Toon posts:

Waarom zou ik nog zonnepanelen laten leggen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Vraag

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:51

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Sinds vorige week ben ik me een beetje aan het verdiepen in het laten leggen van zonnepanelen.
Vooropgesteld, ik ben een totale noob op dit gebied, heb me er nooit in verdiept dus alles is nieuw.

Goed, waar begin je? Nou, maar even lokaal kijken of er bedrijfjes zijn die zonnepanelen leggen om eens een inschatting te laten maken of het rendabel is (dak op het noorden).

Eerste offerte is binnen, meerdere opties, maar laat ik maar gaan voor de meest uitgebreide:
16 panelen, verwachte opbrengst 3750kwh
Investering ~9K
Verwachte besparing: ~1.5K per jaar (3750 X € 0,40) volgens de offerte.
Mijn eigen jaarverbruik ligt op zo'n 4500kwh overigens.

Met een beetje rekenwerk leek me dit nog best rendabel. Dus gisteravond zei ik het tegen een maat en die zegt me dat de saldering eraf gaat de aankomende jaren en dat ik dan dus niets meer terukrijg voor mijn opbrengst.
Vanmorgen dus even uitgezocht en inderdaad. Volgend jaar (2024) nog 100% (als ze er dan al liggen) en daarna loopt het hard terug.

Maarja.. dan is het dus alleen maar rendabel voor de zomermaanden, en dan ook nog alleen maar overdag :D
De verwachte besparing loopt dan natuurlijk ook heel hard terug. Heb het nog niet uitgerekend, maar laat het eens 500 per jaar zijn. Dan heb ik een terugverdientijd van 20 jaar. 8)7 En in 20 jaar kan er heel wat veranderen uiteraard..

Ik wil best meedoen aan het duurzaamheidcircus, maar dit lijkt me nou niet echt de beste investering. Zie ik het goed? Of moet ik mijn natte-vingerwerk-berekening wat serieuzer uitwerken?

Wat zullen we nu eens verbieden: vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - patatje/frietje oorlog

Alle reacties

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:25

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

De terugverdientijd gaat niet over de 9 jaar heen volgens de meeste berekeningen en het besluit voor het afbouwen van de salderingsregeling is nog niet genomen.

Sterker nog, ik zou juist nog 2 jaar even volle bak salderen en dan heb je de eerste dikke besparingen al binnen. Daarna kun je nog zien. Je kunt oude topics terugvinden en er wordt elke keer gezegd dat het geen zin meer heeft, maar het heeft altijd zin gehad.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:12
je krijgt niet "Niets terug" voor je opbrengst, hoeveel je terugkrijgt is alleen nog onbekend. Ook is dat hele afschaffen van het saldering nog niet eens rond. Als je ze nu laat leggen dan is je investering voor 2030 al terugverdiend zelfs.

[Voor 20% gewijzigd door Rmg op 27-01-2023 10:49]

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:42
Voor de stroom die je aan het net levert krijgt je een terugleververgoeding. Het ligt aan je leverancier hoe laag of hoog die is maar volgens mij is de politiek bezig om de hoogte in een wet vast te leggen.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De verwachting is dat je 80% van het levertarief gaat terugkrijgen als minimum. Dus dan geen 40 cent maar 32. Daarmee is de terugverdientijd slechts 20% langer. (let wel: ik heb het over kale levertarief, ex belastingen e.d.)

Je hebt wel pech met de panelen op het noorden, daarvoor was altijd de business case al stukken magerder dan oost/west of zuid.

[Voor 10% gewijzigd door pagani op 27-01-2023 10:52]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Is die € 0,40 je kale levertarief of je tarief incl. alle belastingen en heffingen?

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:27

Croga

The Unreasonable Man

pagani schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:51:
De verwachting is dat je 80% van het levertarief gaat terugkrijgen als minimum. Dus dan geen 40 cent maar 32. Daarmee is de terugverdientijd slechts 20% langer.
Dat is niet hoe die berekening werkt.....

De verwachting is dat je 80% van je nominale leveringstarief krijgt. Dat is dus wat je puur alleen aan de energie betaald.
Van die 40 cent is een hele berg leveringskosten en belasting.
- 12.5 cent per kWh energiebelasting
- 21% BTW
Je betaald dus zo'n 22.7 cent per kWh. Terugleververgoeding zou dan op 18 cent per kWh komen. Terugverdientijd verdubbelt.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
De businesscase voor zonnepanelen zonder thuisbatterij is met de nieuwe plannen van de overheid een stuk verslechterd. Het is dat ik ze al heb liggen en ze waarschijnlijk wel terugverdiend zijn voordat de saldering goed en wel is afgebouwd, maar voor nieuwe installaties zou ik net als TS de kat uit de boom kijken.

De overheid is helaas nogal wisselvallig gebleken wat energiebeleid betreft, dus als de terugverdientijd langer is dan een regeerperiode zou ik er goed over nadenken, en er rekening mee houden dat tijdens de wedstrijd de doelpalen nog een aantal keer verplaatst worden.

[Voor 30% gewijzigd door spone op 27-01-2023 11:01]

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:02

Cr3ator

1 bar is geen bar

Je blijft over het directe eigen verbruik (~15-30%) de winst houden van 100% tarief(besparing). Salderen volgens huidige plannen zou betekenen dat je nog 2 jaar volle bak saldering hebt, daarna 2 jaar 64% van je teruglevering mag salderen. Met een overbemeten systeem is het dan al snel nog steeds mogelijk 100% van je verbruik te salderen. Das al 4j 100% + teruglevering. Daarna wordt t wel erg koffiedikkijken, maar sowieso niet nul en dat directe eigenverbruik blijft.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:02

Cr3ator

1 bar is geen bar

spone schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:59:
De businesscase voor zonnepanelen zonder thuisbatterij is met de nieuwe plannen van de overheid een stuk verslechterd. Het is dat ik ze al heb liggen en ze waarschijnlijk wel terugverdiend zijn voordat de saldering goed en wel is afgebouwd, maar voor nieuwe installaties zou ik net als TS de kat uit de boom kijken.
Sommige mensen kijken al 20 jaar de kat uit de boom. En al 20 jaar zijn zonnepanelen een prima investering.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• eddy Cosworth
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:41
Daarnaast kan je natuurlijk veel besparen door een goede prijs te vinden.
Ik heb 4 mnd geleden 20 zonnepanelen, totaal iets van 7000KWH voor 6500 (ex btw) via zonneplan laten leggen
scheelt toch weer behoorlijk met jouw schatting

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Ik heb nu geen zonnepanelen. Als ik akkoord ga met de offerte worden de panelen in oktober gelegd. Dus feitelijk heb ik dan maar 1 jaar de volle 100% (als de plannen doorgaan, en daar ga ik vanuit)
https://www.milieucentraa...0iets%20minder%20salderen.
In 2025 zou het al zakken naar 64%

Daarnaast ben ik niet overtuigd van de businesscase. Leuk dat er op papier staat dat ik 3750kwh ga opleveren, maar als dat in de praktijk (veel) minder is, is er niemand bij wie ik kan aankloppen. Ik neig echt wel naar: Dit moet ik niet doen.

Overigens zit ik nog 4 jaar vast bij Essent en volgens mij betaal ik iets van € 0.50 per kwh.

[Voor 25% gewijzigd door St@m op 27-01-2023 11:07]

Wat zullen we nu eens verbieden: vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - patatje/frietje oorlog

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Cr3ator schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:59:
Je blijft over het directe eigen verbruik (~15-30%) de winst houden van 100% tarief(besparing).
Effectief iets minder dan 100% want door het zelf te gebruiken krijg je geen terugleververgoeding.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:48

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

spone schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:03:
[...]

Effectief iets minder dan 100% want door het zelf te gebruiken krijg je geen terugleververgoeding.
Euhm... Dat slaat natuurlijk nergens op. Huidige terugleververgoeding is dat je aan het net geleverde stroom op moment X (meter 'telt terug') mag wegstrepen tegen verbruik op moment Y (meter 'loopt op'). Zelf gebruiken betekend gewoon X=Y en meter blijft stil staan.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:43

crisp

Devver

Pixelated

St@m schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:02:
[...]

Daarnaast ben ik niet overtuigd van de businesscase. Leuk dat er op papier staat dat ik 3750kwh ga opleveren, maar als dat in de praktijk (veel) minder is, is er niemand bij wie ik kan aankloppen. Ik neig echt wel naar: Dit moet ik niet doen.
Het ligt een beetje aan de ligging. Ik had vorig jaar met 8 panelen van 300wP op Z-W een jaaropbrengst van 2400KwH (vorig jaar was wel een recordjaar). Daarvan heb ik zelf bijna 50% direct verbruikt (thuiswerken, dus overdag bijna altijd iemand thuis).

9K voor 16 panelen klinkt echter wel wat duur, maar vooral levering pas in oktober is wel zonde...

[Voor 7% gewijzigd door crisp op 27-01-2023 11:09]

Intentionally left blank

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Nou, het is wel duidelijk dat de eerste meningen verdeeld zijn :P
Dat de overheid dus geen duidelijkheid geeft maakt het er niet makkelijker op.
crisp schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:08:
[...]

Het ligt een beetje aan de ligging. Ik had vorig jaar met 8 panelen van 300wP op Z-W een jaaropbrengst van 2400KwH (vorig jaar was wel een recordjaar). Daarvan heb ik zelf bijna 50% direct verbruikt (thuiswerken, dus overdag bijna altijd iemand thuis).

9K voor 16 panelen klinkt echter wel wat duur, maar vooral levering pas in oktober is wel zonde...
Is ook pas een eerste offerte (zonneplan). Panelen zijn overigens 400wP en nog wat optimizers (ofzo). Ik ga sowieso meerdere offertes opvragen, maar heb ook al 2 reacties dat men geen nieuwe offertes meer uitgeeft vanwege de drukte.

[Voor 70% gewijzigd door St@m op 27-01-2023 11:15]

• assje
  • Laatst online: 11:05
St@m schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:45:
Goed, waar begin je? Nou, maar even lokaal kijken of er bedrijfjes zijn die zonnepanelen leggen om eens een inschatting te laten maken of het rendabel is (dak op het noorden).
Hier hebben waarschijnlijk veel mensen overheen gelezen; een dak op het noorden is natuurlijk ook de laatste optie die overwogen wordt. Als een dak op het noorden nog rendabel kan zijn wil het eigenlijk zeggen dat de regelingen nog te genereus zijn.
Eerste offerte is binnen, meerdere opties, maar laat ik maar gaan voor de meest uitgebreide:
Investering ~9K
Verwachte besparing: ~1.5K per jaar (3750 X € 0,40) volgens de offerte.
Mijn eigen jaarverbruik ligt op zo'n 4500kwh overigens.
Je vertelt er niet bij hoeveel Wp je panelen zijn, stel het gaat om 16x400Wp=6.400Wp. Je betaalt dan €9.000 en dus €1,41/Wp.

Bij mij is gisteren een installatie met micro-omvormers (duurste oplossing) op 3 dakvlakken gelegd voor minder dan dat.

Met andere woorden, ik zou zeker nog wat offertes op vragen. Voor een dak op noord heeft het ook geen zin om voor de duurste/beste panelen te gaan.
Ik wil best meedoen aan het duurzaamheidcircus, maar dit lijkt me nou niet echt de beste investering. Zie ik het goed? Of moet ik mijn natte-vingerwerk-berekening wat serieuzer uitwerken?
Als je dus die €9.000 betaalt, 3.750kWh/jaar opwekt en je schrijft de installatie volledig af in 10 jaar dan zijn je kosten €0,24/kWh:
  • De werkelijke levensduur is rustig >20 jaar
  • Op dit moment is de terugleververgoeding al hoger dan dat
  • Eigen verbruik is nog veel meer waard
  • Salderen is er nog niet vanaf
Ofwel, vol leggen dat dak; zelfs op Noord.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik ben niet helemaal objectief (want hier ligt dak vol), maar vraag jezelf af wat een leeg dak oplevert.
En als je het als pure investering ziet, zou je nog eens kunnen rekenen op isolatie / warmtepomp etc.
Ik ga er overigens niet van uit dat energie de komende jaren goedkoper gaat worden.

Wise enough to play the fool

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

assje schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:15:
[...]

Hier hebben waarschijnlijk veel mensen overheen gelezen; een dak op het noorden is natuurlijk ook de laatste optie die overwogen wordt. Als een dak op het noorden nog rendabel kan zijn wil het eigenlijk zeggen dat de regelingen nog te genereus zijn.
Daar had ik ook overheen gelezen, maar daarnaast zijn de panelen natuurlijk zelf ook weer beter geworden. Een verwachte 4500KwH vind ik dan niet verkeerd voor 16x400wP. Hier kan je denk ik wel mee bepalen of dat ook een beetje realistisch is:

Ik zit zelf dus op Z-W met een dakhoek van 45°; als jij tussen N-O en N-W zit met een dakhoek van 15-30° dan klinkt het wel ok.

Intentionally left blank

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:54

bloody

0.000 KB!!

crisp schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:29:
[...]

Daar had ik ook overheen gelezen, maar daarnaast zijn de panelen natuurlijk zelf ook weer beter geworden. Een verwachte 4500KwH vind ik dan niet verkeerd voor 16x400wP. Hier kan je denk ik wel mee bepalen of dat ook een beetje realistisch is:

[Afbeelding]

Ik zit zelf dus op Z-W met een dakhoek van 45°; als jij tussen N-O en N-W zit met een dakhoek van 15-30° dan klinkt het wel ok.
Interessant. Is dat het gemiddelde over 1 jaar, of alleen in bv de zomer?
Want juist in de winter - als de zon laag staat - zou ik een goede opbrengst willen hebben.

nope

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-03 22:48

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Ik vind de prijs nog misschien aan de hoge kant, maar zelfs dan. Wat maakt die saldering nou uit.

Zal ik het anders iets anders verwoorden over dat rendement?

Je betaald 9000 euro. Elk jaar krijg je 1500 euro terug. Na 6 jaar heb je je investering terug, en geniet je daarna voor in elk geval 6 jaar (als het niet 16 jaar is) gratis 1500 euro per jaar.

Even zo snel berekend zo'n 15% rendement per jaar. Er is geen betere investering voor zo'n bedrag.

^ berekening is fout, lees onder verder :)

[Voor 5% gewijzigd door Douweegbertje op 27-01-2023 12:52]

• Wolly
  • Niet online
Cr3ator schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:59:
Je blijft over het directe eigen verbruik (~15-30%) de winst houden van 100% tarief(besparing). Salderen volgens huidige plannen zou betekenen dat je nog 2 jaar volle bak saldering hebt, daarna 2 jaar 64% van je teruglevering mag salderen. Met een overbemeten systeem is het dan al snel nog steeds mogelijk 100% van je verbruik te salderen. Das al 4j 100% + teruglevering. Daarna wordt t wel erg koffiedikkijken, maar sowieso niet nul en dat directe eigenverbruik blijft.
Je kan met een overbemeten systeem niet 100% salderen als de saldering is afgebouwd naar 64% of minder.

Dat percentage van 64% gaat immers over je afgenomen energie.

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

bloody schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:32:
[...]

Interessant. Is dat het gemiddelde over 1 jaar, of alleen in bv de zomer?
Want juist in de winter - als de zon laag staat - zou ik een goede opbrengst willen hebben.
Het is een percentage van de maximumopbrengst van panelen over een heel jaar naar ik begrepen heb: https://www.milieucentraa...n-hoe-geschikt-is-je-dak/

[Voor 12% gewijzigd door crisp op 27-01-2023 11:37]

Intentionally left blank

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Douweegbertje schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:35:
Ik vind de prijs nog misschien aan de hoge kant, maar zelfs dan. Wat maakt die saldering nou uit.

Je betaald 9000 euro. Elk jaar krijg je 1500 euro terug. Na 6 jaar heb je je investering terug, en geniet je daarna voor in elk geval 6 jaar (als het niet 16 jaar is) gratis 1500 euro per jaar.

Even zo snel berekend zo'n 15% rendement per jaar. Er is geen betere investering voor zo'n bedrag.
Maar als ik het goed begrepen heb, dan is dat dus niet het geval als de saldering wegvalt. Dan is het alleen voor eigen gebruik.

Edit: hellingsgraad zou 20 graden zijn, maar dat moet ik zelf nog nakijken

[Voor 5% gewijzigd door St@m op 27-01-2023 11:45]

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Douweegbertje schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:35:

Je betaalt 9000 euro. Na 20 jaar heb je 30000 euro maar die 9000 ben je kwijt (afschrijving) dus eigenlijk heb je dan 21000. dan heb je 4,33% rendement per jaar, uitgaande van 20 jaar.

PV Output

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:38
Cr3ator schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:01:
[...]

Sommige mensen kijken al 20 jaar de kat uit de boom. En al 20 jaar zijn zonnepanelen een prima investering.
En dan nu roepen dat het oneerlijk is dat subsidiering stopt net nu ze ook panelen willen :F

Ik denk altijd, als je 4000 euro op de bank hebt staan en ze kunt missen, dan brengt het meer op in zonnepanelen dan op de bank.

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:58
St@m schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:42:
Douweegbertje schreef: Je betaald 9000 euro. Elk jaar krijg je 1500 euro terug. Na 6 jaar heb je je investering terug, en geniet je daarna voor in elk geval 6 jaar (als het niet 16 jaar is) gratis 1500 euro per jaar.
[...]

Maar als ik het goed begrepen heb, dan is dat dus niet het geval als de saldering wegvalt. Dan is het alleen voor eigen gebruik.
Je denkt dat je de komende vier jaar 50 cent betaalt maar in je Essent overzicht staat 26 cent. :?
Reken dus voor volgend jaar op ongeveer 1000 euro ipv 1500 wat je bespaart. Daarna ongeveer 300 voor eigen gebruik en 300 teruglevering is samen 600 per jaar.

Maar het hangt enorm af van wat er nu in de Tweede Kamer wordt besproken en tzt besloten. En wat jouw energietarieven over 4 jaar gaan doen. Het kan best zijn dat je totale voordeel tegen die tijd toch wel weer 1000 euro wordt. Moeilijk te zeggen. Andere conclusie is dat je met zulke lage tarieven eigenlijk geen haast hoeft te hebben. Ik denk dat er over 4 jaar ook nog wel installateurs en panelen te vinden zijn.

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Zelfs zonder salderen kan het uit in 8 jaar:

opbrengst: 4500KwH
KwH prijs: 0,40 (even prijsplafondprijs genomen)
TLV: 80% van kale KwH prijs (zie Croga in "Waarom zou ik nog zonnepanelen laten leggen"): 0,18

Eigen verbruik: zeg 30% = 0,3 * 4500 * 0,40 = 540 euro/jaar
Teruglevering = 0,7 * 4500 * 0,18 = 567 euro/jaar

Totaal: 1107 euro/jaar -> terugverdientijd = 9000 / 1107 = 8,13 jaar

Maar voorlopig heb je nog (een stuk) saldering, wat het plaatje nog gunstiger maakt. Als de energieprijzen hoger zijn/blijven dan het huidige prijsplafond van 40 cent is het ook gunstiger.

Intentionally left blank

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-03 22:48

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Kalentum schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:48:
[...]

Je betaalt 9000 euro. Na 20 jaar heb je 30000 euro maar die 9000 ben je kwijt (afschrijving) dus eigenlijk heb je dan 21000. dan heb je 4,33% rendement per jaar, uitgaande van 20 jaar.
Ik was een beetje kort door de bocht inderdaad.
Nog even gecheckt maar ik kom iets hoger dan uit met:
(Geannualiseerd rendement = ((30000 / 9000)^(1 / 20)) – 1) × 100%.)

In elk geval, 4-5% w/e, 9k terug verdienen in 6 jaar tijd. Dat is naar mijn inziens gewoon dikke prima. Stel dat je nog iets van de kosten eraf kan halen (dat je investering 7-8k is) maakt al een groot verschil.

Plus, je kan er eigenlijk wel vanuit gaan dat elektriciteit niet veel goedkoper gaat worden. Misschien wordt het wel weer een beetje genormaliseerd, maar terug naar de prijzen van 10 jaar geleden? Zie ik niet zo gebeuren.

[Voor 13% gewijzigd door Douweegbertje op 27-01-2023 12:17]

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik zit er juist over te denken om nog veel meer panelen te leggen zodat ik zoveel mogelijk eigen opwek kan verbruiken. Set op zuid erbij voor het najaar/voorjaar.
Batterij er ooit nog bij en dan hoef ik niet zoveel meer van het net af te nemen, kleine vergoeding voor het terugleveren zie ik dan wel weer, dat zie ik dan maar als pure winst.
Voor mij is het belangrijkste niet de terugverdientijd, maar minder afhankelijk zijn van de grillen van tarieven op het net.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• Stefke
Oogje schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 12:17:
Batterij er ooit nog bij en dan hoef ik niet zoveel meer van het net af te nemen, kleine vergoeding voor het terugleveren zie ik dan wel weer, dat zie ik dan maar als pure winst.
Verkijk je daar niet op, want in de winter brengen je panelen nauwelijks wat op.
Desondanks zijn er nu nog steeds wat zonnige dagen waarop wij tot 10kWh terugleveren die overdag niet door onze verwarming/apparatuur gebruikt worden en die ik 's avonds/'s nachts zou kunnen opmaken (fullelectric huis met 13000kWh panelen) en die zonder saldering geen flut zouden opbrengen. 10kWh tegen de huidige tarieven is toch 4-8 euro die je dan niet hoeft af te rekenen.

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-03 13:35

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

teacher schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:23:
Ik ben niet helemaal objectief (want hier ligt dak vol), maar vraag jezelf af wat een leeg dak oplevert.
En als je het als pure investering ziet, zou je nog eens kunnen rekenen op isolatie / warmtepomp etc.
Ik ga er overigens niet van uit dat energie de komende jaren goedkoper gaat worden.
Exact dit. Voor mij was de overweging als volgt: Ik heb nu het geld. En door het uit te geven zijn mijn maandelijkse lasten lager. Een stuk lager, gezien de huidige energieprijzen. Die echt niet meer als "vroeger" gaan worden. Is het niet om de schaarste, dan is het wel om het effect op het verbruik in Nederland. Ik geloof geen seconde dat de overheid dit niet als afschrikmiddel gaat gebruiken. We hebben ongewild gezien wat het effect is van zulke prijzen. Misschien niet zo exorbitant. Maar energiebelasting gaat gewoon ingezet worden zoals accijns op tabak. Gebruik ontmoedigen..

IMHO kan je beter hier in investeren dan in iets wat totaal niet rendeert zoals een nieuwe bank of auto.

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:15
Ik twijfel ook , mede door afbouw salderen + dynamisch contract. Maar denk hetzelfde als Point.Flare. Heb nu het geld, lagere lasten is (altijd) lekker. Acht duizend aflossen op hypotheek kan ook maar dan blijf je een factuur houden van de energiemaatschappij.

En met zonnepanelen icm andere zaken durf ik wel van het gas af, wat zonder zonnepanelen voor m'n gevoel wel weer een ding is.

• Oogje
  • Niet online
Stefke schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 12:26:
[...]

Verkijk je daar niet op, want in de winter brengen je panelen nauwelijks wat op.
Desondanks zijn er nu nog steeds wat zonnige dagen waarop wij tot 10kWh terugleveren die overdag niet door onze verwarming/apparatuur gebruikt worden en die ik 's avonds/'s nachts zou kunnen opmaken (fullelectric huis met 13000kWh panelen) en die zonder saldering geen flut zouden opbrengen. 10kWh tegen de huidige tarieven is toch 4-8 euro die je dan niet hoeft af te rekenen.
Daar verkijk ik me ook niet op, ik heb niet de illusie dat je in NL off-the-grid kan met zonnepanelen, tenzij je er 200 kan leggen ;)
Maar met een setje op zuid erbij kan ik al wel meer afdekken.
Ik zit nu in januari op zon-net: 15%-75%, waarbij ik 77% van mn opwek rechtstreeks verbruikt heb.Ook nog wat teruggeleverd dus ook daar kan nog slimmer mee worden omgegaan.

• Mathijs22
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 02-02 16:29
Je moet zeker ook eens kijken of een thuis accu met een per uur afgerekende stroom rekening niet beter uitkomt. Zeker de laatste weken is stroom vaak belachelijk goedkoop geweest in de nacht. Afgelopen woensdag twee vrijwel lege Tesla's geladen voor 3,44 euro.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

En, laten we even reëler rekenen post salderen:

Je wekt 3750 op, eigenverbruik 30%. (Wat je kan ophogen door overdag te wassen/vaatwassen/drogen/etc).
1125 vermeden inkoop x 40 cent is 450 euro.
Dan blijft er 2625 over waar je terugleververgoeding (zeg 10 cent) voor krijgt, 262 euro.
Bij elkaar 712 euro. 8% op je investering.

Nu zou ik persoonlijk zoeken naar een scherpere offerte, want recht toe recht aan werk moet nog steeds voor 1,00/1,10 per wp kunnen; 16 panelen van 400wp is 6400wp, dan kan je met plm 7k 7,5k wel klaar zijn.

Wise enough to play the fool

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

teacher schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 12:56:

Dan blijft er 2625 over waar je terugleververgoeding (zeg 10 cent) voor krijgt, 262 euro.
en dat is dan nog zeer pessimistisch. Kabinet gaat uit van 80% van kale levertarief als TLV. Dan lijkt 20-40 cent me realistischer.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• Wolly
  • Niet online
Mathijs22 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 12:54:
Je moet zeker ook eens kijken of een thuis accu met een per uur afgerekende stroom rekening niet beter uitkomt. Zeker de laatste weken is stroom vaak belachelijk goedkoop geweest in de nacht. Afgelopen woensdag twee vrijwel lege Tesla's geladen voor 3,44 euro.
Dat is minimaal 100kWh, onmogelijk tenzij je de belasting niet meerekent.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

St@m schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:45:
Investering ~9K
Daar ligt het huidige probleem voor veel mensen. Ik heb voor meer panelen, met een hogere totale opbrengst, twee jaar geleden een heel stuk minder betaald. Zonnepanelen zijn achterlijk duur vanwege allerlei tekorten waardoor het simpelweg een stuk minder rendabel is.

In mijn signature staat mijn systeem, daar heb ik 7300 euro incl BTW voor betaald, dat maakt het een heel ander verhaal.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
teacher schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 12:56:
En, laten we even reëler rekenen post salderen:

Je wekt 3750 op, eigenverbruik 30%. (Wat je kan ophogen door overdag te wassen/vaatwassen/drogen/etc).
1125 vermeden inkoop x 40 cent is 450 euro.
Bij elkaar 712 euro. 8% op je investering.

Nu zou ik persoonlijk zoeken naar een scherpere offerte, want recht toe recht aan werk moet nog steeds voor 1,00/1,10 per wp kunnen; 16 panelen van 400wp is 6400wp, dan kan je met plm 7k 7,5k wel klaar zijn.
Ik wilde net even gaan resumeren :P
Ik ga iets lager zitten qua opbrengst. Zo'n zonnepanelenboer wil natuurlijk verkopen, dus die gaat uit van het meest gunstige scenario.

Opbrengst 3500kWh, eigen verbruik 30%
1050 kWh hoef ik niet in te kopen. Op het moment van plaatsen heb ik nog ~3 jaar een vast contract a 0,26
1050 * € 0,26 = € 273
Dan blijft er 2450kWh over, terugleververgoeding van € 0,10 = € 245

€ 273 + € 245 = € 518, 5,75% op de investering, wat een terugverdientijd betekent van een jaar of 20.
Stel, ik kan ze krijgen voor 7.5k is het 6,9%.. zit ik als nog bijna aan 15 jaar.

En dan maar hopen dat de salderingsregeling (gedeeltelijk) in stand blijft, anders wordt het nog langer.
Ik denk dat de beste optie is om maar even te kijken waar het heen gaat bewegen.

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

St@m schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:15:
[...]

Op het moment van plaatsen heb ik nog ~3 jaar een vast contract a 0,26
Ah, die had ik ook weer gemist 8)7 Dat maakt het inderdaad wel een stuk minder aantrekkelijk...

Intentionally left blank

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Je kan nu nog salderen en daarna gaat het over een paar jaar naar 0%. Je heb je installatie tegen die tijd er al uit.

Zonder een contract van 26 cent, kan met 40 cent prijsplafond alles terug verdient worden tussen 3 a 4 jaar.

Heb je de ruimte om meer zonnepanelen te leggen dan je zelf verbruikt kan je zelfs overwegen om je contract van 26 in te ruilen voor een contract met hoge TLV.

De volgende stap is een SAP aanvragen en je eigen verbruik op 26 cent houden en vervolgens alle zon kWh terug leveren tegen het hoogste contract. Dan zit je nu op 2 ~ 3 jaar terugverdientijd.

Er zijn dus nog volop mogelijkheden om je installatie in zeer korte tijd terug te verdienen.

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:28
crisp schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:24:
[...]

Ah, die had ik ook weer gemist 8)7 Dat maakt het inderdaad wel een stuk minder aantrekkelijk...
Uitgaande van zijn huidige situatie, ja.

We hebben het over een investering van 20 jaar om en nabij.
Over 20 jaren:
- Heeft @St@m zijn huidige, gunstige, energiecontract niet meer
- Rijden we meer elektrisch
- Verwarmen we meer elektrisch
- Hebben we meer elektrische apparaten in huis

We rekenen allemaal met de bedragen en verbruiken van nu. Nu heb ik geen glazen bol, maar ik vermoed zelf dat het gemiddeld stroomverbruik van huishoudens (en daarmee wellicht de prijs) de komende jaren flink gaat stijgen.
En als de overheid ziet dat we van het gas af stappen zal het mij weinig verbazen als ook de belastingen op stroom de komende jaren omhoog zullen gaan.

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Eens, maar ik heb de luxe om pas over een jaar of 2 een beslissing te moeten maken.
Ik denk dat het nu niet interessant is om een dikke investering te doen, zonder dat er duidelijkheid is over waar de overheid naar toe beweegt.

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:28
St@m schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:39:
Eens, maar ik heb de luxe om pas over een jaar of 2 een beslissing te moeten maken.
Ik denk dat het nu niet interessant is om een dikke investering te doen, zonder dat er duidelijkheid is over waar de overheid naar toe beweegt.
Opmerkelijke conclusie.
Je vraagt of je het goed ziet met je beeld, mensen dragen aan dat je de nuance mist, en dan geef je als conclusie toch je eigen mening weer terug.

Er is nu een salderingsregeling en die gaat binnenkort op de schop.
De overheid is nu bezig om mensen te stimuleren zonnepanelen te nemen en gaat dat niet eeuwig blijven doen. Zie afbouw salderingsregeling. Ik denk dat de situatie niet gunstiger gaat worden dan hij nu is.
En wachten op beslissingen van de overheid heeft nog nooit iemand rijk(er) gemaakt. Bijna overal waar een verdienmodel is, probeert onze overheid een graantje mee te pikken.

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15:44
Als je het wil doen, moet je het juist nu doen. Dankzij die onduidelijkheid weet je nu nog zeker dat je nog een poos kan salderen, dus kan je al een deel van je investering vrij snel terugverdienen. Wat voor een besluit er ook genomen gaat worden, gunstiger dan nu zal het zeker niet gaan worden.

Edit: Spuit elf

• Irtimid
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-03 14:23
Overigens zit ik nog 4 jaar vast bij Essent en volgens mij betaal ik iets van € 0.50 per kwh.
[Afbeelding]
Zelf zit ik ook bij Essent en heb ik via hun zonnepanelen laten leggen.
12 Stuks met nagenoeg dezelfde opbrengst als ik het goed heb voor een bedrag van (2 jaar geleden) EUR.6000 incl BTW.
Die BTW kun je weer terug (laten) vragen, waardoor ik nog iets van EUR.1000,- terug kreeg.
Als je nog Bespaartegoed hebt bij Essent dan kun je dat ook nog gebruiken voor het aanschaffen van zonnepanelen via hun.

Wie weet heb je hier iets aan?

"'Cause the world is a car and you're the crash test dummy" - "Hail" _ The Devil Makes Three

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-03 21:40
Sowieso hoef je vanaf 2023 geen BTW meer te betalen (BTW tarief is op 0% gezet), dus er valt niets meer terug te vragen. Daarnaast: is die €0,26534 /kWh inclusief of exclusief de €0,11289 euro variabele leveringskosten? Als het exclusief is, dan moet je met €0,378/kWh rekenen voor je salderingsdeel.

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
St@m schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:39:
Omdat me nog niet helemaal duidelijk is of je het hele spelletje overziet:

*je hebt salderen
*je hebt terugleveren

Salderen is je [opgewekte en niet zelfgebruikte stroom] kunnen wegstrepen tegen je [van het net afgenomen stroom]
Terugleveren is je [opgewekte en niet zelfgebruikte stroom] terugverkopen aan je leverancier.
Momenteel saldeer je eerst al je verbruik weg, en daarna ga je pas terugleveren (binnen je jaarafrekening).

Met salderen is het sommetje "makkelijk", je bespaart letterlijk het netto tarief van wat 't je zou kosten om de stroom te kopen.

met terugleveren is het sommetje iets lastiger, gekochte stroom bevat nog wat extra kostenposten (platgeslagen: belasting), en die ontvang je niet als je teruglevert; je teruglevertarief is dus afwijkend (lager dan) van je afnametarief.

Mensen met overcapaciteit (netto terugleveraars) kiezen voor contracten met hoge terugleververgoedingen, want het stuk "eigen verbruik "streep je helemaal door ivm salderen. Alles wat je dan nog netto teruglevert gaat dan lekker voor de hoofdprijs.
Mensen met minder panelen dan het eigen gebruik kiezen vaak voor goedkopere contracten, dan kom je onder de streep beter uit, het stuk verbruik boven de opwek zal je namelijk gewoon moeten betalen.

Omdat de verhouding van het salderen aangepast gaat worden (nu mag je 100% van je verbruik salderen, dat percentage gaat dalen) wordt het nieuwe spel "terugleveren".
of dat winstgevend kan gaat afhangen van de tarieven van het terugleveren, samen met de snelheid van de afbouw salderen is dat het hete hangijzer. Krijgen we een minimaal bedrag? zo ja, is dit minimale bedrag in verhouding tot de kosten van energie inkopen?

de "terugverdien valkuil" is rekenen met een superhoog energietarief, want dan heb je ze ook snel terugverdiend. Ik zit zelf voor 1,09 euro(!!!) per kwh (89cent terugleververgoeding), ivm mijn altijd netto teruglevering. Als ik dan net doe alsof stroom echt zo duur is, dan heb ik ze in 16 maanden terugverdiend. Als ik echter reken met het goedkoopste tarief op dit moment (~0.40?) dan is m'n terugverdien tijd 2.5* zo lang, wat puur voor de discussie eerlijker is, want ik ben kunstmatig zo hoog gaan zitten.

ongevraagd advies: leg die dingen gewoon, ze gaan ~20 jaar mee zonder onderhoud, en kans is dat we nog wel wat jaren rommelen met de energietarieven. Je hebt gewoon de zekerheid van je eigen opwek, en je staat voorgesorteerd op de subsidie op thuisbatterijen.

Een stap verderop zit het spel van variabele uur tarieven (daar is nu de lobby ook op begonnen), het lokaal kunnen opslaan (thuisbatterij) en op de juiste momenten kunnen terugleveren voor een beter bedrag, eventueel in combinatie met vehicle-to-grid.
Het trapje wat ik herken en me over de jaren heen op ga begeven is dus zonnepanelen -> verbruiksmanagement -> lokale opslag (en vergroten lokale opslag door vehicle-to-grid) -> variabele tarieven teruglevering op het juiste moment (en eventueel een subspel van op dal inkopen en op piek verkopen)

[Voor 11% gewijzigd door dyrc op 27-01-2023 14:19]

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
dyrc schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:54:
[...]

*je hebt salderen
*je hebt terugleveren

Salderen is je [opgewekte en niet zelfgebruikte stroom] kunnen wegstrepen tegen je [gebruikte stroom]
Terugleveren is je [opgewekte en niet zelfgebruikte stroom] terugverkopen aan je leverancier.
Momenteel saldeer je eerst al je verbruik weg, en daarna ga je pas terugleveren (binnen je jaarafrekening).

Met salderen is het sommetje "makkelijk", je bespaart letterlijk het netto tarief van wat 't je zou kosten om de stroom te kopen.

met terugleveren is het sommetje iets lastiger, gekochte stroom bevat nog wat extra kostenposten (platgeslagen: belasting), en die ontvang je niet als je teruglevert; je teruglevertarief is dus afwijkend (lager dan) van je afnametarief.

Mensen met overcapaciteit (netto terugleveraars) kiezen voor contracten met hoge terugleververgoedingen, want het stuk "eigen verbruik "streep je helemaal door ivm salderen. Alles wat je dan nog netto teruglevert gaat dan lekker voor de hoofdprijs.
Mensen met minder panelen dan het eigen gebruik kiezen vaak voor goedkopere contracten, dan kom je onder de streep beter uit, het stuk verbruik boven de opwek zal je namelijk gewoon moeten betalen.

Omdat de verhouding van het salderen aangepast gaat worden (nu mag je 100% van je verbruik salderen, dat percentage gaat dalen) wordt het nieuwe spel "terugleveren".
of dat winstgevend kan gaat afhangen van de tarieven van het terugleveren, samen met de snelheid van de afbouw salderen is dat het hete hangijzer. Krijgen we een minimaal bedrag? zo ja, is dit minimale bedrag in verhouding tot de kosten van energie inkopen?

de "terugverdien valkuil" is rekenen met een superhoog energietarief, want dan heb je ze ook snel terugverdiend. Ik zit zelf voor 1,09 euro(!!!) per kwh (89cent terugleververgoeding), ivm mijn altijd netto teruglevering. Als ik dan net doe alsof stroom echt zo duur is, dan heb ik ze in 16 maanden terugverdiend. Als ik echter reken met het goedkoopste tarief op dit moment (~0.40?) dan is m'n terugverdien tijd 2.5* zo lang, wat puur voor de discussie eerlijker is, want ik ben kunstmatig zo hoog gaan zitten.

ongevraagd advies: leg die dingen gewoon, ze gaan ~20 jaar mee zonder onderhoud, en kans is dat we nog wel wat jaren rommelen met de energietarieven, je hebt gewoon de zekerheid van je eigen opwek, en je staat voorgesorteerd op de subsidie op thuisbatterijen (dat wordt 't volgende spelletje voor de panelenbezitters, efficient omgaan met de opwek)
Dank u, dank u. Het spelletje was me inderdaad niet helemaal duidelijk. Maar de posters boven je waren toch best wel stellig. Ik kreeg dus al door dat ik een denkfout aan het maken was.
In mijn gedachte kreeg ik dus niets meer terug zodra het salderen afgeschaft zou worden. Merci!

• rutgerdrum123
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:04
je kan wachten. maar ik zou opstaan en een andere leverancier bellen.
€1,41/Wp is gewoon een krankzinnige prijs.
ik heb (met veel geluk en wat onderhandelen) €0,83/Wp. dan wordt het een heel ander verhaal.
zelfs met de standaardterugleververgoeding gaat mijn maandverbruik al significant naar beneden.

