Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen

Pagina: 1 ... 76 77 Laatste
Acties:

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-02 21:35
(jarig!)
fvanderstege schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:47:
[...]

Jammer dat het nog niet lukt. Een huis met veel glas en zon erop is inderdaad lastig te verwarmen.
Hoe dat precies in zijn werk gaat met vloerverwarming weet ik eigenlijk te weinig van. Een ding is wel belangrijk: hoe staat de interval in de hl8: worden de gegevens uit de warmtepomp en thermostaat elke 15 minuten of elke 30 minuten door de jan-module verwerkt? Lijkt me nog wel een belangrijk gegeven in jouw situatie. Maar er zijn vast forumleden ( met vloerverwarming thuis) die wellicht nog ideeën hebben hoe het werkbaar te maken is bij jou thuis. Trouwens adlar is juist afgestapt van de reguliere vaste stooklijnen middels de hl8 die een dynamische stooklijn heeft en o.a. met gegevens van buiten- en binnentemperatuur ( thermostaat) werkt. en dat gaat in mijn situatie nu best goed. Maar nu nog bij jou. Hopelijk komt er een bevredigende oplossing.
Het grootste probleem van de hl8 is dat je niet zelf een stooklijn kan maken die bij de woning past.
Ook is het niet mogelijk om de invloed van de kamerthermostaat in te stellen, op de huidige manier zal het nooit lekker gaan werken

• Mr Black
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 12-02 10:07
fvanderstege schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:47:
[...]

Jammer dat het nog niet lukt. Een huis met veel glas en zon erop is inderdaad lastig te verwarmen.
Hoe dat precies in zijn werk gaat met vloerverwarming weet ik eigenlijk te weinig van. Een ding is wel belangrijk: hoe staat de interval in de hl8: worden de gegevens uit de warmtepomp en thermostaat elke 15 minuten of elke 30 minuten door de jan-module verwerkt? Lijkt me nog wel een belangrijk gegeven in jouw situatie. Maar er zijn vast forumleden ( met vloerverwarming thuis) die wellicht nog ideeën hebben hoe het werkbaar te maken is bij jou thuis. Trouwens adlar is juist afgestapt van de reguliere vaste stooklijnen middels de hl8 die een dynamische stooklijn heeft en o.a. met gegevens van buiten- en binnentemperatuur ( thermostaat) werkt. en dat gaat in mijn situatie nu best goed. Maar nu nog bij jou. Hopelijk komt er een bevredigende oplossing.
@fvanderstege dank voor de aanmoediging. Er is echter één ding wat ik nog niet snap. Je schrijft dat het bij jou nu goed gaat. Maar je moet wel met de hand corrigeren als de zon schijnt, of een stukje automatisering er bij. Dat is toch dan toch niet een compleet goed werkende thermostatische regeling?
Met mijn op scenes gebaseerde regeling met een externe temperatuurvoeler en een uitgebreid arsenaal aan wp data en instellingen kan ik bijzonder nauwkeurig de wp besturen en op alle weersinvloeden het binnen 0,5 graden regelen. Al zeg ik het zelf… ik vind dat de wp het daarmee prima doet.
Maar, waar het mij omgaat is dat mijn vrouw toevallig geen programmeur is. Die is weer goed in andere dingen! Die wil gewoon, net als bij onze cv, een thermostaat aan de muur waarmee je 20 graden instelt en klaar en mij niet nodig heeft om SmartLife of iets anders weer op gang te helpen.

Het is toch te gek dat wij hier mensen op dit forum kennen die een complete automatisering met eigen servers aan het ontwikkelen zijn omdat zij toevallig bij het verkeerde bedrijf een WP kochten. Daar moet heel veel tijd in zitten (zoals ondertussen ook bij mij). Het is vast een leuke hobby, maar we moeten dit niet normaal gaan vinden!
Een WP moet afgeleverd worden met een werkende temperatuur regeling (en dan bedoel ik geen stooklijnen bestuurd door een temperatuurvoeler op een verkeerde plek gemonteerd aan de wp).
We houden moed! :?

Vrijst won 2002. Veel glas.(A) 175 m2 - Adlar 6 kW hybr 24 kW zongas combi Atag Zon 6 x 420 W wst 10x340 W zd: 50 m2 vloer. bg. woonk - hal 5 rad. 1e verd. 4 rad. 2e verd. 2 rad. laag temp bij 0 gr. 31 ingaand

• Johan H
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 21:33
Het blijft lastig, maar een warmtepomp is ook niet gemaakt om de kamer exact op een gevraagde temperatuur te houden. Je moet ten gunste van de efficiëntie waar het om gaat wat spreiding accepteren. Zelfs bij de duurdere merken die uiteraard andere regelingen gebruiken.
Oorspronkelijk regelde de thermostaat de ondergrens. Als je een stooklijn selecteerde die het net onder de gewenste kamertemperatuur hield, zorgde de thermostaat af en toe voor een boost als het ‘te koud’ dreigde te worden. Volgens mij werkte dit zo gek nog niet. Het blijft een balans tussen comfort en efficiëntie. Volgens mij is de HL8 wel wat makkelijker toe te passen op een radiatorsysteem, omdat dat nou eenmaal wat directer reageert dan een trage vloer.
Je wil het misschien liever niet, maar met wat simpele scenes kun je de boel toch aardig binnen je gewenste lijntjes houden.

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, HR++ glas vloerverwarming beneden 55 m2, boven standaard radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Jaarverbruik ca. 1.600 kwh, zonder cv hulp.

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 23:38

Jerra

Beunhaas in wording

Ik zou hem toch om draaien, het apparaat is met een doel gemaakt en dat is de verwarmingsfunctie. Het is een systeem met een hoge efficientie en daarbij sluiten de stooklijnen goed aan (daardoor geen aan/uit met teveel vermogen)

Echter om nou te stellen dat efficientie het primaire doel is, en dat gebruikers dan maar met de spreiding moeten omgaan, dat gaat me echt te ver. Dat doel ga je echt niet terugvinden op de websites van de WP fabrikanten xD

• Johan H
Jerra schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 08:57:
Ik zou hem toch om draaien, het apparaat is met een doel gemaakt en dat is de verwarmingsfunctie. Het is een systeem met een hoge efficientie en daarbij sluiten de stooklijnen goed aan (daardoor geen aan/uit met teveel vermogen)

Echter om nou te stellen dat efficientie het primaire doel is, en dat gebruikers dan maar met de spreiding moeten omgaan, dat gaat me echt te ver. Dat doel ga je echt niet terugvinden op de websites van de WP fabrikanten xD
Je zit bijvoorbeeld met het minimale vermogen (20 hz van de compressor), het feit dat je met lagere systeemtemperaturen verwarmt (cv kan er vanuit niets zo een smak warmte ingooien) traagheid van de vloerverwarming maakt het ook niet makkelijker. Bij mij komt de zon zo ook op de achterpui, terwijl die net uit de koude nacht komt en een tandje harder draait om de vloer op temperatuur te houden. Dan gaat het hier ook zo van 19 naar 20 graden, maar anderzijds is dat weer gratis energie, die overigens wel makkelijker vervliegt als de zon weg is, want het zit niet in de vloer.
Ik gebruik zelf op het moment HA (voorheen scenes) en schakel heel simpel tussen een paar stooklijnen (met wat randvoorwaarden) waardoor je in een kleinere range qua steltemperatuur zit en dat functioneert voor mij erg fijn zo.
Echter het is niet meer zo dat je even de thermostaat met een graadje verhoogt als je dat zou willen. Zo is het inderdaad wel altijd schipperen.

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, HR++ glas vloerverwarming beneden 55 m2, boven standaard radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Jaarverbruik ca. 1.600 kwh, zonder cv hulp.

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Mr Black schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 23:45:
[...]

@fvanderstege dank voor de aanmoediging. Er is echter één ding wat ik nog niet snap. Je schrijft dat het bij jou nu goed gaat. Maar je moet wel met de hand corrigeren als de zon schijnt, of een stukje automatisering er bij. Dat is toch dan toch niet een compleet goed werkende thermostatische regeling?
Met mijn op scenes gebaseerde regeling met een externe temperatuurvoeler en een uitgebreid arsenaal aan wp data en instellingen kan ik bijzonder nauwkeurig de wp besturen en op alle weersinvloeden het binnen 0,5 graden regelen. Al zeg ik het zelf… ik vind dat de wp het daarmee prima doet.
Maar, waar het mij omgaat is dat mijn vrouw toevallig geen programmeur is. Die is weer goed in andere dingen! Die wil gewoon, net als bij onze cv, een thermostaat aan de muur waarmee je 20 graden instelt en klaar en mij niet nodig heeft om SmartLife of iets anders weer op gang te helpen.

Het is toch te gek dat wij hier mensen op dit forum kennen die een complete automatisering met eigen servers aan het ontwikkelen zijn omdat zij toevallig bij het verkeerde bedrijf een WP kochten. Daar moet heel veel tijd in zitten (zoals ondertussen ook bij mij). Het is vast een leuke hobby, maar we moeten dit niet normaal gaan vinden!
Een WP moet afgeleverd worden met een werkende temperatuur regeling (en dan bedoel ik geen stooklijnen bestuurd door een temperatuurvoeler op een verkeerde plek gemonteerd aan de wp).
We houden moed! :?
Even toch nog een reactie:
Zoals ,@Johan H zegt: een warmtepomp is geen cv ketel. Verwarmen met een warmtepomp gaat per definitie trager. Maar alles in perspectief: toen ik 3 jaar geleden begon met een wp en bij Adlar terecht kwam was dat omdat dit bedrijf dichtbij zat. net was begonnen met het produceren van een uit China aangepaste wp voor de Nederlandse markt . En dit bedrijf kon als enige binnen een maand een wp leveren en plaatsen. En de rest is geschiedenis.
Nu 3 jaar verder hebben we een wp die via een thermostaat binnen aangestuurd kan worden. Bij mij thuis meer dan 800 kuub gas per jaar bespaard, de kamer grotendeels binnen een marge van een halve graad warm houdt.
Met een cv gaat dat sneller , Jazeker, maar je bent nu wel zuiniger aan het stoken.
Het adlar forum kent inmiddels een flink aantal gebruikers die geen genoegen nemen met hoe de wp nu werkt, terwijl tientallen/honderden gebruikers tevreden zijn met een warmtepomp die (zeker in hybride opstelling) hun huis op temperatuur houdt.
Tweakers zijn nooit tevreden. Ik ben/was een "eenvoudige" tweaker heb ook van alles ingezet om het nog beter te krijgen. Er zijn tweakers die kosten nog moeite sparen om de wp perfect te krijgen.
Maar in de basis doet hij het nu goed en ik ben tevreden en velen met mij.
In principe zou ik de enkele regeling die ik nu nog toegevoegd heb weg kunnen laten, maar ja toch een beetje nog tweaker he😏.
Ik heb er nu voor gekozen om het zo te laten. Kom vanmorgen beneden en het is 18.98 graden, 0,02 graad van de gewenste temperatuur🤗. Met tweaken kun je de nieuwe Hl8- ook in de weg zitten. Ik laat hem nu zijn werk doen.
Kortom: ieder zijn meug. Maar ik ga niet meer veel tijd ( en geld?) besteden aan tweaken van de wp.

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

• hwennink
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-02 15:54
Ik ben van plan om mijn huidige thermostaat Honeywell T6 smart te vervangen door de Tado Slimme Thermostaat X Startpakket bedraad.
De huidige connectie van de Honeywell naar de Jan module gaat via een kastje waarop de Honeywell thermostaat is aangesloten. Zie foto.
Mijn vraag is, hoe sluit ik de Tado nu aan? Kan ik de draad uit ( 2 aders) de muur via een kroonsteentje verbinden met 2 aders uit de dikkere grijze draad, die naar de Jan module loopt?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JIwnXIw9mDk-qWWWsdMMQNzDL2I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pnW2kAVDtKxp1l9KoMfezwsd.jpg?f=fotoalbum_large

Vrijstaande woning 100m2 vloerverwarming, full electric warmtepomp 6 kW met vloerverwarming open verdeler

• HeHoe
  • Niet online
Mr Black schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:23:
[...]

Dag @fvanderstege
mooi dat je ons op de hoogte houdt van de opgewaardeerde werking van de HL8. Ik kijk er naar uit maar dé moed zakt mij in de schoenen als ik jouw uitleg lees.

Helaas (nu als eigenaar van een Adlår gelukkig zonder thermostaat) hebben wij ook z’n huis waar de zon grote invloed heeft op de temperatuur. Zelfs bij temperaturen rond het vriespunt maar wel heldere lucht en zon stijgt de temperatuur makkelijk met 1,5 tot 2 graden. Met HL8= pomp voor uren uit. In de thermostaat uitvoering zaten we om etenstijd in de kou. Voordat de vloer weer warm is gaan we al bijna weer naar bed. Met eenvoudige scenes heb ik een eigen regeling gebouwd waarbij o.a. de wp op een allerlaagste pitje blijft doordraaien zodat de vloer warm blijft. Dat doe ik door met scenes naar ECO te schakelen en de settemp bij < 4 graden te beperken tot 24 graden aanvoer. Dus niet lager want dan slaat die ook uit. De vloer blijft daarmee op temperatuur en de kamertemperatuur wordt er niet echt warmer door omdat de vloer geen warmte af kan geven aan een kamer waar het warmer is.

Dat je met de nieuwe HL8 nu nog zelf aan de gang moet met aanvullende automatisering of handmatige correcties vind ik wel teleurstellend voor zo een lange wachttijd op een volledig automatische regeling geleverd door Adlår.
Mijn buurman heeft een goedkopere WP ook 6 kW maar zonder stooklijnen maar wel met een Tado. Is geplaatst, thermostaat op 20 en nooit meer naar omgekeken. Door weer en wind zonder of met zon, altijd is blijft het 20 graden.
Beetje jaloers ben ik wel………
De vraag is dus waarom Adlår maar vast blijft houden aan een werking op basis van stooklijnen?
Wie het weet mag het zeggen. 8)7
Mr Black schreef
De vraag is dus waarom Adlår maar vast blijft houden aan een werking op basis van stooklijnen?

AI-overzicht
Gebruik een stooklijn voor warmtepompen of moderne modulerende ketels in goed geïsoleerde woningen voor de beste efficiëntie. Een thermostaat is vaak toereikend voor (oudere) gasketels en snelle opwarming. Veel moderne systemen gebruiken een combinatie (weersafhankelijk met een ruimtetoestel voor correctie)

Reden is waarschijnlijk efficiëntie en dus goedkoop stoken. Maar er wel een voorwaarde, een goed geïsoleerde woning.
Zelf regel ik de WP met Honeywel Evohome, stook misschien minder efficiënt, maar wel comfortabel.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:05
Johan H schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 08:45:
Het blijft lastig, maar een warmtepomp is ook niet gemaakt om de kamer exact op een gevraagde temperatuur te houden. Je moet ten gunste van de efficiëntie waar het om gaat wat spreiding accepteren. Zelfs bij de duurdere merken die uiteraard andere regelingen gebruiken.
Oorspronkelijk regelde de thermostaat de ondergrens. Als je een stooklijn selecteerde die het net onder de gewenste kamertemperatuur hield, zorgde de thermostaat af en toe voor een boost als het ‘te koud’ dreigde te worden. Volgens mij werkte dit zo gek nog niet. Het blijft een balans tussen comfort en efficiëntie. Volgens mij is de HL8 wel wat makkelijker toe te passen op een radiatorsysteem, omdat dat nou eenmaal wat directer reageert dan een trage vloer.
Je wil het misschien liever niet, maar met wat simpele scenes kun je de boel toch aardig binnen je gewenste lijntjes houden.
Jawel hoor, ik heb het al maanden tussen de 20.2 en 2.8 in huis.
En dat komt door de regeling die ik gebruik, welke niet de regeling van Adlar is ...

