Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!
Apparaatgegevens (device ID en local_key) heb mbt tuya dev weten te achterhalen.
In het installeren van de app van @azaden wordt naar meer gegevens verwezen:
- Apparaat ID
- Lokale Sleutel
- IP-adres
- Protocolversie (kies 3.3, 3.4 of 3.5)
Protocolversie dus eerst eens testen met 3.3?
En met IP adres bedoel je dan het IP van de WP zoals te zien in Tuya app/Tuyda Dev onder apparaatgegevens? Of het IP adres als in een statisch IP dat ik mee heb gegeven vanuit mijn router?
[ Voor 28% gewijzigd door pentaw1nz op 04-12-2025 17:30 ]
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Thnx, ik heb er even na gekeken en er wordt gebruik gemaakt van een andere controler met een endpoint die wel een open API heeft. Het endpoint waar de Aurora III gebruik van maakt (overseas-mqtt.dotelspt.com) heeft dat niet dus een modbus lijkt de makkelijkste oplossing en ook veilig want dan hoef je geen verbinding te maken met een of andere vage chinese IoT dienst :-)Twanroy schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:08:
[...]
Interresant, bij ons komt deze maand ook de Aurora III, en ik was van plan om dit aan Home Assistant te koppelen. Dus ik hoor graag wat je bevindingen zijn.
Ik kwam deze site tegen waar ze een Grant warmtepomp (ook Axen) aan HA koppelen:
https://community.openene...hp290-homeassistant/29271
Wellicht heb je hier iets aan.
En ik houd je op op de hoogte, leuk projectje voor de kerstvakantie.
Hopelijk komt de nieuwe controler ( ecomax ) ook beschikbaar voor de oudere modellen.ohno_nl schreef op donderdag 4 december 2025 @ 17:15:
[...]
Thnx, ik heb er even na gekeken en er wordt gebruik gemaakt van een andere controler met een endpoint die wel een open API heeft. Het endpoint waar de Aurora III gebruik van maakt (overseas-mqtt.dotelspt.com) heeft dat niet dus een modbus lijkt de makkelijkste oplossing en ook veilig want dan hoef je geen verbinding te maken met een of andere vage chinese IoT dienst :-)
En ik houd je op op de hoogte, leuk projectje voor de kerstvakantie.
De afgelopen periode van 3 jaar heb ik diverse manieren geprobeerd om de warmtepomp aan te sturen:
in de tuya app of smartlife app:
--Scenes gemaakt op basis van buitentemperatuur, windkracht en stooklijnen
later ook op basis van binnentemperatuur mbv tuya kamertemperatuursensor in de tuya app maar ook windkracht op de achterpui ( windrichting van zuid-oost naar zuid-west)
-- pas sinds afgelopen januari zit er een volledig tochtvrije glaspui/schuifpui ( triple glas) op het zuiden in: Daarom ook nieuwe soort scenes in de app geprobeerd:
De stooklijnen op sluiting, vervolgens settemp kiezen op basis van binnentemperatuur en op 0,1 graad stijging of daling de settemp laten stijgen of dalen.
Bij mij is een belangrijke settemp 31-32 graden op het moment dat de kamer op vraagtemperatuur 19.0 graden is.
Automatiseringen in Home Assistant vergelijkbaar met de instelling hierboven.
Ondertussen is de nieuwe Hl-8 geïmplementeerd als een testversie en draait vanaf september.
Tussendoor ben ik er nog wel een paar keer vanaf gestapt, maar uiteindelijk , nadat er nog wat aanpassingen in de software zijn aangebracht, heb ik nu vastgesteld dat de nieuwe HL8 een prima regeling is. Of de nieuwe HL-8 substantieel meer verbruik toont dan een scene-regeling of iets dergelijks weet ik nog niet. Het lijkt nu niet, maar de echte winter moet nog beginnen. Ik kijk ernaar uit en verwacht dat het niet zo'n vaart zal lopen , gezien het feit hoe hij ,tot nu toe, zich gedraagt.
En wat belangrijk is: niet meer voortdurend aanpassen/bijstellen van de aansturingen.
Mooie hobby maar ik ben er nu wel even klaar mee
De HL-8 regeling is generiek gemaakt om zowel ruimtes met vloerverwarming als situaties waarin met radiatoren of convectoren wordt gewerkt te verwarmen. Maar het is dan nog wel altijd mogelijk dat je , als je er handig mee bent, nog wat situatiegebonden aanpassingen maakt. Bijv bij mij nu: p26 op 2 ( hysterese/offset) en pompsnelheid ; bij mij als de wp in bedrijf is 15 l/m)
In mijn situatie heb ik , doordat ik met convectoren verwarm en boven de meeste radiatoren dicht heb staan) relatief weinig water in het systeem zitten ( bij vloerverwarming is de hoeveelheid water veel groter). Daarom kies ik er nu nog voor om de cv bij defrost bij te laten springen. Dat duurt maar heel kort maar het voorkomt dat de temperatuurdaling van het water erg groot wordt waardoor de wp na herstart even behoorlijk moet pieken. Voor de rest laat ik hem niet bijspringen bij lage temperaturen ( p22 staat op -10)
Het wachten is voor mij op dat wat er aan staat te komen bij Adlar: een klein buffervat ( 50 liter) met een geïntegreerde doorstroomverwarmer die even kan bijspringen. Dan kan de cv uitgezet en afgekoppeld voor een boiler of warmtepompboiler en zijn we van het gas af.
De afgelopen dagen overdag was de buitentemperatuur steeds rond 6-7-8 graden. Dan zie je overdag dat de warmtepomp nog kortere runs maakt, maar in de nacht ,vanaf temperaturen onder 6, zie je dat de hl8 mooi rustig functioneert en langduriger op redelijk laag vermogen draait. De kamertemperatuur blijf mooi tussen minimaal18.9 en 19.4 . Omdat de vraagtemp op 19.1 is ingesteld ( continu dag en nacht; geen nachtverlaging en geen ecostand) zakt de settemp vanaf 19.2 per 15 minuten en stijgt vanaf 18.9 per 15minuten ( interval).
Edit: bij een stevige Zuid-zuidwesten wind is het nog steeds zo dat er meer schommeling komt in de kamertemperatuur. Daardoor gaat de settempertuur ook meer bewegen. Dan ontstaat een wat groter verbruik.
Zo zie je maar: persoonlijke leef-/woonomstandigheden bepalen in belangrijke mate hoe de warmtepomp ( ook met nieuwe HL8 ) zich gedraagt.
Hieronder de laatste twee dagen energieverbruik door de warmtepomp:
/f/image/MJjRMXDvtvfz515HxozJXbTv.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door fvanderstege op 06-12-2025 09:16 ]
Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023
Dit is een helper voor enkel de setpoint. Deze werkt samen met een automation die de update naar de WP zend (bij een wijziging maar ook 1x per uur max bijv). Daardoor kan ik dingen los van elkaar regelen, maar ook tonen in de UI.LongTimeAgo schreef op woensdag 3 december 2025 @ 08:26:
[...]
Dat zou perfect zijn!
Als je hem niet publiekelijk wilt delen mag dat ook via privé bericht!
Je kunt dus voor elke buitentemperatuur je setpoint definiëren, de eerste en laatste setpoints zijn de max en min. En hij "knikt" ook exact op die punten, daar tussen is het een beetje ongeveer omdat je anders aan "vlakker" of juist "steil" stuk in je stooklijn krijgt. Door de achterlijke precisie van deze pomp.
Je kunt hierboven op gewoon logica toevoegen voor dag/nacht, elektra prijs, comfort etc en de waarde van de setpoints in de lijst omhoog of omlaag zetten.
Maar je kunt dus ook met halve graden rekenen, maar hij maakt er uiteindelijk altijd een geheel getal van.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
| {# sensor to your liking #}
{% set outside_temp = states("sensor.weather_forecast_hourly") | float %}
{# list of heat curve temperatures #}
{% set setpoint_temps = [35,26,23] %}
{# list of outside curve #}
{% set outside_temps = [-10,0,16] %}
{% if outside_temp <= outside_temps[0] %}
{# lower bound #}
{{ setpoint_temps[0] }}
{% elif outside_temp >= outside_temps[-1] %}
{# upper bound #}
{{ setpoint_temps[-1] }}
{% else %}
{# loop pairs of temperatures #}
{# correction factor for the integer cutoff 0 at the left and 1 at the right#}
{% set correction_factor = (outside_temp-outside_temps[0]) / (outside_temps[-1]-outside_temps[0]) %}
{% for i in range(outside_temps|length -1) %}
{# left and right values #}
{% set current_o_temp = outside_temps[i] %}
{% set next_o_temp = outside_temps[i+1] %}
{% set current_sp = setpoint_temps[i] %}
{% set next_sp = setpoint_temps[i+1] %}
{% if outside_temp > current_o_temp and outside_temp <= next_o_temp %}
{# within bounds of line segment
linear interpolation between high point, low point dirty but functional #}
{% set delta_setpoint = next_sp - current_sp %}
{% set delta_outsidetemp = next_o_temp - current_o_temp %}
{% set sp = correction_factor + current_sp + (outside_temp - current_o_temp) / delta_outsidetemp * delta_setpoint %}
{# set within limits!!! 2nd item [1] in python/jinja in list of min/max/value is desired value #}
{{ (([setpoint_temps|min,setpoint_temps|max,sp|int]|sort))[1] | int}}
{% endif %}
{% endfor %}
{% endif %} |
Is bij mij niet betrouwbaar schakelt de ene keer wel en de andere keer weer niet.Johan H schreef op donderdag 4 december 2025 @ 08:20:
[...]
Dan moet je als stooklijn ‘sluiting’ kiezen en voor je settemp ‘warme en koude temperatuurinstellingen’
IP-adres: statisch adres wat jij aan de Adlar gegeven hebt.pentaw1nz schreef op donderdag 4 december 2025 @ 17:06:
Hi @azaden en @BerndGaykema ,
Apparaatgegevens (device ID en local_key) heb mbt tuya dev weten te achterhalen.
In het installeren van de app van @azaden wordt naar meer gegevens verwezen:
- Apparaat ID
- Lokale Sleutel
- IP-adres
- Protocolversie (kies 3.3, 3.4 of 3.5)
Protocolversie dus eerst eens testen met 3.3?
En met IP adres bedoel je dan het IP van de WP zoals te zien in Tuya app/Tuyda Dev onder apparaatgegevens? Of het IP adres als in een statisch IP dat ik mee heb gegeven vanuit mijn router?
Protocol: ik gebruik 3.3
De thermostaat speelt hier ook een rol in. Welke heb jij (aan/uit of OpenTherm?)?fvanderstege schreef op donderdag 4 december 2025 @ 18:13:
Ik ben tester van de nieuwe Hl-8. ( dat is ook @Johan H )
De afgelopen periode van 3 jaar heb ik diverse manieren geprobeerd om de warmtepomp aan te sturen:
in de tuya app of smartlife app:
--Scenes gemaakt op basis van buitentemperatuur, windkracht en stooklijnen
later ook op basis van binnentemperatuur mbv tuya kamertemperatuursensor in de tuya app maar ook windkracht op de achterpui ( windrichting van zuid-oost naar zuid-west)
-- pas sinds afgelopen januari zit er een volledig tochtvrije glaspui/schuifpui ( triple glas) op het zuiden in: Daarom ook nieuwe soort scenes in de app geprobeerd:
De stooklijnen op sluiting, vervolgens settemp kiezen op basis van binnentemperatuur en op 0,1 graad stijging of daling de settemp laten stijgen of dalen.
Bij mij is een belangrijke settemp 31-32 graden op het moment dat de kamer op vraagtemperatuur 19.0 graden is.
Automatiseringen in Home Assistant vergelijkbaar met de instelling hierboven
Ondertussen is de nieuwe Hl-8 geïmplementeerd als een testversie en draait vanaf september.
Tussendoor ben ik er nog wel een paar keer vanaf gestapt, maar uiteindelijk , nadat er nog wat aanpassingen in de software zijn aangebracht, heb ik nu vastgesteld dat de nieuwe HL8 een prima regeling is. En of de nieuwe HL-8 substantieel meer verbruik toont dan een scene-regeling of iets dergelijks weet ik nog niet. het lijkt nu niet, maar de echte winter moet nog beginnen.. Ik kijk ernaar uit en verwacht dat het niet zo'n vaart zal lopen , gezien het feit hoe hij tot nu toe zich gedraagt.
En wat belangrijk is: niet meer voortdurend aanpassen/bijstellen van de aansturingen.
Mooie hobby maar ik ben er nu wel even klaar mee![]()
De HL-8 regeling is generiek gemaakt om zowel ruimtes met vloerverwarming als situaties waarin met radiatoren of convectoren wordt gewerkt. maar het is dan nog wel altijd mogelijk dat je , als je er handig mee bent, nog wat situatie gebonden aanpassingen maakt. bijv bij mij nu: p26 op 2 ( hysterese/offset) en pompsnelheid ; bij mij als de wp in bedrijf is 25 l/m)
In mijn situatie heb ik , doordat ik met convectoren verwarm en boven de meeste radiatoren dicht heb staan) relatief weinig water in het systeem zitten ( bij vloerverwarming is de hoeveelheid water veel groter) Daarom kies ik er nu nog voor om de cv bij defrost bij te laten springen. Dat duurt maar heel kort maar het voorkomt dat de temperatuurdaling van het water erg groot wordt waardoor de wp na herstart even behoorlijk moet pieken. voor de rest laat ik hem niet bijspringen bij lage temperaturen ( p22 staat op -10)
Het wachten is voor mij op dat wat er aan staat te komen bij Adlar: een klein buffervat ( 50 liter) met een geïntegreerde doorstroomverwarmer die even kan bijspringen. Dan kan de cv uitgezet en afgekoppeld voor een boiler of warmtepompboiler en zijn we van het gas af.
De afgelopen dagen overdag was de buitentemperatuur steeds rond 6-7-8 graden. Dan zie je overdag dat de warmtepomp nog kortere runs maakt, maar in de nacht vanaf temperaturen onder 6 zie je dat de hl8 mooi rustig functioneert en langduriger op redelijk laag vermogen draait. de kamertemperatuur blijf mooi tussen minimaal18.9 en 19.4 . Omdat de vraagtemp op 19.1 is ingesteld ( continu dag en nacht; geen nachtverlaging en geen ecostand) zakt de settemp vanaf 19.2 per 15 minuten en stijgt vanaf 18.9 per 15minuten ( interval).
Hieronder de laatste twee dagen energieverbruik door de warmtepomp:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Regelt deze thermostaat met prediction, self-learning, delays? Of is het een simpel doorgeefluik van de actuele temperatuur en doet HL8 al het intelligente werk?
Dat lijkt me sterk. Dan zitten er misschien scènes elkaar in de weg oid.alf33 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 21:12:
[...]
Is bij mij niet betrouwbaar schakelt de ene keer wel en de andere keer weer niet.
Ik gebruik dit al een jaar en werken met vaste set temp op 'Sluiting' werkt het meest stabiel.
Wat bedoel als je zegt dat hij soms niet schakelt?
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Dat hij de temperatuurs verandering niet toepast. Hij werkt nu ook niet meer met mijn eerder gebruikte regelling met verschillende stooklijnen, misschien moet ik de JAN een keer uit en aan zetten. Kan ik ook ergens de temperatuur van mijn thermostaat uitlezen? Want dan wil ik deze temperatuur gebruiken ipv een externe themperatuurmeter.pentaw1nz schreef op donderdag 4 december 2025 @ 22:37:
[...]
Dat lijkt me sterk. Dan zitten er misschien scènes elkaar in de weg oid.
Ik gebruik dit al een jaar en werken met vaste set temp op 'Sluiting' werkt het meest stabiel.
Wat bedoel als je zegt dat hij soms niet schakelt?
[ Voor 11% gewijzigd door alf33 op 04-12-2025 23:23 ]
Als je de set temp niet zelf kunt aanpassen heb je m nog op een stooklijn staan. Het werkt alleen als je stooklijn 'sluiting ' hebt geselecteerd. Dus geen stooklijn gebruikt. Het is het één of het ander.alf33 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 23:19:
[...]
Dat hij de temperatuurs verandering niet toepast. Hij werkt nu ook niet meer met mijn eerder gebruikte regelling met verschillende stooklijnen, misschien moet ik de JAN een keer uit en aan zetten. Kan ik ook ergens de temperatuur van mijn thermostaat uitlezen? Want dan wil ik deze temperatuur gebruiken ipv een externe themperatuurmeter.
Voor uitlezen themperatuur in huis kun je een goedkoop smart thermometertje kopen bij de bekende chinees. Via de thermostaat werkt bij de meesten niet. Die extra thermometer kun je dan gebruiken om zelf scènes mee te maken obv je kamertemperatuur en buitentemperatuur.
[ Voor 4% gewijzigd door pentaw1nz op 04-12-2025 23:33 ]
Had een afspraak staan voor begin januari 2026 omdat er een symbool op de display knippert. Maar kreeg een melding dat vanwege drukte afspraak verplaatst wordt naar ergens in maart!pentaw1nz schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:10:
[...]
Homey pro is juist erg laagdrempelig, en is precies bedoeld voor mensen die niet abracadabra willen maar wel meer willen aansturen dan je vanuit standaard interfaces kunt doen.
Er is inderdaad een soort app store met geverifieerde en niet geverifieerde apps. Die van Adlar is dus ook door een Tweaker gemaakt.
Wij hebben sinds een paar maanden een Aurora III 9kW op ons dak staan. Onze warmtepomp loopt wel goed (lange runs) en het huis is warm, het verbruik is denk ik redelijk normaal. Echter maakt de pomp structureel meer geluid dan gespecificeerd in de conformiteitsverklaring van Adlar (43 dB in standaard modus / 38 dB in stille modus op 1 meter. Dit meten we nu met een telefoon (niet ideaal maar wel toegankelijk), vaak zien we waarden van 50 tot 55 dB (als hij rustig draait, bijvoorbeeld vandaag), 60 dB is ook voorgekomen. Wat o.a. gebeurt is dat de warmtepomp hard aanslaat in de nacht, ook als hij op stil staat. Gek genoeg houdt hij zich dan niet structureel aan een begrenzing, de CV pakt het niet over.
Dit levert overlast en wij zijn hierdoor in overtreding richting onze buren. We zijn in contact met Adlar om dit op te lossen maar we krijgen ze niet zo goed in beweging.
Herkent iemand dit? Hebben jullie advies?
Ik heb Adlar gevraagd of ons vloerverwarming systeem verbetering nodig had, maar daar waren geen aanwijsbare verbeterpunten. We hebben wel mengkranen en pompen op onze 3 verdelers. Verder is de zone regeling geïnstalleerd maar voordat we dit in gebruik nemen willen we een buffervat laten plaatsen op advies van Adlar.
Groet!
We kunnen hier de kwaliteit van de service verlening van Adlar niet verbeteren... helaasijtsehummel schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 11:24:
[...]
Had een afspraak staan voor begin januari 2026 omdat er een symbool op de display knippert. Maar kreeg een melding dat vanwege drukte afspraak verplaatst wordt naar ergens in maart!
Wat we mogelijk wel kunnen is je helpen met het probleem van het knipperen van het symbool. Maar dan mist er wat informatie: bv welke Adlar wp, welke software versie, welke regeling gebruik je, welk symbool knippert er en wat achtergrond over je verwarmingssysteem is handig om te weten.
2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant
Dit probleem ervaar ik ook. Wij hebben nu een tijdje een onderhoudscontract maar ik kan nog steeds niet bij het portal. Hoe gaat het met het geluid?jansenpam schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:43:
Waar ik nu alleen tegenaan loop is dat ik op geen enkele manier de instellingen kan inzien. De app die wij de Aurora III hoort is een andere dan bij de Aurora II. Is er iemand hier die de warmtepomp heeft weten te koppelen in deze (vage chinese?) app? Volgens Adlar zijn ze bezig met een eigen app, maar die zou pas in het voorjaar van 2026 klaar zijn. Helaas konden ze met niet helpen met het koppelen van de warmtepomp aan de bestaande (chinese) app en zou ik dit via de app ontwikkelaars moeten regelen.
Nu werd mij gezegd dat ik alles ook in het portaal kon inzien, echter heb je hier een onderhoudscontract voor nodig die we (nog) niet hebben. Dit vindt ik eigenlijk al een beetje bijzonder, maar goed, we willen toch wel graag een contract, dus gebeld en een mailtje gekregen met de verschillende smaken. Echter blijkt het momenteel niet mogelijk te zijn om een onderhoudscontract af te sluiten, omdat ze het systeem aan het automatiseren zijn. Waarschijnlijk kon ik dit voor de feestdagen doen.
Kortom, ik heb dus nauwelijks inzicht in de instellingen (niet dat ik heel veel wil aanpassen, maar het is toch fijn om te zien aan elke knoppen er gedraaid kunnen worden). De voornaamste instelling was dat ik benieuwd was of de nachtmodus ingeschakeld is, omdat ik niet wil dat de hele buurt wakker ligt, omdat mijn warmtepomp besluit even los te gaan.
De "normal" modus is bij ons ook te luid. Maar deze heb ik via Home Assistant geprogrammeerd om alleen overdag tussen 08:00 en 20:00 te mogen worden gebruikt en onder de 2 graden celcius. Dan is het helemaal prima. Snachts staat de warmtepomp bij mij structureel op Silent/Eco en dit is perfect en stil. De geknepen (door silent/eco) 6kw warmtepomp is echter nog helemaal prima voor de woning. Als de 9kw van je pomp relatief nodig is voor je woning, dan is een "overdag mag je normal, savonds vanaf 20:00 moet je eco/silent" een betere aansturing.MartyDr schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:08:
Echter, dit is bij mij wel via de standaard 'stooklijnen', niet via Dynamische aangestuurde (door thermostaat) stooklijn LT8. Mocht je stooklijn LT8 gebruiken, wellicht is het een idee om deze op een stooklijn te zetten en dan te kijken of die nog steeds luid is. Wellicht draait die dan veel rustiger.
Ja dit kan een probleem zijn.Ik heb Adlar gevraagd of ons vloerverwarming systeem verbetering nodig had, maar daar waren geen aanwijsbare verbeterpunten. We hebben wel mengkranen en pompen op onze 3 verdelers.
Met vloerverwarming mengverdelers moet de warmtepomp extra hard werken om een beetje warmte in die verdelers te krijgen, tenzij je huis super geïsoleerd is. Dát, in combinatie met de LT8 stooklijn, kan wellicht er voor zorgen dat die extra hoge temperaturen moet aantikken en hoge temperaturen = meer ventilator snelheid = meer lawaai.
Dan is het advies om deze te vervangen voor pomploze verdelers, @Ramon_1984 kan, als hij wilt, je daar op adviseren, hij heeft velen hier geholpen (incluis mij) en mijn systeem werkt nu perfect. Gezien je situatie met overschrijdende geluidsnormen, mag Adlar hier best wel beter advies op geven of zelfs een relatieve vergoeding op geven, maar ik ben geen jurist, ik oordeel hier niet over.
Let wel: Ga je de pompen vervangen voor pomploze verdelers, dan is het advies wel om je CV ketel (als je een hybride situatie hebt) op 45 graden te zetten voor verwarmingswater. (Tapwater verwarming mag op 65 graden of warmer blijven staan uiteraard). Mijn CV ketel kan ik dit op instellen zeer makkelijk, dit voorkomt problemen voor de buizen in je vloer die hele warme temperaturen niet fijn vinden.
[ Voor 5% gewijzigd door LongTimeAgo op 05-12-2025 12:31 ]
Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |
De overheid heeft een rekentool ontwikkeld voor wp geluidseisen: https://www.rijksoverheid...-warmte-en-koudeopwekkingMartyDr schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:08:
Goedemorgen allemaal,
Wij hebben sinds een paar maanden een Aurora III 9kW op ons dak staan. Onze warmtepomp loopt wel goed (lange runs) en het huis is warm, het verbruik is denk ik redelijk normaal. Echter maakt de pomp structureel meer geluid dan gespecificeerd in de conformiteitsverklaring van Adlar (43 dB in standaard modus / 38 dB in stille modus op 1 meter. Dit meten we nu met een telefoon (niet ideaal maar wel toegankelijk), vaak zien we waarden van 50 tot 55 dB (als hij rustig draait, bijvoorbeeld vandaag), 60 dB is ook voorgekomen. Wat o.a. gebeurt is dat de warmtepomp hard aanslaat in de nacht, ook als hij op stil staat. Gek genoeg houdt hij zich dan niet structureel aan een begrenzing, de CV pakt het niet over.
Dit levert overlast en wij zijn hierdoor in overtreding richting onze buren. We zijn in contact met Adlar om dit op te lossen maar we krijgen ze niet zo goed in beweging.
Ik heb Adlar gevraagd of ons vloerverwarming systeem verbetering nodig had, maar daar waren geen aanwijsbare verbeterpunten. We hebben wel mengkranen en pompen op onze 3 verdelers. Verder is de zone regeling geïnstalleerd maar voordat we dit in gebruik nemen willen we een buffervat laten plaatsen op advies van Adlar.
Groet!
Als je hier binnen valt wordt je enigszinds juridisch gesteund voor het lawaai wat je wp afgeeft. Het probleem met je buren los je er niet mee op maar het geeft je enig inzicht of je binnnen de 'theoretisch' bepaalde overheidsnorm valt.
Ik zet zelf de wp 's nachts op 'eco' om het geluid te beperken.
2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant
Ik vraag mij af of de JAN module de eco modus 'omzet' naar normal/boost zodra die merkt dat de woonkamer niet snel genoeg warm wordt en dus het water nóg warmer wilt maken dan wat mogelijk is via eco/silent?marnie schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:34:
[...]
Ik zet zelf de wp 's nachts op 'eco' om het geluid te beperken.
Ik heb vorig jaar hier namelijk wel de dynamische stooklijn/JAN module daar op betrapt, dat die tijdelijk zelf de warmtepomp naar boost zette vanaf normal. Wat de redenen er van waren weet ik niet.
Kort daarna overgestapt op de standaard stooklijnen en toen deed die dit nooit meer.
Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |
Dag @MartyDrMartyDr schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:08:
Goedemorgen allemaal,
Groet!
Je vraag; Wat o.a. gebeurt is dat de warmtepomp hard aanslaat in de nacht, ook als hij op stil staat. Gek genoeg houdt hij zich dan niet structureel aan een begrenzing, de CV pakt het niet over.
Juist als de wp op Eco heel rustig en langer op een laag vermogen draait gaat de regeling af en toe over op een “compressor smeer moment”. De compressor gaat naar een hoger frequentie en maakt daardoor even wat meer geluid. Helaas is dit een normaal gedrag en ook slecht voor de compressor om hier aan te sleutelen. Het kan niet anders.
Trouwens, geluid meten met je telefoon geeft vaak grote afwijkingen. 38 dB (A) als onderwaarde is echt heel zacht geluid wat normaal niet op straat wordt gemeten. Soms, in heel rustige buurten, wel midden in de nacht haalbaar. Wij wonen in z’n situatie en ook onze (jonge) buren met goede oren horen daardoor onze wp. Daarom hebben wij de wp schuin t.o. de muur geplaatst om reflecties een andere kant op te kunnen sturen en we hebben een kunst Hedra op een gevlochten mat om overgebleven reflecties te dempen. Daarmee kunnen we op Eco met de aanpassing P88 op 55 Hz tot 3 graden boven nul de zaak op temperatuur houden. Daarna wordt het voor de goede verstandhouding met de buren kou leiden of de cv laten bijspringen
Vrijst won 2002. Veel glas.(A) 175 m2 - Adlar 6 kW hybr 24 kW zongas combi Atag Zon 6 x 420 W wst 10x340 W zd: 50 m2 vloer. bg. woonk - hal 5 rad. 1e verd. 4 rad. 2e verd. 2 rad. laag temp bij 0 gr. 31 ingaand
Ik heb geen idee of de eco modus met de JAN/LT8 samenwerkt. Ik kan me voorstellen dat de LT8 software van Adlar geen rekening houd met de modussen (eco, boost). Maar heb geen idee.LongTimeAgo schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:55:
[...]
