Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Nu online

DevWouter

Creator of Todo2d.com

YangWenli schreef op zondag 19 maart 2023 @ 17:45:
[...]

Het is veel erger. Een flink deel van Nederland is overtuigd dat landbouw natuur is.
Je ziet aan de wolf die weer kapotgeschoten gaat worden.
Ik deel jouw stelling, maar daarbij moeten we ook opmerken dat de agrarische sector vaak verantwoordelijk is gemaakt voor de natuur. Op zich logisch want die sector heeft ook veel verstand van natuur.

Zover ik weet kennen we in Nederland ook geen wilde natuur (correctie: Die zijn er wel volgens https://www.ongerepte-natuur.nl/). Dus eigenlijk is alle "natuur" die we zien natuur die de mensheid onderhoudt.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Nu online

DevWouter

Creator of Todo2d.com

@Indoubt
Eens wat betreft de wolven. En nieuwe dieren in Nederland gaat ook niet zonder overlast. Enfin, ik denk dat we elkaar begrijpen op dit punt.
Dat er een discrepantie is tussen het "platteland" en de "Randstad" is wel een feit. An sich is dat verschil iets wat altijd wel zou blijven en in mijn opzicht zou het ook geen probleem hoeven te zijn. Echte moet dan wel de discussie worden gevoerd over feiten en niet over buitensporig ge-extraploeerde cijfers die iemand toevallig goed uitkomen.
Hoe vaker we het hier over hebben hoe meer ik het betwijfel of er verschil is tussen platteland en randstad. Nederland kan gevoelsmatig(!) ook gezien worden als één grote stad, maar ik zou hier ook een discussie over feiten willen zien.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:40
_Bailey_ schreef op zondag 19 maart 2023 @ 17:07:
[...]

zetels? als in meervoud? 1 zetel is volgens mij enkelvoud.

''ze'' als in de partijen afzonderlijk of samen in de fusie? Maar goed, 1 zetel winst over 2 partijen is natuurlijk wel een overwinningsspeech en grote taart waard.

Ik denk dat Spekman dat er mee bedoelt, ''wie houden we nou voor de gek?''. En of hij zelf een eerder grotere verliezer was doet niks af aan hoe de 2 partijen SAMEN die ene zetel (dus niet zetelS) winst hebben geboekt en gevierd hebben deze week.
Er werd een enorme campagne gevoerd tegen links. Zowel vanuit de traditionele rechtse partijen als vanuit de boeren.
En ondanks dat blijven ze overeind en halen een zetel meer.

Kan je ze moeilijk als verliezers noteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:11
DevWouter schreef op zondag 19 maart 2023 @ 18:34:
[...]

Ik deel jouw stelling, maar daarbij moeten we ook opmerken dat de agrarische sector vaak verantwoordelijk is gemaakt voor de natuur. Op zich logisch want die sector heeft ook veel verstand van natuur.
Weet jij toevallig dan om welke natuurgebieden het gaat? Ik ken ze niet.

Er zijn natuurlijk wel boeren die als aannemers werken in opdracht van natuurbeheerorganisaties. Of die bermbeheer (gemeentelijke taak) uitvoeren. Maar echt 'verantwoordelijk', ik betwijfel het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 23:16
Indoubt schreef op zondag 19 maart 2023 @ 17:29:
@DevWouter
Het verdrag van de EU met betrekking tot de hoge bescherming van de wolf is waar. Tegelijkertijd zijn er veel EU landen waar er gewoon aan beheer wordt gedaan. Frankrijk schiet er jaarlijks 120 af, in Zweden recent nog 58, Zwitserland heeft een stuk of 25 afgeschoten en oostenrijk 20. Litouwen gaat er dit jaar 300 doen en Finland 200.
Veel hiervan kan ik niet vinden.
Zweden wel
Zwitserland niet, Finland niet, Oostenrijk niet, Litouwen niet.

Bij Litouwen en Finland zou dit tot 100% van de populatie zijn.

'gewoon aan beheer wordt gedaan' komt de info van een jachtforum oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
DevWouter schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 18:52:
[...]

Gemeenteraadsverkiezingen? Dat lijkt me nog minder relevant.
Dat was het punt idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
Inzake de wolf ben ik recent bij een bijeenkomst geweest van de PvdD. Zij zijn er van overtuigd dat de mens en wolf naast elkaar moeten kunnen leveren. Maar het werd mij wel duidelijk dat ze intern wel degelijk worstelen met de wijze waarop. Er was een gedragswetenschapper die mogelijk iets zag in banden om de nek van schapen die dan een schok moeten afgeven als er in de nek gebeten wordt bijvoorbeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:08
Philip Ross schreef op zondag 19 maart 2023 @ 18:49:
[...]

Er werd een enorme campagne gevoerd tegen links. Zowel vanuit de traditionele rechtse partijen als vanuit de boeren.

Hmmm... apart.

Normaliter als een partij zo op de korrel wordt genomen levert dat juist stemmen op. Als het sentiment hier ook maar enigszins representatief zou zijn voor de Nederlandse bevolking zou een partij die door de boeren op de korrel wordt genomen juist heel veel extra stemmen trekken.

Idem dito voor een partij die door het hier gehate 'rechts' wordt aangevallen.

Hoezo denk je dat dat nu anders heeft uitgepakt?

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Kalentum schreef op zondag 19 maart 2023 @ 17:42:
De schapen vs wolf discussie, super interessant! Ik heb het even uitgezocht:

[Afbeelding]

Ik snap het sentiment wel maar laten we niet net doen alsof wij als mens een haar beter zijn. Natuurlijk is het rot als een hobbyboer / schaapherder / veehouder geconfronteerd wordt met een dood aangevreten kadaver maar het is natuurlijk wel een gevalletje 'we staan wat ver van de natuur af'.
Mooie grafiek!

Maak hem nu eens met gedode schapen per wolf, gedode schapen per hond en gedode schapen per mens. Je mag overal de volledige populatie gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

PLAE schreef op zondag 19 maart 2023 @ 19:14:
[...]

Veel hiervan kan ik niet vinden.
Zweden wel
Zwitserland niet, Finland niet, Oostenrijk niet, Litouwen niet.

Bij Litouwen en Finland zou dit tot 100% van de populatie zijn.

'gewoon aan beheer wordt gedaan' komt de info van een jachtforum oid?
Gewoon uit de media. Vooral de Guardian heeft daar meermaals over bericht dus dat is echt wel mainstream. Maar soms komt het ook van kleinere kranten/websites. Meestal wel in het engels of duits want andere talen is niet mijn sterkste kant.

In een aantal gevallen heeft men ook vastgesteld dat het aantal wolven veel groter is dan eerder aangenomen.

Ik hoop wel dat er wolven blijven in de vrij natuur. Ik heb ze een aantal maal mogen aanschouwen in het wild en dat is echt indrukwekkend. Ik was kortgeleden in Zweden bij een kennis en op de dag dat ik ben vertrokken is er een grote alpha wolf door de tuin gebanjerd op zoek naar prooi. Helaas geen foto . Het is magnifiek maar ik snap ook wel dat het veel problemen oplevert.

Enfin, veel landen doen dus iets wat onmogelijk zou moeten zijn en doen dat al jaren. Met de 20.000 stuks of meer in de EU landen alleen snap ik dat wel.

edit: het lijkt nu net of ik veel van wolven weet. Dat is eigenlijk niet zo. Ik weet meer van duiven, konijnen, honden, koolmeesjes en spechten. Alleen blijven dingen die ik lees vaak wel hangen in mijn herinnering, soms tot vervelens toe.

[ Voor 8% gewijzigd door Indoubt op 19-03-2023 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
alexbl69 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 19:50:
[...]

Hmmm... apart.

Normaliter als een partij zo op de korrel wordt genomen levert dat juist stemmen op. Als het sentiment hier ook maar enigszins representatief zou zijn voor de Nederlandse bevolking zou een partij die door de boeren op de korrel wordt genomen juist heel veel extra stemmen trekken.

Idem dito voor een partij die door het hier gehate 'rechts' wordt aangevallen.

Hoezo denk je dat dat nu anders heeft uitgepakt?
Heb je onderbouwing dat dat echt zo is?
Bij een tweestrijd is dat wel zo, maar daar was nu geen sprake van.

Er is voornamelijk een verschuiving van stemmen tussen de rechtse partijen.

Links is weinig veranderd en dus ook niet afgenomen.

De tweestrijd was eerder tussen de coalitie en de BBB ongeacht wat Rutte daarover te zeggen had.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
Philip Ross schreef op zondag 19 maart 2023 @ 21:12:
[...]

Heb je onderbouwing dat dat echt zo is?
Bij een tweestrijd is dat wel zo, maar daar was nu geen sprake van.

Er is voornamelijk een verschuiving van stemmen tussen de rechtse partijen.

Links is weinig veranderd en dus ook niet afgenomen.

De tweestrijd was eerder tussen de coalitie en de BBB ongeacht wat Rutte daarover te zeggen had.
Allemaal waar.

Maar het is dus geen overwinning voor GL/PvdA, en daar begon de discussie over.

Eén zeteltje winst terwijl de coalitie er 7 10 verliest kun je toch moeilijk een succes noemen. Temeer omdat die zetel enkel te danken is aan bepaalde afrondingsverschillen gezien het stemmenverlies voor beide partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
alexbl69 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 21:38:
[...]

Allemaal waar.

Maar het is dus geen overwinning voor GL/PvdA, en daar begon de discussie over.

Eén zeteltje winst terwijl de coalitie er 7 verliest kun je toch moeilijk een succes noemen. Temeer omdat die zetel enkel te danken is aan bepaalde afrondingsverschillen gezien het stemmenverlies voor beide partijen.
Je kan het ook zo zien:

Je groep recht tegenover jou heeft heel veel aandacht gekregen en zetels gewonnen maar niet ten koste van jou.

Links was elke keer de grote vijand van de boeren volgens sommige activoerders en de boeren hadden veel steun onder het volk.
Dat je dan niet verliest is al best knap.

Effectief is je positie sterker omdat je zowel een zetel meer hebt en de coalitie je hard nodig heeft en je dus meer af kan dwingen in ruil voor die steun.

[ Voor 10% gewijzigd door Philip Ross op 19-03-2023 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Nu online

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Kalentum schreef op zondag 19 maart 2023 @ 18:51:
[...]

Er zijn natuurlijk wel boeren die als aannemers werken in opdracht van natuurbeheerorganisaties. Of die bermbeheer (gemeentelijke taak) uitvoeren. Maar echt 'verantwoordelijk', ik betwijfel het.
Dat laatste deel ik.
Ander voorbeeld zijn grazers buiten de wei. Dus schapen die door het bos heen gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
In de nieuwste prognose klimt BoerBurgerBeweging (BBB) tot 17 zetels in de Eerste Kamer. D66 zakt terug naar 5 zetels. Dat blijkt volgens het ANP na het tellen van vrijwel alle stemmen voor de Provinciale Statenverkiezingen.

bron: https://nos.nl/artikel/24...ls-d66-zakt-naar-5-zetels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:49
Kalentum schreef op zondag 19 maart 2023 @ 18:51:
deze natuurgebieden natuurlijk. Zo te zien moet je een beheerplan opstellen, en wat papierwerk verrichten, maar dan is je akker ineens een "agrarisch faunagebied".

Als het allemaal wordt uitgevoerd met dezelfde goede wil als waarmee het is bedacht is het natuurlijk fantastisch. Maar ik vraag me af of er een subsidiepolitie rondrijdt die controleert of het allemaal wel klopt, of dat de boeren op hun blauwe ogen en blozende wangen geloofd worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
_Bailey_ schreef op maandag 20 maart 2023 @ 05:53:
In de nieuwste prognose klimt BoerBurgerBeweging (BBB) tot 17 zetels in de Eerste Kamer. D66 zakt terug naar 5 zetels. Dat blijkt volgens het ANP na het tellen van vrijwel alle stemmen voor de Provinciale Statenverkiezingen.

D66 nu dus net zo groot/klein als het CDA.

Ook wel bijzonder dat ze in Amsterdam nu nog aan het tellen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:23

ericplan

5180 Wp PV

_Bailey_ schreef op maandag 20 maart 2023 @ 05:53:

Hoe dat echt uitpakt weten we pas op 30 mei als de Eerste Kamer gekozen wordt. Dissidenten zijn er altijd. https://www.eerstekamer.nl/begrip/eerste_kamerverkiezingen

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
Zie bij die laatste prognose dat de coalitie zelfs 10 zetels in de Eerste Kamer verliest. Dacht eerst dat dat er 'maar' 7 waren.

Ook samen met GL/PvdA redt de coalitie het dus niet meer in de Eerste Kamer (op basis van deze prognose). Moeten ze er nog een partij bijslepen, of toch maar naar BBB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:11
alexbl69 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 07:57:
Zie bij die laatste prognose dat de coalitie zelfs 10 zetels in de Eerste Kamer verliest. Dacht eerst dat dat er 'maar' 7 waren.

Ook samen met GL/PvdA redt de coalitie het dus niet meer in de Eerste Kamer (op basis van deze prognose). Moeten ze er nog een partij bijslepen, of toch maar naar BBB.
Volt kan nog aanschuiven op links, want dat is bijna hetzelfde als D66. Maar ‘over links’ is wel een stukje lastiger geworden. Het verlies van D66 is dus nu nog groter geworden.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:17

Lordy79

Vastberaden

PatrickC schreef op maandag 20 maart 2023 @ 08:04:
[...]

Volt kan nog aanschuiven op links, want dat is bijna hetzelfde als D66.
Klopt. Maar ik neem aan dat Volt niet zomaar bij het kruisje tekent omdat ze veel lijken op D66.... Ze zullen dan typische Volt dingen willen binnenhalen. En terecht.

Het wordt er i.i.g. nog wat spannender op!

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Laatst online: 17:34
CVTTPD2DQ schreef op maandag 20 maart 2023 @ 06:31:
[...]

deze natuurgebieden natuurlijk. Zo te zien moet je een beheerplan opstellen, en wat papierwerk verrichten, maar dan is je akker ineens een "agrarisch faunagebied".

Als het allemaal wordt uitgevoerd met dezelfde goede wil als waarmee het is bedacht is het natuurlijk fantastisch. Maar ik vraag me af of er een subsidiepolitie rondrijdt die controleert of het allemaal wel klopt, of dat de boeren op hun blauwe ogen en blozende wangen geloofd worden.
Hier wat voorbeelden van hoe het er vaker uit ziet. Het is maar net wat je wilt vinden.

https://www.rekenkamer.nl...rutto-boeren-bewijzen-het
https://www.sallandcentra...urgrond-voor-weidevogels/
https://www.hartvanwaddin...-in-zuid-holland-gevonden
https://www.zuid-holland....-zoetermeerse-meerpolder/
https://www.rtvoost.nl/ni...r-beheren-in-boetelerveld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
PatrickC schreef op maandag 20 maart 2023 @ 08:04:
[...]

Volt kan nog aanschuiven op links, want dat is bijna hetzelfde als D66. Maar ‘over links’ is wel een stukje lastiger geworden. Het verlies van D66 is dus nu nog groter geworden.
Als 'links' al te moeilijk gaat doen is VVD/CDA/BBB/PVV/JA21 natuurlijk ook nog mogelijk ;).

Zal niet de eerste (of tweede) keuze zijn, maar versterkt wel de onderhandelingspositie van VVD/CDA jegens D66.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:01
Als dat gebeurt emigreer ik direct, waarheen weet ik nog niet....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
[...]

Die sector heeft veel ervaring met de industrialisatie van voedselproductie. Da's wat anders dan natuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:08
alexbl69 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 08:13:
[...]

Als 'links' al te moeilijk gaat doen is VVD/CDA/BBB/PVV/JA21 natuurlijk ook nog mogelijk ;).

Zal niet de eerste (of tweede) keuze zijn, maar versterkt wel de onderhandelingspositie van VVD/CDA jegens D66.
Dat gaat nooit gebeuren, de huidige coalitie moet een meerderheid vinden of de handdoek in de ring gooien.

Dus of over links met GPvLdA (of hoe ze zich ook samen gaan noemen ;) ) en nog iets, VOLT ligt dan wel voor de hand, of over rechts met BBB.

Ik denk dat links voor de coalitiestabiliteit beter is en dat rechts voor de samenwerking met de provincies waarschijnlijk beter werkt.

Maar probleem blijft de internationale wetgeving/verdragen,
A. volgen we die,
B. proberen we die te veranderen óf
C. stappen we eruit?

Ik ben heel benieuwd wat de keuze gaat worden van de BBB in dit dossier.
Want C. is sowieso geen optie voor hun boerenachterban, vanwege en de Europese landbouwsubsidies én het feit dat de boerensector nogal afhankelijk is van de import en export.

En bij A en B moeten ze of voor de Boeren of voor de Burgers kiezen. Allebei tegelijk kan niet onder de huidige wetgeving (en zelfs als 't lukt de Europese wetgeving te veranderen, hebben we daar voorlopig niets aan, want dat is een nogal traag proces. Dus moeten we het met de huidige wetgeving doen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
Ik voorspel

1. heel veel borstklopperij
2. ontdekken dat de realiteit wel iets lastiger is
3. heel boos zijn in de media
4. opstappers
5. kiezen voor boeren, niet burgers.

Geld achter BBB komt immers van de industrie

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
HvdBent schreef op maandag 20 maart 2023 @ 08:18:
Als dat gebeurt emigreer ik direct, waarheen weet ik nog niet....
Kan je wel helpen; als je het beter wil hebben dan hier heb je de keuze uit Finland, Denemarken, IJsland of Israël.

Nederland staat 5e op de ranglijst van het 'gelukkigste volk'.

Het is dus gelukkig blijkbaar niet alleen maar kommer en kwel in dit land :).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rik86
Indoubt schreef op zondag 19 maart 2023 @ 20:15:
[...]

Mooie grafiek!

Maak hem nu eens met gedode schapen per wolf, gedode schapen per hond en gedode schapen per mens. Je mag overal de volledige populatie gebruiken.
Da's toch totaal irrelevant, zolang we niet tienduizenden tot miljoenen wolven in Nederland hebben? De absolute impact van de wolf is op basis van deze getallen verwaarloosbaar in mijn ogen. Voor de individuele boer die 't overkomt is 't natuurlijk erg vervelend als 't ze overkomt, maar daar zou een goede schaderegeling voor moeten zijn.

En eigenlijk is 't best bizar dat, in ieder geval voor mijn gevoel, de 1.000 dode schapen per jaar meer aandacht krijgen in de media dan de bijna 600 jaarlijkse verkeersslachtoffers.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• alexbl69
Wijnands schreef op maandag 20 maart 2023 @ 08:38:
Geld achter BBB komt immers van de industrie
Heb je daar bewijs voor?

Volgens hun eigen site zitten alle giften - op één na - onder de 'meldgrens' van €4.500. De uitzondering betrof een gift van het communicatiebedrijf van 2 van de oprichters.

*knip*
Whataboutisme argument.

[ Voor 27% gewijzigd door tweakduke op 21-03-2023 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

rik86 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 08:44:
[...]

Da's toch totaal irrelevant, zolang we niet tienduizenden tot miljoenen wolven in Nederland hebben? De absolute impact van de wolf is op basis van deze getallen verwaarloosbaar in mijn ogen. Voor de individuele boer die 't overkomt is 't natuurlijk erg vervelend als 't ze overkomt, maar daar zou een goede schaderegeling voor moeten zijn.

En eigenlijk is 't best bizar dat, in ieder geval voor mijn gevoel, de 1.000 dode schapen per jaar meer aandacht krijgen in de media dan de bijna 600 jaarlijkse verkeersslachtoffers.
Dat is waar. Een paar schaapjes mag het best kosten. Zolang het niet de spuigaten uitloopt. Het was eigenlijk gestart vanwege de uitspraak dat honden veel meer vee doden dan wolven en dat dat als feit werd gebracht en dat is gewoon onjuist.

Die mensen werden er door anderen bijgehaald

-------------
BBB lijkt nu nog meer stemmen te hebben dan uit de eerdere prognoses. Wat mij opvalt is dat het tellen langer lijkt te duren als dat ik in mijn herinnering heb. De stemming was afgelopen woensdag.

Het betreft natuurlijk de eerste kamer en niet de tweede maar dan nog is het wel een douw naar de coalitie.

Niet dat dat mij verbaasd overigens. Die hebben het echt wel laten liggen de afgelopen jaren en het heeft heel lang geleken of ze weg konden komen met alles maar uit te stellen. In mijn ogen hebben ze ook een aantal besluiten genomen waarvan ik me afvraag of ze er wel echt goed over nagedacht hadden. Dat betrof ook al de kwaliteit van de wetgeving en de haalbaarheid. Het is niet mijn partij maar van der Staaij is echt redelijk goed in staatsrecht en heeft de coalitie verschillende keren gewaarschuwd.

Afstraffing van de coalitie had ik daarom wel verwacht. De mate waarin dan weer niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
alexbl69 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 08:46:
[...]

Heb je daar bewijs voor?

Volgens hun eigen site zitten alle giften - op één na - onder de 'meldgrens' van €4.500. De uitzondering betrof een gift van het communicatiebedrijf van 2 van de oprichters.

Wel wat andere koek dan bijvoorbeeld het miljoen en de 3 ton die respectievelijk aan D66 en PvdD werd geschonken door een ondernemer. Of is dat wat anders?
Ja en nee; Er zit wat mij betreft wel een verschil tussen een persoon die iemand voor een specifiek benoemd doel steunt of een industrie die dat vanuit de lobby-gedachte doet. Maar ook in 't geval van PvdD en D66 weet je niet precies wat de invloed is van zo'n donateur.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:58

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Heb je daar bewijs voor?

Wel wat andere koek dan bijvoorbeeld het miljoen en de 3 ton die respectievelijk aan D66 en PvdD werd geschonken door een ondernemer. Of is dat wat anders?
Das een wel heel naive kijk op het geheel. Dat de partij zelf niet direct gefinancierd wordt is niet zo moeilijk natuurlijk. Maar dat er veel geld wordt gestopt in het groot maken van de partij door financiering van protesten, campagnes en alternatieve feiten mag geen verrassing heten.

En komt uiteindelijk op hetzelfde neer.

https://www.adformatie.nl...eweging-de-tweede-kamer-b

https://www.volkskrant.nl...atisch-systeem~b4bb42738/

https://www.doorbraak.eu/...s-maar-marketing-experts/

Slimme truc, maar niets meer dan dat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
MikeyMan schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:26:
[...]

Das een wel heel naive kijk op het geheel. Dat de partij zelf niet direct gefinancierd wordt is niet zo moeilijk natuurlijk. Maar dat er veel geld wordt gestopt in het groot maken van de partij door financiering van protesten, campagnes en alternatieve feiten mag geen verrassing heten.

En komt uiteindelijk op hetzelfde neer.

https://www.volkskrant.nl...atisch-systeem~b4bb42738/

Slimme truc, maar niets meer dan dat.
Heeft niks met naïviteit te maken. Je maakt het nu allemaal wel heel erg grijs.

Ik reageerde op de stelling dat het geld van de BBB bij de industrie vandaan komt. Daar heb ik nog steeds geen bewijs voor gezien.

De financiering van protesten van groepen burgers die toevallig ook in de electorale vijver van BBB kunnen zitten is natuurlijk geen partijfinanciering. Dan zou je elke gift aan Extinction Rebellion ook als partijfinanciering voor zeg GL of PvdD moeten zien. Dat kan natuurlijk niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:58

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

alexbl69 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:34:
[...]

Heeft niks met naïviteit te maken. Je maakt het nu allemaal wel heel erg grijs.

Ik reageerde op de stelling dat het geld van de BBB bij de industrie vandaan komt. Daar heb ik nog steeds geen bewijs voor gezien.

De financiering van protesten van groepen burgers die toevallig ook in de electorale vijver van BBB kunnen zitten is natuurlijk geen partijfinanciering. Dan zou je elke gift aan Extinction Rebellion ook als partijfinanciering voor zeg GL of PvdD moeten zien. Dat kan natuurlijk niet.
Het is niet toevallig in dezelfde vijver vissen. BBB is het product van Remarkable. De activiteiten die door hun ontplooid worden kunnen echt niet los gezien worden van de partij BBB. Alwaar dan vervolgens een handige financiering voor opgezet is.

Extinction rebellion is geen PR bureau gefinancierd door grote bedrijven die zelf een politieke partij hebben geholpen op te zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 20-03-2023 09:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
[...]

Zover ik weet kennen we in Nederland ook geen wilde natuur (correctie: Die zijn er wel volgens https://www.ongerepte-natuur.nl/). Dus eigenlijk is alle "natuur" die we zien natuur die de mensheid onderhoudt.
Het verschil tussen cultuurlandschap en natuur snappen veel mensen niet.
Voor zover ik het begrijp was Natura2000 bedoeld om het laatste restje natuur dat Europa nog heeft te redden.
Niet alleen Nederland faalt hierin.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

MikeyMan schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:37:
[...]

Het is niet toevallig in dezelfde vijver vissen. BBB is het product van Remarkable. De activiteiten die door hun ontplooid worden kunnen echt niet los gezien worden van de partij BBB. Alwaar dan vervolgens een handige financiering voor opgezet is.
Dat is wel heel stellig dat het ene een produkt is van het andere en dat het er verborgen bedoelingen achter zitten. Is de PvdD nu ook een verlengsel van de Vegetarische Slager (opgericht door de EK voorzitter) die via een enorme belastingeverhoging op vlees meer geld wil verdienen?

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Philip Ross
IJzerlijm schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:43:
[...]

Dat is wel heel stellig dat het ene een produkt is van het andere en dat het er verborgen bedoelingen achter zitten. Is de PvdD nu ook een verlengsel van de Vegetarische Slager (opgericht door de EK voorzitter) die via een enorme belastingeverhoging op vlees meer geld wil verdienen?
Nouja, als het gehele bestuur van de partij bestaat uit werknemers van dat bedrijf het het adres ook op hetzelfde adres als het bedrijfspand waar dat bedrijf in zit staat dan is er wel een iets sterkere link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 13:07
[...]

Nou, dat is helaas vaker niet dan wel de reden. De hoofdreden is dat landbouw en natuur ruimetelijk gezien nabij zijn, en eigenlijk wedijveren om dezelfde grondstoffen. Een manier van die competitie af te komen, is natuurbeheer in de boerenportefeuille te plaatsen, dan is het hem duidelijk dat bijv. stiekem waterpompen ten koste van zijn eigen beheerstaak gaat, ipv die van een andere instantie.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:11

HollovVpo1nt

I like gadgets

17 zetels BBB in het Senaat ;w :F
Dit is echt een grote motie van wantrouwen naar de gevestigde politiek. Die verdient ook een grondige reiniging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
HollovVpo1nt schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:12:
Dit is echt een grote motie van wantrouwen naar de gevestigde politiek. Die verdient ook een grondige reiniging.
Het zou me niets verrassen als de regering hierover gaat vallen. Gaat het probleem uiteraard niet oplossen, maar zou ergens ook niet slecht zijn als er een flinke bezem door de huidige politici/ vorm van politiek bedrijven/ gebrek aan transparantie heen gaat.

Ik ben vooral heel nieuwsgierig hoe de partijen gezamenlijk uit de huidige puinhoop op 't stikstofdossier gaan komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

rik86 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:14:
[...]

Het zou me niets verrassen als de regering hierover gaat vallen. Gaat het probleem uiteraard niet oplossen, maar zou ergens ook niet slecht zijn als er een flinke bezem door de huidige politici/ vorm van politiek bedrijven/ gebrek aan transparantie heen gaat.

Ik ben vooral heel nieuwsgierig hoe de partijen gezamenlijk uit de huidige puinhoop op 't stikstofdossier gaan komen.
Het zou mij wel verassen, want dat zou nieuwe verkiezingen betekenen. En in nieuwe verkiezingen zouden deze partijen afgeslacht worden. En dat wisten ze, daarom zijn ze na de formatie die een jaar duurde toch met elkaar verder gegaan. Nieuwe verkiezingen zijn geen optie. Nu hebben ze nog twee jaar om wel uit hun kliek in Den Haag te komen en te luisteren naar mensen zodat ze weer de volk vertegenwoordigen.
Waar de gevestigde orde zich nog in verkijkt is dat hun vertegenwoordigers nog meer in de spotlight staan dan ooit tevoren en hoe je het wendt of keert, de meeste vertegenwoordigers van D66, VVD en CDA zijn hele 'unlikeable' mensen. Ze staan voor een grote opgave.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:14
In de EK moeten ze zover over links dat de rechterkant ver uit beeld is. Dat gaat VVD/CDA niet doen. Die zullen nu ook wel door hebben gehad dat de linkse wolk groot maken niet geholpen heeft. Ze hebben gewoon een slechte campagne gevoerd in een poging 2012 na te bootsen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:05

Deathchant

Don't intend. Do!

HollovVpo1nt schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:12:
Tja, bij "protest-stemmen" wordt er eigenlijk vaak op een populistische partij gestemd, en daarbij wordt vaak tegen het eigen belang gestemd. Blijkbaar is dat belangrijker dan een stem te geven wat bij je past....
En hoevaak werkt zo'n proteststem nou, zeker op een partij die het niet zo nauw met de feiten neemt?
Vaak trappen we in leuzen die inspelen op een gevoel/emotie, maar als je kijkt naar de echte inhoud van die leuzen dan komen we meestal bedrogen uit. Zoals de leus "geen boeren, geen eten". Voor iedereen klinkt het logisch in de oren, want eten moeten we allemaal, en boeren verbouwen idd ons eten.
Maar als je verder gaat kijken en er dan achter komt dat boeren 70% van al dat eten maken om te exporteren, of dat grondwaterpeilen te laag gehouden worden (anders kan vee niet grazen) en daardoor andere problemen ontstaan, daar hoor je niemand over.

Een andere leus "Zonder visserij geen gezond zeeleven". Klinkt ook weer zo aansprekelijk, maar ze komen nooit met feiten waarom de visserij zou bijdragen aan diversiteit in de zee.

En zo worden altijd van die oneliners geëcho'd die velen tot een bepaald gevoel spreken, maar feitelijk onjuist zijn. Dat we ons toch gehoord voelen is duidelijk, maar dit soort stemgedrag werkt bijna nooit in ons voordeel.

https://decorrespondent.n...n/45514855536392-acaf39b4

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
Señor Sjon schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:27:
In de EK moeten ze zover over links dat de rechterkant ver uit beeld is. Dat gaat VVD/CDA niet doen. Die zullen nu ook wel door hebben gehad dat de linkse wolk groot maken niet geholpen heeft. Ze hebben gewoon een slechte campagne gevoerd in een poging 2012 na te bootsen.
Het is als je een meerderheid wilt echt een uitdaging nu ja

Ik heb geprobeerd de partijen van links naar rechts te sorteren - dat werkt niet helemaal, want PVV is bijvoorbeeld op bepaalde punten best wel links, maar op andere punten best wel rechts. Een OSF en 50+ vind ik ook wat lastig duiden, volgorde BBB/JA21/SGP valt ook wel wat over te discussiëren denk ik, maar het geeft denk ik wel een goed beeld. Als je puur van links naar rechts of rechts naar links kijkt, dan kan je bijvoorbeeld niet om de VVD heen.

Maar hier een meerderheidscoalitie van brouwen die qua standpunten nog enigszins bij elkaar aansluit...

PartijnaamZetelsCumulatief vanaf bovenCumulatief vanaf onder
PvdD
4475
SP3771
GL/PvdA152268
CU22453
Volt12551
D6653050
OSF13145
50+13244
VVD104243
CDA54733
BBB176428
SGP16511
JA2136810
PVV5737
FvD2752

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Deathchant schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:27:
[...]

Vaak trappen we in leuzen die inspelen op een gevoel/emotie
dit doen vrijwel ALLE partijen;

VVD: Samen sterker verder
PvdA: Voor een eerlijke toekomst
CDA: Nu Doorpakken
GL: Voor een eerlijk, zorgzaam en groen Nederland
CU: Kiezen voor wat echt telt
D66: Stem voor nieuw leiderschap
PVV: Nederland weer van ons
FvD: Stem Nederland terug
DENK: Samen zijn wij Nederland
Bij1: Spreek je uit, Beken kleur

"Op het eerste gezicht kunnen ze eentonig overkomen", zegt Frank van Dalen, voorzitter van de Stichting Politieke Academie. "Om het beter te begrijpen moet je er soms met een scalpel overheen. Maar er zit wel ontzettend veel onderzoek achter. Je moet er gewoon iets langer naar kijken."

Zeker bij de grote partijen gaat er volgens hem veel onderzoek aan vooraf en worden slogans getest op grote groepen mensen. "Om op die manier een brede, of juist specifieke, doelgroep te pakken."

bron: https://www.rtlnieuws.nl/...olitieke-partijen-slogans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
Philip Ross schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:47:
[...]
Nouja, als het gehele bestuur van de partij bestaat uit werknemers van dat bedrijf het het adres ook op hetzelfde adres als het bedrijfspand waar dat bedrijf in zit staat dan is er wel een iets sterkere link.
Welk adres is dat?

Als ik op site kijkt heeft BBB een adres in Colmschate als correspondentieadres, terwijl die sponsor op een ander in adres in Deventer zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
alexbl69 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:05:
[...]

Welk adres is dat?

Als ik op site kijkt heeft BBB een adres in Colmschate als correspondentieadres, terwijl die sponsor op een ander in adres in Deventer zit.
Intussen is er wat veranderd ja. Maar zo zijn ze niet begonnen.
Is al veel over geschreven in het verleden.

Ze zeggen ook zelf dat ze als marketing bureau de partij op hebben gericht met als doel: "marketing"

https://remarkable.nl/opm...elijke-boerburgerbeweging

Wat betreft dat adres, staat hier genoemd:

[ Voor 35% gewijzigd door Philip Ross op 20-03-2023 12:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
Philip Ross schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:08:
[...]
Intussen is er wat veranderd ja. Maar zo zijn ze niet begonnen.
Is al veel over geschreven in het verleden.
Twee van de oprichters van BBB zijn eigenaren van dat bedrijf. Dan is het toch niet zo gek dat je dat adres in eerste instantie gebruikt? Een bedrijfsadres is vaak handiger dan een privé adres.

Je kunt ook overal wat achter zoeken hé?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Señor Sjon schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:27:
Het heeft m.i. weinig met campagne voeren te maken en heel veel met het feit dat mensen nu meer dan ooit meekijken met hoe een Kamerlid zich gedraagt. De zichtbare vertegenwoordigers van vooral D66, CDA en VVD minachten de Kamer en daarmee de kiezer. En dat gedrag wordt volop uitvergroot in diverse YouTube fragmenten en kanalen. Je wordt gezien. En voor vele vertegenwoordigers is dat niet goed.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Philip Ross
alexbl69 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:10:
[...]

Twee van de oprichters van BBB zijn eigenaren van dat bedrijf. Dan is het toch niet zo gek dat je dat adres in eerste instantie gebruikt? Een bedrijfsadres is vaak handiger dan een privé adres.

Je kunt ook overal wat achter zoeken hé?
Als een marketingbureau een partij opricht is dat gewoon per definitie verdacht ja.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:26

flessuh

Set sail for fail!

Philip Ross schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:13:
[...]

Als een marketingbureau een partij opricht is dat gewoon per definitie verdacht ja.
Zo zijn er wel meer ïnteressante" constructies te vinden. Als je de lijst met donaties van alle partijen door speurt zijn er zo nog wel wat op te graven. Niks in de politiek is onafhankelijk.

https://www.nporadio1.nl/...pagne-mede-uit-beurswinst

Waarom mag iemand die een marketingbureau heeft geen partij oprichten? De vraag was er vanuit een doelgroep, dus dit is enkel inspringen op de vraag.

Zo zijn er wel meer partijen ontstaan.. (uit een grote doelgroep die zich niet vertegenwoordigd voelt en iemand die in het gat springt)

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philip Ross
flessuh schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:20:
[...]

Zo zijn er wel meer ïnteressante" constructies te vinden. Als je de lijst met donaties van alle partijen door speurt zijn er zo nog wel wat op te graven. Niks in de politiek is onafhankelijk.

https://www.nporadio1.nl/...pagne-mede-uit-beurswinst

Waarom mag iemand die een marketingbureau heeft geen partij oprichten? De vraag was er vanuit een doelgroep, dus dit is enkel inspringen op de vraag.

Zo zijn er wel meer partijen ontstaan.. (uit een grote doelgroep die zich niet vertegenwoordigd voelt en iemand die in het gat springt)
Het mag wel. Maar als het doel van een politieke partij is om reclame te maken voor een branche is dat wel vreemd.

Als het iemand is die toevallig een marketingbureau heeft en ook een partij opricht is dat niet zo vreemd. Maar een partij als middel van het bureau is wel vreemd.

Dan mag je dat best sceptisch bekijken.

[ Voor 8% gewijzigd door Philip Ross op 20-03-2023 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 16:54
_Bailey_ schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:37:
[...]

dit doen vrijwel ALLE partijen;

VVD: Samen sterker verder
PvdA: Voor een eerlijke toekomst
CDA: Nu Doorpakken
GL: Voor een eerlijk, zorgzaam en groen Nederland
CU: Kiezen voor wat echt telt
D66: Stem voor nieuw leiderschap
PVV: Nederland weer van ons
FvD: Stem Nederland terug
DENK: Samen zijn wij Nederland
Bij1: Spreek je uit, Beken kleur

"Op het eerste gezicht kunnen ze eentonig overkomen", zegt Frank van Dalen, voorzitter van de Stichting Politieke Academie. "Om het beter te begrijpen moet je er soms met een scalpel overheen. Maar er zit wel ontzettend veel onderzoek achter. Je moet er gewoon iets langer naar kijken."

Zeker bij de grote partijen gaat er volgens hem veel onderzoek aan vooraf en worden slogans getest op grote groepen mensen. "Om op die manier een brede, of juist specifieke, doelgroep te pakken."

bron: https://www.rtlnieuws.nl/...olitieke-partijen-slogans
Dit is een mooi voorbeeld hoe rechtse partijn voornaamlijk richtingloze leuzen hebben (PVV en FvD uitgezonderd). PvdA, GL en Bij1 geven duidelijke richtingen aan. FvD en PVV ook een beetje te ethnonationalist voor mij maar geven een duidelijke richting VVD,CDA,D66,CU en Denk totaal niets zeggende slogans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
ArgantosNL schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:57:
[...]

Dit is een mooi voorbeeld hoe rechtse partijn voornaamlijk richtingloze leuzen hebben (PVV en FvD uitgezonderd). PvdA, GL en Bij1 geven duidelijke richtingen aan. FvD en PVV ook een beetje te ethnonationalist voor mij maar geven een duidelijke richting VVD,CDA,D66,CU en Denk totaal niets zeggende slogans.
die duidelijke richtingen (PvdA, GL en BIJ1) vertalen zich dan helaas niet in echt veel zetels. Dus het netto resultaat van die duidelijke richting valt natuurlijk ernstig te betwijfelen.

[ Voor 12% gewijzigd door _Bailey_ op 20-03-2023 13:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Philip Ross
_Bailey_ schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:13:
[...]

die duidelijke richtingen (PvdA, GL en BIJ1) vertalen zich dan helaas niet in echt veel zetels. Dus het netto resultaat van die duidelijke richting valt natuurlijk ernstig te betwijfelen.
Wat dus precies het punt was.
Mensen vallen voor de inhoudsloze of feitelijk incorrecte leuzen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArgantosNL
_Bailey_ schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:13:
[...]

Jij reageerd dat alle partijen dit doen in reactie op dit van @Deathchant Vaak trappen we in leuzen die inspelen op een gevoel/emotie

Terwijl er geen misleiding is de leuzen van PvdA , GL en Bij1. Dat die niet zorgen voor extra zetel winst wil niet zeggen dat dit misleiding is. Je kunt erder zeggen dat de partijen die met misleiding een effectievere marketing stragie hebben.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

alexbl69 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 08:13:
[...]

En dan? Gaan we dan weer tig jaar noodzakelijke maatregelen uitstellen tot we onvermijdelijk een keer tegen harde échte grenzen aanlopen en de pijn nóg groter wordt?

Ik begrijp de jubelstemming bij met name rechts echt niet. Het zal wel aan mij liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bonalds
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12:48
ArgantosNL schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:37:
[...]

Jij reageerd dat alle partijen dit doen in reactie op dit van @Deathchant Vaak trappen we in leuzen die inspelen op een gevoel/emotie

Terwijl er geen misleiding is de leuzen van PvdA , GL en Bij1. Dat die niet zorgen voor extra zetel winst wil niet zeggen dat dit misleiding is. Je kunt erder zeggen dat de partijen die met misleiding een effectievere marketing stragie hebben.
Misschien is de zetelwinst er niet omdat men aan de linkerzijde wat minder geneigd is tot het maken van misbruik?

Is je stem aan de rechterzijde terechtgekomen, kan je tegen jezelf zeggen dat je er toch weer ingetuind bent. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Philip Ross schreef op zondag 19 maart 2023 @ 18:49:
[...]

Ik denk dat je het verkeerd ziet. De campagne tegen links is er niet op gericht om linkse stemmers naar rechtse partijen te halen. Die campagne is erop gericht om rechtse kiezers te mobiliseren tegen het "linkse gevaar". Op de linkse partijen heeft het weinig effect.

Best slim dus. Je praat over linkse partijen terwijl het je eigenlijk om de rechtse kiezer te doen is.

Wat betreft het GL-PvdA verhaal: Ik snap het niet. Letterlijk de enige meerwaarde zit erin dat die "grote" fusiepartij weer wat meer aandacht krijgt dan de twee kleine partijen die het nu zijn.
Afgezien daarvan komt het op mij over als twee partijen die met hun rug naar de samenleving staan omdat ze te druk zijn met hun eigen feestje. Ze worden er niet aantrekkelijker op.

Toen GL ontstond was dat veel logischer omdat de CPN, PPR, PSP en EVP allemaal splinterpartijtjes waren. Op het moment van de fusie was de EVP al uit de Tweede Kamer verdwenen en de rest zou uiteindelijk wel volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
-Bonalds schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:00:
[...]

Misschien is de zetelwinst er niet omdat men aan de linkerzijde wat minder geneigd is tot het maken van misbruik?

Is je stem aan de rechterzijde terechtgekomen, kan je tegen jezelf zeggen dat je er toch weer ingetuind bent. ;)
Ik zelf stem links dus ik ben nergens in getuind, het probleem wat er er grotendeels mee had is dat dit een van de vaak voorkomende dooddoers is van Links doet dit ook centrum positie, terwijl die niet matched met de werkelijkheid.

En linkse partijen hebben het retorisch harder dan rechte partijen die waarheid secondair lijken te stellen als het gaat om retoriek. Als we een goed werkend media apparaat zouden hebben zou dit soort gedrag hard afgestraft worden maar het is meer het tegenovergestelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

ArgantosNL schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:56:
[...]

Ik zelf stem links dus ik ben nergens in getuind, het probleem wat er er grotendeels mee had is dat dit een van de vaak voorkomende dooddoers is van Links doet dit ook centrum positie, terwijl die niet matched met de werkelijkheid.

En linkse partijen hebben het retorisch harder dan rechte partijen die waarheid secondair lijken te stellen als het gaat om retoriek. Als we een goed werkend media apparaat zouden hebben zou dit soort gedrag hard afgestraft worden maar het is meer het tegenovergestelde.
Nou, ik kom bij veel stem en kieswijzers exact in het midden uit maar ik vindt de halve en verdraaide waarheden zowel links als rechts van het politieke spectrum.

Wat mij betreft mag het over de gehele linie transparanter en meer doen wat je zegt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:05
ArgantosNL schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:56:
[...]

Het probleem met links is dat ze onderling geen samenwerking kunnen vinden, terwijl rechts dat meestal wel lukt.

Verder wil rechts bij een coalitie niet teveel inmenging van links hebben. Zag je bij de vorige verkiezingen ook, moesten ze formeren. PvdA wilde wel, maar alleen samen met GroenLinks. Daar had VVD dan weer geen zin in, want dat was "te links". Ze hebben er liever maar 1 linkse partij bij, en dat is nu D66 geworden. Bij Rutte2 was het PvdA die dat mocht doen. We weten hoe het daarna met PvdA ging, we weten nu ook dat D66 overal de schuld van krijgt. Ze moeten links lullen, rechts vullen, want het beleid is gewoon rechts. Ze mogen fijn het laatste koekje verdelen terwijl iemand anders er met de koektrommel vandoor gaat.
En de kiezer maar afgeven op links, want in hun ogen wordt dat koekje niet goed verdeeld.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ArgantosNL
Indoubt schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:15:
[...]

Nou, ik kom bij veel stem en kieswijzers exact in het midden uit maar ik vindt de halve en verdraaide waarheden zowel links als rechts van het politieke spectrum.

Wat mij betreft mag het over de gehele linie transparanter en meer doen wat je zegt.
We hebben al 30 jaar rechts leidende regeringen, leg dat kritiek daar neer. Links is al 30 jaar de minderheid hoe moeten zijn rechts overrulen? Als all die protest stemmen naar linkse partijen zouden gaan misschien dan dat links de kans krijgt om het te verkloten.

Je doet precies waar mijn post nou op doelde. Iemand die zichzelf in het centrum plaatst zeggen dat beide partijen dit doen en dan vervolgs totaal negeren hoe nederlands politieke dynamiek in elkaar steekt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ArgantosNL
_JGC_ schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:22:
[...]

Het probleem met links is dat ze onderling geen samenwerking kunnen vinden, terwijl rechts dat meestal wel lukt.

Verder wil rechts bij een coalitie niet teveel inmenging van links hebben. Zag je bij de vorige verkiezingen ook, moesten ze formeren. PvdA wilde wel, maar alleen samen met GroenLinks. Daar had VVD dan weer geen zin in, want dat was "te links". Ze hebben er liever maar 1 linkse partij bij, en dat is nu D66 geworden. Bij Rutte2 was het PvdA die dat mocht doen. We weten hoe het daarna met PvdA ging, we weten nu ook dat D66 overal de schuld van krijgt. Ze moeten links lullen, rechts vullen, want het beleid is gewoon rechts. Ze mogen fijn het laatste koekje verdelen terwijl iemand anders er met de koektrommel vandoor gaat.
En de kiezer maar afgeven op links, want in hun ogen wordt dat koekje niet goed verdeeld.
D66 is een rechtse partij, ze worden niet links omdat rechts extreemer wordt.
PvdA is afgestraft omdat ze te veel ingaven op de VVD, en het feit dat de VVD nooit verantwoording neemt voor hun beleid maar wel de partij van de eigen verantwoording nemen is me een raadsel. Het is aardig duidelijk wie er vandoor is met de koekstrommel en dat de kiezers de VVD nog geloven terwijl hij daar staat met de koektrommel zegt niet veel goeds over de gemiddelde stemmer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
downtime schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:21:
[...]

Ik denk dat je het verkeerd ziet. De campagne tegen links is er niet op gericht om linkse stemmers naar rechtse partijen te halen. Die campagne is erop gericht om rechtse kiezers te mobiliseren tegen het "linkse gevaar". Op de linkse partijen heeft het weinig effect.

Best slim dus. Je praat over linkse partijen terwijl het je eigenlijk om de rechtse kiezer te doen is.
De VVD heeft zich met die campagne jegens de 'linkse wolk' met deze uitslag wel een extra probleem op de hals gehaald. Het is nu immers een stuk minder geloofwaardig om steun bij die vermaledijde wolk te zoeken om een meerderheid in de Eerste Kamer te krijgen als er ook een eenvoudiger (en volgens je campagne ongevaarlijk) alternatief op rechts is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

alexbl69 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:39:
[...]

De VVD heeft zich met die campagne jegens de 'linkse wolk' met deze uitslag wel een extra probleem op de hals gehaald. Het is nu immers een stuk minder geloofwaardig om steun bij die vermaledijde wolk te zoeken om een meerderheid in de Eerste Kamer te krijgen als er ook een eenvoudiger (en volgens je campagne ongevaarlijk) alternatief op rechts is.
Dat is natuurlijk niet de eerste keer. Rutte deed exact hetzelfde in de campagne voor de TK-verkiezingen van 2012. Toen eindigden VVD en PvdA bijna even groot en was er haast geen andere coalitie meer mogelijk dan VVD-PvdA. Heeft zijn geloofwaardigheid misschien niet geholpen maar hij is 11 jaar later nog steeds onze premier dus hij heeft er niet veel last van gehad.

Wikipedia: Kabinetsformatie Nederland 2012

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jos_V
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:38
Philip Ross schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:25:
[...]
Dan mag je dat best sceptisch bekijken.
Daarbij, we hebben het over een marketing bureau wiens klanten de grote agri-bedrijven zijn.

Hetzelfde marketing bureau dat de oprichter van agractie benaderde om de campagne voor het boeren protest uit te voeren, met behulp van geld van A-ware en de Familie Heus.

Mensen met een baan mogen prima een partij oprichten, zeker kennissen uit het verleden. Maar in dit geval komt het van een marketing bureau die voornamelijk grote miljarden bedrijven bedient, en een beweging zijn gestart, en daarna een partij die het opneemt voor de kleine agrarische ondernemer. het familie bedrijf.

Hier word ik sceptisch over - mensen wiens brood het is geweest om het grootbedrijf te bedienen die in de bres springen voor het mkb en de toekomst van de gewone Nederlander. Wiens belangen wil je echt dienen?

Dat die partij bestaat, en mag bestaan is legaal en niks mis mee, maar door de marketing heen prikken, en kijken waar de belangen staan, daar mag wel wat bewustzijn voor zijn.

Maar goed, we zullen het zien of de BBB in de provincies mee gaan doen, en hoe ze hun gewicht in de eerste kamer willen gebruiken. Zelf ben ik bang dat vele boeren zich nog meer in de schulden gaan werken om nieuwe reinigings machines aan te schaffen en dat de overheid over 4 jaar door de rechter weer word teruggefloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YangWenli
Schapen zijn geen natuur wolven wel. Anders kunnen we golfbanen, kinderboerderijen en Blijdorp ook natuur gaan noemen.

Als een Nederlandse minister de volgende keer een grote mond heeft over het Amazonegebied dan hoop ik dat de Braziliaanse delegatie heel hard sweet Caroline gaat zingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bonalds
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12:48
alexbl69 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:39:
[...]

*knip* s.v.p. niet generaliseren over hele groepen zonder onderbouwing. Die geloofwaardigheid boeite Rutte dus niet zoveel. Daarnaast is het hem ook gelukt om je te laten denken dat er weinig tot geen alternatieven zijn ;)

[ Voor 9% gewijzigd door defiant op 21-03-2023 00:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
-Bonalds schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:55:
[...]

*knip* Die geloofwaardigheid boeite Rutte dus niet zoveel. Daarnaast is het hem ook gelukt om je te laten denken dat er weinig tot geen alternatieven zijn ;)
Als je het hele land laat denken dat het land naar de kloten gaat als je links meer dan 1 koekje geeft om te verdelen, dan is er op rechts niet zoveel anders dan wat er nu in de coalitie zit. De rest is een stuk extremer en zullen weldenkende mensen niet op stemmen. Daar hebben ze zich met BBB nu in vergist.

[ Voor 7% gewijzigd door defiant op 21-03-2023 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
Jos_V schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:45:
[...]

Daarbij, we hebben het over een marketing bureau wiens klanten de grote agri-bedrijven zijn.

Hetzelfde marketing bureau dat de oprichter van agractie benaderde om de campagne voor het boeren protest uit te voeren, met behulp van geld van A-ware en de Familie Heus.

Mensen met een baan mogen prima een partij oprichten, zeker kennissen uit het verleden. Maar in dit geval komt het van een marketing bureau die voornamelijk grote miljarden bedrijven bedient, en een beweging zijn gestart, en daarna een partij die het opneemt voor de kleine agrarische ondernemer. het familie bedrijf.
Als je dit combineert met het feit dat de boerenprotesten oktober 2019 zijn gestart Wikipedia: Boerenprotesten tegen stikstofbeleid en de BBB ook in oktober 2019 is opgericht kan haast geen toeval zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

ArgantosNL schreef op maandag 20 maart 2023 @ 16:03:
[...]

Als je dit combineert met het feit dat de boerenprotesten oktober 2019 zijn gestart Wikipedia: Boerenprotesten tegen stikstofbeleid en de BBB ook in oktober 2019 is opgericht kan haas geen toeval zijn.
offtopic:
Goedemiddag Dr. Freud! :+

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

ArgantosNL schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:22:
[...]

We hebben al 30 jaar rechts leidende regeringen, leg dat kritiek daar neer. Links is al 30 jaar de minderheid hoe moeten zijn rechts overrulen? Als all die protest stemmen naar linkse partijen zouden gaan misschien dan dat links de kans krijgt om het te verkloten.

Je doet precies waar mijn post nou op doelde. Iemand die zichzelf in het centrum plaatst zeggen dat beide partijen dit doen en dan vervolgs totaal negeren hoe nederlands politieke dynamiek in elkaar steekt.
Nee, dat doe ik niet, dat maak jij ervan.

Dat we de afgelopen regeerperiodes hoofdzakelijk rechtse kabinetten hebben gehad dat is natuurlijk zo en dat die het nodige hebben verkloot is zeker waar.

Maar daar ging mijn uitspraak helemaal niet over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
Indoubt schreef op maandag 20 maart 2023 @ 16:52:
[...]

Nee, dat doe ik niet, dat maak jij ervan.

Dat we de afgelopen regeerperiodes hoofdzakelijk rechtse kabinetten hebben gehad dat is natuurlijk zo en dat die het nodige hebben verkloot is zeker waar.

Maar daar ging mijn uitspraak helemaal niet over.
Hoe moet ik dit dat lezen:
Nou, ik kom bij veel stem en kieswijzers exact in het midden(midden claim) uit maar ik vindt de halve en verdraaide waarheden zowel links als rechts van het politieke spectrum.(both sidesing)

Wat mij betreft mag het over de gehele linie transparanter en meer doen wat je zegt.(both sidesing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

ArgantosNL schreef op maandag 20 maart 2023 @ 17:00:
[...]

Hoe moet ik dit dat lezen:
Nou, ik kom bij veel stem en kieswijzers exact in het midden(midden claim) uit maar ik vindt de halve en verdraaide waarheden zowel links als rechts van het politieke spectrum.(both sidesing)

Wat mij betreft mag het over de gehele linie transparanter en meer doen wat je zegt.(both sidesing)
In mijn eerste uitspraak had ik het niet over verkloten van links, daar begon jij over.

Maar als je bedoelt dat il links en rechts van dezelfde ontransparantie beticht dan is dat correct. Dat heb ik gedaan en dat vindt ik ook.

En nee, daar help je de politiek misschien niet mee maar dat heb ik ook nooit beweerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
[...]

Heb je daar bewijs voor?

*knip* let s.v.p. op ons beleid voor linkdrops en brongebruik, een blog is geen goede bron:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid#linkdrops
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid#bronvermelding

[ Voor 20% gewijzigd door defiant op 21-03-2023 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:24

Qwerty-273

Meukposter

Op de site van Den Haag is ook de Voorlopige uitslag nieuwe verkiezing: kiescollege niet-ingezetenen verschenen. Dat zijn 26.030 getelde briefstemmen. Ik vond de keuze wel beperkt kwa partijen, en ook de informatie die verschillende partijen zelf deelden op hun website wat ondermaats (PvdA had nog wat beschrijving bij de namen, de VVD alleen de namen en een foto'tje, de SP en JA21 alleen maar een lijstje met namen. GroenLinks en Volt hadden wel meer informatie beschikbaar).

Ook wellicht frapant is de (voorlopige) opkomst van rond de 70%. Aangezien dit de eerste verkiezingen van deze soort zijn (voor NL'ers buiten NL) waar je dus expliciet voor moest inschrijven. Dan heeft vervolgens 30% niet (of te laat) gestemd (of is er iets met de post gebeurt als men wel op tijd de papieren heeft verzonden). De blanco (0,1%) en ongeldige stemmen (0,6%) daargelaten.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
*knip* maak s.v.p. een topic report aan, maar op deze manier voegt dit niets toe.

[ Voor 43% gewijzigd door defiant op 21-03-2023 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
*knip* maak het s.v.p. niet persoonlijk.

[ Voor 42% gewijzigd door defiant op 21-03-2023 00:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palindrome
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 16-09 21:22
Philip Ross schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:13:
[...]

Verdacht waarvan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YangWenli
Groen Links en PVDA moeten fuseren omdat Nederland een keiharde ruk naar rechts maakt. In de jaren 30 vochten de socialisten en communisten elkaar de tent uit en dat pakte niet goed uit.
Het is pompen of verzuipen voor links Nederland.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• _JGC_
YangWenli schreef op maandag 20 maart 2023 @ 23:49:
Groen Links en PVDA moeten fuseren omdat Nederland een keiharde ruk naar rechts maakt. In de jaren 30 vochten de socialisten en communisten elkaar de tent uit en dat pakte niet goed uit.
Het is pompen of verzuipen voor links Nederland.
Het is niet de ruk naar rechts, maar het gedoe met de zielige boertjes en het gebrek aan vertrouwen in de zittende partijen. Met links worden die boertjes nog veel zieliger want dan moeten ze aan de kringloop landbouw en moeten ze kleiner. Dat het op lange termijn hun redding is ziet niemand.

Half Nederland rijdt rond met rode zakdoekjes aan de auto, dus winst voor BBB was ook wel verwacht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• defiant
  • Laatst online: 18:35

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Graag even de aandacht voor het volgende:

We merken dat de discussie met regelmaat stroef verloopt, graag herinneren we eraan dat een discussie goed verloopt als de focus ligt op onderbouwing, waar nodig met betrouwbare bronnen. Zeker in een topic waarin de standpunten fors uiteen lopen is een beroep doen op bekende feiten of veronderstelde kennis juist minder, neem dus altijd de moeite om te onderbouwen met betrouwbare bronnen.

Echte, als dezelfde punten te vaak terugkomen of onderbouwing wordt bewust genegeerd dat het discussieverstorend wordt zien we graag een topic report zodat we kunnen ingrijpen.

Let tevens op het vermijden van de bekende drogredenen. Zeker bij politieke discussie komt generaliseren vaak voor om bepaalde groepen aan te duiden. Ook hier geld dat generalisaties terrecht kunnen zijn, maar dan zien we wel graag een onderbouwing.

Als laatste, als onderling er frustratie is over elkaars postgedrag is het topic nooit de plaats om dat onderling te betwisten. Maak altijd alleen een topic report aan. We kunnen dan bijsturen indien terecht zonder dat de discussie vervuild wordt door onderlinge frustraties.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Qwerty-273 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:01:
Ook wellicht frapant is de (voorlopige) opkomst van rond de 70%. Aangezien dit de eerste verkiezingen van deze soort zijn (voor NL'ers buiten NL) waar je dus expliciet voor moest inschrijven. Dan heeft vervolgens 30% niet (of te laat) gestemd (of is er iets met de post gebeurt als men wel op tijd de papieren heeft verzonden). De blanco (0,1%) en ongeldige stemmen (0,6%) daargelaten.
Ik woon zelf in het buitenland en 70% vind ik niet vreemd. Je krijgt een mail uit Den Haag als je daar bekend bent (omdat je bijvoorbeeld bij de vorige 2e Kamer-verkiezingen hebt gestemd), dus aanmelden is redelijk laagdrempelig. Maar dan krijg je de stempas en (later, separaat) het stembiljet binnen, die moet je zelf uitprinten met een kopie van je ID, naar het postkantoor om de hele meuk op te sturen...kan me goed voorstellen dat 30% van die groep dan ergens af is gehaakt door teveel gedoe/geen tijd/stempas kwijt/te laat of ongeldige stem/uit t vliegtuig gevallen :)

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Het is inderdaad laagdrempelig, maar als je niet wilt stemmen / geen interesse er in hebt dan registreer je jezelf natuurlijk niet. Het tijdig opsturen kan inderdaad wel een ding zijn, je vult het in en laat het vervolgens te lang liggen voordat je op het postkantoor komt (cq te lange rijen / wachten en je ziet er vanaf). Maar 30% vind ik wel fors voor een groep die wel de intentie heeft om te stemmen.

Jammere is wel dat je geen feedback hebt met poststemmen of je stem tijdig is aangekomen. Luchtpost is over het algemeen behoorlijk snel, maar de brief kan op alle punten onderweg toch vertraging oplopen cq. per ongeluk een verkeerde weg kiezen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YangWenli
_JGC_ schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 00:18:
[...]

Het is niet de ruk naar rechts, maar het gedoe met de zielige boertjes en het gebrek aan vertrouwen in de zittende partijen. Met links worden die boertjes nog veel zieliger want dan moeten ze aan de kringloop landbouw en moeten ze kleiner. Dat het op lange termijn hun redding is ziet niemand.

Half Nederland rijdt rond met rode zakdoekjes aan de auto, dus winst voor BBB was ook wel verwacht.
De rancune, de straat terreur, het ophemelen van de Nederlandse boeren cultuur. Het doet mij allemaal rechts aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:48
Ik snap hem even niet. EK wordt gekozen door de personen die nu in de PS zijn gekozen en elke provincie heeft een andere weging per stem om het eerlijk te verdelen naar inwoners, tot zover duidelijk.

Maar uit hoeveel personen bestaat dat kiescollege niet-ingezetenen en hoe 'zwaar' tellen deze stemmen? Ik kan daar niet echt iets over vinden, of ik zoek verkeerd. Stel dat dit college uit 3 personen bestaat, dan krijgen enkel VVD, GL en D66 er een stem bij. Lijkt mij niet dat dit kiescollege uit 10 of meer personen bestaat, anders krijg je wel een erg lichte weging. Of is dit kiescollege fictief en worden alle stemmen met een zeer lichte weging direct toegevoegd aan de betreffende partij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Voor de exacte details zou je de wet door moeten nemen. Maar in een notendop:
De gekozen leden van het kiescollege niet-ingezetenen stemmen op 30 mei 2023, samen met de leden van de Provinciale Staten en de leden van de kiescolleges van Caribisch Nederland, voor de samenstelling van de Eerste Kamer.

Het kiescollege niet-ingezetenen krijgt 25 zetels.
— edit
De werking voor de verkiezingen van de eerste kamer staat uitgelegd op https://www.eerstekamer.n...rste_kamerverkiezingen#p2

[ Voor 13% gewijzigd door Qwerty-273 op 22-03-2023 15:49 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
That was quick... ook BBB blijkt onbetrouwbaar, en houdt zich niet eens aan hun eigen (!) regels:
De BoerBurgerBeweging schendt de eigen voorschriften waarin staat dat de partij geen dubbelfuncties accepteert. Om te voorkomen dat na de grote verkiezingswinst zetels onbezet blijven, wil BBB nu tóch toestaan dat een gekozen lid zowel in de Eerste Kamer komt als in de Provinciale Staten of het waterschapsbestuur.

,,Dit is een probleemgevalletje’’, erkent partijstrateeg Henk Vermeer in antwoord op vragen van Tubantia en AD over de kieslijsten. Uit onderzoek van deze kranten blijkt dat BBB in de knel komt voor het invullen van alle zetels in de waterschappen. Zo staan er op de lijst voor het waterschap Vechtstromen - waar negen BBB’ers verkozen zijn - elf mensen. Maar doordat drie van die mensen óók op de lijst voor de Provinciale Staten van Overijssel staan, blijkt dit nu een te krappe bezetting. Woensdagavond heeft de partijbestuur een extra vergadering belegd om het onder meer over de krapte op de kieslijsten te hebben en wat zij doen met dubbelfuncties.
Bron, en meer info: BBB breekt met eigen gedragslijn en staat toch dubbelfuncties toe: ‘Dit is een probleemgevalletje’

De geloofwaardigheid van BBB is nu dus nog verder afgenomen, nu hun eigen regels kennelijk toch niet zo belangrijk blijken te zijn en overboord gezet worden. Dat belooft wat....

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
wildhagen schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 07:17:
That was quick... ook BBB blijkt onbetrouwbaar, en houdt zich niet eens aan hun eigen (!) regels:

[...]

Bron, en meer info: BBB breekt met eigen gedragslijn en staat toch dubbelfuncties toe: ‘Dit is een probleemgevalletje’

De geloofwaardigheid van BBB is nu dus nog verder afgenomen, nu hun eigen regels kennelijk toch niet zo belangrijk blijken te zijn en overboord gezet worden. Dat belooft wat....
Naar de letter klopt dit inderdaad niet, maar naar de geest? Welk alternatief hadden ze dan? Ze hebben vanuit het niets in Overijssel ruim 31% van de stemmen gekregen, dat is nog nooit eerder voorgekomen en was ook niet verwacht.

Het was niet hun bedoeling om mensen dubbelfuncties te laten vervullen en hebben naar eer en geweten een ruim aantal kandidaten gescreend en op de lijsten gezet. Niemand had echter kunnen bevroeden dat ze zoveel stemmen zouden krijgen.

Die zetels zullen toch ingevuld moeten worden, dus zijn ze hiertoe gedwongen. Om ze dan direct onbetrouwbaar te noemen gaat wel heel ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Die zetels zullen toch ingevuld moeten worden
Nee hoor, je mag ze ook leeg laten als je niet voldoende kandidaten hebt. Lees het artikel.

Je bent totaal ongeloofwaardig als je een regel hanteert, maar als het je toevallig uitkomt gooi je je eigen regel maar overboord.

Dit doet de toch al geringe geloofwaardigheid van de partij niet bepaalt goed, als ze hun eigen belangen voorrang geven op hun eigen regels.

Want als ze één regel nu schrappen, waarom zullen ze dat in de toekomst niet vaker doen, als die regels hun eventjes niet zo goed uitkomen?

[ Voor 14% gewijzigd door wildhagen op 23-03-2023 07:44 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

“Regeren is vooruitzien.”

Geldt blijkbaar niet voor partijen die zich structureel tegen staand regeringsbeleid keren.

offtopic:
Klote autocorrect… :(

[ Voor 14% gewijzigd door Ramzzz op 23-03-2023 14:59 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
Maar ze regeerden nog niet hé :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

alexbl69 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 07:41:
[...]

Naar de letter klopt dit inderdaad niet, maar naar de geest? Welk alternatief hadden ze dan? Ze hebben vanuit het niets in Overijssel ruim 31% van de stemmen gekregen, dat is nog nooit eerder voorgekomen en was ook niet verwacht.
Als je tegen dubbele functies bent zet je mensen maximaal op 1 kieslijst. Zo moeilijk is dat toch niet? Op deze manier is het juist kiezersbedrog omdat je de keuze hebt tussen je voornemens breken of iemand waarop gestemd is vervangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
IJzerlijm schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 08:17:
[...]

Als je tegen dubbele functies bent zet je mensen maximaal op 1 kieslijst. Zo moeilijk is dat toch niet? Op deze manier is het juist kiezersbedrog omdat je de keuze hebt tussen je voornemens breken of iemand waarop gestemd is vervangen.
Zo onlogisch is dat niet.

Bedenk wel dat ze van scratch zijn begonnen. Vanuit een bestaande situatie weet je wat je vertrekpunt is en kun je aan de hand van de peilingen wel enigszins inschatten wat er staat te gebeuren.

Nu hadden ze echter geen idee wat te verwachten en hoeveel stemmen/zetels ze in de afzonderlijke provincies zouden behalen. Dan is het mijns inziens niet onlogisch om bepaalde kandidaten op beide lijsten te zetten. Het aantal kandidaten is nog relatief beperkt en dat geeft je de flexibiliteit om nog enigszins te schuiven. Niemand had echter verwacht dat het aantal stemmen zo groot zou zijn dat vrijwel de hele pool aan kandidaten opgesoupeerd zou worden.

Een stok om mee te slaan is altijd te vinden. Als ze zetels niet op zouden vullen zou dat vertaald worden als bedrog aan de kiezer, en als ze meer kandidaten hadden geworven door de normen te verlagen zou dat ook problemen opleveren.

Heb ook niet de illusie dat er breed begrip voor deze afwegingen te vinden is :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Ook vanaf scratch beginnen is een loos excuus, dan moet je niet meer mensen op je lijst zetten dan je hebt. De Kieswet is daar dan heel duidelijk in, als je 6 zetels wint met 4 op je lijst gaan worden die andere twee verdeeld over de andere partijen. Je kiest er dan voor je beloftes na te komen in plaats van zoals de gevestigde orde een poppetje over meerdere zetels te verdelen, iets dat volkomen legaal is maar je als fout hebt bestempeld.

https://www.kiesraad.nl/v...didaten-op-de-lijst-staan

Lege zetels zijn tactisch dan wel beter dan ze weg geven omdat het de waarde van de gehaalde en ook bezette zetels verhoogt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:14

Roozzz

Plus ultra

alexbl69 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 08:58:
[...]

Een stok om mee te slaan is altijd te vinden. Als ze zetels niet op zouden vullen zou dat vertaald worden als bedrog aan de kiezer, en als ze meer kandidaten hadden geworven door de normen te verlagen zou dat ook problemen opleveren.
offtopic:
Dit lezende moest ik toch even terugdenken aan de studente dramatherapie met als speerpunt 'toegankelijkheid voor rolstoelgebruikers', op de BBB-kieslijst in mijn provincie. Ze lijkt net aan de verkeerde kant van de streep te vallen. Het is vast een slimme jongedame, maar het roept toch wel enige vragen op wat de normen precies waren. :+ Ik betrap mezelf er in ieder geval op dat ik iets meer anciënniteit verwacht.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 16:14
Roozzz schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:37:
[...]

offtopic:
Dit lezende moest ik toch even terugdenken aan de studente dramatherapie met als speerpunt 'toegankelijkheid voor rolstoelgebruikers', op de BBB-kieslijst in mijn provincie. Ze lijkt net aan de verkeerde kant van de streep te vallen. Het is vast een slimme jongedame, maar het roept toch wel enige vragen op wat de normen precies waren. :+ Ik betrap mezelf er in ieder geval op dat ik iets meer anciënniteit verwacht.
Maar we verwachten wel alle lagen van de samenleving incl. jongeren in de politiek?

@wildhagen
En daarom gaan ze ook in overleg wat te doen:
Woensdagavond heeft de partijbestuur een extra vergadering belegd om het onder meer over de krapte op de kieslijsten te hebben en wat zij doen met dubbelfuncties.
Nu is de EK maar 1x per week en ik meen dat Waterschap ook verre van fulltime is. Ik lees meestal iets over 2-4 dagdelen per week. Dat zou dus prima te combineren moeten zijn.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:09
Señor Sjon schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:49:
[...]
Nu is de EK maar 1x per week en ik meen dat Waterschap ook verre van fulltime is. Ik lees meestal iets over 2-4 dagdelen per week. Dat zou dus prima te combineren moeten zijn.
Dat je fysiek aanwezig moet zijn, ja. Maar je moet je ook inlezen over alles waarop wordt gestemd. Of althans, dat zouden ze moeten doen, want sommigen komen überhaupt al nooit opdagen en anderen stemmen gewoon altijd alles wat de partijtop wil en als je dat doet hoef je natuurlijk niet nog 30-40 uur te besteden naast wat je minimaal zou moeten doen.
Pagina: 1 ... 17 ... 19 Laatste

Let op:
Voor diepgang over het stikstof dossier hebben we een apart topic:
De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Let s.v.p. of diepgaande discussie over stikstof niet te veel offtopic is.