Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen

Pagina: 1 ... 71 72 Laatste
Acties:

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fo4gvb_z_TYNlJq8rtbF1O1pzGU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z9FY7KN5BcmZyaL4oP26H0x4.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is wel jammer van die compressor smering. Omdat ik op zo'n lage temperatuur stook, kan hij de warmte daarna direct niet meer kwijt en stopt.
Je ziet dat hij vanochtend vroeg een uur na afbreken weer een run start, die weer hoog wordt ingezet. Jammer dat hij dan dus niet gewoon even rustig door kan gaan.

Maar goed, dit is natuurlijk ook geen winter te noemen zo. En heb het dag en nacht warm voor een paar euro

[ Voor 3% gewijzigd door pentaw1nz op 17-12-2025 19:19 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• FransKingma
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 27-12 15:53
Deze week gebeurde dat bij mij ook. Een groot raadsel. Wie bij Adlar zit aan de knoppen te draaien?

• FransKingma
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 27-12 15:53
Ik bedoelde dus dat thermostaat plotseling op 35 graden staat. In september was er ook al zo'n melding, zonder reactie.

• Ahum.....
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 30-12 17:53
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TI7dABMztCaWsddA7mPqUq11Pzk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bSdDHm5MWg5o352lCZXFDaPy.jpg?f=fotoalbum_large

Zo zag de dag er gisteren bij ons uit met een verbruik van 9,4 kWh.
We draaien op de dynamische stooklijn HL8 met de thermostaat op 19 graden en met scenes:
temp. buiten>5gr then Eco stand.
temp buiten <5gr then standaard

Mooie lange runs, al mogen de pauzes wel wat korter zijn...

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-12 18:10
Ahum..... schreef op donderdag 18 december 2025 @ 18:22:
[Afbeelding]

We draaien op de dynamische stooklijn HL8 met de thermostaat op 19 graden en met scenes:

dat gaat de goede kant op met de dynamische stooklijn.

Verbruik 9.2 KWh, binnen rond de 21 graden binnen. alleen radiatoren op LT1. maar met deze hoge temperaturen "pendelt" de WP. De cycle zit op 1 uur ( 50 min minimaal aan, 10 min uit). onder de 7 graden heb ik wel lange runs. maar de temperatures nog verder laten oplopen in huis voor lange runs is voor mij een beetje overkill. heb is in het huis heerlijk warm en ja het kan zuiniger. ik zou de wp in de ochtend en avond aan kunnen zetten en de rest van de dag uit. zeker bij deze wat hogere temperaturen maar daar moet ik wat tijd in steken voor de automation. dat bij hogere temperaturen een burst gebruiken zoals CV ketel meestal werkt, maar als het kouder wordt omschakelen naar continu verwarmen. heb daar al een mee lopen spelen en dat scheelde 2 a 4 KWh per dag. maar wel meer temperatuur fluctuaties zeg maar zo 19.5 tot 21.5 gaden in huis.

mijn berekening is dat ik ongeveer 3000 KWH aan warmte verbruik (verbruik 2024). dat is incl warm water (700Kwh).
maar met deze temperature zou het 2500 KWH worden of lager. gemiddeld verbruik zou op 15KWh zitten per dag maar dat wordt meer rond de 11 KWh.

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 30-12 14:37
Ahum..... schreef op donderdag 18 december 2025 @ 18:22:
[Afbeelding]

Wow, dat gaat zeker de goede kant op met HL8.

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

• edelf
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:13
Iemand die mij kan uitleggen hoe ik een COP kan uitrekenen. Het elektrisch verbruik heb ik m.b.v. Homewizard.

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07:26
edelf schreef op maandag 22 december 2025 @ 21:44:
Iemand die mij kan uitleggen hoe ik een COP kan uitrekenen. Het elektrisch verbruik heb ik m.b.v. Homewizard.
Ik gebruik onderstaande yaml in HA om de COP en SCOP te berekenen.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
#
# Warmtepomp huidig warmtevermogen
#
- sensor:
  - unique_id: wp_warmte_vermogen_p
    name: "WP warmte vermogen P"
    icon: mdi:heat-pump-outline
    unit_of_measurement: "kW"
    state_class: measurement
    device_class: power
    availability: >
      {{  states('sensor.adlar_warmtepomp_wp_water_flow') not in ['unavailable', 'unknown'] and
          states('sensor.adlar_warmtepomp_wp_outlet_temp') not in ['unavailable', 'unknown'] and
          states('sensor.adlar_warmtepomp_wp_inlet_temp') not in ['unavailable', 'unknown']
      }}
    state: >
      {% set minimum_flow = 10 %}
      {% set flow = states('sensor.adlar_warmtepomp_wp_water_flow') | float() / 1000 / 60 %}
      {% set Tout = states('sensor.adlar_warmtepomp_wp_outlet_temp') | float() %}
      {% set Tin = states('sensor.adlar_warmtepomp_wp_inlet_temp') | float() %}
      {% set SoortMassaWater = 0.998 %}
      {% set SoortWarmteWater = 4186 %}
      {% set dT = Tout - Tin %}
      {% set q = flow * SoortMassaWater * SoortWarmteWater * dT %}
      {# if flow > minimum_flow #}
      {% if states('binary_sensor.adlar_warmtepomp_wp_compressor') == 'off' %}
        {{ 0 }}
      {% else %}
        {{ q | round(3) | abs }}
      {% endif %}

#
# Warmtepomp huidig COP
#
- sensor:
  - unique_id: wp_warmte_vermogen_cop
    name: "WP warmte vermogen COP"
    unit_of_measurement: ""
    state: "{{ ((states('sensor.wp_warmte_vermogen_p') | float(0) * 1000
      / states('sensor.wp_huidig_vermogen') | float(0) ) , 8 ) | min | round(2)
      }}"

#
# Warmtepomp SCOP
#
- sensor:
  - unique_id: wp_warmte_vermogen_scop
    name: "WP warmte vermogen SCOP"
    unit_of_measurement: ""
    availability: >
      {{  states('sensor.wp_warmte_vermogen_p_som') not in ['unavailable', 'unknown'] and
          states('sensor.warmtepomp_verbruik') not in ['unavailable', 'unknown']
      }}
    state: "{{ (states('sensor.wp_warmte_vermogen_p_som') | float() 
      / states('sensor.warmtepomp_verbruik') | float() ) | round(2)
      }}"

Mocht iemand een foutje zien....

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

• dunklefaser
  • Laatst online: 09:17

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@edelf Je kent de formule: warmte energie Q = m x c x deltaT? Hiermee kan je in principe de warmteproductie van jouw wp uitrekenen en ook het gemiddelde vermogen. De gegevens levert jouw warmtepomp - zie hierboven.
COP = warmte energie/elektrische energie

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• BerndGaykema
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-12 20:32
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dYTRz3Z-FqHcy9OdsjU_hQGpuKQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZQl4VuITo5bGKHDTVndSnMvz.png?f=fotoalbum_large

• pentaw1nz
Er zitten toch ook al meerdere COP berekeningen in de Homey Adlar app?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• BerndGaykema
Klopt. Die in mijn afbeelding heb ik zelf gemaakt, ruim voordat de Adlar app beschikbaar kwam.
Deze heb ik gebaseerd op een technisch artikel die ik ergens gevonden heb.
De COP-waarde van mijn eigen flow zit heel dicht tegen die van de Adlar app aan.

• pentaw1nz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uNQv3hS0fuura8yFin064G-0XHA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EAw5pEMAQcLZ9Y5V2ex9JcAJ.png?f=fotoalbum_large

Hier gaat het nu ook weer mooi stabiel. Je merkt dat de WP voor mijn huis pas rustig draait onder de 5 graden buiten. Daarboven blijven het meerdere korte runs per dag.
Binnen is het de hele dag al tussen de 20.4 en 20.6, dus ook zeer stabiel. Dat is met de thermostaat sturing nooit gelukt, dus blij dat ik het nu zelf aanstuur via de Homey Pro.

Dit hele kalenderjaar trouwens ongeveer 1800kwh aan stroom. Dat vergeleken met zo'n 1000m3 gas dat ik eerder verstookte voor verwarming+warm water.
De warmtepomp boiler komt nog wel bij die 1800kwh op en ik heb een quooker in de keuken voor warm water, maar dat zal een paar honderd kwh zijn.

Zeer tevreden over het gasloze bestaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MIUFMzJ-fFqpqj7ikEIrj6JtxTA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7dzzoEX9WjdxTWYhtyLWwHgF.jpg?f=fotoalbum_large

Ook een zeer zachte december, vorig jaar zat december op 339kwh

[ Voor 17% gewijzigd door pentaw1nz op 23-12-2025 22:26 ]

• Ahum.....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pEfL9HDAV6aa3-TappXldKvxtBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GnZvOJBDmTYp2oW6FxFhKeSa.jpg?f=fotoalbum_large
Dit was mijn verbruik in 2025 vast op 19 graden op stooklijn HL8

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Owbk6s9r6sTSyndWgAVMuxlvEek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HNVrPAj2C3kMz4fvEZYLvQ0I.jpg?f=fotoalbum_large
Zo rustig heb ik hem nog niet gehad!
Afgelopen maandag de hele dag in de Eco stand gedraaid.
Sinds ik de pomp van de verdeler heb verwijderd gaat het verwarmen duidelijk rustiger en comfortabeler. :Y)

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

• LongTimeAgo
Ik deel ook maar even m'n statistieken:
Verbruik warmtepomp november 2024: 236,68 kWh
Verbruik warmtepomp november 2025: 226,22 kWh
Jaarverbruik warmtepomp 2024-2025: 1752,34 kWh
Historisch gebruik gas: 1500m3
Huidig gasverbruik 2024-2025: 357m3 (alleen nog douchen en warm water - wat meestal met quooker gaat)

1100m3 kuub gas vervangen voor 1800 kWh aan stroom.
Dat is relatief netjes toch?

---

En even terugkomend op de dynamische instelbare stooklijn binnen HA:
Ik ben nog aan het testen, maar de voorlopige resultaten zien er top uit. Momenteel hou ik de woning op 19,4 graden celcius stabiel met onderstaande instellingen.
Moet wel gezegd worden: Écht koude dagen hebben we nog niet gehad, dus ik weet nog niet hoe die reageert. Mocht iemand met HA dit ook willen proberen dan kan ik wel via een DM even het meeste opsturen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4jGRScK6ZwQVWitttwTw3IKq_Js=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hoYmq3U15pEnxXx36FUcfNnI.jpg?f=fotoalbum_large

Het is onwijs fijn om meteen je stooklijn zelf aan te passen met de schuifregelaars als je merkt dat bij bepaalde buitentemperaturen je toch nét teveel warmte verliest.
Ook moest ik de "nacht offset" op 3 graden lager zette, want door de koudere nachten bleef de wp snachts de hele nacht een run maken, is niet héél erg, maar het werd sochtends gewoon te warm binnen, zeker omdat de temperatuur dan weer iets stijgt. :P

[ Voor 3% gewijzigd door LongTimeAgo op 24-12-2025 08:41 ]

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

• pentaw1nz
Het is onwijs fijn om meteen je stooklijn zelf aan te passen met de schuifregelaars als je merkt dat bij bepaalde buitentemperaturen je toch nét teveel warmte verliest.
Ook moest ik de "nacht offset" op 3 graden lager zette, want door de koudere nachten bleef de wp snachts de hele nacht een run maken, is niet héél erg, maar het werd sochtends gewoon te warm binnen, zeker omdat de temperatuur dan weer iets stijgt. :P
Dat vind ik ook het grote voordeel van zelf aansturen. Met de HL8 had ik de thermostaat op 20.5 en had ik het tussen de zeg 19.8 en 21.2 in huis.
Warm genoeg, maar niet consistent en die schommeling merk je wel als je op de bank zit.

Nu stuur ik het zelf aan, waarbij je een paar weken nog aan t finetunen bent met een graadje meer of minder, maar door daarbovenop met een 'set temp correctie' te werken van tussen de -2 en +2 blijft de temperatuur nu zeer consistent in huis.

• redcap
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:30
pentaw1nz schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:12:
[...]

Dat vind ik ook het grote voordeel van zelf aansturen. Met de HL8 had ik de thermostaat op 20.5 en had ik het tussen de zeg 19.8 en 21.2 in huis.
Warm genoeg, maar niet consistent en die schommeling merk je wel als je op de bank zit.

Nu stuur ik het zelf aan, waarbij je een paar weken nog aan t finetunen bent met een graadje meer of minder, maar door daarbovenop met een 'set temp correctie' te werken van tussen de -2 en +2 blijft de temperatuur nu zeer consistent in huis.
Ook geprobeerd met LT8? Bij mij gaat HL8 ook veel te hoog in temperatuur waardoor die daarna weer lang uit gaat en je van die schommelingen krijgt, dat heb ik niet bij LT8.

• pentaw1nz
redcap schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:55:
[...]

Ook geprobeerd met LT8? Bij mij gaat HL8 ook veel te hoog in temperatuur waardoor die daarna weer lang uit gaat en je van die schommelingen krijgt, dat heb ik niet bij LT8.
Hl8= wat jij bedoelt met lt8.
De dynamische stooklijn. Hoe deze werkt is mij bekend, en dat is niet zo stabiel als zelf aansturen. Er zou nog een update aankomen begreep ik, maar ik ga het niet meer gebruiken nu ik Homey Pro heb ontdekt.

De hoge stooklijn is HH8. Zie ook startpost

[ Voor 18% gewijzigd door pentaw1nz op 24-12-2025 11:07 ]

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:51
Ff iets wat ik niet begrijp.

Pomp staat hier op HT 6 (ingesteld via mijn Tuya scene).
Gebruikt 3kWh.
Zet ik de stooklijn met de hand naar HT8, verbruikt ie nog steeds 3kWh.
Zichtbaar via HomeWizard P1.

Da’s toch onlogisch?
Meer verbruik is meer warmte opwekking en andersom is meer opwekking dus ook meer verbruik?
Je kunt toch niet meer opwekken met hetzelfde verbruik?

• LongTimeAgo
Het is een beetje verwarrend, geef ik toe, ik wissel de 2 naampjes af en toe ook onbewust.
Maar HL8 = LT8 en dit is dus de dynamische stooklijn. (Of nouja, wordt door Adlar gebruikt/misbruikt voor de dynamische stooklijn)

HL is volgens mij hoe de engelse benaming wordt gebruik binnen de interne instellingen van de warmtepomp. Zo ook in Adlars eigen documentatie. In de volksmond wordt hier "Helling Laag #" van gemaakt bij andere warmtepompen. (HH = Helling Hoog)
LT staat als het goed is voor "Lage temperatuurcurve 8" en deze benaming is te vinden in de App. (HT = Hoge Temperatuurcurve)

Dit is hoe ik het begrepen heb in ieder geval

[ Voor 5% gewijzigd door LongTimeAgo op 24-12-2025 12:29 ]

• LongTimeAgo
macfocus schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:33:
... Da’s toch onlogisch?
Meer verbruik is meer warmte opwekking en andersom
Voor zo ver ik heb gezien is de verbruiksschommeling rondom waarden die dicht bij elkaar staan minimaal.
Het gaat er immers om hoe snel de warmtepomp warmte kan 'leveren' aan je radiatoren/vloerverwarming.
De warmtepomp verwarmd het water naar de Temp Set die een curve geeft bij een bepaalde temperatuur en zet zichzelf "uit" (blijft wel rondpompen) zodra de inlet en outlet gelijke waarden hebben. Dan wacht die tot die meet dat de inlet 5 graden kouder is dan de temp set en gaat die weer verwarmen.

Ik weet uit mijn hoofd niet wat de curve van HH8 en HH6 zijn, maar ik vermoed dat hij simpelweg tussen 30-35 graden en 32-37 graden schommelen (bijvoorbeeld) niet als een uitdaging ziet.

• redcap
LongTimeAgo schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:38:
[...]

Het is een beetje verwarrned, geef ik toe, ik wissel de 2 af en toe ook onbewust.
Maar HL8 = LT8 en dit is dus de dynamische stooklijn. (Of nouja, wordt door Adlar gebruikt/misbruikt voor de dynamische stooklijn)

HL is volgens mij hoe de engelse benaming wordt gebruik binnen de interne instellingen van de warmtepomp. In de volksmond wordt hier "Helling Laag #" van gemaakt bij andere warmtepompen. (HH = Helling Hoog)
LT staat als het goed is voor "Lage temperatuurcurve 8" en deze benaming is te vinden in de App. (HT = Hoge Temperatuurcurve)

Dit is hoe ik het begrepen heb in ieder geval
HT8 en LT8 zijn hoewel beide dynamische stooklijn zeker niet hetzelfde en ik zie bijna iedereen hier altijd alleen maar de HT variant noemen en ontevreden zijn. Terwijl de LT8 bij ons prima zijn werk doet met praktisch geen schommelingen. Misschien is het niet bij iedereen bekend dat er 2 dynamische stooklijnen zijn.

• LongTimeAgo
redcap schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:51:
[...]

HT8 en LT8 zijn hoewel beide dynamische stooklijn zeker niet hetzelfde en ik zie bijna iedereen hier altijd alleen maar de HT variant noemen en ontevreden zijn. Terwijl de LT8 bij ons prima zijn werk doet met praktisch geen schommelingen. Misschien is het niet bij iedereen bekend dat er 2 dynamische stooklijnen zijn.
HL8 en LT8 zijn hetzelfde, maar wordt in documentatie en interne aansturing vaak gewisseld van naam. (Dat bedoelde ik)
Ik wist alleen niet dat HT8 (HH8) óók een dynamische curve is?
Ik dacht namelijk dat Adlar alleen de LT8 (HL8) ingebruik heeft genomen als dynamische curve via de JAN module.
Ik kan namelijk niet terugvinden in hun documentatie dat de Hoge stooklijn curve ook wordt gebruikt voor dynamische aansturing. (Zie de topic start, pagina 1)

[Afbeelding]

[ Voor 3% gewijzigd door LongTimeAgo op 24-12-2025 12:31 ]

• pentaw1nz
redcap schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:51:
[...]

Het blijft verwarrend, want ook jijzelf gebruikt nu andere afkortingen dan in je vorige post :p

In ieder geval HL8 == LT8.
daarmaast is er HH8. Waarvan mij niet bekend dat deze ook dynamisch werkt zoals jij suggereert. Maar die heb ik überhaupt nooit gebruikt.

Lang verhaal kort; zelf aansturen werkt het meest consistent

• redcap
pentaw1nz schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:25:
[...]

Het blijft verwarrend, want ook jijzelf gebruikt nu andere afkortingen dan in je vorige post :p

daarmaast is er HH8. Waarvan mij niet bekend dat deze ook dynamisch werkt zoals jij suggereert. Maar die heb ik überhaupt nooit gebruikt.

Waarom noem je die eigenlijk HH8? In de app heten ze toch High Temp curve en Low Temp curce, dus HT en LT

• pentaw1nz
redcap schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:37:
[...]

Waarom noem je die eigenlijk HH8? In de app heten ze toch High Temp curve en Low Temp curce, dus HT en LT
Zoals gezegd is er verschillende documentatie. Zie ook de start post. Daarin worden andere afkortingen gebruikt.

In ieder geval zijn er 8 hoge en 8 lage stooklijnen.
Zover mij bekend is nummer 8 van de lage stooklijnen de dynamische, en dus niet ook nog de nummer 8 van de hoge zoals jij aangeeft. Zou ook raar zijn, want dynamisch betekent dat hij zich aanpast en zelf schakelt tussen de beschikbare stooklijnen. Eén is dus voldoende.

• LongTimeAgo
pentaw1nz schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:25:
[...]

Oeps.
Je hebt gelijk. Maar de essentie van m'n bericht blijft identiek hahaha.
Godzijdank heb ik in m'n HA ze gewoon H1 t/m 8 en L1 t/m 8 genoemd "Hoog" en "Laag", geen verwarring kan daar over ontstaan! ha.
Waarbij L8 dus de dynamische stooklijn betreft.

[ Voor 3% gewijzigd door LongTimeAgo op 24-12-2025 14:49 ]

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
@pentaw1nz & @LongTimeAgo voordat er nog meer verwarring ontstaat dit:

Hl8 of Lt8 is gereserveerd voor de dynamische stooklijn regeling.
De “oude” stooklijn hl8 / Lt8 kan nog wel ingezet worden maar dat is afhankelijk van de instelling van parameter L27:
L27 op 0 = Hl8 dynamische stooklijn
L27 op 1= Hl8 “oude “ stooklijn zoals in handleiding in de grafische weergave van stooklijnen was uitgetekend.
En als je in de app de stooklijnen op sluiting hebt gezet dan maakt het niet meer uit waar L 27 op staat. Dan stuur je wellicht alleen op settemp en daarbij andere andere gegevens ( entiteiten) in automatiseringen.

Trouwens alle ,nog steeds wat negatieve , reacties op de nieuwe hl8 dynamische stooklijn ten spijt: ik ben inmiddels gestopt met eigen regelingen via home Assistant en of scenes in de Tuya/ SmartLife app. De nieuwe dynamische stooklijn hl8 doet het vooralsnog prima. De kamertemperatuur blijft mooi binnen marges van 0.3 graden op 19.1 graad en Als er wat grotere veranderingen zijn in het weer loopt die marge (tijdelijk) wat op naar max 0,5 graad . Dat is acceptabel omdat de warmtepomp dan wel weer uiteindelijk naar een nieuwe balans toewerkt.
De meeste niet-tweakende gebruikers waar ik mij nu ook bijgevoegd heb, zullen dit prima vinden. Niet meer bijna continu aan het bijstellen . Een modus gevonden, maar vervolgens door nietvoorziene omstandigheden weer automatiseringen etc moeten aanpassen. En nieuwe apparatuur aanschaffen omdat dan parameters en entiteiten nog beter aangestuurd kunnen worden . Prachtig dat het kan en wellicht een mooie hobby met een uitdaging voor een aantal, maar voor een gewone gebruiker niet nodig meer met de nieuwe regeling HL8 ( de dynamische Hl8 dus )
Ik hoop trouwens dat de gewone niet tweakende gebruiker ook nog steeds zijn verhaal kwijt kan in dit topic. Zo waren we 3 jaar geleden wel begonnen immers.😉
Ik hoop ook dat gebruikers van de nieuwe HL8 dynamische regeling hun ervaringen hier droppen. Ik lees daar nauwelijks iets over . Ben er wel nieuwsgierig naar. Of zijn die gebruikers misschien afgehaakt?
Fijne feestdagen

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

• pentaw1nz
fvanderstege schreef op woensdag 24 december 2025 @ 18:24:

De “oude” stooklijn hl8 / Lt8 kan nog wel ingezet worden maar dat is afhankelijk van de instelling van parameter L27:
L27 op 1= Hl8 “oude “ stooklijn zoals in handleiding in de grafische weergave van stooklijnen was uitgetekend.
En als je in de app de stooklijnen op sluiting hebt gezet dan maakt het niet meer uit waar L 27 op staat. Dan stuur je wellicht alleen op settemp en daarbij andere andere gegevens ( entiteiten) in automatiseringen.

Trouwens alle ,nog steeds wat negatieve , reacties op de nieuwe hl8 dynamische stooklijn ten spijt: ik ben inmiddels gestopt met eigen regelingen via home Assistant en of scenes in de Tuya/ SmartLife app. De nieuwe dynamische stooklijn hl8 doet het vooralsnog prima. De kamertemperatuur blijft mooi binnen marges van 0.3 graden op 19.1 graad en Als er wat grotere veranderingen zijn in het weer loopt die marge (tijdelijk) wat op naar max 0,5 graad . Dat is acceptabel omdat de warmtepomp dan wel weer uiteindelijk naar een nieuwe balans toewerkt.
De meeste niet-tweakende gebruikers waar ik mij nu ook bijgevoegd heb, zullen dit prima vinden. Niet meer bijna continu aan het bijstellen . Een modus gevonden, maar vervolgens door nietvoorziene omstandigheden weer automatiseringen etc moeten aanpassen. En nieuwe apparatuur aanschaffen omdat dan parameters en entiteiten nog beter aangestuurd kunnen worden . Prachtig dat het kan en wellicht een mooie hobby met een uitdaging voor een aantal, maar voor een gewone gebruiker niet nodig meer met de nieuwe regeling HL8 ( de dynamische Hl8 dus )
Ik hoop trouwens dat de gewone niet tweakende gebruiker ook nog steeds zijn verhaal kwijt kan in dit topic. Zo waren we 2 jaar geleden wel begonnen immers.😉
Ik hoop ook dat gebruikers van de nieuwe HL8 dynamische regeling hun ervaringen hier droppen. Ik lees daar nauwelijks iets over . Ben er wel nieuwsgierig naar. Of zijn die gebruikers misschien afgehaakt?
Fijne feestdagen
Helemaal mee eens dat dit een mooie oplossing is voor het grootste deel van de gebruikers.
Bij mij na 15 maanden helaas nog nooit goed gewerkt, dus zelf maar gaan aansturen. Eerst via scenes, nu via homey. En dat laatste bevalt uitstekend.
Overigens worden er regelmatig nog basis vragen gesteld hier en zijn we echt niet allemaal aan het programmeren. Mijn kennis daarvan is ook erg basic.

Ik wacht overigens nog steeds op reactie over onderhoud. 3x een ticket aangemaakt, steeds gesloten zonder reactie.
De update van die dynamische stooklijn heb ik ze dus ook niet naar kunnen vragen.

Ik ben daarom blij dat ik nu een goed werkend (en doordat ik zelf kan tweaken waarschijnlijk nog stabieler) systeem heb waarbij ik niet afhankelijk ben van Adlar. Ze zijn er in de 15 maanden dat ik klant ben eigenlijk alleen maar op achteruit gegaan in de klantenservice (mijn ervaring).
Eerder moest ik veel moeite doen om ze te spreken en dan lukte het wel. Nu lukt het helemaal niet meer.
Volledig afhankelijk zijn van hun regeling vind ik daarom ook niet zo'n fijn idee.

En het tweaken vind ik gewoon leuk. Helemaal als het goed werkt. Maar eens dat dit voor een kleine groep is. Het zou een aanvullend iets moeten zijn, geen voorwaardelijkheid voor een stabiel systeem. Dat laatste is het nu nog wel imo, maar hopelijk straks niet meer met de nieuwe HL8

• WimVeendam
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 23:06
fvanderstege schreef op woensdag 24 december 2025 @ 18:24:

Ik hoop trouwens dat de gewone niet tweakende gebruiker ook nog steeds zijn verhaal kwijt kan in dit topic. Zo waren we 3 jaar geleden wel begonnen immers.😉
Fijne feestdagen
Zit er ook met smart op te wachten! Maar hoe weet ik of herken ik dat ik de nieuwe aansturing van de dynamische stooklijn heb. Kan ik dit op een of andere manier zien? Adlar communiceert
hier naar mijn idee niet over….😁
Nu speel ik met stooklijnen!

Kun je ook nog iets vertellen over ervaringen van de afgelopen nacht?
Prettige kerstdagen gewenst!

• Reshadf
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:22
Mijn warmtepomp verbruik in de afgelopen dagen is zeer netjes. (Lt8) Hoewel, als het echt koud is zoals vandaag dan is mijn gasverbruik hoger dan wanneer ik geen warmtepomp had vanwege alle defrosts. Is daar nog iets aan te tweaken of moet je die dagen maar voor lief nemen? de adlar staat bij mij op 3 hoog op het terras/balkon richting het oosten. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VjeqdMx1aXkTF09VuzJm1CZA1M0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/x3QdsG1Z4dFvlq94TPu1XgiP.png?f=fotoalbum_large

• pentaw1nz
Reshadf schreef op donderdag 25 december 2025 @ 20:15:
Mijn warmtepomp verbruik in de afgelopen dagen is zeer netjes. (Lt8) Hoewel, als het echt koud is zoals vandaag dan is mijn gasverbruik hoger dan wanneer ik geen warmtepomp had vanwege alle defrosts. Is daar nog iets aan te tweaken of moet je die dagen maar voor lief nemen? de adlar staat bij mij op 3 hoog op het terras/balkon richting het oosten. [Afbeelding]
Zijn er geen parameters voor bijschakelen cv? Bij defrost of überhaupt.

Beste wat je kunt doen is die cv er uit :D

• Reshadf
Hoe werkt defrost op all electric?

• Forain
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
LongTimeAgo schreef op woensdag 24 december 2025 @ 08:38:
Ik deel ook maar even m'n statistieken:
Verbruik warmtepomp november 2024: 236,68 kWh
Verbruik warmtepomp november 2025: 226,22 kWh
Jaarverbruik warmtepomp 2024-2025: 1752,34 kWh
Historisch gebruik gas: 1500m3
Huidig gasverbruik 2024-2025: 357m3 (alleen nog douchen en warm water - wat meestal met quooker gaat)

1100m3 kuub gas vervangen voor 1800 kWh aan stroom.
Dat is relatief netjes toch?

---

En even terugkomend op de dynamische instelbare stooklijn binnen HA:
Ik ben nog aan het testen, maar de voorlopige resultaten zien er top uit. Momenteel hou ik de woning op 19,4 graden celcius stabiel met onderstaande instellingen.
Moet wel gezegd worden: Écht koude dagen hebben we nog niet gehad, dus ik weet nog niet hoe die reageert. Mocht iemand met HA dit ook willen proberen dan kan ik wel via een DM even het meeste opsturen.

