Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen

Pagina: 1 ... 79 80 Laatste
Acties:

• Reshadf
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18:00
Hebben meer mensen hier last van dat de wamrtepomp vaak offline gaat en geen verbinding meer heeft met het internet? Zou de modbus dit kunnen verhelpen?

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:06
Reshadf schreef op zondag 31 mei 2026 @ 11:28:
Hebben meer mensen hier last van dat de wamrtepomp vaak offline gaat en geen verbinding meer heeft met het internet? Zou de modbus dit kunnen verhelpen?
Zorg er voor dat je een apart IoT netwerk hebt die puur en alleen op 2.4Ghz draait.
En als je dat al hebt: Dan is even een volle power cycle van de warmtepomp aan te raden. Dit heeft mij ook een keer geholpen met een wifi probleem. :)

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

• conradh
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-06 00:50
Reshadf schreef op zondag 31 mei 2026 @ 11:28:
war probeer je te doen? Local tuya connectie valt vaak uit na een tijdje. Komt omdat Adlår af en toe gegevens ophaald volgens mij. Modbus draait helemaal lokaal.

• conradh
Modbus vraag. Wie weet welk register je moet uitlezen voor het stroomverbruik? Ik heb ook een losse stroommeter in de meterkast. Die geeft aan dat ik nu ongeveer 0.2 kWh per dag verbruik. Ik kan deze waarde nergens vi de Modbus vinden.

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18:21
conradh schreef op zondag 31 mei 2026 @ 17:33:
Modbus vraag. Wie weet welk register je moet uitlezen voor het stroomverbruik? Ik heb ook een losse stroommeter in de meterkast. Die geeft aan dat ik nu ongeveer 0.2 kWh per dag verbruik. Ik kan deze waarde nergens vi de Modbus vinden.
0x0045 AC Input Current
Dit is, voor zover ik kan beoordelen, de stroomwaarde als de compressor loopt.

Er is ook een " Compressor Phase Current" 0x0046, maar deze waarde kan ik niet erg goed duiden.

Zie mijn adlar-modbus.yaml op: https://github.com/cmseasy/Homeassistant/blob/main/esphome/adlar-modbus.yaml

[ Voor 15% gewijzigd door marnie op 31-05-2026 18:04 ]

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

• Reshadf
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18:00
LongTimeAgo schreef op zondag 31 mei 2026 @ 13:02:
[...]

Zorg er voor dat je een apart IoT netwerk hebt die puur en alleen op 2.4Ghz draait.
En als je dat al hebt: Dan is even een volle power cycle van de warmtepomp aan te raden. Dit heeft mij ook een keer geholpen met een wifi probleem. :)
Die iot netwerk heb ik! Moet ik het power cyclen gewoon doen via de onderbreker die ze hebben ingebouwd? Gewoon uit 10 sec wachten en aan? Gaat er niks kwa instellingen verloren?

• LongTimeAgo
Klopt.
Zorg er voor dat je wp wel 'uit' staat als in "doet niets", dan kan je veilig die breaker overhalen, minuutje wachten en weer aanzetten. Natuurlijk is het niet aan te raden dit heel vaak te doen, maar een keer is niet erg.
Daarna duurt het een paar minuten maar zal alles weer up & running zijn.

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:42
Oke zitten jullie allemaal :-)
Antwoord van Adlar gekregen om de lange lijst met vragen n.a.v. ondershouds contracten en de wijzigingen.
(mail van 25 Jan 2026)

Ze hebben in ieder geval de tijd genomen om het uitgebreid te beantwoorden

---
Goedemiddag Marco, 

Bedankt voor uw uitgebreide bericht en het verzamelen van de verschillende vragen en aandachtspunten rondom onze onderhoudscontracten en dienstverlening. We begrijpen goed dat de overgang naar de vernieuwde contractstructuur vragen oproept bij bestaande gebruikers. Hieronder geven wij graag zo duidelijk mogelijk antwoord op de belangrijkste onderwerpen.

Bestaande onderhoudscontracten
Bestaande onderhoudscontracten blijven gedurende de afgesproken looptijd geldig volgens de voorwaarden die golden op het moment van afsluiten. Nieuwe onderhoudspakketten zijn bedoeld voor nieuwe overeenkomsten of vrijwillige overstappen.

Oude Gold contracten
Bij oudere Gold-contracten konden voorwaarden verschillen afhankelijk van het moment van afsluiten. In de meeste gevallen gold:
  • jaarlijks fysiek onderhoud;
  • verlengde garantie;
  • aanvullende serviceondersteuning.
Voorrijkosten en arbeidskosten waren alleen inbegrepen wanneer dit expliciet in het contract of de destijds geldende voorwaarden was opgenomen.

Facturatie en looptijd
Onderhoudscontracten worden jaarlijks vooruit gefactureerd. De oorspronkelijke contract- of installatiedatum blijft leidend voor de looptijd van de overeenkomst en de verlengde garantieperiode.

Garantie
Standaard geldt 2 jaar fabrieksgarantie. Met een actief onderhoudscontract kan deze worden verlengd naar 5 of 7 jaar afhankelijk van het pakket. Deze verlengde garantie betreft de totale garantieperiode vanaf installatiedatum, niet een aanvullende periode ná de eerste 2 jaar.

Garantie heeft betrekking op fabricage- en materiaalfouten binnen de warmtepomp. Normale slijtage, externe invloeden en installatiedelen buiten de warmtepomp vallen hier niet onder.

Nieuwe onderhoudscontracten
De nieuwe contracten zijn anders ingericht dan de eerdere structuur. Dit komt doordat warmtepompen steeds meer ondersteund worden door:
  • remote monitoring;
  • systeemchecks op afstand;
  • softwareoptimalisatie;
  • data-analyse;
  • en ondersteuning via Adlår Home.
Hierdoor is gekozen voor een onderhoudsstructuur waarbij fysiek onderhoud standaard eens per twee jaar plaatsvindt in combinatie met jaarlijkse systeemchecks op afstand.

Dit is gebaseerd op technische doorontwikkeling van de systemen en praktijkervaring vanuit monitoring van installaties.

Efficiency Optimiser / systeemcheck op afstand
De systeemcheck op afstand is de doorontwikkeling van eerdere monitoring- en optimalisatiefunctionaliteiten. Hierbij worden prestaties, storingen, instellingen en efficiëntie op afstand gecontroleerd en waar nodig geoptimaliseerd.

Dit betreft geen continue live monitoring door een medewerker, maar periodieke systeem controle en ondersteuning op afstand.

Fysiek onderhoud
Fysiek onderhoud bestaat onder andere uit:
  • inspectie van de warmtepomp;
  • controle van aansluitingen;
  • controle van systeemdruk en werking;
  • reiniging waar nodig;
  • veiligheidscontrole;
  • functionele controle van componenten.
Werkzaamheden buiten regulier onderhoud of veroorzaakt door externe factoren kunnen aanvullend worden gefactureerd.

Software-updates
Updates die noodzakelijk zijn voor correcte werking, stabiliteit en veiligheid van de warmtepomp worden beschikbaar gesteld voor alle klanten. Uitgebreidere softwarefunctionaliteiten, dashboards en aanvullende features zijn onderdeel van hogere onderhoudspakketten.

24/7 bereikbaarheid en remote service
Bij urgente storingen zijn wij telefonisch bereikbaar. Daarnaast kan contact plaatsvinden via supporttickets en e-mail. Remote service kan onder andere bestaan uit:
  • uitlezen van storingen;
  • controle van instellingen;
  • softwarematige optimalisatie;
  • resetten of aanpassen van parameters.
Software- en firmware-updates vallen eveneens onder remote service.

Adlår Home en ticketsysteem
Wij herkennen de opmerkingen over ticketafhandeling en communicatie rondom aanpassingen. Momenteel wordt gewerkt aan verdere verbetering van:
  • tickettransparantie;
  • communicatie over uitgevoerde wijzigingen;
  • en inzicht voor de eigenaar van de installatie.
Het doel is om het portaal verder te verbeteren zodat dit beter aansluit op de wensen van gebruikers.

Jaarlijks prestatierapport
Het prestatierapport geeft inzicht in:
  • verbruik;
  • prestaties;
  • storingshistorie;
  • en optimalisatiepunten.
Waar relevant worden daarbij ook optimalisatieadviezen gegeven.

Support zonder onderhoudscontract
Ook zonder onderhoudscontract kan gebruik worden gemaakt van onze serviceverlening. In dat geval gelden de reguliere servicetarieven zoals vermeld in de servicevoorwaarden, waaronder:
  • voorrijkosten;
  • arbeidsloon;
  • en eventuele toeslagen voor spoed, avond of weekend.

Bij urgente situaties, zoals risico op bevriezing, wordt uiteraard met passende urgentie gehandeld.
Tot slot willen wij benadrukken dat wij begrijpen dat de overgang naar de vernieuwde onderhoudsstructuur vragen oproept. Wij blijven onze dienstverlening, communicatie en systemen verder verbeteren en waarderen de uitgebreide feedback vanuit gebruikers dan ook zeer.

Warmte groet,

Team support

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Ik heb vorige week de jaarlijkse servicebeurt gehad. 1 jaar en 7 maanden na installatie.
Vooraf contact gezocht ivm onduidelijkheid over voorrijkosten. Mijn oude Gold contract was inclusief voorrijkosten, dus zou ik niet hoeven betalen. Na afloop toch een factuur gekregen a 75 euro en deze vandaag betwist.

De monteur was trouwens binnen 10 minuten klaar buiten. Toen binnen even de druk gecheckt en magneetfilter schoongemaakt.

