@de Peer doelt op een custom card, de vertical-stack-in-card.Xqlus1ve schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:54:
[...]
Al gedaan, nogmaals dat werkt bij niet, het worden dan 3 losse tegels boven elkaar. Wat ik wil is 1 tegel met 3 entities (in dezelfde tegel) met het mushroom type kaart zoals de snippet vanuit mijn eerste post.
Hoe het er bij mij uitziet:
[Afbeelding]
Zoals ik het wil:
[Afbeelding]
dank uTheFes schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:07:
[...]
Je gebruikt niet vertical-stack-in-card.
Dat is een custom card, die wel doet wat jij wil
https://github.com/ofekashery/vertical-stack-in-card
Bedankt, ik ga het bekijken!denuz schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:57:
[...]
Ik denk dat je in dit geval goed gebruik kunt maken van de scheduler component en card.
Wat betreft de spotjes in de inkomhal heb ik dit toevallig van het weekend opgelost met NodeRed:Maikie18 schreef op maandag 17 april 2023 @ 08:15:
Ik heb in de badkamer een bewegingssensor hangen en gebruik die in een automation om de spotjes in en uit te schakelen. Het bleek dat als je in de douche stond, dus achter een glazen wand dat de sensor dan geen beweging registreert, met als gevolg dat na 5 minuten het licht uit ging. Aangezien ik ook een sensor op de watermeter heb zitten dacht ik die erbij te zetten in de voorwaarde om indien er waterverbruik is het licht alsnog niet uit te schakelen. Echter blijft het licht nu vaak aan omdat er in die tijd weleens elders water gebruikt word en beweging komt er niet meer dus de automation gaat daarna nooit meer af.
Hoe zouden jullie dit oplossen?
Ik heb ook een probleem met de spotjes in de inkomhal. Eerst triggerde die alleen op beweging maar het was zonde om ze aan te laten gaan als het al licht genoeg was dus ben ik de lux gaan toevoegen. Echter de lux meet elke x minuten hierdoor meet hij vaak op een moment dat het licht aan is waardoor hij de volgende keer niet aan gaat omdat hij dan denkt dat het licht genoeg is.
Lopen jullie hier ook tegenaan en hoe heb je dat opgelost
/f/image/CaJFWmdwZVBZVFIVjYGO0eRL.png?f=fotoalbum_large)
Ik denk echter dat je dit ook wel kan doen zonder NodeRed. Wat je nodig hebt is twee automations die triggeren op beweging en eentje wanneer er geen beweging meer is. Vervolgens voeg je een condition toe aan de eerste die kijkt of de spotjes uit staan EN de lux lager is dan x. De automation die alles uitzet doet niets bijzonders behalve checken of er geen beweging is gedetecteerd voor de afgelopen x minuten.
Hetzelfde kan je denk ik ook doen voor je badkamer met iets van een helper sensor die alleen aangeeft of er huidig water verbruik is. Je voegt dan een condition toe aan je automation met hulp van die sensor. Nadeel is wel dat als iemand anders water verbruikt het licht aan blijft staan, maar dat zal nooit lang duren denk ik.
edit: ik zie nu net dat mijn NodeRed dingetje ook wel simpeler kan (evenals de automation): als je licht in de hal aan staan is de lux automatisch al hoger en dus triggered die niet, dus die hele check of het licht al aan staat kan er denk ik wel uit
[ Voor 5% gewijzigd door Soepstengel op 17-04-2023 10:31 ]
Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800
Dan is heel het effect weg, eigenlijk wil ik die 5 minuten zelfs een heel stuk naar beneden brengen (dat zou i.c.m. de watermeter nu gewoon moeten kunnen) want ze lopen continue de badkamer in en uit en telkens blijven de lichten nu minimaal 5 minuten aan.
Zou ik dit dan anders moeten oplossen door ook een trigger op de watermeter te zetten dat indien 0 voor 1 minuut en geen beweging badkamer dan licht badkamer uit?
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
@Maikie18 maar dan blijft je licht ook langer aan als door de wasmachine/vaatwasser/tuinbewatering/wc/keuken water wordt verbruikt.
Kun je niet voor een paar euro een extra PIR ophangen die wel beweging waar kan nemen onder de douche?
Zelf heb ik ook twee PIRs in de badkamer; eentje bij binnenkomst en de ander boven de douche.
Kun je niet voor een paar euro een extra PIR ophangen die wel beweging waar kan nemen onder de douche?
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Even een lastig vraagje:
Ha/zigbee/zwave/... etc draait hier in docker -> unprivileged LXC -> proxmox.
Tijdje terug overgegaan van een VM met hassio i.v.m. overhead.
Alles werkt, maar af en toe, o.a. bij een snapshot, breekt de verbinding met de conbee II. Z-wave/rflink blijven wel gewoon werken. Op de host, krijg ik om de zoveel tijd een disconnect,vanaf de snapshot/storing, tot herstart van de container, maar geen andere fout:
De zigbee container zelf meld dat de interface niet meer bestaat (maar deze bestaat wel op de host)
Er is een restart van de container nodig, om dit te fixen, in een VM heb ik dit probleem nooit gehad.
Bizar dat enkel de Conbee stick blokkeert...
Iemand hier ervaring mee?
Ha/zigbee/zwave/... etc draait hier in docker -> unprivileged LXC -> proxmox.
Tijdje terug overgegaan van een VM met hassio i.v.m. overhead.
Alles werkt, maar af en toe, o.a. bij een snapshot, breekt de verbinding met de conbee II. Z-wave/rflink blijven wel gewoon werken. Op de host, krijg ik om de zoveel tijd een disconnect,vanaf de snapshot/storing, tot herstart van de container, maar geen andere fout:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| Apr 17 10:53:11 pve kernel: [554298.245709] usb 1-3: USB disconnect, device number 33 Apr 17 10:53:11 pve kernel: [554298.553700] usb 1-3: new full-speed USB device number 34 using xhci_hcd Apr 17 10:53:11 pve kernel: [554298.703337] usb 1-3: New USB device found, idVendor=1cf1, idProduct=0030, bcdDevice= 1.00 Apr 17 10:53:11 pve kernel: [554298.703343] usb 1-3: New USB device strings: Mfr=1, Product=2, SerialNumber=3 Apr 17 10:53:11 pve kernel: [554298.703345] usb 1-3: Product: ConBee II Apr 17 10:53:11 pve kernel: [554298.703347] usb 1-3: Manufacturer: dresden elektronik ingenieurtechnik GmbH Apr 17 10:53:11 pve kernel: [554298.703348] usb 1-3: SerialNumber: DE2217795 Apr 17 10:53:11 pve kernel: [554298.705343] cdc_acm 1-3:1.0: ttyACM1: USB ACM device |
De zigbee container zelf meld dat de interface niet meer bestaat (maar deze bestaat wel op de host)
code:
1
2
3
| [+] Running 0/1 ⠿ Container zigbee Starting 0.3s Error response from daemon: failed to create shim task: OCI runtime create failed: runc create failed: unable to start container process: error during container init: error creating device nodes: mount /dev/ttyConbee:/var/lib/docker/overlay2/cfec6c7a4cf69018af9f2b4805746b61f98946ad1640f67597c36751ac5d0696/merged/dev/ttyConbee (via /proc/self/fd/6), flags: 0x1000: no such file or directory: unknown |
Er is een restart van de container nodig, om dit te fixen, in een VM heb ik dit probleem nooit gehad.
Bizar dat enkel de Conbee stick blokkeert...
Iemand hier ervaring mee?
Dat ben ik ook van plan met nog iets extra'sGizz schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:02:
@Maikie18 maar dan blijft je licht ook langer aan als door de wasmachine/vaatwasser/tuinbewatering/wc/keuken water wordt verbruikt.
Kun je niet voor een paar euro een extra PIR ophangen die wel beweging waar kan nemen onder de douche?Zelf heb ik ook twee PIRs in de badkamer; eentje bij binnenkomst en de ander boven de douche.
Naast de pir is er ook een temp/hum sensor
Dan komt er boven het bad (boven plafond) een Sonoff R2 basig met pirretje en die stuurt ook de afzuiging aan. En misschien nog een deursensor erbij. Hmm waar haal ik de tijd vandaan
https://www.rouwette.com/
Jep ik zei ook bijvoorbeeld. HassOS is ook een prima keuze. Ik draai zelf wel Container en wil niet anders, maar dat is eigen keuze.overhyped schreef op zondag 16 april 2023 @ 22:01:
[...]
Ik ben juist afgestapt van een diy container installatie. HassOS for the win, ik wil me druk maken over de inrichting, niet over de infra. Daarom draait m’n home assistant ook bare metal, en niet op m’n virtualisatie thuis.
Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)
Zat voor mij ook geen waarde oordeel in, ik hoop dat de opties nog lang beschikbaar blijven.Slinkos schreef op maandag 17 april 2023 @ 12:07:
[...]
Jep ik zei ook bijvoorbeeld. HassOS is ook een prima keuze. Ik draai zelf wel Container en wil niet anders, maar dat is eigen keuze.
Dat kan ook, maar ik weet niet welke sensor jij gebruikt maar die van mij kosten +-50 euro per stuk. Wat ik voorstelde is puur een extra trigger om indien het uitschakelen is gemist hem alsnog op een later moment uit te schakelen. Die trigger van de badkamer sensor gaat namelijk niet meer af zonder dat er nog iemand in de badkamer komt, dus een aparte trigger op de watermeter kan nog weleens goed werken denk ik.Gizz schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:02:
Kun je niet voor een paar euro een extra PIR ophangen die wel beweging waar kan nemen onder de douche?Zelf heb ik ook twee PIRs in de badkamer; eentje bij binnenkomst en de ander boven de douche.
Heb me ook nog even verdiept in de motion sensors zelf, die in de inkomhal is een zwave sensor van Aeotec ZWA005 (45 euro), volgens de settings leest die enkel per uur uit, doch zie ik per 5 minuten een waarde in HA dus vraag me of die informatie van de settings wel klopt. Heb hem voor nu als test even op 1 minuut gezet.

In de badkamer gebruik ik de Shelly motion 2 sensor (50 euro), het is me nog niet helemaal duidelijk wat de kijkhoek is, althans de kijkhoek staat op het doosje maar dan weet je alleen de breedte en niet de hoogte. Iemand hier ervaring mee? Ik ga er maar vanuit dat hij gewoon niet door het glas heen kan kijken

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
@Maikie18 ik gebruik de zigbee sensoren van Sonoff en Aqara. Die van Sonoff zijn een tientje, die van Aqara iets duurder.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Is het niet zo dat die bij grotere wijzigingen wel rapporteert? Waardoor je grofweg elke 5 minuten data ziet? Dus dat die bv elke minuut de lichtintensiteit doet meten, maar alleen doorstuurt op het moment dat de nieuwe waarde X (procent of absoluut) afwijkt van de laatst gerapporteerde waarde. En die 3600 seconden is dan een "fallback" zodat er sowieso elk uur gerapporteerd wordt. Zodat ook bij kleine schommelingen je in ieder geval elk uur een actiele waarde hebt.Maikie18 schreef op maandag 17 april 2023 @ 12:26:
Heb me ook nog even verdiept in de motion sensors zelf, die in de inkomhal is een zwave sensor van Aeotec ZWA005 (45 euro), volgens de settings leest die enkel per uur uit, doch zie ik per 5 minuten een waarde in HA dus vraag me of die informatie van de settings wel klopt. Heb hem voor nu als test even op 1 minuut gezet.
[Afbeelding]
Edit:
Heb de settings voor mijn Fibaro Multisensor niet bij de hand. Maar die zal om en nabij hetzelfde zijn vermoed ik. Die rapporteert elke 15 minuten, maar als ik bv met zaklamp er op schijn wordt de waarde wel binnen enkele seconden doorgegeven, en idem dito als de lamp weer uit is.
[ Voor 13% gewijzigd door RobertMe op 17-04-2023 13:09 ]
@Invisible_man Maar je weet toch wel welke lampje je eventueel wel of niet zou willen uitzetten om 23:00? Is is het echt elke dag anders welke lampen je wel en niet uit wilt zetten?
Ik denk dat het een HA ding is, ik keek bij geschiedenis en daar zie je hem elke 5 minuten maar de waarde wijzigt wel frequenter heb ik net gezien.RobertMe schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:07:
[...]
Is het niet zo dat die bij grotere wijzigingen wel rapporteert? Waardoor je grofweg elke 5 minuten data ziet? Dus dat die bv elke minuut de lichtintensiteit doet meten, maar alleen doorstuurt op het moment dat de nieuwe waarde X (procent of absoluut) afwijkt van de laatst gerapporteerde waarde. En die 3600 seconden is dan een "fallback" zodat er sowieso elk uur gerapporteerd wordt. Zodat ook bij kleine schommelingen je in ieder geval elk uur een actiele waarde hebt.
Edit:
Heb de settings voor mijn Fibaro Multisensor niet bij de hand. Maar die zal om en nabij hetzelfde zijn vermoed ik. Die rapporteert elke 15 minuten, maar als ik bv met zaklamp er op schijn wordt de waarde wel binnen enkele seconden doorgegeven, en idem dito als de lamp weer uit is.
@Maikie18 Zelf deed ik dat op basis van de gestegen luchtvochtigheid. Maar dan stelde ik de tijd gewoon uit van de timer (helper) om het licht uit te doen. Dat zou je dus ook met water kunnen doen. (Als licht is aan en veel water gebruik => licht aan voor een uur ofzo.) Anders zou je inderdaad weer een trigger op basis van je watergebruik moeten doen om het uit te zetten. Maar dan gooit een wasmachine enzo wel roet in het eten natuurlijk.
@Mon Wat is de entity_id van die lamp op de overloop?
En kan je daarvan de log eens laten zien van als het gebeurd? Staat daar toevallig alleen maar "overloop turned on", zonder reden? Want dan is er enk ik per ongeluk een directe Zigbee binding tussen de knop en de lamp. Welke Zigbee integratie gebruik je?
En kan je daarvan de log eens laten zien van als het gebeurd? Staat daar toevallig alleen maar "overloop turned on", zonder reden? Want dan is er enk ik per ongeluk een directe Zigbee binding tussen de knop en de lamp. Welke Zigbee integratie gebruik je?
Ik heb hier ook een temp-sensor op de (warme) leiding zitten (op zolder) die naar de douche loopt. Ik gebruik hem om snel de ventilatie op te toeren direct bij de start van het douchen (via luchtvochtigheid is wat traag in een grote badkamer).Maikie18 schreef op maandag 17 april 2023 @ 08:15:
Ik heb in de badkamer een bewegingssensor hangen en gebruik die in een automation om de spotjes in en uit te schakelen. Het bleek dat als je in de douche stond, dus achter een glazen wand dat de sensor dan geen beweging registreert, met als gevolg dat na 5 minuten het licht uit ging. Aangezien ik ook een sensor op de watermeter heb zitten dacht ik die erbij te zetten in de voorwaarde om indien er waterverbruik is het licht alsnog niet uit te schakelen. Echter blijft het licht nu vaak aan omdat er in die tijd weleens elders water gebruikt word en beweging komt er niet meer dus de automation gaat daarna nooit meer af.
Ik heb ook een probleem met de spotjes in de inkomhal. Eerst triggerde die alleen op beweging maar het was zonde om ze aan te laten gaan als het al licht genoeg was dus ben ik de lux gaan toevoegen. Echter de lux meet elke x minuten hierdoor meet hij vaak op een moment dat het licht aan is waardoor hij de volgende keer niet aan gaat omdat hij dan denkt dat het licht genoeg is.
Maar je kan dat ook gebruiken om verlichting aan te houden in de badkamer.
Je kunt ook altijd nog een radar-sensor overwegen, daar kun je veel meer mee dan een PIR. Maar dan moet er wel iets bedacht worden voor een enigszins waterdichte behuizing.
[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 17-04-2023 13:37 ]
Het zijn er 2: e1fcf2730e764e50c37da12122965f39 & 1f125a509c55488084cf5446ce1307e2Septillion schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:19:
@Mon Wat is de entity_id van die lamp op de overloop?
Nee in de logging zie ik alleen dat ze worden ingeschakeld en uitgeschakeld door de motion sensor automatisering, en mijn handmatige actie om ze weer uit te schakelen.En kan je daarvan de log eens laten zien van als het gebeurd? Staat daar toevallig alleen maar "overloop turned on", zonder reden? Want dan is er enk ik per ongeluk een directe Zigbee binding tussen de knop en de
lamp.
Wanneer het ongewenste gedrag optreed en ik ze dus handmatig uit moet schakelen, moet ik ze ook eerst nog inschakelen in HA, hoewel de lampen dus al branden. HA lijkt dus niet op de hoogte te zijn van het gedrag vd lampen dus je idee over een directe binding zou mogelijk kunnen zijn. Daar ga ik later vandaag nog even naar kijken.
Ik neem aan dat je Z2MQTT bedoelt? Ik gebruik HAOS dus heb deze als addon geinstalleerd, dit betreft versie 1.22.0-2.Welke Zigbee integratie gebruik je?
Ik gebruik de volgende code om de laad status van de robot weer te geven:
Status is nu "CHARING" maar iemand enig idee of, en hoe, je "HARING" in kleine letters krijgt?
YAML:
1
2
3
4
5
6
| type: entities entities: - entity: vacuum.rob type: custom:multiple-entity-row secondary_info: attribute: battery_state |
Status is nu "CHARING" maar iemand enig idee of, en hoe, je "HARING" in kleine letters krijgt?
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
als je dan toch dingen aan het wijzigen bent, zou ik er ook even een kleine g tussen plakkenToppe schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:14:
YAML:
1 2 3 4 5 6 type: entities entities: - entity: vacuum.rob type: custom:multiple-entity-row secondary_info: attribute: battery_state
Simpele lasdoos doet wonderende Peer schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:33:
[...]
Ik heb hier ook een temp-sensor op de (warme) leiding zitten (op zolder) die naar de douche loopt. Ik gebruik hem om snel de ventilatie op te toeren direct bij de start van het douchen (via luchtvochtigheid is wat traag in een grote badkamer).
Maar je kan dat ook gebruiken om verlichting aan te houden in de badkamer.
Je kunt ook altijd nog een radar-sensor overwegen, daar kun je veel meer mee dan een PIR. Maar dan moet er wel iets bedacht worden voor een enigszins waterdichte behuizing.
Haha, dikke typo. Die staat er wel gewoon hoorde Peer schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:15:
[...]
als je dan toch dingen aan het wijzigen bent, zou ik er ook even een kleine g tussen plakken
Waarom zouden die roet in het eten gooien, ja zoals ik het nu had wel, licht alleen uit bij geen beweging en geen water gebruik, dus als je dan beneden je handen aan het wassen was dan ging het licht niet uit. Doordat ik nu een extra trigger op de watersensor ga zetten, dat als watergebruik = 0 en beweging badkamer is er niet meer dan alsnog badkamerlicht uit, dus dat word er alleen maar beter op. 2e pir zoals @Gizz voorstelde is de beste oplossing natuurlijk maar hiermee kan ik met dezelfde setup in ieder geval tackelen dat het ligt aan blijft zonder dat iemand er last van heeft.Septillion schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:13:
@Maikie18 Zelf deed ik dat op basis van de gestegen luchtvochtigheid. Maar dan stelde ik de tijd gewoon uit van de timer (helper) om het licht uit te doen. Dat zou je dus ook met water kunnen doen. (Als licht is aan en veel water gebruik => licht aan voor een uur ofzo.) Anders zou je inderdaad weer een trigger op basis van je watergebruik moeten doen om het uit te zetten. Maar dan gooit een wasmachine enzo wel roet in het eten natuurlijk.
Met een template kun je er lowercase van maken:Toppe schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:14:
YAML:
1 2 3 4 5 6 type: entities entities: - entity: vacuum.rob type: custom:multiple-entity-row secondary_info: attribute: battery_state
{{ state_attr('vacuum.rob', 'battery_state') | lower }}
Maar dat gaat volgens mij niet rechtstreeks in een custom:multiple-entity-row. Dus misschien een losse template sensor als helper, of via een template-entity-row als je daar ook mee uit de voeten kan.
Ik loop plotseling tegen iets vreemds aan.
Ik heb in de huiskamer en in de slaapkamer een scene die 'Helder' heet. Dat werkt prima en tot voor kort was het zo dat als ik He Google Activeer Helder zei dat dan de scene geactiveerd werd in de kamer waar ik ben. Deed ik het ergens anders dan gingen ze alle twee aan. Precies zoals ik verwacht.
Sinds ongeveer 14 dagen gaat het anders. Als ik het in de slaapkamer zeg dan gaat het goed. Zeg ik het in de huiskamer dan gaan ze alle twee aan.
Mijn eerste gedachte was dat mijn Google speaker in de huiskamer niet wist waar hij stond. Maar als ik zeg Licht Aan, dan gaat alleen in de huiskamer het licht aan.
Het lijkt alleen mis te gaan bij scenes. Dat heb ik getest door voor alle twee de kamers een nieuwe scene aan te maken en dat gaat dus ook mis.
Ik kan me nog voorstellen dat je geen twee scenes met dezelfde naam mag hebben. Maar waarom werkt het dan vanuit de slaapakmer wel goed? En waraom werkte het dan al zeker 2 jaar goed?
Ik heb in de huiskamer en in de slaapkamer een scene die 'Helder' heet. Dat werkt prima en tot voor kort was het zo dat als ik He Google Activeer Helder zei dat dan de scene geactiveerd werd in de kamer waar ik ben. Deed ik het ergens anders dan gingen ze alle twee aan. Precies zoals ik verwacht.
Sinds ongeveer 14 dagen gaat het anders. Als ik het in de slaapkamer zeg dan gaat het goed. Zeg ik het in de huiskamer dan gaan ze alle twee aan.
Mijn eerste gedachte was dat mijn Google speaker in de huiskamer niet wist waar hij stond. Maar als ik zeg Licht Aan, dan gaat alleen in de huiskamer het licht aan.
Het lijkt alleen mis te gaan bij scenes. Dat heb ik getest door voor alle twee de kamers een nieuwe scene aan te maken en dat gaat dus ook mis.
Ik kan me nog voorstellen dat je geen twee scenes met dezelfde naam mag hebben. Maar waarom werkt het dan vanuit de slaapakmer wel goed? En waraom werkte het dan al zeker 2 jaar goed?
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Ik ben al een tijdje zoekende naar een manier om het gewogen gemiddelde te berekenen van de prijs per afgenomen kWh. Het gaat uiteraard om een dynamisch contract (ANWB).
Ik heb niks concreets kunnen vinden, maar dit zou toch middels templates moeten kunnen? Ik ben nog een rookie op gebied van Home Assistant, is er iemand die mij op weg kan helpen?
Ik heb niks concreets kunnen vinden, maar dit zou toch middels templates moeten kunnen? Ik ben nog een rookie op gebied van Home Assistant, is er iemand die mij op weg kan helpen?
Juist niet toch, radar kan gewoon achter de gipsplaat/tegels... Geen behuizing nodig. Alleen toegang kan wat lastig zijn
berekent ANWB dit niet gewoon voor je? Tibber en Zonneplan doen dit wel in ieder geval. Of wil je het per se uit kunnen lezen in HA?JaRuBe schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:39:
Ik ben al een tijdje zoekende naar een manier om het gewogen gemiddelde te berekenen van de prijs per afgenomen kWh. Het gaat uiteraard om een dynamisch contract (ANWB).
In het energy dashboard heb je per geselecteerde periode totaal kWh + prijs, als je dat deelt hebt je volgens mij je gewogen gemiddelde.JaRuBe schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:39:
Natuurlijk wel zorgen voor juiste feed voor tarief (Nordpool ofzo) en juiste instellingen energy dashboard zodat de uurprijs wordt gebruikt bij je verbruik..
Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)
Je hebt alsnog wel een controller nodig om er wat mee te kunnen doenbbbrumbrum schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:54:
[...]
Juist niet toch, radar kan gewoon achter de gipsplaat/tegels... Geen behuizing nodig. Alleen toegang kan wat lastig zijn
Overigens zou je hem ook kunnen sealen met een seal apparaat. Daarna klein gleufje voor de kabeltjes maken en dat dicht lijmen
[ Voor 17% gewijzigd door Toppe op 17-04-2023 16:21 ]
Ik heb ooit een Shelly 4Pro toegevoegd aan mijn HA (draait in een docker omgeving), maar ik heb geen flauw idee hoe ik dat heb gedaan. Nu heb ik meerdere Shelly's en die wil ik op dezelfde manier gaan toevoegen.
Op dit moment heb ik zo'n mooi overzichtje in HA:
/f/image/GST5Ofq7CMYOdO9nJfEFskIS.png?f=fotoalbum_medium)
De verbinding is [Shelly] -> [MQTT] -> [HA]. Hij post zijn berichten in (oa)
homeassistant/sensor/shelly4pro-CC4A85-power-0
homeassistant/binary_sensor/shelly4pro-CC4A85-overpower-0
homeassistant/switch/shelly4pro-CC4A85-relay-0
etc
Als ik kijk in MQTT Explorer dan zie ik ook berichten in de
shellies/shelly4pro-CC4A85/relay/0
Andere Shelly's heb ik toegevoegd via een .yaml bestand, maar dat dan moet ik alle entities los toevoegen. Heeft iemand aan de hand van de screenshot een idee hoe ik mijn shelly heb toegevoegd? Dan kan ik ze allemaal op dezelfde manier toevoegen en krijg ik wat meer 1 geheel.
/f/image/GST5Ofq7CMYOdO9nJfEFskIS.png?f=fotoalbum_medium)
etc
Andere Shelly's heb ik toegevoegd via een .yaml bestand, maar dat dan moet ik alle entities los toevoegen. Heeft iemand aan de hand van de screenshot een idee hoe ik mijn shelly heb toegevoegd? Dan kan ik ze allemaal op dezelfde manier toevoegen en krijg ik wat meer 1 geheel.
Zodra je een Shelley aan je netwerk toevoegt en je zet via de webinterface onder menu "internet en security" optie "advanced - developer setting" > Enable CoIoT" aan dan zie je hem toch al in HA verschijnen en kun je hem toevoegen?Eppo © schreef op maandag 17 april 2023 @ 17:52:
Ik heb ooit een Shelly 4Pro toegevoegd aan mijn HA (draait in een docker omgeving), maar ik heb geen flauw idee hoe ik dat heb gedaan. Nu heb ik meerdere Shelly's en die wil ik op dezelfde manier gaan toevoegen.
[Afbeelding]
etc
Mijn PIR motion sensoren heb ik bijna overal vervangen door de mmWave Tuya ZY-M100 ceiling mount met Zigbee met een 230V aansluiting. Ook in de badkamer.Maikie18 schreef op maandag 17 april 2023 @ 08:15:
De detectie is snel, het badkamerlicht is aan voordat je de deur geopend hebt. Je kunt het bereik instellen zodat er niets gebeurt wanneer de badkamerdeur open staat en je er op de gang voorbijloopt maar zodra je over de drempel de badkamer binnen loopt het licht toch aan gaat.
Het licht blijft aan als je niet beweegt en als je de badkamer uitloopt schakelt het licht al na 9 seconden uit (of langer als je dat zou willen).
De detectie gaat door hout, gips, steen, beton en ook een glazen douchecabine is geen probleem. Daardoor zijn ze onzichtbaar weg te werken achter een loos plafond, in een lichtarmatuur of in een kast.
Dan kom ik wel bij mijn enige nadeel. Als ik in de kamer naast de badkamer vlakbij de aangrenzende betonnen muur ga staan gaat het badkamerlicht aan. Ik moet nog even uitzoeken hoe ik een soort shielding kan toepassen om het bereik van de radar detectiekegel in een specifieke richting te beperken. Aluminium folie werkt helaas niet.
Het is even wat testen om de instellingen goed te krijgen maar met een passende card op je dashboard kun je snel wat finetunen als het licht nog niet helemaal doet wat je wilt.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YUjB9H5Aiw7MUAmWnt00crEv.jpg?f=user_large)
Voor detectie van aanwezigheid werkt dit veel beter dan PIR.
Op Aliexpress te krijgen voor nog geen dertig euro.
Iemand ervaring met WallPanel in combinatie met ha-google-photos?
Ik zie mijn album netjes onder Integraties dus toegang tot Google Photos lukt. Ik zie ook netjes kleine thumbnails in mn integratie. Echter krijg ik de foto's niet als screensaver in mn wallpanel
En het maakt hier niet uit of ik de komma erachter laat staan of niet (in het voorbeeld van ha-google-photos zit de komma wel), ik krijg een zwarte achtergrond dus de image wordt niet geladen.
Ik heb de ha-google-photos debug aangezet maar het enige wat ik kan terugvinden in de home assistant core logs is het volgende:
Dit is de enige regel die ik krijg op het moment dat de screensaver start.
Een normale picture card werkt wel gewoon, dan zie ik de afbeeldingen netjes verschijnen
[edit]
Alleen HA opnieuw opstarten was niet voldoende, HA OS had ook een schop nodig
Ik zie mijn album netjes onder Integraties dus toegang tot Google Photos lukt. Ik zie ook netjes kleine thumbnails in mn integratie. Echter krijg ik de foto's niet als screensaver in mn wallpanel
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| wallpanel: enabled: true hide_sidebar: true fullscreen: true image_url: media-entity://camera.google_photos_google_home_media, cards: - type: weather-forecast entity: weather.buienradar show_forecast: true |
En het maakt hier niet uit of ik de komma erachter laat staan of niet (in het voorbeeld van ha-google-photos zit de komma wel), ik krijg een zwarte achtergrond dus de image wordt niet geladen.
Ik heb de ha-google-photos debug aangezet maar het enige wat ik kan terugvinden in de home assistant core logs is het volgende:
code:
1
2
| 2023-04-17 18:44:08.657 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.websocket_api.http.connection] [547531483328] Disconnected: Did not receive auth message within 10 seconds 2023-04-17 18:44:49.990 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.websocket_api.http.connection] [548125793280] Disconnected: Did not receive auth message within 10 seconds |
Dit is de enige regel die ik krijg op het moment dat de screensaver start.
Een normale picture card werkt wel gewoon, dan zie ik de afbeeldingen netjes verschijnen
[edit]
Alleen HA opnieuw opstarten was niet voldoende, HA OS had ook een schop nodig

[ Voor 6% gewijzigd door WoBBeL op 17-04-2023 19:00 ]
Dat zou geweldig zijn, want in bad lig je ook vaak wat langer stil en dan gaat hij regelmatig uit, en van de andere badkamer staat de deur vaak open en als ze kinderen dan naar hun kamer lopen gaat het licht in de badkamer ook al aan. Alleen 220V moet ik even kijken hoe ik dat weg kan werken.ATOR schreef op maandag 17 april 2023 @ 18:34:
[...]
Mijn PIR motion sensoren heb ik bijna overal vervangen door de mmWave Tuya ZY-M100 ceiling mount met Zigbee met een 230V aansluiting. Ook in de badkamer.
De detectie is snel, het badkamerlicht is aan voordat je de deur geopend hebt. Je kunt het bereik instellen zodat er niets gebeurt wanneer de badkamerdeur open staat en je er op de gang voorbijloopt maar zodra je over de drempel de badkamer binnen loopt het licht toch aan gaat.
Het licht blijft aan als je niet beweegt en als je de badkamer uitloopt schakelt het licht al na 9 seconden uit (of langer als je dat zou willen).
De detectie gaat door hout, gips, steen, beton en ook een glazen douchecabine is geen probleem. Daardoor zijn ze onzichtbaar weg te werken achter een loos plafond, in een lichtarmatuur of in een kast.
Dan kom ik wel bij mijn enige nadeel. Als ik in de kamer naast de badkamer vlakbij de aangrenzende betonnen muur ga staan gaat het badkamerlicht aan. Ik moet nog even uitzoeken hoe ik een soort shielding kan toepassen om het bereik van de radar detectiekegel in een specifieke richting te beperken. Aluminium folie werkt helaas niet.
Het is even wat testen om de instellingen goed te krijgen maar met een passende card op je dashboard kun je snel wat finetunen als het licht nog niet helemaal doet wat je wilt.
[Afbeelding]
Voor detectie van aanwezigheid werkt dit veel beter dan PIR.
Op Aliexpress te krijgen voor nog geen dertig euro.
Edit: Oh het is zonder trafo zie ik dus kan gewoon via een spotje doorlussen dan
[ Voor 3% gewijzigd door Maikie18 op 17-04-2023 19:31 ]
Je hebt ook een 5v wall mount versie. Die gebruik ik in de garage. Werkt inderdaad top.Maikie18 schreef op maandag 17 april 2023 @ 19:14:
[...]
Dat zou geweldig zijn, want in bad lig je ook vaak wat langer stil en nu staat vaak de deur open van de badkamer en als de kinderen naar hun kamer lopen gaat het licht in de badkamer ook al aan. Alleen 220V moet ik even kijken hoe ik dat weg kan werken
Ik vond het toch iets te riskant om chinees spul met 230v in het plafond te gebruiken. Dat is de afweging die je zelf moet maken.

Ik weet niet of ik nou gek ben, maar, als je kijkt naar het bolletje waar de 12,5 kWh in staat, dan is die voor de helft (grofweg) geel, en van die andere helft is grofweg 1/3e groen en 2/3e blauw.
Ik lees dat als dat van de 12,5 kWh totaalverbruik om 20u, grofweg 6.2 kWh (dus ongeveer de helft) uit het stopcontact (blauw) kwam. Van die 6.2 kWh is ongeveer 1,8 kWh uit CO2 arme bronnen (groen). Dus die verdeling klopt. Maar dat betekent ook dat geel ongeveer de helft van het totaalverbruik is. Waarom zegt ie dan dat dat maar 25,77% is want dat klopt dan niet.
Daarnaast kloppen ook de verbruiken per stekker nooit. Mijn koelkast heeft niet 250.000 kWh verbruikt vandaag, bijvoorbeeld.
Och ja, je moet toch wat he.
Van de 24.5 kWh die je opgewekt hebt, heb je 6.3 kWh zelf verbruikt, de rest is terug het net op gegaan.Just_A_User schreef op maandag 17 april 2023 @ 20:15:
[Afbeelding]
Ik weet niet of ik nou gek ben, maar, als je kijkt naar het bolletje waar de 12,5 kWh in staat, dan is die voor de helft (grofweg) geel, en van die andere helft is grofweg 1/3e groen en 2/3e blauw.
Ik lees dat als dat van de 12,5 kWh totaalverbruik om 20u, grofweg 6.2 kWh (dus ongeveer de helft) uit het stopcontact (blauw) kwam. Van die 6.2 kWh is ongeveer 1,8 kWh uit CO2 arme bronnen (groen). Dus die verdeling klopt. Maar dat betekent ook dat geel ongeveer de helft van het totaalverbruik is. Waarom zegt ie dan dat dat maar 25,77% is want dat klopt dan niet.
Daarnaast kloppen ook de verbruiken per stekker nooit. Mijn koelkast heeft niet 250.000 kWh verbruikt vandaag, bijvoorbeeld.
6.3 is grofweg 25% van 24.5
Ah, dus ik ben gewoon gek, daar komt het op neer. That's...fine. It's fine.TheFes schreef op maandag 17 april 2023 @ 20:23:
[...]
Van de 24.5 kWh die je opgewekt hebt, heb je 6.3 kWh zelf verbruikt, de rest is terug het net op gegaan.
6.3 is grofweg 25% van 24.5

Dus het % is afgezet tegen de totale opwek, en niet het totaal van het huisverbruik.
Och ja, je moet toch wat he.
Roet is misschien een groot woord, maar als je je handen aan het wassen is zal het licht in ieder geval "te lang" aan blijven ook al is niemand in de badkamer. Maar nee, je staat niet in het donker en nee, het licht blijft niet oneindig aan.Maikie18 schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:30:
[...]
Waarom zouden die roet in het eten gooien, ja zoals ik het nu had wel, licht alleen uit bij geen beweging en geen water gebruik, dus als je dan beneden je handen aan het wassen was dan ging het licht niet uit. Doordat ik nu een extra trigger op de watersensor ga zetten, dat als watergebruik = 0 en beweging badkamer is er niet meer dan alsnog badkamerlicht uit, dus dat word er alleen maar beter op. 2e pir zoals @Gizz voorstelde is de beste oplossing natuurlijk maar hiermee kan ik met dezelfde setup in ieder geval tackelen dat het ligt aan blijft zonder dat iemand er last van heeft.
Tenminste, ik zou wel een timer gebruiken nadat het waterverbruik is gestopt. Beetje lullig als je de kraan dicht doet en nog voor je uit de douche bent het licht uit is
Dat doet me inderdaad dus vermoeden (eigenlijk bevestigen) dat het niet HA is die hem aan zet.Mon schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:13:
HA lijkt dus niet op de hoogte te zijn van het gedrag vd lampen dus je idee over een directe binding zou mogelijk kunnen zijn. Daar ga ik later vandaag nog even naar kijken.
Hoeft niet, maar dat is een Zigbee integratie. Maar had ook Tradfri, ZHA, DeConz, Hue etc kunnen zijn. Maar als je die gebruikt bedoel ik dieIk neem aan dat je Z2MQTT bedoelt? Ik gebruik HAOS dus heb deze als addon geinstalleerd, dit betreft versie 1.22.0-2.
Maar zou ik even bij de lamp en button kijken. Kan zijn dat die beide aan een standaard groep hangen.
Yep, het percentage is "Self-consumed solar energy" ofwel het deel van je zonne-energie dat je zelf verbruikt hebt. Wat jij wilt zien is "(Self-)Solar of self-consumed energy" of in die richting. En ja, helaas toont HA dat alleen als ring rond het bolletje. Ik moet hier ook nog aan de slag (met templates) om die waarde als graadmeter weer te geven.Just_A_User schreef op maandag 17 april 2023 @ 20:31:
[...]
Ah, dus ik ben gewoon gek, daar komt het op neer. That's...fine. It's fine.![]()
Dus het % is afgezet tegen de totale opwek, en niet het totaal van het huisverbruik.
Ik vind het niet zo leuk om 2 automations en een input helper te moeten gebruiken voor een simpel iets. Dus ik vermijd dat indien mogelijk.TheFes schreef op maandag 17 april 2023 @ 06:45:
[...]
Ik zou om 1u een input boolean aanzetten, en dan om 19:30 een tweede automation (of dezelfde met een choose of if) en als condition controleren of die input boolean aan staat.
Door dit bericht kreeg ik wel een idee.-Casper schreef op maandag 17 april 2023 @ 08:10:
[...]
Alternatief op wat @TheFes al suggereerde is om een automation te maken die standaard om 19:30 triggert waarin je een conditie opneemt die checkt of de datum gelijk is aan vandaag.
Ik trigger nu op tijdstip 19h30 en heb een conditie toegevoegd op de entity waarmee ik voorheen triggerde. Volgende week zal ik pas zien als het ook effectief werkt, want ik gebruik nu een NOT op de conditie omdat de entity waarde enkel op voorhand bekend is als het niet moet triggeren.
Dus nu is de conditie als de entity NIET "Geen" als state heeft.
[ Voor 4% gewijzigd door GoBieN-Be op 18-04-2023 00:35 ]
Je hebt in developer tools - states een optie bovenin om een state aan te passen. Zo kan je m even op "Geen" zetten en je automation handmatig triggerenGoBieN-Be schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 00:34:
[...]
Door dit bericht kreeg ik wel een idee.
Ik trigger nu op tijdstip 19h30 en heb een conditie toegevoegd op de entity waarmee ik voorheen triggerde. Volgende week zal ik pas zien als het ook effectief werkt, want ik gebruik nu een NOT op de conditie omdat de entity waarde enkel op voorhand bekend is als het niet moet triggeren.
Ik kan er niet veel informatie over vinden maar ik ben opzoek naar een dubbele zigbee dimmer.
Wie weet of deze binnen HA te gebruiken is (liefst via DeConz).
https://www.ecobright.nl/...r8b_7wY8Cs1xoCWXEQAvD_BwE
Misschien ten overvloede, zoals @TheFes ook al zegt, dat kan ook makkelijk in een enkele automation. Je kan nagenoeg altijd meerdere automations ombouwen tot een enkele.GoBieN-Be schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 00:32:
[...]
Ik vind het niet zo leuk om 2 automations en een input helper te moeten gebruiken voor een simpel iets. Dus ik vermijd dat indien mogelijk.
Als er een integratie is die hem aan kan, wel ja.n0ss schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 08:34:
Ik kan er niet veel informatie over vinden maar ik ben opzoek naar een dubbele zigbee dimmer.
Wie weet of deze binnen HA te gebruiken is
Via Zigbee2mqtt kan het sowieso.
Geen idee of die een compatibility list hebben, daar zou je dan op moeten kijken(liefst via DeConz).
Sometimes you need to plan for coincidence
DeConz heeft een compatability list maar daar staat die niet op. Wel staat daar aangegeven dat het wel kan zijn dat apparaten werken die niet op de lijst staan. Maar aangezien die dimmer ongeveer 100,- euro kost wou ik het even verifieren of hier toevallig al iemand deze gebruikt.Hmmbob schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 09:00:
[...]
Als er een integratie is die hem aan kan, wel ja.
[...]
Geen idee of die een compatibility list hebben, daar zou je dan op moeten kijken
Ik zou eventueel kunnen overstappen naar Zigbee2Mqtt maar het liefst zou ik dit natuurlijk in DeConz onderbrengen.
Ik kan namelijk ook geen dubbele dimmer vinden die in DeConz support wordt.
Ik gebruikt de Lumiko Duo Zigbee Dimmer | 891195 i.c.m. ZHA, dit werkt primaHmmbob schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 09:00:
[...]
Als er een integratie is die hem aan kan, wel ja.
[...]
Geen idee of die een compatibility list hebben, daar zou je dan op moeten kijken
[ Voor 11% gewijzigd door timieh op 18-04-2023 09:11 ]
Dat is helemaal een rare, het merk Lumiko bestaat niet eens op Blakadder of Z2M. Is het onderhuids een ander merk met het label van Lumiko erop?timieh schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 09:10:
[...]
