Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 56 ... 340 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:39

TWKterry

Master Mariner

Zorian schreef op woensdag 26 april 2023 @ 18:50:
[...]

Thanks, het werkt. :)

[Afbeelding]

Gelijk mooier gemaakt.
Mooie card, neem ik ook in gebruik!
De gas waarde is een 'total increasing' , is er een slimme oplossing om het huidige gebruik er uit te halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16-09 20:42
TWKterry schreef op donderdag 27 april 2023 @ 13:00:
[...]

De gas waarde is een 'total increasing' , is er een slimme oplossing om het huidige gebruik er uit te halen?
Als je het realtime gebruik wil aflezen kun je de Derivative integratie gebruiken. Handig in te stellen als Helper via de UI. Als je bronsensor in m³ meet, kun je hiermee een sensor maken die het verbruik in m³/h laat zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:24

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Turb0Turb0 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 21:05:
Ik heb luchtvochtigheid even op >50 gezet (is nu 57%) en percentage op 100 maar er gebeurt weinig.
De klassieke denkfout ;) Een trigger beschrijft een moment, geen staat (state). In dit geval beschrijf je het moment dat de luchtvochtigheid van 50,1% naar 50,1% gaat*, ofwel dat deze boven de 50% komt.

Maar als de luchtvochtigheid al boven die 50% is (dus een state) vind dat moment dus niet plaats en dus de trigger niet.

Stel hem maar eens in op 60% en hijg er dan tegen ;)

Dit geldt dus altijd voor triggers, denk daar altijd over als een moment in tijd (zonder tijdsduur) dat plaats moet vinden. En het aanpassen van een automation telt nooit als wijziging, die beschrijven puur hoe het moment eruit moet zien.

* Als je één decimaal hebt voor je sensor

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 27-04-2023 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry

TWKterry

Master Mariner

PimDoos schreef op donderdag 27 april 2023 @ 13:06:
[...]

Als je het realtime gebruik wil aflezen kun je de Derivative integratie gebruiken. Handig in te stellen als Helper via de UI. Als je bronsensor in m³ meet, kun je hiermee een sensor maken die het verbruik in m³/h laat zien.
Die zocht ik, tegenovergestelde van de Riemann. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:54

Zorian

What the fox?

TWKterry schreef op donderdag 27 april 2023 @ 13:00:
[...]

Dat heb ik gedaan via configuration.yaml, maar dan voor water.
Mogelijk werkt dit trucje ook voor je gas, even editen waar nodig:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
template:
  - sensor:
      - unique_id: watermeter_corrected_template_sensor
        name: Watermeter gecorrigeerd
        state: "{{ states('sensor.watermeter_total_water_usage') | float + -11.480 | float }}"
        icon: mdi:water
        unit_of_measurement: m3
        availability: "{{ states('sensor.watermeter_total_water_usage') | is_number }}"

De -11.480 is de huidige stand, even spelen met optellen en eraf halen totdat je correct uitkomt. Ik moest er een - voor zetten maar dat kan bij jou anders wezen.

[ Voor 3% gewijzigd door Zorian op 27-04-2023 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:19
Septillion schreef op donderdag 27 april 2023 @ 13:25:
[...]

De klassieke denkfout ;) Een trigger beschrijft een moment, geen staat (state). In dit geval beschrijf je het moment dat de luchtvochtigheid van 50,1% naar 50,1% gaat*, ofwel dat deze boven de 50% komt.

Maar als de luchtvochtigheid al boven die 50% is (dus een state) vind dat moment dus niet plaats en dus de trigger niet.

Stel hem maar eens in op 60% en hijg er dan tegen ;)

Dit geldt dus altijd voor triggers, denk daar altijd over als een moment in tijd (zonder tijdsduur) dat plaats moet vinden. En het aanpassen van een automation telt nooit als wijziging, die beschrijven puur hoe het moment eruit moet zien.

* Als je één decimaal hebt voor je sensor
Het kan zo simpel zijn he... Vanavond even testen, ben nu niet thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-09 11:18

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Vreemd, mijn DSMR integratie werkt ineens niet meer.. Alle stroom entiteiten staan ineens op onbekend.
De boel al gereboot, maar werkt niet. Meer mensen hier last van?

Proxmox ook volledig geüpdated en gereboot, werkt nog steeds niet. :(

[ Voor 18% gewijzigd door CAP-Team op 27-04-2023 18:21 ]

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-08 11:31
CAP-Team schreef op donderdag 27 april 2023 @ 18:10:
Vreemd, mijn DSMR integratie werkt ineens niet meer.. Alle stroom entiteiten staan ineens op onbekend.
De boel al gereboot, maar werkt niet. Meer mensen hier last van?

Proxmox ook volledig geüpdated en gereboot, werkt nog steeds niet. :(
USB poort misschien gewijzigd? Weet niet of dat kan hoor want je geeft geen info over je configuratie.

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-09 11:18

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Ik heb wel HA OS 10.1 geïnstalleerd maar aan de historie te zien werkte het vanmorgen ook al niet lekker
Lost serial connection: SerialException('device reports readiness to read but returned no data (device disconnected or multiple access on port?)')
Er lijkt iets niet helemaal goed gegaan te zijn met de USB poorten via Proxmox.
Alles werkt weer na wat gepruts met USB poorten op Proxmox.

[ Voor 91% gewijzigd door CAP-Team op 27-04-2023 20:57 ]

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hupske
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:17

Hupske

AFCA

Ik kom gewoon heel mijn Home Assistant niet meer op. Vanmiddag bezig geweest met ethernet kabels netjes te leggen in de meterkast. Uur nadat ik klaar was kom ik niet er niet meer op.

Er is zelfs geen IP adress meer te vinden op mijn router oftewel, geen mogelijkheid meer om hem te benaderen. Via de app op de telefoon krijg ik om en om NSURLErrorDomain 1004 of 1200.

Wat heb ik al geprobeerd:
Stekker er meermaals uit en in.
Andere poorten op de router

Moet eerlijk zeggen dan dat ik totaal geen ander idee heb dan Home assistant opnieuw te installeren :(

Systeem draait op een Odroid N2+.

[ Voor 16% gewijzigd door Hupske op 27-04-2023 20:33 ]

Bekijk mijn Cults3d pagina voor simracing ontwerpen. iRacing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:46
Hupske schreef op donderdag 27 april 2023 @ 20:29:
Ik kom gewoon heel mijn Home Assistant niet meer op. Vanmiddag bezig geweest met ethernet kabels netjes te leggen in de meterkast. Uur nadat ik klaar was kom ik niet er niet meer op.

Er is zelfs geen IP adress meer te vinden op mijn router oftewel, geen mogelijkheid meer om hem te benaderen. Via de app op de telefoon krijg ik om en om NSURLErrorDomain 1004 of 1200.

Moet eerlijk zeggen dan dat ik totaal geen ander idee heb dan Home assistant opnieuw te installeren :(

SSH of een monitor er aan hangen om te kijken wat er gebeurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16-09 20:42
Klinkt alsof er problemen zijn met mDNS en/of DHCP. Kun je eens een toetsenbord+scherm aan de machine hangen en dit commando uitvoeren?
code:
1
ha network info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:12

Antonio di

a mi me dijeron que si

Zie:
https://community.home-as...rrordomain-1004/309921/26

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hupske

Hupske

AFCA

Ik zal er eens een monitor aan hangen en een toetsenbord. Moet ik hem alleen van locatie veranderen, gezien ik geen beeldscherm zo los heb staan.

Zal wel aan mij liggen. Maar geen output op een monitor. Toetsenbord krijgt ook geen stroom vanuit de usb poort.

Oké. Ik heb de SD kaart(ja, ja is niet super) er eens uitgehaald en die in een kaartlezer gezet. Juist die heeft er ook geen zin in. SD kaart wellicht gewoon kapot? Lijkt mij wel rap binnen een half jaar.

[ Voor 50% gewijzigd door Hupske op 27-04-2023 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toon83
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-09 06:36
Beste Tweakers,

Ik heb een media player (MusicCast) toegevoegd aan HA, en probeer nu iets te doen wat in mijn ogen niet zo moeilijk zou moeten zijn. Maar ik zit inmiddels al 2 dagen te prutsen en het lukt nog steeds niet.

Wat probeer ik te bereiken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JZQNbhCsWMj5xLlsoK7rg85sCAU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/U5c2JpMq4foPhZg4xuv3z4Z7.png?f=user_large

Als ik op de player klik kom ik in de instellingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gdFr-627AL1CxORrG7dC1-AeTj8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tO5CLypjvxTSqVcRBC1Rp6vC.png?f=user_large

Hier klik ik op "browse media" en kom ik in de Library van de player.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uPrejn63ai-l99svbI54FyBC2WI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ur2OC40j3C2Vg26ptX0ExtP3.png?f=fotoalbum_large

In de Library klik ik op "Presets"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PsqDOLv1D8bIWM-0ukvOBuh9XVs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IEyKsitdjmQJ0z4ziGHCeolJ.png?f=fotoalbum_large
Waarna ik in die map op een preset druk en deze gaat dan spelen.

Nu wil ik met een button een snelkoppeling maken naar die "Presets" map, zodat van zender wisselen me wat minder muisklikken kost.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1qc_jMkkTGSbk1jqVdkTQkr5eAo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UNw5LaYk22VqD17uzWAmBiGH.png?f=fotoalbum_large
Ik heb al van alles geprobeerd, maar ik bereik niet het gewenste resultaat. Wie kan mij op de juiste weg helpen? Hoe kom ik achter het juiste pad naar deze Presets map, of hoe kan ik op een andere snelle manier vanuit HA in deze map komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:22

Rouwette

Rouwette.com

Toon83 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 21:57:
Beste Tweakers,

Ik heb een media player (MusicCast) toegevoegd aan HA, en probeer nu iets te doen wat in mijn ogen niet zo moeilijk zou moeten zijn. Maar ik zit inmiddels al 2 dagen te prutsen en het lukt nog steeds niet.

Wat probeer ik te bereiken?
[Afbeelding]

Als ik op de player klik kom ik in de instellingen.
[Afbeelding]

Hier klik ik op "browse media" en kom ik in de Library van de player.
[Afbeelding]

In de Library klik ik op "Presets"
[Afbeelding]
Waarna ik in die map op een preset druk en deze gaat dan spelen.

Nu wil ik met een button een snelkoppeling maken naar die "Presets" map, zodat van zender wisselen me wat minder muisklikken kost.
[Afbeelding]
Ik heb al van alles geprobeerd, maar ik bereik niet het gewenste resultaat. Wie kan mij op de juiste weg helpen? Hoe kom ik achter het juiste pad naar deze Presets map, of hoe kan ik op een andere snelle manier vanuit HA in deze map komen?
Ik spam mijn site maar weer eens :P
https://rouwette.com/radio-browser/
Helpt misschien wel.

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Heeft iemand hier zich al eens verdiept in (zigbee) remotes (o.i.d.) per ruimte?

Ik kan mijn gordijnen, inbetweens en rolluiken met de telefoon bedienen, met een wandpaneel, maar vanuit bed (zonder de telefoon te pakken) zou het mooi zijn om ook met een remote te kunnen bedienen. :) Het zou helemaal mooi zijn als ook de airco unit daarmee te bedienen is.

Het viel me op dat er maar een beperkt aanbod is, een aantal zeer specifieke curtain remotes, zelfs een dubbele, maar de rolluiken zijn eigenlijk nog een extra "curtain": een driedubbele zou dan nodig zijn. Ook jammer om dan 2 remotes te moeten hebben.

Dus ik was benieuwd of er een mooi product is met wat meer capabilities. :)

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouwette
  • Laatst online: 10:22

Rouwette

Rouwette.com

Tanuki schreef op donderdag 27 april 2023 @ 22:21:
Heeft iemand hier zich al eens verdiept in (zigbee) remotes (o.i.d.) per ruimte?

Ik kan mijn gordijnen, inbetweens en rolluiken met de telefoon bedienen, met een wandpaneel, maar vanuit bed (zonder de telefoon te pakken) zou het mooi zijn om ook met een remote te kunnen bedienen. :) Het zou helemaal mooi zijn als ook de airco unit daarmee te bedienen is.

Het viel me op dat er maar een beperkt aanbod is, een aantal zeer specifieke curtain remotes, zelfs een dubbele, maar de rolluiken zijn eigenlijk nog een extra "curtain": een driedubbele zou dan nodig zijn. Ook jammer om dan 2 remotes te moeten hebben.

Wat meer info denk ik, zenden de remotes IR uit? Dan is het wel met een esp en ir-led te maken. (Zie onder andere mijn site)
En airco welk merk en typenummer, onze LG airco bedien ik via HA.

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 13:30
Tanuki schreef op donderdag 27 april 2023 @ 22:21:

Je hoeft de remotes met Home Assistant niet te gebruiken waar ze voor 'bedoeld' zijn, toch? Wij hebben hier ook wat Hue remotes rondslingeren waar we meer dan alleen lampen mee aansturen. In Home Assistant kan je aan knoppen koppelen wat je wilt :)

Of begrijp ik je verkeerd en ben je naar wat anders op zoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Sicco92 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 23:00:
[...]