Warmtepomp is prima geschikt voor een constante temperatuur in huis. De regeling van Adlar is hier gewoon niet geschikt voor. Het kan zo simpel zijn.... met wat scenes of flows... een 'set temp correctie' zou Adlar ook moeten kunnen.

[ Voor 9% gewijzigd door pentaw1nz op 04-02-2026 10:34 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• Johan H
pentaw1nz schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:32:
[...]

Jawel hoor, ik heb het al maanden tussen de 20.2 en 2.8 in huis.
En dat komt door de regeling die ik gebruik, welke niet de regeling van Adlar is ...

Warmtepomp is prima geschikt voor een constante temperatuur in huis. De regeling van Adlar is hier gewoon niet geschikt voor. Het kan zo simpel zijn.... met wat scenes of flows... een 'set temp correctie' zou Adlar ook moeten kunnen.
Ja wij doen dat met ‘externe’ regelingen, met scenes/ HA hou ik hem ook prima binnen lijntjes.
Waar het om gaat denk ik dat dit lastig te realiseren is met de middelen die de wp origineel heeft, De Jån module is er natuurlijk al bij gekomen, dat is al een hele verbetering in veel gevallen. Zoals @fvanderstege al zei, wij willen nog dat laatste beetje bijsturen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_B_2PGmBUngVdTLk6u-59Rqlw0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pq0VfnIrdLOJUM9kOtJWTTaZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Johan H op 04-02-2026 11:27 ]

• fvanderstege
  • Niet online
@HeHoe @Mr Black en ........

Mr Black schreef

nog 1 keer: Adlar werkt niet meer met de standaard stooklijnen . De nieuwe Hl8 laat de settemp steeds wijzigingen op basis van omstandigheden binnen en buiten en zorgt er op die manier voor dat de gevraagde binnentemperatuur zo dicht mogelijk wordt genaderd. Dat is nieuw, omdat in het verleden alleen de buitentemperatuur bepalend was en zo werken ook nog vele warmtepompen. Dat dat een dynamische stooklijn wordt genoemd is eigenlijk een beetje verwarrend. Maar goed, het zij zo. voor gebruikers van de Hl8 is er nog een ,waarschijnlijk onbekende, optie om de keuze van de hl8 te beïnvloeden. De zogenaamde dynamische stooklijn kun je zichtbaar maken middels de parameters l29 en l28 ( zie ook een vorige post van mij) .L28 is een belangrijke, in ieder geval in mijn situatie. bij mij stond hij op -5. ik heb hem nu op -3 staan. De waarde bepaalt de steilte van de lijn. omdat de wp bij mij veelvuldig gebruik maakt ( zeker in voor- en najaar) van de settemps tussen 30 en 36. heb ik de dynamische lijn vlakker gezet ( -3 is vlakker dan -5) hiermee beinvloed je dus de reach van de settemps bij bepaalde buitentemperaturen.
maar: garantie tot aan de deur. En als je niet weet wat je aan het doen bent : vraag dan bij adlar of ze op basis van je vraag nog een oplossing weten in de instellingen. ik vermoed dat als je parameters gaat veranderen en de wp raakt van slag de garantie/hulp zo maar kan wegvallen.
en dan nog dit in het algemeen naar alle tweakers die de Aurora eigenlijk al losgekoppeld hebben van Adlar: Adlar levert dus nu alleen nog pompen met de jan-module en de Hl8 ingesteld. iedereen die nu de stooklijnen uitzet en zelf gaat tweaken werkt dus in principe niet meer met de Aurora van Adlar zoals die bedoeld is. Prima. kun je doen, maar ik vind eigenlijk dat dan ook niet meer commentaar op de Hl8 moet worden gegeven, omdat de (nieuwe) ervaringen ontbreken. De meeste Adlar Aurora gebruikers werken met het nieuwe systeem, zeker de nieuwkomers en hebben denk ik op dit forum meer behoefte aan gebruikerservaringen met de nieuwe Hl8 en de nieuwe lichting warmtepompen van Adlar waarin de Hl8 standaard functioneert.
Dus mijn vraag: is het niet handiger om een nieuw (sub?)forum te creëren waarop je frank en vrij je ervaringen kunt delen met een in mijn ogen dan standaard losgekoppelde warmtepomp die je aan het tweaken bent? t is maar een vraag..... Anders blijven we in een eindeloze cirkel werken en praten.

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

• marnie
  • Laatst online: 01:18
fvanderstege schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:37:
@HeHoe @Mr Black en ........

Mr Black schreef

nog 1 keer: Adlar werkt niet meer met de standaard stooklijnen . De nieuwe Hl8 laat de settemp steeds wijzigingen op basis van omstandigheden binnen en buiten en zorgt er op die manier voor dat de gevraagde binnentemperatuur zo dicht mogelijk wordt genaderd. Dat is nieuw, omdat in het verleden alleen de buitentemperatuur bepalend was en zo werken ook nog vele warmtepompen. Dat dat een dynamische stooklijn wordt genoemd is eigenlijk een beetje verwarrend. Maar goed, het zij zo. voor gebruikers van de Hl8 is er nog een ,waarschijnlijk onbekende, optie om de keuze van de hl8 te beïnvloeden. De zogenaamde dynamische stooklijn kun je zichtbaar maken middels de parameters l29 en l28 ( zie ook een vorige post van mij) .L28 is een belangrijke, in ieder geval in mijn situatie. bij mij stond hij op -5. ik heb hem nu op -3 staan. De waarde bepaalt de steilte van de lijn. omdat de wp bij mij veelvuldig gebruik maakt ( zeker in voor- en najaar) van de settemps tussen 30 en 36. heb ik de dynamische lijn vlakker gezet ( -3 is vlakker dan -5) hiermee beinvloed je dus de reach van de settemps bij bepaalde buitentemperaturen.
maar: garantie tot aan de deur. En als je niet weet wat je aan het doen bent : vraag dan bij adlar of ze op basis van je vraag nog een oplossing weten in de instellingen. ik vermoed dat als je parameters gaat veranderen en de wp raakt van slag de garantie/hulp zo maar kan wegvallen.
en dan nog dit in het algemeen naar alle tweakers die de Aurora eigenlijk al losgekoppeld hebben van Adlar: Adlar levert dus nu alleen nog pompen met de jan-module en de Hl8 ingesteld. iedereen die nu de stooklijnen uitzet en zelf gaat tweaken werkt dus in principe niet meer met de Aurora van Adlar zoals die bedoeld is. Prima. kun je doen, maar ik vind eigenlijk dat dan ook niet meer commentaar op de Hl8 moet worden gegeven, omdat de (nieuwe) ervaringen ontbreken. De meeste Adlar Aurora gebruikers werken met het nieuwe systeem, zeker de nieuwkomers en hebben denk ik op dit forum meer behoefte aan gebruikerservaringen met de nieuwe Hl8 en de nieuwe lichting warmtepompen van Adlar waarin de Hl8 standaard functioneert.
Dus mijn vraag: is het niet handiger om een nieuw (sub?)forum te creëren waarop je frank en vrij je ervaringen kunt delen met een in mijn ogen dan standaard losgekoppelde warmtepomp die je aan het tweaken bent? t is maar een vraag..... Anders blijven we in een eindeloze cirkel werken en praten.
Lees ik dit nu goed? Vraag je op een tweaker forum de mensen die hun Adlar wp tweaken om het forum te verlaten? Zodat de Adlar gebruikers die niet tweaken op dit forum kunnen blijven?

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

• fvanderstege
  • Niet online
marnie schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:53:
[...]

Lees ik dit nu goed? Vraag je op een tweaker forum de mensen die hun Adlar wp tweaken om het forum te verlaten? Zodat de Adlar gebruikers die niet tweaken op dit forum kunnen blijven?
Even goed lezen : ik heb gevraagd tweakers, die de Adlar warmtepomp gebruiken als een losgekoppelde warmtepomp ( geen janmodule, geen hl8 , stooklijnen uit en alles aangestuurd via een ingewikkeld homeasssitant- en of homey-systeem in een (sub)forum hun ervaringen en experimenten te delen. In feite is dat geen Adlar-warmtepomp meer.
Daarvoor is volgens mij dit forum in eerste instantie niet opgezet. Zo ben ik er niet ingestapt 3 jaar geleden. Het is een vraag die gericht is op een praktische oplossing: veel standaard gebruikers van de huidige warmtepomp met HL8 en met janmodule , en misschien gebruikers van de standaard stooklijnen in de Aurora,zullen afhaken vanwege de ingewikkelde verhalen waarbij veel technische kennis nodig is. Moeten die gebruikers dan een ander forum maken?
Maar goed, als ik met mijn vraag tegen hoofden stoot waarbij het pijn gaat doen......dat is niet niet mijn bedoeling.
Zie jij een andere mogelijkheid om die gebruikers binnen dit forum te houden zodat ze niet steeds door ingewikkelde technische posts moeten ploegen om bij een voor hen geldende kwestie te komen?

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-02 15:56
hwennink schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:23:
Ik ben van plan om mijn huidige thermostaat Honeywell T6 smart te vervangen door de Tado Slimme Thermostaat X Startpakket bedraad.
De huidige connectie van de Honeywell naar de Jan module gaat via een kastje waarop de Honeywell thermostaat is aangesloten. Zie foto.
Mijn vraag is, hoe sluit ik de Tado nu aan? Kan ik de draad uit ( 2 aders) de muur via een kroonsteentje verbinden met 2 aders uit de dikkere grijze draad, die naar de Jan module loopt?[Afbeelding]
Dit heb ik ook gedaan en zelf.
Wellicht kan ik vanavond even een foto voor je maken.
Maar ik heb hem aangesloten op dezelfde plek waar de Honeywell ook op zat aangesloten.
Tip: Haal wel de JAN van stroom af voordat je dit doet. (Dit kreeg ik mee vanuit Adlar support)

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

• LongTimeAgo
Nog even terugkomend op stooklijnen en HL8 'perikelen':
Wat ik ook heb gemerkt sinds ik m'n eigen stooklijn gebruik (die heel erg op LT5 lijkt), dat die veel rustiger loopt doordat ik de buitentemperatuur sensor gebruik van buienradar voor mijn wijk.
De buitentemperatuur sensor van de wp is veel te fluctuerend en je ziet de set-temp daar door non-stop wijzigen als je standaard stooklijnen gebruikt. Dit kan ook echt wel een dingetje zijn voor sommige mensen (vooral als de wp in de zon staat)

Dus ALS HL8 'stooklijn' van Adlar óók gebruik maakt van de (eigen) buitentemperatuur sensor ipv alleen de thermostaat temperatuur, dan is dit misschien ook een reden van 'bijzonder gedrag'. Maar pas als Adlar dit bevestigd of ontkent ga ik daar niet over oordelen nog. Is puur een vermoeden.

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

• Johan H
LongTimeAgo schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:44:
Nog even terugkomend op stooklijnen en HL8 'perikelen':
Wat ik ook heb gemerkt sinds ik m'n eigen stooklijn gebruik (die heel erg op LT5 lijkt), dat die veel rustiger loopt doordat ik de buitentemperatuur sensor gebruik van buienradar voor mijn wijk.
De buitentemperatuur sensor van de wp is veel te fluctuerend en je ziet de set-temp daar door non-stop wijzigen als je standaard stooklijnen gebruikt. Dit kan ook echt wel een dingetje zijn voor sommige mensen (vooral als de wp in de zon staat)

Dus ALS HL8 'stooklijn' van Adlar óók gebruik maakt van de (eigen) buitentemperatuur sensor ipv alleen de thermostaat temperatuur, dan is dit misschien ook een reden van 'bijzonder gedrag'. Maar pas als Adlar dit bevestigd of ontkent ga ik daar niet over oordelen nog. Is puur een vermoeden.
Dat is hier wel eens vaker benoemd, sommige mensen hebben hele constructies gemaakt om de sensor anders te plaatsen.
Bij mij pakt het wel goed uit, want als de zon op de wp (die op het zuiden hangt) staat, heb ik tevens de zon op de schuifpui. Gevolg is dan dat ik (gratis) warmte van de zon heb en de wp een tandje lager (of uit) gaat.
In de HA gebruik ik sensoren van mijn Alecto weerstation, dan heb ik ook altijd de actuele temperatuur van buiten.

• marnie
fvanderstege schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:14:
[...]
Even goed lezen : ik heb gevraagd tweakers, die de Adlar warmtepomp gebruiken als een losgekoppelde warmtepomp ( geen janmodule, geen hl8 , stooklijnen uit en alles aangestuurd via een ingewikkeld homeasssitant- en of homey-systeem in een (sub)forum hun ervaringen en experimenten te delen.
Ik heb vorige week de JAN module spanningsloos gemaakt, gebruik de HL8 niet, ook geen stooklijnen, maar gebruik de 'sluiting' waarvan de temperatuur wordt aangestuurd door Homeassisitant. Ik ben dus één van de mensen waar je aan vraagt dit forum te verlaten en een (sub)forum te starten.
In feite is dat geen Adlar-warmtepomp meer.
Ik heb een warmtepomp buiten staan waar het merk Adlar op staat, Deze is geinstalleerd door Adlar en ik heb de factuur aan Adlar betaald. Adlar is ook degene die de garantie van het apparaat en de installatie geeft.

Ik grijp met mijn Homeassistent besturing niet in op de interne werking van de warmtepomp. Mijn homeautomatisering bedient alleen de instellingen die ik met de hand via de Toya app ook kan instellen: een warmtecurve of de exacte watertemperatuur via de sluiting optie aanpassen.

Inderdaad ik gebruik de JAN niet, maar de wp werkt prima zonder de JAN. Adlar heeft de JAN nodig om in mijn wp op afstand te kunnen bekijken en in combinatie met de LT8 setting heeft Adlar een thermostaatregeling gemaakt, die voor veel mensen niet lijkt te voldoen. Ik heb geen service contract dus het op afstand meekijken zullen ze niet doen. Indien noodzakelijk zet ik de JAN weer onder spanning, deze werkt dan weer zoals Adlar dat heeft bedacht.

Ik ga dus niet mee met je stelling dat ik 'in feite geen Adlar warmtepomp meer heb' .
Daarvoor is volgens mij dit forum in eerste instantie niet opgezet.
Als ik het forum start topic lees dan zie ik naast de officiele Adlar gegevens een hoofdstuk over automation met links naar oa Homassistant en Homey. Er wordt verwezen naar Homeassistant met localTuya, modulerende stooklijnen en entities. Er is een verwijzing naar de Tuya API.

Je conclusie haal ik niet uit het forum start topic.
Het is een vraag die gericht is op een praktische oplossing: veel standaard gebruikers van de huidige warmtepomp met HL8 en met janmodule , en misschien gebruikers van de standaard stooklijnen in de Aurora,zullen afhaken vanwege de ingewikkelde verhalen waarbij veel technische kennis nodig is. Moeten die gebruikers dan een ander forum maken?
Ik weet niet of vele bezoekers van dit forum afhaken om de reden die je aangeeft, ik heb daarover, in dit forum, geen klachten gezien. Het forum heeft oa als doel om Adlar gebruikers in contact te brengen met andere gebruikers of experts omdat ze vragen hebben of oplossingen. En dat kan technisch zijn, de wp is een technisch product. Als het voor iemand te technisch of te onduidelijk wordt dan ben ik er van overtuigd dat er altijd wel iemand is om uitleg te geven en verder te helpen. Daar is het tweakers platform voor bedoeld.

En nee, niemand moet een ander forum maken. Dat mag iedereen voor zichzelf bepalen of hij/zij dat wil doen.
Zie jij een andere mogelijkheid om die gebruikers binnen dit forum te houden zodat ze niet steeds door ingewikkelde technische posts moeten ploegen om bij een voor hen geldende kwestie te komen?
Daar hebben we de zoekfunctie voor. Die gebruik ik ook. En ook ik moet soms even door de posts ploegen om te vinden wat ik zoek. Het is een forum met vele verschilende Adlar gerelateerde discussies, vragen en antwoorden.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

• fvanderstege
  • Niet online
Beste @marnie ,
Het is niet mijn bedoeling om dit punt op te tuigen in dit forum. Jouw argumentatie leidt tot jouw conclusies. Ik kan dat volgen maar ben het niet geheel eens met al die punten. Ik laat het hierbij. En als het blijft zoals het is zal ik (bijna) niet meer gebruik maken van dit forum. Vooral omdat ik nu weinig ervaringen en vragen tegenkom met de nieuwe hl8. Sterker nog die wordt soms al als een onding beoordeeld zonder dat hij ( een poos) in gebruik is. Daar heb ik dan niets aan als gebruiker.
Dus : even goede vrienden, maar dit forum zal ik zijdelings blijven volgen en zal uit mijn continue aandacht verdwijnen.
Laten we het hierbij houden

• pentaw1nz
Volgens mij is er genoeg ruimte voor iedereen!
Zelf tweaken, modbus sturing, home assistant, homey pro...

Of gewoon gebruik maken van wat Adlar aanlevert en misschien hooguit wat spelen met stooklijnen of paramaters.

Alles rondom deze warmtepomp kunnen we volgens mij in dit topic met elkaar delen!

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• marnie
fvanderstege schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:20:
Beste @marnie ,
Het is niet mijn bedoeling om dit punt op te tuigen in dit forum. Jouw argumentatie leidt tot jouw conclusies. Ik kan dat volgen maar ben het niet geheel eens met al die punten. Ik laat het hierbij. En als het blijft zoals het is zal ik (bijna) niet meer gebruik maken van dit forum. Vooral omdat ik nu weinig ervaringen en vragen tegenkom met de nieuwe hl8. Sterker nog die wordt soms al als een onding beoordeeld zonder dat hij ( een poos) in gebruik is. Daar heb ik dan niets aan als gebruiker.
Dus : even goede vrienden, maar dit forum zal ik zijdelings blijven volgen en zal uit mijn continue aandacht verdwijnen.
Niemand jaagt je hier weg.

Naar mijn mening zouden er in dit forum geen beperkingen moeten zijn in de door mensen aangedragen onderwerpen, als het maar Adllar gerelateerd is. Daar horen discussies bij over homautomatisingsoplossingen mbt de Adlar. Maar ook de door jouw aangekaarte nieuwe hl8.

Ik kan je niet vertellen waarom je weinig ervaringen en vragen tegenkomt met de nieuwe hl8 en waarom mensen de hl8 als een onding beoordelen. Je zou dat op dit forum kunnen navragen.

• Mr Black
fvanderstege schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:20:
Beste @marnie ,
Vooral omdat ik nu weinig ervaringen en vragen tegenkom met de nieuwe hl8. Sterker nog die wordt soms al als een onding beoordeeld zonder dat hij ( een poos) in gebruik is. Daar heb ik dan niets aan als gebruiker.

Het vreemde aan dit verhaal vind ik dat wij via @fvanderstege inzage moeten krijgen in ontwikkelingen bij Adlår maar dat Adlår zelf nooit communiceert over een verbeterde HL8. Zij weten toch dat ze het bij mij niet voor elkaar kregen! Ze hebben er echt tijd aanbesteed met de uitkomst “ ga maar op sluiting en zet zelf een temperatuur er in of een stooklijn of wat scenes in SL. Twee winterseizoenen zijn er voorbij zonder dat Adlår ook maar enige aandacht schenkt aan de klanten die de T6 hebben afgekoppeld. Ik heb alleen een folder aanbieding gehad voor een accu en kortingen in een reclamefolder op een nieuwe. Ze kennen ons dus nog wel!
Ik vind het een beetje ongepast dat er forumleden zijn die een zeer positieve kijk op de zaken hebben doordat zij een soort samenwerking hebben met Adlår en daarmee een goedwerkende HL8.
Ik ken mensen die na tientallen meldingen nog geen aanbieding hebben om de nieuwe HL8 te installeren.

Logisch dat @fvanderstege daarover dus ook weinig langs ziet komen op dit forum.
Inderdaad, even goede vrienden……..

[ Voor 0% gewijzigd door Mr Black op 04-02-2026 17:37 . Reden: Taalfout ]

Vrijst won 2002. Veel glas.(A) 175 m2 - Adlar 6 kW hybr 24 kW zongas combi Atag Zon 6 x 420 W wst 10x340 W zd: 50 m2 vloer. bg. woonk - hal 5 rad. 1e verd. 4 rad. 2e verd. 2 rad. laag temp bij 0 gr. 31 ingaand

• fvanderstege
  • Niet online
Mr Black schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:35:
[...]

Vooral omdat ik nu weinig ervaringen en vragen tegenkom met de nieuwe hl8. Sterker nog die wordt soms al als een onding beoordeeld zonder dat hij ( een poos) in gebruik is. Daar heb ik dan niets aan als gebruiker.

Het vreemde aan dit verhaal vind ik dat wij via @fvanderstege inzage moeten krijgen in ontwikkelingen bij Adlår maar dat Adlår zelf nooit communiceert over een verbeterde HL8. Zij weten toch dat ze het bij mij niet voor elkaar kregen! Ze hebben er echt tijd aanbesteed met de uitkomst “ ga maar op sluiting en zet zelf een temperatuur er in of een stooklijn of wat scenes in SL. Twee winterseizoenen zijn er voorbij zonder dat Adlår ook maar enige aandacht schenkt aan de klanten die de T6 hebben afgekoppeld. Ik heb alleen een folder aanbieding gehad voor een accu en kortingen in een reclamefolder op een nieuwe. Ze kennen ons dus nog wel!
Ik vind het een beetje ongepast dat er forumleden zijn die een zeer positieve kijk op de zaken hebben doordat zij een soort samenwerking hebben met Adlår en daarmee een goedwerkende HL8.
Ik ken mensen die na tientallen meldingen nog geen aanbieding hebben om de nieuwe HL8 te installeren.

Logisch dat @fvanderstege daarover dus ook weinig langs ziet komen op dit forum.
Inderdaad, even goede vrienden……..
Even correctie: ik ben geen medewerker van Adlar en heb als gebruiker meegedaan aan een test van de nieuwe hl8. Volgens mij hebben iets van 20 gebruikers dit ook gedaan . Is dat een samenwerkingsverband. Mwah. Ik heb ook gebruik gemaakt van de mogelijkheid om info te krijgen rechtstreeks bij de ontwerpers van de nieuwe regeling. En heb daarover gedeeld op dit forum, met toestemming van Adlar . Maar ik blijf een kritische gebruiker.

• Johan H
hwennink schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:23:
Mijn vraag is, hoe sluit ik de Tado nu aan? Kan ik de draad uit ( 2 aders) de muur via een kroonsteentje verbinden met 2 aders uit de dikkere grijze draad, die naar de Jan module loopt?[Afbeelding]
Inderdaad kun je die gewoon doorverbinden, de Honeywell module vervalt en de thermostaat zit rechtsreeks op de Jån module.

• jLing
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-02 14:06
Ik ben bezig met een complete renovatie van mijn woning.
Nieuwe standleidingen (32mm)
Alle radiatoren weg, elke verdieping nieuwe vloerverwarming.

Adlar komt over een paar weken de full electric installeren, dan is er alleen de kwestie WP inregelen/testen en nieuwe vloerverwarming en het opstookprotocol.

Iemand hier toevallig ervaringen met compleet nieuwe installatie? (WP+afgifte systeem)
Zijn er tips of andere info over een opstookprotocol met een (adlar) warmtepomp?

• Thomashunter
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 10-02 16:14
Heeft iemand ervaring met een 6kwh warmtepomp die op 3fase is aangesloten (of is dit überhaupt mogelijk)? Ik merk dat ik in de winter met flinke kou toch steeds dichter tegen de 25a aankruip (nog wel wat marge), en hoe meer ik over de 3 fase kan verdelen, des te beter.

• marnie
Thomashunter schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 00:06:
Heeft iemand ervaring met een 6kwh warmtepomp die op 3fase is aangesloten (of is dit überhaupt mogelijk)? Ik merk dat ik in de winter met flinke kou toch steeds dichter tegen de 25a aankruip (nog wel wat marge), en hoe meer ik over de 3 fase kan verdelen, des te beter.
De vraag past meer bij Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11 en is daar, dacht ik, al eens gesteld. Dat gezegd hebbende..

Adler heeft geen 3f 6kW warmtepompen. 3fase warmtepompen zijn vaak van een hoger vermogen dan 6kW.

Elektrisch neemt de 6kW Adlar ca 8,5A op, je hebt dus nog een afnemer van 25-8,5= 16,5A op die fase.

Als een 6kW warmtepomp voldoet als warmtevermogen: Is het mogelijk de last over je fases anders te verdelen? De wp op een fase zetten die weinig (hoge) vebruikers heeft bv. Daarvoor heb je inzicht nodig over wat er per fase is aangesloten als last. Een P1 meter (met een registratiesysteem zoals homeassistant) kan hier behulpzaam zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door marnie op 05-02-2026 00:43 ]

• pentaw1nz
jLing schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 23:16:

Adlar komt over een paar weken de full electric installeren, dan is er alleen de kwestie WP inregelen/testen en nieuwe vloerverwarming en het opstookprotocol.

Iemand hier toevallig ervaringen met compleet nieuwe installatie? (WP+afgifte systeem)
Zijn er tips of andere info over een opstookprotocol met een (adlar) warmtepomp?
Warmtepomp op 'sluiting' in smartlife/tuya app, dus geen stooklijn selecteren.
Dan beginnen met set temp 20 en dit om de dag verhogen tot 40 in stappen van 5. Daarna weer terug naar 20.

Vanaf dat moment kun je hem gewoon naar wens gebruiken

• ohno_nl
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:23

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

jLing schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 23:16:

Ik heb sinds eind november een Aurora 3 icm nieuwe vloerverwarming op twee etages - voorheen hete luchtverwarming. Voor het volgen van het opstartprotocol van de installateur van de vloerverwarming moest de WP van de stooklijn afgehaald worden zodat ik de watertemperatuur handmatig kon instellen. Voor wijzigen van de parameter die handmatige instelling mogelijk maakt heb ik telefonisch contact met Adlar gehad, zij hebben dit vervolgens via de JAN-module gewijzigd.
Over een paar weken wordt de PVC-vloer gelegd dus dan volgt er weer een opstartprotolcol. Daarna ga ik weer terug naar een stooklijn.

• pentaw1nz
ohno_nl schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 08:26:
[...]

Ik heb sinds eind november een Aurora 3 icm nieuwe vloerverwarming op twee etages - voorheen hete luchtverwarming. Voor het volgen van het opstartprotocol van de installateur van de vloerverwarming moest de WP van de stooklijn afgehaald worden zodat ik de watertemperatuur handmatig kon instellen. Voor wijzigen van de parameter die handmatige instelling mogelijk maakt heb ik telefonisch contact met Adlar gehad, zij hebben dit vervolgens via de JAN-module gewijzigd.
Over een paar weken wordt de PVC-vloer gelegd dus dan volgt er weer een opstartprotolcol. Daarna ga ik weer terug naar een stooklijn.
Je kunt gewoon zelf via smartlife app de WP op 'sluiting' zetten zoals ik hierboven heb beschreven en dagelijks de set temp verhogen. Hoef je niet voor te bellen.
Begin bij 15 of zo, dan zal de outlet rond de 18-19 zijn. Verhoog dagelijks met max 5 en ga door tot 40. Daarna ga je ook weer terug naar net onder de 20, omdat bij het afkoelen de meeste scheurtjes kunnen ontstaan.

• jeroenkleen
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:59
Ik heb een buffervat bij de Adlar die verbonden is met een sensor bovenin het buffervat op klem10 en waarde 53 heeft of realtime waarde 0x0074
Weet iemand hoe ik deze waarde ook in de smartlife app kan krijgen; nu is deze met moeite alleen uit de JAN uit te lezen en ik heb geen toegang tot adlar support portal waar het wel in staat.

[ Voor 5% gewijzigd door jeroenkleen op 05-02-2026 10:09 ]

• marnie
jeroenkleen schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 10:09:
Ik heb een buffervat bij de Adlar die verbonden is met een sensor bovenin het buffervat op klem10 en waarde 53 heeft of realtime waarde 0x0074
Weet iemand hoe ik deze waarde ook in de smartlife app kan krijgen; nu is deze met moeite alleen uit de JAN uit te lezen en ik heb geen toegang tot adlar support portal waar het wel in staat.
De waarde 0x0074 doet me meer denken aan een modbus register adres. En dat klopt, In de Installatie Handleiding R290(HBG Trading).pdf op blz 160, te downloaden https://github.com/hhi/or...ocs/Heatpump%20specs/R290 staat dit register beschreven: de Buffer Tank temperatuur.
Als je hem wilt uitlezen qua temperatuur en dat lukt niet via de app dan kan dat wel via modbus.

• ohno_nl
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:23

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

pentaw1nz schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 09:38:
[...]

Je kunt gewoon zelf via smartlife app de WP op 'sluiting' zetten zoals ik hierboven heb beschreven en dagelijks de set temp verhogen. Hoef je niet voor te bellen.
Begin bij 15 of zo, dan zal de outlet rond de 18-19 zijn. Verhoog dagelijks met max 5 en ga door tot 40. Daarna ga je ook weer terug naar net onder de 20, omdat bij het afkoelen de meeste scheurtjes kunnen ontstaan.
Helaas is de Aurora 3 geen tuya device en kan je met de bijgehorende 'Thermomax' app bijna niets instellen. Daarom moest ik bellen.
Eerlijk gezegd valt me dit tegen van de Adlar, vooral om dat het een nieuw model is en minimaal instelbaar door de gebruiker en ook niet koppelbaar aan smart home systemen zonder "ingewikkelde" modbus configuratie.

• jLing
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-02 14:06
ohno_nl schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 12:24:
[...]

Helaas is de Aurora 3 geen tuya device en kan je met de bijgehorende 'Thermomax' app bijna niets instellen. Daarom moest ik bellen.
Eerlijk gezegd valt me dit tegen van de Adlar, vooral om dat het een nieuw model is en minimaal instelbaar door de gebruiker en ook niet koppelbaar aan smart home systemen zonder "ingewikkelde" modbus configuratie.
Aai, ik krijg ook de Aurora 3, jammer dat Tuya dan weer net niet werkt bij dit model :X

Bedankt voor de info beide. Dat wordt dus bellen en knutselen om het slim en zelf instelbaar te krijgen als de basis met stooklijnen niet zo lekker blijkt te werken. Maar dan tackelen we tegen die tijd wel weer.

• LongTimeAgo
HL8 lijkt dus wel steeds beter te werken voor veel mensen als ik zo her en der lees. Zelfs het verbruik is verwaarloosbaar 'hoger' dan geoptimaliseerde 'zelf gecreëerde' stooklijnen, dus dat is ook heel positief.

Het liefste zou ik ook een werkende HL8 hebben, vooral omdat ik geen zin heb om bij een verkoop van de woning (wat ik niet van plan ben, maar je weet maar nooit) niet m'n home assistant wil achterlaten omdat de kopers dan een werkende warmtepomp hebben.

Maar goed, heel januari helaas weer niets gehoord van Adlar, dus weer even een ticket inschieten om de firmware update en onderhoud conform de originele zilver onderhoudscontract. (niet de nieuwe/huidige)

• ijtsehummel
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:45
Aan de zijkant van mijn wp adlar 6kw, zit erg veel ijs, zelfs geklontert. Als ik de wp uitzet kan ik dat ontdooien met een föhn of kacheltje? Hij blijft maar wit.

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:22

reiker

dan jij!

ijtsehummel schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:06:
Aan de zijkant van mijn wp adlar 6kw, zit erg veel ijs, zelfs geklontert. Als ik de wp uitzet kan ik dat ontdooien met een föhn of kacheltje? Hij blijft maar wit.
Dat heeft die van mij ook inderdaad, heb het idee dat het ook ten koste van de prestaties gaat. Maar vanaf morgen wordt er dooi verwacht hier, dus ik laat het maar even zo. Ik denk dat ontdooien met een föhn toch stiekem best veel energie en tijd kost? Uitzetten zou ik niet doen, toch risico op vorst in je circuit dan.

Je zou ‘m zelf op sluiting kunnen zetten en dan het Setpoint een heel stuk omlaag; dan blijft de waterpomp op een laag niveau draaien en gaat het warme water uit je circuit er gewoon doorheen. Een soort trage handmatige defrost zeg maar. Maar ik kan me voorstellen dat het niet heel veel uithaalt.

[ Voor 24% gewijzigd door reiker op 05-02-2026 15:21 ]

Zo gezegd, zo gedaan.

• pentaw1nz
ijtsehummel schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:06:
ik heb dat gehad met de sneeuwval. Sneeuwde tegen de WP aan en vormde zich een dikke klont ijs onderaan.
Ik heb geprobeerd er wat emmers heet water over te gieten, maar was te koud.

Het weer slaat wel weer om, dan ben je er zo vanaf. Ik zou me er niet te druk om maken...

Hoe is het na een defrost?

• ijtsehummel
pentaw1nz schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:29:
[...]

ik heb dat gehad met de sneeuwval. Sneeuwde tegen de WP aan en vormde zich een dikke klont ijs onderaan.
Ik heb geprobeerd er wat emmers heet water over te gieten, maar was te koud.

Het weer slaat wel weer om, dan ben je er zo vanaf. Ik zou me er niet te druk om maken...

Hoe is het na een defrost?
Het ijs blijft er zitten. Best een hele klomp tussen de lamellen. Ik gebruik nu lage stooklijn 5. Temp. zou 34 C moeten zijn. , is 31C. Trouwens, dooi? Voorspellen ze al 3 weken. Nu weer -2.

[ Voor 4% gewijzigd door ijtsehummel op 05-02-2026 16:21 ]

• pentaw1nz
ijtsehummel schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 16:18:
[...]

Het ijs blijft er zitten. Best een hele klomp tussen de lamellen. Ik gebruik nu lage stooklijn 5. Temp. zou 34 C moeten zijn. , is 31C. Trouwens, dooi? Voorspellen ze al 3 weken. Nu weer -2.
Morgen en overmorgen is het hier 5 en 8 graden. Dan is het zo weg.

• ijtsehummel
pentaw1nz schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 16:37:
[...]

Morgen en overmorgen is het hier 5 en 8 graden. Dan is het zo weg.
Hier helaas niet. Morgen hopelijk +1. En zaterdag +6. Maar daarna weer tussen 2 en 4.

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:22

reiker

dan jij!

ijtsehummel schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 17:08:
[...]

Hier helaas niet. Morgen hopelijk +1. En zaterdag +6. Maar daarna weer tussen 2 en 4.
Je kon wel in de buurt wonen, hier is de verwachting precies dat :)
Maar ik denk dat een dag als zaterdag genoeg is om dat ijs te laten verdwijnen, zo is mijn hoop althans.

Zo gezegd, zo gedaan.

• WimVeendam
  • Laatst online: 22:48
Hallo, Nog even weer het onderhoudscontract onderwerp.
Enige tijd geleden heb ik de nieuwe aanbieding, zoals zoveel van jullie, mogen ontvangen via de mail. Ik heb daarop Adlar gebeld en de helpdesk medewerkster heeft voor mij een ticket ingeschoten waarin gemeld is dat ik mijn lopende onderhoudscontract voort wil zetten. Vanavond werd ik gebeld door Nathan van Adlar en uiteengezet dat ik reeds een onderhoudscontract heb lopen bij Adlar en niet in wil gaan op deze nieuwe aanbieding vanwege de verslechterde voorwaarden cq de hogere vergoeding. Uiteindelijk heeft hij toegezegd dat ik het lopende contract kan blijven gebruiken. Afgesproken is dat hij dat in de mail zou bevestigen. Deze mail is hieronder toegevoegd. Voor mij is dit onderwerp nu afgesloten. Doe er je voordeel mee!

Goedenavond Wim,

Zoals zojuist besproken bevestig ik hierbij dat het bestaande onderhoudscontract van kracht blijft, zolang de bijbehorende facturen tijdig worden voldaan.

Warmte groet,

Nathan - Team support

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:08
Ik heb nog steeds geen reactie op mijn mail met vragen van meerdere mensen hier over support.

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• marnie
mversluis schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 19:31:
Ik heb nog steeds geen reactie op mijn mail met vragen van meerdere mensen hier over support.
Dank voor je feedback, ondanks dat er nog niets te melden is.

• pentaw1nz
mversluis schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 19:31:
De selectiviteit lijkt enorm bij beantwoorden van vragen en verlenen van service

• gehaktstaaf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:42
Kan iemand mij vertellen hoe ik het filter uit de behuizing haal tbv reinigen?
De stappen zijn hier eerder in het topic al beschreven (WP stilzetten, kraan dicht, dop losdraaien). Echter is het me niet gelukt om het filter er uit te trekken. Is hier een speciaal trucje voor of ben ik te voorzichtig geweest?

Vrijstaande woning 1998, 212m², RD3,8. Geen na-isolatie, originele beglazing. 100m² VV, Adlar 6KW

• Johan H
Ramon_1984 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 22:35:
[...]

Het grootste probleem van de hl8 is dat je niet zelf een stooklijn kan maken die bij de woning past.
Ook is het niet mogelijk om de invloed van de kamerthermostaat in te stellen, op de huidige manier zal het nooit lekker gaan werken
In elk geval kan de hellingshoek aangepast worden, de Hysteresis (thermostaat) en ook de tijdsinterval van het plussen en minnen.
Het zou mooi zijn als je daar wat knopjes voor in de app had, zodat je het zelf kan fine tunen op jouw situatie. Wie weet komt dat nog eens.

• pentaw1nz
gehaktstaaf schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:03:
De stappen zijn hier eerder in het topic al beschreven (WP stilzetten, kraan dicht, dop losdraaien). Echter is het me niet gelukt om het filter er uit te trekken. Is hier een speciaal trucje voor of ben ik te voorzichtig geweest?
Heb het laatst gedaan. Het filter zit vrij vast. Je moet echt wel wat kracht gebruiken. Als je hem m beetje wiebelt komt het uiteindelijk los. Kostte mij 10 minuten.

• cupra4
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-02 08:51
pentaw1nz schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 22:28:
De selectiviteit lijkt enorm bij beantwoorden van vragen en verlenen van service
Daar lijkt het wel op. Je weet natuurlijk niet of het bij andere fabrikanten beter is, maar ik kan niks anders concluderen dat de support bij Adlar een zootje is en dat sommigen niet eens weten wat ze doen. Ik heb net na de kerst een melding gedaan over de Intuis boiler. Het ding maakt enorm veel herrie en je hoort/voelt de trillingen tot in de woonkamer (hij staat op zolder op een betonnen vloer).
Daarnaast ook gemeld dat de warmtepomp op dak helemaal scheef staat. Het zou met grote spoed opgepakt worden. Rond 23 januari maar eens gebeld. Sorry, er is wat mis gegaan met de melding. Kreeg een vaag verhaal over nieuwe software en dat ie was blijven hangen in de queue. We sturen over een maand wel een monteur!

Ik ga dit merk dus bij niemand aanraden. De accountmanager die hier langs kwam voor de intake verzekerde me in oktober dat alle supportproblemen opgelost waren en dat ik me nergens zorgen over te maken. Ik vind 2 maanden wachten op een monteur wel een zorg.

En als laatste mijn grootste frutratie: Ik stook op de thermostaat. Op mijn verzoek is het verloop op 0.3 gezet, dus bij een ingestelde temperatuur van 20.5, moet ie uit bij 20.8 en eer aan bij 20.2. Ik zie regelmatig dat ie de 21 graden voorbij gaat en ik dus voor niks energie aan het verstoken ben. Is daar een oplossing voor?

• gehaktstaaf
pentaw1nz schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:08:
[...]

Heb het laatst gedaan. Het filter zit vrij vast. Je moet echt wel wat kracht gebruiken. Als je hem m beetje wiebelt komt het uiteindelijk los. Kostte mij 10 minuten.
Helder, dank voor je reactie. Dan ben ik dus te voorzichtig geweest. Ga ik morgen een nieuwe poging wagen.

Net als anderen in dit topic hoop ik dat het in Noord NL (Drenthe in mijn geval) eindelijk een beetje warmer wordt. Met de kwakkelde temperaturen draait de Adlar op volle kracht. Heb al dagen ieder uur een defrost, dat kost echt gigantisch veel vermogen. Zodra het een beetje kouder wordt en ver onder het vriespunt is dan houdt ik de boel een stuk makkelijker op temperatuur, simpelweg doordat er dan veel minder defrosts zijn. Steeds rond of net onder 0 is hopeloos..

Vrijstaande woning 1998, 212m², RD3,8. Geen na-isolatie, originele beglazing. 100m² VV, Adlar 6KW

• Johan H
gehaktstaaf schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:26:
[...]

Helder, dank voor je reactie. Dan ben ik dus te voorzichtig geweest. Ga ik morgen een nieuwe poging wagen.

Net als anderen in dit topic hoop ik dat het in Noord NL (Drenthe in mijn geval) eindelijk een beetje warmer wordt. Met de kwakkelde temperaturen draait de Adlar op volle kracht. Heb al dagen ieder uur een defrost, dat kost echt gigantisch veel vermogen. Zodra het een beetje kouder wordt en ver onder het vriespunt is dan houdt ik de boel een stuk makkelijker op temperatuur, simpelweg doordat er dan veel minder defrosts zijn. Steeds rond of net onder 0 is hopeloos..
Ja de defrosts blijven een dingetje bij warmtepompen als er veel luchtvochtigheid is.
Volgens mij is er nu wel een doorstroomverwarmer met of zonder buffervast verkrijgbaar. Dat verzacht de pijn wel.

• Johan H
cupra4 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:17:
[...]

Daar lijkt het wel op. Je weet natuurlijk niet of het bij andere fabrikanten beter is, maar ik kan niks anders concluderen dat de support bij Adlar een zootje is en dat sommigen niet eens weten wat ze doen. Ik heb net na de kerst een melding gedaan over de Intuis boiler. Het ding maakt enorm veel herrie en je hoort/voelt de trillingen tot in de woonkamer (hij staat op zolder op een betonnen vloer).
Daarnaast ook gemeld dat de warmtepomp op dak helemaal scheef staat. Het zou met grote spoed opgepakt worden. Rond 23 januari maar eens gebeld. Sorry, er is wat mis gegaan met de melding. Kreeg een vaag verhaal over nieuwe software en dat ie was blijven hangen in de queue. We sturen over een maand wel een monteur!

Ik ga dit merk dus bij niemand aanraden. De accountmanager die hier langs kwam voor de intake verzekerde me in oktober dat alle supportproblemen opgelost waren en dat ik me nergens zorgen over te maken. Ik vind 2 maanden wachten op een monteur wel een zorg.

En als laatste mijn grootste frutratie: Ik stook op de thermostaat. Op mijn verzoek is het verloop op 0.3 gezet, dus bij een ingestelde temperatuur van 20.5, moet ie uit bij 20.8 en eer aan bij 20.2. Ik zie regelmatig dat ie de 21 graden voorbij gaat en ik dus voor niks energie aan het verstoken ben. Is daar een oplossing voor?
Vloerverwarming denk ik? Door de traagheid wil de temperatuur nog wel eens (iets) boven gewenst komen. Je zou (voor nood) een scene in de Tuya kunnen maken die ingrijpt zodra de temperatuur richting gewenst gaat.

• Ramon_1984
  • Laatst online: 09-02 21:35
(jarig!)
[...]

Hysterese van de aanvoer en retour kan je aanpassen , staat nu op waarschijnlijk op +2

• pentaw1nz
Nee dat is hoe de hl8 werkt

• marnie
[...]

Tja de service van Adlar......

Ik heb geen oplossingen voor je, ik heb het gebruik van de hl8 functie al geparkeerd totdat er echt iets bruikbaars komt en red me met mijn eigen HA oplossing.

Mijn inzicht:

De hysterese van de temp set van de wp kan je instellen, de inlet of outlet watertemperatuur, naar keuze. Dat is niet de hysterese van je thermostaat. De hysterese instelling van je warmtepomp houdt je watertemperatuur binnnen grenzen, niet de kamertemperatuur.
Verwacht niet dezelfde hysterese in je kamertemperatuur met de wp hysterese setup.

Wat je (ik heb het niet gevonden) niet kan instellen is te traagheid van je eigen warmteafgiftesysteem: kortom hoe lang duurt het dat een verandering van de thermosstaat vraagtemperatuur resulteerd in een meetbare verandering van de door je thermosstaat gemetentemperatuur.
Bij mij is dat een half uur. En dat is gemeten vanaf een wp in rust, en dan de thermostaat setwaarde op vraag zetten; verhogen. Na een half uur meet ik 0,1grC verhoging op de thermosstaat.

Bij mij zorgt deze vertraging ervoor dat het temperatuur regelsysteem (thermosstaat, hl8 of warmtecurves, maakt niet uit) bij mij pas na een half uur een eerste merkbaar resultaat geeft.

Bovenstaande veroorzaakt inderdaad een doorschieten van de ruimtetemperatuur naar 21 grC bij een setwaarde van 20,5. Hoe (versimpelde uitleg):

Allereerst bij warmtecurves of een vaste temp set: De set temp wordt bepaald door de buitentemperatuur of zelf ingesteld. De kamertemperatuur bereikt de 20.5grC, thermosstaat heeft geen invloed, de watertemperatuur is misschien nog niet op zijn set waarde of nog niet boven zijn hysterese, de wp blijft werken totdat de hysterese is bereik en zal dan modulerend de compressor frequentie aanpassen. Het houd de CV watertemperatuur binnen zijn hysterese. Een regeling waarbij de kamertemperatuur moet worden geregeld zonder dat de kamertemperatuur meedoet in de regeling. Gevolg, kamertemperatuur vaak te koud of te warm.

Ben je er nog... :?

Bij hl8 (mijn inschatting, Adlar geeft geen info): De set temp wordt bepaald door de buitentemperatuur [ en binnentemperatuur, zie fvanderstege in "Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen"], de steilheid is met settings in te stellen. De kamertemperatuur bereikt zijn setpoint de 20.5grC, thermosstaat geeft dat door aan de wp. De temp set wordt 1 grC verlaagd of de compressor frequentie verminderd, dat verlaagd de watertemperatuur, Maar het duurt enige tijd (bij mij een half uur) voordat dit te zien is op de thermosstaat en teruggekoppeld word aan de wp. De wp weet dus pas na een half uur of zijn aanpassing effect heeft. Als de wp daar geen rekening mee houd, neemt de wp mogelijk een onjuiste vervolgactie. De hl8 regeling kan een lerende pid regelkring bevatten, dit dit effect na een tijdje elimineert, dat is mij onbekend.

Voor beide voorbeelden hierboven (curves of hl8): als de kamertemperatuur zijn thermosstaatwaarde bereikt, is de watertemperatuur van de warmtepomp warm, er is echter minder warmte nodig, de watertemperatuur mag zakken, dat kost tijd. Deze watertemperatuur is vaak nog hoog genoeg en krijgt hiervoor ook de tijd om de kamertemperatuur nog te laten oplopen. Zelfs tot 21grC voordat deze weer zakt.

Kortom de traagheid van het verwarmingssysteem die niet te vangen is in de waarde van de hystere van de watertemperatuur.

Het probleem van het doorschieten van de temperatuur naar bv 21grC is, voor zover ik nu overzie, op dit moment, alleen op te lossen door de stijging van de kamertemperatuur, gradient is een term hiervoor, in grC per tijdseenheid zo klein mogelijk te houden. Oftewel probeer je temp set zo laag mogelijk te houden, vooral als je gewenste kamertemperatuur (bijna) hebt bereikt of binnen je kamertemperatuur hysterese zit. En hou rekening met de traagheid van reageren.
Hoe? ... liefst via de hl8 Adlar oplossing: via de thermostaat de ruimtetemperatuur(!) regelen, maarja, die had ik even geparkeerd, met reden....,

• HeHoe
  • Niet online
gehaktstaaf schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:03:
How to clean the filter ball on an air source
https://www.youtube.com/shorts/qE11awpJDfM

• gehaktstaaf
Top,
Hier floept het filter er zo uit, ik heb toch echt behoorlijk kracht gezet om het er uit te krijgen. Morgen doe ik een nieuwe poging.

• fvanderstege
  • Niet online
marnie schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 18:23:
[...]

Ik heb geen oplossingen voor je, ik heb het gebruik van de hl8 functie al geparkeerd totdat er echt iets bruikbaars komt en red me met mijn eigen HA oplossing.

Mijn inzicht:

De hysterese van de temp set van de wp kan je instellen, de inlet of outlet watertemperatuur, naar keuze. Dat is niet de hysterese van je thermostaat. De hysterese instelling van je warmtepomp houdt je watertemperatuur binnnen grenzen, niet de kamertemperatuur.
Verwacht niet dezelfde hysterese in je kamertemperatuur met de wp hysterese setup.

Wat je (ik heb het niet gevonden) niet kan instellen is te traagheid van je eigen warmteafgiftesysteem: kortom hoe lang duurt het dat een verandering van de thermosstaat vraagtemperatuur resulteerd in een meetbare verandering van de door je thermosstaat gemetentemperatuur.
Bij mij is dat een half uur. En dat is gemeten vanaf een wp in rust, en dan de thermostaat setwaarde op vraag zetten; verhogen. Na een half uur meet ik 0,1grC verhoging op de thermosstaat.

Bij mij zorgt deze vertraging ervoor dat het temperatuur regelsysteem (thermosstaat, hl8 of warmtecurves, maakt niet uit) bij mij pas na een half uur een eerste merkbaar resultaat geeft.

Bovenstaande veroorzaakt inderdaad een doorschieten van de ruimtetemperatuur naar 21 grC bij een setwaarde van 20,5. Hoe (versimpelde uitleg):

Allereerst bij warmtecurves of een vaste temp set: De set temp wordt bepaald door de buitentemperatuur of zelf ingesteld. De kamertemperatuur bereikt de 20.5grC, thermosstaat heeft geen invloed, de watertemperatuur is misschien nog niet op zijn set waarde of nog niet boven zijn hysterese, de wp blijft werken totdat de hysterese is bereik en zal dan modulerend de compressor frequentie aanpassen. Het houd de CV watertemperatuur binnen zijn hysterese. Een regeling waarbij de kamertemperatuur moet worden geregeld zonder dat de kamertemperatuur meedoet in de regeling. Gevolg, kamertemperatuur vaak te koud of te warm.

Bij hl8 (mijn inschatting, Adlar geeft geen info): De set temp wordt bepaald door de buitentemperatuur, de steilheid is met settings in te stellen. De kamertemperatuur bereikt zijn setpoint de 20.5grC, thermosstaat geeft dat door aan de wp. De temp set wordt 1 grC verlaagd of de compressor frequentie verminderd, dat verlaagd de watertemperatuur, Maar het duurt enige tijd (bij mij een half uur) voordat dit te zien is op de thermosstaat en teruggekoppeld word aan de wp. De wp weet dus pas na een half uur of zijn aanpassing effect heeft. Als de wp daar geen rekening mee houd, neemt de wp mogelijk een onjuiste vervolgactie. De hl8 regeling kan een lerende pid regelkring bevatten, dit dit effect na een tijdje elimineert, dat is mij onbekend.

Voor beide voorbeelden hierboven (curves of hl8): als de kamertemperatuur zijn thermosstaatwaarde bereikt, is de watertemperatuur van de warmtepomp warm, er is echter minder warmte nodig, de watertemperatuur mag zakken, dat kost tijd. Deze watertemperatuur is vaak nog hoog genoeg en krijgt hiervoor ook de tijd om de kamertemperatuur nog te laten oplopen. Zelfs tot 21grC voordat deze weer zakt.

Kortom de traagheid van het verwarmingssysteem die niet te vangen is in de waarde van de hystere van de watertemperatuur.

Het probleem van het doorschieten van de temperatuur naar bv 21grC is, voor zover ik nu overzie, op dit moment, alleen op te lossen door de stijging van de kamertemperatuur, gradient is een term hiervoor, in grC per tijdseenheid zo klein mogelijk te houden. Oftewel probeer je temp set zo laag mogelijk te houden, vooral als je gewenste kamertemperatuur (bijna) hebt bereikt of binnen je kamertemperatuur hysterese zit. En hou rekening met de traagheid van reageren.
Hoe? ... liefst via de hl8 Adlar oplossing: via de thermostaat de ruimtetemperatuur(!) regelen, maarja, die had ik even geparkeerd, met reden....,
Kleine aanvulling: de settemp bij de hl8 wordt bepaald door buiten- en binnentemperatuur. Dat is mij verzekerd bij de test.
Bij gebruik van de Hl 8 gaat bij mij de binnentemperatuur nu meeste keren maximaal 0,3 graad over de gewenste temperatuur heen. Het lijkt afhankelijk van snel wisselende weersomstandigheden of dat soms 0,4 en zelden 0,5 graad is.
Als de zon bij mij op de pui staat dan gaat het hard soms . Maar ja daar kan geen enkel systeem tegenop. De pomp gaat dan vanzelf stilvallen als de kamertemperatuur dan is gestegen van 19 naar 20 graden.
Ik verwarm met convectoren, dan werkt de hl8 toch wat accurater dan bij vloerverwarming denk ik( trager systeem)

EDIT:
@marnie nog een aanvulling: je hebt het (lijkt mij) over de interval die de wp hanteert om gegevens te lezen en/ of te gebruiken. De interval binnen de nieuwe hl8 en Jan-module staat bij mij op 15 minuten . Dat is een mogelijkheid die Adlar dan voor je kan instellen. Bij mij werkt (ook) daarom de hl8 nu best accuraat. Ik weet niet zeker of voor gebruikers met vloerverwarming een interval van 15 minuten altijd gunstig is. @Johan H heeft ook de nieuwe hl8 getest bij vloerverwarming. Hij was/is er nog niet helemaal tevreden over. Adlar heeft onderkent dat de nieuwe regeling hl8 bij vloerverwarming nog niet helemaal oké werkt. Ze zijn volgens mij nog bezig om deze te finetunen voor een (nog) betere werking bij vloerverwarming en ik weet niet of ze er al mee klaar zijn . Al met al blijkt het een lastige klus om een goede generieke hl8 voor alle soorten verwarmingssystemen in alle soorten omstandigheden te creëren . Blijft een mooie uitdaging.

[ Voor 9% gewijzigd door fvanderstege op 07-02-2026 10:06 ]

• marnie
fvanderstege schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 19:56:
[...]

Kleine aanvulling: de settemp bij de hl8 wordt bepaald door buiten- en binnentemperatuur. Dat is mij verzekerd bij de test.
Bij gebruik van de Hl 8 gaat bij mij de binnentemperatuur nu meeste keren maximaal 0,3 graad over de gewenste temperatuur heen. Het lijkt afhankelijk van snel wisselende weersomstandigheden of dat soms 0,4 en zelden 0,5 graad is.
Als de zon bij mij op de pui staat dan gaat het hard soms . Maar ja daar kan geen enkel systeem tegenop. De pomp gaat dan vanzelf stilvallen als de kamertemperatuur dan is gestegen van 19 naar 20 graden.
Ik verwarm met convectoren, dan werkt de hl8 toch wat accurater dan bij vloerverwarming denk ik( trager systeem)
Fijn dat je nog meedoet. d:)b
Ik heb je feedback in mijn epistel verwerkt met verwijzing, .. kon het nog aanpassen.

• fvanderstege
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dqm4RDEyJMCsrjqMFyZJqeDhudM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RJziyc8Ab5ZoOvHN0xmSkV29.png?f=fotoalbum_large

Vannacht welliswaar de buitentemp enkele graden boven nul maar toch: hoe mooi kan het zijn

Zo werkt de nieuwe hl8 nu:
Vannacht keurig de kamertemp( bovenst grafiek onderste lijn) op de gevraagde 19 graden gehouden. Met een laag energieverbruik ( onderste grafiek). In de loop van de morgen gaat de wp even uit , na een van de regelmatig terugkerende spikes ( compressor bescherming). Outlet ( daar stuur ik op) zakt naar 27 en settemp reageert meteen. Wp gaat weer aan . Settemp stijgt in periodes van 15 minuten steeds 1 graad. De kamertemp was gezakt naar 18.8. maar na een periode van een 1/2 uur weer tegen de 19 aan.
Ik ben een tevreden gebruiker😏

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik lees al geruime tijd mee op diverse fora over warmtepompen en lees daar ook veel klachten over de Honeywell T6 thermostaat.
Aangezien ik (nog) geïnteresseerd ben in een PompAO van DeWarmte en de Adlar Aurora 6kW, die volgens de berichten in principe dezelfde machine zijn, lees ik bij het DeWarmte forum positieve ervaringen met de Netatmo thermostaat. Werkt deze niet met de Adlar, of heeft niemand hem nog getest?
Misschien is dat voor deze warmtepomp ook wel een oplossing.

• Johan H
rokil schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 11:09:
Ik lees al geruime tijd mee op diverse fora over warmtepompen en lees daar ook veel klachten over de Honeywell T6 thermostaat.
Aangezien ik (nog) geïnteresseerd ben in een PompAO van DeWarmte en de Adlar Aurora 6kW, die volgens de berichten in principe dezelfde machine zijn, lees ik bij het DeWarmte forum positieve ervaringen met de Netatmo thermostaat. Werkt deze niet met de Adlar, of heeft niemand hem nog getest?
De T6 blijkt onbetrouwbaar qua weergave. Het schijnt dat Honeywell je laat zien wat je wilt zien.
Maar de sensor die uitgelezen wordt, schijnt gewoon de juiste waarde aan te geven.
Desondanks ben ik overgestapt naar de tado X, deze laat de temperatuur wel altijd juist zien.
De HL8 regeling leest slechts de waarde van de thermostaat uit en stuurt hiermee de stooklijn aan. De thermostaat an sich regelt dus helemaal niets. Het lijkt dus. onwaarschijnlijk dat een andere thermostaat de regeling zal verbeteren, laat staan dat deze geschikt is voor de Adlar.
En dat kun je het beste bij hen bevragen.

Zoals @fvanderstege aangeeft werkt deze regeling al behoorlijk goed in combinatie met een radiator afgifte systeem
Bij vloerverwarming kun je nog wat last van overshoot hebben, maar er zijn wel wat knoppen waaraan gedraaid kan worden en hopelijk komt Adlar nog met een update.

• fvanderstege
  • Niet online
rokil schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 11:09:
De hl8 regeling gebruikt alleen de temperatuursensor van de thermostaat. De uitlezing/ uitwisseling daarvan gaat via de jan module met een open therm protocol.
Indertijd bleek dat de tado x bedraad wel een juist protocol gebruikte, maar de draadloze versie deed dat niet. Ik weet niet of tado de draadloze versie inmiddels van de juiste firmware heeft voorzien.
Ik heb de tado v3,+ draadloos. Die kan wel (draadloos) communiceren via het juiste protocol met de jan-module.
Van de Netatmo weet ik niet of die werkt met het juiste OpenTherm protocol. Wellicht zijn er gebruikers die dat hier kunnen melden?

• marnie
marnie schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 18:23:
[...]

Mijn inzicht:

Bij hl8 (mijn inschatting, Adlar geeft geen info): De set temp wordt bepaald door de buitentemperatuur [ en binnentemperatuur, zie fvanderstege in "Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen"], de steilheid is met settings in te stellen. De kamertemperatuur bereikt zijn setpoint de 20.5grC, thermosstaat geeft dat door aan de wp. De temp set wordt 1 grC verlaagd of de compressor frequentie verminderd, dat verlaagd de watertemperatuur, Maar het duurt enige tijd (bij mij een half uur) voordat dit te zien is op de thermosstaat en teruggekoppeld word aan de wp. De wp weet dus pas na een half uur of zijn aanpassing effect heeft. Als de wp daar geen rekening mee houd, neemt de wp mogelijk een onjuiste vervolgactie. De hl8 regeling kan een lerende pid regelkring bevatten, dit dit effect na een tijdje elimineert, dat is mij onbekend.

Naar aanleiding van mijn verhaal hierboven is er een discussie over de lt8 regeling. Dat is prima.

Maar waar de essentie van mijn verhaal over gaat is dat je met de hysterese van de wp, die de cv watertemperatuur regelt, de hysterese (het doorschieten) van de ruimtetemperatuur niet tegenhoud. Ongeacht welk regelsysteem je gebruik: warmtecurves, LT8 of een eigen automatisering.

Het veranderen van de hysterese heeft wel grote invloed op de wachttijd van inschakelen van de compressor na een compressor stop. Als de compressor stopt omdat de watertemperatuur is bereikt dan moet de watertemperatuur eerst helemaal afkoelen tot aan de onderkant van de de hysterese, voordat de compressor weer inschakeld. Bij een lage hysterese instelling gebeurt dat natuurlijk sneller dan bij een hoge hysterese instelling.

Ter info, bij mij staat de hysterese op 2 (P26), standaard Adlar is 5. Dit kan pendelen veroorzaken. Omdat ik een wachttijd (systeem reactietijd: 1/2uur) heb ingebouwd in mijn regeling heb ik hier geen last van. Overigens, volgens experts (bv Feenstra) is pendelen pas een probleem als het vaker dan 6x per uur voorkomt, ik heb dat nog nooit gezien.

Mijn advies is als je last hebt van doorschieten van je ruimtetemperatuur: probeer als het kan de watertemperatuur te verlagen, bv door een andere curve of door eigen automatisering van de de set_temp. En hou rekening met de tijd die jouw systeem nodig heeft. Ik realiseer me dat dit zonder enige vorm van automatisering eigenlijk niet te doen is.

• fvanderstege
  • Niet online
En een tip: wel een beetje offtopic maar ik wil diegenen die de Tado thermostaat ( temperatuursensor) via de bestaande integratie in homeassistant gebruiken voor bijv automatiseringen dit meegeven:
Let op dit geldt niet voor Tado x gebruikers , daar werkt dit niet bij. Alleen Tado v3 en v3+
in home Assistant is een nieuwe integratie beschikbaar. In plaats van de bestaande Tado integratie is er nu de Tado CE. Integratie.
Deze integratie kan de vervelende limiet van de api calls omzeilen. Een geniaal bedacht systeem. Kijk even in homeassistant en zoek de hacks repository genaamd Tado CE. Download deze versie, installeren en klaar is kees. Even nog een paar zaken instellen en je kunt nu de oorspronkelijke Tado integratie uitzetten.

• Johan H
marnie schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 13:20:
[...]

Naar aanleiding van mijn verhaal hierboven is er een discussie over de lt8 regeling. Dat is prima.

Maar waar de essentie van mijn verhaal over gaat is dat je met de hysterese van de wp, die de cv watertemperatuur regelt, de hysterese (het doorschieten) van de ruimtetemperatuur niet tegenhoud. Ongeacht welk regelsysteem je gebruik: warmtecurves, LT8 of een eigen automatisering.

Het veranderen van de hysterese heeft wel grote invloed op de wachttijd van inschakelen van de compressor na een compressor stop. Als de compressor stopt omdat de watertemperatuur is bereikt dan moet de watertemperatuur eerst helemaal afkoelen tot aan de onderkant van de de hysterese, voordat de compressor weer inschakeld. Bij een lage hysterese instelling gebeurt dat natuurlijk sneller dan bij een hoge hysterese instelling.

Ter info, bij mij staat de hysterese op 2 (P22), standaard Adlar is 5. Dit kan pendelen veroorzaken. Omdat ik een wachttijd (systeem reactietijd: 1/2uur) heb ingebouwd in mijn regeling heb ik hier geen last van. Overigens, volgens experts (bv Feenstra) is pendelen pas een probleem als het vaker dan 6x per uur voorkomt, ik heb dat nog nooit gezien.

Mijn advies is als je last hebt van doorschieten van je ruimtetemperatuur: probeer als het kan de watertemperatuur te verlagen, bv door een andere curve of door eigen automatisering van de de set_temp. En hou rekening met de tijd die jouw systeem nodig heeft. Ik realiseer me dat dit zonder enige vorm van automatisering eigenlijk niet te doen is.
Denk dat je P26 bedoeld;)

• marnie
Denk ik ook, dank, hersteld.

• fvanderstege
  • Niet online
marnie schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 13:20:
[...]

Ter info, bij mij staat de hysterese op 2 (P22), standaard Adlar is 5. Dit kan pendelen veroorzaken. Omdat ik een wachttijd (systeem reactietijd: 1/2uur) heb ingebouwd in mijn regeling heb ik hier geen last van. Overigens, volgens experts (bv Feenstra) is pendelen pas een probleem als het vaker dan 6x per uur voorkomt, ik heb dat nog nooit gezien.

Maar ik vind het doorschieten van max 0,3 graad helemaal geen probleem. Zeker niet in vergelijking met hoe dat indertijd ging met de cv en de bijbehorende thermostaat. Dat is de reden dat ik nog reageerde met hoe het nu gaat met de nieuwe Hl8- bij mij .
Maar oke : perfect is beter dan goed. 😏
En mooi dat je de hobby van de echte tweakers met dit idee voedt.

• marnie
fvanderstege schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 13:46:
[...]

Maar ik vind het doorschieten van max 0,3 graad helemaal geen probleem. Zeker niet in vergelijking met hoe dat indertijd ging met de cv en de bijbehorende thermostaat. Dat is de reden dat ik nog reageerde met hoe het nu gaat met de nieuwe Hl8- bij mij .
Maar oke : perfect is beter dan goed. 😏
En mooi dat je de hobby van de echte tweakers met dit idee voedt.
Iemand anders vindt dat wel: cupra4 in "Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen"
En daar reageer ik op: marnie in "Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen"

• fvanderstege
  • Niet online
Excuus.ik heb even niet goed op zitten letten......

• Jgrootkoerkamp
  • Laatst online: 18:33
Ik ben bezig met een pid regelaar te maken die de uitgangstemperatuur regelt. Hierbij wil ik gebruik maken van de toekomstige buitentemperatuur(knmi integratie), zon straling en de dynamische tarieven. Aangezien het een traag systeem is met vloerverwarming is het m.i noodzakelijk om te weten wat de komende 3 uur de buitentemperatuur wordt. Daarnaast is de straling door zon een grote factor. Als laatste wil ik zorgen dat de warmtepomp bij hoge prijzen een lagere temperatuur heeft en bij lage prijzen extra gaat opwarmen. Is er iemand die hier al ervaring mee heeft?

• marnie
Jgrootkoerkamp schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 18:27:
Ik ben bezig met een pid regelaar te maken die de uitgangstemperatuur regelt. Hierbij wil ik gebruik maken van de toekomstige buitentemperatuur(knmi integratie), zon straling en de dynamische tarieven. Aangezien het een traag systeem is met vloerverwarming is het m.i noodzakelijk om te weten wat de komende 3 uur de buitentemperatuur wordt. Daarnaast is de straling door zon een grote factor. Als laatste wil ik zorgen dat de warmtepomp bij hoge prijzen een lagere temperatuur heeft en bij lage prijzen extra gaat opwarmen. Is er iemand die hier al ervaring mee heeft?
Ik heb vorig jaar een aantal pid (Homeassistant Hacks) regelaars getest voor de Adlar maar ben gestopt om twee belangrijke redenen. Het is een trage regeling en ik kreeg de juiste p, i en d waardes niet te pakken, ook niet met autotune. En ik heb rekening te houden met mijn huisgenote, die zou het koud en warm hebben gekregen van mijn testen. Het eerste zou zonde zijn voor mijn *;.

Op github zijn er meerdere repository met een pid regeling onder Homeassistant, oa https://github.com/ScratMan/HASmartThermostat, deze geeft goede uitleg

In mijn test was ik uitgegaan van de huiskamertemperatuur als de huidige (ist) waarde en de thermosstaat setpoint als de gewenste (soll) waarde. De pid regelaar moet dan de temp_set watertemperatuur van de warmtepomp bepalen. De buitentemperatuur had ik niet meegenomen in de regeling. Ik heb de buitentemperatuur niet nodig, omdat ik alleen de binnentemperatuur wil meten en wil regelen, is de gedachte. Ter info, ik heb Jaga's LTV met fans geen vvw.

Een aantal op te lossen problemen die ik heb geconstateerd:
  • Het warmtevermogen van het afgiftesysteem, wat als de wp zijn warmte niet kwijt kan?
  • Het vermogensbereik van de warmtepomp, bij laag vermogen krijg je meer een aan/uit regeling.
  • De vertraging van het warmtesysteem, er zit veel tijd tussen een temperatuur aanpassing van de temp set en het effect op de ruimtetemperatuur. Hier moet de pid regelaar heel traag reageren.
  • De grote invloed op de regeling van de defrosts, de temp out verandert heel snel naar beneden, Hier moet de pid regelaar direct reageren, door bv niets te doen, totdat het effect van de defrost is verdwenen.
  • De grote invloed van de regeling van de maintenance cyclus, ook hier verandert de temp out zeer snel. Probleem is te vergelijken met de defrosts.
  • De temp set van het cv water kan alleen met volle graden worden ingesteld. Dat maakt het moeilijk om de ruimtetemperatuur te regelen naar een aanvaardbare, niet merkbare/voelbare hysterese, bijvoorbeeld een hysterese van 0,2 of 0,3grC. Je vervalt dan snel tot een graadje verhogen of graadje verlagen van de temp_set om de kamertemperetuur binnen zijn hysterese te houden.
    Een temp set met een nauwkeurigheid van 0.1grC was hier handig geweest, maar helaas.
Mogelijk heb je hier iets aan,

• hwennink
LongTimeAgo schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:39:
[...]

Dit heb ik ook gedaan en zelf.
Wellicht kan ik vanavond even een foto voor je maken.
Maar ik heb hem aangesloten op dezelfde plek waar de Honeywell ook op zat aangesloten.
Tip: Haal wel de JAN van stroom af voordat je dit doet. (Dit kreeg ik mee vanuit Adlar support)
Het is inmiddels gelukt, bedankt voor je reactie!

Vrijstaande woning 100m2 vloerverwarming, full electric warmtepomp 6 kW met vloerverwarming open verdeler

• Ahum.....
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12-02 16:17
fvanderstege schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:42:
[...]

Er zit (dacht ik) niet een vaste periode tussen thermostaat verhogen en het omhoog gaan van de thermostaatinstelling. Ik heb gemerkt dat als je een forse verhoging instelt op de thermostaat ( minimaal 3 graden; dus van 19.0 naar 22.0 bijvoorbeeld) dat de settemp dan binnen een aantal minuten een aantal graden omhoog gaat. Dat verschilt wel wat per keer. ik denk dat de ingestelde interval binnen de hl8 daarin ook een rol speelt. Bij mijn verhoging die ik gebruik in de automatisering ga ik slechts 0,3 graad omhoog ( 19,0>19,3) dan zie je de warmtepomp er anders op reageren: meestal eerst een rustige langzame verhoging van het vermogen van de warmtepomp en als het wat langer duurt ook een kleine verhoging van de settemp ( sprongetje van 2 graden) dat dan ook weer een effect heeft op de werking van de warmtepomp. Maar ik heb nog niet een duidelijk beeld van de effecten in allerlei omstandigheden van de verhoging/verlaging van de thermostaatinstelling. Feit is dat er effect komt in een (mate van) verhoging/verlaging van de settemp.
Het meest duidelijke voorbeeld is dit: in mijn woning heeft de zon grote invloed : de kamer warmt ook in de winter snel op met de zon op de achterpui van glas. Gevolg: warmtepomp valt stil, settemp daalt tot de laagste stand. Eind van de middag, als de zon weg is, koelt de kamertemperatuur af naar 19.0 . De wp moet nu vanaf de laagste settemp weer naar een acceptabele hoogte stijgen om (bij mij) voldoende opwarming te genereren. In stapjes van 15 minuten duurt dat wel lang soms. oplossing: thermostaat naar 22 graden zetten en binnen korte tijd schiet de settemp naar 30 of zelfs nog hoger ( weet nog niet precies waarom dat niet altijd hetzelfde is).Gevolg: wp gaat harder werken. Na enige tijd kun je dan de thermostaat weer terug zetten naar de gewenste stand en de settemp gaat dan weer dalen in stapjes van 15 minuten ( ingestelde interval). ( dit alles kan handmatig, maar natuurlijk ook in een soort automatisering).
Je moet er in je eigen situatie ( die is anders dan bij mij: verwarming met convectoren) even mee gaan spelen hoe het uitpakt .Bij vloer- en/of wandverwarming zal het wellicht anders uitpakken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M_w5-zLQXBqsZEaj3Xe1_IRb5iA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xxVxMKOXwhzpxdYiEA3OPXwa.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals ik al wel eerder heb gemeld draai ik al de hele winter op HL8 in combinatie met een bedraade T6 met een vaste kamertemperatuur van 19 graden en ben daar tevreden over.
Doorgaans draait de wp tussen de 1,5 en 1,7 kWh met een pauze als de zon naar binnen schijnt.
Ik heb een scene gemaakt dat de wp boven de 4 graden op de ecostand gaat en zo heeft hij gisteren de hele dag rond de 750W gedraaid met een pauze tijdens de middagzon.
Aan het eind van die pauze werd het toch wat minder comfortabel in de woonkamer met een outlet temp van 27 en een set temp van 29 graden, dat zou nog even duren voordat de wp in actie komt.
Toen heb ik de vraagtemperatuur op de T6 geforceerd verhoogd naar 26 graden en warempel..., binnen 2 minuten floepte de settemp op het schermpje van de Adlar van 29 graden in één keer naar 45 graden.
De wp ging weer lekker aan de slag op 800W en ik heb de T6 gelijk weer terug op 19 graden gezet.
Die settemp van 45 graden heeft hij nooit bereikt en die werd gaandeweg weer netjes afgebouwd.
Een mooie aanvulling! d:)b

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

• hwennink
Ahum..... schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:22:
[...]

[Afbeelding]

Zoals ik al wel eerder heb gemeld draai ik al de hele winter op HL8 in combinatie met een bedraade T6 met een vaste kamertemperatuur van 19 graden en ben daar tevreden over.
Doorgaans draait de wp tussen de 1,5 en 1,7 kWh met een pauze als de zon naar binnen schijnt.
Ik heb een scene gemaakt dat de wp boven de 4 graden op de ecostand gaat en zo heeft hij gisteren de hele dag rond de 750W gedraaid met een pauze tijdens de middagzon.
Aan het eind van die pauze werd het toch wat minder comfortabel in de woonkamer met een outlet temp van 27 en een set temp van 29 graden, dat zou nog even duren voordat de wp in actie komt.
Toen heb ik de vraagtemperatuur op de T6 geforceerd verhoogd naar 26 graden en warempel..., binnen 2 minuten floepte de settemp op het schermpje van de Adlar van 29 graden in één keer naar 45 graden.
De wp ging weer lekker aan de slag op 800W en ik heb de T6 gelijk weer terug op 19 graden gezet.
Die settemp van 45 graden heeft hij nooit bereikt en die werd gaandeweg weer netjes afgebouwd.
Een mooie aanvulling! d:)b
"Ik heb een scene gemaakt dat de wp boven de 4 graden op de ecostand gaat "
Die 4 graden buitentemperatuur haal je die uit de sensor van de warmtepomp of op een andere manier?

• Johan H
hwennink schreef op zondag 8 februari 2026 @ 12:44:
[...]

Die 4 graden buitentemperatuur haal je die uit de sensor van de warmtepomp of op een andere manier?
Je kan inderdaad de sensor van de warmtepomp gebruiken, maar ook van het weer dat standaard in de Tuya / Smart life app zit.

• Ahum.....
hwennink schreef op zondag 8 februari 2026 @ 12:44:
[...]

Hi hwennink, ik krijg bij het maken van de scene in Smartlife een pictogram van een thermometertje en "Zwolle" (mijn woonplaats <3 ) in beeld en daar click ik dan op.
Dus ik neem aan, wat Johan ook al aangeeft, dat dat de buitentemperatuur van Zwolle zal zijn in de Smartlife (of Tua) app.
Het is niet de temperatuur die ik uit de sensor van de wp haal, die wil nog wel eens beïnvloed worden door het stoom afblazen tijdens het defrosten, dan zie ik de buitentemperatuur gemeten door de wp namelijk even een aantal graden oplopen.
Ik heb me wel eens een keer "Leerling Tweaker" genoemd, maar dat is eigenlijk al een veel te hoge classificering voor mijn kennis, ben al blij dat ik het verschil tussen kW en kWh weet... :+
Maar ik volg dit toppic met veel interesse en leer gaandeweg.
Tijdens het typen krijg ik net een melding dat de wp overschakelt naar de eco modus..., op naar het voorjaar! oOo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wIWco-tSdYJGtRvtCQqnXO06P0s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VXByxGvcAhSSMInVA9UUKUJc.jpg?f=fotoalbum_large

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

• Mr Black
Ahum..... schreef op zondag 8 februari 2026 @ 14:23:
[...]

Hi hwennink, ik krijg bij het maken van de scene in Smartlife een pictogram van een thermometertje en "Zwolle" (mijn woonplaats <3 ) in beeld en daar click ik dan op.
Dus ik neem aan, wat Johan ook al aangeeft, dat dat de buitentemperatuur van Zwolle zal zijn in de Smartlife (of Tua) app.
Het is niet de temperatuur die ik uit de sensor van de wp haal, die wil nog wel eens beïnvloed worden door het stoom afblazen tijdens het defrosten, dan zie ik de buitentemperatuur gemeten door de wp namelijk even een aantal graden oplopen.
Ik heb me wel eens een keer "Leerling Tweaker" genoemd, maar dat is eigenlijk al een veel te hoge classificering voor mijn kennis, ben al blij dat ik het verschil tussen kW en kWh weet... :+
Maar ik volg dit toppic met veel interesse en leer gaandeweg.
Tijdens het typen krijg ik net een melding dat de wp overschakelt naar de eco modus..., op naar het voorjaar! oOo

[Afbeelding]
@Ahum..... Goede actie als “leerling” :*)
Maar wat als de temperatuur daalt en het wordt kouder in huis dan je temperatuurinstelling?
Ik zou de tegenovergestelde dan ook aanmaken:
Temperatuur buiten <4 en T kamer te laag dan STANDAARD.
Succes 8)7

• azaden
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23:52
Voor de Homey zijn een aantal van de door jou genoemde facetten al meegenomen in een nieuwe (test) versie van de app. Bekijk deze pagina's ter info als dit de richting is die je zoekt:
azaden in "Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen"
azaden in "Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen"
https://community.homey.a...ie-fase/143690/115?u=h_hi

• pentaw1nz
Via thuis.adlar.com lijken tickets niet meer door te komen. Na afloop geen bevestigingsmail met ticket nr en ook in de lijst van tickets komt hij niet terug. Vorige week iets aangemaakt.
Zojuist gewoon via website gedaan en dan krijg je wel de bevestiging.

• Ahum.....
Mr Black schreef op zondag 8 februari 2026 @ 21:10:
[...]

@Ahum..... Goede actie als “leerling” :*)
Maar wat als de temperatuur daalt en het wordt kouder in huis dan je temperatuurinstelling?
Ik zou de tegenovergestelde dan ook aanmaken:
Temperatuur buiten <4 en T kamer te laag dan STANDAARD.
Succes 8)7
Hi Mr Black, dank voor de tip, ik heb ook de scene gemaakt voor als het weer kouder wordt, hopelijk heb ik die de komende tien maanden niet meer nodig. :D

• WimVeendam
  • Laatst online: 22:48
Hallo, even een operationeel probleempje. De WP viel vanmorgen om 08:00 uur spontaan uit. Geen foutmelding. Zag dat energieverbruik op 350W zat en Compressor frequentie op 85 Hz. Raar. Temp in huis daalde. Na een tijdje Adlar gebeld en via extern callcenter medewerkster (na 23 min in de wacht) ticket laten aanmaken. Tja en dan duurt het je te lang, temp blijft dalen..
Toch maar de WP Stilgelegd en de spanning van het hele WP bij de meterkast uitgeschakeld. 5 min gewacht en de spanning er weer opgezet. Na 2 minuten de WP weer via SmartLife opgestart, naar de verwarmingsmode. Gebruik stooklijn HL2. Dat was 10:08 uur. Gebruik was nog laag, zo’n 200W. Om 10:11 uur ging het gebruik plotseling omhoog en werd er weer ‘warmte’ geleverd. Tja, wat je je dan afvraagt zijn mijn acties nu voldoende geweest om de WP weer operationeel te maken, heeft een medewerker van Adlar wat gedaan? En natuurlijk wat was de oorzaak van de verstoring? Waarom moest ik zo lang wachten bij Adlar? Maar ben blij dat de zaak weer draait!😁

Update: werd net, na 24 uur, teruggebeld door een vriendelijk Adlar-dame. Ze wilde me graag helpen de storing te verhelpen. Aardig hè! Ben onder de indruk van het proces dat zich binnen Adlar heeft afgespeeld! Tja wellicht leren ze hier iets van, hoewel mijn verwachting niet hoog is. ☹️

[ Voor 12% gewijzigd door WimVeendam op 10-02-2026 10:12 ]

• LongTimeAgo
Week of 3 geleden had ik een 'stroomstoring', hele huis had even een paar seconden geen stroom. Warmtepomp dus ook niet. Blijkbaar was de waterpomp van slag geraakt hier door en moest ik even de schakelaar in de meterkast omhalen. Binnen de Tuya app kreeg ik ook een "algemene error werking warmtepomp".
Voordat ik de schakelaar omhaal leek alles te werken behalve de waterpomp volgens de gedetailleerde gegevens. Wat je beschrijft is herkenbaar met wat ik ongeveer ook zag. En ook bij mij begon alles weer keurig te draaien na 5 minuten na die schakelaar in de meterkast even te hebben omgehaald. Dus het kan heel goed zijn dat je het daar mee hebt opgelost en dat je hetzelfde had.

• wegaanervoor
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 19:20
Ik heb geconstateerd dat mijn Honeywell Round draadloos en modulerend, tot drie keer toe ogenschijnlijk is gereset. Ik heb hem altijd op 20 graden en dat werkt normaal uitstekend maar 3 x werd de vraagtemp zomaar 35 graden. Adlar gaf aan dat ik de batterij maar moest vervangen. Dat is lastig want ik ben op vakantie. Zijn er andere tweakers die ook deze ervaring hebben.?

• gehaktstaaf
wegaanervoor schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 21:34:
Ik heb geconstateerd dat mijn Honeywell Round draadloos en modulerend, tot drie keer toe ogenschijnlijk is gereset. Ik heb hem altijd op 20 graden en dat werkt normaal uitstekend maar 3 x werd de vraagtemp zomaar 35 graden. Adlar gaf aan dat ik de batterij maar moest vervangen. Dat is lastig want ik ben op vakantie. Zijn er andere tweakers die ook deze ervaring hebben.?
Dit heb ik wel meegemaakt bij mijn ouders. Welliswaar geen Adlar, maar wel in elke ruimte een draadloze Round. Om een of andere bizarre reden gaan ze bij een lege batterij maximaal opstoken. Dus dat gedrag komt denk ik vanuit de Round.
Opties die ik zo even bedenk:
- Iemand met sleutel even de batterij laten vervangen
- Thermostaat negeren en sturen op sluiting icm een settemp in de app. Kan prima op afstand geregeld worden

• RenrentH
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 12-02 09:59
Wat ik me bij dit soort ‘fine tuning’ afvraag, wat de zin er van is bij een traag systeem. Is hier het betere niet de vijand van het goede? Zelf heb ik vloerverwarming die op enkele plekken in de muur doorloopt en in mijn tussenhuis van begin 1990 verder geen verwarming in de huiskamer. Ik regel de warmtepomp van 6KW via HA enkele op basis van buitentemperatuur <> stooklijn, de pomp staat continue in eco-stand en van half 11 ‘s avonds tot half 7 ‘s ochtends op L7 (sloeg de afgelopen tijd enkele keren alleen aan omstreeks vier uur ‘s ochtends vanwege de vorst). Resultaat: een vloertemperatuur tussen de 20 (afkoeling ‘s nachts) en 22 graden overdag - de luchttemperatuur hou ik niet bij want is minder relevant. Ben super tevreden met deze simpele oplossing.

• RenrentH
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 12-02 09:59
marnie schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 00:45:
[...]

Ik heb sinds 1 maand een test opstelling ESP met modbus, de Adlar kan via Homeassistant maar ook via een eigen webpagina worden uitgelezen en beheerd. Alle P en L setings zijn eventueel uit te lezen en aan te passen, ik heb ze in de test even binnen gehaald, daarna ik heb alleen de belangrijkste geselecteerd in de ESP, je kan de wp ook kapot maken met een verkeerde setwaarde.
De Jan module heb ik van de spanning gehaald zodat Adlar zonder overleg geen setup kan aanpassen. Ik heb geen service contract (meer).
Werkt prima.
Ik denk dat ik na de winter de Tuya integratie er af gooi.

Mocht je terzijnertijd de ESPHome code willen: stuur me een berichtje.
Dag Marnie, zou je de details van ESP met modbus kunnen laten zien? Ik stuur de wp nu aan middels LocalTuya maar had vorig jaar ook de ervaring dat plotseling een id ontbrak. Ergo, gegevens weg in HA. Ik denk dat modbus hier een degelijker optie is.

• pentaw1nz
@fvanderstege is de nieuwe HL8 en firmware al beschikbaar voor anderen?
Ik heb adlar gevraagd om nieuwe HL8 en firmware 4.3.8 (nu 4.3.5).

Ik krijg dit als reactie.....
Wij hebben uw instellingen op afstand gecontroleerd en op dit moment staat alles correct ingesteld. Er is geen stooklijn ingesteld. Mocht u een stooklijn willen inschakelen, dan kunt u dit zelf overwegen.

• LongTimeAgo
Jij krijgt tenminste nog reactie.
Op mijn ticket verzoek voor onderhoud en de firmware update is het ijzig (ha) stil. Wellicht omdat ik er ook in had gezet dat ik onderhoud wil conform de originele zilver onderhoudscontract en afspraken.

Maar goed, het is niet dringend... wel gewenst.

• pentaw1nz
LongTimeAgo schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 16:10:
Jij krijgt tenminste nog reactie.
Op mijn ticket verzoek voor onderhoud en de firmware update is het ijzig (ha) stil. Wellicht omdat ik er ook in had gezet dat ik onderhoud wil conform de originele zilver onderhoudscontract en afspraken.

Maar goed, het is niet dringend... wel gewenst.
Mijn ticket voor onderhoud heb ik in oktober aangemaakt en nog 4x naar gevraagd. Ook in dit ticket weer.
Daar zeggen ze het volgende over;
Het onderhoud wordt zo spoedig mogelijk voor u ingepland en ligt momenteel bij onze planning.
Dat zeiden ze in november en januari trouwens ook, toen ik aangaf nooit meer iets te hebben vernomen.

• fvanderstege
  • Niet online
pentaw1nz schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 16:00:
@fvanderstege is de nieuwe HL8 en firmware al beschikbaar voor anderen?
Ik heb adlar gevraagd om nieuwe HL8 en firmware 4.3.8 (nu 4.3.5).

Ik krijg dit als reactie.....

[...]
helaas, dit weet ik niet. Maar misschien kun je beter bellen? En eventueel vragen naar de persoon die hierover gaat en dan wellicht een afspraak maken?
Ik heb vandaag nog gebeld i.v.m. onderhoud en een ticket daarover ,enkele weken geleden gemaakt: Dat stond op ''opgelost''. Blijkt 'opgelost' te betekenen dat de aanvraag in de planningsbak ligt.
Afwachten dus.

• marnie
RenrentH schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 12:31:
[...]

Dag Marnie, zou je de details van ESP met modbus kunnen laten zien? Ik stuur de wp nu aan middels LocalTuya maar had vorig jaar ook de ervaring dat plotseling een id ontbrak. Ergo, gegevens weg in HA. Ik denk dat modbus hier een degelijker optie is.
Ik heb je een bericht gestuurd.

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:24
marnie schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 00:08:
[...]

Ik ben ook wel heel geinteresseerd. Ik ben met ESPHome een soort thermostaat aan het bouwen die rechtstreeks de warmtepomp aanstuurt.

Als die verder af is zal ik de details hier ook delen.

• marnie
martijnve schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:24:
[...]

Ik ben ook wel heel geinteresseerd. Ik ben met ESPHome een soort thermostaat aan het bouwen die rechtstreeks de warmtepomp aanstuurt.

Als die verder af is zal ik de details hier ook delen.
Wat bedoel je met rechtstreeks de warmtepomp aansturen? Op dit moment kan je de watertemperatuur alleen regelen via de temp_set waarde in stappen van hele graden. Wil je dat nauwkeuriger doen bv rechtreeks de compressor aansturen?

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:24
Nee ik bedoel zonder tussenkomst van wifi of home assistant.
Ik wil de hele regeling doen vanuit een esp32 met touchscreen die hangt waar the thermostaat zat en alleen wat optionele inputs vanuit ha gebruiken (stroomprijs en weersverwachting). Zodat de verwarming alleen wat intelligentie mist maar wel volledig blijft draaien als er smart home spullen stuk gaan.

Het enige wat ik wil gaan regelen is aan/uit heat/cool eco/normal en settemp.

wip:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iyNfI8yrZSYAQKbPaqZmfhL3miU=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/bwL1qOgFLNiMvy7XQKElQcOi.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 38% gewijzigd door martijnve op 12-02-2026 11:19 ]

• Sander P
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 22:18
Hoi allemaal,

Ik lees al geruime tijd dit forum mee en dacht, laat ik me nu maar eens inschrijven om een vraag te posten.

Ik ben sinds mei 2025 in het bezit van een Adlar 6kw. De WP is naar volle tevredenheid geïnstalleerd (met ontluchter en vuilafscheider) en in gebruik (WP is alleen voor de verwarming en staat los van de cv die nog alleen gebruikt wordt voor warmwater in de badkamer). Gelukkig heb ik zelf weinig last gehad van de communicatie met Adlar, op een enkel klein puntje na. Over alles heb ik ook een positieve recensie geschreven op trustpilot met natuurlijk de kritische noot mbt dat stukje communicatie.

Mijn woning komt uit 1979 en heb ik in 2019 aangekocht, gerenoveerd en (na) geïsoleerd (oa hr++ 1.0, spouwmuurfoam, vvw 10 op 10, 10gr). Het dak is nog niet nageisoleerd (zit nu 10cm pur opstellan plaat op), wellicht in de toekomst. Van binnenuit de zolder is geen optie omdat het dak onder een mindere steile hoek afloopt en dit simpelweg te veel ruimte kost.

Mijn vvw systeem( 90m2) is anders opgebouwd dan traditioneel, en is hierdoor 'snel' werkend (folie, 10cm gecacheerde pir isolatie en dan betonvloer,2 cm gecacheerde pir isolatie, vvw met daarop 7,5 cm cementdekvloer en keramiek tegels. Op de 1e verdieping op de slaapkamers ltv radiators met dbe en op zolder ook 1. Zolder is tevens voorzien van airco wat de primaire verwarming is als de kids daar chillen.

De wp staat op LT8 (main module v2.7.7 mcu V4.3.5) ingestelde temperatuur is van 14.00 tm 22.00 19graden, en dan gaat deze terug naar 18.5graden. In het weekend is deze vanaf 08.30 ingesteld op 19graden. Dit bevalt me prima, de wp stookt vaak ff door tot 19.5. Ik maak gebruik van een bedrade Tado X thermostaat. De WP staat hier eigenlijk altijd op eco modus, alleen toen de temperatuur onder de -3 kwam heb ik deze overdag op stand normaal gezet. Ik overweeg of ik aankomend jaar zal overstappen op een WP Boiler die oa Adlar aanbiedt de 200L variant van Auer die op retour leiding aangesloten wordt. De CV gebruiken we alleen voor de badkamer.

Waar ik me nu op aan het inlezen ben zijn de onderhoudscontracten die Adlar aanbiedt. Die naar mijn inziens belachelijk hoog zijn aangezien men pretendeert dat een WP een onderhoudsarm apparaat is (ik betaal nu voor de cv 7,5 euro pm aan Kemkens voor 1x per 2 jr onderhoud, komt dan nog 30 euro voor pakkingen bij), . Dit blijkt ook wel uit de forum, wat voor werkzaamheden Adlar doet als men onderhoud uitvoert. Daarnaast vind ik er persoonlijk wat van dat je alleen bij afname van een onderhoudscontract toegang krijgt tot de aparte Adlar app... Quatt daarentegen biedt voor degene die dit willen 1 onderhoudscontract aan van 16 euro p/m. Ook verkondigt men bij quatt dat het apparaat eigenlijk alleen maar eens in de zoveel tijd schoongemaakt hoeft te worden (https://www.quatt.io/blog...derhoud-en-service-aanpak).

Waarover ik verbaast ben is dat de WP of afstand kan worden uitgelezen en dat parameters aangepast kunnen worden, maar dat er op afstand geen updates uitgevoerd kunnen worden. Nou staat me even niet bij of de wp met wifi verbonden is, maar ook via blue-tooth tethering kunnen updates uitgevoerd worden (althans via mijn Stromer St2 werkt dit). Updates vallen onder het onderhoudscontract, en staan los van de 2 jaar garantie volgens Adlar. In mijn aankoop bevestiging, heb ik nergens gelezen dat updates niet verstrekt worden (of heb ik dit gemist?). Volgens het BW 7dat sinds 27-04-2022 van kracht is, is recht op updates voor consumenten wettelijk vastgelegd.

Ik heb hierover Adlar nog niet gemaild, omdat ik me afvroeg of er tweakers op dit forum Adlar hierover al eens bevraagd hebben en wat het antwoord hierop was? Dit is een snellere weg naar mijn inziens dan een ticket inschieten;).

• LongTimeAgo
@Sander P heb een jij 'oud' onderhoudscontract afgesloten of een nieuwe?
In de oude (in ieder geval die van 2024) wordt er niet gerept over de updates die onder bepaalde onderhoudscontracten vallen. Hier bij gaan we er ook gewoon van uit dat deze onder het reguliere (jaarlijkse, maar tegenwoordig om het jaar) onderhoud zullen vallen.
Daarbij heeft Adlar wel al meermaals bevestigd dat in de oude firmware, die geen dynamische ventilator snelheid heeft, een fout bevat die lokaal moet worden geüpdate. Tevens werkt hun meeverkochte LT8 stooklijn niet correct met de oude firmware, dus lijkt het mij enigszins redelijk dat Adlar, zelfs buiten de onderhoudscontracten om, de pomp dient te updaten tot LT8 wél correct werkt. Anders komt consumentenrecht om de hoek kijken ivm gebreken bij oplevering en heeft Adlar een hoop meer problemen. Echter voor dat laatste is hun communicatie relatief karig wat best een beetje begint te frustreren.

Updates voor de JAN module gaan volgens mij wel op afstand. Maar het lijkt er op dat de Main en MCU Modules helaas nog wel lokaal moeten worden geüpdate (ook al biedt Tuya wel de mogelijkheid dit te doen via de Tuya app, alleen kost dat gok ik ook geld voor Adlar om firmware updates via Tuya aan te bieden lijkt mij). Wellicht is dat de reden dat ze het nu expliciet benoemd hebben in de onderhoudscontracten, want ja, iemand langs laten komen kost tijd en geld.

Maar jouw vraag vind ik een hele goede die je gewoon Adlar kan voorleggen lijkt mij.

(fyi, mijn Main module zit op versie v2.5.2 en MCU zit op v4.2.9, deze bevat dus werkelijke fouten die LT8 niet goed laten werken en de oplevering in theorie nog steeds 'in gebreke' is.)

• pentaw1nz
Sander P schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:36:
Hoi allemaal,

Ik lees al geruime tijd dit forum mee en dacht, laat ik me nu maar eens inschrijven om een vraag te posten.

Ik ben sinds mei 2025 in het bezit van een Adlar 6kw. De WP is naar volle tevredenheid geïnstalleerd (met ontluchter en vuilafscheider) en in gebruik (WP is alleen voor de verwarming en staat los van de cv die nog alleen gebruikt wordt voor warmwater in de badkamer). Gelukkig heb ik zelf weinig last gehad van de communicatie met Adlar, op een enkel klein puntje na. Over alles heb ik ook een positieve recensie geschreven op trustpilot met natuurlijk de kritische noot mbt dat stukje communicatie.

Mijn woning komt uit 1979 en heb ik in 2019 aangekocht, gerenoveerd en (na) geïsoleerd (oa hr++ 1.0, spouwmuurfoam, vvw 10 op 10, 10gr). Het dak is nog niet nageisoleerd (zit nu 10cm pur opstellan plaat op), wellicht in de toekomst. Van binnenuit de zolder is geen optie omdat het dak onder een mindere steile hoek afloopt en dit simpelweg te veel ruimte kost.

Mijn vvw systeem( 90m2) is anders opgebouwd dan traditioneel, en is hierdoor 'snel' werkend (folie, 10cm gecacheerde pir isolatie en dan betonvloer,2 cm gecacheerde pir isolatie, vvw met daarop 7,5 cm cementdekvloer en keramiek tegels. Op de 1e verdieping op de slaapkamers ltv radiators met dbe en op zolder ook 1. Zolder is tevens voorzien van airco wat de primaire verwarming is als de kids daar chillen.

De wp staat op LT8 (main module v2.7.7 mcu V4.3.5) ingestelde temperatuur is van 14.00 tm 22.00 19graden, en dan gaat deze terug naar 18.5graden. In het weekend is deze vanaf 08.30 ingesteld op 19graden. Dit bevalt me prima, de wp stookt vaak ff door tot 19.5. Ik maak gebruik van een bedrade Tado X thermostaat. De WP staat hier eigenlijk altijd op eco modus, alleen toen de temperatuur onder de -3 kwam heb ik deze overdag op stand normaal gezet. Ik overweeg of ik aankomend jaar zal overstappen op een WP Boiler die oa Adlar aanbiedt de 200L variant van Auer die op retour leiding aangesloten wordt. De CV gebruiken we alleen voor de badkamer.

Waar ik me nu op aan het inlezen ben zijn de onderhoudscontracten die Adlar aanbiedt. Die naar mijn inziens belachelijk hoog zijn aangezien men pretendeert dat een WP een onderhoudsarm apparaat is (ik betaal nu voor de cv 7,5 euro pm aan Kemkens voor 1x per 2 jr onderhoud, komt dan nog 30 euro voor pakkingen bij), . Dit blijkt ook wel uit de forum, wat voor werkzaamheden Adlar doet als men onderhoud uitvoert. Daarnaast vind ik er persoonlijk wat van dat je alleen bij afname van een onderhoudscontract toegang krijgt tot de aparte Adlar app... Quatt daarentegen biedt voor degene die dit willen 1 onderhoudscontract aan van 16 euro p/m. Ook verkondigt men bij quatt dat het apparaat eigenlijk alleen maar eens in de zoveel tijd schoongemaakt hoeft te worden (https://www.quatt.io/blog...derhoud-en-service-aanpak).

Waarover ik verbaast ben is dat de WP of afstand kan worden uitgelezen en dat parameters aangepast kunnen worden, maar dat er op afstand geen updates uitgevoerd kunnen worden. Nou staat me even niet bij of de wp met wifi verbonden is, maar ook via blue-tooth tethering kunnen updates uitgevoerd worden (althans via mijn Stromer St2 werkt dit). Updates vallen onder het onderhoudscontract, en staan los van de 2 jaar garantie volgens Adlar. In mijn aankoop bevestiging, heb ik nergens gelezen dat updates niet verstrekt worden (of heb ik dit gemist?). Volgens het BW 7dat sinds 27-04-2022 van kracht is, is recht op updates voor consumenten wettelijk vastgelegd.

Ik heb hierover Adlar nog niet gemaild, omdat ik me afvroeg of er tweakers op dit forum Adlar hierover al eens bevraagd hebben en wat het antwoord hierop was? Dit is een snellere weg naar mijn inziens dan een ticket inschieten;).
Welkom op het forum.
Zoals je zelf zegt is een WP onderhoudsarm. Daarnaast heb je wettelijke garantie mocht er echt wat stuk gaan binnen 2 jaar.
Mocht er binnen 3 jaar iets onverhoopt stuk gaan dan laat je een monteur komen tegen betaling. Kan me niet voorstellen dat die duurder is dan 3x200 euro voor service contract.

Over updates ben ik vrij simpel; hoe vaak is je CV ketel geüpdatet?
En als alles nu goed werkt op 4.3.5 (de laatste firmware) , waarom zou je dan updates willen? En is dat je 200 euro per jaar waard.

Als de pleuris uitbreekt kun je voor 2900 euro trouwens een identieke warmtepomp kopen zonder Adlar logo.

Tot slot de app: ik heb nog nooit een adlar app gezien. Ze hebben een web portal waar zeer beperkte info te zien is.
Daarnaast werkt the SmartLife app prima. Of koop een homey pro en installeer de door een Tweaker gemaakte Adlar app. Die heb je voor hetzelfde geld als 1 jaar onderhoud.

• Sander P
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 22:18
Ik heb vooralsnog geen onderhoudscontract afgesloten ivm dat de wp nog gewoon onder de fabrieksgarantie valt.

Mbt de updates, wist ik niet dat 4.3.5 de meest recente versie is (kan je dit op de adlar site vinden wat de meest recente versie is?). En gelukkig werkt alles bij mij, en ook de LT8 naar volle tevredenheid.

Ik vind de prijzen die Adlar vraagt idd aan de (veelste) hoge kant. Maar ik ga Adlar eens mailen, omdat als ik het zo lees in het consumenten recht, ze geen basis hebben (althans dit stond niet expliciet vermeld in de aankoop bevestiging) , dat ze de consument updates kunnen onthouden, tenzij men een onderhouds contract heeft afgenomen.

Tzt als ik een antwoord heb, dan zal ik hierover een terugkoppeling geven.

Ik heb idd mijn cv ketel nooit voorzien van een update, om de simpele reden dat het niet mogelijk was, cq dom apparaat. De Adlar wp zit vol met software en staat ook in verbinding met blue-tooth dan wel verbonden met internet, dat maakt de wp een slim apparaat tov van een cv ketel, naar mijn inziens.

• pentaw1nz
Sander P schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 22:18:
Ik heb vooralsnog geen onderhoudscontract afgesloten ivm dat de wp nog gewoon onder de fabrieksgarantie valt.

Mbt de updates, wist ik niet dat 4.3.5 de meest recente versie is (kan je dit op de adlar site vinden wat de meest recente versie is?). En gelukkig werkt alles bij mij, en ook de LT8 naar volle tevredenheid.

Ik vind de prijzen die Adlar vraagt idd aan de (veelste) hoge kant. Maar ik ga Adlar eens mailen, omdat als ik het zo lees in het consumenten recht, ze geen basis hebben (althans dit stond niet expliciet vermeld in de aankoop bevestiging) , dat ze de consument updates kunnen onthouden, tenzij men een onderhouds contract heeft afgenomen.

Tzt als ik een antwoord heb, dan zal ik hierover een terugkoppeling geven.

Ik heb idd mijn cv ketel nooit voorzien van een update, om de simpele reden dat het niet mogelijk was, cq dom apparaat. De Adlar wp zit vol met software en staat ook in verbinding met blue-tooth dan wel verbonden met internet, dat maakt de wp een slim apparaat tov van een cv ketel, naar mijn inziens.
Zo slim is het apparaat nou ook weer niet. En als het naar volle tevredenheid werkt, waarom zou je het aanpassen?
Ik ga mijn JAN module ontkoppelen na garantie, want ik wil niet dat er zomaar dingen worden aangepast of gepusht op afstand.

4.3.5 is de laatste. Er is hier één iemand met 4.3.8 maar die lijkt nog niet publiekelijk beschikbaar. Daar zit een aangepast lt8 stooklijn in.

Pagina: 1 ... 76 77 Laatste