Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen

Pagina: 1 ... 79 80 Laatste
Acties:

• azaden
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 24-06 16:59
pentaw1nz schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 16:52:
Kun je prima verlagen
Afhankelijk van hoe je de wp aanstuurt kun je deze wat verhogen (zodat hij bij HL8 niet heel ver terug moduleert maar bijv op 21 blijft)

Default waarde is overigens veel lager dan 23. Staat wel in het overzicht met parameters denk ik. In dit topic.
Wordt bepaald door P111, bij mij staat die op 15 graden.
(register 0x016F: Heating set temperature lower limit, instelbaar tussen 15 en 30 gr)

• MartyDr
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 15-05 10:15
ohno_nl schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 17:02:
Ik heb even het boekje erbij gepakt en daar gevonden hoe je het type verwarming instelt.

Je kan via het installer-level bij de parameters om het type verwarming te wijzigen.

Installer-code = 1212

Menu - Heating mode type (3.1)

Zone A Heat-type: 0 = FCU 1 = RAD 2 = FLH

Als je die op 2 instelt dan krijg je andere stooklijnen met lagere temperaturen.
Goedemorgen,

Ik ben inmiddels al een tijdje onderweg met een Autora III pro 9kW en heb ook wat aan settings zitten rommelen (monteur heeft me de installer code gegeven). Echter begreep ik dat de instellingen die Adlar inlaadt allemaal gekoppeld zijn aan het RAD profiel (die die met de hoge stooklijnen). Ik denk hiernaast te merken dat mijn warmtepomp beter draait op dit profiel dan op het FLH profiel, dus dat zou dan kloppen.

@badkuip Ik lees dit niet zo vaak dus geen idee of je er nog wat aan hebt: Ik heb door je berichten gescand en de instellingen waarmee Adlar het heeft achtergelaten zouden voor zover mij bekend moeten kloppen. Ik kan me voorstellen dat bij hoge tijdvertraging (zware vloer) de regelaar (custom curve) veel tijd nodig heeft om te snappen hoe het huis werkt, dat levert een hoge tijdsvertraging op en flink overshoots op. Het is dan wel van belang om niet ondertussen aan de radiator (of vloerverwarming) knoppen te zitten en/of de ramen te veel open te zetten. Als de regelaar er dan niet uit komt zou ik de warmtepomp uit zetten en storing melden, ik heb ook begrepen dat de CV het automatisch over pakt als je de stroom van de WP af haalt (overigens niet doen als er vorst is of dreigt).

Wij hadden zelf problemen met het geluidsniveau van de warmtepomp. Daar zijn we uiteindelijk uit gekomen met Adlar. Onze warmtepomp is verplaatst en er is een buffervat toegevoegd. Hiernaast hebben we zoneregeling (thermostaat in elke kamer, switcht vloerverwarming in die ruimte aan of af afhankelijk van de gemeten temperatuur en setpoint). De WP brengt het water naar een temperatuur volgens de weather control curve en zonder feedback van de kamers. Hier gebruik ik de custom curve voor die ik nu handmatig instel, de warmtepomp past hem denk ik niet meer aan; de thermostaat is losgekoppeld. Dit lijkt heel soepel te werken, mogelijk niet de meest efficiënte setup maar wel hoog comfort.

Groet!

• Ambrosiussen
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 26-06 10:57
CorbenDallas schreef op zondag 10 mei 2026 @ 08:07:
[...]

Hello Ambrosiussen,

Many thanks for your excellence work and the really good Integration description!! Thats what I needed to setup my ModBus and HA. Everything is working fine expect the pre defined dashboard. I’m a bit confused about the copy Action …. Could you provide a Screenshot from the yaml code where you copied the pre provided pre defined dahboard.

„To use it: open your dashboard in edit mode → raw configuration editor, and paste the YAML as a new entry under the top-level views: list. Or save it to a dashboards/ folder if you maintain dashboards as files.“

Many thx for your help and expertise.

Regards

CorbenDallas
Hi, sorry for the confusion.. I had written the description for a full page, but its actually a section.

The README is now updated to have correct install instructions. Hope you enjoy it! (Update the other yaml too, I made some changes to work around issues)

• ijtsehummel
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10-06 11:47
pentaw1nz schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:20:
[...]

Wel apart hoeveel verschil daar dan is.
Heb je wel de nieuwe firmware.ware met.modulerende fan?

Ik hoor mijn unit echt bijna nooit. Behalve op de echt koude dagen kun je de compressor wat horen.

Opstelling doet natuurlijk ook veel.

Ik vind de hardware van Adlar echt wel degelijk. En er zitten onderdelen in die niet onder doen voor Daiking. Soms zelfs beter zijn.
De "monteur"is hier 3 weken geleden geweest voor de servicebeurt. Toen ik hem iets vroeg over de pomp en de vloerverwarming wist hij dat niet. Normaal werk ik met cv ketels!. Ik heb hem gevraagd of hij een update heeft gedaan. Kreeg er geen duidelijk antwoord op. Ik heb de wp pomp n.l. op 75% gezet omdat het water na 1,5 meter bij de verdelerpomp komt. Lijkt me wat dubbel op dan.

Maar goed, waar kan ik de firmware gewaarworden. Ik ben geen techneut. Zoals velen op dit forum. Ook de waterflow van de wp zou ik graag zien. De flowmeters van de verdeler zitten op de retour. kan daar niet veel mee.

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-06 17:34
@ijtsehummel

Als het een Aurora II betreft:
1. Tuya app of "Smartlife" app openen op je smartfoon. (Praktisch gezien 2 dezelfde apps, firmware staat iig op dezelfde plek)
2. Open de Warmtepomp -> Je bent op het Watertemperatuur scherm de Intrede en uittrede temperaturen zichtbaar.
3. Klik op "Instellingen"
4. Klik rechtsbovenin op het potloodje met streepje.
5. Scroll naar beneden en klik op het "Firmware update" / "Zoeken naar Firmware..." gedeelte.

Aldaar zie je de "Main Module" en "MCU Module" versies.

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:48
Ik heb een Elfin EW11A besteld.
Als ik de JAN wil laten zitten, kan ik dan gewoon doorlussen vanuit de A, B, GND van de JAN?
*edit* ik leesin de documentatie GND in eerste instantie niet aansluiten?

Warmtepomp is Slave, JAN is Master (?), Elfin wordt ook Master.
Gaat dit goed ? Geen data-collision of andere fouten? (@Forain , jij was volgens mij de eerste die dit op deze manier deed met het doorlussen. @azaden @BerndGaykema heb jij de JAN er ook nog tussen of heb je die ontkoppelt en die draden gebruikt voor modbus aan sturing?)

Zal het dan aansluiten als ik het binnen heb, en me dan verder verdiepen in de instructies om te koppelen met de Elfin en uiteindelijk de Homey app van @azaden gaan uitproberen.

Verder geen ervaring nog met modbus, maar was er ook al naar aan het kijken voor mijn zonnepanelen omvormer. Leuk om weer wat nieuws te proberen.

[ Voor 7% gewijzigd door pentaw1nz op 11-05-2026 11:20 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• conradh
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:41
IamMattM schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 17:10:
[...]

You have to downgrade to tuya-local Version 2026.3.3
The later versions have an issue and disconnect within 48hrs...

Try it it worked for me.
Dank je wel voor de tips. Ik denk dat het probleem is dat Adlår soms inlogt remote in de JAN module om de informatie uit te lezen. Zodra dat gebeurd kan ik intern er niet meer bij totdat ik hem opnieuw opstart.

• conradh
Ik wil van local tuya af en ga een modbus adapter bestellen. Kan iemand in iets meer detail uitleggen hoe ik deze aansluit op de Jan module? Liefst met een foto zodat ik kan zien waar ik deze moet aansluiten. Ik heb het hele forum doorgelezen maar kom nergens een duidelijke uitleg tegen. Ik begrijp dat je die parallel kunt aansluiten. Ik heb ook nog een cv ketel gekoppeld staan aan de Jan module.

Heel erg bedankt.

• pentaw1nz
conradh schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 23:25:
Ik wil van local tuya af en ga een modbus adapter bestellen. Kan iemand in iets meer detail uitleggen hoe ik deze aansluit op de Jan module? Liefst met een foto zodat ik kan zien waar ik deze moet aansluiten. Ik heb het hele forum doorgelezen maar kom nergens een duidelijke uitleg tegen. Ik begrijp dat je die parallel kunt aansluiten. Ik heb ook nog een cv ketel gekoppeld staan aan de Jan module.

Heel erg bedankt.
Er staat genoeg. Zie mijn post net iets omhoog en de github waar naar gelinkt is. Ook staan er foto's in dit topic, waarover ik net een vraag heb gesteld.

Heb net de Elfin besteld. Mijn post gemist? Of gezocht met de ogen dicht :D

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• BerndGaykema
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-06 10:19
pentaw1nz schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:56:
@BerndGaykema heb jij de JAN er ook nog tussen of heb je die ontkoppelt en die draden gebruikt voor modbus aan sturing?)
De EW11A heb ik parallel over de kabel die vanaf de JAN naar de Adlar WP loopt. Het ging gemakkelijker om dat in de aansluitdoos te doen dan in de JAN zelf. De JAN draait nog gewoon maar ik heb de stroomstekker er ook al eens uitgehaald en dan werkt de Elfin ook gewoon goed.

• hwennink
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 26-06 17:04
Twanroy schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 16:17:
[...]

Ik heb een kleine toevoeging gedaan aan jou package.
Register 2101 om de pomp aan/uit te schakelen.
Register 2103 (36) uitlezen om te kijken of holiday modus ingeschakeld staat.

EDIT:
@ohno_nl Na een tijdje testen kom ik toch wat tegen:
Ik gebruik de Jan module voor de weersafhankelijke aansturing vd pomp. De Waveshare is paralel aan de modbus van Jan module gekoppeld. Daardoor krijg je 2 kapiteins op 1 schip, en lukt het de Jan module niet meer om te communiceren met de pomp.
Ik ben aan het kijken of de de modbus settings van de Waveshare aan kan passen (minder vaak pollen) om zo ervoor te zorgen dat ze toch gelijktijdig kunnen werken.

Tips zijn welkom...

[Afbeelding]
Heb je het probleem 2 kapiteins op 1 schip nog kunnen oplossen?

Vrijstaande woning 100m2 vloerverwarming, full electric warmtepomp 10 kW met vloerverwarming open verdeler

• Twanroy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:30
hwennink schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 12:12:
[...]

Heb je het probleem 2 kapiteins op 1 schip nog kunnen oplossen?
Ja, ik heb de polling frequentie een stuk lager gezet. En ook enkele sensoren uit de configuratie gehaald. Zo is er minder verkeer vanuit de waveshare, en kan de JAN module met de aansturing doorgaan.

Maar heb de pomp nu al enkele weken niet meer gebruikt, vanwege het warmere weer. Zodra de pomp weer ingezet wordt voor koeling vh huis kan ik het verder optimaliseren.

