Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

anandus schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:50:
[...]

Dan vraag is ik me af hoe van der Plas de juridische werkelijkheid wil negeren?

Stichting X gaat naar de rechter, deze dwingt overheid, de minister beroept zich op indeplaatsstelling en neemt beleid provincie over wegens taakverwaarlozing. En dan doe je weinig als BBB (sowieso eerst zien wat de colleges worden) .
Ja, ik ben ook heel benieuwd. Zo zijn er wel meerdere tegenstrijdige dingen bij de BBB.
Betaalbare huizen bouwen op het platteland, zodat starter en oud op het platteland kan wonen
Also bbb: Geen landbouw opofferen om woningbouw 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palindrome
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 06:01
ArgantosNL schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:44:
[...]

Je spreekt je uit tegen weterschap en feiten
Waar dan ?
, en daarna kom je met dat weterschapers met adviesen en meningen komen.
Mening gebaseerd op feiten zei ik.
Iedereen leest dan dat jij niet veel waarde hecht aan wat er uit wetenschap komt. En als dit niet jou intentie is, dan moet je misschien iets langer nadenken en paar keer lezen wat je schreven hebt. Want je bericht komt totaal niet over zoals je het bedoeld.
Iedereen ? Het is niet mijn intentie omdat ik negens gezegd heb, sterker nog het was niet eens onderwerp van de discussie. *knip*
De slachtofferrol voegt evengoed niks toe.
*knip*
*knip*
Daar is een topic report voor. Het voegt verder niks toe aan de discussie.

[ Voor 20% gewijzigd door tweakduke op 16-03-2023 15:03 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

[...]

Stichting X gaat naar de rechter, deze dwingt overheid, de minister beroept zich op indeplaatsstelling en neemt beleid provincie over wegens taakverwaarlozing. En dan doe je weinig als BBB (sowieso eerst zien wat de colleges worden) .
De vijf fases van het rouwproces volgens Kübler-Ross:

Ontkenning
Hierbij wil je de realiteit liever niet onder ogen zien. Dit is eigenlijk een natuurlijke vorm van zelfbescherming. In principe laten we niet meer binnen dan dat we aankunnen, waarbij het dus voor kan komen dat je bepaalde informatie simpelweg niet binnenlaat. Pas later laat je bepaalde emoties in je eigen tempo toe.

Protest/boosheid
Als eenmaal tot iemand is doorgedrongen wat er daadwerkelijk gebeurd is, ontstaat er vaak een bepaalde boosheid. Want waarom overkomt jou dit? Waar heb je dit aan verdiend? De boosheid kan zich richten op diverse mensen, bijvoorbeeld op de hulpverleners die het slechte nieuws brachten of op de overledene zelf. In deze fase kan er veel onbegrip zijn vanuit de omgeving, omdat deze boosheid op hen onredelijk over kan komen.

Onderhandelen en vechten
In deze fase gaat het om onderhandelen. Als iemand doorheeft dat boosheid en protest niet helpen kan men proberen het verlies te verwerken door bepaalde doelstellingen te bepalen of beloftes te doen. Denk aan een marathon gaan lopen of aan stoppen met een slechte gewoonte. Je belooft bijvoorbeeld iets te doen als je daar iets voor terug krijgt. De drijfveer in deze fase is vaak de hoop op herstel.

Verdriet en depressie
Wanneer iemand na verloop van tijd ontdekt dat ontkennen, boosheid en het gevecht aangaan niet helpen om het verlies écht te verwerken, volgt vaak teleurstelling of zelfs een depressie. Als de realiteit is doorgedrongen, zal de realiteit op een gegeven moment ook geaccepteerd moeten worden. Gevoelens als verdriet, spijt, angst, onzekerheid en schuld kunnen hierbij de overhand nemen. In een periode als deze kan het heel moeilijk zijn om de persoon die rouwt nog te bereiken. Iemand voelt zich machteloos en sluit zich vaak af voor contact. De oorzaak van een depressie is volgens Elisabeth Kübler-Ross vaak onderdrukte woede.

Aanvaarding
Hier gaat in de meeste gevallen een behoorlijke tijd aan vooraf. Er komt berusting en iemand zal de situatie los kunnen laten. Let op: loslaten is in deze context niet hetzelfde als vergeten. Het gaat er vooral om dat je het een plekje kunt geven.

De BBBboeren zitten in fase 3.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Grimmie187
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-09 12:32
Ik blijf me toch iedere verkiezing weer verbazen hoeveel mensen in dit land anti stemmen op een partij die aantoonbaar niets gaat kunnen bereiken en dan over 2-4 jaar hoogst verbaasd en verontwaardigd zijn dat er wederom niets is veranderd.

Om vervolgens op de volgende populistische eendagsvlieg te stemmen en het hele riedeltje weer van voor af aan te doorlopen.

Een beetje als een zwakbegaafde ezel die constant dezelfde steen staat te koppen, zucht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:48
Grimmie187 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:57:
Ik blijf me toch iedere verkiezing weer verbazen hoeveel mensen in dit land anti stemmen op een partij die aantoonbaar niets gaat kunnen bereiken en dan over 2-4 jaar hoogst verbaasd en verontwaardigd zijn dat er wederom niets is veranderd.

Om vervolgens op de volgende populistische eendagsvlieg te stemmen en het hele riedeltje weer van voor af aan te doorlopen.

Een beetje als een zwakbegaafde ezel die constant dezelfde steen staat te koppen, zucht..
Zoals eerder gepost. Er is veel frustratie onder de bevolking over de hedendaagse problematiek en het gebrek aan aandacht hiervoor vanuit den haag. Het is eerder een kwestie van niet gehoord worden, als dat men daadwerkelijk geïnteresseerd is in het partijprogramma van BBB.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Ik heb vanmorgen even zitten zoeken naar trends in de uitslagen PS2023.

Iedereen roept natuurlijk: enorm verlies FvD en enorme winst BBB. Dat is onmiskenbaar. Maar dat is een momentopname.

Ik ben eens gaan kijken of er ook trends zichtbaar zijn.

Omdat individuele partijen komen en gaan, kijk ik naar brede blokken van partijen. Ik definieer er 3 op het klassieke links-rechts spectrum.

Midden: de partijen van PvdA t/m VVD. Dat is de groep die vrijwel altijd in de coalities terugkomt plus andere (kleinere) partijen die qua economische ideologie niet uitgesproken links of rechts te noemen zijn. Denk aan 50Plus, Volt, CU.
Links: alles links van PvdA.
Rechts: alles rechts van VVD.

Dan kijk ik naar de uitslagen GS2015, GS2019, GS2023.

2015 (links/midden/rechts) 21% / 67% / 12%
2019: 20% / 57% / 23%
2023: 22% / 47% / 32%

Je kunt stellen dat links (SP, GL, PvdD) vrij constant is. Een kleine trend is een geleidelijke verschuiving van de zetels tussen de linkse partijen, waarbij de meer progressieve partijen zoals GL en PvdD wat winnen ten koste van de meer conservatieve linkse partijen zoals SP (en PvdA als je die bij het linkse blok zou tellen).

Maar de echte grote trend is dat grote aantallen mensen weglopen van het midden om te gaan stemmen op een uitgesproken conservatieve rechtse partij zoals deze keer BBB.

Met als observatie dat deze kiezers elke verkiezingen weer een andere nieuw-rechts partij willen stemmen. Maar doordat de vorige fenomenen met een bescheiden aantal zetels blijven bestaan, wordt het blok als geheel steeds groter.

De stemmers lijken volledig van de middenpartijen te komen, waarbij CDA met afstand de grootste daler is, gevolgd door D66. Als ik stel dat Volt relatiev veel D66 mensel zal aanspreken, dan is het verloop van D66 naar rechts niet groter dan dan van VVD of PvdA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 15:48
Die regel klopt niet denk ik? Kom op 119% uit :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:17

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Er mag ruimte zijn om te bespreken hoe men een post interpreteert, maar onderhand wordt het een wedstrijd wie er gelijk moet hebben.

Soms wordt je het niet eens, we zetten nu een punt achter die discussie.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimmie187
stylezzz schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:00:
[...]

Zoals eerder gepost. Er is veel frustratie onder de bevolking over de hedendaagse problematiek en het gebrek aan aandacht hiervoor vanuit den haag. Het is eerder een kwestie van niet gehoord worden, als dat men daadwerkelijk geïnteresseerd is in het partijprogramma van BBB.
Ik heb ook echt wel begrip voor die frustratie, ik begrijp alleen in pincipiele zin niet hoe mensen puur tegen kunnen stemmen en tegelijkertijd verwachten bij te dragen aan de veranderingen die ze zo graag willen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Bedenk:
De gemiddelde mens is niet zo intelligent.

En de helft is nog minder intelligent dan dat.
(8>

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:57
Grimmie187 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:06:
[...]

Ik heb ook echt wel begrip voor die frustratie, ik begrijp alleen in pincipiele zin niet hoe mensen puur tegen kunnen stemmen en tegelijkertijd verwachten bij te dragen aan de veranderingen die ze zo graag willen.
Maar kom je dan meteen met goed advies op welke partij iedereen dan wél had moeten stemmen? :)
Ik heb in geen één partij vertrouwen dat er daadwerkelijk iets verandert, of het zijn juist de veranderingen waar ik niet op zit te wachten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-09 14:11

Ja want het is altijd beter om te stemmen op de gevestigde order, want die brouwen er wel veel van terecht. Ik ben behoorlijk verbaast dat ondanks alle crissesen die we hier in Nederland hebben er nog steeds zo veel mensen vertrouwen hebben in de VVD. Ja Mark Rutte is niet alleen de VVD, maar blijkbaar neemt niemand in die partij de verantwoordelijkheid, behalve de ministers die we hebben zien opstappen door en voor Mark Rutte.

Mensen kunnen amper rondkomen, 6 op de 10 huishoudens zijn financieel kwetsbaar of zelfs financieel ongezond. Dat is toch wel een hele grote groep. En dat in een tijd dat we bedrijven de hoogste winsten ooit zien behalen. Niet heel vreemd toch dat mensen op wat anders stemmen en verandering willen zien.

Persoonlijk vind ik je reactie kortzichtig en doe je de stemmen van al die mensen af als dom en onzinnig. Dat bepaalde politieke partijen niet samen willen werken ondanks dat ze veel overeenkomsten hebben maar dwarsliggen op 1 of 2 thema's en daardoor liever hun heil zoeken bij partijen die veel grotere verschillen hebben en daardoor nog meer consessies met elkaar moeten doen werkt ook niet. Dat zien we de laatste jaren maar al te goed. En dat van politici die blijkbaar niet discrimenren of andere buitensluiten.

Edit:
[...]

Is dat nu niet precies wat een democratie inhoudt? Je stemt op de partij waarvan je denkt die het beste bij jou past? Wat bedoel je met puur tegen stemmen? De mensen stemmen toch juist voor een partij waarvan hun denken die bij hun past.

[ Voor 13% gewijzigd door Andyk125 op 16-03-2023 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
!GN!T!ON schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:04:
[...]

Die regel klopt niet denk ik? Kom op 119% uit :+
Fixed that. 47%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Nu online
franssie schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 02:16:
Toch nog even wakker gebleven, Gooise Meren is ook binnen. Zoals te verwachten blijft de VVD hoog (net zoals een wassenaar) maar op mijn stembureau (wat landelijker) was het ook BBB die de scepter zwaaide.

Ik denk dat ik morgen eens als toeschouwer/waarnemer ga naar de persoontellingen in Bussum. Dat gaan ze voor de hele gemeente in 6 uur doen (van 09:00 tot bekendmaking uitslag om 15:00) dsu ik ben wel benieuwd hoe ze dat aanpakken. En ook hoe ze omgaan met de verschillen in tellingen als die dan nog blijven. Wij hadden bijvoorbeeld een stempas meer dan stembiljetten. Kan na 3 maal tellen een fout zijn die drie maal gemaakt is, of iemand heeft het om te jennen mee naar huis genomen ... of het tellen van de passen is fout gegaan (daar ben je als teller die om 21:00 start niet bij).
Ben benieuwd of het overal in Bussum goed is gegaan. Stembureau bij ons had geen biljetten meer, waardoor iedereen werd doorverwezen naar het volgende bureau. Maar een half uur later had het eerste bureau kennelijk wel weer biljetten. Voelde wat stom als je daardoor wat meer moeite hebt moeten doen om te stemmen.

Maar Laren is toch geen GM?

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
[...]

Tsjah... het is BBB, of stemmen op een van de traditionele partijen. Partijen die het elke dag over stikstof hebben, boeren uitkopen etc. etc. Vervolgens zienze hoe Shell nog meer miljarden in de boeken kan schrijven als winst nadat we met hangen en wurgen een of ander energieplafond voor elkaar hebben gekregen wat we uiteindelijk toch weer zelf betalen. Ergens snap ik het ook wel.... dit klopt niet. Maar toch stem ik dan geen BBB ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 16:54
dawg schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:56:
[...]

De vijf fases van het rouwproces volgens Kübler-Ross:

Ontkenning
Hierbij wil je de realiteit liever niet onder ogen zien. Dit is eigenlijk een natuurlijke vorm van zelfbescherming. In principe laten we niet meer binnen dan dat we aankunnen, waarbij het dus voor kan komen dat je bepaalde informatie simpelweg niet binnenlaat. Pas later laat je bepaalde emoties in je eigen tempo toe.

Protest/boosheid
Als eenmaal tot iemand is doorgedrongen wat er daadwerkelijk gebeurd is, ontstaat er vaak een bepaalde boosheid. Want waarom overkomt jou dit? Waar heb je dit aan verdiend? De boosheid kan zich richten op diverse mensen, bijvoorbeeld op de hulpverleners die het slechte nieuws brachten of op de overledene zelf. In deze fase kan er veel onbegrip zijn vanuit de omgeving, omdat deze boosheid op hen onredelijk over kan komen.

Onderhandelen en vechten
In deze fase gaat het om onderhandelen. Als iemand doorheeft dat boosheid en protest niet helpen kan men proberen het verlies te verwerken door bepaalde doelstellingen te bepalen of beloftes te doen. Denk aan een marathon gaan lopen of aan stoppen met een slechte gewoonte. Je belooft bijvoorbeeld iets te doen als je daar iets voor terug krijgt. De drijfveer in deze fase is vaak de hoop op herstel.

Verdriet en depressie
Wanneer iemand na verloop van tijd ontdekt dat ontkennen, boosheid en het gevecht aangaan niet helpen om het verlies écht te verwerken, volgt vaak teleurstelling of zelfs een depressie. Als de realiteit is doorgedrongen, zal de realiteit op een gegeven moment ook geaccepteerd moeten worden. Gevoelens als verdriet, spijt, angst, onzekerheid en schuld kunnen hierbij de overhand nemen. In een periode als deze kan het heel moeilijk zijn om de persoon die rouwt nog te bereiken. Iemand voelt zich machteloos en sluit zich vaak af voor contact. De oorzaak van een depressie is volgens Elisabeth Kübler-Ross vaak onderdrukte woede.

Aanvaarding
Hier gaat in de meeste gevallen een behoorlijke tijd aan vooraf. Er komt berusting en iemand zal de situatie los kunnen laten. Let op: loslaten is in deze context niet hetzelfde als vergeten. Het gaat er vooral om dat je het een plekje kunt geven.

De BBBboeren zitten in fase 3.
Ze zitten nog gewoon vol in fase 1, met een klein shotje fase 2. Er is namelijk nog geen erkenning van de feitelijke situatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• !GN!T!ON
Andyk125 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:09:
[...]

Ja want het is altijd beter om te stemmen op de gevestigde order, want die brouwen er wel veel van terecht. Ik ben behoorlijk verbaast dat ondanks alle crissesen die we hier in Nederland hebben er nog steeds zo veel mensen vertrouwen hebben in de VVD. Ja Mark Rutte is niet alleen de VVD, maar blijkbaar neemt niemand in die partij de verantwoordelijkheid, behalve de ministers die we hebben zien opstappen door en voor Mark Rutte.

Mensen kunnen amper rondkomen, 6 op de 10 huishoudens zijn financieel kwetsbaar of zelfs financieel ongezond. Dat is toch wel een hele grote groep. En dat in een tijd dat we bedrijven de hoogste winsten ooit zien behalen. Niet heel vreemd toch dat mensen op wat anders stemmen en verandering willen zien.

Persoonlijk vind ik je reactie kortzichtig en doe je de stemmen van al die mensen af als dom en onzinnig. Dat bepaalde politieke partijen niet samen willen werken ondanks dat ze veel overeenkomsten hebben maar dwarsliggen op 1 of 2 thema's en daardoor liever hun heil zoeken bij partijen die veel grotere verschillen hebben en daardoor nog meer consessies met elkaar moeten doen werkt ook niet. Dat zien we de laatste jaren maar al te goed. En dat van politici die blijkbaar niet discrimenren of andere buitensluiten.
Ik ben zelf ook verbaasd dat mensen niet een keer bij de VVD weglopen. Kreeg laatst een filmpje doorgestuurd van een meneer bij een praatprogramma die dacht dat er 1.4 miljoen mensen zijn in NL waar het (boven)gemiddeld goed mee gaat, weining tot geen connectie heeft met de lagere 'klasse', en het allemaal wel prima vind / de rest niet zoveel kan schelen of geen interesse, want alles gaat toch goed (voor mij)? Ik vermoed dat daar wel een kern van waarheid in zit.

Op wat anders gaan stemmen dan ook logisch zou je zeggen, maar wat ik jammer / verbazend vind is dat dit dan altijd een 'aparte' partij is met vooral veel geschreeuw, geen of weining oplossingen (PVV,FvD), of een one-issue partij als BBB, die ik persoonlijk meer zie als een doorgeschoten lobbygroep voor de boeren dan als politieke partij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grimmie187
Andyk125 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:09:
[...]

Edit:
[...]

Is dat nu niet precies wat een democratie inhoudt? Je stemt op de partij waarvan je denkt die het beste bij jou past? Wat is puur tegen stemmen, ze stemmen toch juist voor een partij...
Nee, dat doen velen imo dus niet. Sterker nog wanneer je ze vraagt waarom ze (in dit geval) op BBB stemmen is het antwoord meestal: geen idee maar ik ben tegen de huidige regering.

Ik denk dan: als je bepaalde dingen anders wil, zoek een partij die je belangen het best vertegenwoordigd en stem daar op. Keuze zat in NL, of dacht je dat alle BBB stemmers braaf de kieswijzer hebben ingevuld? ;)

*edit*
Het was overigens niet mijn bedoeling om alle BBB stemmers als domme ezels neer te zetten. Ik doel meer in algemene zin op het proces van steeds hetzelfde doen en toch een ander resultaat verwachten.

[ Voor 5% gewijzigd door Grimmie187 op 16-03-2023 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:32
stylezzz schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:13:
[...]

Tsjah... het is BBB, of stemmen op een van de traditionele partijen. Partijen die het elke dag over stikstof hebben, boeren uitkopen etc. etc. Vervolgens zienze hoe Shell nog meer miljarden in de boeken kan schrijven als winst nadat we met hangen en wurgen een of ander energieplafond voor elkaar hebben gekregen wat we uiteindelijk toch weer zelf betalen. Ergens snap ik het ook wel.... dit klopt niet. Maar toch stem ik dan geen BBB ;)
Er zijn ook genoeg partijen die hier wat aan proberen te doen en niet de BBB zijn natuurlijk. Toch wordt daar mondjesmaat op gestemd. Met traditionele partijen bedoel je denk ik VVD/CDA/PVDA/D66? Daarbuiten valt er nog genoeg te kiezen.

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06:12
FabianGTI schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:09:
[...]

Maar kom je dan meteen met goed advies op welke partij iedereen dan wél had moeten stemmen? :)
Ik heb in geen één partij vertrouwen dat er daadwerkelijk iets verandert, of het zijn juist de veranderingen waar ik niet op zit te wachten.
Wat voor veranderingen wil je dan wel? En dan bedoel ik realistische veranderingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

ArgantosNL schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:13:
[...]

Ze zitten nog gewoon vol in fase 1, met een klein shotje fase 2. Er is namelijk nog geen erkenning van de feitelijke situatie.
Nee hoor. Wellicht dat er wat verdwaalde ontkenners zijn maar die fase is echt al voorbij. Je hoort men ook niet zeggen dat er niks hoeft te gebeuren, maar “anders”, waar men nu over gaat onderhandelen.

Dus fase 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
WolfsRain schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:20:
[...]

Er zijn ook genoeg partijen die hier wat aan proberen te doen en niet de BBB zijn natuurlijk. Toch wordt daar mondjesmaat op gestemd. Met traditionele partijen bedoel je denk ik VVD/CDA/PVDA/D66? Daarbuiten valt er nog genoeg te kiezen.
Zekers... Maar ook die kleine partijtjes pakken het niet aan op de manier als BBB. Juist door haar harde bewoordingen (dingen onzin en kolder noemen) en populistische aanpak weet ze flink te scoren.

Maar laten we onthouden.... Alles wat snel omhoog gaat, komt ook net zo snel weer naar beneden. BBB incluis ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Grimmie187 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:17:
[...]

Nee, dat doen velen imo dus niet. Sterker nog wanneer je ze vraagt waarom ze (in dit geval) op BBB stemmen is het antwoord meestal: geen idee maar ik ben tegen de huidige regering.

Ik denk dan: als je bepaalde dingen anders wil, zoek een partij die je belangen het best vertegenwoordigd en stem daar op. Keuze zat in NL, of dacht je dat alle BBB stemmers braaf de kieswijzer hebben ingevuld? ;)
Ik merk in mijn eigen kring ook dat menig de attention span hebben van een goudvis, en niet verder kijken dan de oneliners op facebook/insta/billboards, en mee gaan met het "sentiment" wat neergezet wordt. Lezen van een partijprogramma? Welnee! Te veul tekst... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:44
Hier in de gemeente ging 1/3 van de stemmen naar de tripel-B. Je durft je buren toch nauwelijks meer aan te kijken zo...

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:34

franssie

Save the albatross

Malfunctions schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:11:
[...]
<>
Maar Laren is toch geen GM?
Klopt, zelfstandige gemeente. Maar volg ze wel, is om de hoek, ik kom er wel eens en ik heb vroeger in het aangrenzende Huizen gewoond.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !GN!T!ON
stylezzz schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:24:
[...]
Juist door haar harde bewoordingen (dingen onzin en kolder noemen) en populistische aanpak weet ze flink te scoren.
En dat is dus precies wat ik zo jammer vindt. Het is misschien logisch en verklaarbaar, maar zelf vind ik het jammer dat wij als maatschappij toch zo gevoelig zijn voor dit geschreeuw. Ik denk persoonlijk ook niet dat BBB gaat bijdragen aan verandering en oplossingen, mijn gevoel zegt eerder zoveel mogelijk trijneren en dwarszitten. Maar we gaan het zien.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:30
*knip* s.v.p. niet het topic als groep aanspreken, d.w.z. geen meta discussie in het topic.

Hier is dat als ik het zo lees ongeveer voor 80% links progressief, daar heb je wat mij betreft keuze uit D66/GL/Volt/Pvda

Mensen die midden zijn hebben weinig keus, BBB/CDA/50plus

En op rechts hebben we VVD/PVV en misschien JA21

Stem je op vvd omdat je het eens bent met rechtse punten, dan ben je Wintersportende Elite.
Maar je hebt daar ook lekker veel keus, FvD is gestoord en PVV word genegeerd.

Stem je op BBB omdat je in het midden uit komt maar je ziet dat CDA geen slagkracht heeft dan ben je DOM. Maar CDA stemmen is zo goed als hetzelfde als een blanco stem.

Stem je GL/PVDA of D66, dan ben je in dit topic het meest veilig.

Kunnen we elkaar gewoon met respect behandelen?
Het zijn stemmen, gebaseerd op meningen van mensen die EVENVEEL spreekrecht hebben als jijzelf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vGCSxrkRjAzl7eF0cPxA8RIQp2c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P6yaYyW52qn4snLdJsZGqsRm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door defiant op 16-03-2023 22:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 13:07
[...]

Uitstel, vertragen, frustreren, etc.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:14
Bananenplant schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:25:
Hier in de gemeente ging 1/3 van de stemmen naar de tripel-B. Je durft je buren toch nauwelijks meer aan te kijken zo...
want die weten allebei dat ze geen BBB hebben gestemd, dus jij als 3e moet dat wel hebben gedaan? ;)

Maar ik erg benieuwd wat het effect hiervan gaat worden en hoe stabiel ze zullen zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:30
stylezzz schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:00:
[...]

Dat gebrek aan aandacht is ook precies waarvoor velen daarvoor gestemd hebben , na eerst van alle mooie voorzieningen, betaalbaar wonen, opleidingen , collectieve vangnetten geprofiteerd te hebben en in een stabiele samenleving gefloreerd te hebben, was men ineens beledigd dat het wat meer ging kosten.

Daar is door vvd , cda et al handig op ingespeeld. Minder overheid, minder belasting en meer eigen verantwoordelijkheid.

Dat ging erg lekker toen de economische bomen steeds hoger reikten. Tot dat de klad erin kwam. En bleek dat ze het niet gingen redden op eigen verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid.

Toen was het allemaal (wat dat ook moge inhouden) de schuld van de overheid, en/of <vul maar in>

En moest de overheid ze komen redden. In de goede tijden alleen de lusten , en in de slechte tijden gered willen worden door het collectief waar je zo’n hekel aan had omdat het veel te veel kost.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
Bananenplant schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:25:
Serieus: BBB is in een periode van 20 jaar de vierde iteratie van "nieuw rechts". LPF -> PVV -> FvD -> BBB.

Een observatie is dat de "nieuw rechts kiezer" graag de nieuwste rechtse partij kiest. Dus nu BBB. Het is een zeer conservatieve beweging, dat lijkt dus tegenstrijdig. Maar: deze beweging is doorspekt van "vroeger was alles beter" retoriek, en de kiezer vol onbegrip over de vraag waarom nu niet meer zou kunnen wat vroeger gewoon was. Dat het toen ook niet duurzaam was, of dat de bevolking nu veel groter is, of dat we nu met de gevolgen van het gedrag van toen zitten, dat zijn vaak te wetenschappelijke argumenten in die wereld.

Ik proef in de achterban van nieuw-rechts heel veel weerstand en eigenlijk ook wel angst voor verandering. Verandering is kans voor de een, bedreiging voor de ander. De meeste van deze mensen ervaren zichzelf niet als de natuurlijke winnaars in een veranderende wereld. En de kabinetspartijen lijken voor deze conservatieve stemmers teveel met de tijdgeest meegegaan.

[ Voor 6% gewijzigd door t_captain op 16-03-2023 16:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andyk125
Grimmie187 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:17:
[...]

Wie zijn velen, gezien de cijfers zijn er echt ontzettend veel mensen die op de BBB hebben gestemt. Knap dat jij al een analyse hebt kunnen maken van al die mensen en weet hoe ze wel of dan niet aan hun stem zijn gekomen. Hoe weet jij dat die mensen niet de kieswijzer hebben ingevult? Misschien zijn het juist wel de mensen die nog steeds op de VVD hebben gestemt die blind hebben gestemt zonder ergens over na te denken.

Je hoeft geen hoge wiskunde te hebben gestudeert om te begrijpen dat velen die het niet eens zijn met het huidige kabinet, kiezen voor een nieuwere partij. Want partijen als FVD en de PVV worden standaard al uitgesloten door andere partijen, dus zoeken ze nu een alternatief. Veel andere keus behalve de BBB en Ja21 is er dan ook niet en blijkbaar spreekt mevrouw Van der Plas meer mensen aan.

Mensen die opmerkingen maken zoals die van jou zijn het probleem dat veel mensen zich schamen voor hun stem of liever helemaal niet gaan stemmen. Waarom moeten mensen zich verdedigen voor hun stem, alleen omdat jij het er niet mee eens bent? Weet je wel hoeveel mensen gaan stemmen zonder er goed over nagedacht te hebben? Elke partij krijgt stemmen van dit soort kiezers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:29

de Peer

under peer review

Dat is het punt niet. het gaat om het populisme. En dat voor de zoveelste keer. Dus zoals dat artikel van de speld wat net gepost werd.

Het gaat erom dat er geen moeite is gedaan daadwerkelijk een mening te vormen, maar gewoon dom volgen zonder te begrijpen waar je op stemt en hoe realistisch je verwachtingen daarbij zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door defiant op 16-03-2023 22:56 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:06
FRANQ schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:31:
Het zijn stemmen, gebaseerd op meningen van mensen die EVENVEEL spreekrecht hebben als jijzelf.
Klopt, ze hebben het alleen bij het verkeerde eind. Er is een verschil tussen iemands stemrecht respecteren (wat we doen omdat we akkoord gaan met de uitslag van de verkiezingen), en doen alsof alle meningen gelijkwaardig zijn.

Je mag van mij best een mening hebben. Die heb ik ook. Jouw mening is voor mij echter niet heilig, net zoals jij geen ontzag hoeft te hebben voor mijn mening.

En verder is het vooral van belang dat we de personen scheiden van de politieke stromingen die ze vertegenwoordigen. Dus liefst niet rondrijden met doodskisten met daarop de naam van een bepaalde politicus. Wat dat betreft vind ik het schelden op "Rutte!" ook erg kwalijk. Alsof die man zich niet gesteund waant door een groot deel van Nederland.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

*knip*

Hier is dat als ik het zo lees ongeveer voor 80% links progressief, daar heb je wat mij betreft keuze uit D66/GL/Volt/Pvda

Stem je op vvd omdat je het eens bent met rechtse punten, dan ben je Wintersportende Elite.

Stem je op BBB omdat je in het midden uit komt maar je ziet dat CDA geen slagkracht heeft dan ben je DOM. Maar CDA stemmen is zo goed als hetzelfde als een blanco stem.

[Afbeelding]
Behalve de natuur, wilde dieren, en de honderden miljoenen landbouwdieren, die hebben geen stem. Kunnen we deze zaken ook eens een keer met respect behandelen?

[ Voor 4% gewijzigd door defiant op 16-03-2023 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 23:16
Nou draag ik actief bij aan JA21. Het voelde gisteravond als een mix tussen 'gestage groei is prima' en 'shit, ook wij hebben nog meer pijn dan gedacht door BBB'. Maar we hebben het er mee te doen.

Ik denk wel dat coalitievorming in veel provincies erg ingewikkeld gaat worden. Al zie ik soms uit onverwachtse hoek partijen al naar BBB lonken. In de provincie zie ik daarbij ook gewoon heel veel persoonlijke belangen. Een aantal politici wil gewoon gedeputeerde worden of blijven en hebben daar veel voor over. Zo plat is het echt(!!). Zelf vermoed ik dat men op zoek zal gaan naar statenakkoorden. Ben er zelf niet zo enthousiast over.

Oja en ik denk dat BBB uiteindelijk niet zo rechts zal zijn als partij als nu in dit topic wordt gedacht. Maar dat kan ook precies het punt zijn waardoor er intern strubbelingen kunnen ontstaan. Maar mijn gevoel zegt dat ze het best wel eens een tijd droog kunnen houden. Ik had gisteren wel wat medelijden met de BBB lijsttrekker in mijn provincie. Als je wint heb je ineens heel veel vrienden. En in dit geval ook best een ingewikkelde taak.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
Apart dat in het plaatje SP als links/progressies staat vermeld. Ik zou ze als links/conservatief indelen.

Waar zij voor staan is het herstellen of behouden van de positie van de arbeidersklasse. Thema's als achterblijvende lonen, toenemende vermogensongelelijkheid, stijgende zorgkosten staan centraal. Standpunten zijn vooral gericht op het terugdraaien om tenminste afremmen van deze ontwikkelingen, conservatief dus.

Terug naar een hogere loonquotient, terug naar het zoekenfonds, terug naar een tijd met minder economische migranten etc. Conservatieve thema's.

Ik denk dat veel van de mensen die rond CDA en in mindere mate VVD zaten zich niet meer herkennen in de coalitiepartijen en op zock zijn gegaan naar een meer conservatief geluid. Een stem die zegt dat je nog wel in je oude Ford mag blijven rijden en je CV ketel mag blijven stoken. Dat heeft imho niet zo heel veel met links of rechts te maken maar alles met conservatisme.
Er lijkt een gat te zitten voor een partij die zich inspant voor mensen met een goed inkomen, zonder te vervallen in conservatisme, demagogie of vreemdelingenhaat.

Onder VVD is de belastingdruk voor werkenden opgelopen, ook voor werkenden met een hoog inkomen. Om daar economisch goed vertegenwoordigd te worden, heb je beter een internationaal opererende onderneming.

[ Voor 3% gewijzigd door defiant op 16-03-2023 22:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
de Peer schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:37:
[...]

Dat is het punt niet. het gaat om het populisme. En dat voor de zoveelste keer. Dus zoals dat artikel van de speld wat net gepost werd.

Het gaat erom dat er geen moeite is gedaan daadwerkelijk een mening te vormen, maar gewoon dom volgen zonder te begrijpen waar je op stemt en hoe realistisch je verwachtingen daarbij zijn.
Hoe weet jij dat iemand die op de BBB heeft gestemd niet eerst al 3 kieswijzers heeft ingevuld, het partijprogramma heeft nagelezen van zowel de BBB als die van andere partijen binnen zijn/haar profiel passen?

Ik geloof niet dat er zo'n grote groep "dom volgt".
Met die woorden zeg je eigenlijk al genoeg, je noemt alle BBB kiezers dom.
Daarmee probeer je je eigen keuze voor jezelf goed te praten. Je voelt jezelf superieur.

(om even niet over koeien en vlees te beginnen, een kerncentrale)
De een vind een kerncentrale in nederland een goed idee, de ander niet.
En waarom zou je niet mogen stemmen op een partij die daar wel/niet mee eens is?
Waarom is de een dom en de ander niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik zou een BBB stemmer niet dom noemen. Je mag stemmen op wie je wil. En er zijn genoeg stemmers die oprecht denken dat de BBB als grootste echt iets zal kunnen veranderen. Maar dan vergeet men dat ook het provinciebestuur op basis van meerderheden werkt.

En dan wil ik nog wel zien hoe BBB aan een meerderheid komt. Want ze hebben het CDA, PVV, FvD leeggegeten. Zelfs met Ja21 en de VVD erbij krijg je niet in elke provincie de meerderheid. En op eerste kamer niveau kan Rutte links of rechtsom. Ironisch genoeg de titel van het Pauw tv debat. Succes met D66 aan boord houden als kabinet wanneer je aan uitruil begint in de EK met de BBB. D66 hou je wel aan boord als ze over links gaan met GL/PvdA. Maar dan loopt het CDA weer te morren en krijgt Rutte als nog het verwijt niet om de linkse wolk heen te kunnen.

En dat betekent dat het BBB net als Forum en daarvoor de PVV het nakijken heeft. Grootste partij betekent niet dat je als partij het voor het zeggen hebt. Het garandeert niet dat jij de lakens uitdeelt. Wel kun je het huidige kabinet het moeilijk gaan maken zoals de mid terms in Amerika het een zittende president ook lastig maakt als de senaat en het huis toebehoren tot de andere partij. Maar dat werkt bij uitstek in een tweepartijen systeem. Dat kent NL niet.

En dus is het goed mogelijk dat alle stemmen op BBB, FvD, PVV ten spijt die stemmers gewoon genegeerd worden. Rutte is er pragmatisch genoeg voor om dan maar te dealen met GL/PvdA.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grimmie187
Andyk125 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:35:
[...]

Wie zijn velen, gezien de cijfers zijn er echt ontzettend veel mensen die op de BBB hebben gestemt. Knap dat jij al een analyse hebt kunnen maken van al die mensen en weet hoe ze wel of dan niet aan hun stem zijn gekomen. Hoe weet jij dat die mensen niet de kieswijzer hebben ingevult? Misschien zijn het juist wel de mensen die nog steeds op de VVD hebben gestemt die blind hebben gestemt zonder ergens over na te denken.

Je hoeft geen hoge wiskunde te hebben gestudeert om te begrijpen dat velen die het niet eens zijn met het huidige kabinet, kiezen voor een nieuwere partij. Want partijen als FVD en de PVV worden standaard al uitgesloten door andere partijen, dus zoeken ze nu een alternatief. Veel andere keus behalve de BBB en Ja21 is er dan ook niet en blijkbaar spreekt mevrouw Van der Plas meer mensen aan.

Mensen die opmerkingen maken zoals die van jou zijn het probleem dat veel mensen zich schamen voor hun stem of liever helemaal niet gaan stemmen. Waarom moeten mensen zich verdedigen voor hun stem, alleen omdat jij het er niet mee eens bent? Weet je wel hoeveel mensen gaan stemmen zonder er goed over nagedacht te hebben? Elke partij krijgt stemmen van dit soort kiezers.
Mensen hoeven zich zeker niet te verdedigen voor hun stem, het is niet persoonlijk. Ik zet mij simpelweg af tegen het populisme, zoals @de Peer hier boven ook aangeeft.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Andyk125
t_captain schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:34:
[...]

Ik troost me met de gedachte dat veel mensen voor Bacon op hun Burger zijn en zich hebben vergist tussen het stemhokje en de McDonalds. Een eenvoudige navigatiefout zeg maar.

Serieus: BBB is in een periode van 20 jaar de vierde iteratie van "nieuw rechts". LPF -> PVV -> FvD -> BBB.

Een observatie is dat de "nieuw rechts kiezer" graag de nieuwste rechtse partij kiest. Dus nu BBB. Het is een zeer conservatieve beweging, dat lijkt dus tegenstrijdig. Maar: deze beweging is doorspekt van "vroeger was alles beter" retoriek, en de kiezer vol onbegrip over de vraag waarom nu niet meer zou kunnen wat vroeger gewoon was. Dat het toen ook niet duurzaam was, of dat de bevolking nu veel groter is, of dat we nu met de gevolgen van het gedrag van toen zitten, dat zijn vaak te wetenschappelijke argumenten in die wereld.

Ik proef in de achterban van nieuw-rechts heel veel weerstand en eigenlijk ook wel angst voor verandering. Verandering is kans voor de een, bedreiging voor de ander. De meeste van deze mensen ervaren zichzelf niet als de natuurlijke winnaars in een veranderende wereld. En de kabinetspartijen lijken voor deze conservatieve stemmers teveel met de tijdgeest meegegaan.
Ik heb dan wel niet zelf op de BBB gestemt, maar ik merk dat het blijkbaar in dit forum nodig is om de mensen die er wel op gestemt hebben belachelijk te maken. Bijna jammer en triest om te lezen dat er nog maar weinig mensen bestaan met enige vorm van empathie.

Mensen willen wat anders, omdat ze niet of amper rond kunnen komen. Ze kunnen de verwarming niet eens aan zetten omdat ze anders geen geld hebben voor de boodschappen, die elke week maar duurder worden. Maar op televisie en in de politiek zie je partijen alleen maar zeuren over hoe belangrijk het milieu wel niet is. Ik kan je een ding zeggen: mensen kiezen altijd voor hun eigenbelang. Waarom denk je dat mensen uit de meest vervuilende landen weinig of geen interesse hebben in die vervuiling? Omdat ze moeite hebben om hun gezin te voeden, omdat ze hele andere prioriteiten hebben. En dat geldt jammer genoeg voor steeds meer mensen hier in Nederland.

Ik had verwacht dat mensen hier op Tweakers wel iets meer meegaand en verstand hadden, dan bepaalde stemmers af te zetten als hersenloze kiezers. Die blijkbaar niet goed nagedacht hebben over hun stem keuze.
Grimmie187 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:44:
[...]

Mensen hoeven zich zeker niet te verdedigen voor hun stem, het is niet persoonlijk. Ik zet mij simpelweg af tegen het populisme, zoals @de Peer hier boven ook aangeeft.
Het is niet persoonlijk, maar zo laat je het wel overkomen, vooral voor de mensen die op BBB hebben gestemd en warvan jij doet alsof dat hersenloze stemmers zijn. Ik heb nog niet een goed antwoord gekregen op mijn vragen, hoe jij al die zaken weet die je beweert in je reacties. In plaats daarvan kom je met een opmerking dat jij je afzet tegen het populisme...

[ Voor 11% gewijzigd door Andyk125 op 16-03-2023 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
dawg schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:40:
[...]

Behalve de natuur, wilde dieren, en de honderden miljoenen landbouwdieren, die hebben geen stem. Kunnen we deze zaken ook eens een keer met respect behandelen?
13,3 miljoen stemmen om precies te zijn.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Philip Ross
*knip*

[Afbeelding]
Ten eerste, niet elke mening is evenveel waard.
Een mening is zo veel waard als de (feitelijke) onderbouwing ervoor.
Stemmen op partijen die feiten ontkennen en letterlijk onmogelijke plannen hebben is gewoon objectief gezien dom.
Natuurlijk mogen mensen dom zijn maar dat betekent ook dat we dat dom mogen noemen.

Ten tweede, D66 en Volt zijn centrum rechts progressief.

Als conclusie: we verwachten hier dat mensen hun mening met feiten onderbouwen, niet meer en niet minder.
Als jij dat interpreteert als zijnde "je moet links zijn" dan zijn de feiten misschien linkser dan jij.

[ Voor 3% gewijzigd door defiant op 16-03-2023 22:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01:07
CornermanNL schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:31:
[...]

Dat gebrek aan aandacht is ook precies waarvoor velen daarvoor gestemd hebben , na eerst van alle mooie voorzieningen, betaalbaar wonen, opleidingen , collectieve vangnetten geprofiteerd te hebben en in een stabiele samenleving gefloreerd te hebben, was men ineens beledigd dat het wat meer ging kosten.

Daar is door vvd , cda et al handig op ingespeeld. Minder overheid, minder belasting en meer eigen verantwoordelijkheid.

Dat ging erg lekker toen de economische bomen steeds hoger reikten. Tot dat de klad erin kwam. En bleek dat ze het niet gingen redden op eigen verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid.

Toen was het allemaal (wat dat ook moge inhouden) de schuld van de overheid, en/of <vul maar in>

En moest de overheid ze komen redden. In de goede tijden alleen de lusten , en in de slechte tijden gered willen worden door het collectief waar je zo’n hekel aan had omdat het veel te veel kost.
Vervang dat eens met banken en hetzelfde geld ook.
Of grote corporaties. Als het goed is willen ze geen cent belasting teveel betalen en mag ze geen strobreed in de weg gelegd worden. Bij economische problemen is er opeens geen buffer en moet het rijk garant staan. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
Ik zat naar de verkiezingsavond te kijken en zag de partijleider van Denk een interview geven. Opeens viel het kwartje: Jezus BBB is super blank.

Voor het eerst voelde ik me een allochtoon in dit land en ik ben zo wit als een spook.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• stylezzz
Andyk125 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:45:
[...]

Ik heb dan wel niet zelf op de BBB gestemt, maar ik merk dat het blijkbaar in dit forum nodig is om de mensen die er wel op gestemt hebben belachelijk te maken. Bijna jammer en triest om te lezen dat er nog maar weinig mensen bestaan met enige vorm van empathie.

Mensen willen wat anders, omdat ze niet of amper rond kunnen komen. Ze kunnen de verwarming niet eens aan zetten omdat ze anders geen geld hebben voor de boodschappen, die elke week maar duurder worden. Maar op televisie en in de politiek zie je partijen alleen maar zeuren over hoe belangrijk het milieu wel niet is. Ik kan je een ding zeggen: mensen kiezen altijd voor hun eigenbelang. Waarom denk je dat mensen uit de meest vervuilende landen weinig of geen interesse hebben in die vervuiling? Omdat ze moeite hebben om hun gezin te voeden, omdat ze hele andere prioriteiten hebben. En dat geldt jammer genoeg voor steeds meer mensen hier in Nederland.

Ik had verwacht dat mensen hier op Tweakers wel iets meer meegaand en verstand hadden, dan bepaalde stemmers af te zetten als hersenloze kiezers. Die blijkbaar niet goed nagedacht hebben over hun stem keuze.
Maar als je BBB hebt gestemd.... Kun je die verwarming nog steeds niet aanzetten, worden die boodschappen nog steeds duurder en zal het ongetwijfeld nog steeds over stikstof en milieu gaan. Dat is de crux :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Philip Ross
[...]

Maar objectief gaat een stem op de BBB niet zorgen voor iets anders. Het gaat er ook niet voor zorgen dat ze beter rond kunnen komen.

Dan is dat toch objectief dom om daarop te stemmen voor die mensen?

Mogen we dat dan niet meer benoemen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
Waah schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:47:
[...]

Vervang dat eens met banken en hetzelfde geld ook.
Of grote corporaties. Als het goed is willen ze geen cent belasting teveel betalen en mag ze geen strobreed in de weg gelegd worden. Bij economische problemen is er opeens geen buffer en moet het rijk garant staan. :+
Jazeker , private winsten, sociale verliezen. Uitvloeisel van het veel te veel ruimte geven aan de markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Joosie200 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:44:
Ik zou een BBB stemmer niet dom noemen. Je mag stemmen op wie je wil. En er zijn genoeg stemmers die oprecht denken dat de BBB als grootste echt iets zal kunnen veranderen. Maar dan vergeet men dat ook het provinciebestuur op basis van meerderheden werkt.

[...]
Je bedoelt vast 'alles laten zoals het is en vooral niets veranderen dat de boer niet wil begrijpen'.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:44
Ik ben wel benieuwd hoe de BBB het gaat doen bij de waterschappen. Ik heb net de uitslag van Noorderzijlvest (grotendeels in Groningen) gezien, daar staat BBB op 20% en Water Natuurlijk op 25%. Dus er is hier in enige mate hoop tegen inklinken en verrotte funderingen.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waah
Philip Ross schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:47:
[...]

Maar objectief gaat een stem op de BBB niet zorgen voor iets anders. Het gaat er ook niet voor zorgen dat ze beter rond kunnen komen.

Dan is dat toch objectief dom om daarop te stemmen voor die mensen?

Mogen we dat dan niet meer benoemen?
Misschien heeft BBB lokaal wel goede plannen. het is een provinciale verkiezing he :+
Dat uberhaupt de eerste kamer wordt misbruikt door de leden van de 2e kamer is al absurd....

wat dat betreft wel met Lubach eens: 1e kamer afschaffen. Het controleren van wetten doen ze slecht, en kan beter door een ander orgaan gebeuren met daadwerkelijke juristen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
[...]

Lees even voorbij de 1e alinea. Ik ga serieus in op de beweging.

Als het puur om rondkomen en geldzorgen zou gaan, zou men overigens wat meer SP kunnen stemmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

FRANQ schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:44:
[...]

Hoe weet jij dat iemand die op de BBB heeft gestemd niet eerst al 3 kieswijzers heeft ingevuld, het partijprogramma heeft nagelezen van zowel de BBB als die van andere partijen binnen zijn/haar profiel passen?
dat weet ik inderdaad niet. Maar een leider volgen die feiten en wetenschap ontkent, vind ik niet van enige snuggerheid getuigen.
Ik snap wel dat je een protest-stem doet, maar veel meer verwacht ik idd niet van de BBB stemmer.
Daarmee probeer je je eigen keuze voor jezelf goed te praten. Je voelt jezelf superieur.
Ik voel mezelf dan inderdaad superieur als ik heel eerlijk ben ja.
Maar mijn eigen keuze goed praten?: nee. Ik hoef niets goed te praten.
En waarom zou je niet mogen stemmen op een partij die daar wel/niet mee eens is?
dat is een heel ander verhaal. daar heb ik totaal geen moeite mee. ieder zijn mening.
Het gaat me om het populisme, telkens op die eendagsvliegen stemmen zonder door te hebben dat de boel daar nu niet bepaald stabieler van wordt, terwijl stabiliteit iets is dat we nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:06
*knip*

Verder is het zo dat politieke partijen die kieskompassen naar believen mogen invullen. Ze hoeven dus niet het daadwerkelijke stemgedrag van de partij te vertegenwoordigen. Wat dat betreft is de website Partijgelijkenis leuker. Daar kun je zien in welke mate de partijen op elkaar lijken. In het overzicht per partij zie je op alle thema's hoevaak partijen met de rest meestemmen. Middenpartijen zijn overwegend "groen", extremere partijen (in welk opzicht dan ook) vertonen een paarse verkleuring.

Bij BBB zie je bijvoorbeeld dat ze op de meeste issues keurig in het midden zitten - behalve op landbouw, waar ze echt hard tegen de rest in gaan. Maar ook dat je D66, CU, PvdA en SGP rustig tot de "middenpartijen" mag rekenen.

[ Voor 5% gewijzigd door defiant op 16-03-2023 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 19:15
Waah schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:49:
[...]
wat dat betreft wel met Lubach eens: 1e kamer afschaffen. Het controleren van wetten doen ze slecht, en kan beter door een ander orgaan gebeuren met daadwerkelijke juristen.
Je bedoelt zoiets als een constitutioneel hof zodat iedereen zich ook aan de grondwet moet houden?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
CornermanNL schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:48:
[...]

Jazeker , private winsten, sociale verliezen. Uitvloeisel van het veel te veel ruimte geven aan de markt.
maar wel ruimte 1 kant op. Want een echte vrije markt laat je de boel klappen. Dan komen er geen reddingsplannen.

Dus exact wat je zegt ja. Private winsten, sociale verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

FRANQ schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:45:
[...]

13,3 miljoen stemmen om precies te zijn.
?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:55
Wat ik dan niet goed begrijp is waarom de oppositie telkens niet profiteert van de grote onvrede die de stemmers dan toch kennelijk hebben zo naar het stemgedrag te zien. Telkens krijgen de "nieuwe populisten" een groot deel van de stemmen om vervolgens over een aantal jaar de stemmen weer kwijt te raken aan een nieuwe groepering.

Men uit de onvrede om te kiezen op een hele nieuwe partij en niet al op het bestaande tegen geluid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
t_captain schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:34:
[...]

Ik proef in de achterban van nieuw-rechts heel veel weerstand en eigenlijk ook wel angst voor verandering. Verandering is kans voor de een, bedreiging voor de ander.
Veranderingsangst is een ander woord voor conservatief ;)

En conservatisme is altijd een logische fout: alles veranderd altijd. De vraag is hoe, niet of.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Dieren zonder electorale stem, o.i.d. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andyk125
stylezzz schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:47:
[...]

Maar als je BBB hebt gestemd.... Kun je die verwarming nog steeds niet aanzetten, worden die boodschappen nog steeds duurder en zal het ongetwijfeld nog steeds over stikstof en milieu gaan. Dat is de crux :)
Deze verkiezingen gingen inderdaad niet voor de 2e kamer maar het laat wel zien dat de bevolking (stemmers) het niet eens zijn met de huidige keurs van het kabinet.

Het kabinet gaat misschien wel door met hun plannen, maar er zullen ook veel mensen in de politeik zijn die zich toch achter de oren krabben en denken, we hebben het toch wel erg verkeerd ingeschat. Als de kiezers op dezelfde partijen had gestemt was er al helemaal niets veranderd. Op deze manier is er nog een tegengeluid.
t_captain schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:49:
[...]

Lees even voorbij de 1e alinea. Ik ga serieus in op de beweging.

Als het puur om rondkomen en geldzorgen zou gaan, zou men overigens wat meer SP kunnen stemmen.
Je begint met het belachelijk maken van de stemmers en dan vindt je de 1e alina nog serieus overkomen?

[ Voor 19% gewijzigd door Andyk125 op 16-03-2023 15:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Ramzzz schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:48:
[...]

Je bedoelt vast 'alles laten zoals het is en vooral niets veranderen dat de boer niet wil begrijpen'.
Wat veranderen aan de voorgenomen verandering aka verandering tegenhouden of terugdraaien that is ja. Ik weet heel goed welke stakeholders achter de BBB zit. Ze hebben een leuke uithangbord met Sweet Caroline net zoals Yvon Jaspers met Boer zoekt vrouw. Maar agrifirm en co willen vooral hun business behouden. Dat de boeren zich daarvoor lenen is jammer. En dat de doorsnee stemmer daar dus niet achterkomt of doorheen kijkt tja..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 08-09 16:54
Philip Ross schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:30:
[...]

Maar wetenschappers zullen dat niet zeggen.
Die zeggen de gevolgen van X zijn Y. Als je Y niet wil kan je beter met X stoppen.
Dat stoppen met X slecht is voor de economie zeggen diezelfde wetenschappers er waarschijnlijk ook al bij.

De afweging zal dus op basis van die feiten gebeuren.
Wellicht duidelijker voor de dicussie op te stellen dat het te formuleren beleid de afweging moet maken tussen de gevolgen Y en de gevolgen het het stoppen met X. Dat kan varieren van YOLO! tot per direct afschaffen, en alles mogelijk variaties er tussen in.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
Andyk125 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:52:
[...]

Deze verkiezingen gingen inderdaad niet voor de 2e kamer maar het laat wel zien dat de bevolking (stemmers) het niet eens zijn met de huidige keurs van het kabinet.

Het kabinet gaat misschien wel door met hun plannen, maar er zullen ook veel mensen in de politeik zijn die zich toch achter de oren krabben en denken, we hebben het toch wel erg verkeerd ingeschat. Als de kiezers op dezelfde partijen had gestemt was er al helemaal niets veranderd. Op deze manier is er nog een tegengeluid.
Als kiezers op andere partijen buiten het kabinet hadden gestemd was het signaal net zo duidelijk en was er ook nog meer kans op daadwerkelijk koerswijziging

Nu zijn het weggegooide stemmen in veel gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

_Uploader_ schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:51:
Wat ik dan niet goed begrijp is waarom de oppositie telkens niet profiteert van de grote onvrede die de stemmers dan toch kennelijk hebben zo naar het stemgedrag te zien. Telkens krijgen de "nieuwe populisten" een groot deel van de stemmen om vervolgens over een aantal jaar de stemmen weer kwijt te raken aan een nieuwe groepering.

Men uit de onvrede om te kiezen op een hele nieuwe partij en niet al op het bestaande tegen geluid.
omdat populisme nu eenmaal makkelijk scoort. Dingen roepen die je waar kunt maken.
Zeker als je een nieuwkomer bent geloven sommige mensen dan heilig dat ze de nieuwe messias zijn. Men is niet realistisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Brent schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:51:
[...]

Veranderingsangst is een ander woord voor conservatief ;)

En conservatisme is altijd een logische fout: alles veranderd altijd. De vraag is hoe, niet of.
Conservatieve politiek baseert zich op de verwachting dat je met het gedrag van gisteren de resultaten van gisteren zult herhalen.

Daaronder lijkt een denkfout te zitten, namelijk het ontkennen of onderschatten van de contextuele toestand. Bijvoorbeeld hoeveel CO2 er nu in de atmosfeer zit t.o.v. 40 jaar geleden. Of hoeveel mensen er nu op de planeet wonen t.o.v. 40 jaar geleden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Omdat voor proteststemmers vrijwel elke partij hetzelfde laken een pak is, behalve de nieuwe populist van dat moment die de onderbuik aanspreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Nu online
Sandor_Clegane schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 08:04:
[...]

Je zegt het zelf al. :) "Ik geloof dat".

Vergis je niet hoeveel je meekrijgt over "hoe het heurt": hoe je te gedragen, wat normaal is, wat "belangrijk" is en ga zo maar door. Daar zit een flinke scheidslijn.
Ach, ik heb op de uni ook het vak 'Ethiek' gevolgd. Volgens mij is daar bij de meesten niet veel van blijven hangen als je kijkt hoe bedrijven zich gedragen / bestuurd worden.

Maargoed, ik deed dan ook een 'softe studie' misschien dat business ethics wel een hele andere insteek heeft.. :+

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Joosie200 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:53:
[...]

Wat veranderen aan de voorgenomen verandering aka verandering tegenhouden of terugdraaien that is ja. Ik weet heel goed welke stakeholders achter de BBB zit. Ze hebben een leuke uithangbord met Sweet Caroline net zoals Yvon Jaspers met Boer zoekt vrouw. Maar agrifirm en co willen vooral hun business behouden. Dat de boeren zich daarvoor lenen is jammer. En dat de doorsnee stemmer daar dus niet achterkomt of doorheen kijkt tja..
En dan kom ik toch weer terug op het:
De gemiddelde mens is niet zo intelligent.

En de helft is nog minder intelligent dan dat.
Maar niet willen beseffen dat je 100% voor het karretje van 'Big Agro' gespannen loopt, en de facto je eigen belang (gezonde leefomgeving) ondermijnen en tegenwerken, 'omdat ze tegen verandering zijn' is niet bepaald intelligente actie.

Dus ik schat inderdaad de intelligentie van velen die tegengesteld aan het algemeen belang stemmen niet bijster hoog in, ja. :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andyk125
Philip Ross schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:55:
[...]

Als kiezers op andere partijen buiten het kabinet hadden gestemd was het signaal net zo duidelijk en was er ook nog meer kans op daadwerkelijk koerswijziging

Nu zijn het weggegooide stemmen in veel gevallen.
Leg uit? Wat gaan die andere partijen doen met die stemmen wat de BBB niet kan? Volgens mij is er geen partij die samenwerkt met FVD of PVV. Welke andere partij had men moeten kiezen dan dat het volgens jou niet weggegooid was geweest?

Vergeet niet dat dit geen landelijk verkiezingen waren voor de tweede kamer, dit waren provinciale staten verkiezingen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Bas Jacobs, hoogleraar Publieke Economie:
De verkiezingen voor de Provinciale Staten en de Eerste Kamer zijn helaas het zoveelste voorbeeld van de groeiende tekortkomingen in onze democratie. Serieuze media waren bevangen door BBB-koorts, zoals ze dat vier jaar geleden waren door FvD. Beide episodes lijken met elkaar gemeen te hebben dat deze partijen maximale politieke zendtijd weten te bemachtigen met een vrijwel inhoudsloos politiek programma.
Maar ja, parlementaire pers en zelfkritiek. :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 17-09 16:14
[...]

De Kamers zijn de wetgevende macht. Dus men komt in een positie dat men de wet aan kan passen waar de rechter aan toetst. Dat lijkt nog weleens vergeten te worden.
YangWenli schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:47:
Ik zat naar de verkiezingsavond te kijken en zag de partijleider van Denk een interview geven. Opeens viel het kwartje: Jezus BBB is super blank.

Voor het eerst voelde ik me een allochtoon in dit land en ik ben zo wit als een spook.
Je moet eens op twitter de promoteams van D66 bekijken. die belijden inclusiviteit niet op dat front. ;)

Maar buiten de steden wonen veel minder mensen van buitenlandse komaf. Is dat dan zo raar dat de BBB (met haar roots buiten de grote steden) met name uit blanke personen bestaat. De gezinssamenstellingen in de huidige reclameblokken is meestal niet hoe het gros van Nederland eruit ziet in Vinexië.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:17

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Laten we een punt zetten achter hoe dom, slim en intelligent iemand is als hij of zij een proteststem uitbrengt. Onderaan de streep is dat eerder denigrerend dan dat het een constructieve discussie oplevert.

Leg anders uit waarom mensen tot een dergelijke stem komen, mede veroorzaakt door het huidige politieke klimaat. Vergeet de invloed van de media niet.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Andyk125 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:58:
[...]

Leg uit? Wat gaan die andere partijen doen met die stemmen wat de BBB niet kan? Volgens mij is er geen partij die samenwerkt met FVD of PVV. Welke andere partij had men moeten kiezen dan dat het volgens jou niet weggegooid was geweest?
waarschijnlijk gewoon het CDA, en dan goed met die partij gaan praten over de wensen en accepteren dat niet alles mogelijk is.

Wat de boeren willen kan simpelweg niet, en die boodschap is niet populair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
Andyk125 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:58:
[...]

Vergeet niet dat dit geen landelijk verkiezingen waren voor de tweede kamer, dit waren provinciale staten verkiezingen.
Aangezien BBB behoorlijk extreme standpunten heeft is er een grote kans dat ze buiten veel coalities gaan vallen of dat hun ideeën gewoon praktisch onmogelijk zijn.

Het zijn overigens ook (indirecte) landelijke verkiezingen voor de eerste kamer.

Als je meer ondersteuning wil voor mensen die moeilijk rondkomen zoals hier vaak gesuggereerd wordt dan kan je beter naar een linkse partij kijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 17-09 16:14
dawg schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:00:
Bas Jacobs, hoogleraar Publieke Economie:

[...]

Maar ja, parlementaire pers en zelfkritiek. :N
Hoezo?

Ze hoefde niks te doen eigenlijk, de rest heeft haar in een zetel gebracht met gewoon domme campagnes.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Uploader_
@de Peer @dawg Daar hebben jullie wel een punt. Ik blijf het frappant vinden dat de stemmers er telkens weer intrappen en dat de opposities steeds weer deze groep kiezers blijkbaar niet kan aanspreken om op hun te stemmen. Naar mijn idee is het begonnen toen het paarse kabinet viel en sindsdien zie ik dezelfde trend weer terugkomen. Zal een partij als bv PvdA of GL (of van deze orde) ooit weer groter worden dan bv 20 zetels, ik betwijfel het.

Je kan de stemmers betichten van vreemd stemgedrag, maar er gaat ook was mis bij de oppositie partijen om kiezers aan te spreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
Malfunctions schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:57:
[...]

Ach, ik heb op de uni ook het vak 'Ethiek' gevolgd. Volgens mij is daar bij de meesten niet veel van blijven hangen als je kijkt hoe bedrijven zich gedragen / bestuurd worden.

Maargoed, ik deed dan ook een 'softe studie' misschien dat business ethics wel een hele andere insteek heeft.. :+
De markt beweegt naar winstmaximalisatie, dus hoe minder regels en belangrijker minder handhaving hoe groter het gat tussen wat een bedrijf als som van de delen als ethiek (of gebrek eraan) binnen de gelederen heeft en wat de individuen in de organisatie als ethisch beschouwen.

Markten zijn tevens vaker inefficiënt dan efficiënt dus hoe groter de ruimte voor winst maximalisatie hoe groter de puinhoop als het misgaat.

En de schade in de werkelijke wereld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• calvinturbo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-09 00:35
Señor Sjon schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:03:
[...]

Hoezo?
[Twitter]

Ze hoefde niks te doen eigenlijk, de rest heeft haar in een zetel gebracht met gewoon domme campagnes.
Sinds wanneer is Op1 het enige programma op TV waar politica worden uitgenodigd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

FRANQ schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:44:
[...]

Het gaat niet om dom of niet, het gaat om realisme. En met de wetenschap omtrent klimaatontwrichting en biodiversiteitsverlies in het achterhoofd is wat populisten willen, in dit geval BBB, totaal niet realistisch. Tot dat inzicht zijn recentelijk zelfs de diverse ministeries gekomen. Zie mijn post in het klimaattopic, of het stikstoftopic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
Señor Sjon schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:01:
[...]

De Kamers zijn de wetgevende macht. Dus men komt in een positie dat men de wet aan kan passen waar de rechter aan toetst. Dat lijkt nog weleens vergeten te worden.
Maar niet als het om internationale verdragen gaat. En laat nu net die de reden zijn dit stikstofbeleid afgedwongen wordt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Omdat de PVV, Forum, BBB als nieuwe partij opboksen tegen de machtspartijen ofwel het kartel, plucheplakkers, grachtengordelelite of die lui in Den Haag ofwel de stad die niks weet van wat er op het platteland speelt. Een nieuwe partij is de outsider en die wordt omarmt door de oneliners en de zittende partijen worden gewantrouwd.

Ergens terecht. Waarom ze dan niet kijken naar de SP bijvoorbeeld? Traditioneel gezien ook een protestpartij. Waarom wint die nauwelijks van het verlies van forum en PVV? Omdat ze met leuzen als 'zorg nationaliseren' of 'energiereuzen nationaliseren' de bevolking niet aanspreekt. Die is niet bezig met nationaliseren vs vrije markt denken. Die zijn bezig te dealen met hoge inflatie dus hoge brandstofprijzen, dure boodschappen, zien dat boer Henk niet kan uitbreiden door stikstof en sympathiseren liever met David dan Goliath.

Zet dat af tegen een verkiezingsstrijd een jaar na continu protesten, omgekeerde vlaggen en genoeg onvrede en tada. Caroline met de mandoline kan aan de haal gaan. Zo moeilijk is het niet om de opmars te verklaren. De proteststemmers willen graag een 'iedereen rijk geen gezeik' stemp tegen, stem tegenpartij idee. En dat krijgen ze elke vier jaar opnieuw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Señor Sjon schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:03:
[...]

Hoezo?
[Twitter]

Daar klopt niks van. Ik kan zo al 5 programma’s bedenken waar ze heeft gezeten. Los van de debatten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:32

Dat komt veelal door framing.

Ik hoor vaak links dit, links dat, maar de realiteit is gewoon: er is nog nooit een linkse regering geweest (in recente tijd). De meest linkse regering die we gehad hebben is denk ik paars? En dat was defacto gewoon 100% centrum (PvdA + VVD).

De linkse wolk waar Rutte het over heeft, is nog nooit een bedreiging geweest. De meeste regeringen zijn centrum/licht rechts geweest.

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 15:58
Andyk125 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:52:
[...]

Het laat vooral zien dat de bevolking (stemmers) het niet eens zijn met een gerechtelijke uitspraak mbt het reduceren van stikstofuitstoot.
er zullen ook veel mensen in de politeik zijn die zich toch achter de oren krabben en denken, we hebben het toch wel erg verkeerd ingeschat
Daarmee zeg je eigenlijk alsof het bewust beleid is dat het stikstofprobleem is ontstaan, en dat men doelbewust het probleem heeft gecreeerd. Daar geloof ik zelf niet in.

Het moment 'we hebben het verkeerd ingeschat' was al toen de PAS-regeling wettelijk ongeldig werd verklaard. Voornamelijk het CDA en de VVD hadden eigenlijk maar wat graag de agrarische achterban willen behouden. Die hebben echt niet voor de lol dit stikstofprobleem gecreeerd.
Op deze manier is er nog een tegengeluid.
Ik snap, als iemand die geboren en getogen is in het buitengebied van een klein dorpje uit Drenthe, best goed dat mensen een tegengeluid willen laten horen.

Het probleem is echter dat je er met een geluid niet gaat komen.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

_Uploader_ schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:03:

Je kan de stemmers betichten van vreemd stemgedrag, maar er gaat ook was mis bij de oppositie partijen om kiezers aan te spreken.
Ja dat denk ik ook wel, maar steeds meer mensen/stemmers lijken in sprookjes te geloven en erkennen de problemen niet die er zijn. en ontkennen wetenschap.

Taak is dus om de stemmer beter te informeren, maar dat gaat nu eenmaal lastig als men je boodschap niet eens wil horen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 19:15
WolfsRain schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:05:
[...]
De linkse wolk waar Rutte het over heeft, is nog nooit een bedreiging geweest. De meeste regeringen zijn centrum/licht rechts geweest.
De uitspraak van een "linkse wolk" die een "bedreiging" zou worden doet me trouwens wel op een enge manier aan McCarthy denken. :X :|

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Brent
tweakduke schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:01:
[modbreak]Laten we een punt zetten achter hoe dom, slim en intelligent iemand is als hij of zij een proteststem uitbrengt. Onderaan de streep is dat eerder denigrerend dan dat het een constructieve discussie oplevert.

Leg anders uit waarom mensen tot een dergelijke stem komen, mede veroorzaakt door het huidige politieke klimaat. Vergeet de invloed van de media niet.[/]
Dat is natuurlijk ook al herhaaldelijk uitgelegd. De kern van de zaak is: hoe leg je aan iemand uit dat hij zich om de tuin laat leiden? Dat is heel moeilijk. Van het limbisch systeem ligt een vette kabel richting de ratio, maar omgekeerde een dun draadje. De oplossing ervoor kennen we echter ook: continue dat dunne draadje versterken, over je emotie heen stappen, bewustwording dat emotie vooral tegen je gebruikt wordt, dat bevrediging moet gebeuren niet op de eerste de beste manier, maar via de verstandige weg, dat dat niet betekent dat je gevoel genegeerd moet worden, maar gestaald tegen manipulatie.

Uiteindelijk is het een oefening in rationeel denken. Het lijkt erop dat steeds meer mensen niet eens weten wat dat is, of waarom het werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Brent schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:09:
[...]

Dat is natuurlijk ook al herhaaldelijk uitgelegd. De kern van de zaak is: hoe leg je aan iemand uit dat hij zich om de tuin laat leiden? Dat is heel moeilijk. Van het limbisch systeem ligt een vette kabel richting de ratio, maar omgekeerde een dun draadje. De oplossing ervoor kennen we echter ook: continue dat dunne draadje versterken, over je emotie heen stappen, bewustwording dat emotie vooral tegen je gebruikt wordt, dat bevrediging moet gebeuren niet op de eerste de beste manier, maar via de verstandige weg, dat dat niet betekent dat je gevoel genegeerd moet worden, maar gestaald tegen manipulatie.

Uiteindelijk is het een oefening in rationeel denken. Het lijkt erop dat steeds meer mensen niet eens weten wat dat is, of waarom het werkt.
+10 :) Dat dus!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
de Peer schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:06:
[...]

Ja dat denk ik ook wel, maar steeds meer mensen/stemmers lijken in sprookjes te geloven en erkennen de problemen niet die er zijn. en ontkennen wetenschap.

Taak is dus om de stemmer beter te informeren, maar dat gaat nu eenmaal lastig als men je boodschap niet eens wil horen.
Nee hoor, men is het huidige sprookje wat zich al 12 jaar afspeelt in Den Haag gewoon zat.

Want alle mogelijke middelen (protesteren / referendum) zijn al de nek om gedraaid door het kabinet.

Kiezers betichten van geloven in sprookjes, zo lust ik er ook nog wel een paar.

Moet er wat gebeuren voor de natuur, jazeker, moet alles ervoor wijken, absoluut niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaijRaij
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:01
Beter informeren inderdaad maar ik geloof niet zo in de boodschap niet willen horen. De boodschap sprak de mensen schijnbaar niet of staat lijnrecht tegenover wat ze willen. Enige vorm van kijken naar andere oplossingen was geen sprake van de afgelopen tijd en daarmee hebben ze zittende partijen dit uiteindelijk zelf gecreëerd. Ja stikstof moet aangepakt worden, daar was vrijwel iedereen het over eens. Ja alle boeren moeten opgedoekt worden, daar waren zichtbaar niet alle mensen het mee eens als oplossing (gechargeerd natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03:50

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

calvinturbo schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:04:
[...]

Sinds wanneer is Op1 het enige programma op TV waar politica worden uitgenodigd?
En sinds wanneer is de tv het enige medium?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philip Ross
Richh schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:05:
[...]

Daarmee zeg je eigenlijk alsof het bewust beleid is dat het stikstofprobleem is ontstaan, en dat men doelbewust het probleem heeft gecreeerd. Daar geloof ik zelf niet in.

Het moment 'we hebben het verkeerd ingeschat' was al toen de PAS-regeling wettelijk ongeldig werd verklaard. Voornamelijk het CDA en de VVD hadden eigenlijk maar wat graag de agrarische achterban willen behouden. Die hebben echt niet voor de lol dit stikstofprobleem gecreeerd.
Bij de invoering van PAS zijden alle experts al dat dit niet houdbaar ging zijn.
Echter onder druk van de agro lobby is het toch ingevoerd.
Dat zou ik wel een gemaakte crisis willen noemen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
[...]

BBB is de stem van middenklasse Nederland die bang is voor verandering en er ook geen behoefte aan heeft. "Ieder jaar naar zuid-Frankrijk met de caravan" zoals Caroline het letterlijk verwoorde.

Klimaat en energie ambities passen niet in een gezapig bestaan. :O Helaas verandert de rest van de wereld of je het nu leuk vindt of niet. Ik wil ook niet van het gas af maar het moet nu eenmaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

_Uploader_ schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:03:
@de Peer @dawg Daar hebben jullie wel een punt. Ik blijf het frappant vinden dat de stemmers er telkens weer intrappen en dat de opposities steeds weer deze groep kiezers blijkbaar niet kan aanspreken om op hun te stemmen. Naar mijn idee is het begonnen toen het paarse kabinet viel en sindsdien zie ik dezelfde trend weer terugkomen. Zal een partij als bv PvdA of GL (of van deze orde) ooit weer groter worden dan bv 20 zetels, ik betwijfel het.

Het probleem m.b.t. Haagse politiek in het algemeen is o.a. de vele privatisering door Paars I & II. Daarmee is veel controle en dus mogelijkheden tot bijsturing veel moeilijker geworden. Men gaat er immers niet meer over, kiezers denken van wel terwijl politici in debatten pretenderen van wel. Gevolg; kiezers die keer op keer teleurgesteld raken waar vervolgens populisten in het achtergebleven gat duiken. Maar daarmee is de onderliggende problematiek niet weg.

Het wegvallen van de zuilen uit de vorige eeuw heeft plaatsgemaakt voor individualisme, waardoor een ieder vooral de blik heeft gericht op het eigen belang en niet meer op algemeen belang.

[ Voor 7% gewijzigd door dawg op 16-03-2023 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

RaijRaij schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:11:
Ja alle boeren moeten opgedoekt worden, daar waren zichtbaar niet alle mensen het mee eens als oplossing (gecharmeerd natuurlijk)
Daar waren ze zeker niet van gecharmeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaijRaij
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:01
de Peer schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:12:
[...]

Daar waren ze zeker niet van gecharmeerd.
Haha gechargeerd natuurlijk :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
MikeyMan schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:11:
[...]

En sinds wanneer is de tv het enige medium?
Het is het enige min of meer centraal gestuurde medium met significante impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Uploader_
Joosie200 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:05:
[...]

Omdat de PVV, Forum, BBB als nieuwe partij opboksen tegen de machtspartijen ofwel het kartel, plucheplakkers, grachtengordelelite of die lui in Den Haag ofwel de stad die niks weet van wat er op het platteland speelt. Een nieuwe partij is de outsider en die wordt omarmt door de oneliners en de zittende partijen worden gewantrouwd.

Ergens terecht. Waarom ze dan niet kijken naar de SP bijvoorbeeld? Traditioneel gezien ook een protestpartij. Waarom wint die nauwelijks van het verlies van forum en PVV? Omdat ze met leuzen als 'zorg nationaliseren' of 'energiereuzen nationaliseren' de bevolking niet aanspreekt. Die is niet bezig met nationaliseren vs vrije markt denken. Die zijn bezig te dealen met hoge inflatie dus hoge brandstofprijzen, dure boodschappen, zien dat boer Henk niet kan uitbreiden door stikstof en sympathiseren liever met David dan Goliath.

Zet dat af tegen een verkiezingsstrijd een jaar na continu protesten, omgekeerde vlaggen en genoeg onvrede en tada. Caroline met de mandoline kan aan de haal gaan. Zo moeilijk is het niet om de opmars te verklaren. De proteststemmers willen graag een 'iedereen rijk geen gezeik' stemp tegen, stem tegenpartij idee. En dat krijgen ze elke vier jaar opnieuw.
Volgens mij sla je hier wel de spijker op z'n kop. En elke keer verliest de oude tegenpartij het weer van de nieuwe tegenpartij en veranderd er weer weinig in de coalitie (VVD+vulmaarin). Hmm, misschien moet er gewoon een algemene partij van de onvrede worden opgericht (hebben we dat gedoe telkens niet meer :-) ) of meer aandacht besteed worden aan een blanco stem. Maar ach een blanco stem is zeker niet sexy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andyk125
de Peer schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:01:
[...]

waarschijnlijk gewoon het CDA, en dan goed met die partij gaan praten over de wensen en accepteren dat niet alles mogelijk is.

Wat de boeren willen kan simpelweg niet, en die boodschap is niet populair.
Je bedoelt hetzelfde CDA die er voor gezorgt heeft dat we juist boeren hebben met mega stallen in plaats van dat kleinschalige boeren nog rond konden komen. En ja ik woon zelf in het Oosten van het land en dit heb ik vele malen gezien. Niet alleen het CDA is hier verantwoordelijk voor, maar wel voor een groot deel. Welke normaal denkend persoon gaat dan nog een keer zijn stem voor de CDA uitbrengen..
Philip Ross schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:03:
[...]
Aangezien BBB behoorlijk extreme standpunten heeft is er een grote kans dat ze buiten veel coalities gaan vallen of dat hun ideeën gewoon praktisch onmogelijk zijn.

Het zijn overigens ook (indirecte) landelijke verkiezingen voor de eerste kamer.

Als je meer ondersteuning wil voor mensen die moeilijk rondkomen zoals hier vaak gesuggereerd wordt dan kan je beter naar een linkse partij kijken.
Ja de standpunten van de BBB zijn echt heel extreem. Ik zie toch echt veel meer verschillen tussen de coalitiepartijen tijdens de debatten en de verkiezingsprogramma's dan dat de BBB geen draagvlakken heeft met bepaalde coalitiepartijen. Hetzelfde geldt trouwens voor veel partijen.

Ik weet dat het indirect ook over de eerste kamer gaat, maar er zijn ook provinciale partijen die helemaal niet in de landelijke politiek zitten. Dat is wat ik ermee bedoelde.

Ik begrijp nog stees niet dat mensen alles altijd in Links en Rechts zien. We gaan dezelfde belachelijke kant op als Amerika, waarin alles zwart en wit is en alles ertussin bestaat gewoon niet. Er zijn ook Rechtse partijen in Nederland die voor de burgers met minder geld opkomen. Het probleem zit hem daarnaast ook niet in de sociale voorzieningen die we in Nederland hebben, wat mij betreft werken we veel te veel met subsidies. Maar in het feit dat de bedrijven hier blijkbaar de macht hebben en niet de politiek of de bevolking. Die macht die trouwens alleen maar mogelijk is met de politiek in de vorm van de VVD. Mensen hebben energierekeningen hoger zijn dan hun hypotheek, terwijl deze bedrijven miljardenwinsten draaien. Dan klopt er iets niet, en dan maakt het niet uit of de politieke partij links of rechts is. Veel partijen willen daar iets aan doen.
Pagina: 1 ... 12 ... 19 Laatste

Let op:
Voor diepgang over het stikstof dossier hebben we een apart topic:
De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Let s.v.p. of diepgaande discussie over stikstof niet te veel offtopic is.