Komende jaren is nog een saldering, in het ergste geval krijg je een terugleververgoeding van €0,08 /kwh
maar je vergeet het verbruik dat je direct verbruikt in je eigen huis. (thuiswerker?, slim plannen van wasmachine etc).
Het is en blijft een goede investering. Misschien niet zo exorbiitant als die de afgelopen jaren was (en vooral dit jaar eigenlijk is) maar die was ook gewoon onethisch en te verwachten dat dit afgeschaft werd.

eerlijk gezegd vind ik die hele discussie opgeblazen tot een proportie die nergens op slaat.
1. de afgelopen jaren was al lang bekend dat de salderingsregeling (gefaseerd) afgeschafd zou worden. Boomers be like: OMG alles is shit aan de overheid! dit overvalt ons! terwijl de komende 2 jaar nog vrolijk 100% gesaldeerd kan worden ten koste van de energierekening van zij die deze (gesubsidieerde) maatregel niet kunnen nemen. je had dit dus mijlenver zien aankomen.
2. je krijgt niet niks voor je energie, maar gewoon een inkoopsprijs die nu ca €0,08/kwH is maar verwacht eerlijk gezegd niet dat die prijs omlaag gaat.
3. alle landen om ons heen hebben deze maatregel en daar werkt het ook prima.

je kan moeilijk blijven doen erover, feit is, elke dag dat ik straks die panelen op mijn dak heb liggen, lach ik mij de pleuris. het geld op je spaarrekening levert minder op. en het feit dat deze discussie nu zo hoog oploopt is eigenlijk best triest te noemen. Deze ophitsing levert enkel minder vertrouwen in de overheid op en mogelijk (voor de pv-bezitter) gunstige geval wss zelfs een hogere terugleververgoeding oplevert dan momenteel gegarandeerd wordt.

Maar het staat je vrij te wachten natuurlijk.

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-03 21:40
[...]

Ik wilde net even gaan resumeren :P
Ik ga iets lager zitten qua opbrengst. Zo'n zonnepanelenboer wil natuurlijk verkopen, dus die gaat uit van het meest gunstige scenario.

Opbrengst 3500kWh, eigen verbruik 30%
1050 kWh hoef ik niet in te kopen. Op het moment van plaatsen heb ik nog ~3 jaar een vast contract a 0,26
1050 * € 0,26 = € 273

€ 273 + € 245 = € 518, 5,75% op de investering, wat een terugverdientijd betekent van een jaar of 20.
Stel, ik kan ze krijgen voor 7.5k is het 6,9%.. zit ik als nog bijna aan 15 jaar.

En dan maar hopen dat de salderingsregeling (gedeeltelijk) in stand blijft, anders wordt het nog langer.
Ik denk dat de beste optie is om maar even te kijken waar het heen gaat bewegen.
Je slaat in deze berekening het hele salderen over. In ieder geval het hele eerste jaar na plaatsen 100%, daarna 2 jaar 64% of zo, mag je salderen wat het financiele plaatje veel interessanter maakt.

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
Even een andere invalshoek..
Misschien is een windmolen (aandeel / deelneming) het overwegen waard. Je windmolen staat snachts ook te draaien en doorgaans van oktober tot april levert deze de meeste energie. En juist dan kun je het goed gebruiken. In de zomermaanden leveren al die zonnepanelen gekkies (ik ben er zelf één :-)) stroom voor weinig.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Jailhouse schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:15:
Even een andere invalshoek..
Misschien is een windmolen (aandeel / deelneming) het overwegen waard.
Nee, gewoon nee. Niet weer hier over beginnen. Het is al zo vaak uitgelegd dat die dingen totaal niet rendabel zijn. Ze zijn simpelweg te klein. natuurwetten. er is een heel topic over.

En is hier verder off topic.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

[...]

10 cent is veel te laag om mee te rekenen. Ik krijg zelf 91 cent per kWh dit jaar maar dat is wel buitensporig hoog. Het levert me wel in 1 jaar 15.000 euro netto op. Terwijl mijn hele installatie van 57 panelen me 10.000 euro gekost heeft (zelf gelegd). Zo kan het dus ook, je hoeft maar 1 topjaar te hebben.
Het kabinetsplan is om te gaan voor 80% van het kale levertarief. Ga dus eerder uit van 20-50 cent per kWh, afhankelijk van wat de stroomprijzen gaan doen.

[Voor 17% gewijzigd door de Peer op 27-01-2023 14:25]

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
de Peer schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:23:
[...]

Nee, gewoon nee. Niet weer hier over beginnen. Het is al zo vaak uitgelegd dat die dingen totaal niet rendabel zijn. Ze zijn simpelweg te klein. natuurwetten. er is een heel topic over.

En is hier verder off topic.
Aandeel/deelneming is natuurlijk een aandeel in een grote windmolen, niet zo'n flutding op je dak.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

pagani schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:25:
[...]

Aandeel/deelneming is natuurlijk een aandeel in een grote windmolen, niet zo'n flutding op je dak.
Oeps die nuance had ik wel even gemist inderdaad!

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Dus met hernieuwde inzichten vanuit mijn kant:

Teruglevergoeding Essent = €0,055 per kWh
Stel ik plaats zonnepanelen, 2024 nog 100% salderen.
Levert 3500kWh op, dan heb ik dus geen kosten (buiten de belastingen en verbruik boven de 3500) én ik krijg 3500kWh * €0,055 = € 192,50

[Voor 4% gewijzigd door St@m op 27-01-2023 14:33]

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

St@m schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:31:

Levert 3500kWh op, dan heb ik dus geen kosten (buiten de belastingen) én ik krijg 3500kWh * 0,055 = € 192,50
dit slaat nergens op. 0,05 euro per kWh is je huidige TLV. dat kun je niet gebruiken voor de periode na 2025.
Voor de 3e keer nu: Het kabinetsplan is om de TLV minimaal 80% van het kale levertarief te maken.

En ook momenteel kan de TLV veel hoger. kwestie van even overstappen.

[Voor 5% gewijzigd door de Peer op 27-01-2023 14:34]

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-03 22:25

Levert 3500kWh op, dan heb ik dus geen kosten (buiten de belastingen) én ik krijg 3500kWh * €0,055 = € 192,50
Nee zo werkt het natuurlijk niet, voor alles dat je nu nog mag salderen krijg je geen terugleververgoeding.

Kan je de panelen niet ergens anders kwijt dan een dak op NO-NW?

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
de Peer schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:33:
[...]

dit slaat nergens op. 0,05 euro per kWh is je huidige TLV. dat kun je niet gebruiken voor de periode na 2025.
Voor de 3e keer nu: Het kabinetsplan is om de TLV minimaal 80% van het kale levertarief te maken.

Heb je een link met uitleg en wellicht een bron van de plannen? Blijkbaar krijg ik mijn hoofd er niet omheen gedraaid en ik kan het zo niet vinden. En ik ben gekke henkie niet. Ik ga niet overstappen :D

[Voor 10% gewijzigd door St@m op 27-01-2023 14:45]

• Kalentum
  • Nu online
de Peer schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:33:
[...]

Wat worden de tarieven in 2025?

Om maar wat te noemen, op dit moment is de inkoopprijs bij dynamische aanbieders 0,166 kWh. Dus dan heb je het over 13 cent terugleververgoeding. En dat op een dag waarbij het treurig weer is voor zon- en windenergie

[Voor 19% gewijzigd door Kalentum op 27-01-2023 14:43]

PV Output

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:01

Levert 3500kWh op, dan heb ik dus geen kosten (buiten de belastingen en verbruik boven de 3500) én ik krijg 3500kWh * €0,055 = € 192,50
Het stukkie wat je zelf verbruikt haal je eraf (want dat saldeer je = streep je weg tegen opbrengst van panelen).
Wat over blijft lever je terug voor de terugleververgoeding voor dit en volgend jaar volledig en waarschijnlijk daarna op basis van de huidige kennis minimaal 80% van het kale tarief (ligt dus aan je contract).

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Kalentum schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:37:
[...]

Wat worden de tarieven in 2025?
Dat weet uiteraard niemand. Wat we wel weten is dat het waarschijnlijk is dat de TLV 80% van het kale levertarief wordt.
Om maar wat te noemen, op dit moment is de inkoopprijs bij dynamische aanbieders 0,166 kWh. Dus dan heb je het over 13 cent terugleververgoeding. En dat op een dag waarbij het treurig weer is voor zon- en windenergie
Het lijkt me niet logisch om dit op basis van dynamische prijzen te bepalen. Kijk naar de variabele tarieven, en straks het tarief van jaarcontracten, die ze straks weer verplicht willen maken.

• Stefke
In mijn gedachte kreeg ik dus niets meer terug zodra het salderen afgeschaft zou worden. Merci!
Dat is ook hoe het in veel media gecommuniceerd wordt! Alsof zonder de saldering zonnepanelen geen enkele zin meer hebben! :F

[Voor 31% gewijzigd door Stefke op 27-01-2023 14:53]

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Stefke schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:52:
Dat is ook hoe het in veel media gecommuniceerd wordt! Alsof zonder de saldering zonnepanelen geen enkele zin meer hebben! :F
Inderdaad, Nou ik hark lekker door hoor :+
kan zelfs 1 dag per week minder gaan werken dankzij de panelen.

• Stefke
Ik werk helemaal niet meer met met onze panelen, ik zit de hele dag naar de opbrengst te kijken :+

• Mr_gadget
  • Laatst online: 15:00

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Maar is het nu eigenlijk saldering als percentage van je opwek? Of als percentage van van je verbruik?
Als je 2000 kWh verbruikt mag je dan straks 64% * 2000 Kwh = 1280 kWh aftrekken van je verbruik?

[Voor 32% gewijzigd door Mr_gadget op 27-01-2023 14:55]

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
de Peer schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:26:
[...]

