• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:07
@Tazzios

Nee, was het antwoord op de vraag van @xyonix

• pelt
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-03 14:33
Iemand hier een tip voor een drempelhulp (~ 3 cm overbrugging), die 'mijn vriendin ook mooi vindt'? Zijn er nu een goedkope onderweg via Ali.

Ander alternatief is om een nieuwe te kopen die wel hogere drempels aankan, maar die optie zit nu helaas nog in het duurdere segement.

• Peule_P
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-03 12:07
drfruit schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 13:48:
[...]

Ik gebruik Rrochio onderdelen (op amazon.nl), het enige merk dat in een test echte hepa filters bleek te leveren. Hun mops, filters en zakken passen goed op en in mijn Qrevo Pro. Geen idee of ze ook spul voor S5A aanbieden.
Top, ga ze eens opzoeken!

Husqvarna 450X NERA (wei)
Husqvarna 430X NERA (achtertuin)
Segway Navimow i105e (voortuin)
Roborock S7 Max Ultra (boven)
Roborock Qrevo Edge S5A (beneden)
Marstek Venus E 3.0

• De Ingenieur
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-03 17:56
pelt schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 17:26:
Iemand hier een tip voor een drempelhulp (~ 3 cm overbrugging), die 'mijn vriendin ook mooi vindt'? Zijn er nu een goedkope onderweg via Ali.

Ander alternatief is om een nieuwe te kopen die wel hogere drempels aankan, maar die optie zit nu helaas nog in het duurdere segement.
Gewoon een kwartronde lat op kleur lakken of verven? Vaak heeft de robot maar iets nodig om de drempel te overbruggen. Hiermee kon mijn S7 al van de keuken naar de woonkamer (zie foto)

In de hal heb ik ook hoge drempels en deed een deurmat al een hoop. Heb nu wel een Qrevo Edge met Adaptilift, en dat werkt ook prima zonder mat. Al is het nog steeds wel een aanloopje nemen en er overheen beuken. 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D9HtYRVE0eCX10RohbMGQPtIfkA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kwfE6oMOZjxzlfZnBs45LuVw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door De Ingenieur op 24-02-2026 19:02 ]

• Sosua
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-03 17:10
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/apE8Yg1YGKklsI3RuyyVepFfbns=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TenkJnJAlpGB4NfGWoXoSNCj.jpg?f=fotoalbum_large

Sinds een aantal maanden heb ik de l40s pro ultra. Ik merk dat wat ik ook doe de robot een beetje over de vloer sleept. Met krassen op de houten vloer als gevolg. Meer mensen die hier last van hebben? Heb Dreame al bericht, maar hoor helemaal niets.

• RudolfR
@Sosua
Weet je zeker dat het klepje over de borstel helemaal goed zit?

Kwam eerder deze post al tegen met een vergelijkbaar probleem.
https://www.reddit.com/r/...ith_lines_l40s_pro_ultra/
of:
https://www.reddit.com/r/...me_l40s_scratching_floor/

[ Voor 16% gewijzigd door RudolfR op 25-02-2026 13:56 ]

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:42
Volkskrant: Programmeur gluurt per ongeluk bij duizenden huizen naar binnen via slecht beveiligde robotstof­zuigers
Programmeur gluurt per ongeluk bij duizenden huizen naar binnen via slecht beveiligde robotstof­zuigers

De Spaanse programmeur Sammy Azdoufal wilde zijn robotstofzuiger thuis met de hand kunnen bedienen. Met de software die hij daarvoor schreef, bleek hij per ongeluk zevenduizend Romo-robots wereldwijd in beweging te brengen.
Inmiddels zou het gedicht zijn, maar een grote rode vlag voor DJI:
De Spanjaard stuitte bij toeval op een zwakke plek in de beveiliging van de Romo-stofzuigerrobot van DJI, een Chinese onderneming die vooral bekend is als de grootste producent van consumentendrones. Azdoufal kon binnengluren in duizenden huiskamers, gesprekken afluisteren via microfoons die zijn bedoeld om stemcommando’s op te pikken en bij benadering de locaties van de stofzuigerrobots achterhalen.
Viva valetudo, al zou ik liever zien dat er volledig open source robots zouden zijn.

Edit: Originele link naar the Verge: https://www.theverge.com/...ontrol-camera-access-mqtt met daarin ook meer details over de kwetsbaarheden; maar ook:
Azdoufal says that even now, DJI hasn’t fixed all the vulnerabilities he’s found. One of them is the ability to view your own DJI Romo video stream without needing its security pin. Another one is so bad I won’t describe it until DJI has more time to fix it. As of February 17th, DJI tells The Verge it will do so within weeks.

[ Voor 18% gewijzigd door big bang op 25-02-2026 18:10 ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:56
Iemand een tip voor kwalitatief goede reserve onderdelen voor de Dreame L40 Ultra AE? Krijg het maar slecht gevonden, met name omdat de AE toch wat kleine verschillen heeft tov de Ultra. Bijv. de side brush vreemd genoeg.

De originele spullen zijn uitverkocht bij Dreame zelf en bij Ome Ali kom ik er dus niet uit.
Ik zoek iig een side brush en stofzak (hoef niet tientallen van alles te hebben. Beide 1 of 2 is zat)

Hoor graag!

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:39

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

KoningPaulus schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 20:31:
Iemand een tip voor kwalitatief goede reserve onderdelen voor de Dreame L40 Ultra AE? Krijg het maar slecht gevonden, met name omdat de AE toch wat kleine verschillen heeft tov de Ultra. Bijv. de side brush vreemd genoeg.

De originele spullen zijn uitverkocht bij Dreame zelf en bij Ome Ali kom ik er dus niet uit.
Ik zoek iig een side brush en stofzak (hoef niet tientallen van alles te hebben. Beide 1 of 2 is zat)

Hoor graag!
Amazon?
https://www.amazon.nl/APZ...e%2Caps%2C101&sr=8-3&th=1

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

• xyonix
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-03 16:11
RudolfR schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:35:
@Tazzios

Nee, was het antwoord op de vraag van @xyonix
Welk antwoord heb jij het over?
Als het om link van dat onderzoek gaat, dan heeft hij toch een linkje gepost.

• RudolfR
@xyonix

Het antwoord van Tsarre, dat was een prima antwoord op jouw vraag, en niet een "linkdrop met oud nieuws" zoals Tazzios aanvankelijk dacht.

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:36
dutchnltweaker schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 17:15:
Hoi, hopelijk kan iemand me helpen. Ik zoek eigenlijk een robotstofzuiger voor mijn appartement (laminaat vloer), die man dwijfelen stofzuigen en die ook minimaal een lidar sensor heeft. Budget is rond de 350 euro max. Nu heb ik zelf https://www.bol.com/nl/nl...gend-wit/9300000231302457 en Bekijk dit product bij MediaMarkt: https://www.mediamarkt.nl...ctie-zwart-159313891.html gevonden of https://www.bol.com/nl/nl...ti-klit/9300000230462815/. Of zijn deze overkill voor een appartement?
Iemand toevallig? :)

• Zondagskindje
  • Laatst online: 19:39

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

Waarom zou het een overkill zijn?

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

• karakedi
  • Laatst online: 24-03 16:23
Koop de l10s ultra gen 2 bij amazon.nl of bol. Kost 330 euro.
https://www.bol.com/nl/nl...erharen/9300000187073922/

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:12
Iemand enig idee welk merk/type de stilste types maakt?
De 72db van l10s ultra gen 2 lijkt me redelijk luidruchtig

• pelt
krijn1985 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 11:48:
@jorritkramer en andere geinteresseerde. De mijne (Eureka J15 Pro Ultra) is afgelopen woensdag binnen gekomen. Heb hem een rondje laten rijden om te kijken of hij dweilde en zoog. Daarna heb ik er Valetudo opgezet. Moest ik toch nog een account aanmaken aangezien de firmware op de robot te oud was om te rooten.
Ik had al een een Dreame L10 Pro rond rijden welke een natte lap er achter aan kon slepen en ik in ieder geval zelf de stofbak moest legen.
Ik moet zeggen voor het geld wat ik er nu voor betaald heb (450 euro) zeker een vooruitgang. Dweilt stuk beter dan mijn oude en zuigt ook prima.
Base station maakt wel aardig wat lawaai als de dweilen schoongemaakt worden etc. Maar laat hem toch meestal 's avonds als wij naar bed gaan zijn rondje doen en dan horen we het boven minimaal.
Enige nadeel wat ik nu ben tegen gekomen is dat gister avond hij na de halve woonkamer er achter kwam dat er geen schoon water meer was en daardoor dus gestopt was. Dit is wel een klein nadeel dat hij (zover ik kan zien) niet weet hoeveel water hij nog heeft en ongeveer gebruikt per m2.
Ik ben tot nu toe in ieder geval tevreden. Laten we hopen dat hij in ieder geval een aantal jaar zonder problemen blijft werken.
Nog steeds tevreden? Prijs - specs lijkt het me echt een top deal. Gebruik jij hem toevallig op meerdere verdiepingen en werkt dan dan een beetje lekker?

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:35
pelt schreef op zondag 1 maart 2026 @ 19:05:
[...]

Nog steeds tevreden? Prijs - specs lijkt het me echt een top deal. Gebruik jij hem toevallig op meerdere verdiepingen en werkt dan dan een beetje lekker?
Ja zeker. Maakt wel wat lawaai met spoelen, vuilbakje legen etc. Zou hem niet aanzetten als je zelf in de ruimte zit. Ik gebruik hem niet op meerdere verdiepingen. Kan Valetudo sowieso niet en de oude is nu verdieping omhoog. Enige "nadeel" is dat hij niet aangeeft hoeveel water hij ongeveer nog heeft of hoe vol vuil water zit. Kan dus zijn dat hij opeens halverwege rondje gestopt is. (Kan ook zijn dat Valetudo dat niet doorgeeft, maar heb de app zelf niet gebruikt dus weet niet of daar wel info was).
Ik vond prijs - specs verhouding en de mogelijkheid voor Valetudo de reden om het gewoon te doen. Vind 600 a 800 euro wel net veel geld.

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23-03 12:49
Heb ik dit gevoel alleen, of is de markt voor robotstofzuigers ontzettend verwarrend geworden? Er zijn zoveel merken met tientallen modellen dat het bijna onmogelijk is om de echte verschillen te overzien. Zelfs binnen hetzelfde merk is het vaak al lastig om te bepalen wat nu precies het verschil is tussen de verschillende modellen.

Daarnaast weet ik niet goed waar ik reserveonderdelen en accessoires moet kopen — dat is nergens echt overzichtelijk aangegeven.
Ook zie je enorme prijsverschillen voor precies hetzelfde model op verschillende websites, wat het kiezen er niet eenvoudiger op maakt.

Als je écht waar voor je geld wilt kopen, is dat op deze manier behoorlijk lastig.

Het YouTube-kanaal Vacuumwars raadt de MOVA P10 Pro Ultra aan binnen mijn budget. Maar dit model staat niet eens meer op de MOVA-website (mova.tech), en op Amazon kost hij nu bijna €1400. Betekent dit dat hij is uitverkocht of stopgezet? Wel zie ik de MOVA P50 Pro Ultra verschijnen — is dat het nieuwe model?

Ik ben echt de draad kwijt…

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:57

de Peer

under peer review

Midan schreef op maandag 2 maart 2026 @ 15:14:
Heb ik dit gevoel alleen, of is de markt voor robotstofzuigers ontzettend verwarrend geworden? Er zijn zoveel merken met tientallen modellen dat het bijna onmogelijk is om de echte verschillen te overzien.
Daar is al heel erg veel over geschreven in dit topic, dus nee je bent niet de enige. Vrijwel iedereen deelt dit gevoel.

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:34
@Midan zoek op Reddit eens naar een spreadsheet met de naam Global Robot Lineup. Minimaal versie 2.0, van augustus 2025 ofzo.

Dan heb je in elk geval een overzicht van de verschillende features. Real life performance is natuurlijk weer een ander verhaal.

Die P50 zit ik ook naar te kijken, maar daar zijn veel klachten over een gebroken neuswiel.

[ Voor 15% gewijzigd door guapper op 02-03-2026 15:26 ]

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05:09

CyBeRSPiN

sinds 2001

de Peer schreef op maandag 2 maart 2026 @ 15:25:
[...]

Daar is al heel erg veel over geschreven in dit topic, dus nee je bent niet de enige. Vrijwel iedereen deelt dit gevoel.
Ja. Heel irritant. Ik zit nu al weken te oriënteren op een vervanger van mn Roborock S4. Opzich is die nog prima, maar wil graag met dweilfunctie, legen van het vuil in het basisstation en betere obstakel detectie (snoeren, klein speelgoed, huisdier-zooi).

Ik zie echt door de bomen het bos niet meer. Budget tot 1000 euro (liever 500-600 euro), maar zou echt niet weten welke.
Vacuum Wars is een leuke bron, maar daar is ook bij elk voordeel wel weer een nadeel.

Hoe is de geluidsproductie tijdens het drogen van de dweilen? Kun je bij elk gangbaar model instellen dat je dit 's nachts wil laten doen? Gaat anders irriteren vrees ik (komt in de woonkamer te staan).

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

LZ86 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:14:
[...]

Thanks! ik heb de Saros 10r naar volle tevredenheid, maar was nu voor mijn ouders nogmaals in de markt. (ze komen van Roomba af, maar nu die failliet zijn/overgenomen zijn geen optie meer) Ik heb nu de curv aangeschaft voor vergelijk. Dan beslis ik later welke ik zelf hou en welke naar mijn ouders gaat! _/-\o_
Heb je inmiddels al een beeld bij Saros 10R vs de CurvX?

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-03 17:08
CyBeRSPiN schreef op maandag 2 maart 2026 @ 17:07:
[...]

Heb je inmiddels al een beeld bij Saros 10R vs de CurvX?
Yes. Het is de CurvX geworden. Ze ontlopen elkaar qua schoonmaakfunctie niet. Alleen heeft de saros een reservoir voor schoonmaakmiddel en doe ik dat bij de curvx zelf een dopje doorheen. Ook maakte de Saros iets meer herrie met het station tijdens het dweilen drogen en wassen.

Het lage profiel van het basisstation van de Curvx vind ik persoonlijk fijner. De Saros staat lekker te soppen bij mijn ouders nu, iedereen blij.

Mijn tip. Hak gewoon de knoop door. Ik heb ook ontzettend lopen twijfelen etc. Maar eigenlijk is er amper keuze. Roborock was voor mij de logische keuze vanwege betrouwbaarheid, goede resultaten en (daarom viel voor mij Dreame af) goede accu's

[ Voor 30% gewijzigd door LZ86 op 02-03-2026 17:20 ]

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@LZ86 thanks. De CurvX it is dan :) Qua design van het basisstation ook mooi.

• C_V_S
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Geen idee of het mag in dit topic maar ik zoek dus een robot stofzuiger die tevens dweilt

Mijn woonkamer / gang:

- Tegel vloer
- Hoge bank waar die onder kant
- Geen huisdieren
- Geen kleden (enkel bij beide deuren een inloop mat)
- Speelgoed ligt niet op de grond (of wordt opgeruimd)
- Zwart model
- Wil hem eigenlijk paar keer per week in de nacht alle stof en kruimels weg laten halen.
- Liefst model met zo'n grote opvangbak waar die in kan legen
- Prijs maximaal 750 maar liever wat minder.

Maatje van mij zweer bij de iROBOT maar geen idee of dat nu de toppers zijn :) Er zijn zo bizar veel modellen en merken en types.

• de Peer

de Peer

under peer review

C_V_S schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 12:53:
Geen idee of het mag in dit topic maar ik zoek dus een robot stofzuiger die tevens dweilt

Mijn woonkamer / gang:

- Tegel vloer
- Hoge bank waar die onder kant
- Geen huisdieren
- Geen kleden (enkel bij beide deuren een inloop mat)
- Speelgoed ligt niet op de grond (of wordt opgeruimd)
- Zwart model
- Wil hem eigenlijk paar keer per week in de nacht alle stof en kruimels weg laten halen.
- Liefst model met zo'n grote opvangbak waar die in kan legen
- Prijs maximaal 750 maar liever wat minder.

Maatje van mij zweer bij de iROBOT maar geen idee of dat nu de toppers zijn :) Er zijn zo bizar veel modellen en merken en types.
tsja, 60-70% van alle robotzuigers voldoen aan je eisen, dus koop een willekeurige.

• C_V_S
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
de Peer schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 13:41:
[...]

tsja, 60-70% van alle robotzuigers voldoen aan je eisen, dus koop een willekeurige.
Dat is ook deel van het probleem want wat zijn nu de betere aangezien de markt wordt overspoelt

• Midan
Midan schreef op maandag 2 maart 2026 @ 15:14:
Heb ik dit gevoel alleen, of is de markt voor robotstofzuigers ontzettend verwarrend geworden? Er zijn zoveel merken met tientallen modellen dat het bijna onmogelijk is om de echte verschillen te overzien. Zelfs binnen hetzelfde merk is het vaak al lastig om te bepalen wat nu precies het verschil is tussen de verschillende modellen.

Daarnaast weet ik niet goed waar ik reserveonderdelen en accessoires moet kopen — dat is nergens echt overzichtelijk aangegeven.
Ook zie je enorme prijsverschillen voor precies hetzelfde model op verschillende websites, wat het kiezen er niet eenvoudiger op maakt.

Als je écht waar voor je geld wilt kopen, is dat op deze manier behoorlijk lastig.

Het YouTube-kanaal Vacuumwars raadt de MOVA P10 Pro Ultra aan binnen mijn budget. Maar dit model staat niet eens meer op de MOVA-website (mova.tech), en op Amazon kost hij nu bijna €1400. Betekent dit dat hij is uitverkocht of stopgezet? Wel zie ik de MOVA P50 Pro Ultra verschijnen — is dat het nieuwe model?

Ik ben echt de draad kwijt…
Oké, ik heb het nu beperkt tot deze twee modellen:
Mova P50 Pro Ultra
Dreame L40 Ultra AE

Beide 499 euro en beide lijken nagenoeg identiek. Het enige verschil lijkt dat de P50 zijn dweilpads achter kan laten in de base bij het stofzuigen en de L40 niet? Hebben mensen ervaring met deze twee modellen?

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Hier heeft de CurvX inmiddels zn eerste ronde gedaan. Geluid van het drogen van de dweil is amper te horen. Wat de Smart AI functie precies doet is onduidelijk, maar alles werkt naar behoren.

• de Peer

de Peer

under peer review

C_V_S schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 16:01:
[...]

Dat is ook deel van het probleem want wat zijn nu de betere aangezien de markt wordt overspoelt
Volgens mij zijn ze allemaal vrij goed.

• pelt
Midan schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 17:18:
[...]

Mova P50 Pro Ultra
Dreame L40 Ultra AE

Beide 499 euro en beide lijken nagenoeg identiek. Het enige verschil lijkt dat de P50 zijn dweilpads achter kan laten in de base bij het stofzuigen en de L40 niet? Hebben mensen ervaring met deze twee modellen?
Exact de twee waar ik tussen twijfel (al ervaar ik net als jij zo'n overload, dat ik misschien wel ff een jaartje wacht).

De Mova heeft naast een uitschuifbare dweil ook een uitschuifbare zijborstel, dat laatste heeft de Dreame niet.

De Mova is wel een stukje hoger 10,4 cm vs 9,7 cm.

Verder zijn ze volgens mij inderdaad nagenoeg gelijk.

• Rien43
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 06:25
Ik heb een roborock qv35a robotstofzuiger. Nu heb ik een schoonmaakschema ingesteld. Echter, geregeld gaat de stofzuiger in een diepe slaapstand waar hij niet meer uitkomt. De enige manier om 'm uit de slaapstand te halen is door de robot uit de dockingstation te halen en 'm er weer in te duwen. Zeer irritant en niet zoals het hoort volgens mij. Iemand dezelfde ervaring of weet iemand hier een oplossing voor?

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 00:02
Rien43 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 21:02:
Ik heb een roborock qv35a robotstofzuiger. Nu heb ik een schoonmaakschema ingesteld. Echter, geregeld gaat de stofzuiger in een diepe slaapstand waar hij niet meer uitkomt. De enige manier om 'm uit de slaapstand te halen is door de robot uit de dockingstation te halen en 'm er weer in te duwen. Zeer irritant en niet zoals het hoort volgens mij. Iemand dezelfde ervaring of weet iemand hier een oplossing voor?
even contact opnemen met de klantenservice. Die werkt goed.
De mijne was helemaal dood, binnen een maand, en die hebben ze weer tot leven weten te wekken en diverse onderdelen vervangen.

• lookoutordie
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22-03 19:29
Zonet de Roborock Qrevo CurvX besteld, is nu terug in actie op Bol voor €699.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

lookoutordie schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 00:19:
Zonet de Roborock Qrevo CurvX besteld, is nu terug in actie op Bol voor €699.
Wel via een vage derde verkoper en niet bij Bol zelf.

• paterke
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 23-03 19:02
Midan schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 17:18:
[...]

Mova P50 Pro Ultra
Dreame L40 Ultra AE

Dreame staat nu in promo bij Mediamarkt, 412€.
Als je bij Samenaankoop bent dan krijg je nog eens 5% korting.

• Oliebolleke
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 16-03 17:56
heeft iemand ervaring met de stofzuiger in combinatie met dieren en vrouwenharen? Welke werkt het beste hiervoor? ook met dweilen, ik kom altijd uit op de roborock qrevo curve of de dreami. iemand ervaring of een alternatief?

• Midan
Kan de CleanGenius apart stofzuigen of dweilen? In de videos valt het op dat er enkel twee opties zijn: stofzuigen+dweilen of dweilen na stofzuigen.

• Al_Dodge_Bundy
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Clean genius niet, maar in "aangepaste modus" kan je wel vrij kiezen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o5C7n2dyNsVhIDoe_eTt4qQaNtY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QxONYXFtPwfjHF9BOuAwX9cQ.jpg?f=fotoalbum_large

• mrbbs
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:25
Nog niemand die de Saros 20 heeft besteld? Opvolger van de Saros 10R?

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:50
Zijn er meer Valetudo gebruikers hier?

Ik heb nu twee keer een Roborock S5 met Valetudo draaien. Top integratie in HA en geen gedoe met cloud apps.

Graag wil ik nu de Neato D3 wisselen voor een andere robotstofzuiger met Valetudo. In de release notes zag ik dat de Eureka J15 en E20 ook worden ondersteund sinds kort. Met een prijs onder de 150 euro op Joybuy lijkt de E20 Plus een heel interessant model. Heeft iemand hier ervaring mee?

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 00:34

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
Ik wilde toch een tweedehands Dreame D9 of verglijkbaar kopen op marktplaats, maar kom er nu achter door mijn eigen Dreame D9 beneden te plaatsen dat hij niet goed om kan gaan met de deurmat. Had al gelezen dat je er een stuk tape op kan plakken maar goed.

Iemand met een Dreame L10S ultra gen 2 of Xiaomi X20+ /Pro / Max / Roborock S8 die ervaring heeft met echt hele zwarte deurmatten?

Of een alternatief.
Heronimo schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 22:51:
Zijn er meer Valetudo gebruikers hier?

Ik heb nu twee keer een Roborock S5 met Valetudo draaien. Top integratie in HA en geen gedoe met cloud apps.

Graag wil ik nu de Neato D3 wisselen voor een andere robotstofzuiger met Valetudo. In de release notes zag ik dat de Eureka J15 en E20 ook worden ondersteund sinds kort. Met een prijs onder de 150 euro op Joybuy lijkt de E20 Plus een heel interessant model. Heeft iemand hier ervaring mee?
Die EUREKA E20 Plus kwam ik net ook tegen.. Alleen wat Youtubers die een review hebben.

[ Voor 43% gewijzigd door Terrie op 08-03-2026 10:23 ]

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:32
Gisteren de Eureka J15 Pro Ultra binnengekregen. Via Joybuy gekocht, volgende dag in huis. Met kortingscode €296 betaald en dan nog een beetje cashback. Voor dit geld echt een no-brainer. Werkt super goed, dweilen gaat top.
We hadden beneden een Roborock S5 Max staan. Het zuigen voldeed ook alleen het dweilen niet. Toch haalt deze nog wat meer stof weg dan de Roborock deed.
Komende tijd eens bekijken hoe het gaat, vooral het dweilen willen we 4-5 nachten per week laten doen door het vuil van de kleine die rondloopt.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• Heronimo
Heb het idee dat 90% van de reviews gesponsord zijn. Dat maakt het ook erg ondoorzichtig om koren van het kaf te scheiden. Ook zeggen vrij weinig reviews iets over hoe ze het op de lange termijn volhouden omdat de nieuwe modellen elkaar heel vlot opvolgen.

Neig nu naar de E20 Plus voor rond de 150. Behalve de betere dweil was functie en de AI camera voor object detectie lijkt de J15 Ultra Pro voor de dubbele prijs niet zo heel veel toe te voegen. Of mis ik een belangrijk verschil?

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:25
Ik heb de Dreame l40s Pro Ultra. Prima ding, stofzuigt goed en dweilen is oké.
Wat me wel tegenvalt: hij rijdt soms een beetje dommig heen en weer, met de stofzuigfunctie uit bijvoorbeeld. Ook rijdt ie dan over een mat heen bij dweilen, met de dweiltjes omhoog, zonder iets te doen. Ik denk dan “skip die onzin, dat kan sneller”. Hij doet over het stofzuigen in standaard modus ook zo’n 50% langer dan mijn vorige Roborock S5 max. Dat vind ik nogal..

Op bovenstaande had ik niet gerekend en had hem juist een stuk ‘slimmer’ verwacht qua navigeren etc. Ook na een paar weken blijft dit hetzelfde.
Ervaren jullie dit ook?

• Mr. Unexist
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:15
Heronimo schreef op zondag 8 maart 2026 @ 15:07:
Heb het idee dat 90% van de reviews gesponsord zijn. Dat maakt het ook erg ondoorzichtig om koren van het kaf te scheiden. Ook zeggen vrij weinig reviews iets over hoe ze het op de lange termijn volhouden omdat de nieuwe modellen elkaar heel vlot opvolgen.

Neig nu naar de E20 Plus voor rond de 150. Behalve de betere dweil was functie en de AI camera voor object detectie lijkt de J15 Ultra Pro voor de dubbele prijs niet zo heel veel toe te voegen. Of mis ik een belangrijk verschil?
Vergelijkingsvideo van Vacuum Wars gezien?
De J15 komt echt beter uit de test...

• Heronimo
Gezien, alleen vergelijken ze hier met de J20 en niet met de E20 Plus.

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:52
Ik ben ook op zoek naar een vervanger van mijn oude Roborock:
- Geen chinees merk meer (Mi Home)
- Flagship model
- Mijne loopt vast op USB-C kabels, maar ik denk dat ik die gewoon moet wegwerken
- Verwarmbaar dweilen (ik las hier in de comments dat er een putlucht onstaat? ervaringen?)
- Station (Automation zonder omkijken, hebben ze vrijwel allemaal nu)

Nu zag ik bij VacuumWars deze top 3:
  • Dreame X60 Max Ultra Complete - Nog niet beschikbaar en megaduur
  • Dreame L50 Ultra
Nu zag ik bij de comments dat veel Tweakers de Roborock Saros 10R of de CurvX hebben aangeschaft. Nu kan ik nog 5u verder zoeken, budget maakt me eigenlijk niet uit. Ik ben een beetje opzoek naar ervaringen.

Ik neig een beetje naar de L50 Ultra of de Saros 10R

• Midan
Al_Dodge_Bundy schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 16:58:
Clean genius niet, maar in "aangepaste modus" kan je wel vrij kiezen:

[Afbeelding]
Volgens mij staat er in de instellingen een optie genaamd "Auto Mop Rewashing" die detecteert wanneer de dweilpads vies zijn en daarna terugkeert naar het dock om ze te reinigen, zodat het vuil niet over de vloer wordt verspreid. Heel handig, maar blijkbaar werkt deze functie alleen in de CleanGenius-modus. Wat als je alleen wilt dweilen en niet tegelijk wilt stofzuigen? Dan zou Auto Mop Rewashing niet beschikbaar zijn, dat lijkt mij een onnodige softwarebeperking.

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:40
DaYwaLkUr schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:39:
Ik ben ook op zoek naar een vervanger van mijn oude Roborock:
- Geen chinees merk meer (Mi Home)
- Flagship model
- Mijne loopt vast op USB-C kabels, maar ik denk dat ik die gewoon moet wegwerken
- Verwarmbaar dweilen (ik las hier in de comments dat er een putlucht onstaat? ervaringen?)
- Station (Automation zonder omkijken, hebben ze vrijwel allemaal nu)

Nu zag ik bij VacuumWars deze top 3:
  • Dreame X60 Max Ultra Complete - Nog niet beschikbaar en megaduur
  • Dreame L50 Ultra
Nu zag ik bij de comments dat veel Tweakers de Roborock Saros 10R of de CurvX hebben aangeschaft. Nu kan ik nog 5u verder zoeken, budget maakt me eigenlijk niet uit. Ik ben een beetje opzoek naar ervaringen.

Ik neig een beetje naar de L50 Ultra of de Saros 10R
De Saros 20 is ook net uit. Kan een overweging zijn, heb nog geen real world vergelijkingen met Saros 10R gezien.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• RudolfR
@DaYwaLkUr

In de vuilwatertank ontstaat wel een vieze geur. Een gebitstablet helpt. Regelmatig legen natuurlijk ook.

De dweilen wassen met warm water en drogen met warme lucht gaat daar niet helpen, warm wassen houdt ze langer fris, warm drogen droogt ze sneller.
Af en toe in de wasmachine is misschien ook een aanrader.

Ik was en droog ze koud, duurt dan 2uur.
Gaat nog heel goed.

• mevrouwKees_1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20-03 09:43
Ik ben ook in de markt voor een robot

Keuze is nu :Dreame L40 Ultra AE of de Dreame L10s Ultra Gen 3

Enige verschil is de zuigkracht, het wel of niet wassen van de dweil met heet water en een zijborsteltje...
Iemand nog een verschil waardoor je zou kiezen voor de 40 ipv de 10 ? prijstechnisch zit er nu niet zoveel tussen..

Voor de beeldvorming:

huisdieren (3 katten en hond) geen kleine kinderen. PVC vloer

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Zijborstel werkt hier wel goed (CurvX, maar is allemaal identiek lijkt me..). Dweil goed uitwassen ook. Dagelijks lichtbruin water in de container, de katten en wijzelf lopen blijkbaar toch een hoop vuil naar binnen..

Zoals hier eerder aangegeven: hak een knoop door welk model goed bij je gevoel/budget past. Dat ie volgens de vergelijkingen net wat minder presteert boeit waarschijnlijk toch niet, dan laat je hem nog een ronde doen.

Het prijsverschil is wel echt fors binnen al het aanbod, maar in hoeverre de topmodellen dat prijsverschil rechtvaardigen valt te bezien.

Zoek dan nog 1x of je niet hele negatieve bevindingen aantreft in dit topic en druk op die bestelknop :)

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeRSPiN op 09-03-2026 15:58 ]

• Midan
mevrouwKees_1 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:34:
Ik ben ook in de markt voor een robot

Keuze is nu :Dreame L40 Ultra AE of de Dreame L10s Ultra Gen 3

Enige verschil is de zuigkracht, het wel of niet wassen van de dweil met heet water en een zijborsteltje...
Iemand nog een verschil waardoor je zou kiezen voor de 40 ipv de 10 ? prijstechnisch zit er nu niet zoveel tussen..

Voor de beeldvorming:

huisdieren (3 katten en hond) geen kleine kinderen. PVC vloer
Heeft de L10s Ultra Gen 3 obstakelvermijding op basis van een camera zoals de L40? Verder wordt de L40 standaard geleverd met een tricut‑borstel; de L10’s volgens mij niet.

• mevrouwKees_1
Midan schreef op maandag 9 maart 2026 @ 17:22:
[...]

Heeft de L10s Ultra Gen 3 obstakelvermijding op basis van een camera zoals de L40? Verder wordt de L40 standaard geleverd met een tricut‑borstel; de L10’s volgens mij niet.
mmm goede ! dat ga ik even nakijken.

• rfidder
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-03 18:24
Roborock Saros 10R weer in de aanbieding bij Amazon… laagste prijs tot nu toe.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OmEg74f4YurPAl6-8VBE8r5xYdw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4kTjXF5hJuJ6YLkfFebHpprO.jpg?f=fotoalbum_large

• Midan
Zijn er toevallig mensen hier met kruipende kinderen die een dweilrobot stofzuiger hebben? Hier is een dweilrobot waar reinigingsmiddel is meegeleverd, maar ik durf geen onbekend middel uit China op mijn vloer te gebruiken met een kruipend kind. Ik vraag me af of ik in plaats daarvan groene zeep kan gebruiken?

• De Ingenieur
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-03 17:56
Dan gebruik je tot ze lopen toch enkel water? Zeep lijkt me niet de beste optie.

• KoningPaulus
Midan schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:31:
Zijn er toevallig mensen hier met kruipende kinderen die een dweilrobot stofzuiger hebben? Hier is een dweilrobot waar reinigingsmiddel is meegeleverd, maar ik durf geen onbekend middel uit China op mijn vloer te gebruiken met een kruipend kind. Ik vraag me af of ik in plaats daarvan groene zeep kan gebruiken?
Gewoon wat natuurlijke allesreiniger gebruiken. Seepje, Marcels, Ecover etc.

• mevrouwKees_1
je laat je robot toch in de nacht dweilen ? en je kan. toch eigen schoonmaak spul erin doen? Je dweilt nu toch ook neem ik aan ?

• mevrouwKees_1
inmiddels nog wat verder aan t kijken.. Dat bos en die bomen.. echt veel te veel keus.
Mijn keuzes zijn wat aangepast en hoeveel verschil maakt de obstakel herkenning ? Ik denk nu wel bij bij Dreame te blijven. Eufy nog even bekeken maar die heeft signifiant minder zuigkracht (e25) , uitschuif borstel lijkt me wel handig onder de tafel bijv. Dus we hebben die toegevoegd aan de "eisen"... Het wordt er niet makkelijker op

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 24-03 17:59
Ik heb net de Dreame L10s Pro Gen3 besteld samen met een setje extra dweilen. Deze is in de aanbieding voor €199 (https://www.coolblue.be/n...dreame-l10s-pro-gen3.html). Ik heb geen plek voor een groot dock en dit leek de meest geavanceerde optie zonder.

Het is mijn eerste robotstofzuiger, ben benieuwd hoe het bevalt. Met drie kinderen die overal troep achterlaten is het in ieder geval niet moeilijk om per ongeluk wat te laten liggen waar de stofzuiger op kan vastlopen.

Is het verstandig om een klein beetje allesreiniger in het waterreservoir te doen? Ik geloof dat het officieel wordt afgeraden voor dit model zonder dock.

• Midan
KoningPaulus schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 09:29:
[...]

Gewoon wat natuurlijke allesreiniger gebruiken. Seepje, Marcels, Ecover etc.
mevrouwKees_1 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 14:16:
je laat je robot toch in de nacht dweilen ? en je kan. toch eigen schoonmaak spul erin doen? Je dweilt nu toch ook neem ik aan ?
Dat was inderdaad mijn vraag. Gebruik nu groene zeep om te dweilen en de vraag is of dit ook in de stofzuiger kan.

• KoningPaulus
Midan schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 19:35:
[...]

[...]

Dat was inderdaad mijn vraag. Gebruik nu groene zeep om te dweilen en de vraag is of dit ook in de stofzuiger kan.
Ja hoor, gaat prima. Doe ik hier ook.

• Schuurman92
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 21:49

Schuurman92

8er∠er in 't Salland

Hier een korte update over de Dreame x50 master. We zijn er heel tevreden mee. genoeg opties via de app komt de lastige drempel over waar we ons in het begin "zorgen" over maakte. schoonmaken doet ie ook goed. vind wel soms dat de randen wat beter meegepakt mogen worden. Al kan dat ook liggen aan het probleempje waar we pasgeleden tegenaan liepen....
we laten hem hier altijd stofzuigen en dweilen tegelijk. We merkten dat het stofzuigen toch minder werd. Na wat onderzoeken kwam ik er achter dat het wellicht het filter is wat in de robot zelf zit.
Nou dat klopte wel :o in de opvangbak zat een vieze aangekoekte zandlaag en het filter was helemaal beschimmeld. Wat ik online lees kan dit komen doordat we dweilen en zuigen tegelijk.
Nadat ik dit weer had schoongemaakt deed ie het weer perfect :)

Onder aan de streep superblij met onze eerste robot.

Daikin 8kW FE⚡ 4,7kWp☀️ | 48kWh balans energie🔋

• carolien89
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17-03 08:24
Vraagje aan degenen met een Qrevo S5V. Kun je instellen of de mops met warme of koude lucht gedroogd worden, of is het altijd warme lucht?

• imoul
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:25
carolien89 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 11:40:
Vraagje aan degenen met een Qrevo S5V. Kun je instellen of de mops met warme of koude lucht gedroogd worden, of is het altijd warme lucht?
Je kan dit niet instellen, alleen de duur en de watertemperatuur voor uitwassen.

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 02:53
Kan iemand mij uitleggen hoe het navigeren van een robotstofzuiger in zijn werk gaat. Maakt hij een eigen plattegrond, kan je die plattegrond zelf ingeven, kan je daar matten, kleden ect op aangeven? Kan je looproutes aangeven die extra moeten gebeuren? Hoe doe je dat met deuren, openzetten tijdens rijden? Hoe werkt een 2e plattegrond (bovenverdieping) en hoe gaat dat met een trap?

Ik kan er eigenlijk nog niet zoveel over vinden?

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Bouwertje ze maken zelf een plattegrond en afhankelijk van het model kunnen die dingen ingesteld ja.
Deuren openzetten zal je voorlopig nog zelf moeten doen. De eerste robots die zelf de trap op en af kunnen zijn al in aantocht, maar voor nu til je die zelf naar de verdieping en laat je daar zn ding doen en krijg je een appje als ie klaar is en naar huis (docking) wil.

[ Voor 61% gewijzigd door CyBeRSPiN op 14-03-2026 06:12 ]

• RudolfR
@Bouwertje

De exacte route bepaalt de robot. Vaak zijn er instellingen om meerdere runs te doen of extra goed op kleden.
Die kleden worden automatisch gezien, maar kun je ook zelf op de kaart tekenen, net als obstakels en soms gordijnen.

Voor andere verdiepingen kun je aparte kaarten laten maken. Best selecteer je die ook zelf in de app voordat je de robot daar zelf neerzet. Tijdens dweilen moet de robot mogelijk tussendoor teruggezet worden op de basis, voor wassen dweilen, afhankelijk van de grootte.
Auto-detectie van de kaart/verdieping bestaat ook, iig voor Dreame.

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:12
stoot een robot ook tegen plinten aan e.d. of verschilt zoiets misschien ook per type/kwaliteit?

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:47

Oekol

waka waka hey hey

Ragnar9999 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 10:37:
stoot een robot ook tegen plinten aan e.d. of verschilt zoiets misschien ook per type/kwaliteit?
Dat laatste

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• DaYwaLkUr
Ik ben in de markt voor de Dreame L50 pro ultra, maar het valt me op dat deze slecht leverbaar is? Nergens de zwarte variant?

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:30
Nou ik zit ook aardig vast tussen de bomen in het bos van Roborock.

Begon mijn zoektocht met een vergelijk tussen Dreame, Eufy en Roborock.
Dreame (L40s Ultra) valt af, want voor wat ik lees veel te veel features die ik toch niet gebruik.

Eufy een klein pluspuntje, want heb er al wat camera's van en bevalt goed. De X10 lijkt mij goed genoeg, de S1 qua dweilen vooral nog iets beter maar is het prijsverschil met ons gebruik niet waard denk ik. De ervaringen in dit topic zijn dan weer niet overweldigend over het algemeen, dus toch even verder gezocht.

Roborock QRevo...... maar welke in godsnaam? De Tweakers pricewatch kent tig versies, evenals MediaMarkt/Coolblue. De site van Roborock zelf is nog erger met QRevo series, QRevo Curve, QRevo Edge Series en QRevo series. Daarbinnen dan nog weer een stuk of vijf modellen per categorie....

Welke is nou de directe concurrent van de Eufy X10?
Volgens mij moet het de S5V zijn? (of toch de QV35A?). Zelfs gericht filteren bij bijv MM/Coolblue geeft niet echt uitsluitsel, ook omdat de prijzen soms te ver uiteenlopen. Is dit de juiste? https://www.mediamarkt.nl...ctie-zwart-160224795.html
(model omschrijving "roborock Qrevo Pro" en "slechts" 459eu, dus weer dieper dat bos met bomen in...)

De Eufy X10 is nu 599eu, Eufy kennende komt daar vroeg of laat wel weer een aanbieding van. De Dreame L40s is 589eu. Gevoelsmatig zou een gelijkwaardig Roborock dan ook tussen de 500-600eu moeten zitten.

Wat ik sowieso slecht kan vinden is wat het verschil in "dagelijks" onderhoud is qua stofzakken, borstels, dweilen etc. Prijzen van origineel spul is wel te vinden, is het aftermarket aanbod bij bepaalde merken nog beter qua prijs/kwaliteit?

Onze situatie:
Twee kleine kinderen. Beneden PVC, binnen altijd schoenen uit. Boven laminaat. Nergens drempels.
Ding moet gewoon dagelijks zijn ronde doen, met name in de keuken en eethoek. Soms de hal en bijkeuken (ook PVC) meenemen. Dweilen, ik denk, 1 of 2x per week?
Op de kinderkamers liggen dunne speelkleden, daar kunnen de meeste apparaten wel mee overweg. Wil ik desnoods ook wel weg halen als ik hem boven los laat.

Moet volgens mij prima kunnen voor 500 á 550eu, met wat wachten op een echt goede aanbieding wellicht sub 500?

• mevrouwKees_1
@B-Real mijn schoonzus heeft de eufy en die is niet heel sterk qua zuigkracht en laat plasjes water achter met/na dweilen.

• mevrouwKees_1
ik ben in mijn zoektocht inmiddels beland bij de Saros 10R en vond deze op Alie.. Is dat betrouwbaar genoeg ? Ik bestel daar normaliter nooit namelijk. Heb je nog te maken met douane kosten? in het afreken deel staat iets over adjustment VAT maar kan niet makkelijk vinden wat er nog bij komt.

https://nl.aliexpress.com...c9GI&gatewayAdapt=glo2nld dit is de link

[ Voor 13% gewijzigd door mevrouwKees_1 op 16-03-2026 17:29 ]

• rfidder
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-03 18:24
@mevrouwKees_1 Ik zie bij de reacties al staan “Beware, scammer!!!” en er wordt ook niet gereageerd op vragen. Lijkt mij niet betrouwbaar…

De Saros 10R staat nu voor €849,- bij Amazon en dat is wel betrouwbaar…

[ Voor 21% gewijzigd door rfidder op 16-03-2026 19:07 ]

• Midan
KoningPaulus schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 22:14:
[...]

Ja hoor, gaat prima. Doe ik hier ook.
Jij doet driehoek groene zeep in de watertank of in de wasmiddel compartiment?

• Fried
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-03 14:08
rfidder schreef op maandag 16 maart 2026 @ 19:05:
@mevrouwKees_1 Ik zie bij de reacties al staan “Beware, scammer!!!” en er wordt ook niet gereageerd op vragen. Lijkt mij niet betrouwbaar…

De Saros 10R staat nu voor €849,- bij Amazon en dat is wel betrouwbaar…
Ook bij BOL nu :) komt vandaag binnen oOo

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-03 22:46
Onze Roborock S8 is inmiddels 2,5 jaar oud maar begint wat problemen te vertonen. Onlangs ging z'n dweiltje niet meer naar beneden, maar dat heb ik kunnen oplossen.

Sinds een paar dagen is hij echter helemaal buiten dienst, met een 'error 4' - cliff sensor error. Hij geeft dan aan dat de sensoren gereinigd moeten worden. Na een paar keer grondig schoonmaken blijft hij persistent de error geven. Volgende stap was deels demontage en met perslucht uitblazen, maar ook dat heeft geen effect. Dus er is dus ofwel een sensor binnenin echt vuil geworden, of eentje defect. Ik overweeg nu om nieuwe sensoren te bestellen en de hele robot uit mekaar te halen, want je kan er natuurlijk moeilijk bij. Maar heeft iemand een idee waar ik kan opsporen welke sensor specifiek de fout geeft? Want hij heeft er een stuk of 6.

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-03 12:29
RudolfR schreef op maandag 9 maart 2026 @ 13:51:
@DaYwaLkUr

In de vuilwatertank ontstaat wel een vieze geur. Een gebitstablet helpt. Regelmatig legen natuurlijk ook.
Even wat mondspoelmiddel in de vuilwater tank gooien is ook een optie.

ehhhh..HOI

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Darks schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:40:
Onze Roborock S8 is inmiddels 2,5 jaar oud maar begint wat problemen te vertonen. Onlangs ging z'n dweiltje niet meer naar beneden, maar dat heb ik kunnen oplossen.

Sinds een paar dagen is hij echter helemaal buiten dienst, met een 'error 4' - cliff sensor error. Hij geeft dan aan dat de sensoren gereinigd moeten worden. Na een paar keer grondig schoonmaken blijft hij persistent de error geven. Volgende stap was deels demontage en met perslucht uitblazen, maar ook dat heeft geen effect. Dus er is dus ofwel een sensor binnenin echt vuil geworden, of eentje defect. Ik overweeg nu om nieuwe sensoren te bestellen en de hele robot uit mekaar te halen, want je kan er natuurlijk moeilijk bij. Maar heeft iemand een idee waar ik kan opsporen welke sensor specifiek de fout geeft? Want hij heeft er een stuk of 6.
Ik zou even kijken of je de BiT (built in testmode) kan activeren: https://www.reddit.com/r/...jh2p50/roborock_bit_mode/

Dat is een debugging stand waarmee je gerichter kan kijken welke sensor kapot is.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026 - 09-03-2026 Officieel 🪦🪦🪦

• mevrouwKees_1
@rfidder fidder] mmm oke... ik heb dat niet zo snel kunnen vinden over scan, maar ik geloof je meteen.. vond het al te goedkoop.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:09

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

B-Real schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:50:
Onze situatie:
Twee kleine kinderen. Beneden PVC, binnen altijd schoenen uit. Boven laminaat. Nergens drempels.
Ding moet gewoon dagelijks zijn ronde doen, met name in de keuken en eethoek. Soms de hal en bijkeuken (ook PVC) meenemen. Dweilen, ik denk, 1 of 2x per week?
Op de kinderkamers liggen dunne speelkleden, daar kunnen de meeste apparaten wel mee overweg. Wil ik desnoods ook wel weg halen als ik hem boven los laat.

Moet volgens mij prima kunnen voor 500 á 550eu, met wat wachten op een echt goede aanbieding wellicht sub 500?
Ik zie niet echt veeleisende zaken in je situatie staan. Dus ja, lijkt me prima kunnen voor €500. Goedkoper ook wel, want bijvoorbeeld een uitvoering: Xiaomi X20+ (deze noem ik omdat ik 'm zelf heb) houdt ook je pvc en laminaat schoon en hij dweilt prima. Was een maand geleden te koop voor €259, nu rond de €330. Voor die €259 kun je er zelfs 1 per verdieping neerzetten en zit je nog binnen je budget :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• DaYwaLkUr
Fried schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 08:24:
[...]

Ook bij BOL nu :) komt vandaag binnen oOo
Was van korte duur? :-(

• Dark Master
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04:44
Dark Master schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 08:28:
2 weken geleden een Dreame x50 ultra complete aangeschaft. De Roborock staat nu boven ik ben nog niet geheel overtuigd van de Dreame. Over het algemeen gezien heeft Roborock de zaakjes nog wel iets beter voor elkaar softwarematig.

Voorbeeld de Roborock gaat altijd erg netjes langs de muur of meubels. De Dreame heeft hier aanzienlijk meer moeite mee als een meubel bijvoorbeeld niet kaarsrecht staat. Dan botst die toch een beetje tegen het meubel aan en moet zich corrigeren resultaat strepen op het meubel. De Roborock kan dit wel netjes zonder problemen. Nu wel opgelost met een extra rubbertje op de bumper maar dat verwacht je niet in deze prijsklasse. (Met een beetje zoekwerk hebben meer mensen hier dus last van.)

Ook het patroon van drempel af en op is erg onlogisch. 4 keer over en weer over de drempel. Ik moest echt de ruimte splitsen zodat dit niet meer voorkomt. Erg zelf lerend hoor

Dingen als aan en uit / opnieuw mappen al geprobeerd maakt allemaal weinig uit.

Natuurlijk is er ook genoeg positiefs te vermelden. De drempel functie is erg fijn, ook het heetwater dweilen en de extended armpjes zijn leuk gedaan.
Na de uitstap naar Dreame toch maar weer een Roborock aangeschaft. De Dreame is hardwarematig prima maar softwarematig zeer matig. In de paar maanden van bezit ruim 3 keer de map opnieuw moeten maken, uiteindelijk maar een basis herstelpunt gemaakt. De navigatie kan heel wat beter, reed vaak genoeg zacht tegen meubels aan… Het is het net allemaal niet helaas.

De Roborock die er nu weer staat is toch heel wat gepolijster geen Dreame meer in de toekomst.

Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090

• KoningPaulus
Midan schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 17:09:
[...]

Jij doet driehoek groene zeep in de watertank of in de wasmiddel compartiment?
Watertank. Wasmiddel compartiment is puur om de dweil mee uit te wassen, maar dat is m.i. onzin. Die pads kunnen gewoon in de wasmachine (60-90gr) en in droger

• DaYwaLkUr
Dark Master schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 23:29:
[...]

Na de uitstap naar Dreame toch maar weer een Roborock aangeschaft. De Dreame is hardwarematig prima maar softwarematig zeer matig. In de paar maanden van bezit ruim 3 keer de map opnieuw moeten maken, uiteindelijk maar een basis herstelpunt gemaakt. De navigatie kan heel wat beter, reed vaak genoeg zacht tegen meubels aan… Het is het net allemaal niet helaas.

De Roborock die er nu weer staat is toch heel wat gepolijster geen Dreame meer in de toekomst.
Ik neigde ook naar de Dreame, maar de reviews die ik zag, zeiden allemaal hetzelfde:
- Battery drain (schijnbaar hun robot maaiers ook)
- Slecht(ere) navigatie
+ tov de Roborock hij komt over hogere drempels

De Roborock daarentegen heeft een vrij kleine opvangbak voor vuil, maar met een basisstation moet dat goedkomen toch?

• dollyking
  • Laatst online: 24-03 16:59

dollyking

duck tape

Dreame x50 master van het eerste uur.
prima ding, alleen capaciteit is beperkt en laden duurt lang. hij staat bij mij op 1xzuigen en dweilen in een werkgang. dweil reinigen elke 6m2
alleen is die na 80 min of 90m2 helemaal leeg en heeft dan 4 uur nodig om weer te laden. Het te reinigen oppervlakte beneden is 160m2. daar is die dus de hele nacht of dag mee bezig.
ik overweeg nu een tweede aan te schaffen.
ding is overigens een keer de kelder trap afgedonderd. ging gelukkig goed.

• dollyking
  • Laatst online: 24-03 16:59

dollyking

duck tape

@DaYwaLkUr
Die drain is inderdaad ernstig als die vast staat en zijn reiniging onderbreekt of in pauze staat.
De batterij loopt nagenoeg even snel leeg als dat die aan het werk zou zijn. dus 2 uur pauze buiten het dock betekend gewoon leeg

• Dark Master
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04:44
DaYwaLkUr schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:39:
[...]

Ik neigde ook naar de Dreame, maar de reviews die ik zag, zeiden allemaal hetzelfde:
- Slecht(ere) navigatie

De Roborock daarentegen heeft een vrij kleine opvangbak voor vuil, maar met een basisstation moet dat goedkomen toch?
Ik ben echt zeer tevreden over Roborock. Boven staat een S7Maxv die al 3 jaar dienst doet zonder enig probleem en beneden nu de Saros Z70. Die heeft de kleinste opvangbak ooit maar zuigt en dweilt beter dan de Dreame x50 ultra.

De Saros moet zich nog bewijzen maar wat ik tot nu toe heb gezien werkt die top. De Dreame heeft als voordeel het over hogere drempels gaan maar subtiel is het niet. De adaptilift van Roborock komt ook prima en heel wat subtieler over de drempel van onze bijkeuken. (De robotarm gebruik ik trouwens niet de aanbieding van de z70 was gewoon erg goed.)

Battery drain is er inderdaad ook bij de x50.
Maar inprincipe kon die met ons oppervlak zuigen en daarna dweilen met nog rond de 20% over.

Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090

• xyonix
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-03 16:11
DaYwaLkUr schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:39:
[...]

- Slecht(ere) navigatie

Kan me persoonlijk totaal niet vinden in het stuk van slechte navigatie.
Heb beneden de X40 Ultra en boven (puur stofzuigen) DP20 Pro Plus, beiden loggen een prima map en de eerste a tweede keer botsten ze misschien ergens tegenaan. Daarna heb ik hier nooit iets fout zien gaan.
Die boven staat er nu pas paar maanden dus nog geen battery drain kunnen ontdekken, lijkt me ook wat snel. De X40 Ultra is langer in gebruik en gaat nog evenlang mee en merk ik ook niks van batterij afname.

Vind appart dat navigatie zo slecht is volgens sommigen want dat ding gaat zo goed en secuur langs alles dat ik er totaal niet naar hoef te kijken. Zeker geen plakkertjes of zo erop doen zoals die ander net aangaf.

• yustmenl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-03 09:40
Ik loop te denken om een roborock qrevo edge 5v1 aan te schaffen maar ik vraag me af wat jullie ervaringen zijn met deze machine.

We hebben een drempel van ongeveer 1,5 cm.
De vloer is laminaat en tegels verder licht er ook niet veel los spul op de grond

Hebben jullie tips?

• DaYwaLkUr
Saros 10R weer voor 849,- beschikbaar, heb hem direct besteld :)

[ Voor 30% gewijzigd door DaYwaLkUr op 23-03-2026 13:02 ]

• Oggy
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-03 16:38
Is die veel beter dan bijvoorbeeld curv 2 pro?

i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X

• DaYwaLkUr
Oggy schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:28:
Is die veel beter dan bijvoorbeeld curv 2 pro?
Ligt eraan wat voor jou belangrijk is. De Curv 2 Pro maakt iets beter schoon. Maar de Saros 10R ontwijkt schijnbaar beter, waardoor die wat meer allround is. Kijk je puur naar schoonmaak resultaten wint de Curv.

• DaYwaLkUr
Iemand nog een linkje met accessoires voor de Saros 10R? ik las qua schoonmaakmiddel gewoon groene zeep?

• WayTooMuch
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 00:07
Hallo iedereen,

Vraag:

Ik ben op zoek naar een robotstofzuiger die goed overweg kan met lange hondenharen (Golden Retriever).

Mijn wensen:
• Combinatie stofzuigen + dweilen
• Volledig automatisch station (leegmaken + vers water (min een reservoir, geen aansluiting + vuil water)
• Liefst zo weinig mogelijk onderhoud (niet elke beurt haren uit borstels trekken)
• Geschikt voor ±100 m² g
• Budget: max €900-1000 (liefst er iets onder)

Ik verwacht geen perfect resultaat, maar wel dat hij het dagelijkse onderhoud serieus overneemt.

Het aanbod is echt enorm (Dreame, Roborock, Eufy, Ecovacs, …).

Aanbevelingen zijn welkom.

Groetjes

• RudolfR
@WayTooMuch

Misschien een Dreame met TriCutBrush.
Pagina: 1 ... 73 74 Laatste