Ik heb het goed gelezenMfpower schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 16:12:
[...]
Dat beweer ik ook niet. Goed lezen. Wat een consument teruglevert valt vziw onder spotmarkt.
Dit klopt dus niet. In de eerste plaats, als je naar een partij als Vattenfall kijkt, is er een grote kans dat de stroom zelf geproduceerd is. Waardoor er alsnog een winst behaald kan worden. Je kan hooguit redeneren dat Vattefall de stroom anders duurder had kunnen verkopen op die theoretische spotmarkt, maar dat is een theoretisch hogere opbrengst. Een oppertunity cost zoals ze dat zo mooi verwoorden in het Engels. Een oppertunity cost waar over te discussiëren valt. Immers kan het voor Vattenfall veel gunstiger zijn om de stroom via de termijn markt te verhandelen dan wel intern te verbruiken zodat de gemiddelde prijs hoger ligt. Immers op momenten dat het hard waait kelderen de prijzen op de spotmarkt...De energiemaatschappij verliest hier 25 cent op (misschien wel meer want X betaalt helemaal niets meer terwijl hij wel 1 kWh heeft afgenomen) want de energiemaatschapij kan dit alleen op de spotmarkt kwijt.
Het kosten baten verhaal ligt dus oneindig veel complexer dan jij beweert en daarnaast gebruik je de term verlies niet goed.
Los daarvan kan élke partij, dus ook de partijen zonder eigen productie, simpelweg capaciteit inkomen op de lange termijn markt. Als we even uitgaan van de normale situatie met belastingen dan praat je bij je voorbeeld van 40 cent even over grofweg 20 cent belasting en 20 cent inkoop. Reken er maar op dat zo'n contract is afgedekt met een lange termijn overeenkomst voor bijvoorbeeld 15 cent pre-belasting. Al zou die energie leverancier de stroom gratis dumpen, lijkt mij sterk, dan nog wordt het nadeel niet groter dan die 15 cent.
Ik vraag mij overigens wel af of energieleveranciers tussen klanten mogen salderen. Want wanneer er in een regio x klanten overproduceren maar y klanten verbruiken heb je alsnog een netto hoeveelheid stroom die moet worden ingekocht. Geen idee of en zo ja hoe dat verrekend wordt.
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.