Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 6 ... 344 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@Henri2500 Ik heb geen Enphase dus ik ben ook maar aan het afvragen welke sensoren je hebt. Maar je hebt dus alleen een total increasing sensor van het totaal? Je hebt geen total increasing energy (in Wh/kWh) sensoren per paneel? Of heb je alleen maar power (in W) en druk je die door een Rieman?

Ofwel, heb je een lijst van alle sensoren :)

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:04
Tralapo schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 11:23:
Niemand die hier een oplossing of ander idee voor heeft? Ik kom er nog steeds niet uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qsvfExh90WGNhuOKzxlDYkWm4QM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oXDzGHMXKJ7BVXGmqvrsM0OG.jpg?f=fotoalbum_large

Ik gebruik ook Zonneplan, maar haal de dynamische stroomprijzen op vanaf Nordpool en de gasprijs met een rest-sensor vanaf enever.nl. Dat begint met het aanmaken van de benodigde sensoren:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
sensor:
  - platform: nordpool
    region: "NL"
    currency: "EUR"
    VAT: False
    precision: 3
    low_price_cutoff: 0.9
    price_in_cents: false
    price_type: kWh
    additional_costs: >
      {% set VAT = 0.21 %}
      {% set tax_kWh = 0.12599 %}
      {% set opslag = 0.0025 %}
      {{ ((current_price * VAT ) + (tax_kWh + opslag) * (1 + VAT)) | float }
    # Let op: 'opslag' is specifiek voor Zonneplan!

rest:
  - resource: https://enever.nl/feed/gasprijs_vandaag.php
    scan_interval: 900
    sensor:
      - name: "Zonneplan gasprijs"
        unique_id: zonneplan_gasprijs
        value_template: "{{ ((value_json.data.0.prijsZP | float(0)) if value_json is defined else 'unavailable')  }}"
        json_attributes_path: "$.data.0"
        json_attributes:
          - "datum"
        device_class: monetary

Voor mijn dashboard heb ik een aparte view genaamd "energy" aangemaakt. Linkje brengt je naar de code op GitHub, maar belangrijkste items om rekening mee te houden:
  • Ik geef de gemiddelde waarde weer in mijn grafiek. Die is variabel, dus kan je niet hardcoded opnemen. Daarvoor maak ik gebruik van 'config-template-card', welke me toestaat om variabelen te gebruiken in de config van andere kaarten. Zie verderop hoe dit gebruikt wordt.
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nKw93S_XAa7kvB1rJQI0r-SHDvw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4frZY32fZBuGzWp2MOzaxcOO.png?f=user_large
  • Voor de grafieken gebruik ik Apexcharts-card. Omdat de drie grafieken op mijn pagina veel configuratie delen, maak ik gebruik van de ingebouwde template opties van apexcharts-card. Deze zijn hier op mijn GitHub te vinden en moet je vanuit ui-lovelace.yaml includen (of daar opnemen).
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TDrFMYJqsVJo3yZSr65pwu9ygM4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zckEVKHtvBCE66mPhK4b2HiZ.png?f=user_large
  • De data wordt opgehaald uit de attributes van de nordpool-sensor. Voor elke uurprijs wordt berekend voor welk tijdstip deze geldig is. Ik tel hier 30min bij op (1800000ms) zodat de uitlijning van de balkjes in de grafiek mooier is. Met deze 30 extra minuten centreert het balkje op (bijvoorbeeld) 17:30, en loopt het balkje dus precies van 17:00-18:00. Tel je die 30min er niet bij, dan centreert het balkje op 17:00 en loopt het dus van 16:30 tot 17:30. Dat gaat mis in mijn hoofd :+
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i7CquwXfGX9Kv8_Ymv422tk0Wg8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vqjkGJ5T8AKDllJo9E4fGVmy.png?f=user_large
    YAML:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7

series:
                - entity: sensor.nordpool
                  name: "Dynamische energieprijs"
                  data_generator: |
                    return entity.attributes.raw_today.map((start, index) => {
                      return [new Date(start["start"]).getTime() + 1800000, entity.attributes.raw_today[index]["value"]];
                    });
  • Zoals je ziet voeg ik ook twee horizontale lijnen toe, 'annotations' in apexcharts taal. Een is voor het gemiddelde tarief van die dag, de andere voor de (vaste) prijs die bij het energieplafond hoort. Die laatste is gewoon een vast tarief, en voor mij een treshold dat alles daarboven sowieso duur is (maar niet meer dan het plafond kost). :+

Het gemiddelde voor 'vandaag' zit gewoon in de attributes van de nordpool sensor en voeg ik in met behulp van de template card (zie eerste bullet).
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4lW34O9xQuPmFrG9J7fdwrqu6Eo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cmIJJuCYqXY2QTKOGrDSYqlr.png?f=user_large

Het gemiddelde voor morgen bereken ik zelf met een aparte template (waarna ook deze via de template card wordt ingevoegd):
    YAML:
    1
    2
    3
    4
    5

template:
      - sensor:
          - name: "Nordpool Tomorrow Average"
            unique_id: nordpool_tomorrow_average
            state: "{{ average(states['sensor.nordpool'].attributes.tomorrow, 0) | round(3) }}"
Bekijk vooral mijn hele dashboard yaml voor deze grafieken, want die Apexcharts config is vrij uitgebreid. Alle betrokken bestanden:

Dashboard:
ui-lovelace.yaml
apexcharts_card_templates.yaml
energy.yaml

Sensors die gebruikt worden:
Nordpool Energy package

[ Voor 59% gewijzigd door Hmmbob op 08-01-2023 13:11 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-10 13:07
Septillion schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:55:
[...]

Dat verschil zie ik zo ook nog even niet. Volgens mij is enige dat je met SwitchMode 15 een enkele switch detached kunt maken en met SO114 1 ze allemaal. Waarbij SO114 1 nog kijkt naar SwitchMode voor het type.

Kan eens even kijken of ik zo met een device kan spelen hier.
Dit heb ik inderdaad ook begrepen nu op de Tasmota discord :).
[...]

De switch-element kijkt alleen naar de ingang van de controller ofwel naar de stand van de schakelaar. Enige is dat in non-detached mode door een wisseling van het switch-element ook het relais-element geschakeld wordt. Maar zodra ze detached zijn is er geen relatie meer tussen

[...]

Niets. Ook dan eindig je met een entity in het binary_state-domein voor de switch (ofwel, de schakelaar ingang) en een enity in het switch-domein (or light-domein als SO30 1) voor het relais (ofwel, de uitgang). Laatste zet je gewoon aan (als er werkelijk een smart bulb aan hangt) en doe je verder niets mee in HA.

Wat je nog wel kunt doen in Tasmota met een smart bulb aan de uitgang van je Tasmota device is een fall back maken. Zo heb ik nog staan:
code:
1
2
3
4
Rule1 ON Mqtt#Disconnected DO Rule2 1 ENDON ON Mqtt#Connected DO Backlog Rule2 0; Rule3 0; Power1 1 ENDON
Rule2 ON Switch1#State=1 DO Backlog Power1 0; Delay 5; Power1 1; Rule2 0; Rule3 1 ENDON
Rule 3 ON Switch1#State=1 DO Power1 2 ENDON
Rule1 1

Als er geen MQTT verbinding is (bijvoorbeeld Wifi verbroken of HA machine down) dan schakel ik als nog de uitgang. Door de smart bulbs in te stellen als "power_on_behavior: previous" gaan deze dan als nog gewoon aan. Dit geeft me een basale failsafe.

Als je een echte schakelaar gebruikt en geen pulsdrukker moet je hem aanpassen naar Switch1#State=2.
Hier was ik heel erg hard naar op zoek, heel veel dank! Ik ben nog niet geheel thuis in deze scripting language, dus probeer het even naar voor mij begrijpelijke taal te vertalen. Een aantal dingen snap ik nog niet, hierbij mijn uit-mijn-hoofd-vertaling met vragen.
code:
1
Rule1 ON Mqtt#Disconnected DO Rule2 1 ENDON ON Mqtt#Connected DO Backlog Rule2 0; Rule3 0; Power1 1 ENDON

Rule1 geeft aan dat als MQTT-verbinding verbreekt, Rule 2 in werking wordt gesteld en dat als er wel MQTT-verbinding is, Rule2 en Rule3 worden uitgezet en Power1 aan gaat. Wat houdt Power1 in? De stroomoutput uit het relais?
code:
1
Rule2 ON Switch1#State=1 DO Backlog Power1 0; Delay 5; Power1 1; Rule2 0; Rule3 1 ENDON

Regel 2 zorgt dat Switch1 aan gaat, maar de poweroutput op 0/uit en na 5 seconden weer op aan, waarna Regel 2 uit wordt gezet en regel 3 wordt uitgevoerd. Begrijp ik goed dat er dan even geen stroom naar de lamp gaat, en na 5 seconden weer wel? Wat is hier het voordeel van?
code:
1
Rule 3 ON Switch1#State=1 DO Power1 2 ENDON
Regel 3 zet Switch1 weer naar aan (maar daar staat hij al op sinds Rule 2, toch?) en zet Power1 naar 2, maar wat 2 in dezen is, is mij niet helemaal duidelijk.
code:
1
Rule1 1
Dan wordt Rule1 weer uitgevoerd?

Heb het een beetje proberen te ontleden, maar kom er dus nog niet helemaal wijs uit. Heb jij hier nog wat meer info over wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
--Christiaan-- schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 12:29:
Wat houdt Power1 in? De stroomoutput uit het relais?
Ja, die zet de uitgang van het relais aan. Immers wil je zolang HA werkt gewoon spanning op de smart bulbs hebben. Het gaat er in dit geval dus vanuit dat je normaal smart bulb gebruikt! Heb je gewoon domme lampen eraan is de backup rule veel makkelijker :)
Regel 2 zorgt dat Switch1 aan gaat,
Nee, die kijkt of de switch (pulsdrukker) ingedrukt wordt. Heb je een gewone aan/uit schakelaar eraan moet je Switch1#State=2 gebruiken.
maar de poweroutput op 0/uit en na 5 seconden weer op aan, waarna Regel 2 uit wordt gezet en regel 3 wordt uitgevoerd. Begrijp ik goed dat er dan even geen stroom naar de lamp gaat, en na 5 seconden weer wel? Wat is hier het voordeel van?
Er is geen voordeel maar dit is enige manier hoe je het kunt doen. Door de smart bulbs in te stellend at ze aan gaan als ze spanning krijgen kan je dus door even de spanning eraf te halen en er dan weer op te zetten de smart bulbs aan zetten.
Regel 3 zet Switch1 weer naar aan (maar daar staat hij al op sinds Rule 2, toch?)
Ook hier is dit weer checken, niet aanzetten. Er staat eigenlijk:
code:
1
WANNEER Switch1#State=1 DOE Power1 2 EINDE-REGEL

Na ON volgt altijd een trigger, na DO de actie(s).

Overigens is de spatie tussen Rule en 3 niet correct, moet gewoon zijn Rule3.
]
en zet Power1 naar 2, maar wat 2 in dezen is, is mij niet helemaal duidelijk.
Power1 2 toggled uitgang 1. 2 staat voor toggle ofwel uit als deze nu aan is en aan als deze nu uit is.
Dan wordt Rule1 weer uitgevoerd?
Er is geen "dan" hier. De regels worden niet in volgorde uitgevoerd, ze worden uitgevoerd wanneer de trigger gezien wordt en de rule aan staat. Standaard staan de rules uit. Maar standaard wil ik dus alleen de triggers/acties uit rule 1 actief hebben (kijken wanneer MQTT weg valt). Rule 2 en 3 laat ik dus eerst uit. Die worden door rule 1 en rule 2 respectievelijk aan gezet.

Heb je gewoon domme lampen eraan en schakel je die normaal vanuit HA ofzo maar wil je ze wel lokaal schakelen als HA uit is kan je doen:
code:
1
2
3
Rule1 ON Mqtt#Disconnected DO Rule2 1 ENDON ON Mqtt#Connected DO Backlog Rule2 0 ENDON
Rule2 ON Switch1#State=1 DO Power1 2 ENDON
Rule1 1

En ook hier gebruik je Switch1#State=2 voor een aan/uit schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-10 13:07
Septillion schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 12:50:
[...]

Ja, die zet de uitgang van het relais aan. Immers wil je zolang HA werkt gewoon spanning op de smart bulbs hebben. Het gaat er in dit geval dus vanuit dat je normaal smart bulb gebruikt! Heb je gewoon domme lampen eraan is de backup rule veel makkelijker :)

[...]

Nee, die kijkt of de switch (pulsdrukker) ingedrukt wordt. Heb je een gewone aan/uit schakelaar eraan moet je Switch1#State=2 gebruiken.

[...]

Er is geen voordeel maar dit is enige manier hoe je het kunt doen. Door de smart bulbs in te stellend at ze aan gaan als ze spanning krijgen kan je dus door even de spanning eraf te halen en er dan weer op te zetten de smart bulbs aan zetten.

[...]

Ook hier is dit weer checken, niet aanzetten. Er staat eigenlijk:
code:
1
WANNEER Switch1#State=1 DOE Power1 2 EINDE-REGEL

Na ON volgt altijd een trigger, na DO de actie(s).

Overigens is de spatie tussen Rule en 3 niet correct, moet gewoon zijn Rule3.

[...]

Power1 2 toggled uitgang 1. 2 staat voor toggle ofwel uit als deze nu aan is en aan als deze nu uit is.

[...]

Er is geen "dan" hier. De regels worden niet in volgorde uitgevoerd, ze worden uitgevoerd wanneer de trigger gezien wordt en de rule aan staat. Standaard staan de rules uit. Maar standaard wil ik dus alleen de triggers/acties uit rule 1 actief hebben (kijken wanneer MQTT weg valt). Rule 2 en 3 laat ik dus eerst uit. Die worden door rule 1 en rule 2 respectievelijk aan gezet.

Heb je gewoon domme lampen eraan en schakel je die normaal vanuit HA ofzo maar wil je ze wel lokaal schakelen als HA uit is kan je doen:
code:
1
2
3
Rule1 ON Mqtt#Disconnected DO Rule2 1 ENDON ON Mqtt#Connected DO Backlog Rule2 0 ENDON
Rule2 ON Switch1#State=1 DO Power1 2 ENDON
Rule1 1

En ook hier gebruik je Switch1#State=2 voor een aan/uit schakelaar.
Dank voor je uitgebreide geduld en uitleg, dit zijn net de kleine details die ik niet begrijp uit de Tasmotadocumentatie, nu valt het op z'n plek. Ik gebruik inderdaad smartbulbs, wel nog met normale switches, maar kan hier zo mee uit de voeten nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Hmmbob schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 11:51:
[...]
[Afbeelding]

Ik gebruik ook Zonneplan, maar haal de dynamische energieprijzen op vanaf Nordpool. Dat begint met het aanmaken van de sensor in mijn sensor.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
# sensor.yaml

{% set VAT = 0.21 %}
    {{ ((current_price * VAT ) + (tax_kWh + opslag) * (1 + VAT)) | float }}

Voor de gasprijs gebruik ik (sinds 1-1, vandaar dat de eerdere data ontbreekt) een rest-sensor die de data rechtstreeks van enever.nl inlaadt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  sensor:
      value_template: "{{ ((value_json.data.0.prijsZP | float(0)) if value_json is defined else 'unavailable')  }}"
      json_attributes:
        - "datum"

Voor mijn dashboard heb ik een aparte view genaamd "energy" aangemaakt. Linkje brengt je naar de code op GitHub, maar belangrijkste items om rekening mee te houden:
  • Ik geef de gemiddelde waarde weer in mijn grafiek. Die is variabel, dus kan je niet hardcoded opnemen. Daarvoor maak ik gebruik van 'config-template-card', welke me toestaat om variabelen te gebruiken in de config van andere kaarten. Zie verderop hoe dit gebruikt wordt.
    [Afbeelding]
  • Voor de grafieken gebruik ik Apexcharts-card. Omdat de drie grafieken op mijn pagina veel configuratie delen, maak ik gebruik van de ingebouwde template opties van apexcharts-card. Deze zijn hier op mijn GitHub te vinden en moet je vanuit ui-lovelace.yaml includen (of daar opnemen).
    [Afbeelding]
  • De data wordt opgehaald uit de attributes van de nordpool-sensor. Voor elke uurprijs wordt berekend voor welk tijdstip deze geldig is. Ik tel hier 30min bij op (1800000ms) zodat de uitlijning van de balkjes in de grafiek mooier is. Met deze 30 extra minuten centreert het balkje op (bijvoorbeeld) 17:30, en loopt het balkje dus precies van 17:00-18:00. Tel je die 30min er niet bij, dan centreert het balkje op 17:00 en loopt het dus van 16:30 tot 17:30. Dat gaat mis in mijn hoofd :+
    [Afbeelding]
    YAML:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7

series:
                      return [new Date(start["start"]).getTime() + 1800000, entity.attributes.raw_today[index]["value"]];
                    });
  • Zoals je ziet voeg ik ook twee horizontale lijnen toe, 'annotations' in apexcharts taal. Een is voor het gemiddelde tarief van die dag, de andere voor de (vaste) prijs die bij het energieplafond hoort. Die laatste is gewoon een vast tarief, en voor mij een treshold dat alles daarboven sowieso duur is (maar niet meer dan het plafond kost). :+

Het gemiddelde voor 'vandaag' zit gewoon in de attributes van de nordpool sensor en voeg ik in met behulp van de template card (zie eerste bullet).
    [Afbeelding]

Het gemiddelde voor morgen bereken ik zelf met een aparte template sensor (waarna ook deze via de template card wordt ingevoegd):
    YAML:
    1
    2
    3
    4
    5

# template.yaml
    - sensor:
          state: "{{ average(states['sensor.nordpool'].attributes.tomorrow, 0) | round(3) }}"
Bekijk vooral mijn hele dashboard yaml voor deze grafieken, want die Apexcharts config is vrij uitgebreid. Alle betrokken bestanden:

Dashboard:
ui-lovelace.yaml
energy.yaml

sensors.yaml
templates.yaml
rest.yaml
Bedankt, veel informatie. Nadeel van deze methode is dat je zelf alle additionele kosten moet bijhouden, maar ga hier zeker even in duiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:54
MakhouT schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:14:
Kan iemand me adviseren wat ik het best hier koop. Ik heb de optie tussen de volgende 2 devices om HA op te draaien.

Optie 1
Intel nuc 6 cayh2
8gb ram
125gb ssd
Intel celeron j3455
Wifi bluetooth sdcard reader spdif 3.5mm audio ect
Windows 10 home officiele licentie
Prijs: 100 euro

Optie 2
msi windbox dc111 thinclient
Windows 10 home
500 ssd (sata) van samsung
4gb ram
Intel Celeron 1037U
Bluetooth wifi
4x usb 3 2x usb 2
Prijs: 50 euro

Optie 3
Intel NUC 6I3SYK
intel I3 processor,
SSD 275GB
8GB ram
Prijs: 125 euro

EDIT: Geen idee wat ze van stroom verbruiken en wat beter is
EDIT2: Optie 3 toegevoegd
Optie 1 draait met linux ubuntu zonder usb kabels en display 4W idle. Gister toevallig gemeten.
Ik heb hier vroeger home assistant op gedraaid en dat gaat prima.
Henri2500 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:12:
@TheFes

Lijkt nu idd goed te gaan, zie de afgelopen 2 uur:
[Afbeelding]
Even een andere vraag. Ik zie dat de zonne energie voorspelling bij jou ook niet doorloopt tot hij bij 0 uitkomt. Ik heb dit probleem ook. Zou dat een bug zijn of zal er iets mis gaan bij ons?

[ Voor 6% gewijzigd door Mich op 07-01-2023 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Tralapo schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:49:
[...]

Bedankt, veel informatie. Nadeel van deze methode is dat je zelf alle additionele kosten moet bijhouden, maar ga hier zeker even in duiken.
Ik kan de Zonneplan One integratie nog niet gebruiken (want mijn abo gaat pas later deze maand in), maar misschien kan je daar iets mee?

https://github.com/fsaris/home-assistant-zonneplan-one

Te installeren via HACS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri2500
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-09 21:56
Septillion schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 11:48:
@Henri2500 Ik heb geen Enphase dus ik ben ook maar aan het afvragen welke sensoren je hebt. Maar je hebt dus alleen een total increasing sensor van het totaal? Je hebt geen total increasing energy (in Wh/kWh) sensoren per paneel? Of heb je alleen maar power (in W) en druk je die door een Rieman?

Ofwel, heb je een lijst van alle sensoren :)
Dat is wel even handig idd. Mijn Enphase integratie rapporteert vanuit de Envoy de volgende sensoren:

Voor hele systeem:
- Last Seven Days Energy Production
- Lifetime Energy Production
- Todays Energy Production
- Current Power Production
Daarnaast per paneel:
Current Power Production

Middels de Rieman heb ik inderdaad dit idd omgezet naar een opbrengst per paneel.

En voor mijn Dashboards wordt daar een dagopbrengst afgeleidde van gemaakt middels een utility_meter
per paneel.

Nu ik dit zo uitschrijf; gokje, even en sensor aanmaken op basis van de Rieman sensoren per paneel. Opgeteld voor noord, en opgeteld voor zuid. Dat zijn een altijd increasing sensor moeten zijn. Right?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:37
Henri2500 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 15:55:
[...]

Dat is wel even handig idd. Mijn Enphase integratie rapporteert vanuit de Envoy de volgende sensoren:

Voor hele systeem:
- Last Seven Days Energy Production
- Todays Energy Production
- Current Power Production
Daarnaast per paneel:
Current Power Production

Middels de Rieman heb ik inderdaad dit idd omgezet naar een opbrengst per paneel.

En voor mijn Dashboards wordt daar een dagopbrengst afgeleidde van gemaakt middels een utility_meter
per paneel.

Nu ik dit zo uitschrijf; gokje, even en sensor aanmaken op basis van de Rieman sensoren per paneel. Opgeteld voor noord, en opgeteld voor zuid. Dat zijn een altijd increasing sensor moeten zijn. Right?
Right

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:13
Tralapo schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:49:
[...]

@Tralapo Aah, maar je kan in de ApexCharts ook gewoon Zonneplan inladen hoor! Via HACS de Zonneplan addon toevoegen: https://community.home-as...e-custom-component/283435

En dan de Apex Code zoals dit bijvoorbeeld:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
type: custom:apexcharts-card
apex_config:
  chart:
    height: 200px
experimental:
  color_threshold: true
graph_span: 26h
span:
  start: hour
  offset: '-2h'
update_interval: +1h
header:
  title: Energieprijzen
  show: true
now:
  show: true
  label: NU
series:
  - entity: sensor.zonneplan_current_electricity_tariff
    color_threshold:
      - value: 0
        color: '#04822e'
      - value: 0.15
        color: '#12A141'
      - value: 0.2
        color: '#79B92C'
      - value: 0.25
        color: '#C4D81D'
      - value: 0.3
        color: '#F3DC0C'
      - value: 0.35
        color: '#EFA51E'
      - value: 0.4
        color: '#E76821'
      - value: 0.45
        color: '#DC182F'
    type: column
    float_precision: 2
      return entity.attributes.forcast.map((entry) => {
         return [new Date(entry.datetime), entry.electricity_price / 10000000];
       });
yaxis:
  - id: '1'
    decimals: 2
    min: 0
    max: 0.5

Eventueel kun je ook de CO2/kWh plotten (erg interessant dat Zonneplan die blijkbaar in de API heeft, maar niet in de app). In dat geval de data-generator aanpassen naar:
YAML:
1
2
3
4
      return entity.attributes.forcast.map((entry) => {
         return [new Date(entry.datetime), entry.carbon_footprint_in_grams/10];
       });

@Hmmbob Ik kon al voor mijn contract inging de Zonneplan addon inladen in Home Assistant.

Enige probleem met zonneplan is momenteel dat de gasprijs niet meer los wordt gegeven, maar verpakt zit in de attributen... Ga ik binnenkort nog mee aan de slag in AppDaemon :) . Ik heb namelijk een ideetje om de kosten (zowel euro, maar ook in CO2) van het doen van een wasje of draaien van de vaatwasser in een ApexChart te zetten. Dan kan ik direct zien wat optimaal is qua tijdsuitstel 8)

Ben erg blij met de CO2 uitstoot in de app, wil ze alleen wel even vragen waar de data vandaan komt. Deze is namelijk anders dan https://www.electricitymaps.com/ (en CO2 signal) en http://co2monitor.nl.

[ Voor 19% gewijzigd door GENETX op 07-01-2023 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
GENETX schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 16:08:

@Hmmbob Ik kon al voor mijn contract inging de Zonneplan addon inladen in Home Assistant.
Nee, dat werkt niet - je kan geen loginlink aanvragen als je nog geen account hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
Hmmbob schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 16:56:
[...]

Nee, dat werkt niet - je kan geen loginlink aanvragen als je nog geen account hebt.
Vreemd, ik kon voor de kerst gewoon met mijn e-mailadres inloggen en kreeg een activatielink terug terwijl mijn contract 1 januari pas in ging. Wellicht was ik dan eerder in het systeem gezet ivm drukte rondom kerst en de wellicht vele overstappers. Idem voor de app op de telefoon (wellicht heb je die eerst nodig).

[ Voor 6% gewijzigd door GENETX op 07-01-2023 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Misschien dat het "een aantal dagen van te voren" is, maar ik moet nog 2 weken wachten (22e)

Tot die tijd werkt de Nordpool integratie ook prima. En die opslag wijzigt niet zo vaak, dus t is niet echt een issue.

edit: net nog een keer geprobeerd, ook in de app, maar no joy.
De integratie geeft een error 422 in de logs, de app "we kunnen je emailadres niet vinden".
De zonneplan helppagina geeft aan dat die melding hoort bij "je hebt van ons nog geen mail gehad dat je account actief is" en "heb geduld" (al is die laatste mijn eigen samenvatting :+ )

[ Voor 45% gewijzigd door Hmmbob op 07-01-2023 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tralapo
  • Niet online
@Hmmbob @GENETX Ik ga pas op 16-01 over naar Zonneplan, maar kon vorige week al inloggen.
Ik heb de Zonneplan addon net even geprobeerd, maar vind de data die daaruit gegenereerd wordt erg rommelig en driekwart daarvan heb ik toch niet nodig.

Heb nu de Nordpool route werkend en dat ziet er goed en overzichtelijk uit! Nu nog even werken aan de grafieken. Dank allen.

[ Voor 10% gewijzigd door Tralapo op 07-01-2023 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Henri2500 Klopt! Maar wil je ook echt opbrengst per dag per paneel? Anders zou ik een enkele Rieman doen over alle power van Noord en alle power van Zuid.

En heb je al gecontroleerd wat je afwijking is tussen de (som van de) Rieman en 'Lifetime Energy Production' / 'Todays Energy Production'? Soms kan die afwijking best groot zijn namelijk.

En neem dus aan dat je PV ook los Noord en Zuid in je dashboard wilt? Anders zou je daar gewoon 'Lifetime Energy Production' kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:22
Ik heb wat hulp nodig met Zigbee2MQTT. Misschien wil iemand even meekijken wat er mis gaat.

- HA in een VM op een synology
- ConbeeII usb, met deconz is functioneel
- Mosquitto broker werkt al goed met een andere client

Config gemaakt in Zigbee2MQTT
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
enabled: false
master: pty,raw,echo=0,link=/tmp/ttyZ2M,mode=777
slave: tcp-listen:8485,keepalive,nodelay,reuseaddr,keepidle=1,keepintvl=1,keepcnt=5
options: "-d -d"
log: false
mqtt:
  server: mqtt://core-mosquitto
serial:
  port: /dev/ttyACM0
  apapter: deconz

Log output:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
[17:13:18] INFO: Preparing to start...
[17:13:18] INFO: Socat not enabled
[17:13:19] INFO: Starting Zigbee2MQTT...
Zigbee2MQTT:info  2023-01-07 17:13:22: Logging to console and directory: '/config/zigbee2mqtt/log/2023-01-07.17-13-22' filename: log.txt
Zigbee2MQTT:info  2023-01-07 17:13:23: Starting Zigbee2MQTT version 1.29.1 (commit #unknown)
Zigbee2MQTT:info  2023-01-07 17:13:23: Starting zigbee-herdsman (0.14.83)
Zigbee2MQTT:error 2023-01-07 17:13:23: Error while starting zigbee-herdsman
Zigbee2MQTT:error 2023-01-07 17:13:23: Failed to start zigbee
Zigbee2MQTT:error 2023-01-07 17:13:23: Check https://www.zigbee2mqtt.io/guide/installation/20_zigbee2mqtt-fails-to-start.html for possible solutions
Zigbee2MQTT:error 2023-01-07 17:13:23: Exiting...
Zigbee2MQTT:error 2023-01-07 17:13:23: Error: spawn udevadm ENOENT
    at Process.ChildProcess._handle.onexit (node:internal/child_process:283:19)
    at onErrorNT (node:internal/child_process:478:16)
    at processTicksAndRejections (node:internal/process/task_queues:83:21)

Ik volg de volgende instructie op, maar moet eerlijk zeggen dit is vrij nieuw gebied voor mij :)

YouTube: How to Install Zigbee2MQTT in Home Assistant - TUTORIAL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
[edit] Ow wat is een apapter dan :P Dat verander ik even.

Zelfde error

[ Voor 12% gewijzigd door ppeterr op 07-01-2023 17:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
Zou je iets specifieker kunnen zijn? Een paar dingen om mee te beginnen:

Hoe heb je Zigbee2Mqqt geinstalleerd? Als addon in Home Assistant, los, of in een docker container bijvoorbeeld?

Is die adapter config entry sowieso wel nodig? Heb je wel de goede USB device (en neem aub de variant met by-id: https://community.home-as...sistant-usb-names/31500/5), is deconz al uitgeschakeld (je wil niet 2 services die tegelijkertijd ee apparaat benaderen)?

[ Voor 4% gewijzigd door GENETX op 07-01-2023 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
GENETX schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 18:30:
Zou je iets specifieker kunnen zijn? Een paar dingen om mee te beginnen:

Hoe heb je Zigbee2Mqqt geinstalleerd? Als addon in Home Assistant, los, of in een docker container bijvoorbeeld?

Is die adapter config entry sowieso wel nodig? Heb je wel de goede USB device (en neem aub de variant met by-id: https://community.home-as...sistant-usb-names/31500/5), is deconz al uitgeschakeld (je wil niet 2 services die tegelijkertijd ee apparaat benaderen)?
Juist, dit was hem al :)

Ik maakte een denkfout dat ik deconz moest laten draaien, omdat tenslotte de adapter entry er naartoe
verwijst. Dus ik heb deconz uitgezet, maar de entry laten staan.

Het lijkt te werken. Althans, heb nu een ander probleem. "bad gateway"

Dit is de log output, maar kom dus niet in het dashboard gedeelte.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
[19:00:31] INFO: Preparing to start...
[19:00:31] INFO: Socat not enabled
[19:00:32] INFO: Starting Zigbee2MQTT...
Zigbee2MQTT:info  2023-01-07 19:00:36: Logging to console and directory: '/config/zigbee2mqtt/log/2023-01-07.19-00-35' filename: log.txt
Zigbee2MQTT:info  2023-01-07 19:00:36: Starting Zigbee2MQTT version 1.29.1 (commit #unknown)
Zigbee2MQTT:info  2023-01-07 19:00:36: Starting zigbee-herdsman (0.14.83)
Zigbee2MQTT:info  2023-01-07 19:00:36: zigbee-herdsman started (resumed)
Zigbee2MQTT:info  2023-01-07 19:00:36: Coordinator firmware version: '{"meta":{"maintrel":0,"majorrel":38,"minorrel":114,"product":0,"revision":"0x26720700","transportrev":0},"type":"ConBee2/RaspBee2"}'
Zigbee2MQTT:info  2023-01-07 19:00:39: Currently 0 devices are joined:
Zigbee2MQTT:info  2023-01-07 19:00:39: Zigbee: disabling joining new devices.

[ Voor 38% gewijzigd door ppeterr op 07-01-2023 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:30
Meer mensen bij wie de remote connection via Nabu Casa er toevallig uit ligt? Ik ben op vakantie maar kan mn HA niet benaderen :D Als ik de enige ben dan is mn Pi vast gelopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Dat ging wel moeizaam, maar het werkt. De VM moest ik even stoppen aangezien opeens
de hele USB dongle verdwenen was. Een restart werkte niet zowaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qbGWp4KmFXeIqTbae-2KAza7UuQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ztx4leVjU1Q2nxZRsE9sfF2D.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@ppeterr Bad gateway krijg je ook te zien als Z2M nog niet volledig gestart is.

Maar nog twee dingen voor je veel zaken koppelt:
- Verander de path naar je stick naar de by-id variant. Dan weet je zeker dat niets anders '/dev/ttyACM0' claimt en dan roet in het eten gooit.
- Genereer of maak een unieke network key

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:20

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Ik probeer de basis te snappen en iets via een YT filmpje in een automation te krijgen, maar op de 1 of andere manier krijgt ik het niet werkend"

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
alias: Notify me of tomorrow's forcast
description: Send me a notification of a specified time of tomorrow's forcast
trigger:
  - platform: time
    at: "19:30:00"
condition: []
action:
  - service: notify.notify
    data:
      title: Tommorow's forcast
        Expect {{ state_attr("weather.home", "forcast") [0].condition }}
        conditions, with an high of {{ state_attr("weather.home", "forcast")
        [0].temperature }}°C, and {{ state_attr("weather.home",
        "forcast")[0].precipitation_probability }}% of rain.
mode: single

Error: Error rendering data template: UndefinedError: None has no element 0

Wat doe ik hier verkeerd? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Septillion schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:55:
@ppeterr Bad gateway krijg je ook te zien als Z2M nog niet volledig gestart is.

Maar nog twee dingen voor je veel zaken koppelt:
- Verander de path naar je stick naar de by-id variant. Dan weet je zeker dat niets anders '/dev/ttyACM0' claimt en dan roet in het eten gooit.
- Genereer of maak een unieke network key
Fijne tip, ik heb nog geen zigbee devices dus eerst de key veranderen doe ik zeker. Ik draai alles op
zwave, en eigenlijk dan vooral op de HC3. Ik heb daar eens de boel omgezet naar een nieuwere
zwave versie, en dat was inderdaad een groot drama. Alles opnieuw doen kwam het op neer.

Ik draai al 2 jaar HA naast de HC3 voor een aantal zaken, en de FP1 agara sensor is onderweg
dus die kan ik dan als eerste gaan toevoegen. (naast wat ik al importeer met een mqtt-bridge)

Fijn topic dit, ik ga het nog nodig hebben, er is een behoorlijk verschil met wat ik een beetje gewend ben
met de Homecenter (waar ik ook wel tevreden over ben). Ik denk dat het elkaar wel kan aanvullen voorlopig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Laatst online: 02-10 19:40

Gé Brander

MS SQL Server

[...]
[Afbeelding]

Ik gebruik ook Zonneplan, maar haal de dynamische energieprijzen op vanaf Nordpool. Dat begint met het aanmaken van de sensor in mijn sensor.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
# sensor.yaml

{% set VAT = 0.21 %}

Voor de gasprijs gebruik ik (sinds 1-1, vandaar dat de eerdere data ontbreekt) een rest-sensor die de data rechtstreeks van enever.nl inlaadt)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  sensor:
      json_attributes:
        - "datum"
Vogens mij ben ik al aardig op weg hiermee. Mooi uitgelegd.
Ik zit bij NextEnergy en wil de gasprijs ophalen.
Mijn code in de sensor.yaml heb ik als volgt gekopieerd zoals jij het hierboven hebt (ik vermoed dat hier wellicht nog wat mist omdat er alleen over kWh gepraat wordt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
    {% set VAT = 0.21 %}

Mijn code in de rest.yaml heb ik als volgt opgebouwd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  sensor:
    - name: "NextEnergy gasprijs"
      unique_id: nextenergy_gasprijs
      value_template: "{{ ((value_json.data.0.prijsNE | float(0)) if value_json is defined else 'unavailable')  }}"
      json_attributes:
        - "datum"

Vervolgens heb ik op mijn home page de volgende logica:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YjxarHBNdWVPHJwR-4PaYnVU1ug=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jauunRe0TQnFkG9YgcMZsyZG.png?f=user_large

En vervolgens wordt het als 0.0 weergegeven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j2m9gd7Zgpqd_PfHPz2jng_wy-E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Wnfnd9tJdR4xJ7tZ7MHFYISK.png?f=user_large

Wat voor stap mis ik nog? Ik heb HA al herstart, gecontroleerd of de configuration.yaml goed is en dat klopt allemaal en helpt niet.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henri2500
Septillion schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 17:07:
@Henri2500 Klopt! Maar wil je ook echt opbrengst per dag per paneel? Anders zou ik een enkele Rieman doen over alle power van Noord en alle power van Zuid.

En heb je al gecontroleerd wat je afwijking is tussen de (som van de) Rieman en 'Lifetime Energy Production' / 'Todays Energy Production'? Soms kan die afwijking best groot zijn namelijk.

En neem dus aan dat je PV ook los Noord en Zuid in je dashboard wilt? Anders zou je daar gewoon 'Lifetime Energy Production' kunnen gebruiken.
Ja; ik draai al een poosje de opbrengst per dag per paneel. Want HA is leuk speelgoed:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b8OB-CYCt0TPTEBGq2d6Z8ayC1o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wJMm66OSPNuRSGPpzJw5UUEz.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de Riemann afwijking gecontroleerd en de beste optie gekozen. Voor Enphase ging dat erg netjes, SolarEdge zat er wel eens wat meer naast. Gelukkig is SolarEdge nu ook via een andere weg te volgen en heb ik daar de Riemann niet meer nodig.

Yes; ik wil PV Enphase Noord en Zuid los in het Dashboard. Ik ga nu even spelen met twee extra sensoren die als ik het goed begrijp alle problemen moeten oplossen. :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GENETX
Gé Brander schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 20:20:
[...]

Vogens mij ben ik al aardig op weg hiermee. Mooi uitgelegd.
Ik zit bij NextEnergy en wil de gasprijs ophalen.
Mijn code in de sensor.yaml heb ik als volgt gekopieerd zoals jij het hierboven hebt (ik vermoed dat hier wellicht nog wat mist omdat er alleen over kWh gepraat wordt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
    {% set VAT = 0.21 %}

Mijn code in de rest.yaml heb ik als volgt opgebouwd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  sensor:
    - name: "NextEnergy gasprijs"
      unique_id: nextenergy_gasprijs
      value_template: "{{ ((value_json.data.0.prijsNE | float(0)) if value_json is defined else 'unavailable')  }}"
      json_attributes:
        - "datum"

Vervolgens heb ik op mijn home page de volgende logica:
[Afbeelding]

En vervolgens wordt het als 0.0 weergegeven.
[Afbeelding]

Wat voor stap mis ik nog? Ik heb HA al herstart, gecontroleerd of de configuration.yaml goed is en dat klopt allemaal en helpt niet.
Zo te zien is deze op dit moment 0.000 nada niente op Enever... https://enever.nl/feed/gasprijs_vandaag.php Dus de fout zit aan de andere kant, je code lijkt me prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Laatst online: 02-10 19:40

Gé Brander

MS SQL Server

GENETX schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 20:28:
[...]

Zo te zien is deze op dit moment 0.000 nada niente op Enever... https://enever.nl/feed/gasprijs_vandaag.php Dus de fout zit aan de andere kant, je code lijkt me prima.
Damn, je hebt gelijk... (via de link)
JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
{
    "data": [
        {
            "datum": "2023-01-07 06:00:00",
            "prijsEGSI": "0.660414",
            "prijsEOD": "0.000000",
            "prijsZP": "1.441801",
            "prijsEE": "1.553059",
            "prijsFR": "0.000000",
            "prijsAIP": "1.482551",
            "prijsEZ": "0.000000",
            "prijsZG": "0.000000",
            "prijsNE": "0.000000",
            "prijsGSL": "0.000000",
            "prijsANWB": "0.000000",
            "prijsVON": "1.481341",
            "prijsMDE": "0.000000"
        }
    ]
}

Helemaal op het verkeerde been gezet door de website weergave:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/guKI5Sjl4g0PS4KRmPdzbQLcuO0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SuQUqw1DCoaMgRj4GVewprhk.png?f=user_large

Edit:
De data staat er nu wel, in de feed en in mijn overzicht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4w1bvlsu6dp3YucgLpMHoiybSmI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JxxbquC9C48lD35PjjWjhcVY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Septillion op 08-01-2023 16:49 . Reden: Opmaak tweaks ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-10 11:45
ppeterr schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 17:25:
Ik heb wat hulp nodig met Zigbee2MQTT. Misschien wil iemand even meekijken wat er mis gaat.

- HA in een VM op een synology
- ConbeeII usb, met deconz is functioneel
- Mosquitto broker werkt al goed met een andere client

Config gemaakt in Zigbee2MQTT
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
enabled: false
master: pty,raw,echo=0,link=/tmp/ttyZ2M,mode=777
slave: tcp-listen:8485,keepalive,nodelay,reuseaddr,keepidle=1,keepintvl=1,keepcnt=5
options: "-d -d"
log: false
mqtt:
  server: mqtt://core-mosquitto
serial:
  port: /dev/ttyACM0
  apapter: deconz

Log output:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
[17:13:18] INFO: Preparing to start...
[17:13:18] INFO: Socat not enabled
[17:13:19] INFO: Starting Zigbee2MQTT...
Zigbee2MQTT:info  2023-01-07 17:13:22: Logging to console and directory: '/config/zigbee2mqtt/log/2023-01-07.17-13-22' filename: log.txt
Zigbee2MQTT:info  2023-01-07 17:13:23: Starting Zigbee2MQTT version 1.29.1 (commit #unknown)
Zigbee2MQTT:info  2023-01-07 17:13:23: Starting zigbee-herdsman (0.14.83)
Zigbee2MQTT:error 2023-01-07 17:13:23: Error while starting zigbee-herdsman
Zigbee2MQTT:error 2023-01-07 17:13:23: Failed to start zigbee
Zigbee2MQTT:error 2023-01-07 17:13:23: Check https://www.zigbee2mqtt.io/guide/installation/20_zigbee2mqtt-fails-to-start.html for possible solutions
Zigbee2MQTT:error 2023-01-07 17:13:23: Exiting...
Zigbee2MQTT:error 2023-01-07 17:13:23: Error: spawn udevadm ENOENT
    at Process.ChildProcess._handle.onexit (node:internal/child_process:283:19)
    at onErrorNT (node:internal/child_process:478:16)
    at processTicksAndRejections (node:internal/process/task_queues:83:21)

Ik volg de volgende instructie op, maar moet eerlijk zeggen dit is vrij nieuw gebied voor mij :)

YouTube: How to Install Zigbee2MQTT in Home Assistant - TUTORIAL
Ik heb ook zopas de switch gemaakt van deconz (conbee 2 ) naar Z2MQTT
Als je nog problemen hebt, wil ik wel kijken waar ik kan helpen.... tenzij dit al opgelost is: )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri2500
Mich schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 14:35:
Even een andere vraag. Ik zie dat de zonne energie voorspelling bij jou ook niet doorloopt tot hij bij 0 uitkomt. Ik heb dit probleem ook. Zou dat een bug zijn of zal er iets mis gaan bij ons?
Opvallend idd; valt dit bij meer mensen op? Dan lijkt me er toch een bugje te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
skank schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 20:50:
[...]

Ik heb ook zopas de switch gemaakt van deconz (conbee 2 ) naar Z2MQTT
Als je nog problemen hebt, wil ik wel kijken waar ik kan helpen.... tenzij dit al opgelost is: )
Het lijkt nu in orde, tof dat je het aanbied. Wellicht roep ik wel even als iets niet lukt met
wat er onderweg is uit china :) (kan nog wel even duren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-10 11:45
ppeterr schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 20:55:
[...]

Het lijkt nu in orde, tof dat je het aanbied. Wellicht roep ik wel even als iets niet lukt met
wat er onderweg is uit china :) (kan nog wel even duren)
Ja prima hoor !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
  • Laatst online: 30-08 10:30
Hi!

Ik probeer Home Assistant op te zetten op een NUC met daarop Pop!_OS maar loop tegen een probleem aan wat ik niet op kan lossen.

Ik draait het in Docker Compose, met behulp van de volgende config:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
services:
  home-assistant:
    image: "ghcr.io/home-assistant/home-assistant:stable"
    volumes:
      - /docker/home-assistant/config:/config
      - /etc/localtime:/etc/localtime:ro
    environment:
      TZ: Europe/Amsterdam
    restart: unless-stopped
    privileged: true
    network_mode: host

Wanneer ik vervolgens de boel opstart met `docker compose up` krijg ik de volgende logging te zien:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
home-assistant-home-assistant-1  | s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner: starting
home-assistant-home-assistant-1  | s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner successfully started
home-assistant-home-assistant-1  | s6-rc: info: service fix-attrs: starting
home-assistant-home-assistant-1  | s6-rc: info: service fix-attrs successfully started
home-assistant-home-assistant-1  | s6-rc: info: service legacy-cont-init: starting
home-assistant-home-assistant-1  | s6-rc: info: service legacy-cont-init successfully started
home-assistant-home-assistant-1  | s6-rc: info: service legacy-services: starting
home-assistant-home-assistant-1  | services-up: info: copying legacy longrun home-assistant (no readiness notification)
home-assistant-home-assistant-1  | s6-rc: info: service legacy-services successfully started

Hierna gebeurt er echter niets meer. Het lijkt erop dat de boel niet (goed) opstart, maar uit de logging word ik dus ook niet echt wijzer.

De files in de `./config` dir worden wel correct aangemaakt voor zover ik kan zien.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
-rw-r--r-- 1 revell      2 Jan  7 21:01 automations.yaml
drwxr-xr-x 4 revell   4096 Jan  7 21:01 blueprints
drwxr-xr-x 2 revell   4096 Jan  7 21:01 .cloud
-rw-r--r-- 1 revell    319 Jan  7 21:01 configuration.yaml
drwxr-xr-x 2 revell   4096 Jan  7 21:01 deps
-rw-r--r-- 1 revell      8 Jan  7 21:01 .HA_VERSION
-rw-r--r-- 1 revell      0 Jan  7 21:04 home-assistant.log
-rw-r--r-- 1 revell      0 Jan  7 21:01 home-assistant.log.1
-rw-r--r-- 1 revell      0 Jan  7 21:04 home-assistant.log.fault
-rw-r--r-- 1 revell 167936 Jan  7 21:04 home-assistant_v2.db
-rw-r--r-- 1 revell  32768 Jan  7 21:10 home-assistant_v2.db-shm
-rw-r--r-- 1 revell 160712 Jan  7 21:10 home-assistant_v2.db-wal
-rw-r--r-- 1 revell      0 Jan  7 21:01 scenes.yaml
-rw-r--r-- 1 revell      0 Jan  7 21:01 scripts.yaml
-rw-r--r-- 1 revell    161 Jan  7 21:01 secrets.yaml
drwxr-xr-x 2 revell   4096 Jan  7 21:07 .storage
drwxr-xr-x 2 revell   4096 Jan  7 21:01 tts

Kan iemand me hier wijzer in maken?

[ Voor 23% gewijzigd door RevellNL op 07-01-2023 21:15 ]

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07-10 10:46
Weet iemand heel toevallig of er een plugin is om home assistant met een wireguard vpn te verbinden?
Dus niet een vpn server opzetten maar echt verbinden met een vpn.

De wireguard vpn plugin voor ha kan dit niet volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 07-10 20:43
RevellNL schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 21:10:
Hi!

Ik probeer Home Assistant op te zetten op een NUC met daarop Pop!_OS maar loop tegen een probleem aan wat ik niet op kan lossen.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
services:
  home-assistant:
    volumes:
    environment:

Wanneer ik vervolgens de boel opstart met `docker compose up` krijg ik de volgende logging te zien:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
home-assistant-home-assistant-1  | s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner: starting
home-assistant-home-assistant-1  | s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner successfully started
home-assistant-home-assistant-1  | s6-rc: info: service fix-attrs successfully started
home-assistant-home-assistant-1  | s6-rc: info: service legacy-cont-init: starting
home-assistant-home-assistant-1  | s6-rc: info: service legacy-cont-init successfully started
home-assistant-home-assistant-1  | s6-rc: info: service legacy-services: starting
home-assistant-home-assistant-1  | services-up: info: copying legacy longrun home-assistant (no readiness notification)
home-assistant-home-assistant-1  | s6-rc: info: service legacy-services successfully started

Hierna gebeurt er echter niets meer. Het lijkt erop dat de boel niet (goed) opstart, maar uit de logging word ik dus ook niet echt wijzer.

De files in de `./config` dir worden wel correct aangemaakt voor zover ik kan zien.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17

Ik ben geen expert, maar moet je niet een poort ‘linken’ van lokaal naar de poort in docker waar HA draait?

LG-HM123MR.U34 / LG-WH27S.F5 / 1245 Wp (zuid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
RevellNL schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 21:10:
Hi!

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
services:
  home-assistant:
    volumes:
    environment:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17

Met network_mode: host zou je op http://homeassistant.local:8123 wat moeten zien verschijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:15
sgouman schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 21:34:
Weet iemand heel toevallig of er een plugin is om home assistant met een wireguard vpn te verbinden?
Dus niet een vpn server opzetten maar echt verbinden met een vpn.

De wireguard vpn plugin voor ha kan dit niet volgens mij
Wireguard kent geen client/server principe. Enige verschil tussen een "server" en een "client" is dat de een een expliciete listen port heeft en de ander bij de peer een endpoint. Kans lijkt mij dan ook klein dat een Wireguard plugin voor HA(OS?) niet als "client" dienst kan doen. Volgens mij kun je zelfs de Android of iOS Wireguard app als "server" inzetten, dus lijkt mij ook om die reden al sterk dat de HA addon het niet zou kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Henri2500 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 20:27:
[...]

Ja; ik draai al een poosje de opbrengst per dag per paneel. Want HA is leuk speelgoed:
[Afbeelding]

Ik heb de Riemann afwijking gecontroleerd en de beste optie gekozen. Voor Enphase ging dat erg netjes, SolarEdge zat er wel eens wat meer naast. Gelukkig is SolarEdge nu ook via een andere weg te volgen en heb ik daar de Riemann niet meer nodig.

Yes; ik wil PV Enphase Noord en Zuid los in het Dashboard. Ik ga nu even spelen met twee extra sensoren die als ik het goed begrijp alle problemen moeten oplossen. :*)
Nice. Heb je dit ergens online staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Gé Brander schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 20:43:
[...]

Damn, je hebt gelijk... (via de link)
Op de site van Enever staat al een paar dagen een waarschuwing dat ze momenteel problemen hebben met de gas prices feed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
  • Laatst online: 30-08 10:30
Groen schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 21:49:
[...]

Ik ben geen expert, maar moet je niet een poort ‘linken’ van lokaal naar de poort in docker waar HA draait?
Dat is door de `network_mode: host` niet nodig.
synoniem schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 21:51:
[...]

Met network_mode: host zou je op http://homeassistant.local:8123 wat moeten zien verschijnen.
Dat gebeurt dus helaas niet. Het lijkt er gezien de logging (of eerder, het gebrek aan) op dat home-assistant niet boot.

EDIT: Na het toevoegen van de volgende configuratie:
YAML:
1
2
logger:
  default: info

Krijg ik wat meer informatie te zien. Het lijkt erop dat de boel blijft hangen op:
code:
1
INFO (MainThread) [homeassistant.core] Starting Home Assistant

Hier komt hij dus echter niet voorbij, ook niet na enkele uren wachten.

[ Voor 22% gewijzigd door RevellNL op 07-01-2023 23:53 ]

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Niet online
[...]
[Afbeelding]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
# sensor.yaml

{% set VAT = 0.21 %}

Voor de gasprijs gebruik ik (sinds 1-1, vandaar dat de eerdere data ontbreekt) een rest-sensor die de data rechtstreeks van enever.nl inlaadt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  sensor:
      json_attributes:
        - "datum"

[Afbeelding]
    [Afbeelding]
    [Afbeelding]
    YAML:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7

series:
                    });

[Afbeelding]

Het gemiddelde voor morgen bereken ik zelf met een aparte template sensor (waarna ook deze via de template card wordt ingevoegd):
    YAML:
    1
    2
    3
    4
    5

# template.yaml
    - sensor:

Dashboard:
ui-lovelace.yaml
energy.yaml

sensors.yaml
templates.yaml
rest.yaml
Heb jij enig idee waarom
code:
1
show_states: true
bij de stroomgrafieken altijd de laatste waarde van die dag (dus 23:00) in de header toont in plaats van de actuele waarde? Het lijkt me wel mooi om de huidige prijs in de header te kunnen zien namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TravockMD
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-09 11:16
Xqlus1ve schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 20:01:
Ik probeer de basis te snappen en iets via een YT filmpje in een automation te krijgen, maar op de 1 of andere manier krijgt ik het niet werkend"

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
alias: Notify me of tomorrow's forcast
description: Send me a notification of a specified time of tomorrow's forcast
trigger:
    at: "19:30:00"
condition: []
action:
    data:
      title: Tommorow's forcast
        Expect {{ state_attr("weather.home", "forcast") [0].condition }}
        conditions, with an high of {{ state_attr("weather.home", "forcast")
        [0].temperature }}°C, and {{ state_attr("weather.home",
        "forcast")[0].precipitation_probability }}% of rain.

Error: Error rendering data template: UndefinedError: None has no element 0

Wat doe ik hier verkeerd? :)
Weet je zeker dat het "forcast" is in de sensor en niet "forecast" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
TravockMD schreef op zondag 8 januari 2023 @ 07:27:
[...]

Ik had er gisteren al naar gekeken, ik zag niets geks. Maar nu je dit zegt weet ik vrijwel zeker dat dat inderdaad het issue is.

Het is 100% zeker forecast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droplollie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-10 13:18
Voor het energiedashboard gebruik ik de info van de p1 meter van homewizard, maar vraag me af of dit wel klopt. Ik vraag me af of een p1 meter wel de opbrengst meet of dat het alleen om teruglevering is wat ik zie. De stroom die ik direct verbruik in mijn huishouden, kan ik dat via de p1 meter ook zien? Of is het puur teruglevering en verbruik en mis ik dan dus het deel dat ik direct verbruik van zonne energie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Droplollie schreef op zondag 8 januari 2023 @ 08:29:
Voor het energiedashboard gebruik ik de info van de p1 meter van homewizard, maar vraag me af of dit wel klopt. Ik vraag me af of een p1 meter wel de opbrengst meet of dat het alleen om teruglevering is wat ik zie. De stroom die ik direct verbruik in mijn huishouden, kan ik dat via de p1 meter ook zien? Of is het puur teruglevering en verbruik en mis ik dan dus het deel dat ik direct verbruik van zonne energie?
Je ziet inderdaad je netto verbruik (evt per fase), dus je verbruik minus de opbrengst van het panelen (wat dus bij een negatief netto verbruik teruglevering is).

Als je je daadwerkelijk verbruik inzichtelijk wil hebben, moet je die data uit je omvormer halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
RevellNL schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 23:40:
[...]

Dat is door de `network_mode: host` niet nodig.

[...]

Dat gebeurt dus helaas niet. Het lijkt er gezien de logging (of eerder, het gebrek aan) op dat home-assistant niet boot.

EDIT: Na het toevoegen van de volgende configuratie:
YAML:
1
2
logger:
  default: info

Krijg ik wat meer informatie te zien. Het lijkt erop dat de boel blijft hangen op:
code:
1
INFO (MainThread) [homeassistant.core] Starting Home Assistant

Hier komt hij dus echter niet voorbij, ook niet na enkele uren wachten.
Er is natuurlijk net een nieuwe release geweest. Wellicht kun je het ook even proberen met versie 2022.12.x bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henri2500
Hmmbob schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 22:16:
[...]
Nice. Heb je dit ergens online staan?
Nee; maar als je een systeem hebt wat individueel je panelen rapporteert (Enphase, SolarEdge) dan is het met een picture-card vrij simpel te bouwen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

TravockMD schreef op zondag 8 januari 2023 @ 07:27:
[...]

Thanks, zoiets simpel was het dus!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paniohitus
  • Laatst online: 01-10 23:32

Paniohitus

Paniohitus

Ik wilde mijn HAS uitbreiden met een vaste display ergens in de huiskamer. Zoals een tablet met altijd het HAS dashboard erop. Nu zag ik de Google Home Hub en dat er een cast-integratie is (ik heb nog geen Google Home Hub en brengt sowieso misschien wel andere voordelen). Werkt dat een beetje of raden jullie aan om een willekeurige tablet op de muur te schroeven en hierop een HAS dashboard te draaien?

BF1: Don-Panio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Xqlus1ve schreef op zondag 8 januari 2023 @ 09:56:
[...]

Thanks, zoiets simpel was het dus!
Mensen met Zonneplan moeten wel opletten, de Zonneplan addon heeft deze typo namelijk wel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegosaurus
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:54
Ik heb een gassensor toegevoegd aan het Energydashboard van HA maar zodra ik de prijs probeer aan te pakken die bij mijn gas hoort kan ik de sensor niet meer selecteren. Het veld zelf geeft de volgende melding:

The following entities do not have the expected device class:
sensor.daily_gas

Zelf kan ik er niet achter komen waarom hij geen device class heeft.

state van sensor.daily_gas
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
state_class: total_increasing
source: sensor.gas_verbruik
status: collecting
last_period: 0.617
last_reset: 2023-01-07T23:00:00.012396+00:00
unit_of_measurement: 
icon: mdi:counter
friendly_name: Daily Gas

state van sensor.gas_verbruik

YAML:
1
2
3
4
unit_of_measurement: 
device_class: energy
friendly_name: Gas verbruik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
stegosaurus schreef op zondag 8 januari 2023 @ 12:21:
Ik heb een gassensor toegevoegd aan het Energydashboard van HA maar zodra ik de prijs probeer aan te pakken die bij mijn gas hoort kan ik de sensor niet meer selecteren. Het veld zelf geeft de volgende melding:

The following entities do not have the expected device class:
sensor.daily_gas

Zelf kan ik er niet achter komen waarom hij geen device class heeft.

state van sensor.daily_gas
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
source: sensor.gas_verbruik
status: collecting
last_period: 0.617
last_reset: 2023-01-07T23:00:00.012396+00:00
unit_of_measurement: 
icon: mdi:counter
friendly_name: Daily Gas

state van sensor.gas_verbruik

YAML:
1
2
3
4
unit_of_measurement: 
device_class: energy
friendly_name: Gas verbruik
Je moet device_class: gas hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paniohitus
  • Laatst online: 01-10 23:32

Paniohitus

Paniohitus

Paniohitus schreef op zondag 8 januari 2023 @ 09:57:
Ik wilde mijn HAS uitbreiden met een vaste display ergens in de huiskamer. Zoals een tablet met altijd het HAS dashboard erop. Nu zag ik de Google Home Hub en dat er een cast-integratie is (ik heb nog geen Google Home Hub en brengt sowieso misschien wel andere voordelen). Werkt dat een beetje of raden jullie aan om een willekeurige tablet op de muur te schroeven en hierop een HAS dashboard te draaien?
Ik heb het antwoord al, Google Cast als integratie toevoegen en klaar. Heb het getest op de televisie en werkt prima!

BF1: Don-Panio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Nevermind, heb het werkend gekregen.

YAML:
1
2
3
4
5
service: notify.notify
data:
  title: Afvalwijzer update.
    GFT {{ states.sensor.afvalwijzer_gft.attributes.year_month_day_date }}.

:')

[ Voor 59% gewijzigd door Xqlus1ve op 08-01-2023 15:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
Xqlus1ve schreef op zondag 8 januari 2023 @ 15:18:
Nevermind, heb het werkend gekregen.

YAML:
1
2
3
4
5
data:
    GFT {{ states.sensor.afvalwijzer_gft.attributes.year_month_day_date }}.

:')
Je kunt beter dit gebruiken
YAML:
1
2
3
4
5
data:
    GFT {{ state_attr('sensor.afvalwijzer_gft', 'year_month_day_date') }}.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

TheFes schreef op zondag 8 januari 2023 @ 15:34:
[...]

Je kunt beter dit gebruiken
YAML:
1
2
3
4
5
data:
    GFT {{ state_attr('sensor.afvalwijzer_gft', 'year_month_day_date') }}.
Wat is het verschil, minder load op het HA systeem?

En vraagje, hoe kan ik de trigger instellen op bijvoorbeeld enkel zondag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:45
Ik heb mijn Plugwise Anna thermostaat in HA hangen, maar sindsdien past hij af en toe spontaan zelf het setpoint aan en staat onze Elga onnodig te draaien. Herkent iemand dit gedrag en hebben jullie suggesties hoe ik dit op kan lossen? Uit het log word ik ook niet echt veel wijzer.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Xqlus1ve schreef op zondag 8 januari 2023 @ 15:40:
[...]

Wat is het verschil, minder load op het HA systeem?

En vraagje, hoe kan ik de trigger instellen op bijvoorbeeld enkel zondag?
Nee, jouw versie resulteert in een error in je template als de sensor niet beschikbaar is. Mijn versie geeft dan none terug zodat de service call wel uitgevoerd kan worden.

Als je hem alleen op zondag wil kun je dat met een time condition regelen. Maar volgens mij heeft de integratie ook een sensor die aangeeft of er vandaag of morgen een bak aan de straat moet. Ik zou die gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatsSkoe
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-10 20:51
Aziraphale schreef op zondag 8 januari 2023 @ 15:42:
Ik heb mijn Plugwise Anna thermostaat in HA hangen, maar sindsdien past hij af en toe spontaan zelf het setpoint aan en staat onze Elga onnodig te draaien. Herkent iemand dit gedrag en hebben jullie suggesties hoe ik dit op kan lossen? Uit het log word ik ook niet echt veel wijzer.
Mijn Plugwise Anna draait zonder problemen met HA. Ik heb weliswaar geen automatisering met thermosstaat atm. Niet gewoon een automatisch schema binnen Plugwise omgeving die tijdens integreren aangezet is? (Kalender symbool linksonder op Anna).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Simpel vraagje wellicht, maar ik zie door de kabels het bos niet meer :)

ConbeeII stickje in mijn USB 3.2 Gen 1 poortje gedrukt van mijn Nas (DS920+).

Die wil ik natuurlijk verlengen, een meter of 2. Welke verleng kabel raden jullie aan.
Of maakt het eigenlijk niet zo heel veel uit, en hoeft het niet eens persee USB 3 te zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

TheFes schreef op zondag 8 januari 2023 @ 15:44:
[...]

Nee, jouw versie resulteert in een error in je template als de sensor niet beschikbaar is. Mijn versie geeft dan none terug zodat de service call wel uitgevoerd kan worden.

Als je hem alleen op zondag wil kun je dat met een time condition regelen. Maar volgens mij heeft de integratie ook een sensor die aangeeft of er vandaag of morgen een bak aan de straat moet. Ik zou die gebruiken
Ik ben echt nog een groen blaadje betreft HA. Ik zit nog van alles uit te puzzelen maar de afvalwijzer omschreven automations krijg ik nog niet goed werkend/toegepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

ppeterr schreef op zondag 8 januari 2023 @ 15:52:
Simpel vraagje wellicht, maar ik zie door de kabels het bos niet meer :)

ConbeeII stickje in mijn USB 3.2 Gen 1 poortje gedrukt van mijn Nas (DS920+).

Die wil ik natuurlijk verlengen, een meter of 2. Welke verleng kabel raden jullie aan.
Of maakt het eigenlijk niet zo heel veel uit, en hoeft het niet eens persee USB 3 te zijn ?
Binnen de 5 meter heb je geen repeater nodig als goed is. Ieder willekeurige usb verleng kabel zo ok moeten zijn mits het aan de eisen van de dongle voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ
  • Laatst online: 19:41
Heeft er hier iemand ervaring met een Philips Hue (outdoor) sensor icm ZHA?

Ik heb het apparaat toegevoegd, maar geraak niet wijs uit de sensoren. 1 sensor heet Occupancy en 1 Opening. Maar deze geven volledig los van elkaar meldingen. Soms gaat er bij beweging enkel, occupancy aan, soms enkel opening en soms allebei. Ze gaan ook op verschillende tijdstippen terug uit.

Ik dacht dat occupancy de beweging zou zijn, maar deze gaat dus niet altijd aan bij beweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

TheFes schreef op zondag 8 januari 2023 @ 15:44:
Maar volgens mij heeft de integratie ook een sensor die aangeeft of er vandaag of morgen een bak aan de straat moet. Ik zou die gebruiken
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
alias: Notify of tomorrow's waste pick up GFT
description: Send me notifcation of tomorrow's waste pick up GFT
trigger:
    at: "17:45:00"
condition:
  - condition: state
    entity_id: sensor.afvalwijzer_gft
    attribute: is_collection_date_tomorrow
    state: "true"
    for:
      hours: 1
      minutes: 0
      seconds: 0
action:
    data:
      title: Afvalwijzer

Overigens heb ik deze aangemaakt, zou moeten werken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kefding
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-10 13:22
Ik heb home assistant sinds een tijdje draaien in een docker container onder windows (de nuc wordt namelijk ook voor andere dingen gebruikt, vandaar de keuze voor windows). Nu heb ik de Sonoff zigbee dongle gekocht en wilde deze aansluiten in home assistant. Volgens mij moet ik dan iets in docker aanpassen zodat deze de usb ook herkent, maar het lukt me niet om dit voor elkaar te krijgen. Iemand die me een duwtje in de juiste richting kan geven?

Last.FM | Trakt.TV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
MatsSkoe schreef op zondag 8 januari 2023 @ 15:50:
[...]

Mijn Plugwise Anna draait zonder problemen met HA. Ik heb weliswaar geen automatisering met thermosstaat atm. Niet gewoon een automatisch schema binnen Plugwise omgeving die tijdens integreren aangezet is? (Kalender symbool linksonder op Anna).
Nee, want ik heb hem ivm de warmtepomp 24/7 op dezelfde temperatuur staan en dat ook zo in de automatische schema's gezet voor het geval iemand die ongeluk activeert. Ook in HA heb ik er geen automatisering op zitten, de Anna zit er puur in voor monitoring en eventueel wat aanpassen.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Help :) Hoe krijg ik die rand om de chips weg?

EDIT: found it:

YAML:
1
          --chip-border-width: 0;

[ Voor 93% gewijzigd door Sp33dFr34k op 08-01-2023 16:59 ]

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatsSkoe
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-10 20:51
Aziraphale schreef op zondag 8 januari 2023 @ 16:44:
[...]

Nee, want ik heb hem ivm de warmtepomp 24/7 op dezelfde temperatuur staan en dat ook zo in de automatische schema's gezet voor het geval iemand die ongeluk activeert. Ook in HA heb ik er geen automatisering op zitten, de Anna zit er puur in voor monitoring en eventueel wat aanpassen.
Dan weet ik het ook niet. Had je hier gekeken? https://github.com/home-a...A+plugwise%22+is%3Aclosed Geen openstaande tickets in ieder geval.

Versie nog controleren? Ik heb HA 2023.1.1 en Plugwise 0.25.14. Te vinden onder integraties, dan drie puntjes Plugwise en dan download diagnostics

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-10 15:16

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

SonnyBBQ schreef op zondag 8 januari 2023 @ 16:04:
Heeft er hier iemand ervaring met een Philips Hue (outdoor) sensor icm ZHA?

Ik heb het apparaat toegevoegd, maar geraak niet wijs uit de sensoren. 1 sensor heet Occupancy en 1 Opening.
Dat is gek, in Z2M heeft hij maar 1 entity die met beweging te maken heeft:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/87RT8QzqilwNgNcan5XDNtrsugo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VTUZuDXX7x3JirQSXQ4ZR3gP.png?f=fotoalbum_large

Bij Open zou je bijna aan een soort tamper-sensor denken (check of iemand de sensor opengemaakt heeft), maar die functionaliteit heeft dit apparaat helemaal niet.

edit: hier staat een screenshot van een outdoor sensor in ZHA, maar ook daar zie ik niks dat met Open te maken heeft?

[ Voor 13% gewijzigd door Gizz op 08-01-2023 16:59 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Xqlus1ve Draai zelf geen Afvalwijzer maar Afvalbeheer dus kan er naast zitten, weet je zeker dat het attribute 'true' wordt? Die for lijkt mij ook wat overbodig :+

En nog een mooie, alles in één automation. Zelf heb ik het zo incl verwijderen van de notificatie als de ander de bak buiten zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ
  • Laatst online: 19:41
Gizz schreef op zondag 8 januari 2023 @ 16:55:
[...]

Dat is gek, in Z2M heeft hij maar 1 entity die met beweging te maken heeft:

[Afbeelding]

Bij Open zou je bijna aan een soort tamper-sensor denken (check of iemand de sensor opengemaakt heeft), maar die functionaliteit heeft dit apparaat helemaal niet.

edit: hier staat een screenshot van een outdoor sensor in ZHA, maar ook daar zie ik niks dat met Open te maken heeft?
Dit zijn de sensoren die ik heb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i7h8xY1-v1wsZ723P8OxmmRGgdM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zq61BgBXQJipROuA3WPQ5jUp.png?f=fotoalbum_large

Het lijkt er dus op dat dit grotendeels overeenkomt, alleen heb ik geen luminance( heb ik ook niet nodig) en occupancy timeout (dit kan ik via beheer aanpassen). Gebruik jij dan de occupancy als bewegings trigger?
Ik ga eens proberen met een automation op occupancy en zien als dit goed genoeg werkt.

Na wat verder googlen vind ik terug dat de on/off gebruikt wordt als er rechtstreeks met een lamp verbonden wordt. Maar dit lijkt me toch vreemd aangezien dit hier niet het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
  • Laatst online: 11-10 11:05
Kan je op een DS218j
(MARVELL Armada 385 88F6820)
Home assistant in een container draaien?
Heeft daar iemand ervaring meer? of docker daar goed op werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Septillion schreef op zondag 8 januari 2023 @ 17:02:
@Xqlus1ve Draai zelf geen Afvalwijzer maar Afvalbeheer dus kan er naast zitten, weet je zeker dat het attribute 'true' wordt? Die for lijkt mij ook wat overbodig :+

En nog een mooie, alles in één automation. Zelf heb ik het zo incl verwijderen van de notificatie als de ander de bak buiten zet.
Ziet er mooi uit, echter als ik deze automation kopieer en mijn eigen sensoren aanpast krijg ik allemaal foutmeldingen. Ik weet nogeens waar ik moet beginnen :')

Heb er nu drie losse automations van gemaakt, tegen de tijd ik meer geknuist ben in YAML zal ik in de toekomst dit ook wel gaan toevoegen in 1 automation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Niet online
blinded schreef op zondag 8 januari 2023 @ 17:27:
Kan je op een DS218j
(MARVELL Armada 385 88F6820)
Home assistant in een container draaien?
Heeft daar iemand ervaring meer? of docker daar goed op werkt?
Ik heb ook een DS218J, die heeft al moeite genoeg met de dagelijkse gang van zaken. ;)

Voor zover ik weet werkt Docker überhaupt niet op J-modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
  • Laatst online: 11-10 11:05
Tralapo schreef op zondag 8 januari 2023 @ 17:37:
[...]

Ik heb ook een DS218J, die heeft al moeite genoeg met de dagelijkse gang van zaken. ;)

Voor zover ik weet werkt Docker überhaupt niet op J-modellen.
Ik heb hier ook nog een Raspberry Pi 3 Model B V1.2 liggen. Dat kan ook wel dienen denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Niet online
Ja hoor, die kunnen dat meer dan prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:52
Goedenavond,

Ik heb sinds 2018 Domoticz draaien en wil toch eens gaan spelen met HA, ik heb een Pi4 over en daar heb ik al HA op draaien (net een nieuwe install gedaan).

Ziet er wel gelikt uit, nu heb ik dus ook sinds 2018 data van de slimme meter.. aan de ene kant denk ik lekker vers begin en vergeet die oude data maar is ook wel weer leuk om af en toe terug te kijken.

Is dat makkelijk te importeren, kan zo snel weinig vinden behalve dezelfde vragen.. Maar wellicht zoek ik niet juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:45
Bij mij werkt dsmr reader ineens niet meer. Zijn er meer mensen met dit probleem? Ik heb de boel al herstart, maar dat maakt niet uit. Ik kom wel rare foutmeldingen tegen dat de verschillende entiteiten hun eenheid zijn kwijtgeraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Hoe draai je dsmr-reader? En heb je die toevallig recent bijgewerkt?

[ Voor 46% gewijzigd door Hmmbob op 08-01-2023 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
Ik heb een home assistant blue waarop het draait.

Voor zover ik weet is dsmr reader niet bijgewerkt. HA wel twee dagen terug dat heb ik net teruggedraaid

[ Voor 52% gewijzigd door wortelsoft op 08-01-2023 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
De dsmr reader lijkt het wel te doen. Alleen op energy dashboard is geen verbruik meer te zien. Zowel aan dsmr reader als energy dashboard is gesleuteld in de laatste HA release. Lijkt erop dat er iets
gesloopt is. Alleen een restore naar vorige versie lost het niet op :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Xqlus1ve schreef op zondag 8 januari 2023 @ 16:12:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
alias: Notify of tomorrow's waste pick up GFT
description: Send me notifcation of tomorrow's waste pick up GFT
trigger:
    at: "17:45:00"
condition:
  - condition: state
    entity_id: sensor.afvalwijzer_gft
    attribute: is_collection_date_tomorrow
    state: "true"
    for:
      hours: 1
      minutes: 0
      seconds: 0
action:
    data:
      title: Afvalwijzer

Overigens heb ik deze aangemaakt, zou moeten werken denk ik.
Die quotes om true moeten weg. Attributes kunnen in tegenstelling tot states wel een native type als waarde hebben, dus de waarde van dat attribuut is een boolean, geen string

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:30
kepler schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:27:
Meer mensen bij wie de remote connection via Nabu Casa er toevallig uit ligt? Ik ben op vakantie maar kan mn HA niet benaderen :D Als ik de enige ben dan is mn Pi vast gelopen...
Om mezelf even te quoten. Thuis gekomen deed alles het nog steeds, maar kon ik de HA niet bereiken zonder met het netwerk verbonden te zijn. Na wat zoeken bleek dat het mogelijk met IPv6 te maken had? Deze disabled, herstart en alles werkt weer?

Hoe kan dit? Ik heb weinig verstand van netwerken, en we waren niet eens thuis :D (dus niks veranderd aan het netwerk in principe). Nu hij disabled staat zou het niet meer moeten gebeuren toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:27
Turb0Turb0 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 17:57:
Goedenavond,

Ik heb sinds 2018 Domoticz draaien en wil toch eens gaan spelen met HA, ik heb een Pi4 over en daar heb ik al HA op draaien (net een nieuwe install gedaan).

Ziet er wel gelikt uit, nu heb ik dus ook sinds 2018 data van de slimme meter.. aan de ene kant denk ik lekker vers begin en vergeet die oude data maar is ook wel weer leuk om af en toe terug te kijken.

Is dat makkelijk te importeren, kan zo snel weinig vinden behalve dezelfde vragen.. Maar wellicht zoek ik niet juist.
Hi, ikzelf ben sinds december om van Domoticz naar HA.

Lang verhaal kort ==> data overnemen kan je vergeten. Opnieuw beginnen is het enige dat je kunt doen.

Daarnaast houdt HA géén langdurige historie bij, behalve het energiedashboard. Alles wordt na 10 dagen gewist. Wil je dus sensoren langdurig bewaren (bijv. zonnepanelen data) dan moet je zelf een influx database ernaast gaan draaien.

Zie ook mijn post: https://gathering.tweaker...message/74046286#74046286

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:52
Panzer_V schreef op zondag 8 januari 2023 @ 19:25:
[...]

Lang verhaal kort ==> data overnemen kan je vergeten. Opnieuw beginnen is het enige dat je kunt doen.

Daarnaast houdt HA géén langdurige historie bij, behalve het energiedashboard. Alles wordt na 10 dagen gewist. Wil je dus sensoren langdurig bewaren (bijv. zonnepanelen data) dan moet je zelf een influx database ernaast gaan draaien.

Top, bedankt kan ik zeker wat mee. Mijn gevoel is ook lekker opnieuw beginnen en dat gaan we maar doen dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
[...]

Dat laatste klopt niet, elke sensor met de juiste state_class komt in de long term statistics.

Zie hier bijvoorbeeld mijn processor usage
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2edSGDfqAkxJarzxD7JkdLzsE68=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d2LHsqXS9VKDdR1JbnINg7LY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:47

Antonio di

a mi me dijeron que si

[...]

In principe is HA een Open systeem en kun je er alles zelf mee doen wat je wilt. Dus ik denk ook dat de database uit te breiden is met historisch data van bijvoorbeeld je energieverbruik. De vraag is hoe makkelijk/moeilijk is dit en past je historisch data binnen HA. Mis je bepaalde hist. gegevens OF niet t.o.v. HA data.

Het zou inderdaad erg handig zijn dat HA standaard in een voorgeschreven "Excel/CSV" formaat een import functie zou toevoegen voor historische energie data. Het lukt de meeste mensen wel met een Spreadsheetprogramma het in zo'n voorgeschreven formaat "te gieten".
Ik heb even "gegoogled" en zie van "CentralCommand Mike" (jun 2022) een mogelijke oplossing.
Het is zoals hij zegt voor "developers", dus je moet echt weten wat je doet. In ieder geval altijd een backup maken. Zie:
https://community.home-as...energy-dashboard/341406/8

Er schijnen 2 soorten oplossing te zijn een 2de entiteit en een "Websocket". Zie ook bijdrage van "roberreiter"

Issue is natuurlijk dat HA actief de actuele cijfers van de P1 aan het opslaan is, terwijl je dan historisch data er bij laadt. Je back-up is een statisch moment-opname. DUS ZET JE DE BACK-UP TERUG (als het mis gaat) DAN MIS JE EEN AANTAL actuele gegevens. Dus een sluitende "fall back scenario" maken is wel erg moeilijk.
Ik zou ook eerst moeten weten wat P1 precies doorgeeft. Als dat gewoon iedere keer de "laatste meterstanden" zijn, dan mis je hooguit wat detail van de tijdsinterval tussen het maken van de back-up en het terugzetten (als het mis zou gaan). Hetzelfde geldt voor wat HA opslaat. Ik zou altijd de brongegevens voorzien van time/date stamp en dan opslaan.

Dus alleen er zelf aan beginnen als je er ECHT verstand van hebt (database & interne werking HA) !!!
Bewaar in ieder geval je oude historisch energie-data.
Hopelijk komt er tot een "kant-en-klaar-oplossing" van/voor HA.

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Antonio di schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:37:
[...]

In principe is HA een Open systeem en kun je er alles zelf mee doen wat je wilt. Dus ik denk ook dat de database uit te breiden is met historisch data van bijvoorbeeld je energieverbruik. De vraag is hoe makkelijk/moeilijk is dit en past je historisch data binnen HA. Mis bepaalde hist. gegevens OF niet t.o.v. HA data.

Het zou inderdaad erg handig zijn dat HA standaard in een voorgeschreven "Excel/CSV" formaat een import functie zou toevoegen voor historische energie data. Het lukt de meeste mensen wel met een Spreadsheetprogramma het in zo'n voorgeschreven formaat "te gieten".
Ik heb even "gegoogled" en zie van "CentralCommand Mike" (jun 2022) een mogelijke oplossing.
Het is zoals hij zegt voor "developers", dus je moet echt weten wat je doet. In ieder geval altijd een backup maken. Zie:
https://community.home-as...energy-dashboard/341406/8

Er schijnen 2 soorten oplossing te zijn een 2de entiteit en een "Websocket". Zie ook bijdrage van "roberreiter"

Issue is natuurlijk dat HA actief de actuele cijfers van de P1 aan het opslaan is, terwijl je dan historisch data er bij laadt. Je back-up is een statisch moment-opname. DUS ZET JE DE BACK-UP TERUG (als het mis gaat) DAN MIS JE EEN AANTAL actuele gegevens. Dus een sluitende "fall back scenario" maken is wel erg moeilijk.
Ik zou ook eerst moeten weten wat P1 precies doorgeeft. Als dat gewoon iedere keer de "laatste meterstanden" zijn, dan mis je hooguit wat detail van de tijdsinterval tussen het maken van de back-up en het terugzetten (als het mis zou gaan). Hetzelfde geldt voor wat HA opslaat. Ik zou altijd de brongegevens voorzien van time/date stamp en dan opslaan.

Dus alleen er zelf aan beginnen als je er ECHT verstand van hebt (database & interne werking HA) !!!
Bewaar in ieder geval je oude historisch energie-data.
Hopelijk komt er tot een "kant-en-klaar-oplossing" van/voor HA.
Als je een backup restored zorgt de eerstvolgende update van de P1 data voor een piek waarin je in één keer alle missende data krijgt in dat uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

TheFes schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:42:
[...]

Als je een backup restored zorgt de eerstvolgende update van de P1 data voor een piek waarin je in één keer alle missende data krijgt in dat uur
Dat komen er standen binnen van de p1 op HA en mis je geen verbruik maar "details". Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
MatsSkoe schreef op zondag 8 januari 2023 @ 16:52:
[...]

Dan weet ik het ook niet. Had je hier gekeken? https://github.com/home-a...A+plugwise%22+is%3Aclosed Geen openstaande tickets in ieder geval.

Versie nog controleren? Ik heb HA 2023.1.1 en Plugwise 0.25.14. Te vinden onder integraties, dan drie puntjes Plugwise en dan download diagnostics
Ik heb exact dezelfde versies als jij, dus dat zal het niet zijn. Ik kwam hetzelfde issue ook tegen op het HA forum, maar daar had de vragensteller geen reacties, helaas. Zou het er mee te maken kunnen hebben dat ik er een Elga mee aanstuur? Kan ik me ergens niet voorstellen, maar toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:27
TheFes schreef op zondag 8 januari 2023 @ 19:41:
[...]

Dat laatste klopt niet, elke sensor met de juiste state_class komt in de long term statistics.

Zie hier bijvoorbeeld mijn processor usage
[Afbeelding]
Heb je daar een stukje documentatie over? Dat zou fijn zijn :)

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
Panzer_V schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:49:
[...]

Heb je daar een stukje documentatie over? Dat zou fijn zijn :)
https://data.home-assistant.io/docs/statistics/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johannesberg740
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-10 08:39
Iemand ervaring met deze plugs op ZHA? https://zigbee.blakadder.com/Lidl_HG08673-FR.html

Officieel staat deze niet compatible met ZHA, maar wellicht hebben anderen een andere ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

johannesberg740 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 21:20:
Iemand ervaring met deze plugs op ZHA? https://zigbee.blakadder.com/Lidl_HG08673-FR.html

Officieel staat deze niet compatible met ZHA, maar wellicht hebben anderen een andere ervaring?
Ik heb de versie zonder stroommeter en die werkt goed op ZHA.
De versie met stroommeter had een issue met Z2M onder HA maar dat is opgelost zover ik weet.
Zoek even op het Lidl Forum of versie met stroommeter werkt op ZHA, Zie:
[Lidl Smart Home] Ervaringen & discussie - Deel 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-06 12:44
[...]
[Afbeelding]

Ik gebruik ook Zonneplan, maar haal de dynamische stroomprijzen op vanaf Nordpool en de gasprijs met een rest-sensor vanaf enever.nl. Dat begint met het aanmaken van de benodigde sensoren:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
sensor:
      {% set VAT = 0.21 %}

rest:
    sensor:
        json_attributes:
          - "datum"

[Afbeelding]
    [Afbeelding]
    [Afbeelding]
    YAML:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7

series:
                    });

[Afbeelding]

Het gemiddelde voor morgen bereken ik zelf met een aparte template (waarna ook deze via de template card wordt ingevoegd):
    YAML:
    1
    2
    3
    4
    5

template:
      - sensor:

Dashboard:
ui-lovelace.yaml
energy.yaml

Nordpool Energy package
Ben zelf recent begonnen met HA ( 2023.1.1 ). maar merk dat het vrij lastig is nog, omdat veel zaken net iets anders werken volgens mij.. ( Addons e.d. ) Nu wel HACS en Apex cards installed na veel te lang zoeken.

Loop ik nu vast op een simpele sensor aanmaken... 8)7
Bij copy pasten van de sensor data, krijg ik de volgende error met HA restart:

code:
1
The system cannot restart because the configuration is not valid: Invalid config for [sensor]: required key not provided @ data['platform']. Got None. (See /config/configuration.yaml, line 15).

config:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
config:
# Loads default set of integrations. Do not remove.
default_config:

# Load frontend themes from the themes folder
frontend:
  themes: !include_dir_merge_named themes

# Text to speech
tts:
  - platform: google_translate

automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml
sensor: !include sensors.yaml

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
sensor:
      {% set VAT = 0.21 %}

rest:
    sensor:
        json_attributes:
          - "datum"

Iemand die deze newb kan uithelpen?

[ Voor 10% gewijzigd door Marsjee op 08-01-2023 23:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Marsjee schreef op zondag 8 januari 2023 @ 23:48:
[...]

Ben zelf recent begonnen met HA ( 2023.1.1 ). maar merk dat het vrij lastig is nog, omdat veel zaken net iets anders werken volgens mij.. ( Addons e.d. ) Nu wel HACS en Apex cards installed na veel te lang zoeken.

Loop ik nu vast op een simpele sensor aanmaken... 8)7
Bij copy pasten van de sensor data, krijg ik de volgende error met HA restart:

code:
1
The system cannot restart because the configuration is not valid: Invalid config for [sensor]: required key not provided @ data['platform']. Got None. (See /config/configuration.yaml, line 15).

config:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
config:
# Loads default set of integrations. Do not remove.
default_config:

# Load frontend themes from the themes folder
frontend:
  themes: !include_dir_merge_named themes

# Text to speech
tts:
  - platform: google_translate

automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml
sensor: !include sensors.yaml

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
sensor:
      {% set VAT = 0.21 %}

rest:
    sensor:
        json_attributes:
          - "datum"

Iemand die deze newb kan uithelpen?
Steile leercurve, maar wel leuk denk ik!
  • Heb je Nordpool ook uit hacs geïnstalleerd? Dat eerst doen en HA opnieuw starten, dan pas de sensor toevoegen.
  • Je gebruikt een !include, dan moet in het bestand sensor.yaml "sensor:" weg en alle code "2 spaties naar links".
  • "rest:" is een eigen domein (net zoals sensor: ), die moet dus een eigen bestand krijgen. Ook hier geldt het vorige punt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10-10 16:19
Ik heb gisteren een ESPHome projectje gemaakt tbv mijn watermeter.
Ik zie de juiste gegevens binnenkomen in HA. Helaas kan ik geen koppeling maken in het energie dashboard.
In de code die ik gevonden hem voor ESPHome zit blijkmaar geen m3 teller.

Kan iemand me verwijzen naar een goed project dat ook het energie dashboard goed voedt?
Ik had gisteren ook de code van PieterBrinkman getest, maar die liep bij mij niet helemaal goed.
Ik kreeg megaveel waterverbruik. (gisteren 100m3), en in de ESP logging zag ik dat steeds afname geregistreerd werd, terwijl de kranen dicht stonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
@Obelixxx Ondertussen nu hier wel een aantal keer langs gekomen. Anders gewoon je code eens posten.

Maar als je verbruik hebt met de kranen dicht lijkt me de sensor nog niet optimaal te zitten.

offtopic:
* Septillion moment wat over een ESPhome topic maar doet op het moment geen ESP projectjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10-10 16:19
Septillion schreef op maandag 9 januari 2023 @ 08:32:
@Obelixxx Ondertussen nu hier wel een aantal keer langs gekomen. Anders gewoon je code eens posten.

Maar als je verbruik hebt met de kranen dicht lijkt me de sensor nog niet optimaal te zitten.

offtopic:
* Septillion moment wat over een ESPhome topic maar doet op het moment geen ESP projectjes
De code die ik nu in ESP geladen heb is deze:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
esphome:
  name: watermeter-test

esp32:
  board: esp32dev
  framework:
    type: arduino

# Enable logging
logger:

# Enable Home Assistant API
api:
  encryption:
    key: ""

ota:
  password: ""

wifi:
  ssid: !secret wifi_ssid
  password: !secret wifi_password

# Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
  ap:
    ssid: "Watermeter-Test Fallback Hotspot"
    password: ""

captive_portal:

sensor:
  - platform: pulse_counter
    pin: GPIO12
    update_interval : 6s
    name: "water pulse"
    id: water_pulse

- platform: pulse_meter
    name: "Water Pulse Meter"
    unit_of_measurement: "liter/min"
    icon: "mdi:water"
    total:
      name: "Water Total Ltr"
      unit_of_measurement: "L"
      id: water_meter_total_ltr
      device_class: water

- platform: pulse_meter
    name: "Water Pulse Meter"
    unit_of_measurement: "liter/min"
    total:
      name: "Water Total m3"
      unit_of_measurement: "m³"
      id: water_meter_total_m3
      device_class: water
      filters:
        - multiply: 0.001

- platform: template
    name: "Water Usage Liter"
    id: water_flow_rate
    accuracy_decimals: 1
    unit_of_measurement: "l/min"
    lambda: return (id(water_pulse).state * 10);
    update_interval: 6s

Wat ik zie in de logging is dat ie verbruik blijft geven:

[log]
[08:43:11][D][sensor:127]: 'Water Total m3': Sending state 2.51000 m³ with 0 decimals of accuracy
[08:43:11][D][sensor:127]: 'Water Total m3': Sending state 2.51800 m³ with 0 decimals of accuracy
[08:43:11][D][sensor:127]: 'Water Total m3': Sending state 2.52500 m³ with 0 decimals of accuracy
[08:43:11][D][sensor:127]: 'Water Total m3': Sending state 2.53000 m³ with 0 decimals of accuracy
[08:43:11][D][pulse_counter:174]: 'water pulse': Retrieved counter: 2999.50 pulses/min
[08:43:11][D][sensor:127]: 'water pulse': Sending state 2999.50000 pulses/min with 2 decimals of accuracy
[08:43:11][D][sensor:127]: 'Water Total m3': Sending state 2.53800 m³ with 0 decimals of accuracy
[08:43:11][D][sensor:127]: 'Water Total m3': Sending state 2.54300 m³ with 0 decimals of accuracy
[08:43:11][D][sensor:127]: 'Water Total m3': Sending state 2.54800 m³ with 0 decimals of accuracy
[08:43:11][D][sensor:127]: 'Water Pulse Meter': Sending state 6000.00000 liter/min with 2 decimals of accuracy
[08:43:11][D][sensor:127]: 'Water Total m3': Sending state 2.55100 m³ with 0 decimals of accuracy
[08:43:11][D][sensor:127]: 'Water Pulse Meter': Sending state 0.00000 liter/min with 2 decimals of accuracy
[08:43:11][D][sensor:127]: 'Water Total m3': Sending state 2.56200 m³ with 0 decimals of accuracy
[08:43:11][D][sensor:127]: 'Water Total m3': Sending state 2.56900 m³ with 0 decimals of accuracy
[08:43:11][D][sensor:127]: 'Water Total m3': Sending state 2.57500 m³ with 0 decimals of accuracy
[08:43:11][D][sensor:127]: 'Water Usage Liter': Sending state 29995.00000 l/min with 1 decimals of accuracy
[08:43:11][D][sensor:127]: 'Water Total m3': Sending state 2.58100 m³ with 0 decimals of accuracy
[08:43:11][D][sensor:127]: 'Water Total m3': Sending state 2.58800 m³ with 0 decimals of accuracy
[
[/log]

Bij het bouwen krijg ik ook de melding dat GPIO12 niet ideaal zou zijn.
Welke pin gebruiken jullie?
Ik heb een ESP32 Wroom development V1 board gebruikt nu
Pagina: 1 ... 6 ... 344 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.