Voor de liefhebbers: De L40s Pro Ultra is momenteel €499,- bij Amazon, volgens mij nog nooit zo goedkoop geweest.
De 5v1 inderdaadreaL_G schreef op maandag 14 september 2026 @ 14:30:
[...]
Welke edge? ik heb er 1 staan thuis. de 5V1
Weddings are basically funerals with cake.
Op iBood is vandaag de Dreame Matrix10 Ultra voor €699,- excl. verzenden.
|| Enyaq iV80 Sportline '22 || Peblar Home || Itho WPU 5G || Itho HRU 300Eco || 36° ONO-WZW 4875Wp ||
Ik vroeg mij af, kan je je stofzuiger beneden oppakken en boven verder laten doen? Ik ben aan het twijfelen tussen een ecovacs T90 pro omni en een roborock evo edge 2 en vroeg me af of ik die gewoon naar boven kan dragen en daar laten verderdoen. Zodoende dat ik maar 1 robot moet kopen voor het hele huis.
Dit kan zeker, je moet de robot dan beide verdiepingen laten mappen en zo opslaan in de app.Adder28 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 13:10:
Ik vroeg mij af, kan je je stofzuiger beneden oppakken en boven verder laten doen? Ik ben aan het twijfelen tussen een ecovacs T90 pro omni en een roborock evo edge 2 en vroeg me af of ik die gewoon naar boven kan dragen en daar laten verderdoen. Zodoende dat ik maar 1 robot moet kopen voor het hele huis.
Zodra hij start zal hij eerst even positioneren en dan beginnen met de juiste verdieping. Nadeel is dat als hij vol is en normaal naar zijn dock zou rijden om te legen, dit nu niet kan. Dus dan stopt hij volledig met werken. Is ook afhankelijk van je vierkante meters natuurlijk en hoeveel er wordt opgezogen. Voor dweilen is dit niet te doen denk ik trouwens, hier moet hij toch vaker terug om de dweilen nat te maken in ons geval. Weet even niet of die jij aangeeft ook terug moeten hiervoor naar het dock.
Aha ideaal. Op zich is dat zo erg niet, peis dat het 20-30m²in totaal is dat hij boven moet kuisen. Belangrijkste is dat hij gewoon eens het stof en haar van de poezen meeneemt en de rest doen we zelf wel. Dat naar boven dragen is ook niet zo erg.
Check alleen even online de Ecovacs qua mogelijkheden. Dreame en Roborock kunnen dit iig. Ecovacs durf ik even niet te garanderen.Adder28 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 13:36:
Aha ideaal. Op zich is dat zo erg niet, peis dat het 20-30m²in totaal is dat hij boven moet kuisen. Belangrijkste is dat hij gewoon eens het stof en haar van de poezen meeneemt en de rest doen we zelf wel. Dat naar boven dragen is ook niet zo erg.
Ging ik zeker doen, het neigt momenteel ook meer naar de roborock wegens zijn goeie integratie met Home Assistant, zodat ik de app niet teveel moet gebruiken.
Ik vermoed dat er ook weinig goeie robotstofzuigers zijn die volledig lokaal werken? Zonder cloud of app.
Ik vermoed dat er ook weinig goeie robotstofzuigers zijn die volledig lokaal werken? Zonder cloud of app.
@Adder28 Veel stofzuigers hebben een knop; druk daarop en het apparaat doet gewoon zijn standaard rondje.
Heb je wel nog steeds de app nodig om eventueel aan te passen aan je eigen wensen.
edit:
Dreame/Mova:
1. Spotreinigingsknop: Druk hierop om spotreiniging te starten.
2. Aan/Uit/Reinigen-knop: Houd 3 seconden ingedrukt om in Of uit te schakelen. Druk hierop om het reinigen te starten nadat de robot is ingeschakeld.
3. Docking-knop: Druk hierop om de robot terug te sturen naar het basisstation. Houd 3 seconden ingedrukt om het kinderslot uit te schakelen
Heb je wel nog steeds de app nodig om eventueel aan te passen aan je eigen wensen.
edit:
Dreame/Mova:
1. Spotreinigingsknop: Druk hierop om spotreiniging te starten.
2. Aan/Uit/Reinigen-knop: Houd 3 seconden ingedrukt om in Of uit te schakelen. Druk hierop om het reinigen te starten nadat de robot is ingeschakeld.
3. Docking-knop: Druk hierop om de robot terug te sturen naar het basisstation. Houd 3 seconden ingedrukt om het kinderslot uit te schakelen
[ Voor 49% gewijzigd door guapper op 16-09-2026 14:05 ]
Ik heb een Mova V70. Werkt heel goed. Heb alleen 1 probleem, wat ik niet herken van de eerdere V50.
De V70 redde het net niet op de accu. Ik heb ingesteld dat hij moet laden en verder gaat. Nu duurde het echte 2 uur voordat hij de accu naar 100% laadde, voordat hij verder ging. De V50 ging verder wanneer hij dacht dat hij genoeg accu had.
Is dat een ding wat hij zichzelf aanleert, of een setting?
De V70 redde het net niet op de accu. Ik heb ingesteld dat hij moet laden en verder gaat. Nu duurde het echte 2 uur voordat hij de accu naar 100% laadde, voordat hij verder ging. De V50 ging verder wanneer hij dacht dat hij genoeg accu had.
Is dat een ding wat hij zichzelf aanleert, of een setting?
@PWM bij Dreame is het een setting, ik zou dus nog even rondsnuffelen in de app?
Afgelopen vrijdag begaf onze steelstofzuiger het, afgebroken bij de zuigmond. Vrouwlief gaf eindelijk te kennen dat ze wel wat zag in een robotstofzuiger met goede dweilfunctie. Het weekend even ingelezen, veel vergelijken met AI en uiteindelijk gekozen voor een Dreame L40 ultra ae. Deze maandag maar opgehaald bij de mediamarkt en geïnstalleerd.
Ooit eerder een robot gehad , ilife X620, maar weggedaan omdat hij matzwarte plinten en meubels niet herkende en overal tegenaan botste.
Qua zuigen, ik denk dat de ilife erg goed was voor zijn tijd. Altijd perfect schoon en een van de eerste slimme robots die -zonder app- een mapping van de woning maakte en niks oversloeg. Wel liep deze met enige regelmaat vadt. De dreame zuigt op tapijt wel veel beter, heeft door camera en lidar geen vastlopers en dweilt geweldig met z'n roterende pads. Grappig hoe hij obstakels herkent en ermee omgaat. Ook het docking station werkt prima. Het is groot, legen van het stofreservoir is luidruchtig maar dat is maar kort. Het drogen van de dweilpads gaat aangenaam stil.
Er zijn toch wel mooie stappen gemaakt de afgelopen 10 jaar!
Ooit eerder een robot gehad , ilife X620, maar weggedaan omdat hij matzwarte plinten en meubels niet herkende en overal tegenaan botste.
Qua zuigen, ik denk dat de ilife erg goed was voor zijn tijd. Altijd perfect schoon en een van de eerste slimme robots die -zonder app- een mapping van de woning maakte en niks oversloeg. Wel liep deze met enige regelmaat vadt. De dreame zuigt op tapijt wel veel beter, heeft door camera en lidar geen vastlopers en dweilt geweldig met z'n roterende pads. Grappig hoe hij obstakels herkent en ermee omgaat. Ook het docking station werkt prima. Het is groot, legen van het stofreservoir is luidruchtig maar dat is maar kort. Het drogen van de dweilpads gaat aangenaam stil.
Er zijn toch wel mooie stappen gemaakt de afgelopen 10 jaar!
Heb zelf de t90 nu een paar weken in huis en ben erg te spreken erover. Heb nog niet gekeken naar HA integratie moet ik zeggen. Ik zet hem gewoon aan als ik 's avonds naar boven ga. Laat hem iedere dag gewoon stofzuigen en dweilen. Je kan meerdere mappen aanmaken, oftewel voor verschillende verdiepingen. Heb het zelf niet gedaan omdat boven voor mij weinig oppervlak is voor stofzuiger om goed zijn werk te kunnen doen.Adder28 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 13:10:
Hier kan je een beschrijving vinden voor hogere snelheden halen met usenet : klik!
Beetje suf misschien maar wat ik dus mis is "gewoon" een functie om de dweiltjes los achter te laten zodat ik die zelf ergens te drogen kan hangen. Lijkt een beetje flauw, maar wat je doet is in geval van een Roborock letterlijk 3 uur lang hete lucht genereren vanaf die docking station om die dweiltjes te drogen. Dat slurpt echt energie. Voor 2 kleine stukjes stof vind ik dat zelf hoogst inefficiënt en zonde van het energieverbruik (zeker in de huidige tijd).G-addict schreef op donderdag 17 september 2026 @ 16:45:
Het drogen van de dweilpads gaat aangenaam stil.
Was fijn als de optie er iig geweest was om voordat de zuiger het docking station inrijdt, de dweiltjes ervoor neer te leggen. Het is een hoop gedoe nu om stofzuiger er eerst uit te laten rijden voor je ze eruit kan halen, dan moet die stofzuiger weer terug erin, en later kan je de procedure nog eens herhalen bij terugplaatsen.
@DeNachtwacht dsn zet je die droogtijd toch kort en haal je ze er zelf uit?
Droogtijd is hier instelbaar (Dreame en vorige Eufy ook)
Ik heb zelf al een beetje gekeken en roborock is blijkbaar beter te integreren met Home Assistant dan Ecovacs. Switchbot is nog beter maar die krijgt mixed reviews qua stevigheid.Jeru schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 13:17:
[...]
Heb zelf de t90 nu een paar weken in huis en ben erg te spreken erover. Heb nog niet gekeken naar HA integratie moet ik zeggen. Ik zet hem gewoon aan als ik 's avonds naar boven ga. Laat hem iedere dag gewoon stofzuigen en dweilen. Je kan meerdere mappen aanmaken, oftewel voor verschillende verdiepingen. Heb het zelf niet gedaan omdat boven voor mij weinig oppervlak is voor stofzuiger om goed zijn werk te kunnen doen.
Ik ben alleen nog eens aan het kijken of ik kan maken dat die camera in de edge 2 van roborock van het internet afkan, en dan wordt het waarschijnlijk die.
punt is dus niet de droogtijd, maar juist het zelf eruit moeten halen. nogal gerommel om die pads uit de docking te krijgen en uit de robot te krijgen als de robot in de dock staat. als er een automatische stand was waarbij de robots de pads voor de docking neerlegt had dat hoop gerommel gescheeld.GeeMoney schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 15:01:
@DeNachtwacht dsn zet je die droogtijd toch kort en haal je ze er zelf uit?
Ik weet eerlijk gezegd niet of de dreame met warme of koude lucht droogt. Ik heb deze week in totaal 1,6 kWh energie van het net afgenomen dus het onnodige verbruik maak ik mij niet zo druk om.DeNachtwacht schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 14:02:
[...]
Beetje suf misschien maar wat ik dus mis is "gewoon" een functie om de dweiltjes los achter te laten zodat ik die zelf ergens te drogen kan hangen. Lijkt een beetje flauw, maar wat je doet is in geval van een Roborock letterlijk 3 uur lang hete lucht genereren vanaf die docking station om die dweiltjes te drogen. Dat slurpt echt energie. Voor 2 kleine stukjes stof vind ik dat zelf hoogst inefficiënt en zonde van het energieverbruik (zeker in de huidige tijd).
Was fijn als de optie er iig geweest was om voordat de zuiger het docking station inrijdt, de dweiltjes ervoor neer te leggen. Het is een hoop gedoe nu om stofzuiger er eerst uit te laten rijden voor je ze eruit kan halen, dan moet die stofzuiger weer terug erin, en later kan je de procedure nog eens herhalen bij terugplaatsen.
Snap ik wel. Volgens mij als je er een uitzoekt in die prijscategorie ga je over het algemeen niet snel teleurgesteld zijn.Adder28 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 15:06:
[...]
Ik heb zelf al een beetje gekeken en roborock is blijkbaar beter te integreren met Home Assistant dan Ecovacs. Switchbot is nog beter maar die krijgt mixed reviews qua stevigheid.
Ik ben alleen nog eens aan het kijken of ik kan maken dat die camera in de edge 2 van roborock van het internet afkan, en dan wordt het waarschijnlijk die.
Hier kan je een beschrijving vinden voor hogere snelheden halen met usenet : klik!
Heb je het gemeten? Volgens mij valt het wel mee namelijk. Er hoeft tenslotte ook niet zoveel te gebeuren.DeNachtwacht schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 14:02:
[...]
. Dat slurpt echt energie. Voor 2 kleine stukjes stof vind ik dat zelf hoogst inefficiënt en zonde van het energieverbruik (zeker in de huidige tijd).
Misschien gaat het bij zelf ophangen wel schimmelen ofzo..
Ik ben juist blij dat hij dit zelf doet
[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 18-09-2026 18:41 ]
Er staat bij Roborocks letterlijk een waarschuwing op de doos dat ze niet ontworpen zijn om zuinig te zijnde Peer schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 18:40:
[...]
Heb je het gemeten? Volgens mij valt het wel mee namelijk. Er hoeft tenslotte ook niet zoveel te gebeuren.
[ Voor 3% gewijzigd door DeNachtwacht op 18-09-2026 20:05 ]
Volgens mij gebruikt zo’n ding 50-60 watt. 3 uur drogen hebben we het over 5ct. Ik zou er niet wakker van liggenDeNachtwacht schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 20:05:
[...]
Er staat bij Roborocks letterlijk een waarschuwing op de doos dat ze niet ontworpen zijn om zuinig te zijn
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3k PV | 🔋 Zendure 8,6kWh | Ford Explorer EV Ext
Dat zou kunnen. Verschillen tussen de 2 zijn oa:GeeMoney schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 23:13:
@twkr18526 komt dat niet gewoon door die uitschuifbare arm etc. dat die dus meer verbruikt maar biedt die Ultra ook niet de optie van snel laden ?
Dan zou je totale runtime verschil misschien nog weleens mee kunnen vallen afhankelijk van hoeveel m2 hij moet doen.
En je hebt exact dezelfde reinigingsopties ingesteld? Anders is het sowieso natuurlijk een beetje appels met peren.
Uitschuifbare zijborstel
Dubbele main borstels ipv 1
Kleinere zuig gat (waar de haren in moeten en waar de main borstels ‘los’ staan, zodat er geen klitten komen)
1 LED ipv 2
De rest redelijk vergelijkbaar met RGB camera, AI herkenning en dubbele lasers, LIDAR etc.
Ik ben ook in de markt, maar zie door de bomen het bos niet meer. Prijs die ik in gedachten heb is ~€500.
Ecovacs x12 pro omni of de T90 pro omni (of pro max die net uit schijnt te zijn) klinken interessant. Maar lees ook mindere ervaringen met met name de app. Ook het niet kunnen schoonmaken van de vuil water container in de robot is een ?. @AndereKoekoek wat zijn inmiddels jou ervaringen met de T90?
zit ook naar de Dreame L50S pro ultra te kijken. Is wel wat duurder (€600), maar lees hier dat Dreame een betere app heeft en algeheel beter in elkaar steekt? @Nizzomoi bevalt de L50S nog goed?
voor mij is met 2 jonge kinderen obstakeldetectie en schoonmaken onder/rond de tafel/stoelen het belangrijkste.
Ecovacs x12 pro omni of de T90 pro omni (of pro max die net uit schijnt te zijn) klinken interessant. Maar lees ook mindere ervaringen met met name de app. Ook het niet kunnen schoonmaken van de vuil water container in de robot is een ?. @AndereKoekoek wat zijn inmiddels jou ervaringen met de T90?
zit ook naar de Dreame L50S pro ultra te kijken. Is wel wat duurder (€600), maar lees hier dat Dreame een betere app heeft en algeheel beter in elkaar steekt? @Nizzomoi bevalt de L50S nog goed?
voor mij is met 2 jonge kinderen obstakeldetectie en schoonmaken onder/rond de tafel/stoelen het belangrijkste.
Nog steeds hartstikke tevreden, hij zuigt elke nacht, dweilt de benedenverdieping op dinsdagnacht, enkel de keuken op vrijdagnacht. Elke weekend gaat ie overdag een keer mee naar boven om slaapkamers en badkamer te zuigen. (Eerste keer wel bij gebleven om te checken of ie niet de trap afkletterde)Pepper92 schreef op zondag 20 september 2026 @ 18:31:
Hij is wel een keer een dweilpadje kwijtgeraakt aan een draaistoelpoot. Bij die zelfde poot rijd ie zich heel soms klem. Zal komen omdat die poot matzwart gepoedercoat is.
Hij volgt erg netjes de contouren van het ronde karpet. Dat ziet er door de dagelijkse beurt perfect uit.
De app is prima moet ik zeggen. Soms kan het iets beter, maar voor je normale gebruik kan ik weinig aanmerken hierop.Pepper92 schreef op zondag 20 september 2026 @ 18:31:
Ik ben ook in de markt, maar zie door de bomen het bos niet meer. Prijs die ik in gedachten heb is ~€500.
Ik zou zelf die Pro Max wel serieus overwegen nu. Je hebt er gelijk wat extra onderdelen bij.
[ Voor 5% gewijzigd door Jeru op 21-09-2026 17:52 ]
@Jeru dank!
vind het lastig de verschillen tussen de T90 Max pro en de pro ultra goed te zien. Zoals ik het nu lees heeft de Max slechtere navigatie maar wordt de dweil wel met 100 graden schoongemaakt?
vind het lastig de verschillen tussen de T90 Max pro en de pro ultra goed te zien. Zoals ik het nu lees heeft de Max slechtere navigatie maar wordt de dweil wel met 100 graden schoongemaakt?
Ik heb de T90 pro Omni nu een kleine 2 maanden. Elke dag stofzuigen en om de dag ook dweilen. We zijn er erg blij mee! Vloer voelt schoon/ ziet er schoon uit. Water in de vuilwatertank is vies dus ga er vanuit dat het werkt. Heb geen vergelijking met andere Robotstofzuigers maar zou hem zeker weer kopen.Pepper92 schreef op maandag 21 september 2026 @ 19:18:
@Jeru dank!
Soms zijn ze bij Amazon.de in de aanbieding.
Voor de mensen die geen robot met uitgebreide dweil mogelijkheden willen is de d20 Air plus zeer interessant. Op dit moment kost het 159 euro bij bol. Volgens mij heeft het de meeste zuigkracht met 20.000 pa bij de robots met afzuigstation.
Er zijn weinig reviews te vinden aangezien het vrij nieuw is
https://www.bol.com/nl/nl/p/dreame-robotstofzuiger-d20-air-plus-wit-dweilfunctie-20-000-pa-zuigkracht-120-dagen-handsfree-dubbel-anti-klitsysteem-automatisch-legen-huisdieren-grote-stofzak-meerdere-verdiepingen-app-bediening-3d-mapping-verboden-zones/9300000286867533
@Navi denk dat deze voor jou de beste optie is betreft specificaties
Er zijn weinig reviews te vinden aangezien het vrij nieuw is
https://www.bol.com/nl/nl/p/dreame-robotstofzuiger-d20-air-plus-wit-dweilfunctie-20-000-pa-zuigkracht-120-dagen-handsfree-dubbel-anti-klitsysteem-automatisch-legen-huisdieren-grote-stofzak-meerdere-verdiepingen-app-bediening-3d-mapping-verboden-zones/9300000286867533
@Navi denk dat deze voor jou de beste optie is betreft specificaties
[ Voor 3% gewijzigd door karakedi op 22-09-2026 06:51 ]
Navigatie is zover ik weet gewoon kwestie van firmware, als die nu nog niet goed beoordeeld wordt zou ik wel durven aannemen dat dit snel gefixed wordt. Je ziet een verschil in zuigkracht vooral. Hoewel dit ook meer marketing lijkt.Pepper92 schreef op maandag 21 september 2026 @ 19:18:
@Jeru dank!
Ik heb vandaag mijn eerste robotstofzuiger gekocht, een T90 Pro omni.
(via bol.com 'aanbieding' + Ah cadeaubonnen actie -15%)
Het oerwoud aan opties blijft een lastig punt maar denk hier ook wel te lezen dat men over het algemeen tevreden is over deze T90.
Ik krijg hem vrijdag binnen. Zijn er 'get started' tips ? bijvoorbeeld voor het maken van een goede mapping (moet ik bijvoorbeeld de eetkamerstoelen juist wel / niet aanschuiven?). Ook las ik al iets over druppeltje dreft in vuilwater station.
Ik wil de stofzuiger ook inzetten op meerdere verdiepingen, ik neem aan dat ik dan niet het basisstation hoef te verplaatsen. (zo groot woon ik nou ook weer niet, dus 1 acculading lijkt me voldoende?)
Ook ben ik erg geintereseerd in de home assistant opties, ik las dat je eventueel en zelf hosted opties had om de cloud te ontwijken. (ik draai een eenvoudige raspebberry pi4)
Het oerwoud aan opties blijft een lastig punt maar denk hier ook wel te lezen dat men over het algemeen tevreden is over deze T90.
Ik krijg hem vrijdag binnen. Zijn er 'get started' tips ? bijvoorbeeld voor het maken van een goede mapping (moet ik bijvoorbeeld de eetkamerstoelen juist wel / niet aanschuiven?). Ook las ik al iets over druppeltje dreft in vuilwater station.
Ik wil de stofzuiger ook inzetten op meerdere verdiepingen, ik neem aan dat ik dan niet het basisstation hoef te verplaatsen. (zo groot woon ik nou ook weer niet, dus 1 acculading lijkt me voldoende?)
Ook ben ik erg geintereseerd in de home assistant opties, ik las dat je eventueel en zelf hosted opties had om de cloud te ontwijken. (ik draai een eenvoudige raspebberry pi4)
[ Voor 13% gewijzigd door mysense op 23-09-2026 12:21 ]
Ivm Home Assistant, zag ik dat roborock en switchbot zo'n beetje de standaard zijn qua goede (lokale) aansturing. Ecovacs gaat volledig via de cloud, dus als het internet wegvalt...
Wat ik bij mijn roborock merkte (geen idee of dat dat bij deze ook zo is) is dat je simpelweg nergens zelf moet gaan rommelen met instellingen of mapping de eerste dagen. Ik ging overal tafels, bedden etc in de ruimte plaatsen en tapijt etc aangeven. Maar uiteindelijk zie je dat na een paar keer zuigen/dweilen de tracking steeds verfijnder wordt en alles sowieso nog beter dan je het zelf kan wordt ingetekend en herkend.mysense schreef op woensdag 23 september 2026 @ 12:20:
Zijn er 'get started' tips ?
Pas bij dingen die na 5-6 keer zuigen niet herkend worden is het nuttig zelf e.e.a. handig aan te passen volgens mij.
Mijn dreams l40 ae doet dit voor geen meter uit zichzelf. Ondanks een kaart per verdieping en automatisch herkennen van de ruimte. Ik moet altijd handmatig de kaarten overschakelen, heel irritantxyonix schreef op woensdag 16 september 2026 @ 13:30:
[...]
Dit kan zeker, je moet de robot dan beide verdiepingen laten mappen en zo opslaan in de app.
Zodra hij start zal hij eerst even positioneren en dan beginnen met de juiste verdieping. Nadeel is dat als hij vol is en normaal naar zijn dock zou rijden om te legen, dit nu niet kan. Dus dan stopt hij volledig met werken. Is ook afhankelijk van je vierkante meters natuurlijk en hoeveel er wordt opgezogen. Voor dweilen is dit niet te doen denk ik trouwens, hier moet hij toch vaker terug om de dweilen nat te maken in ons geval. Weet even niet of die jij aangeeft ook terug moeten hiervoor naar het dock.
Anker Solix Max AC 7 kWh | 4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
@KoningPaulus bij Dreame en mijn vorige Eufy moet je inderdaad zelf de kaart wisselen voordat je hem acties kan laten doen.
Kunnen we hieruit concluderen dat Roborock beter is in de app op het gebied van automatisch herkennen en intekenen van de kaart als Dreame? Of is dat te snel geconcludeerd.
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3k PV | 🔋 Zendure 8,6kWh | Ford Explorer EV Ext
Automatisch herkennen en intekenen doet hij prima.martinvdm schreef op woensdag 23 september 2026 @ 19:07:
Kunnen we hieruit concluderen dat Roborock beter is in de app op het gebied van automatisch herkennen en intekenen van de kaart als Dreame? Of is dat te snel geconcludeerd.
Alleen als je hem acties wilt laten uitvoeren op een andere verdieping dan de begane grond/waar de docking staat, dan moet je eerst in de map van "kaart/verdieping" wisselen.
Omdat mijn acties voor de bovenverdiepingen altijd hetzelfde zijn heb ik er een automation van gemaakt die dus kaart wisselt, progamma en intensiteit kiest en daarna "alle kamers" kiest en vervolgen gaat hij dus aan de gang.
[ Voor 18% gewijzigd door GeeMoney op 23-09-2026 19:41 ]
Ik zou voor het mappen niet al te veel speciaals doen. Als er losse dingen zijn die eventueel oprapen van te voren. Bij ons was de map in het begin best heel goed maar na een aantal keer stofzuigen werd hij beter. Wel heb ik de kamergrootte iets aangepast. De bank had hij als wand bedacht. Ook had ik de eerste dagen de deur naar de hal dicht en die heeft hij later ontdekt. Hier krijg je dan een melding voor met een nieuwe kaart.mysense schreef op woensdag 23 september 2026 @ 12:20:
Ik heb vandaag mijn eerste robotstofzuiger gekocht, een T90 Pro omni.
Bij amazon kan je nu de Dreame L40 Ultra A voor 329,- kopen, een model waar ik maar weinig over kan vinden. Het alternatief voor mij is de Dreame L10s Ultra Gen 3, voor 379,-.
Ik heb geen idee wat beter is, ouder is, nieuwer is. Iemand een idee / voorkeur uit ervaring?
Ik heb geen idee wat beter is, ouder is, nieuwer is. Iemand een idee / voorkeur uit ervaring?
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Hoe? 😉GeeMoney schreef op woensdag 23 september 2026 @ 19:40:
[...]
Automatisch herkennen en intekenen doet hij prima.
Alleen als je hem acties wilt laten uitvoeren op een andere verdieping dan de begane grond/waar de docking staat, dan moet je eerst in de map van "kaart/verdieping" wisselen.
Omdat mijn acties voor de bovenverdiepingen altijd hetzelfde zijn heb ik er een automation van gemaakt die dus kaart wisselt, progamma en intensiteit kiest en daarna "alle kamers" kiest en vervolgen gaat hij dus aan de gang.
Excuus, niet helemaal duidelijk inderdaad. Heb je Home Assistant draaien?
Mijn X40 Ultra kon ik voordat we een tweede hadden gewoon naar boven brengen en starten, hij draaide dan even een rondje voor positioneren en begon met schoonmaken eigenlijk.KoningPaulus schreef op woensdag 23 september 2026 @ 17:54:
[...]
Mijn dreams l40 ae doet dit voor geen meter uit zichzelf. Ondanks een kaart per verdieping en automatisch herkennen van de ruimte. Ik moet altijd handmatig de kaarten overschakelen, heel irritant
De D20 Pro Plus die we boven hebben staan (puur voor stofzuigen) moet wel handmatig omgezet worden. Had hem ook beneden keertje willen uitproberen voor verschil tegenover de X40 in stofzuig taken.
Wisselen van kaart is niet al te moeilijk, in de app tik je op je toestel. Daarna opent de kaart.
Vervolgens aan de rechterzijde van de kaart heb je 3 iconen, daarvan moet je het middelste icoon hebben (met het pennetje). Als je hierop tikt opent er een popup menu en zie je onderaan "kaartbeheer met meerdere verdiepingen" staan. Tik hierop en dan zie je alle kaarten die je hebt gemaakt. Hier kan je dan een andere kaart selecteren.
Die begrijp ik, zo doe ik dat nu ook. Maar las iets over een automation, dus als dit sneller kan dan heel graag. Vindt dit namelijk aardig omslachtig. 👍🏻[...]
Wisselen van kaart is niet al te moeilijk, in de app tik je op je toestel. Daarna opent de kaart.
Vervolgens aan de rechterzijde van de kaart heb je 3 iconen, daarvan moet je het middelste icoon hebben (met het pennetje). Als je hierop tikt opent er een popup menu en zie je onderaan "kaartbeheer met meerdere verdiepingen" staan. Tik hierop en dan zie je alle kaarten die je hebt gemaakt. Hier kan je dan een andere kaart selecteren.
Mijn ervaringen zijn wisselend. Stofzuigen doet ie gewoon goed en het dweilen is fantastisch. Met de hand dweilen haal je een deel van het vuil weg en een deel verspreid je. Als je een wit papiertje over de voet haalt, dan is het toch een beetje bruin. Nu met de t90 is het ook écht schoon.Pepper92 schreef op zondag 20 september 2026 @ 18:31:
Hij gaat wel netjes om sfhoenenz slippers etc heen. Straks langs de plinten af. Het kleed en de deurmat worden ook goed schoongemaakt. Heb daar wel een zigzag programma opgezet voor grondige reiniging. Ook wel 1 van de redenen dat het langer duurt.
Maar:
1. 54m² duurt rond de 70 minuten. (zie afbeelding)
2. Drempels gaat ie goed overheen. Maar dus ook over tafel en stoelpoten
3. Ondanks ' ai' obstakelobjectie toch steeds tegen de salontafel rijden
4. Soms gewoon door een no-go zone heen. (volgens mij voornamelijk in het donker/schemering)
Oude robovac liet ik ook boven stofzuigen. Maar deae wil héél graag over drempels en onder de trap naar zolder zit een opstaand randje. Stond even te kijken of het goed ging met trappengat en ging er daar er bijna overheen. Eerst dat randje aftasten en toen ineens een aanloop nemen. Kan er wel een no-go zone maken, maar daar is ie ook niet heel nauwkeurig mee.
Dus ja heel goed in schoonmaken. Veel beter dan de robovac van mijn zus die 2 van die draaiende schijven heeft. Maar qua navigatie laat het nog wel wat te wensen over.
Al met al niet perfect, maar wel tevreden Zeker voor de prijs tov van vergelijkbare modellen. En uiteindelijk is ook niet alles perfect natuurlijk, maar moet je kijken wat voor jou belangrijk is.
edit: Nog een dingetje waar ik achter kwam. We hadden een kinderfeestje thuis. Iedereen liep met schoenen enz door de kamer, dus de vloer was wel echt vies. De t90 herkende blijkbaar de mate van vuil en deed er ineens 20 minuten langer over. Blijkbaar door de mate van viezigheid is ie extra goed gaan schoonmaken.
Onder de tafel/stoelpoten(hoekbanken). Verwacht niet dat veel mensen zoiets hebben. En een log van onze woonkamer met de tijd erbij.
:strip_exif()/f/image/q7A8zC0bEA14IIY0ZLjMpTeg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iHcG45qDZr3I8CTG0llJYbBW.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door AndereKoekoek op 25-09-2026 10:49 ]
Goedemorgen, hier ook in de running ter vervanging van onze oude Switchbot K10. Nu de kleine wat groter wordt en zelf mag eten is een dweilfunctie toch ook wel een must.
Requirements:
1. Goede dweilfunctie
2. Goed dekking in de hoeken met stofzuigen
3. Home Assistant integratie - hoeft niet onwijs diepgaand, basale functies moeten gewoon goed weken.
De twee kanshebbers zijn:
1. Ecovacs T90 PRO Omni - betere dweilfunctie v/d twee als ik het internet mag geloven.
2. Roborock Qrevo edge 2 - komt beter in de hoeken. Betere home assistant integratie. En is dweilfunctie niet gewoon goed genoeg?
Gelukkig al veel positieve berichten gelezen over de T90 hier. Zijn er Tweakers die hem ook in Home Assistant hebben draaien? Ik lees daar best wat issues mee op het internet.
Over de Qrevo edge 2 is wat minder terug te vinden. Hoe is het dweilen? En home assistant integratie?
@Adder28 , jij al wat verder in je zoektocht?
Dank! Als ik een knoop doorhak rapporteer ik m'n ervaringen terug.
Requirements:
1. Goede dweilfunctie
2. Goed dekking in de hoeken met stofzuigen
3. Home Assistant integratie - hoeft niet onwijs diepgaand, basale functies moeten gewoon goed weken.
De twee kanshebbers zijn:
1. Ecovacs T90 PRO Omni - betere dweilfunctie v/d twee als ik het internet mag geloven.
2. Roborock Qrevo edge 2 - komt beter in de hoeken. Betere home assistant integratie. En is dweilfunctie niet gewoon goed genoeg?
Gelukkig al veel positieve berichten gelezen over de T90 hier. Zijn er Tweakers die hem ook in Home Assistant hebben draaien? Ik lees daar best wat issues mee op het internet.
Over de Qrevo edge 2 is wat minder terug te vinden. Hoe is het dweilen? En home assistant integratie?
@Adder28 , jij al wat verder in je zoektocht?
Dank! Als ik een knoop doorhak rapporteer ik m'n ervaringen terug.
[ Voor 4% gewijzigd door Graft op 25-09-2026 10:40 ]
In heb de T90 ook in Home assistant zitten. Kan het daar starten, pauzeren en terug laten gaan naar dockingstation, maar doe er eigenlijk vrij weinig mee.
T90 Pro omni kun je spraakopdrachten geven. Meestal is het bij ons gewoon alles schoonmaken "hi yiko, clean"
Als ik een zone wil doen, dan pak ik de ecovacs app erbij.
edit: mijn vorige robovacs had ik in HASS zitten om spraakopdrachten te kunnen doen. Dat was toen de enige reden voor mij om te doen. Ook zo'n leuke map in Hass om te zien waar ie is geweest enz. Maar uiteindelijk gebruikte ik alleen de spraakopdrachten en dat zit nu in de T90 pro omni zelf.
T90 Pro omni kun je spraakopdrachten geven. Meestal is het bij ons gewoon alles schoonmaken "hi yiko, clean"
Als ik een zone wil doen, dan pak ik de ecovacs app erbij.
edit: mijn vorige robovacs had ik in HASS zitten om spraakopdrachten te kunnen doen. Dat was toen de enige reden voor mij om te doen. Ook zo'n leuke map in Hass om te zien waar ie is geweest enz. Maar uiteindelijk gebruikte ik alleen de spraakopdrachten en dat zit nu in de T90 pro omni zelf.
[ Voor 31% gewijzigd door AndereKoekoek op 25-09-2026 10:46 ]
Ik heb sinds december 2025 twee iRobot Roomba's 705 combo. Had ze ontvangen letterlijk 2 dagen voordat bekend werd gemaakt dat het bedrijf in faillissement ging. Ik had me beter moeten informeren op voorhand. De eerste weken ging alles goed, maar op termijn waren er problemen.
Eerste reactie was natuurlijk:
:strip_exif()/f/image/fA1RM1Ax2oRxyR3F3zk4onW7.jpg?f=fotoalbum_large)
Allereerst: met de stofzuigfunctie zijn er eigenlijk geen problemen. Maar de dweilfunctie blijft niet goed presteren door een gebrekkige bouwkwaliteit van de vuilwatertank (aan de robot).
Het klepje van deze tank breekt af en dan begonnen lekkages en schuimvorming op te treden. De gebrekkige tank is een gekend probleem. Veel mensen klagen er over.
:strip_exif()/f/image/TJ8pRhMqnE48Pd1CMjYBI5QH.jpg?f=fotoalbum_large)
Met wat tape zelf tijdelijk hersteld, maar na verloop van tijd begonnen nog meer scharnieren en het plastic omhulsel van de tank zelfs te scheuren. Ik vermoed dat het plastic niet geschikt is om een temperatuur van 80°C te verdragen, welke de temperatuur is die ik had ingesteld om de dweilrol te drogen.
Ook merkte ik steeds meer vocht en/of opgedroogde druppels in het dock, na de dweilsessies. Dit komt door een slechte aansluiting met de - alweer gebrekkig - nippels:
De lekkage in het doch blijft binnen de perken, maar ik kan er gif op innemen dat ik hier nog werk aan ga hebben....
Deze problemen hebben beide Roomba's. Eentje heeft nog bijkomende problemen: er is een aandrijfwiel stuk en nu draait de robot in rondjes.
