Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 55 ... 340 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
@Toppe sommige koelkasten hebben dit al, ik heb een Liebherr welke slim is gemaakt door de interface. Helaas is er een eigen mogelijkheid om lokaal uit te lezen, maar via IFTTT is het mogelijk. Ik wil er nog een keer induiken, ik gebruik nu de eigen Liebherr app. Dit omdat ik bij mij vorige al een keer (was kapot gegaan) voor 4,5k aan medicijnen kon weggooien (6 injecties), nu krijg ik een waarschuwing dat er een deur open staat of als de temperatuur te hoog wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

TheFes schreef op zondag 23 april 2023 @ 21:00:
[...]

Het klopt toch ook gewoon, de laagste waarde uit dat rijtje is 0, en 0 is zowel niet hoger, als lager dan 0. Moet je niet gewoon max hebben?
Andere vraag, heb je ook nog een goede suggestie hoe je zoiets voor de geschiedenis kan maken? Ik wil bijvoorbeeld terug kijken of het de afgelopen 3 dagen geregend heeft.

Voor de geïnteresseerde: Ik wil sproeien als er de komende 5 dagen geen regen wordt voorspeld, de minimum temperatuur boven de 13 graden is én de kans op neerslag maximaal 25% is.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
  - sensor:
      - name: "Regen voorspeld komende 5 dagen"
        state: >-
          {{ state_attr('weather.thuis', 'forecast')[:5] | map(attribute='precipitation') | list | max > 0 }}
      - name: "Kans op neerslag onder 20%"
          {{ state_attr('weather.thuis', 'forecast')[:5] | map(attribute='precipitation_probability') | list | max < 20}}
      - name: "Temperatuur boven 13 graden"
          {{ state_attr('weather.thuis', 'forecast')[:5] | map(attribute='templow') | list | min > 10}}
      - name: "Sproeien geadviseerd"
          {% if is_state('sensor.regen_voorspeld_komende_5_dagen', 'False') and
            is_state('sensor.kans_op_neerslag_onder_20', 'True') and
            is_state('sensor.temperatuur_boven_13_graden', 'True') %}
              Sproeien
            {%- else -%}
              Niet sproeien
          {% endif %}

[ Voor 56% gewijzigd door Toppe op 24-04-2023 13:16 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

MdBruin schreef op maandag 24 april 2023 @ 12:36:
@Toppe sommige koelkasten hebben dit al, ik heb een Liebherr welke slim is gemaakt door de interface. Helaas is er een eigen mogelijkheid om lokaal uit te lezen, maar via IFTTT is het mogelijk. Ik wil er nog een keer induiken, ik gebruik nu de eigen Liebherr app. Dit omdat ik bij mij vorige al een keer (was kapot gegaan) voor 4,5k aan medicijnen kon weggooien (6 injecties), nu krijg ik een waarschuwing dat er een deur open staat of als de temperatuur te hoog wordt.
Maar het oplopen van de temperatuur duurt langer dan 30 seconde ofzo, dan verlies je alsnog onnodig temperatuur.

Overigens heb ik nog wel gekeken naar een Home Connect koelkast maar ik vond 7K wat overdreven :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
@Toppe ja je verliest de temperatuur in langere tijd met de deur dicht, maar de intelligentie erachter is gelukkig wel wat slimmer. Als de deur dicht is en de koelkast kan niet binnen een bepaalde tijd de ingestelde temperatuur halen dan wordt er alarm geslagen. En nee die van mij was niet zo duur, dacht iets van 700~800 euro exclusief de interface maar die was niet zo heel duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:24

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Ronker32 schreef op maandag 24 april 2023 @ 11:09:
Ik ben een beetje op zoek naar ervaringen en best practice rondom automatische lichtinschakelingen. Ik wil graag bij zonsondergang en/of thuiskomst na zonsondergang de verlichting thuis inschakelen. Keukenspotjes op 15%, lamp in de hal op 50%, en nog een paar meer. Die automation heb ik al staan en dat werkt prima.

Echter, het kan zo zijn dat (om welke reden dan ook) er al een lamp aan is en die wil ik dan juist niet meer 'updaten'. Er zal namelijk een reden zijn dat die specifieke lamp al aan is gezet op een specifiek percentage, en als dan de zon onder gaat wordt plotseling de lamp feller of minder fel.

Zijn er meer mensen die zoiets al ingeregeld hebben? Of is hier een alternatief voor?
Je zou dit geheel al in een script kunnen gooien. En daar dan gewoon checken of de lamp aan staat.

Zat nog even te kijken, zelf ooit keer omgekeerd script gemaakt (alleen brightness als aan), deze omdraaien en je hebt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
alias: "Light: Set brightness pct when off"
fields:
  brightness_pct:
    name: Brightness
    description: Brightness percentage to set when light is off
    example: 80
    required: true
    selector:
      number:
        min: 0
        max: 100
        step: 1
        unit_of_measurement: "%"
        mode: slider
  entity_id:
    name: Entity ID
    description: Entity id of the light
    example: light.dining_table
    selector:
      entity:
        domain: light
sequence:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: template
            value_template: "{{ states(entity_id) == 'off' }}"
        sequence:
          - service: light.turn_on
            target:
              entity_id: "{{ entity_id }}"
            data:
              brightness_pct: "{{ brightness_pct }}"
    default: []
mode: single

Eventueel uit te breiden met meer/alle attributen van light.turn_on.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 13:30
JaRuBe schreef op maandag 24 april 2023 @ 11:05:
[...]

Hi, wat een uitkomst die macros. Ik heb eens goed gekeken naar jouw mooie opzet (complimenten _/-\o_ ) en ik heb het hier helemaal aan de praat... Echter, ik ben erg benieuwd naar de automation welke je gebruikt om het verbruikspatroon te maken. Mijn wasmachine heeft vermoedelijk een ander patroon dan die van jou. Is dat iets wat je ook zou willen delen?
Cool dat het gelukt is! En ja hoor, die kan ik wel delen! Hij staat inderdaad nog niet in mijn nieuwe HA config omdat ik bezig ben om alles over te zetten naar een nieuwe machine, en dat ook tegelijk op m'n GitHub wil gooien. Deze heb ik nog niet nodig gehad, dus ik heb hem even van m'n oude config gehaald.

Ik heb het blijkbaar een tijdje geleden overgezet naar een script, die ik dan vanuit een automation wel of niet kan aanroepen. Ik gebruik hiervoor een input_text voor het bijhouden van het patroon, en een input_number om de delta per 5 minuten te berekenen. Ook heb ik ergens een input_boolean die voor me bijhoudt of een apparaat nog loopt of niet, zolang die op 'on' staat blijft de delta berekend worden. Dit is het script:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
script:
  washing_machine_record_consumption:
    alias: Washing Machine - Record consumption
    icon: mdi:record-rec
    sequence:
      - service: input_text.set_value
        target:
          entity_id: input_text.washing_machine
        data:
          value: ""
      - service: input_number.set_value
        target:
          entity_id: input_number.washing_machine_kwh_counter
        data:
          value: 0
      - repeat:
          while:
            - condition: state
              entity_id: input_boolean.washing_machine_job_cycle
              state: "on"
            # Don't do it too many times
              value_template: "{{ repeat.index <= 100 }}"
          sequence:
            - delay: "00:05:00"
            - service: input_text.set_value
              target:
                entity_id: input_text.washing_machine
              data:
                value: >
                  {% set delta = states('sensor.washing_machine_current_consumption') | float(0) - states('input_number.washing_machine_kwh_counter') | float(0) %}
                  {{ states('input_text.washing_machine') }}{{ delta | round(2) }},
            - service: input_number.set_value
              target:
                entity_id: input_number.washing_machine_kwh_counter
              data:
                value: "{{ states('sensor.washing_machine_current_consumption')}}"
      - service: notify.mobile_app_pixel_6a
        data:
          title: Consumption recorded
            Washing machine: {{ states('input_text.washing_machine') }}
          data:
            channel: "Utility recorder"
            actions:
              - action: "COPY_WASHING_MACHINE_VALUES"
                title: "Copy values"

Een nadeel is dat dit script een input_text gebruikt, en daar kunnen maximaal 255 tekens in staan. Voor lange cycli werkt dat niet met een delay van 5 minuten, dus dan moet je die bijvoorbeeld op 10 zetten, en vervolgens ook een 'resolution' van 10 gebruiken in de macro. Ik wil dit ooit nog anders opzetten zodat je geen input_text nodig hebt, maar dit werkt voor nu wel prima.

Aan het eind stuur ik mezelf nog een notificatie dat er een nieuw verbruikspatroon klaarstaat. Die is niet per se nodig, maar vind ik voor mezelf wel handig.

Oh ja, de entity sensor.washing_machine_current_consumption is een utility_meter sensor die ik in een andere automation op 0 zet. Misschien dat dat ook wel anders kan, maar deze sensor had ik al, dus daar heb ik dit script op aangehaakt. Deze service gebruik ik daarvoor:
YAML:
1
2
3
4
- service: utility_meter.calibrate
  data:
    entity_id: sensor.washing_machine_current_consumption
    value: 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infernoken
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 22:47
mrc4nl schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 10:18:
Ik ben op zoek naar een verbruiksmeter die ik kan koppelen met HA. liefst in stekker vorm.

Probleem waar ik tegenaan loop, is dat ik een audurosmart stekker heb met verbruiksmeting, maar het apparaat soms wat steken laat vallen, bijv niet meer updaten, en het insteken van de stekker gaat idioot zwaar. De vorige plug heb ik terug gebracht omdat ie soms waardes van 5 a 10 kilowatt begon aan te geven, en het apparaat zichzelf uitschakelde.

Dus is er iets betrouwbaarders te koop? (wifi/ethernet/zigbee)
Ik heb nu een paar stekkers van de LIDL...
Deze zijn gebaseerd op Zigbee en dus lokaal te gebruiken.
De stekkers zelf zijn een variant van de Tuya TS011F...

Heb ik relatief goede ervaringen mee, heb er zo'n 8-tal bij mij thuis draaien in een Zigbee netwerk met een Sonoff stick als coordinator.
Voordeel is ook dat ze functioneren als routers en zo ook het netwerk verder versterken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Infernoken
dwarsdrijver schreef op zondag 23 april 2023 @ 22:15:
Ervaring gezocht.

Heeft iemand ervaring met Home Connect (van Bosch / Siemens / Neff / etc) icm HA?

casus:

ik heb een HA omgeving met o.a. een Netatmo weerstation. In mijn woonkamer reguleer ik nu handmatig het CO2 niveau. wanneer de netatmo alarm slaat op het gebied van CO2 (te hoog), zet ik de afzuigkap op de laagste stand aan. Dit werkt eigenlijk prima, maar is een handmatig proces.

Nu zou ik een smart afzuigkap willen aanschaffen (bij voorkeur van Bosch), met het volgende idee:

- HA met Home Connect en Netatmo integratie
- regel: indien CO2 te hoog (Netatmo), afzuigkap aan (Home Connect)
- regel: indien CO2 acceptabel (Netatmo), afzuigkap uit (Home Connect)

ik kan het niet testen want mijn afzuigkap is niet slim.

Wat denken jullie, is dit te realiseren?
Je kan via de could en een developer account van HA deze koppelen met Home Assistant...
Kan dus wel, maar niet lokaal...

Er staan instructies online op de site van Home Assistant hoe dit te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 12:03
Invisible_man schreef op maandag 24 april 2023 @ 11:12:
[...]

Mijn keuze zou zijn om dan in Node Red te automatiseren en niet in HA zelf. Voor dat voorbeeld van die lamp die al aanstaat zou je dan simpel een extra voorwaarde blokje tussen de tijd trigger en de aansturing van de lamp kunnen plaatsen die kijkt of de lamp al aan staat of niet.
Die voorwaarde die je noemt is inderdaad wat ik zelf ook voor ogen heb, ik gebruik zelf alleen geen NodeRed en doe het meeste in YAML. Vanwege het feit dat het om meerdere lampen gaat en verschillende helderheidwaardes wordt hij wel wat complexer, vandaar eigenlijk mijn oproepje.
Septillion schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:43:
[...]

Je zou dit geheel al in een script kunnen gooien. En daar dan gewoon checken of de lamp aan staat.

Zat nog even te kijken, zelf ooit keer omgekeerd script gemaakt (alleen brightness als aan), deze omdraaien en je hebt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
alias: "Light: Set brightness pct when off"
fields:
  brightness_pct:
    name: Brightness
    description: Brightness percentage to set when light is off
    example: 80
    selector:
      number:
        min: 0
        max: 100
        step: 1
        unit_of_measurement: "%"
        mode: slider
  entity_id:
    name: Entity ID
    description: Entity id of the light
    example: light.dining_table
    selector:
      entity:
        domain: light
sequence:
  - choose:
      - conditions:
            value_template: "{{ states(entity_id) == 'off' }}"
        sequence:
          - service: light.turn_on
            target:
              entity_id: "{{ entity_id }}"
            data:
              brightness_pct: "{{ brightness_pct }}"
    default: []

Eventueel uit te breiden met meer/alle attributen van light.turn_on.
Thanks, aan zoiets zat ik ook te denken. Probleem zit hem dan in het feit dat het om meerdere lampen gaat met verschillende helderheidwaardes, dat is wat lastiger. Ik denk dat ik eens wat ga knutselen met wat variabelen voor helderheid per lamp en dan wellicht met een for each loopen door alle lampen die aan moeten gaan en die nog niet aan staan. Wordt vervolgd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infernoken
Vraagje, zijn er mensen die thuis soms problemen hebben om http://homeassistant.local:8123/ te bereiken...

Meestal werkt het wel, maar soms kan ik op die manier mijn home assistant niet bereiken, terwijl het via het IP adres wel lukt...

Daarnaast zelfde met de Home Assistant App op Android, soms werkt het wel en soms niet.

(Heb ook een Tailgate VPN draaien die me toelaat extern ook aan mijn installatie te kunnen, wat altijd perfect werkt.)

Ik heb een Telenet installatie met de Router en ook een Accesspoint...
Home Assistant staat boven via Ethernet geconnecteerd op de Accesspoint, heb precies de indruk dat als ik op een ander WiFi connecteer
(Accespoint <> Router, misschien 2.4Ghz <> 5Ghz) de http://homeassistant.local:8123/ niet goed geredirect wordt...

Iemand ervaringen met dergelijke problemen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09 10:01
Een eigenaardig 'probleempje'. Sinds kort nieuwe ipad en wordt ook herkend door de HA, echter de geocoded location blijft staan op een plek waar ik zo'n 3,5 week geleden was ongeveer 8000km van hier. Als je in HA op attributen klikt laat ie wel de locatie zien met adres waar ik nu ben (of een adres in de buurt, want bij mij in de straat wil ie ook nog wel eens het huisnummer van de buren pakken).

Een update naar het latest stable docker-image en bijbehorende herstart heeft niet geholpen.

Wat gaat er mis? Wat zie ik over het hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DwdP0NNJnaizPBQy4ztKYd0Z8dg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wSOb0tPdynRmNOgTDC1hl7Tn.png?f=user_large

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Ronker32 schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:25:
Thanks, aan zoiets zat ik ook te denken. Probleem zit hem dan in het feit dat het om meerdere lampen gaat met verschillende helderheidwaardes, dat is wat lastiger. Ik denk dat ik eens wat ga knutselen met wat variabelen voor helderheid per lamp en dan wellicht met een for each loopen door alle lampen die aan moeten gaan en die nog niet aan staan. Wordt vervolgd!
Hoezo is dat lastig? Om nu verschillende lampen op verschillende brightness te zetten moet je toch ook al meerdere service calls doen? Die cals gewoon vervangen door dat script en je bent klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
Septillion schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:48:
[...]

Hoezo is dat lastig? Om nu verschillende lampen op verschillende brightness te zetten moet je toch ook al meerdere service calls doen? Die cals gewoon vervangen door dat script en je bent klaar :)
Je hebt gelijk, maar het maakt het script fors langer dan wat het nu is (logisch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Ronker32 Hele idee van een script is natuurlijk dat je die vaker aan gaat roepen om repetitie te voorkomen. Dus in je automation waar je nu de meerdere service calls doet om een lampen aan te doen doe je dan meerdere calls naar dat script :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
Septillion schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:56:
@Ronker32 Hele idee van een script is natuurlijk dat je die vaker aan gaat roepen om repetitie te voorkomen. Dus in je automation waar je nu de meerdere service calls doet om een lampen aan te doen doe je dan meerdere calls naar dat script :)
Hmm, zo had ik het nog niet bekeken. In plaats van één service call vanuit een automation naar een groot script en daarin alle lampen die aan moeten gaan wordt het dan een automation met meerdere service calls (per lamp) naar dat generieke script (toch?). Dat klinkt wel goed, ik denk dat ik dat eens ga uitproberen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 21:00
DikkieDick schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:41:
Een eigenaardig 'probleempje'. Sinds kort nieuwe ipad en wordt ook herkend door de HA, echter de geocoded location blijft staan op een plek waar ik zo'n 3,5 week geleden was ongeveer 8000km van hier. Als je in HA op attributen klikt laat ie wel de locatie zien met adres waar ik nu ben (of een adres in de buurt, want bij mij in de straat wil ie ook nog wel eens het huisnummer van de buren pakken).

Een update naar het latest stable docker-image en bijbehorende herstart heeft niet geholpen.

Wat gaat er mis? Wat zie ik over het hoofd?

[Afbeelding]
Als ik me niet vergis komt de geocoded location direct van je OS (in dit geval iOS) en geeft HA deze 1-op-1 door. Je zou eens kunnen proberen je iPad opnieuw op te starten, of Apple Maps / Google Maps op je iPad te openen zodat deze (interne) sensor een zetje krijgt.

Niet veel wat je er aan de HA kant aan kan doen.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Ronker32 En als je op meerdere plekken dezelfde lampen op dezelfde brightness wilt instellen (lees: meerdere automations, scripts en/of LoveLace) dan houdt ook niets je tegen dat weer in een script te doen.

In dat script mag je dan gewoon weer het "Light: Set brightness pct when off"-script aanroepen. Dan houdt je de brightness niveaus mooi centraal maar ben je alles niet aan het herhalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09 10:01
Hmmbob schreef op maandag 24 april 2023 @ 16:37:
[...]

Als ik me niet vergis komt de geocoded location direct van je OS (in dit geval iOS) en geeft HA deze 1-op-1 door. Je zou eens kunnen proberen je iPad opnieuw op te starten, of Apple Maps / Google Maps op je iPad te openen zodat deze (interne) sensor een zetje krijgt.

Niet veel wat je er aan de HA kant aan kan doen.
De 3 opties geprobeerd, maar helaas. Toen bedacht ik me om het apparaat uit HA te knikkeren, de app te verwijderen van de iPad en opnieuw te installeren. Locatie op altijd gezet. Ipv 11 entiteiten heb ik er nu 10 en mis ik de geocoded location.
Update: na een paar minuten was ie er weer, maar nog steeds op dezelfde plek in de VS.
Andere sensors met betrekking tot opslag en batterij kloppen wel.

Update: weer een paar minuten later: nou breekt mijn klomp. Ff niet op exact gezet voor de locatie mbt nauwkeurigheid en nu is de Amerikaanse locatie verdwenen.

[ Voor 8% gewijzigd door DikkieDick op 24-04-2023 19:00 ]

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:42
Ik heb een mechanische ventilatiebox die ik heb aangesloten op een relay board. Door naar een url te gaan kan ik de relais aan en uit zetten. Dit werkte in Domoticz prima en wil ik graag behouden. In home assistant zag ik ergens dat iemand het zo geregeld heeft. Dit heb ik aangepast voor mijn configuratie in de configuration.yaml.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
switch:
  - platform: command_line
    switches:
      orcon_stand_2:
        command_on: "/usr/bin/curl -X GET http://192.168.1.44/control?cmd=gpio,13,1"
        command_off: "/usr/bin/curl -X GET http://192.168.1.44/control?cmd=gpio,13,0"
        value_template: '{{ value == "1" }}'
        friendly_name: Orcon stand 2

Probleem is nu dat ik deze entity niet kan toevoegen in de automation UI. Bij de entity zegt hij: "this entity does not have a unique id". Met een link natuurlijk.

Hoe kan ik hier een unique ID aan toevoegen?

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 24-04-2023 20:07 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Opperhoof schreef op maandag 24 april 2023 @ 19:48:
Ik heb een mechanische ventilatiebox die ik heb aangesloten op een relay board. Door naar een url te gaan kan ik de relais aan en uit zetten. Dit werkte in Domoticz prima en wil ik graag behouden. In home assistant zag ik ergens dat iemand het zo geregeld heeft. Dit heb ik aangepast voor mijn configuratie in de configuration.yaml.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
switch:
    switches:
      orcon_stand_2:

Probleem is nu dat ik deze entity niet kan toevoegen in de automation UI. Bij de entity zegt hij: "this entity does not have a unique id". Met een link natuurlijk.

Hoe kan ik hier een unique ID aan toevoegen?
Je mist sowieso een naam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Opperhoof Als je met een command line switch bezig bent is het wel handig daarvan de documentatie te openen :)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
switch:
    switches:
      orcon_stand_2:
        unique_id: orcon_stand_2

Maar dat board heeft geen optie voor MQTT ofzo?

@Toppe Mis ik iets?

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 24-04-2023 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Septillion schreef op maandag 24 april 2023 @ 20:11:
@Opperhoof Als je met een command line switch bezig bent is het wel handig daarvan de documentatie te openen :)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
switch:
    switches:
      orcon_stand_2:

@Toppe Mis ik iets?
Nee, ik denk ‘laat ik ook een nuttige bijdragen proberen te doen!’ :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:42
Septillion schreef op maandag 24 april 2023 @ 20:11:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
switch:
    switches:
      orcon_stand_2:

@Toppe Mis ik iets?
Bedankt voor de reactie. Ik had eerder getest met unique_id, maar deze blijkbaar niet op de goede plek gezet. Nu is de melding in ieder geval weg, maar ik kan hem nog steeds niet vinden in de automation UI bij actions.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6L7-SP8CG9t5q92urnGVzmuIzxk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oz6Xnsx04ik5qvUpLV36wR1i.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 20:37
Opperhoof schreef op maandag 24 april 2023 @ 20:39:
[...]

Bedankt voor de reactie. Ik had eerder getest met unique_id, maar deze blijkbaar niet op de goede plek gezet. Nu is de melding in ieder geval weg, maar ik kan hem nog steeds niet vinden in de automation UI bij actions.

[Afbeelding]
Je moet een service call gebruiken. Er is geen device, dus je kunt ook geen device action gebruiken.
Dat unique id heeft daar verder niets mee te maken

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 20:33

luigi87

Domotica Fanaticus

Even een hardware vraagje.

Ik maak nu gebruik van zwave aeonlabs multisensors, deze zitten op een vaste usb voeding en voorzien mij regelmatig ( om de 5 minuten) van een lux waarde.

Echter wil ik mijn laatste zwave devices eruit knikkeren. Waaronder deze sensors.

Dus nu zoek ik een sensor die mij van de lux waarde voorziet. Maar dan dus ook iedere 5 minuten ofzoiets.
Zijn deze er bijv met zigbee?
Ik heb nu ook de aqara's echter updaten die pas bij motion. (In mijn huidige domoticz, over een paar weken ben ik compleet om naar ha waarschijnlijk)

- leeg -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

luigi87 schreef op maandag 24 april 2023 @ 20:49:
Even een hardware vraagje.

Ik maak nu gebruik van zwave aeonlabs multisensors, deze zitten op een vaste usb voeding en voorzien mij regelmatig ( om de 5 minuten) van een lux waarde.

Echter wil ik mijn laatste zwave devices eruit knikkeren. Waaronder deze sensors.

Dus nu zoek ik een sensor die mij van de lux waarde voorziet. Maar dan dus ook iedere 5 minuten ofzoiets.
Zijn deze er bijv met zigbee?
Ik heb nu ook de aqara's echter updaten die pas bij motion. (In mijn huidige domoticz, over een paar weken ben ik compleet om naar ha waarschijnlijk)
https://www.techpunt.nl/n...ght-detection-sensor.html
Zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:15

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Maikie18 schreef op maandag 24 april 2023 @ 21:33:
[...]

Er zijn zoveel opties. O.a een Shelly motion
Als je een klein beetje handig bent dan kan je een Shelly Motion goedkoper zelf maken met een mmWave sensor er in en daarbij een licht sensor. Die hoef je niet in het zicht te hangen, heb ze hier in een kabeldoos zitten. Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
De LD2410 mmw sensor heeft een light sensor onboard, die kan je (in debug mode) live uitlezen middels bluetooth of UART.
Echt veel hoef je daar dus niet aan toe te voegen.
edit: je kunt 'm ook direct in hassio hangen mits je bluetooth hebt, al lijk je dan geen licht intensiteit mee te pakken.

In praktijk werkt dat meer dan prima. Al gaat hier nu het licht aan in het toilet als er een beetje tocht is en de rol wc papier ietwat te ver is afgerold. (Ik heb 'm momenteel wel direct aan een relais hangen en kan dat lastig mitigeren)

[ Voor 16% gewijzigd door Raymond P op 24-04-2023 22:41 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Toppe schreef op maandag 24 april 2023 @ 21:48:
[...]

Als je een klein beetje handig bent dan kan je een Shelly Motion goedkoper zelf maken met een mmWave sensor er in en daarbij een licht sensor. Die hoef je niet in het zicht te hangen, heb ze hier in een kabeldoos zitten. Werkt prima.
Lux meten terwijl die ingebouwd zit, dat kan toch nooit goed werken?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaRuBe
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 23:02
Sicco92 schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:46:
[...]

Cool dat het gelukt is! En ja hoor, die kan ik wel delen! Hij staat inderdaad nog niet in mijn nieuwe HA config omdat ik bezig ben om alles over te zetten naar een nieuwe machine, en dat ook tegelijk op m'n GitHub wil gooien. Deze heb ik nog niet nodig gehad, dus ik heb hem even van m'n oude config gehaald.
Hi, wederom dank. Script werkt en heb mijn eerste patroon van de wasdroger al te pakken :) .
Ik loop nu nog tegen 2 dingetje aan (ik maak voor testen nog even gebruik van extreme patronen, dus 1 met veel gebruik in uur 1 (10 kWh), eentje met veel gebruik in uur 2, 1 voor uurtje 3 en 1 voor 4.).
  1. Wanneer ik een ander wasprogramma kies, zou je verwachten dat daarmee ook de "best starting time" zou moeten veranderen. Dit gebeurd echter niet. Mijn vraag: klopt mijn aanname of zit er ergens een foutje in mijn config? Goed om te weten: de status van "expected costs" veranderd wel gewoon mee.
  2. Zodra na middernacht de status van "binary_sensor.electricity_prices_for_tomorrow_available" veranderd naar off, blijft het oude tijdstip getoond worden. Maar als ik de code goed interpreteer, lijkt dit te werken "as designed". Natuurlijk puur cosmetisch, maar ik ga kijken of ik de status leeg kan maken zodra de prijzen van morgen nog niet bekend zijn.
Maar wat fijn die macro's, leuk om hier 's in te duiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
JaRuBe schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 09:21:
[...]

Hi, wederom dank. Script werkt en heb mijn eerste patroon van de wasdroger al te pakken :) .
Ik loop nu nog tegen 2 dingetje aan (ik maak voor testen nog even gebruik van extreme patronen, dus 1 met veel gebruik in uur 1 (10 kWh), eentje met veel gebruik in uur 2, 1 voor uurtje 3 en 1 voor 4.).
  1. Wanneer ik een ander wasprogramma kies, zou je verwachten dat daarmee ook de "best starting time" zou moeten veranderen. Dit gebeurd echter niet. Mijn vraag: klopt mijn aanname of zit er ergens een foutje in mijn config? Goed om te weten: de status van "expected costs" veranderd wel gewoon mee.
  2. Zodra na middernacht de status van "binary_sensor.electricity_prices_for_tomorrow_available" veranderd naar off, blijft het oude tijdstip getoond worden. Maar als ik de code goed interpreteer, lijkt dit te werken "as designed". Natuurlijk puur cosmetisch, maar ik ga kijken of ik de status leeg kan maken zodra de prijzen van morgen nog niet bekend zijn.
Maar wat fijn die macro's, leuk om hier 's in te duiken.
Voor je eerste punt, dat klopt inderdaad. Als je de 'best starting time' ook wilt updaten, dan moet je de input_select.washing_machine_program even toevoegen als trigger bij deze sensor. Nu wordt die alleen maar op 3 momenten geüpdatet: rond middernacht, om 7 uur 's ochtends, en als de prijzen voor morgen beschikbaar zijn. Dat is voor mij genoeg, maar dat is simpel uit te breiden door daar gewoon een trigger bij zetten. Als voorbeeld:
YAML:
1
2
3
4
    - trigger:
        - [[knip bestaande triggers]]
        - platform: state
          entity_id: input_select.washing_machine_program

De macro zou het vanaf het huidige uur moeten berekenen, dus als je de input_select nu zou veranderen dan zou je de beste starttijd vanaf 9:00 uur vandaag moeten krijgen.

Punt 2 klopt ook, ik laat alle grafieken en sensors voor 'morgen' niet zien als de data niet beschikbaar is. De sensors haal ik niet leeg, maar ik verstop ze door middel van conditional_cards in mijn dashboards.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaRuBe
Sicco92 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 09:40:
[...]

Voor je eerste punt, dat klopt inderdaad. Als je de 'best starting time' ook wilt updaten, dan moet je de input_select.washing_machine_program even toevoegen als trigger bij deze sensor. Nu wordt die alleen maar op 3 momenten geüpdatet: rond middernacht, om 7 uur 's ochtends, en als de prijzen voor morgen beschikbaar zijn. Dat is voor mij genoeg, maar dat is simpel uit te breiden door daar gewoon een trigger bij zetten. Als voorbeeld:
YAML:
1
2
3
4
    - trigger:

De macro zou het vanaf het huidige uur moeten berekenen, dus als je de input_select nu zou veranderen dan zou je de beste starttijd vanaf 9:00 uur vandaag moeten krijgen.

Punt 2 klopt ook, ik laat alle grafieken en sensors voor 'morgen' niet zien als de data niet beschikbaar is. De sensors haal ik niet leeg, maar ik verstop ze door middel van conditional_cards in mijn dashboards.
top, dank weer voor de reactie. Ik kijk hier later vandaag naar en zal het resultaat met je delen. Nu eerst weer wat voor de centen doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 21:52
Ik heb een Robbshop Zigbee dimmer in Z2M gekoppeld. Kan m bedienen, helemaal prima. De module is geinstalleerd op de badkamer. Doordat de schakel en bijbehorende fase draden dermate ver zijn weggewerkt dat ik er niet meer bij kom, heb ik besloten de module direct bij de spotjes te plaatsen. Dat heeft twee nadelen; schakelen langzamer in en zijn dus niet beschikbaar in HA wanneer de schakelaar uit staat.

Opzich zijn die nadelen te overkomen, maar de dimmer wordt niet unavailable in HA wanneer de schakelaar uit staat. Met andere sensoren heb ik eerder wel de ervaring dat wanneer er geen verbinding is, de sensor een unavailable status kreeg. Iemand tips hoe ik dit alsnog voor elkaar kan krijgen? (Dimmer entity behoudt de status "on" op dit moment)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Maikie18 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 06:35:
[...]

Lux meten terwijl die ingebouwd zit, dat kan toch nooit goed werken?
Gaatje in de behuizing boren, diffuser kapje er overheen en probleem opgelost? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 12:57
Ik heb een curl-command welke ik wil activeren in een script.
Als ik het volgende commando test in de Terminal binnen HA, werkt het prima:
YAML:
1
curl -X PUT --digest -u installer:password -H "Content-Type: application/json" -d '{"length":1,"arr":[1]}' http://10.0.0.240/ivp/mod/603980032/mode/power

Nu heb ik hier een shell-command van gemaakt binnen HA:
YAML:
1
2
panelen_uit: >
  curl -X PUT --digest -u installer:password -H "Content-Type: application/json" -d '{"length":1,"arr":[1]}' http://10.0.0.240/ivp/mod/603980032/mode/power

Dit shell-command zie ik ook terug bij Developer Tools, echter wanneer ik deze uitvoer gebeurd er niets terwijl hetzelfde commando vanaf "curl" prima werkt in de terminal.
Ik heb ook geprobeerd
YAML:
1
/usr/bin/curl
te gebruiken maar dat heeft ook geen resultaat.
Enig idee wat ik fout doe of kan ik het curl-commando beter op een andere manier aanroepen?

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
@Sicco92 Ik heb op dit moment een gewijzigde versie van mijn macro klaar staan waarin je kunt opgeven hoeveel weight points per uur je wil opgeven, bijvoorbeeld 4 en dan kun je een array met weights meegeven.

Dus bijvoorbeeld , stel je wasmachineprogramma duurt 3.5 uur, met een piek op het einde van een half uur, en een piek op het einde van een uur, en in de eerste piek is het verbruik 200x hoger dan in de rest van het programma, en op het einde 400x zo hoog (ik roep maar iets hoor), dan kun je dat zo aangeven in de macro

{{ cheapest_energy_hours('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021', hours=4, no_weight_points=2, weight=[200, 1, 1, 1, 1, 400, 400, 0]) }}

Zonder echt naar jouw code gekeken te hebben (puur op basis van je omschrijving) is dat volgens mij vergelijkbaar met wat jij doet toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
Ora et Labora schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:36:
Ik heb een curl-command welke ik wil activeren in een script.
Als ik het volgende commando test in de Terminal binnen HA, werkt het prima:
YAML:
1

Nu heb ik hier een shell-command van gemaakt binnen HA:
YAML:
1
2
panelen_uit: >

Dit shell-command zie ik ook terug bij Developer Tools, echter wanneer ik deze uitvoer gebeurd er niets terwijl hetzelfde commando vanaf "curl" prima werkt in de terminal.
Ik heb ook geprobeerd
YAML:
1
/usr/bin/curl
te gebruiken maar dat heeft ook geen resultaat.
Enig idee wat ik fout doe of kan ik het curl-commando beter op een andere manier aanroepen?
Zie je iets terug in je logs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
@TheFes Vergelijkbaar inderdaad, al werkt mijn macro met een lijst met daadwerkelijk berekende kosten op basis van een verbruikspatroon en de dynamische tarieven per uur. Vervolgens geeft de macro de timestamp terug die bij de laagste kosten hoort. De weging zit dus al in het verbruikspatroon en daarmee in de kosten verwerkt, dus je hoeft zelf niet meer na te denken over wat de optimale weging zou kunnen zijn.
Daarnaast zit ik met mijn macro niet 'vast' aan het begin van een uur. Hij vindt ook prima starttijden van bijvoorbeeld 13:45, als dat goedkoper zou zijn.

Andere invalshoek dus, maar ik verwacht niet dat jouw benadering veel meer dan een paar cent per run zou schelen. Uiteindelijk is het beide optimaler dan simpelweg een apparaat inschakelen als het goedkoopste uur start. Voor normale huishoudapparatuur zitten we nu al te optimaliseren rondom een marge van een paar cent (met de huidige stroomprijzen) :)

Verder zit je macro er wel overzichtelijk uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Sicco92 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:03:
@TheFes Vergelijkbaar inderdaad, al werkt mijn macro met een lijst met daadwerkelijk berekende kosten op basis van een verbruikspatroon en de dynamische tarieven per uur. Vervolgens geeft de macro de timestamp terug die bij de laagste kosten hoort. De weging zit dus al in het verbruikspatroon en daarmee in de kosten verwerkt, dus je hoeft zelf niet meer na te denken over wat de optimale weging zou kunnen zijn.
Daarnaast zit ik met mijn macro niet 'vast' aan het begin van een uur. Hij vindt ook prima starttijden om bijvoorbeeld 13:45, als dat goedkoper zou zijn.

Andere invalshoek dus, maar ik verwacht niet dat jouw benadering veel meer dan een paar cent per run zou schelen. Uiteindelijk is het beide optimaler dan simpelweg een apparaat inschakelen als het goedkoopste uur start. Voor normale huishoudapparatuur zitten we nu al te optimaliseren rondom een marge van een paar cent (met de huidige stroomprijzen) :)
Mijn macro kan op deze manier ook andere starttijden teruggeven dan hele uren, en de weegfactoren zouden uit het verbruikspatroon berekend kunnen worden.
Ik wacht even totdat hij goedgekeurd is in HACS, en dan zal ik dit toevoegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
@TheFes Oh ja, anders doen meerdere weegfactoren per uur ook niks natuurlijk. Nuttige toevoeging zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@-Casper Echt geen permanente fase tot je beschikking? Voor de dekking van je Zigbee namelijk ook niet geweldig.

Maar verder, zie voor availability de Z2M documentatie. Bij Zigbee namelijk niet instant mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Ora et Labora Via welke integratie? Kan je eens volledige yaml van die sensor/switch/whatever plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Sicco92 en @TheFes Dit is best een complexe maar leuke toevoeging! Misschien verdient dit een eigen topic? Kan er een start post met uitleg komen en kan er nog ontwikkeling in de discussie zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kjoe_Ljan
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-09 10:25
Ik heb een aantal automations om mijn verlichting te sturen, op basis van aanwezigheid en een lichtsensor. Bijvoorbeeld:

TriggerConditionAction
lichtniveau naar <Xhome.occupancy == 0Start scene "kitchen dimmed"
lichtniveau naar <Xhome.occupancy >= 1Start scenes "kitchen bright" en "living room on"
home.occupancy van 0 naar >=1lichtniveau < XStart scenes "kitchen bright" en "living room on"
home.occupancy naar 0lichtniveau < XStart scenes "kitchen dimmed" en "living room off"

etc...

Nu ben ik van plan om wat specifiekere ruimtes te definieren en voor die ruimtes de occupancy bij te houden. Gevolg is dat ik deze matrix nog verder wil uitbreiden, met bijvoorbeeld de usecase "doe alleen lamp X aan in de huiskamer als niemand in de kamer is, maar alle lampen wanneer er wel iemand in de huiskamer is", etc.

Dit is natuurlijk op te lossen door automations te dupliceren en voor iedere usecase een automation maken met nieuwe conditions. Maar dan komen er op een gegeven moment wel erg veel automations, en wordt het overzicht van die automations op den duur een kwestie van bomen en bos.

Is dat 'the way to go', of is dit op een andere manier op te lossen?

[Aylin]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheFes
Septillion schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:45:
@Sicco92 en @TheFes Dit is best een complexe maar leuke toevoeging! Misschien verdient dit een eigen topic? Kan er een start post met uitleg komen en kan er nog ontwikkeling in de discussie zijn :)
Ik zal wel een topic maken zodra hij in HACS zit. Zal nog een paar dagen duren denk ik (sta inmiddels op plekje 24 in de wachtrij voor goedkeuring, begon op 40).

Dan moet ik ook nog even iets verzinnen hoe je het makkelijkst de array met weegfactoren uit de entity kunt halen, misschien maar een trigger based template sensor voor in elkaar knutselen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sicco92
Septillion schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:45:
Ik ben ook wel actief in het dynamische leverancier topic en ik zat al eens te spelen met het idee om een topic voor Home Assistant + dynamische tarieven te maken. Ik zie wel veel mogelijkheden om slim om te gaan met dynamische tarieven, of zelfs met dynamische tarieven + zonnepanelen + thuisaccu o.i.d als je het nog breder wilt trekken.
Het aanmaken van een verzameltopic is er nog niet van gekomen helaas (naast dat ik dat sowieso nog niet eerder heb gedaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
Septillion schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:22:
@-Casper Echt geen permanente fase tot je beschikking? Voor de dekking van je Zigbee namelijk ook niet geweldig.

Maar verder, zie voor availability de Z2M documentatie. Bij Zigbee namelijk niet instant mogelijk.
Er zit een verlaagd plafond in (logisch) met 1 afgedekt gat waar alle kabels zijn gelust. Maar de fase draden worden enkel gebruikt richting de schakelaars waardoor ze zullen hebben gedacht dat t handig was om die helemaal bovenin door te lussen, waardoor ik er praktisch niet bij kom tenzij ik de hele boel los haal (wat ik niet zie zitten gezien t lastig bereikbaar is).

Voor het bereik van mijn Zigbee netwerk maak ik me niet te druk. Er zijn zat andere routers beschikbaar en lijkt me dat dit alleen wat problemen kan opleveren als ik een nieuw apparaat pair terwijl de dimmer is ingeschakeld, maar gezien die voor het bad is acht ik die kans niet heel groot.

Ik heb net in de configuration.yaml van Z2M de availability toegevoegd en daarna Z2M herstart. Bij de start van Z2M was de dimmer unavailable. Na in en uitschakelen blijft deze weer op "on" hangen. (ook na 15 min wachten)

YAML:
1
2
3
  '0x385b44fffe2df570':
    friendly_name: badkamer_dimmer
    availability: true

Doe ik nog iets verkeerd hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 12:57
Sicco92 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:52:
[...]

Zie je iets terug in je logs?
Ook @Septillion
Ik heb er een switch van gemaakt en nu doet hij het wel, ik heb vast een typefout of een herlaad-fout oid gemaakt.

Voor de geinteresseerden:
Onderstaand creëert een switch waarmee je de zonnepanelen van Enphase uit kunt zetten en ook weer aan natuurlijk. Ik ga dat gebruiken in een automatisering om de panelen uit te zetten als er een negatief teruglevertarief is ivm een dynamisch tarief van Zonneplan.
Let wel, ik draai nog op firmware 4, firmware 7 is een token nodig maar dat staat in het Enpase-topic. Hoe een installer-wachtwoord te creëren, ook.

YAML:
1
2
3
4
5
  zon_uit_switch:
    command_off: >
    command_on: >
      curl -X PUT --digest -u installer:password -H "Content-Type: application/json" -d '{"length":1,"arr":[0]}' http://10.0.0.240/ivp/mod/603980032/mode/power      

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@-Casper Weet wel dat routes niet vast liggen bij het pairen. Een device zou dus later kunnen wisselen naar de badkamer. Dit wisselt dan ook wel weer terug kaan kan het zijn dat eerste keer een actie sturen nadat de badkamer uit is gezet dat dit langer duurt.

Maar lijkt me te kloppen, misschien even specifiek de timeout opgeven? Heb het zelf nog nooit gebruikt eigenlijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickrebr
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 18:10
Misschien een noob vraagje, ik ben net begonnen met home assistant en ben een dashboard aan het maken. Nu heb ik een grid met lampen daarin en op een of andere manier krijg ik het laatste kaartje niet op de open plek onder keuken. HA vind het nodig om die onder raam te plaatsen.

Enig idee hoe ik dit kan doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kfS_yMnnfxHvpRrI5bBYUyd26p0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7yOypM7xg9OUZkbY0TdCSSkF.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Rickrebr schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:10:
Misschien een noob vraagje, ik ben net begonnen met home assistant en ben een dashboard aan het maken. Nu heb ik een grid met lampen daarin en op een of andere manier krijg ik het laatste kaartje niet op de open plek onder keuken. HA vind het nodig om die onder raam te plaatsen.

[Afbeelding]
HA, zet in een grid card altijd eerst een kaart in de linkerkolom, en gaat daarna door naar de volgende. Als je dat niet wil, zul je iets anders moeten gebruiken, wellicht custom: layout-card

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
Rickrebr schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:10:

[Afbeelding]
TheFes schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:12:
[...]

HA, zet in een grid card altijd eerst een kaart in de linkerkolom, en gaat daarna door naar de volgende. Als je dat niet wil, zul je iets anders moeten gebruiken, wellicht custom: layout-card
Niet persé, je kan ook alles in vertical en horizontal stacks zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
-Casper schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:29:
[...]

[...]

Ja, zou inderdaad ook kunnen. Een vertical stack met daarin twee horizontal stacks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickrebr
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 18:10
-Casper schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:29:
[...]

[...]

TheFes schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:55:
[...]

Ja, zou inderdaad ook kunnen. Een vertical stack met daarin twee horizontal stacks
Dankje, ik ga het proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16-09 20:42
TheFes schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:55:
[...]

De 'grid' kaart is hier ook erg geschikt voor. Deze combineerd de vertical en horizontal stack in één.
Edit: oeps, dat stond hierboven al. Even overheen gelezen.

[ Voor 9% gewijzigd door PimDoos op 25-04-2023 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAD-tekenaar
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15-09 06:25
Ik ben op zoek naar een Zigbee bewegingsmelder voor buiten. Deze moet wel betrouwbaar zijn en niet na 1 winter/regenseizoen kapot gaan.
ik heb gezocht op Google maar vind er geen. Wie kan me doorgeven welk betrouwbaar/betaalbaar apparaat ik moet kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16-09 23:55

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

CAD-tekenaar schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 19:30:
Ik ben op zoek naar een Zigbee bewegingsmelder voor buiten. Deze moet wel betrouwbaar zijn en niet na 1 winter/regenseizoen kapot gaan.
ik heb gezocht op Google maar vind er geen. Wie kan me doorgeven welk betrouwbaar/betaalbaar apparaat ik moet kopen?
Was een Ikea bewegings-sensor ook niet voor buiten geschikt?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:16

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik ben op zoek naar een Zigbee bewegingsmelder voor buiten. (...)
ik heb gezocht op Google maar vind er geen.
Een hele bekende (en goede) is natuurlijk de Hue outdoor bewegingsensor. Verbaast me een beetje dat je die niet tegengekomen bent :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbi-Ho
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-07 09:49
Gizz schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 19:56:
[...]

Een hele bekende (en goede) is natuurlijk de Hue outdoor bewegingsensor. Verbaast me een beetje dat je die niet tegengekomen bent :)
Qua detectie een prima apparaat, maar met Zigbee2MQTT verliest hij toch wel te vaak de verbinding met het mesh netwerk. En dat terwijl er binnen een straal van een paar meter ook nog netstroom gevoede zigbee apparaten aanwezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:39

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Ik heb een utility_meter welke sensor aanmaakt voor waterverbruik. Echter door een faulty voeding heeft de sensor 2 dagen lang elke 5 min zeer hoge waardes doorgegeven. Hoe krijg ik dit eruit? Ik heb al purge_entities gedaan met slechts en alleen de sensor als filter en 0 dagen, maar dat maakt niet uit. Ik kan wel onder ontwikkelhulpmiddelen en dan statistieken de sensor waardes aanpassen maar dat is niet te doen voor elke 5 min 2 dagen lang. Hoe verwijder ik nou alles van afgelopen 2 dagen?

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaRuBe
Sicco92 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 09:40:
[...]

YAML:
1
2
3
4
    - trigger:

nou, works like a charm hoor.

Ik heb overigens het resetten van de utility_meter (middels calibrate optie) opgenomen in het script, deze begint daar nu mee en dus altijd op nul zodra de meting start. De komende periode start het script automatisch zodra de wasmachine, wasdroger of vaatwasser zijn programma start. Dan heb ik vermoedelijk na een week een prima patroon per apparaat en kan ik het script voorlopig uitzetten.

Morgen wil ik nog even kijken naar de beste starttijd van vandaag. Reden: het toont bij alle apparaten nu vandaag om 23:55 uur en dat is strikt gezien nog wel de beste starttijd van vandaag, maar niet voor de komende nacht zeg maar.

Super leuk om zo lekker dieper de HA materie in te duiken. Dank zover!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:12

Antonio di

a mi me dijeron que si

Optex of Pyronix (Pyronix als je zelf goed kun knutselen) of ander "goed" merk met losse Zigbee transmitter er aan verbinden, is een Optie:
Zie hoofdstuk "Buiten Bewegingsmelders met anti-masking en evt. foto-camera" van het artikel/forum:
Waar moet een draadloos DIY Alarm met smarthome aan voldoen
EN
Optex Buiten Bewegingsensor IR / anti-maskering / microgolf review door Antonio di

Mijn Optex was 142 euro op amazon.it
en Pyronix heeft 2 modellen onder de 100 euro.
Allen zonder Zigbee transmitter.
Goede buiten bewegingsmelders kosten geld om buiten lang te werken en ook om vele valse meldingen te voorkomen. Onder een klein afdakje plaatsen is nooit slecht.

[ Voor 14% gewijzigd door Antonio di op 25-04-2023 21:05 ]

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:12

Antonio di

a mi me dijeron que si

Je kunt ook een goede Bewakingscamera nemen (wifi/PoE) met human/vehicle detection nemen (motion detection geeft veel valse meldingen). Zie voor goede cam's hoofdstuk "Bewakingscamera's" van
Waar moet een draadloos DIY Alarm met smarthome aan voldoen

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:16

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Robbi-Ho schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:18:
[...]

Qua detectie een prima apparaat, maar met Zigbee2MQTT verliest hij toch wel te vaak de verbinding met het mesh netwerk.
Zelf heb ik dat nog nooit ervaren in de 2 jaar (geloof ik) dat hij hier hangt. Is ook voor het eerst dat ik hoor dat een Hue pir onbetrouwbaar is binnen een z2m-mesh :)

Misschien een issue aanmaken op github?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16-09 20:42
martinvdm schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:27:
Ik heb een utility_meter welke sensor aanmaakt voor waterverbruik. Echter door een faulty voeding heeft de sensor 2 dagen lang elke 5 min zeer hoge waardes doorgegeven. Hoe krijg ik dit eruit? Ik heb al purge_entities gedaan met slechts en alleen de sensor als filter en 0 dagen, maar dat maakt niet uit. Ik kan wel onder ontwikkelhulpmiddelen en dan statistieken de sensor waardes aanpassen maar dat is niet te doen voor elke 5 min 2 dagen lang. Hoe verwijder ik nou alles van afgelopen 2 dagen?
Dit heb ik zelf ook gehad. Bij gebrek aan een betere oplossing heb ik toen via de SQLite Web addon de statistics voor deze sensor aangepast.
Hiervoor moet je wel een beetje handig zijn met SQL. Als je niet weet wat je doet kun je je hele HA database stukmaken. Hier zeg ik graag even bij dat je beter eerst een kopie kunt maken van home-assistant_v2.db. You have been warned.

Begin eerst met zoeken naar de juiste data: (wijzig in onderstaande het timestamp en sensor id)
SQL:
1
2
3
4
5
6
SELECT *
FROM statistics
WHERE created_ts > 1682373600
AND metadata_id IN (
  SELECT id FROM statistics_meta WHERE statistic_id = 'sensor.watermeter_total'
)

Pak vervolgens de sum van oudste kloppende waarde en update alle entries met verkeerde waardes met een UPDATE WHERE commando. Let op dat je dit commando goed scoped, anders kun je alle statistics in je database stuk maken.
SQL:
1
2
3
4
5
6
UPDATE statistics
AND metadata_id IN (
)
SET sum = 40000

Niet copy-plakken als je niet weet wat het doet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
Ik loop vast bij het uitrekenen van de resterende tijd die mijn vaatwasser nog verwacht te draaien. Ik zie in de Developer Tools dat ik hem keurig kan omzetten naar een timestamp, maar als ik vervolgens de now-timestamp van de vaatwasser-timestamp afhaal komt er plotseling 1 uur bij op. 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4MI0bw0T9FT7jqEgRTtq20SzxxQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xai98LiemyCT5MPpdyoLiueJ.png?f=fotoalbum_large
Iemand een idee wat ik hier verkeerd doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 20:05

lasharor

7 december 2004

Ronker32 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:02:
Ik loop vast bij het uitrekenen van de resterende tijd die mijn vaatwasser nog verwacht te draaien. Ik zie in de Developer Tools dat ik hem keurig kan omzetten naar een timestamp, maar als ik vervolgens de now-timestamp van de vaatwasser-timestamp afhaal komt er plotseling 1 uur bij op. 8)7
[Afbeelding]
Komt dat niet door de tijdzone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor

lasharor

7 december 2004

oeps

[ Voor 95% gewijzigd door lasharor op 26-04-2023 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
lasharor schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:04:
[...]

Komt dat niet door de tijdzone?
Dat zou goed kunnen, maar ik vind het bijzonder dat ik wel keurig 2x de juiste tijd heb (die 12:20:45 en 11:59:45), maar zodra ik ze van elkaar afhaal komt er plotseling een uur bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Ronker32 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:06:
[...]

Dat zou goed kunnen, maar ik vind het bijzonder dat ik wel keurig 2x de juiste tijd heb (die 12:20:45 en 11:59:45), maar zodra ik ze van elkaar afhaal komt er plotseling een uur bij.
Komt inderdaad door de tijdzone.
Wat je doet is het aantal seconden tussen twee tijden uitrekenen. Vervolgens zet je dan dan om naar een timestamp.
HA ziet dat als het aantal seconden sinds 1 januari 1970 middernacht UTC.

Jij geeft aan dat je daarvan de uren en minuten en seconden wil zien.
Dus stel je uitkomst is 3600 seconden, dan is dat 1 januari 1970 01:00:00.
Met timestamp_custom zet je dat om naar 01:00. Echter de standaard instelling van timestamp_custom is om dat om te zetten naar lokale tijd, en aangezien het op 1 januari wintertijd is, komt er dan dus 1 uur bij.

Je kunt dat voorkomen door false toe te voegen, dan laat hij het in UTC staan.
Dus timestamp_custom('%H:%M:%S', false)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003

vliegnerd

Nintendo fan.

Ik probeer InfluxDB te installeren om long-term statistieken bij te houden.

Ik heb influxDB in docker geinstalleerd en werkt. (Kan via Webinterface en CLI inloggen)

Ik heb influxdb geactiveerd in configuration.yaml:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
influxdb:
  api_version: 2
  ssl: false
  host: 192.168.2.1
  port: 8086
  token: <knip>
  organization: tomkooij
  bucket: tom
  tags_attributes:
    - friendly_name
  default_measurement: units
  exclude:
    entities:
      - zone.home
    domains:
      - persistent_notification
      - person
  include:
    domains:
      - sensor
      - binary_sensor
      - sun
    entities:
      - weather.home

Dit is de config uit de docs met alleen hostname, port, token e.d. aangespast.

Als ik HA opnieuw opstart gebeurt er helemaal niks. Geen foutmeldingen, niets. Geen "influxdb" in de logs, niets.

Ik gebruik HA 2023.3.5 in docker.

Wat doe ik fout!?

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 26-04-2023 13:22 . Reden: Denk aan de ' yaml' bij code-tags aub ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor

lasharor

7 december 2004

Weet iemand of je de triggers in een blueprint parallel aan elkaar kan laten werken? Want ik heb nu een blueprint gemaakt om meerder automatiseren te combineren maar dit lijkt helaas niet te werken. Als ik kijk naar de tracering dan stopt hij wanneer ik een andere trigger start.

Ik heb een specifieke situatie in een toilet waarbij ik een deursensor heb gemod om te dienen als schakelaar. Ik wil de schakelaar combineren met een motion sensor om het licht en de afzuiging te bedienen. Nu heb ik daarvoor aparte automations die het prima doen maar ik wil dit graag kopieren naar meerdere ruimtes en denk dat een blueprint dan wat makkelijker is om te onderhouden:

https://gist.github.com/l...92f7c440176b319070e5d9b98

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronker32
TheFes schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:19:
[...]

Komt inderdaad door de tijdzone.
Wat je doet is het aantal seconden tussen twee tijden uitrekenen. Vervolgens zet je dan dan om naar een timestamp.
HA ziet dat als het aantal seconden sinds 1 januari 1970 middernacht UTC.

Jij geeft aan dat je daarvan de uren en minuten en seconden wil zien.
Dus stel je uitkomst is 3600 seconden, dan is dat 1 januari 1970 01:00:00.
Met timestamp_custom zet je dat om naar 01:00. Echter de standaard instelling van timestamp_custom is om dat om te zetten naar lokale tijd, en aangezien het op 1 januari wintertijd is, komt er dan dus 1 uur bij.

Je kunt dat voorkomen door false toe te voegen, dan laat hij het in UTC staan.
Dus timestamp_custom('%H:%M:%S', false)
Ah ja, of course! De wintertijd op 1 januari 1970 nekt me hier dus, nooit gedacht dat nog mee te maken :+
Dank in ieder geval! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-09 22:32
Ronker32 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:02:
[Afbeelding]
Ik vond dat destijds ook een gekloot en bedacht me toen dat ik eigenlijk alleen geïnteresseerd ben in het aantal minuten (voor mijn dashboard of via siri), daarom heb ik voor mijn aparaten een macro gemaakt, misschien vind je het ook handig

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
{#
Home Connect remaining program time, will return `unavailable` when the device is off, the time in minutes, or `klaar` when done.
remaining_program_time_sensor: the timestamp sensor from the integration.
power_switch: the power switch from the integration.
#}
{% macro remaining_time(remaining_program_time_sensor, power_switch) %}
{% if is_state(remaining_program_time_sensor, "unavailable") or is_state(power_switch, "off") -%}
  unavailable
{%- else -%}
  {% set seconds = as_timestamp(states(remaining_program_time_sensor)) - as_timestamp(utcnow()) | int  %}
  {% set minutes = (seconds / 60) | round(0, "ceil") %}

{%- if minutes <= 0 -%}
    Klaar
  {%- elif minutes == 1 -%}
    1 minuut
  {%- else -%}
    {{ minutes }} minuten
  {%- endif -%}
{%- endif %}
{% endmacro %}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06:56
afgelopenweek is mijn server gecrashd en heb gelukkig een backup kunnen terugzetten en draai nu alles op mijn synology.

nu had ik alleen op mijn oude server een docker container draaien met daarin dsmr-reader en krijg deze helaas niet meer aan de praat

in de nieuwe situatie wil ik dsmr reader draaien binnen homeassistant om alles makkelijk toegankelijk te houden, dsmr-reader draait hier inmiddels ook al in maar ik wil mijn laatste backup terug zetten maar weet eigenlijk niet waar ik moet beginnen wie heeft hier al ervaring mee en kan mij verder helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
lasharor schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:23:
Weet iemand of je de triggers in een blueprint parallel aan elkaar kan laten werken? Want ik heb nu een blueprint gemaakt om meerder automatiseren te combineren maar dit lijkt helaas niet te werken. Als ik kijk naar de tracering dan stopt hij wanneer ik een andere trigger start.

Ik heb een specifieke situatie in een toilet waarbij ik een deursensor heb gemod om te dienen als schakelaar. Ik wil de schakelaar combineren met een motion sensor om het licht en de afzuiging te bedienen. Nu heb ik daarvoor aparte automations die het prima doen maar ik wil dit graag kopieren naar meerdere ruimtes en denk dat een blueprint dan wat makkelijker is om te onderhouden:

https://gist.github.com/l...92f7c440176b319070e5d9b98
Dat zou afgevangen moeten worden door mode: parallel in je automation. Daar heb je nu mode: restart staan, dus dan wordt inderdaad de reeds draaiende automation gestopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Ronker32 Als je zeken als datetime laat is het vaak wat makkelijker of in ieder geval duidelijker te zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

golles schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:34:
[...]

Ik vond dat destijds ook een gekloot en bedacht me toen dat ik eigenlijk alleen geïnteresseerd ben in het aantal minuten (voor mijn dashboard of via siri), daarom heb ik voor mijn aparaten een macro gemaakt, misschien vind je het ook handig

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
{#
Home Connect remaining program time, will return `unavailable` when the device is off, the time in minutes, or `klaar` when done.
remaining_program_time_sensor: the timestamp sensor from the integration.
power_switch: the power switch from the integration.
#}
{% macro remaining_time(remaining_program_time_sensor, power_switch) %}
{% if is_state(remaining_program_time_sensor, "unavailable") or is_state(power_switch, "off") -%}
  unavailable
{%- else -%}
  {% set seconds = as_timestamp(states(remaining_program_time_sensor)) - as_timestamp(utcnow()) | int  %}
  {% set minutes = (seconds / 60) | round(0, "ceil") %}

{%- if minutes <= 0 -%}
    Klaar
  {%- elif minutes == 1 -%}
    1 minuut
  {%- else -%}
    {{ minutes }} minuten
  {%- endif -%}
{%- endif %}
{% endmacro %}
Deze is handig! Dank je wel!

@Septillion wellicht ook interessant om een "Show je marco template" topic aan te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Mijn UniFi switch (en integratie) laat zien hoeveel verbruik ik heb binnen de PoE omgeving. Nu staan alleen alle sensoren er nog stuk voor stuk in. Is er een eenvoudige weg om met een regex alle waarde bij elkaar op te laten tellen?

Dit zou de regex moeten zijn:
YAML:
1
USW-24-PoE Port [0-9]+ PoE Power

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xLqLtt787p24jsIzWmuxc0Ues_U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0Gl2iWhyNNgkd1cPJIIm0q47.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 22:05

Zorian

What the fox?

Ik heb de USB P1 meter vervangen door de Homewizard P1 meter, dit werkt prima echter kan ik de optie niet vinden om de actuele teruglevering in te stellen. Is hier een trucje voor ofzo?
Mijn meter heeft 3 fases en zie ze ook alle 3 met verschillende waardes.
De live uitlezing van verbruik is er wel, maar dus niet de teruglevering.
Iemand die weet waar/hoe ik deze kan vinden?

Dit is wat ik heb:

Afbeeldingslocatie: https://zorian.pictures/lEeHKIFozteQmXrP2Klw.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-ware
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:47
Ik ben vrij nieuw op HA en heb al praktisch alles werkend gekregen, al gebruikt gemaakt van triggers en automations via de UI. Er moeten natuurlijk ook verschillende Add-Ons en andere via de config file aangepast worden, helaas blijf ik het volgende voorhebben:

- ik wil meerdere waardes samen tellen om bijvoorbeeld een totale PV opwekking te bekomen (ik heb 2 PV omvormers) en ook het verbruik van de woning te kunnen uitrekenen (via digitale teller samen te tellen met de totale PV opwekking)

ik heb volgende in mijn config file staan (vanaf lijn 1 zijn mijn input ingegeven, alles boven lijn 1 (niet zichtbaar voor jullie) staat nog standaard zoals vanuit HA standaard.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
comfoconnect:
  host: 192.168.1.106

sensor1:
  - platform: comfoconnect
    resources:
      - air_flow_exhaust
      - air_flow_supply
      - bypass_state
      - current_humidity
      - current_rmot
      - current_temperature
      - days_to_replace_filter
      - exhaust_fan_duty
      - exhaust_fan_speed
      - exhaust_humidity
      - exhaust_temperature
      - outside_humidity
      - outside_temperature
      - power_total
      - power_usage
      - preheater_power_total
      - preheater_power_usage
      - supply_fan_duty
      - supply_fan_speed
      - supply_humidity
      - supply_temperature

#Berekening totale verbruik woning
template:
  - sensor:
      - name: "Woning_totaal"
        unit_of_measurement: "W"
        device_class: power
        state: >
          {{ [ states('sensor.p1_meter_3c39e72ee13c_active_power'), 
               states('sensor.stp3_0_3av_40_grid_power'),
               states('sensor.stp5_0_3av_40_174_grid_power')]
               | map('float') | sum }}

#Berekening van PV totaal
sensor:
  - platform: template
    sensors:
        energie_verbruik_totaal:
            friendly_name: "Totale PV opwekking"
            unit_of_measurement: 'W'
            value_template: '{{ states("sensor.stp3_0_3av_40_grid_power") |float + states("sensor.stp5_0_3av_40_174_grid_power") | float }}'

Ik krijg via de File editor continu volgende foutmelding:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
duplicated mapping key (58:1)

55 |                | map('float') | ...
 56 |     
 57 | #Berekening van PV totaal
 58 | template:
------^
 59 |   - sensor:
 60 |       - name: "PV_totaal"

Ik heb in de verste verte geen idee wat fout loopt, ik heb een vermoeden dat hij niet elke 'sensor' afsluit en de code van de volgende sensor meeneemt in de vorige. Mijn programmeerkennis gaat helaas niet ver genoeg. Kan iemand me hier even op weg helpen AUB?

PS. bij de eerste krijg ik de sensor werkend, (de Totale verbruik woning) maar krijg ik een waarde met een kommagetal 0, ik wil géén kommagetal maar kan ik deze achteraf niet aanpassen natuurlijk.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Zorian schreef op woensdag 26 april 2023 @ 16:31:
Ik heb de USB P1 meter vervangen door de Homewizard P1 meter, dit werkt prima echter kan ik de optie niet vinden om de actuele teruglevering in te stellen. Is hier een trucje voor ofzo?
Mijn meter heeft 3 fases en zie ze ook alle 3 met verschillende waardes.
De live uitlezing van verbruik is er wel, maar dus niet de teruglevering.
Iemand die weet waar/hoe ik deze kan vinden?

Dit is wat ik heb:

[Afbeelding]
Heb je wel een kWh meter of gekoppeld met je omvormer (dus zie je in de HomeWizard app wel los je import en export, ipv alleen netto)?

Ik gebruik hier zelf een losse ingang voor (solaredge modbus) dus ik weet niet of het normaal gesproken uit de API zou komen, maar als je het in de app niet ziet dan zou dat sowieso niet het geval zijn. De P1 meter op zichzelf (zonder koppeling met je omvormer via kWh meter of de nieuwe koppelingsopties) lees alleen netto uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Oon schreef op woensdag 26 april 2023 @ 16:36:
[...]

Heb je wel een kWh meter of gekoppeld met je omvormer (dus zie je in de HomeWizard app wel los je import en export, ipv alleen netto)?

Ik gebruik hier zelf een losse ingang voor (solaredge modbus) dus ik weet niet of het normaal gesproken uit de API zou komen, maar als je het in de app niet ziet dan zou dat sowieso niet het geval zijn. De P1 meter op zichzelf (zonder koppeling met je omvormer via kWh meter of de nieuwe koppelingsopties) lees alleen netto uit.
Hmm daar zie ik ook alleen maar totaalstanden inderdaad, niks live. Raar, want de meter geeft die waardes wel via de P1 USB kabel die ik er eerst in had zitten.
Heb de omvormer ook gekoppeld maar daar heb ik weinig aan aangezien deze uitschakelt in de nacht.

Kan ook al niks kiezen voor de live waardes zie ik nu:

Afbeeldingslocatie: https://zorian.pictures/H6R7JGgU9SN0CEBU0h1V.png

[ Voor 7% gewijzigd door Zorian op 26-04-2023 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Zorian schreef op woensdag 26 april 2023 @ 16:38:
[...]

Hmm daar zie ik ook alleen maar totaalstanden inderdaad, niks live. Raar, want de meter geeft die waardes wel via de P1 USB kabel die ik er eerst in had zitten.
Heb de omvormer ook gekoppeld maar daar heb ik weinig aan aangezien deze uitschakelt in de nacht.

Kan ook al niks kiezen voor de live waardes zie ik nu:

[Afbeelding]
Dit is wat ik zie in de HomeWizard integration:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ejhTgqobqjNpbESWayWv_a4RULg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8JdVX5m7DOLJeBlBIiu73lhh.png?f=user_large

En dit is wat ik zie op https://hwenergy.app/ (het online dashboard van HomeWizard Energy)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/baevW65gm7LYIDFvFqNIDq1kBtM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/nRmzj6S2chGLJq9uw7zy6JJW.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NEEVNQGW5mkx859QZxsiANK0_mc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/6cC3S3cr5PwukpcAtyLceT9v.png?f=fotoalbum_tile

De integration is semi-realtime, loopt een paar seconden achter de waarden in de HomeWizard app. Als mijn HomeWizard app zegt terug te leveren wordt 'Active power' in de integration negatief, en die heb ik dan weer beschikbaar als sensor.p1_meter_active_power, maar dit is voor het Energy dashboard niet belangrijk (die kijkt gewoon naar de totalen)

Ik gebruik nu deze waarde als input in mijn Energy dashboard:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MeQP_l4iyNmF7k24RfXnotypRIE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GV4G8bkPIYQ0EcIaAxRpS9hm.png?f=user_large

En deze onder 'return to grid':
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JwafaAHnElVlbV6KcGWpbNqyw7c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/J2IxxEpnJUIav9D59x2lntTo.png?f=user_large

Het Energy dashboard doet dan automatisch de rest van het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Oon schreef op woensdag 26 april 2023 @ 16:47:
[...]

Dit is wat ik zie in de HomeWizard integration:

[Afbeelding]

En dit is wat ik zie op https://hwenergy.app/ (het online dashboard van HomeWizard Energy)
[Afbeelding][Afbeelding]

De integration is semi-realtime, loopt een paar seconden achter de waarden in de HomeWizard app. Als mijn HomeWizard app zegt terug te leveren wordt 'Active power' in de integration negatief, en die heb ik dan weer beschikbaar als sensor.p1_meter_active_power, maar dit is voor het Energy dashboard niet belangrijk (die kijkt gewoon naar de totalen)

Ik gebruik nu deze waarde als input in mijn Energy dashboard:
[Afbeelding]

En deze onder 'return to grid':
[Afbeelding]

Het Energy dashboard doet dan automatisch de rest van het werk.
Hmm, interessant. Dan mis ik dus wel de entity die teruglevering weergeeft, maar als ik het goed begrijp gaat de current value dan gewoon de min in?

Dit heb ik trouwens:

Afbeeldingslocatie: https://zorian.pictures/HaOCOQRnhGEcSGQJkWnY.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Zorian schreef op woensdag 26 april 2023 @ 16:50:
[...]

Hmm, interessant. Dan mis ik dus wel de entity die teruglevering weergeeft, maar als ik het goed begrijp gaat de current value dan gewoon de min in?

Dit heb ik trouwens:

[Afbeelding]
Wat je in je Energy dashboard wil zetten is je 'total power import' en 'total power export', het Energy dashboard doet daarna de rest van het werk. Deze zijn altijd de absolute waarden, alleen 'active power' wordt negatief als je teruglevert.

Dat laatste is alleen belangrijk voor andere dingen in Home Assistant, als je bijvoorbeeld een grafiekje wil waarin je wél werkt met absolute import en export dan moet je hier een berekening op los laten. Zo heb ik een helper genaamd 'active_power_helper' die ons netto verbruik + PV optelt, als dus netto op -200 staat (200 aan het terugleveren) en PV op 1200, dan is ons daadwerkelijke verbruik 1000W op dat moment.
Dat maakt voor het Energy dashboard niet uit, die doet precies dat automatisch omdat die per periode het verschil in de totalen gebruikt, maar voor grafiekjes is zo'n helper wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Oon schreef op woensdag 26 april 2023 @ 16:55:
[...]

Wat je in je Energy dashboard wil zetten is je 'total power import' en 'total power export', het Energy dashboard doet daarna de rest van het werk. Deze zijn altijd de absolute waarden, alleen 'active power' wordt negatief als je teruglevert.

Dat laatste is alleen belangrijk voor andere dingen in Home Assistant, als je bijvoorbeeld een grafiekje wil waarin je wél werkt met absolute import en export dan moet je hier een berekening op los laten. Zo heb ik een helper genaamd 'active_power_helper' die ons netto verbruik + PV optelt, als dus netto op -200 staat (200 aan het terugleveren) en PV op 1200, dan is ons daadwerkelijke verbruik 1000W op dat moment.
Dat maakt voor het Energy dashboard niet uit, die doet precies dat automatisch omdat die per periode het verschil in de totalen gebruikt, maar voor grafiekjes is zo'n helper wel handig.
Werkt die helper ook voor de live weergave? Ik heb namelijk een card die live weergeeft hoeveel ik lever en verbruik (dus als ik teruglever gaat die waarde werken en vice versa). Net even getest en als ik active power gebruik gaat hij inderdaad de min in, maar ik wil juist dat die waarde dan op 0 gaat en de min waarde (dus teruglevering) bij de andere entity verschijnt.

Dit bedoel ik dus:

Afbeeldingslocatie: https://zorian.pictures/idMgUIdpS4eNQPfFRRKV.png

Bij terugleveren komt de waarde in het paarse, bij verbruik in blauw. Nu blijft hij in blauw maar zet er een min voor.

[ Voor 6% gewijzigd door Zorian op 26-04-2023 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Zorian Je hebt simpelweg geen losse power sensor voor export, maar ik zie de power negatief, dat is ook export :) Vind de custom:power-flow-card ook prima :)

En energy dashboard werkt alleen met energy. Zijn ook live waardes maar niet instantane waardes (ofwel vermogen) :+

Overigens eigenlijk tenenkrommend dat de de HomeWizard integratie dat power noemt 8)7
Power = vermogen = in W
Energy = energie = in Wh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Septillion schreef op woensdag 26 april 2023 @ 18:27:
@Zorian Je hebt simpelweg geen losse power sensor voor export, maar ik zie de power negatief, dat is ook export :) Vind de custom:power-flow-card ook prima :)

En energy dashboard werkt alleen met energy. Zijn ook live waardes maar niet instantane waardes (ofwel vermogen) :+

Overigens eigenlijk tenenkrommend dat de de HomeWizard integratie dat power noemt 8)7
Power = vermogen = in W
Energy = energie = in Wh
Hmm oké, maar hoe integreer ik dat in die powerflow card? Want als ik dezelfde entity pak krijg ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://zorian.pictures/kAghQ7b33byDBmpd5wJZ.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@B-ware Waarschijnlijk heb je iets verder nog een mapping-key template: staan, dat mag niet. Die mag je maar één keer hebben en de rest komt eronder.

Overigens kan je sommen nu ook via de UI ;) Dit kan met een sensor group.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Zorian Simpelweg de consumption: en production: keys weghalen en achter de grid: key je "Active power" entiteit opgeven :) Dus juist niet opsplitsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Septillion schreef op woensdag 26 april 2023 @ 18:34:
@Zorian Simpelweg de consumption: en production: keys weghalen en achter de grid: key je "Active power" entiteit opgeven :) Dus juist niet opsplitsen.
Thanks, het werkt. :)

Afbeeldingslocatie: https://zorian.pictures/dVlAeoVxgVBUmJDtBxOr.png

Gelijk mooier gemaakt.

[ Voor 4% gewijzigd door Zorian op 26-04-2023 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Toppe schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:57:
Mijn UniFi switch (en integratie) laat zien hoeveel verbruik ik heb binnen de PoE omgeving. Nu staan alleen alle sensoren er nog stuk voor stuk in. Is er een eenvoudige weg om met een regex alle waarde bij elkaar op te laten tellen?

Dit zou de regex moeten zijn:
YAML:
1
USW-24-PoE Port [0-9]+ PoE Power

[Afbeelding]
Daar ben ik ook wel in geinteresseerd
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vCYNHXz.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:26
Ik heb een Daalderop afzuiging, daar heb ik een
https://www.nrgwatch.nl/product/itho-cve-rft-wifi-add-on/ in gezet, met vochtsensor erbij welke ik nu wil automatiseren.

Vocht boven xx % fan op 100% en vocht onder xx% fan op 10%
Maar ik ben een yaml noob en als ik het via de noobway doe mis ik opties om dit in te stellen of ik kijk niet goed..

Ik denk dus het zo te doen. Als vocht langer dan 10 sec boven de 60% is fan op 100%
En vocht weer onder de 60% fan op 10%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M1yY3tF8Le--iXC5FH2cC-h2mtg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DhcSI1Awn5eQl1UY7waFGQxn.jpg?f=fotoalbum_large

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
alias: Nieuwe automatisering
description: ""
trigger:
  - type: humidity
    platform: device
    device_id: 7fb7ee9cc67b877458eb636e33ebbf41
    entity_id: sensor.nrg_itho_6b1c_humidity
    domain: sensor
    above: 60
    for:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 10
condition: []
action:
  - type: toggle
    entity_id: fan.nrg_itho_6b1c_fan
    domain: fan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Turb0Turb0 Kan je de fan bij de devices wel gewoon op snelheid sturen?

Nu heb ik zelf geen fan dus weet even niet of de snelheid er wel bij staat als device. Wat je wel kunt doen is een service call naar fan.turn_on, dat kan je ook gewoon vanuit de UI doen :)

Krijg je iets als:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
alias: Badkamer fan
description: ""
trigger:
    id: "on"
    above: 60
    for:
      seconds: 10
    id: "off"
    below: 40
    for:
      seconds: 20
condition: []
action:
  - type: toggle
    domain: fan
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
            id: "on"
        sequence:
          - service: fan.turn_on
            data:
              percentage: 60
            target:
      - conditions:
          - condition: trigger
            id: "off"
        sequence:
          - service: fan.turn_on
            data:
              percentage: 10
            target:

Gezien de luchtvochigheid nog wel eens wil schommelen zijn er wel mensen die een trend sensor of een derivative sensor maken om te sturen op een snelle stijging van de luchtvochtigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:26
@Septillion
Dit lijkt er al op wat ik zoek. _/-\o_
Krijg nu optie om percentage in te stellen met de yaml die jij gemaakt hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iTvj4GANFOvIMsbi2szXONpspNo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nqxOwPeSWtE9CFc4igrRxKgd.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb luchtvochtigheid even op >50 gezet (is nu 57%) en percentage op 100 maar er gebeurt weinig.

Dit is de device en als ik daar aanpas gaat hij wel op de setting welke ik instel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CHXDU2AI9LBU_AdaangFrvj__Fo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AUjgHxuj9tJfjWExnxBPR1pY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:39

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

PimDoos schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:18:
[...]

Dit heb ik zelf ook gehad. Bij gebrek aan een betere oplossing heb ik toen via de SQLite Web addon de statistics voor deze sensor aangepast.
Hiervoor moet je wel een beetje handig zijn met SQL. Als je niet weet wat je doet kun je je hele HA database stukmaken. Hier zeg ik graag even bij dat je beter eerst een kopie kunt maken van home-assistant_v2.db. You have been warned.

Begin eerst met zoeken naar de juiste data: (wijzig in onderstaande het timestamp en sensor id)
SQL:
1
2
3
4
5
6
SELECT *
FROM statistics
AND metadata_id IN (
)

Pak vervolgens de sum van oudste kloppende waarde en update alle entries met verkeerde waardes met een UPDATE WHERE commando. Let op dat je dit commando goed scoped, anders kun je alle statistics in je database stuk maken.
SQL:
1
2
3
4
5
6
UPDATE statistics
AND metadata_id IN (
)
SET sum = 40000

Niet copy-plakken als je niet weet wat het doet ;)
Thanks voor de uitleg. Jammer dat het niet via de purge.entities kan, mijn inziens is dat hiervoor gemaakt lijkt me.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 13:01

WoBBeL

*zwaai*

Kan ik meerdere sequences in 1 script zetten?

Het script moet altijd een x aantal handelingen doen. (sequence 1)

Een aantal dingen moet ie alleen doen als aan voorwaarden (niet) is voldaan:
zon al onder is en dan het licht aan zetten. (sequence 2)
radio niet op specifieke source dan source aanpassen (sequence 3)

Of is er een andere betere manier om bepaalde conditions alleen op specifieke actions toe te passen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 21:00
Je zoekt naar choose als sequence step.

Dus eerst alles wat hij altijd moet doen, dan een choose met condition op sun (en geen default) en dan een choose met condition op die radio source (ook zonder default)

Edit: kan trouwens ook gewoon met "if-then" acties https://www.home-assistant.io/docs/scripts/#if-then

[ Voor 93% gewijzigd door Hmmbob op 27-04-2023 09:18 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Pagina: 1 ... 55 ... 340 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.