Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen

Pagina: 1 ... 74 75 Laatste
Acties:

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
hwennink schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:47:
De settemp in de adlar web omgeving wijkt af van de werkelijke settemp in bv Home assistent omgeving:
Adlar web 55 graden en HomeAssistent 35 graden.\
Heeft iemand hier een verklaring voor?[Afbeelding]

[Afbeelding]
@WimVeendam & @hwennink
De settemp in de adlar-app is de settemp van de dynamische stooklijn van dat moment ( de parameter L29 geeft deze waarde; het betreft de beoogde watertemperatuur bij -15 graden, maar zoals de naam dynamische stooklijn'' al aangeeft,: dat verandert voortdurend) . Die waarde komt (dus) niet overeen met de settemp die de warmtepomp zelf geeft.
Bij navraag indertijd is dit issue bekend. Wellicht lukt het een keer de settemp van de dynamische stooklijn te vertalen naar die van de warmtepomp en kijk je dan naar de realtime warmtepomp-settemp.

Zie ook deze post van mij : fvanderstege in "Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen"

[ Voor 19% gewijzigd door fvanderstege op 26-01-2026 14:21 ]

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:36
Is die "Set Water Temperatuur" die in de Adlar app wordt weergegeven niet de temperatuur van het (warme) tapwater? Deze staat bij mij namelijk altijd op "50" in Home Assistant omdat die niet aanpasbaar is door m'n hybride opstelling. (M'n CV die levert nog het warme water uit de kraan)

Het kan zijn dat Adlar perongeluk die entiteit heeft gepakt dan de "Set temp" waarde van het verwarmingswater.

Ik heb helaas nog steeds geen toegang tot de app, ook al zat deze toegang wel in de originele zilver onderhoudscontract... (nog iets wat er uit is gesloopt bij de nieuwe contracten...)

[ Voor 21% gewijzigd door LongTimeAgo op 26-01-2026 14:25 ]

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
LongTimeAgo schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:24:
Is die "Set Water Temperatuur" die in de Adlar app wordt weergegeven niet de temperatuur van het (warme) tapwater? Deze staat bij mij namelijk altijd op "50" in Home Assistant omdat die niet aanpasbaar is door m'n hybride opstelling. (M'n CV die levert nog het warme water uit de kraan)

Het kan zijn dat Adlar perongeluk die entiteit heeft gepakt dan de "Set temp" waarde van het verwarmingswater.

Ik heb helaas nog steeds geen toegang tot de app, ook al zat deze toegang wel in de originele zilver onderhoudscontract... (nog iets wat er uit is gesloopt bij de nieuwe contracten...)
Als die altijd op 50 staat en je werkt/verwarmt middels de hl8 dan heb je een probleem: je verwarmt dan altijd op hoog vermogen. Maar ik denk dat je de hl8 uit hebt staan? Dan kan het heel goed zijn dat in de app deze altijd op 50 staat . maar het is zeker de settemp van de warmtepomp voor het cv-water voor verwarming, dus niet de warmwatervoorziening.

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:36
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mJRKmmqTqiOUK5KuNGo29Rf2ZMk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gVFrPGdhPJ5yHXOjRkH0SHNV.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mij is het zeker weten de "warmwater temperatuur" (tapwater) en niet m'n CV/verwarming water.
Ik kan namelijk de instelling helemaal niet aanpassen, zowel niet in HA (als ik hem aanpas, springt die terug naar 50) als in de App (in de app ontbreekt deze helemaal).

Als ik namelijk HL8 aanzet/gebruik, dan past die meteen de "temp set" (dus het CV/verwarmingswater) aan en blijft die andere (warmwater) op 50 staan, ongeacht instellingen. Dus ik gok dat dit volledig met de hybride opstelling te maken heeft.

M'n CV voor tapwater staat op 65 ingesteld en m'n CV voor verwarming staat op 45 ingesteld. Ik heb geen idee of de JAN deze beide temperaturen ook kan aanpassen.

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
HeHoe schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:43:
[...]

Wat ik doe is op moment dat ik support nodig heb doe ik de steker van de JAN in het stopcontact. de wiffi werkt via de bedienunit. Van uit Adlar is er nooit een opmerking hierover geweest. Mijn conclusie is dan ook dat ze de WP niet monitoren. En pas kijken bij klachten/storing
Maar ben nu nog wel benieuwd hoe de thermostaat was aangesloten voordat Adlar met JAN module ging werken.

Stekkertje uit de JAN is idd het meest logisch.
Ik zie 2 kabels in de JAN gaan;
Eentje van mijn thermostaat , en een dikkere grijze kabel.
Daarmee kan Adlar denk ik data uitlezen en op afstand parameters aanpassen?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar laadpaal / 25kw plugin hybride

• HeHoe
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
pentaw1nz schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:26:
[...]

Maar ben nu nog wel benieuwd hoe de thermostaat was aangesloten voordat Adlar met JAN module ging werken.

Stekkertje uit de JAN is idd het meest logisch.
Ik zie 2 kabels in de JAN gaan;
Eentje van mijn thermostaat , en een dikkere grijze kabel.
Daarmee kan Adlar denk ik data uitlezen en op afstand parameters aanpassen?
twee aders uit de grijze kabel wordt gebruikt door de jan om te communiceren met de WP

Just because someone's opinion is different than your own it does not mean they are wrong.

• HeHoe
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
LongTimeAgo schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:20:
[Afbeelding]

Volgens mij is het zeker weten de "warmwater temperatuur" (tapwater) en niet m'n CV/verwarming water.
Ik kan namelijk de instelling helemaal niet aanpassen, zowel niet in HA (als ik hem aanpas, springt die terug naar 50) als in de App (in de app ontbreekt deze helemaal).

Als ik namelijk HL8 aanzet/gebruik, dan past die meteen de "temp set" (dus het CV/verwarmingswater) aan en blijft die andere (warmwater) op 50 staan, ongeacht instellingen. Dus ik gok dat dit volledig met de hybride opstelling te maken heeft.

M'n CV voor tapwater staat op 65 ingesteld en m'n CV voor verwarming staat op 45 ingesteld. Ik heb geen idee of de JAN deze beide temperaturen ook kan aanpassen.
LongTimeAgo schreef
Nee dat kan de JAN niet!

[ Voor 7% gewijzigd door HeHoe op 26-01-2026 17:00 ]

Just because someone's opinion is different than your own it does not mean they are wrong.

Pagina: 1 ... 74 75 Laatste