pentaw1nz schreef op maandag 24 maart 2025 @ 17:59:
[...]
Voor een normale werking en de gemiddelde gebruiker is het toch ook helemaal niet nodig?
Wij houden alles bij, hebben grafiekjes, willen alles optimaliseren. Dat doet de gemiddelde persoon niet.
Als t huis warm is dan is het prima voor 90% van de klanten denk ik
@
pentaw1nz @
Ramon_1984
Als het thuis aangenaam warm is dan zou ik ook helemaal niets aan de installatie aanpassen.
Dan mag ook de temperatuur sensor of Tado afwijken.
Maar daar gaat dit probleem niet over.
Het probleem is dat door externe invloeden, zoals bv zonnestraling, de temperatuur van de buiten temperatuurvoeler zo hoog wordt dat deze de kamer niet aangenaam warm houdt.
De Adlar heeft een regeling gebaseerd op buitentemperatuur gestuurde warmte curves.
Als de buitentemperatuur sensor een grote positieve afwijking heeft bij veel zon (hier tot ver over de 5 grC gemeten) dan gaat de wp echt niet in werking komen en blijft de watertemperatuur (outlet) en dus ook de kamertemperatuur te laag. Bijvoorbeeld als het een dag is met een buitentemperatuur van 0grC met zonneschijn en een te lage kamertemperatuur, dan start de wp niet op.
Als er een defrost plaatsvind die de buitentemperatuur sensor opwarmt dan slaat de wp af en zal eerst zijn hysteresus moeten overbruggen voordat de wp weer gaat werken. In de praktijk gaat daar dan meer dan twee uur over heen en daalt de kamertemperatuur met meer dan 1 graad: Niet aangenaam warm.
Daarbij komt: ik heb lage temperatuur verwarming dus geen massa die de warmte vasthoud, de warmte van de LT verwarming is vrij direct. Ik kan mij voorstellen dat bij vloerverwarming, met veel warmte vermogen in de vloer dit probleem kleiner is of zelfs niet speelt.
Mijn buitentemperatuur sensor meet 's nachts en bij zware bewolking prima waardes, hier zie ik geen afwijking.
Het probleem is dus niet de 'normale' meet afwijking van de sensor, maar de beïnvloeding door externe factoren. Dit proberen we op te lossen door de sensor af te schermen of de sensor te verplaatsen.
2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant