Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 93 ... 350 Laatste
Acties:

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-11 15:44

The Zep Man

🏴‍☠️

Workaholic schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 14:30:
Ik zie veel TUYA dingen gebruikt worden, maar mogelijk niet helemaal veilig voor gebruik met wasmachine/droger?
Zolang het 16A aan kan (niet alleen op papier) is het voor een wasmachine en droger niet onveiliger dan ander Chinees spul dat je op 230V aansluit. Dan nog is voorzichtigheid aanbevolen.

Zelf heb ik ervaring met deze (de 'zigbee plug 1pc V1'-variant). Dat is TuYa-spul met hier en daar een quirk. Werkt voor mij prima (wat stroommeting hier en daar).

[edit]
Via die link kan je er slechts één kopen. Zoek even verder als je er meer wilt. Zie bijvoorbeeld hier (goedkoper per stuk als er meer worden afgenomen).

[ Voor 13% gewijzigd door The Zep Man op 11-08-2023 14:55 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:17

Antonio di

a mi me dijeron que si

Hebben jullie ervaring met goede energiemeters op basis van zigbee? Liefst met schakel functie. Ik heb nu die van home wizard welke naar mijn idee iets te prijzig zijn (+-24 euro per stuk) en via WIFI werken (liever zigbee protocol). Ik zie veel TUYA dingen gebruikt worden, maar mogelijk niet helemaal veilig voor gebruik met wasmachine/droger?
Het verhaal van @RobertMe kan ik bevestigen. Zie: review met ook veel algemene info:
Smart ZigBee Socket NOUS A1Z 2-pack review door Antonio di

Probleem is dat de "degelijke" Slimme (Zigbee) tussenstekkers geen stroommeter hebben. Kijk maar eens naar de foto's mijn review van de Ledvance(OSRAM) tussenstekker zonder stroommeter :( , zie:
Ledvance SMART+ Plug EU review door Antonio di

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:45

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@CodeBaker op dagen met wisselende bewolking is de voorspelling gewoon lastig te maken en zit ie er wel eens naast. Het blijft een verwachting op basis van vrij grove data. Alleen op een dag waar je de gehele dag een strakblauwe lucht hebt kun je makkelijk checken of er misschien een foutje in je instellingen zit.

Hier wat screenshots van mij op dagen met wisselende bewolking. Op dagen zonder bewolking komt de voorspelling wel vrij strak overeen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ho5YsNsLeIZXbPy8Q9rq6yeDtDg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ttAJz8OLKe0lgOtRfLKYslBb.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AGWI9DyV5HoOTVWPiC2DnifybcY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qowJjrQHHLC8KzBPXomGCzif.png?f=user_large

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:59

OcGuru

Giulietta Qv

The Zep Man schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 14:47:
[...]

Zolang het 16A aan kan (niet alleen op papier) is het voor een wasmachine en droger niet onveiliger dan ander Chinees spul dat je op 230V aansluit. Dan nog is voorzichtigheid aanbevolen.

Zelf heb ik ervaring met deze (de 'zigbee plug 1pc V1'-variant). Dat is TuYa-spul met hier en daar een quirk. Werkt voor mij prima (wat stroommeting hier en daar).

[edit]
Via die link kan je er slechts één kopen. Zoek even verder als je er meer wilt. Zie bijvoorbeeld hier (goedkoper per stuk als er meer worden afgenomen).
Deze plugs heb ik er zelf ook twee van. Stroom meting is niet helemaal 100%. Zo schiet de waarde wel eens naar 0w terwijl er gewoon wat op aangesloten zit en na x sec gewoon weer de daadwerkelijke waarde.

Heb er nu maar een filter tussen zitten via node-red die 0w waardes eruit filtert als de plug aan staat. :+

Misschien FW een keer upgraden. Maar volgens mij kan dat niet zonder tuya bridge..

[ Voor 3% gewijzigd door OcGuru op 11-08-2023 14:59 ]

Bl44t

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:58

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Vaevictis_ schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 14:05:
[...]

Nee heeft wel gewerkt is echt iets aan de hand met de instance.
Werkt hier prima (via browser). Als je via een app connect, probeer dan eens via de browser (even inloggen bij Nabu Casa en dan remote ui connecten). https://account.nabucasa.com/

André Huisman (www.new-line.nl)

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:30
The Zep Man schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 14:47:
[...]

En hoe kom je er achteer dat ze 16A aankunnen? ;) In principe kun je dat alleen op basis van "papier". Tenzij je er een of meerdere uit elkaar haalt en je eigen keuringsinstantie wordt. En het beste die wat je gecontroleerd hebt dan ook niet meer gebruikt. Want wellicht is die wel stuk gegaan bij het demonteren (kun je zien) of opnieuw monteren (zie je pas weer na demonteren :p).
En dan nog niet elke 16A dezelfde 16A. Een apparaat met een hoge inschakelspanning (van ~16A) is niet te vergelijken met bv een wasmachine of waterkoker. De eerste is immers maar zeer kortstondig, de tweede minuten lang.
Dat is dezelfde als de Nous die @Antonio di benoemd en wat ik ook heb (niet onder Nous naam). Maar ik zou deze zelf dus niet inzetten voor een wasmachine of zo.

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

OcGuru schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 14:58:
Deze plugs heb ik er zelf ook twee van. Stroom meting is niet helemaal 100%. Zo schiet de waarde wel eens naar 0w terwijl er gewoon wat op aangesloten zit en na x sec gewoon weer de daadwerkelijke waarde.
Dat is een bekend probleem, aldus de pagina van Zigbee2MQTT. Mogelijk een foute batch. Die van mij hebben dat niet (twee stuks).
OcGuru schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 14:58:
Misschien FW een keer upgraden. Maar volgens mij kan dat niet zonder tuya bridge..
Die van mij hebben OTA ondersteuning via Zigbee2MQTT.
RobertMe schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 15:00:
En hoe kom je er achteer dat ze 16A aankunnen? ;) In principe kun je dat alleen op basis van "papier". Tenzij je er een of meerdere uit elkaar haalt en je eigen keuringsinstantie wordt. En het beste die wat je gecontroleerd hebt dan ook niet meer gebruikt. Want wellicht is die wel stuk gegaan bij het demonteren (kun je zien) of opnieuw monteren (zie je pas weer na demonteren :p).
Hetzelfde met schakelaars die geproduceerd zijn in China, hier geïmporteerd zijn en waarvan er mogelijk een paar gekeurd zijn door een instantie, waarvan de keuring niets zegt over de rest.

[ Voor 54% gewijzigd door The Zep Man op 11-08-2023 15:05 ]

• OcGuru
  • Laatst online: 00:59

OcGuru

Giulietta Qv

The Zep Man schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 15:01:
[...]

Ja ze staan in de z2m ota lijst, maar ik betwijfel of het werkt. Zo staat er bij geen fw build versie en ook geen actuele fw versie. Ook in 1.5j nooit iets voorbij zien komen. :+

Bl44t

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

OcGuru schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 15:05:
[...]

Ja ze staan in de z2m ota lijst, maar ik betwijfel of het werkt. Zo staat er bij geen fw build versie en ook geen actuele fw versie. Ook in 1.5j nooit iets voorbij zien komen. :+
Kan ook zijn omdat ze wel OTA ondersteunen maar er simpelweg geen update beschikbaar is (ook niet bij TuYa, die Zigbee2MQTT kan overnemen). ;)

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:17

Antonio di

a mi me dijeron que si

The Zep Man schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 15:01:
[...]

Dat is een bekend probleem, aldus de pagina van Zigbee2MQTT. Mogelijk een foute batch. Die van mij hebben dat niet (twee stuks).

[...]

[...]

Hetzelfde met schakelaars die geproduceerd zijn in China, hier geïmporteerd zijn en waarvan er mogelijk een paar gekeurd zijn door een instantie, waarvan de keuring niets zegt over de rest.
Hier in EU worden dit soort spullen niet meer gekeurd. De fabrikant of importeur geeft aan dat zijn spullen voldoen aan de in de EU gestelde eisen. that's it. :) :( . Lees in de "NOUS" review hoofdstuk 7, over hoe de HELE procedure nu is, zie:

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

• HuismAndré
  • Laatst online: 00:58

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

RobertMe schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 15:00:
[...]

Dat is dezelfde als de Nous die @Antonio di benoemd en wat ik ook heb (niet onder Nous naam). Maar ik zou deze zelf dus niet inzetten voor een wasmachine of zo.
Het relais is een van de beperkende factoren qua belastbaarheid. Bij de Gosunds/Nous stopcontactjes die ik openhaalde waren het 16A relais (Ohms, 8A inductief). Wasmachine (verwarmingselement) is zo ohms als het maar kan. Dus relais is geen probleem.

Het weerstandje dat gebruikt wordt voor de stroommeting is een andere beperkende factor. Hier wordt het wat moeilijker (en zul je met een contactvrije thermometer of een IR gun moeten kijken wat er gebeurt). Als de fabrikant echter aangeeft dat het stopcontactje 16A aankan dan zal het stroommeetweerstandje zo gekozen zijn dat die hoogstwaarschijnlijk niet de geest geeft. Stopcontactjes die pas vanaf zo'n 4W meten zullen een relatief laagohmige meetweerstand hebben. Dus ook daar verwacht ik niet een probleem.

Bij alle stopcontacjes die kapot waren (van dit type) zie je keer op keer op de foto's dat de contacten gesmolten zijn. Slechte verbinding dus tussen stekker en stopcontactje waardoor veel hitte ontstaat. Het zou ook kunnen dat de interne schroefjes niet goed aangedraaid zijn (waardoor dáár een te grote overgangsweerstand ontstaat).

Advies is dus: Alle schroefjes aandraaien (niet te gek, gewoon handvast met een klein kruiskopschroevendraaiertje en eens per jaar nalopen). Hoeft niets voor opengemaakt te worden (de schroefjes zitten verstopt in de fase en nul opening én in de achterkant in de massa openeing. Daarnaast een paar keer per jaar de stekkerverbindingen loshalen (dus stekker uit het stopcontactje en het stopcontactje even uit de wandcontactdoos halen). Ook kan het geen kwaad af en toe te voelen of het geheel koel blijft op het moment dat de wasmachine opwarmt. Mooiste moment is zodra de wasmachine klaar is met opwarmen tijdens een 60 graden of warmere was.

Hoeveel neemt een moderne(re) wasmachine? Mijn 6 jaar oude Miele neemt 2000-2100W tijdens het opwarmen (20 minuten voor een 60 graden was), 0-100W tijdens bedrijf en 200-800W tijdens spoelen en centrifugeren. Dus komt bij lange na niet in de buurt van 16A (komt niet eens in de buurt van 10A). Ik gebruik dan ook al meer dan een jaar totaal probleemloos zo'n Nous A1Z (en voorheen een Gosund) stopcontactje. Wordt niet eens handwarm na de opwarmcyclus en na 1 jaar nog totaal geen verkleuring bij de contacten.

André Huisman (www.new-line.nl)

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Dank voor de feedback mannen. Heb toch maar besloten om wat duurdere Homewizard schakelaars/meters aan te schaffen. Hopen dat ik ze ook kan schakelen met HA (aan/uit).

Dit zouden de specs zijn..
- Schakelen op zonne-energie
- Schakelen op tijd of gemeten verbruik
- Individueel geijkt voor ±99,5% nauwkeurig
- Automatische overbelasting- en kinderslotbeveiliging
- Verbruik terugkijken op dag-, week-, maand- en jaarniveau
- CE-gekeurd (voldoet aan eisen van de EU-wetgeving)

[ Voor 5% gewijzigd door Workaholic op 11-08-2023 16:41 ]

Mijn V&A

• ChrisM
  • Laatst online: 22:08
Gizz schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 14:50:
@CodeBaker op dagen met wisselende bewolking is de voorspelling gewoon lastig te maken en zit ie er wel eens naast. Het blijft een verwachting op basis van vrij grove data. Alleen op een dag waar je de gehele dag een strakblauwe lucht hebt kun je makkelijk checken of er misschien een foutje in je instellingen zit.

Hier wat screenshots van mij op dagen met wisselende bewolking. Op dagen zonder bewolking komt de voorspelling wel vrij strak overeen :)
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik gebruik SolCast (https://github.com/oziee/ha-solcast-solar), iets meer instellen enzo, maar ik vind de forecast wel beter. Ook verder vooruit.

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:57
Workaholic schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 16:41:
Dank voor de feedback mannen. Heb toch maar besloten om wat duurdere Homewizard schakelaars/meters aan te schaffen. Hopen dat ik ze ook kan schakelen met HA (aan/uit).

Dit zouden de specs zijn..

[...]
Schakelen met HA gaat zeker goedkomen!

• RobertMe
ChrisM schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 16:51:
[...]

Ik gebruik SolCast (https://github.com/oziee/ha-solcast-solar), iets meer instellen enzo, maar ik vind de forecast wel beter. Ook verder vooruit.
Die ziet er wel nice uit. Alleen lijkt 10 API calls per dag mij nogal laag? Liefst wil je het natuurlijk elk uur (dat de zon op is) weten O-) Maar in de zomer heb je dan makkelijk 12+ uur en dus 12+ API calls nodig.
Uiteraard beperking van SolCast, niet van de HA integratie.

Edit:
Zo te zien sowieso maar elke 6 uur een update aan de SolCast kant. Dus vaker pollen heeft dan uberhaupt geen nut en max 10 calls is dan ook geen probleem, immers zitten er maar 24 uur in een dag en geen 60 :p

Heb overigens ook geen idee hoe het met Forecast.solar zit. Door de dag zie ik die voorspelling wel eens veranderen, maar geen idee hoe vaak die update (HA de calls doet en hoe vaak je daadwerkelijk andere data kunt verwachten).

[ Voor 28% gewijzigd door RobertMe op 11-08-2023 17:19 ]

• ChrisM
  • Laatst online: 22:08
RobertMe schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 17:15:
[...]

Die ziet er wel nice uit. Alleen lijkt 10 API calls per dag mij nogal laag? Liefst wil je het natuurlijk elk uur (dat de zon op is) weten O-) Maar in de zomer heb je dan makkelijk 12+ uur en dus 12+ API calls nodig.
Uiteraard beperking van SolCast, niet van de HA integratie.

Edit:
Zo te zien sowieso maar elke 6 uur een update aan de SolCast kant. Dus vaker pollen heeft dan uberhaupt geen nut en max 10 calls is dan ook geen probleem, immers zitten er maar 24 uur in een dag en geen 60 :p

Heb overigens ook geen idee hoe het met Forecast.solar zit. Door de dag zie ik die voorspelling wel eens veranderen, maar geen idee hoe vaak die update (HA de calls doet en hoe vaak je daadwerkelijk andere data kunt verwachten).
Ik update 4x per dag.. en bij elke update, krijg ik een volledige forecast (komende uren worden aangepast, maar ook komende dagen). Dat zit, volgens mij, allemaal in 1 API call (of misschien in 2).

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:45

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Workaholic schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 16:41:
Heb toch maar besloten om wat duurdere Homewizard schakelaars/meters aan te schaffen. Hopen dat ik ze ook kan schakelen met HA (aan/uit).
Ja, natuurlijk kan dat. Er is gewoon een integration voor :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:26

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Hebben jullie ervaring met goede energiemeters op basis van zigbee? Liefst met schakel functie. Ik heb nu die van home wizard welke naar mijn idee iets te prijzig zijn (+-24 euro per stuk) en via WIFI werken (liever zigbee protocol). Ik zie veel TUYA dingen gebruikt worden, maar mogelijk niet helemaal veilig voor gebruik met wasmachine/droger?

[...]

Voordeel van de P1 meter is dat hij netjes in 1 app alle G/W/E info verzameld. Dus neig naar de eenvoudige integratie - aan de andere kant, weer een wifi device (vervuiling wifi?) en weer een apart eco systeem om te managen.

Het schakelen doe ik er niet mee, puur energieverbruik en bewustwording.
Heb zelf deze: https://frient.com/products/smart-plug-mini-2/ . Let op dat veel winkels de oudere versie verkopen die nog Zigbee 1.2 is. De Plug Mini 2 is Zigbee 3.0 router.

Werken goed met Z2M en worden ook herkend in ZHA.

Zijn 10A constante belasting en 16A piekbelasting. Dat zou voor een wasmachine of droger prima zijn. Heb ook de Niko 170-34605 in huis. Beiden hebben actief/totaal gebruik inclusief meer statistieken.

HomeWizard Energy heeft lokale API die je ook simpel kan toevoegen in HA.

Voor de zonnepanelen en de multi split airco heb ik wel de HomeWizard 1-fase modules in de meterkast, kost wat meer, maar die kunnen veel meer hebben qua belasting.

De smart plugs van HomeWizard zijn prima kwaliteit, maar ik wilde zo min mogelijk 2.4Ghz only WiFi apparaten in huis hebben. Ook zijn de plugs best groot, die van Frient zijn heel compact.

[ Voor 8% gewijzigd door BiG-GuY op 11-08-2023 18:02 ]

Gallery V&A

• Gonzalez
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09-11 21:03
Ik heb goede ervaringen met de aqara stekkers.

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:40
paQ schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:20:
[...]

yeps :)

Licht instellingen zijn super belangrijk heb ik gemerkt. Mijn lichtbronnen staan allemaal vrij laag, op 100cm oid, en dan lage intensiteit.
Aha ok, bedankt! Daar ga ik wat mee spelen dan. Is jouw 3D View echt helemaal vanaf de top? Of is er nog een kleine hoek gemaakt?

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
twimj schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:39:
[...]

Had iets vergelijkbaars hier, maar na een firmware update geen last meer gehad. Hier kan je vinden hoe dat moet. Hopelijk helpt het jou ook.
Gedaan, helpt helaas niet. Wat zo apart is, nu doet een plug het opeens weer maar de mco home niet meer!

Ze wisselen elkaar af lijkt wel..werkten voorheen prima tegelijk.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:57
Navi schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 19:41:
[...]

Gedaan, helpt helaas niet. Wat zo apart is, nu doet een plug het opeens weer maar de mco home niet meer!

Ze wisselen elkaar af lijkt wel..werkten voorheen prima tegelijk.
Ik heb de laatste dagen dat de Z-Wave stick helemaal niet meer herkend wordt. Na het opnieuw inpluggen gaat het vast wel weer goed. Proxmox ziet hem ook niet.

• paQ
  • Laatst online: 23:57

paQ

dotcom87 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 19:26:
[...]

Aha ok, bedankt! Daar ga ik wat mee spelen dan. Is jouw 3D View echt helemaal vanaf de top? Of is er nog een kleine hoek gemaakt?
ik heb hem vanaf zo boven mogelijk proberen te maken.
Maar ik zie ook zat voorbeelden waar je een soort van bird view hebt. Is maar net wat je wil denk ik.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-11 23:04
Ik heb een vraag waar ik niet uit kom.
ik heb een spike in energie op 18 juni 2022.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pBaA1hAD0r0f3cOj87mdBqK8FWQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ykWX0cOebkuSLdl9hltI3jAX.png?f=user_large
maar als ik naar dev tools ga en dan een energy sensor aanklik en naar de desbetreffende dag ga dan zie ik daar redelijk normale waarden die niet overeenkomen met wat er in het overzicht staat.

in het energie dashboard lijkt de hele maand juni opeens op de 18de samengevoegd gepresenteerd te worden. de dagen ervoor tonen alleen zon, de dagen erna tonen alles weer normaal.

is hier iets aan te doen?

