cupra4 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:17:
[...]
Daar lijkt het wel op. Je weet natuurlijk niet of het bij andere fabrikanten beter is, maar ik kan niks anders concluderen dat de support bij Adlar een zootje is en dat sommigen niet eens weten wat ze doen. Ik heb net na de kerst een melding gedaan over de Intuis boiler. Het ding maakt enorm veel herrie en je hoort/voelt de trillingen tot in de woonkamer (hij staat op zolder op een betonnen vloer).
Daarnaast ook gemeld dat de warmtepomp op dak helemaal scheef staat. Het zou met grote spoed opgepakt worden. Rond 23 januari maar eens gebeld. Sorry, er is wat mis gegaan met de melding. Kreeg een vaag verhaal over nieuwe software en dat ie was blijven hangen in de queue. We sturen over een maand wel een monteur!
Ik ga dit merk dus bij niemand aanraden. De accountmanager die hier langs kwam voor de intake verzekerde me in oktober dat alle supportproblemen opgelost waren en dat ik me nergens zorgen over te maken. Ik vind 2 maanden wachten op een monteur wel een zorg.
En als laatste mijn grootste frutratie: Ik stook op de thermostaat. Op mijn verzoek is het verloop op 0.3 gezet, dus bij een ingestelde temperatuur van 20.5, moet ie uit bij 20.8 en eer aan bij 20.2. Ik zie regelmatig dat ie de 21 graden voorbij gaat en ik dus voor niks energie aan het verstoken ben. Is daar een oplossing voor?
Tja de service van Adlar......
Ik heb geen oplossingen voor je, ik heb het gebruik van de hl8 functie al geparkeerd totdat er echt iets bruikbaars komt en red me met mijn eigen HA oplossing.
Mijn inzicht:
De hysterese van de temp set van de wp kan je instellen, de inlet of outlet watertemperatuur, naar keuze. Dat is niet de hysterese van je thermostaat. De hysterese instelling van je warmtepomp houdt je watertemperatuur binnnen grenzen, niet de kamertemperatuur.
Verwacht niet dezelfde hysterese in je kamertemperatuur met de wp hysterese setup.
Wat je (ik heb het niet gevonden) niet kan instellen is te traagheid van je eigen warmteafgiftesysteem: kortom hoe lang duurt het dat een verandering van de thermosstaat vraagtemperatuur resulteerd in een meetbare verandering van de door je thermosstaat gemetentemperatuur.
Bij mij is dat een half uur. En dat is gemeten vanaf een wp in rust, en dan de thermostaat setwaarde op vraag zetten; verhogen. Na een half uur meet ik 0,1grC verhoging op de thermosstaat.
Bij mij zorgt deze vertraging ervoor dat het temperatuur regelsysteem (thermosstaat, hl8 of warmtecurves, maakt niet uit) bij mij pas na een half uur een eerste merkbaar resultaat geeft.
Bovenstaande veroorzaakt inderdaad een doorschieten van de ruimtetemperatuur naar 21 grC bij een setwaarde van 20,5. Hoe (versimpelde uitleg):
Allereerst bij warmtecurves of een vaste temp set: De set temp wordt bepaald door de buitentemperatuur of zelf ingesteld. De kamertemperatuur bereikt de 20.5grC, thermosstaat heeft geen invloed, de watertemperatuur is misschien nog niet op zijn set waarde of nog niet boven zijn hysterese, de wp blijft werken totdat de hysterese is bereik en zal dan modulerend de compressor frequentie aanpassen. Het houd de CV watertemperatuur binnen zijn hysterese. Een regeling waarbij de kamertemperatuur moet worden geregeld zonder dat de kamertemperatuur meedoet in de regeling. Gevolg, kamertemperatuur vaak te koud of te warm.
Ben je er nog...
Bij hl8 (mijn inschatting, Adlar geeft geen info): De set temp wordt bepaald door de buitentemperatuur [ en binnentemperatuur, zie
fvanderstege in "Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen"], de steilheid is met settings in te stellen. De kamertemperatuur bereikt zijn setpoint de 20.5grC, thermosstaat geeft dat door aan de wp. De temp set wordt 1 grC verlaagd of de compressor frequentie verminderd, dat verlaagd de watertemperatuur, Maar het duurt enige tijd (bij mij een half uur) voordat dit te zien is op de thermosstaat en teruggekoppeld word aan de wp. De wp weet dus pas na een half uur of zijn aanpassing effect heeft. Als de wp daar geen rekening mee houd, neemt de wp mogelijk een onjuiste vervolgactie. De hl8 regeling kan een lerende pid regelkring bevatten, dit dit effect na een tijdje elimineert, dat is mij onbekend.
Voor beide voorbeelden hierboven (curves of hl8): als de kamertemperatuur zijn thermosstaatwaarde bereikt, is de watertemperatuur van de warmtepomp warm, er is echter minder warmte nodig, de watertemperatuur mag zakken, dat kost tijd. Deze watertemperatuur is vaak nog hoog genoeg en krijgt hiervoor ook de tijd om de kamertemperatuur nog te laten oplopen. Zelfs tot 21grC voordat deze weer zakt.
Kortom de traagheid van het verwarmingssysteem die niet te vangen is in de waarde van de hystere van de watertemperatuur.
Het probleem van het doorschieten van de temperatuur naar bv 21grC is, voor zover ik nu overzie, op dit moment, alleen op te lossen door de stijging van de kamertemperatuur, gradient is een term hiervoor, in grC per tijdseenheid zo klein mogelijk te houden. Oftewel probeer je temp set zo laag mogelijk te houden, vooral als je gewenste kamertemperatuur (bijna) hebt bereikt of binnen je kamertemperatuur hysterese zit. En hou rekening met de traagheid van reageren.
Hoe? ... liefst via de hl8 Adlar oplossing: via de thermostaat de ruimtetemperatuur(!) regelen, maarja, die had ik even geparkeerd, met reden....,
2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant