Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:55
Gelukt inmiddels! Dat issue was toevallig ook door mij aangemaakt haha. Die mag dus dicht :-)

[ Voor 16% gewijzigd door Possible op 28-07-2023 19:58 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vries750
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-06 21:33
Iemand enig idee waarom mijn HACS er sinds een week zo uit ziet?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C3SLbIEs_y3xBk7CttZ3OxTCLXk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/StHrpQoLgzsah7Uv8ISBL5cG.png?f=fotoalbum_large

Ik kan filters maken, maar mis de bekende knoppen Integrations/Lovelace.
Ik heb de integratie al disabled/enabled maar durf hem eerlijk gezegd niet "even" te verwijderen, omdat er 53 services aan hangen en ik niet weet wat er dan gebeurd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WB9QvpQlHWok_SFuCF_u0MXOMO4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Urx5g1gSG7tLT3CyKNpBoGba.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-07 13:48

eagle00789

Est. November 2005

Ik wil mijn airco koppelen aan mijn HA installatie, echter heeft mijn airco geen wifi aan boord. alleen een infra rood afstandsbediening.
Op AliExpress zie ik bijvoorbeeld wel dit soort devices langs komen: Tuya IR Wifi echter maken deze allemaal gebruik van Tuya. Ik zou eigenlijk liever een losse willen hebben zonder Tuya afhankelijkheid.
Hoe denken jullie over dit soort devices of hebben jullie een goed alternatief voor mij?
Ter completering. Mijn indoor unit van mijn airco is een TCL TAC-12-CHSD-XA31-I
Ik gebruik of wifi devices of z-wave. ik heb geen zigbee controller in mijn installatie zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
vries750 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 22:14:
Iemand enig idee waarom mijn HACS er sinds een week zo uit ziet?
[Afbeelding]

Ik kan filters maken, maar mis de bekende knoppen Integrations/Lovelace.
Ik heb de integratie al disabled/enabled maar durf hem eerlijk gezegd niet "even" te verwijderen, omdat er 53 services aan hangen en ik niet weet wat er dan gebeurd.

[Afbeelding]
Ziet eruit als experimental mode. En die filters op "Lovelace" of "integratie" zit onder die 3 streepjes rechtsboven verstopt.

Hacs werkt nog prima zo te zien (y)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-07 22:05
@vries750
Je hebt experimental features aan staan, als je die uit zet krijg je weer de standaard hacs pages

System | Racing is in my Blood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belsj
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-07 16:51
eagle00789 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 22:17:
Ik wil mijn airco koppelen aan mijn HA installatie, echter heeft mijn airco geen wifi aan boord. alleen een infra rood afstandsbediening.
Op AliExpress zie ik bijvoorbeeld wel dit soort devices langs komen: Tuya IR Wifi echter maken deze allemaal gebruik van Tuya. Ik zou eigenlijk liever een losse willen hebben zonder Tuya afhankelijkheid.
Hoe denken jullie over dit soort devices of hebben jullie een goed alternatief voor mij?
Ik gebruik of wifi devices of z-wave. ik heb geen zigbee controller in mijn installatie zitten.
Heb toevallig vorige week een ESPHome IR receiver via Aliexpress besteld, die als het goed is over een paar dagen aankomt. Hiermee hoop ik lokaal mijn Daikin te kunnen gaan aansturen (zonder Tuya).
https://nl.aliexpress.com...urPageLogUid=PoBeGdg3yYAF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-07 13:48

eagle00789

Est. November 2005

Belsj schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 22:40:
[...]

Heb toevallig vorige week een ESPHome IR receiver via Aliexpress besteld, die als het goed is over een paar dagen aankomt. Hiermee hoop ik lokaal mijn Daikin te kunnen gaan aansturen (zonder Tuya).
https://nl.aliexpress.com...urPageLogUid=PoBeGdg3yYAF
Die ziet er wel goed uit, maar probleem is dan wel weer voeding en het feit dat deze ook rf en een irda receiver heeft. die heb ik dan weer allemaal niet nodig. Ik heb 1 van mijn 2 airco's niet geheel in de buurt van een stopcontact hangen dus dat wordt wel een uitdaging, maar mogelijk dat ik hiermee toch wel iets kan doen. Maar dan denk ik dat ik toch mijn eigen project doorzet met ESP32-WROOM met Infra rood sensor en temperatuur en lucht vochtigheid sensor en backup batterij module.(18650)
Desondanks toch een goede top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belsj
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-07 16:51
eagle00789 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 22:48:
[...]

Die ziet er wel goed uit, maar probleem is dan wel weer voeding en het feit dat deze ook rf en een irda receiver heeft. die heb ik dan weer allemaal niet nodig. Ik heb 1 van mijn 2 airco's niet geheel in de buurt van een stopcontact hangen dus dat wordt wel een uitdaging, maar mogelijk dat ik hiermee toch wel iets kan doen. Maar dan denk ik dat ik toch mijn eigen project doorzet met ESP32-WROOM met Infra rood sensor en temperatuur en lucht vochtigheid sensor en backup batterij module.(18650)
Desondanks toch een goede top.
Is dan misschien inderdaad een beetje overkill, maar als ik het goed begrijp kun je deze best op een afstand gebruiken (en richt vrij breed). Vond het zelf juist handig omdat het een compleet apparaatje was en meteen ook ESPHome-compatibel was... Prijs wat aan de hoge kant, maar bespaart een hoop soldeer-frustratie en is meteen een kant-en-klaar apparaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vries750
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-06 21:33
Barfman schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 22:35:
@vries750
Je hebt experimental features aan staan, als je die uit zet krijg je weer de standaard hacs pages
Dank, die optie stond inderdaad aan. Net uitgezet, maar na reload van de integratie en reboot HA nog steeds hetzelfde. Anyway, alles staat er nog. Ik puzzel even verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
vries750 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 23:11:
[...]

Dank, die optie stond inderdaad aan. Net uitgezet, maar na reload van de integratie en reboot HA nog steeds hetzelfde. Anyway, alles staat er nog. Ik puzzel even verder.
Browser cache wellicht?
Overigens wordt dit gewoon de standaard in HACS 2.0, dus je kunt er maar beter vast aan wennen.
Experimental mode biedt ook een hoop voordelen als update entities en custom templates support

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PTish
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online
Snorrebot schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 13:22:
[...]

Wat een super dashboard! Zou je de code voor de pollen-kaart kunnen doorgeven? Welke dienst gebruik je daarvoor? Alvast bedankt.
Ik gebruik tomorrow.io voor de pollen. Ik weet nog niet hoe accuraat die echt is. Liefst haal ik het bijvoorbeeld hier vandaan als dat even kan; https://www.weeronline.nl...dhoven/4058591/hooikoorts

De lovelace kaart is niet zo spannend want dat is gewoon een glance card. Ik zie wel dat ik er wat deed met kleuren, maar dat zal niet meer werken momenteel :+

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
      - type: horizontal-stack
        title: Pollen
        cards:
          - type: glance
            entities:
              - entity: sensor.pollen_grass
                icon: mdi:grass
                card_mod:
                  style: |
                    :host {
                      {% if states(config.entity) != "none" %} 
                        {% if states(config.entity) | int <= 1 %} 
                        --card-mod-icon: mdi:spa;
                        --card-mod-icon-color: green;
                        color: green;
                        {% elif states(config.entity) | int <= 3 %}
                        --card-mod-icon-color: orange;
                        color: orange;
                        {% elif states(config.entity) | int <= 5 %}
                        --card-mod-icon-color: red;
                        color: red;
                        {% endif %}
                      {% endif %}
                    }
              - entity: sensor.pollen_tree
                icon: mdi:tree
                card_mod:
                        {% endif %}
                      {% endif %}
                    }
              - entity: sensor.pollen_weed
                icon: mdi:spa
                card_mod:
                        {% endif %}
                      {% endif %}
                    }

YASH! - Yet Another Smart Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:42
Sinds enige tijd werkt bij mij de Zigbee integration niet meer. In de Zigbee2mqtt log zie ik elke keer de volgende informatie:

Zigbee2MQTT:error 2023-07-29 08:02:33: Error while starting zigbee-herdsman
Zigbee2MQTT:error 2023-07-29 08:02:33: Failed to start zigbee
Zigbee2MQTT:error 2023-07-29 08:02:33: Exiting...
Zigbee2MQTT:error 2023-07-29 08:02:33: Error: Failed to connect to the adapter (Error: SRSP - SYS - ping after 6000ms)
at ZStackAdapter.<anonymous> (/app/node_modules/zigbee-herdsman/dist/adapter/z-stack/adapter/zStackAdapter.js:94:31)
at Generator.throw (<anonymous>)
at rejected (/app/node_modules/zigbee-herdsman/dist/adapter/z-stack/adapter/zStackAdapter.js:25:65)

Ik heb de USB stick al in andere USB poortjes gestoken van de Raspberry Pi, een nieuwe user aangemaakt in HA, Zigbee2mqtt opnieuw geinstalleerd, etc.

De config van Zigbee2mqtt ziet er zo uit:

YAML:
1
2
3
4
base_topic: zigbee2mqtt
server: mqtt://core-mosquitto:1883
user: mqttuser
password: Password

En

YAML:
1
2
port: >-
  /dev/serial/by-id/usb-Texas_Instruments_TI_CC2531_USB_CDC___0X00124B0014B937F5-if00

Ik heb dus een wat oudere CC2531 stick van TI. Hier en daar lees ik dat die niet meer sterk genoeg zou zijn. Of dat ik een USB verlengstuk nodig heb, maar het heeft altijd zonder gewerkt.
Heeft iemand enig idee wat het kan zijn? Of heb ik wellicht een nieuwe nodig?
De firmware heb ik jaren geleden voor het laatst geupdatet. Is wellicht niet de nieuwste, maar ook zeker niet de oudste versie van toen ik de stick kocht.

[ Voor 5% gewijzigd door technoaddict op 29-07-2023 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Nu online
technoaddict schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 08:07:
Sinds enige tijd werkt bij mij de Zigbee integration niet meer. In de Zigbee2mqtt log zie ik elke keer de volgende informatie:

Zigbee2MQTT:error 2023-07-29 08:02:33: Error while starting zigbee-herdsman
Zigbee2MQTT:error 2023-07-29 08:02:33: Failed to start zigbee
Zigbee2MQTT:error 2023-07-29 08:02:33: Exiting...
Zigbee2MQTT:error 2023-07-29 08:02:33: Error: Failed to connect to the adapter (Error: SRSP - SYS - ping after 6000ms)
at ZStackAdapter.<anonymous> (/app/node_modules/zigbee-herdsman/dist/adapter/z-stack/adapter/zStackAdapter.js:94:31)
at Generator.throw (<anonymous>)
at rejected (/app/node_modules/zigbee-herdsman/dist/adapter/z-stack/adapter/zStackAdapter.js:25:65)

Ik heb de USB stick al in andere USB poortjes gestoken van de Raspberry Pi, een nieuwe user aangemaakt in HA, Zigbee2mqtt opnieuw geinstalleerd, etc.

De config van Zigbee2mqtt ziet er zo uit:

YAML:
1
2
3
4
base_topic: zigbee2mqtt
server: mqtt://core-mosquitto:1883
user: mqttuser
password: Password

En

YAML:
1
2
port: >-
  /dev/serial/by-id/usb-Texas_Instruments_TI_CC2531_USB_CDC___0X00124B0014B937F5-if00

Ik heb dus een wat oudere CC2531 stick van TI. Hier en daar lees ik dat die niet meer sterk genoeg zou zijn. Of dat ik een USB verlengstuk nodig heb, maar het heeft altijd zonder gewerkt.
Heeft iemand enig idee wat het kan zijn? Of heb ik wellicht een nieuwe nodig?
De firmware heb ik jaren geleden voor het laatst geupdatet. Is wellicht niet de nieuwste, maar ook zeker niet de oudste versie van toen ik de stick kocht.
Bestaat het apparaat nog wel op die locatie? Als je terminal hebt geïnstalleerd dan kun je het opzoeken door ls /dev/serial/by-id/ in te tikken.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En aangezien dit een zigbee2mqtt (en niet Home Assistant) probleem is, misschien beter hier: Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge - Deel 2

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-07 18:22
Zijn er mensen met een nuki 3.0 pro slot gekoppeld aan HA? Tevreden van?
Welke automations hebben jullie er allemaal aan gekoppeld?
Benieuwd :) van plan om namelijk deze te kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 15-07 20:49
Ik wil graag IKEA Tradfri (GU10 spots) gaan toevoegen aan mijn bestaande Home Assistant. Ik heb een enkele losse spot gekocht (geen hub, geen schakelaar) om het eerst eens te testen maar krijg hem niet zichtbaar in HA.

Mijn setup: Home Assistant OS op intel NUC met ZHA en een een Sonoff Zigbee 3.0 USB Dongle Plus (de E versie, niet de P) met de originele firmware. Dit werkt naar tevredenheid met al mijn andere Zigbee devices zoals watersloten, temp sensoren, switches, etc.

Ergens gelezen dat ik Tradfri zonder Ikea hub kan gebruiken met ZHA maar wanneer ik de spot inschakel vind ik met ZHA geen nieuw device. Moet ik daar nog meer voor doen?

Na meer onderzoek heb ik Zigbee2MQTT in combinatie met Mosquitto broker geïnstalleerd. Ik heb ZHA uitgeschakeld omdat ik anders Zigbee2MQTT niet gestart krijg. Maar ook nu vind ik tijdens het zoeken met ingeschakelde spot geen devices. Volgens de Zigbee2MQTT website is de E versie van mijn dongle experimenteel, maar met de geadviseerde entry in de configuratie lijkt hij volgens de logging gewoon te functioneren. Mij is niet duidelijk of ik de dongle MOET flashen of af fabriek kan houden qua firmware. Flashen doe ik liever niet gezien al het andere achter ZHA zit met originele firmware.

Wat is nu de beste manier om de Tradfri spots werkend te krijgen met mijn installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Nu online
Separator schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 10:07:
Ik wil graag IKEA Tradfri (GU10 spots) gaan toevoegen aan mijn bestaande Home Assistant. Ik heb een enkele losse spot gekocht (geen hub, geen schakelaar) om het eerst eens te testen maar krijg hem niet zichtbaar in HA.

Mijn setup: Home Assistant OS op intel NUC met ZHA en een een Sonoff Zigbee 3.0 USB Dongle Plus (de E versie, niet de P) met de originele firmware. Dit werkt naar tevredenheid met al mijn andere Zigbee devices zoals watersloten, temp sensoren, switches, etc.

Ergens gelezen dat ik Tradfri zonder Ikea hub kan gebruiken met ZHA maar wanneer ik de spot inschakel vind ik met ZHA geen nieuw device. Moet ik daar nog meer voor doen?

Na meer onderzoek heb ik Zigbee2MQTT in combinatie met Mosquitto broker geïnstalleerd. Ik heb ZHA uitgeschakeld omdat ik anders Zigbee2MQTT niet gestart krijg. Maar ook nu vind ik tijdens het zoeken met ingeschakelde spot geen devices. Volgens de Zigbee2MQTT website is de E versie van mijn dongle experimenteel, maar met de geadviseerde entry in de configuratie lijkt hij volgens de logging gewoon te functioneren. Mij is niet duidelijk of ik de dongle MOET flashen of af fabriek kan houden qua firmware. Flashen doe ik liever niet gezien al het andere achter ZHA zit met originele firmware.

Wat is nu de beste manier om de Tradfri spots werkend te krijgen met mijn installatie?
How do I put my IKEA Tradfri in ZigBee pairing mode?
Pairing instructions

Open the ZigBee network for joining. Switch the light off and on 6 times in a 1 second rythm. Once the light start flashing/dimming, the pairing process has been started successfully and the lamp will join the nymea ZigBee network.

Disclaimer: Geen garantie dat het werkt want ik heb het alleen maar met Google opgezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
@DutchKel Dat had ik gedaan en vergeten in de post te zetten. Maar ik heb het nu nog eens geprobeerd in een ander stopcontact waar ik sneller in- en uit kan bewegen en nu werkt het wel!

Dus alsnog dank, ik kan weer even verder. Nu kijken of ik het alsnog in ZHA werkend krijg of al dan niet met een extra dongle met zigbee2mqtt moet gaan werken. Of een ikea hub kopen zodat ik ZHA kan blijven gebruiken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Separator schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 10:20:
@DutchKel Dat had ik gedaan en vergeten in de post te zetten. Maar ik heb het nu nog eens geprobeerd in een ander stopcontact waar ik sneller in- en uit kan bewegen en nu werkt het wel!

Dus alsnog dank, ik kan weer even verder. Nu kijken of ik het alsnog in ZHA werkend krijg of al dan niet met een extra dongle met zigbee2mqtt moet gaan werken. Of een ikea hub kopen zodat ik ZHA kan blijven gebruiken...
Die pairing komt best nauw, ik heb er een script voor gemaakt zodat het het met een smart switch kunt doen, die heb ik ook achter mijn lichtknoppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-07 15:56
Man man ik heb jaren liggen sukkelen met deconz software, kreeg niet alles gepaired wat ik in huis had.
Nu toevallig via een youtube video zigbee home automation ontdekt ... Wat een gemak zeg. Nu kan ik mijn philips bridge echt afschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
TheFes schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 11:57:
[...]

Die pairing komt best nauw, ik heb er een script voor gemaakt zodat het het met een smart switch kunt doen, die heb ik ook achter mijn lichtknoppen
Ik heb een losse smartstekker waar ik over zat te denken om te gebruiken. Welke timings gebruik jij?

Acties:
  • +6 Henk 'm!
synoniem schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 13:57:
[...]

Ik heb een losse smartstekker waar ik over zat te denken om te gebruiken. Welke timings gebruik jij?
Dit is mijn script
https://github.com/TheFes...general/ikea_pairing.yaml

Als je dat in je scripts.yaml zet, en dan in developer tools > yaml een reload van je scripts doet, kun je vervolgens in developer tools > services het script kiezen.
Je kunt dan in GUI mode een switch kiezen om te gebruiken en dan doet het script de rest

Maar in principe komt het neer op 1 seconde uit, 0.5 seconde aan

[ Voor 5% gewijzigd door TheFes op 29-07-2023 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Top! Daar kan ik wel wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
@TheFes meteen gebruikt en dat maakt het leven een stuk makkelijker zeg! Dank voor het delen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:46

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

skank schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 10:02:
Zijn er mensen met een nuki 3.0 pro slot gekoppeld aan HA? Tevreden van?
Welke automations hebben jullie er allemaal aan gekoppeld?
Benieuwd :) van plan om namelijk deze te kopen...
Ja ik, heb zelfs meegedaan aan de mqqt beta. Ben er erg blij mee.

Qua automations heb ik maar twee acties, op slot wanneer niemand thuis is en van slot als iemand thuis komt. Op de openingspagina van de HA app de Mushroom lock card om de deur te kunnen openen. O, en een notificatie voor de batterij.

