Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-06 23:13
@Septillion Ik heb nog een keer een fullbackup gemaakt en op de andere Pi gezet terwijl ik de bron Pi uitgeschakeld had.
Vreemd genoeg werkt het nu wel. Ik snap er niets van maar hoe dan ook toch bedankt.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:51

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Gizz schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:54:
[...]

Mooi, houden zo!

Wellicht helpt je extra geheugen mee. Jouw processor is ook een stuk nieuwer (Q4 2019) en sneller dan die in mijn DS918+ (Q3 2016), wat kan helpen bij de software raid.

Verder maakt de rest van wat je met je servertje doet natuurlijk ook uit. Heb een stuk of 15 dockers die van alles doen (waaronder via een VPN torrents downloaden over een 1Gb-verbinding, dat is vrij zwaar voor de schijfjes en processor) en ook een beveiligingscamera die continu dingen wegschrijft naar deze schijven.

Om de 20 minuten booten nog iets verder te specificeren:

Dit betreft het opstarten van een 'powered down' VM met daarin HA, nadat ik de Synology heb aangezet. Het duurt dan 5 minuten voordat DS enigszins bereikbaar is en daarna 20 minuten geratel (terwijl alle dockers starten, downloads weer beginnen, de videostream opgeslagen wordt) totdat HA helemaal klaar is én responsive reageert.

Het gaat me dus niet om een simpele reboot van HA binnen de VM. Dat gaat inderdaad veel sneller.
Zoveel heb ik nog niet draaien op mijn NAS, heb Pi erop draaien in docker, en downloaden doe ik via de standaard download app met een vaste vpn draaien via network settings.

Daarnaast Plex en dat is het :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s3kONPSe2XA8Ns-vf4QS2-vdixU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/B6QnCB0PSrnneQ9KJ3fH93t3.png?f=fotoalbum_large

Ik probeer iets goed te begrijpen, want helaas lukt mijn plan nog niet. Ik heb de Zigbee dongle op zolder, een Ikea Trafdri plug op de midden verdieping, nu probeer ik zo'n plug ook te verbinden op de begane grond echter heb ik dan geen signaal meer. Klopt het dat routers enkel met de coordinator kunnen linken en niet zoals ik dacht, router > router > coordinator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Xqlus1ve schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 18:12:
Klopt het dat routers enkel met de coordinator kunnen linken
Nee, dat klopt niet. Zie hier bijvoorbeeld een (oud) plaatje van mijn mesh.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DonJunior schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:03:
@Septillion Ik heb nog een keer een fullbackup gemaakt en op de andere Pi gezet terwijl ik de bron Pi uitgeschakeld had.
Vreemd genoeg werkt het nu wel. Ik snap er niets van maar hoe dan ook toch bedankt.
Okay, bijzonder. Heet het attribute nu anders? Want als ik kijk naar wat jij stuurde als data zie ik alleen een attribute "prices_today" terwijl ik in je code zie "entity.attributes.prices" ofwel, attribute met de naam "prices".

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@_Mitchie_ Als je kW sensor al datapunten mist wordt het natuurlijk wel lastig. Verklaard nog niet waarom de Riemann sum een stap maakt. Hoe heb je die ingesteld?

Verschil klinkt me nu wel iets te groot voor verlies ook al zou ik best 20% verlies verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Gizz schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 18:19:
[...]

Nee, dat klopt niet. Zie hier bijvoorbeeld een (oud) plaatje van mijn mesh.
Ten eerste; _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R7IB3AUCD-py5BA7Lj-LYEuAyho=/x800/filters:strip_exif()/f/image/L3TNiudYzMkP54xzIqbLBBS5.png?f=fotoalbum_large

Dit wil dus niet lukken, maar als ik op jouw screenshot kijk zienik hetzelfde, alle routers (verbonden aan het stroomnet) is verbonden met de coordinator. De stippellijnen zijn communicaties tussen de routers maar maar helaas red ik daar de woonkamer niet mee. De gang gaat nog net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Xqlus1ve Probeer je hem ook beneden te pairen of boven?

Er zijn wel wat devices bij die graag blijven plakken of juist alleen aan de coördinator willen pairen maar is niet he gros en dacht niet dat Ikea daar onder viel.

Overigens kloppen de lijntjes niet altijd 100% heb ik wel eens gemerkt. Belangrijkste test is, kun je hem bedienen?

[ Voor 20% gewijzigd door Septillion op 31-03-2023 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Septillion schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 18:29:
@Xqlus1ve Probeer je hem ook beneden te pairen of boven?

Er zijn wel wat devices bij die graag blijven plakken of juist alleen aan de coördinator willen pairen maar is niet he gros en dacht niet dat Ikea daar onder viel.

Overigens kloppen de lijntjes niet altijd 100% heb ik wel eens gemerkt. Belangrijkste test is, kun je hem bedienen?
Beneden pairen, als ik hem in de meterkast stop, gaat hij nog net door de houten trap heen. Zet ik hem in de woonkamer, dan lukt het helaas niet meer. En helaas functioneerd hij als koeling voor mij versterker :')

Merk dat mijn Hue zigbee netwerk een betere bereik heeft.

Mogelijk dat ik zo'n ikea versterk haal voor de gang, mogelijk krijg ik dan wel voldoende dekking door het huis...

EDIT: heb de middenverdieping-plug op het midden van deverdieping geplaatst en nu pakte hij hem wel. Al staat hij nog wel verbonden via de coordinator.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LXOfCcocWaO3VRIbvYmes-kUX60=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vQ9KND728bDX8ee7sFSlEwGg.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Xqlus1ve op 31-03-2023 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mitchie_
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:22
Septillion schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 18:25:
@_Mitchie_ Als je kW sensor al datapunten mist wordt het natuurlijk wel lastig. Verklaard nog niet waarom de Riemann sum een stap maakt. Hoe heb je die ingesteld?

Verschil klinkt me nu wel iets te groot voor verlies ook al zou ik best 20% verlies verwachten.
Ik heb de Riemann sum ingesteld :
Integratie methode
- Trapeziumregel

Metrisch voorvoegsel :
- None

Tijdseenheid :
Uren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 666703

Thanks!! Daar kan ik zeker wat mee

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-06 22:18
RudolfR schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:57:
@_Mitchie_

Ik denk dat je misschien ook rekening moet houden met verliezen tijdens het opladen.
Dat verklaart niet alles, maar wel een deel van het verschil?
Als ik het vermogensplaatje versimpeld nareken als twee driehoeken en een rechthoek (het piekje rond 13:00 even vergeten) kom ik op 10.5 kWh aan laadenergie. Op de tijd-as 810 pixels per 21 uur, op de vermogensas zo'n 362 pixels per 10kW.

171 12:18:40 PM
178 12:29:33 PM 10:53.33 0.9525 kWh
281 03:09:47 PM 40:13.33 7.037kWh ( 10.4972375690608 kW )
287 03:19:07 PM 09:20.00 2.537 kWh

Hoe kan de Rieman som dan dubbel zo hoog zijn?
@Mitchie wellicht deze tekst van belang "In case you expect that your source sensor will provide several subsequent values that are equal, you should opt for the left method to get accurate readings."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Mitchie_
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:22
biomass schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:31:
[...]

Als ik het vermogensplaatje versimpeld nareken als twee driehoeken en een rechtheek (het piekje rond 13:00 even vergeten) kom ik op 10.5 kWh aan laadenergie. Op de tijd-as 810 pixels per 21 uur, op de vermogensas zo'n 362 pixels per 10kW.

171 12:18:40 PM
178 12:29:33 PM 10:53.33 0.9525 kWh
281 03:09:47 PM 40:13.33 7.037kWh ( 10.4972375690608 kW )
287 03:19:07 PM 09:20.00 2.537 kWh

Hoe kan de Rieman som dan dubbel zo hoog zijn?
@Mitchie wellicht deze tekst van belang "In case you expect that your source sensor will provide several subsequent values that are equal, you should opt for the left method to get accurate readings."
Ik ben toevallig net tegen het zelfde aan gelopen wat betreft left method.
Zal hem eens veranderen naar left method en dan maandag eens weer uittesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Edit: Nvm, blijkbaar was het een kwestie van include_dir_named naar include_dir_list veranderen

Heeft iemand misschien een voorbeeld van automations met een split include? Ik heb verschillende configs op github bekeken, maar dit is net een stukje dat ik niet tegenkom. Wel een include precies zoals ik ook heb, maar niet de daadwerkelijke automations:

[code=yaml]automation: !include ../automations.yaml
automation split: !include_dir_named ../automations[/code]

Het effect hiervan is dat de twee automations in mijn automations.yaml wel werken, hier een voorbeeld daarvan:

[code=yaml]- id: '1678880414079'
alias: Sunrise event
description: ''
trigger:
- platform: sun
event: sunrise
offset: 0
condition: []
action:
- event: sun.risen
event_data: {}
mode: single[/code]

Deze automation zie ik dus ook terug in mijn 'Automations' venster

Maar automations in in de 'automations' directory niet. Ik heb gedubbelcheckt dat het pad klopt (bovenste include zit in een 'integrations' directory, de 'automations' directory zit in de config root net als 'automations.yaml'.

Als test heb ik deze automation toegevoegd:

[code=yaml]id: "1680301880883"
alias: New Automation
description: ""
trigger:
- platform: event
event_type: ""
context:
user_id:
- 5dd337d3c91d44268fb2ebb784859db3
condition: []
action:
- wait_template: ""
continue_on_timeout: true
mode: single
[/code]

Deze zie ik niet terug.

Ik heb ook geprobeerd om deze te indenten met een - ervoor (als array item), en ook zoals bij een template er 'automation:' boven te zetten, maar dat werkt allemaal niet.

Weet iemand wat ik fout doe? Is er misschien een manier om te zien wat de volledige opgebouwde config is?

[ Voor 5% gewijzigd door Oon op 01-04-2023 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:37
Ik heb een probleempje met mijn prijsplafond, zoals je ziet heb ik een card gemaakt die het prijsplafond bijhoud, groen is wat het prijsplafond is van de huidige maand, blauw is wat ik over hebt van de vorige maanden. Op zich is het vrij duidelijk en prettig om elke dag te kunnen zien hoe we er voor staan. Het probleem is alleen dat ons contractjaar per 01-02-2023 is ingegaan maar mijn template is ingesteld per 01-01-2023. De maand januari nemen wij niets mee naar de volgende maanden (vanwege het contractjaar), alleen de card doet dat wel. Mijn card kan daar niets aan doen, ik heb al van alles geprobeerd om de template aan te passen maar standen kloppen steeds niet. Wat je nu ziet is dus het plafond van januari erbij.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Q33vMgZ.png

Hier is mijn template die ik in januari van @TheFes hebt gekopieerd met mijn eigen meterstanden per 01-02-2023

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
# prijsplafond
  - sensor:
      - name: "Over tot prijsplafond Gas per maand"
        unit_of_measurement: "m³"
        unique_id: 'Plafond_Gas_Maand'
        state: >
          {% set sensor = 'sensor.gas_consumed' %}
          {% set reading = 4026 %}
          {% set values = [0, 188, 347, 433, 468, 487, 504, 521, 545, 626, 772, 979] %}
          {{ (values[now().month-1] + reading - states(sensor) | float) | round(2) }}
        availability: "{{ states('sensor.gas_consumed') | is_number }}"
        state_class: measurement
        device_class: gas
  - sensor:
      - name: "Over tot prijsplafond Stroom per maand"
        unit_of_measurement: "kWh"
        unique_id: 'Plafond_Stroom_Maand'
        state: >
          {% set in = ['sensor.energy_consumed_tariff_1', 'sensor.energy_consumed_tariff_2'] %}
          {% set out = ['sensor.energy_produced_tariff_1', 'sensor.energy_produced_tariff_2'] %}
          {% set total = in | map('states') | map('float') | sum - out | map('states') | map('float') | sum %}
          {% set reading = 10072 %}
          {% set values = [0, 280, 547, 755, 936, 1095, 1256, 1433, 1632, 1898, 2204, 2561] %}
          {{ (values[now().month-1] + reading - total | float) | round(2) }}
        availability: "{{ ['sensor.energy_consumed_tariff_1', 'sensor.energy_consumed_tariff_2', 'sensor.energy_produced_tariff_1', 'sensor.energy_produced_tariff_2'] | map('states') | reject('is_number') | list  | count == 0 }}"
        state_class: measurement
        device_class: energy

Edit: Ben er uiteindelijk zelf achter gekomen hoe het moest (dacht veel te moeilijk), gewoon de maand januari op 0 zetten. Daarna opnieuw optellen van de maandelijkse plafonds en dat het maand plafond van januari van het totale plafond aftrekken. Template is aangepast

[ Voor 5% gewijzigd door Barfman op 01-04-2023 14:41 ]

System | Racing is in my Blood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGILLY
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 17:11
Ik zou graag de Home Assistant Cloud willen proberen maar heb een beetje bang dat ik mijn huidige integraties / instellingen ga breken. Er zijn namelijk een paar authenticaties (Spotify, Home Connect, ...) waarbij ik de call-back URL moet specifiëren en ik vermoed dat die gaat veranderen als ik Home Assistant Cloud aanzet en dus de integraties gaan breken.

Of klopt mijn redenering niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-06 15:54
Is er iemand die mij kan helpen?

Ik heb een entity aangemaakt die het stroomverbruik van mijn verlichting meet middels de powercalc integratie. Dit werkt nu goed. Ik zie een getal staan (wattage) dus de entity doet zijn werk.

Nu wil ik een template card hebben, waarbij de kleur van het icoon grijs wordt als de wattage kleiner is dan 20 watt. Alles daarboven moet de card een gele kleur hebben. Hiervoor heb ik deze code gebruikt, maar de kleur blijft geel, ondanks het wattage:

{% if states('sensor.all_light_power') == '< 20' %}
grey
{% else %}
amber
{% endif %}

Ik heb al verschillende dingen geprobeerd, maar ik kom er niet uit. Iemand een suggestie?

[ Voor 61% gewijzigd door YellowCab op 01-04-2023 16:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
YellowCab schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 16:11:
Is er iemand die mij kan helpen?

Ik heb een entity aangemaakt die het stroomverbruik van mijn verlichting meet middels de powercalc integratie. Dit werkt nu goed. Ik zie een getal staan (wattage) dus de entity doet zijn werk.

Nu wil ik een template card hebben, waarbij de kleur van het icoon grijs wordt als de wattage kleiner is dan 20 watt. Alles daarboven moet de card een gele kleur hebben. Hiervoor heb ik deze code gebruikt, maar de kleur blijft geel, ondanks het wattage:

{% if states('sensor.all_light_power') == '< 20' %}
grey
{% else %}
amber
{% endif %}

Ik heb al verschillende dingen geprobeerd, maar ik kom er niet uit. Iemand een suggestie?
Al
{% if states('sensor.all_light_power') < 20 %}
geprobeerd?
En als je het in Developers tools probeert, geeft dat dan een foutmelding en zo ja welke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
synoniem schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 16:23:
[...]

Al
{% if states('sensor.all_light_power') < 20 %}
geprobeerd?
En als je het in Developers tools probeert, geeft dat dan een foutmelding en zo ja welke?
Ja dat heb ik al geprobeerd, dan verdwijnt de kleur (en de cirkel rondom het logo).

Als ik de code invul in de developers tool krijg ik de tekst amber te zien, ongeacht de waarde die ik invul. Het lijkt dus wel alsof home assistant de state van deze entity niet als waarde ziet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
YellowCab schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 16:38:
[...]

Ja dat heb ik al geprobeerd, dan verdwijnt de kleur (en de cirkel rondom het logo).

Als ik de code invul in de developers tool krijg ik de tekst amber te zien, ongeacht de waarde die ik invul. Het lijkt dus wel alsof home assistant de state van deze entity niet als waarde ziet?
Vraag is welke waarde HA ziet en of dat een nummer of een string of nog wat anders is. Ik vermoed dat hij een string ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
YellowCab schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 16:38:
[...]

States zijn altijd een string, die moet je dus omzetten naar een getal
{% if states('sensor.banaan') | float(0) < 20 %}

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Wat gebruiken jullie als sensor voor de Beta-release notes? Ik heb ooit een simpele Scrape sensor aangemaakt, maar deze keer is de source niet aangepast.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
### Scrape
scrape:

# Home Assistant Beta Version
  - resource: https://rc.home-assistant.io/
    scan_interval: 300
    sensor:
      - name: "Home Assistant Beta Version"
        unique_id: home_assistant_beta_version
        select: "div.current-version > h1:nth-child(1)"
        value_template: '{{ value.split(" ")[-1] }}'

Filteren op de release notes zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
TheFes schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 17:45:
[...]

States zijn altijd een string, die moet je dus omzetten naar een getal
{% if states('sensor.banaan') | float(0) < 20 %}
Held! Deze code werkt inderdaad. Bedankt voor het meedenken allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
verjager schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 17:48:
Wat gebruiken jullie als sensor voor de Beta-release notes? Ik heb ooit een simpele Scrape sensor aangemaakt, maar deze keer is de source niet aangepast.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
### Scrape
scrape:

# Home Assistant Beta Version
  - resource: https://rc.home-assistant.io/
    scan_interval: 300
    sensor:
      - name: "Home Assistant Beta Version"
        unique_id: home_assistant_beta_version
        select: "div.current-version > h1:nth-child(1)"
        value_template: '{{ value.split(" ")[-1] }}'

Filteren op de release notes zelf?
Voor de 0 release gebruik ik altijd de url uit de update entity, voor de minor release link ik naar GitHub

https://github.com/TheFes...ification_ha_version.yaml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Niet online
@TheFes Die pakt de bèta toch niet mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:57
Ik ben bezig met het maken van utility meters voor het verbruik van bepaalde zaken en ik zou dit graag per dag/week/maand/jaar willen doen. Eigenlijk zoals het ook op het energie dashboard staat, maar dan op een apart dashboard. Is het ook mogelijk om dan 1 meter aan te maken en die dan te kopiëren met een ander interval? Of moet ik dan in een .yaml bestand duiken en het daar kopiëren en plakken?

En nog een totaal andere vraag: Is de energiedistributie kaart ook te gebruiken met andere input/output? Ik zou hem namelijk wel mooi vinden om de in- en output van mijn warmtepomp weer te geven.

[ Voor 6% gewijzigd door Aziraphale op 01-04-2023 19:42 ]

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:40
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
condition:
  - condition: and
    conditions:
      - condition: device
        device_id: a
        domain: device_tracker
        entity_id: device_tracker.bram_mobiel_2
        type: is_not_home
        device_id: b
        entity_id: device_tracker.riannemobiel

Ik zou verwachten met bovenstaande code dat de automation niet wordt uitgevoerd als een van beide thuis is maar toch krijg ik altijd een bericht je van de automation als ik niet thuis ben.

[ Voor 5% gewijzigd door Btje op 01-04-2023 20:39 ]

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Btje schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 20:38:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
condition:
    conditions:
        device_id: a
        device_id: b

Ik zou verwachten met bovenstaande code dat de automation niet wordt uitgevoerd als een van beide thuis is maar toch krijg ik altijd een bericht je van de automation als ik niet thuis ben.
Conditions zijn AND by default, dus het is niet nodig om het in een AND condition te gooien.

Verder zal deze automation op deze manier alleen uitgevoerd worden als jullie beide niet thuis zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

NVM.

[ Voor 99% gewijzigd door Xqlus1ve op 01-04-2023 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:29
ik heb 2 xiaomi plant sensors en gebruik de flowercard en plant sensor integratie.
https://github.com/Olen/lovelace-flower-card
nu heb ik alleen nog het plaatje (sinds laatste beta) terwijl de sensors alle getallen bij integraties laten zien, zijn er nog meer mensen die hier last van hebben?

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
remcoXP schreef op zondag 2 april 2023 @ 07:23:
ik heb 2 xiaomi plant sensors en gebruik de flowercard en plant sensor integratie.
https://github.com/Olen/lovelace-flower-card
nu heb ik alleen nog het plaatje (sinds laatste beta) terwijl de sensors alle getallen bij integraties laten zien, zijn er nog meer mensen die hier last van hebben?
Heel veel custom cards gebruiken functies die er in 2023.4 uitgehaald zijn. Dus veel custom cards werken niet meer (volledig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
Dat had ik ook gedacht maar als ik niet thuis ben krijg ik evengoed de melding.
TheFes schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 20:46:
[...]

Conditions zijn AND by default, dus het is niet nodig om het in een AND condition te gooien.

Verder zal deze automation op deze manier alleen uitgevoerd worden als jullie beide niet thuis zijn

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Btje schreef op zondag 2 april 2023 @ 08:21:
Dat had ik ook gedacht maar als ik niet thuis ben krijg ik evengoed de melding.

[...]
Wat is je volledige automation en druk je toevallig op de run actions knop in de UI om dat te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:12

luigi87

Domotica Fanaticus

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RjJ74iVJvCp7G4Xw3ubz2lHxtGU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/geQJ06QSOYkilyHU3z8REzEC.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft iemand deze schuifklep al eens geautomatiseerd met zigbee?
Soms loopt de co2 wat te hoog op en wil ik deze ventilatieklep openen.

Heb zelf al flink lopen zoeken, maar kant en klaar is er niet echt veel.
Mogelijk een switchbit of een fingerbot, maar die hebben enkel bluetooth.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
Nee ik klik nergens op. Ik wil een bericht krijgen als de voordeur open gaat en wij niet thuis zijn.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
alias: Voordeur open maar niemand thuis
trigger:
  - type: opened
    platform: device
    device_id: 357754f0cd77efab047ff4b6c4c56aab
    entity_id: binary_sensor.voordeur_contact
    domain: binary_sensor
condition:
    conditions:
        device_id: 2152fe5cbe79084189613f37bf2ffee3
        device_id: 538826c097c9a0290d263c164ef1da53
action:
  - service: notify.mobile_app_bram_mobiel
    data:
      title: "Home Assistant "
  - delay:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 10
      milliseconds: 0
TheFes schreef op zondag 2 april 2023 @ 08:26:
[...]

Wat is je volledige automation en druk je toevallig op de run actions knop in de UI om dat te testen?

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 03-04-2023 13:41 . Reden: Denk aan de ' yaml' bij code-tags aub ]

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Btje schreef op zondag 2 april 2023 @ 10:27:
Nee ik klik nergens op. Ik wil een bericht krijgen als de voordeur open gaat en wij niet thuis zijn.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
alias: Voordeur open maar niemand thuis
trigger:
  - type: opened
    platform: device
    device_id: 357754f0cd77efab047ff4b6c4c56aab
    entity_id: binary_sensor.voordeur_contact
    domain: binary_sensor
condition:
    conditions:
        device_id: 2152fe5cbe79084189613f37bf2ffee3
        device_id: 538826c097c9a0290d263c164ef1da53
action:
  - service: notify.mobile_app_bram_mobiel
    data:
      title: "Home Assistant "
  - delay:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 10
      milliseconds: 0

[...]
Is dat als je zelf thuis komt, en is je status dan al wel up to date?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
Ik heb het gevonden.

De status van mijn vrouw haar telefoon klopt niet. Eens kijken wat de app daar aan het doen is.
TheFes schreef op zondag 2 april 2023 @ 10:33:
[...]

Is dat als je zelf thuis komt, en is je status dan al wel up to date?

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:34

Seafarer

XXX

luigi87 schreef op zondag 2 april 2023 @ 10:21:
[Afbeelding]

Er is hier ergens een topic om ventilatie roosters te bedienen.
Ik krijg effe geen link boven water. Maar er is hoop. ;)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:47

Tarin

Just plain weird.

Mr. Prikkebeen schreef op zondag 12 maart 2023 @ 10:10:
[...]

@Tarin Ik heb exact hetzelfde probleem met het Nodo RFLINK setje dat ik deze week geleverd heb gekregen (met soldeerservice). Ik heb thuis twee ondersteunde 433MHZ apparaten (KAKU AWST-8800 en Forest Gordijnrails), maar beide worden ze niet herkend. Met RFLink Loader in debug mode zie ik dat er wel degelijk een signaal wordt ontvangen, maar zodra ik debug mode uitschakel, niks meer.

Ik heb eerst een hele tijd in HA zitten rommelen, omdat ik dacht dat daar het probleem zat. Maar direct aan de PC met RFLink Loader zie ik dat er buiten debug mode simpelweg niets geregistreerd wordt. Firmware (r48) meerdere keren probleemloos geflashed. Ik heb heel wat uren zitten speuren deze week, maar heb het voor nu opgegeven. Ik vermoed dat het een software probleem is, de laatste firmware is van 2017.
Ik kreeg gisteren een mailtje van Nodo-Shop dat de RTX-4M5V-ASK Aurel-transciever niet lekker met de RFLink samen werkt. Aurel heeft nu het oude RTX-MID-5V-model weer in productie genomen, en Nodo-Shop levert ze nadat ze die komende week binnen hebben gekregen na. Weet niet hoe ze dat met gesoldeerde sets doen..

Ik ben benieuwd, ik heb ook een RFXTRX in bestelling staan maar die wordt maar niet uitgeleverd. Als de betere module sneller binnen is kan ik de RFXTRX annuleren..

