Dat is de ecodim 07 geloof ik? Dit draai je via Deconz of?NDF82 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:02:
[...]
Hier hangt drie keer de enkele variant aan een Home Assistant Yellow; werkt feilloos
Vraagje, Ik heb de GoodWe GW5000-DNS toegevoegd aan HomeAssistant en ik had perongeluk de Grid export limit aangepast, deze stond standaard op -1. Nu kan ik deze niet terugzetten naar -1. Ik heb deze maar op 5000 gezet.
Nu lees ik op https://github.com/mleten...-inverter/discussions/100 dat iemand hetzelfde heeft gedaan: Oplossing is geweest: "In the inverter you have the setting, turn it off"
Kan iemand aangeven waar deze optie zit?
Nu lees ik op https://github.com/mleten...-inverter/discussions/100 dat iemand hetzelfde heeft gedaan: Oplossing is geweest: "In the inverter you have the setting, turn it off"
Kan iemand aangeven waar deze optie zit?
[ Voor 255% gewijzigd door Isane op 19-04-2023 08:05 ]
Ja, dat klopt: https://www.ecobright.nl/...odim-07-zigbee-basic.htmln0ss schreef op woensdag 19 april 2023 @ 07:41:
[...]
Dat is de ecodim 07 geloof ik? Dit draai je via Deconz of?
Nee, niet Dconz maar:
:strip_exif()/f/image/PhyrzJM1b82FAXztDHLiB1UI.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb er drie stuks van en die hangen nu een klein jaar.
1 keer gehad dat 1 dimmer een dag niet bereikbaar was vanuit HA. Maar dat loste zichzelf op
Vrijdag twee Somfy tilt only motoren installeren in mn jaloezieën.
:strip_exif()/f/image/iJNs9cwou1Eq9TuxgXBQPxYQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat wil ik dan via de Somfy Tahoma aan gaan sturen vanuit HA. Kennelijk heeft de Tahoma tegenwoordig ook een "local API"
[ Voor 35% gewijzigd door NDF82 op 19-04-2023 08:07 ]
Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II
top ben benieuwd! Heb nu mijn lampen en aqara temp/motion sensors via DeConz.NDF82 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 08:01:
[...]
Ja, dat klopt: https://www.ecobright.nl/...odim-07-zigbee-basic.html
Nee, niet Dconz maar:
[Afbeelding]
Heb er drie stuks van en die hangen nu een klein jaar.
1 keer gehad dat 1 dimmer een dag niet bereikbaar was vanuit HA. Maar dat loste zichzelf op![]()
Vrijdag twee Somfy tilt only motoren installeren in mn jaloezieën.
[Afbeelding]
Dat wil ik dan via de Somfy Tahoma aan gaan sturen vanuit HA. Kennelijk heeft de Tahoma tegenwoordig ook een "local API"
Liefst heb ik deze hieraan gekoppeld anders moet ik met alles over naar ZHA of Zigbee2mqtt voor een aantal van die ecodim dimmers.
Iemand anders ervaring met deze dimmers in Deconz?
Ik heb 3 methodes gevonden om mijn 2 buttoncards te gaan centreren.
1. in een vertical stack steken
2. in een grid steken met 1 kolom
3. een custom button card maken met daar de voorwaarde center in.
Dit werkt bij allemaal niet jammergenoeg
Iemand die me kan helpen ?
>YAML:
>YAML:
>YAML:
Check even hoe je yaml code tags doet
>YAML:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
| - type: vertical-stack cards: - type: horizontal-stack alignment: center cards: - type: 'custom:button-card' - type: 'custom:button-card' |
>YAML:
YAML:
1
2
3
4
| - type: grid columns: 1 square: false cards: |
>YAML:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| - type: "custom:mod-card" style: hui-horizontal-stack-card$: | #root { justify-content: center; } card: - type: vertical-stack cards: - type: horizontal-stack alignment: center cards: - type: 'custom:button-card' - type: 'custom:button-card' |
Check even hoe je yaml code tags doet
[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 19-04-2023 13:10 . Reden: Denk aan de ' yaml' bij code-tags aub ]
Hier tot dusver geen problemen opgemerkt...Backpacker schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 22:32:
Zijn er hier Tweakers die Tibber in Nederland als elektraleverancier hebben en de integratie in HA gebruiken?
Ik heb namelijk al een tijd last van dat de integratie stopt en niet automatische wordt gereloaded door watchdog. Hierover loopt al een tijdje een bugreport op Github: https://github.com/home-assistant/core/issues/89235
Eerste was het op de momenten dat mijn mobiele breedbandverbinding een nieuw ipadres toegewezen kreeg of een andere storing had, maar sinds 2023.3 komt het veel vaker voor.
Nu ben ik vooral benieuwd of Nederlandse gebruikers van Tibber met HA dat ook zo ervaren? Vooralsnog zie ik namelijk voornamelijk reacties hierover op de Zweedse HA gebruikerspagina op facebook en niets bij Nederlandse gebruikers.
In de thread op GitHub lezen twee medewerkers van Tibber mee (waarvan 1 de ontwikkelaar van de integratie is) dus wellicht is het goede input als blijkt dat het bij Nederlandse tibberabonnees wel goed gaat. (zijn toch andere prijzen enz en dus misschien wel andere server ofzo)
Bij YAML is het aantal spaties nogal van belang, en bij die eerste bijv. heb je de tekst niet goed uitgelijnd. Onderstaand werkt bij bij prima:Faece schreef op woensdag 19 april 2023 @ 08:33:
Ik heb 3 methodes gevonden om mijn 2 buttoncards te gaan centreren.
>YAML:
code:
1 2 3 4 5 6 7- type: vertical-stack cards: - type: horizontal-stack alignment: center cards: - type: 'custom:button-card' - type: 'custom:button-card'
>YAML:
code:
1 2 3 4 - type: grid columns: 1 square: false cards:
>YAML:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16- type: "custom:mod-card" style: hui-horizontal-stack-card$: | #root { justify-content: center; } card: - type: vertical-stack cards: - type: horizontal-stack alignment: center cards: - type: 'custom:button-card' - type: 'custom:button-card'
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
| type: vertical-stack cards: - type: horizontal-stack alignment: center cards: - type: 'custom:button-card' - type: 'custom:button-card' |
Hey allemaal,
Ik heb al jaren een aantal rolluiken met Somfy IO. Echter geen automatisering, omdat ik me een beetje verkeken had op de prijzen van de Somfy IO modems. Ik zie nu een nieuw product op hun website staan. Iemand enig idee of dit te intergreren is met HA?
https://shop.somfy.nl/som...b-eHJx7JtZhRoCUNoQAvD_BwE
Ik heb al jaren een aantal rolluiken met Somfy IO. Echter geen automatisering, omdat ik me een beetje verkeken had op de prijzen van de Somfy IO modems. Ik zie nu een nieuw product op hun website staan. Iemand enig idee of dit te intergreren is met HA?
Ik heb het even gevraagd op de Discord server van de Overkiz integratiefrozenflame schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:16:
Hey allemaal,
En het antwoord is: Ja, maar er is geen lokale API mogelijk met dat device. Communicatie moet dus over de cloud.
[ Voor 7% gewijzigd door TheFes op 19-04-2023 09:32 ]
Ronker32 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 08:57:
[...]
Bij YAML is het aantal spaties nogal van belang, en bij die eerste bijv. heb je de tekst niet goed uitgelijnd. Onderstaand werkt bij bij prima:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 type: vertical-stack cards: - type: horizontal-stack alignment: center cards: - type: 'custom:button-card' - type: 'custom:button-card'
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| - type: vertical-stack cards: - type: horizontal-stack alignment: center cards: - type: 'custom:button-card' template: chip_navigate variables: ulm_chip_navigate_path: verbruikgisteren ulm_chip_navigate_icon: mdi:flash ulm_chip_navigate_icon_color : grey - type: 'custom:button-card' template: chip_navigate variables: ulm_chip_navigate_path: grafiekverbruik ulm_chip_navigate_icon: mdi:chart-bar ulm_chip_navigate_icon_color : grey |
Dit doet het bij mij alvast niet. Mijn "indentatie" was ok, maar ging mis bij het kopieren
We hebben hier een vrij ouderwetse Polk Signa S1 soundbar staan die draadloos alleen met bluetooth te verbinden is. Nu heb ik ook HA draaien op een RPi 3 met bluetooth en ben ik benieuwd of het mogelijk is om de soundbar "smart" te maken door deze elke keer als je m aanzet te laten verbinden met HA en van daaruit bv Spotify af te spelen. Weet iemand of dit mogelijk is? Alvast bedankt!
