Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matanza
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:58
Bomberman71 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:36:
[...]

Ik zou mezelf de vraag stellen of ik op een dergelijk kostbaar 'Pro' apparaat wel met 512GB zou willen zitten ?
Ik persoonlijk niet, vind dat smartphone opslag.
Zeker als je er lang mee wilt doen dan is opslag op den duur een bottleneck.

Ja, ik weet het, cloud opslag, NAS, etc. Allemaal traag in verhouding en je moet altijd 'comms' hebben wil je die aanspreken en heb je erg weinig als je verstoten bent van het snelle wifi netwerk.
Ext SSD is een oplossing maar om die steeds in te pluggen op een Laptop die je doorgaans koopt voor mobiliteit heeft zeker niet mijn voorkeur.

SDcard slot is wel een optie voor de trage opslag, en dat zou mijn voorkeur hebben als je alsnog toch extra ruimte nodig hebt.
Voor mij is het net het omgekeerde :*) Waarom zou je een 512GB nodig hebben ? Heb altijd gewerkt op een 128GB en heb nu de laatste 3jaar een 256GB. Heb momenteel 92GB vrij.

Op het bedrijf (mediahuis/productiehuis) zijn alle laptops ook 256gb. Ik hoor hier niemand over klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 15:39
Matanza schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:55:
[...]

Voor mij is het net het omgekeerde :*) Waarom zou je een 512GB nodig hebben ? Heb altijd gewerkt op een 128GB en heb nu de laatste 3jaar een 256GB. Heb momenteel 92GB vrij.

Op het bedrijf (mediahuis/productiehuis) zijn alle laptops ook 256gb. Ik hoor hier niemand over klagen.
Ik had vroeger (2018 t/m 2020) een 128GB en dat was heel vervelend. Ik had onvoldoende ruimte om zelfs updates te draaien dus ik had Homebrew scripts gemaakt om software er af te gooien en na update weer opnieuw te installeren.
Voor mij reden om toen ik een nieuwe kocht maar meteen voor de 512 te gaan zo dat ik over paar jaar niet het zelfde gezeur heb. Ik heb momenteel ongeveer 435gb in gebruik.

Het hangt natuurlijk af van hoe je je machine gebruikt. Als je veel vanuit de cloud werkt, je een vaste desktop hebt en je laptop is een mobiel apparaat voor erbij, dan is minder geheugen prima te doen.
Maar ik gebruik mijn MacBook (M1 air) als primaire machine, draai paar VM's er op, paar games en software pakketten die best wat ruimte innemen. En dan heb ik het nog niet over documenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-04 10:16
Ja, als je email doet, excell sheets en tweakers leest dan is 128GB voldoende.
Als je productief bent mbt Media en dus bijv Muziek productie dan is 256GB helemaal niets.

Een Pro device is juist interessant voor de mensen die veel met media omgaan, en dat zie je aan de Soc power, transfer snelheden, en ook zaken zoals een SDcard reader.

Een bedrijf heeft vaak een eigen server en gaan zaken via het lokale netwerk waardoor je veel content kan opslaan en bewaren op dat netwerk.
Zoals ik al zei, dan ben je plaats en tijd gebonden en als veel mobiel bent of niet op servers werkt dan is 256GB niets waard, dat zit zo vol .... Tenminste als je ook echt wat met zo'n machine doet mbt media.

[ Voor 34% gewijzigd door Bomberman71 op 02-06-2023 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rudyman85
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:13
Matanza schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:55:
[...]

Voor ieder verschillend. Heb de 1TB versie M2/14inch en gebruik 500 GB aan foto's, dan weet ik dat ik de komende jaren alle foto's op de laptop mee kan nemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bomberman71
Sinds een paar dagen de 4TB 16 inch Max.
Alleen mijn Native Instruments suite (Music production) is al bijna 1 TB en met wat standaard apps heb ik nu nog zo'n 3TB over.
Zal binnen nu en een paar dagen 2TB vol hebben met mijn gebruikelijke apps, data en media en heb dan heel comfortabel 2TB over.

Heerlijk die vrijheid en comfort. Goedkoop ? Nee, verre van maar niks is in weze goedkoop in het echte Apple Pro segment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
@Bomberman71 Gefeliciteerd, jaloers op zoveel lokale opslag;)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
Greatsword schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 20:09:
@Bomberman71 Gefeliciteerd, jaloers op zoveel lokale opslag;)
Dank u, ben er ook heel happy mee.
Nogmaals, wel asociaal duur bij Apple maar dan heb je ook wat. Daarbij kan ik een deel van de kosten declareren via het werk en ik heb mijn M1 MBA verkocht.

Ik ben wel iemand die rustig 6+ jaar met een device kan doen dus hopelijk blijft alles heel en kan ik er nog lang van genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Het is inderdaad wel heerlijk zoveel storage, maar hoe doe je het met back-ups @Bomberman71?

hi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bomberman71
MysticX schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 22:33:
Het is inderdaad wel heerlijk zoveel storage, maar hoe doe je het met back-ups @Bomberman71?
Dat is wel een ding maar aan 1 kant valt het mee. Veel apps install je weer en die data hoef je dus niet te backuppen.
Al mijn muziek progs hebben installers en die zet je aan het werk en heb je al die data (mega groot) weer terug.
Zaken zoals foto's, producties en dergelijke sla ik op een ext SSD op en op 1TB onedrive account.
Veel data heb ik dus 3x, lokaal/ssd en Cloud.

Ben een beetje een digitale hoarder en wat dat betreft denk ik ook wel neurotisch.
Als ik de prijzen zie van de SSD's dan zal ik binnen nu en 1 jaar wel een 4TB SSD hebben waar ik dan een timecapsule backup op kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinr1
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-03 11:49

kevinr1

Dude?

Ik lees overal dat de M2 een HDMI 2.1 poort heeft.
Alleen op de Tweakers 'kenmerken' pagina van het product geeft het HDMI 2.0 aan, klopt toch niet?

En heeft iemand al de HDMI 2.1 poort getest op een 4K 120hz scherm?

[ Voor 4% gewijzigd door kevinr1 op 15-06-2023 10:22 ]

Life is meant to be experienced

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-04 22:47

Audione0

Strijdt der titanen

Vraagje, als ik een display refresh test op onze Macbook pro 14'' M2 uitvoer, wordt er max 60hz weergegeven terwijl de Mac op promotion staat. Het display zou 120hz moeten ondersteunen toch?

Is er een instelling die ik misschien vergeet?

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
Audione0 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 18:45:
Vraagje, als ik een display refresh test op onze Macbook pro 14'' M2 uitvoer, wordt er max 60hz weergegeven terwijl de Mac op promotion staat. Het display zou 120hz moeten ondersteunen toch?
Niet alles is 120hz scheelt per Applicatie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
Aangezien er op de MacBook Pro’s o.a. veel Adobe wordt gebruikt, zou ik even op Pepper kijken voor een bizar goede “aanbieding” https://nl.pepper.com/share-deal-from-app/280181

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-04 13:31
Elder ook gepost maar ben benieuw wat jullie ervaringen met Apple Care+ icm enclosure damage is.

Gisteren gleed de MacBook recht uit mijn rugzak toen ik de ketting van mijn slot weg haalde. Vergeten dicht te ritsen nadat ik mijn sleutel gepakt had.

MacBook is blijkbaar van klei :+ want elke put zit er in na het vallen van ongeveer 100 cm hoogte. Ik heb Apple care + a E299, ik hoop dat ik met 99 euro eigen risico een reparatie kan laten doen.

