Toon posts:

Ventilatieroosters automatisering

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Beste Mede Tweakers,

Wij wonen in een nieuwbouwhuis (nu 2 jaar) met mechanische ventilatie en Buva flitstream ventilatie roosters. Achter ons huis is nu ook een huis gebouwd. Aardige mensen, alleen hebben ze een schoorsteen geplaatst met een kachel. De windrichting komt meestal van die kant, dus de rook gaat bij ons naar binnen waaien via de luchtroosters. (We hebben nu al regelmatig rook lucht in huis door andere kachels uit de buurt). Houtrook is zeer ongezond en mijn vriendin is erg gevoelig voor vieze luchtjes, dus we hebben een probleem en dit geeft zeer veel stres bij mijn vriendin. De gemeente kan er niets aan doen, de schoorstenen voldoen aan de eisen en op voldoende afstand. (lees meer dan 10 meter).

We hebben al kunnen afspreken dat de bewoners ons een berichtje sturen voordat ze de kachel aan doen zodat wij de luchtroosters dicht kunnen doen aan die zijde van het huis. Maar ook dit zorgt voor stres bij vrouwlief.

Het mooiste zou dus zijn als we het kunnen automatiseren. De buren sturen een berichtje in de whatsapp-groep: "aan" En de luchtroosters gaan automatisch dicht.

Ik beschik reeds over een raspberry pi met Domotics, en een aantal NodeMCU's (ESP8266).
Het mooiste zou een klein motortje zijn met een nodumcu welke op een accu lading werkt. Ik heb namelijk geen stroom punten bij de luchtroosters.

De luchtroosters beschikken over een oog waar normaliter een bedieningsstang aan zit, hier zou mooi een motortje op kunnen:

Hebben jullie een idee welke hardware ik het beste zou kunnen kopen?

Hardware:

WeMos D1 mini
Of een Wemos D1 incl accu: https://nl.aliexpress.com...1602_1,searchweb201603_52
ESP8266 met accu: https://nl.aliexpress.com...1602_1,searchweb201603_52

[Voor 17% gewijzigd door jhead22 op 09-11-2019 13:17]

Alle reacties

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-02 00:41
enig idee hoeveel kracht er voor nodig is om de hendel 'over te halen'? Dat kan je simpel zelf meten met bv. een bagageweger (https://www.action.com/nl-nl/p/spilbergen-bagageweegschaal/)

en een esp op een batterij gaat prima maar die dingen verbruiken ook nauwelijks stroom (0,5 W). Het verbruik van een motortje is eerder 10 of 100 keer zo groot, maar dat verbruik is natuurlijk maar een paar seconde

[Voor 37% gewijzigd door Rrob op 09-11-2019 13:22]

-specs-

• jhead22
  • Niet online
Goede tip!
Ruwe metingen Openen 0,3KG, sluiten 0,7KG
Wellicht dat een servo motortje al voldoende is.

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-02 00:41
worm gear motor, steppen motor, lineaire actuator

-specs-

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02 09:13

JdM

Gas?Gas!

Servo motor uit de hobby RC zou wel moeten voldoen. Ik verwacht dat je er wel een kunt vinden voor een acceptabel bedrag, die zijn in verschillende sterktes te verkrijgen. Bijvoorbeeld een 82Ncm kost na een paar minuten zoeken op internet 35 euro.
Als je dat combineert met een 433MHZ schakelrelais en via je domoticz toegang biedt, kun je die mensen zelfs een eigen inlog op je domoticz geven waarin alleen die schakelaar aanwezig is.
Je kunt zelfs een zelfbouw fijnstofmeter bouwen en die via domoticz automatisch laten schakelen https://luftdaten.info/nl/sensor-bouwen/
Leuk winterproject <+:)

[Voor 11% gewijzigd door JdM op 09-11-2019 14:07]

N54 powered

• jhead22
  • Niet online
De fijnstof meter stond al in bestelling. :)

Ik ga maar eens aan de hang met een paar servo's. Die kosten bij Ali ook geen drol en aangezien ze niet in een RC auto of vliegtuig komen maakt de betrouwbaarheid niet zo veel uit.

Moeilijkste is denk ik nog om een beetje nette behuizing / stangetje te vinden / tekenen en printen.

• jhead22
  • Niet online
Een ESP8266 verbruikt nog behoorlijk wat stroom. Je kan hem in Deep sleep modus zetten en 1x per minuut wakker laten maken om sensor data te versturen. Werkt dit ook met opdrachten die je naar de ESP8266 stuurt? Ontvangt hij deze als ik hem 1x per minuut wakker laat maken? (ik denk dat ik met MQTT moet gaan werken?)

433mhz verbruikt volgens mij minder. Maar welk product zou ik dan moeten kiezen?

Met MQTT krijg je een bevestiging dat er geschakeld is. Dat is volgens mij niet het geval bij 433mhz. Klopt dat?

[Voor 12% gewijzigd door jhead22 op 09-11-2019 15:51]

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-02 13:13
Leuk project. Heb ik ook wel eens aan gedacht. Je wil hem denk ik gericht geregelen? Dus half open 70% open et cetera?

Anders kan je gewoon zo´n servo motor voor de centrale deurvergrendeling van een auto gebruiken. Die zijn zeer krachtig (kunnen tot 4KG!) en krijgen hem vast wel open en dicht! Nu heb je versies met 2 aders waarbij je steeds de polariteit wisselt voor open en dicht doen. Maar je hebt ook 4 polige waarbij je de positie kan uitlezen dacht ik. Misschien kan je daar ook tussen posities mee uitlezen en zetten? Ze kosten nog geen euro vaak...

[Voor 5% gewijzigd door Henkie-Jan op 09-11-2019 15:55]

Anoniem: 477788

Even een balletje een andere richting op.

In mijn DUCO ventilatieroosters kun je ook een soort filter installeren, zoiets als dit. Misschien bestaat zoiets ook voor jouw roosters, of het helpt geen idee, maar wie weet een oplossing/vermindering van jullie problemen.

Er vanuit gaan dat je buren elke keer een bericht sturen, lijkt mij niet super fail-safe voor het aansturen van je ventilatie roosters. Al is het natuurlijk wel een leuk project om te doen.

• jhead22
  • Niet online
Anoniem: 477788 schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 16:10:
Even een balletje een andere richting op.

In mijn DUCO ventilatieroosters kun je ook een soort filter installeren, zoiets als dit. Misschien bestaat zoiets ook voor jouw roosters, of het helpt geen idee, maar wie weet een oplossing/vermindering van jullie problemen.

Er vanuit gaan dat je buren elke keer een bericht sturen, lijkt mij niet super fail-safe voor het aansturen van je ventilatie roosters. Al is het natuurlijk wel een leuk project om te doen.
Tjah... ik heb ook zitten kijken naar filters. Ze houden stof en eventueel fijnstof tegen. Maar houdt het ook geur tegen?

De ESP8266 is nog een twijfel gevalletje. Ze verbruiken redelijk wat stroom...

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

@jhead22 Al overwogen om die roosters aan de stookkant helemaal weg te halen? Lijkt me minder werk en bovendien nog doeltreffender.

A'dam ZonPHP PVOutput

• JdM

JdM

Gas?Gas!

jhead22 schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 15:50:
[...]

Met MQTT krijg je een bevestiging dat er geschakeld is. Dat is volgens mij niet het geval bij 433mhz. Klopt dat?
433MHZ is inderdaad niet ingericht om melding te geven of de schakeling is gelukt, dat is echter op te lossen met een paar magneetcontacten die je ook voor inbraak kunt gebruiken. Twee van zulke contacten boven elkaar en je kunt zonder problemen uit laten lezen door Domoticz welk contact "aan" staat.

Ik heb zelf nog het project open staan om dat ook op mijn garagedeur te installeren, omdat ik nu niet kan zien van afstand of hij open of dicht staat, maar ik kan hem van afstand wel schakelen.

N54 powered

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Geen optie om een Qualityflow op te hangen?

• jhead22
  • Niet online
JdM schreef op zondag 10 november 2019 @ 12:46:
[...]

433MHZ is inderdaad niet ingericht om melding te geven of de schakeling is gelukt, dat is echter op te lossen met een paar magneetcontacten die je ook voor inbraak kunt gebruiken. Twee van zulke contacten boven elkaar en je kunt zonder problemen uit laten lezen door Domoticz welk contact "aan" staat.

Ik heb zelf nog het project open staan om dat ook op mijn garagedeur te installeren, omdat ik nu niet kan zien van afstand of hij open of dicht staat, maar ik kan hem van afstand wel schakelen.
Van welke 433mhz modules maak jij gebruik?
Itho flow is leuk. Maar dan moeten er allemaal lucht kanalen aangelegd worden.
Roosters weg halen is geen optie. Het huis moet geventileerd worden.

• JdM

JdM

Gas?Gas!

jhead22 schreef op zondag 10 november 2019 @ 14:46:
[...]

Van welke 433mhz modules maak jij gebruik?
Itho flow is leuk. Maar dan moeten er allemaal lucht kanalen aangelegd worden.
Roosters weg halen is geen optie. Het huis moet geventileerd worden.
Kaku, Flamingo, Forest (gordijnrail) net wat aanbiedt wat ik wil gebruiken. Bij aanschaf zoek ik altijd zoveel mogelijk naar compatible hardware met domoticz, scheelt me een hoop uitzoekwerk.

N54 powered

Anoniem: 477788

jhead22 schreef op zondag 10 november 2019 @ 12:20:
[...]

Tjah... ik heb ook zitten kijken naar filters. Ze houden stof en eventueel fijnstof tegen. Maar houdt het ook geur tegen?

De ESP8266 is nog een twijfel gevalletje. Ze verbruiken redelijk wat stroom...
Geen idee of het geur tegenhoudt, maar het vertraagd wel de luchtstroom en misschien (maar dat zul je moeten testen) is het voldoende om de geur dermate te verminderen dat vrouwlief er mee kan leven.
Misschien bestaan er ook wel filters die wel geur kunnen tegenhouden, al vraag ik het me af, is moeilijk tegenhouden denk ik.

Mij lijkt het gebruik van filters het overwegen waard omdat ze 'altijd' werken. Hopen dat je buren een berichtje sturen dat ze de kachel aan doen lijkt mij niet echt fail-safe. Ik neem aan dat je meer buren hebt met een kachel, die geen berichtjes sturen. In mijn buurt heb ik zo'n 5/6 kachel schoorstenen, kan mij niet herinneren dat ik het ooit geroken heb binnen. Buiten zeker, maar binnen niet. Ik heb er zelf ook één, dus kan zo maar zijn dat het mij niet zo zeer opvalt.

Zelf heb ik meer geur hinder van buren die gaan roken op de oprit omdat het binnen niet meer mag. Of in de zomer de geur van kattenstront van andermans katten in de tuin.Gevolg van het dicht op elkaar wonen, iedereen leeft anders. Anders is er vast ergens een hutje op de hei, maar ook daar zul je wel iets treffen wat je niet wenst.

Ik zou denk ik in jouw schoenen, de filters proberen. Werkt het, helemaal mooi, werkt het niet blokkeer je meer pollen en fijnstof en dan kijken naar een andere oplossing. Misschien is het hout van je buren wel niet schoon/droog genoeg en stoken ze met te weinig wind. Het RIVM heeft sinds kort een stookalert, kun jij/je buren mail krijgen wanneer het afgeraden wordt om te gaan stoken.

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 27-01 22:19
in principe zou je een filter met actieve kool kunnen proberen, alleen die zul je waarschijnlijk niet passend voor je situatie kant en klaar kunnen vinden. Waar je dan ook rekening mee dient te houden is dat het waarschijnlijk makkelijker is om je ventilatie aanvoer aan te drijven zodat je zelf kan kiezen welke lucht je je huis binnenlaat.

je huidige systeem zuigt in principe de vuile lucht af en je huis zal via iedere kier dan weer ´frisse´ lucht aanzuigen alleen in jullie situatie is die lucht natuurlijk niet fris genoeg. Ik weet alleen niet of het genoeg is een filterbox tussen je dakdoorvoer en ventilatiebox te zetten en je ventilatiebox om te draaien of dat je echt een heel systeem moet laten aanmeten hiervoor

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:09

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
bbbrumbrum schreef op zondag 10 november 2019 @ 14:12:
Geen optie om een Qualityflow op te hangen?
Die moet ook lucht aanzuigen om weer naar binnen te blazen. De aanzuigbuis kun je natuurlijk aan de 'schone' kant van de woning plaatsen, maar de kans is er natuurlijk dat je alsnog rooklucht naar binnen blaast.

Ben wel benieuwd eigenlijk of mensen met een WTW daar last van hebben, dat rooklucht/andere stank van buiten de woning in wordt geblazen.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• jhead22
  • Niet online
De filters gaan we vanavond bestellen. Mechanische ventilatie omdraaien is inderdaad ook een idee. Alleen heb je dan de frisse lucht in de badkamer, wc en keuken, ipv in de leefruimtes. Balans ventilatie aanleggen is geen optie aangezien er dan een compleet buizen stelsel aangelegd moet worden.

• creapocoin
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 03-01-2020
Mooi project. Mocht iemand een reeds bestaand automatisch ventilatierooster systeem weten op basis van een timer of bijvoorbeeld het fijnstofgehalte, dan houd ik me van harte aanbevolen.
Anders kan het nog wel eens een gat in de markt zijn. Die houtrook ellende wordt namelijk met de dag erger. (Het is toch ook van de zotte dat je je hier tegen moet wapenen, laten zij lekker filters inbouwen om de buurt te beschermen, maar goed, andere discussie)

• Henkie-Jan
jhead22 schreef op maandag 11 november 2019 @ 14:56:
De filters gaan we vanavond bestellen. Mechanische ventilatie omdraaien is inderdaad ook een idee. Alleen heb je dan de frisse lucht in de badkamer, wc en keuken, ipv in de leefruimtes. Balans ventilatie aanleggen is geen optie aangezien er dan een compleet buizen stelsel aangelegd moet worden.
Lees nu pas je verhaal over die filters! Ik heb sinds deze zomer nieuwe ventilatieroosters. Was hoognodig de ouden wouden niet meer dicht. Echter na 2 dagen had ik ventilatieoorster in de slaapkamer open en het licht aan... Allemaal onweervliegjes... In de lamp in bed etc. Nu bleek dat in tegenstelling tot de oude gewoon echt direct naar buiten kon kijken... Heb toen van die filters besteld maar vond ze erg duur voor als je ziet wat het is.... Volgens mij moet je ze goedkoper zelf uit een groot stuk filter kunnen knippen. Maar ja waar kan je zo´n groot stuk krijgen? daarnaast waren ze voor mij te klein dus heb er twee naast elkaar aan elkaar gelijmd met een lijm pistool.... :/ Maarrr het werkt. Ik heb last van hooikoorts / pollen en lijk ik iets minder last van te hebben. Daarnaast minder stof in afzuigrooster van de mechanische ventilatie. Het beperkt de luchtstroom best wel in vergelijking met niks. Maar vrijwel geen last van ongedierte meer! Je moet ze met een stofzuiger kunnen schoonzuigen 1 in de zoveel tijd. Maar mocht iemand een inkoopactie gaan doen en zelf filters gaan snijden houd ik me aanbevolen!

Het is trouwens een 3m HAF filter zie deze link: https://www.3m.com/3M/en_...5002385+3289897603&rt=rud

[Voor 6% gewijzigd door Henkie-Jan op 23-11-2019 14:02]

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-02 10:07

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

jhead22 schreef op maandag 11 november 2019 @ 14:56:
Is het nog gelukt met servos? Ik wil ze ook automatiseren, maar dan ivm de wind. Ze fluiten als een idioot namelijk...

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +3Henk 'm!

• jhead22
  • Niet online
NeFoRcE schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 22:56:
[...]

Is het nog gelukt met servos? Ik wil ze ook automatiseren, maar dan ivm de wind. Ze fluiten als een idioot namelijk...
In een test opstelling werkte het. Maar ik ben er niet mee door gegaan. Ook bij dichte roosters komt de houtrook naar binnen als het wat harder waait. We hebben daarom ons huis om gebouwd naar balans ventilatie met daarvoor een koolstof filter en een hepa filter. Alle roosters zitten nu permanent dicht en zijn extra dicht geplakt.

Het kost wat, maar dit was de enige manier om hier te kunnen blijven wonen.

Voor mensen die het ook willen: Aeris luchtzuivering. Ze zijn alleen erg druk want rook overlast is een erg groot probleem in Nederland geworden.

[Voor 10% gewijzigd door jhead22 op 14-05-2021 08:47]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:36

Speedy-Andre

Sony ZL-XA, Nokia 7 plus, XR20

Ik ben toevallig ook bezig met op afstand besturen van roosters, in mijn geval suskasten met een hendel.
Een suskast is een rooster (bak) met een labyrint dat geluid dempt tot 50dB.
Hiermee kan je ventileren met weinig tot geen geluid van buiten, behalve de wind uit een bepaalde richting.
Eventueel kan dat geloei ook als trigger gebruikt worden :+

De geur van idioten die vuurtjes stoken wanneer het hen uit komt wil ik buiten houden en dat begint met het sluiten van de suskasten die echt goed afsluiten.
Ik heb 3 suskasten aan de tuinkant en eentje voor plus 2 normale roosters met een hendel.

Signaleren kan ik met een fijnstofmeter, die moet nog wel gaan babbelen met een Nodemcu.
Op de video zie je een linear actuator van nog geen 2 tientjes die tot 9kg kan bewegen.
Hij is lekker traag (9,5mm/s) en werkt zelfs op 5V dc nog goed.
Met een dubbel wifi relais kan ik de actuator schakelen en de spanning omkeren, de actuator zit op de moedercontacten en die weer op de + en -.
Het leuke is dat hij onderweg kan stoppen zodat je met een timer de positie kan kiezen.
Verder heeft hij 2 eindstoppen ingebouwd zodat hij niet vastloopt of doorbrandt.

Voor mij telt dat het werkt als er niemand thuis is, niks is zo goor als een slaapkamer die blauw staat :r

Daarnaast kan ik de c-type ventilatie vrij eenvoudig ombouwen naar een WTW systeem dankzij de vorige bewoner die vond dat ie een kachel in de huiskamer nodig had met een afvoer door het dak :X
Die ging er als eerste uit (oerlelijke allesbrander) maar er zijn wel mooie doorvoeren aanwezig voor pijpen.
De gaten zitten direct naast het cvhok waar de MV box hangt, ik hoef maar door 1 muur heen en kan een doorvoer naar mijn slaapkamer maken (inblaas).
Afzuigen gebeurt in de badkamer, keuken en toilet en een toevoer in de huiskamer is goed te doen.
Dit is wel voor de langere termijn maar toch leuk dat het in dit topic al voor komt :)
Wellicht bespaar ik nog meer stroom met de airco's als er een WTW is, al zal die wel meer verbruiken dan
mijn zuinige Itho Ecofan.

Nog een dingetje is de wpboiler, die zuigt nu aan via de MV en van buiten, echter gaat dat zo hard dat ik me afvraag of de WTW dat fijn vindt of dat ie anders gaat regelen dan gewenst.

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

• Henkie-Jan
Omdat we in dit topic ook over HAF filters hebben gesproken tbv van ventilatieroosters schop ik hier. Al geruime tijd de filters gebruikt. Gaat prima maar ze zijn nodig aan vervanging toe. Echter lijkt het er op dat die filters (DucoFilter) niet meer leverbaar zijn.

Iemand enig idee waar je eventueel een aantal platen van die 3M HAF filters kan kopen om zelf te snijden? Lijkt moeilijk te zijn...

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:23

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wise enough to play the fool

• Meessen
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-02 00:46
Iemand hier ooit nog een mooie oplossing voor gemaakt of gevonden? Zit in beetje dezelfde situatie m.b.t. automatiseren van de roosters tegen rook, lawaai, kou.

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:18
Speedy-Andre schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 22:48:
[YouTube: Linear actuator 12V dc]

Op de video zie je een linear actuator van nog geen 2 tientjes die tot 9kg kan bewegen.
Hij is lekker traag (9,5mm/s) en werkt zelfs op 5V dc nog goed.
Waar koop je die?

https://f1nerd.nl

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Hier of bij ome AliE :)
Inmiddels zijn ze duurder en komt er douane shit bij.

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

• LecramR
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09:11
Kan je geen servomotor uit de modelbouw gebruiken? Die kunnen klein zijn en krachtig.

https://nl.aliexpress.com/item/1005002973104855.html

• jhead22
  • Niet online
Kleine update van uit mij. Ik krijg wel eens vragen of ik het uit eindelijk werkend heb gekregen.

Het antwoord is ja en nee.

Met een esp en een servo was het mogelijk om de schuifje geautomatiseerd dicht te doen. Bij harde wind kwam er echter nog steeds stank en rook door de dichte roosters naar binnen. Wat blijkt, de roosters sluiten niet volledig maar voor 80 of 90%.

Ik heb toen fijnstof filters in de roosters geplaatst. Dit hielp wel tegen groot stof en misschien tegen fijnstof, maar niet tegen stank.

We hadden toen nog 2 opties over. Of verhuizing, of een flinke verbouwing. We hebben voor het laatste gekozen aangezien er geen wijken in de buurt zijn waar houtstook verboden is.

We hebben ons huis omgebouwd naar balans ventilatie met daarvoor een koolstof filter en fijnstof filters.
Naar iedere kamer hebben we een inblaas buis aangelegd en er werd al afgezogen in de vieze ruimtes. (badkamer, keuken toilet en zolder) Voordat de lucht ons huis binnen komt wordt de lucht gefilterd door een koolstof filter (grote box met 4 koolstof patronen). Daarna gaat het door een fijnstof zakkenfilter, en daarna door een een hepa filter. Daarna gaat het de WTW in en komt het in de woning.

Het systeem bevalt erg goed. We hebben eindelijk weer frisse lucht in huis, hoe hard het buiten ook stinkt. Alle lucht roosters hebben we dicht gemaakt zodat er via deze kant geen lucht meer in huis komt. Helaas was het een flinke investering (lees ~10K) en zijn de filters ook niet goedkoop. Maar er is bij ons een hoop stress en ergernis weggenomen. Het liefst zou ik de rekening bij de buren willen leggen, maar dat gaat toch niet lukken dus dat hebben we maar niet gedaan. ;-) Heel toevallig zijn de achter buren net aan het verhuizen (niet onze schuld) maar de kachel en pijp zijn natuurlijk achter gebleven voor de volgende (vervuilers) bewoners.

Het bedrijf waar wij de apparatuur hebben gekocht en die het systeem hebben aangelegd: https://aerisluchtzuivering.nl/

Tip: Je krijgt 10% korting als je een donatie doen aan het longfonds.

[Voor 4% gewijzigd door jhead22 op 20-01-2022 13:29]

• LecramR
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09:11
Welke componenten had je precies gebruikt? Welke servo en esp?

• jhead22
  • Niet online
In mijn proef opstelling maakte ik gebruik van een D1 mini met een goedkoop servootje van Ali.
Kwa software gebruikte ik ESPeasy. Via een URL kan je vervolgens je server bedienen. Via domoticz stuurde opende ik gewoon die url en dan ging het rooster dicht / open.

Voorbeeld:

https://espeasy.readthedo...gin/P000_Servo_motor.html
en
https://www.letscontrolit.com/wiki/index.php/Servo

[Voor 7% gewijzigd door jhead22 op 20-01-2022 14:24]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-02 09:38

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Nog ervaringen of ontwikkelingen, ik heb vraaggestuurde ventilatie met handmatige roosters boven de ramen, deze zou ik graag willen automatiseren met HA.

Vreemd genoeg vind ik in de markt geen producten die hierin voorzien en te koppelen zijn met domotica :?

10.000WP | Vroemt met EV en verwarmt met lucht/lucht warmtepomp | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS

• festinger
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-01 19:33
.. @revolution-nl ik ben zelf ook nog zoekende, en ik verbaas me enigszins, dat hier geen producten voor bestaan. Die observatie helpt niet, behalve dat je niet de enige bent :)

Er bestaat wel het Ducotronic of Tronicvent systeem, dat zijn complete ventilatieroosters. De prijs daarvan kan ik (op dit moment, oktober 2022) nergens vinden, dus wat dat betreft bestaat het systeem dus weer niet.... |:(

En er zijn wel allerlei oplossingsrichtingen. Zo maakte youtuber DrZzs rolgordijnbediening. Zie hier

Verder kom je op Ali wel gemotoriseerde ventilatieschuiven tegen, maar die hebben een heel andere afmeting dat de roosters die we hier in europa (of in ieder geval in Nederland) gebruiken....

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
jhead22 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 14:23:
In mijn proef opstelling maakte ik gebruik van een D1 mini met een goedkoop servootje van Ali.
Die zijn makkelijk te vinden. Maar hoe heb je de bediening van het rooster met de servo verbonden? Ik heb van die Duco roosters die half Nederland heeft, maar kon nog nergens een handige manier vinden om een kleine servo op de bediening te krijgen.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-02 23:55
Ik ben toevallig ook met zoiets bezig, ik heb oude type roosters met een draaiknop. Daar heb ik wat onderdelen voor gelaserd die zonder modificatie aan de roosters er op geschroefd kunnen worden.

1e testje:

Geen eindschakelaars nodig, want die motortjes kun je met twee vingers tegenhouden.

[Voor 17% gewijzigd door Sine op 24-01-2023 13:14]

Repareren doe je zo.

• NTS
  • Niet online
Nice! Ik heb dus zoiets waarbij je aan dat witte ding rechts normaal een stang monteert om met de hand te bedienen:

Dat ding zit geklikt in wat intern denk ik een draaiwiel is, in het rode gat hier:

• Sine
Dan zou een simpele oplossing een lineaire motor kunnen zijn.

https://tweakers.net/i/-PZeDXUVCiQ1GJwuNS3KO3OE5aU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/onJpz6ilKQ10cnj2gqLrRevX.jpg?f=user_large
https://www.aliexpress.com/item/1005003522199546.html

Repareren doe je zo.

• NTS
  • Niet online
Ja, die neemt wat meer ruimte in dan een SG90 mini servo, en is wat lastiger aan te sturen door een D1 (want 12V) maar wel lekker simpel aan dat stokje vast te maken.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Zo'n ding werkt met 5V ook goed, alleen wat langzamer wat misschien wel handig is bij deze toepassing :)
Een beetje lastig is dat je de spanning moet omkeren voor in- en uit schuiven.
Ik wilde dat met het printje doen, dat is een esp ding met 2 potentiaalvrije relais.
Dat maakt het geheel (met voeding erbij) wat groot maar het is te doen in een kozijn.
Deze actuator heeft eindcontacten en stopt zelf, je kan hem ook voortijdig stoppen en dan blijft hij in die positie.
Met een zeer zuinige esp zou je een accu (usb) voeding kunnen gebruiken.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

NTS schreef op maandag 23 januari 2023 @ 22:50:
Nice! Ik heb dus zoiets waarbij je aan dat witte ding rechts normaal een stang monteert om met de hand te bedienen:

[Afbeelding]

Dat ding zit geklikt in wat intern denk ik een draaiwiel is, in het rode gat hier:

[Afbeelding]
nope geen tandwiel teminste niet echt op gelet bij het demonteren en reinigen laatst, volgens mij is het gewoon een schuif (niet echt boeiend)

je hebt best "sterke" servo's al dan niet met gear-ratio om de kracht te verhogen. dus ik denk meer aan
https://nl.aliexpress.com/item/1005004439456668.html
of het plaatje wat bij de link hoort

ik zou eerder dit "ontwerp" kiezen + https://nl.aliexpress.com/item/32854506009.html bij nader inzien is de 18650 fixed op de PCB misschien NIET het meest wenselijke.
soort accu-pack die je simpel kan verwisselen oid. (zoals de rolgordijnen van ikea) bedenk ik me.

een Temp / Relatieve Vochtigheid (RV) meting is nice to have. zeker binnen versus buiten, wat niet te doen is (denk ik) is een anno-meter (windsnelheid) omdat je bv rolluiken voor je ramen hebt.
Al is windmeting wel prettige toevoeging.

Als je gordijnen dicht zijn zou het wel handig zijn als hij bv zelf sluit ofzo.

De servo zou aantal dingen moeten checken
- linksom draaien / rechtsom (normale werking)
- de huidige stand (microswitch aan boven/onderzijde) oftewel zelf calibratie
- te hoge "torque" --> teveel Ampere met servo's = stoppen met werken (gewoon veiligheid)
- wanneer niet in werking "vrije-stand" (zodat je manueel de schuif kan beinvloeden).

kwa energie verbruik hoef je eigenlijk alleen met open/dicht rekening te houden en elke 5-10 minuten (RTC module oid) te controleren op een "bericht" tenzij je instant reactie wilt van je bediening (why?)

Voor de rest is het fijn als je 0-100% open versus dicht kan doen,

ik zou de volgende werking zien bij montage / activering (aanzetten)
- zelf calibratie en terug naar "dicht" of open (micro switch?)
- te weinig stroom = stand (open) en daarna "batterij leeg meldingen" en dus error bij bediening.

Simple USB-C connector voor je accu(pack) geen gelazer met plugs oid, usb C kan diverse voltages leveren. dus gelijk probleem weg van 5v of bv 12v levering afstand van bekabeling houd je ook minimaal.

kwa software zou ik gelijk naast "bediening" zoals Shelly heeft (meerdere opties) bv domotica (HASS / Domoticz enzv) vriendelijk. als extra "input" meenemen hoeveel lucht verplaatst kan worden
bv hij kan (op het zelfde netwerk) zijn vriendjes die ook roosters bedienen vinden en samen optellen hoeveel lucht per verdieping/kamer er verplaatst kan worden.

leest meer dan reageert

• Sine
Speedy-Andre schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 00:48:
Ik wilde dat met het printje doen, dat is een esp ding met 2 potentiaalvrije relais.
Dat maakt het geheel (met voeding erbij) wat groot maar het is te doen in een kozijn.
Je kunt natuurlijk ook een elektronische H-brug gebruiken.

Een stuk kleiner, en naar mijn mening een veel mooiere oplossing dan relais.

https://www.aliexpress.com/item/1005004387085781.html
https://www.aliexpress.com/item/32694309835.html

Repareren doe je zo.

• NTS
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 00:48:
Zo'n ding werkt met 5V ook goed, alleen wat langzamer wat misschien wel handig is bij deze toepassing :)
Oh ja dat is prima, ik zag dat ze versies met verschillende gear ratios hebben voor meer/minder snelheid en torque.
Een beetje lastig is dat je de spanning moet omkeren voor in- en uit schuiven.
Ja, dat is lastiger dan servo aansturing. Vooral als je het geheel zo klein mogelijk wilt maken, want dan moet je toch weer wat extra componenten kwijt.
Met een zeer zuinige esp zou je een accu (usb) voeding kunnen gebruiken.
Dat was mijn plan. Heb in huis al een hoop ESPs rond slingeren, ze zijn vrij zuinig te krijgen als je deep sleep met een timet en MQTT gebruikt. Basically, sleep voor bijvoorbeeld 1 of 5 minuten, connect wifi, check of er MQTT berichten zijn, voer de commando's uit en stuur eventuele sensor waarden naar de MQTT en ga direct back to sleep. Dat kan je op een klein accupakket prima maanden tot zelfs een jaar volhouden. In mijn tests doet de esp32 dit overigens beter dan een esp8266, hij verbruikt wel meer tijdens het draaien, maar is een stuk sneller waardoor de wake-up time korter wordt en het totale verbruik lager.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sine schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 09:47:
[...]

Je kunt natuurlijk ook een elektronische H-brug gebruiken.

Een stuk kleiner, en naar mijn mening een veel mooiere oplossing dan relais.

https://www.aliexpress.com/item/1005004387085781.html
https://www.aliexpress.com/item/32694309835.html
Dat is een leuke oplossing, zeker kleiner dan mijn relaismodule :)
Echter is dat alles in een, de H-brug moet je nog zien te besturen met een esp die IO met 3,3V heeft.
Ik heb nog niets gebouwd, de actuator wil ik zodanig monteren dat hij niet kan kantelen.
Mijn Alusta (rip) 'suskasten' hebben een hendeltje met een stok voor de bediening, dat beweegt op en neer.
Deze kan je luchtdicht afsluiten met veel kracht, met deze toepassing kan je alleen volume regelen.
NTS schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:35:
[...]

Oh ja dat is prima, ik zag dat ze versies met verschillende gear ratios hebben voor meer/minder snelheid en torque.

Dat was mijn plan. Heb in huis al een hoop ESPs rond slingeren, ze zijn vrij zuinig te krijgen als je deep sleep met een timet en MQTT gebruikt. Basically, sleep voor bijvoorbeeld 1 of 5 minuten, connect wifi, check of er MQTT berichten zijn, voer de commando's uit en stuur eventuele sensor waarden naar de MQTT en ga direct back to sleep. Dat kan je op een klein accupakket prima maanden tot zelfs een jaar volhouden. In mijn tests doet de esp32 dit overigens beter dan een esp8266, hij verbruikt wel meer tijdens het draaien, maar is een stuk sneller waardoor de wake-up time korter wordt en het totale verbruik lager.
Wacht MQTT dan tot de ontvanger een bericht bevestigt?
Ik heb Mosquitto draaien dus dat zou moeten kunnen, tot nu toe gebruik dat voor o.a. dimmers en Shelly.
We gaan vooruit, het geheel kan kleiner en alles op 5V maakt de voeding eenvoudig :)

• NTS
  • Niet online
vso schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 04:12:
je hebt best "sterke" servo's al dan niet met gear-ratio om de kracht te verhogen.
Ja, goeie. Misschien dat zoiets nog wel te 3d-printen is om op een SG90 te zetten. Dan kan het klein en in het wit, valt minder op.
een Temp / Relatieve Vochtigheid (RV) meting is nice to have. zeker binnen versus buiten, wat niet te doen is (denk ik) is een anno-meter (windsnelheid) omdat je bv rolluiken voor je ramen hebt.
Al is windmeting wel prettige toevoeging.
Jup, ik heb voor elke kamer de temperatuur, luchtvochtigheid, CO2 en PM 2.5 via een ESP32 bordje beschikbaar in Home Assistant. Die sensoren kosten teveel stroom voor een oplossing op batterijen, dus ik heb ze met een USB lader in het stopcontact zitten en buiten zicht liggen (o.a. op de kast :+)
- wanneer niet in werking "vrije-stand" (zodat je manueel de schuif kan beinvloeden).
Dat is wel een goede, maar ik denk dat het lastig wordt met een servo waar tandwielen voor overbrenging tussen zitten, want dan draait het niet zo lekker als je vanaf de andere kant kracht zet. Op zich geen probleem, mijn gordijnen, rolluiken etc zijn ook niet met de hand te bedienen. Gewoon knopje drukken ipv trekken.
ik zou de volgende werking zien bij montage / activering (aanzetten)
- zelf calibratie en terug naar "dicht" of open (micro switch?)
- te weinig stroom = stand (open) en daarna "batterij leeg meldingen" en dus error bij bediening.
Ja, goed idee. Voordeel aan een servo is dat die zelf hun positie weten, dus dat je misschien zonder microswitch kunt als de calibratie goed is.

Stroom meten met een D1 Mini kan wel, maar heb ik nog niet eerder gedaan. Zal me eens verdiepen in hoe je dat handig doet. Sowieso een slim idee om onder een bepaald batterij voltage een MQTT message te sturen "ik ben bijna leeg" en bij de laatste batterij spanning de positie bijvoorbeeld op 50% te zetten.
kwa software zou ik gelijk naast "bediening" zoals Shelly heeft (meerdere opties) bv domotica (HASS / Domoticz enzv) vriendelijk. als extra "input" meenemen hoeveel lucht verplaatst kan worden
bv hij kan (op het zelfde netwerk) zijn vriendjes die ook roosters bedienen vinden en samen optellen hoeveel lucht per verdieping/kamer er verplaatst kan worden.
Mja, ik heb nu in mijn huis gekozen een setup waarbij alle end-devices alleen data leveren of commando's uitvoeren, geen eigen intelligentie. Alles via MQTT naar node-red en Home Assistant en daar centraal alle regels. Met een soort safe-fallback waar nodig. Bijvoorbeeld de CV heeft als fallback terug naar de traditionele thermostaat (via OTGW) als er te lang geen input van de server komt.

• NTS
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:47:
Echter is dat alles in een, de H-brug moet je nog zien te besturen met een esp die IO met 3,3V heeft.
Volgens mij accepteert die L9110 die daar in zit wel 3.3v logic. En anders wordt het een kleine level-shifter, maar daar is dan ook weer extra ruimte voor nodig.
Ik heb nog niets gebouwd, de actuator wil ik zodanig monteren dat hij niet kan kantelen.
Mijn Alusta (rip) 'suskasten' hebben een hendeltje met een stok voor de bediening, dat beweegt op en neer.
Deze kan je luchtdicht afsluiten met veel kracht, met deze toepassing kan je alleen volume regelen.
Die Duco dingen van mij zijn precies hetzelfde, je moet er kracht op zetten om ze echt dicht te krijgen.
Wacht MQTT dan tot de ontvanger een bericht bevestigt?
Ja, afhankelijk van de instellingen. Je kunt messages bewaren tot iemand connect en ze komt ophalen. En voor sensor values heb je dit probleem niet, dat is gewoon connect, versturen, en back to sleep.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

NTS schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:49:
Jup, ik heb voor elke kamer de temperatuur, luchtvochtigheid, CO2 en PM 2.5 via een ESP32 bordje beschikbaar in Home Assistant. Die sensoren kosten teveel stroom voor een oplossing op batterijen, dus ik heb ze met een USB lader in het stopcontact zitten en buiten zicht liggen (o.a. op de kast :+)
to be fair ik heb er nog niet erg in verdiept, maar er zijn powersaving opties en al die sensors mogen best per minuut per 5 minuten data verzamelen .. toch ? helaas andere dingen voorrang maar ik ben bezig met HA en ESPhome om een accupack + NFC lezer voor lange tijd actief te houden..
Dat is wel een goede, maar ik denk dat het lastig wordt met een servo waar tandwielen voor overbrenging tussen zitten, want dan draait het niet zo lekker als je vanaf de andere kant kracht zet. Op zich geen probleem, mijn gordijnen, rolluiken etc zijn ook niet met de hand te bedienen. Gewoon knopje drukken ipv trekken.
Ligt aan het type servo ? sommige als er "geen" stroom op staat kan je vrij bewegen dus geen weerstand hangt. en de vraag daaruit is heb je meerdere tandwielen nodig of volstaat er 1 ? zoals het plaatje van de vorige post.
Ja, goed idee. Voordeel aan een servo is dat die zelf hun positie weten, dus dat je misschien zonder microswitch kunt als de calibratie goed is.
zolang het bij powerloss / reboot bekend is .. kan het inderdaad zonder switch.
Stroom meten met een D1 Mini kan wel, maar heb ik nog niet eerder gedaan. Zal me eens verdiepen in hoe je dat handig doet. Sowieso een slim idee om onder een bepaald batterij voltage een MQTT message te sturen "ik ben bijna leeg" en bij de laatste batterij spanning de positie bijvoorbeeld op 50% te zetten.
ADC en voltage divider (weerstanden) was ik al mee bezig maar verkeerde combo gebruikt merkte ik bij testen.. toen ging het de kast in .. moet het nog een keer oppakken.
Mja, ik heb nu in mijn huis gekozen een setup waarbij alle end-devices alleen data leveren of commando's uitvoeren, geen eigen intelligentie. Alles via MQTT naar node-red en Home Assistant en daar centraal alle regels. Met een soort safe-fallback waar nodig. Bijvoorbeeld de CV heeft als fallback terug naar de traditionele thermostaat (via OTGW) als er te lang geen input van de server komt.
same insteek hier .. alles moet "dom" kunnen maakt afhankelijkheid minder noodzakelijk bij uitval/knutselen.

leest meer dan reageert

• NTS
  • Niet online
vso schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:06:
to be fair ik heb er nog niet erg in verdiept, maar er zijn powersaving opties en al die sensors mogen best per minuut per 5 minuten data verzamelen .. toch ?
Ik heb ze per minuut inderdaad, maar bijvoorbeeld zo'n pm2.5 heeft een kleine ventilator die moet draaien om lucht aan te zuigen. En een SGP30 voor CO2 heeft ook redelijk wat power nodig en moet even "aan" staan om een stabiele reading te geven. Bij elkaar zit je snel op een batterijduur in dagen in plaats van maanden, terwijl die dingen niet perse op een plek zonder stopcontact hoeven te staan.
ADC en voltage divider (weerstanden) was ik al mee bezig maar verkeerde combo gebruikt merkte ik bij testen.. toen ging het de kast in .. moet het nog een keer oppakken.
Ik was ongeveer op hetzelfde punt ;) uitdaging is dat je ook geen lekstroom wilt via je voltage meting, want dan gaat de batterijtijd weer achteruit.

• NTS
  • Niet online
Dit is ook wel een mogelijke optie: https://www.thingiverse.com/thing:3170748

En dan aan het uiteinde zo'n haakje maken wat in het uitsteeksel van het ventilatierooster past. Alleen de vorm een beetje aanpassen om goed op een kozijn te passen.

• Sine
Dat wordt al snel een stuk lomper dan die lineaire motortjes.

Repareren doe je zo.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

https://www.amazon.nl/-/e...dge+esp%2Caps%2C64&sr=8-4

Deze is wel geinig, een h-bridge pcb (tot 1,2A) waar een Nodemcu in kan.
Even niet gelet op de levertijd en de prijs :9

• vso
  • Niet online

vso

tja...

NTS schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:25:
Dit is ook wel een mogelijke optie: https://www.thingiverse.com/thing:3170748

[Afbeelding]

En dan aan het uiteinde zo'n haakje maken wat in het uitsteeksel van het ventilatierooster past. Alleen de vorm een beetje aanpassen om goed op een kozijn te passen.
ik heb een schuifpui waarbij de ruimte erg beperkt is .. 2-3cm max maar de lengte is minder relevant.

ik zou meer waarde hechten aan de ventilatie stand, dan de snelheid waarmee deze veranderd. spelen overbrenging.

ik denk aan een constructie over de lengte van het rooster die plat is. waar alles in zit. bv over de lengte een metalen hoekprofiel.

3d geprint al dan niet ondersteunt met wat metalen onderdelen moet voldoende zijn.
NTS schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:17:
Ik heb ze per minuut inderdaad, maar bijvoorbeeld zo'n pm2.5 heeft een kleine ventilator die moet draaien om lucht aan te zuigen. En een SGP30 voor CO2 heeft ook redelijk wat power nodig en moet even "aan" staan om een stabiele reading te geven. Bij elkaar zit je snel op een batterijduur in dagen in plaats van maanden, terwijl die dingen niet perse op een plek zonder stopcontact hoeven te staan.
[...]
Ik was ongeveer op hetzelfde punt ;) uitdaging is dat je ook geen lekstroom wilt via je voltage meting, want dan gaat de batterijtijd weer achteruit.
ik heb me er niet zo erg in verdiept maar wellicht kan je schakelen tussen wall powerd(charging) en accu vandaaruit kan je de accu stand trachten economischer te maken .. elke 5 min of 15 min en bv net voor je uitleest de fan aanzetten. als je RPM uit kan lezen is dat wel fijn maar dat is een ander project ;)
Sine schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:30:
Dat wordt al snel een stuk lomper dan die lineaire motortjes.
het allemaal lineair een werkend concept is makkelijker te verfijnen via versie 2.0 oid .. voor testen wil je makkelijk componenten verwisselen (modulair)

de volgende zaken wil je oplossen
- hoe "klem" je op de roosters
- krijg je het rooster bewogen in stand open/dicht en ertussen ?
- Hoeveel verbruik je per "actie?" en welke accu capaciteit heb je nodig ?
- versie 0.1 met "firmware"

@NTS gezien je toch al lucht meting doet, vraag ik me af zie je toegevoegde waarde aan extra sensors eraan vast ? of is bv een centralere luchtmeting in de ruimte voldoende ?

hmm nog een reden om mijn 3d printer eens te assembleren ipv stof te laten happen.

leest meer dan reageert

• naftebakje
  • Laatst online: 15:03
ThinkPad schreef op maandag 11 november 2019 @ 14:16:
[...]Die moet ook lucht aanzuigen om weer naar binnen te blazen. De aanzuigbuis kun je natuurlijk aan de 'schone' kant van de woning plaatsen, maar de kans is er natuurlijk dat je alsnog rooklucht naar binnen blaast.

Ben wel benieuwd eigenlijk of mensen met een WTW daar last van hebben, dat rooklucht/andere stank van buiten de woning in wordt geblazen.
Wij hebben WTW, en een boerderij dichtbij waar ze gretig allerlei afval verbranden als het koud windstil weer is...
Een enkele keer zouden we binnen iets van rooklucht merken, maar dat is erg zelden. De inlaatfilter daarentegen, die is na een paar maanden helemaal zwart dichtgekoekt met roet.
En dan moet je weten dat we de standaard filters gebruiken, die houden al enorm veel vuil en geur tegen zodat we het nauwelijks merken. Met betere filters moet je alles weg kunnen krijgen, en dat komt bovenop alle andere voordelen van typeD ventilatie.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
nvt

[Voor 116% gewijzigd door mr_evil08 op 24-01-2023 12:36]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• NTS
  • Niet online
vso schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:06:
@NTS gezien je toch al lucht meting doet, vraag ik me af zie je toegevoegde waarde aan extra sensors eraan vast ? of is bv een centralere luchtmeting in de ruimte voldoende?
Ik heb voor slaapkamers één setje sensors per kamer op een onopvallende plek. Zie geen grote verschillen tussen de meetwaarden als je ze verplaatst, dus meerdere per kamer lijkt me overkill. De benedenverdieping is vrij groot en open, dus daar heb ik aan de keuken/eetkamer kant een setje en dan helemaal aan de andere kant bij de zithoek nog eentje. Die meten wel redelijk verschillende waardes, ook door verschil in ramen op het zuiden vs noorden bijvoorbeeld.

Temperatuur gebruik ik als correctie van de meting van m'n slimme radiator-kranen, want die meten te dicht bij de radiator, zeker met gordijnen er bij. De PM2.5 gebruik ik om luchtreinigers aan te sturen. En ik wil dus de CO2 gebruiken om de ventilatieroosters te automatiseren. Nu gebruik ik de CO2 metingen alleen voor de snelheid van de centrale afzuiging, maar dat is dan gelijk voor het hele huis en de afzuiging doet voor de slaapkamers niet zoveel als de roosters dicht zitten.

Edit: Als je ook zoiets gaat maken kan ik deze van IKEA aanraden: https://www.ikea.com/nl/n...kwaliteitsensor-70498242/ en dan even op het Home Assistant forum kijken. Basically de hele printplaat weggooien, en de PM2.5 sensor houden. Daarna kan je een D1 mini en de rest van de sensoren mooi in dat kastje bouwen, zodat je één simpel ding hebt om ergens neer te zetten die gelijk alles meet. Ik heb in de woonkamer wat kleuren ledjes achter het raampje zitten omdat mijn vriendin het interessant vindt of die groen / oranje / rood is (en niet vaak in de Home Assistant app kijkt). In de slaapkamers heb ik ze zonder lampjes, omdat dat licht irritant is als je slaapt.

[Voor 21% gewijzigd door NTS op 24-01-2023 13:32]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@NTS thx voor je toelichting deze lijkt me iets beter? maar nog niet verkrijgbaar. https://www.iculture.nl/n...tyrka-binnenluchtmonitor/

Alhoewel je eerste link meeste goedkope alternatief is voor dergelijke sensor ??

ik doelde meer op de temp van de lucht verplaatsing, binnen temp is ook goed natuurlijk, ik gebruik meerdere DS-temp sensors op een ESP (zwembad solar heating) .. net zoals je radiator temp kan het heel beperkt "nut" hebben inderdad.

ik zou meer de natuurlijke airflow in huis willen weten .. en dan aan de hand daarvan de lucht sensors plaatsen (rookmelder, co2, fijnstof en andere meuk) .. als ik je zo hoor

leest meer dan reageert

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
naftebakje schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:28:
[...]
Wij hebben WTW, en een boerderij dichtbij waar ze gretig allerlei afval verbranden als het koud windstil weer is...
Een enkele keer zouden we binnen iets van rooklucht merken, maar dat is erg zelden. De inlaatfilter daarentegen, die is na een paar maanden helemaal zwart dichtgekoekt met roet.
En dan moet je weten dat we de standaard filters gebruiken, die houden al enorm veel vuil en geur tegen zodat we het nauwelijks merken. Met betere filters moet je alles weg kunnen krijgen, en dat komt bovenop alle andere voordelen van typeD ventilatie.
Nou, ik zou het in ieder geval geen wonderoplossing noemen. Ik heb het plezier van in een wijk te wonen waar op een 100tal meter afstand een rijtje woningen waar vrijwel het hele stookseizoen hout verbrand wordt. Als de wind verkeerd staat dan ruik je het zeer snel binnen met de standaardfilters van mijn ventilatie type D. Ik neem aan dat een deel van de vervuiling wel tegengehouden wordt maar de geur zeker niet (helemaal).

Er zijn op het forum een aantal mensen die succes hebben geboekt met koolstoffilters maar dit is geen onderdeel van een standaard WTW installatie.

• NTS
  • Niet online
vso schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:59:
Alhoewel je eerste link meeste goedkope alternatief is voor dergelijke sensor ??
Ja, en je gooit dus de hele printplaat en alles weg. Vervangen door een ESP32. Alleen de losse sensor en de behuizing zijn handig. Dus ik denk dat je bij de versie met een schermpje meer moet betalen maar er niet echt meer mee kunt als je deze route neemt.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee