Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen

Pagina: 1 ... 66 67 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:01
fellware schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 07:50:
[...]

130m2 , vloerverwarming 55m2. Volledig nageisoleerd en tripleglas.

Afgelopen jaar 473m3 gas door hoofdzakelijk verwarmen met airco’s. Z’n 1000KWH. Dit willen we in de woonkamer niet meer dus vloerverwarming gaat weer aan. Loopt gasverbruik terug naar 700-900. En 2 kleine kinderen die ouder worden en steeds vaker warm water verbruiken. Dus gas gaat wel weer omhoog.

Zullen dus enkel de vloerverwarming stoken, boven wordt er incidenteel met een airco verwarmd maar behalve op kantoor eigenlijk niet nodig.

Volgens mij is de ssw hier boven beantwoordt. 270l boiler voor de badkamer. Beneden in de keuken zit al een quooker boiler. Dus geen warmtevraag.

Warmtepomp komt in de voortuin, is dan 3-4M naar de vloerverwarmingsverdeler.

Wij zijn ons door alle andere maatregelen er van bewust dat de warmtepomp niet een megabesparing teweegbrengt vs iemamd die bijvoorbeeld op 1500M3 gas zit.
Je geeft nog geen antwoord op buffervat en backup heater. Alles wat je hierboven schetst doet mij sterk vermoeden dat je dit helemaal niet nodig hebt.
Je gegevens zijn beter dan de mijne. Je vloer is je buffervat.
Backup heater is echt overbodig. Dure optie die stroom vreet en die je niet nodig hebt.

Mocht er nood aan de man zijn, heb je dus ook nog airco's. Weg met die backup heater en buffervat.

Ik verwarmde ook met een airco. Na renovatie wilde de vrouw toch graag een warme vloer. Businesscase was hier dus ook niet top, maar ik ben er wel erg over te spreken.
Ik was echter wel voor <8k netto van het gas af. Jij zit hoger, deels door de onnodige opties.

[ Voor 11% gewijzigd door pentaw1nz op 15-10-2025 08:06 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twanroy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17:56
Dit was mijn offerte (voor de Aurora III);
Aanleggen van de elektrische voorzieningen heb ik door een lokale elektricien laten doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VymlubEhghdUtcaO9i2_IPnAzoE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Dm3RrKn4ON014YXNGeLXWCKC.jpg?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door Twanroy op 15-10-2025 08:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:03
Wij hebben geen buffervat of backup heater , cv zelf weggehaald en leverde nog 700 euro op via mp.
Hoogwerker verviel al gaf je aan.

Oja wij hebben ook alleen vloerverwarming en airco in woonkamer als backup. 1e etage alleen maar electrische kachels ( wordt misschien 5x per jaar gebruikt )

[ Voor 37% gewijzigd door mversluis op 15-10-2025 08:17 ]

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BulMi
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:35
pentaw1nz schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 08:04:
[...]

Je geeft nog geen antwoord op buffervat en backup heater. Alles wat je hierboven schetst doet mij sterk vermoeden dat je dit helemaal niet nodig hebt.
Je gegevens zijn beter dan de mijne. Je vloer is je buffervat.
Backup heater is echt overbodig. Dure optie die stroom vreet en die je niet nodig hebt.

Mocht er nood aan de man zijn, heb je dus ook nog airco's. Weg met die backup heater en buffervat.

Ik verwarmde ook met een airco. Na renovatie wilde de vrouw toch graag een warme vloer. Businesscase was hier dus ook niet top, maar ik ben er wel erg over te spreken.
Ik was echter wel voor <8k netto van het gas af. Jij zit hoger, deels door de onnodige opties.
Heeft een vloerverwarming van 55m2 wel voldoende inhoud om zonder buffervat goed te kunnen werken bij defrosts?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fellware
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-10 07:43

fellware

Everything can be archieved!

Ondertussen ben ik in iedergeval wel zo ver. Backupheater gaat er vanaf, hoogwerker kosten gaan er af. Buffervat ben ik zelf nu ook aan het narekenen. Cv ketel gaan hun nu verwijderen voor 100,- en afvoer/verkoop doe ik dan.

Ze ook even meegegeven dat de prijzen niet helemaal kloppen dus hij gaat alles herberekenen.
Zal jullie even op de hoogte houden van de strakkere offerte.

EDIT: Ik lees hele gemixte signalen over z’n buffervat, minder slijtage, nog iets goedkoper stoken. Maar ook wel signalen dat het bijna niks scheelt met vloerverwarming en een modulerende warmtepomp.

Iemand die hier wat meer licht op kan schijnen?

[ Voor 25% gewijzigd door fellware op 15-10-2025 09:04 ]

Nothing Is Everything

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:02
fellware schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 08:35:
Ondertussen ben ik in iedergeval wel zo ver. Backupheater gaat er vanaf, hoogwerker kosten gaan er af. Buffervat ben ik zelf nu ook aan het narekenen. Cv ketel gaan hun nu verwijderen voor 100,- en afvoer/verkoop doe ik dan.

Ze ook even meegegeven dat de prijzen niet helemaal kloppen dus hij gaat alles herberekenen.
Mocht je nog een vloerverwarming verdeler met pomp hebben, laat die dan vervangen voor een pomploze uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 23:29

Jerra

Beunhaas in wording

EDIT: Ik lees hele gemixte signalen over z’n buffervat, minder slijtage, nog iets goedkoper stoken. Maar ook wel signalen dat het bijna niks scheelt met vloerverwarming en een modulerende warmtepomp.

Ja zowel door hier terug te lezen als in het algemene L/W Warmtepomp topic :) Echt heel veel info beschikbaar en zelfs een makkelijk leesbare FAQ, zie hier de startpost

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
@fellware en @twanroy

Door (grote) kortingen en prijsdalingen hebben jullie en vele anderen niet te klagen . De prijzen in januari 2023 :
warmtepomp Aurora II 6kw inclusief installatie en inclusief subsidie : 5597,00.. Toen trouwens in een markt, waarin ze nauwelijks te krijgen, waren best een redelijke prijs.
kortingen waren niet aan de orde in het begin.

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz

55m2 op 130m2 woon opp, waarbij je eigenlijk alleen beneden verwarmt is de vloer ruim voldoende als buffer.

De warmte blijft uren in je betonvloer zitten en zon defrost is een paar min .
Zo bespaar je aanzienlijk op nutteloze opties.

En elke optie kan ook kapot...

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:51
Dit was onze offerte, waar uiteindelijk 300 euro vanaf ging vanwege minder leidingwerk dan in eerste instantie benodigd was, en nog 300 euro vanwege wat onduidelijkheid over de elektra. Elektra is wel door Adlar gedaan.
Ook is de installatie op het laatste moment nog aangepast naar full-electric, dus geen aansluiting bij de ketel.