Valt dit onder de verzekering? Een klein beetje cosmetische schade kan ik mee leven maar de putten zijn best scherp. Ik wil even voorkomen dat als ik straks bij de Apple Store sta dat ze dan nee zeggen en vervolgens dit markeren in het systeem waardoor ik misschien in de toekomst gezeur krijg als er iets is. Dan ik dan niet het verwijt krijg opzettelijke schade toegebracht te hebben om alsnog vervanging van casing te bewerkstelligen. Ik heb nog nooit een beroep gedaan op Apple care en weet dus niet hoe strikt ze zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vozdtDTQcUrjzA1jzbpuzxceOxc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NCCmAAaupcziRK4hTnrvw9mv.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v1vqg1QK2dypp-BqpouCO4jNw2Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jltrcOcvY5XSx3aj0cUHR6tX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4VqYqnpYS9MyP-1UrcNeY0RVolg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d9LOGUi5iDFBjg7dUzmt3XrK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EzZdcDWfZEfp-JUSklvA6ve4qTw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ulYTORrapXtBOX27Big6oDfV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ieSw1SEUOym6BUxHbjqW6wZznc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZpCLpz246TN93HCHSQc5yghO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:33
mannowlahn schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:48:
Elder ook gepost maar ben benieuw wat jullie ervaringen met Apple Care+ icm enclosure damage is.

Gisteren gleed de MacBook recht uit mijn rugzak toen ik de ketting van mijn slot weg haalde. Vergeten dicht te ritsen nadat ik mijn sleutel gepakt had.

MacBook is blijkbaar van klei :+ want elke put zit er in na het vallen van ongeveer 100 cm hoogte. Ik heb Apple care + a E299, ik hoop dat ik met 99 euro eigen risico een reparatie kan laten doen.

Valt dit onder de verzekering? Een klein beetje cosmetische schade kan ik mee leven maar de putten zijn best scherp. Ik wil even voorkomen dat als ik straks bij de Apple Store sta dat ze dan nee zeggen en vervolgens dit markeren in het systeem waardoor ik misschien in de toekomst gezeur krijg als er iets is. Dan ik dan niet het verwijt krijg opzettelijke schade toegebracht te hebben om alsnog vervanging van casing te bewerkstelligen. Ik heb nog nooit een beroep gedaan op Apple care en weet dus niet hoe strikt ze zijn.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als het de werking van je MacBook Pro niet in de weg zit, wordt het niet gerepareerd onder Apple Care+. Cosmetische schade wordt uitgesloten. Hoe lelijk ook en die putjes zijn natuurlijk niet prettig, verwacht maar niet dat Apple dit onder de polis voor je gaat repareren. Je kan het proberen, niet geschoten is altijd mis, maar ik vrees dat je pech hebt.
The policy does not cover your Apple device for
loss or theft, normal wear and tear, intentionally-
caused damage, fire or cosmetic damage which
does not affect the functionality of the device.
Bron: https://www.apple.com/leg...applecareplus_uk_ipid.pdf (Engelse Apple Care+, maar is vrijwel gelijk aan de Nederlandse polis)

Pas als je toetsenbord begint te haperen of dat je andere problemen krijgt zoals instabiliteit kan de topcase vervangen worden onder Apple Care+. Zolang dat niet aan de orde is, is het cosmetische schade. Apple is daar heel streng in. Niet dat je straks denkt dat ik met het verkeerde ben uit bed ben gestapt. ;)

Edit: Volgens mij wil het scherm van je MacBook niet meer goed sluiten op je topcase als ik de laatste foto zo zie. Dat is wel een functioneel gebrek. Daarop zou je het kunnen gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s1ck
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:47
Inmiddels werk ik al een tijdje met plezier op de 14" m1. Binnenkort komt er een 14" m2 bij van het werk.
Nu wil ik voor het thuiswerken een fatsoenlijke dock erbij hebben.

Muis en toetsenbord zijn bluetooth, dat is niet zo spannend. Verder zit er een netwerkkabel aangesloten. Het gaat me meer om het scherm (Samsung G9) en audio interface (Scarlett 2i2 first gen).

Het scherm werkt prima op 5120x1440 120hz (TrueTone en HDR uit, anders vage strepen/donker scherm) met een DP 1.4 > USB C kabel rechtstreeks in de mac. Audio is andere koek; ik krijg een soort ruis die komt en gaat. Deze is aangesloten middels USB vanaf de Scarlett

Huidige dock die ik heb is een Lenovo ThinkPad USB-C Dock Gen 2. Werkt opzicht prima; maar wellicht dat het hier mee te maken heeft.

Heeft er iemand ervaring met een dock die aan mijn wensen voldoet? Of zou de huidige setup moeten voldoen en light het aan iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
s1ck schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 18:18:
Inmiddels werk ik al een tijdje met plezier op de 14" m1. Binnenkort komt er een 14" m2 bij van het werk.
Nu wil ik voor het thuiswerken een fatsoenlijke dock erbij hebben.

Muis en toetsenbord zijn bluetooth, dat is niet zo spannend. Verder zit er een netwerkkabel aangesloten. Het gaat me meer om het scherm (Samsung G9) en audio interface (Scarlett 2i2 first gen).

Het scherm werkt prima op 5120x1440 120hz (TrueTone en HDR uit, anders vage strepen/donker scherm) met een DP 1.4 > USB C kabel rechtstreeks in de mac. Audio is andere koek; ik krijg een soort ruis die komt en gaat. Deze is aangesloten middels USB vanaf de Scarlett

Huidige dock die ik heb is een Lenovo ThinkPad USB-C Dock Gen 2. Werkt opzicht prima; maar wellicht dat het hier mee te maken heeft.

Heeft er iemand ervaring met een dock die aan mijn wensen voldoet? Of zou de huidige setup moeten voldoen en light het aan iets anders?
Ik denk niet dat een andere dock het probleem gaat verhelpen. Ik heb dit ook gehad met mijn Mac Studio en het probleem werd veroorzaakt door een aardlus. Dat probleem heb ik gehad op de directe input van de Mac Studio en ook op mijn Razer dock.

Overigens heb ik die problemen nu helemaal niet meer, want ik gebruik Dante en heb vrijwel helemaal afscheid genomen van analoge audio. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superpolm
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-04 21:16
Heeft iemand ervaring met het inruilen van Macbooks? Ik las dat het best interessant kan zijn om elke 2/3 jaar je Macbook in te ruilen voor een nieuwe omdat binnen deze periode je Macbook nog best wat waard is. Stel je koopt een Macbook van 2500 euro en je doet er 7 jaar mee dan kost dat 350 euro per jaar, als je deze elke paar jaar inruilt voor een nieuwe kost dat misschien iets meer maar dan blijf je wel up to date en zit je niet met oude laptops (die niks meer waard zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuidJ
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-04 22:36
Ik wil het toetsenbord van mijn MacBook reinigen, daarvoor lijkt het mij het verstandigst dat mijn MacBook compleet is uitgeschakeld. Helaas activeert mijn laptop bij aanraking van elke willekeurige toets of bij het openklappen, ook als deze compleet is uitgeschakeld. Weet iemand hier of er een bepaalde instelling is, waardoor je MacBook enkel nog activeert wanneer je powerknop gebruikt? Heb zelf al gezocht op Google maar kom er niet uit...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
@ZuidJ KeyboardCleanTool, van de makers van BetterTouchTool:

https://folivora.ai/keyboardcleantool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Laatst online: 22:41
superpolm schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 08:33:
Heeft iemand ervaring met het inruilen van Macbooks? Ik las dat het best interessant kan zijn om elke 2/3 jaar je Macbook in te ruilen voor een nieuwe omdat binnen deze periode je Macbook nog best wat waard is. Stel je koopt een Macbook van 2500 euro en je doet er 7 jaar mee dan kost dat 350 euro per jaar, als je deze elke paar jaar inruilt voor een nieuwe kost dat misschien iets meer maar dan blijf je wel up to date en zit je niet met oude laptops (die niks meer waard zijn).
Ik denk dat je iets meer wel kunt vervangen door een hoop meer. Het op gebruiken van de Mac is in alle gevallen een stuk voordeliger. Daarnaast brengt verkopen ook in verreweg alle gevallen meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
@mannowlahn Ik vind dat eigenlijk nog wel meevallen voor een laptop die op de stenen is gevallen. Houd er rekening mee dat aluminium een betrekkelijk zacht materiaal is, in tegenstelling tot het beton van de gemiddelde stoeptegel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
ZuidJ schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 16:31:
Ik wil het toetsenbord van mijn MacBook reinigen, daarvoor lijkt het mij het verstandigst dat mijn MacBook compleet is uitgeschakeld. Helaas activeert mijn laptop bij aanraking van elke willekeurige toets of bij het openklappen, ook als deze compleet is uitgeschakeld. Weet iemand hier of er een bepaalde instelling is, waardoor je MacBook enkel nog activeert wanneer je powerknop gebruikt? Heb zelf al gezocht op Google maar kom er niet uit...
Gewoon het scherm vergrendelen en dan schoonmaken? Hooguit moet je dan de laptop weer even uit niet storen halen, het volume weer goed zetten of de helderheid terugzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
ZuidJ schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 16:31:
Ik gebruik inderdaad ook KeyboardCleanTool zoals @Greatsword aangaf. Voor het reinigen van het scherm zelf kijk ik meestal naar de '10 hours solid black' video op YouTube op full screen. Meer dan genoeg tijd om het scherm schoon te poetsen. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:21

