BerndGaykema schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 12:45:
[...]
Ik vraag me af of het uitschakelen van de JAN gevolgen heeft voor de service en garantie. Ik dacht dat de JAN foutgegevens doorspeelt aan Adlar zodat ze tijdig in kunnen grijpen voordat het helemaal fout gaat.
Maar kan het mis hebben...

Vanaf herfst 2024 heb ik met verschillende (thermostaat) regelingen onvoldoende of zelfs slechte resultaten bereikt. Veel onvrede op dit forum komt daaruit voort. Dat is jammer want betere communicatie en sneller reageren op de vele klachten over de (thermostaat) regelingen hadden dat kunnen voorkomen.
Ik ken een aantal andere systemen in de buurt die geplaatst zijn, thermostaat op 20 en klaar. Het kan dus!
We hebben alles geprobeerd, zoals stooklijn 8 custom (de beste van alles) en standaard stooklijnen (helaas met verkeerd geplaatste buitenvoeler voor een goede regeling), hl8 met T6 Honeywell, en veel en bereidwillige hulp van Adlår, de gekste uitschieters en lange “niet willen starten” tijden hebben mij doen besluiten om zelf iets te maken op basis van SmartLife. Eigenlijk kan iedereen dat op basis van de scenes, die zijn niet moeilijk, je hoeft er geen hobby programmeur voor te zijn. Het is wel weer werk, een thermostaat is makkelijker!
Dus januari 2025 de JAN afgekoppeld, thermostaat T6 verkocht, voor een paar tientjes een instelbare luxe Tuya SmartLife temperatuur voeler gekocht, één avond zitten denken op welke basis ik de regeling wil hebben en 2 uur bezig geweest om ruim 20 scenes voor 0,5 graad nauwkeurigheid (inclusief vorstbeveiliging, afschakelen hoge temp, defrost meldingen en pomp beveiliging voor lange stilstand) in SmartLife te zetten (met dank aan @
fvanderstege die mij op dit spoor heeft gezet.
In tegenstelling op de vele berichten met gecompliceerde oplossingen is dit mijn laagdrempelige en uiterst goedkopen en precieze oplossing. Voor iedereen te doen.
Met zo een SmartLife scenes regeling blijkt de Adlår wp een perfect modulerende machine te zijn. De electronica en alle beveiligingen werken uitermate precies en snel.
Ik krijg dus geen ongewenste updates en ik merk er niets van dat de JAN afgekoppeld is. Overigens kan ik hem zo aankoppelen mocht dat nodig zijn. Ik heb de Main module V2.5.2 en MCU V4.3.3. Omdat er niet gecommuniceerd wordt over de toevoeging of inhoud van een update wil ik die niet ongevraagd hebben.
Ik heb een spreadsheet gemaakt van de scenes maar weet alleen hoe je hier een foto van de sheet kunt toevoegen maar niet een werkende sheet. Misschien kan iemand dat aangeven.
Deze methode met scenes is al een aantal keren langsgekomen op dit forum maar heeft naar mijn idee niet voldoende aandacht gekregen.
Dus, nieuwe poging…….
Overzicht scenes in SmartLife
Resultaat voorbeeld temperatuur woonkamer uit Tuya sensor.
:strip_exif()/f/image/zb7Gocqm2Q0DDeQwksLn8gB7.jpg?f=fotoalbum_large)
Voorbeeld scenes
Nog een voorbeeld scenes
Voorbeeld scenes geactiveerd vanuit de regeling, de fluctuaties ontstaan in de morgen door deuren open dicht, andere warmte bronnen, personen geven warmte en luchtwervelingen door langslopen, even de zon er in etc.
Het is dus ook heel belangrijk de juiste plaats te kiezen voor de temperatuurvoeler. De voeler zelf heeft een resolutie van 0,1 graad. De temperatuur wordt per 10 minuten geüpdatet. Het midden van de regeling staat op 20,5 gr. De onderste grens van 19,8 graad is geen afwijking van de regeling maar de grens van de capaciteit van de wp bij -6 graden. Het wordt wel 0,5 graad kouder in de kamer maar wordt gecompenseerd door voelbare warme radiatoren. Het comfort blijft dus nagenoeg gelijk. Een volgende scene afspelen gebeurt alleen na de test of de betreffende water temperatuur al eerder in de set staat, want dan kan hoeft die niet aangepast te worden, geeft een rustig beeld in de regeling. De scenes zijn ingericht op het “passeren van een temperatuur waarde”, zodat de richting van de temperatuur bekend is en de regeling rustig is.
[
Voor 33% gewijzigd door
Mr Black op 20-10-2025 12:29
. Reden: Toevoegen voorbeelden ]
Vrijst won 2002. Veel glas.(A) 175 m2 - Adlar 6 kW hybr 24 kW zongas combi Atag Zon 6 x 420 W wst 10x340 W zd: 50 m2 vloer. bg. woonk - hal 5 rad. 1e verd. 4 rad. 2e verd. 2 rad. laag temp bij 0 gr. 31 ingaand