-
[ Voor 99% gewijzigd door steefweer op 22-05-2025 20:52 ]
[ Voor 99% gewijzigd door steefweer op 22-05-2025 20:52 ]
Ik zou sowieso niet betalen voor een verlenging van een onderhoudscontract, zonder dat je onderhoud hebt gehad.steefweer schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 20:58:
Kans dat ze financieel in zwaar weer zitten. Ik ga niet betalen tot iemand onderhoud heeft uitgevoerd begin 2026
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
[ Voor 99% gewijzigd door steefweer op 24-05-2025 20:07 ]
Eens @steefweer doet aan stemmingmakerij. Stooklijnen werken prima. De 8 met JAN niet, dat had beter gekund, maar wordt aan gewerkt en Adlår adviseert voor die woningen en situaties waar het niet goed werkt op stooklijnen verder te gaan. Als je weet dat die 8 in jouw huis niet werkt, stop er dan mee! doe stooklijnen of de hier al beschreven custom 8.BerndGaykema schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 11:50:
@steefweer , wat jammer dat je de rioolpraktijk van X (voorheen Twitter) nu naar Tweakers haalt.
Volledig ongefundeerde beschuldigingen. Graag daarmee stoppen.
Vrijst won 2002. Veel glas.(A) 175 m2 - Adlar 6 kW hybr 24 kW zongas combi Atag Zon 6 x 420 W wst 10x340 W zd: 50 m2 vloer. bg. woonk - hal 5 rad. 1e verd. 4 rad. 2e verd. 2 rad. laag temp bij 0 gr. 31 ingaand
2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant
Je ervaring delen is waar dit topic voor bedoeld is. Hoe negatief die misschien ook is.steefweer schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 20:07:
Ik geef jullie geen ongelijk, maar daarom verwijs ik meermaals dat het een mogelijkheid is en pure speculatie.
Ik heb gewoon twijfels over bedrijfsvoering en product. Ik ben sinds 2023 eigenaar van zo'n ding. Bovenstaand wordt gezegd dat stooklijnen goed werken, nou niet bij mij. Ook niet na 10 keer wijzigen parameters. Ik woon in een oud huis (maar goed geïsoleerd ) en HL7 is gewoon al to much. De runs komen op verkeerde momenten en zijn natuurlijk niet thermostaat gestuurd.
Al tig keer tickers aangemaakt dat je nooit wat hoort en inmiddels is de bereikbaarheid voor een direct belletje met een vraag ook ingeperkt.
Ik heb hier al sinds 2023 veel gedeeld, eerst positief en getweaked, maar feit blijft dat Adlar mij na 1,5 jaar niet heeft kunnen helpen.
Mijn oude CV deed gewoon wat je vroeg, ook met lage aanvoertemperatuur. Toen had ik ook al alleen vloerverwarming. Dat verwacht je van een apparaat met 400 parameters dat het ook moet kunnen.
Jan was de uitkomst, die schoot helemaal alle kanten op.
Ik vind dat je op een forum ook best je twijfelt mag uitten, zeker als deze gefundeerd zijn op 1,5 jaar ervaring. Veel mensen hebben wss ook mijn louter positieve input gelezen voordat ze er een aan gingen schaffen, daar hoort ook een tegengeluid bij.
Ik zal mij inbreng weghalen Indien mogelijk, omdat dit blijkbaar niet geheel goed valt.
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Afgezien van wel/niet appropriate…steefweer schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 20:07:
Ik geef jullie geen ongelijk, maar daarom verwijs ik meermaals dat het een mogelijkheid is en pure speculatie.
Ik heb gewoon twijfels over bedrijfsvoering en product. Ik ben sinds 2023 eigenaar van zo'n ding. Bovenstaand wordt gezegd dat stooklijnen goed werken, nou niet bij mij. Ook niet na 10 keer wijzigen parameters. Ik woon in een oud huis (maar goed geïsoleerd ) en HL7 is gewoon al to much. De runs komen op verkeerde momenten en zijn natuurlijk niet thermostaat gestuurd.
Al tig keer tickers aangemaakt dat je nooit wat hoort en inmiddels is de bereikbaarheid voor een direct belletje met een vraag ook ingeperkt.
Ik heb hier al sinds 2023 veel gedeeld, eerst positief en getweaked, maar feit blijft dat Adlar mij na 1,5 jaar niet heeft kunnen helpen.
Mijn oude CV deed gewoon wat je vroeg, ook met lage aanvoertemperatuur. Toen had ik ook al alleen vloerverwarming. Dat verwacht je van een apparaat met 400 parameters dat het ook moet kunnen.
Jan was de uitkomst, die schoot helemaal alle kanten op.
Ik vind dat je op een forum ook best je twijfelt mag uitten, zeker als deze gefundeerd zijn op 1,5 jaar ervaring. Veel mensen hebben wss ook mijn louter positieve input gelezen voordat ze er een aan gingen schaffen, daar hoort ook een tegengeluid bij.
Ik zal mij inbreng weghalen Indien mogelijk, omdat dit blijkbaar niet geheel goed valt.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Beste Stefann,Stefannn schreef op zondag 25 mei 2025 @ 06:58:
[...]
Afgezien van wel/niet appropriate…
Ik ben iemand aan het helpen met een 4kW quatt en worstel ook wat met Stooklijn.
Ik was wat terughoudend om te posten omdat het toch anders is als de 6kW. Maar…….
De dynamisch Stooklijn gaat naar een veel te hoge waarde (50 graden, hij heeft enkel radiatoren maar toch).
Andere stooklijnen vind ik ook erg hoog (net als jij) maar vooral…. “Wat doet de ruimte thermostaat ermee”?
Ik hoop/denk dat de ruimte thermostaat de adler aan/uit zet terwijl de Stooklijn de temperatuur bepaalt als hij aan staat. Maar is dat wel zo?
Klopt, als je de stooklijn grafieken bekijkt zie je ook dat de stooklijn de watertemperatuur (afhankelijk van de setup de inkomende of uitgaand watertemperatuur) van de warmtepomp regelt. En dat de watertemperatuur afhankelijk is van de buitentemperatuur.steefweer schreef op zondag 25 mei 2025 @ 11:06:
[...]
Beste Stefann,
De stooklijnen werken los van de thermostaat. Als de stooklijn vindt op basis van parameters, buitentemperatuur, dat hij wil stoken, ook al staat de thermostaat op 19,5 en is het 20,5 binnen, gaat die gewoon aan
2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant
Wat doet de thermostaat dan nog? Die heeft dan toch totaal geen functie meer?steefweer schreef op zondag 25 mei 2025 @ 11:06:
[...]
Beste Stefann,
De stooklijnen werken los van de thermostaat. Als de stooklijn vindt op basis van parameters, buitentemperatuur, dat hij wil stoken, ook al staat de thermostaat op 19,5 en is het 20,5 binnen, gaat die gewoon aan
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Dit is echt al meermaals besproken in dit topic en er staat ook e.e.a. in de openingspost.Stefannn schreef op zondag 25 mei 2025 @ 21:21:
[...]
Wat doet de thermostaat dan nog? Die heeft dan toch totaal geen functie meer?
Nb… ik help een kennis die 100km verderop zit.
Ik kreeg al een appje dat het extreem warm aan het worden was.
Hoe kan dat trouwens in hemelsnaam ooit werken?
Curve 7 doet bij 20 graden buitentemperatuur 35graden cv water. (Base 4kW model)
Bij 20 graden buitentemperatuur moet het ding toch gewoon “uit”?
[ Voor 6% gewijzigd door pentaw1nz op 25-05-2025 22:09 ]
Dank voor het antwoord.pentaw1nz schreef op zondag 25 mei 2025 @ 22:05:
[...]
Dit is echt al meermaals besproken in dit topic en er staat ook e.e.a. in de openingspost.Curve LAAG 7 (want je hebt ook HOOG 7) doet geen 35 graden bij 20 buiten. Zie openingspost voor de grafieken.
- Je kunt zelf stooklijnen kiezen, dat werkt stabiel (volgens de grafiek) en je weet wat je kunt verwachten.
- Als de laagste stooklijn nog te veel doet, kun je ook de stooklijn in de app op ' sluiting' zetten en zelf een temperatuur meegeven, bijv 25 graden aanvoer.
- Als je er handig mee bent kun je in HA of zelfs met de SmartLife app van alles programmeren naar eigen wensen
- Veel mensen willen dit niet, want belofte was "zet je thermostaat op 20 en nooit meer aanzitten". Die vlieger gaat helaas niet op, omdat een WP trager werkt dan CV ketel en je dus steeds te maken hebt met uitschieters of lang wachten voordat het merkbaar warmer wordt. Dat heeft deels te maken met dat mensen vergelijken met CV, en deels dat die dynamische stooklijn gewoon nog niet top werkt.
Dan is er iets niet goed ingesteld. Soms helpt het om even het witte kastje van stroom af te halen en er weer op.
Bij de vaste stooklijnen zet je de thermostaat grotendeels buitenspel. Alleen de HL8 werkt met direct thermostaatsturing, maar die werkt dus traag en kan beter + mensen moeten stoppen vergelijken met CV ketel.
Er zijn maar weinig mensen met de 4kw versie. Deze wordt ook veelal in hybride opstelling geplaatst. Bij jouw kennis ook?Stefannn schreef op maandag 26 mei 2025 @ 07:09:
[...]
Dank voor het antwoord.
Het betreft hier een 4kW core.
Dat is toch net anders als de 6kW.
Ik heb zelf behoorlijk wat verstand van warmtepompen, ik heb het rond 2015 zelf geïnstalleerd en geautomatiseerd. Ik probeer hier echter een kennis te helpen die op 100km afstand zit.
Ik heb inmiddels de online gebruiksaanwijzing gevonden: hier
Daaruit blijkt dat er toch wel verschillen zijn met de 6kW.
- het bedien kastje heeft andere knoppen.
- er is geen hoge en lage set stooklijnen. Er is alleen de hoge Stooklijn en die doet zeer zeker 35 graden bij 20graden buiten temperatuur (zie onder).
- zo te zien is deze enkele set stooklijnen gelijk aan de hoge set van de 6kW versie. De lage set mist dus.
- de app is vele malen simpeler als op de 6kW versie, behalve aan/uit zetten kan je er eigenlijk niks mee.
- aanpassen van de Stooklijn wordt op de 4kW niet aangeboden. Met de kanttekening… op het display kan je nog naar installateurs settings en dat heb ik nog niet gedaan (ik ben er 1x geweest en toen wist ik niet hoe dat moest)
De bedoeling is dat dit “gewoon werkt”, dat een warmtepomp trager is dan een cv en dat je het huis liefst redelijk constant op temperatuur houdt heb ik al lang uitgelegd, dat is het probleem niet.
Op dit moment “werkt het echter niet gewoon”.
- het huis wordt nu onnoemelijk warm, de boel blijft stoken. Dat is wel te verklaren als de thermostaat niks doet en dat de Stooklijn bij 20 graden nog gewoon op 35 blijft stoken.
- NB. Dat is wel heel beroerd. Als je kijkt naar hoe graaddagen berekend worden dan gaan die er van uit dat je boven de 18 a 20 graden buitentemperatuur niet stookt. Als je verwarming op dan op 35 grade; houdt wordt het inderdaad onnoemelijk warm.
- electriciteits gebruik is enorm hoog. Je zou verwachten dat je ongeveer 2kWh per bespaarde m3gas gebruikt maar dat is 2 a 3x zo hoog. Het ding staat ook stomweg veel te veel aan.
Aanpassen van Stooklijn zou handig zijn. Maar geen idee hoe dat dan moet. Het kan dus niet op de app.
Maar als de statische Stooklijn niet op de thermostaat reageert is dat sowieso geen optie. Ook niet bij aanpassen. Statische Stooklijn zonder thermostaat werkt alleen in geval van vloerverwarming en dat hebben ze niet. Enkel radiatoren.
Ik denk dat de conclusie is dat dynamische Stooklijn dan de enige optie is.
- vraag: dynamische Stooklijn reageert wel op de thermostaat? Schakelt wel af als thermostaat op uit gaat?
- in eerste instantie stond het ding op dynamische Stooklijn maar toen ging de outlet temperatuur steeds naar 49graden. In april. Dat was wel heel hoog in een maand waarbij je weinig hoeft te stoken.
Wat me wel is opgevallen….
Zowel op dynamische als statische Stooklijn is het verschil tussen inlet en outlet temperatuur maar ongeveer 2 graden. Mhh… wellicht zit er ergens een thermische kortsluiting in het systeem…
- vraag: wat is het normale verschil tussen inlet en outlet? Is 2 graden normaal? Of zou dat meer moeten zijn?
[Afbeelding]
Dank,pentaw1nz schreef op maandag 26 mei 2025 @ 08:25:
[...]
Er zijn maar weinig mensen met de 4kw versie. Deze wordt ook veelal in hybride opstelling geplaatst. Bij jouw kennis ook?
Wat raar dat de 4kw alleen de hoge stooklijnen heeft. Je zou verwachten dat deze een veel lager minimaal vermogen heeft. Of heeft dat wellicht ook met hybride instellingen te maken?
De dynamische stooklijn past de outlet aan obv meer variabelen dan alleen de buitentemperatuur.
Hoe dat op de 4kw werkt weet ik niet.
Wat bedoel je met dat verschil tussen inlet en outlet slechts 2 graden is? Je delta T?
En heb je al eens met Adlar gebeld? Als het al zo lang instabiel is....
Twee graden lijkt me erg weinig, als je aangeeft dat er hoge temperatuur water wordt aangemaakt.Stefannn schreef op maandag 26 mei 2025 @ 08:29:
[...]
Dank,
Ja, hybride opstelling
Ja, inderdaad wel met adler gebeld maar die hebben nog niet heel veel gedaan.
En inderdaad ik bedoel “delta T”. Het temperatuur verschil van het water dat de adler uitgaat en dat weer terugkomt.
Hoeveel is normaal?
[ Voor 3% gewijzigd door gehaktstaaf op 26-05-2025 09:32 ]
Vrijstaande woning 1998, 212m², RD3,6. Geen na-isolatie, originele beglazing. 100m² VV, Adlar 6KW
Of hij kan zo ver terugmoduleren en staat op automatische delta-T regeling, 2 graden is niet heel gek met maar 15 graden verschil tussen ambient temp en water-set temp.pentaw1nz schreef op maandag 26 mei 2025 @ 09:02:
[...]
Aan de ene kant niet heel gek, want het is nu ook relatief warm. Aan de andere kant; als je 35 graden water rondpompt, dan zou het met 20 graden in huis wel meer dan 2 graden afgekoeld moeten zijn.Is het warmteafgiftesysteem wel goed ingeregeld? of kan het ook de warmte niet kwijt?
Ik ben geen warmtepomp expert, daarvoor moet je bij Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11 zijn. Mijn gedachten:conradh schreef op maandag 26 mei 2025 @ 22:42:
Wij kan mij helpen
Ik heb een hybride opstelling. CV + 10kw Adler warmtepomp.
Het wordt vaak niet warm genoeg als het buiten onder de 10 graden.
De CV slaat nooit aan alleen voor warmwater.
Is het mogelijk om de cv te laten bij stoken?
Volgens Adler gaat de cv pas aan bij -5 graden.
Wij hebben een huis uit 1908 matig geïsoleerd. Alleen de aanbouw (keuken) is modern met vloerverwarming. Daar is het dan ook altijd warm. De woonkamer blijft vaak te koud.
De Honeywell T6 staat op 21 graden.
Ik heb een stroommeter op de warmtepomp zitten die ik in home assistant uitlees. Ik zie dat de WP wel 20 keer per dag aan slaat. Telkens voor een half uur of zo.
[Afbeelding]
Ik ben een van degenen die het over de bedrijfsvoering heeft gehad en of ze wel in control zijn.Jerra schreef op maandag 26 mei 2025 @ 10:16:
[...]
Overigens verder nog inhakende op bovenstaande opmerkingen, ik kan me toch echt helemaal aansluiten bij de negatieve tendens over Adlar's service geschiedenis, aanpak, product en inzet daarvan.
Overigens vind ik het "speculeren" over mogelijke faillisement net zo ongewenst als het eeuwige "speculeren" voer hoe goed Adlar alles wel niet bedacht zou hebben en welke gedachten ze hier en daar bij gehad zou hebben.
Als we wat verder teruglezen zien we dat @steefweer zeker niet de enige is die compleet niets heeft gehad aan Adlar's service, en hoe ze er mee omgaan is zeer matig.
[...]
[ Voor 0% gewijzigd door Marcva op 27-05-2025 05:45 . Reden: Typo ]
Probleem in je warmteafgifte lijkt me idd voordehandliggender dan dat je de CV eerder wilt laten bijspringen. De WP maakt allemaal korte runs en stopt weer. Dat doet ie waarschijnlijk omdat de gemeten retourtemperatuur te hoog is.marnie schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 01:00:
[...]
Ik ben geen warmtepomp expert, daarvoor moet je bij Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11 zijn. Mijn gedachten:
Dit lijkt me geen Adlar probleem maar meer een probleem in de warmteafgifte.
De grafiek komt bij mij over als: te warme set temperatuur en te weinig warmteafgifte, resultaat is dan het aan en uit gedrag wat je ziet. Een beetje zoals ik het hier ervaar in het voorjaar en najaar als het nog niet echt koud is.
Als je keukenvloer warm is kan de wp daar zijn warmte niet kwijt, als het systeem niet goed is ingeregeld zal het warme water de kamer niet bereiken. De wp zal dan dit aan en uit gedrag vertonen: watertemperatuur koelt af tot onder setpoint - offset, wp slaat aan, water wordt warm maar kan zijn warmte niet goed kwijt, wp slaat (te snel) af als watertemperatuur setpoint bereikt: keuken is verwarmd, kamer niet..
Als alleen de keuken met vloerverwarming warm wordt en de kamer niet dan verdeeld te warmte zich niet goed over de afgiftesystemen. Welke type radiatoren heb je?. Is het systeem warmte technisch ingeregeld? Zijn alle afgifte systemen geschikt voor lage water temperatuur?
Ik zie het Homeassistent logo in de afbeelding. Je kan met Local Tuya in HA veel meer parameters zichtbaar maken zoals bv de in- en uitgaande watertemperatuur. Meten is weten.
Ik vindt het wel vreemd dat met deze buitentemperaturen de warmtepomp aanslaat.
Kan zijn dat de watertemperatuur te hoog staat ingesteld. Je zegt dat de thermostaat op 21gr staat, gebruik je LT8 met de JAN? Je thermostaat doet niets bij warmtecurves.Schakel eens over op een vaste temperatuur: via de smartlive app: stand sluiting en temperatuur op bv 27grC. Wacht dan een dag tot de warmte een beetje uit het beton van je keuken is verdwenen.
Dank je wel voor jullie uitvoerige opmerkingen.marnie schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 01:00:
[...]
Ik ben geen warmtepomp expert, daarvoor moet je bij Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11 zijn. Mijn gedachten:
Dit lijkt me geen Adlar probleem maar meer een probleem in de warmteafgifte.
De grafiek komt bij mij over als: te warme set temperatuur en te weinig warmteafgifte, resultaat is dan het aan en uit gedrag wat je ziet. Een beetje zoals ik het hier ervaar in het voorjaar en najaar als het nog niet echt koud is.
Als je keukenvloer warm is kan de wp daar zijn warmte niet kwijt, als het systeem niet goed is ingeregeld zal het warme water de kamer niet bereiken. De wp zal dan dit aan en uit gedrag vertonen: watertemperatuur koelt af tot onder setpoint - offset, wp slaat aan, water wordt warm maar kan zijn warmte niet goed kwijt, wp slaat (te snel) af als watertemperatuur setpoint bereikt: keuken is verwarmd, kamer niet..
Als alleen de keuken met vloerverwarming warm wordt en de kamer niet dan verdeeld te warmte zich niet goed over de afgiftesystemen. Welke type radiatoren heb je?. Is het systeem warmte technisch ingeregeld? Zijn alle afgifte systemen geschikt voor lage water temperatuur?
Ik zie het Homeassistent logo in de afbeelding. Je kan met Local Tuya in HA veel meer parameters zichtbaar maken zoals bv de in- en uitgaande watertemperatuur. Meten is weten.
Ik vindt het wel vreemd dat met deze buitentemperaturen de warmtepomp aanslaat.
Kan zijn dat de watertemperatuur te hoog staat ingesteld. Je zegt dat de thermostaat op 21gr staat, gebruik je LT8 met de JAN? Je thermostaat doet niets bij warmtecurves.Schakel eens over op een vaste temperatuur: via de smartlive app: stand sluiting en temperatuur op bv 27grC. Wacht dan een dag tot de warmte een beetje uit het beton van je keuken is verdwenen.
[ Voor 12% gewijzigd door marnie op 27-05-2025 13:02 ]
Met als kanttekening dat Tuya Cloud Dev omgeving in de tussen tijd al weer weer gewijzigd kan zijn... Ze zijn nogal aan verandering onderhevig helaas. Maar de strekking van de instructie is nog wél hetzelfde gebleven.marnie schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 12:58:
Op de start post staan onder 5.automation twee linkjes met info over koppelen met HA mbv LocalTuya van @LongTimeAgo. Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen
Het 1ste linkje bevat de setup workflow, het tweede linkje de info over de entiteiten.
Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |
Ik ga een beetje off-topic voor dit forum: In mijn beleving en met mijn leken kennis over verzekeringen: moet de eigen inboedel verzekeraar de waterschade niet aan jouw uitkeren en daarna de kosten claimen bij de schade veroorzaker? Ik vind het vreemd dat jij er tussen zit om de schade vergoed te krijgen bij de verzekeraar van Adlar. Kijk eens in je polisvoorwaarden of zoek rechtshulp bv het Juridisch loket (gratis).Marcva schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 05:42:
[...]
Ik ben een van degenen die het over de bedrijfsvoering heeft gehad en of ze wel in control zijn.
Marcva in "Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen"
Ik kan niet oordelen over hun financiële situatie, maar als ik naar mijn eigen ervaring kijk past die wel in de suggestie van @steefweer:Op basis van bovenstaande trek ik de conclusie dat ze niet in control zijn, met de nadruk op de debiteurenkant. Dat gecombineerd met dat ze zelfs zelf nog schrapen aan vorderingen die ze al uitbesteed hebben kán een signaal zijn dat de bodem van de schatkist in zicht is.
- installatie komt op dag 1 bij lange na niet af, maar eindfactuur komt wel (contract = na oplevering).
- installatie wordt min of min voltooid, maar geen eindfactuur:
- bij het fixen van één van de open eindjes ontstaat indirect waterschade: afvoer wasmachine niet teruggezet;
- schade is vrijdagmiddag, niemand bereikbaar planner geeft in weekend via appje aan: stuur een mail;
- maandagochtend gebeld: maak een ticket aan op portal:
- geweigerd en geëscaleerd naar medewerker;
- "komt goed, gaan we netjes oplossen";
- op verzoek offertes opgevraagd voor laminaat verwijderen / leggen en uithuizen, opslaan en weer inhuizen meubilair en zooi (zolder);
- nu wordt het stil, terwijl mijn zoldervloer nog nat is;
- ik geef opdracht werkzaamheden uit te voeren;
- Adlår schakelt via verzekering een schadeexpert in die alleen de vloer vergoedt, zonder gevolgschade;
- ik schakel een contra-expert in;
- Adlår plaatst vaten op betonplex ivm laminaat er onder vervangen;
- Adlår stuurt na halfjaar een rappel op de eindafrekening;
- ik weiger expliciet te betalen, want mijn schade is van vergelijkbare omvang;
- fast-forward naar incassobureau: gebruikelijke riedeltje, betwiste vordering, geen boodschap aan, rente, kosten, hel, verdoemenis;
- hoor er niks meer van, dus incassobureau lijkt ook onzeker over de uitgangspositie van Adlår;
- ondertussen steggelen mijn contra-expert en verzekeraar Adlår nog met elkaar en claimen Adlår en ik vorderingen bij elkaar. Soort status quo.
- ondanks dat de vordering van Adlår bij een incassobureau ligt krijg ik nog telefoontjes en vriendelijk bedoelde betalingsherinneringen (die zinloos irritant zijn);
- als ik de medewerker daarover mail waarmee ik kort contact had krijg ik een auto reply: door omstandigheden voor onbepaalde tijd afwezig.
Ik snap idd dat je het zou doen (bedrag achter houden als leverage). Maar juridisch kan het heel anders zitten. De ondertekende opdracht waar je voor moet betalen kan los staan van een bedrag dat Adlar misschien weer zou moeten betalen voor schade als vaststaat dat zij die hebben veroorzaakt.marnie schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 14:44:
[...]
Ik ga een beetje off-topic voor dit forum: In mijn beleving en met mijn leken kennis over verzekeringen: moet de eigen inboedel verzekeraar de waterschade niet aan jouw uitkeren en daarna de kosten claimen bij de schade veroorzaker? Ik vind het vreemd dat jij er tussen zit om de schade vergoed te krijgen bij de verzekeraar van Adlar. Kijk eens in je polisvoorwaarden of zoek rechtshulp bv het Juridisch loket (gratis).
De andere vraag die bij mij opkomt is of je het recht hebt een betaling op te schorten in zo'n situatie. Ik begrijp dat je dat doet maar dat kan juridisch anders liggen en kosten verhogend werken. Ook een vraag voor een jurist. Misschien dit probleem beter voor te leggen in een juridisch forum.
Eigen verzekering idd eerst gebeld, maar gaven niet thuis: schade door derde. Had gehoopt op actie van hun kant, ontzorgen, maar helaas.marnie schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 14:44:
[...]
Ik ga een beetje off-topic voor dit forum: In mijn beleving en met mijn leken kennis over verzekeringen: moet de eigen inboedel verzekeraar de waterschade niet aan jouw uitkeren en daarna de kosten claimen bij de schade veroorzaker? Ik vind het vreemd dat jij er tussen zit om de schade vergoed te krijgen bij de verzekeraar van Adlar. Kijk eens in je polisvoorwaarden of zoek rechtshulp bv het Juridisch loket (gratis).
De andere vraag die bij mij opkomt is of je het recht hebt een betaling op te schorten in zo'n situatie. Ik begrijp dat je dat doet maar dat kan juridisch anders liggen en kosten verhogend werken. Ook een vraag voor een jurist. Misschien dit probleem beter voor te leggen in een juridisch forum.
Met een oud matig geïsoleerd (en wellicht ook groot) huis is een 10 KW zeker geen overbodige luxe. Ik red het er niet mee en moet de CV laten bijspringen als het koud wordt.pentaw1nz schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 07:30:
[...]
Kun je wat meer informatie over je huis geven?
Een 10 kw unit is natuurlijk wel erg stevig
En waar hangt de thermostaat? Hoe is de WP ingesteld? Hl8?
Als je de lyric wilt gebruiken, moet je de WP op de modus verwarmen enbdan stooklijn HL8. Die werkt net thermostaat sturing.Reshadf schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:16:
Beste allemaal ik heb een klein maandje geleden mijn adlar 6kw hybride warmtepomp gekregen. Aangezien we mooi weer hadden tot nu toe heeft die niet heel veel kunnen doen. Ik heb de tuya app verbonden met de WP en zag dat er een “vloerverwarming “ instelling op zit. Kan ik dit gebruiken of is dit niet ondersteund door de WP en kan je alleen kiezen tussen verwarmen en koelen? Nu het weer een beetje minder wordt met wat koudere dagen dacht ik even zien hoe die werkt maar voor mijn gevoel slaat die niet echt aan om te verwarmen. Komt dat wellicht door die instelling? En kan iemand uitleggen hoe het werkt icm mijn lyric T6 thermostaat? Ik heb veel ervaringen en adviezen doorgelezen en iedereen zegt hou het altijd op 1 temperatuur maar waar bepaal ik dit? Via de thermostaat of via de app/kastje van de wp? Ik heb overigens alleen vloerverwarming met pomp in huis en geen radiatoren. De temp in huis is net zo hoog als waarop de thermostaat staat ingesteld dus in principe snap ik dat de WP nog niet aan slaat vandaar dat ik het even hier vraag. [Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door pentaw1nz op 28-05-2025 11:12 ]
Bedankt voor je reactie!pentaw1nz schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:10:
[...]
Als je de lyric wilt gebruiken, moet je de WP op de modus verwarmen enbdan stooklijn HL8. Die werkt net thermostaat sturing.
Andere optie is zelf stooklijnen kiezen die goed bij je situatie passen.
Je WP slaat pas aan als het verschil tussen set temp en inlet >5 graden is. Jouw set temp is nu 21, en de water temperatuur is 22 graden. Tuurlijk slaat hij dan niet aan. Dan moet je m nu al op 27 graden set temp zetten . Dat kan ook, door m op verwarmen te zetten en de stooklijn op 'sluiting'. Dan kun je zelf een set temp instellen en testen.
Ik heb vloerverwarming in huis, maar gebruik die modus niet in de app
Als je de vaste stooklijnen gebruikt, verandert de set temp obv buitentemperatuur.Reshadf schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 09:11:
[...]
Bedankt voor je reactie!
verandert de set temp nu automatisch met de huidige stooklijn? En is HL8 de Hoge temperatuur Curve 8? (Sorry de termen zijn vrij nieuw voor me) en wat is het verschil met de lage temp curve? Stel als ik de lage temp curve aanhou, hoe bepaal ik dat ik de woning dan warmer wil, moet ik dan in de app de set temp aanpassen?
[ Voor 6% gewijzigd door pentaw1nz op 29-05-2025 09:24 ]
In aanvulling op de goede uitleg van @pentaw1nzReshadf schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 09:11:
[...]
Bedankt voor je reactie!
verandert de set temp nu automatisch met de huidige stooklijn? En is HL8 de Hoge temperatuur Curve 8? (Sorry de termen zijn vrij nieuw voor me) en wat is het verschil met de lage temp curve? Stel als ik de lage temp curve aanhou, hoe bepaal ik dat ik de woning dan warmer wil, moet ik dan in de app de set temp aanpassen?
Vrijst won 2002. Veel glas.(A) 175 m2 - Adlar 6 kW hybr 24 kW zongas combi Atag Zon 6 x 420 W wst 10x340 W zd: 50 m2 vloer. bg. woonk - hal 5 rad. 1e verd. 4 rad. 2e verd. 2 rad. laag temp bij 0 gr. 31 ingaand
[ Voor 12% gewijzigd door steefweer op 30-05-2025 21:06 ]
Mail gestuurd 7 dagen geleden dat het niet werkt, geen reactie gehad. Krijg nu deze mails:steefweer schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 20:28:
Update; ik ben gebeld door Adlar. Ik heb m'n derde thermostaat gekregen want die van 6 maanden oud schijnt kapot te zijn. Monteur kon verder helemaal niets uitleggen (ZZP) en wist her verschil tussen HL7 en HL8 niet en nog meer zaken.
Hij vertelde dat ik nu kon koelen met m'n thermostaat. Als de binnentemperatuur de ingestelde temperatuur zou overschrijden zou die aangaan.
Binnentemperatuur tussen 22,5 en 23 graden.
Thermostaat op 26 graden.
Resultaat:
- 3 dagen gekoeld. Op zowel HL7 (1dag) HL8 (1dag) als op sluiting (1 dag).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Oja. De laatste foto is 'sluiting', ik dacht dat je hier handmatig de steltemp kon bepalen.
Ook niet.[Afbeelding]
An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture
Graag gedaanmversluis schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:22:
Gisteren samen met @Ramon_1984 de oude verdeler met pomp vervangen voor nieuwe composiet pomploze verdeler. Natuurlijk Ramon dank voor het hulp en gezelligheid.
[Afbeelding]
An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture
Gelukkig, het is je geluktmversluis schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:33:
Vanmorgen begonnen met groep 4 , daar kwam nagenoeg geen water door. Aanvoer van groep 4 losgehaald =>tuinslang op kraan aangesloten , en bij de retour ook tuinslang de tuin in
Na enige tijd begon groep 4 te lopen en nu stroomt die goed door
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als de problemen door vuil komen is het goed om het filter van de warmtepomp een aantal malen te reinigen.mversluis schreef op zondag 8 juni 2025 @ 22:41:
Doordat er nu flowmeters op zitten ben ik er ook achter gekomen dat bepaalde groepen niet lekker door lopen. 1 lijkt zelf verstopt te zijn.
Vanmiddag al aan spoelen gegaan , maar helaas nog niet voldoende gelukt.
Tuinslang op kraan en op aanvoer van de verdeler en tuinslang op retour de tuin in. Zo kon ik per groep goed spoelen
Iemand toevallig de gouden tip
[ Voor 5% gewijzigd door mversluis op 09-06-2025 14:08 ]
Doorspelen per groep doe ik ook als de boel waterloos is geweest. Maar ik zet alle afsluiters dicht en dan om de beurt 1 groep open. Dan hoef je alles niet los te halen.mversluis schreef op maandag 9 juni 2025 @ 14:06:
Alles weer aangesloten en groep 4 nog steeds geen druk.
Nog 2 optie open
1) flow meter defect
2) kraan in retour defect.
Direct tuinslang op groep 4 aangesloten onder flow meter en idd geen water.
Aanvoer verdeler eruit gehaald en gekeken hoe dit in elkaar zit , allemaal modulair , alles voorzichtig losgehaald en bleek idd flow meter 3 en 4 er anders uit te zien. Die waren soort van uit hun behuizing gedraaid.
Alles goed schoongemaakt en weer gemonteerd, daarna alles aangesloten en per groep doorgespoeld en probleem was over.
Dit is echt iets wat belangrijk is , het doorspoelen per groep ( waterslang op verdeler aansluiten ) en dan gaan spoelen / ontluchten starten bij de meest verste vanaf waterslang gezien.
Nu alles weer opgestart en kijken hoe het verder gaat.
Oja kwam nog een klein geel balletje tegen , die bleek afgebroken te zijn in de vulaansluiting.
10 punten als je hem vind op de foto :-)
[Afbeelding]
Dat schreef ik ook :-)Stefannn schreef op maandag 9 juni 2025 @ 15:25:
[...]
Doorspelen per groep doe ik ook als de boel waterloos is geweest. Maar ik zet alle afsluiters dicht en dan om de beurt 1 groep open. Dan hoef je alles niet los te halen.
Het filter van de warmtepomp reinigen, hoe doe je dat ? En waar zit dat filter precies?Mr Black schreef op maandag 9 juni 2025 @ 12:12:
[...]
Als de problemen door vuil komen is het goed om het filter van de warmtepomp een aantal malen te reinigen.
De vraag is ook of je kon constateren dat er echt zwarte troep uit kwam. Als dat zo is, hoe oud was de pomp die er eerst tussen zat? Want als er geen radiatoren tussen zitten, waar zou dat vuil dan vandaan komen?
Bij het aftappen van het water bij het plaatsen van de wp zag ik bij ons gewoon heel helder water, het is dus een punt van zorg als bij jou de vloerbuizen echt door vuil dicht zitten.
Mooie ombouw trouwens, goed gedocumenteerd voor onze lezers! Bedankt.
Vrijstaande woning 100m2 vloerverwarming, full electric warmtepomp 6 kW met vloerverwarming open verdeler
Waar ze ook het expansievat en vulpunt hebben zitten, meestal.hwennink schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 10:11:
[...]
Het filter van de warmtepomp reinigen, hoe doe je dat ? En waar zit dat filter precies?
Dank je voor de info. Ik denk dat ik dat filter niet heb, zie fotopentaw1nz schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:37:
[...]
Waar ze ook het expansievat en vulpunt hebben zitten, meestal.
Bij mij op zolder, plek van oude CV ketel.
Magneetfilter is overigens een optie bij Adlar, dus ook kans dat je deze niet hebt.
Vrijstaande woning 100m2 vloerverwarming, full electric warmtepomp 6 kW met vloerverwarming open verdeler
[ Voor 4% gewijzigd door kiddyl op 11-06-2025 13:57 ]
@Jerra bij onze montage door Adlår is de kogelkraan met zeef ook verticaal gezet. Gezocht naar een montage handleiding. In onderstaand voorbeeld (is niet precies deze kraan) staat horizontaal en verticaal montage. Het lijkt mij niet logisch. In dit voorbeeld staat ook dat er geen bypass is. Ik weet niet precies wat ze hiermee bedoelen (voor zeef schoonmaken of als die verstopt raakt?) Ik dacht dat als je de kraan sluit, het zeefje afgesloten is en demonteerbaar zonder water aftappen.Jerra schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:14:
Ja je hebt helemaal gelijk @pentaw1nz
Bij mij zijn ze later dus ook teruggekomen om hem alsnog te plaatsen, gezien ik er wel voor had betaald.
Overigens heb ik nog discussie gehad over dat zeeffiltertje, volgens mij zou die alleen horizontaal gemonteerd mogen maar dat weet ik niet zeker meer.
In ieder geval hebben ze hem bij mij puur op die navraag toen ook meteen horizontaal geplaatst.
CLEANING INSTRUCTION:
1 CLOSE THE VALVE
2 REMOVE THE PLUG
3 REMOVE THE FILTER
4 CLEAN THE FILTER
5 INSERT THE FILTER
6 ASSEMBLE THE PLUG
7 OPEN THE VALVE
Overigens hierbij dan mijn ongelijk gevondenThe valve can be installed in any position: horizontal, vertical, oblique
Hoi @Jerra bij ons zit een TVL Italy 24 (zie foto). Maar wat ik zie dat is dat er heel wat leveranciers zijn die dezelfde kraan van TVL leveren maar steeds met een iets andere opdruk. Bij onze kraan staat bijvoorbeeld niets op de hendel, bij andere zie ik daar een merk op staan. De warme kraan is bij ons van Geberit. Ik zie ook de maat 23 op één foto en is bij ons 24.Jerra schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 14:45:
Hi @Mr Black
Volgens mij is het deze; https://www.altecnic.co.u...ll-valves#product-options
Dat heb ik in ieder geval in mijn notities staan, zie ook https://www.altecnic.co.u...ll-Valve-Data-Sheet-3.pdf
Hier staat niet echt een cleaning instruction, maar bij een ander verkooppunt dan weer wel...
Zie hier, naar mijn mening, de bijbehorende cleaning instruction:
https://d2a84v0i37vcei.cl...ts/TECHSHEETS/TS60155.pdf
[...]
[...]
Overigens hierbij dan mijn ongelijk gevondenMaar bij Adlar wisten ze het ook niet haha
Als jij dat nou even probeert met de kraan gesloten, dan bespaart ons dat potentieel een nat huisMr Black schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 21:00:
[...]
Hoi @Jerra bij ons zit een TVL Italy 24 (zie foto). Maar wat ik zie dat is dat er heel wat leveranciers zijn die dezelfde kraan van TVL leveren maar steeds met een iets andere opdruk. Bij onze kraan staat bijvoorbeeld niets op de hendel, bij andere zie ik daar een merk op staan. De warme kraan is bij ons van Geberit. Ik zie ook de maat 23 op één foto en is bij ons 24.
Maar veel belangrijker is dat bij al die kranen dezelfde beschrijving staat:
Goede doorstroming met weinig drukverlies
Apart kogelkranen installeren voor en achter de filter is overbodig
Neemt minder plaats in
Snelle installatie
Filter eenvoudig te reinigen
Ik begrijp hieruit dat bij gesloten kraan je het filter los kan schroeven. Als het niet zo is dan komt bij 1,8 bar de stop er wel uitvliegen!! Dus hoop ik dat dit juist is.![]()
Zelf ga ik op zoek naar een gelijke kogelkraan maar dan met magneet. Want ik neem aan dat die er bij ons niet in zit.
Foto van onze TVL kogelkraan:
[Afbeelding]
Eerst mijn verzekering gebeld…..pentaw1nz schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 21:27:
[...]
Als jij dat nou even probeert met de kraan gesloten, dan bespaart ons dat potentieel een nat huis
[ Voor 3% gewijzigd door Mr Black op 13-06-2025 14:50 . Reden: 2e leverancier / kraan voorbeeld ]
Ik ben het as we speak aan t testen. Maar niet met curve, gewoon modus koeling en een set temp van 19 gradenCrusheraxe schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:14:
Wat zijn de ervaringen met koelen? Het is nu goed warm buiten, rond 30 graden , binnen is het 24/25 graden. Alleen welke curve ik toepas, de WP gaat aan draait een kwartiertje en gaat weer uit.
Op de App blijft de stel temparatuur op 18 staan met alle curves.
Beneden een warp vloerverwarming en boven standaard radiatoren.
[ Voor 10% gewijzigd door pentaw1nz op 13-06-2025 15:19 ]
Koelen zonder curve in te stellen? Hoe kan je dat doen?pentaw1nz schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:17:
[...]
Ik ben het as we speak aan t testen. Maar niet met curve, gewoon modus koeling en een set temp van 19 graden
heb een composiet open verdeler.
Heb overigens een airco, dus denk niet dat ik het structureel ga gebruiken. Misschien af en toe als de energieprijzen engatief zijn...
Instelling koelcurve -> sluitingCrusheraxe schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:21:
[...]
Koelen zonder curve in te stellen? Hoe kan je dat doen?
inderdaad!Crusheraxe schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:29:
Aha oke, "Sluiting" en dan de stel temperatuur op 18 en dan blijft i lekker door draaien?
Ik kan niet lager dan 18, maar dat zal ergens in mijn parameters ingesteld zijn denk ik.ebbz schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:37:
Hier heb ik hem ook op sluiting staan temperatuur 15 graden. Hij draait nu al 3 uur nonstop op laag pitje van ca. 33 hz.
Het is duidelijk merkbaar koud aan de voeten. Tot dusver geen condens oid op de vloer
[ Voor 35% gewijzigd door pentaw1nz op 13-06-2025 15:59 ]
Welke modes gebruik je dan? Ik zelf kan de stel temperatuur in de app niet lager krijgen als 18 namelijk met Koelmodus.ebbz schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:37:
Hier heb ik hem ook op sluiting staan temperatuur 15 graden. Hij draait nu al 3 uur nonstop op laag pitje van ca. 33 hz.
Het is duidelijk merkbaar koud aan de voeten. Tot dusver geen condens oid op de vloer
Dat probleem heb ik ook.Crusheraxe schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:55:
[...]
Welke modes gebruik je dan? Ik zelf kan de stel temperatuur in de app niet lager krijgen als 18 namelijk met Koelmodus.
[ Voor 12% gewijzigd door pentaw1nz op 13-06-2025 16:05 ]
Oke die zal ik aanpassen dan idd,pentaw1nz schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:00:
[...]
Dat probleem heb ik ook.
Als je p113 op 15 zet is t opgelost.
Zie openingspost voor hoe je dat doet
Ik stuur altijd nog op inlet. En dus pas sinds vandaag getest met koelen, geen idee of daarvoor p116 eventueel moet worden aangepast.Crusheraxe schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:15:
[...]
Oke die zal ik aanpassen dan idd,
Hoe heb je P116 staan voor het koelen? 0 voor koelen en 1 voor verwarmen?
Hallo @Crusheraxe voor koelen laat ik P116 op 0 dus retour staan en P113 op 15. Je ziet dan of retour in de buurt van het dauwpunt komt en de leidingen of radiatoren nat worden. Vloerverwarming wordt pas nat als je echt tot dauwpunt door blijft koelen. In het Oosten is het dauwpunt nu 17 graden maar gaat bij zonsondergang richting 15.Crusheraxe schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:15:
[...]
Oke die zal ik aanpassen dan idd,
Hoe heb je P116 staan voor het koelen? 0 voor koelen en 1 voor verwarmen?
12 is erg laag.Reshadf schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 20:59:
Ik heb mijn warmtepomp nu een tijdje sinds begin zomer maar tot op heden niet gebruikt. Ik heb via de tuya app de modus verandert naar koelen en hij ging zelf naar 12 graden set temp en koelcurve sluiting. Meer mensen die hem op die stand hebben staan? En het wordt de rest van de week ook nog warm. Wat is handig, zo laten of als de temperatuur in huis is gedaalt op 16/17 zetten? Als ik nu de set temp op 15 zet ipv 12 dan is zowel de in als uittrede temp 23 graden. Maar dan koelt die dus niet meer neem ik aan? Snap niet waarom dat gebeurt.
Hoe weet ik of de compressor draait? Wat zou de ideale temperatuur zijn? Binnen (waar de thermostaat in de woonkamer hangt is het nu 26 graden. Zie bijgevoegde afbeeldingen. Ik heb het nu weer naar 15 opgehoogd en de opties lijken hetzelfde te blijven of wellicht heeft het nodig om weer aan te passen.pentaw1nz schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 21:01:
[...]
12 is erg laag.
Bij 15 zou je uittrede niet 23 moeten zijn master reageren worden
Draait de compressor wel?
63hz, dus hij draait.Reshadf schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 21:19:
[...]
Hoe weet ik of de compressor draait? Wat zou de ideale temperatuur zijn? Binnen (waar de thermostaat in de woonkamer hangt is het nu 26 graden. Zie bijgevoegde afbeeldingen. Ik heb het nu weer naar 15 opgehoogd en de opties lijken hetzelfde te blijven of wellicht heeft het nodig om weer aan te passen. [Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb nu de temp op 16 gezet en hij draait nu op 42hz. Ik heb op de begane grond en de eerste verdieping vloerverwarming en op zolder helemaal niks. ( wel 2 kamers ) verder geen radiatoren. De vloerverwarming heeft op elke verdieping een verdeler met pomp.pentaw1nz schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 21:49:
[...]
63hz, dus hij draait.
Je water uittrede temperatuur is 14 graden staat er. Dat is het water dat hij door je verwarmingssysteem pompt. De intrede is hoe het weer bij je warmtepomp binnenkomt.
Hij is nu dus actief aan het koelen. De warmtepomp doet zijn werk.
Heb je vloerverwarming? Met een open verdeler of met pomp?
Als die goed is ingeregeld moet je daar ook een aanvoer zien van ergens tussen 14 a 18 graden
Pomp is niet ideaal. Voor zowel verwarmen niet als koelen niet.Reshadf schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:11:
[...]
Ik heb nu de temp op 16 gezet en hij draait nu op 42hz. Ik heb op de begane grond en de eerste verdieping vloerverwarming en op zolder helemaal niks. ( wel 2 kamers ) verder geen radiatoren. De vloerverwarming heeft op elke verdieping een verdeler met pomp.
Ik heb een hybride opstelling genomen aangezien mijn cv ketel pas 3 jaar oud is. Dus is het dan handig om de pomp alsnog te verwijderen? Ik heb de set temp nu op 17 gezet want vond dat mijn voeten wel heel koud werden. Ik zal hem nu even 24uur zo laten om te zien hoe het gaat. Dank voor de uitleg tot zover! Zal morgen een update geven.pentaw1nz schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:54:
[...]
Pomp is niet ideaal. Voor zowel verwarmen niet als koelen niet.
Als je volledig elektrisch bent, overweeg deze dan te vervangen. Is veel over gedeeld in dit topic en andere topics. De pomp mengt in veel gevalen retouwater bij. Als hij nu koelt met 14 graden water, gaat er effectief misschien 19 graden je vloer in door het warme retourwater. Bij verwarmen werkt het weer andersom.
In ieder geval; je warmtepomp draait wel gewoon! Morgen blijft het ook warm, dus je kunt eens 24 uur aankijken met het koelen.
Verdeler kun je in de toekomst overwegen te vervangen. Ik zag een paar pagina's terug nog een andere tweaker die dat heeft gedaan, en een ander die zijn hulp aanbood
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| # Dew point sensor template: - sensor: - name: "Indoor Dew Point" unique_id: indoor_dew_point_calculated unit_of_measurement: "°C" device_class: "temperature" state_class: "measurement" state: > {% set t = states('<<HIER JOUW TEMPERATUUR SENSOR>>') | float(0) %} {% set rh = states('<<HIER JOUW LUCHTVOCHTIGHEID SENSOR>>') | float(0) %} {% if t > 0 and rh > 0 %} {% set a = 17.271 %} {% set b = 237.7 %} {% set gamma = (a * t / (b + t)) + log(rh / 100) %} {% set dew_point = (b * gamma) / (a - gamma) %} {{ dew_point | round(2) }} {% else %} unavailable {% endif %} |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| alias: Heat Pump Cooling Target Temp description: Set cooling target temp to dew point + 1°C trigger: - platform: state entity_id: - sensor.indoor_dew_point condition: - condition: device device_id: <<HIER JOUW ADLAR WP>> domain: select entity_id: <<HIER JOUW ADLAR HEAT MODE>> type: selected_option option: Cooling action: - service: number.set_value target: entity_id: <<HIER JOUW ADLAR TARGET TEMPERATURE>> data: value: "{{ states('sensor.indoor_dew_point') | float(0) + 1 }}" mode: single |
Het kan zijn dat hij af is geslagen, omdat de retour ook 17 graden was geworden (vannacht?)Reshadf schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 07:54:
Zojuist wakker geworden en set temp staat nog altijd op 17 graden. Maar nu staat de wp niks te doen terwijl het binnen 24.5 graden is. [Afbeelding]
[ Voor 15% gewijzigd door pentaw1nz op 14-06-2025 11:51 ]
Yes ik heb een p1 meter dus ik zie inderdaad wanneer die aan slaat en af slaat. Ik had eerder begrepen als de wp op sluiting staat dat die dan naar de thermostaat binnen kijkt. Maar blijkbaar kijkt die naar de set temp van de wp? Gek dat dat niet gesynchroniseerd wordt. En kan je de in en uittrede zelf regelen? Dat gaat toch op basis van de set temp?pentaw1nz schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 11:45:
[...]
Het kan zijn dat hij af is geslagen, omdat de retour ook 17 graden was geworden (vannacht?)
Hij moet weer aanslaan als verschil tussen set temp en retour 5 graden is. Tenzij je wat anders hebt ingesteld.
De temperatuur in je woning maakt daar niet zoveel verschil in, of je moet gaan sturen op Lage temperatuurcurve 8 (dynamische stooklijn) die zichzelf misschien wel aanpast tot 15 graden set temp waardoor hij weer wat eerder aanslaat. Dan neemt hij namelijk wel je thermostaat mee van je woonkamer. Als je hem op 'sluiting'hebt staan doet je thermostaat niets en regel je zelf de Set Temp.
Dit zul je wel vaker hebben als het snachts weet wat afkoelt en de set temp sneller wordt bereikt.
Cv ketel 3 jaar oud had ik ook. Toch verwijderd.
Heb je wel een warmtepomp boiler nodig .
Cv ketels zijn nog goed te verkopen op marktplaats.
Misschien voor later nog het overwegen waard! Als je merkt dat je dat gas eigenlijk niet meer nodig hebt.
Heb je een homewizard p1 energie meter? Dan kun je precies volgen wanneer je WP aan en uit gaat. Met verwarmen op zachte dagen in oktober ga je precies hetzelfde krijgen. Een WP is een traag systeem, maar je kunt wel e.e.a. optimaliseren.
Sluiting = zelf een set temp kiezen.Reshadf schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:20:
[...]
Yes ik heb een p1 meter dus ik zie inderdaad wanneer die aan slaat en af slaat. Ik had eerder begrepen als de wp op sluiting staat dat die dan naar de thermostaat binnen kijkt. Maar blijkbaar kijkt die naar de set temp van de wp? Gek dat dat niet gesynchroniseerd wordt. En kan je de in en uittrede zelf regelen? Dat gaat toch op basis van de set temp?
[ Voor 14% gewijzigd door pentaw1nz op 14-06-2025 13:03 ]
Aanpassen parameters moet via JAN module. Zie openingspost.Reshadf schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 13:20:
Duidelijk, @pentaw1nz ! Ik heb de curve nu op Low Temp 8 ( dat is Hl8 neem ik aan?) staan en de thermostaat op 17 als ondergrens gezet. Even kijken wat dit doet. De vloer is al aardig koud. Kan je de p variabelen ook via de app aanpassen of moet dit via de module? Dit is wat de app nu weergeeft. [Afbeelding]
[ Voor 16% gewijzigd door pentaw1nz op 14-06-2025 13:50 ]
Ik heb hem zoals die nu staat al paar uur draaien en nu ik zie de vloerverwarming buizen lopen. Is mijn vloer nu te koud?pentaw1nz schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 13:47:
[...]
Aanpassen parameters moet via JAN module. Zie openingspost.
Maar zou het eerst nog even zo proberen!
Ik heb mijn nu een paar uur op sluiting staan, en set temp op 15.
Daarmee is de outlet 12 en inlet 16 en dat houdt hij nu al een aardige tijd vol.
Wel merkbaar koeler, hoewel je niet moet verwachten dat de temperatuur in huis direct enkele graden zakt.
Die steltemperatuur van 7 graden komt nu denk ik door HL8. En omdat je de thermostaat op 17 zet.
Je moet niet verwachten dat het ooit 17 graden gaat worden in huis in de zomer. Kunt 'm beter gewoon op 19 of 20 laten.
Eventueel kun je p113 aanpassen naar bijbv 10 of 12 graden . Dan gaat hij nooit kouder dan dat.
Als je te koud gaat kom je namelijk onder dauwpunt en krijg je condens.
Waarschijnlijk wel.Reshadf schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 15:48:
[...]
Ik heb hem zoals die nu staat al paar uur draaien en nu ik zie de vloerverwarming buizen lopen. Is mijn vloer nu te koud?
Dat komt omdat je de dynamische stooklijn hebt ingesteld.Reshadf schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 22:30:
Dat deed die automatisch geen idee waarom. Als ik set temp in de app aanpaste dan sprong die terug. Nu heb ik hem op sluiting gezet weer en de set temp op 15. De in en out temp zijn 18 en 15. Even kijken wat dit gaat doen nu.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq