Theo schreef op zondag 28 april 2024 @ 19:18:
Een paar maanden geleden heb ik de gok gewaagd en een dweilrobot aangeschaft als aanvulling voor de zuigrobot. Die laatste heeft dan wel wel watertank en een dweil, maar een natte dweil meeslepen dat noem ik geen dweilen, dat is enkel vuil verplaatsen

Ik zocht dus iets dat werkt met schoon water en dat een vuilwater tank heeft zodat het vuil ook daadwerkelijk wordt verwijderd.
Wanneer je op zoek gaat dan blijken er maar een paar echte dweilrobots te zijn. Dit zijn de high end robotstofzuigers met roterende pads die in het basisstation de pads om de zoveel vierkante meter even komen schoonmaken. Op zich leuk, maar nogal een dure oplossing wanneer er al een robotzuiger in huis is. Daarom voor het magistrale bedrag van 30 euro de beroemde/beruchte Medio/iLife dweilrobot van marktplaats gehaald.(Medion MD18999, of iLife w400) Ding heeft een 0.9 liter schoonwatertank, een sneldraaiende schrobborstel, een rubberen trekker om het vuile water te verzamelen en een 0.9 liter vuilwatertank. Omdat m'n vriendin de stofzuigrobot een naam heeft gegeven heb ik de dweilrobot Moppie genoemd +)
Moppie is niet zo heel slim en heeft het brein van een simpele Xiaomi stofzuigrobot zonder Lidar en camera's., maar vind z'n weg met een paar afstandssensoren en een gyroscoop. En eerlijkheidshalve werkt dit nog best aardig en efficiënt! Soms wordt een hoekje of een puntje vergeten, maar deze komt de week erna dan wel. En wekelijks 95% schrobben is beter dan tweemaal per jaar met de hand 99.9% doen!
Moppie heeft ook geen app, geen wifi en hoeft niet aan het internet te hangen. (wat weer een voordeel kan zijn)
Moppie is standaard nogal zuinig met water. En, net als met elke dweilbeurt (zowel met de hand als met een robot) blijft er een heel klein beetje water op de vloer achter. Moppie weegt niet voldoende om echt kracht op de rubberen trekker te zetten waardoor er een heel klein beetje water achterblijft.
Helaas is de watertoevoer van Moppie niet te veranderen, en is deze nogal zuinig afgesteld waardoor 40 vierkante meter dweilen maar 300 ml aan water kost, en hiervan 200 ml op de vloer achterblijft waardoor er 100 ml wordt opgezogen. Niet echt ideaal en niet te veranderen... Maar gelukkig kun je dit hardwarematig wél veranderen! Onder de robot wordt het water via zes gaatjes van 1.0 mm op de vloer gedruppeld. Deze gaatjes vergroten met een boortje naar 1.4 mm verdubbelt het gatoppervlakte. en met deze verdubbelt ook de watertoevoer!
Moppie gebruikt nu 600 ml aan water met 40 vierkante meter. Hiervan blijft nog steeds 200 ml op de vloer achter, echter wordt nu dus 400 ml aan vuilwater van de vloer verwijderd. Het natter dweilen zorgt wel voor een schonere vloer omdat het vuil beter op kan lossen en er meer water is om de schrobber ook schoon te houden. En het water dat achterblijft is zowat verdampt wanneer Moppie klaar is.
Met name de eerste paar keren dat Moppie door het huis ging was het water chocomelk geworden.. Klaarblijkelijk is tweemaal per jaar met de hand dweilen dus niet echt afdoende om een vloer schoon te houden
Na een paar maanden het ding in gebruik te hebben ben ik erachter gekomen dat het een ideaal ding is. Het heeft een gebruiksaanwijzing. Zo kan hij niet over drempels gaan en kan hij niet op kleedjes komen omdat de bumper maar een paar millimeter boven de grond zit, en kan hij niet verder dan 5 meter van z'n startpunt komen omdat z'n navigatie/kaartgeheugen beperkt is. En nadat de robot klaar is (en naar z'n startpunt is gegaan) moet de watertank worden geleegd en de borstel even worden gereinigd waardoor deze niet 100% autonoom is.
Maar wanneer je om deze issues heen kan werken dan is het een geniaal ding! Vaak gaat de robotzuiger boven aan. Daarna mag Moppie er gelijk achteraan om de slaapkamer te doen. Nadat het water is bijgevuld volgt de badkamer (drempel van 5+ cm) en daarna de rest van de bovenverdieping.
Beneden hetzelfde. Nadat de stofzuigrobot beneden klaar is mag Moppie de woonkeuken dweilen. Na een refil volgt ook de rest van de benedenverdieping. Al heb ik z'n startpositie wel moeten uitmeten omdat de huiskamer ruim 9 meter lang is.
In het verleden is deze dweilrobot vaker in dit topic besproken, en is deze nooit populair geweest. Maar eerlijkheidshalve, ik vind het een geniaal ding! De aanschafkosten zijn een lachertje, de schoonmaakprestaties zijn beter dan een high end zuig/dweilrobot. Enkel de navigatie is simpel, doch doeltreffend, al moet je wel de watertoevoergaatjes vergroten wil deze effectief werken.
Mijn tip aan iedereen die op zoek is naar iets om automatisch te dweilen; kijk even op Marktplaats en haal zo'n robot voor een paar tientjes!