Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
Mede-auteur:
  • robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-03 15:14

robcoenen

Voorwoord

Allereerst van harte welkom in het MacBook Pro (2023) topic! In dit topic kunnen alle zaken, die niet specifiek te herleiden zijn naar macOS, besproken worden en mogen ervaringen gedeeld worden. Dit topic is bedoeld voor alle modellen zowel de 14-inch als de 16-inch uitvoering.
Op is in aanbouw.
Voor het softwareplatform macOS is [macOS 13 Ventura] - Ervaringen & Discussie beschikbaar. Gelieve dan ook software-gerelateerde ervaringen en/of vragen in dat topic plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://s3-storage.textopus.nl/wp-content/uploads/2023/01/1347207/17152937/macbook-pro-2023-880x495.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MpouSMRnJEFfYKCjH26n35PGl2w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IKsILCnSdWdvaRQDFbFMkoiq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uZ8ep-YdGDB13CCsmVaHxk3QDS4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kTNfwInGJz2vAKGmisdrevJm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l4bQ6i2IuT72nkeFG1H0vAFGnaw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/amiZUBzuifer2nL6mKwvUBCy.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ECfFNyg7I7IYot8mHeRu70hoJzc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x51L3gmkMpHJzdQFqe7GZeSB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door Greatsword op 20-01-2023 10:58 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaz0r
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-04 21:42

Blaz0r

:)

Zoals gepost in het 21 model topic:

Ik kon het mezelf niet aan doen om nog een generatie over te slaan :P dus ik heb zojuist meteen besteld:
16inch, zilver, M2pro, 32GB, 1TB (toetsenbord engels VS)

Ik upgrade vanaf een:
2020 MacBook Pro, 13inch, spacegray, M1, 16GB, 1TB

Geweldig apparaat zowel performance als batterij, maar ik heb het scherm altijd veel te klein gevonden. (Ik kwam daarvoor van een 2012 15inch rMPB). Ik ben voor zilver gegaan omdat ik op spacegray een lichte afdruk achter laat met mijn rechter hand die vaak op de laptop ligt.

Ik heb ook overwogen om een M1pro tegen de huidige scherpe prijzen aan te schaffen, maar de configuratie zoals ik die wil is dan niet beschikbaar. NL toetsenbord is echt geen optie en 32GB wil ik heel graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
@Blaz0r Prachtige configuratie, alvast gefeliciteerd en veel plezier ermee ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Blaz0r schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 18:32:

Ik kon het mezelf niet aan doen om nog een generatie over te slaan :P dus ik heb zojuist meteen besteld:
Heerlijke spec!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:38

alienfruit

the alien you never expected

Ik probeer ook de MBPro M2Max met 64gb geheugen voor omgerekend €3.235. Ik zie alleen de Spacegrey variant? Zijn ze gestopt met de zilveren variant?

[ Voor 23% gewijzigd door alienfruit op 17-01-2023 21:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mv1
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07-05 17:30

mv1

alienfruit schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:34:
Ik probeer ook de MBPro M2Max met 64gb geheugen voor omgerekend €3.235. Ik zie alleen de Spacegrey variant? Zijn ze gestopt met de zilveren variant?
Nee je kan bij de eerste pagina kiezen tussen zilver of space grey, nog voor je de configuratie helemaal kan aanpassen.

Overigens ga ik voor de 16 inch MB Pro met M2Pro 16GB en 1TB opslag. Lijkt me wel voldoende voor muziek productie. Ik zal de GPU niet echt nodig gaan hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door mv1 op 17-01-2023 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:25

OMX2000

By any means necessary...

Is ergens al bevestigd of er 5nm of 3nm CPU in de nieuwe MacBook belanden?

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07-05 11:37
OMX2000 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:10:
Is ergens al bevestigd of er 5nm of 3nm CPU in de nieuwe MacBook belanden?
Volgens hun eigen promo filmpje: 5nm

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

Ik heb gisteren ook meteen de nieuwe MacBook Pro 14" besteld.
- M2 Pro 12-core
- 32 GB
- 2TB SSD

Ik kom van een MacBook Pro mid -2020
- Intel 2GHz 4-core i5
- 32 GB
- 1TB SSD

Ik gebruik hem voor mijn bedrijf (administratiekantoor/belastingadvies) en voor m'n hobby muziek produceren/opnemen/nabewerken en maak daarbij veel gebruik van softsynths en plug-ins.

Ik doe normaal altijd > 5 jaar met een laptop en dat was ook m'n oorspronkelijke plan met m'n huidige MacBook, maar liep toch wel redelijk snel tegen overloads aan in Logic Pro en Ableton.
En, een heel erge first world problem, maar ik heb heb nooit kunnen verkroppen dat enkele weken nadat ik m'n laptop toen bestelde, de M1 processor werd aangekondigd en ik in die zin dus een "uitstervende" processor in m'n laptop had O-) :') Dus hopelijk met deze "kan" ik weer veel lang(er) mee.

[ Voor 3% gewijzigd door Gitarist op 18-01-2023 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:17
Klopt het dat je de M1 niet meer kan bestellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiii
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:12

Aiii

何これ

bakkie1985 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:41:
Bij Apple zelf niet meer nee, dat klopt, uiteraard verkoopt men elders nog gewoon de bestaande stock tot deze op is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
Waarom zou je dat uberhaubt willen? M2 is sneller en goedkoper.

@Hathi dacht inderdaad dat we in het Mac Mini topic zaten 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door Greatsword op 18-01-2023 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:01
Greatsword schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:12:
Waarom zou je dat uberhaubt willen? M2 is sneller en goedkoper.
Goedkoper? Of heb je het nu over de Mac mini? Volgens mij gaat dit topic over de MacBook Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jefson
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23-01 10:29
Is de M2 Max 1000 euro meer waard dan de M2 Pro? Ik gebruik amper grafisch intensieve taken, maar vraag het me toch af? Zul je in de praktijk bijvoorbeeld iets merken van het verschil in memory bandwidth?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jenthex
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01-05 07:08
Jefson schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:58:
Is de M2 Max 1000 euro meer waard dan de M2 Pro? Ik gebruik amper grafisch intensieve taken, maar vraag het me toch af? Zul je in de praktijk bijvoorbeeld iets merken van het verschil in memory bandwidth?
Voor specifieke CPU en/of GPU taken wel maar niet in alledaags gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 532727

Je kan hem bij Apple nog wel bestellen, maar alleen als refurbished. Zit altijd een nieuwe behuizing, batterij en display op en de normale garantievoorwaarden gelden gewoon. Zit een leuke korting op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-05 07:58
Ik twijfel momenteel of ik nu voor een 14 inch macbook pro M1 of M2 zal gaan.

Verwacht dat de M1 Pro nu met een leuke korting zal worden aangeboden en heb het idee dat ik als eenvoudige developer niet veel verschil ga merken met mijn workload.

De reden dat een Air afviel was voornamelijk omdat er maar 1 monitor aan kon en misschien net ff te beperkt was kwa power.

CPU / GPU is iets sneller op de m2pro en kwa hdmi/bluetooth/wifi zijn de verschillen niet echt een groot issue. Dus als het 500 eu scheelt kan volgens mij een M1 best nog een leuke optie zijn.

of mis ik iets in dit verhaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
descon schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:19:
Ik twijfel momenteel of ik nu voor een 14 inch macbook pro M1 of M2 zal gaan.

Verwacht dat de M1 Pro nu met een leuke korting zal worden aangeboden en heb het idee dat ik als eenvoudige developer niet veel verschil ga merken met mijn workload.

De reden dat een Air afviel was voornamelijk omdat er maar 1 monitor aan kon en misschien net ff te beperkt was kwa power.

CPU / GPU is iets sneller op de m2pro en kwa hdmi/bluetooth/wifi zijn de verschillen niet echt een groot issue. Dus als het 500 eu scheelt kan volgens mij een M1 best nog een leuke optie zijn.

of mis ik iets in dit verhaal.
Klopt, alleen zijn de echt mooie kortingen al voorbij. Dat was echt rond Black Friday.
Wat je nu nog zal tegenkomen is opruiming van de voorraad zo lang die nog strekt.

Mocht je niet vies zijn van Apple Refurbished dan kan dat mogelijk nog wat voor je zijn. Groot voordeel is dat je dan nog steeds rechtstreeks van Apple koopt met bijbehorende service en garantie.

https://www.apple.com/nl/...d/mac/14-inch-macbook-pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idutchman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:24
Anoniem: 532727 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 19:40:
[...]

Je kan hem bij Apple nog wel bestellen, maar alleen als refurbished. Zit altijd een nieuwe behuizing, batterij en display op en de normale garantievoorwaarden gelden gewoon. Zit een leuke korting op.
Apple refurbished is wel maar 12 maanden garantie, geen 24 maanden. Belangrijk om te weten!
Veel mensen denken dat dit 24 maanden is, maar dat is niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Idutchman schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 18:34:
[...]

Apple refurbished is wel maar 12 maanden garantie, geen 24 maanden. Belangrijk om te weten!
Veel mensen denken dat dit 24 maanden is, maar dat is niet het geval.
Je krijgt 12 maanden fabrieksgarantie. Het consumentenrecht als je als consument koopt blijft gewoon van toepassing. Bij Apple werkt het bij nieuwe en refurbished dus hetzelfde. Apple geeft ook 1 jaar fabrieksgarantie bij nieuwe apparaten en daarna is met de bon het consumentenrecht te claimen. Bovendien kan je ook op refurbished AppleCare afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idutchman
Anoniem: 532727 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 19:46:
[...]

Je krijgt 12 maanden fabrieksgarantie. Het consumentenrecht als je als consument koopt blijft gewoon van toepassing. Bij Apple werkt het bij nieuwe en refurbished dus hetzelfde. Apple geeft ook 1 jaar fabrieksgarantie bij nieuwe apparaten en daarna is met de bon het consumentenrecht te claimen. Bovendien kan je ook op refurbished AppleCare afsluiten.
Volgens mij is dit niet zo. 2e jaar consumentenrecht kan je enkel claimen bij de verkopende partij. Dat is inderdaad Apple zelf in dit geval. Volgens mij is Apple niet verplicht om 2e jaar consumentenrecht te honoreren, omdat het als refurbished (niet-nieuw) is verkocht.
AppleCare+ afsluiten maakt 'm weer stuk duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-05 07:58
Greatsword schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:59:
[...]

Klopt, alleen zijn de echt mooie kortingen al voorbij. Dat was echt rond Black Friday.
Wat je nu nog zal tegenkomen is opruiming van de voorraad zo lang die nog strekt.

Mocht je niet vies zijn van Apple Refurbished dan kan dat mogelijk nog wat voor je zijn. Groot voordeel is dat je dan nog steeds rechtstreeks van Apple koopt met bijbehorende service en garantie.

https://www.apple.com/nl/...d/mac/14-inch-macbook-pro
Heb niks met refurbished (en ja, zit tussen de oren)

Heb hem net bij Mediamarkt besteld. Kon die 500 euro extra voor een m2pro voor mezelf niet rond krijgen kwa business case

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Idutchman schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 19:53:
[...]

Volgens mij is dit niet zo. 2e jaar consumentenrecht kan je enkel claimen bij de verkopende partij. Dat is inderdaad Apple zelf in dit geval. Volgens mij is Apple niet verplicht om 2e jaar consumentenrecht te honoreren, omdat het als refurbished (niet-nieuw) is verkocht.
AppleCare+ afsluiten maakt 'm weer stuk duurder.
Er staat op Apple's website niet expliciet vermeld dat refurbished andere garantie voorwaarden heeft, dus dan ga ik er vanuit dat het consumentenrecht ook van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idutchman
Anoniem: 532727 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 22:13:
[...]

Er staat op Apple's website niet expliciet vermeld dat refurbished andere garantie voorwaarden heeft, dus dan ga ik er vanuit dat het consumentenrecht ook van toepassing is.
Toch is het niet zo 😉. Maar goed >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jenthex
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01-05 07:08
Die refurbished machines van Apple zijn praktisch nieuw, denk dat ze bijna alles vervangen op het moederbord na bij de minste slijtage. Ik ben zelf voor het base model M1 Pro 14 inch gegaan, voor 1729 echt een goeie prijs en niet van nieuw te onderscheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
review: Apple MacBook Pro 16,2" - Bij de tijd met de M2 Max

[ Voor 80% gewijzigd door Greatsword op 23-01-2023 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartosss
  • Laatst online: 09-05 15:22
Wat is het verschil in prestaties tussen de M2Pro en de M2Max, bij het gebruik van gelijke hoeveelheid geheugen? De GPU interesseert mij niet zo, dus is het de meerprijs waard?

