Even een update: zojuist de Bosch spotless Max bij Amazon besteld. Komt in de loop van volgende week binnen. Ik zag dat Bosch er inmiddels ook mee adverteert dat de data binnen de EU blijft. Lijkt mij voor hen ook wel een goede marktpositie om te kunnen claimen tov al het Chinese.Graft schreef op maandag 17 november 2025 @ 12:24:
[...]
Wij zitten in dezelfde vijver te vissen. Dus volg je keuzeproces aandachtig.
P.S. Van wie je uiteindelijk Philips branded consumenten producten koopt is door alle afsplitsingen een ingewikkeld verhaal geworden.
Huishoud = Versuni, is Nederlands bedrijf in particuliere afaik niet Chinese handen.
Medisch / persoonlijke verzorging = Philips N.V.
Televisie = TPvision, afaik ook nog steeds met hoofdzetel in NL.
Verlichting = Signify N.V.
Vandaag de Dreame L40s Pro Ultra besteld bij Coolblue (€599,-). Morgen als het goed is in huid, zal later mijn ervaringen delen.
Mijn LEGO dingetjes: www.KeverBricks.nl (insta, bricklink etc)
Had gehoopt dat de Saros10R nog wat zou zakken in prijs maar dat is dus niet het geval. Ik wacht wel tot de solden, is ook niet meer zo lang.
Als je via de shop gaat zijn de meeste modellen uitverkocht. De link hebben ze verwijderd.Vandaar de 404.Alicanto schreef op donderdag 27 november 2025 @ 21:02:
Bij mij inmiddels op https://de.roborock.com/products/roborock-saros-10r ook een 404 error. Vreemd. Ook als ik de vpn op Duitsland zet.
Ook nog niet gelukt om de 10% korting te bemachtigen. Irritant, dat rad draaien.
Dan misschien toch maar voor de Dreame L40 AE of L40s Pro Ultra...
bij de Spaanse, Franse Italiaanse, deense shops wel gewoon te krijgen maar geen verzending naar Nederland.
Ik had gisteren contact met roborock en ik moest het dan maar via amazon bestellen. Beetje jammer wel.
Voor een appartement (80m2) zit ik te denken aan de Dreame L10s ultra gen 2. Stofzuigen het belangrijkst, dweilen mooi meegenomen. Wil het liefst onder 400€. Is de dream l10s ultra gen 2 de beste optie? Of de xiaomi s20+? Of iemand die een andere aanbeveelt?
Zojuist de Saros10 besteld via Amazon. Had nog ergens gehoopt op wat meer korting, maar helaas.
Dennis
Ik ben aan het zoeken in de Dreame app hoe ik het stofzuigen ipv van links naar rechts in een ruimte, naar van boven naar beneden kan aanpassen?
Dit omdat de vloerplanken in de lengte richting liggen en er op deze manier makkelijker tussen de kieren kan worden gezogen.
Dit omdat de vloerplanken in de lengte richting liggen en er op deze manier makkelijker tussen de kieren kan worden gezogen.
Ik weet dat je in de map je vloer richting aan kunt geven. Er is een optie dat het dweilen dan in die richting wordt uitgevoerd. Voor alleen stofzuigen weet ik niet of dit werkt, zou je even moeten proberen. Bij stofzuigen en dweilen tegelijkertijd werkt het geloof ik ook prima.rkonings schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:03:
Ik ben aan het zoeken in de Dreame app hoe ik het stofzuigen ipv van links naar rechts in een ruimte, naar van boven naar beneden kan aanpassen?
Je kunt als het goed is wel twee passes stofzuigen aangeven, dan doet hij het beide richtingen op (van links naar rechts en van boven naar beneden).
Wij hebben deze robot een maand of 2 terug bij Coolblue gehaald als alternatief voor een Roomba j7+ die niet meer gerepareerd kon worden (laadpoort was gesmolten!, reparatie niet mogelijk en zelfde model was niet meer leverbaar uit voorraad, dus mochten een alternatief kiezen. Met klein beetje bijbetalen voor de X8 gegaan, want dweil. Overall prima service en oplossing vanuit de Coolblue).Dazzler2120 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:05:
Voor Black Friday ben ik mij een beetje aan het oriënteren op een nieuwe robotstofzuiger voor de benedenverdieping. We zijn niet het grootste talent op gebied van poetsen, dus vaak verslonst het huishouden wat in de drukte van de week, waarbij dit wel kan hebben.
Momenteel heb ik een Ecovacs Deebot Osmo 920 en die heeft ondertussen een aantal optaters gekregen waardoor we vaak wat problemen ermee beginnen te ervaren: ('vergeet' vaak zijn kaart, loopt vaak vast op posities etc.)
Nu kwam ik deze tegen: uitvoering: Ecovacs Deebot X8 Pro Omni
Heeft hier iemand ervaring met de Deebot x8 Pro Omni? En de dweilfunctie hiervan?
Dweilfunctie van deze machine is echt goed. Het is een roller ipv draaiende pads. Dus vuil wordt door de machine nog extra gefilterd van het schoonmaak water ipv dat het in de dweil blijft zitten. We hebben een witte natuurstenen vloer die veel vuil vasthoud in de poriën. Ooit hebben we die een keer met een gehuurde schrobmachine schoongemaakt en toen was die weer echt wit wit. Maar niet voor lang. Deze robot haalt het natuurlijk niet kwa resultaat met de schrobmachine maar is zeker wel beter dan het dweilen wat we met de hand deden. Vooral de eerste dagen zagen we schone lichte 'vlekken' ontstaan op de vloer. Na een week of wat is de vloer wel weer egaal en een stuk lichter dan voorheen. Dus wat dat betreft zijn we hier dik tevreden mee. Waterlekkage hebben we nog niet ervaren, er wordt ook niet te nat gedweild.
Enige nadelen die ik ondervind is dat cloud verbinding verplicht is, ook als je het via Matter gekoppeld hebt met Apple Home. Ik zie liever toch dat dat ding niet de hele dag aan het internet hoeft te hangen. Ook is hij redelijk spraakzaam, elke poep of scheet zegt ie wat ie doet ("begin met schoonmaken en dweilen", "eerst dweilrol bevochtigen", "begin met legen stofbak", etc). Niet ideaal maar beter dan betekenisloze piepjes die je moet onthouden. Hij heeft ook een stille modus zodat ie in de nacht wat minder lawaai maakt. We zetten hem meestal voor het slapengaan aan. Een voordeel ten opzichte van de j7+ is dat deze gewoon wel lidar heeft zoals alle andere robots en dus obstakels kan ontwijken ipv er tegenaan te moeten botsen. Dus deze kan ook in de nacht zonder licht werken zonder gebonk. Wat dat betreft zijn we over de j7+ nooit tevreden geweest. Die was kwa zuiggeluid en vooral het legen van de stofbak erg luid. Bij de X8 is die zuigkracht ook aan te passen in de app.
Ik ervaar kwa software nog geen issue verder. Kaart is nooit gereset geraakt. Heb een paar dagen terug de dock omgedraaid en na een schoonmaakronde was de kaart vanzelf geupdate met de nieuwe situatie.
Ik moet nog even Home assistant integratie uitzoeken en ik ben nog wel op zoek naar een oplossing voor local only API. Er bestaat dit project maar die lijkt redelijk dood: https://github.com/bmartin5692/bumper
Dreame L40 Ultra AE of Mova P50 Pro Ultra?
Mijn voorkeur ging naar de AE omdat ik het prijsverschil met de L40s Pro Ultra te groot vond. Enkel de uitstekende borstel leek voor mij de grootste meerwaarde te bieden. Eventueel ook het station dat makkelijker te reinigen valt.
Ondertussen is de Mova P50 Pro Ultra met uitstekende borstel in prijs gezakt en is het verschil maar 65€. Maar wat is jullie idee hierover? Is dit een vergelijkbaar model?
Mijn voorkeur ging naar de AE omdat ik het prijsverschil met de L40s Pro Ultra te groot vond. Enkel de uitstekende borstel leek voor mij de grootste meerwaarde te bieden. Eventueel ook het station dat makkelijker te reinigen valt.
Ondertussen is de Mova P50 Pro Ultra met uitstekende borstel in prijs gezakt en is het verschil maar 65€. Maar wat is jullie idee hierover? Is dit een vergelijkbaar model?
Voor vergelijkbare prijzen wordt de Dreame beter beoordeeld:paterke schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 13:43:
Dreame L40 Ultra AE of Mova P50 Pro Ultra?
https://vacuumwars.com/co...reame_l40s_ultra_ae_white
Zij hebben best uitgebreide reviews met veel info.