Ik gebruik de Nuki app verder niet, alleen af en toe om de software te checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ben van plan om mijn rPI te vervangen voor een Nuc. Heb de laatste tijd steeds meer problemen met de setup. Heb al een tijdje geleden de boel op een ssd gezet en dat werkte op zich beter dan de sd. Maar vaak heb ik dat het systeem niet doorstart. De pi verschijnt dan niet op het netwerk. Na een aantal keer proberen start ie wel door. En nu heb ik ook dat ie wel doorstart maar dan stopt ie bij het laden van HA. Via een tip had ik gevonden dat ik dan ‘banner’ moet intikken om het door te gaan. Daarna start ie wel door. Weet even niet of het een software of hardware probleem is.

Maar ik wil dus eigenlijk overstappen op een Nuc en heb er nu drie op het oog. Prijs is allemaal rond de 100 euro.
- Intel NUC 5i5RYH i5-5250U met 4Gb ram 120 Gb SSD
- Intel NUC 5i3RYH i3 met 8 Gb ram 500 Gb SSD
- Intel NUC 6i3SYH i3 met 8 Gb ram 750 Gb SSD

In principe wil ik het dedicated voor HA gaan gebruiken. Waarschijnlijk gewoon met een image HassIO erop. Maar misschien later wel op een andere manier (docker) zodat er ook andere kleine dingen op kunnen draaien.
Maar puur voor HA, welke zou dan beter zijn. Snellere processor of juist meer ram?
Heeft er iemand ervaring met bovenstaande type en zou je deze dan aan of juist afraden?
Zijn deze NUC’s geschikt om 24/7 aan te staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
Misschien kijken naar iets fanless zoals een odroid ? Ik heb zelf de home assistant blue draaien hier en niks lawaai.
Ik heb hier nuc's gehad en nu optiplex mini's die jaren zonder problemen hebben gedraaid. Wel geen hoge load.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skank
Beekforel schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 17:24:
[...]

Ja ik, heb zelfs meegedaan aan de mqqt beta. Ben er erg blij mee.

Qua automations heb ik maar twee acties, op slot wanneer niemand thuis is en van slot als iemand thuis komt. Op de openingspagina van de HA app de Mushroom lock card om de deur te kunnen openen. O, en een notificatie voor de batterij.

Ik gebruik de Nuki app verder niet, alleen af en toe om de software te checken.
Nice, ook besteld dan maar.
Dus je kan de nuki app verder blijven gebruiken?
Kun je via HA dan ook bepalen om iemand extra toegang te geven of heb je daarvoor de nuki app nodig
Software update is ook niet mogelijk via HA? En notificatie als er een update is via ha?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Niet online
Yarisken schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 19:35:
[...]

Misschien kijken naar iets fanless zoals een odroid ? Ik heb zelf de home assistant blue draaien hier en niks lawaai.
Ik heb hier nuc's gehad en nu optiplex mini's die jaren zonder problemen hebben gedraaid. Wel geen hoge load.
Op zich is lawaai niet een heel groot probleem. Komt in de meterkast te staan.
Met alleen HA verwacht ik ook geen hoge load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
IS er iemand die de risco integratie werkend heeft, maar de officiële local integration?
Ik heb local draaien maar via de addon...
De officiële wil precies niet lukken... en vraag me af of ik de settings wel goed doe.
Veel info staat er niet op helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

ione schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 20:03:
[...]

Op zich is lawaai niet een heel groot probleem. Komt in de meterkast te staan.
Met alleen HA verwacht ik ook geen hoge load.
Ik heb het zelfs op een B-Max (geekbuying mini nep NUC) draaien. Is wel 11e gen intel op NVME. Gaat als een tierelier (heb Proxmox als virtualisatieserver) en backups doe ik lokaal en extern :).
Werkt nu al 3 maanden zonder hickups (incl zigbee stick).

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:38

breinonline

Are you afraid to be known?

ione schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 18:07:
[...]
Maar ik wil dus eigenlijk overstappen op een Nuc en heb er nu drie op het oog. Prijs is allemaal rond de 100 euro.
- Intel NUC 5i5RYH i5-5250U met 4Gb ram 120 Gb SSD
- Intel NUC 5i3RYH i3 met 8 Gb ram 500 Gb SSD
- Intel NUC 6i3SYH i3 met 8 Gb ram 750 Gb SSD

In principe wil ik het dedicated voor HA gaan gebruiken. Waarschijnlijk gewoon met een image HassIO erop. Maar misschien later wel op een andere manier (docker) zodat er ook andere kleine dingen op kunnen draaien.
Maar puur voor HA, welke zou dan beter zijn. Snellere processor of juist meer ram?
Heeft er iemand ervaring met bovenstaande type en zou je deze dan aan of juist afraden?
Ik heb destijds een NUC8i3BEH tweedehands van V&A geplukt. Zit wel 16GB in (wat lang niet gebruikt wordt) en draait lekker zuinig. Proxmox erop met HA, Unifi controller en pihole. Draait heel stabiel. Als je geen haast hebt even V&A in de gaten houden en/of marktplaats dan kan je misschien voor een mooie prijs een tweedehandsje met wat meer geheugen scoren.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwazer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-07 19:22
ione schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 18:07:
[knip]
Snellere CPU, want RAM kun je altijd bijprikken.
Heb mijn HA instance ook op een NUC draaien met 16GB erin en in de BIOS settings deze zo gezet dat je de CPU fan bijna niet hoort.

Hangt al een tijdje met tevredenheid in de woonkamert :) (Ja ja, dat verplaatsen komt nog wel in een nieuw project, 2025 ofzo :') )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

skank schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 19:55:
[...]

Nice, ook besteld dan maar.
Dus je kan de nuki app verder blijven gebruiken?
Kun je via HA dan ook bepalen om iemand extra toegang te geven of heb je daarvoor de nuki app nodig
Software update is ook niet mogelijk via HA? En notificatie als er een update is via ha?
Extra toegang kun je via HA regelen (toegang tot HA is toegang tot je slot) maar ook via Nuki.
Dingen als versie en updaten zit er niet in. De mqtt integratie is nog vrij pril wat dat betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Niet online
breinonline schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 20:30:
[...]

Ik heb destijds een NUC8i3BEH tweedehands van V&A geplukt. Zit wel 16GB in (wat lang niet gebruikt wordt) en draait lekker zuinig. Proxmox erop met HA, Unifi controller en pihole. Draait heel stabiel. Als je geen haast hebt even V&A in de gaten houden en/of marktplaats dan kan je misschien voor een mooie prijs een tweedehandsje met wat meer geheugen scoren.
Deze bijvoorbeeld?
v&a aangeboden: Intel NUC Kit NUC5i5RYH

Nu ik een beetje aan het lezen ben over de problemen die ik heb lijkt het erop dat dit bij meer mensen speelt die problemen hebben sinds de update naar 10.1 en sindsdien problemen met booten vanaf ssd en andere problemen.
Even kijken of ik dat kan oplossen en anders toch maar naar een Nuc. Misschien sowieso qua stabiliteit beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:23

Church of Noise

Drive it like you stole it

ione schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 22:45:
[...]

Deze bijvoorbeeld?
v&a aangeboden: Intel NUC Kit NUC5i5RYH

Nu ik een beetje aan het lezen ben over de problemen die ik heb lijkt het erop dat dit bij meer mensen speelt die problemen hebben sinds de update naar 10.1 en sindsdien problemen met booten vanaf ssd en andere problemen.
Even kijken of ik dat kan oplossen en anders toch maar naar een Nuc. Misschien sowieso qua stabiliteit beter.
Lijkt een faire prijs, en. NUCs zijn erg geschikt.
Fwiw, je kan ook een Small Form Factor systeem overwegen. Een van de meest zuinige systemen waar ik hier HA op heb gehad was een HP 260 G3 met een i3 processor, en die was heel betaalbaar.
rond wat belangrijk is, zou ik aanraden om te letten op cpu eerst, en specifiek rond de generatie ervan en het verbruik: hoeveel cores ie heeft (i3 bvb is tot een zekere generatie 2 cores vs de i5 die er al 4 heeft, verschil merk je niet bij HA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Niet online
Church of Noise schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 22:55:
[...]

Lijkt een faire prijs, en. NUCs zijn erg geschikt.
Fwiw, je kan ook een Small Form Factor systeem overwegen. Een van de meest zuinige systemen waar ik hier HA op heb gehad was een HP 260 G3 met een i3 processor, en die was heel betaalbaar.
rond wat belangrijk is, zou ik aanraden om te letten op cpu eerst, en specifiek rond de generatie ervan en het verbruik: hoeveel cores ie heeft (i3 bvb is tot een zekere generatie 2 cores vs de i5 die er al 4 heeft, verschil merk je niet bij HA).
Verschil tussen een Nuc en small form factor zou alleen de behuizing zijn? Of zijn de small form factor ook daadwerkelijk zuiniger qua verbruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

ione schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 23:13:
[...]

