redwing schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 23:48:
Hier ga je dus compleet de mist in omdat zodra er meer mensen zijn die meer subsidie moeten krijgen, er dus ook meer geld opgehaald moet worden, ergo de premies gaan omhoog totdat ze in jouw geval 60% zijn gestegen. Daarmee is die netto niets ontvangen dus net zo goed (on)houdbaar omdat ook daar de niet-netto ontvangers 60% meer zullen moeten betalen. Er komt echt geen geld uit de lucht vallen als je anders int/uitkeert.
Dan weet je waarom ik anders redeneer. Maar laten we eens een simpel voorbeeldje pakken voor iets simpels waarbij door de gehele bevolking alleen betaald wordt voor de gebruik en dat afzetten tegen de salderingsregeling.
percentage betalers bij subsidie = 100%
% gebruikers | netto subsidie per ontvanger | netto subsidie per betaler | % betalers saldering | saldering en bruto subsidie per ontvanger (vergroeningsstimulans) | saldering per betaler |
1 | 99 | 1 | 99 | 100 | 1,01 |
5 | 95 | 5 | 95 | 100 | 5,26 |
10 | 90 | 10 | 90 | 100 | 11,11 |
20 | 80 | 20 | 80 | 100 | 25 |
40 | 60 | 40 | 60 | 100 | 66,67 |
60 | 40 | 60 | 40 | 100 | 150 |
80 | 20 | 80 | 20 | 100 | 400 |
We zitten voor de salderingsregeling nu op regel 4, maar dat klopt niet helemaal omdat er steeds meer mensen ook overstappen op dynamische tarieven waardoor zij niet meer mee betalen. 10% dynamisch levert al 28,57 premie per betaler op in plaats van de 25 in de tabel. Stel je voor dat we nog een regeltje verder stappen in die tabel, de verschillen met een reguliere subsidie lopen dan heel erg snel op, waardoor ik vind dat het tijd is om af te stappen van de saldering om er wellicht iets anders voor in de plaats te zetten. (en ik denk dat dat niet eens nodig is nu)
Maar wel apart dat je het een win-win vindt als het de zonnepaneelbezitters geld kost, maar als het de niet-zonnepaneelbezitter geld kost is het onhoudbaar en oneerlijk.
De kosten voor saldering per betaler lopen op naar oneindig, waarbij, wanneer je de saldering afschaft dit de kostprijs van het energieplafond laat zakken waardoor de netto bijdrage van de paneel bezitter aan het prijsplafond min of meer daalt met de gederfde inkomsten uit de saldering, het kost hem dus helemaal niets, maar je krijgt er wel de stimulans voor terug om energie te gaan besparen.
Regelingen afschaffen die niet meer nodig zijn = win, extra stimulans om energie te besparen en daarmee o.a. de opwarming van de aarde tegen te gaan = win, zonder dat het iemand geld kost = win.
Er is een reden dat dynamische tarieven lager zijn. Je legt daarbij nl. het risico bij de klant ipv de maatschappijen. Het probleem is echter dat uiteindelijk de maatschappijen dezelfde winst zullen willen halen, dus als ze dat niet meer uit de risico-toeslag van de niet-dynamische tarieven kunnen halen, zal die winst van de dynamische tarieven moeten komen, welke dus zullen stijgen. De maatschappijen zullen hier trouwens heel blij mee zijn, omdat de eindstand is dat ze dezelfde winsten tegen minder risico krijgen.
Mogelijk, wat de waarde van terug geleverde stroom dan net zo snel zal laten stijgen, sneller terugverdienen van PV. Wanneer het verschil tussen piek en overdag verder zal stijgen dan komt daar ook meer ruimte om dat met batterijen op te vullen. Hogere prijzen die voor zowel levering als teruglevering gelijk zijn bieden ook mogelijkheden. Het biedt de broodnodige stimulans om energie te gebruiken wanneer dat overvloedig aanwezig is.
Jaren met maanden vergelijken om het meer te laten lijken maakt je standpunt echt niet beter, dat is gewoon gegoochel met cijfers. Vergelijk b.v. die 20/maand eens met die 190/maand en dan is het nog maar amper 10%.
Maar er zijn maar 2 maanden geweest met die toeslag, laten we dan 240 vergelijken met 380, dan is het 63%.
Als je dat dan ook nog vergelijkt met de 300% stijging van de energieprijs is de impact nog maar 3%. En vergelijk je dat met de exorbitante winsten van de energiemaatschappijen zit je impact in de promillen.
Het idee hierachter is dat deze winsten zouden zorgen voor exorbitante investeringen waardoor het aanbod van energie weer gaat stijgen waardoor de prijzen weer zouden moeten gaan dalen. Iets over vrije marktwerking.
En dan kom je aan mijn oorspronkelijke punt dat er eerst eens gekeken moet worden naar het grotere plaatje en waar we naar toe willen. Want als je de oppositiepartijen hoort, zijn ze o.a. tegen afschaffing omdat ze vinden dat b.v. huurhuizen nog te weinig voorzien zijn van zonnepanelen. Schaf je de saldering volledig af gaat dat niet gebeuren, dus je zult echt eerst moeten bedenken hoe je dat voor elkaar krijgt, voordat je de huidige stimulans daarvoor af gaat schaffen.
Ik zeg ook helemaal niet dat er per sé niet iets voor terug moet komen, maar de huidige situatie waarin deze bijdrage per niet ontvanger snel kan gaan oplopen door een stijgend aantal panelen en overstappers op een dynamisch contract lijkt mij niet wenselijk. Dat huurhuizen nu achterlopen komt wellicht doordat de salderingsregeling van toepassing is op mensen die geen eigen dak hebben, en dan hooguit een leasecontract kunnen afsluiten op panelen, maar niet zelf kunnen aanschaffen en tot eigendom kunnen maken. Zitten daar genoeg mogelijkheden en zijn die lease contracten wel interessant genoeg? Maar wellicht belangrijker, waarom moet dat via particulieren lopen, de daken zijn eigendom van woningmaatschappijen, is het dan niet veel gemakkelijker om bedrijven zodanig te stimuleren om panelen te plaatsen dat dit niet langer via particuliere huurders hoeft te lopen?
Dus als die stroom voor iedereen goedkoop wordt, waarom zou ik dan PV-bezitter worden? Dan profiteer ik veel liever van de buurman die wel investeert. Want laten we wel wezen, op de momenten dat de PV opwekt is de stroom goedkoop. Oftewel zonder salderen krijg je veel minder zonnepanelen. Is je doelstelling dus meer zonnepanelen zul je daar toch echt iets moeten verzinnen. En salderen is daarbij simpelweg een van de oplossingen.
Dus zodra je panelen kunt plaatsen moet je extra gaan betalen en moet je maar geld vrij maken om iets te doen waar anderen van profiteren. En dat noem je dan slimmer

Ik noem dat eerder heel onzinnig. Zeker met de energieprijzen die weer hard aan het dalen zijn, terwijl de zonnepaneelprijzen hard stijgen, waardoor die terugverdientijd ook weer hard omhoog aan het gaan is.
Volgens mij profiteer je voornamelijk zelf van zonnepanelen en is het idee dat deze zichzelf zouden terugverdienen, zelfs met lagere prijzen die ook voor je buren gelden. Subsidie zou in het geheel
niet meer nodig zijn. En wanneer je het kunt betalen, moeten betalen wat in een potje gestopt wordt wat je volledig terug krijgt wanneer je het besteed, daarmee kun je alsnog zelf bepalen wanneer je die investering doet. Het punt is alleen dat wanneer je het helemaal niet doet je een dief van je eigen portemonnee wordt. De verschillen in tarieven zonder salderen zijn wel een stimulans om naast panelen iets met energie opslag te gaan doen, iets waarin Nederland nog behoorlijk achterloopt ten opzichte van de ons omringende landen. De kosten worden niet neergelegd bij een partij die dit zelf niet betalen kan en op de langere termijn is het ook voor de plaatser zelf nog rendabel.
Maar net doen of de zonnepaneeleigenaren het zo fout doen en de niet-zonnepaneeleigenaren op kosten aan het jagen is echter vooral polariserend en zal je niet dichter bij een oplossing brengen.
Ik zeg nergens dat paneel eigenaren het zo fout doen, ik stel dat het nu erg gemakkelijk is om de niet-paneel eigenaar toeslag te ontlopen door naar dynamische tarieven te gaan en dat bij een oplopend aantal paneel eigenaar versus niet eigenaar met vast contract de per persoon toeslag sterker stijgt dan bij een reguliere subsidie en dat dit daarom niet veel langer houdbaar is.
Wat echt slim is, is eerst eens een plan maken waar we naar toe willen. En dan bedenken of salderen daar in past of juist weg moet.
Ook daarover stel ik vragen, wat is er te verwachten wat betreft de tarieven. Meer panelen zal resulteren in een groter aanbod op momenten waarop er relatief gezien dan steeds minder vraag is, tenzij de elektrificatie in een zelfde tempo loopt en voor een gelijke of grotere vraag op deze opwek momenten zal gaan zorgen. Ik heb het gehad over accu technieken om de verschillen tussen verschillende momenten op te vangen, over de milieu belasting hiervan etc. Een zodanig groot aanbod aan energie op dal momenten zal onwenselijk worden tenzij deze energie efficiënt opgeslagen kan gaan worden.
We zouden allemaal een goede opslag willen met alle daken volledig vol gelegd, een opslag van energie die in de zomer opgewekte energie nog bruikbaar maakt een jaar later zodat de kolen en gas centrales gesloten zouden kunnen worden. Een ruime marge zodat schade door stormen hersteld kan worden voordat er energietekorten zouden kunnen gaan ontstaan. Ik ben bang dat wij wat opslag betreft sterk achterlopen ten opzichte van de landen om ons heen. Leuk dat wij veel PV hebben, maar wanneer we meer opwekken dan we nuttig kunnen gebruiken hebben we er vrij weinig aan straks.
[
Voor 3% gewijzigd door
JDVB op 28-01-2023 02:51
]
Ik ben geen recruiter ofzo, maar wel op zoek naar een collega devver. Typescript/Node/Angular/etc en liefst op HBO niveau. We zitten op een prachtige locatie tussen bos en heide op de Utrechtse heuvelrug. Mijn PM box staat open!