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Deze week geupgrade van een MB Pro 13" M1 naar een 14" MB Pro en ik merk dat ik 1 ding van de touchbar enorm mis namelijk de Mute Mic knop... Iemand een idee hoe ik de F5 (wie bedenkt het om een shortcut te maken voor dictation....) te remappen naar Mic Mute?

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
@Tomba Al geprobeerd met BetterTouchTool?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:21

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Greatsword schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 09:48:
@Tomba Al geprobeerd met BetterTouchTool?
Nee, installeer het liefst zo min mogelijk extra meuk ;)

Dat gezegd hebbende heb ik het opgelost met dank aan deze en deze post :)

In Automator een mic-toggle AppleScript gemaakt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6PWa1jcKJ-zb96CiMv-3U5eE1Y8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pJuoLyxYByArC7kRqRsB0cvY.png?f=fotoalbum_large

De sneltoets voor F14 (en F15 ;) ) uitgeschakeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XbGIWQMEfzAwplq67DlyO9V_1Ck=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S1wvALK3PMk8g2XDDdeTNrmk.png?f=fotoalbum_large

F14 gekoppeld aan het Automator script:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8lFm58_ydWBQYfoP93iT5ehSplk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nZCmU2Z8XqRmnqLY7uksFuLm.png?f=fotoalbum_large

En F5 geremapt naar F14:
code:
1
2
mkdir ~/Library/LaunchAgents
tomba@toms-mbp-14 ~ % vi com.local.KeyRemapping.plist

en daarin zet je dan de volgende tekst (gegenereerd via deze site):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<!DOCTYPE plist PUBLIC "-//Apple//DTD PLIST 1.0//EN" "http://www.apple.com/DTDs/PropertyList-1.0.dtd">
<plist version="1.0">
<dict>
    <key>Label</key>
    <string>com.local.KeyRemapping</string>
    <key>ProgramArguments</key>
    <array>
        <string>/usr/bin/hidutil</string>
        <string>property</string>
        <string>--set</string>
        <string>{"UserKeyMapping":[
            {
              "HIDKeyboardModifierMappingSrc": 0xC000000CF,
              "HIDKeyboardModifierMappingDst": 0x700000069
            }
        ]}</string>
    </array>
    <key>RunAtLoad</key>
    <true/>
</dict>
</plist>

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik zit een beetje met een schuin oog naar een nieuwe MBP te kijken voor naast mijn 12,9" M1 iPad. Ik ben over een paar weken een tijdje in de v.s. en dan zou ik daar een 16" m2 Pro base Refurb willen kopen bij de Apple store (2050 euro met tax ongeveer).

Iemand die daar wat zinnigs over kan zeggen, ik heb wel eens begrepen dat de hele buitenkant sowieso vervangen is bij refurb iPhones maar geld dat ook bij dit soort machines?

Zijn er goeie redenen om het niet te doen bijvoorbeeld?

Voor 200,- minder zijn er overigens ook nog 2021 modellen, alleen dat voelt toch een beetje oud op een of andere manier.

Edit: Garantie is geen issue omdat ik er waarschijnlijk AppleCare+ bij neem. En het US keyboard is voor mij juist een pre.

[ Voor 20% gewijzigd door Donstil op 14-08-2023 13:43 ]

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:34
Donstil schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:42:
Edit: Garantie is geen issue omdat ik er waarschijnlijk AppleCare+ bij neem. En het US keyboard is voor mij juist een pre.
Kan er niets zinnigs over zeggen, sorry.

Maar ben wel benieuwd naar waarom je AppleCare+ zou nemen. Ik zie wel vaker dat mensen dat doen maar ik snap daar bij een MacBook helemaal niets van.

Bij mijn MacBook (16") kost het een absurde € 399,- en bij schade aan scherm of behuizing kost het je nog eens €99 en bij andere schade zelfs €259! In dat laatste geval heb je dan al €658 bovenop je MacBook prijs betaald (ruim een kwart extra). Ik dacht dat: dat is het me niet waard, maar misschien zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Stiggy schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 14:08:
[...]

Maar ben wel benieuwd naar waarom je AppleCare+ zou nemen. Ik zie wel vaker dat mensen dat doen maar ik snap daar bij een MacBook helemaal niets van.

Bij mijn MacBook (16") kost het een absurde € 399,- en bij schade aan scherm of behuizing kost het je nog eens €99 en bij andere schade zelfs €259! In dat laatste geval heb je dan al €658 bovenop je MacBook prijs betaald (ruim een kwart extra). Ik dacht dat: dat is het me niet waard, maar misschien zie ik iets over het hoofd?
Ja het is een smak geld, al zal ik voor de $149,- per jaar variant gaan.
Ik ben er opzich wel zuinig op maar wil ook niet echt bezig zijn met het zuinig zijn zeg maar. Apple Care geeft mij dan rust in mijn hoofd omdat ik weet dat een ongelukje makkelijk en vooral snel opgelost is.

Naast dat heb ik ook een keer gedoe gehad in de garantie maar buiten dat eerste jaar (wat met een Amerikaans model sowieso niet aan de orde is), kwam uiteindelijk goed maar duurde allemaal irritant lang en had met AppleCare niet aan de orde geweest.

TLDR: Gemoedsrust.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:34
Donstil schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 14:18:
[...]

Ik ben er opzich wel zuinig op maar wil ook niet echt bezig zijn met het zuinig zijn zeg maar. Apple Care geeft mij dan rust in mijn hoofd omdat ik weet dat een ongelukje makkelijk en vooral snel opgelost is.

Naast dat heb ik ook een keer gedoe gehad in de garantie maar buiten dat eerste jaar (wat met een Amerikaans model sowieso niet aan de orde is), kwam uiteindelijk goed maar duurde allemaal irritant lang en had met AppleCare niet aan de orde geweest.

Ah I see. Dank voor de toelichting!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:40

Quakie

quakelen

Donstil schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:42:
Ik zit een beetje met een schuin oog naar een nieuwe MBP te kijken voor naast mijn 12,9" M1 iPad. Ik ben over een paar weken een tijdje in de v.s. en dan zou ik daar een 16" m2 Pro base Refurb willen kopen bij de Apple store (2050 euro met tax ongeveer).

Iemand die daar wat zinnigs over kan zeggen, ik heb wel eens begrepen dat de hele buitenkant sowieso vervangen is bij refurb iPhones maar geld dat ook bij dit soort machines?

Zijn er goeie redenen om het niet te doen bijvoorbeeld?

Voor 200,- minder zijn er overigens ook nog 2021 modellen, alleen dat voelt toch een beetje oud op een of andere manier.

Ik heb begin juli hier en daar YouTube filmpjes gekeken en het lijkt erop dat je nieuwe top cover krijgt en nieuwe batterij. Ik heb zelf ipv MacBookPro een air gekocht en dat is eigenlijk meer voor dikte van de 14 inch en grotere scherm van de 15. Had er toen een refurb gestaan van de 15 (onmogelijk. Net uit) had ik die gekocht. Uiteraard moet ie dan wel goedkoper zijn. Sommige huidige nl modellen zijn refurb even duur als in de winkel.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Quakie schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 14:30:
[...]

