Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen

Pagina: 1 ... 73 74 Laatste
Acties:

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:17
conradh schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:25:
Als ik een port scan doe zegt hij dat port 6666, 6667, en 7000 dicht staan op de JAN module.
Ik kan het mis hebben, maar die JAN Module is niet benaderbaar, je maakt verbinding met dat andere tussenkastje.
Wellicht is die geüpdate?

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:52
Als het systeem nu goed draait is het prima. Kijken of je nog 1x kunt aansturen op laatste update.
Die eerste belofte/contract kun je ze natuurlijk gewoon aan houden .

Verder is het denk ik niet zo spannend. De CV ketel draaide ook >10 jaar zonder ingewikkelde software.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
conradh schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:25:
Zou het mogelijk kunnen zijn dat Adlar een update heeft uitgevoerd? Sinds ruim een dag werkt Tuya Local niet meer. Ik heb een scan gedaan met "python3 tinytuya scan -force IP".

Hij vindt de pomp wel op het netwerk, laat device ID en Key zien. Maar geeft Polling 192.168.1.XX Failed: Read error

Home Assistant Tuya Local verwijderd en opnieuw geinstalleerd, maar dat maakt niets uit.
Kan er ook een andere oorzaak zijn?

Als ik een port scan doe zegt hij dat port 6666, 6667, en 7000 dicht staan op de JAN module.
Waarschijnlijk is je toestemming/licentie ( trialperiode) verlopen. Ga naar:
https://platform.tuya.com/ (webdeveloper site) en zoek in cloud naar het door jou gemaakte project.
je kunt dit project denk ik nu niet openen maar je kunt wel de toestemming voor de trialperiode verlengen ( waarna je gewoon weer alles kunt zien. Even opnieuw puzzelen dus
Dit moet trouwens elk half jaar

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

• LongTimeAgo
@fvanderstege Ik hoef dit dus niet te doen elk half jaar?
Ik ga even er op inloggen en kijken welke functies/rechten mijn project heeft. Er zat een limiet op per functie in hoeverre die gratis of betaald of tijdelijk was. Wellicht is er een functie teveel gekozen in het project als dit het geval is?

(Of Tuya Dev heeft een functie die voorheen gratis was, betaalt/tijdelijk gemaakt)

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

• LongTimeAgo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bHdsBDA5cXzZDw6jXo7UrsMSXeQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EVORRhaIGgyDN3Eq9NDSPvry.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zijn de services die LocalTuya gebruikt.
En alleen IoT core is verlopen (en die trial kan inderdaad verlengt worden)

Maar wel raar, want mijn HA heeft een lokale verbinding opgebouwd naar de warmtepomp, deze loopt niet over Tuya heen, dat was alleen nodig bij initiële installatie.

Ik vermoed alleen dat als je hem weer opnieuw moet instellen/koppelen, je wel weer deze verbinding nodig hebt. Dus dan zal je vast gelijk hebben. :P

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:56
fvanderstege schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:58:
[...]

Waarschijnlijk is je toestemming/licentie ( trialperiode) verlopen. Ga naar:
https://platform.tuya.com/ (webdeveloper site) en zoek in cloud naar het door jou gemaakte project.
je kunt dit project denk ik nu niet openen maar je kunt wel de toestemming voor de trialperiode verlengen ( waarna je gewoon weer alles kunt zien. Even opnieuw puzzelen dus
Dit moet trouwens elk half jaar
Ik heb deze trial periode update een dik jaar geleden ook doorlopen. Ik heb toen op internet gezocht wat te doen maar ik heb geen idee meer wat ik toen heb gedaan.
Sinds dat moment dtaait mijn systeem zonder onderbreking. Geen last gehad van 1/2 jaarlijkse herhaling.
Ik meen me te herinneren dat je de Tuya cloud ook maar één keer nodig bent maar dat de connectie daarna lokaal is.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:56
LongTimeAgo schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:26:
Ik twijfel ook om door te gaan met het servicecontract. Er poppen hier plots meer en meer warmtepomp monteurs op her en der in de wijken.

Eens per 2 jaar (ipv 1 jaar) komt er nu iemand langs, maar je gaat wel jaarlijks blijven betalen?
Geen software updates meer in gold(?!)
En de "Jaarlijkse controle" is dat de JAN module groene vinkjes doorgeeft aan hun systeem.
Sterker nog, de zilver die ik had, was destijds prima voor de situatie. Brons kon niet ivm m'n hybride opstelling, die ondersteuning begon pas bij zilver.
Zilver had ook gewoon fysiek onderhoud eens per jaar. Is er nu ook uit.