Ik lees in bovenstaande dat aanvullende garantie geld bij fabricage fouten. Niet op normale slijtage. Vraag me af wat er normaal zou moeten slijten in 5 jaar tijd. Maar goed, ik neem geen aanvullend contract meer.
Überhaupt nooit bericht gekregen om te verlengen

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• LongTimeAgo
Dat is wel een heel netjes antwoord.
Helaas niet echt iets volledigs over de 'versobering' van de bestaande contracten (als je dus voor de 'nieuwe contracten' zou gaan), maar het is in ieder geval antwoord op heel wat vragen.

• marnie
@mversluis Dank je voor het verzamelen en stellen van de vragen aan Adlar.

De antwoorden van Adlar geven wat meer duiding over hoe Adlar tegen service, servicecontracten en garantie aankijkt. Hoe zich dat praktisch uitwerkt is nog onzeker, we lezen dat wel in dit forum.

Ik heb geen servicecontract, het is me door Adlar ook nooit aangeboden.En na het lezen van de reactie van Adlar zie ik geen reden (lees: voordeel) een service contract te nemen.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

• jansenpam
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-06 12:06
Wel toevallig dat ik dit nu lees. Toevallig vanmorgen een reminder gestuurd naar Adlar dat ik nog geen reactie heb gehad op mijn onderhoudscontract-verzoek: de 'oude' Silver. Deze is mij november vorig jaar aangeboden, alleen afsluiten lukte destijds niet omdat er een systeem-update plaatsvond. Toen deze update afgerond was werd mij de nieuwe contracten aangeboden. Hier trap ik natuurlijk niet in...

• conradh
marnie schreef op zondag 31 mei 2026 @ 17:52:
[...]

0x0045 AC Input Current
Dit is, voor zover ik kan beoordelen, de stroomwaarde als de compressor loopt.

Er is ook een " Compressor Phase Current" 0x0046, maar deze waarde kan ik niet erg goed duiden.

Zie mijn adlar-modbus.yaml op: https://github.com/cmseasy/Homeassistant/blob/main/esphome/adlar-modbus.yaml
Dank voor het delen. Ik denk dat ik de meeste registers gevonden heb. Ik heb Adlar de vraag uitgezet of ik geen overzicht van registers kan krijgen. Heeft iemand dat al eens aan ze gevraagd?

• marnie
conradh schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 23:04:
[...]

Dank voor het delen. Ik denk dat ik de meeste registers gevonden heb. Ik heb Adlar de vraag uitgezet of ik geen overzicht van registers kan krijgen. Heeft iemand dat al eens aan ze gevraagd?
Nee, heb ik nooit gevraagd, ik heb ook geen verwachting van Adlar dat zij hier antwoord op gaan geven, lees dit forum ...., maar misschien ben ik te scepties.

Een goede bron met Adlar modbus informatie zijn de github pagina's van @HHI : https://github.com/hhi. En hij krijgt van mij veel waardering hiervoor _/-\o_
Hhi is actief met de Adlar Homey integratie en heeft veel Adlar modbus data op zijn github staan.
Ik gebruik zelf vaak de installatie handleiding van HouseHeating als register bron maar check altijd of het register de entiteit is die in de doc's staat. Het document ia oa te vinden op https://github.com/hhi/org.hhi.adlar-heatpump/tree/main/docs/Heatpump%20specs/R290

• Bluefrog
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 04-06 16:43
azaden schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 23:03:
Homey app Modbus aansturing (public) testing releases
[Afbeelding]
Adlar I/II en III bronnen
Adlar I/II serieAdlar III serie
Homey public test installHomey public test install
Homey ForumHomey Forum
Broncode GithubBroncode Github
Aangezien ik zelf niet in het bezit ben van een Adlar III warmtepomp, heb ik een modbus simulator gebruikt op basis van de uitgebreide register specs van @ohno_nl
Deze app heb ik getest met een Adlar II 6kw in combinatie met een Elfin W11 (zonder externe antenne) en lijkt prima te werken. Hier moet ontzettend veel werk in zitten, petje af!

Vraag; Is er een mogelijkheid om de dashboards die lokaal via poort 8090 bereikbaar zijn, ook extern op een veilige manier te bereiken?

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:31
Bluefrog schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:47:
[...]

Vraag; Is er een mogelijkheid om de dashboards die lokaal via poort 8090 bereikbaar zijn, ook extern op een veilige manier te bereiken?
Er zijn oplossingen. Meest veilige is een VPN, maar je hebt ook tailscale wat goed werk op Home assistant. Helaas is er geen plugin of app in Homy. Maar je zou tailscale ook op je router kunnen installeren als deze dat ondersteund, ook heb je producten zoals een IOT connector zodat je extern connectie kan maken. GL.iNet heeft producten (net elke router ondersteunt het) die dat ondersteund. Denk je, ja ook leuk voor mij fileserver, ja dat kan ook maar verwacht niet dat je 4K films kan streamen.

• LongTimeAgo
De betaalde dienst in Home Assistant (Nabu Casa) werkt voor mij vooralsnog prima.
Mocht dat zijn wat je bedoelt.

• hwennink
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:36
Ik heb een vraag, is er ook voor de Aurora II 10 kW een voorbeeld hoe via Modbus de data in Home Assistent te verkrijgen, zoals @Ambrosiussen dat in zijn bericht van zaterdag 9 mei 2026 00:52 voor de Aurora III heeft beschreven in zijn github pagina https://github.com/Ambrosiussen/Adlar-Castra-Aurora-III-HomeAssistant ? (dus niet naar HomeyPro)

Vrijstaande woning 100m2 vloerverwarming, full electric warmtepomp 10 kW met vloerverwarming open verdeler

• Johan H
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 19:32
[...]

Deze app heb ik getest met een Adlar II 6kw in combinatie met een Elfin W11 (zonder externe antenne) en lijkt prima te werken. Hier moet ontzettend veel werk in zitten, petje af!

Ik gebruik Tailscale (gratis), te installeren op je HA En op je tablet en of mobiel. Werkt tadeloos.

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, HR++ glas vloerverwarming beneden 55 m2, boven standaard radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Jaarverbruik ca. 1.600 kwh, zonder cv hulp.

• conradh
hwennink schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:12:
Ik heb een vraag, is er ook voor de Aurora II 10 kW een voorbeeld hoe via Modbus de data in Home Assistent te verkrijgen, zoals @Ambrosiussen dat in zijn bericht van zaterdag 9 mei 2026 00:52 voor de Aurora III heeft beschreven in zijn github pagina https://github.com/Ambrosiussen/Adlar-Castra-Aurora-III-HomeAssistant ? (dus niet naar HomeyPro)
Deze heb ik zelf gemaakt voor mijn 10kw Aurora II

https://github.com/conradhagemans/adlar-heatpump

• azaden
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 24-06 16:59
[...]

Zoals anderen al aangeven, is Tailscale een uitstekende oplossing.

Het is overigens helemaal niet nodig om Tailscale direct op de Homey zelf te installeren, aangezien het op allerlei verschillende besturingssystemen draait.

Het enige wat je nodig hebt, is een client (zoals je telefoon of laptop) en één apparaat bij jou thuis dat is ingesteld als 'subnet router'. In mijn geval gebruik ik daar bijvoorbeeld een Apple TV voor.

[ Voor 3% gewijzigd door azaden op 07-06-2026 10:15 ]

• marinadus
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-06 19:01
Allen,
Hoe zit het met de ruimte thermostaat voor de Adlar? Heb je er daar 1 van bijv. In de woonkamer of in meerdere ruimtes 1?
En welke raden jullie aan vanuit ervaring.
Ik zie meerdere voorbij komen.

Ps: ik krijg volgende week een adviesgesprek voor een Aurora Adlar 3 dus wil mij zo goed mogelijk ingelezen hebben 🙂

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
marinadus schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 09:07:
Allen,
Hoe zit het met de ruimte thermostaat voor de Adlar? Heb je er daar 1 van bijv. In de woonkamer of in meerdere ruimtes 1?

Ps: ik krijg volgende week een adviesgesprek voor een Aurora Adlar 3 dus wil mij zo goed mogelijk ingelezen hebben 🙂
1 in de woonkamer.
Wil je er meerdere dan moet je kijken naar regeling per ruimte, bijv van tado. Moet er wel warmtevraag zijn vanuit de woonkamer lijkt me...

Ik heb er 3 gehad , en de Tado leek het meest stabiel te werken

Heb je al gelezen over de dynamische stooklijn icm Adlar? Er ziin weinig mensen op dit forum die volgens mij de thermostaat gebruiken op de manier waarop Adlar het bedacht heeft, hoewel het nu beter zou moeten werken.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
pentaw1nz schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 09:18:
[...]

1 in de woonkamer.
Wil je er meerdere dan moet je kijken naar regeling per ruimte, bijv van tado. Moet er wel warmtevraag zijn vanuit de woonkamer lijkt me...

Ik heb er 3 gehad , en de Tado leek het meest stabiel te werken

Heb je al gelezen over de dynamische stooklijn icm Adlar? Er ziin weinig mensen op dit forum die volgens mij de thermostaat gebruiken op de manier waarop Adlar het bedacht heeft, hoewel het nu beter zou moeten werken.
@marinadus

Eeehmm. Er is steeds een tiental mensen die blijkbaar voortdurend negatieve ervaringen hebben met de de hl8( dynamische stooklijn; binnenthermostaat gestuurd voornamelijk) . Maar: inmiddels is de hl8-aansturing zodanig verbeterd dat hij , in ieder geval bij mij en blijkbaar bij een heleboel gebruikers die op dit forum niet klagen, goed zijn werk doet. Inderdaad het heeft even een tijd gekost en daarom is een flink aantal mensen zelf begonnen met maatregelen: sturen via home assistant, via homy , via ........ Al dan niet met ingewikkelde programmeringen . Ik ben daarmee gestopt en heb naar tevredenheid deze winter de adlar via de nieuwe hl8 sturing laten werken. En dat is mij goed bevallen. Inmiddels wel een backup heater met een 50l vat laten plaatsen. Zo kan ik volledig zonder cv de komende winter mijn huis verwarmen.

En wat betreft de thermostaat : ik heb de draadloze versie van de Tado v3+. En die doet het prima. De bedrade tado x schijnt het ook goed te doen. Maar of de draadloze versie van tado x al goed werkt met de warmtepomp van Adlar weet ik eigenlijk niet.

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

• LongTimeAgo
marinadus schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 09:07:
Allen,

Bedraden Tado X thermostaat werkt bij mij uitstekend.
Er was wel een probleem met de draadloze versie. Of dat al is verholpen weet ik niet.

Hoewel Adlar nog zweert bij de Honeywell (T6R) thermostaten, vond ik dat zo'n gruwelijk slecht product, dat ik die meteen weg heb gedaan. Maar daar is genoeg over geschreven binnen dit forum.

Zelfs gebruik ik ook de Tado X radiatorknoppen die aan de thermostaat doorgeven wat de huidige temperatuur in de betreffende kamers (in ons geval, de slaapkamers) zijn wat je vervolgens weer in de App van Tado en/of Home assistant terug kan lezen.
Echter... De Adlar/Jan Module kan NIET differentiëren in de thermostaten, omdat alle informatie naar de 'hoofd' thermostaat wordt gestuurd in de woonkamer. Hij pakt er 'random' eentje en gaat daar z'n dynamische/hl8 sturing op regelen (wanneer je de dynamische stooklijn selecteert tenminste).
Dit kan je uitzetten in de Tado app per thermostaat. Dus weet waar je aan begint.

• marinadus
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-06 19:01
Dank voor de reacties. Ik krijg beneden vloerverwarming en boven hou ik voorlopig mn normale radiatoren, die zijn pas een jaar of 3.

Dus beneden in de woonkamer bijv zo'n Tado x thermostaat voor de dynamische sturing/stooklijn.

Voor de overige kamers moet je even iets meer toelichten als je wil. Ik dacht gewoon de radiatorkranen maximaal open (omdat ik een lage aanvoertemperatuur wil verwacht ik dat ze niet heel warm worden). Met Tado x radiatorknoppen zou ik de temperatuur per kamer dan beter kunnen regelen? Hoe werkt dat uitzetten dan precies? Sorry allemaal nieuwe materie voor mij.

• LongTimeAgo
@marinadus
De Tado radiator knoppen kan je niet reguleren met een warmtepomp. In feite doen die Open of Dicht. Er tussenin kán die wel, maar dat doet die op basis van de kamer temperatuur waarop die langzaamaan gaat knijpen naarmate de gewenste kamer temperatuur bereikt wordt. Dit duurt een behoorlijke tijd langer bij een warmtepomp en met 1 (laag-rendement) radiatortje in een slaapkamer. Dat heb je helaas niet in de hand. Die regeling is ook meer bedoeld voor CV ketels en een water temperatuur van 60+ graden.

Hoe ik het heb geregeld: Over het algemeen staan bij ons de Tado radiator knoppen dicht. We houden niet van warme slaapkamers. De overige kamers waar géén slimme radiator knoppen zitten, heb ik zelf geknepen om er voor te zorgen dat het warme water niet té snel retour wordt gestuurd over de retour leiding. Dit zorgt er namelijk voor dat de warmtepomp zelf te snel zal denken "goh, het inlet retour water is al dezelfde temperatuur als de outlet, dus ik hoef niet meer te werken" en dan kan gaan pendelen.

Wanneer ik deze slimme knoppen wél open zet, is tijdens de hele koude winterdagen wanneer de kamers té koud worden of wanneer de kamers in de winter even moeten luchten met ramen open. Als het namelijk zodanig koud is in de kamer, dan maakt een volledig open radiator niet meer uit, want dan geeft die alsnog warmte redelijk goed af. Ook met oude radiatoren en een (relatief) lage watertemperatuur van de warmtepomp.

Als je de dynamische regeling (hl8) van de warmtepomp gebruikt, die op basis van de woonkamer thermostaat fungeert, dan maakt het volgens mij minder uit of het oude, nieuwe, hoogrendement, of andere radiatoren betreft. Hij zal namelijk de set temp blijven ophogen tot het punt dat de inlet temp (retour) water áltijd minder warm zal zijn als de oulet temp water. Dat kan echter ook betekenen dat die dus naar de 50+ graden zal kunnen gaan terwijl dat extra verbruik om die temperatuur te bereiken wellicht helemaal niet nodig is om je huis warm te houden. Dan werkt die weer als een soort-van CV ketel, maar iets trager. <- Echter wordt deze regeling wel steeds beter en beter en doen ze dat best goed bij Adlar.

Maar ik gebruik dan ook een zelf-gecreëerde dynamische temperatuur curve via Home Assistant die bij -10 het water niet warmer dan 40 graden laat worden en bij 0 graden niet warmer dan 30. Dit houdt de woonkamer op 19 a 20 graden (met soms uitschieters naar 18 en 21 graden, wanneer het weer bijv héél vochtig is, dus de wp veel defrosts heeft en dus minder goed de temperatuur vraag kan bijhouden of als er veel zon is waardoor de woonkamer door de zon sneller opwarmt)

Maar zoals vaker gezegd... Elk huis is anders.
Maar de slimme radiatorknoppen zijn totaal niet nodig. Ik had alleen een "offer I couldnt refuse" van een Tado X starterpakket waar er 2 bij zaten. :P

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik probeer binnen de beperkingen de warmtepomp langer te laten koelen.

Van verwarmen naar koelen pas ik de volgende twee parameters aan:

- P26 van 5 naar 2

- P116 van 0 naar 1

Dit werkt goed, totdat het warm en vochtig is zoals gisteren. Vorig jaar een beetje geexperimenteerd met ontvochtigers, maar die genereren ook veel warmte.

Mijn regeling in HA kijkt naar het dauwpunt die ik bereken met een temperatuur en luchtvochtigheid sensor. Deze is betrouwbaar gebleken, want tot nu toe hebben wij geen natte leidingen meer gehad. Ons huis is ook groot genoeg om de kou kwijt te kunnen raken.

Bij hoge luchtvochtigheid en oplopende temperaturen moet de regeling de koeling soms een graad omhoog zetten. In onze situatie is de delta T in de ECO stand tussen in/uit maar 2~3 graden en met P26 op 2 slaat de warmtepomp midden op de dag af zodra de regeling op basis van het dauwpunt de koel temperatuur aanpast.

Gisteravond heb ik het volgende aangepast om de warmtepomp langer te laten draaien en misschien doe ik het niet helemaal goed en zijn er betere manieren.

P24 Inlet water T8 compensation value stond op 2 en heb ik naar 3 veranderd. Dit om de delta iets groter te laten worden. Als effect zie ik dat de warmtepomp minder hard gaat draaien en de COP omhoog gaat. Zou ik dan misschien juist P25 moeten veranderen? Dit met als doel om het stoppen door een te lage DeltaT zoveel mogelijk te voorkomen. In HA zie ik niet direct een verandering hierdoor.

P26 heb ik van 2 naar 1 gezet. Na het afslaan duurt het heel lang voordat de warmtepomp weer aangaat. Hiermee zal de warmtepomp sneller weer opstarten.

Gisteren ging de pomp uit toen de regeling naar 18 graden ging. Zonet ging het weer naar 18 graden en blijft het draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2zTx7rZ9nGGRkNfihPbOpNDSZo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C0dFJse53JBjGO45xjbCJmMX.jpg?f=fotoalbum_large

Het is nog steeds goed uit te houden in ons huis wat voor de installatie van de warmtepomp wel anders was. Nog steeds geen airco in huis (wat er misschien nog wel gaat komen)

[ Voor 15% gewijzigd door kiddyl op 21-06-2026 13:28 ]

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• lorenz129
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 16:52
Dag iedereen,

Ik zit met een vraag. Met deze hete dagen heb ik eens geprobeerd om vloerkoeling te gebruiken. Echter loop ik wat vast met de outlet temperatuur van het water. Deze blijft altijd zakken naar 15-16 graden wat zorgt voor condensatie op de leidingen. Ik heb zelf al P111 en P113 veranderd naar 19 graden als minimum outlet temperatuur maar dit lijkt niet te helpen... iemand nog een ideetje? Hieronder een foto van in de app.. temperatuur dat in de leidingen vloeit is dus veel te koud.

tnx!

alvasrt Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E0KDiiJPpp3HFevKtkhK_e3322Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kY57ENMcGcLWrf2lclZjw0ql.jpg?f=fotoalbum_large

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
lorenz129 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 17:07:
Dag iedereen,

Ik zit met een vraag. Met deze hete dagen heb ik eens geprobeerd om vloerkoeling te gebruiken. Echter loop ik wat vast met de outlet temperatuur van het water. Deze blijft altijd zakken naar 15-16 graden wat zorgt voor condensatie op de leidingen. Ik heb zelf al P111 en P113 veranderd naar 19 graden als minimum outlet temperatuur maar dit lijkt niet te helpen... iemand nog een ideetje? Hieronder een foto van in de app.. temperatuur dat in de leidingen vloeit is dus veel te koud.

tnx!

alvasrt [Afbeelding]
P113 heb ik hier op 15 graden staan en die werkt goed hier. Soms zie ik de automation daaronder gaan, maar dan wordt het nooit lager dan 15. 19 kan ook te hoog zijn. Er moet een DeltaT zijn tussen in/uit en het verschil moet groot genoeg zijn voor de warmtepomp om uberhaupt te kunnen werken.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• lorenz129
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 16:52
Snap ik zeker, maar ik neem aan dat natte leidingen aan de verdeler niet bepaald gezond zijn voor de vloer? Zeker aangezien het dauwpunt deze dagen gemakkelijk 19/20 graden is. Hoe houdt de pomp dan juist rekening met P113?

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:11

reiker

dan jij!

Hier is het dauwpunt binnen meestal 13-14 graden, zou het helpen wat extra te ventileren of een luchtontvochtiger neer te zetten? Ik heb er ook een staan, helpt enorm voor het comfort binnen; 24 graden binnen bij 50% relatieve luchtvochtigheid is een stuk prettiger dan 60% of hoger :)
Ik heb condens op de leidingen (in de garage, RLV is hier wat hoger; aan- en afvoerleidingen naar de vloerverdeler) aangepakt door de leidingen over het hele traject strak in te pakken met buisisolatie. De paar druppen die er dan nog op de (RVS) verdeler hangen kunnen mijns inziens niet zoveel kwaad.

Zo gezegd, zo gedaan.

• HeHoe
  • Niet online
Zelf kijk ik naar het dauwpunt + 1 graad en stel automatisch d.m.v. een script hierop in :-(

[ Voor 16% gewijzigd door HeHoe op 22-06-2026 18:50 ]

• Flotto
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23-06 22:52

Flotto

Graag gedaan!

Met dit warme weer wil ik graag koelen met de Aurora II 6kw. Beneden hebben we wandverwarming (dezelfde werking als vloerverwarming) en boven radiatoren.
Dit zijn mijn instellingen:
Modus "Koeling"  Curve instelling : "sluiting"
Set staat op 18gr. Deze temperatuur krijg ik niet gewijzigd en zou ik op 16gr. willen instellen.
Vraag: Hoe kan ik de SET temperatuur zelf instellen.
Geprobeerd met P116 in te stellen naar 16gr. Maar na opslaan en afsluiten is de SET temp. nog steeds 18gr. Ook met de stekker van JAN eruit gehaald.

Update:
P116 moet P113 zijn, hiermee de SET temp. op 16 gr. ingesteld. Dat leek eerst niet te lukken, later zag ik dat ik daarna nog in de SmartLife app de SET temperatuur op 16 gr. kan zetten.
Nu werkt de koeling goed. Heb nog geen last van condens, maar houdt het in de gaten.
Huis wordt wel wat koeler zo. :)

[ Voor 24% gewijzigd door Flotto op 23-06-2026 13:26 ]

Flotto

• HeHoe
  • Niet online
Flotto schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:08:
Met dit warme weer wil ik graag koelen met de Aurora II 6kw. Beneden hebben we wandverwarming (dezelfde werking als vloerverwarming) en boven radiatoren.
Set staat op 18gr. Deze temperatuur krijg ik niet gewijzigd en zou ik op 16gr. willen instellen.
Geprobeerd met P116 in te stellen naar 16gr. Maar na opslaan en afsluiten is de SET temp. nog steeds 18gr. Ook met de stekker van JAN eruit gehaald.
waar staat p113 op, default is dit 18 graden, dit zou je naar 16 graden kunnen zetten.
P113 is Cooling set temperature lower limit (host) 5- 20 graden
parameters

[ Voor 4% gewijzigd door HeHoe op 22-06-2026 17:38 ]

• marnie
HeHoe schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:12:
Zelf kijk ik naar het dauwpunt + 1 graad en stel automatisch d.m.v. een script via het mod adres 0x0171 (p113) hierop in
0x0171 is de minimale waarde voor het bereik van de Temp set Cooling (0x0300), de maximale waarde voor de temp set cooling is 0x0170. Via modbus is de water koeltemperatuur dan te regelen met register 0x0300 tussen deze waardes. De water koeltemperatuur kan dus niet hoger of lager worden ingesteld dan aangegeven met 0x0170 en 0x0171. Ook in de Tuya app kan je de set cooling temp niet hoger of lager instellen.

Het regelen gebeurt met register 0x0300 in modbus.

Mocht ik er naast zitten dan hoor ik het wel, maar dan zou mijn Homeassistant/ESP/modbus dauwpunt koude regeling eigenlijk niet kunnen werken en die werkt naar tevredenheid.

• marnie
Flotto schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:08:
P170 en P171 kan je aanpassen om het koude bereik vast te zetten.

P170, Cooling set temperature - highest temperature, range 20-40 gr.
P170, Cooling set temperature - lowest temperatue, range 5-20 g.
Zie de Housheating installatie handleiding blz 171

@HeHoe heeft helemaal gelijk, ik haal het door elkaar, zie zijn reactie hieronder. Even recht zetten.

Modbus registers 0x0170 en 0x0171 kan je aanpassen om het koude bereik vast te zetten.
0x0170 Cooling set temperature - highest temperature, range 20-40 gr.
0x0171, Cooling set temperature - lowest temperatue, range 5-20 gr.

P113 (0x0170) Cooling set temperature lower limit (host), range 5-20gr
P112 is waarschijnlijk de Cooling setting higher limit (0x0171) , dit staat in "r32-heat-pump-for-heating-cooling-dhw-new.pdf" beschreven als 'Refrigeration set temperature upper limit (host)' , range 20-40grC.

[ Voor 28% gewijzigd door marnie op 22-06-2026 21:11 ]

• HeHoe
  • Niet online
marnie schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:43:
[...]

P170 en P171 kan je aanpassen om het koude bereik vast te zetten.

P170, Cooling set temperature - highest temperature, range 20-40 gr.
P170, Cooling set temperature - lowest temperatue, range 5-20 g.
volgens mij haal je dingen door elkaar blz171
Je kun de mod adres niet 1 op 1 vertalen na een P nummer
0x170 is NIET P170 maar P113
0x171 is NIET P171 maar heeft waarschijnlijk P112 :w, Zoals @marnie schreef

[ Voor 5% gewijzigd door HeHoe op 23-06-2026 15:07 ]

• Crusheraxe
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 15:25
Ik heb vloerverwarming op de beganegrond 60m2 en boven nog standaar radiatoren. Nu is het 30 graden buiten een een Dauwpunt van 21 graden. Nu condenseren de radiatoren heel snel en moet ik heel goed het dauwpunt in de gaten houden en merk ik dat koelen weinig effect heeft.

Heeft het zin om alle radiatoren dicht te draaien en alleen de vloerverwarming te gebruiken voor koelen, kan ik dan naar een lagere temperatuur?

Het is een warp vloerverwarming in een cement dekvloer met ondervloer voor vloerverwarming en lamel parket daar op. (in de kruipruimte TONSON isolatie en de aanbouw betonbroodjes vloer) Op welke laag in je vloer krijg je de condens?

• martijn3
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:14
Condens krijg je op de plek waar de warme vochtige lucht in aanraking komt met een koud oppervlak. In jouw geval is de cement dekvloer het koude oppervlak. Condens zal dan daarboven ontstaan. Bij lamelparket zou ik hier voorzichtig mee zijn en accepteren dat je niet te koud kunt koelen.

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:19
Vorige week is in ons nieuwe huis een Aurora 3 pro geinstalleerd. Toen de temperatuur begon op te lopen heb ik de warmtepomp op Koelmodus gezet, maar wij merken er vrij weinig van. Sterker nog, de vloer in de keuken is zelfs warm.
Nu ben ik met hulp van Gemini ff door de waardes gegaan op het display. De TW (temp water naar vloerverwarmingelementen/radiatoren) staat op 26 graden. Dat zou, met het dauwpunt in gedachten, meer rond de 19 mogen zijn?
In het menu kan ik onder user settings naar de zone instellingen. Daar had ik de pomp op Koelmodus gezet, maar op dat zelfde scherm zie je naast een sneeuwvlokje ook een heatingsymbool (radiator met 3 streepjes erboven). Blijkbaar weet de pomp niet wat het moet doen, en doet het sowieso niet koelen.
Het stroomverbruik van de pomp is nu ook 0.0 kW, dus dat ding doet eigenlijk niks.
De doeltemperatuur staat op 22 graden. Met een buiten temperatuur van nu nog steeds 28 graden zou dat ding toch aan het koelen moeten zijn?

Weet iemand hoe de modus alleen op koelen gezet wordt? Kan het zijn dat ik de Buitentermperatuurregeling moet uitschakelen ofzo? Die melding zie ik weleens op het scherm verschijnen, maar kan geen reden bedenken waarom dat zou moeten. Ik doe vast iets anders fout? :)

• LongTimeAgo
@technoaddict De Aurora 3 pro lijkt toch wel een heel ander beestje te zijn dan de Aurora 2 Pro.
Maar wellicht werkt het volgende: Zet de pomp op 'sluiting'/off door deze 'temperatuurcurve' te selecteren. Hier mee wordt de temperatuur (Temp Set) vrij regelbaar.
Vervolgens kan je deze naar 20 oid zetten en zal die als het goed is, op de stand koelen, nu ook daadwerkelijk aan moeten springen en ijzige voetjes creëeren in de keuken.

Zo is het in ieder geval op de Aurora 2 mogelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door LongTimeAgo op 25-06-2026 23:06 ]

Pagina: 1 ... 79 80 Laatste