Paterman schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 11:12:
Weet niet of mijn vraag helemaal past in dit topic. Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Ik ben erg nieuw met Home Assistant. Net geïnstalleerd op mijn RP. Heb verder nog niks ingesteld. Nu moet ik mijn Zigbee Stick nog installeren en begreep dat je dat het beste met Zigbee2MQTT kan doen. Ik zou niet weten hoe je dat moet doen. Is er een manier dat je dit allemaal automatisch kan doen zonder kennis van YAML code?
Ik moet ook Open DTU installeren, want ik wil mijn zonnepanelen integreren.
Kortom is er een makkelijke manier of zijn er Tutorials te vinden?
Alvast bedankt voor reactie.
Zigbee2MQTT is beschikbaar als add-on voor Home Assistant OS. Afhankelijk van welke versie van Home Assistant je draait heb je de Supervisor opties in je menu. Als add-on is het in verhouding heel makkelijk in te stellen.
Let ook op welke Zigbee stick je wilt gebruiken, op de Z2M site is een lijst te vinden met USB sticks die (goed) ondersteund worden. Heb goede ervaringen met de Sonoff Zigbee3.0 Dongles, daar zijn twee uitvoeringen van, de ene werkt perfect met Z2M (CC2652P) de andere met ZHA (EFR32MG21). Heb zo beide sticks erin, maar momenteel geen apparaten aangesloten via ZHA, omdat alles wat ik heb uitgebreider en completer werkt via Z2M.
Zo heb ik ook andere zaken via add-ons toegevoegd. HACS is een handige waar veel extra integraties en thema’s in te vinden zijn.
Een van de redenen waarom ik voor Z2M gekozen heb is dat de Friends of Hue knoppen zogenaamde Zigbee Green devices zijn. Welke niet werken op ZHA (en veel andere hubs, zoals Homey). Aangezien ik al 15 Niko FriendsOfHue knoppen in huis heb, was ZHA geen optie voor mijn hele netwerk en wilde wel het liefst maar 1 Zigbee netwerk in huis hebben.
Nu heb ik recent een lading aan Frient apparaten gekocht en merkte op dat wat Z2M qua entiteiten en besturing ondersteund per apparaat uitgebreider en correcter is.
Ook werkte het pairen en unpairen in Z2M veel soepeler, sneller en makkelijker. Via ZHA bleef het vaak hangen waardoor ik devices kreeg zonder entiteiten. Dan moest ik ZHA en soms heel HA opnieuw opstarten voor de entiteiten werden aangemaakt.
Uiteindelijk heb ik nu in totaal 105 Zigbee apparaten draaien via Z2M van Philips Hue, FriendsOfHue, Niko, Frient, Sonoff en Woox. Alles werkt stabiel, tot zover.
[
Voor 47% gewijzigd door
BiG-GuY op 13-08-2023 09:16
]