Vooropgesteld:
Ik ben een groot voorstander van 100% salderen zolang we als land nog niet >50% van de elektriciteit duurzaam opwekken, maar dat is zeer persoonlijk
Maar:
De problemen die er blijkbaar zijn en aangedragen worden door de ACM komen volgens mij niet voort uit de particulier die 'wat' panelen op zijn/haar dak heeft liggen. En met 'wat' doel ik op maximaal het jaarverbruik. Natuurlijk zullen er specifieke wijken zijn waar op een mooie zonnige zondag (...) de omvormers uitschakelen want voltage te hoog, maar de grote overbelastingen van het net zijn m.i. meer gerelateerd aan de zonnepaneelweides in het land. Als het geld wat in het aansluiten van die weides gestoken wordt in het plaatsen van zonnepanelen op de plekken waar de stroom gebruikt wordt (lees: daken van huizen), voorkom je m.i. redelijk wat problemen. Maar wellicht heb ik niet het overzicht van het totale probleem in zijn geheel.
Waar ik wel verstand van heb is belastingen. Een groot deel van de opbrengst/kosten van de saldering is de energiebelasting (en alle andere heffingen op een kWh). Als ik er van uit ga dat de overheid wil dat 'wij' investeren in duurzame energie dan ligt het op de weg dat de energiebelasting altijd gesaldeerd kan worden op jaarbasis. Het probleem van saldering zit hem niet in de saldering als zodanig maar het feit dat je een teruggave energiebelasting krijgt.
Een gedachte experiment/voorbeeld: We hebben een land met 2 inwoners en een electricteits centrale.
Die inwoners gebruiken ieder 10kWh per jaar. Dit (20kWh) wordt gemaakt door de centrale en verkocht aan de inwoners. Hierover wordt energiebelasting geheven van 10 cent waarbij elke inwoner eigenlijk over de eerste 4kWh de energiebelasting terugkrijgen. Doel van de energiebelasting is zorgen voor een bewuster gebruik van energie. Per saldo is de landelijke opbrengst energiebelasting dus 20 * 10 ct -/- 2 * 4 * 10ct = 120 ct
Nu bedenkt 1 inwoner om zonnepanelen op zijn dak te leggen waardoor hij 10kWh per jaar opwekt. Dit mag hij salderen. Per saldo betaalt hij dus geen energiebelasting. Opbrengst energiebelasting zou dus logischerwijs 60ct zijn en de 50% van de energie van het land is duurzaam opgewekt.(=doelstelling energiebelasting). Maar het vreemde in Nederland is dat hij gewoon 40 ct terug krijgt... Dus de opbrengst energiebelasting is niet 60ct maar slechts 20ct!
Kortom: De teruggave energiebelasting werkt verstorend. Wat zou een idee kunnen zijn voor de energiebelasting? Geen teruggave maar gewoon geen heffing op het basisverbruik. In mijn voorbeeld dus over 4kWh betaal je gewoon geen energiebelasting, dus bij degene die nu 15kWh totaal verbruik heeft moet over 5kWh betalen (optie 1) en eventueel daarop een korting krijgen (optie 2), waardoor hij per saldo over 1 kWh energiebelasting betaalt. De totale opbrengst is dan optie 1 110ct (60ct + 50ct) of Optie 2 70ct (60ct + 10ct)
Persoonlijk: vanuit financieel oogpunt ben ik een voorstander van de optie 2 maar ik zou ook kunnen leven met optie 1.
Aansluitend denk ik dat we het 'probleem' van de energiebedrijven met saldering ook makkelijk kunnen oplossen door inderdaad te salderen tegen 80% (of welk ander percentage dan ook) van de leveringsprijs. Want het energiebedrijf verzorgt wel een dienst aan degene met zonnepanelen namelijk het verkopen van de opgewekte en teruggeleverde stroom.
Een eventueel overschot (dus na saldering) kan dan eventueel tegen een lager tarief worden afgerekend.