[ Voor 22% gewijzigd door bartosss op 23-01-2023 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jefson
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23-01 10:29
Mag je een Macbook Pro na proberen nog retourneren? Bijvoorbeeld bij een online aankoop bij Amac?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaz0r

Blaz0r

bartosss schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:31:
Wat is het verschil in prestaties tussen de M2Pro en de M2Max, bij het gebruik van gelijke hoeveelheid geheugen? De GPU interesseert mij niet zo, dus is het de meerprijs waard?
De CPU is op beide modellen hetzelfde dus als je GPU minder nodig hebt is M2Pro de beste keuze (nog een beetje extra accuduur als bonus ook)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
Jefson schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:42:
Mag je een Macbook Pro na proberen nog retourneren? Bijvoorbeeld bij een online aankoop bij Amac?
Ja, maar ik zou eerder bij Apple zelf kopen, Amac staat niet echt goed bekend om hun service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MUHBAS
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-01 12:38
ik heb momenteel de 2018 15" MBP en deze kan ik nu vervangen via de zaak, wil de 2023 model 14" MBP M2 Pro maar vindt de 2021 MBP 16" model m1 max is ook wel erg interessant !

uitvoering: Apple Macbook Pro 2021 16" M1 Max 10 Core, 32-core GPU, 32GB ram,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
MUHBAS schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:58:
ik heb momenteel de 2018 15" MBP en deze kan ik nu vervangen via de zaak, wil de 2023 model 14" MBP M2 Pro maar vindt de 2021 MBP 16" model m1 max is ook wel erg interessant !

uitvoering: Apple Macbook Pro 2021 16" M1 Max 10 Core, 32-core GPU, 32GB ram,...
Wat vind je het belangrijkste dan, zo moeilijk is de keuze toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MUHBAS
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-01 12:38
Greatsword schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:03:
[...]

Wat vind je het belangrijkste dan, zo moeilijk is de keuze toch niet?
ik wil eigenlijk gewoon weer een jaar of 5-6 vooruit, ik kan de 2023 instap model nemen met 16GB en 512GB SSD of de 2021 model met de m1 max 32GB en 1TB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
MUHBAS schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:26:
[...]

ik wil eigenlijk gewoon weer een jaar of 5-6 vooruit, ik kan de 2023 instap model nemen met 16GB en 512GB SSD of de 2021 model met de m1 max 32GB en 1TB.
Dan is die laatste natuurlijk een veel betere aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexuzu
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:44
MUHBAS schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:26:
[...]

8 jaar geleden werkte ik op een MBP i7 met 16GB ram en 512GB SSD, vandaag de dag nog steeds maar dan met een M1Pro. Het hoeft niet per-se altijd meer te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
lexuzu schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:47:
[...]

8 jaar geleden werkte ik op een MBP i7 met 16GB ram en 512GB SSD, vandaag de dag nog steeds maar dan met een M1Pro. Het hoeft niet per-se altijd meer te zijn.
Kom op zeg, kijk eens even naar die specs, dat is in de echte wereld op een termijn van 5-6 jaar echt wel een wereld van verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-04 00:10
lexuzu schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:47:
[...]

Ik werk nog steeds op een MBP i7 2,9GHz 16GB ram GPU met 4GB en 512GB SSD. Waarom niet een MBA M2 met die specifikaties nemen als het niet meer hoeft te zijn, die rent rondjes om mijn i7 als ik de benchmarks mag geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chou3
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-04 07:09
Blaz0r schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:44:
[...]

De CPU is op beide modellen hetzelfde dus als je GPU minder nodig hebt is M2Pro de beste keuze (nog een beetje extra accuduur als bonus ook)
De snelheid van het centraal geheugen is bij de Max wel 2x zo snel. Heeft dat geen invloed op de rest? Lijkt me van wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chou3
We hebben net de 14 pro m2 Max binnen. Er zit een knobbel op de oplaadkabel. Is dat bij iemand anders ook zo? Het is op best een ongunstige plek als het kwaad kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TtCsCI0yQ_yAcObjv2OM7pjWVzM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DAP3W0Xy4r7yAw5gfeqclBcM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f0YXEt7_BPEfJw15u1klNE479Ho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WlpxaHMpeaSDtFWk9temuJ74.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaz0r

Blaz0r

chou3 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:37:
[...]
De snelheid van het centraal geheugen is bij de Max wel 2x zo snel. Heeft dat geen invloed op de rest? Lijkt me van wel.
Wat ten tijde over de M1max werd genoemd is dat deze extra geheugensnelheid enkel van toepassing is op de GPU. Ik weet niet meer waar ik het precies heb gelezen, mogelijk 1 van de deep dive artikelen op Ars Technica

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaz0r

Blaz0r

chou3 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:39:
We hebben net de 14 pro m2 Max binnen. Er zit een knobbel op de oplaadkabel. Is dat bij iemand anders ook zo? Het is op best een ongunstige plek als het kwaad kan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is 100% de plak waar mijn oude magsafe kabels allemaal versleten zijn. Misschien is het juist een extra ringetje om het steviger te maken? Gelukkig hoef je nu alleen maar de kabel te vervangen en niet meer de hele oplader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaz0r

Blaz0r

Dagg schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:34:
[...]

Ik werk nog steeds op een MBP i7 2,9GHz 16GB ram GPU met 4GB en 512GB SSD. Waarom niet een MBA M2 met die specifikaties nemen als het niet meer hoeft te zijn, die rent rondjes om mijn i7 als ik de benchmarks mag geloven.
Wat betreft snelheid en accuduur gaat dat zeker een grote stap voorwaarts zijn, alleen is deze vooralsnog alleen in 13" te krijgen en dat is niet voor iedereen genoeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• double_V
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-03 14:28
Los van of het kwaad kan vind ik het esthetisch storend, hoort niet. Gewoon laten vervangen door Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexuzu
Greatsword schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:50:
[...]

Kom op zeg, kijk eens even naar die specs, dat is in de echte wereld op een termijn van 5-6 jaar echt wel een wereld van verschil.
Dat is ook niet wat ik bedoel. Ik bedoel te zeggen dat ik 8 jaar geleden uit de voeten kon met een SSD van 512GB en RAM van 16GB en dat dat qua dimensionering op de huidige modellen nog steeds prima is. Tuurlijk is de ervaring een wereld van verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chou3

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Apple gesproken en zij zeggen ook dat het niet hoort. Ik mag hem omruilen voor een goede kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chou3
Blaz0r schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:58:
[...]

Wat ten tijde over de M1max werd genoemd is dat deze extra geheugensnelheid enkel van toepassing is op de GPU. Ik weet niet meer waar ik het precies heb gelezen, mogelijk 1 van de deep dive artikelen op Ars Technica
Ik heb het artikel gevonden.
“ It’s only when the E-cores, which are in their own cluster, are added in, when the bandwidth is able to jump up again, to a maximum of 243GB/s.

While 243GB/s is massive, and overshadows any other design in the industry, it’s still quite far from the 409GB/s the chip is capable of.”
Bron

Als ik me niet vergis heeft de m2 Max twee E-cores meer dan de m1 variant. Dit zou het theoretisch meer naar de 300GB/s kunnen brengen, waardoor je in dit geval toch meer winst kan behalen, ook al leun je alleen op de CPU. Enkel speculatie (en hoop) vanuit mijn kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donnie Darko
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-05 08:18
Ook vandaag de M2 Pro 14" binnen gekregen (12-core, 16GB, 1TB) best een merkbaar verschilletje met m'n "oude" 13" M1 moet ik zeggen ;) ik heb overigens geen rare knik in m'n magsafe kabel dus lijkt me inderdaad dat Apple daar wat mee moet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Donnie Darko schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:46:
Ook vandaag de M2 Pro 14" binnen gekregen (12-core, 16GB, 1TB) best een merkbaar verschilletje met m'n "oude" 13" M1 moet ik zeggen ;) ik heb overigens geen rare knik in m'n magsafe kabel dus lijkt me inderdaad dat Apple daar wat mee moet
Dat denk ik ook. Mijn eerste Mac (24” iMac 2008) werd geleverd met de verkeerde stekker (US of UK ipv EU). Die kon ik ook zonder problemen omwisselen, wat nogal logisch is natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter

Ook de Base MacBook Pro’s hebben blijkbaar een langzamere lees/schrijfsnelheden ten opzichte van de M1 Pro, had ik persoonlijk niet verwacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9itGM_qxJT5FAvlQBGttpRzMGCA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TpeNYxT6wjSvIPl0OJF4nsFE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 76% gewijzigd door Greatsword op 25-01-2023 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colorsone
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:51
Wat zouden jullie doen,

Ik heb de Macbook Pro 14” 12C 19C 1TB voor een leuk bedrag kunnen kopen en hier thuis nog in de doos zitten, deze houden en mijn 16” M1 Pro 512Gb (base) verkopen? Of de 14” met wat winst doorverkopen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lexuzu
colorsone schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:37:
Wat zouden jullie doen,

Ik heb de Macbook Pro 14” 12C 19C 1TB voor een leuk bedrag kunnen kopen en hier thuis nog in de doos zitten, deze houden en mijn 16” M1 Pro 512Gb (base) verkopen? Of de 14” met wat winst doorverkopen..
Zonder enige context is daar toch niets over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colorsone
lexuzu schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:52:
[...]

Zonder enige context is daar toch niets over te zeggen.
Nee klopt, misschien even wat reviews afwachten of die nou echt veel sneller is dan de M1 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:53
colorsone schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:37:
Wat zouden jullie doen,

Via een bepaalde valuta truc?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• colorsone
WouterL schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 21:26:
[...]

Via een bepaalde valuta truc?
Wellicht 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colorsone
Die heeft enkele dagen op onder andere pepper gestaan, maar is helaas niet meer werkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simone96
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 04-05 16:38
Ik wil binnenkort waarschijnlijk een Macbook Pro aanschaffen (nog nooit een Macbook gehad, maar heb verder wel alles van Apple).
Nu zie ik op de Apple site bij het customizen dat ik onder "toetsenbordtaal" kan kiezen voor "Magic keyboard met achtergrondverlichting en Touch ID - Engels (VS)".
Betekent dit dat ik een ANSI toetsenbord krijg of is dit puur de weergave taal binnen Mac OS? De informatie die erbij staat doet me het laatste denken maar ik lees in andere topics dat het wel mogelijk zou moeten zijn om een MBP met Ansi layout te bestellen bij Apple.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Simone96 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:41:
Ik wil binnenkort waarschijnlijk een Macbook Pro aanschaffen (nog nooit een Macbook gehad, maar heb verder wel alles van Apple).
Nu zie ik op de Apple site bij het customizen dat ik onder "toetsenbordtaal" kan kiezen voor "Magic keyboard met achtergrondverlichting en Touch ID - Engels (VS)".
Betekent dit dat ik een ANSI toetsenbord krijg of is dit puur de weergave taal binnen Mac OS? De informatie die erbij staat doet me het laatste denken maar ik lees in andere topics dat het wel mogelijk zou moeten zijn om een MBP met Ansi layout te bestellen bij Apple.
Ja, Engels VS, dat is ANSI indeling _/-\o_ , in tegenstelling tot Engels Internationaal :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simone96
RoRoNL schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:50:
[...]

Ja, Engels VS, dat is ANSI indeling _/-\o_ , in tegenstelling tot Engels Internationaal :F
Good to know :)
Nu is alleen de vraag, ga ik voor een 14 inch M2 voor €2269 bij Apple of voor een tweedehands 14 inch M1 met ANSI layout bij MacVoorMinder voor €1799. Weet niet of het nieuwe model €470 meer waard is al heeft de standaard M1 wel maar een 8-core CPU in plaats van een 10-core CPU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
Simone96 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:58:
[...]

