• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:32

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Topicstarter
patrickt35 schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:33:
[...]

Gezien de grootte van zijn huis zal het inderdaad de bedoeling zijn dat er meerdere komen te staan.
Een grote (lange) accuduur is ook relatief, de robot kan / mag mogelijk ook de sessie in meerdere keren doen, of wil hij graag de robot overdags laten draaien als er mensen aanwezig zijn? Gemiddelde robot eigenaren laten hun robot snachts werken.

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Topicstarter
Overigens zijn volgens mij de watertanks kleiner geworden of vebruik water iets meer geworden (mijn 400ml watertank doe ik zo'n 70m2 in 1 keer, maar lees ook vaak dat de robot tegenwoordig moet bijtanken.

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-05 16:54
Iemand ervaring met de Dyson spot+scrub?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:28

de Peer

under peer review

patrickt35 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:04:
als jouw werkgever de beste wil hebben, zou ik nu niet kijken naar modellen waar niemand (of misschien 1 tweaker) ervaring mee heeft. In dit topic is hij in het geheel niet besproken terwijl overduidelijk is dat Roborock en Dreame bijvoorbeeld hele goede stofzuigers zijn waar heel veel ervaring mee is.

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:10
patrickt35 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:04:
wat heb je zelf al onderzocht en hoeveel van dit topic heb je al gelezen?

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-05 16:54
commentator schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:08:
[...]

wat heb je zelf al onderzocht en hoeveel van dit topic heb je al gelezen?
Ik volg dit topic al sinds het begin. Maar door de grote groei zie ik de bomen in het bos niet meer.
Verder zijn de meeste beoordelingen hier gebaseerd op de ervaring met het eigen product.

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Topicstarter
patrickt35 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:59:
[...]

Ik volg dit topic al sinds het begin. Maar door de grote groei zie ik de bomen in het bos niet meer.
Verder zijn de meeste beoordelingen hier gebaseerd op de ervaring met het eigen product.
Dat probleem ervaren wij ook. Maar zoals gezegd Roborock (mijn eigen voorkeur) en als tweede Dreame. Wat moet de robot allemaal kunnen? Zet dat even op een rijtje en zoek de robot uit. Bekijk even de grote reviewers op Youtube en maak uiteindelijk een keuze.

Succes d:)b

• biertje79
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:25
Ik heb deze besteld (Dreame Aqua10 ultra track), volgens mij een erg scherpe prijs €699,- (aanbieding is tot vanavond 00:00)

https://www.ibood.com/nl/...e-robotstofzuiger/3166251

[ Voor 6% gewijzigd door biertje79 op 27-04-2026 05:45 ]

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-05 11:08
Als je een robotstofzuiger verplaatst naar een andere verdieping om te zuigen / dweilen, kan je hem dan zo instellen dat hij niet van de trap af rijdt? Of snapt zo’n ding dat zelf?

• de Peer

de Peer

under peer review

Bouwertje schreef op zondag 26 april 2026 @ 21:05:
Als je een robotstofzuiger verplaatst naar een andere verdieping om te zuigen / dweilen, kan je hem dan zo instellen dat hij niet van de trap af rijdt? Of snapt zo’n ding dat zelf?
Ze hebben valsensoren

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Daarnaast kan je ook van de trap een 'no-go zone' maken op de plattegrond. Dan heb je én cliff sensoren én een softwarematige block zodat het eigenlijk nooit fout kan gaan. Zo doe ik het in ieder geval.

🪦🪦RIP Pricewatch design 19-01-2026 🪦🪦

• Bouwertje
Dat zijn extraatjes of hebben de meeste modellen dat?

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

De meest gangbare hebben prima clif detectie en vallen niet.
Heb je een dingetje van 20 euro van de Lidl met een veredelde stoflap eronder die letterlijk overal tegenaan botst zou ik eraan twijfelen.

Gangbare modellen van Roborock en Dreame etc gaan niet vallen. Zelfs mijn Blaupunkt had daar prima sensoren voor een jaar of 5 terug.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Bouwertje
Ik lees al een aardig poosje mee en hoef met een gladde vloer beneden en boven en geen huisdieren geen topmodel. Ik kijk een beetje naar een redelijke navigatie, prijsklasse 400-500 euro. Mijn oog valt nu een beetje op de dreame L40 ultra AE, maar ben nog wel zoekende. Echt zoveel mogelijkheden en prijsverschillen.

Ik begrijp wel dat de stofzakken best prijzig zijn. Dus misschien toch een modelletje zonder zakken?

[ Voor 14% gewijzigd door Bouwertje op 26-04-2026 21:36 ]

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:13
@Bouwertje zonder huisdieren kun je ook gerust een model zonder auto-empty docking station kopen. Bij ons (twee personen, redelijk groot vrijstaand huis) leeg ik het bakje van de Roborock Q10 S5 zo'n twee keer per maand.
Voor mij zou een uitgebreid docking station vooral meerwaarde hebben voor het reinigen van de dweil. Maar ik vind dweilen niet zo'n belangrijke functie ;)

• angelico66
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 24-05 10:31
Heeft 1 van jullie wel eens naar dit merk gekeken?

https://tonihomi.com/collections/assortiment

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:25
@chielmi Mag ik daaruit opmaken dat dat huis is voorzien van wtw met luchtfilters ?

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
guapper schreef op maandag 27 april 2026 @ 22:50:
@chielmi Mag ik daaruit opmaken dat dat huis is voorzien van wtw met luchtfilters ?
Dat moet haast wel. Twee keer per maand de stofzuiger legen is zeer weinig. Tenzij je 'm maar een keer per maand laat rijden natuurlijk 😜.

• FightingFalcon
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-05 15:02
Ben deze topic al lange tijd aan het volgen en ga me ook een robot aanschaffen. Het is wel niet makkelijk om het bos door de bomen te zien.

Wat ik zoek is een robot die kan stofzuigen en dweilen. Het liefst graag een automatische lediging en vulling van stofzuiger en water en toch wel precies werken tegen de randen.

Het is niet zozeer een grote woning, alles gelijkvloers, 2 slaapkamers, 1 living met open keuken, bureau en badkamer. Alles bij elkaar een max 100m³.

Ik heb een kat, dus haren moeten wel weg en het toestel zou ook overweg moeten kunnen met tapijten in de living die los op de steenvloer liggen. In de slaapkamers ligt laminaat.

Tijdes mijn toektoch kwam ik voornamelijk op de toestellen van iRobot.

Iemand ervaring met deze of tips voor misschien mindfer gekende maar wel goede toestellen ?

• de Peer

de Peer

under peer review

FightingFalcon schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 12:17:
Ben deze topic al lange tijd aan het volgen en ga me ook een robot aanschaffen. Het is wel niet makkelijk om het bos door de bomen te zien.

Wat ik zoek is een robot die kan stofzuigen en dweilen. Het liefst graag een automatische lediging en vulling van stofzuiger en water en toch wel precies werken tegen de randen.

Het is niet zozeer een grote woning, alles gelijkvloers, 2 slaapkamers, 1 living met open keuken, bureau en badkamer. Alles bij elkaar een max 100m³.

Ik heb een kat, dus haren moeten wel weg en het toestel zou ook overweg moeten kunnen met tapijten in de living die los op de steenvloer liggen. In de slaapkamers ligt laminaat.

Iemand ervaring met deze of tips voor misschien mindfer gekende maar wel goede toestellen ?
op basis van deze eisen voldoet vrijwel elke moderne robotstofzuiger die nu verkrijgbaar is lijkt me.

en inderdaad, Irobot zou ik niet bovenaan de lijst verwachten...

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 28-04-2026 13:06 ]

• stin00
  • Niet online
FightingFalcon schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 12:17:

Bijzonder dat je vooral bij iRobot uit komt! Kan je ook aangeven waarom je dit merk verkiest boven bijvoorbeeld Roborock en Dreame? Want iRobot is niet heel stabiel.. nieuws: Roomba-maker iRobot vraagt faillissementsbescherming aan en sluit ove... . Ze bieden ook niet zoveel prijs/kwaliteit als andere merken.

• FightingFalcon
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-05 15:02
Thx voor de tips, de Dreame L50 Ultra AE lijkt me dan ook wel wat ....

• stin00
  • Niet online
Wat ik momenteel interessante aankopen vind:

Roborock QV35A (wit) voor €349 bij Bol. Met volledig schoonmaakstation. Nadelen: geen heet water dweil wassen & geen randen dweilen.

Roborock 5AW (wit) voor €429 bij Bol. Nadelen: geen heet water dweil wassen

Dreame L50 Ultra AE voor €529. Heeft eigenlijk alle toeters en bellen wel.. van randen dweilen tot heet water dweilen wassen en schoonmaakmiddel toevoegen.