Als ze zich nog maar aan hun eerste belofte voor langskomen en de hele boel updaten gaan houden. ;)
Ik las zojuist de warmtepomp garantie problemen van @amauer , ik wil het jullie niet onthouden: amauer in "Warmtepomp garantie"

Ik heb bij de aankoop van de Adlar geen service contract afgenomen, zelfs in overleg met Adlar: "er zit tenslotte 2 jaar garantie op en het schoonmaak onderhoud kan om de 2 jaar"

Halverwege vorig jaar ben ik ingegaan op het aanbod voor aankoop van service en garantie voor de rest van het jaar, daar zat onderhoud bij die, na aandringen, ook is uitgevoerd, inclusief software update.

Op dit moment heb ik geen service contract en ik twijfel ook om het aan te schaffen. Ligt er aan wat Adlar aanbied.

Mijn overwegingen:
Een warmtepomp is redelijk onderhoudsvrij, elk jaar even schoon maken en de lucht toe- en afvoer goed vrijhouden. Dat kan ik zelf wel.
Er is niet alleen de 2 jaar Adlar garantie maar daarboven hebben we een wettelijke garantie, voor de gehele installatie en de gebruikte onderdelen: https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product. Ik heb een rechtsbijstandsverzekering die deze wettelijke garantie enigszinds borgt.

Probleem is dat ik bij een garantieclaim na de fabrieksgarantie moet bewijzen dat een storing of defect niet door mijzelf wordt veroorzaakt. Adlar eist daarvoor dat de warmtepomp wordt geïnspecteerd en onderhouden. En dat kan alleen met hun service contract: onderhoud die ik zelf heb gedaan is moeilijk te bewijzen en ik ken nog geen andere bedrijven die warmtepompen onderhouden voor een redelijk tarief.

Waar ik echt behoefte aan heb is zekerheid dat, bij een storing of defect, ik binnen een redelijke termijn geholpen wordt om de warmtepomp weer in bedrijf te krijgen.
Bij lage buitentemperaturen is deze redelijke termijn zeer kort ivm risico op bevriezen van leidingen met alle schade doe daaruit extra voortvloeid. En hulp kan op afstand zijn of dmv een service ter plekke.
Dat hoeft niet in een duur service pakket waarvoor ik elk jaar betaal en de arbeids- en voorrij kosten gratis zijn. Dat kan ook in een service pakket waarbij ik de jaarlijkse kosten alleen de dienst van het adhoc reageren bij een storing betaal (24/7 bereikbaarheid) en het arbeidsloon, voorrijkosten en materiaal betaal als deze kosten werkelijk gemaakt worden en niet onder de garantie vallen.
Helaas zie ik deze optie niet in de service pakketten terug komen en ik ken nog geen 'warmtepomp service bedrijven'

[ Voor 14% gewijzigd door marnie op 13-01-2026 12:56 ]

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

• Frans H
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12:54
pentaw1nz schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 08:34:
[...]

De vraag is of je service nodig hebt. Je moet afstappen van het idee van de CV ketel waarbij van alles vervuilt en gecheckt moet worden.

Jaarlijks magneetfilter schoonmaken en de buitenunit poetsen.

Ik heb hier 2 airco's al 5 jaar draaien, daar is nog nooit iemand bij geweest.

Als er echt iets kapot gaat kun je altijd iemand bellen
Ik ben het hier wel mee eens.
Onderhoud is er eigenlijk niet, behalve de dingen die je erg makkelijk zelf kan doen zoals je cv waterdruk op peil houden, verdamper schoonhouden (geen hogedrukreiniger gebruiken), (magneet)vuilfilter reinigen en dat is het dan wel zo'n beetje.

Een echte storing zal naar mijn idee veel vaker een echt hardware defect zijn en daar helpt je onderhouds contract niet erg bij, hooguit wat snellere respons. Ik heb zelfs vorig jaar mijn 23 jaar oude airco vervangen omdat hij niet heel efficient meer functioneerde omdat een deel van de verdamperlamellen weggeoxideerd was. Nooit een storing aan gehad.

Het enige wat vervelend is (en daar heb ik nog meer last van dan jullie met mijn Dewarmte warmtepomp, jullie hebben het voordeel dat de originele fabrieks aansturing er nog bij zit) zijn al die aanpassingen (door Adlar en Dewarmte) buiten de reguliere soft en hardware om, want problemen daarin zijn vaak niet op te lossen door een willekeurige warmtepompinstallateur die je eventueel in hebt geschakeld bij een storing.
Pagina: 1 ... 73 74 Laatste