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

• HowsMyApple
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:35
@remcoXP heb je toen wellicht een backup terug gezet?
Ik heb me laatst ook een keer rot gezocht naar de reden waarom ik op een bepaald tijdstip ineens veel gas had verbruikt zonder dat er iemand thuis was. Had ook te maken met dat ik een backup had terug gezet naar die dag.

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-11 23:04
dat zou kunnen dat kan ik helaas niet meer achterhalen.

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:54

Swerfer

Hmm...

remcoXP schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 09:00:
dat zou kunnen dat kan ik helaas niet meer achterhalen.
? Een back-up terugzetten is een bewuste actie, niet geautomatiseerd. Je weet toch wel of je een back-up hebt teruggezet? Of bedoel je dat je wel een back-up hebt teruggezet maar niet meer weet wanneer?

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:02

Septillion

Topicstarter
Antonio di schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 14:48:
[...]

Het verhaal van @RobertMe kan ik bevestigen. Zie: review met ook veel algemene info:
Een van die smelt foto's lijkt me overigens kolder. Waarom zou er enige warmte ontwikkeling zijn bij de PE pin... Gezien die gebruikt is zal het dus BE of FR zijn maar toch. Als daar stroom van significantie heeft gelopen heb je wel een groter probleem...

Maar de andere gesmolten kijken me allemaal de contact pinnen. Zou kunnen dat daar de schroeven niet goed hebben gezeten. Maar bij 10-16A continue gaat de kwaliteit van je stopcontact ook enorm meetellen. Zoiets ook wel gezien bij een stopcontact dat niet zo goed meer klemde met een old school droger. Ziet er dan bij een plug misschien sneller slecht uit door het harde kunststof vs zacht kunststof overmolt van meeste pluggen.

• Paterman
  • Laatst online: 04-09 16:02
Weet niet of mijn vraag helemaal past in dit topic. Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Ik ben erg nieuw met Home Assistant. Net geïnstalleerd op mijn RP. Heb verder nog niks ingesteld. Nu moet ik mijn Zigbee Stick nog installeren en begreep dat je dat het beste met Zigbee2MQTT kan doen. Ik zou niet weten hoe je dat moet doen. Is er een manier dat je dit allemaal automatisch kan doen zonder kennis van YAML code?

Ik moet ook Open DTU installeren, want ik wil mijn zonnepanelen integreren.

Kortom is er een makkelijke manier of zijn er Tutorials te vinden?

Alvast bedankt voor reactie.

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Paterman schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 11:12:
Weet niet of mijn vraag helemaal past in dit topic. Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Ik ben erg nieuw met Home Assistant. Net geïnstalleerd op mijn RP. Heb verder nog niks ingesteld. Nu moet ik mijn Zigbee Stick nog installeren en begreep dat je dat het beste met Zigbee2MQTT kan doen. Ik zou niet weten hoe je dat moet doen. Is er een manier dat je dit allemaal automatisch kan doen zonder kennis van YAML code?

Voor je Zigbeestick hoef je geen Zigbee2mqtt te gebruiken, je kan ook de ingebouwde Zha gebruiken. Zie hieronder een link naar een vergelijk tussen Zha, Zigbee2mqtt en deConz.

YouTube: Zigbee2MQTT vs ZHA vs deCONZ - WATCH THIS BEFORE YOU DECIDE!

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Swerfer schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 11:29:
[...]
Voor je Zigbeestick hoef je geen Zigbee2mqtt te gebruiken, je kan ook de ingebouwde Zha gebruiken. Zie hieronder een link naar een vergelijk tussen Zha, Zigbee2mqtt en Conbee:

Voor beginners heeft Smart Home Junkie nog veel meer goede videos.

Hmm... Mijzelf gequote ipv gewijzigd |:(

[ Voor 4% gewijzigd door Swerfer op 12-08-2023 11:32 ]

• Paterman
@Swerfer

Bedankt voor je reactie. Met Zha bedoel je de standaard integratie van HA? Ik begreep dat Zigbee2MQTT veel meer apparaten ondersteund.

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Paterman schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 11:34:
@Swerfer

Bedankt voor je reactie. Met Zha bedoel je de standaard integratie van HA? Ik begreep dat Zigbee2MQTT veel meer apparaten ondersteund.
Zigbee2mqtt ondersteund meer, maar voordat je tegen een Zigbeedevice aanloopt die niet met Zha werkt, ben je waarschijnlijk maanden, zoniet jaren verder en kan je alsnog switchen. Kijk de video maar en beslis zelf. Er komt in de video ook een website voorbij waarbij je kan zien welk device wel of niet (volledig) wordt ondersteund. Al is die website niet volledig betrouwbaar. https://zigbee.blakadder.com/all.html

Smart Home Junkie geeft ook voor elke methode een tutorial video voor het installeren van Zha, Zigbee2mqtt of deconz.

[ Voor 10% gewijzigd door Swerfer op 12-08-2023 11:55 ]

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Het valt mij op dat na de update naar 8.x mijn dashboard met horizontal stack niet meer mee schaalt met het browservenster. Sowieso is mijn HA na die update enorm onstabiel, als ik maar even bezig ben, verlies ik mijn verbinding en start HA opnieuw op. Meer mensen hier last van? Ik heb bij Breaking changes gekeken maar zie niets wat hier op lijkt. Afgezien van de foutmeldingen over MQTT zie ik ook weinig bijzonders in de log. Wel veel time-outs.

• Paterman
@Swerfer

ZHA lijkt voor mij als beginneling het makkelijkst. Heb ook nog niet zoveel devices. Wil vooral mijn lampen eerst integreren. Ik een klik aan klik uit systeem en een paar Philips HUE lampen. Ik weet niet of die ondersteund worden.

Ik begreep dat je de Zigbee stick dan gebruikt als bridge?

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Paterman schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 11:59:
@Swerfer

ZHA lijkt voor mij als beginneling het makkelijkst. Heb ook nog niet zoveel devices. Wil vooral mijn lampen eerst integreren. Ik een klik aan klik uit systeem en een paar Philips HUE lampen. Ik weet niet of die ondersteund worden.

Ik begreep dat je de Zigbee stick dan gebruikt als bridge?
Ik heb geen ervaring met Klik aan Klik uit, maar Hue wordt volledig ondersteund.

Je moet daarvoor bij settings -> integrations -> add integrations kiezen, dan Add a Zigbee device kiezen en zorgen dat je Hue device in pairing mode staat. Je moet je device in het bereik van de Zigbeestick hebben, maar kan later verderop gebruikt worden als je maar Zigbee devices die al gepaired zijn in het bereik hebt. Dat heet een Mesh-netwerk.

Kijk ook eens naar onderstaande voor je Hue lampen:

https://github.com/Gh61/lovelace-hue-like-light-card

[ Voor 6% gewijzigd door Swerfer op 12-08-2023 12:16 ]

• RobertMe
Swerfer schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 11:29:
[...]
Voor je Zigbeestick hoef je geen Zigbee2mqtt te gebruiken, je kan ook de ingebouwde Zha gebruiken. Zie hieronder een link naar een vergelijk tussen Zha, Zigbee2mqtt en deConz.

Het hoeft niet, maar het kan wel. Zo zijn er ook weer (vele?) overstappers van ZHA of Deconz naar Z2M. Terwijl ik IIRC nog nooit gelezen heb dat iemand juist overstapt van Z2M. Blijkbaar doet Z2M dan toch iets goed/beter dan de alternatieven.
Waarmee ik overigens niet de alternatieven te kort wil doen. Maar IIRC is de meest gehoorde reden dat Z2M meer (en/of sneller) apparaten ondersteund. Als je daar rekening mee houd als je nieuwe apparaten koopt is het natuurlijk helemaal prima om ZHA of Deconz te gebruiken. Maar als iemand vraagt naar Z2M zou ik niet zomaar verwijzen naar ZHA zonder de voors & tegens te benoemen.

En owja, andere veel gehoorde reden om van ZHA af te stappen is dat met een HA restart ook het Zigbee netwerk tijdelijk down is en (ook na HA startup) nog even nodig heeft om weer volledig operationeel te zijn. Terwijl met Z2M / Deconz dit probleem natuurlijk alles alleen optreed bij een herstart van de respectievelijke software en je dat minder vaak zult doen.
Maar wat daarbij ook weer zo is is dat de afgelopen jaren HA wel flink verbeterd is waardoor je ook HA ook niet meer zo vaak hoeft te herstarten (na config wijzigingen).

Edit:
En... blijkbaar was er al een volgende pagina waar device support ook al benoemd is.

• skank
  • Registratie: Januari 2003
skank schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 14:04:
[...]

+1 ook benieuwd naar je pollen kaart/integratie !
@Snorrebot willing to share?

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-11 10:18

Rouwette

Rouwette.com

Ik sta ook op het punt (als ik genoeg tijd heb) over te stappen, de icasa badkamer dimmer werkt al een hele poos niet meer in ZHA (wel ooit gedaan maja )

https://www.rouwette.com/

• Theswitch
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:46
Voor mijn ring mqtt wil ik graag frigate gebruiken. Vandaag toch maar een coral usb gekocht op seeedstudio. Als je er 2 kabeltjes van 20 cent bijneemt is het gratis verzenden. 67 euro vond ik wel een redelijke prijs inc verzending.

• badFISH
  • Laatst online: 21:41

badFISH

Design & Decision Support

Iemand een tip, als ik de Operation mode uitlees zie ik netjes 0 staan. Als ik het om wil zetten in tekst dan krijg stopt de sensor met werken en krijg ik de status Niet beschikbaar.

Code die nu nog niet werkt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
      heat_pump_operation_mode:
        friendly_name: "Ecodan operation mode"
        #availability_template: "{{ is_state('sensor.heat_pump_api', 'OK') }}"
        availability_template: >-
          {{ (states("sensor.heat_pump_api") not in ["unknown", "unavailable"]) and (state_attr('sensor.heat_pump_api', 'OperationMode') != None) }}
        value_template: >-
          {% if is_state_attr('sensor.heat_pump_api', 'OperationMode',0) %}
            Off
          {% elif is_state_attr('sensor.heat_pump_api', 'OperationMode',1) %}
            SWW
          {% elif is_state_attr('sensor.heat_pump_api', 'OperationMode',2) %}
            Heating
          {% elif is_state_attr('sensor.heat_pump_api', 'OperationMode',3) %}
            Cooling
          {% elif is_state_attr('sensor.heat_pump_api', 'OperationMode',4) %}
            Defrost
          {% elif is_state_attr('sensor.heat_pump_api', 'OperationMode',5) %}
            Standby
          {% elif is_state_attr('sensor.heat_pump_api', 'OperationMode',6) %}
            Legionella
          {% else %}
            Onbekend2
          {% endif %}
        unit_of_measurement: ""
        unique_id: 010320285

Code die wel werkt (ik lees dan waarde 0):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
      heat_pump_operation_mode2:
        friendly_name: "Ecodan operation mode2"
        # availability_template: "{{ is_state('sensor.heat_pump_api', 'OK') }}"
          {{ (states("sensor.heat_pump_api") not in ["unknown", "unavailable"]) and (state_attr('sensor.heat_pump_api', 'OperationMode') != None) }}
        value_template: "{{ state_attr('sensor.heat_pump_api', 'OperationMode') }}"
        unique_id: 010320281

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:20
badFISH schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 20:54:
Iemand een tip, als ik de Operation mode uitlees zie ik netjes 0 staan. Als ik het om wil zetten in tekst dan krijg stopt de sensor met werken en krijg ik de status Niet beschikbaar.

Code die nu nog niet werkt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
            Off
          {% elif is_state_attr('sensor.heat_pump_api', 'OperationMode',1) %}
            SWW
          {% elif is_state_attr('sensor.heat_pump_api', 'OperationMode',2) %}
            Heating
          {% elif is_state_attr('sensor.heat_pump_api', 'OperationMode',3) %}
            Cooling
          {% elif is_state_attr('sensor.heat_pump_api', 'OperationMode',4) %}
            Defrost
          {% elif is_state_attr('sensor.heat_pump_api', 'OperationMode',5) %}
            Standby
          {% elif is_state_attr('sensor.heat_pump_api', 'OperationMode',6) %}
            Legionella
          {% else %}
            Onbekend2
          {% endif %}

Code die wel werkt (ik lees dan waarde 0):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
      heat_pump_operation_mode2:
        friendly_name: "Ecodan operation mode2"
        # availability_template: "{{ is_state('sensor.heat_pump_api', 'OK') }}"
        value_template: "{{ state_attr('sensor.heat_pump_api', 'OperationMode') }}"
        unique_id: 010320281
Mogelijk heeft dat attribuut een string als waarde, en geen integer of float.

Home Assistant configuratie

• badFISH

badFISH

OK maar de varianten die ik al geprobeerd heb werken allemaal niet:
YAML:
1

YAML:
1
{% if is_state_attr('sensor.heat_pump_api', 'OperationMode','0') %}

YAML:
1
{% if is_state_attr('sensor.heat_pump_api', 'OperationMode',"0") %}

• TheFes
badFISH schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 22:00:
OK maar de varianten die ik al geprobeerd heb werken allemaal niet:
Django/Jinja:
1

Django/Jinja:
1
{% if is_state_attr('sensor.heat_pump_api', 'OperationMode','0') %}

Django/Jinja:
1
{% if is_state_attr('sensor.heat_pump_api', 'OperationMode',"0") %}
Kun je eens een screenshot sturen vanuit developer tools > states?

PS, voor pure jinja kun je beter code=jinja in je tags gebruiken

• BiG-GuY

BiG-GuY

Paterman schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 11:12:

Zigbee2MQTT is beschikbaar als add-on voor Home Assistant OS. Afhankelijk van welke versie van Home Assistant je draait heb je de Supervisor opties in je menu. Als add-on is het in verhouding heel makkelijk in te stellen.

Let ook op welke Zigbee stick je wilt gebruiken, op de Z2M site is een lijst te vinden met USB sticks die (goed) ondersteund worden. Heb goede ervaringen met de Sonoff Zigbee3.0 Dongles, daar zijn twee uitvoeringen van, de ene werkt perfect met Z2M (CC2652P) de andere met ZHA (EFR32MG21). Heb zo beide sticks erin, maar momenteel geen apparaten aangesloten via ZHA, omdat alles wat ik heb uitgebreider en completer werkt via Z2M.

Zo heb ik ook andere zaken via add-ons toegevoegd. HACS is een handige waar veel extra integraties en thema’s in te vinden zijn.

Een van de redenen waarom ik voor Z2M gekozen heb is dat de Friends of Hue knoppen zogenaamde Zigbee Green devices zijn. Welke niet werken op ZHA (en veel andere hubs, zoals Homey). Aangezien ik al 15 Niko FriendsOfHue knoppen in huis heb, was ZHA geen optie voor mijn hele netwerk en wilde wel het liefst maar 1 Zigbee netwerk in huis hebben.

Nu heb ik recent een lading aan Frient apparaten gekocht en merkte op dat wat Z2M qua entiteiten en besturing ondersteund per apparaat uitgebreider en correcter is.

Ook werkte het pairen en unpairen in Z2M veel soepeler, sneller en makkelijker. Via ZHA bleef het vaak hangen waardoor ik devices kreeg zonder entiteiten. Dan moest ik ZHA en soms heel HA opnieuw opstarten voor de entiteiten werden aangemaakt.

Uiteindelijk heb ik nu in totaal 105 Zigbee apparaten draaien via Z2M van Philips Hue, FriendsOfHue, Niko, Frient, Sonoff en Woox. Alles werkt stabiel, tot zover.

[ Voor 47% gewijzigd door BiG-GuY op 13-08-2023 09:16 ]

Gallery V&A

• badFISH

badFISH

Hier alle waarden die ik tot nu toe heb opgehaald.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q6cHCkM3XqRwz973j8xxPUytpf4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p4qAopZoRTwunQjCQPp7JYuT.png?f=fotoalbum_large

• TheFes
badFISH schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 22:21:
Hier alle waarden die ik tot nu toe heb opgehaald.
[Afbeelding]
Kun je dit eens in developer tools > templates gooien:
Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
{{ state_attr('sensor.heat_pump_api', 'OperationMode') }}
{{ is_state_attr('sensor.heat_pump_api', 'OperationMode', 0) }}
{{ state_attr('sensor.heat_pump_api', 'OperationMode') == 0 }}
{{ is_state_attr('sensor.heat_pump_api', 'OperationMode', '0') }}
{{ state_attr('sensor.heat_pump_api', 'OperationMode') == '0' }}
{{ state_attr('sensor.heat_pump_api', 'OperationMode') is string }}
{{ state_attr('sensor.heat_pump_api', 'OperationMode') is integer }}

• badFISH

badFISH

Dan krijg ik:
Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
0
True
True
False
False
False
True

Weer wat geleed, als ik daar de complete sensor code invoer zie ik wel netjes dat die de goede tekst toont. Dus de code zal goed zijn.
Kan het zijn dat de sensor een integer verwacht, terwijl ik het nu omzet naar een string? Want als ik op de sensor klik dan krijg ik een grafiek te zien met op de Y-as getallen.

Sorry, maar ben nog een nieuwe gebruiker.

[ Voor 82% gewijzigd door badFISH op 12-08-2023 22:38 ]

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-11 19:53
Hoe schakelen jullie de wasmachine en droger slim?

Ik heb er nu een stroommeter tussen zitten die hem aan en uit kan doen. Echte zal ik toch echt eerst een wasprogramma moeten selecteren etc voor hij gaat draaien?

Of is het automatisch slim draaien van een wasmachine met bijvoorbeeld een dynamisch contract alleen handig als de wasmachine over WiFi beschikt en dus in ha geïntegreerd kan worden ?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• TheFes
badFISH schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 22:33:
Dan krijg ik:
Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
0
True
True
False
False
False
True

Weer wat geleed, als ik daar de complete sensor code invoer zie ik wel netjes dat die de goede tekst toont. Dus de code zal goed zijn.
Kan het zijn dat de sensor een integer verwacht, terwijl ik het nu omzet naar een string? Want als ik op de sensor klik dan krijg ik een grafiek te zien met op de Y-as getallen.

Sorry, maar ben nog een nieuwe gebruiker.
Dan ligt het aan je availability template, wat geeft die in developer tools > template?

Overigens kun je je value_template ook zo doen
Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
          {% set modes = [
                           'Off',
                           'SWW',
                           'Heating',
                           'Cooling',
                           'Standby',
                           'Legionella'
                          ]
          %}
          {{ modes[state_attr('sensor.heat_pump_api', 'OperationMode')] | default('Onbekend') }}

• raymondw
  • Registratie: November 2000
Possible schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 22:46:
Hoe schakelen jullie de wasmachine en droger slim?

Ik heb er nu een stroommeter tussen zitten die hem aan en uit kan doen. Echte zal ik toch echt eerst een wasprogramma moeten selecteren etc voor hij gaat draaien?

Of is het automatisch slim draaien van een wasmachine met bijvoorbeeld een dynamisch contract alleen handig als de wasmachine over WiFi beschikt en dus in ha geïntegreerd kan worden ?
Het moet er ook in en uit, dus meer dan 1 was timen is wat lastig... :+

Mijn instelling
- Wasmachine klaar zetten
- starten via standaard programma en knoppen
- slimme stekker uit
- HA timing slimme stekker aan, wasmachine gaat dan verder in gekozen programma

De droger is helaas (nog) niet te doen

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-11 19:53
raymondw schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 22:51:
[...]

Het moet er ook in en uit, dus meer dan 1 was timen is wat lastig... :+

Mijn instelling
- Wasmachine klaar zetten
- starten via standaard programma en knoppen
- slimme stekker uit
- HA timing slimme stekker aan, wasmachine gaat dan verder in gekozen programma

De droger is helaas (nog) niet te doen
Oké maar stel dat de prijzen tussen 01:00 en 02:30 het laagst zijn, dan zit je was dus uren te wachten als je het sochtends weer eruit haalt ? Dit resulteert bij ons in alsnog muffe was.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• raymondw
  • Registratie: November 2000
Possible schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 22:55:
[...]

Oké maar stel dat de prijzen tussen 01:00 en 02:30 het laagst zijn, dan zit je was dus uren te wachten als je het sochtends weer eruit haalt ? Dit resulteert bij ons in alsnog muffe was.
Dat is een andere vraag ...
Heb geprobeerd mijn vriendin daarop aan te sturen, maar de WAF zakte vrij snel onder acceptabel niveau. _O-
We houden rekening met de programmering dat 1 van ons het handwerk op een acceptabele tijd kan doen.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• badFISH

badFISH

Bedankt voor het meedenken.
Maar als ik de complete code in Dev-Templates doe dan krijg ik netjes Off te zien.
Ik heb de value_template nu met jouw code omgebouwd, alleen de default waarde even naar Onbekend2 veranderd. De sensor zegt nu alleen dat die Onbekend is.

Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
      heat_pump_operation_mode8:
        friendly_name: "Ecodan operation mode8"
          {% set modes = [
                           'Off',
                           'SWW',
                           'Heating',
                           'Cooling',
                           'Standby',
                           'Legionella'
                          ]
          %}
          {{ modes[state_attr('sensor.heat_pump_api', 'OperationMode')] | default('Onbekend2') }}

Geeft in Dev->Templates het volgende resultaat:
Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
        #availability_template: "True"
          True

Off

Maar in het dashboard zie ik: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w3o2vW9lWnym9DuSeoOwUSWWeaE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/olp1CxyZMGx4beW2RmbaoAIi.png?f=user_large

• TheFes
badFISH schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 23:09:
Bedankt voor het meedenken.
Maar als ik de complete code in Dev-Templates doe dan krijg ik netjes Off te zien.
Ik heb de value_template nu met jouw code omgebouwd, alleen de default waarde even naar Onbekend2 veranderd. De sensor zegt nu alleen dat die Onbekend is.

Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
      heat_pump_operation_mode8:
        friendly_name: "Ecodan operation mode8"
          {% set modes = [
                           'Off',
                           'SWW',
                           'Heating',
                           'Cooling',
                           'Standby',
                           'Legionella'
                          ]
          %}
          {{ modes[state_attr('sensor.heat_pump_api', 'OperationMode')] | default('Onbekend2') }}

Geeft in Dev->Templates het volgende resultaat:
Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
        #availability_template: "True"
          True

Off

Maar in het dashboard zie ik: [Afbeelding]
Dan zit er iets fout in de YAML code, en zou er iets in je log moeten staan. Mogelijk een andere sensor met hetzelfde unique id?

• badFISH

badFISH

In de log zie ik het volgende terug komen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
23-08-13 09:40:35.065 ERROR (MainThread) [homeassistant.helpers.event] Error while dispatching event for sensor.heat_pump_api to <Job track state_changed event {'sensor.heat_pump_api'} HassJobType.Callback <bound method TrackTemplateResultInfo._refresh of <TrackTemplateResultInfo {Template<template=({{ (states("sensor.heat_pump_api") not in ["unknown", "unavailable"]) and (state_attr('sensor.heat_pump_api', 'OperationMode') != None) }}) renders=6>: <RenderInfo Template<template=({{ (states("sensor.heat_pump_api") not in ["unknown", "unavailable"]) and (state_attr('sensor.heat_pump_api', 'OperationMode') != None) }}) renders=6> all_states=False all_states_lifecycle=False domains=frozenset() domains_lifecycle=frozenset() entities=frozenset({'sensor.heat_pump_api'}) rate_limit=None has_time=False exception=None is_static=False>, Template<template=({% set modes = [
                 'Off',
                 'SWW',
                 'Heating',
                 'Cooling',
                 'Standby',
                 'Legionella'
                ]
%} {{ modes[state_attr('sensor.heat_pump_api', 'OperationMode')] | default('Onbekend2') }}) renders=2>: <RenderInfo Template<template=({% set modes = [
                 'Off',
                 'SWW',
                 'Heating',
                 'Cooling',
                 'Standby',
                 'Legionella'
                ]
%} {{ modes[state_attr('sensor.heat_pump_api', 'OperationMode')] | default('Onbekend2') }}) renders=2> all_states=False all_states_lifecycle=False domains=frozenset() domains_lifecycle=frozenset() entities=frozenset({'sensor.heat_pump_api'}) rate_limit=None has_time=False exception=None is_static=False>}>>>
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/sensor/__init__.py", line 591, in state
    numerical_value = int(value)
                      ^^^^^^^^^^
ValueError: invalid literal for int() with base 10: 'Off'

The above exception was the direct cause of the following exception:

File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/event.py", line 289, in _async_dispatch_entity_id_event
    hass.async_run_hass_job(job, event)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/core.py", line 625, in async_run_hass_job
    hassjob.target(*args)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/event.py", line 1202, in _refresh
    self.hass.async_run_hass_job(self._job, event, updates)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/core.py", line 625, in async_run_hass_job
    hassjob.target(*args)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template_entity.py", line 366, in _handle_results
    self.async_write_ha_state()
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity.py", line 746, in async_write_ha_state
    self._async_write_ha_state()
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity.py", line 808, in _async_write_ha_state
    state = self._stringify_state(available)
            ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity.py", line 752, in _stringify_state
    if (state := self.state) is None:
                 ^^^^^^^^^^
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/sensor/__init__.py", line 595, in state
    raise ValueError(

[ Voor 73% gewijzigd door badFISH op 13-08-2023 09:43 ]

• TheFes
badFISH schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 09:29:
In de log zie ik het volgende terug komen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
2023-08-12 23:24:22.038 ERROR (MainThread) [homeassistant.helpers.event] Error while processing template: Template<template=({{ state('sensor.ecodan_operation_mode') }}) renders=2>
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 563, in async_render
    render_result = _render_with_context(self.template, compiled, **kwargs)
                    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 2179, in _render_with_context
    return template.render(**kwargs)
           ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/local/lib/python3.11/site-packages/jinja2/environment.py", line 1301, in render
    self.environment.handle_exception()
  File "/usr/local/lib/python3.11/site-packages/jinja2/environment.py", line 936, in handle_exception
    raise rewrite_traceback_stack(source=source)
  File "<template>", line 1, in top-level template code
  File "/usr/local/lib/python3.11/site-packages/jinja2/sandbox.py", line 391, in call
    if not __self.is_safe_callable(__obj):
           ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 2511, in is_safe_callable
    return isinstance(obj, AllStates) or super().is_safe_callable(obj)
                                         ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/local/lib/python3.11/site-packages/jinja2/sandbox.py", line 275, in is_safe_callable
    getattr(obj, "unsafe_callable", False) or getattr(obj, "alters_data", False)
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 2205, in _fail_with_undefined_error
    raise ex
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 2196, in _fail_with_undefined_error
    return super()._fail_with_undefined_error(*args, **kwargs)
           ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
jinja2.exceptions.UndefinedError: 'state' is undefined

The above exception was the direct cause of the following exception:

File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 684, in async_render_to_info
    render_info._result = self.async_render(variables, strict=strict, **kwargs)
                          ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 565, in async_render
    raise TemplateError(err) from err
homeassistant.exceptions.TemplateError: UndefinedError: 'state' is undefined
Waar heb je de code voor deze sensor staan, en als dat in een aparte file is, hoe importeer je deze?

• badFISH

badFISH

Ik heb net de log aangepast.
Maar tot nu toe staat alles nog in de configuration.yaml bestand. Ben nu net 24uur met Home Assistant bezig, als dat anders moet dan hoor ik het graag.
Ik zag zelf net een dubbeling met een andere sensor die heb ik eruit gehaald. Dus de log geeft nu een andere fout, zie ook mijn vorig bericht.

• TheFes
badFISH schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 09:45:
Ik heb net de log aangepast.
Maar tot nu toe staat alles nog in de configuration.yaml bestand. Ben nu net 24uur met Home Assistant bezig, als dat anders moet dan hoor ik het graag.
Ik zag zelf net een dubbeling met een andere sensor die heb ik eruit gehaald. Dus de log geeft nu een andere fout, zie ook mijn vorig bericht.
En wat staat hier nog boven in je configuration.yaml? Ik zou sowieso overigens adviseren om niet het legacy template sensor format te gebruiken, zeker als je pas net begint met HA.
Dan zou ik vanaf het begin gewoon het moderne format gebruiken.