[Afbeelding]

Beetje offtopic, maar hoe krijg jij dat je heatcurve grafiek voorelkaar?

• pentaw1nz
Reshadf schreef op donderdag 25 december 2025 @ 21:10:
Gewoon door het proces om te draaien en even warm water uit het systeem te trekken.

Ik heb al 15 maanden geen gas meer.
Als jij met zon laag verbruik je huis warm houdt met -8 en gas vooral voor de defrosts is, dan kan die ketel ook wel weg

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 08:43

Jerra

Beunhaas in wording

Ik heb helaas geen werkende logging meer op dit moment, maar ik heb circa elke 40 minuten een defrost voor mijn gevoel/oplettendheid.

Veel ijs zit er dan nog niet op, en het kost een behoorlijke bak vermogen (eigenlijk staat mijn grootste radiator nu buiten haha)

Daarna volle bak werken om de temperatuur weer omhoog te brengen.

Hoeveel defrosts hebben jullie vandaag?

• Ramon_1984
  • Laatst online: 23:17
Jerra schreef op donderdag 25 december 2025 @ 21:33:
Ik heb helaas geen werkende logging meer op dit moment, maar ik heb circa elke 40 minuten een defrost voor mijn gevoel/oplettendheid.

Veel ijs zit er dan nog niet op, en het kost een behoorlijke bak vermogen (eigenlijk staat mijn grootste radiator nu buiten haha)

Controleer waar p30 op staat, op 1 gaat er een timer lopen bij een bepaalde buiten temperatuur.
Op 0 is het automatisch, dan bepaalt de warmtepomp zelf waneer die een defrosts gaat uitvoeren

• pentaw1nz

Slechts 1 , dat was vanochtend om 8u.
Ik heb wel wat parameters aangepast, omdat ik vond dat hij te snel in defrost ging. Soms zonder ijs. Met het vochtige (maar warmere) weer een aantal dagen geleden had ik er wel meer.

P30: 0
P31: 65 minuten ipv 45
P32 -7 ipv -5
P33: 11 ipv 9
P34: 9 ipv 7
P35 10
P36 11 ipv 16 default

P55 75hz (soms start hij een run veel te hoog en gaat dan direct defrosten. Plus ik heb het idee dat hij nu iets eerder EVI gaat bijschaven ipv compressor maar omhoog gooien)

Vandaag een COP van 3.4 gemiddeld.
Wp draait wel op een hoger vermogen. Maar het is ook wel echt koud nu.
In huis stabiel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Hstx9Iwu3JS7R-Cm0frSdoLPwE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A3VYLwJHNIDdfOI2ASA1RKlr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door pentaw1nz op 25-12-2025 22:04 ]

• LongTimeAgo
Forain schreef op donderdag 25 december 2025 @ 21:14:
[...]

Beetje offtopic, maar hoe krijg jij dat je heatcurve grafiek voorelkaar?
Plotly grafiek, te downloaden via HACS :)

De code, mocht je die willen uittesten:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
type: custom:plotly-graph
title: Custom Stooklijn Curve
refresh_interval: 30
layout:
  xaxis:
    title: Buitentemperatuur (°C)
    type: linear
    range:
      - -10
      - 15
    tickmode: linear
    dtick: 5
    zeroline: true
  yaxis:
    title: WP set temp (°C)
    zeroline: true
  showlegend: true
entities:
  - entity: sensor.time
    name: Curve
    hours_to_show: 0
    type: scatter
    mode: lines
    line:
      shape: spline
      smoothing: 1.2
      width: 3
    hovertemplate: |
      Buitentemp: %{x:.0f}°C<br>
      WP set: %{y:.0f}°C
    x:
      - -10
      - -9
      - -8
      - -7
      - -6
      - -5
      - -4
      - -3
      - -2
      - -1
      - 0
      - 1
      - 2
      - 3
      - 4
      - 5
      - 6
      - 7
      - 8
      - 9
      - 10
      - 11
      - 12
      - 13
      - 14
      - 15
    "y":
      - $ex parseFloat(hass.states['input_number.wp_curve_t_minus10'].state)
      - >-
        $ex (parseFloat(hass.states['input_number.wp_curve_t_minus10'].state) +
        (parseFloat(hass.states['input_number.wp_curve_t_0'].state) -
        parseFloat(hass.states['input_number.wp_curve_t_minus10'].state)) *
        (1/10))
      - >-
        (2/10))
      - >-
        (3/10))
      - >-
        (4/10))
      - >-
        (5/10))
      - >-
        (6/10))
      - >-
        (7/10))
      - >-
        (8/10))
      - >-
        (9/10))
      - $ex parseFloat(hass.states['input_number.wp_curve_t_0'].state)
      - >-
        $ex (parseFloat(hass.states['input_number.wp_curve_t_0'].state) +
        (parseFloat(hass.states['input_number.wp_curve_t_15'].state) -
        parseFloat(hass.states['input_number.wp_curve_t_0'].state)) * (1/15))
      - >-
        parseFloat(hass.states['input_number.wp_curve_t_0'].state)) * (2/15))
      - >-
        parseFloat(hass.states['input_number.wp_curve_t_0'].state)) * (3/15))
      - >-
        parseFloat(hass.states['input_number.wp_curve_t_0'].state)) * (4/15))
      - >-
        parseFloat(hass.states['input_number.wp_curve_t_0'].state)) * (5/15))
      - >-
        parseFloat(hass.states['input_number.wp_curve_t_0'].state)) * (6/15))
      - >-
        parseFloat(hass.states['input_number.wp_curve_t_0'].state)) * (7/15))
      - >-
        parseFloat(hass.states['input_number.wp_curve_t_0'].state)) * (8/15))
      - >-
        parseFloat(hass.states['input_number.wp_curve_t_0'].state)) * (9/15))
      - >-
        parseFloat(hass.states['input_number.wp_curve_t_0'].state)) * (10/15))
      - >-
        parseFloat(hass.states['input_number.wp_curve_t_0'].state)) * (11/15))
      - >-
        parseFloat(hass.states['input_number.wp_curve_t_0'].state)) * (12/15))
      - >-
        parseFloat(hass.states['input_number.wp_curve_t_0'].state)) * (13/15))
      - >-
        parseFloat(hass.states['input_number.wp_curve_t_0'].state)) * (14/15))
      - $ex parseFloat(hass.states['input_number.wp_curve_t_15'].state)
  - entity: sensor.time
    name: Nu
    hours_to_show: 0
    type: scatter
    mode: markers
    marker:
      size: 12
      symbol: circle
    hovertemplate: |
      Nu<br>
      Buitentemp: %{x:.0f}°C<br>
      WP set: %{y:.0f}°C
    x:
      - $ex parseFloat(hass.states['sensor.temperatuur'].state)
    "y":
      - $ex parseFloat(hass.states['sensor.wp_custom_curve_basis_lwt'].state)

• LongTimeAgo
Reshadf schreef op donderdag 25 december 2025 @ 21:10:
Hoewel ik een hybride setup heb, zijn mijn defrosts vooralsnog ook altijd volledig electrisch.
Ik gok dat die alleen de CV om hulp vraagt zodra het écht te koud (en vochtig) wordt buiten.

• LongTimeAgo
Ik had vandaag maar 2 defrosts.
1 om 00:05 en de ander om/rond 08:00.
Daarna heeft die de hele dag keurig doorverwarmd.

Ik denk dat je idd even moet checken wat @Ramon_1984 zegt.

• fvanderstege
  • Niet online
Mijn warmtepomp verbruik in de afgelopen dagen is zeer netjes. (Lt8) Hoewel, als het echt koud is zoals vandaag dan is mijn gasverbruik hoger dan wanneer ik geen warmtepomp had vanwege alle defrosts. Is daar nog iets aan te tweaken of moet je die dagen maar voor lief nemen? de adlar staat bij mij op 3 hoog op het terras/balkon richting het oosten. [Afbeelding]
Je kunt defrost-ondersteuning door de cv-ketel omzeilen door in de cv ketel een parameter te veranderen. Meestal staat de cv ketel op verwarmen en op warmwaterlevering ingesteld. als je alleen warmwaterlevering instelt en dus de verwarmfunctie uit, dan zul je geen ondersteuning meer zien bij defrosts.
de parameter die je daarvoor moet gebruiken staat in je handleiding van de cv ketel.
bij mijn remeha ketel moet ik parameter 3 veranderen zoals hiervoor aangeven

Deze parameter instelling is handig als je voorlopig de cv ketel nog wilt gebruiken voor warmwatervoorziening ( bijv douchen)

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

• PietFace
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-12 10:21
Als ik het goed heb is P139 op 1 cv ondersteuning voor defrosts uitschakelen.
P22 staat voor de buitentemperatuur wanneer de CV meewerkt voor verwarming.

Wat heeft iedereen gebruikt gister (1e kerstdag)?
Ik zit op 35 kWh. Gemiddelde buitentemperatuur van -2, met binnen temperatuur tussen 20 en 20.5

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:54

reiker

dan jij!

PietFace schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 08:03:
[...].

Ik zit op 35 kWh. Gemiddelde buitentemperatuur van -2, met binnen temperatuur tussen 20 en 20.5
Precies 42kWh :) temp was hier gemiddeld -3,5 buiten, gelukkig slechts 2 defrosts dankzij de droge lucht.

Zo gezegd, zo gedaan.

• pentaw1nz
23kwh.

Voor mensen die het makkelijk warm houden in huis; probeer de compressor hz eens iets te begrenzen op bijv 75 of 80hz.
Ik heb dit nu een maandje en erg goede ervaringen mee.

