Mooi
Wellicht, maar ik begreep er al niets van, dus ik ben blij met alle aanvullingen in deze topic.
In plaats daarvan is het meer een 'discussietopic' geworden, als een soort algemene stelling of zonnepanelen nog wel rendabel zijn

tezamen met de term "duurzaamheidscircus" in TS krijg ik een gevoel van vooringenomenheid, maar vooruit

Zo kun je het zien, maar laten we wel wezen, op dit moment is het ook gewoon een circus, niemand die weet waar die aan toe is. Ik wil in ieder geval mn steentje bijdragen.
In de volgende posts komen de randvoorwaarden naar boven:
- TS is de laatste geluksvogel die nog nét een 5-jarig contract heeft kunnen afsluiten vlak voor de energiecrisis, en heeft dus nog zekerheid tot goedkope stroom
- TS heeft enkel dakoppervlak op het noorden
- TS heeft mogelijk de duurste installateurs van het land gecharterd
Ja, dán is het best lastig om er een rendabel verhaal van te maken.... althans dat zou je denken...

Klopt helemaal, blijkbaar is de duurste installateur Zonneplan. Al heb ik nog een hogere offerte ontvangen vandaag.
Als je voldoende panelen kan leggen voor een overschot en je kan ergens een contract afsluiten waar je dat 80 cent per kilowatt oplevert (een paar maanden geleden kon dat prima) dan ben je gekke henkie als je het níét doet, toch?
Als het puur een geldkwestie is kan het in theorie best aantrekkelijk zijn.
Ja, maar dat is dus niet aan de orde. Ik verbruik meer dan dat ik kan opwekken.
Terug naar de 'algemene stelling': met een (groot) dak op het zuiden ziet het verhaal er heul anders uit.
Tja.. die luxe is mij niet gegeven.
Je kan prima gas en elektra bij verschillende aanbieders afnemen, dat hoeft helemaal niet bij 1. Je kan ook prima 1 van de 2 opzeggen zonder de ander op te zeggen.
Weer wat geleerd. Dat wist ik niet.
Die 20 cent is inclusief energiebelasting, die belastingen moet je er weer afhalen. Je teruglevertarief (binnen je huidige contract!) zal dus lager zijn.
Na afloop van je contract denk ik overigens dat het zeer waarschijnlijk is dat je dan meer moet betalen

Klopt, mijn teruglevertarief op mijn huidige contract is €0,055
Mijn kale leveringstarief is dus ~€0.10 op dit moment, zie ook mijn andere post met details.
En die 80% is een voorstel wat nog niet door de kamer is. Wie weet gaat dat helemaal niet door. Die hele afbouw van salderen is er überhaupt ook nog niet door, wie weet blijft het wel 100%

Het is wel waarschijnlijk dat het 1 van die 2 gaat worden, maar 100% garantie ga je niet krijgen, van niemand.
Dat zeg ik ook niet, maar in deze topic wordt gehamerd op die 80%, dus dat heb ik overgenomen.
Even heel kort door de bocht, als je een installateur zou kunnen vinden die wel snel kan leveren, dan heb je ~7000 kWh die je nog kan salderen. Da's bij €0,25/kWh, je eerste €1750 in de eerste 2 jaar.
Voor de jaren daarna zal het afnemen. Maar je zal altijd 3750kWh opwekken, een deel (laten we schatten 50%) zelf verbruiken (praktische waarde: je hoogtarief) en een deel (laten we zeggen 50%) terugleveren (geschatte waarde bij 80% kale levering: 50% van je hoogtarief). Dat komt neer op 75%.
Bij volledige afschaffing van saldering spaar je dus (met grove schattingen!) 3750kWh*€0,25*0,75 = 700 euro per jaar.
De jaren 2025 tot 2031 varieert de besparing dus tussen de 950 en 700 per jaar.
Al met al zou ik concluderen dat je terugverdientijd rond de 10 jaar schommelt tegen je huidige energieprijzen.
Bij stijgende energieprijzen tov je huidige contract is je tvt natuurlijk fors korter.
Dan laten we slim omgaan met energieverbruik of nieuwe grootverbruikers (airco, (ph)ev, you name it) en woningwaarde buiten beschouwing.
Gezien panelen en omvormers al snel 20 jaar meegaan is de kans dat het €0 oplevert denk ik nihil, zelfs met een dak op het noorden, zekerheid op lage energieprijzen en zo'n dure installatie...
Mooie conclusie, was ik inmiddels ook al uit.
Ik moet gewoon shoppen voor een betere prijs en snellere levering. Die snellere levering heb ik al gevonden, nu de prijs nog

Maargoed, je kan hetzelfde geld ook in Shell-aandelen stoppen, kan je eenzelfde risico-analyse op loslaten. Prijs per aandeel kan namelijk stijgen, maar ook dalen, en daar hangt je complete 'terugverdientijd' aan vast. 1 voordeel: dan doe je niet mee met het duurzaamheidscircus, net wat je wilt

Flauw, en dat weet je zelf ook wel.
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels