Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Indoubt schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:09:
Tja, het blijft lastig om een partij te vinden die aan alle wensen voldoet maar het is nu wel vaak dat je heel erg veel water bij de wijn moet doen.
Dat zal je in een land waar coalities gevormd moeten worden altijd hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Moet je veel water bij de wijn doen, of zijn kiezers ook erg 'single issue' geworden? Ik hoor dat best vaak, ik heb op X gestemd wegens Y, maar daar is niets van terecht gekomen. Als Y enigszins controversieel is, gaat dat er simpelweg niet komen; want partij X zit of oppositie, of in een coalitie waar er zeer veel ingeleverd zal moeten worden om een controversieel punt op de agenda te krijgen; of waar het er simpelweg ook niet door komt.

Als een van de eerste vanmorgen op het lokale stembureau gestemd. Was wat complexer deze keer, omdat de grens tussen waterschappen door de gemeente loopt, en dus voor elke stemmer de juiste stembiljetten mee moest krijgen.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:17

Lordy79

Vastberaden

Lordy79 in "Het grote grappige plaatjes topic Editie 2023!"

Veel succes met stemmen iedereen!

Hoewel er - en daar zijn we het volgens mij allemaal over eens - wat ongure partijen zijn, is er ook een breed pallet aan partijen die vierkant achter de democratie staan hoewel ze inhoudelijk en qua koers verschillend zouden willen varen.

Doe uw democratische plicht.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:48
Zit ik een stemwijzer te doen voor Zuid-Holland, krijg ik ineens dit pareltje:
Om de leefomstandigheden van arbeidsmigranten te verbeteren, moeten er voor hen meer woningen gebouwd worden
Wat voor vraagstelling is dit nou weer? Ik vind dat er meer woningen gebouwd moeten worden, maar niet specifiek om de leefomstandigheden van arbeidsmigranten te verbeteren. Wat moet ik daar dan op antwoorden?

Weet iemand nog een goede stemwijzer? Die gebaseerd op stemgedrag van partijen van de Volkskrant heb ik al gedaan.

Edit - Ik ben nog even verder gegaan en het staat echt bol van twijfelachtige "oorzaak - gevolg" stellingen...

[ Voor 9% gewijzigd door ErikT738 op 15-03-2023 09:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:39
ijdod schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 08:23:
Moet je veel water bij de wijn doen, of zijn kiezers ook erg 'single issue' geworden? Ik hoor dat best vaak, ik heb op X gestemd wegens Y, maar daar is niets van terecht gekomen. Als Y enigszins controversieel is, gaat dat er simpelweg niet komen; want partij X zit of oppositie, of in een coalitie waar er zeer veel ingeleverd zal moeten worden om een controversieel punt op de agenda te krijgen; of waar het er simpelweg ook niet door komt.

Als een van de eerste vanmorgen op het lokale stembureau gestemd. Was wat complexer deze keer, omdat de grens tussen waterschappen door de gemeente loopt, en dus voor elke stemmer de juiste stembiljetten mee moest krijgen.
Ik blijf er op hameren, mensen zouden moeten stemmen op basis van hun ideologie, niet op basis van individuele punten. De grootste kans op beslissingen waar je achter staat is als je mensen kiest die vanuit dezelfde ideologie beredeneren, in plaats van mensen die toevallig op een paar willekeurige stellingen op hetzelfde antwoord landen.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:41
@ErikT738
@ph4ge
Daarom zijn stemwijzers ook ondingen. Het is een verzameling valse stellingen, vaak bedacht door de marketing afdeling van partijen, om mensen te verleiden een simpel ja of nee te antwoorden. De enige bedoeling is een zo hoog mogelijke score te behalen voor de betreffende partij.

Je kunt de stemwijzer bezoeken om eens te kijken wat de partijen voor uitleg geven bij de stellingen. Dat zegt vaak nog wat over de intentie. En de intentie lijkt mij heel belangrijk. Wat wil een partij bereiken?

En zelfs dan: er is ook nog zoiets als coalitievorming. En uiteindelijk gaat het ook om stemgedrag. Leuk dat de PVV wat "sociale" standpunten lijkt te hebben maar die zijn weinig waard als ze die in een coalitie met de VVD als eerste laten vallen of als ze überhaupt veel met de VVD meestemmen in de praktijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 19:19

DevWouter

Creator of Todo2d.com

D-e-n schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:53:
@ErikT738
@ph4ge
Daarom zijn stemwijzers ook ondingen. Het is een verzameling valse stellingen, vaak bedacht door de marketing afdeling van partijen, om mensen te verleiden een simpel ja of nee te antwoorden. De enige bedoeling is een zo hoog mogelijke score te behalen voor de betreffende partij.

Je kunt de stemwijzer bezoeken om eens te kijken wat de partijen voor uitleg geven bij de stellingen. Dat zegt vaak nog wat over de intentie. En de intentie lijkt mij heel belangrijk. Wat wil een partij bereiken?

En zelfs dan: er is ook nog zoiets als coalitievorming. En uiteindelijk gaat het ook om stemgedrag. Leuk dat de PVV wat "sociale" standpunten lijkt te hebben maar die zijn weinig waard als ze die in een coalitie met de VVD als eerste laten vallen of als ze überhaupt veel met de VVD meestemmen in de praktijk.
Ik gebruik ze dan ook vooral voor de eerste oriëntatie en daarna is het gewoon programma downloaden van de top 5

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
DevWouter schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:05:
[...]

Ik gebruik ze dan ook vooral voor de eerste oriëntatie en daarna is het gewoon programma downloaden van de top 5
Het verschil tussen pakweg partij 1 en partij 3 is vaak ook zo klein. Dan zou je voor partij X moeten kiezen met een score van 70% in plaats van partij Y met 68% terwijl je geen idee hebt of die 2% uiteindelijk stand houdt in de praktijk van de kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik kreeg ook de klassieke 'u moet minimaal 15x iets invullen voor een advies, ga terug en vul alsnog wat in' - en ik zit met elke stelling: zowel voor als tegen zou eigenlijk prima kunnen gebaseerd op de argumentatie.
En dan kom ik natuurlijk uit in de politiek onbestaande hoek rechts-progressief.
Uiteindelijk maar wat dieper gedoken in de stellingen en de argumentatie, het wordt hier denk ik Volt en Water Natuurlijk gebaseerd op het feit dat ik van mening ben dat dit een bepaalde richting is die we als OV en Vechtstromen in moeten slaan om niet volledig de weg kwijt te raken de komende jaren.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jos_V
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:38
Ik heb gebruik genomen van mijn recht, en hopelijk heb ik correct het blauwe biljet in the zwarte kliko met blauwe tape gestopt, en het groene biljet in de zwarte kliko met groene tape gegooid zodat ze ook daadwerkelijk geteld worden.

Ben ik blij met mijn keuze? Nee, maar ook niet ontevreden. T'is me in ieder geval gelukt om het "strategisch" stemmetje in mijn achterhoofd uit te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

True schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:17:
Ik kreeg ook de klassieke 'u moet minimaal 15x iets invullen voor een advies, ga terug en vul alsnog wat in' - en ik zit met elke stelling: zowel voor als tegen zou eigenlijk prima kunnen gebaseerd op de argumentatie.
En dan kom ik natuurlijk uit in de politiek onbestaande hoek rechts-progressief.
Uiteindelijk maar wat dieper gedoken in de stellingen en de argumentatie, het wordt hier denk ik Volt en Water Natuurlijk gebaseerd op het feit dat ik van mening ben dat dit een bepaalde richting is die we als OV en Vechtstromen in moeten slaan om niet volledig de weg kwijt te raken de komende jaren.
Is "water natuurlijk" hetzelfde als de "Algemene Water Partij (AWP)" of is er in jouw regio ook een partij water natuurlijk?

De Algemene Waterpartij is bij mij ook hoog geëindigd voor de waterschappen. Ik had er nog nooit van gehoord maar ze doen al 4 verkiezingen mee lijken te beschikken over veel kennis en kunde op het gebied van watermanagement. Ergens lijkt me dat voor een waterschap nog van groter belang als in de reguliere politiek, alhoewel je daarover zou kunnen redetwisten.

Er zijn aan beide kanten van het spectrum partijen die dusdanig slechte plannen hebben dat ik ze absoluut geen zeggenschap zou willen geven maar dat ligt waarschijnlijk aan mij. Ik heb wel enige kennis van watermanagement, in ieder geval meer dan de gemiddelde burger.

Het is wat het is, ik zal vanavond stemmen en langzaam tekent zich een richting af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Niet zelden is de uitleg dan ook nog eens dusdanig dat je je serieus af kan vragen hoe dat meegeteld wordt. Niet per se de fout van de stemwijzer, doorgaans heeft een partij die antwoorden en uitleggen zelf geleverd, maar toch...

Maar inderdaad; je zou meer ideologisch moeten kijken. Maar dat is voor veel mensen ook niet makkelijk; vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
True schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:17:
I
Onbestaand? dat is toch grofweg waar D66 en Volt zitten?

[ Voor 5% gewijzigd door ijdod op 15-03-2023 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 20:26

FunkyTrip

Funky vidi vici!

@ErikT738
@ph4ge
Als ik kijk op kieskompas, dan blijkt dat de PVV zo'n beetje tegen alles is dat het leven beter maakt voor hun achterban.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GlPSnk4.jpg

Mijn uitkomst bij thema: duurzaamheid en energie....fuck :')

[ Voor 9% gewijzigd door FunkyTrip op 15-03-2023 12:03 ]

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos_V
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:38
Indoubt schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:23:
[...]

Is "water natuurlijk" hetzelfde als de "Algemene Water Partij (AWP)" of is er in jouw regio ook een partij water natuurlijk?

De Algemene Waterpartij is bij mij ook hoog geëindigd voor de waterschappen. Ik had er nog nooit van gehoord maar ze doen al 4 verkiezingen mee lijken te beschikken over veel kennis en kunde op het gebied van watermanagement. Ergens lijkt me dat voor een waterschap nog van groter belang als in de reguliere politiek, alhoewel je daarover zou kunnen redetwisten.

Er zijn aan beide kanten van het spectrum partijen die dusdanig slechte plannen hebben dat ik ze absoluut geen zeggenschap zou willen geven maar dat ligt waarschijnlijk aan mij. Ik heb wel enige kennis van watermanagement, in ieder geval meer dan de gemiddelde burger.

Het is wat het is, ik zal vanavond stemmen en langzaam tekent zich een richting af.
AWP en Water Natuurlijk zijn twee verschillende partijen, met verschillende ideeën.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:26
Vanochtend mijn democratische recht uitgevoerd. Keuze stond al heel lang vast. In ieder geval niet op de coalitie. In brede zin ontevreden over ze (gebrek aan daadkracht op vele dossiers).

[ Voor 12% gewijzigd door martwoutnl op 15-03-2023 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Nu online
Ik heb de helft uitgevoerd. Waterschappen kom ik echt niet uit, tevens ben ik van mening dat dit geen losse verkiezing moet zijn. De leiding van de politie, defensie of de belastingdienst wordt ook niet gekozen via verkiezingen en mijn mening is dat dit bij waterschappen ook hoort. De kieswijzer van de waterschappen zei BVNL. Op de vraag of bedrijven meer waterschapsbelasting moeten betalen had BVNL eens, net als ik, maar dat maakt de stemwijzer ook gelijk ongeloofwaardig.