Good to know :)
Nu is alleen de vraag, ga ik voor een 14 inch M2 voor €2269 bij Apple of voor een tweedehands 14 inch M1 met ANSI layout bij MacVoorMinder voor €1799. Weet niet of het nieuwe model €470 meer waard is al heeft de standaard M1 wel maar een 8-core CPU in plaats van een 10-core CPU.
Ik zou voor een 14" M1 Pro Base model, nu nog max 1750 betalen als hij NIEUW is. Tweedehands gaan ze met moeite voor 1500,- weg.

Misschien een uitzondering voor Refurbished bij apple zelf vanwege garantie e.d. https://www.apple.com/nl/...d/mac/14-inch-macbook-pro

[ Voor 11% gewijzigd door Greatsword op 26-01-2023 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
@Simone96 Lastig te beoordelen of die M1 echt “nieuw(waardig)” is natuurlijk.
En je kan bij aanschaf via Apple altijd even kijken naar de mooie Onderwijskorting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simone96
RoRoNL schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:15:
@Simone96 Lastig te beoordelen of die M1 echt “nieuw(waardig)” is natuurlijk.
En je kan bij aanschaf via Apple altijd even kijken naar de mooie Onderwijskorting.
Die €2269 was inclusief onderwijskorting bij Apple :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:23
Jefson schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:42:
Ik heb vorig jaar een MB Pro bij de Mediamarkt gekocht en na 3 weken uitproberen weer schoon gemaakt en zonder problemen geretourneerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

Gitarist schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:03:
Ik heb gisteren ook meteen de nieuwe MacBook Pro 14" besteld.
- M2 Pro 12-core
- 32 GB
- 2TB SSD
[...]
Vandaag al geleverd, terwijl bij bestelling 30-31 januari werd genoemd, dus dat is een leuke verrassing. *O*

Wat me als eerste opvalt (in vergelijking met m'n 2020 MacBook Pro) is dat deze nieuwe eigenlijk veel "klassieker" oogt dan de oude. Hij is hoekiger (en wat dikker) en doordat de touch bar ontbreekt zou je het haast ook geloven als het een laptop van 10 jaar oud is (even los van het mooie scherm en de aansluitingen uiteraard).

Ik vind een "stoffen" oplaadkabel niet zo handig/fijn. Gaat denk ik snel smoezelig worden en er oud uitzien en is natuurlijk een risico voor als er een keer een glas drinken omgaat (dat is natuurlijk sowieso een risico voor een laptop, maar omdat die bij mij op de laptop stand staat is dat risico wat kleiner dan dat het oplaadkabeltje "geraakt" wordt door een golf). Dat stof ziet er in mijn ogen nogal "3rd party" uit, als je begrijp wat ik bedoel.

Maar, in het algemeen; Apple doet dat inpakken toch maar goed. Noem me raar, maar ik ben er erg "vatbaar" voor als zo'n apparaat mooi is ingepakt. Helpt mee aan het fijne gevoel tijdens het uitpakken/installeren (voor even dan O-) )

[ Voor 20% gewijzigd door Gitarist op 26-01-2023 16:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaz0r

Blaz0r

Blaz0r schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 18:32:
Zoals gepost in het 21 model topic:

Ik upgrade vanaf een:
2020 MacBook Pro, 13inch, spacegray, M1, 16GB, 1TB

Geweldig apparaat zowel performance als batterij, maar ik heb het scherm altijd veel te klein gevonden. (Ik kwam daarvoor van een 2012 15inch rMPB). Ik ben voor zilver gegaan omdat ik op spacegray een lichte afdruk achter laat met mijn rechter hand die vaak op de laptop ligt.

Ik heb ook overwogen om een M1pro tegen de huidige scherpe prijzen aan te schaffen, maar de configuratie zoals ik die wil is dan niet beschikbaar. NL toetsenbord is echt geen optie en 32GB wil ik heel graag.
Ook ik heb em vandaag binnen gehad (in plaats van zoals aangegeven, begin volgende week) :)

Wat. Een. Geweldig. Scherm. <3

1 dingetje met iCloud, ik heb nogal wat tab-groups en deze zijn beschikbaar op al mijn andere apparaten maar bij de nieuwe Mac zie ik ze nog niet... (favorieten en reading list wel)
Ik heb safari sync al een paar keer uit een aangezet in de settings maar dat heeft geen effect. Heef iemand nog een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaz0r

Blaz0r

Gitarist schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:43:
[...]

Vandaag al geleverd, terwijl bij bestelling 30-31 januari werd genoemd, dus dat is een leuke verrassing. *O*

Wat me als eerste opvalt (in vergelijking met m'n 2020 MacBook Pro) is dat deze nieuwe eigenlijk veel "klassieker" oogt dan de oude. Hij is hoekiger (en wat dikker) en doordat de touch bar ontbreekt zou je het haast ook geloven als het een laptop van 10 jaar oud is (even los van het mooie scherm en de aansluitingen uiteraard).

Ik vind een "stoffen" oplaadkabel niet zo handig/fijn. Gaat denk ik snel smoezelig worden en er oud uitzien en is natuurlijk een risico voor als er een keer een glas drinken omgaat (dat is natuurlijk sowieso een risico voor een laptop, maar omdat die bij mij op de laptop stand staat is dat risico wat kleiner dan dat het oplaadkabeltje "geraakt" wordt door een golf). Dat stof ziet er in mijn ogen nogal "3rd party" uit, als je begrijp wat ik bedoel.

Maar, in het algemeen; Apple doet dat inpakken toch maar goed. Noem me raar, maar ik ben er erg "vatbaar" voor als zo'n apparaat mooi is ingepakt. Helpt mee aan het fijne gevoel tijdens het uitpakken/installeren (voor even dan O-) )
Ik vind de kabel er best netjes uit zien (zeker vergelijken met de 2012 lader+kabel), alleen is ie (zoals vaak bij apple) nogal kort. En gelukkig hoef je de lader niet meer te vervangen als de kabel/connector is versleten :)

Ik ga zelf beginnen om gewoon mijn huidige usb-c kabel te gebruiken om te laden, deze zit in een Anker 60W lader waar ook de iPad en iPhone aan opladen. Ik denk dat ie dat bij normaal gebruik makkelijk bij gaat houden. Ik heb ook nog een monitor met thunderbolt + 90W PD waar ik af en toe aan zit.

Ik gebruik trouwens ook AlDente en ben vandaag geüpgraded naar pro om ook de "sailing mode" te kunnen gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door Blaz0r op 26-01-2023 17:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:22
Vandaag m'n 14" 10 Core 1TB ontvangen. Big step-up van m'n late 2019 2.6 i7 :)

Voor de verandering ook besloten eens te kijken hoe ver ik kom zonder een backup terug te zetten. Ik m'n oude mac zit toch wel erg veel oude bende van tig jaar mac. Wordt een lang weekend met 'Apple Silicon is toch nog een ding voor ontwikkelaars', zoals Azure Data Studio die Rosetta nodig heeft, ook al installeer je de Apple Silicon versie :)

Performance is heerlijk, maar met de M2 Air van m'n vrouw had ik al een voorproefje gehad.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
Greatsword schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:14:
Ook de Base MacBook Pro’s hebben blijkbaar een langzamere lees/schrijfsnelheden ten opzichte van de M1 Pro, had ik persoonlijk niet verwacht.
Ik ook niet, ronduit een schande. Ik dacht te upgraden van de base M1 Pro naar de base M2 Pro... toch maar even wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmy_
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-04 13:00
A1AD schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 00:17:
[...]

Ik ook niet, ronduit een schande. Ik dacht te upgraden van de base M1 Pro naar de base M2 Pro... toch maar even wachten.
Gezien hetzelfde scenario zich afspeelde bij de M2 Air achtte ik de kans aanwezig. Uit het artikel lijkt het verschil toch vrij significant:
Zo meldde het Twitter-account van ZoneofTech eerder al dat de 14" Macbook Pro met M2 Pro-soc waardes haalde van 2929MB/s en 2703MB/s voor respectievelijk schrijven en lezen, tegenover 3450MB/s en 4081MB/s bij het voorgaande 14"-model met de M1 Pro-soc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
Jimmy_ schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:29:
[...]
Gezien hetzelfde scenario zich afspeelde bij de M2 Air achtte ik de kans aanwezig. Uit het artikel lijkt het verschil toch vrij significant:
[...]
Het is nog steeds snel, maar van een +2k kostende laptop verwacht je toch dat extraatje meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
A1AD schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 12:06:
[...]

Het is nog steeds snel, maar van een +2k kostende laptop verwacht je toch dat extraatje meer.
Maar het klopt wel. De 1TB is wezenlijk sneller dan de 512GB in mijn 2019 16", maar de 512GB in de M2 Pro is langzamer. * StevenK is blij dat ie de 1 TB heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:15

Quakie

quakelen

@A1AD en anderen:

Hier een filmpje waarin gewoon apps gebruikt worden. Ook al lijkt het nog steeds snel, je mist gewoon de kanalen naar de SSDs toe. Er is gewoon een bottleneck nu omdat er nu helft van de NANDS aanwezig zijn.

1 applicatie is nieuwe ietsjes sneller, bij meerder applicaties open verslaat oudere model het nieuwe model dik..... kijk maar ergens tussen de 12 en 14 minuten..

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
Quakie schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:58:
@A1AD en anderen:

Hier een filmpje waarin gewoon apps gebruikt worden. Ook al lijkt het nog steeds snel, je mist gewoon de kanalen naar de SSDs toe. Er is gewoon een bottleneck nu omdat er nu helft van de NANDS aanwezig zijn.

1 applicatie is nieuwe ietsjes sneller, bij meerder applicaties open verslaat oudere model het nieuwe model dik..... kijk maar ergens tussen de 12 en 14 minuten..
Hier een samenvatting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_6AxmIDGPj_AYc8V70fglH5rwJA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iHFASREtdTTSbiCMMCBXhRZD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hQv-_LlKrvaHyYFhFhIo6-sZj9w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MpzzTOKhvrDbfchKSL1INHX5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LRBovg4RVeUMgYdMQof8jJ0EOU0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J5irHsN8hAL7RO33ZUpwbZT0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zxKRxiOGt6PM_InBRdFchxCzpqM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9xDhoG9d4fAIhdb6J57C5dFX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5PC3FFOCZh7AdteDbldNkVvy5cg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TbSKt5HpkcwlTXdX2fIVCO4o.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
A1AD schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 00:17:
[...]

Dat lijkt me sowieso niet de meest zinnige upgrade, tenzij je echt specifiek gebruik wilt gaan maken van de betere HDMI-poort, WiFi 6E of Bluetooth 5.3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Commendatore schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:19:
[...]

Dat lijkt me sowieso niet de meest zinnige upgrade, tenzij je echt specifiek gebruik wilt gaan maken van de betere HDMI-poort, WiFi 6E of Bluetooth 5.3.
Net zoals met fietsen geldt met computers toch ook dat nieuw model altijd een zinnige upgrade is. Vanuit prestatie zou ik het nut ook niet echt zien.

[ Voor 6% gewijzigd door StevenK op 27-01-2023 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A1AD
Mijn M1 is net 2 jaar oud, ik vernieuw graag eens de garantie periode voorbij is. Maar meer betalen voor een downgrade in SSD :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Er zijn wat nieuwsartikelen die aangeven dat de base 512GB SSD M2 Pro/Max trager is dan de 512GB SSD van de M1 Pro/Max.

Weet een van jullie of dit alleen geldt voor de 14 inch of ook voor de 16 inch? Ik kan het niet echt ergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBreda
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-05 21:36
Anoniem: 532727 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 19:46:
Er zijn wat nieuwsartikelen die aangeven dat de base 512GB SSD M2 Pro/Max trager is dan de 512GB SSD van de M1 Pro/Max.

Weet een van jullie of dit alleen geldt voor de 14 inch of ook voor de 16 inch? Ik kan het niet echt ergens vinden.
Beide, zie ook: https://www.youtube.com/watch?v=C6L3s-G_Hhs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ah dat is wel jammer, ik had gehoopt dat het alleen bij de 14 inch zou zijn.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
Anoniem: 532727 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 20:28:
[...]

Ah dat is wel jammer, ik had gehoopt dat het alleen bij de 14 inch zou zijn.

Thanks!
Elke 512GB SSD config.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tBijdqSTZvqcL0yEs-NrHGAeixA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0fItWo0N7y4SjZTUWmBA2dcf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D0mXysb0zx04sueBgE_XntginKc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Yfk5a6ZWj3YtB4mnKP5Y9Wwh.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c3QrHmJbUYVj3AOPDEwSKXYHAz4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wNLjJwVUX8sr2xXGjOkCBL0k.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4-D2GFo6ZeRgzxMbYnMkNi4BH6g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q2k0PufnYaPLSgf0lrI4kiyw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WsdgoiB5Zm1N8QLIzk-AQT09ee4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iCMop9MqhSGUlEccKjPXPFhu.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GfXm3SvuH48j3UeEhhtcbwPvZ0Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7a8Stqp4xT6ediQUdeOjJbAK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2lazO-5XsGv4Zccqciudy4jw7ME=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hV1miYFaiPG8d4ksAIaHLR9z.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HiXFZznpX12pkJfqi9_JRhLkXvo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9mS21tHQ1J4g3uJZZKIaxWV3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C82FHcAGHgzeevIdKMEB1oSADMo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FMTuzmCwTrdPNq4Va1v1cSmV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hguBQDhjD-q6fIYGCIcW_zGeG2o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U1J57DjgIClploCxVc3Ko9zU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PgyhM_xbl6SCBG49N1IOpDMc5yE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DLULXmYhaiBixVC8RKUpwzGn.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MKjIzzpOHMMGrSZYESTs69NuiKA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gvh4N6x0jtDtsoLZHSNmHH5B.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hEkJn5XfbY88u-gdavtk1D0-asw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d63yYWqRsjARM39yurZTah5n.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3-_k-dcXpQJ2vhLfhbfQogWds-0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aucNJr57OCQTz8T83uDn6dmw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aRSGcENlnpzB9n8kZBEkvnoujVc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZNbLy45mY6ZXzFJnWzTKPMbP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 94% gewijzigd door Greatsword op 31-01-2023 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter

[ Voor 189% gewijzigd door Greatsword op 03-02-2023 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Heb de MacBook Pro 14" base model (512/16/US Keyboard/96W adapter/studentenkorting) in Silver binnen. Echt een monster! Geweldig apparaat. Ben er alleen nog niet helemaal uit wat ik ga doen. Het feit dat er maar 1 NAND chip ingebouwd is, zit mij niet lekker. Zeker als het device moet swappen als het geheugen vol zit. Ik doe even een braindump van de opties die ik zie (met wat tegenstrijdige bedenkingen):

- Device houden en de slechtere SSD performance voor lief nemen.
- Refurbished M1 nemen, maar eigenlijk is dat geen optie aangezien ik erg gehecht ben aan de US keyboard layout en de refurbished modellen alleen NL layout hebben. De studentenkorting wordt ook niet verrekend op refurbished modellen.
- Upgraden naar 1 TB versie (207 euro), maar dan is misschien een bump richting 32 GB + 1 TB logischer.
- Upgraden naar 1 TB + 32 GB, Kost alleen wel een klap geld, maar is toekomst bestendig. Ik heb nu ook 32 GB in m'n desktop en server zitten. Kan denk ik met 16 GB prima uit de voeten. (621 euro extra)
- Misschien toch de 16" pakken aangezien ik weinig van huis ben, maar ik wel graag op de bank de laptop erbij pak. Dan is zo'n groter scherm wel fijn en hij komt standaard met een CPU/GPU bump en de 96W adapter
- De Mac mini nemen en die op m'n huidige beeldscherm aansluiten. Met die besparing tegen de tijd dat er wat meer OLED panelen uitkomen volgend jaar een mooi OLED scherm kopen zodat ik die ook met een andere laptop kan gebruiken. (16GB/512GB Mac mini kost 1.036, scheelt dus 1.262 euro met wat ik nu heb)
- Laptop over een aantal maanden in de US halen met US studentenkorting (scheelt 612 euro op de 16" zonder Apple Care, 250 euro besparing met Apple Care 3 jaar)

Ik ga er dit weekend eens goed over nadenken wat ik graag zou willen. Lastige keuze!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idutchman
JPtjeeNL schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 18:55:

[s]- Refurbished M1 nemen, maar eigenlijk is dat geen optie aangezien ik erg gehecht ben aan de US keyboard layout en de refurbished modellen alleen NL layout hebben. De studentenkorting wordt ook niet verrekend op refurbished modellen.
Er zijn partijen die refurbished 14 inch M1 Pro verkopen met US (ANSI) indeling. En je betaald dan ook de refurbished prijs (<€1700). Dus dat is zeker een optie als je dat zoekt in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Idutchman schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 19:25:
[...]

Er zijn partijen die refurbished 14 inch M1 Pro verkopen met US (ANSI) indeling. En je betaald dan ook de refurbished prijs (<€1700). Dus dat is zeker een optie als je dat zoekt in NL.
Hmm, dat is ook nog een idee. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:43

WTM

Ik heb een MacBook Pro 14" M2 Max 12 CPU / 30GPU 32GB 1TB met US Keyboard. Helemaal verliefd :-). Wat een beest. Nu is de adapter die meegeleverd is 96 Watt.

Drie vragen:

1. Hier heb ik een Dell U2720Q scherm staan welke via USB-C aangesloten is voor beeld (4k) en ook 90W kan laden. Doe ik er onverstandig aan de MacBook Pro te laden met 90Watt, is dit schadelijk of enige dat 't misschien trager kan laden ? Het lijkt goed te werken.

2. Ik heb (van mij oude 2017 MacBook Pro 15") nog twee USB-C adapters met die 87W leveren van Apple. Die lijken bruikbaar maar is 't schadelijk?

3. Hoe zit het als je MagSafe lader aangesloten hebt en ook (al dan niet perongeluk) een lader via USB-C aansluit. (een scherm / Dock of iets dergelijks)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
WTM schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 21:49:
Ik heb een MacBook Pro 14" M2 Max 12 CPU / 30GPU 32GB 1TB met US Keyboard. Helemaal verliefd :-). Wat een beest. Nu is de adapter die meegeleverd is 96 Watt.

Drie vragen:

1. Hier heb ik een Dell U2720Q scherm staan welke via USB-C aangesloten is voor beeld (4k) en ook 90W kan laden. Doe ik er onverstandig aan de MacBook Pro te laden met 90Watt, is dit schadelijk of enige dat 't misschien trager kan laden ? Het lijkt goed te werken.