• azaden
Homey app Modbus aansturing (public) testing releases
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NVypNy4wWwpV353xWWQOXeC3PDQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/L417eyaefIGWjJkfwj9BssNW.png?f=user_large
Adlar I/II en III bronnen
Adlar I/II serieAdlar III serie
Homey public test installHomey public test install
Homey ForumHomey Forum
Broncode GithubBroncode Github
Aangezien ik zelf niet in het bezit ben van een Adlar III warmtepomp, heb ik een modbus simulator gebruikt op basis van de uitgebreide register specs van @ohno_nl

• azaden
pentaw1nz schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:56:
Als ik de JAN wil laten zitten, kan ik dan gewoon doorlussen vanuit de A, B, GND van de JAN?
*edit* ik leesin de documentatie GND in eerste instantie niet aansluiten?

Warmtepomp is Slave, JAN is Master (?), Elfin wordt ook Master.
Gaat dit goed ? Geen data-collision of andere fouten? (@Forain , jij was volgens mij de eerste die dit op deze manier deed met het doorlussen. @azaden @BerndGaykema heb jij de JAN er ook nog tussen of heb je die ontkoppelt en die draden gebruikt voor modbus aan sturing?)

Zal het dan aansluiten als ik het binnen heb, en me dan verder verdiepen in de instructies om te koppelen met de Elfin en uiteindelijk de Homey app van @azaden gaan uitproberen.

Verder geen ervaring nog met modbus, maar was er ook al naar aan het kijken voor mijn zonnepanelen omvormer. Leuk om weer wat nieuws te proberen.
Ik heb de JAN module ontkoppeld nu.

Alle bronnen benodigd om aan te sturen (waaronder binnentemperatuur en externe kWh meting) verlopen via de Homey zelf.

Elfin modbus gateway is master, warmtepomp is slave.

[ Voor 6% gewijzigd door azaden op 13-05-2026 23:21 ]

• conradh
Ik lees soms dat als je de Modbus in de Jan module wilt gebruiken met bijvoorbeeld de Elfin module je een splitter er tussen moet zetten om collision te voorkomen:

[ Jan-Module ] (Master 1) ----------> [ Master 1 Poort ]

\

> [ Amsamotion Hub (2M1) ] ---> [ Slave Poort ] ---> [ Adlår Warmtepomp ]

/

[ Elfin-EW11 Wifi ] (Master 2) -----> [ Master 2 Poort ]

) ) ) (Wifi)

[ Home Assistant ]

Klopt dat?

• hwennink
conradh schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 23:37:
Ik lees soms dat als je de Modbus in de Jan module wilt gebruiken met bijvoorbeeld de Elfin module je een splitter er tussen moet zetten om collision te voorkomen:

[ Jan-Module ] (Master 1) ----------> [ Master 1 Poort ]

\

> [ Amsamotion Hub (2M1) ] ---> [ Slave Poort ] ---> [ Adlår Warmtepomp ]

/

[ Elfin-EW11 Wifi ] (Master 2) -----> [ Master 2 Poort ]

) ) ) (Wifi)

[ Home Assistant ]

Klopt dat?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/INLSxekjbtKUCaQ0eAkRnC2J3zE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KKr2lMiFJfqEK9XP718VsPGL.png?f=fotoalbum_large

Vrijstaande woning 100m2 vloerverwarming, full electric warmtepomp 10 kW met vloerverwarming open verdeler

• pentaw1nz
Is dat nodig?
Hierboven geeft @BerndGaykema aan dat hij de Elfin parallel over de JAN heeft lopen.
Eerder gaf @Forain dat ook al aan.

• hwennink
pentaw1nz schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 10:19:
[...]

Is dat nodig?
Hierboven geeft @BerndGaykema aan dat hij de Elfin parallel over de JAN heeft lopen.
Weet ik niet, wat is parallel dan? 2 kabels vanaf de warmtepomp modbus aansluiting , 1 naar jan en 1 naar je Elfin?

• pentaw1nz
hwennink schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 10:23:
[...]

Weet ik niet, wat is parallel dan? 2 kabels vanaf de warmtepomp modbus aansluiting , 1 naar jan en 1 naar je Elfin?
Wat ik daar onder versta:

De kabeltjes die vanaf de adlar komen in een wago en dus splitsen, vanuit die wago's dan steeds 1 naar jan en 1 naar elfin. (Waarbij enfin alleen A en B aansluiten, niet de CND maak ik op uit de instructies op github)

2 kabels lijkt me niet werkbaar voor de meesten
En doorlussen vanuit de JAN = serie
Misschien kan iemand een foto delen.

[ Voor 23% gewijzigd door pentaw1nz op 14-05-2026 10:38 ]

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:06
pentaw1nz schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 10:33:
[...]

Wat ik daar onder versta:

De kabeltjes die vanaf de adlar komen in een wago en dus splitsen, vanuit die wago's dan steeds 1 naar jan en 1 naar elfin. (Waarbij enfin alleen A en B aansluiten, niet de CND maak ik op uit de instructies op github)

2 kabels lijkt me niet werkbaar voor de meesten
En doorlussen vanuit de JAN = serie
Misschien kan iemand een foto delen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AMzeX8cg8jlRajESrjdHSfevJ1w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o0bSdd1lOVjkjHVWcd2rpLpZ.jpg?f=fotoalbum_large Parallel over de modbus aansluitingen A en B en aarde.
Hier is niet de correcte kabel gebruikt: gebruik getwist/afgeschermd (oude netwerk kabel...) en plaats een 120ohm afsluitweerstandje aan het einde van deze modbus kabel. Dit was een test opstelling en gaf CRC errors ivm de verkeerde bekabeling. Ik heb het later aangepast maar het kastje is dicht en heb hier geen foto van.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

• azaden
Om de JAN module als zowel de Elfin EW11 als master voor de warmtepomp te hanteren heb ik op Ali- Express deze 2 master 1/more slaves hub in bestelling staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IXeMp3XZfPmoysdAE8LqLrXCStQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jPUhX3Ft938x7wL14LKYauSe.png?f=fotoalbum_large Leverkosten, tegen een kleine 8 euro aan.

• pentaw1nz
azaden schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 16:37:
Om de JAN module als zowel de Elfin EW11 als master voor de warmtepomp te hanteren heb ik op Ali- Express deze 2 master 1/more slaves hub in bestelling staan.

[Afbeelding] Leverkosten, tegen een kleine 8 euro aan.
Maar waarom? Als het niet nodig lijkt te zijn

• pentaw1nz
marnie schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 14:33:
[...]

[Afbeelding] Parallel over de modbus aansluitingen A en B en aarde.
Hier is niet de correcte kabel gebruikt: gebruik getwist/afgeschermd (oude netwerk kabel...) en plaats een 120ohm afsluitweerstandje aan het einde van deze modbus kabel. Dit was een test opstelling en gaf CRC errors ivm de verkeerde bekabeling. Ik heb het later aangepast maar het kastje is dicht en heb hier geen foto van.
Jij hebt dus wel de cnd aangesloten? Niet enkel A en B. Werkte het niet zinder CND?

• azaden
pentaw1nz schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 17:30:
[...]

Maar waarom? Als het niet nodig lijkt te zijn
Hoeft ook niet. Het geeft mij edoch inzicht in wat de JAN zoal schrijft naar de WP.
Dus gewoon een relatief eenvoudige manier om het gedrag van de JAN te doorgronden.

Succes met de public test install ;-
(Ben benieuwd hoe je de browser based dashboards ervaart)

[ Voor 19% gewijzigd door azaden op 14-05-2026 18:48 ]

• Forain
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
pentaw1nz schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 10:19:
[...]

Is dat nodig?
Dat is niet nodig.. ik heb mijn modbus gateway direct gesplitst voor de Jan module..

• conradh

Ik heb hem ook besteld incl Elfin en voeding. Als je ze apart als master aansluit werken ze onafhankelijk van elkaar en zitten elkaar niet in de weg. No collision of packets.

• BerndGaykema
hwennink schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 10:23:
[...]

Parallel = gewoon de kabels samen onder 1 klem schroeven: A + A onder 1 klem, B + B onder een andere klem.

• ijtsehummel
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10-06 11:47
LongTimeAgo schreef op zondag 10 mei 2026 @ 21:30:
@ijtsehummel

Als het een Aurora II betreft:
1. Tuya app of "Smartlife" app openen op je smartfoon. (Praktisch gezien 2 dezelfde apps, firmware staat iig op dezelfde plek)
2. Open de Warmtepomp -> Je bent op het Watertemperatuur scherm de Intrede en uittrede temperaturen zichtbaar.
3. Klik op "Instellingen"
4. Klik rechtsbovenin op het potloodje met streepje.
5. Scroll naar beneden en klik op het "Firmware update" / "Zoeken naar Firmware..." gedeelte.

Aldaar zie je de "Main Module" en "MCU Module" versies.
Mooi. Bedankt. Main:V2.5.2. MCU:V1.0.0. Laatste lijkt me niet de nieuwste als ik hier terug lees.

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-06 15:41
Hierbij even een update over de situatie van de Adlar Aurora 3 bij mn ouders. Er is een monteur van Adlar bij geweest. Zelf was ik daar niet bij dus ik heb het verhaal van m'n vader gehoord. De monteur heeft de set temperatuur lager gezet zodat het beter past bij de vloerverwamring. Ook is er iets aangepast waardoor er geluisterd wordt naar de thermostaat in de woonkamer. De icoontjes op het paneel zijn niet aangepast door de monteur waardoor je nog steeds naar radiatoren kijkt ipv van vloerverwarming. Dat maakte niet uit.

De monteur had geen kennis over de door hun geplaatste Auer Edel Air boiler. We mogen zelf gaan uitzoeken hoe we deze overdag kunnen laten opwarmen (op zonne-energie) ipv van 's nachts.

Wat een schijtbedrijf. Oprecht knudde. Dat ze pas na 6 weken zelf prutsen langskomen en het dan nog niet netjes afleveren.

• LongTimeAgo
@ijtsehummel dan staat wp die al een tijdje bij je denk?
Want bij mij staat die sinds Oktober 2024 en toen was die al ver voorbij die versie ha.

@badkuip Er is een groot gebrek aan monteurs. Ik vermoed dat nieuwe monteurs niet of té summier worden opgeleid in de mogelijkheden van de pompen en boilers die ze updaten/beheren/plaatsen/etc. Erg jammer om te lezen. Is er online niets te vinden om schema's in te stellen op basis van bepaalde externe waarden of automatiseringen?

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

• TechyNerd
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 19-05 14:14
Ik heb een Adlar Aurora 3 Pro met JAN-module. De monteur heeft deze in het begin netjes afgesteld op een custom curve in plaats van weather compensation, omdat die laatste bij mij echt slecht werkt.

Het probleem is dat telkens wanneer de stroom uitvalt , hier gebeurt dat ongeveer elke twee weken vanwege werkzaamheden aan het stroomnet , mijn volledige custom curve wordt gereset. Daardoor werkt de warmtepomp daarna niet meer automatisch, totdat ik handmatig de custom curve opnieuw aanmaak.

Is hier iets aan te doen? Dit begint behoorlijk frustrerend te worden. Adlar zelf is hierin helaas erg teleurstellend; ze zouden me al zeker twintig keer terugbellen, maar dat gebeurt eigenlijk nooit.

[ Voor 40% gewijzigd door TechyNerd op 18-05-2026 13:48 ]

• Johan H
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 26-06 14:26
TechyNerd schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:47:
Ik heb een Adlar Aurora 3 Pro met JAN-module. De monteur heeft deze in het begin netjes afgesteld op een custom curve in plaats van weather compensation, omdat die laatste bij mij echt slecht werkt.

Het probleem is dat telkens wanneer de stroom uitvalt , hier gebeurt dat ongeveer elke twee weken vanwege werkzaamheden aan het stroomnet , mijn volledige custom curve wordt gereset. Daardoor werkt de warmtepomp daarna niet meer automatisch, totdat ik handmatig de custom curve opnieuw aanmaak.

Is hier iets aan te doen? Dit begint behoorlijk frustrerend te worden. Adlar zelf is hierin helaas erg teleurstellend; ze zouden me al zeker twintig keer terugbellen, maar dat gebeurt eigenlijk nooit.
Zit er geen geheugen in?

Anders UPS plaatsen?

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, HR++ glas vloerverwarming beneden 55 m2, boven standaard radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Jaarverbruik ca. 1.600 kwh, zonder cv hulp.

• BerndGaykema

Ben overstag! Ik heb zo'n ook besteld. Ik zie gekke waarden voor de outlet watertemperatuur in het Adlar dashboard (223 graden) en ga de parallel-aansluiting maar eens wat netter maken middels een MR0-485-2M1 RS485 Hub Repeater | Two Master One Slave unit.

• marnie
In Adlar modbus zijn alle temperatuur setwaardes en temperatuur gemeten waardes x10, dus 223 is 22,3grC.

Zie blz 156 van de Housheating Engineering Manual oa te vinden op de github pagina van hhi, met dank voor hhi voor het verzamelen van zoveel data:
https://github.com/hhi/org.hhi.adlar-heatpump/tree/main/docs/Heatpump%20specs

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

• BerndGaykema
marnie schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:29:
In Adlar modbus zijn alle temperatuur setwaardes en temperatuur gemeten waardes x10, dus 223 is 22,3grC.

Zie blz 156 van de Housheating Engineering Manual oa te vinden op de github pagina van hhi, met dank voor hhi voor het verzamelen van zoveel data:
https://github.com/hhi/org.hhi.adlar-heatpump/tree/main/docs/Heatpump%20specs
Maar het was altijd goed...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2dQwHORiS8FG4ZbvIuUw1CW5b4U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mOAnDHcYUJ5d9mR9M8yTP9hd.png?f=fotoalbum_large

De waarde in de Smart Life app is wel goed, net als die de ModBus-app van H-Hi for Homey Pro weeergeeft. Iets in de communicatie naar Adlar database gaat niet goed.....

[ Voor 8% gewijzigd door BerndGaykema op 21-05-2026 09:46 ]

• LongTimeAgo
Ik vermoed dat iemand een komma misplaatst heeft ;)

• HeHoe
  • Niet online
Ben ook maar eens gaan experimenteren met de Elfin, de DTU Module Connection.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LRxeb_AVDje2jW3yqEHHmjHSYdc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/p5KzKNeEZSllrKeH0mszYIqA.png?f=fotoalbum_large
Omdat ik gebruik maak van Domoticz, had ik een script hiervoor nodig.
Onderstaande script kan als volgt gedraaid worden.
$ python3 /.../modbusAuroraIIReadData.py --address 0301. ( is Temp. Set-Heating)
Dit geef als resultaat Value register 0301 is 25.

Als er belangstelling is voor het script modbusAuroraIIWriteData.py wil ik deze ook wel plaatsen
code: modbusAuroraIIReadData.py
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
#modbusAuroraIIReadData.py
import argparse

#import logging
#logging.basicConfig()
#log = logging.getLogger()
#log.setLevel(logging.DEBUG)

ip_adress = '192.168.178.74'

# Initialiseer de parser 
lange_beschrijving = """
Dit script Read value Adlar AurorII by Modbus.
Pas indien nodig IP-adress in script aan

Adress Name                   Ranges 
------+-----------------------------+------+-------
0040   Compressor Target Frequency
0041   Fan Running Speed      
0042   EEV Open Step     
0043   EVI Valve Open Step
0044   AC Input Voltage 
0045   AC Input Current 
0046   Compressor Phase Current
0047   Compressor IPM Temp
0048   High Pressure Saturation Temp
0049   Low  Pressure Saturation Temp
004A   Ambient Temp. T1
004B   Outer Coil Temp. T2
004C   Suction Temp. T4
004D   Exhaust Temp. T5
004E   Water Inlet Temp. T6 
004F   Water Outlet Temp. T7
0051   Economizer Inlet Temp. T8
0055   Plate Heat Exchanger Exhaust Temp
0057   Water Pump Speed PWM
0058   Water Flow

0300   Temp. Set-Cooling 
0301   Temp. Set-Heating
0304   Mode, 0 = Cooling, 1 = Heating              
0305   ON/OFF              
0307   Run mode, 0 = Normal, 1 = Boost, 2 = Silent       
0313   Cooling Setting Curve  
0314   Heating Setting Curve 

Gebruik dit script alleen met goedgekeurde datasets.
"""

parser = argparse.ArgumentParser(
description=lange_beschrijving,

# Deze formatter zorgt dat de enters behouden blijven:
formatter_class=argparse.RawDescriptionHelpFormatter)

# Voeg de argumenten toe (let op de juiste spelling van 'address' en hoofdletters bij 'True')
parser.add_argument('--address', type=str, required=True, help='The target hex address')

# Verwerk de argumenten van de command-line
args = parser.parse_args()

# test of registor adress is toegestaan
registers = "0040 0041 0042 0043 0044 0045 0046 0047 0048 0049 004A 004B 004C 004D 004F 0050 0051 0055 0057 0058 0300 0301 0304 0305 0307 0313 0314"
if args.address in registers:
   from pymodbus.client.sync import ModbusTcpClient
   register_address = int(args.address, 16) # convert to decimal
   slave_id = 1

# Configuratie voor TCP/IP verbinding
   client = ModbusTcpClient(ip_adress, port=502, timeout=3)

# Maak verbinding
   if client.connect():
    # Lees registers vanaf adres 40001 (Address 0) van Unit/Slave-ID 1
      result = client.read_holding_registers(address=register_address , count=2, unit=slave_id)

if not result.isError():
      # print(f"Value register_address = {result.registers}")
        test = result.registers
        a = test[0]
        print(f"Value register {args.address} is {a}")
      else:
        print("Fout bij het uitlezen van de data.")

client.close() 
else:
    print("Fout in register adress.")

• pentaw1nz
azaden schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 23:03:
[Afbeelding]
Homey ForumHomey Forum
Aangezien ik zelf niet in het bezit ben van een Adlar III warmtepomp, heb ik een modbus simulator gebruikt op basis van de uitgebreide register specs van @ohno_nl
Ik heb zojuist de Elfin bedraad, gekoppeld met A+B op JAN, en e.e.a. ingesteld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TP24ZYWZCIPQJ65tcCtZKUMV6sQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0QO7u8RK9sXmYmPTrTqZc2Zy.jpg?f=fotoalbum_large

Alle instellingen zoals in de README heb ik overgenomen en de Elfin is verbonden met een 2.4g netwerk en heeft een statisch IP.

Daarna de Homey Test install gedaan en apparaat toegevoegd met dat statische ip + port 502, en Modbus Unit ID 1. In Homey zag ik eerst geen waarden staan zoals ik dat gewend ben met de Tuya variant.
Ik ben toen eerst weer gaan verbinden met wifi van de Elfin en ben naar het dashboard gegaan volgens instructies. Dat werkte!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lUq6HByWfPKIx7b-JXDZ0l5Wjvg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O9WmFNVcnYoe6fu4ClsRQSMs.png?f=fotoalbum_large

Daarna zag ik ook in Homey de waarden verschijnen. Geen idee of dat toeval was, of dat deze volgorde noodzakelijk is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZbX78qy4fDwrT0DSSFGQahwxfxE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sCFHcduzav8FlkotuaM6hd63.png?f=user_large

Hij leek nog even iets geks te doen en liet 2 seconden 'Verwarmen naar 50 graden' zien, maar dat was opeens weer weg... gelukkig :) Volgens mij komt dat omdat de Tapwater Setpoint op 50 staat, maar ik krijg geen tapwater via de Adlar.

Wel kreeg ik een uitgebreid foutregister... Moet ik hier iets mee doen @azaden ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/30NAdNG_bhIH1Zkuz3NK4O3EX3o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BagwAFTd5hbFCO6f4EX1MSNg.png?f=fotoalbum_large

Elfin werkt, en koppeling met de Adlar WP + de Homey Adlar Modbus app werkt dus ook!
De dashboard zijn ook allemaal benaderbaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WLkLaShAmCY2qeuh0zliYHXpXfo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xllyVbdXaKdAU3VogIpraTLh.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qb-LLkaNPEPXrMqIsHNXjmyXt9k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OYRIyEbAWm1beYtxA57ZTil4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3AkNGzOFeUTZw8QA6f1m6HjVt4E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y9oKkABlDQJ3PUNR4GKrmW0e.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sNnwW_7xx0tvpGNN66DNe-87ItU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tutV8gVdMIOQMBeBjRmEAlml.png?f=fotoalbum_large

Verder dan 'Testen of het werkt' ben ik niet gegaan. Ik heb immers allemaal flows ingesteld op de andere versie van de Homey app.
Is er nog een manier om dat om te zetten, zodat je uiteindelijk alles via modbus kunt doen en ik het Tuya verhaal er af kan gooien?

Tot nu toe was het prima te doen voor iemand die nog nooit iets met Modbus aansturing heeft gedaan :)
Heldere instructies!;
En een prettig idee om alles lokaal in de hand te hebben, en niet afhankelijk te zijn van Adlar noch Tuya.

[ Voor 16% gewijzigd door pentaw1nz op 21-05-2026 15:29 ]

• BerndGaykema
pentaw1nz schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 15:18:
[...]

Ik heb zojuist de Elfin bedraad, gekoppeld met A+B op JAN, en e.e.a. ingesteld.
[Afbeelding]

Alle instellingen zoals in de README heb ik overgenomen en de Elfin is verbonden met een 2.4g netwerk en heeft een statisch IP.

Daarna de Homey Test install gedaan en apparaat toegevoegd met dat statische ip + port 502, en Modbus Unit ID 1. In Homey zag ik eerst geen waarden staan zoals ik dat gewend ben met de Tuya variant.
Ik ben toen eerst weer gaan verbinden met wifi van de Elfin en ben naar het dashboard gegaan volgens instructies. Dat werkte!
[Afbeelding]

Daarna zag ik ook in Homey de waarden verschijnen. Geen idee of dat toeval was, of dat deze volgorde noodzakelijk is.
[Afbeelding]

Hij leek nog even iets geks te doen en liet 2 seconden 'Verwarmen naar 50 graden' zien, maar dat was opeens weer weg... gelukkig :) Volgens mij komt dat omdat de Tapwater Setpoint op 50 staat, maar ik krijg geen tapwater via de Adlar.

Wel kreeg ik een uitgebreid foutregister... Moet ik hier iets mee doen @azaden ?
[Afbeelding]

Elfin werkt, en koppeling met de Adlar WP + de Homey Adlar Modbus app werkt dus ook!
De dashboard zijn ook allemaal benaderbaar:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Verder dan 'Testen of het werkt' ben ik niet gegaan. Ik heb immers allemaal flows ingesteld op de andere versie van de Homey app.
Is er nog een manier om dat om te zetten, zodat je uiteindelijk alles via modbus kunt doen en ik het Tuya verhaal er af kan gooien?

Tot nu toe was het prima te doen voor iemand die nog nooit iets met Modbus aansturing heeft gedaan :)
Heldere instructies!;
En een prettig idee om alles lokaal in de hand te hebben, en niet afhankelijk te zijn van Adlar noch Tuya.
Dat doe je goed!
Ik heb elke Tuya-kaart in Homey vervangen door een uit de Modbus App. Dat ging bijna een op een.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EmMS41Khc8U23tUOfe7YxH9vZBQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nUK5KppD7q9FwxHnmDH0nQ72.png?f=fotoalbum_large

Rechts is de kaart waarmee je de setpoint van de Adlar instelt via ModBus.

[ Voor 5% gewijzigd door BerndGaykema op 22-05-2026 17:40 ]

• BerndGaykema
LongTimeAgo schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:50:
Ik vermoed dat iemand een komma misplaatst heeft ;)
Wie weet. Het is nu weer back to normal. Niets aan gewijzigd. Komma is nu goed gezet :-) _/-\o_

• marinadus
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:23
Goedemorgen allemaal, misschien een gekke vraag maar zouden jullie met de ervaring die je nu hebt opnieuw voor een Adlar kiezen? En wat zijn de belangrijkste voor en nadelen? Ik kijk naar de Adlar III

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Technische doet adlar het goed , alleen communicatief zijn ze niet heel best.

Dat gezegd hebbende ,heb ik de offerte fase meerdere bedrijven aangeschreven en was de communicatie bij alle bedrijven slecht of zelfs niet aanwezig. Staar je daar dus niet blind op. Daarnaast waren offertes van bedrijven die ik wel kreeg soms wel 2x duurder en kreeg ik minder geleverd.

Ik snap dat je met dit advies misschien niet heel veel meer kan , maar misschien een denk richting.....

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• g3rb
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-06 08:43
Eens met wat mversluis hier zegt. Scherper geprijsd dan overige offertes met gelijkwaardige hardware. Technisch top alleen communicatie kan wat beter. Desondanks die mindere communicatie zou ik Adlar zo weer kiezen.

• FotoMania
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 24-06 18:52
Ik heb een vraag over het koelen met de Adlar Aurora 2 WP; zodra ik die via de tuya app op 'koelen' zet, dan begint ie wel, het uitgaande water gaat richting 17 graden (outlet_temp) ; maar de wp doet dat slechts 15 tot 30 min max. daarna stopt die er weer mee en gaat niet verder met koelen. het inkomende water blijft rond de 20 graden (inlet_temp). Ik heb de WP al een keer of 3 uit en weer aan gezet; Hij begint dan wel weer opnieuw te koelen voor een kwartiertje ongeveer... Enig idee waar ik naar moet kijken/ instelling veranderen om de WP een langere tijd aan het koelen te krijgen? Alle vloerpompen draaien op elke verdieping....Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a8wMKnGVWZdF2158-_rRHE2knUE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Xox4XDeytsMjti3FfTwZiLf5.jpg?f=user_large

[ Voor 24% gewijzigd door FotoMania op 23-05-2026 16:17 ]

Vrijstaande woning 2012; vloerverwarming 230m2 over 3 verdiepingen; PV: 26 x First Choice Solar 400 / WP: Adlar Aurora II 10kw

• BerndGaykema
Voor Tweakers is de Adlar een ideale warmtepomp. Lekker volledig stuurbaar buiten de cloudomgeving om van Tuya. Werkt al bijna 2 jaar zonder enig probleem. Alle issues die ik had zijn terug te voeren naar mijn eigen handelen door de aansturing met Homey Pro...

[ Voor 25% gewijzigd door BerndGaykema op 23-05-2026 16:21 ]

• BerndGaykema
FotoMania schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 16:13:
Ik heb een vraag over het koelen met de Adlar Aurora 2 WP; zodra ik die via de tuya app op 'koelen' zet, dan begint ie wel, het uitgaande water gaat richting 17 graden (outlet_temp) ; maar de wp doet dat slechts 15 tot 30 min max. daarna stopt die er weer mee en gaat niet verder met koelen. het inkomende water blijft rond de 20 graden (inlet_temp). Enig idee waar ik naar moet kijken/ instelling veranderen om de WP een langere tijd aan het koelen te krijgen? Alle vloerpompen draaien op elke verdieping....
Waarschijnlijk stopt de wp met actief koelen omdat er een delta T wordt overschreden.
Ik heb de mijne net een uur geleden op koelen gezet en deze draait lekker door.
Dit zijn mijn instellingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q3SdJWsAr2Bs5ksCOQoji6TiTDQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zfUiwdlRernttcda7u61JM45.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door BerndGaykema op 23-05-2026 16:18 ]

• mversluis
  • Nu online
Afgelopen winter bewust de keuze gemaakt om helemaal niets te doen met stooklijnen wisselen. Gewoon wp aangezet uk geloof 4x in de gehele periode geswitched naar uiteindelijk laag3.

Geen thermostaat sturing , hl8 werkt nog steeds niet.

Dus tweaken viel voor 400% mee 😉

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• FotoMania
BerndGaykema schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 16:16:
[...]

Waarschijnlijk stopt de wp met actief koelen omdat er een delta T wordt overschreden.
Ik heb de mijne net een uur geleden op koelen gezet en deze draait lekker door.

[Afbeelding]
bedankt voor de reactie! ik zou dan die P99 moeten aanpassen?

Vrijstaande woning 2012; vloerverwarming 230m2 over 3 verdiepingen; PV: 26 x First Choice Solar 400 / WP: Adlar Aurora II 10kw

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 00:39

Jerra

Beunhaas in wording

Ik voel mezelf een redelijke tweaker, maar zou toch echt niet gaan voor een Adlar de volgende keer.

• Twanroy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:30
ohno_nl schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:15:
[...]

Het verschil tussen onze configuraties is dat ik de weerafhankelijke aansturing uitgeschakeld heb, dus de JAN leest alleen maar. Ik moet even in de documentatie duiken om uit te vinden welke parameter dit ook alweer was.
@ohno_nl en @Ambrosiussen

Super bedankt voor jullie werk om de Aurora 3 via modbus kunnen uitlezen/aansturen.

Het is me alleen nog niet gelukt om de weersafhankelijke aansturing uit te schakelen.

Hebben jullie inmiddels gevonden hoe dit te doen is?

Ik merk dat nu ik wil koelen in huis; het via de weersafhankelijk aansturing niet (snel genoeg) inschakelt.

• LongTimeAgo
Jerra schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 21:25:
Ik voel mezelf een redelijke tweaker, maar zou toch echt niet gaan voor een Adlar de volgende keer.
Voor mij hetzelfde gevoel.
Ik vond het best interessant om zelf even te onderzoeken en graven naar hoe alles in zo'n warmtepomp werkt, hoe dat met elkaar fungeert en er zelf automatisering op loslaten via HomeAssistant. Ergens was het heel interessant (maar soms ook erg vermoeiend). Heb wel altijd volgehouden: Ik zou deze WP dus nooit aan mijn ouders aanraden, doordat hun dynamische stooklijn/HL8 (vooral een jaar terug) echt dramatisch was en veel zaken (als je niet kiest voor HL8) via een bijzondere Tuya(-affiliated) app gaan.
Maar Tweakers kunnen helemaal los gaan met dit ding en dat is best tof, vooral omdat concurrenten dat juist enorm tegenhouden.

Qua totaal prijs en wat ik nu uiteindelijk netto kwijt ben voor de 6kw Aurora 2... Geen collega, vriend of familielid die qua prijs kan tippen aan wat ik nu uiteindelijk onder de streep heb betaald én hoe goed dat ding nu (hybride) werkt. Ook zijn velen onder de indruk met hoe ik m'n dashboard heb opgezet en alles kan zien van de WP. Een hoop voordelen die je vrijwel nergens anders treft.

Dus ik vind het een moeilijke vraag om te beantwoorden. Als de prijs nog net zo goed was als als anderhalf jaar geleden tegenover concurrenten? Wellicht wel weer. (Wetende met wat ik nu ook kan verwachten)

Maar waar WP boeren nu als paddenstoelen uit de grond schieten en de concurrentie groter en groter wordt, loopt Adlar zich service-gericht wel een beetje in de voet te schieten. Waarbij de 'betrouwde en grote' WP spelers, die goede reviews allround hebben, kunstmatig en belachelijk hoge prijzen behouden dus ook niet echt een 'mooie keuze' zijn.

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Al een tijdje hier niet mee gekeken, maar gisteren is de koelfunctie weer aangezet. Ik heb twee parameters om te zetten tussen vervarmen en koelen: P116 en P26. Zie dat er intussen mogelijk meer inzicht is om het nog beter te optimaliseren.

P113 heb ik hier staan als min temp en is ingesteld op 15. Misschien toch de verkeerde parameter hiervoor? De automatisering kijkt ook naar het dauwpunt om daar altijd boven te blijven. Vorig jaar was het heel snel nat tijdens de warme dagen met hoge relatieve luchtvochtigheid.

De Adlar heb ik uitgekozen om de integratie in HA en daarmee de volledige controle. De prijs was een enorme bonus. Ons gasverbruik is met ongeveer 800m3 gedaald en tegelijk is het comfort is enorm toegenomen in huis. Zowel in de winter als in de zomer. Voor hetzelfde comfort in de winter zal het gasverbruik hoger geweest zijn.

Wanneer het salderen stopt is de warmtepomp bij ons al voor 90% terug bespaard.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• FotoMania
Bedankt voor de tips! Nadat ik onderstaande parameters had veranderd en de WP opnieuw gestart, heeft die de WP de afgelopen paar uur gekoeld tot aan nu. Eindelijk!

Mijn vraag is nu nog hoe ik weer netjes stop met koelen. Moet ik die parameters dan ook gelijk weer terugzetten? Want als ik nu via de tuya app of HA de WP weer op verwarmen zet, dan begint ie wonderbaarlijk genoeg gelijk ook warm water van 25 graden te maken om: te verwarmen....

P26 van 0 naar 2 ; P116 van 1 naar 0 ; P113 van 18 naar 15;

P26 Air conditioning return difference 0~10℃

P116 Unit temperature control mode 0~1 0: return / 1: discharge

P113 staat trouwens nog niet in de lijst van params boven in dit topic

bvd voor jullie antwoord!

• BerndGaykema
FotoMania schreef op zondag 24 mei 2026 @ 19:58:
Bedankt voor de tips! Nadat ik onderstaande parameters had veranderd en de WP opnieuw gestart, heeft die de WP de afgelopen paar uur gekoeld tot aan nu. Eindelijk!

Mijn vraag is nu nog hoe ik weer netjes stop met koelen. Moet ik die parameters dan ook gelijk weer terugzetten? Want als ik nu via de tuya app of HA de WP weer op verwarmen zet, dan begint ie wonderbaarlijk genoeg gelijk ook warm water van 25 graden te maken om: te verwarmen....

P26 van 0 naar 2 ; P116 van 1 naar 0 ; P113 van 18 naar 15;

P26 Air conditioning return difference 0~10℃

P116 Unit temperature control mode 0~1 0: return / 1: discharge

P113 staat trouwens nog niet in de lijst van params boven in dit topic

bvd voor jullie antwoord!
Ik zou de instelling in de App op sluiten zetten en de set-temp kiezen die al bereikt is zodat de Adlar even niets doet.

Mijn koelmodus wordt door de kamerthermostaat (Honeywell EvoHome) aangezet. De diepte van de koelwaarde wordt door de buitentemperatuur bepaald en wanneer de inlet-waarde overeenkomt met de Set_Temp waarde stopt de Adlar. Maar als het binnen koud genoeg is stopt de Adlar ook.

Geen idee hoe jij de Adlar gebruikt. Met een thermostaat in de woonkamer?
P113Cooling set temperature lower limit5 - 20 °C10

[ Voor 7% gewijzigd door BerndGaykema op 25-05-2026 16:25 ]

• FotoMania
Hoi , Bedankt voor de reactie:

Begrijp ik het goed dat:

ik zou de instelling in de App op sluiten zetten : dat is de 'sluiting' optie onder curve instellingen?

en de set-temp kiezen die al bereikt is : die heb ik voor het koelen dus P113 (temp_set) op 15 graden gezet. het water zelf wordt gekoeld naar 11/12 graden heb ik gezien (outlet_temp). Is dat logisch/volgens verwachting trouwens?

Geen idee hoe jij de Adlar gebruikt. Met een thermostaat in de woonkamer? > Inderdaad: met een simpele honeywell round thermostaat in de woonkamer. Daar dacht ik vorig jaar wel genoeg aan te hebben; maar een iets slimmere was achteraf veel handiger geweest. Interessant om te horen dat die EvoHome dit kan aansturen ook; Want ik denk dat ik dit anders in HA moet gaan automatiseren...

• BerndGaykema
FotoMania schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 14:08:
Hoi , Bedankt voor de reactie:

Begrijp ik het goed dat:

ik zou de instelling in de App op sluiten zetten : dat is de 'sluiting' optie onder curve instellingen?

en de set-temp kiezen die al bereikt is : die heb ik voor het koelen dus P113 (temp_set) op 15 graden gezet. het water zelf wordt gekoeld naar 11/12 graden heb ik gezien (outlet_temp). Is dat logisch/volgens verwachting trouwens?

Geen idee hoe jij de Adlar gebruikt. Met een thermostaat in de woonkamer? > Inderdaad: met een simpele honeywell round thermostaat in de woonkamer. Daar dacht ik vorig jaar wel genoeg aan te hebben; maar een iets slimmere was achteraf veel handiger geweest. Interessant om te horen dat die EvoHome dit kan aansturen ook; Want ik denk dat ik dit anders in HA moet gaan automatiseren...
Werkt alleen goed met versie R3-protocol van EvoHome met de Stuurmodule R9H911RF (OpenTherm die werkt met de Adlar JAN-module).

Voor het omschakelen van de Adlar tusssen verwarmen en koelen gebruik ik de klassieke BDR91A1000 welke verbonden is met de aansluitpunten 15, 17 en 20 (zie eerder in dit forum, zoek op mijn naam).

Het grote voordeel om met EvoHome te regelen is dat de vrouw des huizes er ook mee overweg kan. Die is niet zo van Homey Pro of HA.
Dat werd pijnlijk duidelijk toen ik ineens het ziekenhuis in ging met een hersenbloeding 8)7 . Gelukkig kwam ik er heel goed uit maar de regeling rondom de Adlar werd ineens actueel. Deze moet ook vrouw-proof zijn ... _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door BerndGaykema op 29-05-2026 22:03 ]

• conradh
Ik heb voor Home Assistant HACS een plugin gemaakt die via modbus alle settings ophaalt en kan wijzigen.

Ik zal hem nog een paar dagen testen. Dan zal ik hem vrijgeven voor andere om te gebruiken.
Mijn systeem is alsvolgt gebouwd: Ik gebruik een 2 master 1 slave splitter (JPX-3002) en een Elfin EW11. Beide op aliexpress besteld.

De kabel van de pomp in de JAN eruit gehaald en in de splitter-module in Slave 1, de JAN module in Master1, de Elfin in Master 2.

HACS module geladen die de data ophaalt en stuurt naar de Elfin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1J295TDLui5-GVoL68asuFjR310=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pSLbG0e6Y9vbaP0EM3zRUG80.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/puhZ7d56xA4Q7M59izj3li3aD7o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iusHkbeMACaUyoBTJGFIfMeQ.png?f=fotoalbum_large

• Reshadf
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:45
Hebben meer mensen hier last van dat de wamrtepomp vaak offline gaat en geen verbinding meer heeft met het internet? Zou de modbus dit kunnen verhelpen?

• LongTimeAgo
Reshadf schreef op zondag 31 mei 2026 @ 11:28:
Hebben meer mensen hier last van dat de wamrtepomp vaak offline gaat en geen verbinding meer heeft met het internet? Zou de modbus dit kunnen verhelpen?
Zorg er voor dat je een apart IoT netwerk hebt die puur en alleen op 2.4Ghz draait.
En als je dat al hebt: Dan is even een volle power cycle van de warmtepomp aan te raden. Dit heeft mij ook een keer geholpen met een wifi probleem. :)

• conradh
Reshadf schreef op zondag 31 mei 2026 @ 11:28:
war probeer je te doen? Local tuya connectie valt vaak uit na een tijdje. Komt omdat Adlår af en toe gegevens ophaald volgens mij. Modbus draait helemaal lokaal.

• conradh
Modbus vraag. Wie weet welk register je moet uitlezen voor het stroomverbruik? Ik heb ook een losse stroommeter in de meterkast. Die geeft aan dat ik nu ongeveer 0.2 kWh per dag verbruik. Ik kan deze waarde nergens vi de Modbus vinden.

• marnie
conradh schreef op zondag 31 mei 2026 @ 17:33:
Modbus vraag. Wie weet welk register je moet uitlezen voor het stroomverbruik? Ik heb ook een losse stroommeter in de meterkast. Die geeft aan dat ik nu ongeveer 0.2 kWh per dag verbruik. Ik kan deze waarde nergens vi de Modbus vinden.
0x0045 AC Input Current
Dit is, voor zover ik kan beoordelen, de stroomwaarde als de compressor loopt.

Er is ook een " Compressor Phase Current" 0x0046, maar deze waarde kan ik niet erg goed duiden.

Zie mijn adlar-modbus.yaml op: https://github.com/cmseasy/Homeassistant/blob/main/esphome/adlar-modbus.yaml

[ Voor 15% gewijzigd door marnie op 31-05-2026 18:04 ]

• Reshadf
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:45
LongTimeAgo schreef op zondag 31 mei 2026 @ 13:02:
[...]

Zorg er voor dat je een apart IoT netwerk hebt die puur en alleen op 2.4Ghz draait.
En als je dat al hebt: Dan is even een volle power cycle van de warmtepomp aan te raden. Dit heeft mij ook een keer geholpen met een wifi probleem. :)
Die iot netwerk heb ik! Moet ik het power cyclen gewoon doen via de onderbreker die ze hebben ingebouwd? Gewoon uit 10 sec wachten en aan? Gaat er niks kwa instellingen verloren?

• LongTimeAgo
Klopt.
Zorg er voor dat je wp wel 'uit' staat als in "doet niets", dan kan je veilig die breaker overhalen, minuutje wachten en weer aanzetten. Natuurlijk is het niet aan te raden dit heel vaak te doen, maar een keer is niet erg.
Daarna duurt het een paar minuten maar zal alles weer up & running zijn.

• mversluis
  • Nu online
Oke zitten jullie allemaal :-)
Antwoord van Adlar gekregen om de lange lijst met vragen n.a.v. ondershouds contracten en de wijzigingen.
(mail van 25 Jan 2026)

Ze hebben in ieder geval de tijd genomen om het uitgebreid te beantwoorden

---
Goedemiddag Marco, 

Bedankt voor uw uitgebreide bericht en het verzamelen van de verschillende vragen en aandachtspunten rondom onze onderhoudscontracten en dienstverlening. We begrijpen goed dat de overgang naar de vernieuwde contractstructuur vragen oproept bij bestaande gebruikers. Hieronder geven wij graag zo duidelijk mogelijk antwoord op de belangrijkste onderwerpen.

Bestaande onderhoudscontracten
Bestaande onderhoudscontracten blijven gedurende de afgesproken looptijd geldig volgens de voorwaarden die golden op het moment van afsluiten. Nieuwe onderhoudspakketten zijn bedoeld voor nieuwe overeenkomsten of vrijwillige overstappen.

Oude Gold contracten
Bij oudere Gold-contracten konden voorwaarden verschillen afhankelijk van het moment van afsluiten. In de meeste gevallen gold:
  • jaarlijks fysiek onderhoud;
  • verlengde garantie;
  • aanvullende serviceondersteuning.
Voorrijkosten en arbeidskosten waren alleen inbegrepen wanneer dit expliciet in het contract of de destijds geldende voorwaarden was opgenomen.

Facturatie en looptijd
Onderhoudscontracten worden jaarlijks vooruit gefactureerd. De oorspronkelijke contract- of installatiedatum blijft leidend voor de looptijd van de overeenkomst en de verlengde garantieperiode.

Garantie
Standaard geldt 2 jaar fabrieksgarantie. Met een actief onderhoudscontract kan deze worden verlengd naar 5 of 7 jaar afhankelijk van het pakket. Deze verlengde garantie betreft de totale garantieperiode vanaf installatiedatum, niet een aanvullende periode ná de eerste 2 jaar.

Garantie heeft betrekking op fabricage- en materiaalfouten binnen de warmtepomp. Normale slijtage, externe invloeden en installatiedelen buiten de warmtepomp vallen hier niet onder.

Nieuwe onderhoudscontracten
De nieuwe contracten zijn anders ingericht dan de eerdere structuur. Dit komt doordat warmtepompen steeds meer ondersteund worden door:
  • remote monitoring;
  • systeemchecks op afstand;
  • softwareoptimalisatie;
  • data-analyse;
  • en ondersteuning via Adlår Home.
Hierdoor is gekozen voor een onderhoudsstructuur waarbij fysiek onderhoud standaard eens per twee jaar plaatsvindt in combinatie met jaarlijkse systeemchecks op afstand.

Dit is gebaseerd op technische doorontwikkeling van de systemen en praktijkervaring vanuit monitoring van installaties.

Efficiency Optimiser / systeemcheck op afstand
De systeemcheck op afstand is de doorontwikkeling van eerdere monitoring- en optimalisatiefunctionaliteiten. Hierbij worden prestaties, storingen, instellingen en efficiëntie op afstand gecontroleerd en waar nodig geoptimaliseerd.

Dit betreft geen continue live monitoring door een medewerker, maar periodieke systeem controle en ondersteuning op afstand.

Fysiek onderhoud
Fysiek onderhoud bestaat onder andere uit:
  • inspectie van de warmtepomp;
  • controle van aansluitingen;
  • controle van systeemdruk en werking;
  • reiniging waar nodig;
  • veiligheidscontrole;
  • functionele controle van componenten.
Werkzaamheden buiten regulier onderhoud of veroorzaakt door externe factoren kunnen aanvullend worden gefactureerd.

Software-updates
Updates die noodzakelijk zijn voor correcte werking, stabiliteit en veiligheid van de warmtepomp worden beschikbaar gesteld voor alle klanten. Uitgebreidere softwarefunctionaliteiten, dashboards en aanvullende features zijn onderdeel van hogere onderhoudspakketten.

24/7 bereikbaarheid en remote service
Bij urgente storingen zijn wij telefonisch bereikbaar. Daarnaast kan contact plaatsvinden via supporttickets en e-mail. Remote service kan onder andere bestaan uit:
  • uitlezen van storingen;
  • controle van instellingen;
  • softwarematige optimalisatie;
  • resetten of aanpassen van parameters.
Software- en firmware-updates vallen eveneens onder remote service.

Adlår Home en ticketsysteem
Wij herkennen de opmerkingen over ticketafhandeling en communicatie rondom aanpassingen. Momenteel wordt gewerkt aan verdere verbetering van:
  • tickettransparantie;
  • communicatie over uitgevoerde wijzigingen;
  • en inzicht voor de eigenaar van de installatie.
Het doel is om het portaal verder te verbeteren zodat dit beter aansluit op de wensen van gebruikers.

Jaarlijks prestatierapport
Het prestatierapport geeft inzicht in:
  • verbruik;
  • prestaties;
  • storingshistorie;
  • en optimalisatiepunten.
Waar relevant worden daarbij ook optimalisatieadviezen gegeven.

Support zonder onderhoudscontract
Ook zonder onderhoudscontract kan gebruik worden gemaakt van onze serviceverlening. In dat geval gelden de reguliere servicetarieven zoals vermeld in de servicevoorwaarden, waaronder:
  • voorrijkosten;
  • arbeidsloon;
  • en eventuele toeslagen voor spoed, avond of weekend.

Bij urgente situaties, zoals risico op bevriezing, wordt uiteraard met passende urgentie gehandeld.
Tot slot willen wij benadrukken dat wij begrijpen dat de overgang naar de vernieuwde onderhoudsstructuur vragen oproept. Wij blijven onze dienstverlening, communicatie en systemen verder verbeteren en waarderen de uitgebreide feedback vanuit gebruikers dan ook zeer.

Warmte groet,

Team support

• pentaw1nz
Ik heb vorige week de jaarlijkse servicebeurt gehad. 1 jaar en 7 maanden na installatie.
Vooraf contact gezocht ivm onduidelijkheid over voorrijkosten. Mijn oude Gold contract was inclusief voorrijkosten, dus zou ik niet hoeven betalen. Na afloop toch een factuur gekregen a 75 euro en deze vandaag betwist.

De monteur was trouwens binnen 10 minuten klaar buiten. Toen binnen even de druk gecheckt en magneetfilter schoongemaakt.

Ik lees in bovenstaande dat aanvullende garantie geld bij fabricage fouten. Niet op normale slijtage. Vraag me af wat er normaal zou moeten slijten in 5 jaar tijd. Maar goed, ik neem geen aanvullend contract meer.
Überhaupt nooit bericht gekregen om te verlengen

• LongTimeAgo
Dat is wel een heel netjes antwoord.
Helaas niet echt iets volledigs over de 'versobering' van de bestaande contracten (als je dus voor de 'nieuwe contracten' zou gaan), maar het is in ieder geval antwoord op heel wat vragen.

• marnie
@mversluis Dank je voor het verzamelen en stellen van de vragen aan Adlar.

De antwoorden van Adlar geven wat meer duiding over hoe Adlar tegen service, servicecontracten en garantie aankijkt. Hoe zich dat praktisch uitwerkt is nog onzeker, we lezen dat wel in dit forum.

Ik heb geen servicecontract, het is me door Adlar ook nooit aangeboden.En na het lezen van de reactie van Adlar zie ik geen reden (lees: voordeel) een service contract te nemen.

• jansenpam
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-06 12:06
Wel toevallig dat ik dit nu lees. Toevallig vanmorgen een reminder gestuurd naar Adlar dat ik nog geen reactie heb gehad op mijn onderhoudscontract-verzoek: de 'oude' Silver. Deze is mij november vorig jaar aangeboden, alleen afsluiten lukte destijds niet omdat er een systeem-update plaatsvond. Toen deze update afgerond was werd mij de nieuwe contracten aangeboden. Hier trap ik natuurlijk niet in...

• conradh
marnie schreef op zondag 31 mei 2026 @ 17:52:
[...]

0x0045 AC Input Current
Dit is, voor zover ik kan beoordelen, de stroomwaarde als de compressor loopt.

Er is ook een " Compressor Phase Current" 0x0046, maar deze waarde kan ik niet erg goed duiden.

Zie mijn adlar-modbus.yaml op: https://github.com/cmseasy/Homeassistant/blob/main/esphome/adlar-modbus.yaml
Dank voor het delen. Ik denk dat ik de meeste registers gevonden heb. Ik heb Adlar de vraag uitgezet of ik geen overzicht van registers kan krijgen. Heeft iemand dat al eens aan ze gevraagd?

• marnie
conradh schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 23:04:
[...]

Dank voor het delen. Ik denk dat ik de meeste registers gevonden heb. Ik heb Adlar de vraag uitgezet of ik geen overzicht van registers kan krijgen. Heeft iemand dat al eens aan ze gevraagd?
Nee, heb ik nooit gevraagd, ik heb ook geen verwachting van Adlar dat zij hier antwoord op gaan geven, lees dit forum ...., maar misschien ben ik te scepties.

Een goede bron met Adlar modbus informatie zijn de github pagina's van @HHI : https://github.com/hhi. En hij krijgt van mij veel waardering hiervoor _/-\o_
Hhi is actief met de Adlar Homey integratie en heeft veel Adlar modbus data op zijn github staan.
Ik gebruik zelf vaak de installatie handleiding van HouseHeating als register bron maar check altijd of het register de entiteit is die in de doc's staat. Het document ia oa te vinden op https://github.com/hhi/org.hhi.adlar-heatpump/tree/main/docs/Heatpump%20specs/R290

• Bluefrog
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 04-06 16:43
azaden schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 23:03:
[Afbeelding]
Homey ForumHomey Forum
Deze app heb ik getest met een Adlar II 6kw in combinatie met een Elfin W11 (zonder externe antenne) en lijkt prima te werken. Hier moet ontzettend veel werk in zitten, petje af!

Vraag; Is er een mogelijkheid om de dashboards die lokaal via poort 8090 bereikbaar zijn, ook extern op een veilige manier te bereiken?

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-06 09:25
Bluefrog schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:47:
[...]

Vraag; Is er een mogelijkheid om de dashboards die lokaal via poort 8090 bereikbaar zijn, ook extern op een veilige manier te bereiken?
Er zijn oplossingen. Meest veilige is een VPN, maar je hebt ook tailscale wat goed werk op Home assistant. Helaas is er geen plugin of app in Homy. Maar je zou tailscale ook op je router kunnen installeren als deze dat ondersteund, ook heb je producten zoals een IOT connector zodat je extern connectie kan maken. GL.iNet heeft producten (net elke router ondersteunt het) die dat ondersteund. Denk je, ja ook leuk voor mij fileserver, ja dat kan ook maar verwacht niet dat je 4K films kan streamen.

• LongTimeAgo
De betaalde dienst in Home Assistant (Nabu Casa) werkt voor mij vooralsnog prima.
Mocht dat zijn wat je bedoelt.

• hwennink
Ik heb een vraag, is er ook voor de Aurora II 10 kW een voorbeeld hoe via Modbus de data in Home Assistent te verkrijgen, zoals @Ambrosiussen dat in zijn bericht van zaterdag 9 mei 2026 00:52 voor de Aurora III heeft beschreven in zijn github pagina https://github.com/Ambrosiussen/Adlar-Castra-Aurora-III-HomeAssistant ? (dus niet naar HomeyPro)

• Johan H
  • Laatst online: 26-06 14:26
[...]

Deze app heb ik getest met een Adlar II 6kw in combinatie met een Elfin W11 (zonder externe antenne) en lijkt prima te werken. Hier moet ontzettend veel werk in zitten, petje af!

Ik gebruik Tailscale (gratis), te installeren op je HA En op je tablet en of mobiel. Werkt tadeloos.

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, HR++ glas vloerverwarming beneden 55 m2, boven standaard radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Jaarverbruik ca. 1.600 kwh, zonder cv hulp.

• conradh
hwennink schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:12:
Ik heb een vraag, is er ook voor de Aurora II 10 kW een voorbeeld hoe via Modbus de data in Home Assistent te verkrijgen, zoals @Ambrosiussen dat in zijn bericht van zaterdag 9 mei 2026 00:52 voor de Aurora III heeft beschreven in zijn github pagina https://github.com/Ambrosiussen/Adlar-Castra-Aurora-III-HomeAssistant ? (dus niet naar HomeyPro)
Deze heb ik zelf gemaakt voor mijn 10kw Aurora II

https://github.com/conradhagemans/adlar-heatpump

• azaden
[...]

Zoals anderen al aangeven, is Tailscale een uitstekende oplossing.

Het is overigens helemaal niet nodig om Tailscale direct op de Homey zelf te installeren, aangezien het op allerlei verschillende besturingssystemen draait.

Het enige wat je nodig hebt, is een client (zoals je telefoon of laptop) en één apparaat bij jou thuis dat is ingesteld als 'subnet router'. In mijn geval gebruik ik daar bijvoorbeeld een Apple TV voor.

[ Voor 3% gewijzigd door azaden op 07-06-2026 10:15 ]

• marinadus
Allen,
Hoe zit het met de ruimte thermostaat voor de Adlar? Heb je er daar 1 van bijv. In de woonkamer of in meerdere ruimtes 1?
En welke raden jullie aan vanuit ervaring.
Ik zie meerdere voorbij komen.

Ps: ik krijg volgende week een adviesgesprek voor een Aurora Adlar 3 dus wil mij zo goed mogelijk ingelezen hebben 🙂

• pentaw1nz
marinadus schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 09:07:
Allen,
Hoe zit het met de ruimte thermostaat voor de Adlar? Heb je er daar 1 van bijv. In de woonkamer of in meerdere ruimtes 1?

Ps: ik krijg volgende week een adviesgesprek voor een Aurora Adlar 3 dus wil mij zo goed mogelijk ingelezen hebben 🙂
1 in de woonkamer.
Wil je er meerdere dan moet je kijken naar regeling per ruimte, bijv van tado. Moet er wel warmtevraag zijn vanuit de woonkamer lijkt me...

Ik heb er 3 gehad , en de Tado leek het meest stabiel te werken

Heb je al gelezen over de dynamische stooklijn icm Adlar? Er ziin weinig mensen op dit forum die volgens mij de thermostaat gebruiken op de manier waarop Adlar het bedacht heeft, hoewel het nu beter zou moeten werken.

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
pentaw1nz schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 09:18:
[...]

1 in de woonkamer.
Wil je er meerdere dan moet je kijken naar regeling per ruimte, bijv van tado. Moet er wel warmtevraag zijn vanuit de woonkamer lijkt me...

Ik heb er 3 gehad , en de Tado leek het meest stabiel te werken

Heb je al gelezen over de dynamische stooklijn icm Adlar? Er ziin weinig mensen op dit forum die volgens mij de thermostaat gebruiken op de manier waarop Adlar het bedacht heeft, hoewel het nu beter zou moeten werken.
@marinadus

Eeehmm. Er is steeds een tiental mensen die blijkbaar voortdurend negatieve ervaringen hebben met de de hl8( dynamische stooklijn; binnenthermostaat gestuurd voornamelijk) . Maar: inmiddels is de hl8-aansturing zodanig verbeterd dat hij , in ieder geval bij mij en blijkbaar bij een heleboel gebruikers die op dit forum niet klagen, goed zijn werk doet. Inderdaad het heeft even een tijd gekost en daarom is een flink aantal mensen zelf begonnen met maatregelen: sturen via home assistant, via homy , via ........ Al dan niet met ingewikkelde programmeringen . Ik ben daarmee gestopt en heb naar tevredenheid deze winter de adlar via de nieuwe hl8 sturing laten werken. En dat is mij goed bevallen. Inmiddels wel een backup heater met een 50l vat laten plaatsen. Zo kan ik volledig zonder cv de komende winter mijn huis verwarmen.

En wat betreft de thermostaat : ik heb de draadloze versie van de Tado v3+. En die doet het prima. De bedrade tado x schijnt het ook goed te doen. Maar of de draadloze versie van tado x al goed werkt met de warmtepomp van Adlar weet ik eigenlijk niet.

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

• LongTimeAgo
marinadus schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 09:07:
Allen,

Bedraden Tado X thermostaat werkt bij mij uitstekend.
Er was wel een probleem met de draadloze versie. Of dat al is verholpen weet ik niet.

Hoewel Adlar nog zweert bij de Honeywell (T6R) thermostaten, vond ik dat zo'n gruwelijk slecht product, dat ik die meteen weg heb gedaan. Maar daar is genoeg over geschreven binnen dit forum.

Zelfs gebruik ik ook de Tado X radiatorknoppen die aan de thermostaat doorgeven wat de huidige temperatuur in de betreffende kamers (in ons geval, de slaapkamers) zijn wat je vervolgens weer in de App van Tado en/of Home assistant terug kan lezen.
Echter... De Adlar/Jan Module kan NIET differentiëren in de thermostaten, omdat alle informatie naar de 'hoofd' thermostaat wordt gestuurd in de woonkamer. Hij pakt er 'random' eentje en gaat daar z'n dynamische/hl8 sturing op regelen (wanneer je de dynamische stooklijn selecteert tenminste).
Dit kan je uitzetten in de Tado app per thermostaat. Dus weet waar je aan begint.

• marinadus
Dank voor de reacties. Ik krijg beneden vloerverwarming en boven hou ik voorlopig mn normale radiatoren, die zijn pas een jaar of 3.

Dus beneden in de woonkamer bijv zo'n Tado x thermostaat voor de dynamische sturing/stooklijn.

Voor de overige kamers moet je even iets meer toelichten als je wil. Ik dacht gewoon de radiatorkranen maximaal open (omdat ik een lage aanvoertemperatuur wil verwacht ik dat ze niet heel warm worden). Met Tado x radiatorknoppen zou ik de temperatuur per kamer dan beter kunnen regelen? Hoe werkt dat uitzetten dan precies? Sorry allemaal nieuwe materie voor mij.

• LongTimeAgo
@marinadus
De Tado radiator knoppen kan je niet reguleren met een warmtepomp. In feite doen die Open of Dicht. Er tussenin kán die wel, maar dat doet die op basis van de kamer temperatuur waarop die langzaamaan gaat knijpen naarmate de gewenste kamer temperatuur bereikt wordt. Dit duurt een behoorlijke tijd langer bij een warmtepomp en met 1 (laag-rendement) radiatortje in een slaapkamer. Dat heb je helaas niet in de hand. Die regeling is ook meer bedoeld voor CV ketels en een water temperatuur van 60+ graden.

Hoe ik het heb geregeld: Over het algemeen staan bij ons de Tado radiator knoppen dicht. We houden niet van warme slaapkamers. De overige kamers waar géén slimme radiator knoppen zitten, heb ik zelf geknepen om er voor te zorgen dat het warme water niet té snel retour wordt gestuurd over de retour leiding. Dit zorgt er namelijk voor dat de warmtepomp zelf te snel zal denken "goh, het inlet retour water is al dezelfde temperatuur als de outlet, dus ik hoef niet meer te werken" en dan kan gaan pendelen.

Wanneer ik deze slimme knoppen wél open zet, is tijdens de hele koude winterdagen wanneer de kamers té koud worden of wanneer de kamers in de winter even moeten luchten met ramen open. Als het namelijk zodanig koud is in de kamer, dan maakt een volledig open radiator niet meer uit, want dan geeft die alsnog warmte redelijk goed af. Ook met oude radiatoren en een (relatief) lage watertemperatuur van de warmtepomp.

Als je de dynamische regeling (hl8) van de warmtepomp gebruikt, die op basis van de woonkamer thermostaat fungeert, dan maakt het volgens mij minder uit of het oude, nieuwe, hoogrendement, of andere radiatoren betreft. Hij zal namelijk de set temp blijven ophogen tot het punt dat de inlet temp (retour) water áltijd minder warm zal zijn als de oulet temp water. Dat kan echter ook betekenen dat die dus naar de 50+ graden zal kunnen gaan terwijl dat extra verbruik om die temperatuur te bereiken wellicht helemaal niet nodig is om je huis warm te houden. Dan werkt die weer als een soort-van CV ketel, maar iets trager. <- Echter wordt deze regeling wel steeds beter en beter en doen ze dat best goed bij Adlar.

Maar ik gebruik dan ook een zelf-gecreëerde dynamische temperatuur curve via Home Assistant die bij -10 het water niet warmer dan 40 graden laat worden en bij 0 graden niet warmer dan 30. Dit houdt de woonkamer op 19 a 20 graden (met soms uitschieters naar 18 en 21 graden, wanneer het weer bijv héél vochtig is, dus de wp veel defrosts heeft en dus minder goed de temperatuur vraag kan bijhouden of als er veel zon is waardoor de woonkamer door de zon sneller opwarmt)

Maar zoals vaker gezegd... Elk huis is anders.
Maar de slimme radiatorknoppen zijn totaal niet nodig. Ik had alleen een "offer I couldnt refuse" van een Tado X starterpakket waar er 2 bij zaten. :P

• kiddyl
  • Niet online
Ik probeer binnen de beperkingen de warmtepomp langer te laten koelen.

Van verwarmen naar koelen pas ik de volgende twee parameters aan:

- P26 van 5 naar 2

- P116 van 0 naar 1

Dit werkt goed, totdat het warm en vochtig is zoals gisteren. Vorig jaar een beetje geexperimenteerd met ontvochtigers, maar die genereren ook veel warmte.

Mijn regeling in HA kijkt naar het dauwpunt die ik bereken met een temperatuur en luchtvochtigheid sensor. Deze is betrouwbaar gebleken, want tot nu toe hebben wij geen natte leidingen meer gehad. Ons huis is ook groot genoeg om de kou kwijt te kunnen raken.

Bij hoge luchtvochtigheid en oplopende temperaturen moet de regeling de koeling soms een graad omhoog zetten. In onze situatie is de delta T in de ECO stand tussen in/uit maar 2~3 graden en met P26 op 2 slaat de warmtepomp midden op de dag af zodra de regeling op basis van het dauwpunt de koel temperatuur aanpast.

Gisteravond heb ik het volgende aangepast om de warmtepomp langer te laten draaien en misschien doe ik het niet helemaal goed en zijn er betere manieren.

P24 Inlet water T8 compensation value stond op 2 en heb ik naar 3 veranderd. Dit om de delta iets groter te laten worden. Als effect zie ik dat de warmtepomp minder hard gaat draaien en de COP omhoog gaat. Zou ik dan misschien juist P25 moeten veranderen? Dit met als doel om het stoppen door een te lage DeltaT zoveel mogelijk te voorkomen. In HA zie ik niet direct een verandering hierdoor.

P26 heb ik van 2 naar 1 gezet. Na het afslaan duurt het heel lang voordat de warmtepomp weer aangaat. Hiermee zal de warmtepomp sneller weer opstarten.

Gisteren ging de pomp uit toen de regeling naar 18 graden ging. Zonet ging het weer naar 18 graden en blijft het draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2zTx7rZ9nGGRkNfihPbOpNDSZo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C0dFJse53JBjGO45xjbCJmMX.jpg?f=fotoalbum_large

Het is nog steeds goed uit te houden in ons huis wat voor de installatie van de warmtepomp wel anders was. Nog steeds geen airco in huis (wat er misschien nog wel gaat komen)

[ Voor 15% gewijzigd door kiddyl op 21-06-2026 13:28 ]

• lorenz129
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 25-06 16:52
Dag iedereen,

Ik zit met een vraag. Met deze hete dagen heb ik eens geprobeerd om vloerkoeling te gebruiken. Echter loop ik wat vast met de outlet temperatuur van het water. Deze blijft altijd zakken naar 15-16 graden wat zorgt voor condensatie op de leidingen. Ik heb zelf al P111 en P113 veranderd naar 19 graden als minimum outlet temperatuur maar dit lijkt niet te helpen... iemand nog een ideetje? Hieronder een foto van in de app.. temperatuur dat in de leidingen vloeit is dus veel te koud.

tnx!

alvasrt Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E0KDiiJPpp3HFevKtkhK_e3322Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kY57ENMcGcLWrf2lclZjw0ql.jpg?f=fotoalbum_large

• kiddyl
  • Niet online
lorenz129 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 17:07:
Dag iedereen,

Ik zit met een vraag. Met deze hete dagen heb ik eens geprobeerd om vloerkoeling te gebruiken. Echter loop ik wat vast met de outlet temperatuur van het water. Deze blijft altijd zakken naar 15-16 graden wat zorgt voor condensatie op de leidingen. Ik heb zelf al P111 en P113 veranderd naar 19 graden als minimum outlet temperatuur maar dit lijkt niet te helpen... iemand nog een ideetje? Hieronder een foto van in de app.. temperatuur dat in de leidingen vloeit is dus veel te koud.

tnx!

alvasrt [Afbeelding]
P113 heb ik hier op 15 graden staan en die werkt goed hier. Soms zie ik de automation daaronder gaan, maar dan wordt het nooit lager dan 15. 19 kan ook te hoog zijn. Er moet een DeltaT zijn tussen in/uit en het verschil moet groot genoeg zijn voor de warmtepomp om uberhaupt te kunnen werken.

