Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 92 ... 350 Laatste
Acties:

• Acradavos
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:22

Acradavos

Poetsfanaat

Septillion schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 21:28:
@Acradavos
* Septillion kijkt naar zijn 14" scherm met 1920x1200
Dat moet meer dan genoeg DPI zijn denk ik :D
Mag ik vragen welke je hebt?
de Peer schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 21:28:
[...]

Das flink hoor. Mijn tablet aan de muur heeft 1280x800.
Maar groter is altijd fijn natuurlijk.
Een Tab S8 zit op 2560x1600, maar vind het nogal kostbaar om zoiets aan te schaffen voor een wallmount. :+

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:02

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@Acradavos Gebruik het niet (permanent) als HA dashboard maar als tweede scherm bij mijn laptop. Maar de keren dat ik er HA op heb is het echt prima en is nog op een groter scherm ook.

Ofwel, meer DPI lijkt me dikke overkill. Zou ik eerder kijken naar het formaat dat je wilt.

offtopic:
@RobertMe Vervangen door plaatje O-)

[ Voor 28% gewijzigd door Septillion op 09-08-2023 08:49 ]

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:35

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Acradavos schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 21:36:
[...]

Mag ik vragen welke je hebt?

[...]

Een Tab S8 zit op 2560x1600, maar vind het nogal kostbaar om zoiets aan te schaffen voor een wallmount. :+
Het hangt er ook vanaf hoe je de tablet gebruikt. Die van ons (8" tablet) is echt bedacht om bekeken te worden vanaf de bank (2-4 meter afstand). In zo'n geval is 1280x800 al meer dan plenty qua resolutie. Naast resolutie zou ik ook kijken naar de prijs én naar het stroomverbruik. Hier staat de tablet zo'n 16 uur per dag aan en dan is het fijn dat hij maar iets van 1,8W neemt.

Ik heb voor een oudere Amazon Fire HD 8 gekozen omdat die echt super goedkoop zijn én omdat er een shell voor is waarmee hij strak aan de muur bevestigd kon worden. Zelfde is, met enig zoekwerk, ook mogelijk bij de oudere Fire HD 10.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LiDpaqzAdkVdOLeFPLLxnE4i-js=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DTLhkL6gXFXTawU3kFiy8wg7.jpg?f=fotoalbum_large

André Huisman (www.new-line.nl)

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:30
Septillion schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 21:49:
@Acradavos Gebruik het niet (permanent) als HA dashboard maar als tweede scherm bij mijn laptop. Maar de keren dat ik er HA op heb is het echt prima en is nog op een groter scherm ook.

Ofwel, meer DPI lijkt me dikke overkill. Zou ik eerder kijken naar het formaat dat je wilt.
Link gaat naar (semi) gesloten forumdeel (vast de huiskamer?). Niet heel handig dus om hier dan alleen te linken O-)

• Paterman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 04-09 16:02
@Septillion

Dat klopt al de apparaten die bedraad zijn hangen aan het modem van KPN. Dat kan ook niet anders. Ik denk dan toch de de makkelijkste manier is om alle deco's in AP modus te zetten.

Ik kan de deco's op 2 manieren in AP modus zetten:
  • Door de eerste deco direct aan te sluiten op het modem van KPN in AP modus en de rest achter een switch.
  • Door alle deco's achter een switch plaatsen in AP modus.
Als ik de eerste deco direct aan het modem hang kan ik altijd nog in de toekomst wisselen van AP naar router modus!

Zou er nog een verschil in zitten tussen deze 2 mogelijkheden? Is er nog een voordeel te halen uit één van deze aansluit methodes?

Wat is jouw kijk daarop?

Ik wil graag een knoop doorhakken. En ik moet mijn bedrading hier op aanpassen.

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-11 18:24
Paterman schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 22:10:
@Septillion

Dat klopt al de apparaten die bedraad zijn hangen aan het modem van KPN. Dat kan ook niet anders. Ik denk dan toch de de makkelijkste manier is om alle deco's in AP modus te zetten.

Ik kan de deco's op 2 manieren in AP modus zetten:
  • Door de eerste deco direct aan te sluiten op het modem van KPN in AP modus en de rest achter een switch.
  • Door alle deco's achter een switch plaatsen in AP modus.
Als ik de eerste deco direct aan het modem hang kan ik altijd nog in de toekomst wisselen van AP naar router modus!

Zou er nog een verschil in zitten tussen deze 2 mogelijkheden? Is er nog een voordeel te halen uit één van deze aansluit methodes?

Wat is jouw kijk daarop?

Ik wil graag een knoop doorhakken. En ik moet mijn bedrading hier op aanpassen.
No offense maar dit lijkt me meer een netwerk vraag dan een home assistant vraag.

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:11
Acradavos schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 21:17:
Ik ben zoek naar een tablet voor een wallmount oplossing. Welke resolutie raden jullie minimaal aan voor het maken van een dashboard? 1920x1200 of toch een fractie hoger? :)

Ik zat al te kijken naar een Tab A8.
Ik heb een A8 op een standaard (was te lui voor een wallmount >:) ).
Scherm heeft niet het mooiste kleur / licht maar voor de grafische zaken van HA prima. En soms wat filmpjes ofzo. En inderdaad: de S8 vond ik te duur.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Paterman Volgens mij zijn de poorten op de Deco gewoon een switch als deze in AP mode staat. Dus dan maken je twee opties niet uit. In router mode is de tweede volgens mij achter de router, daar zou je dus de rest van je bekabelde netwerk achter kunnen hangen (via een switch).

Maar inderdaad, als je meer vragen hebt zou ik even een topic in NT aanmaken. Met alle rommel van de ISP en oplossingen zoals een Deco is het er niet makkelijker op geworden :+

• Jozias
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23-01 21:34
Septillion schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 20:12:
@Jozias Dat is dus zo goed als het Jukebox voorbeeld. En dan is het met deze spotcast integratie?

Die lijkt geen data of target te ondersteunen. Maar zou het moeten zijn (uit het voorbeeld):
YAML:
1
2
3
4
- service: spotcast.start
  data:
    entity_id: "media_player.vardagsrum"
    uri: "spotify:playlist:37i9dQZF1DX3yvAYDslnv8"

Dan zou dat hier worden:
YAML:
1
2
3
4
  data:
    entity_id: "{{ media_player_entity_id }}"
    uri: "{{ media_content_id }}"

media_content_type wordt dan niet gebruikt. Maar de lijst met entity_id's moet dan wel kloppen met het device waar je het heen wilt. Is 'media_player.m7' het entity_id van het device met friendly name 'Woonkamer'?
Thanks voor het meedenken! :) Ja, ik heb inderdaad dat Jukebox voorbeeld gebruikt en gebruik inderdaad de Spotcast integratie voor de Mini Media Player. Dat draait goed, en op die manier lukt het aanroepen in een losse automation ook.

Ik krijg het nog niet voor elkaar helaas. 'media_player.m7' is inderdaad het entity_id van 'Woonkamer'. Ik heb van alles geprobeerd, door bijvoorbeeld de 'media_player.m7' achter 'media_player_entity_id' te zetten. Ik heb nu dit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
alias: NFC Jukebox test
description: ""
trigger:
  - platform: event
    event_type: tag_scanned
condition:
  - "{{ trigger.event.data.tag_id in tags }}"
  - "{{ trigger.event.data.device_id in media_players }}"
action:
  - variables:
      media_player_entity_id: media_player.m7
      media_content_id: "{{ tags[trigger.event.data.tag_id].media_content_id }}"
    data:
      entity_id: "{{ media_player_entity_id }}"
      uri: "{{ media_content_id }}"
  - delay: "1"
mode: single
max_exceeded: silent
variables:
  media_players:
    4a88bb7aaa057a3156f82ae8e0dc6fcd: media_player.m7
  tags:
    2364753d-879f-4e49-9560-448a7a883666:
      media_content_id: spotify:track:1Sa4Pbf15yPm2HgfxnKdwh
      media_content_type: track
    9c05c7af-57f8-495f-9dcc-900cf37285fa:
      uri: spotify:playlist:37RoMTxvLh9BHuJnJiyZNN
      media_content_type: album

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Jozias Maar triggert hij wel? Dat kan je zien in de trace. Die eens bekijken is een belangrijke bron van info :)

• Jozias
Septillion schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 08:59:
@Jozias Maar triggert hij wel? Dat kan je zien in de trace. Die eens bekijken is een belangrijke bron van info :)
Ja, hij triggert 'm wel:
NFC Jukebox test getriggerd door gebeurtenis 'tag_scanned'
09:09:39 - 1 minuut geleden

Ik zie dit staan in de Changed Variables (geen idee of dit iets betekent):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
media_players:
  4a88bb7aaa057a3156f82ae8e0dc6fcd: media_player.m7
tags:
  2364753d-879f-4e49-9560-448a7a883666:
    media_content_id: spotify:track:1Sa4Pbf15yPm2HgfxnKdwh
    media_content_type: track
  9c05c7af-57f8-495f-9dcc-900cf37285fa:
    uri: spotify:playlist:37RoMTxvLh9BHuJnJiyZNN
    media_content_type: album
this:
  entity_id: automation.nfc_jukebox_test
  state: 'on'
  attributes:
    id: '1691505294721'
    last_triggered: '2023-08-09T07:09:15.719429+00:00'
    current: 0
    friendly_name: NFC Jukebox test
  last_changed: '2023-08-09T06:50:35.347366+00:00'
  last_updated: '2023-08-09T07:09:16.269073+00:00'
  context:
    id: 01H7CJ1P26TXCGFFX2AN0432CK
    parent_id: 01H7CJ1P22GH2M5WZRY69ZRB0Y
    user_id: null
trigger:
  id: '0'
  idx: '0'
  alias: null
  platform: event
  event:
    event_type: tag_scanned
    data:
      tag_id: 9c05c7af-57f8-495f-9dcc-900cf37285fa
      device_id: 4a88bb7aaa057a3156f82ae8e0dc6fcd
    origin: LOCAL
    time_fired: '2023-08-09T07:09:39.885502+00:00'
    context:
      id: 01H7CJ2DNDV7XM8X18Z22DC2YC
      parent_id: null
      user_id: d6e891cc40ea4f82ab29af38bc126129
  description: event 'tag_scanned'

Als ik dit probeer te lezen lijken die tijden toch te betekenen dat ie 'm niet goed triggerd.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Jozias Ja, dan triggert hij. Maar changed var van de trigger is wel minst interessante dan. Je kan verder klikken op de trace om te kijken wat hij per stap (probeert) te doen :)

Eventueel kan je de hele trace even op PastBin ofzo gooien (3-dot => Download trace). Helaas kan ik hem dan niet zo mooi grafisch bekijken. Trace load functie staat nog steeds op de wensenlijst.

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:14
Ik heb een blueprint gevonden om mijn EV via de zon op te laden. Alleen als ik mijn P1 meter data doorgeef als grid_power, ziet het script dat als een string ipv int. Hoe kan ik makkelijkst die blueprint aanpassen zodat mijn sensor waarde gezien wordt als int ipv string?

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

• Jozias
@Septillion Ah, die functie kende ik nog niet. Het staat hier: https://pastebin.com/8G3mGnND :)

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Jozias Daar zie je al vrij snel een error :)

Ook niet heel gek, want je automation (die ook in de trace staat) laat zien dat je de variables actie helemaal niet in je automation hebt staan... Je eerste actie is je spotcast.start terwijl je de variables nog moet opzoeken :+ Dus waar is die stap gebleven?

En zelf nu ook gezien hoe je door alle stappen etc heen kunt klikken? Jij hebt zelfs helemaal een grafische weergave, ik moet het met de JSON doen :+

[ Voor 24% gewijzigd door Septillion op 09-08-2023 09:55 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Broodro0ster Welke blueprint?

En op zich gek dat hij er van onderuit gaat, wat in HA is elke state een str. Alleen attributes kunnen werkelijk een int/float zijn. Al het andere moet dus altijd omgezet worden.

• paQ
  • Nu online

paQ

@Septillion Heb jij toevallig enig idee waarom op touch displays bij een longpress de 'knop' zelf 100% wit wordt? (En hoe krijg ik dat weg?)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lHhpRA96oflKbTdk2KqeKXwSWFg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KyupO4om2U0TkMbw02EiMPTK.png?f=fotoalbum_large

Het is op de desktop in elke browser, niet
Op een touch device in elke browser, wel

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@paQ Komt wel beetje overeen met wat ik zie met gewoon een plaatje selecteren op een touch screen. Lijkt er dus op dat je transparante overlay geselecteerd wordt en dat wit wordt weergegeven. Werkt dit (transparant maken)?

• paQ
  • Nu online

paQ

Septillion schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 10:02:
@paQ Komt wel beetje overeen met wat ik zie met gewoon een plaatje selecteren op een touch screen. Lijkt er dus op dat je transparante overlay geselecteerd wordt en dat wit wordt weergegeven. Werkt dit (transparant maken)?
Dat is idd wat er lijkt te gebeuren.

Ik blijf CSS e.d. altijd vrij lastig vinden, met name de implementatie.
Waar zou ik dat moeten opvoeren?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@paQ Oew, dat verschilt een beetje. Paar custom zaken ondersteunen dat al standaard. Maar anders moet je denk ik aan de slag met browser-mod.

Zelf geen ervaring met maken van plattegrondjes in HA :/

• Broodro0ster
Septillion schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 09:54:
@Broodro0ster Welke blueprint?

En op zich gek dat hij er van onderuit gaat, wat in HA is elke state een str. Alleen attributes kunnen werkelijk een int/float zijn. Al het andere moet dus altijd omgezet worden.
Deze: https://github.com/flashg1/TeslaSolarCharger

Inmiddels opgelost door "grid_power_net" te vervangen door "states(grid_power_net) | int"
Ik weet niet als dit de beste manier is, maar het werkt nu allesinds wel. Het zou mooi zijn als je bij het inlezen van de inputs kunt meegeven dat het int, float of string moet zijn, maar dat kan niet denk ik?

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Broodro0ster Waar heb je dat aangepast dan? Want in de UI van de blueprint kan je alleen gewoon sensoren selecteren.

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:57
Klopt het dat er altijd maar 1 optie gekozen wordt bij de actie choose? Ik heb nu een automatisering met met een trigger die meerdere choose opties moet laten uitvoeren op basis van voorwaarden. Soms zijn het 2, soms 3, soms 4 en soms is het er maar 1. De condition bepaald welke uitgevoerd moeten worden.

Door het op deze wijze uit te voeren probeer ik te voorkomen dat ik de actie meerdere malen moet aanmaken bij de acties om fouten te voorkomen.

Nu heb ik dit er goed inzitten volgens mij maar hij voert alleen de eerste choose uit die voldoet aan de voorwaarden. :(

• paQ
  • Nu online

paQ

Septillion schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 10:07:
@paQ Oew, dat verschilt een beetje. Paar custom zaken ondersteunen dat al standaard. Maar anders moet je denk ik aan de slag met browser-mod.

Zelf geen ervaring met maken van plattegrondjes in HA :/
hmmm die css staat er eigenlijk standaard al in, maar functioneert schijnbaar niet :S

• Oulewappeur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-10 11:00

Oulewappeur

OmNomNom

Septillion schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 19:47:
[...]

Devices? Dacht dat je te veel entitetien onder een device had hangen... Maar je hebt twee devices in HA voor dezelfde WLED strip?

Maar goed, wat is er dan gebeurd als je beide devices weg haalt? Krijg je dan weer een "device discovered" melding? En daarna?
Het was heel raar, in HA toonde hij 2 WLED Devices onder 1 strip. Dus je zag in het overzicht dan "WLED Paal" klik je daarop, dan stond daar vrolijk WLED PAAL & Schoenenkast. En hetzelfde dus ook bij de schoenenkast.

Uiteindelijk heb ik het kunnen oplossen, ik kwam er namelijk achter dat de DNS die ik bij 1 van de twee had ingesteld hetzelfde was als de ander... Daarnaast heb ik ook het IP adres van 1 van de twee veranderd.

Tot nu toe werkt het al meer dan 12 uur als een zonnetje, terwijl het voorheen binnen het uur weer naar de knoppen was :+

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@belly89 Een choose kan wel meerdere acties uitvoeren maar de hele kracht is nu net dat hij altijd maar één optie uitkiest (eerste waar condities waar van zijn van boven).

Wil je meerdere dingen conditioneel uitvoeren moet je meerdere choose gebruiken. Of, als het steeds maar één optie (en eventueel een default is) heb je ook de if/else action :)

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Oulewappeur Ik heb nog steeds moeite om te begrijpen waar je het dubbel zag maar mooi dat het nu werkt!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
paQ schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 10:44:
[...]

hmmm die css staat er eigenlijk standaard al in, maar functioneert schijnbaar niet :S
Oef, dan komen we gewoon bij html/css debuggen... Niet mijn sterkste kant. Met je browser inspector al gekeken of dat wel bij het juiste element staat? En dus ook zowel rgba als transparant staan?

• paQ
  • Nu online

paQ

Septillion schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 10:51:
[...]

Oef, dan komen we gewoon bij html/css debuggen... Niet mijn sterkste kant. Met je browser inspector al gekeken of dat wel bij het juiste element staat? En dus ook zowel rgba als transparant staan?
Ik kom net deze tegen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8YclHtk8AQdV8Kt9qxwnv0RTXmw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Sc1sgz6elzwiUts2w7wN8auz.png?f=fotoalbum_large
twee 'stapjes' boven mijn image

die lijkt #fff te geven

• Oulewappeur

Oulewappeur

OmNomNom

Septillion schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 10:49:
@Oulewappeur Ik heb nog steeds moeite om te begrijpen waar je het dubbel zag maar mooi dat het nu werkt!
Zie screenshot onder. Het werkt nu wel (beide devices zijn beschikbaar), maar in HA laat hij het nog steeds fout zien... 2e Screenshot heb ik dus op "2 devices" geklikt van WLED Paal in de eerste screenshot

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cDsErTWsDvMBFmTbX4AALsyVbK4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3sl2APoTAT3yMhxClt3qcAIb.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wqJHmMEGrgHrcDxaTpjvgJJYLVY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8V12mDcb7VsTqmN63XLTBGaZ.png?f=fotoalbum_large

• belly89
Septillion schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 10:48:
@belly89 Een choose kan wel meerdere acties uitvoeren maar de hele kracht is nu net dat hij altijd maar één optie uitkiest (eerste waar condities waar van zijn van boven).