Als je hem als media_player in HA krijgt zeker.TorpedoX_88 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:51:
We hebben hier een vrij ouderwetse Polk Signa S1 soundbar staan die draadloos alleen met bluetooth te verbinden is. Nu heb ik ook HA draaien op een RPi 3 met bluetooth en ben ik benieuwd of het mogelijk is om de soundbar "smart" te maken door deze elke keer als je m aanzet te laten verbinden met HA en van daaruit bv Spotify af te spelen. Weet iemand of dit mogelijk is? Alvast bedankt!
https://www.rouwette.com/
Je indentatie is in dit voorbeeld ook niet goed, kijk o.a. naar de eerste custom button card, die heeft slechts 1 spatie waar hij er waarschijnlijk 0 of 2 moet hebben. Daarnaast vermoed ik dat dit niet de gehele code van de kaart is, als je kijkt in mijn voorbeeld begint de code van de kaart zonder '- type: vertical-stack' maar met 'type: vertical-stack'.Faece schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:30:
[...]
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 - type: vertical-stack cards: - type: horizontal-stack alignment: center cards: - type: 'custom:button-card' template: chip_navigate variables: ulm_chip_navigate_path: verbruikgisteren ulm_chip_navigate_icon: mdi:flash ulm_chip_navigate_icon_color : grey - type: 'custom:button-card' template: chip_navigate variables: ulm_chip_navigate_path: grafiekverbruik ulm_chip_navigate_icon: mdi:chart-bar ulm_chip_navigate_icon_color : grey
Dit doet het bij mij alvast niet. Mijn "indentatie" was ok, maar ging mis bij het kopieren
Werkt het anders zonder custom button card wel?
Na wat zoekwerk lijkt dat nog een behoorlijke opgave te zijn, heb jij of iemand anders toevallig ervaring met het verbinden van een simpele bluetooth speaker met HA en vervolgens muziek afspelen daarover met bv de Spotify HA integratie?Rouwette schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:53:
[...]
Als je hem als media_player in HA krijgt zeker.
Bluetooth kan automatisch koppelen, of dat met speakers gaat weet ik niet, nog niet met mijn JBL geprobeerd.TorpedoX_88 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:41:
[...]
Na wat zoekwerk lijkt dat nog een behoorlijke opgave te zijn, heb jij of iemand anders toevallig ervaring met het verbinden van een simpele bluetooth speaker met HA en vervolgens muziek afspelen daarover met bv de Spotify HA integratie?
Onze Oral B tandenborstels werden bijvoorbeeld automatisch gevonden.
Dat zal niet gaan. HA kan geen audio versturen over BT. Wat je zou kunnen doen is een Google Nest Mini kopen, die aan de Soundbar koppelen en de Soundbar als standaard afspeelapparaat instellen. De Nest Mini kun je dan wel vanuit HA aansturen.TorpedoX_88 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:41:
[...]
Na wat zoekwerk lijkt dat nog een behoorlijke opgave te zijn, heb jij of iemand anders toevallig ervaring met het verbinden van een simpele bluetooth speaker met HA en vervolgens muziek afspelen daarover met bv de Spotify HA integratie?
Je zou de microfoon uit kunnen zetten als je altijd luisterende microfoon wil.
Ik heb in meerdere ruimtes Google Home speakers staan die ik gebruik om HA aan te sturen.
Weet iemand een methode om na te gaan welke van de spekaers een commando heeft opgepikt?
Weet iemand een methode om na te gaan welke van de spekaers een commando heeft opgepikt?
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Jouw tandenborstel stuurt om de zoveel tijd wat data de lucht in, en die pikt HA op. Dat is wel wat anders dan muziek versturen.Rouwette schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:44:
[...]
Bluetooth kan automatisch koppelen, of dat met speakers gaat weet ik niet, nog niet met mijn JBL geprobeerd.
Onze Oral B tandenborstels werden bijvoorbeeld automatisch gevonden.
Dat is waar, ik gebruik ook geen BT speakers, enkel de Google Nest of een AudioCast aan een oude radio.TheFes schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:46:
[...]
Jouw tandenborstel stuurt om de zoveel tijd wat data de lucht in, en die pikt HA op. Dat is wel wat anders dan muziek versturen.
Volgens mij zit dat in het event wat je binnenkrijgt op je bus in HA toch? Zou in Developer Tools ff een listener starten en dan een commando sturen.Ortep schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:45:
Ik heb in meerdere ruimtes Google Home speakers staan die ik gebruik om HA aan te sturen.
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Welke listener moet ik dan starten?DennusB schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:54:
[...]
Volgens mij zit dat in het event wat je binnenkrijgt op je bus in HA toch? Zou in Developer Tools ff een listener starten en dan een commando sturen.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Bedankt voor de reacties allemaal!
Kan HA op geen enkele manier audio versturen over BT? In dat geval zijn zo'n Nest Mini of Audiocast (in een andere post) wel interessante low cost opties om de soundbar smart te makenTheFes schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:44:
[...]
Dat zal niet gaan. HA kan geen audio versturen over BT. Wat je zou kunnen doen is een Google Nest Mini kopen, die aan de Soundbar koppelen en de Soundbar als standaard afspeelapparaat instellen. De Nest Mini kun je dan wel vanuit HA aansturen.
Je zou de microfoon uit kunnen zetten als je altijd luisterende microfoon wil.
Wat ik daarvoor heb gedaan is een routine gemaakt in Google Home.Ortep schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:45:
Daarmee start ik een script en dat gaat wachten tot één van de Google Home speakers een specifieke actie doet (in mijn geval het spelen van Witte Ruis). Vervolgens voer ik de gewenste acties uit op die speaker.
Het is onderdeel van mijn Google Home Resume package
HA weet niet van welke speaker het komt, alleen van welke user en dat het via Google komtDennusB schreef op woensdag 19 april 2023 @ 11:54:
[...]
Volgens mij zit dat in het event wat je binnenkrijgt op je bus in HA toch? Zou in Developer Tools ff een listener starten en dan een commando sturen.
HA niet, en vind ik ook niet zo gek. Maar HA zal op hardware draaien waar wellicht ook weer software op kan dat een mediaspeler is en via Bluetooth kan afspelen? MPD bv, of mogelijk die Spotify Connect daemon/client, of Volumio (alhoewel dat volgens mij weer een volledig OS is en geen losse software).TorpedoX_88 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 12:01:
Bedankt voor de reacties allemaal!
[...]
Kan HA op geen enkele manier audio versturen over BT? In dat geval zijn zo'n Nest Mini of Audiocast (in een andere post) wel interessante low cost opties om de soundbar smart te maken
Ga je de readme nog voorzien van een voorbeeldje?TheFes schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 16:29:
Zojuist mijn tweede custom_template naar HACS gesubmit, een macro om het goedkoopste blok opeenvolgende uren te vinden bij gebruik van dynamische energie prijzen.
Op dit moment dus nog niet als default in HACS te vinden, maar je kunt het al wel als custom repository in HACS toevoegen.
Zie hier voor meer info:
https://github.com/TheFes/cheapest-energy-hours
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
button-card gekoppeld aan een popup card. Geen knoppen maar 2 tekstjes en het werktWoBBeL schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:32:
Kan iemand mij in de goede richting wijzen? Ik wil een knop op mijn dashboard (switch/schakelaar) en als ik daar op druk wil ik een custom popup met daarin 2 of 3 nieuwe knoppen. Dit om mijn dashboard voor aan de muur zo schoon mogelijk te houden.
Ja, maar ook pas na approval in HACS dan. Zal wel vast en PR klaar zettenToppe schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:09:
[...]
Ga je de readme nog voorzien van een voorbeeldje?
Ik kan sinds kort mijn Eco mode niet meer inschakelen van mijn Nest thermostaat (preset_mode naar "eco" of "none"). Als ik dit via HA stuur gebeurt er niks met mijn Nest thermostaat. Via de app en de thermostaat zelf kan ik wél Eco inschakelen.
Als ik de status aanpas naar "heat" of naar "off" vanuit HA dan komt dit wel netjes aan bij de thermostaat
In de HA Gui kan ik de "voorinstelling" ook op "Geen" of op "Eco" zetten maar hij springt elke keer terug naar Eco. Ik heb de logging aangezet (zie hieronder) maar zie niks verschijnen om het moment dat ik preset_mode aanpas.
[edit]
work around via Google Assistant SDK gebruikt maar toch, als iemand weet of t zonder ook weer kan werken zou fijn zijn
Als ik de status aanpas naar "heat" of naar "off" vanuit HA dan komt dit wel netjes aan bij de thermostaat
In de HA Gui kan ik de "voorinstelling" ook op "Geen" of op "Eco" zetten maar hij springt elke keer terug naar Eco. Ik heb de logging aangezet (zie hieronder) maar zie niks verschijnen om het moment dat ik preset_mode aanpas.
code:
1
2
3
| homeassistant.components.nest: debug
google_nest_sdm.event: debug
google_nest_sdm.event.device: debug |
[edit]
work around via Google Assistant SDK gebruikt maar toch, als iemand weet of t zonder ook weer kan werken zou fijn zijn
[ Voor 15% gewijzigd door WoBBeL op 19-04-2023 13:48 ]
De Spotify Connect add-on zou het inderdaad moeten kunnen gezien de volgende tekst in de documentatie; "For example; Running Home Assistant on a Raspberry Pi with this add-on installed will allow you to play your Spotify music on the Pi. So all you'll have to do is hook up your sound system to the Pi and start booming!". Als het me lukt om de soundbar via bluetooth met HA op de RPi te connecten zou het dus moeten werken wat ik zeker ga proberen, bedankt voor de hulp in ieder geval!RobertMe schreef op woensdag 19 april 2023 @ 12:37:
[...]
HA niet, en vind ik ook niet zo gek. Maar HA zal op hardware draaien waar wellicht ook weer software op kan dat een mediaspeler is en via Bluetooth kan afspelen? MPD bv, of mogelijk die Spotify Connect daemon/client, of Volumio (alhoewel dat volgens mij weer een volledig OS is en geen losse software).
Dat gaat dus met alleen HA en Spotify Connect nog steeds niet. HA kan geen BT audio versturen (zonder eventuele aanvullende add-ons)TorpedoX_88 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:20:
[...]
De Spotify Connect add-on zou het inderdaad moeten kunnen gezien de volgende tekst in de documentatie; "For example; Running Home Assistant on a Raspberry Pi with this add-on installed will allow you to play your Spotify music on the Pi. So all you'll have to do is hook up your sound system to the Pi and start booming!". Als het me lukt om de soundbar via bluetooth met HA op de RPi te connecten zou het dus moeten werken wat ik zeker ga proberen, bedankt voor de hulp in ieder geval!
Gezien het over addons gaat zal het dus wel om "HA" / "HA OS" gaan (en niet "HA core"). Gezien er blijkbaar een Spotify Connect addon is om Spotify af te spelen zal er in HAOS ook wel audio support zitten. Grote kans is dan dat HAOS "gewoon" PulseAudio gebruikt. En die heeft dan ook weer prima ondersteuning voor Bluetooth. De enige vraag is dan dus of/hoe je PulseAudio + Bluetooth kunt configureren binnen HAOS. Maar zeer grote kans dat ee software er al op staat. Dus worst case dat je in dat geval zelf config files moet gaan zitten aanpassen.TheFes schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:24:
[...]
Dat gaat dus met alleen HA en Spotify Connect nog steeds niet. HA kan geen BT audio versturen (zonder eventuele aanvullende add-ons)
Het gaat inderdaad om HA OS. Config files aanpassen ligt nog net binnen mijn huidige HA skills dus dat moet lukken mocht dat nodig zijn, maar hopelijk gaat het zonder dat al werkenRobertMe schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:35:
[...]
Gezien het over addons gaat zal het dus wel om "HA" / "HA OS" gaan (en niet "HA core"). Gezien er blijkbaar een Spotify Connect addon is om Spotify af te spelen zal er in HAOS ook wel audio support zitten. Grote kans is dan dat HAOS "gewoon" PulseAudio gebruikt. En die heeft dan ook weer prima ondersteuning voor Bluetooth. De enige vraag is dan dus of/hoe je PulseAudio + Bluetooth kunt configureren binnen HAOS. Maar zeer grote kans dat ee software er al op staat. Dus worst case dat je in dat geval zelf config files moet gaan zitten aanpassen.
Met welke intergratie/entiteit kan ik het totale stroomverbruik zien van vandaag in mijn meterkast?
Zonnepanelen hebben de sensor sensor.today_s_pv_generation
[ Voor 27% gewijzigd door Isane op 19-04-2023 14:40 ]
Die kun je zelf maken met een utility meter (nutsmeter)Isane schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:36:
Met welke entiteit kan ik het totale stroomverbruik zien van vandaag in mijn meterkast?
Het netto verbruik kun je het beste uitlezen via je slimme meter.Isane schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:36:
Met welke intergratie/entiteit kan ik het totale stroomverbruik zien van vandaag in mijn meterkast?
De productie kun je uitlezen via de sensor.today_s_pv_generation van je omvormer.
Wil je het bruto verbruik weten. dan moet je die 2 bij elkaar optellen (of aftrekken, afhankelijk van het min-teken).
Al een tijdje een beetje irritant issue met Waze Reistijden integratie, had 5 routes geconfigureerd welke allemaal werken zonder problemen. Een route moest gewijzigd worden en dus die route verwijderd en een nieuwe gepoogd toe te voegen, maar dat toevoegen faalt altijd met een 'unknown error'. Of ik nou een person en zone entry gebruikt, coordinaten, een adres, het maakt niet uit. Ook een unieke naam geprobeerd voor de route (dacht dat er wellicht onder water een conflict was met de oude, verwijderde, entry).
iemand enig idee? Vind online vrij weinig, dus het lijkt echt specifiek aan mijn installatie te liggen?
iemand enig idee? Vind online vrij weinig, dus het lijkt echt specifiek aan mijn installatie te liggen?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
| 2023-04-19 15:53:21.396 ERROR (MainThread) [aiohttp.server] Error handling request
Traceback (most recent call last):
File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/aiohttp/web_protocol.py", line 433, in _handle_request
resp = await request_handler(request)
File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/aiohttp/web_app.py", line 504, in _handle
resp = await handler(request)
File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/aiohttp/web_middlewares.py", line 117, in impl
return await handler(request)
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/http/security_filter.py", line 85, in security_filter_middleware
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/http/forwarded.py", line 100, in forwarded_middleware
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/http/request_context.py", line 28, in request_context_middleware
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/http/ban.py", line 80, in ban_middleware
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/http/auth.py", line 235, in auth_middleware
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/http/view.py", line 146, in handle
result = await result
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/config/config_entries.py", line 180, in post
return await super().post(request, flow_id)
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/http/data_validator.py", line 72, in wrapper
result = await method(view, request, data, *args, **kwargs)
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/data_entry_flow.py", line 110, in post
result = await self._flow_mgr.async_configure(flow_id, data)
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/data_entry_flow.py", line 271, in async_configure
result = await self._async_handle_step(
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/data_entry_flow.py", line 367, in _async_handle_step
result: FlowResult = await getattr(flow, method)(user_input)
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/waze_travel_time/config_flow.py", line 98, in async_step_user
if await self.hass.async_add_executor_job(
File "/usr/local/lib/python3.10/concurrent/futures/thread.py", line 58, in run
result = self.fn(*self.args, **self.kwargs)
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/waze_travel_time/helpers.py", line 16, in is_valid_config_entry
WazeRouteCalculator(origin, destination, region).calc_all_routes_info()
File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/WazeRouteCalculator/WazeRouteCalculator.py", line 209, in calc_all_routes_info
results = {"%s-%s" % (route['routeType'][0], route['shortRouteName']): self._add_up_route(route['results' if 'results' in route else 'result'], real_time=real_time, stop_at_bounds=stop_at_bounds) for route in routes}
File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/WazeRouteCalculator/WazeRouteCalculator.py", line 209, in
results = {"%s-%s" % (route['routeType'][0], route['shortRouteName']): self._add_up_route(route['results' if 'results' in route else 'result'], real_time=real_time, stop_at_bounds=stop_at_bounds) for route in routes}
KeyError: 'shortRouteName' |
En hoe doe ik dat van gisteren ? Ben daarop vastgelopen...TheFes schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:40:
[...]
Die kun je zelf maken met een utility meter (nutsmeter)
Van gisteren gaat niet.Faece schreef op woensdag 19 april 2023 @ 16:53:
[...]
En hoe doe ik dat van gisteren ? Ben daarop vastgelopen...
De data van gisteren staat wel in een attribute van de dagelijkse utility meter.
Reolink gebruikers, dit wou ik even delen. (Kon dit zelf bijna niet vinden haha)
Voor de mensen met ios en home assistant, hier is uri voor de app openen vanuit de notification.
Voor de mensen met ios en home assistant, hier is uri voor de app openen vanuit de notification.
code:
1
2
3
4
| actions: - action: URI title: Reolink uri: fb1675493782511558:// |
automation fanboy
Ronker32 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:59:
[...]
Je indentatie is in dit voorbeeld ook niet goed, kijk o.a. naar de eerste custom button card, die heeft slechts 1 spatie waar hij er waarschijnlijk 0 of 2 moet hebben. Daarnaast vermoed ik dat dit niet de gehele code van de kaart is, als je kijkt in mijn voorbeeld begint de code van de kaart zonder '- type: vertical-stack' maar met 'type: vertical-stack'.
Werkt het anders zonder custom button card wel?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| title: "Je verbruik" path: "verbruik" cards: - type: 'custom:button-card' template: card_title label: Je Verbruik - type: horizontal-stack alignment: center cards: - type: 'custom:button-card' template: chip_navigate variables: ulm_chip_navigate_path: verbruikgisteren ulm_chip_navigate_icon: mdi:flash ulm_chip_navigate_icon_color : grey - type: 'custom:button-card' template: chip_navigate variables: ulm_chip_navigate_path: grafiekverbruik ulm_chip_navigate_icon: mdi:chart-bar ulm_chip_navigate_icon_color : grey |
dit is nu enkel een titel en de 2 knoppen die zouden centraal moeten komen. Indentatie lijkt nu toch echt goed te zijn ? Cards, dan 2 spaties, en in de horizontal stack ook weer cards en 2 keer inspringen...
werkt niet trouwens
Je definieert hier geen card, dus je mist bijvoorbeeld type: vertical-stack. Hoe maak je overigens je cards? Doe je dat via YAML of via de GUI? Ik probeer vaak met de GUI de basis neer te zetten en pas vervolgens de YAML aan om hem naar wens te customizen.Faece schreef op donderdag 20 april 2023 @ 06:54:
[...]
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 title: "Je verbruik" path: "verbruik" cards: - type: 'custom:button-card' template: card_title label: Je Verbruik - type: horizontal-stack alignment: center cards: - type: 'custom:button-card' template: chip_navigate variables: ulm_chip_navigate_path: verbruikgisteren ulm_chip_navigate_icon: mdi:flash ulm_chip_navigate_icon_color : grey - type: 'custom:button-card' template: chip_navigate variables: ulm_chip_navigate_path: grafiekverbruik ulm_chip_navigate_icon: mdi:chart-bar ulm_chip_navigate_icon_color : grey
dit is nu enkel een titel en de 2 knoppen die zouden centraal moeten komen. Indentatie lijkt nu toch echt goed te zijn ? Cards, dan 2 spaties, en in de horizontal stack ook weer cards en 2 keer inspringen...
werkt niet trouwens
Heel vaak kopieer ik gewoon code en pruts er wat mee. Ik doe dit altijd in de yaml file zelf, omdat ik de gui niet werkend krijg. Ik ben dan ook maar een beginner en dit is wellicht wat overkill voor mij ...Ronker32 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 08:41:
[...]
Je definieert hier geen card, dus je mist bijvoorbeeld type: vertical-stack. Hoe maak je overigens je cards? Doe je dat via YAML of via de GUI? Ik probeer vaak met de GUI de basis neer te zetten en pas vervolgens de YAML aan om hem naar wens te customizen.
[ Voor 7% gewijzigd door Faece op 20-04-2023 09:41 ]
Is dit dan wellicht wat je zoekt? Ik heb geprobeerd de indentaties goed te doen, maar ik heb die specifieke custom ulm-cards niet (dat klinkt als de UI Lovelace Minimalist) dus ik kan het niet goed testen.Faece schreef op donderdag 20 april 2023 @ 09:40:
[...]
Heel vaak kopieer ik gewoon code en pruts er wat mee. Ik doe dit altijd in de yaml file zelf, omdat ik de gui niet werkend krijg. Ik ben dan ook maar een beginner en dit is wellicht wat overkill voor mij ...
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| type: vertical-stack title: TITEL cards: - type: horizontal-stack alignment: center cards: - type: 'custom:button-card' template: chip_navigate variables: ulm_chip_navigate_path: verbruikgisteren ulm_chip_navigate_icon: mdi:flash ulm_chip_navigate_icon_color : grey - type: 'custom:button-card' template: chip_navigate variables: ulm_chip_navigate_path: grafiekverbruik ulm_chip_navigate_icon: mdi:chart-bar ulm_chip_navigate_icon_color : grey |
Ik heb zojust de core update geinstalleerd, althans een poging. Toen ik na een tijdje keek hoe het er voor stond zag ik nog steeds het keuzescherm skip/install, denk ben vergeten op install te drukken, dus drukte ik nogmaals op install. Maar het bleek dat hij al aan het herstarten was...
Nah ja, nog een hele tijd gewacht, maar HA kwam niet up.
Nu heb ik de situatie dat de rpi4 met de SSD aangesloten exact niks doet, het beeld knippert even, maar er komt geen enkele tekst of wat dan ook.
Zonder SSD komt het standaard scherm van de rpi. Daarop voor de zekerheid de bootloader volgorde gezet via een SD kaartje middels de rasberry pi imager. Geen verandering helaas.
Heb nu HA op een nieuwe SD gezet en die is nu aan het installeren, meer als noodmaatregel... ik kan een backup van vannacht terugzetten gelukkig.
Maar liefst fix ik natuurlijk de oude installatie als het even kan, maar ik weet eigenlijk niet waar ik moet beginnen. Heel veel zoekresultaten krijg ik ook niet, of ik zoek verkeerd natuurlijk. Iemand een goede tip?
Nu heb ik de situatie dat de rpi4 met de SSD aangesloten exact niks doet, het beeld knippert even, maar er komt geen enkele tekst of wat dan ook.
Zonder SSD komt het standaard scherm van de rpi. Daarop voor de zekerheid de bootloader volgorde gezet via een SD kaartje middels de rasberry pi imager. Geen verandering helaas.
Heb nu HA op een nieuwe SD gezet en die is nu aan het installeren, meer als noodmaatregel... ik kan een backup van vannacht terugzetten gelukkig.
Maar liefst fix ik natuurlijk de oude installatie als het even kan, maar ik weet eigenlijk niet waar ik moet beginnen. Heel veel zoekresultaten krijg ik ook niet, of ik zoek verkeerd natuurlijk. Iemand een goede tip?
Kan de tijd waarin historie op een device bewaard wordt ook verlengd worden? Ik snap dat dat meer opslag kost, maar toch. Het is nu 'deze week' en 'vorige week' en dat is het. Ik zou dat wat langer willen, kan dat?
En als dat kan, is dat dan 1 setting voor alles of moet je het per...attribuut per device gaan instellen?
En als dat kan, is dat dan 1 setting voor alles of moet je het per...attribuut per device gaan instellen?
Och ja, je moet toch wat he.
Dat kan wel, maar is niet handig qua opslag en performance, eigenlijk zou je dan bijv. influxdb moeten gebruiken hiervoor. Zie bijv https://smarthomescene.co...-home-assistant-database/Just_A_User schreef op donderdag 20 april 2023 @ 10:47:
Kan de tijd waarin historie op een device bewaard wordt ook verlengd worden? Ik snap dat dat meer opslag kost, maar toch. Het is nu 'deze week' en 'vorige week' en dat is het. Ik zou dat wat langer willen, kan dat?
alle lijkt juist te zijn wat je schrijft (https://www.home-assistant.io/dashboards/vertical-stack/) maar toch werkt het niet. Ik geef het op. Toch bedankt voor je tijdRonker32 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 09:47:
[...]
