Ik heb de plug sowieso nodig om mijn Zigbee netwerk in de slaapkamer stabiel te krijgen. De twee lampen lijken af en toe uit het netwerk te vallen. Nu een dikke week deze plug erbij en alles lijkt goed te gaan.Septillion schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 23:06:
@RedRayMann Overigens, als het je niet om het percentage van je accu ofzo te doen is is er qua energie eigenlijk niet te besparen. Een smart plug, zeker wifi, zal waarschijnlijk meer gebruiken van één of twee laders van kwaliteit.
Maar je condities kunnen dus makkelijk geschreven worden zoals ik deed![]()
Afgezien van beide niet chargen natuurlijk, want daar kan je niet (gelijk) op triggeren, dan zou hij altijd gelijk uit gaan, immers heeft het wel wat delay.
AI op mijn telefoon? Dat werkt helaas niet zoals jij beschrijft. Heb een Android, RedMi Note 9. En mijn vriendin de Note11.DutchKel schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 03:50:
@RedRayMann Heb je er ook rekening mee gehouden dat telefoons steeds meer via AI worden opgeladen?
Mijn telefoon weet bijvoorbeeld wanneer ik elke dag opsta (wanneer ik hem dus elke ochtend ongeveer ontkoppel van de lader). Hieruit berekend de telefoon zelf dat hij ongeveer 30 minuten ervoor op 100% opgeladen moet zijn. Dus als ik 's avonds de laadkabel erin prik (na bedtijd) dan gaat de telefoon niet opladen maar hij begint pas rond 2 uur of 3 uur met opladen. Er staat dan ook een melding over op de telefoon dat hij zelf wel zorgt dat de telefoon rond 6 uur is opgeladen.
Dit zorgt ervoor dat de accu minder lang op 100% staat en daardoor ook langer mee gaat.
Hier hebben we dus aan beide kanten van het bed een Philips wekker met usb aansluiting om de telefoon op te laden.
Ook mijn werk Samsung doet dit niet.
Kan er eens naar kijken, maar is niet perse een noodzaak.
Daar hoop ik wel op, maar ik heb geen idee waar hij vandaan komtVos schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 07:06:
[...]
Is het wellicht een box-shadow die je via css kan beïnvloeden?
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Dank @-Casper gebruik je dan de FOR (duration) optie op de trigger ID lampsensoruit ? Of beter bij actions een delay?-Casper schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 21:23:
[...]
Je kan instellen dat je de lampen pas uitschakelt als je motion sensor(s) geen beweging detecteren voor X minuten.
Wat is de reden dat je Alecto hebt gekocht als uitbreiding? Is er iets mis met die van Frient?rogervdh schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 15:05:
[...]
Helemaal helder, bedankt, leerzaam! Inmiddels heb ik de binary sensor gemaakt en deze werkt perfect.
Echter, waar ik nu tegenaan loop is dat de rookmelder zeker 10 minuten in de "alarm" state blijft hangen na rookdetectie. Ik had de rookmelder even af laten gaan met een kaars, alarm op de rookmelder gaat af, de sensor entiteit van de Alecto rookmelder gaat naar "alarm" en de binary template sensor naar "true". Door die laatste sensor gaat de sirene van een Frient rookmelder elders in huis ook keurig af. Door het indrukken van de knop van de Alecto rookmelder stopt het alarm op die rookmelder, maar de state van de rookmelder blijft vrolijk op "alarm" staan en dus gaat de Frient rookmelder logischerwijs ook verder met geluid produceren. Volgens mij is dat ook niet op te lossen(?). Had verwacht dat de state na indrukken van de knop terug zou gaan naar "normal". Na 10 minuten is de rookmelder alsnog naar de normal state gegaan.
Blijft 'n merkwaardig product die Alecto SMART-SMOKE10 rookmelder (aanmelden op Zigbee2MQTT was ook al een heel drama...terwijl dat normaliter een werkje van 10 seconden is).
[Afbeelding]
Was er zelf naar aan kijken namelijk, ook hun hittemelder voor de schuur, waar de Nest Protect vaak false triggers heeft.
Ik draai hem zelf op een https://www.bmaxit.com/2020/minipc_0808/34.html mini PC. Werkt super, niks extra's nodig - alleen een Zigbee stickje mocht je dat willen. Kost je nog geen 100 euro in de BTW op AliExpress. Trekt meestal tussen de 3-6W uit de muur.Autarky schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 21:57:
Ik ben totaal nieuw met Home Assistant maar wil dit binnenkort gaan opzetten. Welke hardware is geschikt om stabiel zowel een Home Assistent en OS (Windows of Linux) om te browsen op te draaien in aparte VMs? Wil het liefst max 200 euro uitgeven.
Raspberry PI 4 model B met 8 GB leek me een goede optie of wellicht een Intel NUC 8 GB met een i3 Core, maar wellicht dat jullie andere ideeën, merken en specifiekere modellen kennen die geschikt zijn.
Voor nieuwe systemen lijken ook de Intel N100 chips erg interessant met een 6W TDP; bijvoorbeeld de "AK2 Plus", "T8 Pro" of "GK3 Pro" typen die je op AliExpress kunt vinden. Ongeveer twee keer zo duur als de BMax, maar lijkt ook wel ongeveer twee keer zo snel te zijn
[ Voor 16% gewijzigd door eBait op 07-08-2023 10:23 ]
iOS doet het wel al en ik denk dat Android er dan binnenkort vast ook mee komt, ze kopiëren de functies toch vaak van elkaar.RedRayMann schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 07:27:
AI op mijn telefoon? Dat werkt helaas niet zoals jij beschrijft. Heb een Android, RedMi Note 9. En mijn vriendin de Note11.
Ook mijn werk Samsung doet dit niet.
Kan er eens naar kijken, maar is niet perse een noodzaak.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Zal ook wel een combinatie van hard- & software zijn (immers moet het laadcircuit door software in en uitgeschakeld kunnen worden). Mijn Pixel 6a doet dit in ieder geval weer wel/ook. Als ik die 's avonds laat inprik geeft die ook meteen aan dat die opgeladen is om <ingestelde wekker>. Waarbij die IIRC wel begint met laden, maar dan vast maar tot 70% of whatever doet laden en het laatste deel dan "tot de wekker".DutchKel schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:12:
[...]
iOS doet het wel al en ik denk dat Android er dan binnenkort vast ook mee komt, ze kopiëren de functies toch vaak van elkaar.
Maar ik kan mij best indenken dat goedkopere telefoons dit (nog) niet hebben. En de focus bij een deel van de Chinese merken lijkt ook meer te liggen op zoveel mogelijk reclame inbouwen dan daadwerkelijk een goede integratie tussen hard- & software te geven.
Niet dat het goed werkt, het komt regelmatig voor dat het ding maar tot 80% is gekomen voordat ik opsta, dus dat is wat minder.
Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.
Ik gebruik for in de trigger. Dat is iets robuuster dan een delay.Workaholic schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 08:50:
Is het zigbee protocol slim genoeg om van repeater te switchen? Ik heb HA icm een sky connect USB stick, heb diverse hue sensoren toegevoegd en deze later verplaatst naar een andere verdieping. Blijven deze nu gekoppeld aan een zigbee apparaat/repeater op de verkeerde verdieping of switchen deze automatisch naar een dichtbijgelegen repeater / lamp?
[...]
Dank @-Casper gebruik je dan de FOR (duration) optie op de trigger ID lampsensoruit ? Of beter bij actions een delay?
@-Casper En dan de trigger voor uit neem ik aan? Ik vraag me af hoe dit dan uitpakt als hij beweging ziet tijdens deze FOR duration periode.-Casper schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:46:
[...]
Ik gebruik for in de trigger. Dat is iets robuuster dan een delay.
Dus -> trigger aan, ik loop de badkamer binnen, lampen aan. Je gaat in de douche staan, dus even uit beeld, FOR duration gaat in, je stapt uit de douche, reset hij dan deze duration periode weer?
Begrijp ik het dan goed wanneer je onderstaande automation hebt, de duration blijft doorlopen voor sensor uit zonder aumation op restart? Dus situatie is dan:Dutchess_Nicole schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:57:
[...]
Belangrijk detail: als je inderdaad een for: gebruikt in je uit trigger, zet dan de automation mode op "Restart".
Dan zal inderdaad de hele automation resetten als je binnen de for: duration weer de aan trigger aftikt.
En dat kan zo vaak als je wilt.
- Light sensor trigger aan -> lampen aan
- Geen beweging (je staat 5 minuten in de douche) -> Choose optie inclusief duration voor licht uit begint te lopen? Eens?
- je stapt uit de douche en de duration timer loopt nog steeds? ondanks dat hij weer beweging heeft gedetecteerd. Worst case gaat hij dan na 5 minuten uit ondanks beweging en dan start de automation weer omdat hij "klaar is"
Probeer even te begrijpen hoe dit out of the box werkt zonder restart.
Ik kan me juist voorstellen dat dit OK is, want in mijn geval staat de duration voor uit op 10 minuten. Dat wil zeggen dat ik bijvoorbeeld na 5 minuten geen beweging, de
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
| alias: Badkamer ouders sensor description: "" trigger: - type: occupied platform: device device_id: 25f95c92a795567d2549fad0844bcd16 entity_id: 36a3473c0fd9880fd038f7185d1ff5ba domain: binary_sensor id: sensoraan - type: not_occupied platform: device device_id: 25f95c92a795567d2549fad0844bcd16 entity_id: 36a3473c0fd9880fd038f7185d1ff5ba domain: binary_sensor id: sensoruit for: hours: 0 minutes: 10 seconds: 0 condition: [] action: - choose: - conditions: - condition: trigger id: - sensoraan sequence: - service: light.turn_on data: {} target: device_id: - 3cb6c8bcb30dfd9a95322e73f8a761d7 - 12a835b8641cdc96042c1001c5649ab4 - 9a4c9b57d31c3e8c35dd5320059adbe3 - 855244b00ad23d68497e96d980425c02 - conditions: - condition: trigger id: - sensoruit sequence: - service: light.turn_off data: {} target: device_id: - 12a835b8641cdc96042c1001c5649ab4 - 3cb6c8bcb30dfd9a95322e73f8a761d7 - 9a4c9b57d31c3e8c35dd5320059adbe3 - 855244b00ad23d68497e96d980425c02 mode: single |
[ Voor 72% gewijzigd door Septillion op 07-08-2023 13:15 . Reden: Denk aan de ' yaml' bij code-tags aub ]
Belangrijk detail: als je inderdaad een for: gebruikt in je uit trigger, zet dan de automation mode op "Restart".Workaholic schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:54:
[...]
@-Casper En dan de trigger voor uit neem ik aan? Ik vraag me af hoe dit dan uitpakt als hij beweging ziet tijdens deze FOR duration periode.
Dus -> trigger aan, ik loop de badkamer binnen, lampen aan. Je gaat in de douche staan, dus even uit beeld, FOR duration gaat in, je stapt uit de douche, reset hij dan deze duration periode weer?
Dan zal inderdaad de hele automation resetten als je binnen de for: duration weer de aan trigger aftikt.
Mode: single werkt ook gewoon met een trigger met for.Dutchess_Nicole schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:57:
[...]
Belangrijk detail: als je inderdaad een for: gebruikt in je uit trigger, zet dan de automation mode op "Restart".
De automation telt pas als triggered na de conditions.
Puur prijstechnisch. Die Alecto was voor dik € 25,00 in de aanbieding bij Bol.com (en voldeed qua features voor de plek waar ik hem wilde gebruiken). De Frient heeft wel meer mogelijkheden. Onder andere een sirene die je kunt aansturen (bijv. als andere brandmelders iets decteren dat de Frient ook aan gaat) en heeft daarnaast ook een temperatuurssensor aan boord. Op basis van mijn bevindingen zou ik die Alecto niet aanraden (en misschien gaat die van mij wel retour naar Bol). Die Frient kan ik zeker aanraden.BiG-GuY schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 08:51:
[...]
Wat is de reden dat je Alecto hebt gekocht als uitbreiding? Is er iets mis met die van Frient?
12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Home ⛽
Ah, dat is good to know. Ik had in gedachten dat de for: tijd namelijk afgebroken werd bij de restart optie en dat de teller opnieuw ging lopen. Maar dat werkt dus iets anders.TheFes schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:20:
[...]
Mode: single werkt ook gewoon met een trigger met for.
De automation telt pas als triggered na de conditions.
Nee, het werkt iets anders.- Light sensor trigger aan -> lampen aan
- Geen beweging (je staat 5 minuten in de douche) -> Choose optie inclusief duration voor licht uit begint te lopen? Eens?
- je stapt uit de douche en de duration timer loopt nog steeds? ondanks dat hij weer beweging heeft gedetecteerd. Worst case gaat hij dan na 5 minuten uit ondanks beweging en dan start de automation weer omdat hij "klaar is"
- light sensor detecteert beweging: trigger Aan gaat af -> lampen aan
- light sensor detecteert geen beweging -> timer trigger uit gaat lopen. De choose wordt nog niet gebruikt want de automation actions gaan pas lopen NA de for: duration
- light sensor detecteert weer beweging: aan trigger gaat weer af -> lampen gaan weer aan maar waren al aan dus geen actie. FOR duration wordt gereset want er is een nieuwe trigger (en hier was dus in mijn optiek de Restart optie nuttig, omdat het die for: duration resette)
Met de info van @TheFes is dat laatste dus blijkbaar niet (meer) nodig en kun je gewoon de normale single mode gebruiken. Ik heb het al in restart mode staan en dat werkt prima dus ik laat het lekker zo.
Overigens wat ik me wel bedenk: de Restart mode is wel nodig als je in je actions een delay ofzo hebt lopen. Want de automation zal actief zijn terwijl de delay wacht, en zonder mode: restart kan er geen nieuwe trigger plaatsvinden. Dus mocht je in je action code ook ergens op wachten (en om de een of andere reden geen timeout willen) dan is mode: restart wel echt noodzakelijk.
Maar dus niet voor triggers met for:.
[ Voor 18% gewijzigd door Dutchess_Nicole op 07-08-2023 11:31 ]
Ik wil docker installeren, maar ik heb HA OS op de nuc met een usb stick geinstalleerd en via de ssh terminal van HA kan ik niet docker installeren (zover ik kan zien) en het ziet er naar uit dat de HA OS installatie de gehele schijf over heeft genomen. iemand een idee?
Proxmox of een andere hypervisor installeren.Yzord schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:26:
Weet iemand of ik ubuntu naast HA OS op mijn nuc kan installeren?
Ik wil docker installeren, maar ik heb HA OS op de nuc met een usb stick geinstalleerd en via de ssh terminal van HA kan ik niet docker installeren (zover ik kan zien) en het ziet er naar uit dat de HA OS installatie de gehele schijf over heeft genomen. iemand een idee?
Dan een VM aanmaken voor Ubuntu, en een andere voor HA OS
Ah, zag ze nu voor een vergelijkbare prijs als de Frient in NL webshops. Maar zag al bij Zigbee2MQTT dat die van Frient (Develco) veel meer in Zigbee doen.rogervdh schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:46:
[...]
Puur prijstechnisch. Die Alecto was voor dik € 25,00 in de aanbieding bij Bol.com (en voldeed qua features voor de plek waar ik hem wilde gebruiken). De Frient heeft wel meer mogelijkheden. Onder andere een sirene die je kunt aansturen (bijv. als andere brandmelders iets decteren dat de Frient ook aan gaat) en heeft daarnaast ook een temperatuurssensor aan boord. Op basis van mijn bevindingen zou ik die Alecto niet aanraden (en misschien gaat die van mij wel retour naar Bol). Die Frient kan ik zeker aanraden.
Bij Amazon DE zijn die van Frient trouwens nog wat goedkoper dan in NL.
Wat ik me afvraag maar niet zo snel kan vinden. Werken die Frient’s standalone qua alarm dat ze afgaan als ze rook/hitte detecteren, of moet een automation dat doen? En kan je ze groeperen via Zigbee Group/Bind zodat ze altijd tegelijk afgaan?
Ah checkSeptillion schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 23:08:
@Stalensnuitje Scenes hebben geen triggers dus zullen nooit ergens spontaan op reageren, bedoel je automations? Of heb je een specifieke blueprint?
Of is alles via een bind in Z2M? Dan zit je in het verkeerde topic
Ik heb een Wemos D1 mini met ESPHome in de USB (UART) van de airco gebruikt om hem via wifi aan te sturen. Op mijn dashboard heb ik daarvoor een generic thermostat gezet. De handmatige bediening werkt naar behoren, maar qua automations via Yaml zie ik door de bomen het bos niet meer (ben een beginner)
Wat ik wil bereiken
Voor iedere afzonderlijke dag van de week wil ik tijdblokken instellen waarbinnen een ruimte een bepaalde temperatuur(bereik) heeft. Als de temperatuur daar onder zit dan moet de airco verwarmen, erboven moet hij koelen. Buiten deze tijdblokken mag (moet) hij uit staan.
Wat ik zelf al heb gevonden
Documentatie over de climate entity en de generic thermostat. Met een van deze of de combinatie moet het te doen zijn lijkt me. De hvac_mode "heat_cool" lijkt in theorie wat ik nodig heb om geen onderscheid tussen verwarmen en koelen te hoeven maken. Maar wat is de beste trigger? Een temperatuur change is iets eenmaligs en onbetrouwbaar lijkt me. Als de temp dan bij aanvang van het tijdblok al te hoog is dan zal er niets gebeuren. En hoe/waar kan ik het meest gebruiksvriendelijk mijn dag/tijd schema onderhouden en aanroepen? Qua blueprints heb ik niets bruikbaars gevonden.
Persoonlijk vind ik dit soort automations veel fijner te doen via node-red. Ik stuur mijn vloerverwarming op deze manier aan. Dit doe ik dan tijdgestuurd en niet temperatuur maar dat moet ook nie tzo moeilijk zijn.Separator schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:40:
Wie o wie kan mij helpen met het het automatiseren van mijn airco? Handmatig heb ik hem al werkend in Home Assistant.
Ik heb een Wemos D1 mini met ESPHome in de USB (UART) van de airco gebruikt om hem via wifi aan te sturen. Op mijn dashboard heb ik daarvoor een generic thermostat gezet. De handmatige bediening werkt naar behoren, maar qua automations via Yaml zie ik door de bomen het bos niet meer (ben een beginner)
Wat ik wil bereiken
Voor iedere afzonderlijke dag van de week wil ik tijdblokken instellen waarbinnen een ruimte een bepaalde temperatuur(bereik) heeft. Als de temperatuur daar onder zit dan moet de airco verwarmen, erboven moet hij koelen. Buiten deze tijdblokken mag (moet) hij uit staan.
Documentatie over de climate entity en de generic thermostat. Met een van deze of de combinatie moet het te doen zijn lijkt me. De hvac_mode "heat_cool" lijkt in theorie wat ik nodig heb om geen onderscheid tussen verwarmen en koelen te hoeven maken. Maar wat is de beste trigger? Een temperatuur change is iets eenmaligs en onbetrouwbaar lijkt me. Als de temp dan bij aanvang van het tijdblok al te hoog is dan zal er niets gebeuren. En hoe/waar kan ik het meest gebruiksvriendelijk mijn dag/tijd schema onderhouden en aanroepen? Qua blueprints heb ik niets bruikbaars gevonden.
Heb ze nog niet geïmplementeerd, maar in HACS zijn meerdere custom thermostaten te vinden die ook een airco kunnen aansturen, zelfs die een combi van vloerverwarming en airco tegelijk kunnen besturen.Separator schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:40:
Wie o wie kan mij helpen met het het automatiseren van mijn airco? Handmatig heb ik hem al werkend in Home Assistant.
Wat ik wil bereiken
Ook kan je daar een Scheduler component vinden waarmee je heel makkelijk schedules kan maken, zoals je gewend bent met een slimme thermostaat.
De standaard implementatie van HA is een beetje beperkt daarin.
@BiG-GuY Uitstekende tip! Nog niet binnen HACS gezocht terwijl ik dat wel heb draaien voor andere toepassingen. Ga daar ook even induiken. De standaard implementatie is (voor beginners zoals ik) inderdaad erg beperkt.
Ja daar zat ik ook aan te denken. Even zien of ik een gehele backup van mijn dashboard kan maken en importeren, anders al dat werk voor jan met de korte achternaam geweest hahaTheFes schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:31:
[...]
Proxmox of een andere hypervisor installeren.
Dan een VM aanmaken voor Ubuntu, en een andere voor HA OS
Ik heb twee WLED devices, die dubbel erin komen te staan zo lijkt het.
Het probleem is dat 1 van die 2 devices vervolgens niet meer te bereiken is via HA.
/f/image/j8G1gcPCBi0NfEuzoLNlmTnN.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb recent een nieuwe router gekregen en toen ook de kans genomen om m'n vaste IP adressen anders in te delen. Zo zitten al mijn WLED devices nu in de 192.168.1.100-110 range, voorheen zaten deze devices daar ook al in, maar in een andere volgorde.
Ik had in eerste instantie het IP vast gezet op de router, maar heb het nu op de WLED device zelf vast gezet, het probleem blijft echter bestaan.
Uiteraard ook al geprobeerd heel de WLED integratie weg te mikken, maar zelfs dat hielp niet.
Overigens kan ik WEL gewoon rechtstreeks benaderen, dus het probleem zit echt ergens in HA en niet in WLED zelf.
[ Voor 4% gewijzigd door Oulewappeur op 07-08-2023 14:41 ]
Automations of NodeRed zijn om het even. Beide hebben voor en nadelen, puur wat je zelf fijner vindt. Dit kan ook makkelijk in een automation via de UI. Een "dit kan makkelijk via NodeRed" reactie is naar mijn idee dus niet zo nuttig.tlpeter schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:46:
[...]
Persoonlijk vind ik dit soort automations veel fijner te doen via node-red. Ik stuur mijn vloerverwarming op deze manier aan. Dit doe ik dan tijdgestuurd en niet temperatuur maar dat moet ook nie tzo moeilijk zijn.
Maar hoe staat je airco nu in HA dan? Want makkelijkste is als je in ESPhome hem gewoon al als climate device aanmaakt. Een generic thermostate heb je alleen nodig als het nu geen climate entity is.Maar dan is het dus in dit geval logischer om dat al gelijk goed te doen in ESPhome.Separator schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:40:
Wat ik wil bereiken
Daarnaast, yaml? Dit is ook prima te doen in de UI
In je automation zet je de climate entity vervolgens op de temperatuur die je wilt.
Met temperatuur triggers heb je niets van doen, neem aan dat je airco het zelf al gewoon op een temperatuur houdt. Dus wat wil je doen (action): temperatuur instellen, wanneer wil je dat (trigger): op bepaalde tijden.
Zigbee in principe wel. Kan soms even duren maar meeste devices zullen zelf wisselen van route. Maar er zijn wel wat devices die wiullen blijven "plakken" en dus niet willen wisselen. Nu hoeft dit natuurlijk ook niet gelijk erg te zijn als de verbinding prima is.Workaholic schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 08:50:
Is het zigbee protocol slim genoeg om van repeater te switchen? Ik heb HA icm een sky connect USB stick, heb diverse hue sensoren toegevoegd en deze later verplaatst naar een andere verdieping. Blijven deze nu gekoppeld aan een zigbee apparaat/repeater op de verkeerde verdieping of switchen deze automatisch naar een dichtbijgelegen repeater / lamp?
Wil je een device forceren om opnieuw te kijken kan je hem re-pairen. Z2M/ZHA/DeConz in pair mode, device in pair mode. Hij zal het netwerk dan verlaten en gelijk weer joinen.
Om je vraag te beantwoorden, mogelijk haal ik dan de termen door elkaar. In de esphome config yaml gebruik ik de climate entity (bij de thermostaat in Home Assistant heet hij climate.haier_ac_1) en dat ziet eruit zoals hieronder.
:fill(white):strip_exif()/f/image/8tqcwjZcwRww3HrzYmbRcgad.png?f=user_large)
In de esphome yaml verwijs ik naar een external component op github en kies ik het bij mijn AC horende protocol. De verdere variabelen die ik kan aanroepen staan niet in mijn yaml maar zullen dan op github te vinden zijn.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
| esphome: name: d1-mini-haier-1 esp8266: board: d1_mini wifi: ssid: !secret wifi_ssid password: !secret wifi_password # Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails ap: ssid: "d1-mini-haier-1 Fallback Hotspot" password: "xxxx" external_components: - source: github://paveldn/haier-esphome@dev components: [ haier ] api: encryption: key: "xxxx" ota: password: "xxxx" uart: - id: ac_port baud_rate: 9600 # Use real pins for your device tx_pin: 1 rx_pin: 3 logger: level: DEBUG hardware_uart: UART1 climate: - platform: haier id: haier_climate # If hOn protocol will not work try smartAir2 protocol: hOn name: Haier AC uart_id: ac_port |
[ Voor 29% gewijzigd door Separator op 07-08-2023 13:48 ]
Ik heb niet perse een idee over wat met je AC/ESPHome te doen, maar je kan wel even kijken naar dit:Separator schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 13:42:
@Septillion Ik denk dat de meerdere wegen naar Rome precies de reden zijn dat ik vastloopWant op de ene plaats lees je A, daar wordt op een forum dan weer met B op gereageerd en dan vind ik een Blueprint op basis van C. Vervolgens kan ik er dan als beginner geen chocola meer van maken.
Om je vraag te beantwoorden, mogelijk haal ik dan de termen door elkaar. In de esphome config yaml gebruik ik de climate entity (bij de thermostaat in Home Assistant heet hij climate.midea_climate) en dat ziet eruit zoals hieronder.
[Afbeelding]
In de esphome yaml verwijs ik naar een external component op github en kies ik het bij mijn AC horende protocol. De verdere variabelen die ik kan aanroepen staan niet in mijn yaml maar zullen dan op github te vinden zijn.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 esphome: name: d1-mini-haier-1 esp8266: board: d1_mini wifi: ssid: !secret wifi_ssid password: !secret wifi_password # Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails ap: ssid: "d1-mini-haier-1 Fallback Hotspot" password: "xxxx" external_components: - source: github://paveldn/haier-esphome@dev components: [ haier ] api: encryption: key: "xxxx" ota: password: "xxxx" uart: - id: ac_port baud_rate: 9600 # Use real pins for your device tx_pin: 1 rx_pin: 3 logger: level: DEBUG hardware_uart: UART1 climate: - platform: haier id: haier_climate # If hOn protocol will not work try smartAir2 protocol: hOn name: Haier AC uart_id: ac_port
https://www.home-assistant.io/docs/configuration/secrets/
met de secret module hoef je je YAML niet elke keer als je het wilt posten te scrubben voor keys en passwords. Voorkomt ongewenste security incidents
Jep, zelfs de volledige integratie verwijderdWorkaholic schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 12:11:
Heb je geprobeerd om ze allebei te verwijderen en opnieuw toevoegen?
Daar heb ik mijn Frient ook gekocht. Ik woon toevallig vlak aan de Duitse grens en ik laat het dan (gratis) in een Duitse DHL afhaalautomaat bezorgen.BiG-GuY schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:33:
[...]
Bij Amazon DE zijn die van Frient trouwens nog wat goedkoper dan in NL.
De Frient werkt zeker standalone, maar je wilt dat er acties volgen, dan moet je wel meer inrichten. Zo heb ik alle rookmelders in een groep bij elkaar zitten. Daarnaast heb ik een automation. Enerzijds zorgt dat ervoor dat als één van de rookmelders afgaat,dat het alarm van de Frient getriggerd wordt. Mijn overige rookmelders hebben geen alarm aan/uit entiteit (en dus is het alarm niet vanuit Home Assistant aan/uit te zetten). Die Frient hangt op de overloop nabij de slaapkamers, dus mocht een rookmelder elders in het huis gaan, dan gaat die Frient bij de slaapkamers ook (soort van koppeling tussen de rookmelders, via Home Assistant natuurlijk. Mocht HA uitvallen door de brand, dan zal die koppeling niet werken).Verder heb ik nog een automation op basis van diezelfde rookmelder groep, dat er een (kritieke) notificatie naar de mobiele telefoon van m'n vrouw en mijzelf gaat en eventueel nog een SIP voice call naar de vaste lijn van m'n ouders (met een TTS melding).Wat ik me afvraag maar niet zo snel kan vinden. Werken die Frient’s standalone qua alarm dat ze afgaan als ze rook/hitte detecteren, of moet een automation dat doen? En kan je ze groeperen via Zigbee Group/Bind zodat ze altijd tegelijk afgaan?
12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Home ⛽
Ik kom aan 41, heb jij een link?Workaholic schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 21:21:
[...]
Ga ook maar voor deze optie. Ze zijn voor 9 euro per stuk via alie te bestellen. Met 8 stuks wel de moeite waard.
☀️ 7.290 wp | ♨️Geothermische WP Thermia Calibra Cool 7 |🏡 Home Assistant |🚘 Tesla Y |🔋 Marstek V2 5.12kwh | 🤖Hookii Neomow X
Ei, de rest van de melders is gewoon rommelBiG-GuY schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 08:51:
[...]
Wat is de reden dat je Alecto hebt gekocht als uitbreiding? Is er iets mis met die van Frient?
Was er zelf naar aan kijken namelijk, ook hun hittemelder voor de schuur, waar de Nest Protect vaak false triggers heeft.
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Ik heb in mijn custom dashboard een link naar het energy dashboard die geladen wordt via iframe
Als ik dat dashboard bekijk via http , dan werkt alles.
Als ik echter extern kijk (dus naar https), dan krijg ik volgende melding:
"Kan iframes verwijzend naar websites over http niet laden als HA verbinding maakt over https
Hoe kan ik dit oplossen?
(als ik de link naar https:// doe werkt het ook niet)
Kijk, dat scheelt al. Dan hoef je niets met generic thermostatSeparator schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 13:42:
@Septillion Ik denk dat de meerdere wegen naar Rome precies de reden zijn dat ik vastloopWant op de ene plaats lees je A, daar wordt op een forum dan weer met B op gereageerd en dan vind ik een Blueprint op basis van C. Vervolgens kan ik er dan als beginner geen chocola meer van maken.
Om je vraag te beantwoorden, mogelijk haal ik dan de termen door elkaar. In de esphome config yaml gebruik ik de climate entity (bij de thermostaat in Home Assistant heet hij climate.haier_ac_1) en dat ziet eruit zoals hieronder.
[Afbeelding]
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 esphome: name: d1-mini-haier-1 esp8266: board: d1_mini wifi: ssid: !secret wifi_ssid password: !secret wifi_password # Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails ap: ssid: "d1-mini-haier-1 Fallback Hotspot" password: "xxxx" external_components: - source: github://paveldn/haier-esphome@dev components: [ haier ] api: encryption: key: "xxxx" ota: password: "xxxx" uart: - id: ac_port baud_rate: 9600 # Use real pins for your device tx_pin: 1 rx_pin: 3 logger: level: DEBUG hardware_uart: UART1 climate: - platform: haier id: haier_climate # If hOn protocol will not work try smartAir2 protocol: hOn name: Haier AC uart_id: ac_port
Trigger zou dus bijvoorbeeld een schedule helper kunnen zijn. Dit klikt je zo bij elkaar in de UI. Of dit exact is wat je wilt hangt natuurlijk van je eisen af. Zou zo simpel kunnen zijn als:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| description: "" alias: Temperature schedule mode: single trigger: - platform: state entity_id: - schedule.climate condition: [] action: - if: - condition: state entity_id: schedule.test state: "on" then: - service: climate.set_temperature target: entity_id: climate.kitchen data: temperature: 24 else: - service: climate.set_temperature target: entity_id: climate.kitchen data: temperature: 17 |
Wat betreft blueprints laat dit dan weer exact zien waarom die het niet altijd makkelijker maken. Immers kan je zooo veel doen in HA en dus ook zooooo veel specifieke blueprints maken. Dus het is leuk dat die te delen zijn maar eigenlijk is het zoeken erin weer onbegonnen werk
Hoe doe ik datSeptillion schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 19:26:
@skank Door dat, net als je HA, via de Reverse Proxy te sturenWant een https page mag nu eenmaal geen http tonen.
Nu verwijst hij in de yaml naar:
action: navigate
navigation_path: "/lovelace/Energie"
name: "Energie"
Dus dan toch gewoon navigation pad aanpassen naar https://....
?
En onder je device heb je dan onbeschikbare entiteiten? Die zou je daar dan ook weg moeten kunnen gooien.Oulewappeur schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 12:06:
Dus, ik zit met een heel vaag probleem en ik kom er helaas niet aan uit.
Ik heb twee WLED devices, die dubbel erin komen te staan zo lijkt het.
Ik zou weer terug gaan, via je router (dus statisch via DHCP) is vele malen overzichtelijkerIk had in eerste instantie het IP vast gezet op de router, maar heb het nu op de WLED device zelf vast gezet, het probleem blijft echter bestaan.
[edit]Enige wat ik me daarvoor kan bedenken is dat je external URL niet klopt ofzo.
[ Voor 27% gewijzigd door Septillion op 07-08-2023 19:33 ]
Nu zijn de twee 'persons' vaak in de niet home zones terwijl we gewoon thuis zijn. Kijk ik op de kaart in HA dan zitten we keurig in de Home zone, maar dan pakt ie één van de andere zones.
Heb de twee zones ergens totaal anders geplaatst, dan negeert ie ze zoals ik zou verwachten. Heb een nieuwe zone gemaakt, maar ook deze pakt ie boven Home.
Meer mensen problemen met overlappende zones? Home moet toch altijd de bovenliggende zijn...
https://aliexpress.com/item/1005004728521481.html

10 stuks voor minder dan 100 EUR. 41 euro voor 4. Lijkt me prima gokje. Ik ben meteen voor 10 gegaan.. genoeg ruimtes en lees goede dingen op internet over deze sensoren.
[ Voor 18% gewijzigd door Septillion op 07-08-2023 22:11 . Reden: Link cleanup ]
Bedankt voor je hulp en uitstekende tip! Ik heb minimaal een paar uur gezocht op fora en in de documentatie over AC automatisering en nergens iets over deze helper gevonden. Perfect voor deze toepassing! Zal toch eens wat meer in de basis gaan verdiepen want die kennis is onmisbaar blijkt wel.Septillion schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 19:24:
[...]
Kijk, dat scheelt al. Dan hoef je niets met generic thermostatNu kan je gewoon een automation maken die op de juiste momenten climate.set_temperature aanroept. En misschien gelang het seizoen nog climate.set_hvac_mode.
Trigger zou dus bijvoorbeeld een schedule helper kunnen zijn. Dit klikt je zo bij elkaar in de UI. Of dit exact is wat je wilt hangt natuurlijk van je eisen af. Zou zo simpel kunnen zijn als:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 description: "" alias: Temperature schedule mode: single trigger: - platform: state entity_id: - schedule.climate condition: [] action: - if: - condition: state entity_id: schedule.test state: "on" then: - service: climate.set_temperature target: entity_id: climate.kitchen data: temperature: 24 else: - service: climate.set_temperature target: entity_id: climate.kitchen data: temperature: 17
Wat betreft blueprints laat dit dan weer exact zien waarom die het niet altijd makkelijker maken. Immers kan je zooo veel doen in HA en dus ook zooooo veel specifieke blueprints maken. Dus het is leuk dat die te delen zijn maar eigenlijk is het zoeken erin weer onbegonnen werkZe gaan naar mijn idee een beetje ten onder aan hun eigen succes.
Vraagje over je voorbeeld yaml: bij de trigger roep je de entity_id "schedule.climate" aan. Bij de IF statement is dat vervolgens "schedule.test". Is dat een foutje? Ik zou verwachten dat dit dezelfde entity_id moet zijn die je vervolgens raadpleegt op zijn status?
En de ELSE statement volg ik niet helemaal. Else betekent in dit geval dat ik buiten mijn actieve tijdblok zit toch? Dan mag (moet) de airco alles negeren en uit staan. Dan moet ik hem bij de Else toch uitzetten?
Ik heb er nu onderstaande van gemaakt. Moet het nog testen maar dat is met een airco wat meer gedoe. Feedback is welkom!
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
| description: "" mode: single trigger: - platform: state entity_id: - schedule.ac_schedule_keuken condition: [] action: - if: - condition: state entity_id: schedule.ac_schedule_keuken state: "on" then: - service: climate.set_temperature data: hvac_mode: heat_cool target_temp_high: 24 target_temp_low: 18 target: device_id: 420c7c08d2be1c310c16763a2461294f else: - service: climate.set_hvac_mode data: hvac_mode: "off" target: device_id: 420c7c08d2be1c310c16763a2461294f |
Oeps, helemaal gelijk! Foutje met het maken van het voorbeeld. Die ik ook maar grotendeels via de UI waarna ik vaak wat namen aanpasSeparator schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 22:53:
Vraagje over je voorbeeld yaml: bij de trigger roep je de entity_id "schedule.climate" aan. Bij de IF statement is dat vervolgens "schedule.test". Is dat een foutje?
Lager zetten, uit zetten of whatever, dat is aan jouwEn de ELSE statement volg ik niet helemaal. Else betekent in dit geval dat ik buiten mijn actieve tijdblok zit toch? Dan mag (moet) de airco alles negeren en uit staan. Dan moet ik hem bij de Else toch uitzetten?
Raspberry Pi 4B - 8Gb - Black - Starter Pack (2019) bevat de uitspraak: "Due to the global shortage on the chip market, temporarily no individual sales are possible" oftewel ik kan het niet kopen?
Deze zegt dat hij op voorraad is.Autarky schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 23:21:
Ik wil zojuist de Raspberry PI 4 Model B met 8 GB RAM bestellen, maar zo te zien is deze variant nergens meer te koop?
Raspberry Pi 4B - 8Gb - Black - Starter Pack (2019) bevat de uitspraak: "Due to the global shortage on the chip market, temporarily no individual sales are possible" oftewel ik kan het niet kopen?
100% dit. Voor dat geld koop je op AliExpress een mini PC met moderne Celeron in de vorm van een N5105 met 8GB RAM, 128GB SSD (NVME, vervangbaar) en SATA poort als je nog een tweede SSD/HDD wilt.Church of Noise schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 08:27:
Al kan je voor die 148 euro dan toch misschien beter een licht gebruikte Small Form Factor of NUC kopen IMHO... (en die heeft waarschijnlijk een SSD aan boord)
Met een RPi ben je dan net zo duur uit en heb je aan de server kant veel minder mogelijkheden (aan de embedded / hardware kant heeft een RPi natuurlijk wat meer opties door de GPIO etc).
Ja maar toch krijg ik die melding van iframe.Septillion schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 19:32:
@skank Dat is geen iFrame ofzo maar een simpele link. Daar zie ik geen probleem in... Dat werkt hier ook gewoon.
[edit]Enige wat ik me daarvoor kan bedenken is dat je external URL niet klopt ofzo.
Mijn external url klopt wel he, anders zou ik er niet op geraken.
Navigeer ik via mijn internal url, dan krijg ik die melding niet
[ Voor 7% gewijzigd door skank op 08-08-2023 09:56 ]
Maar waarom gebruik je een iframe, je kunt nog gewoon naar dat dashboard navigeren?skank schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 09:53:
[...]
Ja maar toch krijg ik die melding van iframe.
Mijn external url klopt wel he, anders zou ik er niet op geraken.
Navigeer ik via mijn internal url, dan krijg ik die melding niet
Je weet zeker dat HA op dat ip-adres zit? Want de foutmelding is dat er geen antwoord gegeven wordt op dat ip-adres. Is HA wel zichtbaar bij je router/dhcpserver?hikhakhok schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 09:41:
Ik kom er ff niet meer uit, ik had mijn home assistent Bleu bij mijn ouders geïnstalleerd maar ben sinds kort verhuist en wil mijn home assistent daar installeren. Alleen loop ik helemaal vast, inloggen wil natuurlijk niet omdat het netwerk anders is. Nu heb ik een server reset gedaan, maar bij het selecteren van mijn server, krijg ik onderstaande foutcode, via laptop inloggen werkt ook niet. Kan ik de via command line een reset uitvoeren of iets dergelijks?[Afbeelding]
Sommige zaken werken nu anders, ik zoek nu een oplossing voor dit:
Oude versie:
Lichtgroep maakte in in YAML.
Er werd bijv een group.woonkamer_lichten aangemaakt.
Als je group.woonkamer_lichten op een entity-card zette, kon je met 1 klik alles aan- en uit-zetten maar door op de group te klikken was de pop-up een soort entities-card met alle afzonderlijke lampen. Dat was erg handig.
Nieuwe versie
Lichtgroup maak je als helper.
Er wordt een light.woonkamer_lichten aangemaakt.
Die group werkt nu als een gewoon enkel licht. De popup geeft een slider voor aan/uit en on/off.
Is er een makkelijke/standaard manier waarop je toch kan doorklikken naar de lampen uit een group?
Edit:
https://community.home-as...ing-children-in-ui/449445
Het lijkt er niet op dus.... groepen dan maar op de oude manier aanmaken...?
Getest: zoek de verschillen!
:fill(white):strip_exif()/f/image/VLtpGzFljlLfAISxJHMUfmiV.png?f=user_large)
[ Voor 26% gewijzigd door Henkiejoo op 08-08-2023 10:41 ]
Omdat ik een sidebar card gebruik en zo wil navigeren naar dat dashboard ipv via het normale menuTheFes schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 10:01:
[...]
Maar waarom gebruik je een iframe, je kunt nog gewoon naar dat dashboard navigeren?

Bedoeling is dat die sidebar card blijft staan en dus het energie dashboard rechts komt te staan.
Als je gewoon klikt op het dashboard via normale navigatie, dan ben ik die sidebar kwijt...
Dat werkt allemaal lokaal, echter zodra ik extern toegang heb, werkt het niet.
[ Voor 25% gewijzigd door skank op 08-08-2023 10:31 ]
Het ziet er een top script uit om met de zon te gaan laden, maar ik krijg telkens de volgende error:
Error: TypeError: '>' not supported between instances of 'int' and 'str'
En zelf vind ik de fout niet met mijn basis kennis.
Een thuisbatterij heb ik niet, dus ik de backup sensor gebruikt want er staat dat je eender welke sensor die geen nummer is mag gebruiken voor de thuisbatterij als je die niet hebt. Maar ook met een dummy sensor voor de thuisbattery die op 0 staat, krijg ik de dezelfde fout.
[ Voor 28% gewijzigd door Broodro0ster op 08-08-2023 10:43 ]
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025
nee. Ik heb mijn HA nu verbonden met mijn Deco m9 plus via ethernet, maar dan zie ik hem ook niet in de deco app. Ook krijg ik hem via network scanner niet te zien, kan het zijn omdat ik hem toen een static ip heb gegeven?synoniem schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 10:25:
[...]
Je weet zeker dat HA op dat ip-adres zit? Want de foutmelding is dat er geen antwoord gegeven wordt op dat ip-adres. Is HA wel zichtbaar bij je router/dhcpserver?
[ Voor 136% gewijzigd door Septillion op 08-08-2023 11:34 . Reden: Foutje! ]
Vond uiteindelijk de simpele oplossing op github, door in z-wave JS bij de z-wave device settings de soft reset functie uit te schakelen werkte het gelijk weer.
All-electric.
Ahh, daar komt een aap uit de mouw. Dan lijkt me dat die "card" een error maakt en extern niet het externe url gebruikt ofzo. Zou ik daar eens een bug report aanmakenskank schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 10:28:
[...]
Omdat ik een sidebar card gebruik en zo wil navigeren naar dat dashboard ipv via het normale menu
Als je dat toen op de Blue gedaan hebt zeker. Oa daarom dat het vaak veel makkelijker is om een statisch adres op je router te regelen en niet op het device.hikhakhok schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 11:11:
kan het zijn omdat ik hem toen een static ip heb gegeven?
Je zal dan zelf even moeten zorgen dat je pc een adres in hetzelfde subnet krijgt als dat je toen hebt gebruikt voor je Blue. Dat kan je er weer bij en het statisch IP weer ongedaan maken.
Aangezien hij een directe verwijzing gebruikt, en die card gewoon lokaal op zijn HA draait, zal dat waarschijnlijk altijd resolven naar de interne url.Septillion schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 11:27:
[...]
Ahh, daar komt een aap uit de mouw. Dan lijkt me dat die "card" een error maakt en extern niet het externe url gebruikt ofzo. Zou ik daar eens een bug report aanmaken
Ik vermoed dat @skank gewoon de hele externe url moet opgeven voor zijn iframe (met als bijeffect dat je intern dus ook altijd de externe url gebruikt)
Ah dus het zou aan de card liggen? Ik zal es melding maken.TheFes schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 11:43:
[...]
Aangezien hij een directe verwijzing gebruikt, en die card gewoon lokaal op zijn HA draait, zal dat waarschijnlijk altijd resolven naar de interne url.
Ik vermoed dat @skank gewoon de hele externe url moet opgeven voor zijn iframe (met als bijeffect dat je intern dus ook altijd de externe url gebruikt)
@TheFes ik had dezelfde reactie als jou, en wou daarom gewoon de complete externe url plakken ipv de lokale verwijzing, maar dat lijkt ook niet te werken
Oké, ik ben hier nog mee verder bezig geweest. Het is dus blijkbaar een kwestie van beide addons installeren... info die ik volgens mij nergens op deze manier had gevonden anders had ik dat al eerder gedaan. Overal las ik over containers, ESP etc, maar ik mijn geval niet nodig. Addons installeren, de Wyoming integratie installeren die beide services ziet en klaar... niks geen hardware, Docker containers, ESP's of wat dan ook. In theorie dan..The Executer schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 11:40:
[...]
In dit geval ging het om het Engels. In de documentatie kwam een link naar de tests-directory naar voren, en daar zat alleen de area 'Keuken' in, met 'harde ' zinnen. Ik zie dat in de reguliere branch(?) de file helemaal over de kop is gegooid en nu variabelen etc bevat. Enige wat ik lijk te missen is iets in de trant van "Zet alle lampen aan/uit". Nu nog uitzoeken hoe de area's bepaald worden.
[...]
Geen subscription hier dus geen NC. Dat wordt dus sowieso met Piper aan de gang. Overigens blijf ik het wel onduidelijk vinden (zoals met meer documentatie binnen HA soms) wat je precies nodig bent. Is hier door jou nog ergens wat in te brengen, in die zin dat er ergens in de blog of documentatie aangegeven wordt in de trant van: "Wil je met Assist aan de gang ben je het volgende nodig:
- Subscription of;
- Voor lokaal draaien ben je voor STT Piper nodig, voor TTS ben je Whisper(?) nodig".
Als ik Piper dus aan de gang zou krijgen, ben ik verder geen hardware oid meer nodig aangezien ik de app gebruik?
[...]
Check, duidelijk.
[...]
Ik heb HA op een oude laptop draaien middels de OS installatie. Ik lees online dat het afgeraden wordt om Docker/containers te draaien binnen het OS. Dat wordt hem dus niet voor mij!
De Whisper addon start wel maar was niet te vinden door Wyoming. Bij controle van het logboek staat deze vol met de volgende foutmelding:
Service exited with code 256 (by signal 4)
Bij het Google'n naar deze foutmelding vind ik info dat het mogelijk met virtualisatie heeft te maken.
Ik heb geprobeerd een USB-stick geprobeerd te maken met Balena Etcher, deze crashte continue. Uiteindelijk maar met Rufus gemaakt, dit is wel gelukt. Daarvan geboot op een zeer recente laptop. Ik had even geen ethernet kabel voorhanden dus de WiFi kaart laten verbinden. Wat ik ook deed, ik bleef in de browser de melding krijgen dat de verbinding geweigerd werd. Hypervisor herstart, HA herstarten maar maakte allemaal geen verschil. USB-stick opnieuw gemaakt, nu eindigde ik met een melding dat hij naar de recovery console ging. Na opnieuw zoeken blijkt dat het intypen van login er blijkbaar voor zorgt dat hij verder gaat
Piper, Whisper en Wyoming geïnstalleerd en alles werkt.... de laptop waarop ik HA draai heeft geen virtualisatie dus Assist gaat hem sowieso niet worden.
Wil je met Home Assistant Voice aan de gang op een NUC/X86/X64:
- Zorg dat je een machine hebt waarop VT-D/VT-X/virtualisatie aan staat en/of mogelijk is
- Meest makkelijke is volgens mij eerst de Piper en Whisper add-on installeren (Instellingen -> Add-ons -> blauwe knop Add-on winkel -> zoeken naar beide add-ons). Na installatie, start beide add-ons en controleer of ze starten. Zie je bijvoorbeeld de melding "Service exited with code 256 (by signal 4)" continue voorbij komen (ook al is hij groen
- Nadat beide add-ons geïnstalleerd en gestart zijn is de Wyoming integratie nodig (Instellingen -> Apparaten en diensten - > blauwe knop Integratie toevoegen -> zoeken naar Wyoming). Deze zal vervolgens beide add-ons vinden, en deze kun je nu automatisch laten integreren.
Via de Companion app kun je nu de Assist functie gebruiken, te vinden vanaf een willekeurige dashboard -> stippeltjes rechts boven - Assist. Mocht je in het Nederlands bezig zijn, dan heet het "Bijstand"
"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross
Ik zit alleen met 2 dingen, beide hebben te maken met "tap_action"
Op een desktop zie je een lelijke 'activatie' halo op de image / button waar je geklikt hebt. De button is gewoon een transparante png in mijn geval. Na veel googlen zou het de 'divider' kunnen zijn, maar als ik daar in css dan gaat die halo niet weg, dus wellicht zit ik op de verkeerde plek te wroeten.
Erger nog, op een tablet -waar het gebruikt zal worden- komt daar bij een long press nog een euvel bij, namelijk dat de hele button wit oplicht. Echt superlelijk
/f/image/6VIYF1qlmjqUBF5x1vnOQvxV.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/OxkprKQMnBTNseKqhvSdkui6.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/KyupO4om2U0TkMbw02EiMPTK.png?f=fotoalbum_large)
1. hoe kom ik van die halo af / tap area?
2. dat witte vlak (alleen op tablet zichtbaar)... wth
edit:
mbt 1
als ik
1
| '--divider-color': none |
[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 08-08-2023 12:30 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Over newbie gesproken ik heb een simpel issue (denk ik). Op mijn dashboard heb ik een FAN knop staan die in de twee badkamers de ventilatie uitzet.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| type: entity entity: switch.allebadfans icon: mdi:fan icon_color: accent content_info: none tap_action: action: call-service service: switch.toggle target: device_id: - abcaa141710f3f7bc300449d8ade9f8c - 7d89670c4a1e7b0222003514bfdb8124 data: {} |
Super simpel - maar het issue is dat ik nu vaak heb dat 1 ventilator uitgaat en de andere aangaat ipv allebei uit. Bijvoorbeeld omdat ze handmatig aangezet worden ,of via een sensor inschakelen.
Als ik action - service aanpas naar switch_off dan kan ik ze niet meer aanzetten met dezelfde knop. Hoe kan ik dit nu het beste tackelen? Een condition toevoegen? Moet ik alleen even checken of de hue plug aan/uit status goed teruggeeft of alleen toggle begrijpt.
[ Voor 7% gewijzigd door Workaholic op 08-08-2023 12:25 ]
Dat moet even aangepast worden in Lokalize, dat moet gewoon Assist zijnThe Executer schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 11:47:
[...]
Mocht je in het Nederlands bezig zijn, dan heet het "Bijstand".
Ben weer even naar mijn ouders gegaan en inderdaad kan ik nu wel inloggen. Alleen krijg aardig wat errors, denk dat ik al teveel verprutst heb. Hoe kan ik nu vanaf scratch beginnen, zonder dat ik de core opnieuw moet installeren?Septillion schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 11:35:
[...]
Als je dat toen op de Blue gedaan hebt zeker. Oa daarom dat het vaak veel makkelijker is om een statisch adres op je router te regelen en niet op het device.
Je zal dan zelf even moeten zorgen dat je pc een adres in hetzelfde subnet krijgt als dat je toen hebt gebruikt voor je Blue. Dat kan je er weer bij en het statisch IP weer ongedaan maken.
De verwijzing is relatief:TheFes schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 11:43:
Aangezien hij een directe verwijzing gebruikt, en die card gewoon lokaal op zijn HA draait, zal dat waarschijnlijk altijd resolven naar de interne url.
Zelfs puur html met iframe moet zo'n link goed kunnen doen. Maar schijnbaar doet die card dat dus gewoon niet goed goed en wordt er het internal URL voor gezet.skank schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 19:29:
action: navigate
navigation_path: "/lovelace/Energie"
name: "Energie"
Maar gezien je entity heb je dat denk ik al? Dan moet je simpelweg niet een service call op de losse fans doen maar op je groep. Of helemaal makkelijk, als actie geen service call maar simpelweg 'toggle'
1
2
3
4
5
6
7
| type: entity entity: switch.allebadfans icon: mdi:fan icon_color: accent content_info: none tap_action: action: toggle |
Ik heb laatst ondervonden dat als je de eerste node in router modus zet op de een of andere manier Home Assistant niet meer te benaderen is. Zet is de node in AP modus dan werkt alles wel.
Ik heb ff gezocht op internet. Blijkt het te komen doordat de TP deco automatisch ip adressen toekent aan apparaten. Zo ook Home Assistant. Zou het helpen als je een vast IP adres insteld in HA?
Iemand een idee?
Ik heb de uitleg een paar keer doorgelezen naar begrijp niet goed wat ik moet doen? Ik heb kennelijk nogal een lijst van entities die nu een naam hebben die in 2024.2.0 niet meer werkt. Kan iemand mij de juiste richting wijzen?
Niets, je hoeft niets te doen (behalve als je custom devices via MQTT hebt in je config). Alle providers van MQTT apparaten moeten het fixen.Ruimzicht schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:56:
Ik krijg na een update (vanaf mijn vakantie-adres) de waarschuwing: "Discovered MQTT entities with a name that is equal to the device name"
Ik heb de uitleg een paar keer doorgelezen naar begrijp niet goed wat ik moet doen? Ik heb kennelijk nogal een lijst van entities die nu een naam hebben die in 2024.2.0 niet meer werkt. Kan iemand mij de juiste richting wijzen?
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Perfect! Dat was erg eenvoudig zonder scripting, waarvoor dank. Lijkt goed te werken, maar ik wacht even de automations af (die de ventilatoren triggeren om individueel aan te gaan).Septillion schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 13:06:
@Workaholic Denk dat het makkelijkste is ze in een switch group op te nemen en die te schakelen. De switch group is standaard al 'on' zodra een enkele switch 'on' is. Een toggle zal dan alles uit zetten.
Maar gezien je entity heb je dat denk ik al? Dan moet je simpelweg niet een service call op de losse fans doen maar op je groep. Of helemaal makkelijk, als actie geen service call maar simpelweg 'toggle'
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 type: entity entity: switch.allebadfans icon: mdi:fan icon_color: accent content_info: none tap_action: action: toggle
Ik heb zelf alles van Ubiquity (Unifi). Ik heb alle WiFi-devices, inclusief HA een vast IP-adres gegeven. Vooral camera's met een RSTP-stream hebben vaste IP-adressen nodig. Ik zou zoveel mogelijk een vast IP-adres geven wat direct met HA te maken heeft (behalve companion-apps op telefoons/tablets, dat is overbodig.Paterman schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:09:
Heeft iemand hier ook ervaring met TP deco's of vergelijkbare Mesh WiFi systemen?
Ik heb laatst ondervonden dat als je de eerste node in router modus zet op de een of andere manier Home Assistant niet meer te benaderen is. Zet is de node in AP modus dan werkt alles wel.
Ik heb ff gezocht op internet. Blijkt het te komen doordat de TP deco automatisch ip adressen toekent aan apparaten. Zo ook Home Assistant. Zou het helpen als je een vast IP adres insteld in HA?
Iemand een idee?
Edit:
Ik heb de vaste IP-adressen in mijn Unifi netwerk ingesteld, niet in HA of de devices zelf.
[ Voor 11% gewijzigd door Swerfer op 08-08-2023 15:37 ]
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
Ik probeer een beetje in te schatten of mijn oude Pi 2B dit gaat trekken of dat ik hier echt iets anders voor moet zoeken. Ik wil graag in de woonkamer een oude monitor neerzetten met in eerste instantie gewoon wat willekeurige dingen zoals het weer en huidige stroomverbruik, maar dat moet wel een beetje te doen zijn.
Uiteindelijk zou ik ook onze Ring hier in willen hangen zodat wanneer iemand aanbelt de camera boven de oprit automatisch in beeld komt, ik weet sowieso al dat een Pi 2B dat niet trekt, maar ik vind het lastig in te schatten hoever ik wél kan gaan
Ik zou lekker een zuinige NUC Mini PC aanschaffen. Ze zijn tegenwoordig voor weinig te krijgen en het verschil is ontzettend groot (Terwijl de prijs in aanschaf + energieprijs nauwelijks hoger is).Oon schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:34:
Heeft iemand hier ervaring met een dashboard op een 27" 1440p scherm draaien mbv een Raspberry Pi?
Ik probeer een beetje in te schatten of mijn oude Pi 2B dit gaat trekken of dat ik hier echt iets anders voor moet zoeken. Ik wil graag in de woonkamer een oude monitor neerzetten met in eerste instantie gewoon wat willekeurige dingen zoals het weer en huidige stroomverbruik, maar dat moet wel een beetje te doen zijn.
Uiteindelijk zou ik ook onze Ring hier in willen hangen zodat wanneer iemand aanbelt de camera boven de oprit automatisch in beeld komt, ik weet sowieso al dat een Pi 2B dat niet trekt, maar ik vind het lastig in te schatten hoever ik wél kan gaan
Edit: deze heb ik voor 129 euro aangeschaft icm usb stick voor zigbee. Gaat als de brandweer. Ik heb hem alleen niet met een monitor in gebruik, maar gezien de specs lijkt me dat geen issue.
Overigens - waarom niet gewoon een simpele tablet oid voor als display/kiosk functie. Waarom de HA machine zelf hiervoor inzetten? Ik zou deze lekker in de meterkast plaatsen. Lijkt mij veel beter en zo kun je zaken gescheiden houden. Of had je al bedacht dat de RPI een 2nd device was voor als dashboard? Zelfs dan zou ik voor een mini pc gaan oid. Ik zit op nog geen 5,5W.
Zie mijn edit hierbovenOon schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:47:
[...]
Excuses, ik had er misschien bij moeten vermelden dat ik Home Assistant al heb draaien. Die draait op een server die ik op zolder heb staan.
Ik wil dus alleen het stukje weergave doen. Daar gebruik ik graag het 27" scherm dat ik al heb voor omdat het ook voor de kinderen leesbaar moet zijn (welke tassen ze die dag nodig hebben voor school bijv.)
[ Voor 36% gewijzigd door Workaholic op 08-08-2023 15:48 ]
Excuses, ik had er misschien bij moeten vermelden dat ik Home Assistant al heb draaien. Die draait op een server die ik op zolder heb staan.Workaholic schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:38:
[...]
Ik zou lekker een zuinige NUC Mini PC aanschaffen. Ze zijn tegenwoordig voor weinig te krijgen en het verschil is ontzettend groot (Terwijl de prijs in aanschaf + energieprijs nauwelijks hoger is).
Edit: deze heb ik voor 129 euro aangeschaft icm usb stick voor zigbee. Gaat als de brandweer. Ik heb hem alleen niet met een monitor in gebruik, maar gezien de specs lijkt me dat geen issue.
Overigens - waarom niet gewoon een simpele tablet oid voor als display/kiosk functie. Waarom de HA machine zelf hiervoor inzetten? Ik zou deze lekker in de meterkast plaatsen. Lijkt mij veel beter en zo kun je zaken gescheiden houden.
Ik wil dus alleen het stukje weergave doen. Daar gebruik ik graag het 27" scherm dat ik al heb voor omdat het ook voor de kinderen leesbaar moet zijn (welke tassen ze die dag nodig hebben voor school bijv.)
Als ik de Deco in router modus zet, kan ik daar bij adresreservering een MAAC adres en IP adres opgeven.
Alleen dit is een hele andere range dan al mijn apparaten hebben. Zo ook mijn Home Assistant.
En die range kan ik niet aanpassen naar het huidige adres.
Dan toch maar de deco in AP modus zetten. Is niet anders.
Wel jammer je kan veel meer instellen als de deco in router modus staat.
[ Voor 19% gewijzigd door Paterman op 08-08-2023 16:14 ]
Dit werkt wel als losse automation:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| alias: 09 jukebox - 01 Hoofd schouders knie en teen description: "" trigger: - platform: tag tag_id: 2364753d-879f-4e49-9560-448a7a883666 condition: [] action: - service: spotcast.start data: limit: 20 force_playback: false repeat: "off" shuffle: false offset: 0 ignore_fully_played: false device_name: Woonkamer random_song: false uri: spotify:track:1Sa4Pbf15yPm2HgfxnKdwh mode: single |
Dit is mijn (niet werkende) volledige automation waarin ik graag alle overige nummers voor de kids invoer:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
| alias: NFC Jukebox test description: "" trigger: - platform: event event_type: tag_scanned condition: - "{{ trigger.event.data.tag_id in tags }}" - "{{ trigger.event.data.device_id in media_players }}" action: - variables: media_player_entity_id: "{{ media_players[trigger.event.data.device_id] }}" media_content_id: "{{ tags[trigger.event.data.tag_id].media_content_id }}" media_content_type: "{{ tags[trigger.event.data.tag_id].media_content_type }}" - service: spotcast.start target: entity_id: "{{ media_content_id }}" data: media_content_id: "{{ media_content_id }}" media_content_type: "{{ media_content_type }}" - delay: "1" mode: single max_exceeded: silent variables: media_players: 4a88bb7aaa057a3156f82ae8e0dc6fcd: media_player.m7 tags: 2364753d-879f-4e49-9560-448a7a883666: media_content_id: spotify:track:1Sa4Pbf15yPm2HgfxnKdwh media_content_type: track 9c05c7af-57f8-495f-9dcc-900cf37285fa: uri: spotify:playlist:37RoMTxvLh9BHuJnJiyZNN media_content_type: album |
Gebruik je zigbee2mqtt? Dan hoef je helemaal niets te doen en zal het binnenkort zichzelf oplossen.Ruimzicht schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:56:
Ik krijg na een update (vanaf mijn vakantie-adres) de waarschuwing: "Discovered MQTT entities with a name that is equal to the device name"
Je kan die melding negeren
Het werkt met een pi3, maar niet ideaal en vlot. En zeker al niet als er camerabeelden mee gemoeid zijn.Oon schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:34:
Heeft iemand hier ervaring met een dashboard op een 27" 1440p scherm draaien mbv een Raspberry Pi?
Hier hangt een pi4 achter tv in de keuken.
Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi
Dat is jammer. Een extra Pi 4 heb ik op het moment niet, en die zijn nu bijna even duur als een miniPCRedPas schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 18:12:
[...]
Het werkt met een pi3, maar niet ideaal en vlot. En zeker al niet als er camerabeelden mee gemoeid zijn.
Hier hangt een pi4 achter tv in de keuken.
Top. Uit interesse: had ik dat ergens kunnen lezen/moeten weten?Kodess schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:14:
Alle providers van MQTT apparaten moeten het fixen.
Z2M inderdaad. Mooi zo, weer een zorg minder.skank schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 17:44:
Gebruik je zigbee2mqtt? Dan hoef je helemaal niets te doen en zal het binnenkort zichzelf oplossen.
Je kan die melding negeren
Al tig keer, zelfs alle WLED devices eruit geknald...Workaholic schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 12:11:
Heb je geprobeerd om ze allebei te verwijderen en opnieuw toevoegen?
als ik dat doe, dan verdwijnen de entiteiten onder beide devicesSeptillion schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 19:29:
[...]
En onder je device heb je dan onbeschikbare entiteiten? Die zou je daar dan ook weg moeten kunnen gooien.
[...]
Ik zou weer terug gaan, via je router (dus statisch via DHCP) is vele malen overzichtelijker
En wat betreft IP, ja dat is weer terug via DHCP idd. Ik had dit enkel als wanhoop daad geprobeerd omdat het probleem is onstaan nadat ik een nieuwe router heb gehad en wat IP's wat zijn gehusseld voor meer logica.
Naar mijn idee is iedereen het er wel over eens dat het slecht gecommuniceerd is. Maarja, als je het weet, dan staat het super vaag bij de breaking changes vermeld.Ruimzicht schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 19:03:
[...]
Top. Uit interesse: had ik dat ergens kunnen lezen/moeten weten?
Release notes lezen, met name breaking changes, voor je updateRuimzicht schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 19:03:
[...]
Top. Uit interesse: had ik dat ergens kunnen lezen/moeten weten?
https://www.home-assistan...e-20238/#breaking-changes
Maar even serieus:new_guy schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 19:09:
[...]
Release notes lezen, met name breaking changes, voor je update
https://www.home-assistan...e-20238/#breaking-changes
Haal jij hier uit dat MQTT "integrations" (zoals Z2M) stuff moeten aanpassen en dat het voor eindgebruikers "okay" is dat deze melding er komt en dat het "automatisch wordt opgelost na een Z2M update die (pas) in september uit komt"? Zo ja, waar heb je die glazen bol gekocht?Naming of MQTT entities
The naming of MQTT entities has been changed to be aligned with the entity naming guidelines:
The has_entity_name entity will be set to True on all MQTT entities.
This means any MQTT entity which is part of a device will automatically have its friendly_name attribute prefixed with the device name.
Unnamed binary_sensor, button, event, number, and sensor entities will now be named by their device class instead of being named “MQTT binary sensor” etc.
It’s now allowed to set an MQTT entity’s name to None to mark it as the main feature of a device.
☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant
Als je de Deco als router wilt dan moet je wel alles er achter hangen, liefst je modem van je ISP dan in bridge.
Deco als AP kan ook, dan blijft alles qua DHCP op je ISP doos draaien. Zal je daar ook het vast IP moeten doen etc.
Devices? Dacht dat je te veel entitetien onder een device had hangen... Maar je hebt twee devices in HA voor dezelfde WLED strip?Oulewappeur schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 19:09:
als ik dat doe, dan verdwijnen de entiteiten onder beide devices
Maar goed, wat is er dan gebeurd als je beide devices weg haalt? Krijg je dan weer een "device discovered" melding? En daarna?
Die lijkt geen data of target te ondersteunen. Maar zou het moeten zijn (uit het voorbeeld):
1
2
3
4
| - service: spotcast.start data: entity_id: "media_player.vardagsrum" uri: "spotify:playlist:37i9dQZF1DX3yvAYDslnv8" |
Dan zou dat hier worden:
1
2
3
4
| - service: spotcast.start data: entity_id: "{{ media_player_entity_id }}" uri: "{{ media_content_id }}" |
media_content_type wordt dan niet gebruikt. Maar de lijst met entity_id's moet dan wel kloppen met het device waar je het heen wilt. Is 'media_player.m7' het entity_id van het device met friendly name 'Woonkamer'?
Ik zat al te kijken naar een Tab A8.
* Septillion kijkt naar zijn 14" scherm met 1920x1200
Dat moet meer dan genoeg DPI zijn denk ik
Das flink hoor. Mijn tablet aan de muur heeft 1280x800.Acradavos schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 21:17:
Ik ben zoek naar een tablet voor een wallmount oplossing. Welke resolutie raden jullie minimaal aan voor het maken van een dashboard? 1920x1200 of toch een fractie hoger?
Ik zat al te kijken naar een Tab A8.
Maar groter is altijd fijn natuurlijk.
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.