Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 54 ... 340 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:47
Ik heb momenteel iets vreemds aan de hand. De automations richting mijn google nest werken niet meer.

Ik heb ze al verwijderd en opnieuw aangemaakt maar geen resultaat. Ik twijfelde aan de API key richting Google, maar ik kan de nest wel nog bedienen vanaf het dashboard in homeassistant en dan doet de nest gewoon wat ik aangeef.

Iemand tips?

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik80
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-09 12:17

Erik80

Sinds 1980

loewie1984 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 14:07:
Ik heb momenteel iets vreemds aan de hand. De automations richting mijn google nest werken niet meer.

Ik heb ze al verwijderd en opnieuw aangemaakt maar geen resultaat. Ik twijfelde aan de API key richting Google, maar ik kan de nest wel nog bedienen vanaf het dashboard in homeassistant en dan doet de nest gewoon wat ik aangeef.

Iemand tips?
Staat er iets in je logs? Is de entity_id misschien van naam veranderd (2 erachter of zo)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
TheFes schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:32:
@Sicco92

Ik was blijkbaar nog vergeten een branch te mergen, en daardoor had de macro zelf nog de verkeerde naam. Omdat ik dat toch wel echt goed wilde hebben voordat het in HACS komt, heb ik jouw suggestie nu ook doorgevoegd.
Ik heb een setting top_hour toegevoegd waarmee je het meest belangrijke uur aan kunt geven, en een setting hour_weight om het gewicht aan te geven.

@Toppe Ik heb ook meteen voorbeelden toegevoegd

https://github.com/TheFes/cheapest-energy-hours

Sta nu wel weer achteraan in de rij voor de HACS submit (weer terug op plek 40)
Ziet er super uit, handige en leuke integratie!
Nu is het wel zo dat mijn vaatwasser en wasmachine vooral aan het begin het meeste stroom verbruiken. Dit duurt echter vaak maar 20 minuten voor het opwarmen van het water. De vaatwasser heeft ook aan het einde een flinke piek van 15 minuten voor de droogcyclus. Daar hoeft dus niet perse een heel uur voor gereserveerd te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:30
koelkast schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 15:01:
[...]

Nu is het wel zo dat mijn vaatwasser en wasmachine vooral aan het begin het meeste stroom verbruiken. Dit duurt echter vaak maar 20 minuten voor het opwarmen van het water. De vaatwasser heeft ook aan het einde een flinke piek van 15 minuten voor de droogcyclus. Daar hoeft dus niet perse een heel uur voor gereserveerd te worden.
Zie ook mijn bericht: Sicco92 in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"
Ik heb een aantal sensors die elke dag de beste starttijd berekent voor een aantal verbruikspatronen, omdat ik ook een aantal apparaten heb waarvoor ik niet per se de goedkoopste x uren achter elkaar wil hebben. Misschien kan je iets met de manier die ik uitleg in bovenstaand bericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:41
loewie1984 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 14:07:

Iemand tips?
Wat werkt er niet meer? Er zijn namelijk al enige tijd problemen om de Nest in 'ECO' mode te zetten.
Link: https://community.home-as...iggered-by-away/529832/11
Link 2: https://github.com/home-assistant/core/issues/90619

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:37
koelkast schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 15:01:
[...]

De prijzen zijn per uur, dus een periode die kleiner is dan een uur heeft geen toegevoegde waarde naar mijn idee.

Nouja, tenzij je de starttijd ook op halve uren of kwartieren wil kunnen bepalen. Maar dan wordt het wel een heel stuk ingewikkelder.

Misschien iets voor een versie 2.0

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:26

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

wouter.N schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 13:01:
[...]

Ah dom, heb het nu gevonden zat in de Goodwe integration :-). Ik had verwacht dat "Timestamp" iets standaards in HA was.
Deze Goodwe integration heb ik ook, moet deze aan staan om hem goed te laten werken of is het enkel door geven van de tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Xqlus1ve schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 19:06:
[...]

Deze Goodwe integration heb ik ook, moet deze aan staan om hem goed te laten werken of is het enkel door geven van de tijd?
Doorgeven van laatste sync, ik heb hem al disabled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Verhuisd en heb nu mechanische ventilatie (Zehnder ding) dus wil een zigbee 0-10v (of 1-10v) dimmer er aan hangen. Zit echter beetje te lummelen met de verkrijgbaarheid & support in Zigbee2mqqt. Iemand een tip? Mag ook uit china komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

wouter.N schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 20:39:
[...]

Doorgeven van laatste sync, ik heb hem al disabled.
Ik ook, wat een rustige logbook is het geworden (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:00
Ik heb precies deze week hetzelfde gedaan. Zal eens kijken of ik een PR kan inschieten om die sensor default te disablen

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Laatst online: 14:54

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik ben op zoek naar een verbruiksmeter die ik kan koppelen met HA. liefst in stekker vorm.

Probleem waar ik tegenaan loop, is dat ik een audurosmart stekker heb met verbruiksmeting, maar het apparaat soms wat steken laat vallen, bijv niet meer updaten, en het insteken van de stekker gaat idioot zwaar. De vorige plug heb ik terug gebracht omdat ie soms waardes van 5 a 10 kilowatt begon aan te geven, en het apparaat zichzelf uitschakelde.

Dus is er iets betrouwbaarders te koop? (wifi/ethernet/zigbee)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21:14

-CJ

Not remastered

mrc4nl schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 10:18:
Ik ben op zoek naar een verbruiksmeter die ik kan koppelen met HA. liefst in stekker vorm.

Probleem waar ik tegenaan loop, is dat ik een audurosmart stekker heb met verbruiksmeting, maar het apparaat soms wat steken laat vallen, bijv niet meer updaten, en het insteken van de stekker gaat idioot zwaar. De vorige plug heb ik terug gebracht omdat ie soms waardes van 5 a 10 kilowatt begon aan te geven, en het apparaat zichzelf uitschakelde.

Wat voor apparaat hangt eraan? Er zijn pluggen tot 2000w en pluggen tot 3650w.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-09 18:54
GoldenSample schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 20:49:
Verhuisd en heb nu mechanische ventilatie (Zehnder ding) dus wil een zigbee 0-10v (of 1-10v) dimmer er aan hangen. Zit echter beetje te lummelen met de verkrijgbaarheid & support in Zigbee2mqqt. Iemand een tip? Mag ook uit china komen.
Mag dat ook een ESP zijn en een PWM to 0-10V module?
Deze zijn goed verkrijgbaar en helemaal niet duur.
En werkt gewoon, ook als Hass ofzo platligt

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

-CJ schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 11:14:
[...]

Wat voor apparaat hangt eraan? Er zijn pluggen tot 2000w en pluggen tot 3650w.
Ben met name geïnteresseerd in sluipverbruikers. tot 250 watt denk ik. koelkast/cv/pc ketel enz.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

Antonio di

a mi me dijeron que si

mrc4nl schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 10:18:

Lees in ieder geval: Smart ZigBee Socket NOUS A1Z 2-pack review door Antonio di

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

Antonio di

a mi me dijeron que si

mrc4nl schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 11:34:
[...]

Ben met name geïnteresseerd in sluipverbruikers. tot 250 watt denk ik. koelkast/cv/pc ketel enz.
Ook hiervoor: Smart ZigBee Socket NOUS A1Z 2-pack review door Antonio di

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:27

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

GoldenSample schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 20:49:
Tactiek die vrij goed werkt:
  • Ga naar Aliexpress.com
  • Type je wens + zigbee in. Dus in dit geval bijvoorbeeld 10V Zigbee
  • Klik op het eerste product met een normale prijs en goede reviews.
  • Kijk bij de reviews of iemand zegt dat het werkt met Z2M (ja, meteen de bovenste review: "In zigbee2mqqt vloog zonder problemen binnen. Bestuurt een dimbare voeding. Het is allemaal geweldig")
  • Koop het product :)
Wil je het sneller, dan is dit een 0-10V zigbee-dimmer die direct in Nederland te koop is.

[ Voor 8% gewijzigd door Gizz op 22-04-2023 11:50 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-09 18:54
[...]

Ik ben wel fan van de Shellys https://www.shelly.cloud/...s/shop/shelly-plus-plug-s
Wel rekening houden dat 90% van de verbruiksmeters in het laag bereik, minder correct kunnen zijn.

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bello2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:33
Ik heb HA geïnstalleerd direct op de sd kaart welke zit in een Odroid-C4. Dit werkt perfect.

Nu wil ik deze uitbreiden met een Sonoff USB dongle. Om deze te installeren is het nodig om te weten op welke seriële USB poort de dongle zit. Om hier achter te komen gebruik in de terminal het commando demesg | grep tty. Hier komt echter geen enkel resultaat uit. Dit commando werkt niet.
Heeft iemand een andere oplossing om erachter te komen op welke poort de USB dongle zit aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

bello2011 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 11:58:
gebruik in de terminal het commando demesg | grep tty
Gebruik eens dmesg i.p.v. demesg?

Geen enkel resultaat lijkt me trouwens sterk. Je zou minstens een foutmelding moeten krijgen als je een niet-bestaand commando gebruikt :P

[ Voor 26% gewijzigd door Gizz op 22-04-2023 12:09 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

RedPas schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 11:52:
[...]

Ik ben wel fan van de Shellys https://www.shelly.cloud/...s/shop/shelly-plus-plug-s
Wel rekening houden dat 90% van de verbruiksmeters in het laag bereik, minder correct kunnen zijn.
ja das wel jammer. Is wel het sterke punt van de adurosmart die ik heb.

hier mn verbruik volgens p1 meter[groene lijn]:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VkPVQgpwEcpxEsYCKtCW0zcLSxo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1Mut9uvDtsnjF6xLhHUqvB5g.png?f=fotoalbum_large

hier het verschil, lijkt echt nauwkeurig, +/-1w
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G1fecUcE2apIY-MaTp4EjL8xUkg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XIgVZh1a8u6xnf9K2sgxDAUp.png?f=fotoalbum_large

maar goed ergens trek ik constant 30w, en wil graag weten welke de boosdoeners zijn.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik ben een tijdje geleden van een Conbee II/Deconz combinatie naar een Skyconnect/ZHA combinatie gegaan.

Dat is geen echt succes. Bijvoorbeeld zigbee groepen zijn prima aan te maken in ZHA maar werken voor geen meter.
Lampen gaan om de beurt aan, krijgen de verkeerde intensiteit of kleur.

Zelfs de groepen die ik in HA zelf aanmaak werken beter. Wat niet zou moeten.

Mijn Conbee stick werkte op kanaal 25, de Skyconnect op kanaal 15. Het enige wat ik nog kan bedenken is dat ik het kanaal aan moet passen op de skyconnect.
Ik kom er nergens achter hoe dat moet. Er zijn mensen die roepn makkelijk hoor, ik heb het al 3 keer gedaan. Anderen zeggen je moet alles opnieuw pairen.
Dat vind ik prima, maar niemand zegt HOE je dan dat kanaal moet veranderen. Gewoon in yaml het kanaal veranderen werkt niet, dat is wel duidelijk.

Ik vond iemand die zei dat hij in de backup het kanaal had aangepast en dan de backup had teruggezet, anderen zeggen dat dat niet kan. Maar dat je eerst de stick terug moet zetten naar de fabrieksinstellingen. Hoe dat moet staat er dan weer niet bij.

Zef dacht ik er over om terug te migreren naar Conbee met ZHA en dan weer naar Skyconnect. Maar HOE pas je dan dat kanaal aan.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
@bello2011 ik heb het ook op een C4 draaien maar dan met de conbee 2 stick.
Deze werd automatisch herkend en kon gewoon de integratie toevoegen. Om je hardware pad te vinden kan je ook de volgende route gebruiken (mits je supervised draait)
Menu - instellingen - systeem - hardware - alle hardware en dan scrollen naar tty
Daar zie je je stick en klik erop, dan komt het apparaat pad tevoorschijn.

@Ortep dit kreeg ik gevonden via Google, dus niet getest of geprobeerd.
https://www.home-assistan...ing-zigbee-channel-to-use

[ Voor 16% gewijzigd door MdBruin op 22-04-2023 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

MdBruin schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 12:48:

Die had ik ook gevonden. Maar daar staat helaas niet in wat je moet doen als je al vast zit op een kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
Ik vond het via deze weg, lees de reactie van rudimarp maar.

https://community.home-as...the-zigbee-channel/322789

Alle apparaten moeten aan staan om de wijziging mee te krijgen, alles wat uit staat zal opnieuw toegevoegd moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

MdBruin schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 13:19:
Ik vond het via deze weg, lees de reactie van rudimarp maar
Yep, die kende ik ook. Hij zegt dat het kan. Hij verwijst naar dezelfde link die jij als eerste stuurde.
Daar staat niet in hoe je een bestaand netwerk kan veranderen.
Dat wordt daarna nog bevestigd door de daarop volgende reactie van ardusylio:
Je kan niet veranderen door simpelweg de yaml aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21:14

-CJ

Not remastered

[...]

Innr SP120 (alleen tweedehands nog te vinden) of de Blitzwolf SP13. Die laatste kan aardig wat wattages hebben.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bello2011
MdBruin schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 12:48:
@bello2011 ik heb het ook op een C4 draaien maar dan met de conbee 2 stick.
Deze werd automatisch herkend en kon gewoon de integratie toevoegen. Om je hardware pad te vinden kan je ook de volgende route gebruiken (mits je supervised draait)
Menu - instellingen - systeem - hardware - alle hardware en dan scrollen naar tty
Daar zie je je stick en klik erop, dan komt het apparaat pad tevoorschijn.

https://www.home-assistan...ing-zigbee-channel-to-use
Hoe simpel kan het zijn. Ik ben aan het overstappen van Domoticz naar Home Assistant en ben begonnen met het installeren van Zigbee2MQTT en Mosqtt. Daar wil men weten op welke seriële poort de dongle zit. Maar door direct naar de reeds herkende USB dongle te gaan kon ik de losse temperatuursensor direct koppelen :)

Dus waar heb je Zigbee2MQTT bij HA nog voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bello2011
Gizz schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 12:08:
[...]

Gebruik eens dmesg i.p.v. demesg?

Geen enkel resultaat lijkt me trouwens sterk. Je zou minstens een foutmelding moeten krijgen als je een niet-bestaand commando gebruikt :P
Foutje van mij. Ik gebruikte dmesg. Dit geeft geen foutmelding maar ook geen uitkomst. Gewoon opnieuw de cursor. Inmiddels is mijn probleem op een andere manier opgelost. Toch bedankt voor de reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
@Ortep ik zal het vanavond eens testen wat er gebeurt, ik heb toch niet zo veel apparaten (7 inclusief de stick) eraan hangen, wat Philips Hue lampen waarbij het niet zo heel erg is als ik terug moet.