Je hoeft de remotes met Home Assistant niet te gebruiken waar ze voor 'bedoeld' zijn, toch? Wij hebben hier ook wat Hue remotes rondslingeren waar we meer dan alleen lampen mee aansturen. In Home Assistant kan je aan knoppen koppelen wat je wilt :)

Of begrijp ik je verkeerd en ben je naar wat anders op zoek?
Nee, je begrijpt het precies goed. :) Ik zoek een remote met voldoende en logische knoppen om bijvoorbeeld de acties:
Inbetween open, inbetween sluiten, inbetween stoppen
Gordijn open, gordijn sluiten, gordijn stoppen
Rolluik open, rolluik sluiten, rolluik stoppen
En evt nog iets van bediening van de airco
Mee te kunnen doen. :)

De Hue remotes had ik nog niet naar gekeken.

En inderdaad, zigbee signaal naar HA, in HA de actie koppelen, is ook waar ik aan dacht. :)

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STolsma
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07-09 17:57
Tanuki schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 06:34:
[...]

Nee, je begrijpt het precies goed. :) Ik zoek een remote met voldoende en logische knoppen om bijvoorbeeld de acties:

En inderdaad, zigbee signaal naar HA, in HA de actie koppelen, is ook waar ik aan dacht. :)
€ 127,90 41%OFF | Intellithings Tuya Wifi Ir Centrale Afstandsbediening Met Hd Touchscreen Oplaadbasis Controle Tuya Slimme Zigbee Ble Apparaten
https://a.aliexpress.com/_EIhvL35

Misschien dat zoiets wel alles kan (incl. Airco etc)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 21:52
[...]

Je zou ook kunnen kijken naar de Xiaomi Opple (moet je wel zigbee stick hebben)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Hupske schreef op donderdag 27 april 2023 @ 20:48:
Juist die heeft er ook geen zin in. SD kaart wellicht gewoon kapot? Lijkt mij wel rap binnen een half jaar.
Mwa, kan wel hoor. HA doet genoeg schrijfacties dus levensduur van een kaart gaat hard. Vandaar dat niemand hier een SD-kaart zou aanraden. Misschien mooi moment voor eMMC module?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hupske

Hupske

AFCA

Septillion schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 11:10:
[...]

Mwa, kan wel hoor. HA doet genoeg schrijfacties dus levensduur van een kaart gaat hard. Vandaar dat niemand hier een SSD zou aanraden. Misschien mooi moment voor eMMC module?
Heb nu idd een eMMC module besteld.

Wordt weer een leuke klus om alles opnieuw te installeren. De Fibaro rolluik schakelaars achter de schakelaar, de heatit thermostaat onder de kruipruimte allen met Z-wave :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinkos
Ik heb een Blueprint die dit bevat:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
blueprint:
  name: Example Blueprint
  description: This is an example
  domain: automation
  author: X
  input:
    my_test:
      name: Test
      description: This is an example
      default: ""

Wat ik wil is dat het veld "my_test" optioneel is. Nu gebeurt er hier iets vreemds.
Als ik met mijn muis op het veld klik en vervolgens op een ander veld klik, verschijnt er een rode lijn. Naar mijn mening suggereert dat dat dit veld verplicht is.

Echter, ik kan de automatisering zonder problemen opslaan als ik het veld leeg laat, zelfs als de rode lijn er is. Als ik nooit op het veld klik, zal het nooit een rode lijn krijgen.

In een ander scenario, waarin ik een waarde heb ingevuld en mijn automatisering later bewerk, kan ik de waarde verwijderen en dan zal de rode lijn nooit verschijnen.

Dus... uiteindelijk is het veld wel optioneel, maar het werkt niet helemaal zoals ik zou verwachten... is dit een bug? Of doe ik iets verkeerd?

Ik gebruik de HA 2023.4.6 containerinstallatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Hupske Geen backup? Dan is het een pijnlijk leermoment.

Maar voor je Z-wave heb je als het goed is geluk, het netwerk wordt daar in de stick opgeslagen :)

[ Voor 12% gewijzigd door Septillion op 28-04-2023 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Laatst online: 11:52
Morgen komt als het goed is onze Roborock S7 Maxv Ultra binnen en die wil ik meteen integreren met Home Assistant. Ik zie in HACS wel een Xiaomi Cloud Map Extractor, maar zijn er andere voorbeelden van een integratie die niet alleen de map tonen?
De Vacuum card kan ik in ieder geval niet meer vinden in HACS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry

TWKterry

Master Mariner

@crimby
De release van volgende week heeft ook een standaard Roborock integratie misschien even daar op wachten. Weet zo niet wat de verschillen met de Xiaomi Mi integratie zijn behalve dat je de roborock app kunt blijven gebruiken op je telefoon.
Er zijn verschillende vacuüm cards in hacs, ligt eraan wat je voorkeur heeft.
Ik gebruik de custom:vacuum-card momenteel.

[ Voor 11% gewijzigd door TWKterry op 28-04-2023 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hupske

Hupske

AFCA

Septillion schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 11:28:
@Hupske Geen backup? Dan is het een pijnlijk leermoment.

Maar voor je Z-wave heb je als het goed is geluk, het netwerk wordt daar in de stick opgeslagen :)
Ik had eerst alleen nog maar mijn Hue en Tado netwerk er aan hangen. Niet echt backup waardig :9
Gisteren aan het uitbreiden geweest met rolluiken, heatit thermostaat, waterlezer en stroomlezer. Had nog geen backup gemaakt. Volgende keer maar wat sneller doen.

Zal mooi zijn als het in de stick opgeslagen is. Hoop ik stiekem wel op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:08

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

[...]

Dit zijn 9 acties, dat valt wel te overzien. Met de meeste zigbee-schakelaars heb je drie acties per knop. Zelf heb ik een aantal TS004F modules met vier knoppen. Elke knop kan drie dingen: enkele klik, dubbele klik, ingedrukt houden. Dus dat zijn al 12 acties voor één module.
Hupske schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 11:48:
[...]
Had nog geen backup gemaakt. Volgende keer maar wat sneller doen.
Backups kun je ook gewoon automatiseren, dat is niet iets wat je af en toe zelf handmatig moet gaan doen :)
Check bijvoorbeeld eens Home Assistant Google Drive Backup.

[ Voor 22% gewijzigd door Gizz op 28-04-2023 11:56 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Slinkos Wat als je de default een lege list dictionary maakt ipv een lege string, dus {}?

Op het moment lukt het mij even niet m überhaupt een blueprint te maken die inputs in de UI toont...

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 28-04-2023 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Laatst online: 11:52
TWKterry schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 11:43:
@crimby
De release van volgende week heeft ook een standaard Roborock integratie misschien even daar op wachten. Weet zo niet wat de verschillen met de Xiaomi Mi integratie zijn behalve dat je de roborock app kunt blijven gebruiken op je telefoon.
Er zijn verschillende vacuüm cards in hacs, ligt eraan wat je voorkeur heeft.
Ik gebruik de custom:vacuum-card momenteel.
Thanks voor de tip, dan kan ik wellicht beter wachten. Welke vacuum-card gebruik je want ik kan die in HACS niet vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Septillion schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 12:00:
@Slinkos Wat als je de default een lege list maakt ipv een lege string, dus {}?

Op het moment lukt het mij even niet m überhaupt een blueprint te maken die inputs in de UI toont...
Dat is een lege dictionary, en lege list is []

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinkos
Septillion schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 12:00:
@Slinkos Wat als je de default een lege list dictionary maakt ipv een lege string, dus {}?

TheFes schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 12:16:
[...]

Dat is een lege dictionary, en lege list is []
@Septillion Een lege list maakt geen verschil. Een lege dictionary had ik ook geprobeerd, maar dan krijg ik dit in het veld als ik een automation aanmaak: "[object Object]"

[ Voor 53% gewijzigd door Slinkos op 28-04-2023 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:23
Mijn automation stuurt een MQTT bericht, de status wordt echter als string gestuurd i.p.v. als een boolean.
Hoe kan ik dat veranderen?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
  - alias: Fan status office changed
    #hide_entity: True
    trigger:
      platform: state
      entity_id: input_boolean.office_fan_manual
    action:
      service: mqtt.publish
      data:
        topic: 'home/office/fan/manualswitch'
        retain: true
        payload: "{{ states('input_boolean.office_fan_manual') | bool }}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Nu online
JW te R schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 13:04:
Mijn automation stuurt een MQTT bericht, de status wordt echter als string gestuurd i.p.v. als een boolean.
Hoe kan ik dat veranderen?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
  - alias: Fan status office changed
    #hide_entity: True
    trigger:
      platform: state
      entity_id: input_boolean.office_fan_manual
    action:
      service: mqtt.publish
      data:
        topic: 'home/office/fan/manualswitch'
        retain: true
        payload: "{{ states('input_boolean.office_fan_manual') | bool }}"
Het resultaat van dat template is een boolean, geen string.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@JW te R Niet, want in MQTT is alles tekst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW te R
@TheFes Helaas. Ik verwachtte ook een boolean, maar krijg een string binnen.
Ik zit al een hele tijd te googlen, maar gebruik blijkbaar niet de juiste zoektermen :/

@Septillion MQTT kent meer data formats. Ik kan me niet voorstellen dat dit onmogelijk zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@JW te R Volgens mij niet hoor, alles is gewoon tekst en dat moet gewoon geparst worden naar whatever je wilt. Waarbij verpakken in JSON gebruikelijk is.

Wat is de andere kant wat je aan wilt sturen? En heb je het op een andere manier al aan de praat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Nu online
JW te R schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 13:25:
@TheFes Helaas. Ik verwachtte ook een boolean, maar krijg een string binnen.
Ik zit al een hele tijd te googlen, maar gebruik blijkbaar niet de juiste zoektermen :/

@Septillion MQTT kent meer data formats. Ik kan me niet voorstellen dat dit onmogelijk zou zijn.
Normaal is en mqqt payload volgens mij een json string, met een keys en values.
De value binnen die string kan dan wel een boolean zijn.

Zoiets dus
YAML:
1
2
3
4
payload: >
  {
    "bladiebla": True
  }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW te R
TheFes schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 13:36:
Normaal is en mqqt payload volgens mij een json string, met een keys en values.
De value binnen die string kan dan wel een boolean zijn.

Zoiets dus
YAML:
1
2
3
4
payload: >
  {
    "bladiebla": True
  }
In mijn geval blijft HA hardnekkig aanhalingstekens toevoegen aan "True".

@Septillion de 'andere kant' is Node-Red. Die kant werkt zoals ik had verwacht, en laat duidelijk verschil zien tussen strings, numerieke waardes en booleans.
Alles werkt; de enige toevoeging die ik nog wilde was een knopje op mijn HA dashboard. En dat lukt me niet ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Nu online
JW te R schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 13:54:
[...]

In mijn geval blijft HA hardnekkig aanhalingstekens toevoegen aan "True".

@Septillion de 'andere kant' is Node-Red. Die kant werkt zoals ik had verwacht, en laat duidelijk verschil zien tussen strings, numerieke waardes en booleans.
Alles werkt; de enige toevoeging die ik nog wilde was een knopje op mijn HA dashboard. En dat lukt me niet ...
Kun je Node Red de input niet om laten zetten naar een boolean dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW te R
TheFes schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 13:57:
Kun je Node Red de input niet om laten zetten naar een boolean dan?
Ik probeerde juist wat meer te begrijpen van HA / yaml, maar ben bang dat inderdaad het aanpassen aan de Node-Red kant als enige overblijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@JW te R Dan komt dat omdat NodeRed een vorm van parsing toepast. MQTT kent geen types.

Heb je al eens geprobeerd met iets als MQTT explorer om het gade te slaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry

TWKterry

Master Mariner

crimby schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 12:06:
[...]

Thanks voor de tip, dan kan ik wellicht beter wachten. Welke vacuum-card gebruik je want ik kan die in HACS niet vinden.
Deze http://192.168.178.57:8123/hacs/repository/261291295 maar dus zonder de map.
De nieuwe tile button kun je ook gebruiken met de vacuum features dat is dan een redelijk compact ontwerp. De overige nieuwe mushroom layout verbeteringen ben ik geen fan van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 13:01

WoBBeL

*zwaai*

Hmmbob schreef op donderdag 27 april 2023 @ 09:14:
Je zoekt naar choose als sequence step.

Dus eerst alles wat hij altijd moet doen, dan een choose met condition op sun (en geen default) en dan een choose met condition op die radio source (ook zonder default)

Edit: kan trouwens ook gewoon met "if-then" acties https://www.home-assistant.io/docs/scripts/#if-then
Weer iets ontdekt, thanks hiervoor! Zal wel met de grote hoeveelheden oxycodon te maken hebben, iets met subcapitale humerusfractuur en veel pijn :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IKKE86
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-08 14:44
Is het mogelijk om een automation te triggeren x aantal uur na een date time?

Met mijn beperkte template kennis kom ik niet verder dan dit, maar zo werkt het helaas niet:

YAML:
1
{{ states('input_datetime.zout_bijvullen') + timedelta(days=1) }}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:42

Mavamaarten

Omdat het kan!

IKKE86 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 15:34:
Is het mogelijk om een automation te triggeren x aantal uur na een date time?

Met mijn beperkte template kennis kom ik niet verder dan dit, maar zo werkt het helaas niet:

YAML:
1
{{ states('input_datetime.zout_bijvullen') + timedelta(days=1) }}
Weet niet of het voldoet, maar je kan eventueel een delay toevoegen aan een automation. Dus triggeren op het juiste tijdstip, dan x tijd wachten, en dan iets doen.

Alleen niet zo handig als je dat ook nog moet kunnen cancelen.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hupske

Hupske

AFCA

Gizz schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 11:53:
[...]

Backups kun je ook gewoon automatiseren, dat is niet iets wat je af en toe zelf handmatig moet gaan doen :)
Check bijvoorbeeld eens Home Assistant Google Drive Backup.
Ik zal het in vervolg mee nemen. Bedankt voor de tip :)

Gelukkig werkt hier alles nog wel via Google Home.

[ Voor 6% gewijzigd door Hupske op 28-04-2023 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@IKKE86 Je bent er bijna, nu maak je alleen de datum die je wilt (als je het omzet naar datetime), maar je moet nog even vergelijken met nu of je al voorbij dat moment bent.

Kom je op:
YAML:
1
{{ now() >= states('input_datetime.zout_bijvullen')|as_datetime|as_local + timedelta(days=1) }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IKKE86
  • Laatst online: 13-08 14:44
Mavamaarten schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 15:36:
[...]

Weet niet of het voldoet, maar je kan eventueel een delay toevoegen aan een automation. Dus triggeren op het juiste tijdstip, dan x tijd wachten, en dan iets doen.

Alleen niet zo handig als je dat ook nog moet kunnen cancelen.
Dat zou ook kunnen, maar dan loopt de automatisering door. Het heeft mijn voorkeur dat de automatisering opnieuw getriggerd wordt als het 24 uur later is.
Septillion schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 15:39:

@IKKE86 Je bent er bijna, nu maak je alleen de datum die je wilt (als je het omzet naar datetime), maar je moet nog even vergelijken met nu of je al voorbij dat moment bent.

Kom je op:
YAML:
1
{{ now() >= states('input_datetime.zout_bijvullen')|as_datetime|as_local + timedelta(days=1) }}
Deze geeft inderdaad het resultaat dat ik zocht, ,bedankt! Wordt de automatisering nu getriggerd als deze op true gaat? Of moet ik daar een andere trigger voor gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@IKKE86 Dat is de definitie van een template trigger. Als deze van False naar True evalueert triggert hij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW te R
Septillion schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 14:10:
@JW te R Dan komt dat omdat NodeRed een vorm van parsing toepast. MQTT kent geen types.

Heb je al eens geprobeerd met iets als MQTT explorer om het gade te slaan?
MQTT kent wel degelijk types. Ik heb meerdere devices die MQTT berichten zenden waarin booleans en getallen correct worden geformatteerd. Blijkbaar is dat in HA nooit geimplementeerd.
Maar goed, ik heb uiteindelijk het bericht aangepast en het werkt nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:44

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Zou graag een hele collectie aan “schakelaar” (zonwering) met een knop willen openen en sluiten. Lees wel wat dingen over virtuele schakelaars, is er geen eenvoudige oplossing om dit te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@JW te R Ik vind daar alleen verwijzing naar in MQTT5 maar kan er eigenlijk niets over vinden... Volgens mij implementeert bijna niemand dit en doet 99% ASCII of UTF-8. Waarbij weer veel dingen JSON gebruiken om meer data te verpakken en datatypes te implementeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Septillion schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 16:25:
@JW te R Ik vind daar alleen verwijzing naar in MQTT5 maar kan er eigenlijk niets over vinden... Volgens mij implementeert bijna niemand dit en doet 99% ASCII of UTF-8. Waarbij weer veel dingen JSON gebruiken om meer data te verpakken en datatypes te implementeren.
In principe is MQTT data agnostic en verstuurt gewoon de bytes die in je message zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
  • Laatst online: 16-09 16:16
TheFes schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:03:
[...]

Ik gebruik zelf deze:
https://www.zuidwijk.com/product/p1-reader-ethernet/

Die stuurt de P1 data je netwerk op via een lan-kabel en dan kun je het gewoon op elk device via het IP adres van de p1-ethernet-reader ophalen.
En zoiets als dit heb je dus enkel nodig indien je die P1 data het netwerk op wil hebben? Indien je HA nabij je slimme meter staat (bijvoorbeeld in de meterkast) voldoet een P1 > USB kabel en hebben ze verder hetzelfde resultaat? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Nu online
Joster schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 17:15:
[...]

En zoiets als dit heb je dus enkel nodig indien je die P1 data het netwerk op wil hebben? Indien je HA nabij je slimme meter staat (bijvoorbeeld in de meterkast) voldoet een P1 > USB kabel en hebben ze verder hetzelfde resultaat? :)
Klopt helemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Nu online
TWKterry schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 14:16:
[...]

Deze http://192.168.178.57:8123/hacs/repository/261291295 maar dus zonder de map.
De nieuwe tile button kun je ook gebruiken met de vacuum features dat is dan een redelijk compact ontwerp. De overige nieuwe mushroom layout verbeteringen ben ik geen fan van.
Dat is een interne url op jouw eigen interne netwerk. Daar gaan wij niets op kunnen zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Tortelli schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 16:23:
Zou graag een hele collectie aan “schakelaar” (zonwering) met een knop willen openen en sluiten. Lees wel wat dingen over virtuele schakelaars, is er geen eenvoudige oplossing om dit te doen?
Ligt er een beetje aan wat je randvoorwaarde zijn. Moeten ze altijd allemaal samen gaan of ook los? Alleen vanuit HA of stuur je ze ook direct aan en moeten ze dan gekoppeld zijn?

Vanuit HA is het makkelijk om een cover group te maken. Wil je ook dat ze op elkaar reageren als je ze op de device aanstuurt kan je daar gewoon een automation voor maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry

TWKterry

Master Mariner

TheFes schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 18:17:
[...]

Dat is een interne url op jouw eigen interne netwerk. Daar gaan wij niets op kunnen zien
Oeps, https://github.com/denysdovhan/vacuum-card
zo dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GilbertvH
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:00
Ik heb mijn Inkbird IBBQ-4BW in de Tuya app toegevoegd en in HA geïntegreerd via LocalTuya. Nu komen de waardes van de probes in Fahrenheit in HA (Inkbird thermometer staat gewoon op Celsius en ook de Tuya app staat op Celsius). Weet iemand hoe ik HA deze waardes kan laten omrekenen naar Celsius?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Laatst online: 13:44

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Septillion schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 18:20:
[...]

Ligt er een beetje aan wat je randvoorwaarde zijn. Moeten ze altijd allemaal samen gaan of ook los? Alleen vanuit HA of stuur je ze ook direct aan en moeten ze dan gekoppeld zijn?

Vanuit HA is het makkelijk om een cover group te maken. Wil je ook dat ze op elkaar reageren als je ze op de device aanstuurt kan je daar gewoon een automation voor maken.
Goeie tip! Daar een helper aan hangen met een icoontje en we hebben het voor elkaar volgens mij?
Van het weekend eens prutsen! In Domoticz zat dit logischer in elkaar.

Gaat om een stuk of 10 zonneschermen die (soms) in 1x omhoog of dicht moeten gaan, ewoon met een simpele toggle.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Laatst online: 14:10

mrc4nl

Procrastinatie expert

GilbertvH schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 19:41:
Ik heb mijn Inkbird IBBQ-4BW in de Tuya app toegevoegd en in HA geïntegreerd via LocalTuya. Nu komen de waardes van de probes in Fahrenheit in HA (Inkbird thermometer staat gewoon op Celsius en ook de Tuya app staat op Celsius). Weet iemand hoe ik HA deze waardes kan laten omrekenen naar Celsius?
Je kan bij de entiteit in HA ook gewoon zelf de eenheid aapassen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g8k5gcZrFNoODPCXOsidVy4kPiY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/byvQbWiioSXaSG96ZVDrIw3U.png?f=fotoalbum_large

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinkos
mrc4nl schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:30:
[...]

[Afbeelding]
Maar rekent HA het ook echt om dan? Of wordt alleen de eenheid veranderd. In dat geval kan je het via een template sensor omrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GilbertvH
mrc4nl schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:30:
[...]

[Afbeelding]
Die optie heb ik dus niet…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uvMqkOYdjJvOsMHtM1_mODW3euA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7chR03F5t9Wyp4q3sPGSoSBy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GilbertvH
Slinkos schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 22:05:
[...]

Maar rekent HA het ook echt om dan? Volgens mij wordt alleen de eenheid veranderd. In dat geval kan je het via een template sensor omrekenen.
Hoe doe ik dat? Ik heb geen ervaring met een template sensor. Ik dacht dat HA automatisch omrekende als je systeem op Metrisch stond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinkos
GilbertvH schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 22:06:
[...]

Hoe doe ik dat? Ik heb geen ervaring met een template sensor. Ik dacht dat HA automatisch omrekende als je systeem op Metrisch stond
Zou kunnen hoor. Het was een vraag. Maar zo te zien is jouw entity geen temperatuur in HA maar gewoon een getal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GilbertvH
Slinkos schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 22:07:
[...]

Zou kunnen hoor. Het was een vraag. Maar zo te zien is jouw entity geen temperatuur in HA maar gewoon een getal.
Daar lijkt het wel op. Vreemde is ook dat de Tuya app in Celsius staat, maar daarin staan de temperaturen ook in Fahrenheit. Er is helaas geen Inkbird integratie anders had ik het nooit via Tuya gedaan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jjx_N4hVyJyNk_RCMPMCVkRDR5A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p570PE0NwCtVV4Wi93fpCIHT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door GilbertvH op 28-04-2023 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Laatst online: 14:10

mrc4nl

Procrastinatie expert

GilbertvH schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 22:10:
[...]

Daar lijkt het wel op. Vreemde is ook dat de Tuya app in Celsius staat, maar daarin staan de temperaturen ook in Fahrenheit. Er is helaas geen Inkbird integratie anders had ik het nooit via Tuya gedaan
wat staat er als je naar ontwikkelingshulpmiddelen gaat, en dan statussen en die ibbq-probe1 opzoekt?

misschien hoef je alleen maar
YAML:
1
2
3
friendly_name: Naampje
device_class: temperature
unit_of_measurement: °F

toe te voegen?

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infernoken
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 22:47
Vraagje...

Ik heb in een paar kamers nog voorzieningen in de muur voor oude thermostaten...
Dus een inbouwbakje waar ook 220V aankomt.
De thermostaten worden niet meer gebruikt en zou die plaats willen gebruiken voor 'presence detectoren'. mmWave of dergelijke, eventueel ook met temperatuur, licht,... meting...

Ik werk momenteel met sensoren op WiFi en Zigbee en zou graag iets vinden die ook hiervan gebruik maakt.

Ik vind wel sensoren, maar op accu, of dan weer niet echt voor op de muur,...

Bestaat er ergens iets op 220v (of misschien DC, dan prop ik een AC/DC well in het inbouwbakje) die detectie doet via mmWave en werkt met Home Assistent?

Heb me al suf gezocht en er is wel altijd iets dat niet 100% is...

Bv zoals de Aqara FP2 Presence Sensor...
Geen 220v en niet echt geschikt voor op een inbouwbakje...?

Of deze https://www.fruugo.be/tuy...DHcFyTuPCUwUaAjcQEALw_wcB
Lijkt geschikt, maar is dan weer voor in het plafond...

Eigenlijk iets die er uit ziet zoals dit, maar dan te koppelen met Home Assistent...
https://www.amazon.com.be...n_dp_MY3105J8GDEGHYPBFPTP

Ofwel zelf iets knutselen met een mmWave detector een en ESP32?

[ Voor 31% gewijzigd door Infernoken op 29-04-2023 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Infernoken schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:03:
Vraagje...

Ik heb in een paar kamers nog voorzieningen in de muur voor oude thermostaten...
De thermostaten worden niet meer gebruikt en zou die plaats willen gebruiken voor 'presence detectoren'. mmWave of dergelijke, eventueel ook met temperatuur, licht,... meting...

Ik werk momenteel met sensoren op WiFi en Zigbee en zou graag iets vinden die ook hiervan gebruik maakt.

Bestaat er ergens iets op 220v (of misschien DC, dan prop ik een AC/DC well in het inbouwbakje) die detectie doet via mmWave en werkt met Home Assistent?

Eigenlijk iets die er uit ziet zoals dit, maar dan te koppelen met Home Assistent...

Esp32 is wel overkill. Kan ook gewoon met een wemos D1 bijvoorbeeld. En inderdaad dan kun je het precies maken zoals je wilt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Nu online
de Peer schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:24:
[...]

Esp32 is wel overkill. Kan ook gewoon met een wemos D1 bijvoorbeeld. En inderdaad dan kun je het precies maken zoals je wilt
Leuke van een ESP32 is wel dat je het meteen kunt inzetten als BT Proxy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
  • Laatst online: 16-09 11:44
Graag zou ik eens wat dingen willen uitproberen met hass. Op het moment heb ik verschillende Docker containers draaien op een raspberry pi 4 8 gb voor home automation. Mijn vraag aan jullie is, wat zijn nu de nadelen om hass als Docker container te draaien? Is dit nou echt veel minder stabiel dan het hass os?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Laatst online: 16-09 21:44
CAP-Team schreef op donderdag 27 april 2023 @ 19:17:
Ik heb wel HA OS 10.1 geïnstalleerd maar aan de historie te zien werkte het vanmorgen ook al niet lekker

[...]

