Dat was het feitelijk toch al? De overheid bepaalt toch feitelijk de prijs van de electriciteit dmv EB en BTW? Even uitgaande van 'normale' prijzen. 10 ct leverancier, 15 ct EB en 5 ct BTW. Dus de overheid heeft de markt in handen en bepaalt de tarieven.
En nu dit niet meer zo is, is er in een keer een probleem?
Het zou ook simpel zijn als de overheid door zou willen gaan met het salderen van de belastingen. Maar het afschaffen van de salderingsregeling kom juist doordat de regering geen EB en BTW terug wil geven bij invoeding.
En waarom komt er dan in de tweede kamer zo'n ingewikkeld verhaal naar voren bij de saldering? Dan was het toch makkelijk geweest als de tweede kamer (tweede kamer is de wetgever!) had gezegd: Saldering EB en BTW stoppen we mee en de rest blijft gewoon bij hetzelfde? Energiebedrijven zijn verplicht om te salderen. Nu wordt het verhaal gedraaid dat het ingewikkeld is met verschillende tarieven gedurende een bepaalde periode, hoe om te gaan met flexibele tarieven bla bla bla. De overheid stelt 1x per jaar de EB vast en dan heb je daar ook geen discussie meer over. De reden voor het afschaffen van de saldering was toch omdat de niet PV bezittende consumenten, heel veel geld moeten betalen die de wel PV bezittende consumenten mooi opstrijken? Dat zou opgelost zijn door geen teruggave energiebelasting te geven aan de mensen die per saldo geen energie afnemen. En wellicht kun je als overheid dan nog een beetje spelen met energiebelasting tarieven.
Natuurlijk hebben energiebedrijven er ook geen zin in dat hun winst afhangt van hoeveel verlies ze leiden op het verplicht inkopen van PV. Dus een leverancier die klanten met PV weg kan pesten heeft meer winst.
Volgens mij was de consensus hierover dat ze er geen verlies op maken maar minder winst, want het wordt doorgeschoven naar de arme Nederlanders die geen PV hebben of kunnen hebben. En dat wegpesten van klanten is dan just de marktwerking die 'we' blijkbaar willen hebben... Dan staat er vast wel een partij op die geen klanten wil wegpesten. Dat is toch het idee van de marktwerking die 'we' willen hebben?
Maar onderaan de streep gaat mijn energiebedrijf (greenchoice) flink verdienen aan mijn ingevoede elektriciteit, ik krijg door de saldering er 'slechts' afgerond 10 ct voor (mijn huidige tarief is 30ct incl EB en BTW) en volgens mij wordt die direct weer verkocht voor (huidig tarief) 50ct (plus EB en BTW). Dus wie is er zielig?
Dat is niet echt een goede manier om marktwerking te organiseren.
Misschien niet maar dat is de keuze die ooit is gemaakt (of was het opgelegd vanuit de EU met daarbij de kanttekening dat we daar vertegenwoordigd worden door door ons gekozen personen , oftewel wederom 'wij'?

)
Beetje cynisch stukje wellicht van mij, maar ik vind het makkelijk zoals door iedereen naar de ander gewezen wordt. Consument wijst naar de overheid en de energiemaatschappijen en die wijzen op hun beurt weer naar e anderen.
Bottomline is blijkbaar dat het duidelijk is dat de saldering zoals wij die nu kennen niet langer houdbaar is. Dan is het goed om daar wat aan te doen en dan als eerste het systeem simpel maken en onderaan de streep maakt mij het niet uit wat er uit komt, als het maar gewoon duidelijk en simpel wordt en de saldering er voor zorgt dat de onderliggende doelstellingen behaalt worden, namelijk als land zoveel als mogelijk groene/duurzame energie produceren. En persoonlijk denk ik dat dat het beste gedaan kan worden door de consument zelf.
Als elk huis in Nederland nu eens minimaal 4 panelen op zijn dak had.... Dan mag wat mij betreft in de zomer mijn omvormer uitschakelen, want dat betekent nl dat we als land het doel (op dat moment) hebben bereikt.
Edit:
@
phicoh Ik reageer(de) op jouw bericht, maar het is niet als persoonlijke aanval op jou bedoelt, maar jouw stuk gaven juist de punten aan waarvan ik vindt dat 'mijn' overheid/'mijn' tweede kamer boter op haar hoofd heeft en geen standpunt durft in te nemen.
[
Voor 3% gewijzigd door
BB-One op 13-02-2023 17:01
]