@bello2011 ik zou het niet weten, ik gebruik deze combinatie nog niet zo lang. Hiervoor maakte ik gebruik van de Hue bridge, maar dit is veel makkelijker. Het enige is dat je misschien zigbee2mqqt wilt gebruiken omdat het apparaat nog niet wordt ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

[...]

Ik heb een set van deze, Wifi maar met Esphome erop, update instant.
https://a.aliexpress.com/_EJIVkkR

Plus is dat ze 16A kunnen.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

@MdBruin
Wow, dat zou prachtig zijn. Ik heb over de 60 de devices. Hue, Ikea, Aqara, Lidl en nog wat spul. Ik vind het prima om alles opnieuw op te bouwen, maar ik kom liever niet in de situatie dat alles weg is en niet opnieuw te bouwen is.

Forceer niets, ik kan volgende week toch niets doen hier. Ik moet voor dit soort ingrepen wachten tot ik alleen thuis ben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Quad schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 18:49:
[...]

Dit zijn echt top apparaten!

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ATOR
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Quad schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 18:49:
[...]

Dit zijn de specs van die ATHOM preflashed ESPhome Smart Plug:
*Input voltage:100-240VAC 50/60Hz
*Current:16A(Max)
*Power rating:2200W

Power = Voltage * Current
Ze kunnen wel 16A aan maar met een power rating van 2200W is dat bij een netspanning van maximaal 2200 / 16 = 138V.
In Nederland met 235V is dat maar 2200 / 235 = 9.3A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Zijn hier mensen die een Shelly EM of een zigbee variant hebben ingebouw achter een stopcontact?

Ik heb stopcontacten met een diepgang van 5cm in de muur maar als ik de formaten zie krijg ik dit niet achter het stopcontact ingebouwd vermoed ik zo, ze zijn al gauw 16mm dik die apparaten, en van die smart pluggen overal te hebben vind ik ook geen gezicht, wil het liever achter in de muur verbergen, kijk met name naar de groot verbruikers zoals wasmachine, droger, vaatwasser etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
@Ortep het veranderen van het kanaal is zover ik nu ben niet gelukt, met de manier waarop ik eerder linkte. De kanaal wijziging wordt gewoon genegeerd. Daarna dacht ik ik configureer de stick opnieuw en toen begonnen de problemen. Ik heb nu de Hue bridge maar weer aangesloten en d.m.v. de serienummers de lampen een reset gegeven. Maar het lukt me even niet om het weer terug op zha te krijgen (de lampen worden herkend en daarna in de entities lijst te vinden maar niet in een kaart toe te voegen). Morgen maar eens verder pielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:06
ATOR schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 20:52:
[...]

Dit zijn de specs van die ATHOM preflashed ESPhome Smart Plug:
*Input voltage:100-240VAC 50/60Hz
*Current:16A(Max)
*Power rating:2200W

Power = Voltage * Current
Ze kunnen wel 16A aan maar met een power rating van 2200W is dat bij een netspanning van maximaal 2200 / 16 = 138V.
In Nederland met 235V is dat maar 2200 / 235 = 9.3A.
Ben ook nog steeds op zoek naar iets wat minstens 3W continue kan trekken en kan monitoren voor de auto granny charger. Tot op heden nog niks goeds gevonden. Wie heeft de tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:24
--Christiaan-- schreef op zondag 23 april 2023 @ 06:40:
[...]

Ben ook nog steeds op zoek naar iets wat minstens 3W continue kan trekken en kan monitoren voor de auto granny charger. Tot op heden nog niks goeds gevonden. Wie heeft de tip?
Ik gebruik hiervoor Shelley stekkers. Shelly plug s voor het “lichte” (heb hier ook gewoon een tijdje een droger en wasmachine op gehad) werk en anders de normale plug.

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

@MdBruin
Ai, dat klinkt niet goed. Ik hoop dat het je lukt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isane
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 19:06
Vraagje over de energie module, wat houden de entiteiten sensor.electricity_meter_energy_production_tarif_1 & sensor.electricity_meter_energy_production_tarif_2?

De totalen van deze 2 zijn minder dan de opbrengst van de zonnepanelen

Is dit de teruglevering naar het net?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-08 11:31
Isane schreef op zondag 23 april 2023 @ 11:01:
Vraagje over de energie module, wat houden de entiteiten sensor.electricity_meter_energy_production_tarif_1 & sensor.electricity_meter_energy_production_tarif_2?

De totalen van deze 2 zijn minder dan de opbrengst van de zonnepanelen

Is dit de teruglevering naar het net?
Dit is niet de productie van je panelen maar het overschot wat je teruglevert. En tarief 1 en 2 zijn daltarief en normaaltarief.

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isane
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 19:06
Slinkos schreef op zondag 23 april 2023 @ 11:09:
[...]

Dit is niet de productie van je panelen maar het overschot wat je teruglevert. En tarief 1 en 2 zijn daltarief en normaaltarief.
Yes thnx. Dacht ik al.
Danku

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aent
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-09 11:01
Hebben er meer mensen problemen met de Growatt integratie? Werkt +/- een dag en daarna is er geen nieuwe info meer. Ook de shinelink app op mijn telefoon werkt dan niet meer en zegt: your current account is locked. Wanneer ik mijn ww reset doet hij het weer voor +/- een dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
  • Laatst online: 21:18
aent schreef op zondag 23 april 2023 @ 11:32:
Hebben er meer mensen problemen met de Growatt integratie? Werkt +/- een dag en daarna is er geen nieuwe info meer. Ook de shinelink app op mijn telefoon werkt dan niet meer en zegt: your current account is locked. Wanneer ik mijn ww reset doet hij het weer voor +/- een dag
Herkenbaar. Zonder een password reset werkt het na verloop van tijd weer. Geen idee wat er aan de hand is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:19

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Met mijn overgang van Ziggo naar KPN meldt mijn nieuwe FritzBox zich keurig aan bij HA. Alleen lijkt er iets mis met 2 sensors, de down/up link snelheid is een factor 1000 te laag (1 Gbit/s glasvezel):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fbfXA-LIPVYXnGnUlU8PCeyhbRw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PlWGT0UjXNh5M2023u6vSJYG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OCbFoZn5hjCqlHYvDa4ACScKgU0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/D6dOKbnl6FiGA1dMnUsi7n8t.jpg?f=user_large

Ik kan natuurlijk van alles gaan lopen corrigeren met tussen sensors etc, maar waarom leest hij dit verkeerd uit? Kan ik daar nog direct iets in aanpassen?

Edit: nvm, net alle sensors (149 :( ) eens weergegeven, blijkt er ook een max link down/up te zijn, en die staat wel gewoon op gbit.. 8)7 Wat deze sensor dan precies moet doen is mij onduidelijk..

[ Voor 9% gewijzigd door superduper op 23-04-2023 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Gizz schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 11:45:
[...]

Tactiek die vrij goed werkt:
  • Ga naar Aliexpress.com
  • Type je wens + zigbee in. Dus in dit geval bijvoorbeeld 10V Zigbee
  • Klik op het eerste product met een normale prijs en goede reviews.
  • Kijk bij de reviews of iemand zegt dat het werkt met Z2M (ja, meteen de bovenste review: "In zigbee2mqqt vloog zonder problemen binnen. Bestuurt een dimbare voeding. Het is allemaal geweldig")
  • Koop het product :)
Wil je het sneller, dan is dit een 0-10V zigbee-dimmer die direct in Nederland te koop is.
Had dat ding al op de shortlist staan, uit ervaring wil dat, ondanks de comments, toch nog wel eens een missertje zijn, oa. doordat soms het aangeboden product iets veranderd/verschilt tussen de aangeboden varianten, vandaar de vraag.
RedPas schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 11:20:
[...]

Mag dat ook een ESP zijn en een PWM to 0-10V module?
Deze zijn goed verkrijgbaar en helemaal niet duur.
En werkt gewoon, ook als Hass ofzo platligt
Was een overweging maar heb liever zigbee dan bluetooth devices. Iets minder kans op ge-emmer. Nu bijvoorbeeld weer verhuisd en de DHCP router in het modem (router staat nog in oude huis) van m'n provider heeft ruzie met m'n ESPHome Sonoff RF bridge. Moet je weer aan de gang om het vaste IP's & configuratie toe te laten wijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdBruin
@superduper dat is de ingestelde waarde in het internet - account informatie tapje (connection settings). Dat is puur voor de schaal weergave, maar echt zinnig is het niet.

[ Voor 6% gewijzigd door MdBruin op 23-04-2023 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaRuBe
  • Laatst online: 14-09 23:02
de Peer schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:59:
[...]

berekent ANWB dit niet gewoon voor je? Tibber en Zonneplan doen dit wel in ieder geval. Of wil je het per se uit kunnen lezen in HA?
nope, zit niet in de APP van de ANWB/
Maar ben er inmiddels uit hoor, heeft me flink wat uitzoek en probeerwerk gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

[...]

1 van deze Athoms heb ik in gebruik voor een ventilator om de PV omvormer te koelen.
De ventilator gebruikt ca 0,5W en dat laat de plug ook wel zien.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

[...]

3w of 3kw?

Deze zou 4200 watt aan moeten kunnen

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Ik heb onlangs een sensors.yaml aangemaakt om mijn sensors daar in te beheren. Maar hierdoor kreeg ik een dublicate error op de text ‘sensor’ door de onderstaande text.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
sensor:
    - platform: afvalwijzer
      provider: mijnafvalwijzer        # (required, default = mijnafvalwijzer) either choose mijnafvalwijzer, afvalstoffendienstkalender or rova
      postal_code: 1234AB              # (required, default = '')
      street_number:  5                # (required, default = '')
      suffix: ''                       # (optional, default = '')
      exclude_pickup_today: true       # (optional, default = true) to take or not to take Today into account in the next pickup.
      default_label: geen              # (optional, default = geen) label if no date found
      id: ''                           # (optional, default = '') use if you'd like to have multiple waste pickup locations in HASS
      exclude_list: ''                 # (optional, default = '') comma separated list of waste types (case ignored). F.e. "papier, gft"

Ik had hierdoor de afvalwijzer code naar de secrets.yaml verplaatst maar dit werkt dus niet. Iemand enig idee hoe ik dit goed kan oplossen? Ik wil dus sensors in een sensors.yaml houden en de afvalwijzer het liefst naar secrets.yaml, maar terug naar configuration.yaml mag ook op een werkende manier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
Xqlus1ve schreef op zondag 23 april 2023 @ 19:09:
Ik heb onlangs een sensors.yaml aangemaakt om mijn sensors daar in te beheren. Maar hierdoor kreeg ik een dublicate error op de text ‘sensor’ door de onderstaande text.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
sensor:
      provider: mijnafvalwijzer        # (required, default = mijnafvalwijzer) either choose mijnafvalwijzer, afvalstoffendienstkalender or rova
      exclude_pickup_today: true       # (optional, default = true) to take or not to take Today into account in the next pickup.
      default_label: geen              # (optional, default = geen) label if no date found
      id: ''                           # (optional, default = '') use if you'd like to have multiple waste pickup locations in HASS
      exclude_list: ''                 # (optional, default = '') comma separated list of waste types (case ignored). F.e. "papier, gft"

Ik had hierdoor de afvalwijzer code naar de secrets.yaml verplaatst maar dit werkt dus niet. Iemand enig idee hoe ik dit goed kan oplossen? Ik wil dus sensors in een sensors.yaml houden en de afvalwijzer het liefst naar secrets.yaml, maar terug naar configuration.yaml mag ook op een werkende manier.
In sensor.yaml moet je de sensor: key niet nogmaals herhalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Ik zit even te kijken naar de sproeiers voor komende zomer en wil 'in de toekomst kijken':

YAML:
1
{{ state_attr('weather.toppe_thuis', 'forecast')[:5] | map(attribute='precipitation') | list | min > 0}}

Resultaat van de JSON is
JSON:
1
[5.1, 0.0, 0.0, 0.0, 0.0]

Ik zou verwachten dat het resultaat true zou moeten zijn aangezien het minimale (min) boven (>) de 0 (0) is maar ik krijg false te zien.

Als ik hem even omdraai (<) krijg ik het zelfde resultaat...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Toppe schreef op zondag 23 april 2023 @ 19:43:
Ik zit even te kijken naar de sproeiers voor komende zomer en wil 'in de toekomst kijken':

YAML:
1
{{ state_attr('weather.toppe_thuis', 'forecast')[:5] | map(attribute='precipitation') | list | min > 0}}

Resultaat van de JSON is
JSON:
1
[5.1, 0.0, 0.0, 0.0, 0.0]

Ik zou verwachten dat het resultaat true zou moeten zijn aangezien het minimale (min) boven (>) de 0 (0) is maar ik krijg false te zien.

Als ik hem even omdraai (<) krijg ik het zelfde resultaat...?
Als ik jouw weather entity voor de mijne wissel, werkt je template prima voor mij.
true bij > 0, false bij <. (Zou ook gek zijn, negatieve regenval)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:50
Xqlus1ve schreef op zondag 23 april 2023 @ 19:09:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
sensor:

En je hoeft toch niet de hele afvalwijzer sensor in je secrets.yaml te zetten... daar zet je doorgaans alleen de inlognamen met bijbehorende wachtwoorden, API-codes etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
CappieL schreef op zondag 23 april 2023 @ 19:52:
[...]

En je hoeft toch niet de hele afvalwijzer sensor in je secrets.yaml te zetten... daar zet je doorgaans alleen de inlognamen met bijbehorende wachtwoorden, API-codes etc.
Postcode en huisnummer zou verder ook niet vreemd zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bello2011
Ik ben vrij nieuw met HA.
Na alle "gemakkelijke" apparaten in huis op HA te hebben aangesloten, ben ik nu toe aan mijn Zender WTW unit. Er zijn al een aantal HA gebruikers mij voor gegaan. Zie hiervoor https://www.home-assistant.io/integrations/comfoconnect/ De benodigde hardware is aanwezig.
Ik begrijp dat de configuration.yaml file aangepast moet worden, maar wat met de files welke staan op github? Ik neem aan dat deze ook ergens op de, in mijn geval, Odroid geplaatst moeten worden? En van waar uit worden deze aangeroepen? Ik zie hiervan in de configuration.yaml file niets terug. Wie kan mij op gang helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

bello2011 schreef op zondag 23 april 2023 @ 19:55:
Ik begrijp dat de configuration.yaml file aangepast moet worden, maar wat met de files welke staan op github? Ik neem aan dat deze ook ergens op de, in mijn geval, Odroid geplaatst moeten worden?
Nee, deze integration is sinds Home Assistant 0.48 ingebakken in HA. Dus je hoeft geen files van github handmatig toe te voegen. Dat staat ook niet als actie aangegeven in de uitleg bij de integration :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

TheFes schreef op zondag 23 april 2023 @ 19:52:
[...]

Als ik jouw weather entity voor de mijne wissel, werkt je template prima voor mij.
true bij > 0, false bij <. (Zou ook gek zijn, negatieve regenval)
Ik krijg bij m’n code false ipv true terwijl er wél een waarde boven de 0 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Toppe schreef op zondag 23 april 2023 @ 20:35:
[...]

Ik krijg bij m’n code false ipv true terwijl er wél een waarde boven de 0 is.
Wat krijg je in devtools zonder de > 0
En daarna ook nog zonder het min-filter

[ Voor 7% gewijzigd door TheFes op 23-04-2023 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

TheFes schreef op zondag 23 april 2023 @ 20:43:
[...]

Wat krijg je in devtools zonder de > 0
En daarna ook nog zonder het min-filter
Zonder > 0 = 0.0
Zonder filter = [5.1, 0.0, 0.0, 0.0, 0.0]

Zet ik :5 op :1 dan krijg ik ook netjes true, voeg ik dan een extra dag (dus 0) toe dan is hij meteen weer false.

Als ik hem test met precipitation_probability en dan min > 1 dan klopt hij wel netjes en dat is de volgende string:
[97.5, 24.4, 19.6, 13.7, 25.5]

[ Voor 36% gewijzigd door Toppe op 23-04-2023 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Toppe schreef op zondag 23 april 2023 @ 20:56:
[...]

Zonder > 0 = 0.0
Zonder filter = [5.1, 0.0, 0.0, 0.0, 0.0]

Zet ik :5 op :1 dan krijg ik ook netjes true

Als ik hem test met precipitation_probability en dan min > 1 dan klopt hij wel netjes en dat is de volgende string:
[97.5, 24.4, 19.6, 13.7, 25.5]
Het klopt toch ook gewoon, de laagste waarde uit dat rijtje is 0, en 0 is zowel niet hoger, als lager dan 0. Moet je niet gewoon max hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

TheFes schreef op zondag 23 april 2023 @ 21:00:
[...]

Het klopt toch ook gewoon, de laagste waarde uit dat rijtje is 0, en 0 is zowel niet hoger, als lager dan 0. Moet je niet gewoon max hebben?
7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 21:17

breinonline

Are you afraid to be known?

bello2011 schreef op zondag 23 april 2023 @ 19:55:
Ik ben vrij nieuw met HA.
Na alle "gemakkelijke" apparaten in huis op HA te hebben aangesloten, ben ik nu toe aan mijn Zender WTW unit. Er zijn al een aantal HA gebruikers mij voor gegaan. Zie hiervoor https://www.home-assistant.io/integrations/comfoconnect/ De benodigde hardware is aanwezig.
Ik begrijp dat de configuration.yaml file aangepast moet worden, maar wat met de files welke staan op github? Ik neem aan dat deze ook ergens op de, in mijn geval, Odroid geplaatst moeten worden? En van waar uit worden deze aangeroepen? Ik zie hiervan in de configuration.yaml file niets terug. Wie kan mij op gang helpen?
Heb je het over deze github? https://github.com/michae...me-assistant-comfoconnect Die doet hetzelfde maar dan iets beter (meer mogelijkheden) als de officiële integratie. Daarvoor zul je dan wel eerst HACS moeten installeren.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwarsdrijver
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18-06 21:11
Ervaring gezocht.

Heeft iemand ervaring met Home Connect (van Bosch / Siemens / Neff / etc) icm HA?

casus:

ik heb een HA omgeving met o.a. een Netatmo weerstation. In mijn woonkamer reguleer ik nu handmatig het CO2 niveau. wanneer de netatmo alarm slaat op het gebied van CO2 (te hoog), zet ik de afzuigkap op de laagste stand aan. Dit werkt eigenlijk prima, maar is een handmatig proces.

Nu zou ik een smart afzuigkap willen aanschaffen (bij voorkeur van Bosch), met het volgende idee:

- HA met Home Connect en Netatmo integratie
- regel: indien CO2 te hoog (Netatmo), afzuigkap aan (Home Connect)
- regel: indien CO2 acceptabel (Netatmo), afzuigkap uit (Home Connect)

ik kan het niet testen want mijn afzuigkap is niet slim.

Wat denken jullie, is dit te realiseren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
dwarsdrijver schreef op zondag 23 april 2023 @ 22:15:
Ervaring gezocht.

Heeft iemand ervaring met Home Connect (van Bosch / Siemens / Neff / etc) icm HA?

casus:

ik heb een HA omgeving met o.a. een Netatmo weerstation. In mijn woonkamer reguleer ik nu handmatig het CO2 niveau. wanneer de netatmo alarm slaat op het gebied van CO2 (te hoog), zet ik de afzuigkap op de laagste stand aan. Dit werkt eigenlijk prima, maar is een handmatig proces.

Nu zou ik een smart afzuigkap willen aanschaffen (bij voorkeur van Bosch), met het volgende idee:

Ik denk dat een een schakelbare powerswitch aan je afzuigkap een stuk goedkoper en sneller te regelen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dwarsdrijver
synoniem schreef op zondag 23 april 2023 @ 22:36:
[...]

Ik denk dat een een schakelbare powerswitch aan je afzuigkap een stuk goedkoper en sneller te regelen is.
Klopt, alleen ik heb getest door de groep uit en in te schakelen terwijl de afzuigkap aan staat, maar helaas blijft hij uit.

Die optie is dan volgens mij niet uit te voeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
@Ortep ik heb het gevonden, ik had de automatische toevoeging uit gezet om te voorkomen dat de apparaten welke ik eruit gooide automatisch weer toegevoegd zouden worden. Het was wel even puzzelen van wat heb ik nu precies gedaan (zelfs de configuratie even uit gezet en nog steeds hetzelfde probleem). Ik heb wel in de configuratie maar 1 channel bij channels staan zodat deze wordt gebruikt.

YAML:
1
2
3
4
5
zha:
  zigpy_config:
    network:
      channel: 25             # What channel the radio should try to use.
      channels: [25]  # Channel mask

Channel 25 ligt net buiten het bereik van de meeste consumenten wifi ap's waardoor ik voor deze heb gekozen, het probleem kan alleen zijn dat wat oudere apparaten problemen hiermee hebben waardoor ze niet kunnen verbinden.

Edit: een toevoeging. De Hue lampen kunnen behoorlijk irritant zijn, gelukkig had ik nog de hub liggen (die houd ik maar achter de hand) aangezien een reset het makkelijkste is met de hub en het serienummer. Elke lamp heb ik dus maar gedocumenteerd met het serienummer voor het geval dat ik het ooit nog een keer nodig heb (vooral die gu10 lampen in een spot zijn soms vervelend om er weer in te krijgen, het glas is niet glad zoals bij de Ikea variant zodat je een zuignapje kunt gebruiken).

[ Voor 23% gewijzigd door MdBruin op 23-04-2023 23:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Ervaring gezocht.

casus:

Ik heb hier nu verschillende apparaten op Home Connect zitten en in het algemeen werkt het prima maar ja, er zijn ook momenten waarop het niet (lekker) werkt. Bijvoorbeeld als je teveel requests naar de server doet, je wordt dan gewoon een aantal uren geblokkeerd.

Je zou ook kunnen zoeken naar een afzuigkap die z’n laatste instelling onthoudt als je hem uitzet, vaak is een model met een fysieke standen schakelaar hiervoor wel geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwarsdrijver
Toppe schreef op zondag 23 april 2023 @ 23:09:
[...]

Ik heb hier nu verschillende apparaten op Home Connect zitten en in het algemeen werkt het prima maar ja, er zijn ook momenten waarop het niet (lekker) werkt. Bijvoorbeeld als je teveel requests naar de server doet, je wordt dan gewoon een aantal uren geblokkeerd.

Je zou ook kunnen zoeken naar een afzuigkap die z’n laatste instelling onthoudt als je hem uitzet, vaak is een model met een fysieke standen schakelaar hiervoor wel geschikt.
Thanks, toevallig ook je afzuigkap?

Je benoemd een goede optie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Xqlus1ve schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 21:55:
Zijn hier mensen die een Shelly EM of een zigbee variant hebben ingebouw achter een stopcontact?

Ik heb stopcontacten met een diepgang van 5cm in de muur maar als ik de formaten zie krijg ik dit niet achter het stopcontact ingebouwd vermoed ik zo, ze zijn al gauw 16mm dik die apparaten, en van die smart pluggen overal te hebben vind ik ook geen gezicht, wil het liever achter in de muur verbergen, kijk met name naar de groot verbruikers zoals wasmachine, droger, vaatwasser etc.
Misschien denk ik te simpel maar: kan je niet gewoon een verlengsnoer van een meter pakken en die smart plug tussen verlengsnoer en het snoer van de wasmachine ed insteken? kun je de smartplug op die manier uit het zicht wegwerken.

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 21:17

breinonline

Are you afraid to be known?

Ervaring gezocht.

casus:

Mijn Siemens home connect afzuigkap heeft gewoon een switch. Die kan je dus inderdaad via een automation gewoon aan of uit zetten.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:06
Oeps, 3kW idd. Je link wil hier niet laden, maar is het de Tuya 20A? Die heb ik al liggen en trekt het helaas niet. Knalt er de hele tijd uit. Ga eens naar de Shelly plug kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

TheFes schreef op zondag 23 april 2023 @ 19:25:
[...]

In sensor.yaml moet je de sensor: key niet nogmaals herhalen
Nou ik loop helemaal vast:

configuration.yaml (waar dus ook de verwijzing naar sensors.yaml staat)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
sensor: !include sensors.yaml

##### Afvalwijzer ##############################################################
      provider: mijnafvalwijzer                        
      exclude_pickup_today: true       
      default_label: geen             
      id: ''                          
      exclude_list: ''                

bad indentation of mapping entry, maak ook niet uit wat ik doe, ik zal waarschijnlijk de basis ook niet goed snappen waardoor ik dit maar niet foutloos en werkend krijg. maarhet toevoegen van sensor: geeft duplicate error, het verwijderen van sensor: geeft nog veel meer errors :')

secrets.yaml
YAML:
1
2
3
4
      postal_code: 1111AB             # (required, default = '')
      street_number:  11               # (required, default = '')

ook dit geeft hoop errors, en bij de configuration check brengt dit alleen maar errors op, zit eindeloos te stoeien :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

MdBruin schreef op zondag 23 april 2023 @ 23:08:
Elke lamp heb ik dus maar gedocumenteerd met het serienummer voor het geval dat ik het ooit nog een keer nodig heb (vooral die gu10 lampen in een spot zijn soms vervelend om er weer in te krijgen, het glas is niet glad zoals bij de Ikea variant zodat je een zuignapje kunt gebruiken).
Stukje gaffa tape met de kleefkant naar buiten om je hand doen (uiteinden aan elkaar) werkt prima. Gewone plakband zal wellicht ook wel werken.

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
Xqlus1ve schreef op maandag 24 april 2023 @ 08:16:
[...]

Nou ik loop helemaal vast:

configuration.yaml (waar dus ook de verwijzing naar sensors.yaml staat
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9

##### Afvalwijzer ##############################################################

bad indentation of mapping entry, maak ook niet uit wat ik doe, ik zal waarschijnlijk de basis ook niet goed snappen waardoor ik dit maar niet foutloos en werkend krijg. maarhet toevoegen van sensor: geeft duplicate error, het verwijderen van sensor: geeft nog veel meer errors :')

secrets.yaml
YAML:
1
2
3
4
      postal_code: 1111AB             # (required, default = '')
      street_number:  11               # (required, default = '')

ook dit geeft hoop errors, en bij de configuration check brengt dit alleen maar errors op, zit eindeloos te stoeien :/
Wat zit je nu met secrets.yaml te doen? DIe heeft hier niets mee te maken.

De code moet in sensor.yaml en dan zonder de extra spaties er voor (of in ieder geval hetzelfde als reeds bestaande sensoren in die file)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
# configuration.yaml
# Alleen de regel met de include, verder niets

# sensor.yaml (DUS NIET secrets.yaml)
  postal_code: 1111AB
  street_number:  11

Eventueel kun je je postcode en huisnummer in secrets.yaml zetten, en er dan naar verwijzen, maar dat is alleen interessant als je van plan bent je config te gaan delen.

[ Voor 3% gewijzigd door TheFes op 24-04-2023 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:36
Ik ben aan het overstappen van domoticz naar hassio als hub/knooppunt.

Dat gaat allemaal prima op wat weergave issues na, ik krijg het niet voor elkaar om display precision werkend te krijgen.
In config/mqtt.yaml heb ik binaire sensors toegevoegd met suggested_display_precision en in UI geprobeerd aan te passen.

Voordat ik daar omheen ga werken, kijk ik ergens overheen? De waarde bij binnenkomst afronden is niet wenselijk, dat doe ik dan liever met een pseudo sensor.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

TheFes schreef op maandag 24 april 2023 @ 08:41:
[...]

Wat zit je nu met secrets.yaml te doen? DIe heeft hier niets mee te maken.

De code moet in sensor.yaml en dan zonder de extra spaties er voor (of in ieder geval hetzelfde als reeds bestaande sensoren in die file)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
# configuration.yaml
# Alleen de regel met de include, verder niets

# sensor.yaml (DUS NIET secrets.yaml)
  street_number:  11

Eventueel kun je je postcode en huisnummer in secrets.yaml zetten, en er dan naar verwijzen, maar dat is alleen interessant als je van plan bent je config te gaan delen.
pfff, zit ik dan al die tijd mee te stoeien 8)7 Mijn dank is groot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
  street_number: 11
  suffix: ''

##### Goodwe Inverter offline, show zero values instead of unavailable. ########
- platform: template
  sensors:
    goodwe_pv_power_offline_status:
      friendly_name: Goodwe Inverter Offline
      unit_of_measurement: "w"
      value_template: "{{ 0 if states('sensor.pv_power') == 'unavailable' else states('sensor.pv_power') }}"
      icon_template: mdi:solar-power

Al mijn overige sensors hebben wel de 'sensors:' maar het werkt nu wel allemaal naar behoren. Ofteweel de afvalwijzer en de overige sensors zijn niet 100% gelijk. Er zal vast wel een optimalisatie zijn of een versimpeling maar voorlopig werkt dit (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:48
Zijn er meer mensen die last hebben van battery drain door de mobile app?

Ik heb sinds een update een aantal weken geleden een veel hoger batterij gebruik door de app. Ook 's nachts wanneer ik data en wifi uitzet is HA nog steeds verantwoordelijk voor ongeveer 20% gebruik. Qua instellingen heb ik niets veranderd.

Tegelijk merk ik ook dat de locatie updates minder zijn. We hebben best een grote zone voor 'Thuis' maar acties die moeten gebeuren voordat we het huis binnen komen zijn nu allemaal te laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

SonnyBBQ schreef op maandag 24 april 2023 @ 09:09:
Zijn er meer mensen die last hebben van battery drain door de mobile app?

Ik heb sinds een update een aantal weken geleden een veel hoger batterij gebruik door de app. Ook 's nachts wanneer ik data en wifi uitzet is HA nog steeds verantwoordelijk voor ongeveer 20% gebruik. Qua instellingen heb ik niets veranderd.

Tegelijk merk ik ook dat de locatie updates minder zijn. We hebben best een grote zone voor 'Thuis' maar acties die moeten gebeuren voordat we het huis binnen komen zijn nu allemaal te laat.
Nee geen verschil, HA is enkel 1% van mijn totale batterij verbruik, en die app staat toch met regelmaat open.

Andriod 12 btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:18

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Ik merk wel dat de HA app op de telefoon van mijn vrouw veel slechter werkt, qua locatie, en updaten dan bij mij. Terwijl ik de settings identiek heb gemaakt qua sensoren.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:48
Geen idee waar het vandaan komt hier... Ik heb altijd de app gebruikt met hoge nauwkeurigheid voor locatie en nooit batterij problemen gehad. Ondertussen al wat gespeeld met meldingen en locatie en zelfs een re-install. Maar niets lijkt te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lverlaek
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:27
CAP-Team schreef op maandag 24 april 2023 @ 09:17:
Ik merk wel dat de HA app op de telefoon van mijn vrouw veel slechter werkt, qua locatie, en updaten dan bij mij. Terwijl ik de settings identiek heb gemaakt qua sensoren.
Ik heb precies hetzelfde. Bij mij werkt alles instant qua locatie updates/notificaties enz.. Vrouw heeft zelfde iPhone, zelfde instellingen en toch werkt het slechter bij haar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IKKE86
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-08 14:44
Raymond P schreef op maandag 24 april 2023 @ 08:51:
Ik ben aan het overstappen van domoticz naar hassio als hub/knooppunt.

Dat gaat allemaal prima op wat weergave issues na, ik krijg het niet voor elkaar om display precision werkend te krijgen.
In config/mqtt.yaml heb ik binaire sensors toegevoegd met suggested_display_precision en in UI geprobeerd aan te passen.

Voordat ik daar omheen ga werken, kijk ik ergens overheen? De waarde bij binnenkomst afronden is niet wenselijk, dat doe ik dan liever met een pseudo sensor.
Daar zit inderdaad een optie voor ingebouwd, als je de eigenschappen van een entiteit bekijkt kun je de nauwkeurigheid instellen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fQTbxfUVgIuu9qnQAuWF8SSn69I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QTlEZLt0eY9WwcxpWn9sEowv.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

dwarsdrijver schreef op zondag 23 april 2023 @ 23:13:
[...]

Thanks, toevallig ook je afzuigkap?

Je benoemd een goede optie!
Nee. Heb zelf een Bora met afzuigkap er in. Ik heb ventilatie type D in m’n huis zitten en die stuur ik wel aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

IKKE86 schreef op maandag 24 april 2023 @ 10:02:
[...]

Daar zit inderdaad een optie voor ingebouwd, als je de eigenschappen van een entiteit bekijkt kun je de nauwkeurigheid instellen:

[Afbeelding]
Heb jij nou een sensor in je koelkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:36
IKKE86 schreef op maandag 24 april 2023 @ 10:02:
[...]

[Afbeelding]
Die heb ik ingesteld. Echter, in UI heb ik nog steeds 6 cijfers na de komma.

@Toppe Dat is niet raar toch? Die heb ik ook. :9

Edit: als je geen "unit_of_measurement" meegeeft dan werkt het afronden dus niet.
Er wordt dan dus ook geen lokalisatie gedaan.

[ Voor 13% gewijzigd door Raymond P op 24-04-2023 10:52 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

@MdBruin
Mooi dat je de zaak weer op orde hebt gekregen.
Wat heb je uiteindelijk precies gedaan?
De Yaml aangepast dat begrijp ik. Maar hoe heb je de stick gereset?
En alles moest blijkbaar opnieuw pairen. Waren daarna je auomations nog bruikbaar Of moest je die ombouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaRuBe
  • Laatst online: 14-09 23:02
Sicco92 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 16:56:
[...]

Voor die andere apparaten heb ik het anders aangepakt. Ik heb een automation waarmee ik een verbruikspatroon kan maken voor een apparaat. Hiermee kan ik bijvoorbeeld voor een wasje elke 5 minuten kijken wat het verbruik in die 5 minuten was. Vervolgens sla ik dit patroon op in een input_text, zodat ik het handmatig in een template-sensor kan zetten. Zovaak wijzigt dat toch niet :)
Hi, wat een uitkomst die macros. Ik heb eens goed gekeken naar jouw mooie opzet (complimenten _/-\o_ ) en ik heb het hier helemaal aan de praat... Echter, ik ben erg benieuwd naar de automation welke je gebruikt om het verbruikspatroon te maken. Mijn wasmachine heeft vermoedelijk een ander patroon dan die van jou. Is dat iets wat je ook zou willen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21:20
Ik ben een beetje op zoek naar ervaringen en best practice rondom automatische lichtinschakelingen. Ik wil graag bij zonsondergang en/of thuiskomst na zonsondergang de verlichting thuis inschakelen. Keukenspotjes op 15%, lamp in de hal op 50%, en nog een paar meer. Die automation heb ik al staan en dat werkt prima.

Echter, het kan zo zijn dat (om welke reden dan ook) er al een lamp aan is en die wil ik dan juist niet meer 'updaten'. Er zal namelijk een reden zijn dat die specifieke lamp al aan is gezet op een specifiek percentage, en als dan de zon onder gaat wordt plotseling de lamp feller of minder fel.

Zijn er meer mensen die zoiets al ingeregeld hebben? Of is hier een alternatief voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:04
Ronker32 schreef op maandag 24 april 2023 @ 11:09:
Ik ben een beetje op zoek naar ervaringen en best practice rondom automatische lichtinschakelingen. Ik wil graag bij zonsondergang en/of thuiskomst na zonsondergang de verlichting thuis inschakelen. Keukenspotjes op 15%, lamp in de hal op 50%, en nog een paar meer. Die automation heb ik al staan en dat werkt prima.

Echter, het kan zo zijn dat (om welke reden dan ook) er al een lamp aan is en die wil ik dan juist niet meer 'updaten'. Er zal namelijk een reden zijn dat die specifieke lamp al aan is gezet op een specifiek percentage, en als dan de zon onder gaat wordt plotseling de lamp feller of minder fel.

Zijn er meer mensen die zoiets al ingeregeld hebben? Of is hier een alternatief voor?
Mijn keuze zou zijn om dan in Node Red te automatiseren en niet in HA zelf. Voor dat voorbeeld van die lamp die al aanstaat zou je dan simpel een extra voorwaarde blokje tussen de tijd trigger en de aansturing van de lamp kunnen plaatsen die kijkt of de lamp al aan staat of niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:59
Invisible_man schreef op maandag 24 april 2023 @ 11:12:
[...]

Mijn keuze zou zijn om dan in Node Red te automatiseren en niet in HA zelf. Voor dat voorbeeld van die lamp die al aanstaat zou je dan simpel een extra voorwaarde blokje tussen de tijd trigger en de aansturing van de lamp kunnen plaatsen die kijkt of de lamp al aan staat of niet.
Daar heb je niet Node Red voor nodig, kan ook prima in een reguliere automation :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:04
-Casper schreef op maandag 24 april 2023 @ 11:16:
[...]

Daar heb je niet Node Red voor nodig, kan ook prima in een reguliere automation :+
Klopt, je kan een extra voorwaarde meenemen tussen je trigger en de uitvoering, maar nu is dit nog een simpel voorbeeld en als je nog meer complexere automatiseringen wilt doen is Node Red echt wel een leuke toevoeging met heel veel mogelijkheden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Raymond P schreef op maandag 24 april 2023 @ 10:11:
[...]

Die heb ik ingesteld. Echter, in UI heb ik nog steeds 6 cijfers na de komma.

@Toppe Dat is niet raar toch? Die heb ik ook. :9

Edit: als je geen "unit_of_measurement" meegeeft dan werkt het afronden dus niet.
Er wordt dan dus ook geen lokalisatie gedaan.
Haha, eens. Zal eens kijken of ik z’n ding overheb, pleur ik hem er ook wel eens in :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IKKE86
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-08 14:44
Toppe schreef op maandag 24 april 2023 @ 10:06:
[...]

Heb jij nou een sensor in je koelkast?
Ja, het gaat mij er vooral om dat ik een bericht krijg als de temperatuur oploopt doordat de deur niet goed dicht is of als de koelkast defect zou zijn. Dus deels omdat het kan, maar ook omdat het stroom en ergernis scheelt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

IKKE86 schreef op maandag 24 april 2023 @ 11:43:
[...]

Ja, het gaat mij er vooral om dat ik een bericht krijg als de temperatuur oploopt doordat de deur niet goed dicht is of als de koelkast defect zou zijn. Dus deels omdat het kan, maar ook omdat het stroom en ergernis scheelt ;)
Voor je deur zou ik eerder een magneet contact pakken. Die reageert een stuk sneller ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 12:57
In dit topic gaat het over het uitschakelen van Zonnepanelen in geval van een negatieve terugleververgoeding, in geval Zonneplan als het tarief lager dan 14 cent ligt.
FredXP in "[Enphase] Haal meer uit je Envoy!"
reneklootwijk schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 16:22:
[...]

Ja dat heb ik gedaan.

Om de huidige config op te vragen:
code:
1
GET http://envoy.local/ivp/mod/603980032/mode/power

Response:
code:
1
{ "powerForcedOff" : false}

Om de productie uit te zetten:
code:
1
PUT http://envoy.local/ivp/mod/603980032/mode/power

met als payload (body):
code:
1
{"length":1,"arr”:[1]}

Om de productie weer aan te zetten:
code:
1
PUT http://envoy.local/ivp/mod/603980032/mode/power

met als payload (body):
code:
1
{"length":1,"arr”:[0]}

Je moet hiervoor wel geauthenticeerd zijn met het installer account (firmware 5.x) of een token hebben (firmware 7.x).
Ik heb alleen geen idee hoe zoiets in HA te realiseren.
http://envoy.local/ivp/mod/603980032/mode/power geeft bij bij goede output, powerForcedOff false
Dat lijkt dus te werken.
Tevens heb ik ook een installer-account.

Nu heb ik een aantal rest_commands aangemaakt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
rest_command:
  zon_status:
    url: "http://10.0.0.240/ivp/mod/603980032/mode/power"
    method: GET
    content_type: "application/x-www-form-urlencoded"
    payload: "mode=songs"

zon_uit:
    method: PUT
    payload: length":1,"arr”:[1]}  

zon_aan:
    method: PUT
    payload: length":1,"arr”:[0]}  

En deze in een script gezet. Er gebeurt nog niks als ik dat script activeer.

Is de rest_command optie de juiste manier of kan dit beter op een andere manier kijkend naar de commando's?
Ik werk 99% met de GUI, vergeef me maar met command-line heb ik nogal moeite.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdBruin
@Ortep de volgende stappen heb ik gedaan.

De apparaten eruit gegooid:
Instellingen - Apparaten en diensten - bij je stick (voor mij de ConBee II) klik je op x (het aantal wat gekoppeld is) apparaten - dan klik je op het apparaat wat je wilt verwijderen (uiteindelijk alles behalve de zigbee coördinator) - bij apparaat info druk je op de drie puntjes en kies je verwijderen en bevestig met oke. Herhalen totdat alle apparaten weg zijn behalve de Zigbee coördinator (als alles goed gaat dan komen ze in pairing mode te staan waardoor je ze zo kunt toevoegen, bij mij waren de Hue lampen eigenwijs en moest ik ze resetten).

In de configuratie plaats je nu je configuratie om het kanaal te bepalen, de kanalen 15, 20 en 25 worden aangeraden in de documentatie. Ik heb het geforceerd op 1 kanaal om zeker te zijn dat dat kanaal wordt toegepast, bij het proberen kwam ik tegen dat het gekozen kanaal wordt genegeerd. Herstart home assistant om de configuratie te laden.

De stick resetten om een nieuw toegangspunt te maken.
Instellingen - je stick en klik op configureer - bij netwerk instellingen klik op radio migreren - opslaan - migreren naar een nieuw toegangspunt - opslaan - opslaan - selecteer je apparaten en klik op opslaan - wis netwerkinstellingen en vorm een nieuw netwerk - voltooien
Ververs de pagina en nu zou bij netwerkinstellingen het goede channel vermeld moeten staan. Daarna kan je op apparaat toevoegen drukken om alles weer toe te voegen.

Als je je lampen wilt uitzoeken dan heb je de mogelijkheid om identify the drukken om te kijken welke lamp het is, dit vind je op de pagina waar je ook de apparaten eruit heb gegooid. Maar ook als je naar de apparaten laat zoeken klik je in dat scherm op het blauwe vierkantje met een pijltje omhoog zodat je de lampen gelijk goed kunt toevoegen (opent een nieuw scherm en bovenaan zie je de identify optie met klik erachter, zodra je die selecteert gaat de lamp kortstondig knipperen). Dit werkt bij mij ook bij de slimme stekker.
Voor de schakelaars gaat het wat lastiger, je zou de optie kunnen volgen door van alle apparaten het IEEE nummer kunnen documenteren om het wat makkelijker te maken.

Hopelijk is het zo duidelijk en kom je eruit, anders vraag gerust.

Ik heb nog geen automatiseren erop zitten, maar alleen op het dashboard, als je je benamingen gelijk houd dan werkt het bij mij zonder problemen. Probeer anders eens met 1 lamp eruit te gooien en dan weer toe te voegen onder dezelfde naam, dan weet je het zeker voordat je de omzetting gaat doen.

[ Voor 6% gewijzigd door MdBruin op 24-04-2023 12:24 ]

Pagina: 1 ... 54 ... 340 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.