Ik heb begin juli hier en daar YouTube filmpjes gekeken en het lijkt erop dat je nieuwe top cover krijgt en nieuwe batterij. Ik heb zelf ipv MacBookPro een air gekocht en dat is eigenlijk meer voor dikte van de 14 inch en grotere scherm van de 15. Had er toen een refurb gestaan van de 15 (onmogelijk. Net uit) had ik die gekocht. Uiteraard moet ie dan wel goedkoper zijn. Sommige huidige nl modellen zijn refurb even duur als in de winkel.
Ooh alleen topcover en batterij is wel iets om in het achterhoofd te houden. Want krasjes op het scherm kan ik niet tegen :) . Al zal dat niet zo 1.2.3. door de QC komen schat ik zo in.

15" Air twijfel ik ook nog een klein beetje tussen. De power in een 16" heb ik absoluut niet nodig maar 120hz en Mini-Led (vooral dat laatste) is toch wel erg fraai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

@Donstil ja het scherm was wel laatste hobbel hier. Ik merk pro Motion niet op mijn iPhone (1x dat ik het heb). Diverse geven aan dat ze zo weer gewend zijn aan 60hz. Dan heb je nog HDR over en ik kijk er geen films erop, meer YouTube filmpjes. Tuurlijk contrast is beter maar dan moet je ze naast elkaar houden. Het grijze ipv zwart valt inderdaad wel op bij de 15. Voornamelijk als het donker is.
Doorslag gaf bij mij echt de dikke rand van de 14. Ik weet dat ik daar last van ga krijgen. Ik heb het ook bij mijn oude 15 inch pro.
De 15 air heeft een heel ander profiel en daardoor rusten mijn polsen veel verder op de laptop. Ik kan hier goed op rusten en tikken. Het is niet zo fijn als mijn oude air M1 maar ja die heb ik niet meer. Scherm grootte maakt hoop goed.
Succes met je keuze!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Quakie schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 15:02:
@Donstil ja het scherm was wel laatste hobbel hier. Ik merk pro Motion niet op mijn iPhone (1x dat ik het heb). Diverse geven aan dat ze zo weer gewend zijn aan 60hz. Dan heb je nog HDR over en ik kijk er geen films erop, meer YouTube filmpjes. Tuurlijk contrast is beter maar dan moet je ze naast elkaar houden. Het grijze ipv zwart valt inderdaad wel op bij de 15. Voornamelijk als het donker is.
Doorslag gaf bij mij echt de dikke rand van de 14. Ik weet dat ik daar last van ga krijgen. Ik heb het ook bij mijn oude 15 inch pro.
De 15 air heeft een heel ander profiel en daardoor rusten mijn polsen veel verder op de laptop. Ik kan hier goed op rusten en tikken. Het is niet zo fijn als mijn oude air M1 maar ja die heb ik niet meer. Scherm grootte maakt hoop goed.
Succes met je keuze!
Ja klopt wel hoor, je ziet waar je aan gewend bent natuurlijk. Ik heb hier wel meer 120hz dingen en dan is terug wat minder makkelijk als je het naast elkaar gebruikt.

Maar ik ga toch eens in de Apple Store kijken naar de Air 15, dat kan nooit kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaroen89
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22-04 14:02
Donstil schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 14:18:
[...]

Heb je een linkje naar deze 149 dollar variant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
jaroen89 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:45:
[...]
Heb je een linkje naar deze 149 dollar variant?
hier de info: https://www.apple.com/support/products/mac/ $99,- voor een 14” $149,- het 16” model.

Of je daarvoor in aanmerking komt zal voor ons Nederlanders niet automatisch vanzelfsprekend zijn denk ik.
Persoonlijk ga ik een u.s. device kopen en heb een u.s. AppleID.

Doe het nu ook zo met mijn iPhone ($10 per maand) en gaat tot nu toe prima en er zelfs een keer gebruik van moeten maken hier in Nederland.

[ Voor 3% gewijzigd door Donstil op 15-08-2023 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaroen89
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22-04 14:02
Donstil schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:11:
[...]

hier de info: https://www.apple.com/support/products/mac/ $99,- voor een 14” $149,- het 16” model.

Of je daarvoor in aanmerking komt zal voor ons Nederlanders niet automatisch vanzelfsprekend zijn denk ik.
Persoonlijk ga ik een u.s. device kopen en heb een u.s. AppleID.

Doe het nu ook zo met mijn iPhone ($10 per maand) en gaat tot nu toe prima en er zelfs een keer gebruik van moeten maken hier in Nederland.
aah ik zie het al je kunt dan per jaar betalen.

• rikkert1997
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 10-05-2024
Beste,

Op 1 september begin ik full time met mijn eigen bedrijf, in het coachen van vitaliteit. Het plan is door middel van online coaching via een app de klant voedingsschema s, mediaties en workouts toe te sturen. Ik wil ook nog online mijn eigen website gaan verbeteren, en video's bewerken voor oefeningen. Ook zijn we van plan een youtube account te starten om wat handige en leuek filmpjes te uploaden dus video editing zal ook gaan gebeuren.

Op dit moment heb ik de volgende setup:

Modelnummer van je beide monitoren
o AOC G2590VXQ
o Philips 328E1CA

Dockingstation:

Dell Thunderbolt wd19

Ik heb nu een Dell latitude 7400 maar daar ben ik niet zo fan van, wordt vaak heet blaast veel.

Nu heb ik ook een Apple telefoon die ik ook moet inleveren en gebruik als privé laptop nog wel een MacBook Air uit 2017, echter is deze nu te traag.

Ik heb zitten kijken naar de m1 16 gb core 8 met 512gb/1tb opslag en de m2, wat is hierin het verschil en maakt bijvoorbeeld het werkgeheugen voor mij meer verschil of de chip? En werkt alles goed met mijn 2 monitoren?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
@rikkert1997 Een pro klinkt voor jouw werk echt overkill. Dit kan zelfs met een M1 of M2 Air met 8GB RAM.
Enige nadeel is dat een Air niet zomaar 2 monitoren ondersteund tenzij je Dock over displaylink beschikt.

Als je al je video’s e.d graag op de laptop wilt laten dan is 512GB of 1TB wel handig en toekomstbestendig.

[ Voor 52% gewijzigd door Greatsword op 17-08-2023 18:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rikkert1997
Bedankt voor je reactie, ik dacht overal te lezen dat de MacBook Air maar maximaal 1 scherm ondersteund vandaar de keuzes ook voor een MacBook Pro die minstens 2 schermen ondersteund.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SaraNostra
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20-04 14:17
Ik had verwacht dat de Macbook Pro qua prijs ook omlaag zou gaan tijdens Back 2 School, maar niet dus. Toch wel opvallend, vind ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
SaraNostra schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 08:43:
Ik had verwacht dat de Macbook Pro qua prijs ook omlaag zou gaan tijdens Back 2 School, maar niet dus. Toch wel opvallend, vind ik.
Je krijgt toch een cadeaubon van 150,- erbij

https://www.apple.com/nl-...cbook-pro/14%E2%80%91inch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
Ideaal i.c.m een Mac, de Samsung T7's zijn nu in de aanbieding, 2TB voor maar liefst 109,-! bij MM en Amazon.

categorie: Externe SSD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 532727

SaraNostra schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 08:43:
Apple verlaagt nooit zijn prijzen. Het zijn altijd giftcards of AirPods die je er dan bij krijgt tijdens deze periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraNostra
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20-04 14:17
Anoniem: 532727 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 09:41:
[...]

Apple verlaagt nooit zijn prijzen. Het zijn altijd giftcards of AirPods die je er dan bij krijgt tijdens deze periode.
Dat is te merken. Lees dat die giftcard trouwens alleen voor studenten is.

8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:19
Anoniem: 532727 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 09:41:
[...]

Maar je hebt wel altijd de education korting.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 532727

StevenK schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 16:38:
[...]

Maar je hebt wel altijd de education korting.
Klopt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-04 10:24
Stiggy schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 14:08:
[...]

Daarnaast wordt deze schade vaak ook nog eens vergoed door de meeste inboedelverzekeringen. Ook bij telefoons. Is het dan niet gewoon een dure dubbele verzekering, dat AppleCare+? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:44
Exception schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 19:15:
[...]

Daarnaast wordt deze schade vaak ook nog eens vergoed door de meeste inboedelverzekeringen. Ook bij telefoons. Is het dan niet gewoon een dure dubbele verzekering, dat AppleCare+? 8)7
Vergis je niet er zitten nogal wat uitzonderingen in die inboedel verzekering dan wel momenteel passen maatschappijen hun voorwaarden aan ivm te hoge kosten en dan sneuvelen zaken als telefoons, tablets en laptops al snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:34
rikkert1997 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:08:
Beste,

Op 1 september begin ik full time met mijn eigen bedrijf, in het coachen van vitaliteit. Het plan is door middel van online coaching via een app de klant voedingsschema s, mediaties en workouts toe te sturen. Ik wil ook nog online mijn eigen website gaan verbeteren, en video's bewerken voor oefeningen. Ook zijn we van plan een youtube account te starten om wat handige en leuek filmpjes te uploaden dus video editing zal ook gaan gebeuren.

Op dit moment heb ik de volgende setup:

Modelnummer van je beide monitoren
o AOC G2590VXQ
o Philips 328E1CA

Dockingstation:

Dell Thunderbolt wd19

Ik heb nu een Dell latitude 7400 maar daar ben ik niet zo fan van, wordt vaak heet blaast veel.

Nu heb ik ook een Apple telefoon die ik ook moet inleveren en gebruik als privé laptop nog wel een MacBook Air uit 2017, echter is deze nu te traag.

Ik heb zitten kijken naar de m1 16 gb core 8 met 512gb/1tb opslag en de m2, wat is hierin het verschil en maakt bijvoorbeeld het werkgeheugen voor mij meer verschil of de chip? En werkt alles goed met mijn 2 monitoren?

Alvast bedankt!
Let op dat je dock van het type WD19TB is, en niet WD19. Het tweede scherm zal je via de Thunderbolt-poort moeten aansluiten. Dit komt omdat MacBooks geen multi-stream transport (MST) ondersteunen, waardoor gewone USB-C docking stations (geen DisplayLink-rommel of Thunderbolt) en daisychaining niet werken met MacBooks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkert1997
MarcoC schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 21:21:
[...]

Let op dat je dock van het type WD19TB is, en niet WD19. Het tweede scherm zal je via de Thunderbolt-poort moeten aansluiten. Dit komt omdat MacBooks geen multi-stream transport (MST) ondersteunen, waardoor gewone USB-C docking stations (geen DisplayLink-rommel of Thunderbolt) en daisychaining niet werken met MacBooks.
Mijn type is inderdaad de wd19tb, ik heb nu een HDMI aansluiting van mijn docking naar mijn scherm en een displayport aansluiting naar mijn andere monitor. Moet hier nog iets aan veranderen of is het gwn Thunderbolt insteken in de mac en t werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
rikkert1997 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:51:
[...]

Mijn type is inderdaad de wd19tb, ik heb nu een HDMI aansluiting van mijn docking naar mijn scherm en een displayport aansluiting naar mijn andere monitor. Moet hier nog iets aan veranderen of is het gwn Thunderbolt insteken in de mac en t werkt?
Dit gaat zo niet werken, je moet de Thunderbolt-poort gebruiken om het tweede scherm aan te sluiten. Ik gebruik zelf een USB-C naar DisplayPort-kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkert1997
MarcoC schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:57:
[...]

Dit gaat zo niet werken, je moet de Thunderbolt-poort gebruiken om het tweede scherm aan te sluiten. Ik gebruik zelf een USB-C naar DisplayPort-kabel.
Oke top dus ik moet de displayport kabel uit de docking vervangen voor een usb c naar displayport?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
rikkert1997 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:08:
[...]

Oke top dus ik moet de displayport kabel uit de docking vervangen voor een usb c naar displayport?
Ja, maar het mag ook het scherm met de HDMI-kabel zijn (ervanuitgaande dat je allebei de schermen via zowel HDMI als DisplayPort kunt aansluiten).

Het belangrijkste is dat 1 scherm via de Thunderbolt-poort aangesloten wordt, en het andere scherm via één van de reguliere beeldschermpoorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Afgelopen week verkocht de mediamarkt macbook pro's 2023 (1TB & 12 core/19core 16GB) voor 1570 euro.
Ik ben nog aan het overwegen om deze door te verkopen en toch voor de 2023 m3 te gaan.

Wat denken jullie? de base pro of de m2 pro voor deze prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:18
ik zou m2 pro gaan, GPU is veel krachtiger

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
mash_man02 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:23:
ik zou m2 pro gaan, GPU is veel krachtiger
Uiteindelijk lekker gegaan voor de m2 pro. Mooie prijs voor deze Mac lijkt me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:18
WouterL schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:33:
[...]

Uiteindelijk lekker gegaan voor de m2 pro. Mooie prijs voor deze Mac lijkt me :)
Dat dacht ik ook, veel plezier met ja aankoop !

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glycerine00
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 23:06
Ik heb een M2 refurbished model gekocht via Apple en deze vanmiddag binnengekregen.
Ervoor had ik reviews opgezocht en videos bekeken, waardoor ik dacht dat de refurbished modellen steeds met een nieuwe batterij kwamen.

Echter heb ik via Coconut Battery gezien dat mijn battery 310 dagen oud is en slechts op 97% design capaciteit zit. Apple geeft voor de duidelijkheid 100% aan.

Nu weet ik dat je niet 100% op deze app kan vertrouwen, maar op mijn andere Macbooks was deze wel steeds correct.

Na een kleine error tijdens de installatie (inloggen op iCloud error 25308) geeft deze batterijcapaciteit mij geen goed gevoel... Cycle stond op 3, nu op 4 (opgeladen tot 100%).

Wat zouden jullie doen?
Het even afwachten en batterij "kalibreren" (alhoewel ik dacht dat niet meer hoefde)?
Gebruik maken van de 14 dagen return policy van Apple?

Mijn andere optie was om een M3 te kopen met 16GB Ram (geen Pro chip)
Mijn gebruik is niet echt pro: vooral surfen op het internet, YouTube, Spotify, Numbers, ...

Het is mij vooral om het scherm en de speakers te doen, echter wil ik geen M3 met 8GB Ram (heb nu een Air M2 met 8GB en op activiteiten monitor zit deze vaak in het geel met 3GB Swap of zo).

Alvast bedankt voor jullie raad.

[ Voor 3% gewijzigd door glycerine00 op 14-02-2024 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
@glycerine00 En hoeveel laadcycli zie je als je gewoon hier kijkt ?

https://support.apple.com...20'Informatie%20batterij'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glycerine00
Ook 4 :) (3 toen ik hem juist opstartte, heb hem daarna ongeveer 15% opgeladen om tot 100% te komen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
glycerine00 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 19:25:
[...]

Ook 4 :) (3 toen ik hem juist opstartte, heb hem daarna ongeveer 15% opgeladen om tot 100% te komen)
Dat is gewoon normaal, zelfs als hij splinternieuw is heb ik dit soort aantallen gezien. Als je de laadcycli echt belangrijk vind kan je bij instellingen: Geoptimaliseerd opladen uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glycerine00
Greatsword schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 19:26:
[...]

Dat is gewoon normaal, zelfs als hij splinternieuw is heb ik dit soort aantallen gezien. Als je de laadcycli echt belangrijk vind kan je bij instellingen: Geoptimaliseerd opladen uitschakelen.
Ja, het aantal stoort mij niet echt (heb nog een nieuwe gehad met 5!), enkel de datum (bijna een jaar oud) en vooral het percentage in Coconut Battery dat reeds op 97% staat. Voor een batterij met 4 cycli zou je toch op zijn minst 99% min verwachten.

Waarschijnlijk til ik hier te zwaar aan, maar heb ook geen zin om met een slechte batterij te zitten wanneer ik nu nog gebruik kan maken van de retourperiode

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
glycerine00 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 19:31:
[...]

