Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:17

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Nieuwe prognose: BBB op 16 zetels in Eerste Kamer
De verkiezingszege van de BoerBurgerBeweging wordt mogelijk nog groter dan gedacht. Uit een nieuwe prognose van persbureau ANP komt naar voren dat de partij van Caroline van der Plas in de Eerste Kamer op zestien zetels komt, en mogelijk zeventien. Inmiddels is 94 procent van de stemmen geteld.

De combinatie van GroenLinks en PvdA blijft naar verwachting op vijftien zetels steken, één meer dan de partijen nu hebben in de senaat. Het CDA lijkt een van de grote verliezers: van de negen senaatszetels zouden de christendemocraten er vijf overhouden.
https://nos.nl/collectie/...UPDATE-container-68113834

Rutte denkt dat er nog wel draagvlak is voor zijn kabinet:
VVD-leider Rutte denkt dat er nog wel draagvlak is voor zijn kabinet. "We hebben een meerderheid in de Tweede Kamer, daar zijn democratische verkiezingen geweest." Maar hij voegde eraan toe dat de kiezer niet tevreden is en dat je het signaal van de kiezer serieus moet nemen. Hij wees erop dat hij veel vaker situaties heeft meegemaakt, waarin de coalitie geen meerderheid heeft in de Eerste Kamer.

De regeringspartijen hebben nu ook al niet de meerderheid, en die wordt binnenkort nog kleiner. Rutte zei dat hij "de komende dagen en weken" wil bekijken hoe dit uitpakt voor de coalitie. Hij is van plan "in alle rust" een analyse maken en "stap voor stap" te onderzoeken wat er verder moet gebeuren. Rutte wil "op dossiers" kijken waar meerderheden te vinden zijn. "Dat is bij BBB, GroenLinks en PvdA, maar er zijn meer partijen."
https://nos.nl/collectie/...UPDATE-container-68116888

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:29

de Peer

under peer review

_Uploader_ schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:13:
[...]

Volgens mij sla je hier wel de spijker op z'n kop. En elke keer verliest de oude tegenpartij het weer van de nieuwe tegenpartij en veranderd er weer weinig in de coalitie (VVD+vulmaarin). Hmm, misschien moet er gewoon een algemene partij van de onvrede worden opgericht (hebben we dat gedoe telkens niet meer :-) ) of meer aandacht besteed worden aan een blanco stem. Maar ach een blanco stem is zeker niet sexy.
Tsja ik zat wel eens te denken over dat een partij maar maximaal (zeg eens) 8 zetels per keer zou mogen groeien of verliezen ofzo, als anti-populisme maatregel. Dan smeer je het sentiment uit over de tijd en zijn de populisten al weer uitgekeken op hun nieuwe leider.

Aan de andere kant, in het geval van een kabinet kan dat ook gewoon sneuvelen natuurlijk waarna je nieuwe verkiezingen hebt. Maar dat kost een hoop energie en frustratie.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 16-03-2023 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03:50

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

t_captain schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:13:
[...]

Het is het enige min of meer centraal gestuurde medium met significante impact.
Dat vind ik te makkelijk. Radio is er ook nog. Evenals kranten en andere geschreven media.

Daarnaast maakt het voor de impact niet uit of het centraal gestuurd is.

En in zekere zin dragen de (boeren)protesten ook al bij aan de exposure van BBB.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 16:54
WolfsRain schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:05:
[...]

Dat komt veelal door framing.

Ik hoor vaak links dit, links dat, maar de realiteit is gewoon: er is nog nooit een linkse regering geweest (in recente tijd). De meest linkse regering die we gehad hebben is denk ik paars? En dat was defacto gewoon 100% centrum (PvdA + VVD).

De linkse wolk waar Rutte het over heeft, is nog nooit een bedreiging geweest. De meeste regeringen zijn centrum/licht rechts geweest.
Rutte doet zijn best het om het optisch "midden" zo ver mogelijk naar rechts te slepen om vervolgens te klagen dat links zo extreem is. Het is meer dan 30 jaar geleden inmiddels dat de coalitie werd aangevoerd door een linkse partij. Links is laatste 30 jaar altijd de minderheid geweest en heeft de scherpe kanten van het rechtse beleid gehaald. En er nu geen linkse partijen in de coalitie zitten moet rutte zelf zijn beleid inperken omdat de groep die de pijn ondervind steeds groter wordt en het een bedrijging begint te worden voor de macht/invloed die ze hebben.

Door het maken van de "tegen stem afvoerputjes"-partijen zodat deze stemmen niet terug komen bij linkse partijen hebben de de nederlands politiek en samenleving aardig gesloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:15
MikeyMan schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:15:
[...]

Dat vind ik te makkelijk. Radio is er ook nog. Evenals kranten en andere geschreven media.
Geschreven media?

*knip*
Denigrerend, we houden het respectvol

[ Voor 18% gewijzigd door tweakduke op 16-03-2023 16:17 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:55
de Peer schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:15:
[...]

Tsja ik zat wel eens te denken over dat een partij maar maximaal (zeg eens) 8 zetels per keer zou mogen groeien of verliezen ofzo, als anti-populisme maatregel. Dan smeer je het sentiment uit over de tijd en zijn de populisten al weer uitgekeken op hun nieuwe leider.

Aan de andere kant, in het geval van een kabinet kan dat ook gewoon sneuvelen natuurlijk waarna je nieuwe verkiezen hebt. Maar dat kost een hoop energie en frustratie.
In de essentie ben ik het wel met je eens, maar je voorkomt dan wel een afstraffing als een partij het compleet verkloot (mijn mening), er vele crisissen zijn en alles voor zich afschuift. Oh wacht, die partij blijft toch wel kiezers houden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 15-09 13:07
Segafreak83 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:10:
[...]

Kiezers betichten van geloven in sprookjes, zo lust ik er ook nog wel een paar.
Het versterkt zichzelf: geloven in sprookjes -> stemmen op Charlatans -> nog meer sprookjes om in te geloven -> echte issues worden niet werkelijk aangepakt maar uitgesteld -> mensen merken oprecht gebrek aan verbetering -> krijgen hapklare sprookjes aangereikt en happen daarop, ipv eigen rol (en eigen falen) te zien -> round and round she goes. wherever she stops, nobody knows...

Nadenken, en altijd eigen rol kritisch bekijken, is deze enige manier uit de treadmill (naast totaal falen van de samenleving, wat altijd nog kan, maar echt heel vervelend is). Verantwoordelijkheid voor je eigen hoofd nemen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:57
Andyk125 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:15:
[...]

Ja de standpunten van de BBB zijn echt heel extreem. Ik zie toch echt veel meer verschillen tussen de coalitiepartijen tijdens de debatten en de verkiezingsprogramma's dan dat de BBB geen draagvlakken heeft met bepaalde coalitiepartijen. Hetzelfde geldt trouwens voor veel partijen.

Ik weet dat het indirect ook over de eerste kamer gaat, maar er zijn ook provinciale partijen die helemaal niet in de landelijke politiek zitten. Dat is wat ik ermee bedoelde.
Ik snap wat je zegt hoor. Mijn punt was meer dat het overgrote deel van wat BBB roept gewoon nooit uitgevoerd kan/gaat worden.
Ik Er zijn ook Rechtse partijen in Nederland die voor de burgers met minder geld opkomen. Het probleem zit hem daarnaast ook niet in de sociale voorzieningen die we in Nederland hebben, wat mij betreft werken we veel te veel met subsidies. Maar in het feit dat de bedrijven hier blijkbaar de macht hebben en niet de politiek of de bevolking. Die macht die trouwens alleen maar mogelijk is met de politiek in de vorm van de VVD. Mensen hebben energierekeningen hoger zijn dan hun hypotheek, terwijl deze bedrijven miljardenwinsten draaien. Dan klopt er iets niet, en dan maakt het niet uit of de politieke partij links of rechts is. Veel partijen willen daar iets aan doen.
Uhm, per definitie wil rechts juist meer vrijheid en macht voor bedrijven en minder regulering.
Noem mij dan een rechtse partij die daadwerkelijk op komt voor mensen met minder geld.

Daarmee wil ik niet zeggen dat rechts fout is. Alleen dat rechts voor andere belangen op komt dan links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
dawg schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:12:
[...]

Het probleem m.b.t. Haagse politiek in het algemeen is o.a. de vele privatisering door Paars I & II. Daarmee is veel controle en dus mogelijkheden tot bijsturing veel moeilijker geworden. Men gaat er immers niet meer over, kiezers denken van wel terwijl politici in debatten pretenderen van wel. Gevolg; kiezers die keet op keer teleurgesteld raken waar vervolgens populisten in het achtergebleven gat duiken. Maar daarmee is de onderliggende problematiek niet weg.

Het wegvallen van de zuilen uit de vorige eeuw heeft plaatsgemaakt voor individualisme, waardoor een ieder vooral de blik heeft gericht op het eigen belang en niet meer op algemeen belang.
Ik zie een dieper reden voor conservatisme.

De structurele economische groei is omstreeks het jaar 2000 gehalveerd ten opzichte van de voorgaande macro-periode 1945-2000. "de groei voorbij" schreef oud Robeco-topman Jaap van Duijn omstreeks 2007 of 2008.

Economische groei houdt brede groepen tevreden. Het bevat een boodschap van hoop, ook als de situatie nu nog niet je van het is. En vooral op collectief niveau kun je economische groei ook omzetten in extra uitgaven (een financieringstekort dat controleerbaar blijft door groei van het BBP).