Er lijkt iets niet helemaal goed gegaan te zijn met de USB poorten via Proxmox.
Alles werkt weer na wat gepruts met USB poorten op Proxmox.
Ik heb dus vanmorgen HA OS 10.1 update gedaan en daarna werkte mijn USB zigbee adapter niet meer.
Ik draai HA ook in Proxmox.
Wat heb je precies gedaan in proxmox om het weer werkend te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@rorie Qua stabiliteit ofzo is het geen probleem. Maar als docker mis je addons, backups van niet-HA container is aan jouw en systeem updates en configuratie liggen bij jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:26

Quad

Doof

Ik draai Hassos met 1cpu en 2G ram, draait als een malle binnen VMware. Voordeel is dat ik volledig systeembackups maak met Veeam, elke 15 min een replicatie heb naar de andere ESXi host en alle addons evt tot beschikking heb.
Stabiliteit is key wat mij betreft.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
Septillion schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 11:04:
@rorie Qua stabiliteit ofzo is het geen probleem. Maar als docker mis je addons, backups van niet-HA container is aan jouw en systeem updates en configuratie liggen bij jou.
Als je hass in een Docker container draait kan je geen gebruik maken van plug-ins? Kan iemand dat bevestigen want dit lijkt me onjuist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@rorie Plugins bestaan niet, maar inderdaad, geen addons. Documentatie kan dat bevestigen ;)

Betekend niet dat je voor zaken niet zelf een container kan starten maar kan niet via de UI van HA en moet je soms zelf wat meer voor de integratie doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:40

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Vraagje...

Ik heb op de plaats van de thermostaat een 8" Fire Tablet hangen (met zo'n show mode achterkantje zodat je geen micro USB stekker of kabels ziet en toch de tablet los kunt halen als dat nodig is). Zo'n tablet heeft een ingebouwde camera (bewegingssensor), lichtsensor, microfoon, luidsprekers etc. etc. Kiosk App erop en gaan met dat ding. Overigens heb ik de genoemde sensoren nog niet gebruikt (geen functie voor op dit moment) maar volgens de Kiosk App is het wel mogelijk.

Voeding was nog wel een dingetje (want ik heb er geen muurdoos achter zitten maar gewoon een leiding). Adapter zit 10+ meter verderop. 5V was te weinig, 6V was te veel. Is uiteindelijk een 5.5V adapter geworden die normaal bij de Karcher raamwisser zit (werkt perfect).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BTkO81TNZrVq3uIgRyetviPXIb0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ddpkshZPlySN01MJaNPvOb1c.jpg?f=fotoalbum_large

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Het valt mij op dat bij de sensor-card de grafiek achterloopt. Als ik er op klik krijg ik wel de actuele data te zien. Net alsof de card UTC weergeeft en als je er op kilkt CET. Meer mensen die dit waarnemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slinkos
rorie schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 11:09:
[...]

Als je hass in een Docker container draait kan je geen gebruik maken van plug-ins? Kan iemand dat bevestigen want dit lijkt me onjuist.
HA Add-Ons zijn 3th party containers die aangepast zijn om binnen HA als Add-On te installeren. Je kan ze dus inderdaad niet vanuit HA als Add-On installeren maar wel het originele image als aparte docker container draaien. Dat is wat meer werk en daarom verkiezen veel mensen Home Assistant OS. Voor het gemak dus,
maar het kan allebei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Iemand van jullie ook problemen met het herstellen van backups?

Ik draai Home Assistant 2023.4.6 via Home Assistant OS 10.0 op een Rpi4 + micro-SD, maar kan volledige backups van m'n installatie niet terugzetten op een fresh install. Backup-bestand uploaden in een nieuwe installatie lukt prima, HA herkent ook dat 't een volledige back-up is, maar bij daadwerkelijk terugzetten gebeurt er gewoon niets. Systeem sluit af en lijkt vervolgens helemaal niets te doen. Als je een partiële back-up terugzet lukt het add-on-gedeelte wel, maar het Home Assistant 2023.4.6-deel niet.

Probleem lijkt niet te liggen aan de opslag (van micro-SD naar micro-SD en naar SSD geprobeerd, geven allemaal dezelfde fout). Logs tonen überhaupt geen foutmelding.

En ja, ik weet dat een micro-SD-kaart niet zo veilig is ivm risico op corruptie, daarom wil ik ook juist die back-up terugzetten :')

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:57

Toppe

Oké ✅

Slinkos schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 12:05:
[...]

HA Add-Ons zijn 3th party containers die aangepast zijn om binnen HA als Add-On te installeren. Je kan ze dus inderdaad niet vanuit HA als Add-On installeren maar wel het originele image als aparte docker container draaien. Dat is wat meer werk en daarom verkiezen veel mensen Home Assistant OS. Voor het gemak dus,
maar het kan allebei.
Weet je dat zeker? Ik draai hier HA als docker en heb ook gewoon netjes 'Hassio' in de zijbalk staan en kan allerlei verschillende add-on's via HA zelf installeren/uitvoeren/gebruiken.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkes
  • Laatst online: 08:32
HuismAndré schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 11:39:
[...]

Ik heb op de plaats van de thermostaat een 8" Fire Tablet hangen (met zo'n show mode achterkantje zodat je geen micro USB stekker of kabels ziet en toch de tablet los kunt halen als dat nodig is). Zo'n tablet heeft een ingebouwde camera (bewegingssensor), lichtsensor, microfoon, luidsprekers etc. etc. Kiosk App erop en gaan met dat ding. Overigens heb ik de genoemde sensoren nog niet gebruikt (geen functie voor op dit moment) maar volgens de Kiosk App is het wel mogelijk.

Voeding was nog wel een dingetje (want ik heb er geen muurdoos achter zitten maar gewoon een leiding). Adapter zit 10+ meter verderop. 5V was te weinig, 6V was te veel. Is uiteindelijk een 5.5V adapter geworden die normaal bij de Karcher raamwisser zit (werkt perfect).

[Afbeelding]
Nice! Heb je een link naar zo’n houder? Never mind, had natuurlijk gewoon even moeten zoeken :x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Nu online
Toppe schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 14:25:
[...]

Weet je dat zeker? Ik draai hier HA als docker en heb ook gewoon netjes 'Hassio' in de zijbalk staan en kan allerlei verschillende add-on's via HA zelf installeren/uitvoeren/gebruiken.
HASSIO is een term die door Home Assistant zelf niet meer gebruikt wordt.

De enige twee methodes die door HA supported zijn en het installeren van Add-ons ondersteunen zijn:
  • HAOS
  • Een supervised installatie op Debian 11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
tobiasvs schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 14:20:
Iemand van jullie ook problemen met het herstellen van backups?

Ik draai Home Assistant 2023.4.6 via Home Assistant OS 10.0 op een Rpi4 + micro-SD, maar kan volledige backups van m'n installatie niet terugzetten op een fresh install. Backup-bestand uploaden in een nieuwe installatie lukt prima, HA herkent ook dat 't een volledige back-up is, maar bij daadwerkelijk terugzetten gebeurt er gewoon niets. Systeem sluit af en lijkt vervolgens helemaal niets te doen. Als je een partiële back-up terugzet lukt het add-on-gedeelte wel, maar het Home Assistant 2023.4.6-deel niet.

Probleem lijkt niet te liggen aan de opslag (van micro-SD naar micro-SD en naar SSD geprobeerd, geven allemaal dezelfde fout). Logs tonen überhaupt geen foutmelding.

En ja, ik weet dat een micro-SD-kaart niet zo veilig is ivm risico op corruptie, daarom wil ik ook juist die back-up terugzetten :')
Hoe lang heb je gewacht? Full restore kan echt wel even duren afhankelijk van de grootte.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

DennusB schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 16:59:
[...]

Hoe lang heb je gewacht? Full restore kan echt wel even duren afhankelijk van de grootte.
Ruim zat. Tot een uur lang, was eerder (bij vorige restores updates) een klus van zo'n 10 minuten maximaal.

Of is dat nog niet genoeg? Zie af en toe wel eens een bericht voorbij komen van mensen die 'm overnight laten terugzetten. Lijkt me een beetje onnozel voor moderne updates, maar misschien heb ik 't mis.

Inmiddels maar gewoon de partiële restore van add-ons laten uitvoeren, via SSH HA core uitgezet en de config-map uit het back-upbestand handmatig via samba gekopieerd naar de nieuwe installatie op SSD. Zigbee-netwerk moest allemaal even nieuwe routes vinden, maar verder werkt alles weer perfect.

Blijf 't raar vinden. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Nu online
tobiasvs schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 17:50:
[...]

Ruim zat. Tot een uur lang, was eerder (bij vorige updates) een klus van zo'n 10 minuten maximaal.

Of is dat nog niet genoeg? Zie af en toe wel eens een bericht voorbij komen van mensen die 'm overnight laten terugzetten. Lijkt me een beetje onnozel voor moderne updates, maar misschien heb ik 't mis.

Inmiddels maar gewoon de partiële restore van add-ons laten uitvoeren, via SSH HA core uitgezet en de config-map uit het back-upbestand handmatig via samba gekopieerd naar de nieuwe installatie op SSD. Zigbee-netwerk moest allemaal even nieuwe routes vinden, maar verder werkt alles weer perfect.

Blijf 't raar vinden. :/
Een update is natuurlijk iets anders als een full restore. Een full restore kan wel een paar uur duren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:57

Toppe

Oké ✅

Toppe schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:57:
Mijn UniFi switch (en integratie) laat zien hoeveel verbruik ik heb binnen de PoE omgeving. Nu staan alleen alle sensoren er nog stuk voor stuk in. Is er een eenvoudige weg om met een regex alle waarde bij elkaar op te laten tellen?

Dit zou de regex moeten zijn:
YAML:
1
USW-24-PoE Port [0-9]+ PoE Power

[Afbeelding]
Iemand hier nog een idee voor? @TheFes @Septillion @Hmmbob ?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

TheFes schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 17:55:
[...]

Een update is natuurlijk iets anders als een full restore. Een full restore kan wel een paar uur duren
Excuus, ik bedoelde bij vorige restores. Maar goed, moet 't misschien toch maar een nacht de tijd geven dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Nu online
tobiasvs schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 18:19:
[...]

Excuus, ik bedoelde bij vorige restores. Maar goed, moet 't misschien toch maar een nacht de tijd geven dan.
Als je toen een database van 100MB had, en nu eentje van 10GB zal dat ook nog wel een verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
Vraagje...

https://www.amazon.com.be...n_dp_MY3105J8GDEGHYPBFPTP

Ik heb deze vandaag binnen gekregen

https://a.aliexpress.com/_Ew0no6X

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:35
En wat zijn de eerste ervaringen?

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
f.welvering schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 19:28:
[...]

Ben ik ook benieuwd naar! Een bekend nieuw populair alternatief is natuurlijk de fp2 sensor van aqara, met bijbehorend prijskaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 15:06
[...]

Ik heb er een bij de computer liggen (de usb powered versie) hiermee schakel ik de schermen uit als ik langer dan 2 min weg ben. (hij ligt plat op tafel dus je hoeft hem niet echt te richten)

Dit werkt eigenlijk super ik heb pas een keer gehad dat hij uit ging tijdens het werken maar dit kwam omdat ik er een aantal (lege) frisdrank blikjes voor had staan.

Ik heb nog 4 stuks liggen voor in het plafond (de 220v modellen) heb ook inmiddels de gatenzaag klaarliggen voor montage. Zodra deze erin zitten wil ik hier ook wel een korte report van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
Slinkos schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 12:05:
[...]

maar het kan allebei.
Duidelijk, MQTT broker, zigbee2mqtt, Node-red, Maria db draai ik zelf ook allemaal in aparte containers dus dat is niet veel anders dan. Maar hoe zit het bijvoorbeeld met integratie van een nest thermostaat? Hier moet je binnen HA ook iets aparts voor installeren, neem aan dat dit geen aparte container is of toch wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinkos
rorie schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 20:59:
[...]

Duidelijk, MQTT broker, zigbee2mqtt, Node-red, Maria db draai ik zelf ook allemaal in aparte containers dus dat is niet veel anders dan. Maar hoe zit het bijvoorbeeld met integratie van een nest thermostaat? Hier moet je binnen HA ook iets aparts voor installeren, neem aan dat dit geen aparte container is of toch wel?
Intergraties zijn een onderdeel van Home Assistant en zullen in beide gevallen hetzelfde werken. Het gaat echt om de Add-Ons wat verschillend is. En zo te zien heb je het merendeel al draaien, en zo niet dan ben je handig genoeg om een nieuwe container op te spinnen, dus ik zou er vooral lekker mee aan de slag gaan. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
[...]

Ga ze morgen pas plaatsen. Zal er dan nog even mee moeten testen voordat ik er echt iets van kan zeggen. Zie dat @BurnerT inmiddels al wat gedeeld heeft

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infernoken
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 22:47
Daarnet nog verder aan het zoeken geweest en ook deze tegengekomen...

Moesten ze nu gewoon die plafond versie eens maken voor een inbouwbakje en het is perfect!

Maar mijn usecase is natuurlijk zo uitzonderlijk dat ik dat waarschijnlijk niet zal vinden...

Tenzij ik zo'n plafondversie neem en aanpas voor in de muur met een mooi frontplaatje...

(Is 220V, maar geen probleem, heb alle electriciteit in mijn huis zelf gelegd, dus daar zit geen gevaar)
Pagina: 1 ... 56 ... 340 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.