Ik stuit ongetwijfeld zoals velen van jullie op de volgende situatie:
- dock staat op benedenverdieping
- benedenverdieping heeft toiletruimte met verhoogde drempel
- 1e verdieping heeft badkamer met een verhoogde drempel
- drempels zijn een one-way-street: af kan, op niet.
- robot moet opgepakt worden en op 1e verdieping neergezet worden en dan "repositionen"
- na schoonmaak van de verdieping waar NIET het dock staat, kan ie de weg naar de dock niet vinden, dus moet je em weer oppakken en in de buurt van de dock zetten en op HOME drukken. Automatisch leegtrekken van de dustbin werkt dan niet omdat ie de routine niet heeft kunnen afmaken hierdoor.
Hoe doen jullie het als jullie de 1e verdieping zo volledig autonoom mogelijk willen laten reinigen zonder de badkamer over te slaan?
Zoals ik het nu doe:
- BGG (waar dock is) laten reinigen. Alles gaat hier zoals het hoort, volledig automatisch. De toiletruimte gaat niet, vanwege de drempel. Dus die sla ik over.
- 1e verdieping reinigen, beginnend in de badkamer vanwege de drempel. Als ik em elders laat beginnen, slaat ie de badkamer over vanwege de drempel.
Waar ik tegenaanloop:
- als ik em in de badkamer laat beginnen, dan moet ie eerst "repositionen" zodat ie weet dat ie in de badkamer is. Aangezien mijn badkamer klein is, rijdt ie tijdens het repositionen ook vaak over de drempel heen vóórdat ie zijn positie gevonden heeft. Als ie eerder zijn positie vindt, dan heb ik geluk

Ik heb de badkamer en de gang moeten mergen, en daarna opnieuw moeten splitten en de badkamergrens een stukje verder de badkamer in moeten leggen, want hij reed me nét altijd over de drempel met 1 kant.
- doordat de startpositie de badkamer is, wilt ie ná het cleanen ook terug naar die startpositie. Ik kan geen andere eind-positie configureren helaas (mag roborock wel in de app oplossen vind ik), dus hij probeert de hele tijd terug de badkamer in te gaan en stoot dan de hele tijd tegen die drempel om vervolgens in paniek te raken dat ik de obstakels weg moet halen.
Dit is de weg van de minste handmatige acties en waarbij de meeste ruimtes gecleaned worden.
Doen jullie dat op dezelfde manier, of hebben jullie een hele korte drempelhulp o.i.d. gemaakt?