-Hogere Efficiëntie (COP): De compressor blijft in zijn sweet spot. Het voorkomen van de hoogste frequenties (80-100Hz) bespaart veel stroom, omdat de COP bij vollast drastisch daalt.
​- Minder Mechanische Slijtage: Lagere toerentallen betekenen minder wrijving en hitte in de lagers, wat de levensduur van de compressor aanzienlijk verlengt.
​- Geen Resonantie: Door de begrenzing vermijd je specifieke hoge frequenties die hinderlijke trillingen en resonantie in de behuizing of het leidingwerk veroorzaken.
​- Bescherming Leidingwerk: Minder trillingen verkleinen de kans op haarscheurtjes in de koperen koelleidingen (en dus koelmiddellekkage) op de lange termijn.
​- Beheerste Opstart: Je voorkomt dat de regelaar in "paniek" direct naar 100% schiet bij een warmtevraag. Dit geeft minder piekbelasting op de inverter-elektronika.
​- Optimale Thermische Belasting: Zelfs bij -8°C blijft de persgastemperatuur bij mij laag (bijv. 46°C). Dit houdt de olie in topconditie en voorkomt interne oververhitting.
​- Efficiënte EVI-inzet: EVI wordt eerder bijgeschakeld omdat de compressor is begrensd. Een klein beetje EVI-bijschakeling bij 75Hz is energetisch gunstiger dan de compressor naar de 100Hz jagen zonder EVI.

• LongTimeAgo
Ik was gisteren, op eerste kerstdag, 19,3kWh kwijt aan electra voor de WP.
Dat was met 2 defrosts (nouja, eentje om 08:00 als die van 00:05 snachts niet meetelt)
Temperatuur was hier gemiddeld over de hele dag -1,5

[ Voor 17% gewijzigd door LongTimeAgo op 26-12-2025 12:21 ]

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:06
22.9kw voor warmtepomp en 2kw voor airco (omdat deur veel open stond)
Was gisteren avond -4 buiten met harde wind

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-12 17:48
[...]

17,9 kWh. 21,5 graden binnen, -2/-3 buiten.

2 defrosts, eentje om 03:30 en een om 16:00 uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BXY52KAGQLsuboBjrI6ZGOgnc4A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5sVpoAeXPlgeQ703G1PvovhV.jpg?f=fotoalbum_large

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

• Ahum.....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RtJjuWRw1K5Ma4iitCK0c6T2BjE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AXY8x2fpY5VeyeCmlc3uiY9y.jpg?f=fotoalbum_large

Bovenstaande mijn 1e Kerstdag verbruik met een binnen temperatuur van 19 graden en een buiten temperatuur van -4 graden gemeten in de avond met dankzij het droge weer maar 2 defrosts.
Wij waren tussen 11.00 en 21.00 uur niet thuis, de pauze tussen 16.00 en 18.00 uur wordt niet alleen door het zonnige weer veroorzaakt maar ook door een halve graad verlaging van de thermostaat (heb een partner die nog een beetje in de CV modus zit, dus de thermostaat moet dan iets lager :+ )
Vrijstaand jaren vijftig huis met 20 m2 wand- en 55 m2 vloerverwarming en de (full electric) warmtepomp op de dynamische stooklijn (HL8/LT8) waar ik overigens best tevreden over ben.
De enige scène die ik nu nog gebruik is: < +5 graden = Standaard en > +5 graden = Eco.
maar ik denk dat ik die ook wel kan stoppen, want ik zie regelmatig dat het vermogen van de ventilator in de dynamische stooklijn automatisch wordt aangepast.
Door het verwijderen van de verdelerpomp is het comfort in huis trouwens ook verbeterd en verder.., hoe kouder buiten, des te comfortabeler is het binnen. :9

• pentaw1nz
Ahum..... schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 18:04:
[Afbeelding]

Bovenstaande mijn 1e Kerstdag verbruik met een binnen temperatuur van 19 graden en een buiten temperatuur van -4 graden gemeten in de avond met dankzij het droge weer maar 2 defrosts.
Wij waren tussen 11.00 en 21.00 uur niet thuis, de pauze tussen 16.00 en 18.00 uur wordt niet alleen door het zonnige weer veroorzaakt maar ook door een halve graad verlaging van de thermostaat (heb een partner die nog een beetje in de CV modus zit, dus de thermostaat moet dan iets lager :+ )
Vrijstaand jaren vijftig huis met 20 m2 wand- en 55 m2 vloerverwarming en de (full electric) warmtepomp op de dynamische stooklijn (HL8/LT8) waar ik overigens best tevreden over ben.
De enige scène die ik nu nog gebruik is: < +5 graden = Standaard en > +5 graden = Eco.
maar ik denk dat ik die ook wel kan stoppen, want ik zie regelmatig dat het vermogen van de ventilator in de dynamische stooklijn automatisch wordt aangepast.
Door het verwijderen van de verdelerpomp is het comfort in huis trouwens ook verbeterd en verder.., hoe kouder buiten, des te comfortabeler is het binnen. :9
Eco begrenst ook de compressor, kan nog wel handig zijn bij zacht weer en voorkomt onnodig hard opstarten

• Johan H
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 21:59
pentaw1nz schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 18:07:
[...]

Eco begrenst ook de compressor, kan nog wel handig zijn bij zacht weer en voorkomt onnodig hard opstarten
Met dynamische stooklijn wel opletten dat er voldoende vermogen is om de settemp (tijdig) te halen, anders plust deze onnodig op.

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, HR++ glas vloerverwarming beneden 55 m2, boven standaard radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Jaarverbruik ca. 1.600 kwh, zonder cv hulp.

• gehaktstaaf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:26
Hier op 1e kerstdag 30.6 kWh verbruikt, met over de dag heen één defrost. Buitentemperatuur is hele dag ruim onder 0 geweest hier in Drenthe.
Ik stook middels vaste setpoint. Gezien de weersvoorspelling had ik deze van 27 naar 29 graden opgeplust (sturing op inlet). Maar dat was iets te gek, binnentemperatuur was 22,7..
Afgelopen nacht was bij -7 de binnentemperatuur gezakt tot 21,6. Hoewel ik het idee had dat 6kw voor deze woning wel aan de ondergrens zit gaat het eigenlijk prima. Met mistig weer rond het vriespunt moet hij veel harder werken.

Maar met dit soort grote temperatuurschommelingen blijkt stoken op vaste setpoint toch ook niet zo optimaal.
Misschien toch maar eens opzoek naar een draadloze Tado v3 en zorgen dat Adlar de nieuwe software inlaadt.

Vrijstaande woning 1998, 212m², RD3,8. Geen na-isolatie, originele beglazing. 100m² VV, Adlar 6KW

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 08:43

Jerra

Beunhaas in wording

pentaw1nz schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:39:
23kwh.

Voor mensen die het makkelijk warm houden in huis; probeer de compressor hz eens iets te begrenzen op bijv 75 of 80hz.
Ik heb dit nu een maandje en erg goede ervaringen mee.

-Hogere Efficiëntie (COP): De compressor blijft in zijn sweet spot. Het voorkomen van de hoogste frequenties (80-100Hz) bespaart veel stroom, omdat de COP bij vollast drastisch daalt.
​- Minder Mechanische Slijtage: Lagere toerentallen betekenen minder wrijving en hitte in de lagers, wat de levensduur van de compressor aanzienlijk verlengt.
​- Geen Resonantie: Door de begrenzing vermijd je specifieke hoge frequenties die hinderlijke trillingen en resonantie in de behuizing of het leidingwerk veroorzaken.
​- Bescherming Leidingwerk: Minder trillingen verkleinen de kans op haarscheurtjes in de koperen koelleidingen (en dus koelmiddellekkage) op de lange termijn.
​- Beheerste Opstart: Je voorkomt dat de regelaar in "paniek" direct naar 100% schiet bij een warmtevraag. Dit geeft minder piekbelasting op de inverter-elektronika.
​- Optimale Thermische Belasting: Zelfs bij -8°C blijft de persgastemperatuur bij mij laag (bijv. 46°C). Dit houdt de olie in topconditie en voorkomt interne oververhitting.
​- Efficiënte EVI-inzet: EVI wordt eerder bijgeschakeld omdat de compressor is begrensd. Een klein beetje EVI-bijschakeling bij 75Hz is energetisch gunstiger dan de compressor naar de 100Hz jagen zonder EVI.
Dit is dus met P55? Die zal ik vanmiddag eens controleren, mijn warmtepomp (de 6kw) is nog nooit boven de 85hz uitgekomen, ook niet op boost. Wat is de maximale waarde bij andere 6kw gebruikers?

• pentaw1nz
Jerra schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:46:
[...]

Dit is dus met P55? Die zal ik vanmiddag eens controleren, mijn warmtepomp (de 6kw) is nog nooit boven de 85hz uitgekomen, ook niet op boost. Wat is de maximale waarde bij andere 6kw gebruikers?
Idd, zie mijn eerdere post met aangepaste parameters.

Default waarden heb ik toegevoegd aan startpost.
P55 is 85. Ik kan me voorstellen dat de max 100hz, maar geen idee.

[ Voor 7% gewijzigd door pentaw1nz op 27-12-2025 11:22 ]

• ewoutbrogt
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 08:23
De maximale setting voor de warmtepomp is voor de fan 70 en compressor 120. Echter heb ik die setting nog nooit gebruikt. Boven de 84hz (compressor) vind ik de pomp echt te veel herrie maken. En als ik hogere waarden nodig heb, is dat wanneer het koud is, en zorgen deze hoge waarden direct weer voor een extra defrost, wat bij mij uiteindelijk leid tot een lager rendement.
Verbruik bij mij op 1e kerstdag 34.7kWh met 2 defrosts.

Vrijstaande bungalow 299m2 bwjr 1954 * 5cm spouwiso, hr++ glas, dakiso 25cm glaswol * vloeriso 10cm * vloerverwarming met zoneregeling * 20500Wp Solinso PV * 48kWh/15kW sigenstor batterij * Adlar 6kW Full electric jan 2025

• Reshadf
[...]

Als ik het goed heb is P139 op 1 cv ondersteuning voor defrosts uitschakelen.
P22 staat voor de buitentemperatuur wanneer de CV meewerkt voor verwarming.

Blijkbaar stond bij mij cv bijschakelen vanaf 0 graden waardoor ik dus veel gas verbruik had. Ik heb deze nu op -5 gezet om te zien of dat beter gaat. Wat hebben anderen kwa waarde voor p22?

• Robert62
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22:46
Wij hebben tweede kerstdag ca 25 kWh en 7 m3 gas gebruikt. Onze cv ondersteund vanaf een buitentemperatuur van -1c. Binnen is het dan ongeveer 20 c . ( hier is ook de thermostaat op ingesteld)

Misschien leuk om te weten dat we op HL8 ingesteld zijn en dat nu bij ons best goed werkt.( we hebben een software update van de JAN unit gehad op 12 december)
Ook met de Tado x draadloos thermostaat werkt het nu goed.Zelfs met de verschillende buiten temperaturen die we sinds 12 december gehad hebben. Temperatuur in de kamer varieert tussen 19,5 en 20,5. Dit is een stuk beter dan hoe het vorig stook seizoen werkte, Dat werkt toen niet goed en ik ben toen weer de stooklijnen gaan gebruiken.

Ik heb nog een vraag.
Weet iemand of het mogelijk is om wel de cv te gebruiken voor bijverwarming (wat bij ons nodig is onder -1c ) maar om de cv niet in te schakelen voor defrost. Ik zie wel in het forum dat P 139 en P140 hier een rol in spelen maar ik begrijp nog niet op welke waardes deze moet worden ingesteld om dit voor elkaar te krijgen. Alvast bedankt voor de reacties

• PietFace
Robert62 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 16:20:
Wij hebben tweede kerstdag ca 25 kWh en 7 m3 gas gebruikt. Onze cv ondersteund vanaf een buitentemperatuur van -1c. Binnen is het dan ongeveer 20 c . ( hier is ook de thermostaat op ingesteld)

Misschien leuk om te weten dat we op HL8 ingesteld zijn en dat nu bij ons best goed werkt.( we hebben een software update van de JAN unit gehad op 12 december)
Ook met de Tado x draadloos thermostaat werkt het nu best goed.Zelfs met de verschillende buiten temperaturen die we sinds 12 december gehad hebben. Temperatuur in de kamer varieert tussen 19,5 en 20,5. Dit is een stuk beter dan hoe het vorig stook seizoen werkte, Dat werkt toen niet goed en ik ben toen weer de stooklijnen gaan gebruiken.

Ik heb nog een vraag.
Weet iemand of het mogelijk is om wel de cv te gebruiken voor bijverwarming (wat bij ons nodig is onder -1c ) maar om de cv niet in te schakelen voor defrost. Ik zie wel in het forum dat P 139 en P140 hier een rol in spelen maar ik begrijp nog niet op welke waardes deze moet worden ingesteld om dit voor elkaar te krijgen. Alvast bedankt voor de reacties
Ik gebruik hem voor bijverwarming bij -5 nu, en heb geen cv ondersteuning voor defrosts. Waar hij op staat weet ik zo niet, ik kijk later vanmiddag even wat de instellingen zijn van p139 en p140

• pentaw1nz

Ook met de Tado x draadloos thermostaat werkt het nu goed.Zelfs met de verschillende buiten temperaturen die we sinds 12 december gehad hebben. Temperatuur in de kamer varieert tussen 19,5 en 20,5. Dit is een stuk beter dan hoe het vorig stook seizoen werkte, Dat werkt toen niet goed en ik ben toen weer de stooklijnen gaan gebruiken.

Ik heb nog een vraag.
2.7.2.1 Electric Heater of Buffer Tank
Tank(EH2EH2)/ Electric Heater of DHW Tank Tank(EH1EH1)/AHS*
If the tank is installed with electric heater and parameters P139/P140 are used for electric heater or auxiliary
heat source turn on, then the parameters need to be configured as follows, for wiring please refer to section
2.5.1.

0 Enable buffer tank electric heater
1 Disable buffer tank electric heater
2 Enable auxiliary heat source for heating

A. When the water pump is detected to stop in any state, the electric heating (EH)will stop immediately.
B. After the unit enters the antifreeze protection on the heating side, the heating auxiliary electric heater
will be turned on after the water pump starts for 10 seconds.

*)AHS staat voor Additional Heating Source
wat letterlijk extra verwarmingsbron betekent. De AHS hoeft geen gasgestookte Cv-ketel te zijn. Het
kan ook een pellet ketel of een elektrische ketel zijn

• Ahum.....
Vandaag een stuk minder koud, maar een stuk vochtiger...
Zit al met mijn elfde defrost 7(8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OIgqr0FYV98VJbJwN0EUqUPJlPk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xqWo8K0FiGdf21BMall0LMwk.jpg?f=fotoalbum_large

• PietFace

Ik heb nog een vraag.
Even gekeken, P139 heb ik op 1 staan, P140 op 0

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-12 15:43
Iemand anders hetzelfde probleem? Ik heb al meerdere keren foutcode E88 gehad: fault compressor. Eerder al contact gezocht met Adlar hierover en ze hadden op afstand wat aangepast echter blijkbaar zonder resultaat.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

• HeHoe
  • Niet online
PietFace schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 18:51:
[...]

Even gekeken, P139 heb ik op 1 staan, P140 op 0
Dat betekend dat je de eventueel aanwezige CV (externe warmtebron) AHS niet gebruikt.
zie paramenters setings
Parameter Setting Value Description
P139
0 Enable buffer tank electric heater (niet aanwezig bij Adlar)
1 Disable buffer tank electric heater(niet aanwezig bij Adlar)
2 Enable auxiliary heat source for heating (AHS) meestal de CV ketel

P140
0 Enable DHW tank electric heater(niet aanwezig bij Adlar)
1 Disable DHW tank electric heater(niet aanwezig bij Adlar)
2 Enable auxiliary heat source for DHW (voor drinkwater)

Just because someone's opinion is different than your own it does not mean they are wrong.

• PietFace
HeHoe schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 19:05:
[...]

Dat betekend dat je de eventueel aanwezige CV (externe warmtebron) AHS niet gebruikt.
zie paramenters setings
Parameter Setting Value Description
P139
0 Enable buffer tank electric heater (niet aanwezig bij Adlar)
1 Disable buffer tank electric heater(niet aanwezig bij Adlar)
2 Enable auxiliary heat source for heating (AHS) meestal de CV ketel

P140
0 Enable DHW tank electric heater(niet aanwezig bij Adlar)
1 Disable DHW tank electric heater(niet aanwezig bij Adlar)
2 Enable auxiliary heat source for DHW (voor drinkwater)
Nee klopt, wat ik me herinner is dat ik dit heb aangepast en sindsdien de defrosts niet meer vanuit de cv wordt gehaald

• pentaw1nz
Ik ook 6 vandaag.

• mversluis
5 Vandaag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-3cIIN6Ake5rryxZqErzgImAMww=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LtPkrxPvu59Qs8FYKeDB2RH5.jpg?f=fotoalbum_large

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• mversluis
Andere vraag als jullie kijken in thuis.adlar.com en de tegels kamer tempr en gewenste tempt toevoegen ; ziet iemand hier een waarde staan ?

Bij ons blijft dit leeg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F2_bqaVzGPdRWdeOGSEfyo9A1vM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z3pd04CKw6wlW4fjGlFsQlx4.jpg?f=fotoalbum_large

• Ahum.....
thuis.adlar.com is helemaal vreemd voor mij!
Moet je daar een account voor aanmaken, en wat kan je daarmee?

• mversluis
Ahum..... schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:12:
[...]

thuis.adlar.com is helemaal vreemd voor mij!
Moet je daar een account voor aanmaken, en wat kan je daarmee?
Volgens mij kan je er niets mee , behalve dat het wat waardes presenteerd vanuit het systeem.
Daarnaast wel eens de tickets zien staan die gelijk gesloten werden :-)

• BerndGaykema
mversluis schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:01:
Andere vraag als jullie kijken in thuis.adlar.com en de tegels kamer tempr en gewenste tempt toevoegen ; ziet iemand hier een waarde staan ?

Bij ons blijft dit leeg.

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0kCLDoWS44Ps2tyeQpm-wojY77k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r7dxU2fqOKUH23QIriWhzt9D.png?f=fotoalbum_large
Je ziet de kamertemperaturen alleen als je een OpenTherm-thermostaat hebt aangesloten op de JAN.

Ik heb de Honeywell Evohome aangesloten zonder dat die verder wat doet. Puur om de getallen op adlar.com te krijgen ;)

[ Voor 43% gewijzigd door BerndGaykema op 27-12-2025 21:44 ]

• LongTimeAgo
Ik zou ook wel eens graag de uitnodiging van Adlar willen over de thuis.adlar.com inlog... :(
Niet dat het veel extra info oplevert, maar het kan leuk zijn. ;)

• Reshadf
BerndGaykema schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:41:
[...]

[Afbeelding]
Je ziet de kamertemperaturen alleen als je een OpenTherm-thermostaat hebt aangesloten op de JAN.

Ik heb de Honeywell Evohome aangesloten zonder dat die verder wat doet. Puur om de getallen op adlar.com te krijgen ;)
Alleen beschikbaar bij een service contract. Dit soort dingen vind ik bij adlar dan weer jammer, geen eigen app zoals bijvoorbeeld quatt en als je de portal wilt benaderen moet je een service contract hebben. 🤔. Er zijn betere manieren om geld te verdienen dan de ervaring te verpesten 😬

• pentaw1nz
Reshadf schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:48:
[...]

Alleen beschikbaar bij een service contract. Dit soort dingen vind ik bij adlar dan weer jammer, geen eigen app zoals bijvoorbeeld quatt en als je de portal wilt benaderen moet je een service contract hebben. 🤔. Er zijn betere manieren om geld te verdienen dan de ervaring te verpesten 😬
maar wat heb je hieraan?
Alle parameters kun je ook zelf uitlezen via Smartlife app of je thermostaat.
Of via Homey, of wat je ook maar gebruikt.

Verder lijkt het me vrij overbodig.

Ik heb wel een servicecontract, maar kan er ook niet op inloggen.
Net even een login aangevraagd, maar dat zal vast wel weer een tijd duren. Sinds november al geen reactie op tickets. Bij contact via whatsapp word je ook afgewimpeld.
Nu is 'tzt' natuurlijk een ruim begrip, misschien moet ik het nog ruimer nemen dan 3 maand :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CqnP3fCSRI8WQqgKeDNUntR1Tco=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yvLZhH2TN18JiuSQcNBj9zsR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door pentaw1nz op 28-12-2025 00:03 ]

• Destynx
Voor de verandering op 27-12 eens gekeken wat nachtverlaging van 2 graden doet voor de warmtepomp en het verbruik.

Valt me eigenlijk heel erg mee! Kamertemperatuur was gezakt van 21.5 om 23:00 uur naar 19,5 om 09 uur ‘s ochtends. Daarna heeft de Adler er van 09:30 tot 14 uur over gedaan om deze weer naar de 21 te krijgen. Daarna een overshoot naar 22 graden gehad (eigen stooklijn, geen HL8).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oJQzFzJYorkfAyIRJi_vO5Im00s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WPP6DUQcLoTYbjt6sQSbQS2G.jpg?f=fotoalbum_large

Verbruik valt me mee! Op 26-12 was het 16,6 kWh met een constante temperatuur van 21 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uabsP5DyQoHvf6KljWjlFjwNeAM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/njYZHx1CYz1Z5oERqJlkZrFr.jpg?f=fotoalbum_large

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

• fvanderstege
  • Niet online
WimVeendam schreef op donderdag 25 december 2025 @ 13:41:
[...]

Zit er ook met smart op te wachten! Maar hoe weet ik of herken ik dat ik de nieuwe aansturing van de dynamische stooklijn heb. Kan ik dit op een of andere manier zien? Adlar communiceert
hier naar mijn idee niet over….😁
Nu speel ik met stooklijnen!

Kun je ook nog iets vertellen over ervaringen van de afgelopen nacht?
Prettige kerstdagen gewenst!
Je kunt dat niet zien, maar er wel naar vragen: verzoek via ticket om de nieuwe Hl8- erin te zetten. Of, als je binnenkort een servicebeurt hebt het verzoek bij adlar neerleggen om dan tegelijk de nieuwe Hl8- te implementeren.
hieronder het verbruik van vrijdag : s nachts 4-5 graden vorst , overdag s morgens de zon door de achterpui. Levert mooi gratis verwarming op.
Nb: ik verwarm met convectoren Jaga met daarop (heatmeister+) p14 Pwm PST ventilatoren. Alles met een continu vraag 19.1 graad zonder ecostand of nachtverlaging

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rMTagiWoDALq7pD5UyOjB8cbttk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fYOYSLxZU8I8u4hiePVCoFek.png?f=fotoalbum_large

• MrBas
Vandaag weer helaas storingscode E88 gehad via de app. Na 15 min aan de telefoon gehangen te hebben zonder contact te kunnen krijgen, een mail gestuurd met de vraag hier actie op te ondernemen. Blijkbaar, als ik de storingscodes op hun website bekijk dient er een printplaat vervangen te worden. Dat roept bij mij gelijk de vraag op wat ze de vorige keer hebben uitgevoerd vanaf afstand en de ticket gelijk gesloten werd. Als er toch duidelijk bij staat dat de printplaat vervangen moet worden had ik verwacht dat ze een serviceafspraak in gingen plannen.

Beetje jammer weer van Adlar dit.

[ Voor 3% gewijzigd door MrBas op 28-12-2025 10:56 ]

2+2=4-1=3 QUICKMATH

• pentaw1nz
MrBas schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:56:
Vandaag weer helaas storingscode E88 gehad via de app. Na 15 min aan de telefoon gehangen te hebben zonder contact te kunnen krijgen, een mail gestuurd met de vraag hier actie op te ondernemen. Blijkbaar, als ik de storingscodes op hun website bekijk dient er een printplaat vervangen te worden. Dat roept bij mij gelijk de vraag op wat ze de vorige keer hebben uitgevoerd vanaf afstand en de ticket gelijk gesloten werd. Als er toch duidelijk bij staat dat de printplaat vervangen moet worden had ik verwacht dat ze een serviceafspraak in gingen plannen.

Beetje jammer weer van Adlar dit.
Denk ook wel een beetje optimistisch om contact te verwachten binnen 15 min na deze koude dagen en op een zondag :p

Al eerder deze storing gehad dus? Als er iets mis is met de printplaat zou hij daarna geen maanden probleemloos draaien lijkt me. Wellicht een code die bij meerdere situsties getoond wordt?

• MrBas
Laatste keer contact over dezelfde foutcode was op 8 december, problemen begonnen rond 1 december. Ik heb nergens aangegeven dat hij maanden daarna probleemloos draaide?

2+2=4-1=3 QUICKMATH

• pentaw1nz
Dat was een aanname van mij, vandaar de vraag of je dit eerder hebt gehad. Dat heb ik gemist.
Maar dan lijkt het idd meer op iets hardwarematigs. Gewoon lekker in de wacht terwijl je de tuin doet vandaag 🤣

[ Voor 38% gewijzigd door pentaw1nz op 28-12-2025 11:26 ]

• MrBas
Het probleem is alleen, na een paar dagen constant gedraaid te hebben, is hij sinds de storingscode uit, al een uur ongeveer. Ik hoop nu niet dat de printplaat te barsten is anders heb ik een probleem met deze temperaturen....

2+2=4-1=3 QUICKMATH

• Forain
  • Niet online
Destynx schreef op zondag 28 december 2025 @ 08:49:
Voor de verandering op 27-12 eens gekeken wat nachtverlaging van 2 graden doet voor de warmtepomp en het verbruik.

Valt me eigenlijk heel erg mee! Kamertemperatuur was gezakt van 21.5 om 23:00 uur naar 19,5 om 09 uur ‘s ochtends. Daarna heeft de Adler er van 09:30 tot 14 uur over gedaan om deze weer naar de 21 te krijgen. Daarna een overshoot naar 22 graden gehad (eigen stooklijn, geen HL8).

[Afbeelding]

Verbruik valt me mee! Op 26-12 was het 16,6 kWh met een constante temperatuur van 21 graden.

[Afbeelding]
Het klopt ook wel dat het mee moet vallen, want 12 uur op zeg maar 6 kWh thermisch moet ongeveer het zelfde opleveren als 24uur op 3 kWh thermisch.

Het verbruik marginaal ook anders want:
- In de nacht is je COP lager omdat het kouder.
- Overdag is je COP lager omdat delta T hoger is (en meer moeite moet doen).

Wat wel met de tijd anders wordt is het comfort in huis. Het huis in zijn geheel wordt kouder, want je gemiddelde temperatuur in huis gaat van 21C naar 20C.

Het nadeel of wel voordeel is wel dat je overdag meer geluid produceert i.p.v. in de nacht omdat hij uitstaat.

• Johan H
MrBas schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:26:
Het probleem is alleen, na een paar dagen constant gedraaid te hebben, is hij sinds de storingscode uit, al een uur ongeveer. Ik hoop nu niet dat de printplaat te barsten is anders heb ik een probleem met deze temperaturen....
Al eens geprobeerd om de hoofdschakelaar een minuutje uit te zetten? Met een beetje geluk krijg je hem dan in elk geval weer even aan de gang….

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, HR++ glas vloerverwarming beneden 55 m2, boven standaard radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Jaarverbruik ca. 1.600 kwh, zonder cv hulp.

• marnie
  • Laatst online: 07:26
pentaw1nz schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:25:
Dat was een aanname van mij, vandaar de vraag of je dit eerder hebt gehad. Dat heb ik gemist.
Maar dan lijkt het idd meer op iets hardwarematigs. Gewoon lekker in de wacht terwijl je de tuin doet vandaag 🤣
Hmm, je mag bij een storing waarbij de warmtepomp geheel uitvalt toch wel iets meer verwachten dan 'in de wacht te staan'. Zeker als je kijkt wat Adlar qua service belooft:
Service & Ondersteuning
Wat moet ik doen als mijn warmtepomp een storing heeft?

Neem direct contact met ons op via 038 200 1766. We analyseren het probleem op afstand en plannen indien nodig direct een monteur in.
bron: https://adlar.com/nl/service/veelgestelde-vragen

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

• pentaw1nz
marnie schreef op zondag 28 december 2025 @ 12:12:
[...]

Hmm, je mag bij een storing waarbij de warmtepomp geheel uitvalt toch wel iets meer verwachten dan 'in de wacht te staan'. Zeker als je kijkt wat Adlar qua service belooft:

[...]

bron: https://adlar.com/nl/service/veelgestelde-vragen
Wie zegt dat ze dat niet doen?
Ik wacht al 3 maand op reactie op een ticket, maar telefonisch kun je ze bij storing echt wel bereiken. Meestal wel tot een minuut vam 25 in de wacht...
Het is alleen zondag, na kerst, na een reeks koude dagen, dus ze hebben het extra druk met waarschijnlijk onderbezetting.

Volgens mij maakt Adlar buiten kantoortijden ook gebruik vam externe klantenservice die vervolgens weer doorverbindt. Ook daar zal het druk zijn...

• ewoutbrogt
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 08:23
De E88 error kan door meerdere fouten getriggerd worden. Ik weet niet of je de bijbehorende P waarde kan vinden. Onderstaande errors lijden allemaal tot de E88 error.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w-ZHIQpcoopDYmYLuEobmwQ0fwc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cy4o9d19S152FkKvFlaGWApV.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wJngha-rKSHXemfmjP8w0dr6smk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7dFQbJ7aPuaTySAB9MuDFkqh.png?f=user_large

Vrijstaande bungalow 299m2 bwjr 1954 * 5cm spouwiso, hr++ glas, dakiso 25cm glaswol * vloeriso 10cm * vloerverwarming met zoneregeling * 20500Wp Solinso PV * 48kWh/15kW sigenstor batterij * Adlar 6kW Full electric jan 2025

• MrBas
pentaw1nz schreef op zondag 28 december 2025 @ 12:43:
[...]

Wie zegt dat ze dat niet doen?
Ik wacht al 3 maand op reactie op een ticket, maar telefonisch kun je ze bij storing echt wel bereiken. Meestal wel tot een minuut vam 25 in de wacht...
Het is alleen zondag, na kerst, na een reeks koude dagen, dus ze hebben het extra druk met waarschijnlijk onderbezetting.

Volgens mij maakt Adlar buiten kantoortijden ook gebruik vam externe klantenservice die vervolgens weer doorverbindt. Ook daar zal het druk zijn...
Heb net na een uur de telefoon er maar weer opgelegd, alles leuk en aardig maar langer dan een uur wachten is echt te veel. Warmtepomp is inmiddels weer opgestart echter vertrouw dat ding voor geen meter meer. Hoop dat ze snel reageren.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

• MrBas
ewoutbrogt schreef op zondag 28 december 2025 @ 12:53:
De E88 error kan door meerdere fouten getriggerd worden. Ik weet niet of je de bijbehorende P waarde kan vinden. Onderstaande errors lijden allemaal tot de E88 error.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Interessant, de app geeft in ieder geval aan E88: Compressor mallfunction. Nu doet ie t in ieder geval weer voor even :).

2+2=4-1=3 QUICKMATH

• steefweer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 29-12 23:28
Ik heb veel defrosts dan. Advies van Adlar is na nog niet lekker werken van ‘nieuwe Jan vloerverwarming software’, om met scènes te werken die schakelt naar hl6/7 bij ‘te warm’

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oSxcvH7CMDRFsrSycx2ooj61AyQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LlEFZYQHjwOMHoRgo22fKt1C.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q-VhKw89guDKDL1I8CkcvzOSz3A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vVtWn80q3qCUo3b69Otucd7m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ms_MJ6W9UNPaFgEFJHiw1WLoPLg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SkKfOJ9ttNPLsLVqAnH2AXG2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door steefweer op 28-12-2025 14:50 ]

• Destynx
Destynx schreef op zondag 28 december 2025 @ 08:49:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nog even een aanvulling van vandaag zonder nacht verlaging, 10,7 kWh. Wel meer defrost dan gisteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S0mPmxOasW8mvPQWOAG45nvE-cg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Dnus7ifNNAYwIIDVvXmP1V84.png?f=fotoalbum_large

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:33
Destynx schreef op maandag 29 december 2025 @ 00:12:
[...]

Nog even een aanvulling van vandaag zonder nacht verlaging, 10,7 kWh. Wel meer defrost dan gisteren.

[Afbeelding]
Bij ons was de temperatuur al van 21,5 naar 17 graden gezakt in 3 uur nadat bij ons dan de cv uitging om 23 uur. Goed is dan met een cv.. Dus geen probleem. Maar gaan we naar een wp dan weet ik dat we geen nachtverlaging hoeven te doen.

• Destynx
belmonde schreef op maandag 29 december 2025 @ 01:32:
[...]

Bij ons was de temperatuur al van 21,5 naar 17 graden gezakt in 3 uur nadat bij ons dan de cv uitging om 23 uur. Goed is dan met een cv.. Dus geen probleem. Maar gaan we naar een wp dan weet ik dat we geen nachtverlaging hoeven te doen.
Wij hebben ook vloerverwarming beneden, dus die warme massa zorgt er voor dat het flink lang duurt voordat alles afgekoeld is. Helaas geldt dat omgekeerd ook met verwarmen.

• Johan H
Destynx schreef op maandag 29 december 2025 @ 08:03:
[...]

Wij hebben ook vloerverwarming beneden, dus die warme massa zorgt er voor dat het flink lang duurt voordat alles afgekoeld is. Helaas geldt dat omgekeerd ook met verwarmen.
Nachtverlaging met vloerverwarming vind ik niet aan te raden, zelfs niet een klein beetje.

• Ahum.....
Vandaag ook maar eens geprobeerd om telefonisch contact te krijgen met Adlar, met de vraag of ik de laatste update al had betr. de dynamische stooklijn HL8.
Binnen 3 minuten had ik een vriendelijke dame aan de lijn en nummerherkenning zorgde ervoor dat ze gelijk mijn gegevens en de bijbehorende warmtepomp in beeld had.
Ze meldde mij dat ik de laatste update heb gehad. :Y
Géén slechte responstijd van Adlar Support zo tussen de feestdagen terwijl veel bedrijven gewoon gesloten zijn...

• LongTimeAgo
De dynamische stooklijn kunnen ze inderdaad op afstand updaten.
Echter, de laatste firmware in de warmtepomp moet lokaal gebeuren. De laatste firmware geeft de wp modulaire fan speeds ipv de vaste fan speed hz die hij nu heeft op ECO, NORMAL en BOOST modus.

Deze laatste firmware wacht ik nog steeds op en krijg ik, als alles mee zit, in Januari. Maar ik zal er nog over gebeld worden...

• Forain
  • Niet online
Nu het vakantie is, eindelijk de tijd gevonden om iets met mijn verzamelde data in HA wat uit te zoeken.

Ik heb al een paar keer geprobeerd vast te leggen hoe mijn systeem presteert, en wat mijn warmteverlies is. Hiervoor gebruik ik getalen per dag.
- Totaal opgewekte thermische energie (incl defrosts)
- Totaal opgenomen elektrische energie
- Gemiddelde dagtemperatuur.

Hiermee kun je de COP berekenen, de warmte verlies van de woning (per uur), en dat uitzetten tegen de temperatuur. En daarmee dus ook trendlijnen trekken (want er is nooit een 1 op 1 relatie)

COP rond vorst is dus 4,2. En is behoorlijk hoger bij mildere temperaturen, maar dan heb je ook weinig nodig, waar je dus beperkt iets aan hebt. Als het verder vriest heb ik te weinig betrouwbare data nog.

Mijn warmte verlies is bij -10 is pakweg 6kW. (HL = 3.5 kWh bij 0C, HL = 1.0 kWh bij 10C, HL bij -10C = 3.5 +2.5 = 6 kWh). Bij een gemiddelde woning temperatuur van 20.5C.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jcBWTgjU8lF5cT3fgLGZtt5qUgA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/L3UBZXCDwY4ljM4qsMzgcUV6.png?f=user_large

En met dank aan een medetweaker dit voor elkaar gekregen, visualisatie van mijn stooklijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UkK6nj7ICscgnZNCdHGgwN9qOaw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sQgiBZ3spQbJ7aiARA3mrVBy.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door Forain op 29-12-2025 17:00 ]

• avangalen
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 30-12 10:37
Hoe realistisch is een cop van 4,2 rond het vriespunt? Die van mij (aurora II 6KW) haalt dan 3 als het meezit. De leverancier geeft zelf een max. cop van 4,93.

Zonnepanelen: 6 stuks, 2640 wp op ZZW. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Geschakelde bungalow - 90m² vloerverwarming - 95m² totaal woning - overal HR++ | Warmtepompboiler: Atlantic Calypso 100L | Thuisaccu: Marstek 5 kWh |

• pentaw1nz
avangalen schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 08:57:
[...]

Hoe realistisch is een cop van 4,2 rond het vriespunt? Die van mij (aurora II 6KW) haalt dan 3 als het meezit. De leverancier geeft zelf een max. cop van 4,93.
Dat kan prima, afhankelijk van verschillende factoren. Hier is het nu ook 4.78.

Kijk je naar SCOP wordt het weer anders.

Een max COP vam 4.93; ik heb ook wel eens een veel hogere COP gehad (momentopname)

• Ramon_1984
  • Laatst online: 23:17
pentaw1nz schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:07:
[...]

Dat kan prima, afhankelijk van verschillende factoren. Hier is het nu ook 4.78.

Kijk je naar SCOP wordt het weer anders.

Een max COP vam 4.93; ik heb ook wel eens een veel hogere COP gehad (momentopname)
Gemeten met een warmtemeter ( kamstup ) ?
Voor een cop berekening heb je nauwkeurige meet gegevens nodig, de waardes die uit de smartlife app komen zijn dan ook niet geschikt.

• Johan H
[...]

Als ik naar mijn ‘grotere’ plaatje kijk van voorheen 1.200 m3 gas en in mijn eerste jaar (voor vervangen dubbel glas door HR++ )1.725kwh elektra, dan krijg je:

1.200x8,8/1.725=6,1 over een vol jaar.
2e jaar 1.600 kwh. Geen winter is ook hetzelfde, dus hoewel het misschien een beetje 🍎 🍏 en 🍐 🍐 is, toch een indicatie.

• Forain
  • Niet online
[...]

Water temperatuur is de belangrijkste factor bij COP. Mijn installatie zit onder de 30C, met onderstaande info uit de manual rond de 4 uit(op vol vermogen). Dus is het best realistisch.

Zo heb ik ook warmtepompboiler in huis staan die 4uur / 5uur lang 400m3 aan koude lucht aanzuigt

Daarom is vergelijken zonder context erg moeilijk. Ik probeer altijd daarom mijn situatie goed te beschrijven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uq1c5_E8mb1Q9yVARd4CKjul9yQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HBbmZV5b1YtlKVxCg3moxoR2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Forain op 30-12-2025 22:56 ]

Pagina: 1 ... 71 72 Laatste