PS4 PSN: Dazzler2120
De Dreame L40 Ultra AE is gisteren binnengekomen. Vandaag het eerste rondje gedaan en we zijn erg blij. De vloeren zijn mooi schoon
XXXVI
Nieuweling hier... Ik zit met Black Friday te kijken naar een eerste robot stofzuiger en lees dan natuurlijk hier wat mee.
Zie vooral dreame hard gaan hier, maar mijn twijfel zit bij het punt dat dat een Chinees bedrijf is, en die staan nu niet echt bekend om hun privacy skills... Is er bekend hoe dat zit? Is het systeem dichtgetimmerd of zijn er (vermoedens van) backdoors/meekijken?
Zie vooral dreame hard gaan hier, maar mijn twijfel zit bij het punt dat dat een Chinees bedrijf is, en die staan nu niet echt bekend om hun privacy skills... Is er bekend hoe dat zit? Is het systeem dichtgetimmerd of zijn er (vermoedens van) backdoors/meekijken?
Iemand hier ervaring met een robot stofzuiger en een alarm systeem?
Ik heb op de zaak ook een robot gekocht, maar krijg dus net al een alarm melding
Ik heb op de zaak ook een robot gekocht, maar krijg dus net al een alarm melding
Ja, plannen als het alarm er niet op zit. Die 2 gaan niet samenGrolsch schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 20:18:
Iemand hier ervaring met een robot stofzuiger en een alarm systeem?
Dat is een lastige......de Peer schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 22:06:
[...]
Ja, plannen als het alarm er niet op zit. Die 2 gaan niet samen
Als er niemand is, staat het alarm erop.
Als er mensen zijn, wil je de robot niet laten lopen...
Dan gaat het niet werken. Tenzij je de beweginsensoren (tijdelijk) kunt /wilt uitschakelenGrolsch schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 22:14:
[...]
Dat is een lastige......
Als er niemand is, staat het alarm erop.
Als er mensen zijn, wil je de robot niet laten lopen...
Ik denk dat de verzekering daar ook een bepaalde mening over heeft....de Peer schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 22:15:
[...]
Dan gaat het niet werken. Tenzij je de beweginsensoren (tijdelijk) kunt /wilt uitschakelen
Ik heb het alarm niet uit vrije wil, maar eis vanuit de verzekering helaas.
Maar had je dan verwacht dat het alarm niet op beweging zou afgaan of zoiets?Grolsch schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 22:26:
[...]
Ik denk dat de verzekering daar ook een bepaalde mening over heeft....
Ik heb het alarm niet uit vrije wil, maar eis vanuit de verzekering helaas.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Weet iemand hoe bol is met service voor een Dreame L40 AE? Die is er weer voor 479. Denk dat ik naar die neig voor 87m2 appartement en een kind.
Thanks! Meteen weer 1 gehaald. Ik vind het top stofzuigerssacaji schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 06:23:
Weet iemand hoe bol is met service voor een Dreame L40 AE? Die is er weer voor 479. Denk dat ik naar die neig voor 87m2 appartement en een kind.
Heb je er al 1? Hoe is het stofzuigen / dweilen? Zit te dubben om hem ook te bestellen.Ferra schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 07:06:
[...]
Thanks! Meteen weer 1 gehaald. Ik vind het top stofzuigers
Ik twijfel om de Roborock Curve S5X aan te schaffen, meer bepaald gezien de afwezigheid van 'brush lift'. Ik neem aan dat je hierdoor bij het dweilen strepen krijgt of zie ik dat verkeerd?
Iemand die zijn ervaringen over dit toestel (of de edge versie) wil delen ?
Kan 'mop only' dan wel bij deze toestellen?
Bijkomend vraagje : kunnen deze toestellen onder een kast van precies 10 cm door ? Mijn q8 max kan er perfect onder, maar is op papier een keine 2mm kleiner. Mocht iemand dit willen testen...
Bijkomend vraagje : kunnen deze toestellen onder een kast van precies 10 cm door ? Mijn q8 max kan er perfect onder, maar is op papier een keine 2mm kleiner. Mocht iemand dit willen testen...
Even bonnen kopen op wissel.nl en netto kost ie dan 455 eurosacaji schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 06:23:
XXXVI
Hij doet het prima, dubben is niet nodig.sacaji schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 07:09:
[...]
Heb je er al 1? Hoe is het stofzuigen / dweilen? Zit te dubben om hem ook te bestellen.
"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."
Thanks. Las paar reviews op bol dat ie best stoot tegen dingen, maar op vacuumwars lees ik dat ie daar wel goed in is.Zondagskindje schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 08:20:
[...]
Hij doet het prima, dubben is niet nodig.
Tot nu toe is hij nergens tegenaan gereden, en anders de sensoren ect goed reinigen.sacaji schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 08:56:
[...]
Thanks. Las paar reviews op bol dat ie best stoot tegen dingen, maar op vacuumwars lees ik dat ie daar wel goed in is.
Hij kan altijd nog retour als hij niet bevalt.
[ Voor 6% gewijzigd door Zondagskindje op 29-11-2025 09:06 ]
"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."
Bol.com zegt van niet, alleen uitpakken en kort proberen maar lijkt me raar. Bij action heb ik het ook 2 dagen getest, schoongemaakt en geretourneerd.Zondagskindje schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 09:05:
[...]
Tot nu toe is hij nergens tegenaan gereden, en anders de sensoren ect goed reinigen.
Hij kan altijd nog retour als hij niet bevalt.
Mag ik vragen waarom je een robotstofzuiger nam? Ik zit er te denken om een te nemen, met een kind in huis, stofzuigen en af en toe dweilen geeft je toch tijd terug. Of in de avond de keuken dweilen / stofzuigen nadat er oorlog is geweest 😂
Ik zou niet teveel aandacht geven aan de resultaten van vacuumwars en just dad. Die mannen worden allemaal gesponsord ook al zeggen ze van niet.
Ik heb er zelfs 2. Ik werk meer dan 40 uur in de week, heb een partner die niet altijd oplet met voetenvegen en heb ook nog een kat. Als ik 's avonds thuiskom, heb ik niet zoveel puf en zin meer om na het koken ook nog eens met stofzuigen en dweilen bezig te zijn.sacaji schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 09:08:
[...]
Bol.com zegt van niet, alleen uitpakken en kort proberen maar lijkt me raar. Bij action heb ik het ook 2 dagen getest, schoongemaakt en geretourneerd.
Mag ik vragen waarom je een robotstofzuiger nam? Ik zit er te denken om een te nemen, met een kind in huis, stofzuigen en af en toe dweilen geeft je toch tijd terug. Of in de avond de keuken dweilen / stofzuigen nadat er oorlog is geweest 😂
Ik sta in mijn omgeving dan ook bekend als "Mevrouw Gemak".
Waarom zou ik het zelf doen als het geautomatiseerd of door een ander kan laten doen?
Dat geldt niet alleen voor stofzuigen/dweilen
Thanks, zelfde situatie maar dan met een kind en ook een soortgelijke gedachte haha. Alleen toch duur, niet iedereen denkt het er zelfde over. Toch maar besteld. Bedankt voor je toelichting 😀Zondagskindje schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 09:25:
[...]
Ik heb er zelfs 2. Ik werk meer dan 40 uur in de week, heb een partner die niet altijd oplet met voetenvegen en heb ook nog een kat. Als ik 's avonds thuiskom, heb ik niet zoveel puf en zin meer om na het koken ook nog eens met stofzuigen en dweilen bezig te zijn.
Ik sta in mijn omgeving dan ook bekend als "Mevrouw Gemak".
Waarom zou ik het zelf doen als het geautomatiseerd of door een ander kan laten doen?
Dat geldt niet alleen voor stofzuigen/dweilen
Dreame robots (en anderen) hebben geen backdoor nodig om een privacy issue te creeren: kaarten, WiFi info, instellingen en schoonmaak gewoonten gaan allemaal via hun servers, soms ook camera beelden of audio.42erik schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:51:
Sommige merken hebben een beter privacy beleid dan anderen, Dreame staat daar niet vooraan. Een van de redenen waarom ik net overgestapt ben naar Roborock: data wordt niet gedeeld met derden, eventuele beelden blijven lokaal op de robot. En ze hebben een bug bounty, wat natuurlijk niet wegneemt dat er kwetsbaarheden in zitten.
Als je privacy echt belangrijk vind is een volledig disconnected robot de enige optie, maar dan lever je wel in op meer geavanceerdere functies.
Hmmm… nu je dat zegt en ik lees erover laat het me twijfelen of ik hem annuleer. Welke roborock adviseer jij dan onder de 500?TheekAzzaBreek schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 10:27:
[...]
Dreame robots (en anderen) hebben geen backdoor nodig om een privacy issue te creeren: kaarten, WiFi info, instellingen en schoonmaak gewoonten gaan allemaal via hun servers, soms ook camera beelden of audio.
Sommige merken hebben een beter privacy beleid dan anderen, Dreame staat daar niet vooraan. Een van de redenen waarom ik net overgestapt ben naar Roborock: data wordt niet gedeeld met derden, eventuele beelden blijven lokaal op de robot. En ze hebben een bug bounty, wat natuurlijk niet wegneemt dat er kwetsbaarheden in zitten.
Als je privacy echt belangrijk vind is een volledig disconnected robot de enige optie, maar dan lever je wel in op meer geavanceerdere functies.
Hier ook een noob wat betreft de wereld van robotstofzuigers: al een paar jaar doe ik alles met m'n Dyson V15 Detect Absolute maar nu ik op het punt sta te verhuizen naar een appartement die met 80m2 anderhalf keer zo groot is als waar ik nu zit lijkt me zo'n huisdier op wielen geen overbodige luxe.
Ik heb:
- geen huisdieren,
- geen kinderen,
- 1 tapijt onder de salontafel, laagpolig,
- 1 tapijt in de slaapkamer, hoogpolig,
- een TV meubel met een bodemvrijheid van 9,5cm,
- geen drempels in huis.
Ik twijfel nu tussen de Saros 10R, de Qrevo CurvX en de L50 Pro Ultra. Overige modellen die hier besproken zijn zoals de Dreame L40 AE zijn ondanks de scherpe prijs en/of hun ranking op VacuumWars afgevallen vanwege de hoogte.
Iedere dag of om de dag stofzuigen lijkt me prima, dweilen 2 a 4 keer per maand. Het feit dat de Saros 10R de mogelijkheid heeft de dweil pads achter te laten in het basisstation vind ik daardoor wel een interessante feature die de CurvX niet heeft.
Ik heb Just A Dad in een video horen zeggen dat hij schrok van hoe het basisstation van de Dreame X50 er uit zag na het reinigen van de dweil pads na enkele maanden gebruik vergeleken met de Saros 10R. Gaat dit dan ook op voor de L50 Pro Ultra?
Is de sensor van de 10R echt zo veel slechter voor mapping en object detection? Wat zijn jullie ervaringen daar mee?
Welke van deze 3 modellen zou de best koop zijn? Zie ik een andere kanshebber over het hoofd?
Ik heb:
- geen huisdieren,
- geen kinderen,
- 1 tapijt onder de salontafel, laagpolig,
- 1 tapijt in de slaapkamer, hoogpolig,
- een TV meubel met een bodemvrijheid van 9,5cm,
- geen drempels in huis.
Ik twijfel nu tussen de Saros 10R, de Qrevo CurvX en de L50 Pro Ultra. Overige modellen die hier besproken zijn zoals de Dreame L40 AE zijn ondanks de scherpe prijs en/of hun ranking op VacuumWars afgevallen vanwege de hoogte.
Iedere dag of om de dag stofzuigen lijkt me prima, dweilen 2 a 4 keer per maand. Het feit dat de Saros 10R de mogelijkheid heeft de dweil pads achter te laten in het basisstation vind ik daardoor wel een interessante feature die de CurvX niet heeft.
Ik heb Just A Dad in een video horen zeggen dat hij schrok van hoe het basisstation van de Dreame X50 er uit zag na het reinigen van de dweil pads na enkele maanden gebruik vergeleken met de Saros 10R. Gaat dit dan ook op voor de L50 Pro Ultra?
Is de sensor van de 10R echt zo veel slechter voor mapping en object detection? Wat zijn jullie ervaringen daar mee?
Welke van deze 3 modellen zou de best koop zijn? Zie ik een andere kanshebber over het hoofd?
Ik ken je wensen niet, dus daar heb ik geen antwoord op.sacaji schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 10:51:
[...]
Hmmm… nu je dat zegt en ik lees erover laat het me twijfelen of ik hem annuleer. Welke roborock adviseer jij dan onder de 500?
Voor mij waren twee dingen belangrijk: goed randjes en hoekjes schoonmaken (dus veger en dweil op een armpje) en in een rondje alles doen (dus dweil optillen). Daarmee ben ik op de Qrevo Edge uitgekomen, maar die zit flink boven je budget. Op de Roborock site staat een goede vergelijker, samen met de pricewatch voor de prijzen kan je wel uitpuzzelen wat jou past.
Imho alleen interessant als je hoogpolig tapijt hebt/wilt. Andere robots tillen hun dweil op als ze tapijt zien, dat werkt voor mij prima.Statiegeld schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 11:07:
Het feit dat de Saros 10R de mogelijkheid heeft de dweil pads achter te laten in het basisstation vind ik daardoor wel een interessante feature die de CurvX niet heeft.
Simpel gezegd de functies die de dream l40 ultra ae heeft zijn voor mij voldoende! Ik ga even kijken, thanksTheekAzzaBreek schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 11:32:
[...]
Ik ken je wensen niet, dus daar heb ik geen antwoord op.
Voor mij waren twee dingen belangrijk: goed randjes en hoekjes schoonmaken (dus veger en dweil op een armpje) en in een rondje alles doen (dus dweil optillen). Daarmee ben ik op de Qrevo Edge uitgekomen, maar die zit flink boven je budget. Op de Roborock site staat een goede vergelijker, samen met de pricewatch voor de prijzen kan je wel uitpuzzelen wat jou past.
Heeft er iemand een goede tip voor een dweilrobot met local-only connectivity? Ik wil liever niet iets in huis wat allerlei data naar de cloud stuurt (wiens cloud dan ook), en zeker niet iets met plattegronden en een camera. Lokaal mag ie best aan de wifi, evt op een ander subnet, en dan mik ik wel ergens een tablet met de app er op (ook zonder internet). Iets met een fatsoenlijk integreerbare interface voor Home Assistant is nog mooier, als het maar lokaal blijft.
Verder zoek ik iets wat kan dweilen, de dweil op kan tillen bij tapijt, en dock heeft met automatisch legen van afval (liefst met aansluiting voor water en riool). Deels vurenhouten vloer (daar is alleen zuigen ook goed) en deels grove, poreuze tegels met een 4mm diepe voeg. Budget is negotiable zolang het maar aan de privacy-eis voldoet.
Ik heb al wel even gekeken naar Valetudo, maar de toon van de supportfora enzo vind ik gewoon te vermoeiend om mee te gaan werken met een apparaat van 500+ euro. Ik heb deze thread ook even doorgebladerd maar zo snel geen goed antwoord gevonden. Als ik wat gemist heb hoor ik het graag
Verder zoek ik iets wat kan dweilen, de dweil op kan tillen bij tapijt, en dock heeft met automatisch legen van afval (liefst met aansluiting voor water en riool). Deels vurenhouten vloer (daar is alleen zuigen ook goed) en deels grove, poreuze tegels met een 4mm diepe voeg. Budget is negotiable zolang het maar aan de privacy-eis voldoet.
Ik heb al wel even gekeken naar Valetudo, maar de toon van de supportfora enzo vind ik gewoon te vermoeiend om mee te gaan werken met een apparaat van 500+ euro. Ik heb deze thread ook even doorgebladerd maar zo snel geen goed antwoord gevonden. Als ik wat gemist heb hoor ik het graag
[ Voor 5% gewijzigd door kasperl op 29-11-2025 13:19 ]
Laat maar wetensacaji schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 11:58:
[...]
Simpel gezegd de functies die de dream l40 ultra ae heeft zijn voor mij voldoende! Ik ga even kijken, thanks
Knoop doorgehakt en de Saros 10R besteld bij Regenwoud, incl gratis flesje schoonmaakmiddel.
De verschillen zijn zo klein met andere high-end modellen en het idee dat ze iedere maand weer een nieuw model uitbrengen maakte het niet makkelijk, maar volgens mij is dit voor €900 een prima aanschaf.
De verschillen zijn zo klein met andere high-end modellen en het idee dat ze iedere maand weer een nieuw model uitbrengen maakte het niet makkelijk, maar volgens mij is dit voor €900 een prima aanschaf.
Is top! Pakt haren ook goed mee. En dweilen werkt prima. Dus al met al tevreden!sacaji schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 07:09:
[...]
Heb je er al 1? Hoe is het stofzuigen / dweilen? Zit te dubben om hem ook te bestellen.
Ik heb 'm nu een week en totaal geen spijt van gehad. Hij werkt echt heel goed (laminaat, tapijten, 2 katten, lage hoogte meubels), zowel stofzuigen als dweilen. Mappen en obstacle avoidance gaan uitstekend, ondanks de kritieken her en der; ik ondervind geen problemen, hij herkent ze allemaal en vermijd ze.Statiegeld schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 22:09:
Knoop doorgehakt en de Saros 10R besteld bij Regenwoud, incl gratis flesje schoonmaakmiddel.
Ik heb 'm ook voor €900,- bij Amazon gekocht, met de geruststelling voor garantie en makkelijk retourneren.
Elders misschien €50,- goedkoper, maar dan zit je met bezorging en toekomstige garantie-afhandeling.
Veel plezier er mee!
Ik houd mij ook aanbevolen. Al een poosje aan het oriënteren naar een goede basic robostofzuiger (dweilen is voor ons minder belangrijk) en inmiddels uitgekomen op:kasperl schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 13:16:
Heeft er iemand een goede tip voor een dweilrobot met local-only connectivity? Ik wil liever niet iets in huis wat allerlei data naar de cloud stuurt (wiens cloud dan ook), en zeker niet iets met plattegronden en een camera. Lokaal mag ie best aan de wifi, evt op een ander subnet, en dan mik ik wel ergens een tablet met de app er op (ook zonder internet). Iets met een fatsoenlijk integreerbare interface voor Home Assistant is nog mooier, als het maar lokaal blijft.
- Dreame D20 Pro Plus ~€250
- Roborock QV35S ~€400
Maar als Dreame niet geheel privacyvriendelijk is, dan neig ik wel meer naar de Roborock aangezien die dus iets meer doen om je data te beschermen van wat ik tot nu toe heb gelezen.
Ik neig ook wegens de privacy, iemand die een Roborock Qrevo S5V heeft en hoe is de obstacle avoidance? Wij hebben best wat dingen / speelgoed op de grond. Hij scoort slecht op Vacuumwars hier op
Na eindelijk de knoop doorgehakt te hebben en voor de Dreame L40s Ultra Pro te hebben gekozen is deze nu overal uitverkocht. Gevalletje eigen schuld dikke bult, bij Amazon nog wel te bestellen maar dan wordt het pas geleverd in februari. Iemand nog een tip waar de robot nog wel op voorraad is voor €599?
HierJ_Velsink schreef op zondag 30 november 2025 @ 10:30:
Na eindelijk de knoop doorgehakt te hebben en voor de Dreame L40s Ultra Pro te hebben gekozen is deze nu overal uitverkocht. Gevalletje eigen schuld dikke bult, bij Amazon nog wel te bestellen maar dan wordt het pas geleverd in februari. Iemand nog een tip waar de robot nog wel op voorraad is voor €599?
Dank alles in mijn tekst gezet behalve dat ik de zwarte variant zoek..die is daar gek genoeg wel 899.
Het is mij niet duidelijk of die Roborock nou internet (ipv alleen local wifi) nodig heeft voor de app. Wat ik tot nu toe gevonden heb hebben ze dat vrijwel allemaal wel. Heeft iemand daar misschien nog wat documentatie over?sari-inc schreef op zondag 30 november 2025 @ 09:19:
[...]
Ik houd mij ook aanbevolen. Al een poosje aan het oriënteren naar een goede basic robostofzuiger (dweilen is voor ons minder belangrijk) en inmiddels uitgekomen op:
- Dreame D20 Pro Plus ~€250
- Roborock QV35S ~€400
Maar als Dreame niet geheel privacyvriendelijk is, dan neig ik wel meer naar de Roborock aangezien die dus iets meer doen om je data te beschermen van wat ik tot nu toe heb gelezen.
Ik meen ergens te hebben gelezen dat beiden apps (zowel voor Roborock als Dreame) gewoon internet nodig hebben. Correct me if I’m wrong.kasperl schreef op zondag 30 november 2025 @ 11:03:
[...]
Het is mij niet duidelijk of die Roborock nou internet (ipv alleen local wifi) nodig heeft voor de app. Wat ik tot nu toe gevonden heb hebben ze dat vrijwel allemaal wel. Heeft iemand daar misschien nog wat documentatie over?
Vraag mij bovendien ook af hoe veilig nou met alle data wordt omgegaan. Eufy (wat volgens mij ook Chinees is) doet dat wel (uiteindelijk na zoveel commoties) redelijk netjes. Of is het een kwestie “vaak ben je te bang?”
Ik zie veel mensen die een Dreame aanschaffen hier. Mochten daar ook Homey-fans bij zitten, dan is het de moeite waard om Dreame te vragen of ze een Homey app willen maken. Hoe meer vragen, hoe groter de kans dat ze het serieus gaan nemen. Mailadres en topic vind je hier: https://request-a-brand.h...d/posts/dreame-technology
Bij Roborock heb je internet en een account nodig.kasperl schreef op zondag 30 november 2025 @ 11:03:
[...]
Het is mij niet duidelijk of die Roborock nou internet (ipv alleen local wifi) nodig heeft voor de app. Wat ik tot nu toe gevonden heb hebben ze dat vrijwel allemaal wel. Heeft iemand daar misschien nog wat documentatie over?
Thanks, dan valt die af qua privacyTheekAzzaBreek schreef op zondag 30 november 2025 @ 16:21:
[...]
Bij Roborock heb je internet en een account nodig.
Ik vrees dat er dan weinig merken voldoen. Voor zover ik weet hebben ze allemaal 'cloud' functies
Je kan dan toch kijken of je een model kunt vinden wat Valetudo kan draaien, en je robot rooten/modificeren.
Of een (tweedehands) Neato kopen, daar is de cloud van uitgeschakeld: D
Kan je alleen niks 'smart' meer doen, alleen de knop op de robot zelf indrukken, waarna hij alles waar hij bij kan gaat stofzuigen
Je kan dan toch kijken of je een model kunt vinden wat Valetudo kan draaien, en je robot rooten/modificeren.
Of een (tweedehands) Neato kopen, daar is de cloud van uitgeschakeld: D
Kan je alleen niks 'smart' meer doen, alleen de knop op de robot zelf indrukken, waarna hij alles waar hij bij kan gaat stofzuigen
-Geen deurwaarder-
Iemand geprobeerd om bij de Roborock Saros 10R de camera af te plakken? Of heb je op dat moment geen werkende navigatie meer? Niet dat het mij uitmaakt, maar ben eerder nieuwsgierig.
Bij mijn QRevo Edge stand in de quickstart guide dat alle beelden lokaal blijven.
Nou.. ongeveer een week of 8 nadar Neato ophield met servers is mijn D7 dan ook daadwerkelijk overleden vandaag..
Net maar een Roborock Qrevo Edge S5A besteld, kijken of een roborock me ook bevalt
morgen komt het al binnen
Net maar een Roborock Qrevo Edge S5A besteld, kijken of een roborock me ook bevalt
16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT
Ik heb vandaag de Dreame L40 Ultra AE voor het eerst door het huis laten gaan en het valt me op dat de dweil nooit uitgestoken wordt. Ik heb in de app de MopExtend al op High Frequency gezet maar geen effect.
Heeft iemand dit ook al ervaren en een oplossing hiervoor?
Op Reddit las ik iemand die gewoon eens de dweil naar buiten heeft geduwd en dat leek dan te werken.
Op Reddit las ik iemand die gewoon eens de dweil naar buiten heeft geduwd en dat leek dan te werken.
Mijn L40s Pro Ultra steekt steeds netjes zijn moppad naar buiten. Misschien eens alleen laten dweilen (zonder stofzuigen) helpt dat? Zou eigenlijk niet moeten uitmaken, de functie zou gewoon moeten werken als je hem aan hebt staan.paterke schreef op zondag 30 november 2025 @ 21:37:
Ik heb vandaag de Dreame L40 Ultra AE voor het eerst door het huis laten gaan en het valt me op dat de dweil nooit uitgestoken wordt. Ik heb in de app de MopExtend al op High Frequency gezet maar geen effect.
Hier ging het allemaal vanzelf.paterke schreef op zondag 30 november 2025 @ 21:37:
XXXVI
Dreame X40 Ultra Robotstofzuiger met Dweilfunctie
https://www.ibood.com/nl/...utton&utm_content=2843612
Vandaag in de aanbieding voor 549.-
[ Voor 8% gewijzigd door GoldDutch op 01-12-2025 00:14 ]
Euh... nouja de Saros 10R heeft volgens mij alleen de camera icm het Starsight systeem, die ook de camera gebruikt voor het mappen en navigeren. Deze robot heeft niet ook nog LIDAR oid bovenop, om de hoogte van de robot te verminderen. Dus als je de camera afplakt ben ik er vrij zeker van dat je robot niet meer werkt.mrbbs schreef op zondag 30 november 2025 @ 18:56:
Iemand geprobeerd om bij de Roborock Saros 10R de camera af te plakken? Of heb je op dat moment geen werkende navigatie meer? Niet dat het mij uitmaakt, maar ben eerder nieuwsgierig.
PS4 PSN: Dazzler2120
Sinds deze week trotse eigenaar van de Dreame Aqua 10. De rol is uitschuifbaar, waardoor hij heel strak langs de plinten kan dweilen en in zekere zin ook de hoeken. Blijft alleen een ronde robot, dus echt volledig strak in hoeken komen is lastig. De draaiende borstel voorop komt dat veelal wel (want die kan hij ook uitschuiven). Maargoed, ik denk dat dubbele draaiende dweilpads ook niet goed in hoeken komen (omdat het gewoon fysiek onmogelijk is).DeGallier schreef op zondag 16 november 2025 @ 20:52:
[...]
Aqua 10 en mova z60 staan op nummer 4 en 5 monenteel op vacuumwars. Komen van hetzelfde bedrijf.
Navigatie en efficientie wat minder. Zo'n rol komt niet in de hoek. Iemand daar ervaring mee?
Voor mij vallen deze af omdat ze niet onder onder de banken passen.
Verder heeft hij de mogelijkheid om in de app "low clearance" zones aan te geven. Dan trekt hij de uitstekende Lidar sensor bovenop in en kan hij dus onder lagere meubels komen. Weet niet hoe laag je bank precies is?
Ik heb dit weekend de S5X binnen gekregen. Komend van een Dreame L10 Ultra vind ik deze robot echt een hele verbeteringTsarre schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 07:34:
Ik twijfel om de Roborock Curve S5X aan te schaffen, meer bepaald gezien de afwezigheid van 'brush lift'. Ik neem aan dat je hierdoor bij het dweilen strepen krijgt of zie ik dat verkeerd?
Bij mij wordt de dweil gewoon opgetild wanneer hij een deurmat moet stofzuigen.
Dweilen is zonder strepen, heb m op de natste stand icm een PU gietvloer.
Ben er heel tevreden over
/edit
Oh ik zie nu dat je bedoelt dat de borstel wordt opgetild bij vlekken (denk ik?). Ik weet niet hoe vaak je echt natte vlekken op de vloer hebt, ik denk dat wanneer je een glas drinken om laat vallen je toch eerst even een doek eroverheen haalt ipv de stofzuiger er overeen te jakkeren.
[ Voor 13% gewijzigd door jordeeeh op 01-12-2025 09:28 ]
Starsight is een losse camera, je zou in theorie alleen de RGB camera af kunnen plakken die object detection doet... maar wat ie daar van vindt, geen idee.Dazzler2120 schreef op maandag 1 december 2025 @ 08:17:
[...]
Euh... nouja de Saros 10R heeft volgens mij alleen de camera icm het Starsight systeem, die ook de camera gebruikt voor het mappen en navigeren. Deze robot heeft niet ook nog LIDAR oid bovenop, om de hoogte van de robot te verminderen. Dus als je de camera afplakt ben ik er vrij zeker van dat je robot niet meer werkt.
Recent gepost dat mijn S7 Max Ultra niet meer het stofopvangbakje in de robot leegzuigt, iedere paar dagen nu zelf leeg maken.
Inmiddels ook al (meerdere malen) station gereinigd, filter vervangen, stofzak vervangen alles zonder resultaat.
Afzuigsterkte ook al op MAX gezet in de app.
Dan toch maar een ticket geopend bij Bol (2 jaar garantie) en de verkoper was Mi RobotHome Store, iemand ervaring hiermee met retourneren of ben ik hem dan maanden kwijt zonder dat je iets hoort?
Dit is de reactie die ik van hun kreeg via Bol:
Hallo, robot onze excuses voor het ongemak.
In uw geval zullen we u een verzendlabel geven, waarna u het pakket naar ons reparatiecentrum kunt sturen voor reparatie.
Geef de volgende informatie zodat we een reparatielabel voor je kunnen maken.
Naam : ?
Volledig adres : ?
Telefoonnummer:?
Product SN code (te vinden onder de barcode op de onderkant van de veegmachine)
SN is vergelijkbaar met R58EER33701078.
We kijken uit naar uw antwoord, dank u voor uw steun en begrip.
Met vriendelijke groet,
Mi RobotHome Store
Partner van bol
Inmiddels ook al (meerdere malen) station gereinigd, filter vervangen, stofzak vervangen alles zonder resultaat.
Dan toch maar een ticket geopend bij Bol (2 jaar garantie) en de verkoper was Mi RobotHome Store, iemand ervaring hiermee met retourneren of ben ik hem dan maanden kwijt zonder dat je iets hoort?
In uw geval zullen we u een verzendlabel geven, waarna u het pakket naar ons reparatiecentrum kunt sturen voor reparatie.
Met vriendelijke groet,
Mi RobotHome Store
Partner van bol
Husqvarna 450X NERA (wei), Husqvarna 430X NERA (achtertuin), Segway Navimow i105e (voortuin), Roborock S7 Max Ultra, Marstek Venus E 3.0
Hele nette prijs! Wat gaat dat snel zeg..GoldDutch schreef op maandag 1 december 2025 @ 00:14:
Dreame X40 Ultra Robotstofzuiger met Dweilfunctie
Heb ervaring met Mi RobotHome Store. Communicatie ging volgens mij vooral via Google Translate, maar service was verder prima. De Qrevo Master kwam al vrij snel weer terug. Weet geen exacte dagen meer, maar volgens mij was het 1 - 1,5 week. Het ging toen om 1 dweilpad die het niet deed. Het was gerepareerd, althans, dat zeiden ze, maar het probleem was er snel weer. Toen gezegd dat ik er klaar mee was, en ze hebben een terugbetaling in gang gezet.Peule_P schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:28:
Recent gepost dat mijn S7 Max Ultra niet meer het stofopvangbakje in de robot leegzuigt, iedere paar dagen nu zelf leeg maken.
Met vriendelijke groet,
Mi RobotHome Store
Partner van bol
DroidApp.nl - KIA EV3 GT-PlusLine / Pixel 10 Pro XL & meer Android / MacBook Air
Dat klinkt veelbelovend!
Husqvarna 450X NERA (wei), Husqvarna 430X NERA (achtertuin), Segway Navimow i105e (voortuin), Roborock S7 Max Ultra, Marstek Venus E 3.0
Ik heb nu nog een Switchbot K10 die prima is voor het een beetje bijhouden van de benedenverdieping. Ik ben namelijk ook aan het onderzoeken om een nieuwe aan te schaffen die ook fatsoenlijk kan dweilen. Maar je ziet dus door de bomen het bos niet meer, zoveel reviews waarvan een groot deel toch direct (of indirect) gesponsord zijn.
Ik dacht dat ik eruit was en voor de Dreame L40 Ultra Pro te gaan ... maar dan zie je weer een aanbieding van Ibood van de X40, wat is dan wijsheid? Obv onderstaande video zou ik ook goed uitkunnen met de Qrevo Pro ...pfff zeg het maar!
Misschien leuk om even te kijken om je verwachtingen van een robotstofzuiger een beetje bij te stellen
Ik dacht dat ik eruit was en voor de Dreame L40 Ultra Pro te gaan ... maar dan zie je weer een aanbieding van Ibood van de X40, wat is dan wijsheid? Obv onderstaande video zou ik ook goed uitkunnen met de Qrevo Pro ...pfff zeg het maar!
Misschien leuk om even te kijken om je verwachtingen van een robotstofzuiger een beetje bij te stellen
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Ik denk dat de kans dat het eerder wordt geleverd vrij hoog is. Om teleurstelling te voorkomen, houden ze ruime levertijden aan.J_Velsink schreef op zondag 30 november 2025 @ 10:30:
Ik denk niet dat ze een eigen reperatiecentrum hebben en uitbesteden aan een derde. De kans is groot dat het naar Dynafix wordt gestuurd voor reperatie. Dat is niet de leukste partij. Zoek de reviews op google.Peule_P schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:28:
Met vriendelijke groet,
Mi RobotHome Store
Partner van bol
Mijn neef had een Xiaomi X10+ opgestuurd naar Xiaomi ter reperatie. Omdat de reservoires niet erbij zaten, weigerden ze de oorzaak van probleem te onderzoeken en moest mijn neef, onderzoekskosten betalen.
Beste is even vragen, door welke partij de reperatie wordt uitgevoerd.Je hebt deels het geluk dat het via bol is gekocht. Bol kiest eerder de zijde van de klant ipv verkoper.
Lees net dit op Reddit online over Dreame, zou dit de data minimaliseren die ze krijgen?
Understand Camera Functionality: Dreame robot vacuums with cameras, such as the L10s Ultra and X40, process images locally for obstacle avoidance and mapping. Live video streams and recordings are not sent to Dreame’s servers unless you specifically enable remote monitoring features. "The cameras (like on the L10s Ultra and X40) are processed locally on the machine for obstacle avoidance and mapping."
Disable Remote Access: You can disable remote access entirely if you prefer local-only operation. "You're always free to disable remote access entirely if you want full local-only operation."
Understand Camera Functionality: Dreame robot vacuums with cameras, such as the L10s Ultra and X40, process images locally for obstacle avoidance and mapping. Live video streams and recordings are not sent to Dreame’s servers unless you specifically enable remote monitoring features. "The cameras (like on the L10s Ultra and X40) are processed locally on the machine for obstacle avoidance and mapping."
Disable Remote Access: You can disable remote access entirely if you prefer local-only operation. "You're always free to disable remote access entirely if you want full local-only operation."
Even een praktische vraag. Voor de verschillende Dreame stofzuigers heb je een reinigingsmiddel en stofzakken nodig. Natuurlijk kan je die bij Dreame zelf bestellen en in alle documentatie staan natuurlijk waarschuwingen dat je alleen hun schoonmaakmiddel moet gebruiken.
Maar kan me voorstellen dat er prima andere middelen en zakken kan gebruiken. Hebben jullie tips en ervaringen daarmee? Misschien gewoon iets van de lokale supermarkt of via Ali?
Maar kan me voorstellen dat er prima andere middelen en zakken kan gebruiken. Hebben jullie tips en ervaringen daarmee? Misschien gewoon iets van de lokale supermarkt of via Ali?
Hier heeft de L40s Pro Ultra ook zijn eerste werkdag gehad. Absoluut topding.Zeer vlotte mapping, duidelijke app en zeer goed zuig/dweil resultaat op de standaard settings. Helaas wel 1 arm van de zijborstel die geplooid staat en niet tegen de grond komt.
Iemand goedkope en goede alternatieve borstels/zakken/filters/pads via amazon?
Ik doe hier gewoon water in het bakje voor schoonmaakmiddel. Ben wat bang om een film op de vloer te krijgen door producten te gebruiken. Om de paar weken doen we alles nog manueel met wat azijn in het water.
Iemand goedkope en goede alternatieve borstels/zakken/filters/pads via amazon?
Ik doe hier gewoon water in het bakje voor schoonmaakmiddel. Ben wat bang om een film op de vloer te krijgen door producten te gebruiken. Om de paar weken doen we alles nog manueel met wat azijn in het water.
Heeft Home Assistant support voor de Xiaomi S20.
@veen085
Standaard niet, maar via HACS kun je 'Xiaomi Home' installeren waarmee het mogelijk zou moeten zijn.
Volgens mij deze:
https://github.com/XiaoMi/ha_xiaomi_home
De integration die je standaard krijgt als je zoekt op 'Xiaomi', is niet 'Xiaomi Home' en die doet het volgens mij ook niet.
Standaard niet, maar via HACS kun je 'Xiaomi Home' installeren waarmee het mogelijk zou moeten zijn.
Volgens mij deze:
https://github.com/XiaoMi/ha_xiaomi_home
De integration die je standaard krijgt als je zoekt op 'Xiaomi', is niet 'Xiaomi Home' en die doet het volgens mij ook niet.
In mijn Dreame W10 twee jaar zonder problemen AH eco allesreiniger gebruikt. Werkte prima. Borstel en mops van Ali met wisselend resultaat, die bleven niet allemaal zitten. Deden ze dat wel dan werkten ze naar behoren.keverjeroen schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:21:
Even een praktische vraag. Voor de verschillende Dreame stofzuigers heb je een reinigingsmiddel en stofzakken nodig. Natuurlijk kan je die bij Dreame zelf bestellen en in alle documentatie staan natuurlijk waarschuwingen dat je alleen hun schoonmaakmiddel moet gebruiken.
@keverjeroen
Als alternatief voor stofzakken heb ik ook 3d geprinte stofcontainers voor in het basisstation gezien.
https://www.etsy.com/nl/l...n-2?variation0=5428822208
Als alternatief voor stofzakken heb ik ook 3d geprinte stofcontainers voor in het basisstation gezien.
Ik gooi de allesreiniger van g'woon in het bakje. Werkt al 2 maanden prima 😊keverjeroen schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:21:
Zakken en pads heb ik via AliExpress besteld.
Ik lees hier dat het middel wordt gebruikt om de dweilen te reinigen, en niet over de vloer wordt verspreid.Infreno schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:56:
Maar ook vond ik dit:Strangely, though, the dock saves its precious detergent for cleaning the pads but doesn't mix any into the hot water actually used on your floors.
https://www.reddit.com/r/...rgent_works_in_l40_ultra/
Kennelijk kan het allebei:
https://imgur.com/a/dream...ace-floor-cleaner-ju0hivm
Ja het is niet echt duidelijk. Zou toch niet zo moeilijk zijn om te testen lijkt me.RudolfR schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:39:
[...]
Ik lees hier dat het middel wordt gebruikt om de dweilen te reinigen, en niet over de vloer wordt verspreid.
[...]
Maar ook vond ik dit:
Op het bijgeleverd product staat dat je het zowel in het reinigingsbakje als in de proper watertank mag gieten.
Ik vermoed dat het ook enkel de dweilen reinigt. Zal altijd ook wat product in de dweil blijven hangen dus dat smeer je dan ook mee op de vloer lijkt me. Vrienden van ons hebben zo verschillende producten getest en ondertussen een moeilijk te verwijderen 'film' op hun tegels.
Ik vermoed dat het ook enkel de dweilen reinigt. Zal altijd ook wat product in de dweil blijven hangen dus dat smeer je dan ook mee op de vloer lijkt me. Vrienden van ons hebben zo verschillende producten getest en ondertussen een moeilijk te verwijderen 'film' op hun tegels.
In het verleden is er onderzoek geweest. Reiningsmiddel werd in de tray gespoten en niet direct vermengd met schoonwater. Maar voordat met dweilen wordt begonnen, wordt de dweil nat gemaakt en ik denk dat in deze fase ook reinigingsmiddel in de tray wordt gesporten. Het duurt ongeveer een minuut voordat de robot het station verlaat.
Iemand zou dit kunnen uittesten. Ik gebruik zelf de orginele middel dreame. Deze is geur- en kleurloos. Dit testen is niet makkelijk voor mij.
Iemand zou dit kunnen uittesten. Ik gebruik zelf de orginele middel dreame. Deze is geur- en kleurloos. Dit testen is niet makkelijk voor mij.
Ik ben hier ook wel benieuwd naar wat betreft schoonmaakmiddelen. Mijn Dreame Aqua 10 waarschuwt uitdrukkelijk geen andere reinigingsmiddelen te gebruiken (uiteraard want marge zal flink zijn bij Dreame). Ik gebruikte dit middel voor mijn gietvloeren want zeepvrij en niet agressief. Goedkope allesreiniger laat een waas achter en maakt de gietvloer vettig (waardoor hij ook weer sneller vies wordt). Qua prijs is Dreame vergelijkbaar (al is Vandals waarschijnlijk stuk geconcentreerder, dopje op een paar liter water is genoeg), maar zou mezelf voor m'n kop slaan als de robot erdoor sneuvelt. Tot op heden lijkt het Dreame middel ook goed te werken (al heeft de robot er nog maar 2x mee gereinigd).
[ Voor 10% gewijzigd door Evanesco op 02-12-2025 19:26 ]
Wij hebben de Dreame L40s Ultra Pro, maar de stofzuiger lijkt niet onder de stoelen van de eettafel te willen schoonmaken, terwijl daar voldoende ruimte voor is. Het gaat om stoelen met poten waar wieltjes onder zitten. Nadat de stofzuiger klaar is zie ik op de kaart ook "spots" waar de stofzuiger niet geweest is, dat is dus waar de stoelen staan.
Ervaren anderen dit ook?
Update; onder "Instellingen voor vloerreiniging" stond de optie "Modus voor vermijden van botsen" aan. Die heb ik eens uitgezet. Weliswaar met een "botsing", maar hij lijkt nu wel onder de stoelen door te willen gaan.
Ervaren anderen dit ook?
Update; onder "Instellingen voor vloerreiniging" stond de optie "Modus voor vermijden van botsen" aan. Die heb ik eens uitgezet. Weliswaar met een "botsing", maar hij lijkt nu wel onder de stoelen door te willen gaan.
[ Voor 22% gewijzigd door Rednas_N op 03-12-2025 13:06 ]
Just do it.
Poah, wat een geweldig verschil is dit zeg.skai21 schreef op zondag 30 november 2025 @ 21:26:
Nou.. ongeveer een week of 8 nadar Neato ophield met servers is mijn D7 dan ook daadwerkelijk overleden vandaag..
Net maar een Roborock Qrevo Edge S5A besteld, kijken of een roborock me ook bevaltmorgen komt het al binnen
Dat ding doet echt alles vanzelf
16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT
Gisteren even de Dreame x50 uit de doos gehaald, het gedeelte waar ik benieuwd naar was of het lukte, de hoge drempel op komen ging perfect
Er af alleen niet
ik hoop nog wat met de instellingen te kunnen doen zodat we niet een drempelhulp neer hoeven te leggen, wat eigenlijk ook één van de redenen was om deze robot te kopen.
Er af alleen niet
Bij mij had de X50 eerst ook moeite met een drempel maar hij probeert telkens andere manieren tot er een manier is die werkt. nu huppelt hij vlekkeloos over de dempel
Goed opgemerkt. Ik zie het inderdaad ook dat het zowel voor reiniging van de pads als voor in de schoonwatertank is!RudolfR schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:39:
[...]
Ik lees hier dat het middel wordt gebruikt om de dweilen te reinigen, en niet over de vloer wordt verspreid.
[...]
Maar ook vond ik dit:
Zorg wel even ervoor dat je de drempel op de kaart aangeeft!Schuurman92 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:20:
Gisteren even de Dreame x50 uit de doos gehaald, het gedeelte waar ik benieuwd naar was of het lukte, de hoge drempel op komen ging perfect![]()
Er af alleen nietik hoop nog wat met de instellingen te kunnen doen zodat we niet een drempelhulp neer hoeven te leggen, wat eigenlijk ook één van de redenen was om deze robot te kopen.
Zonder dit loopt hij moeilijker erover, dit omdat hij niet rekening houdt met een drempel in dat geval.
Teken je de drempel in dan gaat hij er eigenlijk de eerste twee/drie keer wat lomper overheen en daarna perfect. Eerste paar keer probeert hij wat dingen uit. Wij hebben dit bij zowel de X40 als 50 zo ervaren nu.
Vandaag de knoop doorgehakt.. Aangezien de CurvX helaas niet binnen mijn gestelde budget van 700 á 750 euro kwam de afgelopen dagen, heb ik de Qrevo 5AE (ook wel S5V
) aangeschaft voor €449 bij een verkoper op Bol.
Na veel reviews/praktijktests kijken/lezen was ik er wel achter dat deze ruim voldoende is voor iemand met harde vloeren (presteert kennelijk ook super op hoogpolig tapijt), al gewend is aan een bot zonder obstacle avoidance (dus gewoon niets laten slingeren en even de ruimte checken vantevoren) en niet te beroerd is om zelf de cleaning agent in de waterbak te mengen.
Enige minpuntjes voor mij zijn:
- Geen hete reiniging van de mops, maar dan mik ik er zelf af en toe wel wat gekookt water overheen.
- Geen extendable side-brush. Ondanks dat de sidebrush best lang is, haalt hij misschien niet 100% uit het hoekje bij het zuigen. De rechter dweil is wel een FlexiArm trouwens.
- Wat hoger dan de CurvX waardoor hij niet onder m'n bankstel gaat, maar CurvX & Saros10R zijn ook wel erg dun. Hij is met 96,5mm ook niet dik.
Wat er wel gewoon is
:
- DuoDivide anti-tangle brush en anti-tangle sidebrush, waardoor er 0% haar in blijft hangen! (Wat een teringwerk is dat altijd om dat eruit te plukken..)
- Hij droogt de mops wel na met 45 graden lucht, net zoals CurvX.
- Alles wat je kan verwachten van een stofzuigbot met docking station van 600+ euro. Voor 450 euro lijkt me dit een topper.
Even terzijde, maar wat me opvalt is dat op Reddit, in de testen door de Youtubers, maar soms hier ook veel wordt gefocust op randzaken. Waarom is het zo belangrijk dat hij z'n mop pads achter kan laten (wat vaak stuk gaat), er een camera op zit met AI detectie die het in de nacht doet
, maar ook dat hij perfect een omgevallen glas limonade kan opdweilen? Een normaal mens gooit daar gewoon even een doek overheen. Je kan het feitelijk niet weg krijgen met spinning mops, tenzij je hem minstens 3x op dezelfde plek laat dweilen en tussendoor de mops schoonmaakt.. Ik zou hem sowieso standaard al 2x laten dweilen en is zoiets als Intelligent Dirt Detection™ ook vrij overbodig in mijn optiek. Iedereen kijkt toch ff of de klus geklaard is?
En tot slot; waarom is obstacle avoidance zo belangrijk, behalve voor hondenpoep-situaties? Hoe kan dat ding schoonmaken als ie allerlei stukken moet overslaan door rondslingerende troep? Wil je riskeren dat snoeren erin gaan, want bij zo'n beetje geen enkele bot is dit 100% accuraat?
Na veel reviews/praktijktests kijken/lezen was ik er wel achter dat deze ruim voldoende is voor iemand met harde vloeren (presteert kennelijk ook super op hoogpolig tapijt), al gewend is aan een bot zonder obstacle avoidance (dus gewoon niets laten slingeren en even de ruimte checken vantevoren) en niet te beroerd is om zelf de cleaning agent in de waterbak te mengen.
Enige minpuntjes voor mij zijn:
- Geen hete reiniging van de mops, maar dan mik ik er zelf af en toe wel wat gekookt water overheen.
- Geen extendable side-brush. Ondanks dat de sidebrush best lang is, haalt hij misschien niet 100% uit het hoekje bij het zuigen. De rechter dweil is wel een FlexiArm trouwens.
- Wat hoger dan de CurvX waardoor hij niet onder m'n bankstel gaat, maar CurvX & Saros10R zijn ook wel erg dun. Hij is met 96,5mm ook niet dik.
Wat er wel gewoon is
- DuoDivide anti-tangle brush en anti-tangle sidebrush, waardoor er 0% haar in blijft hangen! (Wat een teringwerk is dat altijd om dat eruit te plukken..)
- Hij droogt de mops wel na met 45 graden lucht, net zoals CurvX.
- Alles wat je kan verwachten van een stofzuigbot met docking station van 600+ euro. Voor 450 euro lijkt me dit een topper.
Even terzijde, maar wat me opvalt is dat op Reddit, in de testen door de Youtubers, maar soms hier ook veel wordt gefocust op randzaken. Waarom is het zo belangrijk dat hij z'n mop pads achter kan laten (wat vaak stuk gaat), er een camera op zit met AI detectie die het in de nacht doet
En tot slot; waarom is obstacle avoidance zo belangrijk, behalve voor hondenpoep-situaties? Hoe kan dat ding schoonmaken als ie allerlei stukken moet overslaan door rondslingerende troep? Wil je riskeren dat snoeren erin gaan, want bij zo'n beetje geen enkele bot is dit 100% accuraat?
[ Voor 9% gewijzigd door Da-WiZZy0n op 04-12-2025 01:15 ]
Ik heb twee kinderen, vier en zes, die laten veel speelgoed slingeren. Of beter gezegd; liggen. As we speak staat er een racebaan in de speelhoek. Die mag van ons blijven staan. Volgende week is het een treinbaan en een week later wat anders. Fijn als dat gewoon goed gaatDa-WiZZy0n schreef op woensdag 3 december 2025 @ 22:39:
Daarom heb ik voor de L40 AE gekozen, vooralsnog gaat dat erg goed
Alleen integratie in huisautomatisering is nog niet gelukt. Ik heb een Homey en daar is geen app voor. Daarom heb ik Home Assistant in docker op mn NAS geinstalleerd. Maar alle integraties zijn offline gehaald?
XXXVI
Spot on vooral met kinderen! Object detection is daarom cruciaal!ephymerous schreef op donderdag 4 december 2025 @ 09:50:
[...]
Ik heb twee kinderen, vier en zes, die laten veel speelgoed slingeren. Of beter gezegd; liggen. As we speak staat er een racebaan in de speelhoek. Die mag van ons blijven staan. Volgende week is het een treinbaan en een week later wat anders. Fijn als dat gewoon goed gaat
Daarom heb ik voor de L40 AE gekozen, vooralsnog gaat dat erg goed
Alleen integratie in huisautomatisering is nog niet gelukt. Ik heb een Homey en daar is geen app voor. Daarom heb ik Home Assistant in docker op mn NAS geinstalleerd. Maar alle integraties zijn offline gehaald?
Mn vorige Roborock heeft zich "kapot-gegeten" in een van de veters van de kinderschoenen
Dennis
Iemand toevallig ervaring met zo'n vaste stofcontainer? Zelf heb ik sinds een week de Dreame X50 en met een prijs van ongeveer 5,- per stofzak zou je na 10x de prijs eruit hebben.RudolfR schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 09:40:
@keverjeroen
@Da-WiZZy0n
Beetje flauw om features waar jij geen gebruik van denkt te maken meteen als bijzaak te beschouwen.
Fabrikanten voegen features toe en adverteren daarmee, om een breder publiek aan te spreken, of om een meer premium robot (met bijpassend prijskaartje) te maken, dan wil je ook weten dat het goed werkt, toch?
@Valk
Nog geen ervaring; wel goede recensies erbij, ik denk ik t.z.t. een lokale 3d printer opzoek om de zak te printen, deze voor de x40, x50 staat er gelinkt.
https://cults3d.com/en/3d...ugerbeutel-staubbehaelter
Hopelijk verkort dat de terugverdientijd, als die zakken 60 dagen meegaan dan ben je met 10 zakken al weer twee jaar verder.
Beetje flauw om features waar jij geen gebruik van denkt te maken meteen als bijzaak te beschouwen.
Fabrikanten voegen features toe en adverteren daarmee, om een breder publiek aan te spreken, of om een meer premium robot (met bijpassend prijskaartje) te maken, dan wil je ook weten dat het goed werkt, toch?
@Valk
Nog geen ervaring; wel goede recensies erbij, ik denk ik t.z.t. een lokale 3d printer opzoek om de zak te printen, deze voor de x40, x50 staat er gelinkt.
https://cults3d.com/en/3d...ugerbeutel-staubbehaelter
Hopelijk verkort dat de terugverdientijd, als die zakken 60 dagen meegaan dan ben je met 10 zakken al weer twee jaar verder.
Ik had de QREVO+, maar heb hem weer teruggestuurd omdat hij met de (opgetilde, maar niet genoeg) mops een losliggend kleedje zo ongeveer half oprolde: het kleedje beland tussen de twee mops en dan hebben die dingen genoeg kracht om er hele creatieve dingen mee te doen. Voor mij zou het achterlaten van de mops geholpen hebben. Ik ben erna voor een simpele Q10S5+ gegaan en gebruik de mop pad helemaal nooit, gewoon een stofzuiger die zichzelf leegt in het station. Het kleedje wordt met 2-zijdig tape bevestigd.Da-WiZZy0n schreef op woensdag 3 december 2025 @ 22:39:
Even terzijde, maar wat me opvalt is dat op Reddit, in de testen door de Youtubers, maar soms hier ook veel wordt gefocust op randzaken. Waarom is het zo belangrijk dat hij z'n mop pads achter kan laten (wat vaak stuk gaat), er een camera op zit met AI detectie die het in de nacht doet, maar ook dat hij perfect een omgevallen glas limonade kan opdweilen? Een normaal mens gooit daar gewoon even een doek overheen. Je kan het feitelijk niet weg krijgen met spinning mops, tenzij je hem minstens 3x op dezelfde plek laat dweilen en tussendoor de mops schoonmaakt.. Ik zou hem sowieso standaard al 2x laten dweilen en is zoiets als Intelligent Dirt Detection™ ook vrij overbodig in mijn optiek. Iedereen kijkt toch ff of de klus geklaard is?
Hij doet het! hij had zelf al gezien dat er een drempel zit, alleen deze rood gemaakt. ik heb die verwijderd en aangegeven als groene drempel en nu gaat ie er mooi overheenxyonix schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:40:
[...]
Zorg wel even ervoor dat je de drempel op de kaart aangeeft!
Zonder dit loopt hij moeilijker erover, dit omdat hij niet rekening houdt met een drempel in dat geval.
Teken je de drempel in dan gaat hij er eigenlijk de eerste twee/drie keer wat lomper overheen en daarna perfect. Eerste paar keer probeert hij wat dingen uit. Wij hebben dit bij zowel de X40 als 50 zo ervaren nu.
Nu nog aansluiten op water+afvoer en dan een echte test doen.
Is het echt vreemd dat ik schoonmaakprestaties bij een schoonmaakrobot de hoofdzaak noem en de rest bijzaken?RudolfR schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:33:
@Da-WiZZy0n
Mijn punt was dat we tegenwoordig vooral kijken hoe 'slim' het apparaat is, maar daarbij de basis een beetje vergeten. Ik zie dus hele dure flagship apparaten heel slecht scoren in schoonmaaktests, maar toch komen ze hoog op lijsten terecht omdat ze zo goed zijn in obstakels vermijden. Het is echt niet oké als de algemene tendens is dat €1000+ apparaten slechter schoonmaken dan een budget product onder de 3 á 400 euro, maar dat is nu wel het geval.
Daarnaast begrijp ik niet hoe men met de huidige staat van ML/AI zo'n bot compleet blind wil kunnen aanzetten. Lijkt me riskant met bijv. een houten vloer, of met huisdieren of kinderen. Er hoeft bijv. maar een keer iets niet helemaal lekker te zitten en er ligt een plas water die in het hout trekt.. Of een sensor of camera die bedekt/vies is en dat ding rare acties uithaalt. Vroeg of laat gebeuren die dingen gewoon.
Maar uiteraard, als er premium features op zitten, mogen die best getest worden. Het scoren op die zaken zou lager gewogen moeten worden als je een toplijst maakt met robots uit verschillende prijsklassen. Maar ook met schoonmaken zou je moeten oppassen met wat je zwaar weegt. Zo kwam VacuumWars erop terug dat het residu aan water op de vloer helemaal niet zo belangrijk is en was CurvX (die relatief veel water achterlaat) plots #1.
Ja, ik snap de features wel hoor en je wil liefst ook niet iedere keer dat kleedje weghalen, maar ik zie genoeg verhalen van bots met die feature waarbij 1 mop achterblijft/wordt meegenomen. Vroeg of laat gaat de feature stuk, want mechanische delen slijten nou eenmaal..batteries4ever schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:38:
[...]
Ik had de QREVO+, maar heb hem weer teruggestuurd omdat hij met de (opgetilde, maar niet genoeg) mops een losliggend kleedje zo ongeveer half oprolde: het kleedje beland tussen de twee mops en dan hebben die dingen genoeg kracht om er hele creatieve dingen mee te doen. Voor mij zou het achterlaten van de mops geholpen hebben. Ik ben erna voor een simpele Q10S5+ gegaan en gebruik de mop pad helemaal nooit, gewoon een stofzuiger die zichzelf leegt in het station. Het kleedje wordt met 2-zijdig tape bevestigd.
Ik zou er simpelweg nooit vanuit gaan dat dit feilloos werkt en altijd in de ruimte aanwezig zijn. Dus, het is prettig als 'ie het kan, want elk dingetje waar je minder werk aan hebt is fijn, maar geen must..
Ik zou ook zeggen dat je je huis een beetje robot-vriendelijk moet inrichten voor deze apparaten, dus niet te zwaar leunen op deze features zolang die dingen niet voorzien zijn van AGI