Inderdaad, ik probeer het via een mobiele verbinding.Sicco92 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 19:57:
[...]
Even voor de verduidelijking, je test dit dus wel vanaf een ander netwerk? Bijvoorbeeld via het mobiele internet van je telefoon?
Je hebt het hierboven namelijk over een externe url, maar dat is niet hetzelfde als een ander netwerk. Als je vanaf je interne netwerk naar die externe url gaat, dan is de kans groot dat het door NAT op je router gewoon intern netwerk blijft.
Edit: Laat maar...
[ Voor 98% gewijzigd door Ora et Labora op 31-07-2023 21:55 ]
Who's general failure, and why is he reading my disk?
Ik ken de instelling maar heb het nog nooit gebruikt. Heb voor de gelegenheid even een testgebruiker gemaakt en geprobeerd in te loggen via mijn Nabu Casa URL en dan krijg ik een foutmelding dat de user local only is.AWEF schreef op maandag 31 juli 2023 @ 18:37:
[...]
"Eigen" oplossing. Als je een locale gebruiker aanmaakt, dan heb je de optie om "Can only log in from the local network" aan of uit te zetten
[Afbeelding]
Ik heb zelf geen Nabu Casa, dus op die manier kan ik het niet uittesten. Op het moment dat ik via een mobiele verbinding via het web probeer in te loggen, dan geeft die dezelde melding, maar op het moment dat ik via de app lokaal inlog en dan switch naar de mobiele verbinding dan blijft de app gewoon werken, vandaar de vraag hoe die optie zou moeten werkenBeekforel schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:54:
[...]
Ik ken de instelling maar heb het nog nooit gebruikt. Heb voor de gelegenheid even een testgebruiker gemaakt en geprobeerd in te loggen via mijn Nabu Casa URL en dan krijg ik een foutmelding dat de user local only is.
Het kan waarschijnlijk efficienter maar een oplossing zou kunnen zijn om een template cover aan te maken. Bij de actie kan je dan eerst een conditie stellen dat je raam dicht is voor hij je rolluik sluit?painkill schreef op maandag 31 juli 2023 @ 19:51:
Ik heb een rolluik die ik open en dicht kan doen via HA.
Nu is het probleem dat er daar ook een raam is die als hij open is het rolluik uit zijn geleiders duwt.
Die moet dus dicht zitten als het rolluik naar beneden mag.
Hier zit nu een draadloos magneetcontact op zodat ik kan zien of het raam open/dicht is.
Nu wil ik het onmogelijk mogelijk om het rolluik te bedienen via HA als het raam OPEN staat of de sensor onbereikbaar is. Wat is hiervoor de goede manier?
Ah zoiets las ik wel op het forum inderdaad, bestaande sessies blijven behouden oid.AWEF schreef op maandag 31 juli 2023 @ 21:05:
[...]
Ik heb zelf geen Nabu Casa, dus op die manier kan ik het niet uittesten. Op het moment dat ik via een mobiele verbinding via het web probeer in te loggen, dan geeft die dezelde melding, maar op het moment dat ik via de app lokaal inlog en dan switch naar de mobiele verbinding dan blijft de app gewoon werken, vandaar de vraag hoe die optie zou moeten werken
Uiteindelijk via Bing AI er uit gekomen, en het werkt goedpainkill schreef op maandag 31 juli 2023 @ 19:51:
Ik heb een rolluik die ik open en dicht kan doen via HA.
Nu is het probleem dat er daar ook een raam is die als hij open is het rolluik uit zijn geleiders duwt.
Die moet dus dicht zitten als het rolluik naar beneden mag.
Hier zit nu een draadloos magneetcontact op zodat ik kan zien of het raam open/dicht is.
Nu wil ik het onmogelijk mogelijk om het rolluik te bedienen via HA als het raam OPEN staat of de sensor onbereikbaar is. Wat is hiervoor de goede manier?
Zelfs een notificatie als ik probeer een rolluik dicht te doen waar een raam nog open staat.
In het kort, rolluik kan pas naar beneden als de boolean negatief is. Deze is positief als het raam open is of de senor unavailable is. Probeer ik het rolluik naar beneden te doen als deze positief is dan werkt dit niet en krijg ik een notificatie.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| cover: - platform: template covers: rolluik_achter: device_class: shutter friendly_name: "Rolluik Achter Beveiligd" value_template: "{{ states('cover.rolluik_achter') }}" open_cover: service: script.open_rolluikachter_if_input_boolean_off close_cover: service: script.close_rolluikachter_if_input_boolean_off input_boolean: cover_rolluikachter_enabled: name: Rolluik Achter Open initial: true |
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| open_rolluikachter_if_input_boolean_off: sequence: - condition: state entity_id: input_boolean.cover_rolluikachter_enabled state: 'off' - service: cover.open_cover entity_id: cover.rolluik_achter close_rolluikachter_if_input_boolean_off: sequence: - condition: state entity_id: input_boolean.cover_rolluikachter_enabled state: 'off' - service: cover.close_cover entity_id: cover.rolluik_achter |
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
| - alias: "Rolluik Achter Beveiligd Open/Dicht" trigger: - platform: state entity_id: binary_sensor.lumi_lumi_sensor_magnet_aq2_opening action: - choose: - conditions: - condition: or conditions: - condition: state entity_id: binary_sensor.lumi_lumi_sensor_magnet_aq2_opening state: 'on' - condition: state entity_id: binary_sensor.lumi_lumi_sensor_magnet_aq2_opening state: 'unavailable' sequence: - service: input_boolean.turn_on entity_id: input_boolean.cover_rolluikachter_enabled - conditions: - condition: state entity_id: binary_sensor.lumi_lumi_sensor_magnet_aq2_opening state: 'off' sequence: - service: input_boolean.turn_off entity_id: input_boolean.cover_rolluikachter_enabled - alias: "Rolluik Achter Beveiligd Open/Dicht Notificatie" trigger: - platform: event event_type: call_service event_data: domain: cover service: open_cover service_data: entity_id: cover.rolluik_achter_2 - platform: event event_type: call_service event_data: domain: cover service: close_cover service_data: entity_id: cover.rolluik_achter_2 condition: - condition: state entity_id: input_boolean.cover_rolluikachter_enabled state: 'on' action: - service: notify.notify data: message: "Raam Tuindeur dicht doen!." - service: notify.pushbullet data: message: "Raam Tuindeur dicht doen!" |
[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 01-08-2023 07:25 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! ]
Van het gedoe kan je dat laatste al een tijdje overslaanShattering schreef op maandag 31 juli 2023 @ 17:07:
EDIT: NVM, gevonden: lovelace-multiple-entity-row...
Wel een heel gedoe - weet niet of dit beter kan?
- Utility Meter (sensor) aanmaken, die m'n verbruik omzet in Dagelijks, Wekelijks & Maandelijks (dit zijn dus 3 sensoren)
- Een template aanmaken die deze getallen afrond op 2 cijfers naar de komma (dit zijn dus opnieuw 3 sensoren) ...
"Helaas" wel een entity setting en niet iets tijdens het weergeven, dus je kan het dan niet op één plek als yy.xxx en andere plek als yy.x weergeven.
Overigens gebruik ik de enitity row ook vaak en daarbij hide ik vaak de "hoofd state" zodat ook het meest rechter item een header krijgt.
Dat is een optie ja. Zoiets gebruik ik ook voor verschillende modi in huis maar dan (vaak) met scipts zodat ik ook andere zaken kan instellen.Henkiejoo schreef op maandag 31 juli 2023 @ 17:26:
Ik ben aan het uitzoeken hoe ik mijn motion-sensor verlichting wat beter kan krijgen.
Afhankelijk van de tijd van de dag (misschien nog iets tweaken met lightlevels) wil ik een scene met een andere helderheid.
Ik heb het idee dat je dan in de automations met time-conditions verschillende scenes moet aanroepen, en dan dus voor elk helderheidsniveau een aparte scene moet maken.
Of is er nog iets dynamisch te doen in een scene?
Maar je zou ook een script met parameter kunnen maken of zelfs alles in een script doen. Net wat jij makkelijk vind. Dat verschilt in hoeveel lampen het zijn, of ze allemaal dezelfde helderheid moeten, je nog andere zaken wilt schakelen en hoe makkelijk je templates maakt etc. Veel wegen leiden naar Rome.
@AWEF Hoe heb je die externe verbinding opgezet? Niet toevallig via een VPN?
@painkill Zou zelf de hele input_boolean eruit halen tenzij je een override wilt hebben ofzo. En dan in je scripts checken op "state off". Deze is ook gewoon false als deze 'unavailable' is 
En zou dan zelf de notificatie ook gewoon in de scrips opnemen.
En zou dan zelf de notificatie ook gewoon in de scrips opnemen.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
| open_rolluikachter_if_input_boolean_off: sequence: - if: - condition: state entity_id: "" state: "" - condition: state entity_id: binary_sensor.lumi_lumi_sensor_magnet_aq2_opening state: 'off' then: - service: cover.open_cover entity_id: cover.rolluik_achter else: - service: script.notify_raam_dicht data: {} close_rolluikachter_if_input_boolean_off: sequence: - if: - condition: state entity_id: "" state: "" - condition: state entity_id: binary_sensor.lumi_lumi_sensor_magnet_aq2_opening state: 'off' then: - service: cover.close_cover entity_id: cover.rolluik_achter else: - service: script.notify_raam_dicht data: {} notify_raam_dicht: sequence: - service: notify.notify data: message: "Raam Tuindeur dicht doen!" - service: notify.pushbullet data: message: "Raam Tuindeur dicht doen!" |
[ Voor 75% gewijzigd door Septillion op 01-08-2023 07:52 ]
Nope, port-forward 443 naar m'n HA installatieSeptillion schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 07:37:
@AWEF Hoe heb je die externe verbinding opgezet? Niet toevallig via een VPN?
@painkill
Ik zou die scripts helemaal weg laten en gewoon de hele sequence in de template cover zetten
Ik zou die scripts helemaal weg laten en gewoon de hele sequence in de template cover zetten
Je kunt ook, als je een lamp aanzet via de service, de helderheid door een template laten bepalenHenkiejoo schreef op maandag 31 juli 2023 @ 17:26:
Ik ben aan het uitzoeken hoe ik mijn motion-sensor verlichting wat beter kan krijgen.
Afhankelijk van de tijd van de dag (misschien nog iets tweaken met lightlevels) wil ik een scene met een andere helderheid.
Ik heb het idee dat je dan in de automations met time-conditions verschillende scenes moet aanroepen, en dan dus voor elk helderheidsniveau een aparte scene moet maken.
Of is er nog iets dynamisch te doen in een scene?
Ik kan zo even niet bij mijn setup, maar ik gebruik van Buienradar de huidige instraling van zonne-energie. Die trek ik door een gemiddelde voor het laatste kwartier heen met het statistics platform. Dan een sommetje: (200-instraling)/2, en dan even cappen op 0 aan de onderkant. Dus als er gemiddeld minder dan 200 W/m² zonlicht wordt gerapporteerd, geeft die template een waarde tot 100. Die stuur je dan in de service call mee.
Ik heb dat zo nog niet live draaien maar op een tweede instance. Ben m'n huis een beetje aan het refactoren zo. Het lijkt vrij aardig te werken. Sowieso zijn die templates icm functie calls ongelofelijk krachtig.
Zoals ik het nu heb, heb ik een automation die elke vijf minuten draait, en het licht bijstelt naar de nieuwste bepaalde waarde met een transitietijd van wederom vijf minuten. Zo volgt mijn verlichting vrij aardig het weer buiten. Loop er alleen tegenaan dat ik eigenlijk bij bewolkt, guur en donker zomerweer anno 2023 méér licht wil hebben dan 's avonds als het echt donker is. Misschien dat ik nog een keer iets met een soort mapping tabel ga maken.
[ Voor 15% gewijzigd door doltishDuke op 01-08-2023 08:38 ]
Als je gebruik maakt van een picture element card is dan mogelijk om daar alleen tekst regel toe te voegen.
Ik wil dus in de picture element card een tekst boven entity zetten.
Kilometerstand (de tekst die ik laten zien)
5.865 km
Is er iemand die een voorbeeld heeft of link waar ik verder mee kan.
Ik wil dus in de picture element card een tekst boven entity zetten.
Kilometerstand (de tekst die ik laten zien)
5.865 km
Is er iemand die een voorbeeld heeft of link waar ik verder mee kan.
Doh, op een of andere manier had ik in mijn hoofd dat een template cover geen sequence aan konTheFes schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 08:22:
@painkill
Iemand die weet hoe ik toegang krijg tot de Windows Bluetooth-adapter vanuit een Docker-container die is gemaakt met een fork van de Home Assistant-corerepository: https://developers.home-a.../development_environment/? Het toevoegen van --net=host aan de runArgs in devcontainer.json werkt niet.
Vast een stomme vraag, maar na aanpassing van mijn configuratie en aan het aanmaken van een nieuw dashboard hiervoor - hoe laat ik nou deze waardes zien? Ik heb geen nieuwe entities of dergelijke om toe te voegen.Antonio di schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:35:
[...]
onderstaande "code" in je configuration.yaml zetten en dan een schermpje maken om deze waarden weer te geven (zie foto)
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 # 9-febr-2023 Home Assistant server: # Minisforum GK50 with intel N5030 CPU (X86-64) # "platform: system monitor" with "Processor_temp" does work on X86-64 # "command_line" instead of old "platform: command line" command_line: - sensor: name: CPU Temperature command: cat /sys/class/thermal/thermal_zone0/temp unit_of_measurement: "°C" value_template: "{{ value | multiply(0.001) | round(2) }}" sensor: - platform: systemmonitor resources: - type: disk_use_percent arg: /config - type: disk_use - type: disk_free - type: memory_use_percent - type: memory_use - type: memory_free - type: swap_use_percent - type: swap_use - type: swap_free - type: processor_use - type: processor_temperature
foto:
[Afbeelding]
Dat komt ook omdat de docs niet netjes een streepje bij de actie hebben staan. Wil ik eigenlijk nog een keer aanpassen.Septillion schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:47:
[...]
Doh, op een of andere manier had ik in mijn hoofd dat een template cover geen sequence aan kon
Dit lijkt me een gave optie.
Ik ben nu net begonnen met het gebruik van scripts en templates en kan wel een zetje gebruiken.
Als je tijd hebt om template en scripts op te zoeken, zou ik dit wel als voorbeeld willen gebruiken!
Ik ben nu net begonnen met het gebruik van scripts en templates en kan wel een zetje gebruiken.
Als je tijd hebt om template en scripts op te zoeken, zou ik dit wel als voorbeeld willen gebruiken!
doltishDuke schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 08:34:
[...]
Je kunt ook, als je een lamp aanzet via de service, de helderheid door een template laten bepalen
Ik kan zo even niet bij mijn setup, maar ik gebruik van Buienradar de huidige instraling van zonne-energie. Die trek ik door een gemiddelde voor het laatste kwartier heen met het statistics platform. Dan een sommetje: (200-instraling)/2, en dan even cappen op 0 aan de onderkant. Dus als er gemiddeld minder dan 200 W/m² zonlicht wordt gerapporteerd, geeft die template een waarde tot 100. Die stuur je dan in de service call mee.
Ik heb dat zo nog niet live draaien maar op een tweede instance. Ben m'n huis een beetje aan het refactoren zo. Het lijkt vrij aardig te werken. Sowieso zijn die templates icm functie calls ongelofelijk krachtig.
Zoals ik het nu heb, heb ik een automation die elke vijf minuten draait, en het licht bijstelt naar de nieuwste bepaalde waarde met een transitietijd van wederom vijf minuten. Zo volgt mijn verlichting vrij aardig het weer buiten. Loop er alleen tegenaan dat ik eigenlijk bij bewolkt, guur en donker zomerweer anno 2023 méér licht wil hebben dan 's avonds als het echt donker is. Misschien dat ik nog een keer iets met een soort mapping tabel ga maken.
Ik probeer een button te maken om mijn radio source te switchen naar Spotify. Als ik dit niet doe dan kan ik via Spotify niet casten (Medion ding), dit werkt echter niet:
Iemand een idee wat ik verkeerd doe? Ik vind er weinig over op google. Spotify staat wel in de source list:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| name: Spotify type: custom:button-card show_entity_picture: true styles: card: - height: 75px name: - font-size: 11px entity_picture: /local/radio/spotify.png tap_action: action: call-service service: media_player.select_source service_data: entity_id: media_player.radio_eethoek data: source: Spotify |
Iemand een idee wat ik verkeerd doe? Ik vind er weinig over op google. Spotify staat wel in de source list:
code:
1
| source_list: Internet radio, TIDAL, Napster, Deezer, Amazon Music, Spotify, Local Music, Music player, DAB, FM, AUX in |
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
Wat wil je afspelen in Spotify dan?
Ik heb zoiets om een playlist te starten:
code:
1
2
3
4
5
6
| tap_action: service: spotcast.start action: call-service random_song: true device_name: kantoorSpeakr uri: spotify:playlist:38i9dQZF1DWTmvXBN4DgpA |
Sp33dFr34k schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:48:
Ik probeer een button te maken om mijn radio source te switchen naar Spotify. Als ik dit niet doe dan kan ik via Spotify niet casten (Medion ding), dit werkt echter niet:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 name: Spotify type: custom:button-card show_entity_picture: true styles: card: - height: 75px name: - font-size: 11px entity_picture: /local/radio/spotify.png tap_action: action: call-service service: media_player.select_source service_data: entity_id: media_player.radio_eethoek data: source: Spotify
code:
1 source_list: Internet radio, TIDAL, Napster, Deezer, Amazon Music, Spotify, Local Music, Music player, DAB, FM, AUX in
Niets, ik wil puur en alleen de source switchen naar Spotify zodat ik via Spotify zelf kan casten. Dat kan ik niet als die radio niet op de juiste source staat. Jij gebruikt die spotcast integratie zie ik, die gebruik ik (nog) niet, maar kan een volgende stap zijn.djiedjee schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:53:
Wat wil je afspelen in Spotify dan?
code:
1 2 3 4 5 6 tap_action: service: spotcast.start action: call-service random_song: true device_name: kantoorSpeakr uri: spotify:playlist:38i9dQZF1DWTmvXBN4DgpA
[...]
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
@Sp33dFr34k
Ja klopt, ik heb een Google Speaker, geen radio met Spotify erop.
Ja klopt, ik heb een Google Speaker, geen radio met Spotify erop.
@Sp33dFr34k Wat als je hem eerst eens bij elkaar klikt via de UI van de automation editor of call service onder de tools?
Goeie, dit werkt gek genoeg wel:Septillion schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 11:12:
@Sp33dFr34k Wat als je hem eerst eens bij elkaar klikt via de UI van de automation editor of call service onder de tools?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| alias: Test description: "" trigger: - platform: state entity_id: - input_boolean.test from: "off" to: "on" condition: [] action: - service: media_player.select_source data: source: Spotify target: entity_id: media_player.radio_eethoek mode: single |
Weet alleen niet hoe ik het converteer naar onderstaand, want dat werkt dan weer niet:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| name: Spotify type: custom:button-card show_entity_picture: true styles: card: - height: 75px name: - font-size: 11px entity_picture: /local/radio/spotify.png tap_action: action: call-service service: media_player.select_source data: source: Spotify target: entity_id: media_player.radio_eethoek |
Ik ben al een tijdje met monitoring van een aantal zaken bezig, wat ik tot dusverre gebaseerd had op https://sensorsiot.github.io/IOTstack/. Ik merk dat er geen community is en dat het uitzoeken me teveel tijd kost en ben daarom van plan over te stappen naar Home assistant. Ik heb nog een tweede RPI 3B liggen met een SSD die ik wil inrichten met de OS versie van HA. IOTstack blijft parallel draaien zodat ik een warme overgang heb. Ik heb in IOTstack diverse python scripts draaien die data via MQTT (Mosquito) ontvangen en dat in Influxdb stoppen. Verder wil ik graag de Influxdb backup weer op HA installeren. Moet kunnen toch, of zijn er aandachtspunten?
Zeker!Henkiejoo schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:16:
Dit lijkt me een gave optie.
[...]
Het is dus maar een probeerseltje geweest hier, en om het daadwerkelijk comfortabel functionerend te krijgen is nog wel wat werk nodig. Maar goed, het principe zo lijkt aardig te werken dus wellicht kun je er verder op bouwen
Snesors:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| template: - sensor: - name: "desired_lightlevel" unit_of_measurement: "%" state: "{{ ([0,( ( 300-states('sensor.smooth_solar_irradiance') | int ) / 3 ) | int ] | sort )[1] }}" sensor: - platform: statistics name: "smooth_solar_irradiance" entity_id: sensor.buienradar_irradiance state_characteristic: average_linear max_age: minutes: 10 |
Beetje lelijke implementatie zo, op de oude en nieuwe manier. Die template lijn met dat sorteren is om 0 als minimum te houden. Array maken van 0 en de waarde, sorteren, en dan de tweede (hoogste) waarde pakken.
En de automation:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| alias: "[lights] Match living lights to outdoor" description: "" trigger: - platform: time_pattern minutes: "5" condition: - condition: state entity_id: input_boolean.autolight state: "on" action: - service: light.turn_on data: transition: 295 brightness: "{{ states('sensor.desired_lightlevel') }}" target: area_id: living_room mode: single |
Waarbij ik dus nog een input_boolean.autolight heb aangemaakt zodat ik dit geheel ook kan uitzetten. Eventueel zou je die via een scheme ofzo kunnen schakelen, zodat je een 'automatisch' scheme hebt.
Ik heb dus de afronding op 10 minuten staan zie ik. Ik weet dat ik er een beetje mee aan het klooien was, want die sensor dropt ook wel eens naar 0 door vage waardes vanuit Buienradar en dan gaat dus het licht vol aan
En ik wil dus eigenlijk liever dat het licht eerder vol aan gaat, en dan gedurende de avond, als 't echt donker is buiten, weer zachter wordt. Zal ook vast wel kunnen, dat je bijvoorbeeld het aantal minuten sinds zonsondergang berekent, aan de hand daarvan wat procenten er vanaf haalt, tot een bepaalde grens.
Edit: En je zou dus nog een template light kunnen maken, waarmee je de hele boel aan en uit kunt zetten en met de brightness van het template light bepaalt wat de treshold van de instralng is om aan te gaan
[ Voor 4% gewijzigd door doltishDuke op 01-08-2023 12:00 ]
Net uitgeprobeerd en dat werkt alvast! hartelijk bedankt.Septillion schreef op maandag 31 juli 2023 @ 17:00:
@warlock1984 Denk dat onderstaande zou moeten werken. Wel ongeteste code maar idee is dat close alleen iets doet als de sensor ziet dat het hek open is. Misschien moet je dit dan ook nog voor de stop doen.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 binary_sensor: - platform: gpio pin: GPIO5 name: "Hek Contact Sensor" id: contact_sensor internal: true filters: - invert: # Debounce the contact sensor to prevent rapid on/off/on events - delayed_on_off: 500ms # The relay in the Shelly 1 that will deliver the pulse to # the garage door opener (not exposed to HA) switch: - platform: gpio pin: GPIO4 name: "Hek Relay" id: relay internal: true cover: - platform: template device_class: garage name: "Hek" id: template_cov lambda: |- if (id(contact_sensor).state) { return COVER_OPEN; } else { return COVER_CLOSED; } open_action: - switch.turn_on: relay - delay: 0.5s - switch.turn_off: relay stop_action: - switch.turn_on: relay - delay: 0.5s - switch.turn_off: relay close_action: - if: condition: binary_sensor.is_on: contact_sensor then: - switch.turn_on: relay - delay: 0.5s - switch.turn_off: relay
Als ik nu het stemcommando geef "Sluit het hek", dan krijg ik als response nog wel "ok, Ik sluit het hek", maar er gebeurd niets meer.
het "security-risico" is alvast opgelost.
'k ga nog wel even verder zoeken of ik in home assistant er nog voor kan zorgen dat ik de voice terugkoppeling kan aanpassen.
Om mezelf even te quoten, als aanvulling, dit werkt ook vanuit Tools -> Service:
/f/image/boig4wJLm5ld5IPYK7WUNVLY.png?f=fotoalbum_large)
Het zal wel weer een klein syntax dingetje zijn wat ik hier mis...
@Sp33dFr34k "target" is geen onderdeel van "tap_action". Probeer eens:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| name: Spotify type: custom:button-card show_entity_picture: true styles: card: - height: 75px name: - font-size: 11px entity_picture: /local/radio/spotify.png tap_action: action: call-service service: media_player.select_source data: source: Spotify entity_id: media_player.radio_eethoek |
Thanks, maar helaas ook niet:Septillion schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 11:38:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 name: Spotify type: custom:button-card show_entity_picture: true styles: card: - height: 75px name: - font-size: 11px entity_picture: /local/radio/spotify.png tap_action: action: call-service service: media_player.select_source data: source: Spotify entity_id: media_player.radio_eethoek
code:
1
| Failed to call service media_player/select_source. Connection lost |
@warlock1984 Dat is denk ik nog wel lastig. Daar dicht doen als deze dicht staat dus wel altijd mag. maar misschien dat je nog wel een extra response kunt geven door een automation en een conversation trigger die je alleen doet als het hek al dicht is? Maar zelf überhaupt geen voise assistant draaien, laat staan dat ik zeker weet of die met een externe kan...
Eureka, service_data ipv data werkt wel!Septillion schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 11:38:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 name: Spotify type: custom:button-card show_entity_picture: true styles: card: - height: 75px name: - font-size: 11px entity_picture: /local/radio/spotify.png tap_action: action: call-service service: media_player.select_source data: source: Spotify entity_id: media_player.radio_eethoek
@Sp33dFr34k Mm, raar, dat was vroeger inderdaad zo maar zie in de doc tegenwoordig gewoon data staan...
Foutmelding lijkt me ook niet echt gerelateerd aan de yaml maar meer aan de verbinding met het device.
Foutmelding lijkt me ook niet echt gerelateerd aan de yaml maar meer aan de verbinding met het device.
@doltishDuke
dank je wel. Ik ga ook eens hobbyen ermee.
Wat me wel al opvalt, bij mij zijn alle entiteiten in het nederlands (HA draait Engels). irradience heet dan "straling". Is wel een beetje onhandig.
dank je wel. Ik ga ook eens hobbyen ermee.
Wat me wel al opvalt, bij mij zijn alle entiteiten in het nederlands (HA draait Engels). irradience heet dan "straling". Is wel een beetje onhandig.
Dat is wel raar dan, ik zag hetzelfde. Ik ben wel uptodate:Septillion schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 11:46:
@Sp33dFr34k Mm, raar, dat was vroeger inderdaad zo maar zie in de doc tegenwoordig gewoon data staan...
Home Assistant 2023.7.3
Supervisor 2023.07.1
Operating System 10.3
Frontend 20230705.1 - latest
Maar ligt het dan wellicht aan de integratie dan ofzo?
https://www.home-assistant.io/integrations/frontier_silicon
Ik zit ongelofelijk te klooien met een naamconventie wat dat betreft. Ik heb al mijn software altijd in het Engels, dat vind ik over het algemeen een stuk fijner werken. Maar in het dagelijks leven noem ik mijn woonkamer echt niet de living room. Maar hoe noem ik m'n entity dan? light_woonkamer? Of bij de gemiddelde luchtvochtigheid op een dag. average_humidity, average_luchtvochtigheid of gemiddelde_luchtvochtigheid? En ook de andere kant op: de gang de hele tijd hallway noemen in de entity ID's, voelt ook wat raar.
Mijn naamconventie is gewoon geheel Engels. Totaal geen problemen mee aangezien je voor Assist e.d. toch een alias kan maken.doltishDuke schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 12:06:
Ik zit ongelofelijk te klooien met een naamconventie wat dat betreft. Ik heb al mijn software altijd in het Engels, dat vind ik over het algemeen een stuk fijner werken. Maar in het dagelijks leven noem ik mijn woonkamer echt niet de living room. Maar hoe noem ik m'n entity dan? light_woonkamer? Of bij de gemiddelde luchtvochtigheid op een dag. average_humidity, average_luchtvochtigheid of gemiddelde_luchtvochtigheid? En ook de andere kant op: de gang de hele tijd hallway noemen in de entity ID's, voelt ook wat raar.
Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.
Ik weet ook niet waarom de buienradar-sensors in het NL zijn.
Het valt ook niet in te stellen voor zover ik kan zien.
Het valt ook niet in te stellen voor zover ik kan zien.
@Henkiejoo Zal nog wel van oorsprong zijn omdat buienradar natuurlijk wel erg Nederlands is. Maar je kan entiteiten altijd nog anders noemen later
Tenminste, als de integratie ze een uniek id geeft waar ik tegenwoordig wel vanuit ga.
@doltishDuke Zelf alles in het Engels. Maar goed, eigenlijk hele UI hier ook in het Engels
Zou ook goed moeten gaan met Nederlandse assist, inderdaad wegens eigen aliasen.
Andere optie zou zijn alle entiteiten engels en dan alleen qua friendly name Nederlands. Wan ja, de domeinen blijven Engels. Die zou ik dus ook niet nog opnemen in de naam.
Andere optie zou zijn alle entiteiten engels en dan alleen qua friendly name Nederlands. Wan ja, de domeinen blijven Engels. Die zou ik dus ook niet nog opnemen in de naam.
Ik ben aan het twijfelen om over te stappen naar een dynamisch energietarief, maar ik zou eerst graag een simulatie doen. Het is allemaal nog nieuw voor me, maar zijn er kant en klare integraties/addons/scripts die per uur mijn energieverbruik uitlezen en daaraan de Nordpool prijs kunnen hangen? Zodat ik op het eind van de maand mijn virtuele afrekening kan bekomen en vergelijken met mijn huidig tariefplan?
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025
@doltishDuke
de sensor smooth_solar_irradiance doet het bij mij niet.
Gewoon opnemen in de configuration.yaml toch? Syntax lijkt me okay.
Hij heeft 1 waarde geregistreerd, daarna alleen maar "Unknown"
Ik zie trouwens ook een solar percentage-sensor bij onze Tado thermostaat. Die geeft ook een mooie grafiek en lijkt redelijk rekening te houden met wolkendek en zo.
Misschien dat ik die eens ga proberen.
Ik zie trouwens ook een solar percentage-sensor bij onze Tado thermostaat. Die geeft ook een mooie grafiek en lijkt redelijk rekening te houden met wolkendek en zo.
[ Voor 49% gewijzigd door Henkiejoo op 01-08-2023 17:08 ]
Ik geloof dat wel meer custum-cards nog werken met service_data ipv data.Sp33dFr34k schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 11:45:
[...]
Eureka, service_data ipv data werkt wel!
Een quote van button card zegt ook:
data or service_data, object Any service data
Service data to include (e.g. entity_id: media_player.bedroom) when action defined as call-service. If your data requires an entity_id, you can use the keywork entity, this will actually call the service on the entity defined in the main configuration of this card.
Dan zou ik zeker die gebruiken. Die hele Buienradar implementatie is toch aan de brakke kant. Als je dat lokaal ook hebt, vooral doen.Henkiejoo schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 17:06:
@doltishDuke
[Afbeelding]
Ik wil hier ook eigenlijk gewoon een lichtsensor ophangen.
[ Voor 3% gewijzigd door doltishDuke op 01-08-2023 17:26 ]
Zijn er hier mensen die een workaround hebben voor buienradar in België
Ik wil graag weten wanneer het zal regenen zodat ik nog de vensters kan sluiten.
Maar de buienradar integratie is enkel voor NL...
Voor België las ik, kan dit niet, omdat ze geen api's hebben.
Zijn er andere mogelijkheden?
Ik wil graag weten wanneer het zal regenen zodat ik nog de vensters kan sluiten.
Er zijn best veel integraties met verschillende weer instituten.skank schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 17:31:
Via https://www.home-assistant.io/dashboards/weather-forecast/ kun je misschien wel iets vinden. Je kunt volgens mij OWM ook op hourly zetten en dan de precipation daar uit halen.
Kijk eens naar de Neerslag App in hacs die maakt gebruik van buienradar en buienalarm.skank schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 17:31:
Will do thx_Mitchie_ schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 18:50:
[...]
Kijk eens naar de Neerslag App in hacs die maakt gebruik van buienradar en buienalarm.
Ik gebruik gewoon buienradar in België.
Ik heb wel ergens tijdens installatie mijn coördinaten ingegeven.
Ik gebruik de sensor rain forecast om een melding te geven wanneer het gaat regenen en er nog een dakvenster openstaat.
Ik gebruik de sensor rain forecast om een melding te geven wanneer het gaat regenen en er nog een dakvenster openstaat.
Verhuizen naar Nederland?skank schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 17:31:
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
Als je in de buurt van Weert woont, kun je station Ell van Buienradar gebruiken.skank schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 17:31:
There I fixed it for you.CWH schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 08:12:
[...]
Als je in de buurt van Weert woont, kun je station Ell van Buienradar gebruiken.zou ik helemaal gaan verhuizen.
Sometimes you need to plan for coincidence
offtopic:
lekker behulpzaam, die opmerkingen over verhuizen
lekker behulpzaam, die opmerkingen over verhuizen
[Aylin]
Ik heb een automation die getriggert moet worden op het moment dat de numeric value, van entity "X" boven de "7" komt. Op dat moment wordt er een notificatie naar de companion app gestuurd. Omdat je niet altijd gelijk in staat bent om iets met die notificatie te doen wil ik dat de volgende dag, wanneer de numeric value van entity "X" is opgehoogd naar "8", dat de automation weer wordt getriggert.
De eenmalige trigger wanneer de value boven de "7" komt werkt dus prima. Maar zodra ik de value zelf even ophoog naar "8" dan gebeurt er niets. "mode" naar "restart" ipv "single" werkt helaas ook niet.
Iemand dé tip hoe ik dit kan fixen?
De eenmalige trigger wanneer de value boven de "7" komt werkt dus prima. Maar zodra ik de value zelf even ophoog naar "8" dan gebeurt er niets. "mode" naar "restart" ipv "single" werkt helaas ook niet.
Iemand dé tip hoe ik dit kan fixen?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
| trigger: - platform: numeric_state entity_id: input_number.days_till_watering_plants above: 7 value_template: "{{states.input_number.days_till_watering_plants.state | int }}" condition: [] action:--stuur notificatie naar m'n telefoon-- |
[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 02-08-2023 12:52 . Reden: Denk aan de ' yaml' bij code-tags aub ]
kan iemand mij opweg helpen.
Ik heb een helper (genaamd vakantie), welke als deze aanstaat, na zonsondergang na een random aantal minuten alles moet uitschakelen.
Heeft iemand zoiets al een keer gebouwd? En zo ja, kan je deze code delen?
Ik heb een helper (genaamd vakantie), welke als deze aanstaat, na zonsondergang na een random aantal minuten alles moet uitschakelen.
Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work
Een "echte" Tweaker probeert natuurlijk z'n code eerst zelf te schrijvenMAdD schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 11:47:
kan iemand mij opweg helpen.
Je kan je automation opbouwen met zoiets als:
Trigger: when sun sets. AND when is_vakantie=true (kan ook als condition lijkt me)
Action: -Delay op basis van template. Bijvoorbeeld "{{ range(20,60)|random }}", geeft je een random nummer tussen de 20 en 60 terug
- Call service om al je lampen etc aan/uit te schakelen.
@HowsMyApple Je hele value_template is in ieder geval zinloos 
Maar wat is je eis voor de tweede notificatie, wil je echt de volgende dag? Of 'input_number.days_till_watering_plants' echt een int (hele getallen, verwacht het wel)?
Indien het laatste zou ik er gewoon een state trigger van maken met een numeric state conditie.
En je eerste trigger is natuurlijk bij 8 dagen, de volgende dag is het 9
Maar wat is je eis voor de tweede notificatie, wil je echt de volgende dag? Of 'input_number.days_till_watering_plants' echt een int (hele getallen, verwacht het wel)?
Indien het laatste zou ik er gewoon een state trigger van maken met een numeric state conditie.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| description: "" mode: single trigger: - platform: state entity_id: - input_number.days_till_watering_plants condition: - condition: numeric_state entity_id: input_number.days_till_watering_plants above: 7 action: [] |
En je eerste trigger is natuurlijk bij 8 dagen, de volgende dag is het 9
@MAdD De tekst van @HowsMyApple omgezet naar yaml:
Zoals je ziet is alleen voor de random wat template "magie" nodig
Enige is dat als je HA herstart (of deze automation aanpast / alle automations herlaadt) de delay afgebroken wordt. Maar dat zal op vakantie waarschijnlijk dus niet zo heel snel zijn.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| description: "" mode: single trigger: - platform: sun event: sunset offset: 0 condition: - condition: state entity_id: input_boolean.vakantie state: "on" action: - delay: "{{ range(20, 60)|random }}" alias: Turn off after random time - service: light.turn_off data: {} target: entity_id: light.foo |
Enige is dat als je HA herstart (of deze automation aanpast / alle automations herlaadt) de delay afgebroken wordt. Maar dat zal op vakantie waarschijnlijk dus niet zo heel snel zijn.
Ik zie vaker dat mensen graag iets na zonsondergang +/- random aantal minuten doen. Vraag me altijd af wat het nut is. Zonsondergang is al elke dag een paar minuten eerder/later. Vroeger met die tijdklokken die exact op het hetzelfde moment aanging, was wel enigzinds verdacht, maar deze is dus al flexibel.HowsMyApple schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:44:
[...]
Action: -Delay op basis van template. Bijvoorbeeld "{{ range(20,60)|random }}", geeft je een random nummer tussen de 20 en 60 terug
- Call service om al je lampen etc aan/uit te schakelen.
De kans dat een potentiele inbreker meerdere dagen achtereen precies gaat monitorren of het licht aan gaat op exact zonsondergang en daaruit de conclusie kan trekken dat hij rustig kan inbreken is echt een overschatting van de gemiddelde inbreker in mijn optiek. Dus als je het mij vraagt: gewoon lekker op tijdstip van zonsondergang doen, evt +/- een X aantal vaste minuten.
Het datatype van input_number is een float. Tenminste, als ik de state ervan opvraag krijg ik een float terug. Vandaar dat ik 'm naar int om heb gezet. Als ik 'm niet naar int omzet dan werkt de automation simpelweg niet.Septillion schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:59:
@HowsMyApple Je hele value_template is in ieder geval zinloos
Ik had wellicht ook"above 7.0" kunnen doen of het datatype van de helper aanpassen (als dat uberhaupt mogelijk is?), maar met eerder genoemde value_template werkt het ook.
En ik heb nu inderdaad een state trigger van gemaakt. Ik wist niet dat verder niets specificeren zou leiden tot "When Days_till_watering_plants changes state or any attributes". Dat is inderdaad waar ik naar op zoek was, bedankt!
thanks @Septillion ..Septillion schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:05:
@MAdD De tekst van @HowsMyApple omgezet naar yaml:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 description: "" mode: single trigger: - platform: sun event: sunset offset: 0 condition: - condition: state entity_id: input_boolean.vakantie state: "on" action: - delay: "{{ range(20, 60)|random }}" alias: Turn off after random time - service: light.turn_off data: {} target: entity_id: light.foo
alleen de delay geeft een foutmelding
code:
1
| Message malformed: offset {{ range(20, 150|random }} should be format 'HH:MM', 'HH:MM:SS' or 'HH:MM:SS.F' for dictionary value @ data['action'][0]['delay'] |
dus die maar aangepast naar
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| description: Vakantie Modus mode: single trigger: - platform: sun event: sunset offset: 0 condition: - condition: state entity_id: input_boolean.holiday_mode state: "on" action: - delay: "{{ range(20,150)|random }}" alias: Turn off after random time - service: light.turn_off data: {} target: entity_id: light.woonkamer_licht - service: switch.turn_off data: {} target: entity_id: switch.keuken |
Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work
Zo te zien heb je in het aanpassen naar '150' het sluitende haakje weggehaald
oeps... my badSeptillion schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:28:
[...]
Zo te zien heb je in het aanpassen naar '150' het sluitende haakje weggehaald
ik zit me soms echt kapot te zoeken waar ik wat ook alweer kan vinden.
kan iemand mij zeggen hoe ik het Energy Distribution kaartje ook weer zichtbaar kan krijgen op 1 van je andere overzichten ? ik had dit maar heb die verwijderd (stom foutje) en krijg hem nu met geen mogelijkheid meer terug
kan iemand mij zeggen hoe ik het Energy Distribution kaartje ook weer zichtbaar kan krijgen op 1 van je andere overzichten ? ik had dit maar heb die verwijderd (stom foutje) en krijg hem nu met geen mogelijkheid meer terug
Nu ook mee bezig toevallig; hier staan alle beschikbare kaarten: https://www.home-assistant.io/dashboards/energy/RenaldoN schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:49:
ik zit me soms echt kapot te zoeken waar ik wat ook alweer kan vinden.
ja klopt die had ik ook al gevonden maar lost mijn probleem niet op.FabianNL schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:55:
[...]
Nu ook mee bezig toevallig; hier staan alle beschikbare kaarten: https://www.home-assistant.io/dashboards/energy/
de Energy dashboard is goed ingesteld maar krijg het distibutiepaneel niet meer op een ander dashboard zichtbaar
@RenaldoN
Gewoon een card aanmaken: switch naar code editor en type bijv dit in:
type: energy-grid-neutrality-gauge
Voila!
Gewoon een card aanmaken: switch naar code editor en type bijv dit in:
type: energy-grid-neutrality-gauge
Voila!
https://www.home-assistan...ergy/#energy-distributionRenaldoN schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:05:
[...]
ja klopt die had ik ook al gevonden maar lost mijn probleem niet op.
de Energy dashboard is goed ingesteld maar krijg het distibutiepaneel niet meer op een ander dashboard zichtbaar
jaja : okay, deze dan:
type: energy-distribution
Thnx,djiedjee schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:12:
jaja : okay, deze dan:
ik wist dat het iets heel kleins was maar teveel andere dingen eromheen zitten lezen.
ik was dus de handmatig knop vergeten die onderaan de hele waslijst met kaarten die ik nu heb zit.
#Fail
Ik ben super nieuw bij Home Assistant; heb het nu zo'n twee weken draaiende. Docker container op UnRAID met een Sonoff Zigbee P stick. In principe werken alle Zigbee apparaten prima, echter heb ik nu al tweemaal dat hetzelfde apparaat - een Xiaomi Aqara Opple remote - plots niet meer reageert en in de lijst met devices staat met "unk_model" en "unk_manufacturer." Verwijderen, restarten van HA, en opnieuw toevoegen werkt prima, maar het liefst heb ik natuurlijk dat het helemaal niet gebeurt.
Aan de mesh zal het niet leggen. Er zit maar een paar meter afstand tussen de Sonoff coordinator en de remote, en ik heb ook genoeg routers.
Ook heb ik een andere Opple remote aan de andere kant van de woning die het zonder problemen doet.
Enig idee wat de oorzaak kan zijn/hoe ik dit kan voorkomen?
Aan de mesh zal het niet leggen. Er zit maar een paar meter afstand tussen de Sonoff coordinator en de remote, en ik heb ook genoeg routers.
Ook heb ik een andere Opple remote aan de andere kant van de woning die het zonder problemen doet.
Enig idee wat de oorzaak kan zijn/hoe ik dit kan voorkomen?
yes installed, en ik krijg 2 entiteiten, buienalarm en buienradar_Mitchie_ schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 18:50:
[...]
Kijk eens naar de Neerslag App in hacs die maakt gebruik van buienradar en buienalarm.
Buirenradar geeft blijkbaar altijd meer regen voorspellingen.
Meer hoeveelheden bedoel ik dan.
Even afwachten hoe correct die is. Ik heb in de config meegegeven dat hij mijn HA locatie moet gebruiken.
Gezien die integratie meerdere uren vooraf voorspelt, hoe doe je dat dan in een automation, moet ik sensoren opsplitsen ofzo?
Dus jij gebruikt buienradar in de neerslag app?Gonzalez schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 20:34:
Ik gebruik gewoon buienradar in België.
Of een losstaande buienradar addon/integratie?
Dus je gebruikt niet deze om rain forecast te doen?
@HowsMyApple Dan heb je toch wat fout gedaan denk ik. input_numbers werken hier prima in een numeric_state trigger/conditie
HA probeert op om de achtergrond elk entiteit die je als entiteit in een numeric_state gebruikt om te zetten naar float. En is juist elke state standaard een string. Qua getal maakt het ook niet uit of je 7.0 of 7 gebruikt. Maar als het alleen discrete dagen bevat zal "above 7" dus pas triggeren (of true zijn) als aantal dagen 8 is.
Qua state change zou je misschien alleen nog in de yaml to: null te kunnen doen, dan wordt er alleen getriggerd op state changes en niet op attributen.
Qua state change zou je misschien alleen nog in de yaml to: null te kunnen doen, dan wordt er alleen getriggerd op state changes en niet op attributen.
@TheCory Je vergeet een belangrijk detail, Zigbee via welke integratie? ZHA of Zigbee2MQTT?
Ik gebruik deze integratie.skank schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 19:44:
[...]
Dus jij gebruikt buienradar in de neerslag app?
Of een losstaande buienradar addon/integratie?
Dus je gebruikt niet deze om rain forecast te doen?
https://www.home-assistant.io/integrations/buienradar/
Oeps!Septillion schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 19:58:
@TheCory Je vergeet een belangrijk detail, Zigbee via welke integratie? ZHA of Zigbee2MQTT?
Zal ik ook es proberen, thxGonzalez schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 20:44:
[...]
Ik gebruik deze integratie.
https://www.home-assistant.io/integrations/buienradar/
Ik heb te snel geupdate
Vooral de mqtt changes...
Ik krijg deze meldingen
- Ontdekte MQTT entiteiten met een naam die start met de apparaatnaam
Dit werkt niet meer in versie 2024.2.0. Gelieve aanpassen voordat je een upgrade uitvoert.
Sommige MQTT entiteiten hebben een entiteitnaam die start met de apparaatnaam. Dit is niet verwacht. Om een dubbele naam te voorkomen is de apparaatnaam van de entiteit naam gestript als een work-a-round. Informeer de onderhouder van de softwareapplicatie die de betrokken entiteiten levert om het probleem te verhelpen.
- Ontdekte MQTT entiteiten met een naam gelijk aan de apparaatnaam
Dit werkt niet meer in versie 2024.2.0. Gelieve aanpassen voordat je een upgrade uitvoert.
Sommige MQTT entiteiten hebben een entiteitnaam die gelijk is aan de apparaatnaam. Dit is niet verwacht. De entiteitnaam is op null ingesteld als work-a-round om een dubbele naam te voorkomen. Informeer de onderhouder van de softwareapplicatie die de betrokken entiteiten levert om het probleem te verhelpen.
Moet ik alle mqtt entiteiten nu wijzigen?
Volgens ik me herinner, heb ik mijn GPS coördinaten ingegeven in de code.
Al even geleden, en werkt nog steeds. 😉
Als je Z2M gebruikt, kun je de dev versie instaleren, voor docker is dat de koenkk/zigbee2mqtt:latest-dev imageskank schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 21:16:
[...]
Ik heb te snel geupdatebe warned,
Vooral de mqtt changes...
Ik krijg deze meldingen
- Ontdekte MQTT entiteiten met een naam die start met de apparaatnaam
Sommige MQTT entiteiten hebben een entiteitnaam die start met de apparaatnaam. Dit is niet verwacht. Om een dubbele naam te voorkomen is de apparaatnaam van de entiteit naam gestript als een work-a-round. Informeer de onderhouder van de softwareapplicatie die de betrokken entiteiten levert om het probleem te verhelpen.
- Ontdekte MQTT entiteiten met een naam gelijk aan de apparaatnaam
Sommige MQTT entiteiten hebben een entiteitnaam die gelijk is aan de apparaatnaam. Dit is niet verwacht. De entiteitnaam is op null ingesteld als work-a-round om een dubbele naam te voorkomen. Informeer de onderhouder van de softwareapplicatie die de betrokken entiteiten levert om het probleem te verhelpen.
Moet ik alle mqtt entiteiten nu wijzigen?
Ik heb nogal wat eigen mqtt discovery code in gebruik, die eerst maar eens nalopen voordat ik update. Ah en ik zie dat Z2M ook pas in september geupdated wordt. Dan slaan we maar een maandje over met updaten.
Geprobeerd met de lokale weersverwachting van Buienradar. Ervaring? Ja, ronduit k*tWachten... schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:58:
Zijn er overigens mensen hier dus zonneschermen automatisch bedienen aan de hand van het weer i.c.m. een weerintegratie/weersvoorspelling? Ik zou graag willen dat het scherm automatisch in gaat als er regent wordt verwacht of als er meer dan windkracht 4 op komst is. Ik ben alleen benieuwd hoe betrouwbaar dit gaat werken en of hier mensen ervaring mee hebben?
Veel te snel in omdat buienradar aangeeft dat het te hard waait. Uiteraard met verschillende windsnelheden en windstoten geëxperimenteerd maar veel te onbetrouwbaar. Regen waarschijnlijk nog wel erger. Gewoon regen terwijl Buienradar zegt dat het zonnig is.
Ik had al een tahoma Switch op in verband met bediening over internet. Eerst heb ik toen een somfy bewegingssensor gekocht en die aan de voorkant van de luifel gedrukt. Standaard staat die op de een na gevoeligste stand maar nog niet gevoelig genoeg blijkbaar dus die staat nu op zijn gevoeligst.
Regensensor was een 2e dingetje. Maar die sensoren zijn onbetaalbaar.
Nou even wat AliExpress spul bestellen en wat tweaken en de 3D printer aan de slag zetten en ik heb een draadloze regensensor met zigbee voor nog geen €10 die dus gewoon kan communiceren met de tahoma Switch.
Het was niet meer dan een waterlekkagesensor voorzien van een printplaatje met 2 setjes printbanen die door regendruppels verbonden raken. Lekkagesensor openmaken, twee draadjes solderen aan de contactpunten, twee sleufjes in de behuizing om de draadjes naar buiten te voeren en aan te sluiten op het printplaatje van de regensensor. Spul in de 3D geprinte behuizingd drukken en klaar.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
3D model op printables.com
Update:
Lekker regenachtig weer geweest vandaag en de hele dag heeft de sensor laten weten dat het regent
Helaas trekt dat de batterij dus wel heel vlot leeg. Dus toch maar een 18650 cel eraan knopen met een zonnepaneeltje
[ Voor 35% gewijzigd door WFvN op 03-08-2023 19:02 ]
Is nog niet gelijk nodig, zover ik zie heb je dus tot de februari 2024 versie van HA voordat dit een probleem is.golles schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 22:08:
[...]
Als je Z2M gebruikt, kun je de dev versie instaleren, voor docker is dat de koenkk/zigbee2mqtt:latest-dev image
Kan natuurlijk ook geen kwaad.
Update: zie hier voor iets meer info.
[ Voor 14% gewijzigd door krijn1985 op 03-08-2023 08:29 ]
Ik heb dezelfde waarschuwing ook na het updaten, maar vooralsnog lijkt alles nog gewoon te werken. Ook m'n Z2M devices met waarschuwing.
Klopt, maar ik ben die 400+ warnings nu al kwijtkrijn1985 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 08:26:
[...]
Is nog niet gelijk nodig, zover ik zie heb je dus tot de februari 2024 versie van HA voordat dit een probleem is.
Kan natuurlijk ook geen kwaad.
Update: zie hier voor iets meer info.
Dat is inderdaad een prima reden om het nu alvast wel te doengolles schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 08:38:
[...]
Klopt, maar ik ben die 400+ warnings nu al kwijt
Of je negeert die melding gewoon - het is slechts een warning.synoniem schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 22:30:
Ik heb nogal wat eigen mqtt discovery code in gebruik, die eerst maar eens nalopen voordat ik update. Ah en ik zie dat Z2M ook pas in september geupdated wordt. Dan slaan we maar een maandje over met updaten.
Klopt, het is alleen een warning en, in het geval van zigbee2mqtt, wordt het 'vanzelf' opgelost.davasch schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 08:27:
Ik heb dezelfde waarschuwing ook na het updaten, maar vooralsnog lijkt alles nog gewoon te werken. Ook m'n Z2M devices met waarschuwing.
sinds een aantal weken heb ik het probleem dat mijn home assistant regelmatig onbereikbaar is
de oorzaak heb ik gevonden maar de oplossing nog niet
het probeem zit hem in de DSMR-Reader addon
deze werkt gewoon en geeft anzich geen problemen
zodra ik de MQTT functie inschakel om de integratie in Home assistant te gebruiken dan gaat het mis
het systeem wordt traag en is vaak niet bereikbaar. het lijkt erop dat de verbinding wordt volgetrokken hierdoor.
dsmr-reader post iedere 3 seconden 5 topics
mijn setup is:
Proxmox 8.0
Homeassistant als VM in proxmox (64gb 4 cores 6gb ram)
Mosquito als addon in home assistant
dsmr-reader als addon in home assistant
Systeem:
Asrock Q1900
500gb HDD
8GB DDR3
de oorzaak heb ik gevonden maar de oplossing nog niet
het probeem zit hem in de DSMR-Reader addon
deze werkt gewoon en geeft anzich geen problemen
zodra ik de MQTT functie inschakel om de integratie in Home assistant te gebruiken dan gaat het mis
het systeem wordt traag en is vaak niet bereikbaar. het lijkt erop dat de verbinding wordt volgetrokken hierdoor.
dsmr-reader post iedere 3 seconden 5 topics
mijn setup is:
Proxmox 8.0
Homeassistant als VM in proxmox (64gb 4 cores 6gb ram)
Mosquito als addon in home assistant
dsmr-reader als addon in home assistant
Systeem:
Asrock Q1900
500gb HDD
8GB DDR3
Gezien 75% of meer van de HA gebruikers ook wel Z2M zal gebruiken is het IMO een stupide keuze. Wat maakt de HA aanpassing zó belangrijk dat deze én nu doorgevoerd moet worden, én deze warning (nu al) moet geven?Hmmbob schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 10:20:
[...]
Of je negeert die melding gewoon - het is slechts een warning.
Ja, het is maar een warning, maar wel een warning waar vele gebruikers last van hebben, en zelf niks aan kunnen doen, en veelal "al opgelost is". Ik snap best dat ze iets van legacy code willen opruimen/... en dit ooit verplicht wordt (oude werkt niet meer in 2024.2? is al aangekondigd). En ik snap ook best dat op een gegeven moment ontwikkelaars van MQTT "integraties" gepusht moeten worden om deze wijziging te doen. Maar nu is er wel contact geweest met (in ieder geval) een ontwikkelaar van de "belangrijkste" MQTT integratie, die kan nu geen release doen, en dus moeten 75% van de gebruikers maar tot de eerstvolgende Z2M update naar een warning met mogelijk honderden entiteiten aankijken
Had dan op zijn minst de warning 2 maanden uitgesteld, wetende dat volgende maand de Z2M update uit komt. En dan over 2 maanden de warning met al dan niet verwijderen van ondersteuning hiervoor ook 2 maanden opschuiven.
De huidige manier zal gewoon een enorme last op de community geven (en de change staat zelfs bij breaking changes), zowel bij HA, als Z2M, als zelfs "hier op GoT" terwijl dit makkelijk voorkomen had kunnen worden door wat beter te coördineren.
Waarbij het ook best zo kan zijn dat door deze "warning" die je kunt negeren daadwerkelijke warnings/fouten waar de gebruiker wel zelf iets mee moet niet meer opvallen.
[ Voor 5% gewijzigd door RobertMe op 03-08-2023 11:11 ]
custom: button-card vereist nog steeds service_dataSeptillion schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 11:46:
Oeps, spuit 11, was al gemeld
[ Voor 4% gewijzigd door TheFes op 03-08-2023 11:35 ]
Ja, dat had ik gemist. Dacht, omdat alles onder een action valt, dat dit wel gelijk zou zijn. Tijd om een issue aan te maken denk ikTheFes schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:32:
[...]
custom: button-card vereist nog steeds service_data
Oeps, spuit 11, was al gemeld
@H143 Wel apart, of heb je de resources naar de VM enorm beperkt ofzo?
Nader hier denk ik 100 berichten per seconde op een RPi4 zonder problemen.
Nader hier denk ik 100 berichten per seconde op een RPi4 zonder problemen.
Die warnings van Z2M zijn wel een beetje vaag. Je krijgt een melding over iets wat totaal niet duidelijk is. Na het lezen van de post op het forum heb ik alsnog niet echt een idee waar het nu echt over gaat.
Vervolgens meld iedereen dat je het mag negeren. Wat is dan de toegevoegde waarde van die melding?
Ik zie de melding trouwens ook 2x. Geen idee waarom. De ene keer staat er dat de naam is gestript en de andere keer staat er in plaats van gestript naar "null" gezet is.
Vervolgens meld iedereen dat je het mag negeren. Wat is dan de toegevoegde waarde van die melding?
Ik zie de melding trouwens ook 2x. Geen idee waarom. De ene keer staat er dat de naam is gestript en de andere keer staat er in plaats van gestript naar "null" gezet is.
Hele gebeuren rond namen is me ook nog niet 100% duidelijk. Vind vooral de uitleg steeds vraagtekens oproepen. Volgens mij moet je steeds friendly_name lezen waar ze de term "name" gebruiken. Maar wat het effect is op het entity_id en wat er na 2024.2 gebeurd is mij niet 100% duidelijk. Zeker als je alleen naar de warning kijkt. Naar mijn idee had er meer / duidelijker uitleg (bijvoorbeeld hele help page) uitleg mogen verschijnen gericht op eindgebruikers en niet dev.
Als ik het in moet schatten blijven entity_id's gewoon gelijk en krijgen nieuwe automatisch de parent device als prefix. En is (denk ik) het ergste wat er na 2024.2 kan gebeuren is dat een entiteit opeens "[device] [device] [type]" als friendly_name heeft. En nieuwe entiteiten dat ook dubbel in het entity_id krijgen. Iemand die dit kan bevestigen?
En mja, planning is misschien niet mega handig met geen release van de grootste MQTT gebruiker. Andere kant, dit was volgens mij al wel een tijdje aangekondigd dus het komt voor Z2M nu ook weer niet uit de lucht vallen. Maar hoe lang dit voor MQTT echt op de roadmap stond weet ik niet. Ook echt niet de eerst keer dat een integratie een warning in HA geeft door een (aangekondigde) aanpassing.
Dus onder aan de streep vind ik het qua planning / doordrukken niet zo'n ramp, maar laat vooral de informatie naar eindgebruikers enorm te wensen over.
Als ik het in moet schatten blijven entity_id's gewoon gelijk en krijgen nieuwe automatisch de parent device als prefix. En is (denk ik) het ergste wat er na 2024.2 kan gebeuren is dat een entiteit opeens "[device] [device] [type]" als friendly_name heeft. En nieuwe entiteiten dat ook dubbel in het entity_id krijgen. Iemand die dit kan bevestigen?
En mja, planning is misschien niet mega handig met geen release van de grootste MQTT gebruiker. Andere kant, dit was volgens mij al wel een tijdje aangekondigd dus het komt voor Z2M nu ook weer niet uit de lucht vallen. Maar hoe lang dit voor MQTT echt op de roadmap stond weet ik niet. Ook echt niet de eerst keer dat een integratie een warning in HA geeft door een (aangekondigde) aanpassing.
Dus onder aan de streep vind ik het qua planning / doordrukken niet zo'n ramp, maar laat vooral de informatie naar eindgebruikers enorm te wensen over.
Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
/f/image/bYOWSwn3pmrhI4uwcnjuycBR.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/e7PqXsKipkzcDFuvifgTU2sW.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/pcfph4YrqW5U7T5Oz1tzzVmc.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/2Ce7leESMZpE8hbgDGtxH0lu.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/8Jtzb84uqfGNo7SFgRy5aaSh.webp?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/K1qfFfe3GVQiE23CiK7ZJ6NP.webp?f=fotoalbum_tile)