Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen

Pagina: 1 ... 67 68 Laatste
Acties:

• nlfva1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:52
BerndGaykema schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 10:49:
De werking van mijn wp (enkel vloerverwarming, Homey Pro regeling) van afgelopen nacht (minimum temperatuur 4,5 graad, na half 5 onder de 6, dan schakelt de wp van ECO naar NORMAL):
[Afbeelding]

P26 = 2 (hysterese watertemp en gewenste temp)
P99 = 3 (delta T moduleren pomp)
P110 = 40 (max temp outlet water)
P111 = 20 (min temp outlet water)
P116 = 0 (regelt op temp inlet water)

Firmware:
Main module: V2.5.2
MCU Module: V4.2.3

Kreeg afgelopen woensdag een email van Adlar dat ze "volgens afspraak" maandag langskomen. Ik weet niet van een afspraak, zag de email vrijdagavond pas en ben de komende dagen met vakantie....
Hopelijk is maandagochtend bellen op tijd om te annuleren.
Ze mogen de firmware NIET updaten naar 4.3.8 (dan werkt de omschakeling verwarmen - koelen niet meer met mijn hardware). Blad verwijderen is het enige wat ze mogen doen. De Aurora werkt momenteel 100% naar mijn zin, houden zo!
Kan je uitleggen waarom de omschakeling verwarmen - koelen niet meer zou werken? Dan weet ik of ik ook de firmware update moet tegenhouden.

Twee onder 1 kap woning 170m2 bwjr 2001 met standaard spouw-, dak- en vloer-isolatie ;beneden vloerverwarming, boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW sinds Okt 2024

• Johan H
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 16:00
marnie schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:59:
@reiker Ik zie hier geen relatie met de inlet watertemperatuur (wp staat hier ook op inlet en hysterese ook op 2grC) en dit intermediërend aanslaan van de waterpomp. Het effect doet zich al voor voordat de hysterese 2 graden wordt. Ik heb de overige sensoren die ik in HA heb van de Adar ook vergeleken maar kan geen relatie vinden mbt dit gedrag.
[Afbeelding]
Ik zie het als ongewenst in- en uitschakelen van de waterpomp, onnodig en slecht voor de levensduur van de waterpomp.
Als het buiten kouder is dan 6 graden, gaat de circulatiepomp in anti vries protectie.

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
Johan H schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 12:06:
[...]

Als het buiten kouder is dan 6 graden, gaat de circulatiepomp in anti vries protectie.
Zojuist even gecontroleerd in mijn HA: de Adlar ambient temperatuur sensor geeft waardes hoger dan 10grC aan op het moment dat de waterpomp intermediëerd.

De laagste waardes die zijn gemeten komen 's nachts voor, 6grC, deze maand 3 momenten.

Ik verwacht echter geen waterpomp vorstprotectie bij een warmtepomp in bedrijf, met minimum flow = ca 3l/h en met 's nachts de Temp Set Inlet op 24grC, de vorstprotectie verwacht ik als de WP uit staat en het water niet meer verwarmt naar de Temp Set waarde.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

• marnie
  • Nu online
Ik denk: de oorzaak gevonden!

De sensor 'inlet temp' is niet stabiel op het moment dat deze sensor 1gr minder aangeeft, de waarde klappert dan terug en herhaalt dat eventueel. Het lijkt op het denderen van (harde) contacten. Als de hysterse (P26) dan wordt bereikt wordt de waterpomp gestart. Na ca 60 seconden en als dan de sensor weer terug is in de oorspronkelijke waarde stopt de waterpomp weer. Het lijkt erop dat er geen 'offset' in de waarde van de inlet temp sensor zit, die de waarde vasthoud en dit 'denderen' tegenhoud.

En nu de oplossing nog vinden......

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sL2WjMkv4mXyhbkukmAc84BCjH8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hdbcALIsSmc5SgCiKpxJShCc.png?f=fotoalbum_large

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

• Johan H
marnie schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 13:53:
Ik denk: de oorzaak gevonden!

De sensor 'inlet temp' is niet stabiel op het moment dat deze sensor 1gr minder aangeeft, de waarde klappert dan terug en herhaalt dat eventueel. Het lijkt op het denderen van (harde) contacten. Als de hysterse (P26) dan wordt bereikt wordt de waterpomp gestart. Na ca 60 seconden en als dan de sensor weer terug is in de oorspronkelijke waarde stopt de waterpomp weer. Het lijkt erop dat er geen 'offset' in de waarde van de inlet temp sensor zit, die de waarde vasthoud en dit 'denderen' tegenhoud.

En nu de oplossing nog vinden......

[Afbeelding]
Misschien kun je iets met P99?

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!

• marnie
  • Nu online
Johan H schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 15:21:
[...]

Misschien kun je iets met P99?
P99: de omschrijving van deze parameter "Water pump speed regulation temperature difference"
Heeft een relatie met de waterpomp controller (bron: r32-heat-pump-for-heating-cooling-dhw-new.pdf):
3.1.2. DC water pump control(PWM)
(1) When the unit is started, the water pump P_a is turned on; when the unit reaches the temperature and stops,
the control is as follows:
When the P_a water pump is fully turned on with 100% duty cycle for 2 minutes, enter the water pump speed
regulation. When the temperature difference>P99+3 or the water flow<P163, the P_a pump output is increased by
2%/40S. When the temperature difference<P99-1 and the water flow>P163, the output of the P_a water pump
decreases by 2%/40S:
P99 op 5 gezet, volgens Adlar documentatie de standaard setwaarde. De waarde stond op 7, reden onbekend.
Nu even wachten of het effect heeft.

Straks ook even P163 controleren....

• HeHoe
  • Laatst online: 09:58
BerndGaykema schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 10:49:
De werking van mijn wp (enkel vloerverwarming, Homey Pro regeling) van afgelopen nacht (minimum temperatuur 4,5 graad, na half 5 onder de 6, dan schakelt de wp van ECO naar NORMAL):
[Afbeelding]

P26 = 2 (hysterese watertemp en gewenste temp)
P99 = 3 (delta T moduleren pomp)
P110 = 40 (max temp outlet water)
P111 = 20 (min temp outlet water)
P116 = 0 (regelt op temp inlet water)

Firmware:
Main module: V2.5.2
MCU Module: V4.2.3

Kreeg afgelopen woensdag een email van Adlar dat ze "volgens afspraak" maandag langskomen. Ik weet niet van een afspraak, zag de email vrijdagavond pas en ben de komende dagen met vakantie....
Hopelijk is maandagochtend bellen op tijd om te annuleren.
Ze mogen de firmware NIET updaten naar 4.3.8 (dan werkt de omschakeling verwarmen - koelen niet meer met mijn hardware). Blad verwijderen is het enige wat ze mogen doen. De Aurora werkt momenteel 100% naar mijn zin, houden zo!
Misschien hebben ze in de nieuwere firmware hiermee rekening gehouden.

Just because someone's opinion is different than your own it does not mean they are wrong.

• HeHoe
nlfva1 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 12:06:
[...]

Kan je uitleggen waarom de omschakeling verwarmen - koelen niet meer zou werken? Dan weet ik of ik ook de firmware update moet tegenhouden.
de harware matige omschakeling werkt niet meer naar de update, software matig wel

Just because someone's opinion is different than your own it does not mean they are wrong.

• DeTracer
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 11-11 20:44
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mjk5HQtKG40BCBn__S4gJ9bn-D0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hhmFDn94c3g7f9Pg2Q4JOOPw.jpg?f=fotoalbum_large

Hi allen. Kan iemand mij mogelijk helpen? Ik heb de warmtepomp nu precies een jaar (november 2024) maar krijg de afstelling maar niet voor elkaar. Zoals velen ook al ervaren doet Adlar daar niks aan en sluiten ze de ticket zonder terugkoppeling.

Zoals je in mijn screenshot ziet pendelt de warmtepomp enorm. Continue start stops. Heel soms een wat langere run van een uur maar dat is al uitzonderlijk.

Info
Full electric
Vloerverwarming + lt radiatoren
Huis 2016
LT5 6 of 7 maar gedrag veranderd niet

Al eens wat parameters veranderd maar tot dusver niet de juiste gevonden. Iemand de tips voor goede settings?

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01:47
Johan H schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 12:06:
[...]

Blijft die dan constant draaien?

• Maxwp
DeTracer schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 20:41:
[Afbeelding]

Hi allen. Kan iemand mij mogelijk helpen? Ik heb de warmtepomp nu precies een jaar (november 2024) maar krijg de afstelling maar niet voor elkaar. Zoals velen ook al ervaren doet Adlar daar niks aan en sluiten ze de ticket zonder terugkoppeling.

Zoals je in mijn screenshot ziet pendelt de warmtepomp enorm. Continue start stops. Heel soms een wat langere run van een uur maar dat is al uitzonderlijk.

Info
Full electric
Huis 2016

Al eens wat parameters veranderd maar tot dusver niet de juiste gevonden. Iemand de tips voor goede settings?
Hoeveel kw is je pomp en is deze niey te groot voor het huis ?

• DeTracer
Maxwp schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 21:15:
[...]

Hoeveel kw is je pomp en is deze niey te groot voor het huis ?
Het is de Autora II 6kW. Dus dat lijkt me niet. Daarbij zou hij toch lager moeten kunnen modelleren?

• Mr Black
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 15:17
DeTracer schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 20:41:
[Afbeelding]

Info
Full electric
Huis 2016

dat is vervelend @DeTracer dat de regeling niet naar zin is.
Wat ik uit jouw grafiek kan opmaken dat is dat je wp niet “enorm pendelt”. Echt pendelen is 5-6 x per uur of meer. De woensdag geeft de meeste starts met ca 13 over 24 uur. En vrijdag ca 5 over 24 uur. Dat zegt meer iets over dat de wp de warmte niet kwijt kan en daardoor snel stopt. Dat kan zitten in een niet waterzijdig ingeregelde installatie of de vloerverwarming verdeler, waar waarschijnlijk een pomp in zit, die niet juist op de radiatoren is afgesteld. Begin eerst met de pomp op de laagste snelheid te zetten.
Je noemt LT 7 t/m 5. Dat zijn temperaturen tussen 0 en 13 graden buiten bij een water temperatuur van 30 t/m 27 graden. Voor bijvoorbeeld de vrijdag uit de reeks lijkt dat veel te hoog. Ook lijkt het dat per vrijdag de wp is omgeschakeld van energiezuinig naar standaard. Aan het begin van de week wordt de compressor immers beperkt tot onder de 50 Hz. Als de wp te veel warmte produceert kan je het beste op energiezuinig regelen zodat de run langer wordt.

Het beste is om één parameter tegelijk te beproeven en bij te houden wat je veranderd en wat het resultaat is. Mijn advies is eerst de wp op sluiting te zetten en met de hand op een lagere temperatuur bijv. 25 testen. Dan ook de radiator(en) die heel kort bij de wp zitten (en mogelijk te snel terugspoelen) dicht zetten.
Je zegt verder niets over de temperatuur, is die wel naar verwachting?
Er zijn vele parameters die een stabiele loop beïnvloeden. Met de weinige gegevens die je levert kan daar moeilijk een passend advies voor gegeven worden. Waterzijdig inregelen is waarschijnlijk de start.
Succes 8)7

[ Voor 0% gewijzigd door Mr Black op 08-11-2025 23:15 . Reden: Temperatuur omgedraaid ]

Vrijst won 2002. Veel glas.(A) 175 m2 - Adlar 6 kW hybr 24 kW zongas combi Atag Zon 6 x 420 W wst 10x340 W zd: 50 m2 vloer. bg. woonk - hal 5 rad. 1e verd. 4 rad. 2e verd. 2 rad. laag temp bij 0 gr. 31 ingaand

• DeTracer
Mr Black schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 23:10:
[...]

dat is vervelend @DeTracer dat de regeling niet naar zin is.
Wat ik uit jouw grafiek kan opmaken dat is dat je wp niet “enorm pendelt”. Echt pendelen is 5-6 x per uur of meer. De woensdag geeft de meeste starts met ca 13 over 24 uur. En vrijdag ca 5 over 24 uur. Dat zegt meer iets over dat de wp de warmte niet kwijt kan en daardoor snel stopt. Dat kan zitten in een niet waterzijdig ingeregelde installatie of de vloerverwarming verdeler, waar waarschijnlijk een pomp in zit, die niet juist op de radiatoren is afgesteld. Begin eerst met de pomp op de laagste snelheid te zetten.
Je noemt LT 7 t/m 5. Dat zijn temperaturen tussen 0 en 13 graden buiten bij een water temperatuur van 30 t/m 27 graden. Voor bijvoorbeeld de vrijdag uit de reeks lijkt dat veel te hoog. Ook lijkt het dat per vrijdag de wp is omgeschakeld van energiezuinig naar standaard. Aan het begin van de week wordt de compressor immers beperkt tot onder de 50 Hz. Als de wp te veel warmte produceert kan je het beste op energiezuinig regelen zodat de run langer wordt.