In verband met een aardige verzameling KAKU-spul (afstandsbedieningen, zonwering-aansturing, inbouwdimmers) wil ik graag ook met 433MHz kunnen werken.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:34

Seafarer

XXX

[Afbeelding]

Ventilatieroosters automatisering

automatich openen en sluiten van raam ventilatie roosters.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:14
Iemand die hier iets doet met soundcloud? Ik ben met de laatste dingen bezig voor mijn dashboard. Ik had graag in het media deel daar ook soundcloud opgenomen. Maar ik kan niet echt iets bruikbaars vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-06 15:00

Rouwette

Rouwette.com

ppeterr schreef op zondag 2 april 2023 @ 17:39:
Iemand die hier iets doet met soundcloud? Ik ben met de laatste dingen bezig voor mijn dashboard. Ik had graag in het media deel daar ook soundcloud opgenomen. Maar ik kan niet echt iets bruikbaars vinden.
Je kunt de soundcloud url gebruiken als media_content_id:

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:14
Rouwette schreef op zondag 2 april 2023 @ 18:09:
[...]

Je kunt de soundcloud url gebruiken als media_content_id:
Ja, dat lukte inderaad ook met media_extractor. Maar dat speelt dus 1 losse track af. Volgens mij niks met playlists, of specifiek van je eigen account toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogiZ5500
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-06 21:41
Ik ben sinds kort Home Assistant van een Pi 4b aan het draaien. Het staat op een Sd kaart, maar heb begrepen dat dit op den duur problemen gaat geven..

Nu zat ik te kijken naar een NVME - USB3.0 adapter om hier een nvme drive in te doen. Hierop wil ik Home Assistant installeren en de overige ruimte (zeg 1tb) voor netwerk share / backup te gebruiken.

Iemand hier ervaring mee? Ik denk meerdere partities maken?
Ben niet handig in Linux overigens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:12

luigi87

Domotica Fanaticus

Thanks.
Die eerste link kende ik nog niet, en daar zijn ze een stuk verder gekomen dan bij de eerste link.
Helaas zie ik nig niet direct mijn oplossing, want het zit nogal in het zicht bij mij. En een groot log blok aansturing zit ik niet op te wachten.

Zie wel een gat in de markt voor iemand die iets kant en klaar in gedachten heeft ;)

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-06 23:59
LogiZ5500 schreef op zondag 2 april 2023 @ 19:45:
Ik ben sinds kort Home Assistant van een Pi 4b aan het draaien. Het staat op een Sd kaart, maar heb begrepen dat dit op den duur problemen gaat geven..

Nu zat ik te kijken naar een NVME - USB3.0 adapter om hier een nvme drive in te doen. Hierop wil ik Home Assistant installeren en de overige ruimte (zeg 1tb) voor netwerk share / backup te gebruiken.

Iemand hier ervaring mee? Ik denk meerdere partities maken?
Ben niet handig in Linux overigens ;)
Als je niet handig bent met linux, en ook een fileshare wilt. Misschien beter een NAS kopen, die VMs en/of docker ondersteunt (Synology).
Op zon VM kun je HA OS draaien, en dat blijft toch allemaal net wat lekkerder werken waarschijnlijk O-)

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoske1
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 20-05 17:14
Ik ben al een hele tijd aan het vergelijken om aan energiemonitoring te doen in huis. Openhab, HA i.c.m. Shelly, Homewizard, Cems,... (en een Huawei 2000L omvormer)

Uiteindelijk ben ik al gestart met HA op een Raspi 4B te installeren om de look & feel wat te ervaren. Totnogtoe verloopt de kennismaking prima.

Ik wil nu echter op een 3-fasig net (400V) de grootverbruikers monitoren en eventueel sturen.
- elektrische boiler
- warmtepomp
- jacuzzi

De boiler & jacuzzi zijn momenteel rechtstreeks verbonden met de zekeringkast, mogelijks kan ik daartussen een stopcontact steken?

De bedoeling is om vnl. een inzicht te krijgen in ons verbruik om daarna deze 3 aan te sturen (enkel aan wanneer er zon is/enkel aan in de namiddag).

Ik neig momenteel om 2 Shelly 3-fasige KwH meters (WP en boiler) en 1 Shelly 1-fasige kwH (jacuzzi) en een Shelly plug (keukenboilertje) te installeren. Heeft iemand hier positieve ervaringen mee? Zou er een reden zijn om bvb. wel naar Homewizard te kijken? (NL ipv US-based, iets nauwkeurigere metingen, beide slechte reviews op vlak van klantenondersteuning)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:56

Gotez

42

Sinds kort kan ik HACS niet meer updaten. Ik kan netjes op 'updaten' clicken en dan draait ie zijn update maar na opstarten is er niet veranderd. Weet iemand hoe dit kan? of doe ik iets verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@chaoske1 Shelly is Bulgaars (met ondertussen ook een kantoor in de VS en Duitsland).

Voor ervaringen met Shelly kun je hier terecht: [Shelly] Ervaringen & Discussie
En HomeWizard: HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter

Beide merken werken prima lokaal samen met HA, dus daarvoor maakt het niet echt uit wat je kiest.

De meters van HomeWizard voor in je meterkast (zowel 1 als 3 fase) kunnen niet schakelen, dat is wel iets om rekening mee te houden als je je apparaten wilt aansturen door ze wel/geen voeding te geven. Daarvoor kun je wel de tussenstekker van HW gebruiken, maar voor 3 fase bieden zij niets aan qua schakelen :)

[ Voor 7% gewijzigd door Gizz op 03-04-2023 10:49 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-06 13:32
TheFes schreef op zondag 2 april 2023 @ 08:20:
[...]

Heel veel custom cards gebruiken functies die er in 2023.4 uitgehaald zijn. Dus veel custom cards werken niet meer (volledig)
Dat is goed om te weten. Weet je wat voor/welke functies? Ik heb gekeken of ik dat zelf alvast kon vinden maar ik zie zo niet wat dat precies moet zijn dan.

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoske1
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 20-05 17:14
Gizz schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:48:
@chaoske1 Shelly is Bulgaars (met ondertussen ook een kantoor in de VS en Duitsland).

Voor ervaringen met Shelly kun je hier terecht: [Shelly] Ervaringen & Discussie
En HomeWizard: HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter

Beide merken werken prima lokaal samen met HA, dus daarvoor maakt het niet echt uit wat je kiest.

De meters van HomeWizard voor in je meterkast (zowel 1 als 3 fase) kunnen niet schakelen, dat is wel iets om rekening mee te houden als je je apparaten wilt aansturen door ze wel/geen voeding te geven. Daarvoor kun je wel de tussenstekker van HW gebruiken, maar voor 3 fase bieden zij niets aan qua schakelen :)
Bulgaars? My bad, bedankt om recht te zetten :).

Als de HW niet kunnen schakelen, dan zal ik het toch eens met de Shelly Pro's proberen... Wish me luck ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:54
[Afbeelding]

Heb je geen mechanische venilatie/afzuiging? Dan kun je die automatiseren en dan laat je de roosters open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Slinkos schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:08:
[...]

Dat is goed om te weten. Weet je wat voor/welke functies? Ik heb gekeken of ik dat zelf alvast kon vinden maar ik zie zo niet wat dat precies moet zijn dan.
Het zijn geen functies voor jou als gebruiker, het gaat om functies in de code van de kaart, waarvan app_drawer_layout er eentje is die in veel kaarten gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-06 13:32
TheFes schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:28:
[...]

Het zijn geen functies voor jou als gebruiker, het gaat om functies in de code van de kaart, waarvan app_drawer_layout er eentje is die in veel kaarten gebruikt wordt.
Yes dat bedoelde ik ook. Thanks.

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Loopt hier iemand rond die vertrektijden van het OV in HA heeft opgenomen? Of die mij een zetje in de goede richting kan geven? :)

Wat ik wil is van 2 bushaltes en 2 veerponten van het GVB (Amsterdam) de eerstvolgende twee vertrektijden in HA.

Mijn zoektocht tot dusverre:
  • Zoeken op Home Assistant en GVB levert niet iets kant-en-klaars op dat al bestaat, of ik kijk niet goed.
  • Op community.ha kom ik deze discussie tegen uit 2018 waar ovapi.nl wordt genoemd. Maar de HA-scripts die daar worden gedeeld zijn al jaren niet geupdate.
  • Het GVB zelf lijkt geen API te hebben en biedt de reisinformatie in deze vorm aan (voorbeeldje van een veerpont).
Is de route via OVapi ' the way to go' of is er in de tussentijd al iets moois gemaakt voor OV-vertrektijden in Nederland dat ik op de een of andere manier niet te zien krijg als ik zoek? :) Ook in dit topic (en het vorige deel) lijk ik niemand te vinden met vertrektijden in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-06 15:00

Rouwette

Rouwette.com

Gizz schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:27:
Loopt hier iemand rond die vertrektijden van het OV in HA heeft opgenomen? Of die mij een zetje in de goede richting kan geven? :)

Wat ik wil is van 2 bushaltes en 2 veerponten van het GVB (Amsterdam) de eerstvolgende twee vertrektijden in HA.

• Zoeken op Home Assistant en GVB levert niet iets kant-en-klaars op dat al bestaat, of ik kijk niet goed.
  • Op community.ha kom ik deze discussie tegen uit 2018 waar ovapi.nl wordt genoemd. Maar de HA-scripts die daar worden gedeeld zijn al jaren niet geupdate.
  • Het GVB zelf lijkt geen API te hebben en biedt de reisinformatie in deze vorm aan (voorbeeldje van een veerpont).
Is de route via OVapi ' the way to go' of is er in de tussentijd al iets moois gemaakt voor OV-vertrektijden in Nederland dat ik op de een of andere manier niet te zien krijg als ik zoek? :) Ook in dit topic (en het vorige deel) lijk ik niemand te vinden met vertrektijden in HA.
9292OV een optie?
https://github.com/Juvawa/HomeAssistant9292OvApiSensor

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Gizz schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:27:

Dit is wel een leuke, ik zie op openov.nl deze GitHub link: https://github.com/koch-t/KV78Turbo-OVAPI/wiki

Je kunt bijv. op https://v0.ovapi.nl/stopareacode zien welke codes er allemaal zijn voor haltes

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TheFes schreef op zondag 2 april 2023 @ 08:26:
[...]

Dit klinkt niet goed. Viel me in de release niets ook nog niets op dat daarop wijst dus zou ik dan wel slechte zaak vinden... Heb je wat meer info?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Septillion schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:43:
[...]

Dit klinkt niet goed. Viel me in de release niets ook nog niets op dat daarop wijst dus zou ik dan wel slechte zaak vinden... Heb je wat meer info?
Reageer je nu op de verkeerde post wellicht?
Maar zoals ik al aangaf werkt app-drawer-layout niet meer, dat wordt door veel custom cards gebruikt, waaronder veelgeruikte als browser_mod, card_mod, kiosk_mode, apex-chart etc.
Zie hier een lijst: https://github.com/search...t+querySelector&type=code

Dat is nu vervangen door mwc-drawer en om het leuker te maken hebben ze al weer besloten het tijdens deze beta te hernoemen naar ha-drawer
Custom cards die dat gebruiken, moeten dat nu dus aanpassen.

Mijn bron is het #beta kanaal op Discord, ik heb ook even op Github gekeken, en volgens mij is het gerelateerd aan deze PR https://github.com/home-assistant/frontend/pull/10335

Uiteraard werken alle core cards nog, maar er wordt niet getest met custom cards. Dat komt nu in de beta naar voren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:16
--

[ Voor 98% gewijzigd door CappieL op 03-04-2023 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TheFes schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:25:
[...]

Reageer je nu op de verkeerde post wellicht?
Maar zoals ik al aangaf werkt app-drawer-layout niet meer, dat wordt door veel custom cards gebruikt, waaronder veelgeruikte als browser_mod, card_mod, kiosk_mode, apex-chart etc.
Zie hier een lijst: https://github.com/search...t+querySelector&type=code

Dat is nu vervangen door mwc-drawer en om het leuker te maken hebben ze al weer besloten het tijdens deze beta te hernoemen naar ha-drawer
Custom cards die dat gebruiken, moeten dat nu dus aanpassen.

Mijn bron is het #beta kanaal op Discord, ik heb ook even op Github gekeken, en volgens mij is het gerelateerd aan deze PR https://github.com/home-assistant/frontend/pull/10335

Uiteraard werken alle core cards nog, maar er wordt niet getest met custom cards. Dat komt nu in de beta naar voren.
Nee, duidelijk de juiste gezien het antwoord :) Alleen wat laat :+

Maar dat klinkt als een rommeltje. Snap dat ze geen custom cards testen maar als ze zoiets wijzigen waarvan ze weten dat veel custom cards het gebruiken zou ik daar op zijn minst een "let op" voor verwachten.

Was de wijziging al wel eerder aan ontwikkelaars gemeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruimzicht
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-06 10:56
CappieL schreef op maandag 20 februari 2023 @ 17:37:
[...]
Door middel van customize.yaml kun je afbeeldingen gebruiken i.p.v. iconen.
De afbeeldingen sla je dan op in je "www/local/images"-map
Afbeeldingen staan op de juiste plek.

Ik maak dan zelf een customize.yaml aan (is tot nu toe mijn eerste en enige customization):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
customize:
    sensor.meerlanden_afvalbakken_restafval:
      entity_picture: /local/icons/REST_icon.png
    sensor.meerlanden_afvalbakken_gft:
      entity_picture: /local/icons/GFT_icon.png
    sensor.meerlanden_afvalbakken_pmd:
      entity_picture: /local/icons/PBD_icon.png
    sensor.meerlanden_afvalbakken_takken:
      entity_picture: /local/icons/TAK_icon.png

In welke dir zet ik deze customize.yaml? En begrijp ik goed dat er dan een verwijzing naar moet komen in configuration.yaml?

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 03-04-2023 16:25 . Reden: Denk aan de ' yaml' bij code-tags aub ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Septillion schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:42:
[...]

Nee, duidelijk de juiste gezien het antwoord :) Alleen wat laat :+

Maar dat klinkt als een rommeltje. Snap dat ze geen custom cards testen maar als ze zoiets wijzigen waarvan ze weten dat veel custom cards het gebruiken zou ik daar op zijn minst een "let op" voor verwachten.

Was de wijziging al wel eerder aan ontwikkelaars gemeld?
Dat weet ik verder ook niet, en dan nog, voor sommige kaarten ligt ontwikeling al tijden stil. Bijvoorbeeld voor button-card. Nu is die dan wel weer gefixed, omdat de code owner in dit geval wel PR's accepteert. Ik heb wel het idee dat dit voor de beta nog niet echt geland was bij de custom-card makers.

Misschien is het door de HA developers ook wel onderschat wat voor effect dit zou gaan hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ruimzicht schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:44:
[...]

Afbeeldingen staan op de juiste plek.

Ik maak dan zelf een customize.yaml aan (is tot nu toe mijn eerste en enige customization):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
customize:
    sensor.meerlanden_afvalbakken_restafval:
      entity_picture: /local/icons/REST_icon.png
    sensor.meerlanden_afvalbakken_gft:
      entity_picture: /local/icons/GFT_icon.png
    sensor.meerlanden_afvalbakken_pmd:
      entity_picture: /local/icons/PBD_icon.png
    sensor.meerlanden_afvalbakken_takken:
      entity_picture: /local/icons/TAK_icon.png

In welke dir zet ik deze customize.yaml? En begrijp ik goed dat er dan een verwijzing naar moet komen in configuration.yaml?
Het maakt niet uit in welke folder hij staat, zolang je er maar naar verwijst in je configuration.

Stel dat de file /config/customize/customize.yaml wordt, dan kun je hem zo in configuration.yaml zetten
YAML:
1
2
homeassistant:
  customize: !include customize/customize.yaml

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Oon @Rouwette dank voor jullie reacties!

Na een beetje uitproberen denk ik dat ik voor 9292OV ga. Met de OVapi lukt het mij niet goed om de veerponten erin te krijgen. Deze staan er namelijk dubbel in (voorbeeldje van de NDSM veerponten), omdat op de een of andere manier de aankomst van een veerpont als eindbestemming wordt gezien en het vertrek als een nieuwe reis.

Wat je bijvoorbeeld ziet is:

code:
1
2
3
4
F7
TargetArrivalTime   "2023-04-03T15:17:00"
TargetDepartureTime "2023-04-03T15:17:00"
ExpectedArrivalTime "2023-04-03T15:17:00"

en

code:
1
2
3
4
F7
TargetArrivalTime   "2023-04-03T15:20:00"
TargetDepartureTime "2023-04-03T15:20:00"
ExpectedArrivalTime "2023-04-03T15:20:00"

Terwijl hij alleen om 15:20 uur vertrekt. Je zou dus eerder gecombineerd dit verwachten:

code:
1
2
3
TargetArrivalTime   "2023-04-03T15:17:00"
TargetDepartureTime "2023-04-03T15:20:00"
ExpectedArrivalTime "2023-04-03T15:17:00"

Maar dat geeft hij dus niet :) Het enige onderscheid tussen de goede en foute vertrektijd dat ik zie is Linedirection 1 (fout) vs Linedirection 2 (goed). Maar dat kan ik niet meegeven als filter in de yaml, dan wordt hij boos, dus dat is niet geïmplementeerd in deze custom integration.

Daarom dan maar de 9292OV-route wat verder testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:09
Ronker32 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 10:24:
[...]

Ja, zowel gisteren als zojuist nog een keer. In mijn optiek is het meest vreemde dat er in het popup-scherm van de sensor geen 'statistics' beschikbaar zijn, maar bij doorklikken naar de history wel. Mijn utility meters worden overigens ook niet meer bijgewerkt.

Die worden dus wel bijgewerkt, maar dus alleen in de history en niet in het popup scherm. De data uit het popup-scherm komt ook niet overeen met de data uit de sensor..

[Afbeelding]
Toch nog even hier op terugkomen, dank voor het meedenken @Septillion en @TheFes. Ik heb zojuist de overstap gemaakt naar MariaDB, en sinds een paar minuten wordt nu ook het Energy Dashboard weer gevuld met data. Ik sluit me dan ook aan bij je eerdere opmerking @Septillion, waarschijnlijk een corrupte/falende database. Probleem in ieder geval nu opgelost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:58
Vraagje:
Zowel m'n vrouw als ik, hebben de sensoren van de telefoons gekoppeld zodat HA weet of we thuis zijn of niet.
Nu heb ik een automatisering gemaakt, gekoppeld aan "person".
Person X is not_home, dan moet er iets gebeuren.
Bijvoorbeeld: Als ik al weg ben en vrouwlief gaat ook de deur uit, moet de airco uit.
Echter heb ik ook zone's aangemaakt, ik ben nu op zone "werk" bijvoorbeeld.

Vrouwlief gaat het huis uit, automatisering dat vrouw status "not_home" heeft, wordt actief. Hier zit ook een voorwaarde bij in dat ikzelf ook op "not_home" moet staan want als ik thuis ben, moet de airco niet uitgaan natuurlijk.
Echter, heb ik nu als status "werk" waardoor de voorwaarde niet gepasseerd wordt. De airco blijft dus aan.
Nu kan ik elke zone verwerken in de automatisering maar dat lijkt me niet handig.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
      - condition: trigger
        id: vrouw-away
      - condition: or
        conditions:
        - condition: state
          entity_id: person.oraetlabora
          state: not_home
          state: Werk

Dit werkt, echter wil ik niet voor elke zone zo'n regel maken. Ik wil gewoon dat als we beiden van huis zijn, de airco uit gaat.
Nu weet ik dat ik via Yaml een group kan aanmaken en hier de sensoren van de telefoon in kan zetten, alleen wil ik dit via de GUI oplossen.

Hoe is dit makkelijker in te stellen?

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ora et Labora schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:37:
Vraagje:
Zowel m'n vrouw als ik, hebben de sensoren van de telefoons gekoppeld zodat HA weet of we thuis zijn of niet.
Nu heb ik een automatisering gemaakt, gekoppeld aan "person".
Person X is not_home, dan moet er iets gebeuren.
Bijvoorbeeld: Als ik al weg ben en vrouwlief gaat ook de deur uit, moet de airco uit.
Echter heb ik ook zone's aangemaakt, ik ben nu op zone "werk" bijvoorbeeld.

Vrouwlief gaat het huis uit, automatisering dat vrouw status "not_home" heeft, wordt actief. Hier zit ook een voorwaarde bij in dat ikzelf ook op "not_home" moet staan want als ik thuis ben, moet de airco niet uitgaan natuurlijk.
Echter, heb ik nu als status "werk" waardoor de voorwaarde niet gepasseerd wordt. De airco blijft dus aan.
Nu kan ik elke zone verwerken in de automatisering maar dat lijkt me niet handig.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
      - condition: or
        conditions:
          state: not_home
          state: Werk

Dit werkt, echter wil ik niet voor elke zone zo'n regel maken. Ik wil gewoon dat als we beiden van huis zijn, de airco uit gaat.
Nu weet ik dat ik via Yaml een group kan aanmaken en hier de sensoren van de telefoon in kan zetten, alleen wil ik dit via de GUI oplossen.

Hoe is dit makkelijker in te stellen?
Met een not condition:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
      - condition: not
        conditions:
          state: home

Of, wat nog makkelijker is, kijken naar de state van zone.home. Die geeft namelijk aan hoeveel person entities in die zone zijn. Je kunt dus in een state condition checken of de state "0" is

[ Voor 5% gewijzigd door TheFes op 03-04-2023 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:58
TheFes schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:40:
[...]

Met een not condition:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
        conditions:

Of, wat nog makkelijker is, kijken naar de state van zone.home. Die geeft namelijk aan hoeveel person entities in die zone zijn. Je kunt dus in een state condition checken of de state "0" is
Thanks, dat is het!

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Ora et Labora De term "not_home" is inderdaad beetje irritant gekozen. Betere term was "not_in_zone" geweest naar mijn idee. Dan was het naar mijn idee ook logischer / duidelijker geweest dat je voor niet thuis gewoon een not-conditie moet pakken van de state "home". Ook is dit dan door te trekken naar elke andere zone.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:52

CAP-Team

XBL: CAPTeam

TheFes schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:40:
[...]

Met een not condition:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
        conditions:

Of maak een person group aan. Ben jij en je vrouw afwezig dan is deze groep ook afwezig, is één van jullie thuis dan is de groep ook thuis.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:56
Vandaag de incomfort (voor intergas Gateway) toegevoegd aan mijn configuratio.yaml.
Gebeurd echter helemaal niks, en in de logs ook niks te zien. Iemand ervaring met deze integration?

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CAP-Team schreef op maandag 3 april 2023 @ 16:44:
[...]

Of maak een person group aan. Ben jij en je vrouw afwezig dan is deze groep ook afwezig, is één van jullie thuis dan is de groep ook thuis.
Dat was inderdaad de standaard methode voordat zones een nuttige state kregen. Tegenwoordig zou ik gewoon de state van de zone gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-06 22:07
Kan iemand mij op weg helpen met het via HA laden van een fietsaccu? Ik heb een Shelly plug S, misschien kan ik daar iets mee?
Ik zou eigenlijk willen dat het laden na dat de accu voor 80 procent vol is stopt.
Heb al gegoogeld en op Reddit gekeken, niet veel wijzer geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:29

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

krizzziz schreef op maandag 3 april 2023 @ 17:25:
Vandaag de incomfort (voor intergas Gateway) toegevoegd aan mijn configuratio.yaml.
Gebeurd echter helemaal niks, en in de logs ook niks te zien. Iemand ervaring met deze integration?
Ik moest ook zoeken om de toevoeging. Je krijgt een aantal entries erbij die je terug kunt vinden bij de entiteiten. Zoek naar "boiler".

Zelf heb ik het uiteindelijk via yaml gedaan (toegevoegd aan sensors.yaml) omdat ik ook graag wilde weten wanneer de brander, pomp en tapwater aanstond. Dan kun je dus de integratie verwijderen. Let op: Bij mij is het IP adres van de gateway 192.169.0.16. Die moet je dus even aanpassen naar het IP adres van je eigen gateway. Daarnaast moet je nog even de intergas_user (admin) aanmaken in secrets.yaml en de intergas_pass (wachtwoord staat achterop de gateway).
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
- platform: rest
  resource: http://192.168.0.16/protect/data.json
  username: !secret intergas_user
  password: !secret intergas_pass
  name: Intergas
  value_template: "OK"
  scan_interval: 15
  unique_id: sensor.intergas
  json_attributes:
    - nodenr
    - ch_temp_lsb
    - ch_temp_msb
    - tap_temp_lsb
    - tap_temp_msb
    - ch_pressure_lsb
    - ch_pressure_msb
    - room_temp_1_lsb
    - room_temp_1_msb
    - room_temp_set_1_lsb
    - room_temp_set_1_msb
    - room_temp_2_lsb
    - room_temp_2_msb
    - room_temp_set_2_lsb
    - room_temp_set_2_msb
    - displ_code
    - IO
    - serial_year
    - serial_month
    - serial_line
    - serial_sn1
    - serial_sn2
    - serial_sn3
    - room_set_ovr_1_msb
    - room_set_ovr_1_lsb
    - room_set_ovr_2_msb
    - room_set_ovr_2_lsb
    - rf_message_rssi
    - rfstatus_cntr

- platform: template
  sensors:
    intergas_tapwatertemp:
      value_template: "{{(state_attr('sensor.intergas','tap_temp_lsb')+state_attr('sensor.intergas','tap_temp_msb')*256)/100}}"
      device_class: temperature
      unit_of_measurement: "°C"
      unique_id: intergas_tapwatertemp
    intergas_cvwatertemp:
      value_template: "{{(state_attr('sensor.intergas','ch_temp_lsb')+state_attr('sensor.intergas','ch_temp_msb')*256)/100}}"
      device_class: temperature
      unit_of_measurement: "°C"
      unique_id: intergas_cvwatertemp
    intergas_waterdruk:
      value_template: "{{(state_attr('sensor.intergas','ch_pressure_lsb')+state_attr('sensor.intergas','ch_pressure_msb')*256)/100}}"
      device_class: pressure
      unit_of_measurement: "bar"
      unique_id: intergas_waterdruk
    intergas_cvstatus:
      value_template: "{{state_attr('sensor.intergas','IO')}}"
      unique_id: intergas_cvstatus
    intergas_lockout:
      value_template: "{{'on' if (state_attr('sensor.intergas','IO')|bitwise_and(1)) else 'off'}}"
      unique_id: intergas_lockout
    intergas_pompen:
      value_template: "{{'on' if (state_attr('sensor.intergas','IO')|bitwise_and(2)) else 'off'}}"
      unique_id: intergas_pompen
    intergas_tappen:
      value_template: "{{'on' if (state_attr('sensor.intergas','IO')|bitwise_and(4)) else 'off'}}"
      unique_id: intergas_tappen
    intergas_brander:
      value_template: "{{'on' if (state_attr('sensor.intergas','IO')|bitwise_and(8)) else 'off'}}"
      unique_id: intergas_brander

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:52

CAP-Team

XBL: CAPTeam

TheFes schreef op maandag 3 april 2023 @ 17:27:
[...]