Verschil tussen een Nuc en small form factor zou alleen de behuizing zijn? Of zijn de small form factor ook daadwerkelijk zuiniger qua verbruik?
Niet altijd, maar als je kijkt naar de kleine form factor dan passen ze makkelijk in de meterkast, en doordat ze wat lastiger zijn te upgraden is de voeding vaak precies voldoende met wat overhead voor die unit (je gaat er namelijk geen GPU inschroeven). Voor de rest kan je ze makkelijk kwijt in de meterkast of op een bureau. Dell en HP hebben deze lijnen beide. Ze komen vaak 2e hands voor omdat ze ergens op een kantoor als (thin)client hebben gestaan en na 5 jaar worden vervangen.
Wat hierboven ook wordt genoemd, hoe hoger je budget is voor een nieuwere Intel chip hoe beter. Dus bijvoorbeeld liever een 8th gen dan een 6th gen. Ik draai nu toevallig 11th gen wat wel relatief nieuw is voor het doel, maar de aanbieding nieuw was 279 euro voor de machine.
Deze heb ik: https://nl.geekbuying.com...-i5-1145G7-EU-519468.html
Bij mij gaat nu geen prijs laden. Ik had hem gevonden via Pepper, daar stond een kortingscode bij. Het is altijd wel slim om daar een aantal alerts aan te zetten:
https://nl.pepper.com/aan...r279-at-geekbuying-271825

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byte_Me
  • Laatst online: 04-07 11:55
Het lukt me niet om HAOS te installeren op een NUC. De NUC heeft een M.2 schijf, ik probeer HAOS via Live USB te installeren. Live USB booten, Balena installeren, HAOS downloaden, het image schrijven, na 30% stopt het proces en moet ik opnieuw inloggen in Ubuntu Live USB. Opnieuw geboot, maar HAOS start niet op, geen bootable media foutmelding. Opnieuw naar USB geboot, de M.2 schijf met gparted helemaal gewist (kan daar geen full format in vinden?). HAOS & Balena opnieuw gedownload, proces weer gestart, maar weer het stopt weer op 30%. Iemand enig idee waar het aan kan liggen en hoe ik de op SSD een checkdisk of full format kan uitvoeren? Disclaimer: ik weet nagenoeg niets van Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@Byte_Me deze handleiding is redelijk eenvoudig: https://www.home-assistant.io/installation/generic-x86-64

Ik begrijp niet helemaal wat je doet, maar het voorbereiden van de boot media moet je op een andere PC doen volgens mij.

Balena komt dus niet verder dan 30%? Je schrijft wel naar de ssd en niet naar de live USB?

[ Voor 17% gewijzigd door Beekforel op 30-07-2023 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byte_Me
  • Laatst online: 04-07 11:55
Beekforel schreef op zondag 30 juli 2023 @ 08:51:
@Byte_Me deze handleiding is redelijk eenvoudig: https://www.home-assistant.io/installation/generic-x86-64

Ik begrijp niet helemaal wat je doet, maar het voorbereiden van de boot media moet je op een andere PC doen volgens mij.

Balena komt dus niet verder dan 30%? Je schrijft wel naar de ssd en niet naar de live USB?
Ik schrijf wel naar de SSD ja. Ik kan de M.2 niet op een ander systeem voorbereiden, mijn PC heeft maar 1 M.2 slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Byte_Me schreef op zondag 30 juli 2023 @ 08:55:
[...]

Ik schrijf wel naar de SSD ja. Ik kan de M.2 niet op een ander systeem voorbereiden, mijn PC heeft maar 1 M.2 slot.
Dan zou ik denken dat de SSD niet goed is oid. Kun je die testen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Kecin schreef op zondag 30 juli 2023 @ 07:42:
[...]

Niet altijd, maar als je kijkt naar de kleine form factor dan passen ze makkelijk in de meterkast, en doordat ze wat lastiger zijn te upgraden is de voeding vaak precies voldoende met wat overhead voor die unit (je gaat er namelijk geen GPU inschroeven). Voor de rest kan je ze makkelijk kwijt in de meterkast of op een bureau. Dell en HP hebben deze lijnen beide. Ze komen vaak 2e hands voor omdat ze ergens op een kantoor als (thin)client hebben gestaan en na 5 jaar worden vervangen.
Wat hierboven ook wordt genoemd, hoe hoger je budget is voor een nieuwere Intel chip hoe beter. Dus bijvoorbeeld liever een 8th gen dan een 6th gen. Ik draai nu toevallig 11th gen wat wel relatief nieuw is voor het doel, maar de aanbieding nieuw was 279 euro voor de machine.
Deze heb ik: https://nl.geekbuying.com...-i5-1145G7-EU-519468.html
Bij mij gaat nu geen prijs laden. Ik had hem gevonden via Pepper, daar stond een kortingscode bij. Het is altijd wel slim om daar een aantal alerts aan te zetten:
https://nl.pepper.com/aan...r279-at-geekbuying-271825
Dit dus @ione :)
Ik bereik met de HP SFF en de NUC 8 i3 een gemiddeld verbruik van 2 à 2,5W elk apart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yarisken
Church of Noise schreef op zondag 30 juli 2023 @ 10:03:
[...]

Ik bereik met de HP SFF en de NUC 8 i3 een gemiddeld verbruik van 2 à 2,5W.
Dat is wel heel scherp ! Ik had meestal op mijn nuc's tussen de 4-5W met native ubuntu erop en home assinstant in docker.
Nu zit ik op 2,6W op mijn odroid. Dat is jaarlijks een kost van 15 euro ofzo :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Church of Noise schreef op zondag 30 juli 2023 @ 10:03:
[...]

Ik bereik met de HP SFF en de NUC 8 i3 een gemiddeld verbruik van 2 à 2,5W.
Ik neem aan per stuk? In het zuinige thuisserver topic is het namelijk een zeldzaamheid dat een systeem kaal en idle onder de 2W gaat. Lijkt me dus sterk dat je twee compleet verschillende systemen hebt die tezamen 2, 2,5W verbruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Nu online
Byte_Me schreef op zondag 30 juli 2023 @ 08:55:
[...]

Hou er rekening mee dat een Linux live usb stick bijna alles in het geheugen doet en niet via de usb stick. Ik vermoed dat bij 30% het geheugen van de nuc vol is.

Je kunt proberen (als je een 16Gb stick of groter hebt) om persistent memory aan te zetten waardoor downloads e.d. op de usb stick worden opgeslagen ipv in het geheugen van de machine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Yarisken schreef op zondag 30 juli 2023 @ 10:42:
[...]

Dat is wel heel scherp ! Ik had meestal op mijn nuc's tussen de 4-5W met native ubuntu erop en home assinstant in docker.
Nu zit ik op 2,6W op mijn odroid. Dat is jaarlijks een kost van 15 euro ofzo :-).
Ja, zelf ook best blij mee!
En eigenlijk niet zo moeilijk: Debian (DietPi eigenlijk, die voorzien is op lightweight installaties), TLP met een aantal configuraties om alles zo efficiënt mogelijk te draaien en dat is het. (ik heb meer info in het Zuinige Server topic gepost, en wil de zaken hier niet gaan 'vervuilen')
RobertMe schreef op zondag 30 juli 2023 @ 10:47:
[...]

Ik neem aan per stuk? In het zuinige thuisserver topic is het namelijk een zeldzaamheid dat een systeem kaal en idle onder de 2W gaat. Lijkt me dus sterk dat je twee compleet verschillende systemen hebt die tezamen 2, 2,5W verbruiken.
Vanzelfsprekend ☺️
Ik zal de bewoording van mijn post bijsturen om verwarring te vermijden.

[ Voor 42% gewijzigd door Church of Noise op 30-07-2023 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Niet online
Kecin schreef op zondag 30 juli 2023 @ 07:42:
[...]

Maar als ik kijk naar de afmetingen dan verschillende deze niet zoveel. De Nuc is ongeveer 11 x 11 x 4. En de pc die jij noemt is ongeveer hetzelfde.
Qua verbruik ligt het aan hoe je het inricht (begreep ik uit verdere posts).
Het verschil tussen beide is dan niet zo groot. Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

ione schreef op zondag 30 juli 2023 @ 11:55:
[...]

Maar als ik kijk naar de afmetingen dan verschillende deze niet zoveel. De Nuc is ongeveer 11 x 11 x 4. En de pc die jij noemt is ongeveer hetzelfde.
Qua verbruik ligt het aan hoe je het inricht (begreep ik uit verdere posts).
Het verschil tussen beide is dan niet zo groot. Of zie ik iets over het hoofd?
Klopt, al vermoed ik dat een SFF makkelijker aan een aangename prijs te vinden zal zijn dan een NUC (ik vermoed dat er een specifieke markt is voor NUCs, merkte dat ook toen ik er heb verkocht - dat ging een stuk vlotter dan de SFF). en zoals @Kecin aangeeft, zou in principe de voeding van een SFF iets beter afgestemd moeten zijn (en dus efficiënter) op de hardware, terwijl een NUC dan iets flexibeler is (zeker in het geval van de 'hoge' uitvoering waar bvb nog een SATA SSD kan toegevoegd worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CWH
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-07 16:12

CWH

Ik gebruik een Odroid N2+ voor HA. Met hierin een 64Gb sd-card. Omdat ik een nog een Sandisk SSD van 240Gb had liggen wilde ik die gebruiken als data disk. Om de ssd op een usb-poort aan te kunnen sluiten heb ik toen ook een Ewent ew7017 aangeschaft.
Maar de Odroid ziet hem niet. Een kaartlezer met een 64Gb sd-card ziet ie wel.
Heb (ook) alle partities van de ssd verwijderd, een nieuwe aangemaakt, niet gepartioneerd. Dat vond ik als tip ergens op een site. Maar helaas.
Weet iemand waarom de ssd niet gebruikt kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
Church of Noise schreef op zondag 30 juli 2023 @ 11:59:
[...]

Klopt, al vermoed ik dat een SFF makkelijker aan een aangename prijs te vinden zal zijn dan een NUC (ik vermoed dat er een specifieke markt is voor NUCs, merkte dat ook toen ik er heb verkocht - dat ging een stuk vlotter dan de SFF). en zoals @Kecin aangeeft, zou in principe de voeding van een SFF iets beter afgestemd moeten zijn (en dus efficiënter) op de hardware, terwijl een NUC dan iets flexibeler is (zeker in het geval van de 'hoge' uitvoering waar bvb nog een SATA SSD kan toegevoegd worden).
Klopt, lenovo thinkcentre, dell optiplex, HP SFF zijn allemaal kleine devices die goedkoper te krijgen zijn wegens minder bekend. Daarmee dat ik mijn nuc's buiten heb gesmeten en overgegaan ben naar dell optiplex. Bij die optiplex zit ook nog een window 10-11 pro ingebakken in de bios dus dat is ook handig en goedkoop.
Verbruik ligt algemeen iets hoger dan bij een nuc maar ik weet niet hoe dit zit met de nieuwere modellen.
Ik draai nu hassio op een odroid. Nadeel is dat ik minder flexibel docker containers kan toevoegen.
Op een nuc of optiplex ubuntu of debian draaien geeft dan mogelijkheden om HA via docker te draaien en andere zaken ook.
Ik heb het vroeger zo gedraaid maar af en toe viel mijn home assistant instance eruit en moest ik herstarten.
Stabiliteit is wel het belangrijkste dat ik nu moet hebben. Geen home assistant is geen dns ( adguard ), bediening, visibiliteit etc.. . Voor je het weet heb je toch een grote afhankelijkheid :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
CWH schreef op zondag 30 juli 2023 @ 12:57:
Ik gebruik een Odroid N2+ voor HA. Met hierin een 64Gb sd-card. Omdat ik een nog een Sandisk SSD van 240Gb had liggen wilde ik die gebruiken als data disk. Om de ssd op een usb-poort aan te kunnen sluiten heb ik toen ook een Ewent ew7017 aangeschaft.
Heb (ook) alle partities van de ssd verwijderd, een nieuwe aangemaakt, niet gepartioneerd. Dat vond ik als tip ergens op een site. Maar helaas.
Ik vermoed dat je de schijf nog moet mounten. Het is al een tijd geleden dat ik nog in linux ermee heb liggen klooien maar je kan misschien is booten met gparted en kijken of je de schijf kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
In principe is iedere NUC maar ook SFF goed genoeg voor HA te draaien. Het is meer de vraag of je dedicated HA draait of er meer mee wil doen. Wil je meer kunnen is een snellere processor en meer geheugen wel prettig als je Proxmox of vmWare wilt draaien. Bij de oudere NUC moet je wel opletten wat er aan opslag in past. Er zijn er bij die alleen mSata hebben en die hdd beginnen toch wel wat zeldzamer te worden. Zeker in de grotere opslagcapaciteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

TheFes schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:34:
[...]

Eerste vraag, gaat het over Nederlands, of Engels.
Ik ben de language leader voor Nederlands, en als er bepaalde zinnen in het Nederlands niet werken kan ik daar wel mee helpen (in het Engels ook wel trouwens).

Verder heb je voor STT een Conversation Agent nodig, als je Nabu Casa hebt, dan krijg je er bij (dan wordt Microsoft Azure gebruikt). Heb je geen Nabu Casa, zul je met Piper aan de slag moeten gaan.

Via de Mobile App kan het zonder HTTPS, via de web browser zul je wel HTTPS moeten hebben omdat de browser dat afdwingt. Die mogelijkheid voor HTTP op de mobile app is pas heel recent toegevoegd, dus online informatie zal wellicht verouderd zijn.
Ik ben er wat mee aan het puzzelen maar het werkt niet echt lekker hier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hb5UjR-iPtSuvXecIG1pJoM03xM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/K26V9c9OfJfNEnfPx5t2fLM3.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HDBZaJsq5tKdAECO3YVnNzVOqE4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pY3Fu1hWF62S2jRNhZNMlx4l.png?f=user_large

Ik kreeg wel respons (Verlichting aangezet) bij "doe de lampen in de woonkamer aan" maar de lampen gaan niet aan. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Beekforel schreef op zondag 30 juli 2023 @ 13:30:
[...]

Ik ben er wat mee aan het puzzelen maar het werkt niet echt lekker hier:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik kreeg wel respons (Verlichting aangezet) bij "doe de lampen in de woonkamer aan" maar de lampen gaan niet aan. 8)7
Kun je die zinnen eens in developer tools > Assist invoeren en dan de output delen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

TheFes schreef op zondag 30 juli 2023 @ 14:23:
[...]

Kun je die zinnen eens in developer tools > Assist invoeren en dan de output delen
Ah dat kende ik nog niet.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
intent:
  name: HassGetState
entities:
  domain:
    name: domain
    value: light
    text: de lampen
  area:
    name: area
    value: ddde37af71724fb79251d8e873ebbda4
    text: kantoor
  state:
    name: state
    value: 'on'
    text: aan
targets:
  light.hue_color_lamp_2:
    matched: false
  light.hue_ambiance_spot_1_3:
  light.hue_ambiance_spot_2_3:
  light.hue_color_lamp_1_2:
  light.hue_lightstrip_plus_1:
  light.hue_ambiance_spot_3_2:
  light.kantoor:
  light.vitrinekast:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
intent:
  name: HassTurnOn
entities:
  area:
    value: 29a017f3cfa14c38ab147aa540a4475f
    text: woonkamer
  domain:
    text: ''
  name:
    name: name
    value: all
targets: {}

Die area ID's kloppen wel. In beide area's zijn ook light entiteiten.

Beetje verder zoekende kom ik meer debug info tegen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
conversation_id: null
device_id: null
intent_output:
  response:
    speech:
      plain:
        speech: Er is iets misgegaan
        extra_data: null
    card: {}
    language: nl
    response_type: error
    data:
      code: failed_to_handle

[ Voor 14% gewijzigd door Beekforel op 30-07-2023 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Beekforel schreef op zondag 30 juli 2023 @ 14:48:
[...]

Ah dat kende ik nog niet.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
intent:
  name: HassGetState
entities:
  domain:
    text: de lampen
  area:
    value: ddde37af71724fb79251d8e873ebbda4
    text: kantoor
  state:
    name: state
    value: 'on'
    text: aan
targets:
  light.hue_color_lamp_2:
  light.kantoor:
  light.vitrinekast:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
intent:
  name: HassTurnOn
entities:
  area:
    value: 29a017f3cfa14c38ab147aa540a4475f
    text: woonkamer
  domain:
  name:
    name: name
    value: all
targets: {}

Die area ID's kloppen wel. In beide area's zijn ook light entiteiten.

Beetje verder zoekende kom ik meer debug info tegen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
device_id: null
intent_output:
  response:
    speech:
      plain:
        speech: Er is iets misgegaan
        extra_data: null
    card: {}
    language: nl
    response_type: error
    data:
      code: failed_to_handle
Staan alle lampen in kantoor nu uit? Of in ieder geval op het moment dat het de vraag stelde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

TheFes schreef op zondag 30 juli 2023 @ 15:04:
[...]

Staan alle lampen in kantoor nu uit? Of in ieder geval op het moment dat het de vraag stelde
Yes alles stond uit maar hij antwoordt dus aan.

Hm ik heb een vermoeden wat er aan de hand is. Ik heb niet alle entiteiten naar Assist ontsloten. Even verder testen.

Dat was het probleem. 8)7

Nou nog iets dat ik een timer kan zetten en de datum kan vragen en dan kan Google Assistant wel uit. Hoewel m'n zoon het wel leuk vindt om dierengeluiden te vragen aan Google...

[ Voor 40% gewijzigd door Beekforel op 30-07-2023 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Beekforel schreef op zondag 30 juli 2023 @ 15:07:
[...]

Yes alles stond uit maar hij antwoordt dus aan.

Hm ik heb een vermoeden wat er aan de hand is. Ik heb niet alle entiteiten naar Assist ontsloten. Even verder testen.
Zo te zien ziet hij deze lampen, en staan ze allemaal uit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
targets:
  light.hue_color_lamp_2:
  light.kantoor:
  light.vitrinekast:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

TheFes schreef op zondag 30 juli 2023 @ 15:15:
[...]

Zo te zien ziet hij deze lampen, en staan ze allemaal uit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
targets:
  light.hue_color_lamp_2:
  light.kantoor:
  light.vitrinekast:
Ja maar toch gaf hij niet kloppende info. Maar gaat nu wel goed. Ik heb ooit voor Google Assistant alle entiteiten uitgezet en maar een heel select lijstje gepubliceerd. Dat had Asisst overgenomen met nog een lijst random andere entiteiten erbij.
Met Google had ik al uitgemond dat minder publiceren secuurder resultaat geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Ik ben voor twee nieuwe slaapkamers opzoek naar goede inbouwspotjes. Wat ik even wil checken is het volgende. Mijn HA staat in de meterkast op de begane grond, het is een beste afstand om te overbruggen.

- Spotjes moeten uiteraard aangesloten worden op HA.
- Spotjes moeten ook bediend kunnen worden met een draadloze schakelaar.
- Liefst GU10 met inbouwmaat <50mm.
- Ik kom Hoftronic, Ikea en Zigbee materiaal tegen. Aan de betrouwbaarheid van Hoftronic twijfel ik een beetje. Wil ook graag geen nieuwe HUB kopen, er staat hier al een Hue. Een Zigbee stick zou wel een optie zijn , ik verwacht in de toekomst daar meer mee te gaan doen.

Heeft iemand goede tips waar ik zeker wel of zeker niet naar moet kijken? HUE vind ik voor zolder net even te duur, vandaar dat ik die niet noem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:59
@FicoF

Ik mix ook Hue met Tradfri met een eigen zigbee stick. Conbee II, maar er zijn prima alternatieven.
(Maar dat kan volgens mij ook met de Hue bridge, YMMV)

Zigbee is een mesh netwerk, tussenliggende apparaten die aangesloten zijn op 230V (zoals lampen) zullen het verkeer doorsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Nu online
RudolfR schreef op zondag 30 juli 2023 @ 16:18:
@FicoF

Ik mix ook Hue met Tradfri met een eigen zigbee stick. Conbee II, maar er zijn prima alternatieven.
(Maar dat kan volgens mij ook met de Hue bridge, YMMV)

Zigbee is een mesh netwerk, tussenliggende apparaten die aangesloten zijn op 230V (zoals lampen) zullen het verkeer doorsturen.
Thanks. Dat mesh netwerk is wel een groot voordeel van Zigbee. Dan weet ik in ieder geval dat we verbinding is met zolder. Wifi signaal is daar niet zo krachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-07 15:48
FicoF schreef op zondag 30 juli 2023 @ 16:31:
[...]

Thanks. Dat mesh netwerk is wel een groot voordeel van Zigbee. Dan weet ik in ieder geval dat we verbinding is met zolder. Wifi signaal is daar niet zo krachtig.
Let er wel op dat wanneer je al Hue hebt, dat je lampen (en knoppen) kiest die je op je Hue-bridge kunt toevoegen. Heb zelf een Sonoff stick met Z2MQTT en daar alles op aangesloten. Zodoende heb ik dekking over mijn gehele huis (lampen, slimme stekkers doen dienst als routers, zodat zigbee knoppen en sensoren overal wel te gebruiken zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Nu online
CappieL schreef op zondag 30 juli 2023 @ 23:34:
[...]

Let er wel op dat wanneer je al Hue hebt, dat je lampen (en knoppen) kiest die je op je Hue-bridge kunt toevoegen. Heb zelf een Sonoff stick met Z2MQTT en daar alles op aangesloten. Zodoende heb ik dekking over mijn gehele huis (lampen, slimme stekkers doen dienst als routers, zodat zigbee knoppen en sensoren overal wel te gebruiken zijn)
Bedoel je nu dat je met die stick de lampen wel kunt toevoegen aan Hue?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:51

Rouwette

Rouwette.com

FicoF schreef op maandag 31 juli 2023 @ 09:53:
[...]

Bedoel je nu dat je met die stick de lampen wel kunt toevoegen aan Hue?
Nee, dan kun je alles direct vanuit ZHA of Zigbee2MQTT in Home Assistant regelen.
Dan kan de hue of ikea bridge eruit en kun je vrijwel alle merken zigbee in HA regelen.

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-07 22:26
TheFes schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:32:
Met wat hulp van @Hmmbob deze REST sensor in elkaar geknutseld voor de postcodeloterij als vervanging van dat custom component:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
rest:
  - resource_template: !secret postcodeloterij
    headers:
      User-Agent: "Mozilla/5.0 (Macintosh; Intel Mac OS X 10_15_7) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/112.0.0.0 Safari/537.36"
    sensor:
      - name: Postcodeloterij prizecount
        unique_id: 0160fb4d-485f-4233-ae17-1b6a6a1e4cea
        value_template: "{{ value_json.prizeCount }}"
      - name: Postcodeloterij wonprizes
        unique_id: d4d462fa-d078-47a5-9ffc-349650297b8f
        value_template: >
          {% set ns = namespace(prizes=[]) %}
          {% for p in value_json.wonPrizes %}
            {% set ns.prizes = ns.prizes + [p.description ~ ' (€ ' ~'{:.2f}'.format(p.prizeValue / 100) ~ ')'] %}
          {% endfor %}
          {{ ns.prizes | join(', ') if ns.prizes else 'Helaas, pindakaas' }}

Er worden 2 aparte sensoren aangemaakt, één met het aantal prijzen, en één met de gewonnen prijzen. Deze laatste geeft Helaas, pindakaas als er geen prijs is gewonnen.

Om deze sensor te laten werken moet je het volgende in secrets.yaml zetten (of de waarde direct in het resource_template veld zetten)
YAML:
1
postcodeloterij: https://www.postcodeloterij.nl/public/rest/drawresults/winnings/NPL/P_MT_P{{ (now().replace(day=1) - timedelta(days=1)).strftime("%Y%m")}}/?query=1234AB

(postcode op het eind vervangen voor je eigen postcode)
Geweldig! Bedankt voor je bijdrage, op 1 of andere manier kreeg ik de andere niet werkend maar deze werkt meteen.

Bij de notificatie krijg ik echter wel een foutmelding
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JVPNWz7.png

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Nu online
CWH schreef op zondag 30 juli 2023 @ 12:57:
Ik vermoed dat je de ssd moet formatteren als ext4 en daarna in odroid moet mounten. Je kunt hem mogelijk ook in odroid formatteren. Of dit in Home Assistant kan dat ligt eraan welke integratie je hebt. Sommige integraties hebben geen toegang tot directe hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:42
Vraagje: Ik wil dat een bepaalde gebruiker alleen maar in mag loggen als die op het locale (wifi) netwerk zit, zodra deze gebruiker niet meer op het locale (wifi) netwerk zit, dan wil ik dat HA (webpage / app) niet meer werkt. Nu heb je bij de gebruiker de optie "Can only log in from the local network" maar zodra deze gebruiker ingelogged is vanaf het locale netwerk en daarna via een ander netwerk de app opent, dan werkt het gewoon.

Hoe kan ik er voor zorgen dat die gebruiker wel HA kan gebruiken op het locale netwerk maar niet daarbuiten?

Ik gebruik de externe url voor zowel local als remote toegang

Laat maar, gevalletje PEBKAC...
Teste dit via een hotspot verbinding op m'n telefoon en een tablet maar de telefoon had nog een WiFi connectie

[ Voor 11% gewijzigd door AWEF op 31-07-2023 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maikie18 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:16:
[...]

Geweldig! Bedankt voor je bijdrage, op 1 of andere manier kreeg ik de andere niet werkend maar deze werkt meteen.

Bij de notificatie krijg ik echter wel een foutmelding
[Afbeelding]
De automation moet aangepast worden om te werken met deze sensors, maar aan de error te zien heb je hem manueel in de GUI gestart, en dan werkt het sowieso niet. De automation gebruikt namelijk trigger variables die alleen bestaan als er daadwerkelijk een trigger is.

Dit is mijn nieuwe automation:
https://github.com/TheFes...rice_postcodeloterij.yaml

[ Voor 10% gewijzigd door TheFes op 31-07-2023 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
TheFes schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:51:
[...]

De automation moet aangepast worden om te werken met deze sensors, maar aan de error te zien heb je hem manueel in de GUI gestart, en dan werkt het sowieso niet. De automation gebruikt namelijk trigger variables die alleen bestaan als er daadwerkelijk een trigger is.
Ah ok, ja dat klopt, echter wel de sensor aangepast, maar dit kan ik nu handmatig dus niet testen?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maikie18 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:55:
[...]

Ah ok, ja dat klopt, echter wel de sensor aangepast, maar dit kan ik nu handmatig dus niet testen?
Ik heb hierboven de aangepaste automation geplaatst.
Je kunt het testen door in developer tools > states de state van de sensor aan te passen naar bijvoorbeeld 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
TheFes schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:57:
[...]

Ik heb hierboven de aangepaste automation geplaatst.
Je kunt het testen door in developer tools > states de state van de sensor aan te passen naar bijvoorbeeld 1
Werkt nu, ik had hem op de sensor wonprizes gedaan, daar had ik hem nog even mee getest maar kreeg toen alsnog een foutmelding, wel een andere, maar nu gewoon je nieuwe automation overgenomen. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Naast mijn Roborock S5 heb ik onlangs een Roborock S8 toegevoegd aan HA. De S5 via de Xiaomi Miio integratie, de S8 via de Roborock integratie. Laatstgenoemde Roborock integratie mist (op dit moment) de mogelijkheid nog tot het gebruiken van 'remote control', dat ik bij de S5 gebruikte om 'm onder het zwevende TV meubel uit te laten komen om o.a. het stofbakje te legen. Hier toevallig mensen die hier voor de S8 overgestapt zijn op https://github.com/humbertogontijo/homeassistant-roborock?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Ah, ik zie dat de assistent heel behulpzaam kan zijn.

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/64c7a866cc8c2/64c7a866c8db6-Screenshot_2023-07-31_at_14.25.56.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vincm schreef op maandag 31 juli 2023 @ 14:27:
Ah, ik zie dat de assistent heel behulpzaam kan zijn.

[Afbeelding]
Alle zinnen (intents) moeten handmatig geschreven worden, inclusief responses en tests. Dit soort zinnen zijn nog niet geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warlock1984
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14-07 15:25
Hi all,

Ik probeer mijn domme tuinpoort (type 2 openslaande vleugels) slim te maken.
Hiervoor heb ik een Shelly voorzien van esphome en dit gekoppeld in HA.
De poort zelf wordt door de relay kort aan te trekken geopend en gesloten.
Op de poortvleugels heb ik een reed contact geplaatst dat aangeeft dat de poort open (false), dan wel gesloten is (true)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
binary_sensor:
  - platform: gpio
    pin: GPIO5
    name: "Hek Contact Sensor"
    id: contact_sensor
    internal: true
    filters:
      - invert:
      # Debounce the contact sensor to prevent rapid on/off/on events
      - delayed_on_off: 500ms

# The relay in the Shelly 1 that will deliver the pulse to
# the garage door opener (not exposed to HA)
switch:
    pin: GPIO4
    name: "Hek Relay"
    id: relay
cover:
  - platform: template
    device_class: garage
    name: "Hek"
    id: template_cov
    lambda: |-
      if (id(contact_sensor).state) {
        return COVER_OPEN;
      } else {
        return COVER_CLOSED;
      }
    open_action:
      - switch.turn_on: relay
      - delay: 0.5s
      - switch.turn_off: relay
    stop_action:
    close_action:

In HA heb ik deze entity beschikbaar gemaakt voor mijn google home speakers.
Ik kan met het stemcommando "open het hek" de poort openen nadat ik een security code meegeef.
Het sluiten van de poort gaat zonder security code met het stemcommando "sluit het hek".

nu het probleem: ik kan, als de poort gesloten is, het commando "sluit het hek" geven, waarna deze poort opent zonder security code. Klinkt logisch, aangezien zowel het openen als het sluiten dezelfde impuls van de relay is.

Bestaat een mogelijkheid om het "sluiten van de poort" te disablen als de reed sensor aangeeft dat de poort reeds gesloten is?

alvast bedankt voor jullie reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CWH

CWH

DutchKel schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:32:
[...]

Ik vermoed dat je de ssd moet formatteren als ext4 en daarna in odroid moet mounten. Je kunt hem mogelijk ook in odroid formatteren. Of dit in Home Assistant kan dat ligt eraan welke integratie je hebt. Sommige integraties hebben geen toegang tot directe hardware.
Ik zal wel het een en ander moeten Googlen, maar ik ga het eens uitzoeken.
Bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davasch
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:42
warlock1984 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 15:30:
Hi all,

Op de poortvleugels heb ik een reed contact geplaatst dat aangeeft dat de poort open (false), dan wel gesloten is (true)

...

Toevallig ben ik hier laatst ook over aan het nadenken geweest! Wil je misschien delen welke hardware qua slot/sluitplaat je hiervoor gebruikt hebt?

Je vraag kan ik helaas niet beantwoorden. Maar wellicht is het ook mogelijk om dit in ESPHome een niveau lager af te handelen dan in Home Assistant?

edit: Of is het meer een garagedeur zoals in de code te lezen valt, die ook echt opent en sluit? Ik zag zelf aan een elektrisch slot voor de poort bij ons te denken namelijk :)

[ Voor 9% gewijzigd door davasch op 31-07-2023 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warlock1984
davasch schreef op maandag 31 juli 2023 @ 15:39:
[...]

Toevallig ben ik hier laatst ook over aan het nadenken geweest! Wil je misschien delen welke hardware qua slot/sluitplaat je hiervoor gebruikt hebt?

Je vraag kan ik helaas niet beantwoorden. Maar wellicht is het ook mogelijk om dit in ESPHome een niveau lager af te handelen dan in Home Assistant?

edit: Of is het meer een garagedeur zoals in de code te lezen valt, die ook echt opent en sluit? Ik zag zelf aan een elektrisch slot voor de poort bij ons te denken namelijk :)
Het gaat hier inderdaad om een hek dat opent/sluit. dit systeem werkt met een motor van chamberlain. De Shelly heb ik geplaatst op de dry-contact input van de motorsturing. (waar je normaal een pulsdrukkertje op aansluit)
het staat dus los van een elektronisch slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warlock1984
eagle00789 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:29:
Al eens gekeken naar de Tado AC? dit toestelletje is specifiek bedoeld om domme airco's slim te maken. en heeft uitstekende ondersteuning voor HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Niet online
Ik liep nu tegen het volgende probleem aan omdat mijn HA-installatie wat kuren heeft en het soms niet doet.
Ik heb een paar Ikea TRÅDFRI led-lampen. Die had ik gekoppeld aan HA. Zo kan ik het dimmen vanaf een tablet. Maar omdat mijn HA het niet deed bleef de lamp dus op de laatst ingestelde waarde staan en kon ik de lamp dus niet feller krijgen.
Om in zo’n situatie toch de lamp te kunnen bedienen (meer als aan/uit) dacht ik om een Ikea afstandsbediening te kopen als backup. Zou ik deze dan aan de lamp kunnen koppelen en het zo wel bedienen? Kan zo’n remote constant gekoppeld zijn aan de lamp en tegelijkertijd ook aan HA? Of zou ik het even moeten koppelen op het moment dat HA niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-07 15:58
warlock1984 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 15:30:
Hi all,

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
binary_sensor:
    filters:
      - invert:

switch:
cover:
        return COVER_OPEN;
      } else {
        return COVER_CLOSED;
      }
    open_action:
    stop_action:
    close_action:

In HA heb ik deze entity beschikbaar gemaakt voor mijn google home speakers.
Ik kan met het stemcommando "open het hek" de poort openen nadat ik een security code meegeef.
Het sluiten van de poort gaat zonder security code met het stemcommando "sluit het hek".

nu het probleem: ik kan, als de poort gesloten is, het commando "sluit het hek" geven, waarna deze poort opent zonder security code. Klinkt logisch, aangezien zowel het openen als het sluiten dezelfde impuls van de relay is.

Bestaat een mogelijkheid om het "sluiten van de poort" te disablen als de reed sensor aangeeft dat de poort reeds gesloten is?

Het enige wat ik zo direct kan bedenken is een automation die de taken van je cover entity overneemt. Dus dan zou je je open_action, close_action en stop_action uit de template halen en dat opnemen in een automation. Die kan je dan een condition geven om niet te 'sluiten' als je sensor aangeeft dat die al gesloten is.

Volgende vraag is hoe je dan je voice command zover krijgt om die automation aan te sturen, en daar heb ik niet echt een antwoord op. Ik heb zelf nog helemaal niks met assist gedaan.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
ione schreef op maandag 31 juli 2023 @ 16:34:
Ik liep nu tegen het volgende probleem aan omdat mijn HA-installatie wat kuren heeft en het soms niet doet.
Ik heb een paar Ikea TRÅDFRI led-lampen. Die had ik gekoppeld aan HA. Zo kan ik het dimmen vanaf een tablet. Maar omdat mijn HA het niet deed bleef de lamp dus op de laatst ingestelde waarde staan en kon ik de lamp dus niet feller krijgen.
Om in zo’n situatie toch de lamp te kunnen bedienen (meer als aan/uit) dacht ik om een Ikea afstandsbediening te kopen als backup. Zou ik deze dan aan de lamp kunnen koppelen en het zo wel bedienen? Kan zo’n remote constant gekoppeld zijn aan de lamp en tegelijkertijd ook aan HA? Of zou ik het even moeten koppelen op het moment dat HA niet werkt.
Ja volgens mij werkt dit, je kan een ikea afstandbediening gewoon met die lamp "pairen" door hem er vlakbij te houden. Dan heb je een directe verbinding met de lamp onafhankelijk van HA. De lamp geeft gewoon netjes de huidige status weer door aan HA.

Nog mooier is hoe ik het nu doe:

Zigbee2mqtt heb ik draaien en dan kan je vanaf afstand zigbee aan/uit knoppen direct pairen met zigbee lampen (waaronder de Tradfi). Ook kan je dan "groepen" maken zodat je bijvoorbeeld 4 lampen tegelijk kan bedienen met 1 remote. Die groep draait dan onafhankelijk van HA, maar HA ziet wel dat er een groep is die aan/uit of gedimd kan worden. Ook als de zigbee2mqtt server plat gaat is er niks aan de hand.

Al mijn lampen in huis moeten een directe koppeling hebben zonder HA nodig te hebben, er niks ergers dan dat de Wifi uitvalt of de HA server plat en dat je lichten niet meer werken :( Dus ik heb overal of Shellys met pulsdrukkers, of zigbee lampen direct gekoppeld aan een remote.

[ Voor 7% gewijzigd door Lollercopter op 31-07-2023 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CWH

CWH

Yarisken schreef op zondag 30 juli 2023 @ 13:06:
[...]

Ik vermoed dat je de schijf nog moet mounten. Het is al een tijd geleden dat ik nog in linux ermee heb liggen klooien maar je kan misschien is booten met gparted en kijken of je de schijf kan zien.
Ga me erin verdiepen hoe dat zou moeten, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
CWH schreef op maandag 31 juli 2023 @ 16:49:
[...]

Ga me erin verdiepen hoe dat zou moeten, bedankt!
Hier heb je een tutorial. Zeker ook /etc/fstab aanpassen anders gaat je mount weer weg zijn na een reboot.
https://www.cloudprovider...oegen-en-mounten-in-linux

Wat extra info
https://www.kropveld.net/Ict/DrivesEnMounten
Doe is
sudo fdisk -l
Als je schijf gekoppeld is ga je deze moeten kunnen zien. Dan is het nog partitioneren, formatteren en mounten in fstab.
Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@warlock1984 Denk dat onderstaande zou moeten werken. Wel ongeteste code maar idee is dat close alleen iets doet als de sensor ziet dat het hek open is. Misschien moet je dit dan ook nog voor de stop doen.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
binary_sensor:
    filters:
      - invert:

switch:
cover:
        return COVER_OPEN;
      } else {
        return COVER_CLOSED;
      }
    open_action:
    stop_action:
    close_action:
      - if:
          condition:
            binary_sensor.is_on: contact_sensor
        then:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Niet online
Lollercopter schreef op maandag 31 juli 2023 @ 16:40:
[...]

Ja volgens mij werkt dit, je kan een ikea afstandbediening gewoon met die lamp "pairen" door hem er vlakbij te houden. Dan heb je een directe verbinding met de lamp onafhankelijk van HA. De lamp geeft gewoon netjes de huidige status weer door aan HA.

Nog mooier is hoe ik het nu doe:

Zigbee2mqtt heb ik draaien en dan kan je vanaf afstand zigbee aan/uit knoppen direct pairen met zigbee lampen (waaronder de Tradfi). Ook kan je dan "groepen" maken zodat je bijvoorbeeld 4 lampen tegelijk kan bedienen met 1 remote. Die groep draait dan onafhankelijk van HA, maar HA ziet wel dat er een groep is die aan/uit of gedimd kan worden. Ook als de zigbee2mqtt server plat gaat is er niks aan de hand.

Al mijn lampen in huis moeten een directe koppeling hebben zonder HA nodig te hebben, er niks ergers dan dat de Wifi uitvalt of de HA server plat en dat je lichten niet meer werken :( Dus ik heb overal of Shellys met pulsdrukkers, of zigbee lampen direct gekoppeld aan een remote.
Klinkt goed. Ik moet binnenkort weer HA opnieuw gaan inrichten dus misschien doe ik het ook meteen via zigbee2mqtt.
Maar je volgens dus HA draaien en apart zigbee2mqtt. En daarnaast alles met Shelly’s/remotes.

Shelly zat ik ook al naar te kijken, maar ik moet dan eerst een blauwe draad trekken naar de schakelaar.
Ik ga het in eerste instantie proberen met een Ikea remote. Die kan constant al gepaird zijn met de lamp (tegelijkertijd met HA)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08-07 13:57
Ik ben op zoek naar een kaart waar ik verschillende entiteiten kan tonen op één rij. Ik werk momenteel met "paper-buttons-row", maar ik krijg niet voor mekaar wat ik wil.

Concreet wil ik voor mijn verschillende entiteiten het energieverbruik per dag, week & maand - in verschillende kolommen. Op de afbeelding hier onder zie je momenteel enkel het verbruik per dag, maar in het rode vak wil ik dus de extra waarden toevoegen.

Iemand die een kaart kent die dit kan? Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een soort van "table card"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OwOI-xwK-7X_f-WkJv2Ul8T2tpM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8fY2fE7VXby90bJ9guetvZvo.png?f=user_large

Met Paper Buttons Row kan ik daar wel knoppen toevoegen .. maar ik wil enkel de waardes en dat krijg ik niet klaar.

EDIT: NVM, gevonden: lovelace-multiple-entity-row 8)7 ...
Wel een heel gedoe - weet niet of dit beter kan?

- Utility Meter (sensor) aanmaken, die m'n verbruik omzet in Dagelijks, Wekelijks & Maandelijks (dit zijn dus 3 sensoren)
- Een template aanmaken die deze getallen afrond op 2 cijfers naar de komma (dit zijn dus opnieuw 3 sensoren) ...

[ Voor 19% gewijzigd door Shattering op 31-07-2023 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CWH

CWH

Yarisken schreef op maandag 31 juli 2023 @ 16:55:
[...]

Hier heb je een tutorial. Zeker ook /etc/fstab aanpassen anders gaat je mount weer weg zijn na een reboot.
https://www.cloudprovider...oegen-en-mounten-in-linux

Wat extra info
https://www.kropveld.net/Ict/DrivesEnMounten
Doe is
sudo fdisk -l
Als je schijf gekoppeld is ga je deze moeten kunnen zien. Dan is het nog partitioneren, formatteren en mounten in fstab.
Succes
Super bedankt voor de links!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkiejoo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 25-03 11:23
Ik ben aan het uitzoeken hoe ik mijn motion-sensor verlichting wat beter kan krijgen.

Afhankelijk van de tijd van de dag (misschien nog iets tweaken met lightlevels) wil ik een scene met een andere helderheid.

Ik heb het idee dat je dan in de automations met time-conditions verschillende scenes moet aanroepen, en dan dus voor elk helderheidsniveau een aparte scene moet maken.

Of is er nog iets dynamisch te doen in een scene?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
Ik dacht dat ik het snapte, maar toch niet...

Kan iemand mij uitleggen hoe de optie "Can only log in from the local network" werkt? Ik wil dat een bepaalde gebruiker alleen vanaf het lokale netwerk kan inloggen. Ik krijg het niet voor elkaar....

Andere gebruikers moeten wel overal vandaan kunnen inloggen.

Nu is het zo dat de gebruiker die de optie "Can only log in from the local network" alsnog van buiten het lokale netwerk in kan loggen

[ Voor 28% gewijzigd door AWEF op 31-07-2023 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

Antonio di

a mi me dijeron que si

AWEF schreef op maandag 31 juli 2023 @ 18:03:
Ik dacht dat ik het snapte, maar toch niet...

Kan iemand mij uitleggen hoe de optie "Can only log in from the local network" werkt? Ik wil dat een bepaalde gebruiker alleen vanaf het lokale netwerk kan inloggen. Ik krijg het niet voor elkaar....

Andere gebruikers moeten wel overal vandaan kunnen inloggen.

Nu is het zo dat de gebruiker die de optie "Can only log in from the local network" alsnog van buiten het lokale netwerk in kan loggen
Op de App kun je verschillende profielen instellen.
Dus die persoon moet een "eigen "telefoon" hebben en daar zet je dan alleen het lokale profiel in de HA App.
Bij mij werkt de HA url voor lokaal vaak niet : http://homeassistant.local (??)
Ik heb mijn HA -servertje o.a. daarom een vast/static IP gegevens en dan is dat heel makkelijk op IP een lokale URL te gebruiken: http://192.168.xxx.xxx:8123

profesión: Lo que se cruza en mi camino (o)y disfrutando de la vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
Antonio di schreef op maandag 31 juli 2023 @ 18:09:
[...]

Op de App kun je verschillende profielen instellen.
Dus die persoon moet een "eigen "telefoon" hebben en daar zet je dan alleen het lokale profiel in de HA App.
Bij mij werkt de HA url voor lokaal vaak niet : http://homeassistant.local (??)
Ik heb mijn HA -servertje o.a. daarom een vast/static IP gegevens en dan is dat heel makkelijk op IP een lokale URL te gebruiken: http://192.168.xxx.xxx:8123
Die optie ken ik, maar dat is niet helemaal wat ik bedoel....

Ik had gehoopt dat met "Can only log in from the local network", de connectie vanaf een niet lokaal netwerk werd gebloked. Op het moment dat die gebruiker alsnog de externe url invoert, dan kan die alsnog remote inloggen (ik weet het, het is misschien ver gezocht, maar toch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

AWEF schreef op maandag 31 juli 2023 @ 18:19:
[...]

Die optie ken ik, maar dat is niet helemaal wat ik bedoel....

Ik had gehoopt dat met "Can only log in from the local network", de connectie vanaf een niet lokaal netwerk werd gebloked. Op het moment dat die gebruiker alsnog de externe url invoert, dan kan die alsnog remote inloggen (ik weet het, het is misschien ver gezocht, maar toch....)
Is dat dan via Nabu Casa of een eigen oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
Beekforel schreef op maandag 31 juli 2023 @ 18:30:
[...]

Is dat dan via Nabu Casa of een eigen oplossing?
"Eigen" oplossing. Als je een locale gebruiker aanmaakt, dan heb je de optie om "Can only log in from the local network" aan of uit te zetten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GPSEt0IcZldS9kV_AlvWxgDHGkI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nzSU8dSsch7hTY6MeNHLZwSP.png?f=user_large

[ Voor 23% gewijzigd door AWEF op 31-07-2023 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-07 20:53

Swerfer

Hmm...

Shattering schreef op maandag 31 juli 2023 @ 17:07:
Ik ben op zoek naar een kaart waar ik verschillende entiteiten kan tonen op één rij. Ik werk momenteel met "paper-buttons-row", maar ik krijg niet voor mekaar wat ik wil.

Concreet wil ik voor mijn verschillende entiteiten het energieverbruik per dag, week & maand - in verschillende kolommen. Op de afbeelding hier onder zie je momenteel enkel het verbruik per dag, maar in het rode vak wil ik dus de extra waarden toevoegen.

Iemand die een kaart kent die dit kan? Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een soort van "table card"

[Afbeelding]

Met Paper Buttons Row kan ik daar wel knoppen toevoegen .. maar ik wil enkel de waardes en dat krijg ik niet klaar.

EDIT: NVM, gevonden: lovelace-multiple-entity-row 8)7 ...
Wel een heel gedoe - weet niet of dit beter kan?

- Utility Meter (sensor) aanmaken, die m'n verbruik omzet in Dagelijks, Wekelijks & Maandelijks (dit zijn dus 3 sensoren)
- Een template aanmaken die deze getallen afrond op 2 cijfers naar de komma (dit zijn dus opnieuw 3 sensoren) ...
wat dacht je van een markdown card? Daar kan je HTML en JINJA combineren. Voorbeeld:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- type: markdown
          ha-card {
            --mdc-icon-size: 46px;
          }
        content: >
          <font color="yellowgreen">&nbsp;&nbsp;&nbsp;<ha-icon
          icon="mdi:thermometer"></ha-icon></font><font size="7"><sub>
          &nbsp;{{states('sensor.thermometer_terrasoverkapping_temperature')}} 
          {{state_attr('sensor.thermometer_terrasoverkapping_temperature',
          'unit_of_measurement')}}</sub></font>

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-07 22:10

painkill

Pain(k)(ill)

Ik heb een rolluik die ik open en dicht kan doen via HA.
Nu is het probleem dat er daar ook een raam is die als hij open is het rolluik uit zijn geleiders duwt.
Die moet dus dicht zitten als het rolluik naar beneden mag.
Hier zit nu een draadloos magneetcontact op zodat ik kan zien of het raam open/dicht is.

Nu wil ik het onmogelijk mogelijk om het rolluik te bedienen via HA als het raam OPEN staat of de sensor onbereikbaar is. Wat is hiervoor de goede manier?

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:02
AWEF schreef op maandag 31 juli 2023 @ 18:37:
[...]

"Eigen" oplossing. Als je een locale gebruiker aanmaakt, dan heb je de optie om "Can only log in from the local network" aan of uit te zetten

[Afbeelding]
Even voor de verduidelijking, je test dit dus wel vanaf een ander netwerk? Bijvoorbeeld via het mobiele internet van je telefoon?
Je hebt het hierboven namelijk over een externe url, maar dat is niet hetzelfde als een ander netwerk. Als je vanaf je interne netwerk naar die externe url gaat, dan is de kans groot dat het door NAT op je router gewoon intern netwerk blijft.
Pagina: 1 ... 87 ... 325 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.