Ja ik vond het verbruik ook vrij hoog, maar goed, de boiler moest ook 200 liter koud water naar 60 graden brengen. Ik had de pomp aan laten staan en van 0:00 tot 07:00 was er al 7 KW doorheen gegaan. Heb 'm dus maar uitgezet, want dit kan niet kloppen. Vandaag weer opnieuw mee aan de slag gegaan en eens kijken of het wat warmer wil worden.ewoutbrogt schreef op zondag 9 november 2025 @ 22:38:
[...]
Die verdeler zou ik aanpassen naar een open verdeler (zonder pomp). met 30 graden aanvoer en bijmenging van retourwater krijg je de vloer met huidige verdeler niet warmer dan 25 graden. Dan is het lastig verwarmen.
De vraag is waar gaan die kWh naar toe. 23 kWh met een COP van 6 (bij dit weer) is vergelijkbaar met 14 m3 gas in de oude situatie. Dat lijkt mij niet door deze 4 groepen vloerverwarming heen te kunnen.
Heb je overige ruimtes die verwarmd worden met radiatoren? Traditionele radiatoren doen weinig met 30 graden, maar vreten zo wel veel energie weg.
Een groot verschil met de oude situatie (gasgestookt) is dat gas het huis heel snel verwarmd, en een WP er met relatief koud water veel langer over doet. Ik houd mijn huis wel warm in de winter, maar de temperatuur omhoog krijgen gaat met 1-2 graden per dag. Dat is wel een gevalletje bewustwording hoe het grdrag is van een warmtepomp.
Ik ben me er zeker van bewust dat het lang kan duren voordat de temperatuur bereikt is, maar dan moet er wel een stijgende lijn in zitten en geen dalende. Ik heb alleen in de badkamer een radiator open staan, de rest staat dicht.
Ik ga inderdaad wel voor een andere verdeler. Ik heb die van Therminon gezien, maar die was wel met pomp. Waarom heb ik in dit geval dan geen pomp nodig?