Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen

Pagina: 1 ... 75 76 Laatste
Acties:

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Mr Black schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:23:
[...]

Dag @fvanderstege
mooi dat je ons op de hoogte houdt van de opgewaardeerde werking van de HL8. Ik kijk er naar uit maar dé moed zakt mij in de schoenen als ik jouw uitleg lees.

Helaas (nu als eigenaar van een Adlår gelukkig zonder thermostaat) hebben wij ook z’n huis waar de zon grote invloed heeft op de temperatuur. Zelfs bij temperaturen rond het vriespunt maar wel heldere lucht en zon stijgt de temperatuur makkelijk met 1,5 tot 2 graden. Met HL8= pomp voor uren uit. In de thermostaat uitvoering zaten we om etenstijd in de kou. Voordat de vloer weer warm is gaan we al bijna weer naar bed. Met eenvoudige scenes heb ik een eigen regeling gebouwd waarbij o.a. de wp op een allerlaagste pitje blijft doordraaien zodat de vloer warm blijft. Dat doe ik door met scenes naar ECO te schakelen en de settemp bij < 4 graden te beperken tot 24 graden aanvoer. Dus niet lager want dan slaat die ook uit. De vloer blijft daarmee op temperatuur en de kamertemperatuur wordt er niet echt warmer door omdat de vloer geen warmte af kan geven aan een kamer waar het warmer is.

Dat je met de nieuwe HL8 nu nog zelf aan de gang moet met aanvullende automatisering of handmatige correcties vind ik wel teleurstellend voor zo een lange wachttijd op een volledig automatische regeling geleverd door Adlår.
Mijn buurman heeft een goedkopere WP ook 6 kW maar zonder stooklijnen maar wel met een Tado. Is geplaatst, thermostaat op 20 en nooit meer naar omgekeken. Door weer en wind zonder of met zon, altijd is blijft het 20 graden.
Beetje jaloers ben ik wel………
De vraag is dus waarom Adlår maar vast blijft houden aan een werking op basis van stooklijnen?
Wie het weet mag het zeggen. 8)7
Jammer dat het nog niet lukt. Een huis met veel glas en zon erop is inderdaad lastig te verwarmen.
Hoe dat precies in zijn werk gaat met vloerverwarming weet ik eigenlijk te weinig van. Een ding is wel belangrijk: hoe staat de interval in de hl8: worden de gegevens uit de warmtepomp en thermostaat elke 15 minuten of elke 30 minuten door de jan-module verwerkt? Lijkt me nog wel een belangrijk gegeven in jouw situatie. Maar er zijn vast forumleden ( met vloerverwarming thuis) die wellicht nog ideeën hebben hoe het werkbaar te maken is bij jou thuis. Trouwens adlar is juist afgestapt van de reguliere vaste stooklijnen middels de hl8 die een dynamische stooklijn heeft en o.a. met gegevens van buiten- en binnentemperatuur ( thermostaat) werkt. en dat gaat in mijn situatie nu best goed. Maar nu nog bij jou. Hopelijk komt er een bevredigende oplossing.

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:30
fvanderstege schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:47:
[...]

Jammer dat het nog niet lukt. Een huis met veel glas en zon erop is inderdaad lastig te verwarmen.
Hoe dat precies in zijn werk gaat met vloerverwarming weet ik eigenlijk te weinig van. Een ding is wel belangrijk: hoe staat de interval in de hl8: worden de gegevens uit de warmtepomp en thermostaat elke 15 minuten of elke 30 minuten door de jan-module verwerkt? Lijkt me nog wel een belangrijk gegeven in jouw situatie. Maar er zijn vast forumleden ( met vloerverwarming thuis) die wellicht nog ideeën hebben hoe het werkbaar te maken is bij jou thuis. Trouwens adlar is juist afgestapt van de reguliere vaste stooklijnen middels de hl8 die een dynamische stooklijn heeft en o.a. met gegevens van buiten- en binnentemperatuur ( thermostaat) werkt. en dat gaat in mijn situatie nu best goed. Maar nu nog bij jou. Hopelijk komt er een bevredigende oplossing.
Het grootste probleem van de hl8 is dat je niet zelf een stooklijn kan maken die bij de woning past.
Ook is het niet mogelijk om de invloed van de kamerthermostaat in te stellen, op de huidige manier zal het nooit lekker gaan werken

• Mr Black
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 23:45
fvanderstege schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:47:
[...]

@fvanderstege dank voor de aanmoediging. Er is echter één ding wat ik nog niet snap. Je schrijft dat het bij jou nu goed gaat. Maar je moet wel met de hand corrigeren als de zon schijnt, of een stukje automatisering er bij. Dat is toch dan toch niet een compleet goed werkende thermostatische regeling?
Met mijn op scenes gebaseerde regeling met een externe temperatuurvoeler en een uitgebreid arsenaal aan wp data en instellingen kan ik bijzonder nauwkeurig de wp besturen en op alle weersinvloeden het binnen 0,5 graden regelen. Al zeg ik het zelf… ik vind dat de wp het daarmee prima doet.
Maar, waar het mij omgaat is dat mijn vrouw toevallig geen programmeur is. Die is weer goed in andere dingen! Die wil gewoon, net als bij onze cv, een thermostaat aan de muur waarmee je 20 graden instelt en klaar en mij niet nodig heeft om SmartLife of iets anders weer op gang te helpen.

Het is toch te gek dat wij hier mensen op dit forum kennen die een complete automatisering met eigen servers aan het ontwikkelen zijn omdat zij toevallig bij het verkeerde bedrijf een WP kochten. Daar moet heel veel tijd in zitten (zoals ondertussen ook bij mij). Het is vast een leuke hobby, maar we moeten dit niet normaal gaan vinden!
Een WP moet afgeleverd worden met een werkende temperatuur regeling (en dan bedoel ik geen stooklijnen bestuurd door een temperatuurvoeler op een verkeerde plek gemonteerd aan de wp).
We houden moed! :?

Vrijst won 2002. Veel glas.(A) 175 m2 - Adlar 6 kW hybr 24 kW zongas combi Atag Zon 6 x 420 W wst 10x340 W zd: 50 m2 vloer. bg. woonk - hal 5 rad. 1e verd. 4 rad. 2e verd. 2 rad. laag temp bij 0 gr. 31 ingaand

Pagina: 1 ... 75 76 Laatste