Veel mensen hebben last van allebei: ze zien collectieve voorzieningen verschralen (omdat de overspend van de overheid flink omlaag moest) en ze zien de hoop verdampen. In de jaren 1990 groeiden de bomen tot in de hemel, nu zit er een plafond aan de groei (de CO2 en stikstof dossiers maken dit heel concreet momenteel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Andyk125 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:15:
[...]

Je bedoelt hetzelfde CDA die er voor gezorgt heeft dat we juist boeren hebben met mega stallen in plaats van dat kleinschalige boeren nog rond konden komen. En ja ik woon zelf in het Oosten van het land en dit heb ik vele malen gezien. Niet alleen het CDA is hier verantwoordelijk voor, maar wel voor een groot deel. Welke normaal denkend persoon gaat dan nog een keer zijn stem voor de CDA uitbrengen..
Niets mis met schaalvergroting (is efficienter, ook qua stikstof) Dure innovaties zijn dan beter terug te verdienen. Maar je moet je wel per boerderij afvragen of het business model nog uit kan. en soms is het antwoord nee.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 16-03-2023 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:06
Señor Sjon schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:01:
De Kamers zijn de wetgevende macht. Dus men komt in een positie dat men de wet aan kan passen waar de rechter aan toetst. Dat lijkt nog weleens vergeten te worden.
Alleen toetst de rechter aan internationale verdragen, in dit geval een Europees verdrag. De Nederlandse regering kan dat niet zelfstandig aanpassen.
Richh schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:05:
Het laat vooral zien dat de bevolking (stemmers) het niet eens zijn met een gerechtelijke uitspraak mbt het reduceren van stikstofuitstoot.
Dit vind ik een belangrijk punt. BBB is een relatief "zuivere" partij: ze zijn vooral tegen de plannen om de stikstofuitstoot aan te pakken. Daar hebben ze goed en uitvoerig over gecommuniceerd, en we mogen aannemen dat de mensen die op BBB hebben gestemd dat ook in hun overwegingen hebben meegenomen.

Als je die stemmen dan gaat interpreteren als "proteststem" en zaken als de toeslagenaffaire en klimaatpolitiek bij gaat betrekken, doe je de BBB-stemmers onrecht aan, en misschien nog wel meer dan als je ze "dom" noemt. Als die zaken het belangrijkst voor hen waren geweest, hadden ze niet op BBB gestemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

t_captain schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:18:
[...]

Ik zie een dieper reden voor conservatisme.

De structurele economische groei is omstreeks het jaar 2000 gehalveerd ten opzichte van de voorgaande macro-periode 1945-2000. "de groei voorbij" schreef oud Robeco-topman Jaap van Duijn omstreeks 2007 of 2008.

Economische groei houdt brede groepen tevreden. Het bevat een boodschap van hoop, ook als de situatie nu nog niet je van het is. En vooral op collectief niveau kun je economische groei ook omzetten in extra uitgaven (een financieringstekort dat controleerbaar blijft door groei van het BBP).

Veel mensen hebben last van allebei: ze zien collectieve voorzieningen verschralen (omdat de overspend van de overheid flink omlaag moest) en ze zien de hoop verdampen. In de jaren 1990 groeiden de bomen tot in de hemel, nu zit er een plafond aan de groei (de CO2 en stikstof dossiers maken dit heel concreet momenteel).
Jup ook, eens. Al denk ik dat het akkoord van Wassenaar meer negatieve invloed heeft gehad dan de economische groei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
dawg schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:05:
[...]

Daar klopt niks van. Ik kan zo al 5 programma’s bedenken waar ze heeft gezeten. Los van de debatten.
En dan is het maar de vraag welke programmas daadwerkelijk de discussie op inhoud laten plaatsvinden in plaats van over de vorm/perceptie van de persoon.

Wat we al jaren zien is dat de media houdt van nieuwe personen, die aandacht geven over wie ze zijn hoe ze er zijn gekomen maar de inhoud blijft daarbij nogal achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Stoney3K schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:16:
[...]

Geschreven media?

[mbr]*knip*
Denigrerend, we houden het respectvol [/]
Alleen de kranten gaan al anderhalf miljoen keer per dag over de toonbank. Je punt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
[...]

Radio is een veel kleinere factor dan TV als het gaat om politieke invloed. Luisteraars zijn vijwel allemaal 40+ (jongeren luisteren uitsluitend muziek op streamingdiensten) en radio is ook grotendeels muziek. Er zijn nieuws- en actualiteitenprogramma's, maar uitgezonderd een kort nieuwsbericht zijn dat programma's voor zeer klein publiek.

Kranten lezen is een fenomeen dat nog maar een klein deel van de bevolking betreft.

Internet is mometeel de grootste factor, maar dat moet je verdelen over een miljoen bubbels op social en tientallen nieuwssites.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:20:
[...]

Alleen toetst de rechter aan internationale verdragen, in dit geval een Europees verdrag. De Nederlandse regering kan dat niet zelfstandig aanpassen.
Nu is daar natuurlijk wel één (theoretische) escape voor, maar die is zo extreem dat BBB het ook niet voor gaat stellen. Dat was meer een partijpuntje van FvD waardoor het duidelijk was dat een Nexit nooit gaat gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross

Als je die stemmen dan gaat interpreteren als "proteststem" en zaken als de toeslagenaffaire en klimaatpolitiek bij gaat betrekken, doe je de BBB-stemmers onrecht aan, en misschien nog wel meer dan als je ze "dom" noemt. Als die zaken het belangrijkst voor hen waren geweest, hadden ze niet op BBB gestemd.
Toch geeft een flink deel van de BBB stemmers zelf aan vooral uit protest tegen het kabinet op de BBB te stemmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

_Uploader_ schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:18:
[...]

In de essentie ben ik het wel met je eens, maar je voorkomt dan wel een afstraffing als een partij het compleet verkloot (mijn mening), er vele crisissen zijn en alles voor zich afschuift. Oh wacht, die partij blijft toch wel kiezers houden.
Maar die partij was dan in eerste instantie al niet zo groot geworden waarschijnlijk. en de vraag is ook of een COMPLETE afstraffing wel terecht is. dat is vaak ook gedreven door populisme vanuit de oppositie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Napo schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:22:
[...]

En dan is het maar de vraag welke programmas daadwerkelijk de discussie op inhoud laten plaatsvinden in plaats van over de vorm/perceptie van de persoon.

Wat we al jaren zien is dat de media houdt van nieuwe personen, die aandacht geven over wie ze zijn hoe ze er zijn gekomen maar de inhoud blijft daarbij nogal achter.
Klopt, het gaat vooral om zichtbaarheid. En sinds vd Plas in de Kamer gekomen is, was ze niet weg te slaan van TV, niet enkel opiniërend maar ook vermaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
Philip Ross schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:23:
[...]

Toch geeft een flink deel van de BBB stemmers zelf aan vooral uit protest tegen het kabinet op de BBB te stemmen.
Dan geef je als kiezer al een beetje aan dat je niet opgelet hebt bij 4 HAVO staatsinrichting. De Provinciale Staten hebben in principe bijna geen invloed op het kabinet.

Dat is een beetje alsof je het Huis van Afgevaardigden gaat stemmen omdat je een andere president wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 16:54
Stoney3K schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:23:
[...]

Nu is daar natuurlijk wel één (theoretische) escape voor, maar die is zo extreem dat BBB het ook niet voor gaat stellen. Dat was meer een partijpuntje van FvD waardoor het duidelijk was dat een Nexit nooit gaat gebeuren.
FvD wil de EU verzwakken dus voor hun is het logisch om voor de Nexit te zijn. Een BBB die argi-industrie is met hun 80% export hebben de EU nodig voor de export. Uit de EU stappen kost ze veel meer dan de rest van nederland zuur maken met het uitstellen van de stikstof aanpak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01:07
WolfsRain schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:05:
[...]

Dat komt veelal door framing.

Ik hoor vaak links dit, links dat, maar de realiteit is gewoon: er is nog nooit een linkse regering geweest (in recente tijd). De meest linkse regering die we gehad hebben is denk ik paars? En dat was defacto gewoon 100% centrum (PvdA + VVD).

De linkse wolk waar Rutte het over heeft, is nog nooit een bedreiging geweest. De meeste regeringen zijn centrum/licht rechts geweest.
De enige bedreiging die de linkse wolk kan zijn, is dat die misschien WEL eens iets gaan aanpakken en oplossen :+ En dat zou wel een bedreiging zijn voor de VVD ja :+ dat mensen zien dat het dus wel kan O-)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
_Uploader_ schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:13:
[...]
Hmm, misschien moet er gewoon een algemene partij van de onvrede worden opgericht (hebben we dat gedoe telkens niet meer :-) )
Ik weet wel wat: de partij tegen de burger :+

En hoewel ik niet uit een boerenfamilie kom, ben ik op het platteland opgegroeid. Dus ja het voelt dan kwalitatief uitermate teleurstellend dat de overheid eerst toejuicht dat alle bedrijven aan schaalvergroting doen, dat die manier van boeren het enige winstgevende is door uitknijpen van partijen als Ahold / Campina / Agrifirm en diezelfde overheid dan 30 jaar later kicking the can besluit door die tik op de vingers van de rechter toch maar eens iets te gaan doen.

Boeren zien het als geen keuze hebben. Maar er is altijd een keuze. Het oude verdienmodel is klaar, betekent niet dat er geen nieuw verdienmodel te bedenken valt. En dan is het makkelijker om te volharden in je eigen gelijk: innovatie brengt de uitstoot omlaag! of ja maar Tata Steel is ook een piekbelaster etc etc. of ja maar hoe moet dat met mijn bedrijfsopvolging. Hijs een vrouw op het schild, aangemoedigd door de grootzakelijke agri bedrijven en zie daar de BBB. In plaats van rond 2000 al omschakelen (genoeg boeren die door mond en klauwzeer, q koorts of vogelgriep na de zoveelste ruiming besloten wat anders te gaan doen) is het lastiger hoe verder je in de fuik zit nog om te draaien.

Een nieuwe exodus naar Polen, Oekraïne, Canada zoals in de jaren 50 is ook nog een idee. Geef boeren een verplichte uitkoop of dikke 'ik vertrek' bonus keuze. Kunnen ze kiezen. Of caravanstallingboer, zonneweideboer, windmolenboer worden. Of levend monopolieboer want landbouwgrond wordt bouwgrond voor huizen. Het is nou niet alsof al die stallen en hectares grond nou opeens onbruikbaar zijn voor andere zaken. Intensief blijven boeren is enkel niet in lijn met de uitspraak maar andere zaken wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Stoney3K schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:25:
[...]

Dan geef je als kiezer al een beetje aan dat je niet opgelet hebt bij 4 HAVO staatsinrichting. De Provinciale Staten hebben in principe bijna geen invloed op het kabinet.

Dat is een beetje alsof je het Huis van Afgevaardigden gaat stemmen omdat je een andere president wil hebben.
Heeft de stemmer dan niet opgelet? Of de politieke partijen niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
MikeyMan schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:30:
[...]

Heeft de stemmer dan niet opgelet? Of de politieke partijen niet?
Ja.

De politieke partijen, bepaalde partijen in het bijzonder, zijn dat inderdaad ook te verwijten.

[ Voor 22% gewijzigd door Stoney3K op 16-03-2023 16:31 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Weet je wat het beste zou zijn? Het verbieden van social media.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 15-09 13:07
Zodra je in een spiraal zit, is ook schuldigen aanwijzen iets dat eeuwig in cirkels rond kan blijven gaan. De beste oplossing is altijd, zodra je het doorhebt, eruit te stappen. Als het niet samen kan, dan zelf. Dat is nog altijd goedkoper dan blijven doorcirkelen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 23:16
dawg schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:35:
Oeh wat een eng idee.

[ Voor 11% gewijzigd door PLAE op 16-03-2023 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-09 14:11
de Peer schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:19:
[...]

Niets mis met schaalvergroting (is efficienter, ook qua stikstof) Dure innovaties zijn dan beter terug te verdienen.
Ja maakt er wel weer een mooi verhaal van. Waar ik het in mijn reactie over had is dat niemand zo gek is om op een partij te stemmen die ervoor gezorgd heeft dat je je hele hebben en houden in een bedrijf investeerd. Terwijl je na enkele jaren vaarwel kunt zeggen tegen het bedrijf. Dit is nu wat ik in mijn eerdere reactie bedoelde over het gebrek van empathie.

Juist de schaalvergroting is een probleem in en om rond die natura 2000 gebieden. Want daardoor komt alles stil te liggen. Soms heb ik het idee dat mensen elkaar gewoon zaken aanpraten zonder zich ook maar in de materie te verdiepen.
Maar je moet je wel per boerderij afvragen of het business model nog uit kan. en soms is het antwoord nee.
Nee want we kunnen veel beter 15000 mensen aan het werk hebben bij een bank om transacties op fraude te controleren waarvan er jaarlijks maar 100 ook echt fraude zijn. |:(

Even zonder gekheid, het hele boeren bedrijf is al lang kapot gemaakt door de Europese Unie. Andere landen krijgen massaal subsidies om daar juist boeren te krijgen of om ervoor te zorgen dat ze eerlijke prijzen krijgen om zo nog enige vorm van bestaansrecht te hebben. En die landen zorgen er zo veel mogelijk voor dat ze geen te strenge regels en eisen stellen aan hun sector.

Maar het is ook veel beter om ervoor te zorgen dat wij geen boeren hebben en dat we alles moeten importeren. Wat maakt het uit of er 1000 vrachtwagens elke maand naar Nederland komen rijden vanuit bijv. Spanje. Dit is ook veel efficienter voor de stikstof.

En ja we exporteren heel veel, maar de boeren hier doen dat veel efficienter dan andere landen, met minder bestrijdingsmiddelen en andere rotzooi. Waarom is stikstof blijkbaar altijd een Nationaal probleem, daar hebben we echt wat aan en onze aardbol ook.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

PLAE schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:38:
[...]

Oeh wat een eng idee.

Ik geniet wel van de zure regen in dit topic :9
Ik ben al voor het verbieden van social media sinds den beginne. Het is verworden tot een poel extremistische, ondermijnende desinformatie.

Ik snap wel dat jij dat eng vindt, omdat met een verbod de radicaal rechtse & extreemrechtse partijen nooit voet aan de grond hadden gekregen.

Als je erover nadenkt is dát pas eng. Maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

[...]

Er zal best een aardige groep mensen zijn die inderdaad niet snapt dat deze verkiezingen geen directe invloed hebben op de regering. Niet heel vreemd als legio politici roepen "STEM ZE WEG" en je als ongeïnteresseerde kiezer niet de kennis hebt dat dat helemaal niet kan, noch de wil hebt hierover te leren.

Desalniettemin; de regering wankelt wel door deze uitslag, want straks krijgen ze mogelijk niks meer door de EK, die wordt natuurlijk wel bepaald met deze verkiezingen. Daarnaast geef je ook een signaal af. Dat is waar partijen zoals de BBB op inspelen. Hun goed recht vind ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
EU is een heikel punt.

Er is veel anti-EU sentiment, maar als land maken we enorm winst van de EU.

We hebben in NL van oudsher vrij veel internationaal opererende bedrijven. Ahold, Shell, Unilever, noem ze op. Die bedrijven profiteren enorm van een grote open interne markt. Minder wettelijke verschillen m.b.t. toelating tot proodcuten, enkele registraties voor de hele zone, een groot Eruozone-gebied zonder valutarisico's, geen invoerheffingen, etc.

Hier is een probleem: we hebben de EU uitgebreid naar landen die veel armer zijn en veel meer primitieve economieen hebben. DFat geldt voor Griekenland, maar nog meer voor recenter toegetreden landen. Voor die landen is de open markt meer bedreiging dan kans: hun lokale bedrijven kunnen niet concurreren met schaalgrootte, marketing en merkbeleving van de westerse merken. Dus in plaats van een opstap naar westerse welvaart zie ik dat de economie in zon armer land juist verder wordt uitgehold.

Wat gebeurt er vervolgens: via de EU moet er geld bij de kwakkelende landen. We herinneren ons de euro's die naar Ierland, Italie, Portugal en met name Griekenland moesten. Die euro's komen van de landelijke overheden, en dus bij de belastingbetaler vandaan.

Een andere trend in globalisering is dat bedrijven een steeds kleiner deel van de belastingen betalen en burgers dus een steeds groter deel.

Als je deze twee factoren optelt, dan ontsaat het beeld dat er geld van burgers naar grote bedrijven gaat.

Dat beeld wordt ook weerspiegeld in de statistieken over belastingdruk (in 15 jaar opgelopen van 35 naar 38%) en vermogensongelijkheid (waar aandeelhouders het een stuk beter doen dan anderen).

Ik denk dat dit een veel relevanter dossier is dan wel of geen EU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Jammer dan. We regeren hier in Nederland op basis van verkiezingsuitslagen. Niet op basis van vox popjes bij het stembureau, of peilingen van Maurice de Hond.

En laten we even eerlijk zijn, als Caroline van der Plas de kans krijgt om het stikstofbeleid te saboteren, in ruil voor het verder slaafs steunen van het VVD/D66/CU/CDA Kabinet .... denk je dat ze die kans zal laten liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:43:
[...]

Jammer dan. We regeren hier in Nederland op basis van verkiezingsuitslagen. Niet op basis van vox popjes bij het stembureau, of peilingen van Maurice de Hond.

En laten we even eerlijk zijn, als Caroline van der Plas de kans krijgt om het stikstofbeleid te saboteren, in ruil voor het verder slaafs steunen van het VVD/D66/CU/CDA Kabinet .... denk je dat ze die kans zal laten liggen?
Maar we mogen de stemmen wel zo duiden en verklaren hier. Dat maakt namelijk niet uit voor hoe de regering er mee omgaat.

Daar zal D66 niet snel in meegaan. Die zijn dan namelijk volgende verkiezingen over 2 jaar nog kleiner dan het CDA.

[ Voor 8% gewijzigd door Philip Ross op 16-03-2023 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Dat is zeker mogelijk; maar maakt dat het verhaal beter? Want dat zou dat denkelijk ook moeten gelden voor andere partijen. Dan stemt een PVV stemmer dus echt tegen moslims, want anders had deze ook gewoon SP kunnen stemmen (even op basis van de beloftes, niet het stemgedrag van de partij). En de FvD-stemmer.... enz.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ik denk dat dat voor heel veel mensen ook wel een beetje opgaat. Ze hebben "nu" een kans om hun stem te laten horen en hun onvrede te uiten. En dan doen ze dat dus, ook al zijn dit "andere verkiezingen".

Ik heb overigens wel te doen met de tellers voor deze verkiezingen. Ik heb in 2021 vrijwillig op een stembureau gezeten en 's avonds ook mee geteld. Dat jaar waren de Tweede Kamer verkiezingen en vanwege corona hadden ze een groot tekort aan bezetting, dus toen heb ik dat eenmalig maar gedaan. Nu hebben ze dus 2 biljetten te tellen (ook waterschap) en ook nog eens een hoge opkomst. En dan stemmen de meesten waarschijnlijk gewoon ook meteen maar voor het waterschap, want je bent er nou toch.... Bak werk hoor.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PLAE
dawg schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:42:
[...]

Ik ben al voor het verbieden van social media sinds den beginne. Het is verworden tot een poel extremistische, ondermijnende desinformatie.

Ik snap wel dat jij dat eng vindt, omdat met een verbod de radicaal rechtse & extreemrechtse partijen nooit voet aan de grond hadden gekregen.

Als je erover nadenkt is dát pas eng. Maar goed.
In de tijd dat de NSB voet aan de grond kreeg was er verdacht weinig social media.

En alsjeblieft niet gaan jij-bakken. Ik heb begrip voor de frustratie die je voelt hoor maar dat hoef je niet op mij af te gaan reageren.

Verlangen naar een verbod op social media komt op mij hetzelfde over als verlangen naar alleen een beperkte elite die mag stemmen...of iets milder, een elite die mag sturen waarop je stemt.

Er is een prima zelfreinigend vermogen in dit land. Afgaande op social media zou Baudet nog steeds de grootste zijn. Dat is hij verre van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:41
PLAE schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:59:
[...]
Verlangen naar een verbod op social media komt op mij hetzelfde over als verlangen naar alleen een beperkte elite die mag stemmen...of iets milder, een elite die mag sturen waarop je stemt.
Er zijn echter wel degelijk argumenten aan te dragen waarom social media in hun huidige vorm (!) de democratie ondermijnen. Mensen worden nu onbewust gestuurd waar ze op stemmen. En dan niet door een elite maar door de hoogste bieder of grootste schreeuwer.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
Dat is toch van alle tijden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
Nee, social media zijn echt een ander beestje. Maar het gaat te ver voor dit topic om daarop in te gaan. Ik kan dit boek aanraden als een mooi begin.

Hij wil.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-09 16:14
calvinturbo schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:04:
[...]

Sinds wanneer is Op1 het enige programma op TV waar politica worden uitgenodigd?
dawg schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:05:
[...]

Daar klopt niks van. Ik kan zo al 5 programma’s bedenken waar ze heeft gezeten. Los van de debatten.
Jinek dan:

Of toch liever Buitenhof?
Dat is wachten tot één van de vier opportunistisch wordt en het lont aansteekt. Men kan in de EK wel over links gaan met pensioenen en stikstof, er zijn ook momenten dat er iets anders ligt wat de linkerkant tegenstaat en dan heb je wel BBB nodig. Dat gaat dan niet meer. Ergo, VVD laat zich (weer) door de linkerkant sturen en de ruimte rechts ervan wordt steeds groter.
[...]

Daarnaast maakt het voor de impact niet uit of het centraal gestuurd is.

En in zekere zin dragen de (boeren)protesten ook al bij aan de exposure van BBB.
De laatste weken hadden we juist meer klimaatprotesten, o.a. bij de Nachtwacht. Wellicht is een groter deel van Nederland het daar minder mee eens dan ze denken?

De ambtenaren hebben ook een claymore af laten gaan vlak voor de verkiezingen

https://www.telegraaf.nl/...-klimaattaks-uit-den-boze
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pCn2dzd9335f9u_mqmQkKhOvXfY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MSjzZrE7PBwbqAVJEHlT2Xzh.png?f=user_large
[...]

Dit was ik meen generiek voor non-overheidspartijen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dlTJ-onqgF12bAhtfGKiGnI2JdY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EbcZZjz0d8sR1ZVl3iqUHk1G.png?f=user_large
dawg schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:35:
Onderschat niet hoe partijen als GL en PvdD het daarvan ook moeten hebben.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Bonalds
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17-09 12:48
De cognitieve beperking van de mens is voor ieder en van alle tijden; social media is een tool die uitermate geschikt is om daar misbruik van te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
klaaas schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 17:08:
[...]

Nee, social media zijn echt een ander beestje. Maar het gaat te ver voor dit topic om daarop in te gaan. Ik kan dit boek aanraden als een mooi begin.
Ik zou beginnen met een boek over hoe beïnvloeding qua stemmen vooral uit je directe omgeving komt. De gemiddelde BBB stemmen heeft dat idee niet van social media geplukt. Voor een groot deel zat die stem er al aan te komen door beïnvloeding uit de omgeving. En is het verder versterkt in de laatste weken door de hosannaverhalen in de MSM.

Volgens het campagneteam van de VVD stemt 72% van de mensen naar aanleiding van advies van iemand die ze kennen en vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

Malfunctions schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:57:
[...]

Ach, ik heb op de uni ook het vak 'Ethiek' gevolgd. Volgens mij is daar bij de meesten niet veel van blijven hangen als je kijkt hoe bedrijven zich gedragen / bestuurd worden.

Maargoed, ik deed dan ook een 'softe studie' misschien dat business ethics wel een hele andere insteek heeft.. :+
Het is niet zozeer de stof als ook de cultuur. :)

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

PLAE schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:59:
[...]

In de tijd dat de NSB voet aan de grond kreeg was er verdacht weinig social media.

En alsjeblieft niet gaan jij-bakken. Ik heb begrip voor de frustratie die je voelt hoor maar dat hoef je niet op mij af te gaan reageren.

Er is een prima zelfreinigend vermogen in dit land. Afgaande op social media zou Baudet nog steeds de grootste zijn. Dat is hij verre van.
Ik ben helemaal niet gefrustreerd. Dus kijk eerst even in de spiegel alvorens je mij beticht van een jij-bak.
De karikatuur mag je in het vervolg ook achterwege laten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 15:58
Philip Ross schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:11:
[...]

Bij de invoering van PAS zijden alle experts al dat dit niet houdbaar ging zijn.
Echter onder druk van de agro lobby is het toch ingevoerd.
Dat zou ik wel een gemaakte crisis willen noemen ja.
Klopt hoor. Uiteindelijk moet de politiek gewoon aan de burger gaan uitleggen waarom iets niet kan.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
ijdod schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:54:
[...]

Dat is zeker mogelijk; maar maakt dat het verhaal beter? Want dat zou dat denkelijk ook moeten gelden voor andere partijen. Dan stemt een PVV stemmer dus echt tegen moslims, want anders had deze ook gewoon SP kunnen stemmen (even op basis van de beloftes, niet het stemgedrag van de partij). En de FvD-stemmer.... enz.
Ik ken zat mensen die op de BBB hebben gestemd (ik zelf Volt) omdat ze het kabinet spuugzat zijn en vooral die Rutte..

Het kabinet lost geen problemen op , schuift ze voor zich uit

https://www.trouw.nl/poli...-toeslagendebat~b46c971a/

Of Edith Schippers van dezelfde VVD die 0.9 Miljard laat verdwijnen

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20230120_94488847

En zo zijn er nog veel meer problemen waarom mensen het spuugzat zijn. (van mij mag het kabinet ook naar huis gestuurd worden en dan niet weer terugkomen).

Maar blijkbaar vinden de VVD en D66 stemmers al die problemen prima.(dat we een corrupte regering hebben :+ ).

[ Voor 12% gewijzigd door Rockvee2 op 16-03-2023 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:17

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Señor Sjon schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 17:09:
[...]

[...]

Jinek dan:
[Twitter]

Of toch liever Buitenhof?
[Twitter]

[...]

Dat is wachten tot één van de vier opportunistisch wordt en het lont aansteekt. Men kan in de EK wel over links gaan met pensioenen en stikstof, er zijn ook momenten dat er iets anders ligt wat de linkerkant tegenstaat en dan heb je wel BBB nodig. Dat gaat dan niet meer. Ergo, VVD laat zich (weer) door de linkerkant sturen en de ruimte rechts ervan wordt steeds groter.

[...]

De laatste weken hadden we juist meer klimaatprotesten, o.a. bij de Nachtwacht. Wellicht is een groter deel van Nederland het daar minder mee eens dan ze denken?

De ambtenaren hebben ook een claymore af laten gaan vlak voor de verkiezingen

https://www.telegraaf.nl/...-klimaattaks-uit-den-boze
[Afbeelding]

[...]

Dit was ik meen generiek voor non-overheidspartijen

[Afbeelding]

[...]

Onderschat niet hoe partijen als GL en PvdD het daarvan ook moeten hebben.
Ze is niet perse bij al die programma's geweest, maar hoe dan ook was ze geregeld in beeld of hadden ze het over de partij. Soms werd ze bedreigd en was er een pauze.

Daarnaast herken ik ook de brede etalering in de weilanden. Waar eerder CDA vertegenwoordigd was, was het nu BBB.
Dat doet pijn, erkent Boswijk, maar het was wel een gecalculeerd verlies. ,,Ik ben veel in gesprek geweest met boeren, die zeggen dan ook: je vertelt een redelijk verhaal, maar ik ga toch voor BBB.”
https://www.ad.nl/politie...oor-de-woestijn~a55a33e9/

De coalitie zal per wetsvoorstel moeten onderhandelen met de eerste kamer. D66, CDA en CU zijn er ook nog met voorkeuren. Het is nu schaken voor gevorderden.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Vanochtend had men het nog even over de positie van het CDA. Die partij heeft zichzelf de das omgedaan en dat begon eigenlijk al met die verkiezing voor de nieuwe partijleider jaren terug.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Dit filmpje gaat over de situatie in de VS.