Ik gebruikt de Lumiko Duo Zigbee Dimmer | 891195 i.c.m. ZHA, dit werkt prima
Dat ligt natuurlijk ook aan wat je één automation noemt. Één automation die twee totaal verschillende triggers heeft, geen condition, en vervolgens als enige root action een if / choose heeft kan ik persoonlijk niet één automation noemen. Dat is gewoon spaghetti, die je beter in twee automations kunt schrijven.Septillion schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 08:55:
[...]
Misschien ten overvloede, zoals @TheFes ook al zegt, dat kan ook makkelijk in een enkele automation. Je kan nagenoeg altijd meerdere automations ombouwen tot een enkele.
Maar de algehele tendens in dit topic lijkt te zijn dat meerdere autimations samenvoegen op deze manier "super vet cool
Lumiko is een serie van Klemko.Gizz schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 09:14:
[...]
Dat is helemaal een rare, het merk Lumiko bestaat niet eens op Blakadder of Z2M. Is het onderhuids een ander merk met het label van Lumiko erop?
Of er onderhuids wat anders in zit heb ik nog niet naar gekeken maar dit zal vast haha.
https://www.klemko.nl/producten/zigbee-universele-duo-leddimmer-faseafsnijding-2x-100w/891195
@timieh ook Klemko bestaat niet in beide databases. Ik vermoed dat het een vrij klein merk is. Het is Nederlands, maar ik had er nog nooit van gehoord. Het laatste nieuwsbericht op hun site is ook alweer uit 2021.
Maar fijn dat het bij jou in ieder geval met ZHA goed werkt
Jij kan het dan toevoegen aan de database van Blakadder om anderen te helpen!
Maar fijn dat het bij jou in ieder geval met ZHA goed werkt
[ Voor 14% gewijzigd door Gizz op 18-04-2023 09:30 ]
Snap ik. Gelukkig is er ook een DeConz topic.n0ss schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 09:08:
[...]
DeConz heeft een compatability list maar daar staat die niet op. Wel staat daar aangegeven dat het wel kan zijn dat apparaten werken die niet op de lijst staan. Maar aangezien die dimmer ongeveer 100,- euro kost wou ik het even verifieren of hier toevallig al iemand deze gebruikt.
Ik zou eventueel kunnen overstappen naar Zigbee2Mqtt maar het liefst zou ik dit natuurlijk in DeConz onderbrengen.
Ik kan namelijk ook geen dubbele dimmer vinden die in DeConz support wordt.
@n0ss Met HA werkt hij prima via Zigbee2MQTT, maar je key word hier is DeConz. Ofwel, het heeft puur met de integratie te maken dus goed dat je die meldt.
Hun eigen lijst is nog verre van compleet maar zie DeConz ook niet in de generieke lijst.
Maar die EcoDim's worden best vaak gebruik en de [url=ECO-DIM.07]EcoDim.7[/url] is wel ondersteund dus zou verwachten de Duo ook.
Hun eigen lijst is nog verre van compleet maar zie DeConz ook niet in de generieke lijst.
Maar die EcoDim's worden best vaak gebruik en de [url=ECO-DIM.07]EcoDim.7[/url] is wel ondersteund dus zou verwachten de Duo ook.
Ik schaf hem als ik zo ver ben wel aan, als die niet compatible is kan die of terug of moet ik kijken of ik met alles overga naar Zigbee2Mqtt.Septillion schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 09:46:
@n0ss Met HA werkt hij prima via Zigbee2MQTT, maar je key word hier is DeConz. Ofwel, het heeft puur met de integratie te maken dus goed dat je die meldt.
Op dit moment draai ik alleen Ikea zigbee lampen en wat aqara motion en temp sensors.
Wellicht een goed moment om over te stappen maar dat moet ik nog even bekijken.
Heb nooit echt moeten omkijken naar Deconz wat opzich wel fijn is
Zijn er meer mensen hier die custom-brand-icons gebruiken?
Ik voeg onderstaande regel namelijk bij een template_sensor toe en dan stopt de hele sensor met werken. Iemand een oplossing?
Ik voeg onderstaande regel namelijk bij een template_sensor toe en dan stopt de hele sensor met werken. Iemand een oplossing?
YAML:
1
| icon: phu:garbage-plastic |
Ben het deels met je eens, soms schiet daarmee het doel voorbij.RobertMe schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 09:19:
[...]
Dat ligt natuurlijk ook aan wat je één automation noemt. Één automation die twee totaal verschillende triggers heeft, geen condition, en vervolgens als enige root action een if / choose heeft kan ik persoonlijk niet één automation noemen. Dat is gewoon spaghetti, die je beter in twee automations kunt schrijven.
Maar de algehele tendens in dit topic lijkt te zijn dat meerdere autimations samenvoegen op deze manier "super vet cool" is. Maar ik persoonlijk zie het nut er totaal niet in.
Maar in veel gevallen vind ik het veeeeeeel veel overzichtelijker. De tijd voor de chooser en dat je dan 8 automations voor gelinkte zaken had, horror. Heb er nog een paar maar dan het overzicht houden en bijvoorbeeld zorgen dat situaties elkaar uitsluiten vond ik niet echt overzichtelijker.
Maar ben het er wel mee eens dat er ergens een grens is. Dus ik probeer zaken die duidelijk bij elkaar horen wel in een enkele automation te vatten. Dus licht aan en licht uit is dezelfde automation, maar ook alles rondom de notificatie van de wasmachine bijvoorbeeld.
Ja, 2023.4.1.Septillion schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:30:
@Toppe
[Afbeelding]
Wel laatste update? 2023.4.1 zie ik hier.
code:
1
2
| Entiteit is niet beschikbaar: sensor.gft_dagen_tot_afhaal sensor.gft_dagen_tot_afhaal |
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 # Set Afvalinfo - platform: afvalinfo resources: - gft - kerstboom - pbd - papier - restafval - textiel - trash_type_today - trash_type_tomorrow location: !secret afval_info_location postcode: !secret afval_info_zipcode streetnumber: !secret afval_info_number streetnumbersuffix: "" dateformat: "%d-%m-%Y" locale: "nl" timespanindays: 365 # Set next trash type and date to sensor - platform: template sensors: papier_dagen_tot_afhaal: attribute_templates: numeric_days: "{{ state_attr('sensor.afvalinfo_papier', 'days_until_collection_date') }}" value_template: > {%- set sensor = 'sensor.afvalinfo_papier' %} {%- set collection_date = as_local(as_datetime(state_attr(sensor, 'year_month_day_date'))).date() %} {%- set days = ['maandag', 'dinsdag', 'woensdag', 'donderdag', 'vrijdag', 'zaterdag', 'zondag' ] %} {%- set days_until = state_attr(sensor, 'days_until_collection_date') %} {% set ws = (days_until / 7) | int %} {% set w = 'een' if ws < 0 else ws %} {% set wk = 'week' if w < 2 else 'weken' %} {%- if days_until <= 1 %} {{ ['Vandaag', 'Morgen'][days_until] }} {%- elif days_until < 7 - now().isoweekday() %} {{ days[collection_date.weekday()] | title }} {%- elif days_until < 14 - now().isoweekday() %} {{ 'Volgende week ' ~ days[collection_date.weekday()] }} {%- else %} {{ days[collection_date.weekday()] | title }} over {%- if w == 1 %} {{'een'}}{% else %} {{ w }}{%- endif %} {{ wk }} {%- endif %} friendly_name: Dagen tot papier restafval_dagen_tot_afhaal: attribute_templates: numeric_days: "{{ state_attr('sensor.afvalinfo_restafval', 'days_until_collection_date') }}" value_template: > {%- set sensor = 'sensor.afvalinfo_restafval' %} {%- set collection_date = as_local(as_datetime(state_attr(sensor, 'year_month_day_date'))).date() %} {%- set days = ['maandag', 'dinsdag', 'woensdag', 'donderdag', 'vrijdag', 'zaterdag', 'zondag' ] %} {%- set days_until = state_attr(sensor, 'days_until_collection_date') %} {% set ws = (days_until / 7) | int %} {% set w = 'een' if ws < 0 else ws %} {% set wk = 'week' if w < 2 else 'weken' %} {%- if days_until <= 1 %} {{ ['Vandaag', 'Morgen'][days_until] }} {%- elif days_until < 7 - now().isoweekday() %} {{ days[collection_date.weekday()] | title }} {%- elif days_until < 14 - now().isoweekday() %} {{ 'Volgende week ' ~ days[collection_date.weekday()] }} {%- else %} {{ days[collection_date.weekday()] | title }} over {%- if w == 1 %} {{'een'}}{% else %} {{ w }}{%- endif %} {{ wk }} {%- endif %} friendly_name: Dagen tot restafval gft_dagen_tot_afhaal: attribute_templates: numeric_days: "{{ state_attr('sensor.afvalinfo_gft', 'days_until_collection_date') }}" value_template: > {%- set sensor = 'sensor.afvalinfo_gft' %} {%- set collection_date = as_local(as_datetime(state_attr(sensor, 'year_month_day_date'))).date() %} {%- set days = ['maandag', 'dinsdag', 'woensdag', 'donderdag', 'vrijdag', 'zaterdag', 'zondag' ] %} {%- set days_until = state_attr(sensor, 'days_until_collection_date') %} {% set ws = (days_until / 7) | int %} {% set w = 'een' if ws < 0 else ws %} {% set wk = 'week' if w < 2 else 'weken' %} {%- if days_until <= 1 %} {{ ['Vandaag', 'Morgen'][days_until] }} {%- elif days_until < 7 - now().isoweekday() %} {{ days[collection_date.weekday()] | title }} {%- elif days_until < 14 - now().isoweekday() %} {{ 'Volgende week ' ~ days[collection_date.weekday()] }} {%- else %} {{ days[collection_date.weekday()] | title }} over {%- if w == 1 %} {{'een'}}{% else %} {{ w }}{%- endif %} {{ wk }} {%- endif %} friendly_name: Dagen tot GFT pbd_dagen_tot_afhaal: attribute_templates: numeric_days: "{{ state_attr('sensor.afvalinfo_pbd', 'days_until_collection_date') }}" value_template: > {%- set sensor = 'sensor.afvalinfo_pbd' %} {%- set collection_date = as_local(as_datetime(state_attr(sensor, 'year_month_day_date'))).date() %} {%- set days = ['maandag', 'dinsdag', 'woensdag', 'donderdag', 'vrijdag', 'zaterdag', 'zondag' ] %} {%- set days_until = state_attr(sensor, 'days_until_collection_date') %} {% set ws = (days_until / 7) | int %} {% set w = 'een' if ws < 0 else ws %} {% set wk = 'week' if w < 2 else 'weken' %} {%- if days_until <= 1 %} {{ ['Vandaag', 'Morgen'][days_until] }} {%- elif days_until < 7 - now().isoweekday() %} {{ days[collection_date.weekday()] | title }} {%- elif days_until < 14 - now().isoweekday() %} {{ 'Volgende week ' ~ days[collection_date.weekday()] }} {%- else %} {{ days[collection_date.weekday()] | title }} over {%- if w == 1 %} {{'een'}}{% else %} {{ w }}{%- endif %} {{ wk }} {%- endif %} friendly_name: Dagen tot plastic icon: phu:garbage-plastic
@Toppe Je maakt gebruik van de legacy template sensoren, daar is de key geen 'icon' maar 'icon_template'. Tijd om de legacy te laten gaan?
Uh juistSeptillion schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:35:
@Toppe Je maakt gebruik van de legacy template sensoren, daar is de key geen 'icon' maar 'icon_template'. Tijd om de legacy te laten gaan?

Moet ik inderdaad nog een keer doen maar nu wat te veel aan m'n hoofd. Lijkt me eventueel ook een goed moment om naar marco templates te gaan maar dat is nog veel meer uitzoek werk
[ Voor 3% gewijzigd door Toppe op 18-04-2023 10:37 ]
Werkt dit wel?Toppe schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 09:57:
YAML:
1 icon: phu:garbage-plastic
YAML:
1
| icon: "phu:garbage-plastic" |
Geen idee, moet ik straks even kijken. Mn server loopt nu om de haverklap vast dus dat eerst oplossenHmmbob schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:54:
[...]
Werkt dit wel?
YAML:
1 icon: "phu:garbage-plastic"
@Hmmbob Zou erg vreemd zijn daar de key niet zou bestaan volgens de documentatie
Maar 2x : op 1 regel is normaal gesproken ook garantie voor feest
Je had nogal weinig informatie gegeven, dus vandaar dat ik de input_boolean voorgesteld had om er zeker van te zijn of de trigger van 1u geweest was.GoBieN-Be schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 00:34:
[...]
Door dit bericht kreeg ik wel een idee.
Met wat meer informatie (bijvoorbeeld je huidige automation) zal het makkelijker zijn om de meest effectieve oplossing te bepalen. Je laatste opmerking doet me vermoeden dat het om een notificatie voor afval gaat.
Gebruik je hem in de entities card?Toppe schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 09:57:
YAML:
1 icon: phu:garbage-plastic
YAML:
1
2
3
4
5
| type: entities icon: phu:volkswagen entities: - entity: sensor.apk_expiration icon: phu:volkswagen |
Werkt het wel
https://www.rouwette.com/
Zeker, maar wil hem in een template gebruiken. Maar zoals @Septillion al aangeeft moet ik eerst van legacy af….Rouwette schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:56:
[...]
Gebruik je hem in de entities card?
YAML:
1 2 3 4 5 type: entities icon: phu:volkswagen entities: - entity: sensor.apk_expiration icon: phu:volkswagen
Werkt het wel
Ik zou ook graag iets minder automations hebben. Ik heb nu bijvoorbeeld 2 aparte automations voor een zelfde soort actie, spotjes badkamer aan als er beweging is en weer uit na x minuten geen beweging. Moet ik daarvoor dan de modus veranderen want ik kan moeilijk 2 triggers toevoegen want dan gaat de automation niet meer af neem ik aanSeptillion schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:08:
[...]
Ben het deels met je eens, soms schiet daarmee het doel voorbij.
Maar in veel gevallen vind ik het veeeeeeel veel overzichtelijker. De tijd voor de chooser en dat je dan 8 automations voor gelinkte zaken had, horror. Heb er nog een paar maar dan het overzicht houden en bijvoorbeeld zorgen dat situaties elkaar uitsluiten vond ik niet echt overzichtelijker.
Maar ben het er wel mee eens dat er ergens een grens is. Dus ik probeer zaken die duidelijk bij elkaar horen wel in een enkele automation te vatten. Dus licht aan en licht uit is dezelfde automation, maar ook alles rondom de notificatie van de wasmachine bijvoorbeeld.

Makkelijkste is na het aanzetten van de lampen een "Als > dan" toe te voegen met "als: x seconden/minuten geen beweging" "dan: lampen weer uit".Maikie18 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 13:59:
[...]
Ik zou ook graag iets minder automations hebben. Ik heb nu bijvoorbeeld 2 aparte automations voor een zelfde soort actie, spotjes badkamer aan als er beweging is en weer uit na x minuten geen beweging. Moet ik daarvoor dan de modus veranderen want ik kan moeilijk 2 triggers toevoegen want dan gaat de automation niet meer af neem ik aan
[Afbeelding]
All I had to do was follow the damn train.
@Maikie18 Ligt er even aan he je andere automation eruit ziet. Maar in deze zie ik niets dat tijd kost, ofwel, de automation is zo afgelopen en klaar voor de volgende trigger. Dus als de uitschakel-automation ook nergens op wacht in de automation dan kan je ze gewoon samen gooien met een chooser.
PS Altijd makkelijker om automations als yaml te plaatsen ipv als plaatje.
PS Altijd makkelijker om automations als yaml te plaatsen ipv als plaatje.
Zo dan?-CJ schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 14:28:
[...]
Makkelijkste is na het aanzetten van de lampen een "Als > dan" toe te voegen met "als: x seconden/minuten geen beweging" "dan: lampen weer uit".
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
| alias: Spotjes inkomhal aan description: "" trigger: - type: motion platform: device device_id: b5067e2c3ec97368282e22e0ad42a053 entity_id: binary_sensor.sensor_inkomhal_home_security_motion_detection domain: binary_sensor condition: - condition: time weekday: - mon - tue - wed - thu - fri - sat - sun after: "16:00:00" before: "09:00:00" enabled: false - type: is_illuminance condition: device device_id: b5067e2c3ec97368282e22e0ad42a053 entity_id: sensor.sensor_inkomhal_illuminance domain: sensor below: 50 enabled: true action: - type: turn_on device_id: 2cb0e64ad943c63557b61f64c26fbbf0 entity_id: switch.double_switch_2 domain: switch - if: - type: is_no_motion condition: device device_id: b5067e2c3ec97368282e22e0ad42a053 entity_id: binary_sensor.sensor_inkomhal_home_security_motion_detection domain: binary_sensor for: hours: 0 minutes: 1 seconds: 0 then: - type: turn_off device_id: 2cb0e64ad943c63557b61f64c26fbbf0 entity_id: switch.double_switch_2 domain: switch mode: single |
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 18-04-2023 15:49 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! ]
https://www.home-assistan...-assistant-os-release-10/
HA OS 10 is zojuist gereleased.
De installatie hier op een RPi 4 (4GB) ging vlekkenloos.
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Installatie op Intel NUC10 ook prima...Panzer_V schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 16:08:
https://www.home-assistan...-assistant-os-release-10/
Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)
Mmm... Daar moet ik even naar kijken. Kom nog uit de tijd dat HA in opkomst was en toen leek het mij handiger om het via MQTT te laten lopen. Als ik later wilde switchen naar een ander systeem hoefde ik alleen maar aan te sluiten op MQTT en kon ik weer verder. Aangezien ik nooit meer ben gewisseld en HA volgens mij ook het systeem is geworden zou ik eens gaan kijken naar ColoT.Maikie18 schreef op maandag 17 april 2023 @ 17:59:
[...]
Zodra je een Shelley aan je netwerk toevoegt en je zet via de webinterface onder menu "internet en security" optie "advanced - developer setting" > Enable CoIoT" aan dan zie je hem toch al in HA verschijnen en kun je hem toevoegen?
@Maikie18 Nee, dat zal niet werken, niet voor het uitzetten in ieder geval.
De automation gaat niet zitten wachten, dus nadat bij de acties het licht aan is gedaan zal het direct voor geen motion kijken en dat zal nooit waar zijn gezien je daar zojuist op triggerde.
Je krijgt dan iets als:
Dus de automation doet of het licht aan of juist uit en is daarna klaar en aan het wachten op een nieuwe trigger.
Alternatief zou wel kunnen zijn:
In dat geval blijft de automation wel echt aan en blijft wachten op de trigger om uit te gaan. In dit geval met altijd twee opvolgende acties ook nog prima mogelijk. Maar als acties niet altijd opvolgend zijn werkt dit niet. Ook mag je deze automation niet aanpassen of alle automations herladen als je aan het wachten bent tot er geen beweging is. Dan zal de wachtende automation gestopt worden en zal er dus ook niets gebeuren als de beweging weg is.
Reden waarom je dit vaak wat minder ziet en veel mensen lang wachten (zeg, meer dan 10 seconden ofzo) is dat tot recent het aanpassen van een willekeurige automation alle automations werden gestopt die dan bezig waren. Pas recent is het alleen nog de automation die je aanpast die gestopt wordt.
Daarnaast wel de mode iets aangepast naar max_exceeded: silent zodat nieuwe beweging terwijl je aan het wachten bent op een minuut geen beweging (immers loopt de automation dan nog) je geen error in je log krijgt omdat je dan wel een nieuwe trigger hebt terwijl je de automation maar één keer wilt hebben draaien en dus de trigger wilt negeren.
De automation gaat niet zitten wachten, dus nadat bij de acties het licht aan is gedaan zal het direct voor geen motion kijken en dat zal nooit waar zijn gezien je daar zojuist op triggerde.
Je krijgt dan iets als:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
| alias: Spotjes inkomhal description: "" trigger: - type: motion platform: device device_id: b5067e2c3ec97368282e22e0ad42a053 entity_id: binary_sensor.sensor_inkomhal_home_security_motion_detection domain: binary_sensor id: "on" - type: no_motion platform: device device_id: b5067e2c3ec97368282e22e0ad42a053 entity_id: binary_sensor.sensor_inkomhal_home_security_motion_detection domain: binary_sensor for: hours: 0 minutes: 1 seconds: 0 id: "off" condition: [] action: - choose: - conditions: - condition: trigger id: "on" - type: is_illuminance condition: device device_id: b5067e2c3ec97368282e22e0ad42a053 entity_id: sensor.sensor_inkomhal_illuminance domain: sensor below: 50 enabled: true sequence: - type: turn_on device_id: 2cb0e64ad943c63557b61f64c26fbbf0 entity_id: switch.double_switch_2 domain: switch - conditions: - condition: trigger id: "off" sequence: - type: turn_off device_id: 2cb0e64ad943c63557b61f64c26fbbf0 entity_id: switch.double_switch_2 domain: switch mode: single |
Dus de automation doet of het licht aan of juist uit en is daarna klaar en aan het wachten op een nieuwe trigger.
Alternatief zou wel kunnen zijn:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
| alias: Spotjes inkomhal description: "" trigger: - type: motion platform: device device_id: b5067e2c3ec97368282e22e0ad42a053 entity_id: binary_sensor.sensor_inkomhal_home_security_motion_detection domain: binary_sensor condition: - type: is_illuminance condition: device device_id: b5067e2c3ec97368282e22e0ad42a053 entity_id: sensor.sensor_inkomhal_illuminance domain: sensor below: 50 enabled: true action: - type: turn_on device_id: 2cb0e64ad943c63557b61f64c26fbbf0 entity_id: switch.double_switch_2 domain: switch - wait_for_trigger: - type: no_motion platform: device device_id: b5067e2c3ec97368282e22e0ad42a053 entity_id: binary_sensor.sensor_inkomhal_home_security_motion_detection domain: binary_sensor for: hours: 0 minutes: 1 seconds: 0 - type: turn_off device_id: 2cb0e64ad943c63557b61f64c26fbbf0 entity_id: switch.double_switch_2 domain: switch mode: single max_exceeded: silent |
In dat geval blijft de automation wel echt aan en blijft wachten op de trigger om uit te gaan. In dit geval met altijd twee opvolgende acties ook nog prima mogelijk. Maar als acties niet altijd opvolgend zijn werkt dit niet. Ook mag je deze automation niet aanpassen of alle automations herladen als je aan het wachten bent tot er geen beweging is. Dan zal de wachtende automation gestopt worden en zal er dus ook niets gebeuren als de beweging weg is.
Reden waarom je dit vaak wat minder ziet en veel mensen lang wachten (zeg, meer dan 10 seconden ofzo) is dat tot recent het aanpassen van een willekeurige automation alle automations werden gestopt die dan bezig waren. Pas recent is het alleen nog de automation die je aanpast die gestopt wordt.
Daarnaast wel de mode iets aangepast naar max_exceeded: silent zodat nieuwe beweging terwijl je aan het wachten bent op een minuut geen beweging (immers loopt de automation dan nog) je geen error in je log krijgt omdat je dan wel een nieuwe trigger hebt terwijl je de automation maar één keer wilt hebben draaien en dus de trigger wilt negeren.
Zojuist mijn tweede custom_template naar HACS gesubmit, een macro om het goedkoopste blok opeenvolgende uren te vinden bij gebruik van dynamische energie prijzen.
Op dit moment dus nog niet als default in HACS te vinden, maar je kunt het al wel als custom repository in HACS toevoegen.
Zie hier voor meer info:
https://github.com/TheFes/cheapest-energy-hours
Op dit moment dus nog niet als default in HACS te vinden, maar je kunt het al wel als custom repository in HACS toevoegen.
Zie hier voor meer info:
[ Voor 6% gewijzigd door TheFes op 18-04-2023 17:17 ]
Dit werkt prima voor apparaten die over die tijd een vrij constante load hebben, zoals een droger inderdaad. Niet alle apparaten volgen dit patroon, want bijvoorbeeld veel wasmachines hebben hun zwaarste verbruik in het eerste uur (of zelfs eerste paar minuten) en vaatwassers hebben soms 2 opwarmperiodes, bijvoorbeeld als je een voorwas doet.TheFes schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 16:29:
Zojuist mijn tweede custom_template naar HACS gesubmit, een macro om het goedkoopste blok opeenvolgende uren te vinden.
Zie hier voor meer info:
Voor die andere apparaten heb ik het anders aangepakt. Ik heb een automation waarmee ik een verbruikspatroon kan maken voor een apparaat. Hiermee kan ik bijvoorbeeld voor een wasje elke 5 minuten kijken wat het verbruik in die 5 minuten was. Vervolgens sla ik dit patroon op in een input_text, zodat ik het handmatig in een template-sensor kan zetten. Zovaak wijzigt dat toch niet
Vanuit die template sensor bereken ik vervolgens elke dag de beste starttijd op basis van de uurprijzen. Daar heb ik ook een macro voor, hier te vinden.
Deze macro werkt wel specifiek met de manier waarop ik de template sensors heb gemaakt. Een voorbeeld daarvan vind je bijvoorbeeld hier: washing_machine.yaml. De state van de sensor staat voor de attribute die de macro uit moet lezen voor het patroon om mee te rekenen.
Na het ophalen van het patroon berekent de macro alle mogelijke kosten voor dat patroon, zet die in een gesorteerde list, en geeft de timestamp van het moment met de laagste waarde terug. Daar maak ik ook weer sensors van (voorbeeld), zodat ik die kan laten zien in een dashboardje:
:fill(white):strip_exif()/f/image/5itZIo3ugwqWcJbwywSvUVJe.png?f=user_large)
De droger kan ik op deze manier zelfs helemaal automatisch aansturen. Op termijn wil ik dat ook voor de vaatwasser en wasmachine gaan doen (maar die kan ik nu nog niet automatisch starten).
Ik moet eerlijk bekennen dat ik het zelf niet gebruik, ik heb namelijk nog een vaste prijs tot 1 juni 2026.Sicco92 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 16:56:
[...]
Dit werkt prima voor apparaten die over die tijd een vrij constante load hebben, zoals een droger inderdaad. Niet alle apparaten volgen dit patroon, want bijvoorbeeld veel wasmachines hebben hun zwaarste verbruik in het eerste uur (of zelfs eerste paar minuten) en vaatwassers hebben soms 2 opwarmperiodes, bijvoorbeeld als je een voorwas doet.
Voor die andere apparaten heb ik het anders aangepakt. Ik heb een automation waarmee ik een verbruikspatroon kan maken voor een apparaat. Hiermee kan ik bijvoorbeeld voor een wasje elke 5 minuten kijken wat het verbruik in die 5 minuten was. Vervolgens sla ik dit patroon op in een input_text, zodat ik het handmatig in een template-sensor kan zetten. Zovaak wijzigt dat toch niet
Vanuit die template sensor bereken ik vervolgens elke dag de beste starttijd op basis van de uurprijzen. Daar heb ik ook een macro voor, hier te vinden.
Deze macro werkt wel specifiek met de manier waarop ik de template sensors heb gemaakt. Een voorbeeld daarvan vind je bijvoorbeeld hier: washing_machine.yaml. De state van de sensor staat voor de attribute die de macro uit moet lezen voor het patroon om mee te rekenen.
Na het ophalen van het patroon berekent de macro alle mogelijke kosten voor dat patroon, zet die in een gesorteerde list, en geeft de timestamp van het moment met de laagste waarde terug. Daar maak ik ook weer sensors van (voorbeeld), zodat ik die kan laten zien in een dashboardje:
[Afbeelding]
De droger kan ik op deze manier zelfs helemaal automatisch aansturen. Op termijn wil ik dat ook voor de vaatwasser en wasmachine gaan doen (maar die kan ik nu nog niet automatisch starten).
Maar ik zie graag uitdagingen in vragen van anderen, en deze nieuwe macro import functie geeft me dan ook de mogelijkheid er eventueel anderen blij mee te maken.
Maar mocht ik ooit over gaan naar dynamische prijzen, dan zullen er bij mij vast ook nog wel macros bij komen. Heb er nu alleen nog niet verder naar gekeken. Jouw aanpak ziet er dan ook zeker interessant uit!
[ Voor 3% gewijzigd door TheFes op 18-04-2023 17:21 ]
Cool! Je macro's zien er in ieder geval goed en duidelijk uit. En jep, met dynamische stroomprijzen valt er inderdaad genoeg te automatiserenTheFes schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 17:20:
[...]
Ik moet eerlijk bekennen dat ik het zelf niet gebruik, ik heb namelijk nog een vaste prijs tot 1 juni 2026.
Maar ik zie graag uitdagingen in vragen van anderen, en deze nieuwe macro import functie geeft me dan ook de mogelijkheid er eventueel anderen blij mee te maken.
Maar mocht ik ooit over gaan naar dynamische prijzen, dan zullen er bij mij vast ook nog wel macros bij komen. Heb er nu alleen nog niet verder naar gekeken. Jouw aanpak ziet er dan ook zeker interessant uit!
Mocht je nog een extra uitdaging zoeken, misschien kan je je macro dan uitbreiden met een functie om meer gewicht te leggen aan een of meerdere uren. Dus dat je bijvoorbeeld het goedkoopste blok van 4 uren zoekt waarbij het eerste (of n-ste) uur 2x zo zwaar weegt als de andere 3 uren. Dan ben je al aardig op weg naar het inspelen op het verbruikspatroon namelijk.
Dat is een goeie.Sicco92 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 17:31:
[...]
Cool! Je macro's zien er in ieder geval goed en duidelijk uit. En jep, met dynamische stroomprijzen valt er inderdaad genoeg te automatiseren
Mocht je nog een extra uitdaging zoeken, misschien kan je je macro dan uitbreiden met een functie om meer gewicht te leggen aan een of meerdere uren. Dus dat je bijvoorbeeld het goedkoopste blok van 4 uren zoekt waarbij het eerste (of n-ste) uur 2x zo zwaar weegt als de andere 3 uren. Dan ben je al aardig op weg naar het inspelen op het verbruikspatroon namelijk.
Ga ik doen zodra hij in HACS staat. Elke wijziging die ik nu doe zorgt er voor dat ik weer achteraan sta in de rij voor goedkeuring
Hier hangt drie keer de enkele variant aan een Home Assistant Yellow; werkt feilloosn0ss schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 08:34:
Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II
@NDF82 Nu laat jij cruciale info weg, welke Zigbee integratie?
Ik gebruik zelf 8 Ecodim dimmers (enkele versie) via de Hue integratie. Dimmers bevallen super en dimmen ook goed. Met de hand bedienen gaat ook zonder problemen of vertraging.n0ss schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 08:34:
Ehrm, ben nieuw met de materie. ZHA, denk ik?Septillion schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:38:
@NDF82 Nu laat jij cruciale info weg, welke Zigbee integratie?
:strip_exif()/f/image/PhyrzJM1b82FAXztDHLiB1UI.jpg?f=fotoalbum_large)
Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II
Kan iemand mij in de goede richting wijzen? Ik wil een knop op mijn dashboard (switch/schakelaar) en als ik daar op druk wil ik een custom popup met daarin 2 of 3 nieuwe knoppen. Dit om mijn dashboard voor aan de muur zo schoon mogelijk te houden.
Vraagje 
Ik heb hier een Sonoff RF Bridge, geflashed met Tasmota (heb ik hier al eens uitgeschreven), om wat 433mhz hardware te bedienen. Waaronder mijn gordijnen.
Nu wil ik ook aan Google kunnen of 'ie de gordijnen dicht wil doen.
Hiervoor moet je in de configuration.yaml onder 'google_assistant' echter een zogenaamde 'entity_config' meegeven.
Oftewel: Home Assistant entities.
Het ding is dat ik geen Entity heb voor mijn gordijnen.
