Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023
Ik heb vorig jaar een aantal pid (Homeassistant Hacks) regelaars getest voor de Adlar maar ben gestopt om twee belangrijke redenen. Het is een trage regeling en ik kreeg de juiste p, i en d waardes niet te pakken, ook niet met autotune. En ik heb rekening te houden met mijn huisgenote, die zou het koud en warm hebben gekregen van mijn testen. Het eerste zou zonde zijn voor mijnJgrootkoerkamp schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 18:27:
Ik ben bezig met een pid regelaar te maken die de uitgangstemperatuur regelt. Hierbij wil ik gebruik maken van de toekomstige buitentemperatuur(knmi integratie), zon straling en de dynamische tarieven. Aangezien het een traag systeem is met vloerverwarming is het m.i noodzakelijk om te weten wat de komende 3 uur de buitentemperatuur wordt. Daarnaast is de straling door zon een grote factor. Als laatste wil ik zorgen dat de warmtepomp bij hoge prijzen een lagere temperatuur heeft en bij lage prijzen extra gaat opwarmen. Is er iemand die hier al ervaring mee heeft?
Op github zijn er meerdere repository met een pid regeling onder Homeassistant, oa https://github.com/ScratMan/HASmartThermostat, deze geeft goede uitleg
In mijn test was ik uitgegaan van de huiskamertemperatuur als de huidige (ist) waarde en de thermosstaat setpoint als de gewenste (soll) waarde. De pid regelaar moet dan de temp_set watertemperatuur van de warmtepomp bepalen. De buitentemperatuur had ik niet meegenomen in de regeling. Ik heb de buitentemperatuur niet nodig, omdat ik alleen de binnentemperatuur wil meten en wil regelen, is de gedachte. Ter info, ik heb Jaga's LTV met fans geen vvw.
Een aantal op te lossen problemen die ik heb geconstateerd:
- Het warmtevermogen van het afgiftesysteem, wat als de wp zijn warmte niet kwijt kan?
- Het vermogensbereik van de warmtepomp, bij laag vermogen krijg je meer een aan/uit regeling.
- De vertraging van het warmtesysteem, er zit veel tijd tussen een temperatuur aanpassing van de temp set en het effect op de ruimtetemperatuur. Hier moet de pid regelaar heel traag reageren.
- De grote invloed op de regeling van de defrosts, de temp out verandert heel snel naar beneden, Hier moet de pid regelaar direct reageren, door bv niets te doen, totdat het effect van de defrost is verdwenen.
- De grote invloed van de regeling van de maintenance cyclus, ook hier verandert de temp out zeer snel. Probleem is te vergelijken met de defrosts.
- De temp set van het cv water kan alleen met volle graden worden ingesteld. Dat maakt het moeilijk om de ruimtetemperatuur te regelen naar een aanvaardbare, niet merkbare/voelbare hysterese, bijvoorbeeld een hysterese van 0,2 of 0,3grC. Je vervalt dan snel tot een graadje verhogen of graadje verlagen van de temp_set om de kamertemperetuur binnen zijn hysterese te houden.
Een temp set met een nauwkeurigheid van 0.1grC was hier handig geweest, maar helaas.
2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant
Het is inmiddels gelukt, bedankt voor je reactie!LongTimeAgo schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:39:
[...]
Dit heb ik ook gedaan en zelf.
Wellicht kan ik vanavond even een foto voor je maken.
Maar ik heb hem aangesloten op dezelfde plek waar de Honeywell ook op zat aangesloten.
Tip: Haal wel de JAN van stroom af voordat je dit doet. (Dit kreeg ik mee vanuit Adlar support)
Vrijstaande woning 100m2 vloerverwarming, full electric warmtepomp 6 kW met vloerverwarming open verdeler
fvanderstege schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:42:
[...]
Er zit (dacht ik) niet een vaste periode tussen thermostaat verhogen en het omhoog gaan van de thermostaatinstelling. Ik heb gemerkt dat als je een forse verhoging instelt op de thermostaat ( minimaal 3 graden; dus van 19.0 naar 22.0 bijvoorbeeld) dat de settemp dan binnen een aantal minuten een aantal graden omhoog gaat. Dat verschilt wel wat per keer. ik denk dat de ingestelde interval binnen de hl8 daarin ook een rol speelt. Bij mijn verhoging die ik gebruik in de automatisering ga ik slechts 0,3 graad omhoog ( 19,0>19,3) dan zie je de warmtepomp er anders op reageren: meestal eerst een rustige langzame verhoging van het vermogen van de warmtepomp en als het wat langer duurt ook een kleine verhoging van de settemp ( sprongetje van 2 graden) dat dan ook weer een effect heeft op de werking van de warmtepomp. Maar ik heb nog niet een duidelijk beeld van de effecten in allerlei omstandigheden van de verhoging/verlaging van de thermostaatinstelling. Feit is dat er effect komt in een (mate van) verhoging/verlaging van de settemp.
Het meest duidelijke voorbeeld is dit: in mijn woning heeft de zon grote invloed : de kamer warmt ook in de winter snel op met de zon op de achterpui van glas. Gevolg: warmtepomp valt stil, settemp daalt tot de laagste stand. Eind van de middag, als de zon weg is, koelt de kamertemperatuur af naar 19.0 . De wp moet nu vanaf de laagste settemp weer naar een acceptabele hoogte stijgen om (bij mij) voldoende opwarming te genereren. In stapjes van 15 minuten duurt dat wel lang soms. oplossing: thermostaat naar 22 graden zetten en binnen korte tijd schiet de settemp naar 30 of zelfs nog hoger ( weet nog niet precies waarom dat niet altijd hetzelfde is).Gevolg: wp gaat harder werken. Na enige tijd kun je dan de thermostaat weer terug zetten naar de gewenste stand en de settemp gaat dan weer dalen in stapjes van 15 minuten ( ingestelde interval). ( dit alles kan handmatig, maar natuurlijk ook in een soort automatisering).
Je moet er in je eigen situatie ( die is anders dan bij mij: verwarming met convectoren) even mee gaan spelen hoe het uitpakt .Bij vloer- en/of wandverwarming zal het wellicht anders uitpakken.
:strip_exif()/f/image/xxVxMKOXwhzpxdYiEA3OPXwa.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoals ik al wel eerder heb gemeld draai ik al de hele winter op HL8 in combinatie met een bedraade T6 met een vaste kamertemperatuur van 19 graden en ben daar tevreden over.
Doorgaans draait de wp tussen de 1,5 en 1,7 kWh met een pauze als de zon naar binnen schijnt.
Ik heb een scene gemaakt dat de wp boven de 4 graden op de ecostand gaat en zo heeft hij gisteren de hele dag rond de 750W gedraaid met een pauze tijdens de middagzon.
Aan het eind van die pauze werd het toch wat minder comfortabel in de woonkamer met een outlet temp van 27 en een set temp van 29 graden, dat zou nog even duren voordat de wp in actie komt.
Toen heb ik de vraagtemperatuur op de T6 geforceerd verhoogd naar 26 graden en warempel..., binnen 2 minuten floepte de settemp op het schermpje van de Adlar van 29 graden in één keer naar 45 graden.
De wp ging weer lekker aan de slag op 800W en ik heb de T6 gelijk weer terug op 19 graden gezet.
Die settemp van 45 graden heeft hij nooit bereikt en die werd gaandeweg weer netjes afgebouwd.
Een mooie aanvulling!
Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.
"Ik heb een scene gemaakt dat de wp boven de 4 graden op de ecostand gaat "Ahum..... schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:22:
[...]
[Afbeelding]
Zoals ik al wel eerder heb gemeld draai ik al de hele winter op HL8 in combinatie met een bedraade T6 met een vaste kamertemperatuur van 19 graden en ben daar tevreden over.
Doorgaans draait de wp tussen de 1,5 en 1,7 kWh met een pauze als de zon naar binnen schijnt.
Ik heb een scene gemaakt dat de wp boven de 4 graden op de ecostand gaat en zo heeft hij gisteren de hele dag rond de 750W gedraaid met een pauze tijdens de middagzon.
Aan het eind van die pauze werd het toch wat minder comfortabel in de woonkamer met een outlet temp van 27 en een set temp van 29 graden, dat zou nog even duren voordat de wp in actie komt.
Toen heb ik de vraagtemperatuur op de T6 geforceerd verhoogd naar 26 graden en warempel..., binnen 2 minuten floepte de settemp op het schermpje van de Adlar van 29 graden in één keer naar 45 graden.
De wp ging weer lekker aan de slag op 800W en ik heb de T6 gelijk weer terug op 19 graden gezet.
Die settemp van 45 graden heeft hij nooit bereikt en die werd gaandeweg weer netjes afgebouwd.
Een mooie aanvulling!
Die 4 graden buitentemperatuur haal je die uit de sensor van de warmtepomp of op een andere manier?
Vrijstaande woning 100m2 vloerverwarming, full electric warmtepomp 6 kW met vloerverwarming open verdeler
Je kan inderdaad de sensor van de warmtepomp gebruiken, maar ook van het weer dat standaard in de Tuya / Smart life app zit.hwennink schreef op zondag 8 februari 2026 @ 12:44:
[...]
"Ik heb een scene gemaakt dat de wp boven de 4 graden op de ecostand gaat "
Die 4 graden buitentemperatuur haal je die uit de sensor van de warmtepomp of op een andere manier?
Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, HR++ glas vloerverwarming beneden 55 m2, boven standaard radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Jaarverbruik ca. 1.600 kwh, zonder cv hulp.
Hi hwennink, ik krijg bij het maken van de scene in Smartlife een pictogram van een thermometertje en "Zwolle" (mijn woonplaatshwennink schreef op zondag 8 februari 2026 @ 12:44:
[...]
"Ik heb een scene gemaakt dat de wp boven de 4 graden op de ecostand gaat "
Dus ik neem aan, wat Johan ook al aangeeft, dat dat de buitentemperatuur van Zwolle zal zijn in de Smartlife (of Tua) app.
Het is niet de temperatuur die ik uit de sensor van de wp haal, die wil nog wel eens beïnvloed worden door het stoom afblazen tijdens het defrosten, dan zie ik de buitentemperatuur gemeten door de wp namelijk even een aantal graden oplopen.
Ik heb me wel eens een keer "Leerling Tweaker" genoemd, maar dat is eigenlijk al een veel te hoge classificering voor mijn kennis, ben al blij dat ik het verschil tussen kW en kWh weet...
Maar ik volg dit toppic met veel interesse en leer gaandeweg.
Tijdens het typen krijg ik net een melding dat de wp overschakelt naar de eco modus..., op naar het voorjaar!
Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.
@Ahum..... Goede actie als “leerling”Ahum..... schreef op zondag 8 februari 2026 @ 14:23:
[...]
Hi hwennink, ik krijg bij het maken van de scene in Smartlife een pictogram van een thermometertje en "Zwolle" (mijn woonplaats) in beeld en daar click ik dan op.
Dus ik neem aan, wat Johan ook al aangeeft, dat dat de buitentemperatuur van Zwolle zal zijn in de Smartlife (of Tua) app.
Het is niet de temperatuur die ik uit de sensor van de wp haal, die wil nog wel eens beïnvloed worden door het stoom afblazen tijdens het defrosten, dan zie ik de buitentemperatuur gemeten door de wp namelijk even een aantal graden oplopen.
Ik heb me wel eens een keer "Leerling Tweaker" genoemd, maar dat is eigenlijk al een veel te hoge classificering voor mijn kennis, ben al blij dat ik het verschil tussen kW en kWh weet...
Maar ik volg dit toppic met veel interesse en leer gaandeweg.
Tijdens het typen krijg ik net een melding dat de wp overschakelt naar de eco modus..., op naar het voorjaar!![]()
[Afbeelding]
Maar wat als de temperatuur daalt en het wordt kouder in huis dan je temperatuurinstelling?
Ik zou de tegenovergestelde dan ook aanmaken:
Temperatuur buiten <4 en T kamer te laag dan STANDAARD.
Succes
Vrijst won 2002. Veel glas.(A) 175 m2 - Adlar 6 kW hybr 24 kW zongas combi Atag Zon 6 x 420 W wst 10x340 W zd: 50 m2 vloer. bg. woonk - hal 5 rad. 1e verd. 4 rad. 2e verd. 2 rad. laag temp bij 0 gr. 31 ingaand
Voor de Homey zijn een aantal van de door jou genoemde facetten al meegenomen in een nieuwe (test) versie van de app. Bekijk deze pagina's ter info als dit de richting is die je zoekt:Jgrootkoerkamp schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 18:27:
Ik ben bezig met een pid regelaar te maken die de uitgangstemperatuur regelt. Hierbij wil ik gebruik maken van de toekomstige buitentemperatuur(knmi integratie), zon straling en de dynamische tarieven. Aangezien het een traag systeem is met vloerverwarming is het m.i noodzakelijk om te weten wat de komende 3 uur de buitentemperatuur wordt. Daarnaast is de straling door zon een grote factor. Als laatste wil ik zorgen dat de warmtepomp bij hoge prijzen een lagere temperatuur heeft en bij lage prijzen extra gaat opwarmen. Is er iemand die hier al ervaring mee heeft?
azaden in "Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen"
https://community.homey.a...ie-fase/143690/115?u=h_hi
Zojuist gewoon via website gedaan en dan krijg je wel de bevestiging.
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride
Hi Mr Black, dank voor de tip, ik heb ook de scene gemaakt voor als het weer kouder wordt, hopelijk heb ik die de komende tien maanden niet meer nodig.Mr Black schreef op zondag 8 februari 2026 @ 21:10:
[...]
@Ahum..... Goede actie als “leerling”![]()
Maar wat als de temperatuur daalt en het wordt kouder in huis dan je temperatuurinstelling?
Ik zou de tegenovergestelde dan ook aanmaken:
Temperatuur buiten <4 en T kamer te laag dan STANDAARD.
Succes
Toch maar de WP Stilgelegd en de spanning van het hele WP bij de meterkast uitgeschakeld. 5 min gewacht en de spanning er weer opgezet. Na 2 minuten de WP weer via SmartLife opgestart, naar de verwarmingsmode. Gebruik stooklijn HL2. Dat was 10:08 uur. Gebruik was nog laag, zo’n 200W. Om 10:11 uur ging het gebruik plotseling omhoog en werd er weer ‘warmte’ geleverd. Tja, wat je je dan afvraagt zijn mijn acties nu voldoende geweest om de WP weer operationeel te maken, heeft een medewerker van Adlar wat gedaan? En natuurlijk wat was de oorzaak van de verstoring? Waarom moest ik zo lang wachten bij Adlar? Maar ben blij dat de zaak weer draait!😁
Update: werd net, na 24 uur, teruggebeld door een vriendelijk Adlar-dame. Ze wilde me graag helpen de storing te verhelpen. Aardig hè! Ben onder de indruk van het proces dat zich binnen Adlar heeft afgespeeld! Tja wellicht leren ze hier iets van, hoewel mijn verwachting niet hoog is. ☹️
[ Voor 12% gewijzigd door WimVeendam op 10-02-2026 10:12 ]
Voordat ik de schakelaar omhaal leek alles te werken behalve de waterpomp volgens de gedetailleerde gegevens. Wat je beschrijft is herkenbaar met wat ik ongeveer ook zag. En ook bij mij begon alles weer keurig te draaien na 5 minuten na die schakelaar in de meterkast even te hebben omgehaald. Dus het kan heel goed zijn dat je het daar mee hebt opgelost en dat je hetzelfde had.
Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |
Dit heb ik wel meegemaakt bij mijn ouders. Welliswaar geen Adlar, maar wel in elke ruimte een draadloze Round. Om een of andere bizarre reden gaan ze bij een lege batterij maximaal opstoken. Dus dat gedrag komt denk ik vanuit de Round.wegaanervoor schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 21:34:
Ik heb geconstateerd dat mijn Honeywell Round draadloos en modulerend, tot drie keer toe ogenschijnlijk is gereset. Ik heb hem altijd op 20 graden en dat werkt normaal uitstekend maar 3 x werd de vraagtemp zomaar 35 graden. Adlar gaf aan dat ik de batterij maar moest vervangen. Dat is lastig want ik ben op vakantie. Zijn er andere tweakers die ook deze ervaring hebben.?
Opties die ik zo even bedenk:
- Iemand met sleutel even de batterij laten vervangen
- Thermostaat negeren en sturen op sluiting icm een settemp in de app. Kan prima op afstand geregeld worden
Vrijstaande woning 1998, 212m², RD3,8. Geen na-isolatie, originele beglazing. 100m² VV, Adlar 6KW
Wat ik me bij dit soort ‘fine tuning’ afvraag, wat de zin er van is bij een traag systeem. Is hier het betere niet de vijand van het goede? Zelf heb ik vloerverwarming die op enkele plekken in de muur doorloopt en in mijn tussenhuis van begin 1990 verder geen verwarming in de huiskamer. Ik regel de warmtepomp van 6KW via HA enkele op basis van buitentemperatuur <> stooklijn, de pomp staat continue in eco-stand en van half 11 ‘s avonds tot half 7 ‘s ochtends op L7 (sloeg de afgelopen tijd enkele keren alleen aan omstreeks vier uur ‘s ochtends vanwege de vorst). Resultaat: een vloertemperatuur tussen de 20 (afkoeling ‘s nachts) en 22 graden overdag - de luchttemperatuur hou ik niet bij want is minder relevant. Ben super tevreden met deze simpele oplossing.Jgrootkoerkamp schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 18:27:
Dag Marnie, zou je de details van ESP met modbus kunnen laten zien? Ik stuur de wp nu aan middels LocalTuya maar had vorig jaar ook de ervaring dat plotseling een id ontbrak. Ergo, gegevens weg in HA. Ik denk dat modbus hier een degelijker optie is.marnie schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 00:45:
[...]
Ik heb sinds 1 maand een test opstelling ESP met modbus, de Adlar kan via Homeassistant maar ook via een eigen webpagina worden uitgelezen en beheerd. Alle P en L setings zijn eventueel uit te lezen en aan te passen, ik heb ze in de test even binnen gehaald, daarna ik heb alleen de belangrijkste geselecteerd in de ESP, je kan de wp ook kapot maken met een verkeerde setwaarde.
De Jan module heb ik van de spanning gehaald zodat Adlar zonder overleg geen setup kan aanpassen. Ik heb geen service contract (meer).
Werkt prima.
Ik denk dat ik na de winter de Tuya integratie er af gooi.
Mocht je terzijnertijd de ESPHome code willen: stuur me een berichtje.
Ik heb adlar gevraagd om nieuwe HL8 en firmware 4.3.8 (nu 4.3.5).
Ik krijg dit als reactie.....
Wij hebben uw instellingen op afstand gecontroleerd en op dit moment staat alles correct ingesteld. Er is geen stooklijn ingesteld. Mocht u een stooklijn willen inschakelen, dan kunt u dit zelf overwegen.
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride
Op mijn ticket verzoek voor onderhoud en de firmware update is het ijzig (ha) stil. Wellicht omdat ik er ook in had gezet dat ik onderhoud wil conform de originele zilver onderhoudscontract en afspraken.
Maar goed, het is niet dringend... wel gewenst.
Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |
Mijn ticket voor onderhoud heb ik in oktober aangemaakt en nog 4x naar gevraagd. Ook in dit ticket weer.LongTimeAgo schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 16:10:
Jij krijgt tenminste nog reactie.
Op mijn ticket verzoek voor onderhoud en de firmware update is het ijzig (ha) stil. Wellicht omdat ik er ook in had gezet dat ik onderhoud wil conform de originele zilver onderhoudscontract en afspraken.
Maar goed, het is niet dringend... wel gewenst.
Daar zeggen ze het volgende over;
Dat zeiden ze in november en januari trouwens ook, toen ik aangaf nooit meer iets te hebben vernomen.Het onderhoud wordt zo spoedig mogelijk voor u ingepland en ligt momenteel bij onze planning.
helaas, dit weet ik niet. Maar misschien kun je beter bellen? En eventueel vragen naar de persoon die hierover gaat en dan wellicht een afspraak maken?pentaw1nz schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 16:00:
@fvanderstege is de nieuwe HL8 en firmware al beschikbaar voor anderen?
Ik heb adlar gevraagd om nieuwe HL8 en firmware 4.3.8 (nu 4.3.5).
Ik krijg dit als reactie.....
[...]
Ik heb vandaag nog gebeld i.v.m. onderhoud en een ticket daarover ,enkele weken geleden gemaakt: Dat stond op ''opgelost''. Blijkt 'opgelost' te betekenen dat de aanvraag in de planningsbak ligt.
Afwachten dus.
Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023
Ik heb je een bericht gestuurd.RenrentH schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 12:31:
[...]
Dag Marnie, zou je de details van ESP met modbus kunnen laten zien? Ik stuur de wp nu aan middels LocalTuya maar had vorig jaar ook de ervaring dat plotseling een id ontbrak. Ergo, gegevens weg in HA. Ik denk dat modbus hier een degelijker optie is.
2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant
Ik ben ook wel heel geinteresseerd. Ik ben met ESPHome een soort thermostaat aan het bouwen die rechtstreeks de warmtepomp aanstuurt.
Als die verder af is zal ik de details hier ook delen.
Ik heb je een bericht gestuurd.martijnve schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:24:
[...]
Ik ben ook wel heel geinteresseerd. Ik ben met ESPHome een soort thermostaat aan het bouwen die rechtstreeks de warmtepomp aanstuurt.
Als die verder af is zal ik de details hier ook delen.
Wat bedoel je met rechtstreeks de warmtepomp aansturen? Op dit moment kan je de watertemperatuur alleen regelen via de temp_set waarde in stappen van hele graden. Wil je dat nauwkeuriger doen bv rechtreeks de compressor aansturen?
Ik wil de hele regeling doen vanuit een esp32 met touchscreen die hangt waar the thermostaat zat en alleen wat optionele inputs vanuit ha gebruiken (stroomprijs en weersverwachting). Zodat de verwarming alleen wat intelligentie mist maar wel volledig blijft draaien als er smart home spullen stuk gaan.
Het enige wat ik wil gaan regelen is aan/uit heat/cool eco/normal en settemp.
wip:
[ Voor 38% gewijzigd door martijnve op 12-02-2026 11:19 ]
Ik lees al geruime tijd dit forum mee en dacht, laat ik me nu maar eens inschrijven om een vraag te posten.
Ik ben sinds mei 2025 in het bezit van een Adlar 6kw. De WP is naar volle tevredenheid geïnstalleerd (met ontluchter en vuilafscheider) en in gebruik (WP is alleen voor de verwarming en staat los van de cv die nog alleen gebruikt wordt voor warmwater in de badkamer). Gelukkig heb ik zelf weinig last gehad van de communicatie met Adlar, op een enkel klein puntje na. Over alles heb ik ook een positieve recensie geschreven op trustpilot met natuurlijk de kritische noot mbt dat stukje communicatie.
Mijn woning komt uit 1979 en heb ik in 2019 aangekocht, gerenoveerd en (na) geïsoleerd (oa hr++ 1.0, spouwmuurfoam, vvw 10 op 10, 10gr). Het dak is nog niet nageisoleerd (zit nu 10cm pur opstellan plaat op), wellicht in de toekomst. Van binnenuit de zolder is geen optie omdat het dak onder een mindere steile hoek afloopt en dit simpelweg te veel ruimte kost.
Mijn vvw systeem( 90m2) is anders opgebouwd dan traditioneel, en is hierdoor 'snel' werkend (folie, 10cm gecacheerde pir isolatie en dan betonvloer,2 cm gecacheerde pir isolatie, vvw met daarop 7,5 cm cementdekvloer en keramiek tegels. Op de 1e verdieping op de slaapkamers ltv radiators met dbe en op zolder ook 1. Zolder is tevens voorzien van airco wat de primaire verwarming is als de kids daar chillen.
De wp staat op LT8 (main module v2.7.7 mcu V4.3.5) ingestelde temperatuur is van 14.00 tm 22.00 19graden, en dan gaat deze terug naar 18.5graden. In het weekend is deze vanaf 08.30 ingesteld op 19graden. Dit bevalt me prima, de wp stookt vaak ff door tot 19.5. Ik maak gebruik van een bedrade Tado X thermostaat. De WP staat hier eigenlijk altijd op eco modus, alleen toen de temperatuur onder de -3 kwam heb ik deze overdag op stand normaal gezet. Ik overweeg of ik aankomend jaar zal overstappen op een WP Boiler die oa Adlar aanbiedt de 200L variant van Auer die op retour leiding aangesloten wordt. De CV gebruiken we alleen voor de badkamer.
Waar ik me nu op aan het inlezen ben zijn de onderhoudscontracten die Adlar aanbiedt. Die naar mijn inziens belachelijk hoog zijn aangezien men pretendeert dat een WP een onderhoudsarm apparaat is (ik betaal nu voor de cv 7,5 euro pm aan Kemkens voor 1x per 2 jr onderhoud, komt dan nog 30 euro voor pakkingen bij), . Dit blijkt ook wel uit de forum, wat voor werkzaamheden Adlar doet als men onderhoud uitvoert. Daarnaast vind ik er persoonlijk wat van dat je alleen bij afname van een onderhoudscontract toegang krijgt tot de aparte Adlar app... Quatt daarentegen biedt voor degene die dit willen 1 onderhoudscontract aan van 16 euro p/m. Ook verkondigt men bij quatt dat het apparaat eigenlijk alleen maar eens in de zoveel tijd schoongemaakt hoeft te worden (https://www.quatt.io/blog...derhoud-en-service-aanpak).
Waarover ik verbaast ben is dat de WP of afstand kan worden uitgelezen en dat parameters aangepast kunnen worden, maar dat er op afstand geen updates uitgevoerd kunnen worden. Nou staat me even niet bij of de wp met wifi verbonden is, maar ook via blue-tooth tethering kunnen updates uitgevoerd worden (althans via mijn Stromer St2 werkt dit). Updates vallen onder het onderhoudscontract, en staan los van de 2 jaar garantie volgens Adlar. In mijn aankoop bevestiging, heb ik nergens gelezen dat updates niet verstrekt worden (of heb ik dit gemist?). Volgens het BW 7dat sinds 27-04-2022 van kracht is, is recht op updates voor consumenten wettelijk vastgelegd.
Ik heb hierover Adlar nog niet gemaild, omdat ik me afvroeg of er tweakers op dit forum Adlar hierover al eens bevraagd hebben en wat het antwoord hierop was? Dit is een snellere weg naar mijn inziens dan een ticket inschieten;).
In de oude (in ieder geval die van 2024) wordt er niet gerept over de updates die onder bepaalde onderhoudscontracten vallen. Hier bij gaan we er ook gewoon van uit dat deze onder het reguliere (jaarlijkse, maar tegenwoordig om het jaar) onderhoud zullen vallen.
Daarbij heeft Adlar wel al meermaals bevestigd dat in de oude firmware, die geen dynamische ventilator snelheid heeft, een fout bevat die lokaal moet worden geüpdate. Tevens werkt hun meeverkochte LT8 stooklijn niet correct met de oude firmware, dus lijkt het mij enigszins redelijk dat Adlar, zelfs buiten de onderhoudscontracten om, de pomp dient te updaten tot LT8 wél correct werkt. Anders komt consumentenrecht om de hoek kijken ivm gebreken bij oplevering en heeft Adlar een hoop meer problemen. Echter voor dat laatste is hun communicatie relatief karig wat best een beetje begint te frustreren.
Updates voor de JAN module gaan volgens mij wel op afstand. Maar het lijkt er op dat de Main en MCU Modules helaas nog wel lokaal moeten worden geüpdate (ook al biedt Tuya wel de mogelijkheid dit te doen via de Tuya app, alleen kost dat gok ik ook geld voor Adlar om firmware updates via Tuya aan te bieden lijkt mij). Wellicht is dat de reden dat ze het nu expliciet benoemd hebben in de onderhoudscontracten, want ja, iemand langs laten komen kost tijd en geld.
Maar jouw vraag vind ik een hele goede die je gewoon Adlar kan voorleggen lijkt mij.
(fyi, mijn Main module zit op versie v2.5.2 en MCU zit op v4.2.9, deze bevat dus werkelijke fouten die LT8 niet goed laten werken en de oplevering in theorie nog steeds 'in gebreke' is.)
Welkom op het forum.Sander P schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:36:
Hoi allemaal,
Ik lees al geruime tijd dit forum mee en dacht, laat ik me nu maar eens inschrijven om een vraag te posten.
Ik ben sinds mei 2025 in het bezit van een Adlar 6kw. De WP is naar volle tevredenheid geïnstalleerd (met ontluchter en vuilafscheider) en in gebruik (WP is alleen voor de verwarming en staat los van de cv die nog alleen gebruikt wordt voor warmwater in de badkamer). Gelukkig heb ik zelf weinig last gehad van de communicatie met Adlar, op een enkel klein puntje na. Over alles heb ik ook een positieve recensie geschreven op trustpilot met natuurlijk de kritische noot mbt dat stukje communicatie.
Mijn woning komt uit 1979 en heb ik in 2019 aangekocht, gerenoveerd en (na) geïsoleerd (oa hr++ 1.0, spouwmuurfoam, vvw 10 op 10, 10gr). Het dak is nog niet nageisoleerd (zit nu 10cm pur opstellan plaat op), wellicht in de toekomst. Van binnenuit de zolder is geen optie omdat het dak onder een mindere steile hoek afloopt en dit simpelweg te veel ruimte kost.
Mijn vvw systeem( 90m2) is anders opgebouwd dan traditioneel, en is hierdoor 'snel' werkend (folie, 10cm gecacheerde pir isolatie en dan betonvloer,2 cm gecacheerde pir isolatie, vvw met daarop 7,5 cm cementdekvloer en keramiek tegels. Op de 1e verdieping op de slaapkamers ltv radiators met dbe en op zolder ook 1. Zolder is tevens voorzien van airco wat de primaire verwarming is als de kids daar chillen.
De wp staat op LT8 (main module v2.7.7 mcu V4.3.5) ingestelde temperatuur is van 14.00 tm 22.00 19graden, en dan gaat deze terug naar 18.5graden. In het weekend is deze vanaf 08.30 ingesteld op 19graden. Dit bevalt me prima, de wp stookt vaak ff door tot 19.5. Ik maak gebruik van een bedrade Tado X thermostaat. De WP staat hier eigenlijk altijd op eco modus, alleen toen de temperatuur onder de -3 kwam heb ik deze overdag op stand normaal gezet. Ik overweeg of ik aankomend jaar zal overstappen op een WP Boiler die oa Adlar aanbiedt de 200L variant van Auer die op retour leiding aangesloten wordt. De CV gebruiken we alleen voor de badkamer.
Waar ik me nu op aan het inlezen ben zijn de onderhoudscontracten die Adlar aanbiedt. Die naar mijn inziens belachelijk hoog zijn aangezien men pretendeert dat een WP een onderhoudsarm apparaat is (ik betaal nu voor de cv 7,5 euro pm aan Kemkens voor 1x per 2 jr onderhoud, komt dan nog 30 euro voor pakkingen bij), . Dit blijkt ook wel uit de forum, wat voor werkzaamheden Adlar doet als men onderhoud uitvoert. Daarnaast vind ik er persoonlijk wat van dat je alleen bij afname van een onderhoudscontract toegang krijgt tot de aparte Adlar app... Quatt daarentegen biedt voor degene die dit willen 1 onderhoudscontract aan van 16 euro p/m. Ook verkondigt men bij quatt dat het apparaat eigenlijk alleen maar eens in de zoveel tijd schoongemaakt hoeft te worden (https://www.quatt.io/blog...derhoud-en-service-aanpak).
Waarover ik verbaast ben is dat de WP of afstand kan worden uitgelezen en dat parameters aangepast kunnen worden, maar dat er op afstand geen updates uitgevoerd kunnen worden. Nou staat me even niet bij of de wp met wifi verbonden is, maar ook via blue-tooth tethering kunnen updates uitgevoerd worden (althans via mijn Stromer St2 werkt dit). Updates vallen onder het onderhoudscontract, en staan los van de 2 jaar garantie volgens Adlar. In mijn aankoop bevestiging, heb ik nergens gelezen dat updates niet verstrekt worden (of heb ik dit gemist?). Volgens het BW 7dat sinds 27-04-2022 van kracht is, is recht op updates voor consumenten wettelijk vastgelegd.
Ik heb hierover Adlar nog niet gemaild, omdat ik me afvroeg of er tweakers op dit forum Adlar hierover al eens bevraagd hebben en wat het antwoord hierop was? Dit is een snellere weg naar mijn inziens dan een ticket inschieten;).
Zoals je zelf zegt is een WP onderhoudsarm. Daarnaast heb je wettelijke garantie mocht er echt wat stuk gaan binnen 2 jaar.
Mocht er binnen 3 jaar iets onverhoopt stuk gaan dan laat je een monteur komen tegen betaling. Kan me niet voorstellen dat die duurder is dan 3x200 euro voor service contract.
Over updates ben ik vrij simpel; hoe vaak is je CV ketel geüpdatet?
En als alles nu goed werkt op 4.3.5 (de laatste firmware) , waarom zou je dan updates willen? En is dat je 200 euro per jaar waard.
Als de pleuris uitbreekt kun je voor 2900 euro trouwens een identieke warmtepomp kopen zonder Adlar logo.
Tot slot de app: ik heb nog nooit een adlar app gezien. Ze hebben een web portal waar zeer beperkte info te zien is.
Daarnaast werkt the SmartLife app prima. Of koop een homey pro en installeer de door een Tweaker gemaakte Adlar app. Die heb je voor hetzelfde geld als 1 jaar onderhoud.
Mbt de updates, wist ik niet dat 4.3.5 de meest recente versie is (kan je dit op de adlar site vinden wat de meest recente versie is?). En gelukkig werkt alles bij mij, en ook de LT8 naar volle tevredenheid.
Ik vind de prijzen die Adlar vraagt idd aan de (veelste) hoge kant. Maar ik ga Adlar eens mailen, omdat als ik het zo lees in het consumenten recht, ze geen basis hebben (althans dit stond niet expliciet vermeld in de aankoop bevestiging) , dat ze de consument updates kunnen onthouden, tenzij men een onderhouds contract heeft afgenomen.
Tzt als ik een antwoord heb, dan zal ik hierover een terugkoppeling geven.
Ik heb idd mijn cv ketel nooit voorzien van een update, om de simpele reden dat het niet mogelijk was, cq dom apparaat. De Adlar wp zit vol met software en staat ook in verbinding met blue-tooth dan wel verbonden met internet, dat maakt de wp een slim apparaat tov van een cv ketel, naar mijn inziens.
Zo slim is het apparaat nou ook weer niet. En als het naar volle tevredenheid werkt, waarom zou je het aanpassen?Sander P schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 22:18:
Ik heb vooralsnog geen onderhoudscontract afgesloten ivm dat de wp nog gewoon onder de fabrieksgarantie valt.
Mbt de updates, wist ik niet dat 4.3.5 de meest recente versie is (kan je dit op de adlar site vinden wat de meest recente versie is?). En gelukkig werkt alles bij mij, en ook de LT8 naar volle tevredenheid.
Ik vind de prijzen die Adlar vraagt idd aan de (veelste) hoge kant. Maar ik ga Adlar eens mailen, omdat als ik het zo lees in het consumenten recht, ze geen basis hebben (althans dit stond niet expliciet vermeld in de aankoop bevestiging) , dat ze de consument updates kunnen onthouden, tenzij men een onderhouds contract heeft afgenomen.
Tzt als ik een antwoord heb, dan zal ik hierover een terugkoppeling geven.
Ik heb idd mijn cv ketel nooit voorzien van een update, om de simpele reden dat het niet mogelijk was, cq dom apparaat. De Adlar wp zit vol met software en staat ook in verbinding met blue-tooth dan wel verbonden met internet, dat maakt de wp een slim apparaat tov van een cv ketel, naar mijn inziens.
Ik ga mijn JAN module ontkoppelen na garantie, want ik wil niet dat er zomaar dingen worden aangepast of gepusht op afstand.
4.3.5 is de laatste. Er is hier één iemand met 4.3.8 maar die lijkt nog niet publiekelijk beschikbaar. Daar zit een aangepast lt8 stooklijn in.
De standaard Tuya app ook.pentaw1nz schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:04:
[...]
Daarnaast werkt the SmartLife app prima.
Maar ik snap de zorg wel. De warmtepomp staat met z'n module aangesloten op de wifi en (in feite) rechtstreeks op het internet. Het enige wat het eigenlijk doet is connectie maken met de Tuya servers (die vervolgens weer de data doorsturen naar je Tuya en/of smartlife app) maar daar zit dan ook het probleem, het gaat werkelijk het internet op. Als er 'vulnerabilities' worden gevonden bij Tuya of de protocollen dan kan het best wel onprettige situaties opleveren die vervolgens alleen (lokaal?) opgelost kunnen worden door Adlar met nieuwe firmware.
Aan de andere kant: apparaten die een bepaalde leeftijd hebben en die op het internet zetten is ook weer een vorm van 'eigen risico', maar of dat ook weer geld bij kritieke huishoudelijke apparaten die zichzelf alleen maar laten uitlezen via een Internet-gebonden App (en zeer beperkt via het schermpje van de module)... Welke keuze heeft de gebruiker/consument dan? Ja ik kan de outgoing network traffic van de module naar Tuya servers blokkeren in m'n router/firewall en gewoon alles via Home Assistant blijven uitlezen, maar ik heb de middelen, "de gemiddelde gebruiker" niet.
Ik heb het idee dat Adlar enorm de plank misslaat met hun (nieuwe) service contracten als ik ze zo terug lees. Want waar betaal je nu eigenlijk voor bij brons en zilver? Dat Adlar mee kan kijken op een web pagina op afstand door de JAN module uit te lezen? Komop, er zijn tientallen groot en klein bedrijven die telefoon contact minuten/uren en uitlezen gratis aanbieden en niet in rekening zullen brengen.
Als er "lokale firmware updates" ook bij brons en zilver hadden gezeten dan hadden ze het nog enigszins recht kunnen praten me dunkt.
Maar dat is mijn mening.
Ik heb al geruime tijd een maand of 9 de MCU Module v4.3.8pentaw1nz schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 23:48:
[...]
Zo slim is het apparaat nou ook weer niet. En als het naar volle tevredenheid werkt, waarom zou je het aanpassen?
Ik ga mijn JAN module ontkoppelen na garantie, want ik wil niet dat er zomaar dingen worden aangepast of gepusht op afstand.
4.3.5 is de laatste. Er is hier één iemand met 4.3.8 maar die lijkt nog niet publiekelijk beschikbaar. Daar zit een aangepast lt8 stooklijn in.
Ik heb ook al, na 1 telefoontje, sinds een maand of 4 ook MCU Module V4.3.8.😁hwennink schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:07:
[...]
Ik heb al geruime tijd een maand of 9 de MCU Module v4.3.8
Ben opzich wel geïnteresseerd om de stooklijn te proberen. Heb met mijn huidige regeling toch iets te veel handmatig werk/controleren.
Draai hier met MCU 4.3.2 en MAIN 2.7.7.
Vrijstaande woning 1998, 212m², RD3,8. Geen na-isolatie, originele beglazing. 100m² VV, Adlar 6KW
Dus als je LT8 wilt proberen, gewoon doen en kijken wat er gebeurt. Wel een paar dagen laten draaien zodat het zichzelf een beetje kan stabiliseren.
Waar kun de software versie vinden?WimVeendam schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:23:
[...]
Ik heb ook al, na 1 telefoontje, sinds een maand of 4 ook MCU Module V4.3.8.😁
In de Smart Life app > Instellingen > Opties > Potloodje linksboven > naar beneden scrollen tot "zoeken naar firmware update". Daar moet je zijn.
Die versies hebben wij ook.BulMi schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 20:38:
Hier is er in september nog een monteur langs geweest en heeft een update uitgevoerd naar main 2.5.2 en mcu 4.3.6. Het gaat om de 6kw
Vandaag toch maar weer op hl8 gezet om te testen of dynamische stooklijn goed gaat.
An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture
Dank u, hier versie mcu 4.3.8gehaktstaaf schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 19:58:
[...]
In de Smart Life app > Instellingen > Opties > Potloodje linksboven > naar beneden scrollen tot "zoeken naar firmware update". Daar moet je zijn.
Dan ben je de gelukkige bezitter van de laatste versie😏. Draait bij jou ook de nieuwe HL8 ( of zoals sommigen zeggen LT8) denk ik? Ben benieuwd naar jouw ervaringen in jouw situatie
Geldt de afhankelijkheid van de Tuya servers ook nog bij een modbus-verbinding? Ik gebruik nu LocalTuya, maar daar heb je nog steeds een geldig device-id nodig (bij mij staat dezelfde code bij ‘device’ en ‘device-id’). Als ik me dat goed herinner, heb ik de client-id er vorig jaar uitgegooid - het werkt in ieder geval zonder dat daar iets staat.LongTimeAgo schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 08:44:
[...]
De standaard Tuya app ook.![]()
Maar ik snap de zorg wel. De warmtepomp staat met z'n module aangesloten op de wifi en (in feite) rechtstreeks op het internet. Het enige wat het eigenlijk doet is connectie maken met de Tuya servers (die vervolgens weer de data doorsturen naar je Tuya en/of smartlife app) maar daar zit dan ook het probleem, het gaat werkelijk het internet op. Als er 'vulnerabilities' worden gevonden bij Tuya of de protocollen dan kan het best wel onprettige situaties opleveren die vervolgens alleen (lokaal?) opgelost kunnen worden door Adlar met nieuwe firmware.
Aan de andere kant: apparaten die een bepaalde leeftijd hebben en die op het internet zetten is ook weer een vorm van 'eigen risico', maar of dat ook weer geld bij kritieke huishoudelijke apparaten die zichzelf alleen maar laten uitlezen via een Internet-gebonden App (en zeer beperkt via het schermpje van de module)... Welke keuze heeft de gebruiker/consument dan? Ja ik kan de outgoing network traffic van de module naar Tuya servers blokkeren in m'n router/firewall en gewoon alles via Home Assistant blijven uitlezen, maar ik heb de middelen, "de gemiddelde gebruiker" niet.
Ik heb het idee dat Adlar enorm de plank misslaat met hun (nieuwe) service contracten als ik ze zo terug lees. Want waar betaal je nu eigenlijk voor bij brons en zilver? Dat Adlar mee kan kijken op een web pagina op afstand door de JAN module uit te lezen? Komop, er zijn tientallen groot en klein bedrijven die telefoon contact minuten/uren en uitlezen gratis aanbieden en niet in rekening zullen brengen.
Als er "lokale firmware updates" ook bij brons en zilver hadden gezeten dan hadden ze het nog enigszins recht kunnen praten me dunkt.
Maar dat is mijn mening.
Daarbij heb ik het idee dat LocalTuya al los staat van Tuya, maar twijfel inmiddels - vandaar de gedachte aan modbus. Bedraad is sowieso stabieler dan via internet.
Modbus is geheel los van wat voor tuya of cloud dan ook. Gewoon offline binnen je eigen netwerk.RenrentH schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 18:23:
[...]
Geldt de afhankelijkheid van de Tuya servers ook nog bij een modbus-verbinding? Ik gebruik nu LocalTuya, maar daar heb je nog steeds een geldig device-id nodig (bij mij staat dezelfde code bij ‘device’ en ‘device-id’). Als ik me dat goed herinner, heb ik de client-id er vorig jaar uitgegooid - het werkt in ieder geval zonder dat daar iets staat.
Daarbij heb ik het idee dat LocalTuya al los staat van Tuya, maar twijfel inmiddels - vandaar de gedachte aan modbus. Bedraad is sowieso stabieler dan via internet.
Zo gezegd, zo gedaan.
azaden schreef op zondag 8 februari 2026 @ 23:07:
[...]
Voor de Homey zijn een aantal van de door jou genoemde facetten al meegenomen in een nieuwe (test) versie van de app. Bekijk deze pagina's ter info als dit de richting is die je zoekt:
https://community.homey.a...ie-fase/143690/115?u=h_hi
Homey App test versie (2.9.3)
Nieuw is de weerprognose (Forecast) module die je in de advanced settings kunt activeren. Op basis van breedte- en lengtegraad bepaal je het gebied (1,11 km2) waarvan relevante data wordt opgevraagd bij Open Meteo./f/image/Kg77Tf6zmnmqmmcGMaSgZZOq.png?f=fotoalbum_large)
De forecast-module haalt naast temperatuur ook windsnelheid, zoninstraling en luchtvochtigheid. Hierdoor kan de app beter inschatten wanneer er kans is op rijpvorming op de warmtepomp, wat de COP negatief beïnvloedt. De warmtepomp leert automatisch hoe sterk ontdooien de COP beïnvloedt. Dit geleerde effect wordt zichtbaar in het forecast-advies, zodat je weet dat de efficiëntie vanwege ontdooien lager uitkomt.
/f/image/KI2ZKWdocWV0peGSTNJTKzXf.png?f=fotoalbum_large)
Weercondities hebben zowel een negatief of positief effect percentagegewijs op de verwachte COP, hier als sensor COP rendement weercondities weergegeven. De andere twee nieuwe sensoren tonen de ontdooiactiviteit van de afgelopen 24 uur: het aantal ontdooicycli en de totale ontdooitijd in minuten. Zo zie je direct hoeveel energie er door ontdooien verloren gaat.
/f/image/ftbu3NBNikKZB6Wof4KczYCc.png?f=fotoalbum_large)
Het Trigger flow kaartje "Forecast verwarmingsadvies" is beschikbaar voor geautomatiseerde afhandeling.
[ Voor 10% gewijzigd door azaden op 15-02-2026 13:53 ]
Nee ik draai niet op HL8 want vind die nog steeds te ver doorverwarmt boven de gevraagde temperatuur (bijna een halve graad), draai op een zelf bedachte scene en die is veel stabieler.fvanderstege schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 09:26:
[...]
Dan ben je de gelukkige bezitter van de laatste versie😏. Draait bij jou ook de nieuwe HL8 ( of zoals sommigen zeggen LT8) denk ik? Ben benieuwd naar jouw ervaringen in jouw situatie
Tsja, wat vind jij "los"?RenrentH schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 18:23:
[...]
Als ik hier m'n internet volledig er uit trek, waardoor ik alleen nog lokaal netwerk en wifi heb, kan ik de warmtepomp via localtuya op m'n HomeAssistant blijven aansturen zonder problemen. Dus het systeem staat "los" van de Tuya Cloud (gelukkig).
Alleen toen er voor LocalTuya laatst een update werd doorgepushed, moest ik een her-verificatie doen waarbij ik dus wel weer dat via de app (en dus de Tuya cloud) moest doen.
Dus op die manier ben er dan weer wel aan gebonden.
Dan is een modbus natuurlijk nóg losser zeg maar en ben je helemaal van het Tuya gebeuren af.
Inmiddels heb ik via enkele vragen bij Adlar meer duidelijkheid gekregen over het vervolg na de eerste grote en langdurige test van de nieuwe HL 8 en de implementatie daarna:
'' Alle software versies kunnen met de nieuwe HL8 draaien, en alle nieuwe klanten die we installeren draaien daar nu op. Daarnaast wordt er gewerkt aan een uitrol plan voor de installed base''
Dit betekent dus dat alle firmwareversies geschikt zijn om met de Hl8 te draaien. MCU 4.3.8 ( de laatste voor zover ik weet) is niet perse nodig voor de HL8.
Maar gebruikers die al langer de warmtepomp bezitten moeten blijkbaar nog even geduld hebben omdat de volledige uitrol ( wellicht ook op basis van de opmerking hieronder) nog in de planning zit. Misschien onder het motto: beter helemaal goed dan nog net niet helemaal goed. En de extra drukte in de wintermaanden zal ook niet meehelpen aan een versnelling van de uitrol vermoed ik. En dat is dan wel weer begrijpelijk.
Interessant is ook nog deze ontwikkeling :
'We zijn nu aan het experimenteren met een AI algoritme wat automatisch bijschaaft op basis van het huis, dat ziet er veel belovend uit.'
Voor veel tweakers geldt nu wellicht : toch nog maar even doorgaan met tweaken........
Merkwaardige conclusie van Adlar.fvanderstege schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:34:
"Alle software versies kunnen met de nieuwe HL8 draaien,"- Adlar
Ja HL8 'draait' onder mijn (oude) versie. Maar draait niet goed en heeft ook de fout er nog inzitten waarbij die om 23:00-00:00 de temp set plots onwijs hoog zet in graden en dan vanaf 00:00 weer teruggaat naar de 'correcte' temp set.
Dit is niet goed voor het verbruik en is dat uur exponentieel hoog. Om nog maar te zwijgen over de lawaai die de ventilator maakt in dat uur.
Dit hebben ze bij mij gewoon toegegeven als een "fout in de firmware dat verbeterd moet worden en je kan in de tussentijd gewoon gebruik maken van de normale stooklijnen".
Maar goed, dat bericht dat ze dus een plan van aanpak aan het creëren zijn om bij de klanten met verouderde firmware en systemen toch nog een uitrol te laten plaatsvinden dat is goed om te horen. Zou echter wel leuk zijn om dit ook persoonlijk te horen van ze na het insturen van 2 tickets waar geen antwoord op komt.
Helemaal waar jouw beschrijving van de bestaande ''oude HL8'' . maar mij ging het er nu om dat er geen nieuwe firmware nodig is om de nieuwe HL8 te laten draaien. Daar was bij mij onduidelijkheid over. dan zou je zeggen: zet die nieuwe HL8 er snel in bij bestaande gebruikers, maar ja, dat vraagt kennelijk toch nog wat tijd. Dus ja, de huidige gebruikers van oude HL8 lopen er nog steeds tegenaan dat er onvolkomenheden in zitten die vervelend uitpakken. En dat was/is nu ook de reden van veel tweakers om die oude HL8 uit te zetten en weer gewoon op de bestaande stooklijnen te verwarmen met eventuele aanpassingen in scenes en/of ,wat extremer, de stooklijnen uit te zetten en puur op de settemp te sturen. al dan niet met ( soms ingewikkelde) homey- en home-assistant modellen. Daar kunnen velen zich nu mee redden.LongTimeAgo schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:40:
[...]
Merkwaardige conclusie van Adlar.
Ja HL8 'draait' onder mijn (oude) versie. Maar draait niet goed en heeft ook de fout er nog inzitten waarbij die om 23:00-00:00 de temp set plots onwijs hoog zet in graden en dan vanaf 00:00 weer teruggaat naar de 'correcte' temp set.
Dit is niet goed voor het verbruik en is dat uur exponentieel hoog. Om nog maar te zwijgen over de lawaai die de ventilator maakt in dat uur.
Dit hebben ze bij mij gewoon toegegeven als een "fout in de firmware dat verbeterd moet worden en je kan in de tussentijd gewoon gebruik maken van de normale stooklijnen".
Maar goed, dat bericht dat ze dus een plan van aanpak aan het creëren zijn om bij de klanten met verouderde firmware en systemen toch nog een uitrol te laten plaatsvinden dat is goed om te horen. Zou echter wel leuk zijn om dit ook persoonlijk te horen van ze na het insturen van 2 tickets waar geen antwoord op komt.
Mooier is het op dit moment nog niet, maar er komt iets moois aan kennelijk.
Dankje voor jouw update.fvanderstege schreef op maandag 16 februari 2026 @ 12:00:
[...]
Helemaal waar jouw beschrijving van de bestaande ''oude HL8'' . maar mij ging het er nu om dat er geen nieuwe firmware nodig is om de nieuwe HL8 te laten draaien. Daar was bij mij onduidelijkheid over. dan zou je zeggen: zet die nieuwe HL8 er snel in bij bestaande gebruikers, maar ja, dat vraagt kennelijk toch nog wat tijd. Dus ja, de huidige gebruikers van oude HL8 lopen er nog steeds tegenaan dat er onvolkomenheden in zitten die vervelend uitpakken. En dat was/is nu ook de reden van veel tweakers om die oude HL8 uit te zetten en weer gewoon op de bestaande stooklijnen te verwarmen met eventuele aanpassingen in scenes en/of ,wat extremer, de stooklijnen uit te zetten en puur op de settemp te sturen. al dan niet met ( soms ingewikkelde) homey- en home-assistant modellen. Daar kunnen velen zich nu mee redden.
Mooier is het op dit moment nog niet, maar er komt iets moois aan kennelijk.
Ik blijf het erg jammer vinden dat Adlar zelf 0 communicatie doet (proactief). Stuur bijv eens een nieuwsbrief met ontwikkelingen, of post een artikel op je site...
Daarnaast; als ik 2 weken geleden een ticket aanmaak waarin ik letterlijk aangeef dat ik heb vernomen dat er een verbeterde hl8 is en ook een nieuwe firmware versie beschikbaar is dan krijg ik enkel als terugkoppeling;
"We hebben uw waarden bekeken en alles staat goed ingesteld. U heeft nog geen stooklijn geselecteerd"
Echt...
Vertel me dan gewoon dat er iets in ontwikkeling is en dat ik even geduld moet hebben. Of zou adlar de interne communicatie ook waardeloos hebben ingericht, waardoor service medewerkers werkelijk geen idee hebben van ontwikkelingen.
Nou, vorig jaar heb ik ook opnieuw een her-verificatie moeten doen om, na aanpassen van het wachtwoord van mijn router, het Adlar bedieningspaneel opnieuw met de router te verbinden. Precieze details ben ik vergeten maar niet dat het veel frustratie en tijd met zich meebracht. Bovendien voelt het niet comfortabel om afhankelijk te zijn van Tuya na een relatief klein iets als het aanpassen van een router-wachtwoord. De update van LocalTuya heb ik ook gedaan maar ik weet niet zeker of ik daar ook her-verificatie voor nodig had. [Bij mij staat de code die nodig is voor de aansturing van de wp via HA in een bestand met de naam core.config_entries en daar heb ik de entries voor ‘client_id’ en ‘client_secret’ op “” gezet. De code voor ‘device_id’ verandert niet.]LongTimeAgo schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:47:
[...]
Tsja, wat vind jij "los"?
Als ik hier m'n internet volledig er uit trek, waardoor ik alleen nog lokaal netwerk en wifi heb, kan ik de warmtepomp via localtuya op m'n HomeAssistant blijven aansturen zonder problemen. Dus het systeem staat "los" van de Tuya Cloud (gelukkig).
Alleen toen er voor LocalTuya laatst een update werd doorgepushed, moest ik een her-verificatie doen waarbij ik dus wel weer dat via de app (en dus de Tuya cloud) moest doen.
Dus op die manier ben er dan weer wel aan gebonden.
Dan is een modbus natuurlijk nóg losser zeg maar en ben je helemaal van het Tuya gebeuren af.
Ik vraag me alleen af of het bedieningspaneel van Adlar sowieso niet via mijn router verbonden is met Tuya. Dus dat -onafhankelijk van mijn aansturing via HA- Tuya in principe nog steeds toegang heeft: ik weet dit gewoon niet. Wat bij mij ook de nodige vragen oproept (en wat mogelijk samenhangt) is dat Adlar de softwarematige update op locatie moet doorvoeren. Dat lijkt me typisch iets wat óf via Chinese fabrikant ->Tuya -> router->bedieningspaneel->wp moet gaan, dan wel via Adlar->JAN-module->wp. Maar goed, ik ben een leek in deze zaken.
Iets anders: de ventilator van mijn wp komt niet lager dan 40Hz en het zou fijn zijn om een stooklijn te hebben met een lagere frequentie. Dit vanwege het geluid (valt in de eco-stand / 40Hz weliswaar erg mee). Om te checken op welke softwareversie mijn wp draait, dacht ik nog even in te loggen via de Tuya app. Nope, ik moet me weer eens opnieuw aanmelden, waar ik gezien mijn ervaring van vorig jaar geen zin in heb (alles draait nu stabiel). Omdat ik de JAN-module niet gebruik, zou ik voor een eventuele update dus voor 5 jaar een platinum onderhoudscontract moeten afsluiten, zeg 5x299 is pakweg 1500 euro. Ok, dan wordt er ook nog een paar keer schoongemaakt. Mij bekruipt het gevoel dat Adlar niet lekker draait en bedacht heeft om op die manier extra inkomsten te genereren. Klinkt niet echt goed.
Ik denk dat ik maar zonder een update door moet. Het zou wel fijn zijn om met een modbus-verbinding ook de ventilator wat stiller te zetten: is dat mogelijk bij de oudere versie MCU en MAIN?
[ Voor 7% gewijzigd door RenrentH op 16-02-2026 14:55 ]
Dag Martijnve,martijnve schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 11:13:
Nee ik bedoel zonder tussenkomst van wifi of home assistant.
Ik wil de hele regeling doen vanuit een esp32 met touchscreen die hangt waar the thermostaat zat en alleen wat optionele inputs vanuit ha gebruiken (stroomprijs en weersverwachting). Zodat de verwarming alleen wat intelligentie mist maar wel volledig blijft draaien als er smart home spullen stuk gaan.
Het enige wat ik wil gaan regelen is aan/uit heat/cool eco/normal en settemp.
wip:
[Afbeelding]
Lijkt me interessant.
Toch een vraag: wat is dan het verschil met het bedieningspaneel van Adlar? Ik stuur nu de wp aan middels de route: LocalTuya in HA (scenario’s / soms handmatig een andere stooklijn) -> Adlar bedieningspaneel (als toegangspoort voor HA) -> wp. Aansturing rechtstreeks via het bedieningspaneel is dus ook mogelijk.
Ik doe niets met de luchttemperatuur in de woonkamer en zou op de plek van de cv-thermostaat dus het Adlar bediendingspaneel kunnen ophangen. Klaar??
Iemand een idee waar het mis kan gaan?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
| # ------
# MODBUS
# ------
modbus:
- name: Heatpump
type: rtuovertcp
host: 192.168.x.x
port: 4196
delay: 1
message_wait_milliseconds: 35
timeout: 20
sensors:
- name: "Adlar Compressor Target Frequency"
unique_id: adlar_compressor_target_frequency
slave: 1
scan_interval: 30
address: 0x0027
data_type: int16
precision: 0
unit_of_measurement: Hz
state_class: measurement
- name: "Adlar Compressor Running Frequency"
unique_id: adlar_compressor_running_frequency
slave: 1
scan_interval: 30
address: 0x0040
device_class: frequency
data_type: int16
precision: 0
unit_of_measurement: Hz
state_class: measurement |
Zonnepanelen: 6 stuks, 2640 wp op ZZW. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Geschakelde bungalow - 90m² vloerverwarming - 95m² totaal woning - overal HR++ | Warmtepompboiler: Atlantic Calypso 100L | Thuisaccu: Marstek 5 kWh |
Ik ken je device niet die je gebruikt maar mischien heb je iets aan mijn ESP32 setup in ESPHome:avangalen schreef op maandag 16 februari 2026 @ 16:01:
De modbus verbinding zou nu moeten werken (lampjes op de waveshare zijn de goede kleur), maar de twee entiteiten krijgen de status 'niet beschikbaar'.
Iemand een idee waar het mis kan gaan?code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33# ------ # MODBUS # ------ modbus: - name: Heatpump type: rtuovertcp host: 192.168.x.x port: 4196 delay: 1 message_wait_milliseconds: 35 timeout: 20 sensors: - name: "Adlar Compressor Target Frequency" unique_id: adlar_compressor_target_frequency slave: 1 scan_interval: 30 address: 0x0027 data_type: int16 precision: 0 unit_of_measurement: Hz state_class: measurement - name: "Adlar Compressor Running Frequency" unique_id: adlar_compressor_running_frequency slave: 1 scan_interval: 30 address: 0x0040 device_class: frequency data_type: int16 precision: 0 unit_of_measurement: Hz state_class: measurement
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
| # Adlar modbus uart: - id: uart_modbus tx_pin: GPIO17 rx_pin: GPIO16 baud_rate: 9600 data_bits: 8 stop_bits: 1 parity: NONE modbus: - uart_id: uart_modbus id: modbus_client modbus_controller: - id: modbus_adlar modbus_id: modbus_client address: 0x01 update_interval: 60s sensor: - platform: modbus_controller modbus_controller_id: modbus_adlar name: "Compressor Running Frequency" register_type: holding address: 0x0040 device_class: frequency value_type: S_WORD accuracy_decimals: 0 unit_of_measurement: Hz |
Je host is 192.168.x.x, ik neem aan dat je de x-en hebt ingevuld.
Ik gebruik deze https://www.waveshare.com/wiki/2-CH_RS485_TO_ETH_(B)marnie schreef op maandag 16 februari 2026 @ 16:39:
[...]
Ik ken je device niet die je gebruikt maar mischien heb je iets aan mijn ESP32 setup in ESPHome:
Klopt, de x'n heb ik ingevuld.. Poort is 4196 volgens de configuratie van de Waveshare. De Growatt inverter lees ik wel uit via het andere kanaal ook op die poort. Hiervoor wordt de SolaX Inverter Modbus integratie gebruikt.Is je port nummer wel ok? Modbus tcp default is 502.
Je host is 192.168.x.x, ik neem aan dat je de x-en hebt ingevuld.
De configuratie yaml heb ik deels overgenomen van de Marstek modbus configuratie.
Misschien toch een andere modbus integratie gebruiken ...
NB. Ik tap de modbus af van het Adlar kastje. Met de stroom erop stopte HA er direct mee ...
Zonnepanelen: 6 stuks, 2640 wp op ZZW. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Geschakelde bungalow - 90m² vloerverwarming - 95m² totaal woning - overal HR++ | Warmtepompboiler: Atlantic Calypso 100L | Thuisaccu: Marstek 5 kWh |
Verschil voor mij is dat het wel werkt met de binnentemperatuur (in de woonkamer en ik doe meer zones). En dat de bediening gebeurt middels een net en gebruiksvriendelijk touchscreen vanuit de woonkamer. Stuk beter voor de WAF.RenrentH schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:42:
[...]
Dag Martijnve,
Lijkt me interessant.
Toch een vraag: wat is dan het verschil met het bedieningspaneel van Adlar? Ik stuur nu de wp aan middels de route: LocalTuya in HA (scenario’s / soms handmatig een andere stooklijn) -> Adlar bedieningspaneel (als toegangspoort voor HA) -> wp. Aansturing rechtstreeks via het bedieningspaneel is dus ook mogelijk.
Ik doe niets met de luchttemperatuur in de woonkamer en zou op de plek van de cv-thermostaat dus het Adlar bediendingspaneel kunnen ophangen. Klaar??
Lijkt me een prima apparaatje, maar ik kan je hier niet mee helpen.avangalen schreef op maandag 16 februari 2026 @ 17:20:
[...]
Ik gebruik deze https://www.waveshare.com/wiki/2-CH_RS485_TO_ETH_(B)
[...]
Klopt, de x'n heb ik ingevuld.. Poort is 4196 volgens de configuratie van de Waveshare. De Growatt inverter lees ik wel uit via het andere kanaal ook op die poort. Hiervoor wordt de SolaX Inverter Modbus integratie gebruikt.
De configuratie yaml heb ik deels overgenomen van de Marstek modbus configuratie.
Misschien toch een andere modbus integratie gebruiken ...
NB. Ik tap de modbus af van het Adlar kastje. Met de stroom erop stopte HA er direct mee ...
Wel een voorzichtig advies, ik zag dat er een web omgeving aanwezig is, probeer eerst in deze omgeving de modbus integratie goed te krijgen, daarna pas de koppeling met HA maken.
Dankzij @reiker type veranderd van rtuovertcp naar tcp en de eerste twee entiteiten worden gelezen.avangalen schreef op maandag 16 februari 2026 @ 16:01:
De modbus verbinding zou nu moeten werken (lampjes op de waveshare zijn de goede kleur), maar de twee entiteiten krijgen de status 'niet beschikbaar'.
Iemand een idee waar het mis kan gaan?code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11# ------ # MODBUS # ------ modbus: - name: Heatpump type: tcp host: 192.168.x.x port: 502 delay: 1 message_wait_milliseconds: 35 timeout: 20
Goed bezig! Mooie grote buizen! In ieder geval en voor alle andere zaken moet het hele afgifte circuit en ook de vloerverwarming waterzijdig ingeregeld worden. De meeste installateurs doen dit helaas niet omdat het een tijdrovende zaak is. Je kunt het zelf doen met de vele YouTube videos. Moeilijk is het niet. Niet alleen alle VVW groepen onderling maar eventueel ook alle radiatoren en eventueel de balans tussen bijvoorbeeld begane grond en bovenverdieping. Als je bijvoorbeeld twee circuits hebt (boven en beneden) meteen flow inregel ventielen erop zetten aan het begin. Bij een warmtepomp is dit nog veel belangrijker dan bij een gasCV omdat met de lagere temperatuur minder vermogen via het water getransporteerd wordt. Het steekt dus erg nauw alle afgite systemen individueel en ook goed met elkaar in balans te brengen. Extra tip: mocht er weer zo een "bypass" in het circuit zitten, dan kan die vrijwel altijd meteen bijna of helemaal dicht. Bij het opstarten en tijdens de runs mikken op een 5 graden differenteel tussen aanvoer en retour vanuit het huis naar de warmetepomp. Veel succes!jLing schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 23:16:
Ik ben bezig met een complete renovatie van mijn woning.
Nieuwe standleidingen (32mm)
Alle radiatoren weg, elke verdieping nieuwe vloerverwarming.
WAF moest ik opzoekenmartijnve schreef op maandag 16 februari 2026 @ 19:35:
[...]
Verschil voor mij is dat het wel werkt met de binnentemperatuur (in de woonkamer en ik doe meer zones). En dat de bediening gebeurt middels een net en gebruiksvriendelijk touchscreen vanuit de woonkamer. Stuk beter voor de WAF.
Ik ben net nieuw hier op het forum, Bij ons is er 7-2-2026 een Aurora III 9KW geplaatst. Uiteraard wil ik deze koppelen aan Home Assistant. Met die stomme app van Thermomax kun je precies niets en Tuya is ook geen optie heb ik gelezen, dus heb ik een mooie EW11A-0 modbus module aangeschaft en geplaatst maar de communicatie wil nog niet vlotten.ohno_nl schreef op donderdag 4 december 2025 @ 17:15:
[...]
Thnx, ik heb er even na gekeken en er wordt gebruik gemaakt van een andere controler met een endpoint die wel een open API heeft. Het endpoint waar de Aurora III gebruik van maakt (overseas-mqtt.dotelspt.com) heeft dat niet dus een modbus lijkt de makkelijkste oplossing en ook veilig want dan hoef je geen verbinding te maken met een of andere vage chinese IoT dienst :-)
En ik houd je op op de hoogte, leuk projectje voor de kerstvakantie.
Ik heb deze HACS integratie gevonden: https://github.com/CNC-Buddy/R290_heatpump/tree/main
Daarmee kan ik wel verbinden naar de modbus module maar komt er geen data binnen.
Ik heb al wat gerommeld met baud rate maar dat lijkt geen verschil te maken.
nu zie ik dat jij er een kerst project van gemaakt hebt, is het bij jou wel gelukt? en zo ja zou je mij verder willen helpen?
je hebt 2 dingen nodig, een modbus interface voor je HA en een config file voor je modbus interface die verteld hoe alles werkt.Erry2907 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 00:32:
[...]
Ik ben net nieuw hier op het forum, Bij ons is er 7-2-2026 een Aurora III 9KW geplaatst. Uiteraard wil ik deze koppelen aan Home Assistant. Met die stomme app van Thermomax kun je precies niets en Tuya is ook geen optie heb ik gelezen, dus heb ik een mooie EW11A-0 modbus module aangeschaft en geplaatst maar de communicatie wil nog niet vlotten.
Ik heb deze HACS integratie gevonden: https://github.com/CNC-Buddy/R290_heatpump/tree/main
Daarmee kan ik wel verbinden naar de modbus module maar komt er geen data binnen.
nu zie ik dat jij er een kerst project van gemaakt hebt, is het bij jou wel gelukt? en zo ja zou je mij verder willen helpen?
de modbus interface kan je op 2 manieren doen up een usb interface of ethernet. ik gebruik een waveshare device die op ethernet werkt een zogenaamde ethernet to modbus gateway. enige wat je dan hoeft te doen is een extra config file hebben met de functies van de warmte pomp. die kan je soms van mede tweakers of op internet vinden maar meestal moet je die data uit de manual halen.
je kan alleen de data uitlezen en bewerken. daar zit verder geen logica in. maar het monitoren van je WP geeft je wel een goede inzicht. en zelf dus de logica maken
als je geen ervaring hebt in modbus zou ik een mede tweaker vragen of ergens op HA forum dat iemand de zelfde wp heeft en dan de config file van opvragen.
ik zie op de HA form genoeg info over deze Modbus adapter dus ik denk wel dat je die aan de praat zou moeten kunnen krijgen in HA:
https://community.home-as...bus-or-mqtt/211137?page=2
nu nog wat sensoren van de WP in de config file en je bent er bijna.
ik heb alleen de 6KW WP dus kan ik niet mijn config file geven maar ik denk dat als je een paar config files van verschillende WP hebt en de juist manual je best wel een eind kan komen. dat het niet makkelijk is voor je, en ik vind het ook niet altijd even makkelijk maakt het ook wel weer leuk als het dan toch wel lukt.
Het was inderdaad de bedoeling dat het een kerstproject zou worden. Helaas liept de verbouwing van de rest van het huis een beetje uit dus wordt het hopelijk een voorjaarsvakantieproject. Ik heb net in de boekjes van Adlar de ModBus specificaties gevonden dus daar ga ik mee aan de slag. Als het gelukt ik meld ik dat hier zeker.Erry2907 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 00:32:
[...]
Ik ben net nieuw hier op het forum, Bij ons is er 7-2-2026 een Aurora III 9KW geplaatst. Uiteraard wil ik deze koppelen aan Home Assistant. Met die stomme app van Thermomax kun je precies niets en Tuya is ook geen optie heb ik gelezen, dus heb ik een mooie EW11A-0 modbus module aangeschaft en geplaatst maar de communicatie wil nog niet vlotten.
Oh succes met de verbouwing, zou je het boekje willen delen? van adlar krijg ik nog niet veel los.ohno_nl schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 20:31:
[...]
Het was inderdaad de bedoeling dat het een kerstproject zou worden. Helaas liept de verbouwing van de rest van het huis een beetje uit dus wordt het hopelijk een voorjaarsvakantieproject. Ik heb net in de boekjes van Adlar de ModBus specificaties gevonden dus daar ga ik mee aan de slag. Als het gelukt ik meld ik dat hier zeker.
ik heb vandaag een ticket ingeschoten met de vraag of ze die info willen doorsturen, maar ze klinken nogal terughoudend om het zo maar op te sturen.
Ik heb enkel de standaard gebruikers handleiding, daar heb ik alleen error codes gevonden maar geen modbus adressen. dus als je wat plaatjes zou kunnen delen heel graag.ohno_nl schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 11:11:
Ik heb de boekjes niet digitaal. Ze zitten bij de documentatie die bij de warmtepomp hoort, als je ze niet hebt kan ik wel een paar foto's maken van het modbus register.
Het is me inmiddels wel gelukt om de communicatie op te zetten met de EW11. Het blijkt dat de Aurora III enkel met functiecode 4 (Input) registers werkt,
Ik heb met de Chipkin modbus scanner gevonden dat de FC 1 t/m 3 niet mee doen.
:strip_exif()/f/image/6GL0VN38aGuUHQsV9vsMNOQf.png?f=user_large)
er komt data binnen, maar wat het allemaal betekend dat is nog een groot vraagteken
Bedankt voor de tips! Het zijn in mijn geval zelfs 3 verdiepingen. Wel een rechttoe rechtaan installatie.Harmknot schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:44:
[...]
Goed bezig! Mooie grote buizen! In ieder geval en voor alle andere zaken moet het hele afgifte circuit en ook de vloerverwarming waterzijdig ingeregeld worden.
Vandaag zijn de warmtepomp en boiler geïnstalleerd, even getest maar niet aan gelaten. Komende week alle vloeren dichtsmeren en dan gaan we eens kijken hoe en wat.
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 3% gewijzigd door jLing op 20-02-2026 22:43 ]
[...]
Bedankt voor de tips! Het zijn in mijn geval zelfs 3 verdiepingen. Wel een rechttoe rechtaan installatie.
Vandaag zijn de warmtepomp en boiler geïnstalleerd, even getest maar niet aan gelaten. Komende week alle vloeren dichtsmeren en dan gaan we eens kijken hoe en wat.
~~~~~~~~~~~~~~~~~
Het zou mooi zijn als je voor alle drie de open (4groep) verdelers op elke verdieping een inregelventiel kan zetten. Hiermee kun je dan de totale flow van de WP mooi verdelen over de 3 etages. Het meeste zal waarschijnlijk beneden blijven, 1e vd iets minder (wellicht zit daar wel een badmaker), 2e etage nog minder omdat alle warmte uit huis sowieso daar naartoe gaat. Het is maar hoe fijnmazig je wilt kunnen inregelen. (Als het hele systeem eenmal vol is en op druk doe je dat liever niet meer)
Nog een puntje over de warmwater aansluiting op de WPB. Je hebt hier geen "warmteval". Ontbreken van een "warmteval" (heat trap): Bij veel installaties worden de leidingen direct bovenaan aangesloten zoals bij jou. Als de leidingen echter niet eerst met een lus naar beneden lopen (een zwanenhals of lus van 5-10 cm), kruipt het warme water makkelijker omhoog uit de boiler de leidingen in. Er lekt dan voortdurend warmwater naar boven zodat de WPB steeds een beetje moet bijverwarmen. Warm water is lichter dan koud water. Je kunt het eerst even zo laten en dan af en toe eens aan de warmwater buis uit de WPB voelen nadat al geruime tijd geen warmwater gebruikt is. Als die warm is kun je beter even een lus van ca. 10cm naar beneden maken. Al met al een mooi project! Veel succes!
[ Voor 2% gewijzigd door Harmknot op 21-02-2026 16:32 . Reden: spelfouten, verduidelijking ]
Ik ben inmiddels een collectie aan het aanleggen van de modbus registers en mapping op de L en P parameters. Zie hier.Erry2907 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 21:54:
[...]
Ik heb enkel de standaard gebruikers handleiding, daar heb ik alleen error codes gevonden maar geen modbus adressen. dus als je wat plaatjes zou kunnen delen heel graag.
Het is me inmiddels wel gelukt om de communicatie op te zetten met de EW11. Het blijkt dat de Aurora III enkel met functiecode 4 (Input) registers werkt,
Ik heb met de Chipkin modbus scanner gevonden dat de FC 1 t/m 3 niet mee doen.
[Afbeelding]
er komt data binnen, maar wat het allemaal betekend dat is nog een groot vraagteken
De idee is om de Homey wamtepomp app uit te breiden, met modbus-tcp aansturing (bijvoorbeeld Elfin EW11).
[ Voor 11% gewijzigd door azaden op 22-02-2026 10:44 ]
Het grootste probleem met dit soort klusjes is dat het best tijdrovend is zonder de juiste apparatuur.Reshadf schreef op zondag 22 februari 2026 @ 11:54:
Zijn hier mede tweakers die wellicht leuk vinden om bij mij (omgeving Haarlem) te helpen om mijn vloerverwarming goed in te regelen? Ik heb nog 2 verdelers met pomp en heb het gevoel dat hij niet heel efficient verwarmt. Voornamelijk door cold spots die je soms voelt in de vloer. Ik ben zelf heel technisch ingesteld als het aankomt op computers maar heb 2 linker handen als het aan komt op dit soort dingen.
Wat dat betreft kan je ook zoiets aanschaffen: https://www.amazon.nl/Fli...vtargid=pla-2404628969476
Dan kan je de warmtepomp even voluit zetten qua temperatuur (hoge set temp), vervolgens even een uurtje wachten en dan per lus bekijken met de FLIR welke een te hoge terugvoer temperatuur heeft en die knijpen totdat allemaal een gelijke temperatuur hebben.
Zo heb ik het in ieder geval gedaan. Niet perfect of professioneel, maar wel heel handig.
---
Adlar komt hier trouwens mid- April langs voor de update naar de laatste versie! Grote blij.
Die heb ik toevallig in huis! Ik durf alleen zelf niks te doen wat betreft aan de verdelers zitten maar misschien dat iemand in mijn directe omgeving hier wat verstand van heeft. Kan dit op elke verdeler of heb je een specifieke nodig om deze te kunnen knijpen?LongTimeAgo schreef op zondag 22 februari 2026 @ 15:47:
[...]
Het grootste probleem met dit soort klusjes is dat het best tijdrovend is zonder de juiste apparatuur.
Wat dat betreft kan je ook zoiets aanschaffen: https://www.amazon.nl/Fli...vtargid=pla-2404628969476
Dan kan je de warmtepomp even voluit zetten qua temperatuur (hoge set temp), vervolgens even een uurtje wachten en dan per lus bekijken met de FLIR welke een te hoge terugvoer temperatuur heeft en die knijpen totdat allemaal een gelijke temperatuur hebben.
Zo heb ik het in ieder geval gedaan. Niet perfect of professioneel, maar wel heel handig.
---
Adlar komt hier trouwens mid- April langs voor de update naar de laatste versie! Grote blij.
Er lurken hier een aantal mensen op het forum die best veel verstand hebben van de verdelers.
@Ramon_1984 bijvoorbeeld.
Als je een foto plaatst kunnen zij je misschien tips en tricks geven.
EDIT: Wel even met disclaimer dat verdelers niet zozeer iets te maken hebben met de Aurora warmtepompen natuurlijk en dat dit dan weer off-topic is. Maar doordat het best veel betrekking op elkaar heeft qua vraagstukken wordt het af en toe door de vingers gezien. Dus wees gewaarschuwd. Plaatsen op de correcte locatie op het forum is geadviseerd, je kan er dan wel vanuit hier naar toe linken me dunkt.
[ Voor 38% gewijzigd door LongTimeAgo op 23-02-2026 11:38 ]
Edit: zojuist de thermostaat op 25 graden gezet maar de aanvoer blijft hangen op 22 graden (HL8 geselecteerd).
[ Voor 15% gewijzigd door GlitchBug op 25-02-2026 20:40 ]
Als het goed is moet die na 15 of 30 minuten (naargelang hoe Adlar dit heeft ingesteld op de JAN module) reageren en per X aantal minuten 1 stapje ophogen.
Mooi document. Zou je nogmaals naar modbus adres 0x0304 kunnen kijken? De HouseHeating manual geeft hier andere waarden aan, en ik gebruikt hier ook de waarden van HouseHeating, en die zijn net anders dan jij in de manual hebt opgenomen. (0 = cooling / 1 = heating)azaden schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 20:49:
[...]
Ik ben inmiddels een collectie aan het aanleggen van de modbus registers en mapping op de L en P parameters. Zie hier.
De idee is om de Homey wamtepomp app uit te breiden, met modbus-tcp aansturing (bijvoorbeeld Elfin EW11).
Vrijstaande bungalow 299m2 bwjr 1954 * 5cm spouwiso, hr++ glas, dakiso 25cm glaswol * vloeriso 10cm * vloerverwarming met zoneregeling * 20500Wp Solinso PV * 48kWh/15kW sigenstor batterij * Adlar 6kW Full electric jan 2025
Ik heb de bedrading al 25x gechecked en kan daar geen probleem aan ontdekken. maar blijf deze meldingen krijgen:
[D][modbus_controller:039]: Modbus command to device=1 register=0x40 no response received - removed from send queue
Zijn er mensen die dit herkennen. Ik vroeg met af of het zou kunnen zijn dat het address bij mij anders kan zijn.
modbus_controller:
- id: modbus_adlar
modbus_id: modbus_client
address: 0x01
update_interval: 10sZet de interval eens hoger, 60s bv.martijnve schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 23:26:
Ik ben met behulp van Marnie zijn info (dank daar voor) aan de slag gegaan om mijn Aurora 2 10kw met esphome via modbus te gaan besturen maar ik krijg met esphome geen connectie.
Ik heb de bedrading al 25x gechecked en kan daar geen probleem aan ontdekken. maar blijf deze meldingen krijgen:
[D][modbus_controller:039]: Modbus command to device=1 register=0x40 no response received - removed from send queue
Zijn er mensen die dit herkennen. Ik vroeg met af of het zou kunnen zijn dat het address bij mij anders kan zijn.modbus_controller: - id: modbus_adlar modbus_id: modbus_client address: 0x01 update_interval: 10s
Het kan ook zijn dat de twee modbus data draden verwisseld moeten worden.
Heb je de ESP TX verbonden met de TTL RX? En andersom?
Als dat niet werkt mag je me een dm sturen met de complete yaml, dan kan ik deze vergelijken met die van mij.
[ Voor 6% gewijzigd door marnie op 26-02-2026 00:20 ]
Ik ben ook een foutje in de HouseHeating manual tegengekomen, belangrijke boolean 'compressor actief' :ewoutbrogt schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 22:00:
[...]
Mooi document. Zou je nogmaals naar modbus adres 0x0304 kunnen kijken? De HouseHeating manual geeft hier andere waarden aan, en ik gebruikt hier ook de waarden van HouseHeating, en die zijn net anders dan jij in de manual hebt opgenomen. (0 = cooling / 1 = heating)
1
2
3
4
5
6
7
8
| - platform: modbus_controller modbus_controller_id: modbus_adlar address: 0x0000 register_type: holding bitmask: 0x01000 name: "Compressor active" # was: name: "Shutdown after Reaching Temp" id: compressor_active disabled_by_default: true |
Vandaag weer de stooklijn van off naar hl8 gezet. Dit keer springt ie direct naar 42 graden. Ookal is het binnen 21 graden en heb ik de gewenste temperatuur op 19 gezet. Na 15 minuten nog geen correctie.LongTimeAgo schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 21:38:
[...]
Als het goed is moet die na 15 of 30 minuten (naargelang hoe Adlar dit heeft ingesteld op de JAN module) reageren en per X aantal minuten 1 stapje ophogen.
Heb je L27 wel op 0 staan?GlitchBug schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 20:33:
Zojuist m'n Tado X thermostaat op de warmtepomp geprobeerd aan te sluiten door enkel de draadjes in de thermostaat te stoppen. Vervolgens heb ik stooklijn HL8 geselecteerd (daarvoor bediende ik handmatig in de app de aanvoertemperatuur). Hoe kan ik nu verifieren dat de thermostaat met de warmtepomp communiceerd?
Edit: zojuist de thermostaat op 25 graden gezet maar de aanvoer blijft hangen op 22 graden (HL8 geselecteerd).
Als die op 1 staat heb je namelijk de vaste stooklijn uit het tabelletje.
Kun je ook in het Adlar portal?
Daar kun je tegels o.a. de kamertemperatuur toevoegen.
Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, HR++ glas vloerverwarming beneden 55 m2, boven standaard radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Jaarverbruik ca. 1.600 kwh, zonder cv hulp.
Dan lijkt die wel actief te zijn.GlitchBug schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:24:
[...]
Vandaag weer de stooklijn van off naar hl8 gezet. Dit keer springt ie direct naar 42 graden. Ookal is het binnen 21 graden en heb ik de gewenste temperatuur op 19 gezet. Na 15 minuten nog geen correctie.
Als je interval een half uur is en je hebt nog de oude HL8 moet je even geduld hebben.
Waarschijnlijk stond je ingestelde temperatuur thermostaat hoger dan je kamertemperatuur en op de achtergrond loopt de steltemperatuur dan gewoon op.
Hoe controleer ik of L27 op 0 staat?Johan H schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:27:
[...]
Heb je L27 wel op 0 staan?
Als die op 1 staat heb je namelijk de vaste stooklijn uit het tabelletje.
Kun je ook in het Adlar portal?
Daar kun je tegels o.a. de kamertemperatuur toevoegen.
[Afbeelding]
Het Adlar portaal is bij mij nog niet in werking gesteld.
Mogelijk omdat er tijdens installatie wat mis is gegaan en nu staat de boiler op een tijdelijke plek. Die komen ze later op de juiste plek zetten. Warmtepomp en boiler zijn verder wel operationeel.
Edit: even gecontroleerd en L27 staat op 0
Nee. Enkel hier vloerverwarming met 1 handdoek radiator in de badkamer zonder tado knop.LongTimeAgo schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:46:
@GlitchBug Heb jij toevallig ook Tado radiator knoppen in gebruik?
Ik denk dat er nog wel meer discrepanties te ontdekken valt in de diverse docs die ik nu aan het verzamelen ben. Jou inbreng en hulp is daarbij zeer welkom! Dus mocht je jouw setup willen delen (mag ook per DM) dan gaarne.ewoutbrogt schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 22:00:
[...]
Mooi document. Zou je nogmaals naar modbus adres 0x0304 kunnen kijken? De HouseHeating manual geeft hier andere waarden aan, en ik gebruikt hier ook de waarden van HouseHeating, en die zijn net anders dan jij in de manual hebt opgenomen. (0 = cooling / 1 = heating)
Reden waarom ik het vroeg is omdat ik dus wel 2 slimme radiatorknoppen hebben van Tado X en dat 1 van deze de waardes doorgeeft aan de JAN, vreemdgenoeg. Maar kan blijkbaar wel gefixed worden. Wordt in April naar gekeken.GlitchBug schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 13:33:
[...]
Nee. Enkel hier vloerverwarming met 1 handdoek radiator in de badkamer zonder tado knop.
Moet je er dan niet voor zorgen dat die zich niet in dezelfde ‘room’ bevinden als de thermostaat zelf? Volgens mij gebruikt Jån telkens de laagste waarde in dezelfde room.LongTimeAgo schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 22:49:
[...]
Reden waarom ik het vroeg is omdat ik dus wel 2 slimme radiatorknoppen hebben van Tado X en dat 1 van deze de waardes doorgeeft aan de JAN, vreemdgenoeg. Maar kan blijkbaar wel gefixed worden. Wordt in April naar gekeken.
Volges mij is @fvanderstege daar eens mee aan het experimenteren geweest.
Dus dan kan het nog zijn dat de JAN module de verkeerde 'room' uitleest. Maar dan moet dat dus hersteld worden lijkt mij. Geen idee hoe ik dat zelf kan doen.
"Slaapkamer" begint met een S.
"Woonkamer" begint met een W.
Dus nu heten ze "1. Woonkamer" en "2. Slaapkamer".
Waardoor praktisch gezien de woonkamer weer de eerste room is.
Het zal niet de eerste keer zijn dat bepaalde software-technische zaken numeriek en alfabetisch ingedeeld worden waarbij de default (nummer 1) wordt uitgelezen...
Naast de redelijk slechte support dus nu nog een minpuntje: Er is tijdens het verkoop process 0,0 informatie gedeeld over service contracten en welke mogelijkheden er dan wel of niet zijn.
Wat zijn zoekwoorden waarop ik kan zoeken in dit forum om zelf te knutselen kwa data?
Afhankelijk van waar je je comfortabel bij voelt; als je bijvoorbeeld zoekt op "modbus" of "homey" kun je je vast wel al een avondje vermaken met alles doorlezenjLing schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 14:47:
[...]
Wat zijn zoekwoorden waarop ik kan zoeken in dit forum om zelf te knutselen kwa data?
[ Voor 13% gewijzigd door reiker op 03-03-2026 14:56 ]
Zo gezegd, zo gedaan.
Op de eerste pagina staat een hoop info.jLing schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 14:47:
Maar dat is voornamelijk voor de 6kw versie en dan voor de Tuya oplossing met HA en Homey.
De andere versies warmtepomp en modbus zaken volgens mij nog niet uitgebreid.
---
Ondertussen heb ik ook de befaamde servicecontract wijziging email ontvangen. Met een extra saillant detail: De Brons en Zilver contracten zijn niet (meer) te selecteren? Het 'goedkoopste' contract is nu de gold voor 199,- per jaar.
Ook zijn er nu altijd voorrijkosten bij Gold, ongeacht of het om de 2-jaarlijkse onderhoudsbeurt of additioneel onderhoud (tenzij dit ergens anders vermeld staat? maar kan ik niet terugvinden). Voorheen waren de voorrijkosten voor het fysieke onderhoud/inspectie gewoon vanaf Zilver inbegrepen.
Ik zou eigenlijk graag van Adlar willen horen hoe de huidige onderhoudscontracten tot stand zijn gekomen en waarom ze zo enorm versoberd zijn tegenover de vorige. Dat er verduidelijking nodig was, was evident, maar dit is toch wel heel bijzonder. De "nieuwe gold" is bijna hetzelfde als de "oude zilver".
Ook heb ik ondertussen toegang gekregen tot de web pagina waarin ik ook mijn data kan inzien en zie ik dat de warmtepomp niet meer de slaapkamer radiator pakt als thermostaat!
Of dit kwam door mijn 1. 2. 3. in Tado wijziging is nog maar de vraag haha.
Dat moet toch kunnen, alleen wel goed markeren welk draadje waar zat op de JAN-module.GlitchBug schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 16:08:
Ik wil de kabels van de JAN-module en het bedieningskastje even netter wegwerken bij mij thuis. Kan ik deze loskoppelen, beter wegwerken en dan weer aansluiten of moet ik dan weer Adlar langs laten komen? Weet iemand dit...
Dit zou geen probleem moeten zijn. Zolang je de stroom er af haalt (van de JAN module)GlitchBug schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 16:08:
Ik wil de kabels van de JAN-module en het bedieningskastje even netter wegwerken bij mij thuis. Kan ik deze loskoppelen, beter wegwerken en dan weer aansluiten of moet ik dan weer Adlar langs laten komen? Weet iemand dit...
Heb ik ook gedaan toen ik de Honeywell verving voor de Tado X.
1212jLing schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 09:57:
Ik zie de code van aurora II wel terug in dit forum. Is de 4 cijferige installateurs code voor het display van de aurora III ook al bekend?
/f/image/qek7sup6yAKTfAnJsM0HtMEX.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/H2bjpo3wgbk2QluOQXoP680L.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/kmVptXEM05Nbf9oGZjTnqEM6.jpg?f=fotoalbum_tile)