Ja, het aantal stoort mij niet echt (heb nog een nieuwe gehad met 5!), enkel de datum (bijna een jaar oud) en vooral het percentage in Coconut Battery dat reeds op 97% staat. Voor een batterij met 4 cycli zou je toch op zijn minst 99% min verwachten.

Waarschijnlijk til ik hier te zwaar aan, maar heb ook geen zin om met een slechte batterij te zitten wanneer ik nu nog gebruik kan maken van de retourperiode
Ik zou het los laten, kijk het een paar dagen aan en als je echt in de praktijk iets raars merkt kan hij altijd nog terug. Misschien dat die datum gewoon een productie datum of iets is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

@glycerine00 Hij schommelt ook nog eens.. bij mij begon hij op 102% om vervolgens gauw in te zakken naar de 98%. Hij is nu op 99% volgens Cocobatterij waar apple zelf 100% aangeeft bij 35 cycles.
Mijn batterij is ook 303 dagen oud volgens Coco terwijl machine nieuw van juli is.. Ze moeten tenslotte batterij ook keer maken.

Ik zou je dus er niet om druk maken en lekker genieten....

[ Voor 35% gewijzigd door Quakie op 14-02-2024 21:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wilmundo
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
glycerine00 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 19:31:
[...]

Ik vermoed dat het niet zoveel uitmaakt wat wij vinden. Jouw gemoedsrust is belangrijk, want uiteindelijk moet jij je er prettig bij voelen. Jij betaalt dus jij bepaalt. Wat als je nog een refurbished exemplaar aanschaft en 'de beste van de 2' houdt? Ondertussen heb je toch al nagedacht over retourneren. Als die andere ook zo zoveel dagen op de teller heeft, weet je dat de refurbished exemplaren waarschijnlijk nog een x periode op de plank blijven liggen totdat ze zijn verkocht. Ook al zijn ze voorzien van een nieuwe accu.

Zo te lezen doe je je research. Wat heb je gevonden over de kwaliteit/degradatie van een accu tov de fabrikagedatum?

[ Voor 18% gewijzigd door wilmundo op 16-02-2024 21:29 ]

Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glycerine00
wilmundo schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 21:28:
[...]

Ik vermoed dat het niet zoveel uitmaakt wat wij vinden. Jouw gemoedsrust is belangrijk, want uiteindelijk moet jij je er prettig bij voelen. Jij betaalt dus jij bepaalt. Wat als je nog een refurbished exemplaar aanschaft en 'de beste van de 2' houdt? Ondertussen heb je toch al nagedacht over retourneren. Als die andere ook zo zoveel dagen op de teller heeft, weet je dat de refurbished exemplaren waarschijnlijk nog een x periode op de plank blijven liggen totdat ze zijn verkocht. Ook al zijn ze voorzien van een nieuwe accu.

Zo te lezen doe je je research. Wat heb je gevonden over de kwaliteit/degradatie van een accu tov de fabrikagedatum?
Ik weet niet zoveel van batterijen eerlijk gezegd, en ik snap het ook niet zo goed, daarom dat ik even hier raad kwam vragen :)
Ik ben nu eens de batterij bijna leeg te laten lopen om deze dan eens op te laden tot 100% (daarna doe ik dat niet meer, denk niet dat het heel goed is voor de batterij) en kijken of dit iets geeft op Coconut battery.

Een andere refurbished is geen optie, deze staan namelijk niet meer op de shop (en als ik deze terugstuur en later opnieuw een refurbished koop, goede kans dat het dezelfde is haha). Plus ik wil ook hun return policy niet misbruiken.

Ik ga hem een dag of vier goed gebruiken en dan mijn beslissing maken denk ik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wilmundo
  • Niet online
glycerine00 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 21:56:
[...]

Ik weet niet zoveel van batterijen eerlijk gezegd, en ik snap het ook niet zo goed, daarom dat ik even hier raad kwam vragen :)
Ik ben nu eens de batterij bijna leeg te laten lopen om deze dan eens op te laden tot 100% (daarna doe ik dat niet meer, denk niet dat het heel goed is voor de batterij) en kijken of dit iets geeft op Coconut battery.

Een andere refurbished is geen optie, deze staan namelijk niet meer op de shop (en als ik deze terugstuur en later opnieuw een refurbished koop, goede kans dat het dezelfde is haha). Plus ik wil ook hun return policy niet misbruiken.

Ik ga hem een dag of vier goed gebruiken en dan mijn beslissing maken denk ik!
Heb je ondertussen een 16GB M2? Hoe is je ram gebruik tov de M2 Air?

Mijn tip aan jou is: delete Coconut. Ik had op mijn Androidtoestellen 'AccuBattery', had er zelfs voor betaald. Ik merkte dat ik er te veel mee bezig was. Deze apps zijn fijn als de app 100% aangeeft, maar als dat niet is, kan je enigszins teleurgesteld raken in je aankoop. Op een gegeven moment die app verwijderd en verder niet naar omgekeken. Mogelijk helpt dat ook bij jou en kan je écht gaan genieten van je mooie aankoop! :)

Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glycerine00
@wilmundo
Ik heb een refurbished MacBook Pro M2 16/512 gekocht, deze ben ik aan het uitproberen.
Ram is goed, sta altijd in het groen nu, voorlopig nog geen swap of geel gezien in de acitiveitenmonitor.

Wel echter heb ik nu net de Safari Error "Apparaat is vol: NSPOSIXErrorDomain:28" gehad, die ik al niet meer heb gezien sinds mijn M1 Air (ook toevallig 16GB). Heb nu die IP verbergen uitgezet, hoop dat het daarmee is opgelost, want bij mijn M1 Air bleef die error af en toe terugkomen, zeer vervelend.

Heb jij een inzicht of vaak in het geel zitten bij de activiteitenmonitor een negatieve impact kan hebben op mijn Air? De MacBook Pro is in alle opzichten een betere computer uiteraard, maar ik merk dat ik aan het neigen ben om toch maar bij de Air te blijven voorlopig, en dan even doorspaar voor een nieuwe M3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wilmundo
  • Niet online
Mooi dat je voor alsnog gewoon in het groen zit wat betreft ram. Het is grappig dat je aangeeft dat je overweegt bij je Air te blijven. Ik wilde bijna nog typen: wat als je vaker een app sluit? Dan zit je minder vaak in het geel. Misschien zelfs in het groen. En dat maakt jouw M2 MPB wellicht overbodig (even los van betere speakers, actieve koeling etc).

Qua rekenkracht vraag je relatief weinig van de M2. Ook van je Air M2 of zelfs M1 denk ik. Ik heb onlangs een MPB M2 Pro 12c gekocht. Toch merk ik dat de MBP uit 2019 voor 90% hetzelfde aanvoelt als de M2 Pro. Voor mijn dagelijkse taken volstaat de MPB '19 simpelweg prima. Meer ram zou welkom zijn, maar ik sluit regelmatig apps die ik niet gebruik. De zwaardere taken waarvoor ik de M2 Pro heb, doe ik simpelweg een stuk minder dan m'n dagelijkse taken. Toch is het wel fijn om die reserve te hebben, als ik het wél nodig heb. Maar goed, op de MPB '19 wachtte ik gewoon even totdat 1:1 renders in Lightroom waren gemaakt, of dat bestanden waren geëxporteerd. Voor iemand die zzp-er is en dat tijd letterlijk geld is, kan ik me voorstellen dat extra rekenkracht geld oplevert. Ik zou gewoon iets anders kunnen doen tijdens de tijdsintensieve taken. Wellicht jij ook? Misschien hoef je dan pas over te stappen naar een M4 of M5.

De negatieve impact die het kan hebben, is dat swapgebruik meer lees- en schrijfacties maakt op je ssd. Dit zou de levensduur van de ssd verkorten. Is dat iets waar je je zorgen om moet maken? Wellicht. Als je regelmatig een back-up maakt, dan zal de soep niet zo heet worden gegeten als dat deze wordt opgediend.

