Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen

Pagina: 1 ... 62 63 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaneV
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:08
Reshadf schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:02:
zojuist van Adlar een mailtje gehad om tot het eind van het jaar voorzien te zijn van eventuele service en onderhoud voor 85 euro ipv 199. Is dit iets wat anderen hebben afgenomen, hoe doen jullie dit? Mijn warmtepomp staat er pas een maand of twee en heeft nu met de wat warmere dagen gekoeld maar verder nog niets gedaan.
Een vriend van me heeft al ruim 8 jaar een warmtepomp draaien met 0 onderhoud, behalve zelf een keer schoon maken.

Onlangs was er een vertegenwoordiger van Quatt bij mijn moeder op bezoek. Vanwege de waardeloze ervaringen met Adlar (niet de pomp, wel het bedrijf erachter) had ik haar aangeraden om iig geen adlar te nemen.

Het viel me op dat in het aanbod van Quatt geen onderhoudscontract was opgenomen. Toen ik hiernaar vroeg, zei hij dat hij voorheen bij Adlar had gewerkt en ze daar de vertegenwoordigers erg pushen om onderhoudscontracten te verkopen, maar dat ze intern eigenlijk weten dat zo'n onderhoudscontract onzin is. Een warmtepomp heeft, in tegenstelling tot een CV, namelijk nauwelijks onderhoud nodig. Quatt heeft er volgens de vertegenwoordiger in kwestie daarom voor gekozen om geen onderhoudscontracten aan te bieden, omdat ze vinden dat ze daarmee gebakken lucht verkopen.

Tja, de vriescel hier in mijn restaurant draait ook al 10 jaar zonder onderhoud (behalve schoonmaken van de radiator), hetzelfde geldt voor de airco... dus... makes sense.

Ik heb daarom mijn onderhoudscontract maar opgezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Black
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 08-07 15:05
mversluis schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 13:18:
Dank voor je antwoord, maar dan snap ik het nog steeds niet ( verschil tussen theorie en praktijk)

Op dit moment geeft wp deze waardes
Uittrede temp = 22
Intrede temp = 22
Ingestelde temp = 13 ( komt automatische uitgegaan programma lt6)

Theorie zegt als uitrede temp groter dan ingestelde temp is , zal wp moeten inschakelen

Helaas gebeurt dit niet
Dat is inderdaad de theorie, maar aan dit simpele uitgangspunt hangen een aantal andere instellingen. Graag eerst even opgeven wat die instellingen zijn:

Regeling op aanvoer of retour, P116, 0 of 1? Zet hem op 0.
Difference P26 standaard 5 of anders ingesteld? Zet hem op 4.
P37 shutdown Mode welke waarde? 0 is standaard, laat hem daar op staan.

Zijn er nog Pwaarden versteld t/o standaard?

Om opnieuw te starten en de afgesloten shutdown te resetten even in de app bij stilstaande wp de schakelaar linksonder uitzetten. Paar minuten wachten.
Dan opnieuw de schakelaar aan, controleren of de koeling in het midden onderaan aan staat anders op koeling zetten. Dan naar instellingen, kies sluiting, kies bedrijfsmodus energiebesparen, kies 16 graden setpoint.

Kijk of die start en hoelang die blijft draaien. De eerste run kan soms nog geen half uur zijn, dan minimaal een half uur uit, daarna vaak een run van een uur aan, uur uit etc. De runs zijn heel erg afhankelijk van de installatie.

Bij gegeven instellingen draait de WP bij ons deze runs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rpQodzWlh9zlSfpzb1iki5ps24c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f6BrphGpoJsVRdhpZYI50ouP.jpg?f=fotoalbum_large

Succes 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door Mr Black op 26-06-2025 15:10 ]

Vrijst won 2002. Veel glas.(A) 175 m2 - Adlar 6 kW hybr 24 kW zongas combi Atag Zon 6 x 420 W wst 10x340 W zd: 50 m2 vloer. bg. woonk - hal 5 rad. 1e verd. 4 rad. 2e verd. 2 rad. laag temp bij 0 gr. 31 ingaand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TiBoD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-07 21:51
Reshadf schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:02:
zojuist van Adlar een mailtje gehad om tot het eind van het jaar voorzien te zijn van eventuele service en onderhoud voor 85 euro ipv 199. Is dit iets wat anderen hebben afgenomen, hoe doen jullie dit? Mijn warmtepomp staat er pas een maand of twee en heeft nu met de wat warmere dagen gekoeld maar verder nog niets gedaan.
Ik had op de link gedrukt om te kijken op welke termijn ze dan konden komen. Daarmee had ik me blijkbaar direct aangemeld voor het onderhoud.

Nu krijg ik een superscammy emailtje om direct te betalen via een ideal-link nog voordat er iets is ingepland of gedaan:
Je hebt aangegeven onderhoud te willen inplannen 
Via onderstaande knop kan de betaling worden afgerond. De betaling gaat via een beveiligde omgeving.
Voltooi hier de betaling [LINK]
Goed onderhoud verlengt de levensduur van je installatie, voorkomt storingen én bespaart energie. Zorg dat je klaar bent voor het nieuwe stookseizoen.
Warme groet,
Team Adlår
Ik ga er denk ik sowieso van af zien.
Al wacht ik nog steeds om de firmware-update die fan-modulatie toevoegd. Zal daar ook maar weer eens over mailen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nlfva1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17-07 19:27
JV21 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 21:17:
Hoi,

Ik heb mijn warmtepomp ingesteld op Koelen met LT8. Set temp is 18 graden en werkelijke aanvoer en afvoer temperatuur zijn zo 24 graden. Zo eens per dag springt de warmtepomp aan, om direct af te bouwen en binnen 20min. Weer naar standby te springen. De werkelijke temperatuur van het uitgaande water zakt dan naar de 17 en later 18 graden. Terwijl de aanvoer nauwelijks wijzigt.

Ik heb uitsluitend vloerverwarming en alle verdelers staan open. Iemand enig idee wat ik moet doen om actief te koelen? Ik hoef niet zo nodig naar lage temperaturen maar het uiteindelijk terugkoelen naar 18 graden aanvoer temperatuur moet toch kunnen?

Welke instellingen moet ik wijzigen zodat het systeem blijft koelen totdat de aanvoer ook 18 graden is?
Ik draai op inlet (P116=0) en met koeling op sluiting. Vervolgens heb ik P26 van 5 naar 2 veranderd. Als in dat geval de inlet 20 graden is en de set temp 18 graden, dan begint de WP te koelen ipv bij een inlet van 23 graden. Zodra de inlet op 17 graden komt slaat de WP uit totdat de inlet weer naar 20 graden is gestegen. Werkt bij mij prima. Hopelijk helpt dit.

[ Voor 4% gewijzigd door nlfva1 op 27-06-2025 16:57 ]

Twee onder 1 kap woning 170m2 bwjr 2001 met standaard spouw-, dak- en vloer-isolatie ;beneden vloerverwarming, boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW sinds Okt 2024

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• paulklinkenberg
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:17
Ik heb sinds een maand de 6kWh versie op het dak staan, en gelijk bezig gegaan met Home Assistant (HASS). Wat een drama om al die entiteiten zelf toe te moeten voegen! Als tweaker van beroep ben ik maar even gaan kijken naar alternatieven, en ik hoefde alleen maar 2 woorden om te draaien: van "localtuya" naar Tuya-Local
Dit alternatief op LocalTuya gebruikt waar mogelijk templates voor devices, dus ik heb gelijk maar zo'n template gemaakt voor de Adlar warmtepomp. Met een beetje geluk wordt die snel goedgekeurd door hen.
Alles op basis van het uitzoek- en uitlegwerk van @LongTimeAgo , @azaden en anderen.

Als de template goedgekeurd is, dan zijn de stappen:
1. HACS installeren in HASS: https://hacs.xyz/docs/use/download/download/
2. Tuya-Local installeren en configureren: https://github.com/make-a...adme-ov-file#installation
2a. Zorg dat je Tuya-Local configureert met je cloud-gegevens, en dat ie die mag onthouden. Want daarmee kan de integratie zelf jouw devices en "local keys" etc. ophalen. Geen gedoe meer!
3. Smartlife app (of Tuya Smart app) installeren op je mobiel, en Warmtepomp toevoegen: https://www.support.adlar...le-adlar-app-ios-android/
4. Je warmtepomp heel simpel toevoegen via Tuya-Local.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edelf
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:01
Bestaat er voor de Aurora 6 kW ook een lijst met alle instelling en parameters die je zelf kan aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlfva1
edelf schreef op zondag 29 juni 2025 @ 10:38:
Bestaat er voor de Aurora 6 kW ook een lijst met alle instelling en parameters die je zelf kan aanpassen?
Te vinden op pagina 1 onder manuals. Daarin staan alle Pxxx codes met uitleg. Met dank aan @pentaw1nz en vele anderen. Verder kan je in dit forum zoeken op specifieke zaken met de daarbij behorende instellingen.

[ Voor 5% gewijzigd door nlfva1 op 29-06-2025 11:29 ]

Twee onder 1 kap woning 170m2 bwjr 2001 met standaard spouw-, dak- en vloer-isolatie ;beneden vloerverwarming, boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW sinds Okt 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:58
paulklinkenberg schreef op zondag 29 juni 2025 @ 01:22:
Ik heb sinds een maand de 6kWh versie op het dak staan, en gelijk bezig gegaan met Home Assistant (HASS). Wat een drama om al die entiteiten zelf toe te moeten voegen! Als tweaker van beroep ben ik maar even gaan kijken naar alternatieven, en ik hoefde alleen maar 2 woorden om te draaien: van "localtuya" naar Tuya-Local
Dit alternatief op LocalTuya gebruikt waar mogelijk templates voor devices, dus ik heb gelijk maar zo'n template gemaakt voor de Adlar warmtepomp. Met een beetje geluk wordt die snel goedgekeurd door hen.
Alles op basis van het uitzoek- en uitlegwerk van @LongTimeAgo , @azaden en anderen.

Als de template goedgekeurd is, dan zijn de stappen:
1. HACS installeren in HASS: https://hacs.xyz/docs/use/download/download/
2. Tuya-Local installeren en configureren: https://github.com/make-a...adme-ov-file#installation
2a. Zorg dat je Tuya-Local configureert met je cloud-gegevens, en dat ie die mag onthouden. Want daarmee kan de integratie zelf jouw devices en "local keys" etc. ophalen. Geen gedoe meer!
3. Smartlife app (of Tuya Smart app) installeren op je mobiel, en Warmtepomp toevoegen: https://www.support.adlar...le-adlar-app-ios-android/
4. Je warmtepomp heel simpel toevoegen via Tuya-Local.
Mijn compliment voor deze integratie met entititeiten.
Een paar vragen hierover:
Ik gebruik localtuya. Als ik overstap naar Tua-local behoud ik dan dezelfde entiteiten? Kunnen de twee Tuya integratie gelijktijdig met elkaar werken of moet de oude localtuya eerst uitgezet of zelfs compleet verwijdert worden?

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JV21
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 02-07 23:43
Mr Black schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 15:02:
[...]

Dat is inderdaad de theorie, maar aan dit simpele uitgangspunt hangen een aantal andere instellingen. Graag eerst even opgeven wat die instellingen zijn:

Regeling op aanvoer of retour, P116, 0 of 1? Zet hem op 0.
Difference P26 standaard 5 of anders ingesteld? Zet hem op 4.
P37 shutdown Mode welke waarde? 0 is standaard, laat hem daar op staan.

Zijn er nog Pwaarden versteld t/o standaard?

Om opnieuw te starten en de afgesloten shutdown te resetten even in de app bij stilstaande wp de schakelaar linksonder uitzetten. Paar minuten wachten.
Dan opnieuw de schakelaar aan, controleren of de koeling in het midden onderaan aan staat anders op koeling zetten. Dan naar instellingen, kies sluiting, kies bedrijfsmodus energiebesparen, kies 16 graden setpoint.

Kijk of die start en hoelang die blijft draaien. De eerste run kan soms nog geen half uur zijn, dan minimaal een half uur uit, daarna vaak een run van een uur aan, uur uit etc. De runs zijn heel erg afhankelijk van de installatie.

Bij gegeven instellingen draait de WP bij ons deze runs:
[Afbeelding]

Succes 8)7
Is onderstaande foutmelding gerelateerd aan bovenstaande wijziging? WP koelt niet meer, maar heeft wel het dubbele aan standby verbruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/16avGZ-ya8JTqa5YDR956TIKuLs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bj6VXxwGB94HNByx3Yvc0HRe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
De koeling werkt bij ons niet goed op de regeling met dit weer. Bij stijgende temperaturen en relatieve luchtvochtigheid slaat de warmtepomp snel af. Uitzetten en weer aan helpt voor heel even, maar slaat weer heel snel af bij ons.

P116 staat nu op 1. Ik ga toch weer 0 proberen. dT in/uit is 2 graden bij ons. Dat is nog wel goed te regelen denk ik. Omdat dat ook maar 2 graden is probeer ik P26 van 3 misschien naar 2 te zetten. Dit doe ik nadat P116 is aangepast om te zien wat dat brengt.

Als de dT bij afslaan niet wordt meegenomen in de regeling kunnen we het heel nauwkeurig aansturen. Helaas kan ik hier nog niet omheen werken voor de koeling.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Black
JV21 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 11:35:
[...]

Is onderstaande foutmelding gerelateerd aan bovenstaande wijziging? WP koelt niet meer, maar heeft wel het dubbele aan standby verbruik.

[Afbeelding]
Ai, dat is vervelend.
Uitgaande van de juiste p-waarde aanpassingen heeft dit niets te maken met de instellingen want die wijken niet af van wat gebruikelijk is. Er kan iets met de sensor zijn, wat soms bij herstarten over is, of in het ergste geval een lek. Er is wel te lezen dat steeds weer opnieuw proberen schade kan veroorzaken aan de compressor. Zou ik dus zeker mee uitkijken.

De storingsmelding E12 geeft het volgende aan in de documentatie:
E 12 Excessive exhaust temperature fault
1. The fluorine system is blocked
2. There is a lack of refrigerant in the fluorine circuit
system or the sensor is broken.

Adlar bellen lijkt mij bij deze foutmelding de beste optie.

Vrijst won 2002. Veel glas.(A) 175 m2 - Adlar 6 kW hybr 24 kW zongas combi Atag Zon 6 x 420 W wst 10x340 W zd: 50 m2 vloer. bg. woonk - hal 5 rad. 1e verd. 4 rad. 2e verd. 2 rad. laag temp bij 0 gr. 31 ingaand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JV21
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 02-07 23:43
Mr Black schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:41:
[...]

Ai, dat is vervelend.
Uitgaande van de juiste p-waarde aanpassingen heeft dit niets te maken met de instellingen want die wijken niet af van wat gebruikelijk is. Er kan iets met de sensor zijn, wat soms bij herstarten over is, of in het ergste geval een lek. Er is wel te lezen dat steeds weer opnieuw proberen schade kan veroorzaken aan de compressor. Zou ik dus zeker mee uitkijken.

De storingsmelding E12 geeft het volgende aan in de documentatie:
E 12 Excessive exhaust temperature fault
1. The fluorine system is blocked
2. There is a lack of refrigerant in the fluorine circuit
system or the sensor is broken.

Adlar bellen lijkt mij bij deze foutmelding de beste optie.
Bedankt. Kan ik hem dan beter uitschakelen via de app totdat Adlar is geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Black
JV21 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 19:42:
[...]

Bedankt. Kan ik hem dan beter uitschakelen via de app totdat Adlar is geweest?
Lijkt mij van wel, jammer van de storing voor de komende warme dagen. Misschien kunnen ze snel komen. Bellen en ticket proberen.
Als je via de app uitschakelt dan blijft die ca 8 Watt gebruiken voor stand-by van de elektronica. De pomp zelf staat dan helemaal uit.

Succes met het maken van een afspraak. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:24
Even een vraagje, vermoed hier ook problemen met de buiten temperatuur sensor. Probeer al een hele tijd te koelen met het systeem en dat lukt soms, soms ook niet.

Iemand enig idee hoe dat zit?

Hij staat al 2 dagen op hoge temp lijn 1 t.b.v. koeling. Hij begon echter pas na 16:00 ofzo te koelen gisteren. Nou staat de WPB hier naast een muur, vermoed dat de zon er vol op stond vanaf dat moment. Tussen 11:00 en 16:00 staat hij in de schaduw.

Snap niet echt veel van de stookmomenten nl.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RTz6DV23ZvJUvGCn1MOdgooZ0ko=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MJF0b4QGQqJW5pXvwrk9e2ph.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2UL6bPyhAYabpZv8lNFyqm9vZMQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/82pGMi6pHM1EKy3mNrE2KyQk.png?f=fotoalbum_large

Hij koelt dus vanaf wat na 16:00 tot iets na 04:00. Het is nu toch niet bepaald koud buiten, 24,5 beneden in de huiskamer, 31 graden buiten (29 in app), app geeft 22 / 22 in-/uittrede aan, maar koelen doet hij niet. Wellicht pas als de intrede op 23 of 24 komt? Maar snap dan niet waarom hij tot halverwege de nacht koelt. Om 22:00 was de invoer al maar 20 graden bij 18 uitvoer.

Heb liever dat hij heel de tijd koelt als de zon schijnt. Dan kost het niets ivm de panelen :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijtsehummel
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01-07 11:53
steefweer schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 23:43:
[...]

Ik heb 2 tickets aangemaakt. Monteur is geweest om goedwerkende thermostaat (net nieuw) te vervangen. Daarna kreeg ik direct een mail.dat beide tickets werden gesloten. Deze geprobeerd te openen, dat wordt dan bevestigd. Daarna kreeg ik een mail ik nu de factuur voor onderhoud kon betalen (voor nov-2025). Ik heb weer meerdere keren gereageerd dat de WP nog steeds algeheel niet doer wat die moet doen. Nooit meer wat gehoord. Tenenkrommend, kan ik weer nieuwe ticker aanmaken voor hetzelfde onderwerp of half uur gaan bellen..

Niet de eerste keer, zeker de 5e keer dat ik zo wordt afgewimpeld.
Komt mij heel bekend voor. Zojuist weer opnieuw een ticket aangemaakt. Maar hij wordt gesloten en er is totaal geen communicatie geweest. De monteur is een half uur bezig geweest voor 199 euro? Zo wordt je wel rijk. Met de "fluisterstille" warmtepomp die altijd picobello functioneert met de thermostaat. Lekker makkelijk werken zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick_v
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-07 16:42
Het koelen wil hier nog niet echt lukken. Voor de goede orde we hebben beneden vloerverwarming en boven radiatoren.
P116 staat op 0 P26 nu op 3 nadat deze eerst op 5 stond maar dan duurt het te lang voordat de pomp weer aanspringt.
In de app op sluiting gezet met 20 graden steltemperatuur omdat ik liever niet te veel onder de 18 graden ga vanwege condensvorming. Binnen is het nu 25 graden.

Heb getest door alle radiatoren dicht te zetten en ook weer open na een run maar de runs blijven hooguit 15 minuten duren.

Iemand enig idee? Wacht al 5 werkdagen op Adlar met een ticket.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yGjsdyjWoB2CElbCFkR9G_K29b0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lxZ3HhebQALNQ0yd8hB9YTaq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• h3rj4n
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-07 10:11
Nick_v schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:23:
Het koelen wil hier nog niet echt lukken. Voor de goede orde we hebben beneden vloerverwarming en boven radiatoren.
P116 staat op 0 P26 nu op 3 nadat deze eerst op 5 stond maar dan duurt het te lang voordat de pomp weer aanspringt.
In de app op sluiting gezet met 20 graden steltemperatuur omdat ik liever niet te veel onder de 18 graden ga vanwege condensvorming. Binnen is het nu 25 graden.

Heb getest door alle radiatoren dicht te zetten en ook weer open na een run maar de runs blijven hooguit 15 minuten duren.

Iemand enig idee? Wacht al 5 werkdagen op Adlar met een ticket.
[Afbeelding]
Het is aan te raden om alle radiatoren dicht te zetten als je gaat koelen. Enige wat die doen is koud water weer direct retour naar de WP. Slaat daardoor dus snel weer uit.

Heb je vloerverwarming verdeler met pomp (HTV)? Zo ja, deze mengt retour water met aanvoer water. Effectief gaat er dus warmer water de vloer in dan wat je WP maakt. Ik laat hem zelf door koelen richting 17 en soms 16 graden. De runs gaan bij mij richting een uur met soms een uur er tussen. Heb P26 op 1 staan.
marnie schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 11:40:
[...]

Ik weet het niet. De default waarde staat op 30 en daarvoor zal een reden zijn geweest. Anders had Adlar dat wel gedaan gelijktijdig met een marketing campagne dat ze heel laag konden terug moduleren als Unique Sales Proposition. Het zal effect hebben op het afgegeven warmte vermogen maar heeft het misschien nadelige gevolgen voor de warmtepomp?

Elk uur een start stop cyclus is prima voor mij.
Ik heb gekeken na de Hz van de compressor voordat ik de firmware upgrade kreeg. Toen schaalde hij terug tot 20 Hz, dan viel hij pas uit. Mis dat ze daar op terug zijn gekomen met de kennis van nu maar zo is hij bij mij wel geleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:07
Wellicht toch maar 'muurverwarming' gaan aanbrengen in de slaapkamers. Dan kunnen we daar ook koelen denk ik dan.
Want inderdaad, radiatoren dicht en de runs worden meteen iets langer (niet heel veel, maar alsnog) en de vloer op de begane grond wordt meteen merkbaar koeler.

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Vloerkoeling is hier nog steeds een beetje zoeken naar de juiste instellingen. De test met P116 terug op 0 was geen succes. De warmtepomp ging helemaal niet meer aan. Ik moest ook nog eerst een andere instelling veranderen omdat de max voor koelen op 20 graden was gezet.

Met P116 terug op 1 en P26 op 2 gaat de warmtepomp nu in ieder geval eerder aan. Het gedrag nog een tijdje aankijken.

Het is in mijn werkkamer inmiddels ruim 26 graden, maar met een ventilator nog redelijk te doen. Vorig jaar was het makkelijk 30+, dus daarmee al erg tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick_v
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-07 16:42
h3rj4n schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:31:
[...]

Het is aan te raden om alle radiatoren dicht te zetten als je gaat koelen. Enige wat die doen is koud water weer direct retour naar de WP. Slaat daardoor dus snel weer uit.

Heb je vloerverwarming verdeler met pomp (HTV)? Zo ja, deze mengt retour water met aanvoer water. Effectief gaat er dus warmer water de vloer in dan wat je WP maakt. Ik laat hem zelf door koelen richting 17 en soms 16 graden. De runs gaan bij mij richting een uur met soms een uur er tussen. Heb P26 op 1 staan.

[...]

Ik heb gekeken na de Hz van de compressor voordat ik de firmware upgrade kreeg. Toen schaalde hij terug tot 20 Hz, dan viel hij pas uit. Mis dat ze daar op terug zijn gekomen met de kennis van nu maar zo is hij bij mij wel geleverd.
Ja inderdaad een vloerverwarming verdeler met pomp. Het goede nieuws is dat ik nu al een lopende run heb van meer dan een uur. Door alle radiatoren dicht te zetten, de settemp met 1 graad verlaagd naar 19 graden en het belangrijkste denk ik de compressor naar minimaal 25 hz gezet. Grootste deel draait de compressor nu op 29 Hz wat voorheen dus net onder de threshold was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTracer
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 19-07 12:37
Ook hier een koelvraag. Ik heb p116 op 1 en 0 geprobeerd. Bij 1 slaat hij bijna niet aan. Start en stopt om de paar minuten. Bij 0 gaat de uittrede tempertatuur naar 12 graden en setpoint 17. Lekker koel maar veelste koud voor mijn vloer. Ik heb P113 op 17 staan. Dat leek mij de minimale uittrede? Maar toch kom ik op 12. Wie kan me helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:20
DeTracer schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 15:19:
Ook hier een koelvraag. Ik heb p116 op 1 en 0 geprobeerd. Bij 1 slaat hij bijna niet aan. Start en stopt om de paar minuten. Bij 0 gaat de uittrede tempertatuur naar 12 graden en setpoint 17. Lekker koel maar veelste koud voor mijn vloer. Ik heb P113 op 17 staan. Dat leek mij de minimale uittrede? Maar toch kom ik op 12. Wie kan me helpen?
het is de minimale set temp. die is 17, maar dan kan hij wel om een output van 12 vragen.
Dus die waarde dan iets verhogen.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
ijtsehummel schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 11:53:
[...]

Komt mij heel bekend voor. Zojuist weer opnieuw een ticket aangemaakt. Maar hij wordt gesloten en er is totaal geen communicatie geweest. De monteur is een half uur bezig geweest voor 199 euro? Zo wordt je wel rijk. Met de "fluisterstille" warmtepomp die altijd picobello functioneert met de thermostaat. Lekker makkelijk werken zo.
Als je 199 euro hebt moeten betalen voor een half uur werkzaamheden van monteur heb je denk ik geen service contract? En geen garantievraagstuk?

De werkwijze zoals jullie beschrijven is eenieder bekend. Adlar heeft een nieuw ticketsysteem. E-mailen werkt niet meer, hoewel dat niet altijd duidelijk is.
Tickets worden gesloten op initiatief van Adlar (soms te snel) en je krijgt een mail waarmee je kunt heropenen. Dat heropenen heb ik nog nooit een reactie op gehad, dus lijkt niet te werken.
Wat je dan moet doen is dus weer een nieuw ticket aanmaken via de website.

Het zou beter werken als een mail als reactie direct het bijbehorende ticket weer opent, en dat doorlopend communiceren via dat ticket dan mogelijk wordt. Het is nu heel erg eenrichting en na je eerste melding kun je niet meer reageren.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
DaneV schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 13:35:
[...]

Een vriend van me heeft al ruim 8 jaar een warmtepomp draaien met 0 onderhoud, behalve zelf een keer schoon maken.

Onlangs was er een vertegenwoordiger van Quatt bij mijn moeder op bezoek. Vanwege de waardeloze ervaringen met Adlar (niet de pomp, wel het bedrijf erachter) had ik haar aangeraden om iig geen adlar te nemen.

Het viel me op dat in het aanbod van Quatt geen onderhoudscontract was opgenomen. Toen ik hiernaar vroeg, zei hij dat hij voorheen bij Adlar had gewerkt en ze daar de vertegenwoordigers erg pushen om onderhoudscontracten te verkopen, maar dat ze intern eigenlijk weten dat zo'n onderhoudscontract onzin is. Een warmtepomp heeft, in tegenstelling tot een CV, namelijk nauwelijks onderhoud nodig. Quatt heeft er volgens de vertegenwoordiger in kwestie daarom voor gekozen om geen onderhoudscontracten aan te bieden, omdat ze vinden dat ze daarmee gebakken lucht verkopen.

Tja, de vriescel hier in mijn restaurant draait ook al 10 jaar zonder onderhoud (behalve schoonmaken van de radiator), hetzelfde geldt voor de airco... dus... makes sense.

Ik heb daarom mijn onderhoudscontract maar opgezegd.
Je hebt helemaal gelijk w.b. onderhoud.
Waar je echter te snel overheen stapt is dat het contract ook in relatie staat tot verlengde garantie, en het kosteloos laten komen van monteurs.

Als er onverhoopt iets niet goed werkt, dan komt er een Adlar monteur langs. Of je wordt op afstand geholpen als dat lukt.
Deze service is niet oneindig te gebruiken door mensen die geen servicecontract afsluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaneV
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:08
pentaw1nz schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 15:57:
[...]

Je hebt helemaal gelijk w.b. onderhoud.
Waar je echter te snel overheen stapt is dat het contract ook in relatie staat tot verlengde garantie, en het kosteloos laten komen van monteurs.

Als er onverhoopt iets niet goed werkt, dan komt er een Adlar monteur langs. Of je wordt op afstand geholpen als dat lukt.
Deze service is niet oneindig te gebruiken door mensen die geen servicecontract afsluiten.
Oneindig misschien niet, maar het is ook zeker niet dat ze je na 2 jaar zomaar in de kou mogen laten staan.
Ze zijn, ook na die 2 jaar, verplicht je te helpen als het defect te maken heeft met de normale werking. Sterker nog; wettelijk gezien dienen ze daar ook de kosten van op zich te nemen.

Een warmtepomp van 6000 euro (ex subsidie) heeft een veel langere wettelijke garantie dan 2 jaar, omdat er mag en kan worden verwacht van zo'n product dat het tussen de 5 en 10 jaar meegaat. Binnen die wettelijke garantietermijn (gelijk aan de technische levensduur) kunnen ze niet aan die wettelijke verantwoordelijkheid van dit consumentenrecht uitkomen. En je dus al helemaal niet verplichten om een servicecontract aan te schaffen om uberhaupt te komen.

Ik weet dat gelijk hebben en gelijk krijgen twee verschillende dingen zijn, vaak wordt er daarom buiten de garantieperiode van de fabrikant een middenweg gekozen door beide partijen, maar reken maar dat ik mijn gelijk ga halen als ze me na 2,5 jaar niet gaan helpen bij een defect, of met onbehoorlijke kosten aan komen zetten omdat ik geen servicecontract bij ze heb afgesloten.

En stel dat hij over ee jaar of 8 defect gaat, dan heb ik al zo veel bespaard door geen service-contract af te sluiten dat een nieuwe warmtepomp (die dan waarschijnlijk beter en goedkoper zijn) een goede optie is.

Service-contracten zijn in vrijwel alle gevallen de melkkoeien van technische bedrijven en voor de consument nadelig. Niet afsluiten is dus meestal het beste advies wat je over servicecontracten kan geven.

Beter gebruik je een fractie van dat geld voor een rechtsbijstandsverzekering als je die niet hebt, voor het geval dat er bedrijven zijn die je op zo'n manier proberen te foppen.

[ Voor 14% gewijzigd door DaneV op 01-07-2025 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTracer
pentaw1nz schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 15:51:
[...]

het is de minimale set temp. die is 17, maar dan kan hij wel om een output van 12 vragen.
Dus die waarde dan iets verhogen.
Welke parameter is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
De p113 die je zelf al noemde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTracer
pentaw1nz schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 17:14:
[...]

De p113 die je zelf al noemde
Dus als ik je goed begrijp is P113 de setpoint (welke nu op 17 staat) en ondanks dat kan hij een output van blijkbaar 12 maken. Is er dus geen minimum output in te stellen? Onder 18 is kans op condensatie het grootst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulklinkenberg
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:17
marnie schreef op zondag 29 juni 2025 @ 19:02:
[...]

Mijn compliment voor deze integratie met entititeiten.
Een paar vragen hierover:
Ik gebruik localtuya. Als ik overstap naar Tua-local behoud ik dan dezelfde entiteiten? Kunnen de twee Tuya integratie gelijktijdig met elkaar werken of moet de oude localtuya eerst uitgezet of zelfs compleet verwijdert worden?
De entiteit-namen zullen wel gewijzigd worden als je overstapt. Sowieso had je bij localtuya volledig vrije keuze, want daar moest je het zelf intypen ;)
Dus als je alles al goed hebt ingesteld, is een overstap niet nuttig denk ik.
Of ze gelijktijdig kunnen werken: nooit geprobeerd, maar het lijkt me hoofdpijn te geven ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
DeTracer schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:28:
[...]

Dus als ik je goed begrijp is P113 de setpoint (welke nu op 17 staat) en ondanks dat kan hij een output van blijkbaar 12 maken. Is er dus geen minimum output in te stellen? Onder 18 is kans op condensatie het grootst.
Volgens mij is een output niet hard in te stellen of te begrenzen, en is deze afhankelijk van de set temp. Je past het best dus de set temp aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlfva1
pentaw1nz schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 22:07:
[...]

