Even de installatie-ervaring delen. Afgelopen vrijdag is Adlar bij mij geweest voor de installatie van een Aurora 6 kW en een Intuis 200l boiler. In het voortraject afgesproken dat ik zelf de WP op het dak zou zetten, want dat scheelt 300 euro voor de huur van een kraan. Op de afgesproken dag werd er geen pomp geleverd, dus voor niets een dag vrij genomen en materiaal/mensen geregeld. De communicatie bij Adlar is ronduit slecht vind ik. Degene aan de telefoon kan niet in de planning kijken en weet dus niks. Op zich raar, want je hebt dan wel een installatieafspraak (telefonisch, geen enkele bevestigingsmail gehad), maar je hetbt geen idee wanneer de pomp dan wel geleverd wordt. Uiteindelijk maar naar Hoekstra Transport in Sneek gebeld en daar wist ik binnen 3 minuten wanneer de levering was. Anyway....
Op de installatiedag rond 8 uur 2 man aan de deur, eentje sprak engels, de ander helemaal niet, hebben we een rondje gemaakt wat waar moet komen. Eentje ging binnen aan de slag, de ander een gat in de gevel boren en het leidingwerk aanleggen. Heb af en toe wat meegekeken, maar het gebeurt gewoon netjes, alles goed vastgezet, zoveel mogelijk uit het zicht geplaatst. Ook binnen leidingwerk net aangelegd, de boiler zover als mogelijk in de hoek en tegen de muur. Rond 12 uur kwam er alsnog een kraan en rond 14:00 kon het water erin en kon het inregelen beginnen. Wat me opviel dat er veel water gebruikt werd. Ik kan in HA zien hoeveel liter er gebruikt is en toen ze weg waren, zat ik tegen de 600 liter aan. Dat vind ik vrij veel voor een boiler van 200 liter en wat water in het leidingwerk plus nog wat keer het toilet doortrekken. Geen idee wat ze daarmee gedaan hebben. Korte uitleg gehad over de bediening, maar het weekend riep ook, dus zet 'm maar op 30 graden en we zijn er weg van!
En nu heb ik nog een hoop vragen en heb ik van een tweaker in de PB al wat antwoorden gehad, maar misschien helpt een beschrijving van de huidige situatie beter.
- Ik kom van een gasgestookte ketel af met vloerverwarming. RVS Vloerverwarming verdeler is 20 jaar oud, merk JK met een JK optimizer die de pomp af en toe laat draaien. Mijn eerste probleem: het wordt nog niet warm. Ik heb de eerste dag er bijna 23 kWh doorheen gejaagd en het werd gewoon niet warm. Nu begreep ik dat dat aan de stooklijn lag , dus die naar beneden gesteld en dan loopt de temperatuur langzaam terug in plaats van op. Wat moet ik doen om het hier een beetje comfortabel te krijgen?
- Ik gebruik Home Assistant en ik heb die SmartLife app aan de praat. Is er een integratie zodat ik alle waarden ook in HA kan krijgen? En is die Intuis te koppelen aan HA?
- Ik vind dat die boiler behoorlijk veel geluid maakt als hij moet verwarmen. Het resoneert door de vloer heen, is een vrij hard zoemend geluid. Is dat normaal?
Dit is mijn verdeler. Is deze überhaupt wel geschikt voor een warmtepomp? Ik bied nu water van 30 graden aan, maar er gebeurt precies niks. Vloer blijft koud. Zit een thermostaatkraan op, die staat maximaal open en de pomp heeft 3 standen voor de flow, maar op elke stand blijft het hetzelfde.
Aanvulling: Thermostaat is een bedrade Tado X.