• chielmi
guapper schreef op maandag 27 april 2026 @ 22:50:
Nee, geen WTW. Geen schoenen aan in huis, geen tapijt (wel een kleed in de woonkamer). Elke paar weken het opvangbakje legen is voldoende. De Roborock Q10 S5 rijdt elke dag op de benedenverdieping en een paar keer per week op de eerste verdieping

• t.h.e.
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:38
Hopelijk is deze vraag nog niet eerder gesteld, ik zag hem in ieder geval nog niet voorbij komen. Ik heb een dreame x50 master gekocht. Ik kon redelijk makkelijk een water en afvoer voorzien. Omdat hij ook onder lage dingen door kan gaan, ging ik er gemakshalve vanuit dat dit ook bij het docken kon. Ik heb een stuk uit de bodem van mijn nieuwe keuken gezaagd, de plint aangepast en het systeem aangesloten. Onderkant deur zit netjes op 10cm. Echter steekt hij juist bij het parkeren en vertrekken zijn ldr omhoog. Is er een mogelijkheid om dit te omzeilen? Of dat hij dit bij vertrek pas later doet en bij docken juist eerder? Ik heb eigenlijk niet zoveel zin om ook de deur van onze nieuwe keuken aan te
moeten passen. Nu staat hij kei mooi weggebouwd.

• Vogelnest
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-05 17:45
Na 4 maanden ongeveer eigenaar te zijn van de Roborock Saros 10R ben ik eigenlijk niet helemaal blij met de dweilfunctie. Het viel mij op dat een simpele opgedroogde theevlek op het laminaat niet werd verwijderd. Er zit zelfs officiele Roborock schoonmaakmiddel in het schoonwaterreservoir.

Ik heb de robot handmatig paar keer laten proberen en gebruik van vochtigheid verhoogd van 10 (gentle) naar 15 (medium), maar de vlek werd er niet minder op.

Ik heb daarna met een simpele vochtige spons (zonder zeep) handmatig lopen wrijven en de vlek verdween vrijwel direct.

De mop pads zijn gecontroleerd op defecten en ik kan duidelijk zien dat de robot de mop pads goed tegen het laminaat aandrukt. Daar lijkt het niet aan te liggen.

Ik zie ook duidelijk de vloer vochtig/nat worden, dus er wordt water gebruikt door de robot. Als ik de resultaten zie bij Just A Dad's Youtube kanaal, zie je de robot wel hardnekkige moddervlekken verwijderen (niet direct schoon, maar er is duidelijk resultaat).

Geen idee wat ik hier precies van moet vinden. Is dit nu een defect of helaas de werkelijkheid.

Zijn er andere Tweakers met een Saros 10R? Wat is jullie ervaring/observatie?

• dajappie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:29
Vogelnest schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:07:
Na 4 maanden ongeveer eigenaar te zijn van de Roborock Saros 10R ben ik eigenlijk niet helemaal blij met de boenfunctie. Het viel mij op dat een simpele opgedroogde theevlek op het laminaat niet werd verwijderd. Er zit zelfs officiele Roborock schoonmaakmiddel in het schoonwaterreservoir.

Ik heb de robot handmatig paar keer laten proberen en gebruik van vochtigheid verhoogd van 10 (gentle) naar 15 (medium), maar de vlek werd er niet minder op.

Ik heb daarna met een simpele vochtige spons (zonder zeep) handmatig lopen wrijven en de vlek verdween vrijwel direct.

De mop pads zijn gecontroleerd op defecten en ik kan duidelijk zien dat de robot de mop pads goed tegen het laminaat aandrukt. Daar lijkt het niet aan te liggen.

Ik zie ook duidelijk de vloer vochtig/nat worden, dus er wordt water gebruikt door de robot. Als ik de resultaten zie bij Just A Dad's Youtube kanaal, zie je de robot wel hardnekkige moddervlekken verwijderen (niet direct schoon, maar er is duidelijk resultaat).

Geen idee wat ik hier precies van moet vinden. Is dit nu een defect of helaas de werkelijkheid.

Heb het idee dat de dweilfunctie meer is om een al redelijk schone vloer schoon te houden en niet om te poetsen. Het schoonmaakmiddel wordt volgens mij alleen gebruikt om de dweilen uit te wassen in het dockingstation, niet om daadwerkelijk de vloer te doen. Bij echte vlekken is de neerwaartse druk van de dweilen ook vaak te laag voor een goed resultaat. Op onze keramisch parketvloer staat watertoevoer sowieso op standje 20, bij minder komt er simpelweg te weinig uit voor enig effect.

• de Peer

de Peer

under peer review

Na 4 maanden ongeveer eigenaar te zijn van de Roborock Saros 10R ben ik eigenlijk niet helemaal blij met de boenfunctie. Het viel mij op dat een simpele opgedroogde theevlek op het laminaat niet werd verwijderd. Er zit zelfs officiele Roborock schoonmaakmiddel in het schoonwaterreservoir.

je verwachtingen zijn te hoog. dit is wel normaal ja.

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:26
Ook zo bij een mova z60 roller. Vlekken die met een vaatdoekje simpel weg gaan, kan de Mova ook niet verwijderen. Het is het allemaal nog net niet. Bijv koffie druppel in gedroogd, die ligt er na het dweilen gewoon nog.

• Vogelnest
dajappie schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:37:
[...]
Het schoonmaakmiddel wordt volgens mij alleen gebruikt om de dweilen uit te wassen in het dockingstation, niet om daadwerkelijk de vloer te doen.
Het schoonmaakmiddel zit in de schoonwatertank en niet in het aparte reservoir. De robot neemt feitelijk dan dit ook in zijn interne reservoir om tijdens de rit wat te druppelen op de dweilpads.
de Peer schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:55:
[...]
je verwachtingen zijn te hoog. dit is wel normaal ja.
Nou, ik vind het achteraf eigenlijk niet normaal voor de prijsklasse. Dit soort triviale vlekken horen verwijderd te worden. Zeker in de prijsklasse van de Saros 10R is dit een reële verwachting.

• de Peer

de Peer

under peer review

Vogelnest schreef op maandag 4 mei 2026 @ 13:57:
[...]
Nou, ik vind het achteraf eigenlijk niet normaal voor de prijsklasse. Dit soort triviale vlekken horen verwijderd te worden. Zeker in de prijsklasse van de Saros 10R is dit een reële verwachting.
Ik denk niet dat je daarvoor betaalt. Voor de helft van de prijs heb je alsnog een robot met >80% van de functionaliteit en dus met een betere prijs/kwaliteit verhouding. Bij het topmodel betaal je de hoofdprijs voor allerlei extra features, die vaak niet zo heel noodzakelijk zijn.

Maar ik begrijp wat je zegt.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:30

Tazzios

..

...
Hij heeft dan ook geen boenfunctie maar een dweilfunctie.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:05
pino85 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 19:40:
Na onze ervaring met een instap robotstofzuiger van Lidl, die eerlijk gezegd verrassend goed beviel, willen we nu een stap hogerop.

Ik ben op zoek naar een robotstofzuiger met of zonder leegstation binnen een budget van maximaal €300.

Op dit moment kom ik vooral uit op de Roborock Q10 S5+ rond de €235–€270.
Op papier lijkt dit een sterke deal met:
  • 10.000 Pa zuigkracht
  • dubbele anti-klit borstels
  • LiDAR-navigatie
  • zelfleegstation
Gebruikssituatie:
  • kat + hond (korte haren)
  • voornamelijk harde vloeren (stenen vloer)
  • belangrijk: zo min mogelijk haar in de borstel / weinig onderhoud
Via Vacuum Wars zijn we eigenlijk op dit model uitgekomen, omdat die daar goed naar voren kwam in deze prijsklasse.

Wat ik verder zo lees:
  • goede prestaties op dierenhaar en harde vloeren
  • maar ook wat kritiek op navigatie en obstakel vermijding
Mijn vraag:
Is de Q10 S5+ momenteel de beste keuze rond dit budget (± €250 tot 300), of zijn er betere alternatieven onder de €300?

Alternatieven die ik ook tegenkom:
  • Dreame L10s Ultra
    (af en toe in aanbieding rond de €300, normaal boven budget)
  • Xiaomi X20+/Xiaomi X20 pro
    (lijkt qua features interessant, rond de €299/350)
Ervaringen, zeker in combinatie met huisdieren, zijn welkom.
Heb je deze ooit nog gekocht?

• Vogelnest
Tazzios schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:14:
[...]
Hij heeft dan ook geen boenfunctie maar een dweilfunctie.
Dank, ik bedoelde inderdaad dweilfunctie. Ik zal het aanpassen in het bericht.

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:23
Denk dat je het als volgt moet vergelijken.
Een dweilrobot, dweilt en boent inderdaad niet. De roterende, vochtige/natte schijven, worden met +/- 1kg op de vloer gedrukt.
Pak eens een ouderwetse handdweil en druk met circa 1 kg dat ding op de grond en ga over de vlek heen? Ik gok dat het dan ook niet weg gaat.

Op je knieën gaan zitten en met een doekje boenen is een andere manier van schoonmaken die zo'n robot (nog) niet kan. Zou mooi zijn als het AI gedeelte nog wat beter wordt en dit soort specifieke vlekken dan wellicht nog een keer extra doet.

