Late to the party, maar sedert een kleine week ben ik overgeschakeld van de Intel i9 MacBook Pro 16inch late 2019 naar de M3 MacBook Pro 16inch met 18gig RAM.
Laat me eerst en vooral stellen dat voor hetgeen ik doe zowel mijn vorig exemplaar als dit huidig exemplaar eigenlijk (veel) te zwaar is. Een MacBook Air 15inch zou meer voor de hand liggen, maar als je een 16inch scherm gewoon bent, dan beschouw je elk kleiner scherm (zelfs al is het maar met één inch) als een downgrade. En als mijn werkgever het aanbiedt, wie ben ik dan als werknemer om neen te zeggen
Battery life is inderdaad fenomenaal. Gisteren bvb 10u op batterij gewerkt en aan het einde van de dag had ik nog meer dan 8u op overschot. Opnieuw: buiten het gewone huis-, tuin- en keukenwerk met voornamelijk Office-applicaties (waarvan Teams de belangrijkste is) geen spectaculaire zaken hier, maar als ik hetzelfde vorige week nog op mijn vorige MacBook Pro deed, dan had ik maximum maar 4u op de batterij en vaak zelfs (veel) minder. Zelfs volledig offline werken had vroeger zijn batterij-limieten en ik kijk nu al uit naar mijn eerste lange trip met het vliegtuig (ik ben beroepshalve vaak aan het werk aan de andere kant van de Atlantische Oceaan) zonder dat ik in het vliegtuig met een charger & kabel aan de slag moet. Ik gebruik nu echt mijn laptop op dezelfde manier als smartphone of tablet: overdag op de batterij en ‘s avonds aan de lader.
Ook een wereld van verschil (en deels ook verantwoordelijk voor het verzuipen van de batterij op mijn Intel exemplaar): vanaf het ogenblik dat ik in Teams begon te werken met de camera en screen-sharen, begonnen vroeger de fans meteen hun werk te doen. Idem voor OneDrive, dewelke vroeger ook steevast garant stond als starter van de fans (getriggered ook door het feit dat ik al mijn bestanden van OneDrive graag locaal beschikbaar heb). En waar vroeger je benen het echt wel serieus warm kregen bij het letterlijk gebruik van de “lap”-top is dat nu ook verleden tijd. Idem voor het gedeelte tussen toetsenbord en scherm, waar ik vroeger bij wijze van spreken kon op barbecue-en van de warmte.
De andere reeds bekende zaken (een razendsnelle wake-from-sleep, verschillende apps die razendsnel opstarten) kan ik ook alleen maar bevestigen. Enige uitzondering op deze regel bij mij schijnt precies Outlook te zijn, die wél zijn tijd neemt op op te starten.
Opnieuw: ik ben er mij de volle 100% van bewust dat mijn huidig exemplaar overkill is voor mijn dagelijkse workflow en dat alles van het bovenstaande ik allicht ook had kunnen vertellen als ik met een Air aan de slag was gegaan. Desalniettemin een tevreden gebruiker hier.