Ik heb simpelweg nu buttons die een service aanroepen (mqtt.publish met een payload)....
Kan iemand mij uitleggen hoe ik een entity aanmaak in Home Assistant? Het is feitelijk dus een toggle, waarbij HA de laatste state mag onthouden. En mqtt.publish moet aanroepen als ik de toggle omzet.
Ik heb hier een Sonoff RF Bridge, geflashed met Tasmota (heb ik hier al eens uitgeschreven), om wat 433mhz hardware te bedienen. Waaronder mijn gordijnen.
Hiervoor moet je in de configuration.yaml onder 'google_assistant' echter een zogenaamde 'entity_config' meegeven.
Ik heb simpelweg nu buttons die een service aanroepen (mqtt.publish met een payload)....
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| - type: button tap_action: action: call-service service: mqtt.publish service_data: topic: cmnd/rf-bridge/rfraw payload: AAA8xxxxxxxxxxxxxxxx name: Gordijn open icon: mdi:curtains - type: button tap_action: action: call-service service: mqtt.publish service_data: topic: cmnd/rf-bridge/rfraw payload: AAA8yyyyyyyyyyyyyyyy name: Gordijn sluiten icon: mdi:curtains-closed |
Kan iemand mij uitleggen hoe ik een entity aanmaak in Home Assistant? Het is feitelijk dus een toggle, waarbij HA de laatste state mag onthouden. En mqtt.publish moet aanroepen als ik de toggle omzet.
[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 18-04-2023 20:58 ]
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Kan je iets met een template switch? Dat is een switch die je helemaal zelf kan inrichten. Je kunt dus zelf weten welke acties er uitgevoerd moeten worden als deze switch aan en uit gaat. Waarschijnlijk kan je daar je MQTT publish acties in kwijtRichh schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:57:
Vraagje
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 - type: button tap_action: action: call-service service: mqtt.publish service_data: topic: cmnd/rf-bridge/rfraw payload: AAA8xxxxxxxxxxxxxxxx name: Gordijn open icon: mdi:curtains - type: button tap_action: action: call-service service: mqtt.publish service_data: topic: cmnd/rf-bridge/rfraw payload: AAA8yyyyyyyyyyyyyyyy name: Gordijn sluiten icon: mdi:curtains-closed
Het lijkt me dat je een MQTT cover aan wil maken dan:Richh schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:57:
Vraagje
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 - type: button tap_action: action: call-service service: mqtt.publish service_data: topic: cmnd/rf-bridge/rfraw payload: AAA8xxxxxxxxxxxxxxxx name: Gordijn open icon: mdi:curtains - type: button tap_action: action: call-service service: mqtt.publish service_data: topic: cmnd/rf-bridge/rfraw payload: AAA8yyyyyyyyyyyyyyyy name: Gordijn sluiten icon: mdi:curtains-closed
https://www.home-assistant.io/integrations/cover.mqtt/
of inderdaad een template cover zoals @Septillion hieronder aangeeft
@Richh Volgens mij kan je dat zo in een Cover template gooien. Als je geen feedback van je gordijn hebt zet je optimistic: true.
Gezien het over MQTT gaat kan een MQTT cover ook.
Gezien het over MQTT gaat kan een MQTT cover ook.
[ Voor 11% gewijzigd door Septillion op 18-04-2023 21:05 ]
Goed opgemerkt, helemaal correctTheFes schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:10:
[...]
....
Je laatste opmerking doet me vermoeden dat het om een notificatie voor afval gaat.
Notificatie naar de App voor de Afvalbeheer integratie.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| alias: 'APP: Notificatie morgen afval' description: '' trigger: - platform: time_pattern hours: '19' minutes: '30' seconds: '00' condition: - condition: not conditions: - condition: state entity_id: sensor.recycleapp_morgen state: Geen action: - service: notify.mobile_app_***** data: message: Ophaling {{ states("sensor.recycleapp_eerst_volgende") }} title: Afval buiten zetten vanavond data: channel: notify_afval ttl: 0 priority: high color: '#2df54e' sticky: 'true' importance: high |
Beetje ingewikkelde time trigger heb je nu gemaakt. Maar verder moet dit wel werkenGoBieN-Be schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:20:
[...]
Goed opgemerkt, helemaal correct
Notificatie naar de App voor de Afvalbeheer integratie.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 alias: 'APP: Notificatie morgen afval' description: '' trigger: - platform: time_pattern hours: '19' minutes: '30' seconds: '00' condition: - condition: not conditions: - condition: state entity_id: sensor.recycleapp_morgen state: Geen action: - service: notify.mobile_app_***** data: message: Ophaling {{ states("sensor.recycleapp_eerst_volgende") }} title: Afval buiten zetten vanavond data: channel: notify_afval ttl: 0 priority: high color: '#2df54e' sticky: 'true' importance: high
YAML:
1
2
3
| trigger: - platform: time at: "19:30" |
@Sicco92 @TheFes @Septillion thnx!!! Jullie zijn helden 
Een MQTT cover kreeg ik zo snel niet voor elkaar, ik vrees ook dat in mijn Zigbee2MQTT devices gaat lopen en dan wordt het een zooitje
Met de template switch was het ongetwijfeld ook gelukt trouwens.
Maar heb uiteindelijk voor de gewone cover template gekozen
dat was vrij simpel. Het enige gekke is dat een service call in lovelace frontend 'service_data' nodig heeft, en in deze yaml dus enkel 'data':
Super nice. Ik had eerst dus altijd 3 buttons naast elkaar...
Nu dus 1 button die de laatste state onthoud
:fill(white):strip_exif()/f/image/MbCzjeQFR3U1nfUcqbEEB5PN.png?f=user_large)
En dus de mooiste magic:
"Hey Google, doe de gordijnen in de slaapkamer open" werkt
Een MQTT cover kreeg ik zo snel niet voor elkaar, ik vrees ook dat in mijn Zigbee2MQTT devices gaat lopen en dan wordt het een zooitje
Maar heb uiteindelijk voor de gewone cover template gekozen
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| cover: - platform: template covers: gordijnen_slaapkamer: device_class: curtain friendly_name: "Gordijnen slaapkamer" open_cover: service: mqtt.publish data: topic: cmnd/rf-bridge/rfraw payload: AAA8xxxxxxx close_cover: service: mqtt.publish data: topic: cmnd/rf-bridge/rfraw payload: AAA8xxxxxxxx stop_cover: service: mqtt.publish data: topic: cmnd/rf-bridge/rfraw payload: AAA8xxxxxxxxxx |
:fill(white):strip_exif()/f/image/MbCzjeQFR3U1nfUcqbEEB5PN.png?f=user_large)
En dus de mooiste magic:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| google_assistant: project_id: xxxxx service_account: xxxxx report_state: true exposed_domains: - cover entity_config: cover.gordijnen_slaapkamer: name: "gordijnen slaapkamer" aliases: - "gordijnen in de slaapkamer" |
[ Voor 16% gewijzigd door Richh op 18-04-2023 21:47 ]
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Dat is nog een beetje een vreemde in LoveLace. Op alle andere plaatsen is het gewoon data.Richh schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:46:
Het enige gekke is dat een service call in lovelace frontend 'service_data' nodig heeft, en in deze yaml dus enkel 'data'
data: mag ook gewoon in een tap_actionRichh schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:46:
@Sicco92 @TheFes @Septillion thnx!!! Jullie zijn helden
Maar heb uiteindelijk voor de gewone cover template gekozendat was vrij simpel. Het enige gekke is dat een service call in lovelace frontend 'service_data' nodig heeft, en in deze yaml dus enkel 'data':
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 cover: - platform: template covers: gordijnen_slaapkamer: device_class: curtain friendly_name: "Gordijnen slaapkamer" open_cover: service: mqtt.publish data: topic: cmnd/rf-bridge/rfraw payload: AAA8xxxxxxx close_cover: service: mqtt.publish data: topic: cmnd/rf-bridge/rfraw payload: AAA8xxxxxxxx stop_cover: service: mqtt.publish data: topic: cmnd/rf-bridge/rfraw payload: AAA8xxxxxxxxxx
[Afbeelding]
En dus de mooiste magic:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 google_assistant: project_id: xxxxx service_account: xxxxx report_state: true exposed_domains: - cover entity_config: cover.gordijnen_slaapkamer: name: "gordijnen slaapkamer" aliases: - "gordijnen in de slaapkamer"
Zie ook de docs
Voorheen was daar inderdaad wel service_data: nodig, en dat werkt dus ook bij gewoon om oude configuratie te laten werken.
De enige uitzondering die ik ken is custom: button-card, die moet nog service_data: hebben.
Zijn er hier Tweakers die Tibber in Nederland als elektraleverancier hebben en de integratie in HA gebruiken?
Ik heb namelijk al een tijd last van dat de integratie stopt en niet automatische wordt gereloaded door watchdog. Hierover loopt al een tijdje een bugreport op Github: https://github.com/home-assistant/core/issues/89235
Eerste was het op de momenten dat mijn mobiele breedbandverbinding een nieuw ipadres toegewezen kreeg of een andere storing had, maar sinds 2023.3 komt het veel vaker voor.
Nu ben ik vooral benieuwd of Nederlandse gebruikers van Tibber met HA dat ook zo ervaren? Vooralsnog zie ik namelijk voornamelijk reacties hierover op de Zweedse HA gebruikerspagina op facebook en niets bij Nederlandse gebruikers.
In de thread op GitHub lezen twee medewerkers van Tibber mee (waarvan 1 de ontwikkelaar van de integratie is) dus wellicht is het goede input als blijkt dat het bij Nederlandse tibberabonnees wel goed gaat. (zijn toch andere prijzen enz en dus misschien wel andere server ofzo)
Ik heb namelijk al een tijd last van dat de integratie stopt en niet automatische wordt gereloaded door watchdog. Hierover loopt al een tijdje een bugreport op Github: https://github.com/home-assistant/core/issues/89235
Eerste was het op de momenten dat mijn mobiele breedbandverbinding een nieuw ipadres toegewezen kreeg of een andere storing had, maar sinds 2023.3 komt het veel vaker voor.
Nu ben ik vooral benieuwd of Nederlandse gebruikers van Tibber met HA dat ook zo ervaren? Vooralsnog zie ik namelijk voornamelijk reacties hierover op de Zweedse HA gebruikerspagina op facebook en niets bij Nederlandse gebruikers.
In de thread op GitHub lezen twee medewerkers van Tibber mee (waarvan 1 de ontwikkelaar van de integratie is) dus wellicht is het goede input als blijkt dat het bij Nederlandse tibberabonnees wel goed gaat. (zijn toch andere prijzen enz en dus misschien wel andere server ofzo)
Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.
Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.