Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 89 ... 368 Laatste
Acties:

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:53
lasharor schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 12:38:
Die warnings van Z2M zijn wel een beetje vaag. Je krijgt een melding over iets wat totaal niet duidelijk is. Na het lezen van de post op het forum heb ik alsnog niet echt een idee waar het nu echt over gaat.

Vervolgens meld iedereen dat je het mag negeren. Wat is dan de toegevoegde waarde van die melding?

Ik zie de melding trouwens ook 2x. Geen idee waarom. De ene keer staat er dat de naam is gestript en de andere keer staat er in plaats van gestript naar "null" gezet is.
De MQTT integratie voegt nu standaard de device naam (bijvoorbeeld "Smartplug Woonkamer") tot aan de entity naam (bijvoorbeeld "Energy"). Dit wordt dan dus "Smartplug Woonkamer Energy".
Zigbee2MQTT deed dat echter zelf ook al, en hierdoor zou de naam dus "Smartplug Woonkamer Smartplug Woonkamer Energy" worden.
De melding geeft aan dat dat het geval is, en dat daarom voor nu de duplicatie door HA weggehaald wordt. In principe blijft het dus zoals het was.
In de september release van Zigbee2MQTT wordt het vanuit die kant aangepast en zal daar de device name dus niet meer toegevoegd worden. Dan zal de melding dus ook verdwijnen.

Dit alles is eerder al doorgevoerd in HA, maar was nog niet gedaan voor MQTT, hiermee wordt MQTT dus in lijn met de algemene HA naming convention aangepast.

Home Assistant configuratie

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:16
RobertMe schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:10:
[...]

Gezien 75% of meer van de HA gebruikers ook wel Z2M zal gebruiken is het IMO een stupide keuze. Wat maakt de HA aanpassing zó belangrijk dat deze én nu doorgevoerd moet worden, én deze warning (nu al) moet geven?
Ja, het is maar een warning, maar wel een warning waar vele gebruikers last van hebben, en zelf niks aan kunnen doen, en veelal "al opgelost is". Ik snap best dat ze iets van legacy code willen opruimen/... en dit ooit verplicht wordt (oude werkt niet meer in 2024.2? is al aangekondigd). En ik snap ook best dat op een gegeven moment ontwikkelaars van MQTT "integraties" gepusht moeten worden om deze wijziging te doen. Maar nu is er wel contact geweest met (in ieder geval) een ontwikkelaar van de "belangrijkste" MQTT integratie, die kan nu geen release doen, en dus moeten 75% van de gebruikers maar tot de eerstvolgende Z2M update naar een warning met mogelijk honderden entiteiten aankijken 8)7

Had dan op zijn minst de warning 2 maanden uitgesteld, wetende dat volgende maand de Z2M update uit komt. En dan over 2 maanden de warning met al dan niet verwijderen van ondersteuning hiervoor ook 2 maanden opschuiven.

De huidige manier zal gewoon een enorme last op de community geven (en de change staat zelfs bij breaking changes), zowel bij HA, als Z2M, als zelfs "hier op GoT" terwijl dit makkelijk voorkomen had kunnen worden door wat beter te coördineren.

Waarbij het ook best zo kan zijn dat door deze "warning" die je kunt negeren daadwerkelijke warnings/fouten waar de gebruiker wel zelf iets mee moet niet meer opvallen.
Eensch. En exact dit heb ik betoogd tijdens de beta, maar er werd gekozen om het toch door te zetten

Sometimes you need to plan for coincidence

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 12:18
Hoi,

Helaas werkt Home Assistant (zowel de app als website) niet zo goed op iOS 12. Is een bekende openstaande bug die ervoor zorgt dat na een paar minuten het scherm refresht en dan geen Lovelace meer laadt. Vrij irritant als je een tablet aan de muur hangt met als enige doel een dashboard te laten zien (ongeveer het enige waar een iPad Air van 10 jaar oud nog goed voor is).

Nu zat ik te denken, is er een manier om een soort "light" versie van een Lovelace dashboard te maken in een andere omgeving dan de HA-app of de webomgeving via Safari?

• TheFes
Hmmbob schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 14:54:
[...]

Eensch. En exact dit heb ik betoogd tijdens de beta, maar er werd gekozen om het toch door te zetten
Tja, het zal toch eerst in HA doorgevoerd moeten worden, als Z2MQTT het eerst doet zul je zien dat mensen gaan klagen omdat de device name niet meer in de entity name staat.

En het speelt niet alleen bij Z2MQTT maar ook bij bijvoorbeeld Hass Agent. Die zullen nu met deze warning hopelijk wat sneller in actie komen om de nodige wijzigingen door te voeren.

Ik vind het persoonlijk wel een prettige wijziging, ik gebruik MQTT alleen maar voor mijn Ulanzi display, en die heeft nu tenminste wat herkenbare entity_id's (niet light.matrix, maar light.awtrix_dd3300_matrix)

• Hmmbob
Ik zeg niet dat de change stom is, ik bedoel dat de communicatie en handelswijze eromheen niet heel duidelijk is. Ik vind de warning nog steeds te nietszeggen.

Anyways, voor zigbee2mqtt gewoon afwachten dus.

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:42
Duidelijk, ik vind het ook verwarrend allemaal. Zie op facebook heel veel van zo'n meldingen :p

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
De keuze voor de change is inderdaad prima verdedigbaar maar de manier van communiceren wat minder. Verder is er een reden dat ik maar één keer per maand update bij het huidige releasebeleid. Misschien wordt het tijd om onderscheid te maken tussen stable en experimental releases.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik gebruik 'gewoon' mqtt, maar ik krijg nu dus ook de melding dat ik de namen moet gaan fixen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QcRKVTOlbGi72wD_5jAfMTYfUyw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/g4NGrA97u82wZfO9rs9gqNwn.png?f=fotoalbum_large

Is nogal een lijst, is er een manier om die makkelijk met zoeken-vervangen te renamen?

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:45
TheFes schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 15:17:
[...]

Tja, het zal toch eerst in HA doorgevoerd moeten worden, als Z2MQTT het eerst doet zul je zien dat mensen gaan klagen omdat de device name niet meer in de entity name staat.

En het speelt niet alleen bij Z2MQTT maar ook bij bijvoorbeeld Hass Agent. Die zullen nu met deze warning hopelijk wat sneller in actie komen om de nodige wijzigingen door te voeren.

Ik vind het persoonlijk wel een prettige wijziging, ik gebruik MQTT alleen maar voor mijn Ulanzi display, en die heeft nu tenminste wat herkenbare entity_id's (niet light.matrix, maar light.awtrix_dd3300_matrix)
Ze kunnen nog steeds nu de wijziging doen, het zelfs als breaking change in de blog aankondigen met "wordt verwijderd in ...", maar vervolgens (nog) geen warning geven. En die warning pas over 1 of 2 maanden "activeren".

Zoals je zelf semi aangeeft is het een kinda kip-ei probleem. Dat HA deze wijziging eerst doet moet uiteraard wel. Maar dat betekent niet dat ze nu ook alle gebruikers "angst" moeten aanjagen met deze waarschuwing. Zeker als ze weten dat een van de meest gebruikte MQTT "integraties" de komende maand niet eens een compatible update kan uitgeven.
Er is nu gewoon geen vloeiende overgang. I.p.v. dat HA een nieuwe optie bied waar Z2M etc gebruik van "kunnen" maken maar het oude ook nog ondersteund wordt worden eindgebruikers nu al lastig gevallen met dat het niet meer ondersteund wordt (maar wel nig werkt tot ...). Geef Z2M etc dan op zijn minst eerst ee kans om hiermee te "synchroniseren". En dan kan over 1 of 2 maanden / releases nog steeds die waarschuwing worden toegevoegd zodat gebruikers van "kleinere" integraties hier op gewezen worden en de devekoper daarvan gaan lastig vallen. I.p.v. dat gebruikers van een grote, up-to-date, integratie zoals Z2M nu wat deze "onzinnige" melding krijgen en bij de Z2M devs hierover gaan klagen terwijl de dev versie van Z2M al compatible is. HA had dus niet in een keer de knop moeten omzetten, v.w.b. goed (2023.8 manier) vs fout (pre 2023.8 manier). Maar het nu een beetje grijs gebied moeten laten, door dus geen warning te geven. En het pas over een of twee releases zwart/wit maken en die melding laten zien.

• CWH
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:45

CWH

Oon schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 16:20:
Ik gebruik 'gewoon' mqtt, maar ik krijg nu dus ook de melding dat ik de namen moet gaan fixen:

[Afbeelding]

Is nogal een lijst, is er een manier om die makkelijk met zoeken-vervangen te renamen?
Had een backup gemaakt voor de update. Na de update zag ik hier en in HA deze meldingen. Backup maar weer (even) teruggezet.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

CWH schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 16:24:
[...]

Had een backup gemaakt voor de update. Na de update zag ik hier en in HA deze meldingen. Backup maar weer (even) teruggezet.
Ik heb wel even gecheckt wat de impact zou zijn, eentje is mijn game PC die met HASS.Agent verbonden is, dus die kan ik gewoon verwijderen. De andere is OctoPrint die ik eigenlijk ook nooit via Home Assistant aanspreek, dus die kan ook gewoon weg..

Alleen kun je MQTT entities blijkbaar niet deleten

• Hmmbob
Oon schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 16:20:

[Afbeelding]

Niet doen. Je moet de Upstream projecten even informeren (Octoprint & Hass Agent, gok ik zo?) dat ze hun code moeten wijzigen.

edit: voor Hass.Agent is het al gemeld
https://github.com/LAB02-Research/HASS.Agent/issues/337

[ Voor 7% gewijzigd door Hmmbob op 03-08-2023 16:29 ]

• Hmmbob
[...]

Onnodig. Het is maar een waarschuwing, die je kan negeren. Veranderd verder niets aan de werking.

• CWH
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:45

CWH

Hmmbob schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 16:26:
[...]

Onnodig. Het is maar een waarschuwing, die je kan negeren. Veranderd verder niets aan de werking.
Ah, dacht dat ik van alles moest gaan aanpassen. Was bij mij ook een hele lijst. Maar ok, dan ga ik de update weer uitvoeren, bedankt voor de info!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:38

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
RobertMe schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 16:20:
[...]

Ze kunnen nog steeds nu de wijziging doen, het zelfs als breaking change in de blog aankondigen met "wordt verwijderd in ...", maar vervolgens (nog) geen warning geven. En die warning pas over 1 of 2 maanden "activeren".
Alsjeblieft niet zeg, daar zijn warnings juist voor. Ze geven aan dat iets aandacht nodig heeft maar er is nog niets direct mis.

Dat de communicatie / tekst wat duidelijker had gekund, zeker. Dat de samenwerking met een "grote speler" ook beter had gekund, absoluut. Maar als iets wordt doorgevoerd en later zelfs breaking wordt is een warning op zijn plek. Maar liever wel een met een duidelijkere tekst :+

• Septillion

Septillion

Topicstarter
[...]

Het is maar een warning hè, er is niets stuk na de update :X Het informeert je alleen dat het in de toekomst zonder wijziging wel stuk gaat.

[edit]Spuit 11

• RobertMe
Septillion schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 16:44:
[...]

Alsjeblieft niet zeg, daar zijn warnings juist voor. Ze geven aan dat iets aandacht nodig heeft maar er is nog niets direct mis.

Dat de communicatie / tekst wat duidelijker had gekund, zeker. Dat de samenwerking met een "grote speler" ook beter had gekund, absoluut. Maar als iets wordt doorgevoerd en later zelfs breaking wordt is een warning op zijn plek. Maar liever wel een met een duidelijkere tekst :+
En om die samenwerking met de grote projecten te verbeteren hadden ze het ook nu nog zonder warning kunnen doen. En dan hadden die andere projecten al lekker hun wijziging kunnen doen, en releasen volgens hun eigen schedule / als ze niet op vakantie zijn / ... en had HA alsnog over 1 of 2 maanden een release kunnen doen. Dan hadden ze alsnog iedereen kunnen waarschuwen voordat het daadwerkelijk eruit gaat maar ook vele gebruikers niet opgezadeld met "een waarschuwing die ze kunnen negeren". Want eigenlijk moet de waarschuwing ook helemaal niet genegeerd worden, maar moet het gemeld worden bij het andere project. Alleen krijg je nu dus de situatie dat alle gebruikers het negeren (dat schrijft immers iedereen) of dat dadelijk tientalle keren dezelfde bug wordt gemeld bij dat project. Door even een of twee maanden geen warning te geven krijgen de projecten die hier wel actief mee zijn ook de ruimte om het te fixen voordat de gebruikers massaal een waarschuwing krijgen, en zullen vele van die gebruikers ook al geupdate hebben naar de "compatible" versie. En vervolgens kan het advies (ook uit HA) dus zijn "controleer op updates, of maak een bug report aan" i.p.v. het advies "negeer het". Want met negeren gaat niets er op vooruit. En de projecten die minder actief ontwikkeld worden zullen dan ook minder geprikkeld zijn om de wijziging te doen (want ook zij lezen het advies "negeer het" en/of zijn er uberhaupt niet van op de hoogte omdat ze zelf bv niet regelmatig updaten / waarschuwing over het hoofd zien en gebruikers het niet melden (want advies is "negeer het")).
Hadden ze bij HA de waarschuwing 1 of 2 maanden uitgesteld had het advies kunnen zijn "meld het bij het andere project". Iets wat nu niet kan omdat bij het grootste project, Z2M, de wijziging al in de pijplijn zit alleen de release nog een maand op zich laat wachten.

• TheFes
RobertMe schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 17:26:
[...]

En om die samenwerking met de grote projecten te verbeteren hadden ze het ook nu nog zonder warning kunnen doen. En dan hadden die andere projecten al lekker hun wijziging kunnen doen, en releasen volgens hun eigen schedule / als ze niet op vakantie zijn / ... en had HA alsnog over 1 of 2 maanden een release kunnen doen. Dan hadden ze alsnog iedereen kunnen waarschuwen voordat het daadwerkelijk eruit gaat maar ook vele gebruikers niet opgezadeld met "een waarschuwing die ze kunnen negeren". Want eigenlijk moet de waarschuwing ook helemaal niet genegeerd worden, maar moet het gemeld worden bij het andere project. Alleen krijg je nu dus de situatie dat alle gebruikers het negeren (dat schrijft immers iedereen) of dat dadelijk tientalle keren dezelfde bug wordt gemeld bij dat project. Door even een of twee maanden geen warning te geven krijgen de projecten die hier wel actief mee zijn ook de ruimte om het te fixen voordat de gebruikers massaal een waarschuwing krijgen, en zullen vele van die gebruikers ook al geupdate hebben naar de "compatible" versie. En vervolgens kan het advies (ook uit HA) dus zijn "controleer op updates, of maak een bug report aan" i.p.v. het advies "negeer het". Want met negeren gaat niets er op vooruit. En de projecten die minder actief ontwikkeld worden zullen dan ook minder geprikkeld zijn om de wijziging te doen (want ook zij lezen het advies "negeer het" en/of zijn er uberhaupt niet van op de hoogte omdat ze zelf bv niet regelmatig updaten / waarschuwing over het hoofd zien en gebruikers het niet melden (want advies is "negeer het")).
Hadden ze bij HA de waarschuwing 1 of 2 maanden uitgesteld had het advies kunnen zijn "meld het bij het andere project". Iets wat nu niet kan omdat bij het grootste project, Z2M, de wijziging al in de pijplijn zit alleen de release nog een maand op zich laat wachten.
Dat werkt niet, want als Z2M dit al doorvoert voordat HA het doet, krijg je juist ontbrekende device names in de friendly name, en krijg je heel generieke friendly names als "Light" of "Energy"
Bovendien geldt dat dan ook voor de entity_ids van nieuw toegevoegde devices

• RobertMe
TheFes schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 17:41:
[...]

Dat werkt niet, want als Z2M dit al doorvoert voordat HA het doet, krijg je juist ontbrekende device names in de friendly name, en krijg je heel generieke friendly names als "Light" of "Energy"
Bovendien geldt dat dan ook voor de entity_ids van nieuw toegevoegde devices
Dat is dan ook niet wat ik voorstel. Ik zou alleen de waarschuwing weg laten tot over 1 of 2 maanden. "We" moeten het nu negeren, dan laat die hele melding toch gewoon weg, als we het moeten negeren. En over 1 of 2 maanden als die projecten de kans hebben gehad hun code te updaten, dan pas die melding laten zien zodat de gebruikers die deze melding wel nog zien ook een reden hebben om te klagen bij het project.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@RobertMe Je doet net alsof een warning heeeeeeel erg is. Het is maar een waarschuwing, er is niets stuk, er is niemand dood, het is alleen, "let op, er gaan dingen wijzigen".

En aan de dev kant was deze wijziging echt al een tijd bekend. Het komt dus ook niet uit de lucht vallen. Een dev had dus al lang op de hoogte kunnen zijn en een update klaar hebben. En als hij niet op de hoogte was dan is hij dus nu door de warning gewaarschuwd. Dus door "even een of twee maanden geen warning te geven" missen de dev'ers die het nog niet wisten het gewoon nog twee maanden en heb je dan hetzelfde gezeik.

En ja, je kan het negeren omdat het al gemeld is (uitgaande van Z2M). En als je dit leest is het dus ook niet volledig negeren, dan heb je immers al wat research gedaan, je weet de oorzaak en je weet dat een permanente fix eraan komt. Wil je zeker zijn, dan inderdaad een melding doen. Maar zoals bij elke melding, check of de melding al gedaan is... Ik weet dat sommige mensen daarvoor incapable zijn maar toch.

Beetje als het algemene oranje warninglampje in de auto, als hij gaat branden wil ik even weten waarom. Maar als blijkt dat het is omdat de ruitensproeiervloeistof bijna op is, prima, ik ga door. Het is geen probleem, ik weet de oorzaak en de fix zit in de pijplijn (vul het wel als ik thuis kom). Alleen is in dit geval de omschrijving niet zo duidelijk, mensen hebben niet gelijk door dat het "de ruitensproeiervloeistof" is (of wat de remedie is) en het dus best even naast zich neer kunnen leggen. Maar als je dat eenmaal wel weet, prima om te "negeren".

Dus door "even een of twee maanden geen warning te geven" missen de dev'ers die het nog niet wisten het gewoon nog twee maanden en heb je dan hetzelfde gezeik. Nu weten ook de mensen die er zelf voor verantwoordelijk zijn dat er wat gedaan moet worden. En volgens de richtlijn hebben ze daar gewoon 6 maanden voor.

Wat in dit geval wel had kunnen helpen (naast betere meldingen :+) om het kip-ei verhaal voor te zijn was als de integratie wat meer tweeweg communicatie zou zijn. Eigenlijk wel raar dat HA zelf via MQTT niets prijs geeft. Geen LWT, versie topic etc. En het probleem is dus nu veel vager als mensen niet HA updaten maar wel een Z2M update over een maand doen :/ Dan heb je in je software geen warning, dan zie je alleen dat er iets stuk is...

[ Voor 23% gewijzigd door Septillion op 03-08-2023 18:12 ]

• RobertMe
Septillion schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 17:55:
En aan de dev kant was deze wijziging echt al een tijd bekend. Het komt dus ook niet uit de lucht vallen. Een dev had dus al lang op de hoogte kunnen zijn en een update klaar hebben. En als hij niet op de hoogte was dan is hij dus nu door de warning gewaarschuwd. Dus door "even een of twee maanden geen warning te geven" missen de dev'ers die het nog niet wisten het gewoon nog twee maanden en heb je dan hetzelfde gezeik.
Kan wel zijn dat de devs op de hoogte zijn (zoals waarschijnlijk bij Z2M). Alleen konden de devs niks fixen, zoals @TheFes ook al heeft aangegeven. Zolang HA de wijziging niet gedaan had "kan" Z2M het niet fixen. Of ja, dan kan het wel, maar dan krijg je dus entity name "Energy" i.p.v. "Smartplug TV Energy". Daarom dus dat eerst HA dit moest releasen voordat de andere projecten het daadwerkelijk kunnen fixen / fix kunnen releasen. Waarbij het dus best kan zijn dat door bv vaste release schedules of vakantietijd of wat dan ook die andere projecten niet per direct een nieuwe versie beschikbaar hebben.

En het is ook niet alsof HA anders nooit iets nieuws released naast het oude, en pas na maanden/jaren het oude deprecate en dan 6 maanden later verwijderd. Ze hadden dus prima de change kunnen doen en pas over een paar maanden het oude deprecaten (incl. warning) en dan 6 maanden daarna het oude helemaal verwijderen. Nu is het gewoon "dit is oud, maarja, als eindegebruiker kun je er niks mee. Maar succes he". Ergo "laat dan die hele melding weg als ik als eindgebruiker er toch niks mee kan".

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:00
Septillion schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 17:55:
Beetje als het algemene oranje warninglampje in de auto, als hij gaat branden wil ik even weten waarom. Maar als blijkt dat het is omdat de ruitensproeiervloeistof bijna op is, prima, ik ga door. Het is geen probleem, ik weet de oorzaak en de fix zit in de pijplijn (vul het wel als ik thuis kom).
Tot je op winterdag op de A6 rijd en hij leeg is…

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Toppe schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 18:34:
[...]

Tot je op winterdag op de A6 rijd en hij leeg is…
Maar dat wist ik exact, de melding gaf netjes aan dat ik door kon rijden tot die gure 7 februari zonder dat er iets aan de hand zou zijn :)

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-01 13:48

Swerfer

Hmm...

Wachten... schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:58:
[...]

Zijn er overigens mensen hier dus zonneschermen automatisch bedienen aan de hand van het weer i.c.m. een weerintegratie/weersvoorspelling? Ik zou graag willen dat het scherm automatisch in gaat als er regent wordt verwacht of als er meer dan windkracht 4 op komst is. Ik ben alleen benieuwd hoe betrouwbaar dit gaat werken en of hier mensen ervaring mee hebben?
Het is een zonnescherm. Als het gaat regenen, schijnt de zon meestal niet. Waarom geen lichtsensor gebruiken die na een x-tal minuten lang geen zonlicht meet het zonnescherm omhoog brengen? Voor de wind zou ik een windmeter gebruiken. Dus geen voorspellingen, maar meten...

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11-01 15:59
Ik krijg nu dus ook die warning van MQTT.
Ik heb net wel even teruggelezen hier ,maar ik begrijp het totaal niet.
Als ik bv. naar de eerste sensor kijk , wat zou de naam dan moeten worden?
Heeft iemand een voorbeeld van hoe het er uit zou moeten zien?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Dit werkt niet meer in versie 2024.2.0. Gelieve aanpassen voordat je een upgrade uitvoert.
Sommige MQTT entiteiten hebben een entiteitnaam die start met de apparaatnaam. Dit is niet verwacht. Om een dubbele naam te voorkomen is de apparaatnaam van de entiteit naam gestript als een work-a-round. Informeer de onderhouder van de softwareapplicatie die de betrokken entiteiten levert om het probleem te verhelpen.

Lijst van betrokken entiteiten:

sensor.schuur_voltage
sensor.schuur_ch2_irradiation
enz, enz

[ Voor 4% gewijzigd door 19roland70 op 03-08-2023 21:10 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@19roland70 Zo ver ik weet betreft het dus de naam. Dus je entity_id blijft gelijk. Maar waarschijnlijk heb je nu een device "Schuur" met daaronder "Schuur Voltage" en "Schuur Ch2 irradiation". Die twee zouden dan gewoon "Voltage" en "Ch2 irradiation" moeten gaan heten. Waarbij HA dan zelf de link met het parent device "Schuur" legt.

[ Voor 10% gewijzigd door Septillion op 03-08-2023 21:22 ]

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11-01 15:59
Septillion schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 21:22:
@19roland70 Zo ver ik weet betreft het dus de naam. Dus je entity_id blijft gelijk. Maar waarschijnlijk heb je nu een device "Schuur" met daaronder "Schuur Voltage" en "Schuur Ch2 irradiation". Die twee zouden dan gewoon "Voltage" en "Ch2 irradiation" moeten gaan heten. Waarbij HA dan zelf de link met het parent device "Schuur" legt.
En moet ik dat zelf veranderen of gebeurt dit automatisch?

• vanWalsum
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-01 22:27
Ik heb sinds een paar weken een RPI4 staan met Home Assistant OS er op. Vandaag mijn RFXcom ontvangen, want ik wil graag mij ics2000 gaan vervangen voor de PI4. Echter; ik had gehoopt dat de RFXcom de codes kon uitlezen vanuit mijn ics2000 door mijn lampen te bedienen, en deze dan zou toevoegen als niet entiteit in de automatische modus. Kan dit? Of moet ik echt alle stopcontacten opnieuw gaan inleren zodat de ICS2000 ze niet meer kan bedienen. (ik heb een aantal oude stekkerdozen van KAKU die slechts 1 zender ondersteunen).

Kortom, kan ik "gebeurteniscodes" uitlezen met de RFXcom?

Update --> Heb hem de hele nacht op automatisch laten staan, je zou verwachten dat hij ergens wel wat oppakt, maar niks. Moet je hem nog in een bepaalde learn-mode zetten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Enix81GD_6BmjDCyXFbpOET4RXM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xmhLOvUc7xysgwmvwtewdMl7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hGtEI3vvvfN4Q2TvchaQ1LrPYJc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9ZzZJ5yWdwmBNoqYmbQDdmMG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door vanWalsum op 04-08-2023 07:57 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@19roland70 Ligt aan wat ze aan maakt. Als dat software van jouw is, dan jij. Komen ze van software van iemand anders, dan zij (met update van jouw kant).

[ Voor 9% gewijzigd door Septillion op 03-08-2023 21:46 ]

• TheFes
19roland70 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 21:08:
Ik krijg nu dus ook die warning van MQTT.
Ik heb net wel even teruggelezen hier ,maar ik begrijp het totaal niet.
Als ik bv. naar de eerste sensor kijk , wat zou de naam dan moeten worden?
Heeft iemand een voorbeeld van hoe het er uit zou moeten zien?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Dit werkt niet meer in versie 2024.2.0. Gelieve aanpassen voordat je een upgrade uitvoert.
Sommige MQTT entiteiten hebben een entiteitnaam die start met de apparaatnaam. Dit is niet verwacht. Om een dubbele naam te voorkomen is de apparaatnaam van de entiteit naam gestript als een work-a-round. Informeer de onderhouder van de softwareapplicatie die de betrokken entiteiten levert om het probleem te verhelpen.

Lijst van betrokken entiteiten:

sensor.schuur_voltage
sensor.schuur_ch2_irradiation
enz, enz
Als je nu naar je MQTT integratie gaat, zie je daar waarschijnlijk een device Schuur staan. Daaronder vallen verschillende entiteiten, waaronder eentje voor Voltage.

Vanaf HA 2023.8 bouwt HA de name voor het entity als volgt op: { Device Name } { Entity Name }.
Hierop wordt dan ook weer het entity id gebaseerd als {domain}.{device_name}_{entity_name}.

De integratie die jouw entiteiten aanmaakt geeft nu als device name "Schuur" door, en als entity name "Schuur Voltage". Met deze nieuwe naming convention zou dat dus "Schuur Schuur Voltage" worden. Het entity id wordt in principe niet gewijzigd, want dat staat in de storage opgeslagen, maar als je het device zou verwijderen en opnieuw toe zou voegen zou dat ook "sensor.schuur_schuur_voltage" worden.

Om problemen te voorkomen heeft HA dus een check ingebouwd om die dubbelingen te herkennen, en wordt voor entiteiten waarbij dat het geval is het device id voor nu als leeg behandeld. Er komt echter wel een warning zodat je hier van op de hoogte bent, en de integratie die de entiteiten aanmaakt hier van op de hoogte kunt stellen zodat dit aangepast kan worden. Zij moeten dus de device name niet meer in de entity name opnemen.

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:58
Met het oog op aankomende vakantie toch maar eens met een alarm bezig geweest op basis van HA.

Als er niemand thuis is en een van de deuren wordt geopend, dan krijg ik een notificatie op mijn Apple watch en kan vervolgens aan de hand van het snapshot beslissen of het alarm af moet gaan, dit is gewoon simpel een mp3 van 3 minuten.

Alleen zoek ik nog een manier om dit te onderbreken mocht het nodig zijn, iemand hier nog tips voor?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
- alias: Alarm - Garagedeur Achter
  trigger:
    platform: state
    entity_id: binary_sensor.deursensor_garagedeur_achter_contact
    to: 'on'
  condition:
    - condition: not
      conditions:
        - condition: state
          entity_id: person.xxx
          state: "home"
        - condition: state
          entity_id: person.xxx
          state: "home"   
  action:
  - alias: Alarm - Garagedeur Achter - Snapshot maken
    service: camera.snapshot
    data:
      entity_id: camera.tuin_person
      filename: "/config/www/snapshots/tuin_person.jpg" 
  - alias: SAlarm - Garagedeur Achter - Variabelen instellen
    variables:
      action_alarmon: "{{ 'ALARMON_' ~ context.id }}"
      action_alarmoff: "{{ 'ALARMOFF_' ~ context.id }}"
  - alias: Alarm - Garagedeur Achter - Notificatie versturen
    service: notify.mobile_app_iphone_van_xxx
    data:
      title: 'Stil Alarm Garagedeur Achter!'
      message: 'De garagedeur achter is geopend om: {{ now().strftime("%H:%M") }} Uur'
      data:
        actions:
          - action: "{{ action_alarmon }}"
            title: Alarm aan!
          - action: "{{ action_alarmoff }}"
            title: Alarm uit!
        attachment:
          url: "https://xxx/local/snapshots/tuin_person.jpg"
          content-type: jpg
          hide-thumbnail: false
  - alias: Alarm - Garagedeur Achter - Wachten op antwoord
    wait_for_trigger:
      - platform: event
        event_type: mobile_app_notification_action
        event_data:
          action: "{{ action_alarmon }}"
      - platform: event
        event_type: mobile_app_notification_action
        event_data:
          action: "{{ action_alarmoff }}"
  - alias: Alarm - Garagedeur Achter - Actie uitvoeren
    choose:
      - conditions: "{{ wait.trigger.event.data.action == action_alarmon }}"
        sequence:
          - service: media_player.volume_set
            data_template:
              entity_id: media_player.woonkamer, media_player.keuken
              volume_level: 1
          - service: media_player.play_media
            data_template:                 
              entity_id: media_player.beneden    
              media_content_id: https://xxx/local/alarm.mp3
              media_content_type: 'audio/mp3'
          - service: scene.turn_on
            target:
              entity_id: scene.woonkamer_helder
            target:
              entity_id: scene.keuken_helder
            target:
              entity_id: scene.hal_helder
          - service: light.turn_on
            entity_id: light.garage
          - delay:
              minutes: 3
          - service: light.turn_off  
            entity_id: light.woonkamer
            entity_id: light.keuken
            entity_id: light.hal
            entity_id: light.garage            
      - conditions: "{{ wait.trigger.event.data.action == action_alarmoff }}"
        sequence: [] 

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 04-08-2023 11:21 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! ]

• JBS
  • Niet online

JBS

@Danielson Al eens gekeken naar Alarmo? https://github.com/nielsfaber/alarmo

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Danielson Als je in de automation gaat lopen wachten maak je het jezelf denk ik lastig. Als je meerdere automations maakt of een enkele met meerdere triggers en een chooser kan je direct handelen.

En je kan ook checken of 'zone.home' gelijk is aan 0, dat scheelt je iedereen afzonderlijk toevoegen.

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:27
Wellicht kan iemand mij helpen. Ik probeer de integratie van afvalwijzer te installeren/configureren maar ik krijg de plaatjes niet werkend. Ik heb de handleiding van https://rouwette.com/afvalwijzer/ gevolgd. Maar vervolgens ziet het er bij mij als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_e25xhv_9f0FS_zTTH0VTmFydc4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AnwK0jCoBNZibVfY9PcuZO9w.png?f=user_large

configuration.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
sensor:
  - platform: afvalwijzer
    provider: mijnafvalwijzer # (verplicht, default = mijnafvalwijzer) kies een afval verwerker
    postal_code: ###### # (verplicht, default = '')
    street_number: ## # (verplicht, default = '')
    #    suffix: ''                       # (optional, default = '')
    exclude_pickup_today: false # (optional, default = true) to take or not to take Today into account in the next pickup.
#    default_label: geen              # (optional, default = geen) label if no date found
#    id: ''                           # (optional, default = '') Voor als je meerdere afval verwerkers wilt
#    exclude_list: ''                 # (optional, default = '') comma separated list of wast types (case ignored). F.e. "papier, gft"

homeassistant:
  customize: !include customize.yaml

customize.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
sensor.afvalwijzer_pmd:
  entity_picture: /local/afvalwijzer/pmd.png
  friendly_name: PMD
sensor.afvalwijzer_restafval:
  entity_picture: /local/afvalwijzer/rest.png
  friendly_name: Rest
sensor.afvalwijzer_papier:
  entity_picture: /local/afvalwijzer/papier.png
  friendly_name: Papier
sensor.afvalwijzer_gft:
  entity_picture: /local/afvalwijzer/GFT.png
  friendly_name: GFT

sensor.afvalwijzer_today:
  friendly_name: Vandaag
sensor.afvalwijzer_tomorrow:
  friendly_name: Morgen
sensor.afvalwijzer_next_item:
  friendly_name: Next pickup item
sensor.afvalwijzer_next_in_days:
  friendly_name: Next pickup in days
input_boolean.waste_reminder:
  icon: mdi:reminder

Folder www:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l30U3biAoIQjlk8eLj0Z7MGtIpY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XZ0vLIO0aM8IYNXb1hJ7NCaQ.png?f=user_large

Wat ik wel vreemd vind, is dat ik ook de losse files niet kan benaderen via de browser. Krijg dan een 404 not found.

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 04-08-2023 11:58 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! ]

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-01 18:23
Michaelg schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:43:
Wellicht kan iemand mij helpen. Ik probeer de integratie van afvalwijzer te installeren/configureren maar ik krijg de plaatjes niet werkend. Ik heb de handleiding van https://rouwette.com/afvalwijzer/ gevolgd. Maar vervolgens ziet het er bij mij als volgt uit:

[Afbeelding]

configuration.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
sensor:
  - platform: afvalwijzer
    provider: mijnafvalwijzer # (verplicht, default = mijnafvalwijzer) kies een afval verwerker
    postal_code: ###### # (verplicht, default = '')
    street_number: ## # (verplicht, default = '')
    #    suffix: ''                       # (optional, default = '')
    exclude_pickup_today: false # (optional, default = true) to take or not to take Today into account in the next pickup.
#    default_label: geen              # (optional, default = geen) label if no date found
#    id: ''                           # (optional, default = '') Voor als je meerdere afval verwerkers wilt
#    exclude_list: ''                 # (optional, default = '') comma separated list of wast types (case ignored). F.e. "papier, gft"

homeassistant:
  customize: !include customize.yaml

customize.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
sensor.afvalwijzer_pmd:
  entity_picture: /local/afvalwijzer/pmd.png
  friendly_name: PMD
sensor.afvalwijzer_restafval:
  entity_picture: /local/afvalwijzer/rest.png
  friendly_name: Rest
sensor.afvalwijzer_papier:
  entity_picture: /local/afvalwijzer/papier.png
  friendly_name: Papier
sensor.afvalwijzer_gft:
  entity_picture: /local/afvalwijzer/GFT.png
  friendly_name: GFT

sensor.afvalwijzer_today:
  friendly_name: Vandaag
sensor.afvalwijzer_tomorrow:
  friendly_name: Morgen
sensor.afvalwijzer_next_item:
  friendly_name: Next pickup item
sensor.afvalwijzer_next_in_days:
  friendly_name: Next pickup in days
input_boolean.waste_reminder:
  icon: mdi:reminder

Folder www:
[Afbeelding]

Wat ik wel vreemd vind, is dat ik ook de losse files niet kan benaderen via de browser. Krijg dan een 404 not found.
Hoofdletters in de bestandsnamen?

• Toppe
Ik ben wel eens benieuwd hoe iedereen hier denkt over Ai en HA.

Op dit moment maken we natuurlijk allemaal nog zelf een automatisering maar het lijkt mij persoonlijk best handig als daar een vleugje Ai bij komt kijken.

Uiteindelijk heeft het natuurlijk een toekomst maar het is vooral de vraag wanneer en tot in welke maten we Ai in ons ‘thuis’ toestaan…?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2SNU_AuBRzix0qoz6GRpTIt-ZPs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/INFOtgaLWLxoNx3boFiLagA9.jpg?f=fotoalbum_large

• Toppe
.

[ Voor 99% gewijzigd door Toppe op 04-08-2023 11:57 ]

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:27
golles schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:44:
[...]

Hoofdletters in de bestandsnamen?
.....doh! Thnx... Echt zo vaak eroverheen gekeken zeg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qka0ubyQ3FsmTlnHMsLGJwXO4Po=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nSY4w6QHjkFx3zKpAheF7puP.png?f=user_large

[ Voor 30% gewijzigd door Michaelg op 04-08-2023 11:46 ]

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Michaelg Lijkt op die van mij, ik heb dus alleen een dagverwijzing ervan gemaakt ipc een datum + sort. Zie Septillion in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:26
WFvN schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 23:09:
[...]

Geprobeerd met de lokale weersverwachting van Buienradar. Ervaring? Ja, ronduit k*t

Veel te snel in omdat buienradar aangeeft dat het te hard waait. Uiteraard met verschillende windsnelheden en windstoten geëxperimenteerd maar veel te onbetrouwbaar. Regen waarschijnlijk nog wel erger. Gewoon regen terwijl Buienradar zegt dat het zonnig is.

Ik had al een tahoma Switch op in verband met bediening over internet. Eerst heb ik toen een somfy bewegingssensor gekocht en die aan de voorkant van de luifel gedrukt. Standaard staat die op de een na gevoeligste stand maar nog niet gevoelig genoeg blijkbaar dus die staat nu op zijn gevoeligst.

Regensensor was een 2e dingetje. Maar die sensoren zijn onbetaalbaar.

Nou even wat AliExpress spul bestellen en wat tweaken en de 3D printer aan de slag zetten en ik heb een draadloze regensensor met zigbee voor nog geen €10 die dus gewoon kan communiceren met de tahoma Switch.

Het was niet meer dan een waterlekkagesensor voorzien van een printplaatje met 2 setjes printbanen die door regendruppels verbonden raken. Lekkagesensor openmaken, twee draadjes solderen aan de contactpunten, twee sleufjes in de behuizing om de draadjes naar buiten te voeren en aan te sluiten op het printplaatje van de regensensor. Spul in de 3D geprinte behuizingd drukken en klaar.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

3D model op printables.com

Update:

Lekker regenachtig weer geweest vandaag en de hele dag heeft de sensor laten weten dat het regent
Helaas trekt dat de batterij dus wel heel vlot leeg. Dus toch maar een 18650 cel eraan knopen met een zonnepaneeltje

[Afbeelding]
Ik herken dit batterlij gedrag niet. Heb min of meer dezelfde setup (andere behuizing, maar dat is het dan ook) en ding doet het al meer dan een jaar, genoeg regen gehad. Verder heb ik een iets schuinere setup gekozen zodat het regenwater er sneller af loopt. Voor de cases met de zonweringen maakt dit niet zo veel uit, die doe je na een bui toch niet meteen weer open, maar het geeft wel een realistischer beeld van wanneer het nu regent en wanneer niet.

Verwijderd

Toppe schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:44:

Op dit moment maken we natuurlijk allemaal nog zelf een automatisering maar het lijkt mij persoonlijk best handig als daar een vleugje Ai bij komt kijken.

Uiteindelijk heeft het natuurlijk een toekomst maar het is vooral de vraag wanneer en tot in welke maten we Ai in ons ‘thuis’ toestaan…?
[Afbeelding]
Beetje een containerbegrip geworden, AI. Een slimme automatisering is al "AI" en de creativiteit die je daar voor nodig hebt, daar kan AI nog niet aan tippen. Of zou je aan de slag willen met voice control oid?

• RobertMe
Verwijderd schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:37:
[...]

Beetje een containerbegrip geworden, AI. Een slimme automatisering is al "AI" en de creativiteit die je daar voor nodig hebt, daar kan AI nog niet aan tippen. Of zou je aan de slag willen met voice control oid?
AI heeft toch ook wel altijd een vorm van "zelflerend" of iets dergelijks. Een automatisering die jij zelf maakt is dat dus per definitie niet. Dan zou ik in de context van HA eerder denken aan dat HA herkent dat je bv elke dag om 20u het licht aan doet en HA automatisch een automatisering daarvoor voorstelt/aanmaakt en je dus niet meer zelf de automatisering hoeft te schrijven noch actief bezig hoeft te zijn met "wat zal ik eens voor automatisering maken".

• Toppe
RobertMe schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:55:
[...]

AI heeft toch ook wel altijd een vorm van "zelflerend" of iets dergelijks. Een automatisering die jij zelf maakt is dat dus per definitie niet. Dan zou ik in de context van HA eerder denken aan dat HA herkent dat je bv elke dag om 20u het licht aan doet en HA automatisch een automatisering daarvoor voorstelt/aanmaakt en je dus niet meer zelf de automatisering hoeft te schrijven noch actief bezig hoeft te zijn met "wat zal ik eens voor automatisering maken".
Precies dit dus. Ik weet niet of ik direct gelukkig zou worden van een Ai die daadwerkelijk gaat schakelen maar ik zou het een zeer welkome toevoeging vinden als je in HA gewoon een overzicht hebt met suggesties voor je automatisering.

Verwijderd

RobertMe schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:55:
[...]

Ja dat is wel zo. Maar precies dat soort automatiseringen vind ik dan weer verre van zelfsturend, dat zou ik nog kunnen Pythonnen met een if-then-else.

En daarbij geldt als snel dat ik zou hopen dat een AI nog een stapje verder komt dan dit, want dit had ik zelf ook wel kunnen bedenken.

Dan zie ik die AI liever het hoofd breken over "wat zal ik eens voor automatisering maken", als in: niet automatiseren wat ik toch al deed maar net dat stapje extra.

De Google Nest heeft 3 jaar geprobeerd mijn verwarmingsritme te automatiseren en dat lukte ook nooit.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2023 13:07 ]

• RobertMe
Toppe schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:03:
[...]

Precies dit dus. Ik weet niet of ik direct gelukkig zou worden van een Ai die daadwerkelijk gaat schakelen maar ik zou het een zeer welkome toevoeging vinden als je in HA gewoon een overzicht hebt met suggesties voor je automatisering.
En exact daarom schreef ik "voorstellen". De kant en klare automation, maar nog niet enabled. Maar het moet inderdaad niet automatisch gebeuren omdat bv de automation ook een fout voorstel kan doen (niet het licht elke avond om 8 uur aan doen maar bij zonsondergang. Of niet elke avond maar alleen als uberhaupt iemand thuis is of in combinatie met andere voorwaarden zoals "en de TV staat aan dan scene X".

• Toppe
RobertMe schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:07:
[...]

En exact daarom schreef ik "voorstellen". De kant en klare automation, maar nog niet enabled. Maar het moet inderdaad niet automatisch gebeuren omdat bv de automation ook een fout voorstel kan doen (niet het licht elke avond om 8 uur aan doen maar bij zonsondergang. Of niet elke avond maar alleen als uberhaupt iemand thuis is of in combinatie met andere voorwaarden zoals "en de TV staat aan dan scene X".
Ai moet slimmer zijn en dus zien of je het licht aan/uit doet op basis van zonsondergang of bijvoorbeeld op basis van het weer.

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

gastje01 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:11:
[...]

Ik herken dit batterlij gedrag niet. Heb min of meer dezelfde setup (andere behuizing, maar dat is het dan ook) en ding doet het al meer dan een jaar, genoeg regen gehad. Verder heb ik een iets schuinere setup gekozen zodat het regenwater er sneller af loopt. Voor de cases met de zonweringen maakt dit niet zo veel uit, die doe je na een bui toch niet meteen weer open, maar het geeft wel een realistischer beeld van wanneer het nu regent en wanneer niet.
Schuinige setup kan best wel veel schelen met de batterij. Ik kan me zo voorstellen dat signaal uitstuurt of vaker uitstuurt als hij water registreert registreert.

Heb jij ook zo'n waterlekkage sensor gebruikt? Ik kan me zo voorstellen dat een echte regensensor toch anders met gemeten vochtigheid omgaat dan een regensensor.

En jouw voeding is dat ook een lithiumcell zoals de 2032?

• RobertMe
Verwijderd schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:06:
[...]

Ja dat is wel zo. Maar precies dat soort automatiseringen vind ik dan weer verre van zelfsturend, dat zou ik nog kunnen Pythonnen met een if-then-else.
I've got news for you: programmeren is natuurlijk uberhaupt niet veel meer dan if-then-else. En AI doet ook niks dat je niet zelf zou kunnen. Alleen kan AI het potentieel sneller en beter.

Bv die nieuwe HA feature dat je aan OpenAI kunt vragen om een plaatje van ... te maken (een astronaut die op een eenhoorn zit), dat is natuurlijk ook iets dat je zelf kunt. Alleen kost het je zelf meer werk en heb je wellicht het creatieve talent er niet voor (maar ook niet iedereen heeft het talent om te programmeren).

En zelfs de "extreme" gevallen waarbij AI in ziekenhuizen wordt ingezet en deze eerder (enstige) ziekten herkend dan dat een arts/specialist dat doet lijkt mij voornamelijk iets dat aan komt op snelheid / rekencapaciteit en oog voor detail. En dus iets dat mensen ook zonder AI kunnen. Alleen kost het dan ("onrendabel") veel tijd. Als in: die arts "krijgt" ook maar X tijd om bv röntgenfoto's van een patiënt te bestuderen, of om naar bloedonderzoek te kijken. Terwijl een AI in die tijd veel sneller werkt, en ook nog eens veel meer (vergelijkings)data voor handen heeft.

• RobertMe
Toppe schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:13:
[...]

Ai moet slimmer zijn en dus zien of je het licht aan/uit doet op basis van zonsondergang of bijvoorbeeld op basis van het weer.
Uiteraard, maar op een vast tijdstip vs bv zonsondergang betekent wel dat je weken als niet maanden moet wacht. Want met een week aan data ga je niet zien of iemand om bv 9 uur de verlichting aan doet of dat die 9 uur ergens rond zonsondergang is. Dan moet je ook al data van in de winter hebben, en of de verlichting dan om nog steeds om 9 uur wordt ingeschakeld of al om 5 uur. Ergo: om deze voorstellen te kunnen doen heb je voldoende samples nodig en liefst ook over een langere periode.

Verwijderd

RobertMe schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:15:
[...]

I've got news for you: programmeren is natuurlijk uberhaupt niet veel meer dan if-then-else. En AI doet ook niks dat je niet zelf zou kunnen. Alleen kan AI het potentieel sneller en beter.

Bv die nieuwe HA feature dat je aan OpenAI kunt vragen om een plaatje van ... te maken (een astronaut die op een eenhoorn zit), dat is natuurlijk ook iets dat je zelf kunt. Alleen kost het je zelf meer werk en heb je wellicht het creatieve talent er niet voor (maar ook niet iedereen heeft het talent om te programmeren).

En zelfs de "extreme" gevallen waarbij AI in ziekenhuizen wordt ingezet en deze eerder (enstige) ziekten herkend dan dat een arts/specialist dat doet lijkt mij voornamelijk iets dat aan komt op snelheid / rekencapaciteit en oog voor detail. En dus iets dat mensen ook zonder AI kunnen. Alleen kost het dan ("onrendabel") veel tijd. Als in: die arts "krijgt" ook maar X tijd om bv röntgenfoto's van een patiënt te bestuderen, of om naar bloedonderzoek te kijken. Terwijl een AI in die tijd veel sneller werkt, en ook nog eens veel meer (vergelijkings)data voor handen heeft.
Je vertelt me echt niets dat ik niet al wist, behalve je punt, dat weet ik nog steeds niet.

Maar zonder gein: wat is "beter" in "sneller en beter"?

• Dwazer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-11-2025
People,

Ik vraag niet vaak om een zetje de juiste kant op, maar bij deze trek ik de haren uit m'n hoofd (En ben zo kaal als een biljartbal...)

Op mijn dashboard, heb ik een verzameling van een aantal sensors in een 'custom:mushroom-chips-card' kunnen proppen. Lekker klein, geeft de juiste info die ik nodig heb, hoppa.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
type: custom:mushroom-chips-card
chips:
  - type: entity
    icon: mdi:currency-eur
    entity: sensor.eur_usd_2
    double_tap_action:
      action: none
    tap_action:
      action: more-info
    hold_action:
    use_entity_picture: false
    icon_color: white
    entity: sensor.lumi_lumi_weather_temperature
    double_tap_action:
    icon: mdi:bathtub-outline
    tap_action:
    hold_action:
    entity: sensor.bedroom_temperature_temperature
    double_tap_action:
    icon: mdi:bed-king-outline
    tap_action:
    hold_action:
    entity: sensor.hue_motion_sensor_1_temperature
    double_tap_action:
    icon: mdi:fridge-bottom
    tap_action:
    hold_action:
  - type: template
    entity: alarm_control_panel.house
    icon_color: >-
      {{ 'green' if is_state ('alarm_control_panel.house', 'armed_away') else
      'red' }}
    double_tap_action:
    tap_action:
    hold_action:
    icon: mdi:shield-home
    content: |
      {{ states('alarm_control_panel.house') }}
    entity: sensor.toilet_temperature_temperature
    double_tap_action:
    icon: mdi:toilet
    tap_action:
    hold_action:
    entity: sun.sun
    double_tap_action:
    icon_color: orange
    tap_action:
    hold_action:
    entity: sensor.sun_next_rising
    double_tap_action:
    tap_action:
    hold_action:
    icon_color: yellow
alignment: center

(Ja, sommige zaken kunnen beter, ik ben lerende... O-) )

Nu heb ik via HACS een nieuwe integration gevonden die ik graag wil gebruiken: Anniversaries.

De website gevolgd (hier te vinden), appeltje eitje.
Vul mijn gegevens in, en er komt een waarde uit die standaard uit de entity komt rollen.
Die heb ik niet nodig, maar er zit wel een attribute bij, die ik WEL wil hebben, namelijk: 'weeks_remaining'

Stop ik het hele verhaal (zonder de mushroom-card wel te verstaan) in een 'entity-card' en ik zeg dat ik die 'weeks_remaining' wil zien, dat doet ie dat.

Maar hij vertikt het om het me te laten zien i.c.m. mijn bovenstaande mushroon-chips-card': Ik krijg het niet voor elkaar dat de code alleen de attribute laat zien, ongeacht hoevaak ik deze ook of weggooi, verwijder, reboot, CTRL-F5: Maakt geen *PIEP* uit, je doet zelf maar. De waarde van de entity zélf, laat hij in de mushroom-card' wel zien.

Hoppie veel info (met een geklaagsausje erover heen :P ) met de concrete vraag:
Hoe krijg ik de waarde van 'weeks_remaining: 6' extraheert uit deze sensor, zonder de rest en kan ik dat in een andere card proppen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
sensor.anniversary_tw_awards_2023tweakers_net_awards_2023
Tweakers.net Awards 2023
attribution: Sensor data calculated by Anniversaries Integration
years_at_anniversary: 0
current_years: -1
date: 2023-09-21T00:00:00+02:00
next_date: 2023-09-21T00:00:00+02:00
weeks_remaining: 6
unit_of_measurement: weeks_remaining
icon: mdi:calendar-blank
friendly_name: Tweakers.net Awards 2023

• Toppe
Verwijderd schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:19:
[...]

Je vertelt me echt niets dat ik niet al wist, behalve je punt, dat weet ik nog steeds niet.

Maar zonder gein: wat is "beter" in "sneller en beter"?
Ai kan routines herkennen, wij mensen zijn slechts de uitvoerende factor.

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:26
WFvN schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:14:
[...]

Schuinige setup kan best wel veel schelen met de batterij. Ik kan me zo voorstellen dat signaal uitstuurt of vaker uitstuurt als hij water registreert registreert.

Heb jij ook zo'n waterlekkage sensor gebruikt? Ik kan me zo voorstellen dat een echte regensensor toch anders met gemeten vochtigheid omgaat dan een regensensor.

En jouw voeding is dat ook een lithiumcell zoals de 2032?
Yes, gewoon standaard uit de verpakking met de originele batterij.

Ik weet verder niet wat er anders zou moeten zijn? Regen = contact, geen regen= geen contact, meer hoef ik eigenlijk niet te weten voor dit doel. De hoeveelheid neerslag is niet relevant. Hoeveel energie het contact (regen) exact verbruikt durf ik niet te zeggen, maar volgens mij zendt de sensor alleen een signaal uit wanneer de status verandert en kost dat de meeste energie.

Voor de geinteresseerden, ik heb deze in gebruik: https://www.thingiverse.com/thing:4920134

Verder gebruik ik de combinatie met buienradar, dit werkt meestal wel betrouwbaar is de ervaring tot dusver. Af en toe een false-positive, maar dat vind ik persoonlijk geen ramp. Liever dat dan schimmel op je zonweringen. Ik gebruik een forecast window van een uur, komt er binnen een uur meer dan 0 mm regen, dan gaan de zonweringen dicht. Mocht buienradar er eentje missen, dan heb ik de regensensor nog. Windsnelheid doe ik niets mee.

Een mooi neveneffect is dat wanneer de zonweringen dicht gaan, wij automatisch al in een opruimstand schieten om ons naar binnen te verplaatsen, niet alleen de zonweringen zijn geautomatiseerd, wij ook blijkbaar :+

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16-01 22:06
Dwazer schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:34:
People,

Ik vraag niet vaak om een zetje de juiste kant op, maar bij deze trek ik de haren uit m'n hoofd (En ben zo kaal als een biljartbal...)

Op mijn dashboard, heb ik een verzameling van een aantal sensors in een 'custom:mushroom-chips-card' kunnen proppen. Lekker klein, geeft de juiste info die ik nodig heb, hoppa.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
chips:
    icon: mdi:currency-eur
    entity: sensor.eur_usd_2
    double_tap_action:
    tap_action:
      action: more-info
    hold_action:
    entity: sensor.lumi_lumi_weather_temperature
    double_tap_action:
    icon: mdi:bathtub-outline
    tap_action:
    hold_action:
    entity: sensor.bedroom_temperature_temperature
    double_tap_action:
    icon: mdi:bed-king-outline
    tap_action:
    hold_action:
    entity: sensor.hue_motion_sensor_1_temperature
    double_tap_action:
    icon: mdi:fridge-bottom
    tap_action:
    hold_action:
    entity: alarm_control_panel.house
    icon_color: >-
      {{ 'green' if is_state ('alarm_control_panel.house', 'armed_away') else
      'red' }}
    double_tap_action:
    tap_action:
    hold_action:
    icon: mdi:shield-home
    content: |
      {{ states('alarm_control_panel.house') }}
    entity: sensor.toilet_temperature_temperature
    double_tap_action:
    icon: mdi:toilet
    tap_action:
    hold_action:
    entity: sun.sun
    double_tap_action:
    icon_color: orange
    tap_action:
    hold_action:
    entity: sensor.sun_next_rising
    double_tap_action:
    tap_action:
    hold_action:
    icon_color: yellow
alignment: center

(Ja, sommige zaken kunnen beter, ik ben lerende... O-) )

Nu heb ik via HACS een nieuwe integration gevonden die ik graag wil gebruiken: Anniversaries.

De website gevolgd (hier te vinden), appeltje eitje.
Vul mijn gegevens in, en er komt een waarde uit die standaard uit de entity komt rollen.
Die heb ik niet nodig, maar er zit wel een attribute bij, die ik WEL wil hebben, namelijk: 'weeks_remaining'

Stop ik het hele verhaal (zonder de mushroom-card wel te verstaan) in een 'entity-card' en ik zeg dat ik die 'weeks_remaining' wil zien, dat doet ie dat.

Maar hij vertikt het om het me te laten zien i.c.m. mijn bovenstaande mushroon-chips-card': Ik krijg het niet voor elkaar dat de code alleen de attribute laat zien, ongeacht hoevaak ik deze ook of weggooi, verwijder, reboot, CTRL-F5: Maakt geen *PIEP* uit, je doet zelf maar. De waarde van de entity zélf, laat hij in de mushroom-card' wel zien.

Hoppie veel info (met een geklaagsausje erover heen :P ) met de concrete vraag:
Hoe krijg ik de waarde van 'weeks_remaining: 6' extraheert uit deze sensor, zonder de rest en kan ik dat in een andere card proppen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
sensor.anniversary_tw_awards_2023tweakers_net_awards_2023
Tweakers.net Awards 2023
attribution: Sensor data calculated by Anniversaries Integration
years_at_anniversary: 0
current_years: -1
date: 2023-09-21T00:00:00+02:00
next_date: 2023-09-21T00:00:00+02:00
weeks_remaining: 6
unit_of_measurement: weeks_remaining
icon: mdi:calendar-blank
friendly_name: Tweakers.net Awards 2023
Leuke uitdaging! Ben wat aan het testen gegaan en ik kom met de volgende code wel uit:

YAML:
1
2
3
4
5
chips:
    entity: climate.woonkamer
    content: "{{ state_attr('climate.woonkamer', 'temperature') }}"

Deze toont me keurig de ingestelde temperatuur in de woonkamer. Als je de entiteit en het attribuut vervangt door de voor jou relevante opties moet het lukken.

• TheFes
Ronker32 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:50:
[...]

Leuke uitdaging! Ben wat aan het testen gegaan en ik kom met de volgende code wel uit:

YAML:
1
2
3
4
5
chips:
    content: "{{ state_attr('climate.woonkamer', 'temperature') }}"

Deze toont me keurig de ingestelde temperatuur in de woonkamer. Als je de entiteit en het attribuut vervangt door de voor jou relevante opties moet het lukken.
Dit inderdaad, een Mushroom template chip.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Ronker32 en @Dwazer

Iets mooier:
YAML:
1
2
3
4
5
chips:
    content: "{{ state_attr(entity, 'temperature') }}"

En als je gebruikte entiteit ook een icon heeft dan kan je toevoegen:
YAML:
1
    icon: "{{ state_attr(entity, 'icon') }}"

Of voor een entity picture:
YAML:
1
    picture: "{{ state_attr(entity, 'entity_picture') }}"

• Dwazer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-11-2025
Septillion schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 14:00:
@Ronker32 en @Dwazer

Iets mooier:
YAML:
1
2
3
4
5
chips:
    content: "{{ state_attr(entity, 'temperature') }}"

En als je gebruikte entiteit ook een icon heeft dan kan je toevoegen:
YAML:
1
    icon: "{{ state_attr(entity, 'icon') }}"

Of voor een entity picture:
YAML:
1
    picture: "{{ state_attr(entity, 'entity_picture') }}"
Op al de gegeven mogelijkheden, kwamen de meeste terug met een fAuDtmeldung.

Uiteindelijk was de laatste die ik probeerde, was de oplossing die het em deed:

YAML:
1
content: '{{ state_attr(entity, "weeks_remaining")}}'

Nu staat de waarde er die ik wilde hebben, zonder álle muk er omheen :)
Dank x 1000!! _/-\o_ O+ :>

(Alleen waarom die regel persé een "(entity..." MOÉST hebben i.p.v. een uitgetypte enity, is m ij nog even een raadsel... Maar dat is voor later _/-\o_ )

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik heb een aantal HUE Wall module switches. Dit zijn modules waarmee je normale aan/uit schakelaars op de muur slim kunt maken.

Deze worden keurig door HA gezien en toegevoegd. Turn on functie werkt ook. Echter kun je de module ook aansluiten op 2 wipschakelaars. In de logbook zie ik:

Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2023/08/04/image.png

Turn on -> is voor eerste schakelaar aan en "left" is voor de tweede schakelaar.

Als ik dan een automation wil aanmaken voor Left - zie ik alleen de optie "right".

Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2023/08/04/image891f05e427a038e8.md.png

Handmatig de code aanpassen naar LEFT geeft:
Message malformed: device does not have trigger ('remote_button_short_press', 'left')

Iemand een idee hoe ik dit kan tackelen?

Mijn V&A

• sinuz
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online
Is het de rdm001? Zoja: heb je de schakelmodule wel in de juiste modus staan?

• Workaholic
  • Niet online
sinuz schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 14:54:
Is het de rdm001? Zoja: heb je de schakelmodule wel in de juiste modus staan?
Ah kijk - dat wist ik niet. Dank! Ik heb een oude tutorial gevonden.. wel omslachtig om aan te passen. Kan dit niet eenvoudiger, moet er op drukken en dan snel terug rennen, read + write etc. :)? OF zelf geen ervaring mee?

Mijn V&A

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

[Afbeelding]
Ik ben juist op zoek naar zaken als bijvoorbeeld anomaliedetectie of iets in die richting.

Die leek er zijn met hastic.io, maar dat blijkt toch niet helemaal te werken.

Ik zou bijvoorbeeld een melding willen hebben wanneer mijn energieverbruik afwijkt, rare temperaturen etc. Zaken waar je nu zelf een automation/trigger voor moet bedenken omdat je het 1x hebt meegemaakt, maar zou fijn zijn als zulke afwijkingen direct gedetecteerd werden voordat je het zelf bedenk :)

• sinuz
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online
Workaholic schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:14:
[...]

Ah kijk - dat wist ik niet. Dank! Ik heb een oude tutorial gevonden.. wel omslachtig om aan te passen. Kan dit niet eenvoudiger, moet er op drukken en dan snel terug rennen, read + write etc. :)? OF zelf geen ervaring mee?
Ik heb hem zelf in de goede modus gezet roen hij nog op mn bureau lag, daarbij was het wel zaak dat er weinig tijd zat tussen het wakker worden van de module (door te schakelen) en het versturen van het commando. Toen ik dat eenmaal door had ging het vrij soepel.

Ik heb overigens een blueprint voor deze module en drukcontacten gemaakt, mogelijk heb je daar wat aan: https://community.home-as...uble-rocker-switch/560209

• vanWalsum
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-01 22:27
vanWalsum schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 21:38:
Ik heb sinds een paar weken een RPI4 staan met Home Assistant OS er op. Vandaag mijn RFXcom ontvangen, want ik wil graag mij ics2000 gaan vervangen voor de PI4. Echter; ik had gehoopt dat de RFXcom de codes kon uitlezen vanuit mijn ics2000 door mijn lampen te bedienen, en deze dan zou toevoegen als niet entiteit in de automatische modus. Kan dit? Of moet ik echt alle stopcontacten opnieuw gaan inleren zodat de ICS2000 ze niet meer kan bedienen. (ik heb een aantal oude stekkerdozen van KAKU die slechts 1 zender ondersteunen).

Kortom, kan ik "gebeurteniscodes" uitlezen met de RFXcom?

Update --> Heb hem de hele nacht op automatisch laten staan, je zou verwachten dat hij ergens wel wat oppakt, maar niks. Moet je hem nog in een bepaalde learn-mode zetten?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Iemand tips?

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
ik heb een vraag, en weet uberhaupt niet of het kan op de manier zoals ik in mijn hoofd heb zitten.

ik heb een camera en een automatisch hek (met een shelly uni)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-40t8GJbViznrDAXFlmRSaifUjQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/e6SRpFrw14iPJqlW3wxOlgmy.png?f=fotoalbum_large
nu zijn dit nog 2 apparte vensters
1 camera.
2. hek open.

bestaand er een manier om BV die tekst ''opname'' aan te passen naar ''gate'' om het comando hek open te geven?
ik vermoed dat ik het via service kan oplossen als dit niet lukt.. (lang klikken en service aanroepen)
Maar mooier zou een knop in het camera venster zijn

UPDATE
heb het nu zo dat bij lang indrukken op het camera beeld het hek opent.
nu nog even de verversings snelheid opzoeken. 5 sec is iets te veel

[ Voor 51% gewijzigd door jack zomer op 04-08-2023 19:12 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Henkiejoo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15-09-2025
Hoe doen jullie dat nou?

Ik ben mijn dashboards aan het re-designen. Kijken wat er in de afgelopen jaren aan integraties bij gekomen is (veel...).

Ik heb altijd mijn dashboards functioneel ingericht, 1 voor alle lampen, 1 voor alle verwarming en airco's etc.

Nu ben ik aan het testen of 1 tabje per kamer/ruimte handig is. Lampen, rolgordijnen, radio, verwarming per kamer.
Het werkt wel, maar omdat niet elke ruimte dezelfde zaken heeft, wordt het er niet makkelijker op.

Hoe kijken daar tegenaan?

• KingJ87
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09-01 15:07
jack zomer schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 18:54:
..........

bestaand er een manier om BV die tekst ''opname'' aan te passen naar ''gate'' om het comando hek open te geven?
ik vermoed dat ik het via service kan oplossen als dit niet lukt.. (lang klikken en service aanroepen)
Maar mooier zou een knop in het camera venster zijn
Met welke integratie heb je de camera toegevoegd?

Ik gebruik namelijk WebRTC voor mijn camera stream en daar kan je snelkoppelingen in het beeld zetten.

zie: github.com/AlexxIT/WebRTC

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
KingJ87 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 19:12:
[...]

Met welke integratie heb je de camera toegevoegd?

Ik gebruik namelijk WebRTC voor mijn camera stream en daar kan je snelkoppelingen in het beeld zetten.

zie: github.com/AlexxIT/WebRTC
unify for homeassistant
ik ga eens naar webrtc kijken, gelukkig kunnen de ubiquiti cameras met webrtc samenwerken.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-10-2025
Zoals enkele dagen geleden hier gemeld heb ik een SSD aangeschaft om met mijn RPI 3B Home assistant te draaien. Nu kom ik erachter dat de RPI 3B niet boot van een SSD home assistant image. Met de RPI en de SSD is niets mis. Met een Rasbian OS nooit problemen gehad met booten van SSD. Inmiddels wat topics gevonden hierover zoals https://community.home-as...-pi-3b-ssd-drive/475568/7 Ik vind eigen wel dat dit in de topicstart mag staan, jammer ook dat ik geen reacties heb gekregen op mijn bericht, dan had ik die SSD niet aangeschaft.

[ Voor 3% gewijzigd door Poecillia op 04-08-2023 22:27 ]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:07

de Peer

under peer review

Poecillia schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 19:54:
Zoals enkele dagen geleden hier gemeld heb ik een SSD aangeschaft om met mijn RPI 3B Home assistant te draaien. Nu kom ik erachter dat de RPI dus op een RPI 3B niet boot van een SSD. Met de RPI en de SSD is niets mis. Met een Rasbian OS nooit problemen gehad met booten van SSD. Inmiddels wat topics gevonden hierover zoals https://community.home-as...-pi-3b-ssd-drive/475568/7 Ik vind eigen wel dat dit in de topicstart mag staan, jammer ook dat ik geen reacties heb gekregen op mijn bericht, dan had ik die SSD niet aangeschaft.
Dat hij niet boot via ssd maakt de ssd niet onbruikbaar. Veel mensen gebruiken een sdkaart voor boot en ssd voor opslag.
Je hebt dus niet per se een miskoop gedaan.

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Zoals enkele dagen geleden hier gemeld heb ik een SSD aangeschaft om met mijn RPI 3B Home assistant te draaien. Nu kom ik erachter dat de RPI dus op een RPI 3B niet boot van een SSD. Met de RPI en de SSD is niets mis. Met een Rasbian OS nooit problemen gehad met booten van SSD. Inmiddels wat topics gevonden hierover zoals https://community.home-as...-pi-3b-ssd-drive/475568/7 Ik vind eigen wel dat dit in de topicstart mag staan, jammer ook dat ik geen reacties heb gekregen op mijn bericht, dan had ik die SSD niet aangeschaft.
Hij boot niet van USB maar als je alleen je /boot map op je SD kaartje zet en je root filesysteem / op de SSD wordt er zo weinig naar de SD kaartje geschreven dat die jaren mee kan.

• Poecillia
de Peer schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 20:02:
[...]

Dat hij niet boot via ssd maakt de ssd niet onbruikbaar. Veel mensen gebruiken een sdkaart voor boot en ssd voor opslag.
Je hebt dus niet per se een miskoop gedaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Poecillia op 04-08-2023 22:35 ]

• Poecillia
synoniem schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 20:57:
[...]

Hij boot niet van USB maar als je alleen je /boot map op je SD kaartje zet en je root filesysteem / op de SSD wordt er zo weinig naar de SD kaartje geschreven dat die jaren mee kan.
Niet ideaal, maar te overwegen. Dan moet de image op de SD kaart. Hoe configureer ik dat het root/filesysteem van SSD wordt gelezen?
Andere optie is docker, maar daar wilde ik juist vanaf.

[ Voor 24% gewijzigd door Poecillia op 04-08-2023 22:39 ]

• RedRayMann
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:58
Zoals enkele dagen geleden hier gemeld heb ik een SSD aangeschaft om met mijn RPI 3B Home assistant te draaien. Nu kom ik erachter dat de RPI 3B niet boot van een SSD home assistant image. Met de RPI en de SSD is niets mis. Met een Rasbian OS nooit problemen gehad met booten van SSD. Inmiddels wat topics gevonden hierover zoals https://community.home-as...-pi-3b-ssd-drive/475568/7 Ik vind eigen wel dat dit in de topicstart mag staan, jammer ook dat ik geen reacties heb gekregen op mijn bericht, dan had ik die SSD niet aangeschaft.
Lees mijn berichtje van een tijd terug;

RedRayMann in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

Heb ook een Pi 3B
Wilde ook naar SSD

heb de SSD aangesloten, op de knop gedrukt en in notime draaide ik vanaf een SSD

Ga naar settings/System/Storage
http://ip:8123/config/storage

• Poecillia
RedRayMann schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:40:
[...]

Lees mijn berichtje van een tijd terug;

RedRayMann in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

Heb ook een Pi 3B
Wilde ook naar SSD

heb de SSD aangesloten, op de knop gedrukt en in notime draaide ik vanaf een SSD

Ga naar settings/System/Storage
http://ip:8123/config/storage
Ok, bedankt, dat lijkt eenvoudig. Nog even een stabiele SD kaart opzoeken. SD kaart moet wel blijven zitten toch?

• RedRayMann
En een dubbelpost, de reden dat ik het topic opzocht.

Wat is het nut van de kaart in de linker balk?
Welke tutorial ik ook lees, welk filmpje ik ook kijk, ik krijg mijn eigen mobiel niet zichtbaar.

Ik heb gedaan;
https://www.home-assistant.io/integrations/map/
Mijn configuratie moet standaard voorzien zijn van de default config
Ook het toevoegen van "map:" in de configuration.yaml heeft geen meerwaarde.

Ook dit gedaan
https://www.home-assistant.io/dashboards/map/

Heb de app op mijn mobiel geopend, gps aan en geosensor aan
Als ik op mijn werk via VPN inlog op mijn thuis netwerk kan ik met HA communiceren, maar zie geen wijzigingen
Ook als ik thuis ben en mijn thuis locatie wijzig, geen effect

En nu ik er mee bezig ben, zie ik dat mijn locatie op mijn mobiel nog op mijn werk adres staat waar ik gisteren was!
Dus ook de app werkt niet lekker op mijn telefoon.

Iemand tips?
De reden dat ik dit geactiveerd wil hebben is dat ik af en toe (in overleg met mijn vriendin :) ) onze locaties wil delen met HA om meldingen te krijgen. Zeker als we individueel laat in de avond of begin nacht op de fiets op pad zijn.
Zoals een automatische melding dat zij weg gaat van de cursus, en eventueel een melding als ze bij een kruispunt halverwege komt.

--edit--
"Nachtwerk"
Lekker nerden en de hoop opgeven...

Raad eens, 40 min nadat ik deze post heb geplaatst zie ik ineens een R op mijn maps!
Ofwel, * RedRayMann is thuis!

Ondanks dat altijd gezegd wordt dat in de home locatie je niet zichtbaar bent, zie ik mijzelf gewoon thuis!
Morgen de deur uit, vpn aan en kijken of hij mij volgt/blijft werken.

--update--
hoe ik denk dat ik het heb laten werken;
1) map: in configuration.yaml
2) Persoon aangemaakt bij instellingen
3) App installeren
4) Geo locatie sensor aanzetten, gps aan, accubespaar dingen uit
5) Device_tracker.{naam van apparaat ingesteld in de app} ingesteld bij de persoon van puntje 2

Dit is denk ik de samenvatting. Wat ik al tig keer geprobeerd had, maar niet wilde werken.

[ Voor 33% gewijzigd door RedRayMann op 04-08-2023 23:51 ]

• RedRayMann
Poecillia schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:48:
[...]

Ok, bedankt, dat lijkt eenvoudig. Nog even een stabiele SD kaart opzoeken. SD kaart moet wel blijven zitten toch?
Die van mij zit er nog in inderdaad.
Ik had HA op een SD gezet, lekker mee gespeeld en ben toen gaan uitzoeken hoe ik het over kon zetten. En de moed was mij in de schoenen gezakt tot ik dit tegen kwam.

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

mijn insomina heeft toch nog ergens naar geleid.
een beter slaap script waar ik de tijd van kan instellen. Dat in een bepaalde tijd de muziek langzaam uit gaat,

nu nog slaap tracks

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88

alias: Slapen
sequence:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: template
            value_template: "{{sleeptime  is defined}} "
        sequence:
          - service: var.set
            data:
              entity_id: var.sleep_volume_decrease
              value: >-
                {{state_attr('media_player.vision_snapcast_client','volume_level')|
                float / sleeptime }}
    default:
        data:
          entity_id: var.sleep_volume_decrease
            float / 120 }}
    data:
      entity_id: var.sleep_volume
      value: "{{state_attr('media_player.vision_snapcast_client','volume_level') }}"
    data:
      entity_id: var.sleep_current_volume
        float }}
  - repeat:
      while:
          value_template: >-
            {{ 
            (state_attr('media_player.vision_snapcast_client','volume_level'))|float
            > 00.1  }}
      sequence:
        - delay:
            hours: 0
            minutes: 0
            seconds: 30
            milliseconds: 0
        - if:
            - condition: or
              conditions:
                    ((state_attr('media_player.vision_snapcast_client','volume_level')
                    | float) < (states('var.sleep_current_volume') | float -
                    0.1)) or
                    ((state_attr('media_player.vision_snapcast_client','volume_level')
                    | float) > (states('var.sleep_current_volume') | float +
                    0.1)) }}
                    {{state_attr('media_player.vision_snapcast_client','is_volume_muted')
                    }}
          then:
            - service: script.mute_slaapkamer
              data: {}
              data:
                volume_level: "{{ states('var.sleep_volume') | float}}"
              target:
                entity_id: media_player.vision_snapcast_client
            - stop: volume changed
          data:
            entity_id: var.sleep_current_volume
              {{ states('var.sleep_current_volume')|float   -
              states('var.sleep_volume_decrease')|float }}
          data_template:
            volume_level: >-
              {% set volume = states('var.sleep_current_volume')|float %} {{ 0
              if volume < 0 else volume }}
  - service: script.mute_slaapkamer
    data: {}
    data:
      volume_level: "{{ states('var.sleep_volume') | float}}"
    target:
mode: single

>.< >.< >.< >.<

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-01 00:46
Zover ik weet moet je RFX sensoren koppelen aan je RFX coordinator. Ze moeten elkaar "vertrouwen". Je krijgt het niet voor elkaar om alleen de state af te lezen als je nog gekoppeld bent aan de ICS2000, omdat de verzonden info dan versleuteld is.

Dus ik denk dat je de ICS2000 moet ontkoppelen en dat je de sensoren moet koppelen aan je coordinator. Ik heb hier zelf nooit mee gewerkt (heb al in mijn ICS2000 tijd alleen gebruik gemaakt van Zigbee sensoren vanwege de 2-weg communicatie). Ik zou zelf een sensor ontkoppelen en daarmee experimenteren of ik 'm zou kunnen koppelen. Als dat lukt de rest.

[ Voor 3% gewijzigd door oltk op 05-08-2023 10:25 ]

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-01 00:46

Misschien iets te "China" maar ik zou het wel mooi vinden als HA uit mijn camera beelden kan doorgeven dat er buiten iets anders gaande is dan standaard. Iemand die voor de deur staat die er nog niet eerder heeft gestaan (gezichtsherkenning) of afwijkende kleding aan heeft, afwijkende spullen bij zich heeft, er een onbekende auto staat.

• RedRayMann
Ik ga mijn volgende project aan.
Op onze nachtkastjes ligt aan elke kant een usbc kabel aan één stekkerblok. Wij laden niet altijd aan de zelfde kant de telefoon (dus niet ik standaard links en vriendin standaard rechts)

Ik heb diverse brueprints gevonden om een switch aan te zetten bij x percentage accu vanuit de app.

Maar alle automations gaan om 1 persoon, 1 telefoon en 1 lader.

Nu wil ik eigenlijk twee telefoons uitlezen en 1 lader schakelen.
Dus ga proberen;
Twee automations naast elkaar. Maar ben benieuwd hoe hij reageert als de accu statussen verschillen. Zoals accu 1 bijna leeg en moet laden en de andere bijna vol en stopt (of vol genoeg, maar dan zal hij niets triggeren)

Misschien is er iets met de "or" functie zodat ik alsnog 1 automation kan gebruiken.

Ben benieuwd of jullie ervaringen hebben.

• Toppe
oltk schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 10:30:
[...]

Misschien iets te "China" maar ik zou het wel mooi vinden als HA uit mijn camera beelden kan doorgeven dat er buiten iets anders gaande is dan standaard. Iemand die voor de deur staat die er nog niet eerder heeft gestaan (gezichtsherkenning) of afwijkende kleding aan heeft, afwijkende spullen bij zich heeft, er een onbekende auto staat.
Dan ga je Ai toepassen op een camera, dat is iets wat ik niet prettig zou vinden, de beelden moeten namelijk real-time verwerkt gaat worden. Dat is met 1 camera nog wel te doen maar als je 5 camera’s hebt hangen….

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

RedRayMann schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 12:19:
Ik ga mijn volgende project aan.
Op onze nachtkastjes ligt aan elke kant een usbc kabel aan één stekkerblok. Wij laden niet altijd aan de zelfde kant de telefoon (dus niet ik standaard links en vriendin standaard rechts)

Ik heb diverse brueprints gevonden om een switch aan te zetten bij x percentage accu vanuit de app.

Maar alle automations gaan om 1 persoon, 1 telefoon en 1 lader.

Nu wil ik eigenlijk twee telefoons uitlezen en 1 lader schakelen.
Dus ga proberen;
Twee automations naast elkaar. Maar ben benieuwd hoe hij reageert als de accu statussen verschillen. Zoals accu 1 bijna leeg en moet laden en de andere bijna vol en stopt (of vol genoeg, maar dan zal hij niets triggeren)

Misschien is er iets met de "or" functie zodat ik alsnog 1 automation kan gebruiken.

Ben benieuwd of jullie ervaringen hebben.
Ik snap niet helemaal wat je precies wilt, maar 1 automation met een 'or' werkt prima.

2 triggers op batterijpercentage Beide telefoons.

Condition: of jouw telefoon <X% of je vriendin's telefoon <X%

Action: lader aanschakelen

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• RedRayMann
Swerfer schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 12:51:
[...]
Ik snap niet helemaal wat je precies wilt, maar 1 automation met een 'or' werkt prima.

2 triggers op batterijpercentage Beide telefoons.

Condition: of jouw telefoon <X% of je vriendin's telefoon <X%

Action: lader aanschakelen
Ik had ideeën zoals;

https://community.home-as...attery-phone-level/395023

https://community.home-as...ry-level-when-home/262660

https://community.home-as...f-by-battery-level/298081

Ik snap niet altijd alles mbt programmeren en kan niet goed zelf code schrijven. Ik kopieer veel, leer, maak fouten, wijzig en leer weer :-)
Vandaar dat ik vanuit zo'n blueprint wilde starten.

Zelfde met de locaties, telefoon van vriendin werkt perfect. Maar ondanks dat we 80km van huis zitten, is haar locatie in HA wel goed geupdate maar ben ik nog steeds thuis :-S (volgens HA)
Waarom werkt mijn telefoon dan weer niet. Gisteravond werkte het thuis goed. Heb vanochtend alles gelijk gemaakt in de apps en die van vriendin werkt wel :-S
In de app is de locatie wel goed geupdate. Dus daar gaat het wel goed.

Ahg, een hobbie mag tijd kosten :-P

• Stef CB
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 31-12-2025
Welke sensor gebruiken jullie voor HA om temperatuur en vochtigheid in huis te meten?

☀️ 7.290 wp | ♨️Geothermische WP Thermia Calibra Cool 7 |🏡 Home Assistant |🚘 Tesla Y |🔋 Marstek V2 5.12kwh | 🤖Hookii Neomow X

• RedRayMann
Stef CB schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 15:31:
Welke sensor gebruiken jullie voor HA om temperatuur en vochtigheid in huis te meten?
Ik gebruik een oude Xiaomi Temp/Hum sensor

https://zigbee.blakadder.com/Xiaomi_WSDCGQ01LM.html

• Gonzalez
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06-01 20:57
Ik heb op verschillende plaatsen in huis deze hangen.
https://www.aqara.com/en/...perature-humidity-sensor/
Zeer tevreden over.

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Ik gebruik Sonof sensoren van 9 euro. Werken goed, ook in een mesh. Je hoeft hem dus niet in het bereik van de coordinator te hebben.

Ik heb er zelfs één al een paar weken in mijn vrieskist liggen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dW6hgHQdfLEx7ueu0i-MJ2PsiA8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LxwqEpVyJzGdNFboZM52lqHK.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.tinytronics.n...vochtigheidssensor-zigbee

• Paterman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17-11-2025
Kan iemand mij helpen. Ik heb sinds gisteren mijn TP Deco X50 PoE geinstalleerd. Alles werkt. Heb de eerste Deco in router modes en SSID en wachtwoord overgenomen van mijn KPN Modem. En heb de WiFi uitgezet op mijn modem.

Nu krijg ik via de browser op mijn mac geen toegang meer tot Home Assistant. Via de app op mijn mobiel lukt dit wel.

Iemand een idee hoe dit kan?

• Stef CB
Swerfer schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 15:56:
[...]

Ik gebruik Sonof sensoren van 9 euro. Werken goed, ook in een mesh. Je hoeft hem dus niet in het bereik van de coordinator te hebben.

[Afbeelding]

En die batterij gaat lang mee?

☀️ 7.290 wp | ♨️Geothermische WP Thermia Calibra Cool 7 |🏡 Home Assistant |🚘 Tesla Y |🔋 Marstek V2 5.12kwh | 🤖Hookii Neomow X

• Workaholic
  • Niet online
Ora et Labora schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:18:
[...]

Ik begrijp niet wat je bedoeling is, maar ik zou iets maken als: (in 1 automatisering)

Trigger: Beweging
Triggerid: aan

Trigger: Knop aan
Triggerid: aan

Trigger: Geen beweging voor 30 minuten.
Triggerid: uit

Trigger: Knop uit
Triggerid: uit.

Acties:
Choose.
Triggered by aan:
Lamp aan.

Triggered by uit:
Lamp uit.
Toch nog even een vraag over de hue sensoren die ik gebruik om lampen aan te zetten OF badkamer ventilatoren aan/uit te schakelen.

Voor de ventilator - deze wil ik 50 minuten laten draaien nadat er geen beweging meer is gedetecteerd. Begrijp ik het goed dat ik dan hier de 50 minuten moet vermelden?

Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2023/08/05/image.md.png

Voor de lamp wil ik hetzelfde doen, bij detectie van beweging in de gang - lampen aan, na 1 uur weer uit om stroom te besparen. Ik heb trigger id AAN en UIT gemaakt en dan twee choose opties met trigger call service lights, of call service switch toggle on.

[ Voor 12% gewijzigd door Workaholic op 05-08-2023 16:28 ]

Mijn V&A

• Workaholic
  • Niet online
Swerfer schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 15:56:
[...]

[Afbeelding]

Bij amazon iets goedkoper te krijgen. Ben wel benieuwd naar de batterij duur, lees dat ze na enkele maanden al leeg zijn. Dat is wel vrij rap als ik er 10 ga monteren :D

Mijn V&A

• Stef CB
Workaholic schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 16:37:
[...]

Bij amazon iets goedkoper te krijgen. Ben wel benieuwd naar de batterij duur, lees dat ze na enkele maanden al leeg zijn. Dat is wel vrij rap als ik er 10 ga monteren :D
Dezelfde vraag hier :D
Ben van plan 6 stuks te kopen, dan kijk ik sneller naar de aqara gezien deze precies toch iets kwalitatiever zijn op het eerste zicht.

Ik lees dat bij aqara de batterij 2 jaar zou meegaan, neem dan nog 1 jaar in het slechtste geval wat goed te doen is.

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Stef CB schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 16:23:
[...]

En die batterij gaat lang mee?
Die in de vrieskist waarschijnlijk niet. De batterij zou normaal gezien makkelijk een jaar mee gaan. Pas bij een temperatuurwijziging gaat hij zenden.

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Stef CB schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 16:46:
[...]

Dezelfde vraag hier :D
Ben van plan 6 stuks te kopen, dan kijk ik sneller naar de aqara gezien deze precies toch iets kwalitatiever zijn op het eerste zicht.

Ik lees dat bij aqara de batterij 2 jaar zou meegaan, neem dan nog 1 jaar in het slechtste geval wat goed te doen is.
Let wel op dat de Aqara niet in een mesh werkt. Hij moet dus in het bereik van de coordinator zijn...

• peetgate
  • Laatst online: 06-01 08:48
Ik heb achter elke schakelaar in huis een Shelly gebouwd. De lampen draaien op Zigbee. Nu wil ik een scriptje bouwen dat automatisch mijn Zigbee-lampen kan resetten met behulp van de Shelly's. Het probleem nu is dat ik geen zin heb om voor elke Shelly apart een script te bouwen.

(Hoe) kan ik een script (of automatisering) bouwen dat met bijvoorbeeld een helper of een variabele mij de mogelijkheid geeft om te kiezen welke lamp ik wil resetten? Ik zie dan dus voor mij dat de bewuste Shelly voor de actie wordt gekozen door de status van de helper of de variabele. Ik ben benieuwd of dit kan!

edit: oh, en als we toch bezig zijn: hoe kan ik een trigger bouwen die afgaat wanneer ik binnen een bepaalde tijd een x aantal keer de knop van de Shelly omschakel? Dus bijvoorbeeld trigger als ik binnen drie seconden de knop 4 keer omschakel. alvast bedankt voor het meedenken! :)

[ Voor 20% gewijzigd door peetgate op 05-08-2023 17:05 ]

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:42

tozzke

aka tozzert

Swerfer schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 16:58:
[...]
Let wel op dat de Aqara niet in een mesh werkt. Hij moet dus in het bereik van de coordinator zijn...
Aqara sensoren werken prima in mesh, het zijn alleen zelf geen repeaters/routers omdat ze batterijgevoed zijn maar ze verbinden prima via andere 230V gevoede nodes

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

tozzke schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 17:05:
[...]

Aqara sensoren werken prima in mesh, het zijn alleen zelf geen repeaters/routers omdat ze batterijgevoed zijn maar ze verbinden prima via andere 230V gevoede nodes
Ik heb een Aqara sensor met E-ink display en die doet het prima, maar de eerder genoemde sensor deed het alleen in het bereik van de coordinator. Ik las dat later ook op internet.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:07

de Peer

under peer review

Swerfer schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 17:10:
[...]

Ik heb een Aqara sensor met E-ink display en die doet het prima, maar de eerder genoemde sensor deed het alleen in het bereik van de coordinator. Ik las dat later ook op internet.
Hier doen ze het gewoon 'via' een ikea zigbee repeater.

• Stef CB
Ik ga 4 stuks van de aqara kopen en zie dan wel na enkele maanden hoe ze het doen voordat ik er nog meer koop :)

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

de Peer schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 17:12:
[...]

Hier doen ze het gewoon 'via' een ikea zigbee repeater.
Bij lukte het niet. Zodra ik buiten het bereik van mijn Skyconnect kom, verliest hij de verbinding en gaat hij niet over op andere devices. Als je op Google zoekt, kom je meer van dat soort problemen tegen. Ik las net wel dat je hem kan proberen te re-pairen bij een ander device en dat hij dan wel gaat switchen naar andere mesh devices. Ga ik nog wel een keer proberen.

Edit:

Interessant artikel:

https://community.hubitat...eeping-them-connected/623

Edit 2:

https://community.home-as...nt-to-connect-to/319019/6

[ Voor 19% gewijzigd door Swerfer op 05-08-2023 17:38 ]

Pagina: 1 ... 89 ... 368 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.