• lorenz129
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 25-06 16:52
Snap ik zeker, maar ik neem aan dat natte leidingen aan de verdeler niet bepaald gezond zijn voor de vloer? Zeker aangezien het dauwpunt deze dagen gemakkelijk 19/20 graden is. Hoe houdt de pomp dan juist rekening met P113?

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:51

reiker

dan jij!

Hier is het dauwpunt binnen meestal 13-14 graden, zou het helpen wat extra te ventileren of een luchtontvochtiger neer te zetten? Ik heb er ook een staan, helpt enorm voor het comfort binnen; 24 graden binnen bij 50% relatieve luchtvochtigheid is een stuk prettiger dan 60% of hoger :)
Ik heb condens op de leidingen (in de garage, RLV is hier wat hoger; aan- en afvoerleidingen naar de vloerverdeler) aangepakt door de leidingen over het hele traject strak in te pakken met buisisolatie. De paar druppen die er dan nog op de (RVS) verdeler hangen kunnen mijns inziens niet zoveel kwaad.

Zo gezegd, zo gedaan.

• HeHoe
  • Niet online
Zelf kijk ik naar het dauwpunt + 1 graad en stel automatisch d.m.v. een script hierop in :-(

[ Voor 16% gewijzigd door HeHoe op 22-06-2026 18:50 ]

• Flotto
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-06 12:53

Flotto

Graag gedaan!

Met dit warme weer wil ik graag koelen met de Aurora II 6kw. Beneden hebben we wandverwarming (dezelfde werking als vloerverwarming) en boven radiatoren.
Modus "Koeling"  Curve instelling : "sluiting"
Set staat op 18gr. Deze temperatuur krijg ik niet gewijzigd en zou ik op 16gr. willen instellen.
Vraag: Hoe kan ik de SET temperatuur zelf instellen.
Geprobeerd met P116 in te stellen naar 16gr. Maar na opslaan en afsluiten is de SET temp. nog steeds 18gr. Ook met de stekker van JAN eruit gehaald.

Update:
P116 moet P113 zijn, hiermee de SET temp. op 16 gr. ingesteld. Dat leek eerst niet te lukken, later zag ik dat ik daarna nog in de SmartLife app de SET temperatuur op 16 gr. kan zetten.
Nu werkt de koeling goed. Heb nog geen last van condens, maar houdt het in de gaten.
Huis wordt wel wat koeler zo. :)

[ Voor 24% gewijzigd door Flotto op 23-06-2026 13:26 ]

Flotto

• HeHoe
  • Niet online
Flotto schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:08:
Met dit warme weer wil ik graag koelen met de Aurora II 6kw. Beneden hebben we wandverwarming (dezelfde werking als vloerverwarming) en boven radiatoren.
Set staat op 18gr. Deze temperatuur krijg ik niet gewijzigd en zou ik op 16gr. willen instellen.
Geprobeerd met P116 in te stellen naar 16gr. Maar na opslaan en afsluiten is de SET temp. nog steeds 18gr. Ook met de stekker van JAN eruit gehaald.
waar staat p113 op, default is dit 18 graden, dit zou je naar 16 graden kunnen zetten.
P113 is Cooling set temperature lower limit (host) 5- 20 graden
parameters

[ Voor 4% gewijzigd door HeHoe op 22-06-2026 17:38 ]

• marnie
HeHoe schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:12:
Zelf kijk ik naar het dauwpunt + 1 graad en stel automatisch d.m.v. een script via het mod adres 0x0171 (p113) hierop in
0x0171 is de minimale waarde voor het bereik van de Temp set Cooling (0x0300), de maximale waarde voor de temp set cooling is 0x0170. Via modbus is de water koeltemperatuur dan te regelen met register 0x0300 tussen deze waardes. De water koeltemperatuur kan dus niet hoger of lager worden ingesteld dan aangegeven met 0x0170 en 0x0171. Ook in de Tuya app kan je de set cooling temp niet hoger of lager instellen.

Het regelen gebeurt met register 0x0300 in modbus.

Mocht ik er naast zitten dan hoor ik het wel, maar dan zou mijn Homeassistant/ESP/modbus dauwpunt koude regeling eigenlijk niet kunnen werken en die werkt naar tevredenheid.

• marnie
Flotto schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:08:
P170 en P171 kan je aanpassen om het koude bereik vast te zetten.

P170, Cooling set temperature - highest temperature, range 20-40 gr.
P170, Cooling set temperature - lowest temperatue, range 5-20 g.
Zie de Housheating installatie handleiding blz 171

@HeHoe heeft helemaal gelijk, ik haal het door elkaar, zie zijn reactie hieronder. Even recht zetten.

Modbus registers 0x0170 en 0x0171 kan je aanpassen om het koude bereik vast te zetten.
0x0170 Cooling set temperature - highest temperature, range 20-40 gr.
0x0171, Cooling set temperature - lowest temperatue, range 5-20 gr.

P113 (0x0170) Cooling set temperature lower limit (host), range 5-20gr
P112 is waarschijnlijk de Cooling setting higher limit (0x0171) , dit staat in "r32-heat-pump-for-heating-cooling-dhw-new.pdf" beschreven als 'Refrigeration set temperature upper limit (host)' , range 20-40grC.

[ Voor 28% gewijzigd door marnie op 22-06-2026 21:11 ]

• HeHoe
  • Niet online
marnie schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:43:
[...]

P170 en P171 kan je aanpassen om het koude bereik vast te zetten.

P170, Cooling set temperature - highest temperature, range 20-40 gr.
P170, Cooling set temperature - lowest temperatue, range 5-20 g.
volgens mij haal je dingen door elkaar blz171
Je kun de mod adres niet 1 op 1 vertalen na een P nummer
0x170 is NIET P170 maar P113
0x171 is NIET P171 maar heeft waarschijnlijk P112 :w, Zoals @marnie schreef

[ Voor 5% gewijzigd door HeHoe op 23-06-2026 15:07 ]

• Crusheraxe
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 26-06 13:17
Ik heb vloerverwarming op de beganegrond 60m2 en boven nog standaar radiatoren. Nu is het 30 graden buiten een een Dauwpunt van 21 graden. Nu condenseren de radiatoren heel snel en moet ik heel goed het dauwpunt in de gaten houden en merk ik dat koelen weinig effect heeft.

Heeft het zin om alle radiatoren dicht te draaien en alleen de vloerverwarming te gebruiken voor koelen, kan ik dan naar een lagere temperatuur?

Het is een warp vloerverwarming in een cement dekvloer met ondervloer voor vloerverwarming en lamel parket daar op. (in de kruipruimte TONSON isolatie en de aanbouw betonbroodjes vloer) Op welke laag in je vloer krijg je de condens?

• martijn3
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-06 18:23
Condens krijg je op de plek waar de warme vochtige lucht in aanraking komt met een koud oppervlak. In jouw geval is de cement dekvloer het koude oppervlak. Condens zal dan daarboven ontstaan. Bij lamelparket zou ik hier voorzichtig mee zijn en accepteren dat je niet te koud kunt koelen.

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:53
Vorige week is in ons nieuwe huis een Aurora 3 pro geinstalleerd. Toen de temperatuur begon op te lopen heb ik de warmtepomp op Koelmodus gezet, maar wij merken er vrij weinig van. Sterker nog, de vloer in de keuken is zelfs warm.
Nu ben ik met hulp van Gemini ff door de waardes gegaan op het display. De TW (temp water naar vloerverwarmingelementen/radiatoren) staat op 26 graden. Dat zou, met het dauwpunt in gedachten, meer rond de 19 mogen zijn?
In het menu kan ik onder user settings naar de zone instellingen. Daar had ik de pomp op Koelmodus gezet, maar op dat zelfde scherm zie je naast een sneeuwvlokje ook een heatingsymbool (radiator met 3 streepjes erboven). Blijkbaar weet de pomp niet wat het moet doen, en doet het sowieso niet koelen.
Het stroomverbruik van de pomp is nu ook 0.0 kW, dus dat ding doet eigenlijk niks.
De doeltemperatuur staat op 22 graden. Met een buiten temperatuur van nu nog steeds 28 graden zou dat ding toch aan het koelen moeten zijn?

Weet iemand hoe de modus alleen op koelen gezet wordt? Kan het zijn dat ik de Buitentermperatuurregeling moet uitschakelen ofzo? Die melding zie ik weleens op het scherm verschijnen, maar kan geen reden bedenken waarom dat zou moeten. Ik doe vast iets anders fout? :)

• LongTimeAgo
@technoaddict De Aurora 3 pro lijkt toch wel een heel ander beestje te zijn dan de Aurora 2 Pro.
Maar wellicht werkt het volgende: Zet de pomp op 'sluiting'/off door deze 'temperatuurcurve' te selecteren. Hier mee wordt de temperatuur (Temp Set) vrij regelbaar.
Vervolgens kan je deze naar 20 oid zetten en zal die als het goed is, op de stand koelen, nu ook daadwerkelijk aan moeten springen en ijzige voetjes creëeren in de keuken.

Zo is het in ieder geval op de Aurora 2 mogelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door LongTimeAgo op 25-06-2026 23:06 ]

• mmrs73
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:10
Hier ook de Aurora II en ik heb nu een paar dagen de WP op koelen staan.

De eerste dag had ik deze op 18 graden gezet maar dat was te veel van het goede want alles begon te condenseren, ik zag ook de vloerverwarming door mijn PVC vloer heen komen en de vloer werd klam.

Ik heb nu de vloer op set 20 graden staan en mijn vloer geeft nu 22 graden af. Buiten is het op dit moment 37 graden maar in huis blijft het keurig op 24 graden hangen, heerlijk koel met dit weer.

Alleen de koppelingen slaan nat uit maar de rest is geïsoleerd dus heeft er geen last van. Ik heb 55 M2 vloerverwarming en aan stroom kost het me nog geen euro per dag, maar wel lekkere koele voetjes _/-\o_
Pagina: 1 ... 79 80 Laatste