Wil je meerdere dingen conditioneel uitvoeren moet je meerdere choose gebruiken. Of, als het steeds maar één optie (en eventueel een default is) heb je ook de if/else action :)
Ok, bedankt! Ik wil inderdaad conditioneel uitvoeren, maar er zijn wel 1, 2,3 of 4 acties die er onder kunnen vallen. Het gaat om een melding/geluid afspelen bij het indrukken van de deurbel. Ik heb een input.select helper om te bepalen waar hij allemaal mag afgaan. Hier zijn 7 opties. (alleen mobiel 1, alleen mobiel 2, Google speakers, alles behalve speaker boven, etc)

Bij If/else moet je de actie ook elke keer opnieuw invoeren. Ik dacht dat het makkelijker is om de actie maar 1 keer te hebben en daar met de voorwaarden if bekijken of de input_select één van de statussen heeft waardoor hij afgaat.

Ik denk dat ik dan voor meerder choose gaat. Dan heeft elke choose maar 1 actie, maar dat maakt dan niet uit lijkt me. Op basis van voorwaarden voert hij de actie wel/niet uit :)

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@belly89 Je moet denk ik even het verschil tussen acties en opties duidelijk krijgen :) Volgens mij haal je die namelijk steeds door elkaar.

Meerdere choose (met één optie) of een if/else is 100% gelijk :)

Wat zou ik doen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
trigger: []
condition: []
action:
  - if:
      - condition: or
        conditions:
          - condition: state
            entity_id: input_select.melding
            state: Alleen mobiel 1
            state: Alle mobiel
            state: Alles behalve speaker boven
            state: Alles
    then:
      - service: play_on_mobile_1
  - if:
        conditions:
            state: Alleen mobiel 2
    then:
      - service: play_on_mobile_2
  - if:
        conditions:
            state: Speaker boven
    then:
      - service: play_on_speaker_boven
  - if:
        conditions:
    then:
      - service: play_on_speaker_keuken
      - service: play_on_speaker_woonkamer

Ofwel, elke play actie komt maar één keer voor met een lijst onder welke condities het moet.

Side note, de conditie zou je ook mogen schrijven als:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
  - if:
        state: 
          - Alleen mobiel 1
          - Alle mobiel
          - Alles behalve speaker boven
          - Alles

Waarbij er dus geen OR nodig is, it is alleen niet UI friendly :+

En bovenstaande met if is dus 100% gelijk aan met choose:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
action:
  - choose:
      - conditions:
            conditions:
        sequence:
  - choose:
      - conditions:
            conditions:
        sequence:
  - choose:
      - conditions:
            conditions:
        sequence:
  - choose:
      - conditions:
            conditions:
        sequence:

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Oulewappeur Wat daar verkeerd gaat weet ik ook niet 100%. Ergens lijkt je schoenenkast zich toch voor te doen als Paal...

Maar die zoekopdracht is ook wel raar, waar klik je dan op? Ik had namelijk alleen verwacht 'Filtering by integration "WLED"' te zien.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@paQ Maar daar zie ik geen webkit-tap-highlight-color of wel? En al helemaal niet de opties voor niet-webkit browsers.

• paQ
  • Nu online

paQ

Septillion schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:27:
@paQ Maar daar zie ik geen webkit-tap-highlight-color of wel? En al helemaal niet de opties voor niet-webkit browsers.
Ben het op meerdere posities aan het proberen.
In de element style slikt ie hem niet, kan daar sowieso geen !important bijplaatsen in yaml

Als ik hem erin css in :host, dan lijkt er hierarchisch niets van te kloppen :?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KEq9zmJNSiXgPOlDUTH7pOJJUmU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DDNXDrwRmjm9GS8QsFatHsdF.png?f=fotoalbum_large

is het wel tap? en niet touch of hold of iets in die geest?
(Het is alleen bij inhouden namelijk)

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 09-08-2023 11:30 ]

• belly89
Septillion schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:20:
@belly89 Je moet denk ik even het verschil tussen acties en opties duidelijk krijgen :) Volgens mij haal je die namelijk steeds door elkaar.

Meerdere choose (met één optie) of een if/else is 100% gelijk :)

Wat zou ik doen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
action:
  - if:
        conditions:
            state: Alleen mobiel 1
    then:
  - if:
        conditions:
    then:
  - if:
        conditions:
    then:
  - if:
        conditions:
    then:

Ofwel, elke play actie komt maar één keer voor met een lijst onder welke condities het moet.

Side note, de conditie zou je ook mogen schrijven als:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
  - if:
        state: 
          - Alleen mobiel 1
          - Alle mobiel
          - Alles behalve speaker boven
          - Alles

Waarbij er dus geen OR nodig is, it is alleen niet UI friendly :+

En bovenstaande met if is dus 100% gelijk aan met choose:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
action:
  - choose:
      - conditions:
            conditions:
        sequence:
  - choose:
      - conditions:
            conditions:
        sequence:
  - choose:
      - conditions:
            conditions:
        sequence:
  - choose:
      - conditions:
            conditions:
        sequence:
Misschien dat ik het niet helemaal duidelijk beschreven heb maar zowel jouw If optie als Choose optie is inderdaad hoe het zal moeten werken. Het zijn alle 4 "losse" acties in de UI. Ik had dus in eerste instantie 1 choose actie gemaakt, met 4 opties, dan werkt mijn idee niet.

Ik wil puur voorkomen dat ik de actie "play on mobile_1" tig keer als actie moet toevoegen. Bovenstaande 2 opties voorkomen dit :) Zelf werk ik vrij veel in UI en met Choose dus voor nu gekozen voor deze optie.

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!! :)

• Broodro0ster
Septillion schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 10:43:
@Broodro0ster Waar heb je dat aangepast dan? Want in de UI van de blueprint kan je alleen gewoon sensoren selecteren.
De blueprint in een text editor gegooid en daarna opnieuw geupload.
Of je kan de blueprint openen met de visual studio addon en hem zo aanpassen. Je moet wel telkens de automatisatie verwijderen en opnieuw aanmaken na een wijziging in de blueprint. Het lijkt alsof hij die blueprint ergens anders gaat cachen na het aanmaken van de automatisatie.

Ik ben nu de auto aan het laden en ik zie hem nu netjes meeschalen met de overschotten van de PV. Ideaal dus voor als er een wolk voor de zon komt of we zetten we wasmachine aan.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@belly89 If doet het wat dat betreft net zo goed in de UI (maar stapje minder klikken in dit geval) :)

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Broodro0ster In de Blueprint zou je dat niet hoeven aanpassen als je de sensor gewoon via de UI koppelt aan de goede sensor-entity. In de blueprint zie ik hem vervolgens netjes als float omgezet worden.

Hele idee van een blueprint is juist dat je geen van je sensoren in de code hoeft te zetten :)

Welke regel heb je aangepast dan?

• belly89
Septillion schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:34:
@belly89 If doet het wat dat betreft net zo goed in de UI (maar stapje minder klikken in dit geval) :)
Klopt inderdaad :-) Een volgende keer zal ik die gebruiken. Nu kon ik veel kopiëren uit de verkeerd aangemaakte choose met 4 opties O-)

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@paQ Dat lijken me allemaal veeeeeeeeeel te generieke items o dat onder te plakken eigenlijk. Even zo kijkende (aka, puur op je plaatje) zou ik het proberen toe te kennen aan de clickable-classe.

• Jozias
Septillion schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 09:53:
@Jozias Daar zie je al vrij snel een error :)

Ook niet heel gek, want je automation (die ook in de trace staat) laat zien dat je de variables actie helemaal niet in je automation hebt staan... Je eerste actie is je spotcast.start terwijl je de variables nog moet opzoeken :+ Dus waar is die stap gebleven?

En zelf nu ook gezien hoe je door alle stappen etc heen kunt klikken? Jij hebt zelfs helemaal een grafische weergave, ik moet het met de JSON doen :+
Ik zie het inderdaad. Thanks! Ik ga er vanavond even mee stoeien. Dank voor alle hulp!

• Broodro0ster
Septillion schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:38:
@Broodro0ster In de Blueprint zou je dat niet hoeven aanpassen als je de sensor gewoon via de UI koppelt aan de goede sensor-entity. In de blueprint zie ik hem vervolgens netjes als float omgezet worden.

Hele idee van een blueprint is juist dat je geen van je sensoren in de code hoeft te zetten :)

Welke regel heb je aangepast dan?
grid_power_net is in mijn geval string. Na opzoeken zijn alle state waardes standaard string. Voor de batterij info zie je dat er gecast wordt naar int.
Voor de grid_power_net niet. Omdat de maker zeker uitgaat van een template sensor die al gecast in naar int waarbij hij zijn eigen grid afname/injectie berekend via zijn Enphase sensors (omdat ze in Australië geen P1 meter hebben wellicht)

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Broodro0ster Zoals gezegd, alle states zijn altijd een string, ook template entities. Kan geen int of float zijn in HA.

Maar 'grid_power_net' zou jij nooit in moeten vullen als je de blueprint gebruikt. Je zou via de UI "Grid power net" moeten koppelen aan een sensor-entity.

In de blueprint is die vervolgens een input genaamd 'sensor_grid_power_net' welk daarna als variable 'grid_power_net' opgeslagen wordt. En overal waar die gebruikt wordt zie ik dat netjes als states(grid_power_net) | float(0) staan. Ofwel, netjes met cast naar een float.

Of heb jij toevallig de blueprint al een hele tijd geleden toegevoegd en dat je dus een hele oude versie gebruikt?

• Broodro0ster
Septillion schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 12:00:
@Broodro0ster Zoals gezegd, alle states zijn altijd een string, ook templates. Kaan geen int of float zijn in HA.

Maar 'grid_power_net' zou jij nooit in moeten vullen als je de blueprint gebruikt. Je zou via de UI "Grid power net" moeten koppelen aan een sensor-entity.

In de blueprint is die vervolgens een input genaamd 'sensor_grid_power_net' welk daarna als variable 'grid_power_net' opgeslagen wordt. En overal waar die gebruikt wordt zie ik dat netjes als states(grid_power_net) | float(0) staan. Ofwel, netjes met cast naar een float.

Of heb jij toevallig de blueprint al een hele tijd geleden toegevoegd en dat je dus een hele oude versie gebruikt?
Hmmm, het was die all_power_net zie ik net. Maar dat had ik vervangen door grid_power_net omdat ik die thuisbatterij zooi er uit gegooid had. Dacht eerst dat het probleem daar aan lag, omdat er gevraagd wordt een non-number sensor in te vullen als je geen batterij hebt en ik errors kreeg op str / int en str > int.

Ik zal hem nog eens van scratch inladen en opnieuw debuggen.

Inmiddels heb ik nu wel iets dat werkt, dus ik ben al blij.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Broodro0ster Zijn manier voor ongebruikte sensoren is een beeeeetje raar/dom maar goed. Als je een entity gebruikt die geen getal gevat wordt deze gewoon als 0 gecast en dat gebruikt hij om hem uit te doen.

• paQ
  • Nu online

paQ

Septillion schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:40:
@paQ Dat lijken me allemaal veeeeeeeeeel te generieke items o dat onder te plakken eigenlijk. Even zo kijkende (aka, puur op je plaatje) zou ik het proberen toe te kennen aan de clickable-classe.
Lijkt wel een iOS touch ding te zijn. Plaatje pakken (selecteren) om te slepen.
Ik wil het gaan gebruiken op een Xiaomi Pad, die komt later vandaag binnen.

Zit ik dadelijk al 6 uur voor Jan Lul te zoeken :')

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07-11 16:14

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

Recentelijk heb ik in Home Assistant het standaard aanwezige alarm geconfigureerd en ik maak daarvoor gebruik van verschillende Aqara P1 motion sensoren. Nu wil het wel eens gebeuren dat er een valse beweging gedetecteerd wordt door een van die sensoren (en midden in de nacht is dat natuurlijk uitermate vervelend). Ik heb een alarm helper aangemaakt, waar alle Aqara bewegingssensoren in een groep zitten. Triggert één van de sensoren die groep/helper, dan gaat het alarm af. Nu zou ik graag iets inbouwen (in de automation) dat het alarm pas getriggerd wordt, als een tweede sensor iets detecteren binnen een tijdsbestek van bijv. 5 minuten. De kans dat twee bewegingssensoren binnen 5 minuten een valse melding geven is natuurlijk vrijwel nihil. Kan iemand me in de goede richting sturen hoe dit te realiseren? (Ik weet dat Alarmo die optie standaard heeft, maar het liefst wil ik gewoon gebruik maken van het standaard Home Alarm panel van HA).

12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Home ⛽

• gedonie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-10 12:29
@rogervdh Je zou in een automation die afgaat op 1 van de sensoren de vlag kunnen omzetten. Tenzij de vlag al om staat dan trigger je het alarm.

Dan zou je een 2de automatisering kunnen maken die afgaat als de vlag aangaat met een wachttijd erin. Na 5 minuten zet je de vlag dan weer uit.

Wellicht niet elegant maar doet wel wat je wilt.

• Oulewappeur

Oulewappeur

OmNomNom

Septillion schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:25:
@Oulewappeur Wat daar verkeerd gaat weet ik ook niet 100%. Ergens lijkt je schoenenkast zich toch voor te doen als Paal...

Maar die zoekopdracht is ook wel raar, waar klik je dan op? Ik had namelijk alleen verwacht 'Filtering by integration "WLED"' te zien.
Als ik klik op 1 van de "2 Devices" zoals in de eerste screenshot wordt getoond. Dat is ook niet het normale gedrag, want als je er 1 aanklikt waar maar "1 Device" staat, dan ga je rechtstreeks naar het overzicht van die Device.

Achja, voor nu laat ik het wel ff voor wat het is. Zolang m'n automations en spraak commando's werken ben ik tevreden :+

• paQ
  • Nu online

paQ

paQ schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:44:
[...]

Lijkt wel een iOS touch ding te zijn. Plaatje pakken (selecteren) om te slepen.
Ik wil het gaan gebruiken op een Xiaomi Pad, die komt later vandaag binnen.

Zit ik dadelijk al 6 uur voor Jan Lul te zoeken :')
@Septillion het is idd iOS eigen :F Staat dus los van de browser.
Op de Xiaomi Pad is het niet :')

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 09-08-2023 21:07 ]

• cctl01
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-11 10:16
RonJ schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 11:14:
Gisteravond, een paar uur na de update naar 2023.8.1, kapte ineens de Z-wave JS integratie ermee. Hele ochtend lopen zoeken wat er nou mis was.

Vond uiteindelijk de simpele oplossing op github, door in z-wave JS bij de z-wave device settings de soft reset functie uit te schakelen werkte het gelijk weer.
Ik heb het juist aan moeten zetten. Hoe dan ook.. bedankt voor je post en het besparen van hoofdpijn :+

• tjanssen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ik wil mijn HA setup opnieuw gaan opbouwen. Ik draai nu supervised op een virtuele machine. Omdat ik het idee heb dat deze oplossing steeds moeilijker gaat worden om supported te blijven wil ik naar een dedicated machine gaan met HA OS.

Waar ik nu mee zit is dat ik bang ben dat ik een hoop vrijheden ga missen. Kan ik met HA OS nog wel gewoon met root inloggen? En eigen dockers toevoegen?

• RobertMe
tjanssen schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 08:26:
Ik wil mijn HA setup opnieuw gaan opbouwen. Ik draai nu supervised op een virtuele machine. Omdat ik het idee heb dat deze oplossing steeds moeilijker gaat worden om supported te blijven wil ik naar een dedicated machine gaan met HA OS.

Waar ik nu mee zit is dat ik bang ben dat ik een hoop vrijheden ga missen. Kan ik met HA OS nog wel gewoon met root inloggen? En eigen dockers toevoegen?
Als je HA nu supervised in een VM draait kun je toch ook HAOS in een VM draaien en daarnaast een VM met gewoon een plain Linux variant met Docker? Naast dat HAOS, en ik meen ook supervised, al een addon store bevat waarin tientallen addons staan die totaal niks met HA te maken hebben (UniFi Network Controller, Adguard Home, ...) en je wellicht ook al daarmee uit de voeten kunt.

Of je stapt af van supervised en gaat naar HA Core. En draait (bv) zelf de HA Docker container op de manier zoals jij dat wilt naast de zaken die jij wilt. Maar uiteraard mis je dan wel de randzaken die je nu middels addons kunt installeren (ZWave JS, Mosquito, Zigbee2mqtt). Maar die kun je dan ook in Docker draaien.

* RobertMe draait zelf al al die jaren HA (/Core) middels de Docker container.

• tjanssen
  • Niet online
RobertMe schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 08:59:
[...]

Als je HA nu supervised in een VM draait kun je toch ook HAOS in een VM draaien en daarnaast een VM met gewoon een plain Linux variant met Docker? Naast dat HAOS, en ik meen ook supervised, al een addon store bevat waarin tientallen addons staan die totaal niks met HA te maken hebben (UniFi Network Controller, Adguard Home, ...) en je wellicht ook al daarmee uit de voeten kunt.

Of je stapt af van supervised en gaat naar HA Core. En draait (bv) zelf de HA Docker container op de manier zoals jij dat wilt naast de zaken die jij wilt. Maar uiteraard mis je dan wel de randzaken die je nu middels addons kunt installeren (ZWave JS, Mosquito, Zigbee2mqtt). Maar die kun je dan ook in Docker draaien.

* RobertMe draait zelf al al die jaren HA (/Core) middels de Docker container.
Bedankt voor je reactie.

Ik gebruik nu Frigate. Hiervoor moet ik nu zelf de docker installeren om een mount in te stellen waar de recordings heen gaan (een 2de HDD). Deze addon kan ik ook via de store installeren, maar dan mis ik deze optie. Een andere reden dat ik naar een dedicated oplossing wil is dat ik af wil van pass through (video kaart, USB coral).

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
tjanssen schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 09:36:
[...]

Bedankt voor je reactie.

Ik gebruik nu Frigate. Hiervoor moet ik nu zelf de docker installeren om een mount in te stellen waar de recordings heen gaan (een 2de HDD). Deze addon kan ik ook via de store installeren, maar dan mis ik deze optie. Een andere reden dat ik naar een dedicated oplossing wil is dat ik af wil van pass through (video kaart, USB coral).
Wat let je om een VM met HA-OS te installeren en te experimenteren wat er wel niet kan met containers. Zover ik weet kan je onder Addons je eigen registry voor docker containers toevoegen dus ik verwacht dat het kan werken zoals je wilt.

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-11 14:32
Ik ben recent over gegaan op een all-electric warmtepomp, panasonic, aangestuurd en uitgelezen via Heishamon. Daarom heb ik ook de sprong in 'het diepe' gemaakt en HA geinstalleerd op een RPI 3B.
Alle integraties toevoegen is gelukt maar nu wil ik mijn boiler slim gaan sturen en loop ik vast. Ik heb deze post wel gelezen maar ik heb toch net andere wensen:

Nu schakelt de boiler in als de temp <41 graden komt en verwarmt dan tot 46 graden. Op zondag om 12 uur start de legionellarun. Er is ca 1 graad verlies/dag als er niet gedoucht wordt. In de praktijk schakelt de boiler nu óf midden in de nacht in door het automatische verlies van warmte óf net na het douchen, meestal in de ochtend als het buiten nog koud is en ik dus een slechte COP heb.
Ik heb een vast energiecontract, dus goedkope uren zijn financieel niet van belang.