Dat was inderdaad de standaard methode voordat zones een nuttige state kregen. Tegenwoordig zou ik gewoon de state van de zone gebruiken
Met een group kun je ook filteren op wie er thuis moet zijn.
Bij mij tellen ik en mijn vrouw mee en mijn oudste zoon, maar mijn jongste zoon nog niet.

En gasten telt hij ook niet mee.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:30
krizzziz schreef op maandag 3 april 2023 @ 17:25:
Ik heb een oude gateway, zo in mijn configuration staan. Regel 57/58. (Uiteraard even jouw ip gebruiken)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yhzj-PeJ-_YJ3HQSQNo0LPNGdyg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xWUXoKjiuTOoXxe7v3HsOmPK.jpg?f=fotoalbum_large

Dan reboot en bij entiteiten zie je dan dit als het goed gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ELLvD5ZYFAdDsjBjq5CoPFn_0Yk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zqukwls4HvSZrTNluPyIEi8W.jpg?f=fotoalbum_large

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
type: entities
entities:
  - entity: water_heater.incomfort
  - entity: sensor.incomfort_cv_pressure
  - entity: sensor.incomfort_cv_temp
  - entity: binary_sensor.incomfort_failed
  - entity: sensor.incomfort_tap_temp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LakRlJ0oJessSB6WKd0_j2zgkmQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x9Tv8RN2Fi0y9xXAderFVnD6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-0ZsfUUrwOQO0zaXWAISSD3WSpg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jOgnx6M5hmlPqIWQTQFmVQkN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
  • Laatst online: 16-06 15:21

Eraser127

Nijkerk

jannus66 schreef op maandag 3 april 2023 @ 17:33:
Kan iemand mij op weg helpen met het via HA laden van een fietsaccu? Ik heb een Shelly plug S, misschien kan ik daar iets mee?
Ik zou eigenlijk willen dat het laden na dat de accu voor 80 procent vol is stopt.
Heb al gegoogeld en op Reddit gekeken, niet veel wijzer geworden.
Dat wordt denk lastig, want hoe ga je bepalen wanneer de accu 80% vol is? De Plug S meet alleen verbruik, dus dan zou je eerst communicatie van de accu/acculader richting HA moeten hebben die vertelt hoe vol de accu is. Dan kan je daar regels aan hangen wanneer de Plug S moet uitschakelen.

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-06 22:07
Eraser127 schreef op maandag 3 april 2023 @ 19:04:
[...]

Dat wordt denk lastig, want hoe ga je bepalen wanneer de accu 80% vol is? De Plug S meet alleen verbruik, dus dan zou je eerst communicatie van de accu/acculader richting HA moeten hebben die vertelt hoe vol de accu is. Dan kan je daar regels aan hangen wanneer de Plug S moet uitschakelen.
Daar liep ik zelf ook op vast. Ik denk dat het dan ophoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@krizzziz Wat heb je exact toegevoegd / hoe ziet je configuration.yaml er nu uit?

[edit]Beetje spuit 11, had volgende page gemist |:(

[ Voor 25% gewijzigd door Septillion op 03-04-2023 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Niet online
jannus66 schreef op maandag 3 april 2023 @ 19:10:
[...]

Op zich kun je wel inschatten hoeveel de accu is opgeladen aan de hand van de meting van de spanning het vermogen. Of dit erg gevoelig is voor bijv. temperatuurschommelingen heb ik niet uitgezocht.

Zie https://gathering.tweaker...message/69926192#69926192 en de discussie. Ik heb er uiteindelijk niets mee gedaan :-) Mijn huidige plug is een ESPHome plug die na een dubbelklik automatisch afschakelt na 4 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Meer mensen hun Eufy apparaten verbonden aan HA?

Ik heb de volgende methode gebruikt, alles werkt behalve de camera beeld van mijn video deurbell.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eS3Z2OzPc71yzpPAJ6O-xEclqm0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q44vmcSuLvFzJQRIDGHJO0FU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
Xqlus1ve schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:53:
Meer mensen hun Eufy apparaten verbonden aan HA?

Ik heb de volgende methode gebruikt, alles werkt behalve de camera beeld van mijn video deurbell.

[Afbeelding]
Ik heb mijn Dual Doorbell met veel bloed, zweet en tranen in HA weten te integreren.
Camerabeeld was inderdaad een gedoe met webRTC Camera erbij.
Vaak werkt Ctrl + F5 als je beeld niet wil laden.

[ Voor 3% gewijzigd door CappieL op 03-04-2023 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

CappieL schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:03:
[...]

Ik heb mijn Dual Doorbell met veel bloed, zweet en tranen in HA weten te integreren.
Camerabeeld was inderdaad een gedoe met webRTC Camera erbij.
Vaak werkt Ctrl + F5 als je beeld niet wil laden.
Vooral het inloggen was een getrut met het 2FA. Ik heb zowel RTSPtoWebRTC gebruikt als simple RTSP server, beide geven hetzelfde resultaat helaas. F5 geeft geen sjoege.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
Xqlus1ve schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:21:
[...]

Vooral het inloggen was een getrut met het 2FA. Ik heb zowel RTSPtoWebRTC gebruikt als simple RTSP server, beide geven hetzelfde resultaat helaas. F5 geeft geen sjoege.
Krijg je helemaal geen beeld? Ook niet als je de stream handmatig start?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Eraser127 schreef op maandag 3 april 2023 @ 19:04:
[...]

@jannus66
Het is juist erg simpel. Ik doe het al jaren. Met een sonoff POW in mijn geval.
Het verbruik neemt toe als de accu voller raakt. Dus 1 keer goed de laadcurve bestuderen en dan weet je precies bij hoeveel Watt je hem moet laten stoppen met laden.

Deze methode wordt veel gebruikt.

de Peer in "Het grote elektrische fietsen topic deel 3"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cyW2cz7E4zeQrM6TUHOfizDaxd4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GyGWMmTww9phzXt38FAEQ5pS.jpg?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door de Peer op 03-04-2023 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAX23E
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-05 21:00
Iemand die mij kan helpen? Ben nu al een tijd bezig om homeassistant werkend te krijgen zonder succes. Ik heb dit geprobeerd via virtualbox zonder succes (virualbox geeft problemen na installeren terwijl dit anderhalf jaar gelden wel werkte). Ik heb geprobeerd het direct te installeren op een NUC via de ubuntu, maar ik krijg het niet geïnstalleerd.

Nu heb ik via windows (twee schijven aanwezig) de andere ssd voorzien van home assistant via balenaetcher. Alles lijkt goed, alleen krijg ik de melding: cannot connect to the docker daemon at unix ///var/run/docker.sock. is the docker daemon running

Weet iemand wat ik verkeerd doe, of hoe ik op de juiste manier het direct op de SSD kan installeren? Ik heb de internet bekabeld aangesloten en de volgende NUC heb ik: uitvoering: Intel NUC Kit D54250WYK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

CappieL schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:25:
[...]

Krijg je helemaal geen beeld? Ook niet als je de stream handmatig start?
Zojuist geprobeerd, het krijg dan een videovenster maar zodra ik op play druk blijft het beeld zwart.

Ik zie wel de video queue size omhoog lopen, geen idee wat dat precies inhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
Xqlus1ve schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:59:
[...]

Zojuist geprobeerd, het krijg dan een videovenster maar zodra ik op play druk blijft het beeld zwart.

Ik zie wel de video queue size omhoog lopen, geen idee wat dat precies inhoud.
In de Configure van de Eufy Security-integratie kun je de Video Analyze Duration aanpassen (1-5 sec).
Door hier wat mee te spelen, lukte het mij op een gegeven moment om beeld te krijgen.

