ice-T106 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 19:51:
[...]
Ja dit was in 2025 de topper op vacuumwars. Roller dweilen worden over het algemeen ook beter gescoord dan de spinners. Deze is nu wel zoveel goedkoper dan een jaar geleden dat je naar mijn idee voor rond dit budget niks beter gaat vinden. Maar ik vond verder de zoektocht en het vergelijken ook drama. Kocht tot nu toe altijd Roomba's. Die doen het overigens nog prima maar wilde in de huis een betere dweil functie.
En toch ga ik specifiek voor een spinner dweil. Praktisch effectiviteit lijkt nog geen eens zover uit elkaar te liggen zoalng je niet echt grote troep hebt (eg je hebt je vla op de grond laten vallen en je laat de robot dat opruimen), al theoretisch is een roller die ook een vuil water bakje apart heeft natuurlijk logischerwijs effectiever dan een spinner die het alleen moet hebben van dat de doekjes vuil kunnen opnemen.
Waarom dan toch voor de spinner voor mij? Simpeler ontwerp, minder bewegende delen, betrouwbaardere techniek. Al die dingen krijgen meer en meer features erbij, ik wil zo min mogelijk wat kapot kan gaan. En granted ik ga waarschijnlijk wel met eentje die de zijborstel kan uitsteken, en dat is ook wat wat kapot kan gaan, maar het voegt bij mij ook wel wat toe.
Bij mij staat nu de Qrevo Edge 5V1 bovenaan mijn lijstje. Ja niet de goedkoopste voor de features, maar ook niet al te duur. Hij doet volgens reviews alles goed, behalve ruk in object detectie. Nu behalve wat schoenen heb ik toch nooit veel objecten waar hij last van heeft, en als hij die schoenen wat wegduwt, tja, dan is dat zo. En nu ik dit schrijf, het gebeurd wel met enige regelmaat dat ik een kabel vergeet, en dan is eentje met camera beter, dus toch om te overwegen.
Maar waarom wel de Edge 5V1? Roborock lijkt toch nog wel één van de betrouwbaardere te zijn, mijn huidige Roborock gaat nu bijna 8 jaar meer met nul onderhoud behalve sensoren weleens schoon te maken, en de Lidar motor vervangen voor €7.50. En eerlijk is eerlijk, geen RGB camera hebben op een cloud connected (Chinees) device heeft ook zo zijn voordelen.