Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen

Pagina: 1 ... 80 81 Laatste
Acties:

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:13
Joove schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 07:59:
[...]

Waarschijnlijk het onderhoud/service van de warmtepomp wanneer het hartje winter is en hij het niet meer doet, want stel je voor dat je in de kou zit dan wil je het zo snel mogelijk hebben opgelost. Als de airco het niet meer doet dan overleven mensen het wel in de zomer.
het is inderdaad vooral een gevoel van veiligheid en bangmakerij, want tijdens de service beurten doet adlar dus niet zoveel en tussentijds ook niet.
als je echt in de kou zit kun je ze overigens nog steeds gewoon bellen...

CV ketels loonde de service contracten ook nooit. Maar wij Nederlanders hebben de neiging ons voor alles te 'verzekeren'.
Als de inkomsten van servicecontracten niet voor het meerendeel in de portemonnee van de aanbieder zouden belanden, zouden ze het niet aanbieden :)

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:38
pentaw1nz schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 08:06:
[...]

CV ketels loonde de service contracten ook nooit. Maar wij Nederlanders hebben de neiging ons voor alles te 'verzekeren'.
Als de inkomsten van servicecontracten niet voor het meerendeel in de portemonnee van de aanbieder zouden belanden, zouden ze het niet aanbieden :)
Je hebt zeker gelijk, daarom bestaan er ook verzekeringen. Zijn mensen die aanvullende verzekeringen nemen van 20euro per maand voor anticonceptie (de pil) die 50 euro per jaar kost... "want dan hoeven ze dat niet zelf te betalen " :F

Voordeel van een servicecontract voor een CV zie ik vooral in dat je bij storingen wel geholpen wordt en niet 10 bedrijven moet bellen voordat er iemand binnen een redelijke termijn langs kan komen. Zou zou Adler het ook kunnen insteken, want je monteurs elk jaar langs laten rijden om er een doekje overheen te halen lijkt mij zonde van de tijd (en het geld). Ze kunnen die capaciteit beter gebruiken voor nieuwe installaties lijkt me. Die schroef je dan iets terug in de winter zodat je monteurs storingen kunnen aflopen. Maargoed, de beste schippers staan aan de wal 8)

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:45
Bij adlar kan je ook zonder contract service krijgen. Dan betaald je voorrijd kosten en uurloon.

Ik denk dat wij geen service contract meet nemen, maar op afroep als het nodig is

https://www.support.adlar...d5-4740-8a48-5a0eacf90d68

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D_IPOHTKfnVgkO76CzEjPCWIixg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JUtoMLud8kfZCBXFzf9U1Ss1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 103% gewijzigd door mversluis op 22-07-2026 11:26 ]

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• BerndGaykema
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 29-07 13:07
jongetje schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 09:56:
[...]

Je hebt zeker gelijk, daarom bestaan er ook verzekeringen. Zijn mensen die aanvullende verzekeringen nemen van 20euro per maand voor anticonceptie (de pil) die 50 euro per jaar kost... "want dan hoeven ze dat niet zelf te betalen " :F

Voordeel van een servicecontract voor een CV zie ik vooral in dat je bij storingen wel geholpen wordt en niet 10 bedrijven moet bellen voordat er iemand binnen een redelijke termijn langs kan komen. Zou zou Adler het ook kunnen insteken, want je monteurs elk jaar langs laten rijden om er een doekje overheen te halen lijkt mij zonde van de tijd (en het geld). Ze kunnen die capaciteit beter gebruiken voor nieuwe installaties lijkt me. Die schroef je dan iets terug in de winter zodat je monteurs storingen kunnen aflopen. Maargoed, de beste schippers staan aan de wal 8)
Mijn service-afspraak is al 2 keer verzet omdat de monteurs het te druk hadden met storingen. Jouw 1 na laatste zin is dus praktijk. Ondertussen hier al 2 jaar geen service gehad terwijl ik wel voor GOLD betaald heb. Ik dacht een afspraakt te hebben voor de 20 juli, maar dat bleek 20 augustus te zijn. Nu verzet naar 3 augustus 2026. dat wordt de eerste servicebeurt (en misschien wel de laatste).

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:49
mversluis schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:23:
Bij adlar kan je ook zonder contract service krijgen. Dan betaald je voorrijd kosten en uurloon.

Ik denk dat wij geen service contract meet nemen, maar op afroep als het nodig is

https://www.support.adlar...d5-4740-8a48-5a0eacf90d68

~[Afbeelding]
Het pdf-je downloaden en goed bewaren. Handig om te overleggen als je er een geschil over krijgt met Adlar.

In de pdf staat niets over dat de prijzen in- of exclusief BTW zijn. Omdat het een consumenten transactie is zijn de prijzen derhalve inclusief BTW.

Ik vind de uurtarieven niet abnormaal hoog.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

• pentaw1nz
En bedenk ook!!! Enkel bij platinum betaal je geen voorrijkosten. Platinum kost je echt 300 pj

Bij alle contrachten geldt dat het om support en onderhoud gaat.
Is er echt een defect, dan betaal je alsnog voor reparatie en manuren. Enkel bij titanium (359 pj) zitten deze uren er bij in .

Als er onverhoopt iets kapot gaat na bijv 5 jaar, dan heb je bij titanium pakket grofweg 1800 euro betaald.

Het moet je allemaal wel heel erg tegen zitten wil je dat er uit halen.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• Markman96
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 25-07 21:35
Wij zijn in omgekeerde volgorde bij Adlar uitgekomen.

We zijn namelijk op zoek naar een airco en vanwege de huidige actie overwegen we nu ook een warmtepomp. We weten alleen niet hoe verstandig dit is, gegeven de specificaties van ons huis. Jaren 70 hoekwoning; geen dak-, muur- noch vloerisolatie, wel overal HR++ glas en kunststof kozijnen. Totaal volume ~430 m³. (helaas) een huurketel uit 2025 waar we nog vijf jaar aan vastzitten (Tenzij we voor vijf jaar aan huur in één keer betalen. De vorige bewoners hadden snel een nieuwe ketel gehuurd voordat ze gingen verhuizen).

We willen sowieso een airco, waarbij de Daikin wel prima is.

Zoals we het begrijpen is de Aurora 2 hybride warmtepomp ook wel prima, maar is de bijgeleverde thermostaat wat minder. We zijn zelf totaal geen fan van Smart-dingen en zitten ook wat in dubio over het op afstand mee kunnen kijken (al is dit steeds moeilijker te ontlopen).

We vragen ons af of het ten eerste wel slim is om een warmtepomp te nemen (en niet bijv. eerst te investeren in verdere isolatie) en of Adlar dan wel een goede keus zou zijn. Wat betreft de isolatie, hier zitten we ook niet zo heel erg mee, aangezien we primair de woonkamer willen verwarmen (waarvan de buitenmuren voor 90% bestaan uit de bovenstaande HR++ vensters).

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 20:23

Jerra

Beunhaas in wording

Ik zou sowieso gaan voor een WP die dan het vermogen heeft om je hele woning te verwarmen, ongeacht of je hem nu hybride aansluit.

Je kunt hem ook gewoon full electric aansluiten en de huidige cv alleen gebruiken voor douchen. :)

Ben je van plan over 5 jaar, of daartussenin, nog te isoleren?
Daarmee (onder andere) bepaal je of je uit kan met de 6/7 kW modellen (die eigenlijk 4.5-5 kW zijn bij -7/-10), of dat je naar de 10kW moet gaan.

• pentaw1nz
Idd gelijk voor all electric (ready) gaan en geen tijdelijke hybride oplossing.

Ik zou eerst je isolatie op orde brengen. Echt besparen op stookkosten zijn de stookkosten die je niet meer hoeft te maken, doordat er minder warmtevraag/verlies is.

Als je dat heb gefixt heb je ook een beter beeld van de warmtevraag van je woning en kun je daar de capaciteit van je WP op afstemmen.

Zo'n airco actie zou dat niet helemaal moeten omgooien. Neem je de airco niet bij Adlar, dan krijg je vaak weer korting op de WP

Dat je niet zit met het ontbreken van isolatie snap ik niet helemaal. Je woonkamer mag dan grotendeels geispleerd zijn, maar alle plekken waar bij jou isolatie ontbreekt zijn vrij essentieel voor wooncomfort.

[ Voor 17% gewijzigd door pentaw1nz op 24-07-2026 11:53 ]

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:12
pentaw1nz schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 11:52:
Idd gelijk voor all electric (ready) gaan en geen tijdelijke hybride oplossing.

Ik zou eerst je isolatie op orde brengen. Echt besparen op stookkosten zijn de stookkosten die je niet meer hoeft te maken, doordat er minder warmtevraag/verlies is.

Als je dat heb gefixt heb je ook een beter beeld van de warmtevraag van je woning en kun je daar de capaciteit van je WP op afstemmen.

Zo'n airco actie zou dat niet helemaal moeten omgooien. Neem je de airco niet bij Adlar, dan krijg je vaak weer korting op de WP

Dat je niet zit met het ontbreken van isolatie snap ik niet helemaal. Je woonkamer mag dan grotendeels geispleerd zijn, maar alle plekken waar bij jou isolatie ontbreekt zijn vrij essentieel voor wooncomfort.
Woon comfort is persoonlijk.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• pentaw1nz
BarryH schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 11:59:
[...]

Een koude vloer en constant koude luchtstromen omdat je dak 1 groot warmtelek is zal niemand bestempelen als comfortabel. Als je er aan gewend bent stoort het je wellicht niet, maar het moment dat je er iets aan hebt gedaan weet ik zeker dat het gevoel is "had ik dit maar eerder gedaan ".

Onze jaren 70 woning had ook van alles niks w.b. isolatie. Toen we na enkele jaren (naast eerder isoleren) de vloer hebben aangepakt met vloerverwarming en fatsoenlijke isolatie dan valt je pas op hoeveel meer comfort je hebt. In dit geval in de winter.

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 20:23

Jerra

Beunhaas in wording

BarryH schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 11:59:
[...]

Moet toch een beetje schoorvoetend toegeven dat er in de winter inderdaad niets lekkerder is dan een koude ruimte helemaal opstoken met de felle stralingswarmte van loeiende radiatoren, flinke gasgevelkachels of knisperend houtvuur O-)

Maar ik ben wel om, mijn matig geïsoleerde woning is een stuk comfortabeler in de winter op alle dagelijkse momenten sinds er 24 uur lang(zaam) gestookt wordt ipv korte periodes intensief gestookt.

• Markman96
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 25-07 21:35
Jerra schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 11:47:
Ik zou sowieso gaan voor een WP die dan het vermogen heeft om je hele woning te verwarmen, ongeacht of je hem nu hybride aansluit.

Je kunt hem ook gewoon full electric aansluiten en de huidige cv alleen gebruiken voor douchen. :)

Ben je van plan over 5 jaar, of daartussenin, nog te isoleren?
Daarmee (onder andere) bepaal je of je uit kan met de 6/7 kW modellen (die eigenlijk 4.5-5 kW zijn bij -7/-10), of dat je naar de 10kW moet gaan.
Dus geen hybride-tussenstap? We zijn in ieder geval niet van plan om de gehuurde CV-ketel af te kopen. Wel willen we op termijn isoleren, aangezien dit ook een relatief eenvoudige manier van verduurzamen is.

Een andere onzekerheidsfactor is dat we vanwege ons werk niet zeker weten hoe lang we hier blijven wonen. Wie weet maar vijf jaar, wie weet vijftig. Daardoor is de aanschaf van een WP ook een wat heikel punt, al zal het zich natuurlijk ook doorvertalen naar een hypothetische toekomstige verkoopprijs.

Verder vraag ik me dus ook af hoe verstandig het is om de Honeywell-thermostaat erbij te laten installeren, gegeven eerdere berichten op dit forum.

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-07 09:18
Markman96 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 11:39:

We zijn namelijk op zoek naar een airco en vanwege de huidige actie overwegen we nu ook een warmtepomp. We weten alleen niet hoe verstandig dit is, gegeven de specificaties van ons huis. Jaren 70 hoekwoning; geen dak-, muur- noch vloerisolatie, wel overal HR++ glas en kunststof kozijnen. Totaal volume ~430 m³. (helaas) een huurketel uit 2025 waar we nog vijf jaar aan vastzitten (Tenzij we voor vijf jaar aan huur in één keer betalen. De vorige bewoners hadden snel een nieuwe ketel gehuurd voordat ze gingen verhuizen).

Zoals we het begrijpen is de Aurora 2 hybride warmtepomp ook wel prima, maar is de bijgeleverde thermostaat wat minder. We zijn zelf totaal geen fan van Smart-dingen en zitten ook wat in dubio over het op afstand mee kunnen kijken (al is dit steeds moeilijker te ontlopen).

We vragen ons af of het ten eerste wel slim is om een warmtepomp te nemen (en niet bijv. eerst te investeren in verdere isolatie) en of Adlar dan wel een goede keus zou zijn. Wat betreft de isolatie, hier zitten we ook niet zo heel erg mee, aangezien we primair de woonkamer willen verwarmen (waarvan de buitenmuren voor 90% bestaan uit de bovenstaande HR++ vensters).
Zelfde type huis hier, alleen een rijtjeswoning. Zelfde bouwjaar en ook geen na-isolatie behalve kunststof kozijnen. De Adlar 6kW houdt het hier prima op temperatuur. 2 jaar daarvoor een triple split 6,8 kW Daikin airco opgehangen en ook deze kon het huis prima op temperatuur houden in de winter. Mocht je dus vragen hebben over een van de 2 mag je me altijd een PM sturen.

EV: '25 Tesla M3 LR AWD + '15 Kia Soul , PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:49
Markman96 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 11:39:

Ik zou deze vraag , zonder dat je aangeeft welke merk warmtepomp je op het oog hebt, stellen in Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11. Algemene vragen over je eigen woning, isolatie en welke merken een goede thermosstaatregeling hebben, warmtepompen gecombineerd met airco's, worden daar waarschijnlijk beter beantwoord. Mogelijk krijg je dan ook antwoord op de vraag of de Adlar een goede keuze is.

Maar ik wil als Adlar eigenaar ook wel een reactie geven op je vragen.

Mijn advies: als het budget en de timing het toelaat, doe dan een aantal zaken op volgorde: eerst isoleren en ventileren, daarna warmtesysteem: warmteafgifte(!!) (geschikt voor lage temperaturen) en warmtebron (WP) en niet vergeten het warme water.

Ik mis je afgiftesysteem in je verhaal: vloerverwarming, radiatoren?

Adlar heeft in de basis een (eenvoudige) buitentemperatuurregeling, vaak prima voor vloerverwarming maar, naar mijn ervaring, minder geschikt voor LTV radiatoren. De Adlar thermostaat regeling heeft hier nog nooit gewerkt en ik heb de laatste software (dacht ik). Dat is de reden dat ik zelf in Homeassistant de regeling heb geautomatiseerd via de modbus aansluiting die Adlar heeft. Meerdere mensen in dit forum hebben hun eigen regeling gemaakt. Dat zijn Smart Things, je geeft aan dat dat niet iets voor jouw is.

Wat ik heb begrepen zijn er warmtepompen op de markt die een veel betere thermostaatregeling hebben, mocht blijken dat je dat nodig hebt dan zou ik verder rondkijken en advies vragen op Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

• pentaw1nz
Er zou inmiddels bij Adlar e.e.a. verbeterd zijn in de dynamische stooklijn met thermostaat sturing.
Een enkele tweaker heeft daar iets over gedeeld, maar het is mij onduidelijk of Adlar dit al grootschalig heeft uitgerold.

Als dat werkt, dan is het natuurlijk al snel overbodig om al die geavanceerde regelingen te gebruiken.

Als je Adlar overweegt zou je de status van de nieuwe/verbeterde dynamische stooklijn eens kunnen navragen

• pentaw1nz
@fvanderstege ik geloof dat jij bovenstaande al wel had? Weet jij ook of/wanneer Adlar dat verder uitrolt?

Bij mijn onderhoud vorige maand kon er niets worden geïnstalleerd. Ik zou overal de laatste versies van hebben.

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
@pentaw1nz @Markman96

Bij mij werkt sinds de afgelopen winter de hl8 goed. De warmtepomp (6kw) staat er sinds januari 2023. Ik heb vanaf het begin zo'n 800 kuub gas bespaard per jaar ( ook toen de wp nog niet optimaal functioneerde). Na allerlei aanpassingen in de begintijd dmv scènes ( in de tuya of smartlife app) en later ook automatiseringen in home assistant) ben ik een van de gelukkigen geweest die onderdeel was van een groep hl8 testers. ( Ervaringen van mij elders in dit forum). En ik ben er tevreden over hoe het nu werkt. In home assistant zijn de automatiseringen buiten spel gezet. Ik maak nog wel gebruik van een scène die op bepaalde momenten de eco-stand uit of aanzet. Ik ben nu niet overtuigd van het nut van deze eco-stand omdat ik merk dat de hl8 best wel precies reageert in allerlei omstandigheden. Geen nutteloze uitschieters meer. Als je niet handig bent met dit soort dingen en je ervaart dat in jouw situatie de wp de boel niet of juist "te goed" op temperatuur houdt dan kun je (binnen een onderhoudsabonnement) gebruik maken van ondersteuning op afstand door Adlar.

Ik heb trouwens de Honeywell thermostaat vervangen door een Tado v3+ draadloos. Deze thermostaat werkt beter/nauwkeuriger samen met de warmtepomp. Inmiddels heb ik een backup heater met een 50l vat laten plaatsen omdat de wp het de afgelopen winter lastig had met de vele defrost. Thuis gebruik ik nu alleen nog gas voor warmwatervoorziening via een bijna afgeschreven cv ketel. Binnen afzienbare tijd een (warmtepomp-)boiler plaatsen en dan dus helemaal van het gas af.

Wat betreft de uitrol van de hl8 ben ik niet op de hoogte hoe ver dit nu is. In de nieuw verkochte warmtepompen zal deze hl8 er denk ik standaard nu in zitten. Of iedereen een update van de hl8 krijgt zal ook afhangen van of men een onderhoudscontract heeft. En Adlar zal denk ik geen update kunnen/willen geven als er allerlei extra apparatuur in de eigen situatie ingezet wordt waarbij de janmodule soms ook geheel of gedeeltelijk uitgeschakeld of omzeild wordt.

In mijn situatie werkt het goed met een goed geïsoleerd huis en met lage temperatuur convectoren van Jaga ( heb zelf nog wel extra boost gecreëerd door ventilatoren erop die dynamisch aangestuurd worden).

Hoe de nieuwe hl8 uitpakt met vloerverwarming kan een andere tester aangeven: @Johan H . Er moesten indertijd aanpassingen in de firmware gemaakt worden, zodat de nieuwe hl8 ook beter zou werken in situaties met vloerverwarming.

[ Voor 3% gewijzigd door fvanderstege op 25-07-2026 14:33 ]

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

• Johan H
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17:40
Hier inderdaad de ‘nieuwste’ HL8 icm vloerverwarming. Hier ook de Honeywell T6 ingeruild voor de Tado X. Hoewel de Honeywell prima uitgelezen wordt door Adlar en er op gestuurd kan worden, laat deze op het scherm onjuiste waarden zien.

Door de traagheid van de vloerverwarming is het wat lastiger sturen dan met radiatoren.

Overshoot ligt op de loer en kan me voorstellen dat het niet in elke situatie volledig naar tevredenheid werkt.

Echter zijn er een aantal knoppen waar (vooralsnog) Adlar aan kan draaien, zoals de hysterese (op hoeveel afwijking vanaf de ingestelde thermostaat temperatuur reageert de sturing) en interval (hoe snel plust of min de sturing). Hierdoor kun je de kamertemperatuur redelijk rondom je gewenste temperatuur krijgen.

Vergeet niet dat het een warmtepomp is en die de temperatuur niet zo straks als een cv krijgt en houdt, maar als je geen zin hebt om te hobbyen met scenes en of automatiseringen kun je in veel gevallen prima uit de voeten met de HL8. Naar ik begrepen heb, blijft Adlar ook bezig met verdere verbeteringen.

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, HR++ glas vloerverwarming beneden 55 m2, boven standaard radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Jaarverbruik ca. 1.600 kwh, zonder cv hulp.

• pentaw1nz
Johan H schreef op zondag 26 juli 2026 @ 11:37:
Hier inderdaad de ‘nieuwste’ HL8 icm vloerverwarming. Hier ook de Honeywell T6 ingeruild voor de Tado X. Hoewel de Honeywell prima uitgelezen wordt door Adlar en er op gestuurd kan worden, laat deze op het scherm onjuiste waarden zien.

Door de traagheid van de vloerverwarming is het wat lastiger sturen dan met radiatoren.

Overshoot ligt op de loer en kan me voorstellen dat het niet in elke situatie volledig naar tevredenheid werkt.

Echter zijn er een aantal knoppen waar (vooralsnog) Adlar aan kan draaien, zoals de hysterese (op hoeveel afwijking vanaf de ingestelde thermostaat temperatuur reageert de sturing) en interval (hoe snel plust of min de sturing). Hierdoor kun je de kamertemperatuur redelijk rondom je gewenste temperatuur krijgen.

Vergeet niet dat het een warmtepomp is en die de temperatuur niet zo straks als een cv krijgt en houdt, maar als je geen zin hebt om te hobbyen met scenes en of automatiseringen kun je in veel gevallen prima uit de voeten met de HL8. Naar ik begrepen heb, blijft Adlar ook bezig met verdere verbeteringen.
Jij bent ook onderdeel van de pilotgroep?
Ik heb een ticket aangemaakt met de vraag hoe het zit met bredere uitrol.
Zoals gezegd kon de onderhoudsmonteur vorige maand niets voor me betekenen op dit vlak.

• Johan H
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17:40
pentaw1nz schreef op zondag 26 juli 2026 @ 12:57:
[...]

Jij bent ook onderdeel van de pilotgroep?
Ik heb een ticket aangemaakt met de vraag hoe het zit met bredere uitrol.
Zoals gezegd kon de onderhoudsmonteur vorige maand niets voor me betekenen op dit vlak.
Inderdaad.

Het is al weer even geleden dat dat besproken is en wij (@fvanderstege ) en ik weten er ook niet het fijne van.

Het wordt echt heel rustig aan uitgerold, het is namelijk ook wel even inregelen per situatie voor ze. Ik vermoed dat als er straks weer een nieuwere versie (ai gestuurd?) is wel weer wat op gang gaat komen.

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, HR++ glas vloerverwarming beneden 55 m2, boven standaard radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Jaarverbruik ca. 1.600 kwh, zonder cv hulp.

• pentaw1nz
Na inschieten support ticket zou ik zojuist op afstand de verbeterde HL8 hebben gekregen. Voor mij dus (hopelijk) een oplossing. Hoewel ik mijn eigen regeling heb via Homey die perfect werkt, is bijv. ook fijn bij eventuele verhuizing. Er vanuitgaande dat het goed werkt.

Helaas geen informatie verkregen over verdere uitrol om met jullie te delen...
Wij hebben de vernieuwde regeling inmiddels op afstand op uw installatie toegepast. Hierdoor werkt de HL8-stooklijn nauwkeuriger samen met de thermostaat en wordt er beter rekening gehouden met de daadwerkelijke warmtevraag in de woning.

U hoeft hiervoor zelf geen update meer uit te voeren. Wij adviseren u om de werking de komende periode te volgen en de zelf geprogrammeerde regeling voorlopig uit te schakelen, zodat de vernieuwde HL8-regeling zelfstandig kan functioneren.

Mocht u toch nog afwijkingen ervaren, dan horen wij graag wat u precies merkt en op welke momenten dit gebeurt. Wij kunnen de instellingen dan opnieuw op afstand controleren.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

• hwennink
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:07
pentaw1nz schreef op maandag 27 juli 2026 @ 09:08:
Na inschieten support ticket zou ik zojuist op afstand de verbeterde HL8 hebben gekregen. Voor mij dus (hopelijk) een oplossing. Hoewel ik mijn eigen regeling heb via Homey die perfect werkt, is bijv. ook fijn bij eventuele verhuizing. Er vanuitgaande dat het goed werkt.

Helaas geen informatie verkregen over verdere uitrol om met jullie te delen...

[...]
Wat is je laatste versienr?
Ik heb Main Module v2.5.2 en MCU v4.4.3 Het betreft een 10 kWh wp

[ Voor 7% gewijzigd door hwennink op 27-07-2026 10:03 ]

Vrijstaande woning 100m2 vloerverwarming, full electric warmtepomp 10 kW met vloerverwarming open verdeler

• pentaw1nz
hwennink schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:02:
[...]

Wat is je laatste versienr?
Ik heb Main Module v2.5.2 en MCU v4.4.3 Het betreft een 10 kWh wp
Volgens mij is het daar niet aan gekoppeld, ondat dit de firmware van de wp zelf is.

Ik heb in ieder geval MCU 4.3.5 en protocolversie v1.4.3

Dus ouder dan wat jij hebt.

Die HL8 van adlar zit niet 'in de wp' maar 'in de JAN' als ik het goed begrijp.
Trek je de stekker uit je JAN dan heb je namelijk gewoon nog een werkende WP. Maar geen werkende HL8

Pagina: 1 ... 80 81 Laatste