Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen

Pagina: 1 ... 81 82 Laatste
Acties:

• WimVeendam
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 12:24
Wat een waardeloos georganiseerde administratie hebben ze daar bij Adlar! Op 14 september jl onderhoud gehad. De monteur melde al dat updates aanbrengen een meerprijs zou zijn. Heb hem meegedeeld dat ik op 5 februari jl al een mail van Nathan had gehad waarbij vastgesteld is dat ik onder het oude onderhoudscontract bleef vallen. Op 16 september een mail dat er meerwerk was tgv de servicebeurt met de omschrijving ‘Voorrijkosten’. Na een pittig gesprek met de ‘telefoniste’ van Adlar, zou de zaak onderzocht worden. Op 17 september een credit nota ontvangen. Denk je nou jam niet de schoonheidsprijs, maar vooruit dan maar.

Maar net een ‘Herinnering openstaande factuur’ gekregen!😡 Wat een kloten administratie daar!

En de moraal: de monteur heeft een update aangebracht, die er voor gezorgd heeft dat de dynamische stooklijn HL8 verdwenen is. Dit 16 september nog gemeld. Hierop is een ticket aangemaakt. Ondanks dat ik nogmaals 2 keer contact heb gezocht is het nog steeds niet opgelost/hersteld. Kloten zooi daar! Schiet niet op!

Nog een prettig weekend iedereen!😁

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
WimVeendam schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 18:19:
En de moraal: de monteur heeft een update aangebracht, die er voor gezorgd heeft dat de dynamische stooklijn HL8 verdwenen is.
Meestal 'fixen' ze juist de HL8 met de updates, hahaha.
HL8 dynamische stooklijn verdwijnt trouwens ook als de JAN module 'uit' staat. Wellicht nog een poging waard om te kijken of die aan staat. ;)

Maar ja, het gaat administratief niet zo heel lekker daar. Ik vermoed dat ze het voor nieuwe klanten wel beter op de rit hebben omdat dat nieuwe systeem een stuk geautomatiseerder te werk gaat. Maar voor 'oude' klanten (tenminste 2+ jaar) is het af en toe inderdaad drama...

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

• PietFace
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-09 17:27
Ik heb tijdens de installatie geen magneetfilter geplaatst gekregen. Dit is nu +- 2 jaar terug, is dit handig om alsnog te doen? De warmtepomp doet zowel onze vloerverwarming als onze (oude) radiatoren.

• LongTimeAgo
  • Nu online
PietFace schreef op zondag 20 september 2026 @ 18:39:
Ik heb tijdens de installatie geen magneetfilter geplaatst gekregen. Dit is nu +- 2 jaar terug, is dit handig om alsnog te doen? De warmtepomp doet zowel onze vloerverwarming als onze (oude) radiatoren.
Hoe oud is je woning/zijn je leidingen?

Ik heb een woning uit 1972, de leidingen zijn niet vervuild en over t algemeen in orde. Mij werd geadviseerd dat dit niet nodig was en het membraam filter eens per jaar reinigen voldoende was.
Dat als je huis "uit 1930 ofzoiets komt" het wel een aanrader kan zijn.

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

• PietFace
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-09 17:27
LongTimeAgo schreef op maandag 21 september 2026 @ 07:16:
[...]

Hoe oud is je woning/zijn je leidingen?

Ik heb een woning uit 1972, de leidingen zijn niet vervuild en over t algemeen in orde. Mij werd geadviseerd dat dit niet nodig was en het membraam filter eens per jaar reinigen voldoende was.
Dat als je huis "uit 1930 ofzoiets komt" het wel een aanrader kan zijn.
Excuus voor de late reactie!
Mijn huis komt uit 1977, dus het zal dan inderdaad wel meevallen.

Dat membraam, waar bevindt dat zich? Dat is nog niet gedaan sinds hij draait.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:18
PietFace schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 10:13:
[...]

Excuus voor de late reactie!
Mijn huis komt uit 1977, dus het zal dan inderdaad wel meevallen.

Dat membraam, waar bevindt dat zich? Dat is nog niet gedaan sinds hij draait.
Ergens dicht bij de aansluiting op je CV hoofdleiding zit een dopje wat je er af kunt schroeven en waar een klein filtertje in zit.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• HeHoe
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
pentaw1nz schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 11:55:
[...]

Ergens dicht bij de aansluiting op je CV hoofdleiding zit een dopje wat je er af kunt schroeven en waar een klein filtertje in zit.
mischien heb je iets aan dit filmje
https://www.youtube.com/shorts/qE11awpJDfM

• pentaw1nz
Dat is m inderdaad.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• pentaw1nz
fvanderstege schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 19:50:
[...]

@marinadus

Eeehmm. Er is steeds een tiental mensen die blijkbaar voortdurend negatieve ervaringen hebben met de de hl8( dynamische stooklijn; binnenthermostaat gestuurd voornamelijk) . Maar: inmiddels is de hl8-aansturing zodanig verbeterd dat hij , in ieder geval bij mij en blijkbaar bij een heleboel gebruikers die op dit forum niet klagen, goed zijn werk doet. Inderdaad het heeft even een tijd gekost en daarom is een flink aantal mensen zelf begonnen met maatregelen: sturen via home assistant, via homy , via ........ Al dan niet met ingewikkelde programmeringen . Ik ben daarmee gestopt en heb naar tevredenheid deze winter de adlar via de nieuwe hl8 sturing laten werken. En dat is mij goed bevallen. Inmiddels wel een backup heater met een 50l vat laten plaatsen. Zo kan ik volledig zonder cv de komende winter mijn huis verwarmen.

En wat betreft de thermostaat : ik heb de draadloze versie van de Tado v3+. En die doet het prima. De bedrade tado x schijnt het ook goed te doen. Maar of de draadloze versie van tado x al goed werkt met de warmtepomp van Adlar weet ik eigenlijk niet.
Hi,
Volgens de klantenservice is bij mij dus op afstand de nieuwe HL8 ingesteld.
Wat er anders is kan ik nog niet ontdekken. Bij warmtevraag gaat gewoon ieder kwartier de set temp omhoog zoals eerder ook het geval was.

Bij warmtevraag gebeurt er uren lang niets. Set temp verandert niet. Om te testen heb ik de hele dag de thermostaat op 23 gehad. Gisteren om 18.00 was hij opeens vol aan t stoken, waar ik om 21.00 achter kwam omdat het lekker heet was.
Als hij eenmaal draait dan reageert hij dus zoals gewend, met om de 15 min een correctie.
Maar om aan te slaan is er nu kennelijk een hele dag nodig... terwijl thermostaat op > 1 graad warmer staat dan het in huis is.

Lijkt iets verkeerd te zijn gegaan bij het laden van die nieuwe hl8...

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Wat is je instelling bij p22 ( minimale set temperatuur) . Staat bij mij op 24 ( ik heb geen vloerverwarming). De standaard instelling is dacht ik 18?

Met deze hoge buitentemperaturen doet de wp niets tenzij je vraagtemp en settemp hoog genoeg hebt staan. Je kunt ook forceren: Om te testen Thermostaat tijdelijk naar 25-26, dan reageert hij eerder met settempverandering, maar ja dat wil je nu toch niet?)

En anders: Gewoon even wachten tot er weer wat lagere temperaturen zijn

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

• pentaw1nz
fvanderstege schreef op woensdag 30 september 2026 @ 10:26:
Wat is je instelling bij p22 ( minimale set temperatuur) . Staat bij mij op 24 ( ik heb geen vloerverwarming). De standaard instelling is dacht ik 18?

Met deze hoge buitentemperaturen doet de wp niets tenzij je vraagtemp en settemp hoog genoeg hebt staan. Je kunt ook forceren: Om te testen Thermostaat tijdelijk naar 25-26, dan reageert hij eerder met settempverandering, maar ja dat wil je nu toch niet?)

En anders: Gewoon even wachten tot er weer wat lagere temperaturen zijn
Minimale set temp is toch p111? Heb ik op 21.

Heb vandaag een hele tijd getest. Thermostaat op 23.5, ruim 1 graad hoger dan temperatuur binnen. De warmtepomp reageert netjes op de thermostaat. Echter rond de 20/21 set temp blijft hij daar soms langer dan een uur op staan. Ook al is er nog steeds warmte vraag.
Vervolgens maakt hij wel weer een sprong richting 23 binnen een half uurtje

Past dot gedrag bij de nieuwe hl8?

Ik hoef het uiteraard geen 23.5 in huis te hebben,maar als de werking hetzelfde is als ik van 19 naar 20 gradem in huis wil gaan dan zit ik een dag te wachten

• fvanderstege
  • Niet online
Om alles wat je beschrijft gaf ik aan voor een test: extremer forceren om de pomp/hl8 te triggeren.

Als het buiten kouder wordt en de binnentemp navenant sneller en meer zakt zal de hl8 anders/sneller gaan reageren. Ik denk dat het nu gewoon nog te warm is voor een snellere reactie.

De hl8 houdt trouwens ook rekening met buitentemp. En natuurlijk is het verschil tussen watertemp en settemp een belangrijk punt. Maar dat zul je allemaal gezien je ervaringen wel meegewogen hebben .

Dan nog dit: in de testfase afgelopen winter bleek dat de hl8 minder alert reageerde bij vloerverwarming. Daar is wel aandacht aan besteed in het vervolg van de aanpassing van de hl8. Of dit inmiddels voor elkaar is weet ik niet ( ik heb geen vloerverwarming) . Misschien dat andere gebruikers zoals @Johan H iets daarover kunnen melden?.

Ik ben in ieder geval tevreden hoe de hl8 in mijn situatie gedraaid heeft en ben nieuwsgierig hoe dat in de komende wintermaanden uitpakt.

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:33
Binnenkort ga ik van het gas af, een installateur (niet Adlar) installeerd dan een warmtepompboiler en verwijdert de gas ketel.
In de Aurora II 6kW moet dan een aanpassing worden gemaakt om de hybride functie eruit te halen.

Ik vind de volgende gegevens:
P140 Hot water heating options, die staat nu op 0 (enabled) die moet dan op 1 (disabled).

Weet iemand of er andere setting ook aangepast moeten worden? Ik denk aan bijvoorbeeld P22 Electric heating start ambient temperature op -15 zetten.

Is mijn P140 aanpassing correct en voldoende?

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

• pentaw1nz
fvanderstege schreef op woensdag 30 september 2026 @ 14:02:
Om alles wat je beschrijft gaf ik aan voor een test: extremer forceren om de pomp/hl8 te triggeren.

Als het buiten kouder wordt en de binnentemp navenant sneller en meer zakt zal de hl8 anders/sneller gaan reageren. Ik denk dat het nu gewoon nog te warm is voor een snellere reactie.

De hl8 houdt trouwens ook rekening met buitentemp. En natuurlijk is het verschil tussen watertemp en settemp een belangrijk punt. Maar dat zul je allemaal gezien je ervaringen wel meegewogen hebben .

Dan nog dit: in de testfase afgelopen winter bleek dat de hl8 minder alert reageerde bij vloerverwarming. Daar is wel aandacht aan besteed in het vervolg van de aanpassing van de hl8. Of dit inmiddels voor elkaar is weet ik niet ( ik heb geen vloerverwarming) . Misschien dat andere gebruikers zoals @Johan H iets daarover kunnen melden?.

Ik ben in ieder geval tevreden hoe de hl8 in mijn situatie gedraaid heeft en ben nieuwsgierig hoe dat in de komende wintermaanden uitpakt.
Omdat er geen inzicht is in wat er precies is veranderd kan ik het moeilijk duiden. Ik begrijp inmiddels redelijk hoe het apparaat en regeling in elkaar steken.
Wellicht is het inherent aan deze nieuwe regeling dat als het buiten 22 is, ik de thermostaat op 23.5 heb, en het binnen ook 22 is, de nieuwe regeling niet direct gaat stoken maar dus enkele uren op zich laat wachten om de set temp hoger te maken dan 21.

Eerder was de thermostaat leidend. Nu wellicht ook meer de buiten temp?

Wat gebeurt er bij jou als je nu de thermostaat op 24 zet?
Heb je dan wel binnen een half uur een hogere set temp?

[ Voor 3% gewijzigd door pentaw1nz op 30-09-2026 15:17 ]

• fvanderstege
  • Niet online
pentaw1nz schreef op woensdag 30 september 2026 @ 15:16:
[...]

Omdat er geen inzicht is in wat er precies is veranderd kan ik het moeilijk duiden. Ik begrijp inmiddels redelijk hoe het apparaat en regeling in elkaar steken.
Wellicht is het inherent aan deze nieuwe regeling dat als het buiten 22 is, ik de thermostaat op 23.5 heb, en het binnen ook 22 is, de nieuwe regeling niet direct gaat stoken maar dus enkele uren op zich laat wachten om de set temp hoger te maken dan 21.

Eerder was de thermostaat leidend. Nu wellicht ook meer de buiten temp?

Wat gebeurt er bij jou als je nu de thermostaat op 24 zet?
Heb je dan wel binnen een half uur een hogere set temp?
Nb: vergeet niet het verschil tussen inlet en outlet ( waarop de wp ook reageert) en waarop die is ingesteld bij jou)Als de buitentemp rond de 22 graden is zal de watertemp in de wp daar ook zo ongeveer op zitten. 23 graden vragen via de thermostaat lokt dat geen snelle reactie uit.
in jouw genoemde situatie kun je, om een snellere reactie te bewerkstelligen , het volgende doen : zet de thermostaat eens op 26-27 graden ( ruim verwijderd van de 22 in je kamer. ) als het goed is gaat de settemp dan binnen een aantal minuten ( 4-5-6) een sprongetje maken ( de stijging van 1 graad per kwartier wordt dan over-ruled) en als de watertemp dan meerdere graden lager is dan de nieuwe settemp gaat de wp reageren

(Overbodig misschien, maar toch: Vergeet niet de thermostaat weer tijdig terug te zetten ! Anders kan het goed warm worden😏)

• fvanderstege
  • Niet online
@pentaw1nz je schrijft

"Eerder was de thermostaat leidend. Nu wellicht ook meer de buiten temp?"

Buitentemperatuur helpt mee bij de aansturing in de oude situatie en ook bij de HL8 dynamisch. Dus dat is niet veranderd. Maar de mate waarin heb ik geen zicht op

"Wat gebeurt er bij jou als je nu de thermostaat op 24 zet?"

Bij mij gebeurt er dan met de huidige temperaturen niets omdat de minimale settemp bij mij standaard ingesteld staat op 24

[ Voor 26% gewijzigd door fvanderstege op 30-09-2026 20:46 ]

• pentaw1nz
fvanderstege schreef op woensdag 30 september 2026 @ 20:38:
[...]

[...]

in jouw genoemde situatie kun je, om een snellere reactie te bewerkstelligen , het volgende doen : zet de thermostaat eens op 26-27 graden ( ruim verwijderd van de 22 in je kamer. ) als het goed is gaat de settemp dan binnen een aantal minuten ( 4-5-6) een sprongetje maken ( de stijging van 1 graad per kwartier wordt dan over-ruled) en als de watertemp dan meerdere graden lager is dan de nieuwe settemp gaat de wp reageren

(Overbodig misschien, maar toch: Vergeet niet de thermostaat weer tijdig terug te zetten ! Anders kan het goed warm worden😏)
Mijn thermostaat gaat tot 25. Dat zojuist geprobeerd,maar geen sprongetje waargenomen zoals je dat zegt.

Jij krijgt dat wel als je op dit moment je thermostaat op 25 zet?

Na een minuut of 60 is de set temp nog steeds 21 (tevens mijn minimale waarde).
Het lijkt erg lang te duren rondom die waarde. Als die er ver onder zit (heb getest met p111 op 15) of ver boven (gister avond toen hij uiteindelijk wel aansloeg was de set temp 30) dan reageert hij wel adequaat en past zich in verschillende intervallen aan (soms 15min,maar soms ook sneller of langzamer)

Rondom die 21 blijft hij dus erg lang hangen. Maar wellicht hoort dat ook bij die nieuwe regeling? Ik heb geen idee.
Benieuwd hoe dat werkt. Afhankelijk van buiten temperatuur?

• pentaw1nz
fvanderstege schreef op woensdag 30 september 2026 @ 20:44:
@pentaw1nz je schrijft

"Eerder was de thermostaat leidend. Nu wellicht ook meer de buiten temp?"

Buitentemperatuur helpt mee bij de aansturing in de oude situatie en ook bij de HL8 dynamisch. Dus dat is niet veranderd. Maar de mate waarin heb ik geen zicht op

"Wat gebeurt er bij jou als je nu de thermostaat op 24 zet?"

Bij mij gebeurt er dan met de huidige temperaturen niets omdat de minimale settemp bij mij standaard ingesteld staat op 24
Maar als jij jouw thermostaat op 24 of 25 zet, dan heb je toch een warmtevraag in je woning en zou hij toch omhoog moeten gaan?

Als er bij jou ook niets gebeurd met deze temperatuur, al creëer je een warmtevraag met thermostaat op 25, dan leg ik het naast me neer en ga ik af op jouw verdere goede ervaringen. Maar vreemd vind ik het wel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3AZ4FC1fl6INeY-fkAnsFXuAAKE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VL9EJzPs7NmMglf01A0CV9hK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LL8YMZOVvrTBqQQK6LzVKVhuap0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kh0B6oEyDeWbsDDJHFtHWQN2.jpg?f=fotoalbum_tile
Morgen nog eens testen als het wat koeler is. Er gebeurt nu letterlijk niets

Edit: ook bij 19 graden buitentemperatuur en 22 binnen gebeurt er niets met de thermostaat op 25.
De waarde komt wel door; Er knippert een blauw lampje op de JAN module als ik de thermostaat aanpas.

[ Voor 50% gewijzigd door pentaw1nz op 01-10-2026 09:13 ]

• Johan H
  • Laatst online: 16:56
pentaw1nz schreef op woensdag 30 september 2026 @ 21:01:
[...]

Maar als jij jouw thermostaat op 24 of 25 zet, dan heb je toch een warmtevraag in je woning en zou hij toch omhoog moeten gaan?

Als er bij jou ook niets gebeurd met deze temperatuur, al creëer je een warmtevraag met thermostaat op 25, dan leg ik het naast me neer en ga ik af op jouw verdere goede ervaringen. Maar vreemd vind ik het wel.
[Afbeelding][Afbeelding]

Edit: ook bij 19 graden buitentemperatuur en 22 binnen gebeurt er niets met de thermostaat op 25.
De waarde komt wel door; Er knippert een blauw lampje op de JAN module als ik de thermostaat aanpas.
Goedemorgen,

Ik zie in jou plaatje een steltemperatuur van 21 graden en een systeemtemperatuur van 25 graden. Dan zal hij nooit aanspringen. De steltemperatuur moet p26 plus verschil laatste uitschakeling zijn zijn. De thermostaat bepaalt niets meer dan het verhogen of verlagen van de stooklijn, niet het aanslaan van de wp.

Je zou bijvoorbeeld kunnen beginnen met p26 op 1 te zetten en eventueel p116 op 0 dan heb je het kleinst mogelijke verschil om te triggeren. Als je de thermostaat riant hoger zet dan de kamertemperatuur zou de stooklijn in stapjes omhoog moeten gaan totdat de settemp het benoemde hoger is dan de systeemtemperatuur waarop de wp aanspringt.

In de laatste mij bekende versie van HL8 kan de settemp zowel kleinere als grotere stappen maken afhankelijk van de ‘afstand’ tot de gewenste kamertemperatuur. Tevens ben je afhankelijk van de interval, die kan maar zo op een uur staan en de hysterese heb je ook het liefst zo klein mogelijk. Dit zijn knoppen waar Adlar aan draait en zul je actief met hen contact moeten zoeken en monitoren wat voor jou het beste past.

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, HR++ glas vloerverwarming beneden 55 m2, boven standaard radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Jaarverbruik ca. 1.600 kwh, zonder cv hulp.

• pentaw1nz
Johan H schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 10:31:
[...]

Goedemorgen,

Ik zie in jou plaatje een steltemperatuur van 21 graden en een systeemtemperatuur van 25 graden. Dan zal hij nooit aanspringen. De steltemperatuur moet p26 plus verschil laatste uitschakeling zijn zijn. De thermostaat bepaalt niets meer dan het verhogen of verlagen van de stooklijn, niet het aanslaan van de wp.

Je zou bijvoorbeeld kunnen beginnen met p26 op 1 te zetten en eventueel p116 op 0 dan heb je het kleinst mogelijke verschil om te triggeren. Als je de thermostaat riant hoger zet dan de kamertemperatuur zou de stooklijn in stapjes omhoog moeten gaan totdat de settemp het benoemde hoger is dan de systeemtemperatuur waarop de wp aanspringt.

In de laatste mij bekende versie van HL8 kan de settemp zowel kleinere als grotere stappen maken afhankelijk van de ‘afstand’ tot de gewenste kamertemperatuur. Tevens ben je afhankelijk van de interval, die kan maar zo op een uur staan en de hysterese heb je ook het liefst zo klein mogelijk. Dit zijn knoppen waar Adlar aan draait en zul je actief met hen contact moeten zoeken en monitoren wat voor jou het beste past.
Ik snap dat hij dan niet aanspringt. De 25 graden komt door de warmte en zon op de warmtepomp.
Maar het gaat mij om de set temp die dus uren niet omhoog gaat, en een andere keer wel regelmatig wordt aangepast.
Bleef gisteren dus uren op 21, ookal heb ik een warmtevraag vanuit thermostaat (23 in huis, 25 vraag van thermostaat).

Ik zie soms de set temp dus wel veranderen. In wisselende intervallen zoals jij zegt.
Maar ik ervaar dus ook dat de set temp uren lang op 21 blijft staan, terwijl er wel warmtevraag is. Alsof hij ook die minimale set temp (p111 = 21) niet in acht neemt en van veel verder moet komen, ondanks ik dat niet kan zien? Of dat het gewoon in die nieuwe regeling zit.

Ben benieuwd wat er bij jullie gebeurt als je met huidige omstandigheden de thermostaat op 25 zit. Dan kan ik dat checken met Adlar.

[ Voor 10% gewijzigd door pentaw1nz op 01-10-2026 13:03 ]

• Johan H
pentaw1nz schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 10:35:
[...]

Ik snap dat hij dan niet aanspringt. De 25 graden komt door de warmte en zon op de warmtepomp.
Maar het gaat mij om de set temp die dus uren niet omhoog gaat, en een andere keer wel regelmatig wordt aangepast.
Bleef gisteren dus uren op 21, ookal heb ik een warmtevraag vanuit thermostaat (23 in huis, 25 vraag van thermostaat).

Ik zie soms de set temp dus wel veranderen. In wisselende intervallen zoals jij zegt.
Maar ik ervaar dus ook dat de set temp uren lang op 21 blijft staan, terwijl er wel warmtevraag is. Alsof hij ook die minimale set temp (p111 = 21) niet in acht neemt en van veel verder moet komen, ondanks ik dat niet kan zien? Of dat het gewoon in die nieuwe regeling zit.

Ben benieuwd wat er bij jullie gebeurt als je met huidige omstandigheden de thermostaat op 25 zit. Dan kan ik dat checken met Adlar.
Ik vermoed dat als het buiten boven een bepaalde temperatuur is het systeem überhaupt niet zou aanspringen en reageren kan dit wel eens proberen na te vragen. Je zou eens kunnen kijken ‘s avonds laat of ‘s morgens vroeg als het relatief kouder is buiten of het dan wel werkt en overdag als het zoals nu rond de 20° is of het dan niet werkt? Ik wil het eerdaags ook wel eens voor je proberen.

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, HR++ glas vloerverwarming beneden 55 m2, boven standaard radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Jaarverbruik ca. 1.600 kwh, zonder cv hulp.

• pentaw1nz
Johan H schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 14:40:
[...]

Ik vermoed dat als het buiten boven een bepaalde temperatuur is het systeem überhaupt niet zou aanspringen en reageren kan dit wel eens proberen na te vragen. Je zou eens kunnen kijken ‘s avonds laat of ‘s morgens vroeg als het relatief kouder is buiten of het dan wel werkt en overdag als het zoals nu rond de 20° is of het dan niet werkt? Ik wil het eerdaags ook wel eens voor je proberen.
Als je wilt proberen graag.
Mijn conclusie tot nu toe:
- HL8 reageert wel op mijn thermostaat, in verschillende intervallen plust de set temp op (of af)
- De eerste stap duurt erg lang. De set temp blijft uren op 21 staan (mijn laagste waarde) ondanks warmtevraag vanuit thermostaat.

• Johan H
pentaw1nz schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 14:41:
[...]

Als je wilt proberen graag.
Mijn conclusie tot nu toe:
- HL8 reageert wel op mijn thermostaat, in verschillende intervallen plust de set temp op (of af)
- De eerste stap duurt erg lang. De set temp blijft uren op 21 staan (mijn laagste waarde) ondanks warmtevraag vanuit thermostaat.
Zojuist bevestigd gekregen, dat de Aurora III werkt met een maximale buitentemperatuur, de II niet. De II kan dus in theorie altijd op-plussen tot de max temp icm hellingshoek.

Volgens mij ook al stel je een bodem van 21 settemp in werkt hij daaronder onzichtbaar wel en zul je dus moeten wachten tot hij er boven komt voordat je wat ziet gebeuren.

ik heb nu hier HL8 even ingeschakeld en de thermostaat op 28 gezet 🥵even afwachten, laat het straks wel weten.

• pentaw1nz
Johan H schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 15:15:
[...]

Zojuist bevestigd gekregen, dat de Aurora III werkt met een maximale buitentemperatuur, de II niet. De II kan dus in theorie altijd op-plussen tot de max temp icm hellingshoek.

Volgens mij ook al stel je een bodem van 21 settemp in werkt hij daaronder onzichtbaar wel en zul je dus moeten wachten tot hij er boven komt voordat je wat ziet gebeuren.

ik heb nu hier HL8 even ingeschakeld en de thermostaat op 28 gezet 🥵even afwachten, laat het straks wel weten.
Dat zou het kunnen verklaren. Dat hij dus van veel verder moet komen dan de 21 die ik zie.
Eerder was dat echter niet het geval, en gebruikte men hier juist die p111 om de warmtepomp sneller te laten starten met verwarmen en niet steeds terug te laten zakken naar 15 graden settemp (de laagste setting).

Van 15 naar 21 zou al een uur zijn. En daarna zie ik dus pas resultaat.

Benieuwd naar jouw waarnemening met de thermostaat op 28. Met name hoe snel je verandering ziet in het eerste graadje er bij op de set temp.

[ Voor 7% gewijzigd door pentaw1nz op 01-10-2026 16:31 ]

• fvanderstege
  • Niet online
pentaw1nz schreef op woensdag 30 september 2026 @ 21:01:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

@pentaw1nz Ik ben even offline geweest vandaar mijn late reactie. ik zie nu dat @Johan H je al bediend heeft met info etc. En nog een testje doet. . Johan is goed bezig😏. Ik laat het dan even hierbij

• Johan H
pentaw1nz schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 16:31:
[...]

Dat zou het kunnen verklaren. Dat hij dus van veel verder moet komen dan de 21 die ik zie.
Eerder was dat echter niet het geval, en gebruikte men hier juist die p111 om de warmtepomp sneller te laten starten met verwarmen en niet steeds terug te laten zakken naar 15 graden settemp (de laagste setting).

Van 15 naar 21 zou al een uur zijn. En daarna zie ik dus pas resultaat.

Benieuwd naar jouw waarnemening met de thermostaat op 28. Met name hoe snel je verandering ziet in het eerste graadje er bij op de set temp.
Vooralsnog geen beweging bij mij.

Zal vanavond nog even op Zolder kijken of L27 wel op 0 staat, anders draait die op de vaste HL8 en verklaart dat mijn 24 graden steltemperatuur. 🤣

Update 23:00u

L27 stond inderdaad op 1,, deze op 0 gezet.

Steltemp sprong hierbij naar 40 en even later sprong wp aan om te verwarmen. Eerst thermostaat terug gezet naar 20° bij een kamertemperatuur van 23,7°. Nu 20 minuten later is de steltemperatuur al naar 34 gezakt. Ik laat het vannacht lekker zo gaan en dan zal die morgenochtend wel op zijn minimale stand staan verwacht ik. Dan zal ik de thermostaat weer opschroeven en volgen wat er gebeurt.

Nu ik 2 minuten later weer kijk is de steltemperatuur al 23.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FcwiZQ5N-cwA2uDMGAd085MbAFA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7OzoLVZ5HNBQXSwanzEch9Rd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Johan H op 01-10-2026 23:29 ]

• Johan H
Johan H schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 17:06:
[...]

Vooralsnog geen beweging bij mij.

Zal vanavond nog even op Zolder kijken of L27 wel op 0 staat, anders draait die op de vaste HL8 en verklaart dat mijn 24 graden steltemperatuur. 🤣

Update 23:00u

L27 stond inderdaad op 1,, deze op 0 gezet.

Steltemp sprong hierbij naar 40 en even later sprong wp aan om te verwarmen. Eerst thermostaat terug gezet naar 20° bij een kamertemperatuur van 23,7°. Nu 20 minuten later is de steltemperatuur al naar 34 gezakt. Ik laat het vannacht lekker zo gaan en dan zal die morgenochtend wel op zijn minimale stand staan verwacht ik. Dan zal ik de thermostaat weer opschroeven en volgen wat er gebeurt.

Nu ik 2 minuten later weer kijk is de steltemperatuur al 23.
2-10 8:00u:

Buitenttemp 11 graden, binnentemp 23 graden. Steltemp is 22, systeemtemp 24 thermostaat omhoog gezet naar 25,5.

Amper 10 minuten later is de steltemp 30 en draait de WP al. Toen ik rond 8:30u weer keek was de steltemp al 38 graden.

Voor nu thermostaat weer terug gezet, systeemtemp 27. Vanmiddag als het 20+ graden is weer testen.

Net na 9:00u is de wp weer afgeslagen steltemp is nu (10:10u 19 graden)

Systeem an sich functioneert dus bij mij, staat trouwens nog op ECO.

Waar ik tegenaanloop is de traagheid van de vloerverwarming, waardoor de steltemp best oploopt en ik met best veel vermogen ga verwarmen. Hierna kun je een overshoot krijgen als de gewenste temperatuur bereikt is. Vervolgens koelt de vloer te ver af, voordat het riedeltje opnieuw begint. Daar hoop ik dit seizoen een verbetering in te zien.

[ Voor 3% gewijzigd door Johan H op 02-10-2026 11:02 ]

• pentaw1nz
Dank voor het testen @Johan H .
Dat is wel wezenlijk anders dan bij mij. Die grote sprongen heb ik niet en systeem reageert veel trager, hoewel ik in juli de nieuwe HL8 zou moeten hebben volgens Adlar..

Ik neem jouw ervaring mee en ga eventjes contact opnemen.
Bij mij duurt het dus tot wel anderhalf uur voordat de set temp van 21 naar 22 gaat, en daarna per kwartier ongeveer.

[ Voor 30% gewijzigd door pentaw1nz op 02-10-2026 10:38 ]

• ijtsehummel
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:30
Heb 2 weken geleden ticket gemaakt dat ik het komend jaar geen servicecontract wil. Nog geen reactie. Poets de warmtepomp zelf wel. Trouwens, na een itho daalderop debacle, zit ik nu met het adlar debacle. Er is echt geen monteur die iets mijn installatie wil doen als ze horen dat ik een adlar heb. Is er iemand in het noorden die WEL een installateur weet die WEL met adlar wil werken. B.v de verdelerpomp eruit.

• pentaw1nz
ijtsehummel schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 10:44:
Heb 2 weken geleden ticket gemaakt dat ik het komend jaar geen servicecontract wil. Nog geen reactie. Poets de warmtepomp zelf wel. Trouwens, na een itho daalderop debacle, zit ik nu met het adlar debacle. Er is echt geen monteur die iets mijn installatie wil doen als ze horen dat ik een adlar heb. Is er iemand in het noorden die WEL een installateur weet die WEL met adlar wil werken. B.v de verdelerpomp eruit.
Verdeler van je vvw heb je het dan over neem ik aan?
Dat heeft niets te maken met je Adlar WP of welke WP dan ook.
Staat compleet los van elkaar en iedere loodgieter kan dat doen. Kwestie van de juiste loodgieter vinden dus.
Er is ook een apart topic hier op tweakers met legio mensen die het zelf hebben gedaan en die je ook kunnen helpen.

Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?

• Johan H
pentaw1nz schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 10:33:
Dat is wel wezenlijk anders dan bij mij. Die grote sprongen heb ik niet en systeem reageert veel trager, hoewel ik in juli de nieuwe HL8 zou moeten hebben volgens Adlar..

Bij mij duurt het dus tot wel anderhalf uur voordat de set temp van 21 naar 22 gaat, en daarna per kwartier ongeveer.
Dat klinkt mij als de oudere regeling die echt een graad per intervalstijd ging.

• Johan H
ijtsehummel schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 10:44:
Moet deze klus ook nog doen, heb werkelijk alle onderdelen liggen, stelt niet eens zoveel voor, maar helaas gaat het fysiek gezien op dit moment niet. Ook maar eens kijken of er omgeving Zwolle een schappelijke klussert te vinden is?

• Johan H

Net weer getest, buitentemperatuur ca 21 graden, echter wp sensor geeft buiten 27 graden aan (hangt vol in zon). Zelfde beeld, binnen mum van tijd rookt de schoorsteen. je kan dus denk ik wel stellen dat warmtevraag van de thermostaat altijd de regeling aan moet slingeren.

• pentaw1nz
Johan H schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 14:05:
[...]

Net weer getest, buitentemperatuur ca 21 graden, echter wp sensor geeft buiten 27 graden aan (hangt vol in zon). Zelfde beeld, binnen mum van tijd rookt de schoorsteen. je kan dus denk ik wel stellen dat warmtevraag van de thermostaat altijd de regeling aan moet slingeren.
Dankje voor het testen! Heb een mailtje gestuurd en jouw logboekje als voorbeeld gedeeld van wat anderen zien.
In ieder geval weet ik vrijwel zeker dat p111 (minimale set temp) niet wordt meegenomen in mijn HL8. Hij moet dus altijd van 15 graden komen.
Dat duurt vervolgens een paar uur, ook als de thermostaat op 25 staat.

Jammer! Ik had goede hoop toen ze mij in juli vertelden dat ik de nieuwe HL8 had gekregen...

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 15:25

Jerra

Beunhaas in wording

@pentaw1nz ik hoop met je mee, maar dit laatste gedrag:
settemp-jan-module (HL8 algoritme) kijkt niet naar huidige watertemp (die weer wordt beinvloed door minimum setpoint)
vorig jaar nog gemeld. Kreeg toen hun meermaals hun leuke "Je hebt de nieuwe HL8 al" reactie terug.

Ooit hoop ik het ook te gaan gebruiken :)

• Johan H
pentaw1nz schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 15:31:
[...]

Dankje voor het testen! Heb een mailtje gestuurd en jouw logboekje als voorbeeld gedeeld van wat anderen zien.
In ieder geval weet ik vrijwel zeker dat p111 (minimale set temp) niet wordt meegenomen in mijn HL8. Hij moet dus altijd van 15 graden komen.
Dat duurt vervolgens een paar uur, ook als de thermostaat op 25 staat.

Jammer! Ik had goede hoop toen ze mij in juli vertelden dat ik de nieuwe HL8 had gekregen...
Graag gedaan, ben benieuwd naar de (re)actie.

• pentaw1nz
BerndGaykema schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 17:07:
[...]

Ben overstag! Ik heb zo'n ook besteld. Ik zie gekke waarden voor de outlet watertemperatuur in het Adlar dashboard (223 graden) en ga de parallel-aansluiting maar eens wat netter maken middels een MR0-485-2M1 RS485 Hub Repeater | Two Master One Slave unit.
Ik heb deze ook besteld. Is het een kwestie van aansluiten van de JAN (master 1), Elfin (master 2), warmtepomp (slave) en voeding en klaar?
Of moet er nog iets geïnstalleerd/aangepast worden?

• HeHoe
  • Niet online
Johan H schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 11:07:
[...]

Moet deze klus ook nog doen, heb werkelijk alle onderdelen liggen, stelt niet eens zoveel voor, maar helaas gaat het fysiek gezien op dit moment niet. Ook maar eens kijken of er omgeving Zwolle een schappelijke klussert te vinden is?
Als je er 1 vind, zoek er ook nog 1. :)

• fvanderstege
  • Niet online

ik heb vanavond bij een buitentemp van 16 graden ook even een testje gedaan. binnen is het 20,5 graden.

normale vraagtemperatuur woonkamer =19.2 ; watertemp staat op 22 graden. settemp staat bij mij op minimum 24 graden. warmtepomp eerst aangezet. Die begint dan zowiezo te werken :waterpomp en daarna de compressor en ventilator. als ik nu niets verder zou doen gaat hij na korte tijd uit omdat de settemp snel wordt bereikt.

thermostaat naar 25 graden gezet . Na ongeveer 6-7minuten springt hij naar 30 graden settemp. Vervolgens de thermostaat terug naar 19.2. dan gebeurt er binnen 7 minuten niets, de wp extra geforceerd door de thermostaat naar 15 graden te zetten. Binnen 2 minuten springt de settemp weer naar het minimumniveau: 24.

thermostaat naar 25; settemp naar 30 na ongeveer 7 minuten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iZ0kxZWLBslOZiWRnvb508PTMX4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pVJakqnqlZzg4k4sN2si1Ppv.jpg?f=fotoalbum_large

thermostaat uiteindelijk naar 16 graden; settemp binnen 2 minuten naar 24

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dXNnvw3a1QqbgdpM2jmEE-VD-gc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b9TL2kJbdDf0lPuFVCrQhzQZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door fvanderstege op 02-10-2026 20:21 ]

• pentaw1nz
@fvanderstege dabkje voor het testen. Zelfde patroon als bij Johan dus. En bevestigt mijn vermoeden dat ik niet de nieuwe hl8 heb...

• GlitchBug
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 10:47
Wij hebben hier een Castra Aurora 2. Heeft iemand hier een manier gevonden om deze warmtepomp in home assistant te integreren zonder local Tuya integratie?

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:45

reiker

dan jij!

GlitchBug schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 12:20:
Wij hebben hier een Castra Aurora 2. Heeft iemand hier een manier gevonden om deze warmtepomp in home assistant te integreren zonder local Tuya integratie?
Zoek dit topic even terug met de term modbus :)

Zo gezegd, zo gedaan.

• GlitchBug
Ik zie verschillende implementaties voorbij komen. Welke is nu de meest gebruikelijke/meest stabiele voor een home assistant opzet (valt daar iets over te zeggen) ?

Die van @conradh ziet er erg interessant en eenvoudig uit.

• JeroenG
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-10 18:06
Hallo allemaal,

Ook ik ben bezig om van het gas af te gaan en de aurora 3 pro 9kw lijkt een goede optie. Ik heb met 1850m3 per jaar best een flinke machine nodig en deze levert ook bij koud weer waarschijnlijk wel genoeg warmte.

De uitdaging zit vooral in het sww. We hebben 2 douches die ieder 12 lpm vragen. Het voorstel van Adlar is een horizontale 200L boiler van Nexus  met een 1500W backup heater. Omdat we ook een bad hebben, lijkt 200L wat krap.

Nu begrijp ik dat deze boiler primair door de warmtepomp verwarmd zal worden. Kan iemand uitleggen hoe dit dan werkt? Als de warmtepomp de boiler verwarmt met 55/60 graden, dan zal het huis dus niet verwarmd worden want ik neem aan dat er een driewegklep tussen zit. De vloerverwarming zal 55 graden niet fijn vinden. Het verwarmen van die boiler zal wel een paar uur duren, dus wordt het dan niet heel koud in huis?

• Johan H
JeroenG schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 16:20:
Hallo allemaal,

Ook ik ben bezig om van het gas af te gaan en de aurora 3 pro 9kw lijkt een goede optie. Ik heb met 1850m3 per jaar best een flinke machine nodig en deze levert ook bij koud weer waarschijnlijk wel genoeg warmte.

De uitdaging zit vooral in het sww. We hebben 2 douches die ieder 12 lpm vragen. Het voorstel van Adlar is een horizontale 200L boiler van Nexus  met een 1500W backup heater. Omdat we ook een bad hebben, lijkt 200L wat krap.

Nu begrijp ik dat deze boiler primair door de warmtepomp verwarmd zal worden. Kan iemand uitleggen hoe dit dan werkt? Als de warmtepomp de boiler verwarmt met 55/60 graden, dan zal het huis dus niet verwarmd worden want ik neem aan dat er een driewegklep tussen zit. De vloerverwarming zal 55 graden niet fijn vinden. Het verwarmen van die boiler zal wel een paar uur duren, dus wordt het dan niet heel koud in huis?
Op het moment dat de boiler verwarmd gaat worden, slaat de klep om en krijgt de woning even geen warmte. Met een vloerverwarming is dat minder een ‘probleem’ als met radiatoren natuurlijk. 200 liter klinkt inderdaad wat aan de krappe kant, voordeel is natuurlijk wel dat die eerder op temperatuur zal zijn. Lijkt mij dat er af en toe wel omgeschakeld wordt als het verwarmen van de boiler te lang duurt, maar dat weet ik niet zeker. De warmtepomp moet dus wel capaciteit voldoende hebben voor huis en boiler. Je hebt een 9KW en backup heater. De meeste mensen houden hier hun huis prima warm met de 6KW Aurora 2. Afhankelijk van je woning natuurlijk. Vermoed dat je 1.850 m3 gas inclusief SWW is?

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:45

reiker

dan jij!

GlitchBug schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 14:56:
Ik zie verschillende implementaties voorbij komen. Welke is nu de meest gebruikelijke/meest stabiele voor een home assistant opzet (valt daar iets over te zeggen) ?

Die van @conradh ziet er erg interessant en eenvoudig uit.
Ik ben niet helemaal meer bij, maar er zit denk ik niet heel veel variatie in? Kies een geschikte modbus converter, sluit aan, regel de integratie met HA.

Mocht je tips of begeleiding nodig hebben, dan ben ik gaarne bereid je verder te helpen, en ik weet zeker dat er nog meer mensen wel hun kennis zullen willen delen!

Zo gezegd, zo gedaan.

• SimonDijkstra
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 10-10 21:22
Hoi tweakers

Ik heb mijn aurora 2 (6kw) in homey gezet via de api. Ik krijg nu allemaal waarden in de app dus dit gaat goed.

tot nu toe is de warmtepomp nog niet aangeslagen, wat logisch is gezien het weer.

wat ik mij afvraag. Wie bepaald hoe de warmtepomp moet werken. Heb hem zowel in homey als in tuya staan. Is dit de juiste wijze, of moet ik bijvoorbeeld de wp uit tuya verwijderen.

Weet iemand dit?

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:15
JeroenG schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 16:20:
Hallo allemaal,

200L zou ik niet doen, wij douchen met zijn 2’en een 270L al leeg met 14L/m douchekop.

Je kan een warmtepompboiler overwegen, dan kan de Aurora zich volledig focussen op het warm houden van de woning.

EV: '25 Tesla M3 LR AWD + '15 Kia Soul , PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

@JeroenG Ik zou het vermogen bij -7 of -10 wel even opvragen bij Adlar. Aan je gasverbruik te zien is mijn inschatting dat dit mogelijk nog wel eens heel krap gaat zijn.

• JeroenG
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-10 18:06
Jerra schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 20:25:
@JeroenG Ik zou het vermogen bij -7 of -10 wel even opvragen bij Adlar. Aan je gasverbruik te zien is mijn inschatting dat dit mogelijk nog wel eens heel krap gaat zijn.
Bij -7 nog 8,5kw met cop 3.2

Bij -10 nog 7,5 met cop 2,8. Ik hoop dat dat genoeg is. Die 1900m3 is inclusief 4 personen douchen. Koken doen we op inductie.

Wel hebben we eventueel een haard die we kunnen aansteken.

Een liggende warmtepomp boiler zou dan ideaal zijn, maar die heb ik nog niet kunnen vinden. Denk dat een 300L inderdaad wat veiliger is.

En anders hou ik de douche voorlopig nog maar even op gas. Als de wp het dan niet op temperatuur kan houden, kan ik hem altijd nog hybride aansluiten.

[ Voor 23% gewijzigd door JeroenG op 04-10-2026 21:37 ]

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:15
JeroenG schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 21:29:
[...]

Een liggende warmtepomp boiler zou dan ideaal zijn, maar die heb ik nog niet kunnen vinden. Denk dat een 300L inderdaad wat veiliger is.

En anders hou ik de douche voorlopig nog maar even op gas. Als de wp het dan niet op temperatuur kan houden, kan ik hem altijd nog hybride aansluiten.
Er zijn helaas weinig liggende warmtepompboilers. Wat je wel kan overwegen is een Warmtepompboiler met extra aansluiting voor een externe warmtebron. Onze Atlantic Explorer heeft dat, daar zou je de Adlar ook nog op aan kunnen sluiten voor een extra boost als het nodig is. Misschien kom je dan weg met 200L.

EV: '25 Tesla M3 LR AWD + '15 Kia Soul , PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:30
JeroenG schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 21:29:
[...]

Of je kiest voor een Itho Daalderop WPV-H horizontale boilervat van 270L waar je de Adler op aan laat sluiten. Mocht het vermogen toch onvoldoende blijken dan voeg je een extra warmtepomp toe die je warmwater gaat doen. Aanbod kleine lucht-water warmtepompen is wel wat beperkt. Als de Adler toch voldoende is hoef je niets meer te doen.

Zie Itho Daalderop Amber topic voor ervaringen met de WPV-H.

• wegaanervoor
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 08-10 21:39
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lPG8RsOcuCNmU71VBg10BYsdMRc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SSI3j2ild8TLqcBNCjioYKf2.jpg?f=fotoalbum_large

• wegaanervoor
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 08-10 21:39
Hoe reinig ik het filter?

• pentaw1nz
Na meerdere keren heen en weer gemail kreeg ik net het bericht.
Wij hebben de nieuwe dynamische regeling / HL8 inmiddels aan uw installatie toegevoegd. Deze instellingen zijn op dit moment nog aan het inladen en worden door de warmtepomp verwerkt.
Getest, en ik ervaar nu ook de sprongen zoals bij @fvanderstege en @Johan H .
Ik had dit in juli al gekregen, maar ik denk dat daar dam iets in is mis gegaan.
Fijn dat het nu als nog is geregeld. Zal de komende tijd eens testen met de nieuwe HL8.
Ik hen ook een goed werkende studing via Homey/modbus, maar mocht ik hier ooit weg gaan dan is een thermostaatsturing natuurlijk veel makkelijker overdraagbaar.

Wel vervelend hoe vaak ik er achteraan moest. Pas toen ik letterlijk beschreef wat enkele 'hl8 testgebruikers' ervaarden, leek het serieus te worden bekeken en zijn dus de instellingen geladen waar ik bij mijn servicebeurt in mei al om vroeg.

• Johan H
pentaw1nz schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 11:44:
Na meerdere keren heen en weer gemail kreeg ik net het bericht.

[...]

Getest, en ik ervaar nu ook de sprongen zoals bij @fvanderstege en @Johan H .
Ik had dit in juli al gekregen, maar ik denk dat daar dam iets in is mis gegaan.
Fijn dat het nu als nog is geregeld. Zal de komende tijd eens testen met de nieuwe HL8.
Ik hen ook een goed werkende studing via Homey/modbus, maar mocht ik hier ooit weg gaan dan is een thermostaatsturing natuurlijk veel makkelijker overdraagbaar.

Wel vervelend hoe vaak ik er achteraan moest. Pas toen ik letterlijk beschreef wat enkele 'hl8 testgebruikers' ervaarden, leek het serieus te worden bekeken en zijn dus de instellingen geladen waar ik bij mijn servicebeurt in mei al om vroeg.
Aanhouder wint 😉

Fijn dat het nu wel werkt in elk geval.

Ben benieuwd hoe je het gaat ervaren.

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Ik vraag me wel af of je nu ook uitgelegd is wat er dan nog "te-testen" aan is, in eerste instantie was deze nieuwe HL8 al beloofd ruim voor de vorige winter.
Blijkbaar wordt het nog steeds niet uitgerold, terwijl dit wel kan op afstand, wat zou er nog voor een BETA-conditie aan hangen vraag ik me dan af :)

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Vanochtend was het afgekoeld in huis, maar mijn thermostaat stond ook op 18 graden.
Het setpoint van de warmtepomp is nu 3 uur later nog steeds niet omhoog gekropen.

Mijn ervaring met HL8 is tot nu toe niet anders dan vorig jaar ;) Tijd om de home assistant installatie maar weer eens aan te slingeren (die heb ik alleen vanwege de Adlar).

• pentaw1nz
Jerra schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 10:11:
Vanochtend was het afgekoeld in huis, maar mijn thermostaat stond ook op 18 graden.
Het setpoint van de warmtepomp is nu 3 uur later nog steeds niet omhoog gekropen.

Mijn ervaring met HL8 is tot nu toe niet anders dan vorig jaar ;) Tijd om de home assistant installatie maar weer eens aan te slingeren (die heb ik alleen vanwege de Adlar).
Uit mijn tests blijkt:
- dynamische HL8 van adlar houdt geen rekening met p111 (min settemp). Komt dus altijd van 15 graden. Dat kan uren duren.

Heb jij ook de nieuwe hl8? Ik had deze dus ook gekregen volgens adlar, maar werkt nog trager dan de oude regeling.
Na lang heen en weer mailen hebben ze andere settings geladen en heb ik de werking zoals anderen hierboven beschreven. Dat werkt aanzienlijk sneller, en lijkt intelligenter.

Ik kan natuurlijk met dit weer nog niet betalen of het beter is dan mijn Homey regeling, maar het is in ieder geval wel iets dat je met een geruster hart achter laat aan bijv. iemand die er geen verstand van heeft

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

pentaw1nz schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 10:34:
[...]

Ik kan natuurlijk met dit weer nog niet betalen of het beter is dan mijn Homey regeling, maar het is in ieder geval wel iets dat je met een geruster hart achter laat aan bijv. iemand die er geen verstand van heeft
Ja inderdaad, ik vind dit enorm belangrijk, maar het geeft me nog niet veel rust want de JAN module raakt zijn customer-service settings volgens mij altijd weer kwijt na een powerloss.

Zal snel weer eens contact opnemen met de klantenservice.

• LongTimeAgo
  • Nu online
Wat is dit nou weer.

Vandaag de eerste dag dat de warmtepomp weer mag gaan draaien (want het wordt nu weer onder de 20 graden binnen) en vervolgens wordt plots 1,3m3 kuub gas er doorheen gejaagd sinds 11:40 terwijl er al sinds 9:00 niemand thuis is. (lang leve de homewizard app)
Hoppa, bijna 2 euro weggespoeld.

JAN module uitgezet (zit een smartplug voor) en gasverbruik stopt meteen.

Waarom zit Adlar te klooien met bepaalde funciontaliteiten op afstand?
Weer even dat P nummer opzoeken die over die "CV meeverwarm functie" gaat.

• pentaw1nz
Jerra schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 10:45:
[...]

Ja inderdaad, ik vind dit enorm belangrijk, maar het geeft me nog niet veel rust want de JAN module raakt zijn customer-service settings volgens mij altijd weer kwijt na een powerloss.

Zal snel weer eens contact opnemen met de klantenservice.
Dat idee heb ik ook, dat settings (deels) weer verdwijnen als de stroom een keer vam de JAN af is.
Heel vreemd...

Weet niet of de hl8 testers al eens de JAN spanningloos hebben gehad en of de regeling er daarna nog op stond.

[ Voor 11% gewijzigd door pentaw1nz op 06-10-2026 15:43 ]

• fvanderstege
  • Niet online
pentaw1nz schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 15:19:
[...]

Dat idee heb ik ook, dat settings (deels) weer verdwijnen als de stroom een keer vam de JAN af is.
Heel vreemd...

Weet niet of de hl8 testers al eens de JAN spanningloos hebben gehad en of de regeling er daarna nog op stond.
Bij mij is ruim een week geld3n alle stroom eraf geweest ( enexis moest aanpassingen doen op het net) de test die ik gedaan heb was na deze gebeurtenis. Voor zover ik heb gezien geen wijzigingen in de instellingen ( de p waarden bleven gelijk, bijv minimum settemp staat nog steeds op 24). Maar ik heb ook geen andere sturing dan de hl8 ( geen homey ertussen) wel enkele eenvoudige automatiseringen.

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Ik heb op dit moment ook helemaal niets ertussen, dat wil ik eigenlijk ook niet maar vorig jaar kon ik niet anders.

Dit jaar een nieuwe poging, ga meteen het verzoek indienen.

• Johan H
pentaw1nz schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 15:19:
[...]

Heel vreemd...

Met de eerdere versie heb ik het ook een keer gehad, met deze laatste versie komt volgens mij niet meer voor.

• LongTimeAgo
  • Nu online
Heel raar, ongeacht of de JAN module aan/uit staat, springt m'n CV aan zodra ik m'n thermostaat boven de huidige temperatuur zet. De warmtepomp doet helemaal niets. Alsof de JAN module nu gewoon de warmtevraag volledig door laat gaan naar m'n CV.

P139 staat op 0, dus CV systeem 'hulp' zou uit moeten staan.

Ik zal nog even de hele bende herstarten en als dat niet werkt maar weer een ticket inschieten bij Adlar. Ik dacht hier ondertussen wel van af te zijn, maar toch blijven ze aanpassingen doen waardoor het systeem gewoon weer nét niet correct werkt.

• pentaw1nz
LongTimeAgo schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 19:09:
Heel raar, ongeacht of de JAN module aan/uit staat, springt m'n CV aan zodra ik m'n thermostaat boven de huidige temperatuur zet. De warmtepomp doet helemaal niets. Alsof de JAN module nu gewoon de warmtevraag volledig door laat gaan naar m'n CV.

Ik zal nog even de hele bende herstarten en als dat niet werkt maar weer een ticket inschieten bij Adlar. Ik dacht hier ondertussen wel van af te zijn, maar toch blijven ze aanpassingen doen waardoor het systeem gewoon weer nét niet correct werkt.
Als je met de JAN uit nog hetzelfde ervaart dan komt het niet vanuit de instellingen/servers van Adlar.

Wel raar dat je dit opeens ervaart. Ze gaan zonder aanleiding toch geen settings aanpassen?

Zou idd de hele boel eens herstarten.
Andere waarden op de Adlar wel gewoon goed? Water pomp draait, etc

[ Voor 6% gewijzigd door pentaw1nz op 06-10-2026 19:19 ]

• Johan H
LongTimeAgo schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 19:09:

P139 moet op 1 om de CV hulp uit te schakelen.

• LongTimeAgo
  • Nu online
Oh!
Ik zie het inderdaad. 1 is uit.
Dat is apart, ik zou zweren dat die uit stond vorig jaar.
Even omzetten.
Wellicht moet ik een keertje gewoon elke L en P nummer noteren...

• Johan H
LongTimeAgo schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 21:25:
Oh!
Ik zie het inderdaad. 1 is uit.
Dat is apart, ik zou zweren dat die uit stond vorig jaar.
Even omzetten.
Wellicht moet ik een keertje gewoon elke L en P nummer noteren...
Ik heb voor mezelf gewoon een filmpje gemaakt al bladerend door de parameters…..

cv schakelcontact heb ik aan een relais met slimme stekker, zodat ik zelf controle heb wanneer die aanspringt. Eigenlijk nooit.

• pentaw1nz
In de start post heb ik destijds het overzicht gezet van alle default waarden. Een aantal zijn ook toegelicht, maar volledig overzicht staat in de manual van Solar East.

Ik heb zelf dat overzicht met default waarden op een a4 geprint en in mijn CV hok opgehangen. Waar ik waardes aan heb gepast heb ik dat er bij geschreven

• LongTimeAgo
  • Nu online
Helaas, zelfs met p139 op 1 slaat éérst de CV ketel aan, verwarmt keurig het water naar max temp (45 graden in dit geval) en de warmtepomp doet niets.

Heel apart. JAN module stuurt het warmte signaal vanuit de thermostaat rechtstreeks door naar de CV.

Dus dat is dan maar Adlar vragen hoe en wat.

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:33
@LongTimeAgo

marnie in "Adlår C[b][/b]astra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen"

Probeer P140 eens.

[ Voor 11% gewijzigd door marnie op 07-10-2026 21:45 ]

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

• LongTimeAgo
  • Nu online
Hmm, dat kan inderdaad geen kwaad. Vanavond maar even proberen en testen.
Gisteren wel gechecked, P140 staat momenteel op 0 (enable).

• FotoMania
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09-10 17:38
Ik draai nu bijna 2 jaar met de Adlar Castra aurora II 10kwh, samen met de cv-ketel; maar die laatste gaat er binnenkort uit, gaan van het gas af! Voor het tapwater komt er een Atlantic Calypso v3 split 270L binnen/buiten unit. Dit i.v.m. de beschikbare hoogte op zolder en het geluid (bijna niet). Aangezien een andere installateur dit gaat doen (niet Adlar) mijn vraag: als de cv-ketel afgeschakeld wordt, welke params moeten dan via de Jan module aangepast worden t.b.v. de wp? Is dat alleen de P139, of zijn er nog meer settings die hiervoor aangepast moeten worden. (in de WP de CV ondersteuning helemaal uitgezet (P139 0 = met CV ondersteuning; 1 = uit). Bedankt voor julie reactie!

Vrijstaande woning 2012; vloerverwarming 230m2 over 3 verdiepingen; PV: 26 x First Choice Solar 400 / WP: Adlar Aurora II 10kw

• GlitchBug
Ik meen mij te herinneren dat ik vorig jaar een bepaalde parameter heb ingesteld zodat de maximale aanvoertemperatuur niet boven een bepaalde grens komt om zo onze vloer te beschermen.

Weet iemand wat deze parameter is en hoe ik ookalweer bij dit menu kan komen?

Al gezocht door het topic maar kan het niet terug vinden.

• pentaw1nz
GlitchBug schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 21:48:
Ik meen mij te herinneren dat ik vorig jaar een bepaalde parameter heb ingesteld zodat de maximale aanvoertemperatuur niet boven een bepaalde grens komt om zo onze vloer te beschermen.

Weet iemand wat deze parameter is en hoe ik ookalweer bij dit menu kan komen?

Al gezocht door het topic maar kan het niet terug vinden.
in de start post: P110 Heating set temp upper limit

p111 is je minimum.

• pentaw1nz
Mijn eerste ervaringen met de nieuwe HL8

- reageert stuk directer op de thermostaat. Bij grotere warmtevraag maakt hij snel sprongen in de set temp
- en moduleert ook sneller terug laten, dus geen last meer van die eerdere overshoot van een graad oid
- nadeel van dat sneller reageren is dat de set temp ook hoger wordt dan misschien noodzakelijk, en je kortere runs hebt.

Ik draai normaal eigenlijk altijd tussen 28 en 31 graden set temp in de winter. Heb het dan constant 20.5 en mooie lange runs.met se HL8 zie je dat hij ondanks het zachte weer, al snel richting 33-35 graden settemp gaat, om daarna ook weer snel terug te moduleren.
Dat zou dus iets gebalanceerder mogen.

Maar dit is in ieder geval wel comfortabeler, en ook prettig voor mensen die CV ketel gewend zijn en geen 5 uur willen wachten op warmte.
Het meest efficient blijft denk ik toch mijn eigen regeling.

• fvanderstege
  • Niet online
pentaw1nz schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 11:44:
Mijn eerste ervaringen met de nieuwe HL8

- reageert stuk directer op de thermostaat. Bij grotere warmtevraag maakt hij snel sprongen in de set temp
- en moduleert ook sneller terug laten, dus geen last meer van die eerdere overshoot van een graad oid
- nadeel van dat sneller reageren is dat de set temp ook hoger wordt dan misschien noodzakelijk, en je kortere runs hebt.

Ik draai normaal eigenlijk altijd tussen 28 en 31 graden set temp in de winter. Heb het dan constant 20.5 en mooie lange runs.met se HL8 zie je dat hij ondanks het zachte weer, al snel richting 33-35 graden settemp gaat, om daarna ook weer snel terug te moduleren.
Dat zou dus iets gebalanceerder mogen.

Maar dit is in ieder geval wel comfortabeler, en ook prettig voor mensen die CV ketel gewend zijn en geen 5 uur willen wachten op warmte.
Het meest efficient blijft denk ik toch mijn eigen regeling.
Inderdaad werkt de regeling goed bij het verwarmen met lage temperatuur convectoren ( en wellicht ook met meer traditionele convectoren). Adlar was begin dit jaarook bezig om de regeling verder te verbeteren voor vloerverwarming. Mij is niet duidelijk hoe ver ze hiermee zijn.

Maar zowiezo heb je in deze tijd kortere runs vanwege de hogere temperaturen. Dus kijk ook even vanaf december hoe het werkt. Het kan wellicht nog iets uitmaken als je de wp toch wat langer z'n werk laat doen? Wellicht heeft de wp meer tijd nodig om "in te leren" wat dat dan ook mag zijn?

In jouw geval kun je misschien beter naar 30 minuten regeling ipv 15 minuten? Dat zul je dan moeten laten aanpassen via Adlar . En is een optie ook niet om de max settemp naar 32 te zetten als je toch al meestal tussen 28 en 31 blijft? In wintertijd zou je die dan iets hoger kunnen zetten. Maar goed uiteindelijk wil iedereen een zuinig lopend systeem waar je geen omkijken naar hebt. Dat lukt in mijn geval gelukkig al behoorlijk goed, maar ik met dan ook wel op de details. Ik ken mensen die niet op een paar kuub meer of minder letten😏 en het prima vinden zo.

Tenslotte al wel 800-900 kuub gas minder verstookt en sinds kort met backup heater erbij ( bij ons nodig bij 6kw pomp ) helemaal geen gasverbruik meer.

• pentaw1nz
fvanderstege schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 12:30:
[...]

Inderdaad werkt de regeling goed bij het verwarmen met lage temperatuur convectoren ( en wellicht ook met meer traditionele convectoren). Adlar was begin dit jaarook bezig om de regeling verder te verbeteren voor vloerverwarming. Mij is niet duidelijk hoe ver ze hiermee zijn.

Maar zowiezo heb je in deze tijd kortere runs vanwege de hogere temperaturen. Dus kijk ook even vanaf december hoe het werkt. Het kan wellicht nog iets uitmaken als je de wp toch wat langer z'n werk laat doen? Wellicht heeft de wp meer tijd nodig om "in te leren" wat dat dan ook mag zijn?

In jouw geval kun je misschien beter naar 30 minuten regeling ipv 15 minuten? Dat zul je dan moeten laten aanpassen via Adlar . En is een optie ook niet om de max settemp naar 32 te zetten als je toch al meestal tussen 28 en 31 blijft? In wintertijd zou je die dan iets hoger kunnen zetten. Maar goed uiteindelijk wil iedereen een zuinig lopend systeem waar je geen omkijken naar hebt. Dat lukt in mijn geval gelukkig al behoorlijk goed, maar ik met dan ook wel op de details. Ik ken mensen die niet op een paar kuub meer of minder letten😏 en het prima vinden zo.

Tenslotte al wel 800-900 kuub gas minder verstookt en sinds kort met backup heater erbij ( bij ons nodig bij 6kw pomp ) helemaal geen gasverbruik meer.
Ik ben bang dat p110 (max settemp) niets doet, omdat p111 (min set temp) ook niets leek te doen.
De regeling lijkt het te overrulen. In oude regeling was dat niet.

Uiteraard krijg je in de winter langere runs, maar hij zet nu gewoon wat te hoog in.
Dat interval naar 30 weet ik niet of dat nog zo werkt bij de nieuwe HL8? Omdat hij zichzelf nu ook in grotere sprongen kan aanpassen.

• GlitchBug
pentaw1nz schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 22:04:
[...]

in de start post: P110 Heating set temp upper limit

p111 is je minimum.
Dankjewe!! (knap dat ik overal heb gezocht behalve in de start post :X )

• Johan H
pentaw1nz schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 14:15:
[...]

Ik ben bang dat p110 (max settemp) niets doet, omdat p111 (min set temp) ook niets leek te doen.
De regeling lijkt het te overrulen. In oude regeling was dat niet.

Uiteraard krijg je in de winter langere runs, maar hij zet nu gewoon wat te hoog in.
Dat interval naar 30 weet ik niet of dat nog zo werkt bij de nieuwe HL8? Omdat hij zichzelf nu ook in grotere sprongen kan aanpassen.
.

[ Voor 13% gewijzigd door Johan H op 10-10-2026 18:43 ]

• Johan H
Johan H schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 18:06:
[...]

Je zou de compressor max kunnen verlagen, dan loopt de settemp wel op, maar pomp je er aanzienlijk minder vermogen in en zou de overshoot minder moeten zijn. Moet je uiteindelijk wel voldoende vermogen over hebben voor hartje winter.

• LongTimeAgo
  • Nu online
Even terugkomend op mijn probleempje:
- P139 staat op 1.
- P140 staat op 1.
Probleem blijft hetzelfde. Zodra er een 'warmtevraag' uit mijn thermostaat is, slaat de CV ketel aan. Ongeacht wat de in/out of settemp van de warmtepomp is.
Dit is een probleem, want ik wilde ook HL8 gaan testen, om te kijken wat Adlars dynamische stooklijn doet, maar dit gaat dus niet, want zodra ik dus de thermostaat warmtevraag aan zet (of hoger zet dan wat de temperatuur in de woonkamer is), gaat de CV het huis verwarmen. (Deze is gelukkig wel op max 45 graden gezet)

Ik vermoed dan ook dat dit daadwerkelijk een probleem is binnen de JAN module, want de thermostaat zit niet direct op de CV aangesloten en stuurt dus éérst naar de JAN module door dat er een warmtevraag is van de thermostaat via OpenTherm en alleen wanneer het écht nodig is zou de JAN module deze moeten doorsturen naar de CV.

Volgens mij heb ik alle facetten nu wel gechecked en getest. Adlar ticket dan maar.

• fvanderstege
  • Niet online
LongTimeAgo schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 21:14:
- P139 staat op 1.
- P140 staat op 1.
Probleem blijft hetzelfde. Zodra er een 'warmtevraag' uit mijn thermostaat is, slaat de CV ketel aan. Ongeacht wat de in/out of settemp van de warmtepomp is.
Dit is een probleem, want ik wilde ook HL8 gaan testen, om te kijken wat Adlars dynamische stooklijn doet, maar dit gaat dus niet, want zodra ik dus de thermostaat warmtevraag aan zet (of hoger zet dan wat de temperatuur in de woonkamer is), gaat de CV het huis verwarmen. (Deze is gelukkig wel op max 45 graden gezet)

Ik vermoed dan ook dat dit daadwerkelijk een probleem is binnen de JAN module, want de thermostaat zit niet direct op de CV aangesloten en stuurt dus éérst naar de JAN module door dat er een warmtevraag is van de thermostaat via OpenTherm en alleen wanneer het écht nodig is zou de JAN module deze moeten doorsturen naar de CV.

Volgens mij heb ik alle facetten nu wel gechecked en getest. Adlar ticket dan maar.
ik vond nog deze optie in de p-waarden: kijk bij p05 ( weet niet zeker of bedieningsunit hetzelfde kan zijn als hl8 en/of jan-module? En of je door te kiezen voor 0 alles laat bepalen door de thermostaat. Bij mij staat hij op 1. Even controleren. Het is te proberen denk ik?
  • p05 op 0=bediening door aan-uit schakelaar thermostaat.
  • p05 op 1= bediening door bedieningsunit

[ Voor 4% gewijzigd door fvanderstege op 10-10-2026 21:48 ]

• LongTimeAgo
  • Nu online
Bedankt voor je snelle antwoord in deze @fvanderstege !
Maar helaas, P05 staat op "1", dus zou goed moeten zijn.

Als ik trouwens kijk op thuis.adlar.com dan staat ook nog steeds m'n DOA 4kW unit daar in, met wél alle correcte waarden vanuit de JAN module. Dit zouden ze begin dit jaar fixen, blijkbaar waren ze daar nog niet aan toegekomen.

Misschien toch maar weer dat ticket dan maar.
Ondertussen werkt mijn 'custom stooklijn' wel keurig, dus ik zal niet in de kou zitten.

• fvanderstege
  • Niet online
@BerndGaykema bij het nalezen van jouw bericht op 3 augustus lees ik oa dit:

citaat: '' De monteur heeft wat parameters omgegooid welke ik weer teruggezet heb.
P26 stond op 2, naar 0 gezet door monteur. Geeft praktisch eenzelfde regeling.
P27 stond op 0, naar 5 gezet.
P28 stond op 0, onveranderd.
P111 stond op 20, naar 17 gezet.
P116 stond op 0, naar 1 gezet. Ik prefereer regelen op inlet (return water temp).''

die laatste klopt niet denk ik?
  • p116 op 0 = is sturen op inlet ( retour warmtepomp)
  • p116 op 1 = sturen op outlet
zo werkt het bij mij wel

• Johan H
LongTimeAgo schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 21:14:
- P139 staat op 1.
- P140 staat op 1.

Bij mij staat P140 op 0 en alles werkt correct.

Heb je het al eens geprobeerd met de stekker van de cv er uit? Gaat de wp dan wel aan of helemaal niet?

Ondanks dat je P139 op 1 hebt, heb je P22 niet per ongeluk heel hoog staan ipv in de -?

Raar dat alleen de cv aan gaat en de wp helemaal niet want volgens mij als de cv bijspringt, blijft de wp normaal gesproken ook doorverwarmen.

Het lijkt of het een soort nood-aansturing is ivm een defect in de warmtepomp of plakken simpelweg de contacten van het relais die de cv aanstuurt en krijgt dat contact pas spanning als je simpelweg de wp aanzet. Ik roep maar eens even een paar dingen. Waterdruk ok?

• pentaw1nz
Johan H schreef op zondag 11 oktober 2026 @ 10:29:
[...]

Bij mij staat P140 op 0 en alles werkt correct.

Heb je het al eens geprobeerd met de stekker van de cv er uit? Gaat de wp dan wel aan of helemaal niet?

Ondanks dat je P139 op 1 hebt, heb je P22 niet per ongeluk heel hoog staan ipv in de -?

Raar dat alleen de cv aan gaat en de wp helemaal niet want volgens mij als de cv bijspringt, blijft de wp normaal gesproken ook doorverwarmen.

Het lijkt of het een soort nood-aansturing is ivm een defect in de warmtepomp of plakken simpelweg de contacten van het relais die de cv aanstuurt en krijgt dat contact pas spanning als je simpelweg de wp aanzet. Ik roep maar eens even een paar dingen. Waterdruk ok?
Zijn normale stooklijnen werken wel, dus de warmtepomp zelf zal geen defect hebben.
Er zal ergens iets mis gaan in de aansturing

• LongTimeAgo
  • Nu online
Johan H schreef op zondag 11 oktober 2026 @ 10:29:
[...]

- Stekker CV er uit: Goeie, ga ik nog even proberen zodra het kan.

- P22 check: Staat op 0. Ik kan mij herinneren dat die op -10 stond voor de firmware update in April van dit jaar.

- Warmtepomp defect: Verwacht ik (vooralsnog) niet. De warmtepomp werkt verder helemaal prima en verwarmt het huis keurig. Vannacht/vanochtend ook weer ondervonden. Mijn "custom stooklijn" en de vaste stooklijnen reageert die keurig op.

- Waterdruk: 1.8 bar. Volgens mij wat de warmtepomp het prettigste vind, want zodra ik er meer dan 2 bar koud water in doe, gaat de warmtepomp water terug lozen naar 1.8 bar. Is ook sinds de update/controle in April al zo.

Wellicht dat ik die P22 wel weer even naar -10 zet zoals die eerst stond. Maar ik wacht het nog even af. CV test doe ik zsm.

• Johan H
pentaw1nz schreef op zondag 11 oktober 2026 @ 10:43:
[...]

Zijn normale stooklijnen werken wel, dus de warmtepomp zelf zal geen defect hebben.
Er zal ergens iets mis gaan in de aansturing
Zoals ik het lees reageren de stooklijnen wel op binnen/ buitentemperatuur, maar slaat de wp niet aan, het is alleen de cv die aanspringt? Wellicht kan @LongTimeAgo dat ophelderen?

• Johan H
LongTimeAgo schreef op zondag 11 oktober 2026 @ 11:02:
[...]

- Stekker CV er uit: Goeie, ga ik nog even proberen zodra het kan.

- P22 check: Staat op 0. Ik kan mij herinneren dat die op -10 stond voor de firmware update in April van dit jaar.

- Warmtepomp defect: Verwacht ik (vooralsnog) niet. De warmtepomp werkt verder helemaal prima en verwarmt het huis keurig. Vannacht/vanochtend ook weer ondervonden. Mijn "custom stooklijn" en de vaste stooklijnen reageert die keurig op.

- Waterdruk: 1.8 bar. Volgens mij wat de warmtepomp het prettigste vind, want zodra ik er meer dan 2 bar koud water in doe, gaat de warmtepomp water terug lozen naar 1.8 bar. Is ook sinds de update/controle in April al zo.

Wellicht dat ik die P22 wel weer even naar -10 zet zoals die eerst stond. Maar ik wacht het nog even af. CV test doe ik zsm.
Dus zowel de wp als de cv springen ten alle tijde aan zodra je warmte vraagt?

Heb je trouwens de spanning van de wp er ook al eens een minuutje af gehad?

[ Voor 4% gewijzigd door Johan H op 11-10-2026 11:14 ]

• LongTimeAgo
  • Nu online
Johan H schreef op zondag 11 oktober 2026 @ 11:12:
[...]

Dus zowel de wp als de cv springen ten alle tijde aan zodra je warmte vraagt?

Heb je trouwens de spanning van de wp er ook al eens een minuutje af gehad?
Het is iets specifieker:
- Ik weet niet of de warmtepomp aan springt bij warmtevraag, omdat de CV zo snel het water verwarmt dat de in/outlet van de warmtepomp ook warm wordt en de warmtepomp het volgens mij niet nodig vind om aan te springen. Dus vooralsnog springt die niet aan zodra ik de thermostaat aan zet op warmtevraag.
- Ja, de warmtepomp heb ik een keer volledig herstart (stroomloos gemaakt), incluis JAN module.
- Het enige wat ik nog niet heb gedaan dus is inderdaad de CV stroomloos gemaakt/herstart.

De 'bestaande' stooklijnen (op HL8 na dan) werken uitsluitend met de buitentemperatuur voor zo ver ik weet en kan zien. Deze doen in ieder geval niets met de thermostaat. Maar als ik op een bestaande stooklijn (bijv HL5) de thermostaat "aan" zet, de CV vervolgens ook gewoon weer aanslaat en gaat verwarmen.

Mijn 'custom' stooklijn werkt wel op binnentemperatuur, maar het maakt niet uit of ik de warmtevraag aan/uit zet, die differentieert simpelweg op huidige temperatuur in de woonkamer en wat ik als gevraagd temperatuur heb ingesteld. Dus als ik de thermostaat uit zet, maar de vraag op 22 graden hou (bijvoorbeeld) en het is 19 graden in huis, dan weet die dat die de stooklijn iets moet oprikken. De warmtepomp staat ook gewoon op "off"/sluiting dus dit gaat geheel buiten de JAN module om ook.

Ik heb echt het vermoeden dat de fout in de JAN module zit en dit gewoon niet (meer) getest is na de firmware update van April.

• Johan H
LongTimeAgo schreef op zondag 11 oktober 2026 @ 11:26:
[...]

Het is iets specifieker:
- Ik weet niet of de warmtepomp aan springt bij warmtevraag, omdat de CV zo snel het water verwarmt dat de in/outlet van de warmtepomp ook warm wordt en de warmtepomp het volgens mij niet nodig vind om aan te springen. Dus vooralsnog springt die niet aan zodra ik de thermostaat aan zet op warmtevraag.
- Ja, de warmtepomp heb ik een keer volledig herstart (stroomloos gemaakt), incluis JAN module.
- Het enige wat ik nog niet heb gedaan dus is inderdaad de CV stroomloos gemaakt/herstart.

De 'bestaande' stooklijnen (op HL8 na dan) werken uitsluitend met de buitentemperatuur voor zo ver ik weet en kan zien. Deze doen in ieder geval niets met de thermostaat. Maar als ik op een bestaande stooklijn (bijv HL5) de thermostaat "aan" zet, de CV vervolgens ook gewoon weer aanslaat en gaat verwarmen.

Mijn 'custom' stooklijn werkt wel op binnentemperatuur, maar het maakt niet uit of ik de warmtevraag aan/uit zet, die differentieert simpelweg op huidige temperatuur in de woonkamer en wat ik als gevraagd temperatuur heb ingesteld. Dus als ik de thermostaat uit zet, maar de vraag op 22 graden hou (bijvoorbeeld) en het is 19 graden in huis, dan weet die dat die de stooklijn iets moet oprikken. De warmtepomp staat ook gewoon op "off"/sluiting dus dit gaat geheel buiten de JAN module om ook.

Ik heb echt het vermoeden dat de fout in de JAN module zit en dit gewoon niet (meer) getest is na de firmware update van April.
Het klopt, alleen met de dynamische HL8 wordt er ook naar de thermostaat gekeken, bij alle overige lijnen alleen naar de buitentemperatuur.

Zelf heb ik de cv aan een eigen sturing hangen, door de stuuraders van de cv aan een slim relais te koppelen. zodat ik echt zelf uitmaak of en wanneer de cv bijspringt.

Tevens heb ik de max temperatuur van de cv terug gebracht naar 35, dat is ongeveer het maximale waar ik de wp ook mee wil laten verwarmen hartje winter is het nog wel eens lastig om dat te halen en dan kan de cv dat laatste beetje doen.

Afijn, dat heeft verder niets met jou probleem te maken. Zou echt Adlar daar naar laten kijken.

Heeft het voorheen wel goed gewerkt met de Jån ook?

Ik snap deze opmerking niet zo goed van je

‘ De warmtepomp staat ook gewoon op "off"/sluiting dus dit gaat geheel buiten de JAN module om ook.‘

Op sluiting sta je niet op HL8 en doet de thermostaat ook niets. Of heb je het nu weer over de settemperatuur van de wp?

[ Voor 6% gewijzigd door Johan H op 11-10-2026 11:45 ]

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik heb een aantal vragen mbt rs485 icm JAN module. Ik wil voor kennissen deze aansluiten zodat mijn software de besturing kan overnemen van de warmtepomp om deze slim aan te sturen. Nu lees ik dat de meesten hier de waveshare gebruiken maar ik vroeg me af hoe dat icm JAN moet.

- Als ik een RS485 aansluit op de JAN module, heb ik dan schrijfrechten? Of kan ik alleen lezen
- Als ik geen schrijf rechten heb, moet ik dan iets van een splitter kopen om te kunnen schrijven? En als er naast de JAN module nog een module gaat schrijven, kan JAN daar tegen?
- Kan ik de RS485 ingang op het main board splitten, en op 1 aftakking JAN aansluiten en de andere de waveshare?
- Hoe gaan jullie om met het feit dat JAN soms wegvalt en settings kwijt raakt?

Mitsubishi Warmtepomp Uitlezen / Besturen | Optimaliseren

• BerndGaykema
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:21
xoror schreef op zondag 11 oktober 2026 @ 13:07:
Ik heb een aantal vragen mbt rs485 icm JAN module. Ik wil voor kennissen deze aansluiten zodat mijn software de besturing kan overnemen van de warmtepomp om deze slim aan te sturen. Nu lees ik dat de meesten hier de waveshare gebruiken maar ik vroeg me af hoe dat icm JAN moet.

- Als ik een RS485 aansluit op de JAN module, heb ik dan schrijfrechten? Of kan ik alleen lezen
- Als ik geen schrijf rechten heb, moet ik dan iets van een splitter kopen om te kunnen schrijven? En als er naast de JAN module nog een module gaat schrijven, kan JAN daar tegen?
- Kan ik de RS485 ingang op het main board splitten, en op 1 aftakking JAN aansluiten en de andere de waveshare?
- Hoe gaan jullie om met het feit dat JAN soms wegvalt en settings kwijt raakt?
Kijk hier eens. Dit werkt prima voor mij. Zowel de JAN als de ELFIN communiceren onafhankelijk met de Adlar. Ik regel met Homey de warmtevraag (of koelvraag).

[ Voor 5% gewijzigd door BerndGaykema op 11-10-2026 15:21 ]

• BerndGaykema
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:21
fvanderstege schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 22:09:
@BerndGaykema bij het nalezen van jouw bericht op 3 augustus lees ik oa dit:

citaat: '' De monteur heeft wat parameters omgegooid welke ik weer teruggezet heb.
P26 stond op 2, naar 0 gezet door monteur. Geeft praktisch eenzelfde regeling.
P27 stond op 0, naar 5 gezet.
P28 stond op 0, onveranderd.
P111 stond op 20, naar 17 gezet.
P116 stond op 0, naar 1 gezet. Ik prefereer regelen op inlet (return water temp).''

die laatste klopt niet denk ik?
  • p116 op 0 = is sturen op inlet ( retour warmtepomp)
  • p116 op 1 = sturen op outlet
zo werkt het bij mij wel
Dank voor de melding. Klopt, P116 staat bij mij op 0 (inlet temp regeling). 3 augustus, was dat niet een hele arme dag 8)7

• LongTimeAgo
  • Nu online
Johan H schreef op zondag 11 oktober 2026 @ 11:40:
[...]

‘ De warmtepomp staat ook gewoon op "off"/sluiting dus dit gaat geheel buiten de JAN module om ook.‘

Op sluiting sta je niet op HL8 en doet de thermostaat ook niets. Of heb je het nu weer over de settemperatuur van de wp?
Om mijn eigen 'custom stooklijn' te laten werken, moet de warmtepomp op "Off/Sluiting" staan want dan wordt de set-temp vrij regelbaar en kan Home Assistent de juiste temp set regelen.

Ik heb dus nu in feite op alle 3 de 'modussen' getest of de CV aan sloeg en ja, dat doet die.
- Stooklijnen vast (HH8 t/m HL7)
- Dynamische stooklijn Adlar (HL8)
- Off/sluiting.

Is er toevallig nog een P waarde die de CV laat meewerken als het verschil tussen gevraagde temperatuur en gemeten temperatuur een X verschil is?

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
BerndGaykema schreef op zondag 11 oktober 2026 @ 15:15:
[...]

Kijk hier eens. Dit werkt prima voor mij. Zowel de JAN als de ELFIN communiceren onafhankelijk met de Adlar. Ik regel met Homey de warmtevraag (of koelvraag).
Dankje, je hebt verder geen problemen dat de JAN na 10-15m je curve overschrijft?

Mitsubishi Warmtepomp Uitlezen / Besturen | Optimaliseren

• Johan H
LongTimeAgo schreef op zondag 11 oktober 2026 @ 15:37:
[...]

Om mijn eigen 'custom stooklijn' te laten werken, moet de warmtepomp op "Off/Sluiting" staan want dan wordt de set-temp vrij regelbaar en kan Home Assistent de juiste temp set regelen.

Ik heb dus nu in feite op alle 3 de 'modussen' getest of de CV aan sloeg en ja, dat doet die.
- Stooklijnen vast (HH8 t/m HL7)
- Dynamische stooklijn Adlar (HL8)
- Off/sluiting.

Is er toevallig nog een P waarde die de CV laat meewerken als het verschil tussen gevraagde temperatuur en gemeten temperatuur een X verschil is?
Niet dat ik weet, ben vooral benieuwd of de wp wel gaat verwarmen als je de stekker van de cv er uit hebt.

Klopt de buitentemperatuur sensor?

[ Voor 3% gewijzigd door Johan H op 11-10-2026 16:56 ]

Pagina: 1 ... 81 82 Laatste