Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen

Pagina: 1 ... 59 60 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:44
pentaw1nz schreef op maandag 24 maart 2025 @ 17:59:
[...]

Voor een normale werking en de gemiddelde gebruiker is het toch ook helemaal niet nodig?
Wij houden alles bij, hebben grafiekjes, willen alles optimaliseren. Dat doet de gemiddelde persoon niet.
Als t huis warm is dan is het prima voor 90% van de klanten denk ik
Precies, mijn buitentemperatuur sensor van de Panasonic warmtepomp wijkt ook af is dit erg ?
Neej, totaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:43
Mijn tado wijkt ook af, die stel ik zelf bij in de app.
Mijn wifi thermometer ook.

Mijn oven en koelkast zullen ook wel afwijken :p

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Black
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 03-05 20:12
Ramon_1984 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 18:15:
[...]

Precies, mijn buitentemperatuur sensor van de Panasonic warmtepomp wijkt ook af is dit erg ?
Neej, totaal niet.
Wel als het door externe oorzaken ineens +10 en en een uur daarna -2 graden afwijkt, daar wordt de besturing van de pomp niet vrolijk van en ik al helemaal niet.
Het gaat dus niet om een continue eenvoudige afwijking die met allerlei middelen eenvoudig kunt corrigeren in je aansturing.

Misschien eerst goed lezen waarom verschillende Tweakers proberen de buitentemperatuur regeling met stooklijn stabiel te krijgen. Voorbeelden, directe zonnestraling, reflectie van muren, groot verschil tussen stilstand en lopende ventilator waardoor na stilstand die niet meer volgens de heersende buitentemperatuur en de gekozen stooklijn start.

Vrijst won 2002. Veel glas.(A) 175 m2 - Adlar 6 kW hybr 24 kW zongas combi Atag Zon 6 x 420 W wst 10x340 W zd: 50 m2 vloer. bg. woonk - hal 5 rad. 1e verd. 4 rad. 2e verd. 2 rad. laag temp bij 0 gr. 31 ingaand

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• marnie
  • Nu online
pentaw1nz schreef op maandag 24 maart 2025 @ 17:59:
[...]

Voor een normale werking en de gemiddelde gebruiker is het toch ook helemaal niet nodig?
Wij houden alles bij, hebben grafiekjes, willen alles optimaliseren. Dat doet de gemiddelde persoon niet.
Als t huis warm is dan is het prima voor 90% van de klanten denk ik
@pentaw1nz @Ramon_1984
Als het thuis aangenaam warm is dan zou ik ook helemaal niets aan de installatie aanpassen.
Dan mag ook de temperatuur sensor of Tado afwijken.

Maar daar gaat dit probleem niet over.

Het probleem is dat door externe invloeden, zoals bv zonnestraling, de temperatuur van de buiten temperatuurvoeler zo hoog wordt dat deze de kamer niet aangenaam warm houdt.

De Adlar heeft een regeling gebaseerd op buitentemperatuur gestuurde warmte curves.

Als de buitentemperatuur sensor een grote positieve afwijking heeft bij veel zon (hier tot ver over de 5 grC gemeten) dan gaat de wp echt niet in werking komen en blijft de watertemperatuur (outlet) en dus ook de kamertemperatuur te laag. Bijvoorbeeld als het een dag is met een buitentemperatuur van 0grC met zonneschijn en een te lage kamertemperatuur, dan start de wp niet op.

Als er een defrost plaatsvind die de buitentemperatuur sensor opwarmt dan slaat de wp af en zal eerst zijn hysteresus moeten overbruggen voordat de wp weer gaat werken. In de praktijk gaat daar dan meer dan twee uur over heen en daalt de kamertemperatuur met meer dan 1 graad: Niet aangenaam warm.

Daarbij komt: ik heb lage temperatuur verwarming dus geen massa die de warmte vasthoud, de warmte van de LT verwarming is vrij direct. Ik kan mij voorstellen dat bij vloerverwarming, met veel warmte vermogen in de vloer dit probleem kleiner is of zelfs niet speelt.

Mijn buitentemperatuur sensor meet 's nachts en bij zware bewolking prima waardes, hier zie ik geen afwijking.
Het probleem is dus niet de 'normale' meet afwijking van de sensor, maar de beïnvloeding door externe factoren. Dit proberen we op te lossen door de sensor af te schermen of de sensor te verplaatsen.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marnie
  • Nu online
Mr Black schreef op maandag 24 maart 2025 @ 17:00:
[quote]marnie schreef op maandag 24 maart 2025 @ 15:29:
[...]
@marnie Dus die hele bundel kabel is van de voeler?

Zoja, had ik al eerder gezegd een beetje moeite te hebben met het open maken. De binnenkant is Adlår domein. Er zit twee jaar garantie op. Adlår kan van al dat “getweaker” wel iets vinden. Maar, zelf denk ik dat ze de verkoop niet bij kunnen houden en ze het voor dit soort verplaatsingen van een voeler te druk hebben. Althans, ze houden dit soort aanpassingen wel af, doe maar een dakje erboven….. en voor andere storingen kan het best lang duren voor je aan de beurt bent. Ze zijn wel altijd vriendelijk en behulpzaam, dat dus wel.
En het is een echt “tweaker” apparaat!
Als je de bovenplaat er afhaalt zie je een 'slordige' bundel kabels (weggeduwd achter de hoofdschakelaar)
Bij mij zat om het geheel één grote tirewrap, en een paar kabeltjes van deze bundel waren appart bij elkaar 'gewrapt'. Ik heb de grote doorgeknipt en de buitenvoeler voorzichtig teruggetrokken zodat deze sensor meer kabellengte kreeg om naar buiten te voeren. Daarna een nieuwe tirewrap om het geheel geplaatst.

Ik maak me hier geen zorg over garantie, ik verplaats alleen maar. Als het garantie technisch een issue zou worden (dat verwacht ik niet) dan zet ik de voeler zo weer terug in zijn oorspronkelijke houder. Dat er een nieuwe tirewrap is geplaatst ziet niemand. Ik verwacht eigenlijk dat Adlar blij is als we dit probleem op kunnen lossen en we ze informeren, zodat zij bij toekomstige problemen bij anderen hun monteur kunnen instrueren/ advies kunnen geven.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07:23
Mr Black schreef op maandag 24 maart 2025 @ 14:55:
Aanpassing op verplaatsen buitentemperatuur voeler 6 en 10 kW.

Op onderstaande foto is te zien dat op het buisje nu provisorisch een stukje bocht met spuitlijm is vastgezet. In de bocht zit ook een rvs zeefje tegen kruipend spul.
Toch een bochtje, ondanks dat het een nadeel heeft; het houdt natuurlijk de luchtstroom langs de voeler tegen. De reactie op verandering van temperatuur wordt trager.

De bocht is geplaatst omdat er water in het buisje bleef staan en bij zon weer verdampt. Er treedt adiabatisch verdamping op en trekt de temperatuur dan juist onderuit. Er treedt een vorm van NBT op (Natte Bol Temperatuur) en juist bij deze constructie van een voeler in een horizontaal buisje des te meer bij lage vochtigheid en na een regenbui, dus als daarna het water in het buisje verdampt. Het gaat maar om enkele graden, we zijn geen laboratorium maar als we nu toch tijd investeren in een betere meetplaats, dan maar proberen goed te doen.

Door deze ervaring ben ik bij nader inzien anders gaan denken over de bijzondere plaats van de voeler in het haakse houdertje direct boven de condensor. Ik denk dat dit toch met opzet zo gedaan is. Het effect van NBT treedt minder op (want in het houdertje blijft ook water staan) maar ook als er sneeuw op ligt wordt de voeler mee ontdooid en dat gebeurt dan ook met rijp.
Omdat ik nooit heb vast kunnen stellen dat tijdens het ontdooien en het heel snel oplopen van de temperatuur rond de voeler de SET werd gewijzigd denk ik dat tijdens de ontdooicyclus de Set wordt vastgezet.
Ondanks dat sommige van ons het een dommige plaatst vinden voor de voeler is het misschien toch een slimme set!
Een buurman heeft als oplossing tegen directe zonnestraling een aluminium dakje er boven gezet, werkt ook goed!
Wordt vervolgt als deze aanpassing toch niet blijkt te werken.

[Afbeelding]
toon volledige bericht
My 2 cents…
Ik zou hem niet in een buisje zetten. Buisje wordt door de zon opgewarmd en als de sensor in het buisje zit neemt defacto de temperatuur van het buisje over aangezien de temperatuur in het buisje bij afwezigheid van circulatie gelijk is aan de buitenkant van het buisje.

Ik heb geen adler, ik help slechts een kennis, maar heb wel mijn hele installatie van scratch zelf gemaakt du heb wel wat ervaring.

Wat ik zou doen (en zoals het bij mij zit)
- probeer nog wat meer draad lengte te krijgen en zorg dat er minimaal 5, beter 10cm van de draad buiten de unit zit. Behalve instraling wordt de temperatuur van de het sensor element namelijk beïnvloed door de warmte geleidende koperen aansluit draden. Met 5 a 10cm aansluit draad buiten de unit zorg je dat die ook de buitentemperatuur hebben.
- plaats de sensor niet in een buisje maar laat hem “vrij” in de lucht hangen. Zorg dat de buitenlucht er goed omheen kan stromen.
- zorg inderdaad voor een zon afscherming, maar als “dakje”, niet omsluitend, en op een paar cm van de sensor zodat opwarming van betreffend dakje niet instraalt op de sensor. Een spiegelend dakje (glanzend aluminium) warmt minder op dan een zwart dakje.
- en natuurlijk zorgen dat er geen uitblaas lucht bij de sensor kan komen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Black
Stefannn schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 06:50:
[...]

My 2 cents…
Ik zou hem niet in een buisje zetten. Buisje wordt door de zon opgewarmd en als de sensor in het buisje zit neemt defacto de temperatuur van het buisje over aangezien de temperatuur in het buisje bij afwezigheid van circulatie gelijk is aan de buitenkant van het buisje.

Ik heb geen adler, ik help slechts een kennis, maar heb wel mijn hele installatie van scratch zelf gemaakt du heb wel wat ervaring.

Wat ik zou doen (en zoals het bij mij zit)
- probeer nog wat meer draad lengte te krijgen en zorg dat er minimaal 5, beter 10cm van de draad buiten de unit zit. Behalve instraling wordt de temperatuur van de het sensor element namelijk beïnvloed door de warmte geleidende koperen aansluit draden. Met 5 a 10cm aansluit draad buiten de unit zorg je dat die ook de buitentemperatuur hebben.
- plaats de sensor niet in een buisje maar laat hem “vrij” in de lucht hangen. Zorg dat de buitenlucht er goed omheen kan stromen.
- zorg inderdaad voor een zon afscherming, maar als “dakje”, niet omsluitend, en op een paar cm van de sensor zodat opwarming van betreffend dakje niet instraalt op de sensor. Een spiegelend dakje (glanzend aluminium) warmt minder op dan een zwart dakje.
- en natuurlijk zorgen dat er geen uitblaas lucht bij de sensor kan komen.
toon volledige bericht
Helemaal goed @Stefannn zoals @marnie al aangaf zit er voldoende opgerold draadlengte in. Ga toch maar de kap er even afhalen. Overigens doet de wp met twee defrosten vanacht en de voeler het er nu goed mee, maar inderdaad, even geen zon.
Gaan we weer even knutselen, dank.

Vrijst won 2002. Veel glas.(A) 175 m2 - Adlar 6 kW hybr 24 kW zongas combi Atag Zon 6 x 420 W wst 10x340 W zd: 50 m2 vloer. bg. woonk - hal 5 rad. 1e verd. 4 rad. 2e verd. 2 rad. laag temp bij 0 gr. 31 ingaand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erwis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-04 08:33
Forain schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:40:
Onderhand heb ik mijn installatie 1,5 week draaien. En ben goed tevreden.

Situatie schets:
Rijwoning uit 2017, 160m2, 2lagen beton, 3de laag houtskeletbouw (platdak), beide kanten buren.
Ontwerp met CV (CW5) 32/36 kWh voor warmwater, ingesteld op 40 graden voor CV met vermogen op 25% (kan niet lager)
- Beganegrond: vloerverwarming
......
Knap gedaan!
Ik heb een vraagje:
Net Waveshare Industrial Serial Server - RS485 to PoE Ethernet Module binnengekregen.
JAN module is aanwezig.
Hoe moet ik het koppelen?
Welke van de drie aansluitingen op de JAN is A, B en GND?
Van rechts naar links gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-05 14:04
erwis schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 07:26:
[...]

Knap gedaan!
Ik heb een vraagje:
Net Waveshare Industrial Serial Server - RS485 to PoE Ethernet Module binnengekregen.
JAN module is aanwezig.
zal vandaag even je een bericht sturen met hoe je het kan aansluiten. ik ben wel even bezig geweest met configureren van de waveshare device. dat zal ik ook door sturen. De waveshare is weer gekoppeld met home assistant waar ik nu alle sensoren uitlees en basis functies kan bedienen. ik heb nog niet de automatisering op orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwis
Kan ik me best voorstellen!
Ik heb deze link over de Modbus gevonden en daar wordt gewaarschuwd voor het niet verwisselen van A met B en GND.
https://electrical-engine...rect-cabling-modbus-rs485
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiBoD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-05 22:57
erwis schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 07:26:
[...]

Knap gedaan!
Ik heb een vraagje:
JAN module is aanwezig.
Mijn JAN-module ziet er van binnen zo uit. Modbus van links naar rechts: A, B, GND. (Labels zitten achter de kabels.) Lijkt zich redelijk voor zich te wijzen, of ziet het er bij jou anders uit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uRh3NQrgZPO0eQN-GEiquaUc4nQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QwFXg189mrlK5pPRXwIGvGgl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door TiBoD op 26-03-2025 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwis
Nu zie ik het, bedankt! (Van andere hoek gekeken en alles was i.d.d. door de kabels bedekt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:24
Zijn de modbus details bekend? Wil het daisychainen met 2 Eastron kWh meters en een SolarEdge omvormer als m'n RS485<->ethernet adapter een keer uit China arriveert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoutbrogt
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 04-05 09:55
freaky schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:23:
Zijn de modbus details bekend? Wil het daisychainen met 2 Eastron kWh meters en een SolarEdge omvormer als m'n RS485<->ethernet adapter een keer uit China arriveert.
In deze manual staan de modbus gegevens, vanaf hoofdstuk 4.4.1. Hoewel de manual net van een andere uitvoering is (R290), lijkt het allemaal te kloppen. Ik heb het werkend, met EW11 module en openhab (domotica). Maar elke plugin om modbus uit te lezen moet wellicht net anders geconfigureerd worden. Succes ermee
https://drive.google.com/...5_LA0lP1znLdsr/view?pli=1
ps. deze link is al eerder op het forum gedeeld.

Vrijstaande bungalow 299m2 bwjr 1954 * 5cm spouwiso, hr++ glas, dakiso 25cm glaswol * vloeriso 10cm * vloerverwarming met zoneregeling * 20500Wp Solinso PV* Adlar 6kW Full electric jan 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:22
Die r290 wp is een kleine 7 kw heb ik gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroneW
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 02-05 10:52
Vraagje van nieuwe bezitter van Adlar WP, ik zie veel plaatjes zoals hieronder voorbijkomen. Waar komen deze vandaan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f8gEIWz1DV560I3KGllMXQNfpnE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VJaADR7QYtJP3yx2OKvIj36P.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Nu online
JeroneW schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 20:38:
Vraagje van nieuwe bezitter van Adlar WP, ik zie veel plaatjes zoals hieronder voorbijkomen. Waar komen deze vandaan?
[Afbeelding]
Veel komt uit homeassistant https://www.home-assistant.io/
Opensource lokale thuisserver.

[ Voor 3% gewijzigd door marnie op 26-03-2025 20:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BerndGaykema
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 04-05 22:32
marnie schreef op maandag 24 maart 2025 @ 20:46:
[...]

@pentaw1nz @Ramon_1984
Als het thuis aangenaam warm is dan zou ik ook helemaal niets aan de installatie aanpassen.
Dan mag ook de temperatuur sensor of Tado afwijken.

Maar daar gaat dit probleem niet over.

Het probleem is dat door externe invloeden, zoals bv zonnestraling, de temperatuur van de buiten temperatuurvoeler zo hoog wordt dat deze de kamer niet aangenaam warm houdt.

De Adlar heeft een regeling gebaseerd op buitentemperatuur gestuurde warmte curves.

Als de buitentemperatuur sensor een grote positieve afwijking heeft bij veel zon (hier tot ver over de 5 grC gemeten) dan gaat de wp echt niet in werking komen en blijft de watertemperatuur (outlet) en dus ook de kamertemperatuur te laag. Bijvoorbeeld als het een dag is met een buitentemperatuur van 0grC met zonneschijn en een te lage kamertemperatuur, dan start de wp niet op.

Als er een defrost plaatsvind die de buitentemperatuur sensor opwarmt dan slaat de wp af en zal eerst zijn hysteresus moeten overbruggen voordat de wp weer gaat werken. In de praktijk gaat daar dan meer dan twee uur over heen en daalt de kamertemperatuur met meer dan 1 graad: Niet aangenaam warm.

Daarbij komt: ik heb lage temperatuur verwarming dus geen massa die de warmte vasthoud, de warmte van de LT verwarming is vrij direct. Ik kan mij voorstellen dat bij vloerverwarming, met veel warmte vermogen in de vloer dit probleem kleiner is of zelfs niet speelt.

Mijn buitentemperatuur sensor meet 's nachts en bij zware bewolking prima waardes, hier zie ik geen afwijking.
Het probleem is dus niet de 'normale' meet afwijking van de sensor, maar de beïnvloeding door externe factoren. Dit proberen we op te lossen door de sensor af te schermen of de sensor te verplaatsen.
toon volledige bericht
Zeer goed verwoord. Jaloers op zo'n gave om dingen zo glashelder te verduidelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsvisser
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 02-05 22:21
Wij hebben sinds kort vloerverwarming op onze benedenverdieping (60m2), aangesloten op een pomploze verdeler. Met het opstookprotocol heb ik de vloer opgewarmd via een vaste temperatuurinstelling (sluiting) en sinds een paar dagen draai ik LT4. Maar het gedrag van de laatste tijd is dat de WP lange tijd ‘uit’ blijft, zowel op sluiting als een stooklijn. Hij doet een run van een paar uur en daarna blijft ie uit. Zo ook sinds gisteravond. Ik heb P116 = 1 en P26 = 3, maar hij laat de uittrede temperatuur gerust 7 graden of meer afkoelen. Pas na uit- en inschakelen van de WP via de app (of werkschakelaar) lijkt ie weer wakker te worden, maar na een tijdje valt ie terug in hetzelfde gedrag. Iemand een idee wat hier gebeurd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LKkA9-dj6ejBCMVds-9eTt6oMvg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0dkxkRl318QfLPazCNJ4Tjeh.png?f=fotoalbum_large

De lichtpaarse lijn is de WP:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WMBGBTfBWj4UebXhz_2qd9mEhCE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WPLCE7eiXeWlyI5kGYuoAl6q.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
jsvisser schreef op zondag 30 maart 2025 @ 08:30:
Wij hebben sinds kort vloerverwarming op onze benedenverdieping (60m2), aangesloten op een pomploze verdeler. Met het opstookprotocol heb ik de vloer opgewarmd via een vaste temperatuurinstelling (sluiting) en sinds een paar dagen draai ik LT4. Maar het gedrag van de laatste tijd is dat de WP lange tijd ‘uit’ blijft, zowel op sluiting als een stooklijn. Hij doet een run van een paar uur en daarna blijft ie uit. Zo ook sinds gisteravond. Ik heb P116 = 1 en P26 = 3, maar hij laat de uittrede temperatuur gerust 7 graden of meer afkoelen. Pas na uit- en inschakelen van de WP via de app (of werkschakelaar) lijkt ie weer wakker te worden, maar na een tijdje valt ie terug in hetzelfde gedrag. Iemand een idee wat hier gebeurd?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik gebruik zelf p116=0. Sturing op inlet. De runs worden dan beduidend langer.

Bij p116=1 stuur je op outlet en wordt er een berekening gemaakt. Hoe dat precies werkt staat wel in de handleiding.

Probeer overigens ook even de JAN spanningloos te maken. Veelvoorkomend probleem dat settings niet goed doorkomen. Je kunt aanpassen wat je wilt, maar maakt geen verschil. Even stekkertje uit de JAN lost dat vaak op.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:46
Bijkomende tip voor @jsvisser , knijp kleine verwarmingen. Dit heeft bij ons ook geholpen.
Bij kleine verwarmingen ging het (warme) retour water (te) snel terug naar de warmtepomp en toen had de warmtepomp zoiets van "ok, water is en blijft binnen 5 graden van de set temp, ik hoef voorlopig niets te doen" en gaat (voor langere tijd) uit.

Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik weet niet zeker of ik het goed begrijp.
Hij gaat uit… maar op een gegeven moment ook weer aan?
En is de binnen temperatuur wel ok?
Als dat zo is dan is er niks aan de hand.
Een warmtepomp kan moduleren (terug regelen), maar slechts “tot een minimum”.
Het is momenteel dermate warm dat de warmtepomp zelfs op minimum nog teveel warmte geeft. Tegelijk is het toch nog zo koud dat de verwarming niet volledig uit kan. Dan is regelmatig aan & uit de normale manier.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlfva1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 30-04 23:15

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Aangezien je nu vloerverwarming hebt, kan je nog een andere optie uitproberen. Naast het sturen op inlet en sluiting de "floor_heating" modus gebruiken. Hierbij moet de WP als volgt reageren. Inlet 2 graden kouder dan de set-temp, dan gaat de WP draaien en als de inlet enige tijd 1 graad warmer is dan de set-temp, dan gaat de WP uit.

Twee onder 1 kap woning 170m2 bwjr 2001 met standaard spouw-, dak- en vloer-isolatie ;beneden vloerverwarming, boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW sinds Okt 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Stefannn schreef op zondag 30 maart 2025 @ 10:05:
[...]

Ik weet niet zeker of ik het goed begrijp.
Hij gaat uit… maar op een gegeven moment ook weer aan?
En is de binnen temperatuur wel ok?
Als dat zo is dan is er niks aan de hand.
Een warmtepomp kan moduleren (terug regelen), maar slechts “tot een minimum”.
Het is momenteel dermate warm dat de warmtepomp zelfs op minimum nog teveel warmte geeft. Tegelijk is het toch nog zo koud dat de verwarming niet volledig uit kan. Dan is regelmatig aan & uit de normale manier.
Bij set temp 29 en inlet/outlet 23 verwacht je normaal gesproken wel dat hij weer aan gaat.
Los van de binnentemperatuur. Hij gebruikt vaste stooklijn dus thermostaat staat grotendeels buitenspel

Maar af en toe stilvallen is heel normaal bij dit weer. Bij ons gaat hij ook vaak in de loop van de dag vanzelf uit. Vaak in de nacht weer aan.
Soms forceer ik het een beetje zodat hij 's avonds nog aan gaat. Zet ik even de set temp iets omhoog en een minuutje later weer naar beneden.

[ Voor 15% gewijzigd door pentaw1nz op 30-03-2025 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsvisser
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 02-05 22:21
Ik verwachte met vloerverwarming stabiele, lange runs obv een lage in- of outlet temperatuur en inderdaad geen aan/uit-gedrag. Want dat zou met de tragere warmte-afgifte niet handig zijn 😅

Ik ga het even proberen met jullie tips, dank allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
jsvisser schreef op zondag 30 maart 2025 @ 11:57:
Ik verwachte met vloerverwarming stabiele, lange runs obv een lage in- of outlet temperatuur en inderdaad geen aan/uit-gedrag. Want dat zou met de tragere warmte-afgifte niet handig zijn 😅

Ook met vloerverwarming zit op een gegeven moment de warmte in de vloer en kan geen extra warmte kwijt door het warme weer, zo'n inval, etc.

De retourtemp loopt op en de wp gaat uit. Als hij dat niet zou doen heb je t straks 25 graden in huis.

Bij jou zou je verwachten dat hij bij retour 23 wel aan zou moeten gaan bij set temp 29. Dus reset even de JAN, of verander parameter 116 en kijk of dat beter werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
jsvisser schreef op zondag 30 maart 2025 @ 11:57:

Het is de tijd van het jaar.
Veel zon, weinig warmteverlies in huis, etc etc.

In feite een slecht moment om de nieuwe vloerverwarming verdeler te testen haha.

MAAR, je kan ook even alle verwarmingen uit zetten in huis en dan alleen op de vloerverwarming draaien. Kijk dan even wat voor runs je krijgt.

En als de runs te kort zijn, lagere LT gebruiken.
Momenteel is LT7 voor ons ook zelfs te "warm", dus hij staat momenteel op sluiting met een set temp van 22 en hij doet in feite niets en t huis warmt niet op of af en blijft op 18,5 graad. Het zonnetje warmt t huis op.

Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomashunter
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 08-04 04:27
Heeft iemand ervaring met mijn probleem? Sinds ik de WP heb, heb ik een sluipgasverbruik. Dit lijkt me mijn CV; deze staat overigens niet op Comfort stand. Echter zie je dus gedurende de dag/nacht gasverbuik (let wel, de hoge pieken is warm water). Echter is dit gasverbuik meer dan 1m3 per dag. Erg zonde…. Adlar reageert niet op mijn verzoek hier naar te kijken; wellicht dat jullie het weten?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AULeRu4fSvG3QAnmQqmx40-Lhy8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uB4hz9czLw1Ja6zryJcp1KBv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Nu online
Thomashunter schreef op zondag 30 maart 2025 @ 14:39:
Heeft iemand ervaring met mijn probleem? Sinds ik de WP heb, heb ik een sluipgasverbruik. Dit lijkt me mijn CV; deze staat overigens niet op Comfort stand. Echter zie je dus gedurende de dag/nacht gasverbuik (let wel, de hoge pieken is warm water). Echter is dit gasverbuik meer dan 1m3 per dag. Erg zonde…. Adlar reageert niet op mijn verzoek hier naar te kijken; wellicht dat jullie het weten?[Afbeelding]
Het lijkt op verbruik van het warmwaterboilertje in je cv ketel: de comfortmode voor je warmwatervoorziening. Even in de documentatie van je ketel kijken hoe je die uitzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomashunter
@marnie hij staat in de CV instellingen dus niet op Comfort stand. Echter lijkt het hier inderdaad op; ik denk dus zelf dat dit zo alsnog wordt aangestuurd door de WP (Jan), aangezien het ineens gebeurd na de WP installatie. Vandaar of iemand weet of dit een van de instellingen (P0XX) zou kunnen zijn in Adlar’s besturingssysteem (warm water aansturing oid).

[ Voor 4% gewijzigd door Thomashunter op 30-03-2025 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Black
Thomashunter schreef op zondag 30 maart 2025 @ 15:50:
@marnie hij staat in de CV instellingen dus niet op Comfort stand. Echter lijkt het hier inderdaad op; ik denk dus zelf dat dit zo alsnog wordt aangestuurd door de WP (Jan), aangezien het ineens gebeurd na de WP installatie. Vandaar of iemand weet of dit een van de instellingen (P0XX) zou kunnen zijn in Adlar’s besturingssysteem (warm water aansturing oid).
Aan het zeer lage pulserende gasverbruik te zien is het iets in je cv wat schijnbaar warm gehouden wordt maar daarbij een minimale warmte vraagt. Vrijwel altijd iets uit de comfortstand ondanks dat het lijkt dat die uit staat. Als het uit de wp komt is het opvallend dat het er ook is als de wp stil staat. Daarvoor is bij storing zoeken eerst het beste om de twee systemen te scheiden. Dus stekkertje van uit de JAN naar CV eerst maar eens los nemen of één draadje aan de JAN kant. Dan dagje afwachten (het vriest toch even niet). Komt het uit de JAN dan toch maar weer ticket naar Adlår.

Tweede is dat de wp bij stilstand op temperatuur nog een laag debiet aan water rond pompt bijv. 3 tot 5 liter/min. Dit geeft een lagere watertemperatuur in de cv, dat kan ook iets starten. Ik had nog niet gelezen wat voor cv het is en of de cv watertemperatuur begrenzing soms heel laag is gezet of dat er een vorstbeveiliging te hoog staat.
Als de cv pulserend draait, kijk ook eens op het display wat de mode dan is waarin die draait (verwarming/water) en hoelang die in werkelijkheid verwarmt. Het lijkt namelijk of de cv aanslaat en onmiddellijk weer uit. Even kijken naar het gedrag dat geeft ook wat inzicht.
Succes 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Nu online

Jerra

Beunhaas in wording

Staat die hybride aangesloten? Sommige cv ketels gaan ook in een soort waakvlam/comfortstand als er water doorheen wordt geduwd. (Dus als de adlar actief verwarmt of de pomp even laat lopen tegen vastroesten)

Hoekwoning (130m2, geïsoleerde zolder en HR++) '73 gasloos sinds 12-2024; Adlar Aurora II 6kW, Hewalex PCWU met 300L vat, 4200wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomashunter
@Mr Black @Jerra dank voor jullie reacties! Het is een Valliant Ecotec die in Hybride opstelling zit aangesloten met mijn Adlar WP.
Wellicht dat jullie inderdaad iets op het spoor zijn. Ik zal mijn tado van de Jan een dag loskoppelen en direct aan de cv te zien of mijn CV dit gedrag niet meer vertoont. Dan weet je gelijk of het ‘aansturing’ is, of dat dit bv automatisch gaat ivm flow in de CV (die nog steeds plaatsvindt ivm handmatige stooklijn).
Maar volgens mij ben ik een van de weinige Tweakers die dit probleem heeft… gelukkig maar!

Ticket no. 4 overigens weer ingevoerd op de Adlar site. Zelf bellen heeft geen zin, krijg ze niet te pakken… bekend fenomeen..wellicht dat er een Adlar medewerker dit forum meeleest en mij kan bereiken ;).

[ Voor 15% gewijzigd door Thomashunter op 31-03-2025 07:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra
  • Nu online

Jerra

Beunhaas in wording

Ja een bende is het inderdaad, we gaan hier week 7 in zonder een reactie op mijn ticket.

Meermaals gebeld als reminder, waar ik te horen krijg dat ik nog teruggebeld ga worden...

Hoekwoning (130m2, geïsoleerde zolder en HR++) '73 gasloos sinds 12-2024; Adlar Aurora II 6kW, Hewalex PCWU met 300L vat, 4200wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Black
Thomashunter schreef op maandag 31 maart 2025 @ 07:10:
@Mr Black @Jerra dank voor jullie reacties! Het is een Valliant Ecotec die in Hybride opstelling zit aangesloten met mijn Adlar WP.
Wellicht dat jullie inderdaad iets op het spoor zijn. Ik zal mijn tado van de Jan een dag loskoppelen en direct aan de cv te zien of mijn CV dit gedrag niet meer vertoont. Dan weet je gelijk of het ‘aansturing’ is, of dat dit bv automatisch gaat ivm flow in de CV (die nog steeds plaatsvindt ivm handmatige stooklijn).
Maar volgens mij ben ik een van de weinige Tweakers die dit probleem heeft… gelukkig maar!

Ticket no. 4 overigens weer ingevoerd op de Adlar site. Zelf bellen heeft geen zin, krijg ze niet te pakken… bekend fenomeen..wellicht dat er een Adlar medewerker dit forum meeleest en mij kan bereiken ;).
@Thomashunter lastig voor je, eerst maar alles aan je eigen kant zoeken want Adlår doet natuurlijk niets aan je CV.
DAN, NIET je TADO loskoppelen maar de JAN van je CV, één draadje losnemen is genoeg.

Voor een compleet beeld; kun je van de afgelopen periode een plaatje van het verbruik WP en GAS geven tijdens een ontdooicyclus?
Andere oorzaak kan zijn een defecte driewegklep SWW. Staat je CV pomp stil als de WP stilstaat (normaal)? Als de wp draait en er is geen defrost, staat je pomp van de CV dan ook stil? Staat je watermeter helemaal stil?
Zijn wat van die basis controles, je weet maar nooit!

[ Voor 5% gewijzigd door Mr Black op 31-03-2025 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky
Zijn er meer mensen waar de pomp nodeloos blijft stoken?

Had een Honeywell Round, die gaf met regelmaat 'Ot' storing, springt dan op en neer tussen 'Ot' en de huidige temperatuur.

Als dat gebeurde begon de pomp gewoon te stoken, ook als de temperatuur op of boven het ingestelde stond.

Monteurs gaven aan dat dit een bekend probleem was en hebben de thermostaat door een T6 vervangen. Geen idee wat ik met zo'n fancy thermostaat moet, het enige wat het ding moet doen is:
1. Huidige temperatuur doorzetten
2. Gewenste temperatuur doorzetten.

1. fluctueert uiteraard een beetje en 2 is tenzij er langdurig een koukleum op bezoek is eigenlijk altijd 19.5. Huis super geisoleerd, dus niet veel baat bij fancy schema's e.d. hooguit dat hij alleen stookt overdag i.v.m. zonnepanelen en gezien 6-8 uur ook bij vorst voldoende was. Wellicht dat het dan 's nachts een keer 19 of in extreem geval 18,5 wordt.

De T6 geeft inderdaad zelf geen storingen aan (nu bestaat dan ding dan wel weer uit 2 kastjes), maar toch begon paar dagen later de pomp weer continue 700W te trekken, terwijl de T6 aangaf dat het al 20,5 binnen was.

Dat gedrag lijkt 1:1 hetzelfde met als de round die 'Ot' storing aan gaf. Als de round dat niet deed, leek hij netjes alleen te stoken zodra het onder 19,5 kwam. Kan het moeilijk zeggen, het koelt niet zo snel af hier. De keer dat er 3,5 dag geen storing was moest het eerst afkoelen van 23 graden naar onder 19, dat duurde zelfs met nachtvorst 3 dagen. Heeft toen een keer 6 uur gestookt en ging weer netjes uit. Was toen weer 20 graden.

Paar uur later weer storing en trok weer meer dan 12 uur ~700W. Dan zet ik hem maar weer uit in de Smartlife app, weet het anders ook niet.

Mijn vermoeden is dat dit optreed als JAN de mobiele verbinding verliest. Maar kan niets uitlezen op die JAN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Jan even ontdoen van stroom en na een minuut er weer in doen.
Dat is stap 1.

Staat je stooklijn op LT8?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky
LT8 inderdaad. JAN herstarten of van programma switchen helpt soms. Als ie dit eenmaal doet lijkt ie zetje nodig te hebben op 1 of andere manier om er weer uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cortom
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12-04 13:31
Sinds vorig jaar september stook ik mijn huis (vrijstaand, 120 m2 opp verwarmd energielabel A) warm met de Adlar Aurora 2 op 20 graden. Ik het begin viel me op dat hij vrij veel pendelde, maar nadat ik hem op eco-modus heb gezet blijft hij mooi constant draaien. Zodra de buitentemperatuur echter rond het vriespunt of lager wordt dan houdt hij de woning niet meer op temperatuur (lees: koelt af tot 18,5 à 19 graden). door hem dan op de standaard modus te zetten lost dat zich wel op, maar kan dat niet automatisch? de JAN-module is door Adlar op LT8 gezet, Honeywell T6 in de woonkamer, en verwarming geschiedt met radiatoren (en de leidingen lopen her en der door de betonnen vloer en functioneren daardoor een klein beetje als vloerverwarming ;).
Tot nu toe zo'n 2300 kW stroom verbruikt voor de verwarming. is dat normaal/hoog/laag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11:35
cortom schreef op maandag 7 april 2025 @ 07:30:
Sinds vorig jaar september stook ik mijn huis (vrijstaand, 120 m2 opp verwarmd energielabel A) warm met de Adlar Aurora 2 op 20 graden. Ik het begin viel me op dat hij vrij veel pendelde, maar nadat ik hem op eco-modus heb gezet blijft hij mooi constant draaien. Zodra de buitentemperatuur echter rond het vriespunt of lager wordt dan houdt hij de woning niet meer op temperatuur (lees: koelt af tot 18,5 à 19 graden). door hem dan op de standaard modus te zetten lost dat zich wel op, maar kan dat niet automatisch? de JAN-module is door Adlar op LT8 gezet, Honeywell T6 in de woonkamer, en verwarming geschiedt met radiatoren (en de leidingen lopen her en der door de betonnen vloer en functioneren daardoor een klein beetje als vloerverwarming ;).
Tot nu toe zo'n 2300 kW stroom verbruikt voor de verwarming. is dat normaal/hoog/laag)
In de app een “scene”aanmaken. Daarmee kan je o.a. De eco modus aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahum.....
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11:03
Wij hebben ook een vrijstaand huis (jaren vijftig) met deels vloerverwarming en wandverwarming en de T6 continu op 19 graden.
Ook wij draaien met temperaturen boven nul op LT8 in de eco modus en onder nul op LT8 in de standaard modus.
Onze Aurora 2 heeft van september 2024 tot nu toe 2170 kWh verstookt.
Komt aardig overeen met elkaar!

Dit is het verbruik van vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8AtSRqhQwv02gSwgRi6YJ1t5whk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JwEVHoyOWRuExVqgSOyEDGad.jpg?f=fotoalbum_large

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwennink
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-04 16:23
Hier verbruik sinds September 2200 kWh, alleen vloerverwarming met pomploze verdeler, stooklijn LT8 en thermostaat Honeywell T6.

Vrijstaande woning 100m2 vloerverwarming, full electric warmtepomp 6 kW met vloerverwarming open verdeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Laatst online: 10:44
Hoe sluit je de jan module aan op de cv ketel? open therm of via het aan / uit contact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:25
hwennink schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 14:55:
[...]

Hier verbruik sinds September 2200 kWh, alleen vloerverwarming met pomploze verdeler, stooklijn LT8 en thermostaat Honeywell T6.
Hier sinds september rond 2000 kWh, alleen vloerverwarming met pomp verdeler , stooklijn LT4 en soms LT1.

Vrijstaand huis uit 1970 , rond 100 m2 vloerverwarming

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Om en nabij de 1800kWh sinds 1 oktober.

- Aurora II 6kw.
- Vaste stooklijnen, wisselend tussen L6 en H1 voornamelijk.
- Hybride opstelling.
- 38m2 vloerverwarming en radiatoren in de rest van de woning.
- Tussen woning uit 1976, redelijk geïsoleerd.

[ Voor 3% gewijzigd door LongTimeAgo op 08-04-2025 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Hier ook een kleine 2000.
Huis 24/7 20.5 of warmer.
Bijna altijd op lt7, of op vaste temperatuur 27 graden set temp bij stooklijn 'sluiting'

[ Voor 46% gewijzigd door pentaw1nz op 08-04-2025 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Wij komen hier uit op 2500kWh. Voorheen was dat ongeveer 1000m3 gas.

Vrijstaand, met 150m2 vloerverwarming en radiatoren op de kamers en zolder. Temperatuur ingesteld op 20,5 graden. Alleen tijdens de koude en vochtige dagen was het wel iets lager door veel defrost cycles.

Het was nog niet eerder zo comfortabel in huis vergeleken voorgaande seizoenen toen nog met gas werd gestookt. Uiteindelijk met vaste stooklijnen gedraaid met HA als regelaar.

Bij ons heeft de warmtepomp wel te maken met resonantie waardoor de panelen (denken wij) gaan ratelen. Het is niet een functioneel punt, maar als het straks warmer wordt is het wel vervelend als je buiten zit en onze warmtepomp ons huis probeert te koelen. Het is van vrij ver al te horen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cortom
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12-04 13:31
verbruik lijkt dus normaal, maar ik vraag met af of het switchen tussen eco en normaal niet automatisch kan.

zijn er ook gebruikers die de 6KW volledig elektrisch gebruiken? Hoe gat het ontdooien dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlfva1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 30-04 23:15
cortom schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:00:
verbruik lijkt dus normaal, maar ik vraag met af of het switchen tussen eco en normaal niet automatisch kan.

zijn er ook gebruikers die de 6KW volledig elektrisch gebruiken? Hoe gat het ontdooien dan?
Ik heb nog wel een CV, maar die gebruik ik alleen nog voor het douchen, dus ik heb de WP zo ingesteld dat hij voor een defrost geen CV gebruikt. Tijdens een defrost haalt hij zijn warmte uit de vloer (vloerverwarming). Werkt op de meeste dagen prima, alleen als je zo'n dag hebt met elk uur een defrost, dan moet hij wel harder werken het verlies weer een beetje weg te werken en zie je de temperatuur in die periodes wel wat zakken(van 20.5 naar 19.5). De hele winter geen CV meer hoeven te gebruiken voor verwarmen. Als mijn CV het ook begeeft, dan vervang ik heb voor een warmtepompboiler. Mocht het echt even koud worden, dan heb ik nog een 1500 watt straalkacheltje staan en is voor die dagen prima te doen. Dat vertrouwen heb ik nu wel.

Twee onder 1 kap woning 170m2 bwjr 2001 met standaard spouw-, dak- en vloer-isolatie ;beneden vloerverwarming, boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW sinds Okt 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahum.....

Onze Aurora 2 draait full electric, we hebben de gasmeter en de leiding tot aan de straat weg laten halen, géén weg meer terug! :o
Voor sww hebben we een 160 liter zonnestroomboiler (gelijkstroom) die zonder omvormer direct door 7 panelen wordt verwarmd, indien nodig wordt hij door een 230v element na- c.q. bij verwarmd.
Met de lage temperaturen en hoge vochtigheidsgraad hadden we (top :+ )dagen met 21 defrosts, op die dagen moest de WP flink aan de bak en hadden we soms een verbruik van 32 kW per etmaal, maar wel continu 19 graden in huis!
Met het huidige weer hebben we hooguit één tot twee defrosts per etmaal.
Overgaan van standaard modus naar eco modus en vv kan je in de SmartLife app met een scene automatiseren.
Er zijn Tweakers die dat haarfijn kunnen uitleggen, ik ben er als leerling Tweaker ook mee geholpen.

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
maar ik vraag met af of het switchen tussen eco en normaal niet automatisch kan.
Ik heb dit geautomatiseerd binnen Home Assistant.

- ECO/Silent modus tussen 20:00 en 08:00.
- Normal modus tussen 08:00 en 20:00 op basis van temperatuur en thermostaatinstelling.

Wanneer het kouder wordt dan 2 graden gaat die automatisch naar Normal modus (mits het tussen 08:00 sochtends en 20:00 savonds is).
Wanneer het warmer wordt dan 4 graden gaat die van normal modus weer terug naar Eco modus.

In mijn situatie is de normale modus operandi van de 6kw te 'krachtig' en gaat die erg snel pendelen wanneer de temperatuur boven 0 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmrs73
  • Laatst online: 01-05 09:51
Hier een verbruik vanaf september 1200 kWh voor een geschakelde woning 1991 met 60m2 vloerverwarming beneden en overig radiatoren. Inst. ECO, temp constant 20.5 gr. ook defrost via WP, hiervoor had ik 850 kuub gas per jaar maar ik vind verbruik WP netjes

Gesch. woning 1991 goed geïsoleerd HR++ glas. 60m2 vloerverw. beneden en badkamer 6m2, overig radiatoren. Adlar 6kW 08-2024 met Intergas Xtreme 36 en T06. Inst. ECO, temp constant 20.5 gr. op inlet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
mmrs73 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:44:
Hier een verbruik vanaf september 1200 kWh voor een geschakelde woning 1991 met 60m2 vloerverwarming beneden en overig radiatoren. Inst. ECO, temp constant 20.5 gr. ook defrost via WP, hiervoor had ik 850 kuub gas per jaar maar ik vind verbruik WP netjes
Netjes? Dat is super goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-05 21:36
Hier full-electric in een jaren 70 rijtjeshuis zonder na-isolatie alleen met kunststof kozijnen. vanaf september tot nu 1500 kWh verbruikt. Beneden VVW en boven radiatoren. Temperatuur constant 21 beneden en 19-20 graden boven. We hebben ook airco's als backup maar dat was niet nodig.

Het laatste jaar met gas (2022) 830 kuub verbruikt.

EV: Tesla M3 LR + E-Golf 36 kWh, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos de Bruin
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 04-05 14:23
Hallo
Mijn 6Kw is vervangen voor een 10Kw het verbruik zou iets hoger zijn maar naar mijn idee is dat 2 x zo hoog.
Nu ben ik benieuwd wat de afgelopen maandelijkse kWh verbruiken zijn van de 19Kw pomp en grote van de oppervlakte van de vloerverwarming
Dank alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Koos de Bruin schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:48:
Hallo
Mijn 6Kw is vervangen voor een 10Kw het verbruik zou iets hoger zijn maar naar mijn idee is dat 2 x zo hoog.
Nu ben ik benieuwd wat de afgelopen maandelijkse kWh verbruiken zijn van de 19Kw pomp en grote van de oppervlakte van de vloerverwarming
Dank alvast
Had deze vervanging een specifieke reden?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jerra
  • Nu online

Jerra

Beunhaas in wording

Even resumerend van wat er tot nu toe is opgegeven dankzij de post van @cortom

Verbruiken sinds september 2024

Mijn eigen verbruik ook even toegevoegd, zo kun je nog eens vergelijken met elkaar.
(niet dat ik daar nou heel gelukkig van wordt nu ik het allemaal zo bij elkaar zie staan 8)7 )

UsernameAll Electric of HybrideElektrisch verbruikDoeltemperatuur binnenshuis - Woningoppervlakte - bouwjaar - info over afgiftesysteem - opmerkingen isolatie of energielabel
@cortom Onbekend (6kW)2300 kWh20 graden - 120m² - Onbekend - radiatoren - Energielabel A
@Ahum.....All Electric (6kW)2170 kWh19 graden - ...m² - 1953 - deels vloerverwarming en wandverwarming
@hwennink All Electric (6kW)2200 kWh? graden - 100m² - Onbekend - volledig vloerverwarming
@mversluis Onbekend (6kW)2000 kWh? graden - 100m² - 1970 - volledig vloerverwarming
@LongTimeAgo Hybride (6kW)1800 kWh? graden - 125m² - 1976 - deels vloerverwarming
@pentaw1nz All Electric (6kW)2000 kWh20.5 graden - ...m² - Jaren 70 - vloerverwarming
@kiddyl All Electric (6kW)2500 kWh20.5 graden - 150m² - onbekend - deels vloerverwarming
@mmrs73 All Electric (6kW)1200 kWh20.5 graden - ...m² - 1991 - deels vloerverwarming - Goed geïsoleerd
@Destynx All Electric (6kW)1500 kWh21 graden - ...m² - Jaren 70 - deels vloerverwarming - Matig geïsoleerd
@Jerra All Electric (6kW)3200 kWh19.5 graden - 130m² - Jaren 70 - radiatoren (boosted) - Matig geïsoleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos de Bruin
LongTimeAgo schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:01:
[...]

Had deze vervanging een specifieke reden?
Ik kreeg de water uittrede niet hoger dan 33Ø en daarmee werd de vloerverwarming 160m2 niet warm genoeg voor een aangename temperatuur, volgens Adlår was dat de max van de 6Kw en stelde voor vervanging naar 10Kw pomp.
Met de huidige temperaturen heb ik overcapaciteit met een 2x zo hoog verbruik zonder voordeel tov de 6Kw pomp dus een beetje spijt van mijn beslissing voor vervanging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra
  • Nu online

Jerra

Beunhaas in wording

Je mag hem wel weer met mijn 6kW omruilen anders ;) denk dat de mijne juist onzuinig is omdat die zoveel op 100% draait

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Jerra schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:14:

Mijn eigen verbruik ook even toegevoegd, zo kun je nog eens vergelijken met elkaar.
(niet dat ik daar nou heel gelukkig van wordt nu ik het allemaal zo bij elkaar zie staan 8)7 )
Ik ben eigenlijk heel benieuwd wat mensen dan voor volledig elektra gebruik hebben.
Ik meet het verbruik van mijn pomp niet separaat. Maar verbruik totaal echt zeer significant andere hoeveelheden stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerra
  • Nu online

Jerra

Beunhaas in wording

Ik denk persoonlijk dat je daar nauwelijks op kan vergelijken, het stroomverbruik wisselt enorm tussen huishoudens

o.a. door losse apparaten of koelvriescombi's naast extra koelkasten of vriezers, vaatwasjes, kledingwasjes, het drogen (wasrek of juist een droger), SWW voorziening (met al dan niet een quooker), hobby's (aquaria, biertapjes, vorsvrij verwarmde schuurtjes, high-end gaming, boek lezen of tv kijken).
En überhaupt alleen al het aantal bewoners natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky
Je vergeet de grootste slurper tegenwoordig nog, elektrische auto's.

Ik trok voor de WP/WPB al 7 tot 8 MWh per jaar. Verwacht rond de 9-10 uit te komen dit jaar.

Meer dan de helft is m'n auto en ken mensen met 2-3 elektrische auto's in een huishouden. Totalen vergelijken is echt nutteloos zonder context.

Maar goed, laatste 7 dagen dan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HiUDj2S7u7O3B6gwwEh4uXwyqUM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qtLYomkAi2mTRdHeUirBkhpd.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door freaky op 10-04-2025 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Top dit!
Voor de beeldvorming: Over het algemeen heb ik de woning rond 19 graden gehouden. Er waren af en toe uitschieters naar 20 a 21 graden maar dan werd de stooklijn gewoon naar beneden gezet tot die 19 graden weer bereikt was. ;)
En wellicht nog even een extra kolom met: Vloerverdeel pomp: Ja/Nee
(Bij mij Nee, deze is voor een passieve verdeler vervangen)

[ Voor 13% gewijzigd door LongTimeAgo op 10-04-2025 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Koos de Bruin schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:53:
[...]

Ik kreeg de water uittrede niet hoger dan 33Ø en daarmee werd de vloerverwarming 160m2 niet warm genoeg voor een aangename temperatuur, volgens Adlår was dat de max van de 6Kw en stelde voor vervanging naar 10Kw pomp.
Met de huidige temperaturen heb ik overcapaciteit met een 2x zo hoog verbruik zonder voordeel tov de 6Kw pomp dus een beetje spijt van mijn beslissing voor vervanging
Dat zou je met lager zetten van de stooklijn moeten kunnen oplossen.
A7W35 is voor 6kW 4.93 en voor 10kW 4.62. Dat is dus 6% minder zuinig, geen factor 2.
A7W35 = "buitentemperatuur 7 graden", "cv water temperatuur 35 graden"

Dus als het meer gebruikt dan is het niet goed ingeregeld.

Zie specs hier

[ Voor 4% gewijzigd door Stefannn op 10-04-2025 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwennink

UsernameAll Electric of HybrideElektrisch verbruikDoeltemperatuur binnenshuis - Woningoppervlakte - bouwjaar - info over afgiftesysteem - opmerkingen isolatie of energielabel
@cortom Onbekend (6kW)2300 kWh20 graden - 120m² - Onbekend - radiatoren - Energielabel A
@Ahum.....All Electric (6kW)2170 kWh19 graden - ...m² - 1953 - deels vloerverwarming en wandverwarming
@hwennink All Electric (6kW)2200 kWh20,5 graden - 100m² - 2011 - volledig vloerverwarming
@mversluis Onbekend (6kW)2000 kWh? graden - 100m² - 1970 - volledig vloerverwarming
@LongTimeAgo Hybride (6kW)1800 kWh? graden - 125m² - 1976 - deels vloerverwarming
@pentaw1nz All Electric (6kW)2000 kWh20.5 graden - ...m² - Jaren 70 - vloerverwarming
@kiddyl All Electric (6kW)2500 kWh20.5 graden - 150m² - onbekend - deels vloerverwarming
@mmrs73 All Electric (6kW)1200 kWh20.5 graden - ...m² - 1991 - deels vloerverwarming - Goed geïsoleerd
@Destynx All Electric (6kW)1500 kWh21 graden - ...m² - Jaren 70 - deels vloerverwarming - Matig geïsoleerd
@Jerra All Electric (6kW)3200 kWh19.5 graden - 130m² - Jaren 70 - radiatoren (boosted) - Matig geïsoleerd
toon volledige bericht

Vrijstaande woning 100m2 vloerverwarming, full electric warmtepomp 6 kW met vloerverwarming open verdeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahum.....
macfocus schreef op donderdag 10 april 2025 @ 12:26:
[...]

Ik ben eigenlijk heel benieuwd wat mensen dan voor volledig elektra gebruik hebben.
Ik meet het verbruik van mijn pomp niet separaat. Maar verbruik totaal echt zeer significant andere hoeveelheden stroom.
Helemaal met Jerra eens, de hoogte van het energie verbruik is van heel veel factoren afhankelijk en heel moeilijk per woning te vergelijken!
Wij hebben vanaf september ca 11080 kWh afgenomen en ca 8060 zonne energie terug geleverd en we zijn van het gas af.
We hebben nog een voorjaar en zomer te gaan en ons doel/wens is dat we straks op 1 september afname en verbruik gelijk hebben!
We hebben een dynamisch energiecontract (Zonneplan) en we proberen zo slim mogelijk met ons stroomverbruik om te gaan, wat dat betreft zijn we echte energievrekken ;)

We verwarmen het volgende elektrisch:
  • een vrijstaand jaren 50 huis (ca 120 m2) met de Adlar 6 kw
  • (verdeler nog met eigen pomp)
  • twee B&B blokhutten middels infra rood panelen
  • een quooker
  • twee boilers voor huis en B&B's (50 liter en 160 liter)
  • En de gebruikelijke huishoudelijke machines en machines in mijn werkplaats
Ook hebben we vanaf augustus 2024 de 20 kW Nexus van Zonneplan draaien en we laden onze EV nooit buiten de deur maar thuis op, natuurlijk tijdens de goedkoopste uren. :9

@Macfocus: plaats een HomeWizard energiemeter voor de Adlar en je krijgt voor €59,95 een veel beter zicht op de werking en het verbruik van de Adlar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos de Bruin
Stefannn schreef op donderdag 10 april 2025 @ 13:37:
[...]