2. Ik heb (van mij oude 2017 MacBook Pro 15") nog twee USB-C adapters met die 87W leveren van Apple. Die lijken bruikbaar maar is 't schadelijk?

3. Hoe zit het als je MagSafe lader aangesloten hebt en ook (al dan niet perongeluk) een lader via USB-C aansluit. (een scherm / Dock of iets dergelijks)
1. Zal prima werken, zorgt niet voor schade
2. Nee, zal ook prima werken en is niet schadelijk.
3. Ook dat zal gewoon werken, hij zal dan stroom trekken van een van de kabels en niet van beide kabels. Je Mac is slim genoeg om dat af te handelen.

Geniet van je Mac! :D

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ossiecar
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:47
Is het volgens jullie de €400+ extra waard om te gaan voor base model 2023 MBP 14 inch M2 Pro t.o.v. de 2021 MBP 14 inch M1 Pro?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
ossiecar schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 17:34:
Is het volgens jullie de €400+ extra waard om te gaan voor base model 2023 MBP 14 inch M2 Pro t.o.v. de 2021 MBP 14 inch M1 Pro?
NEE!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
Ik was eigenlijk wel een klein beetje huiverig voor de stap van Intel -> Apple Silicon, maar het is me tot nu toe goed meegevallen.
Heb een blanco installatie gedaan. Liep eigenlijk maar tegen één stevige applicatie aan die er alleen voor intel is: Autodesk Fusion 360.
Af en toe doe ik nog wat development op PHP omgevingen en dan struikel je er toch een beetje over dat niet alles wat je gebruikt er is voor ARM, dus MS SQL vervangen door Azure SQL en de mssql PDO driver door FreeTDS en ik heb al m'n spul eigenlijk wel lekker draaien.
Ik ben van een late 2019 16" i7 2.6 16GB/512 naar een 14" 16G/1024 gegaan en de snelheid vind ik echt groot, groot feest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelnoot
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06-05 07:15
Is dat allemaal nodig voor een battery replacement?

[ Voor 191% gewijzigd door Aardappelnoot op 04-02-2023 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelnoot
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06-05 07:15
dubbel

[ Voor 96% gewijzigd door Aardappelnoot op 04-02-2023 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:49
JPtjeeNL schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 18:55:
Heb de MacBook Pro 14" base model (512/16/US Keyboard/96W adapter/studentenkorting) in Silver binnen. Echt een monster! Geweldig apparaat. Ben er alleen nog niet helemaal uit wat ik ga doen. Het feit dat er maar 1 NAND chip ingebouwd is, zit mij niet lekker. Zeker als het device moet swappen als het geheugen vol zit. Ik doe even een braindump van de opties die ik zie (met wat tegenstrijdige bedenkingen):

- Device houden en de slechtere SSD performance voor lief nemen.
- Refurbished M1 nemen, maar eigenlijk is dat geen optie aangezien ik erg gehecht ben aan de US keyboard layout en de refurbished modellen alleen NL layout hebben. De studentenkorting wordt ook niet verrekend op refurbished modellen.
- Upgraden naar 1 TB versie (207 euro), maar dan is misschien een bump richting 32 GB + 1 TB logischer.
- Upgraden naar 1 TB + 32 GB, Kost alleen wel een klap geld, maar is toekomst bestendig. Ik heb nu ook 32 GB in m'n desktop en server zitten. Kan denk ik met 16 GB prima uit de voeten. (621 euro extra)
- Misschien toch de 16" pakken aangezien ik weinig van huis ben, maar ik wel graag op de bank de laptop erbij pak. Dan is zo'n groter scherm wel fijn en hij komt standaard met een CPU/GPU bump en de 96W adapter
- De Mac mini nemen en die op m'n huidige beeldscherm aansluiten. Met die besparing tegen de tijd dat er wat meer OLED panelen uitkomen volgend jaar een mooi OLED scherm kopen zodat ik die ook met een andere laptop kan gebruiken. (16GB/512GB Mac mini kost 1.036, scheelt dus 1.262 euro met wat ik nu heb)
- Laptop over een aantal maanden in de US halen met US studentenkorting (scheelt 612 euro op de 16" zonder Apple Care, 250 euro besparing met Apple Care 3 jaar)

Ik ga er dit weekend eens goed over nadenken wat ik graag zou willen. Lastige keuze!
Jeetje, wat een hoop hersenspinsels. Wat is het uiteindelijk geworden?

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18:55
Ik dacht ik installeer de HBO Max app even op mijn MacBook, kan ik films ook achter de laptop kijken.

Maar scherm blijft zwart. Wel ondertitels en geluid.

Iemand bekend hiermee en mogelijke oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiKai
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-05 18:04
Ik weet dit nog niet zo? De snelheids bump (in de stats die voor mijn werk specifiek wellicht interessant zijn) geeft de m2 pro de performance van een M1 Max. Als je de MacBook voor huis tuin en keuken dingen gebruikt is de upgrade naar m2 pro niet interessant, maar met meer pro spul is de m2 pro juist interessant voor de 14 inch. Aangezien de Max dan weer juist net wat teveel beperkt wordt in de 14 inch vanwege mindere cooling capaciteiten.

Edit: ik zie nu dat de vraag werd gesteld over een base MBP en als ik daaruit begrijp dat de Mac heel basic gebruikt wordt dan is de 400 euro jump niet slim nee

[ Voor 12% gewijzigd door KaiKai op 17-02-2023 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tolga07
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23:33
Tweak_ers schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:53:
Ik dacht ik installeer de HBO Max app even op mijn MacBook, kan ik films ook achter de laptop kijken.

Maar scherm blijft zwart. Wel ondertitels en geluid.

Iemand bekend hiermee en mogelijke oplossingen?
Heb je een applicatie draaiend die je beeld kan opnemen? Een actieve FaceTime gesprek vb? Een zwart scherm is een preventiemaatregel zodat je een serie niet kan streamen

[ Voor 8% gewijzigd door Tolga07 op 18-02-2023 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggda
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-05 23:48
Idutchman schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 19:25:
Heb je een linkje?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Idutchman
macvoorminder.nl
Pagina: 1 2 3 4 Laatste