Ik zie zo'n robot als een handige aanvulling op het schoonmaken. Niet foutloos, wel erg goed.
Verbaas mij er soms over welke vlekken hij wel weg krijgt en baal er ook wel eens van dat hij vlekken niet wegkrijgt.
Afgelopen weekend heb ik een paar kruimels, die hij net de verkeerde kant op gooide weer terug voor de robot gegooid. Ook dat blijft. Tegelijkertijd, hoe vaak ik voorheen wel niet net de stofzuiger had opgeruimd en dan toch nog wat zag liggen.... Denk dat onderaan de streep de robot dat beter doet.

• pino85
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-05 23:32

pino85

Im just a Bird in the Sky

President schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:17:
[...]

Heb je deze ooit nog gekocht?
We wachten nog even tot een verjaardag maar als hij is gekocht zal ik onze ervaring hier delen.

Liefhebber van Tweakers

• Tweakriez
  • Registratie: April 2013
  • Nu online

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Hallo allemaal.

Ik ben aan het rondkijken voor een nieuwe robot. Ik heb voorheen een Xiaomi C1 instapper gehad zonder lidar. Ik heb o.a. een Roborock q10 S5+ gezien voor rond de 230,-.

Op zich lijkt mij dit een prima model voor ons met 1 kat die n laminaat vloeren zonder tapijt. Maar ik lees hier en daar wel over quality control issues met dit model zoals mappen die gereset worden of de stofzuiger die niet wilt docken of wielen die er mee stoppen bij dit model.

Moet ik toch beter doorsparen?

• chielmi
@Tweakriez wij hebben nu een maand of 2 een Roborock Q10 S5 in gebruik. De niet+ versie. Topding voor een lage prijs, geen enkel probleem mee gehad tot nu toe.

• EmptyNull
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:45
Heb de Roborock Qrevo CurvX besteld. Heb al een aantal jaren een iRobot I7+ welke enigzins werkt maar niet optimaal is. (Weinig zuigkracht tegenover mijn oude Princess robot van 200 euro en hij loopt elke keer vast in mijn hangstoel)

Nul is niets, niets is leeg, leeg is nul. pindakaas.

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Wij hebben vorig jaar rond Black Friday een Roborock Q8 Max aangeschaft. Hiervoor hebben we lang een Roomba gehad en ik merk toch dat de Roborock veel minder grondig reinigt, met name langs alle randen (plinten, keukenkastjes etc.). Meer mensen die hier last van hebben (gehad)? Ik heb al een beetje gespeeld met instellingen, maar dat resulteerde in een 'dommere' Roborock die overal flink tegenaan reed.

per aspera ad astra

• EmptyNull
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:45
EmptyNull schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:06:
Heb de Roborock Qrevo CurvX besteld. Heb al een aantal jaren een iRobot I7+ welke enigzins werkt maar niet optimaal is. (Weinig zuigkracht tegenover mijn oude Princess robot van 200 euro en hij loopt elke keer vast in mijn hangstoel)
Hmm. Had hem besteld bij CoolBlue.
Extra betaald voor avond levering. Nu wordt hij toch door DHL geleverd in de middag.
Zal wel afwachten hoe ik hem nu krijg :|

Nul is niets, niets is leeg, leeg is nul. pindakaas.

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Dweilrobot (= wel redelijk boenen)? .plan: Next-gen zuigen en dweilen met de eufy Robot Vacuum Omni S2

Volgens de advertorial is hij fantastisch ;). Maakt wel nieuwsgierig:

1. Eufy? Ik zie 't hier niet (vaak) langs komen.

2. Dweilen: zie ik daar nu een vuilwatertank in de bot? Begint dweilen er dan echt op te lijken?

• Blackouts
  • Laatst online: 09:05
Iemand ervaring met deze stofzuiger?

Hij lijkt trouwens wel heel erg veel op de Roborock Q10 S5 :X

TONIHOMI® G20 – Robot vacuum cleaner with mopping function (5th Anniversary)

[ Voor 15% gewijzigd door Blackouts op 07-05-2026 10:46 ]

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

• stin00
  • Niet online
Ik zou er zelf nooit aan beginnen. Het is een white label robotstofzuiger die door meerdere verkopers wordt opgekocht om vervolgens hun eigen merkje erop te plakken. Hier de Tonihomi en hier de Cleanwise Henk die identiek zijn. Nedis Smartlife doet ook mee aan deze praktijken. Of hier een Skoov Ecopulse met ook de afstandsbediening die de TONIHOMI heeft. Ze hebben allemaal dezelfde 2 fysieke knoppen op de robotstofzuiger zitten.

Geen idee hoe het zit qua software , updates, waar ze geproduceerd worden en hoe lang de support is. Aangezien er regelmatig fabrikanten/merken failliet gaan of in de problemen komen zou ik liever bij een gevestigd merk een aankoop doen.

[ Voor 27% gewijzigd door stin00 op 07-05-2026 10:55 ]

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Topicstarter
stin00 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:49:
[...]

Ik zou er zelf nooit aan beginnen. Het is een white label robotstofzuiger die door meerdere verkopers wordt opgekocht om vervolgens hun eigen merkje erop te plakken. Hier de Tonihomi en hier de Cleanwise Henk die identiek zijn. Nedis Smartlife doet ook mee aan deze praktijken. Of hier een Skoov Ecopulse met ook de afstandsbediening die de TONIHOMI heeft. Ze hebben allemaal dezelfde 2 fysieke knoppen op de robotstofzuiger zitten.

Geen idee hoe het zit qua software , updates, waar ze geproduceerd worden en hoe lang de support is. Aangezien er regelmatig fabrikanten/merken failliet gaan of in de problemen komen zou ik liever bij een gevestigd merk een aankoop doen.
Tonihome :o

Cleanwise Henk :+

• Iksie
  • Laatst online: 28-05 09:41
Voor mijn nieuwe PVC vloer overweeg ik als eerste robot ooit, een van de recente robots van Dreame of Roborock. Maar volgens mij kunnen deze geen plinten van 10cm op de bovenkant schoonvegen zoals de Narwal Freo Z Ultra dat wel kan. Weliswaar met een extra borsteltje maar toch, ik dacht met de drempelklimtechniek dat ze wat hoger zouden kunnen reiken. Kan dit niet in de app geprogrammeerd worden?

• JsaSlay
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 27-05 17:36
Haal geen Super mega roborock met 10 miljoen Pa voor €1500, Eufy x10 is gewoon net zo goed.
het begint een beetje te vervagen wat 10/10 prestatie is, want elk jaar komen er tig features bij die echt niks bijdragen maar de prijs gaat omhoog. Trap er niet in :)

• jeroenikke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:09
Ik overweeg om de Dreame L50s Pro Ultra aan te kopen (nu €599 bij Amazon DE). Dat is het L50 model met wat upgrades (pads kuisen op 100 ip 60°, hogere zuigkracht) en downgrades (kleinere batterij, kop is vast/niet intrekbaar).

Wij hebben geen huisdieren, geen opstapjes, geen tapijt behalve een kleintje aan de deur, dus lijkt mij een makkelijke setup. Maar er lopen hier wel 2 kinderen rond die alles laten slingeren. Daarom wil ik graag goede navigatie, en wil ik voor de L50S gaan met "Dubbele laser+AI+RGB+LED" navigatie, en niet de L50 AE met een enkele laser.

Nu lees ik net dat deze zijn dweil pads niet laat liggen in het basisstation, wat de X50 wel doet. Is dat iets dat ik ga missen?

Iemand die een ander toestel zou aanraden?

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-05 22:21
jeroenikke schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:50:
Ik overweeg om de Dreame L50s Pro Ultra aan te kopen (nu €599 bij Amazon DE). Dat is het L50 model met wat upgrades (pads kuisen op 100 ip 60°, hogere zuigkracht) en downgrades (kleinere batterij, kop is vast/niet intrekbaar).

Wij hebben geen huisdieren, geen opstapjes, geen tapijt behalve een kleintje aan de deur, dus lijkt mij een makkelijke setup. Maar er lopen hier wel 2 kinderen rond die alles laten slingeren. Daarom wil ik graag goede navigatie, en wil ik voor de L50S gaan met "Dubbele laser+AI+RGB+LED" navigatie, en niet de L50 AE met een enkele laser.

Nu lees ik net dat deze zijn dweil pads niet laat liggen in het basisstation, wat de X50 wel doet. Is dat iets dat ik ga missen?

Iemand die een ander toestel zou aanraden?
Heb onlangs de X50 gekocht. Ben positief verrast. Wel wat duurder dan de L50s.
Qua pads, de X50 tilt ze op als hij over vloerkleed gaat, maar kan ze ook eerst terug in het dockingstation doen.

Linksom of rechtsom, zolang hij ze kan optillen is het vooral een leuke gimmick lijkt mij.

wijze woorden

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16:01
In dit topic is eerder over hard water en kalk gesproken, maar zonder duidelijke conclusie.

In mijn gemeente is de waterhardheid 7 dH. Mijn koffievolautomaat moet bij deze waarde regelmatig ontkalkt worden, zou dat voor een robotstofzuiger met dweifunctie ook het geval zijn?

• rkonings
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-05 14:58
Midan schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 08:01:
In dit topic is eerder over hard water en kalk gesproken, maar zonder duidelijke conclusie.

In mijn gemeente is de waterhardheid 7 dH. Mijn koffievolautomaat moet bij deze waarde regelmatig ontkalkt worden, zou dat voor een robotstofzuiger met dweifunctie ook het geval zijn?
natuurlijk

• rkonings
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-05 14:58
Iksie schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:20:
Voor mijn nieuwe PVC vloer overweeg ik als eerste robot ooit, een van de recente robots van Dreame of Roborock. Maar volgens mij kunnen deze geen plinten van 10cm op de bovenkant schoonvegen zoals de Narwal Freo Z Ultra dat wel kan. Weliswaar met een extra borsteltje maar toch, ik dacht met de drempelklimtechniek dat ze wat hoger zouden kunnen reiken. Kan dit niet in de app geprogrammeerd worden?
Het is ook een stofzuiger die over de grond rijdt en 10cm plinten kunnen stofzuigen is natuurlijk wel een beetje te veel gevraagd van iets wat op de grond rondscharrelt...

• barellron
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:59
Mijn Dreame X40 Ultra is net kapot gegaan na een maandje, (washboard is oneven waardoor het niet lekker meer met de mop pads omgaat). Ik ben dus nu weer in de markt voor +- 650 euro.

Ik blijf toch maar niet goed door al die modellen heen kunnen kijken qua verschillen ook zeker omdat bij dreame de types toch echt gek zijn met overal upgrades en downgrades.

Ik laat hem altijd 's nachts rijden, en ben name bang dat mijn kat een muis in het huis brengt en de robotstofzuiger er overheen gaat. De X40 stond met 2 lasers hier goed voor aangeschreven, alleen die is niet meer beschikbaar. Hebben jullie een aanrader?

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 20:19
barellron schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:42:
Mijn Dreame X40 Ultra is net kapot gegaan na een maandje, (washboard is oneven waardoor het niet lekker meer met de mop pads omgaat). Ik ben dus nu weer in de markt voor +- 650 euro.

Ik blijf toch maar niet goed door al die modellen heen kunnen kijken qua verschillen ook zeker omdat bij dreame de types toch echt gek zijn met overal upgrades en downgrades.

Ik laat hem altijd 's nachts rijden, en ben name bang dat mijn kat een muis in het huis brengt en de robotstofzuiger er overheen gaat. De X40 stond met 2 lasers hier goed voor aangeschreven, alleen die is niet meer beschikbaar. Hebben jullie een aanrader?
Misschien lees ik het verkeerd maar na een maand stuk? Dan is het toch zeker wel garantie?

• barellron
tjubbie schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:48:
[...]

Misschien lees ik het verkeerd maar na een maand stuk? Dan is het toch zeker wel garantie?
Ja klopt, vanuit Mediamarkt geld terug, helaas krijg ik voor dat geld niet iets gelijks

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19:30
barellron schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:42:

Op reddit staat een handig overzicht van de specs per robot van heel veel merken: https://www.reddit.com/r/Dreame_Tech/comments/1f7325b/dreame_comparison_of_september_2024_robot_lineup/

Dit vond ik wel handig om snel te selecteren op specs die voor jou belangrijk zijn. Als ik zo kijk kan de Dreame L50s Pro Ultra alles wat je X40 Ultra ook kon en nog wat meer. Deze is precies 650 euro. Als het qua specs ook iets minder mag is de Dreame L40 Ultra AE nu ook behoorlijk scherp geprijsd bij Mediamarkt. Je levert wel wat in qua specs (o.a. een enkele AI camera ipv dubbel), maar je houdt ook dik 200 euro in de zak.

Wel weer twee robots van Dreame. Kan me ook voorstellen dat je misschien naar een ander merk kijkt gezien de ervaring met de X40.

[ Voor 3% gewijzigd door Erwin186 op 18-05-2026 13:10 ]

• Lennart-
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-05 14:58
Heb sinds een maand de Eureka J15 Pro Ultra (met Valetudo). Heel tevreden van, behalve van het dweilresultaat.

We hebben donkergrijze keramische tegels en lange rechte stukken. Je ziet daarna perfect de dweillijnen. Geprobeerd met meer water, minder water, dweilproduct (WoldoClean) en andere pads. Helaas allemaal met hetzelfde resultaat ... Eens met een doekje erna overgaan en het is opgelost, maar dat lijkt me nu toch niet de bedoeling. Iemand nog een tip die ik kan proberen?

• barellron
Erwin186 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:43:
[...]

Op reddit staat een handig overzicht van de specs per robot van heel veel merken: https://www.reddit.com/r/Dreame_Tech/comments/1f7325b/dreame_comparison_of_september_2024_robot_lineup/

Dit vond ik wel handig om snel te selecteren op specs die voor jou belangrijk zijn. Als ik zo kijk kan de Dreame L50s Pro Ultra alles wat je X40 Ultra ook kon en nog wat meer. Deze is precies 650 euro. Als het qua specs ook iets minder mag is de Dreame L40 Ultra AE nu ook behoorlijk scherp geprijsd bij Mediamarkt. Je levert wel wat in qua specs (o.a. een enkele AI camera ipv dubbel), maar je houdt ook dik 200 euro in de zak.

Wel weer twee robots van Dreame. Kan me ook voorstellen dat je misschien naar een ander merk kijkt gezien de ervaring met de X40.
Dank je, dit is wel mijn probleem, je ziet daar L50 Pro Ultra staan, maar niet de L50s Pro Ultra, en niet alles is altijd beter ook al is het later... Zie ook L50 Ultra AE vs L50 Ultra

• Erwin186
barellron schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:33:
[...]

Dank je, dit is wel mijn probleem, je ziet daar L50 Pro Ultra staan, maar niet de L50s Pro Ultra, en niet alles is altijd beter ook al is het later... Zie ook L50 Ultra AE vs L50 Ultra
Mee eens hoor, er zit weinig lijn in alle verschillende types en namen. Wat het nog lastiger maakt is dat wereldwijd ook weer verschillende typenamen gehanteerd worden. Volgens mij is de L50 Pro Ultra de Amerikaanse naam, terwijl dat hier weer verkocht wordt als L50s Pro Ultra.

Bij Roborock vind ik het wel iets duidelijker qua typenamen, maar ook daar zijn er weer tig versies van bijvoorbeeld de Qrevo.

• RA0UL
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 26-05 10:08
Slechte ervaring laatste tijd met Dreame… recent had de l40 ultra AE al een kapotte zij borstel na een paar maanden gebruik. Bol wilde die repareren, maar kwam na 15 dagen toch aanzetten met dat het niet te repareren valt, dus geld terug… destijds veel goedkoper aangeschaft dan dat die vorige week kostte. Kwam vervolgens uit bij de L40s pro ultra. Zou in alle opzichten beter/gelijkwaardig zijn. In de aanbieding bij Amazon, maar zag dat ze deze ook als gebruikt product aanboden voor 450 euro. Dus gokje gewaagd. Vandaag ontvangen en echt om te janken hoe dit geleverd wordt… station en accessoires los in een gigantische doos geflikkerd met wat bubbel folie. Maar goed, op wat beschadigingen na boeit dat allemaal niet zoveel.

Nu komt de echte tegenvaller, bij het mappen reed de stofzuiger erg lomp en hard tegen van alles aan vooral dunne zwarte poten.

Vervolgens tijdens het stofzuigen en dweilen zelf wel iets beter. Maar vooral bij het terugkeren naar de Dock wordt die echt dom en botst vol tegen stoel en bank poten aan. Kan me haast niet voorstellen dat mensen hier positief zijn, als dit zo werkt. De AE reed nagenoeg foutloos door ons huis.

Heb ik gewoon twee keer pech of moet ik naar een ander merk zoeken?

Want de specs/prijs van de l40s pro ultra spreken me wel aan en zie daar weinig alternatieven voor.

• red1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:38
RA0UL schreef op maandag 18 mei 2026 @ 21:12:
Slechte ervaring laatste tijd met Dreame… recent had de l40 ultra AE al een kapotte zij borstel na een paar maanden gebruik. Bol wilde die repareren, maar kwam na 15 dagen toch aanzetten met dat het niet te repareren valt, dus geld terug… destijds veel goedkoper aangeschaft dan dat die vorige week kostte. Kwam vervolgens uit bij de L40s pro ultra. Zou in alle opzichten beter/gelijkwaardig zijn. In de aanbieding bij Amazon, maar zag dat ze deze ook als gebruikt product aanboden voor 450 euro. Dus gokje gewaagd. Vandaag ontvangen en echt om te janken hoe dit geleverd wordt… station en accessoires los in een gigantische doos geflikkerd met wat bubbel folie. Maar goed, op wat beschadigingen na boeit dat allemaal niet zoveel.

Nu komt de echte tegenvaller, bij het mappen reed de stofzuiger erg lomp en hard tegen van alles aan vooral dunne zwarte poten.

Vervolgens tijdens het stofzuigen en dweilen zelf wel iets beter. Maar vooral bij het terugkeren naar de Dock wordt die echt dom en botst vol tegen stoel en bank poten aan. Kan me haast niet voorstellen dat mensen hier positief zijn, als dit zo werkt. De AE reed nagenoeg foutloos door ons huis.

Want de specs/prijs van de l40s pro ultra spreken me wel aan en zie daar weinig alternatieven voor.
De L40s Pro Ultra rijdt hier echt tegen niets aan. Ook niet bij het teruggaan naar het dockingstation.

• xyonix
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:15
RA0UL schreef op maandag 18 mei 2026 @ 21:12:

Klinkt alsof je de eerste keer pech hebt gehad.
De tweede keer kan Dreame denk ik niet veel aan doen voor je, immers is Amazon degene die de retourkansen aanbiedt. Dus verpakking die slordig is ligt niet zo zeer aan het merk, heb dit ook al eens meegemaakt met iets anders.
Daarnaast is er altijd een risico met iets wat retour is gestuurd, het kan uiteraard defect zijn en zonder goede reden retour zijn gestuurd. Zulke bedrijven gaan die ook niet testen, die flikkeren het in een nieuwe doos en plakken er een korting sticker op en gaan met die banaan.

Maar als je zo'n nasmaak hebt bij het merk, dan probeer je het toch met Roborock uit?
Denk dat dit wel de twee merken zijn waar je het beste mee uit bent.

Zelf twee Dreame's draaien en nog nergens problemen mee gehad.

• Bouwertje
Is een stofzak in een robotstofzuiger een nadeel of een voordeel? Hoe werkt dat met legen van het vuilbakje van de stofzuiger, of zit de zak in het laadstation? Hoe lang doe je (ongeveer) met een zak? Ik heb zelf een robotstofzuiger van de Makro maar daar zit geen zak in en heeft geen (serieus) laadstation.

Youtube vertelt best al veel :) . Maar er blijven toch nog een paar vragen over.

[ Voor 12% gewijzigd door Bouwertje op 19-05-2026 11:49 ]

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Stofzak in mijn Roborock S8 Pro Ultra gaat een maand of 2-3 mee.

Door honden haren die bij elkaar kluwen zit soms het leeg zuig deel verstopt. Maar dat is eenvoudig zelf te verhelpen.
Dan zuigt hij dus het bakje niet leeg.

De dweil vervang ik vaker, die vouwen vaak een klein randje om waardoor het allemaal net kut is.
Bij een nieuwe robot zou ik beter op de dweilen letten. Denk dat ronde dweil in dat geval beter is.

Watertank vullen we om de dag. En dus ook om de dag legen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Pussolini
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19:34
Hier hobbelt sinds een week een roborock Q10 S5+ rond als eerste robotstofzuiger en ik ben er echt kinderlijk enthousiast over. Wilde een robot om alleen te stofzuigen en wilde er niet te veel geld aan uitgeven, omdat het een klushuis betreft (dus altijd stoffig) en de definitieve vloer beneden nog niet ligt. MediaMarkt had een refurbished model in nieuwstaat voor 180 euro. Wat een koopje!

Uiteindelijk gaat deze naar de slaapkamer en komt er een model om ook mee te dweilen, maar voor nu ben ik echt zeer in mijn nopjes.

• RA0UL
red1 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 00:55:
[...]

De L40s Pro Ultra rijdt hier echt tegen niets aan. Ook niet bij het teruggaan naar het dockingstation.
Door reacties op mijn eerdere post besloten toch een kans te geven. Dus vandaag een nieuwe gehaald bij mediamarkt.

Deze toont dus precies hetzelfde gedrag… hoe dan?!

Zie video: https://imgur.com/a/njtX0Dv

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:46
@RA0UL

Dreame heeft een mogelijkheid voor extra voorzichtig navigeren, heb je die hier aan- of uitstaan?

• RA0UL
RudolfR schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 15:42:
@RA0UL

Dreame heeft een mogelijkheid voor extra voorzichtig navigeren, heb je die hier aan- of uitstaan?
Heb alle settings gecheckt, maar zie deze er niet tussen staan. Waar vind ik deze optie?

• red1
RA0UL schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 15:35:
[...]

Door reacties op mijn eerdere post besloten toch een kans te geven. Dus vandaag een nieuwe gehaald bij mediamarkt.

Deze toont dus precies hetzelfde gedrag… hoe dan?!

Zie video: https://imgur.com/a/njtX0Dv
Wat apart. Heb jij de modus voor vermijden van botsen en intelligente obstakelvermijding aanstaan? En extra licht eventueel?

Ik kan echt niet anders zeggen dan dat ik dat hier niet zo heb als op jouw video. En ik heb een vloer die erg lijkt op die van jou en ook eetkamerstoelen met zwarte poten (net iets dikker dan die jij hebt, maar vergelijkbaar).

• RA0UL
red1 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 15:48:
[...]

Wat apart. Heb jij de modus voor vermijden van botsen en intelligente obstakelvermijding aanstaan? En extra licht eventueel?

Ik kan echt niet anders zeggen dan dat ik dat hier niet zo heb als op jouw video. En ik heb een vloer die erg lijkt op die van jou en ook eetkamerstoelen met zwarte poten (net iets dikker dan die jij hebt, maar vergelijkbaar).
Ja alle drie de opties staan aan. Het meest vreemd vind ik nog dat de vorige versie L40 ultra AE hier perfect mee omging en nu beide pro ultra’s dit doen.

• red1
RA0UL schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 15:51:
[...]

Ja alle drie de opties staan aan. Het meest vreemd vind ik nog dat de vorige versie L40 ultra AE hier perfect mee omging en nu beide pro ultra’s dit doen.
De L40s Pro Ultra zou dit beter of in ieder geval gelijk moeten kunnen met de L40 Ultra AE. Erg vreemd inderdaad.

• Mir64za
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20:50
Wij overwegen op dit moment onze eerste robotstofzuiger aan te schaffen. Ons huis is voorzien van laminaat en twee laagpolige tapijten.

Na wat research via Tweakers, VacuumWars en andere reviews zijn we uitgekomen op de Eufy C28 Omni en de Dreame L40 AE. Heeft iemand ervaring met deze twee modellen en hoe ze zich tegenover elkaar verhouden?

• stin00
  • Niet online
Nou m'n Roborock QRevo Pro van september 2024 vertoont problemen :-( Het dock zuigt het stof niet meer op. Alles klinkt gewoon normaal, de ventilator knalt aan en hij maakt het gebruikelijke afzuigkabaal. Maar het stofreservoir blijft vol zitten en er wordt 0 opgezogen. Wat ik heb geprobeerd:

- Robot filter schoonmaken
- Wat stof/troep er handmatig uithalen zodat hij niet te vol zit
- Afzuigkanaal van het dock schoonmaken (geen blokkades)
- Alle klepjes/rubbers nalopen, alles werkt/opent correct
- Stofzak vervangen (2 nieuwe exemplaren geprobeerd, echte Roborock stofzakken)
- Dock resetten/stroom eraf

Heb eigenlijk alle guides en tips wel gevolgd, het zou gewoon moeten werken. Aankoop gedaan bij Roborock DE, dus ik ga maar een RMA aanmaken. Ben benieuwd, ik lees hele slechte ervaringen met hun klantenservice.

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-05 15:20
stin00 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 20:57:
Nou m'n Roborock QRevo Pro van september 2024 vertoont problemen :-( Het dock zuigt het stof niet meer op. Alles klinkt gewoon normaal, de ventilator knalt aan en hij maakt het gebruikelijke afzuigkabaal. Maar het stofreservoir blijft vol zitten en er wordt 0 opgezogen. Wat ik heb geprobeerd:

- Robot filter schoonmaken
- Wat stof/troep er handmatig uithalen zodat hij niet te vol zit
- Afzuigkanaal van het dock schoonmaken (geen blokkades)
- Alle klepjes/rubbers nalopen, alles werkt/opent correct
- Stofzak vervangen (2 nieuwe exemplaren geprobeerd, echte Roborock stofzakken)
- Dock resetten/stroom eraf

Heb eigenlijk alle guides en tips wel gevolgd, het zou gewoon moeten werken. Aankoop gedaan bij Roborock DE, dus ik ga maar een RMA aanmaken. Ben benieuwd, ik lees hele slechte ervaringen met hun klantenservice.
Ik heb mijn QRevo Pro (ook via Roborock DE aangeschaft) recentelijk teruggestuurd omdat één van de mops niet meer omhoog ging.

Dit hebben ze heel netjes en snel afgehandeld, binnen de garantie. De grootste uitdaging was nog wel een doos vinden die groot genoeg was om alles in op te sturen :)

[ Voor 0% gewijzigd door Ben.Hahlen op 21-05-2026 09:12 . Reden: Typo ]

Blog

• Iksie
  • Laatst online: 28-05 09:41
Ik zie nu dat Dreame Nederland de X60 Pro serie heeft aangekondigd: lancering op 4 juni. Maar niets over de X60 Max serie. Dat zijn toch niet dezelfde? Ben ook benieuwd naar de prijzen trouwens.

• Mir64za
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20:50
Erwin186 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:43:
[...]

De L40 Ae kost nu 432 bij Mediamarkt en de L50 Ae 529, is het klein verschil de upgrade waard?

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:07

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
Zit te twijfelen tussen de Dreame L40 Ultra AE uitvoering: Dreame L40 Ultra AE Zwart 432,-

&

De Dreame L10S ultra gen 3 uitvoering: Dreame L10s Ultra Gen 3 419

Ik zie dat de L10s geen warm water wash heeft, maar wel hete luchtdroging.

Die L40 ultra lijkt betere borstel te hebben en dat warmwater wassen + betere camear met obstacle avoidance. Maar de L10s weer iets betere zuigkracht.. Lastig:)

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

• stin00
  • Niet online
Ben.Hahlen schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:12:
[...]

Ik heb mijn QRevo Pro (ook via Roborock DE aangeschaft) recentelijk teruggestuurd omdat één van de mops niet meer omhoog ging.

Dit hebben ze heel netjes en snel afgehandeld, binnen de garantie. De grootste uitdaging was nog wel een doos vinden die groot genoeg was om alles in op te sturen :)
Dank voor je ervaring! Na wat heen en weer pingpongen met de klantenservice en filmpjes/foto's sturen gaan ze een reparatie inplannen, retourlabel volgt. Ik weet hoe breekbaar die krengen zijn, dus ik heb de originele doos gelukkig bewaard. Vooral de QRevo series ben ik niet echt over te spreken.. m'n vorige QRevo is total loss naar Amazon retour gegaan met refund. Alle onderdelen van de Qrevo voelen wat goedkoper aan.

Ik heb namelijk ook nog een S7 MaxV Plus (met cyclone dock) rondrijden en die voelt véél robuuster, zwaarder en kwalitatief beter aan. Die functioneert al heel lang probleemloos met minimaal onderhoud.

Zal nog wel even terugkoppelen hoe de reparatie is verlopen.

[ Voor 8% gewijzigd door stin00 op 22-05-2026 15:40 ]

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Mijn roborock S5 is toe aan een nieuwe accu. Maar waar vind ik een betrouwbare? Aliexpress staat er vol mee, tot wel 12.8 Ah (fysiek onmogelijk omdat deze cellen niet bestaan). Die van Ali durf ik niet aan ivm brandgevaar, en ik zie veel dropshippers. 123accu lijkt een andere te verkopen (link), maar is die wel betrouwbaar en veilig? Ik heb bij 123accu gevraagd welke cellen er in de accu zitten (merk en type) en of ze een datasheet hebben, maar ik krijg alleen een reactie over CE-keurmerk en RoHS-normen.

Ik heb ook met Roborock zelf contact opgenomen, maar daar kan ik geen originele accu kopen.

Is die van 123accu aan te raden of heeft iemand anders een tip?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• drfruit
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
manusjevanalles schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 16:42:
Mijn roborock S5 is toe aan een nieuwe accu. Maar waar vind ik een betrouwbare? Aliexpress staat er vol mee, tot wel 12.8 Ah (fysiek onmogelijk omdat deze cellen niet bestaan). Die van Ali durf ik niet aan ivm brandgevaar, en ik zie veel dropshippers. 123accu lijkt een andere te verkopen (link), maar is die wel betrouwbaar en veilig? Ik heb bij 123accu gevraagd welke cellen er in de accu zitten (merk en type) en of ze een datasheet hebben, maar ik krijg alleen een reactie over CE-keurmerk en RoHS-normen.

Ik heb ook met Roborock zelf contact opgenomen, maar daar kan ik geen originele accu kopen.

Is die van 123accu aan te raden of heeft iemand anders een tip?
Ik heb goede ervaringen met 123accu. Eerst bestelde ik daar een nieuwe accu voor mijn wat oudere Dreame. Toen die het probleem niet bleek te verhelpen, mocht ik hem simpelweg terugsturen.

Op grond van die ervaring heb ik er een accu voor mijn Dyson v7 steelstofzuiger besteld, nadat een eerder op ali aangeschaft exemplaar binnen een paar maanden overleden was. Die van 123 bleek niet alleen te werken, maar ook perfect te passen zonder steeds te moeten rommelen bij het laadstation.

• Erwin186
Mir64za schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 17:04:
[...]

De L40 Ae kost nu 432 bij Mediamarkt en de L50 Ae 529, is het klein verschil de upgrade waard?
De exacte verschillen tussen beide weet ik niet precies. Wat ik zo kan vinden kan de L50 AE wel met een hogere temperatuur dweilen, maar hij heeft bijvoorbeeld geen camera voor obstacle avoidance. In dat laatste zal hij waarschijnlijk dus flink slechter presteren. Een hoger getal betekent helaas niet altijd dat het ook daadwerkelijk een nieuwer of beter model is, dat is best wel verwarrend bij Dreame (en meerdere robotstofzuigermerken).

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-05 13:32
graag deel ik mijn ervaring voor wie ooit hetzelfde probleem tegenkomt met de Roborock Saros 10R.

Het probleem:

Afgelopen maand wilde mijn Saros 10R niet meer goed koppelen aan het dockingstation Na zo'n 3 minuten proberen gaf hij het op, of ik moest handmatig ingrijpen. (Handmatig aandrukken om goed te docken).

Als gevolg van t niet juist / volledig koppelen kon ie niet altijd meer correct de dweilpad koppelen of afkoppelen, soms reed hij terug naar t dockingstation met één dweil of verloor 1 van de 2 pads.

De support met Roborock verliep overigens vlot, maar je dient wel eea goed vast te leggen (heb zelf filmpjes naar youtube geupload en de betreffende url's gedeeld met support zodat eea duidelijk is voor hun)

De klantenservice reageerde met een aantal standaard checks. Ze stuurden daarbij foto's mee ter illustratie. De oplaadcontacten op de robot én het dockingstation schoon te maken met een gummetje of met alcohol 96% (verkrijgbaar bij o.a. Etos)

Het indicatielampje van de dock te controleren – dit hoort uit te gaan zodra de robot correct gekoppeld is

De stroomkabel van de dock goed vast te drukken en eventueel een ander stopcontact te proberen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N0tFqqN_VE6aLgEj0isuniNX9nE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qVI7aTKKYDqGxbgTfgjXFzlq.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ORyfakRK-kc2JdAuidDB_d_o6wI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/anBQAhMMa4TO0BqDWhmDMzvy.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_tFOlOHSaBoIQfQjm2gCNpVO0Y4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1TLm1VxRFkiMtowBtBXwv7pk.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OfNwiD2AqUwgCN_Cqz81QkuNo10=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/I45brhC6zqqBMSCZStE5lMq0.png?f=user_large

Ik heb dit allemaal nauwgezet doorlopen, maar het veranderde niets aan het gedrag. Alles leek in orde: de contactpunten waren schoon gemaakt, wielen waren schoon, oprijplaat is vlak, geen obstakels. Firmware was toen bijgewerkt naar V02.52.78

Na verder zoeken ontdekte ik dat de wielhouder van het kleine voorste zwenkwiel niet meer soepel meedraaide. Het wieltje bleef dwars staan bij de drempel en bij de oprijplaat, waardoor de robot telkens niet goed de oprijplaat opreed en/of niet goed contact kon maken. Dat verklaarde tevens de problemen mbt het koppelen en ontkoppelen van de dweilpads. Die hele reeks fouten werd dus veroorzaakt doordat de wielhouder dwars bleef staan.

Nadat ik de oorzaak zelf had geïdentificeerd en gefilmd, stuurde Roborock zonder verdere discussie een vervangend wiel + wielhouder op onder garantie. Snelle levering via UPS, nette afhandeling, na vervanging docked de robot in één keer en heeft zijn pads sindsdien niet meer laten liggen. Probleem volledig opgelost.

Het onderdeel ging naar mijn gevoel wel erg snel kapot (slijtage) voor een robot in dit segment. Ik heb Roborock verzocht dit mee te nemen in hun wiki/FAQ voor andere gebruikers met vergelijkbare klachten, en hen gesuggereerd het ontwerp van de wielhouder kritisch te bekijken. Of daar iets mee gedaan wordt is afwachten.

Dus ervaar je Docking problemen en in t verlengde daarvan dweilpads die niet juist koppelen/ontkoppelen? check het voorste zwenkwiel en de wielhouder. Zit die vast of draait die niet soepel mee? Grote kans dat dát je oorzaak is. Let ook goed er op dat je t wieltje goed in de houder vastzet (hij moet vast klikken).

Aftersales en garantieafhandeling via Roborock verliep vlot.

T nieuwe onderdeel;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NxOATQliFF2tG0ZghBL9TIjoOWg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5FFQlsZ4qD1wvIY6t2M5N2nZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wzxGSNrXkJi64c1FICPiJXQRse4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zoxT6RAh78CVuCO1Fc4hGdwV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door pielle007 op 25-05-2026 08:46 . Reden: Typo's en heb foto's toegevoegd ]

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:10
pielle007 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 09:12:
graag deel ik mijn ervaring voor wie ooit hetzelfde probleem tegenkomt met de Roborock Saros 10R.

Het probleem:

Afgelopen maand wilde mijn Saros 10R niet meer goed koppelen aan het dockingstation Na zo'n 3 minuten proberen gaf hij het op, of ik moest handmatig ingrijpen. (Handmatig aandrukken om goed te docken).

Als gevolg van t niet juist / volledig koppelen kon ie niet altijd meer correct de dweilpad koppelen of afkoppelen, soms reed hij terug naar de dock met één dweil en verloor die onderweg.

De support met Roborock verliep overigens vlot, maar je dient wel eea goed vast te leggen (heb zelf filmpjes naar youtube geupload en de betreffende url's gedeeld met support zodat eea duidelijk is voor hun)

De klantenservice reageerde met een aantal standaard checks. Ze stuurden daarbij foto's mee ter illustratie. De oplaadcontacten op de robot én het dockingstation schoon te maken met een gummetje of met alcohol 96% (verkrijgbaar bij o.a. Etos)

Het indicatielampje van de dock te controleren – dit hoort uit te gaan zodra de robot correct gekoppeld is

De stroomkabel van de dock goed vast te drukken en eventueel een ander stopcontact te proberen

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb dit allemaal nauwgezet doorlopen, maar het veranderde niets aan het gedrag. Alles leek in orde: de contactpunten waren schoon gemaakt, wielen waren schoon, oprijplaat is vlak, geen obstakels. Firmware was toen bijgewerkt naar V02.52.78

Na verder zoeken ontdekte ik dat de wielhouder van het kleine voorste zwenkwiel niet meer soepel meedraaide. Het wieltje bleef dwars staan bij de drempel en bij de oprijplaat, waardoor de robot de docking telkens niet goed de oprijplaat opreed en niet goed contact kon maken. Dat verklaarde tevens de problemen mbt het koppelen en ontkoppelen van de dweilpads. Die hele reeks fouten werd dus veroorzaakt doordat de wielhouder dwars bleef staan.

Nadat ik de oorzaak zelf had geïdentificeerd en gefilmd, stuurde Roborock zonder verdere discussie een vervangend wiel + wielhouder op onder garantie. Snelle levering via UPS, nette afhandeling, na vervanging docked de robot in één keer en heeft zijn pads sindsdien niet meer laten liggen. Probleem volledig opgelost.

Het onderdeel ging naar mijn gevoel wel erg snel kapot voor een robot in dit segment. Ik heb Roborock verzocht dit mee te nemen in hun wiki/FAQ voor andere gebruikers met vergelijkbare klachten, en hen gesuggereerd het ontwerp van de wielhouder kritisch te bekijken. Of daar iets mee gedaan wordt is afwachten.

Dus ervaar je Docking problemen en in t verlengde daarvan dweilpads die niet juist koppelen/ontkoppelen? check het voorste zwenkwiel en de wielhouder. Zit die vast of draait die niet soepel mee? Grote kans dat dát je oorzaak is. Garantieafhandeling via Roborock verliep vlot.

T nieuwe onderdeel;

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dank dat is een goede tip. Ik heb mij toch al verbaasd over de levensduur van die dingen. Die van mij was binnen een maand compleet dood. Natuurlijk wel netjes opgelost maar voor zo'n bedragen mag je inderdaad wel iets meer verwachten zonder dat je uberhaupt support nodig hebt

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07:59
Ik ben opzoek naar een nieuwe hoofdborstel voor onze Xiaomi x20+. Ik heb er een besteld via Xiaomi zelf maar deze past niet eerst stond x20 op maar blijkbaar is de x20+ borstel langer. Deze kan ik dan weer niet vinden via hun website. Iemand ervaringen met een goede mainbrush. Heb er een van Temu maar die is echt waardeloos.

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:07

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
Terrie schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 12:38:
Zit te twijfelen tussen de Dreame L40 Ultra AE uitvoering: Dreame L40 Ultra AE Zwart 432,-

&

De Dreame L10S ultra gen 3 uitvoering: Dreame L10s Ultra Gen 3 419

Ik zie dat de L10s geen warm water wash heeft, maar wel hete luchtdroging.

Die L40 ultra lijkt betere borstel te hebben en dat warmwater wassen + betere camear met obstacle avoidance. Maar de L10s weer iets betere zuigkracht.. Lastig:)
Ik heb nu de https://www.amazon.nl/-/en/Xiaomi-Robot-Vacuum-X20-Max/dp/B0DFHW2JTT besteld voor 289,- toch twijfel ik of de andere 2 geen betere keuze zijn. Budget technisch wel, of zie ik iets over het hoofd?

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

• Peule_P
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:45
Hier nog een Roborock met kuren, niet mijn eigen maar een S7 MaxV Ultra bij mijn moeder thuis.

9 van de 10 keer wilt deze niet opladen en blijft hij iedere paar seconden roepen 'charging' en na een poging of 3-4 in het dock rijden blijft hij stil staan met een 'charging error' vlak voor het dock.

Als ik hem handmatig in het dock duw laadt hij gewoon, maar wilt hij zelf weer gaan opladen en rijdt 2-3x het dock in en uit en zit een beetje in een loop dus.

App geeft geen foutcode maar enkel laadfout, reinig de contacten.

Na een beetje Google kom ik veelal uit bij een Error 13 en blijkt er een condensator in het dock/PSU defect te zijn, nu wil ik best een condensator er in solderen maar veel van deze posts gaan over S5/S6 modellen of modellen met enkel een laadstation en dus niet het 'Ultra' station van deze Roborock.

Iemand ervaring of tips?

Ook bij Roborock vind ik de uitval vrij hoog als ik dit topic volg, zelf thuis ook al een S7 MaxV Ultra gehad die het laadstation niet meer kon vinden (bleef rondjes rijden), hiervoor geld terug via Amazon.

En een S7 Max Ultra die het stofreservoir niet meer leegde en deze moest opgestuurd worden naar Polen en doet het weer, dit was ook nog binnen de garantie.

Husqvarna 450X NERA (wei)
Husqvarna 430X NERA (achtertuin)
Segway Navimow i105e (voortuin)
Roborock S7 Max Ultra (boven)
Roborock Qrevo Edge S5A (beneden)
Marstek Venus E 3.0

• lays526
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:19
Peule_P schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:25:

Ook bij Roborock vind ik de uitval vrij hoog als ik dit topic volg
dat kun je niet zeggen zonder de verkoop aantallen en het aantal defecten te vergekijken, nu ga je af op mensen die op een forum "klagen"
voor hetzelfde geld is het minder dan 1% vd totale verkopen wat dus erg goed is, of een eigen fout.

hiermee wil ik niet zeggen dat het een goed product is, maar ik heb een qrevo pro, en die werkt al 2 jaar probleemloos, en zo zijn er veel mensen, maar mensen gaan meestal online om te klagen, niet om te vertellen dat hun aankoop wel goed werkt

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-05 13:32
Hier nog een Roborock met kuren, niet mijn eigen maar een S7 MaxV Ultra bij mijn moeder thuis.

9 van de 10 keer wilt deze niet opladen en blijft hij iedere paar seconden roepen 'charging' en na een poging of 3-4 in het dock rijden blijft hij stil staan met een 'charging error' vlak voor het dock.

Als ik hem handmatig in het dock duw laadt hij gewoon, maar wilt hij zelf weer gaan opladen en rijdt 2-3x het dock in en uit en zit een beetje in een loop dus.

Na een beetje Google kom ik veelal uit bij een Error 13 en blijkt er een condensator in het dock/PSU defect te zijn, nu wil ik best een condensator er in solderen maar veel van deze posts gaan over S5/S6 modellen of modellen met enkel een laadstation en dus niet het 'Ultra' station van deze Roborock.

Iemand ervaring of tips?

Ook bij Roborock vind ik de uitval vrij hoog als ik dit topic volg, zelf thuis ook al een S7 MaxV Ultra gehad die het laadstation niet meer kon vinden (bleef rondjes rijden), hiervoor geld terug via Amazon.

En een S7 Max Ultra die het stofreservoir niet meer leegde en deze moest opgestuurd worden naar Polen en doet het weer, dit was ook nog binnen de garantie.
Voor de S5max was t zelfde probleem inderdaad, de diode vh laadstation welke defect was. Niet nagemeten gewoon laten vervangen omdat t een bekend issue is. (Weet niet of t voor jouw unit ook geldt). Ik had voor €0,15 door een bekende de oude diode laten verwijderen en de nieuwe erop laten solderen. Via deze handleiding. Was voor de s5max een diode Sr5150 150v krijg je evt bij deze webshop bv

• Peule_P
lays526 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:48:
[...]

dat kun je niet zeggen zonder de verkoop aantallen en het aantal defecten te vergekijken, nu ga je af op mensen die op een forum "klagen"
voor hetzelfde geld is het minder dan 1% vd totale verkopen wat dus erg goed is, of een eigen fout.

hiermee wil ik niet zeggen dat het een goed product is, maar ik heb een qrevo pro, en die werkt al 2 jaar probleemloos, en zo zijn er veel mensen, maar mensen gaan meestal online om te klagen, niet om te vertellen dat hun aankoop wel goed werkt
vanuit dit topic denk ik dat er minder problemen met Roborock zijn dan met bijvoorbeeld Eufy of Dreame, dus zelf zou ik nog steeds een Roborock aanschaffen als ik in de markt voor een nieuwe zou zijn.

Maar gezien ik zelf al nummer 3 heb rondrijden en mijn moeder thuis er ook een heeft lopen kan ik wel uit mijn directe omgeving stellen dat er een uitval van 75% is 8)7

- Roborock S7 MaxV Ultra, retour Amazon, sensor om het dock te lokaliseren defect

- Roborock S7 Max Ulta, retour hersteldienst, zuigt stofbak niet meer leeg, deze is retour en draait op bovenverdieping nu, al heb ik het stofbakje toch een paar keer moeten 'helpen' met de ouderwetse Miele stofzuiger om goed leeg te krijgen.

- Roborock Qrevo Edge S5A (deze gekocht toen de S7 Max Ultra op vakantie was in Polen en doet nu de onderverdieping, tot op heden zonder problemen.

- Roborock S7 MaxV Ultra bij mijn moeder, deze heeft nu dus het probleem met het laden in het dock zoals hierboven beschreven, bovendien lekt deze ook af en toe en staat er een flinke plas water rondom het dock en is de schoonwatertank een stukje leeg, hier moet ik ook nog naar kijken.

Marstek Venus E 3.0

• Peule_P
pielle007 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:23:
[...]

Voor de S5max was t zelfde probleem inderdaad, de diode vh laadstation welke defect was. Niet nagemeten gewoon laten vervangen omdat t een bekend issue is. (Weet niet of t voor jouw unit ook geldt). Ik had voor €0,15 door een bekende de oude diode laten verwijderen en de nieuwe erop laten solderen. Via deze handleiding. Was voor de s5max een diode Sr5150 150v krijg je evt bij deze webshop bv
Ja precies dat soort dingen kom ik tegen op Reddit en Youtube etc. voor de S5/S6 en lees ook veel mensen die zelfde probleem hebben met de S7 en S8.

Enkel heb ik nog niet duidelijk gevonden wat dan het meest voor de hand liggend component is speciefiek bij een S7 (met Ultra dock), in sommige topics hebben ze het over een condensator, jij laat een diode zien en op andere plekken lees ik weer een zekering in de robot zelf.

Het vervangen an sich kan ik prima zelf doen, heb alleen weinig zin om het hele PCB door te gaan meten om de storing te lokaliseren |:(

Marstek Venus E 3.0

• mrbbs
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:08
Wat vinden we hier van de Roborock Qrevo Edge2? Ik zit nog altijd op een deal te wachten voor de Saros 10R maar zie deze eigenlijk wel zitten als alternatief.

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:52

Oekol

waka waka hey hey

mrbbs schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 18:12:
Wat vinden we hier van de Roborock Qrevo Edge2? Ik zit nog altijd op een deal te wachten voor de Saros 10R maar zie deze eigenlijk wel zitten als alternatief.
Ik zie de Saros 10R voor 829 euro online. Dat is toch een goede deal?

https://www.bol.com/nl/nl/p/roborock-saros-10r-robotstofzuiger-met-dweilfunctie-22000pa-7-98-cm-ultraslank-ontwerp-vuildetectiesysteem-80-warmwatermopwas-zelfreinigend-station-anti-klit-borstels-slimme-spraakassistent-s8-maxv-ultra-upgrade-2-dweilen/9300000247272514/?referrer=socialshare_pdp_androidapp

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• mrbbs
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:08
Ik zou hem graag hebben voor minder dan 800 euro. Anders kon ik hem op BF ook wel hebben gekocht voor 849. Misschien moet ik nog even wachten en zien of de solden daar iets gaan aan veranderen. Het risico bestaat natuurlijk dat hij binnenkort uit het gamma gaat ook.

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:52

Oekol

waka waka hey hey

mrbbs schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 18:47:
[...]

Ik zou hem graag hebben voor minder dan 800 euro. Anders kon ik hem op BF ook wel hebben gekocht voor 849. Misschien moet ik nog even wachten en zien of de solden daar iets gaan aan veranderen. Het risico bestaat natuurlijk dat hij binnenkort uit het gamma gaat ook.
Dat laatste zal eerder gebeuren inderdaad. De volgende zal dan weer 1500 euro zijn en in de aanbieding een 1100 zoals vorig jaar gebeurde. Vrij snel daarna weer het 899 en nu is het al praktisch 800 euro want er zitten twee borstels extra bij. Die paar tientjes is het verschil toch ook niet met 800 euro?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Majesty
  • Niet online
Oekol schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 20:57:
[...]

Dat laatste zal eerder gebeuren inderdaad. De volgende zal dan weer 1500 euro zijn en in de aanbieding een 1100 zoals vorig jaar gebeurde. Vrij snel daarna weer het 899 en nu is het al praktisch 800 euro want er zitten twee borstels extra bij. Die paar tientjes is het verschil toch ook niet met 800 euro?
Dit inderdaad, het is zo'n ondoorzichtige markt geworden, al jaren eigenlijk. Iedere robot heeft weer iets wat een ander niet heeft en vice versa. Dat is natuurlijk in iedere markt zo, maar bij robotstofzuigers wel extreem. De merken weten ook precies hoe ze hun apparaten moeten marketen om mensen toch weer te overtuigen 1500 euro uit te geven voor iets wat echt niet meer dan 500-600 euro waard hoeft te zijn (of minder).

Vond deze twee filmpjes wel goed erover:
YouTube: Best Robot Vacuum & Mop: What I Wish I Knew Before Buying
En het vervolg: YouTube: QRevo Curv: After Trying So Many Robot Vacuums, This Is the One I Kept

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:28
Ik heb interesse in een robot stofzuiger die kan stofzuigen en zichzelf legen. Het ding gaat niet dweilen want er ligt overal laagpolige vloerbedekking. Ik heb nu een Dyson steelstofzuiger, en na zuigen moet ik het hele lange haar van mijn echtgenote eruit verwijderen wat om de borstels zit, dus de robot stofzuiger krijgt daar ook mee te maken. Bestaat iets wat daar goed voor werkt, of kan ik het beter houden bij met de hand stofzuigen?

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
swhnld schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:40:
Ik heb interesse in een robot stofzuiger die kan stofzuigen en zichzelf legen. Het ding gaat niet dweilen want er ligt overal laagpolige vloerbedekking. Ik heb nu een Dyson steelstofzuiger, en na zuigen moet ik het hele lange haar van mijn echtgenote eruit verwijderen wat om de borstels zit, dus de robot stofzuiger krijgt daar ook mee te maken. Bestaat iets wat daar goed voor werkt, of kan ik het beter houden bij met de hand stofzuigen?
Er zijn robotstofzuigers met anti klit systeem

• Peule_P

Iemand ervaring of tips?

Heb ook eens Roborock support aangeschreven en de ze vroegen me om serienummers etc, dit is de reactie:
€1299 en 2 jaar en 10 maanden oud...

Dear customer,

Thank you for your patience and providing the requested information.

Given that the device is no longer under warranty, we've investigated the repair options for your device. Unfortunately, the repair cost is considerably high, and due to some missing repair materials,
we're unable to provide an accurate repair time and repair cost at this moment.

As a gesture of goodwill, we'd offer you a 20 Euro discount, if you're irhterested in our other models.
Please let us know which model you like.
Here's the link for your reference:
https://www.amazon.nl/s?me=AYQYOFE0SRACD&marketplaceID=A1PA6795UKMFR9

Please let us know if you're interested in exploring this option ffurther, and we'll be more than happy to assist you with selecting a new device and applying for the discount,.

Regards,
Roborock customer service team

Marstek Venus E 3.0

• stin00
  • Niet online
Peule_P schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 15:29:
[...]

Heb ook eens Roborock support aangeschreven en de ze vroegen me om serienummers etc, dit is de reactie:
€1299 en 2 jaar en 10 maanden oud...

Dear customer,

Thank you for your patience and providing the requested information.

Given that the device is no longer under warranty, we've investigated the repair options for your device. Unfortunately, the repair cost is considerably high, and due to some missing repair materials,
we're unable to provide an accurate repair time and repair cost at this moment.

As a gesture of goodwill, we'd offer you a 20 Euro discount, if you're irhterested in our other models.
Please let us know which model you like.
Here's the link for your reference:
https://www.amazon.nl/s?me=AYQYOFE0SRACD&marketplaceID=A1PA6795UKMFR9

Please let us know if you're interested in exploring this option ffurther, and we'll be more than happy to assist you with selecting a new device and applying for the discount,.

Regards,
Roborock customer service team
€20 korting gesture of goodwill _O- In amper 3 jaar tijd €1300 afgeschreven, dat is te bizar voor woorden. Wat een clowns. Voor dit bedrag verwacht je 6 jaar lang een conform product, net als bij een OLED TV voor die prijs. Roborock heeft behoorlijk schijt aan haar klanten. Ze moeten dit gewoon kosteloos repareren.

• digilb
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:17
Sinds vandaag heb ik een Dreame L10s Pro Gen 3, dit is er eentje zonder reinigingsstation (dus met alleen een laadstation). Ik heb er ook meteen schoonmaakmiddel van Dreame bij gekocht, maar in de handleiding lees ik dat er alleen schoon kraanwater in het waterreservoir mag.

Klopt dat, is schoonmaakmiddel altijd bedoeld voor in het reinigingsstation en niet voor in de robot zelf?
Pagina: 1 ... 75 76 Laatste