We zijn daar niet heel ver meer vandaan.

Wanneer de politiek zodanig te koop is, en het electoraat dusdanig beïnvloedbaar dat het niet stemt vóór, maar tegen het eigen belang in, omdat het niet beseft wat het eigen belang is, is een redelijke, rationele politiek ondenkbaar.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
PLAE schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 17:16:
[...]

Ik zou beginnen met een boek over hoe beïnvloeding qua stemmen vooral uit je directe omgeving komt. De gemiddelde BBB stemmen heeft dat idee niet van social media geplukt. Voor een groot deel zat die stem er al aan te komen door beïnvloeding uit de omgeving. En is het verder versterkt in de laatste weken door de hosannaverhalen in de MSM.

Volgens het campagneteam van de VVD stemt 72% van de mensen naar aanleiding van advies van iemand die ze kennen en vertrouwen.
Het 1 sluit het ander niet uit en het gaat me er niet om of het ene of het andere meer effect heeft gehad in dit specifieke geval. Het gaat me om de anti-democratische werking van social media, waar je naar mijn idee iets te makkelijk over deed. Vandaar de leestip.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ramzzz schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 17:28:
Dit filmpje gaat over de situatie in de VS.

We zij daar niet heel ver meer vandaan.

[YouTube: George Carlin Explains the System in 1 Minute 15 Seconds]

Wanneer de politiek zodanig te koop is, en het electoraat dusdanig beïnvloedbaar dat het niet stemt vóór, maar tegen het eigen belang in, omdat het niet beseft wat het eigen belang is, is een redelijke, rationele politiek ondenkbaar.
Een defacto tweepartijenstelsel met machtige lobby aan twee kanten vs het schot-hagelstelsel in NL? Dan zouden we ook firstpastthepost moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Señor Sjon schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 17:33:
[...]

Een defacto tweepartijenstelsel met machtige lobby aan twee kanten vs het schot-hagelstelsel in NL? Dan zouden we ook firstpastthepost moeten hebben.
Neerkijken op andere systemen, en dan bijzonder het Amerikaanse en Britse, is leuke borrelpraat maar nu we naar 15 partijen gaan met tussen de 5 en 15 zetels waar er minimaal 7 een coalitie moeten gaan vormen binnen 4 jaar is een winnaar en nieuwe regering binnen een dag zo slecht nog niet.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:20
IJzerlijm schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 18:18:
[...]

Neerkijken op andere systemen, en dan bijzonder het Amerikaanse en Britse, is leuke borrelpraat maar nu we naar 15 partijen gaan met tussen de 5 en 15 zetels waar er minimaal 7 een coalitie moeten gaan vormen binnen 4 jaar is een winnaar en nieuwe regering binnen een dag zo slecht nog niet.
Dat is geen neerkijken, dat is geen borrelpraat. Dat is observeren, de zwakten van dat systeem zijn overduidelijk. En breed besproken in de topics over de Amerikaanse en de Britse politiek.

Misschien zijn sommigen hier zo fel omdat ze dezelfde draaiboeken herkennen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Rockvee2 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 17:23:
[...]

Ik ken zat mensen die op de BBB hebben gestemd (ik zelf Volt) omdat ze het kabinet spuugzat zijn en vooral die Rutte..

Het kabinet lost geen problemen op , schuift ze voor zich uit

https://www.trouw.nl/poli...-toeslagendebat~b46c971a/

Of Edith Schippers van dezelfde VVD die 0.9 Miljard laat verdwijnen

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20230120_94488847

En zo zijn er nog veel meer problemen waarom mensen het spuugzat zijn. (van mij mag het kabinet ook naar huis gestuurd worden en dan niet weer terugkomen).

Maar blijkbaar vinden de VVD en D66 stemmers al die problemen prima.(dat we een corrupte regering hebben :+ ).
Of die mensen snappen wel het verschil tussen provinciale staten en tweede kamer verkiezingen.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:02
Ik heb een hekel aan Tim Hofman. Maar hier had ik 'm graag een + voor gegeven. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HS6ZPOpI-VfMbVyjup9eWOWRkQo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IT0LUAWNNGhTOgmuzopCJMO7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:39
Een mooie dag voor de democratie, maar wat een flater voor de Nederlandse politiek. De komende 4 jaar weer stilstand i.p.v. vooruitgang. Mensen die vooral in de weigerstand springen in plaats met oplossingen komen. Word er best een beetje triest van, al was dat bij de huidige coalitie ook het geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palindrome
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 03:04
Draakje5 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 18:51:
Ik heb een hekel aan Tim Hofman. Maar hier had ik 'm graag een + voor gegeven. [Afbeelding]
BBB is toch helemaal eens dat de toeslagenaffaire snel moet worden opgelost ? BBB en andere kleine partijen hebben dat samen met Omtzigt duidelijk gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:53
Verwijderd schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:57:
[...]

Ik heb overigens wel te doen met de tellers voor deze verkiezingen. Ik heb in 2021 vrijwillig op een stembureau gezeten en 's avonds ook mee geteld. Dat jaar waren de Tweede Kamer verkiezingen en vanwege corona hadden ze een groot tekort aan bezetting, dus toen heb ik dat eenmalig maar gedaan. Nu hebben ze dus 2 biljetten te tellen (ook waterschap) en ook nog eens een hoge opkomst. En dan stemmen de meesten waarschijnlijk gewoon ook meteen maar voor het waterschap, want je bent er nou toch.... Bak werk hoor.
Ik heb gisteren ook geteld. De vorige keer in 2021 ook, voor het eerst. Nu meer uitgebrachte stemmen, en 2x tellen. Maar het viel erg mee. De vaart zat er lekker in. Uur langer dan 2 jaar geleden. Half 1 klaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 18:47:
[...]

Of die mensen snappen wel het verschil tussen provinciale staten en tweede kamer verkiezingen.
Die mensen willen ook niet dat de VVD en D66 in de eerste kamer zitten en dat er eens een andere wind waait door de eerste en 2de kamer

Als het kabinet nu eens gewoon de problemen oplost, dan was er vertrouwen in hun, maar dat doen ze niet en ik geef ze gelijk dat ze dan een nieuwkomer kansen geeft want het kabinet heeft het gewoon verprutst ...

Voor oplossingen moet je niet bij het kabinet zijn.

[ Voor 37% gewijzigd door Rockvee2 op 16-03-2023 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
KNed schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:33:
[...]

Ik heb gisteren ook geteld. De vorige keer in 2021 ook, voor het eerst. Nu meer uitgebrachte stemmen, en 2x tellen. Maar het viel erg mee. De vaart zat er lekker in. Uur langer dan 2 jaar geleden. Half 1 klaar.
Knap gedaan dan!
De CRAFT methodiek vind ik zelf heel vlot gaan. Maar ik zie nog steeds beelden van mensen die met formulieren op de grond zitten......hoe kan het nog vandaag de dag denk ik. Dat zijn vaak ook beelden uit grote steden die heel laat met uitslagen komen.

Hieronder Rotterdam

Afbeeldingslocatie: https://i.regiogroei.cloud/fn_checksum,741ed80fc3d0b143145c206a25365c1f/1104x828/0bc8e150-4bed-356a-b065-d4299a1bfe99.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Palindrome schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:26:
[...]

BBB is toch helemaal eens dat de toeslagenaffaire snel moet worden opgelost ? BBB en andere kleine partijen hebben dat samen met Omtzigt duidelijk gemaakt.
Het punt lijkt me eerder dat de krimp van de VVD en overige coalitiepartijen relatief beperkt is, niet dat BBB groot is.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Andyk125
Ik heb een hekel aan Tim Hofman. Maar hier had ik 'm graag een + voor gegeven. [Afbeelding]
Ja want een beeld schetsen alsof elke boer miljonair is, is absoluut een + waard. Volgens mij is het huidige kabinet nog steeds volledig verantwoordelijk voor de toeslagenaffaire, terwijl ze daar amper voor afgestraft zijn gezien de verkiezingsuitslag.

En laten we even serieus zijn, hoeveel boeren hebben we in Nederland? Inderdaad er zijn vele malen meer mensen die op de BBB hebben gestemt die geen boer zijn dan die wel boer zijn. Mensen als Tim Hofman zorgen er niet voor dat ze mensen verbinden in deze tijd, maar zorgen er alleen maar voor dat de kloof tussen het platteland en de randstad alleen maar groter wordt. Ik vind het persoonlijk maar triest, ga de politiek elke dag lastig vallen, zodat ze eens zorgen dat die mensen die al 12 jaar lang last hebben van de toeslagenaffaire eindelijk geholpen worden.

Edit: Hoe vaker je het bericht leest hoe erger en slechter het wordt, alsof de mensen die voor de BBB hebben gestemt totaal geen medelijden hebben met hoe de mensen in de toeslagenaffaire zijn behandelt. Schandalig dat een Tweet als deze ook nog zoveel likes krijgt. Zet er dan ook nog even bij dat het huidige kabinet het ook niet zielig vindt dat huishoudens en gezinnen met (jonge) kinderen nog niet eens de verwarming aan kunnen zetten of dat ze de boodschappen niet eens kunnen betalen.

[ Voor 16% gewijzigd door Andyk125 op 16-03-2023 20:12 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:48
Je hebt blijkbaar niet begrepen waarom deze uitslag er nu is.
En die heeft bar weinig te maken met deze insinuatie.

