• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02-02 18:45
conradh schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:25:
Als ik een port scan doe zegt hij dat port 6666, 6667, en 7000 dicht staan op de JAN module.
Ik kan het mis hebben, maar die JAN Module is niet benaderbaar, je maakt verbinding met dat andere tussenkastje.
Wellicht is die geüpdate?

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:01
Als het systeem nu goed draait is het prima. Kijken of je nog 1x kunt aansturen op laatste update.
Die eerste belofte/contract kun je ze natuurlijk gewoon aan houden .

Verder is het denk ik niet zo spannend. De CV ketel draaide ook >10 jaar zonder ingewikkelde software.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
conradh schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:25:
Zou het mogelijk kunnen zijn dat Adlar een update heeft uitgevoerd? Sinds ruim een dag werkt Tuya Local niet meer. Ik heb een scan gedaan met "python3 tinytuya scan -force IP".

Hij vindt de pomp wel op het netwerk, laat device ID en Key zien. Maar geeft Polling 192.168.1.XX Failed: Read error

Home Assistant Tuya Local verwijderd en opnieuw geinstalleerd, maar dat maakt niets uit.
Kan er ook een andere oorzaak zijn?

Als ik een port scan doe zegt hij dat port 6666, 6667, en 7000 dicht staan op de JAN module.
Waarschijnlijk is je toestemming/licentie ( trialperiode) verlopen. Ga naar:
https://platform.tuya.com/ (webdeveloper site) en zoek in cloud naar het door jou gemaakte project.
je kunt dit project denk ik nu niet openen maar je kunt wel de toestemming voor de trialperiode verlengen ( waarna je gewoon weer alles kunt zien. Even opnieuw puzzelen dus
Dit moet trouwens elk half jaar

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

• LongTimeAgo
@fvanderstege Ik hoef dit dus niet te doen elk half jaar?
Ik ga even er op inloggen en kijken welke functies/rechten mijn project heeft. Er zat een limiet op per functie in hoeverre die gratis of betaald of tijdelijk was. Wellicht is er een functie teveel gekozen in het project als dit het geval is?

(Of Tuya Dev heeft een functie die voorheen gratis was, betaalt/tijdelijk gemaakt)

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

• LongTimeAgo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bHdsBDA5cXzZDw6jXo7UrsMSXeQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EVORRhaIGgyDN3Eq9NDSPvry.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zijn de services die LocalTuya gebruikt.
En alleen IoT core is verlopen (en die trial kan inderdaad verlengt worden)

Maar wel raar, want mijn HA heeft een lokale verbinding opgebouwd naar de warmtepomp, deze loopt niet over Tuya heen, dat was alleen nodig bij initiële installatie.

Ik vermoed alleen dat als je hem weer opnieuw moet instellen/koppelen, je wel weer deze verbinding nodig hebt. Dus dan zal je vast gelijk hebben. :P

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09:03
fvanderstege schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:58:
[...]

Waarschijnlijk is je toestemming/licentie ( trialperiode) verlopen. Ga naar:
https://platform.tuya.com/ (webdeveloper site) en zoek in cloud naar het door jou gemaakte project.
je kunt dit project denk ik nu niet openen maar je kunt wel de toestemming voor de trialperiode verlengen ( waarna je gewoon weer alles kunt zien. Even opnieuw puzzelen dus
Dit moet trouwens elk half jaar
Ik heb deze trial periode update een dik jaar geleden ook doorlopen. Ik heb toen op internet gezocht wat te doen maar ik heb geen idee meer wat ik toen heb gedaan.
Sinds dat moment dtaait mijn systeem zonder onderbreking. Geen last gehad van 1/2 jaarlijkse herhaling.
Ik meen me te herinneren dat je de Tuya cloud ook maar één keer nodig bent maar dat de connectie daarna lokaal is.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

• marnie
LongTimeAgo schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:26:
Ik twijfel ook om door te gaan met het servicecontract. Er poppen hier plots meer en meer warmtepomp monteurs op her en der in de wijken.

Eens per 2 jaar (ipv 1 jaar) komt er nu iemand langs, maar je gaat wel jaarlijks blijven betalen?
Geen software updates meer in gold(?!)
En de "Jaarlijkse controle" is dat de JAN module groene vinkjes doorgeeft aan hun systeem.
Sterker nog, de zilver die ik had, was destijds prima voor de situatie. Brons kon niet ivm m'n hybride opstelling, die ondersteuning begon pas bij zilver.
Zilver had ook gewoon fysiek onderhoud eens per jaar. Is er nu ook uit.

Als ze zich nog maar aan hun eerste belofte voor langskomen en de hele boel updaten gaan houden. ;)
Ik las zojuist de warmtepomp garantie problemen van @amauer , ik wil het jullie niet onthouden: amauer in "Warmtepomp garantie"

Ik heb bij de aankoop van de Adlar geen service contract afgenomen, zelfs in overleg met Adlar: "er zit tenslotte 2 jaar garantie op en het schoonmaak onderhoud kan om de 2 jaar"

Halverwege vorig jaar ben ik ingegaan op het aanbod voor aankoop van service en garantie voor de rest van het jaar, daar zat onderhoud bij die, na aandringen, ook is uitgevoerd, inclusief software update.

Op dit moment heb ik geen service contract en ik twijfel ook om het aan te schaffen. Ligt er aan wat Adlar aanbied.

Mijn overwegingen:
Een warmtepomp is redelijk onderhoudsvrij, elk jaar even schoon maken en de lucht toe- en afvoer goed vrijhouden. Dat kan ik zelf wel.
Er is niet alleen de 2 jaar Adlar garantie maar daarboven hebben we een wettelijke garantie, voor de gehele installatie en de gebruikte onderdelen: https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product. Ik heb een rechtsbijstandsverzekering die deze wettelijke garantie enigszinds borgt.

Probleem is dat ik bij een garantieclaim na de fabrieksgarantie moet bewijzen dat een storing of defect niet door mijzelf wordt veroorzaakt. Adlar eist daarvoor dat de warmtepomp wordt geïnspecteerd en onderhouden. En dat kan alleen met hun service contract: onderhoud die ik zelf heb gedaan is moeilijk te bewijzen en ik ken nog geen andere bedrijven die warmtepompen onderhouden voor een redelijk tarief.

Waar ik echt behoefte aan heb is zekerheid dat, bij een storing of defect, ik binnen een redelijke termijn geholpen wordt om de warmtepomp weer in bedrijf te krijgen.
Bij lage buitentemperaturen is deze redelijke termijn zeer kort ivm risico op bevriezen van leidingen met alle schade doe daaruit extra voortvloeid. En hulp kan op afstand zijn of dmv een service ter plekke.
Dat hoeft niet in een duur service pakket waarvoor ik elk jaar betaal en de arbeids- en voorrij kosten gratis zijn. Dat kan ook in een service pakket waarbij ik de jaarlijkse kosten alleen de dienst van het adhoc reageren bij een storing betaal (24/7 bereikbaarheid) en het arbeidsloon, voorrijkosten en materiaal betaal als deze kosten werkelijk gemaakt worden en niet onder de garantie vallen.
Helaas zie ik deze optie niet in de service pakketten terug komen en ik ken nog geen 'warmtepomp service bedrijven'

[ Voor 14% gewijzigd door marnie op 13-01-2026 12:56 ]

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

• Frans H
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02-02 17:49
pentaw1nz schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 08:34:
[...]

De vraag is of je service nodig hebt. Je moet afstappen van het idee van de CV ketel waarbij van alles vervuilt en gecheckt moet worden.

Jaarlijks magneetfilter schoonmaken en de buitenunit poetsen.

Ik heb hier 2 airco's al 5 jaar draaien, daar is nog nooit iemand bij geweest.

Als er echt iets kapot gaat kun je altijd iemand bellen
Ik ben het hier wel mee eens.
Onderhoud is er eigenlijk niet, behalve de dingen die je erg makkelijk zelf kan doen zoals je cv waterdruk op peil houden, verdamper schoonhouden (geen hogedrukreiniger gebruiken), (magneet)vuilfilter reinigen en dat is het dan wel zo'n beetje.

Een echte storing zal naar mijn idee veel vaker een echt hardware defect zijn en daar helpt je onderhouds contract niet erg bij, hooguit wat snellere respons. Ik heb zelfs vorig jaar mijn 23 jaar oude airco vervangen omdat hij niet heel efficient meer functioneerde omdat een deel van de verdamperlamellen weggeoxideerd was. Nooit een storing aan gehad.

Het enige wat vervelend is (en daar heb ik nog meer last van dan jullie met mijn Dewarmte warmtepomp, jullie hebben het voordeel dat de originele fabrieks aansturing er nog bij zit) zijn al die aanpassingen (door Adlar en Dewarmte) buiten de reguliere soft en hardware om, want problemen daarin zijn vaak niet op te lossen door een willekeurige warmtepompinstallateur die je eventueel in hebt geschakeld bij een storing.

• fvanderstege
  • Niet online
Ik vermoed alleen dat als je hem weer opnieuw moet instellen/koppelen, je wel weer deze verbinding nodig hebt. Dus dan zal je vast gelijk hebben. :P
[/quote]

Dit zal het zijn inderdaad : Ik heb aanpassingen gemaakt in de afgelopen jaren : opnieuw verbinden, apparaten toegevoegd e.d. . Hoe dan ook ik loop het per half jaar even langs om te checken. Ik heb indertijd ook de services weer moeten activeren. Blijft een tuya dingetje... Ingewikkelde site

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

• marnie
fvanderstege schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:10:
Blijft een tuya dingetje... Ingewikkelde site
Inderdaad.

• mmrs73
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-02 19:55
Afgelopen najaar had ik ook mijn jaarlijkse controle en dit was met een nieuwe monteur die jaren in Zweden had gewoond. Ik was ook benieuwd wat hij allemaal schoon ging maken maar zoals al eerder aangegeven in dit Topic stelt het niet veel voor. Deze monteur gaf ook al aan dat de WP weinig onderhoud nodig heeft en dat je dit makkelijk zelf kan doen. Ik had ook Gold voor 5 jaar maar met de huidige aanpassingen stop ik er ook mee en ga dit zelf wel uitvoeren. Het lijkt mij sterk dat als er echt een software probleem is dat Adlar niet bij je langs komt, alleen de kosten zullen hoger zijn neem ik aan.

• LongTimeAgo
Bijkomend is wel dat in een serie WPs die zijn geïnstalleerd in 2024 (inclusief de mijne) waar Adlar heeft toegegeven dat er een werkelijke fout in de firmware zit die ze moeten updaten om hun eigen dynamische stooklijn via JAN goed te laten werken. Ze hadden mij beloofd dit in 2025 te updaten bij het onderhoud. Is nog niet gebeurd.

Komop Adlar, we weten dat jullie (soms) meelezen, communiceer ff naar jullie klanten. Ik heb ook nog helemaal niets ontvangen in de mail over jullie nieuwe servicecontracten.

• pentaw1nz
Na nogmaals contact (dit keer via WhatsApp wat ik ook al meerdere malen probeerde) kreeg ik onderstaand bericht.
De e-mail met betrekking tot de onderhoudscontracten komt binnenkort uw kant op. Deze is inmiddels al naar een aantal klanten verstuurd om te testen of de mail goed wordt ontvangen en correct functioneert.

Zodra deze controle is afgerond, ontvangt u de e-mail eveneens.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd
Helaas volstaat deze informatie niet, want wat er in de mail staat waar naar wordt verwezen hebben we hier al kunnen lezen.
Adlar gaat daarmee nog steeds niet in op huidige/'oude' contracten en de verwachting die klanten daar logischerwijs bij hebben.

We hebben immers 199,- betaald voor o.a. onderhoud en update op locatie na 1 jaar.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• pentaw1nz
Daarop wordt nu het volgende gereageerd. Ik zal het dus nog even afwachten en anders bel ik ze na het stookseizoen wel op. Dit lijkt in ieder geval wel op iets van een bevestiging dat ze het onderhoud gewoon dit jaar nog doen.
[14-1, 08:59] Adlar Castra: Beste heer, Als u nog voor het onderhoud heeft betaald. Plannen wij hier onderhoud voor u in. Als dit is geweest kunt u overgaan op een van de nieuwe contracten waar u nog een mail over krijgt.
[14-1, 09:18] Adlar Castra: Goedemorgen, Ik heb uw aanvraag nogmaals door gestuurd naar de planning en u wordt zo snel mogelijk gebeld voor het maken van een afspraak. Groet

• FloJ
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 30-01 16:22
Bij mij werd er vorig jaar bij de service beurt ineens een nieuw Jån kastje geplaatst. Zover ik begreep regelt deze de dynamische aansturing. Sindsdien ben ik 100% meer tevreden over de warmte in huis en ben ik niet meer aan het spelen met stooklijnen, eco modus, etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sjfrwKsD5hOJfoZBCyT8vRmg47Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KCgmmA7IJ2nMsaudkpPSFGvX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door FloJ op 14-01-2026 10:50 ]

• FloJ
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 30-01 16:22
Een paar maanden geleden ging de warmtepomp een paar keer uit.

Het scherm gaf de foutmelding code EC 0, maar deze kan ik in de handleiding niet terug vinden.

Hierop heb ik de warmtepomp een paar keer gerest en ontlucht, en het probleem lijkt magisch verdwenen. Weet iemand waar die EC 0 code op doelt? En moet ik hier iets mee?

• BerndGaykema
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-02 21:07
Al de documenten die ik heb geven foutcodes vanaf E01 t/m EA5. Helaas dus geen EC0.

AI-overzicht (niet de meest betrouwbare source....)
Een Adlår foutcode EC0 wijst vaak op een probleem met de <<()luchtstroming, verdampingssensor, of een storing in de printplaat van de binnenunit en kan duiden op een )lekkage van koudemiddel. Het is raadzaam om eerst de filters schoon te maken en de luchttoevoer/afvoer te controleren, maar bij aanhoudende problemen of als het de sensor betreft, is het aan te raden contact op te nemen met Adlår's ondersteuningsteam, aangezien dit wijst op een complexere storing.
Mogelijke oorzaken en oplossingen:
Blokkeerde luchtstroom: Controleer of de luchtfilters schoon zijn en er geen obstakels zijn bij de luchtinlaat/uitlaat.
Verdampingssensor storing: Dit is een interne fout, die vaak een technicus vereist.
Leiding- of systeemproblemen: Een gebrek aan doorstroming of te kleine leidingen kunnen problemen veroorzaken.
)Lekkage koudemiddel: Dit is een ernstig probleem dat professionele reparatie vereist.
Wat te doen:
Controleer filters en lucht: Maak de filters schoon en zorg voor vrije luchtcirculatie rondom de unit.
Probeer te resetten: Haal de stekker 10-30 seconden uit het stopcontact, of schakel de groep in de meterkast uit, om de warmtepomp te resetten.
Raadpleeg de handleiding: Kijk in de gebruikershandleiding of op de Adlår supportpagina voor specifieke instructies.
Neem contact op: Als de code blijft verschijnen, bel dan Adlår's ondersteuningsteam voor hulp.

[ Voor 89% gewijzigd door BerndGaykema op 14-01-2026 21:06 ]

• Frans H
Een vraag voor de mensen die goed in de parameters zitten:

Ik heb het probleem dat de warmtepomp soms niet wil opstarten omdat de gewenste Ta minder dan 5 graden hoger is dan de huidige Tr.
De pomp blijft dan net zo lang water rondpompen totdat de Tr is gezakt naar een lagere waarde waarbij het verschil tussen gewenste Ta (uit stooklijn) en de Tr groter of gelijk aan 5 graden.

Ik vermoed dat deze 5 graden een in te stellen parameter is.

• ewoutbrogt
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 02-02 16:06
Frans H schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 15:56:
Een vraag voor de mensen die goed in de parameters zitten:

Ik heb het probleem dat de warmtepomp soms niet wil opstarten omdat de gewenste Ta minder dan 5 graden hoger is dan de huidige Tr.
De pomp blijft dan net zo lang water rondpompen totdat de Tr is gezakt naar een lagere waarde waarbij het verschil tussen gewenste Ta (uit stooklijn) en de Tr groter of gelijk aan 5 graden.

Ik vermoed dat deze 5 graden een in te stellen parameter is.
Kijk even naar P26. Indien P26 =0, wordt het verschil berekend als Water inlet ; 10, met een waarde van 2-5. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7p5qiUVWdCNtTcJ8uk7-4xpqpZA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/V8YpQtB08VAme3qCYPPtHbL8.png?f=fotoalbum_large

Vrijstaande bungalow 299m2 bwjr 1954 * 5cm spouwiso, hr++ glas, dakiso 25cm glaswol * vloeriso 10cm * vloerverwarming met zoneregeling * 20500Wp Solinso PV * 48kWh/15kW sigenstor batterij * Adlar 6kW Full electric jan 2025

• Frans H
ewoutbrogt schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 16:45:
[...]

Kijk even naar P26. Indien P26 =0, wordt het verschil berekend als Water inlet ; 10, met een waarde van 2-5. [Afbeelding]
Ik heb helaas nog de oude r32 pomp, dit lijkt mij de nieuwe propaan variant, toch?
Maar toch bedankt voor je antwoordt want het zal dan waarschijnlijk ook wel ergens in de parameters van de oude warmtepomp zitten.

[ Voor 11% gewijzigd door Frans H op 15-01-2026 17:21 ]

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:59
Net ook de brief voor onderhoud gekregen.

Heb wel me vraagtekens hierbij.
Begint zo ie zo dat mijn huidige service contract loopt tot volgend jaar ergens ( moet ik even precies uitzoeken)

Daarnaast heb je wettelijke garantie en iets van product garantie.

Maar vind de nieuwe (uitgeklede service contracten hoop gebakken lucht voor veel geld)

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• fvanderstege
  • Niet online
Frans H schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 17:08:
[...]

Ik heb helaas nog de oude r32 pomp, dit lijkt mij de nieuwe propaan variant, toch?
Maar toch bedankt voor je antwoordt want het zal dan waarschijnlijk ook wel ergens in de parameters van de oude warmtepomp zitten.
ik heb ook een r32 pomp en werk ook met deze parameter 26 om de offset van de wp te beïnvloeden. Adlar zet hem volgens mij standaard op 5 . Bij mij staat hij op 1, waardoor de wp met een kleiner verschil tussen settemp en inlet of outlet ( afhankelijk van waarop de wp wordt gestuurd; p116: 0=inlet, 1=outlet) weer aanspringt na een stop.
p26 op 0= de warmtepomp kiest zelf afhankelijk van.......... ja wat eigenlijk , dat weet ik dan weer niet.

• Frans H
fvanderstege schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 18:37:
[...]

ik heb ook een r32 pomp en werk ook met deze parameter 26 om de offset van de wp te beïnvloeden. Adlar zet hem volgens mij standaard op 5 . Bij mij staat hij op 1, waardoor de wp met een kleiner verschil tussen settemp en inlet of outlet ( afhankelijk van waarop de wp wordt gestuurd; p116: 0=inlet, 1=outlet) weer aanspringt na een stop.
p26 op 0= de warmtepomp kiest zelf afhankelijk van.......... ja wat eigenlijk , dat weet ik dan weer niet.
Dat is mooi.
Bedankt voor je antwoord.

• HeHoe
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
mversluis schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 18:22:
Net ook de brief voor onderhoud gekregen.

Heb wel me vraagtekens hierbij.
Begint zo ie zo dat mijn huidige service contract loopt tot volgend jaar ergens ( moet ik even precies uitzoeken)

Daarnaast heb je wettelijke garantie en iets van product garantie.

Maar vind de nieuwe (uitgeklede service contracten hoop gebakken lucht voor veel geld)
Ik ook, wat mij opvalt is
Waarom deze update?
Onze nieuwste systemen zijn betrouwbaarder dan ooit en worden continu op afstand gemonitord. Daardoor is jaarlijks fysiek onderhoud niet meer nodig. We combineren slimme software met periodiek onderhoud en houden zo alles scherp, zonder onnodige bezoeken.
Ik heb geen nieuw systeem. Dus zou ik verwachten dat voor mij de oude regels gelden :-(

Just because someone's opinion is different than your own it does not mean they are wrong.

• BerndGaykema
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-02 21:07
Frans H schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 17:08:
[...]

Ik heb P26 op 2 staan.

• mversluis
Ben even aan het zoeken in de oude documentatie t.b.v. onderhoud.
Wat ik tegen kom voor Gold service contract dat dit een looptijd heeft van 5 jaar ( per jaar betalen)

Volgens mij kan je dus niet zomaar eenzijdig een contract stop zetten / aanpassen.

Fabrieks garantie 2 jaar , start na indienst stelling WP
Wettelijke garantie / product degelijkheid is niet hard gedefineerd

Tijdslijn onze wp:
19-12-2023 WP geplaatst
19-12-2023 Wp Factuur + 1 jaar onderhoud contract Gold ( looptijd 5 jaar)
09-01-2024 Wp in bedrijf gesteld
15-05-2024 2e Factuur voor service beurt
03-06-2025 1e Service beurt Wp gehad

Huidige service contract loopt nog tot 15-05-2026

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• pentaw1nz
Volgens mij ligt het net wat anders. En moet je ook zelf jaarlijks verlengen.
Dat is ook hoe het mij destijds is verteld.

• mversluis
pentaw1nz schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:50:
Ik kreeg 2e factuur automatische.
Daarnaast staat erin de mail van Adlar dat het gaat om 5jaar contract , per jaar betalen.

Mogelijk dat ze hier ook niet helemaal uniform gewerkt hebben.

• jboerma100
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09:25
pentaw1nz schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:50:
Wat is dan de waarde van die 5 jaar contract verplichting? Je kunt dus ieder jaar opzeggen?

• LongTimeAgo
jboerma100 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:06:
[...]

Wat is dan de waarde van die 5 jaar contract verplichting? Je kunt dus ieder jaar opzeggen?
Dat is nu ook mijn verwarring.
Zilver had veel meer er in zitten, is kort na plaatsing van mijn wp al deels uitgekleed, maar was nog wel 5 jaar en nu is zilver helemaal niets meer waard en 2 jaar.
Maar ze hebben bij mij aangegeven dat ik dus "Januari" een nieuw aanbod krijg om te selecteren en naar toe te wisselen (indien gewenst).

Ik wil gewoon m'n beloofde eerste onderhoud en daarna zie ik wel. :'(

• pentaw1nz
jboerma100 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:06:
[...]

Mij is verteld dat je de OPTIE hebt om tot 5 jaar te verlengen, voor de maximale garantie van 5 jaar.
Je kunt het ook laten aflopen na 1 jaar. Dan heb je dus 1 jaar 'service' gehad en verder laat je het er bij.
Wellicht dat ze het nu met de nieuwe contracten wel anders aanpakken. Maar ik heb nergens voor 5 jaar getekend.

Dat is wat ik in ieder geval ga doen.
Ik ga geen 1000 euro (of met hun nieuwe contracten zelfs 1500 euro) extra betalen.

Zoals gezegd is er nagenoeg geen onderhoud nodig bij een warmtepomp. Je hebt nog fabrieksgarantie. En als er echt iets kapot is zien we het dan wel weer. Beetje bangmakerij.

Mijn servicecontract is al in oktober afdgelopen, en heb nog geen monteur gezien.

[ Voor 6% gewijzigd door pentaw1nz op 16-01-2026 10:26 ]

• marnie
pentaw1nz schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:25:
[...]

Mij is verteld dat je de OPTIE hebt om tot 5 jaar te verlengen, voor de maximale garantie van 5 jaar.
Je kunt het ook laten aflopen na 1 jaar. Dan heb je dus 1 jaar 'service' gehad en verder laat je het er bij.
Wellicht dat ze het nu met de nieuwe contracten wel anders aanpakken. Maar ik heb nergens voor 5 jaar getekend.

Dat is wat ik in ieder geval ga doen.
Ik ga geen 1000 euro (of met hun nieuwe contracten zelfs 1500 euro) extra betalen.

Zoals gezegd is er nagenoeg geen onderhoud nodig bij een warmtepomp. Je hebt nog fabrieksgarantie. En als er echt iets kapot is zien we het dan wel weer. Beetje bangmakerij.

Mijn servicecontract is al in oktober afdgelopen, en heb nog geen monteur gezien.
Je hebt gelijk, staat iets over in de wet, in mijn leken bewoording:
Voor consumenten is er een wettelijke regeling dat abonnementen en contracten maximaal een jaar mogen duren, automatisch verlengt mogen worden en na dat eerste jaar per maand mogen worden opgezegt. Dat geldt voor energiecontracten maar ook voor het contract met Adlar.

De Adlar garantie gaat mee zolang het contract loopt, maar er is ook nog een wettelijke garantie bovenop de 2 jaar Adlar garantie: Je hebt recht op een product dat deugdelijk is en normaal functioneert gedurende een redelijke levensduur, ongeacht de fabrieksgarantie.

Heb je al een overeenkomst met Adlar en je gaat in op het nieuwe aanbod dan ga je een nieuwe overeenkomst aan die pas na een jaar weer opzegbaar is.

Ik weet niet wat de juridische status is als je nu een overeenkomst hebt en deze oude overeenkomst gaat verlengen middels een betaling voor een nieuwe termijn. Ligt eraan wat er in de kleine letterjes staat. Adlar is met jouw in het verleden een overeenkomst aangegaan, dat schept wederzijdse verplichtingen die ze niet zomaar kunnen veranderen. Het lijkt erop dat Adlar de oude overeenkomst niet wil naleven. Als iemand dat wil weten dan advseer ik een jurist te consulteren.

Ik heb nu zelf nog geen overeenkomst (had de 1/2jaar aanbieding van 2025) met Adlar en twijfel ook of ik die aan ga. De enige reden die ik kan bedenken is de zoek naar zekerheid, dat bij een calamiteit er tijdig een monteur ter plekke komt. Helaas zie ik een responsetijd bij calamiteiten in de contract pakketen niet terug.

Tevenst vind ik de gevraagde bedragen niet in verhouding met de te leveren dienst. Als je geen gebruik hebt gemaakt van een uur support betaal je voor het Gold pakket 400 euro voor alleen een onderhoudsbeurt, het schoonmaken en oppoetsen van de warmte pomp. Vorig jaar hier door Adlar binnen een half uur uitgevoerd.

• jansenpam
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-02 14:06
[quote]marnie schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 00:57:
[...]

Zijn dit de nieuwe abonnementen?
Ik heb nog geen e-mail/aanbod ontvangen en op thuis.adalr.com staat nog:
[Afbeelding]

Ik heb eind november een aanbod ontvangen met de 'oude' prijzen. Ik kon toen alleen niets afsluiten omdat ze het systeem aan het veranderen waren. Ik zou nog een mail krijgen als het weer kon. Ben dus heel benieuwd wat er in mijn mail zal staan straks...

• pentaw1nz
jansenpam schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:18:
[quote]marnie schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 00:57:
[...]

Zijn dit de nieuwe abonnementen?
Ik heb nog geen e-mail/aanbod ontvangen en op thuis.adalr.com staat nog:
[Afbeelding]

Ik heb eind november een aanbod ontvangen met de 'oude' prijzen. Ik kon toen alleen niets afsluiten omdat ze het systeem aan het veranderen waren. Ik zou nog een mail krijgen als het weer kon. Ben dus heel benieuwd wat er in mijn mail zal staan straks...
Wat denk je zelf :D

• mmrs73
Mijn WP heeft in oktober onderhoud gehad en ik heb gisteren dus ook deze dure verlenging gehad waarbij dus bij mij dan alleen de magneetfilter en een filter bij de afsluiter werden schoongemaakt. Verder heeft de monteur een nieuwe update geïnstalleerd maar verder heeft hij niets losgehaald of naar de compressor gekeken.
Vandaar dat ik nu ook vind dat ik dat zelf wel kan reinigen en daarmee weer 800 euro uitspaar voor 2 service bezoekjes, en dan zou de 5 jaar er op zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XmjL_c12XZQ_z0jomZJxtta47kw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JX454ODgipU2EWP3ChfzuKp7.png?f=fotoalbum_large

• LongTimeAgo
Ik vind het raar dat ze het updaten van de warmtepomp volledig hebben weggehaald uit de brons en silver contracten.
Vooral gezien het een 'smart' apparaat betreft die je met het internet kan koppelen. Dan zijn updates toch een hele normale zaak de eerste 2 jaar? Ongeacht of een contract dit wel/niet zegt?
Wat zegt de wet daar over?

Desalniettemin: Er is nog steeds geen contact met mij opgenomen over de beloofde onderhoud en ik heb nog geen mail mogen ontvangen met de onderhoudscontracten. Bijzonder.

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:39
mmrs73 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:00:
Mijn WP heeft in oktober onderhoud gehad en ik heb gisteren dus ook deze dure verlenging gehad waarbij dus bij mij dan alleen de magneetfilter en een filter bij de afsluiter werden schoongemaakt. Verder heeft de monteur een nieuwe update geïnstalleerd maar verder heeft hij niets losgehaald of naar de compressor gekeken.
Vandaar dat ik nu ook vind dat ik dat zelf wel kan reinigen en daarmee weer 800 euro uitspaar voor 2 service bezoekjes, en dan zou de 5 jaar er op zitten.

[Afbeelding]
Dese mail heb ik in ieder geval nog niet ontvangen, heb ook nog nergens voor getekend en volgens mij geld een contract als een contract op het moment dat je tekend en kunnen ze de voorwaarden niet zomaar opheffen. We betalen immers 200 per jaar (voor Gold) voor goed onderhoud (dus ook fysiek), daar ben ik immers mee akkoord gegaan. Tevens ook voor de garantie bij problemen.

Probleem E88 is inmiddels opgelost, er is eindelijk een nieuwe printplaat geplaatst nadat de compressor helemaal weigerde om nog op te starten. Tot nu toe gaat het goed en is het weer heerlijk warm in huis.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

• BulMi
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:58
MrBas schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:09:
[...]

Dese mail heb ik in ieder geval nog niet ontvangen, heb ook nog nergens voor getekend en volgens mij geld een contract als een contract op het moment dat je tekend en kunnen ze de voorwaarden niet zomaar opheffen. We betalen immers 200 per jaar (voor Gold) voor goed onderhoud (dus ook fysiek), daar ben ik immers mee akkoord gegaan. Tevens ook voor de garantie bij problemen.

Probleem E88 is inmiddels opgelost, er is eindelijk een nieuwe printplaat geplaatst nadat de compressor helemaal weigerde om nog op te starten. Tot nu toe gaat het goed en is het weer heerlijk warm in huis.
Zou mooi zijn als het zo werkt, ik kan echter in de contracten niks terugvinden dat het voor 5 jaar is. Alleen het plaatje suggereert het omdat er 5 jaar bij gold staat. Het lijkt er jammer genoeg op dat Adlar het contract niet hoeft te verlengen en ons kan dwingen om naar de nieuwe contracten te gaan (of natuurlijk helemaal geen onderhoudscontract meer)

• mversluis
Ik moet even mail gaan maken voor adlar met verschillende vragen.

Maar idd blijft het een zeer vreemd verhaal. Met name ook wat er onder service valt ( en wat niet).

Kennissen moesten in oude gold contract bij onderhoud op locatie voorrijd kosten van 75 euro moeten betalen. Dus ben echt lost

Oude overzicht wel gevonden :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u6yFPAW5oe7RtsZW06Fw4iy6aCI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aHiJtSb0SV71wwCtvcO1D2vW.jpg?f=fotoalbum_large

• marnie
mversluis schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:21:

Maar idd blijft het een zeer vreemd verhaal. Met name ook wat er onder service valt ( en wat niet).
Als je dat wilt: misschien iets om de mail voor verzending hier in de groep te gooien? Mogelijk hebben wij hier nog vragen die toegevoegd kunnen worden. Kan het eventueel ook namens meerdere mensen worden verzonden.

• MrBas
BulMi schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:05:
[...]

Zou mooi zijn als het zo werkt, ik kan echter in de contracten niks terugvinden dat het voor 5 jaar is. Alleen het plaatje suggereert het omdat er 5 jaar bij gold staat. Het lijkt er jammer genoeg op dat Adlar het contract niet hoeft te verlengen en ons kan dwingen om naar de nieuwe contracten te gaan (of natuurlijk helemaal geen onderhoudscontract meer)
Zie het bericht onder jouw bericht, hier staat to h echt 5 jaar voor Gold. Heeft ook met de garantie te maken namelijk. Die wordt dan van 2 naar 5 jaar verlengd en gezien mijn printplaat die al vervangen moest worden geen overbodige luxe dus.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

• MrBas

Kennissen moesten in oude gold contract bij onderhoud op locatie voorrijd kosten van 75 euro moeten betalen. Dus ben echt lost

[Afbeelding]
Ik heb voor geen enkele service/garantiegeval of onderhoudsbeurt tot nu toe voorrijkosten hoeven te betalen. :)

2+2=4-1=3 QUICKMATH

• mversluis
Hieronder de vragen die ik samen met kennis heb opgesteld.
Sommige zijn bewust omgekeerd gesteld , gezien bv wel of geen voorrijd kosten in het zelfde oude gold contract.

Vragen m.b.t. oude en nieuwe service contract.

Oude service contract : 
Indien afgesloten Gold SC
- zijn hierin de voorrijdkosten bij onderhoud op locatie inclusief ?
- zijn hierin de arbeidsloon bij onderhoud op locatie inclusief ?

Dit is voor 5 jaar 
- Facturatie is vooraf per jaar.
- Datum factuur is dan leidend voor start nieuwe jaar periode , klopt dit ?

Verlengde garantie bij SC gaat over de periode na de wettelijke garantie neem ik aan ?
- Dus standaard 2 jaar wettelijke garantie
- De verlengde garantie op basis van Gold SC start dus in jaar 3 tot en met 8 ?

Nieuwe Service contract , uitgaande van Gold of hoger: 
- Zijn hierin de voorrijdkosten bij onderhoud op locatie inclusief ?
- Zijn hierin de arbeidsloon bij onderhoud op locatie inclusief ?
- Defecte Onderdelen vallen alleen onder garantie als het fabriek of materiaal fout is.
-- Normale slijtage van de onderdelen is uitgesloten van garantie

Indien geen nieuw SC wordt afgesloten 
- Eindigt het oude SC 1 jaar na laatste factuur datum ( uitgaande dat factuur betaald is ) , klopt dit ?
- Krijg je wel Software updates van de WP neem ik aan ?
- Indien storing optreed die remote opgelost kan worden betaald je regulier uurtarief ( spoed/ avond weekend x procent meer) , klopt dit ?
- Indien storing optreed die op locatie opgelost moet worden betaald je regulier uurtarief ( spoed/ avond weekend x procent meer) + voorrijdkosten , klopt dit ?

• WimVeendam
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 02-02 20:18
mversluis schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:00:
Hieronder de vragen die ik samen met kennis heb opgesteld.
Sommige zijn bewust omgekeerd gesteld , gezien bv wel of geen voorrijd kosten in het zelfde oude gold contract.

Vragen m.b.t. oude en nieuwe service contract.

Oude service contract : 
Indien afgesloten Gold SC
- zijn hierin de voorrijdkosten bij onderhoud op locatie inclusief ?
- zijn hierin de arbeidsloon bij onderhoud op locatie inclusief ?

Dit is voor 5 jaar 
- Facturatie is vooraf per jaar.
- Datum factuur is dan leidend voor start nieuwe jaar periode , klopt dit ?

Verlengde garantie bij SC gaat over de periode na de wettelijke garantie neem ik aan ?
- Dus standaard 2 jaar wettelijke garantie
- De verlengde garantie op basis van Gold SC start dus in jaar 3 tot en met 8 ?

Nieuwe Service contract , uitgaande van Gold of hoger: 
- Zijn hierin de voorrijdkosten bij onderhoud op locatie inclusief ?
- Zijn hierin de arbeidsloon bij onderhoud op locatie inclusief ?
- Defecte Onderdelen vallen alleen onder garantie als het fabriek of materiaal fout is.
-- Normale slijtage van de onderdelen is uitgesloten van garantie

Indien geen nieuw SC wordt afgesloten 
- Eindigt het oude SC 1 jaar na laatste factuur datum ( uitgaande dat factuur betaald is ) , klopt dit ?
- Krijg je wel Software updates van de WP neem ik aan ?
- Indien storing optreed die remote opgelost kan worden betaald je regulier uurtarief ( spoed/ avond weekend x procent meer) , klopt dit ?
- Indien storing optreed die op locatie opgelost moet worden betaald je regulier uurtarief ( spoed/ avond weekend x procent meer) + voorrijdkosten , klopt dit ?
Mooi initiatief om meer duidelijkheid te krijgen. Heb nog een aantal aanvullende vragen aan Adlar.
Uitgaande van het oude Gold servicecontract dat ik bij aanschaf heb afgesloten, heb ik de volgende opmerkingen/vragen:
- Verdwenen uit oude contract:
1) Voorrang bij storingen
2) Jaarlijks reinigen
3) Hybride zekerheid
- Is “Efficiency Optimiser” gelijk aan “Systeemcheck op Afstand”?
- Verslechtering van Periodiek onderhoud van 1 keer per jaar naar 1 keer per 2 jaar

Al met al vind ik dit nogal een verslechtering, waar ik mij niet bij neer leg. Het lijkt me wijs om Adlar wat vragen voor te leggen en hun reactie af te wachten. Mocht dit geen bevredigend resultaat opleveren dan moet er maar eens een jurist naar kijken.

Kun je mijn opmerkingen/vragen meenemen?

• marnie
Ik heb zelf ook vragen, als je wilt kan je ze meenemen in je email en het mag ook namens mij, kan met mijn tweakers naam maar kan ook met mijn echte naam, ik geef deze via een pm door.

Mijn vragen hebben betrekking op het nieuwe contract, maar ook als iemand geen contract (meer) heeft. Ik heb ze in quote tags geplaatst zodat de tekst gemakkelijk kan worden gekopieerd.
Vragen die ik heb mbt het nieuwe Adla service contract:

In het contractoverzicht staan een aantal items met betrekking to de services die bij de diverse contracten hoort.

Fysiek onderhoud:
Wat betekend Fysiek onderhoud?
Welke werkzaamheden vallen daar onder en welke niet?
Welke kosten worden wel of niet in rekening gebracht?

Systeemcheck op afstand:
Wat houd deze systeemcheck in?
Is dit een continue monitoring of een eenmaal per jaar?
Krijg ik daar een rapport van?
Geeft Adlar, naar aanleiding van de systeemcheck bevindingen, optimalisatie adviezen aan de eigenaar van de warmtepomp?
Wat voor voordeel geeft deze systeemcheck mij als Adlar warmtepomp gebruiker?

24/7 bereikbaar:
Is dat naar keuze telefonisch, per e-mail of via een support ticket?
Wat is dan de reactietijd, de wachtijd dat er gereageerd wordt en een supportvraag wordt aangenomen/geregistreerd?
Wat is dan de reactietijd totdat er inhoudelijk op de support wordt gereageerd?

Remote service:
Welke services kunnen worden verricht via remote service?
wat is de reactietijd na een support vraag voor een remote service?
Valt software/firmware update ook onder remote service?

Adlar home:
Adlar home heeft oa een ticket systeem. Op dit moment wordt een ticket vaak afgesloten en ook aangemaakt door Adlar zelf zonder feedback te geven naar de warmtepomp eigenaar. Aanpassingen in de warmtepomp settings worden niet doorgegeven aan de warmtepomp eigenaar. Dit geeft problemen als de eigaar unieke en noodzakelijke aanpassingen heeft gemaakt die passend zijn voor zijn situatie.
Is Adlar van pan zijn ticket systeem te optimaliseren zodanig dat de Adlar eigenaar of de ticket aanmaker de 'eigenaar' van het ticket wordt en deze zelf moet afsluiten. Eventueel automatisch afsluiten na een bepaalde tijd, zeg 1 maand?
Gaat Adlar aanpassingen in de setup, voorafgaand aan de aanpassing zelf, doorspreken met de eigenaar?
Meldt Adlar welke aanpassingen zijn gemaakt aan de eigenaar?

Jaarlijkse presentatierapport:
Welk voordeel geeft dit rapport mij?
Geeft Adlar, naar aanleiding van dit rapport, optimalisatie adviezen aan de eigenaar van de warmtepomp?

Support uren inbegrepen:
Krijgt de support vrager inzicht in de uren die zijn verbruikt?

###

In het geval dat een Adlar warmtepomp eigenaar geen service contract (meer) heeft en er support nodig is, bv bij een storing van de warmtepomp:
Buiten de garantie om zijn alle support kosten voor de support vrager. Wat zijn de tarieven die dan in rekening worden gebracht.
Kan de eigenaar van de Adlar warmtepomp zonder service contract terugvallen op de service/support van Adlar?
Wat is dan de reactietijd totdat er inhoudelijk op de support wordt gereageerd?
Kan en wordt er dan remote service verleend?
Kan en wordt er dan op locatie service verleend?
Indien een support kritisch is en spoed vraagt in de oplossing, reageert Adllar dan ook met spoed? Bv bij kans op bevriezen van de leidingen/warmtepomp zelf.

De service zonder contract wordt op dit moment niet door Adlar wordt ondersteund/beschreven:
Is Adlar bereid de huidige Adlar eigenaar te informeren over of om een extra service jaarcontract in zijn portfolio op te nemen waarin:
de kosten voor de support die geheel voor de support vrager zijn, de reis en uurtarieven bekend zijn en de support response tijd wordt aangegeven.

• pentaw1nz
Laat je ook niet te bang maken..
Als je een Panasonic of LG warmtepomp plaatst heb je ook geen onderhoudscontract van de fabrikant. Wellicht vanuit de installateur die makkelijk wat extra inkomsten wil.

Normaliter heeft een warmtepomp vrijwel geen onderhoud nodig. Keer een lap over de buitenunit en je magneetfilter reinigern.
Verder heb je recht op een deugdelijk product voor een redelijke termijn.

• marnie
pentaw1nz schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:46:
Laat je ook niet te bang maken..
Als je een Panasonic of LG warmtepomp plaatst heb je ook geen onderhoudscontract van de fabrikant. Wellicht vanuit de installateur die makkelijk wat extra inkomsten wil.

Normaliter heeft een warmtepomp vrijwel geen onderhoud nodig. Keer een lap over de buitenunit en je magneetfilter reinigern.
Verder heb je recht op een deugdelijk product voor een redelijke termijn.
Ja dat kan ik wel met je eens zijn, echter wie geeft mij support als de warmtepomp uitvalt, bv op een kritisch moment bij zware vorst.
De plaatselijke installateur wil al geen wijzigengen uitvoeren aan het leidingwerk van de warmtepomp die hij zelf niet geplaatst heeft. Ik had al moeite om hem zover te krijgen om mijn (nu hybride)CV ketel te onderhouden die hij wel geplaatst heeft (de ketel gaat hopenlijk dit jaar de deur uit).

Onderhoud is misschien geen groot issue maar support bij een storing wel.

Adlar geeft hierover (support) weinig tot geen duidelijkheid, zeker als je geen contract hebt is er bij Adlar ook niets geregeld met support bij storingen. En de garantie stopt ook een keer.

• pentaw1nz
marnie schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:00:
[...]

Ja dat kan ik wel met je eens zijn, echter wie geeft mij support als de warmtepomp uitvalt, bv op een kritisch moment bij zware vorst.
De plaatselijke installateur wil al geen wijzigengen uitvoeren aan het leidingwerk van de warmtepomp die hij zelf niet geplaatst heeft. Ik had al moeite om hem zover te krijgen om mijn (nu hybride)CV ketel te onderhouden die hij wel geplaatst heeft (de ketel gaat hopenlijk dit jaar de deur uit).

Onderhoud is misschien geen groot issue maar support bij een storing wel.

Adlar geeft hierover (support) weinig tot geen duidelijkheid, zeker als je geen contract hebt is er bij Adlar ook niets geregeld met support bij storingen. En de garantie stopt ook een keer.
Je hebt nog steeds recht op een deugdelijk product. Dat staat los van fabrieksgarantie.

Daarnaast is deze warmtepomp voor 3000 euro te bestellen bij de fabrikant. Als de nood echt zo hoog is....
Dat is me geen 1500 euro servicekosten waard. Totaal buiten proportie.

Maar je moet doen waar je je goed bij voelt uiteraard.

Hij draait hier nu 2 winters. En eigenlijk is dat zonder problemen. Ten minste.... de hardware doet alles prima. De software en willekeurige Acties van Adlar hebben voor onrust gezorgd.

Sinds ik het zelf aanstuurt via Homey is het helemaal top

[ Voor 9% gewijzigd door pentaw1nz op 21-01-2026 18:11 ]

• mmrs73
Aangezien ik zelf een hybride systeem heb kun je bij een eventuele storing van de WP altijd terug vallen op de CV dus is er al minder paniek. De WP functioneert naar behoren en geen storingen, Panasonic staat goed aangeschreven dus daar vertrouw ik wel in.

• LongTimeAgo

[Afbeelding]
Ik kan mij zelfs nog een ander plaatje herinneren die de verkoper en monteur destijds lieten zien (Juli & Oktober 2024). Stond veel minder op, maar daar was zilver gewoon een keurige keuze, werd mij toen ook geadviseerd door de verkoper zelf.

Maar goed, de firmware moet hier nog een update krijgen, dus daar zouden sowieso nog (kosteloos!) voor langskomen.

Maar de nieuwe vormen en uitgeklede opties zijn echt schrikbarend duur geworden. Deze oude prijzen waren al niet goedkoop, maar nog enigszins 'ok' te noemen, omdat er nog helemaal geen warmtepomp monteurs op de markt waren.

• marnie
pentaw1nz schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:05:
[...]

Je hebt nog steeds recht op een deugdelijk product. Dat staat los van fabrieksgarantie.

Daarnaast is deze warmtepomp voor 3000 euro te bestellen bij de fabrikant. Als de nood echt zo hoog is....
Dat is me geen 1500 euro servicekosten waard. Totaal buiten proportie.

Maar je moet doen waar je je goed bij voelt uiteraard.

Hij draait hier nu 2 winters. En eigenlijk is dat zonder problemen. Ten minste.... de hardware doet alles prima. De software en willekeurige Acties van Adlar hebben voor onrust gezorgd.

Sinds ik het zelf aanstuurt via Homey is het helemaal top
Wat je beschrijft is bijna gelijk aan mijn situatie: WP twee jaar geleden gekocht en het is me de servicekosten niet waard die Adlar opgeeft om service te kopen. Tevens ga ik mee met de stelling, even kort door de bocht en verontschuldiging voor mijn woordkeuze: hardware is ok, software voor de temperatuurregeling is bagger. En daarom is hier de regeling volledig overgenomen met een Homeassistant oplossing, op dit moment zelfs bezig met een integratie met een ESP.

Ik heb weinig interesse in de gepresenteerde servicecontracten, veel te duur voor wat deze beloven, wat jij ook zegt. Ik heb wel interesse in een support overeenkomst, als de garantie verlopen is of niet geldt. Simpelweg omdat vervanging van een defect onderdeel de voorkeur heeft tov vervanging van de gehele wp. En daar wil ik de redelijke kosten wel voor dragen.

Inderdaad, wat jij zegt klopt: Je hebt nog steeds recht op een deugdelijk product. Dat staat los van fabrieksgarantie.
Naar mijn mening moet een nieuwe warmtepomp minimaal 5 tot 7 jaar deugdelijk werken en minimaal 15 jaar meegaan voor vervanging. De eerste 5-7 jaar zou de wettelijke garatie moeten gelden, maar ik betwijfel of je deze na het derde jaar gaat krijgen, zonder juridische ondersteuning.

Al heb je (wettelijke) garantie, als Adlar niet welwillend is, dan blijft er nog steeds een probleem als je een storing hebt: hoe los je dan de storing op als je geen support hebt van een deskundige monteur en je plaatselijke installateur niet wil werken aan een door hem niet geleverde warmtepomp. Een nieuwe warmtepomp laten installeren is dan ook een dure oplossing. En service organisaties die een Adlar willen repareren heb ik nog niet gevonden.

• FlyD4wn
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-02 19:54
Ik heb de mail nu ook gehad. Ik heb geen eens een bestaand contract...

• pentaw1nz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7fDBe3AE8Vr_IN2LhmniPKoL-JI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aYQtyESNK2O4AfClSrFzaRqJ.avif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qFCeVTJpWT5EcFoRL-SlyvR1W38=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u2y9FiR5kqCwBY7TfZTHQ0Ty.avif?f=fotoalbum_large

Adlar heeft het over een 'contractduur' van bijv. 5 jaar.
Wat ik in 2024 heb afgesloten, wijkt extreem af van de nieuwe pakketten die ze vanaf 2026 aanbieden.
Adlar geeft aan dat ze nieuwe klanten de mogelijkheid geven om 'een keuze te maken die bij hen past'.

Of Adlar dit zomaar eenzijdig mag aanpassen, hangt af van de voorwaarden die je eerder hebt ondertekend en de manier waarop Adlar de overstap insteekt.

Waar het van afhangt is of je destijds iets hebt afgesloten voor 5 jaar, of voor een jaar met optie op verlenging. Dit laatste is denk ik het geval, dus daar sta je niet zo sterk.
Wel heb je het recht om per direct kosteloos op te zeggen als er significante wijzigingen zijn. Gold pakket stelt niets meer voor. Zelfs een update doen ze niet meer.
Platinum is 50% duurder.

Ik wacht inmiddels 4 maand op onderhoud na 1 jaar Gold contract. Reactie blijft uit. Ik ga Adlar denk ik gewoon mailen dat ik mijn geld dan terug wil :) Ze lijken niet na te komen waar ik destijds voor heb betaald.

Of ik ga ze aangeven dat ik verwacht dat mijn volledige garantie en service zoals in 2024 afgesloten van kracht blijft, aangezien Adlar de voorwaarden van het onderhoud eenzijdig en substantieel hebben verslechterd.

Let op!!

Ook bij het platinum pakket van 300 euro per jaar x 5 jaar = 1500 euro totaal (voor een warmtepomp van 3000,-) betaal je nog steeds arbeidskosten bij een defect!
Er vanuitgaande dat hij bij het overgrote deel van de mensen jarenlang goed blijft draaien, is zelfs dit dure pakket een wassen neus. Mocht het nodig zijn dat Adlar hier aan de deur komt, dan betaal ik die voorrijkosten wel. De arbeid moet je dus sowieso betalen! De onderdelen zijn veelal universeel en overal te bestellen. Of je koopt met een paar tweakers een donorpompje bij SolarEast :+
Het onderhoud doen ze dan wel 1x per 2 jaar, maar zoals vaker gezegd stelt dat geen reet voor (magneetfilter reinigen als je die hebt, en een lap over de buitenunit, en een keertje de druk checken).

En over de software:
Heb je ooit je CV ketel of Airco geupdate? Ik niet.
Alles draait hier nu top (zeker met eigen aansturing). Mag nog 10 jaar zo door gaan. Zou niet weten waar een update voor nodig is.

[ Voor 28% gewijzigd door pentaw1nz op 21-01-2026 21:10 ]

• LongTimeAgo
Wat zijn eigenlijk "supporturen"? Uren ondersteuning aan de telefoon of email?
Je dient toch gewoon de uren geholpen te worden die nodig zijn om je probleem mee op te lossen? Elke ander bedrijf die ik ken calculeert dat er gewoon bij in, zelfs bedrijven waar je helemaal geen 'supportcontract' bij hebt afgesloten. Bij het ene probleem kan het heel wat uren duren alvorens deze opgelost is, het andere probleem is 1 mailtje terug en binnen enkele minuten opgelost.

Ik vraag mij serieus af wat voor persoon of bureau deze contracten heeft bekeken en deze heeft zo heeft aangepast/versobert. Dit is wettelijk wel heel erg tegen grijs gebied aan schuren me dunkt.

Want voor de 139 euro die ik vorig jaar heb betaald, heb ik nog steeds niemand over de vloer gehad, heeft mijn WP nog steeds de incorrecte firmware en kan ik nog steeds hun eigen dynamische aansturing niet gebruiken. En nu ben ik niet de moeilijkste klant, door de aansturing via HA draait het allemaal prima (alhoewel de ventilator wel wat stiller/dynamische zou mogen in normal mode), maar op een gegeven moment is dat lontje ook op.

Maar ik houdt "hoop" ;)

• pentaw1nz
Iemand hier de de afgelopen weken een update heeft gehad?
Wat is de laatste firmware en wat heeft het verbeterd?

Er is bekend dat de firmware van 2024/begin 2025 de nog niet modulerende ventilator heeft. En er was een versie die random nachtelijk ging stoken.

Bij mij is dit verholpen en ik heb main module v2.5.2 en MCU module v4.3.5
(Je kunt dit zien door in tuya/smartlife op je apparaat te tikken, dan potloodje, dan naar onder schollen "search firmware".

Ik geloof trouwens dat je ook via modbus zelf nieuwe firmware kunt laden? (@ewoutbrogt ). Dus ook daar geen afhankelijkheid van Adlar

• ewoutbrogt
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 02-02 16:06
pentaw1nz schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:50:

Er is bekend dat de firmware van 2024/begin 2025 de nog niet modulerende ventilator heeft. En er was een versie die random nachtelijk ging stoken.

(Je kunt dit zien door in tuya/smartlife op je apparaat te tikken, dan potloodje, dan naar onder schollen "search firmware".

Ik geloof trouwens dat je ook via modbus zelf nieuwe firmware kunt laden? (@ewoutbrogt ). Dus ook daar geen afhankelijkheid van Adlar
Ik heb nog de oude firmware op de WP zitten. Ik heb de nieuwe firmware nog niet kunnen vinden. Ik heb een jaar geleden solareast ervoor gemaild, maar geen reactie gekregen. Als iemand aan de firmware kan komen, wil ik wel weer verder op zoektocht hoe het te updaten.

Wat betreft het onderhoudscontract, de JAN module werkt op mobiel indernet, 4G o.i.d. Dit heeft jaarlijkse kosten. Ik heb geen idee wat de JAN module allemaal doet, en wat er gebeurd als Adlar de 4G module deactiveerd.

Vrijstaande bungalow 299m2 bwjr 1954 * 5cm spouwiso, hr++ glas, dakiso 25cm glaswol * vloeriso 10cm * vloerverwarming met zoneregeling * 20500Wp Solinso PV * 48kWh/15kW sigenstor batterij * Adlar 6kW Full electric jan 2025

• ebbz
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Volgens mij is de JAN module verbonden via LoRaWan. Veel goedkoper dan 4G.

• Ahum.....
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 02-02 09:36
pentaw1nz schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:50:

Hi pentaw1nz enkele weken geleden heb ik een ticket aangemaakt met daarin de vraag of mijn Adlar al de nieuwste update betr. de HL8 dynamische stooklijn heeft gehad.
Onderstaand het antwoord van Adlar:

Beste Teake,

Uw warmtepomp heeft nu de allernieuwste update voor de dynamische stooklijn er in staan. Hij zal nu nog beter op de thermostaat moeten reageren.

Warmte groet,

Lajos - Team support Adlar

En onderstaand de update status weergegeven in Smartlife achter "potloodje"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X8iO5wSF67cgz_SqmKH9MnIRzO8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x7xtbCM7aQkNxt3kaaU6YaIX.jpg?f=fotoalbum_large

Op het Query scherm van Smartlife zie ik zowel in de Eco als in de standaard stand de compressor- en de ventilatorfrequentie regelmatig van waarde veranderen, kan ik daaruit de conclusie trekken dat ze beiden moduleren?
Wat ik al eens eerder heb gemeld, ik draai alleen maar op HL8 en ben daar tevreden over.
Alleen de dagen met veel defrost's (soms 20 per dag) kunnen wat minder comfortabel zijn.

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

• LongTimeAgo
Dan gaat het om de "MCU Module", volgens mij kunnen ze via de JAN dus wel de "Main Module" updaten.
Mijn firmware versies:
Main Module: v2.5.2
MCU Module: v4.2.9

Ik heb nog geen modulerende ventilator. Alleen standje "je hoort hem wel, maar verder prima (ECO)", "Zo geluidsloos is dit echt niet, je hoort hem zelfs met dicht raam (Normal)" en "De buren zullen terecht klagen bij instanties als dit na 20:00 niet ophoudt. (Boost)" ;)

• marnie
Ik blijf me verbazen over de kwaliteit van communicatie van Adlar:
Ik heb gisteravonf rond 18:00uur de tweede e-mail ontvangen met betrekking tot de nieuwe servicecontracten, exact gelijk aan de eerste e-mail van 6 dagen geleden :?

Voor degene die deze e-mail over de contracten nog niet heeft ontvangen, ik heb er eentje over,,,, ;)

[ Voor 3% gewijzigd door marnie op 22-01-2026 00:43 ]

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06:37
Ik zit hier op deze versies (en ja, ik heb een oud Gold contract)

10Kw pomp
Main: 2,5,2
MCU: 1.0.0

Oude meuk dus

Ik denk dat ik maar eens een ticket inschiet voor een update. (Als dat kan op mijn pomp
Pomp gekocht Mei 2023

[ Voor 32% gewijzigd door macfocus op 22-01-2026 08:05 ]

• macfocus
Ticket ingeschoten, ik ben heel benieuwd.
Maar even aangegeven dat ik verwacht dat dat onder mijn lopende support contract wordt opgelost.

• macfocus
Adlar had het rustig vandaag blijkbaar.
- Ticket ingeschoten via het thuisportaal rond 16:30
- kreeg snel reactie dat ik mogelijk inderdaad oude firmware had (ja, duh, versie 1.0.0 zal niet nieuw zijn.) n ik moste de planning maar even bellen
- dat gedaan.
Hele verhaal nog een keer, werst een nieuw ticket gemaakt (zat blijkbaar bij een ingehuurd callcenter).
- rond 18:30 werd ik door Adlar gebeld voor een afspraak (firmware update/onderhoud moet on site)
- 5 Maart komen ze (wat prima is)

Gecheckt, zit in mijn bestaande supportcontract.
Kon slechter zou ik zeggen, al verwacht je niet dat ze om 18:30 bellen…

• fvanderstege
  • Niet online
Ahum..... schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 22:45:
[...]

Hi pentaw1nz enkele weken geleden heb ik een ticket aangemaakt met daarin de vraag of mijn Adlar al de nieuwste update betr. de HL8 dynamische stooklijn heeft gehad.
Onderstaand het antwoord van Adlar:

Beste Teake,

Uw warmtepomp heeft nu de allernieuwste update voor de dynamische stooklijn er in staan. Hij zal nu nog beter op de thermostaat moeten reageren.

Warmte groet,

Lajos - Team support Adlar

En onderstaand de update status weergegeven in Smartlife achter "potloodje"

[Afbeelding]

Op het Query scherm van Smartlife zie ik zowel in de Eco als in de standaard stand de compressor- en de ventilatorfrequentie regelmatig van waarde veranderen, kan ik daaruit de conclusie trekken dat ze beiden moduleren?
Wat ik al eens eerder heb gemeld, ik draai alleen maar op HL8 en ben daar tevreden over.
Alleen de dagen met veel defrost's (soms 20 per dag) kunnen wat minder comfortabel zijn.
Dag Teake; jij hebt inderdaad de nieuwste firmware ( Main: 2.5.2. en MCU 4.3.8.) waarbij ook compressor en ventilatorfrequentie moduleren. Ook ik heb die firmware.
Daarnaast is bij mij de nieuwe hl8 getest en uiteindelijk ook in de beste versie geïmplementeerd. Werkt in mijn situatie prima ( verwarmen middels convectoren met ventilatoren).
Een extra mogelijkheid die in de nieuwe hl8 zit is het beïnvloeden van stappen die de settemp omhoog of omlaag gaat : door de vraagtemperatuur van je thermostaat even een paar graden hoger of lager te zetten verspringt de settemp in een of meer grotere stappen waardoor je daarna de warmtepomp krachtiger of minder krachtig( bij verlaging ) kunt laten werken. In mijn situatie heb ik bijv nu de mogelijkheid om , als de kamertemperatuur zakt naar 19.0 ( bij een vraagtemperatuur van 19.1) de vraagtemperatuur te verhogen naar 19.4 totdat de kamertemperatuur weer 19.1 is : Dan gaat de vraagtemperatuur weer naar 19.1. ( automatisering)
Hiermee wordt dan voorkomen dat de warmtepomp doorzakt naar 18.9 of 18.8.
misschien kan dit ook ingesteld worden met de parameters die beschikbaar zijn in de tuya app of smartlife app ( bij de keuzemogelijkheden van het instellen van scenes ) . Je moet dan wel een temperatuursensor/thermostaat in de kamer hebben die in tuya of smartlife opgenomen kan worden.
groeten, Frank

• pentaw1nz
macfocus schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:18:
Adlar had het rustig vandaag blijkbaar.
- Ticket ingeschoten via het thuisportaal rond 16:30
- kreeg snel reactie dat ik mogelijk inderdaad oude firmware had (ja, duh, versie 1.0.0 zal niet nieuw zijn.) n ik moste de planning maar even bellen
- dat gedaan.
Hele verhaal nog een keer, werst een nieuw ticket gemaakt (zat blijkbaar bij een ingehuurd callcenter).
- rond 18:30 werd ik door Adlar gebeld voor een afspraak (firmware update/onderhoud moet on site)
- 5 Maart komen ze (wat prima is)

Gecheckt, zit in mijn bestaande supportcontract.
Kon slechter zou ik zeggen, al verwacht je niet dat ze om 18:30 bellen…
Fijn voor jou uiteraard!
Maar geeft wel aan hoe groot de willekeur is. Er zijn een paar mensen die al maanden wachten op een belletje van de planning.

• macfocus
pentaw1nz schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:51:
[...]

Fijn voor jou uiteraard!
Maar geeft wel aan hoe groot de willekeur is. Er zijn een paar mensen die al maanden wachten op een belletje van de planning.
Ik weet (en zie ook echt wel), dat het daar beter moet. Maar zelf valt het me altijd alles mee.
Soms ff achteraan bellen (en altijd netjes blijven!) helpt.

• LongTimeAgo
Ondertussen wacht ik al een jaar op die (lokale) firmware update en dus op een belletje van de planners, want HL8 werkt gewoon NIET hier en dat heeft Adlar ook (meermaals) toegegeven, die firmware moest worden geüpdate om deze wél goed te laten werken.
Hoewel ik zilver heb, lijkt mij dit een update die los moét staan van een enige vorm van onderhoudscontract, omdat de pomp in feite nu nog niet 'af' is geleverd (je koopt een warmtepomp met dynamische stooklijn/JAN module mogelijkheid en die werkt vervolgens niet - de oplevering is dus in feite al sinds Oktober 2024 in gebreke).

Ik wacht voor nu dan wel Januari af en ga dagelijks aan de bel hangen vanaf Februari als ik niets hoor, want het duurt nu wel erg lang.

Ondertussen denk ik dat mijn HA oplossing beter werkt dan de JAN module, maar ik wil die dynamische ventilator snelheid verdikkie. ;)

• pentaw1nz
fvanderstege schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:49:
[...]

Dag Teake; jij hebt inderdaad de nieuwste firmware ( Main: 2.5.2. en MCU 4.3.8.) waarbij ook compressor en ventilatorfrequentie moduleren. Ook ik heb die firmware.
Daarnaast is bij mij de nieuwe hl8 getest en uiteindelijk ook in de beste versie geïmplementeerd. Werkt in mijn situatie prima ( verwarmen middels convectoren met ventilatoren).
Een extra mogelijkheid die in de nieuwe hl8 zit is het beïnvloeden van stappen die de settemp omhoog of omlaag gaat : door de vraagtemperatuur van je thermostaat even een paar graden hoger of lager te zetten verspringt de settemp in een of meer grotere stappen waardoor je daarna de warmtepomp krachtiger of minder krachtig( bij verlaging ) kunt laten werken. In mijn situatie heb ik bijv nu de mogelijkheid om , als de kamertemperatuur zakt naar 19.0 ( bij een vraagtemperatuur van 19.1) de vraagtemperatuur te verhogen naar 19.4 totdat de kamertemperatuur weer 19.1 is : Dan gaat de vraagtemperatuur weer naar 19.1. ( automatisering)
misschien kan dit ook ingesteld worden met de parameters die beschikbaar zijn in de tuya app of smartlife app ( bij de keuzemogelijkheden van het instellen van scenes ) . Je moet dan wel een temperatuursensor/thermostaat in de kamer hebben die in tuya of smartlife opgenomen kan worden.
groeten, Frank
Heb je ook een idee wat het verschil is tussen 4.3.5 en 4.3.8?
ik heb de eerste, en alles moduleert hier zoals je zou verwachten.
4.3.8 zit dan de verbeterde HL8 in? Of nog meer?

• fvanderstege
  • Niet online
pentaw1nz schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:36:
[...]

Heb je ook een idee wat het verschil is tussen 4.3.5 en 4.3.8?
ik heb de eerste, en alles moduleert hier zoals je zou verwachten.
4.3.8 zit dan de verbeterde HL8 in? Of nog meer?
Ik denk dat 4.3.8. de verbeterde hl8 betreft ( weet niet of er extra mogelijkheden zijn bijgekomen). Maar die kun je er toch in laten zetten via een aanvraag? Ze kunnen dat op afstand doen. Dan heb je hem en kun je alsnog bekijken of je hem wilt gebruiken of toch je eigen weg te zoeken op welke manier dan ook door de HL8 niet in te zetten. gewoon uitproberen. Wellicht met groot succes.

• fvanderstege
  • Niet online
macfocus schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:03:
Ik zit hier op deze versies (en ja, ik heb een oud Gold contract)

10Kw pomp
Main: 2,5,2
MCU: 1.0.0

Oude meuk dus

Ik denk dat ik maar eens een ticket inschiet voor een update. (Als dat kan op mijn pomp
Pomp gekocht Mei 2023
ik heb een pomp van januari 2023 en daar werkt de verbeterde hl8 /de nieuwste firmware (4.3.8.) ook in

• marnie
fvanderstege schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:49:
[...]

groeten, Frank
Ik heb hier de laatste firmware, geinstalleerd afgelopen najaar tijdens onderhoud door Adlar, op mijn aandringen uitgevoerd. Op de vraag aan de Adlar onderhoudsman 'kan ik de HL8/Jan thermostaatregeling nu gebruiken en moet ik daar nog iets speciaals voor doen' was de reactie: ' zet het aan en dan werkt het wel'. Nu dat was niet het geval, temperatuur in de kamer was na 12 uur nog niet op niveau van de kamerthermostaat instelling, ik heb mijn eigen regeling er daarna weer op gezet.

Maar ook ik wil, net als @LongTimeAgo, eigenlijk mijn eigen HA regeling niet, maar een goede regeling met de HL8/JAN, zoals bij de aankoop van de warmtepomp, zomer 2024, door Adlar is belooft dat dat er op korte termijn aankomt.

Nu lees ik in jouw reactie dat de HL8 bij jouw prima werkt. Wat is dan het verschil in setup en hardware tussen jouw en mijn installatie, vraag ik me af?

Ik lees dat je een temperatuursensor/thermostaat hebt die in Tuya of smartilfe wordt opgenomen. In eerste instantie had ik een Honeywell T6, deze functioneerde niet. Een Tado V bedraad zou wel werken en die hangt hier nu. Maar ik zie geen mogelijkheden om deze Tado V te connecten aan Tuya of smartlife, of ik kijk hier overheen. Welke temperatuursensor/thermosstaat moet ik dan hebben?

Heb je nog specifieke aanpassingen gemaakt in de setup (P waardes) van de Adlar?

• pentaw1nz
marnie schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:05:
[...]

Ik heb hier de laatste firmware, geinstalleerd afgelopen najaar tijdens onderhoud door Adlar, op mijn aandringen uitgevoerd. Op de vraag aan de Adlar onderhoudsman 'kan ik de HL8/Jan thermostaatregeling nu gebruiken en moet ik daar nog iets speciaals voor doen' was de reactie: ' zet het aan en dan werkt het wel'. Nu dat was niet het geval, temperatuur in de kamer was na 12 uur nog niet op niveau van de kamerthermostaat instelling, ik heb mijn eigen regeling er daarna weer op gezet.

Maar ook ik wil, net als @LongTimeAgo, eigenlijk mijn eigen HA regeling niet, maar een goede regeling met de HL8/JAN, zoals bij de aankoop van de warmtepomp, zomer 2024, door Adlar is belooft dat dat er op korte termijn aankomt.

Nu lees ik in jouw reactie dat de HL8 bij jouw prima werkt. Wat is dan het verschil in setup en hardware tussen jouw en mijn installatie, vraag ik me af?

Ik lees dat je een temperatuursensor/thermostaat hebt die in Tuya of smartilfe wordt opgenomen. In eerste instantie had ik een Honeywell T6, deze functioneerde niet. Een Tado V bedraad zou wel werken en die hangt hier nu. Maar ik zie geen mogelijkheden om deze Tado V te connecten aan Tuya of smartlife, of ik kijk hier overheen. Welke temperatuursensor/thermosstaat moet ik dan hebben?

Heb je nog specifieke aanpassingen gemaakt in de setup (P waardes) van de Adlar?
Een temp sensor (welke dan ook) koppelen in tuya/smartlife is op geen enkele manier noodzakelijk danwel helpend voor de werking van HL8.
Die werkt via direct sturing tussen thermostaat en WP/jan module.

Dus voor een goed werkende HL8 hoef je dat niet te doen.
Ik gebruikte een wifi thermometer van Ome Ali om zelf de set temp te bepalen obv binnentemperatuur (omdat je de thermostaat idd niet in smartlife krijgt).

Sinds ik Homey Pro gebruik werkt alles perfect.
Temperatuur afgelopen 31 (koude!) Dagen is tussen 20.9 en 20.2.
En dan is die ondergrens bijna altijd s nachts , en de uitschieters naar boven wanneer we bezoek hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zoec5nHhW4usYsMkse_wqBNC5Vo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dgbmvFELdMQZCnT4cahwE1D1.png?f=fotoalbum_large

Ik stuur o.b.v. binnen en buitentemperatuur:
De warmtepomp kiest een set temp o.b.v. buitentemperatuur (gewoon een stooklijn dus), maar past deze vervolgens aan (-2 tot +3) afhankelijk van hoe warm het in huis is. Dit werkt perfect, dankzij hulp van @BerndGaykema en @HeHoe . Mijn HL8 heeft het nooit zo stabiel kunnen houden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jKt_Hcueb7D2TZwJjcGBM9fOyys=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/cfWe43yyQLVS0DLSgJhHes6r.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8W6WWTMX-5TpBRl_zmAq4zuLodE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/6yFTXVkxKsEQ7aWkNSQAhBV8.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 37% gewijzigd door pentaw1nz op 23-01-2026 12:59 ]

• fvanderstege
  • Niet online
marnie schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:05:
[...]

De hl8 moet in jouw situatie goed kunnen werken met de tado thermostaat. die is prima. als dat niet werkt zal adlar mee moeten kijken wat er aan de hand is. Er kunnen allerlei redenen zijn dat de gevraagde kamertemperatuur niet gehaald wordt, bijvoorbeeld capaciteit warmteafgifte, hoeveelheid benodigde warmte t.o.v. de capaciteit die de convectoren kunnen bieden, etc etc. Daar kan ik zo niets over zeggen.
Het enige wat ik in mijn situatie nog toevoeg is dat ik met behulp van homeassistant enkele details preciezer kan regelen, bijv:
Aan de onderkant: het dalen van de kamertemperatuur kan ik beïnvloedden met de beschrijving die ik gegeven heb ( het tijdelijk aanpassen van de vraagtemperatuur). Daarvoor heb ik de gegevens van de tado thermostaat nodig in homassistant. zowel temperatuursensor als de 'schuif' van de gewenste kamerthermostaat kan ik in homeassitant aansturen. maar als je geen homeassistant hebt dan is er ook niet die mogelijkheid omdat tado niet op te nemen is in de tuya app.
Maar hoe dan ook: de nieuwe hl8 zou moeten functioneren bij jou. mijn zoon bijv heeft de nieuwe hl8 ook ,verwarmt ook met jaga's , gebruikt geen homeassistant, dus alleen sec de nieuwe hl8 met een simpele honeywell round thermostaat en is zeer tevreden over de stabiliteit van de kamertemperatuur. heeft wel extra dynamisch gestuurde ventilatoren op de jaga's liggen ,zoals bij mij ook.En ik zie ook dat jij het dbh systeem hebt van jaga.
kortom: neem contact op met adlar en leg het probleem wat je hebt daar neer.

[ Voor 5% gewijzigd door fvanderstege op 23-01-2026 13:16 ]

• LongTimeAgo
Tussendoor tip, voor mensen met Tado X:
Toen ik in November contact met Adlar had, zagen ze "vreemde waardes" in de JAN vanuit m'n Tado X thermostaat en hij stelde dat dit wellicht voor de incorrecte HL8 zorgde.
De jongen bij Adlar die vroeg meteen "maakt u gebruik van slimme radiatorknoppen van Tado?" En ja, daar maak ik gebruik van "Ah, dan noteer ik dat even voor de monteur, want dat kan aangepast worden in de JAN om de correcte thermostaat te pakken ipv 1 van de verwarmingsknoppen."
Of dit lokaal of op afstand moet gebeuren weet ik niet, zo ver waren we niet gekomen in het gesprek, maar alles zou afgevangen worden met het bezoek van de monteur voord de firmware.

Echter, in mijn geval was dit niet de hoofdoorzaak van het vreemde gedrag van de HL8, want ik heb de slimme radiatorknoppen pas een paar maanden en de HL8 stooklijn doet het al sinds de oplevering niet goed. Dat heb ik ook uitgelegd en hij begreep de situatie want kon dit teruglezen. Maar dit kan dus bij anderen wél voor het vreemde gedrag zorgen.

Mocht je dus een Tado thermostaat hebben én vervolgens de slimme radiatorknoppen hebben aangesloten, dan kan dit dus ook het vreemde gedrag van HL8 veroorzaken als de JAN deze perongeluk oppakken ipv de hoofd thermostaat.

(De "vreemde waarden" zijn simpelweg de temperaturen in de slaapkamer die bij ons veel schommelen. Wij zetten in de ochtend graag de ramen open en laten de kamer met frisse lucht afkoelen. Vlak voor bedtijd zetten we de ramen weer dicht. De thermostaat knoppen meten dit en staan in verbinding met de thermostaat in de woonkamer blijkbaar.)

• marnie
LongTimeAgo schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:24:
Tussendoor tip, voor mensen met Tado X:
Toen ik in November contact met Adlar had, zagen ze "vreemde waardes" in de JAN vanuit m'n Tado X thermostaat en hij stelde dat dit wellicht voor de incorrecte HL8 zorgde.
De jongen bij Adlar die vroeg meteen "maakt u gebruik van slimme radiatorknoppen van Tado?" En ja, daar maak ik gebruik van "Ah, dan noteer ik dat even voor de monteur, want dat kan aangepast worden in de JAN om de correcte thermostaat te pakken ipv 1 van de verwarmingsknoppen."
Of dit lokaal of op afstand moet gebeuren weet ik niet, zo ver waren we niet gekomen in het gesprek, maar alles zou afgevangen worden met het bezoek van de monteur voord de firmware.

Echter, in mijn geval was dit niet de hoofdoorzaak van het vreemde gedrag van de HL8, want ik heb de slimme radiatorknoppen pas een paar maanden en de HL8 stooklijn doet het al sinds de oplevering niet goed. Dat heb ik ook uitgelegd en hij begreep de situatie want kon dit teruglezen. Maar dit kan dus bij anderen wél voor het vreemde gedrag zorgen.

Mocht je dus een Tado thermostaat hebben én vervolgens de slimme radiatorknoppen hebben aangesloten, dan kan dit dus ook het vreemde gedrag van HL8 veroorzaken als de JAN deze perongeluk oppakken ipv de hoofd thermostaat.

(De "vreemde waarden" zijn simpelweg de temperaturen in de slaapkamer die bij ons veel schommelen. Wij zetten in de ochtend graag de ramen open en laten de kamer met frisse lucht afkoelen. Vlak voor bedtijd zetten we de ramen weer dicht. De thermostaat knoppen meten dit en staan in verbinding met de thermostaat in de woonkamer blijkbaar.)
Goede feedback!
Ik heb hier geen slimme radiatorknoppen, maar toch: goede feedback.

• FlyD4wn
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-02 19:54
Je kan ervoor zorgen dat de slimme radiator knoppen van tado x geen warmte vragen door ze uit de zone te halen van de module die aan de Jan zit gekoppeld. Dan gaan ze puur open en dicht op de temperatuur in de kamer.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u9nFc3g8lA_AttrAX6vWtYFle2c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fmbX29S0Tq6ToaHMVIiYhtYO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door FlyD4wn op 23-01-2026 17:07 ]

• GlitchBug
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 02-02 19:52
Ik wil hier een grindbak gaan plaatsen aan de voorkant van onze gevel voordat ze de warmtepomp plaatsen. Tijdens de schouw werd verteld dat de leidingen onder/door de fundering zullen worden geplaatst. Hoe kan ik nu handig, vroegtijdig, de grindbak plaatsen... Alles uitgraven, mantelbuis aanbrengen in de grond waardoor ze de leidingen trekken, en dan vervolgens dichtgooien en dan de grindbak maken?

Wie kan mij op weg helpen?

• pentaw1nz
GlitchBug schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:31:
Ik wil hier een grindbak gaan plaatsen aan de voorkant van onze gevel voordat ze de warmtepomp plaatsen. Tijdens de schouw werd verteld dat de leidingen onder/door de fundering zullen worden geplaatst. Hoe kan ik nu handig, vroegtijdig, de grindbak plaatsen... Alles uitgraven, mantelbuis aanbrengen in de grond waardoor ze de leidingen trekken, en dan vervolgens dichtgooien en dan de grindbak maken?

Lijkt me de juiste volgorde inderdaad. Hoe wil je het andera doen?
En je bespaart kosten voor betonboring.

Als je het niet voor de tijd doet zullen ze een deel van de grindbak leeg scheppen en schuin naar binnen in je kruipruimte gaan boren, vergelijkbaar met ventilatiekokers. Scheelt jou werkt, kost wel geld.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08:43

Op zich wel,
Maar letop, je kan cv leiding niet zomaar door een bocht trekken zoals bij Electra
En je moet dus wel heel precies weten welke dikte ze willen leggen, en daar zit wellicht nog isolatie omheen.
Dus op zich gaat dit wel zo maar het “dicht gooien” zal wellicht pas kunnen als ze de leiding er door getrokken hebben en gebogen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• pentaw1nz
Of op voorhand gewpon voldoende rekening mee houden dmv ruim bemeten doorvoerpijp en deze inderdaad mooi glooiend doorvoeren. Geen scherpe bochten en zeker geen knik.

Of Adlar schuin naar beneden laten boren voor ik geloof 200 euro.
Net zo makkelijk.

• mversluis
Wij hebben toen alles zelf laten voorbereiden door locale betonboorder.

2 gaten laten boren 1 idd schuin naar beneden en andere recht door de vloer bij de verdeler.

• GlitchBug
Stefannn schreef op zondag 25 januari 2026 @ 07:20:
[...]

Op zich wel,
Maar letop, je kan cv leiding niet zomaar door een bocht trekken zoals bij Electra
En je moet dus wel heel precies weten welke dikte ze willen leggen, en daar zit wellicht nog isolatie omheen.
Dus op zich gaat dit wel zo maar het “dicht gooien” zal wellicht pas kunnen als ze de leiding er door getrokken hebben en gebogen.
Heb je enig idee hoe dik de leidingen zijn?

Als ik er zo over nadenk klinkt het wellicht makkelijker om de bak nog even open te laten. Adlar te laten boren en dan dicht te gooien.

• pentaw1nz
Ik denk dat je wel een gat moet boren vam 12cm diameter oid.
Zoals gezegd is een stukje open laten idd veel makkelijker. Je kunt die grindbak voor 90% voorbereiden en tegen de gevel aan een beetje grind weglaten zodat ze zelf kunnen bepalen hoe laag ze de boring starten.

• Ahum.....

Wie kan mij op weg helpen?'
Hi Glitchbug,
Tijdens de defrosts (soms wel 20 in een etmaal) komt er heel wat smeltwater los, zorg ervoor dat dat smeltwater (en regenwater!) niet in de mantelbuis (of in de kruipruimte) terecht kan komen.
Onderstaand de afmeting/diameter van de twee geïsoleerde leidingen samen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qh7EW8wFiyghh5OpdYfFk3kIFdo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ky5jbDZl4fnXctNqNo8wbUac.png?f=fotoalbum_large

Gewoon bij de bouwmarkt de benodigde meters 125mm PVC afvoerpijp kopen en alleen 45 graden bochten met schuifmoffen gebruiken, zodat je de leidingen er gemakkelijk doorheen kan trekken zonder de isolatie te beschadigen.
Naast de warmtepomp beginnen met een inwatervrije constructie van 3 stuks 45 graden bochten.
Onderstaande link is weliswaar voor een plat dak, maar voor een geveldoorvoer kan je eenvoudig hetzelfde maken.

https://www.elektramat.nl...Mid-high+productscoringv2|performance+max|Elektramat|NL&&utm_id=22921095595&utm_term=_&utm_content=&gad_source=1&gad_campaignid=22916980259&gbraid=0AAAAAD5RVIddvfxwCLQKyg6OPueWxoPmX&gclid=Cj0KCQiAm9fLBhCQARIsAJoNOcv6DIfSRuGR9kH_aQrphlmWRRlEUhaHOw7Obs1APJ6-nGygGyejV_EaAtZAEALw_wcB

Voordat Adlar bij mij de warmtepomp kwam plaatsen heb ik met hen afgesproken dat ik eerst de benodigde lengtes geïsoleerde leiding bij hen zou ophalen (Zwolle, mooi in de buurt) zodat ik die zonder tijdsdruk alvast kon installeren zoals ik het graag wilde hebben.
Dat kan je natuurlijk ook allemaal door Adlar laten doen, maar die zullen vaak de voor hen goedkoopste, dus de snelste manier, kiezen en dat is niet altijd de mooiste... :+

Succes!

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

• GlitchBug
@Ahum..... "zorg ervoor dat dat smeltwater (en regenwater!) " goed punt.

Maar begrijp ik het goed dat het geen zin heeft om een mantelbuis/pvc buis aan te leggen waar zij vervolgens de leidingen trekken, omdat de leidingen te stijf zijn?

• mversluis
Wil vanavond even alle vragen / feedback gaan verzamelen en naar adlar sturen. Dus mochten er nog aanvullingen zijn , laat het dan even weten.

Zie paar bladzijde terug 😉
Linkje : https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84468322

[ Voor 16% gewijzigd door mversluis op 25-01-2026 17:51 ]

• Ahum.....
GlitchBug schreef op zondag 25 januari 2026 @ 17:19:
@Ahum..... "zorg ervoor dat dat smeltwater (en regenwater!) " goed punt.

Maar begrijp ik het goed dat het geen zin heeft om een mantelbuis/pvc buis aan te leggen waar zij vervolgens de leidingen trekken, omdat de leidingen te stijf zijn?
Het zijn flexibele rvs buizen met een diameter van 22mm, ze zijn best wel buigzaam, maar ook wel weer stug en die buigzaamheid wordt na iedere bocht natuurlijk minder en ook de lengte van de mantelbuis speelt natuurlijk een rol.
Het zal jammer zijn als je door het nodige getrek en geduw de isolatie vernield, want dat is het meest kwetsbare deel van de leiding.
Hoe groot is de afstand tussen warmtepomp en de plek waar de 22mm leidingen gekoppeld moeten worden aan het systeem.
Is de kruipruimte goed toegankelijk en is het mogelijk om de mantelbuis en de 45 graden bochten in etappes om de leidingen te schuiven?

• GlitchBug
Ahum..... schreef op zondag 25 januari 2026 @ 17:51:
[...]

Het zijn flexibele rvs buizen met een diameter van 22mm, ze zijn best wel buigzaam, maar ook wel weer stug en die buigzaamheid wordt na iedere bocht natuurlijk minder en ook de lengte van de mantelbuis speelt natuurlijk een rol.
Het zal jammer zijn als je door het nodige getrek en geduw de isolatie vernield, want dat is het meest kwetsbare deel van de leiding.
Hoe groot is de afstand tussen warmtepomp en de plek waar de 22mm leidingen gekoppeld moeten worden aan het systeem.
Is de kruipruimte goed toegankelijk en is het mogelijk om de mantelbuis en de 45 graden bochten in etappes om de leidingen te schuiven?
De afstand is zo'n 4 tot 5 meter tussen de warmtepomp en de plek waar de leidingen gekoppeld worden. Kruipruimte is verder goed toegangkelijk.

• mversluis
Vanavond een heel erg uitgebreide email en support ticket aangemaakt , met heel veel vragen.
Even kijken of er reactie komt en zoja wat de reactie is.

To be continued

• pentaw1nz
Is er een mogelijkheid om (na garantie) het hele spul er tussenuit te halen waar Adlar mee kan communiceren met de WP? Als het goed werkt kan het immers alleen maar weer verkeerd gaan als er iets wordt aangepast.

De JAN module zijn volgens mij ook breder gebruikte modules (niet perse Adlar), maar wel hoe Adlar op afstand meekijkt en communiceert met de WP wanneer ze da tnodig achten.
Ik wil uiteraard wel bereikbaarheid via WiFi houden. Gaat da took via JAN? Of via het bedieningskastje?
En de thermostaat zit natuurlijk ook op de JAN, maar die gebruik ik eigenlijk ook niet als rechtstreekse aansturing van de WP (dat loopt ook via Homey Pro)

Wil je wel thermostaatsturing houden, zul je dat kastje moeten vervangen voor een niet Adlar-specifiek model?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zf8lgSYTskyJGQhD0Uml1dC387c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EGha3C4NVng6fxRAliRV7Uop.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 107% gewijzigd door pentaw1nz op 25-01-2026 21:16 ]

• mversluis
Bij de eerdere installaties zat jan module er nog niet bij en werkte wp ook gewoon.

Die is op later moment geplaats , dus als je helemaal van adlar los wilt zijn is kastje loshalen de oplossing
( weet niet of je ook wat los moet halen in de wp )

• Mr Black
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 02-02 17:11
pentaw1nz schreef op zondag 25 januari 2026 @ 21:06:
Is er een mogelijkheid om (na garantie) het hele spul er tussenuit te halen waar Adlar mee kan communiceren met de WP? Als het goed werkt kan het immers alleen maar weer verkeerd gaan als er iets wordt aangepast.

De JAN module zijn volgens mij ook breder gebruikte modules (niet perse Adlar), maar wel hoe Adlar op afstand meekijkt en communiceert met de WP wanneer ze da tnodig achten.
Ik wil uiteraard wel bereikbaarheid via WiFi houden. Gaat da took via JAN? Of via het bedieningskastje?
En de thermostaat zit natuurlijk ook op de JAN, maar die gebruik ik eigenlijk ook niet als rechtstreekse aansturing van de WP (dat loopt ook via Homey Pro)
Dag @pentaw1nz je regelt zelf ook met externe middelen, toch? dus weg er mee.
Het enige wat echt nodig is in een minimale setting is het display en de SmartLife app.
Het display zorgt voor de WIFI verbinding. De functionaliteit van stooklijnen zit in dat display en de wp. Daarbij heb je geen thermostaat nodig, maar uiteraard regelt het dan alleen op de buitentemperatuur.
Zelf heb ik na één winter prutsen (samen met de technicus van Adllår) de moet opgegeven om de Honeywell T6 goed te laten regelen. Ook ben ik aangelopen tegen de op dit forum vaak genoemde situatie dat er niet gecommuniceerd wordt over wat ze in mijn! Wp aanpassen. Daarom heb ik àlles afgekoppeld, dus Jan en T6 los. T6 verkocht, weg met dat gekke ding. De Jan hangt er nog voor het geval dat Adlår mij zou kunnen helpen met een probleem op afstand.
Toen een temperatuursensor van een paar tientjes en scenes in SmartLife aangemaakt.
Met slimme scenes is de wp zonder stooklijnen precies naar je hand te zetten. Er zit ongelooflijk veel techniek in de SmartlLife koppeling met de wp dat je feitelijk niets anders nodig hebt.
Voor de duidelijkheid, het regelt uitsluitend op de binnentemperatuur omdat onze woning onder invloed van zon, wind en regen niets kan met stooklijnen. Wel kun je met scenes alles wat buiten gebeurt in je regeling betrekken. Dat alles binnen 0,5 graad met de meest eenvoudige middelen.

Succes. _/-\o_

Vrijst won 2002. Veel glas.(A) 175 m2 - Adlar 6 kW hybr 24 kW zongas combi Atag Zon 6 x 420 W wst 10x340 W zd: 50 m2 vloer. bg. woonk - hal 5 rad. 1e verd. 4 rad. 2e verd. 2 rad. laag temp bij 0 gr. 31 ingaand

• pentaw1nz
mversluis schreef op zondag 25 januari 2026 @ 22:01:
Bij de eerdere installaties zat jan module er nog niet bij en werkte wp ook gewoon.

Die is op later moment geplaats , dus als je helemaal van adlar los wilt zijn is kastje loshalen de oplossing
( weet niet of je ook wat los moet halen in de wp )
dus JAN module alleen nodig voor thermostaat sturing? Dat was er in het begin dus ook nog niet?
Thermostaat als een soort ondergrens kan dan dus ook niet.

Niet dat ik het nodig heb, maar mocht ik ooit verhuizen dan is de nieuwe bewoner dus wel afhankelijk van stooklijnen kiezen.

• mversluis
Jan is niet nodig voor thermostaat, zat in begin idd ook niet daar aangesloten

• pentaw1nz
thermostaat zit nu wel op de JAN.
Waar sluit je deze aan als je de JAN verwijdert, om er toch nog iets mee te kunnen? Kan dat ook op de display?

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 07:34

Jerra

Beunhaas in wording

mversluis schreef op maandag 26 januari 2026 @ 06:17:
Jan is niet nodig voor thermostaat, zat in begin idd ook niet daar aangesloten
Volgens mij klopt dit niet, er is geen opentherm of aan/uit thermostaat ingang op de Adlar WP.

Technisch gezien bestaan er modbus thermostaten, die dee stooklijn zelf bijhouden en het setpoint naar de WP schrijven. Maar als ze dit hadden gehad bij Adlar waren ze nooit naar die dure Insmart/JAN module gegaan als oplossing.

Maar mogelijk heb ik het fout, ben dan wel heel benieuwd hoe het werkte, ik las al langere tijd mee voordat ik zelf een Adlar had en heb het in ieder geval niet zo opgepikt.

• LongTimeAgo
Hmm, ik heb echt overal gezocht in de Tado App, maar kan dit niet specifiek vinden?
Ik heb geen 'zones', de apparatuur staat bij mij er los in. Wellicht ziet die dat als 1 zone?
Ik heb wel 3 "kamers", maar elk apparaat staat in zijn eigen "kamer".

Voorderest kan je aardig weinig instellen zonder hun abbo.

Nu ben ik dan nog steeds nieuwsgierig hoe de JAN alsnog álle thermostaten kan oppakken terwij lalleen de thermostaat zit aangesloten, maar ik vermoed dat dit toch echt iets binnen Tado zal zijn wat deze door kan sturen.

• hwennink
  • Laatst online: 02-02 14:22
De settemp in de adlar web omgeving wijkt af van de werkelijke settemp in bv Home assistent omgeving:
Adlar web 55 graden en HomeAssistent 35 graden.\
Heeft iemand hier een verklaring voor?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HwkNVf2P3Rcc4rjLEepB7qVLD6g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZSA7ttGf5XbfvyfHHJWsc8nN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/isPRwKv5CagBr76JzJwpAcR6TqU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GMgU2cP4RXIiPFzK8miMiDLx.png?f=fotoalbum_large

Vrijstaande woning 100m2 vloerverwarming, full electric warmtepomp 6 kW met vloerverwarming open verdeler

• WimVeendam
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 02-02 20:18
hwennink schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:47:
De settemp in de adlar web omgeving wijkt af van de werkelijke settemp in bv Home assistent omgeving:
Adlar web 55 graden en HomeAssistent 35 graden.\
Heeft iemand hier een verklaring voor?[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij mij wijkt hij ook zoveel af, wanneer ik de Set temperatuur vergelijk met de Smartlife app.😬

• HeHoe
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
pentaw1nz schreef op zondag 25 januari 2026 @ 21:06:

Wil je wel thermostaatsturing houden, zul je dat kastje moeten vervangen voor een niet Adlar-specifiek model?

[Afbeelding]
Wat ik doe is op moment dat ik support nodig heb doe ik de steker van de JAN in het stopcontact. de wiffi werkt via de bedienunit. Van uit Adlar is er nooit een opmerking hierover geweest. Mijn conclusie is dan ook dat ze de WP niet monitoren. En pas kijken bij klachten/storing

Just because someone's opinion is different than your own it does not mean they are wrong.

Pagina: 1 ... 74 75 Laatste