Dus, geen prettige ervaringen en ik heb wel wat spijt van mijn aankoop. Het garantie en reparatieproces is tergend traag. Ik hed reeds 1 Roomba opgestuurd en onlangs terug mogen ontvangen. Deze is gerepareerd en heb 'm gisteren laten stofzuigen en dweilen. Alles ging zeer goed, er werd een nieuwe vuilwatertank geplaatst die merkbaar beter aansluit op het geheel van de robot. Het zit beter tegen de dweilrol aan. Ik vraag me alleen af hoe lang het allemaal naar behoren gaat werken. Ik heb alvast de droogtemperatuur van de dweil verlaagd naar 40°C.
De tweede Roomba met het kapotte aandrijfwiel gaat binnenkort naar Polen voor herstelling. Moet wel zeggen dat de 1ste heel snel terugkwam.
Bij deze mijn ervaringen. Als iemand nuttige tips heeft voor een prettige gebruikservaring met deze robotstofzuiger, dan hoor ik het graag!
Eerste reactie was natuurlijk:
:strip_exif()/f/image/fA1RM1Ax2oRxyR3F3zk4onW7.jpg?f=fotoalbum_large)
Allereerst: met de stofzuigfunctie zijn er eigenlijk geen problemen. Maar de dweilfunctie blijft niet goed presteren door een gebrekkige bouwkwaliteit van de vuilwatertank (aan de robot).
Het klepje van deze tank breekt af en dan begonnen lekkages en schuimvorming op te treden. De gebrekkige tank is een gekend probleem. Veel mensen klagen er over.
:strip_exif()/f/image/TJ8pRhMqnE48Pd1CMjYBI5QH.jpg?f=fotoalbum_large)
Met wat tape zelf tijdelijk hersteld, maar na verloop van tijd begonnen nog meer scharnieren en het plastic omhulsel van de tank zelfs te scheuren. Ik vermoed dat het plastic niet geschikt is om een temperatuur van 80°C te verdragen, welke de temperatuur is die ik had ingesteld om de dweilrol te drogen.
Ook merkte ik steeds meer vocht en/of opgedroogde druppels in het dock, na de dweilsessies. Dit komt door een slechte aansluiting met de - alweer gebrekkig - nippels:
De lekkage in het doch blijft binnen de perken, maar ik kan er gif op innemen dat ik hier nog werk aan ga hebben....Deze problemen hebben beide Roomba's. Eentje heeft nog bijkomende problemen: er is een aandrijfwiel stuk en nu draait de robot in rondjes.
Dus, geen prettige ervaringen en ik heb wel wat spijt van mijn aankoop. Het garantie en reparatieproces is tergend traag. Ik hed reeds 1 Roomba opgestuurd en onlangs terug mogen ontvangen. Deze is gerepareerd en heb 'm gisteren laten stofzuigen en dweilen. Alles ging zeer goed, er werd een nieuwe vuilwatertank geplaatst die merkbaar beter aansluit op het geheel van de robot. Het zit beter tegen de dweilrol aan. Ik vraag me alleen af hoe lang het allemaal naar behoren gaat werken. Ik heb alvast de droogtemperatuur van de dweil verlaagd naar 40°C.
De tweede Roomba met het kapotte aandrijfwiel gaat binnenkort naar Polen voor herstelling. Moet wel zeggen dat de 1ste heel snel terugkwam.
Bij deze mijn ervaringen. Als iemand nuttige tips heeft voor een prettige gebruikservaring met deze robotstofzuiger, dan hoor ik het graag!
@Graft Neen momenteel staat de roborock op de eerste plaats waar de doorslag Home assistant geeft. Alleen ben ik geen fan van een rondrijdende camera in mijn huis, dus daar ben ik nog een beetje aan het zoeken hoe en wat we dat kunnen aanpakken.
De switchbot had gekund, maar ik las teveel slechte reviews over kwaliteit en allerhande.
Altijd jammer dat die zaken niet gewoon lokaal kunnen draaien ipv de app, waarom dat allemaal over servers aan de andere kant van de wereld moet gaan, is mij een raadsel.
De switchbot had gekund, maar ik las teveel slechte reviews over kwaliteit en allerhande.
Altijd jammer dat die zaken niet gewoon lokaal kunnen draaien ipv de app, waarom dat allemaal over servers aan de andere kant van de wereld moet gaan, is mij een raadsel.
Nee, ik en een aantal tweakers hebben hem via joybuy rond de 210 euro gekocht. Voor dat geld is het een no brainer.martinvdm schreef op zondag 6 september 2026 @ 18:09:
Is er al ergens een goede review van de ECOVACS Deebot T30C OMNI Gen2 te vinden? Veel gerenommeerde sites hebben geen of weinig info.
Wij zijn in de markt voor een robotstofzuiger met dweilfunctie. De woonkamer is 70m2 met tegels en er ligt een kleed laagpolig van ongeveer 6m2. We hebben een hond met kort haar, die uiteraard verhaard.
We zijn echt nieuw hierin dus ben vooral gaan zoeken op basis van budget (max 500,-) en de functies en mogelijkheden. Hierbij raakte ik gecharmeerd van de ecovacs t80s en t90 pro.
Maar wat zou hierin nog een andere goede concurrent kunnen zijn voor onze eisen? En zijn er nog zaken waar ik additioneel op moet letten?
We zijn echt nieuw hierin dus ben vooral gaan zoeken op basis van budget (max 500,-) en de functies en mogelijkheden. Hierbij raakte ik gecharmeerd van de ecovacs t80s en t90 pro.
Maar wat zou hierin nog een andere goede concurrent kunnen zijn voor onze eisen? En zijn er nog zaken waar ik additioneel op moet letten?
Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar
Vraag is of je drempels in huis hebt. Zijn die hoger dan 2 cm dan wordt het toch al snel lastig met €500 budget. Een uitvoering: Dreame L40 Ultra AE Zwart is ook een veelgekozen optie in dit prijssegment.
[ Voor 43% gewijzigd door DeNachtwacht op 26-09-2026 12:01 ]
Er zijn geen drempels, alles loopt door.DeNachtwacht schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 12:00:
Vraag is of je drempels in huis hebt. Zijn die hoger dan 2 cm dan wordt het toch al snel lastig met €500 budget. Een uitvoering: Dreame L40 Ultra AE Zwart is ook een veelgekozen optie in dit prijssegment.
Ik denk dat je dan tussen de 400-500 eigenlijk nergens fout kan gaan bij de grote merken.
Op het moment hebben wij deze:Wicked-Game schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 11:17:
Wij zijn in de markt voor een robotstofzuiger met dweilfunctie. De woonkamer is 70m2 met tegels en er ligt een kleed laagpolig van ongeveer 6m2. We hebben een hond met kort haar, die uiteraard verhaard.
https://www.coolblue.nl/product/971760/dreame-l10s-ultra-gen-3-set.html
Uitstekende aanbieding. Zie ook pricewatch. Vooralsnog sta ik versteld van de resultaten. Ben zelf nieuw in de wereld van robot stofzuigers. Maar vind het verrassend positief!
Ik heb dit topic ff afgezocht op schoonmaakmiddelen die iedereen gebruikt en daarbij de prijs en de links, veelal Amazon.
Nu kunnen we geen poll meer maken op Tweakers, maar toch vraag ik me af wat de ervaringen zijn op het lange termijn gebruik. Belangrijkste punten zijn toch wel dat het lekker ruikt, niet schuimt, geen gevaar kan voor de machine en uiteraard voordelig is.
* Misschien ook wel handig in de openingspost te verwerken
Nu kunnen we geen poll meer maken op Tweakers, maar toch vraag ik me af wat de ervaringen zijn op het lange termijn gebruik. Belangrijkste punten zijn toch wel dat het lekker ruikt, niet schuimt, geen gevaar kan voor de machine en uiteraard voordelig is.
| # | Merk | Inhoud | Prijs | €/liter | Verhouding | Effectieve prijs |
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Zoppie | 1 L | €3,45 | €3,45/L | 1:100 | €0,03/L |
| 2 | Dreame | 1 L | €14,99 | €14,99/L | 1:200 | €0,07/L |
| 3 | BiOHY | 1 L | €22,90 | €22,90/L | 1:200 | €0,11/L |
| 4 | Roborock 1L | 1 L | €25,99 | €25,99/L | 1:200 | €0,13/L |
| 5 | Roborock | 480 ml | €16,14 | €33,63/L | 1:200 | €0,17/L |
| 6 | Maxxi Clean | 750 ml | €6,95 | €9,27/L | 1:20 | €0,46/L |
| 7 | Maxxi Clean | 750 ml | €7,07 | €9,43/L | 1:20 | €0,47/L |
| 8 | WoldoClean | 1,5 L | €17,99 | €11,99/L | 1:20 | €0,60/L |
| 9 | Bona | 1,1 L | €19,99 | €18,17/L | 1:20 | €0,91/L |
[ Voor 59% gewijzigd door martinvdm op 26-09-2026 21:31 ]
Je vergelijking is niet helemaal compleet omdat de verhoudingen niet meegenomen worden in de vergelijking. Zoppie gaat 1:100 tot 1-200, maar Maxxi Clean of WoldoClean 1:20. En de Roborock officiële vloeistof 1:200. Kortom voor 1 liter Roborock vloeistof moet je 2 liter Zoppie kopen en maar liefst 10 liter Maxxi Clean. Zoppie is dus een behoorlijk goede deal maar die andere zijn feitelijk dus duurder dan Roborock/Dreame vloeistof.
En oja Roborock vloeistof is ook in 1 liter fles te vinden voor €23, en bij 2 flessen gaat die voor €38.
En oja Roborock vloeistof is ook in 1 liter fles te vinden voor €23, en bij 2 flessen gaat die voor €38.
Ja ik heb de verhoudingen even buiten beschouwing gelaten, want dan wordt het (afhankelijk van het model robotstofzuiger) wel een complex overzicht. Puur even prijs en prijs/liter aangehouden. En dan zullen er idd nog wel aanbiedingen zijn die ik niet meegenomen zijn, maar denk ik een goed uitgangspunt.
Dan is de lijst waardeloos. Dit kun je niet buiten beschouwing laten. Niks complex aan 1 extra vermenigvuldigingmartinvdm schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 19:41:
Ja ik heb de verhoudingen even buiten beschouwing gelaten,
Idd. Het is simpelweg die verhouding in de tabel opnemen en dan is het literprijs * verhouding = effectieve prijs.
ik heb het er even bijgezet. het is goedbedoeld he
Ja tuurlijk, maar hierdoor is het meteen idd een stuk nuttiger overzicht en idd goed in de openingspost op te nemen.
Roborock is trouwens ook goedkoper in de 1L fles: https://www.bol.com/nl/nl/p/roborock-vloerreiniger-1liter/9300000197362764/?Referrer=ADVNLGOO002069-S--9300000197362764-PMAX-C-24179940471&gad_source=1&gad_campaignid=24185837900&gclid=Cj0KCQjw2t3VBhD8ARIsAK0F6qw974laDaRJl5cs4cBgLjYTx11qa91dWczTJ2H5RRuqakRg0NMMkMwaAu8ZEALw_wcB
Roborock is trouwens ook goedkoper in de 1L fles: https://www.bol.com/nl/nl/p/roborock-vloerreiniger-1liter/9300000197362764/?Referrer=ADVNLGOO002069-S--9300000197362764-PMAX-C-24179940471&gad_source=1&gad_campaignid=24185837900&gclid=Cj0KCQjw2t3VBhD8ARIsAK0F6qw974laDaRJl5cs4cBgLjYTx11qa91dWczTJ2H5RRuqakRg0NMMkMwaAu8ZEALw_wcB
Zijn er hier mensen die hun robot houten vloeren laten dweilen met een robotstofzuiger? Kennis vroeg dit maar is bang voor vlekken of waterdruppels op de houten vloer (de druppels herken ik van mijn roborock namelijk).
Geen houten vloer, maar wel stokoude laminaat.
Ik kom nergens druppels tegen, niet bij Roborock/laminaat en niet bij Dreame/plavuizen.
Ik kom nergens druppels tegen, niet bij Roborock/laminaat en niet bij Dreame/plavuizen.
"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."
Nu is ie wel handig. Zelf zou ik in dat lijstje voor de Dreame gaan. Ja niet de goedkoopste, en het verschil is aanzienlijk, maar de goedkoopste is niet bedoeld voor robotstofzuigers. Maakt dat uit? Ik weet het echt niet. Ik waag het er niet opmartinvdm schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 19:55:
ik heb het er even bijgezet. het is goedbedoeld he
Geen hout ook, maar wel laminaat, druppels herken ik niet van mijn roborock. Enkel bij drempels dat er weleens wat nattigheid (omdat ze dan meer op de drempel worden gedrukt).KoningPaulus schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 22:25:
Zijn er hier mensen die hun robot houten vloeren laten dweilen met een robotstofzuiger? Kennis vroeg dit maar is bang voor vlekken of waterdruppels op de houten vloer (de druppels herken ik van mijn roborock namelijk).
[ Voor 7% gewijzigd door Sissors op 27-09-2026 15:56 ]
Is er ervaring met de Mova v50, op deze site wordt ie nogal goed getest: https://justadadapproved.com/product/mova-v50-review/
volgens mij genoeg in dit topic te vindenPedro_Newbie schreef op zondag 27 september 2026 @ 16:36:
Is er ervaring met de Mova v50, op deze site wordt ie nogal goed getest: https://justadadapproved.com/product/mova-v50-review/
Ik heb de zoektocht even on-hold gezet. Te weinig ruimte in onze bijkeuken voor 't dockingstation, dan moet ergens de zaag in, dus voorlopig blijft onze trouwe kleine Switchbot.Adder28 schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 11:46:
@Graft Neen momenteel staat de roborock op de eerste plaats waar de doorslag Home assistant geeft. Alleen ben ik geen fan van een rondrijdende camera in mijn huis, dus daar ben ik nog een beetje aan het zoeken hoe en wat we dat kunnen aanpakken.
Wat ik wél tegenkwam gisteren was dit Local Roborock project op Github.
Hiermee draai je zelf een lokale server als vervanger voor de Roborock cloud, zonder je robot te hoeven rooten. Stuk minder ingewikkeld dan Valutedo dus. Je laat de stofzuiger met je eigen server communiceren, bijvoorbeeld via Docker of een Home Assistant add-on.
Bediening geschied dan via Home Assistant met vrij veel functionaliteit, een custom App of je Roborock app, waarbij je die éénmalig moet omleiden naar je eigen server. (niet verdiept hoe dat werkt)
Heel cool in ieder geval!
Maar daad bij woord gevoegd en een Ecovacs T90 Pro Omni besteld, was incl. extra korting omdat wij Coolblue Energie afnemer zijn een no-brainer geworden. Daarnaast kwam die goed uit de test bij vacuumwars.Wicked-Game schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 11:17:
Als het goed is ontvangen wij hem vandaag.
He maar dit is heel interessant om te volgen! Dat zou direct veel zorgen wegnemen. Even volgen.Graft schreef op maandag 28 september 2026 @ 11:44:
[...]
Ik heb de zoektocht even on-hold gezet. Te weinig ruimte in onze bijkeuken voor 't dockingstation, dan moet ergens de zaag in, dus voorlopig blijft onze trouwe kleine Switchbot.
Wat ik wél tegenkwam gisteren was dit Local Roborock project op Github.
Hiermee draai je zelf een lokale server als vervanger voor de Roborock cloud, zonder je robot te hoeven rooten. Stuk minder ingewikkeld dan Valutedo dus. Je laat de stofzuiger met je eigen server communiceren, bijvoorbeeld via Docker of een Home Assistant add-on.
Bediening geschied dan via Home Assistant met vrij veel functionaliteit, een custom App of je Roborock app, waarbij je die éénmalig moet omleiden naar je eigen server. (niet verdiept hoe dat werkt)
Heel cool in ieder geval!
Hoe is jouw ervaring btw met switchbot?
Goedemorgen,Lekkerboeie86 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 13:10:
[...]
Op het moment hebben wij deze:
Uitstekende aanbieding. Zie ook pricewatch. Vooralsnog sta ik versteld van de resultaten. Ben zelf nieuw in de wereld van robot stofzuigers. Maar vind het verrassend positief!
ik heb 17 pagina's nagelezen over de L10s Ultra maar kan nergens een antwoord vinden op mijn vraag.
Ik ben van plan deze ook te kopen. Maar ik maak me zorgen over privacy en dan vooral de camera. Als iedereen in ons gezin die app download, kan dan iedereen elkaar bekijken via die camera? Mijn kinderen hoeven bijvoorbeeld niet te zien wat vrouw en ik op de bank doen als zij naar bed zijn
Het gaat om dit speciffieke model
Interessante vraag. Zover ik kan zien, heb ik zelf geen toegang tot de camera via de app oid. Dus ik kan mijn huisgenoten niet op afstand bekijken. Wellicht kan iemand dit bevestigen.Yellos schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 10:08:
[...]
Goedemorgen,
ik heb 17 pagina's nagelezen over de L10s Ultra maar kan nergens een antwoord vinden op mijn vraag.
Ik ben van plan deze ook te kopen. Maar ik maak me zorgen over privacy en dan vooral de camera. Als iedereen in ons gezin die app download, kan dan iedereen elkaar bekijken via die camera? Mijn kinderen hoeven bijvoorbeeld niet te zien wat vrouw en ik op de bank doen als zij naar bed zijnHeeft iemand een voorbeeld van wat die camera ziet en hoe dat in de app wordt weergegeven?
Hier ook een weekje in huis nu.wokkelz schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 16:00:
[...]
Nee, ik en een aantal tweakers hebben hem via joybuy rond de 210 euro gekocht. Voor dat geld is het een no brainer.
+ apparaat ziet er degelijk en compleet uit. Moeilijk voor te stellen hoe dat "uit" kan voor die prijs maar da's niet mijn probleem.
+ stofzuigt en dweilt goed, dweil komt ook goed ver in haakse hoeken
+ installatie en mappen ging soepel
+ reserve set slijtagedelen / zakken etc. overal voordelig te vinden
+/- de app is wat onlogisch allemaal, al lijkt alles wel te werken verder
- robot verslikt zich in de lage sleeppoten van enkele stoelen; die hebben we nu dus maar in een no-go zone gezet, dus geen dealbreker en denk dat andere robots daar ook wel last van kunnen hebben.
- ook heeft ie moeite met een dressoir waar de body op zich gewoon onderdoor kan en ook de camera onderdoor kijkt, maar hij heeft niet door dat de bovenkant van de cameratoren net wat hoger is; daar dus ook een no-go zone gemaakt. Dit had wel correct moeten werken eigenlijk.
- tenslotte ga ik er maar van uit dat de partij de hele tijd mee kijkt of tenminste alles opneemt, zoniet valt dat mee...
Al bij al toch zeer zeker een aanrader!
(en enorm snel geleverd; za-avond besteld, zondag voor 10u in huis)
martinvdm schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 19:18:
Ik heb dit topic ff afgezocht op schoonmaakmiddelen die iedereen gebruikt en daarbij de prijs en de links, veelal Amazon.
Nu kunnen we geen poll meer maken op Tweakers, maar toch vraag ik me af wat de ervaringen zijn op het lange termijn gebruik. Belangrijkste punten zijn toch wel dat het lekker ruikt, niet schuimt, geen gevaar kan voor de machine en uiteraard voordelig is.* Misschien ook wel handig in de openingspost te verwerken
# Merk Inhoud Prijs €/liter Verhouding Effectieve prijs 1 Zoppie 1 L €3,45 €3,45/L 1:100 €0,03/L 2 Dreame 1 L €14,99 €14,99/L 1:200 €0,07/L 3 BiOHY 1 L €22,90 €22,90/L 1:200 €0,11/L 4 Roborock 1L 1 L €25,99 €25,99/L 1:200 €0,13/L 5 Roborock 480 ml €16,14 €33,63/L 1:200 €0,17/L 6 Maxxi Clean 750 ml €6,95 €9,27/L 1:20 €0,46/L 7 Maxxi Clean 750 ml €7,07 €9,43/L 1:20 €0,47/L 8 WoldoClean 1,5 L €17,99 €11,99/L 1:20 €0,60/L 9 Bona 1,1 L €19,99 €18,17/L 1:20 €0,91/L
Mijn Dreame X50 Ultra meldt soms dat hij vast zit in zijn dock en er niet meer uit lijkt te kunnen komen. Ik vermoed dat hij blijft haken achter z’n eigen dweilpads die niet helemaal zijn ingedraaid ofzo. Want als ik zeg dat hij alleen moet stofzuigen en dus de dweilpads achterlaat heeft hij geen probleem. Is er iemand die dit probleem herkent?
Volgens mij heeft er nog niemand met houten vloer ervaring gereageerd maar als ik er overheen lees; my badKoningPaulus schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 22:25:
Wij hebben een houten vloer en met de L50 Ultra AE werkt het perfect. Ja, hij laat heel soms wel eens druppel achter maar die zijn zo klein dat er geen vlekken achterblijven. En dan hebben we de hoeveelheid water bij dweilen ook nog opgehoogd t.o.v. de standaard ingestelde hoeveelheid. Ik zou daar dus niet zo bang voor zijn.
We staan nog steeds versteld van de resultaten en schoonmoeder (die toch aardig precies is met schoonmaken) is elke donderdag bij het oppassen nog onder de indruk van hoe schoon de vloer is met de robotstofzuiger. Kan uiteraard ook iets zeggen over het stofzuigen wat we voorheen zelf deden
Interessant lijstje, zeker nu ons schoonmaakmiddel voor het eerst op begint te raken. Ik zie bij Dreame de L50 wel genoemd worden, maar dat is volgens mij niet de L50 Ultra AE die wij hebben. Maar het lijkt mij toch dat dat niet heel veel uit maakt?martinvdm schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 19:18:
Nu kunnen we geen poll meer maken op Tweakers, maar toch vraag ik me af wat de ervaringen zijn op het lange termijn gebruik. Belangrijkste punten zijn toch wel dat het lekker ruikt, niet schuimt, geen gevaar kan voor de machine en uiteraard voordelig is.* Misschien ook wel handig in de openingspost te verwerken
# Merk Inhoud Prijs €/liter Verhouding Effectieve prijs 1 Zoppie 1 L €3,45 €3,45/L 1:100 €0,03/L 2 Dreame 1 L €14,99 €14,99/L 1:200 €0,07/L 3 BiOHY 1 L €22,90 €22,90/L 1:200 €0,11/L 4 Roborock 1L 1 L €25,99 €25,99/L 1:200 €0,13/L 5 Roborock 480 ml €16,14 €33,63/L 1:200 €0,17/L 6 Maxxi Clean 750 ml €6,95 €9,27/L 1:20 €0,46/L 7 Maxxi Clean 750 ml €7,07 €9,43/L 1:20 €0,47/L 8 WoldoClean 1,5 L €17,99 €11,99/L 1:20 €0,60/L 9 Bona 1,1 L €19,99 €18,17/L 1:20 €0,91/L
Lijkt me niet dat dit veel verschil zal maken. Belangrijkste is wel dat het geschikt moet zijn voor een robotstofzuiger en niet schuimt.Denman schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 13:01:
[...]
Interessant lijstje, zeker nu ons schoonmaakmiddel voor het eerst op begint te raken. Ik zie bij Dreame de L50 wel genoemd worden, maar dat is volgens mij niet de L50 Ultra AE die wij hebben. Maar het lijkt mij toch dat dat niet heel veel uit maakt?
Met de goede prijs op Amazon voor €350 de T90 pro omni besteld. Ben benieuwd.Pepper92 schreef op zondag 20 september 2026 @ 18:31:
350 euro voor de t90? Die kan ik niet vinden hoorPepper92 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 21:00:
[...]
Met de goede prijs op Amazon voor €350 de T90 pro omni besteld. Ben benieuwd.
Op de Duitse amazon op dit moment inderdaad voor 350.tjubbie schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 21:41:
[...]
350 euro voor de t90? Die kan ik niet vinden hoor
Nu zie ik het ook… twee weken geleden voor 513 euro gekocht… hier word ik wel een beetje verdrietig van 🥲
ja ik voor 500 ook bij amazon, toen ook geen verkeerde aanbieding.tjubbie schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 06:36:
Nu zie ik het ook… twee weken geleden voor 513 euro gekocht… hier word ik wel een beetje verdrietig van 🥲
Ik heb problemen met de roborock s5 max dat deze geen verbinding kan maken met de cloud wel ziet HA hem wel. Alleen wil hij niet opstarten met stofzuigen ik krijg dan een error dat de verbinding met de cloud is mislukt.
Nu ben ik een klaar mee met de cloud diensten en wil kijken om deze naar Valetudo te upgraden.
Ik weet niet of dit een goede oplossing is.
Of toch te kijken voor een nieuwe robotstofzuiger.
Nu ben ik een klaar mee met de cloud diensten en wil kijken om deze naar Valetudo te upgraden.
Wat voor router heb je? Bij Deco's krijg je de optie om IoT apparaten uit te sluiten van je main netwerk bij het connecten. Misschien heb je hiervoor gekozen? Had ik in het verleden ook issues mee.Evertt schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 09:04:
Ik heb problemen met de roborock s5 max dat deze geen verbinding kan maken met de cloud wel ziet HA hem wel. Alleen wil hij niet opstarten met stofzuigen ik krijg dan een error dat de verbinding met de cloud is mislukt.
UniFi Cloud Gateway Ultra. Heb de instelling nagekeken en geen verschil.Majesty schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 14:19:
[...]
Wat voor router heb je? Bij Deco's krijg je de optie om IoT apparaten uit te sluiten van je main netwerk bij het connecten. Misschien heb je hiervoor gekozen? Had ik in het verleden ook issues
[ Voor 7% gewijzigd door Evertt op 02-10-2026 16:20 ]
Afgelopen week heb ik de Roborock Qrevo Edge 2 gekocht.
Eerste ervaring is goed. Zat goed verpakt en direct inzetbaar. De dock is gemakkelijk in gebruik en de stofzuiger doet zijn werk. Ik had specifieke wensen mbt de hoogte, zodat hij ook onder de bank door kan, wat letterlijk slechts enkele mm hoger is. Maar dat lijkt goed te gaan. Na een aanpassing in de app, zuigt en dweilt hij nu netjes onder de bank.
Verder valt me op dat hij echt stukken stiller is dan mijn vorige S5. Navigatie is keurig als vanouds en leuk dat hij foto’s maakt van de obstakels. De app zit echt goed in elkaar en kun je ruim voldoende in aanpassen.
Wat wel opvallend is dat bij het dweilen, er een kleine zone achterblijft tussen de dweilen in, welke niet meegenomen wordt. Ik weet nog niet precies of dat zo hoort en het lijkt erop dat bij een volgende baan hij het alsnog meeneemt.
De integratie met home assistant is echt top. Alle sensoren, info, en aansturing is beschikbaar en de kaart is ook in ha in beeld.
Al met al tevreden gebruiker so far.
Eerste ervaring is goed. Zat goed verpakt en direct inzetbaar. De dock is gemakkelijk in gebruik en de stofzuiger doet zijn werk. Ik had specifieke wensen mbt de hoogte, zodat hij ook onder de bank door kan, wat letterlijk slechts enkele mm hoger is. Maar dat lijkt goed te gaan. Na een aanpassing in de app, zuigt en dweilt hij nu netjes onder de bank.
Verder valt me op dat hij echt stukken stiller is dan mijn vorige S5. Navigatie is keurig als vanouds en leuk dat hij foto’s maakt van de obstakels. De app zit echt goed in elkaar en kun je ruim voldoende in aanpassen.
Wat wel opvallend is dat bij het dweilen, er een kleine zone achterblijft tussen de dweilen in, welke niet meegenomen wordt. Ik weet nog niet precies of dat zo hoort en het lijkt erop dat bij een volgende baan hij het alsnog meeneemt.
De integratie met home assistant is echt top. Alle sensoren, info, en aansturing is beschikbaar en de kaart is ook in ha in beeld.
Al met al tevreden gebruiker so far.
Erg tevreden over de Matrix10 Ultra. Echter, er is een ''probleem'' ontstaan. Door af en toe het verschuiven van stoelen in de woonkamer zijn er al een tijdje passeerbare drempels toegevoegd. Deze wil ik op de kaart verwijderen aangezien hij deze stukjes niet stofzuigt of dweilt. Als ik ze op de kaart probeer te verwijderen en de kaart vervolgens op wil slaan, dan krijg ik de melding: de drempel kan de verboden zone niet bestrijken.
Op geen enkele manier krijg ik het voor elkaar en er zijn door de tijd heen best wel veel van deze passeerbare drempels op de kaart ontstaan. Hij werkt de kaart ook niet bij naar een nieuwe situatie aangaande deze drempels. Wel als ik de hondenmand verschuif dan zie ik de mand vervolgens elders op de kaart verschijnen. Dus mijn vermoeden is dat deze drempels door de tijd heen ook niet verdwijnen op de kaart.
Heeft iemand een oplossing?
Op geen enkele manier krijg ik het voor elkaar en er zijn door de tijd heen best wel veel van deze passeerbare drempels op de kaart ontstaan. Hij werkt de kaart ook niet bij naar een nieuwe situatie aangaande deze drempels. Wel als ik de hondenmand verschuif dan zie ik de mand vervolgens elders op de kaart verschijnen. Dus mijn vermoeden is dat deze drempels door de tijd heen ook niet verdwijnen op de kaart.
Heeft iemand een oplossing?
.
Het is opgelost. Heb de accu verwijderd daarna weer aangesloten daarna deed alles het weer.Evertt schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 15:13:
[...]
UniFi Cloud Gateway Ultra. Heb de instelling nagekeken en geen verschil.
Anyone?Yellos schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 10:08:
[...]
Goedemorgen,
Ik ben van plan deze ook te kopen. Maar ik maak me zorgen over privacy en dan vooral de camera. Als iedereen in ons gezin die app download, kan dan iedereen elkaar bekijken via die camera? Mijn kinderen hoeven bijvoorbeeld niet te zien wat vrouw en ik op de bank doen als zij naar bed zijnHeeft iemand een voorbeeld van wat die camera ziet en hoe dat in de app wordt weergegeven?
De gen 3 heeft een infrarood camera en geen RGB. Je hebt geen live video beelden.
Alleen de gen1 had deze optie, omdat het een RGB camera was.
Als je in de spec's had gekeken had je gezien dat hij geen live camera view heeft. Vraag me af wat jij dan hebt gelezen als je zegt alles te hebben gelezen? Maar daarnaast om jezelf te overtuigen, Google-> Dreame L10s Ultra Gen 3 camera view. Dit geeft je ook het antwoord wat ik hierboven al aangeef.
Mocht je het allemaal toch niet geloven dan kan je ook Dreame support gewoon een berichtje sturen. Die antwoorden je veelal snel op een vraag heb ik begrepen.
Nou ik ben ook overstag v.w.b.t een robotstofzuiger. Ivm twee voltijdbanen hadden we een schoonmaakster, helaas moeten wisselen 2 maanden geleden en de "nieuwe" bevalt totaal niet meer. Teveel geld voor te weinig schoonmaak zegmaar. Dan doen we liever de schoonmaak zelf min stofzuigen en dweilen. Vorige week de Dreame L50S pro ultra gehaald voor 549 euro (nu alweer 749 euro.. mazzeltje) en wat een genot is dit jongens, maakt goed schoon (wel veel aan de kant/omhoog zetten) en het mappen + instellen gaat erg gemakkelijk. In het boekje zie ik wel veel onderhoud/vervanging, benieuwd hoe dat gaat zijn (vooral de borstels aan de onderkant losmaken).
Als ik mij goed herinner, is het videobeeld bekijken niet rechtstreeks in de Dreame app. Je moet volgens mij apart inloggen en kan dan even meekijken. Beeldkwaliteit is niet super en niet te vergeten, laag vanaf de grond. Heb het misschien 1-2 gebruikt, maar zie het voordeel er niet van. Momenteel loopt mijn L10s Ultra midden in de nacht in ruimten waar ik niet ben en overdag de slaapkamer, terwijl ik op mijn werk ben. Als iemand al wil kijken, succes ermee.
Maar misschien is het momenteel wel veranderd, heb al eeuwen niet meer naar de camerabeelden gekeken.
[ Voor 7% gewijzigd door thunder8 op 05-10-2026 16:41 ]
PSN-ID: Thunder76nl
Zie mijn review van de X60 Ultra.thunder8 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 16:39:
[...]
Als ik mij goed herinner, is het videobeeld bekijken niet rechtstreeks in de Dreame app. Je moet volgens mij apart inloggen en kan dan even meekijken. Beeldkwaliteit is niet super en niet te vergeten, laag vanaf de grond. Heb het misschien 1-2 gebruikt, maar zie het voordeel er niet van. Momenteel loopt mijn L10s Ultra midden in de nacht in ruimten waar ik niet ben en overdag de slaapkamer, terwijl ik op mijn werk ben. Als iemand al wil kijken, succes ermee.Aan de andere kant, waarom zouden je kinderen de app moeten hebben voor de robot? Het is geen speelgoed.
![]()
Maar misschien is het momenteel wel veranderd, heb al eeuwen niet meer naar de camerabeelden gekeken.
Je moet het apart instellen en beveiligen met een pin code en na inloggen kun je 3 minuten meekijken of iets dergelijks.
Hallo, wij zoeken een robotstofzuiger met goede dweilfunctie, maar onze hardhouten vloer heeft behoorlijk forse V-groeven: ongeveer 12 mm breed en 8 mm diep.
De hamvraag is daarom: heeft iemand ervaring met een robotstofzuiger op een houten/laminaatvloer met vergelijkbare groeven?
Vooral benieuwd of zo’n robot stof, zand en kruimels ook echt uit de groeven krijgt en hoe het dweilen uitpakt. Worden de schuine kanten nog enigszins meegenomen, of blijft vuil/vocht juist onderin zitten?
Ervaringen met specifieke modellen zijn zeer welkom.
Relevante informatie
Ik heb inmiddels aardig wat reviews/tests doorgespit. Op mijn shortlist staan momenteel vooral de Roborock Qrevo Edge 2 / Edge 2 Pro en Dreame L40 Ultra AE.
De Roborocks lijken vanwege de zuigconstructie interessant voor diepe groeven en de Edge 2 scoort in een specifieke groeventest relatief goed. Maar testopstellingen zijn één ding; ik ben juist benieuwd naar praktijkervaringen van mensen met dergelijke voegen/groeven.
Dus: heeft iemand een vergelijkbare vloer? Welke robot gebruiken jullie, hoe schoon blijven de groeven en zou je hetzelfde model opnieuw kopen?
Ik zal vandaag wat foto's maken, maar deze had ik al dus deel ik vast
De hamvraag is daarom: heeft iemand ervaring met een robotstofzuiger op een houten/laminaatvloer met vergelijkbare groeven?
Vooral benieuwd of zo’n robot stof, zand en kruimels ook echt uit de groeven krijgt en hoe het dweilen uitpakt. Worden de schuine kanten nog enigszins meegenomen, of blijft vuil/vocht juist onderin zitten?
Ervaringen met specifieke modellen zijn zeer welkom.
Relevante informatie
- Hardhouten vloer met V-groeven van ca. 12 mm breed × 8 mm diep
- Circa 60 m² beneden, grotendeels drempelloos
- Laag vloerkleed in de woonkamer
- Geen huisdieren, wel 2 kinderen 🙂
- Robot willen we ook handmatig op de 1e en 2e verdieping gebruiken
- Home Assistant OS; goede HA-integratie is een pré
- Liefst een volledig station voor legen, dweilen wassen/drogen en water bijvullen
- Budget: max. €750, nieuw of eventueel jong gebruikt
Ik heb inmiddels aardig wat reviews/tests doorgespit. Op mijn shortlist staan momenteel vooral de Roborock Qrevo Edge 2 / Edge 2 Pro en Dreame L40 Ultra AE.
De Roborocks lijken vanwege de zuigconstructie interessant voor diepe groeven en de Edge 2 scoort in een specifieke groeventest relatief goed. Maar testopstellingen zijn één ding; ik ben juist benieuwd naar praktijkervaringen van mensen met dergelijke voegen/groeven.
Dus: heeft iemand een vergelijkbare vloer? Welke robot gebruiken jullie, hoe schoon blijven de groeven en zou je hetzelfde model opnieuw kopen?
Ik zal vandaag wat foto's maken, maar deze had ik al dus deel ik vast
[ Voor 11% gewijzigd door JaRuBe op 06-10-2026 06:55 ]
@JaRuBe ik zou eerder denken dat je een nieuwe vloer moet
. Heb je een foto van een plank ter illustratie ?
Wat zijn de ervaringen met Zoppie reiniger? Deze is echt wel goedkoop, maar heb hier 2 dure dweilrobots staan, wil toch niet dat ze verstopt geraken ofzo :-)