Mocht je hier meer over willen lezen dan kan je zoeken op iets als 'swap memory MacOS ssd'.

Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Ik probeer zelfs swap gebruik los te laten...
Ik kom van een M1 air af en die had 16GB en ik heb nu een M2 air met 8GB. Ik heb nu ik dit tik 4GB swap gebruik en hij zit hoog in het geel. Ik heb in het begin hetzelfde gedacht om te switchen naar een nieuwe maar dan zou ik redelijk veel geld uit geven om een balkje in het groen te zien.
Van diverse artikelen begrijp ik dat Geel niks anders dan het betekent u komt mogelijk geheugen te kort bij een toekomstige intensieve taak. Nou die doe ik zelden. Er zijn ook genoeg filmpjes waarin je tot het extreme moet gaan voordat Mac OS het niet meer kan afhandelen.
Ik heb een 512GB versie en zorg dat er genoeg ruimte is zodat Mac OS zelf kan bepalen waar swap terecht kom. :)

[ Voor 0% gewijzigd door Quakie op 17-02-2024 09:33 . Reden: -> alles werkt vlot en hetzelfde als bij mijn M1.. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wilmundo
  • Niet online
Handige link over ram gebruik en ‘memory pressure’. Zoals Quakie opmerkt zijn er meer bronnen hierover.

https://youtu.be/WTyoSv_hpgg?feature=shared

@glycerine00 en @Quakie

[ Voor 16% gewijzigd door wilmundo op 18-02-2024 12:17 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17-04 02:58
Goedemorgen,

Ik heb tijdens zakenreis in Amerika een MacBook Pro M3pro 14” gekocht, de 12 cpu/18 gpu versie met 18gb ram en 1TB SSD, voor USD 2199 bij best buy, goede deal.

In Nederland ruim euro 3000, wat een verschil.

Ik kom van een MacBook Pro M1 met 16gb ram en 1 tb ssd, uit 2022.
Deze ga ik nog verkopen.

Nu heb ik de nieuwe MacBook Pro m3 pro even geprobeerd op de hotelkamer, nu blijkt dat de computer via mij usb c-a hub mijn externe HDD niet herkend, soms wel en soms niet. Dit hub werkt gewoon prima op mijn mbp m1.

Zijn er problemen bekend met de nieuwe mbp m3pro met de usb c poorten?
Werken niet alle oudere usb c-a hubs hier meer op?
Wordt dan ook beetje nerveus met andere randapparatuur zoals mijn midi keyboards, en synthesizers allemaal via usb aangesloten op mijn m1….

Wellicht toch een gevalletje retourneren.

Hub geeft wel spanning, maar hdd wordt niet herkend, zelfde met iPhone eriop aansluiten, gaat wel laden maar iPhone wordt niet herkend door MacBook Pro m3. Op 1 van de 3 usb c aansluitingen doe tie het soms wel, de andere 2 zowieso niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Commendatore
  • Niet online
En als je apparaten direct met de poorten verbindt zonder die hub ertussen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
sky_walker schreef op maandag 26 februari 2024 @ 04:49:

Ik heb tijdens zakenreis in Amerika een MacBook Pro M3pro 14” gekocht, de 12 cpu/18 gpu versie met 18gb ram en 1TB SSD, voor USD 2199 bij best buy, goede deal.

In Nederland ruim euro 3000, wat een verschil.
Voor dat bedrag mag je er voor mij ook wel 1 meenemen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sky_walker
Commendatore schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:33:
En als je apparaten direct met de poorten verbindt zonder die hub ertussen?
USB-C SSD direct aansluiten werkt prima.
De USB-A externe HDD kan ik enkel via USB hub aansluiten, die heeft namelijk geen USB-C.

Mijn USB Hub is een 2.0 versie van Satechi, ik heb bij de Apple Store getest en deze werkt enkel op de MacBook Air M1. Zowel op de MacBook Air M2 en de MacBook Pro M3 wordt de Hub niet herkend. Dus lijkt aan de M2/M3 versie te liggen met oudere USB hubs.

Ik heb nu een nieuwe Insignia USB Hub 3.0 gekocht hier, en daarmee werkt alles naar behoren op de M3 pro.
Vreemd, maargoed voor nu opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sky_walker
Greatsword schreef op maandag 26 februari 2024 @ 18:00:
[...]

Voor dat bedrag mag je er voor mij ook wel 1 meenemen ;)
haha, ja scheelt een boel, bijna EUR 1000.... idioot eigenlijk.
Niet zozeer de dollarkoers maar gewoon feit dat ze in Amerika stuk goedkoper zijn dan in NL.

1tje meenemen durf ik nog wel aan, voor mezelf, maar meerdere laptops wordt toch een beetje verdacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
Ik heb ook nog even de MacBook Air M2 midnight blue overwogen,
Die is hier USD 1800 plus sales tax (10%), voor de versie

Apple M2 chip with 8‑core CPU, 10‑core GPU, 16‑core Neural Engine
16GB unified memory
1TB SSD storage

In Nederland EUR 2109. scheelt toch ook ca EUR 300, maar niet zoveel als de MBP M3 pro (bijna EUR 1000!)

Vindt de MBP 13 wel beetje bulky en zwaar vergeleken met mijn MBP 13" M1, en zeker tov de nieuwe MacBook Air M2, maar uiteindelijk scheelt het maar 300 gram oid. ;-)

Ik ben met de Pro M3 Pro versie waarschijnlijk wel voor de langere termijn gesteld, tov de M2 Air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
Nou mensen, ben er nog niet uit. De MBP M3 Pro toch maar teruggebracht ivm USB poort issue, vertrouw het niet helemaal.

Nu is er een aanbieding voor de Macbook Air M2 15" voor USD 1499. oef.
Op 1 of andere manier voelt de MBA 15" lichter dan de MBP 14 M3. door de vorm, ofzo. scheelt maar 100gram maar voelt anders. De MBP 14" voelt wat lomper aan door de dikte denk ik.

Luxe probleem.

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-04 11:16

page404

Website says no

Ik heb momenteel een 2019 MBP 16” en wil later dit jaar naar een M3 overstappen. Mits ik een beetje goed in de opdrachten blijf zitten dit jaar :)
Heb nog wel wat overwegingen te maken. Ik vind de 16” eigenlijk te lomp maar ben bang dat 14” net wat te klein is voor development werk. En ook of het een Pro of Max wordt is het laatste woord nog niet over gezegd. Maar wellicht dat memory de doorslag gaat geven want 36GB is alleen in de Max beschikbaar. Hoe dan ook, ik ga al snel naar de 4000€ 8)7

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:08
page404 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 07:04:
Maar wellicht dat memory de doorslag gaat geven want 36GB is alleen in de Max beschikbaar. Hoe dan ook, ik ga al snel naar de 4000€ 8)7
36GB is ook gewoon bij de Pro beschikbaar hoor. Voor méér dan 36GB moet je wel naar de Max.

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-04 11:16

page404

Website says no

Hathi schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 07:57:
[...]

36GB is ook gewoon bij de Pro beschikbaar hoor. Voor méér dan 36GB moet je wel naar de Max.
Oh, ik zie het. Je bent scherper dan ik. Meer dan 36GB verwacht ik niet nodig te hebben. Ik weet ook niet of ik een solide usecase heb voor een Max ipv Pro, behalve dat ik zo'n krachtpatser wel gaaf vind ;) en aangezien het fiscaal aftrekbaar is kost het onder de streep niet zoveel meer.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sky_walker
Nou, ik heb uiteindelijk toch de Macbook Air 15" M2 16Gb 1TB SSD gekocht voor USD 1500.
In Nederland EUR 2289, dus ook een goede deal.
Midnight blue, toch ook wel hele coole kleur.

Ik vond de Macbook Air 15" fijner in de hand voelen, dunner en lichter voor mijn gevoel.
Makkelijker te hanteren, op de bank of om mee rond te lopen in huis,.
Mijn muziek studio is op de 2e verdieping, en ik zit ook graag op de bank beneden beetje te browsen of foto's te editen
De MPB 14" voelde toch een beetje een baksteen qua gevoel terwijl het maar 100 gram scheelt.
Meer als mijn MBP 13" uit 2012.
En ik vond de randen rond het toetsenbord beetje scherp, op de 15" liggen mijn polsen lekker op het chassis.

