven na bijna een jaar eigenaar te zijn van een Xiaomi X20+

Deze had eing 2024 een erg nette prijs actie, wat ongeveer dezelfde prijs is als nu. ik heb destijds 299 betaald nu is hij ongeveerd 349 overal. Ik ben erg tevreden met het station, hij geeft netjes aan wanneer het water op is en wanneer het afval reservoir vol is en ook wanneer je de stofzak moet vervangen en het filter ' vervangen' (gewoon schoonmaken) moet worden.

Zuigen doet hij goed en netjes en de setup is erg simpel. Ben er zelf niet zo'n fan van dat je er een zoveelste app voor moet installeren en juiste functies voor de app vinden vind ik nog steeds soms wat moeilijk. Met name het selecteren van ruimtes. Maar de initiele setup gaat vanzelf, je zet hem aan en hij gaat een map van je kamer maken.
Dweilen werd me al gezegd dat het meer een gimmick is dan echt schoonmaken, zeker bij een combi robot. En ja dat is ook zo, hij 'dweilt' nu bijna een jaar later significant minder dan in het begin. Maar ook in het begin was het niet veel meer dan de vloer nat maken maar zag ik duidelijk verschil tussen de 3 waterstanden. Nu is het zelfs op stand 3 matig. Maar toch bij oppervlakkige minimale vlekken gaat het weg dus hij dweilt wel maar als je het echt goed schoon wilt hebben moet je er zelf handmatig nog even overheen. Ik zie het meer als een voorwas en iets is beter als niets als je tijd te kort komt.
Stofzuigen daarentegen doet hij goed, ik heb 2 honden en momenteel een leuke kleine baby die nu net begint met kruipen (de baby die op komst was is ook de reden van aanschaf). Ik wil dan ook de ruimte hondenhaar vrij en niet dat de kleine vol met haren komt. Dat doet hij erg goed. Ik laat hem s' avonds en 's ochtends een rondje maken en en kom beneden en er ligt niets. Ik zou graag willen dat hij zakloos was. Misschien dat ik een ' zak' ga printen die in het gedeeltje past maar zal wel wat haken en ogen hebben omdat het een gaas moet zijn voor de doorluchting als hij afzuigt.

Wat ik wel soms moet doen is bladeren uit de borstel halen. Als de honden een takje of blad naar binnen halen en hij dit opzuigt is het herrie en raakt hij verstopt. Er zitten beugels en extra rubbers aan om dit te voorkomen maar die werken in mijn beleving minimaal tot niet. Dus let op dat je planten geen blad loslaten op de vloer, daar weet deze robot geen raad mee.

Maar al met al ben ik erg tevreden mee scheelt me erg veel gestofzuig door de dag heen en soms even snel een rondje laten doen als je toch boodschappen gaat of de honden uitlaten, ideaal.
Er zijn 3d geprinte stofzuigerzaken beschikbaar voor l10s ultra. Volgens mij is dit dezelfze als de x20+
https://www.etsy.com/it/l...l10s-ultra-l10s-pro-ultra

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gineau
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09:28
karakedi schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:20:
[...]

Er zijn 3d geprinte stofzuigerzaken beschikbaar voor l10s ultra. Volgens mij is dit dezelfze als de x20+
https://www.etsy.com/it/l...l10s-ultra-l10s-pro-ultra
YouTube: We Tested Cheap Robot Vacuum Bags and Filters… The Results Were Scary!

Hier een filmpje waar ze de werking van de stofzuigerzakken testen. Geen idee hoe 3D geprinte zakken presteren, maar misschien wel handig om even research te doen. Straks zit je hele station onder het fijnstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfruit
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Gineau schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:34:
[...]

Hier een filmpje waar ze de werking van de stofzuigerzakken testen. Geen idee hoe 3D geprinte zakken presteren, maar misschien wel handig om even research te doen. Straks zit je hele station onder het fijnstof.
zaken ≠ zakken
Wat ik zo gauw zie op de link van karakedi zijn dustbin containers en andere onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:33
Gineau schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:34:
[...]

Jeetje ik ben nog bij mijn eerste stofzak die bij de Dreame geleverd. (Geen idee hoe vaak je die moet vervangen eigenlijk) Maar zat er aan te denken wat cheapass stofzakken de kopen. Filter zou volgens het filmpje ook van het merk Rrochio prima zijn. Maar van de stofzakken haal ik er niet uit het filmpje. Misschien dan toch maar alles origineel aanschaffen.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monica66
Morpheusk schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 16:27:
[...]

Jeetje ik ben nog bij mijn eerste stofzak die bij de Dreame geleverd. (Geen idee hoe vaak je die moet vervangen eigenlijk) Maar zat er aan te denken wat cheapass stofzakken de kopen. Filter zou volgens het filmpje ook van het merk Rrochio prima zijn. Maar van de stofzakken haal ik er niet uit het filmpje. Misschien dan toch maar alles origineel aanschaffen.
Wij hebben een setje op Ali gekocht. Prima hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:18
ReceiverNL schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 07:11:
[...]

Ik neig ook erg sterk naar de L10S pro ultra gen 2. Voor rond de 400€ een nette robotstofzuiger. Ik zou het inderdaad wel aandurven bij Amazon. Wel jammer dat hij niet zo goed in de hoekjes komt met zijn side Brush. En geen warm wassen van de mops. De L40 ultra AE is zeker de betere en luxere stofzuiger. Maar daar is nog (in mijn ogen) een iets goedkopere Mova variant van: de nieuwe Mova E40 ultra. Ook interessante specs. Lastig!
Ja mee eens, de l40 ultra AE is de betere. Ik krijg maar niet helemaal helder hoe goed/slecht de l10s ultra gen 2 nou echt is in obstacle avoidance in real life situations. Ik heb er wel een handje van om het budget wat op te rekken.. maar misschien moet ik dat ook maar gewoon eens een keer niet doen.
Tenzij de l10s ultra gen 2 alleen maar gaat irriteren omdat hij een compleet lege vloer verwacht als het hele gezin de deur uit is. (Gaat namelijk niet gebeuren).

Iemand hier die de l10s ultra gen 2 in gebruik heeft of toevallig de l40 ultra ae en daar praktijkinfo over heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 09:44
NileZ_ schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 21:19:
[...]

Ja mee eens, de l40 ultra AE is de betere. Ik krijg maar niet helemaal helder hoe goed/slecht de l10s ultra gen 2 nou echt is in obstacle avoidance in real life situations. Ik heb er wel een handje van om het budget wat op te rekken.. maar misschien moet ik dat ook maar gewoon eens een keer niet doen.
Tenzij de l10s ultra gen 2 alleen maar gaat irriteren omdat hij een compleet lege vloer verwacht als het hele gezin de deur uit is. (Gaat namelijk niet gebeuren).

Iemand hier die de l10s ultra gen 2 in gebruik heeft of toevallig de l40 ultra ae en daar praktijkinfo over heeft?
Hier de L10 pro UltraHeat. Ik vermoed dat deze verder identiek is aan de L10s ultra Gen 2 mbt obstakels.

Mijn ervaring met deze robot en robotstofzuigers in het algemeen is slechts een paar maanden tot nu. Maar ik vind dat deze robot prima om alle obstakels heen gaat. Hij maakt er keurig een foto van en dan gaat hij er gewoon omheen en verder met de schoonmaak.

Bij ons thuis ligt of staat er vaak wel kinder speelgoed op de vloer, maar dat is verder geen enkele probleem.

Maar nogmaals, ik heb verder geen ervaring met andere robots.

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReceiverNL
AppieK schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 10:17:
[...]

Hier de L10 pro UltraHeat. Ik vermoed dat deze verder identiek is aan de L10s ultra Gen 2 mbt obstakels.

Mijn ervaring met deze robot en robotstofzuigers in het algemeen is slechts een paar maanden tot nu. Maar ik vind dat deze robot prima om alle obstakels heen gaat. Hij maakt er keurig een foto van en dan gaat hij er gewoon omheen en verder met de schoonmaak.

Bij ons thuis ligt of staat er vaak wel kinder speelgoed op de vloer, maar dat is verder geen enkele probleem.

Maar nogmaals, ik heb verder geen ervaring met andere robots.
De L10S Pro ultra heat gebruikt ai en zijn camera om te navigeren. Deze heeft een betere obstakel avoidance dan de gen 2. Ik lees dat deze, zeker van de gen 2, tegen valt. Op YouTube was "Just a dad" dit ook opgevallen. Op papier heeft de gen 2 meer zuigkracht (7000 hpa vs 10000 hpa). Dus misschien beter als je veel tapijt hebt. De L10S pro ultra heat is natuurlijk de betere robot, maar is weer een stuk duurder dan de gen 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Laatst online: 16:33
monica66 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 17:27:
[...]

Wij hebben een setje op Ali gekocht. Prima hoor.
Ja, dat zal best een tijdje prima gaan gezien het filmpje…..

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
ReceiverNL schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 10:44:
[...]

De L10S Pro ultra heat gebruikt ai en zijn camera om te navigeren. Deze heeft een betere obstakel avoidance dan de gen 2. Ik lees dat deze, zeker van de gen 2, tegen valt. Op YouTube was "Just a dad" dit ook opgevallen. Op papier heeft de gen 2 meer zuigkracht (7000 hpa vs 10000 hpa). Dus misschien beter als je veel tapijt hebt. De L10S pro ultra heat is natuurlijk de betere robot, maar is weer een stuk duurder dan de gen 2.
Ja ik had dat ook gezien bij just a dad. Echter zijn veel reviews wel gewoon positief. Ik heb geen onverwachte hondendrol op de vloer liggen, maar er slingert wel geregeld wat rond qua speelgoed, tas of dergelijke. Zolang het in de praktijk gewoon prima gaat, is dat ok natuurlijk. Duurder is beter maar 200 euro meer voor iets wat misschien in de praktijk best meevalt.. lastiggggggg deze keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gineau
NileZ_ schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 12:43:
[...]

Ja ik had dat ook gezien bij just a dad. Echter zijn veel reviews wel gewoon positief. Ik heb geen onverwachte hondendrol op de vloer liggen, maar er slingert wel geregeld wat rond qua speelgoed, tas of dergelijke. Zolang het in de praktijk gewoon prima gaat, is dat ok natuurlijk. Duurder is beter maar 200 euro meer voor iets wat misschien in de praktijk best meevalt.. lastiggggggg deze keuzes.
Waarschijnlijk gaat het meestal wel goed, misschien dat ie iets langer bezig is omdat ie tegen meer objecten aanrijdt. Het is wel vervelend als ie vast komt te zitten op een object, dan maakt ie z'n rondje niet af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hikhakhok
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:12
Mijn Q Revo rijdt hier al 2 jaar z’n rondjes en doet dat nog steeds prima. Inmiddels 400 uur op de teller en 19 km² schoongezogen en gedweild. Resultaat is goed zichtbaar, en ik hoef er nauwelijks naar om te kijken. Onderhoud is tot nu toe 2x borstel, 1x zijborstel 1x hepa filter. Dus stelt allemaal niet veel voor. Nu had ik ooit ergens gelezen dat S5 rubber/borstel ook op q revo kon, deze aangeschaft via ali. Maar helaas past dit niet, zijn hier mensen die wel zoiets hebben kunnen vinden? was wel eens benieuwd of rubber met borstel beter zuigt dan alleen rubber?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drfruit
  • Niet online
hikhakhok schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 13:20:
Mijn Q Revo rijdt hier al 2 jaar z’n rondjes en doet dat nog steeds prima. Inmiddels 400 uur op de teller en 19 km² schoongezogen en gedweild. Resultaat is goed zichtbaar, en ik hoef er nauwelijks naar om te kijken. Onderhoud is tot nu toe 2x borstel, 1x zijborstel 1x hepa filter. Dus stelt allemaal niet veel voor. Nu had ik ooit ergens gelezen dat S5 rubber/borstel ook op q revo kon, deze aangeschaft via ali. Maar helaas past dit niet, zijn hier mensen die wel zoiets hebben kunnen vinden? was wel eens benieuwd of rubber met borstel beter zuigt dan alleen rubber?
Ik heb rubber met borstel voor Qrevo Pro aangeschaft en voor mij (veel laagpolig tapijt en vloedkleden) werkt dit beter. Via ali gevonden, bij Roborock zelf zie ik hem nergens.
https://nl.aliexpress.com/item/1005006376710948.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koning128
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 29-08 14:27
Wij denken eraan om een Roborock Qrevo Slim te halen vanwege de hoogte van 8.2cm en dan de bank van 7.5cm op 1cm vilt. De navigatie zit dan niet bovenop maar voorop. Anders waren we voor de Dreame L10s gen2 gegaan maar die is 9.72cm. Hoe lossen jullie op met de bank eronder of gewoon accepteren dat dat niet kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 22:54

de Peer

under peer review

Koning128 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:18:
Wij denken eraan om een Roborock Qrevo Slim te halen vanwege de hoogte van 8.2cm en dan de bank van 7.5cm op 1cm vilt. De navigatie zit dan niet bovenop maar voorop. Anders waren we voor de Dreame L10s gen2 gegaan maar die is 9.72cm. Hoe lossen jullie op met de bank eronder of gewoon accepteren dat dat niet kan?
wij hebben bij het kopen van de bank hier op gelet. Dus een minimale hoogte zodat de robot er onder door kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakez
  • Registratie: Maart 2015
  • Niet online
Even hé, ik val met de deur hier maar in huis. Maar ik heb een Eufy x10 pro in huis (twee stuks) en in het begin was ik echt ontzettend tevreden, maar nu lijkt 'ie langzamerhand steeds meer zuigkracht te verliezen? Het tapijt bijvoorbeeld in mijn gang weet 'ie niet altijd lekker te zuigen en moet ik steeds handmatig bij, normaliter zodra die het tapijt opging dan hoorde je ook dat 'ie de zuigkracht verhoogde. Maar dat vind ik nu ook tegenvallen.

Zijn er mensen met ervaringen ten aanzien van Eufy?

Automatische meldingen voor Marktplaats en 2dehands? MarktAlert.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gineau
Onder de bank laten stofzuigen en dweilen is wel ideaal. Mijn bank staat vrij hoog, dus geen problemen mee. Wat dat betreft is de Slim een goede keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monica66
Wij hebben plakviltjes onder de poten geplakt om ze te verhogen. In een doosje te koop bij de Action. Het gaat prima zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:42

Steeffoon

Smartphone-nerd

Tweakez schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:32:
Even hé, ik val met de deur hier maar in huis. Maar ik heb een Eufy x10 pro in huis (twee stuks) en in het begin was ik echt ontzettend tevreden, maar nu lijkt 'ie langzamerhand steeds meer zuigkracht te verliezen? Het tapijt bijvoorbeeld in mijn gang weet 'ie niet altijd lekker te zuigen en moet ik steeds handmatig bij, normaliter zodra die het tapijt opging dan hoorde je ook dat 'ie de zuigkracht verhoogde. Maar dat vind ik nu ook tegenvallen.

Niet specifiek de zuigkracht die afnam, maar wel de prestaties overall. Het werd echt een dom ding met vervelend gedrag. Heb dit bij twee modellen gehad.

Android-nieuws, Android-apps en smartphone-advies/reviews: DroidApp.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakez
  • Niet online
Steeffoon schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 19:20:
[...]

Niet specifiek de zuigkracht die afnam, maar wel de prestaties overall. Het werd echt een dom ding met vervelend gedrag. Heb dit bij twee modellen gehad.
Ze waren echt de eerste paar maanden gewoon echt heel goed, maar wat je ook zegt. Ze lijken steeds dommer te worden. Vast onder mijn bank zitten bijvoorbeeld en maar door blijven proberen. Of onder de trap. Ik ben echt flabbergasted. AI alles staat aan of uit en het gebeurt steeds en de EUFY support is ook niet echt behulpzaam. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaneda_14
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09:07
Hi, wij denken aan de aanschaf van een robotstofzuiger. Echter mijn vrouw is nog niet overtuigd vanwege die basisstations... En eerlijk, snap ik dat wel qua aangezicht in huis.
Waar laat je dat/werk je het mooi weg?

Iemand tips, fotos of een Ikea hack?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ReceiverNL
kaneda_14 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 23:49:
Hi, wij denken aan de aanschaf van een robotstofzuiger. Echter mijn vrouw is nog niet overtuigd vanwege die basisstations... En eerlijk, snap ik dat wel qua aangezicht in huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FLCRZxLiMaBmbOJCoPQkujjZIOk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/lmpDHgYdw1v8omeik8WPGvns.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monica66
kaneda_14 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 23:49:

Ff zoeken in dit topic op keukenkastje voor een Ikea-hack. V.w.b. de bovenste drie foto's: dat is een Dreame X40 Master. Bij de onderste foto een gewoon model met basisstation. Er is een aantal modellen van Dreame dat op de wateraansluiting kan worden aangesloten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eACg1ABKzzX8X8-yfzwGFBPPtWk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/26hLfuZPUN95FWzRNayPwUap.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OvibJOQZE_3d7Lv_cg5dHBY192s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qMq1BG0lBWKflOaGhlpS8Pj8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door monica66 op 28-08-2025 09:05 ]

• karakedi
  • Nu online
Tweakez schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:32:

Er zijn meerdere mensen met een slechte ervaring met Eufy x10 pro, na een tijdje. Daarom zou ik eerder een model van Roborock of Dreame kopen. En het liefst bij Amazon. Indien er problemen zijn, crediteerd amazon aanschaf bedrag en kun je een nieuwe kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:52
@kaneda_14
Het is even zoeken naar een geschikte plek, vooral omdat sommigen een minimale vrije ruimte voor en naast het station vereisen.
Onze iRobot claimde dat ook: uit het station rijden ging hij gewoon 1m vooruit en begon dan pas met sturen. Nu stond er bij ons een meubel op 80cm dus botste hij elke dag. (Topmodel 2023 a €1000)

Anyway, nu staat er een Dreame op dezelfde plek (met lidar) en die stuurt gewoon meteen en botst nooit.

Het is een achteraf hoekje, uiteraard heb je daar stroom nodig. Verder praktisch niet. Hoort nu dus gewoon bij het meubilair, geen probleem met de WAF. :)

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Tweakez schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 23:02:
[...]

Ze waren echt de eerste paar maanden gewoon echt heel goed, maar wat je ook zegt. Ze lijken steeds dommer te worden. Vast onder mijn bank zitten bijvoorbeeld en maar door blijven proberen. Of onder de trap. Ik ben echt flabbergasted. AI alles staat aan of uit en het gebeurt steeds en de EUFY support is ook niet echt behulpzaam. :/
Klopt inderdaad. Merk het ook bij de Eufy X8 Hybrid die ik boven heb staan. Ook steeds kuren. Is continue na paar dagen verbinding met app ook kwijt....

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:27
Leuk om dit topic weer eens te zien.

Ik heb eind 2011 een iRobot Roomba 555 gekocht die ik nog steeds gebruik. Hij is wel een jaar of vijf opgeborgen geweest tussen twee verhuizingen door en in mijn vorige huis had ik hem niet gebruikt. Toen ik naar mijn huidige woning verkaste kwam ik hem weer tegen in een doos en besloot hem weer te gebruiken.
Uiteraard was de accu praktisch zo dood als een pier en kon na een paar keer laden nog geen 5 minuten zuigen. Uiteindleijk heb ik er nieuw leven in geblazen door via Amazon een Li-Ion replacement pack te kopen die geschikt is voor dit type Roomba, en moet zeggen, werkt prima en lekker lang, want een veel grotere capaciteit (6000 vs. 2500 mAh o.i.d.) dan de originele NiMH accu.

Op zich doet hij het nog goed, maar merk wel dat hij zich vaak vastloopt op de stervormige stoelpoten van mijn luie stoel. Dan kom ik thuis en zit 'ie me zielig aan te kijken schuin op een van de posten.. ;)

Er zullen ongetwijfeld nu modellen zijn die veel intelligenter (en met lidar, e.d.) zijn dan dit ouwetje uit 2011, maar is iRobot nog steeds het merk als het gaat om robotstofzuigers om voor te gaan of zijn er inmiddels betere alternatieven? (ben dit topic sowieso al aan het doorspitten)

• ReceiverNL
Tranquility schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:03:
Leuk om dit topic weer eens te zien.

Ik heb eind 2011 een iRobot Roomba 555 gekocht die ik nog steeds gebruik. Hij is wel een jaar of vijf opgeborgen geweest tussen twee verhuizingen door en in mijn vorige huis had ik hem niet gebruikt. Toen ik naar mijn huidige woning verkaste kwam ik hem weer tegen in een doos en besloot hem weer te gebruiken.
Uiteraard was de accu praktisch zo dood als een pier en kon na een paar keer laden nog geen 5 minuten zuigen. Uiteindleijk heb ik er nieuw leven in geblazen door via Amazon een Li-Ion replacement pack te kopen die geschikt is voor dit type Roomba, en moet zeggen, werkt prima en lekker lang, want een veel grotere capaciteit (6000 vs. 2500 mAh o.i.d.) dan de originele NiMH accu.

Op zich doet hij het nog goed, maar merk wel dat hij zich vaak vastloopt op de stervormige stoelpoten van mijn luie stoel. Dan kom ik thuis en zit 'ie me zielig aan te kijken schuin op een van de posten.. ;)

Er zullen ongetwijfeld nu modellen zijn die veel intelligenter (en met lidar, e.d.) zijn dan dit ouwetje uit 2011, maar is iRobot nog steeds het merk als het gaat om robotstofzuigers om voor te gaan of zijn er betere alternatieven?
Fijn voor jou dat je zo tevreden bent over jouw iRobot. Ik lees heel veel negatieve recensies en meningen over iRobot. Ze zijn imo zeker niet meer hét merk. Die titel ligt nu bij Dreame, Roborock en Ecovacs.

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:27
ReceiverNL schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:05:
Fijn voor jou dat je zo tevreden bent over jouw iRobot. Ik lees heel veel negatieve recensies en meningen over iRobot. Ze zijn imo zeker niet meer hét merk. Die titel ligt nu bij Dreame, Roborock en Ecovacs.
Nouja, zo tevreden valt dus wel mee hoor.. ;)
Maar ben wel geinteresseerd in eentje met meer en betere intelligentie en dus beter is het vermijden van dit soort obstakels zodat 'ie zich niet vastloopt.

• Tweakez
  • Niet online
karakedi schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 08:56:
[...]

Er zijn meerdere mensen met een slechte ervaring met Eufy x10 pro, na een tijdje. Daarom zou ik eerder een model van Roborock of Dreame kopen. En het liefst bij Amazon. Indien er problemen zijn, crediteerd amazon aanschaf bedrag en kun je een nieuwe kopen.
Nja, ik heb twee Eufy X10 pro's en dat was al een beste investering haha! en an sich, ze deden het gewoon goed en ik ga dan ook heel slecht op het feit dat ze ineens minder goed presteren, ze zijn amper een jaar oud.. :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NileZ_
Onder het motto, kan wel eeuwig blijven afwegen... heb ik maar gewoon de L40 Ultra AE besteld. Lang getwijfeld tussen de l10s ultra gen 2 en deze en net maar gewoon dacht, f*ck it, bestellen maar.
Mocht het niks zijn kan het ook weer terug he... haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReceiverNL
NileZ_ schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 18:49:
Onder het motto, kan wel eeuwig blijven afwegen... heb ik maar gewoon de L40 Ultra AE besteld. Lang getwijfeld tussen de l10s ultra gen 2 en deze en net maar gewoon dacht, f*ck it, bestellen maar.
Mocht het niks zijn kan het ook weer terug he... haha.
Ben benieuwd.. geef ons een update hoe die bevalt 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Haha zal ik doen, voor zover het nu lijkt komt die morgen binnen. Weet alleen niet of ik er morgen ook direct tijd voor heb. Obstacle avoidance zou wel een tikkie beter moeten zijn dan de gen 2. Maar eigenlijk geen flauw idee wat je daar van merkt in de praktijk. Hoop gewoon dat ie bevalt en dat ie zijn werk doet want dat is het doel natuurlijk, om daar zelf minder tijd kwijt aan te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-09 23:17
drfruit schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:05:
[...]

Ik heb rubber met borstel voor Qrevo Pro aangeschaft en voor mij (veel laagpolig tapijt en vloedkleden) werkt dit beter. Via ali gevonden, bij Roborock zelf zie ik hem nergens.
https://nl.aliexpress.com/item/1005006376710948.html
Even uit interessen; heb je deze puur erop gezet voor betere resultaten op kleden of ook nog andere redenen? Hier ook zo'n twee jaar de Q Revo S rijden naar volle tevredenheid. Ons laagpolige vloerkleed doet hij (op het oog) goed, enkel de voetenveegmatten bij voor en achterdeur niet zo geweldig. Dit is (naast plinten en de trap) het enige wat ik "handmatig" stofzuig.

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfruit
  • Niet online
KoningPaulus schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 14:16:
[...]

Even uit interessen; heb je deze puur erop gezet voor betere resultaten op kleden of ook nog andere redenen? Hier ook zo'n twee jaar de Q Revo S rijden naar volle tevredenheid. Ons laagpolige vloerkleed doet hij (op het oog) goed, enkel de voetenveegmatten bij voor en achterdeur niet zo geweldig. Dit is (naast plinten en de trap) het enige wat ik "handmatig" stofzuig.
Ik merkte dat er pluisjes achterbleven op het vaste tapijt. Dat is met de alternatieve rol niet meer het geval. Bij mij zie je alles meteen op het tapijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoningPaulus
drfruit schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 14:21:
[...]

Ik merkte dat er pluisjes achterbleven op het vaste tapijt. Dat is met de alternatieve rol niet meer het geval. Bij mij zie je alles meteen op het tapijt.
En de haren? Mijn vorige robotstofzuiger moest ik wekelijks de haren uittrekken. Bij de originele rubberen borstel glijden de haren naar de zijkanten en gaan om de as zitten. Af en toe haal ik ze daar eens uit, maar hindert de prestaties tot dusver niet. Kan me voorstellen dat bij een halfhaar borstel de haren daarin vast blijven zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lookoutordie
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 07-09 21:45
Welke robot is meest geschikt voor parket? Wij hebben een stuk keramische tegels maar ook vooral parket liggen. Kan je dan instellen per vloer / zone hoe vochtig de robot zal dweilen?

[ Voor 5% gewijzigd door lookoutordie op 30-08-2025 16:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pielle007
  • Laatst online: 09:15
lookoutordie schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 16:17:
Welke robot is meest geschikt voor parket? Wij hebben een stuk keramische tegels maar ook vooral parket liggen. Kan je dan instellen per vloer / zone hoe vochtig de robot zal dweilen?
Hier een saros 10r Binnen de roborock app kun je, vloer type, leg richting en de dweil richting aanpassen per ruimte, en ook hoeveel water er evt gebruikt dient te worden. (Wij hebben t water verbruik minimaal ingesteld, das nat genoeg en maakt goed schoon hier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfruit
  • Niet online
KoningPaulus schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 14:25:
[...]

En de haren? Mijn vorige robotstofzuiger moest ik wekelijks de haren uittrekken. Bij de originele rubberen borstel glijden de haren naar de zijkanten en gaan om de as zitten. Af en toe haal ik ze daar eens uit, maar hindert de prestaties tot dusver niet. Kan me voorstellen dat bij een halfhaar borstel de haren daarin vast blijven zitten?
Kan ik niks over zeggen, want geen last van haren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 13:35
Helaas is bij onze Roborock S8 het luikje van de dustbin kapot gegaan (vergrendeling afgebroken). Net buiten de garantie.

Bijzondere is alleen dat ik NERGENS een fatsoenlijke webshop kan vinden waar zo'n bakje te koop is? Enige wat ik vind is namaak troep met gejatte foto's. Na enig zoekwerk al een poging gewaagd, ook dat bleek nep (en werkt dan ook niet).

Roborock zelf wijst naar een repair centre waar je 10 dagen geduld mag hebben en 100,- euro kwijt bent..... Heeft iemand hier nog een goed idee? Ik heb er op zich niet eens moeite mee om voor een paar tientjes zo'n bakje te kopen, maar dat spul lijkt nergens te worden verkocht ?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:47
@Renkie Ik heb een jaar of wat geleden voor een S6 het bakje gekocht op AliExpress. Bij de eerste die ik bestelde werd een verkeerd model geleverd. Na melding hiervan geld terug gekregen, de tweede bestelling was de juiste en die zit er tot de dag van vandaag nog steeds in.
Onderdelen zoals borstel, filter en dergelijke bestel ik ook op Ali.
Ook bij Amazon zijn volgens mij aanbieders van Roborock onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels88
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Wat vinden jullie van een iRobot Roomba Max 705 Vac voor 450 euro, wetende dat wellicht het bedrijf kopje ondergaat en nog maar afwachten wat er dan gebeurd met de app/smart functionaliteit :X
Reden voor dit model is omdat ik specifiek opzoek ben naar een goede robot zonder dweil functionaliteit, alleen richten fabrikanten hier helaas helemaal niet meer op.

En tuurlijk kan ik een robot kiezen mét dweil functionaliteit, maar wat er niet op zit, kan ook niet kapot ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReceiverNL
niels88 schreef op maandag 1 september 2025 @ 12:57:
Wat vinden jullie van een iRobot Roomba Max 705 Vac voor 450 euro, wetende dat wellicht het bedrijf kopje ondergaat en nog maar afwachten wat er dan gebeurd met de app/smart functionaliteit :X
Reden voor dit model is omdat ik specifiek opzoek ben naar een goede robot zonder dweil functionaliteit, alleen richten fabrikanten hier helaas helemaal niet meer op.

En tuurlijk kan ik een robot kiezen mét dweil functionaliteit, maar wat er niet op zit, kan ook niet kapot ;)
Dan zou ik gaan voor de Roborock Q5+. Roomba hoor en lees ik alleen maar narigheid over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Ok even een tussentijdse update. Afgelopen zondag de l40 ultra ae uitgepakt en in bedrijf genomen.

Dit is mijn eerste robotstofzuiger en tot op heden ben ik wel tevreden. Ik weet niet zo goed wat ik kan/mag verwachten van een apparaat als dit. Op het eerste gezicht lijkt het in elk geval wel dat de hoekjes lastig gaan worden. Alhoewel ik daar in de praktijk nog niks over te klagen heb.

Wat me wel een beetje tegenvalt is de batterylife. Ik denk dat er nog veel te winnen valt met het juist instellen maar het valt me wel een beetje tegen dat hij zijn run niet in 1 keer af kan maken op de beneden verdieping. Zal ook grotendeels te wijten zijn aan de manier waarop hij zijn uiterste best doet om rond de stoel- en tafelpoten te manoeuvreren want daar besteed hij erg veel tijd aan. Again; zal ook wel met instellingen te maken hebben. Beneden verdieping is ongeveer 110 m2 maar zo vlak voor hij klaar is moet ie gewoon terug om op te gaan laden... dat had ik niet verwacht. Hij is dan aan het einde van de run wel erg zorgvuldig bezig geweest op het karpet in de woonkamer, maar de run niet helemaal af kunnen maken had ik niet verwacht.

Nogmaals, ik denk wel dat daar veel te halen valt in de settings, want heb die nou niet bepaald op ecostand gezet.

Ik vraag me alleen wel oprecht af of dat misschien een iets te hoge verwachting is die ik heb of dat het nog beter wordt. Waar hij wel echt goed in is is het niet botsen tegen objecten. Dat gaat echt heel erg goed. Maar wellicht is dat bij een l10s ultra gen 2 ook wel in orde?

Iemand met de l10s ultra gen 2 die daar iets over kan zeggen? En misschien ook over de battery life?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-09 08:56
NileZ_ schreef op maandag 1 september 2025 @ 20:52:
Ok even een tussentijdse update. Afgelopen zondag de l40 ultra ae uitgepakt en in bedrijf genomen.

Dit is mijn eerste robotstofzuiger en tot op heden ben ik wel tevreden. Ik weet niet zo goed wat ik kan/mag verwachten van een apparaat als dit. Op het eerste gezicht lijkt het in elk geval wel dat de hoekjes lastig gaan worden. Alhoewel ik daar in de praktijk nog niks over te klagen heb.

Wat me wel een beetje tegenvalt is de batterylife. Ik denk dat er nog veel te winnen valt met het juist instellen maar het valt me wel een beetje tegen dat hij zijn run niet in 1 keer af kan maken op de beneden verdieping. Zal ook grotendeels te wijten zijn aan de manier waarop hij zijn uiterste best doet om rond de stoel- en tafelpoten te manoeuvreren want daar besteed hij erg veel tijd aan. Again; zal ook wel met instellingen te maken hebben. Beneden verdieping is ongeveer 110 m2 maar zo vlak voor hij klaar is moet ie gewoon terug om op te gaan laden... dat had ik niet verwacht. Hij is dan aan het einde van de run wel erg zorgvuldig bezig geweest op het karpet in de woonkamer, maar de run niet helemaal af kunnen maken had ik niet verwacht.

Nogmaals, ik denk wel dat daar veel te halen valt in de settings, want heb die nou niet bepaald op ecostand gezet.

Ik vraag me alleen wel oprecht af of dat misschien een iets te hoge verwachting is die ik heb of dat het nog beter wordt. Waar hij wel echt goed in is is het niet botsen tegen objecten. Dat gaat echt heel erg goed. Maar wellicht is dat bij een l10s ultra gen 2 ook wel in orde?

Iemand met de l10s ultra gen 2 die daar iets over kan zeggen? En misschien ook over de battery life?
Geen Dreame hier maar:
De verdiepingen zijn hier ook ong 100m², en ik heb hier hetzelfde. > Net niet
Hangt echter veel af van de modus (alleen stofzuigen of ook dweilen )
En idd als hij veel obstakels moet vermijden dat heeft ook invloed op de batterij.
Stoelen op tafel voor hij begint en andere zaken aan de kant.
Meestal kies ik echter welke kamers hij moet doen en in welke volgorde (niet alles is even belangrijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gineau

Hier hetzelfde probleem met mijn robovac. Valt op te lossen door de helft van je benedenverdieping in te plannen in op een tijdstip, en op een ander tijdstip de andere helft. Dan kun je beide runs op maximale coverage rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xyonix
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:24

Ik denk dat het merk niet veel uitmaakt, gaat denk ik momenteel meer om hoeveel obstakels en is er veel tapijt/kleden waar hij overheen moet en dus zuiging steeds aan moet passen.
Dit heeft invloed heb ik gemerkt. Mijn schoonouders hebben dezelfde X40 Ultra en benedenverdieping bij beiden is 110+. Bij ons haalt hij de run met sotfzuigen op een lading, bij mijn schoonouders door veel objecten en kleden net niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lampjuh
  • Laatst online: 08:27
Hier sinds maandag ook een Dreame L40 Ultra AE. Werkt als tierelier, zeker met 2 best flink verharende honden.

In de nacht gaat Nel stofzuigen en dweilen. In de middag als ik weg ben nog een rondje stofzuigen.

Enige waar ik nog wat wil winnen zijn de hoeken en stukjes onder de bank en kast waar hij net niet bij kan.

Nu zag ik de instelling dweilverlenging.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dvSRVFltOVtTlygCItyJJc6BxX0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VcXPzeuNuJyBoNVXXxtawrb1.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand ervaring? Er staat dan ook bij dat de schoonmaak efficiëntie kan afnemen.
Dat vind ik een beetje gek, wat wordt er nou bedoeld? Loopt hij op andere plekken de kantjes ervan af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Lampjuh schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:39:
Hier sinds maandag ook een Dreame L40 Ultra AE. Werkt als tierelier, zeker met 2 best flink verharende honden.

In de nacht gaat Nel stofzuigen en dweilen. In de middag als ik weg ben nog een rondje stofzuigen.

Enige waar ik nog wat wil winnen zijn de hoeken en stukjes onder de bank en kast waar hij net niet bij kan.

Nu zag ik de instelling dweilverlenging.
[Afbeelding]

Iemand ervaring? Er staat dan ook bij dat de schoonmaak efficiëntie kan afnemen.
Dat vind ik een beetje gek, wat wordt er nou bedoeld? Loopt hij op andere plekken de kantjes ervan af?
Met die instelling gaat hij echt bizar goed zijn best doen rondom stoelpootjes bijvoorbeeld. Werkt best goed op zich eigenlijk. Uiteraard neemt dan de efficiëntie af want langer bezig. Maar werkt best behoorlijk.

Hoe is bij jou het geluid tijdens zijn run? Ik heb de tricut borstel in gebruik en ik weet niet zeker of het geluid wat ik hoor het normale geluid is. Kan het niet echt omschrijven maar ik dacht eerst dat het het ronddraaiende zijborsteltje was maar dat is het niet. Als hij rustig ergens naar toe rijdt hoor je het ook niet maar tijdens zijn schoonmaakrun hoor je een licht bonkend geluid ofzo. (Heb keramisch parket).

De run die ik gisteren deed was overigens een heel stuk beter qua batterylife. Hij had nu nog echt ruim voldoende over. Ik denk dat ik eerder de zuigkracht hoger had staan. Ben wel tevreden tot nu toe maar de randen en hoeken zijn wat lastiger. Maar goed hij heeft natuurlijk ook geen uitschuifbare arm.

Welke firmware staat er bij jou op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Rob (ofwel de Roborock Qrevo Master) die het vertikte om alle twee de dweilen te gebruiken, is weer terug. Is gerepareerd in Polen, maar geen idee wat ze ermee gedaan hebben. Had ik wel graag willen weten. Hij lijkt het in ieder geval nu weer te doen. Zag in de app wel dat ze hem wat rondjes hebben laten rijden.

25 augustus weggebracht, 3 september weer terug. Nog best snel gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:34
Hier sinds vandaag de Dreame L40 Ultra AE. Even wat problemen met het instellen van de WiFi, maar toen ik alleen een 2.4Ghz had aangemaakt deed die het wel. Daarna firmware updaten en de eerste scan van het huis laten maken. Wat een beest zeg! Hij kwam zelfs na veel pogingen over een hoge drempel van de bijkeuken, maar niet consequent dus heb zo'n drempel besteld voor de dreame. Het zuigen van tapijt (hogere zuigkracht), donkere plekken met de lampen zuigen, het werkt echt allemaal heel lekker. Ik ben wel benieuwd hoe vaak je die pads uiteindelijk moet vervangen.

Wat wel snel opviel, als je de app opent en je gaat onderin naar winkelcentrum, dan krijg je een website met een foutmelding, slordigheidje.

[ Voor 11% gewijzigd door carpebios op 03-09-2025 21:04 ]

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• Lampjuh
NileZ_ schreef op woensdag 3 september 2025 @ 19:10:
[...]

Met die instelling gaat hij echt bizar goed zijn best doen rondom stoelpootjes bijvoorbeeld. Werkt best goed op zich eigenlijk. Uiteraard neemt dan de efficiëntie af want langer bezig. Maar werkt best behoorlijk.

Hoe is bij jou het geluid tijdens zijn run? Ik heb de tricut borstel in gebruik en ik weet niet zeker of het geluid wat ik hoor het normale geluid is. Kan het niet echt omschrijven maar ik dacht eerst dat het het ronddraaiende zijborsteltje was maar dat is het niet. Als hij rustig ergens naar toe rijdt hoor je het ook niet maar tijdens zijn schoonmaakrun hoor je een licht bonkend geluid ofzo. (Heb keramisch parket).

De run die ik gisteren deed was overigens een heel stuk beter qua batterylife. Hij had nu nog echt ruim voldoende over. Ik denk dat ik eerder de zuigkracht hoger had staan. Ben wel tevreden tot nu toe maar de randen en hoeken zijn wat lastiger. Maar goed hij heeft natuurlijk ook geen uitschuifbare arm.

Welke firmware staat er bij jou op?
Firmware is 4.3.9_1634.
Ja, wij zijn er ook erg content mee.
Heb nu die functie aangezet, en dan pakt hij ook wat mooier de randjes en rondom de poten mee.

Ik heb ook die tricut borstels gemonteerd, maar hoor geen bonkende geluiden, is me eigenlijk niet opgevallen.

• pc01
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-09 23:31
Ik heb een saros 10R besteld maar valt me helaas toch wat tegen. Hij blijft steeds met de rond dweilen hangen achter snoeren (van een lamp of laptopoplader bijvoorbeeld) op de grond. Het hele idee van die dure robot was toch juist dat soort issues niet meer te hebben.

Dan kan ik deze denk ik net zo goed retourneren en voor een (veel) goedkopere variant gaan. Welke roborock zouden jullie dan aanraden ? Veel hondenharen in huis en een houten vloer die ik graag goed gedweild wil hebben ivm rondkruipende baby en peuter. En onvermijdelijk natuurlijk speelgoed; maar ik leg me er al bij neer dat ik dat toch eerst moet opruimen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
pc01 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:53:
Ik heb een saros 10R besteld maar valt me helaas toch wat tegen. Hij blijft steeds met de rond dweilen hangen achter snoeren (van een lamp of laptopoplader bijvoorbeeld) op de grond. Het hele idee van die dure robot was toch juist dat soort issues niet meer te hebben.

Dan kan ik deze denk ik net zo goed retourneren en voor een (veel) goedkopere variant gaan. Welke roborock zouden jullie dan aanraden ? Veel hondenharen in huis en een houten vloer die ik graag goed gedweild wil hebben ivm rondkruipende baby en peuter. En onvermijdelijk natuurlijk speelgoed; maar ik leg me er al bij neer dat ik dat toch eerst moet opruimen.
Ik ken eigenlijk geen enkele robotstofzuiger die écht goed kabels kan ontwijken. Zelfs de duurste high-end modellen kunnen nog vastlopen op schoenveters en oplaadkabels.

Het kan goedkoper met een Roborock QV 35A. Dit is momenteel toch wel het bang-for-buck model.

Met hondenharen kan de duo-divide borstel wel fijner zijn, dan kom je bij zoiets uit. Die heeft meer zuigkracht, een zwenkbare dweil en dus een duo-divide borstel tegen haren.

[ Voor 3% gewijzigd door stin00 op 04-09-2025 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lays526
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:33
ik denk dat de meeste robots wel achter snoeren blijven hangen, neem even de moeite en werk ze even weg/ruim ze op, dan heb je daar geen omkijken meer naar

• pc01
ja dat is een beter plan inderdaad. Sporadisch vergeet ik een laptop oplader die nog op de grond ligt... Maar dat is geen robot waard van een paar honderd euro meer; en zeker niet als ie er alsnog in blijft hangen

• pc01
Die Qrevo 5AE is inderdaad heel interessant geprijsd en fijn dat hij een dubbele borstel heeft gezien alle haren in huis. Nu is de Qrevo Maxv ook rond de 600 zag ik; die heeft reactive tech AI (wat in theorie beter zou moeten zijn) maar heeft maar een enkele borstel (wat weer meer haarklitten zou opleveren).

Jullie nog een mening/idee over deze twee alvorens ik de knoop doorhak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeorgeRDG
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15:50
pc01 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:53:
En onvermijdelijk natuurlijk speelgoed; maar ik leg me er al bij neer dat ik dat toch eerst moet opruimen.
Dat was ook de conclusie die wij destijds trokken. Daarnaast, stel je hebt een robot die wel netjes alles herkent en eromheen rijdt, dan blijven die plekken dus ook potentieel vuil(er). Uiteindelijk ervoor gekozen om gewoon netjes al het kleine spul van de vloer te halen, of door de kids zelf er vanaf te laten halen ("anders eet de stofzuiger je speelgoed op" werkt vrij goed in de argumentatie ;) )

• Jurbatov
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:43
Hi all,

Ik volg dit topic nu een tijdje. Dank voor de vele tips en ervaringen die jullie al delen!

In ons nieuwe huis met een aardige beneden oppervlakte ben ik op zoek naar een robotstofzuiger. Nog geen ervaring mee overigens, ik kan niet wachten op het comfort dat het gaat brengen.

Mijn keuze lijkt te gaan vallen op de QRevo series RoboRock QRevo. Deze is nu voor 399 te koop bij Amazon en dat vind ik een mooie instapprijs.

Ik heb echter een paar vragen.
- De robotstofzuiger komt in een kast te staan in de hal in een hoek. De afmetingen komen goed uit en ik hou aan alle kanten wat speling. Ik lees ook adviezen dat je genoeg ruimte moet overhouden in de breedte zodat de robotstofzuiger goed terug kan navigeren. Denken jullie dat dit lastig zal worden?
- Daarnaast gaat de dweilfunctie intensief gebruikt worden (gietvloer). Is de hot washing van de mops dan echt een missende feature die veel toevoegt?
- Er komt een redelijk hoogpolig kleed in de woonkamer. Ik zie dat deze de mops maar 10 mm kan optillen. Hoe gaat die hier mee om? En kan je deze zone ook excluden eventueel?
- Ik vind het juist ook wel positief dat het ding geen camera heeft.
- Hoe is de integratie met een HomeAssistant bijvoorbeeld? Of heb je sowieso de app nodig voor veel van de features?

Dank en ik kijk uit naar jullie ervaringen :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Jurbatov schreef op donderdag 4 september 2025 @ 13:49:
Ik heb echter een paar vragen.
- De robotstofzuiger komt in een kast te staan in de hal in een hoek. De afmetingen komen goed uit en ik hou aan alle kanten wat speling. Ik lees ook adviezen dat je genoeg ruimte moet overhouden in de breedte zodat de robotstofzuiger goed terug kan navigeren. Denken jullie dat dit lastig zal worden?
Wat voor kast is het? Hoeveel ruimte en speling is er? Zo valt er weinig over te zeggen.
- Daarnaast gaat de dweilfunctie intensief gebruikt worden (gietvloer). Is de hot washing van de mops dan echt een missende feature die veel toevoegt?
De dweilen met warm water reinigen maakt ze iets schoner bij elk gebruik, maar ik vind het persoonlijk geen must-have. Ik zou wel de dweilpads dan wat vaker in de wasmachine gooien om ze weer schoon te krijgen.
- Er komt een redelijk hoogpolig kleed in de woonkamer. Ik zie dat deze de mops maar 10 mm kan optillen. Hoe gaat die hier mee om? En kan je deze zone ook excluden eventueel?
Ja je kan een no-go zone instellen voor de locatie van het tapijt. Dan rijdt de robot er als het goed is überhaupt niet overheen. Doe je dit niet dan gaat hij de dweilen optrekken en het kleed stofzuigen. Maar doordat het zeer hoogpolig is raken de dweil pads het kleed en wordt de boel vochting.

Hij kan als het goed is hoogpolige tapijten ook detecteren. Als je de robot opdracht geeft de kamer te stofzuigen + dweilen, dan kan hij ook voor een 'tapijt eerst stofzuigen' opdracht gaan. Dan gaat hij eerst het tapijt stofzuigen en daarna rijdt hij terug om de dweilen te prepareren om vervolgens de rest van de ruimte te stofzuigen + dweilen. Disclaimer: ik heb geen kleed/tapijt, dus ik heb het zelf nooit getest.

Of gewoon geen hoogpolig kleed nemen, het worden toch bacterie/stofnesten :+
- Ik vind het juist ook wel positief dat het ding geen camera heeft.
Je bedoelt een camera die niet door de gebruiker ingezien kan worden. Er waren modellen met 'optische sensoren' die gewoon zwart-wit beeld opnamen.. die pagina 18 van dit document: https://dontvacuum.me/tal...1-vacuum-robots-final.pdf . Je weet bij Roborock niet exact wat er allemaal over de lijn gaat..
- Hoe is de integratie met een HomeAssistant bijvoorbeeld? Of heb je sowieso de app nodig voor veel van de features?
De HA integratie werkt prima, je kan er behoorlijk veel mee instellen.

• Jurbatov
stin00 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:07:
[...]

Wat voor kast is het? Hoeveel ruimte en speling is er? Zo valt er weinig over te zeggen.
De kast in de hal wordt op maat gemaakt. Deze bestaat uit twee delen van wordt 55cm breed, 55cm diep en hoogte tot plafond. Ene kant komt de robostofzuiger te staan, andere kant gewoon stofzuiger. Hoogte wordt ongeveer 75cm vanaf de grond. Ook wil ik dus dat er geen plint is maar het onderste deel van de kast gelijkvloers is. Al moet ik wel even checken met de meubelmaker wat dat doet met de stevigheid van de kast denk ik.
[...]

De dweilen met warm water reinigen maakt ze iets schoner bij elk gebruik, maar ik vind het persoonlijk geen must-have. Ik zou wel de dweilpads dan wat vaker in de wasmachine gooien om ze weer schoon te krijgen.
Top! Dat is absoluut geen deal-breaker wat mij betreft.
[...]

Ja je kan een no-go zone instellen voor de locatie van het tapijt. Dan rijdt de robot er als het goed is überhaupt niet overheen. Doe je dit niet dan gaat hij de dweilen optrekken en het kleed stofzuigen. Maar doordat het zeer hoogpolig is raken de dweil pads het kleed en wordt de boel vochting.

Hij kan als het goed is hoogpolige tapijten ook detecteren. Als je de robot opdracht geeft de kamer te stofzuigen + dweilen, dan kan hij ook voor een 'tapijt eerst stofzuigen' opdracht gaan. Dan gaat hij eerst het tapijt stofzuigen en daarna rijdt hij terug om de dweilen te prepareren om vervolgens de rest van de ruimte te stofzuigen + dweilen. Disclaimer: ik heb geen kleed/tapijt, dus ik heb het zelf nooit getest.

Of gewoon geen hoogpolig kleed nemen, het worden toch bacterie/stofnesten :+
Haha ja, vrouwlief vindt het een mooi kleed, maar ik zal nog een poging wagen |:( . Maar top dat ik dat allemaal kan instellen.
[...]

Je bedoelt een camera die niet door de gebruiker ingezien kan worden. Er waren modellen met 'optische sensoren' die gewoon zwart-wit beeld opnamen.. die pagina 18 van dit document: https://dontvacuum.me/tal...1-vacuum-robots-final.pdf . Je weet bij Roborock niet exact wat er allemaal over de lijn gaat..
Goed om te weten dit. Interessant pdfje.
[...]

De HA integratie werkt prima, je kan er behoorlijk veel mee instellen.
Nice, ik ben heel benieuwd. Ik zag zelfs op Reddit of hier in dit topic voorbij komen om de deur van je kast ook te automatiseren. Dat zou echt ideaal zijn.

Heb jij trouwens exact dit model? En tevreden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:48
Jurbatov schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:25:
Ik heb zelf afgelopen weekend dat model besteld. Dit in navolging van de Q Revo S die we al hebben, wat in feite bijna dezelfde hardware is.

Het zijn echt topdingen d:)b vandaar ook dat ik een 2e heb gekocht. (we hebben 3 woonlagen in ons huis en elke verdieping heeft z'n eigen stofzuiger :+).

Ik ben al jaren super te spreken over Roborock stofzuigers.
Begon ooit met een Roomba, maar toen was de Roborock een verademing. Slimme navigatie, goeie app, makkelijke integratie met home assistant en bovenal maken ze gewoon super goed schoon. Ik heb een misstap gemaakt naar Dreame omdat de deal zo goed was, maar dat is dan gelijk de enige die last heeft van een shiftende kaart en al een nieuwe batterij heeft gekregen.

De modellen met 2 ronddraaiende dweilen en een dock met schoon en vies water maken het helemaal spik en span. En voor dit geld is het helemaal een top deal; ja ik snap dat het modelletje met een dweil die net wat verder naar de rand kan nog beter is, of het model met een grijparm dat ook opruimt, maar dan moet je zó veel extra betalen...

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
De kast in de hal wordt op maat gemaakt. Deze bestaat uit twee delen van wordt 55cm breed, 55cm diep en hoogte tot plafond. Ene kant komt de robostofzuiger te staan, andere kant gewoon stofzuiger. Hoogte wordt ongeveer 75cm vanaf de grond. Ook wil ik dus dat er geen plint is maar het onderste deel van de kast gelijkvloers is. Al moet ik wel even checken met de meubelmaker wat dat doet met de stevigheid van de kast denk ik.
Mijn Q Revo Pro op de begane grond heeft links 6cm ruimte en rechts zo'n 30cm. Hij weet altijd z'n dock te vinden.

Als je 55 cm ruimte hebt dan neemt de robot met dock in de breedte zo'n 35 a 36 cm in. Dan heb je aan beide zijdes nog 10cm ruimte over. Uit mijn ervaring is dat voldoende.

Wat komt er boven het dock? Houdt er namelijk rekening mee dat bij het afzuigen van stof uit de robot het dock flink begint te blazen.
Ik heb vrij veel robotstofzuigers gehad of getest, van Roomba tot Dreame tot Roborock. Momenteel heb ik een Roborock Q Revo Pro en Roborock S7+ MaxV.

Ik ben wel gecharmeerd van Roborock vanwege de fijne app, goede prestaties en beschikbaarheid van reserve onderdelen. Er zijn ook vrij veel guides beschikbar voor reparaties.

De Q Revo lijn is gewoon ijzersterk qua prijs/prestaties. Je krijgt het hele pakket van stofzuigen tot dweilen. De hele duurdere modellen hebben vooral veel toeters en bellen, terwijl de instappers voor de halve prijs eigenlijk net zo goed schoonmaken.

Mijn persoonlijke favoriet blijft de Roborock S7+ MaxV met cycloondock. Geen stofzakken, goede RGB camera en hij voelt wat degelijker/zwaarder aan dan de Q Revo modellen. Dat was ook meteen het laatste model zonder stofzak omdat Roborock dan inkomsten misloopt :+ Maargoed deze dweil nooit, wordt alleen gebruikt voor stofzuigen.

In de huidige markt zou ik altijd voor een Q Revo model gaan.

• Lampjuh
pc01 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:54:
Die Qrevo 5AE is inderdaad heel interessant geprijsd en fijn dat hij een dubbele borstel heeft gezien alle haren in huis. Nu is de Qrevo Maxv ook rond de 600 zag ik; die heeft reactive tech AI (wat in theorie beter zou moeten zijn) maar heeft maar een enkele borstel (wat weer meer haarklitten zou opleveren).

Jullie nog een mening/idee over deze twee alvorens ik de knoop doorhak?
Wij hebben sinds enkele dagen de Dreame L40AE en ik moet zeggen dat dit werkt als een Dreame 8)7
2 goed verharende honden, 1 met fijne haren, de ander echt dikke pluizen, een kleuter en een dreumes die veel knoeien, spelen en kruipen. Maar na een rondje is t echt schoon! Kan sinds tijden weer van de grond eten zeg maar....

Obstakelvermijding is top, en met de uitschuifbare dweilpads, pakt hij ook mooi t randje onder de bank, de plinten etc.etc. mee.
1 nadeel, we hebben een houten vloer, kasteel planken, en 1 scheur ziet hij als obstakel...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e10tJgDQfhV4-I_ASW-fl_sfzPA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VoYT0A1nA2dUmAZMxG3L1YXu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jurbatov
Richh schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:36:
[...]

Ik heb zelf afgelopen weekend dat model besteld. Dit in navolging van de Q Revo S die we al hebben, wat in feite bijna dezelfde hardware is.

Het zijn echt topdingen d:)b vandaar ook dat ik een 2e heb gekocht. (we hebben 3 woonlagen in ons huis en elke verdieping heeft z'n eigen stofzuiger :+).

Ik ben al jaren super te spreken over Roborock stofzuigers.
Begon ooit met een Roomba, maar toen was de Roborock een verademing. Slimme navigatie, goeie app, makkelijke integratie met home assistant en bovenal maken ze gewoon super goed schoon. Ik heb een misstap gemaakt naar Dreame omdat de deal zo goed was, maar dat is dan gelijk de enige die last heeft van een shiftende kaart en al een nieuwe batterij heeft gekregen.

De modellen met 2 ronddraaiende dweilen en een dock met schoon en vies water maken het helemaal spik en span. En voor dit geld is het helemaal een top deal; ja ik snap dat het modelletje met een dweil die net wat verder naar de rand kan nog beter is, of het model met een grijparm dat ook opruimt, maar dan moet je zó veel extra betalen...
Precies dat laatste! Dank voor de ervaringen, ik ben om en ga er vandaag nog een bestellen! _/-\o_
stin00 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:45:
[...]

Mijn Q Revo Pro op de begane grond heeft links 6cm ruimte en rechts zo'n 30cm. Hij weet altijd z'n dock te vinden.

Als je 55 cm ruimte hebt dan neemt de robot met dock in de breedte zo'n 35 a 36 cm in. Dan heb je aan beide zijdes nog 10cm ruimte over. Uit mijn ervaring is dat voldoende.

Wat komt er boven het dock? Houdt er namelijk rekening mee dat bij het afzuigen van stof uit de robot het dock flink begint te blazen.
Goede tip. Ja daarboven komen gewoon planken in de kast. Ik zat te denken deze vanaf 70-75cm te laten beginnen. Voldoende?
stin00 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:45:
[...]

Ik heb vrij veel robotstofzuigers gehad of getest, van Roomba tot Dreame tot Roborock. Momenteel heb ik een Roborock Q Revo Pro en Roborock S7+ MaxV.

Ik ben wel gecharmeerd van Roborock vanwege de fijne app, goede prestaties en beschikbaarheid van reserve onderdelen. Er zijn ook vrij veel guides beschikbar voor reparaties.

De Q Revo lijn is gewoon ijzersterk qua prijs/prestaties. Je krijgt het hele pakket van stofzuigen tot dweilen. De hele duurdere modellen hebben vooral veel toeters en bellen, terwijl de instappers voor de halve prijs eigenlijk net zo goed schoonmaken.

Mijn persoonlijke favoriet blijft de Roborock S7+ MaxV met cycloondock. Geen stofzakken, goede RGB camera en hij voelt wat degelijker/zwaarder aan dan de Q Revo modellen. Dat was ook meteen het laatste model zonder stofzak omdat Roborock dan inkomsten misloopt :+ Maargoed deze dweil nooit, wordt alleen gebruikt voor stofzuigen.

In de huidige markt zou ik altijd voor een Q Revo model gaan.
Dank! Heel waardevol, ik ga de bestelling doorzetten. 1000 euro price range vind ik echt te gortig. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
[...]

Moet geen probleem zijn, bij mijn Roborock in ieder geval niet. Die staat tussen de muur (met plint) en buffetkast in. Aan beide kanten 2-3cm, tegen alle adviezen in. Ook (vanuit de docking station gezien) nog een gordijn wat een beetje in z'n pad hangt. Heeft altijd de docking gevonden hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:16

Oekol

waka waka hey hey

We hebben een nieuwe vloer de oude houten vloer die er sinds 1994 in lag en tussendoor geschuurd en gelakt is was echt op. Geld opgebracht en blij met de nieuwe PVC vloer. Echter... sinds we die PVC vloer hebben zijn er geen kieren meer waar het rommel stof etc in valt en voel je alles als je met je blote voeten loopt. Verschrikkelijk. Dus in de race voor een robotstofzuiger die het ons wat makkelijker gaat maken.

We hebben geen dieren, alleen twee beesten van een kinderen die het vies maken met zand en dergelijke. :9 Nu denk ik dat een dweil functie best interessant kan zijn, maar daarvoor moet ik nog meer hier lezen of het niet alleen een gimmick is.

Ik dacht eigenlijk dat ik er al uit was en ik een eufy x10 pro omni zou nemen, witte kleur was in de aanbieding voor 550 euro via Eufy zelf en de zwarte voor 600. Zwart was de voorkeur maar goedkoper is altijd lekker.
De laatste stap van mijn onderzoek was hier komen en lezen... toen kwam ik er al snel achter dat jullie hier alles behalve Eufy als voorkeur hebben. Merken waar ik nog nooit van gehoord heb (ligt aan mij) hebben makkelijker 80+ pagina's en Eufy komt amper de 15 over bij wijze van schriijven. Nu doet dat mij wel twijfelen.
Dacht mooi makkelijker, we hebben de camera's van Eufy al dus mooi in dat ecosysteem blijven maargoed.

Onze usercase wordt:
- de woonkamer + keuken stofzuigen
- als het even kan ook de slaapkamers boven en zolder waar de was hangt.

Alles heeft harde ondergrond (PVC, Laminaat, Laminaat + witte tegels in de wasruimte).

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:43
monica66 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 18:21:
Ik ben benieuwd wanneer er een robot op de markt komt die de trap op kan klimmen (en hem zuigen). 8)

Lijkt me ideaal haha.
Nou je gebeden zijn verhoord hoor.

[ Voor 35% gewijzigd door big bang op 07-09-2025 22:23 ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monica66
big bang schreef op zondag 7 september 2025 @ 22:22:
[...]

[...]

Nou je gebeden zijn verhoord hoor.
Sneller dan ik had gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Ik ben aan het kijken naar de ecovacs deebot n20 plus. Ik heb een vraag over mapping. Doet deze verschillende ruimtes in 1 keer, zoals woonkamer, hal en keuken? Heb geen deur naar de keuken en degene naar de hal staat meestal open.

Of moet ik de mapping per ruimte doen?

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hpm
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08-09 12:34

Hpm

Helaas is onze Roborock Q Revo defect: constante foutmelding Error 155 – Fan error. Apparaat aangeschaft in september 2023.
Gelijk geschakeld met Amazon en ontvang het aankoopbedrag retour. Erg goede service!

Nu wil ik weer een robotstofzuiger aanschaffen, want zonder is bijna geen optie meer. We zijn een gezin met een puber en een labrador, dus:
Veel haren op de vloer.

Inlezen voor een nieuw model!
Welk model zouden jullie aanbevelen in een huishouden met een puber en een labrador? Is de basis Q Revo prima of loont het om te investeren in betere? Niet merk gebonden..

Bedankt voor jullie tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
niels88 schreef op maandag 1 september 2025 @ 12:57:

Roomba's zijn praktisch onverwoestbaar. Onze vorige heeft het 14 jaar uitgehouden met alleen 1x een accu vervanging. Nu draait al een tijd een i5+ naar volle tevredenheid. .

Als het je alleen om stofzuigen gaat kun je natuurlijk ook voor een basis model gaan, zoals de 10S op irobot.nl voor 169 euro of de 20S. Regelmatig komen er nieuwe Roomba's, ook met Lidar en nu ook met dust compactor zodat je geen apart Combo dock meer nodig hebt.

iRobot heeft het inderdaad lastig met de moordende concurrentie doordat de markt overspoeld wordt door al die Chinese robots. iRobot heeft recent veel nieuwe plannen aangekondigd op hun website onder Investors.

Roomba's werken trouwens ook zonder internet verbinding. Je kunt WiFi zelfs permanent uitzetten voor meer privacy. https://cleanerstalk.com/using-roomba-without-wifi/

Roomba 20S
Afbeeldingslocatie: https://cdn.media.amplience.net/i/irobot/L121240_4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:23
CR2032 schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:13:
Regelmatig komen er nieuwe Roomba's, ook met Lidar en nu ook met dust compactor zodat je geen apart Combo dock meer nodig hebt.

Roomba 20S
[Afbeelding]
Op zich interessant idee, zo'n compactor. Maar bij het zien van het plaatje denk ik toch vooral dat zoiets snel kapot zal gaan. Of in ieder geval niet goed zal werken. Haren kruipen overal tussen die bewegende delen. De boel loopt vast, blijft open staan en dan heb je nog niks.
Geen idee natuurlijk, maar daar denk ik dan aan.
De roller bij de stofzuigers moet je ook om de zoveel tijd even van de haren ontdoen. En afhankelijk van hoe vaak je zuigt, lijkt me dat vaker dan 1x in de 60 dagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
Truus01 schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:34:
[...]

Op zich interessant idee, zo'n compactor. Maar bij het zien van het plaatje denk ik toch vooral dat zoiets snel kapot zal gaan. Of in ieder geval niet goed zal werken. Haren kruipen overal tussen die bewegende delen. De boel loopt vast, blijft open staan en dan heb je nog niks.
Geen idee natuurlijk, maar daar denk ik dan aan.
De roller bij de stofzuigers moet je ook om de zoveel tijd even van de haren ontdoen. En afhankelijk van hoe vaak je zuigt, lijkt me dat vaker dan 1x in de 60 dagen...
Dat is gelijk wel erg negatief gedacht. Waarom zou dit niet goed werken? iRobot is een lang bestaand Amerikaans bedrijf. Reken maar dat ze met de bekende US claim cultuur dit goed hebben ontwikkeld en gepantenteerd.

Je hebt zo geen groot sta in de weg combi dock meer en stofzakken meer nodig. De Roomba kun je weer uit het zicht plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Oké dus Roborock is een merk wat me wel kan bekoren wat ik hier lees en ook in filmpjes terug krijg. Vond dit YT kanaal heel informatief met leuke filmpjes: https://youtube.com/@consumer-analysis

Maar, leuk dat zo'n Roborock Qrevo Master 1 van de beste is zoals 't lijkt - waarom kan ik 'm vrijwel nergens online vinden? Amazon krijg ik 'm niet via de officiële website lijk je 'm niet te kunnen kopen. Hoe werkt dit?

Komt dit omdat er nieuwe varianten uit zijn gekomen dat deze niet meer geproduceerd wordt of zoiets?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psvrandy
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12:34
Mijn Ecovacs Deebot T9 AIVI heeft de laatste tijd de heletijd storing, ik krijg dan de melding "The main brush is tangled" Ik heb de robot al een keer goed schoongemaakt, filters en borstels vervangen voor nieuwe. Maar de melding blijft komen, iemand ideeen?

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:55
Oekol schreef op maandag 8 september 2025 @ 22:44:
Oké dus Roborock is een merk wat me wel kan bekoren wat ik hier lees en ook in filmpjes terug krijg. Vond dit YT kanaal heel informatief met leuke filmpjes: https://youtube.com/@consumer-analysis

Maar, leuk dat zo'n Roborock Qrevo Master 1 van de beste is zoals 't lijkt - waarom kan ik 'm vrijwel nergens online vinden? Amazon krijg ik 'm niet via de officiële website lijk je 'm niet te kunnen kopen. Hoe werkt dit?

Komt dit omdat er nieuwe varianten uit zijn gekomen dat deze niet meer geproduceerd wordt of zoiets?
Er zijn inderdaad ontzettend veel varianten, daar is mij ook al eens opgevallen dat de ene variant gewoon beter in de markt verkrijgbaar is dan de andere. Winkels moeten namelijk op een gegeven moment een keuze maken welke ze denken goed kunnen verkopen tegen acceptabele marge en mogelijk dat de QRevo Master daar de dupe van geworden is. Tevens weet ik niet hoelang deze al op de markt was, maar RoboRock zet sommige modellen maar heel kort in de markt.

Is de RoboRock QRevo S5A niet een geschikte kandidaat?

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

VERNederlander schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:18:
[...]

Er zijn inderdaad ontzettend veel varianten, daar is mij ook al eens opgevallen dat de ene variant gewoon beter in de markt verkrijgbaar is dan de andere. Winkels moeten namelijk op een gegeven moment een keuze maken welke ze denken goed kunnen verkopen tegen acceptabele marge en mogelijk dat de QRevo Master daar de dupe van geworden is. Tevens weet ik niet hoelang deze al op de markt was, maar RoboRock zet sommige modellen maar heel kort in de markt.

Lijkt er op dat hij vorig jaar als 'topmodel' kwam en daar inmiddels al weer velen op gevolgd zijn.
Zelfs op hun eigen website (de Duitse variant) kan ik hem niet meer vinden.

Was de S lijn niet ondergeschikt aan de Qrevo lijn? Als ik zo snel google heeft die 1 camera en zal dat dus opstakeldetectie kunnen verslechteren. Afijn, ik zal dus weer meer geschreven reviews en filmpjes op YouTube moeten bekijken.

Wat mij opviel is dat in de top 20 van Vacuum Wars hij helemaal niet staat. Wel de Qrevo edge en slim (volgens mij ook voor een behoorlijk duurdere prijs van de master als ik hier in het topic leess) en de Saros waar ik online maar vrij weinig over vind. Dat laatste omdat het weer een nieuw model is die sinds maart 2025 in de markt zijn lees ik.

• Erik1805
  • Nu online
Huh? Waarom is mijn post ineens weg?

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:34
Ik ben ook in de markt voor een nieuwe robot stofzuiger. Na 8 jaar trouwe dienst is mijn Roomba ernstig aan vervanging toe.

Een huishouden met 3 kinderen waarvan 2 beginnen te puberen en een kat +vrouw die verharen is zonder eigenlijk geen doen meer. Als de Roomba weer eens vaststaat en 2 dagen niet werkt is het bizar hoe snel het stof en gruis zich ophoopt.

De keuze voor mij gaat tussen het topmodel (ja ik wil er best wat geld aan uitgeven, maar niet meer dan 1500) van Dreame en Roborock.

Nu lees ik over Dreame vrij wisselende verhalen. Ik twijfel atm nog tussen de Dreame L50 ultra en de Roborock Saros 10R (specifiek de R). Grootste nadeel van de Dreame lijkt de gebrekkige batterijduur te zijn, al vraag ik me af of ie nou echt zoveel moeite gaat hebben, hij zuigt alleen beneden en gaat niet naar boven. Maar ook de betrouwbaarheid en klantenservice bij Dreame lijken niet optimaal.

Maar qua betrouwbaarheid en klantenservice lijkt Roborock er dan weer beter uit te komen.

Lezers hier met ervaring met de betreffende apparaten? Ik wacht natuurlijk nog even met de aanschaf tot zwarte vrijdag voor passende kortingen. ik heb op Vacuumwars de top20 al een tijdje in de gaten gehouden, maar die gaan alle kanten op qua ratings van deze modellen. Van 1 naar 5 en weer omhoog als de prijs zakt.

[ Voor 10% gewijzigd door LZ86 op 10-09-2025 17:36 ]

• CR2032
  • Niet online
LZ86 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:34:
Ik ben ook in de markt voor een nieuwe robot stofzuiger. Na 8 jaar trouwe dienst is mijn Roomba ernstig aan vervanging toe.

Een huishouden met 3 kinderen waarvan 2 beginnen te puberen en een kat +vrouw die verharen is zonder eigenlijk geen doen meer. Als de Roomba weer eens vaststaat en 2 dagen niet werkt is het bizar hoe snel het stof en gruis zich ophoopt.

De keuze voor mij gaat tussen het topmodel (ja ik wil er best wat geld aan uitgeven, maar niet meer dan 1500) van Dreame en Roborock.
...
Waarom niet weer een Roomba? Er is net een nieuw topmodel Roomba Max 705S Combo uitgekomen.
Die dweilrol die automatisch wordt verwarmd en gereinigd ziet er interessant uit.

https://www.irobot.nl/nl_...utowash-dock/X185040.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
CR2032 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 18:10:
[...]

Waarom niet weer een Roomba? Er is net een nieuw topmodel Roomba Max 705S Combo uitgekomen.
Die ronde dweilborstel die automatisch wordt verwarmd en gereinigd ziet er interessant uit.

https://www.irobot.nl/nl_...utowash-dock/X185040.html
Omdat Roomba op sterven na dood lijkt te zijn. Ik heb weinig trek in een product waarvan ik niet weet of ik het weer een jaar of 8 kan gebruiken omdat de app uit te lucht gaat.

Ook zijn hun laatste paar modellen nou niet echt goed te noemen.

edit: Die oude borstels nog steeds. Met langharige figuren hier in huis een drama. De Dreame en Roborock hebben anti tangle borstels met goed reviews. Ik heb weinig zin meer om die borstels telkens weer schoon te maken.

[ Voor 19% gewijzigd door LZ86 op 10-09-2025 18:15 ]

• CR2032
  • Niet online
LZ86 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 18:12:
[...]

Omdat Roomba op sterven na dood lijkt te zijn. Ik heb weinig trek in een product waarvan ik niet weet of ik het weer een jaar of 8 kan gebruiken omdat de app uit te lucht gaat.
De uitkomst weet niemand natuurlijk. Ze hebben een flinke reorganisatie achter de rug. iRobot introduceert nu volop nieuwe modellen met nieuwe functies, zo slecht gaat het dan niet lijkt mij.

Ze kunnen nu ook wel een steuntje gebruiken, anders gaat het gegarandeerd mis als iedereen wegloopt. Zonder internet maakt een Roomba ook nog steeds schoon.

[ Voor 6% gewijzigd door CR2032 op 10-09-2025 18:31 ]

• LZ86
CR2032 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 18:28:
[...]

De uitkomst weet niemand natuurlijk. Ze hebben een flinke reorganisatie achter de rug. iRobot introduceert nu volop nieuwe modellen met nieuwe functies, zo slecht gaat het dan niet lijkt mij.

Ze kunnen nu ook wel een steuntje gebruiken, anders gaat het gegarandeerd mis als iedereen wegloopt. Zonder internet maakt een Roomba ook nog steeds schoon.
Tja, dan hadden ze wellicht andere keuzes moeten maken met eerdere modellen.
Zoals ik ook aangaf, die borstels zijn nog steeds dezelfde als op mijn 8 jaar oude Roomba zitten. Daar gaan de lange haren van vrouw en dochter in vastzitten en ik sta die dingen er dan weer uit te peuteren.

Dat probleem hebben Dreame en Roborock niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

@LZ86 geen idee wat het topmodel nu is. Maar mijn roborock S8 pro ultra Ding doet het goed en ben ik erg tevreden over. Ook over het dweilen. Elke ochtend een schoon huis.
Af en toe even haren uit de borstels zijkant halen. Maar dat belemmert de werking niet.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Lampjuh
Weet iemand of de Dreame L40 Ultra AE in het dweilwater ook de reinigingsvloeistof meeneemt?

Of dweilt hij met water en spoelt de mops schoon met die reinigingsvloeistof?

Via t "forum" in de app lijkt het erop dat je de vloeistof ook in de schoonwatertank kunt gieten, maar helemaal vertrouwen doe ik die Chinese vertalingen niet echt.

Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psvrandy
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12:34
Omdat mijn Ecovacs Deebot T9 AIVi het niet meer goed doet. ben ik aan het kijken naar een nieuwe robotstofzuiger. Ik heb een hond met lange haren, en ik wil graag dat er goed gestofzuigd en gedwijlt wordt.

Momenteel denk ik aan de Qrevo s5v of de Dreame L40 Ultra AE. Maar eigenlijk zie ik door de bomen het bos niet meer.. Wat raden jullie aan om naar te kijken?

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:34
Lampjuh schreef op woensdag 10 september 2025 @ 20:17:
Weet iemand of de Dreame L40 Ultra AE in het dweilwater ook de reinigingsvloeistof meeneemt?

Of dweilt hij met water en spoelt de mops schoon met die reinigingsvloeistof?

Via t "forum" in de app lijkt het erop dat je de vloeistof ook in de schoonwatertank kunt gieten, maar helemaal vertrouwen doe ik die Chinese vertalingen niet echt.

Iemand een idee?
Je vult dat bakje, dus gooi het niet in de tank en dan zou hij de juiste hoeveelheid pakken om het te mengen dacht ik, niet om de pads mee schoon te maken denk ik, want daar verwarmt hij weer die pads voor.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VERNederlander
Oekol schreef op woensdag 10 september 2025 @ 16:29:
[...]

Lijkt er op dat hij vorig jaar als 'topmodel' kwam en daar inmiddels al weer velen op gevolgd zijn.
Zelfs op hun eigen website (de Duitse variant) kan ik hem niet meer vinden.

Was de S lijn niet ondergeschikt aan de Qrevo lijn? Als ik zo snel google heeft die 1 camera en zal dat dus opstakeldetectie kunnen verslechteren. Afijn, ik zal dus weer meer geschreven reviews en filmpjes op YouTube moeten bekijken.
Degene die ik noemde valt niet in de S-lijn, maar ook in de QRevo lijn. Camera's kan ik niets over zeggen, lijkt idd minder. Anders even deze lijst doorspitten met alle verschillen tussen RoboRock modellen: https://vacuumwars.com/ul...eakdown-2025-buyer-guide/

Er zijn in mijn ogen 2 zaken om bij Vacuumwars rekening mee te houden:
- Het is een totaal getal van allerlei zaken. Sommige zijn voor de ene persoon wel relevant en voor de andere persoon helemaal niet. De vraag is dus, wat is goed genoeg voor jouw gebruik.
- Het is een test op het moment, maar de betrouwbaarheid en werking op de lange termijn zijn ook relevant. Mijn indruk op basis van dit forum is dat RoboRock wat betrouwbaarder is t.o.v. andere merken en een betere app (+integratie) heeft. Maar zoals gezegd, mijn indruk, indruk van iemand anders kan anders zijn.

Verder liggen de resultaten ook best wel dicht bij elkaar. Ik heb al 5 jaar 2 stuks RoboRock S5 Max dagelijks rondrijden en die doen voor mij echt nog steeds goed hun werk. Er zijn echt veel betere modellen uitgebracht en ik vind het zeker mooi, maar upgrade komt vanwege mijn tevredenheid pas als 1 het begeeft.

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

VERNederlander schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:18:
[...]
Is dat dan de curve? Heb nu op bol via Mi Robothome store wat gevonden. Daar staat hij de witte kleur ook de master tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VERNederlander
Oekol schreef op woensdag 10 september 2025 @ 23:09:
[...]

Is dat dan de curve? Heb nu op bol via Mi Robothome store wat gevonden. Daar staat hij de witte kleur ook de master tussen.
Sorry, ik had de naam niet volledig QRevo Edge S5A.

Voor mij is het onderscheid tussen Curv en Edge
- Curv heeft ronde docking station
- Edge heeft rechte docking station
Verder zijn er onder die beide groepen zoveel opties (S5A, S5X, S5V, 5A1, 5XC), dat je echt de vacuumwars lijst die ik in vorige post deelde moet volgen.

QRevo Edge S5A op Bol

• LZ86
Dennis1812 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 20:06:
@LZ86 geen idee wat het topmodel nu is. Maar mijn roborock S8 pro ultra Ding doet het goed en ben ik erg tevreden over. Ook over het dweilen. Elke ochtend een schoon huis.
Af en toe even haren uit de borstels zijkant halen. Maar dat belemmert de werking niet.
Inmiddels wat verder gekomen. Gezien de erg wisselende test/reviewstijl van vacuumwars ook eens naar de andere grote stofzuiger reviewers gekeken.

En daar komt unaniem Roborock toch wat minder uit de verf dan bij vacuumwars qua performance. Enkel de klantenservice van Dreame is niet superbest. Gelukkig hebben we in NL weinig met de fabrikant te maken gezien wettelijke garantie. Ik ga dus voor Dreame. En dan wel de L50 ultra of de X50. Nog even wachten tot black friday om te kijken of er een goede deal op de x50 ultra komt, zo niet gaat het de l50 pro ultra worden.

[ Voor 8% gewijzigd door LZ86 op 11-09-2025 12:43 ]

• Erik1805
  • Nu online
Ik heb een Ecovacs deebot n20 plus, zeer tevreden over. Even een vraag, doen jullie naast water ook een ander cleaning middel erin voor het dweilen?

• Hermod
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14:56
LZ86 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 12:33:
[...]

Inmiddels wat verder gekomen. Gezien de erg wisselende test/reviewstijl van vacuumwars ook eens naar de andere grote stofzuiger reviewers gekeken.

En daar komt unaniem Roborock toch wat minder uit de verf dan bij vacuumwars qua performance. Enkel de klantenservice van Dreame is niet superbest. Gelukkig hebben we in NL weinig met de fabrikant te maken gezien wettelijke garantie. Ik ga dus voor Dreame. En dan wel de L50 ultra of de X50. Nog even wachten tot black friday om te kijken of er een goede deal op de x50 ultra komt, zo niet gaat het de l50 pro ultra worden.
Ik was zelf ook wat aan het rondkijken en ik bleef vooral hangen bij de Dreame L40S Pro Ultra. Ik zag de meerwaarde niet direct tov de 50 reeksen?

• LZ86
Hermod schreef op donderdag 11 september 2025 @ 14:46:
[...]

Ik was zelf ook wat aan het rondkijken en ik bleef vooral hangen bij de Dreame L40S Pro Ultra. Ik zag de meerwaarde niet direct tov de 50 reeksen?
Modelletje geleden toch? Ik ga zelf voor de nieuwere. Maar de L50 Pro Ultra is nu in de aanbieding voor 1000. De grotere reviewers zijn er unaniem in dat er voor die prijs geen betere is dan de L50.

Zonder aanbieding scheelt het maar 100 euro met de x50, maar nu toch 300 euro.

Snelle search levert de info op dat de 50 reeks een flink betere batterij heeft en een intrekbare lidar dome.
Verder zijn de machines identiek qua mogelijkheden lijkt het

[ Voor 13% gewijzigd door LZ86 op 11-09-2025 15:18 ]

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:52
De x50 kan wandklimmen :+

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

• karakedi
  • Nu online
LZ86 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 12:33:
[...]

Ik zou het bij Amazon bestellen. Aangezien ze bij garantie gevallen, niet repareren, maar aankoop crediteren.
Pagina: 1 ... 60 61 Laatste