Volgens mij is een output niet hard in te stellen of te begrenzen, en is deze afhankelijk van de set temp. Je past het best dus de set temp aan.
Bij mij staat vanaf de installatie P113 (lower limit) al op 10 graden, maar tot nu toe de set-temp niet lager hoeven zetten dan 16 graden (sturend op inlet) en werkt prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijsmgj
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-07 13:35
Gisteren is bij mij een Aurora 3 Pro (7kw) geïnstalleerd! Ik ben voor de full electric oplossing van Adlår gegaan. Voor ik hier ervaringen deel: Is dit forum gezien de titel "Aurora 2" wel de juiste plek voor mijn berichten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
matthijsmgj schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 22:54:
Gisteren is bij mij een Aurora 3 Pro (7kw) geïnstalleerd! Ik ben voor de full electric oplossing van Adlår gegaan. Voor ik hier ervaringen deel: Is dit forum gezien de titel "Aurora 2" wel de juiste plek voor mijn berichten?
Ik denk dat je één van de eersten bent!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Laatst online: 21:48
matthijsmgj schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 22:54:
In de basis zullen ze wel hetzelfde zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VW-Bart
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-07 16:06
paulklinkenberg schreef op zondag 29 juni 2025 @ 01:22:
is er al zicht op wanneer jouw template wordt goedgekeurd?
ik ben wel nieuwsgierig of en hoe het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17:46
Hi! Vraagje ik heb een Aurora II Pro staan en ik zie via de homewizard slimme automaat dat er een stand by verbruik is van 60w is dat normaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WimVeendam
  • Registratie: Oktober 2024
swarthoofd schreef op maandag 14 juli 2025 @ 22:46:
Hi! Vraagje ik heb een Aurora II Pro staan en ik zie via de homewizard slimme automaat dat er een stand by verbruik is van 60w is dat normaal?
Hier 14W stand by.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gehaktstaaf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:56
swarthoofd schreef op maandag 14 juli 2025 @ 22:46:
Dat klinkt alsof de circulatiepomp continu doorloopt. Hier heb ik de Aurora 2 uitstaan middels de knop in de app. Verbruik is dan volgens de Homewizard meter 8w. Totaal dag verbruik is dan 0.2 kw/h aldus Homewizard.

Vrijstaande woning 1998, 212m², RD3,6. Geen na-isolatie, originele beglazing. 100m² VV, Adlar 6KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
gehaktstaaf schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 08:50:
[...]

Dat klinkt alsof de circulatiepomp continu doorloopt. Hier heb ik de Aurora 2 uitstaan middels de knop in de app. Verbruik is dan volgens de Homewizard meter 8w. Totaal dag verbruik is dan 0.2 kw/h aldus Homewizard.
Langdurig helemaal uit kan ongunstig zijn.
Handig om soms de pomp te laten draaien.

Er is in dit topic gedeeld hoe je dat eenvoudig met de app kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
gehaktstaaf schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 08:50:
[...]

Mijn circulatiepomp loopt altijd door met zo'n 3 a 4 Liter per minuut.
Dit schijnt ook geen probleem te zijn (en zelfs beter dan aan/uit, maar zal vast om t even zijn). Echter heeft dit maar een verbruik van zo'n 15W.
(Aurora II 6kw versie).

Als mijne 'in standby' 60W doet, dan doet de pomp zo'n 15 L per minuut maar verwarmt of koelt niet (en dit is maar tijdelijk vaak). Wellicht staat die instelling niet correct?

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gehaktstaaf
pentaw1nz schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 08:55:
[...]

Langdurig helemaal uit kan ongunstig zijn.
Handig om soms de pomp te laten draaien.
Eens! Goede toevoeging, had ik er eigenlijk even bij moeten vermelden.
Echter druk ik hem meestal volledig uit in de app. De regeling met stooklijnen besluit anders soms nog wel eens te gaan stoken, compleet nutteloos.. Met warmere dagen draait de WP hier wel eens een middagje op koeling. Dus het is hier niet zo dat de pomp maanden stil staat.
Overigens, als je de pomp in de app uitschakelt, dan werkt de vorstbeveiliging wel. Komt de buitentemperatuur onder een bepaalde waarde, dan draait de circulatiepomp af en toe een poosje.

Die 60watt klinkt inderdaad alsof de circulatiepomp vol gas draait. Als ik dat verbruik zie, dan is bij mij de flow 20 a 21 L/min.

Vrijstaande woning 1998, 212m², RD3,6. Geen na-isolatie, originele beglazing. 100m² VV, Adlar 6KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
LongTimeAgo schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 08:58:
[...]

Mijn circulatiepomp loopt altijd door met zo'n 3 a 4 Liter per minuut.
Dit schijnt ook geen probleem te zijn (en zelfs beter dan aan/uit, maar zal vast om t even zijn). Echter heeft dit maar een verbruik van zo'n 15W.
(Aurora II 6kw versie).

Als mijne 'in standby' 60W doet, dan doet de pomp zo'n 15 L per minuut maar verwarmt of koelt niet (en dit is maar tijdelijk vaak). Wellicht staat die instelling niet correct?
Waarom zou elke dag even een half uurtje aan slechter zijn? Omdat het opstarten meer vraagt? 24/7;draaien zou de pomp misschien ook weer sneller slijten zou je denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
pentaw1nz schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 10:17:
[...]

Waarom zou elke dag even een half uurtje aan slechter zijn? Omdat het opstarten meer vraagt? 24/7;draaien zou de pomp misschien ook weer sneller slijten zou je denken.
Ja ik gok dat het om het even is.
Sommige mensen zeggen dat hun grundfos vloerwarmingspomp 20 jaar lang probleemloos heeft gedraaid non-stop.
Andere mensen hoor je dat hun vloerverwarmingspomp elke ochtend/avond aan/uit gaat en ook 20 jaar lang werkt.

Gezien t feit dat dezelfde soort pomp(en) in deze warmtepomp zit vermoed ik dat beide situaties niet problematisch zijn. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Met de firmware die bij ons erin zit sinds mei dit jaar ( wij hebben een van de eerste versies van de warmtepomp , in latere versies zit deze mogelijkheid er dacht ik al standaard in) kan de pomp gerust helemaal uitgezet worden in de app. Elke 26-27 uur draait de waterpomp een paar minuten en gaat dan weer uit. Dit om het vastzitten van de waterpomp na langdurige stilstand tegen te gaan. (Dit betreft dus dan niet allen vorstbeveiliging maar ook beveiliging tegen vast gaan zitten)
Je kunt het makkelijk even bij jezelf controleren
1. Je ziet het in de homewizardapp: een kort piekje per 27 uur
2. Een scène maken in de Tuya of smartlifeapp die een melding geeft als de pomp even aan is geweest ( boven een bepaald wattage van bijv 3w

Wanneer de pomp in de app is uitgezet dan verbruikt hij alsnog 8 watt/ u.

[ Voor 7% gewijzigd door fvanderstege op 15-07-2025 11:57 ]

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
fvanderstege schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 11:51:
Met de firmware die bij ons erin zit sinds mei dit jaar ( wij hebben een van de eerste versies van de warmtepomp , in latere versies zit deze mogelijkheid er dacht ik al standaard in) kan de pomp gerust helemaal uitgezet worden in de app. Elke 26-27 uur draait de waterpomp een paar minuten en gaat dan weer uit. Dit om het vastzitten van de waterpomp na langdurige stilstand tegen te gaan. (Dit betreft dus dan niet allen vorstbeveiliging maar ook beveiliging tegen vast gaan zitten)
Je kunt het makkelijk even bij jezelf controleren
1. Je ziet het in de homewizardapp: een kort piekje per 27 uur
2. Een scène maken in de Tuya of smartlifeapp die een melding geeft als de pomp even aan is geweest ( boven een bepaald wattage van bijv 3w

Wanneer de pomp in de app is uitgezet dan verbruikt hij alsnog 8 watt/ u.
Ga dit eens testen dan. Heb ik bij mij niet gemerkt, daarom dus handmatig een scene ingericht om het leven 24u te forceren.
Heb nog niet ontdekt dat hij dit uit zichzelf deed, als ik merk bijv 2 dagen uitgeschakeld had. Net ook nog even terug gezocht in Energy app. Of draait hij de pomp zo kort dat je het nauwelijks kunt aflezen? In mijn zelf ingestelde scene is het 20 min.

En vorstbeveiliging zou hij ook uit zichzelf doen volgens jou.?

[ Voor 13% gewijzigd door pentaw1nz op 15-07-2025 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
pentaw1nz schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 13:28:
[...]

Ga dit eens testen dan. Heb ik bij mij niet gemerkt, daarom dus handmatig een scene ingericht om het leven 24u te forceren.
Heb nog niet ontdekt dat hij dit uit zichzelf deed, als ik merk bijv 2 dagen uitgeschakeld had. Net ook nog even terug gezocht in Energy app. Of draait hij de pomp zo kort dat je het nauwelijks kunt aflezen? In mijn zelf ingestelde scene is het 20 min.

En vorstbeveiliging zou hij ook uit zichzelf doen volgens jou.?
Vandaag een korte piek: dat is de waterpomp van de warmtepomp:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HfLAKByB-JdspU9ixgHtraZVf_Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yBIOaJ4OLGjjzTHeqYp2p7fN.png?f=fotoalbum_large

En een serie meldingen in de app ongeveer om de dag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J2vS59p5WU-2LLlgl89asr-_Sv8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nvysyrszlvhRS9HB8utw6jHa.png?f=fotoalbum_large

En in de app vind je de firmware van de mcu module:4.3.8 ( speciaal voor de eerste lichting warmtepompen Aurora II. Ik weet niet of dit dan ook de firmware is voor de laatste series

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VQXLmE7in6Vou_RIpXYxMkHoZ-c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iGjcy14HJqn3T7s006eWvjg0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door fvanderstege op 15-07-2025 15:00 ]

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimVeendam
Nog even over kamerthermostaten.
Geruime tijd geleden de Honeywell TR6 thermostaat, waar ik niet tevreden over was (zie de discussies daarover) vervangen door een bedrade Tado X thermostaat. Dit functioneerde, op een korte tijd met een ‘verkeerde’ update na, goed. De thermostaat is OT gekoppeld op de JAN-module met de HL8 instelling.

Helaas ben ik niet tevreden over de totale prestaties van het systeem, daar wij een ochtend en een hogere avond temperatuur wensen, in mijn radiator verwarmd huis. Omdat je in de HL8 stooklijn de Set temperatuur niet even kunt aanpassen moet je wachten op reactie van het WP systeem. De WP heeft teveel tijd nodig om de set temperatuur op de juiste waarde te krijgen, met als gevolg flinke over- en undershoots en bijbehorende temperaturen en verbruik.

Om dit op te lossen wil ik overgaan naar vaste Set temperatuur en voor de avonduren extra warmte door een airco unit te laten leveren. De WP gaat dan rustiger en efficiënter draaien.
Maar ….. dan moet de vaste bedrade Tado kamerthermostaat wel ‘uitgeschakeld’ worden.

Dit is natuurlijk op te lossen met een draadloze thermostaat. Ondanks de niet positieve discussies hier in dit topic over de draadloze Tado X thermostaat icm JAN/HL8 toch de gok genomen en eentje aangeschaft.

Vanmorgen de bedrade Tado X door de draadloze versie Tado X vervangen en operationeel gemaakt.

Het was even peentjes zweten of ze elkaar zouden zien, de thermostaat en de JAN-module! De thermostaat had ik op 29 graden had gezet en na een half uur zag ik de Set-temperatuur in de Smart-live app van 18 naar 19 gaan. Verbruik cijfers in mijn Homewizzard app bleven op dezelfde lage waarde natuurlijk. Uiteindelijk bij Set temperatuur van 23 de Tado temperatuur weer teruggezet op 20 graden. De Smart-live app liet een dalende Set temperatuur zien.

Mijn conclusie: zowel de bedrade als de draadloze Tado X thermostaat werkt goed samen met JAN-module en de HL8 stooklijn. 😁😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 17:00

Jerra

Beunhaas in wording

[/quote]En in de app vind je de firmware van de mcu module:4.3.8 ( speciaal voor de eerste lichting warmtepompen Aurora II. Ik weet niet of dit dan ook de firmware is voor de laatste series
[quote]

Ah zonde, recent nog een update gehad maar ik zit op v4.3.3 en ik heb die functie nog niet (die wel welkom zou zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John6871
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20-07 22:09
@pentaw1nz je schrijft: "Langdurig helemaal uit kan ongunstig zijn. Handig om soms de pomp te laten draaien.
Er is in dit topic gedeeld hoe je dat eenvoudig met de app kan doen".

Nu heb ik gezocht op "circulatiepomp" en "app", maar kan geen directe vermelding vinden, wat ook kan liggen aan mijn zoekkwaliteiten. Kun je aangeven waar ik het kan vinden, want bij mij draait de pomp in de zomermaanden dus nooit en dat vind ik een risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gehaktstaaf
WimVeendam schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 15:23:
Mijn conclusie: zowel de bedrade als de draadloze Tado X thermostaat werkt goed samen met JAN-module en de HL8 stooklijn. 😁😁
Interessant! Wat voor firmware versie hebben zowel de Tado als de WP bij jou? Want bij mij heeft het nog nooit gewerkt met de draadloze X.
Aanvulling: Brandt het Opentherm ledje ook op de ontvanger van de Tado?

[ Voor 8% gewijzigd door gehaktstaaf op 15-07-2025 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
fvanderstege schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 14:45:
[...]

Vandaag een korte piek: dat is de waterpomp van de warmtepomp:

[Afbeelding]

En een serie meldingen in de app ongeveer om de dag

[Afbeelding]

En in de app vind je de firmware van de mcu module:4.3.8 ( speciaal voor de eerste lichting warmtepompen Aurora II. Ik weet niet of dit dan ook de firmware is voor de laatste series

[Afbeelding]
Welke app is dit?
Van Adlar Zelf?

Kan nog steeds niet in dat portaal. Al een paar keer een verzoek ingediend

In SmartLife zie ik geen optie voor firmware check

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
John6871 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 15:51:
@pentaw1nz je schrijft: "Langdurig helemaal uit kan ongunstig zijn. Handig om soms de pomp te laten draaien.
Er is in dit topic gedeeld hoe je dat eenvoudig met de app kan doen".

Nu heb ik gezocht op "circulatiepomp" en "app", maar kan geen directe vermelding vinden, wat ook kan liggen aan mijn zoekkwaliteiten. Kun je aangeven waar ik het kan vinden, want bij mij draait de pomp in de zomermaanden dus nooit en dat vind ik een risico.
Zie:
Mr Black schreef op maandag 19 mei 2025 @ 22:17:
[...]

Op verzoek uit app.

[Afbeelding]

Aanvulling: hoe zet je hem dan uit? Anders werkt het niet!

[Afbeelding]

Beide scènes zijn een onderdeel uit een volledig geautomatiseerde sturing op binnen temperatuur zonder JAN en zonder thermostaat volledig local op basis van temperatuur precisie sensor. Veiligheidsinstellingen mbv de sensor van de wp (vorst grens). Dit loopt vanaf deze winter in twee woningen op 0,2 graad nauwkeurig. Geen relatie met stooklijnen of curves.

Misschien dat ik na het fijntunen voor de volgende winter daar een keer wat over publiceer (is min of meer bekend want er zijn immers al eerder zulke topics binnen die van Adlår hier verschenen).

Succes _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimVeendam
gehaktstaaf schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 15:57:
[...]

Interessant! Wat voor firmware versie hebben zowel de Tado als de WP bij jou? Want bij mij heeft het nog nooit gewerkt met de draadloze X.
Aanvulling: Brandt het Opentherm ledje ook op de ontvanger van de Tado?
Draadloze temperatuur sensor: 263.1
Draadloze ontvanger: 265.1
Opentherm lampje: uit. Had ook verwacht dat deze zou branden, maar ik las ook ergens dat de ontvanger bij aansluiting dit zelf zou detecteren….

WP firmware: weet ik niet. Zou ik deze ergens kunnen zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jgrootkoerkamp
  • Laatst online: 15-07 21:43
VW-Bart schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:08:
[...]

is er al zicht op wanneer jouw template wordt goedgekeurd?
ik ben wel nieuwsgierig of en hoe het werkt.
Hij is toegevoegd in de laatste HA update :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyD4wn
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:38
Hallo allemaal,

Ik lees al een tijdje mee en heb ook besloten één Ädlar te nemen. Nu heb ik laatst een adviseur over de vloer gehad en die heeft een de 10kw versie geadviseerd. Ik twijfel echter of dit niet veels te veel is. Ik wil all electric gaan.

Woning 143 m2
Benedenverdieping 65 m2 vloerverwarming
Eerste verdieping radiatoren
Zolder geen verwarming.
Gasverbruik 2024 volgens HA: 868m3
Het huis heeft vloer, muur, dak isolatie en dubbel glas (geen hr).
Ik neem er een losse wpb naast voor het SWW

Kunnen jullie een indicaties geven hierin? Als jullie ook denken dat het teveel is ga ik bellen voor een downgrade.

[ Voor 3% gewijzigd door FlyD4wn op 16-07-2025 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:59
FlyD4wn schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 00:28:
Hallo allemaal,

Ik lees al een tijdje mee en heb ook besloten één Ädlar te nemen. Nu heb ik laatst een adviseur over de vloer gehad en die heeft een de 10kw versie geadviseerd. Ik twijfel echter of dit niet veels te veel is. Ik wil all electric gaan.

Woning 143 m2
Zolder geen verwarming.

Kunnen jullie een indicaties geven hierin? Als jullie ook denken dat het teveel is ga ik bellen voor een downgrade.
Bij ons adviseerde 'hij' ook de 10 kw wp. Maar wij gebruikten 1.900 - 2.000 m3 afgelopen jaar.. incl. waterverbuik. Bij ons ging het om hybride-opstelling.
Ze hebben nu ook een r290 7 kw uitvoering. En ook nog wel kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Hallo allemaal,

Woning 143 m2
Zolder geen verwarming.

Je verbruikt minder gas dan ik.
Ik heb een 6 kw staan. Mijn huis is even groot. Beneden vloerverwarming, boven radiatoren, op zolder niets.

Je kunt ook de koevlaas formule gebruiken om het na te rekenen.
Je komt dan zelfs onder de 5 kw uit, dus een 6 kw zou perfect zijn!

Denk wel na over eventueel verbeteren van je warmteafgifte of isolatie waar mogelijk, maar los daarvan zou de 6kw het prima moeten redden.

[ Voor 13% gewijzigd door pentaw1nz op 16-07-2025 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Hallo allemaal,

Woning 143 m2
Zolder geen verwarming.

Wij zaten op 1300m3 gas.
Hebben de 6kw versie.
Deze doet het helemaal prima.
(Zie signature voor huis details)

10kw lijkt mij ook wat teveel voor jouw situatie (op eerste gezicht), je woning is net iets groter dan die van mij.
Zijn er ook redenen verteld en een berekening gemaakt waarom de 10kw versie geadviseerd is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Laatst online: 21:48
Hallo allemaal,

Woning 143 m2
Zolder geen verwarming.

De nieuwste versie op propaan is dacht ik 7kw, die zou ik nemen.
Belangrijkste is dat voor of na het plaatsen de vloerverwarming verdeler wordt vervangen naar een pomploze uitvoering.
Dit doet Adlar niet voor je en zal je dus zelf moeten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyD4wn
Bedankt voor jullie reacties allemaal.
Het lijkt me duidelijk dat 10kw te veel is. Heb het ook nog even tegen perplexity aangehouden en die geeft aan dat op basis van het oppervlakte kom je op 10kw uit maar op basis van het gasverbruik op 4kw. Zal dan waarschijnlijk een berekening zijn geweest van de adviseur ..
Daarnaast ga ik waarschijnlijk volgend jaar overal nog HR++ glas inzetten, dus dan moet het helemaal goed komen. Ik was al van plan de verdeler te gaan vervangen voor een pomploze.

Ik ga even bellen om te kijken of ik nog de nieuwe 7 kw versie kan krijgen. Ik hoop wel dat deze dan even tweakbaar is als de II versie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
@pentaw1nz @WimVeendam en
voor diegenen die de firmware willen checken
In de tuya- of Smart Life- app open je het apparaat "warmtepomp" of hoe die ook maar bij jou mag heten
Ga naar instellingen dan naar potloodje rechtsboven en dan verschijnt dit beeld:

[url="https://tweakers.net/i/33lrEMQZ_q_KrcxyZ4TiLeJCj_8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LMnB17ieQqNQVCH0nLNmmPNr.png?f=user_large",,"1"Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K7J0aDTe1HdeCEqpPx1mNX369HA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LMnB17ieQqNQVCH0nLNmmPNr.png?f=fotoalbum_large[/url]

Kijk bij zoeken naar firmware update en je ziet dan ook in het scherm de huidige firmware

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WMpGoP6r5g8-EsTrpy8VrbF8Ow4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6MlW5sZW2QlRY9mILd2R6G1C.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door fvanderstege op 16-07-2025 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
WimVeendam schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 16:27:
[...]

Draadloze temperatuur sensor: 263.1
Draadloze ontvanger: 265.1
Opentherm lampje: uit. Had ook verwacht dat deze zou branden, maar ik las ook ergens dat de ontvanger bij aansluiting dit zelf zou detecteren….

WP firmware: weet ik niet. Zou ik deze ergens kunnen zien?
Open therm lampje uit betekent dat, als automatische stooklijn HL8 tenminste is ingesteld, dat de thermostaat geen gegevens kan doorsturen via de Jan module naar ADLAR. Hij kan dan dus niet op afstand uitgelezen worden en daardoor zal de HL8 niet kunnen werken

Firmware vinden? Zie bericht hier boven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
fvanderstege schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:30:
@pentaw1nz @WimVeendam en
voor diegenen die de firmware willen checken
In de tuya- of Smart Life- app open je het apparaat "warmtepomp" of hoe die ook maar bij jou mag heten
Ga naar instellingen dan naar potloodje rechtsboven en dan verschijnt dit beeld:

[url="https://tweakers.net/i/33lrEMQZ_q_KrcxyZ4TiLeJCj_8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LMnB17ieQqNQVCH0nLNmmPNr.png?f=user_large",,"1"[Afbeelding][/url]

Kijk bij zoeken naar firmware update en je ziet dan ook in het scherm de huidige firmware

[Afbeelding]
Aha. Het enige icoontje waar ik nog niet op geklikt had, haha. Dank!

Ik heb overigens 4.3.5, geen update beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
@pentaw1nz en anderen

Het portaal is blijkbaar nog niet vrijgegeven omdat het nog in ontwikkeling is. De ADLAR app is ook in ontwikkeling. We hebben kort geleden de eerste fase ( een Android versie) mogen inzien.
Het is nu nog de bijna letterlijke " vertaling van het portaal naar een app. Je kunt nog niets aanpassen alleen een paar items volgen, zoals huidige binnen en buitentemperatuur, gewenste temperatuur, inlet en outlet, debiet van de waterpomp , settemp , de ingestelde buitentemperatuur waarop de cv gaat bijspringen ( hybride opstelling).

De nieuwe Hl8 zit nu in de fase dat deze ,denk ik , komend najaar gaat vrijgegeven worden ( maar dat is (nog) niet bevestigd . Wij hebben die nieuwe versie nog niet uitgeprobeerd en de vraag is , voor mij/ons ook, wanneer dat gaat gebeuren.
Voor de helderheid "ons" is @Johan H en ik. ( een mini testteam dat de eerste klappen opvangt😏)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
@pentaw1nz
Firmware update indien beschikbaar voor jouw versie warmtepomp komt mee met een servicebeurt. Dat kan (nog?) niet op afstand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimVeendam
@fvanderstege
Dank voor de suggestie voor het bekijken van de firmware versie, maar in mijn Smart Life app mis ik de onderste helft van jouw screenshot. Dus kan ik de Firmware versie niet zien😡

Tav jouw opmerking over het niet kunnen werken van de draadloze Tado X oplossing het volgende. Bij mij, zoals ik al schreef, zie ik een duidelijke Set temperatuur aansturing. Dan is mijn conclusie dat ze op basis van OT-koppeling info uitwisselen en dat het wel degelijk goed werkt.

Of alles van het OT protocol in volle breedte geimplementeerd is en werkt, dat weet ik dan ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
Ramon_1984 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:01:
[...]

De nieuwste versie op propaan is dacht ik 7kw, die zou ik nemen.
Belangrijkste is dat voor of na het plaatsen de vloerverwarming verdeler wordt vervangen naar een pomploze uitvoering.
Dat adlar dat niet doet zegt ook Al genoeg. Wat doen ze wel en wat meer niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyD4wn
Ik heb gebeld en kreeg te horen dat ze de Aurora III op dit moment alleen hybride installeren. (Ondanks wat de website zegt). Er word mij verteld dat de 10kw op de lange termijn zuiniger zou kunnen zijn. Maar ik mis een beetje de onderbouwing. Ik heb toch even doorgevraagd en word er nu nog over teruggebeld.
We gaan het meemaken.

Edit:
Ik ben ondertussen teruggebeld. Ze blijven toch bij het 10kw advies. Ze denken dat de 6kw te hard moet werken en als er dan een strenge winter komt dat die het net niet bij kan houden, dus dan adviseren ze de volgende capaciteit. Omdat de 10kw pomp dan minder hard hoeft te werken zou die ook minder verbruik hebben dan een 6kw pomp die wel hard moet werken.

[ Voor 35% gewijzigd door FlyD4wn op 16-07-2025 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gehaktstaaf
FlyD4wn schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:26:
Ik ben ondertussen teruggebeld. Ze blijven toch bij het 10kw advies. Ze denken dat de 6kw te hard moet werken en als er dan een strenge winter komt dat die het net niet bij kan houden, dus dan adviseren ze de volgende capaciteit.
Je noemt in je eerste post wel het eea aan isolatie, maar niet hoe goed deze is. Of wat het bouwjaar van de woning is, daar kan al wel iets van afgeleid worden.
Maar op basis van je werkelijke gasverbruik lijkt me de 10kw wel echt overkill. Maargoed, ik kan vanaf mijn schermpje de situatie niet echt inschatten.
Tevens is het nadeel met de 10kw variant dat ze een stuk minder ver kan terugmoduleren (minimale vermogen is behoorlijk hoog) waardoor deze is het voor en naseizoen veel meer zal pendelen omdat het minimale vermogen nog te veel warmte geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
WimVeendam schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:09:
@fvanderstege
Dank voor de suggestie voor het bekijken van de firmware versie, maar in mijn Smart Life app mis ik de onderste helft van jouw screenshot. Dus kan ik de Firmware versie niet zien😡

Tav jouw opmerking over het niet kunnen werken van de draadloze Tado X oplossing het volgende. Bij mij, zoals ik al schreef, zie ik een duidelijke Set temperatuur aansturing. Dan is mijn conclusie dat ze op basis van OT-koppeling info uitwisselen en dat het wel degelijk goed werkt.

Of alles van het OT protocol in volle breedte geimplementeerd is en werkt, dat weet ik dan ook weer niet.
Je kunt naar beneden scrollen in dat venster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
gehaktstaaf schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:24:
[...]

Je noemt in je eerste post wel het eea aan isolatie, maar niet hoe goed deze is. Of wat het bouwjaar van de woning is, daar kan al wel iets van afgeleid worden.
Maar op basis van je werkelijke gasverbruik lijkt me de 10kw wel echt overkill. Maargoed, ik kan vanaf mijn schermpje de situatie niet echt inschatten.
Tevens is het nadeel met de 10kw variant dat ze een stuk minder ver kan terugmoduleren (minimale vermogen is behoorlijk hoog) waardoor deze is het voor en naseizoen veel meer zal pendelen omdat het minimale vermogen nog te veel warmte geeft.
En dit idd..de 10kw heeft een veel hoger minimaal vermogen.

Waarom "denken" ze dat een 6kw te hard moet werken? Met je gasverbruik kom je op 4.5kw uit.

Ik vind het een beetje een zwak onderbouwde redenatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:06

reiker

dan jij!

belmonde schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:25:
[...]

Dat adlar dat niet doet zegt ook Al genoeg. Wat doen ze wel en wat meer niet ?
In mijn ervaring (heb inmiddels al vijf verschillende installatie teams hier gehad) doen ze alleen de meest basic dingen om de apparaten (warmtepompen en warmtepompboilers) neer te zetten en aan te sluiten, iets als leidingen netjes beugelen doen ze niet, of zelfs maar vragen of je wel een permanente bypass (gewoon open verbinding, niet eens een drukgeregeld ventiel) ergens op een willekeurige plek in je leidingen wilt (nee natuurlijk niet…) lukt niet. Van een thermosifon hebben ze nog nooit gehoord en de condensafvoer van de boiler laten ze het liefst in de kruipruimte uitkomen in plaats van een degelijke aansluiting op de aanwezige afvoer te maken.
Gelukkig leveren ze een product dat werkt, maar ik zou ze absoluut niet aan m’n ouders aanraden bijvoorbeeld. Eigenlijk alleen aan mensen waarvan ik weet dat het net zulke knutseltweakers zijn als ik zelf.

Tot zover de kleine rant van mijn kant :p

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
reiker schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 18:47:
[...]

In mijn ervaring (heb inmiddels al vijf verschillende installatie teams hier gehad) doen ze alleen de meest basic dingen om de apparaten (warmtepompen en warmtepompboilers) neer te zetten en aan te sluiten, iets als leidingen netjes beugelen doen ze niet, of zelfs maar vragen of je wel een permanente bypass (gewoon open verbinding, niet eens een drukgeregeld ventiel) ergens op een willekeurige plek in je leidingen wilt (nee natuurlijk niet…) lukt niet. Van een thermosifon hebben ze nog nooit gehoord en de condensafvoer van de boiler laten ze het liefst in de kruipruimte uitkomen in plaats van een degelijke aansluiting op de aanwezige afvoer te maken.
Gelukkig leveren ze een product dat werkt, maar ik zou ze absoluut niet aan m’n ouders aanraden bijvoorbeeld. Eigenlijk alleen aan mensen waarvan ik weet dat het net zulke knutseltweakers zijn als ik zelf.

Tot zover de kleine rant van mijn kant :p
Ja, ik dacht, we moeten een wp-specialist hebben. Maar dat nemen ze wel heel letterlijk. Alleen de wp installeren. De rest.... Dus wellicht toch een installatie-bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimVeendam
@pentaw1nz @fvanderstege
Stom van me, inderdaad scrollen!!!

@gehaktstaaf
Main Module: V2.5.2
MCU Module: V3.9.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn3
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-07 16:25
Hier nog op versie 4.1.9. Morgen komt de onderhoudsmonteur voor de eerste keer. Eens kijken of een firmware update ook op het programma staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
martijn3 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 20:23:
Hier nog op versie 4.1.9. Morgen komt de onderhoudsmonteur voor de eerste keer. Eens kijken of een firmware update ook op het programma staat.
Even voor de duidelijkheid: ik heb een eerste versie warmtepomp met nu een aangepaste firmware 4.3.8
Als je een latere versie pomp hebt kan het zijn dat de nummering van de firmware niet hetzelfde hoeft te zijn om toch dezelfde mogelijkheid te hebben, of zie ik dat verkeerd?.

Zowiezo kun je het rechtstreeks aan de orde stellen bij de monteur dat je de mogelijkheid graag wil hebben om de wp in de app stil te zetten zonder het gevaar te lopen dat de waterpomp vast gaat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gehaktstaaf
WimVeendam schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 19:45:
@gehaktstaaf
Main Module: V2.5.2
MCU Module: V3.9.8
Qua TADO firmware zitten we gelijk. De WP heeft hier;
Main Module: v2.7.7
MCU Module: v4.3.2

Maar hier werkt thermostaat gestuurd op LT8 echt niet. Zit nog wel eens te kijken naar een andere draadloze thermostaat, maar op de beruchte Honeywell zit ik echt niet te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BulMi
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:12
gehaktstaaf schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 06:40:
[...]

Qua TADO firmware zitten we gelijk. De WP heeft hier;
Main Module: v2.7.7
MCU Module: v4.3.2

Maar hier werkt thermostaat gestuurd op LT8 echt niet. Zit nog wel eens te kijken naar een andere draadloze thermostaat, maar op de beruchte Honeywell zit ik echt niet te wachten.
Ik gebruik ook de Tado x draadloze thermostaat. Bij mij werkt die ook niet goed met de jan module samen. Afgelopen winter dan zelf maar met de hand elke keer de stooklijn aangepast.

Bij mij draait de TADO ook op de genoemde firmware en de WP:
Main Module: v2.5.2
MCU Module: v4.2.5

Warmtepomp is begin november geinstalleerd, dus verwacht dat ze voor komende winter nog wel een onderhoudsafspraak inschieten en dan in ieder geval de firmware bijwerken naar de nieuwste versies. Ben nog aan het overwegen om dan toch maar een andere thermostaat aan te schaffen. De draadloze honeywell of de bedrade tado x (daarvan zijn de problemen met de laatste firmwareupdates dacht ik opgelost? )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BerndGaykema
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:57
OpenTherm is er in 2 smaken, /+ en /-.
OT/+ = digital communication
OT/- = PWM signalling (also called OT light), voor analoge apparatuur.

Er mag alleen een OT-logo gebruikt worden als aan beide smaken voldaan wordt. Op de JAn wordt geen OT-logo gebruikt, dus zal de JAn niet conform de standaard werken.

De boilerkant (in ons geval de warmtepomp) moet het vermogen leveren om de thermostaat te voeden (volgens de OT-specificatie). Dat doet de Adlar (via de JAn) niet. Draadloze varianten zonder eigen voeding voor de ketelunit vallen dan direct af.

Ik wilde mijn Honeywell EvoHome aansluiten via de OT-ketelunit R8810A. Helaas geen power vanuit de JAn, dus een dead end. MIjn oude CV-ketel (Intergas) werkte prima met deze ketelunit.
De Honeywell T6R aangesloten, dat communiceert wel met de Adlar, maar de werking is niet optimaal.

Het wordt tijd dat Adlar de OT-standaard volledig gaat implementeren en een volwaardige interface beschikbaar stelt. Dat gepruts van "misschien werkt het, zullen we het eens proberen?" kan voor een startend bedrijf handig zijn, maar dat station zijn we nu wel gepasseerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SqqLG3fu1qzdXLav8PSkoLfw7nA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NGj6lIE3sOp2aFE317KXKL3F.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door BerndGaykema op 17-07-2025 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
BulMi schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 07:30:
[...]

Ik gebruik ook de Tado x draadloze thermostaat. Bij mij werkt die ook niet goed met de jan module samen. Afgelopen winter dan zelf maar met de hand elke keer de stooklijn aangepast.

Bij mij draait de TADO ook op de genoemde firmware en de WP:
Main Module: v2.5.2
MCU Module: v4.2.5

Warmtepomp is begin november geinstalleerd, dus verwacht dat ze voor komende winter nog wel een onderhoudsafspraak inschieten en dan in ieder geval de firmware bijwerken naar de nieuwste versies. Ben nog aan het overwegen om dan toch maar een andere thermostaat aan te schaffen. De draadloze honeywell of de bedrade tado x (daarvan zijn de problemen met de laatste firmwareupdates dacht ik opgelost? )
De tado v3+ en de tado x bedraad zijn de goede thermostaten die wel kunnen samenwerken met de Jan-module ( dus via open therm info kunnen doorgeven via de janmodule naar Adlar).
(Ik heb een tijd geleden al gemeld hier dat de draadloze versie van de tado x niet aangepast wordt door tado wat betreft firmware. Om deze te laten samenwerken speciaal met de Jan-module. Ik heb daarover direct contact gehad met tado en ook Adlar heeft hierover gecommuniceerd met tado, maar zonder resultaat toendertijd. Ik kreeg van tado de melding dat de firmware van de tado x niet bijgewerkt zou worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyD4wn
Bij mij word volgende week de warmtepomp geïnstalleerd en ik heb ook een draadloze Tado X. Ik heb er echter wel een OTGW tussen zitten. Weet iemand of die wel overweg kan met de Jan module?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Niet online
@BerndGaykema :

Je schrijft: Er mag alleen een OT-logo gebruikt worden als aan beide smaken voldaan wordt. Op de JAn wordt geen OT-logo gebruikt, dus zal de JAn niet conform de standaard werken.

Maar van mijn Tado v3+ is verbonden met de Jan module en laat zien dat het OpenTherm lampje brandt : een teken dat er verbinding is en informatie wordt uitgewisseld . ADLAR heeft aangegeven dat ze mee kunnen kijken.

Je zou zeggen dat dan wel met het OT logo wordt gewerkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17:46
Mag ik jullie nog om advies vragen ik had eerst een Adlar 4KW aangezien het om een relatief klein gebouw gaat wat verwarmt moet worden. Echter werkte deze niet met de aan uit signalen van mijn Honeywell T6 dus bleef hij warmte leveren wanneer dit niet gewenst was. Advies daarop van Adlar was om de 4KW om te ruilen voor een 6KW. Deze zou wel samen moeten werken met de T6 thermostaat en zouden ze beter kunnen afstellen dan een 4KW. Denken jullie dat dit ook zo is? Of zijn er gewoon problemen met het ondersteunen van bepaalde thermostaten o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
swarthoofd schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 19:19:
Mag ik jullie nog om advies vragen ...
De Smart Thermostat T6 van Honeywell is sowieso een draak in mijn optiek.
Hij schijnt intern erg goed de temperaturen uit te lezen, maar naar de gebruiker toe doet die dat in stappen van 0,5 graden en klopt er soms geen hout van (alsof die de temperaturen maar hallucineert om de gebruiker te laten denken dat het warmer wordt). De Tado X (bedraad) werkt voor mij wél (en goed ook).

Maar dat terzijde (er is immers al genoeg over geschreven meerdere pagina's terug), vorig jaar Augustus-September-Oktober heb ik mij laten vertellen dat de 4kw nog niet ingesteld kon worden op de dynamische stooklijn HL8 die reageert op de thermostaat. Alleen de normale stooklijnen konden gebruikt worden.
Ik had vervolgens een DOA 4kw gekregen die heel keurig werd opgelost door Adlar en omgeruild voor een 6kw en die kan wél dynamische stooklijn HL8 met thermostaat sturing aan.

Of dat nog steeds zo is weet ik niet, maar het kan nog steeds het geval zijn gezien t feit dat ze aanbieden deze om te ruilen voor de 6kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
LongTimeAgo schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 08:26:
[...]

De Smart Thermostat T6 van Honeywell is sowieso een draak in mijn optiek.
Hij schijnt intern erg goed de temperaturen uit te lezen, maar naar de gebruiker toe doet die dat in stappen van 0,5 graden en klopt er soms geen hout van (alsof die de temperaturen maar hallucineert om de gebruiker te laten denken dat het warmer wordt). De Tado X (bedraad) werkt voor mij wél (en goed ook).

Maar dat terzijde (er is immers al genoeg over geschreven meerdere pagina's terug), vorig jaar Augustus-September-Oktober heb ik mij laten vertellen dat de 4kw nog niet ingesteld kon worden op de dynamische stooklijn HL8 die reageert op de thermostaat. Alleen de normale stooklijnen konden gebruikt worden.
Ik had vervolgens een DOA 4kw gekregen die heel keurig werd opgelost door Adlar en omgeruild voor een 6kw en die kan wél dynamische stooklijn HL8 met thermostaat sturing aan.

Of dat nog steeds zo is weet ik niet, maar het kan nog steeds het geval zijn gezien t feit dat ze aanbieden deze om te ruilen voor de 6kw.
De 4kW heeft tegenwoordig wel een dynamische Stooklijn.
Zoek maar wat op mijn naam. Ik heb geen Adler maar help een kennis met instellen.
Ik ben eigenlijk heel ontevreden.
De dynamische Stooklijn is de enige die nuttig is. De anderen staan op een veel te hoge temperatuur. Hij zat in juni te klagen dat zijn huis stikheet was omdat de adler bleef stoken (nadat we hem op d laagste statische lijn hadden gezet).
De dynamische Stooklijn is de enige die de thermostaat gebruikt om af te schakelen als het te warm is. En zo hoort het ook als je radiatoren hebt. Met vloerverwarming kan je op enkel Stooklijn regelen maar met radiatoren niet.
D dynamische Stooklijn werkt ook niet goed. Hij stookt o0 vee” te hoge temperatuur. Maar… ik vermoed dat er ergens een thermische kortsluiting zit.
Dat gaan we in september verder onderzoeken. Het is nu te heet.
Op zich kan het zijn dat hij een afgifte systeem probleem heeft. Maar op dit moment doet het 4kW systeem niet wat de bedoeling is. Hij gebruikt in euro’s evenveel electriciteit als voorheen gas.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Stefannn schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 13:24:
[...]

De 4kW heeft tegenwoordig wel een dynamische Stooklijn.
Zoek maar wat op mijn naam. Ik heb geen Adler maar help een kennis met instellen.
Ik ben eigenlijk heel ontevreden.
De dynamische Stooklijn is de enige die nuttig is. De anderen staan op een veel te hoge temperatuur. Hij zat in juni te klagen dat zijn huis stikheet was omdat de adler bleef stoken (nadat we hem op d laagste statische lijn hadden gezet).
De dynamische Stooklijn is de enige die de thermostaat gebruikt om af te schakelen als het te warm is. En zo hoort het ook als je radiatoren hebt. Met vloerverwarming kan je op enkel Stooklijn regelen maar met radiatoren niet.
D dynamische Stooklijn werkt ook niet goed. Hij stookt o0 vee” te hoge temperatuur. Maar… ik vermoed dat er ergens een thermische kortsluiting zit.
Dat gaan we in september verder onderzoeken. Het is nu te heet.
Op zich kan het zijn dat hij een afgifte systeem probleem heeft. Maar op dit moment doet het 4kW systeem niet wat de bedoeling is. Hij gebruikt in euro’s evenveel electriciteit als voorheen gas.
Dat is wel heel heftig en in feite kan hij z'n geld terug krijgen van Adlar toch?
Die hebben vorig jaar veel zitten pochen met "binnen X jaar je warmtepomp terugverdiend door lagere kosten in vergelijking met gas" ofzoiets.

Maar ik vermoed dat daar inderdaad iets anders aan de hand is.
Ik zou niet verwachten dat de 4kw hele andere stooklijnen heeft dan de 6kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
LongTimeAgo schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 13:28:
[...]

Dat is wel heel heftig en in feite kan hij z'n geld terug krijgen van Adlar toch?
Die hebben vorig jaar veel zitten pochen met "binnen X jaar je warmtepomp terugverdiend door lagere kosten in vergelijking met gas" ofzoiets.

Maar ik vermoed dat daar inderdaad iets anders aan de hand is.
Ik zou niet verwachten dat de 4kw hele andere stooklijnen heeft dan de 6kw.
De 4kW unit is compleet anders.
Hij heeft ook maar 1 set stooklijnen.
Manual hier
Geld terug hebben we inderdaad over gedacht, maar hij had best een goede deal op deze unit dus het zou prettiger zijn als we hem gewoon goed aan de praat kunnen krijgen.
Het viel me inderdaad enorm tegen dat de app en de mogelijkheden zeer rudimentair zijn vergeleken met de 6kW. Ik zou hem niemand aanraden,

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcovdbraak
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 20-07 20:45
Beste tweakers, voor ons huis in Amsterdam overweeg ik een adlar all electric systeem aan te schaffen. Ik ben alleen een beetje huiverig voor de eventuele geluidsoverlast voor de +\- 25 buren die rondom de tuin zitten.

Heeft iemand ervaring met een warmtepomp in Amsterdam of veel buren boven en opzij?

Groeten,

Remco

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
remcovdbraak schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 20:48:
Beste tweakers, voor ons huis in Amsterdam overweeg ik een adlar all electric systeem aan te schaffen. Ik ben alleen een beetje huiverig voor de eventuele geluidsoverlast voor de +\- 25 buren die rondom de tuin zitten.

Heeft iemand ervaring met een warmtepomp in Amsterdam of veel buren boven en opzij?

Groeten,

Remco
Er zijn richtlijnen voor die je moet checken. Zie ook dit topic
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2256156

Mijn ervaring is dat de warmtepomp met nieuwste firmware erg stil kan draaien. Hij bromt ook niet, behalve even bij een defrost.
Als hij heel hard moet werken maakt hij wel meer geluid, door zowel compressor als ventilator
Daarom belangrijk om altijd te checken wat een goede opstelling is om niemand tot last te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcovdbraak
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 20-07 20:45
pentaw1nz schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 20:55:
[...]

Er zijn richtlijnen voor die je moet checken. Zie ook dit topic
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2256156

Mijn ervaring is dat de warmtepomp met nieuwste firmware erg stil kan draaien. Hij bromt ook niet, behalve even bij een defrost.
Als hij heel hard moet werken maakt hij wel meer geluid, door zowel compressor als ventilator
Daarom belangrijk om altijd te checken wat een goede opstelling is om niemand tot last te zijn.
Dankjewel voor je reactie, de eisen had ik gevonden maar ik heb echt geen voorstelling van hoeveel geluid het geeft en of het als hinderlijk ervaren wordt. Ik lees dat het als een oude koelkast klinkt, maar hoe die klinkt als hij in de tuin staat is ook weer anders 😉

Hoe was jouw ervaring afgelopen winter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbull4u
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-07 21:36
Ramon_1984 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:01:
[...]
Hoe belangrijk is dit? Ik heb net een nieuwe Aurora 6KW hybride en er is met geen woord gerept over het vervangen van de verdeler.

Heb er twee in huis. Een voor de woonkamer en een voor de bijkeuken + stukje woonkamer (i.v.m. verbouwing).

Sta er eigenlijk niet echt op te wachten, maar als het in de winter niet gaat werken of het stroomverbruik knalt door het dak, dan moet ik toch maar doorpakken...

If it does not kill u, it makes u stronger

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Redbull4u schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 21:58:
[...]

Hoe belangrijk is dit? Ik heb net een nieuwe Aurora 6KW hybride en er is met geen woord gerept over het vervangen van de verdeler.

Heb er twee in huis. Een voor de woonkamer en een voor de bijkeuken + stukje woonkamer (i.v.m. verbouwing).

Sta er eigenlijk niet echt op te wachten, maar als het in de winter niet gaat werken of het stroomverbruik knalt door het dak, dan moet ik toch maar doorpakken...
Het gaat ook wel werken, maar minder efficient

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gehaktstaaf
Icm een pomp verdeler is het zeker minder efficiënt. Maar ik lees ook dat het een hybride opstelling betreft. Dus zolang de CV nog onderdeel is van de installatie zou ik de mengpompen er wel tussen laten ivm thermische beveiliging.
Mocht je op den duur overgaan op all-electric en de CV er uit halen, dan de mengverdelers vervangen. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
gehaktstaaf schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 08:45:
Icm een pomp verdeler is het zeker minder efficiënt. Maar ik lees ook dat het een hybride opstelling betreft. Dus zolang de CV nog onderdeel is van de installatie zou ik de mengpompen er wel tussen laten ivm thermische beveiliging.
Mocht je op den duur overgaan op all-electric en de CV er uit halen, dan de mengverdelers vervangen. Maar dat is mijn persoonlijke mening.
Als je de CV ketel begrenst op 40 graden aanvoer is er niets aan de hand. Als je dat niet doet, of je installatie misschien wel die hogere temperaturen nodig heeft, dan zou ik de pomp ook laten zitten.

Ik begrijp wel dat Adlar in hybride situatie geen verdeler wissel adviseert. Maar eigenlijk doen ze het nooit :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Bij ons staat de koelfunctie nu een aantal weken aan en na wat aanpassen van de regeling in HA lijkt het bij ons goed te lopen.

De regeling kijkt bij ons naar de RL% binnenshuis en temperatuur van de thermostaat (een zigbee thermometer). De basisaansturing zelf gemaakt en daarna met hulp van AI uitgebreid.

In de tussentijd ook twee luchtontvochtigers gekocht die via de Tuya integratie ook in HA zijn aan te sturen. Deze worden nog niet automatisch gestuurd vanwege het geluid. Uiteindelijk misschien wel, maar dan ook rekening houdend met de tijd.

Ons huis werd altijd heel warm en blijft dan warm voor de hele zomer, maar dit is de eerste zomer dat het eindelijk aangenaam is. Een andere L/W warmtepomp zou eventueel hetzelfde kunnen, maar het zelf kunnen aansturen van de Adlar heeft voor ons absoluut meerwaarde.

De luchtontvochtigers verbruiken verder ongeveer evenveel stroom per stuk vergeleken met de warmtepomp als ze aan staan. Ideaal is het dus niet, maar als de RL bij ons boven 60% komt voel je het verschil wel. Gisteravond rond 23:30 bij 67% aangezet in de huiskamer en vanochtend om 8:30 was de opvangbak van 5L bijna vol.

Dit is de temperatuur van de Zigbee sensor die ik als 'thermostaat' gebruik. Vorige zomers werd het snel 28+ graden in ons huis en stijgt dan op warme dagen naar veel hogere temperaturen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t_HLm4Jw8yu0b0epx6nq1R5H8Rs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Acm6uW9pJngtZ3sB0dXVT3TI.jpg?f=user_large

Lange koeling runs met een stroomverbruik rond 500-600W van de warmtepomp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MCq9qzHTENfv7d_IaNYrBFzmpIs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Kf0FJAVSPvMXnvnSRDlQT2Ag.jpg?f=user_large

De luchtontvochtiger aan het werk. De temperatuur heb ik gekalibreerd van deze sensor, maar de luchtvochtigheid niet. RL% is dus indicatief.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/81n1iDtcqG0Q5H2lJ319P45q8L8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/mEKyqfdzjagnk8hXsya2Ok79.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerndGaykema
Al meer dan 6 uur achter elkaar pendelen bij koeling.
De afgelopen week draaide de wp lange runs, tot 3 uur achter elkaar. Zoals het hoort.
Vandaag is het weer raak... aan/uit/aan/uit.
De Set temp is 14 graden.
Wat kan het toch zijn dat dit ongewenste gedrag soms optreedt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/43-MwUMirtQ08_PqF5OFKkQmDoE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gXGqWqZrPFx5oRVtzvHY0qBi.png?f=fotoalbum_large

De onderste grafiek geeft 24 uur weer, de bovenste 6 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerndGaykema
fvanderstege schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 19:17:
@BerndGaykema :

Je schrijft: Er mag alleen een OT-logo gebruikt worden als aan beide smaken voldaan wordt. Op de JAn wordt geen OT-logo gebruikt, dus zal de JAn niet conform de standaard werken.

Maar van mijn Tado v3+ is verbonden met de Jan module en laat zien dat het OpenTherm lampje brandt : een teken dat er verbinding is en informatie wordt uitgewisseld . ADLAR heeft aangegeven dat ze mee kunnen kijken.

Je zou zeggen dat dan wel met het OT logo wordt gewerkt
Als het werkt wil dat nog niet zeggen dat de JAn voldoet aan de OpenTherm-specificatie. Een gedeeltelijke implementatie kan werken, soms, voor sommige thermostaten. Maar niet voor alle thermostaten die wel OT-proof zijn.
Sluit de draden maar kort. Gaat de wp dan voluit draaien? Moet wel volgens de specificatie (dan heb je de ouderwetse aan/uit regeling).

Ik heb hier de uitgebreide testspecificaties die een OT-product moet ondergaan (van Honeywell, de grondlegger van de OT-standaard). Ik zou het testrapport van Adlar wel eens willen zien als ze tegen deze testspecificaties getest hebben..... >:)

Ik heb de T6R aangesloten om op thuis.adlar.nl de kamertemperatuur zichtbaar te hebben, verder doet deze niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerndGaykema
En dan, out of the blue, werkt het weer gewoon.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9W_Jp7Rd6WKnSwvZLMhCsZcEda0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Y42hWNaBIZNDVHvMyXwKnEYe.png?f=fotoalbum_large

Wanneer ik de Query bekijk (wanneer het fout gaat) zie ik negatieve temperaturen voor low pressure temp en suction temp. Zou de boel bevriezen???

Nu, wanneer het goed draait, zijn de waarden 8 resp 10 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeHoe
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 19:15
Vraagje
Zijn er die d.m.v. de contacten 15-50 en 17-20 de warmtepomp op koelen respectievelijk verwarmen schakelen?
En dit nog werkende heeft na de laatste update van Adlar. Bij mij werkt het niet meer, maar volgens Adlar moet het nog steeds ondanks de update , via de genoemde contacten werken. :?

Just because someone's opinion is different than your own it does not mean they are wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerndGaykema
HeHoe schreef op zondag 20 juli 2025 @ 14:02:
Vraagje
Zijn er die d.m.v. de contacten 15-50 en 17-20 de warmtepomp op koelen respectievelijk verwarmen schakelen?
En dit nog werkende heeft na de laatste update van Adlar. Bij mij werkt het niet meer, maar volgens Adlar moet het nog steeds ondanks de update , via de genoemde contacten werken. :?
Ik werk met deze schakeling. Volgens jouw document. Werkt nog prima.
Main Module = v2.5.2
MCU Module = v4.2.3

Hebben ze bij de update "geknoeid" met de bedrading.....

[ Voor 5% gewijzigd door BerndGaykema op 21-07-2025 21:57 ]

Pagina: 1 ... 62 63 Laatste