Is dit dan wellicht wat je zoekt? Ik heb geprobeerd de indentaties goed te doen, maar ik heb die specifieke custom ulm-cards niet (dat klinkt als de UI Lovelace Minimalist) dus ik kan het niet goed testen.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 type: vertical-stack title: TITEL cards: - type: horizontal-stack alignment: center cards: - type: 'custom:button-card' template: chip_navigate variables: ulm_chip_navigate_path: verbruikgisteren ulm_chip_navigate_icon: mdi:flash ulm_chip_navigate_icon_color : grey - type: 'custom:button-card' template: chip_navigate variables: ulm_chip_navigate_path: grafiekverbruik ulm_chip_navigate_icon: mdi:chart-bar ulm_chip_navigate_icon_color : grey
Inmiddels alles weer draaien gelukkig, behalve de long term statistics...Aikon schreef op donderdag 20 april 2023 @ 09:47:
Ik heb zojust de core update geinstalleerd, althans een poging. Toen ik na een tijdje keek hoe het er voor stond zag ik nog steeds het keuzescherm skip/install, denk ben vergeten op install te drukken, dus drukte ik nogmaals op install. Maar het bleek dat hij al aan het herstarten was...
Zou dat nog te redden zijn vanaf de SSD, ik heb verder ook geen linux dus dat zal wel een hele klus worden als het uberhaupt al kan?
Gelukkig heb ik alles nog in influx, maar ja, dat Energy Dashboard is wel zo mooi als dat weer gevuld kan worden.
Hmm, ik zie overigens dat er ook een dubbele punt in staat met een spatie ervoor (in regel 12 en 18). Kan die het issue veroorzaken? Ik zou het stap voor stap eens opbouwen, desnoods vanuit de GUI. Dus dan kies je eerst voor je vertical of horizontal-stack, gooi er eventueel een standaard entity-card in die wel werkt en vervang dan deel voor deel door je eigen code. Dan kun je vrij goed troubleshooten waar het fout gaat. Indentaties zijn wel echt enorm belangrijk in YAML.Faece schreef op donderdag 20 april 2023 @ 11:08:
[...]
alle lijkt juist te zijn wat je schrijft (https://www.home-assistant.io/dashboards/vertical-stack/) maar toch werkt het niet. Ik geef het op. Toch bedankt voor je tijd
Numerieke data kun je met de juiste state_class in de long term statistics opslaan.Just_A_User schreef op donderdag 20 april 2023 @ 10:47:
Als het om attribute data gaat, zul je er dan wel een template sensor van moeten maken.
Verder is het aantal dagen wat opgeslagen wordt een setting van de recorder integration. Die kun je gewoon (in je configuration.yaml) toevoegen en dan aanpassen.
@Sicco92
Ik was blijkbaar nog vergeten een branch te mergen, en daardoor had de macro zelf nog de verkeerde naam. Omdat ik dat toch wel echt goed wilde hebben voordat het in HACS komt, heb ik jouw suggestie nu ook doorgevoegd.
Ik heb een setting top_hour toegevoegd waarmee je het meest belangrijke uur aan kunt geven, en een setting hour_weight om het gewicht aan te geven.
@Toppe Ik heb ook meteen voorbeelden toegevoegd
Sta nu wel weer achteraan in de rij voor de HACS submit (weer terug op plek 40)
Ik was blijkbaar nog vergeten een branch te mergen, en daardoor had de macro zelf nog de verkeerde naam. Omdat ik dat toch wel echt goed wilde hebben voordat het in HACS komt, heb ik jouw suggestie nu ook doorgevoegd.
Ik heb een setting top_hour toegevoegd waarmee je het meest belangrijke uur aan kunt geven, en een setting hour_weight om het gewicht aan te geven.
[ Voor 62% gewijzigd door TheFes op 20-04-2023 13:46 ]
Nvm.
[ Voor 98% gewijzigd door Xqlus1ve op 20-04-2023 14:59 ]
Voor wie de EPEX Spot integratie gebruikt, ik heb enkele extra voorbeelden in de Readme gezet (voorbeeld 3 en 4)
https://github.com/mampfes/ha_epex_spot
https://github.com/mampfes/ha_epex_spot
Mocht het voor iemand interessant zijn, vandaag heeft Aqara ook zo een sensor op de markt gebracht. Deze kan zelfs meerdere personen detecteren en je kan zones defineren dus met 1 sensor zou je dan in theorie meerdere lichten afzonderlijk kunnen schakelenATOR schreef op maandag 17 april 2023 @ 18:34:
[...]
Mijn PIR motion sensoren heb ik bijna overal vervangen door de mmWave Tuya ZY-M100 ceiling mount met Zigbee met een 230V aansluiting. Ook in de badkamer.
De detectie is snel, het badkamerlicht is aan voordat je de deur geopend hebt. Je kunt het bereik instellen zodat er niets gebeurt wanneer de badkamerdeur open staat en je er op de gang voorbijloopt maar zodra je over de drempel de badkamer binnen loopt het licht toch aan gaat.
Het licht blijft aan als je niet beweegt en als je de badkamer uitloopt schakelt het licht al na 9 seconden uit (of langer als je dat zou willen).
De detectie gaat door hout, gips, steen, beton en ook een glazen douchecabine is geen probleem. Daardoor zijn ze onzichtbaar weg te werken achter een loos plafond, in een lichtarmatuur of in een kast.
Dan kom ik wel bij mijn enige nadeel. Als ik in de kamer naast de badkamer vlakbij de aangrenzende betonnen muur ga staan gaat het badkamerlicht aan. Ik moet nog even uitzoeken hoe ik een soort shielding kan toepassen om het bereik van de radar detectiekegel in een specifieke richting te beperken. Aluminium folie werkt helaas niet.
Het is even wat testen om de instellingen goed te krijgen maar met een passende card op je dashboard kun je snel wat finetunen als het licht nog niet helemaal doet wat je wilt.
[Afbeelding]
Voor detectie van aanwezigheid werkt dit veel beter dan PIR.
Op Aliexpress te krijgen voor nog geen dertig euro.
https://www.home2link.nl/aqara-presence-sensor-fp2.html
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Is wel 3, 4 keer zo duur, en werkt op wifi en zou altijd gekoppeld en ingesteld moeten worden via de Aqara app. Maar via de HomeKit Controller integratie in HA kan die wel gekoppeld worden. Waarbij de zones die je kunt instellen (middels de app dus) in HA verschijnen als losse entities.Maikie18 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:03:
[...]
Mocht het voor iemand interessant zijn, vandaag heeft Aqara ook zo een sensor op de markt gebracht. Deze kan zelfs meerdere personen detecteren en je kan zones defineren dus met 1 sensor zou je dan in theorie meerdere lichten afzonderlijk kunnen schakelen
https://www.home2link.nl/aqara-presence-sensor-fp2.html
Zou overigens een ESP32 in zitten. Dus zou zomaar kunnen dat die op termijn geflasht kan worden met een alternatieve, local, firmware, al dan niet op basis van ESPHome.
Er is ook een Zigbee variant, net als die er voor de FP1 (z'n voorganger) is. Heb zelf de FP1 ook (evenals de ZY-M100), gekoppeld aan Zigbee2MQTT.RobertMe schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:14:
[...]
Is wel 3, 4 keer zo duur, en werkt op wifi en zou altijd gekoppeld en ingesteld moeten worden via de Aqara app. Maar via de HomeKit Controller integratie in HA kan die wel gekoppeld worden. Waarbij de zones die je kunt instellen (middels de app dus) in HA verschijnen als losse entities.
Zou overigens een ESP32 in zitten. Dus zou zomaar kunnen dat die op termijn geflasht kan worden met een alternatieve, local, firmware, al dan niet op basis van ESPHome.
Edit: Van de FP2 is er geen Zigbee variant.
[ Voor 3% gewijzigd door JBS op 20-04-2023 16:39 ]
Bron?JBS schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:23:
[...]
Er is ook een Zigbee variant, net als die er voor de FP1 (z'n voorganger) is. Heb zelf de FP1 ook (evenals de ZY-M100), gekoppeld aan Zigbee2MQTT.