Ik vraag mij af of de JAN module de eco modus 'omzet' naar normal/boost zodra die merkt dat de woonkamer niet snel genoeg warm wordt en dus het water nóg warmer wilt maken dan wat mogelijk is via eco/silent?
Ik heb vorig jaar hier namelijk wel de dynamische stooklijn/JAN module daar op betrapt, dat die tijdelijk zelf de warmtepomp naar boost zette vanaf normal. Wat de redenen er van waren weet ik niet.
Kort daarna overgestapt op de standaard stooklijnen en toen deed die dit nooit meer.
Ik gebruik zelf de 'sluiting' modus (eigenlijk ook een standaard) samen met een HA automatisering die de 'temp set' aanstuurd. Daar functioneerd de eco (en boost) modus prima.
Het maakt niks uit hoeveel DB je WP maakt als het maar niet meer dan 40db is aan de erfgrens. en als je de meeting doet is het ook nog moeilijk te bepalen dat het door jou WP komt want andere WP kunnen bijdragen aan een hogere meeting. dus als er in de straat meerdere WP zijn is het eigenlijk onmogelijk te bepalen dat jou WP te veel geluid maakt. Als jou buuren klagen dat je WP te veel geluid maakt kan het zijn dat je iets moet aanpassen om toch met je buren goed overweg te kunnen. Ik persoonlijk vindt die fan noise niet zo probleem. maar het compressor geluid vindt ik wel irritant (brom) of het harde aanslaan.
aandacht punten bij geluid overlast:
- plaatsing, zoals gezegd waar straalt het geluid naar toe. en heb ik de ruimte? (afstand verzwakt het geluid)
- bevestiging materiaal, veren, dempers beugel. kan invloed hebben.
- isolatie materiaal achte op de muur plaatsen zodat je minde reflectie geluid van de muur afkomt. denk aan tegels (badkamer) vs gestoffeerde ruimtes (bioscoop)
- plaats voor de WP struiken dit dempt het geluid ook al flink. wel alleen mogelijk op de lage locatie.
De WP voldoet aan de eisen maar je installatie kan er voor zorgen dat je die eisen niet haalt door gebrek aan ruimte ( afstand) en dan moet je aanpassingen doen zoals het beperken van het werk bereik van je WP of de omgeving zo aanpassen dat het wel goed werkt voor jou en je buren.
mijn warmte pomp werkt al een jaar en niemand heeft lopen klagen, ik hoor hem amper. de WP staat op het dakkapel en als het dakkapel raam open staat kan ik in sommige gevallen de WP horen. maar op de grond hoor ik niks ook niet in de nacht.
Als ik het goed begrepen heb krijg je bij je onderhoudscontract een account waarmee je in zou moeten kunnen loggen, maar daar weet ik het fijne ook nog niet van.MartyDr schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:28:
[...]
Dit probleem ervaar ik ook. Wij hebben nu een tijdje een onderhoudscontract maar ik kan nog steeds niet bij het portal. Hoe gaat het met het geluid?
Hij staat buiten in de tuin en tot nu toe vind ik het geluid meevallen om eerlijk te zijn. Je hoort het vooral als je er vlakbij staat. De boiler zoemt/bromt wel wat meer, maar die staat in de schuur, dus daar hebben we eigenlijk ook geen last van.
Beetje late reactie, maar je methode werkt! Bedankt hiervoor. Helaas lukt het me toch niet niet om te koppelen. Nadat de app hem gevonden heeft en ik het wifi-wachtwoord ingevoerd hebt gaat er een balkje lopen die op 95% blijft hangen en dan na 1 minuutje een time-out error geeft. Ik heb me er voor nu even bij neergelegd en ga maar hopen dat Adlar hun eigen app snel lanceert.ohno_nl schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:39:
Op het bedieningspaneel van mijn Aurora III (maandag geinstalleerd) druk je op de '...' en dan navigeer je met de pijltjes toetsen naar: user config --> wlan ... en dan klik je 2x op de bevestigen (v-toets). Nu moet de thermomax jouw WP kunnen vinden.
Dan moet je je wifi omzetten om 2.4Ghz en 5Ghz tezamen te gebruiken.jansenpam schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:03:
[...]
Beetje late reactie, maar je methode werkt! Bedankt hiervoor. Helaas lukt het me toch niet niet om te koppelen. Nadat de app hem gevonden heeft en ik het wifi-wachtwoord ingevoerd hebt gaat er een balkje lopen die op 95% blijft hangen en dan na 1 minuutje een time-out error geeft. Ik heb me er voor nu even bij neergelegd en ga maar hopen dat Adlar hun eigen app snel lanceert.
En anders een extra wifi kanaal maken die puur en alleen op 2.4Ghz werkt.
En maak niet de fout om (als je router/mesh console dat kan) om beide banden actief te zetten onder dezelfde naam.LongTimeAgo schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:44:
[...]
Dan moet je je wifi omzetten om 2.4Ghz en 5Ghz tezamen te gebruiken.
En anders een extra wifi kanaal maken die puur en alleen op 2.4Ghz werkt.
Een hoop apparaten snappen daar niets van.
Gewoon 2 separate netwerken aanmaken.
5Ghz voor de laptop, phone etc.
2,4 voor alle iOT meuk zoals koelkasten, ovens, en ja ook je Adlar
Voorbeeld tip:
- Banaan_Wifi (hoofdnetwerk)
- Banaan_IoT (IoT netwerk)
Grappig, ik zit thuis in de bosaardbeitjes…LongTimeAgo schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 16:20:
Ha yep.
Voorbeeld tip:
- Banaan_Wifi (hoofdnetwerk)
- Banaan_IoT (IoT netwerk)
De thermostaat speelt hier ook een rol in. Welke heb jij (aan/uit of OpenTherm?)?
Regelt deze thermostaat met prediction, self-learning, delays? Of is het een simpel doorgeefluik van de actuele temperatuur en doet HL8 al het intelligente werk?
De thermostaat is een tado v3+ en staat hier ingesteld op "alleen doorgeefluik" van de kamertemperatuur.( Alle toeters en bellen die in de tado thermostaat mogelijk zijn staan uit)
Ook als je de Hl8- gebruikt. Dan wordt via OpenTherm alleen de actuele kamertemperatuur via de jan-module binnengehaald. De HL-8 doet dus al het intelligente werk.
[ Voor 11% gewijzigd door fvanderstege op 06-12-2025 09:25 ]
Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023
Een te lage delta T komt door een te hoge waterflow. Zelf heb ik mijn waterpomp modulerend gemaakt. Bleek bij mij totaal verkeerd voor de installatie standaard ingesteld. Bij veel wp’s blijkt door de verkeerde P waarden de pomp altijd op een zelfde flow te lopen en ook vaak nog veel te hard.FlyD4wn schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 10:48:
Hoi allemaal,
Ik heb nu ondertussen een aantal maanden de WP draaien, ik merk echter op dat deze af en toe met een delta-t van 1c zit te vewarmen. Niet echt effcient lijkt me. Heb liever dat ie dan afslaat.
Enig idee of ik dit ergens kan inregelen? Ik stuur op outlet met p26 op 4 momenteel.
[Afbeelding]
Zie pag 94 van de technische handleiding en
P99, P163 en P260. Als je die goed instelt is de flow bij minimum capaciteit vaak in de orde van 10-12 L/ min en bij volle capaciteit 20-24 L/min. In de midden regio 17 L/min. MAAAAR! Is uiteraard afhankelijk van de weerstand in je leiding systeem.
Ik geef nog even geen waardes omdat dit alleen voor mijn installatie geldt. Zie verder de uitleg in de documentatie.
Kijk maar of het je lukt, anders nog even vragen hier.
Succes
Bij de eerste beantwoording had ik te weinig tijd, dus nu toch maar een aanvulling.
Het moduleren van de waterpomp is van belang om bij verschillende thermische vermogens afgiften de meest efficiënte delta T over de wp te behouden. Zoals ik de documentatie begrijp hoort de waterpomp ingesteld te worden op een bijbehorende modulatie range.
LET WEL; het is noodzakelijk de installatie eerst waterzijdig goed in te stellen. Begin daar eerst aan!
- P99 regelt de hoogste delta T die gewenst is. Het getal staat voor graden Celsius tussen 2 en 10. Proefondervindelijk heb ik met 7 graden het beste resultaat.
P 163 regelt de de minimale flow in L/min. Zelf ben ik op 15 L/ min uitgekomen. Het bijzondere is dat ik ook zie dat op het allerlaagste vermogen de flow nu naar 11 L/min. moduleert. Er zit dus schijnbaar nog een ander iets achter want de delta T blijft in mijn geval op minimaal 3 staan. Mogelijk is dat de waarde van P 163. Dat had ik daarvoor nog nooit gezien.
P260 regelt de pompsnelheid in % over het gehele bereik. Dat moet dus afgestemd worden op de installatie en de behaalde delta T bij de gewenste flow. Grote installatie met veel inhoud heeft meer water nodig voor de juiste thermische overdracht dan een kleine installatie met minder inhoud.
Zelf heb ik een goed resultaat met 80%.
Er is ook nog een pump range setting P146, hier niets aan veranderen want dat is de capaciteitsinstelling per type pomp. De Grundfos staat bij onze wp op 35.
Tot slot; er zijn dus drie regelpunten die voor een bepaalde installatie de beste range bij de efficiëntste delta T regelen. Begin met P99 en P163. Dat bepaalt de range uiterste. Regel daarna met P260 de juiste flow voor de gehele range in voor de juiste thermische overdracht.
Succes
[ Voor 38% gewijzigd door Mr Black op 06-12-2025 13:55 . Reden: Nadere uitleg modulerende waterpomp ]
Vrijst won 2002. Veel glas.(A) 175 m2 - Adlar 6 kW hybr 24 kW zongas combi Atag Zon 6 x 420 W wst 10x340 W zd: 50 m2 vloer. bg. woonk - hal 5 rad. 1e verd. 4 rad. 2e verd. 2 rad. laag temp bij 0 gr. 31 ingaand
De Adlar is volgens mij een debiet gestuurde warmtepomp (het debiet staat vast, de delta t varieerd). Remeha heeft daar een interessant stukje over geschreven: https://kennisbank.remeha...bietgestuurde-warmtepomp/FlyD4wn schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 10:48:
Hoi allemaal,
Ik heb nu ondertussen een aantal maanden de WP draaien, ik merk echter op dat deze af en toe met een delta-t van 1c zit te vewarmen. Niet echt effcient lijkt me. Heb liever dat ie dan afslaat.
Enig idee of ik dit ergens kan inregelen? Ik stuur op outlet met p26 op 4 momenteel.
[Afbeelding]
Punt 4 van Remeha:
De pagina achter de link https://kennisbank.remeha...el-is-voor-je-warmtepomp/ geeft nog meer info:4. Delta-T en debietinstellingen
De delta-T (temperatuurverschil aanvoer/retour) zal bij een debietgestuurde warmtepomp variëren tussen 1 en 5 graden Kelvin.
Verlaag nooit de parameters van het streefdebiet of de pompsnelheid!
In de praktijk betekent dit:
Een variërende delta-T wijst niet op inefficiëntie, maar op wisselende vermogensafgifte. Als het debiet te laag is, kan de warmtepomp het gewenste vermogen niet leveren en daalt de efficiëntie.
Lees hier meer over Delta-T en debietinstellingen: Waarom het juiste debiet essentieel is voor je warmtepomp
Mijn voorzichtige leken conclusie:Debiet-gestuurd
Bij een debiet-gestuurde installatie is het debiet vast, en varieert de delta-T om tot het benodigde vermogen te komen. Dit kan worden afgeleid uit de formule: Q = m × c × ΔT.
Voorbeeld: De Elga Ace split is een debiet-gestuurde warmtepomp. Voor een optimale en efficiënte werking heeft de Elga Ace split 4 kW een streefdebiet van 12 liter per minuut, terwijl de Elga Ace 6 kW een streefdebiet van 17 liter per minuut heeft. Deze waarden zijn afgeleid van de bovengenoemde formule.
Wanneer we de waarden voor de 4 kW invullen, zien we dat bij het maximale geleverde vermogen (4,5 kW) de warmtepomp een delta-T van 5 graden Celsius heeft. Als het debiet wordt verlaagd, loopt de delta-T verder uiteen, waardoor het rendement van het toestel afneemt.
In de praktijk kan dit betekenen dat de delta-T varieert tussen 1 en 5 kelvin. Dit houdt niet in dat de warmtepomp inefficiënt werkt, maar wel dat het geleverde vermogen van de warmtepomp fluctueert. Als het debiet wordt beperkt, zal de delta-T bij een hogere vermogensvraag verder uiteenlopen. Hierdoor kan het zijn dat het hogere vermogen niet wordt geleverd of dat de efficiëntie van de warmtepomp afneemt.
Dit leidt tot een verlaagde COP (Coefficient of Performance) of tot situaties waarin de cv-ketel moet bijspringen, waardoor verwarming plaatsvindt met gas. Uiteindelijk resulteert dit in een hoger elektriciteits- of gasverbruik, wat de stookkosten doet toenemen.
Verlaag daarom nooit het streefdebiet of de maximale pompsnelheid als je een efficiënte werking van je warmtepomp wilt behouden. Merk je stromingsgeluiden op bij het streefdebiet? Dan is het plaatsen van een parallel geschakeld buffervat de beste oplossing om een efficiënte en stabiele installatie te realiseren. Lees meer over buffervaten in het volgende artikel.
Een wp delta-t van 1 wordt veroorzaakt door een afgifte systeem die zijn warmte niet kwijt kan, veroorzaakt door bv een afgifte systeem met te klein vermogen of een te hoog omgevingstemperatuur.
Optimalieer de warmte afgifte door het afgiftesysteem goed in te regelen (35/30).
De afgelopen weken, toen het wat kouder was heb ik al mijn LTV's ingeregeld op 35/5. Met behulp van een ESP32 en twee sensoren. Ik had ze met een infrarood thermometer al eerder ingeregeld maar met de ESP32 heb ik toch grote setup missers er uitgehaald waaronde 35/2 resultaten, misser vermoedelijk veroorzaakt door de traagheid van het warmtesysteem en de weerstand van de aanvoerleiding.
Mijn wp delta-t is vanmogen al enige uren ca 4 grC (36/32), ochtend 1 grC opwarmperiode, terwijl deze daarvoor heel vaak om het uur terugviel naar 1 en de wp uitschakelde. Kortom het pendelgedrag is verminderd en de lengte van de cyclus is verhoogt. Alleen door het inregelen an de warmteafgifte.
Loopt een stuk prettiger. Wel heb ik L28 op 32 gezet, want bij vlagen schiet het naar 36.
[ Voor 102% gewijzigd door steefweer op 06-12-2025 13:39 ]
Wekt een paar vragen bij me op:steefweer schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 13:37:
Inmiddels heb ik van Adlar bericht gekregen over de nieuwe regeling voor vloerverwarming. Deze is geïnstalleerd.
Loopt een stuk prettiger. Wel heb ik L28 op 32 gezet, want bij vlagen schiet het naar 36.
[Afbeelding]
- wat is dat: de nieuwe regeling? De JAN regeling in ontwikkeling?
- wat doet/is L28? Ik kan over deze setting niets vinden.
Waar heb jij p99 , p163 en p260 opstaan ?Mr Black schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 11:15:
[...]
Een te lage delta T komt door een te hoge waterflow. Zelf heb ik mijn waterpomp modulerend gemaakt. Bleek bij mij totaal verkeerd voor de installatie standaard ingesteld. Bij veel wp’s blijkt door de verkeerde P waarden de pomp altijd op een zelfde flow te lopen en ook vaak nog veel te hard.
Zie pag 94 van de technische handleiding en
P99, P163 en P260. Als je die goed instelt is de flow bij minimum capaciteit vaak in de orde van 10-12 L/ min en bij volle capaciteit 20-24 L/min. In de midden regio 17 L/min. MAAAAR! Is uiteraard afhankelijk van de weerstand in je leiding systeem.
Ik geef nog even geen waardes omdat dit alleen voor mijn installatie geldt. Zie verder de uitleg in de documentatie.
Kijk maar of het je lukt, anders nog even vragen hier.
Succes
Bij de eerste beantwoording had ik te weinig tijd, dus nu toch maar een aanvulling.
Het moduleren van de waterpomp is van belang om bij verschillende thermische vermogens afgiften de meest efficiënte delta T over de wp te behouden. Zoals ik de documentatie begrijp hoort de waterpomp ingesteld te worden op een bijbehorende modulatie range.
LET WEL; het is noodzakelijk de installatie eerst waterzijdig goed in te stellen. Begin daar eerst aan!
- P99 regelt de hoogste delta T die gewenst is. Het getal staat voor graden Celsius tussen 2 en 10. Proefondervindelijk heb ik met 7 graden het beste resultaat.
P 163 regelt de de minimale flow in L/min. Zelf ben ik op 15 L/ min uitgekomen. Het bijzondere is dat ik ook zie dat op het allerlaagste vermogen de flow nu naar 11 L/min. moduleert. Er zit dus schijnbaar nog een ander iets achter want de delta T blijft in mijn geval op minimaal 3 staan. Mogelijk is dat de waarde van P 163. Dat had ik daarvoor nog nooit gezien.
P260 regelt de pompsnelheid in % over het gehele bereik. Dat moet dus afgestemd worden op de installatie en de behaalde delta T bij de gewenste flow. Grote installatie met veel inhoud heeft meer water nodig voor de juiste thermische overdracht dan een kleine installatie met minder inhoud.
Zelf heb ik een goed resultaat met 80%.
Er is ook nog een pump range setting P146, hier niets aan veranderen want dat is de capaciteitsinstelling per type pomp. De Grundfos staat bij onze wp op 35.
Tot slot; er zijn dus drie regelpunten die voor een bepaalde installatie de beste range bij de efficiëntste delta T regelen. Begin met P99 en P163. Dat bepaalt de range uiterste. Regel daarna met P260 de juiste flow voor de gehele range in voor de juiste thermische overdracht.
Succes
Belangrijk uitgangspunt: waterzijdig afgestelde installatie, 175 M2 oppervlak, met 50 M2 vloerverwarming met pomp verdeler en 11 radiatoren op 3 verdiepingen. WP 6 KW hybride.Ramon_1984 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 15:56:
[...]
Waar heb jij p99 , p163 en p260 opstaan ?
Proefondervindelijk, de eerste getallen zijn de waarden zoals het stond.
P99 van 5 naar 7 graden C max delta T.
P163 van 25 naar 15 minimale flow in liters, aanvullende test nu met 10 L.
P260 van 99 naar 80 % capaciteit pomp (Grundfos type 35).
Verschil; de flow was al één seizoen vastgepind op 21 liter. Nu van 11 t/m 18 en bij defrost 22 liter.
Verbeterd; minder terugspoeling retour door makkelijker afregelen kleine radiatoren, verbeterde warmte afgifte, retour gehele installatie beter in de hand te houden, minder snel afslaan in de lagere vermogens.
Nog een aanvulling:
Ondanks berichten onlangs dat de Adlår geen modulerende waterpomp op basis van de delta T zou hebben is naar mijn mening in de documentatie anders te lezen. Daarom hieronder de uitleg. De 40 sec 2% regeling herken ik nu in de regeling zoals deze in onze wp functioneert.
3.1.2. DC water pump control(PWM)
(1) When the unit is started, the water pump P_a is turned on; when the unit reaches the temperature and stops,
the control is as follows:
When the P_a water pump is fully turned on with 100% duty cycle for 2 minutes, enter the water pump speed
regulation. When the temperature difference>P99+3 or the water flow<P163, the P_a pump output is increased by 2%/40S. When the temperature difference<P99-1 and the water flow>P163, the output of the P_a water pump decreases by 2%/40S:
[ Voor 31% gewijzigd door Mr Black op 06-12-2025 18:30 . Reden: Waterpomp regeling uitleg ]
Klopt. De regeling was tijdelijk in testfase, hier ook besproken (ik lees ook niet alles, dus snap als je het hebt gemist).marnie schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 15:18:
[...]
Wekt een paar vragen bij me op:
- wat is dat: de nieuwe regeling? De JAN regeling in ontwikkeling?
- wat doet/is L28? Ik kan over deze setting niets vinden.
Ik weet niet of ik ook nog onder de testers val, maar ik had wel klachten die mogelijk door nieuwe updates/software opgelost konden worden.
L28 ( of L29, weet ik ff niet zeker) is de maximale aanvoertemperatuur. Mijn probleem was dat het vooral snel te warm werd, dus aanvoer boven 28 in reguliere winter is voor mij niet nodig (en duurder qua verbruik).
Hoi Steef, moet je eens even in de gaten houden, of L29 dan op 32 blijft staan, aangezien die juist geplust en gemint wordt als je kamertemperatuur buiten de +/- ligt. Met L28 kun je de hoek van de lijn instellen, heb je wat aan als buiten de temperatuur wijzigt. Met P110 wijzig je de maximale settemperatuur.steefweer schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 13:37:
Inmiddels heb ik van Adlar bericht gekregen over de nieuwe regeling voor vloerverwarming. Deze is geïnstalleerd.
[Afbeelding]
Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!
Yes super, p163 op 25 heeft ook niet zoveel zin aangezien het een 6kw warmtepomp is, bij mijn ouders staat het nu op 17.Mr Black schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 16:16:
[...]
Belangrijk uitgangspunt: waterzijdig afgestelde installatie, 175 M2 oppervlak, met 50 M2 vloerverwarming met pomp verdeler en 11 radiatoren op 3 verdiepingen. WP 6 KW hybride.
Proefondervindelijk, de eerste getallen zijn de waarden zoals het stond.
P99 van 5 naar 7 graden C max delta T.
P163 van 25 naar 15 minimale flow in liters, aanvullende test nu met 10 L.
P260 van 99 naar 80 % capaciteit pomp (Grundfos type 35).
Verschil; de flow was al één seizoen vastgepind op 21 liter. Nu van 11 t/m 18 en bij defrost 22 liter.
Verbeterd; minder terugspoeling retour door makkelijker afregelen kleine radiatoren, verbeterde warmte afgifte, retour gehele installatie beter in de hand te houden, minder snel afslaan in de lagere vermogens.
Nog een aanvulling:
Ondanks berichten onlangs dat de Adlår geen modulerende waterpomp op basis van de delta T zou hebben is naar mijn mening in de documentatie anders te lezen. Daarom hieronder de uitleg. De 40 sec 2% regeling herken ik nu in de regeling zoals deze in onze wp functioneert.
3.1.2. DC water pump control(PWM)
(1) When the unit is started, the water pump P_a is turned on; when the unit reaches the temperature and stops,
the control is as follows:
When the P_a water pump is fully turned on with 100% duty cycle for 2 minutes, enter the water pump speed
regulation. When the temperature difference>P99+3 or the water flow<P163, the P_a pump output is increased by 2%/40S. When the temperature difference<P99-1 and the water flow>P163, the output of the P_a water pump decreases by 2%/40S:
Wat betreft radiatoren kan je p99 prima op 5 laten staan, alleen als een radiator meer dan 1.5kw aan thermisch vermogen heeft dan p99 naar 7.
Met een grotere delta t kan immers meer vermogen kwijt
Bedankt!
Klopt het dat je de versie 1.3.0 nog niet hebt vrijgegeven?azaden schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 21:27:
In de Homey app is een nieuwe geavanceerde flow action card geïntroduceerd voor o.a. dynamische steltemperatuur curve bepaling.
[Afbeelding]
Het kaartje is generiek van aard. Elke regel vergelijkt (groter dan, kleiner dan, gelijk, ongelijk, etc) de numerieke invoer met een grenswaarde voor bepaling resultaat. Een matchende regel levert de berekende uitvoer op.
De opzet en toepassing zijn geïnspireerd op het algoritme dat @BerndGaykemaheeft opgesteld om de stookwaarde dynamisch te bepalen op basis van de buitentemperatuur.
[Afbeelding]
Ik gebruik onderstaand yaml code waarvan de temperaturen via HA maar ook via een url http://delta-t-1.local/ bereikbaar zijn. De sensoren (DS18b20) plak ik met een stukje tape aan de buis vast (zoveel mogelijk contact en zo dicht mogelijk bij de afgifte/radiator/verdeler) en daar omheen een stukje buisisolatie om de temperatuur van de buis goed op te nemen. Ik vond het verrassend dat je best lang moet wachten voordat aanvoer- en retourtemperatuur waren gestabaliseerd, te vroeg gemeten en je hebt verkeerde waardes, vooral de retour. Ook lagere aanvoertemperaturen dan verwacht door lange leidingen werden hier goed zichtbaar.FlyD4wn schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 21:29:
Bedankt voor alle tips en tricks. Op zich is mij installatie al waterzijdig ingeregeld, maar ik heb toevallig nog een esp32 en twee temp sensor liggen dus die ga ik maar eens inzetten. Als het dan ooit nog eens wat kouder weer word zal ik al mijn convertoren langsgaan ter controle. De VV heeft nu een delta-t van 5c.
Bedankt!
De metingen zijn nauwkeuriger en gemakkelijker te maken dan met een infrarood thermometer.
Voor degene die onbekend zijn met ESP32 en temperatuur metingen, hier staat het schema: https://smarthomescene.co...ure-sensor-with-an-esp32/. Maar er zijn veel meer sites met info. Het is een investering van ongeveer 10 tot 15 euro en wat draadjes en een weerstand verbinden met de ESP op een ESP ontwikkelbordje.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
| esphome: name: "delta-t-1" friendly_name: Delta T (1) esp32: board: esp32dev framework: type: esp-idf # Enable logging logger: # Enable Home Assistant API api: encryption: key: "vul een key in" ota: - platform: esphome password: "vul een password code in" wifi: ssid: !secret wifi_ssid password: !secret wifi_password min_auth_mode: WPA2 # Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails ap: ssid: "vul ssid in" password: "vul password code in" captive_portal: web_server: port: 80 version: 3 local: True include_internal: True auth: username: !secret web_server_username password: !secret web_server_password one_wire: - platform: gpio pin: number: 22 # pin nummer van de sensor sensor: - platform: dallas_temp address: vul sensor adres in name: "1 Supply Temperature - Ta (eg: 35°C)" id: Ta unit_of_measurement: "°C" device_class: temperature update_interval: 10s filters: - offset: 0 # adjust temp afwijking web_server: sorting_weight: 1 - platform: dallas_temp address: vul sensor adres in name: "2 Return Temperature - Tr (eg: 30°C)" id: Tr unit_of_measurement: "°C" device_class: temperature update_interval: 10s filters: - offset: 0 # adjust temp afwijking web_server: sorting_weight: 2 - platform: template name: "Delta T (eg: 5°C)" id: Td unit_of_measurement: °C update_interval: 10s lambda: |- return (id(Ta).state - (id(Tr).state)); web_server: sorting_weight: 3 |
Dankjewel!Johan H schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 18:19:
[...]
Hoi Steef, moet je eens even in de gaten houden, of L29 dan op 32 blijft staan, aangezien die juist geplust en gemint wordt als je kamertemperatuur buiten de +/- ligt. Met L28 kun je de hoek van de lijn instellen, heb je wat aan als buiten de temperatuur wijzigt. Met P110 wijzig je de maximale settemperatuur.
Inmiddels 2 keer handmatig in moeten schakelen. Steltemp was 28 graden, keurig. Maarr bij vraag thermostaat 20,5 slaat hij niet aan bij 18,7.
Nog even aan Adlar vragen hoe ik dit kan verbeteren.
Ik heb als test de JAN/LT8 setup weer eens ingesteld, na diverse mislukkingen omdat de set temp naar 44grC ging en niet meer verliep. En verhip, het werkte, vraag me niet waarom nu wel.LongTimeAgo schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:55:
[...]
Ik vraag mij af of de JAN module de eco modus 'omzet' naar normal/boost zodra die merkt dat de woonkamer niet snel genoeg warm wordt en dus het water nóg warmer wilt maken dan wat mogelijk is via eco/silent?
De temp set liep netje op van 22 naar 28 grC en regelde de kamertemperatuur de gehele dag netjes op 20,5grC, de instelling van de thermosstaat.
De Eco functie werkt ook met de JAN LT8 setup. De boost heb ik niet getest.
Want mijn blijheid over een perfect werkende JAN/LT8 marnie in "Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen" sloeg een dag later om in een teleurstelling.
De tweede dag met de JAN/LT8 regelde het systeem de kamertemperatuur een halve grC te hoog af. De thermosstaat stond op 20.5grC de kamertemperatuur werd 21grC en zakte niet. De temps set bleef te hoog ingesteld. Ik heb dit maar laten lopen en 's avonds de thermosataat op 19,5grC gezet.
Vanmorgen de thermostaat 1 graad verhoogd, echter na 2 uur nog geen beweging in de temp set temperatuur: de wp kwam niet tot leven.
Misschien moeten er aanpassingen gemaakt worden in de setup, zoals de L29 en mischien ander L parameters, echter ik heb geen idee waar deze L parameters voor dienen, ik mis een overzicht met beschrijvingen zoals bij de P parameters.
Ik ben weer terug naar mijn eigen setup via Homeassistant en nu een uurtje later is mijn woonkamer weer op themperatuur.
Hij slaat niet aan op de thermostaat, hij leest enkel de temperatuur uit en aan de hand daar van legt hij de stooklijn omhoog. Op het moment dat de situatie ontstaat dat de settemp hoog genoeg is ten opzichte van de systeemtemp (laatse verschil bij afslaan + P26) zal de wp pas afslaan.steefweer schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:47:
[...]
Dankjewel!
Inmiddels 2 keer handmatig in moeten schakelen. Steltemp was 28 graden, keurig. Maarr bij vraag thermostaat 20,5 slaat hij niet aan bij 18,7.
Nog even aan Adlar vragen hoe ik dit kan verbeteren.
Bij mij met vloerverwarming komt dit het beste tot zijn recht met P116 op 0 en P26 op 1.
Je bent natuurlijk ook afhankelijk van je interval en je hys. Die is bij mij 15 minuten en +/- 0,1.
Adlar beheerd had (vooralsnog?)
Bedankt @Ramon_1984 . Ik had de 7 graden juist bedacht als maximaal zodat in het meest voorkomende werkgebied meer delta 5 richting gaat. In de praktijk zie ik dat nu ook. De grootste radiator T33 zonder fan is 90/70/20 3900 Watt. Daar blijft dus 35/30/5 maar 650 Watt van over. Ik krijg delta T 5 over bijna alle radiatoren nu wel ingesteld. De bedoeling is dat ik ga experimenteren met een ventilator op plekke die meer nodig hebben.Ramon_1984 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 18:42:
[...]
Yes super, p163 op 25 heeft ook niet zoveel zin aangezien het een 6kw warmtepomp is, bij mijn ouders staat het nu op 17.
Wat betreft radiatoren kan je p99 prima op 5 laten staan, alleen als een radiator meer dan 1.5kw aan thermisch vermogen heeft dan p99 naar 7.
Met een grotere delta t kan immers meer vermogen kwijt
Graag gedaan, ventilators geven radiatoren zomaar 20% extra afgifte.Mr Black schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:13:
[...]
Bedankt @Ramon_1984 . Ik had de 7 graden juist bedacht als maximaal zodat in het meest voorkomende werkgebied meer delta 5 richting gaat. In de praktijk zie ik dat nu ook. De grootste radiator T33 zonder fan is 90/70/20 3900 Watt. Daar blijft dus 35/30/5 maar 650 Watt van over. Ik krijg delta T 5 over bijna alle radiatoren nu wel ingesteld. De bedoeling is dat ik ga experimenteren met een ventilator op plekke die meer nodig hebben.
dit is de betekenis: de waarden zijn als voorbeeld
L29 =37 -> 37⁰ watertemp bij -15⁰ buitentemp
L28 = -4 -> 4⁰ daling steltemp bij 10⁰ daling buitentemp
deze beiden kun je in een grafiek verwerken: dan ontstaat er een stooklijn op basis van deze waarden
x-as L28
y-as L29
in de HL8 hebben de 2 waarden l29 en l28 ,bij verandering, invloed bijv. op de steilte van de stooklijn
met bovengenoemde waarden zie je dit:
Cool, zoiets heb ik op nog liggen.marnie schreef op zondag 7 december 2025 @ 00:35:
[...]
Ik gebruik onderstaand yaml code waarvan de temperaturen via HA maar ook via een url http://delta-t-1.local/ bereikbaar zijn. De sensoren (DS18b20) plak ik met een stukje tape aan de buis vast (zoveel mogelijk contact en zo dicht mogelijk bij de afgifte/radiator/verdeler) en daar omheen een stukje buisisolatie om de temperatuur van de buis goed op te nemen. Ik vond het verrassend dat je best lang moet wachten voordat aanvoer- en retourtemperatuur waren gestabaliseerd, te vroeg gemeten en je hebt verkeerde waardes, vooral de retour. Ook lagere aanvoertemperaturen dan verwacht door lange leidingen werden hier goed zichtbaar.
De metingen zijn nauwkeuriger en gemakkelijker te maken dan met een infrarood thermometer.
Voor degene die onbekend zijn met ESP32 en temperatuur metingen, hier staat het schema: https://smarthomescene.co...ure-sensor-with-an-esp32/. Maar er zijn veel meer sites met info. Het is een investering van ongeveer 10 tot 15 euro en wat draadjes en een weerstand verbinden met de ESP op een ESP ontwikkelbordje.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 esphome: name: "delta-t-1" friendly_name: Delta T (1) esp32: board: esp32dev framework: type: esp-idf # Enable logging logger: # Enable Home Assistant API api: encryption: key: "vul een key in" ota: - platform: esphome password: "vul een password code in" wifi: ssid: !secret wifi_ssid password: !secret wifi_password min_auth_mode: WPA2 # Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails ap: ssid: "vul ssid in" password: "vul password code in" captive_portal: web_server: port: 80 version: 3 local: True include_internal: True auth: username: !secret web_server_username password: !secret web_server_password one_wire: - platform: gpio pin: number: 22 # pin nummer van de sensor sensor: - platform: dallas_temp address: vul sensor adres in name: "1 Supply Temperature - Ta (eg: 35°C)" id: Ta unit_of_measurement: "°C" device_class: temperature update_interval: 10s filters: - offset: 0 # adjust temp afwijking web_server: sorting_weight: 1 - platform: dallas_temp address: vul sensor adres in name: "2 Return Temperature - Tr (eg: 30°C)" id: Tr unit_of_measurement: "°C" device_class: temperature update_interval: 10s filters: - offset: 0 # adjust temp afwijking web_server: sorting_weight: 2 - platform: template name: "Delta T (eg: 5°C)" id: Td unit_of_measurement: °C update_interval: 10s lambda: |- return (id(Ta).state - (id(Tr).state)); web_server: sorting_weight: 3
Hoe gebruik je het vervolgens?
Ga je radiator voor radiator langs en vervolgens waterzijdig inregelen?
En hoe ga je om met dat de ene radiator knijpen weer invloed op een ander kan hebben?
Dank daar zal ik eens mee experimenteren.fvanderstege schreef op zondag 7 december 2025 @ 14:12:
@marnie je schrijft : '' Misschien moeten er aanpassingen gemaakt worden in de setup, zoals de L29 en mischien ander L parameters, echter ik heb geen idee waar deze L parameters voor dienen, ik mis een overzicht met beschrijvingen zoals bij de P parameters ''.
dit is de betekenis: de waarden zijn als voorbeeld
L29 =37 -> 37⁰ watertemp bij -15⁰ buitentemp
L28 = -4 -> 4⁰ daling steltemp bij 10⁰ daling buitentemp
deze beiden kun je in een grafiek verwerken: dan ontstaat er een stooklijn op basis van deze waarden
x-as L28
y-as L29
in de HL8 hebben de 2 waarden l29 en l28 ,bij verandering, invloed bijv. op de steilte van de stooklijn
met bovengenoemde waarden zie je dit:
[Afbeelding]
Dit zijn stooklijn instellingen op basis van de buitentemperatuur, ik dacht dat de JAN/LT8 een setup is met de thermostaat instelling als gewenste waarde voor de ruimtetemperatuur (woonkamer). Wat is de invloed van de thermosstaat en kan ik deze thermosstaat invloed ook met setup instelingen aanpassen? Bijvoorbeeld snelheid van reageren op ruimtetemperatuur veranderingen/gewenste ruimte temperatuur. Zoals bij een PID regeling. Of doet de (nieuwe) JAN/LT8 dat via autotuning en moeten we hier even op wachten?
Als je niet te veel radiatoren hebt kan je natuurlijk voor elke radiator een ESP setje maken, dat valt wat duurder uit als je veel radiatoren hebt.TiBoD schreef op zondag 7 december 2025 @ 14:58:
[...]
Cool, zoiets heb ik op nog liggen.
Hoe gebruik je het vervolgens?
Ga je radiator voor radiator langs en vervolgens waterzijdig inregelen?
En hoe ga je om met dat de ene radiator knijpen weer invloed op een ander kan hebben?
Als radiatoren niet te ver van alkaar staan dan kan je ook overwegen twee of meerdere delta-t meetpunten te maken met één ESP. Technisch kan je een onbeperkt aantal DS18b20 aan elkaar knopen op één ESP pin.
In de praktijk kom je het probleem tegen dat meerdere sensoren elkaar dan gaan beinvloeden, ik hou het zelf op maximaal twee DS18b20 op één ESP pin. De ESP heeft vaak meerdere pinnen die je voor de meting kunt gebruiken, je kan dus meerdere delta-t metingen uitvoeren met één ESP.
Als je niet alle radiatoren in één meet cyclus kunt inregelen dan is nacontrole van al ingeregelde radiatoren noodzakelijk. Eerst grof inregelen van alle radiatoren en daarna precies is misschien handig.
Mijn situatie:
Al mijn (LTV)radiatoren zijn voorzien van debietregelaars (oa E-clipse) mijn flow per radiator blijft constant ook als andere radiatoren worden geknepen. Ik kon de inregeling dus rustig per radiator uitvoeren zonder dat de inregeling verstoord werd door knijpen van een radiator.
In een excel sheet heb ik de theoretische optimale flow per radiator bepaald en deze ingesteld. Daarna heb ik de inregeling met de ESP uitgevoerd. Omdat ik debietregelaars gebruik weet ik na de inregelinhg exact wat de flow is per radiator en dus ook de totale flow die de waterpomp moet geven. Mijn totale flow met optimaal ingeregelde radiatoren is 15,5 l/m, de Adlar staat standaard ingesteld op 17l/m. Om te vermijden dat de bypass tussen in- en outlet open gaat heb ik de Adlar ingesteld op 15,5 l/m. Mijn afgifte systeem is dus eigenlijk iets te klein qua verwarmingsvermogen tov de warmtepomp. Het afgiftesysteem staat optimaal ingeregeld en de warmtepomp is hierop aangepast.
De kamerthermostaat fungeert alleen als meetinstrument voor de kamertemperatuur. Deze wordt via de jan-module (opentherm ) doorgegeven . Meer niet.
Je kunt dus niets verder sturen via de kamerthermostaat. Stel: je vraagtemperatuur is 19.0.
De hl8- gaat dan de settemp verhogen vanaf 18.9 en lager en verlagen vanaf 19.1 en hoger.
De snelheid wordt oa bepaald door de interval ( bij mij staat die op 15 minuten. Standaard volgens mij op 30 minuten.
Daarnaast blijft de buitentemperatuur mede een rol spelen bij het bepalen van de settemp. Hoe de buitentemp ook een rol speelt bij de grootte van de stappen waarop de settemp veranderd weet ik ( nog) niet precies. In ieder geval speelt L28 een rol: hoe groter het getal hoe steiler de stooklijn verloopt. En als daarbij L29 ook een grotere waarde heeft ,zal die lijn ook steiler gaan verlopen.maar binnen de hl8 regeling is die stooklijn dynamisch en verandert steeds.
Ik heb wel getest op de invloed van de kamerthermostaat op de grootte van de sprongen in de settemp: bijv de vraagtemp 19 ;thermostaat ineens naar 21 graden: settemp schiet na korte tijd ineens omhoog en de wp gaat vol aan de bak.
Andersom werkt het ook: thermostaat van 21 naar 19: settemp zakt in een grote sprong.
[ Voor 12% gewijzigd door fvanderstege op 07-12-2025 20:07 ]
Dank voor deze achtergrond informatie. Ik ga als het wat kouder wordt eens spelen/tweaken met deze L28 en L29.fvanderstege schreef op zondag 7 december 2025 @ 19:43:
@marnie je vraagt: Wat is de invloed van de thermosstaat en kan ik deze thermosstaat invloed ook met setup instelingen aanpassen?
De kamerthermostaat fungeert alleen als meetinstrument voor de kamertemperatuur. Deze wordt via de jan-module (opentherm ) doorgegeven . Meer niet.
Je kunt dus niets verder sturen via de kamerthermostaat. Stel: je vraagtemperatuur is 19.0.
De hl8- gaat dan de settemp verhogen vanaf 18.9 en lager en verlagen vanaf 19.1 en hoger.
De snelheid wordt oa bepaald door de interval ( bij mij staat die op 15 minuten. Standaard volgens mij op 30 minuten.
Daarnaast blijft de buitentemperatuur mede een rol spelen bij het bepalen van de settemp. Hoe de buitentemp ook een rol speelt bij de grootte van de stappen waarop de settemp veranderd weet ik ( nog) niet precies. In ieder geval speelt L28 een rol: hoe groter het getal hoe steiler de stooklijn verloopt. En als daarbij L29 ook een grotere waarde heeft ,zal die lijn ook steiler gaan verlopen.maar binnen de hl8 regeling is die stooklijn dynamisch en verandert steeds.
Ik heb wel getest op de invloed van de kamerthermostaat op de grootte van de sprongen in de settemp: bijv de vraagtemp 19 ;thermostaat ineens naar 21 graden: settemp schiet na korte tijd ineens omhoog en de wp gaat vol aan de bak.
Andersom werkt het ook: thermostaat van 21 naar 19: settemp zakt in een grote sprong.
Goed te horen/lezen dat de temp set van de warmtepomp reageert op de instelling van de kamerthermosstaat, zo werkt mijn eigen HA automatisering ook. Maar ik heb liever zonder HA werkend.
L28 en L29 aanpassen werkt toch alleen als je geen gebruik maakt van de dynamische stooklijn HL8?marnie schreef op zondag 7 december 2025 @ 20:46:
[...]
Dank voor deze achtergrond informatie. Ik ga als het wat kouder wordt eens spelen/tweaken met deze L28 en L29.
Goed te horen/lezen dat de temp set van de warmtepomp reageert op de instelling van de kamerthermosstaat, zo werkt mijn eigen HA automatisering ook. Maar ik heb liever zonder HA werkend.
Ik heb ermee getest, en het hele idee van HL8 is dat deze zich dynamisch aanpast. Dus dat die parameters ook steeds veranderen.
L29 gaat +/-, dus daar heb je idd niet zoveel aan. L28 bepaald de steilheid van de lijn, dus die doet wel mee.pentaw1nz schreef op zondag 7 december 2025 @ 21:35:
[...]
L28 en L29 aanpassen werkt toch alleen als je geen gebruik maakt van de dynamische stooklijn HL8?
Ik heb ermee getest, en het hele idee van HL8 is dat deze zich dynamisch aanpast. Dus dat die parameters ook steeds veranderen.
Zoals @pentaw1nz en @Johan H al aangeven : de Hl8- werkt autonoom met een dynamische stooklijn.marnie schreef op zondag 7 december 2025 @ 20:46:
[...]
Dank voor deze achtergrond informatie. Ik ga als het wat kouder wordt eens spelen/tweaken met deze L28 en L29.
Dat gaat nu trouwens best lekker. Zeker bij minder sterk wisselende weersomstandigheden zoals vannacht:
Ziet er idd prima uit. Benieuwd hoe Adlar dit verder uitrolt. Sommigen hebben een mailtje gekregen dat er een verbetering is doorgevoerd, ik denk n.a.v. een ticket.fvanderstege schreef op maandag 8 december 2025 @ 08:53:
[...]
Zoals @pentaw1nz en @Johan H al aangeven : de Hl8- werkt autonoom met een dynamische stooklijn.
Dat gaat nu trouwens best lekker. Zeker bij minder sterk wisselende weersomstandigheden zoals vannacht:
[Afbeelding]
Zelf hoor ik al weken niets van Adlar. Dit is wel de meest extreme situatie in 14 maanden tijd. Eerder moest ik er wel eens een extra keer achteraan, maar ook dat mag niet meer baten. Tickets worden gesloten en krijg gewoon geen reactie.
Inmiddels heb ik via Homey Pro mijn eerste twee regelingen draaien en dat lijkt mooi te werken.
De Set Temp wordt gebaseerd op de buitentemperatuur (net als met de vaste stooklijnen) maar er wordt ook gekeken naar hoe warm het is in de woonkamer waarbij hij deze set temp corrigeert met ergens tussen -2 en +2.
Met dank aan de twee tweakers die de mooie voorbeelden hebben gedeeld en de app in Homey hebben gemaakt.
Met de bijzondere temperaturen van 14 gr voor december kun je mooi proberen wat de modulerende waterpomp ook doet in voor- en najaar. Ik heb daarvoor nog een aanpassing gedaan.Ramon_1984 schreef op zondag 7 december 2025 @ 16:08:
@Mr Black ben jij nog verder aan het experimenteren met p163 ?
P163 staat nu op 15 liter als minimum flow. Bij de laagste flow van 11 liter/min. (P163=10 liter) blijkt de “laatste radiator “ uit het waterzijdig afregelen een te lage aanvoer te krijgen. Te veel leidinglengte en koppelingen. Daarom heb ik ook P99 nu als test op 6. De modulatie loopt nu van 14 tot 18 liter/min. Levert veelal in eco bedrijf een delta T van 4. De modulatie wordt hier dus iets kleiner mee maar past beter bij deze installatie.
Aah klinkt goed, 18 liter met een delta van 5 betekent 6.3kw thermisch wat je kwijt kan in je afgifte systeem.Mr Black schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:05:
[...]
Met de bijzondere temperaturen van 14 gr voor december kun je mooi proberen wat de modulerende waterpomp ook doet in voor- en najaar. Ik heb daarvoor nog een aanpassing gedaan.
P163 staat nu op 15 liter als minimum flow. Bij de laagste flow van 11 liter/min. (P163=10 liter) blijkt de “laatste radiator “ uit het waterzijdig afregelen een te lage aanvoer te krijgen. Te veel leidinglengte en koppelingen. Daarom heb ik ook P99 nu als test op 6. De modulatie loopt nu van 14 tot 18 liter/min. Levert veelal in eco bedrijf een delta T van 4. De modulatie wordt hier dus iets kleiner mee maar past beter bij deze installatie.
Nu afwachten tot het kouder gaat worden
Zie je de waterpomp bij jou echt moduleren dan?Mr Black schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:05:
[...]
Met de bijzondere temperaturen van 14 gr voor december kun je mooi proberen wat de modulerende waterpomp ook doet in voor- en najaar. Ik heb daarvoor nog een aanpassing gedaan.
Bij mij is het gewoon in bedrijf altijd 16L/min.
Nooit iets in aangepast en ik zie het nooit hoger of lager.
Overigens ook nooit problemen mee gehad.
En hoe belaald hij dat moduleren? Ik zie hem wel eens extra pompen als hij vlak voor moment van aanslaan zit.
Als de wp bij mij 'uit' is (of gewoon niet het water aan het verwarmen is) dan stroomt het 4/5 L/min
En als die aanstaat gaat die naar 13/14L/min.
Ik heb eigenlijk nooit wat anders gezien.
Ja het stroomde allemaal wat sneller toen de vloerverwarmingverdeler (met pomp) er nog in zat.
Heb verder geen idee wat de snelheid van het water precies inhoudt?
Wat is ideaal, snel of langzaam?
beide hebben hetzelfde effect naar mijn weten.
Zie ook; https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/inregelen/
Dus ik lees wel vaker dat er gekozen wordt voor een grotere Delta T bij een kleinere flow, maar mits je deze in dezelfde mate afstelt behoud je dezelfde hoeveelheid warmte in je ruimte.
Een warmtepomp is doorgaans efficienter bij een hogere flow (de interne componenten van de WP moeten zo goed mogelijk de wamrte/koude afgeven.
Er is echter wel een maar, vooral bij radiatoren; je hebt een zekere minimum temperatuur nodig ten opzichte van je ruimtetemperatuur voor natuurlijk convectie, die natuurlijke convectie moet vervolgens ook nog eens voldoende zijn om aan de warmtevraag te kunnen voldoen.
Maar goed; ik lees dus behoorlijk vaak terug dat een hogere temperatuur of een grote Delta T efficienter zou zijn, dus er zijn meerdere "geloofsovertuigingen" te vinden in dit topic
Ha @pentaw1nz, als je geen problemen hebt, zou ik zeggen, niet aankomen.pentaw1nz schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:00:
[...]
Zie je de waterpomp bij jou echt moduleren dan?
Bij mij is het gewoon in bedrijf altijd 16L/min.
Nooit iets in aangepast en ik zie het nooit hoger of lager.
Overigens ook nooit problemen mee gehad.
En hoe belaald hij dat moduleren? Ik zie hem wel eens extra pompen als hij vlak voor moment van aanslaan zit.
Alleen bij een waterzijdig goed ingeregelde installatie, met op alle plekken de juiste flow en delta T, kun je met succes bij de modulerende compressor het watervolume mee laten regelen. Dat regelt de wp geheel zelf met een eigen vergelijking zoals hieronder beschreven. De bandbreedte van de modulatie stem je af met de genoemde Pwaarden. Is feitelijk een afstemming op je installatie. @marnie heeft wat geschreven over de delta flow regeling per radiator. Daar moet dus juist de waterpomp niet moduleren.
In mijn installatie heb ik altijd 21 l/min of hoger gezien. Dit watervolume zorgde ervoor dat na inbedrijstelling de wp heel vaak op een delta T van 1 of 2 graden liep en dus nog met de cv instellingen van de installatie het water met hoge snelheid terugspoelde naar de wp. Met gevolg dat over de radiatoren dus ook een hele lage delta T stond. Daar komt dus veel straling vanaf maar weinig warmteconvectie. Dat werkt net als een infrarood paneel waar van dichtbij veel straling vanaf komt maar je de kamer er niet mee kunt verwarmen.
Nu hebben zowel de wp als de radiatoren tussen 3 en 6 graden delta T. Goed voor de warmteafgifte en goed voor de wp. Maar dit verhaal vraagt dus wel eerst om goed waterzijdig afregelen!
https://tweakers.net/i/8Z...1K81JX1u.png?f=user_large
Flow verhogen zal resulteren in een kleinere delta T. Je water stroomt sneller door het systeem en heeft dus minder tijd om af te koelen cq warmte af te geven. De retourwater temperatuur zal hoger worden.Jerra schreef op maandag 8 december 2025 @ 17:12:
Ik moet voorzichtig zijn want ik ben geen kenner, maar ik dacht dus dat je altijd OF Delta T verhoogt voor een grotere warmteafgifte OF een zeer hoge flow toepast voor meer warmteafgifte.
beide hebben hetzelfde effect naar mijn weten.
Zie ook; https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/inregelen/
Dus ik lees wel vaker dat er gekozen wordt voor een grotere Delta T bij een kleinere flow, maar mits je deze in dezelfde mate afstelt behoud je dezelfde hoeveelheid warmte in je ruimte.
Een warmtepomp is doorgaans efficienter bij een hogere flow (de interne componenten van de WP moeten zo goed mogelijk de wamrte/koude afgeven.
Er is echter wel een maar, vooral bij radiatoren; je hebt een zekere minimum temperatuur nodig ten opzichte van je ruimtetemperatuur voor natuurlijk convectie, die natuurlijke convectie moet vervolgens ook nog eens voldoende zijn om aan de warmtevraag te kunnen voldoen.
Maar goed; ik lees dus behoorlijk vaak terug dat een hogere temperatuur of een grote Delta T efficienter zou zijn, dus er zijn meerdere "geloofsovertuigingen" te vinden in dit topicVandaar mijn voorzichtigheid
Waar het hier echter om gaat is dat wordt gesproken vam modulerende waterpomp. Bij mijn weten (en ook zoals @Jerra aangeeft) werkt die pomp niet modulerend.
Ik zie in rust 4L / min en in bedrijf 16 of 17L / min.
Nooit iets anders.
Dat is niet moduleren.
Of je die van @Mr Black moet anders werken?
Ik ervaar idd geen problemen. In mijn vloer met open verdeler isnde delta T prima.
In mijn radiatoren ging het te hard en sloeg de warmtepomp te snel af. Ik heb daarom radiatoren (eigenlijk alleen badkamer en kinderkamer ) geknepen, waardoor het weer prima werkt en ik mooie lange runs heb.
Dat je de waterpomp zelf ook kon laten moduleren had ik geen weet van. Dat is dan dus gekoppeld aan de compressor frequentie ?
:strip_exif()/f/image/N8soAd8ZYzwIAHm6Ns6CquTp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MppZNr5L9CRYZIOISuX9XapR.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag is de verdeler voor de wand en vloerverwarming "pomploos" gemaakt, ben benieuwd of ik de installatie waterzijdig veel moet aanpassen en of het meer comfort gaat geven.
Eerst maar een aantal dagen aanzien voordat ik aan knoppen ga draaien, al zullen de hoge buitentemperaturen niet echt meewerken om een goed beeld te krijgen...
De Adlar staat trouwens continu op de dynamische stooklijn HL8 met constant 19 graden op de T6 ingesteld en dat valt me niet tegen.
Soms ervaar ik nog te lange pauzes, maar hoe kouder het buiten is des te comfortabeler is het binnen
Ik zie de compressor en de ventilator mooi moduleren, dus ik gebruik de silent/eco modus niet meer.
Op dit moment (08-12-2025,17.30 uur) met een buitentemperatuur van 13 graden is de compressor freq. 26hz en de ventilator frq. 20Hz en pruttelt de Adlar lekker door op een vermogen van een kleine 400W.
In bedrijf staat de water flow continu op 26 L/min, in stand-by staat de pomp op 14/Lmin.
Ik zal over een aantal dagen een dag grafiek posten, als er dan Tweakers zijn met tips of adviezen, dan hou ik me aanbevolen!
Teake
Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.
Leuk warp vloer en wandverwarming, daar ga je veel plezier aan beleven. Wat zit erop die andere 2 groepen?Ahum..... schreef op maandag 8 december 2025 @ 17:51:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vandaag is de verdeler voor de wand en vloerverwarming "pomploos" gemaakt, ben benieuwd of ik de installatie waterzijdig veel moet aanpassen en of het meer comfort gaat geven.
Eerst maar een aantal dagen aanzien voordat ik aan knoppen ga draaien, al zullen de hoge buitentemperaturen niet echt meewerken om een goed beeld te krijgen...
De Adlar staat trouwens continu op de dynamische stooklijn HL8 met constant 19 graden op de T6 ingesteld en dat valt me niet tegen.
Soms ervaar ik nog te lange pauzes, maar hoe kouder het buiten is des te comfortabeler is het binnen
Ik zie de compressor en de ventilator mooi moduleren, dus ik gebruik de silent/eco modus niet meer.
Op dit moment (08-12-2025,17.30 uur) met een buitentemperatuur van 13 graden is de compressor freq. 26hz en de ventilator frq. 20Hz en pruttelt de Adlar lekker door op een vermogen van een kleine 400W.
In bedrijf staat de water flow continu op 26 L/min, in stand-by staat de pomp op 14/Lmin.
Ik zal over een aantal dagen een dag grafiek posten, als er dan Tweakers zijn met tips of adviezen, dan hou ik me aanbevolen!![]()
Teake
Adlar plaats altijd een bypass, aangezien er geen na regeling op verdeler zit kan je die net zo goed helemaal dicht draaien, dan heb je ook geen kans dat de warmtepomp de bypass open drukt.
Ik merkte zeker verandering! Dus ik gok dat je dit ook wel gaat merken.
Maar je plaatjes laten mij toch wel iets bijzonders zien: Wat een dunne leidingen gaan er de grond in bij je!
Heel bijzonder, niet eerder gezien.
Ben benieuwd of dit ook nog 'her en der' effect zal hebben.
Een hogere flow geeft een lagere aanvoer temperatuur bij hetzelfde opgenomen vermogen.LongTimeAgo schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:08:
Apart.
Als de wp bij mij 'uit' is (of gewoon niet het water aan het verwarmen is) dan stroomt het 4/5 L/min
En als die aanstaat gaat die naar 13/14L/min.
Ik heb eigenlijk nooit wat anders gezien.
Ja het stroomde allemaal wat sneller toen de vloerverwarmingverdeler (met pomp) er nog in zat.
Heb verder geen idee wat de snelheid van het water precies inhoudt?
Wat is ideaal, snel of langzaam?
Het belangrijkste is dat de retour temperatuur van de vloer bij alle groepen ongeveer gelijk zijn.
Verder kan je eens kijken waar p261 op staat, hiermee kan je flow verhogen/verlagen
Hi Ramon_1984.Ramon_1984 schreef op maandag 8 december 2025 @ 18:08:
[...]
Leuk warp vloer en wandverwarming, daar ga je veel plezier aan beleven. Wat zit erop die andere 2 groepen?
Adlar plaats altijd een bypass, aangezien er geen na regeling op verdeler zit kan je die net zo goed helemaal dicht draaien, dan heb je ook geen kans dat de warmtepomp de bypass open drukt.
De linker twee koperen pijpjes zijn van de ca 20 m2 vloerverwarming in de keuken en de rechter twee koperen pijpjes van de ca 9 m2 vloerverwarming in de badkamer.
Verder heb ik de handdoekradiator in de badkamer en de dubbele plaatradiator op mijn kantoor altijd open staan, die bypass zit daar inderdaad voor joker.
Achter de (55 m2) wandverwarming zit een 40 mm isolatie laag van houtvezelplaat (Gütex) en de (10mm) Warp leidingen zijn gestuct met 30 mm leem.
Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.
Hi LongTimeAgo,LongTimeAgo schreef op maandag 8 december 2025 @ 18:09:
[...]
Ik merkte zeker verandering! Dus ik gok dat je dit ook wel gaat merken.
Maar je plaatjes laten mij toch wel iets bijzonders zien: Wat een dunne leidingen gaan er de grond in bij je!
Heel bijzonder, niet eerder gezien.
Ben benieuwd of dit ook nog 'her en der' effect zal hebben.
Ja die dunne (10 mm) leidingen boezemden mij ook wel wat angst in...
Heel goed dat ze maar 40 meter zijn, komende zomer kan je hier prima mee koelen.Ahum..... schreef op maandag 8 december 2025 @ 18:36:
[...]
Hi LongTimeAgo,
Ja die dunne (10 mm) leidingen boezemden mij ook wel wat angst in..., maar ik krijg mijn wanden er lekker snel behaaglijk warm mee en ze liggen over de gehele wand op 75 mm afstand van elkaar in lussen van max 40m lengte.
Radiatoren en je handoeken radiator kan je je naregelen , mits dit mogelijk is.
Mooie aanpassing.Ahum..... schreef op maandag 8 december 2025 @ 17:51:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zal over een aantal dagen een dag grafiek posten, als er dan Tweakers zijn met tips of adviezen, dan hou ik me aanbevolen!![]()
Teake
Met dit zachte weer, maar eigenlijk altijd als de WP een lange run draait, zul je zien dat de compressor op een lage frequentie draait omdat hij nog maar weinig hoeft te doen.
Het loont wel om een 'eco scène' aan te maken. Bijv < 3 graden buiten = normaal, daarboven eco. De compressor blijft dan onder 50hz. Bij het opstarten of als hij net even van een lagere temperatuur komt gaat die er regelmatig overheen, zonder dat het noodzakelijk is.
Hi Pentaw1nz,pentaw1nz schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:28:
[...]
Mooie aanpassing.
Met dit zachte weer, maar eigenlijk altijd als de WP een lange run draait, zul je zien dat de compressor op een lage frequentie draait omdat hij nog maar weinig hoeft te doen.
Het loont wel om een 'eco scène' aan te maken. Bijv < 3 graden buiten = normaal, daarboven eco. De compressor blijft dan onder 50hz. Bij het opstarten of als hij net even van een lagere temperatuur komt gaat die er regelmatig overheen, zonder dat het noodzakelijk is.
Ik heb twee scenes gemaakt:
<5 gr buiten = standaard
>5 gr buiten = eco
Kijken (en voelen) hoe het loopt, ik kan de temperatuur altijd nog aanpassen.
Dank voor het advies!
Eco mode bij hogere buitentemperaturen is een prima advies om genoemde redenen.Ahum..... schreef op maandag 8 december 2025 @ 22:43:
[...]
Hi Pentaw1nz,
Ik heb twee scenes gemaakt:
<5 gr buiten = standaard
>5 gr buiten = eco
Kijken (en voelen) hoe het loopt, ik kan de temperatuur altijd nog aanpassen.
Dank voor het advies!
Om 'bouncen' tussen 'eco' en 'normal' tegen te gaan op het omschakelpunt (hier 5grC) kan je gebuik maken van een hysterese door bv de setup:
< 5gr buiten = normal/standaard
> 6gr buiten = eco
Als de buitentemperatuur onder de 5 gr zakt krijg je de normal mode en de eco mode komt weer terug boven de 6gr. Ik gebruik zelf een HA automatisering hiervoor, ik vermoed dat zo'n instelling ook in een scene kan.
Je kan ook nog iets in bouwen, dat als de kamertemperatuur toch te ver zakt hij ook weer naar standaard gaat (en andersom).marnie schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 00:00:
[...]
Eco mode bij hogere buitentemperaturen is een prima advies om genoemde redenen.
Om 'bouncen' tussen 'eco' en 'normal' tegen te gaan op het omschakelpunt (hier 5grC) kan je gebuik maken van een hysterese door bv de setup:
< 5gr buiten = normal/standaard
> 6gr buiten = eco
Als de buitentemperatuur onder de 5 gr zakt krijg je de normal mode en de eco mode komt weer terug boven de 6gr. Ik gebruik zelf een HA automatisering hiervoor, ik vermoed dat zo'n instelling ook in een scene kan.
[ Voor 105% gewijzigd door fvanderstege op 09-12-2025 11:21 ]
fvanderstege schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:14:
[...]
In de gemaakte scène van Taeke staan de waarden ook zodanig dat 5 graden overgeslagen wordt. Dus bereik je toch hetzelfde? De scène werkt dacht ik met hele graden in de app . Tenzij je expliciet de waarden 4.9 en 5.0 invoert
[ Voor 16% gewijzigd door fvanderstege op 09-12-2025 11:26 ]
Ja dat kan, maar dan maak je de regeling waarschijnlijk onnodig ingewikkeld.Johan H schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 08:35:
[...]
Je kan ook nog iets in bouwen, dat als de kamertemperatuur toch te ver zakt hij ook weer naar standaard gaat (en andersom).
Eco mode bij warmere buitentemperaturen vertraagd de snelheid van opwarmen van je systeem door het maximaal uitgaande vermogen Q van je warmtepomp te beperken.
Als je op eco/normaal mode wilt sturen met de kamertemperatuur moet je ook de warmtevraag en de responsetijd van je warmtesysteem meenemen als voorwaarde.
UItleg: bij warmtevraag én als de kamertemperatuur binnen zijn responsetijd niet begint te stijgen moet het systeem omschakelen van eco naar normaal, de benodigde energie (Q) voor het verwarmen van je kamer kan de wp in eco mode op dat moment niet leveren. Voor zo'n regeling heb je zowiezo 3 parameters nodig, gewenste temperatuur, huidige temperatuur, tijd.
De efficientie van de warmtepomp COP (Quit/Qin) is oa en in grote mate afhankelijk van de buitentemperatuur. Lage buitentemperatuur betekend lagere Quit en andersom.
In eco mode verlaag je het maximaal uitgaand vermogen van de wp, de Quit, door de maximale compressorsfrequentie te halveren. Op het moment dat, in eco mode, de buitentemperatuur zodanig laag is dat het te weinig energie (Quit) in het warmtesysteem kan stoppen wil je omschakelen van eco naar normaal om het maximaal beschikbare vermogen van de warmte pomp weer ter beschikking te hebben.
De eco mode bij warmere buitentemparaturen heeft als doel het verlengen van de compressor runs bij deze warmere buitentemperatuur.
Ik heb hierbij slechts 1 parameter nodig, de buitentemperatuur.
Het setpoint van de eco/normaal omschakeling is redelijk eenvoudig te bepalen. Als het systeem op eco staat en je kamertemperatuur bereikt de gewenste waarde niet binnen de tijd die je gewent bent in normaal mode: zet het dan een graadje hoger. Het is geen precizie instelling.
Corrigeer me en geef feedback als mijn redenering ernaast zit, ik ben geen specialist.
Inderdaad @pentaw1nz de door mij gebruikt term van “moduleren” is niet juist. De Adlår Aurora II is 6 KW met de Grundfos pomp debiet gestuurd. Wat de regeling doet met P99 P163 en P260 is de flow reguleren naar het juiste debiet. Uiteindelijk wordt het verschil in vermogensafgifte veroorzaakt door de delta T.pentaw1nz schreef op maandag 8 december 2025 @ 17:17:
[...]
Flow verhogen zal resulteren in een kleinere delta T. Je water stroomt sneller door het systeem en heeft dus minder tijd om af te koelen cq warmte af te geven. De retourwater temperatuur zal hoger worden.
Waar het hier echter om gaat is dat wordt gesproken vam modulerende waterpomp. Bij mijn weten (en ook zoals @Jerra aangeeft) werkt die pomp niet modulerend.
Ik zie in rust 4L / min en in bedrijf 16 of 17L / min.
Nooit iets anders.
Dat is niet moduleren.
Of je die van @Mr Black moet anders werken?
Goed gezien door verschillende forum leden.
Zover ik uit de documentatie kan halen is de 6 kW uitgelegd voor 1000 liter/h. Daar komt die veel genoemde 16 tot 17 l/min. vandaan. Bij een delta T van 5 graden komt dat op c.a. 5,8 kW thermisch afgegeven vermogen.
Omdat debiet te verkrijgen heb ik bij mijn wp dus aan de knoppen moeten draaien. Deze draait nu inderdaad ook op 16 á 17 l/min. Omdat je dan ziet dat de wp het watervolume gaat regelen naar de juiste flow zag ik daar een vorm van moduleren in. Dat is het dus niet.
Daarbij heb ik geconstateerd dat P99, aan de hand van de ingestelde flow, na één dag draaien de met de hand ingestelde waarde van 6 of 7 veranderd in 5 (standaard waarde). Hoe dat werkt, geen idee.
Ik hoop hiermee het “moduleren” vraagstuk recht gezet te hebben.
Na de onderhoudsbeurt afgelopen september, draait mijn 6kw warmtepomp nu op 24/25 l/min.Mr Black schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:35:
[...]
Inderdaad @pentaw1nz de door mij gebruikt term van “moduleren” is niet juist. De Adlår Aurora II is 6 KW met de Grundfos pomp debiet gestuurd. Wat de regeling doet met P99 P163 en P260 is de flow reguleren naar het juiste debiet. Uiteindelijk wordt het verschil in vermogensafgifte veroorzaakt door de delta T.
Goed gezien door verschillende forum leden.
Zover ik uit de documentatie kan halen is de 6 kW uitgelegd voor 1000 liter/h. Daar komt die veel genoemde 16 tot 17 l/min. vandaan. Bij een delta T van 5 graden komt dat op c.a. 5,8 kW thermisch afgegeven vermogen.
Das een heel verhaal in elk geval.marnie schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:09:
[...]
Ja dat kan, maar dan maak je de regeling waarschijnlijk onnodig ingewikkeld.
Eco mode bij warmere buitentemperaturen vertraagd de snelheid van opwarmen van je systeem door het maximaal uitgaande vermogen Q van je warmtepomp te beperken.
Als je op eco/normaal mode wilt sturen met de kamertemperatuur moet je ook de warmtevraag en de responsetijd van je warmtesysteem meenemen als voorwaarde.
UItleg: bij warmtevraag én als de kamertemperatuur binnen zijn responsetijd niet begint te stijgen moet het systeem omschakelen van eco naar normaal, de benodigde energie (Q) voor het verwarmen van je kamer kan de wp in eco mode op dat moment niet leveren. Voor zo'n regeling heb je zowiezo 3 parameters nodig, gewenste temperatuur, huidige temperatuur, tijd.
De efficientie van de warmtepomp COP (Quit/Qin) is oa en in grote mate afhankelijk van de buitentemperatuur. Lage buitentemperatuur betekend lagere Quit en andersom.
In eco mode verlaag je het maximaal uitgaand vermogen van de wp, de Quit, door de maximale compressorsfrequentie te halveren. Op het moment dat, in eco mode, de buitentemperatuur zodanig laag is dat het te weinig energie (Quit) in het warmtesysteem kan stoppen wil je omschakelen van eco naar normaal om het maximaal beschikbare vermogen van de warmte pomp weer ter beschikking te hebben.
De eco mode bij warmere buitentemparaturen heeft als doel het verlengen van de compressor runs bij deze warmere buitentemperatuur.
Ik heb hierbij slechts 1 parameter nodig, de buitentemperatuur.
Het setpoint van de eco/normaal omschakeling is redelijk eenvoudig te bepalen. Als het systeem op eco staat en je kamertemperatuur bereikt de gewenste waarde niet binnen de tijd die je gewent bent in normaal mode: zet het dan een graadje hoger. Het is geen precizie instelling.
Corrigeer me en geef feedback als mijn redenering ernaast zit, ik ben geen specialist.
Mijn punt is juist dat de buitentemperatuur alleen niet alles zegt. Met regen en wind kan dat weer anders uitpakken op eco. Dus stel je stuurt op eco met een bepaalde settemp naar een gewenste binnentemperatuur, maar de temperatuur zakt juist, dan zou je dus onder een bepaalde temperatuur kunnen laten schakelen naar standaard. En het kan ook zijn dat je op een koudere (standaard mode) temperatuur het binnen makkelijk warm krijgt door een lekker winterzonnetjes oid dan kun je het juist op eco nog prima op temperatuur krijgen. Kortweg, eco tenzij temperatuur niet gehaald wordt.
Het is ook allemaal een beetje experimenteren hoor en elke situatie is anders.
Benodigd debiet hangt helemaal van het afgifte systeem af.BulMi schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:12:
[...]
Na de onderhoudsbeurt afgelopen september, draait mijn 6kw warmtepomp nu op 24/25 l/min.
En we kunnen de delta-t (van het afgifte systeem) die Adlar heeft gebruikt (ongeveer) berekenenRamon_1984 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:42:
[...]
Benodigd debiet hangt helemaal van het afgifte systeem af.
Vermogen = flow * soortelijke massa water * soortelijke warmte water * delta_t
- Vermogen = 6000W (afhankelijk van de delta t zie adlar brochure)
- Flow = 24l/m = 24/1000*60 m3/sec = 0.0004 m3/sec
- sm water = 0.998 kg/m3
- sw water = 4186 J/kg.K
Delta t = 6000 / (24/1000*60) * (0.998 * 4186)
Delta t = 6000 / 0.0004 * 4.10228
Dellta t = 3.65K (= grC)
Adlar heeft de warmtepomp dus ingesteld op een afgiftesysteem met een delta t van 3,6grC.
Als dat niet zo is, bv je systeem in ingeregeld op 35/30, dan zou ik de werkelijke delta t bekijken (na inregelen afgifte systeem) en kan je de flow daarop aanpassen.
De ideale flow voor een LTV (35/30) bij een 6kW warmtepomp en een warmteafgifte systeem met voldoende afgiftevermogen is
Flow = vermogen / delta_t * soortelijke massa water * soortelijke warmte water
Flow = 6000 / 5 * (0.998 * 4186)
Flow = 292.52 m3/s = 292.52 /1000 * 60 = 17,5 l/min, afgerond 17l/min
En deze 17 is de default instelling P163 van de 6kW warmtepomp volgens de documentatie.
Correct?
[ Voor 4% gewijzigd door marnie op 09-12-2025 15:05 ]
Inderdaad, ik heb alleen nog nergens officieel kunnen vinden dat p163 op 17.5 l/min moet.marnie schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 14:56:
[...]
En we kunnen de delta-t (van het afgifte systeem) die Adlar heeft gebruikt (ongeveer) berekenen
Vermogen = flow * soortelijke massa water * soortelijke warmte water * delta_tDelta t = vermogen / flow * soortelijke massa water * soortelijke warmte water
- Vermogen = 6000W (afhankelijk van de delta t zie adlar brochure)
- Flow = 24l/m = 24/1000*60 m3/sec = 0.0004 m3/sec
- sm water = 0.998 kg/m3
- sw water = 4186 J/kg.K
Delta t = 6000 / (24/1000*60) * (0.998 * 4186)
Delta t = 6000 / 0.0004 * 4.10228
Dellta t = 3.65K (= grC)
Adlar heeft de warmtepomp dus ingesteld op een afgiftesysteem met een delta t van 3,6grC.
Als dat niet zo is, bv je systeem in ingeregeld op 35/30, dan zou ik de werkelijke delta t bekijken (na inregelen afgifte systeem) en kan je de flow daarop aanpassen.
De ideale flow voor een LTV (35/30) bij een 6kW warmtepomp en een warmteafgifte systeem met voldoende afgiftevermogen is
Flow = vermogen / delta_t * soortelijke massa water * soortelijke warmte water
Flow = 6000 / 5 * (0.998 * 4186)
Flow = 292.52 m3/s = 292.52 /1000 * 60 = 17,5 l/min, afgerond 17l/min
En deze 17 is de default instelling P163 van de 6kW warmtepomp volgens de documentatie.
Correct?
Ze stellen de flow hoger in doordat de 6kw boven nul ruim meer vermogen kan leveren dan 6kw
Het is dus eigenlijk nadelig dat de flow nu zo hoog staat op 24/25?
Het gaat om vloerverwarming met een openverdeler.
Heeft het nut om het afgegeven vermogen van de wp bij een hogere buitentemperatuur te maximaliseren?Ramon_1984 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 15:16:
[...]
Inderdaad, ik heb alleen nog nergens officieel kunnen vinden dat p163 op 17.5 l/min moet.
Ze stellen de flow hoger in doordat de 6kw boven nul ruim meer vermogen kan leveren dan 6kw
Ik zou graag wat meer vermogen willen hebben bij lagere temperaturen.
Bij hogere temperaturen reduceer ik mijn wp zelfs, met de eco mode.
Einde stookseizoen gaat hier de WP uit, zodat hij niet onnodig 24/7 water blijft rondpompen.
Eens per dag gaat hij een half uurtje aan om vastlopen waterpomp te voorkomen.
Ik stel dat nu handmatig in, maar wil het graag automatiseren. Ik stoei nog een beetje met hoe ik betrouwbaar dat omslagpunt kan bepalen. Obv welke variabelen. Misschien hebben hebben jullie iets draaien waar je tevreden over bent?
Meer vermogen krijg je door het afgifte systeem te verbeteren, en door het systeem zo in te regelen dat het benodigde vermogen op de juiste plek komtmarnie schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 15:47:
[...]
Heeft het nut om het afgegeven vermogen van de wp bij een hogere buitentemperatuur te maximaliseren?
Ik zou graag wat meer vermogen willen hebben bij lagere temperaturen.
Bij hogere temperaturen reduceer ik mijn wp zelfs, met de eco mode.
Mijn visie, zals gezegd ik ben geen wp expert en zie dus graag feedback:BulMi schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 15:32:
Aanvoer en retour is nu inderdaad lager dan voorheen en zit bij de 3-4 graden.
Het is dus eigenlijk nadelig dat de flow nu zo hoog staat op 24/25?
Het gaat om vloerverwarming met een openverdeler.
Nee volgens mij is het is geen nadeel dat je een delta t hebt van 3-4 gr.
Het door de wp afgegeven vermogen wat door je vloerverwarming loopt is volgens de huidige settiings:
Vermogen = flow * soortelijke massa water * soortelijke warmte water * delta_t
Vermogen = 0.0004 * 0.998 * 4186 * 4
Vermogen = 6.684kW
Het vermogen wat je afgifte systeem (je vloerverwarming) kan afgeven is denk ik de sleutel.
Als je afgifte systeem (kW) kleiner is dan het afgegeven vermogen van de Adlar (6.684kW) dan wordt er vermogen niet gebruikt. Dat lijkt me slecht voor de efficientie (COP).
Het effect zal ook zijn dat de inlet temp op de wp sneller oploopt, met kortere runs ten gevolg.
Heb je de opwekking (vermogen wp) en afgifte (vermogen vloerverwarming) op elkaar afgestemd (waterzijdig inregelen) dan krijg je de optimale situatie.
Een groot vermogen afgifte systeem kan dus een optimale flow hebben van 24/25 l/min en 3-4gr delta t.
Ik heb het handbediend op HA via input selectors en daarachter diverse automations die de wp instellen.pentaw1nz schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 15:48:
Voor de mensen die zelf iets geautomatiseerd hebben; hoe bepalen jullie omschakeling naar koelen, of uitzetten wp?
Einde stookseizoen gaat hier de WP uit, zodat hij niet onnodig 24/7 water blijft rondpompen.
Eens per dag gaat hij een half uurtje aan om vastlopen waterpomp te voorkomen.
Ik stel dat nu handmatig in, maar wil het graag automatiseren. Ik stoei nog een beetje met hoe ik betrouwbaar dat omslagpunt kan bepalen. Obv welke variabelen. Misschien hebben hebben jullie iets draaien waar je tevreden over bent?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| input_select:
wp_selecteer_energiemodus:
name: WP Selecteer de energiemodus
icon: mdi:leaf
options:
- "Normaal"
- "Eco"
- "Boost"
- "Auto"
wp_selecteer_bedrijfsmodus:
name: WP Selecteer de bedrijfsmodus
icon: mdi:heat-pump-outline
options:
- "Adlar handbediend"
- "Adlar LT8/JAN"
- "Adlar warmtecurves"
- "Auto verwarmen"
- "Auto koelen"
wp_selecteer_nacht_eco:
name: Energiemodus 's nacht op Eco
icon: mdi:clock
options:
- "Aan"
- "Uit" |
Staat in de winter op auto verwarmen en eco modus auto, 's nacht eco aan.
Na de winter zet ik de wp uit en als ik wil koelen zet ik auto koelen aan tijdens een warmte periode.
De bediening blijft heel beperkt en heeft voor mij geen nut te automatiseren.
Maar het is leuk om te kijken of je dit kunt automatiseren, zodat je er helemaal geen omkijken meer naar hebt i.p.v. toch op enige momenten in het jaar zelf flows onbeschikbaar maken of een modus van je apparaat wijzigen.
Ik heb koelen ook nog niet geautomatiseerd. Zelf heb ik maar 3 dagen de koeling aangehad, en daarmee heb ik nog niet voldoende data. Enige wat ik wel merkte is dat de temperatuur van het koelwater erg beperkt wordt door de condens vorming op de vloer en leidingen. Ik wil geen natte sokken krijgen, of uitglijden.
Aan/uit:
Als de temperatuur op al mijn thermostaten de gewenste temperatuur bereikt, wordt de WP eerst geknepen om te proberen nog steeds lang runs te maken. Mocht dat niet genoeg zijn, en alles op temperatuur zijn zet ik hem via modbus uit via 0x0305 (User Parameter tabel). Mocht de temperatuur weer zakken, zal hij automatisch weer aan gaan via dit adres.
Overgaan verwarmen / koelen doe ik via adres 0x0304, waar 0 koelt, en 1 verwarmd, maar dit is nog handmatig via mijn eigen domotica interfase.
Vrijstaande bungalow 299m2 bwjr 1954 * 5cm spouwiso, hr++ glas, dakiso 25cm glaswol * vloeriso 10cm * vloerverwarming met zoneregeling * 20500Wp Solinso PV * 48kWh/15kW sigenstor batterij * Adlar 6kW Full electric jan 2025
Datzelfde had ik inderdaad ook. Beneden geen last van gehad met de vloer en koelen op set temp 15 of 16 graden.ewoutbrogt schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 17:31:
Koelen:
Ik heb koelen ook nog niet geautomatiseerd. Zelf heb ik maar 3 dagen de koeling aangehad, en daarmee heb ik nog niet voldoende data. Enige wat ik wel merkte is dat de temperatuur van het koelwater erg beperkt wordt door de condens vorming op de vloer en leidingen. Ik wil geen natte sokken krijgen, of uitglijden.
Aan/uit:
Als de temperatuur op al mijn thermostaten de gewenste temperatuur bereikt, wordt de WP eerst geknepen om te proberen nog steeds lang runs te maken. Mocht dat niet genoeg zijn, en alles op temperatuur zijn zet ik hem via modbus uit via 0x0305 (User Parameter tabel). Mocht de temperatuur weer zakken, zal hij automatisch weer aan gaan via dit adres.
Overgaan verwarmen / koelen doe ik via adres 0x0304, waar 0 koelt, en 1 verwarmd, maar dit is nog handmatig via mijn eigen domotica interfase.
[Afbeelding]
In de badkamer werd de handdoeken radiator echter drijfnat.... dus koelen niet meer gebruikt. Was ook meer voor de fun, ik heb al jaren een airco en anders hangt die er ook maar voor de sier.
Heb nu een regeling o.b.v. thermostaat, omdat automatiseren het voor mijn gevoel toch wel erg lastig maakte.
Dus:
- Thermostaat tussen de 18 en 21 = modus verwarmen
- Thermostaat <16 = modus koelen
- Thermostaat exact op 17 = modus uit
De betreffende thermostaatsturing triggert een bijbehorende flow.
Thermostaat staat hier altijd op 20. Buiten stookseizoen wil ik de Adlar uit hebben staan, zodat hij dus niet 24/7 water blijft pompen en wellicht sneller slijt. Wanneer de thermostaat op 17 staat doet hij daarom onderstaande, waarbij de warmtepomp elke dag 30 min aangaat en daarmee gaat de waterpomp dus even draaien en komt niet vast te zitten.
Je zou die eens wat kunnen verhogen, net zolang tot je rond de 18 liter p/m zit.LongTimeAgo schreef op maandag 8 december 2025 @ 18:19:
P261 staat op 40.
/f/image/B3jDEUMpPEVvYfVD42vXE4ky.webp?f=fotoalbum_large)
/f/image/PruslOk7kdDpbCrWWW26bQJr.png?f=fotoalbum_large)