An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture
Er zou ergens verwezen moeten worden naar bepaalde voorwaarden, die ook inzichtelijk moeten zijn.macfocus schreef op maandag 30 maart 2026 @ 21:29:
Ik zie net dat we in Mei 25 nog een renewal factuur voor een Gold contract hebben gehad van 199,-.
En die is op 22 Mei betaalt.
Nou weet ik natuurlijk niet meer wat er exact in dat contract stond, maar die factuur gaan we dus even betwisten.
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride
En dus ook niet betalenmversluis schreef op maandag 30 maart 2026 @ 22:35:
Dat is 1 van de vragen die ik toen ook aan adlar gesteld heb.
2 klanten , zelfde moment gekocht
Zelfde onderhouds contracten bij de 1 wel voorrijkosten en bij de andere niet bij onderhoud.
Je kan het al raden , geen antwoord op gekregen 😉
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride
Nou dat dus. Ik slaap redelijk licht, dus als dat ding bedenkt dat ie om 03:00 een uur lang gaat staan brommen omdat er wel om 06:00 warm water moet zijn, dan word ik daar wel eens wakker van en dan krijgt die boiler wel de schuld. Maar goed, ik ga naar die transportbeveiliging kijken en bouw er een geluidsdichte kast omheen. Heb al het materiaal al klaar liggen. Van Adlar hoef ik verder niks te verwachten.Jerra schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:02:
[...]
Ik vind het ook wel wat om er meteen van uit te gaan dat het een normaal niveau brommen is, waar het dan ook door komt (resonantie, vergeten transportbescherming, gewoon een luid exemplaar) het kan ontzettend rauw op je dak vallen dat die "teveel" geluid maakt.
Als je buiten een enorme unit hebt staan die niet hoorbaar bromt en je dan een veel kleiner warmtepompje in huis haalt haalt boven een bakje water, en je hier van wakker blijkt te liggen![]()
Overdreven hoor, maar toch ter enige nuance
Kunnen er misschien wat mensen met een decibel appje wat metingen doen met de kap erop? Misschien heb ik wel gewoon een slechte getroffen en is het gewoon garantie.
Niet het meest energievriendelijk, maar je zou kunnen overwegen om het apparaat overdag wat verder te laten opwarmen, en dan 's nachts niet; ja, je hebt wat stilstandverlies, maar het apparaat gaat in de nacht tenminste niet aan. Zo heb ik het zelf ook geregeld met mijn Explorer v4: om 10u start verwarmen, dan is het water meestal rond 15u wel tussen de 56 en 60 graden. Dat is hier genoeg voor alle (korte) bad- en douchesessies in de avond, en nog voldoende over voor douchen de volgende ochtend.cupra4 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 07:53:
[...]
Nou dat dus. Ik slaap redelijk licht, dus als dat ding bedenkt dat ie om 03:00 een uur lang gaat staan brommen omdat er wel om 06:00 warm water moet zijn, dan word ik daar wel eens wakker van en dan krijgt die boiler wel de schuld. Maar goed, ik ga naar die transportbeveiliging kijken en bouw er een geluidsdichte kast omheen. Heb al het materiaal al klaar liggen. Van Adlar hoef ik verder niks te verwachten.
Kunnen er misschien wat mensen met een decibel appje wat metingen doen met de kap erop? Misschien heb ik wel gewoon een slechte getroffen en is het gewoon garantie.
Het stilstandverlies is aardig beperkt, vind ik; bij helemaal geen gebruik koelt het in de nacht een graad af in ongeveer 3-5 uur afhankelijk van het seizoen.
Heel af en toe komt het eens voor dat het water vroeg in de ochtend te koud is om comfortabel te douchen, bijvoorbeeld omdat er in de avond teveel is gebruikt (of in de winter minder koud water bijgemengd door gewoon kouder koud water), dan laat ik 'm even tot 40 graden opwarmen op z'n elektrisch element, dus geen lawaai. Maar dan zit je aan iets meer geklus met de aansturing.
[ Voor 12% gewijzigd door reiker op 31-03-2026 11:11 ]
Zo gezegd, zo gedaan.
Kun je hiermee de maximale compressor frequentie en de gewenste temperatuur instellen?ohno_nl schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:48:
Ik ben ook in bezit van een Aurora Pro III en heb een HA integratie voor elkaar met ModBus, een andere manier is er niet. Hiervoor heb ik een waveshare modbus gateway gebruikt en deze parallel aan de JAN-module gekoppeld. Daarna heb ik een HA package gemaakt met daarin de modbus adressen voor de WP en wat custom sensoren. Met de sensoren heb ik dit dashboard gemaakt en kan ik de WP vanuit HA bedienen. Ben er zelf erg tevreden over maar feedback is altijd welkom,
[Afbeelding]
Zou je uitleg kunnen geven of een foto kunnen maken van hoe je de waveshare hebt gekoppeld aan de pomp?
Welke HA integratie gebruik je om de waveshare uit te lezen?
Daarmee zou ik volledig van het gas (1100 m3 per jaar) af zijn. Het gaat om een twee onder één kap woning van ongeveer 150m2 met 20 zonnepanelen. Boiler past helaas niet in het hokje van de cv-ketel, maar komt dan in de naastgelegen (grote) slaapkamer.
Waar moet ik nog op letten? Dank!
Als de boiler een warmtepompboiler is met de compressor in die ruimte, dan zou ik die niet in een slaapkamer zetten. Past die echt niet als de CV weg is? Je kunt 'm in principe ook op een andere willekeurige plek waar de huidige koud&warm-waterleidingen lopen, zetten.zeeg schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:45:
Ik heb een offerte liggen van Adlar voor een Aurora III Pro 7 kW warmtepomp (op platte dak), incl. boiler en backup heater en installatie en afvoer voor netto € 9.800.
Daarmee zou ik volledig van het gas (1100 m3 per jaar) af zijn. Het gaat om een twee onder één kap woning van ongeveer 150m2 met 20 zonnepanelen. Boiler past helaas niet in het hokje van de cv-ketel, maar komt dan in de naastgelegen (grote) slaapkamer.
EDIT: Is het zo'n Auer / Intuis Edel EAU die ook eerder genoemd werd? Geen idee hoe dat zit en die zou moeten werken, maar ik neem aan dat deze ook geluid maakt?
Backup heater lijkt mij niet echt nodig, tenzij je huis slecht geïsoleerd is. Deze is alleen nuttig tijdens defrosts, of als de WP je huis echt niet warm krijgt.
[ Voor 11% gewijzigd door TiBoD op 01-04-2026 19:19 ]
WP boiler in de slaapkamer is echt niet wat je wil. dan is het geen slaapkamer meer maar een technische ruimte. en is je huis dus minder waard. als het echt niet ergens anders past dan zou ik een gewone elektrische boiler toepassen die een beetje slim werkt met je zonnepanelen. ja dat verbruikt meer maar met zonne panelen is het waarschijnlijk wel te managen.zeeg schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:45:
Ik heb een offerte liggen van Adlar voor een Aurora III Pro 7 kW warmtepomp (op platte dak), incl. boiler en backup heater en installatie en afvoer voor netto € 9.800.
nadeel van een elechtirsche boiiler. is het verbruik.
voordelen:
vaak compacter. zijn modelen niet veel groter dan een CV ketel. meestal 80L
ook makelijker aansturing voor opwarmen met zonnepannelen.
ook stiller
kijk je niet raar op bij een 80L boiler is ongeveer 110L WP inhoud. WP boiler word meestal niet warmer dan 60 graden een normale word zo 80 graden warm. je kan dus een compactere formaat nemen, en als het allemaal niet past zou ik het in de badkamer plaatsen. (de normale boiler dan)
uiterste redmidel kan een doorstrom boiler zijn. al dan niet met een combinatie met een kleine boiler. zodat het toch alle maal in je CV kast past. ja WP boiler is de meest zuinige oplossing, maar is niet altijd de gewenste oplossing
Zijn er geen andere opstellingen mogelijk als je creatief bent?
Bij mij paste hij niet in het CV hokje. Wel andere plek op zolder en met koof is alles netjes afgewerkt.
![]() | ![]() |
[ Voor 53% gewijzigd door pentaw1nz op 02-04-2026 08:42 ]
Het is inderdaad een Intuis Edel EAU 200l boiler. Volgens de verkoper maakt zo'n ding vrijwel geen geluid. Heeft iemand hier deze boiler al staan? Ik hoor het graag!TiBoD schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:16:
Als de boiler een warmtepompboiler is met de compressor in die ruimte, dan zou ik die niet in een slaapkamer zetten. Past die echt niet als de CV weg is? Je kunt 'm in principe ook op een andere willekeurige plek waar de huidige koud&warm-waterleidingen lopen, zetten.
EDIT: Is het zo'n Auer / Intuis Edel EAU die ook eerder genoemd werd? Geen idee hoe dat zit en die zou moeten werken, maar ik neem aan dat deze ook geluid maakt?
Backup heater lijkt mij niet echt nodig, tenzij je huis slecht geïsoleerd is. Deze is alleen nuttig tijdens defrosts, of als de WP je huis echt niet warm krijgt.
Huis minder waard vind ik niet zo'n probleem. Het gaat me om het geluid en eventuele andere overlast in die slaapkamer. De kamer is ruim genoeg, dat is niet het probleem. Qua looks maak ik een ombouw.Master_duck schreef op donderdag 2 april 2026 @ 07:53:
WP boiler in de slaapkamer is echt niet wat je wil. dan is het geen slaapkamer meer maar een technische ruimte. en is je huis dus minder waard.
Waarom kun je niet slapen in een kamer met een WPB?pentaw1nz schreef op donderdag 2 april 2026 @ 08:40:
Elektrische boiler zou ik persoonlijk niet voor kiezen. Een WPB in een slaapkamer al helemaal niet. Slaapkamer maak je daarmee onbruikbaar voor het doel slapen.
Zijn er geen andere opstellingen mogelijk als je creatief bent?
Bij mij paste hij niet in het CV hokje. Wel andere plek op zolder en met koof is alles netjes afgewerkt.
Andere opstellingen bleken heel lastig, vooral omdat er allerlei leidingen omgelegd moeten worden.
Een liggende boiler achter de knieschotten was geen optie omdat daar geen subsidie op wordt gegeven. Klopt dat? En hoeveel subsidie hebben we het dan over? Ik zie op de offerte € 2.575 (warmtepomp) en € 725 staan. Dus ik neem aan de € 725 voor de boiler...
Dank voor het meedenken!
Je kan de gewenste watertemperatuur en de stille modus instellen. De rest moet via de installateursparameters in het bediningspaneel.Twanroy schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:24:
[...]
Kun je hiermee de maximale compressor frequentie en de gewenste temperatuur instellen?
Zou je uitleg kunnen geven of een foto kunnen maken van hoe je de waveshare hebt gekoppeld aan de pomp?
Welke HA integratie gebruik je om de waveshare uit te lezen?
De waveshare is een modbus-gateway die ik parallel aan de JAN-module gekoppeld heb (kan nu even geen foto maken). Je verbindt A van de JAN met A van de waveshare en B van de JAN met B van de waveshare. Ik heb hier een UTP-kabeltje voor gebruikt.
Voor de configuratie van de warmtepomp in HA heb ik een package en een daskboard aangemaakt en die kan je hier vinden.
Ik heb ook zo'n boiler en ik zou dat ding voor geen goud in mijn slaapkamer willen (staat nu in een technische ruimte). En ja, hij maakt het geluid van een koelkast maar dan wel een paar uur lang. Houdt er ook rekening mee op wat voor vloer je de WPB zet. Een houten vloer is verre van ideaal omdat trillingen worden doorgegeven en de vloer een klankkast wordt en het geluid dus harder - Adlar adviseert hier niet goed in. Ik ga deze zomer een constructie onder de WPB bouwen om deze te ontkoppelen van de vloer en het oppervlak waarop de WPB staat te verstevigen met dwarsbalken. Ik heb er nu een paar van deze onder en dat scheelt al flink.zeeg schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:40:
[...]
Het is inderdaad een Intuis Edel EAU 200l boiler. Volgens de verkoper maakt zo'n ding vrijwel geen geluid. Heeft iemand hier deze boiler al staan? Ik hoor het graag!
[...]
Huis minder waard vind ik niet zo'n probleem. Het gaat me om het geluid en eventuele andere overlast in die slaapkamer. De kamer is ruim genoeg, dat is niet het probleem. Qua looks maak ik een ombouw.
[...]
Waarom kun je niet slapen in een kamer met een WPB?
Andere opstellingen bleken heel lastig, vooral omdat er allerlei leidingen omgelegd moeten worden.
Een liggende boiler achter de knieschotten was geen optie omdat daar geen subsidie op wordt gegeven. Klopt dat? En hoeveel subsidie hebben we het dan over? Ik zie op de offerte € 2.575 (warmtepomp) en € 725 staan. Dus ik neem aan de € 725 voor de boiler...
Dank voor het meedenken!
Wij hebben dus de Atlantic explorer. Die is het grootste deel van de dag stil, tot hij moet verwarmen. Een compressor bromt altijd wat, er wordt lucht aangezogen, en lucht afgevoerd. Daarnaast wordt er soms condenswater weggepompt. Kortom: geluid!zeeg schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:40:
[...]
Het is inderdaad een Intuis Edel EAU 200l boiler. Volgens de verkoper maakt zo'n ding vrijwel geen geluid. Heeft iemand hier deze boiler al staan? Ik hoor het graag!
[...]
Huis minder waard vind ik niet zo'n probleem. Het gaat me om het geluid en eventuele andere overlast in die slaapkamer. De kamer is ruim genoeg, dat is niet het probleem. Qua looks maak ik een ombouw.
[...]
Waarom kun je niet slapen in een kamer met een WPB?
Dank voor het meedenken!
Wanneer douche je? Vaak s avonds...
Wanneer staat hij dus aan... inderdaad Wanneer je wilt gaan slapen.
Zo'n apparaat wil je gewoon niet in een slaapkamer hebben waar je daadwerkelijk ook slaapt.
Los van het feit dat het lelijk is en ongebruikelijk.
Daarnaast is stil een heel relatief begrip. Je ziet verschillende mensen klagen, waar de ander z'n best moet doen om iets te horen. Uiteraard ook weer afhankelijk van opstelling.
Die van ons staat op zolder, en hoor ik in de verdieping daaronder.
Niet storend, maar hoef er niet naast te liggen.
[ Voor 9% gewijzigd door pentaw1nz op 02-04-2026 12:21 ]
Bedankt voor je hulp, ik ga maar eens zo'n modbus gateway aanschaffen.ohno_nl schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:03:
[...]
Je kan de gewenste watertemperatuur en de stille modus instellen. De rest moet via de installateursparameters in het bediningspaneel.
De waveshare is een modbus-gateway die ik parallel aan de JAN-module gekoppeld heb (kan nu even geen foto maken). Je verbindt A van de JAN met A van de waveshare en B van de JAN met B van de waveshare. Ik heb hier een UTP-kabeltje voor gebruikt.
Voor de configuratie van de warmtepomp in HA heb ik een package en een daskboard aangemaakt en die kan je hier vinden.
Zou je ook de configuratie parameters van de Waveshare kunnen delen?
Ik heb een dynamisch energiecontract, en wil de pomp via HA in de dure uren naar stille modus (mute 2) sturen. Ook wil ik in de goedkope uren de pomp extra laten verwarmen, dus met jou oplossing zou dat dmv een automatisering in HA kunnen.
Waarom moet er eigenlijk een warmtepomp boiler in? Kan ik niet beter een liggende gewone boiler (zonder subsidie) achter het knieschot doen?ohno_nl schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:32:
[...]
Ik heb ook zo'n boiler en ik zou dat ding voor geen goud in mijn slaapkamer willen (staat nu in een technische ruimte). En ja, hij maakt het geluid van een koelkast maar dan wel een paar uur lang. Houdt er ook rekening mee op wat voor vloer je de WPB zet. Een houten vloer is verre van ideaal omdat trillingen worden doorgegeven en de vloer een klankkast wordt en het geluid dus harder - Adlar adviseert hier niet goed in. Ik ga deze zomer een constructie onder de WPB bouwen om deze te ontkoppelen van de vloer en het oppervlak waarop de WPB staat te verstevigen met dwarsbalken. Ik heb er nu een paar van deze onder en dat scheelt al flink.
Overigens is de vloer van beton.
Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |
Inmiddels kan ik de warmtepomp bekijken in Home Asisstant via die local-tuya config zoals aan het begin van dit forum is uitgelegd. Ik had de hoop dat hiermee alle Params uit te lezen en te zetten zijn, maar dat is niet zo. Het zijn een stuk of 30 sensoren. Hoe pas ik dan die P139 param aan, zodat de CV ketel niet meer aangesproken wordt voor het ontdooien? Via die JAN module?nlfva1 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:24:
[...]
Ik heb gewoon P139 op 1 gezet, op aanwijzing van gebruiker h3rj4n, die hier al eerder over geschreven heeft en werkt prima. Zie: h3rj4n in "Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen"
Vrijstaande woning 2012; vloerverwarming 230m2 over 3 verdiepingen; PV: 26 x First Choice Solar 400 / WP: Adlar Aurora II 10kw
Yep! Beschreven op pagina 1 bij "Parameters" met hoe je bij die P nummers komt
Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |
OK bedankt! Het is gelukt; zojuist via die JAN module aangepast en P139 op 1 gezet; Dat had ik al veel eerder moeten doen. Hiermee helpt de CV ketel dan ook niet meer bij het ontdooien?LongTimeAgo schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 23:08:
[...]
Yep! Beschreven op pagina 1 bij "Parameters" met hoe je bij die P nummers komt
En die P140 hoeft niet aangepast te worden?
P139 Air conditioner heating option 0/2 0 enable, 1 disable, 2 gas control
P140 Hot water heating options 0/2 0 enable, 1 disable, 2 gas control
Vrijstaande woning 2012; vloerverwarming 230m2 over 3 verdiepingen; PV: 26 x First Choice Solar 400 / WP: Adlar Aurora II 10kw
CV ketel zal nu in geen geval meer bijspringen.FotoMania schreef op maandag 6 april 2026 @ 12:53:
[...]
OK bedankt! Het is gelukt; zojuist via die JAN module aangepast en P139 op 1 gezet; Dat had ik al veel eerder moeten doen. Hiermee helpt de CV ketel dan ook niet meer bij het ontdooien?
En die P140 hoeft niet aangepast te worden?
P139 Air conditioner heating option 0/2 0 enable, 1 disable, 2 gas control
P140 Hot water heating options 0/2 0 enable, 1 disable, 2 gas control
Even in de gaten houden dus als we in juni nog een koude periode krijgen;)
Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, HR++ glas vloerverwarming beneden 55 m2, boven standaard radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Jaarverbruik ca. 1.600 kwh, zonder cv hulp.
Ik heb een kleine toevoeging gedaan aan jou package.ohno_nl schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:48:
Ik ben ook in bezit van een Aurora Pro III en heb een HA integratie voor elkaar met ModBus, een andere manier is er niet. Hiervoor heb ik een waveshare modbus gateway gebruikt en deze parallel aan de JAN-module gekoppeld. Daarna heb ik een HA package gemaakt met daarin de modbus adressen voor de WP en wat custom sensoren. Met de sensoren heb ik dit dashboard gemaakt en kan ik de WP vanuit HA bedienen. Ben er zelf erg tevreden over maar feedback is altijd welkom,
[Afbeelding]
Register 2101 om de pomp aan/uit te schakelen.
Register 2103 (36) uitlezen om te kijken of holiday modus ingeschakeld staat.
EDIT:
@ohno_nl Na een tijdje testen kom ik toch wat tegen:
Ik gebruik de Jan module voor de weersafhankelijke aansturing vd pomp. De Waveshare is paralel aan de modbus van Jan module gekoppeld. Daardoor krijg je 2 kapiteins op 1 schip, en lukt het de Jan module niet meer om te communiceren met de pomp.
Ik ben aan het kijken of de de modbus settings van de Waveshare aan kan passen (minder vaak pollen) om zo ervoor te zorgen dat ze toch gelijktijdig kunnen werken.
Tips zijn welkom...
[ Voor 24% gewijzigd door Twanroy op 13-04-2026 15:43 ]
- Firmware (MCU) is geüpdate naar 4.3.8 (laatste)
- Monoblock is schoongemaakt en magneet filter is schoongemaakt (zat niets in, na anderhalf jaar).
- Tado 'radiatorknop' probleem is opgelost (echter was dit dus een instelling aan mijn eigen kant)
- Bepaalde gegevens die nog incorrect in hun systeem stonden over mijn woning/systeem zijn ook meteen genoteerd om te worden aangepast.
Tevens zaten hier ook 75 euro aan voorrijkosten bij, maar de monteur wist ook niet waarom dit plots op de bonnen is verschenen. ik heb het voor nu maar getekend en ga contact opnemen met de Adlar servicedesk om te vragen waarom deze er plotseling bij zitten, zodra de rekening verschijnt.
Maar wat is die warmtepomp plots stil met die dynamische ventilator snelheid regeling! Op de 'standaard/normale' stand zakt die, wanneer mogelijk, gewoon helemaal terug naar (ver) onder de 40hz. Dat maakt voor het geluid best wel uit. Ben benieuwd naar de volgende winter.
En heb hem niet opnieuw hoeven toe te voegen in de Tuya app en/of Home Assistant. Dat is lekker.
---
Voor de Tado slimme radiatorknop gebruikers met soortgelijke problemen (dat de verkeerde kamer en gevraagd temperaturen worden doorgegeven aan de JAN module):
De "Zoneregelaar" moet op "Geen" worden gezet.
1. Open de Tado App.
2. Ga naar "Instellingen".
3. Klik op de naam van de radiatorknop.
4. Scroll (indien nodig) naar beneden en selectereer "Zoneregelaar".
5. Selecteer "Geen".
Doe dit voor elke slimme radiatorknop.
[ Voor 4% gewijzigd door LongTimeAgo op 13-04-2026 17:16 ]
Bij mij is trouwens de MCU Module v4.4.3 , betreft een vervangende (voor een 6 kW) nieuw geplaatste 10 kW adlar warmtepompLongTimeAgo schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:02:
Warmtepomp monteur is langsgeweest!
- Monoblock is schoongemaakt en magneet filter is schoongemaakt (zat niets in, na anderhalf jaar).
- Tado 'radiatorknop' probleem is opgelost (echter was dit dus een instelling aan mijn eigen kant)
- Bepaalde gegevens die nog incorrect in hun systeem stonden over mijn woning/systeem zijn ook meteen genoteerd om te worden aangepast.
Tevens zaten hier ook 75 euro aan voorrijkosten bij, maar de monteur wist ook niet waarom dit plots op de bonnen is verschenen. ik heb het voor nu maar getekend en ga contact opnemen met de Adlar servicedesk om te vragen waarom deze er plotseling bij zitten, zodra de rekening verschijnt.
Maar wat is die warmtepomp plots stil met die dynamische ventilator snelheid regeling! Op de 'standaard/normale' stand zakt die, wanneer mogelijk, gewoon helemaal terug naar (ver) onder de 40hz. Dat maakt voor het geluid best wel uit. Ben benieuwd naar de volgende winter.
En heb hem niet opnieuw hoeven toe te voegen in de Tuya app en/of Home Assistant. Dat is lekker.
---
Voor de Tado slimme radiatorknop gebruikers met soortgelijke problemen (dat de verkeerde kamer en gevraagd temperaturen worden doorgegeven aan de JAN module:
1. Open de Tado App.
5. Selecteer "Geen".
Vrijstaande woning 100m2 vloerverwarming, full electric warmtepomp 10 kW met vloerverwarming open verdeler
Geen idee wat de verschillen zijn in de releases.
Ik wacht inmiddels 6 maand op reactie, in oktober zelf contact opgenomen ivm aflopen jaarcontract onderhoud.
Daartussen ook zeker 5 keer contact opgenomen op verschillende manieren.
Iemand al reactie mbt die voorrijkosten?
Als die 75 euro blijft staan maak ik m'n unit zelf wel schoon
Tja mijn verzamelde vragen van mensen hier die ik bij adlar neergelegd ca 5 maanden geleden heb via portaal en via mail geen enkele reactie op.pentaw1nz schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:20:
Ik heb 4.3.5
Ik wacht inmiddels 6 maand op reactie, in oktober zelf contact opgenomen ivm aflopen jaarcontract onderhoud.
2 weken geleden ook nog friendly reminder gestuurd en wederom geen enkele reactie
An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture
Ik heb met recente onderhoudsbeurt weer 4.3.3, vreemd dat dit zo verschilt.pentaw1nz schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:20:
Ik heb 4.3.5
De voorrijkosten hoefde ik na een mail gestuurd te hebben daarover niet meer te betalen.
Dit verschilt per warmtepomp variant.
Ah, jammer. Ik vroeg mij gister af wat er met het lijstje vragen gebeurd was en of er al antwoorden waren.mversluis schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:44:
[...]
Tja mijn verzamelde vragen van mensen hier die ik bij adlar neergelegd ca 5 maanden geleden heb via portaal en via mail geen enkele reactie op.
2 weken geleden ook nog friendly reminder gestuurd en wederom geen enkele reactie
Ik heb ook een Aurora II 6 kWLongTimeAgo schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:23:
Voor de Aurora II 6kw is 4.3.8 de laatste volgens de monteur.
Dit verschilt per warmtepomp variant.
Hmm, op zijn minst gezegd vind ik dat wel heel onbeleefd van Adlar naar haar eigen klanten toe. Er zaten ook vragen van mij bij. Kan je aangeven van hoeveel mensen je vragen hebt ontvangen en doorgestuurd naar Adlar? Mogelijk is het het waard om met elkaar te onderzoeken/overleggen hoe hier verder mee om te gaan?mversluis schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:44:
[...]
Tja mijn verzamelde vragen van mensen hier die ik bij adlar neergelegd ca 5 maanden geleden heb via portaal en via mail geen enkele reactie op.
Hoe denken anderen hierover? Misschien een aangetekend schrijven met alle handtekeningen daaronder? Of dat iedereen die graag antwoord zou willen hebben een e-mailtje stuurt met het dringend verzoek te regageren? Zou een standaard mailtje kunnen zijn die we gezamelijk opstellen. Wat zijn jullie gedachten?
Indien gewenst kan deze discussie wat mij betreft ook via DM worden gevoerd.
2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant
Het verschil tussen onze configuraties is dat ik de weerafhankelijke aansturing uitgeschakeld heb, dus de JAN leest alleen maar. Ik moet even in de documentatie duiken om uit te vinden welke parameter dit ook alweer was.Twanroy schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 16:17:
[...]
Ik heb een kleine toevoeging gedaan aan jou package.
Register 2101 om de pomp aan/uit te schakelen.
Register 2103 (36) uitlezen om te kijken of holiday modus ingeschakeld staat.
EDIT:
@ohno_nl Na een tijdje testen kom ik toch wat tegen:
Ik gebruik de Jan module voor de weersafhankelijke aansturing vd pomp. De Waveshare is paralel aan de modbus van Jan module gekoppeld. Daardoor krijg je 2 kapiteins op 1 schip, en lukt het de Jan module niet meer om te communiceren met de pomp.
Ik ben aan het kijken of de de modbus settings van de Waveshare aan kan passen (minder vaak pollen) om zo ervoor te zorgen dat ze toch gelijktijdig kunnen werken.
Tips zijn welkom...
[Afbeelding]
Ik krijg via het portaal en mail ook nooit antwoord. Het lijkt alsof die niet overkomen? Als ik iets instuur via het algemene contact formulier krijg ik vaak wel antwoordmarnie schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:08:
[...]
Hmm, op zijn minst gezegd vind ik dat wel heel onbeleefd van Adlar naar haar eigen klanten toe. Er zaten ook vragen van mij bij. Kan je aangeven van hoeveel mensen je vragen hebt ontvangen en doorgestuurd naar Adlar? Mogelijk is het het waard om met elkaar te onderzoeken/overleggen hoe hier verder mee om te gaan?
Hoe denken anderen hierover? Misschien een aangetekend schrijven met alle handtekeningen daaronder? Of dat iedereen die graag antwoord zou willen hebben een e-mailtje stuurt met het dringend verzoek te regageren? Zou een standaard mailtje kunnen zijn die we gezamelijk opstellen. Wat zijn jullie gedachten?
Indien gewenst kan deze discussie wat mij betreft ook via DM worden gevoerd.
Zoals gezegd heb ik dit antwoord al zeker 6 keer gehad, sinds OKTOBER!
Zojuist gebeld... En onderhoud ook ingepland eind mei.
Mijn onderhoudscontract is dan al een half jaar afgelopen, dus ik heb ook gevraagd naar hoe het zit met eventueel verlengen van het pakket zoals ik dat initieel heb afgesloten (en dus niet de nieuwe paketten).
Ook aangegeven dat ik van andere klanten met vergelijkbaar pakket heb begrepen dat zij na onderhoud opeens een factuur kregen van 75 euro voor de voorrijkosten.
Hier allemaal geen antwoord op gekregen, maar er is weer een apart ticket voor aangemaakt. Als ik wat hoor zal ik het hier plaatsen...
Dit is trouwens het overzicht zoals velen destijds hebben afgesloten.
Daar staat bij het duurste pakket 'Geen voorrijkosten bij additioneel onderhoud'
Over voorrijkosten bij standaard onderhoud (1x per jaar) wordt niets gezegd. En uit bovenstaande verwoording kun je m.i. vrij duidelijk opmaken dat bij 'standaard onderhoud' i.c.m. pakket Gold sowieso geen voorrijkosten gelden. Dat zit in die 199,- euro verwerkt die je al hebt betaald.
Mocht ik daar een factuur voor krijgen, ga ik die ook zeker niet betalen.
Nu maakt het mij niet heel veel uit dat dit onderhoud niet meer zo maar zal plaatsvinden jaarlijks (al wordt dat eens in de 3 jaar zal het prima zijn gok ik zo maar), maar mijn wp is ook gereinigd (ook al haal ik zelf ook een doekje meermaals over het apparaat), dus ik snap dat ze daar eventueel geld voor kúnnen vragen, echter moet dit wettelijk gezien dan wel worden overlegd en niet zo maar worden uitgevoerd.
Ik snapte dat ze van hun oude servicecontracten echt een hoop dingen moesten verduidelijken, maar zo was het mij uitgelegd bij de verkoop destijds. (2 jaar terug)
Ook kan ik pas sinds afgelopen maandag werkelijk zeggen dat de oplevering 100% compleet is nu. Want de dynamische stooklijn 8 is eindelijk werkend.
Maar goed, Adlar moet even een hoop service monteurs aannemen de komende maanden. Aantal warmtepompen vs aantal monteurs zit een heftige discrepantie in (meer zal ik niet zeggen). Ze (de monteurs) doen in ieder geval wel echt hun best en verdienen veel lof.
[ Voor 8% gewijzigd door LongTimeAgo op 15-04-2026 11:34 ]
Ja, ECO modis = stille modus en deze stand maximaliseerd de compressor en ventilator frequentie, de frequentie waardes zijn afhankelijk van de waarde van P88 en P89 (bij Aurora 2).conradh schreef op woensdag 15 april 2026 @ 23:27:
Ik zie hier af en toe iets staan over “stille modus”. Is dat hetzelfde als ECO modus? Omdat onze Adlar 10kw teveel herrie maakt zet ik hem vanaf 10 uur ‘s avonds op ECO en vanaf 7 uur weer op normaal. Anders horen we hem de hele nacht in de slaapkamer.
P88: nacht/stil/eco modus van de compressor, default 50Hz
P89: nacht/stil/eco modus van de ventilator, default 40Hz (Omw/min = P89 x 15)
Mocht je nog een resonantie horen dan kan je een kleine aanpassing doen in de frequentie. De P88 en P89 hebben wel een verhouding met elkaar P89 ≈ 80% van P88, oftewel er moet voldoende luchtstroom zijn door de compressor, maar hoeft ook niet te veel.
2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant
Deze winter voor het eerst een Adlar warmtepomp.
Nu het warmer wordt, zou ik verwachten dat de wp een keer ophoud met stoken, maar ik zie nog steeds energie verbruik.
Ik ben al terug gegaan van stooklijn en zit nu op HL4. In- en uittreden temp is nu 25gr en hij doet nu niets, maar er is wel verbruik geweest.
De nachten zijn nog wel fris, maar overdag warmt het ook door de zon wel weer op.
Zetten jullie de WP op een gegeven moment gewoon uit? Of accepteren jullie dat er gestookt wordt terwijl het eigenlijk niet nodig is (of lijkt)?
If it does not kill u, it makes u stronger
Je zou de wp in ieder geval op HL7 kunnen zettenRedbull4u schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:40:
Dit voelt als een domme vraag, maar stel hem toch.
Nu het warmer wordt, zou ik verwachten dat de wp een keer ophoud met stoken, maar ik zie nog steeds energie verbruik.
Ik ben al terug gegaan van stooklijn en zit nu op HL4. In- en uittreden temp is nu 25gr en hij doet nu niets, maar er is wel verbruik geweest.
De nachten zijn nog wel fris, maar overdag warmt het ook door de zon wel weer op.
Zetten jullie de WP op een gegeven moment gewoon uit? Of accepteren jullie dat er gestookt wordt terwijl het eigenlijk niet nodig is (of lijkt)?
Vrijstaande woning 100m2 vloerverwarming, full electric warmtepomp 10 kW met vloerverwarming open verdeler
Ik heb een scene die ik activeer in de zomer.Redbull4u schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:40:
Dit voelt als een domme vraag, maar stel hem toch.
Nu draait hij idd nog wel paar x per dag kort.
In de zomer is hij uit (stooklijn sluiting) en tussen 12 en 1 draait alleen de pomp even zodat deze niet vast komt te zitten.
Momenteel wisselt het nog te veel om hem niet te laten verwarmen. Vandaag is hij niet aan geweest. Dit was gisteren.
Zodoende blijft de waterpomp dan wel draaien. Dit helpt bij de warme dagen om de vloer relatief koel te houden.
Eventueel kan ik de warmtepomp ook op "koeling" zetten, maar dat maakt eigenlijk weinig verschil. Behalve dat de vloer dan vieskoud wordt.
Is dit nog steeds een goede integratie of zijn er inmiddels betere manieren om de Adlar uit te lezen in HA? Dat Tuya developer platform is ook ontzettend traag.
[ Voor 6% gewijzigd door cupra4 op 17-04-2026 08:40 ]
Misschien een andere protocol versie gebruiken? Ik meen me te herinneren dat het 3.3 of 3.2 was.?cupra4 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 08:36:
Heeft iemand nog een idee? Ik gebruik TuyaLocal op Home Assistant. Tot gisteren draaide alles prima, tot Tuya mijn trial abbo had beeindigd (eerste install in november). Heb het weer met 6 maanden weten te verlengen, maar nu krijg ik met geen mogelijkheid TuyaLocal nog werkend op HA. In het developer portal staat alles goed, alles is online en connected. Maar met het device ID, IP en Local key, blijf ik nu de melding houden dat de combinatie van deze gegevens niet goed is. Maar er is niets veranderd.
Is dit nog steeds een goede integratie of zijn er inmiddels betere manieren om de Adlar uit te lezen in HA? Dat Tuya developer platform is ook ontzettend traag.
[Afbeelding]
Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023
Heb ze allemaal geprobeerd. Niks werkt.fvanderstege schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:06:
[...]
Misschien een andere protocol versie gebruiken? Ik meen me te herinneren dat het 3.3 of 3.2 was.?
Ja dat zei de verkoper bij mij ook. Maar die compressor maakt serieus herrie. Hij staat op zolder en moet alle deuren dichthouden om er geen last van te hebben. Als ik dit vooraf had geweten, had ik naar wat anders gezocht. Ze vertellen je graag dingen die je wil horen, tot ie er staat en het net even anders is.zeeg schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:40:
[...]
Heeft hij misschien een nieuwe Local Key gekregen?
Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, HR++ glas vloerverwarming beneden 55 m2, boven standaard radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Jaarverbruik ca. 1.600 kwh, zonder cv hulp.
Op zich voldoende voor de leidingen, maar niet om een vuil/magneetfilter te plaatsen.
Zit zo'n filter toevallig in of vlakbij de Adlar zelf?
Zij hebben de warmtepomp enkel met een vloerverwarming. BIj een beetje behoefte aan warmte slaat het ding compleet op hol en wordt het te heet onder de voeten.
Ik zie een set temperatuur voorbij komen van af en toe 36 of 40 graden. Dat is veel te warm voor een vloerverwaming. De enige manier om het af te remmen is het systeem uit te zetten.
Daarnaast toont het display een waterdruppel in plaats van de temperatuur in een huisje. Dan lijkt het erop dat hier gestuurd wordt op basis van de set temperatuur (temperatuur water, toch?). Dan denk ik ook dat het systeem niet luistert naar de meegeleverde Honeywell thermostaat.
Ten derde, en het belangrijkste euvel, zie ik op het display incoontjes van radiatoren terwijl de handleiding aangeeft dat je vloerverwarming-iconen zou moeten zien als je die hebt.
:strip_exif()/f/image/VtrWmULkSqHWt5s6lNk7iWbU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/E3s5jvBCr2xuaoo2uksgbYML.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qoCArAbEriEZFWzDZKexixqS.jpg?f=fotoalbum_large)
De verwarmingscurve in het display hieronder past niet bij een vloerverwarming, als je deze curves naloopt in de handleidng dan zie je dat deze past bij een hoge-temperatuurverwamring (CV-ketel en radiatoren) en niet bij lagetemperatuurverwarming (vloerverwarming)
:strip_exif()/f/image/m60KEdPZ9MOolfeE1uJSVgrz.jpg?f=fotoalbum_large)
De installatie is opgeleverd door twee installateurs uit Tsjechië die niet duidelijk konden maken wat ze gedaan hebben. Sindsdien hangen mijn ouders een paar keer in de week met Adlar aan de telefoon om dingen remote aan te passen. Er komt een Adlar-monteur langs maar dat is niet eerder dan de eerste week mei.
Volgens mij zijn er dingen fundamenteel mis in het systeem.
Kan iemand dit bevestigen vanuit zijn eigen situatie of vanuit zijn expertise? Kan ik met vaders het systeem zelf op orde brengen?
Advies: Zet hem voorlopig op (Lage Temp) Curve 7.[b]badkuip in "Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen"
Kan iemand dit bevestigen vanuit zijn eigen situatie of vanuit zijn expertise? Kan ik met vaders het systeem zelf op orde brengen?
Curve 8 is Adlar's dynamische stooklijn. Deze reageert op basis van de Thermostaat. Daar zijn al vaker dingen mis mee geweest bij velen en dat kan hier dan ook het geval zijn. (Maar ik weet dit niet zeker)
Curve 7 volgt gewoon een curve op basis van de buitentemperatuur en met de huidige temperaturen zal dat voor nu of t/m mei prima zijn en zal die volgens mij ook niet aan hoeven springen.
Tja, dat is een van de problemen. Ik kan geen lagetemperatuur curve selecteren.LongTimeAgo schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 23:04:
[...]
Advies: Zet hem voorlopig op (Lage Temp) Curve 7.
Curve 8 is Adlar's dynamische stooklijn. Deze reageert op basis van de Thermostaat. Daar zijn al vaker dingen mis mee geweest bij velen en dat kan hier dan ook het geval zijn. (Maar ik weet dit niet zeker)
Curve 7 volgt gewoon een curve op basis van de buitentemperatuur en met de huidige temperaturen zal dat voor nu of t/m mei prima zijn en zal die volgens mij ook niet aan hoeven springen.
Het apparaat denkt dat ie een radiator moet verwarmen dus hij geeft mij alleen de mogelijkheid om hogetemperatuur curves te kiezen.
De set temperatuur van een hoge temperatuurcurve is denk ik veel te hoog in combinatie met vloerverwarming.
Kan je de stooklijn dan wel op sluiting/off zetten en dan zelf de temperatuur (set) instellen?
Hem dan gewoon op 20 zetten lijkt mij voldoende dan.
De telefoniste gaf aan dat ze alles snapte. Dat ze dit veel vaker hoort. Dat het servicecontract idd duur is, dat communicatie slecht loopt etc. Ze bood geen excuses aan, maar erkende wel. Ik gaf aan dat de slechte service en opvolging al behoorlijk bekend is en geen goed zal doen in de verkoop. Dat erkende ze ook. Aangegeven dat ik nu niks meer met ze van doen wil, dat ik Jån er tussenuit gehaald heb etc. Gaf ze me gelijk in… ze gaf wel aan dat ze ‘achter de schermen’ wel bezig zijn met deze issues.
Toch wonderlijk om mee te maken. Geen enkel tegenargument, geen excuses. Enkel bevestiging.
Kun je geen andere modus selecteren?badkuip schreef op zondag 19 april 2026 @ 13:48:
[...]
Tja, dat is een van de problemen. Ik kan geen lagetemperatuur curve selecteren.
Het apparaat denkt dat ie een radiator moet verwarmen dus hij geeft mij alleen de mogelijkheid om hogetemperatuur curves te kiezen.
De set temperatuur van een hoge temperatuurcurve is denk ik veel te hoog in combinatie met vloerverwarming.
Bij de aurora 2 modellen kan dat namelijk wel:
Ook voor vloerverwarming moet daar trouwens modus ‘verwarming’ geselecteerd worden.
Exact hier ook het probleem, met geen mogelijkheid meer werkend te krijgen.
2+2=4-1=3 QUICKMATH
Goede tip, maar dat weet ik niet. Ik ben niet op locatie en ik zal het mijn vader eens vragen na te kijken.LongTimeAgo schreef op zondag 19 april 2026 @ 15:40:
Ok dat is wel vervelend inderdaad.
Kan je de stooklijn dan wel op sluiting/off zetten en dan zelf de temperatuur (set) instellen?
Hem dan gewoon op 20 zetten lijkt mij voldoende dan.
Ja, deze app hebben we nog niet. We zijn eerst aan de gang gegaan met het bedieningspaneel aan de muur en daar kunnen we het niet vinden. Ik zal eens kijken of de app wat voor ons is.Johan H schreef op zondag 19 april 2026 @ 18:35:
[...]
Kun je geen andere modus selecteren?
Bij de aurora 2 modellen kan dat namelijk wel:
Ook voor vloerverwarming moet daar trouwens modus ‘verwarming’ geselecteerd worden.[Afbeelding]
Ik baal ervan. Het is zo mager gedocumenteerd allemaal. Hoe kan je zo’n systeem nou proberen te vatten in een handleiding die niet langer is dan 30 pagina’s? Ik sta er versteld van van wat er allemaal niet gedocumenteerd of gemeld wordt.
Deze stap ook geprobeerd?MrBas schreef op zondag 19 april 2026 @ 18:57:
[...]
Exact hier ook het probleem, met geen mogelijkheid meer werkend te krijgen.
Uiteindelijk bleek het zo simpel te zijn. Even de pomp stroomloos maken en opnieuw opstarten. Dan werkt alles weer. Local Key is hetzelfde gebleven.Johan H schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 21:54:
[...]
Heeft hij misschien een nieuwe Local Key gekregen?
Even hierop terugkomen.macfocus schreef op maandag 30 maart 2026 @ 21:29:
Ik zie net dat we in Mei 25 nog een renewal factuur voor een Gold contract hebben gehad van 199,-.
En die is op 22 Mei betaalt.
Nou weet ik natuurlijk niet meer wat er exact in dat contract stond, maar die factuur gaan we dus even betwisten.
De factuur hadden we per ongeluk al betaald, maar is gecrediteerd onder coulance.
Dus dat is netjes.
Ik herken de frustratie inderdaad. Ik baal er ook nog steeds van dat ik zelf nauwelijks iets in kan stellen. De “app” kan feitelijk net zoveel als het bedieningspaneel (ook niets dus).badkuip schreef op zondag 19 april 2026 @ 21:18:
[...]
Ja, deze app hebben we nog niet. We zijn eerst aan de gang gegaan met het bedieningspaneel aan de muur en daar kunnen we het niet vinden. Ik zal eens kijken of de app wat voor ons is.
Ik baal ervan. Het is zo mager gedocumenteerd allemaal. Hoe kan je zo’n systeem nou proberen te vatten in een handleiding die niet langer is dan 30 pagina’s? Ik sta er versteld van van wat er allemaal niet gedocumenteerd of gemeld wordt.
[ Voor 98% gewijzigd door hwennink op 22-04-2026 17:47 ]
Bij mij kwamen ze de dag na installatie langs om alles goed in te stellen en uitleg te geven, gedaan door een Nederlandse service monteur. Doen ze dat tegenwoordig niet meer vanuit Adlar?badkuip schreef op zondag 19 april 2026 @ 21:18:
[...]
Ja, deze app hebben we nog niet. We zijn eerst aan de gang gegaan met het bedieningspaneel aan de muur en daar kunnen we het niet vinden. Ik zal eens kijken of de app wat voor ons is.
Volgens mij betekend de waterdruppel dat hij staat ingesteld op watertemperatuur. Ik heb dat ook nog, omdat er niks is ingesteld/afgesteld. Er moet een parameter (ik weet niet welke) zijn die je kan zeggen op welk type verwarming het staat ingesteld. Bij mij hebben ze hem op vloerverwarming gezet en ik zie ook een radiator als plaatje.
Wat je kan doen (tijdelijk maar bij mij werkt dit al 2 maandjes goed)
custom curve, water temperatuur laag zetten, stille modus aan.
(note: hangt helemaal af van het warmteafgifte systeem of dat ook bij andere goed werkt)
:strip_exif()/f/image/WZIIbhwooCH0Ss1uSEJ7UaMM.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja, dat snap ikjLing schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:22:
[...]
Volgens mij betekend de waterdruppel dat hij staat ingesteld op watertemperatuur.
Wat bedoel je met "er is niks is ingesteld/afgesteld?" Moeten we zelf wat instellen of afstellen?jLing schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:22:
Ik heb dat ook nog, omdat er niks is ingesteld/afgesteld.
Ja, maar dat is dan een parameter in een servicemenu waar wij echt de monteur iets hoort in te stelen?jLing schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:22:
Er moet een parameter (ik weet niet welke) zijn die je kan zeggen op welk type verwarming het staat ingesteld.
Voor de duidelijkheid, dan bedoel je dit scherm?jLing schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:22:
Bij mij hebben ze hem op vloerverwarming gezet en ik zie ook een radiator als plaatje.
:strip_exif()/f/image/qoCArAbEriEZFWzDZKexixqS.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit zie jij dus ook, inclusief een radiatorsymbool rechtsboven bij de temperatuur? Dat zou betekenen dat jouw en mijn pa zijn installaties niet goed zijn ingesteld of dat de handleiding niet klopt. Die zegt namelijk dat je specifiek vloerverwarming-dingen moet zien en geen radiator-icoontjes.
Kan je zelf een custom curve instellen? Ik dacht dat Adlar dat alleen zou kunnen op afstand...jLing schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:22:
Wat je kan doen (tijdelijk maar bij mij werkt dit al 2 maandjes goed)
custom curve, water temperatuur laag zetten, stille modus aan.
En nog een vraag: krijg jij ook op het paneel zo ongeveer overal de melding dat je iets niet kan instellen omdat de weersafhankelijke regeling ingesteld is?
En heb jij het werkend met een kamerthermostaat? Want we zien helemaal niets terug van een thermostaatwaarde op het Adlar-display en we hebben ook niet het idee dat de warmtepomp aan- of uitgaat op basis van de thermostaat.
Je kan via het installer-level bij de parameters om het type verwarming te wijzigen.
Installer-code = 1212
Menu - Heating mode type (3.1)
Zone A Heat-type: 0 = FCU 1 = RAD 2 = FLH
Als je die op 2 instelt dan krijg je andere stooklijnen met lagere temperaturen.
Welk boekje heb jij dat wij niet hebben? want ik zie het nergens staan...ohno_nl schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 17:02:
Ik heb even het boekje erbij gepakt en daar gevonden hoe je het type verwarming instelt.
Je kan via het installer-level bij de parameters om het type verwarming te wijzigen.
Installer-code = 1212
Menu - Heating mode type (3.1)
Zone A Heat-type: 0 = FCU 1 = RAD 2 = FLH
Als je die op 2 instelt dan krijg je andere stooklijnen met lagere temperaturen.
[ Voor 7% gewijzigd door ohno_nl op 29-04-2026 19:10 ]
Bedankt Ohno!ohno_nl schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 17:02:
Ik heb even het boekje erbij gepakt en daar gevonden hoe je het type verwarming instelt.
:strip_exif()/f/image/LLk2ImwWFvGV5oYPu4Xpn4PW.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat zou niet moeten natuurlijk, maar mij bij is dat geen raar verhaal omdat ik nog midden in verbouwing zat en de vloer moest nog langzaam opwarmen, dus heb ik gevraagd om alles voorlopig enkel op watertemperatuur in te kunnen stellen.badkuip schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:43:
Wat bedoel je met "er is niks is ingesteld/afgesteld?" Moeten we zelf wat instellen of afstellen?
Je hebt gelijk, voor je ouders hadden ze dit goed horen in te stellenbadkuip schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:43:
Ja, maar dat is dan een parameter in een servicemenu waar wij echt de monteur iets hoort in te stelen?
Zojuist heb ik bij mij de parameter aangepast die ohno_nl hierboven deelt, en je hebt gelijk, alle iconen zijn nu wel van het type vloerverwarming.badkuip schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:43:
Voor de duidelijkheid, dan bedoel je dit scherm?
Dit zie jij dus ook, inclusief een radiatorsymbool rechtsboven bij de temperatuur? Dat zou betekenen dat jouw en mijn pa zijn installaties niet goed zijn ingesteld.
Dit is waarschijnlijk ook een instelling. Ik kan onder curve 8 in ieder geval de custom curve gebruiken.badkuip schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:43:
Kan je zelf een custom curve instellen? Ik dacht dat Adlar dat alleen zou kunnen op afstand...
Nee dit krijg ik niet.badkuip schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:43:
Krijg jij ook op het paneel zo ongeveer overal de melding dat je iets niet kan instellen omdat de weersafhankelijke regeling ingesteld is?
Nee, ik heb hem net als je ouders op water temperatuur staan (water druppel op interface), deze waterdruppel moet iets anders tonen als het werkt via de thermostaat. Hier zijn ook parameters voor als je het zelf wil aanpassen.
Kan je eens kijken naar hoe de stooklijnen op het display eruit zien? Op ons display beginnen alle stooklijnen aan de linkerkant bij een settemperatuur van 40 graden of warmer. Dat is te warm voor vloerverwarming. Ik zou verwachten dat nu je stooklijnen aan de linkerkant van de grafiek beginnen bij 30 graden en dan ook dalen.jLing schreef op donderdag 30 april 2026 @ 12:00:
Zojuist heb ik bij mij de parameter aangepast die ohno_nl hierboven deelt, en je hebt gelijk, alle iconen zijn nu wel van het type vloerverwarming.
Ja, dat kjlopt maar dat was niet wat ik bedoelde. Ik bedoelde of je zelf ook een curve kon programmeren/inichten. Ik kan hem inderdaad aankiezen....jLing schreef op donderdag 30 april 2026 @ 12:00:
Dit is waarschijnlijk ook een instelling. Ik kan onder curve 8 in ieder geval de custom curve gebruiken.
ok, ik ga verder zoeken :-)jLing schreef op donderdag 30 april 2026 @ 12:00:
Nee dit krijg ik niet.
Weet jij welke parameters moeten worden aangepast om dat gedaan te krijgen?jLing schreef op donderdag 30 april 2026 @ 12:00:
Nee, ik heb hem net als je ouders op water temperatuur staan (water druppel op interface), deze waterdruppel moet iets anders tonen als het werkt via de thermostaat. Hier zijn ook parameters voor als je het zelf wil aanpassen.
Weet jij nog welke parameter je hiervoor gewijzigd hebt? Bij mij staat hij ook op watertemperatuur ivm het opstartprotocol van de vloerverwarming maar wil voor mijn documentatie voor mijn Home assistant modbus- integratie de parameter nog even weten.jLing schreef op donderdag 30 april 2026 @ 12:00:
[...]
Bedankt Ohno!
[Afbeelding]
[...]
Dat zou niet moeten natuurlijk, maar mij bij is dat geen raar verhaal omdat ik nog midden in verbouwing zat en de vloer moest nog langzaam opwarmen, dus heb ik gevraagd om alles voorlopig enkel op watertemperatuur in te kunnen stellen.
[...]
Ik kreeg nooit echt een duidelijke reactie van Adlar op vragen die ik meermaals heb gesteld, via verschillende tickets. Twee weken geleden ben ik gebeld en heb ik de situatie uitgelegd. Vraag was of ik het wilde mailen, zou dan snel reactie krijgen....
Na een week werd ik weer gebeld, maar was niet in de gelegenheid om op te nemen. Daarna helaas weer niets gehoord dus zelf achteraan gemaild en nu wel een uitgebreide reactie.
Doe er je voordeel mee als je in vergelijkbare situatie zit als ik (oude service contract van 2024/2025)
1. Huidig contract en verlengen
Het is mogelijk om op je huidige (oude) contract te blijven en deze voort te zetten. Tegelijk wil ik wel transparant zijn dat de recente ontwikkelingen binnen onze systemen – zoals dashboarding, verbeterde monitoring, jaarlijkse bedrijfsrapportages en inspecties op afstand door een technisch specialist – onderdeel zijn van het nieuwe contract en bijbehorende klantportaal.
Omdat onze processen zijn doorontwikkeld en het klantportaal volledig is ingericht op deze nieuwe structuur, adviseren wij klanten om mee te gaan in het vernieuwde onderhoudssysteem. Dit zorgt voor meer inzicht, betere service en toekomstbestendige ondersteuning.
2. Voorrijkosten bij periodiek onderhoud
Je opmerking klopt. Bij periodiek onderhoud binnen het oude contract horen geen voorrijkosten in rekening te worden gebracht. In het geval van je kennis lijkt dit dan ook een fout te zijn geweest, welke – zoals je aangeeft – inmiddels is gecorrigeerd.
3. Aanvragen en afspraak onderhoud
De afspraak op 27 mei staat correct ingepland. Binnen het onderhoudspakket worden onderhoudsprocessen in ons systeem automatisch aangestuurd, waarbij werkorders worden gegenereerd. Op basis van deze werkorders neemt onze planning contact met je op om een afspraak in te plannen. In de toekomst wordt het daarnaast mogelijk om zelf direct via het klantportaal een afspraak in te plannen (deze functionaliteit is momenteel nog in ontwikkeling).
Onderhoud aan een warmtepomp is belangrijk en draagt bij aan het behoud van de garantie en een optimale werking van het systeem. In de praktijk hanteren wij een onderhoudsstructuur waarbij onderhoud eens per twee (2) jaar plaatsvindt, bestaande uit:
één fysiek onderhoudsmoment
één digitaal onderhoudsmoment
Tijdens een digitale controle beoordeelt een servicespecialist de prestaties en werking van het systeem op basis van verzamelde data. Waar nodig worden instellingen geoptimaliseerd of software-updates uitgevoerd. Indien er bijzonderheden worden geconstateerd of het systeem niet efficiënt functioneert, wordt alsnog besloten om een monteur fysiek langs te sturen.
Daarnaast klopt het dat dubbele meldingen/tickets worden samengevoegd. We zijn momenteel bezig om ons ticketsysteem verder te verbeteren, zodat dit transparanter en overzichtelijker wordt en je beter inzicht krijgt in de status en opvolging.
Ik hoop dat dit meer duidelijkheid geeft. Mocht je nog vragen hebben of willen sparren over welk onderhoudscontract het beste bij je past, laat het gerust weten.
Mij is toegezegd dat ze bij mij jaarlijks mijn warmtepomp nog onderhouden volgens het “oude” onderhoudscontract.pentaw1nz schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:35:
Zoals bekend was ik erg lang bezig om een onderhoudsafspraak te krijgen conform gold contract. Deze is nu gepland (19 maanden na afsluiten contract, dus eigenlijk alweer in looptijd volgende contract mocht ik die hebben).
Ik kreeg nooit echt een duidelijke reactie van Adlar op vragen die ik meermaals heb gesteld, via verschillende tickets. Twee weken geleden ben ik gebeld en heb ik de situatie uitgelegd. Vraag was of ik het wilde mailen, zou dan snel reactie krijgen....
Na een week werd ik weer gebeld, maar was niet in de gelegenheid om op te nemen. Daarna helaas weer niets gehoord dus zelf achteraan gemaild en nu wel een uitgebreide reactie.
Doe er je voordeel mee als je in vergelijkbare situatie zit als ik (oude service contract van 2024/2025)
[...]
2+2=4-1=3 QUICKMATH
In plaats van de contracten uit te breiden zodat ze conform bleven aan de oude contracten mét de nodige extra's van de nieuwe systemen, hebben ze alle contracten eentje lager opgeschoven, een aantal opties (waar men juist zo'n specifiek contract voor had afgesloten) er uit hebben gehaald en vervolgens de nieuwe onderdelen alleen in de duurste 2 contracten weer hebben toegevoegd.
Dat vind ik vreemd en een bijzondere manier van zaken doen "om duidelijkheid te scheppen".
Ik hoef niet elk jaar een monteur over de vloer, eens in de 2 (of zelfs 3) jaar is prima. Maar ik wil niet over een looptijd van 5 jaar het geld kwijt zijn van een nieuwe warmtepomp omdat de opties die ik destijds met de verkoper had besproken plots een contract hoger zitten. Dat is absurd.
[ Voor 3% gewijzigd door LongTimeAgo op 04-05-2026 18:26 ]
Toch zou het Adlar sieren als ze gewoon hun nieuwste opties, functies en de mogelijkheid tot (firmware) updates in de oude contracten zouden proppen en gewoon het jaarlijkse onderhoud naar eens per 2 jaar (of eens per 3 jaar) zetten, bij brons en zilver in ieder geval.MrBas schreef op maandag 4 mei 2026 @ 18:19:
[...]
Mij is toegezegd dat ze bij mij jaarlijks mijn warmtepomp nog onderhouden volgens het “oude” onderhoudscontract.
[ Voor 3% gewijzigd door LongTimeAgo op 04-05-2026 18:28 ]
Hele transparantie en adequaat contact is altijd al een ding geweest. Dus opzich ook niet heel erg buiten verwachting dat adlar ook geen contact heeft opgenomen met klanten om de nieuwe contracten aan te kondigen en een aangepaste oplossing te bieden aan het collectief...
Überhaupt is er amper wat te vinden over de nieuwe contracten. Dus daar heb ik nog een vraag over gesteld
Dit bieden ze mij in feite dus ook aan, maar geven erbij aan er in die nieuwe contracten allemaal extra's in zitten omdat ze zich op verschillende punten hebben doorontwikkeld.MrBas schreef op maandag 4 mei 2026 @ 18:19:
[...]
Mij is toegezegd dat ze bij mij jaarlijks mijn warmtepomp nog onderhouden volgens het “oude” onderhoudscontract.
Wat je dan precies mist in het oude contract wordt me echter niet duidelijk. Daar zit ook gewoon die monitoring op afstand in.
Sowieso is een warmtepomp die goed werkt en is ingeregeld niet zo interessant om te monitoren. Defecten daar gelaten.
Hiervoor verwarmde ikk 4 jaar met airco's en het enige onderhoud dat die twee units hebben gezien was een poetsdoek en een emmer sop.
Nee, heb het bij mij op water temperatuur laten staan door de installateur.ohno_nl schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:48:
[...]
Weet jij nog welke parameter je hiervoor gewijzigd hebt? Bij mij staat hij ook op watertemperatuur ivm het opstartprotocol van de vloerverwarming maar wil voor mijn documentatie voor mijn Home assistant modbus- integratie de parameter nog even weten.
Misschien staat er iets in documentatie van https://github.com/CNC-Buddy/R290_heatpump/tree/main of https://github.com/hhi/or...0specs/modbus/HHi/analyse
Gebruik je wel vaste ip adressen voor al je appaten inclusief home assistant?conradh schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 23:38:
Ik heb een vraag over Home Assistant, Tuya local en de Jan module. Ik kan in Home Assistant netjes alle instellingen zien en aanpassen zoals stooklijn en modus. Alleen elke paar dagen valt de verbinding weg. Die kan ik alleen herstellen door alle stroom van de Adlår pomp en de Jan module te halen. Terwijl de Tuya app wel verbinding blijft houden. Hoe kan ik dat fixen?
Het is al meer antwoord dan de afgelopen 6 maanden , en dan nu nog de antwoorden op de gestelde vragen.
Voor de mensen die het gemist hebben , we hebben gezamenlijk lijst met vragen opgesteld over de onderhoudskosten contracten, met name de verschillen tussen de oude en nieuwe contracten
To be contineud
Ik heb de aurora 2. sinds 3 jaar. het enige verschil met gewone "heating" en vloerverwarmingmodus is dat de watertemperatuur bij de vv 2 graden lager is. die vv modus werkte bij mij deze winter niet meer. vanwege de kou hier in het noorden had ik er ook geen probleem mee. ik werk al die tijd met timing. anders blijft de pomp maar doorgaan. onze zoon heeft een daikin met binnenunit en boiler. wat een verschil in geluid! die buitenunit maakt net zoveel geluid als mijn gewone airco. je hoort hem niet. itt de adlar. heb al 3 jaar spijt van mijn aankoop. maar adlar was eind 2022 de enige die verkrijgbaar was, zegt ook genoeg. eerste week mei? nou bij ons moest ik een half jaar wachten.badkuip schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 21:19:
Hallo, voor het eerst dat ik mijzelf hier meld in het topic. Ik ben zelf eigenaar van een oudewetse cv ketel met radiatoren maar mijn ouders hebben twee weken geleden een Adlar Aurora 3 warmtepomp laten installeren. En nu raken ze een beetje over de kook.
Zij hebben de warmtepomp enkel met een vloerverwarming. BIj een beetje behoefte aan warmte slaat het ding compleet op hol en wordt het te heet onder de voeten.
Ik zie een set temperatuur voorbij komen van af en toe 36 of 40 graden. Dat is veel te warm voor een vloerverwaming. De enige manier om het af te remmen is het systeem uit te zetten.
Daarnaast toont het display een waterdruppel in plaats van de temperatuur in een huisje. Dan lijkt het erop dat hier gestuurd wordt op basis van de set temperatuur (temperatuur water, toch?). Dan denk ik ook dat het systeem niet luistert naar de meegeleverde Honeywell thermostaat.
Ten derde, en het belangrijkste euvel, zie ik op het display incoontjes van radiatoren terwijl de handleiding aangeeft dat je vloerverwarming-iconen zou moeten zien als je die hebt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De verwarmingscurve in het display hieronder past niet bij een vloerverwarming, als je deze curves naloopt in de handleidng dan zie je dat deze past bij een hoge-temperatuurverwamring (CV-ketel en radiatoren) en niet bij lagetemperatuurverwarming (vloerverwarming)
[Afbeelding]
De installatie is opgeleverd door twee installateurs uit Tsjechië die niet duidelijk konden maken wat ze gedaan hebben. Sindsdien hangen mijn ouders een paar keer in de week met Adlar aan de telefoon om dingen remote aan te passen. Er komt een Adlar-monteur langs maar dat is niet eerder dan de eerste week mei.
Wel apart hoeveel verschil daar dan is.ijtsehummel schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:03:
[...]
Ik heb de aurora 2. sinds 3 jaar. het enige verschil met gewone "heating" en vloerverwarmingmodus is dat de watertemperatuur bij de vv 2 graden lager is. die vv modus werkte bij mij deze winter niet meer. vanwege de kou hier in het noorden had ik er ook geen probleem mee. ik werk al die tijd met timing. anders blijft de pomp maar doorgaan. onze zoon heeft een daikin met binnenunit en boiler. wat een verschil in geluid! die buitenunit maakt net zoveel geluid als mijn gewone airco. je hoort hem niet. itt de adlar. heb al 3 jaar spijt van mijn aankoop. maar adlar was eind 2022 de enige die verkrijgbaar was, zegt ook genoeg. eerste week mei? nou bij ons moest ik een half jaar wachten.
Heb je wel de nieuwe firmware.ware met.modulerende fan?
Ik hoor mijn unit echt bijna nooit. Behalve op de echt koude dagen kun je de compressor wat horen.
Opstelling doet natuurlijk ook veel.
Ik vind de hardware van Adlar echt wel degelijk. En er zitten onderdelen in die niet onder doen voor Daiking. Soms zelfs beter zijn.
Zeker. Alleen de JAN module kan ik niet zetten. Overigens wijzigt die niet. Ik kan hem ook gewoon pingen. Local key blijft ook ongewijzigd maar ik kan geen data ophalen totdat ik hem opnieuw opstart. Als ik tinutuya op mijn Linux server draai zie ik hem ook laat hij de local key zien en device id. Maar geeft no response op de data.Johan H schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 05:20:
[...]
Gebruik je wel vaste ip adressen voor al je appaten inclusief home assistant?
Zou een wifi dingetje kunnen zijn?conradh schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:21:
[...]
Zeker. Alleen de JAN module kan ik niet zetten. Overigens wijzigt die niet. Ik kan hem ook gewoon pingen. Local key blijft ook ongewijzigd maar ik kan geen data ophalen totdat ik hem opnieuw opstart. Als ik tinutuya op mijn Linux server draai zie ik hem ook laat hij de local key zien en device id. Maar geeft no response op de data.
Voor de wifi iot zaken heb ik een 2.4 ghz iot netwerk en de HA wat eerder op de NAS problemen gaf op een NUC5 draaien aan de kabel, dat is bij mij zeer stabiel.
Ik ben erg benieuwd. Ik heb zelf bij Adlar aangegeven dat ik niet overstap naar de nieuwe contracten en ervan uitga dat mijn huidige contract de komende 5 jaar geldig blijft — zoals de verkoper en de informatie over het Gold-onderhoudspakket ook suggereerden.mversluis schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 06:22:
Gisteren bericht gekregen van Adlar dat mijn mails net vragen van meerdere mensen niet goed opgepakt was en deze nu doorgezet zijn naar juiste persoon.
Het is al meer antwoord dan de afgelopen 6 maanden , en dan nu nog de antwoorden op de gestelde vragen.
Voor de mensen die het gemist hebben , we hebben gezamenlijk lijst met vragen opgesteld over de onderhoudskosten contracten, met name de verschillen tussen de oude en nieuwe contracten
To be contineud
De reactie: 'Aangezien u aangegeven heeft dat u niet akkoord gaat met de voorwaarden van de nieuwe contracten en uw huidige onderhoudscontract wenst voort te zetten, kunt u zonder verdere wijzigingen doorgaan met uw bestaande contract. Het is niet noodzakelijk om op dit moment een nieuw onderhoudscontract af te sluiten.'
Op mijn vervolgvraag of dit inderdaad de komende 5 jaar dekt, heb ik echter geen reactie meer gehad (ook niet op mijn nieuwe ticket). Ondertussen is het al meer dan een jaar geleden dat ik de laatste factuur van 199 euro heb betaald.
In aanvulling hierop, en ook ter vergelijk op de reactie die @mversluis hopelijk spoedig gaat krijgen...pentaw1nz schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:35:
Zoals bekend was ik erg lang bezig om een onderhoudsafspraak te krijgen conform gold contract. Deze is nu gepland (19 maanden na afsluiten contract, dus eigenlijk alweer in looptijd volgende contract mocht ik die hebben).
[...]
Mijn reactie op bovenstaande;
De strekking dat alle klanten met oude contracten inmiddels geïnformeerd zijn lijkt mij overigens alles behalve waar.
You have to downgrade to tuya-local Version 2026.3.3conradh schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 23:38:
Ik heb een vraag over Home Assistant, Tuya local en de Jan module. Ik kan in Home Assistant netjes alle instellingen zien en aanpassen zoals stooklijn en modus. Alleen elke paar dagen valt de verbinding weg. Die kan ik alleen herstellen door alle stroom van de Adlår pomp en de Jan module te halen. Terwijl de Tuya app wel verbinding blijft houden. Hoe kan ik dat fixen?
The later versions have an issue and disconnect within 48hrs...
Try it it worked for me.
My Aurora II runs MCU firmware v4.4.1 which would indicate it is newer than your updated one at 4.3.8 ?LongTimeAgo schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:02:
Warmtepomp monteur is langsgeweest!
---
Voor de Tado slimme radiatorknop gebruikers met soortgelijke problemen (dat de verkeerde kamer en gevraagd temperaturen worden doorgegeven aan de JAN module):
1. Open de Tado App.
5. Selecteer "Geen".
Thought I'll share nevertheless.
Zijn er liefhebbers voor het testen van de Homey app via Modbus aansturing?
Voorwaarde is een modbus-gateway zoals een Elfin EW11a en een Homey Pro of een Homey SHS.Er is zowel een test applicatie beschikbaar voor de Aurora II serie als ook voor de nieuwere Aurora III serie. De laatste is tot stand gekomen met behulp van de aangeleverde info van mede-tweaker @ohno_nl
/f/image/hhqeviW5S5GvX2sY6vbVS1zs.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb installatie- en configuratie-instructies gemaakt voor koppeling van de Elfin, maar het zal ook eenvoudig toepasbaar zijn met WaveShare of andere oplossingen die Modbus over TCP ondersteunen.
De apps zijn tevens voorzien van webbrowser gebaseerde dashboards voor rechtstreekse toegang tot de modbus registers. Hier enkele screenshots van zowel Aurora II als III dashboards.
Aurora II serie
Aurora III serie
De Aurora II serie heeft nog additioneel de beschikking over een interactieve aanpassing van de custom stooklijn.
[ Voor 11% gewijzigd door azaden op 08-05-2026 15:06 ]
Dutch language version might be behind haha.
azaden schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 14:43:Zijn er liefhebbers voor het testen van de Homey app via Modbus aansturing?
Voorwaarde is een modbus-gateway zoals een Elfin EW11a en een Homey Pro of een Homey SHS.
Hoe maak je de Adlar geschikt voor modbus aansturing?
Ben er zelf niet mee bekend.
En welke voordelen biedt het tov wat ik nu gewend ben via homey pro app?
Wellicht leuk om het te gaan proberen..
Er is zowel een test applicatie beschikbaar voor de Aurora II serie als ook voor de nieuwere Aurora III serie. De laatste is tot stand gekomen met behulp van de aangeleverde info van mede-tweaker @ohno_nl![]()
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ik heb installatie- en configuratie-instructies gemaakt voor koppeling van de Elfin, maar het zal ook eenvoudig toepasbaar zijn met WaveShare of andere oplossingen die Modbus over TCP ondersteunen.
De apps zijn tevens voorzien van webbrowser gebaseerde dashboards voor rechtstreekse toegang tot de modbus registers. Hier enkele screenshots van zowel Aurora II als III dashboards.Aurora II serie
[Afbeelding] [Afbeelding]Aurora III serie
De Aurora II serie heeft nog additioneel de beschikking over een interactieve aanpassing van de custom stooklijn.
[Afbeelding] [Afbeelding]
[Afbeelding]
De A, B en GND kabeltjes van de bestaande op JAN module aansluiting zijn eenvoudig aan te sluiten op een Modbus gateway zoals een Elfin EW11a. Je hebt vast nog wel ergens een 5V usb2 adapter+kabel liggen, bijvoorbeeld van een oude iPhone of zo. Setup van de Adlar 3 is eender.
Via modbus heb je totale controle over je WP. Geen afhankelijkheid meer van Tuya. Je hebt gelijk een totaaloverzicht over alle L, P en U instellingen zonder gebruik van de Adlar LCD controller. Via de dashboards of geautomatiseerd via een flow heb je toegang tot alle modbus registers, ook die niet via de LCD controller zichtbaar zijn. Dit alles geheel lokaal in je eigen netwerk!
Verder ... is het gewoon leuke spelerij
@BerndGaykema
:strip_exif()/f/image/WCa22nXpsONJ0NstzIgh2YUZ.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/IMGorx9bfGXeaHXY8Frn9k2K.jpg?f=fotoalbum_tile)