Het beste is om één parameter tegelijk te beproeven en bij te houden wat je veranderd en wat het resultaat is. Mijn advies is eerst de wp op sluiting te zetten en met de hand op een lagere temperatuur bijv. 25 testen. Dan ook de radiator(en) die heel kort bij de wp zitten (en mogelijk te snel terugspoelen) dicht zetten.
Je zegt verder niets over de temperatuur, is die wel naar verwachting?
Er zijn vele parameters die een stabiele loop beïnvloeden. Met de weinige gegevens die je levert kan daar moeilijk een passend advies voor gegeven worden. Waterzijdig inregelen is waarschijnlijk de start.
Succes 8)7
Dank voor je input! Er zit geen pomp in mijn vv verdeler, betreft een open verdeler die als eerste na de aanvoer komt. De temperatuur in huis is goed maar zelfs te warm. 22 graden overal. De vv verdeler valt dus alleen nog te knijpen op de retouren. De radiatoren staan boven volledig open omdat ik anders merkte dat de flow niet boven kwam.

Zijn er basis advies parameters die in mijn karakteristiek zouden moeten passen?

En wat is zet wp op sluiting?

• steefweer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13-11 21:10
-

[ Voor 99% gewijzigd door steefweer op 09-11-2025 07:38 ]

• Mr Black
DeTracer schreef op zondag 9 november 2025 @ 07:25:
[...]

Dank voor je input! Er zit geen pomp in mijn vv verdeler, betreft een open verdeler die als eerste na de aanvoer komt. De temperatuur in huis is goed maar zelfs te warm. 22 graden overal. De vv verdeler valt dus alleen nog te knijpen op de retouren. De radiatoren staan boven volledig open omdat ik anders merkte dat de flow niet boven kwam.

Zijn er basis advies parameters die in mijn karakteristiek zouden moeten passen?

En wat is zet wp op sluiting?
Instructie voor op sluiting zetten en een handmatige temperatuur instellen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YKYH6MaVqeApT0QN2KKKRBleglU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3GgkrgF09cELVfLXUygLuFXb.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yG73Y9e4CvOPzV_iYTILkBbqb7w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zZGXVUZ5fjPjaxLbMz94Q4FA.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7IBHCe4swFrFKEEcliPV46O2hOk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0wWlCtmA0bGl17tbTuvNSHmk.jpg?f=fotoalbum_large

Zet met de hand + of - de temperatuur op een vaste waarde, probeer 25 bij huidige temperaturen rond 10 gr.

Belangrijke parameter
P26 probeer 4 - het verschil van watertemperatuur met de SET waarde om te starten.
P57 controleer minimum frequentie compressor op 20.
P116 zet op 0 voor de regeling op het retour water.

Kijk tijdens bedrijf op het moment van afslaan of de fan en de compressor tot 20 terug moduleren.
Knijp de retour van je groepen iets zodat de flow naar boven op orde is.

Hoeveel groepen zijn er?
Hoeveel gas verbruik voor dat de wp kwam?
Hoeveel oppervlak te verwarmen?
Succes ;)

Vrijst won 2002. Veel glas.(A) 175 m2 - Adlar 6 kW hybr 24 kW zongas combi Atag Zon 6 x 420 W wst 10x340 W zd: 50 m2 vloer. bg. woonk - hal 5 rad. 1e verd. 4 rad. 2e verd. 2 rad. laag temp bij 0 gr. 31 ingaand

• DeTracer
Mr Black schreef op zondag 9 november 2025 @ 08:51:
[...]

Instructie voor op sluiting zetten en een handmatige temperatuur instellen
[Afbeelding]

Daarna
[Afbeelding]

Daarna
[Afbeelding]

Zet met de hand + of - de temperatuur op een vaste waarde, probeer 25 bij huidige temperaturen rond 10 gr.

Belangrijke parameter
P26 probeer 4 - het verschil van watertemperatuur met de SET waarde om te starten.
P57 controleer minimum frequentie compressor op 20.
P116 zet op 0 voor de regeling op het retour water.

Kijk tijdens bedrijf op het moment van afslaan of de fan en de compressor tot 20 terug moduleren.
Knijp de retour van je groepen iets zodat de flow naar boven op orde is.

Hoeveel groepen zijn er?
Hoeveel gas verbruik voor dat de wp kwam?
Hoeveel oppervlak te verwarmen?
Succes ;)
Dankje! Dit zijn concrete stappen waar ik mee kan werken. Weet je of die settings (setpoint) ook via HA te doen is? Meen die niet in de lijst terug te hebben gevonden.

Groepen 3
Gas was 950 incl dhw (15m3 dhw per maand)
112m2

[ Voor 3% gewijzigd door DeTracer op 09-11-2025 09:26 ]

• Mr Black
DeTracer schreef op zondag 9 november 2025 @ 09:24:
[...]

Dankje! Dit zijn concrete stappen waar ik mee kan werken. Weet je of die settings (setpoint) ook via HA te doen is? Meen die niet in de lijst terug te hebben gevonden.

Groepen 3
Gas was 950 incl dhw (15m3 dhw per maand)
112m2
@DeTracer Met een woning en verwarmd oppervlakte van 112 M2 die voordien aan 770 M3 genoeg had valt het niet mee om bij buitentemperaturen tussen 10 en 15 graden met een 6 kW warmtepomp langere runs te krijgen. Bij temperaturen rond of boven 10 graden heeft die wp juist een hoge COP zodat dan ook een hoog thermisch vermogen voorhanden is.
Probeer daarom te ontdekken hoe snel na een koude start het water gelijk is aan de SET. De verwachting is dat het in jouw installatie heel kort duurt (<<30 min.) zodat die ook snel afslaat. Zoek dan naar de leidingen die het eerst warmwater retour geven (vloer of radiatoren). Regel die retour terug in balans met de andere retouren. Ontdek of je drie groepen even lang zijn door de retouren te vergelijken en regel dit gelijk af.
Zet altijd ENERGIEZUINIG aan en zoek met de SET op sluiting de waarde van bijvoorbeeld 24 of 25 graden die de juiste temperatuur geeft in huis. Waarschijnlijk zijn alle LT stooklijnen voor jouw huis te hoog en zul je naar een goede thermostaat-sturing moeten.
De verwachting is dat het onder het vriespunt prima draait.
Opnieuw: succes _/-\o_

• Maxwp
DeTracer schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 21:20:
[...]

Het is de Autora II 6kW. Dus dat lijkt me niet. Daarbij zou hij toch lager moeten kunnen modelleren?
6kw lijkt niet veel maar wat is de enegy behoefde van je woning en verlies ?

6kw kan berekend zijn op winter en dat is het nu alless behalve.
Dus veel pendelen.

Mijn a/c warmte pomp heb ik terug gezet op zn 30% vermogen en draait nu wel redelijk constant op 200 watt zonder te pendelen
Toen het iets warmer was deed hij alsnog pendelen
Denk dat een 4kw ook voldoende was geweest
Of een groter buffervat ?

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:27
@DeTracer

Wat bij mij trouwens ook hielp is ALLE standaard radiatoren knijpen. Niet volledig uitzetten.
Maar hier mee beperk je de té snelle retour van het warme water waardoor de warmtepomp minder snel afslaat. Zodoende zijn de runs ook langer.

Maar zoals @Mr Black al aan gaf, dit is géén pendelen. Dit is gewoon een warmtepomp die z'n warmte niet te snel kwijt kan en zodoende merkt dat hij niet veel meer hoeft te doen.
Het is een beetje de tijd van het jaar.

En Als het warm wordt in huis, even handmatig de set temp naar 35 graden zetten en niet via Stooklijnen of HL8. 2 uur later weer naar 20-25 graden zetten. Werkt ook prima om het huis snel te verwarmen.

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

• cupra4
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:25
Even de installatie-ervaring delen. Afgelopen vrijdag is Adlar bij mij geweest voor de installatie van een Aurora 6 kW en een Intuis 200l boiler. In het voortraject afgesproken dat ik zelf de WP op het dak zou zetten, want dat scheelt 300 euro voor de huur van een kraan. Op de afgesproken dag werd er geen pomp geleverd, dus voor niets een dag vrij genomen en materiaal/mensen geregeld. De communicatie bij Adlar is ronduit slecht vind ik. Degene aan de telefoon kan niet in de planning kijken en weet dus niks. Op zich raar, want je hebt dan wel een installatieafspraak (telefonisch, geen enkele bevestigingsmail gehad), maar je hetbt geen idee wanneer de pomp dan wel geleverd wordt. Uiteindelijk maar naar Hoekstra Transport in Sneek gebeld en daar wist ik binnen 3 minuten wanneer de levering was. Anyway....
Op de installatiedag rond 8 uur 2 man aan de deur, eentje sprak engels, de ander helemaal niet, hebben we een rondje gemaakt wat waar moet komen. Eentje ging binnen aan de slag, de ander een gat in de gevel boren en het leidingwerk aanleggen. Heb af en toe wat meegekeken, maar het gebeurt gewoon netjes, alles goed vastgezet, zoveel mogelijk uit het zicht geplaatst. Ook binnen leidingwerk net aangelegd, de boiler zover als mogelijk in de hoek en tegen de muur. Rond 12 uur kwam er alsnog een kraan en rond 14:00 kon het water erin en kon het inregelen beginnen. Wat me opviel dat er veel water gebruikt werd. Ik kan in HA zien hoeveel liter er gebruikt is en toen ze weg waren, zat ik tegen de 600 liter aan. Dat vind ik vrij veel voor een boiler van 200 liter en wat water in het leidingwerk plus nog wat keer het toilet doortrekken. Geen idee wat ze daarmee gedaan hebben. Korte uitleg gehad over de bediening, maar het weekend riep ook, dus zet 'm maar op 30 graden en we zijn er weg van!

En nu heb ik nog een hoop vragen en heb ik van een tweaker in de PB al wat antwoorden gehad, maar misschien helpt een beschrijving van de huidige situatie beter.

- Ik kom van een gasgestookte ketel af met vloerverwarming. RVS Vloerverwarming verdeler is 20 jaar oud, merk JK met een JK optimizer die de pomp af en toe laat draaien. Mijn eerste probleem: het wordt nog niet warm. Ik heb de eerste dag er bijna 23 kWh doorheen gejaagd en het werd gewoon niet warm. Nu begreep ik dat dat aan de stooklijn lag , dus die naar beneden gesteld en dan loopt de temperatuur langzaam terug in plaats van op. Wat moet ik doen om het hier een beetje comfortabel te krijgen?

- Ik gebruik Home Assistant en ik heb die SmartLife app aan de praat. Is er een integratie zodat ik alle waarden ook in HA kan krijgen? En is die Intuis te koppelen aan HA?

- Ik vind dat die boiler behoorlijk veel geluid maakt als hij moet verwarmen. Het resoneert door de vloer heen, is een vrij hard zoemend geluid. Is dat normaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZkuuTOz8MJ6lY-E3LtY1B9pTWCk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pa4suXTRvZpNnxcZiS4u9DOo.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is mijn verdeler. Is deze überhaupt wel geschikt voor een warmtepomp? Ik bied nu water van 30 graden aan, maar er gebeurt precies niks. Vloer blijft koud. Zit een thermostaatkraan op, die staat maximaal open en de pomp heeft 3 standen voor de flow, maar op elke stand blijft het hetzelfde.

Aanvulling: Thermostaat is een bedrade Tado X.

• ewoutbrogt
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 11:46
cupra4 schreef op zondag 9 november 2025 @ 22:20:
Even de installatie-ervaring delen. Afgelopen vrijdag is Adlar bij mij geweest voor de installatie van een Aurora 6 kW en een Intuis 200l boiler. In het voortraject afgesproken dat ik zelf de WP op het dak zou zetten, want dat scheelt 300 euro voor de huur van een kraan. Op de afgesproken dag werd er geen pomp geleverd, dus voor niets een dag vrij genomen en materiaal/mensen geregeld. De communicatie bij Adlar is ronduit slecht vind ik. Degene aan de telefoon kan niet in de planning kijken en weet dus niks. Op zich raar, want je hebt dan wel een installatieafspraak (telefonisch, geen enkele bevestigingsmail gehad), maar je hetbt geen idee wanneer de pomp dan wel geleverd wordt. Uiteindelijk maar naar Hoekstra Transport in Sneek gebeld en daar wist ik binnen 3 minuten wanneer de levering was. Anyway....
Op de installatiedag rond 8 uur 2 man aan de deur, eentje sprak engels, de ander helemaal niet, hebben we een rondje gemaakt wat waar moet komen. Eentje ging binnen aan de slag, de ander een gat in de gevel boren en het leidingwerk aanleggen. Heb af en toe wat meegekeken, maar het gebeurt gewoon netjes, alles goed vastgezet, zoveel mogelijk uit het zicht geplaatst. Ook binnen leidingwerk net aangelegd, de boiler zover als mogelijk in de hoek en tegen de muur. Rond 12 uur kwam er alsnog een kraan en rond 14:00 kon het water erin en kon het inregelen beginnen. Wat me opviel dat er veel water gebruikt werd. Ik kan in HA zien hoeveel liter er gebruikt is en toen ze weg waren, zat ik tegen de 600 liter aan. Dat vind ik vrij veel voor een boiler van 200 liter en wat water in het leidingwerk plus nog wat keer het toilet doortrekken. Geen idee wat ze daarmee gedaan hebben. Korte uitleg gehad over de bediening, maar het weekend riep ook, dus zet 'm maar op 30 graden en we zijn er weg van!

En nu heb ik nog een hoop vragen en heb ik van een tweaker in de PB al wat antwoorden gehad, maar misschien helpt een beschrijving van de huidige situatie beter.

- Ik kom van een gasgestookte ketel af met vloerverwarming. RVS Vloerverwarming verdeler is 20 jaar oud, merk JK met een JK optimizer die de pomp af en toe laat draaien. Mijn eerste probleem: het wordt nog niet warm. Ik heb de eerste dag er bijna 23 kWh doorheen gejaagd en het werd gewoon niet warm. Nu begreep ik dat dat aan de stooklijn lag , dus die naar beneden gesteld en dan loopt de temperatuur langzaam terug in plaats van op. Wat moet ik doen om het hier een beetje comfortabel te krijgen?

- Ik gebruik Home Assistant en ik heb die SmartLife app aan de praat. Is er een integratie zodat ik alle waarden ook in HA kan krijgen?

- Ik vind dat die boiler behoorlijk veel geluid maakt als hij moet verwarmen. Het resoneert door de vloer heen, is een vrij hard zoemend geluid. Is dat normaal?

[Afbeelding]

Dit is mijn verdeler. Is deze überhaupt wel geschikt voor een warmtepomp? Ik bied nu water van 30 graden aan, maar er gebeurt precies niks. Vloer blijft koud. Zit een thermostaatkraan op, die staat maximaal open en de pomp heeft 3 standen voor de flow, maar op elke stand blijft het hetzelfde.
Die verdeler zou ik aanpassen naar een gesloten verdeler zonder pomp. met 30 graden aanvoer en bijmenging van retourwater krijg je de vloer met huidige verdeler niet warmer dan 25 graden. Dan is het lastig verwarmen.
De vraag is waar gaan die kWh naar toe. 23 kWh met een COP van 6 (bij dit weer) is vergelijkbaar met 14 m3 gas in de oude situatie. Dat lijkt mij niet door deze 4 groepen vloerverwarming heen te kunnen.

Heb je overige ruimtes die verwarmd worden met radiatoren? Traditionele radiatoren doen weinig met 30 graden, maar vreten zo wel veel energie weg.

Een groot verschil met de oude situatie (gasgestookt) is dat gas het huis heel snel verwarmd, en een WP er met relatief koud water veel langer over doet. Ik houd mijn huis wel warm in de winter, maar de temperatuur omhoog krijgen gaat met 1-2 graden per dag. Dat is wel een gevalletje bewustwording hoe het grdrag is van een warmtepomp.

Vrijstaande bungalow 299m2 bwjr 1954 * 5cm spouwiso, hr++ glas, dakiso 25cm glaswol * vloeriso 10cm * vloerverwarming met zoneregeling * 20500Wp Solinso PV* Adlar 6kW Full electric jan 2025

• cupra4
ewoutbrogt schreef op zondag 9 november 2025 @ 22:38:
[...]

Die verdeler zou ik aanpassen naar een open verdeler (zonder pomp). met 30 graden aanvoer en bijmenging van retourwater krijg je de vloer met huidige verdeler niet warmer dan 25 graden. Dan is het lastig verwarmen.
De vraag is waar gaan die kWh naar toe. 23 kWh met een COP van 6 (bij dit weer) is vergelijkbaar met 14 m3 gas in de oude situatie. Dat lijkt mij niet door deze 4 groepen vloerverwarming heen te kunnen.

Heb je overige ruimtes die verwarmd worden met radiatoren? Traditionele radiatoren doen weinig met 30 graden, maar vreten zo wel veel energie weg.

Een groot verschil met de oude situatie (gasgestookt) is dat gas het huis heel snel verwarmd, en een WP er met relatief koud water veel langer over doet. Ik houd mijn huis wel warm in de winter, maar de temperatuur omhoog krijgen gaat met 1-2 graden per dag. Dat is wel een gevalletje bewustwording hoe het grdrag is van een warmtepomp.
Ja ik vond het verbruik ook vrij hoog, maar goed, de boiler moest ook 200 liter koud water naar 60 graden brengen. Ik had de pomp aan laten staan en van 0:00 tot 07:00 was er al 7 KW doorheen gegaan. Heb 'm dus maar uitgezet, want dit kan niet kloppen. Vandaag weer opnieuw mee aan de slag gegaan en eens kijken of het wat warmer wil worden.

Ik ben me er zeker van bewust dat het lang kan duren voordat de temperatuur bereikt is, maar dan moet er wel een stijgende lijn in zitten en geen dalende. Ik heb alleen in de badkamer een radiator open staan, de rest staat dicht.

Ik ga inderdaad wel voor een andere verdeler. Ik heb die van Therminon gezien, maar die was wel met pomp. Waarom heb ik in dit geval dan geen pomp nodig?

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:36
cupra4 schreef op zondag 9 november 2025 @ 22:45:
[...]

Ja ik vond het verbruik ook vrij hoog, maar goed, de boiler moest ook 200 liter koud water naar 60 graden brengen. Ik had de pomp aan laten staan en van 0:00 tot 07:00 was er al 7 KW doorheen gegaan. Heb 'm dus maar uitgezet, want dit kan niet kloppen. Vandaag weer opnieuw mee aan de slag gegaan en eens kijken of het wat warmer wil worden.

Ik ben me er zeker van bewust dat het lang kan duren voordat de temperatuur bereikt is, maar dan moet er wel een stijgende lijn in zitten en geen dalende. Ik heb alleen in de badkamer een radiator open staan, de rest staat dicht.

Ik ga inderdaad wel voor een andere verdeler. Ik heb die van Therminon gezien, maar die was wel met pomp. Waarom heb ik in dit geval dan geen pomp nodig?
je boiler kan ook nog de boost functie aanstaan, dat is eigenlijk een COP1 element heater. dat kan je uit zetten in je boiler, maar dan duurt het langer met verwarmen van het water. heb je genoeg warm water en heb je nooit te kort dan hoef je de boost functie niet te gebruiken.

over je verdeler, op de verdeler zit ook nog een instel schroef dat de meng verhouding instelt, die kan veel te hoog staan. ook kan het zijn dat je optimizer moet instellen voor beter werking van je Warmte pomp. maar het beste is een nieuwe verdeler.

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:08
[Afbeelding]

Aan de bovenste balk linkerkant, naast de letters JK, zit als ik andere plaatjes op het internet zie, een stelklep/keerklep waarmee de menging van retourwater met inkomend water kan instellen, zoals @Master_duck ook aangeeft. Als je die dicht draait wordt er geen water meer gemengd en gaat al het warmtepomp water direct je vloer in. Wel wordt je water systeem een actief systeem en hebben de pompen (warmtepomp en vloerverdelerpomp) invloed op elkaar, dit zou ik dus tijdelijk doen. Betere oplossing pomp er tussenuit en aanvoer op die twee plekken van de pomp aansluiten of nog geheel vervangen door een nieuwe verdeler (zonder pomp).

• marnie
  • Nu online

- Ik gebruik Home Assistant en ik heb die SmartLife app aan de praat. Is er een integratie zodat ik alle waarden ook in HA kan krijgen? En is die Intuis te koppelen aan HA?
In de topic start onder automaten vind je de Homeassistant - Local Tuya instructie.
Als je niet alle sensoren zelf wilt aanmaken kan je ipv Local Tuya ook de Tuya Local Hacs gebruiken: https://github.com/make-all/tuya-local

• LongTimeAgo
@cupra4
1. Verdeler meteen vervangen voor een pomploze/passieve verdeler. Ik had exact hetzelfde probleem. vloer wordt gewoon niet warm tenzij je de warmtepomp op een set temp van 40 of zelfs 50 zet. Dan verbruikt die ook véél extra kan ik je melden.
Je bent tevens van je gas af, dus het is niet meer dan logisch dat deze dan ook meegenomen wordt.
Als je zelf handig bent: Zelf een (correcte) passieve verdeler kopen en deze plaatsen. Het laten doen kan zo'n 400-600 euro kosten. (Niet zozeer de kosten van de verdeler, maar van de tijd die er in zit om deze in te plaatsen, testen en inregelen)
@Ramon_1984 kan wellicht wat tips of suggesties geven.

2. Check pagina nummer 1, een volledige HA integratie is mogelijk en ik heb hier een instructie voor gemaakt. Deze echter wel al iets ouder en TUYA developer site lijkt nogal veel te veranderen per maand. Ik hoop dat alles nog werkt.

3. Ik heb geen idee of Intuis de koppelen is aan HA, maar de watertemperatuur van de Intuis is via de Warmtepomp HA integratie in te stellen in ieder geval.

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

• Twanroy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14:35
Bij mij zou in oktober de nieuwe Aurora III R290 7kW geplaats worden. Helaas was de warmtepomp nog onderweg (op de boot) en is mijn installatie 6 weken naar achteren geplaatst. Vorige week kreeg ik nogmaals het bericht dat de warmtepomp nog niet binnen was, en nu is de installatie weer 3 weken naar achteren (naar 2e week december) geplaatst.
Ik had gepland om voor het stookseizoen alles klaar te hebben, maar helaas is dat niet het geval. Erg jammer.
Zijn er in dit topic meer mensen waarbij de installatieplanning niet gehaald word? Of is dit alleen zo voor de Aurora III R290?

• HeHoe
Vraagje. Gaat deze topic over Adlar of over de warmtepomp Aurora2 ? Als het over Adlar en verschillende type warmtepompen, warmtepomp boilers en vloerverdelers gaat. Moet de titel van de Topic niet veranderen in
Adlår Castra Warmtepompen ervaringen

[ Voor 11% gewijzigd door HeHoe op 10-11-2025 10:42 ]

• cupra4
LongTimeAgo schreef op maandag 10 november 2025 @ 09:44:
@cupra4
1. Verdeler meteen vervangen voor een pomploze/passieve verdeler. Ik had exact hetzelfde probleem. vloer wordt gewoon niet warm tenzij je de warmtepomp op een set temp van 40 of zelfs 50 zet. Dan verbruikt die ook véél extra kan ik je melden.
Je bent tevens van je gas af, dus het is niet meer dan logisch dat deze dan ook meegenomen wordt.
Als je zelf handig bent: Zelf een (correcte) passieve verdeler kopen en deze plaatsen. Het laten doen kan zo'n 400-600 euro kosten. (Niet zozeer de kosten van de verdeler, maar van de tijd die er in zit om deze in te plaatsen, testen en inregelen)
@Ramon_1984 kan wellicht wat tips of suggesties geven.
Ik heb gelukkig de ruimte om redelijk makkelijk te vervangen en heb deze gevonden: https://www.warmteservice...afsluiters-M30/p/33721512 of deze: https://www.warmteservice...zonder-pomp%29/p/33154514
Hier zitten de aansluitingen ook aan dezelfde kant en volgens mij heb ik nu ook euroconus aansluitingen op de slangen en zou het dus een redelijk simpele vervanging moeten zijn. Klopt dat?

[ Voor 6% gewijzigd door cupra4 op 10-11-2025 10:29 ]

• LongTimeAgo
HeHoe schreef op maandag 10 november 2025 @ 10:09:
Vraagje. Gaat deze topic over Adlar of over de warmtepomp Aurora2 ? Als het over Adlar en verschillende type warmtepompen, warmtepomp boilers en vloerverdelers gaat. Moet de titel van de Topic niet veranderen in
Adlår Castra Warmtepompen ervaringen
Ja tot nu toe gaat die over alle Adlar warmtepompen.
Wellicht even @pentaw1nz vragen of dit inderdaad even kan wijzigen naar een meer algemene titel :P

• LongTimeAgo
Mijn kennis houdt helaas op tot "het moet pomploos" :P
Wellicht dat @Ramon_1984 nog wat tips en tricks voor je heeft, hij heeft mij destijds ook onwijs goed geadviseerd.

[ Voor 4% gewijzigd door LongTimeAgo op 10-11-2025 10:44 ]

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:54
LongTimeAgo schreef op maandag 10 november 2025 @ 10:43:
[...]

Ja tot nu toe gaat die over alle Adlar warmtepompen.
Wellicht even @pentaw1nz vragen of dit inderdaad even kan wijzigen naar een meer algemene titel :P
In het begin was het vrijwel alleen de Aurora 2.
Nog steeds gaat het daar denk ik in 80% van de gevallen over.

Ik kan de titel wel aanpassen en als het op een gegeven moment door elkaar loopt dan kunnen er misschien aparte topics worden gemaakt voor andere Adlar producten.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• Ramon_1984
  • Laatst online: 15:38
cupra4 schreef op maandag 10 november 2025 @ 10:23:
[...]

Ik heb gelukkig de ruimte om redelijk makkelijk te vervangen en heb deze gevonden: https://www.warmteservice...afsluiters-M30/p/33721512 of deze: https://www.warmteservice...zonder-pomp%29/p/33154514
Hier zitten de aansluitingen ook aan dezelfde kant en volgens mij heb ik nu ook euroconus aansluitingen op de slangen en zou het dus een redelijk simpele vervanging moeten zijn. Klopt dat?
Het is inderdaad redelijk makkelijk zelf te doen, in jouw geval mag de bypass die voor de verdeler zit weg heb je niet nodig.
En het lijkt erop ( foto’s zijn niet heel erg duidelijk) dat de aanvoer en retour leidingen 15mm zijn , dit dient echt minimaal 22mm te zijn.

• cupra4
Ramon_1984 schreef op maandag 10 november 2025 @ 11:31:
[...]

Het is inderdaad redelijk makkelijk zelf te doen, in jouw geval mag de bypass die voor de verdeler zit weg heb je niet nodig.
En het lijkt erop ( foto’s zijn niet heel erg duidelijk) dat de aanvoer en retour leidingen 15mm zijn , dit dient echt minimaal 22mm te zijn.
Ik neem aan dat je het leidingwerk bedoelt? Wat in het beton zit, kan ik lastig aanpassen 8) Zijn die koppelingen van de slangen geschikt voor de aansluiting op die Therminon? Is dat Euroconus?

• Ramon_1984
cupra4 schreef op maandag 10 november 2025 @ 11:49:
[...]

Ik neem aan dat je het leidingwerk bedoelt? Wat in het beton zit, kan ik lastig aanpassen 8) Zijn die koppelingen van de slangen geschikt voor de aansluiting op die Therminon? Is dat Euroconus?
Je huidige koppelingen kan hergebruiken, is het niet mogelijk om het leidingwerk aan te passen ?
15mm is echt aan de krappe kant ,zeker als de vloerverwarming als hoofdverwarming is aangelegd

• cupra4
Ramon_1984 schreef op maandag 10 november 2025 @ 12:21:
[...]

Je huidige koppelingen kan hergebruiken, is het niet mogelijk om het leidingwerk aan te passen ?
15mm is echt aan de krappe kant ,zeker als de vloerverwarming als hoofdverwarming is aangelegd
Ja dat is geen probleem. Als ik een andere verdeler aanleg, dan doe ik ook gelijk 22 mm leidingen. Straks maar ff langs de Warmteservice voor een verdeler. Denk dat ik er wel uit ben!

• Johan H
@cupra4

Cupra4 schreef:

Je zegt dat je pomp maar af en toe draait? Die zou ik wel 24/7 laten draaien zolang die er op zit.
En verder je thermostaatkraan helemaal open draaien, zorgen dat er zo min mogelijk retourwater bijgemengd kan worden.

Is het niet mogelijk de pomp en bijbehorend spul er tussenuit te halen?

• HeHoe

[Afbeelding]

@cupra4 JK optimizer, Wanneer er een JK Optimizer wordt gemonteerd, dan zal op het moment dat het CV-water onder de 35°C komt, de pomp worden uitgeschakeld. Dus als er water van 30 graden wordt aan geboden blijf de pomp uit. Begin met de JK optimizer er tussen uit halen!

• DeTracer
@LongTimeAgo @Mr Black Sinds ik de aanpassingen heb doorgevoerd is de warmtepomp zojuist weer voor het eerst aangegaan. De aanvoer tikte de 21 aan (p99 = 4) dus sprong de warmtepomp aan. binnen 45 minuten stonden aanvoer en retour gelijk op 26 en ging de warmtepomp weer uit. Dit is inderdaad mogelijk zoals al gesteld werd te koppelen aan het beperkte warmteverlies van de woning. Wat zeggen jullie?

• Mr Black
HeHoe schreef op maandag 10 november 2025 @ 15:31:
[...]
JK optimizer, Wanneer er wel een Optimizer wordt gemonteerd, dan zal op het moment dat het CV-water onder de 35°C komt, de pomp worden uitgeschakeld. Dus als er water van 30 graden wordt aan geboden blijf de pomp uit. Begin met de JK optimizer er tussen uit halen!
@HeHoe
Dat heb ik eenvoudig opgelost door de pomp met een goedkope Tuya Smart plug te sturen.
Simpele Scene met compressor frequentie >15 hz = aan en <15 hz = uit.
Draait al een jaar zo naar tevredenheid, ook bij koelen!
Ik wilde dit zo doen om te voorkomen dat de pomp kouder (of bij koelen warmer) wordend water door de vloer spoelt op het moment dat de wp uitgaat. De vloer blijft zeer stabiel op temperatuur ook als de wp een uurtje uit staat.
LEIDING DIKTE.
Voor de andere lopende discussie over leiding dikte; bij ons 15 mm op een pompverdeler met 4 groepen uit 2009 die met een aanvoer tussen 25 en 31 graden de 50 m2 vloer in keuken/eetkamer als hoofdverwarming makkelijk op temperatuur houdt. Zit nog een thermostaatkraan tussen omdat die dan wel eens te warm werd. Het vloer oppervlak wordt maximaal tussen 24 en 25 graden geregeld.
E.e.a. Is dus installatie en situatie afhankelijk.
_/-\o_

[ Voor 1% gewijzigd door Mr Black op 10-11-2025 21:32 . Reden: Beschrijving verdeler ]

• LongTimeAgo
DeTracer schreef op maandag 10 november 2025 @ 15:55:
@LongTimeAgo @Mr Black Sinds ik de aanpassingen heb doorgevoerd is de warmtepomp zojuist weer voor het eerst aangegaan. De aanvoer tikte de 21 aan (p99 = 4) dus sprong de warmtepomp aan. binnen 45 minuten stonden aanvoer en retour gelijk op 26 en ging de warmtepomp weer uit. Dit is inderdaad mogelijk zoals al gesteld werd te koppelen aan het beperkte warmteverlies van de woning. Wat zeggen jullie?
Het is simpelweg nog niet koud genoeg voor een warmtepomp om lange runs te maken rondom die 25 graden.
Als je verschil wilt zien, naar 35 of zelfs 40 graden zetten die set temp. Als die dan nog té snel afslaat, dan moet je echt kijken naar het knijpen van bepaalde standaard radiatoren zodat ze retour temp niet zo snel op loopt.

• pentaw1nz
cupra4 schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:07:
[...]

Ja dat is geen probleem. Als ik een andere verdeler aanleg, dan doe ik ook gelijk 22 mm leidingen. Straks maar ff langs de Warmteservice voor een verdeler. Denk dat ik er wel uit ben!
Kijk ook eens bij Technim. Nederlands bedrijf en goede kwaliteit + service.

Mijn bestelling in november 24 voor vervangen verdeler 5 groepen (1 groep heb ik afgedopt voor latere uitbreiding in aanbouw)

VTE Composiet Open Verdeler 6 Groepen (Zonder Pomp) €213.22
Euroconus Moer 16x2mm x 3/4" (Set 2 stuks) 3x €4.76
Euroconus Blindstop 3/4 Messing 2x €3.14
Kraanaansluiting 3/4 met Verloop 3/4 x 1/2 - Slangkoppeling 1x €2.69
Rechte verloopring buit. 1'' x 3/4 bin. 2x €2.89
Uponor RTM Calibreerdoorn 16/20/25mm 1x €5.37

Subtotaal (excl. btw)
€247.63

[ Voor 3% gewijzigd door pentaw1nz op 10-11-2025 16:09 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• pentaw1nz
314 euro voor een 8groeps composiet verdeler (koelen+verwarmen geschikt)
https://www.technim.nl/ve...-open-verdeler-8-groepen/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_YhEptvbPBBSyfwGJNYiNY4dy5U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zAcrI7N99Gx2iLDwqGsIkTWv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V-6rMJFwokXqu9cRX9lW2ifmSns=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mfva9wI7zwQUrUYb3yabRIwY.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 66% gewijzigd door pentaw1nz op 10-11-2025 16:10 ]

• Ramon_1984
Mr Black schreef op maandag 10 november 2025 @ 16:03:
[...]

@HeHoe
Dat heb ik eenvoudig opgelost door de pomp met een goedkope Tuya Smart plug te sturen.
Simpele Scene met compressor frequentie >15 hz = aan en <15 hz = uit.
Draait al een jaar zo naar tevredenheid, ook bij koelen!
Ik wilde dit zo doen om te voorkomen dat de pomp kouder (of bij koelen warmer) wordend water door de vloer spoelt op het moment dat de wp uitgaat. De vloer blijft zeer stabiel op temperatuur ook als de wp een uurtje uit staat.
LEIDING DIKTE.
Voor de andere lopende discussie over leiding dikte; bij ons 15 mm op een 23 jaar oude pompverdeler die met een aanvoer tussen 26 en 31 graden de 50 m2 vloer in keuken/eetkamer als hoofdverwarming makkelijk op temperatuur houdt. Zit nog een thermostaatkraan tussen omdat die dan wel eens te warm werd. De vloer wordt maximaal tussen 24 en 25 graden geregeld.
E.e.a. Is dus installatie en situatie afhankelijk.
_/-\o_
Klinkt leuk, als de vloerverwarming verdeler als enige in gebruik is in de woning lijkt het me redelijk onwaarschijnlijk dat je 6kw kwijt kan door een 15mm leiding.

• Mr Black
Ramon_1984 schreef op maandag 10 november 2025 @ 16:28:
[...]

Klinkt leuk, als de vloerverwarming verdeler als enige in gebruik is in de woning lijkt het me redelijk onwaarschijnlijk dat je 6kw kwijt kan door een 15mm leiding.
Hahaha @Ramon_1984 dat lijkt mij ook. Wij hebben 175 m2 te verwarmen. Keuken, eetkamer en bij-keuken is die 50 m2 vloerverwarming de rest LT berekende radiatoren 12 stuks. De 6 kW redt het tot minus 3 graden. Dan gaat of de cv of de houtkachel bijspringen.
Vannacht was het buiten tussen 4 en 7 graden. Zie het resultaat; 3 runs in 16 uur. Mooier kunnen we het niet maken!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M_sJMtIOaT4Bb35imiL_I4QvuHM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qcNnnM3b8HT6m9JmEGRFvEoK.jpg?f=fotoalbum_large

• Mr Black
Wij weten niet wat je allemaal hebt aangepast @DeTracer maar dit is een prima gedrag met de gebruikte SET en de huidige buitentemperatuur en ook nog een zeer energiezuinige woning.
De winter maar even afwachten.
;)

• cupra4
HeHoe schreef op maandag 10 november 2025 @ 15:31:
[...]
@cupra4 JK optimizer, Wanneer er een JK Optimizer wordt gemonteerd, dan zal op het moment dat het CV-water onder de 35°C komt, de pomp worden uitgeschakeld. Dus als er water van 30 graden wordt aan geboden blijf de pomp uit. Begin met de JK optimizer er tussen uit halen!
Ja daar was ik al achter, die heb ik er tussenuit nu. Heb 'm nu op een smartplug gezet voorlopig. Nieuwe open verdeler zonder pomp is onderweg. Deze week even ertussen proberen te zetten.

• Ramon_1984
Welk debiet geeft de warmtepomp aan in de app?
Lagere aanvoer temperatuur vraagt om een hoger debiet, hogere flow is lagere aanvoer temperatuur bij hetzelfde opgenomen vermogen.

• cupra4
LongTimeAgo schreef op maandag 10 november 2025 @ 09:44:
@cupra4
2. Check pagina nummer 1, een volledige HA integratie is mogelijk en ik heb hier een instructie voor gemaakt. Deze echter wel al iets ouder en TUYA developer site lijkt nogal veel te veranderen per maand. Ik hoop dat alles nog werkt.
Heb alle stappen doorlopen en wil dan de pomp toevoegen, dat gaat ook, maar zodra ik alle entiteiten er stuk voor stuk in wil zetten gebeurt er niks. Kan ik er ook 1 of 2 in zetten om te zien of het werkt?

• LongTimeAgo
cupra4 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:25:
[...]

Heb alle stappen doorlopen en wil dan de pomp toevoegen, dat gaat ook, maar zodra ik alle entiteiten er stuk voor stuk in wil zetten gebeurt er niks. Kan ik er ook 1 of 2 in zetten om te zien of het werkt?
Zonder beeld weet ik niet echt waar je zit, maar ja, dat kan, Alleen je hebt de kans dat je de pomp weer even opnieuw moet toevoegen in HA.

• cupra4
LongTimeAgo schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:30:
[...]

Zonder beeld weet ik niet echt waar je zit, maar ja, dat kan, Alleen je hebt de kans dat je de pomp weer even opnieuw moet toevoegen in HA.
Oke, je moet dus de hele lijst in 1 keer toevoegen om alles te hebben. Je kunt er niet later aan toevoegen. Got it :-)

• LongTimeAgo
cupra4 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:32:
[...]

Oke, je moet dus de hele lijst in 1 keer toevoegen om alles te hebben. Je kunt er niet later aan toevoegen. Got it :-)
Het ligt er een beetje aan welke HA je hebt.
Het is alweer even geleden, maar er was iemand die alles in 1 keer kon toevoegen door een bestand te importeren via het OS van het systeem. Maar door dat ik HA Green heb, had ik geen toegang tot de locatie die werd aangewezen.
En dan moet het dus handmatig.
Als je dus HA draait op een eigen systeem dan kom je er wel bij.

Er is van dat andere alleen geen instructie beschikbaar.

• marnie
  • Nu online
cupra4 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:32:
[...]

De sensor lijs kan je later bewerken: sensoren kan je aanpassen, toevoegen en verwijderen.

Ik heb de Tuya Local getest met de Adlar, deze kan eventueel tesamen met de Local Tuya worden geinstalleerd, kan je later één van beiden weghalen. De codestring die je bij Local Tuya moet gebruiken heb je ook nodig voor Tuya Local. Beiden werken met HACS. De Tua_Local maakt zelf de sensoren (28 stuks) aan. Misschien iets gemakkelijker.

• LongTimeAgo
marnie schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:42:
[...]

De sensor lijs kan je later bewerken: sensoren kan je aanpassen, toevoegen en verwijderen.

Ik heb de Tuya Local getest met de Adlar, deze kan eventueel tesamen met de Local Tuya worden geinstalleerd, kan je later één van beiden weghalen. De codestring die je bij Local Tuya moet gebruiken heb je ook nodig voor Tuya Local. Beiden werken met HACS. De Tua_Local maakt zelf de sensoren (28 stuks) aan. Misschien iets gemakkelijker.
Heb je een dummy instructie of ben je bereid (of heb je tijd) om die te maken?
Mijn omslachtige instructie was ook puur als een follow-up voor wat @azaden destijds had gemaakt.
Kunnen dan inderdaad beter naar die Tuya Local ipv Local Tuya als die iets meer automatisering mbt de sensoren heeft.
(want alle 28 sensoren met de hand correct selecteren, benamen en 'goed zetten' is best vervelend :P)

• marnie
  • Nu online
LongTimeAgo schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:55:
[...]

Heb je een dummy instructie of ben je bereid (of heb je tijd) om die te maken?
Mijn omslachtige instructie was ook puur als een follow-up voor wat @azaden destijds had gemaakt.
Kunnen dan inderdaad beter naar die Tuya Local ipv Local Tuya als die iets meer automatisering mbt de sensoren heeft.
(want alle 28 sensoren met de hand correct selecteren, benamen en 'goed zetten' is best vervelend :P)
Het is al enige tijd geleden dat ik Tuya Local heb geinstalleerd, deze integratie staat uitgeschakeld in mijn HA, ik gebruik de bewerkelijke Local Tuya omdat ik die entiteiten gebruik, en deze bij mij al goed was geinstalleerd.

In je HACS http://homeassistant.local:8123/hacs/dashboard kan je filteren op 'tuya'.
Dan vind je meerder Tuya intergaties.
Installeer Tya Local, volg de documentatie instructies.
Het achterhalen van de local key, deze is gelijk aan de instructie zoals deze bij Tuya Local wordt gebruikt, herinner ik me als niet echt gebruikersvriendelijk.
Daarna vul je je local key, het lokale ip nummer van de adlar(hostname) in en selecteer je het versie protocol, ik gebruik versie 3.3.
Dat is alles, de entiteiten (climate heatpump, configuratie modussen waaronder heatcurves en diagnose sensoren) worden automatisch aangemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/28otN7-q4pXUS7g6Goj5HMKxqVQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lkWyhyzmG26hEceYVnSLV0Uq.png?f=fotoalbum_large
Misschien wil @cupra4 het verder aanvullen, ik vermoed dat hij/zij de Tuya Local gaat gebruiken. :*)

Entiteiten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
Ambient temperature
Backflow
Coil temperature
Compressor frequency
Current B
Defrost
Discharge temperature
Economizer inlet temp
Economy inlet temp
Energie
Fan motor frequency
Heat curve
Heat pump
High pressure temperature
Hot water curve
Indoor coil temperature
Inlet temperature
Low pressure temp
Mode
Outlet temperature
Spanning
Stroom
Suction temperature
Vermogen
Voltage B
Voltage C
Volumesnelheid
Water heater

[ Voor 11% gewijzigd door marnie op 11-11-2025 14:45 ]

• cupra4
Misschien wil @cupra4 het verder aanvullen, ik vermoed dat hij de Tuya Local gaat gebruiken. :*)
Ja dat wil ik zeker, maar krijg het niet werkend. De Tuya Local integratie is te installeren via een custom repo: https://github.com/make-all/tuya-local

Er wordt gevraagd om een Device ID, een IP en een Local Key. Als je deze instructies volgt, dan heb je die gegevens zo te pakken: https://github.com/make-a...r-device-id-and-local-key

Maar ondanks de in mijn ogen juiste gegevens, blijf ik deze melding krijgen: Unable to connect to your device with those details. It could be an intermittent issue, or they may be incorrect.

Edit:

Local Tuya uitschakelen en dan nogmaals configureren. Er wordt voorgesteld om protocol 3.3 te gebruiken. Dat werkt niet. 3.4 is de juiste.

Dan worden alle entiteiten netjes ingevuld. Met dank aan @marnie en @LongTimeAgo _/-\o_

[ Voor 16% gewijzigd door cupra4 op 11-11-2025 15:48 ]

• BerndGaykema
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-11 19:37
nlfva1 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 12:06:
[...]

Zoals @HeHoe al eerder antwoordde, het omschakelen van verwarmen naar koelen via een omschakelrelais op de aansluitingen 15 en 17 met 20 als ground lukt dan niet meer. Ik gebruik een Honeywell Evohome Evotouch systeem thuis welke voor zowel verwarmen als koelen te gebruiken is. Dit systeem stuurt dit relais draadloos aan (BDR91T).
15 - 20 verbinden: Aurora koelt
17 - 20 verbinden: Aurora verwamt

Dit draait bij mij nu 2 zomers en werkt uitstekend. De nieuwe firmware vernaggelt deze mogelijkheid, vandaar mijn blokkade voor deze update.

• GlitchBug
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18-11 15:38
Ik zie hier meerdere warmtepompen in de straat staan op de grond aan de voorzijde van de woning. Ook een andere Adlar warmtepomp. Nu is mij opgevallen dat sommige warmtepompen wel een grindbak hebben en andere niet (de Adlar bijvoorbeeld niet). Ook heb ik Adlar hier niet over gehoord tijdens de schouw.

Waar dient zo'n grindbak voor en wat is het nadeel/welk risico loop ik als we de warmtepomp zonder grindbak laten plaatsen?

• Ramon_1984
GlitchBug schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 10:00:
Ik zie hier meerdere warmtepompen in de straat staan op de grond aan de voorzijde van de woning. Ook een andere Adlar warmtepomp. Nu is mij opgevallen dat sommige warmtepompen wel een grindbak hebben en andere niet (de Adlar bijvoorbeeld niet). Ook heb ik Adlar hier niet over gehoord tijdens de schouw.

Waar dient zo'n grindbak voor en wat is het nadeel/welk risico loop ik als we de warmtepomp zonder grindbak laten plaatsen?
Grindbak zorgt ervoor dat het water tijdens de defrosts in de grond kan zakken.
Laat je het water op straat lopen dan weet je zeker dat het 1 ijsbaan gaat worden

• HeHoe
GlitchBug schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 10:00:

Voorbeeld van grindbak
https://www.support.adlar...ng-grindbak-aurora-14-kw/

• GlitchBug
Dank. Plaatst Adlar dit of is dit iets dat je zelf moet doen?

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:55

reiker

dan jij!

GlitchBug schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 10:36:
[...]

Dank. Plaatst Adlar dit of is dit iets dat je zelf moet doen?
Hangt er vanaf wat je afspreekt, als je het zelf doet spaar je het uurloon uit van de mensen die het voor je zouden doen :)
Edit: ik denk eigenlijk dat ze er op zullen aansturen dat je dit zelf regelt, volgens mij hebben ze alleen maar installatieteams die de apparaten plaatsen en aansluiten. Wanneer je dit echt niet zelf kunt of wilt zullen ze misschien een derde partij inschakelen (aannemer of iemand anders met een schep) om dit voor je te doen.

[ Voor 34% gewijzigd door reiker op 18-11-2025 10:41 ]

Zo gezegd, zo gedaan.

• GlitchBug
reiker schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 10:40:
[...]

Hangt er vanaf wat je afspreekt, als je het zelf doet spaar je het uurloon uit van de mensen die het voor je zouden doen :)
Edit: ik denk eigenlijk dat ze er op zullen aansturen dat je dit zelf regelt, volgens mij hebben ze alleen maar installatieteams die de apparaten plaatsen en aansluiten. Wanneer je dit echt niet zelf kunt of wilt zullen ze misschien een derde partij inschakelen (aannemer of iemand anders met een schep) om dit voor je te doen.
En hoe zit dat eigenlijk met verzakkingen? Moet de warmtepomp om de zoveel jaar weer waterpas gezet worden?

• cupra4
Ik heb nu een dikke week een Adlar en stook op LT8 via de thermostaat. Het valt me op dat als de thermostaat op 20 staat, hij de temperatuur laat dalen tot 19.7, dan heel veel gaat stoken tot 20.3 en dan weer laat dalen. Dat kost me een behoorlijke hoeveelheid energie (vandaag alleen al 10 kWh), terwijl het gisteren veel beter ging en ik maar 5 kWh kwijt was. Valt hier nog wat aan te verbeteren? Waarom blijft hij niet dichter bij de ingestelde temperatuur?

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:36
cupra4 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 14:35:
Ik heb nu een dikke week een Adlar en stook op LT8 via de thermostaat. Het valt me op dat als de thermostaat op 20 staat, hij de temperatuur laat dalen tot 19.7, dan heel veel gaat stoken tot 20.3 en dan weer laat dalen. Dat kost me een behoorlijke hoeveelheid energie (vandaag alleen al 10 kWh), terwijl het gisteren veel beter ging en ik maar 5 kWh kwijt was. Valt hier nog wat aan te verbeteren? Waarom blijft hij niet dichter bij de ingestelde temperatuur?
dat is nog normaal gedrag op LT8. bij mij verbruikt de LT8 zo 15 a 30% meer dan een stooklijn. alleen een nadeel van een stooklijn is dat het soms warmer is of kouder dan wat je wil. bv je wil 20 graden, maar buiten schijnt de zon en staat weinig wind. dan kan het dus zo maar zijn dat het 22 graden wordt. maar andersom kan ook, veel wind en regen kan het zijn dat het 18 graden wordt. dit zijn dan extreme, meestal zit het bij +/- 1 graden verschil. maar is van je huis en locatie afhankelijk. (locatie: beschut of open veld)

• LongTimeAgo
Dat is een beetje hetzelfde wat ik ook met LT8 ervaarde op de momenten dat het werkte.
Op stooklijnen is een stuk zuiniger, alleen dan krijg je, zoals @Master_duck al opmerkte, wat sneller schommelingen in huis op t moment dat de zon schijnt of dat de temperatuur buiten plots snel daalt waardoor het in huis dus dan te warm of plots te koud wordt want het houdt geen rekening met de temperatuur in huis.

Zodoende probeer ik langzaam te bewegen naar eigen gemaakte stooklijn die óók dynamisch reageert op binnen temperaturen via Home Assistant.

Maar ik ga nog een keer testen met LT8 zodra het 'onderhoud' en de firmware update van de pomp/module zijn geweest. Alleen ze hebben nog steeds niet hier over gebeld, dus ben benieuwd wanneer dat komt.

• cupra4
LongTimeAgo schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 15:25:
[...]
Maar ik ga nog een keer testen met LT8 zodra het 'onderhoud' en de firmware update van de pomp/module zijn geweest. Alleen ze hebben nog steeds niet hier over gebeld, dus ben benieuwd wanneer dat komt.
Waar kun je die firmware checken dan? Krijg je niet de nieuwste firmware dan?

• marnie
  • Nu online
[...]
Adlar is her 3 weken geleden geweest voor onderhoud. Ik heb een maand daarvoor met Adlar gebeld met de vraag wanneer het onderhoud gepleegt zou worden. Ze hebben het als ticket ingeboekt. Ik kreeg 3 weken later 's morgens een telefoontje of het 's middag uitkwam.

Onderhoud was schoonmaken en update firmware.
main module : v2.5.2
mcu module : v4.3.8

Daarna was ik mijn aangepaste settings kwijt, Heb deze zelf weer aangepast.

Ook bleek de waterpomp te intermedieren, zie marnie in "Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen"
Hiervoor een ticket aangemaakt. Een paar dagen later werd het heel warm in huis en kwam er een e-mailtje binnen dat Adlar de stooklijn had aangepast. Na onderzoek bleek dat Adlar de LT8 setting had aangezet. Gevolg was een water set_temp van 44grC die niet terugliep. Ik heb het 3 uur aangekeken, de en daarna mijn eigen Homeautomation regeling erop gezet.

De volgende dag een mailtje gestuurd en verzocht om een oplossing voor het intermedierend starten van de waterpomp. Tevens aangegeven dat de LH8 regeling de water set temperatuur op 44grC zet zonder enige vorm van regeling.

Een paar dagen later zie ik de waterpomp een lagere flow geven, bleek de flow te zijn teruggezet. Geen enkel bericht hierover ontvangen. Nu 3 weken later is het nog steeds stil. Ik vermoed dat Adlar dit als oplossing ziet.

Bij mij werkt de LT8 regeling niet, Ter info, ik heb een Tado-X thermostaat, bedraad.

• LongTimeAgo
cupra4 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 15:39:
[...]

In de Tuya of Smartlife App (praktisch hetzelfde).
Ik weet niet of Adlar hun eigen app al van de grond is.

Maar ze updaten dus, mits je dat wilt, de warmtepomp naar de laatste firmware versie. Hier mee worden sommige kleine problemen opgelost.

• marnie
  • Nu online
cupra4 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 15:39:
[...]

Met dank aan @fvanderstege :
fvanderstege in "Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen"

• marnie
  • Nu online
Zomaar een gedachte.

Zou het kunnen zijn dat de warmtepomp zijn water set temp op 44grC zet als er vraag is vanuit de thermostaat. Dat zou het grote verbruik kunnen verklaren.
Dus compressor aan is temp_set op 44grC.

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
marnie schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 16:03:
[...]

Zomaar een gedachte.

Zou het kunnen zijn dat de warmtepomp zijn water set temp op 44grC zet als er vraag is vanuit de thermostaat. Dat zou het grote verbruik kunnen verklaren.
Op LT8 past hij alleen de set temp per x aantal minuten een graad omhoog of omlaag aan op basis van de thermostaat. Volle bak aan springen doet hij in principe alleen als je LT8 net aan zet en hij weer moet kalibreren.

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

• Destynx
  • Nu online
[...]
Hier hebben ze vorige week ook het onderhoud uitgevoerd en de updates gedaan. Ondertussen werkt het hier prima doordat ik via de Homey zelf een stooklijn gebouwd heb die op basis van de Tado thermostaat de hele lijn naar boven of beneden plust.

Toch wel benieuwd of de LT8 nu de moeite weer is, dus nu net ook weer omgezet. Setpoint is nu 22 op LT8. Benieuwd als hij straks moet bijverwarmen (was vandaag de hele dag iets boven de ingestelde 21 graden in huis) hoe die het oppakt.

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

• Destynx
  • Nu online
Nou, LT8 is gaan verwarmen. Het valt me op dat hij razendsnel de set-temp omhoog gooit, elke 5 min zo'n beetje. Toevallig ging net de gewenste temperatuur naar beneden (21 naar 20,5) dus bleef hij op 29 hangen.

Benieuwd wat ie vannacht gaat doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XTrRKMzTrFUW5ShsPwJjWVblxgc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jL03lOzLIsip8eqjNJEQetcl.png?f=fotoalbum_large

• Ramon_1984
[...]

Zomaar een gedachte.

Ik zie bij mijn ouders settemp altijd op 45, retour 40 en het opgenomen vermogen is varriatussen de 450 en 1500 watt

• John6871
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:49
Het maakt natuurlijk veel uit welk "soort" huis, verwarming en isolatie je hebt maar ik heb afgelopen dinsdag een kleine 17 kWh verbruikt met stooklijn LT5.

• Ramon_1984
John6871 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 08:39:
[...]

Het maakt natuurlijk veel uit welk "soort" huis, verwarming en isolatie je hebt maar ik heb afgelopen dinsdag een kleine 17 kWh verbruikt met stooklijn LT5.
Belangrijkste is dat een installatie wordt ingeregeld.

• LongTimeAgo
Gisteren 7,4 kWh met LT3-LT1 stooklijnen.
17 November 11,4 kWh met LT3-LT1 stooklijnen.
Na een jaar lang testen heb ik een beetje ondervonden dat stooklijnen LT1 t/m LT4 het meest effectief zijn voor m'n woning om deze binnen 19 a 20 graden te houden. Ik vermoed dat de curve gewoon agressiever moet zijn tussen de hoogste temp van LT4 en laagste temp van LT1 (en/of andersom).

Zodoende ga ik deze 4 gebruiken om een 'eigen' stooklijn te bouwen binnen Home Assistant.

Edit: Ik draai altijd Eco stand. Tot de temperatuur onder 2 graden komt.
Dit vertraagd wel de snelheid van het opwarmen, maar dit heeft als positief effect ook dat het verbruik (en geluid) fors wordt verminderd.

[ Voor 18% gewijzigd door LongTimeAgo op 19-11-2025 10:19 ]

• John6871
Ramon_1984 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 09:13:
[...]

Belangrijkste is dat een installatie wordt ingeregeld.
Helemaal mee eens. Helaas is dat iets wat je moet ervaren of toevallig horen. De leveranciers plaatsen zonder verder adviseren. Hun doel is verkoop en dat neem ik ze in dat kader ook niet kwalijk. Maar laten we eerlijk zijn; als consument moet je tegenwoordig in bijna alles gespecialiseerd zijn (en hoeveel consumenten zijn dat) om zaken optimaal met elkaar te laten werken. Leveranciers en ook veel zogenaamde adviseurs laten hier veel steken vallen. En ik heb het dan niet alleen over verwarming en warmtepompen.
Bij mij is het ondertussen wel duidelijk dat ik nog veel geld moet uitgeven aan een goed gebalanceerde werking van de warmtepomp.

• cupra4
[...]

Zomaar een gedachte.

Ik dacht ik bel ze maar eens op, want hier klopt iets niet. Gisteren heb ik 14 kWh verbruikt om de temperatuur van 19.6 op 20.7 te krijgen. Ingestelde thermostaat staat op 20 graden. Gisteravond is de pomp uitgegaan en is de temperatuur gedaald naar 19.4. Ik verwacht dus nu weer hetzelfde verhaal. Veel verbruiken om weer naar die 20.5 te gaan en dan weer stoppen.

Ik kreeg dus net telefonisch een vaag verhaal over updates die niet doorkomen of niet werken en instellingen die zij doen en ik niet kan kan doen, maar ze kon me niet vertellen wat die instellingen dan doen. Ik moet nu 24-48 uur wachten tot de "updates" hun werk hebben gedaan. Kan iemand mijn vermoeden bevestigen dat ik hier te maken heb met iemand die maar wat op knopjes zit te drukken en een belscript afwerkt?

Als ik zelf niet weet wat updates doen, dan voer ik ze niet uit. Ik wil gewoon weten wat mijn apparatuur doet en hoe ik dit optimaal kan instellen. Of zitten zij gewoon via die jan module met mijn instellingen te klooien? Kan ik ook zonder dat ding?

• BulMi
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:02
cupra4 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 09:47:
[...]

Ik dacht ik bel ze maar eens op, want hier klopt iets niet. Gisteren heb ik 14 kWh verbruikt om de temperatuur van 19.6 op 20.7 te krijgen. Ingestelde thermostaat staat op 20 graden. Gisteravond is de pomp uitgegaan en is de temperatuur gedaald naar 19.4. Ik verwacht dus nu weer hetzelfde verhaal. Veel verbruiken om weer naar die 20.5 te gaan en dan weer stoppen.
Ik ben bij mij aan het uittesten of ik met de eco stand het scherpe randje eraf krijg.

• John6871
Aangezien ik toch thuis met een stevig griep dacht ik eens meer tijd te gaan besteden aan mijn verwarmingssysteem. Dus zaakjes uitzoeken en regelen. Blijkbaar moet, sinds 2020, een leverancier van een warmtepomp of cv VERPLICHT de installatie waterzijdig inregelen bij installatie van een nieuw product. Ik kan me vergissen maar dat is totaal niet gebeurt bij de installatie van mijn warmtepomp.
Wie weet hier meer van?

• Ramon_1984
John6871 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:47:
Aangezien ik toch thuis met een stevig griep dacht ik eens meer tijd te gaan besteden aan mijn verwarmingssysteem. Dus zaakjes uitzoeken en regelen. Blijkbaar moet, sinds 2020, een leverancier van een warmtepomp of cv VERPLICHT de installatie waterzijdig inregelen bij installatie van een nieuw product. Ik kan me vergissen maar dat is totaal niet gebeurt bij de installatie van mijn warmtepomp.
Wie weet hier meer van?
Het is inderdaad verplicht, alleen doet bijna niemand het.

Op tweakers.net, YouTube Google etc is er genoeg informatie te vinden

• LongTimeAgo
Ramon_1984 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:05:
[...]

Ondertussen ben jij "onze" regelaar geworden op dit forum Ramon hahaha.
Want 1 van de grootste problemen met de warmtepomp zijn toch echt die vloerverwarmingverderlers mét pomp en je hebt een hoop mensen (oa mij) er mee geholpen door te zeggen die te vervangen. Die aanpassing lostte vrijwel alles op aan problemen bij mij thuis.

• Ramon_1984
LongTimeAgo schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:20:
[...]

Ondertussen ben jij "onze" regelaar geworden op dit forum Ramon hahaha.
Want 1 van de grootste problemen met de warmtepomp zijn toch echt die vloerverwarmingverderlers mét pomp en je hebt een hoop mensen (oa mij) er mee geholpen door te zeggen die te vervangen. Die aanpassing lostte vrijwel alles op aan problemen bij mij thuis.
:)

Het vervangen van de verdeler helpt om de aanvoer temperatuur te verlagen, maar niet om onbalans in je systeem te verhelpen :)

• Ramon_1984
Ramon_1984 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:58:
[...]

:)

Het vervangen van de verdeler helpt om de aanvoer temperatuur te verlagen, maar lost niet onbalans in je systeem op :)

• John6871
Ramon_1984 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:05:
[...]

Dan wordt het toch tijd dat ik hier eens induik en kijk wat mijn rechten (en mogelijk ook plichten) zijn en waren. Ben benieuwd of Adlar mee wil denken. Maar goed, ik hou jullie op de hoogte.

• Ramon_1984
John6871 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 12:09:
[...]

Dan wordt het toch tijd dat ik hier eens induik en kijk wat mijn rechten (en mogelijk ook plichten) zijn en waren. Ben benieuwd of Adlar mee wil denken. Maar goed, ik hou jullie op de hoogte.
Hoe zit je installatie er uit?

• marnie
  • Nu online
Ramon_1984 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 08:10:
[...]

Ik zie bij mijn ouders settemp altijd op 45, retour 40 en het opgenomen vermogen is varriatussen de 450 en 1500 watt
Ik lees ook reacties waarbij de LT8 modus wel werkt, bv Destynx in "Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen"
De vraag is wat de oorzaak kan zijn dat LT8 bij je ouders en bij mij niet werkt?
  • WP of thermostaat settings niet correct?
  • Geen data koppeling tussen WP en thermostaat, niet goed aangesloten?
  • Merk of type thermostaat werkt niet met de Adlar?
Ik heb zef een Tado X bedraad, voor zover ik weet zou deze geschikt moeten zijn.
Ik ben nog zoekende naar de reden waarom LT8 hier niet werkt.

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:55

reiker

dan jij!

[...]

Als ik zelf niet weet wat updates doen, dan voer ik ze niet uit. Ik wil gewoon weten wat mijn apparatuur doet en hoe ik dit optimaal kan instellen. Of zitten zij gewoon via die jan module met mijn instellingen te klooien? Kan ik ook zonder dat ding?
Zou best kunnen dat het zo gaat. Je kunt prima zonder die Jan, getuige alle mensen die al een Adlar hadden voordat de Jan überhaupt geleverd werd. Je moet dan wel zelf wat tijd en moeite steken in het verzinnen hoe je het wilt regelen en dat ook doen.
Ik heb ‘m zelf helemaal uitgeschakeld, na alle verhalen hier wil ik niet dat zij aan allerlei instellingen gaan klussen zonder dat ik weet wat en waarom. Ik regel het liever zelf.

[ Voor 7% gewijzigd door reiker op 19-11-2025 12:38 ]

Zo gezegd, zo gedaan.

• John6871
Ramon_1984 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 12:22:
[...]

Hoe zit je installatie er uit?
Een begane grond met ongeveer 70m2 vloerverwarming en twee Jaga LT radiatoren voor de plekken waar bijgebouwd is zonder vloerverwarming. De verdiepingen bestaan uit 3 kamers van ongeveer 10m2 met ieder een Jaga LT radiator. De vloerverwarming is ruim 20 jaar oud en bestaat uit twee groepen. De kleinste beslaat ongeveer 20m2 met 1 groep en de grote bestaat uit een 4-groepssysteem voor 50m2. Beide vloerverwarmingen zijn voorzien van verdeelpompen uit de tijd van de CV. Daarnaast heb ik ook nog een CV voor warmwaterverbruik en mogelijk bijspringen als mijn Aurora 2 6kw het niet aan kan of tijdens een defrost (blijkbaar ook zo'n issue). Ik heb nagenoeg niets aangepast aan de instelling van de warmtepomp sinds levering en werk met stooklijnen (handmatig). De warmtepomp werkt volgens mij op inlet-temperatuur (?). Een temperatuur van 19.5 graden beneden is voor mij voldoende. Boven wordt het dan echter niet warmer dan 16 graden.

• Mr Black
[...]

Ik kreeg dus net telefonisch een vaag verhaal over updates die niet doorkomen of niet werken en instellingen die zij doen en ik niet kan kan doen, maar ze kon me niet vertellen wat die instellingen dan doen. Ik moet nu 24-48 uur wachten tot de "updates" hun werk hebben gedaan. Kan iemand mijn vermoeden bevestigen dat ik hier te maken heb met iemand die maar wat op knopjes zit te drukken en een belscript afwerkt?

Hallo @cupra4 je stelt hier drie vragen. Ik probeer ze alle te beantwoorden.
Het probleem van de thermostaat en het verbruik;
Je verbruikt 14 kWh en je gebruikt de HL8 met een thermostaat. Je verbind de oorzaak voor hoogverbruik aan dat de thermostaat HL8 regelt tussen 19,6 en 20,7. Ik denk dat dit niet terecht is.
Inderdaad de HL8 heeft dit gedrag, sommige hebben de HL8 werkend. Bij heel veel werkt het helemaal niet. Als die na een paar dagen niet beter gaat regelen geef ik het advies naar een stooklijn te gaan die past bij de woning. Je hoort dan bij de groep waar het niet werkend is te krijgen, helaas.

Dan zeg je hoog verbruik. Gezien het type weer (wind, regen, helder en dan weer vochtig tegelijk met koud, meerdere defrosten) is in vergelijking met vier wp’s en verschillende woningen in mijn omgeving het absoluut geen hoogverbruik. Ik zie ook 24 kWh maar ook 14 als heel normale waarde. Welk oppervlak verwarm je zelf? en welk type huis is het? Heb je een “Tiny” huisje dan moet je verder onderzoeken wat er aan de hand is.

De regeling HL8 mag dan naar 40 gr. gaan en dan weer uit, een paar dagen er over doen om te stabiliseren, dat kan 10 % onzuiniger zijn maar niet tot een abnormaal hoger verbruik zoals je aangeeft van 5 naar 14 kWh.
Daarbij is de 14 kWh wel als warmte in het huis verdwenen en hoor ik je niet over een voortdurend te hoge temperatuur. Het lijkt erop dat je deze hoeveelheid energie kwijt kan.

Nog een advies, ga naar “sluiting” zet de SET op iets tussen 27 en 30 gr en kijk welke waarde bij het huidige weer de juiste binnentemperatuur geeft. Zoek de overeenkomende waarde in een stooklijn en probeer dit eerst uit. Daarmee leer je het gedrag en verbruik van je wp kennen.

De vraag over “Kan iemand mijn vermoeden bevestigen dat ik hier te maken heb met iemand die maar wat op knopjes zit te drukken en een belscript afwerkt?”
Je weet maar nooit! Maar naar mijn mening kan op afstand met de JAN je niet meer instellen als dat je zelf via het display en de instelling vanuit de thermostaat kunt instellen. Mijn ervaring is dat ze het probleem willen oplossen door P en of L waarden te wijzigen zonder dat ze ooit terugkoppelen wat ze doen. Ze hebben om soms begrijpelijke redenen slechte ervaring met mensen die bellen nadat ze van alles hebben gewijzigd en er niet meer uitkomen. Misschien dat ze daarvoor je niet meer willen vertellen. Aan de andere kant, als het allemaal goed werkt is dat ook niet nodig!

Laatste punt; is de JAN nodig? Nee, behalve als je Adlår vraagt om hulp. Zelf heb ik de JAN en de ramp thermostaat T6 al een jaar afgekoppeld en blijf op mijn uitstekend werkende versie main module V2.5.2 en MCU V4.3.3. Je hebt gelijk, bij een update hoort informatie over de inhoud. Over de latere updates heb ik geen betrouwbare informatie.

Wel moet gezegd worden dat ik in Smart Life een eigen temperatuur regeling heb. Dus kun je zonder Adlår verder zolang de wp in Tuya / Smart Life te besturen is. Mijn conclusie is dat de besturing en software in de pomp zelf uitstekend functioneert.
Mijn mening, blijf weg van de HL8 (het is immers gebaseerd op een basis ingestelde stooklijn die verschoven wordt door de thermostaat correctie) als je woning er niet bij blijkt te passen.

Succes _/-\o_

• Ramon_1984
marnie schreef op woensdag 19 november 2025 @ 12:34:
[...]

Ik lees ook reacties waarbij de LT8 modus wel werkt, bv Destynx in "Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen"
De vraag is wat de oorzaak kan zijn dat LT8 bij je ouders en bij mij niet werkt?
  • WP of thermostaat settings niet correct?
  • Geen data koppeling tussen WP en thermostaat, niet goed aangesloten?
  • Merk of type thermostaat werkt niet met de Adlar?
Ik heb zef een Tado X bedraad, voor zover ik weet zou deze geschikt moeten zijn.
Ik ben nog zoekende naar de reden waarom LT8 hier niet werkt.
Bij mijn ouders werkt Lt8 prima, radiatoren zijn waterzeidig ingeregeld warmtepomp op de juiste flow gezet en nu alleen de vloerverwarming nog aanpassen ( :X iets met tijd... )
Overigens draait de adlar op 10 liter per minuut , 45/40 actueel opgenomen vermogen in 600watt

• cupra4
Mr Black schreef op woensdag 19 november 2025 @ 12:54:
[...]

Je verbruikt 14 kWh en je gebruikt de HL8 met een thermostaat. Je verbind de oorzaak voor hoogverbruik aan dat de thermostaat HL8 regelt tussen 19,6 en 20,7. Ik denk dat dit niet terecht is.
Inderdaad de HL8 heeft dit gedrag, sommige hebben de HL8 werkend. Bij heel veel werkt het helemaal niet. Als die na een paar dagen niet beter gaat regelen geef ik het advies naar een stooklijn te gaan die past bij de woning. Je hoort dan bij de groep waar het niet werkend is te krijgen, helaas.

Dan zeg je hoog verbruik. Gezien het type weer (wind, regen, helder en dan weer vochtig tegelijk met koud, meerdere defrosten) is in vergelijking met vier wp’s en verschillende woningen in mijn omgeving het absoluut geen hoogverbruik. Ik zie ook 24 kWh maar ook 14 als heel normale waarde. Welk oppervlak verwarm je zelf? en welk type huis is het? Heb je een “Tiny” huisje dan moet je verder onderzoeken wat er aan de hand is.

De regeling HL8 mag dan naar 40 gr. gaan en dan weer uit, een paar dagen er over doen om te stabiliseren, dat kan 10 % onzuiniger zijn maar niet tot een abnormaal hoger verbruik zoals je aangeeft van 5 naar 14 kWh.
Daarbij is de 14 kWh wel als warmte in het huis verdwenen en hoor ik je niet over een voortdurend te hoge temperatuur. Het lijkt erop dat je deze hoeveelheid energie kwijt kan.

Nog een advies, ga naar “sluiting” zet de SET op iets tussen 27 en 30 gr en kijk welke waarde bij het huidige weer de juiste binnentemperatuur geeft. Zoek de overeenkomende waarde in een stooklijn en probeer dit eerst uit. Daarmee leer je het gedrag en verbruik van je wp kennen.

De vraag over “Kan iemand mijn vermoeden bevestigen dat ik hier te maken heb met iemand die maar wat op knopjes zit te drukken en een belscript afwerkt?”
Je weet maar nooit! Maar naar mijn mening kan op afstand met de JAN je niet meer instellen als dat je zelf via het display en de instelling vanuit de thermostaat kunt instellen. Mijn ervaring is dat ze het probleem willen oplossen door P en of L waarden te wijzigen zonder dat ze ooit terugkoppelen wat ze doen. Ze hebben om soms begrijpelijke redenen slechte ervaring met mensen die bellen nadat ze van alles hebben gewijzigd en er niet meer uitkomen. Misschien dat ze daarvoor je niet meer willen vertellen. Aan de andere kant, als het allemaal goed werkt is dat ook niet nodig!

Laatste punt; is de JAN nodig? Nee, behalve als je Adlår vraagt om hulp. Zelf heb ik de JAN en de ramp thermostaat T6 al een jaar afgekoppeld en blijf op mijn uitstekend werkende versie main module V2.5.2 en MCU V4.3.3. Je hebt gelijk, bij een update hoort informatie over de inhoud. Over de latere updates heb ik geen betrouwbare informatie.

Wel moet gezegd worden dat ik in Smart Life een eigen temperatuur regeling heb. Dus kun je zonder Adlår verder zolang de wp in Tuya / Smart Life te besturen is. Mijn conclusie is dat de besturing en software in de pomp zelf uitstekend functioneert.
Mijn mening, blijf weg van de HL8 (het is immers gebaseerd op een basis ingestelde stooklijn die verschoven wordt door de thermostaat correctie) als je woning er niet bij blijkt te passen.

Succes _/-\o_
Dankjewel. Hier heb ik wat aan! Voor mij is het allemaal nieuw, altijd met gas gestookt en ja daar stook ik op een dag er ook rustig 4 a 5 m3 gas doorheen om het lekker warm te houden. Ik zat op een dagverbruik van ca. 5-6 kWh en als dat dan ineens 21-22 kWh is (14 kWh van de Adlar en die Intuis pakt ook nog wat kWh), dan vind ik dat veel, terwijl het natuurlijk relatief wel meevalt. Ik heb mijn eigen energiedashboardje gebouwd in HA dus ik zie exact wat de verbuikers in mijn installatie doen.

Het gaat bij mij om een 2 kapper met vloerverwarming, oppervlak ca. 100 m2. woonkamer, keuken en hal.

Ik heb ook alles in Tuya zitten met een koppeling naar Home Assistant. Maar zodra je dus van HL8 afwijkt is je thermostaat eigenlijk niet meer nodig? Zonde van de investering in een nieuwe Tado x omdat mijn Nest niet ondersteund zou worden.

en voor wat betreft die 14 kWh, ja die is als warmte in het huis gegaan, het was ook lekker aangenaam qua temperatuur. Maar ik verbaas me erover dat ik een dag eerder hetzelfde bereik qua temperatuur, alleen met 9 kWh minder verbruik. Zeker omdat het met vloerverwarming lang duurt om te stijgen in temperatuur verwachtte ik dat bij een thermostaat van 20 graden de temperatuur stijgt tot 20.3 / 20.4 en dan weer laat afkoelen tot 20 en dan weer opnieuw gaat verwarmen. Leg je die ondergrens lager, bijvoorbeeld op 19.7, dan is het verschil al 0,7 graad, wat letterlijk uren duurt om te bereiken. Of je duwt er een tijdje 50 graden water doorheen, dan gaat het sneller.

• LongTimeAgo
cupra4 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:20:
[...]
Ik heb ook alles in Tuya zitten met een koppeling naar Home Assistant. Maar zodra je dus van HL8 afwijkt is je thermostaat eigenlijk niet meer nodig? Zonde van de investering in een nieuwe Tado x omdat mijn Nest niet ondersteund zou worden.
Ja en Nee, de theorie achter HL8 is prachtig: vrijwel zelfde sturing als een CV ketel waarin de warmtepomp zal verwarmen (én koelen) zodra het kan terwijl die de rest van de tijd gewoon keurig plus't en min't op een variabele stooklijn die ideaal is voor je woning...

... Maar zoals met alles, is hier nog veel werk voor nodig en is dit per situatie (huis) anders met andere variabelen in de instellingen.

Dus ik wacht met m'n Tado X bedraad (ik had het geld van de Honeywell smart thermostaat teruggekregen en voor minder geld de Tado X bedraad kunnen kopen door een zeer goede aanbieding) ook geduldig af op een correct werkende HL8. Want ooit zal die er toch wel komen, toch? ;)

• marnie
  • Nu online
Indien HL8 bij meerdere installaties wel werkt en bij andere installaties niet dan is het wel interessant te weten waarom het bij deze laatste installaties niet werkt. Als de oorzaak bekend is, is het probleem op te lossen door deze oorzaak weg te halen. Het is techniek en het is een technisch probleem waarvan we de oorzaak nog niet weten.
Er is niets mis mee als Adlar de warmtepomp bij je thuis optimaliseerd door settings aan te passen. Voor zover ik weet is dat ook een onderdeel van het service contract. Wat mis gaat is de communicatie, er wordt pas achteraf of zelfs niet over gecommuniceerd.

Adlar vergeet dat Adlar niet de eigenaar is van de warmtepomp, als expert beheren zij alleen de setup/software van de warmtepomp. Omdat de warmtepomp een onderdeel is van een warmtesysteem waaronder ook een (hopenlijk ingeregeld) afgiftesysteem (radiatoren/vloerverwarming), beïnvloed elke aanpassing het gehele systeem. Ik heb niet het idee dat Adlar van elke warmtepomp die ze beheren ook het achterliggende afgiftesysteem kennen. De gevolgen van een aanpassing van een setting kan dus negatief werken op het gehele systeem, zoals bv het lager zetten van de flow bij een ingeregeld afgiftesysteem of het op HL8 zetten van de warmtepomp waar deze HL8 niet werkt.

Ik heb als eigenaar en tweaker redelijke kennis van mijn systeem en zou graag zien dat Adlar voorafgaand aan de aanpassing de wijziging doorgeeft aan de eigenaar, zodat deze tijdig kan reageren als de aanpassing het gehele warmtesysteem ontregeld.
Direct na een settings aanpassing doet Adlar er ook verstandig aan om de installatie actief te monitoren op de gevolgen van de aanpassing, niet elke installatie is gelijk. Ik heb niet het idee dat dat gebeurd.
De huidige werkwijze van Adlar wekt hierdoor het idee van 'zomaar op knopjes drukken´ op.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, zie bv mijn opmerkingen en grafieken over een intermediërende waterpomp. Maar ook de HL8 functie is een besturings/software probleem.
Toen ik mijn Adlar een dik jaar geleden aanschafte werd me belooft dat de warmtepomp in de nabije toekomst met een kamertermostaat de kamertemperatuur kan regelen, de genoemde HL8 functie. Mijn mening, blijf hierop aandringen bij Adlar (het is immers gebaseerd op de warmteregeling van de ruimte die je wilt verwarmen en een aantal merken warmtepompen hebben al een eigen merk oplossing hiervoor)
als je woning hiervoor geschikt is.

• Mr Black
cupra4 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:20:
[...]

Dankjewel. Hier heb ik wat aan! Voor mij is het allemaal nieuw, altijd met gas gestookt en ja daar stook ik op een dag er ook rustig 4 a 5 m3 gas doorheen om het lekker warm te houden. Ik zat op een dagverbruik van ca. 5-6 kWh en als dat dan ineens 21-22 kWh is (14 kWh van de Adlar en die Intuis pakt ook nog wat kWh), dan vind ik dat veel, terwijl het natuurlijk relatief wel meevalt. Ik heb mijn eigen energiedashboardje gebouwd in HA dus ik zie exact wat de verbuikers in mijn installatie doen.

Het gaat bij mij om een 2 kapper met vloerverwarming, oppervlak ca. 100 m2. woonkamer, keuken en hal.

en voor wat betreft die 14 kWh, ja die is als warmte in het huis gegaan, het was ook lekker aangenaam qua temperatuur. Maar ik verbaas me erover dat ik een dag eerder hetzelfde bereik qua temperatuur, alleen met 9 kWh minder verbruik. Zeker omdat het met vloerverwarming lang duurt om te stijgen in temperatuur verwachtte ik dat bij een thermostaat van 20 graden de temperatuur stijgt tot 20.3 / 20.4 en dan weer laat afkoelen tot 20 en dan weer opnieuw gaat verwarmen. Leg je die ondergrens lager, bijvoorbeeld op 19.7, dan is het verschil al 0,7 graad, wat letterlijk uren duurt om te bereiken. Of je duwt er een tijdje 50 graden water doorheen, dan gaat het sneller.
De de grove curve ontstaat door de startwaarde in HL8 met een te hoge SET (40?) gr. en een vloerverwarming met een hoge massa. Dat levert een piek en dal curve. Met een stooklijn stuur je op één temperatuur die af en toe het water varieert met 1 of 2 graden. Dat levert dus een vlakkere curve.
Je kunt dat ook doen door HL8 met L28 en 29 in te stellen zodat deze al zoveel mogelijk bij je huis past en de thermostaat bijna niet hoeft te corrigeren. Zie de handige sheet van @ewoutbrogt.

Maar dat begint met een test op sluiting en zoeken naar de juiste uitgangs temperatuur bij een bepaalde weer situatie.
_/-\o_

• marnie
  • Nu online
LongTimeAgo schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:45:
[...]
Dus ik wacht met m'n Tado X bedraad (ik had het geld van de Honeywell smart thermostaat teruggekregen en voor minder geld de Tado X bedraad kunnen kopen door een zeer goede aanbieding) ook geduldig af op een correct werkende HL8. Want ooit zal die er toch wel komen, toch? ;)
Daar ga ik ook nog steeds vanuit.

• Ramon_1984
Mr Black schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:16:
[...]

De de grove curve ontstaat door de startwaarde in HL8 met een te hoge SET (40?) gr. en een vloerverwarming met een hoge massa. Dat levert een piek en dal curve. Met een stooklijn stuur je op één temperatuur die af en toe het water varieert met 1 of 2 graden. Dat levert dus een vlakkere curve.
Je kunt dat ook doen door HL8 met L28 en 29 in te stellen zodat deze al zoveel mogelijk bij je huis past en de thermostaat bijna niet hoeft te corrigeren. Zie de handige sheet van @ewoutbrogt.

Maar dat begint met een test op sluiting en zoeken naar de juiste uitgangs temperatuur bij een bepaalde weer situatie.
_/-\o_
Het lijkt erop dat hl8 een setting zoekt waar de regeling het minale thermische vermogen ( 2.5kw) bij een delta van 5 kan verplaatsen naar de woning

Kortom met een sturing op outlet mag je retour niet snel oplopen

[ Voor 3% gewijzigd door Ramon_1984 op 19-11-2025 15:25 ]

Pagina: 1 ... 67 68 Laatste