• badFISH

badFISH

En daarvoor zet ik alle code gewoon in Dev->Template of kan ik dan ook met een aparte file werken die ik ergens importeer? Anders ga ik vanavond nog maar wat meer inlezen (ben ook aan het klussen namelijk).

Maar voor de zekerheid dus alles in Dev->templates gezet.
Eerst maak ik met een rest call de sensor aan om de Melcloud omgeving uit te lezen en vervolgens een template om de verschillende sensoren op te halen.
Hieronder nu een uitsnede uit de ontwikkelomgeving:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U1keMwdZHlzaUXxY2gpVg7tNh6s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X3ZEuRNQn5W4N4A1OQHXIeUh.png?f=fotoalbum_large

• Paterman
@BiG-GuY
Let ook op welke Zigbee stick je wilt gebruiken, op de Z2M site is een lijst te vinden met USB sticks die (goed) ondersteund worden. Heb goede ervaringen met de Sonoff Zigbee3.0 Dongles, daar zijn twee uitvoeringen van, de ene werkt perfect met Z2M (CC2652P) de andere met ZHA (EFR32MG21). Heb zo beide sticks erin, maar momenteel geen apparaten aangesloten via ZHA, omdat alles wat ik heb uitgebreider en completer werkt via Z2M.
Ik heb ook die Sonoff Zigbee 3.0 USB Dongle Plus. Ik zou niet weten welke versie ik heb?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nk_i0LsTCKveBOV8ZOTmRLIoND0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dOr7HT3xQrhp4KrZo9vQH8K1.jpg?f=fotoalbum_large

• TheFes
badFISH schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 10:12:
En daarvoor zet ik alle code gewoon in Dev->Template of kan ik dan ook met een aparte file werken die ik ergens importeer? Anders ga ik vanavond nog maar wat meer inlezen (ben ook aan het klussen namelijk).

Maar voor de zekerheid dus alles in Dev->templates gezet.
Eerst maak ik met een rest call de sensor aan om de Melcloud omgeving uit te lezen en vervolgens een template om de verschillende sensoren op te halen.
Hieronder nu een uitsnede uit de ontwikkelomgeving:
[Afbeelding]
Dev > templates checkt alleen de templates, dat zegt niets over de geldigheid van de YAML
Zet het anders even op iets als dpaste.org en plaats de link

• RobertMe
Paterman schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 10:16:
@BiG-GuY

[...]

Ik heb ook die Sonoff Zigbee 3.0 USB Dongle Plus. Ik zou niet weten welke versie ik heb?
[Afbeelding]
De P versie is wat ouder en was origineel niet "P". De E versie is later geïntroduceerd (mogelijk door chiptekort?) en op dat moment is de oude versie dus de P geworden. Als er nergens iets expliciet te vinden is lijkt het mij dus dat het de P is.

Overigens werken AFAIK beide met Z2M. Alleen is de E versie "experimenteel". En door de andere Zigbee chip is de firmware meen ik niet open (source) maar moet je vertrouwen op Sonoff. De Texas Instruments chips (CC...) hebben bij mijn weten wel allemaal een open firmware die je ook bij Z2M kunt vinden.

Zelf heb ik een ("non") P versie (dus van voor de introductie van de E). En mijn voorkeur zou daar ook nog steeds naar uit gaan voor aanschaf. Maar een E versie zou ik ook niet direct vervangen. * RobertMe heeft nog jarenlang de CC2531 gebruikt en IIRC pas vorig jaar geswitcht naar iets moderners.

• BiG-GuY

BiG-GuY

@BiG-GuY

[...]

[Afbeelding]
De oudere CC2652P (P) is aanbevolen voor Z2M. In de hardware ID zie je Silicon_Labs_Sonoff_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus op poort /dev/ttyUSB0.

De nieuwere EFR32MG21 (E) is aanbevolen voor ZHA. In de hardware ID zie je ITEAD_SONOFF_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_V2 staan op poort /dev/ttyACM0. De SkyConnect en Yellow hebben dezelfde chip.

Let op dat het laatste nummer in de poort kan verschillen per SBC/PC die je gebruikt voor je Home Assistant installatie. Je kan dit zien in Instellingen - Systeem - Hardware - Alle hardware

Gallery V&A

• skank
Ik heb een home assist button aangemaakt die automatisch luistert.
Piper en whisper zijn installed.

Als ik op mijn laptop via de browser op die button klik, dan krijg ik mooi de assist te zien die luistert.
Ik moet echter schreeuwen eer die echt luistert en iets verstaat... , precies of mn mic staat niet aan (wat wel zo is), soms lukt het maar eerder zo'n 10%

Ik heb ook een tablet met fully kiosk draaien, die dezelfde button toont.. als ik daar op klik, dan lukt het helemaal niet, al vraag ik me daar wel af, of die effectief wel luistert...

Enig idee? Iemand die gelijkaardige ervaringen gehad heeft?

Als hij dan toch "iets" verstaat, bv van "kastlamp aanzetten", maakt hij dan "Kustlump aan zetten" en zegt hij, sorry ik snap het niet. Maar ik moet echt 10 keer schreeuwen vooraleer hij zoiets ervan maakt.

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:36
Ben hier weer eens na lange tijd...
Ik had een vswitch aangemaakt om tijdelijk mijn Pi-Hole uit te schakelen, maar sinds de update naar 2023.8 werkt deze niet meer.
Nou dacht ik dan maak ik een automation die hetzelfde uitvoert, maar op een of andere manier komt mijn CURL niet door naar de Pi-Hole, kan iemand mij een aanwijzing oid geven wat er mis gaat?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
alias: pi-hole
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - input_boolean.pi_hole
    to: "on"
    id: blocking uit
condition: []
action:
  - delay:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 1
      milliseconds: 500
  - service: input_boolean.turn_off
    data: {}
    target:
      entity_id: input_boolean.pi_hole
  - event: shell_command
    event_data:
      shell_command: 
      curl: "http://192.168.188.10/admin/api.php?disable=600&auth"
mode: single

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• sQuare8
  • Laatst online: 07-11 13:08
@BiG-GuY

[...]

[Afbeelding]
Staat op het doosje het model niet vermeld bij "model"? (onder DIY ZBDongle)

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:18
Sinds de update 2023.8.2 lijkt het alsof ik een probleem heb met de Tado integratie. Ik krijg de voglende melding als ik iets probeer te doen "Failed to call service climat/set_hvac_mode. Tado.set_zone_overlay() got an unexpected keyword argument 'fanSpeed"

Op zich geen probleem dat m'n tado het nu niet doet, in de zomer heb ik toch geen verwarming nodig, maar er lopen ook wat automations vast omdat de Tado integratie moeilijk doet...

Nog meer mensen hier last van en/of al weten op te lossen?

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:41

luigi87

Domotica Fanaticus

Iemand ervaring met een outdoor motion sensor?
Ik heb op een plak dak, onder een erkertje een HUE motion sensor zitten. En helaas krijg ik veel false positives, door het toch nog directe zonlicht.

Kan ik dit ook met bijv een FP2 MmWave sensor, die ik dan binnen plaats en door de muur laat kijken? (Ca 30 cm dik)

- leeg -

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:35

de Peer

under peer review

luigi87 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 18:35:
Ik heb op een plak dak, onder een erkertje een HUE motion sensor zitten. En helaas krijg ik veel false positives, door het toch nog directe zonlicht.

Kan ik dit ook met bijv een FP2 MmWave sensor, die ik dan binnen plaats en door de muur laat kijken? (Ca 30 cm dik)
Ik zou ze goed in de schaduw plaatsen of een dakje maken. Gaat hier altijd goed. Nooit een false positive

• BiG-GuY

BiG-GuY

luigi87 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 18:35:

Gebruik de Hue Outdoor Motion Sensor naar tevredenheid, heb er twee buiten, maar ze hangen niet in direct zonlicht voor het grootste deel van de dag, dus weet niet of dat anders zou zijn.

Gallery V&A

• Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:36
Sinds iets meer dan een dag vader geworden, en eigenlijk had ik dit allemaal natuurlijk allemaal al ruim van te voren kunnen uitdenken en maken. Maar natuurlijk doen we dat pas wanneer het er is.

Maar zijn er hier mensen die dingen in HA doen rondom de kleine middels automatiseringen of andere tips and tricks ?

Was nu onder tussen bezig met het volgende.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5XhzoN5hOBGIW3fCblEJVUS2Nnw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SYkv1M63QSFO8SphnFUMlyPM.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zznCu-4337gO6-Rk5BzxbAF2NUY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ElCQ0ymorsuDz94fTdbI4ggs.jpg?f=user_large

1e is een voorbeeld dat ik tegen kwam op internet, maar ik heb een iets andere variant gemaakt. Ben alleen nog aan het kijken of ik een soort van stopwatch kan maken die bijhoudt hoelang een voeding duurt, en wanneer deze gestart + gestopt is.

Andere ideeen zijn welkom

• TheFes
Jerry_bboy schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 23:05:
Sinds iets meer dan een dag vader geworden, en eigenlijk had ik dit allemaal natuurlijk allemaal al ruim van te voren kunnen uitdenken en maken. Maar natuurlijk doen we dat pas wanneer het er is.

Maar zijn er hier mensen die dingen in HA doen rondom de kleine middels automatiseringen of andere tips and tricks ?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

1e is een voorbeeld dat ik tegen kwam op internet, maar ik heb een iets andere variant gemaakt. Ben alleen nog aan het kijken of ik een soort van stopwatch kan maken die bijhoudt hoelang een voeding duurt, en wanneer deze gestart + gestopt is.

Ik heb niets met HA en mijn kinderen gedaan toen ze nog zo jong waren, dat begint nu pas met gekleurde lampen om aan te geven of ze uit bed mogen enzo.

In mijn ervaring zit een net bevallen vrouw die nog vol hormonen zit niet echt te wachten op extra knopjes en poespas

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik heb een statistiek die ik niet gecorrigeerd krijg. In de database zie ik de volgende records staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MTvrcvFvhEUEc636yiK8n7e8l8k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yQKDw3YIlHqBSr8XJXJjeDJa.png?f=fotoalbum_large

Op de derde regel staat een waarde voor sum die ik daar niet verwacht.

Als ik via de ontwikkelhulpmiddelen de juiste entiteit op zoek en het tijdstip krijg ik deze delta ook niet te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZOjnwZy7mxyLbsoalq0M-L7u17g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/muTqbujfryYFKVXkdBgy3fvk.png?f=user_large

Ook als ik rekening hou met een timeoffset van +1 of +2 uur krijg ik hem niet zichtbaar. Uiteraard kan ik wel de records met de hand aanpassen, maar het liefste zou ik het via de GUI doen. Iemand een idee?

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:44
Mm. Heb het al geprobeerd te googlen maar kan het niet zo snel vinden. Heb een probleem dat zwave apparaten wel reageren maar ze geven niet meer het juiste verbruik door. Aan en uit zetten van plugs en lampen via zwave werken nog wel. Een restart heeft helaas niet geholpen. Zit op de zwave integratie van HA. Misschien toch overstappen op z-wave js ui (zwave2mqtt)?

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• Vloris
  • Registratie: December 2001

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Allereerst gefeliciteerd met de kleine!
Mijn tweeling is ondertussen bijna drie, maar in het begin hielden wij dit soort dingen ook vrij nauwkeurig bij inderdaad. Ik heb daar geen home-assistant voor gebruikt, maar 'gewoon' een app specifiek voor dit doel op de telefoon: https://babydaybook.app
Daar zit ook een stopwatch in voor voedingen, en je kunt er vrijwel alles in bijhouden wat je wil. Dingen die je niet bijhoudt kun je ook verbergen dat het niet in de weg staat.

Wij waren er zeker de eerste maanden erg blij mee, en daarna langzamerhand gebruik je het steeds minder omdat alles toch wat meer 'vanzelf' gaat en het niet zo precies meer komt.

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:35

[Afbeelding]

[Afbeelding]

M'n vrouw had me waarschijnlijk gewurgd als ik gevraagd had om na een luier of voeding op een knopje te drukken...

Enige waar ik aan zou denken is een camerastream tonen op een Nest Hub (of ander scherm) bij geluid boven een bepaald niveau.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gefeliciteerd, en leuk idee om ook je kind te automatiseren, maar welk probleem los je hiermee op? Klinkt als een gevalletje van automatiseren om het automatiseren.

Als vader van 4 kinderen heb ik nooit zo'n knop gemist, mijn vrouw houdt zelf de voedingen bij en luiers zijn na de kraamweek niet meer relevant om zo strak bij te houden.

Zoals al gezegd, mijn vrouw zou mij ook wurgen als ik haar zou gaan dwingen om op dit knopje te drukken ipv de app die ze nu op haar telefoon heeft waar ze in kan zetten welke kant en hoe lang ze gevoed heeft. Het is alleen maar onhandig, je telefoon heb je altijd bij en is flexibel, zo'n kastje met een knopje erop moet net op de goede plek liggen.

Ik zou zeggen geniet van je kind en laat het automatiseren over voor dingen waar je er ook daadwerkelijk iets aan hebt/een probleem mee oplost :)

• skank
Gewoon de natuur zn werk laten doen ! Niet alles hoeft slim te zijn of geautomatiseerd te worden :)

• bes-r
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-11 10:00

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gefeliciteerd!

Wij verwachten binnenkort ook onze eerste kleine. Wel samen gebrainstormd over wat mogelijk is, maar het enige wat geautomatiseerd is, is de verlichting.

Waar ik nog aan heb gedacht is om een sensor onder het matrasje te plaatsen om daar bijvoorbeeld de verlichting mee te laten dimmen of de deurbel uit te schakelen. Echter, moeten ze ook aan dingen wennen, je kunt niet alles weghalen. Daarom laten we de deurbel bijvoorbeeld gewoon zijn ding doen.

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
AWEF schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 17:32:
Sinds de update 2023.8.2 lijkt het alsof ik een probleem heb met de Tado integratie. Ik krijg de voglende melding als ik iets probeer te doen "Failed to call service climat/set_hvac_mode. Tado.set_zone_overlay() got an unexpected keyword argument 'fanSpeed"

Op zich geen probleem dat m'n tado het nu niet doet, in de zomer heb ik toch geen verwarming nodig, maar er lopen ook wat automations vast omdat de Tado integratie moeilijk doet...

Nog meer mensen hier last van en/of al weten op te lossen?
Om mijzelf maar even te quoten, het schijnt een bekend probleem te zijn en wordt opgelost in 2023.8.3

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

BiG-GuY schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 19:59:
[...]

Gebruik de Hue Outdoor Motion Sensor naar tevredenheid, heb er twee buiten, maar ze hangen niet in direct zonlicht voor het grootste deel van de dag, dus weet niet of dat anders zou zijn.
de Peer schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 19:02:
[...]

Ik zou ze goed in de schaduw plaatsen of een dakje maken. Gaat hier altijd goed. Nooit een false positive
Heb je een foto hoe die bij jullie hangt?

Ik heb er 2 hangen en allebei dit probleem.
Blijkbaar doe ik het dus niet juist.

Ik kan met die onder de erker nog wel even die hoekadapter plaatsen om te zorgen dat die minder licht vangt.

- leeg -

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gefeliciteerd en Sterkte :)

Ik heb destijds weinig geautomatiseerd.
nu mijn jongste 2 is en nog in de middag slaapt heb ik een drukknopje die ervoor zorgt dat het rolluik sluit + zijn kleine lampje aangaat + de hal verlichting gedimd aangaat indien nodig.

- leeg -

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:35

de Peer

under peer review

luigi87 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:36:
[...]

[...]

Heb je een foto hoe die bij jullie hangt?
.
nee geen foto. Maar hij staat gericht richting het noorden.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Annuk schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 13:57:
Ben hier weer eens na lange tijd...
Ik had een vswitch aangemaakt om tijdelijk mijn Pi-Hole uit te schakelen, maar sinds de update naar 2023.8 werkt deze niet meer.
Nou dacht ik dan maak ik een automation die hetzelfde uitvoert, maar op een of andere manier komt mijn CURL niet door naar de Pi-Hole, kan iemand mij een aanwijzing oid geven wat er mis gaat?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
alias: pi-hole
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - input_boolean.pi_hole
    to: "on"
    id: blocking uit
condition: []
action:
  - delay:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 1
      milliseconds: 500
  - service: input_boolean.turn_off
    data: {}
    target:
      entity_id: input_boolean.pi_hole
  - event: shell_command
    event_data:
      shell_command: 
      curl: "http://192.168.188.10/admin/api.php?disable=600&auth"
mode: single
Dat laatste is geen geldige action... Volgens mij moet je daarvoor gewoon een shell command in de config aanmaken waarna je deze als script kan callen.

Maar waarom niet de Pi-hole integratie?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
leejoow schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 08:15:
Ik heb een statistiek die ik niet gecorrigeerd krijg. In de database zie ik de volgende records staan:

[Afbeelding]

Op de derde regel staat een waarde voor sum die ik daar niet verwacht.

Als ik via de ontwikkelhulpmiddelen de juiste entiteit op zoek en het tijdstip krijg ik deze delta ook niet te zien:

[Afbeelding]

Ook als ik rekening hou met een timeoffset van +1 of +2 uur krijg ik hem niet zichtbaar. Uiteraard kan ik wel de records met de hand aanpassen, maar het liefste zou ik het via de GUI doen. Iemand een idee?
Is dat hem niet gewoon maar afgerond? Immers staat hij in de DB wel met ergggggg veel decimalen...

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Septillion schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:22:
[...]

Is dat hem niet gewoon maar afgerond? Immers staat hij in de DB wel met ergggggg veel decimalen...
Nee, ik denk het niet. Ik zou verwachten dat daar 1297.322 staat.
Hierdoor komt hij in de grafiek als -1296.331 te staan over de gehele dag gezien

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XBhntrl5klx1VbNxjPn7jtcF_d8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qNfG7bL8Zz4q3118d7XtxhIU.png?f=fotoalbum_large

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@leejoow Mm, dan zou ik vanavond eens even weet moeten kijken hoe dat er bij mij uit ziet. Maar die jump in sum is wel raar.

• Oulewappeur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-10 11:00

Oulewappeur

OmNomNom

Hi,

Tijd geleden overstap gemaakt van ZHA naar Z2M, omdat ik wat devices waar de firmware van geupdate moest worden. Aangezien dit een geïntegreerde functie is in Z2M en ik geen zin had om in de toekomst weer de omslachtigheid te hebben leek me dit een goeie zet.

Echter merk ik nu dat ik bijna dagelijks nu problemen heb met deur sensoren die niet correct registreren.
Ik heb verschillende type sensoren die worden "getroffen" door dit probleem. O.a. de SNZB-04 van Sonoff en de Xiaomi/Aqara MCCGQ11LM(nieuwer) en 1 oudere MCCGQ01LM.

Als voorbeeld, afgelopen zaterdag was ik weg, en kreeg ik opeens een melding van de voordeur die niet goed gesloten was. Er was iemand die bij ons kwam om de hond uit te laten en eerdere registraties gingen prima (minuten seconden daarvoor).

Over het huis verspreid zijn er meer dan genoeg routers d.v.m. Tuya Smartplugs, dus signaal is wat dat betreft overal goed.

Als Coordinator heb ik een Sonoff Zigbee 3.0 (Eerste versie).

Iemand suggesties hierin?

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:01
Oulewappeur schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:33:
Echter merk ik nu dat ik bijna dagelijks nu problemen heb met deur sensoren die niet correct registreren.
Ik heb verschillende type sensoren die worden "getroffen" door dit probleem. O.a. de SNZB-04 van Sonoff en de Xiaomi/Aqara MCCGQ11LM(nieuwer) en 1 oudere MCCGQ01LM.

Als voorbeeld, afgelopen zaterdag was ik weg, en kreeg ik opeens een melding van de voordeur die niet goed gesloten was. Er was iemand die bij ons kwam om de hond uit te laten en eerdere registraties gingen prima (minuten seconden daarvoor).

Over het huis verspreid zijn er meer dan genoeg routers d.v.m. Tuya Smartplugs, dus signaal is wat dat betreft overal goed.

Als Coordinator heb ik een Sonoff Zigbee 3.0 (Eerste versie).

Iemand suggesties hierin?
Hoe heb je de automations opgelost? Trigger je op "Open" of op "not 'Closed'"? In dat laatste geval zal hij ook afgaan als de sensor even niet zichtbaar is (want de status is niet gelijk aan "Closed").
Bij sensoren op batterij zie ik vaak dat deze niet altijd zichtbaar zijn, ook bij een goed dekkend netwerk. Op zich wel logisch dat ze zich om stroom te besparen niet heel vaak melden

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:56
Ik zou graag onderstaand op volgorde van de eerst volgende lediging hebben, weet iemand of dat überhaupt mogelijk is?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
  - type: image
    image: local/afbeeldingen/papier.png
    style:
      top: 86%
      left: 75%
      width: 2.5%
      border-radius: 100px
  - type: state-label
    entity: sensor.papier_dagen_tot_afhaal_ai
    style:
      left: 78%
      width: 3%
      color: white
      font-weight: bold
      font-size: 100%
    image: local/afbeeldingen/rest.png
    style:
      top: 71%
    entity: sensor.restafval_dagen_tot_afhaal_ai
    style:
    image: local/afbeeldingen/gft.png
    style:
      top: 76%
    entity: sensor.gft_dagen_tot_afhaal_ai
    style:
    image: local/afbeeldingen/pmd.png
    style:
      top: 81%
    entity: sensor.pbd_dagen_tot_afhaal_ai
    style:

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• TheFes
Toppe schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:49:
Ik zou graag onderstaand op volgorde van de eerst volgende lediging hebben, weet iemand of dat überhaupt mogelijk is?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
    image: local/afbeeldingen/papier.png
    style:
    entity: sensor.papier_dagen_tot_afhaal_ai
    style:
    image: local/afbeeldingen/rest.png
    style:
    entity: sensor.restafval_dagen_tot_afhaal_ai
    style:
    image: local/afbeeldingen/gft.png
    style:
    entity: sensor.gft_dagen_tot_afhaal_ai
    style:
    image: local/afbeeldingen/pmd.png
    style:
    entity: sensor.pbd_dagen_tot_afhaal_ai
    style:
Met auto-entities kun je sorteren

• skank
skank schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 13:22:
Ik heb een home assist button aangemaakt die automatisch luistert.
Piper en whisper zijn installed.

Als ik op mijn laptop via de browser op die button klik, dan krijg ik mooi de assist te zien die luistert.
Ik moet echter schreeuwen eer die echt luistert en iets verstaat... , precies of mn mic staat niet aan (wat wel zo is), soms lukt het maar eerder zo'n 10%

Ik heb ook een tablet met fully kiosk draaien, die dezelfde button toont.. als ik daar op klik, dan lukt het helemaal niet, al vraag ik me daar wel af, of die effectief wel luistert...

Enig idee? Iemand die gelijkaardige ervaringen gehad heeft?

Als hij dan toch "iets" verstaat, bv van "kastlamp aanzetten", maakt hij dan "Kustlump aan zetten" en zegt hij, sorry ik snap het niet. Maar ik moet echt 10 keer schreeuwen vooraleer hij zoiets ervan maakt.
Iemand een idee? Ik zou dit toch erg graag werkend krijgen

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Oulewappeur Dat is niet iets wat ik herken van mij MCCGQ11LM met Z2M. Draait op een Slaeshs / CC2652RB stick (20210120 firmware).

Gezien batterij Zigbee devices standaard niet als unavailable komen (afgezien bij Z2M restart) verwacht ik daar ook geen issues mee.

Kan je eens in de trace van een automation kijken als het gebeurd? Is de state dan echt 'deur open' geworden of unknwon/anavailable?

En verder geen errors in de Z2m log?

• Oulewappeur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-10 11:00

Oulewappeur

OmNomNom

dixet schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:41:
[...]

Hoe heb je de automations opgelost? Trigger je op "Open" of op "not 'Closed'"? In dat laatste geval zal hij ook afgaan als de sensor even niet zichtbaar is (want de status is niet gelijk aan "Closed").
Bij sensoren op batterij zie ik vaak dat deze niet altijd zichtbaar zijn, ook bij een goed dekkend netwerk. Op zich wel logisch dat ze zich om stroom te besparen niet heel vaak melden
Thanks voor je suggestie! Echter heb ik dezelfde automations ook gehad in ZHA en toen nooit deze false triggers gehad, dus vermoed niet dat het daarinzit. Ook als ik naar de historie van de sensor kijk komt de status "unavailable" niet voor.
Septillion schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 14:53:
@Oulewappeur Dat is niet iets wat ik herken van mij MCCGQ11LM met Z2M. Draait op een Slaeshs / CC2652RB stick (20210120 firmware).

Gezien batterij Zigbee devices standaard niet als unavailable komen (afgezien bij Z2M restart) verwacht ik daar ook geen issues mee.

Kan je eens in de trace van een automation kijken als het gebeurd? Is de state dan echt 'deur open' geworden of unknwon/anavailable?

En verder geen errors in de Z2m log?
Ik zal dat is nakijken, maar zoals hierboven. Het is van Open naar closed als ik gewoon in de entity history kijk. Ik heb momenteel ook enkel een automation die afgaat nadat een X periode passeert dat een deur "Open" is (met uitzondering van de automation van m'n TV meubel, daar is de trigger dat de Playstation aangaat en de deur nog niet open is (i.v.m. afvoer warme lucht).

De sensoren blijven dus wel allemaal gewoon beschikbaar, maar hij registreert dus niet goed dat een deur weer wordt gesloten.

Als ik bij Z2M logging kijk, kan ik filteren op een aantal opties, maar ik kan ook loggen op 4 opties. Hij staat nu op "info" betekend dat dat hij inprincipe gewoon alles logged?? Of moet ik log_level echt op "Error" zetten.

Edit:
Nog ff m'n history ingedoken van de entity. Zie hieronder. Zoals te zien is op de tijdlijn is er rond 18:24 uur een Open gestart en die heeft bijna een kwartier geduurd. Dit terwijl de deur dus 100% gesloten was (en het dus eigen een open moest zijn zoals iedere normale open is (van pak m beet 10-20 seconden).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NUGxrcVVa9gId3yd-e9qRf0X6Vc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4m3aokxOAEzxFd2eLOCEdlTE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Oulewappeur op 14-08-2023 15:41 ]

• BiG-GuY

BiG-GuY

de Peer schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:43:
[...]

nee geen foto. Maar hij staat gericht richting het noorden.
Hier eigenlijk hetzelfde bedenk ik me nu. De twee buiten sensoren zijn gericht naar het noorden.

Gallery V&A

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:36
Septillion schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:18:
[...]

Dat laatste is geen geldige action... Volgens mij moet je daarvoor gewoon een shell command in de config aanmaken waarna je deze als script kan callen.

Maar waarom niet de Pi-hole integratie?
Ik heb de integratie draaien, maar zet ik de switch uit dan schakelt die direct zelf weer in en m'n ad-blocker gaat dan niet uit dus.
En ben wel al aan het stoeien geweest met shell_command maar dat gaat ook niet geheel goed. En moet het wel waf-vriendelijk houden dus dacht het in een automation te gieten op deze manier.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:08
@Oulewappeur Kun je zien of die sensor inderdaad via zo'n smart switch gekoppeld is?
Niet stiekem via een zigbee lamp of zo?

• groxgrox
  • Registratie: Maart 2008
Hoe kan ik vanaf buiten home assistant herstarten dat draait op een rbi4?
Mijn duckdns adres dat gelinkt is aan HA is niet meer bereikbaar, ik kan wel inloggen bij duckdns en daar staat het ip adres goed.

Vanaf hier (vakantie adres) werkt wireguard wel gewoon dat ook draait onder HA en ook adguard home werkt prima.
Het lijkt erop of alleen de frontpage (lovelace) vastzit en niet kan connecten.
Via het interne ip adres (static ingesteld), kom ik er ook niet op (met wireguard verbonden). Ik kan hem wel pingen via de prompt.
Ssh en telnet via Putty werkt helaas ook niet....

Is er een commando in de cmd prompt dat HA kan laten herstarten?

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=918192

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01:07

Seafarer

XXX

HA op virtualbox en win 10.

Iemand een ARANET4 werkend gekregen?

Ik zie hem wel in windows. Maar de HASS ARANET4 integratie kan hem niet vinden.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Pagina: 1 ... 93 ... 350 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.