In het stemlokaal hier ook goed om te zien dat de jeugd betrokken lijkt. Controle van de stempassen, legitimatie en uitgifte van de stembiljetten werd door twintigers gedaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:21
ijdod schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:34:
[...]

Mensen die zeggen dat Volt rechts progressief is, zouden echt een ban in dit topic moeten krijgen. Ik heb dit al 100 keer weerlegt. Als ik op kieskompas kijk, staat Volt tussen GL, PvdA, SP en CU in. Het is alles Behalve een rechtse partij.

En ook als je hier kijkt: https://partijgedrag.nl/partijgelijkenis.php
Dan staan GL, PvdA, PvdD en SP bovenaan qua gelijkenis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

ijdod schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:34:
[...]

Niet bij mijn kompas :?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VptBsdPl.jpg

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
TheBrut3 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 16:36:
Dat zal je in een land waar coalities gevormd moeten worden altijd hebben.
Dat is niet erg. Wel vervelend is het als partijen al beginnen met aanlengen voordat ze worden uitgenodigd om aan de onderhandelingstafel te komen zitten. Bij PvdA/GL kun je inmiddels beter spreken over water met een vleugje druivensmaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:29
Robkazoe schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:15:
[...]

Mensen die zeggen dat Volt rechts progressief is, zouden echt een ban in dit topic moeten krijgen. Ik heb dit al 100 keer weerlegt. Als ik op kieskompas kijk, staat Volt tussen GL, PvdA, SP en CU in. Het is alles Behalve een rechtse partij.

En ook als je hier kijkt: https://partijgedrag.nl/partijgelijkenis.php
Dan staan GL, PvdA, PvdD en SP bovenaan qua gelijkenis.
Misschien dat GL & PvdA niet meer zo links zijn?

Als de coalitie nog rechtser is dan Volt dan zullen ze logischerwijs vaak met de (linkse) oppositie mee stemmen.

Hun programma en ideeën zijn namelijk gewoon rechts.
Als je de as zet waar deze hoort te staan in plaats van het midden tussen de meest extremen wel.
CDA als linkse partij aanmerken zou sowieso al wat alarmbellen moeten doen rinkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

TheBrut3 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 12:21:
Ik heb de helft uitgevoerd. Waterschappen kom ik echt niet uit, tevens ben ik van mening dat dit geen losse verkiezing moet zijn. De leiding van de politie, defensie of de belastingdienst wordt ook niet gekozen via verkiezingen en mijn mening is dat dit bij waterschappen ook hoort. De kieswijzer van de waterschappen zei BVNL. Op de vraag of bedrijven meer waterschapsbelasting moeten betalen had BVNL eens, net als ik, maar dat maakt de stemwijzer ook gelijk ongeloofwaardig.

In het stemlokaal hier ook goed om te zien dat de jeugd betrokken lijkt. Controle van de stempassen, legitimatie en uitgifte van de stembiljetten werd door twintigers gedaan.
Water is macht. Korter douchen in de zomer heeft te maken met de boeren die eerder het jaar alles zo snel mogelijk wegpompen zodat hun land niet verdrinkt.

Politie, defensie en belastingdienst zijn uitvoerende diensten.

BVNL wil een beter financieel beleid en ze hebben nog de knop "welke bedrijven" waar ze aan kunnen draaien. Ik vermoed eerder dat geen belastingverhoging niet meer een optie is.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

D-e-n schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:14:
[...]

Het verschil tussen pakweg partij 1 en partij 3 is vaak ook zo klein. Dan zou je voor partij X moeten kiezen met een score van 70% in plaats van partij Y met 68% terwijl je geen idee hebt of die 2% uiteindelijk stand houdt in de praktijk van de kamer.
Valt wel mee, maar de linkerkant is ook minder druk dan rechts (en met iets meer dan een paar procent). Waarschijnlijk valt het op rechts ook mee als je de extreme partijen uitsluit.

Maar wat ook niet helpt is jouw lage match, dan lijken de verschillen tussen de partijen ook lager. Mijn beste match was 88% en dan lijkt die taart toch wel wat groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
DevWouter schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:19:
[...]

Maar wat ook niet helpt is jouw lage match, dan lijken de verschillen tussen de partijen ook lager. Mijn beste match was 88% en dan lijkt die taart toch wel wat groter.
Ik hem al jaren niet meer ingevuld dus ik riep maar een getal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Nu online
DevWouter schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:13:
Water is macht. Korter douchen in de zomer heeft te maken met de boeren die eerder het jaar alles zo snel mogelijk wegpompen zodat hun land niet verdrinkt.

Politie, defensie en belastingdienst zijn uitvoerende diensten.
Ik snap wat je zegt, maar wat mij betreft wordt het dus een (uitvoerend) onderdeel van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De leiding wordt dan ook aangenomen op kennis en kunde, net als de korpschef van de politie en de commandant der strijdkrachten van defensie.

Dan spelen we ook mooi een verkiezing vrij, dan kunnen we apart gaan stemmen voor de Eerste Kamer, in plaats van indirect via de Provinciale Staten. Als de Eerste Kamer niet aan die verkiezingen vastzit, dan verwacht ik veel meer lokale stemmen (en partijen) net zoals bij de gemeenteraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Philip Ross schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:51:
[...]

Misschien dat GL & PvdA niet meer zo links zijn?

Als de coalitie nog rechtser is dan Volt dan zullen ze logischerwijs vaak met de (linkse) oppositie mee stemmen.

Hun programma en ideeën zijn namelijk gewoon rechts.
Wat ze hebben ingevuld in de kieswijzer voor Brabant is iig behoorlijk links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
Sissors schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 17:02:
[...]

Wat ze hebben ingevuld in de kieswijzer voor Brabant is iig behoorlijk links.
Ben hem even door aan het klikken.
De enige stellingen die over links/rechts gaan kiezen ze toch echt voor rechts.
Even de stellingen hier:
Regeldruk voor ondernemers verminderen: Voor
Percentage sociale huur minimaal 50%: Tegen
Meer investeren in bedrijvenclusters: Voor

Dat zijn 3 rechtse standpunten.
Ik tel overigens maar 2 linkse:
Provincie moet spelen geld uitgeven aan kerntaken: Tegen
Opcenten moet omhoog: Voor.

Dat is toch moeilijk links te noemen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Nu online
Philip Ross schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 17:13:
Regeldruk voor ondernemers verminderen: Voor
Dit is niet per se links of rechts, maar ligt aan de invulling daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
TheBrut3 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 17:21:
[...]

Dit is niet per se links of rechts, maar ligt aan de invulling daarvan.
Op zich is minder regels een rechts punt.

Het ging mij vooral even om het voorbeeld.

Ik zie er namelijk helemaal geen linkse partij in hoe ze de kieswijzer hebben ingevuld.

Eerder centrum rechts wat ook het beste bij hun ideologie past.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
ph4ge schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:32:
[...]

Ik blijf er op hameren, mensen zouden moeten stemmen op basis van hun ideologie, niet op basis van individuele punten. De grootste kans op beslissingen waar je achter staat is als je mensen kiest die vanuit dezelfde ideologie beredeneren, in plaats van mensen die toevallig op een paar willekeurige stellingen op hetzelfde antwoord landen.
Inderdaad! Gedetailleerde plannen gaan nooit werken omdat er in 4 jaar veel kan veranderen (kijk maar wat er afgelopen jaar is gebeurt, als Rusland geen oorlog was begonnen had de wereld er nu heel anders uit gezien).
Maar vanuit een ideologie zullen aangepaste plannen altijd op basis van die ideologie gemaakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Waarom moet een gemachtigde eigenlijk in dezelfde gemeente wonen en tegelijkertijd stemmen?

Ben net bij m'n bejaarde moeder die tijdje terug gevallen is. Zouden samen naar stembureau gaan, maar wil vandaag niet met haar.
Ik zeg prima dan machtig je mij toch, ben er nu toch. Invullen, kopie ID erbij en .... Kan dus niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Frame164 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 18:02:
[...]

Inderdaad! Gedetailleerde plannen gaan nooit werken omdat er in 4 jaar veel kan veranderen (kijk maar wat er afgelopen jaar is gebeurt, als Rusland geen oorlog was begonnen had de wereld er nu heel anders uit gezien).
Maar vanuit een ideologie zullen aangepaste plannen altijd op basis van die ideologie gemaakt worden.
Maar ideologie is lang niet altijd goed of maatgevend. Zoals het eerder door mij aangegeven standpunt van de PvdD over het niet meer bestrijden van bisamratten. Dan kun je wel diertjes willen knuffelen maar in Nederland hebben we iets met dijken en zo want het halve land ligt onder de zeespiegel. Zodra ideologie ervoor zorgt dat je losgezongen raakt van de realiteit is het niet meer een goed iets. Dit is natuurlijk maar een voorbeeld maar zo kun je (bij verschillende partijen) voorbeelden vinden.

Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat ideologie een slecht iets is maar soms zit het behoorlijk in de weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:25

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
sambalbaj schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 18:35:
Waarom moet een gemachtigde eigenlijk in dezelfde gemeente wonen en tegelijkertijd stemmen?

Ben net bij m'n bejaarde moeder die tijdje terug gevallen is. Zouden samen naar stembureau gaan, maar wil vandaag niet met haar.
Ik zeg prima dan machtig je mij toch, ben er nu toch. Invullen, kopie ID erbij en .... Kan dus niet.
Dat staat zo in de kieswet, bij een onderhandse volmacht moet je ook in dezelfde gemeente wonen.
https://www.kiesraad.nl/v...de-kamer/stemmen/volmacht

De stempas wordt verstrekt door de gemeente en je moet ook stemmen in diezelfde gemeente. Alleen bij een schriftelijk volmacht mag je voor iemand stemmen als je niet in dezelfde gemeente woont. Alleen red je dat niet om te regelen op de dag zelf.

Het is uiteindelijk allemaal bedoeld om stemfraude en ronselen tegen te gaan.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:01

marapuru

db.

Zag zojuist op het journaal het moment waarop Baudet ging stemmen. Waar een of andere dwaas naast stond te filmen met zijn telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
marapuru schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 20:11:
Zag zojuist op het journaal het moment waarop Baudet ging stemmen. Waar een of andere dwaas naast stond te filmen met zijn telefoon.
Dat was denk ik z'n marketing team _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:39
Volgens exit-poll is BBB zelfs in Noord Holland (toch niet hun beste gebied) de grootste...

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Als zelfs NH de BBB de grootste lijkt te gaan worden, dan wordt dit een slachting.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Quad schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:06:
Als zelfs NH de BBB de grootste lijkt te gaan worden, dan wordt dit een slachting.
Ach, de anderen in de top5~6 in NH zijn VVD, GL PvdA, PvdD & D66.

Succes met onderhandelen, BBB. :7

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Quad schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:06:
Je kunt de populisme stem zo weer doorschuiven naar de volgende partij. Iemand die zegt wat mensen willen horen wordt zo weer de grootste en een nieuwkomer die van het 1 op het andere moment zo groot wordt..

Hoe stabiel blijft een partij dan, het is immers wel ons landsbestuur. Je moet je er niet om verbazen, maar ergens doe je het toch.

Tweakers Discord

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-09 20:54
BBB neemt de populistenstem van FvD over. Hopelijk blijft hun invloed ook zo klein/niet bestaand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

tweakduke schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:08:
[...]

Je kunt de populisme stem zo weer doorschuiven naar de volgende partij. Iemand die zegt wat mensen willen horen wordt zo weer de grootste en een nieuwkomer die van het 1 op het andere moment zo groot wordt..

Hoe stabiel blijft een partij dan, het is immers wel ons landsbestuur. Je moet je er niet om verbazen, maar ergens doe je het toch.
Grotendeels FVD zetels lijkt het, dus zo zou je gelijk kunnen hebben.
Maar Overijssel en overige oostelijke provicincies komen nog, en daar was FVD niet zo enorm, en zullen de zetels echt wel bij de grotere partijen vandaan gesnoept worden.

PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

dawg schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:08:
[...]

Ach, de anderen in de top5~6 in NH zijn VVD, GL PvdA, PvdD & D66.

Succes met onderhandelen, BBB. :7
De houding van van der Plas was arrogant gisteren. De partijen moeten met hun onderhandelen, niet andersom.

Ben benieuwd, meestal komen de provinciebesturen wel in orde, omdat het niet in de schijnwerpers staat. Geen publieke druk.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
tweakduke schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 18:46:
[...]

Dat staat zo in de kieswet, bij een onderhandse volmacht moet je ook in dezelfde gemeente wonen.
https://www.kiesraad.nl/v...de-kamer/stemmen/volmacht

De stempas wordt verstrekt door de gemeente en je moet ook stemmen in diezelfde gemeente. Alleen bij een schriftelijk volmacht mag je voor iemand stemmen als je niet in dezelfde gemeente woont. Alleen red je dat niet om te regelen op de dag zelf.

Het is uiteindelijk allemaal bedoeld om stemfraude en ronselen tegen te gaan.
Tsja je moet wat. Maar voelt toch niet helemaal meer van deze tijd.
Laat dan een machtiging afgeven via MijnOverheid en DigiD.

Maar wat er op tegen is om in de juiste gemeente met machtiging te stemmen zonder zelf daar een stem uit te brengen, ontgaat me nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Quad schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:09:
[...]

Maar Overijssel en overige oostelijke provicincies komen nog, en daar was FVD niet zo enorm, en zullen de zetels echt wel bij de grotere partijen vandaan gesnoept worden.
Andere nieuwkomers hebben nog wat zetels gehad van de andere partijen. De mensen die populisme stemmen, stemmen doorgaans niet zomaar op een reguliere partij. Je mag dat gerust stellen.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:11
Jos_V schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:04:
Ik heb gebruik genomen van mijn recht, en hopelijk heb ik correct het blauwe biljet in the zwarte kliko met blauwe tape gestopt, en het groene biljet in de zwarte kliko met groene tape gegooid zodat ze ook daadwerkelijk geteld worden.
Voordeel: als je hem niet in de goede kliko had gegooid had niks uitgemaakt.
Ze worden sowieso geteld. Het is alleen voor de tellers iets makkelijker als ze in de "juiste" bak zitten (zo kunnen tellers voor de Waterschappen en tellers voor de PS los van elkaar werken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

tweakduke schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:10:
[...]

De houding van van der Plas was arrogant gisteren. De partijen moeten met hun onderhandelen, niet andersom.

Ben benieuwd, meestal komen de provinciebesturen wel in orde, omdat het niet in de schijnwerpers staat. Geen publieke druk.
Aan de onderhandelingstafel moeten ze een dergelijke houding toch laten varen, zeker met zo een top 6, anders komen ze nergens.

En als ze meedoen moeten ze compromissen sluiten en dan gaan we vanzelf zien hoe de boeren (agroindustrie) reageren als puntje bij paaltje komt.

Vergeet niet dat het CDA geen gewicht meer in de schaal kan leggen. Waarschijnlijk in geen enkele provincie.

[ Voor 8% gewijzigd door dawg op 15-03-2023 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

tweakduke schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:11:
[...]

Andere nieuwkomers hebben nog wat zetels gehad van de andere partijen. De mensen die populisme stemmen, stemmen doorgaans niet zomaar op een reguliere partij. Je mag dat gerust stellen.
n=1 maar mijn schoonfamilie is trouw CU stemmer, maar dit keer op BBB vanwege hun boeren achtergrond. Ik betwijfel het, we gaan het zien straks.

Je kan wel stellen dat het voor de regering het 2e deel van hun periode doorregeren moeilijk gaat worden straks.

PVOutput☀️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pingkiller
  • Laatst online: 20:00
Kunnen we in dit topic niet een exitpoll plaatsen? Ben benieuwd wat de tweakers stemmen.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

dawg schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:13:
[...]

Aan de onderhandelingstafel moeten ze een dergelijke houding toch laten varen, zeker met zo een top 6, anders komen ze nergens.

En als ze meedoen moeten ze compromissen sluiten en dan gaan we vanzelf zien hoe de boeren (agroindustrie) reageren als puntje bij paaltje komt.
Ja dat wordt interessant. De achterban moeten ze tevreden houden, maar er moet altijd water bij de wijn. De arrogante houding was uiteraard voor de beeldvorming.

De sterke vrouw die voor ze opkomt en zegt waar het op staat. Nou nu nog waarmaken.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Quad schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:13:
[...]

n=1 maar mijn schoonfamilie is trouw CU stemmer, maar dit keer op BBB vanwege hun boeren achtergrond. Ik betwijfel het, we gaan het zien straks.

Je kan wel stellen dat het voor de regering het 2e deel van hun periode doorregeren moeilijk gaat worden straks.
Oh ze hebben ook zeker van het CDA stemmen gekregen :)
We zullen zien of we nog een patroon kunnen vinden bij de volgende exitpolls.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Nu online
Quad schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:09:
Denk dat BBB vooral wordt gevuld vanuit CDA, PVV en ja ook FvD. Van FvD zullen er ook stemmen naar JA21 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:59
dawg schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:13:

Vergeet niet dat het CDA geen gewicht meer in de schaal kan leggen. Waarschijnlijk in geen enkele provincie.
Ook als ze niet mee gaan doen dan hebben ze indirect invloed. Proteststemmers hadden ook op de 'linkse wolk' kunnen gaan stemmen.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Holy shit, 31% BBB in Overijssel.

PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Overijssel is echt een slachting. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Vermoed dat dit het beeld voor alle niet-randstad provincies zal zijn. Misschien niet zo extreem, maar ook niet heel veel minder.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Basekid
Zucht... we verdienen om te verstikken in stikstof en megastallen ....

Of zal het inderdaad CDA+FVD=BBB zijn? Hopelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Nu online
alexbl69 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:23:
Vermoed dat dit het beeld voor alle niet-randstad provincies zal zijn. Misschien niet zo extreem, maar ook niet heel veel minder.
Ik denk dat Noord Brabant een goed gemiddeld beeld gaat geven. Erg veel buitengebied, maar ook wat grotere dorpen, wat kleine steden en Eindhoven, Tilburg en Breda zijn toch wel flinke steden met ook veel studenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

alexbl69 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:23:
Nee, in Gelderland wordt dit niks anders als mijn voorgevoel klopt.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
Is die 31% het grootste ooit? off.. 1 op 3 mensen die opdezelfde partij stemmen is echt enorm lijkt me.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• D-e-n
Ik ben nu al benieuwd op welke club die mensen over vier jaar stemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:35
Voorspelling voor Brabant gebaseerd op de vorige polls, 11 zetels voor bbb.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:27

Player1S

Probably out in the dark

D-e-n schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:29:
1 van de splinters van de BBB/PVV/FVD :X

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Basekid schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:27:
Is die 31% het grootste ooit? off.. 1 op 3 mensen die opdezelfde partij stemmen is echt enorm lijkt me.
CDA had 41,96%, 31,25%, 33,59%, 37,37% en 34,05% in resp '91, '95, '99, '03 en '07.
Dus echt een uitzondering is het niet.
BBB heeft gewoon het stokje van boerenpartij overgenomen van het CDA.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:05

DirtyBird

Praktiserend denker

Als BBB echt zn zin kan gaan doordrukken is er geen 'over 4 jaar' :)

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Eerst de reguliere verkiezingen, dat zal wel anders worden denk ik. Dat is normaal gesproken 2025, maar áls de eerste kamer het regeren onmogelijk gaat maken voor de VVD, dan klapt de regering binnenkort.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
anandus schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:30:
[...]

CDA had 41,96%, 31,25%, 33,59%, 37,37% en 34,05% in resp '91, '95, '99, '03 en '07.
Dus echt een uitzondering is het niet.
BBB heeft gewoon het stokje van boerenpartij overgenomen van het CDA.
Thanks, dit maakt het gelukkig ook wat minder intens :)

Acties:
  • +19 Henk 'm!

Verwijderd

Eigenlijk is het al jaren treurnis met de verkiezingen. Van LPF, PVV, FVD naar BBB. Het is toch een reflectie van de medemens met wie je samenleeft in dit land en word daar altijd een beetje sad van. Niet omdat deze partijen haaks staan op mijn mening (want dat staan ze, maar dat mag), maar omdat het vaak ook geen constructieve partijen blijken te zijn. Met slecht bestuur als gevolg.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:37

drooger

Falen is ook een kunst.

Dat wordt toch wel lastig om zoveel nieuwe statenleden te leveren zonder skeletten in de kast, als je ineens 17 zetels moet vullen.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Inderdaad. De NOS praat over die grote groep “proteststemmers” (bij gebrek aan betere verwoording) maar ziet diezelfde groep niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Basekid schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:31:
[...]

Thanks, dit maakt het gelukkig ook wat minder intens :)
Je zou bijna kunnen stellen dat het een teleurstellende uitslag is voor de BBB, als je ziet de het CDA hier meerdere verkiezingen ruim overheen gegaan is.
Bijna, want het blijft een mooie score voor een 'beginnende' partij! (al vermoed ik dat er aardig wat gerecylde CDA'ers enzo in gaan zitten ;) )

[ Voor 17% gewijzigd door anandus op 15-03-2023 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Quad schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:31:
[...]

Eerst de reguliere verkiezingen, dat zal wel anders worden denk ik. Dat is normaal gesproken 2025, maar áls de eerste kamer het regeren onmogelijk gaat maken voor de VVD, dan klapt de regering binnenkort.
Het zal lastig worden maar als het klapt zal dat denk ik door CDA gebeuren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

tweakduke schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:14:
[...]

Ja dat wordt interessant. De achterban moeten ze tevreden houden, maar er moet altijd water bij de wijn. De arrogante houding was uiteraard voor de beeldvorming.

De sterke vrouw die voor ze opkomt en zegt waar het op staat. Nou nu nog waarmaken.
Wilde van der Plas laatst niet al ergens niet naartoe komen, omdat ze volgens de harde kern niet radicaal genoeg meer was en juist een keer teveel het voor Kaag had opgenomen?

Die achterban kun je niet tevreden houden, tenzij je exact doet wat zij eisen, namelijk helemaal niets veranderen.

FvD en BBB hebben deze verkiezingen op de makkelijkst mogelijke manier zieltjes gewonnen: halve waarheden en leugens die onuitvoerbaar zijn.

Helemaal FvD met die belachelijke "kan gewoon" postertjes.
Minder belasting: kan gewoon
Minder immigranten: kan gewoon
Geen klimaatcrisis: kan gewoon

Dat is echt het niveau.

Bij de volgende verkiezingen zou het machtig mooi zijn als de partij tegen de burger van de speld mee zou doen. Waarschijnlijk snapt de doelgroep toch niet dat het satire is.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000

crisp

Devver

Pixelated

Op een partij die nog opgericht moet worden...

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

Jeroenneman schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:35:
[...]

FvD en BBB hebben deze verkiezingen op de makkelijkst mogelijke manier zieltjes gewonnen: halve waarheden en leugens die onuitvoerbaar zijn.
toch lijkt de FvD volledig gedecimeerd te zijn deze verkiezing...... toch nog een pluspuntje overigens

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:05

DirtyBird

Praktiserend denker

Wel grappig dat Tweakers (of misschien slechts dit topic) toch wel een linkse club lijkt.
Tweakers zelf nodigt niet een specifieke politieke doelgroep uit.
Misschien de gemiddelde leeftijd of opleidingsniveau?
Ik zag laatst een statistiek dat mensen met een hoger opleidingsniveau doorgaans linkser stemmen, ondanks dat ze financieel meer 'te verliezen' hebben.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Player1S schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:36:
toch lijkt de FvD volledig gedecimeerd te zijn deze verkiezing...... toch nog een pluspuntje overigens
Gaan er FvD-ers opeens opduiken bij BBB? Het zijn altijd dezelfde figuren bij die protestpartijen, nooit enige kwaliteit of positieve bijdrage.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

DirtyBird schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:36:
Wel grappig dat Tweakers (of misschien slechts dit topic) toch wel een linkse club lijkt.
Ik zag laatst een statistiek dat mensen met een hoger opleidingsniveau doorgaans linkser stemmen, ondanks dat ze financieel meer 'te verliezen' hebben.
Ik heb ook beetje het idee dat het komt dat tweakers over het algemeen actiever zijn op internet en zo ook meer contact hebben buiten de landgrenzen.

Ik zie dat ook bij Amerikanen. diegene die weten dat er meer is dan alleen de VS zijn doorgaans veel linkser dan diegene die nauwelijks hun eigen staat verlaten.

Maar goed dat is mijn eigen armchair expertise.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:12
Player1S schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:36:
[...]
Dit is het grootste lichtpunt van deze verkiezingen.

Hertellingen geeist in 3...2..1... :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

dawg schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:34:
[...]

Het zal lastig worden maar als het klapt zal dat denk ik door CDA gebeuren.
Als CDA de stekker er nu uittrekt dan blijft er bijna geen CDA meer over. Andere partijen staan ook onder druk, die gaan het zo lang mogelijk proberen vol te houden door deze uitslag.
[...]

Wilde van der Plas laatst niet al ergens niet naartoe komen, omdat ze volgens de harde kern niet radicaal genoeg meer was en juist een keer teveel het voor Kaag had opgenomen?

Die achterban kun je niet tevreden houden, tenzij je exact doet wat zij eisen, namelijk helemaal niets veranderen.

Helemaal FvD met die belachelijke "kan gewoon" postertjes.
Minder belasting: kan gewoon
Minder immigranten: kan gewoon
Geen klimaatcrisis: kan gewoon

Dat is echt het niveau.

Bij de volgende verkiezingen zou het machtig mooi zijn als de partij tegen de burger van de speld mee zou doen. Waarschijnlijk snapt de doelgroep toch niet dat het satire is.
Clubs als Farmer Defence Force laten je ook zo weer vallen, het is een momentopname. Ze heeft de wind nu aan alle kanten mee.

Tweakers Discord

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pingkiller
De berichten nu over de BBB lijken precies op wat er geschreven werd over de LPF, PVV en FVD tijdens voorgaande verkiezingen. Dit gaat 100% zeker op dezelfde manier aflopen. Dat men zich niet eens gaat afvragen wat ze nou hebben aan dat proteststemmen.

[ Voor 3% gewijzigd door pingkiller op 15-03-2023 21:42 ]

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

renegrunn schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:39:
[...]

Dit is het grootste lichtpunt van deze verkiezingen.

Hertellingen geeist in 3...2..1... :+
Ik durf daar haast wel geld op in te zetten. Heeft herr Baudet al fraude gegild?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Verwijderd schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:32:
Eigenlijk is het al jaren treurnis met de verkiezingen. Van LPF, PVV, FVD naar BBB. Het is toch een reflectie van de medemens met wie je samenleeft in dit land en word daar altijd een beetje sad van. Niet omdat deze partijen haaks staan op mijn mening (want dat staan ze, maar dat mag), maar omdat het vaak ook geen constructieve partijen blijken te zijn. Met slecht bestuur als gevolg.
Erger nog. Dit soort partijen besturen ook zelden waardoor er niks kan veranderen.
Het zijn helaas vaak proteststemmen die uiteindelijk niks opleveren. Op zich niks mis met een proteststem, maar het doet gewoon niks. En als er dan ruzie ontstaat in een partij die zo snel, zo groot is geworden, dan komt er wel weer een nieuwe naar boven drijven. Oh en qua beleid veranderd er niks omdat min of meer dezelfde coalities doorgaan. En juist nu we zo keihard eens significante bestuurlijke keuzes over klimaat, ecologie, ruimtelijke indeling, welvaartsverdeling, voorzieningen etc nodig hebben, worden we dadelijk opgezadeld met besluiteloosheid. :/

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb alleen Friese partijen gestemd ditmaal. Mooi dat het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:01

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

tweakduke schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:39:
[...]

Als CDA de stekker er nu uittrekt dan blijft er bijna geen CDA meer over. Andere partijen staan ook onder druk, die gaan het zo lang mogelijk proberen vol te houden door deze uitslag.
[...]

Clubs als Farmer Defence Force laten je ook zo weer vallen, het is een momentopname. Ze heeft de wind nu aan alle kanten mee.
ik zie het ook niet gebeuren dat iemand de stekker er nu uit trekt. Maar aan de andere kant; wat lukt er nog wel over links nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Player1S schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:40:
[...]

Ik durf daar haast wel geld op in te zetten. Heeft herr Baudet al fraude gegild?
Kan je de klok op gelijk zetten dat die een Trumpje gaat doen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Laatst online: 15:10

ScreamGT

joejoe

[...]FvD en BBB hebben deze verkiezingen op de makkelijkst mogelijke manier zieltjes gewonnen: halve waarheden en leugens die onuitvoerbaar zijn.
Je zou ook kunnen stellen dat al die andere partijen er gewoon één grote bende van hebben gemaakt :)

FvD scoort niet eens zo hoog, dus geen idee wat je precies bedoeld met zieltjes winnen. Ze verliezen alleen maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Laatst online: 16-09 21:11
Het probleem is dat de middenpartijen vaak besturen, waar gehakt wordt vallen spaanders. De proteststemmen op partijen als FVD en BBB maken deze erg groot, maar vaak krijgen ze of bestuurlijk zaken niet naar tevredenheid voor elkaar (want de nuance moet gezocht worden, dus move naar midden). Of ze regeren niet mee want ze komen er tijdens de formatie al niet uit.

Wordt nog wat met de tweedekamerverkiezingen als dit zo blijft, benieuwd of er dan nog met enig fatsoen een stabiele coalitie gevormd kan worden.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
[...]

Dat is de fout die dan ook telkens gemaakt wordt. Politici zijn bang de meest radicale rechtse stemmers voor het hoofd te stoten. Dus werd Baudet te lang serieus genomen door CDA en VVD. Dus dacht men met Wilders een kabinet te kunnen bouwen. Dus neemt vd Plas te weinig afstand van de FDF boeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:12
BBB wint ook in N-Brabant (20%). Ook hier FvD foetsie...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:30
Zo links is het overigens allemaal niet , qua ideeën eerder terug naar een brede sterke samenleving waar men zich bewust is dat je zo sterk bent als je zwakste schakel.

Dus goede leefomgeving, toegang tot betaalbaar onderwijs, gezondheidszorg enzovoort.

Een overheid die problemen mede helpt oplossen door projecten zelf uit te voeren.

Allemaal logische zaken die eerder uit de sociaal democratische traditie komen dan perse links.

Links haten is mode. En alles als links / communistisch bestempelen ook.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Waarschijnlijk omdat Tweakers (en dan met name GoT) gericht is op kennisdeling en verdieping zoeken.

Dit mist bij sommige partijen compleet. Maar dat maakt ze super aantrekkelijk voor andere kiezers. Die willen geen nuancering, verklaringen of compromis.
Die willen één persoon die ze geruststellende woorden toeroept, liefst oneliners, en die de realiteit plat slaat tot een hashtag.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

VdPLas kan wel een crisisberaad opzetten.Je hebt winst en je hebt problematisch veel winst. En dat laatste zal veel te veel mensen naast hun schoenen doen lopen.

Je ziet VdPLas al een beetje o-jee-blij zijn. En die weet ook wel hoe dit meestal afloopt.

Fijn om trouwens te zien dat PVV en CDA en vooral FvD flink inleveren. WIlders is de magie een beetje kwijt blijkbaar.

[ Voor 19% gewijzigd door Delerium op 15-03-2023 21:46 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• alexbl69
Eén ding is wel duidelijk: in ieder geval dit subforum is geen afspiegeling van de samenleving :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

alexbl69 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:45:
Eén ding is wel duidelijk: in ieder geval dit subforum is geen afspiegeling van de samenleving :)
Goddank niet zou ik zeggen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Even gekeken, de Boerenpartij had vier zetels gehaald (van de toen 59, nu 47) in 1966

Voor als iemand benieuwd was naar hoe boer Koekoek het in Overijssel gedaan heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
Als we een poll hadden dan konden we zien hoe tweakers stemmen.
Maar heb geen idee hoe je die aanmaakt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanane
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:16
Eindelijk weg met VVD! Hup hup BBB

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zag ineens Caroline bij Biden in het Witte Huis.

}:O _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:32:
Er is een groot deel van het (stemmend) volk dat gewoon altijd ontevreden is. Of het nu over vluchtelingen, stikstof, belasting of de algehele staat van het land gaat.

Dit resulteert vaak in een stem op een partij die eigenlijk alleen maar met de “wat” (minder belasting) maar niet hoe (we moeten de zorg, pensioenen en wegen slechter maken). Men verkoopt het te simpel. En zoals je zegt, alle partijen die je noemt doen dit.

Maar ik denk dat het verder gaat dan dit. Die ontevreden groep is niet zomaar ontevreden. Er zit meer achter. Denk aan armoede, baanonzekerheid of zich simpelweg ongehoord voelen. Men wil misschien ook helemaal geen oplossing, maar zich wel gewoon afreageren en hun woede kunnen uiten. En het stemhokje is waar dit (onder andere) gebeurt.

Het resulteert dan weer in slechte bestuurbaarheid, wat er voor zorgt dat fundamentele problemen niet worden opgelost, waardoor men weer boos wordt, waarop de protest stem volgt.

Houd het ooit op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

pingkiller schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:46:
Als we een poll hadden dan konden we zien hoe tweakers stemmen.
Maar heb geen idee hoe je die aanmaakt...
http://poll.dezeserver.nl/index.cgi?action=create

PVOutput☀️

Pagina: 1 ... 4 ... 19 Laatste

Let op:
Voor diepgang over het stikstof dossier hebben we een apart topic:
De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Let s.v.p. of diepgaande discussie over stikstof niet te veel offtopic is.