BronAbout 6 months later, and it’s time to teardown and review it’s successor, the Aqara FP2 Human Presence Sensor. Unlike the Zigbee FP1, this one is ESP32-based which means Wi-Fi + Bluetooth.
[...]
The FP1 is a Zigbee-based presence sensor, while the FP2 relies on Wi-Fi like I mentioned earlier.
BronThe Aqara FP2 represents a departure from the company's signature use of Zigbee technology,
En dat is an zich wel jammer (daarom ook dat ik er naar vroegJBS schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:38:
[...]
Ah, je hebt inderdaad gelijk. Van de FP2 is er inderdaad geen Zigbee variant.
Top, helemaal goed dit. Van de week even mee spelen voor de vaatwasserTheFes schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:32:
@Sicco92
Iemand goede tips voor een tablet aan de muur? Ik wil voor de tablet zelf niet teveel uitgeven (limiet 200 euro) maar ik wil wel minimaal 1920x1080 en Qi (draadloos laden).
Ik vind op internet wat artikelen waarin ze de Amazon Fire HD 10 Plus aanraden. Die vinkt in ieder geval mijn minimale eisen af.
Ik vind op internet wat artikelen waarin ze de Amazon Fire HD 10 Plus aanraden. Die vinkt in ieder geval mijn minimale eisen af.
Ik zou graag mijn thermostaat willen vervangen. Op het moment is dit een "domme" thermostaat, maar volgens mij wel de standaard die bij mijn warmtepomp hoort. Op internet kon ik niet veel vinden om een andere in te zetten. In huis staat een Thermia Calibra Cool 7 warmtepomp. Daar zit de Genesis Room Sensor aan gekoppeld. Hier zit een rood, blauw, groen & geel draad aan gekoppeld.
Nu hoop ik dat hier Tweakers zijn die precies weten wat ik qua mogelijkheden heb om een slimme thermostaat hieraan te koppelen die ik ook met Home Assistant kan gebruiken. Ik weet dat ik de warmtepomp via Modbus TCP ook commando's kan sturen en kan uitlezen, hier is alleen voor dit model niet out-of-the-box support voor en zal ik zelf wat software moeten schrijven. Maar via een slimme thermostaat (die ook mooier op de muur staat imho), zou het makkelijk zijn en minder Tweaken
.
Voor de warmtepomp zelf hoef ik geen thermostaat die zelf leert en zichzelf aanpast, dit is namelijk voor de warmtepomp als de vloerverwarming niet goed / efficiënt. Alvast bedankt!
Nu hoop ik dat hier Tweakers zijn die precies weten wat ik qua mogelijkheden heb om een slimme thermostaat hieraan te koppelen die ik ook met Home Assistant kan gebruiken. Ik weet dat ik de warmtepomp via Modbus TCP ook commando's kan sturen en kan uitlezen, hier is alleen voor dit model niet out-of-the-box support voor en zal ik zelf wat software moeten schrijven. Maar via een slimme thermostaat (die ook mooier op de muur staat imho), zou het makkelijk zijn en minder Tweaken
Voor de warmtepomp zelf hoef ik geen thermostaat die zelf leert en zichzelf aanpast, dit is namelijk voor de warmtepomp als de vloerverwarming niet goed / efficiënt. Alvast bedankt!
Niet mijn ad, maar voor eenieder die een simpel lowpower apparaat nodig heeft voor HA, hier een flink HP T610's aantal gratis af te halen:
v&a aangeboden: Partij oude thin clients HP t610
v&a aangeboden: Partij oude thin clients HP t610
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
Wellicht ga ik die van mij verkopen, want ik gebruik een Tado die ik ook middels HA kan uitlezen.
Zijn inderdaad aan de prijs, maar als je er meerdere mee kunt vervangen dmv de zones valt het uiteindelijk nog mee maar ik had gisteren al 3x die @ATOR had voorgesteld besteld. 2x ceiling en 1x wall mountRobertMe schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:14:
[...]
Is wel 3, 4 keer zo duur, en werkt op wifi en zou altijd gekoppeld en ingesteld moeten worden via de Aqara app. Maar via de HomeKit Controller integratie in HA kan die wel gekoppeld worden. Waarbij de zones die je kunt instellen (middels de app dus) in HA verschijnen als losse entities.
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Uiteindelijk is het centreren gelukt met ditRonker32 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 11:47:
[...]
Hmm, ik zie overigens dat er ook een dubbele punt in staat met een spatie ervoor (in regel 12 en 18). Kan die het issue veroorzaken? Ik zou het stap voor stap eens opbouwen, desnoods vanuit de GUI. Dus dan kies je eerst voor je vertical of horizontal-stack, gooi er eventueel een standaard entity-card in die wel werkt en vervang dan deel voor deel door je eigen code. Dan kun je vrij goed troubleshooten waar het fout gaat. Indentaties zijn wel echt enorm belangrijk in YAML.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
| - type: custom:mod-card style: hui-horizontal-stack-card$: | #root { justify-content: center; } card: type: horizontal-stack |
@TheFes klopt het dat je jinja macro’s niet kan gebruiken om er een sensor van te maken?
Je cheapest energy hours zou ik namelijk willen gebruiken om een sensor te maken die verschillende periode’s weergeeft zoals 3 en 5 uur zonder er nog echt een automation van te maken.
Je cheapest energy hours zou ik namelijk willen gebruiken om een sensor te maken die verschillende periode’s weergeeft zoals 3 en 5 uur zonder er nog echt een automation van te maken.
Template sensor kun je toch aanmaken? En daarin zul je dan (als enige) de macro kunnen aanroepen.Toppe schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 09:33:
@TheFes klopt het dat je jinja macro’s niet kan gebruiken om er een sensor van te maken?
Ja, dat moet gewoon kunnen. Wat is je huidige code?Toppe schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 09:33:
Ik heb ook een v1.3 released waarmee je meteen een time_format kunt toepassen
Hoe weet je nu wanneer je config moet plaatsen in de configuration.yaml Of een nieuwe moet maken.Is daar een best practise in?
Ik heb een Aqara motion sensor RTCGQ11LM , de voorloper van de P1, waarvan ik de timer wil wijzigen zonder solderen. Volgens een post kan dat, maar ik weet niet waar ik de config moet plaatsen. En soms trouwens ook niet van Homeassistan.io. Die logica ontgaat me nog steeds.
Maar goed waar zou ik deze config moeten plaasten?
De sensor is te vinden in de MQTT devices.yaml er is (nog) geen sensors.yaml ergens.
Ik heb een Aqara motion sensor RTCGQ11LM , de voorloper van de P1, waarvan ik de timer wil wijzigen zonder solderen. Volgens een post kan dat, maar ik weet niet waar ik de config moet plaatsen. En soms trouwens ook niet van Homeassistan.io. Die logica ontgaat me nog steeds.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| - alias: Motion Generic Reset trigger: - platform: state entity_id: binary_sensor.motion_1 - platform: state entity_id: binary_sensor.motion_2 condition: - condition: template value_template: '{{ trigger.to_state.state == "on" }}' action: - delay: seconds: 5 - service: zha.set_zigbee_cluster_attribute data: ieee: '{{ device_attr(trigger.entity_id, "identifiers") | first | last }}' endpoint_id: 1 cluster_id: 1280 attribute: 2 value: '0' mode: parallel max: 10 |
De sensor is te vinden in de MQTT devices.yaml er is (nog) geen sensors.yaml ergens.
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 21-04-2023 10:57 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! ]
Aut viam inveniam aut faciam
Dit is een automation, die zou in automations.yaml moetenMx7733 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:35:
Hoe weet je nu wanneer je config moet plaatsen in de configuration.yaml Of een nieuwe moet maken.Is daar een best practise in?
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21- alias: Motion Generic Reset trigger: - platform: state entity_id: binary_sensor.motion_1 - platform: state entity_id: binary_sensor.motion_2 condition: - condition: template value_template: '{{ trigger.to_state.state == "on" }}' action: - delay: seconds: 5 - service: zha.set_zigbee_cluster_attribute data: ieee: '{{ device_attr(trigger.entity_id, "identifiers") | first | last }}' endpoint_id: 1 cluster_id: 1280 attribute: 2 value: '0' mode: parallel max: 10
Toch wel. Thanks.TheFes schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:36:
[...]
Dit is een automation, die zou in automations.yaml moeten
Hoe herken je dat? Dacht zelf aan een script
Scripts:Mx7733 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:44:
[...]
Toch wel. Thanks.
Hoe herken je dat? Dacht zelf aan een scriptHoe herken je het verschil?
- hebben geen trigger
- zijn geen list item, dus beginnen niet met een streepje
- hebben geen action blok, maar een sequence
- en nog een hoop andere dingen
@Mx7733 hij heeft een trigger en is dus een automation. Een script heeft geen externe trigger, wordt gewoon uitgevoerd als het script aangeroepen wordt.
En wat @TheFes zegt
En wat @TheFes zegt
[ Voor 8% gewijzigd door Gizz op 21-04-2023 10:49 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
@RobertMeTheFes schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:24:
[...]
Ja, dat moet gewoon kunnen. Wat is je huidige code?
Ik heb ook een v1.3 released waarmee je meteen een time_format kunt toepassen
Dan plaats je de import óók in de template? Dat was mij niet geheel duidelijk.
En ik zag de PR al voorbij komen. Top!
[ Voor 5% gewijzigd door Toppe op 21-04-2023 10:52 ]
@Mx7733 En als je echt beginner bent, je kunt die yaml ook via de UI plaatsen. In een (nieuwe) automation => 3-dots => Edit in YAML. Alleen even zorgen dat je hem niet als list plaatst dus even dat eerste streepje vervangen door een spatie.
Ja, je moet de macro importeren om hem te kunnen gebruiken.Toppe schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:51:
[...]
@RobertMe
Dan plaats je de import óók in de template? Dat was mij niet geheel duidelijk.
En ik zag de PR al voorbij komen. Top!
Eigenlijk best een WTH dat scripts en automations zo veel afwijken van elkaar...TheFes schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:48:
[...]
Scripts:
- hebben geen trigger
- zijn geen list item, dus beginnen niet met een streepje
- hebben geen action blok, maar een sequence
- en nog een hoop andere dingen
Sinds deze week ook aan de gang met HA, leuke verassing over hoeveel goed werkt! Meer dan 100 apparaten aangesloten en geen centje pijn. Nu heb ik jaren lang Domoticz gebruikt en heb een Pi in de meterkast hangen met een P1 USB kabel eraan.
Nu wil ik die Domoticz lekker laten draaien (vreet geen brood) en tegelijkertijd de P1 waardes ook binnenkrijgen op mijn HA. Deze staat echter ergens anders in huis (serverrack, virtueel) en zou ik graag of:
- Domoticz de P1 data willen laten pushen naar HA
of andersom:
- HA een get laten doen om de info van Domoticz op te halen
Wat is daarin wijsheid? En heeft iemand een makkelijke manier? Ben nieuw in de wereld van YAML en MQTT enzo. Domoticz heeft de mogelijkheid om volgens mij vrij makkelijk data te posten naar iets. Googlen levert vooral zaken op die net uitgebreider zijn dan mijn setup, of niet overeenkomen waardoor ik het niet wil verklooien (ondanks backups + snapshots).
Voor de rest positief verrast! Leuk spul
.
Nu wil ik die Domoticz lekker laten draaien (vreet geen brood) en tegelijkertijd de P1 waardes ook binnenkrijgen op mijn HA. Deze staat echter ergens anders in huis (serverrack, virtueel) en zou ik graag of:
of andersom:
Wat is daarin wijsheid? En heeft iemand een makkelijke manier? Ben nieuw in de wereld van YAML en MQTT enzo. Domoticz heeft de mogelijkheid om volgens mij vrij makkelijk data te posten naar iets. Googlen levert vooral zaken op die net uitgebreider zijn dan mijn setup, of niet overeenkomen waardoor ik het niet wil verklooien (ondanks backups + snapshots).
Voor de rest positief verrast! Leuk spul
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Ja klopt. Waarschijnlijk ooit, in den beginne door iemand anders toegevoegd.Septillion schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:00:
[...]
Eigenlijk best een WTH dat scripts en automations zo veel afwijken van elkaar...
De ene heeft besloten dat het een list moet zijn, de andere een dictionary.
Om dat nu nog te wijzigen zou een flinke breaking change zijn
Ik gebruik zelf deze:Kecin schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:01:
Sinds deze week ook aan de gang met HA, leuke verassing over hoeveel goed werkt! Meer dan 100 apparaten aangesloten en geen centje pijn. Nu heb ik jaren lang Domoticz gebruikt en heb een Pi in de meterkast hangen met een P1 USB kabel eraan.
of andersom:
Voor de rest positief verrast! Leuk spul.
https://www.zuidwijk.com/product/p1-reader-ethernet/
Die stuurt de P1 data je netwerk op via een lan-kabel en dan kun je het gewoon op elk device via het IP adres van de p1-ethernet-reader ophalen.
@TheFes Aantal dingen zouden wel breaking-less kunnen. Alleen dat list ding is wel lastig. Dan zou je moeten kiezen, list of map keys. En dan bijvoorbeeld list als nieuwe default. Zou op zich wel een logische stap zijn om HA meer unified te maken
Ik heb 4 losse automatiseringen voor de buitenlampen wie afzonderlijk prima werken.
Deze probeer ik nu te groeperen in een automatisering voor wat meer overzicht.
Ergens doe ik waarschijnlijk iets niet goed waardoor een deel niet werkt.
Hieronder de Automatisering waarin ik trigger op:
- Buitenlampen uit om 23:30
- Buitenlampen uit bij zonsopkomst
- Buitenlampen aan 30 min voor zonsondergang
- Buitenlampen aan om 06:00
Wat er wel / niet werk t
Lampen aan 30 min voor zonsondergang Deze trigger wordt geactiveerd maar vind vervolgens geen action om ui te voeren. (zie plaatje)
Lampen uit 23:30 Trigger wordt geactiveerd, geen actie uitgevoerd
Lampen aan om 6:00 Trigger wordt geactiveerd en de lampen gaan aan.
Lampen uit zonsopkomst Trigger geactiveerd, geen actie uitgevoerd.
Wanneer ik de trace bekijk dan geld dat voor elke niet uitgevoerde trigger de conditions geheel overgeslagen worden. Wat doe ik fout?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
| alias: Buitenlampen aan en uit description: Buitenlampen aan en uit op tijd trigger: - platform: time at: "23:30:00" id: lampenuit_avond - platform: sun event: sunrise id: lampenuit_sunrise - platform: sun event: sunset offset: "-00:30:00" id: lampenaan_sunset - platform: time at: "06:00:00" id: lampenaan_optijd condition: [] action: - choose: - conditions: - condition: trigger id: lampenuit_avond - condition: trigger id: lampenuit_sunrise sequence: - service: light.turn_off data: {} target: entity_id: - light.buitenlamp_voordeur - light.tuinverlichting - conditions: - condition: trigger id: lampenaan_sunset - condition: and conditions: - condition: state entity_id: light.buitenlamp_voordeur state: "off" sequence: - service: light.turn_on data: {} target: entity_id: - light.buitenlamp_voordeur - light.tuinverlichting - conditions: - condition: trigger id: lampenaan_optijd - condition: and conditions: - condition: state entity_id: light.buitenlamp_voordeur state: "off" - condition: and conditions: - condition: sun before: sunrise sequence: - service: light.turn_on data: {} target: entity_id: - light.buitenlamp_voordeur - light.tuinverlichting default: [] mode: single |
Wat er wel / niet werk t
Lampen aan 30 min voor zonsondergang Deze trigger wordt geactiveerd maar vind vervolgens geen action om ui te voeren. (zie plaatje)
Wanneer ik de trace bekijk dan geld dat voor elke niet uitgevoerde trigger de conditions geheel overgeslagen worden. Wat doe ik fout?
Conditions in een choose blok zijn AND, en je hebt nooit twee triggers tegelijk. Dus die eerste choose optie zal nooit uitgevoerd worden.skate master schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:11:
Ik heb 4 losse automatiseringen voor de buitenlampen wie afzonderlijk prima werken.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 alias: Buitenlampen aan en uit description: Buitenlampen aan en uit op tijd trigger: - platform: time at: "23:30:00" id: lampenuit_avond - platform: sun event: sunrise id: lampenuit_sunrise - platform: sun event: sunset offset: "-00:30:00" id: lampenaan_sunset - platform: time at: "06:00:00" id: lampenaan_optijd condition: [] action: - choose: - conditions: - condition: trigger id: lampenuit_avond - condition: trigger id: lampenuit_sunrise sequence: - service: light.turn_off data: {} target: entity_id: - light.buitenlamp_voordeur - light.tuinverlichting - conditions: - condition: trigger id: lampenaan_sunset - condition: and conditions: - condition: state entity_id: light.buitenlamp_voordeur state: "off" sequence: - service: light.turn_on data: {} target: entity_id: - light.buitenlamp_voordeur - light.tuinverlichting - conditions: - condition: trigger id: lampenaan_optijd - condition: and conditions: - condition: state entity_id: light.buitenlamp_voordeur state: "off" - condition: and conditions: - condition: sun before: sunrise sequence: - service: light.turn_on target: entity_id: - light.buitenlamp_voordeur - light.tuinverlichting default: [] mode: single
Wat er wel / niet werk t
[Afbeelding]
Zet ze in een OR condition, of gebruik gewoon 2x hetzelfde trigger id
Omdat condtitions standaard AND zijn, is die AND condition in je tweede blok niet nodig. Bovendien heb je maar één condition in je AND condition gezet, wat het sowieso een beetje nutteloos maakt
Het is verder niet erg om een lamp aan te zetten die al aan staat.
Ik zou gewoon een trigger id "aan" en een id "uit" maken, en zo een choose maken met 2 opties.
Nog simpeler, maar wel met een klein template is:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| alias: Buitenlampen aan en uit description: Buitenlampen aan en uit op tijd trigger: - platform: time at: "23:30:00" id: "off" - platform: sun event: sunrise id: "off" - platform: sun event: sunset offset: "-00:30:00" id: "on" - platform: time at: "06:00:00" id: "on" condition: [] action: - service: light.turn_{{ trigger.id }} target: entity_id: - light.buitenlamp_voordeur - light.tuinverlichting mode: single |
[ Voor 12% gewijzigd door TheFes op 21-04-2023 11:22 ]
Thanks (again)@Septillion, @TheFes @GizzSeptillion schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:59:
@Mx7733 En als je echt beginner bent, je kunt die yaml ook via de UI plaatsen. In een (nieuwe) automation => 3-dots => Edit in YAML. Alleen even zorgen dat je hem niet als list plaatst dus even dat eerste streepje vervangen door een spatie.
Ja, ik ben inderdaad een beginner. Eentje die verder wil leren in HA. Ik ben momenteel ook bezig met mn PCEP en vindt HA zeer interessant.
Maar de voornaamste reden is wel dat ik het front end heb gedaan op een test opstelling en de timer terug kon zetten naar 10sec en alleen de gekoppelde lamp ging uit en tot de sensor resette was het de standaard timer.
De sensor is nog de voorloper van de P1 en luistert niet naar standaard config. Dus hoop ik het zo op te lossen en wat meer te leren over de gevorderde config..
Ik ga het proberen!
Ah stom dat ik daar zelf niet op gekomen ben.TheFes schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:14:
[...]
Conditions in een choose blok zijn AND, en je hebt nooit twee triggers tegelijk. Dus die eerste choose optie zal nooit uitgevoerd worden.
Zet ze in een OR condition, of gebruik gewoon 2x hetzelfde trigger id
Overigens wist ik niet dat een triggerid hergebruikt mocht worden, dacht dat deze uniek moesten zijn. Weer wat geleerd.
Gaan het vanavond zien of dit de truuk is. Bedankt alvast.
Zie ook nog even mijn edit hierbovenskate master schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:20:
[...]
Ah stom dat ik daar zelf niet op gekomen ben.![]()
Overigens wist ik niet dat een triggerid hergebruikt mocht worden, dacht dat deze uniek moesten zijn. Weer wat geleerd.
Gaan het vanavond zien of dit de truuk is. Bedankt alvast.
Nice, mooie vereenvoudiging.
Echter mis ik iets wat ik in mijn automatisering probeer te voorkomen, namelijk het volgende.
In de ochtend gaat de lamp aan om 06:00 en uit bij zonsopgang.
Echter zijn er momenten in het jaar dat de zonsopgang al voor 06:00 is, is dit het geval dan hoeft de lamp niet aan.
Dit was voor mij de reden om bij de trigger op tijd een condition before sunrise toe te voegen.
Deze check hoeft alleen plaats te vinden bij lampen aan om 06:00.
Ik zie alleen even niet hoe ik dit in jou voorbeeld zou kunnen toevoegen, heb jij een suggestie?
Mijn logbook staat vol met "timestamp change to".
Waardoor komt dit en hoe voorkom ik dit?
[ Voor 64% gewijzigd door wouter.N op 21-04-2023 11:35 ]
Uhm dat zou ik met een template condition oplossen, maar dat maakt het wel weer ingewikkeld, in dat geval is jouw oplossing met de choose wellicht wel het meest makkelijke. Met mijn andere opmerkingen inachtnemende.skate master schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:32:
[...]
Nice, mooie vereenvoudiging.
Echter mis ik iets wat ik in mijn automatisering probeer te voorkomen, namelijk het volgende.
In de ochtend gaat de lamp aan om 06:00 en uit bij zonsopgang.
Echter zijn er momenten in het jaar dat de zonsopgang al voor 06:00 is, is dit het geval dan hoeft de lamp niet aan.
Dit was voor mij de reden om bij de trigger op tijd een condition before sunrise toe te voegen.
Deze check hoeft alleen plaats te vinden bij lampen aan om 06:00.
Ik zie alleen even niet hoe ik dit in jou voorbeeld zou kunnen toevoegen, heb jij een suggestie?
wat krijg je als je op de tekst Timestamp klikt? Zo te zien heb een ergens een entity timestamp, die vrij vaak updatewouter.N schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:34:
Mijn logbook staat vol met "timestamp change to".
[Afbeelding]
Ah dom, heb het nu gevonden zat in de Goodwe integration :-). Ik had verwacht dat "Timestamp" iets standaards in HA was.TheFes schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:40:
[...]
wat krijg je als je op de tekst Timestamp klikt? Zo te zien heb een ergens een entity timestamp, die vrij vaak update
TheFes schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:59:
[...]
Ja, je moet de macro importeren om hem te kunnen gebruiken.
YAML:
1
2
3
4
5
6
| template: sensor: - name: "Goedkoopste energieblok (3 uur)" state: >- {% from 'cheapest_energy_hours.jinja' import cheapest_energy_hours %} {{ cheapest_energy_hours('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0', hours=3, time_format='%H:%M') }} |
Sensor wordt niet aangemaakt. Resultaat is wel netjes 12:00 in de template tester
Waar heb je dit nu staan? In je configuration.yamlToppe schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 13:26:
[...]
YAML:
1 2 3 4 5 6 template: sensor: - name: "Goedkoopste energieblok (3 uur)" state: >- {% from 'cheapest_energy_hours.jinja' import cheapest_energy_hours %} {{ cheapest_energy_hours('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0', hours=3, time_format='%H:%M') }}
Sensor wordt niet aangemaakt. Resultaat is wel netjes 12:00 in de template tester
In [momo]lowest_price.yaml[/] die netjes in de sensor map staat, de andere sensoren in die map worden wel netjes weergegevenTheFes schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 13:31:
[...]
Waar heb je dit nu staan? In je configuration.yaml
Edit: In configuration.yaml werkt hij wel. Laat 'm daar wel staan.
Vraag me nu wel af, wordt hij automatisch ge-update elke dag?
[ Voor 18% gewijzigd door Toppe op 21-04-2023 13:36 ]
Je gebruikt nu het nieuwe template sensor format, dat hoort niet onder sensor:Toppe schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 13:35:
[...]
In [momo]lowest_price.yaml[/] die netjes in de sensor map staat, de andere sensoren in die map worden wel netjes weergegeven
Edit: In configuration.yaml werkt hij wel. Laat 'm daar wel staan.
Vraag me nu wel af, wordt hij automatisch ge-update elke dag?
Dat valt onder te template: integration
Het is een state based template sensor, dus hij wordt geüpdatet op elke state change van de bronsensor.
[ Voor 9% gewijzigd door TheFes op 21-04-2023 13:42 ]
Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
/f/image/EAxgDTanfIx602oIiT2Bhm7t.png?f=fotoalbum_large)