Toen ik zelf de integratie had geïnstalleerd, heb ik hem diverse keren verwijderd en weer opnieuw ingesteld. Dus weet eigenlijk niet meer hoe ik het werkend heb gekregen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik gebruik onderstaande code voor de containers. Dit werkt prima, maar hij vindt dat bij 2 containers (die deze week aan de beurt zijn) dat ze "Niet beschikbaar" zijn. Plastic, die de zelfde code gebruikt, werkt prima. Iemand enig idee?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
  sensors:
    papier_dagen_tot_afhaal:
      attribute_templates:
        numeric_days: "{{ state_attr('sensor.afvalinfo_papier', 'days_until_collection_date') }}"
      value_template: >
        {%- set sensor  = 'sensor.afvalinfo_papier' %}
        {%- set collection_date = as_local(as_datetime(state_attr(sensor, 'year_month_day_date'))).date() %}
        {%- set days = ['maandag', 'dinsdag', 'woensdag', 'donderdag', 'vrijdag', 'zaterdag', 'zondag' ] %}
        {%- set days_until = state_attr(sensor, 'days_until_collection_date') %}
        {% set ws = (days_until / 7) | int %}
        {% set w = 'een' if ws < 1 else ws %}
        {% set wk = 'week' if w < 2 else 'weken' %}
        {%- if days_until <= 1 %}
          {{ ['Vandaag', 'Morgen'][days_until] }}
        {%- elif days_until < 7 - now().isoweekday() %}
          {{ days[collection_date.weekday()] | title }}
        {%- elif days_until < 14 - now().isoweekday() %}
          {{ 'Volgende week ' ~ days[collection_date.weekday()] }}
        {%- else %}
          {{ days[collection_date.weekday()] | title }} over {%- if w == 1 %} {{'een'}}{% else %} {{ w }}{%- endif %} {{ wk }}
        {%- endif %}
      friendly_name: Dagen tot papier
    restafval_dagen_tot_afhaal:
      attribute_templates:
        numeric_days: "{{ state_attr('sensor.afvalinfo_restafval', 'days_until_collection_date') }}"
        {%- set sensor  = 'sensor.afvalinfo_restafval' %}
        {%- set collection_date = as_local(as_datetime(state_attr(sensor, 'year_month_day_date'))).date() %}
        {%- set days = ['maandag', 'dinsdag', 'woensdag', 'donderdag', 'vrijdag', 'zaterdag', 'zondag' ] %}
        {%- elif days_until < 7 - now().isoweekday()  %}
        {%- elif days_until < 14 - now().isoweekday()  %}
        {%- else %}
          {{ days[collection_date.weekday()] | title }} over {%- if w == 1 %} {{'een'}}{% else %} {{ w }}{%- endif %} {{ wk }}
        {%- endif %}
      friendly_name: Dagen tot restafval
    gft_dagen_tot_afhaal:
      attribute_templates:
        numeric_days: "{{ state_attr('sensor.afvalinfo_gft', 'days_until_collection_date') }}"
        {%- set sensor  = 'sensor.afvalinfo_gft' %}
        {%- else %}
        {%- endif %}
      friendly_name: Dagen tot GFT
    pbd_dagen_tot_afhaal:
      attribute_templates:
        numeric_days: "{{ state_attr('sensor.afvalinfo_pbd', 'days_until_collection_date') }}"
        {%- set sensor  = 'sensor.afvalinfo_pbd' %}
        {% set w = (days_until / 7) | int  %}
        {%- else %}
        {%- endif %}
      friendly_name: Dagen tot plastic

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o3BZIbADKDjTM_truUVEkHHIGR4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gJqaOD47vUIgJmwDnoltj3Gm.png?f=fotoalbum_large

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:40
Toppe schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 08:39:
Ik gebruik onderstaande code voor de containers. Dit werkt prima, maar hij vindt dat bij 2 containers (die deze week aan de beurt zijn) dat ze "Niet beschikbaar" zijn. Plastic, die de zelfde code gebruikt, werkt prima. Iemand enig idee?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
  sensors:
    papier_dagen_tot_afhaal:
      attribute_templates:
        numeric_days: "{{ state_attr('sensor.afvalinfo_papier', 'days_until_collection_date') }}"
        {%- else %}
        {%- endif %}
      attribute_templates:
        numeric_days: "{{ state_attr('sensor.afvalinfo_restafval', 'days_until_collection_date') }}"
        {%- else %}
        {%- endif %}
    gft_dagen_tot_afhaal:
      attribute_templates:
        numeric_days: "{{ state_attr('sensor.afvalinfo_gft', 'days_until_collection_date') }}"
        {%- else %}
        {%- endif %}
    pbd_dagen_tot_afhaal:
      attribute_templates:
        numeric_days: "{{ state_attr('sensor.afvalinfo_pbd', 'days_until_collection_date') }}"
        {%- else %}
        {%- endif %}

[Afbeelding]
Jij gaat heel vrolijk worden met de volgende release met de macro's

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toppe schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 08:39:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
  sensors:
    papier_dagen_tot_afhaal:
      attribute_templates:
        {%- else %}
        {%- endif %}
      attribute_templates:
        {%- else %}
        {%- endif %}
    gft_dagen_tot_afhaal:
      attribute_templates:
        {%- else %}
        {%- endif %}
    pbd_dagen_tot_afhaal:
      attribute_templates:
        {%- else %}
        {%- endif %}

[Afbeelding]
Test de niet werkende templates eens in developer tools > templates

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TheFes schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:54:
[...]

Test de niet werkende templates eens in developer tools > templates
YAML:
1
moet blijkbaar
YAML:
1
{% set w = 'een' if ws < 0 else ws %}
zijn

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruimzicht
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-06 10:56
jannus66 schreef op maandag 3 april 2023 @ 19:10:
[...]
Hier nog een recent voorbeeld met uitleg in het eerder genoemde topic: @Gizz in "Het grote elektrische fietsen topic deel 3" én de gebruikte YAML code.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@jannus66 het is inderdaad niet zo moeilijk. De kans dat de lader de li-ion cellen van 0 tot 100% op dezelfde snelheid laadt lijkt me uitgesloten, dan is je accu sowieso binnen de kortste keren kapot (of het gaat het gehele laadproces héél traag). Net als bij andere li-ion toepassingen, zoals bij mobiele telefoons, zie je dat het laden op een gegeven moment trager gaat :)

Mijn curve uit het andere topic:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a52rSg5OZk0_rqk_uTmcmdqGQX0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aWUKChyZJD98R2ZNDFAZrycO.png?f=user_large

Wel interessant dat @de Peer het omgekeerde signaleert en bij hem het laden steeds sneller gaat als de accu vol raakt. Dat is, voor zover ik weet, erg ongewoon.

Zie ook:

Why does my charging speed slow down?
Why does the last 20% of a battery take longer to charge than the rest?

[ Voor 60% gewijzigd door Gizz op 04-04-2023 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Gizz schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:28:
@jannus66 het is inderdaad niet zo moeilijk. De kans dat de lader de li-ion cellen van 0 tot 100% op dezelfde snelheid laadt lijkt me uitgesloten, dan is je accu sowieso binnen de kortste keren kapot (of het gaat het gehele laadproces héél traag). Net als bij andere li-ion toepassingen, zoals bij mobiele telefoons, zie je dat het laden op een gegeven moment trager gaat :)

Mijn curve uit het andere topic:

[Afbeelding]

Wel interessant dat @de Peer het omgekeerde signaleert en bij hem het laden steeds sneller gaat als de accu vol raakt. Dat is, voor zover ik weet, erg ongewoon.

Zie ook:

Why does my charging speed slow down?
Why does the last 20% of a battery take longer to charge than the rest?
Bij mij gaat hij uiteindelijk ook steeds langzamer laden. De curve die ik hierboven liet zien is van 30% naar 80%.
Het zal per lader een beetje verschillen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@de Peer ah dat verklaart je grafiek :) Dan heb jij een iets andere tactiek dan ik, want ik schakel uit nadat de daling (net) ingezet is. En jij schakelt uit als je de top (of daar net voor) qua vermogen behaald lijkt te hebben.

Voor beide aanpakken valt iets te zeggen. Bij mijn lader gaat het vermogen wel omhoog tot ongeveer 85%, maar dit is zo subtiel dat ik liever de duidelijke knik naar beneden pak.

[ Voor 19% gewijzigd door Gizz op 04-04-2023 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fXxqsdJw26Fq67AAoXPERzh-Kac=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4X2OnXMSIY1uhnST9jR8Ogxw.png?f=fotoalbum_large

Dit is bij mij een volledige laadcyclus, standaard lader voor een Bosch Powertube 500Wh accu.
Pagina: 1 ... 46 ... 318 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.