Min de subsidie van 2750 hebben we iets meer dan 3000 voor alleen de warmtepomp inc. installatie betaald.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MZ5ZzlK8c-nnRRngLmsBdOiYLdk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ReKE214NxAfIbCPiTBJPWLAc.png?f=user_large

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikthuis2
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 23:52
Destynx schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 17:31:
Dit was onze offerte, waar uiteindelijk 300 euro vanaf ging vanwege minder leidingwerk dan in eerste instantie benodigd was, en nog 300 euro vanwege wat onduidelijkheid over de elektra. Elektra is wel door Adlar gedaan.
Ook is de installatie op het laatste moment nog aangepast naar full-electric, dus geen aansluiting bij de ketel.

Min de subsidie van 2750 hebben we iets meer dan 3000 voor alleen de warmtepomp inc. installatie betaald.
[Afbeelding]
Dat is een nette prijs. Neem je nog een (warmtepomp) boiler om volledig van het gas af te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
ikthuis2 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 17:59:
[...]

Dat is een nette prijs. Neem je nog een (warmtepomp) boiler om volledig van het gas af te gaan?
Je kan ook een sww vat aan de adlar hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
ikthuis2 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 17:59:
[...]

Die staat er ook sinds vorig jaar, een Atlantic Explorer V4 via een andere partij. Was uiteindelijk net zo duur als gelijk via Adlar 8)7

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
Ramon_1984 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:32:
[...]

Je kan ook een sww vat aan de adlar hangen
Adlar zelf weigerde dat te doen vorig jaar. Ik heb ook nergens gelezen dat ze dat nu wel aanbieden.

Zelf knutselen kan natuurlijk ook, de modus zit gewoon in de warmtepomp/app verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerndGaykema
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:49
Dashboard van mij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IeKXzoQGgkP--Kxks2aoVr55eWI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vamZPRwgcOEmlGchMMPtlD0O.png?f=fotoalbum_large
De Kamer- en Gewenste-temperatuur komen van mijn OpenTherm Honeywell TR6 die ik aangesloten heb maar niet gebruik. De 55 graden lees ik met mijn OpenTherm gateway ook uit de Adlar, maar heb geen idee wat deze waarde nu eigenlijk betekent. De Buitentemperatuur is die van de Adlar zelf.

[ Voor 6% gewijzigd door BerndGaykema op 16-10-2025 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
BerndGaykema schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 11:41:
Dashboard van mij:
[Afbeelding]
De Kamer- en Gewenste-temperatuur komen van mijn OpenTherm Honeywell TR6 die ik aangesloten heb maar niet gebruik. De 55 graden lees ik met mijn OpenTherm gateway ook uit de Adlar, maar heb geen idee wat deze waarde nu eigenlijk betekent. De Buitentemperatuur is die van de Adlar zelf.
Settemp in het portal of in de app:
Het zijn twee verschillende temperaturen, in het portal is de set temp van de stooklijn bij -15. In de app is de werkelijke water set temp, met buitentemp compensatie erover heen

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimVeendam
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 24-10 17:21
fvanderstege schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 12:34:
[...]

Settemp in het portal of in de app:
Het zijn twee verschillende temperaturen, in het portal is de set temp van de stooklijn bij -15. In de app is de werkelijke water set temp, met buitentemp compensatie erover heen
Heel in het begin had de Set temperatuur dezelfde waarde als in de SmartLife app en varieerde hij. Sind langere tijd is hij inderdaad vast geworden geworden, maar komt niet meer overeen met P110! Die staat bij mij op 55. Hoe zou dat kunnen? De rest van de waardes zijn correct!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steefweer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 25-10 00:00
azaden schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 22:58:
[...]

Hoe de HL8 curve verloopt kun je zelf bepalen.
Kijk naar een eerder bericht hoe je interactief kunt bepalen welke instellingen ideaal voor jou zijn.
Held: zowaar draait die nu op HL8 op 28 aanvoer. Fantastisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Dus je past
L28 en L29 aan? In mijn geval eens proberen met -3 en 35.

dan zou hij nu op 26 a 27 graden aanvoer draaien.
Lost dan waarschijnlijk het probleem op met soms idioot hoge set temp en aanvoer? Maar nog niet dat het systeem erg traag reageert

[ Voor 35% gewijzigd door pentaw1nz op 16-10-2025 21:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
pentaw1nz schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 21:51:
Dus je past
L28 en L29 aan? In mijn geval eens proberen met -3 en 35.

dan zou hij nu op 26 a 27 graden aanvoer draaien.
Lost dan waarschijnlijk het probleem op met soms idioot hoge set temp en aanvoer? Maar nog niet dat het systeem erg traag reageert
Je kan nog proberen door L27 op 1 te zetten , dan volgt de warmtepomp jouw ingestelde stooklijn en heeft de thermostaat geen invloed meer. Wellicht reageert je systeem dan wat sneller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefweer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 25-10 00:00
Nu inderdaad l27 op 0, l28 op 36 en l29 op -4 (meen ik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Ramon_1984 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 22:32:
[...]

Je kan nog proberen door L27 op 1 te zetten , dan volgt de warmtepomp jouw ingestelde stooklijn en heeft de thermostaat geen invloed meer. Wellicht reageert je systeem dan wat sneller
Hij lijkt hier nu keurig de stooklijn te volgen, met set temp passend bij buiten temperatuur, maar hij doet niets uit op de thermostaat.
Ook niet na reboot JAN

Edit;
Oja, toch wel. Ik was vergeten dat thermostaat op 20.5 betekent dat hij pas bij 21 gaat afbouwen. Nu op 20 gezet.
Dit tooltje gebruiken om die 2 parameters aan te passen maakt de HL8 wel aanzienlijk rustiger. Hij blijft traag, maar hij schiet niet meer door naar set temp 35+.

Je houdt helaas wel die schommelingen tussen 19.5 en 20.5 (of zelfs nog iets meer) wanneer je de thermostaat op 20 hebt.
Adlar heeft die een parameter ooit ingesteld op 0,3 ipv 0,5 afwijking, maar die reset telkens als je de JAN spanningloos hebt gehad en kunnen deze zelf volgens mij niet instellen?
En interval voor aanpassen set temp van 30 min (standaard) naar 15 min kunnen we volgens mij ook niet zelf en reset ook bij spanningloos JAN.

[ Voor 45% gewijzigd door pentaw1nz op 17-10-2025 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
fvanderstege schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 21:16:
[...]

prima. Ben benieuwd. wellicht je gegevens delen met adlar en dezelfde vraag als die ik heb gesteld voorleggen?
die interval van 15 minuten of een half uur is gewoon een instelling die adlar in de jan-connect kan aanpassen.
@fvanderstege jij geeft aan dat je zelf dit interval kunt aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
.

[ Voor 99% gewijzigd door pentaw1nz op 17-10-2025 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 12:41
Heb je voor Je eigen stooklijn L27 wel op 1 staan dan? Als die op 0 staat wordt de stooklijn aangepast n.a.v. thermostaat.

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Johan H schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:09:
[...]

Heb je voor Je eigen stooklijn L27 wel op 1 staan dan? Als die op 0 staat wordt de stooklijn aangepast n.a.v. thermostaat.
Ik wil juist thermostaatsturing uittesten, met de aangepast l28 en l29.
Maar ik heb het al gevonden; l29 stond opeens op 40 terwijl ik deze gisteren zelf op 37 had staan.

Bottleneckje blijft wel de 30 min interval. Hoor het graag als iemand weet hoe we dat zelf op 15 kunnen zetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
pentaw1nz schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 09:02:
[...]

@fvanderstege jij geeft aan dat je zelf dit interval kunt aanpassen?
Nee de interval kun je niet zelf instellen. Bij mij stond hij op 30 minuten( standaard) en is door Adlar , na een verzoek van mijn kant,naar 15 minuten gezet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Inmiddels zijn de eerste ervaringen met de nieuwe regeling :
Daarbij is nu al duidelijk dat er 2 verschillende regelingen nodig zijn: eentje voor situaties waarbij verwarmd wordt met vloerverwarming en eentje waarbij convectoren/radiatoren ,al dan niet met ventilatoren erop, aanwezig zijn.

Mijn situatie: verwarming middels convectoren en ventilatoren( dynamisch gestuurd middels Heatmeister)

Warmtepomp reageert alert op temperatuurschommelingen in de kamer. Start op tijd ( op basis van vaste instelling thermostaattemperatuur op19 graden dag en nacht ( s nachts eco-stand)
De settemp gaat in stapjes omhoog op basis van de kamerthermostaat zodra deze iets onder 19 graden komt. Vanmorgen bleek dat de wp zelfs al aanslaat vlak voordat de kamertemp gaat dalen onder 19.0 graden.
De sturing vindt plaats op 0,1 graad nauwkeurig.
De Alerte reacties zie je ook in het vervolg van de run : de settemp stijgt alert als bijv het verschil tussen inlet en settemp wat groter is dan 0,2 graad: hij verspringt dan met meer dan 1 graad tegelijk.
De grote pieken zijn eruit. : compressor en ventilator reageren rustig en op tijd omhoog en omlaag. Als het verschil tussen settemp en inlet ( bij mij stuurt de wp daarop: p116 op 0) groter is of wordt ,gaat de compressor ook op hoger vermogen werken.

Ik zal voor de liefhebbers een paar grafiekjes in een volgend bericht invoegen . Geeft een duidelijk beeld

Wordt vervolgd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Situatie vanochtend rond 5 uur:
De kamertemperatuur beweegt tussen 19.15° en 18.80°

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G-87cbhJ7xHkYDyTnJSUlfyioUE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/z6K2MZHEpu0ch0wVrTMovyZK.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door fvanderstege op 17-10-2025 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Dat ziet er mooi uit, welke thermostaat gebruik je?
Ik probeer bij mijn ouders de tado x alleen het lijkt erop dat die niet werkt :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Ramon_1984 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:40:
[...]

Ik probeer bij mijn ouders de tado x alleen het lijkt erop dat die niet werkt :-(
Tado x werkte bij mij ook niet. Nu Tado v3+.
De thermostaat hoeft alleen maar de kamertemperatuur te communiceren met de Jan module. Dus een goede OpenTherm thermostaat is oke

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
In dit beeld van de kamertemperatuur zie je dat deze steeds meer gaat schommelen dichter op de 19.0 graden. Vanochtend bleek dan ook dat de warmtepomp al reageert voor het moment dat de kamertemperatuur onder de 19.0 graden komt.
Als de thermostaat steeds op 19.0 blijft staan kan hij dat eerder voor elkaar krijgen dan als je op een dag de vraagtemperatuur gaat veranderen. Dan moet hij zich daar opnieuw op instellen.
Naast een slimme thermostaat heb je zo ook een slimme jan-module

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BivHgw3CJMz7g59Pr0jZkAAbA_E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Rl8CBxCShrURaJZwAsYSrXhw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
fvanderstege schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:42:
[...]

Tado x werkte bij mij ook niet. Nu Tado v3+.
De thermostaat hoeft alleen maar de kamertemperatuur te communiceren met de Jan module. Dus een goede OpenTherm thermostaat is oke
Daar was ik al een beetje bang voor , dan zal ik een wireless v3 gaan zoeken :s
En weet je toevallig of evohome met opentherm werkt op de Jan module?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
Hier wordt de nieuwe regeling getest icm vloerverwarming.
Er valt nog niet zo veel te melden, omdat ik nog nauwelijks warmtevraag heb.
Door het traag reageren van vloerverwarming in het algemeen is het een uitdaging om niet door te schieten, aangezien de settemperatuur wordt opgevoerd naarmate de ingestelde temperatuur op de thermostaat (in mijn geval Tado X) nog niet bereikt is.
Wat ik in elk geval heb gezien is dat hij aanslaat, zodra het nodig is, nu is het zoeken naar de juiste dosering.

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Johan H schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:07:
Hier wordt de nieuwe regeling getest icm vloerverwarming.
Er valt nog niet zo veel te melden, omdat ik nog nauwelijks warmtevraag heb.
Door het traag reageren van vloerverwarming in het algemeen is het een uitdaging om niet door te schieten, aangezien de settemperatuur wordt opgevoerd naarmate de ingestelde temperatuur op de thermostaat (in mijn geval Tado X) nog niet bereikt is.
Wat ik in elk geval heb gezien is dat hij aanslaat, zodra het nodig is, nu is het zoeken naar de juiste dosering.
Draadloze tado x toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:03
Ik had begrepen dat er een specifiek issue was met de Tado X wireless, maar dat de Tado X wired wel werkte. Klopt dat nog steeds?

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Ramon_1984 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:04:
[...]

Kleine aanvulling: ik had de draadloze versie van de tado x , die werkte niet. Ik weet inmiddels dat de bedrade versie wel werkt. De firmware van die versie is indertijd aangepast.

Of andere merken werken weet ik niet. Essentieel is of het een OpenTherm thermostaat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Laatst online: 23:15
Ramon_1984 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:40:
[...]

Ik meen me te herinneren dat in dit topic al eens is aangegeven dat de Tado-X wired wel goed werkt en de Tado-X wireless niet. Kan het zo snel niet terugvinden.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
Nee hij heeft de bedrade versie ,die werkt wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
Nee bedraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
fvanderstege schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:15:
[...]

Nee de interval kun je niet zelf instellen. Bij mij stond hij op 30 minuten( standaard) en is door Adlar , na een verzoek van mijn kant,naar 15 minuten gezet.
Weet jij hoe het kan dat Adlar sommige parameters of afstand kan instellen, maar wij niet fysiek via de JAN module? Of andere manier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

pentaw1nz schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 15:36:
[...]

Weet jij hoe het kan dat Adlar sommige parameters of afstand kan instellen, maar wij niet fysiek via de JAN module? Of andere manier?
Het wisselende settemp algoritme (gewoon plussen en minnen op basis van wat rekenen met een paar variabelen) leeft volledig binnen de jan.

Het limiteren (beteugelen) kunnen we wel doordat de warmtepomp zelf een instelbare onder en boven grens heeft voor de settemp.
Maar de frequentie van het regelgedrag zit daar dus niet helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marnie
  • Laatst online: 23:15
[...]

De warmtepomp werkt ook zonder de JAN, dus ik heb het vermoeden dat Adlar zijn JAN aplicatie heeft gemaakt bovenop de firmware van de warmtepomp. De warmtepomp firmware wijzigen ze daardoor niet.

Omdat dit twee verschillende software applicaties zijn met eigen settings en eigen API's kan je wel bij de open gezette API (settings) komen van de warmtepomp maar niet bij de (nog?) gesloten settings van de JAN. Als Adlar een API zou maken die openbaar/benaderbaar is dan zou je wel bij kunnen, nu dus niet.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ohno_nl
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:18

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

Ook ik meld me hier als toekomstig Adlar bezitter. De Aurora III Pro 7kW en WP boiler worden eind november geplaatst. Dus ik ga volgende week starten met de voorbereidingen, leidingwerk aanleggen (we komen van hele luchtverwarming) en elektra aanleggen. Het geheel wordt aangesloten op nog in te frezen vloerverwarming op de begane grond en 1e etage.

Hierover heb ik een twee vragen, wellicht kunnen jullie helpen met beantwoorden;
  1. Wat voor installatie automaat / aardlekautomaat installeert Adlar? Ik heb het gevraagd en heb twee verschillende antwoorden gekregen, 1 fase 1-polig 16A B-kar en 1 fase 2-polig 16A B-kar.
  2. Wat voor leidingdiameter gebruiken jullie voor toevoer en retour. Adlar legt zelf 20mm aan maar ik wil zelf groter minimaal 25 of 26 mm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:03
ohno_nl schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 18:49:
Ook ik meld me hier als toekomstig Adlar bezitter. De Aurora III Pro 7kW en WP boiler worden eind november geplaatst. Dus ik ga volgende week starten met de voorbereidingen, leidingwerk aanleggen (we komen van hele luchtverwarming) en elektra aanleggen. Het geheel wordt aangesloten op nog in te frezen vloerverwarming op de begane grond en 1e etage.

Hierover heb ik een twee vragen, wellicht kunnen jullie helpen met beantwoorden;
  1. Wat voor installatie automaat / aardlekautomaat installeert Adlar? Ik heb het gevraagd en heb twee verschillende antwoorden gekregen, 1 fase 1-polig 16A B-kar en 1 fase 2-polig 16A B-kar.
  2. Wat voor leidingdiameter gebruiken jullie voor toevoer en retour. Adlar legt zelf 20mm aan maar ik wil zelf groter minimaal 25 of 26 mm.
Een EMAT EA16-32, B20 E3, 30mA.
(bij een 6kW installatie)

Het zegt mij niet veel, maar ik kan desnoods een foto geven. :P

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Ik heb l28 en l29 aangepast om te testen of de HL8 icm thermostaat daarmee rustiger draait.
Dat lijkt zo te zijn voor een aantal uren. Echter...

Ik heb nu al voor de 2e keer dat L29 opeens weer hoger staat ingesteld, wat ik dus merk aan een veel hogere set temp.
Ik had L29 gisteren op 37 gezet, en vanochtend staat hij opeens op 41.
Gisteren had ik hetzelfde probleem, toen stond hij op 40.

Hoe kan dit?

Net aangepast en set temp is direct weer lager (29 ipv 33)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
pentaw1nz schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 08:28:
Ik heb l28 en l29 aangepast om te testen of de HL8 icm thermostaat daarmee rustiger draait.

Ik heb nu al voor de 2e keer dat L29 opeens weer hoger staat ingesteld, wat ik dus merk aan een veel hogere set temp.

Hoe kan dit?

Dit kom waarschijnlijk doordat Jan via een bus verbinding ( modbus ) de specifieke parameters overschrijft .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeHoe
  • Laatst online: 13:18
[quote]Ramon_1984 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:04:
[...]

[/quote
Lijkt me niet handig. Evohome is een lerend systeem.
De JAN is als je de dynamische stooklijn gebruikt ook een lerend systeem.
Deze twee gaan elkaar tegenwerken!
Bijv,evohome denkt de kamer is nog niet warm, ga wat lange stoken.
JAN denkt, de kamer is nog niet warm ik verhoog de water temperatuur(stooklijn)
Gevolg de kamer wordt te warm. Evohome denkt de volgende keer minder lang stoken, kamer koud. enz.

Just because someone's opinion is different than your own it does not mean they are wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeHoe
pentaw1nz schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 08:28:

Hoe kan dit?

past JAN dit aan?

Just because someone's opinion is different than your own it does not mean they are wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Blijkbaar.

Maar wel raar dat het vanmorgen 41 was, en gisteren 40. Of doet hij het stapsgewijs/obv andere parameters? In ieder geval geen duurzame oplossing. Jammer, dit leek erg mooi te gaan.

Hebben anderen dit zelfde probleem bij aanpassen L28 en L29?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azaden
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 25-10 20:53
Ramon_1984 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 22:32:
[...]

Je hebt de normale HL8 stooklijn (L27=1) en de custom HL8 stooklijn (L27-0).
De custom stooklijn is een lijn die zelf instelbaar is, afhankelijk van de parameters L28/29.
Bij de normale HL8 volgt de settemp de in de WP voorgeprogrammeerde curve zoals in de handleiding staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
azaden schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 10:24:
[...]

Je hebt de normale HL8 stooklijn (L27=1) en de custom HL8 stooklijn (L27-0).
De custom stooklijn is een lijn die zelf instelbaar is, afhankelijk van de parameters L28/29.
Bij de normale HL8 volgt de settemp de in de WP voorgeprogrammeerde curve zoals in de handleiding staat.
Ja, maar je kunt l28 en l29 dus aanpassen, en dan zie je direct een veel rustiger verloop in die stooklijn.

Lijkt echter dus van tijdelijke aard, want daarna worden de parameters weer overschreven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azaden
[...]

De JAN module is een Narrow Band ioT met 5G verbinding van InSmart systems.
Die is op afstand aanstuurbaar en kan via ModBus je WP instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azaden
fvanderstege schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:30:
[...]

Nee hij heeft de bedrade versie ,die werkt wel
Bij mij werkt de (bedrade) Tado v3+ van meet af aan probleemloos met de WP samen.

Wat ik wel heb laten doen door de helpdesk in verband met aansturing van een warmtepomp is het wijzigen van de PWM (pulsbreedtemodulatie).
De Tado ontwikkelaars raden aan om de minimale aanduur naar een half uur te zetten, en de minimale uitduur naar een kwartier. Dit zorgt er voor dat de hoeveelheid schakelmomenten beperkt blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ohno_nl

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

LongTimeAgo schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 20:38:
[...]

Een EMAT EA16-32, B20 E3, 30mA.
(bij een 6kW installatie)

Het zegt mij niet veel, maar ik kan desnoods een foto geven. :P
Dank je !deze kan ik vinden en is gelukkig niet bijzonder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
ohno_nl schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 17:02:
[...]

Dank je !deze kan ik vinden en is gelukkig niet bijzonder.
Kijk even naar je situatie, komt het achter een hoofdaardlek, waar 4 automaten achter mogen dan kun je af met een gewone 16A installatieautomaat.

Lukt dit niet dan kun je een 16A aardlekautomaat plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerndGaykema
Ramon_1984 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:04:
Nee, de OpenTherm-module voor de EvoHome R8810A werkt niet samen met de JAN.
De Honeywell T6R (Lyric) wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BerndGaykema
fvanderstege schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:28:
Of andere merken werken weet ik niet. Essentieel is of het een OpenTherm thermostaat is.
Dan nog is het niet zeker. Je hebt OT die alleen werkt als de "boiler of warmtepompkant" de voeding levert voor de thermostaat. Voor de EvoHome R8810A is dit essentieel. Helaas levert de JAN geen voedingsspanning dus werkt het niet.
De Honeywell Lyric heeft een eigen voeding voor de aansluitmodule en die werkt wel met de JAN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BerndGaykema
Wat voor installatie automaat / aardlekautomaat installeert Adlar? Ik heb het gevraagd en heb twee verschillende antwoorden gekregen, 1 fase 1-polig 16A B-kar en 1 fase 2-polig 16A B-kar. [/li]
Beiden zijn goed. De 2-polige schakelt zowel de fase als de nuldraad los, de 1-polige enkel de fase. Ik zou voor de aardlekautomaat gaan en deze buiten de reeds gemonteerde aardlekschakelaars aansluiten. Dan voorkom je dat een aardlekprobleem met de warmtepomp jouw huis in het donker zet want enkel die van de wp gaat uit.
Wat voor leidingdiameter gebruiken jullie voor toevoer en retour. Adlar legt zelf 20mm aan maar ik wil zelf groter minimaal 25 of 26 mm.
22 mm is een standaard maat voor aan- en afvoerbuizen, 20 niet. Kan me niet voorstellen dat ze die nemen. Voor de vloerverwarming zelf, dus de slangen in de vloer, wordt 18 mm veel gebruikt. Tenslotte lopen er meerdere groepen parallel door de vloer.
Weet je al hoeveel groepen jouw verdelers krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
BerndGaykema schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 18:03:
[...]
Dan nog is het niet zeker. Je hebt OT die alleen werkt als de "boiler of warmtepompkant" de voeding levert voor de thermostaat. Voor de EvoHome R8810A is dit essentieel. Helaas levert de JAN geen voedingsspanning dus werkt het niet.
De Honeywell Lyric heeft een eigen voeding voor de aansluitmodule en die werkt wel met de JAN.
Helder, bedankt voor deze aanvulling .
Echter: De tado x in draadloze versie heeft ook een eigen voeding voor de aansluitmodule en kan ook communiceren via open therm. En toch doet deze het niet. Ik heb gecommuniceerd met tado hierover; voorlopig wordt de firmware van de tado x m.b.t. dit probleem niet aangepast voor de draadloze versie. De bedrade versie heeft wel een nieuwe firmware gekregen en werkt goed met de Jan module samen.

Voor de helderheid: het enige wat via opentherm wordt gecommuniceerd is de kamertemperatuur. Die wordt alleen gelezen. Hiermee bepaalt de regeling in de hl8 of de settemp naar boven of beneden bijgesteld moet worden. Dus het aanslaan of uitgaan van de warmtepomp wordt niet (direct) bepaald door de kamertemperatuur ( zoals bij een cv) maar door de waarden van settemp en inlet/ outlet . Zo heb ik het begrepen van Adlar.
Ik ga ervan uit dat de meesten van de tweakers dat ook wel weten, maar het leek me toch goed om dat nog even extra te vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
hele vreemde regeling achter die dynamische stooklijn mt thermostaat.
De L29 parameter verandert doort de dag heen continu. Staat nu op 30, heeft ook op 50 gestaan. Hele vreemde modulatie en jammer dat je dit niet hard kan instellen. Dan zou bij mij de thermostaatsturing perfect werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
pentaw1nz schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 20:01:
hele vreemde regeling achter die dynamische stooklijn mt thermostaat.
De L29 parameter verandert doort de dag heen continu. Staat nu op 30, heeft ook op 50 gestaan. Hele vreemde modulatie en jammer dat je dit niet hard kan instellen. Dan zou bij mij de thermostaatsturing perfect werken.
Er wordt keihard gewerkt aan de nieuwe regeling en er zijn al een paar mooie resultaten 💫

Misschien kun je iets met P110 en P111 ?

[ Voor 4% gewijzigd door Johan H op 18-10-2025 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Johan H schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 20:11:
[...]

Er wordt keihard gewerkt aan de nieuwe regeling en er zijn al een paar mooie resultaten 💫

Misschien kun je iets met P110 en P111 ?
maar goed, als ik zelf die L29 hard kan instellen zonder dat hij wordt aangepast had ik al anderhalf jaar een perfecte HL8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
pentaw1nz schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 20:55:
[...]

maar goed, als ik zelf die L29 hard kan instellen zonder dat hij wordt aangepast had ik al anderhalf jaar een perfecte HL8
Met L27 op 0 activeer je de regeling die de stooklijn telkens aanpast naar behoefte (thermostaat). Je kan dat wel indammen met P110/111.

L27 op 1 heb je gewoon de custom stooklijn, maar dan hangt de thermostaat er voor de sier.
Dan moet je boel daadwerkelijk anders aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forain
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
[...]

Je kunt ook geen thermostaat aansluiten, en tegen Adlar zeggen dat ze met hun handen van de instellingen moeten blijven.
En is de Jan module echt nodig….

Ik heb Evohome maar zonder koppeling, dus enkel ruimte temperaturen regeling. Daarvan merk je dat bij een te lage setpoint in de woonkamer, hij de boel laat afremmen (stelmotoren dicht) vanwege het stijgen van de temperatuur overdag. Voor de woonkamer is de thermostaat niets anders dan een thermometer. Voor de overige ruimten in huis is er minder/ander gedrag nodig, waardoor ik het systeem zoveel mogelijk op de laagst mogelijke temp wil hebben draaien. Buren hebben een quatt met thermostaat, en krijgen het boven niet behagelijk, (15C in de winter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

[...]

Nog iemand bij wie het kwartje valt, niets vervelender dan wanneer settings worden geupdate buiten je macht om. Zonder melding of uitleg, en ondertussen zit je weer met een slechter werkende situatie.
Jammer! Ik baal oprecht voor je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeHoe
Forain schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 22:18:
[...]

Je kunt ook geen thermostaat aansluiten, en tegen Adlar zeggen dat ze met hun handen van de instellingen moeten blijven.
En is de Jan module echt nodig….

Ik heb Evohome maar zonder koppeling, dus enkel ruimte temperaturen regeling. Daarvan merk je dat bij een te lage setpoint in de woonkamer, hij de boel laat afremmen (stelmotoren dicht) vanwege het stijgen van de temperatuur overdag. Voor de woonkamer is de thermostaat niets anders dan een thermometer. Voor de overige ruimten in huis is er minder/ander gedrag nodig, waardoor ik het systeem zoveel mogelijk op de laagst mogelijke temp wil hebben draaien. Buren hebben een quatt met thermostaat, en krijgen het boven niet behagelijk, (15C in de winter)
Bij mij is de JAN spanningsloos, maar ik gebruik dan ook niet de dynamische stooklijn HL8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerndGaykema
HeHoe schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 09:48:
Bij mij is de JAN spanningsloos.
Ik vraag me af of het uitschakelen van de JAN gevolgen heeft voor de service en garantie. Ik dacht dat de JAN foutgegevens doorspeelt aan Adlar zodat ze tijdig in kunnen grijpen voordat het helemaal fout gaat.
Maar kan het mis hebben... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forain
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Jerra schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 22:58:
[...]

Nog iemand bij wie het kwartje valt, niets vervelender dan wanneer settings worden geupdate buiten je macht om. Zonder melding of uitleg, en ondertussen zit je weer met een slechter werkende situatie.
Jammer! Ik baal oprecht voor je!
Ik denk dat wat er gebeurt, heel simpel is.

De HL8 met optimalisatie wordt constant aan gewerkt, door L27 en L28 aan te passen naar gewenste dynamische warmtevraag (de thermostaat) bij de een om de 15min de ander om de 30min. Dat doet de Jan module de hele dag door, bij iedereen die in NL dit wil gebruiken.

Je kunt daarom stellen => Custom stooklijn + Jan, kun je niet zelf aanpassen.
zonder de JAN module wordt er niets aangepast.

Wat anderen doen met domotica (homey, Home assistant) is één van de 38 stooklijn kiezen op basis van ervaringen (te koud/te warm etc).
Je kunt ook de set temp ook direct opgeven. Wat ik via HA met een automatisering doe, lijkt eigenlijk op een combinatie van P110/P111, L27, L28 parameters aanpassen/tunen..

Ik leef zelf met het idee om een ESP32 met modbus aan te hangen, en daar een eigen stooklijn regeling op te zetten. Want automatiseringen met HA hebben ook wel hun beperking. En als ik het huis ooit verkoop, dan moet het ook werken. We krijgen het wel warm in huis, maar niet echt koud, onder vermogen in het voorjaar/najaar te hoog.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Mr Black
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 17:26
BerndGaykema schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 12:45:
[...]
Ik vraag me af of het uitschakelen van de JAN gevolgen heeft voor de service en garantie. Ik dacht dat de JAN foutgegevens doorspeelt aan Adlar zodat ze tijdig in kunnen grijpen voordat het helemaal fout gaat.
Maar kan het mis hebben... :?
Vanaf herfst 2024 heb ik met verschillende (thermostaat) regelingen onvoldoende of zelfs slechte resultaten bereikt. Veel onvrede op dit forum komt daaruit voort. Dat is jammer want betere communicatie en sneller reageren op de vele klachten over de (thermostaat) regelingen hadden dat kunnen voorkomen.

Ik ken een aantal andere systemen in de buurt die geplaatst zijn, thermostaat op 20 en klaar. Het kan dus!

We hebben alles geprobeerd, zoals stooklijn 8 custom (de beste van alles) en standaard stooklijnen (helaas met verkeerd geplaatste buitenvoeler voor een goede regeling), hl8 met T6 Honeywell, en veel en bereidwillige hulp van Adlår, de gekste uitschieters en lange “niet willen starten” tijden hebben mij doen besluiten om zelf iets te maken op basis van SmartLife. Eigenlijk kan iedereen dat op basis van de scenes, die zijn niet moeilijk, je hoeft er geen hobby programmeur voor te zijn. Het is wel weer werk, een thermostaat is makkelijker!

Dus januari 2025 de JAN afgekoppeld, thermostaat T6 verkocht, voor een paar tientjes een instelbare luxe Tuya SmartLife temperatuur voeler gekocht, één avond zitten denken op welke basis ik de regeling wil hebben en 2 uur bezig geweest om ruim 20 scenes voor 0,5 graad nauwkeurigheid (inclusief vorstbeveiliging, afschakelen hoge temp, defrost meldingen en pomp beveiliging voor lange stilstand) in SmartLife te zetten (met dank aan @fvanderstege die mij op dit spoor heeft gezet.

In tegenstelling op de vele berichten met gecompliceerde oplossingen is dit mijn laagdrempelige en uiterst goedkopen en precieze oplossing. Voor iedereen te doen.
Met zo een SmartLife scenes regeling blijkt de Adlår wp een perfect modulerende machine te zijn. De electronica en alle beveiligingen werken uitermate precies en snel.

Ik krijg dus geen ongewenste updates en ik merk er niets van dat de JAN afgekoppeld is. Overigens kan ik hem zo aankoppelen mocht dat nodig zijn. Ik heb de Main module V2.5.2 en MCU V4.3.3. Omdat er niet gecommuniceerd wordt over de toevoeging of inhoud van een update wil ik die niet ongevraagd hebben.

Ik heb een spreadsheet gemaakt van de scenes maar weet alleen hoe je hier een foto van de sheet kunt toevoegen maar niet een werkende sheet. Misschien kan iemand dat aangeven.

Deze methode met scenes is al een aantal keren langsgekomen op dit forum maar heeft naar mijn idee niet voldoende aandacht gekregen.
Dus, nieuwe poging……. _/-\o_

Overzicht scenes in SmartLife
Resultaat voorbeeld temperatuur woonkamer uit Tuya sensor. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wf6Ra8aF16Dz3eIes3AZfAIdBJg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zb7Gocqm2Q0DDeQwksLn8gB7.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/51erSDQ2kYWXkLRyT9qCCeFA4T8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DYiqgoNwgw2LB2rQVrWw5M7t.png?f=fotoalbum_large

Voorbeeld scenes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LSLkahJhOWBiabnJDo66l5fCT9A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4jD6sA1FaNABwQJKuY9S4zqM.png?f=fotoalbum_large

Nog een voorbeeld scenes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DbCQJvF5u5FnstsP8sBbIsg2FK8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RgZsVQAzJrsm2YBBfEcUV6rj.png?f=fotoalbum_large

Voorbeeld scenes geactiveerd vanuit de regeling, de fluctuaties ontstaan in de morgen door deuren open dicht, andere warmte bronnen, personen geven warmte en luchtwervelingen door langslopen, even de zon er in etc.
Het is dus ook heel belangrijk de juiste plaats te kiezen voor de temperatuurvoeler. De voeler zelf heeft een resolutie van 0,1 graad. De temperatuur wordt per 10 minuten geüpdatet. Het midden van de regeling staat op 20,5 gr. De onderste grens van 19,8 graad is geen afwijking van de regeling maar de grens van de capaciteit van de wp bij -6 graden. Het wordt wel 0,5 graad kouder in de kamer maar wordt gecompenseerd door voelbare warme radiatoren. Het comfort blijft dus nagenoeg gelijk. Een volgende scene afspelen gebeurt alleen na de test of de betreffende water temperatuur al eerder in de set staat, want dan kan hoeft die niet aangepast te worden, geeft een rustig beeld in de regeling. De scenes zijn ingericht op het “passeren van een temperatuur waarde”, zodat de richting van de temperatuur bekend is en de regeling rustig is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yUpN8e0ow1zIQ39Ylx9YxyKYLZw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cO1d7zL0iKrfvBMTyq1uF9aa.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Mr Black op 20-10-2025 12:29 . Reden: Toevoegen voorbeelden ]

Vrijst won 2002. Veel glas.(A) 175 m2 - Adlar 6 kW hybr 24 kW zongas combi Atag Zon 6 x 420 W wst 10x340 W zd: 50 m2 vloer. bg. woonk - hal 5 rad. 1e verd. 4 rad. 2e verd. 2 rad. laag temp bij 0 gr. 31 ingaand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BerndGaykema
Mr Black schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 17:55:
Ik heb een spreadsheet gemaakt van de scenes maar weet alleen hoe je hier een foto van de sheet kunt toevoegen maar niet een werkende sheet. Misschien kan iemand dat aangeven.
Uploaden naar bijvoorbeeld Google Drive en de link hier delen. Zet het document wel "public".
(https://support.google.com/drive/answer/2494822?hl=nl&co=GENIE.Platform%3DDesktop)

[ Voor 19% gewijzigd door BerndGaykema op 20-10-2025 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Black
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 17:26
BerndGaykema schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 11:45:
[...]
Uploaden naar bijvoorbeeld Google Drive en de link hier delen. Zet het document wel "public".
(https://support.google.com/drive/answer/2494822?hl=nl&co=GENIE.Platform%3DDesktop)
Dank Bernd, ik werk vanuit een IPad zonder Google en zonder Google Drive. Inmiddels toch maar een foto neergezet. Waarschijnlijk duidelijk genoeg. Hoe je de scenes aanmaakt staat er nog niet bij maar is wel op veel plekken te vinden. :)

Vrijst won 2002. Veel glas.(A) 175 m2 - Adlar 6 kW hybr 24 kW zongas combi Atag Zon 6 x 420 W wst 10x340 W zd: 50 m2 vloer. bg. woonk - hal 5 rad. 1e verd. 4 rad. 2e verd. 2 rad. laag temp bij 0 gr. 31 ingaand

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• azaden
In de Homey public store
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WFsAI-pKPlfjAEXjT8oNv_8RrVY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sV4dziYJeW4Eh9SrMCFYMpIj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:03
Lekker bezig
Heeft het zin om de beta app om te zetten naar productie , of gewoon lekker op de beta blijven ?

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azaden
mversluis schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 18:14:
[...]

Lekker bezig
Heeft het zin om de beta app om te zetten naar productie , of gewoon lekker op de beta blijven ?
Dat eerste.

Na uitrol van nieuwe test versie(s) op de test site, met betrekking tot bevindingen of nieuwe functionaliteit is het daarna weer aan jou om gelijk over te gaan of om te wachten totdat de publieke status weer is bereikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ohno_nl

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

Johan H schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 17:40:
[...]

Kijk even naar je situatie, komt het achter een hoofdaardlek, waar 4 automaten achter mogen dan kun je af met een gewone 16A installatieautomaat.

Lukt dit niet dan kun je een 16A aardlekautomaat plaatsen.
Thnx, ik ga voor de aardlekautomaat. Mocht er iets met de Adlar zijn dan zit ik niet meteen in het donker ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ohno_nl

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

BerndGaykema schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 18:17:
[...]
Beiden zijn goed. De 2-polige schakelt zowel de fase als de nuldraad los, de 1-polige enkel de fase. Ik zou voor de aardlekautomaat gaan en deze buiten de reeds gemonteerde aardlekschakelaars aansluiten. Dan voorkom je dat een aardlekprobleem met de warmtepomp jouw huis in het donker zet want enkel die van de wp gaat uit.

[...]
22 mm is een standaard maat voor aan- en afvoerbuizen, 20 niet. Kan me niet voorstellen dat ze die nemen. Voor de vloerverwarming zelf, dus de slangen in de vloer, wordt 18 mm veel gebruikt. Tenslotte lopen er meerdere groepen parallel door de vloer.
Weet je al hoeveel groepen jouw verdelers krijgen?
Dank je, ik vond het al zo vreemd dat Adlar DN20 leidingwerk aanbiedt voor de installatie. Daarom ga ga de leidingen aanleggen met een bevriende loodgieter en die zegt altijd 25/26mm te gebruiken voor toevoer/ retour. Dat zorgt voor een betere delta T en dus efficiëntere werking van de WP.

Nu nog uitvogelen hoe ik de Edel Eau moet laten aan sluiten. Die komt op zolder waar geen verwarming is komt en dus geen retour. Maar goed, daarvoor moet ik in een ander topic zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:20
BerndGaykema schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 18:17:
[...]
[…]
Sorry hoor, maar zeer slecht advies. Enkelpolige schakelaars zijn in nederland niet toegestaan, enkel in Openbare verlichtingsopstellingen of stuurstroominstallaties. De Nul dient ten aller tijde meegeschakeld te worden bij eindgroepen.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ohno_nl

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

MrBas schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:02:
[...]

Sorry hoor, maar zeer slecht advies. Enkelpolige schakelaars zijn in nederland niet toegestaan, enkel in Openbare verlichtingsopstellingen of stuurstroominstallaties. De Nul dient ten aller tijde meegeschakeld te worden bij eindgroepen.
Maar als ik een aardlekautomaat koop (deze) zit ik goed. Want die schakelt ook de nul, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Als je dit moet navragen moet je niet zelf gaan installeren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ohno_nl

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

Dat bedacht ik mijzelf ook net. Ik besteed het lekker uit, moet ook nog een kookgroep bij dus daar ga ik mijn handen niet aan branden ;-).
Maar ook de elektricien moet weten welke automaat er geplaatst moet worden en Adlar zelf was daar een beetje ambigu in, vandaar de initiële vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijtsehummel
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:59
Is er überhaupt een draadloze thermostaat die wel goed werkt bij de Adlar? Ik gebruik nu al 2 jaar de timing en dat bevalt me prima met stooklijn 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan H
ohno_nl schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:48:
[...]

Maar als ik een aardlekautomaat koop (deze) zit ik goed. Want die schakelt ook de nul, toch?
Die schakelt inderdaad fase en nul.
Ik gebruik dezelfde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-JODosaQFtxERenxU-Nohrp9Mxk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dzl0hZk27FlRnlnJS2RK0vbN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door Johan H op 21-10-2025 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

ijtsehummel schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:00:
Is er überhaupt een draadloze thermostaat die wel goed werkt bij de Adlar? Ik gebruik nu al 2 jaar de timing en dat bevalt me prima met stooklijn 6.
De honeywell round modulation lijkt niet vast te lopen zoals de DT6 dat deed, ik kan dag ook terugzien als ik een paar weken de OTGW eraan hang.
Daarmee overigens uberhaupt aan adlar moeten bewijzen dat de dt6 elke 48uur vastloopt en dezelfde binnentemperatuur blijft doorgeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerndGaykema
MrBas schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:02:
Klopt. Maar kijk even terug naar de tekst waarop ik reageerde. Daar werd niet gevraagd of het mag of niet. Adlar kwam blijkbaar met de keuze van 1- of 2-polig. Legaliteit is aan Adlar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cupra4
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-10 21:22
Welke thermostaat gebruiken jullie met de Adlar? Ze raden 2 stuks van Honeywell aan die zeer slecht beoordeeld worden, een Tado die bijna alles achter een betaalmuur heeft en een Toon waar je volgens mij ook niet zoveel aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
ijtsehummel schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:00:
Stooklijn 6 is niet de dynamische stooklijn, dus je thermostaat doet hierbij eigenlijk niets. Bewaakt hooguit een ondergrens, als dat al werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
BerndGaykema schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:25:
[...]
Klopt. Maar kijk even terug naar de tekst waarop ik reageerde. Daar werd niet gevraagd of het mag of niet. Adlar kwam blijkbaar met de keuze van 1- of 2-polig. Legaliteit is aan Adlar.
Je geeft zelf aan, beiden zijn goed wat dus pertinent niet juist is. Enkelpolige schakelaars zijn niet toegestaan dus ook niet een goed voorstel vanuit Adlar.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBas
ohno_nl schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:48:
[...]

Klopt, mijn voorkeur zou echter meer voor een andere merk automaat zijn, zoals:

https://www.elektrototaal...jwjHgmuyU3GRoCj7MQAvD_BwE

Top kwaliteit voor een lage prijs.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijtsehummel
pentaw1nz schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 16:04:
[...]

Stooklijn 6 is niet de dynamische stooklijn, dus je thermostaat doet hierbij eigenlijk niets. Bewaakt hooguit een ondergrens, als dat al werkt
weet ik. LH8 is de dynamische. Vorig jaar de LH7 nog. Als ik P27 op 0 zet en de thermostaat gebruik, een round modulation, op 22 graden, gebeurt er niets, nada. Settemperatuur is 18C! En wp slaat ook niet aan. Adlar zou het bekijken maar komen er niet weer op terug. Dus daarom gebruik ik de customline stokerij op LH6.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
cupra4 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:51:
Welke thermostaat gebruiken jullie met de Adlar? Ze raden 2 stuks van Honeywell aan die zeer slecht beoordeeld worden, een Tado die bijna alles achter een betaalmuur heeft en een Toon waar je volgens mij ook niet zoveel aan hebt.
Adlar gebruikt alleen de meting van de ingestelde en werkelijke kamertemperatuur. Communiceert via opentherm.
Ik gebruik tado v3+ . Dat werkt prima. Van tado x is bekend dat alleen de bedradeversie werkt met de jan module.
Alle toeters en bellen die in de tado zitten heb je dus niet nodig. Enkel de registratievan de kamertemperatuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan H
ijtsehummel schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 17:09:
[...]
weet ik. LH8 is de dynamische. Vorig jaar de LH7 nog. Als ik P27 op 0 zet en de thermostaat gebruik, een round modulation, op 22 graden, gebeurt er niets, nada. Settemperatuur is 18C! En wp slaat ook niet aan. Adlar zou het bekijken maar komen er niet weer op terug. Dus daarom gebruik ik de customline stokerij op LH6.
Voor de dynamische stooklijn LT8 moet je L27 op ‘0’ hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
cupra4 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:51:
Hier ook een draadloze Tado V3. Het enige wat ik gebruik is de thermostaat. Ik heb wel Radiatorknoppen en draadloze thermostaten in alle kamers maar deze worden behalve voor temperatuur uitlezen niet gebruikt. Waterzijdig inregelen was genoeg om een goede balans in huis te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Weet iemand of je kunt antwoorden op een update opnje ticket via supportadlar@adlar.com ? Dat is waarvan je het antwoord ontvangt.

Ik had een ticket aangemaakt mbt onderhoud (nooit iets over gehoord, wel pakket afgenomen) en thermostaat sturing.

Wil graag antwoorden, maar weet niet of ze dit lezen? Of moet het steeds weer via ticket systeem?
Leuk detail: de ticket nummers die in hun mails staan, zijn totaal anders dan het nummer dat ik zelf ontvang bij aanmaken ticket.

Kreeg ook 2 reacties door elkaar.
Graag zouden we telefonisch contact hebben over deze vraag zodat we het e.e.a. aan kunnen passen. En een datum afstemmen voor onderhoud.

Daarnaast hebben we een nieuwe update voor de thermostaat sturing die we graag bij u zouden willen installeren. Waardoor u wel de thermostaat goed kunt gebruiken.
En
Beste ,

Ik heb de custom stooklijn ingesteld zoals u wilt, hij zou nu ook moeten blijven staan.

Warmte groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
pentaw1nz schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 18:41:
Weet iemand of je kunt antwoorden op een update opnje ticket via supportadlar@adlar.com ? Dat is waarvan je het antwoord ontvangt.

Ik had een ticket aangemaakt mbt onderhoud (nooit iets over gehoord, wel pakket afgenomen) en thermostaat sturing.

Wil graag antwoorden, maar weet niet of ze dit lezen? Of moet het steeds weer via ticket systeem?
Leuk detail: de ticket nummers die in hun mails staan, zijn totaal anders dan het nummer dat ik zelf ontvang bij aanmaken ticket.

Kreeg ook 2 reacties door elkaar.

[...]

En

[...]
Kunnen ze die nieuwe thermostaat sturing niet op afstand in de warmtepomp zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Ramon_1984 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 19:47:
[...]

Kunnen ze die nieuwe thermostaat sturing niet op afstand in de warmtepomp zetten?
Wellicht wel. Ze zeggen ook niet dat dit alleen op locatie kan. Maar dat was ook mijn vraag niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijtsehummel
Ik weet niet hoelang jullie moeten wachten op die update( en verhelpen storing). Deze week belde de secretaresse: 16 Jan. 2026! Eerder kan echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
ijtsehummel schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 11:20:
Ik weet niet hoelang jullie moeten wachten op die update( en verhelpen storing). Deze week belde de secretaresse: 16 Jan. 2026! Eerder kan echt niet.
Ik heb nog nooit een storing gehad gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerndGaykema
ijtsehummel schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 11:20:
Snelheid van hulp voor storing hangt af van het onderhoudscontract welke je hebt afgesloten.
Bij een storing die niet ernstig is, alleen vervelend, zul je langer moeten wachten dan bij bijvoorbeeld een uitval van de wp.
Pagina: 1 ... 66 67 Laatste