PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
- Laag ontwerp, stil stofzuigen, uitneembaar mopping tray, strak ontwerp, goede obstacle avoidance, detachable mop pads,..
Hij is nu de eerste keer aan het lopen. Ben benieuwd naar de eerste ervaringen. Hij is bij het stofzuigen een stuk stiller dan mijn ECOVACS DEEBOT T9 AIVI die straks naar de bovenverdieping verhuist.
Heb liever dat ie uit voorzorg maar helemaal stopt in zo'n geval..
Heb nog trauma's van meerdere keren kattenuitwerpselen uitgesmeerd te zien worden door mn andere simpelere robots, de Curvx lijkt daar dus niet op in te grijpen als er op camera objecten in beeld komen..
Al veel aan het speuren geweest, AI vergelijkingstabellen laten maken en kom nu tot een top 3 van drie verschillend merken:
Roborock Edge 2 Pro 649,-
MOVA p70 Ultra 549,-
Ecovacs T90 Pro Omni 490,-
De prijzen nu nu erg aantrekkelijk vanwege PrimeDay.
De Roborock schijnt erg degelijk te zijn, met name in app en obstakelvermijding.
De Mova veel bang for Buck, maar iets agressiever in obstakelvermijding.
De Ecovacs schijnt in obstakelvermijding en omgang met tafelpoten en een speelkleed een ramp te zijn. In dweilen weer de pro.
Iemand die ervaring heeft met een van deze 3 en mij op weg kan helpen? Voor mij belangrijk, dat het apparaat goed om een tafel en speelgoed heen moet kunnen gaan. Liefste zo weinig mogelijk nawerk, dus goed stofzuigen en dweilen, ook de hoekjes meenemen. En een probleemloos leeg station.
Onze beneden verdieping is ca 60m2, lage drempeltjes en bestaat uit pvc, een speelkleed voor kinderen en een inloopmat bij de voordeur. Geen geel ingewikkelde vloerbedekking als je het mij vraagt,
Aangemeld bij Roborock aangezien hij in oktober pas 2 jaar zou zijn, morgen gaat hij via UPS terug, ben benieuwd naar de uitkomst.
M’n oude Roborock S7 gaat van boven maar weer naar beneden (zonder dockingstation)
Die heb ik en vind ik maar slecht zuigen.Mattie2 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:56:
Voor wie er op zoek is naar een goedkope goede zuigrobot zonder leegstation: Roborock Q10 S5 bij Bol voor maar 160 euro als je select hebt.
Grit wat uit de kattenbak valt als de kat eruit springt wordt gewoon niet fatsoenlijk opgezogen.
Maar mijn eerste zoektocht resulteert wel in typisch Chinese fabrikanten: Mooie prijs / kwaliteit over algemeen hoor, daar niet van. Maar 47 modellen per fabrikant, die allemaal net iets anders zijn, en met allerlei snufjes waarbij ik bang ben dat het vooral kapot kan gaan. Dingen als een intrekbare lidar unit, mijn bank is niet zo hoog, mijn S50 komt eronderdoor, maar hoger moet hij niet worden, en baat het niet dan schaad het niet? Maar het is wel weer iets wat kapot kan gaan. En het ene model wast de dweil op 80 graden, de andere 100 graden, de volgende kan de dweil naar de zijkant uitschuiven, etc.
En als ik kijk op Amazon, puur voor de reviews, zitten er een hoop die veel reviews hebben rond de ~4.0. Wat niet slecht is, maar er zijn toch met een hoop die problemen ondervinden. Ik ga nog wel een tijdje zoeken welke het moet worden
EU DNS: 86.54.11.100
https://www.bol.com/nl/nl/p/dreame-multi-surface-floor-cleaner-schoonmaakmiddel-geschikt-voor-alle-vloertypen/9300000170148374/?referrer=socialshare_pdp_androidappc-nan schreef op zondag 28 juni 2026 @ 17:38:
Ik weet niet meer welke reinigingsmiddel was geleverd bij mijn Dreame L40s Pro Ultra. Weet iemand welke dat is? Die van ons is namelijk op en weet niet welke er origineel bij hoort. De website van Dreame is ruk.
Grtz Mark
CyBeRSPiN schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:17:
Ik vind de object avoidance van de Curvx toch wel zwaar tegenvallen. Er stond een mooi bouwwerk van een kind op de vloer, daar is ie dwars doorheen gereden en de blokjes lagen door de hele kamer geduwd.
Heb liever dat ie uit voorzorg maar helemaal stopt in zo'n geval..
Heb nog trauma's van meerdere keren kattenuitwerpselen uitgesmeerd te zien worden door mn andere simpelere robots, de Curvx lijkt daar dus niet op in te grijpen als er op camera objecten in beeld komen..
Irritant dat je tegenwoordig berichten na 2 dagen niet meer kan wijzigen..
Op de kaart zie je dan wel dat er "iets" is gedetecteerd, maar het blijkt allemaal veel te mager om ellende te voorkomen.
Zijn er modellen waarbij het wel echt goed werkt of blijft het hit or miss?
[ Voor 3% gewijzigd door CyBeRSPiN op 30-06-2026 09:24 ]
Blijft bij Roborock zeker altijd hit or miss. Mijn S7 MaxV en Qrevo Pro rijden zich regelmatig vast op veters, snoeren en andere troep. Op vacuum wars scoort jouw CurvX een 4.08 op obstacle avoidance, de Eufy Omni S2 scoort daar een bijna perfecte 4,90 op. Zie ook hun video review vanaf 2:38. Eufy lijkt dus wel echt een slag beter te zijn.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:24:
[...]offtopic:Ter aanvulling: een paar dagen later heeft ie het snoer van een ventilator naar binnen proberen te werken. Adapter uit het stopcontact getrokken, snoer had gelukkig een stekkertje aan de voet van de ventilator die los kwam.
Irritant dat je tegenwoordig berichten na 2 dagen niet meer kan wijzigen..
Op de kaart zie je dan wel dat er "iets" is gedetecteerd, maar het blijkt allemaal veel te mager om ellende te voorkomen.
Zijn er modellen waarbij het wel echt goed werkt of blijft het hit or miss?
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Hoezo een no-brainer voor jou? Ik ben ook op zoek en voor mij is het echt een bomen en bos verhaal aan het worden.ice-T106 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 18:28:
Na veel te veel tijd rond zoeken naar een nieuwe stofzuigrobot met goede dweil functie ben ik uitgekomen op de "Ecovacs Deebot X9 Pro Omni" voor 399 bij iBood. Dat is voor die prijs toch echt een no brainer?
ik heb in het verleden vooral Lidl en budgetzuigers gehad. Deze lijkt op Vacuüm Wars goed beoordeeld maar al wel wat ouder
Ja dit was in 2025 de topper op vacuumwars. Roller dweilen worden over het algemeen ook beter gescoord dan de spinners. Deze is nu wel zoveel goedkoper dan een jaar geleden dat je naar mijn idee voor rond dit budget niks beter gaat vinden. Maar ik vond verder de zoektocht en het vergelijken ook drama. Kocht tot nu toe altijd Roomba's. Die doen het overigens nog prima maar wilde in de huis een betere dweil functie.TF schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 19:40:
[...]
Hoezo een no-brainer voor jou? Ik ben ook op zoek en voor mij is het echt een bomen en bos verhaal aan het worden.
ik heb in het verleden vooral Lidl en budgetzuigers gehad. Deze lijkt op Vacuüm Wars goed beoordeeld maar al wel wat ouder
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Ik sluit me even aan bij deze vraag, al zal dit onze eerste robotstofzuiger worden. Ik heb mijn vrouw gevraagd wat ze voor haar verjaardag wil, en het antwoord was een robotstofzuiger met dweilfunctie (vond ze eigenlijk te duur maar ze weet niks anders en houdt van een schoon huisptribbyz schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:13:
Ik heb een oude iRoomba i7 en ik wilde over naar een nieuwe met Dock en dweil functie. Ik zag in de aanbieding de Dreame L50 ultra AE mijn budget is rond de 500 is dit dan een mooie opties er zijn er echt heel veel rond die prijs klasse maar ze zijn lastig te vergelijken. Bedankt voor jullie advies en meedenken.
De stofzuiger zal te maken krijgen met circa 85% houten parketvloer, een laagpolig tapijt en 3 kinderen in de leeftijd van 6 tot 11 jaar, maar die zullen wel slapen als hij aan het werk gaat
Ik heb een budget gesteld van 500 Euro, ben even een beetje gaan rond kijken en lees wel goede verhalen over Dreame. Ik zie dat de L50 Ultra AE nu in de aanbieding is voor 479 Euro. De L40 Ultra AE is te verkrijgen voor 429 Euro.
Is de L50 de 5 tientjes waard boven de L40? Zo voelt het voor mij wel en hij tikt wel alle boxjes aan die we willen. Andere suggesties uiteraard ook ook welkom
Denman schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 20:58:
[...]
Ik sluit me even aan bij deze vraag, al zal dit onze eerste robotstofzuiger worden. Ik heb mijn vrouw gevraagd wat ze voor haar verjaardag wil, en het antwoord was een robotstofzuiger met dweilfunctie (vond ze eigenlijk te duur maar ze weet niks anders en houdt van een schoon huis).
De stofzuiger zal te maken krijgen met circa 85% houten parketvloer, een laagpolig tapijt en 3 kinderen in de leeftijd van 6 tot 11 jaar, maar die zullen wel slapen als hij aan het werk gaat
Ik heb een budget gesteld van 500 Euro, ben even een beetje gaan rond kijken en lees wel goede verhalen over Dreame. Ik zie dat de L50 Ultra AE nu in de aanbieding is voor 479 Euro. De L40 Ultra AE is te verkrijgen voor 429 Euro.
Is de L50 de 5 tientjes waard boven de L40? Zo voelt het voor mij wel en hij tikt wel alle boxjes aan die we willen. Andere suggesties uiteraard ook ook welkom
[ Voor 8% gewijzigd door ptribbyz op 01-07-2026 22:31 ]
De zuigkracht is echt een stuk minder van de X9. Maar bedankt voor het meedenken.ice-T106 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 21:15:
Naar mij idee is die ecovacs X9 nog beter dan de L50 AE. En nu dus ook nog flink goedkoper. Of is men het daar niet mee eens?
Klopt maar de zuigflow is weer hoger zover ik begreep. Wat voor harde vloeren nuttiger is.ptribbyz schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 22:32:
[...]
De zuigkracht is echt een stuk minder van de X9. Maar bedankt voor het meedenken.
En toch ga ik specifiek voor een spinner dweil. Praktisch effectiviteit lijkt nog geen eens zover uit elkaar te liggen zoalng je niet echt grote troep hebt (eg je hebt je vla op de grond laten vallen en je laat de robot dat opruimen), al theoretisch is een roller die ook een vuil water bakje apart heeft natuurlijk logischerwijs effectiever dan een spinner die het alleen moet hebben van dat de doekjes vuil kunnen opnemen.ice-T106 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 19:51:
[...]
Ja dit was in 2025 de topper op vacuumwars. Roller dweilen worden over het algemeen ook beter gescoord dan de spinners. Deze is nu wel zoveel goedkoper dan een jaar geleden dat je naar mijn idee voor rond dit budget niks beter gaat vinden. Maar ik vond verder de zoektocht en het vergelijken ook drama. Kocht tot nu toe altijd Roomba's. Die doen het overigens nog prima maar wilde in de huis een betere dweil functie.
Waarom dan toch voor de spinner voor mij? Simpeler ontwerp, minder bewegende delen, betrouwbaardere techniek. Al die dingen krijgen meer en meer features erbij, ik wil zo min mogelijk wat kapot kan gaan. En granted ik ga waarschijnlijk wel met eentje die de zijborstel kan uitsteken, en dat is ook wat wat kapot kan gaan, maar het voegt bij mij ook wel wat toe.
Bij mij staat nu de Qrevo Edge 5V1 bovenaan mijn lijstje. Ja niet de goedkoopste voor de features, maar ook niet al te duur. Hij doet volgens reviews alles goed, behalve ruk in object detectie. Nu behalve wat schoenen heb ik toch nooit veel objecten waar hij last van heeft, en als hij die schoenen wat wegduwt, tja, dan is dat zo. En nu ik dit schrijf, het gebeurd wel met enige regelmaat dat ik een kabel vergeet, en dan is eentje met camera beter, dus toch om te overwegen.
Maar waarom wel de Edge 5V1? Roborock lijkt toch nog wel één van de betrouwbaardere te zijn, mijn huidige Roborock gaat nu bijna 8 jaar meer met nul onderhoud behalve sensoren weleens schoon te maken, en de Lidar motor vervangen voor €7.50. En eerlijk is eerlijk, geen RGB camera hebben op een cloud connected (Chinees) device heeft ook zo zijn voordelen.
Ik heb hem Wall-E genoemd. Binnenkort maar een Eve zoeken voor de woonkamer.
Ik heb net de hele serviceset vervangen, borstels, filter etc. Dus wel jammer dat de nieuwe dan nu mee retour gaan. Ik wil hem eigenlijk op gaan sturen zonder basisstation omdat het basisstation op de vaste wateraansluiting zit en is ingebouwd. Iemand hier ervaring mee?
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Ik heb hem ook gekocht en nu een paar dagen in gebruik. Valt mij niet tegen. Vind wel de matige vertaling in de app: er stond oa “robotmaaier toevoegen”ice-T106 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 21:15:
Naar mij idee is die ecovacs X9 nog beter dan de L50 AE. En nu dus ook nog flink goedkoper. Of is men het daar niet mee eens?
resultaten verder goed. Dweilen echt handig.
Momenteel heb ik de S7 maxv maar overweeg toch te upgraden.
Hebben er mensen ervaringen met StarSight (2.0) in plaats van de traditionele Lidar?
Ik heb ook gekeken naar de open-source "lokale cloud"-optie van Valetudo, maar ik heb weinig vertrouwen in de ontwikkelaar van dat project. Zijn er nog andere opties die ik over het hoofd zie? Ik zou verbaasd zijn als er robotstofzuigers bestaan die perfect werken zonder internettoegang.
Hoezo heb je weinig vertrouwen in de ontwikkelaar? De vraag is ook hoe veel ontwikkeling je nodig hebt. Als het nu draait (en er geen bugs in zitten) is een update ook niet perse nodig. Hoe lang blijven alle grote merken updates (en functies) toevoegen aan hun producten?carefree7 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 07:04:
.....
Ik heb ook gekeken naar de open-source "lokale cloud"-optie van Valetudo, maar ik heb weinig vertrouwen in de ontwikkelaar van dat project. Zijn er nog andere opties die ik over het hoofd zie? Ik zou verbaasd zijn als er robotstofzuigers bestaan die perfect werken zonder internettoegang.
Ooit de website bekeken? Het is nogal een apart figuur. Ik heb daar ook geen vertrouwen in.krijn1985 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 09:14:
[...]
Hoezo heb je weinig vertrouwen in de ontwikkelaar?
[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 08-07-2026 09:17 ]
Ik ben het met je eens dat zijn manier van communiceren niet prettig/netjes/constructief is, maar neemt niet weg dat de software/firwmare voor mij doet wat het moet doen (en mijn stofzuiger(s) langer van updates voorziet dan de fabrikant). Als hij nu besluit te stoppen of functies eruit te halen heb ik nog steeds een werkende robot stofzuiger die niet aan internet hangt. Maar ieder zijn keuze natuurlijk.de Peer schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 09:16:
[...]
Ooit de website bekeken? Het is nogal een apart figuur. Ik heb daar ook geen vertrouwen in.
@carefree7 enige andere wat ik laatst tegen kwam was dit project, maar dat is jammer genoeg nog niet zo ver en is ook niet kant en klaar: Oomwoo en hier een blogpost
Mijn Dreame mag ook in retour voor een probleem met de sidebrush. Online lees ik veel gelijkaardige problemen.Morpheusk schreef op zondag 5 juli 2026 @ 10:08:
Hier de Dreame X50 master die op verschillende plekken in huis stopt met moppen en vervolgens wacht tot de accu leeg is. Ik krijg de melding: De dweilpad stopt met draaien. Dit gemeld bij Amazon en moet hem nu opsturen naar ENFINITEC B.V. in Den Bosch voor reparatie.
Ik heb net de hele serviceset vervangen, borstels, filter etc. Dus wel jammer dat de nieuwe dan nu mee retour gaan. Ik wil hem eigenlijk op gaan sturen zonder basisstation omdat het basisstation op de vaste wateraansluiting zit en is ingebouwd. Iemand hier ervaring mee?
In de Product Return Packaging Instructions lees ik dat je kan vragen om enkel de robot zelf terug te sturen:
"Note: If your machine's problem only affects the robot itself and does not involve the base station, you can contact our customer service team to confirm whether the base station also needs to be sent back."
Als de boel daarna offline werkt, en er is goed werkende software, is het kwestie van dit eenmalig installeren, en je kunt ermee vooruit. Je bent dan niet afhankelijk meer van de ontwikkelaar. Voor de zekerheid kun je een kopie van de code veilig stellen, voor het geval dat.carefree7 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 07:04:
Ik wilde eerst graag de Roborock Saros 20, maar het prijsverschil tussen beide apparaten was het mij niet waard. Hopelijk voldoet deze aan mijn verwachtingen.
Nu nog een weekje wachten.. #duurtlang
https://www.amazon.de/-/nl/gp/product/B0GD79DTS7/ref=ox_sc_act_title_1?smid=A3JWKAKR8XB7XF&th=1
Hij is weer gerepareerd en doet weer z’n rondjesTheetjuh schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 20:57:
Nou m’n Roborock Qrevo Master heeft de geest gegeven, LiDAR foutmeldingen en merkte bij het checken dat de side-brush ook niet meer uitstak.
Aangemeld bij Roborock aangezien hij in oktober pas 2 jaar zou zijn, morgen gaat hij via UPS terug, ben benieuwd naar de uitkomst.
M’n oude Roborock S7 gaat van boven maar weer naar beneden (zonder dockingstation)
Bedankt voor de tip! Heb 'm ook besteld. Helaas kan ik 'm niet in één van de DHL/Amazon lockers in Duitsland (hier vlak over de grens) laten bezorgen, pakket zal wel te groot zijn. Dat had verzendkosten gescheeldKickasz schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:00:
Voor de mensen die graag, net als ik, de Dreame L50s Pro Ultra zoeken. In Nederland heb ik deze niet goedkoper gezien dan 629 voor een witte, maar ik wil graag de zwarte uitvoering. Kom ik tot mijn verbazing bij Amazon DE de volgende deal tegen voor 599 ex verzendkosten. Amazon is in dit geval zowel de verzender als de verkoper.
Ik wilde eerst graag de Roborock Saros 20, maar het prijsverschil tussen beide apparaten was het mij niet waard. Hopelijk voldoet deze aan mijn verwachtingen.
Nu nog een weekje wachten.. #duurtlang![]()
https://www.amazon.de/-/nl/gp/product/B0GD79DTS7/ref=ox_sc_act_title_1?smid=A3JWKAKR8XB7XF&th=1
Na aankomst maar eens kijken wat er in dat dure schoonmaakmiddel zit, is vast een goedkopere variant van te vinden.
Na de vele super goede recensies gegaan voor de T90 Pro Omni. Overal rond de 650 euro en volgens de reviews met die prijs als een no-brainer in het middensegment. Maar amazon.de heeft 'm nog steeds voor 490 Euro. Onderweg vanuit Spanje en dinsdag binnen. Zal mijn bevindingen wel even droppen hier.
Vooral ook benieuwd naar het dweilen ivm onze gietvloer.
Heb mijn bestelling van de L50s Pro Ultra bij Amazon.de geannuleerd en voor dezelfde prijs, maar dan met gratis verzenging en in kleur wit, dezelfde bij Coolblue besteld.
Tot nu toe erg tevreden met de aankoop. Meer dan goedgekeurd door mijn vrouw, niet geheel onbelangrijk.
Op advies van mijn collega's die al een Dreame hebben, heb ik ze bij AliExpress besteld. Daar kosten ze € 6,59 per 5 of € 10,99 per 10.Bulldog schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 23:33:
Ik stond eigenlijk op het punt ook de L50S te bestellen. Maar schrok mij een hoedje hoe duur de zakken zijn. Ruim 15 euro voor een zak. Voor een ouderwetse stofzuiger heb je 5 zakken voor een paar euro. Is er iets wat heel bijzonder is aan deze zakken?
Blijkbaar zijn dat prima zakjes.
Volgens mij heeft vacuüm wars weleens een filmpje gemaakt waar ze dmv rook lieten zien dat die alie express zakken alle kleine deeltjes zo weer naar buiten laten..Nizzomoi schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 09:56:
[...]
Op advies van mijn collega's die al een Dreame hebben, heb ik ze bij AliExpress besteld. Daar kosten ze € 6,59 per 5 of € 10,99 per 10.
Blijkbaar zijn dat prima zakjes.
Inderdaad vrij schokkend. Ik heb een hond welke nogal wat haar verliest. En denk zeker wel een zak vol per maand, misschien wel per 2 weken. Als ik ook nog 300-500 euro aan originele zakken per jaar kwijt bent dan wordt het wel een duur grapje, zo'n robotstofzuiger.Brilsmurfffje schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:36:
[...]
Volgens mij heeft vacuüm wars weleens een filmpje gemaakt waar ze dmv rook lieten zien dat die alie express zakken alle kleine deeltjes zo weer naar buiten laten..
Maar dit zouden toch 3 zakken moeten zijn?Bulldog schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 23:33:
Ik stond eigenlijk op het punt ook de L50S te bestellen. Maar schrok mij een hoedje hoe duur de zakken zijn. Ruim 15 euro voor een zak. Voor een ouderwetse stofzuiger heb je 5 zakken voor een paar euro. Is er iets wat heel bijzonder is aan deze zakken?
https://nl.dreametech.com/products/stofzak-3-fur-dreame-l10sproultra-x40ultra-x30ultra-s20ultra-l10sultragen2-l40ultra-l50ultra-x50ultra-x50master
Ah, je hebt gelijk. Alsnog vrij prijzig natuurlijk.Zeara schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 07:59:
[...]
Maar dit zouden toch 3 zakken moeten zijn?
https://nl.dreametech.com/products/stofzak-3-fur-dreame-l10sproultra-x40ultra-x30ultra-s20ultra-l10sultragen2-l40ultra-l50ultra-x50ultra-x50master
(nu stofzuiger zonder zak)
[ Voor 3% gewijzigd door Bulldog op 17-07-2026 11:54 ]
Ter land, ter zee en in de kroeg
zou gewoon amazon kijken. is niks mis mee.Christiano007 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 12:10:
Heb een Roborock S5V gekocht als vervanger van mijn oudere Roborock. Nu zou ik wel vervangende mops / dweilen willen aanschaffen. Nu is de vraag of het heel veel uitmaakt met alternatieve vervangende onderdelen of is alleen de originele goed genoeg?
bv
https://www.amazon.nl/gp/aw/d/B0F27Z5R6B?psc=1&ref=ppx_pop_mob_b_asin_image#averageCustomerReviewsAnchor
[ Voor 22% gewijzigd door reaL_G op 17-07-2026 14:35 ]
GiTS
Ik heb deze gekocht.Christiano007 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 12:10:
Heb een Roborock S5V gekocht als vervanger van mijn oudere Roborock. Nu zou ik wel vervangende mops / dweilen willen aanschaffen. Nu is de vraag of het heel veel uitmaakt met alternatieve vervangende onderdelen of is alleen de originele goed genoeg?
De T90 zuigt goed schoon en dweilt echt oprecht heel goed. Wij hebben een gietvloer en de vloer is een stuk schoner, dan wanneer we zelf dweilen. En ik dweil wel echt grondig en ook goed langs de plinten af.
Ook de vloerkleden en deurmat maakt hij goed schoon. Ingesteld dat de T90 op de kleden in beide richtingen zuigt.
Obstakels zoals slippers etc worden ontweken, maar, net als de Roborock s7, gaat ie gewoon over de poten van de tafel heen. De Roborock S7 reed nog wel om de poten van ons bankje bij de eetkamer, maar de T90 gaat er met hangen, schuren en wurgen overheen.
Vooraan de tafelpoot en dat is nog wel als no-go zone in te stellen. Maar de 6 poten van het bankje zijn wat lastiger in te stellen.
Over onze benedenverdieping van 60m² doet de T90 ongeveer een uur. Dat komt ook ivm het extra goed reinigen van de kleden en dat we hebben gezegd dat de dweil iedere 10 minuten op het docking station gespoeld moet worden.
De T90 laat vrijwel geen watersporen achter op de vloer. Iets wat op een gietvloer wel snel zichtbaar is. Vooral nu de vloerverwarming op koelen staat is dat vaak een dingetje. Met de TOP niet.
Al met al wel tevreden het het resultaat.
Iemand ervaring met deze stofzuiger incl basisstation? Ben geneigd om gewoon de trekker over te halen voor dit geld.
Waar zie jij dit staan?wokkelz schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 20:35:
Ik zie de Ecovacs T30C online te koop voor 214 euro, bij coolblue kost deze 479.
Iemand ervaring met deze stofzuiger incl basisstation? Ben geneigd om gewoon de trekker over te halen voor dit geld.
Hij is super stil, zuigt prima en dweilt prima. Ik durf te stellen dat de vloer (parket) schoner is dan wanneer we het zelf stofzuigen en dweilen. Op de normale stand kan ie overdag prima tussendoor draaien want lekker stil, met extra zuigkracht wel wat luidruchtiger maar aangezien we dat laat in de avond of 's nachts doen hebben we er geen last van. Ook het tapijt wordt grondig schoongemaakt. De afdrukken van de tafelpoten staan er altijd stevig in als ik de tafel weghaal, maar hij maakt er tijdens het schoonmaken bijna banen van zoals bij een voetbalveld
Als we alle stoelen e.d. laten staan gaat ie er keurig omheen, al maakt ie dan uiteraard iets minder goed schoon dan wanneer de stoelen op de tafels staan e.d. Dat hebben we tot nu toe 2 keer gedaan en dan is het overal echt brandschoon.
Tot nu toe 2 dingen die opvallen:
- Gister zoog ie ineens een stuk minder dan in het begin. Blijkt dat je dat filterbakje toch eerder moet leeggooien
Hij zat behoorlijk vol, met de kanttekening dat we het apparaat (vanwege nieuwigheid) al best vaak aan hebben gehad.
- Toen ik de sessie van gisteravond af brak vanwege bovenstaande, liet ik hem terugkeren naar de dock om 'm daarna opnieuw te kunnen laten beginnen. Toen ie in de hoek van de kamer aan kwam, tussen gordijn en bank (wel krappe ruimte en gordijn hing denk ik wat in de weg) was ie volledig de weg kwijt en bleef hij maar rondjes draaien. Heb 'm toen op moeten pakken en voor het docking station gezet. Wellicht was ie er nog wel uit gekomen uiteindelijk, maar dat was de eerste keer dat het mis ging.
Onze L50s Pro Ultra kan in de keuken door het raam naar buiten koekeloeren en rekende dat in eerste instantie gewoon als extra ruimte. Gelukkig kan ie niet door het raam, maar anders....Denman schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 14:34:
Komt er nog wel iets anders in me op. Gisteravond deed ie z'n werk maar had ik nog iemand aan de voordeur. Net op dat moment was ie ook in dat gebied bezig. Hij kan natuurlijk een aardig drempeltje overheen, en hij klom de dorpel ook op. Omdat de deur dicht moest heb ik 'm opgepakt en weer in de gang gezet. Maar stel dat ik dat niet had gedaan, was ie dan de straat op gegaan?Of zitten er sensoren op die dat moeten voorkomen?
Het hangt er vanaf hoe hoog de drempel naar buiten is. Hij heeft oogjes aan de onderkant om te voorkomen dat ie een trap af rijdt. Als de drempel laag genoeg is dan zal ie gewoon buiten verder gaan. Denk dat in de praktijk de meeste buitendrempels zo hoog zijn dat ie wel terugdeinst.
Nu twijfel ik ontzettend tussen de Eufy C28 en de Ecovacs T80. Waarom op die 2, geen idee eigenlijk. Elke keer lees je weer iets van AI of een functie en dan is het weer van oh, dat is handig.
Wat is nou iets om echt op te letten en wat raden jullie aan voor een budget van ongeveer 400 euro.
Thanks. Daar staan een paar mooie aanbiedingen op.wokkelz schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:47:
[...]
https://www.joybuy.nl/dp/102667515?ref_sku=102667515
Nu weer terug op 230
-Philips XU5100 320,- (wat zijn de ervaringen met Philips?)
- Deebot X8 369,-
Meningen over beide modellen? Volgens wat ik zie zou de T90 Pro omni de betere keuze moeten zijn, doch vind ik weinig gebruikersreviews in vergelijking met de Dreame?
Als er een alternatief zou zijn laat maar weten ik weet het allemaal zo goed niet meer
Ik kan nog niet zoveel zeggen over het ontwijken van objecten. Wel lag er tijdens het mappen nog allerlei zooi midden in de kamer. Ik ging er vanuit dat ie gewoon langs de rand zou rijden, maar hij heeft toen alle zooi netjes ontweken.
Heb vernomen dat uit third party zakken veel meer fijnstof kan ontsnappen.
Betreft de qrevo curv s5x maar ik denk dat alle curv basis stations dezelfde zak hebben.
Zoals ik het zie is de Mova S70 op papier beter? Bredere roller en uitschuifbare arm met borstel. Vind het voor beide lastig vergelijken omdat ze redelijk nieuw zijn en dus relatief weinig reviews hebben.
Ons huis heeft beneden harde vloeren en in de hal een droogloopmat. Soms hebben we ‘s winters een vloerkleed bij de bank. Momenteel geen huisdieren of kinderen maar in de toekomst sluit ik dat beide niet uit.
Ik zou graag willen dat de robot kan stofzuigen+ dweilen, automatisch legen/ dweil schoonmaken.
[ Voor 16% gewijzigd door klokkert1 op 25-07-2026 18:36 ]
https://www.amazon.nl/roborock-Originele-stofzuigerzak-Master-robotstofzuiger/dp/B0C77RFZRG/ref=sr_1_7Probydoby schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 12:59:
Waar koopt men de zakken voor de roborock? Op de Roborock site zie ik ze niet staan en op bol.com enz. alleen third party. Verkoopt Roborock geen eigen zakken in NL?
Zoiets? En ik vind wel andere die hem ook verkopen in Nederland, iig voor de gewone Revo's, maar volgens mij hebben de curves dezelfde zak (gezien hij hier ook gewoon voor beide geschikt is).
Ik zie door de bomen het bos niet meer in mijn zoektocht naar de juiste robotstofzuiger. Inmiddels heb ik de zoektocht teruggebracht naar de volgende 3 opties:
- Roborock Saros 10
- Roborock Saros 20X
- Roborock Qrevo Edge 2 Pro
Kan iemand me helpen de juiste keuze te maken op basis van ervaringen? Dank!
Waarom geen Dreame?Testingtester schreef op zondag 26 juli 2026 @ 11:50:
Hi allen,
Ik zie door de bomen het bos niet meer in mijn zoektocht naar de juiste robotstofzuiger. Inmiddels heb ik de zoektocht teruggebracht naar de volgende 3 opties:We willen hem laten reinigen op alleen de begane grond (ca. 110 m2 + 30m2 garage), hebben geen drempels en wel een kat.
- Roborock Saros 10
- Roborock Saros 20X
Ik zie veel informatie per model op vacuüm wars. Maar mis een beetje informatie wat merken doen.
Qua integratie met HA is er voor zover ik weet geen enkele fabrikant die daar aan doet, tenzij Matter ondersteuning meetelt: Matter Robot Vacuums - MatterDevices.io (ook al staat je toekomstige aankoop in de lijst, kijk uiteraard nog eens goed na wat er precies wel of niet kan worden gecontroleerd via Matter).marc1990 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 08:40:
Is er ergens een overzicht van merken betreft (software) support, levensduur, integratie HA, privacy, beveiliging en eventueel offline werking?
Ik zie veel informatie per model op vacuüm wars. Maar mis een beetje informatie wat merken doen.
Via Matter kan je meestal enkel basic commando's geven. Voor de meeste robotstofzuigers zonder Matter krijg je zoiets ook wel gedaan via HACS. Van wat ik al gezien heb, is er een hele goede integratie voor Dreame robotstofzuigers. Uiteraard ook niet officieel dus net zoals zoveel andere integraties kan dat feestje eindigen bij elke volgende firmware update.
Volledig lokaal ben ik nog niet tegengekomen, tenzij je je robotstofzuiger gaat jailbreaken. Valetudo is custom firmware die je kan installeren maar dat gaat m'n petje te boven.
[ Voor 3% gewijzigd door TheMaxMan op 29-07-2026 16:46 ]
Roborock werkt prima met HA integratie. Of bedoel je dat niet de fabrikant maar de community dit maakt.?TheMaxMan schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 16:44:
[...]
Qua integratie met HA is er voor zover ik weet geen enkele fabrikant die daar aan doet,
Dus ik ben beetje opzoek naar een lijst van tweaker recommended merken.
Valetudo is een OS dat het huidige vervangt en maakt hem lokaal bedienbaar en onafhankelijk van een cloud.
[ Voor 40% gewijzigd door CyBeRSPiN op 29-07-2026 18:20 ]
Dat zijn voornamelijk oude modellen. Maar met aanname dat zowel Dreame and Roborock dan een goede optie zijn, kom ik op iets van: Dreame L50 Ultra AECyBeRSPiN schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 18:19:
@marc1990 zie https://valetudo.cloud/pa.../buying-supported-robots/
Valetudo is een OS dat het huidige vervangt en maakt hem lokaal bedienbaar en onafhankelijk van een cloud.
Die is niet te duur. En zal zonder problemen mijn drempel loze appartement met laminaat zonder huisdieren prima kunnen doen?
Geen camera vindt ik zelf wel fijn.
Ik zie Dreame veel in dit topic, dus neem aan dat de fabrikant gewoon goed track record heeft?
Je kunt je huisnetwerk natuurlijk zo inrichten dat je de robot alleen op de wifi toelaat wanneer jij dat wilt.
- Hij is veel stiller
- Maar ook trager (~28 minuten voor mijn woonkamer / keuken nodig gehad wat hij normaal in ~22 minuten deed. Granted er staat wat meer troep op de grond, daardoor hoeft hij minder schoon te maken, maar wel meer hoekjes en dingetjes. Onder de streep zal hij gewoon trager zijn.
- Echt veel slimmer is hij niet geworden, waarbij eerlijk is eerlijk, ik heb wel semi-expres eentje zonder RGB camera gekocht. Maar zijn bumper gebruikt hij nog regelmatig.
- Mijn eetkamerstoelen kan hij net doorheen. De oude probeerde in wat kleinere stapjes erdoorheen te gaan als de nieuwe, waardoor de nieuwe wat vaker heeft dat hij eerst teveel naar links zit, en dan teveel naar rechts, om te concluderen dat hij er niet tussendoor past. Zit hij eenmaal tussen de stoelpoten, en lukt het niet in een paar pogingen eruit te komen, dan gaat hij wel in een andere modus over na een halve minuut proberen ofzo, waarbij hij beter zijn best doet en het lukt.
- Stofzuigen is stiller, leegmaken via zijn dock zou ik zeker niet 's nachts doen, die maakt herrie
.
- Zijn zijborstel die kan uitsteken helpt, maar hij zou hem zeker vaker kunnen gebruiken dan hij nu doet om beter bij bepaalde hoekjes te komen. Onder de streep, hoewel ik dat een beetje als eis had, denk ik niet dat het nou zoveel toevoegt. Wel wat hoor, maar niet meer dan dat.
- Het werkt best goed, zat vlekjes op mijn vloer waren weg nadat hij erover is gegaan
- Zeker niet alles, vooral in de keuken. Maar dat zijn dingen als ik zelf dweil, met een hoop meer kracht dan zo'n robot kan doen, ik ook wel meerdere keren bezig ben, dus ik kan niet verwachten dat robot er één keertje overheen gaat en het compleet schoon is.
- Voor de toekomst heb ik nu een routine gemaakt dat hij eerst gaat stofzuigen, en daarna een losse dweil beurt, als je dat doet kan je instellen dat hij wat rustiger eroverheen gaat, en dus meer kans heeft het wat los te weken (hopelijk).
- Dit was allemaal zonder reinigingsmiddel, moet ik nog kopen, geen idee hoeveel verschil dat maakt.
- En misschien het belangrijkste, mijn vuilwater reservoir is goed vies. Oftewel hij heeft zeker het schoner gemaakt.
De exacte lengte weet ik niet maar er zat flink wat lengte bij. officieel pompt hij het maar max een meter omhoog dacht ik. Welke afstand moet je overbruggen?NoFate schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 07:55:
Hoi, weet iemand hoe lang die darmpjes zijn bij een x40/x50 master , zou je die ook eventueel kunnen verlengen? Alsook pompt hij het vuile water ook omhoog? Merci
De X50 draait hier vrolijk zijn rondjes erg tevreden hoe hij schoonmaakt en stofzuigt. Wij hebben enkel ramen tot de grond en daar gaat het mappen van de ruimte niet zo lekker op..
En voor de geinteresseerde, de grootste vraag waar ik mee zat: Kan hij zijn docking station gebruiken als die in een hoek staat met significant minder ruimte dan de officiele eis: Er is 98cm bij mij tussen de ene muur en de andere muur voor het dock. Dat houdt niet over, maar het is voldoende.
Werkt prima in een hoekje half achter het gordijn zelfs 😉
Anker Solix Max AC 7 kWh | 4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Denk een max 2.5 meterBrilsmurfffje schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 08:23:
[...]
De exacte lengte weet ik niet maar er zat flink wat lengte bij. officieel pompt hij het maar max een meter omhoog dacht ik. Welke afstand moet je overbruggen?
De X50 draait hier vrolijk zijn rondjes erg tevreden hoe hij schoonmaakt en stofzuigt. Wij hebben enkel ramen tot de grond en daar gaat het mappen van de ruimte niet zo lekker op..
De Consumentenbond en hoe ze producten testen zou ik met paar grote korrels zout nemen en al helemaal tov vacuüm wars die velen malen uitgebreider te werk gaan en gespecialiseerd zijn op dit vlak. Ik heb helaas zelf geen ervaring met beiden stofzuigers.klokkert1 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 13:03:
Ik vind het vergelijken van de stofzuigers maar lastig. Ik heb een budget van €500. Ben uitgekomen op de Mova S70 Roller of de Ecovacs T80S Omni. Volgens de Consumentenbond scoort de Mova erg goed. Volgens vacuumwars de T80S… iemand ervaringen met een van beide? Ik zag online een paar berichten over Ecovacs dat het met privacy niet zo goed zit.
Zoals ik het zie is de Mova S70 op papier beter? Bredere roller en uitschuifbare arm met borstel. Vind het voor beide lastig vergelijken omdat ze redelijk nieuw zijn en dus relatief weinig reviews hebben.
Ons huis heeft beneden harde vloeren en in de hal een droogloopmat. Soms hebben we ‘s winters een vloerkleed bij de bank. Momenteel geen huisdieren of kinderen maar in de toekomst sluit ik dat beide niet uit.
Ik zou graag willen dat de robot kan stofzuigen+ dweilen, automatisch legen/ dweil schoonmaken.
Wij kijken met ons budget van 400 euro met onze stenen vloer en hond en kat naar deze opties.
- Dreame L40 Ultra AE
- Ecovacs T80 Omni
- Roborock Qrevo S Pro(moet nog uitgebreid getest worden)
[ Voor 26% gewijzigd door pino85 op 01-08-2026 01:53 ]
Liefhebber van Tweakers
Bedankt! Dit vermoeden had ik al een beetje. Heb thuis overlegd en dweilen is bij ons ook een redelijk belangrijk punt, daarom denk ik dat een robot met een roller voor ons doel beter is. Ik zie bij de Duitse Amazon de T90 pro Omni zo nu en dan naar €500 zakken. Wellicht dat het die wordt ipv de T80S. Beide staan bij vacuumwars hoog aangeschreven. Ook hier ga ik er nog even over nadenken.pino85 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 01:36:
[...]
De Consumentenbond en hoe ze producten testen zou ik met paar grote korrels zout nemen en al helemaal tov vacuüm wars die velen malen uitgebreider te werk gaan en gespecialiseerd zijn op dit vlak. Ik heb helaas zelf geen ervaring met beiden stofzuigers.
Wij kijken met ons budget van 400 euro met onze stenen vloer en hond en kat naar deze opties.Heb nog geen betere alternatieven gevonden op het vlak van stofzuigen dweilen en geen gedoe met haren die verstrikt raken. Ze hebben allemaal goede eigenschappen en presteren prima dus we gaan er nog even over slapen.
- Dreame L40 Ultra AE
- Ecovacs T80 Omni
- Roborock Qrevo S Pro(moet nog uitgebreid getest worden)
Het is onze eerste robot dus we gaan het meemaken!
https://www.joybuy.nl/dp/ecovacs-deebot-t30c-omni-gen2-robotstofzuiger/102667515
Kwa obstakels ontwijking is hij niet goed maar dat was onze vorige ook niet en we hebben eigenlijk niets los op de grond liggen.
En uiteindelijk is het al een hele flinke upgrade van een lidl stofzuiger naar deze.
[ Voor 4% gewijzigd door pino85 op 01-08-2026 21:16 ]
Liefhebber van Tweakers
[ Voor 73% gewijzigd door meesje op 01-08-2026 22:04 ]
Algemeen had ik op het internet zat voorbeelden gevonden van dat het dock aan de zijkant(en) nul ruimte had, maar de ruimte aan de voorkant was nergens te vinden, los van wat de fabrikant schreef. Bij jouw gordijnen is het de vraag of hij ze als obstakels ziet, of ze gewoon aan de kant duwt: Mijn muur kan hij hopelijk niet aan de kant duwenKoningPaulus schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 09:09:
[...]
[...]
[Afbeelding]
Werkt prima in een hoekje half achter het gordijn zelfs 😉
Hij duwt zich er doorheen en gaat dan zn ronde doen. Bij dikkere gordijnen of minder doorzichtige geen idee van.Sissors schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 08:47:
[...]
Algemeen had ik op het internet zat voorbeelden gevonden van dat het dock aan de zijkant(en) nul ruimte had, maar de ruimte aan de voorkant was nergens te vinden, los van wat de fabrikant schreef. Bij jouw gordijnen is het de vraag of hij ze als obstakels ziet, of ze gewoon aan de kant duwt: Mijn muur kan hij hopelijk niet aan de kant duwen.
Anker Solix Max AC 7 kWh | 4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
- Dreame L50s Pro Ultra $749
- Dreame L10s Ultra Gen 3 Set $499
- Dreame X50 Ultra Complete White $999
Hij rijdt terug naar het dock en gaat dan rondjes draaien op een halve meter vanaf het dock en stopt dan met de errorcode.
Robot Error E37: The robot couldn't return to its base.
Geprobeerd:
- Glaasjes/sensors controlleren, zijn schoon. (In de app geeft de robot zijn eigen locatie en die van het dock correct weer.)
- Kaart verwijderd en opnieuw laten mappen
- Dock op andere plek gezet
- Factory reset
Wij hebben nu 2 weken de Roborock Qrevo Curve 2 Pro, volgens mij zelfde model als de Edge, maar het basisstation heeft een andere vorm. Als je specifieke vragen hebt kan ik die wel beantwoorden. Wij zijn tevreden in ieder geval, maar komen van een Neato D4, dus dat is niet te vergelijken.Testingtester schreef op zondag 26 juli 2026 @ 11:50:
Hi allen,
Ik zie door de bomen het bos niet meer in mijn zoektocht naar de juiste robotstofzuiger. Inmiddels heb ik de zoektocht teruggebracht naar de volgende 3 opties:We willen hem laten reinigen op alleen de begane grond (ca. 110 m2 + 30m2 garage), hebben geen drempels en wel een kat.
- Roborock Saros 10
- Roborock Saros 20X
Dat zijn wel drie behoorlijk verschillende prijsklasses. Je bent eigenlijk net een kleine week te laat want d'r waren zomeraanbiedingen waardoor bijvoorbeeld de L50s Pro Ultra voor € 699 werd verkocht door Dreame, maar ook door Bol.com, CoolBlue en Amazon.dotacom schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 13:53:
Ik twijfel tussen deze 3 modellen, wat vinden jullie de beste deal?Wij hebben een ruim alleenstaand huis zonder grote hoogteverschillen. We hebben wel een kat die weinig haar verliest.
Uiteindelijk betaal je meer voor extra opties, dus zou je voor jezelf moeten nagaan of je genoeg hebt aan de opties van een model van € 400, of dat je er één van € 1000 nodig hebt.
Ik heb eigenlijk zonder al te veel onderzoek te doen de L50s Pro Ultra ongeveer een maandje geleden gekocht voor onze nieuwe woning (tegelvloer). Ik vind hem geweldig, niet super stil bij het stofzuigen maar als ik hem 's nachts z'n gang laat gaan hebben we er toch geen last van.dotacom schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 13:53:
Ik twijfel tussen deze 3 modellen, wat vinden jullie de beste deal?Wij hebben een ruim alleenstaand huis zonder grote hoogteverschillen. We hebben wel een kat die weinig haar verliest.
Ik krijg sinds kort steeds een error aan het einde na stofzuigen en dweilen. Hij lijkt gewoon netjes het vieze water af te zuigen, maar bij de laatste cyclus (zeg maar op zo'n 95%, als hij het laatste beetje water weg moet zuigen) gaat het mis en krijg ik een foutmelding (error 316)
Heb je dit opgelost gekregen? Wij hebben een Mova P50 Pro Ultra, nog geen maand oud, maar die lijkt ook helemaal geen water meer uit zijn interne waterpomp te krijgen.amadeus123 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:07:
ik heb een dream l10s ultra gen 2
Echter vraag ik me af als de interne watertank wel goed opvult, omdat hij na nog geen 15m² al droog gelopen was.
Kan iemand mij zeggen hoe ik kan zien dat die interne watertank wel volledig gevuld is? Waar in de robot zit dit?
En hoeveel m² moet hij normaal kunnen doen met zo'n interne tank?
Ik weet niet of de watertank niet goed vult, of er misschien een probleem in de robot zelf is. Tijdens het dweilen hoor ik denk ik wel een pompje, maar er komt geen water op de vloer. (Heb al eens laten dweilen zonder de pads erop)
Ik heb na de eerste schoonmaak beurt een foutmelding gehad (Mop washing try malfunction). Ik kan helaas zo snel niet vinden of dat ook error 316 is.RaiderZ schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 21:57:
Heeft iemand met een Ecovacs T90 pro dit ook toevallig?
Ik krijg sinds kort steeds een error aan het einde na stofzuigen en dweilen. Hij lijkt gewoon netjes het vieze water af te zuigen, maar bij de laatste cyclus (zeg maar op zo'n 95%, als hij het laatste beetje water weg moet zuigen) gaat het mis en krijg ik een foutmelding (error 316)
Maar ik heb toen die plastic inlay eruit gehaald, even bekeken en waar nodig wat schoon gemaakt (zat eigenlijk niks, want eerste keer). En sindsdien heb ik geen foutmelding meer gehad.
Hier ook dezelfde stofzuiger gekocht. Heel erg tevreden mee tot nu toe. Op dit moment is het goedkoper dan mijn aanbieding van vorige maand bij Amazon Duitsland. Op dit moment voor €579,- voor de zwarte versie.CeetjeBeetje schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 13:49:
[...]
Ik heb eigenlijk zonder al te veel onderzoek te doen de L50s Pro Ultra ongeveer een maandje geleden gekocht voor onze nieuwe woning (tegelvloer). Ik vind hem geweldig, niet super stil bij het stofzuigen maar als ik hem 's nachts z'n gang laat gaan hebben we er toch geen last van.
Ik neigde eerst zelf naar de veel duurdere Saros 20X, maar deze kwam niet door de WAF commissie vanwege de hogere prijs. Na lang wikken en wege doet deze bijna exact hetzelfde, alleen voor bijna de helft van de prijs. Enige waar ik mij op voorhand zorgen overmaakte was het aantal decibel. Ik moet zeggen dat ik daar totaal geen erg in heb. Wel hebben wij een harde PVC vloer, bij het stofzuigen van de loopmatten, wordt uiteraard wel het nodige lawaai gemaakt.
Het heeft mij in ieder geval zo'n 400 euro bespaard, door niet alsnog de Saros te kopen.
https://www.amazon.de/-/nl/dp/B0GD79DTS7/
Bij ons tot eergisteren een prima X50. Maar sinds gisteren wilt onze X50 continu nieuwe kaarten maken als ik een losse opdracht geef de keuken bijvoorbeeld te stofzuigen/dweilen.Brilsmurfffje schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 08:23:
[...]
De robot komt uit zn dock, gaat positioneren en komt ineens met de melding dat positioneren niet lukt en dat er en nieuwe kaart is gemaakt, en de vraag dat ik de huidige kaart wil vervangen (wat ik niet wil natuurlijk) Vervolgens gaat de X50 doodleuk alles maar stofzuigen of dweilen
Onze dock staat bij een laag raampartij tot aan de grond.
Waarom dat ding nu ineens positie issues heeft snap ik niet. De sensoren en het hele apparaat maak ik netjes schoon.
Is er een optie om automatische kaartupdate uit te schakelen? Hij heeft het altijd prima gedaan zonder dit geneuzel.
Update 1:
Net de lidar sensor lichtjes schoongemaakt met een droge microvezel doekje (door via de app de versalift uit te laten schuiven als je de camera aanzet zet via de app) en de X50 rijdt direct door naar de gewenste handmatige opdracht, zonder eerste te gaan positioneren, top!
Update 2:
Na direct nog een keer dezelfde opdracht te geven, kwam de X50 uit zn dock en begon weer een positionering te doen en gaf weer aan dat de positionering mislukt is en wilde weer een nieuwe kaart aanmaken. Pff, ik krijg er wel een beetje error van dat het de ene keer wel goed lijkt te gaan. Lijkt op random gedrag.
Is er een optie om automatische kaartupdate uit te schakelen? Hij heeft het altijd prima gedaan zonder dit geneuzel.
[ Voor 30% gewijzigd door Audione0 op 08-08-2026 15:01 ]
Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt