• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:04
paterke schreef op zondag 30 november 2025 @ 21:37:
Ik heb vandaag de Dreame L40 Ultra AE voor het eerst door het huis laten gaan en het valt me op dat de dweil nooit uitgestoken wordt. Ik heb in de app de MopExtend al op High Frequency gezet maar geen effect.
Heeft iemand dit ook al ervaren en een oplossing hiervoor?

Op Reddit las ik iemand die gewoon eens de dweil naar buiten heeft geduwd en dat leek dan te werken.
Hier ging het allemaal vanzelf.

XXXVI

• GoldDutch
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 12-12 16:22
Dreame X40 Ultra Robotstofzuiger met Dweilfunctie
https://www.ibood.com/nl/...utton&utm_content=2843612

Vandaag in de aanbieding voor 549.-

[ Voor 8% gewijzigd door GoldDutch op 01-12-2025 00:14 ]

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:16
En die kan Valetudo draaien.

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:17

Dazzler2120

FP ProMod
mrbbs schreef op zondag 30 november 2025 @ 18:56:
Iemand geprobeerd om bij de Roborock Saros 10R de camera af te plakken? Of heb je op dat moment geen werkende navigatie meer? Niet dat het mij uitmaakt, maar ben eerder nieuwsgierig.
Euh... nouja de Saros 10R heeft volgens mij alleen de camera icm het Starsight systeem, die ook de camera gebruikt voor het mappen en navigeren. Deze robot heeft niet ook nog LIDAR oid bovenop, om de hoogte van de robot te verminderen. Dus als je de camera afplakt ben ik er vrij zeker van dat je robot niet meer werkt.

PS4 PSN: Dazzler2120

• Evanesco
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-12 20:48
DeGallier schreef op zondag 16 november 2025 @ 20:52:
[...]

Aqua 10 en mova z60 staan op nummer 4 en 5 monenteel op vacuumwars. Komen van hetzelfde bedrijf.

Navigatie en efficientie wat minder. Zo'n rol komt niet in de hoek. Iemand daar ervaring mee?

Voor mij vallen deze af omdat ze niet onder onder de banken passen.
Sinds deze week trotse eigenaar van de Dreame Aqua 10. De rol is uitschuifbaar, waardoor hij heel strak langs de plinten kan dweilen en in zekere zin ook de hoeken. Blijft alleen een ronde robot, dus echt volledig strak in hoeken komen is lastig. De draaiende borstel voorop komt dat veelal wel (want die kan hij ook uitschuiven). Maargoed, ik denk dat dubbele draaiende dweilpads ook niet goed in hoeken komen (omdat het gewoon fysiek onmogelijk is).

Verder heeft hij de mogelijkheid om in de app "low clearance" zones aan te geven. Dan trekt hij de uitstekende Lidar sensor bovenop in en kan hij dus onder lagere meubels komen. Weet niet hoe laag je bank precies is?

• imoul
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-12 22:05
Tsarre schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 07:34:
Ik twijfel om de Roborock Curve S5X aan te schaffen, meer bepaald gezien de afwezigheid van 'brush lift'. Ik neem aan dat je hierdoor bij het dweilen strepen krijgt of zie ik dat verkeerd?
Iemand die zijn ervaringen over dit toestel (of de edge versie) wil delen ?
Kan 'mop only' dan wel bij deze toestellen?

Bijkomend vraagje : kunnen deze toestellen onder een kast van precies 10 cm door ? Mijn q8 max kan er perfect onder, maar is op papier een keine 2mm kleiner. Mocht iemand dit willen testen...
Ik heb dit weekend de S5X binnen gekregen. Komend van een Dreame L10 Ultra vind ik deze robot echt een hele verbetering O+
Bij mij wordt de dweil gewoon opgetild wanneer hij een deurmat moet stofzuigen.
Dweilen is zonder strepen, heb m op de natste stand icm een PU gietvloer.

Ben er heel tevreden over :)

/edit
Oh ik zie nu dat je bedoelt dat de borstel wordt opgetild bij vlekken (denk ik?). Ik weet niet hoe vaak je echt natte vlekken op de vloer hebt, ik denk dat wanneer je een glas drinken om laat vallen je toch eerst even een doek eroverheen haalt ipv de stofzuiger er overeen te jakkeren. :P

[ Voor 13% gewijzigd door imoul op 01-12-2025 09:28 ]

• cpt.skydiver
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:25
Dazzler2120 schreef op maandag 1 december 2025 @ 08:17:
[...]

Euh... nouja de Saros 10R heeft volgens mij alleen de camera icm het Starsight systeem, die ook de camera gebruikt voor het mappen en navigeren. Deze robot heeft niet ook nog LIDAR oid bovenop, om de hoogte van de robot te verminderen. Dus als je de camera afplakt ben ik er vrij zeker van dat je robot niet meer werkt.
Starsight is een losse camera, je zou in theorie alleen de RGB camera af kunnen plakken die object detection doet... maar wat ie daar van vindt, geen idee.

• Peule_P
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:11
Recent gepost dat mijn S7 Max Ultra niet meer het stofopvangbakje in de robot leegzuigt, iedere paar dagen nu zelf leeg maken.
Inmiddels ook al (meerdere malen) station gereinigd, filter vervangen, stofzak vervangen alles zonder resultaat.
Afzuigsterkte ook al op MAX gezet in de app.

Dan toch maar een ticket geopend bij Bol (2 jaar garantie) en de verkoper was Mi RobotHome Store, iemand ervaring hiermee met retourneren of ben ik hem dan maanden kwijt zonder dat je iets hoort?

Dit is de reactie die ik van hun kreeg via Bol:

Hallo, robot onze excuses voor het ongemak.
In uw geval zullen we u een verzendlabel geven, waarna u het pakket naar ons reparatiecentrum kunt sturen voor reparatie.
Geef de volgende informatie zodat we een reparatielabel voor je kunnen maken.
Naam : ?
Volledig adres : ?
Telefoonnummer:?
Product SN code (te vinden onder de barcode op de onderkant van de veegmachine) :?
SN is vergelijkbaar met R58EER33701078.
We kijken uit naar uw antwoord, dank u voor uw steun en begrip.

Met vriendelijke groet,

Mi RobotHome Store
Partner van bol

Husqvarna 450X NERA (wei), Husqvarna 430X NERA (achtertuin), Segway Navimow i105e (voortuin), Roborock S7 Max Ultra, Marstek Venus E 3.0

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:43
GoldDutch schreef op maandag 1 december 2025 @ 00:14:
Dreame X40 Ultra Robotstofzuiger met Dweilfunctie
https://www.ibood.com/nl/...utton&utm_content=2843612

Vandaag in de aanbieding voor 549.-
Hele nette prijs! Wat gaat dat snel zeg..

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:29

Steeffoon

Smartphone-nerd

Peule_P schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:28:
Recent gepost dat mijn S7 Max Ultra niet meer het stofopvangbakje in de robot leegzuigt, iedere paar dagen nu zelf leeg maken.
Inmiddels ook al (meerdere malen) station gereinigd, filter vervangen, stofzak vervangen alles zonder resultaat.

Dan toch maar een ticket geopend bij Bol (2 jaar garantie) en de verkoper was Mi RobotHome Store, iemand ervaring hiermee met retourneren of ben ik hem dan maanden kwijt zonder dat je iets hoort?

In uw geval zullen we u een verzendlabel geven, waarna u het pakket naar ons reparatiecentrum kunt sturen voor reparatie.
Product SN code (te vinden onder de barcode op de onderkant van de veegmachine) :?

Met vriendelijke groet,

Mi RobotHome Store
Partner van bol
Heb ervaring met Mi RobotHome Store. Communicatie ging volgens mij vooral via Google Translate, maar service was verder prima. De Qrevo Master kwam al vrij snel weer terug. Weet geen exacte dagen meer, maar volgens mij was het 1 - 1,5 week. Het ging toen om 1 dweilpad die het niet deed. Het was gerepareerd, althans, dat zeiden ze, maar het probleem was er snel weer. Toen gezegd dat ik er klaar mee was, en ze hebben een terugbetaling in gang gezet.

DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air

• Peule_P
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:11
Dat klinkt veelbelovend!

Husqvarna 450X NERA (wei), Husqvarna 430X NERA (achtertuin), Segway Navimow i105e (voortuin), Roborock S7 Max Ultra, Marstek Venus E 3.0

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:17
Ik heb nu nog een Switchbot K10 die prima is voor het een beetje bijhouden van de benedenverdieping. Ik ben namelijk ook aan het onderzoeken om een nieuwe aan te schaffen die ook fatsoenlijk kan dweilen. Maar je ziet dus door de bomen het bos niet meer, zoveel reviews waarvan een groot deel toch direct (of indirect) gesponsord zijn.

Ik dacht dat ik eruit was en voor de Dreame L40 Ultra Pro te gaan ... maar dan zie je weer een aanbieding van Ibood van de X40, wat is dan wijsheid? Obv onderstaande video zou ik ook goed uitkunnen met de Qrevo Pro ...pfff zeg het maar!

Misschien leuk om even te kijken om je verwachtingen van een robotstofzuiger een beetje bij te stellen

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• karakedi
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-12 15:38
J_Velsink schreef op zondag 30 november 2025 @ 10:30:
Na eindelijk de knoop doorgehakt te hebben en voor de Dreame L40s Ultra Pro te hebben gekozen is deze nu overal uitverkocht. Gevalletje eigen schuld dikke bult, bij Amazon nog wel te bestellen maar dan wordt het pas geleverd in februari. Iemand nog een tip waar de robot nog wel op voorraad is voor €599?
Ik denk dat de kans dat het eerder wordt geleverd vrij hoog is. Om teleurstelling te voorkomen, houden ze ruime levertijden aan.

• karakedi
Peule_P schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:28:

Met vriendelijke groet,

Mi RobotHome Store
Partner van bol
Ik denk niet dat ze een eigen reperatiecentrum hebben en uitbesteden aan een derde. De kans is groot dat het naar Dynafix wordt gestuurd voor reperatie. Dat is niet de leukste partij. Zoek de reviews op google.
Mijn neef had een Xiaomi X10+ opgestuurd naar Xiaomi ter reperatie. Omdat de reservoires niet erbij zaten, weigerden ze de oorzaak van probleem te onderzoeken en moest mijn neef, onderzoekskosten betalen.

Beste is even vragen, door welke partij de reperatie wordt uitgevoerd.Je hebt deels het geluk dat het via bol is gekocht. Bol kiest eerder de zijde van de klant ipv verkoper.

• sacaji
  • Laatst online: 17:36
Lees net dit op Reddit online over Dreame, zou dit de data minimaliseren die ze krijgen?

Understand Camera Functionality: Dreame robot vacuums with cameras, such as the L10s Ultra and X40, process images locally for obstacle avoidance and mapping. Live video streams and recordings are not sent to Dreame’s servers unless you specifically enable remote monitoring features. "The cameras (like on the L10s Ultra and X40) are processed locally on the machine for obstacle avoidance and mapping."
Disable Remote Access: You can disable remote access entirely if you prefer local-only operation. "You're always free to disable remote access entirely if you want full local-only operation."

• keverjeroen
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:06
Even een praktische vraag. Voor de verschillende Dreame stofzuigers heb je een reinigingsmiddel en stofzakken nodig. Natuurlijk kan je die bij Dreame zelf bestellen en in alle documentatie staan natuurlijk waarschuwingen dat je alleen hun schoonmaakmiddel moet gebruiken.

Maar kan me voorstellen dat er prima andere middelen en zakken kan gebruiken. Hebben jullie tips en ervaringen daarmee? Misschien gewoon iets van de lokale supermarkt of via Ali?

Mijn LEGO dingetjes: www.KeverBricks.nl (insta, bricklink etc)

• Infreno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12-12 08:22
Hier heeft de L40s Pro Ultra ook zijn eerste werkdag gehad. Absoluut topding.Zeer vlotte mapping, duidelijke app en zeer goed zuig/dweil resultaat op de standaard settings. Helaas wel 1 arm van de zijborstel die geplooid staat en niet tegen de grond komt.

Iemand goedkope en goede alternatieve borstels/zakken/filters/pads via amazon?

Ik doe hier gewoon water in het bakje voor schoonmaakmiddel. Ben wat bang om een film op de vloer te krijgen door producten te gebruiken. Om de paar weken doen we alles nog manueel met wat azijn in het water.

• veen085
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-12 15:00
Heeft Home Assistant support voor de Xiaomi S20.

• RudolfR
@veen085

Standaard niet, maar via HACS kun je 'Xiaomi Home' installeren waarmee het mogelijk zou moeten zijn.
Volgens mij deze:
https://github.com/XiaoMi/ha_xiaomi_home

De integration die je standaard krijgt als je zoekt op 'Xiaomi', is niet 'Xiaomi Home' en die doet het volgens mij ook niet.

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
keverjeroen schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:21:
Even een praktische vraag. Voor de verschillende Dreame stofzuigers heb je een reinigingsmiddel en stofzakken nodig. Natuurlijk kan je die bij Dreame zelf bestellen en in alle documentatie staan natuurlijk waarschuwingen dat je alleen hun schoonmaakmiddel moet gebruiken.

Maar kan me voorstellen dat er prima andere middelen en zakken kan gebruiken. Hebben jullie tips en ervaringen daarmee? Misschien gewoon iets van de lokale supermarkt of via Ali?
In mijn Dreame W10 twee jaar zonder problemen AH eco allesreiniger gebruikt. Werkte prima. Borstel en mops van Ali met wisselend resultaat, die bleven niet allemaal zitten. Deden ze dat wel dan werkten ze naar behoren.

• RudolfR
@keverjeroen

Als alternatief voor stofzakken heb ik ook 3d geprinte stofcontainers voor in het basisstation gezien.
https://www.etsy.com/nl/l...n-2?variation0=5428822208

• sahinasappelsap
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-12 22:42
keverjeroen schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:21:

Ik gooi de allesreiniger van g'woon in het bakje. Werkt al 2 maanden prima 😊

Zakken en pads heb ik via AliExpress besteld.

• RudolfR
Infreno schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:56:
Ik doe hier gewoon water in het bakje voor schoonmaakmiddel. Ben wat bang om een film op de vloer te krijgen door producten te gebruiken. Om de paar weken doen we alles nog manueel met wat azijn in het water.
Ik lees hier dat het middel wordt gebruikt om de dweilen te reinigen, en niet over de vloer wordt verspreid.
Strangely, though, the dock saves its precious detergent for cleaning the pads but doesn't mix any into the hot water actually used on your floors.
Maar ook vond ik dit:

https://www.reddit.com/r/...rgent_works_in_l40_ultra/

Kennelijk kan het allebei:
https://imgur.com/a/dream...ace-floor-cleaner-ju0hivm

• paterke
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12-12 15:11
RudolfR schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:39:
[...]

Ik lees hier dat het middel wordt gebruikt om de dweilen te reinigen, en niet over de vloer wordt verspreid.

[...]

Maar ook vond ik dit:

Ja het is niet echt duidelijk. Zou toch niet zo moeilijk zijn om te testen lijkt me.

• Infreno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12-12 08:22
Op het bijgeleverd product staat dat je het zowel in het reinigingsbakje als in de proper watertank mag gieten.

Ik vermoed dat het ook enkel de dweilen reinigt. Zal altijd ook wat product in de dweil blijven hangen dus dat smeer je dan ook mee op de vloer lijkt me. Vrienden van ons hebben zo verschillende producten getest en ondertussen een moeilijk te verwijderen 'film' op hun tegels.

• karakedi
In het verleden is er onderzoek geweest. Reiningsmiddel werd in de tray gespoten en niet direct vermengd met schoonwater. Maar voordat met dweilen wordt begonnen, wordt de dweil nat gemaakt en ik denk dat in deze fase ook reinigingsmiddel in de tray wordt gesporten. Het duurt ongeveer een minuut voordat de robot het station verlaat.

Iemand zou dit kunnen uittesten. Ik gebruik zelf de orginele middel dreame. Deze is geur- en kleurloos. Dit testen is niet makkelijk voor mij.

• Evanesco
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-12 20:48
Ik ben hier ook wel benieuwd naar wat betreft schoonmaakmiddelen. Mijn Dreame Aqua 10 waarschuwt uitdrukkelijk geen andere reinigingsmiddelen te gebruiken (uiteraard want marge zal flink zijn bij Dreame). Ik gebruikte dit middel voor mijn gietvloeren want zeepvrij en niet agressief. Goedkope allesreiniger laat een waas achter en maakt de gietvloer vettig (waardoor hij ook weer sneller vies wordt). Qua prijs is Dreame vergelijkbaar (al is Vandals waarschijnlijk stuk geconcentreerder, dopje op een paar liter water is genoeg), maar zou mezelf voor m'n kop slaan als de robot erdoor sneuvelt. Tot op heden lijkt het Dreame middel ook goed te werken (al heeft de robot er nog maar 2x mee gereinigd).

[ Voor 10% gewijzigd door Evanesco op 02-12-2025 19:26 ]

• Rednas_N
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:15
Wij hebben de Dreame L40s Ultra Pro, maar de stofzuiger lijkt niet onder de stoelen van de eettafel te willen schoonmaken, terwijl daar voldoende ruimte voor is. Het gaat om stoelen met poten waar wieltjes onder zitten. Nadat de stofzuiger klaar is zie ik op de kaart ook "spots" waar de stofzuiger niet geweest is, dat is dus waar de stoelen staan.

Ervaren anderen dit ook?

Update; onder "Instellingen voor vloerreiniging" stond de optie "Modus voor vermijden van botsen" aan. Die heb ik eens uitgezet. Weliswaar met een "botsing", maar hij lijkt nu wel onder de stoelen door te willen gaan.

[ Voor 22% gewijzigd door Rednas_N op 03-12-2025 13:06 ]

Just do it.

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-12 10:46
skai21 schreef op zondag 30 november 2025 @ 21:26:
Nou.. ongeveer een week of 8 nadar Neato ophield met servers is mijn D7 dan ook daadwerkelijk overleden vandaag..

Net maar een Roborock Qrevo Edge S5A besteld, kijken of een roborock me ook bevalt :) morgen komt het al binnen
Poah, wat een geweldig verschil is dit zeg.
Dat ding doet echt alles vanzelf *O*

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

• Schuurman92
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 13:43
Gisteren even de Dreame x50 uit de doos gehaald, het gedeelte waar ik benieuwd naar was of het lukte, de hoge drempel op komen ging perfect *O*

Er af alleen niet -O- ik hoop nog wat met de instellingen te kunnen doen zodat we niet een drempelhulp neer hoeven te leggen, wat eigenlijk ook één van de redenen was om deze robot te kopen.

• RuudMu
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-12 13:51
Bij mij had de X50 eerst ook moeite met een drempel maar hij probeert telkens andere manieren tot er een manier is die werkt. nu huppelt hij vlekkeloos over de dempel

• keverjeroen
RudolfR schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:39:
[...]

[...]

Maar ook vond ik dit:

Goed opgemerkt. Ik zie het inderdaad ook dat het zowel voor reiniging van de pads als voor in de schoonwatertank is!

• xyonix
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-12 08:16
Schuurman92 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:20:
Gisteren even de Dreame x50 uit de doos gehaald, het gedeelte waar ik benieuwd naar was of het lukte, de hoge drempel op komen ging perfect *O*

Er af alleen niet -O- ik hoop nog wat met de instellingen te kunnen doen zodat we niet een drempelhulp neer hoeven te leggen, wat eigenlijk ook één van de redenen was om deze robot te kopen.
Zorg wel even ervoor dat je de drempel op de kaart aangeeft!
Zonder dit loopt hij moeilijker erover, dit omdat hij niet rekening houdt met een drempel in dat geval.
Teken je de drempel in dan gaat hij er eigenlijk de eerste twee/drie keer wat lomper overheen en daarna perfect. Eerste paar keer probeert hij wat dingen uit. Wij hebben dit bij zowel de X40 als 50 zo ervaren nu.

• Da-WiZZy0n
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-12 00:25
Vandaag de knoop doorgehakt.. Aangezien de CurvX helaas niet binnen mijn gestelde budget van 700 á 750 euro kwam de afgelopen dagen, heb ik de Qrevo 5AE (ook wel S5V B)) aangeschaft voor €449 bij een verkoper op Bol.

Na veel reviews/praktijktests kijken/lezen was ik er wel achter dat deze ruim voldoende is voor iemand met harde vloeren (presteert kennelijk ook super op hoogpolig tapijt), al gewend is aan een bot zonder obstacle avoidance (dus gewoon niets laten slingeren en even de ruimte checken vantevoren) en niet te beroerd is om zelf de cleaning agent in de waterbak te mengen.

Enige minpuntjes voor mij zijn:
- Geen hete reiniging van de mops, maar dan mik ik er zelf af en toe wel wat gekookt water overheen.
- Geen extendable side-brush. Ondanks dat de sidebrush best lang is, haalt hij misschien niet 100% uit het hoekje bij het zuigen. De rechter dweil is wel een FlexiArm trouwens.
- Wat hoger dan de CurvX waardoor hij niet onder m'n bankstel gaat, maar CurvX & Saros10R zijn ook wel erg dun. Hij is met 96,5mm ook niet dik.

Wat er wel gewoon is *O* :
- DuoDivide anti-tangle brush en anti-tangle sidebrush, waardoor er 0% haar in blijft hangen! (Wat een teringwerk is dat altijd om dat eruit te plukken..)
- Hij droogt de mops wel na met 45 graden lucht, net zoals CurvX.
- Alles wat je kan verwachten van een stofzuigbot met docking station van 600+ euro. Voor 450 euro lijkt me dit een topper.

Even terzijde, maar wat me opvalt is dat op Reddit, in de testen door de Youtubers, maar soms hier ook veel wordt gefocust op randzaken. Waarom is het zo belangrijk dat hij z'n mop pads achter kan laten (wat vaak stuk gaat), er een camera op zit met AI detectie die het in de nacht doet :+ , maar ook dat hij perfect een omgevallen glas limonade kan opdweilen? Een normaal mens gooit daar gewoon even een doek overheen. Je kan het feitelijk niet weg krijgen met spinning mops, tenzij je hem minstens 3x op dezelfde plek laat dweilen en tussendoor de mops schoonmaakt.. Ik zou hem sowieso standaard al 2x laten dweilen en is zoiets als Intelligent Dirt Detection™ ook vrij overbodig in mijn optiek. Iedereen kijkt toch ff of de klus geklaard is?
En tot slot; waarom is obstacle avoidance zo belangrijk, behalve voor hondenpoep-situaties? Hoe kan dat ding schoonmaken als ie allerlei stukken moet overslaan door rondslingerende troep? Wil je riskeren dat snoeren erin gaan, want bij zo'n beetje geen enkele bot is dit 100% accuraat?

[ Voor 9% gewijzigd door Da-WiZZy0n op 04-12-2025 01:15 ]

• ephymerous
Da-WiZZy0n schreef op woensdag 3 december 2025 @ 22:39:
En tot slot; waarom is obstacle avoidance zo belangrijk, behalve voor hondenpoep-situaties? Hoe kan dat ding schoonmaken als ie allerlei stukken moet overslaan door rondslingerende troep? Wil je riskeren dat snoeren erin gaan, want bij zo'n beetje geen enkele bot is dit 100% accuraat?
Ik heb twee kinderen, vier en zes, die laten veel speelgoed slingeren. Of beter gezegd; liggen. As we speak staat er een racebaan in de speelhoek. Die mag van ons blijven staan. Volgende week is het een treinbaan en een week later wat anders. Fijn als dat gewoon goed gaat ;)

Daarom heb ik voor de L40 AE gekozen, vooralsnog gaat dat erg goed :)

Alleen integratie in huisautomatisering is nog niet gelukt. Ik heb een Homey en daar is geen app voor. Daarom heb ik Home Assistant in docker op mn NAS geinstalleerd. Maar alle integraties zijn offline gehaald? :?

XXXVI

• dvdbosch
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:52
ephymerous schreef op donderdag 4 december 2025 @ 09:50:
[...]

Ik heb twee kinderen, vier en zes, die laten veel speelgoed slingeren. Of beter gezegd; liggen. As we speak staat er een racebaan in de speelhoek. Die mag van ons blijven staan. Volgende week is het een treinbaan en een week later wat anders. Fijn als dat gewoon goed gaat ;)

Alleen integratie in huisautomatisering is nog niet gelukt. Ik heb een Homey en daar is geen app voor. Daarom heb ik Home Assistant in docker op mn NAS geinstalleerd. Maar alle integraties zijn offline gehaald? :?
Spot on vooral met kinderen! Object detection is daarom cruciaal!
Mn vorige Roborock heeft zich "kapot-gegeten" in een van de veters van de kinderschoenen :'(

Dennis

• Valkje
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:03
RudolfR schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 09:40:
@keverjeroen

Als alternatief voor stofzakken heb ik ook 3d geprinte stofcontainers voor in het basisstation gezien.
https://www.etsy.com/nl/l...n-2?variation0=5428822208
Iemand toevallig ervaring met zo'n vaste stofcontainer? Zelf heb ik sinds een week de Dreame X50 en met een prijs van ongeveer 5,- per stofzak zou je na 10x de prijs eruit hebben.

• RudolfR
@Da-WiZZy0n

Beetje flauw om features waar jij geen gebruik van denkt te maken meteen als bijzaak te beschouwen.
Fabrikanten voegen features toe en adverteren daarmee, om een breder publiek aan te spreken, of om een meer premium robot (met bijpassend prijskaartje) te maken, dan wil je ook weten dat het goed werkt, toch?

@Valk
Nog geen ervaring; wel goede recensies erbij, ik denk ik t.z.t. een lokale 3d printer opzoek om de zak te printen, deze voor de x40, x50 staat er gelinkt.
https://cults3d.com/en/3d...ugerbeutel-staubbehaelter
Hopelijk verkort dat de terugverdientijd, als die zakken 60 dagen meegaan dan ben je met 10 zakken al weer twee jaar verder.

• batteries4ever
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-12 09:47
Da-WiZZy0n schreef op woensdag 3 december 2025 @ 22:39:

Even terzijde, maar wat me opvalt is dat op Reddit, in de testen door de Youtubers, maar soms hier ook veel wordt gefocust op randzaken. Waarom is het zo belangrijk dat hij z'n mop pads achter kan laten (wat vaak stuk gaat), er een camera op zit met AI detectie die het in de nacht doet :+ , maar ook dat hij perfect een omgevallen glas limonade kan opdweilen? Een normaal mens gooit daar gewoon even een doek overheen. Je kan het feitelijk niet weg krijgen met spinning mops, tenzij je hem minstens 3x op dezelfde plek laat dweilen en tussendoor de mops schoonmaakt.. Ik zou hem sowieso standaard al 2x laten dweilen en is zoiets als Intelligent Dirt Detection™ ook vrij overbodig in mijn optiek. Iedereen kijkt toch ff of de klus geklaard is?
Ik had de QREVO+, maar heb hem weer teruggestuurd omdat hij met de (opgetilde, maar niet genoeg) mops een losliggend kleedje zo ongeveer half oprolde: het kleedje beland tussen de twee mops en dan hebben die dingen genoeg kracht om er hele creatieve dingen mee te doen. Voor mij zou het achterlaten van de mops geholpen hebben. Ik ben erna voor een simpele Q10S5+ gegaan en gebruik de mop pad helemaal nooit, gewoon een stofzuiger die zichzelf leegt in het station. Het kleedje wordt met 2-zijdig tape bevestigd.

• Schuurman92
xyonix schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:40:
[...]

Zorg wel even ervoor dat je de drempel op de kaart aangeeft!
Zonder dit loopt hij moeilijker erover, dit omdat hij niet rekening houdt met een drempel in dat geval.
Teken je de drempel in dan gaat hij er eigenlijk de eerste twee/drie keer wat lomper overheen en daarna perfect. Eerste paar keer probeert hij wat dingen uit. Wij hebben dit bij zowel de X40 als 50 zo ervaren nu.
Hij doet het! hij had zelf al gezien dat er een drempel zit, alleen deze rood gemaakt. ik heb die verwijderd en aangegeven als groene drempel en nu gaat ie er mooi overheen 8)

Nu nog aansluiten op water+afvoer en dan een echte test doen.

• Da-WiZZy0n
RudolfR schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:33:
@Da-WiZZy0n

Beetje flauw om features waar jij geen gebruik van denkt te maken meteen als bijzaak te beschouwen.
Fabrikanten voegen features toe en adverteren daarmee, om een breder publiek aan te spreken, of om een meer premium robot (met bijpassend prijskaartje) te maken, dan wil je ook weten dat het goed werkt, toch?
Is het echt vreemd dat ik schoonmaakprestaties bij een schoonmaakrobot de hoofdzaak noem en de rest bijzaken?
Mijn punt was dat we tegenwoordig vooral kijken hoe 'slim' het apparaat is, maar daarbij de basis een beetje vergeten. Ik zie dus hele dure flagship apparaten heel slecht scoren in schoonmaaktests, maar toch komen ze hoog op lijsten terecht omdat ze zo goed zijn in obstakels vermijden. Het is echt niet oké als de algemene tendens is dat €1000+ apparaten slechter schoonmaken dan een budget product onder de 3 á 400 euro, maar dat is nu wel het geval.

Daarnaast begrijp ik niet hoe men met de huidige staat van ML/AI zo'n bot compleet blind wil kunnen aanzetten. Lijkt me riskant met bijv. een houten vloer, of met huisdieren of kinderen. Er hoeft bijv. maar een keer iets niet helemaal lekker te zitten en er ligt een plas water die in het hout trekt.. Of een sensor of camera die bedekt/vies is en dat ding rare acties uithaalt. Vroeg of laat gebeuren die dingen gewoon.

Maar uiteraard, als er premium features op zitten, mogen die best getest worden. Het scoren op die zaken zou lager gewogen moeten worden als je een toplijst maakt met robots uit verschillende prijsklassen. Maar ook met schoonmaken zou je moeten oppassen met wat je zwaar weegt. Zo kwam VacuumWars erop terug dat het residu aan water op de vloer helemaal niet zo belangrijk is en was CurvX (die relatief veel water achterlaat) plots #1.

• Da-WiZZy0n
batteries4ever schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:38:
[...]

Ik had de QREVO+, maar heb hem weer teruggestuurd omdat hij met de (opgetilde, maar niet genoeg) mops een losliggend kleedje zo ongeveer half oprolde: het kleedje beland tussen de twee mops en dan hebben die dingen genoeg kracht om er hele creatieve dingen mee te doen. Voor mij zou het achterlaten van de mops geholpen hebben. Ik ben erna voor een simpele Q10S5+ gegaan en gebruik de mop pad helemaal nooit, gewoon een stofzuiger die zichzelf leegt in het station. Het kleedje wordt met 2-zijdig tape bevestigd.
Ja, ik snap de features wel hoor en je wil liefst ook niet iedere keer dat kleedje weghalen, maar ik zie genoeg verhalen van bots met die feature waarbij 1 mop achterblijft/wordt meegenomen. Vroeg of laat gaat de feature stuk, want mechanische delen slijten nou eenmaal..
Ik zou er simpelweg nooit vanuit gaan dat dit feilloos werkt en altijd in de ruimte aanwezig zijn. Dus, het is prettig als 'ie het kan, want elk dingetje waar je minder werk aan hebt is fijn, maar geen must..
Ik zou ook zeggen dat je je huis een beetje robot-vriendelijk moet inrichten voor deze apparaten, dus niet te zwaar leunen op deze features zolang die dingen niet voorzien zijn van AGI ;)

• Metoru
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-12 11:24
Goedemiddag Allen,

Vandaag was de laatste adem van mijn Xiaomi Mi Robot Vaccum-Mop 2 Pro.
Ik ben daardoor opzoek naar een nieuwe robotstofzuiger.
Op dit moment heb ik twee verdiepingen, maar het is voornamelijk de woonkeuken combinatie waar het zal stofzuigen en dweilen. Daarnaast heb ik twee langharige katten, waarvan de wens is dat ik niet elke keer ruzie heb met de haren. Ook vind ik het ook fijn als er goed gedweild wordt gezien het huis hier nog wel eens wordt platgelopen door familie en vrienden.

Is er een robot om naar uit te kijken (bijvoorbeeld even wachten op een aanbieding)?
Voor budget zit ik te kijken tussen de €400-€600. Verbinding met Home Assistant op wat voor manier zou fijn zijn, geen must.

Thanks voor het meedenken iedereen _/-\o_

• RudolfR
@Metoru

Black friday is net geweest...
Maandag de Dreame x40 voor 550 bij ibood.

Misschien de Dreame L10s pro ultra heat?
Dreame heeft een (optionele?) tri-cut brush die lange haren doorsnijdt.

Lastig adviseren als je niet meldt wat je top/flop vond aan de vorige en wat je per se weer wil hebben of waar je zonder kan.

• Focus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:37
Paar dagen de dreame l40 ae in gebruik en wat een super ding, 3 kamers gemapped en doet het super, zelfs om een tafel met veel stoelen vindt hij zijn weg goed.
Heb alleen dat tijdens de moppads reiniging in de docking dat de robot iets naar voren wordt geduwd en laadcontact verliest. Meer mensen hier last van?

• alfredpot
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05-12 23:09
Ik heb een Roborock Qrevo S5V gekocht en nu een week in gebruik. Bevalt goed tot nu toe. Heb nog niet veel tijd gehad om instellingen te tweaken.

Hoogpolig tapijt vindt hij niet leuk, daar ben ik al achter. Qua navigatie ben ik de ene keer onder de indruk (kerstboom), de andere keer komt hij niet om een deur heen🤦‍♀️

Heb zitten kijken naar onderdelen en stofzakken, maar het is praktisch onmogelijk die origineel te kopen, of doe ik iets fout?

Iemand tips? Van Alieexpress lees je vaak dat er meer herrie af komt, de borstels net niet zijn, etc. Als ik op Amazon kijk is het exact hetzelfde spul, maar dan duurder 😭 roborock heeft niks op de site staan.

• Da-WiZZy0n
Metoru schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:24:
Goedemiddag Allen,

Vandaag was de laatste adem van mijn Xiaomi Mi Robot Vaccum-Mop 2 Pro.
Ik ben daardoor opzoek naar een nieuwe robotstofzuiger.
Op dit moment heb ik twee verdiepingen, maar het is voornamelijk de woonkeuken combinatie waar het zal stofzuigen en dweilen. Daarnaast heb ik twee langharige katten, waarvan de wens is dat ik niet elke keer ruzie heb met de haren. Ook vind ik het ook fijn als er goed gedweild wordt gezien het huis hier nog wel eens wordt platgelopen door familie en vrienden.

Is er een robot om naar uit te kijken (bijvoorbeeld even wachten op een aanbieding)?
Voor budget zit ik te kijken tussen de €400-€600. Verbinding met Home Assistant op wat voor manier zou fijn zijn, geen must.

Thanks voor het meedenken iedereen _/-\o_
Als je niet veel slimmigheden nodig hebt, maar wel gewoon een dock die de mop pads schoonmaakt, etc.. zou ik ook even kijken naar de Roborock Qrevo 5AE, verkrijgbaar voor €449 bij Bol. Heeft DuoDivide en anti-tangle sidebrush, waardoor je geen last hebt van de haren. Wel vantevoren je vloer opruimen bij deze..

• Da-WiZZy0n
ephymerous schreef op donderdag 4 december 2025 @ 09:50:
[...]

Hoe lang heb je er nu ervaring mee? Botst nooit tegen iets op? Ik zag in tests zelfs de flagships soms objecten over het hoofd zien namelijk...

• ephymerous
Da-WiZZy0n schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 23:49:
[...]

Hoe lang heb je er nu ervaring mee? Botst nooit tegen iets op? Ik zag in tests zelfs de flagships soms objecten over het hoofd zien namelijk...
Ongeveer een week. Wat ik ervan gezien heb is ie behendig en botst ie nergens tegenaan. Maar ik moet zeggen dat ik niet ga zitten kijken hoor ;)

/edit
Omdat ik stiekem toch wel nieuwsgierig was heb ik m tijdens het voetbal kijken aangezet. Tot dusverre nergens tegenaan gebotst :)

[ Voor 14% gewijzigd door ephymerous op 06-12-2025 20:08 ]

XXXVI

• sacaji
Iemand ervaring met Philips?

Philips HomeRun 9000-Serie Stofzuig- & Dweilrobot | XU9100/10
https://www.ibood.com/nl/...utton&utm_content=2823526

• SqueakyClean
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-12 22:24

SqueakyClean

SuperSqueakyClean

Zojuist de Roborock Saros 10R aangeschaft voor €854 (na 5% korting) via Roborock Duitsland met gratis verzending naar NL.

Blij dat ik ‘m nog voor de BF-prijs heb kunnen krijgen! *O*

• Vogelnest
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-12 08:43
Hoi allemaal, ik ben aan het orienteren voor robotstofzuigers en was aan het zoeken in topic en algemeen online of ze om kunnen gaan met plakplinten voor laminaat. Mijn huurappartement is namelijk volledig voorzien hiervan. Dit soort plakplinten bedoel ik dan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8uHz7omJMU-fjTX9iXJU-aemr7o=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/oYRnBiIqlGO4OxqTfp9ASGVG.jpg?f=user_large

Ik krijg het idee dat dit een barriere vormt voor zowel de borstelarm als de dweilers. Zelfs in de video's van Just a Dad of Vacuum Wars wordt dit, zover ik heb gezien, niet behandeld of benoemd. Weet iemand meer hierover?

Natuurlijk bestaat er de mogelijkheid om gewoon te proberen en dan terug te sturen bij mislukking, maar ik wil liever geen onnodige verspilling veroorzaken.

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-12 23:42
Vogelnest schreef op maandag 8 december 2025 @ 08:57:
Hoi allemaal, ik ben aan het orienteren voor robotstofzuigers en was aan het zoeken in topic en algemeen online of ze om kunnen gaan met plakplinten voor laminaat. Mijn huurappartement is namelijk volledig voorzien hiervan. Dit soort plakplinten bedoel ik dan:
[Afbeelding]

Ik krijg het idee dat dit een barriere vormt voor zowel de borstelarm als de dweilers. Zelfs in de video's van Just a Dad of Vacuum Wars wordt dit, zover ik heb gezien, niet behandeld of benoemd. Weet iemand meer hierover?

Natuurlijk bestaat er de mogelijkheid om gewoon te proberen en dan terug te sturen bij mislukking, maar ik wil liever geen onnodige verspilling veroorzaken.
Ik denk dat je de verkeerde verwachtingen hebt. Een wasmachine neemt je 95% van je waswerk uit handen, maar zo nu en dan zul je nog steeds eens iets met de hand moeten wassen of extra moeite in een nare vlek moeten steken. De robotzuiger neemt je veel werk uit handen, om vooral met het bijhouden. Dat wil niet zeggen dat je nooit meer een natte lap hoeft vast te houden.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• Vogelnest
big bang schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:45:
[...]

Ik denk dat je de verkeerde verwachtingen hebt. Een wasmachine neemt je 95% van je waswerk uit handen, maar zo nu en dan zul je nog steeds eens iets met de hand moeten wassen of extra moeite in een nare vlek moeten steken. De robotzuiger neemt je veel werk uit handen, om vooral met het bijhouden. Dat wil niet zeggen dat je nooit meer een natte lap hoeft vast te houden.
Ik denk dat ik niet helemaal mijn vraag goed heb gesteld.

Ik was benieuwd of dit een probleem kan vormen voor de werking van de robot. Dat hij niet vastloopt of schade oploopt op zijn borstels/dweilers. Ik zie namelijk in heel veel filmpjes dat de robot zijn rechter borstel en dweiler uitsteekt om de hoeken mee te nemen. Maar in alle gevallen zijn het normale muren of hoge plinten. Vandaar mijn vraag en niet perse of het 100% het werk uit mijn handen neemt.

[ Voor 7% gewijzigd door Vogelnest op 08-12-2025 10:34 ]

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-12 23:42
Vogelnest schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:32:
[...]

Ik denk dat ik niet helemaal mijn vraag goed heb gesteld.

Ik was benieuwd of dit een probleem kan vormen voor de werking van de robot. Dat hij niet vastloopt of schade oploopt op zijn borstels/dweilers. Ik zie namelijk in heel veel filmpjes dat de robot zijn rechter borstel en dweiler uitsteekt om de hoeken mee te nemen. Maar in alle gevallen zijn het normale muren of hoge plinten. Vandaar mijn vraag en niet perse of het 100% het werk uit mijn handen neemt.
Ahh check. Ik heb geen laminaat meer met plakplinten dus daar kan ik je niet mee helpen.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• koenster
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-12 16:14
[Afbeelding]

Bij mij draait er al een jaar of 3 elke avond een robotstofzuiger zijn rondjes in de keuken. Doordat het zij-borsteltje onder de plint probeert te vegen, zijn alle plakstrips van de plinten al wel een keer losgekomen. Hij borstelt ook wat stof ónder de plinten, waardoor de plakstrip na verloop van tijd niet meer plakt. Als ik die zie smeer ik er wat high-tack kit onder en zit het weer goed, maar wel iets om rekening mee te houden.

• sten123
  • Laatst online: 12-12 07:49
Iemand ervaring met dit model ?

Roborock Q7 TF+ Zwart

Ben opzoek naar een goeie robotstofzuiger die ook met (nu nog) hondenharen overweg kan.

Max prijs van 400.-

PSN: MisterxBee : PS5 Pro :Samsung Zfold6:Synology DS220+

• robbinwehl
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-12 10:48
Ik heb ongeveer 2 jaar geleden de roborock q5 pro plus gekocht a 700 euro.
Deze roborock kan zuigen en dweilen.

Op Ali alle onderdelen los te koop, zijn identiek aan de echte (voor 30 euro heb je alle onderdelen 3 dubbel)
eens in de maand maak ik hem handmatig schoon en waar nodig vervang ik onderdelen (vaak niet nodig)

De auto empty functie is ideaal en werkt echt heel goed.
De watertank vind ik persoonlijk nog al klein, ik doe hier trouwens zelf Ajax groen bij in, dit zorgt voor heerlijke geur deur de woonkamer/keuken/.

De zuigprestaties zijn ongekend, had niet verwacht dat die het zo goed zou doen.
Ik heb ook 2 verharende katten en 2 jonge kinderen die vanalles van groot tot klein op de grond knoeien.
Ik heb trouwens tegels op de vloer liggen.

Op basis van mijn ervaringen kan ik Roborock zeker aanraden!
Regelmatig firmware updates gehad in het begin maar nu nog zelden/heel af en toe een keer.
Oja en je kan hem koppelen met je smart home, dus roepen hey ga mn woonkamer stofzuigen werkt hiermee ook :-) .

1x heeftie mn kerstverlichting deels opgegeten waarna hij er zelf mee stopte en ik een melding op de app kreeg die zei; help ik zit vast, hierna werd dit automatsich een no-go zone, hij veegt er nu netjes omheen.

[ Voor 4% gewijzigd door robbinwehl op 08-12-2025 15:48 . Reden: toevoeging ]

• KvNwPPr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-12 21:05
SqueakyClean schreef op zondag 7 december 2025 @ 21:29:
Zojuist de Roborock Saros 10R aangeschaft voor €854 (na 5% korting) via Roborock Duitsland met gratis verzending naar NL.

Blij dat ik ‘m nog voor de BF-prijs heb kunnen krijgen! *O*
Mijn roborock S5 max is na 5 trouwe dienstjaren aan vervanging toe. Grootste issue is dat ie langs m'n kasten en stoelen "schuurt" en overal krassen op zitten. Is de object avoidence van de saros 10r zoveel beter dat dat niet gebeurd? Anders is t moeilijk om die 900 euro te verantwoorden tov een werkende s5 max?

Heb jij de 5% korting door het aan het rad te draaien?

[ Voor 0% gewijzigd door KvNwPPr op 08-12-2025 15:56 . Reden: Typfout ]

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:16
anc schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:12:
Na 1 jaar en 3 maanden heeft onze Q5 Pro het begeven met de foutmelding "Error 1 Lidar turret error". Ik heb diverse filmpjes gevonden hoe dat te herstellen is, maar het mooie is dat geen van de filmpjes dezelfde Lidar behuizing had als die ik had. Uiteindelijk wel helemaal uit elkaar gehaald en schoon gemaakt, dat heeft geresulteerd in maar liefst 5 minuten weer kunnen stofzuigen voordat hij er alsnog mee kapte. Inmiddels retour en ik krijg mijn geld terug.
Chips, deze error heb ik nu ook. Gewoon, ineens. :-(
Morgen eens kijken of ik nog iets schoon kan maken en anders maar contact opnemen met Roborock. :-(

• SqueakyClean
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-12 22:24

SqueakyClean

SuperSqueakyClean

KvNwPPr schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:56:
[...]

Mijn roborock S5 max is na 5 trouwe dienstjaren aan vervanging toe. Grootste issue is dat ie langs m'n kasten en stoelen "schuurt" en overal krassen op zitten. Is de object avoidence van de saros 10r zoveel beter dat dat niet gebeurd? Anders is t moeilijk om die 900 euro te verantwoorden tov een werkende s5 max?

Heb jij de 5% korting door het aan het rad te draaien?
Nee, heb me aangemeld voor de nieuwsbrief. Is volgens mij een persoonlijke code, maar kan m altijd proberen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Toen ik de bestelling plaatste, was er nog geen kerstmis rad. Een trucje voor de 10% is blijven proberen tot je m krijgt. Moet je wel elke keer een nieuw account aanmaken,..

Edit: ik zie nu dat de robot ook bij Amazon.nl verkrijgbaar is voor €899, incl RR wasmiddel! Gezien de goede garantievoorwaarden wordt in dit topic vaak gewezen op een voorkeur bij aanschaf Amazon.…

Ik heb zelf een annuleringsverzekering naar RR DE gestuurd. Bij RR is het een pre-order die op de 12e dec wordt verstuurd volgens de website.

[ Voor 17% gewijzigd door SqueakyClean op 08-12-2025 22:37 ]

• sacaji
Dreame L40 Ultra AE weer voor €479 (BF prijs) bij coolblue. Meteen besteld, ben benieuwd!

• sacaji
Focus schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 20:42:
Paar dagen de dreame l40 ae in gebruik en wat een super ding, 3 kamers gemapped en doet het super, zelfs om een tafel met veel stoelen vindt hij zijn weg goed.
Heb alleen dat tijdens de moppads reiniging in de docking dat de robot iets naar voren wordt geduwd en laadcontact verliest. Meer mensen hier last van?
Krijg mijne morgen binnen en zal het je laten weten. Waar heb je de schoonmaakmiddel in gedaan? Heb is gelezen van een film / lijm opnde vloer. Wij hebben pvc vloer en een kleine kind thuis, dus wil dat niet hebben 😂

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:22
[Afbeelding]

ik heb het even voor je getest aangezien ik op zolder ook van de plakplinten heb. Die borstelarm draait er netjes overheen. De dweilers zijn opgetrokken en hebben er geen last van

• pipo de C
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12 16:18
Inmiddels heb ik vanaf Maart een Qrevo master in huis voor de beneden verdieping;

die is zo'n 100m2, er lopen twee Corgi's rond die veel verharen en lange haren achterlaten op de houten vloer. Er lopen ook nog eens twee kleine kinderen rond die ook nogal eens wat zooi achterlaten.

Wat me opvalt is dat het kleine stofbakje erg snel vol zit, de borstels zit ook regelmatig haar omheen gewikkeld en daarbij wordt het bakje ook slecht leeg gezogen in het dockingstation.

Zijn er meer mensen die er last van hebben met dit specifieke model?

Voor de bovenverdieping wil ik ook een aparte roborock neerzetten maar ik twijfel tussen die van beneden naar boven verplaatsen en er eentje beneden neer te zetten die de problemen niet heeft...

OF

een goedkoop modelletje boven neerzetten die alleen zuigt en niet alle features heeft die de duurdere wel hebben (auto legen, dweilen inc dweilreiniging, watertanks etc).

Iemand die hier een mening over heeft?

[ Voor 2% gewijzigd door pipo de C op 09-12-2025 12:39 . Reden: typo's en leesbaarheid ]

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

SqueakyClean schreef op maandag 8 december 2025 @ 22:14:
[...]

Nee, heb me aangemeld voor de nieuwsbrief. Is volgens mij een persoonlijke code, maar kan m altijd proberen.

***members only***

Toen ik de bestelling plaatste, was er nog geen kerstmis rad. Een trucje voor de 10% is blijven proberen tot je m krijgt. Moet je wel elke keer een nieuw account aanmaken,..

Edit: ik zie nu dat de robot ook bij Amazon.nl verkrijgbaar is voor €899, incl RR wasmiddel! Gezien de goede garantievoorwaarden wordt in dit topic vaak gewezen op een voorkeur bij aanschaf Amazon.…

Ik heb zelf een annuleringsverzekering naar RR DE gestuurd. Bij RR is het een pre-order die op de 12e dec wordt verstuurd volgens de website.
Ik zou het wel bij amazon doen ja. Had met prime days een saros 10r gekocht voor 1050. Buiten de retourtermijn was die 900 op de BF acties. Mocht hem alsnog 'retour' sturen en het verschil terugkrijgen.

Uiteindelijk moest ik wel een nieuw pakket bestellen en deze heb ik in overleg retour gedaan en geld terug gekregen.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Vogelnest
koenster schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:53:
[...]

Bij mij draait er al een jaar of 3 elke avond een robotstofzuiger zijn rondjes in de keuken. Doordat het zij-borsteltje onder de plint probeert te vegen, zijn alle plakstrips van de plinten al wel een keer losgekomen. Hij borstelt ook wat stof ónder de plinten, waardoor de plakstrip na verloop van tijd niet meer plakt. Als ik die zie smeer ik er wat high-tack kit onder en zit het weer goed, maar wel iets om rekening mee te houden.
commentator schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 07:50:
[...]

ik heb het even voor je getest aangezien ik op zolder ook van de plakplinten heb. Die borstelarm draait er netjes overheen. De dweilers zijn opgetrokken en hebben er geen last van
Dank voor jullie info. Dit is erg waardevol, met name de test van commentator stelt mij gerust. Ik ga het gewoon proberen. Mijn oog is gevallen op de Roborock Saros 10R op dit moment.

• WendelFelius
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 11-12 17:27
Is er iemand die een gesoldeerde Valetudo Dreame Breakout PCB voor me (te leen of ter overname) heeft? Ik kan zelf wel aan de onderdelen komen, maar kan zelf niet briljant solderen.

• KvNwPPr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-12 21:05
SqueakyClean schreef op maandag 8 december 2025 @ 22:14:
[...]

***members only***

Goede tips. Ik heb nu 5% korting via het rad. Alleen hij is net uitverkocht bij roborock DE.

• RudolfR
Nieuwe versie van Valetudo is uit; met support voor een aantal Eureka / Midea robots.

• Focus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:37
sacaji schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 07:44:
[...]

Krijg mijne morgen binnen en zal het je laten weten. Waar heb je de schoonmaakmiddel in gedaan? Heb is gelezen van een film / lijm opnde vloer. Wij hebben pvc vloer en een kleine kind thuis, dus wil dat niet hebben 😂
In het tankje dat daarvoor bedoelt is, mengt hij zelf bij het water. Ook een pvc vloer hier, heb geen film/laag na het dweilen voor zover. Veel plezier met die van jou en ik ben benieuwd.

• RudolfR
@Focus

Soms is dat alleen maar voor het reinigen van de dweilen. Wil je de vloer ermee reinigen dan dien je schoonmaakmiddel bij het schone water te doen.

• sacaji
Focus schreef op woensdag 10 december 2025 @ 06:15:
[...]

In het tankje dat daarvoor bedoelt is, mengt hij zelf bij het water. Ook een pvc vloer hier, heb geen film/laag na het dweilen voor zover. Veel plezier met die van jou en ik ben benieuwd.
De schoonmaakmiddel wordt meegeleverd. Ik denk de reiningsmiddel dan niet en je die los moet kopen?

Of is de schoonmaak middel voor de vloer ook voor het reinigen?

Of giet je het in een aparte compartiment? Dus niks in de water bak?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w-ffQi9HmMkX0HdQQuPaUvIuypM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cnzwpdAy90k5AAgkuA2WJEnH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door sacaji op 10-12-2025 07:53 ]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:55

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@sacaji het schoonmaakmiddel gaat in dat kleine tankje links. En zoals @Focus al schreef wordt dat automatisch aan het water toegevoegd.

Als je @Focus niet gelooft kun je ook even in de handleiding kijken ;) Daar staat duidelijk in dat je schoonmaakmiddel in het schoonmaakmiddelbakje doet en in de watertank louter water.
RudolfR schreef op woensdag 10 december 2025 @ 07:20:
@Focus

Soms is dat alleen maar voor het reinigen van de dweilen. Wil je de vloer ermee reinigen dan dien je schoonmaakmiddel bij het schone water te doen.
Verwarrende opmerking :P @Focus heeft zelf deze stofzuiger en benoemt correct wat de bedoeling is. Dat het bij andere robots misschien niet zo werkt is in dit geval niet relevant.

[ Voor 36% gewijzigd door Gizz op 10-12-2025 08:33 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• sacaji
Gizz schreef op woensdag 10 december 2025 @ 08:30:
@sacaji het schoonmaakmiddel gaat in dat kleine tankje links. En zoals @Focus al schreef wordt dat automatisch aan het water toegevoegd.

Als je @Focus niet gelooft kun je ook even in de handleiding kijken ;) Daar staat duidelijk in dat je schoonmaakmiddel in het schoonmaakmiddelbakje doet en in de watertank louter water.

[...]

Verwarrende opmerking :P @Focus heeft zelf deze stofzuiger en benoemt correct wat de bedoeling is. Dat het bij andere robots misschien niet zo werkt is in dit geval niet relevant.
Ja idd, sorry, 1e robotstofzuiger dus nog een noob 😭😂. Ik lees alleen online dat mensen zeggen dat de middel gebruikt wordt voor reinigen pads en dus niet voor het dweilen, sommige doen het er een beetje in de water tank. Maar ik volg de handleiding / focus gewoon. Kan niet wachten om het uit te proberen lol

• sacaji
Voor de mensen met een base station, hebben jullie die gewoon in jullie keuken / woonkamer? Of in de berging / bijkeuken kamer of iets? Zit te dubben met de kleine om hem in de berging te doen ipv woonkamer en dan elke keer de deur opendoen voordat ik hem ze gang laat gaan.

• RudolfR
Dreame X40 Ultra opnieuw op ibood:
https://www.ibood.com/nl/...-met-dweilfunctie/2872067

Ik heb deze al staan. Moet nog wat meer meters maken.

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-12 17:59

thof

FP ProMod
RudolfR schreef op donderdag 11 december 2025 @ 22:06:

Hier nog opzoek, lijkt een betere deal dan de "L40 Ultra AE", jammer dat hij alleen in wit te koop is bij ibood.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

• Schuurman92
We hebben de X50 (master) nu een weekje draaien, maar één ding valt me wel tegen. Het gaat best vaak mis met de moppads wisselen. Ik zet hem op clean genius, ga t huis uit en hij gaat lekker z'n gang. tegen de tijd dat ik thuis ben was die ongeveer klaar met zuigen. dan gaat ie naar zn huisje om de pads op te pikken, maar daar is het na een aantal pogingen mee klaar en vraagt dan om hulp om handmatig de pads eronder te maken.

Voor ~€1000.- verwacht ik toch wel dat dit moet lukken. Iemand anders met deze ervaring of tip hoe te verhelpen?

• monica66
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12-12 20:40
Schuurman92 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 07:39:
We hebben de X50 (master) nu een weekje draaien, maar één ding valt me wel tegen. Het gaat best vaak mis met de moppads wisselen. Ik zet hem op clean genius, ga t huis uit en hij gaat lekker z'n gang. tegen de tijd dat ik thuis ben was die ongeveer klaar met zuigen. dan gaat ie naar zn huisje om de pads op te pikken, maar daar is het na een aantal pogingen mee klaar en vraagt dan om hulp om handmatig de pads eronder te maken.

Voor ~€1000.- verwacht ik toch wel dat dit moet lukken. Iemand anders met deze ervaring of tip hoe te verhelpen?
Waarom laat je m niet gelijktijdig zuigen en dweilen? Dat gaat een stuk sneller en is m.i. net zo effectief. Apart is alleen handig als je veel tapijt hebt.

• RudolfR
Ik wil ook liever eerst zuigen dan dweilen en heb ook de x40 gekozen zodat de pads kunnen achterblijven in het station en de zachte kleden niet vochtig worden, 10mm lift is dan niet genoeg.

Gelezen dat dat mis kan gaan, dus dat wil nog wel even goed testen.

• Hermod
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 00:06
Dat lijkt me dan echt wel toestel gebonden? Ik heb onze L40S Pro Ultra nu 2 maand; 1x per week eerst zuigen, dan dweilen (en zuigen); nog geen enkele keer moeten ingrijpen op de pads te bevestigen of zo.

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-12 15:24
monica66 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 07:45:
[...]

Waarom laat je m niet gelijktijdig zuigen en dweilen? Dat gaat een stuk sneller en is m.i. net zo effectief. Apart is alleen handig als je veel tapijt hebt.
Hey, nog nooit over nagedacht. We hebben sinds een paar maanden een robot. Maar ik dacht nog altijd in de handmatige manier in het pre robot tijdperk. Dus eerst zuigen en dan pas dweilen. Wij hebben geen vloerkleden, dus hij kan het inderdaad net zo goed tegelijk doen. Nooit over nagedacht, vreemd eigenlijk...

LG Therma V HM091MR.U44

• RudolfR
Denk inderdaad dat er (foutieve) toestellen zijn waarbij de hechting van de pads niet optimaal is, maar zal ook met de hoogte van de kleden te maken hebben, dat is soms best een klim en dan sleept de (gelifte) dweil nog over de vloer en dus is er meer kans op losraken, denk ik dan.

Mogelijk nadeel van gelijktijdig zuigen en dweilen dat de borstels soms weer over de vochtige vloer gaan en dan blijven "kleven". Nog te vroeg om te zeggen of dat echt een probleem oplevert.
Op verdiepingen met basisstation was ik wel van plan om eerst een rondje alleen zuigen te doen.

• sacaji
Voor de mensen een dreame stofzuiger, laten jullie na elke taak de dweil schoonmaken en drogen? Of doet hij dit alleen als hij een taak doet met dweilen? Dit wordt me alleen een beetje onduidelijk. Al 2/3x heeft hij gewssen / schoongemaakt terwijl ik nog niet he gedweilt.

• frankbruins
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:54
Ik heb op dit moment een roborock S6 MaxV. Hij werkt nog prima, maar qua dweilen doet deze robot niks anders dan een vochtige doek over de grond slepen. Op zich niet erg, aangezien het huis redelijk schoon is, voornamelijk laminaat met 3 verdiepingen (circa 180m2 in totaal).

Ik ben opzoek naar een opvolger, maar door diverse reviews ben ik erg huiverig om een Dreame of Mova te kopen. Ik zat te kijken naar de roller mops (Aqua10 en Z60) maar lees dat mensen vaak problemen hebben met lekkages, navigatie problemen, robots die krassen achter laten en slechte levensduur van de batterij.

Ik overweeg daarom om toch een Roborock aan te schaffen, maar hun assortiment is enorm. Zelf heb ik nu een selectie gemaakt en kom ik uit op de Saros 10R, Qrevo Curv 2 Flow en Qrevo Curv 2 Pro.

Ik zie van die laatste 2 weinig reviews online, maar mijn gevoel zegt dat deze beter presteren dan de Saros 10R, omdat de robots nieuwer zijn.

Heeft iemand hier ervaring mee?

• RudolfR
@sacaji
Net alleen twee zones laten zuigen; robot is weer gedockt en dweilen worden niet gewassen.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:50

Bolletje

Moderator Harde Waren
Sinds vorige week ook een Dreame L40 Ultra AE
Focus schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 20:42:
Ik had hier last van; het leek alsof die van ons altijd z'n mop extend uit had. Ook tijdens gewoon z'n werk doen.

Als die dan achterwaarts naar achter ging in z'n dock, ging de extended mop pad (Ik denk door de druk) wel naar binnen. Maar als die mop pads ging reinigen (en dus draaien die dingen rond) drukte hij zichzelf een beetje naar buiten met de extended mop pad. Hij verliest dan ook contact en laad dan niet meer. We kwamen er pas achter na een paar dagen. Ik heb het op video trouwens.

Uiteindelijk heb ik hem toen uit z'n dock laten rijden. Home button op de robot paar seconden ingedrukt. Soort reset doet die dan. Toen ging de rechter mop pad wel naar binnen.

Volgende probleem is nu dat hij hem nooit meer z'n mop extend doet. ok nu met high freq wel

Ander probleem dat ik had was een onwijs piep geluid tijdens het stofzuigen. Bleek dus die rubber brush te zijn. Is toen verholpen met heel klein beetje wd40. Hopelijk komt het niet terug.

[ Voor 5% gewijzigd door Bolletje op 12-12-2025 19:52 ]

• sacaji
RudolfR schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 19:41:
@sacaji
Net alleen twee zones laten zuigen; robot is weer gedockt en dweilen worden niet gewassen.
Mag ik je DM’n voor je instellingen?

• sacaji
Zijn er mensen hier die de dreame schoonmaak solution ook in hun watertank doen? Of alleen in de compartiment. Op de achterkant zie ik dat dat dus ook kan. Ben benieuwd of er verschil is of dat niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ldFCzCfCYo_f_rNZNdVWneoURY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TVSZMfa25SKFpH3JAyyNyyCZ.jpg?f=fotoalbum_large

• _AI
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12-12 23:21

_AI

RudolfR schreef op donderdag 11 december 2025 @ 22:06:

Succes! Inmiddels tweede X40 Ultra complete retour gebracht. Dreame heeft veel te veel storingen.. Water blijft in basin staan. Schoonmaken en Resetten helpt niet. Én je kunt stofzuiger dweil functies nu al kopen voor €250 ipv €1400 (later900) wat een windhandel..

• Deurwaarder
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:46

Deurwaarder

*blaf*

Bolletje schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 19:44:
Sinds vorige week ook een Dreame L40 Ultra AE

[...]

Ik had hier last van; het leek alsof die van ons altijd z'n mop extend uit had. Ook tijdens gewoon z'n werk doen.

Als die dan achterwaarts naar achter ging in z'n dock, ging de extended mop pad (Ik denk door de druk) wel naar binnen. Maar als die mop pads ging reinigen (en dus draaien die dingen rond) drukte hij zichzelf een beetje naar buiten met de extended mop pad. Hij verliest dan ook contact en laad dan niet meer. We kwamen er pas achter na een paar dagen. Ik heb het op video trouwens.

Uiteindelijk heb ik hem toen uit z'n dock laten rijden. Home button op de robot paar seconden ingedrukt. Soort reset doet die dan. Toen ging de rechter mop pad wel naar binnen.

Volgende probleem is nu dat hij hem nooit meer z'n mop extend doet. ok nu met high freq wel

Ander probleem dat ik had was een onwijs piep geluid tijdens het stofzuigen. Bleek dus die rubber brush te zijn. Is toen verholpen met heel klein beetje wd40. Hopelijk komt het niet terug.
Hier was ie vandaag ook leeg in het dock, na gisteren gedweild te hebben. Ik had hem met mn voet een tikje naar voren geduwd, toen maakte hij weer contract.
Ik zal het in de gaten houden, of het terug komt.

-Geen deurwaarder-

• SqnLdr
  • Niet online
sacaji schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 22:27:
Zijn er mensen hier die de dreame schoonmaak solution ook in hun watertank doen? Of alleen in de compartiment. Op de achterkant zie ik dat dat dus ook kan. Ben benieuwd of er verschil is of dat niet.

[Afbeelding]
Dat staat er zo op omdat niet elke robot een speciaal compartiment heeft. Dan meng je dus zelf in het water. Met compartiment doet de robot dat voor je. Beide is niet de bedoeling gebruik je te veel.

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

De Dreame L10 pro helaas binnen 2,5 jaar stuk gegaan, althans, 3 knipperende led lampen. Reset niet meer mogelijk. De app ziet de robot ook niet meer

Amper gebruikt ivm wijziging in woonsituatie (20x wellicht?), en verder ook niet met updates/firmware gespeeld.

Je zou bijna denken dat dreame dit ingebouwd heeft, zie op Reddit meerdere soortgelijke klachten zonder oplossing.

[ Voor 5% gewijzigd door AOC op 13-12-2025 13:40 ]

• sjurres
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:01
Wij zoeken een simpel maar goed ding.

Dweilen doen we zelf wel, en hoe kleiner de base des te beter.
Roborock Q7 L5 Robotstofzuiger - 8000 Pa Zuigkracht - Dubbele Anti-Klit - LiDAR Navigatie | bol https://share.google/wpIkKk0Algl4Y2eHC

Dit een oke ding?

• sjurres
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:01
Of is de dweil functie tegenwoordig wel goed. En is dat echt aan te raden, zo ja welke machine is dan gewoon een degelijk ding.

• RudolfR
@sjurres
Ben nog niet 100 overtuigd van dweilen.

Knap ingewikkeld ook met al die opties om dweilen te liften, of juist achter te laten voor het zuigen (van tapijten).
Het bijbehorende basisstation moet je ook maar net kwijt kunnen...

Die roterende mops doen echt wel wat en zijn een verbetering tov de natte lap.
Rollers zijn weer een stap beter, maar die eerste generatie is niet zonder kinderziektes.

Zelflegen van stof vind ik wel weer handig, maar keuze is niet reuze.

Heb de X40, Dreame's topmodel 2024, aangeschaft ivm ondersteuning Valetudo en twijfel nog.

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:51

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Topicstarter
AOC schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 13:39:
De Dreame L10 pro helaas binnen 2,5 jaar stuk gegaan, althans, 3 knipperende led lampen. Reset niet meer mogelijk. De app ziet de robot ook niet meer

Amper gebruikt ivm wijziging in woonsituatie (20x wellicht?), en verder ook niet met updates/firmware gespeeld.

Je zou bijna denken dat dreame dit ingebouwd heeft, zie op Reddit meerdere soortgelijke klachten zonder oplossing.
En weer Dreame in dit topic dat defect lijkt te zijn. Blijf erbij dat Roborock betrouwbaarder lijkt te zijn (los van de statestieken die hier laatst gepost zijn, want die vertrouw ik niet zo).

• keverjeroen
Herkent iemand met een Dreame zich hierin?
We hebben een Dreame L40s Pro Ultra. Meestal doet deze goed zijn werk, maar regelmatig ook niet.

Onze benedenverdieping is ingedeeld in 4 kamers. Als ik ervoor kies om de hele verdieping schoon te maken (alles), gebeurt het regelmatig dat maar 1 kamer, of maar een deel van de kamer schoongemaakt wordt. De ruimtes zitten allemaal aan elkaar (denk aan woonkamer, keuken, eetkamer etc.), dus zonder muren, drempel of wat dan ook er tussen.

Dit is nu al meerdere keren gebeurd. Dus ik kies voor 'alles' schoonmaken, maar de robot doet dan maar 1 kamer, of maar een deel van 1 kamer en stopt dan. In de schoonmaakgeschiedenis staat dan ook dat hij meerdere kamers niet schoon heeft kunnen maken, omdat ze niet toegankelijk waren.

Ben benieuwd of jullie dit ook herkennen?

Zit er aan te denken om de ruimtes gewoon samen te voegen tot 1 ruimte. Misschien helpt dat.

• frankbruins
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:54
Xqlus1ve schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 15:21:
[...]

En weer Dreame in dit topic dat defect lijkt te zijn. Blijf erbij dat Roborock betrouwbaarder lijkt te zijn (los van de statestieken die hier laatst gepost zijn, want die vertrouw ik niet zo).
Dit is voor mij exact de reden dat ik enorm twijfel of ik wel een Dreame Aqua10 of Mova Z60 of V50 (een soort Dreame sub-brand?) wil aanschaffen. Als ik online zoek naar reviews lijkt het allemaal enorm positief, maar op diverse fora lees ik zoveel problemen over de kwaliteit van de producten dat ik de gok bijna niet durf te wagen.

Nu hoor je natuurlijk vooral de negatieve verhalen op het internet, omdat mensen die positief zijn niks te klagen hebben
Pagina: 1 ... 70 71 Laatste