Oeps die nuance had ik wel even gemist inderdaad!
Ik ben niet boos hoor!😊

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Mr_gadget schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:54:
Maar is het nu eigenlijk saldering als percentage van je opwek? Of als percentage van van je verbruik?
Dat is nog onduidelijk, maar hier verder off topic. maakt het alleen maar complexer voor TS.

• Omega Supreme
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-03 17:14

Omega Supreme

The God of Death

Croga schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:55:
[...]

Dat is niet hoe die berekening werkt.....

De verwachting is dat je 80% van je nominale leveringstarief krijgt. Dat is dus wat je puur alleen aan de energie betaald.
Van die 40 cent is een hele berg leveringskosten en belasting.
- 12.5 cent per kWh energiebelasting
- 21% BTW
Je betaald dus zo'n 22.7 cent per kWh. Terugleververgoeding zou dan op 18 cent per kWh komen. Terugverdientijd verdubbelt.
Maar dat is toch ook niet hoe de berekening gaat. Dat is alleen maar het gemist op de energie die je teruglevert aan het net. Als je 80% van de opgewekte energie zelf gebruikt, dan bespaar je op die 80% toch gewoon 40cent (belasting en leveringskosten).

Met een batterypack kan je 100% van je eigen productie zelf gebruiken, maar moet je ook de batterij terugverdienen.

It's hard to light a candle, easy to curse the dark instead. This moment the dawn of humanity, last ride of the day"

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20-03 09:20
St@m schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:36:
[...]

Heb je een link met uitleg en wellicht een bron van de plannen? Blijkbaar krijg ik mijn hoofd er niet omheen gedraaid en ik kan het zo niet vinden. En ik ben gekke henkie niet. Ik ga niet overstappen :D
Hoe werkt salderen nu en straks? Maximaal profiteren van je zonnepanelen
Voor een hoge terugleververgoeding is het juist wél interessant om over te stappen als je op jaarbasis meer opwekt dan je verbruikt. Anders ben je een gekke henkie als je níet overstapt ;)

[Voor 13% gewijzigd door Jan1337 op 27-01-2023 15:07]

• DvE
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:24

DvE

ORA-00000

de Peer schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:01:
[...]

en dat is dan nog zeer pessimistisch. Kabinet gaat uit van 80% van kale levertarief als TLV. Dan lijkt 20-40 cent me realistischer.
Ten eerste is dat nu misschien zo en over een jaar is alles weer volledig anders.
- oorlog wel/niet voorbij dus hoger/lagere prijzen.
- China weer vol aan de bak, dus hoge gasprijs dus hoge elektraprijs (zolang die shit nog redelijk gekoppeld zit aan elkaar).

Maar er wordt ook gesproken over negatieve terugleververgoedingen omdat de energiemarkt te veel krijgt aangeleverd in de zomer en zo.
Dus pessimistisch of optimistisch, alle berekeningen blijven koffiedik kijken.

Zou er dus meer naar kijken als een pak geld wat je nu kan missen, en waar je misschien leuk op je energierekening de komende jaren (ook na stoppen salderen) wat op kan besparen.
Terugverdien tijd..... niet naar kijken. Als je het daarvoor doet, moet je volledig zelfvoorzienend het gaan bekijken, want je kan niet voorspellen wat de nieuwe regels (en voor hoe lang) gaan zijn.

[Voor 20% gewijzigd door DvE op 27-01-2023 15:04]

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-03 12:59
Gewoon maximaal aantal panelen leggen op de beschikbare ruimte. Als je het geld komend jaar niet nodig hebt. Beste gegarandeerde investering vind ik.

Mijn tweakblog over de toekomst

• assje
  • Laatst online: 11:05
rutgerdrum123 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:59:
eerlijk gezegd vind ik die hele discussie opgeblazen tot een proportie die nergens op slaat.
1. de afgelopen jaren was al lang bekend dat de salderingsregeling (gefaseerd) afgeschafd zou worden. Boomers be like: OMG alles is shit aan de overheid! dit overvalt ons! terwijl de komende 2 jaar nog vrolijk 100% gesaldeerd kan worden ten koste van de energierekening van zij die deze (gesubsidieerde) maatregel niet kunnen nemen. je had dit dus mijlenver zien aankomen.
2. je krijgt niet niks voor je energie, maar gewoon een inkoopsprijs die nu ca €0,08/kwH is maar verwacht eerlijk gezegd niet dat die prijs omlaag gaat.
3. alle landen om ons heen hebben deze maatregel en daar werkt het ook prima.
4. er lijkt geen mens te zijn die begrijpt hoe saldering eigenlijk werkt (inclusief TS :+ )

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Jan1337 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:02:
[...]

Hoe werkt salderen nu en straks? Maximaal profiteren van je zonnepanelen
Voor een hoge terugleververgoeding is het juist wél interessant om over te stappen als je op jaarbasis meer opwekt dan je verbruikt. Anders ben je een gekke henkie als je níet overstapt ;)
En dan zeker €800 in de maand aan gas betalen. 'T is wel goed.
Ik zit tot eind 2026 nog lekker aan goede prijzen vast.
Aangezien ik minder opwek dan ik verbruik zal ik (bij aanschaf zonnepanelen) in 2024 toch niet terugleveren.
En volgens mij ben ik er uit voor 2025 :P

Eigen verbruik 4500 kWh
Opwek 3750 kWh
Saldering 2250 kWh
Voor eigen rekening 2100 kWh
Teruglevering 1500 kWh * 80% van het kale leveringsbedrag, dus in mijn geval zo'n 20 cent.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

DvE schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:02:
[...]

Ten eerste is dat nu misschien zo en over een jaar is alles weer volledig anders.
- oorlog wel/niet voorbij dus hoger/lagere prijzen.
- China weer vol aan de bak, dus hoge gasprijs dus hoge elektraprijs (zolang die shit nog redelijk gekoppeld zit aan elkaar).

Maar er wordt ook gesproken over negatieve terugleververgoedingen omdat de energiemarkt te veel krijgt aangeleverd in de zomer en zo.
Dus pessimistisch of optimistisch, alle berekeningen blijven koffiedik kijken.

Zou er dus meer naar kijken als een pak geld wat je nu kan missen, en waar je misschien leuk op je energierekening de komende jaren (ook na stoppen salderen) wat op kan besparen.
Terugverdien tijd..... niet naar kijken. Als je het daarvoor doet, moet je volledig zelfvoorzienend het gaan bekijken, want je kan niet voorspellen wat de nieuwe regels (en voor hoe lang) gaan zijn.
Daar zit wel wat in ja. het blijft sowieso koffiedik kijken.

Ik zie het zo: 80% kans dat het een goede investering is, 20% kans dat het een niet zo'n goede investering is.

In dat geval doe ik gewoon zo'n investering.

Had eerst 28 panelen liggen, toen uitgebreid naar 57 en ga er volgende week weer 6 bijleggen. panelen zijn erg goedkoop momenteel nu de btw er af is. Mijn 385Wp panelen kostten me135 euro per stuk 2 weken terug.

in totaal liggen er dan 63 panelen. Heb ik 11.500 euro voor betaald. Die waren binnen 3 jaar al terug verdiend. En in 2022 kreeg ik 6000 euro aan TLV terug (dus bovenop de rekening van 0 euro) en voor 2023 wordt dat 15.000 euro aan TLV, bovenop de rekening van 0 euro.

Zonnepanelen zijn het beste wat me overkomen is :D

Ik vind het dan moeilijk te begrijpen als mensen twijfelen of het wel rendabel is. Je mist snel de boot als je niet 'mee doet'.
Het blijft onzeker want politiek kan er van alles besloten worden. Je moet een risico durven nemen.

[Voor 23% gewijzigd door de Peer op 27-01-2023 15:34]

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

St@m schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:13:
[...]

Ik zit tot eind 2026 nog lekker aan goede prijzen vast.
Aangezien ik minder opwek dan ik verbruik zal ik (bij aanschaf zonnepanelen) in 2024 toch niet terugleveren.
En volgens mij ben ik er uit voor 2025 :P

Eigen verbruik 4500 kWh
Opwek 3750 kWh
Saldering 2250 kWh
Voor eigen rekening 2100 kWh
Teruglevering 1500 kWh * 80% van het kale leveringsbedrag, dus in mijn geval zo'n 20 cent.
Ik denk dat je nu de goede kant op gaat. echter houd er rekening mee dat alles compleet gaat veranderen:

-Alle aanbieders moeten dynamische tarieven gaan aanbieden
-Mogelijk komt er een capaciteitstarief/toeslag
-Je kunt straks 2 verschillende contracten (tegelijk) afsluiten bij verschillende aanbieders, 1 voor leveren en 1 voor terugleveren
-Oorlog,crisis, politiek: niets is zeker.
-Er zijn veel extra mogelijkheden als je een 2e slimme meter (SAP) neemt. voor verdere optimalisatie.

Dus allemaal leuk zo'n bierviltje berekening: het slaat nergens op. Je zult zien dat je straks op een hele andere manier voor je stroom gaat betalen. meerdere contracten, andere contractvormen. betalen per 15-60 min. etc etc.

Volg je gevoel. Uit alles blijkt dat er weinig draagvlak is om de saldering af te schaffen zonder goed alternatief. een redelijke terugverdientijd (7jr??) zal worden afgedwongen.
Als je slim inkoopt (goede offerte) en goede contracten afsluit kun je er veel meer uit halen.
Of doe het gewoon voor de duurzame transitie. Je wordt er niet slechter van.

je kunt ook afwachten, maar de afgelopen 8 jaar was dat absoluut de verkeerde keuze.

[Voor 11% gewijzigd door de Peer op 27-01-2023 15:37]

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Top, nu net een 2e offerte.. 10k voor 15 panelen (1,65 per Wp) en nóg een bedrijf dat geen offerte wil leveren.
Het gaat ze voor de wind :P

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
rutgerdrum123 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:59:
€1,41/Wp is gewoon een krankzinnige prijs.
ik heb (met veel geluk en wat onderhandelen) €0,83/Wp. dan wordt het een heel ander verhaal.
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen dan? Als ik überhaupt al een offerte binnen krijg dan zit alles rond de €1,20/Wp a €1,30/Wp (voor 22 panelen op meerdere dakvlakken met micro omvormers). Is dit een prijs van vorig jaar?

Desktop: Ryzen 3600 | 16 GB | Radeon RX 6800 | Asus MG279Q

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

[...]

Nee heb ik niet, maar het is gisteren o.a. besproken in 2e kamer debat.
Moet makkelijk te vinden zijn via google. en kijk anders eens op de website van Milieucentraal ofzo, die hebben ook wel goede info altijd.

Regelmatig overstappen is juist erg belangrijk als je zonnepanelen hebt, anders laat je veel winst liggen.
Ik ben in 2022 zelfs 3 x overgestapt, telkens met 50 euro boete. Dat loonde gigantisch.

[Voor 19% gewijzigd door de Peer op 27-01-2023 15:41]

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
de Peer schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:40:
[...]

Nee heb ik niet, maar het is gisteren o.a. besproken in 2e kamer debat.
Moet makkelijk te vinden zijn via google. en kijk anders eens op de website van Milieucentraal ofzo, die hebben ook wel goede info altijd.

Overstappen is juist erg belangrijk als je zonnepanelen hebt, anders laat je veel winst liggen.
Dat geloof ik best, maar ik zit net nog even mijn tarieven te bekijken.. en die 26 cent.. dat is all-in. Het kale tarief is 0,11 overdag en 0,09 in de nacht. Verbruik ligt redelijk bij elkaar, dus ik betaal 10 cent per kWh.
Mijn rekening van vorig jaar was dan ook € 275,55.. Ok, belasting komt er weer bij vanaf dit jaar. Dus dan zal het pak 'm beet 700 euro worden (korting vorig jaar was € 430,95). Ik heb nou niet echt een urgent gevoel dat ik moet gaan overstappen (ook niet als ik straks zonnepanelen heb).

• Wolly
  • Niet online
Mr_gadget schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:54:
Als je 2000 kWh verbruikt mag je dan straks 64% * 2000 Kwh = 1280 kWh aftrekken van je verbruik?
Percentage van je verbruik.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Wolly schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:44:
[...]

Percentage van je verbruik.
dat is niet wat in het wetsvoorstel staat. vandaar dat daar telkens discussie over is. we moeten wachten op de details om het zeker te weten.

Hier verder off topic. is een complexe discussie.

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
Soepstengel schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:37:
[...]

Hoe heb je dat voor elkaar gekregen dan? Als ik überhaupt al een offerte binnen krijg dan zit alles rond de €1,20/Wp a €1,30/Wp (voor 22 panelen op meerdere dakvlakken met micro omvormers). Is dit een prijs van vorig jaar?
Kan ook niet meer nu. Montagesysteem + Panelen + Omvormer zit kale prijs al boven € 0,80,--/Wp. Klik maar eens een setje bij elkaar bij een willekeurige webshop. Dan mag je het zelf op je dak gaan klussen.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 5.1 kWp op Growatt 5000TL3-X

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

St@m schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:43:
[...]

Dat geloof ik best, maar ik zit net nog even mijn tarieven te bekijken.. en die 26 cent.. dat is all-in. Het kale tarief is 0,11 overdag en 0,09 in de nacht. Verbruik ligt redelijk bij elkaar, dus ik betaal 10 cent per kWh.
Mijn rekening van vorig jaar was dan ook € 275,55.. Ok, belasting komt er weer bij vanaf dit jaar. Dus dan zal het pak 'm beet 700 euro worden (korting vorig jaar was € 430,95). Ik heb nou niet echt een urgent gevoel dat ik moet gaan overstappen (ook niet als ik straks zonnepanelen heb).
das een mooi goedkoop contract ja. Die zou ik zo lang mogelijk behouden zolang je na saldering nog stroom moet inkopen.

Bij een grote PV installatie loont overstappen veel eerder omdat je levertarief dan niet meer relevant is. je kijkt dan alleen nog maar naar de TLV. maar dat is bij jou niet het geval.

• Wolly
  • Niet online
de Peer schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:46:
[...]

dat is niet wat in het wetsvoorstel staat. vandaar dat daar telkens discussie over is. we moeten wachten op de details om het zeker te weten.

Hier verder off topic. is een complexe discussie.
Is deze nota van wijziging dan niet meer actueel?
Stel dat een kleinverbruiker in een jaar 4.000 kWh onttrekt en het percentage is 64%, dan kan hij 64% van ten hoogste 4.000 kWh ingevoede elektriciteit salderen. De hoeveelheid ingevoede elektriciteit mag immers niet meer zijn dan de hoeveelheid onttrokken elektriciteit (in dit voorbeeld
4.000 kWh).
En lijkt mij niet offtopic als iemand vraagt naar de impact van het investeren in panelen.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Wolly schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:50:
[...]

Is deze nota van wijziging dan niet meer actueel?

[...]

En lijkt mij niet offtopic als iemand vraagt naar de impact van het investeren in panelen.
ik ga de discussie in ieder geval niet opnieuw voeren. daar zijn pagina's over vol geluld in een ander topic en er was geen duidelijke conclusie. Het is wachten tot ze met een duidelijkere tekst komen.

• tweakmember
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 26-03 20:20
teacher schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:23:
Niks... maar het kost ook niks.

• Wolly
  • Niet online
de Peer schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:52:
[...]

ik ga de discussie in ieder geval niet opnieuw voeren. daar zijn pagina's over vol geluld in een ander topic en er was geen duidelijke conclusie. Het is wachten tot ze met een duidelijkere tekst komen.
Dan zie ik nog wel graag de onderbouwing voor dit, aangezien ik letterlijk copy/paste uit het wetsvoorstel toch?
dat is niet wat in het wetsvoorstel staat.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Wolly schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:54:
[...]

Dan zie ik nog wel graag de onderbouwing voor dit, aangezien ik letterlijk copy/paste uit het wetsvoorstel toch?

[...]
Ik denk dat je gelijk hebt. het staat daar behoorlijk duidelijk.

Meer verbruiken betekent dan dus dat je juist méér mag salderen. dat is weer een verkeerd signaal dat daarmee afgegeven wordt en leidt tot het verkeerde gedrag. Ben dus benieuwd of ze daar ook niet een stokje voor gaan steken en dat het uiteindelijk toch weer verandert.

[Voor 30% gewijzigd door de Peer op 27-01-2023 16:01]

• Oogje
  • Niet online
dyrc schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:54:
[...]

*je hebt salderen
*je hebt terugleveren
Je hebt ook nog je eigen verbruik wat je rechtstreeks van de zon doet.
Die betaal je niet en zie je alleen maar als je je opbrengst van de panelen in beeld hebt minus de levering aan het net wat je meter registreert.
Vervolgens krijg je het spelletje salderen/terugleveren.

Opgewekt: 5268
Aan het net geleverd: 3711
Rechtstreeks van de zon: 1557
Van t net gebruikt: 3251

Salderen: met die 3711 streep ik 3251 weg, dus krijg ik nog een terugleververgoeding voor 460 kWh
Eigenlijk is mn verbruik dus die 3251 van het net plus 5268-3711 vd zon = 4808 kWh

Als het salderen helemaal eraf is moet ik dus 3251 afrekenen en krijg ik geld voor 3711.
Maar die 1557 heb ik nog steeds helemaal gratis (en als ik daar slimmer mee omspring gaat dat omhoog)

Ik heb eea aangepast om verwarring te voorkomen.

edit2, mn cijfertjes toegevoegd!

[Voor 45% gewijzigd door Oogje op 27-01-2023 16:21]

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Oogje schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:59:
[...]

Je hebt ook nog je eigen verbruik wat je rechtstreeks van de zon doet.
Zou het gaan uitmaken of je dan bijv de vaatwasser of wasmachine overdag laat draaien (waarbij je het dus binnenshuis deels kan salderen) of dat je het in de daluren laat draaien (zoals veel mensen nu doen)?

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Mooi topic weer _/-\o_

Eigenlijk zou TS eerst moeten kijken naar Tips bij openen vragentopic zonnepanelen en zo een complete post opstellen met relevante details zodat je écht kan rekenen.

In plaats daarvan is het meer een 'discussietopic' geworden, als een soort algemene stelling of zonnepanelen nog wel rendabel zijn :P tezamen met de term "duurzaamheidscircus" in TS krijg ik een gevoel van vooringenomenheid, maar vooruit :)

In de volgende posts komen de randvoorwaarden naar boven:
  • TS is de laatste geluksvogel die nog nét een 5-jarig contract heeft kunnen afsluiten vlak voor de energiecrisis, en heeft dus nog zekerheid tot goedkope stroom
  • TS heeft enkel dakoppervlak op het noorden
  • TS heeft mogelijk de duurste installateurs van het land gecharterd
Ja, dán is het best lastig om er een rendabel verhaal van te maken.... althans dat zou je denken... ;)
Ik ben gekke henkie niet. Ik ga niet overstappen :D
Als je voldoende panelen kan leggen voor een overschot en je kan ergens een contract afsluiten waar je dat 80 cent per kilowatt oplevert (een paar maanden geleden kon dat prima) dan ben je gekke henkie als je het níét doet, toch?
Als het puur een geldkwestie is kan het in theorie best aantrekkelijk zijn.

Terug naar de 'algemene stelling': met een (groot) dak op het zuiden ziet het verhaal er heul anders uit.
St@m schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:13:
Je kan prima gas en elektra bij verschillende aanbieders afnemen, dat hoeft helemaal niet bij 1. Je kan ook prima 1 van de 2 opzeggen zonder de ander op te zeggen.
Je kan zelfs een 2e slimme meter laten installeren en daar je panelen op laten terugleveren, als je een contract met hoge TLV had gehad :+
Die 20 cent is inclusief energiebelasting, die belastingen moet je er weer afhalen. Je teruglevertarief (binnen je huidige contract!) zal dus lager zijn.
Na afloop van je contract denk ik overigens dat het zeer waarschijnlijk is dat je dan meer moet betalen :P

En die 80% is een voorstel wat nog niet door de kamer is. Wie weet gaat dat helemaal niet door. Die hele afbouw van salderen is er überhaupt ook nog niet door, wie weet blijft het wel 100% :+
Het is wel waarschijnlijk dat het 1 van die 2 gaat worden, maar 100% garantie ga je niet krijgen, van niemand.

Even heel kort door de bocht, als je een installateur zou kunnen vinden die wel snel kan leveren, dan heb je ~7000 kWh die je nog kan salderen. Da's bij €0,25/kWh, je eerste €1750 in de eerste 2 jaar.
Voor de jaren daarna zal het afnemen. Maar je zal altijd 3750kWh opwekken, een deel (laten we schatten 50%) zelf verbruiken (praktische waarde: je hoogtarief) en een deel (laten we zeggen 50%) terugleveren (geschatte waarde bij 80% kale levering: 50% van je hoogtarief). Dat komt neer op 75%.
Bij volledige afschaffing van saldering spaar je dus (met grove schattingen!) 3750kWh*€0,25*0,75 = 700 euro per jaar.
De jaren 2025 tot 2031 varieert de besparing dus tussen de 950 en 700 per jaar.

Al met al zou ik concluderen dat je terugverdientijd rond de 10 jaar schommelt tegen je huidige energieprijzen.
Bij stijgende energieprijzen tov je huidige contract is je tvt natuurlijk fors korter.
Dan laten we slim omgaan met energieverbruik of nieuwe grootverbruikers (airco, (ph)ev, you name it) en woningwaarde buiten beschouwing.

Gezien panelen en omvormers al snel 20 jaar meegaan is de kans dat het €0 oplevert denk ik nihil, zelfs met een dak op het noorden, zekerheid op lage energieprijzen en zo'n dure installatie...

Maargoed, je kan hetzelfde geld ook in Shell-aandelen stoppen, kan je eenzelfde risico-analyse op loslaten. Prijs per aandeel kan namelijk stijgen, maar ook dalen, en daar hangt je complete 'terugverdientijd' aan vast. 1 voordeel: dan doe je niet mee met het duurzaamheidscircus, net wat je wilt :+

• Phyt_
  • Registratie: Oktober 2009
Ik ga deze even volgen, ik zit met dezelfde vragen als TS. Voor mijn gevoel klinkt het allemaal niet meer zo rendabel.
Hier is zojuist iemand geweest en de offerte net binnen 7700(!) voor 11 panelen.
AANTAL PANELEN
11stuks
VERMOGEN
4.455 Wp
PRODUCTIE
3.277kWh

is het dan 7700 / 4455 voor terugrekenen of 7700/3277?
Ik vind het een behoorlijk bedrag eerlijk gezegd.
Dak ligt nog niet eens vol dan, 6 op zuid( vol) 5 op noord.

[Voor 12% gewijzigd door Phyt_ op 27-01-2023 16:51]

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

• rutgerdrum123
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:04
Soepstengel schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:37:
[...]

is idd wel een prijs van bijna een jaar terug met wat onderhandelen en wat geregeld met buren. maar wel 20 panelen a 400wp en echt een domme installatie (Geen micro-omvormers etc) ik heb een volledig plat dak, zonder schaduwen. dus zie daar de waarde niet van in. "ja maar als er een kapot is... " jada jada.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Phyt_ schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 16:49:
Ik ga deze even volgen, ik zit met dezelfde vragen als TS. Voor mijn gevoel klinkt het allemaal niet meer zo rendabel.
Hier is zojuist iemand geweest en de offerte net binnen 7700(!) voor 11 panelen.
AANTAL PANELEN
11stuks
VERMOGEN
4.455 Wp
PRODUCTIE
3.277kWh

Euro per wattpiek reken je uit door het aantal euro's te delen door het aantal wattpiek. Dus 7700/4455 = €1,73 per Wattpiek.
En dat is dus heul erg duur. Vraag vooral eens meer offertes op, zo'n installatie zou een paar duizend euro goedkoper moeten zijn.
For what it's worth: een 405Wp paneeltje kost 170 euro, voor minder dan 1k heb je een hele flinke omvormer en voor minder dan 1k heb je montagemateriaal. Dat zijn prijzen voor particulieren zoals jij en ik. Natuurlijk moet een installateur ook een belegde boterham verdienen, maar hier zit haast 50% winstmarge op...

Het probleem is dat het, afhankelijk van je energiecontract, misschien wel uit kan. Daarom vragen installateurs deze bedragen, voor sommigen kan het alsnog uit. Je zal iets meer moeten rekenen met je eigen gebruik en je eigen energieprijzen, en waar je zelf verwacht dat deze prijzen heen gaan.

Verder zou ik ook eens rekenen wat het meer kost als je je dak vol legt (een dikkere omvormer kost je vaak de kop niet, de installateur is er toch al dus wat extra panelen is niet heel duur). Althans, bij deze installateur is het waarschijnlijk wél duur :+

[Voor 12% gewijzigd door Richh op 27-01-2023 17:15]

• Phyt_
  • Registratie: Oktober 2009
Richh schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 16:58:
[...]

Euro per wattpiek reken je uit door het aantal euro's te delen door het aantal wattpiek. Dus 7700/4455 = €1,73 per Wattpiek.
En dat is dus heul erg duur. Vraag vooral eens meer offertes op, zo'n installatie zou een paar duizend euro goedkoper moeten zijn.
For what it's worth: een 405Wp paneeltje kost 170 euro, voor minder dan 1k heb je een hele flinke omvormer en voor minder dan 1k heb je montagemateriaal. Natuurlijk moet een installateur ook een belegde boterham verdienen, maar hier zit haast 50% winstmarge op...

Het probleem is dat het, afhankelijk van je energiecontract, misschien wel uit kan. Daarom vragen installateurs deze bedragen, voor sommigen kan het alsnog uit. Je zal iets meer moeten rekenen met je eigen gebruik en je eigen energieprijzen, en waar je zelf verwacht dat deze prijzen heen gaan.

Verder zou ik ook eens rekenen wat het meer kost als je je dak vol legt (een dikkere omvormer kost je vaak de kop niet, de installateur is er toch al dus wat extra panelen is niet heel duur). Althans, bij deze installateur is het waarschijnlijk wél duur :+
Heel erg bedankt dat vermoeden had ik al wel fijn als je al 3 maanden wacht op deze afspraak en plaatsing zou pas juni/juli worden dus die boterham zit wel goed daar.
Ik denk dat een eigen topic dan wel handig is dan.
We hebben geen standaard situatie, maar neig er bijna naar om inderdaad zelf 4 panelen op plat dakterras te leggen en van dat overige geld op vakantie te gaan haha. En als de overheid eruit is met salderen zien we wel weer.

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
rutgerdrum123 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 16:51:
[...]
is idd wel een prijs van bijna een jaar terug met wat onderhandelen en wat geregeld met buren. maar wel 20 panelen a 400wp en echt een domme installatie (Geen micro-omvormers etc) ik heb een volledig plat dak, zonder schaduwen. dus zie daar de waarde niet van in. "ja maar als er een kapot is... " jada jada.
Richh schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 16:47:
• TS heeft mogelijk de duurste installateurs van het land gecharterd
Richh schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 16:58:
[...]

For what it's worth: een 405Wp paneeltje kost 170 euro, voor minder dan 1k heb je een hele flinke omvormer en voor minder dan 1k heb je montagemateriaal. Dat zijn prijzen voor particulieren zoals jij en ik. Natuurlijk moet een installateur ook een belegde boterham verdienen, maar hier zit haast 50% winstmarge op...
Ik vraag me af of jullie enig idee hebben wat gangbare prijzen op dit moment zijn. Even los van het feit dat het inderdaad duur is op dit moment, zijn prijzen van €1,30 tot €1,80 per Wattpiek op dit moment de gangbare prijzen die op korte termijn echt niet goedkoper gaan worden (het wordt alleen maar duurder). Je kan je in het rond bellen/emailen, dit is wat het op dit moment is, er is een tekort aan alles dus ze kunnen vragen wat ze willen. Bedragen van een jaar geleden of zelfs een paar maanden geleden zijn niet relevant meer, vraag 3 offertes op en je ziet snel genoeg wat normaal is (en dat een groot deel niet eens offertes meer opsteld).
Phyt_ schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 16:49:
AANTAL PANELEN
11stuks
VERMOGEN
4.455 Wp
PRODUCTIE
3.277kWh

Is wat duur inderdaad, laagste van de 3 offertes die ik op dit moment heb is €1,29 per Wattpiek voor 22 panelen op 4 dak oppervlaktes. De hoogste was ook rond de €1,70 per Wattpiek. Eerdere offertes van dezelfde bedrijven met beduidend minder panelen waren ook duurder per Wattpiek.

Een paar bedrijven hebben me al gewaarschuwd dat ze binnenkort de prijzen gaan verhogen, maar of dat een praatje is om je over de streep te trekken weet ik natuurlijk niet.

Desktop: Ryzen 3600 | 16 GB | Radeon RX 6800 | Asus MG279Q

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Soepstengel schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 21:58:
[...]

Is wat duur inderdaad, laagste van de 3 offertes die ik op dit moment heb is €1,29 per Wattpiek voor 22 panelen op 4 dak oppervlaktes. De hoogste was ook rond de €1,70 per Wattpiek. Eerdere offertes van dezelfde bedrijven met beduidend minder panelen waren ook duurder per Wattpiek.

Een paar bedrijven hebben me al gewaarschuwd dat ze binnenkort de prijzen gaan verhogen, maar of dat een praatje is om je over de streep te trekken weet ik natuurlijk niet.
Ter aanvulling: meer panelen drukt de prijs per wP natuurlijk wel. Een offerte voor 10 panelen zal per wP al snel duurder zijn dan voor 22 panelen.

Intentionally left blank

Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee