Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen

Pagina: 1 ... 73 74 Laatste
Acties:

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-01 23:49

reiker

dan jij!

gehaktstaaf schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:01:
[...]

Dat dacht ik dus ook. Maar ook hier geen verschil in de boost stand. Blijft 50hz voor de fan en 85 voor de compressor.
Ik meen in een van de handleidingen te hebben gelezen dat de boost stand alleen verschilt van de standaard modus in de snelheid waarmee de compressor mag optoeren? Maar als ik de reactie van @ewoutbrogt lees zit er dus nog wel wat meer achter? :)

Zo gezegd, zo gedaan.

• Mark w
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 20-01 17:37
ewoutbrogt schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:12:
[...]

De warmtepomp kan een stuk harder lopen dan 85hz. Ook als je kijkt naar de specs, kan de 6 kW pomp max 2110 Watt trekken. Of je dat wilt is een ander verhaal. De WP gaat veel herrie maken en het rendement loop drastisch terug. Ook zal je zien dat de condensor snel weer gevult zit met ijs, dus dat het eigenlijk averechts werkt. Mocht je het willen proberen:
P55 (maximale compressor hz) kan volgens de settings opgehoogd worden tot max 120
P179 en P180 zijn de Hz die de boost functie de cmpressor en fan verhoogd worden. Ik dacht dat P179 de compressor was en P180 de fan, maar het kan ook omgekeerd zijn.
Bedankt voor de info.
Ik wil de boost eigenlijk alleen gebruiken na de defrost. Het duurt nu heel lang voordat de stel temperatuur gehaald wordt en daarna draait hij rustig.

Vrijstaande woning 185m2 bj 1994. Alleen radiatoren met beneden een aantal ventilatoren. Boven stoken beperkt. wp boiler voor sw en een pelletkachel als back-up. Adlar castra 6kw sinds 14 januari 2025.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:20
macfocus schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:06:
[...]

Staat weinig feitelijks in. Online staat er een heel schema, zal ik ook ff opduiken zo.

Je hebt gekozen voor Adlår. Slim, duurzaam en gebouwd om jaren mee te gaan. Goed onderhoud hoort daar gewoon bij. Daarom hebben we onze onderhoudspakketten vernieuwd. Overzichtelijker, slimmer en beter afgestemd op hoe onze warmtepompen vandaag werken.

Waarom deze update?

Onze nieuwste systemen zijn betrouwbaarder dan ooit en worden continu op afstand gemonitord. Daardoor is jaarlijks fysiek onderhoud niet meer nodig. We combineren slimme software met periodiek onderhoud en houden zo alles scherp, zonder onnodige bezoeken.

Wat betekent dit voor jou?

Fysiek onderhoud eens per twee jaar
Jaarlijkse systeemcheck op afstand
Snellere service dankzij remote monitoring
Mogelijkheid tot verlengde garantie tot 5 of 7 jaar
Duidelijke pakketten voor elk niveau van zekerheid
Ook als je al een onderhoudscontract hebt, is actie nodig

Bestaande klanten vragen wij hub huidige contract actief te bevestigen. Zo blijft je onderhoud actief doorlopen en ben je ook dit jaar verzekerd van onze service. Uiteraard kun je er ook voor kiezen om over te stappen naar een pakket dat beter aansluit bij jouw wensen.
Zonder bevestiging kunnen wij de onderhoudsservice niet garanderen.
Log in om onderhoudscontract te bevestigen
Wil je precies weten welk pakket het beste bij jou past?
Bekijk het overzicht rustig in onze online viewer

Klaar om alles goed geregeld te hebben?
Log in en bevestig direct je onderhoudscontract. Dan doen wij de rest.

=====
Ik vind 2 tabellen met info:
[Afbeelding][Afbeelding]
Dankje. Ben benieuwd.
Dan ga ik er vanuit dat ik volgend jaar onderhoud krijg, ipv dit jaar. Heb zelf al 4 maand een ticket hierover lopen.
Deze mail niet ontvangen.

Communicatie blijft een ding.

En dat je zelf moet bevestigen omdat ze anders de service niet kunnen garanderen slaat natuurlijk nergens op. Hebben ze het klantenbestand niet op orde?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar laadpaal / 25kw plugin hybride

• Mark w
ewoutbrogt schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:12:
[...]

De warmtepomp kan een stuk harder lopen dan 85hz. Ook als je kijkt naar de specs, kan de 6 kW pomp max 2110 Watt trekken. Of je dat wilt is een ander verhaal. De WP gaat veel herrie maken en het rendement loop drastisch terug. Ook zal je zien dat de condensor snel weer gevult zit met ijs, dus dat het eigenlijk averechts werkt. Mocht je het willen proberen:
P55 (maximale compressor hz) kan volgens de settings opgehoogd worden tot max 120
P179 en P180 zijn de Hz die de boost functie de cmpressor en fan verhoogd worden. Ik dacht dat P179 de compressor was en P180 de fan, maar het kan ook omgekeerd zijn.
P179 en p180 zijn bij mij voor iets anders. Ze staan namelijk op 5 en 15.

Vrijstaande woning 185m2 bj 1994. Alleen radiatoren met beneden een aantal ventilatoren. Boven stoken beperkt. wp boiler voor sw en een pelletkachel als back-up. Adlar castra 6kw sinds 14 januari 2025.

• marboe123
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 20-01 13:27
Hi allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum en hoop dat jullie mee kunnen denken.

Sinds ~3,5 jaar heb ik een Adlar Aurora II in een all-electric opstelling (vloerverwarming, geen cv-ketel). Over het algemeen werkte de warmtepomp prima en kreeg ik het huis in eerdere winters ook met vorst gewoon comfortabel warm.

Sinds 1e kerstdag (25 december) lukt dat niet meer:
- Het huis komt niet boven ~18,5°C, terwijl de thermostaat op 20°C staat.
- Ik draai nu met een nieuwe dynamische stooklijn via OpenTherm.
- De aanvoertemperatuur komt niet hoger dan ~33°C, terwijl de set / target op 50°C staat.
- De warmtepomp draait (voor mijn gevoel) veel/continu, maar de temperatuur in huis stijgt nauwelijks.

Context / service
Ik heb de afgelopen jaren wel vaker gedoe gehad met Adlar-service. Soms bleken problemen te komen door instellingen die door Adlar op afstand waren aangepast. Nu is Adlar slecht bereikbaar of wordt een ticket gesloten zonder echte oplossing.

Mijn vragen:

Waar en hoe passen jullie de instellingen aan?
Doen jullie dat via het witte Adlar-kastje / bediening, of zijn er ook andere manieren (portal/installer menu/iets anders)?
Heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn dat de aanvoer blijft hangen rond 33°C terwijl de set hoger staat?
(Ik vermoed dat er iets in de regeling begrenst of verkeerd staat, maar ik weet niet waar ik moet kijken.)

Daarnaast knippert dit symbool op het witte Adlar kastje. Dit is een nieuwe voor mij. Iemand enig idee wat het betekent?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/He-NyO133321_52-NHpx2iaL4JY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RInPNNMEmy6UqSRyIaTs65yz.png?f=fotoalbum_large

• marboe123
Wat me vooral opvalt, is dat je nu een contract van 5 jaar aangaat, in plaats van 1 jaar. En de frequentie van de fysieke inspectie is naar 2 jaar ipv 1. 24/7 bereikbaar op papier, maar in de praktijk...

• pentaw1nz
marboe123 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:46:
[...]

Wat me vooral opvalt, is dat je nu een contract van 5 jaar aangaat, in plaats van 1 jaar. En de frequentie van de fysieke inspectie is naar 2 jaar ipv 1. 24/7 bereikbaar op papier, maar in de praktijk...
Dat verschilt ook inderdaad. Eerder was het ook jaarlijks verlengen (of niet) en dan al wel 1x onderhoud.
Ben niet van plan om nu te verlengen en een 2e keer te betalen om onderhoud te krijgen.
Lijkt me dat het contract geldt zoals je dat oorspronkelijk bent aangegaan.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar laadpaal / 25kw plugin hybride

• pentaw1nz
Bij inloggen op thuis.adlar zie ik overigens nergens optie om te bevestigen. Of bedoelen ze dan gewoon een ticket aanmaken? Die heb ik dus al 4 maand openstaan.

• nlfva1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:39
marboe123 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:43:
Hi allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum en hoop dat jullie mee kunnen denken.

Sinds ~3,5 jaar heb ik een Adlar Aurora II in een all-electric opstelling (vloerverwarming, geen cv-ketel). Over het algemeen werkte de warmtepomp prima en kreeg ik het huis in eerdere winters ook met vorst gewoon comfortabel warm.

Sinds 1e kerstdag (25 december) lukt dat niet meer:
- Het huis komt niet boven ~18,5°C, terwijl de thermostaat op 20°C staat.
- Ik draai nu met een nieuwe dynamische stooklijn via OpenTherm.
- De aanvoertemperatuur komt niet hoger dan ~33°C, terwijl de set / target op 50°C staat.
- De warmtepomp draait (voor mijn gevoel) veel/continu, maar de temperatuur in huis stijgt nauwelijks.

Context / service
Ik heb de afgelopen jaren wel vaker gedoe gehad met Adlar-service. Soms bleken problemen te komen door instellingen die door Adlar op afstand waren aangepast. Nu is Adlar slecht bereikbaar of wordt een ticket gesloten zonder echte oplossing.

Mijn vragen:

Waar en hoe passen jullie de instellingen aan?
Doen jullie dat via het witte Adlar-kastje / bediening, of zijn er ook andere manieren (portal/installer menu/iets anders)?
Heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn dat de aanvoer blijft hangen rond 33°C terwijl de set hoger staat?
(Ik vermoed dat er iets in de regeling begrenst of verkeerd staat, maar ik weet niet waar ik moet kijken.)

Daarnaast knippert dit symbool op het witte Adlar kastje. Dit is een nieuwe voor mij. Iemand enig idee wat het betekent?
[Afbeelding]
Het lijkt er op dat er een klep gedeeltelijk of helemaal is afgesloten, waardoor het water niet goed rond gepompt wordt. Worden de leidingen naar je vloerverwarming/radiatoren wel goed warm, of loopt het water over de by-pass?

Twee onder 1 kap woning 170m2 bwjr 2001 met standaard spouw-, dak- en vloer-isolatie ;beneden vloerverwarming, boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW sinds Okt 2024

• marboe123
nlfva1 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:37:
[...]

Het lijkt er op dat er een klep gedeeltelijk of helemaal is afgesloten, waardoor het water niet goed rond gepompt wordt. Worden de leidingen naar je vloerverwarming/radiatoren wel goed warm, of loopt het water over de by-pass?
De leidingen lijken wel goed warm te worden. Op de verdeler staat 32 graden en dit geeft het dashboard van Adlar ook aan.

• gehaktstaaf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 20:06
marboe123 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 15:50:
[...]

De leidingen lijken wel goed warm te worden. Op de verdeler staat 32 graden en dit geeft het dashboard van Adlar ook aan.
Als je in de SmartLife app kijkt, wat voor flow draait de pomp dan?
Door bv vervuiling in het filter kan de flow afnemen, waardoor je minder warmteoverdracht hebt.

Vrijstaande woning 1998, 212m², RD3,8. Geen na-isolatie, originele beglazing. 100m² VV, Adlar 6KW

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12:42
pentaw1nz schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:02:
[...]

Dat verschilt ook inderdaad. Eerder was het ook jaarlijks verlengen (of niet) en dan al wel 1x onderhoud.
Ben niet van plan om nu te verlengen en een 2e keer te betalen om onderhoud te krijgen.
Lijkt me dat het contract geldt zoals je dat oorspronkelijk bent aangegaan.
Daar heb je een punt. Misschien goed om daar even een soort van overzichtje van te maken, wie wat gedaan heeft en wat de resultaten zijn.

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:09
Afgelopen dinsdag een monteur mogen ontvangen voor de errorcode E88. Het bleek dat de update nog niet doorgevoerd was, wat gekwas want bij de vorige servicebeurt hadden ze de warmtepomp ook al geupdate om de modulaire stooklijn te kunnen gebruiken. De monteur gaf aan van niet. Wat gelijk opviel na het instellen van de stooklijn was dat deze gelijk richting de 51 graden set temperature schoot. Dit terwijl ik het met een aanvoer nu van rond de 38/39 graden het prima red. Onnodig hoge temperaturen met onnodige energieverbruik. Ik heb deze weer teruggezet naar stooklijn HH1.

Er is nu alleen een ander probleem erbij gekomen. De lammellen lijken niet vast te zitten. Er is een zeer vervelend trillen van staal op staal te horen. Ook niet continu maar waarschijnlijk als de compressor beweegd of resoneert. Heel vervelend natuurlijk, ook voor de buren. Maar even weer een ticket inschieten en kijken of ze op korte termijn weer langs kunnen komen. Als ik hem op normal laat draaien krijg ik gewoon klachten van beide buren…

E88 errorcode is gelukkig nu (voorlopig) wel weg.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

• pentaw1nz
Nou de koudste nacht gehad...
Defrost vallen mee, zijn er 4 sinds vannacht.

Set temp 30, maar die lijkt hij niet te redden.
Outlet is 32, inlet 28. Warmtepomp draait op 1500w. Mijn compressor is natuurlijk wel begrenst op 75hz.

Hoe is dat bij jou met de hogere set temp? Kom je daar nu bij in de buurt? @MrBas
En heb je dan met dit koude weer ook een veel harder draaiende compressor nodig?

[ Voor 20% gewijzigd door pentaw1nz op 11-01-2026 09:23 ]

• FlyD4wn
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:47
Hier heeft die het ook prima gedaan. Settemp was 34 afgelopen nacht en die heeft die ook gehaald met outlet 34 en inlet 30. Op het koudste punt zat die rond 80Hz, 4 defrosts gehad.

Viel mij wel op dat ik ineens de compressor kon horen binnenshuis dus vanenochtend toch maar even het dak op gegaan. (Is niet heel makkelijk te bereiken voor mij).
Het bleek dat de veren totaal waren vastgevroren :') Die weer losgemaakt en het is weer heerlijk stil in huis.

• BerndGaykema
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20-01 16:45
Ook hier in Drenthe bitter koud, tot bijna -11 graden rond half 8.

De Adlar redt het niet om de kamer op 20 graden te houden. Deze zakte langzaam richting 19,3 graden.
De Set Temp (Inlet-instelling) staat hoog genoeg maar het retourwater blijft daar 2 graden onder terwijl de oulet rond de 31 blijft. Instelling NORMAAL. Teveel defrosts hier, elke 50 minuten de hele nacht door tot nu toe.

Om 8 uur de BOOST-mode geactiveerd (compressor dan 90 Hz). De outlet temp kruipt 1 tot 2 graden omhoog, niet voldoende.
Blijkbaar is dit de grens voor de 6kWh pomp. Of is het de waterflow? Deze is 13 liter/minuut (tijdens defrost is deze 18).

• pentaw1nz
BerndGaykema schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:14:

De Adlar redt het niet om de kamer op 20 graden te houden. Deze zakte langzaam richting 19,3 graden.
De Set Temp (Inlet-instelling) staat hoog genoeg maar het retourwater blijft daar 2 graden onder terwijl de oulet rond de 31 blijft. Instelling NORMAAL. Teveel defrosts hier, elke 50 minuten de hele nacht door tot nu toe.

Om 8 uur de BOOST-mode geactiveerd (compressor dan 90 Hz). De outlet temp kruipt 1 tot 2 graden omhoog, niet voldoende.
Blijkbaar is dit de grens voor de 6kWh pomp. Of is het de waterflow? Deze is 13 liter/minuut (tijdens defrost is deze 18).
Ik geloof dat de compressor tot 120hz zou kunnen. Er is dus nog wat speling.

Maar op zich niet heel erg schokkend bij deze enkele koude dagen

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

Om 6kw bij een delta t van 5 te kunnen produceren heb je rond de 18 liter per minuut nodig.
Bij -11 levert de adlar nog een output van 5kw bij een aanvoer van 35 graden.

[ Voor 4% gewijzigd door Ramon_1984 op 11-01-2026 11:07 ]

• FlyD4wn

Ik denk inderdaad door de vele defrosts die het niet kan bijhouden. Ik had er maar 4 vannacht dus je kan nog controleren of de defrosts wel smart zijn ingesteld ipv op een timer. Zie P30 in de startpost.
Wel bijzonder dat jouw boost modus wat lijkt te doen, terwijl die van mij en andere helemaal niks lijkt te doen.

• BerndGaykema
P30 staat op 0 (automatisch)

• BerndGaykema
FlyD4wn schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:54:
Wel bijzonder dat jouw boost modus wat lijkt te doen, terwijl die van mij en andere helemaal niks lijkt te doen.
In BOOST-mode zie ik de compressorspeed van 85 naar 90 Hz gaan en het maximale vermogen zie ik van 1640 Watt naar 1772 Watt gaan. Dus er gebeurt wel wat.
Ik heb nog de originele (eerste) firmwareversie, nog geen update hier gehad (plaatsing Adlar april 2024).

• FlyD4wn
BerndGaykema schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:04:
[...]
In BOOST-mode zie ik de compressorspeed van 85 naar 90 Hz gaan en het maximale vermogen zie ik van 1640 Watt naar 1772 Watt gaan. Dus er gebeurt wel wat.
Ik heb nog de originele (eerste) firmwareversie, nog geen update hier gehad (plaatsing Adlar april 2024).
Dat kan het misschien wel verklaren. De unit zal sowieso wel aan zijn limiet zitten met -11 maar ik begrijp dat de nieuwere firmware versies (die van mij is in sept 2025 geplaatst) de fan ook moduleert. Ik ben geen expert maar misschien vormt er daardoor ook sneller ijs op je condensor. De boost modus zal dan ook wel in de firmware zijn aangepast.

• BerndGaykema
Ramon_1984 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:53:
... heb je rond de 18 liter per minuut nodig.
Tja..
Ik heb een pomploze verdeler geplaatst (foto). Wat kan ik verder nog doen om de waterflow te verhogen?
PS: die genoemde 15 liter/minuut die ik toen zag heb ik daarna nooit meer gezien.....

[ Voor 11% gewijzigd door BerndGaykema op 11-01-2026 11:12 ]

• Ramon_1984
  • Nu online
BerndGaykema schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:09:
[...]
Tja..
Ik heb een pomploze verdeler geplaatst (foto). Wat kan ik verder nog doen om de waterflow te verhogen?
Tja, waar staat p261 ,dat is dacht ik maximale pomp stand .
Probeer verder eens op outlet sturing inplaats van inlet . Dat geeft waarschijnlijk ook meer rust in je systeem.
Retour zal door de vloer te lang laag blijven waardoor de warmtepomp extreem hard moet gaan werken .

Die 12 liter is heel herkenbaar, bij een andere tweaker exact hetzelfde beeld. Hoger dan de 12 liter komen we daar ook niet, en waarom geen idee :-(

[ Voor 11% gewijzigd door Ramon_1984 op 11-01-2026 11:16 ]

• BerndGaykema
pentaw1nz schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:16:
Ik geloof dat de compressor tot 120hz zou kunnen.
Weet jij toevallig welke P-parameter de bovengrens beperkt?

• BerndGaykema
Ramon_1984 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:14:
Tja, waar staat p261 ,dat is dacht ik maximale pomp stand .
P261 staat op 61

• Ramon_1984
  • Nu online
Verhoog die eens naar 99 , kijk eens wat je dan voor flow krijgt

• pentaw1nz
BerndGaykema schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:15:
[...]
Weet jij toevallig welke P-parameter de bovengrens beperkt?
P55 is compressor.
Default geloof ik 80 of 90.
Max waarde is 120.

Daar zit dus wat ruimte als je capaciteit mist bij extreme temperaturen.

Aan de andere kant; deze dagen zijn zeldzaam. Morgen is het alweer wat warmer en daarna zelfs weer ruim boven 0.
Tuurlijk; je wilt het gewoon altijd aangenaam. Maar ik zou niet al te veel gaan aanpassen voor 3 koude dagen

Ik heb trouwens een flow van 16l.
Eerder zat ik op 12 of 13 toen ik de radiatoren boven allemaal stijf dicht had. Nu doen ze een klein beetje mee.
Alleen de vloer zit bij mij dus op zon 12L.

Hangt natuurlijk ook af van het je installatiewerk. Bij mij is de leiding naar de verdeler niet optimaal, die had wel wat groter gemogen, maar wist ik destijds niet.

[ Voor 24% gewijzigd door pentaw1nz op 11-01-2026 11:29 ]

• BerndGaykema
Ramon_1984 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:22:
Verhoog die eens naar 99 , kijk eens wat je dan voor flow krijgt
Ik zag net in de SolarEast manual dat P260 (ik wilde weten wat P261 doet) de maximale pompsnelheid instelt. Deze stond op 70, nu naar 99 gezet. En guess what...., de waterflow is nu 18 liter/minuut !!

• marnie
  • Laatst online: 11:58
De kennis die ik heb:
P260 is de maximale circulatiepomp snelheid in procenten (default 99)
P261 is de circulatiepomp snelheid als setpoint is bereikt, de snelheid als de compressor inactief is (default 30?)
P163 is de circulatiepomp flow in l/min (default 19)
Bij mij staat P163 op 19, P261 op 30 en P260 op 85, P260 heb ik zelf aangepast om de flow te reduceren naar ca 16l/m: waarde P260 x P163 = 0.85 x 19 = 16.15l/min

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

• Ramon_1984
  • Nu online
BerndGaykema schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:32:
[...]
Ik zag net in de SolarEast manual dat P260 (ik wilde weten wat P261 doet) de maximale pompsnelheid instelt. Deze stond op 70, nu naar 99 gezet. En guess what...., de waterflow is nu 18 liter/minuut !!
Top, welke solareast manual gebruik jij ?

• BerndGaykema
pentaw1nz schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:24:
Aan de andere kant; deze dagen zijn zeldzaam. Morgen is het alweer wat warmer en daarna zelfs weer ruim boven 0.
Tuurlijk; je wilt het gewoon altijd aangenaam. Maar ik zou niet al te veel gaan aanpassen voor 3 koude dagen
Helemaal mee eens. Maar als tweaker wil ik het gewoon weten waarom het niet optimaal functioneert. Met P260 op 99 ga ik de volgde nacht met -10 graden in. Wanneer dat is ..... :?

• BerndGaykema
Ramon_1984 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:35:
[...]Top, welke solareast manual gebruik jij ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JT5zqWpdeguFpUuovDzfOQ6suao=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9Js32VcFTLe63GKq8Q1YhzKe.png?f=user_large

• Ramon_1984
  • Nu online

• pentaw1nz
Staan in TS. Ook in bestandencollectie van de tweaker doe de homey pro app heeft gemaakt.

• BerndGaykema
https://github.com/hhi/or...neering%20Manual-R290.pdf, blz 159

[ Voor 30% gewijzigd door BerndGaykema op 11-01-2026 11:58 ]

• marnie
Voor degene geintereseerd in de setup parameters van de Adlar.
Achter onderstaande link vind je een excel sheet met het overzicht van de P en L parameters die ik heb verzameld met beschrijving en mijn default- en aangepaste waarden.
https://nas.mar-nie.nl/sharing/4F01s9VJN
Wachtwoord is tweakers, de link staat open tot eind februari.
Er is een filter (kolom in Adlar doc) van toepassing op de P parameters, vergroot het aantal P parameters door dit filter aan te passen.
Toevoegingen en aanpassingen zijn welkom.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

• Frans H
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20-01 20:00
marnie schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:59:
Achter onderstaande link vind je een excel sheet met het overzicht van de P en L parameters die ik heb verzameld met beschrijving en mijn default- en aangepaste waarden.
Er is een filter (kolom in Adlar doc) van toepassing op de P parameters, vergroot het aantal P parameters door dit filter aan te passen.
Mooi dat je dit deelt!
Ik heb een vraag waar jij misschien antwoord op kan geven.
P99 (Delta T waarop circulatiepomp moduleert) staat volgens de fabriek op 5 (Adlar 7).
Zou de 5 graden de meest gunstige delta zijn waarop de warmtepomp het meest efficiënt het water kan verwarmen? Efficienter dan bv 7 of 3?
Als het niet uitmaakt voor de efficiëntie waarom zou je hem dan niet op 3 zetten, want het vermogens verlies van de waterpomp die harder moet pompen weegt volgens mij nooit op tegen de Ta die je dan 1 graad lager kan zetten. Wat denk jij?

• marnie
Frans H schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:27:
[...]

Mooi dat je dit deelt!
Ik heb een vraag waar jij misschien antwoord op kan geven.
P99 (Delta T waarop circulatiepomp moduleert) staat volgens de fabriek op 5 (Adlar 7).
Zou de 5 graden de meest gunstige delta zijn waarop de warmtepomp het meest efficiënt het water kan verwarmen? Efficienter dan bv 7 of 3?
Als het niet uitmaakt voor de efficiëntie waarom zou je hem dan niet op 3 zetten, want het vermogens verlies van de waterpomp die harder moet pompen weegt volgens mij nooit op tegen de Ta die je dan 1 graad lager kan zetten. Wat denk jij?
Ik heb deze herfst ook even met de P99 settings getweaked. Het regelt de water flow afhankelijk van de deltaT. In HA zie je dit heel mooi terug. Mijn overwegingen mbt mijn installatie zijn:

Vermogen= flow x soortelijke massa x soortelijke warmte x deltaT
Het gevolg van het verkleinen van de flow is het verkleinen van het warmtevermogen en wat ik niet wil is het verkleinen van het afgegeven warmtevermogen: dit geeft een slechtere COP (extra euro's nodig) en kan bij 'extreme' koude te weinig warmte vermogen leveren die nodig is om mijn huis te verwarmen (warme trui nodig).
Tevens speelt bij mij dat ik Eclipse debietregeling op alle (LTV) radiatoren heb: bij mij is de flow door mijn systeem constant gemaakt door deze Eclipsen, de Adlar is ingesteld op deze flow. Een hogere Adlar flow instelling spreekt het bypass ventiel aan en een lagere flow betekend vermogensverlies.

Mijn (LTV) radiatoren zijn nauwkeurig afgesteld op een deltaT van 5grC bij +/+5grC buitentemperatuur. De DeltaT van de warmtepomp In- en Outlet is ook ongeveer deze waarde, ik heb een serieel buffervat op de inlet.
Dat is de reden dat ik de default waarde van 5 op P99 heb staan: met deze waarde wordt de modulatiefunctie van de waterpomp in de praktijk niet/nauwlijks aangesproken.

Ieder huis en afgiftesysteem is anders. Er kunnen situaties zijn om de waterpomp modulatie wel te gebruiken.

• Frans H
marnie schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:13:
[...]

Ik heb deze herfst ook even met de P99 settings getweaked. Het regelt de water flow afhankelijk van de deltaT. In HA zie je dit heel mooi terug. Mijn overwegingen mbt mijn installatie zijn:

Vermogen= flow x soortelijke massa x soortelijke warmte x deltaT
Het gevolg van het verkleinen van de flow is het verkleinen van het warmtevermogen en wat ik niet wil is het verkleinen van het afgegeven warmtevermogen: dit geeft een slechtere COP (extra euro's nodig) en kan bij 'extreme' koude te weinig warmte vermogen leveren die nodig is om mijn huis te verwarmen (warme trui nodig).
Tevens speelt bij mij dat ik Eclipse debietregeling op alle (LTV) radiatoren heb: bij mij is de flow door mijn systeem constant gemaakt door deze Eclipsen, de Adlar is ingesteld op deze flow. Een hogere Adlar flow instelling spreekt het bypass ventiel aan en een lagere flow betekend vermogensverlies.

Mijn (LTV) radiatoren zijn nauwkeurig afgesteld op een deltaT van 5grC bij +/+5grC buitentemperatuur. De DeltaT van de warmtepomp In- en Outlet is ook ongeveer deze waarde, ik heb een serieel buffervat op de inlet.
Dat is de reden dat ik de default waarde van 5 op P99 heb staan: met deze waarde wordt de modulatiefunctie van de waterpomp in de praktijk niet/nauwlijks aangesproken.

Ieder huis en afgiftesysteem is anders. Er kunnen situaties zijn om de waterpomp modulatie wel te gebruiken.
Al ik het goed begrijp kun jij door de afhankelijkheid in jouw circuit dus niet experimenteren met een hoge flow en lagere delta-t.
Dat is wel jammer want als je nu onder het maximun vermogen van je waterpomp zit zou er nog wat winst te behalen zijn met een lagere delta-t, als mijn aanname tenminste klopt dat het vermogens verlies door de hogere pompsnelheid opweegt tegen de lagere delta-t (en de eventuele? iets minder efficiënte warmtepomp bij een delta-t van 3 t.o.v. een delta-t van 5)

• Mark w
Tot nu 8 defrost gehad maar het huis keurig op 19.5 graden. De 6kw aldlar wordt bij deze temperaturen ondersteund door een spaarpomp.
Tot -7 lukt het hier dus maar kouder moet het niet worden. Vanmorgen een paar keer 2100w voorbij zien komen.
Gelukkig hebben we een pelletkachel als backup en voor de gezelligheid.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1OAU4qQKxKPcGDJwKtP4MopSEMk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c7OdZvDami22notwKXB3WGQH.jpg?f=fotoalbum_large

• ewoutbrogt
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 13:12
marnie schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:59:
Uit de modbus adressen heb ik bijgaande L & P adressen met beschrijving uitgevogeld. Excuus voor wat typos en onverklaarbare omschrijvingen, maar deze omschrijvingen (zonder typos) zijn letterlijk uit de R290 manual gehaald.
De waarden bij de parameters zijn de originele waarden die ik eruit trok toen hij uit de doos kwam. Wellicht dat Adlar standaard andere instellingen erin zet, en zelf heb ik ook de nodige parameters aangepast.https://brogt.nl/Adlar/warmtepomp_settings_default.xlsx

Vrijstaande bungalow 299m2 bwjr 1954 * 5cm spouwiso, hr++ glas, dakiso 25cm glaswol * vloeriso 10cm * vloerverwarming met zoneregeling * 20500Wp Solinso PV * 48kWh/15kW sigenstor batterij * Adlar 6kW Full electric jan 2025

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:43
Nou dan mag ik toch voor Adlar hopen dat ze conform the originele afspraken van het contract én het originele silveren contract, toch echt eerst mijn warmtepomp gaan updaten en de jaarlijkse FYSIEKE onderhoud gaan uitvoeren.

Ik heb trouwens de mail nog niet ontvangen gek genoeg, maar komt hopelijk vanzelf.
Wel een beetje jammer dat de prijzen zo behoorlijk omhoog geschoten zijn. Ze waren al van origine niet mals in vergelijking met sommige andere toko's...

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

• LongTimeAgo
macfocus schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 19:06:
Onderhouds contracten.

Weet iemand zo wat er wel en iet onderdeel was van het oude Gold pakket van 199,-/j?

Ik krijg net een mail met een heel verhaal over de nieuwe contracten.
Is de nieuwe gold gelijk aan de oude Gold
.
Want de platinum of zelfs de ultimate zijn best aan de prijs.
Nee, ze hebben heel wat zaken verwijderd uit silver en gold, voornamelijk uit silver. Echter stonden er ook nog veel zaken niet op of waren anders verwoord.
Goed dat ze iedereen dan nog een kans geven om het onderhoudscontract te wisselen... Maar het is wel wat vreemd.

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

• conradh
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-01 22:17
Zou het mogelijk kunnen zijn dat Adlar een update heeft uitgevoerd? Sinds ruim een dag werkt Tuya Local niet meer. Ik heb een scan gedaan met "python3 tinytuya scan -force IP".

Hij vindt de pomp wel op het netwerk, laat device ID en Key zien. Maar geeft Polling 192.168.1.XX Failed: Read error

Home Assistant Tuya Local verwijderd en opnieuw geinstalleerd, maar dat maakt niets uit.
Kan er ook een andere oorzaak zijn?

Als ik een port scan doe zegt hij dat port 6666, 6667, en 7000 dicht staan op de JAN module.

[ Voor 10% gewijzigd door conradh op 12-01-2026 20:27 ]

• BerndGaykema
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/59SQEKbE5Y00bJhOdjOxP2YSv9U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/srtqnYauTbXXDxQ2tFTDcY7k.png?f=fotoalbum_largeUit voorjaar 2024

• SimonDijkstra
  • Laatst online: 19-01 19:00
Hoi, ik lees al anderhalf jaar mee in dit topic en heb er al veel aan gehad. Ik heb een vraag waarbij jullie wellicht kunnen helpen.

In juni 2024 een Adlar 6kw aangeschaft. Destijds door een verkoper die aangaf dat een buffervat niet nodig was door de oppervlakte aan vvw.

Ik zal de situatie zo duidelijk mogelijk proberen te omschrijven. Het betreft een vrijstaande woning, gestript en opnieuw opgebouwd. 136m2, waarvan 80m2 aan vvw, boven zijn nieuwe ltv radiatoren geplaatst.

Het hele huis is na geïsoleerd:
Dak 18cm isovlas
Bovenwanden12cm isovlas
Onder wanden 8cm pir
Vloer geïsoleerd met spuitisolatie
Alle ruiten vervangen met hr++ glas en een groot kozijn met triple glas.

Ook in de afgelopen weekend houdt de warmtepomp het huis goed warm.

Echter leveren de ltv radiatoren niet voldoende warmte voor boven, omdat deze zijn aangesloten op hetzelfde netwerk/leiding als de vvw en dus meestal niet boven 32/33 graden uitkomt.

Weten jullie wat ik hieraan kan doen? Als ik gemini vraag geeft hij aan een buffervat plaatsen en dan met 2 netwerken/leidingen gaan werken. Maar dit is destijds niet geadviseerd, dus ik ben wat in de war.

Alvast bedankt voor de hulp.

• BerndGaykema
Is het geheel waterzijdig ingeregeld?

• SimonDijkstra
Ja, dit is in 2024 najaar gedaan.

Ik heb zelf het idee dat de ltv radiatoren een hogere temperatuur nodig hebben om te gaan renderen en dat dit met de temperatuur van de vvw niet lukt. Doorstroming etc lijkt mij niet het probleem.

Met het koude weer (aanvoer temperatuur op 34 graden) voel je ook wel dat de radiatoren boven wat warmer worden.

• marnie
SimonDijkstra schreef op maandag 12 januari 2026 @ 21:24:

Ik heb zelf het idee dat de ltv radiatoren een hogere temperatuur nodig hebben om te gaan renderen en dat dit met de temperatuur van de vvw niet lukt. Doorstroming etc lijkt mij niet het probleem.

Met het koude weer (aanvoer temperatuur op 34 graden) voel je ook wel dat de radiatoren boven wat warmer worden.
De radiateren hebben gedwongen luchtflow nodig, de afgegeven temperatuur is te laag voor een natuurlijke luchtstroom: ventilatoren zijn de oplossing. Zijn het Jaga's?: LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

• FlyD4wn
SimonDijkstra schreef op maandag 12 januari 2026 @ 21:24:

Ik heb zelf ook dit probleem gehad en opgelost met boosters in de LTV convectoren te leggen (Ik gebruik HeatMeister). Misschien is dat nog een idee?

• SimonDijkstra
Het betreffen inderdaad jaga strada’s. Kunnen deze dan ook met een aanvoer temperatuur van 28 graden al renderen? Ik ga mij even verdiepen in het andere topic!

• Ramon_1984
  • Nu online
SimonDijkstra schreef op maandag 12 januari 2026 @ 21:36:
Het betreffen inderdaad jaga strada’s. Kunnen deze dan ook met een aanvoer temperatuur van 28 graden al renderen? Ik ga mij even verdiepen in het andere topic!
Jahoor dat gaat prima

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 13:40

Jerra

Beunhaas in wording

Niet zomaar prima, maar echt fantastisch! Het maakt echt een enorm verschil.

Probeer het maar eens uit :) het zal je niet tegen vallen
(Op marktplaats is veel kant en klaar te vinden, en natuurlijk de ultieme tweakers route is je al vermeld)

• marnie
SimonDijkstra schreef op maandag 12 januari 2026 @ 21:36:
Ik heb Jaga Strada Hybrid met originele DBH fans voor de verwarming in mijn woonkamer. Die hebben het prima gedaan bij -/-10grC een paar dagen geleden. Kamertemperatuur hou ik op 19.5 's nachts, 20.5 overdag en 21 grC 's avonds. We hebben geen vloerverwarming. Onze outlet- en inlet temperatuur is wat hoger dan jij aangeeft: ca 35/30 bij min 10 buiten.
Ik vermoed dat je mijn woonkamer 20-21grC temperatuur niet in je slaapkamer wilt, dus 18graden lijkt me gemakkelijk haalbaar met fans. Je zou het met speedcomforts kunnen proberen, gebruik wel de lagere temperatuur sensor. https://www.speedcomfort.com/nl/winkel. De Heatmeisters zijn zeker aan te bevelen.

• marnie
Zijn dit de nieuwe abonnementen?
Ik heb nog geen e-mail/aanbod ontvangen en op thuis.adalr.com staat nog:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xe6mSROudglT_n4VHj0f-KE7SOo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jvjVDqzOOcrjXuHlL1X1PXBQ.png?f=fotoalbum_large
Zit verschil in.
Zijn er ook contract voorwaarden bekend: 'de kleine lettertjes'? Hoe zit het bv met software updates en de aankomende JAN/thermostaat intergratie? Wat betekenen de diensten zoals bijvoorbeeld voorrang bij storingen en hybride zekerheidscontrole? Voorrang t.o.v wie/wat? Het lijstje wekt bij mij wel vragen op.

• pentaw1nz
Heeft iemand een idee of dit ook mag zo?
Ik neem aanvankelijk een zeer compleet gold pakket voor 199 euro. Deze is jaarlijks te verlengen.
Na een jaar is het gold pakket zeer uitgekleed, zelfs updaten doen ze dan blijkbaar niet meer, en het pakket dat dan weer in de buurt komt is 50% duurder.

Ben zelf overigens niet van plan om dat af te sluiten.

En hoe zit het met de standaard garantie i.r.t. deze paketten.
Voor het gemak (en extra inkomsten?) Schrappen ze even de kolom "basis" met de fabrieksgarantie. Om men nog even iets meer te laten twijfelen.

[ Voor 14% gewijzigd door pentaw1nz op 13-01-2026 08:07 ]

• FlyD4wn
Persoonlijk heb ik geen pakket afgesloten. Ik vond het idioot duur voor wat het is. En blijkbaar is het dus ook nog gigantisch moeilijk om ze überhaupt te laten komen. Dan laat ik liever onderhoud doen door een algemene monteur. Als er echt wat mis is betaal ik wel out of pocket voor de reparatie en gezien we het onderliggende model weten kan dat misschien ook wel goedkoper.

• marboe123
Heeft iemand ervaring met andere service partijen? Ik overweeg sterk om de service bij iemand anders te beleggen, maar nog geen concrete partij op het oog.

• pentaw1nz
marboe123 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 08:24:
Heeft iemand ervaring met andere service partijen? Ik overweeg sterk om de service bij iemand anders te beleggen, maar nog geen concrete partij op het oog.
De vraag is of je service nodig hebt. Je moet afstappen van het idee van de CV ketel waarbij van alles vervuilt en gecheckt moet worden.

Jaarlijks magneetfilter schoonmaken en de buitenunit poetsen.

Ik heb hier 2 airco's al 5 jaar draaien, daar is nog nooit iemand bij geweest.

Als er echt iets kapot gaat kun je altijd iemand bellen

• LongTimeAgo
Ik twijfel ook om door te gaan met het servicecontract. Er poppen hier plots meer en meer warmtepomp monteurs op her en der in de wijken.

Eens per 2 jaar (ipv 1 jaar) komt er nu iemand langs, maar je gaat wel jaarlijks blijven betalen?
Geen software updates meer in gold(?!)
En de "Jaarlijkse controle" is dat de JAN module groene vinkjes doorgeeft aan hun systeem.
Sterker nog, de zilver die ik had, was destijds prima voor de situatie. Brons kon niet ivm m'n hybride opstelling, die ondersteuning begon pas bij zilver.
Zilver had ook gewoon fysiek onderhoud eens per jaar. Is er nu ook uit.

Als ze zich nog maar aan hun eerste belofte voor langskomen en de hele boel updaten gaan houden. ;)

• LongTimeAgo
conradh schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:25:
Als ik een port scan doe zegt hij dat port 6666, 6667, en 7000 dicht staan op de JAN module.
Ik kan het mis hebben, maar die JAN Module is niet benaderbaar, je maakt verbinding met dat andere tussenkastje.
Wellicht is die geüpdate?

• pentaw1nz
Als het systeem nu goed draait is het prima. Kijken of je nog 1x kunt aansturen op laatste update.
Die eerste belofte/contract kun je ze natuurlijk gewoon aan houden .

Verder is het denk ik niet zo spannend. De CV ketel draaide ook >10 jaar zonder ingewikkelde software.

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
conradh schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:25:
Zou het mogelijk kunnen zijn dat Adlar een update heeft uitgevoerd? Sinds ruim een dag werkt Tuya Local niet meer. Ik heb een scan gedaan met "python3 tinytuya scan -force IP".

Hij vindt de pomp wel op het netwerk, laat device ID en Key zien. Maar geeft Polling 192.168.1.XX Failed: Read error

Home Assistant Tuya Local verwijderd en opnieuw geinstalleerd, maar dat maakt niets uit.
Kan er ook een andere oorzaak zijn?

Waarschijnlijk is je toestemming/licentie ( trialperiode) verlopen. Ga naar:
https://platform.tuya.com/ (webdeveloper site) en zoek in cloud naar het door jou gemaakte project.
je kunt dit project denk ik nu niet openen maar je kunt wel de toestemming voor de trialperiode verlengen ( waarna je gewoon weer alles kunt zien. Even opnieuw puzzelen dus
Dit moet trouwens elk half jaar

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

• LongTimeAgo
@fvanderstege Ik hoef dit dus niet te doen elk half jaar?
Ik ga even er op inloggen en kijken welke functies/rechten mijn project heeft. Er zat een limiet op per functie in hoeverre die gratis of betaald of tijdelijk was. Wellicht is er een functie teveel gekozen in het project als dit het geval is?

(Of Tuya Dev heeft een functie die voorheen gratis was, betaalt/tijdelijk gemaakt)

• LongTimeAgo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bHdsBDA5cXzZDw6jXo7UrsMSXeQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EVORRhaIGgyDN3Eq9NDSPvry.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zijn de services die LocalTuya gebruikt.
En alleen IoT core is verlopen (en die trial kan inderdaad verlengt worden)

Maar wel raar, want mijn HA heeft een lokale verbinding opgebouwd naar de warmtepomp, deze loopt niet over Tuya heen, dat was alleen nodig bij initiële installatie.

Ik vermoed alleen dat als je hem weer opnieuw moet instellen/koppelen, je wel weer deze verbinding nodig hebt. Dus dan zal je vast gelijk hebben. :P

• marnie
fvanderstege schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:58:
[...]

Waarschijnlijk is je toestemming/licentie ( trialperiode) verlopen. Ga naar:
https://platform.tuya.com/ (webdeveloper site) en zoek in cloud naar het door jou gemaakte project.
je kunt dit project denk ik nu niet openen maar je kunt wel de toestemming voor de trialperiode verlengen ( waarna je gewoon weer alles kunt zien. Even opnieuw puzzelen dus
Dit moet trouwens elk half jaar
Ik heb deze trial periode update een dik jaar geleden ook doorlopen. Ik heb toen op internet gezocht wat te doen maar ik heb geen idee meer wat ik toen heb gedaan.
Sinds dat moment dtaait mijn systeem zonder onderbreking. Geen last gehad van 1/2 jaarlijkse herhaling.
Ik meen me te herinneren dat je de Tuya cloud ook maar één keer nodig bent maar dat de connectie daarna lokaal is.

• marnie
LongTimeAgo schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:26:
Ik twijfel ook om door te gaan met het servicecontract. Er poppen hier plots meer en meer warmtepomp monteurs op her en der in de wijken.

Eens per 2 jaar (ipv 1 jaar) komt er nu iemand langs, maar je gaat wel jaarlijks blijven betalen?
Geen software updates meer in gold(?!)
En de "Jaarlijkse controle" is dat de JAN module groene vinkjes doorgeeft aan hun systeem.
Sterker nog, de zilver die ik had, was destijds prima voor de situatie. Brons kon niet ivm m'n hybride opstelling, die ondersteuning begon pas bij zilver.
Zilver had ook gewoon fysiek onderhoud eens per jaar. Is er nu ook uit.

Als ze zich nog maar aan hun eerste belofte voor langskomen en de hele boel updaten gaan houden. ;)
Ik las zojuist de warmtepomp garantie problemen van @amauer , ik wil het jullie niet onthouden: amauer in "Warmtepomp garantie"

Ik heb bij de aankoop van de Adlar geen service contract afgenomen, zelfs in overleg met Adlar: "er zit tenslotte 2 jaar garantie op en het schoonmaak onderhoud kan om de 2 jaar"

Halverwege vorig jaar ben ik ingegaan op het aanbod voor aankoop van service en garantie voor de rest van het jaar, daar zat onderhoud bij die, na aandringen, ook is uitgevoerd, inclusief software update.

Op dit moment heb ik geen service contract en ik twijfel ook om het aan te schaffen. Ligt er aan wat Adlar aanbied.

Mijn overwegingen:
Een warmtepomp is redelijk onderhoudsvrij, elk jaar even schoon maken en de lucht toe- en afvoer goed vrijhouden. Dat kan ik zelf wel.
Er is niet alleen de 2 jaar Adlar garantie maar daarboven hebben we een wettelijke garantie, voor de gehele installatie en de gebruikte onderdelen: https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product. Ik heb een rechtsbijstandsverzekering die deze wettelijke garantie enigszinds borgt.

Probleem is dat ik bij een garantieclaim na de fabrieksgarantie moet bewijzen dat een storing of defect niet door mijzelf wordt veroorzaakt. Adlar eist daarvoor dat de warmtepomp wordt geïnspecteerd en onderhouden. En dat kan alleen met hun service contract: onderhoud die ik zelf heb gedaan is moeilijk te bewijzen en ik ken nog geen andere bedrijven die warmtepompen onderhouden voor een redelijk tarief.

Waar ik echt behoefte aan heb is zekerheid dat, bij een storing of defect, ik binnen een redelijke termijn geholpen wordt om de warmtepomp weer in bedrijf te krijgen.
Bij lage buitentemperaturen is deze redelijke termijn zeer kort ivm risico op bevriezen van leidingen met alle schade doe daaruit extra voortvloeid. En hulp kan op afstand zijn of dmv een service ter plekke.
Dat hoeft niet in een duur service pakket waarvoor ik elk jaar betaal en de arbeids- en voorrij kosten gratis zijn. Dat kan ook in een service pakket waarbij ik de jaarlijkse kosten alleen de dienst van het adhoc reageren bij een storing betaal (24/7 bereikbaarheid) en het arbeidsloon, voorrijkosten en materiaal betaal als deze kosten werkelijk gemaakt worden en niet onder de garantie vallen.
Helaas zie ik deze optie niet in de service pakketten terug komen en ik ken nog geen 'warmtepomp service bedrijven'

[ Voor 14% gewijzigd door marnie op 13-01-2026 12:56 ]

• Frans H
pentaw1nz schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 08:34:
[...]

De vraag is of je service nodig hebt. Je moet afstappen van het idee van de CV ketel waarbij van alles vervuilt en gecheckt moet worden.

Jaarlijks magneetfilter schoonmaken en de buitenunit poetsen.

Ik heb hier 2 airco's al 5 jaar draaien, daar is nog nooit iemand bij geweest.

Als er echt iets kapot gaat kun je altijd iemand bellen
Ik ben het hier wel mee eens.
Onderhoud is er eigenlijk niet, behalve de dingen die je erg makkelijk zelf kan doen zoals je cv waterdruk op peil houden, verdamper schoonhouden (geen hogedrukreiniger gebruiken), (magneet)vuilfilter reinigen en dat is het dan wel zo'n beetje.

Een echte storing zal naar mijn idee veel vaker een echt hardware defect zijn en daar helpt je onderhouds contract niet erg bij, hooguit wat snellere respons. Ik heb zelfs vorig jaar mijn 23 jaar oude airco vervangen omdat hij niet heel efficient meer functioneerde omdat een deel van de verdamperlamellen weggeoxideerd was. Nooit een storing aan gehad.

Het enige wat vervelend is (en daar heb ik nog meer last van dan jullie met mijn Dewarmte warmtepomp, jullie hebben het voordeel dat de originele fabrieks aansturing er nog bij zit) zijn al die aanpassingen (door Adlar en Dewarmte) buiten de reguliere soft en hardware om, want problemen daarin zijn vaak niet op te lossen door een willekeurige warmtepompinstallateur die je eventueel in hebt geschakeld bij een storing.

• fvanderstege
  • Niet online
Ik vermoed alleen dat als je hem weer opnieuw moet instellen/koppelen, je wel weer deze verbinding nodig hebt. Dus dan zal je vast gelijk hebben. :P
[/quote]

Dit zal het zijn inderdaad : Ik heb aanpassingen gemaakt in de afgelopen jaren : opnieuw verbinden, apparaten toegevoegd e.d. . Hoe dan ook ik loop het per half jaar even langs om te checken. Ik heb indertijd ook de services weer moeten activeren. Blijft een tuya dingetje... Ingewikkelde site

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

• marnie
fvanderstege schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:10:
Blijft een tuya dingetje... Ingewikkelde site
Inderdaad.

• mmrs73
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-01 20:24
Afgelopen najaar had ik ook mijn jaarlijkse controle en dit was met een nieuwe monteur die jaren in Zweden had gewoond. Ik was ook benieuwd wat hij allemaal schoon ging maken maar zoals al eerder aangegeven in dit Topic stelt het niet veel voor. Deze monteur gaf ook al aan dat de WP weinig onderhoud nodig heeft en dat je dit makkelijk zelf kan doen. Ik had ook Gold voor 5 jaar maar met de huidige aanpassingen stop ik er ook mee en ga dit zelf wel uitvoeren. Het lijkt mij sterk dat als er echt een software probleem is dat Adlar niet bij je langs komt, alleen de kosten zullen hoger zijn neem ik aan.

• LongTimeAgo
Bijkomend is wel dat in een serie WPs die zijn geïnstalleerd in 2024 (inclusief de mijne) waar Adlar heeft toegegeven dat er een werkelijke fout in de firmware zit die ze moeten updaten om hun eigen dynamische stooklijn via JAN goed te laten werken. Ze hadden mij beloofd dit in 2025 te updaten bij het onderhoud. Is nog niet gebeurd.

Komop Adlar, we weten dat jullie (soms) meelezen, communiceer ff naar jullie klanten. Ik heb ook nog helemaal niets ontvangen in de mail over jullie nieuwe servicecontracten.

• pentaw1nz
Na nogmaals contact (dit keer via WhatsApp wat ik ook al meerdere malen probeerde) kreeg ik onderstaand bericht.
De e-mail met betrekking tot de onderhoudscontracten komt binnenkort uw kant op. Deze is inmiddels al naar een aantal klanten verstuurd om te testen of de mail goed wordt ontvangen en correct functioneert.

Zodra deze controle is afgerond, ontvangt u de e-mail eveneens.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd
Helaas volstaat deze informatie niet, want wat er in de mail staat waar naar wordt verwezen hebben we hier al kunnen lezen.
Adlar gaat daarmee nog steeds niet in op huidige/'oude' contracten en de verwachting die klanten daar logischerwijs bij hebben.

We hebben immers 199,- betaald voor o.a. onderhoud en update op locatie na 1 jaar.

• pentaw1nz
Daarop wordt nu het volgende gereageerd. Ik zal het dus nog even afwachten en anders bel ik ze na het stookseizoen wel op. Dit lijkt in ieder geval wel op iets van een bevestiging dat ze het onderhoud gewoon dit jaar nog doen.
[14-1, 08:59] Adlar Castra: Beste heer, Als u nog voor het onderhoud heeft betaald. Plannen wij hier onderhoud voor u in. Als dit is geweest kunt u overgaan op een van de nieuwe contracten waar u nog een mail over krijgt.
[14-1, 09:18] Adlar Castra: Goedemorgen, Ik heb uw aanvraag nogmaals door gestuurd naar de planning en u wordt zo snel mogelijk gebeld voor het maken van een afspraak. Groet

• FloJ
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17-01 14:17
Bij mij werd er vorig jaar bij de service beurt ineens een nieuw Jån kastje geplaatst. Zover ik begreep regelt deze de dynamische aansturing. Sindsdien ben ik 100% meer tevreden over de warmte in huis en ben ik niet meer aan het spelen met stooklijnen, eco modus, etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sjfrwKsD5hOJfoZBCyT8vRmg47Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KCgmmA7IJ2nMsaudkpPSFGvX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door FloJ op 14-01-2026 10:50 ]

• FloJ
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17-01 14:17
Een paar maanden geleden ging de warmtepomp een paar keer uit.

Het scherm gaf de foutmelding code EC 0, maar deze kan ik in de handleiding niet terug vinden.

Hierop heb ik de warmtepomp een paar keer gerest en ontlucht, en het probleem lijkt magisch verdwenen. Weet iemand waar die EC 0 code op doelt? En moet ik hier iets mee?

• BerndGaykema
Al de documenten die ik heb geven foutcodes vanaf E01 t/m EA5. Helaas dus geen EC0.

AI-overzicht (niet de meest betrouwbare source....)
Een Adlår foutcode EC0 wijst vaak op een probleem met de <<()luchtstroming, verdampingssensor, of een storing in de printplaat van de binnenunit en kan duiden op een )lekkage van koudemiddel. Het is raadzaam om eerst de filters schoon te maken en de luchttoevoer/afvoer te controleren, maar bij aanhoudende problemen of als het de sensor betreft, is het aan te raden contact op te nemen met Adlår's ondersteuningsteam, aangezien dit wijst op een complexere storing.
Mogelijke oorzaken en oplossingen:
Blokkeerde luchtstroom: Controleer of de luchtfilters schoon zijn en er geen obstakels zijn bij de luchtinlaat/uitlaat.
Verdampingssensor storing: Dit is een interne fout, die vaak een technicus vereist.
Leiding- of systeemproblemen: Een gebrek aan doorstroming of te kleine leidingen kunnen problemen veroorzaken.
)Lekkage koudemiddel: Dit is een ernstig probleem dat professionele reparatie vereist.
Wat te doen:
Controleer filters en lucht: Maak de filters schoon en zorg voor vrije luchtcirculatie rondom de unit.
Probeer te resetten: Haal de stekker 10-30 seconden uit het stopcontact, of schakel de groep in de meterkast uit, om de warmtepomp te resetten.
Raadpleeg de handleiding: Kijk in de gebruikershandleiding of op de Adlår supportpagina voor specifieke instructies.
Neem contact op: Als de code blijft verschijnen, bel dan Adlår's ondersteuningsteam voor hulp.

[ Voor 89% gewijzigd door BerndGaykema op 14-01-2026 21:06 ]

• Frans H
Een vraag voor de mensen die goed in de parameters zitten:

Ik heb het probleem dat de warmtepomp soms niet wil opstarten omdat de gewenste Ta minder dan 5 graden hoger is dan de huidige Tr.
De pomp blijft dan net zo lang water rondpompen totdat de Tr is gezakt naar een lagere waarde waarbij het verschil tussen gewenste Ta (uit stooklijn) en de Tr groter of gelijk aan 5 graden.

Ik vermoed dat deze 5 graden een in te stellen parameter is.

• ewoutbrogt
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 13:12
Frans H schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 15:56:
Een vraag voor de mensen die goed in de parameters zitten:

Ik heb het probleem dat de warmtepomp soms niet wil opstarten omdat de gewenste Ta minder dan 5 graden hoger is dan de huidige Tr.
De pomp blijft dan net zo lang water rondpompen totdat de Tr is gezakt naar een lagere waarde waarbij het verschil tussen gewenste Ta (uit stooklijn) en de Tr groter of gelijk aan 5 graden.

Ik vermoed dat deze 5 graden een in te stellen parameter is.
Kijk even naar P26. Indien P26 =0, wordt het verschil berekend als Water inlet ; 10, met een waarde van 2-5. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7p5qiUVWdCNtTcJ8uk7-4xpqpZA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/V8YpQtB08VAme3qCYPPtHbL8.png?f=fotoalbum_large

Vrijstaande bungalow 299m2 bwjr 1954 * 5cm spouwiso, hr++ glas, dakiso 25cm glaswol * vloeriso 10cm * vloerverwarming met zoneregeling * 20500Wp Solinso PV * 48kWh/15kW sigenstor batterij * Adlar 6kW Full electric jan 2025

• Frans H
ewoutbrogt schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 16:45:
[...]

Kijk even naar P26. Indien P26 =0, wordt het verschil berekend als Water inlet ; 10, met een waarde van 2-5. [Afbeelding]
Ik heb helaas nog de oude r32 pomp, dit lijkt mij de nieuwe propaan variant, toch?
Maar toch bedankt voor je antwoordt want het zal dan waarschijnlijk ook wel ergens in de parameters van de oude warmtepomp zitten.

[ Voor 11% gewijzigd door Frans H op 15-01-2026 17:21 ]

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:22
Net ook de brief voor onderhoud gekregen.

Heb wel me vraagtekens hierbij.
Begint zo ie zo dat mijn huidige service contract loopt tot volgend jaar ergens ( moet ik even precies uitzoeken)

Daarnaast heb je wettelijke garantie en iets van product garantie.

Maar vind de nieuwe (uitgeklede service contracten hoop gebakken lucht voor veel geld)

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• fvanderstege
  • Niet online
Frans H schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 17:08:
[...]

Ik heb helaas nog de oude r32 pomp, dit lijkt mij de nieuwe propaan variant, toch?
Maar toch bedankt voor je antwoordt want het zal dan waarschijnlijk ook wel ergens in de parameters van de oude warmtepomp zitten.
ik heb ook een r32 pomp en werk ook met deze parameter 26 om de offset van de wp te beïnvloeden. Adlar zet hem volgens mij standaard op 5 . Bij mij staat hij op 1, waardoor de wp met een kleiner verschil tussen settemp en inlet of outlet ( afhankelijk van waarop de wp wordt gestuurd; p116: 0=inlet, 1=outlet) weer aanspringt na een stop.
p26 op 0= de warmtepomp kiest zelf afhankelijk van.......... ja wat eigenlijk , dat weet ik dan weer niet.

• Frans H
fvanderstege schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 18:37:
[...]

ik heb ook een r32 pomp en werk ook met deze parameter 26 om de offset van de wp te beïnvloeden. Adlar zet hem volgens mij standaard op 5 . Bij mij staat hij op 1, waardoor de wp met een kleiner verschil tussen settemp en inlet of outlet ( afhankelijk van waarop de wp wordt gestuurd; p116: 0=inlet, 1=outlet) weer aanspringt na een stop.
p26 op 0= de warmtepomp kiest zelf afhankelijk van.......... ja wat eigenlijk , dat weet ik dan weer niet.
Dat is mooi.
Bedankt voor je antwoord.

• HeHoe
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
mversluis schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 18:22:
Net ook de brief voor onderhoud gekregen.

Heb wel me vraagtekens hierbij.
Begint zo ie zo dat mijn huidige service contract loopt tot volgend jaar ergens ( moet ik even precies uitzoeken)

Daarnaast heb je wettelijke garantie en iets van product garantie.

Maar vind de nieuwe (uitgeklede service contracten hoop gebakken lucht voor veel geld)
Ik ook, wat mij opvalt is
Waarom deze update?
Onze nieuwste systemen zijn betrouwbaarder dan ooit en worden continu op afstand gemonitord. Daardoor is jaarlijks fysiek onderhoud niet meer nodig. We combineren slimme software met periodiek onderhoud en houden zo alles scherp, zonder onnodige bezoeken.
Ik heb geen nieuw systeem. Dus zou ik verwachten dat voor mij de oude regels gelden :-(

Just because someone's opinion is different than your own it does not mean they are wrong.

• BerndGaykema
Frans H schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 17:08:
[...]

Ik heb P26 op 2 staan.

• mversluis
Ben even aan het zoeken in de oude documentatie t.b.v. onderhoud.
Wat ik tegen kom voor Gold service contract dat dit een looptijd heeft van 5 jaar ( per jaar betalen)

Volgens mij kan je dus niet zomaar eenzijdig een contract stop zetten / aanpassen.

Fabrieks garantie 2 jaar , start na indienst stelling WP
Wettelijke garantie / product degelijkheid is niet hard gedefineerd

Tijdslijn onze wp:
19-12-2023 WP geplaatst
19-12-2023 Wp Factuur + 1 jaar onderhoud contract Gold ( looptijd 5 jaar)
09-01-2024 Wp in bedrijf gesteld
15-05-2024 2e Factuur voor service beurt
03-06-2025 1e Service beurt Wp gehad

Huidige service contract loopt nog tot 15-05-2026

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• pentaw1nz
Volgens mij ligt het net wat anders. En moet je ook zelf jaarlijks verlengen.
Dat is ook hoe het mij destijds is verteld.

• mversluis
pentaw1nz schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:50:
Ik kreeg 2e factuur automatische.
Daarnaast staat erin de mail van Adlar dat het gaat om 5jaar contract , per jaar betalen.

Mogelijk dat ze hier ook niet helemaal uniform gewerkt hebben.

• jboerma100
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09:44
pentaw1nz schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:50:
Wat is dan de waarde van die 5 jaar contract verplichting? Je kunt dus ieder jaar opzeggen?

• LongTimeAgo
jboerma100 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:06:
[...]

Wat is dan de waarde van die 5 jaar contract verplichting? Je kunt dus ieder jaar opzeggen?
Dat is nu ook mijn verwarring.
Zilver had veel meer er in zitten, is kort na plaatsing van mijn wp al deels uitgekleed, maar was nog wel 5 jaar en nu is zilver helemaal niets meer waard en 2 jaar.
Maar ze hebben bij mij aangegeven dat ik dus "Januari" een nieuw aanbod krijg om te selecteren en naar toe te wisselen (indien gewenst).

Ik wil gewoon m'n beloofde eerste onderhoud en daarna zie ik wel. :'(

• pentaw1nz
jboerma100 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:06:
[...]

Mij is verteld dat je de OPTIE hebt om tot 5 jaar te verlengen, voor de maximale garantie van 5 jaar.
Je kunt het ook laten aflopen na 1 jaar. Dan heb je dus 1 jaar 'service' gehad en verder laat je het er bij.
Wellicht dat ze het nu met de nieuwe contracten wel anders aanpakken. Maar ik heb nergens voor 5 jaar getekend.

Dat is wat ik in ieder geval ga doen.
Ik ga geen 1000 euro (of met hun nieuwe contracten zelfs 1500 euro) extra betalen.

Zoals gezegd is er nagenoeg geen onderhoud nodig bij een warmtepomp. Je hebt nog fabrieksgarantie. En als er echt iets kapot is zien we het dan wel weer. Beetje bangmakerij.

Mijn servicecontract is al in oktober afdgelopen, en heb nog geen monteur gezien.

[ Voor 6% gewijzigd door pentaw1nz op 16-01-2026 10:26 ]

• marnie
pentaw1nz schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:25:
[...]

Mij is verteld dat je de OPTIE hebt om tot 5 jaar te verlengen, voor de maximale garantie van 5 jaar.
Je kunt het ook laten aflopen na 1 jaar. Dan heb je dus 1 jaar 'service' gehad en verder laat je het er bij.
Wellicht dat ze het nu met de nieuwe contracten wel anders aanpakken. Maar ik heb nergens voor 5 jaar getekend.

Dat is wat ik in ieder geval ga doen.
Ik ga geen 1000 euro (of met hun nieuwe contracten zelfs 1500 euro) extra betalen.

Zoals gezegd is er nagenoeg geen onderhoud nodig bij een warmtepomp. Je hebt nog fabrieksgarantie. En als er echt iets kapot is zien we het dan wel weer. Beetje bangmakerij.

Mijn servicecontract is al in oktober afdgelopen, en heb nog geen monteur gezien.
Je hebt gelijk, staat iets over in de wet, in mijn leken bewoording:
Voor consumenten is er een wettelijke regeling dat abonnementen en contracten maximaal een jaar mogen duren, automatisch verlengt mogen worden en na dat eerste jaar per maand mogen worden opgezegt. Dat geldt voor energiecontracten maar ook voor het contract met Adlar.

De Adlar garantie gaat mee zolang het contract loopt, maar er is ook nog een wettelijke garantie bovenop de 2 jaar Adlar garantie: Je hebt recht op een product dat deugdelijk is en normaal functioneert gedurende een redelijke levensduur, ongeacht de fabrieksgarantie.

Heb je al een overeenkomst met Adlar en je gaat in op het nieuwe aanbod dan ga je een nieuwe overeenkomst aan die pas na een jaar weer opzegbaar is.

Ik weet niet wat de juridische status is als je nu een overeenkomst hebt en deze oude overeenkomst gaat verlengen middels een betaling voor een nieuwe termijn. Ligt eraan wat er in de kleine letterjes staat. Adlar is met jouw in het verleden een overeenkomst aangegaan, dat schept wederzijdse verplichtingen die ze niet zomaar kunnen veranderen. Het lijkt erop dat Adlar de oude overeenkomst niet wil naleven. Als iemand dat wil weten dan advseer ik een jurist te consulteren.

Ik heb nu zelf nog geen overeenkomst (had de 1/2jaar aanbieding van 2025) met Adlar en twijfel ook of ik die aan ga. De enige reden die ik kan bedenken is de zoek naar zekerheid, dat bij een calamiteit er tijdig een monteur ter plekke komt. Helaas zie ik een responsetijd bij calamiteiten in de contract pakketen niet terug.

Tevenst vind ik de gevraagde bedragen niet in verhouding met de te leveren dienst. Als je geen gebruik hebt gemaakt van een uur support betaal je voor het Gold pakket 400 euro voor alleen een onderhoudsbeurt, het schoonmaken en oppoetsen van de warmte pomp. Vorig jaar hier door Adlar binnen een half uur uitgevoerd.

• jansenpam
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:56
[quote]marnie schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 00:57:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb eind november een aanbod ontvangen met de 'oude' prijzen. Ik kon toen alleen niets afsluiten omdat ze het systeem aan het veranderen waren. Ik zou nog een mail krijgen als het weer kon. Ben dus heel benieuwd wat er in mijn mail zal staan straks...

• pentaw1nz
jansenpam schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:18:
[quote]marnie schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 00:57:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb eind november een aanbod ontvangen met de 'oude' prijzen. Ik kon toen alleen niets afsluiten omdat ze het systeem aan het veranderen waren. Ik zou nog een mail krijgen als het weer kon. Ben dus heel benieuwd wat er in mijn mail zal staan straks...
Wat denk je zelf :D

• mmrs73
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-01 20:24
Mijn WP heeft in oktober onderhoud gehad en ik heb gisteren dus ook deze dure verlenging gehad waarbij dus bij mij dan alleen de magneetfilter en een filter bij de afsluiter werden schoongemaakt. Verder heeft de monteur een nieuwe update geïnstalleerd maar verder heeft hij niets losgehaald of naar de compressor gekeken.
Vandaar dat ik nu ook vind dat ik dat zelf wel kan reinigen en daarmee weer 800 euro uitspaar voor 2 service bezoekjes, en dan zou de 5 jaar er op zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XmjL_c12XZQ_z0jomZJxtta47kw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JX454ODgipU2EWP3ChfzuKp7.png?f=fotoalbum_large

• LongTimeAgo
Ik vind het raar dat ze het updaten van de warmtepomp volledig hebben weggehaald uit de brons en silver contracten.
Vooral gezien het een 'smart' apparaat betreft die je met het internet kan koppelen. Dan zijn updates toch een hele normale zaak de eerste 2 jaar? Ongeacht of een contract dit wel/niet zegt?
Wat zegt de wet daar over?

Desalniettemin: Er is nog steeds geen contact met mij opgenomen over de beloofde onderhoud en ik heb nog geen mail mogen ontvangen met de onderhoudscontracten. Bijzonder.

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:09
mmrs73 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:00:
Mijn WP heeft in oktober onderhoud gehad en ik heb gisteren dus ook deze dure verlenging gehad waarbij dus bij mij dan alleen de magneetfilter en een filter bij de afsluiter werden schoongemaakt. Verder heeft de monteur een nieuwe update geïnstalleerd maar verder heeft hij niets losgehaald of naar de compressor gekeken.
Vandaar dat ik nu ook vind dat ik dat zelf wel kan reinigen en daarmee weer 800 euro uitspaar voor 2 service bezoekjes, en dan zou de 5 jaar er op zitten.

[Afbeelding]
Dese mail heb ik in ieder geval nog niet ontvangen, heb ook nog nergens voor getekend en volgens mij geld een contract als een contract op het moment dat je tekend en kunnen ze de voorwaarden niet zomaar opheffen. We betalen immers 200 per jaar (voor Gold) voor goed onderhoud (dus ook fysiek), daar ben ik immers mee akkoord gegaan. Tevens ook voor de garantie bij problemen.

Probleem E88 is inmiddels opgelost, er is eindelijk een nieuwe printplaat geplaatst nadat de compressor helemaal weigerde om nog op te starten. Tot nu toe gaat het goed en is het weer heerlijk warm in huis.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

• BulMi
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:05
MrBas schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:09:
[...]

Dese mail heb ik in ieder geval nog niet ontvangen, heb ook nog nergens voor getekend en volgens mij geld een contract als een contract op het moment dat je tekend en kunnen ze de voorwaarden niet zomaar opheffen. We betalen immers 200 per jaar (voor Gold) voor goed onderhoud (dus ook fysiek), daar ben ik immers mee akkoord gegaan. Tevens ook voor de garantie bij problemen.

Probleem E88 is inmiddels opgelost, er is eindelijk een nieuwe printplaat geplaatst nadat de compressor helemaal weigerde om nog op te starten. Tot nu toe gaat het goed en is het weer heerlijk warm in huis.
Zou mooi zijn als het zo werkt, ik kan echter in de contracten niks terugvinden dat het voor 5 jaar is. Alleen het plaatje suggereert het omdat er 5 jaar bij gold staat. Het lijkt er jammer genoeg op dat Adlar het contract niet hoeft te verlengen en ons kan dwingen om naar de nieuwe contracten te gaan (of natuurlijk helemaal geen onderhoudscontract meer)

• mversluis
Ik moet even mail gaan maken voor adlar met verschillende vragen.

Maar idd blijft het een zeer vreemd verhaal. Met name ook wat er onder service valt ( en wat niet).

Kennissen moesten in oude gold contract bij onderhoud op locatie voorrijd kosten van 75 euro moeten betalen. Dus ben echt lost

Oude overzicht wel gevonden :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u6yFPAW5oe7RtsZW06Fw4iy6aCI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aHiJtSb0SV71wwCtvcO1D2vW.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 73 74 Laatste