Het grote scherm van de 15" is wel aangenaam en het geluid van de 6 speakers met woofers is ook buitengewoon goed, haalt het niet helemaal bij de MBP maar het is zeker ruimtevullend,

zie ook deze vergelijking, komt ook de beleving van het gewicht ter spraken tussen de 2 laptops
https://forums.appleinsid...for-portability-and-power

Foto's, videobewerking, Ableton live, het gaat allemaal in een breeze op de MBA.
Zeker, de MBP zal wel voordelen hebben voor de professional maar voor mij is dit meer dan voldoende.

De MBA 15" M2 is duidelijk sneller dan mijn 2020 MBP 13" M1.

Ik ga het ervaren komenden tijd.
Bedankt voor jullie adviezen hier, ik stap over naar MBA forum :-)
No offense ...

PS, ook de USB 2,0 hub doet het niet op de M2 MBA, voor externe HDD, andere apparatuur zoals muis werkt wel. Gebruik dus mijn nieuwe USD 3.0 hub, dat gaat goed. Vreemd dat externe HDD niet meer ondersteund worden met oudere USB 2.0 hubs bij de huidige M2/M3 processoren.....

Grt skywalker

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7XpzcXWdcu2nsl1WvS-NJ7A_bDM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OEiWmFK0u6tDtWbpZbyvD1Iq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N0B5OZua2taGWcZwwtJblZI1v4g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N6dEOduafjufjnHPMx40RYHa.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 51% gewijzigd door sky_walker op 01-03-2024 03:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterL
Kan hier in Thailand een m2 pro 14 base halen voor 1450. Enige nadeel een Thais toetsenbord. Wel alles op de juiste plaats verder. Twijfel twijfel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
WouterL schreef op zondag 17 maart 2024 @ 08:30:
Kan hier in Thailand een m2 pro 14 base halen voor 1450. Enige nadeel een Thais toetsenbord. Wel alles op de juiste plaats verder. Twijfel twijfel
Ik zou hem skippen, zo’n toetsenbord lay-out krijg je hier in NL echt niet verkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
WouterL schreef op zondag 17 maart 2024 @ 08:30:
Sawatdee khap!

zoals @Greatsword hierboven al zegt; niet doen! ;)

[ Voor 8% gewijzigd door _Bailey_ op 17-03-2024 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Zal heus wel iemand voor gaan als prijs juist is.

Als ik het internet mag geloven staat er gewoon qwerty op dus men kan het gewoon aflezen. Thaise tekens staan kleiner erop toch.

Zeg niet dat je het moet doen maar ja als je er rekening mee houdt qua afschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwtje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:38
sky_walker schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:25:
[...]

haha, ja scheelt een boel, bijna EUR 1000.... idioot eigenlijk.
Niet zozeer de dollarkoers maar gewoon feit dat ze in Amerika stuk goedkoper zijn dan in NL.

1tje meenemen durf ik nog wel aan, voor mezelf, maar meerdere laptops wordt toch een beetje verdacht.
Je moet wel appels met appels vergelijken. Ze zijn niet zoveel goedkoper namelijk. In de US staan de prijzen online zonder Sales tax (dit is per staat anders) en in NL incl BTW.

Als je de machine in de US koopt moet je hem officieel nog invoeren en dan komt de BTW er nog bij. Ik snap dat je dat niet doet maar dit zou voor problemen kunnen zorgen als je hem nogmaals meeneemt op reis en het is niet legaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
jwtje schreef op maandag 18 maart 2024 @ 09:24:
[...]

Je moet wel appels met appels vergelijken. Ze zijn niet zoveel goedkoper namelijk. In de US staan de prijzen online zonder Sales tax (dit is per staat anders) en in NL incl BTW.

Als je de machine in de US koopt moet je hem officieel nog invoeren en dan komt de BTW er nog bij. Ik snap dat je dat niet doet maar dit zou voor problemen kunnen zorgen als je hem nogmaals meeneemt op reis en het is niet legaal ;)
Het blijft nog steeds wel een aanzienlijk verschil met Nederland, zelfs inclusief sales tax. Die heb ik overigens teruggekregen via tax refund office in Texas, en ja je hebt gelijk, officieel moet je het product invoeren in Nederland, dan is het verschil nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeuvie
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22:11
Vandaag bij een Mediamarkt een van de laatste MPHE3N/A gekocht voor 1299,- :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeuvie
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22:11
Quakie schreef op zondag 17 maart 2024 @ 14:24:
Zal heus wel iemand voor gaan als prijs juist is.

Als ik het internet mag geloven staat er gewoon qwerty op dus men kan het gewoon aflezen. Thaise tekens staan kleiner erop toch.

Zeg niet dat je het moet doen maar ja als je er rekening mee houdt qua afschrijving.
Ik heb er ooit ook een besteld maar ondanks de foto's kwam deze niet met een qwerty toetsenbord,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WouterL
Jeuvie schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 20:12:
Sooo mooie deal. Welke mm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
Jeuvie schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 20:12:
Voor 1250 krijg je tegenwoordig tweedehands een 14” M1 dus inderdaad erg mooie prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bingley1970
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 30-03 16:29
WouterL schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 21:11:
[...]

Sooo mooie deal. Welke mm?
Ben ook benieuwd welke MM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22-04 11:46
Begin te verdenken dat net als op mijn vorige MacBook (16", 2019) de USB-C poort langzaam aan het afsterven is. Specifiek de USB-C poort waar mijn dock in zit begint moeite te krijgen, in dit geval krijg ik maar met moeite USB3 werkend en fallbacked ie eigenlijk vaak op USB2 snelheden (ik denk omdat de snellere negotiation faalt)

Had op mijn vorige MacBook ook dat langzaam de USB-C poort het niet meer goed begon te doen, hierna de USB-C poort er onder gaan gebruiken en die stierf toen ook langzaam na een half jaartje. Nu lijkt het zelfde te beginnen op mijn 2023 MBP 16"

Zijn die poorten nou echt zo fragiel? Nu snap ik dat mijn dock best wel een knoepert van een kabel er aan heeft die best wel eens wat kracht op die poort kan zetten, maar misschien was het dan geen slim idee om zo'n kleine poort zo belangrijk te maken?

Ergste geval ga ik wel even langs apple, maar vervelend blijft dit wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmundo
  • Niet online
Ik gebruik een 14" MBP icm mijn externe scherm. Het is een M2 Pro 12c/19c mocht dat uitmaken. Mijn laptop is vaak open, omdat het geluid via de speakers beter klinkt dan een gesloten laptop. En tja, ik vermoed dat dat ook beter is voor de koeling.

Als ik het apparaat een tijdje niet gebruik, vergrendelt de laptop. Dan moet ik mijn wachtwoord intikken of de vingerprintscanner gebruiken. Ok, niks raars. Wat ik echter irritant vind, is dat de brightness/verlichting van het interne scherm altijd aangaat na het ontgrendelen. Dat wil ik niet. Die zet ik dan weer uit en dat herhaalt zich dan weer nadat de laptop vergrendelt en weer ontgrendelt.

Heeft iemand een oplossing om:
-de verlichting uit te laten nádat de laptop is ontgrendeld of
-om überhaupt het interne scherm niet te gebruiken (zonder het apparaat dicht te klappen), want die spiegelt gewoon wat op mijn externe scherm gebeurt en ik kijk er toch niet op. Wellicht dat de verlichting dan ook uitblijft.

Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
@wilmundo Als je de helderheid helemaal uit zet (Icoon op de F1 knop) dan gaat het scherm helemaal uit van je Macbook.

Als je goed geluid wilt zul je een andere monitor of speakers moeten kopen. Gebruik de mijne al jaren 95% in Clamshell mode dus helemaal dichtklappen is geen enkel probleem.

Wellicht investeren in iets als een Studio Display of Homepods voor muziek e.d.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste