Jammer dat het nog niet lukt. Een huis met veel glas en zon erop is inderdaad lastig te verwarmen.Mr Black schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:23:
[...]
Dag @fvanderstege
mooi dat je ons op de hoogte houdt van de opgewaardeerde werking van de HL8. Ik kijk er naar uit maar dé moed zakt mij in de schoenen als ik jouw uitleg lees.
Helaas (nu als eigenaar van een Adlår gelukkig zonder thermostaat) hebben wij ook z’n huis waar de zon grote invloed heeft op de temperatuur. Zelfs bij temperaturen rond het vriespunt maar wel heldere lucht en zon stijgt de temperatuur makkelijk met 1,5 tot 2 graden. Met HL8= pomp voor uren uit. In de thermostaat uitvoering zaten we om etenstijd in de kou. Voordat de vloer weer warm is gaan we al bijna weer naar bed. Met eenvoudige scenes heb ik een eigen regeling gebouwd waarbij o.a. de wp op een allerlaagste pitje blijft doordraaien zodat de vloer warm blijft. Dat doe ik door met scenes naar ECO te schakelen en de settemp bij < 4 graden te beperken tot 24 graden aanvoer. Dus niet lager want dan slaat die ook uit. De vloer blijft daarmee op temperatuur en de kamertemperatuur wordt er niet echt warmer door omdat de vloer geen warmte af kan geven aan een kamer waar het warmer is.
Dat je met de nieuwe HL8 nu nog zelf aan de gang moet met aanvullende automatisering of handmatige correcties vind ik wel teleurstellend voor zo een lange wachttijd op een volledig automatische regeling geleverd door Adlår.
Mijn buurman heeft een goedkopere WP ook 6 kW maar zonder stooklijnen maar wel met een Tado. Is geplaatst, thermostaat op 20 en nooit meer naar omgekeken. Door weer en wind zonder of met zon, altijd is blijft het 20 graden.
Beetje jaloers ben ik wel………
De vraag is dus waarom Adlår maar vast blijft houden aan een werking op basis van stooklijnen?
Wie het weet mag het zeggen.
Hoe dat precies in zijn werk gaat met vloerverwarming weet ik eigenlijk te weinig van. Een ding is wel belangrijk: hoe staat de interval in de hl8: worden de gegevens uit de warmtepomp en thermostaat elke 15 minuten of elke 30 minuten door de jan-module verwerkt? Lijkt me nog wel een belangrijk gegeven in jouw situatie. Maar er zijn vast forumleden ( met vloerverwarming thuis) die wellicht nog ideeën hebben hoe het werkbaar te maken is bij jou thuis. Trouwens adlar is juist afgestapt van de reguliere vaste stooklijnen middels de hl8 die een dynamische stooklijn heeft en o.a. met gegevens van buiten- en binnentemperatuur ( thermostaat) werkt. en dat gaat in mijn situatie nu best goed. Maar nu nog bij jou. Hopelijk komt er een bevredigende oplossing.
Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023