Dat zou je met lager zetten van de stooklijn moeten kunnen oplossen.
A7W35 is voor 6kW 4.93 en voor 10kW 4.62. Dat is dus 6% minder zuinig, geen factor 2.
A7W35 = "buitentemperatuur 7 graden", "cv water temperatuur 35 graden"

Dus als het meer gebruikt dan is het niet goed ingeregeld.

Zie specs hier
Dank voor je reactie neem ik mee naar support van Adlår, vooralsnog krijg ik van hun alleen te horen dat het binnen hun norm valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Ik snap dat vergelijken erg lastig is.
Die Kwh meter moet er idd maar eens tussen.
Verbruik hier sinds oktober ook 11.000Kwh.
  • Hybride opstelling
  • vrijstaand huis uit ‘63, deels matig geisoleerd
  • grote EV die we vrijwel altijd thuis laden.
  • 200m2 vloeroppervlak over 2 verdiepingen.
  • 10 KW pomp
  • 4 personen
  • quooker
  • oven(s)
  • droger die zeker 's winters vaak draait
Dynamisch contract waar we niet op automatiseren

[ Voor 7% gewijzigd door macfocus op 10-04-2025 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Andere vraag,

Ik meen dat de settemp op “sluiting” (Curve setting “Off”) zetten, de pomp doet “uitgaan”.
Dat doe ik via een scene in de Tuya app, maar hij lijkt niet uit te gaan.

Ik mis vast iets, maar wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky
Weet niet of die kWh meter nodig is. Moet hem hier nog koppelen aan m'n modbus ketting. Heb zelf 2 Eastron SDM120M's voor de boiler en de pomp (beiden eigen groep).

Heb m'n boiler inmiddels voorzien van een AquaMQTT bordje en kan het verbruik daar eigenlijk ook uittrekken. Verwacht dat als ik de pomp uit kan lezen/aansturen met modbus de statistieken daar ook uit te halen zijn. Verbruik wat de smartlife app rapporteert matched m'n kWh meter in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeHoe
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 04-05 11:59
macfocus schreef op donderdag 10 april 2025 @ 16:55:
Andere vraag,

Ik meen dat de settemp op “sluiting” (Curve setting “Off”) zetten, de pomp doet “uitgaan”.

WP gaat water op steltemperatuur houden.

Just because someone's opinion is different than your own it does not mean they are wrong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
macfocus schreef op donderdag 10 april 2025 @ 16:55:
Andere vraag,

Pomp uitzetten doe je via de app met de knop "schakelaar" op de openingspagina.
Eenmaal uitgezet ( "stilgelegd" zoals dat vermeld wordt op de startpagina van de app) blijft de waterpomp nog wel actief en op low level het water nog wat rondpompen: een bescherming tegen vastzitten ( na lange tijd stilstand) en ook tegen bevriezing bij (lichte) (nacht-)vorst.
De stooklijn op sluiting zetten betekent dat de warmtepomp nu alleen nog op settemperatuur van het water stuurt. Als je die settemp dan bijvoorbeeld op 15 graden zet dan zal de pomp niet gauw aanslaan bij temperaturen ruim boven nul en lijkt het dus alsof hij "uit staat".

Als je de wp via een scene uit wilt zetten moet je via "control single device" kiezen voor de schakelaar uitzetten.

[ Voor 6% gewijzigd door fvanderstege op 10-04-2025 20:44 ]

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerndGaykema

@hwennink All Electric (6kW)2200 kWh? graden - 100m² - Onbekend - volledig vloerverwarming
toon volledige bericht
Mooi overzicht !

Mijn gegevens: All Electric, 6kW, 1930 kWh, doeltemp=20, 100m2, enkel vloerverwarming, 2004 vrijstaand
Aanvulling: ik verwarm enkel beneden met wp. SWW en verwarming badkamer nog met gas-CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
  • Laatst online: 11:01
Mijn gegevens:

All Electric, 6kW, 1991kWh vanaf september tot heden. 102m2 rijtjeswoning (1940), Geen doeltemperatuur (LT8) maar stokend via stooklijnen, onder 0 graden HL3, boven 5 graden HL6, grotendeels geïsoleerd, HR++ glas, beneden deels VVW & 7 radiators (allemaal open).

[ Voor 3% gewijzigd door MrBas op 11-04-2025 09:51 ]

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky
Zijn er mensen met veel ervaring in eco modus vs normaal?

Mijn pomp had weer tijd lopen stoken, hebben ze weer wat gereset. Voor het eerst in dagen weer gestookt nu, maar niet in eco modus. Trekt dan ~1450W om water van 28 graden uitvoer rond te pompen.

Eco leek met hetzelfde weer eerder ongeveer 500W te gebruiken voor 27 graden ofzo.

In eco loopt ie dan wel 6 uur, nu maar 3, maar dat scheelt alsnog redelijk wat stroom en gezien het toch niet bepaald snel afkoelt is het voor mij geenszins een probleem dat ie 6 uur loopt. Ws beter voor de pomp ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerra
  • Nu online

Jerra

Beunhaas in wording

freaky schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 10:38:

Mijn pomp had weer tijd lopen stoken, hebben ze weer wat gereset. Voor het eerst in dagen weer gestookt nu, maar niet in eco modus. Trekt dan ~1450W om water van 28 graden uitvoer rond te pompen.

Eco leek met hetzelfde weer eerder ongeveer 500W te gebruiken voor 27 graden ofzo.

In eco loopt ie dan wel 6 uur, nu maar 3, maar dat scheelt alsnog redelijk wat stroom en gezien het toch niet bepaald snel afkoelt is het voor mij geenszins een probleem dat ie 6 uur loopt. Ws beter voor de pomp ook.
Ja inderdaad, het compressor vermogen wordt flink beperkt (50 ipv 85hz) en bij de hogere frequenties draait die ook minder efficient.

Daarnaast zal die altijd wel weer even moeten werken als die uit is geweest, dus je trekt best vaak even de maximale frequentie voor een tijdje.

De eco modus is daarom daadwerkelijk "eco" te noemen.
Als de buitentemperatuur het toe laat staat de mijne daarom ook altijd in eco, dit scheelt flink over een periode van een paar weken.

Maar zoals ook al gerapporteerd, bij velen is het wel nodig als het echt koud wordt om hem weer op normal te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo

Hier staat hij, op advies van Adlar, over t algemeen gewoon op Eco/silent.
Omdat de warmteafgifte eigenlijk net onvoldoende is voor de 6kw met de huidige verwarmingen.
Maar wanneer het onder de 2 graden komt moet die wel naar "normal" want dan red die het anders niet om de woning goed op te warmen.

Dus zodoende hier voor een automatisering gemaakt in Home Assistant.

Dus als de pomp in eco modus kan blijven draaien en je behoudt een constante temp in de woonkamer, gewoon doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hwennink

Bij mij draait de 6 Kw warmtepomp sinds februari continue op ECO stand met stooklijn HL8 en P110 (max settemp ) op 30 graden en P111 (min settemp) op 24 graden en thermostaat op 20,5 graden.
Voor mij is dat op dit moment de efficiëntste manier om de binnen temperatuur op 20,5 graden te houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis

toon volledige bericht
@Jerra , even de aanvulling
- Full electric
- Rond 20 graden
- Goed geisoleerd

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerra
  • Nu online

Jerra

Beunhaas in wording

Ik zal de posting binnenkort bijwerken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvries
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 04-05 20:22
Wat gegevens van een 1936 tussenwoning , sinds 1 september 2024 1451 kWh voor all elektric Wp, 19 gr C, Jan en HL8.

Tussenwoning 112 m2, 1936, na geïsoleerd, hr++, vergrote radiatoren met heatfan, 6kW luchtwaterWP, aurora2, douchepijpwtw, boiler op klok van 80 liter. Gasloos,. Tesla Y. Alfen laadpaal.,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Ik kreeg zojuist een mail voor het klantportaal.
Het is summier, maar het begin is er.

Note:
Mocht je een wachtwoord reset doen: ff de link voor he resetten opschonen. Er zit een dubbele url in. Het eerste deel is teveel (copy/paste foutje zo te zien)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3btuQmkv5ni-u0YZjFhGXemcQBg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FNKMTIZu1jJydQaBSCRdEf23.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door macfocus op 17-04-2025 16:36 . Reden: Added image ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mversluis
Kreeg idd ook mailtje maar heb nog niet eens Jan module , portaal gaat dan niet heel veel doen ( >null) 😉

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• j.klooster82
  • Laatst online: 03-05 16:17
Vandaag het jaaroverzicht ontvangen over de periode
15 april 2024 tot 15 april 2025
Stroomverbruik 4866 kWh
Teruggeleverd. 1171 kWh door 8 zonnepanelen op het westen

Gasverbruik 204 m3
We wonen met z’n tweeën in een vrijstaand huis, bouwjaar 1931.
Redelijk geïsoleerd, gewone radiatoren.
Temperatuur 20,5 graden.
We koken op inductie. Warm water dmv cv ketel.
Ik ben tot nu toe tevreden met mijn warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alf33
  • Laatst online: 04-05 12:13
Weet iemand ook hoe de waterflow kunt instellen, die van mij heeft 20L/min en mijn gevoel zegt dat dit te veel is omdat uit en ingaande watertemperatuur vrij snel op dezelfde waarde zitten ( kan niet snel genoeg de warmte kwijt). Ik zie hier ook waardes van 15L/min voorbij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
alf33 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:25:
Weet iemand ook hoe de waterflow kunt instellen, die van mij heeft 20L/min en mijn gevoel zegt dat dit te veel is omdat uit en ingaande watertemperatuur vrij snel op dezelfde waarde zitten ( kan niet snel genoeg de warmte kwijt). Ik zie hier ook waardes van 15L/min voorbij komen.
Kleine verwarmingen (fors) knijpen. Daardoor gaat die meer water moeten pompen door de rest van de grote(re) verwarmingen die wellicht op 1 lus zitten en kan die meer warmte kwijt.
Of de warmteafgifte bij die kleine verwarmingen (fors) vergroten.

Een hogere L/min maakt op zich niet zo veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwennink
alf33 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:25:
Volgens mij kun je dat regelen met p260 en p261
P260= Max water Flow % van 17 L default 99%
P261= Min water flow 50% van 17L is 8 L/min

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra
  • Nu online

Jerra

Beunhaas in wording

Maar je hoeft ook niet veel warmte kwijt te raken, in tegenstelling tot een cv installatie is een kleinere delta t efficiënter bij een WP (maar daar hoort dan wel een hoge flow bij).

Tenzij je echt weet wat je doet, of geluidsproblemen hebt door de hoge watersnelheid, zou ik er lekker vanaf blijven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alf33
hwennink schreef op donderdag 24 april 2025 @ 16:23:
[...]

Volgens mij kun je dat regelen met p260 en p261
P260= Max water Flow % van 17 L default 99%
P261= Min water flow 50% van 17L is 8 L/min
Hoe kom je aan die parameters, mijn lijst loopt tot P174. Weet je ook waar de 17L wordt ingesteld ( is bij mij waarschijnlijk 20L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gehaktstaaf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:31
Hier draait de Adlar sinds januari eigenlijk prima. Toen het kouder was niks te klagen, in huis lekker warm. Omdat ik een Tado X wireless heb (welke nog steeds niet werkt icm Jan) maak ik gebruik van de vaste stooklijnen. Met de wat hogere buitentemperatuur (overdag 8 graden of hoger) redt ik het prima op LT7. De pomp maakt mooie lange runs, bij een relatief laag verbruik. Echter zijn de pauzes tussen de runs te lang, waardoor het in huis afkoelt. En voordat de vloerverwarming weer volledig is opgewarmd zijn er een paar uur verder. Mi moet de hysterese van de standaard 5 graden aangepast worden, eerst maar eens 4 proberen. Echter krijg ik dit om een of andere reden niet voor elkaar via de Jan module. Vorige week een ticket ingeschoten, maar het blijft helaas nogal stil aan de kant van Adlar..
j.klooster82 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 17:01:
Gasverbruik 204 m3
We wonen met z’n tweeën. Warm water dmv cv ketel.
Ik ben tot nu toe tevreden met mijn warmtepomp.
Goed te lezen dat je tevreden bent. Ben je nog erg gehecht aan je gas aansluiting? Icm vastrecht lijkt me dit relatief duur douchen/afwassen. Al eens een warmtepomp boiler overwogen?

Hier ook met z'n tweeën en het bad wordt gemiddeld eens per week gebruikt. Warm water met behulp van een Atlantic Explorer 270L. Nu sinds januari 183 kw/h verbruikt.

[ Voor 41% gewijzigd door gehaktstaaf op 01-05-2025 07:26 ]

Vrijstaande woning 1998, 212m², RD3,6. Geen na-isolatie, originele beglazing. 100m² VV, Adlar 6KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerndGaykema
gehaktstaaf schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 07:22:
... Mi moet de hysterese van de standaard 5 graden aangepast worden, eerst maar eens 4 proberen. Echter krijg ik dit om een of andere reden niet voor elkaar via de Jan module.
Dat moet ook niet via de JAN maar met het kastje met display. Parameter 26 naar bijvoorbeeld 4 (of lager) zetten. Ikzelf heb die op 2 staan (vloerverwarming in betonnen vloer).

[ Voor 7% gewijzigd door BerndGaykema op 02-05-2025 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gehaktstaaf
BerndGaykema schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:04:
[...]
Dat moet ook niet via de JAN maar met het kastje met display.
Ah ja, my bad. Ik haal ze door elkaar. Ik heb het echt geprobeerd op het witte kastje met bedieningspaneel ;)

Vrijstaande woning 1998, 212m², RD3,6. Geen na-isolatie, originele beglazing. 100m² VV, Adlar 6KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerndGaykema
Je schrijft niet waarom het instellen van een parameter niet lukt. Kom je niet in het instellingenmenu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gehaktstaaf
Ik zal ongetwijfeld iets verkeerd doen. Maar ik kom wel in het instellingenmenu, maar kan er niet doorheen "scrollen" zoals hier in dit topic beschreven wordt. Dus ipv door de verschillende parameters te lopen zit ik de waarde van de eerste parameter aan te passen als ik probeer P026 te zoeken. Daarom het ticket maar bij Adlar ingeschoten. Inmiddels 7 werkdagen verder en geen enkele respons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
gehaktstaaf schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 08:06:
Ik zal ongetwijfeld iets verkeerd doen. Maar ik kom wel in het instellingenmenu, maar kan er niet doorheen "scrollen" zoals hier in dit topic beschreven wordt. Dus ipv door de verschillende parameters te lopen zit ik de waarde van de eerste parameter aan te passen als ik probeer P026 te zoeken. Daarom het ticket maar bij Adlar ingeschoten. Inmiddels 7 werkdagen verder en geen enkele respons.
Dat klinkt alsof je direct al 1 niveau te diep in het menu zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alf33
Met welke platformen kun je de Adlar koppelen? Heb hem nu gekoppeld met smartlife.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gehaktstaaf
macfocus schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 09:17:
[...]

Dat klinkt alsof je direct al 1 niveau te diep in het menu zit.
Oke, blijkbaar heb ik vorige week niet goed gelezen of zitten slapen. Ik moest blijkbaar het wachtwoord, 998, invullen :$ . Heb P26 kunnen aanpassen. Het bijzondere is wel dat P26 op 0 stond ingesteld, heb deze nu op 4 gezet.
Of de waarde stond op 0, omdat ik in de app de pomp al een aantal dagen geforceerd had uitgeschakeld. Afijn, waarde is aangepast en we gaan zien wat het met de lagere verwachte temperaturen van komende week.

Oke, volgens mij is er iets nog niet goed gewijzigd;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RdAqxO5S3dm2Jajtdmsm-LlK6W8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/P1ODaHwlKdQQT1lJ7EAJDwhP.png?f=fotoalbum_large
Ik had verwacht dat wanneer P26 ingesteld staat op 4, de WP weer actief wordt bij een verschil van 4 graden tussen de intrede en de setpoint..

[ Voor 29% gewijzigd door gehaktstaaf op 04-05-2025 06:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerndGaykema
Het bijzondere is wel dat P26 op 0 stond ingesteld
Waarde 0 is prima, hysteresis is dan 10% van de ingestelde waarde, dus 2,7.
Door deze op 4 in te stellen heb je de hysteresis juist vergroot ipv verkleint. Zo kom je van de regen in de drup.

Kijk ook eens naar parameter 99.
Deze zou je kunnen verlagen van 5 naar 3.

PS: jij hebt toch wel de geavanceerde gebruikershandleiding?

[ Voor 21% gewijzigd door BerndGaykema op 04-05-2025 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gehaktstaaf
BerndGaykema schreef op zondag 4 mei 2025 @ 11:21:
Door deze op 4 in te stellen heb je de hysteresis juist vergroot ipv verkleint. Zo kom je van de regen in de drup.

Kijk ook eens naar parameter 99.
Deze zou je kunnen verlagen van 5 naar 3.

PS: jij hebt toch wel de geavanceerde gebruikershandleiding?
Dan heb ik P26 dus compleet verkeerd geïnterpreteerd. Overigens met P26 op de ingestelde 0 liet de WP ook het verschil tussen ingaand en setpoint oplopen tot minimaal 5 graden voor deze aan sloeg.
De geavanceerde handleiding heb ik niet, als je me daaraan kunt helpen heel graag! Maar gezien mijn P26 handeling weinig succesvol was ben ik wel benieuwd wat P99 doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerndGaykema
Allereerste post bekijken. Daar vind je de link naar het document.
Pagina: 1 ... 59 60 Laatste