Het gaat om onvrede, geen vertrouwen. Leugens en bedrog.

Maar blijkbaar is dit geen populaire mening op Tweakers, mij helemaal prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
IJzerlijm schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 18:18:
Voor democratie kies je niet omdat het nou het makkelijkste en meest efficiente systeem is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

the noise schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 20:14:
[...]

Waarom dan geen, laten we zeggen, SP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
dawg schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 20:15:
[...]

Interessante vraag. Dat zal wel te maken hebben met de persoonlijkheid van de partijleiders denk ik. Wat denk jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
dawg schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 20:15:
[...]

Exact om wat die zegt, er is geen vertrouwen. Alle cijfers wijzen dat ook uit, het vertrouwen in de politiek is ontzettend laag. Niet heel vreemd dat mensen dan eerder kiezen voor een nieuwe partij, die weinig tot geen invloed heeft gehad in het huidige politiek klimaat in plaats van een partij zoals de SP.

Je kunt je ook afvragen waarom stemmen mensen nog uberhaupt VVD als het vertrouwen nog nooit zo laag geweest is in de politiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 08-09 16:54
@the noise Persoonlijkheid zal een rol spelen, maar de jarenlange frame tegen links ook.

@Andyk125 Dat zou kunnen, maar hoe verklaar je dan de PVV? Een van de langst zittende kamerleden, maar wordt kennelijk niet als de zittende politiek gezien?

[ Voor 47% gewijzigd door ijdod op 16-03-2023 20:25 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:02
the noise schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 20:14:
[...]

Natuurlijk wel, een tegenstem. Maar zoals hierboven ook gevraagd, waarom niet SP of een andere partij?

Ik begrijp dat BBB waarschijnlijk ook het beste voor heeft met de toeslagenaffaire ouders, ik geloof dat alle partijen dat hebben, ook de VVD. De vraag is alleen hoe ga je er mee om.

De kern van de tweet ligt natuurlijk niet daar, maar bij het feit dat veel boeren huillie huillie doen maar vervolgens wel in een dikke woning met rieten kap wonen, dikke SUV voor de deur en een flink eigen vermogen hebben (gemiddeld 1.2 miljoen EUR).

Als ik de partijpunten van BBB bekijk, dan zijn zij voor nog meer geld naar de boeren, ze willen ze compenseren op allerlei vlakken.

Wat ik het meest bijzonder vind aan de BBB, is dat ze tegen het sluiten van recidiverende slachthuizen zijn, zelfs tegen cameratoezicht in slachthuizen. Zelfs zijn ze niet voor boetes en straffen aan recidivisten binnen slachthuizen. Er is in ieder geval een winnaar vandaag, en dat zijn de boeren.

Oh nog een mooie, de BBB is tegen het wegnemen van belemmeringen in wetgeving om insecten als veevoer te gebruiken. Waarom? Waarschijnlijk vinden de vriendjes zoals Agrifirm en Forfarmers dit niet zo leuk.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:21

hneel

denkt er het zijne van

Andyk125 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 20:07:
[...]

Ja want een beeld schetsen alsof elke boer miljonair is, is absoluut een + waard.
Dat is toch ook zo? Ja, het geld zit vast in het bedrijf, en het inkomen is misschien niet in verhouding.
Maar er zullen niet veel boeren zijn die minder dan een miljoen krijgen als hun spulletje wordt uitgekocht. Dan kunnen ze de rest van hun leven rentenieren.

Vergelijk dat eens met een doorsnee burger die (buiten zijn schuld) zijn baan kwijt raakt. Dat komt ook voor, heh. En dan maar hopen dat de werkgevers je niet te oud vinden. En anders na een korte periode WW, en dan de bijstand. Spaargeld opeten en verplicht een 'tegenprestatie' leveren (chroom-6 poetsen ofzo).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

the noise schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 20:17:
[...]

Interessante vraag. Dat zal wel te maken hebben met de persoonlijkheid van de partijleiders denk ik. Wat denk jij?
Ik denk dat ook. Op Roemer na, die ging wel.

En wat @ijdod ook zegt; het jarenlange gebash op links zal ook niet meegeholpen hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door dawg op 16-03-2023 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 13:31

_Christiaan_

Master of SOG

Ypuh schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:03:
Een mooie dag voor de democratie, maar wat een flater voor de Nederlandse politiek. De komende 4 jaar weer stilstand i.p.v. vooruitgang. Mensen die vooral in de weigerstand springen in plaats met oplossingen komen. Word er best een beetje triest van, al was dat bij de huidige coalitie ook het geval.
Wat voor jou vooruitgang is, is voor de ander achteruitgang. Wat voor jou 'oplossingen' zijn, is voor de ander doffe ellende.

Ik heb dit land de afgelopen jaren steeds verder zien afglijden ipv vooruitgang laten zien omdat sommige partijen Nederland het braafste jongetje van de klas willen laten zijn, terwijl het volk ligt te creperen. Het menselijke aspect is vergeten. Ik denk dat daarom veel mensen BBB hebben gestemd.

Om nog maar te zwijgen over de totale onkunde en gebrek aan vakkennis van onze huidige bestuurders.

[ Voor 5% gewijzigd door _Christiaan_ op 16-03-2023 20:37 ]

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:31
Napo schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:22:
Zou het niet zo zijn dat als een programma een naam heeft confronterende vragen te stellen en dóór te vragen op een thema, dat bepaalde gasten daar liever wegblijven? En dat programmamakers daarom liever oppervlakkig blijven en keuvelen over koetjes en kalfjes. Puur dat die personen zijn aangeschoven, is voldoende voor gunstige kijkcijfers.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Andyk125 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 20:22:
[...]

Exact om wat die zegt, er is geen vertrouwen. Alle cijfers wijzen dat ook uit, het vertrouwen in de politiek is ontzettend laag. Niet heel vreemd dat mensen dan eerder kiezen voor een nieuwe partij, die weinig tot geen invloed heeft gehad in het huidige politiek klimaat in plaats van een partij zoals de SP.

Je kunt je ook afvragen waarom stemmen mensen nog uberhaupt VVD als het vertrouwen nog nooit zo laag geweest is in de politiek.
Guilty by association bedoel je?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:29
dawg schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 20:38:
[...]

Guilty by association bedoel je?
Ik vind ik em ook wel opmerkelijk. Als er 1 partij is die niets heeft bijgedragen aan de huidige situatie is het de SP wel. Maar dan niet omdat het een nieuwe partij is, maar omdat het weigert ooit zelf de regering in te gaan en liever eeuwige oppositiepartij speelt en de verantwoordelijkheid van zich afschuift.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:58
_Christiaan_ schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 20:36:
[...]

Wat voor jou vooruitgang is, is voor de ander achteruitgang. Wat voor jou 'oplossingen' zijn, is voor de ander doffe ellende.

Ik heb dit land de afgelopen jaren steeds verder zien afglijden ipv vooruitgang laten zien omdat sommige partijen Nederland het braafste jongetje van de klas willen laten zijn, terwijl het volk ligt te creperen. Het menselijke aspect is vergeten. Ik denk dat daarom veel mensen BBB hebben gestemd.
Dat heeft niets te maken met het braafste jongetje te willen zijn. Sterker nog ze hebben juist zo lang mogelijk afgewacht, maar zijn nu door Brussel terug gefloten. Als het aan de regering had gelegen was er helemaal niets verandert. De huidige regering is er voor de grote bedrijven en laten die nu net bij dit hele boerengedoe volop meespelen. De BBB gaat dan ook helemaal niets bereiken omdat er gewoon wetgeving is waar je je aan moet houden, zowel Europees, maar ook Nederland zelf. Het enige waar de BBB dan ook voor zal zorgen is dat we over 5 jaar nog zwaardere maatregelen moeten nemen en de boeren dan weer de straat op gaan omdat ze 'echt niet wisten dat er een probleem was'

In de tussentijd ligt dan de huizenbouw helemaal op zijn gat omdat er nergens meer gebouwd mag gaan worden.

Vandaar ook dat ik het apart blijf vinden dat de haalbaarheid van partijplannen niet meer doorgekeken worden. De BBB staat b.v. voor boeren, geen stikstofaanpak, maar wel veel huizen bouwen :?

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ik was vandaag nog in de tweede kamer, nou ja, op de publiekstribune dan. Ikzelf doe niets in de politiek. Wat me verbaasde was dat het aantal reporters/verslaggevers eigenlijk gering was. Ik heb met enkele gesproken. Volgens hun komen de stemmen voor BBB slechts in heel geringe mate van FVD. Het is dus niet zo dat de ene populistische partij is verruilt voor de andere.

Dat BBB flink heeft gewonnen verbaast me niet. Tuurlijk, populisme is 1 ding maar als je kijkt wat ze stemmen en niet wat ze zeggen dan stemmen ze vaak met de coalitie mee.

Dat ze het stikstofprobleem niet gaan oplossen lijkt me ook duidelijk, dat ze een oplossing niet tegen kunnen houden lijkt me ook duidelijk. Sterker nog, ik denk dat ze niet eens in een coalitie terechtkomen en dus niet al teveel in de melk kunnen brokkelen.

Om BBB stemmers als dom te classificeren is op zijn minst ook niet slim. Ook daar zullen mensen zijn die zich er in hebben verdiept maar een andere keuze maken. Niet iedereen zit er hetzelfde in.

Ik heb zelf ook het nodige gedaan voor deze verkiezingen en dan met name niet alleen naar stemwijzers en partijprogramma;s kijken maar ook vooral naar stemgedrag.

Bij verschillende stem/kies wijzers scoorde BBB bij mij ook in de hogere regionen al moet ik daarbij zeggen dat geen enkele partij hoog scoort bij mij. Hoogste score was 58% dus dan weet je wel dat de overlappen nergens heel groot zijn en misschien wel niet eens significant. En nee, ik heb geen BBB gestemd.

[ Voor 9% gewijzigd door Indoubt op 16-03-2023 20:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Ik heb dit land de afgelopen jaren steeds verder zien afglijden ipv vooruitgang laten zien omdat sommige partijen Nederland het braafste jongetje van de klas willen laten zijn, terwijl het volk ligt te creperen.
In welk opzicht ligt het volk dan te creperen, en waarom is daar geen aandacht voor?

Politici wordt vaak oeverloos gezwatel verweten, maar vreemd genoeg is niemand kritisch op mensen die onduidelijke claims maken uit naam van Het Volk.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

[...]

Nederland is het slechtste jongetje van de klas. Op behoorlijk wat terreinen inmiddels. Wel bij de feiten blijven graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Indoubt schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 20:43:
Ik was vandaag nog in de tweede kamer, nou ja, op de publiekstribune dan. Ikzelf doe niets in de politiek. Wat me verbaasde was dat het aantal reporters/verslaggevers eigenlijk gering was. Ik heb met enkele gesproken. Volgens hun komen de stemmen voor BBB slechts in heel geringe mate van FVD. Het is dus niet zo dat de ene populistische partij is verruilt voor de andere.

Dat BBB flink heeft gewonnen verbaast me niet. Tuurlijk, populisme is 1 ding maar als je kijkt wat ze stemmen en niet wat ze zeggen dan stemmen ze vaak met de coalitie mee.

Dat ze het stikstofprobleem niet gaan oplossen lijkt me ook duidelijk, dat ze een oplossing niet tegen kunnen houden lijkt me ook duidelijk. Sterker nog, ik denk dat ze niet eens in een coalitie terechtkomen en dus niet al teveel in de melk kunnen brokkelen.

Om BBB stemmers als dom te classificeren is op zijn minst ook niet slim. Ook daar zullen mensen zijn die zich er in hebben verdiept maar een andere keuze maken. Niet iedereen zit er hetzelfde in.

Ik heb zelf ook het nodige gedaan voor deze verkiezingen en dan met name niet alleen naar stemwijzers en partijprogramma;s kijken maar ook vooral naar stemgedrag.

Bij verschillende stem/kies wijzers scoorde BBB bij mij ook in de hogere regionen al moet ik daarbij zeggen dat geen enkele partij hoog scoort bij mij. Hoogste score was 58% dus dan weet je wel dat de overlappen nergens heel groot zijn en misschien wel niet eens significant. En nee, ik heb geen BBB gestemd.
Ehh... Waar zouden die stemmen dan vandaan moeten komen? En waar zijn die van de FvD heen gegaan?

If it quacks like a duck...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Laatst online: 15-09 13:31

_Christiaan_

Master of SOG

redwing schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 20:42:
[...]

Dat heeft niets te maken met het braafste jongetje te willen zijn. Sterker nog ze hebben juist zo lang mogelijk afgewacht, maar zijn nu door Brussel terug gefloten. Als het aan de regering had gelegen was er helemaal niets verandert. De huidige regering is er voor de grote bedrijven en laten die nu net bij dit hele boerengedoe volop meespelen. De BBB gaat dan ook helemaal niets bereiken omdat er gewoon wetgeving is waar je je aan moet houden, zowel Europees, maar ook Nederland zelf. Het enige waar de BBB dan ook voor zal zorgen is dat we over 5 jaar nog zwaardere maatregelen moeten nemen en de boeren dan weer de straat op gaan omdat ze 'echt niet wisten dat er een probleem was'

In de tussentijd ligt dan de huizenbouw helemaal op zijn gat omdat er nergens meer gebouwd mag gaan worden.

Vandaar ook dat ik het apart blijf vinden dat de haalbaarheid van partijplannen niet meer doorgekeken worden. De BBB staat b.v. voor boeren, geen stikstofaanpak, maar wel veel huizen bouwen :?
Ik ben van mening dat je teveel in-the-box denkt. Je zegt namelijk "er is wetgeving waar je je aan moet houden"... Het is toch juist de taak van de overheid om de wetten te maken? De wetten zijn gemaakt met onrealistische doelen voor ogen, waarbij het menselijke aspect compleet wordt vergeten. Verander de wetgeving dan gewoon. Of zeg eens 'nee' tegen Brussel. Kijk naar Denemarken. Ik bedoel, waarom creperen we onszelf, terwijl we zelf de wetten kunnen maken en veranderen.

Als ik 1 ding heb gezien de afgelopen jaren dan is het totale gebrek aan vakkennis en daarmee realiteitszin en onrealistische doelen van de wetgevende macht (overheid). Niet alleen in de agrarische sector.

Nu weet ik dat de eerste kamer in principe alleen wetten kan goedkeuren of afkeuren en provincies in principe overheidsbeleid moeten uitvoeren, maar de verkiezingsuitkomst laat zien dat mensen hier klaar mee zijn.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

MikeyMan schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 20:57:
[...]

Ehh... Waar zouden die stemmen dan vandaan moeten komen? En waar zijn die van de FvD heen gegaan?

Ze hebben het onderzocht en ook verteld, ik heb het alleen niet onthouden. Normaal onthoud ik heel veel maar was eigenlijk met mijn hoofd en concentratie ergens anders.

Het zal vast nog wel in de media komen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

*knip* bij dit soort stellingen zoals dit verlangen een onderbouwing, anders is het flamebait.

[ Voor 20% gewijzigd door defiant op 16-03-2023 23:02 ]

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:29
_Christiaan_ schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 20:58:
[...]
Ik ben van mening dat je teveel in-the-box denkt. Je zegt namelijk "er is wetgeving waar je je aan moet houden"... Het is toch juist de taak van de overheid om de wetten te maken? [....] Of zeg eens 'nee' tegen Brussel. Kijk naar Denemarken. Ik bedoel, waarom creperen we onszelf, terwijl we zelf de wetten kunnen maken en veranderen.[...]
Als je een begrotingsgat van 5 miljard wil moet je dat zeker doen in dossiers zoals de stikstof. De EU staat er best hard in en er gaan al best wat stemmen op om die landbouwsubsidie voor Nederland nog eens te herzien.

Ik ben overigens blij met de huidige uitslag. "Mijn" partij, Volt, is gegroeid en kan zich meer laten zien. BBB kan zich gaan bewijzen, en IMO zeer waarschijnlijk een groot deel van de achterban weer kwijt raken. Het probleem is namelijk dat veel dossiers waar zij iets in willen voor een groot deel in de EU worden bepaald. Dan kan je hooguit in de marge nog een beetje aanpassen, of een NEXIT doet, maar je gaat daat niet tegenin kunnen gaan.
Of je moet dus verdragen met de EU gaan opzeggen met alle mogelijke gevolgen van dien, kijk maar eens naar Polen dat nu alleen gered wordt door Rusland die landjepik doet, waardoor Polen ineens belangrijk wordt binnen de EU.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• redwing
[...]
Ik ben van mening dat je teveel in-the-box denkt. Je zegt namelijk "er is wetgeving waar je je aan moet houden"... Het is toch juist de taak van de overheid om de wetten te maken? De wetten zijn gemaakt met onrealistische doelen voor ogen, waarbij het menselijke aspect compleet wordt vergeten. Verander de wetgeving dan gewoon. Of zeg eens 'nee' tegen Brussel. Kijk naar Denemarken. Ik bedoel, waarom creperen we onszelf, terwijl we zelf de wetten kunnen maken en veranderen.
Het probleem hiermee is dat er een kader is, waaronder grondwetten, waar je je aan te houden hebt. Je kunt niet alles zomaar doen omdat je vindt dat het anders moet, er zijn basisregels. Bij de rechterlijke uitspraken is al duidelijk gemaakt dat die basisregels ter discussie staan als je niets doet aan het stikstofprobleem.

Daarnaast moet je ook naar de feiten kijken, en die laten overduidelijk zien dat als we zo door gaan we steeds meer en grotere problemen gaan krijgen. Dan kun je wel stellen dat we naar het menselijke aspect moeten kijken, maar wil je echt 50k boeren de hand boven het hoofd houden terwijl je daarmee honderdduizenden anderen dupeert?

Bedenk hierbij ook dat het aantal boeren dat gestopt is al jaren onder het landelijke gemiddelde ligt van andersoortig bedrijven die stoppen. En bedenk dan eens waardoor dat komt en of de boeren het echt zo slecht hebben.
Naar mijn idee moet je de boeren dan ook hetzelfde behandelen als andere bedrijven, en dan was er allang heel wat minder subsidie heengegaan. Dan waren er daardoor al meer gestopt. En had de regering ervoor gezorgd dat de stikstofrechten niet doorverkocht mogen worden, dan hadden we nu geen probleem gehad.

Oftewel het probleem ligt vooral bij de regering die niets doet en oplossingen uit blijft schuiven, maar ook de boeren zelf die samen met de grote bedrijven continue bezig zijn om te voorkomen dat de regering iets doet.
Als ik 1 ding heb gezien de afgelopen jaren dan is het totale gebrek aan vakkennis en daarmee realiteitszin en onrealistische doelen van de wetgevende macht (overheid). Niet alleen in de agrarische sector.
Het grootste probleem is dat er gewoon niets is gedaan en er nog steeds geen lange termijn planning is. Ik heb het hier al veel vaker gezegd, maar als ze 10 jaar geleden waren met een goed plan, dan was met alleen natuurlijk verloop al het grootste gedeelte van het probleem opgelost geweest.
Nu weet ik dat de eerste kamer in principe alleen wetten kan goedkeuren of afkeuren en provincies in principe overheidsbeleid moeten uitvoeren, maar de verkiezingsuitkomst laat zien dat mensen hier klaar mee zijn.
Aangezien de regeringspartijen (VVD/D66) amper zetels verliezen kun je dit niet zeggen. Wat je vooral ziet is dat de tegenstemmers van FvD overgestapt zijn naar de BBB. Veel meer tegenstemmers zijn er echter niet bij gekomen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Indoubt schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 20:59:
[...]

Ze hebben het onderzocht en ook verteld, ik heb het alleen niet onthouden. Normaal onthoud ik heel veel maar was eigenlijk met mijn hoofd en concentratie ergens anders.

Het zal vast nog wel in de media komen lijkt me.
Ik vermoed dat die zijn terug gekeerd bij hun 'oude partij' als vvd of d66. Daar schijnen juist weer veel mensen zijn weggegaan naar de bbb. Vandaar dat er netto maar een klein verlies is voor vvd en d66.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:54

drooger

Falen is ook een kunst.

[...]

Europese wetgeving kan je als enkele lidstaat niet zomaar aanpassen, en het bewust negeren van verplichtingen van wetgeving is niet zomaar zonder gevolgen.

Of het onrealistisch is, kan je zeker betwijfelen.
Was het onrealistisch als we in 2003 al zouden beginnen met fatsoenlijke bescherming?
Of is het enkel onrealistisch geworden omdat we al bijna 20 jaar te weinig gedaan hebben?

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:17
Waarom wordt er niet meer vergeleken met de uitslag van de laatste 2e Kamer verkiezingen in 2021 ipv PS2019? Dat was toch het laatste meetmoment? Dan zie je pas hoeveel een VVD en D66 procentueel verloren hebben… nog meer als het CDA.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:07
MikeyMan schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 20:57:

Misschien zou je eens onderzoek moeten doen?
18% PVV, 17% VVD, 14% CDA, 9% SP, 7% D66, 7% niet gestemd, 6% BBB, 5% JA21, 4% FVD en nog wat kleine getallen.

Dus 4% van de BBB stemmers is afkomstig van de FvD. Welk frame wil jij neerzetten dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:54

drooger

Falen is ook een kunst.

En voor het luchtigere nieuws, een nieuw Rondje Binnenhof:

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
PatrickC schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 21:19:
Waarom wordt er niet meer vergeleken met de uitslag van de laatste 2e Kamer verkiezingen in 2021 ipv PS2019? Dat was toch het laatste meetmoment? Dan zie je pas hoeveel een VVD en D66 procentueel verloren hebben… nog meer als het CDA.
Ik vind het logisch dat je dezelfde verkiezingen vergelijkt, aangezien er best mensen zijn die voor de provincie (en gemeente) anders stemmen dan voor de TK. Al worden er ook vergelijkingen gemaakt met 2021, Ipsos heeft bijvoorbeeld een onderzoek gedaan naar de verschuivingen van kiezers ten opzichte van TK2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TheBrut3 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 21:20:
[...]

Misschien zou je eens onderzoek moeten doen?
18% PVV, 17% VVD, 14% CDA, 9% SP, 7% D66, 7% niet gestemd, 6% BBB, 5% JA21, 4% FVD en nog wat kleine getallen.

Dus 4% van de BBB stemmers is afkomstig van de FvD. Welk frame wil jij neerzetten dan?
Pardon? Ff rustig maat.

Ik was niet degene die met de stelling kwam. Heeft niks met een frame te maken.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 16-03-2023 21:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Die tweede vraag heb ik in de stemwijzer niet gezien.

Of heb je het gewoon over het geweldsmonopolie van de overheid?

Want dan klopt je stelling, op dezelfde manier als "De overheid moet, desnoods met geweld, parkeerboetes innen."

[ Voor 19% gewijzigd door defiant op 16-03-2023 23:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
dawg schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 20:32:
[...]

En wat @ijdod ook zegt; het jarenlange gebash op links zal ook niet meegeholpen hebben.
*knip*, we gaan niet andere deelnemers zo wegzetten.

[ Voor 24% gewijzigd door NMH op 16-03-2023 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Ook opvallend, de kloof tussen stad en niet stad. 80% van de GL stemmers komt uit matig tot zeer sterk stedelijk gebied, waarvan 36% zeer stedelijk. Bij PvdA, PvdD, D66, Volt zie je een zelfde soort verdeling.
50% van de BBB stemmers komt uit geen tot weinig stedelijk gebied, waarvan 36% weinig stedelijk. Bij CDA en SGP is dat ongeveer hetzelfde.
VVD, PVV, JA21 en SP hangen daar een beetje tussenin.
MikeyMan schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 21:27:
Pardon? Ff rustig maat.

Ik was niet degene die met de stelling kwam.
Maar je zet wel een stellige conclusie neer. Volgens Ipsos is 40% van de stemmers op FvD van de vorige verkiezingen niet gaan stemmen dit keer, dat is al een hele hap zetels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
[...]

[...]

Dit vind ik een belangrijk punt. BBB is een relatief "zuivere" partij: ze zijn vooral tegen de plannen om de stikstofuitstoot aan te pakken. Daar hebben ze goed en uitvoerig over gecommuniceerd, en we mogen aannemen dat de mensen die op BBB hebben gestemd dat ook in hun overwegingen hebben meegenomen.

BBB wil ook niet uit de Europese Unie. Het is een cake and eat it partij. De wereld is makkelijk als je maar vanalles kan roepen aan de zijlijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
TheBrut3 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 21:44:
[...]

Maar je zet wel een stellige conclusie neer. Volgens Ipsos is 40% van de stemmers op FvD van de vorige verkiezingen niet gaan stemmen dit keer, dat is al een hele hap zetels.
Toch komt uit de meeste onderzoeken dat je beter naar het geheel en de verschuivingen kunt kijken dan naar individuele stemmers. Oftewel toch kijken naar de zetels nu vergeleken met de vorige keer. De reden hiervoor is dat mensen toch altijd wat in denken verschuiven en dat je een beter beeld van de verschuivingen in de samenleving krijgt als je naar het geheel kijkt. En dan ontkom je er niet aan dat de grootste verschuiving er is doordat de FvD 10 zetels verliest die dan richting de BBB gaan.

Hoe de stemmen individueel verschuiven is vooral goed om te bekijken als je b.v. bezig bent met je verkiezingscampagne.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andyk125
hneel schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 20:31:
[...]

Dat is toch ook zo? Ja, het geld zit vast in het bedrijf, en het inkomen is misschien niet in verhouding.
Maar er zullen niet veel boeren zijn die minder dan een miljoen krijgen als hun spulletje wordt uitgekocht. Dan kunnen ze de rest van hun leven rentenieren.

Vergelijk dat eens met een doorsnee burger die (buiten zijn schuld) zijn baan kwijt raakt. Dat komt ook voor, heh. En dan maar hopen dat de werkgevers je niet te oud vinden. En anders na een korte periode WW, en dan de bijstand. Spaargeld opeten en verplicht een 'tegenprestatie' leveren (chroom-6 poetsen ofzo).
*knip* alleen een beperkt aantal voorbeelden uit eigen omgeving is geen onderbouwing, onderbouw dit s.v.p. met betrouwbare bronnen over de gehele sector.

Wat is uiteindelijk wel geld waard, de grond en de panden die er staan. Steden en dorpen willen uitbreiden en ze kunnen dan de boel voor veel geld kunnen verkopen. Maar vergeet niet dat onteigenen en het verplicht uitkopen ook wel eens gebeurd. Een boerderij die al generaties in een familie zit moet wijken omdat de gemeente of de provincie er een weg wil plaatsen.

In het westen van het land is iedereen met veel grond multimiljonair, dat komt omdat de samenleving alleen maar groter en groter wordt. Hoeveel mensen zijn wel niet miljonair als ze hun woning in het westen verkopen. Zo kun je bezig blijven met onzin verkopen.

Daarnaast ga eens een maand lang op een boerderij werken, als je het überhaupt een week volhoudt. Werkdagen van 12 tot 14 uur zijn niets en dat 7 dagen in de week. Ik snap persoonlijk helemaal niet dat mensen nog boer willen zijn in dit land. Toch ben ik blij dat er mensen zijn die dit doen, hetzelfde geldt ook voor mensen in de zorg. Alles is maar zo vanzelfsprekend en ik moet wel lachen wanneer mensen uit de grote steden zich willen bemoeien met boeren of bijv. de natuur. Verder dan een park waar niets natuurlijks aan is hebben ze vaak niet eens gezien.

*knip* alleen een stelling poneren is niet voldoende, stellingen dienen altijd onderbouwd te worden met betrouwbare bronnen.

[ Voor 16% gewijzigd door defiant op 17-03-2023 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

.

[ Voor 97% gewijzigd door dawg op 16-03-2023 22:33 ]

Pagina: 1 ... 13 ... 19 Laatste

Let op:
Voor diepgang over het stikstof dossier hebben we een apart topic:
De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Let s.v.p. of diepgaande discussie over stikstof niet te veel offtopic is.