Vandaag de knoop doorgehakt.. Aangezien de CurvX helaas niet binnen mijn gestelde budget van 700 á 750 euro kwam de afgelopen dagen, heb ik de Qrevo 5AE (ook wel S5V

) aangeschaft voor €449 bij een verkoper op Bol.
Na veel reviews/praktijktests kijken/lezen was ik er wel achter dat deze ruim voldoende is voor iemand met harde vloeren (presteert kennelijk ook super op hoogpolig tapijt), al gewend is aan een bot zonder obstacle avoidance (dus gewoon niets laten slingeren en even de ruimte checken vantevoren) en niet te beroerd is om zelf de cleaning agent in de waterbak te mengen.
Enige minpuntjes voor mij zijn:
- Geen hete reiniging van de mops, maar dan mik ik er zelf af en toe wel wat gekookt water overheen.
- Geen extendable side-brush. Ondanks dat de sidebrush best lang is, haalt hij misschien niet 100% uit het hoekje bij het zuigen. De rechter dweil is wel een FlexiArm trouwens.
- Wat hoger dan de CurvX waardoor hij niet onder m'n bankstel gaat, maar CurvX & Saros10R zijn ook wel erg dun. Hij is met 96,5mm ook niet dik.
Wat er wel gewoon is

:
- DuoDivide anti-tangle brush en anti-tangle sidebrush, waardoor er 0% haar in blijft hangen! (Wat een teringwerk is dat altijd om dat eruit te plukken..)
- Hij droogt de mops wel na met 45 graden lucht, net zoals CurvX.
- Alles wat je kan verwachten van een stofzuigbot met docking station van 600+ euro. Voor 450 euro lijkt me dit een topper.
Even terzijde, maar wat me opvalt is dat op Reddit, in de testen door de Youtubers, maar soms hier ook veel wordt gefocust op randzaken. Waarom is het zo belangrijk dat hij z'n mop pads achter kan laten (wat vaak stuk gaat), er een camera op zit met AI detectie die het in de nacht doet

, maar ook dat hij perfect een omgevallen glas limonade kan opdweilen? Een normaal mens gooit daar gewoon even een doek overheen. Je kan het feitelijk niet weg krijgen met spinning mops, tenzij je hem minstens 3x op dezelfde plek laat dweilen en tussendoor de mops schoonmaakt.. Ik zou hem sowieso standaard al 2x laten dweilen en is zoiets als Intelligent Dirt Detection™ ook vrij overbodig in mijn optiek. Iedereen kijkt toch ff of de klus geklaard is?
En tot slot; waarom is obstacle avoidance zo belangrijk, behalve voor hondenpoep-situaties? Hoe kan dat ding schoonmaken als ie allerlei stukken moet overslaan door rondslingerende troep? Wil je riskeren dat snoeren erin gaan, want bij zo'n beetje geen enkele bot is dit 100% accuraat?
[
Voor 9% gewijzigd door
Da-WiZZy0n op 04-12-2025 01:15
]