cupra4 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 09:47:
[...]
Ik dacht ik bel ze maar eens op, want hier klopt iets niet. Gisteren heb ik 14 kWh verbruikt om de temperatuur van 19.6 op 20.7 te krijgen. Ingestelde thermostaat staat op 20 graden. Gisteravond is de pomp uitgegaan en is de temperatuur gedaald naar 19.4. Ik verwacht dus nu weer hetzelfde verhaal. Veel verbruiken om weer naar die 20.5 te gaan en dan weer stoppen.
Ik kreeg dus net telefonisch een vaag verhaal over updates die niet doorkomen of niet werken en instellingen die zij doen en ik niet kan kan doen, maar ze kon me niet vertellen wat die instellingen dan doen. Ik moet nu 24-48 uur wachten tot de "updates" hun werk hebben gedaan. Kan iemand mijn vermoeden bevestigen dat ik hier te maken heb met iemand die maar wat op knopjes zit te drukken en een belscript afwerkt?
Als ik zelf niet weet wat updates doen, dan voer ik ze niet uit. Ik wil gewoon weten wat mijn apparatuur doet en hoe ik dit optimaal kan instellen. Of zitten zij gewoon via die jan module met mijn instellingen te klooien? Kan ik ook zonder dat ding?
Hallo @
cupra4 je stelt hier drie vragen. Ik probeer ze alle te beantwoorden.
Het probleem van de thermostaat en het verbruik;
Je verbruikt 14 kWh en je gebruikt de HL8 met een thermostaat. Je verbind de oorzaak voor hoogverbruik aan dat de thermostaat HL8 regelt tussen 19,6 en 20,7. Ik denk dat dit niet terecht is.
Inderdaad de HL8 heeft dit gedrag, sommige hebben de HL8 werkend. Bij heel veel werkt het helemaal niet. Als die na een paar dagen niet beter gaat regelen geef ik het advies naar een stooklijn te gaan die past bij de woning. Je hoort dan bij de groep waar het niet werkend is te krijgen, helaas.
Dan zeg je hoog verbruik. Gezien het type weer (wind, regen, helder en dan weer vochtig tegelijk met koud, meerdere defrosten) is in vergelijking met vier wp’s en verschillende woningen in mijn omgeving het absoluut geen hoogverbruik. Ik zie ook 24 kWh maar ook 14 als heel normale waarde. Welk oppervlak verwarm je zelf? en welk type huis is het? Heb je een “Tiny” huisje dan moet je verder onderzoeken wat er aan de hand is.
De regeling HL8 mag dan naar 40 gr. gaan en dan weer uit, een paar dagen er over doen om te stabiliseren, dat kan 10 % onzuiniger zijn maar niet tot een abnormaal hoger verbruik zoals je aangeeft van 5 naar 14 kWh.
Daarbij is de 14 kWh wel als warmte in het huis verdwenen en hoor ik je niet over een voortdurend te hoge temperatuur. Het lijkt erop dat je deze hoeveelheid energie kwijt kan.
Nog een advies, ga naar “sluiting” zet de SET op iets tussen 27 en 30 gr en kijk welke waarde bij het huidige weer de juiste binnentemperatuur geeft. Zoek de overeenkomende waarde in een stooklijn en probeer dit eerst uit. Daarmee leer je het gedrag en verbruik van je wp kennen.
De vraag over “Kan iemand mijn vermoeden bevestigen dat ik hier te maken heb met iemand die maar wat op knopjes zit te drukken en een belscript afwerkt?”
Je weet maar nooit! Maar naar mijn mening kan op afstand met de JAN je niet meer instellen als dat je zelf via het display en de instelling vanuit de thermostaat kunt instellen. Mijn ervaring is dat ze het probleem willen oplossen door P en of L waarden te wijzigen zonder dat ze ooit terugkoppelen wat ze doen. Ze hebben om soms begrijpelijke redenen slechte ervaring met mensen die bellen nadat ze van alles hebben gewijzigd en er niet meer uitkomen. Misschien dat ze daarvoor je niet meer willen vertellen. Aan de andere kant, als het allemaal goed werkt is dat ook niet nodig!
Laatste punt; is de JAN nodig? Nee, behalve als je Adlår vraagt om hulp. Zelf heb ik de JAN en de ramp thermostaat T6 al een jaar afgekoppeld en blijf op mijn uitstekend werkende versie main module V2.5.2 en MCU V4.3.3. Je hebt gelijk, bij een update hoort informatie over de inhoud. Over de latere updates heb ik geen betrouwbare informatie.
Wel moet gezegd worden dat ik in Smart Life een eigen temperatuur regeling heb. Dus kun je zonder Adlår verder zolang de wp in Tuya / Smart Life te besturen is. Mijn conclusie is dat de besturing en software in de pomp zelf uitstekend functioneert.
Mijn mening, blijf weg van de HL8 (het is immers gebaseerd op een basis ingestelde stooklijn die verschoven wordt door de thermostaat correctie) als je woning er niet bij blijkt te passen.
Succes
Vrijst won 2002. Veel glas.(A) 175 m2 - Adlar 6 kW hybr 24 kW zongas combi Atag Zon 6 x 420 W wst 10x340 W zd: 50 m2 vloer. bg. woonk - hal 5 rad. 1e verd. 4 rad. 2e verd. 2 rad. laag temp bij 0 gr. 31 ingaand