Acties:
  • +1 Henk 'm!

• don spike
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:39
Ze verkopen ook regelmatig nieuwe US (ANSI) indeling. Mijn partner heeft zo erg goedkoop een nieuwe M1pro 16” 10cpu/16gpu/16GB/1TB kunnen krijgen. Terwijl ik zelf de volle mep bij Apple heb betaald voor eenzelfde configuratie in 14” variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlHungus
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-09 16:08

KarlHungus

I fix the cable.

Vanochtend een fikse 'scare' gehad, linker tab toets op mijn 14" M1 bleef hangen, zonder keyboard travel. De laptop gisteren nog gewoon gebruikt, en gewoon dichtgeklapt zoals altijd.

Met wat snel getik sprong ie weer los maar had gelijk weer het oude MB 12" gevoel terug....

My name is Karl. Ich bin expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Als in: input zonder dat de toets werd ingedrukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlHungus
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-09 16:08

KarlHungus

I fix the cable.

Meer: input, en er gebeurde niks.

My name is Karl. Ich bin expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraNostra
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09-09 10:29
Poeh, dit is wel storend. En het is niet op te lossen door een software update van Apple?

Misschien moet ik dan toch voor een M1 gaan kiezen.

Als ik het goed heb begrepen heeft de M2 Pro, 16GB Ram + 512 GB SSD precies dezelfde problemen. 1TB wordt aangeraden.

Super storend, want dat is bijna 500 Euro meer.

[ Voor 20% gewijzigd door SaraNostra op 21-02-2023 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
SaraNostra schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 17:18:
[...]

Poeh, dit is wel storend. En het is niet op te lossen door een software update van Apple?

Misschien moet ik dan toch voor een M1 gaan kiezen.

Als ik het goed heb begrepen heeft de M2 Pro, 16GB Ram + 512 GB SSD precies dezelfde problemen. 1TB wordt aangeraden.

Super storend, want dat is bijna 500 Euro meer.
De vraag is maar net wat jouw werkzaamheden zijn en wat jij daarvan in de praktijk denkt te merken.

N.a.v. o.a. de prijsverhoging is voor veel mensen de M1 Pro inderdaad de beste keuze, vooral tweedehands is financieel erg interessant, zie ook V&A zou ik zeggen ;)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraNostra
Greatsword schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 18:04:
[...]

De vraag is maar net wat jouw werkzaamheden zijn en wat jij daarvan in de praktijk denkt te merken.

N.a.v. o.a. de prijsverhoging is voor veel mensen de M1 Pro inderdaad de beste keuze, vooral tweedehands is financieel erg interessant, zie ook V&A zou ik zeggen ;)
Voornaamste reden is Xcode, eigenlijk...

• tabaqui
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:11
kan hopelijk volgende maand op de bestelknop drukken om een hele leuke upgrade uit te voeren komende vanaf een 2016 13" i5 met 8gb intern geheugen.
Zit alleen erg te twijfelen bij de 14" tussen een 10core gpu met 512gb schijfruimte en dan upgraden naar 32gb ram of de 12core gpu met 1tb schijfruimte en niks upgraden qua ram.
Budget verhogen naar 3,5k is geen optie (huidige Beeldscherm is deels defect)

zwaarste gebruik is Lightroom en regelmatig photoshop/affinity photo.
Heb gemiddeld een jaar aan foto archief nu op de laptop staan voordat de harde schijf te vol raakt en de externe opslag erbij komt kijken. Vermoed dat 16gb geheugen eigenlijk wel voldoende moet zijn maar die keuze moet ik natuurlijk wel maken bij het bestellen. Tips?

Enige wat ik wel ga missen is de Touch Bar, maar de huidige 13" modellen hebben te weinig poorten voor als ik onderweg of op locatie aan het werk ben.

Maak van jouw probleem niet mijn probleem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
@tabaqui Als jij nu al LR en regelmatig photoshop/affinity photo gebruikt op een Intel Mac met 8GB aan RAM, dan gaat 16GB op M1 of M2 sowieso al een wereld van verschil zijn.

In theorie is 32GB de beste aankoop aangezien je opslag extern nog kan regelen, echter in de praktijk ben ik zelf ook voor 1TB gegaan zodat ik niet zo vaak bestanden over hoef te zetten.

Werk jij echter dagelijks met :
  • RAW bestanden van <60MB
  • PSD's / Tiffs van een paar GB met tientallen lagen
  • En ben je daarnaast nog een flinke multi tasker die graag alle programma's open laat staan
Dan zou ik wel voor de 32GB gaan en anders gewoon lekker de 16GB / 1TB versie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraNostra
Greatsword schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 19:14:
@tabaqui Als jij nu al LR en regelmatig photoshop/affinity photo gebruikt op een Intel Mac met 8GB aan RAM, dan gaat 16GB op M1 of M2 sowieso al een wereld van verschil zijn.

In theorie is 32GB de beste aankoop aangezien je opslag extern nog kan regelen, echter in de praktijk ben ik zelf ook voor 1TB gegaan zodat ik niet zo vaak bestanden over hoef te zetten.

• En ben je daarnaast nog een flinke multi tasker die graag alle programma's open laat staan
Dan zou ik wel voor de 32GB gaan en anders gewoon lekker de 16GB / 1TB versie ;)
Tevreden over de M2 Pro? Is het zo 'erg' als ze zeggen dat het is qua performance in vergelijk met de M1?

Moet zeggen, mijn upgrade gaat van een 2015 Mac zijn, dus het is te allen tijde een verbetering, maar ik vind het toch wel een smetje, als ik al die reviews lees/zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Redondo1982 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 08:48:
[...]

Jeetje, wat een hoop hersenspinsels. Wat is het uiteindelijk geworden?
Ja dat vond ik ook :F Hielp wel even om het onder elkaar te zetten. Heb de MacBook teruggestuurd en ga mogelijk in mei al naar Atlanta. Dan haal ik daar een 14" 32GB/1TB op. Waarschijnlijk zonder Apple Care. Eventueel een refurbished M1, maar die studentenkorting van m’n uni aldaar zijn best fors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraNostra
Zie dat ze 100 Euro goedkoper zijn geworden. Nu tijd om toe te slaan of zullen ze nog wel goedkoper worden?

Talking about: Apple MacBook Pro 14" (2023) M2 Pro (10 core CPU/16 core GPU) 16GB/512GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
SaraNostra schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 10:51:
Zie dat ze 100 Euro goedkoper zijn geworden. Nu tijd om toe te slaan of zullen ze nog wel goedkoper worden?

Talking about: Apple MacBook Pro 14" (2023) M2 Pro (10 core CPU/16 core GPU) 16GB/512GB
Back2School acties en Black Friday, de rest is random.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraNostra
Greatsword schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:11:
[...]

Back2School acties en Black Friday, de rest is random.
Random als in: we weten niet wanneer ze goedkoper worden?

Hoeveel scheelt het met nu, ongeveer? Honderden Euro's? Zo ja, dan wil ik nog wel wachten...

PS: ben geen student, dus die kortingen voor EDU kan ik helaas niet krijgen :(

[ Voor 10% gewijzigd door SaraNostra op 02-03-2023 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
SaraNostra schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:14:
[...]

Random als in: we weten niet wanneer ze goedkoper worden?

Hoeveel scheelt het met nu, ongeveer? Honderden Euro's? Zo ja, dan wil ik nog wel wachten...

PS: ben geen student, dus die kortingen voor EDU kan ik helaas niet krijgen :(
Inderdaad, ik zou op de PriceWatch en Pepper alerts instellen.

Vorig jaar scheelde het inderdaad honderden euros rond de feestdagen, base modellen gingen voor ~1800 nieuw weg bij o.a. CoolBlue, de duurdere modellen met upgrades zelfs met kortingen tot duizend(en) euros.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraNostra
Greatsword schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:19:
[...]

Inderdaad, ik zou op de PriceWatch en Pepper alerts instellen.

Vorig jaar scheelde het inderdaad honderden euros rond de feestdagen, base modellen gingen voor ~1800 nieuw weg bij o.a. CoolBlue, de duurdere modellen met upgrades zelfs met kortingen tot duizend(en) euros.
Serieus? Wauw.

Dan wellicht handig om even te wachten. Maar deze kortingen gelden ook voor niet-studenten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
SaraNostra schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:20:
[...]

Serieus? Wauw.

Dan wellicht handig om even te wachten. Maar deze kortingen gelden ook voor niet-studenten?
Ja dat waren gewoon normale aanbiedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricktachtig
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 09:00
Ik ga een nieuwe Mac aanschaffen voor met name Lightroom / Photoshop & lichte videobewerking en muziek opnemen via Logic. Ik heb thuis al een externe monitor, toetsenbord, muis, studio monitor speakers & een audio interface. Nu twijfel ik over aanschaf van de volgende opties:

1. Refurbished Macbook Pro M1 Pro 16gb / 1tb (10 core cpu / 16 core gpu) - 2099
2. Macbook Pro M2 Pro 16gb / 512gb (10 core cpu / 16 core gpu) - 2299
3. Mac Mini M2 Pro 32gb / 1tb (10 core cpu / 16 core gpu) - 2259

Reden waarom ik 2 keer een Macbook Pro er tussen heb is omdat ik het soms fijn vind beneden nog wat werk te doen of om iets mee te nemen tijdens het reizen om foto's te bewerken. Maar ben benieuwd jullie ervaringen hoeveel kracht er nodig is voor mijn gewenste taken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
@Ricktachtig lees even een paar berichten terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jenthex
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-08 20:21
Ricktachtig schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 17:27:
Ik ga een nieuwe Mac aanschaffen voor met name Lightroom / Photoshop & lichte videobewerking en muziek opnemen via Logic. Ik heb thuis al een externe monitor, toetsenbord, muis, studio monitor speakers & een audio interface. Nu twijfel ik over aanschaf van de volgende opties:

1. Refurbished Macbook Pro M1 Pro 16gb / 1tb (10 core cpu / 16 core gpu) - 2099
2. Macbook Pro M2 Pro 16gb / 512gb (10 core cpu / 16 core gpu) - 2299
3. Mac Mini M2 Pro 32gb / 1tb (10 core cpu / 16 core gpu) - 2259

Reden waarom ik 2 keer een Macbook Pro er tussen heb is omdat ik het soms fijn vind beneden nog wat werk te doen of om iets mee te nemen tijdens het reizen om foto's te bewerken. Maar ben benieuwd jullie ervaringen hoeveel kracht er nodig is voor mijn gewenste taken.
Optie 1, zie vorige berichten, extra storage is veel bruikbaarder dan dat beetje extra kracht van de M2 Pro. Refurbished via Apple is ook praktisch hetzelfde als nieuw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tabaqui
Greatsword schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 19:14:

dat vermoeden had ik al maar fijne bevestiging. Zojuist op de bestel knop gedrukt voor een 16gb / 1TB versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:42
Naarmate je meer RAM hebt, houdt MacOS dan meer in het geheugen?
Ik had een MBP met 16GB, had altijd ruimte vrij. Nu heb ik M2 Max met 64GB en er is zonder duidelijke reden 10 tot 20 GB in gebruik. Al is de memory pressure grafiek gelukkig wel vrijwel leeg en groen.

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

tabaqui schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 19:02:
[...]

dat vermoeden had ik al maar fijne bevestiging. Zojuist op de bestel knop gedrukt voor een 16gb / 1TB versie.
Die 1 TB schijf is wat deze optie veruit de beste optie maakt. Het verschil tussen m1 en m2 is misschien interessant maar beide zijn snel zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-08 18:29
Onder welke omstandigheden zou 32GB RAM noodzakelijk zijn op een M2 Pro? Ik heb altijd Windows spul gebruikt en daarbij laptops/desktops met 32GB RAM gehad en kwam daarbij wel af en toe boven de 16GB geheugen gebruik uit.

Nu ik wil ik m'n eerste MBP aanschaffen en zit ik flink te twijfelen tussen 16GB of 32GB geheugen. Het zwaarste waar ik het waarschijnlijk voor zal gebruiken is fotobewerking. Video, zelden. Voor opslag doe ik sowieso 1TB (ik zou 2TB doen, maar 400 extra voor nog een 1TB erbij is absurd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
Sakete schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:12:
Onder welke omstandigheden zou 32GB RAM noodzakelijk zijn op een M2 Pro? Ik heb altijd Windows spul gebruikt en daarbij laptops/desktops met 32GB RAM gehad en kwam daarbij wel af en toe boven de 16GB geheugen gebruik uit.

Nu ik wil ik m'n eerste MBP aanschaffen en zit ik flink te twijfelen tussen 16GB of 32GB geheugen. Het zwaarste waar ik het waarschijnlijk voor zal gebruiken is fotobewerking. Video, zelden. Voor opslag doe ik sowieso 1TB (ik zou 2TB doen, maar 400 extra voor nog een 1TB erbij is absurd).
Greatsword in "MacBook Pro (14- en 16-inch) 2023 – Ervaringen & Discussie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraNostra
Wilde het op Coolblue bestellen, maar zie dat de prijs van 2300 naar 2439 is gegaan. Dan niet he, Coolblue.

Ik word een beetje gek van het stuke 'dynamic pricing'.

[ Voor 21% gewijzigd door SaraNostra op 08-03-2023 23:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricktachtig
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 09:00
Heb ook de knoop doorgehakt en een Refurbished Macbook Pro M1 Pro 16gb / 1tb besteld voor 1909 euro. Ben heel benieuwd naar de prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simonwitlof
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10-03-2023
Heeft iemand ervaring met de batterij van de MacBook Pro 2023? Want ik heb een nieuwe laptop nodig en ben van mijzelf een iOS-gebruiker en heb goede ervaringen met de laptops van Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
Simonwitlof schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:17:
Heeft iemand ervaring met de batterij van de MacBook Pro 2023? Want ik heb een nieuwe laptop nodig en ben van mijzelf een iOS-gebruiker en heb goede ervaringen met de laptops van Apple.
Bij deze Macbooks maakt het niet uit of je hem als laptop gebruikt of aan de lader. De prestaties blijven hetzelfde!

Accu gaat bij simpel gebruik zonder problemen een hele werkdag mee, ga je echter flinke CPU/GPU gerelateerde taken doen, dan zakt het natuurlijk wel in. De vraag is dus meer hoe jij hem dagelijks gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:20
Leuke kortingen bij Amazon.nl op dit moment. Let op: wissel even tussen verschillende kleuren. Kan zo een paar tientjes schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

Voor wat het waard is: ik heb sinds een dikke maand een MacBook Pro 14" met M2 Pro. Vergeleken met mijn voorgaande MacBook Pro early 2020 met Intel processor gaat de batterij echt véél langer mee. Hoe veel langer heb ik niet gemeten, maar waar ik eerst een paar uurtjes kon doen met de accu, kan ik er nu met gemak een werkdag* mee doen zonder me druk te hoeven maken over de oplader.

*office werk, weet niet hoe het is met zware grafische/audio opdrachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
Ik heb een 14" Macbook M2 sinds een week en heb al een paar keer gehad dat een keyboard toets 2x werd aangeslagen. Niet zo erg als op een kapotte 2018 MBP, maar dat lijkt wel erg op de eerdere keyboard problemen. De tijd zal leren of het erger wordt.

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
Heb een M2 Max 38 cores hier en de batterij gaat echt lang mee. Met lichte taken kom je een werkdag op de batterij wel door.
Ik heb nog geen metingen gedaan, maar het voelt niet zo dat hij bij zware taken ineens heel snel leeg is, al zul je niet een volle werkdag met volle belasting op de batterij halen denk ik.
Natuurlijk gaat hij onder load sneller leeg, maar niet zo heel veel sneller zoals dat bij Intel MBPs was. Ik gebruik Unity en Parallels (met 3DS MAX) en heb ook Shadow of the Tomb Raider gespeeld. Bij die laatste 2 gaat de fan overigens aardig draaien.

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelnoot
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06-07 17:29
Is het nog steeds zo dat wanneer je een ansi qwerty toetsenbord wil, je enkel bij Apple kan kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:39
Aardappelnoot schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 07:40:
Is het nog steeds zo dat wanneer je een ansi qwerty toetsenbord wil, je enkel bij Apple kan kopen?
Niet altijd, maar wel verreweg makkelijkst.

Toen de M1pro uit kwam zelf bij Apple besteld. Mijn partner heeft begin dit jaar met veel korting een nieuwe M1pro gevonden en gekocht met ANSI toetsenbord, maar als ze deze hebben zijn ze vaak beperkt in voorraad en snel uitverkocht.

Kan niet specifiek een webshop aanraden nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tabaqui
Vandaag eindelijk m'n MacBook echt gebruikt waar die voor gekocht is. Serie van 1000 foto's van 2 evenementen importeren & doorspitten in Photomechanical en importeren, bewerken + exporteren in Lightroom. Wat een droom om vooral de export snelheid en het maken van previews als een trein te zien gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
tabaqui schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 20:08:
Vandaag eindelijk m'n MacBook echt gebruikt waar die voor gekocht is. Serie van 1000 foto's van 2 evenementen importeren & doorspitten in Photomechanical en importeren, bewerken + exporteren in Lightroom. Wat een droom om vooral de export snelheid en het maken van previews als een trein te zien gaan.
Ja daar zijn deze Mac’s echt een ster in. Ben zelf al jaren geleden overgestapt naar Capture One. Daar gaat het zelfs allemaal nog sneller ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
Ok M2 Max 38 cores kan de batterij toch aardig snel leegtrekken. Shadow of the Tomb Raider haalde in 11 minuten 20% batterij er af... HDR aan op 14 inch.

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuidJ
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17:04
Sindskort heb ik terwijl mijn MacBook aan de lader hangt de accu toch iets leegloopt. Uiteindelijk schiet hij dan in geoptimaliseerd opladen waarna ik uiteindelijk weer een laadcycli gebruik. Iemand enig idee waardoor dit gebeurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
In de standaardinstelling wordt de accu, na een aantal weken continu aan de netspanning, ontladen tot tachtig procent. Misschien is dat het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuidJ
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17:04
Commendatore schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:35:
In de standaardinstelling wordt de accu, na een aantal weken continu aan de netspanning, ontladen tot tachtig procent. Misschien is dat het?
Bedankt voor je reactie. Dit lijkt het inderdaad te zijn, alleen lijkt dit nu vaker voor te komen als voorheen. Zou het komen omdat mijn MacBook niet elke keer leegloopt tot 80%? Inmiddels zijn er al zo'n 10 laadcycli bijgekomen wat ik zonde vind. Heb geoptimaliseerd opladen even tijdelijk uitgeschakeld, wat lijkt te helpen, kijken wat er gebeurt wanneer ik de functie over paar dagen weer inschakel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
Zet je de laptop tussendoor uit of haal je hem van de stroom? Dit kan er namelijk voor zorgen dat hij alsnog naar honderd procent gaat, om vervolgens weer naar tachtig procent te gaan als je hem aanzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-09 08:57
Nu 2 weekjes in het bezit van een 16" MacBook, M2 Pro, 32GB, 1TB. Tot nu toe erg in mijn nopjes, wat een fijn apparaat, mooi scherm, fantastisch geluid, prestaties, accuduur, allemaal top! Na 30jr Windows is MacOS hier en daar wel wennen, maar dat is ook wel weer leuk.

Zojuist ook maar een licentie voor Parallels gekocht. Niet dat ik het nou per se nodig heb, maar het draait zo soepel dat ik het erg cool vond dat je met een 3 vinger swipe kunt wisselen tussen MacOS en Windows 11. Met die laatste had ik nog geen ervaring, dus ook leuk om uit te proberen (ai.. het design van Windows 11 vind ik wel een stuk mooier en moderner dan dat van MacOS. Volgende major versie tijd voor een visuele update?).

Mijn monitoren werken niet top met de Mac, dus daar zal ik tzt wel wat mee willen. Maar nu ook eerst een nieuwe printer, want mijn Canon MG5250 wordt niet meer ondersteund op MacOS. Ja lekker dan, zo blijf je aan het kopen (en printen via Parallels/Windows 11 werkt ook niet want Canon heeft geen ARM drivers :| )

Nog dingen waarin op moet letten? AirPrint uiteraard. Verder zoek ik een AIO die automatisch dubbelzijdig kan printen en die niet al te duur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
Wat is het probleem met je monitoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Commendatore schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 20:45:
Wat is het probleem met je monitoren?
Het beeld is niet scherp. Text is blurry. FontSmoothing setting veranderen helpt niet echt.
Het contrast met het MacBook scherm is ook erg groot. Ik heb een 27" 2560x1440 en een 24" 1920x1200, en op beide vind ik het niet om aan te gluren eigenlijk. Met Windows nooit zo'n last van gehad. Nu verlang ik naar een 4 of 5k monitor. Ik lees dat 5K beter schaalt met een Mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
Ikzelf heb nog steeds een 23,8" FullHD-monitor aan m'n MBP hangen. Dat oogt inderdaad minder scherp dan het interne scherm, buiten dat het interne scherm ook op veel andere vlakken een stuk beter is. Een 4K-monitor die kwalitatief vergelijkbaar is met het scherm van de Macbook zelf is echter onbetaalbaar op dit moment en mijn monitor heeft ook nog genoeg leven in zich, vandaar dat ik het voorlopig maar even accepteer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riptide
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:47
Stiggy schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 21:25:
[...]

Het beeld is niet scherp. Text is blurry. FontSmoothing setting veranderen helpt niet echt.
Het contrast met het MacBook scherm is ook erg groot. Ik heb een 27" 2560x1440 en een 24" 1920x1200, en op beide vind ik het niet om aan te gluren eigenlijk. Met Windows nooit zo'n last van gehad. Nu verlang ik naar een 4 of 5k monitor. Ik lees dat 5K beter schaalt met een Mac.
Je zou eens kunnen kijken naar de apple display. Deze heb ik zelf ook in combinatie met een m1 mac book 16 inch. Niet goedkoop maar het design en het naadloos samen werken met je mac is echt fantastisch. Je hebt betere monitoren maar het beeld is voor mij meer dan goed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Riptide schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 22:20:
[...]

Je zou eens kunnen kijken naar de apple display. Deze heb ik zelf ook in combinatie met een m1 mac book 16 inch. Niet goedkoop maar het design en het naadloos samen werken met je mac is echt fantastisch. Je hebt betere monitoren maar het beeld is voor mij meer dan goed genoeg.
Da’s geen goedkoop beestje!
Ik wacht even af wat de Samsung Viewfinity S9 gaat doen. Die lijkt rechtstreeks op Apple eigenaren gericht en heeft (zeer waarschijnlijk) exact hetzelfde paneel als de Apple Studio Display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:16
Ik had al een jaar of 3 een Philips 349P (3440 x 1440) en daarmee heb ik met m'n vorige MBPro i7 altijd heerlijk gewerkt en ook met de M2 werkt dat fijn. Maar ik heb een gewone office user: tekst, 3D tekenen maar geen gedoe met vormgeving, video of kleuren die natuurgetrouw moeten zijn.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• styx1
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

styx1

prutser

Je zou BetterDisplay kunnen proberen voor scherpere beeld..

Debian -- The Universal Operating System OF "Ubuntu: Linux for human beings"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:36
Stiggy schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 20:01:
Nu 2 weekjes in het bezit van een 16" MacBook, M2 Pro, 32GB, 1TB. Tot nu toe erg in mijn nopjes, wat een fijn apparaat, mooi scherm, fantastisch geluid, prestaties, accuduur, allemaal top! Na 30jr Windows is MacOS hier en daar wel wennen, maar dat is ook wel weer leuk.

Zojuist ook maar een licentie voor Parallels gekocht. Niet dat ik het nou per se nodig heb, maar het draait zo soepel dat ik het erg cool vond dat je met een 3 vinger swipe kunt wisselen tussen MacOS en Windows 11. Met die laatste had ik nog geen ervaring, dus ook leuk om uit te proberen (ai.. het design van Windows 11 vind ik wel een stuk mooier en moderner dan dat van MacOS. Volgende major versie tijd voor een visuele update?).

Mijn monitoren werken niet top met de Mac, dus daar zal ik tzt wel wat mee willen. Maar nu ook eerst een nieuwe printer, want mijn Canon MG5250 wordt niet meer ondersteund op MacOS. Ja lekker dan, zo blijf je aan het kopen (en printen via Parallels/Windows 11 werkt ook niet want Canon heeft geen ARM drivers :| )

Nog dingen waarin op moet letten? AirPrint uiteraard. Verder zoek ik een AIO die automatisch dubbelzijdig kan printen en die niet al te duur is.
Hoe is je ervaring tot nu toe?

Ik ben azure cloud engineer maar doe nog wel development werk in visual studio > NET6. Ik gebruik nu visual studio voor de mac maar vind de ervaring toch minder dan VS op windows. tevens heb ik wel windows nodig om bv bepaalde apps te gebruiken om servicebus berichten beter te lezen.

Anyway, nou veel zoeken komt er niet echt een laptop uit met de specs die ik zoek, de apple mbp m2 lijkt voor mij het beste. Ik had een goede hoop op de surfacebook maar die schijnt gewoon dramatisch te zijn. Ik zit zelf te denken aan 1 TB, 64 GB ram (ivm paralells) en m2 Max te nemen. Ik gebruik zelf een LG 49 inch scherm en vond het opladen en aansluiten van een windows laptop via USBC wel echte enorm fijn, dat zal met de MBP M2 niet meer lukken ben ik bang? Aan de andere kant is magsafe dan wel weer echt een mooie feature, dus tja.

Hoewel ik de laptop op de zaak boek is het toch schrikken qua prijs, ff meer dan 4k aftikken is niet niks. Mijn huidige MBP uit 2015 heb ik ooit via macvoorminder gekocht en twijfel om eventueel toch nog daar te kijken of er wat leuks voorbij komt. Maar aangezien ik toch vrij lang met een laptop doe, valt het wel te overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
@mannowlahn Even kort; 1: opladen van een m2 MacBook kan natuurlijk ook via een usb-c poort. (Gelukkig) en 2: ram geheugen voor M cpu is zeer goed, je koopt al snel te veel ram als op dat platform nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
RoRoNL schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 11:57:
@mannowlahn Even kort; 1: opladen van een m2 MacBook kan natuurlijk ook via een usb-c poort. (Gelukkig) en 2: ram geheugen voor M cpu is zeer goed, je koopt al snel te veel ram als op dat platform nodig is.
Ik ben de laatste tijd veel bezig met openai en midjourney, twee enorme ram slurpers. Ik weet niet hoe het er over 3 jaar voor staat. Maar mijn mac van 16gb uit 2015 was toen prima voor paralels, maar nu is dat echt te weinig. 32gb is wellicht okay nu(16 voor ieder os), maar dan denk ik 64 is dan wat meer future proof.

Heb je 14 of 16 inch, ik denk dat 14 wat handiger is gezien formaat maar zie dat 16 inch wel op een aantal vlakken wat meer performance heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Heb 14 inch M1 Pro en bevalt uitstekend, en met een externe monitor het beste van beide werelden. Ik zou 16 voor onderweg en op locatie te groot vinden.
En zo te horen heb je inderdaad een usercase waar ram altijd van pas kan komen. Het verschil in ram-gebruik tussen Intel en M-CPU is enorm. Je zult van een M2 geen spijt krijgen er vele jaren mee kunnen doen.

[ Voor 31% gewijzigd door RoRoNL op 28-04-2023 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badbadpresident
  • Laatst online: 09-09 20:42
Sinds vandaag een blije eigenaar van 14" M2 32GB 1TB, 12/30 uitvoering. Was vooral op zoek naar een beest waar ik de komende jaaaren mee door kan. Vooral het scherm en het al diep in het ecosysteem zitten waren voor mij overwegingen. Denk wel dat ik een beetje overkill heb voor mijn precieze use-case, maar het blijft voor mij een hebbeding. Wel direct Vivid aangeschaft om het scherm op z'n felst te kunnen zetten, ook zonder HDR content. Dan merk je echt hoe goed het scherm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
mannowlahn schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 10:59:
[...]
Hoe is je ervaring tot nu toe?
[..]
Ik ben er erg happy mee, maar gebruik parallels alleen ‘voor de leuk’ en een enkel favo tooltje dat ik nog niet wil missen (Paint.NET :) ). De samenwerking tussen MacOS en Windows vind ik echt subliem geïmplementeerd, in Windows kun je bv direct de printer gebruiken die je in in MacOS geinstalleerd hebt, shares die je gemount hebt zijn beschikbaar, etc.

Om het serieus professioneel te gebruiken zoals jij schetst: hmm, ik merk dat efficient werken met MacOS behoorlijk op keyboard shortcuts leunt. Als je blijft switchen tussen Windows en MacOS raak je daar wel een beetje geflipt van. Toetsen als home/end, page-up & down doen wat anders tussen die 2 OS’en bijvoorbeeld, best wel irritant als je in alle 2 de omgevingen een editor open hebt staan.

Ik heb overigens de single license voor parallels (wil niet aan een abo vastzitten) en die heeft als restrictie 8GB en 4 vCPU’s. Daar merk ik met mijn licht gebruik weinig van, Windows draait soepeler dan het native op mijn vorige laptop deed.

Ander dingetje om rekening mee te houden: het is wel Windows on ARM natuurlijk. Sta je niet altijd bij stil en wat wel en niet werkt is niet altijd vooraf duidelijk. ik had bv Steam geïnstalleerd. Werkt als een trein. Mijn game lib was ook aanwezig, downloaden (75 GB of zo) van Far Cry 6 en opstarten leek ook goed te gaan, tot het eerste dialoogje waarin hij je saved games uit de cloud wil halen. Dan is het BIEM! zonder verdere melding. Oh ja.. 8)7 Dat werkt natuurlijk niet op ARM.

Ik heb nu ook een Studio Display erbij gekocht. Aansluiten en opladen met 1 draadje (Thunderbolt) gaat perfect, maar ik durf niet te zeggen of dat met jouw LG monitor ook zo gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Stiggy schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 17:25:
[...]

Ik ben er erg happy mee, maar gebruik parallels alleen ‘voor de leuk’ en een enkel favo tooltje dat ik nog niet wil missen (Paint.NET :) ). De samenwerking tussen MacOS en Windows vind ik echt subliem geïmplementeerd, in Windows kun je bv direct de printer gebruiken die je in in MacOS geinstalleerd hebt, shares die je gemount hebt zijn beschikbaar, etc.

Om het serieus professioneel te gebruiken zoals jij schetst: hmm, ik merk dat efficient werken met MacOS behoorlijk op keyboard shortcuts leunt. Als je blijft switchen tussen Windows en MacOS raak je daar wel een beetje geflipt van. Toetsen als home/end, page-up & down doen wat anders tussen die 2 OS’en bijvoorbeeld, best wel irritant als je in alle 2 de omgevingen een editor open hebt staan.

Ik heb overigens de single license voor parallels (wil niet aan een abo vastzitten) en die heeft als restrictie 8GB en 4 vCPU’s. Daar merk ik met mijn licht gebruik weinig van, Windows draait soepeler dan het native op mijn vorige laptop deed.

Ander dingetje om rekening mee te houden: het is wel Windows on ARM natuurlijk. Sta je niet altijd bij stil en wat wel en niet werkt is niet altijd vooraf duidelijk. ik had bv Steam geïnstalleerd. Werkt als een trein. Mijn game lib was ook aanwezig, downloaden (75 GB of zo) van Far Cry 6 en opstarten leek ook goed te gaan, tot het eerste dialoogje waarin hij je saved games uit de cloud wil halen. Dan is het BIEM! zonder verdere melding. Oh ja.. 8)7 Dat werkt natuurlijk niet op ARM.

Ik heb nu ook een Studio Display erbij gekocht. Aansluiten en opladen met 1 draadje (Thunderbolt) gaat perfect, maar ik durf niet te zeggen of dat met jouw LG monitor ook zo gaat.
Dank voor je antwoord. Gezien het feit dat ik meerdere jaren doe met mijn laptop ga ik niet bezuinigen op de specs, dus een 64 GB zal het wel worden.

Dat keyboardist shortcuts kan je gewoon instellen in je Os, het is idd wel fijn als die hetzelfde zijn.

Die parallels licenties zal voor mij een abo worden denk ik dan, ik wil 32 GB beschikbaar hebben per Os. Ik twijfel nog over opslag, in principe is 512 genoeg maar 1 TB per Os is toch wat veiliger. Hoewel ik niet echt met heel veel grote bestanden werken. Ik wil nog wel eens met logic aan de gang en mijn sample library is iets van 100 GB, gooi er nog wat andere zaken bij en het loopt aardig op.

Ik zie hier niemand echt bepaalde webshops afraden, besteld iedereen hier direct bij Apple? Ik verbaas mij wel een beetje over de levertjes, dacht dat het meerendeel direct leverbaar zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyd91
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-09 09:41
mannowlahn schreef op maandag 1 mei 2023 @ 07:40:
[...]

Dank voor je antwoord. Gezien het feit dat ik meerdere jaren doe met mijn laptop ga ik niet bezuinigen op de specs, dus een 64 GB zal het wel worden.

Dat keyboardist shortcuts kan je gewoon instellen in je Os, het is idd wel fijn als die hetzelfde zijn.

Die parallels licenties zal voor mij een abo worden denk ik dan, ik wil 32 GB beschikbaar hebben per Os. Ik twijfel nog over opslag, in principe is 512 genoeg maar 1 TB per Os is toch wat veiliger. Hoewel ik niet echt met heel veel grote bestanden werken. Ik wil nog wel eens met logic aan de gang en mijn sample library is iets van 100 GB, gooi er nog wat andere zaken bij en het loopt aardig op.

Ik zie hier niemand echt bepaalde webshops afraden, besteld iedereen hier direct bij Apple? Ik verbaas mij wel een beetje over de levertjes, dacht dat het meerendeel direct leverbaar zou zijn.
Ik heb ook zitten wikken en wegen tussen 32 en 64gb. Normaal gesproken ging ik altijd voor de max specs, want ieder beetje snelheidswinst is het waard in mijn werk (software engineer).

De M2 Pro is de eerste macbook waarbij ik dat niet heb gedaan. Ik heb op youtube veel video's gekeken en daar komt eigenlijk uit naar voren dat 32 vs 64 weinig verschil maakt bij mijn workload. Als het alleen om geheugen had gegaan dan had ik de upgrade nog wel gedaan, maar je upgrade ook meteen naar de M2 Max. Die levert meer grafische performance maar vraagt ook meer van de batterij en produceert meer warmte. Daardoor kunnen ook de fans eerder aanslaan bij de M2 Max.

De grafische performance van de M2 Pro is voor mij meer dan genoeg en qua CPU performance is er geen verschil. Dat waren voor mij redenen om toch voor de M2 Pro met 32gb te gaan. Ik heb 'm nu ongeveer twee maanden en ben er dolgelukkig mee. Hij is ontzettend snel, ik heb de fans nog niet gehoord, hij blijft koel en het scherm is prachtig.

Wellicht kan je jezelf dus nog wat geld besparen. En anders, wat je ook doet, het is een fantastische laptop.

[ Voor 12% gewijzigd door boyd91 op 01-05-2023 08:16 . Reden: te vroeg gesubmit ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
[Ik twijfel nog over opslag, in principe is 512 genoeg maar 1 TB per Os is toch wat veiliger.
Even teruglezen: de 512 is beduidend langzamer dan de 1 TB en daarmee voor de performance eigenlijk een no-brainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
[...]
Ik verbaasde me ook over de levertijd bij Apple; had geen zin om een paar weken te moeten wachten. Ik heb hem bij CoolBlue gehaald: op voorraad & volgende dag in huis. En hij was daar nog goedkoper dan bij Apple zelf ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willaaam
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-08 00:44
[...]

Ik gebruik UTM (apple virtualization) met aarch64 Linux voor development. Rosetta voor het draaien van x64 docker images in Linux.

Bij normaal gebruik (office werk in OS X + development in Linux) zit ik toch regelmatig op 48gb memory used, waarbij ik dan 16gb toegewezen heb aan de VM. 64GB is wat mij betreft echt het minimum wil je niet gaan swappen (ik heb in activity manager nu 37,36GB memory used en 18,17GB cached).

1TB is qua snelheid en slijtage van je drive ook geen overbodige luxe.

Fans en warmte is trouwens geen ding tot nu toe (16" MBP M2 Max), dus daar hoef je het niet voor te laten.

[ Voor 3% gewijzigd door Willaaam op 01-05-2023 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
StevenK schreef op maandag 1 mei 2023 @ 08:17:
[...]

Even teruglezen: de 512 is beduidend langzamer dan de 1 TB en daarmee voor de performance eigenlijk een no-brainer.
Weet ik, maar ik heb 512 per os nodig. Dus 1Tb schijf maar vanwege parallels verdeelt over twee OS'sen, OSX en windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Willaaam schreef op maandag 1 mei 2023 @ 08:56:
[...]

Ik gebruik UTM (apple virtualization) met aarch64 Linux voor development. Rosetta voor het draaien van x64 docker images in Linux.

Bij normaal gebruik (office werk in OS X + development in Linux) zit ik toch regelmatig op 48gb memory used, waarbij ik dan 16gb toegewezen heb aan de VM. 64GB is wat mij betreft echt het minimum wil je niet gaan swappen (ik heb in activity manager nu 37,36GB memory used en 18,17GB cached).

1TB is qua snelheid en slijtage van je drive ook geen overbodige luxe.

Fans en warmte is trouwens geen ding tot nu toe (16" MBP M2 Max), dus daar hoef je het niet voor te laten.
kijk dat is dan wel goede info voor mij, ik denk dat 32 GB niet eens een overkill is als ik parallels ga draaien. En met oog op de toekomst wil ik niet straks weer te weinig hebben. De m2 max is dan helaas wel een must, die gpu boeit mij niet zoveel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
Stiggy schreef op maandag 1 mei 2023 @ 08:38:
[...]

Ik verbaasde me ook over de levertijd bij Apple; had geen zin om een paar weken te moeten wachten. Ik heb hem bij CoolBlue gehaald: op voorraad & volgende dag in huis. En hij was daar nog goedkoper dan bij Apple zelf ook.
Ik zie idd dat coolblue gewoon stukken goedkoper is ja, scheelt gewoon 400 euro 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-07 23:41
Ik heb last van een "sticky" backspace key. Registreert niet elke keer een aanslag. Iemand tips?

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:30
A1AD schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 09:22:
Ik heb last van een "sticky" backspace key. Registreert niet elke keer een aanslag. Iemand tips?
toevallig een boterham gegeten boven je macbook? ooit vergelijkbare klachten gehad en bleek er daadwerkelijk rommel onder te zitten.. (wel oudere versie van de pro)

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-07 23:41
koentjuh1987 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 11:22:
[...]

toevallig een boterham gegeten boven je macbook? ooit vergelijkbare klachten gehad en bleek er daadwerkelijk rommel onder te zitten.. (wel oudere versie van de pro)
Mogelijks, is echt mijn werkpaard. Is er zelf iets aan te doen?

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Stiggy schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 21:25:
[...]

ik heb dit ook merk ik nu met een LG 49WL95C-WE, aangesloten via usb-c kabel van de LG

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2muUOb2et0G6hd9oLifoZe37KQ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nf5itaCT4GLmu7BQg7wgRNau.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stiggy
mannowlahn schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:03:
[...]

ik heb dit ook merk ik nu met een LG 49WL95C-WE, aangesloten via usb-c kabel van de LG

[Afbeelding]
Ik heb een via Marktplaats een goede deal op een 5K Apple Studio Display gescoord. Probleem opgelost ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Stiggy schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 20:31:
[...]

Ik heb een via Marktplaats een goede deal op een 5K Apple Studio Display gescoord. Probleem opgelost ;)
Ik heb net deze gekocht in december a 1000 euro. 1000 euro voor een wazig gebeuren haha

Misschien raak ik er nog aan gewend maar zoekende op internet is dit dus gewoon echt een from van Apple. Zoveel verhalen van mensen die met een Windows laptop nergens last van hebben maar met de macboopros in eens een wIg beeld krijgen. Betaal je bijna 4K voor je laptop en dan is dit het resultaat 8)7

En 27 inch is voor mij te klein. Ik vond het widescreen een verademing met programmeren.

[ Voor 6% gewijzigd door mannowlahn op 02-05-2023 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Ja, dat vond ik ook wel een beetje treurig @mannowlahn . Ik hoorde altijd dat Apple scaling zo veel beter voor elkaar had, nooit te kleine UI elementen etc. Maar dat komt omdat er gewoon niet echt geschaald wordt. Je hebt alleen scherp beeld als je x maal de native resolutie hebt.

Ik heb ook naar een widescreen gezocht die in hoogte 2880 pixels heeft. Niet gevonden (lig niet voor een prijs die ik okay vond). Heb nu de Studio display als main monitor en een 2560x1440 als secondary. Dan heb ik op het scherm waar ik het meeste naar kijk in ieder geval een scherp plaatje. Op de secondary dan vaak een web site, help tekst of zo, dat is wel te doen als de tekst daar niet zo mooi op is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
Stiggy schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:15:
Ja, dat vond ik ook wel een beetje treurig @mannowlahn . Ik hoorde altijd dat Apple scaling zo veel beter voor elkaar had, nooit te kleine UI elementen etc. Maar dat komt omdat er gewoon niet echt geschaald wordt. Je hebt alleen scherp beeld als je x maal de native resolutie hebt.

Ik heb ook naar een widescreen gezocht die in hoogte 2880 pixels heeft. Niet gevonden (lig niet voor een prijs die ik okay vond). Heb nu de Studio display als main monitor en een 2560x1440 als secondary. Dan heb ik op het scherm waar ik het meeste naar kijk in ieder geval een scherp plaatje. Op de secondary dan vaak een web site, help tekst of zo, dat is wel te doen als de tekst daar niet zo mooi op is.
Ik vind twee schermen altijd gekloot, is niet met de muis is het wel dat het niet naast elkaar staat of een middenstuk er in zit.

Ik kan er op zich mee leven maar het is natuurlijk best wel een treurige bedoeling. Iets basaal als een tekst scherp op een scherm toveren is al teveel gevraagd :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
mannowlahn schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 07:28:
[...]

Ik vind twee schermen altijd gekloot, is niet met de muis is het wel dat het niet naast elkaar staat of een middenstuk er in zit.

Ik kan er op zich mee leven maar het is natuurlijk best wel een treurige bedoeling. Iets basaal als een tekst scherp op een scherm toveren is al teveel gevraagd :D
Dit moet toch op te lossen zijn? Zoals ik eerder al heb ik zelfs met mijn goedkope Philips haarscherp beeld. Ik zou daar echt niet over uit kunnen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
StevenK schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 07:54:
[...]

Dit moet toch op te lossen zijn? Zoals ik eerder al heb ik zelfs met mijn goedkope Philips haarscherp beeld. Ik zou daar echt niet over uit kunnen..
Ik heb alle dingen al geprobeerd zoals Betterdisplay app. Maar die helpt alleen als je bepaalde resoluties niet ziet.

Ook die commando in de terminal ingevoerd, die anti aliasing kan aanpassen, maar ook geen verschil.

Enige wat rest is wellicht een displayport kabel naar Thunderbolt ? Ik gebruik nu de usb-c kabel. Maar OS X ziet wel welke resolutie het is, dus dat is niet de issues. Het is gewoon fatsoenlijk je pixels tekenen. 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:19

Audione0

Strijdt der titanen

mannowlahn schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 08:48:
[...]

Ik heb alle dingen al geprobeerd zoals Betterdisplay app. Maar die helpt alleen als je bepaalde resoluties niet ziet.

Ook die commando in de terminal ingevoerd, die anti aliasing kan aanpassen, maar ook geen verschil.

Enige wat rest is wellicht een displayport kabel naar Thunderbolt ? Ik gebruik nu de usb-c kabel. Maar OS X ziet wel welke resolutie het is, dus dat is niet de issues. Het is gewoon fatsoenlijk je pixels tekenen. 7(8)7
Hier Thunderbolt naar displayport, en geen verschil.

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
Ik zit 3,5 meter met een 14 inch M2 van een wifi router af, niks ertussen.
HomePod op 4 meter van de router. 5 Ghz band.
En toch hapert het geluid. Er zijn geen andere downloads ofzo actief.
Als ik vanaf een iPhone van dezelfde plek afspeel via Airplay is er geen probleem.

Hebben die nieuwere macs slechte wifi antennes?

[ Voor 2% gewijzigd door Menesis op 10-05-2023 15:30 . Reden: typo ]

Mixed Reality dev

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stiggy
Menesis schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:52:
[...] Hebben die nieuwere macs slechte wifi antennes?
Niet dat ik weet of herken. Integendeel; ik verbaas me over de hoeveelheid WiFi netwerken die op mijn Mac verschijnt; het lijstje is groter dan dat ik zie op iPad, iPhone of andere devices. Dat gaf mijn juist de indruk dat de MacBook wat betere antennes heeft dan alle andere devices in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:26

Quakie

quakelen

@Menesis Het is wel een 2x2 setup waar het bij oudere 3x3 was dus op 5Ghz is het 866 max ipv 1300....
Maar goed, hebben we uit over theorie vs werkelijke maximale snelheid.

Wat zegt als je Option plus wifi icon rechtsboven drukt?

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik vroeg me af of het volgende kwaad kan. Ik speel af en toe Cities Skylines. Buiten het het feit dat het al een oudere game is is deze matig geoptimaliseerd. En niet native voor ARM. Gevolgn is dat de FPS rond de 30 a 35 schommelt.

Er is een mod beschikbaar die het een en ander aanpast aan de game waardoor je strak 60 fps krijg, maar de GPU belasting wordt dan wel +90%. Met als gevolg dat de actieve koeling constant draait.

Kan dit kwaad voor een sessie van een paar uur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:56
Zit nog een klein beetje in dubio. Ik heb momenteel van mijn werkgever een M1 Pro 14" / 16GB / 1TB welke erg goed bevalt. Nu ga ik over een week uit dienst, en moet ik mijn MacBook inleveren...

Nu wil ik er privé 1 gaan aanschaffen en kijk ik momenteel naar de M2 met dezelfde specs, welke hier en daar voor 2699,- te krijgen is. Op zich een goede deal natuurlijk gezien de normale prijs, maar wellicht hier nog iemand met een andere suggestie?

Ik heb getwijfeld om dezelfde (huidige) te halen voor pak 'em beet 500 minder, maar mijn emotie wint het van mijn ratio: als ik toch veel geld uit ga geven, dan liever aan het nieuwste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
renegrunn schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 10:04:
Zit nog een klein beetje in dubio. Ik heb momenteel van mijn werkgever een M1 Pro 14" / 16GB / 1TB welke erg goed bevalt. Nu ga ik over een week uit dienst, en moet ik mijn MacBook inleveren...

Nu wil ik er privé 1 gaan aanschaffen en kijk ik momenteel naar de M2 met dezelfde specs, welke hier en daar voor 2699,- te krijgen is. Op zich een goede deal natuurlijk gezien de normale prijs, maar wellicht hier nog iemand met een andere suggestie?

Ik heb getwijfeld om dezelfde (huidige) te halen voor pak 'em beet 500 minder, maar mijn emotie wint het van mijn ratio: als ik toch veel geld uit ga geven, dan liever aan het nieuwste.
Is het niet mogelijk dat je de Macbook Pro kan overnemen voor een leuk bedrag van je werkgever?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
renegrunn schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 10:04:
Ik heb momenteel van mijn werkgever een M1 Pro 14" / 16GB / 1TB welke erg goed bevalt.

Als geld belangrijk is kan je tweedehands natuurlijk heel wat geld besparen.

Ook zie je ze vaak nieuw voorbij komen op V&A en Marktplaats voor ~1800 en ~2000. M1 Pro en M2 Pro.

Apple verkoopt zelf ook Certified Refurbished https://www.apple.com/nl/...o-refurb--slid---product-

Back 2 School acties moeten nog komen en over 2 weken is natuurlijk WWDC met mogelijk de aankondiging van een 15” MacBook Air, dat zou eventueel qua prijs ook nog wat veranderingen teweeg kunnen brengen in de line-up.

Is dus maar net wat je belangrijk vind en hoe lang je nog zonder of wachten kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
Tux3.14 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 11:55:
[...]
Is het niet mogelijk dat je de Macbook Pro kan overnemen voor een leuk bedrag van je werkgever?
Die vraag staat inderdaad uit. Ik werk momenteel voor een Amerikaans bedrijf waar dit wel tot de mogelijkheden behoord. In de EU weet men het niet of moeilijk etc
Greatsword schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 11:56:
[...]

Als geld belangrijk is kan je tweedehands natuurlijk heel wat geld besparen.

Ook zie je ze vaak nieuw voorbij komen op V&A en Marktplaats voor ~1800 en ~2000. M1 Pro en M2 Pro.

Apple verkoopt zelf ook Certified Refurbished https://www.apple.com/nl/...o-refurb--slid---product-

Back 2 School acties moeten nog komen en over 2 weken is natuurlijk WWDC met mogelijk de aankondiging van een 15” MacBook Air, dat zou eventueel qua prijs ook nog wat veranderingen teweeg kunnen brengen in de line-up.

Is dus maar net wat je belangrijk vind en hoe lang je nog zonder of wachten kan.
Ik heb MP en V&A reeds afgestruind, maar staat niet echt iets interessants tussen momenteel. Deze week wil ik wel iets hebben, anders kom ik zonder te zitten. Daarnaast schat ik in dat de prijzen van de MB Pro series nog niet direct veel verder zullen zakken, maar kan het mis hebben.

Naar de MacBook air heb ik ook zeker met een schuin oog naar gekeken, maar gezien ik de laptop veel voor fotografie gebruik (en daarmee Lightroom) is de SD-cardreader en het betere scherm wel een dusdanig groot pluspunt voor mij dat deze afvalt. Al is de blauwe wel heel erg mooi om te zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
renegrunn schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 12:16:
[...]

Die vraag staat inderdaad uit. Ik werk momenteel voor een Amerikaans bedrijf waar dit wel tot de mogelijkheden behoord. In de EU weet men het niet of moeilijk etc

[...]
Genoeg werkgevers in EU / NL die dat doen hoor :) Word vaak dan gewoon ingehouden van je salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
Tux3.14 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 12:21:
[...]
Genoeg werkgevers in EU / NL die dat doen hoor :) Word vaak dan gewoon ingehouden van je salaris.
Oh ik weet het. Alleen die van mij heeft er hier in de EU niet echt een procedure voor. Daarnaast krijg ik precies net te horen dat bij ons sowieso alleen geldt voor laptops vanaf 3 jaar, dus dat wordt 'em sowieso niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
renegrunn schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 12:23:
[...]

Oh ik weet het. Alleen die van mij heeft er hier in de EU niet echt een procedure voor. Daarnaast krijg ik precies net te horen dat bij ons sowieso alleen geldt voor laptops vanaf 3 jaar, dus dat wordt 'em sowieso niet...
Wellicht wat off-topic maar kun je bij je volgende werkgever geen Macbook krijgen als dagelijks gereedschap?
Bij mijn huidige werkgever werk ik al 5 jaar met een Macbook in een Windows landschap, werkt perfect. Ben dus 1 van de weinigen met een Macbook, maar zaken als Office 365 werken gewoon native en perfect op een Macbook. Mocht ik ooit van plan zijn om van werkgever te verwisselen dan zijn het wel zaken die ik graag geregeld wil hebben. Je werkt er tenslotte 8 uur per dag mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:46
renegrunn schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 12:16:
[...]

[...]

Ik heb MP en V&A reeds afgestruind, maar staat niet echt iets interessants tussen momenteel. Deze week wil ik wel iets hebben, anders kom ik zonder te zitten. Daarnaast schat ik in dat de prijzen van de MB Pro series nog niet direct veel verder zullen zakken, maar kan het mis hebben.

Naar de MacBook air heb ik ook zeker met een schuin oog naar gekeken, maar gezien ik de laptop veel voor fotografie gebruik (en daarmee Lightroom) is de SD-cardreader en het betere scherm wel een dusdanig groot pluspunt voor mij dat deze afvalt. Al is de blauwe wel heel erg mooi om te zien :)
Welke meerwaarde heeft het miniled scherm voor fotografie dan? Niet alsof er een slecht paneel in de MacBook Air m2 zit. Het is in ieder geval erg kleur accuraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
WouterL schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:38:
[...]

Welke meerwaarde heeft het miniled scherm voor fotografie dan? Niet alsof er een slecht paneel in de MacBook Air m2 zit. Het is in ieder geval erg kleur accuraat.
Qua kleur niet direct nee, maar de hogere resolutie en helderheid vind ik wel fijn. En ook het bekende effect: ik heb een M1 pro gehad, dus weet wat ik mis :)

Hoe dan ook, besluit gisteravond genomen, krijg binnen nu en een uur de M2 pro geleverd. Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

@renegrunn gebruik je de app Vivid om hogere helderheid voor elkaar te krijgen? Standaard SDR is 500nits. Alleen bij HDR werkt hogere helderheid. De Air met M2 doet ook 500nits. Vorige doet max 400nits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
Quakie schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 14:25:
@renegrunn gebruik je de app Vivid om hogere helderheid voor elkaar te krijgen? Standaard SDR is 500nits. Alleen bij HDR werkt hogere helderheid. De Air met M2 doet ook 500nits. Vorige doet max 400nits.
Wat is dan de XDR van 1000 die ook wordt genoemd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r3ExYcf_TL0hd3RK8hVeY6CGl1I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ohsEPk9RzxKi3l6hI62KKrvW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
renegrunn schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 14:40:
[...]

Wat is dan de XDR van 1000 die ook wordt genoemd?

[Afbeelding]
1000-1600 Nits krijg/zie je alleen in een HDR foto en video workflow.

Al het overige is gewoon standaard ~500 helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Met vivid (betaalde app) kan je dat dus blijkbaar aanpassen. Vraag is wel kan het scherm constante 1000 nits aan ipv dynamisch. Zou het zelf niet zo maar doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
Ze zullen het ongetwijfeld met een reden beperkt hebben, mede daarom zou ik het ook niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badbadpresident
  • Laatst online: 09-09 20:42
Quakie schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 21:49:
Met vivid (betaalde app) kan je dat dus blijkbaar aanpassen. Vraag is wel kan het scherm constante 1000 nits aan ipv dynamisch. Zou het zelf niet zo maar doen.
Heb de app nu een tijdje en het is vooral nuttig wanneer je bij een door de zon verlicht raam zit of iets dergelijks. Fijn om de optie te hebben om maximaal fel te gaan. Verder wel onnodig in ander gebruikt en heeft wel impact op je batterijduur. Denk dat dat de voornaamste reden is dat het niet de standaard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
Quakie schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 21:49:
Apple zegt zelf dat de Macbook Pro schermen 1000 nits sustained brightness aankunnen om zo bijvoorbeeld in Photoshop med HDR materiaal te kunnen werken. Ik zie dus geen probleem om Vivid te gebruiken.
Ik gebruik het zelf op zonnige dagen. Het enige wat niet goed schijnt te werken is als je Vivid in combinatie met een iPad via SideCar gebruikt, maar dat heb ik zelf nog niet getest.

Mixed Reality dev

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renegrunn
Ik heb de 14" M2 Pro 16GB/1TB nu 2 dagen in huis. Heel fijn ding weer. In het dagelijkse gebruik merk ik eigenlijk weinig verschil met de M1 variant die ik had (met dezelfde specs). Hier en daar voelt het misschien wat meer snappy aan, maar dat kan ook een placebo-achtig effect zijn :+

Wel heb ik voor de gein een test ter vergelijking uitgevoerd.

Set a 80 raw bestanden vanuit Lightroom geëxporteerd: M1 = 71 sec / M2 = 46 sec
Set a 10 raw bestanden Lightroom denoise toegepast: M1= 4:41 / M2 = 3:57

Het mag duidelijk zijn dat de M2 geen rondjes om de M1 fietst, maar is duidelijk wel krachtiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:20
renegrunn schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 21:42:
Ik heb de 14" M2 Pro 16GB/1TB nu 2 dagen in huis. Heel fijn ding weer. In het dagelijkse gebruik merk ik eigenlijk verschil met de M1 variant die ik had (met dezelfde specs). Hier en daar voelt het misschien wat meer snappy aan, maar dat kan ook een placebo-achtig effect zijn :+

Wel heb ik voor de gein een test ter vergelijking uitgevoerd.

Set a 80 raw bestanden vanuit Lightroom geëxporteerd: M1 = 71 sec / M2 = 46 sec
Set a 10 raw bestanden Lightroom denoise toegepast: M1= 4:41 / M2 = 3:57

Het mag duidelijk zijn dat de M2 geen rondjes om de M1 fietst, maar is duidelijk wel krachtiger.
Ik heb een paar maanden geleden de M1 Max omgewisseld naar de M2 Max en merk inderdaad wel verschil bij bijvoorbeeld Xcode-projecten en npm installs.

Heb de switch vooral gemaakt omdat ‘ie dan weer 3 jaar in Apple Care mee kan. Ik had andere plannen voor halverwege volgend jaar dan een MacBook kopen. Dus beter nu doen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:45
Hebben Tweakers hier praktijkervaring met de 512Gb vs 1TB? Ik zie online een hoop 'commotie', maar hoe groot is het probleem nu in dagelijks gebruik? Ik heb de extra ruimte niet nodig, maar vanwege het snelheidsverschil twijfel ik toch tussen beide versies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
SyS_ErroR schreef op zondag 28 mei 2023 @ 20:20:
Hebben Tweakers hier praktijkervaring met de 512Gb vs 1TB? Ik zie online een hoop 'commotie', maar hoe groot is het probleem nu in dagelijks gebruik? Ik heb de extra ruimte niet nodig, maar vanwege het snelheidsverschil twijfel ik toch tussen beide versies.
Deze discussie is hier al vaker besproken.

Niet wakker van liggen en kopen wat je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-09 20:08
SyS_ErroR schreef op zondag 28 mei 2023 @ 20:20:
Ik zou mezelf de vraag stellen of ik op een dergelijk kostbaar 'Pro' apparaat wel met 512GB zou willen zitten ?
Ik persoonlijk niet, vind dat smartphone opslag.
Zeker als je er lang mee wilt doen dan is opslag op den duur een bottleneck.

Ja, ik weet het, cloud opslag, NAS, etc. Allemaal traag in verhouding en je moet altijd 'comms' hebben wil je die aanspreken en heb je erg weinig als je verstoten bent van het snelle wifi netwerk.
Ext SSD is een oplossing maar om die steeds in te pluggen op een Laptop die je doorgaans koopt voor mobiliteit heeft zeker niet mijn voorkeur.

SDcard slot is wel een optie voor de trage opslag, en dat zou mijn voorkeur hebben als je alsnog toch extra ruimte nodig hebt.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste