Eerst Tweakers, dan shoppen! Bekijk onze selectie van de beste Black Friday deals en voorkom een miskoop door valse kortingen.

Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 90 ... 350 Laatste
Acties:

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Swerfer schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 16:58:
[...]
Let wel op dat de Aqara niet in een mesh werkt. Hij moet dus in het bereik van de coordinator zijn...
Dit klopt niet. Als je de Aqara aanmeldt bij de dichtstbijzijnde repeater dan werkt hij keurig via die repeater.

André Huisman (www.new-line.nl)

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-11 19:48

Swerfer

Hmm...

HuismAndré schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 17:30:
[...]

Dit klopt niet. Als je de Aqara aanmeldt bij de dichtstbijzijnde repeater dan werkt hij keurig via die repeater.
Zie mijn edit in de post boven jouw post. Het hangt van de repeater af. Aqara schijnt niet volledig aan de Zigbee-standaard te voldoen.

[ Voor 4% gewijzigd door Swerfer op 05-08-2023 17:33 ]

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik wil deze gebruiken, maar ik krijg er nog geen data uit met Conbee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EL3jYSp5X3W--4DG8fR3b0G06jI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CJgRC39LBOxVpPe33NugRMAj.jpg?f=fotoalbum_large

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22:57
Ik heb sinds kort Home Assistant op mijn Hyper-V server geïnstalleerd, en al de nodige apparaten en systemen geïntegreerd. Ik ben al aan het kijken naar een oplossing om Zigbee en/of Z-Wave te gaan integreren, maar zover ik heb kunnen vinden zijn dit in de meeste gevallen USB devices. En ik weet dat dit niet gaat werken met Hyper-V, die ondersteund geen USB in de Vm's.

Nu vroeg ik mij af of er ipv USB devices IP varianten hiervan zijn. Ik neem aan dat ik niet de enigste ben met Hyper-V, hoe lossen jullie dit op? Of zijn er andere manieren om hier mee om te gaan?

Btw, ik heb nog geen devices die met Zigbee en/of Z-Wave aangestuurd worden, ben mij dus aan het oriënteren. Het enigste wat ik heb zijn enkele Woox smartpluggen, die werken via WiFi, maar niet te koppelen op HA.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:49
ardvark99 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 18:23:
Ik heb sinds kort Home Assistant op mijn Hyper-V server geïnstalleerd, en al de nodige apparaten en systemen geïntegreerd. Ik ben al aan het kijken naar een oplossing om Zigbee en/of Z-Wave te gaan integreren, maar zover ik heb kunnen vinden zijn dit in de meeste gevallen USB devices. En ik weet dat dit niet gaat werken met Hyper-V, die ondersteund geen USB in de Vm's.

Nu vroeg ik mij af of er ipv USB devices IP varianten hiervan zijn. Ik neem aan dat ik niet de enigste ben met Hyper-V, hoe lossen jullie dit op? Of zijn er andere manieren om hier mee om te gaan?

Btw, ik heb nog geen devices die met Zigbee en/of Z-Wave aangestuurd worden, ben mij dus aan het oriënteren. Het enigste wat ik heb zijn enkele Woox smartpluggen, die werken via WiFi, maar niet te koppelen op HA.
Makkelijkste optie is waarschijnlijk een RPi gebruiken en daar de sticks op aansluiten. Vervolgens heb je twee opties:
Of je gebruikt ser2net om de USB devices over het netwerk beschikbaar te maken. Mogelijk dat je vervolgens de software die je wilt gebruiken daar rechtstreeks mee kan werken (deze dus het device over TCP/IP aanspreekt i.p.v. rechtstreeks een lokaal device) en anders ser2net "andersom" draaien in de VM, zodat ser2net "lokaal" dus een (virtueel) apparaat aanmaakt dat met de ser2net "server" op de RPi babbelt.
Of je gebruikt software waar HA sowieso al mee babbelt over een netwerk / via een netwerk API. Zijnde Zigbee2mqtt of Deconz voor Zigbee en (enige optie) ZWave JS (/UI) voor ZWave. Vervolgens draai je die software direct op de RPi met de sticks en kan HA daar mee babbelen i.p.v. dat die bv met Z2M & ZWave JS UI babbelt over localhost.

Laatste optie heb ik zelf verschillende jaren gebruikt. Op een RPi 2B "zelfs". Daar draaide Z2M & ZWave JS UI op en lag op een "toegankelijke" plek (met HA op een "server" in de kelder, dus "slecht" voor bereik). Maar er zijn ook Tweakers die ser2net gebruiken. Beide kunnen en werken prima.

V.w.b. concreet de vraag v.w.b. hubs die je met het netwerk verbind. In de Zigbee hoek is volgens mij een "merk" hub te verkrijgen die je kunt flashen en gebruiken met Z2M. Bij ZWave is die mogelijkheid er AFAIK niet en zou de enige optie een merk gebonden hub zijn die in HA te integreren is (bv de Fibaro Home Control), maar saar zou ik zelf niet voor kiezen omdat je dan niet echt rechtstreeks ZWave integreert maar het echt een merk specifiek stuk hardware is met eigen abstracties & APIs.

• Hmmbob
  • Laatst online: 07:33
Vorkie schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 17:48:
Ik wil deze gebruiken, maar ik krijg er nog geen data uit met Conbee.

[Afbeelding]
Is dat niet een bluetooth variant dan?

Sometimes you need to plan for coincidence

• Hmmbob
RedRayMann schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:49:
En een dubbelpost, de reden dat ik het topic opzocht.

Wat is het nut van de kaart in de linker balk?
Welke tutorial ik ook lees, welk filmpje ik ook kijk, ik krijg mijn eigen mobiel niet zichtbaar.

Ik heb gedaan;
https://www.home-assistant.io/integrations/map/
Mijn configuratie moet standaard voorzien zijn van de default config
Ook het toevoegen van "map:" in de configuration.yaml heeft geen meerwaarde.

Ook dit gedaan
https://www.home-assistant.io/dashboards/map/

Heb de app op mijn mobiel geopend, gps aan en geosensor aan
Als ik op mijn werk via VPN inlog op mijn thuis netwerk kan ik met HA communiceren, maar zie geen wijzigingen
Ook als ik thuis ben en mijn thuis locatie wijzig, geen effect

En nu ik er mee bezig ben, zie ik dat mijn locatie op mijn mobiel nog op mijn werk adres staat waar ik gisteren was!
Dus ook de app werkt niet lekker op mijn telefoon.

Iemand tips?
De reden dat ik dit geactiveerd wil hebben is dat ik af en toe (in overleg met mijn vriendin :) ) onze locaties wil delen met HA om meldingen te krijgen. Zeker als we individueel laat in de avond of begin nacht op de fiets op pad zijn.
Zoals een automatische melding dat zij weg gaat van de cursus, en eventueel een melding als ze bij een kruispunt halverwege komt.

--edit--
"Nachtwerk"
Lekker nerden en de hoop opgeven...

Raad eens, 40 min nadat ik deze post heb geplaatst zie ik ineens een R op mijn maps!
Ofwel, * RedRayMann is thuis!

Ondanks dat altijd gezegd wordt dat in de home locatie je niet zichtbaar bent, zie ik mijzelf gewoon thuis!
Morgen de deur uit, vpn aan en kijken of hij mij volgt/blijft werken.

--update--
hoe ik denk dat ik het heb laten werken;
1) map: in configuration.yaml
2) Persoon aangemaakt bij instellingen
3) App installeren
4) Geo locatie sensor aanzetten, gps aan, accubespaar dingen uit
5) Device_tracker.{naam van apparaat ingesteld in de app} ingesteld bij de persoon van puntje 2

Dit is denk ik de samenvatting. Wat ik al tig keer geprobeerd had, maar niet wilde werken.
Ik heb hier zelf ook lang mee geworsteld, want ik wilde zelf meer configuratiemogelijkheden hebben. Uiteindelijk gekozen om niet map: te gebruiken, maar zelf een extra panel aan te maken (met de naam Map :+ ) en daarin een map-card fullscreen weer te geven.

Extra panel:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
# /config/configuration.yaml

lovelace:
  mode: yaml
  resources: !include dashboards/resources.yaml
  dashboards:
    lovelace-map:
      filename: dashboards/map/map.yaml
      title: Map
      icon: mdi:map
      show_in_sidebar: true
      require_admin: false
https://github.com/hmmbob...onfiguration.yaml#L89-L95

De daadwerkelijke view:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
# /config/dashboards/map/map.yaml
views:
  - title: Map
    type: panel
    cards:
      - type: map
        entities:
          - entity: person.bob
          - entity: !secret person_mw
          - entity: !secret person_mini
          - entity: !secret person_puber
          - entity: zone.breda
          - entity: zone.cz
          - entity: zone.home
          - entity: zone.mc
          - entity: zone.ploeterklas
          - entity: zone.school
          - entity: zone.school_mini
          - entity: zone.scouting
          - entity: zone.work
          - entity: zone.work_ms
        default_zoom: 17
https://github.com/hmmbob...r/dashboards/map/map.yaml

• Vorkie
  • Niet online
Hmmbob schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 20:33:
[...]

Is dat niet een bluetooth variant dan?
Nee dit is Zigbee :-)

Deze en heb nog geen tijd gevonden om te kijken waar het fout gaat of hoe ik een template kan inschieten.

https://a.aliexpress.com/_mKKeIS6

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Stef CB schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 17:22:
Ik ga 4 stuks van de aqara kopen en zie dan wel na enkele maanden hoe ze het doen voordat ik er nog meer koop :)
Ga ook maar voor deze optie. Ze zijn voor 9 euro per stuk via alie te bestellen. Met 8 stuks wel de moeite waard.

Mijn V&A

• Gonzalez
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09-11 21:03
Hmmbob schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 20:38:
[...]

Ik heb hier zelf ook lang mee geworsteld, want ik wilde zelf meer configuratiemogelijkheden hebben. Uiteindelijk gekozen om niet map: te gebruiken, maar zelf een extra panel aan te maken (met de naam Map :+ ) en daarin een map-card fullscreen weer te geven.

Extra panel:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13

lovelace:
  dashboards:
    lovelace-map:

De daadwerkelijke view:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
views:
    cards:
        entities:
Kan je hier iets meer uitleg bij geven?
Ik krijg foutmeldingen bij deze.

Alvast bedankt.

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:33
@Paterman Zou niet nodig moeten om daarvoor HA opnieuw te installeren. Waarschijnlijk heeft HA een ander IP adress of gebruik je bv home-assistant.local wat nu niet meer werkt.

Log eens in op je nieuwe accesspoint/router en kijk eens naar de instellingen daar.
Hij zou bv geen DHCP aan moeten hebben staan (dat blijft je kpn router doen).

• Hmmbob
Gonzalez schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 21:40:
[...]

Kan je hier iets meer uitleg bij geven?
Ik krijg foutmeldingen bij deze.

Alvast bedankt.
Zonder de foutmeldingen te noemen hier wordt het lastig helpen - mijn glazen bol is met vakantie :+

Hoe heb je e.e.a. toegevoegd?

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07-11 16:14

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

Zojuist heb ik een Alecto SMART-SMOKE10 rookmelder toevoegd in Zigbee2MQTT. Nu heb ik alle rookmelders in een helper binary sensor groep (waar weer de automatiseringen aan vast hangen). Nu wil ik de Alecto rookmelder entiteit sensor.rookmelder_bijkeuken_smoke_state (enum) toevoegen aan die binary sensor groep (net zoals ik eerder met de smoke entiteiten (binary) van een Frient en Heiman rookmelder gedaan heb), maar dan krijg ik deze foutmelding:

User input malformed: Entity sensor.rookmelder_bijkeuken_smoke_state belongs to domain sensor, expected ['binary_sensor'] @ data['entities'][3]

Iemand enig idee hoe ik dat kan oplossen en de Frient, Heiman en Alecto rookmelder toch allemaal in één groep krijg? Ik ben nog niet zo lang bezig met HA, dus m'n kennisniveau is nog niet al te best...

12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Home ⛽

• Hmmbob
rogervdh schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 21:44:
Zojuist heb ik een Alecto SMART-SMOKE10 rookmelder toevoegd in Zigbee2MQTT. Nu heb ik alle rookmelders in een helper binary sensor groep (waar weer de automatiseringen aan vast hangen). Nu wil ik de Alecto rookmelder entiteit sensor.rookmelder_bijkeuken_smoke_state (enum) toevoegen aan die binary sensor groep (net zoals ik eerder met de smoke entiteiten (binary) van een Frient en Heiman rookmelder gedaan heb), maar dan krijg ik deze foutmelding:

User input malformed: Entity sensor.rookmelder_bijkeuken_smoke_state belongs to domain sensor, expected ['binary_sensor'] @ data['entities'][3]

Iemand enig idee hoe ik dat kan oplossen en de Frient, Heiman en Alecto rookmelder toch allemaal in één groep krijg? Ik ben nog niet zo lang bezig met HA, dus m'n kennisniveau is nog niet al te best...
Je probeert een "gewone" sensor aan een groep "binary sensors" toe te voegen. Dat kan niet.

In de Z2M docs voor deze device (https://www.zigbee2mqtt.io/devices/SMART-SMOKE10.html) staat dat die sensor de waarde "alarm" of "normal" kan hebben.

Met die gegevens zou je een template binary sensor kunnen aanmaken: https://www.home-assistan...s/template/#binary_sensor

YAML:
1
2
3
4
5
template:
  - binary_sensor:
    - name: "Smoke alert Smart Smoke 10 "
      unique_id: smoke_alert_smart_smoke
      state: {{ is_state('sensor.rookmelder_bijkeuken_smoke_state', 'alarm') }}

Wel bijzonder trouwens, ik had daar ook een binary sensor voor verwacht. Het is wat gek om een sensor met "normal" of "alarm" te hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Hmmbob op 05-08-2023 21:58 ]

• Gonzalez
Hmmbob schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 21:43:
[...]

Zonder de foutmeldingen te noemen hier wordt het lastig helpen - mijn glazen bol is met vakantie :+

Heb nu geen toegang via pc, ik bekijk het morgen. 8)7

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22:57
RobertMe schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 19:31:
[...]

Makkelijkste optie is waarschijnlijk een RPi gebruiken en daar de sticks op aansluiten. Vervolgens heb je twee opties:
Of je gebruikt ser2net om de USB devices over het netwerk beschikbaar te maken. Mogelijk dat je vervolgens de software die je wilt gebruiken daar rechtstreeks mee kan werken (deze dus het device over TCP/IP aanspreekt i.p.v. rechtstreeks een lokaal device) en anders ser2net "andersom" draaien in de VM, zodat ser2net "lokaal" dus een (virtueel) apparaat aanmaakt dat met de ser2net "server" op de RPi babbelt.
Of je gebruikt software waar HA sowieso al mee babbelt over een netwerk / via een netwerk API. Zijnde Zigbee2mqtt of Deconz voor Zigbee en (enige optie) ZWave JS (/UI) voor ZWave. Vervolgens draai je die software direct op de RPi met de sticks en kan HA daar mee babbelen i.p.v. dat die bv met Z2M & ZWave JS UI babbelt over localhost.

Laatste optie heb ik zelf verschillende jaren gebruikt. Op een RPi 2B "zelfs". Daar draaide Z2M & ZWave JS UI op en lag op een "toegankelijke" plek (met HA op een "server" in de kelder, dus "slecht" voor bereik). Maar er zijn ook Tweakers die ser2net gebruiken. Beide kunnen en werken prima.

V.w.b. concreet de vraag v.w.b. hubs die je met het netwerk verbind. In de Zigbee hoek is volgens mij een "merk" hub te verkrijgen die je kunt flashen en gebruiken met Z2M. Bij ZWave is die mogelijkheid er AFAIK niet en zou de enige optie een merk gebonden hub zijn die in HA te integreren is (bv de Fibaro Home Control), maar saar zou ik zelf niet voor kiezen omdat je dan niet echt rechtstreeks ZWave integreert maar het echt een merk specifiek stuk hardware is met eigen abstracties & APIs.
Thanks. Ik zal eens kijken naar een RPi oplossing. Ik had zelf een aantal hub's gevonden, waarvan ik van sommige vraag hoe ik ze thuis krijg gestuurd krijg:
https://tubeszb.com/
https://zig-star.com/projects/
https://www.youtube.com/watch?v=xS9KIWJJa_U

Maar heb geen haast, ik ga lekker verder kijken wat er allemaal mogelijk is.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:49
ardvark99 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 22:11:
[...]

Thanks. Ik zal eens kijken naar een RPi oplossing.
Overigens hoeft RPi natuurlijk ook geen (veel te dure) RPi te zijn. Kan net zo goed een van de vele, vele alternatieve SBCs zijn die je bv ook goedkoop(er) uit China kunt krijgen. OrangePi heb ik er zelf ook van, maar ook BananaPi, NanoPi, .... Uiteraard wel even op de (Linux) compatibiliteit letten en of je niet vast zit aan een totaal OS van de fabrikant (kijk bv ook naar ARMBian support, dan heb je wel de (closed) firmware / Linux kernel maar in ieder geval een up to date userspace).

• RedRayMann
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:01
Hmmbob schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 20:38:
[...]

Extra panel:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13

lovelace:
  dashboards:
    lovelace-map:

De daadwerkelijke view:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
views:
    cards:
        entities:
Tnx, ik ga er eens naar kijken en mijzelf in verdiepen!

• Paterman
  • Laatst online: 04-09 16:02
@sjorsjuhmaniac
Waarschijnlijk heeft HA een ander IP adress of gebruik je bv home-assistant.local wat nu niet meer werkt.
Ik gebruik inderdaad home-assistant.local.
Is er dan een andere manier om in te loggen?

Dit staat bij DHCP server zo ingesteld. Maar kan dit niet uitzetten. Ik heb de deco in router modus staan overigens:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gq5XSOvByGBmki__bOq3UxPs9Yo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pph7Z5DilN98EwQbiYFGDAgV.jpg?f=fotoalbum_large

Na ff zoeken ben ik erachter gekomen dat de DHCP server van de Deco IP adressen toekent aan apparaten. Heb hem nu in AP modus staan en staat smart DHCP nu uit.

Ik vind nu via de app mijn HA server maar als ik vervolgens wil inloggen krijg ik dit scherm:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MJx3XQRov7LRakmo1OJfkwswd74=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eimai6V1GYtUE22YcyMNlF9N.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 81% gewijzigd door Paterman op 06-08-2023 10:46 ]

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:13
Swerfer schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 16:58:
[...]
Let wel op dat de Aqara niet in een mesh werkt. Hij moet dus in het bereik van de coordinator zijn...
Dat is onzin. Ze veranderen alleen niet lekker van router, dus je moet ze pairen op de uiteindelijke plek. Maar ze kunnen prima connecten met een router hoor

Excuses, was al aangegeven en ook al weer op gereageerd.

[ Voor 7% gewijzigd door TheFes op 06-08-2023 10:30 ]

Home Assistant configuratie

• sjorsjuhmaniac
@Paterman de deco zou juist niet in router mode moeten staan. Ik heb een manual gezocht maar kan er geen vinden die alle settings laat zien. Mogelijk heb je een modus die Acces points heet, of dmz, of pass through, of extenders oid. Je wilt namelijk juist niet dat de deco’s een eigen netwerk maken: ze moeten het netwerk van je kpn router juist uitbreiden.

Ik zag je post in het show-me topic en pas nu net zag ik dat je hier ook al gepost had;
Dat je mac er niet bij kan bevestigd dit precies als die met een kabel direct op de kpn zit, en HA via wifi is verbonden: die zit op een ‘ander netwerk’ dan alles wat wifi is. Je tel werkt wel omdat die dus op dat moment wel op hetzelfde netwerk zit als ha.

Maak eens screenshots van de opties die je hebt ipv ‘router’

• sjorsjuhmaniac
@Paterman ninja edit terwijl ik aan het typen was?

Je veranderingen zijn dus goed! Nu alleen nog de juiste username/pw vinden :)

Denk niet dat je username iets met een e-mail address is? (Maar volgens mij zou het wel kunnen omdat je bij het maken van een account mag intypen wat je wilt)

Ip je phone in de ha app kan je zien met welke username je daar aangemeld bent.

• Paterman
@sjorsjuhmaniac

Ik heb hem nu inderdaad in AP modus staan. Zie aangepaste post eerder. HA heb ik wel bedraad aangesloten via een switch.

HA is wel zichtbaar maar niet toegankelijk met mijn inloggegevens:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MJx3XQRov7LRakmo1OJfkwswd74=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eimai6V1GYtUE22YcyMNlF9N.jpg?f=fotoalbum_large

• sjorsjuhmaniac
@Paterman je username kan niet veranderd zijn doordat je iets aan de hardware van je netwerk veranderd hebt. Op je phone ha app ben je nog ingelogd?

• Paterman
@sjorsjuhmaniac

Met telefoon kom ik er ook niet meer in.

Toch HA opnieuw installeren?

[ Voor 20% gewijzigd door Paterman op 06-08-2023 11:00 ]

• sjorsjuhmaniac
@Paterman dit is vreemd en ‘kan’ eigenlijk helemaal niet. Heb je ondertussen geen backups terug gezt of ha geüpdatet?

heb je een monitor aan je ha computer hangen? Kan je de ha console zien en direct bedienen?

• sjorsjuhmaniac
Hoeveel ha’s heb je draaen? 1 neem ik aan?

• Paterman
Ik had wel een update gedaan. En heb 1 HA draaien op een RP!

• sjorsjuhmaniac
@Paterman een ha update? Dan blijft het vreemd. Als je een recente ha backup hebt is het restoren nu wel het snelste denk ik ja. Opnieuw installeren zou ik niet snel doen als je geen recente backup hebt. Ik zou eerder een scherm en toetsenbord asn de pi hang en eens een reboot proberen of zelfs via de cli een user toevoegen en kijken of je daar dan wel mee kan inloggen op je mac/phone

• Eddie G.
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-11 10:55
Goedemorgen,

Ik kom er niet meer uit. Heb een paar maand terug een Home-Assistant opgezet. Werkt perfect. Echter heb ik een ding nog niet gedaan. Ik wil namelijk graag tijdens mijn vakantieperiode lampen automatisch aan (en na een aantal uur) weer uit laten gaan.

Ik heb waarschijnlijk het toen gewoon moeten doen, zat volop in de codes, flow ed. Nu ben ik gisteren de hele dag en vanmorgen ook al weer een paar uur bezig om te kijken hoe het moet.

Op mijn dashboard wil ik dus een schakelaar die ingeschakeld alle andere automatische (lamp)settingen overruled en de regeling overneemt gedurende de vakantieperiode.

Schreeuwkreten mogen achterwegen gelaten worden. Volgende keer graag even via een topic report vragen om je post te verplaatsen ipv te crossposten

[ Voor 11% gewijzigd door Septillion op 06-08-2023 21:41 ]

• Paterman
Of mijn KPN modem herstarten of resetten? Zou dat nog helpen. Ik heb wel inmiddels wat veranderd met die deco's

• sjorsjuhmaniac
Paterman schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 11:11:
Of mijn KPN modem herstarten of resetten? Zou dat nog helpen. Ik heb wel inmiddels wat veranderd met die deco's
Zou 0,0 invloed moeten hebben op account en pw. Maar je kan het proberen, alles is sneller dan ha opnieuw installeren.

Heb je al op de console gekeken?

• Paterman
Ik durf het bijna niet te zeggen. Maar ik had mijn gebruikersnaam verandert maar nog niet geupdate in mijn wachtwoorden administratie. Dus ik zit er weer in.

De vraag is nu zal het ook werken met de Deco in router modus!

• sjorsjuhmaniac
Eddie G. schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 11:11:
Goedemorgen,

Ik kom er niet meer uit. Heb een paar maand terug een Home-Assistant opgezet. Werkt perfect. Echter heb ik een ding nog niet gedaan. Ik wil namelijk graag tijdens mijn vakantieperiode lampen automatisch aan (en na een aantal uur) weer uit laten gaan.

Ik heb waarschijnlijk het toen gewoon moeten doen, zat volop in de codes, flow ed. Nu ben ik gisteren de hele dag en vanmorgen ook al weer een paar uur bezig om te kijken hoe het moet.

Op mijn dashboard wil ik dus een schakelaar die ingeschakeld alle andere automatische (lamp)settingen overruled en de regeling overneemt gedurende de vakantieperiode.

HELP
3 dingen nodig:

1: een automation die al je lampen op tijd x aanzet
2: een automation die al je lampen op tijd y uitzet
3: een switch om beide automations aan if uit te zetten

Begin eens met 1/2. Ik denk dat je 3 niet nodig hebt wat hoe vaak ga per jaar op vakantie? Je kan natuurlijk ook handmatig de automations voor je vakantie activeren en na je vakantie deactiveren; 5 sec werk.

• sjorsjuhmaniac
Paterman schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 11:20:
Ik durf het bijna niet te zeggen. Maar ik had mijn gebruikersnaam verandert maar nog niet geupdate in mijn wachtwoorden administratie. Dus ik zit er weer in.

De vraag is nu zal het ook werken met de Deco in router modus!
8)7

Nee, zou niet moeten werken omdat ze in router modus in een ander netwerk hangen; tenzij mdns ge fwd wordt, maar dat lijkt me niet. Er zit ook geen enkel voordeel aan routers modus. In jou opstelling horen ze in ap modus te staan

• sjorsjuhmaniac
@Eddie G. zoek eens op blueprints. Dan hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden

https://community.home-as...istorical-lighting/282435

https://gist.github.com/m...f3658a6d856daaea76511a6b6

[ Voor 16% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 06-08-2023 11:28 ]

• Paterman
Ik had de router modus willen gebruiken zodat ik de functies ouderlijk toezicht kon gebruiken. Dat kan in AP modus niet.

Maar dat is een heel ander verhaal. Maar ik begrijp dat router modus dus niet mogelijk is? Vanwege die DHCP?

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Paterman schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 10:18:
@sjorsjuhmaniac

[...]

Ik gebruik inderdaad home-assistant.local.
Is er dan een andere manier om in te loggen?

Dit staat bij DHCP server zo ingesteld. Maar kan dit niet uitzetten. Ik heb de deco in router modus staan overigens:

[Afbeelding]Misschien handig om je emailadres te blurren (in 2 posts)...

Na ff zoeken ben ik erachter gekomen dat de DHCP server van de Deco IP adressen toekent aan apparaten. Heb hem nu in AP modus staan en staat smart DHCP nu uit.

Ik vind nu via de app mijn HA server maar als ik vervolgens wil inloggen krijg ik dit scherm:

[Afbeelding]
Misschien handig om je emailadres te blurren...

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-11 16:38
Eddie G. schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 11:11:
Goedemorgen,

HELP
Hoi
Je zal best een boolean gebruiken, die je dan automatisch laat schakelen of manueel.
Ik heb het al gemaakt voor je, "steel" gerust

Zie https://github.com/skank0...ns/vacation_mode.yaml#L20

Dan de verlichting zelf vanaf regel 475
https://github.com/skank0...5/automations/lights.yaml

Je kan de boolean vakantiemodus dan als voorwaarde zetten bij je gewone verlichting automations

• skank
Ik ben pogingen aan het doen om notificaties te krijgen wanneer het gaat regenen. Echter ik krijg veel te veel meldingen dat het gaat regenen (en dan is het niet zo).
Er zijn ook heel wat mogelijke integraties waardoor het wat moeilijk wordt, zeker voor BE. Ik heb ook geen sensoren voor de ramen of ze open zijn of niet, dus die condition moet er niet in.
Iemand die een goeie werkende heeft?

Integraties die ik bekijk/probeer

- Buienradar (officiële integratie, maar lijkt me niet goed te lukken, ze onder)
- Neerslag app (onofficiële, heel mooie card om op het dashboard te zetten, echter kan ik er geen notificaties aan koppelen? )
- Buienalarm-sensor-homeassistant (onofficële integratie, ik krijg precies ook geen entiteiten)

Automation die ik heb
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
id: 'Regen op komst'
  alias: Melding regen op komst
  mode: single
  trigger:
    - platform: state
      entity_id: sensor.neerslagverwachting_gemiddeld
      for:
        hours: 0
        minutes: 10
        seconds: 0
  condition: []
  action:
    - service: notify.mobile_devices
      data:
        message: Er is regen op komst! Sluit alle ramen indien nodig!
        data:
          priority: high
          ttl: 0

• Paterman
Heeft HA een oplossing voor ouderlijk toezicht. En dan bedoel ik dat je mobiele apparaten (phones) kan limiteren. En zo de WiFi tijdelijk kan ontzeggen?

• paQ
  • Nu online

paQ

Ik begin met dingen te gooien :+

Van de week maar eens langzaamaan met een fatsoenlijke floorplan begonnen. Eerste testje met 1 lamp gaat prima. Nu heb ik nogal wat overlap kwa verlichting, dus ik dacht: als dit lukt, dan wordt de rest eenvoudiger.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jxztctGjafC4JtDjV9e7lI2GTTI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Lkx7cMzWgypD5YZYa0ddU8yh.png?f=fotoalbum_large
Het probleem is dat zodra ik een tweede lamp toevoeg, ik niet meer bij de onderliggende kan komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MKkI2qye29dK3Aw1i_syNHLTvlM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hG3NA9LtqzytT4oC0FlmE7Oj.png?f=fotoalbum_large
Heeft dat er mee te maken dat ik perse op een kleiner veld de actie moet hangen? Bijv een icoon?
Is het zo dat een uitgeknipte PNG geheel overlapt (z-index) boven de voorliggende?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HB0lr4r8nDYI9ivfANAnFeW2SVw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qmV680c7cstbpQWk3ex1Fwdn.png?f=fotoalbum_large

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:58
paQ schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 13:21:
Ik begin met dingen te gooien :+

Van de week maar eens langzaamaan met een fatsoenlijke floorplan begonnen. Eerste testje met 1 lamp gaat prima. Nu heb ik nogal wat overlap kwa verlichting, dus ik dacht: als dit lukt, dan wordt de rest eenvoudiger.
[Afbeelding]
Het probleem is dat zodra ik een tweede lamp toevoeg, ik niet meer bij de onderliggende kan komen.
[Afbeelding]
Heeft dat er mee te maken dat ik perse op een kleiner veld de actie moet hangen? Bijv een icoon?
Is het zo dat een uitgeknipte PNG geheel overlapt (z-index) boven de voorliggende?

[Afbeelding]
Kan zijn dat ik je niet snap, maar beide staan op 50% links en 50% boven, dan vallen ze over elkaar heen ja.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Toppe
Paterman schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 12:07:
Heeft HA een oplossing voor ouderlijk toezicht. En dan bedoel ik dat je mobiele apparaten (phones) kan limiteren. En zo de WiFi tijdelijk kan ontzeggen?
Lang antwoord: nee
Langer antwoord: daarvoor heb je iets van een DHCP/DNS server nodig

• Paterman
@Toppe

Ik kan wel in mijn Deco een gasten netwerk aanmaken. Misschien dat ik daar een tijdschema aan kan koppelen?

• Toppe
Paterman schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 13:39:
@Toppe

Ik kan wel in mijn Deco een gasten netwerk aanmaken. Misschien dat ik daar een tijdschema aan kan koppelen?
Waarschijnlijk wel, vaak heeft een gast netwerk wat meer mogelijkheden met betrekking tot restricties (lees: die zijn vaak minder diep weg gestopt).

Je zou een gasten netwerk kunnen opzetten en dan met de deco intergratie kunnen kijken wat de mogelijkheden zijn

• paQ
  • Nu online

paQ

Toppe schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 13:26:
[...]

Kan zijn dat ik je niet snap, maar beide staan op 50% links en 50% boven, dan vallen ze over elkaar heen ja.
Ze zijn transparant he, ik zie ze beide.
Het punt is dat ik de eerste (onderste) niet meer kan raken kwa bediening.

• Toppe
paQ schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 13:42:
[...]

Ze zijn transparant he, ik zie ze beide.
Het punt is dat ik de eerste (onderste) niet meer kan raken kwa bediening.
Omdat je ze allebei exact op de zelfde plek hebt gezet, schuif de eerste eens 5% op naar links (45% left) en de tweede naar rechts (55% left), dan kan je ze beide bedienen

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Paterman schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 12:07:
Op zich niet. Ik heb wel een integratie voor de Fritzbox waar ik het nodige mee kan maar ouderlijk toezicht kan je ook op de Fritzbox zelf instellen dus daarvoor is HA wat minder nodig.

• paQ
  • Nu online

paQ

Toppe schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 13:43:
[...]

Omdat je ze allebei exact op de zelfde plek hebt gezet, schuif de eerste eens 5% op naar links (45% left) en de tweede naar rechts (55% left), dan kan je ze beide bedienen
Dan staat de overlay niet meer op de juiste plek, en gaat ook in tegen tutorials.
De overlays zijn net zo groot als de ondergrond, zodat je ze exact op dezelfde plek hebt en bovendien geen scaling issues krijgt.

• Toppe
paQ schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 13:53:
[...]

Dan staat de overlay niet meer op de juiste plek, en gaat ook in tegen tutorials.
De overlays zijn net zo groot als de ondergrond, zodat je ze exact op dezelfde plek hebt en bovendien geen scaling issues krijgt.
Welke tutorial dan?

• paQ
  • Nu online

paQ

Als ik geen icons wil, denk ik toch echt dat ik transparante 'icons' moet maken met een klein oppervlak die vervolgens de bediening vormen; die overlappen immers niet.

• paQ
  • Nu online

paQ

• Toppe
Dat stukje code zorgt er alleen voor dat als gang_licht aan staat (of uit) hij een bepaalde afbeelding laat zien, er valt nu nog niets te bedienen.

[ Voor 23% gewijzigd door Toppe op 06-08-2023 14:09 ]

• tingbrouwer
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07:56
Na update Home Assistant 2023.8.1 (en ook al in 8.0) zijn de custom:button-card (s) niet meer zichtbaar op "oude"Ipad:
- model 4 (A1458)
- IOS Safari 10.3.3

-foutmelding :custom element doesn't exist: button-card, betekend dat einde Ipad ? iemand suggesties ??
(cache wissen geeft geen resultaat)

zijn trouwens wel zichtbaar op overige devices:

• paQ
  • Nu online

paQ

Toppe schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:02:
[...]

Dat stukje code zorgt er alleen voor dat als gang_licht aan staat (of uit) hij een bepaalde afbeelding laat zien, er valt nu nog niets te bedienen.
zeker wel :)
ik bedien de entiteit als ik op de overlay klik

• paQ
  • Nu online

paQ

In dat geval:
Hoe zorg ik er voor dat het element zelf niet aanraakbaar is? (de overlay dus "image" )

• Toppe
paQ schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:19:
In dat geval:
Hoe zorg ik er voor dat het element zelf niet aanraakbaar is? (de overlay dus "image" )
@Septillion @TheFes @Hmmbob zijn de echte guru’s, ik heb er geen kaas van gegeten :D

• rogervdh

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

Hmmbob schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 21:55:
[...]

Je probeert een "gewone" sensor aan een groep "binary sensors" toe te voegen. Dat kan niet.

In de Z2M docs voor deze device (https://www.zigbee2mqtt.io/devices/SMART-SMOKE10.html) staat dat die sensor de waarde "alarm" of "normal" kan hebben.

Wel bijzonder trouwens, ik had daar ook een binary sensor voor verwacht. Het is wat gek om een sensor met "normal" of "alarm" te hebben.
Helemaal helder, bedankt, leerzaam! Inmiddels heb ik de binary sensor gemaakt en deze werkt perfect.

Echter, waar ik nu tegenaan loop is dat de rookmelder zeker 10 minuten in de "alarm" state blijft hangen na rookdetectie. Ik had de rookmelder even af laten gaan met een kaars, alarm op de rookmelder gaat af, de sensor entiteit van de Alecto rookmelder gaat naar "alarm" en de binary template sensor naar "true". Door die laatste sensor gaat de sirene van een Frient rookmelder elders in huis ook keurig af. Door het indrukken van de knop van de Alecto rookmelder stopt het alarm op die rookmelder, maar de state van de rookmelder blijft vrolijk op "alarm" staan en dus gaat de Frient rookmelder logischerwijs ook verder met geluid produceren. Volgens mij is dat ook niet op te lossen(?). Had verwacht dat de state na indrukken van de knop terug zou gaan naar "normal". Na 10 minuten is de rookmelder alsnog naar de normal state gegaan.

Blijft 'n merkwaardig product die Alecto SMART-SMOKE10 rookmelder (aanmelden op Zigbee2MQTT was ook al een heel drama...terwijl dat normaliter een werkje van 10 seconden is).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fLFMeljUTcLhnDE_na9mEfdY31Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qKqYqK9KLvWXLuHB6JBOuzxL.jpg?f=user_large

12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Home ⛽

• paQ
  • Nu online

paQ

Toppe schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:27:
[...]

@Septillion @TheFes @Hmmbob zijn de echte guru’s, ik heb er geen kaas van gegeten :D
ben benieuwd of dat kan .

Een icon bovenop de image layers werkt gewoon.
maar... dan moet je ook wel echt de icon raken, en daar zit mijn bezwaar in:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L_iWUu6V1lO2dLpxKT3IrCt7YbE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BwehNNU1yaSfbqOjlIApMGE1.png?f=fotoalbum_large

Zit je er net naast, dan bedien je dus weer de bovenste (laatste) image layer; in dit geval woonkamer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uwuNCCTVnmkzWeF8KXuqyfeHvO4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3nucW7SvZX6xXQrAnDlCOxMq.png?f=fotoalbum_large

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
type: picture-elements
image: /local/afbeeldingen/day_alloff.png
elements:
  - type: state-badge
    entity: sensor.flow_rate
    style:
      top: 10%
      left: 15%
  - type: image
    entity: light.tafel_licht
    style:
      top: 50%
      left: 50%
      width: 100%
    state_image:
      'on': local/afbeeldingen/HAlights/dag_tfl1.png
      'off': local/afbeeldingen/HAlights/trans.png
    entity: light.woonkamer_licht
    style:
    state_image:
      'on': local/afbeeldingen/HAlights/dag_wk3.png
  - type: state-icon
    entity: light.tafel_licht
    tap-action:
      action: toggle
    style:
      top: 26%
      left: 39%
      transform: scale(1.5,1.5)

• Septillion
  • Laatst online: 09-11 20:01

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@paQ Je wilt dus geen icoon maar een gebied dat je aan kan raken? En dan alleen plaatjes die een licht effect hebben?

Ik heb er geen ervaring mee maar lijkt me dat je dan allemaal elkaar uitsluitende gebieden moet hebben. Of iig dat de eerste (of juist de laatste) gewoon over de ander heen gelegd wordt. Als je ze 100% laat overlappen weet de UI natuurlijk nooit waar je op wilde klikken.

• paQ
  • Nu online

paQ

Septillion schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 15:16:
@paQ Je wilt dus geen icoon maar een gebied dat je aan kan raken? En dan alleen plaatjes die een licht effect hebben?

Ik heb er geen ervaring mee maar lijkt me dat je dan allemaal elkaar uitsluitende gebieden moet hebben. Of iig dat de eerste (of juist de laatste) gewoon over de ander heen gelegd wordt. Als je ze 100% laat overlappen weet de UI natuurlijk nooit waar je op wilde klikken.
ja dat vreesde ik al.

OK dus het wordt ofwel lege plaatjes fabrieken en dan uitmeten kwa aantal pixels hoe groot en waar die moeten komen, of een knappe aan/uit icon set vinden. (Ik heb hem nog niet gevonden iig :P )

En nu ik je toch aan de lijn heb :+
Hoe kan ik het dashboard automatisch laten switchen naar de 'nightview' (als dit day is)

• skank
skank schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 11:53:
Ik ben pogingen aan het doen om notificaties te krijgen wanneer het gaat regenen. Echter ik krijg veel te veel meldingen dat het gaat regenen (en dan is het niet zo).
Er zijn ook heel wat mogelijke integraties waardoor het wat moeilijk wordt, zeker voor BE. Ik heb ook geen sensoren voor de ramen of ze open zijn of niet, dus die condition moet er niet in.
Iemand die een goeie werkende heeft?

Integraties die ik bekijk/probeer

- Buienradar (officiële integratie, maar lijkt me niet goed te lukken, ze onder)
- Neerslag app (onofficiële, heel mooie card om op het dashboard te zetten, echter kan ik er geen notificaties aan koppelen? )
- Buienalarm-sensor-homeassistant (onofficële integratie, ik krijg precies ook geen entiteiten)

Automation die ik heb
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
id: 'Regen op komst'
  alias: Melding regen op komst
  mode: single
  trigger:
    - platform: state
      entity_id: sensor.neerslagverwachting_gemiddeld
      for:
        hours: 0
        minutes: 10
        seconds: 0
  condition: []
  action:
    - service: notify.mobile_devices
      data:
        message: Er is regen op komst! Sluit alle ramen indien nodig!
        data:
          priority: high
          ttl: 0
iemand een idee?

• Gonzalez
Hmmbob schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 21:43:
[...]

Ik krijg onderstaande fout als ik mijn configuratie controleer:

Error loading /config/configuration.yaml: in "/config/configuration.yaml", line 24, column 14: Unable to read file /config/dashboards/resources.yaml.

• TheFes
Gonzalez schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 15:56:
[...]

Ik krijg onderstaande fout als ik mijn configuratie controleer:

Error loading /config/configuration.yaml: in "/config/configuration.yaml", line 24, column 14: Unable to read file /config/dashboards/resources.yaml.
Oke, lijkt me duidelijk, er zit in een fout in resources.yaml
Wat staat daar in?

• Gonzalez
TheFes schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 15:59:
[...]

Oke, lijkt me duidelijk, er zit in een fout in resources.yaml
Wat staat daar in?
Dat bestand heb ik blijkbaar niet in mijn home assistant.
Kan veel verklaren. |:(

Kan ik dit best aanmaken?
En wat moet daar in staan?

• paQ
  • Nu online

paQ

paQ schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 15:46:
[...]

ja dat vreesde ik al.

OK dus het wordt ofwel lege plaatjes fabrieken en dan uitmeten kwa aantal pixels hoe groot en waar die moeten komen, of een knappe aan/uit icon set vinden. (Ik heb hem nog niet gevonden iig :P )

En nu ik je toch aan de lijn heb :+
Hoe kan ik het dashboard automatisch laten switchen naar de 'nightview' (als dit day is)
wat een omweg :D
maar het werkt :)

ik maak eerst een markeervlak *vlak_pos.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_qOWDSzwpQv3LwmKu-owFF_ky5A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4rHa63YVSzol2S1X8iLMnIKa.png?f=fotoalbum_large

Die overschrijf ik later voor een transparante variant *vlak.png
en dan werkt het:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mLgZJ30sP5eOX0aJqFuBt86DZ4g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u35ThOCxvmlTtmeOkVVNe0N9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xoOFz6D5k8zWD15ftsKIgh6GQNw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZYsbRSe4L3yRFfnEsBsPtsZV.png?f=fotoalbum_large

• Toppe
@paQ als het nou werkt, biedt dan even je service aan op Fiverr :D

• paQ
  • Nu online

paQ

Toppe schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 16:30:
@paQ als het nou werkt, biedt dan even je service aan op Fiverr :D
hell no 8)7

• Workaholic
  • Niet online
Ik ben erg blij met de triggerID's en choose optie voor automations. Ik gebruik ze voor lights on/lights off met een motion sensor.

Het enige wat mij nog niet gelukt is: Hoe zorg ik ervoor dat de lampen niet uitgaan als je bijvoorbeeld te stil zit in de ruimte in kwestie, OF dat je even niet in beeld bent van de sensor -> waardoor de lampen uitgaan.

Moet ik ergens een condition toevoegen met een timer van 15-30 min? Dus dat het uitschakelen pas na 15 min van toepassing is? Graag jullie advies hoe dit het meest netjes te implementeren.

Met name in de badkamer irritant, want je gaat douchen en bent uit beeld van de sensor, lampen uit.. :D Alternatief is een 2de sensor of andere plaatsing, maar is lastig..

[ Voor 4% gewijzigd door Workaholic op 06-08-2023 16:55 ]

Mijn V&A

• paQ
  • Nu online

paQ

Volgens mij zijn er ook richting gevoelige motion detectors waardoor je een soort aanwezigheid veinst.
Bijv van links naar rechts lopen is aanwezig, maar loop je de andere kant op, dan ben je weg.

@Toppe heeft iets in die geest toch?

• Toppe
paQ schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 17:00:
Volgens mij zijn er ook richting gevoelige motion detectors waardoor je een soort aanwezigheid veinst.
Bijv van links naar rechts lopen is aanwezig, maar loop je de andere kant op, dan ben je weg.

@Toppe heeft iets in die geest toch?
mmWave. Ideale dingen!

• Workaholic
  • Niet online
Het issue is : ik heb al 10 hue motion sensors, dus die wil ik het liefste inzetten. Leuke dingen overigens (temp sensor inclusief, licht sensor optie en eenvoudig op te hangen met magneet)

Ik gebruik nu Occupancy occupied and not occupied. Met condition illuminance zodat hij alleen werkt als het donker is. Zie hieronder de opties:

Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2023/08/06/image.th.png

De vraag is nu hoe ik met trigger id + choose nu voorkom dat hij blijft schakelen tussen aan en uit. Bij actions een wait trigger? Delay? Of Timer? Alleen dan bij welke action of trigger? Hoe zorg ik voor de vertraging tussen triggerid : aan en triggerid : uit

[ Voor 14% gewijzigd door Workaholic op 06-08-2023 17:30 ]

Mijn V&A

• Paterman
@synoniem

Op mijn Experiabox kun je ook ouderlijk toezicht instellen. Maar om één of andere reden werkt het niet lekker. Ik heb 2 TV kastjes bedraad aangesloten, waarvan het beeld stilstaat op precies dezelfde tijd als de mobieltjes van mijn kinderen geen WiFi meer hebben. Vandaar dat ik die Deco's wilde hebben in router modus. Maar dan werk Home Assistant dus niet meer.

• Hmmbob
Gonzalez schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 16:04:
[...]

Dat bestand heb ik blijkbaar niet in mijn home assistant.
Kan veel verklaren. |:(

Kan ik dit best aanmaken?
En wat moet daar in staan?
Nee, dat gebruik ik in mijn config om alle resources mee in te laden (alle .js modules)

Als je nu geen enkel idee hebt waar ik het over heb, kan je die hele regel weglaten.

• Hmmbob
rogervdh schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 15:05:
[...]

Helemaal helder, bedankt, leerzaam! Inmiddels heb ik de binary sensor gemaakt en deze werkt perfect.

Echter, waar ik nu tegenaan loop is dat de rookmelder zeker 10 minuten in de "alarm" state blijft hangen na rookdetectie. Ik had de rookmelder even af laten gaan met een kaars, alarm op de rookmelder gaat af, de sensor entiteit van de Alecto rookmelder gaat naar "alarm" en de binary template sensor naar "true". Door die laatste sensor gaat de sirene van een Frient rookmelder elders in huis ook keurig af. Door het indrukken van de knop van de Alecto rookmelder stopt het alarm op die rookmelder, maar de state van de rookmelder blijft vrolijk op "alarm" staan en dus gaat de Frient rookmelder logischerwijs ook verder met geluid produceren. Volgens mij is dat ook niet op te lossen(?). Had verwacht dat de state na indrukken van de knop terug zou gaan naar "normal". Na 10 minuten is de rookmelder alsnog naar de normal state gegaan.

Blijft 'n merkwaardig product die Alecto SMART-SMOKE10 rookmelder (aanmelden op Zigbee2MQTT was ook al een heel drama...terwijl dat normaliter een werkje van 10 seconden is).

[Afbeelding]
Gelukkig zijn template sensoren heel flexibel :+

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
template:
  - binary_sensor:
      state: >-
        {{ is_state('sensor.rookmelder_bijkeuken_smoke_state', 'alarm') and 
          is_state('binary_sensor.rookmelder_bijkeuken_silence', 'off') }}

De naam van die binary-sensor moet je ff checken, die heb ik gegokt (ik heb zelf niet zo'n ding).

• RedRayMann
Swerfer schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 12:51:
[...]
Ik snap niet helemaal wat je precies wilt, maar 1 automation met een 'or' werkt prima.

2 triggers op batterijpercentage Beide telefoons.

Condition: of jouw telefoon <X% of je vriendin's telefoon <X%

Action: lader aanschakelen
Vandaag er niet mee kunnen spelen maar wel zitten denken.

Namelijk, wanneer gaat de lader uit?
Als mijn telefoon en vriendin's telefoon >90% ?

Nee, want het kan zijn dat mijn telefoon nog 60+% heeft, dan doe ik hem nooit aan de lader. Dan gaat ie nooit uit...

Misschien is het een wens wat niet haalbaar is, maar ga er nog even over na denken, want kan natuurlijk ook iets met de laad-sensor doen.

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

RedRayMann schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 19:17:
[...]

Vandaag er niet mee kunnen spelen maar wel zitten denken.

Namelijk, wanneer gaat de lader uit?
Als mijn telefoon en vriendin's telefoon >90% ?

Nee, want het kan zijn dat mijn telefoon nog 60+% heeft, dan doe ik hem nooit aan de lader. Dan gaat ie nooit uit...

Misschien is het een wens wat niet haalbaar is, maar ga er nog even over na denken, want kan natuurlijk ook iets met de laad-sensor doen.
Je hebt ook sensoren die zien of je telefoon aan het laden is. Die kan je gebruiken om te zien of jouw telefoon laad en zo niet, kan de lader uit als jouw vriendin's telefoon boven 90% is. Dat gaat natuurlijk niet op als je elders laad, maar dat kan je opvangen door te kijken of jouw telefoon zich in de zone Thuis' bevind.

Er is enorm veel mogelijk met de vele sensoren die er zijn, maar het vergt wel logisch denken en koppelen in automation's.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@RedRayMann Wat wil je exact? Wil je het voor het inschakelen of juist uitschakelen?

Uitschakelen zou kunnen zijn:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Trigger:
  - Telefoon A >90%
  - Telefoon B >90%
Conditie:
  - OR
    - Telefoon A >90%
    - Telefoon A niet aan het laden
  - OR
    - Telefoon B >90%
    - Telefoon B niet aan het laden
Action:
  - turn off lader

Impliciet zijn condities weer AND, dus de staat van beide telefoons wordt gecheckt en moeten beide (maar individueel) of niet aan de lader hangen of boven de 90% zijn.

Ook zal je dan nog wat moeten doen voor het inschakelen.

• paQ
  • Nu online

paQ

OK, ik probeer mijn floorplan automatisch te schakelen op dag en nacht modus.
(Dat zijn dus dag en nacht renders)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
cards:
      - type: picture-elements
        entity: sun.sun
        state_image:
          above_horizon: /local/afbeeldingen/day_alloff.png
          below_horizon: /local/afbeeldingen/night.png
        elements:
          - type: state-badge
            entity: sensor.flow_rate
            style:
              top: 10%
              left: 15%
            entity: switch.kantoor_schakelaar_1
            style:
            state_image:
              'on': local/afbeeldingen/HAlights/dag_kantoor.png

Regels 2 t/m 6 functioneert voor de plattegrond zonder lampen aan. Naja met ook, maar dat ziet er na zonsondergang beroerd uit bij lampen die aan zijn.
Kan ik voor elke state_image on/off een soortgelijke integratie maken?
En zo ja, waar moet die hiërarchisch gezien dan komen?

edit:
dit lijkt te werken toch? Of zie ik iets over het hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c50AzZWNf9VBm-PlxlI12Je2ACY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sOmWxsLHuLvlC3dyD5SOkPxt.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eeOcuC7vuSlGycf3aMxxH8LqnWI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FSJrh9aWrEgqn6PGyzQnuECb.png?f=fotoalbum_large

edit:
*O*
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mflW58Lxex284db2bH2Kx8WySB8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/doai4wpNEM8yEf1iRGWPWdin.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door paQ op 06-08-2023 21:20 ]

• rogervdh

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

Hmmbob schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 19:16:
[...]

Gelukkig zijn template sensoren heel flexibel :+

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
template:
  - binary_sensor:
      state: >-
        {{ is_state('sensor.rookmelder_bijkeuken_smoke_state', 'alarm') and 
          is_state('binary_sensor.rookmelder_bijkeuken_silence', 'off') }}

De naam van die binary-sensor moet je ff checken, die heb ik gegokt (ik heb zelf niet zo'n ding).
Wederom bedankt, maar volgens mij lost dat het probleem niet op(?). De entiteit switch.rookmelder_bijkeuken_silence heeft immers ook 10 minuten op true gestaan. Al die tijd blijft de sirene van die andere rookmelder door gaan (ik heb de desbetreffende entiteit zelf maar uitgezet). Maar mogelijkerwijs zie ik het ook verkeerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W5sI9s88j9M9l9wNvZSgQLC2bmQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9vsrO6Ssqicj3wC2kGA8rdgZ.jpg?f=user_large

• Hmmbob
rogervdh schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 21:06:
[...]

Wederom bedankt, maar volgens mij lost dat het probleem niet op(?). De entiteit switch.rookmelder_bijkeuken_silence heeft immers ook 10 minuten op true gestaan. Al die tijd blijft de sirene van die andere rookmelder door gaan (ik heb de desbetreffende entiteit zelf maar uitgezet). Maar mogelijkerwijs zie ik het ook verkeerd.

[Afbeelding]
Maar deze template binary sensor staat alleen op ON als de state van de ene sensor "alarm" is, en de andere "off". Druk je op "silence", dan gaat de template sensor op off omdat de silence sensor ON is.

Snap je het nog?

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-11 18:24
Workaholic schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 16:55:
Ik ben erg blij met de triggerID's en choose optie voor automations. Ik gebruik ze voor lights on/lights off met een motion sensor.

Het enige wat mij nog niet gelukt is: Hoe zorg ik ervoor dat de lampen niet uitgaan als je bijvoorbeeld te stil zit in de ruimte in kwestie, OF dat je even niet in beeld bent van de sensor -> waardoor de lampen uitgaan.

Moet ik ergens een condition toevoegen met een timer van 15-30 min? Dus dat het uitschakelen pas na 15 min van toepassing is? Graag jullie advies hoe dit het meest netjes te implementeren.

Met name in de badkamer irritant, want je gaat douchen en bent uit beeld van de sensor, lampen uit.. :D Alternatief is een 2de sensor of andere plaatsing, maar is lastig..
Je kan instellen dat je de lampen pas uitschakelt als je motion sensor(s) geen beweging detecteren voor X minuten.

• Gonzalez
Hmmbob schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 19:03:
[...]

Nee, dat gebruik ik in mijn config om alle resources mee in te laden (alle .js modules)

Als je nu geen enkel idee hebt waar ik het over heb, kan je die hele regel weglaten.
Ik heb de regel weg gelaten en mijn overzicht tab was weg.
Terug gedraaid naar een backup van gisteren en alles is terug nu.
Wel mijn aanpassingen van vandaag opnieuw moeten doen.

Dit was een beetje boven mijn petje.
Stap voor stap gaat dit lukken.

Het is eigenlijk de bedoeling om een thuis afwezig status in te stellen.
Ik denk dat ik daar naar moet kijken.

Hoewel ik op mijn werk ben, geeft HA aan dat ik thuis ben.
Ik heb de geolocated entiteit van mijn telefoon aan staan.

• Hmmbob
Is je HA van buitenaf bereikbaar? Via het internet dus?

[ Voor 25% gewijzigd door Hmmbob op 06-08-2023 21:26 ]

• Gonzalez
Hmmbob schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 21:25:
Is je HA van buitenaf bereikbaar? Via het internet dus?
Ja, via Nabucasa.

• Autarky
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 06-11 14:34
Ik ben totaal nieuw met Home Assistant maar wil dit binnenkort gaan opzetten. Welke hardware is geschikt om stabiel zowel een Home Assistent en OS (Windows of Linux) om te browsen op te draaien in aparte VMs? Wil het liefst max 200 euro uitgeven.

Raspberry PI 4 model B met 8 GB leek me een goede optie of wellicht een Intel NUC 8 GB met een i3 Core, maar wellicht dat jullie andere ideeën, merken en specifiekere modellen kennen die geschikt zijn.

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:23

Antonio di

a mi me dijeron que si

Autarky schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 21:57:
Ik ben totaal nieuw met Home Assistant maar wil dit binnenkort gaan opzetten. Welke hardware is geschikt om stabiel zowel een Home Assistent en OS (Windows of Linux) om te browsen op te draaien in aparte VMs? Wil het liefst max 200 euro uitgeven.

Raspberry PI 4 model B met 8 GB leek me een goede optie of wellicht een Intel NUC 8 GB met een i3 Core, maar wellicht dat jullie andere ideeën, merken en specifiekere modellen kennen die geschikt zijn.
Voor x86-64 mini-pc's (zoals de NUC) lees:
MINISFORUM GK50 Mini PC review door Antonio di

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Autarky Vraag komt vaker langs, zou ook even zoeken voor meer meningen.

RPi4 draait hier prima, maar vanaf een SSD is wel een must. Maar als je het als VM wilt draaien (en dus ook andere zaken) zou ik eerder kijken naar een NUC inderdaad. Dan kan dat met Proxmox bijvoorbeeld.

• paQ
  • Nu online

paQ

Is er een manier op bij een toggle van die lelijke schaduw af te komen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k3lVjJ1uqxU3unXtc8Y74_1dWhA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oZTLRiyjV7N7S42T8Dwr4hGw.png?f=fotoalbum_large
Die blijft plakken totdat je ergens anders tapt. :/

• Autarky
Septillion schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 22:11:
@Autarky Vraag komt vaker langs, zou ook even zoeken voor meer meningen.

RPi4 draait hier prima, maar vanaf een SSD is wel een must. Maar als je het als VM wilt draaien (en dus ook andere zaken) zou ik eerder kijken naar een NUC inderdaad. Dan kan dat met Proxmox bijvoorbeeld.
Reden voor VMs is om het clean te houden en voor eenvoudige snapshots/backups. Als het gewoon met Windows/Linux + daarnaast als software HA kan met een goede backupmogelijkheid naar bijv mijn NAS (mocht de RPi crashen/stuk gaan) dan is dat natuurlijk ook een goede optie.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Autarky Voor backups/snapshots heb je op zich geen VM's nodig, dat kan al vanuit HA en volledig met HA OS. Voor een VM zou ik HA OS ook aanraden. Van Windows zou ik weg blijven :)

• TheFes
Septillion schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 19:56:
@RedRayMann Wat wil je exact? Wil je het voor het inschakelen of juist uitschakelen?

Uitschakelen zou kunnen zijn:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Trigger:
  - Telefoon A >90%
  - Telefoon B >90%
Conditie:
  - OR
    - Telefoon A >90%
  - OR
    - Telefoon B >90%
Action:
  - turn off lader

Impliciet zijn condities weer AND, dus de staat van beide telefoons wordt gecheckt en moeten beide (maar individueel) of niet aan de lader hangen of boven de 90% zijn.

Ook zal je dan nog wat moeten doen voor het inschakelen.
Bij het eerste deel van de or condition gebruik je A en B, bij de tweede alleen B.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@TheFes Oeps, typo, fixed!

• Autarky
Septillion schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 22:28:
@Autarky Voor backups/snapshots heb je op zich geen VM's nodig, dat kan al vanuit HA en volledig met HA OS. Voor een VM zou ik HA OS ook aanraden. Van Windows zou ik weg blijven :)
Nice! Dus eigenlijk zou ik al met HA OS uit de voeten kunnen voor mijn doel? Dan lijkt Raspberry PI ook prima en de power consumption is ook vrij laag.

• RedRayMann
@Swerfer
@TheFes
@Septillion

Tnx voor het meedenken.
Kleine samenvatting van mijn ideeën, ik ga er lekker mee spelen en ga gebruik maken van jullie tips.

Doel;
Niet meer nadenken of ik/vriendin de knop van het stekkerblok aan of uit heeft gezet om de telefoons op te laden

Huidig probleem
Er is een handmatige actie nodig
Het is wel eens voorgekomen dat ik én mijn vriendin het oude/ domme stekkerblok "aan" zetten, ofwel, uiteindelijk staat ie uit en is mijn telefoon in de ochtend niet opgeladen
Of hij staat de hele dag aan, ik klik hem "aan" maar zet hem daarmee uit, gevolg; telefoon is in de ochtend niet opgeladen.

Simpele oplossing,
Kijken wat je doe :-P als ik kijk of ik het stekkerblok aan/uit zet, is er geen home automation nodig. Maar hé, als het automatisch kan wil ik het proberen te automatiseren! :p

Idee voor nu
Trigger
% accu van beide telefoons

Voorwaarden
Onder 50%

Actie
Laden

Uitzetten;
Als A is charging en B niet en A is 90+% uit
Als B is charging en A niet en B is 90+% uit
Als A en B is charging, dan uit als beide 90+% zijn
Als A en B is niet charging, dan uit

Zoiets.

En dan misschien nog variabelen zoals de energie meter van de Zigbee stekker?
Omdat we een lader in de slaapkamer hebben, maar overdag ook laden in het kantoortje of woonkamer.

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-11 21:08
Sinds twee of drie dagen werkt mijn scene voor het inschakelen op de bewegingssensor op zolder niet meer, ook niet als ik met de schakelaar wil overrulen (vanuit de app dan wel weer).

Vanavond stopte ook de scène in de keuken ermee (die laat zich dan weer niet vanuit de HA app inschakelen) en viel het me op dat die van mijn buitenverlichting ook al een paar dagen niet doet wat ie moet doen (helderheid 100% bij gedetecteerde beweging).

De scène in mijn woonkamer gedraagt zich dan weer keurig als normaal. Alles is Zigbee en via Z2m gekoppeld. Herstart van die integratie hielp helaas niet, iemand een idee waar ik kan beginnen met troubleshooten?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@RedRayMann Overigens, als het je niet om het percentage van je accu ofzo te doen is is er qua energie eigenlijk niet te besparen. Een smart plug, zeker wifi, zal waarschijnlijk meer gebruiken van één of twee laders van kwaliteit.

Maar je condities kunnen dus makkelijk geschreven worden zoals ik deed :)

Afgezien van beide niet chargen natuurlijk, want daar kan je niet (gelijk) op triggeren, dan zou hij altijd gelijk uit gaan, immers heeft het wel wat delay.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Stalensnuitje Scenes hebben geen triggers dus zullen nooit ergens spontaan op reageren, bedoel je automations? Of heb je een specifieke blueprint?

Of is alles via een bind in Z2M? Dan zit je in het verkeerde topic ;)

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-11 14:00
@RedRayMann Heb je er ook rekening mee gehouden dat telefoons steeds meer via AI worden opgeladen?

Mijn telefoon weet bijvoorbeeld wanneer ik elke dag opsta (wanneer ik hem dus elke ochtend ongeveer ontkoppel van de lader). Hieruit berekend de telefoon zelf dat hij ongeveer 30 minuten ervoor op 100% opgeladen moet zijn. Dus als ik 's avonds de laadkabel erin prik (na bedtijd) dan gaat de telefoon niet opladen maar hij begint pas rond 2 uur of 3 uur met opladen. Er staat dan ook een melding over op de telefoon dat hij zelf wel zorgt dat de telefoon rond 6 uur is opgeladen.

Dit zorgt ervoor dat de accu minder lang op 100% staat en daardoor ook langer mee gaat.

Hier hebben we dus aan beide kanten van het bed een Philips wekker met usb aansluiting om de telefoon op te laden.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Pagina: 1 ... 90 ... 350 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.