Graag zou ik als volgt schakelen:
- Indien de boiler <41 graden komt
- maar dan niet als de temperatuur >2 graden onder de voorspelde maximumtemperatuur van de dag is. Het liefste op de maximumtemperatuur van de dag.
- Liever niet in de nacht omdat de COP dan laag is en er mogelijk meer geluidsoverlast is (mn in de winter).

Heeft iemand al een slimme automatisering hiervoor gemaakt?
Of is schakelen op de goedkoopste uren juist wel handig omdat dat doorgaans tussen 12 en 16 uur overdag is? En dus ook duurzamer ivm zonne-energie? Ik heb de Noordpool integratie al wel draaien.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

• manusjevanalles
  • Laatst online: 22:21
wheli schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 10:10:
Ik ben recent over gegaan op een all-electric warmtepomp, panasonic, aangestuurd en uitgelezen via Heishamon. Daarom heb ik ook de sprong in 'het diepe' gemaakt en HA geinstalleerd op een RPI 3B.
Alle integraties toevoegen is gelukt maar nu wil ik mijn boiler slim gaan sturen en loop ik vast. Ik heb deze post wel gelezen maar ik heb toch net andere wensen:

Nu schakelt de boiler in als de temp <41 graden komt en verwarmt dan tot 46 graden. Op zondag om 12 uur start de legionellarun. Er is ca 1 graad verlies/dag als er niet gedoucht wordt. In de praktijk schakelt de boiler nu óf midden in de nacht in door het automatische verlies van warmte óf net na het douchen, meestal in de ochtend als het buiten nog koud is en ik dus een slechte COP heb.
Ik heb een vast energiecontract, dus goedkope uren zijn financieel niet van belang.

Graag zou ik als volgt schakelen:
- Indien de boiler <41 graden komt
- maar dan niet als de temperatuur >2 graden onder de voorspelde maximumtemperatuur van de dag is. Het liefste op de maximumtemperatuur van de dag.
- Liever niet in de nacht omdat de COP dan laag is en er mogelijk meer geluidsoverlast is (mn in de winter).

Heeft iemand al een slimme automatisering hiervoor gemaakt?
Of is schakelen op de goedkoopste uren juist wel handig omdat dat doorgaans tussen 12 en 16 uur overdag is? En dus ook duurzamer ivm zonne-energie? Ik heb de Noordpool integratie al wel draaien.
Kan je de boiler via modbus aansturen? Ik kan mijn boiler ook maar beperkt instellen, maar wat ik wel kan doen is de doeltemperatuur van het tapwater aanpassen. Dat gebruik ik dus in automations.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• RobertMe
tjanssen schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 09:36:
[...]

Bedankt voor je reactie.

Zonder passthrough wordt het dan lastig ja. Dan moet je of HAOS native draaien en mogelijk hier en daar wat inleveren (aan kunnen draaien van eigen containers, root toegang, ...), of dus HA Core gaan draaien. Gezien je "eisen" lijkt mij in ieder geval groot dat je met HAOS weer tegen problemen gaat aanlopen en lijkt gewoon HA Core (middels de container) dan de betere oplossing.

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-11 14:32
manusjevanalles schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 10:16:
[...]

Kan je de boiler via modbus aansturen? Ik kan mijn boiler ook maar beperkt instellen, maar wat ik wel kan doen is de doeltemperatuur van het tapwater aanpassen. Dat gebruik ik dus in automations.
Via Heishamon kan ik alles uitlezen en aansturen.
Bedoel je dan dat je je setpoint obv tijd verandert? Dus bijvoorbeeld schakelen op 38 graden in de nacht en 41 graden overdag?

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

• manusjevanalles
  • Laatst online: 22:21
wheli schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 10:36:
[...]

Via Heishamon kan ik alles uitlezen en aansturen.
Bedoel je dan dat je je setpoint obv tijd verandert? Dus bijvoorbeeld schakelen op 38 graden in de nacht en 41 graden overdag?
Mijn warmtepomp heeft een comforttemperatuur en een ecotemperatuur, voor beiden kan ik een tijdschema maken. Dan kan je binnen die tijden met de temperatuur varieren en zo bepalen dat hij moet gaan opwarmen op een bepaalde tijd (hij gaat verwarmen als het setpoint 5 graden hoger is dan de actuele temperatuur).

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09-11 18:29
Na een Debian upgrade van Bullseye naar Bookworm, krijg ik 2 meldingen van HA.

1ste is een unhealthy system, geklaag over docker:
The Supervisor needs to have privileged access to the docker runtime on your host to be able to do everything it needs to do.

2de is deze:
Unsupported system - Systemd-Resolved issues
System is unsupported because Systemd Resolved is missing, inactive or misconfigured. Use the link to learn more and how to fix this.

Dit is mn versie van HA:
Home Assistant 2023.8.1
Supervisor 2023.08.1
Frontend-versie: 20230802.0 - latest

The solution
If you are running an older version of our Home Assistant OS, update it in the Configuration panel.

If this is not our Home Assistant OS, your operating system might be out of date. Try checking for and installing updates, then restarting your system. If this doesn’t work, you may need to re-run our convenience installation script.

Als er nik anders opzit... dan word het idd een nieuwe install

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

• tjanssen
  • Niet online
RobertMe schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 10:34:
[...]

Zonder passthrough wordt het dan lastig ja. Dan moet je of HAOS native draaien en mogelijk hier en daar wat inleveren (aan kunnen draaien van eigen containers, root toegang, ...), of dus HA Core gaan draaien. Gezien je "eisen" lijkt mij in ieder geval groot dat je met HAOS weer tegen problemen gaat aanlopen en lijkt gewoon HA Core (middels de container) dan de betere oplossing.
Volgens mij zou het wel moeten kunnen. Ik kan bij media_dirs een map voor frigate definiëren en deze naar de 2de HDD laten verwijzen. Passthrough heb ik geen last meer van, HA draait op een dedicated machine.

Is het wel mogelijk om op HA OS de machine te benaderen via SSH icm root?

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:34

Church of Noise

Drive it like you stole it

RedPas schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 11:17:
Na een Debian upgrade van Bullseye naar Bookworm, krijg ik 2 meldingen van HA.

1ste is een unhealthy system, geklaag over docker:
The Supervisor needs to have privileged access to the docker runtime on your host to be able to do everything it needs to do.

2de is deze:
Unsupported system - Systemd-Resolved issues
System is unsupported because Systemd Resolved is missing, inactive or misconfigured. Use the link to learn more and how to fix this.

Dit is mn versie van HA:
Home Assistant 2023.8.1
Supervisor 2023.08.1
Frontend-versie: 20230802.0 - latest

The solution
If you are running an older version of our Home Assistant OS, update it in the Configuration panel.

If this is not our Home Assistant OS, your operating system might be out of date. Try checking for and installing updates, then restarting your system. If this doesn’t work, you may need to re-run our convenience installation script.

Als er nik anders opzit... dan word het idd een nieuwe install
1ste is typisch opgelost door te rebooten (of op zijn minst de supervisor),
2de door exact het probleem dat is aangehaald aan te pakken, nl system-resolved te installeren...

• Septillion

Septillion

Topicstarter
tjanssen schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 11:31:
Is het wel mogelijk om op HA OS de machine te benaderen via SSH icm root?
Niet standaard maar volgens mij wel mogelijk. Maar let wel op, elke wijziging die je dan doet kan ook tot een unsupported install leiden.

Zelf zou ik dan de voorkeur geven aan een VM met HA OS en dan er nog wat naast voor andere zaken.

• belly89
Ik heb een automatisering op basis van overproductie van zonnepanelen. Als de teruglevering hoger is dan 500 watt voor 2 minuten (trigger), dan zet hij apparaat x aan (actie).

Nu vraag ik me af hoe het werkt bij opstarten van Home Assistant. Werkt deze trigger ook als Home Assistant wordt opgestart en de waarde gelijk al boven de 500 watt is? Kan me voorstellen dat die van van onbekend naar bepaald wattage gaat maar weet niet zeker of dit zo werkt?

Ik kan evt. ook als trigger "HA start op" toevoegen en dan als voorwaarde dat de teruglevering hoger moet zijn dan 500 watt maar dan weet ik niet goed hoe ik moet instellen dat de teruglevering 2 minuten achter elkaar hoger moet zijn dan 500.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:35

de Peer

under peer review

belly89 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:25:
Ik heb een automatisering op basis van overproductie van zonnepanelen. Als de teruglevering hoger is dan 500 watt voor 2 minuten (trigger), dan zet hij apparaat x aan (actie).

Nu vraag ik me af hoe het werkt bij opstarten van Home Assistant. Werkt deze trigger ook als Home Assistant wordt opgestart en de waarde gelijk al boven de 500 watt is?
nee, want dan is er geen trigger.
dus inderdaad: trigger (HA start op) zelf toevoegen.

Zo heel vaak start je HA niet opnieuw op dus lijkt me niet een probleem dat hij dan eventueel wel direct schakelt, ook als het korter dan 2 min is.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 10-08-2023 15:28 ]

• belly89
de Peer schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:27:
[...]

nee, want dan is er geen trigger.
dus inderdaad: trigger (HA start op) zelf toevoegen.

Zo heel vaak start je HA niet opnieuw op dus lijkt me niet een probleem dat hij dan eventueel wel direct schakelt, ook als het korter dan 2 min is.
Daar heb je een goed punt, dit ga ik dan zo instellen!! :)

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:02

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ben weer aan het vechten met HA: deze keer wil ik een aantal devices uit mijn Tuya cloud halen en met de integratie 'localTyua' binnen halen. Dit aangezien mijn Tuya account morgen verloopt (vernam ik via de email vandaag :( ). Ik heb wel alle keys etc opgehaald en opgeslagen.

Integratie configureren werkt, en devices worden ontdekt. Helaas kan ik ze niet toevoegen want dan krijg ik de volgende error:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
Traceback (most recent call last):
  File "/config/custom_components/localtuya/config_flow.py", line 595, in async_step_configure_device
    self.dps_strings = await validate_input(self.hass, user_input)
                       ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/config/custom_components/localtuya/config_flow.py", line 242, in validate_input
    interface = await pytuya.connect(
                ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/config/custom_components/localtuya/pytuya/__init__.py", line 1182, in connect
    _, protocol = await loop.create_connection(
                  ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/local/lib/python3.11/asyncio/base_events.py", line 1085, in create_connection
    raise exceptions[0]
  File "/usr/local/lib/python3.11/asyncio/base_events.py", line 1069, in create_connection
    sock = await self._connect_sock(
           ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/local/lib/python3.11/asyncio/base_events.py", line 973, in _connect_sock
    await self.sock_connect(sock, address)
  File "/usr/local/lib/python3.11/asyncio/selector_events.py", line 628, in sock_connect
    return await fut
           ^^^^^^^^^
  File "/usr/local/lib/python3.11/asyncio/selector_events.py", line 668, in _sock_connect_cb
    raise OSError(err, f'Connect call failed {address}')
OSError: [Errno 113] Connect call failed ('10.0.0.121', 6668)

Hier zijn meerdere meldingen van te vinden en soms lijkt een powercycle van het device te helpen, maar ik heb bij alle 6 devices dit probleem, ook na een powercycle.

DIt terwijl ze met de officiele Tuya integratie wel werken.. (maar die heb ik wel verwijderd nu).

Iemand een tip?

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:26
Zijn hier meer Tweakers met een rooted Toon?

Sinds 19 juli lijkt er iets vreemds te zijn met de data die ik uitlees en twijfel of het aan mijn P1 meter ligt of aan de Toon.

dev_4.3 zou toch tijdens opwekking en wanneer ik meer opwek dan mijn verbruik 0W moeten zijn?
Of dat was t/m 19 juli wel zo.

Random dag gepakt 7 augustus:

Volgens Energie Dahboard: 12.3 kWh verbruikt (P1 via Toon) Opgewekt 21.3 kWh / Teruglevering 14.3 kWh / Opgenomen 5.3 kWh
Volgens Emporia 11.88 kWh verbruikt (Farriet kernen over alle groepen)
Volgens Energie direct app: teruglevering -14.31 kWh en verbruik 5.32 (Zie ik ook terug in Energy dashboard) Ntetto teruggeleverd 8.98

17 juli:

Volgens Energie Dahboard: 18.1 kWh verbruikt (P1 via Toon) Opgewekt 19.3 kWh / Teruglevering 10.6 kWh / Opgenomen 9.5 kWh
Volgens Emporia 17.81 kWh verbruikt (Farriet kernen over alle groepen)
Volgens Energie direct app: teruglevering -10.64 kWh en verbruik 9.46(Zie ik ook terug in Energy dashboard) Ntetto teruggeleverd 1.19

Totaal verbruiken in kWh kloppen alleen de actuele verbruiken in Watt lijkt iets vreemds te zijn ....

Onderstaand tevens nog sensor.toon_p1_power_use_high geplot (hoog tarief actueel verbruik)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4F7A-0h2l9Gaom3ePxLF64cR8n4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ThxKHKxp0XOMalVsYhxMR7Kw.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Imperial Guard op 10-08-2023 19:52 ]

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:34

Church of Noise

Drive it like you stole it

Net gelezen dat, na de hele heisa rond de 'opgelegde' DNS functionaliteit, HA zelfs met de fallback gedisabled, nog steeds de DNS die door DHCP wordt aangegeven, negeert en DNS requests poogt naar 1.1.1.1 te zenden: https://github.com/home-assistant/plugin-dns/issues/90.
Onvoorstelbaar, onaanvaardbaar en onverdedigbaar.

Ik versta dat veel problemen DNS gerelateerd zijn, maar er zijn eenvoudigere, transparantere manieren om dat op te lossen (bvb de hele ingebouwde DNS winkel laten aanschakelen als eerste stap bij het oplossen van problemen, opt-in en zonder dat ie anders draait). Trouwens, die coredns toestand blijft actief zelfs als je de fallback gedisabled hebt.

• Bockelaar
  • Laatst online: 18:16
kan iemand me helpen met een api json call en template in HA?
Ik heb deze gevonden: https://www.home-assistant.io/integrations/rest

Dus ik heb deze code:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
rest:
  - scan_interval: 360
    resource: https://services.platform.wecity.nl/mijn-pientere-tuin/measurements
    headers:
     wecity-api-key: eenwerkendeapikey
    sensor:
     - name: "Temperatuur Bodem Tuin"
       json_attributes_path: "$.response.temperatureCelsius"
       value_template: ""
     - name: "Vochtigheid Bodem Tuin"
       json_attributes_path: "$.response.moisturePercentage"
       value_template: "0.00"

Als ik met curl de output ophaal is die in dit format:

{"id":"een-id","measuredAt":"2023-08-10T01:16:12Z","latitude":XY.12345,"longitude":Z.123456,"temperatureCelsius":17.0,"moisturePercentage":0.117,"gardenOrientation":"southeast","gardenHardeningPercentage":0.0,"gardenSize":"greater_than_120","soilType":"sand_5"}

Ik heb het idee dat ik de juiste variabele aanroep, $.response.<value>, tenminste dat zegt de documentatie. De value_template is uit de handleiding van de api, maar als ik de HA manual volg zou daar OK moeten staan, dat levert niet de temperatuur op. De waarde die er volgens de API doc moet staan ook niet.

De api manual geeft een HA voorbeeld:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
rest:
- scan_interval: 3600
   headers:
     wecity-api-key: !secret wecity_api_key
   sensor:
     - name: "Temperatuur Mijn Pientere Tuin"
     - name: "Vochtigheid Mijn Pientere Tuin"

Die doet het ook niet, geeft voor de temp geen output en voor de vochtigheid 0.00.

Iemand enig idee?

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:20
Bockelaar schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 08:52:
kan iemand me helpen met een api json call en template in HA?
Ik heb deze gevonden: https://www.home-assistant.io/integrations/rest

Dus ik heb deze code:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
rest:
    headers:
    sensor:
       json_attributes_path: "$.response.temperatureCelsius"
       json_attributes_path: "$.response.moisturePercentage"

Als ik met curl de output ophaal is die in dit format:

{"id":"een-id","measuredAt":"2023-08-10T01:16:12Z","latitude":XY.12345,"longitude":Z.123456,"temperatureCelsius":17.0,"moisturePercentage":0.117,"gardenOrientation":"southeast","gardenHardeningPercentage":0.0,"gardenSize":"greater_than_120","soilType":"sand_5"}

Ik heb het idee dat ik de juiste variabele aanroep, $.response.<value>, tenminste dat zegt de documentatie. De value_template is uit de handleiding van de api, maar als ik de HA manual volg zou daar OK moeten staan, dat levert niet de temperatuur op. De waarde die er volgens de API doc moet staan ook niet.

De api manual geeft een HA voorbeeld:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
rest:
- scan_interval: 3600
   headers:
     wecity-api-key: !secret wecity_api_key
   sensor:
     - name: "Temperatuur Mijn Pientere Tuin"
     - name: "Vochtigheid Mijn Pientere Tuin"

Die doet het ook niet, geeft voor de temp geen output en voor de vochtigheid 0.00.

Iemand enig idee?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
rest:
    headers:
    sensor:
       value_template: "{{ value_json.temperatureCelsius }}"
       value_template: "{{ value_jsom.moisturePercentage }}"

Probeer het zo eens

Home Assistant configuratie

• Bockelaar
los van value_template: "{{ value_jsom.moisturePercentage }}" copy/paste obscure jsom error :D :D :D

Logger: homeassistant.helpers.template
Source: helpers/template.py:735
First occurred: 9:16:10 AM (2 occurrences)
Last logged: 9:16:10 AM

Template variable warning: 'dict object' has no attribute 'temperatureCelsius' when rendering '{{ value_json.temperatureCelsius }}'
Template variable warning: 'dict object' has no attribute 'moisturePercentage' when rendering '{{ value_json.moisturePercentage }}'

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Heb een stuk of 15 Zwave devices op een Aotec 500 stick en de laatste versie van HA op Windows in een VM.

Heb toch regelmatig dat er zwave devices opeens onbereikbaar zijn, meerdere dagen, komen niet terug ook niet na een heal. Terwijl er niets veranderd is.

Als ik een ping stuur staat er in de log dat hij gewoon reageert…ook interview lijkt wel items op te halen. (Node status: alive, ready: no)

In dit geval zijn het zelfs bedrade items, 2 fibaro plugs. Daarvoor was het een mco home, ook bedraad, die kwam opeens terug na een reboot en toen waren de plugs weer weg.

Iemand een idee wat dat zou kunnen zijn?

Heal network lijkt niet te helpen.

Rest vd zwave en andere devices werken gewoon prima.

[ Voor 9% gewijzigd door Navi op 11-08-2023 09:31 ]

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16:58
Na de zoveelste error van mijn Conbee II stick ben ik gisteravond overgestapt op Proxmox. Ik draaide Home Assistant op een Intel NUC met Windows 11 in Oracle VirtualBox waar ik ook al helemaal zat van werd, om de zoveel tijd besloot het apparaat om zelf te updaten en dan lag HA er weer uit. Daarnaast had VirtualBox moeite om de Conbee II stabiel te houden, bij een reboot lag de stick er geregeld uit en moest ik hem weer handmatig activeren.

Met behulp van deze guide heb ik Proxmox aan het draaien gekregen (als hobbyist zonder IT-achtergrond best trots op mezelf!), en dat draait nu zo'n 11 uur stabiel :P

Leuk om te doen, en voor mijn gevoel nu al een stuk stabieler dan via VirtualBox. De Conbee II stick werd razendsnel herkend en de configuratie werd direct overgenomen. Enige minpuntje is dat ik vooraf ben vergeten om MariaDB ook over te zetten, dus die ben ik kwijt en het was even wat prutsen met instellingen/netwerk maar dat is allemaal goed gekomen. Aanrader om die guide te volgen, maakt het een stuk eenvoudiger!

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:40
paQ schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 23:22:
Het begint ergens op te lijken :)
Ben er ook maar eens voor gaan zitten hoe eenvoudige animaties te maken.

Heb de status van de warmtepomp maar eens visueel geïntegreerd.
De bedrijfsmodus wordt nu zo weergegeven:
bij koelen blauwe stroom;
bij verwarmen een oranje/rode stroom

brakke gif:
[Afbeelding]

live size een stuk scherper en groter uiteraard ;)

Als de waterpomp zelf ook gaat lopen, dan verschijnt boven de warmtepomp de watertemperatuur uitgaand en de flowrate in liters/min.

[Afbeelding]
Zo kan ik in een oogopslag zien wat de vraag en modus operandi is :)
Heel mooi! Ik denk dat je Sweet Home 3D hebt gebruikt voor het plan?
Heb je iets speciaal gedaan bij de export? Ik heb ons huis er ook ingezet, maar sommige kamers zijn veel te helder (misschien iets met de lights die ik in SH3D geplaatst heb) en ook sommige renders zijn kwalitatief niet goed :'(

• TheFes
Bockelaar schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:17:
los van value_template: "{{ value_jsom.moisturePercentage }}" copy/paste obscure jsom error :D :D :D

Logger: homeassistant.helpers.template
Source: helpers/template.py:735
First occurred: 9:16:10 AM (2 occurrences)
Last logged: 9:16:10 AM

Template variable warning: 'dict object' has no attribute 'temperatureCelsius' when rendering '{{ value_json.temperatureCelsius }}'
Template variable warning: 'dict object' has no attribute 'moisturePercentage' when rendering '{{ value_json.moisturePercentage }}'
Typo, ben op vakantie, dus moest dit op mobiel tikken

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:23

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@TheFes kan ik helpen met het vertalen of feedback geven ergens?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2nyb00bRelWryk4_Hxd_x8y6Slk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HBfZtAgzlG1Jiwzx7knK0AjX.png?f=user_large

Ik heb het hier moeilijk mee. :P

• Bockelaar
TheFes schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:38:

Typo, ben op vakantie, dus moest dit op mobiel tikken
fijne vakantie!

ik heb nog een keer naar de json output gekeken en de docs. Het lijkt een nested json antwoord te zijn:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
{"content":
[
{"id":"123",
"measuredAt":"2023-08-11T07:16:02Z",
"latitude":XY.12345,
"longitude":Z.123456,
"temperatureCelsius":19.0,
"moisturePercentage":0.115,
"gardenOrientation":"southeast",
"gardenHardeningPercentage":0.0,
"gardenSize":"greater_than_120",
"soilType":"sand_5"}
{"id":"456",
"measuredAt":"2023-08-10T07:16:10Z",
"temperatureCelsius":17.0,
"moisturePercentage":0.116000004,
],
"pageable":{"sort":{"empty":false,"unsorted":false,"sorted":true},"offset":0,"pageNumber":0,"pageSize":50,"paged":true,"unpaged":false},"last":false,"totalPages":56,"totalElements":2758,"size":50,"number":0,"sort":{"empty":false,"unsorted":false,"sorted":true},"first":true,"numberOfElements":50,"empty":false}

Volgens de HA docs denk ik dat:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
rest:
    headers:
     wecity-api-key: apikeytopsecret
    sensor:
       value_template: "{{ value_json['id']['temperatureCelsius'] }}" 
       value_template: "{{ value_json['id']['moisturePercentage'] }}" 

vooruitgang: nu geeft de interface unknown :D

geen error in de logs deze keer...

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-11 14:13
Ik wil de battery_sim toevoegen aan mijn HA, maar loop tegen het volgende aan.
Wellicht is het heel simpel en kijk ik er gewoon verkeerd naar?

Keuze is:
Energy meter type
Select the type of energy meter you have. Import meters measure energy coming into your home from the grid. You may have two of these e.g. one for day time and one for night. Export meters measure energy leaving your house to the grid e.g. excess solar generation.
Echter heeft de DSMR niet alleen 2x import maar ook 2x export. Hoe doe ik dat?
Ik dacht dat ik dan wellicht zou moeten kiezen voor two_import_one_export en dan mijn omvormer in te vullen bij die ene export?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_36NdU1S8Cg6681Ti6iwD6aA14w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7yOA6No9x3ZXByPd9tG2hhHF.png?f=user_large

Maar na 2 dagen met best aardig wat overschot heeft de batterij amper 0.1 geladen en 0.1 geleverd.
(en is dan weer empty)

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• Dutchess_Nicole
  • Laatst online: 26-10 17:00
Bockelaar schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:04:
[...]

fijne vakantie!

ik heb nog een keer naar de json output gekeken en de docs. Het lijkt een nested json antwoord te zijn:
code:
1
2
3
4
5
6
7
{"content":
[
(...)
(...)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
rest:
    headers:
    sensor:
Niet helemaal:
JSON:
1
2
3
{"content":
[

vertaalt zich naar
YAML:
1
2
3
4
       value_template: "{{ value_json['content'][0]['temperatureCelsius'] }}" 
       value_template: "{{ value_json['content'][0]['moisturePercentage'] }}" 
sjimmie schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:15:

Keuze is:

[...]

Ik dacht dat ik dan wellicht zou moeten kiezen voor two_import_one_export en dan mijn omvormer in te vullen bij die ene export?

[Afbeelding]

Maar na 2 dagen met best aardig wat overschot heeft de batterij amper 0.1 geladen en 0.1 geleverd.
(en is dan weer empty)
Ik zou twee template sensors maken: 1 die beide import sensors bij elkaar optelt, en 1 die beide export sensors bij elkaar optelt. Die gebruik je dan als inputs voor de battery_sim

[ Voor 29% gewijzigd door Dutchess_Nicole op 11-08-2023 10:29 ]

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

• paQ
  • Nu online

paQ

dotcom87 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:31:
[...]

Heel mooi! Ik denk dat je Sweet Home 3D hebt gebruikt voor het plan?
Heb je iets speciaal gedaan bij de export? Ik heb ons huis er ook ingezet, maar sommige kamers zijn veel te helder (misschien iets met de lights die ik in SH3D geplaatst heb) en ook sommige renders zijn kwalitatief niet goed :'(
yeps :)

Licht instellingen zijn super belangrijk heb ik gemerkt. Mijn lichtbronnen staan allemaal vrij laag, op 100cm oid, en dan lage intensiteit.

• Bockelaar
vet! Dat is inderdaad de juiste template! thanks!
nu ik de value heb ff de moisture omrekenen van 0.115 naar 11.5% als value in de HA interface en dan is ie gelikt.
Zal de dev van pientere tuinen effe de juiste code mailen zodat die zijn docs aan kan passen ;)

• twimj
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:40
Navi schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:26:
Heb een stuk of 15 Zwave devices op een Aotec 500 stick en de laatste versie van HA op Windows in een VM.

Heb toch regelmatig dat er zwave devices opeens onbereikbaar zijn, meerdere dagen, komen niet terug ook niet na een heal. Terwijl er niets veranderd is.

Als ik een ping stuur staat er in de log dat hij gewoon reageert…ook interview lijkt wel items op te halen. (Node status: alive, ready: no)

In dit geval zijn het zelfs bedrade items, 2 fibaro plugs. Daarvoor was het een mco home, ook bedraad, die kwam opeens terug na een reboot en toen waren de plugs weer weg.

Iemand een idee wat dat zou kunnen zijn?

Heal network lijkt niet te helpen.

Rest vd zwave en andere devices werken gewoon prima.
Had iets vergelijkbaars hier, maar na een firmware update geen last meer gehad. Hier kan je vinden hoe dat moet. Hopelijk helpt het jou ook.

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:18
sjimmie schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:15:

Keuze is:

[...]

[Afbeelding]

(en is dan weer empty)
De export sensor moet de export van DSMR zijn, niet van je zonnepanelen. De "truuk" is dat als je exporteerd naar het net, dit in de virtuele batterij gaat

• TheFes
Bockelaar schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:04:
[...]

fijne vakantie!

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
{"content":
[
"measuredAt":"2023-08-11T07:16:02Z",
{"id":"456",
"measuredAt":"2023-08-10T07:16:10Z",
"temperatureCelsius":17.0,
"moisturePercentage":0.116000004,
],
"pageable":{"sort":{"empty":false,"unsorted":false,"sorted":true},"offset":0,"pageNumber":0,"pageSize":50,"paged":true,"unpaged":false},"last":false,"totalPages":56,"totalElements":2758,"size":50,"number":0,"sort":{"empty":false,"unsorted":false,"sorted":true},"first":true,"numberOfElements":50,"empty":false}

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
rest:
    headers:
    sensor:

vooruitgang: nu geeft de interface unknown :D

geen error in de logs deze keer...
Gooi het anders even in https://jsonpathfinder.com/

• Bockelaar
thanks! (voor de volgende keer) @Dutchess_Nicole gaf de fix :)

voor anderen die een dergelijke sensor willen gebruiken, dit is mijn werkende yaml block tegen dit type api:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
rest:
    headers:
     wecity-api-key: !secret mijn_api_keys
    sensor:
       unique_id: temperatuurbodemtuin
       value_template: "{{ value_json.content[0].temperatureCelsius }}"
       device_class: temperature
       unit_of_measurement: 
       unique_id: vochtigheidbodemtuin
       value_template: "{{ (value_json.content[0].moisturePercentage | float * 100)|round(2) }}"
       device_class: moisture
       unit_of_measurement: '%'

dit geeft 2 keurige sensors die ook nog eens de juiste type zijn en dus de juiste graphics laten zien :)

edit: kleine aanvulling met unique_id (dan kun je in de GUI aanpassingen doen) en device_class

[ Voor 10% gewijzigd door Bockelaar op 11-08-2023 12:27 ]

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-11 14:13
Thanks @Dutchess_Nicole en @AWEF
Detail, en heb ik (heeft de battery_sim) dan van de DSMR de values van de kW of de kWh nodig?

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:08
Gebruikt iemand EMHASS (https://github.com/davidusb-geek/emhass-add-on)? Lijkt er op dat je hiermee geavanceerd Energy management kan doen in je huis: dus o.b.v. allerlei parameters (belangrijkste: productie zonnepanelen) apparaten aan/uit zetten.

Ik heb hem geïnstalleerd, maar nog niet up-and-running.. daar moet ik even wat langer voor gaan zitten.

Ik wil bijv: Boilervat opwarmen op het moment dat er veel Solar productie is. Of wasmachine of vaatwasser aanzetten.
Maar je kan het ook koppelen aan dynamische prijzen (dacht ik) van de energie maatschappij, dus voor de momenten dat je weinig/geen Solar hebt.

Leuk om mee te oefenen, wachtend op het moment dat salderen er af gaat.

[ Voor 32% gewijzigd door ChrisM op 11-08-2023 11:32 ]

• paQ
  • Nu online

paQ

Ik moet even uitvissen hoe ik mijn solaredge vaker kan pollen, want ik krijg op deze manier dat ik soms meer teruglever dan opwek 8)7
De interval van Growatt is wel netjes moet ik zeggen.

Die animaties zo custom maken is best even werk (Animated PNG), maar je kan wel lekker pixelneuken hoe je het wilt hebben :)

• Simkin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-11 14:54

Simkin

Bzzzzz

Dag allemaal,

Ik probeer mijn 'Unifi G4 Doorbell Pro' desktop notification via HASS.agent (thumbnail van de deurbel camera) te verbeteren zodat ik niet eerst een snapshot maak maar direct de camera_proxy aanroep maar ik maak vermoedelijk een beginnersfout?

Mijn test script:
YAML:
1
2
3
4
5
service: notify.desktop_lucas
data:
  data:
    image: /api/camera_proxy/camera.doorbell

Maar dit levert mij de volgende alert op, zonder thumbnail:
Afbeeldingslocatie: https://img001.prntscr.com/file/img001/51ScRVLSR-OvKzeT1MsSuw.png

Moet ik bepaalde handelingen uitvoeren om de proxy werkend te krijgen met mijn deurbel?
  • Home Assistant 2023.
  • 8.1 Supervisor 2023.08.1
  • Operating System 10.4
  • Frontend 20230802.0 - latest

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:18
sjimmie schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 11:20:
Thanks @Dutchess_Nicole en @AWEF
Detail, en heb ik (heeft de battery_sim) dan van de DSMR de values van de kW of de kWh nodig?
De kWh waarde

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
paQ schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 12:10:
Ik moet even uitvissen hoe ik mijn solaredge vaker kan pollen, want ik krijg op deze manier dat ik soms meer teruglever dan opwek 8)7
Enige manier hiervoor is via Modbus https://community.home-as...-battery-connected/340956

Dikke setup verder (y)

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• CodeBaker
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 29-10 18:24
Hallo, iemand ervaring met het goed krijgen van de stats van forecast solar? Ik heb namelijk de integratie geinstalleerd en ingesteld op de groote van mij pv systeem. Alleen klopt alles behalve de voorspelling.
zie onderstaande screenshot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BxBmkopRhjAh3AcVEmnCQWNZC_g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V9dL1orDrkPDtZtzYNzDfMgF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oOU5O40KM0f8paIsAaYf3Fo-IT4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IOB4oJEkMmLdKuk8nNwqEgG8.png?f=user_large

• Vaevictis_
  • Laatst online: 19:57
Ik krijg sinds een uur een melding dat het TLS certificaat van Nabu Casa niet geldig is. Hierdoor kan ik niet meer remote naar mijn HA instance. Is dit een bekend probleem of gaat er iets niet goed qua caching of mijn verbinding (in het buitenland). Via de companion app, als ik via de website een verbinding probeer te maken "Connection failed: No response from instance"

Dus ik moet even kijken of ik bij mijn instance lokaal kan komen _/-\o_

[ Voor 28% gewijzigd door Vaevictis_ op 11-08-2023 13:36 ]

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 13:31:
Ik krijg sinds een uur een melding dat het TLS certificaat van Nabu Casa niet geldig is. Hierdoor kan ik niet meer remote naar mijn HA instance. Is dit een bekend probleem of gaat er iets niet goed qua caching of mijn verbinding (in het buitenland). Via de companion app, als ik via de website een verbinding probeer te maken "Connection failed: No response from instance"

Dus ik moet even kijken of ik bij mijn instance lokaal kan komen _/-\o_
Als je in het buitenland zit, vermoed ik dat je achter een verbinding zit met een niet zo goed geconfigureerde proxy.

• Vaevictis_
  • Laatst online: 19:57
synoniem schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 13:49:
[...]

Als je in het buitenland zit, vermoed ik dat je achter een verbinding zit met een niet zo goed geconfigureerde proxy.
Nee heeft wel gewerkt is echt iets aan de hand met de instance.

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Hebben jullie ervaring met goede energiemeters op basis van zigbee? Liefst met schakel functie. Ik heb nu die van home wizard welke naar mijn idee iets te prijzig zijn (+-24 euro per stuk) en via WIFI werken (liever zigbee protocol). Ik zie veel TUYA dingen gebruikt worden, maar mogelijk niet helemaal veilig voor gebruik met wasmachine/droger?
RobertMe schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 14:39:
[...]

Dat laatste wat je benoemd zou het eerste criterium moeten zijn :p
Met de Prime Days ook wat "no name" Tuya pluggen gekocht, voor ik meen €12 per stuk dus dik prima. Maar no way dat ik die zou gebruiken voor een wasmachine / droger.

Maar... waarvoor wil je ze specifiek gebruiken? Puur om te weten of die klaar is? Want wellicht zijn er dan vele malen veiligere en potentieel goedkopere opties te vinden / maken. Denk aan het herkennen van piepjes als die is uitgelopen, of het monitoren van een indicatieledje.
Voordeel van de P1 meter is dat hij netjes in 1 app alle G/W/E info verzameld. Dus neig naar de eenvoudige integratie - aan de andere kant, weer een wifi device (vervuiling wifi?) en weer een apart eco systeem om te managen.

Het schakelen doe ik er niet mee, puur energieverbruik en bewustwording.

[ Voor 76% gewijzigd door Workaholic op 11-08-2023 14:44 ]

Mijn V&A

• RobertMe
Workaholic schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 14:30:
Hebben jullie ervaring met goede energiemeters op basis van zigbee? Liefst met schakel functie. Ik heb nu die van home wizard welke naar mijn idee iets te prijzig zijn (+-24 euro per stuk) en via WIFI werken (liever zigbee protocol). Ik zie veel TUYA dingen gebruikt worden, maar mogelijk niet helemaal veilig voor gebruik met wasmachine/droger?
Dat laatste wat je benoemd zou het eerste criterium moeten zijn :p
Met de Prime Days ook wat "no name" Tuya pluggen gekocht, voor ik meen €12 per stuk dus dik prima. Maar no way dat ik die zou gebruiken voor een wasmachine / droger.

Maar... waarvoor wil je ze specifiek gebruiken? Puur om te weten of die klaar is? Want wellicht zijn er dan vele malen veiligere en potentieel goedkopere opties te vinden / maken. Denk aan het herkennen van piepjes als die is uitgelopen, of het monitoren van een indicatieledje.
Pagina: 1 ... 92 ... 350 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.