Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20:03

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Helaas heeft mijn SmartGateways P1 lezer de geest gegeven. Via Wifi krijg ik hem niet meer aan de praat. Is het ook mogelijk deze via micro-usb uit te lezen? Heb de usb doorgelinkt vanuit Proxmox naar Ha os. (type device: CP2102 USB to UART Bridge Controller) Krijg er helaas nog geen waardes uit, zie ik iets over het hoofd? :?

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:17

mrc4nl

Procrastinatie expert

TheFes schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 08:23:
[...]
Als jouw temperatuur sensor de juiste state_class heeft, komt hij gewoon in de long term statistics en kun je tot in de eeuwigheid de data zien, ook met een recorder setting van 10 dagen
Mag ik toch eens vragen hoe je dat dan kan inzien? alle grafiekjes van geschiedenis in HA komen uit de recorder en niet uit de long term database. Bijv mn gas meter zie ik netjes in mn energie dashboard vanaf het moment dat ik ben begonnen met bijhouden, maar in de grafiekjes op mn normale dashboard gewoon een max van 10 dagen. dus hoe kom ik in die long term database?

HA zelf zegt er niet veel over:
Home Assistant Statistics

Home Assistant has support for long-term statistics. Each hour it will take a snapshot of supported entities and track different things about the entity state. Currently it differentiates between two types:

Sensor entities with a measurement, like current temperature. It will store the min, max and mean value.
Sensor entities that are metered, like daily energy consumption. It will store the growth of that entity.

Long-term statistics are different than the other objects in the database, which are stored exactly as they happened and are automatically purged after a period (default is 10 days). Statistics are never purged. Because they are summarized every hour, they only create 24 entries per day.

Read the sensor developer documentation on how to configure entities to be tracked by the long-term statistics.

ora et labora

Acties:
  • +4 Henk 'm!
mrc4nl schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:55:
[...]

Mag ik toch eens vragen hoe je dat dan kan inzien? alle grafiekjes van geschiedenis in HA komen uit de recorder en niet uit de long term database. Bijv mn gas meter zie ik netjes in mn energie dashboard vanaf het moment dat ik ben begonnen met bijhouden, maar in de grafiekjes op mn normale dashboard gewoon een max van 10 dagen. dus hoe kom ik in die long term database?

HA zelf zegt er niet veel over:
[...]
Met een statistics graph card
https://www.home-assistant.io/dashboards/statistics-graph/

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:38
Kom maar door met die rc bèta blogpost:)

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:59
Ik zou graag een popup venster hebben nadat ik op een knop druk.

deze code heb ik gevonden, maar het werkt niet. Zit ik totaal fout ?

YAML:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
        tap_action:
          action: fire-dom-event
          browser_mod:
            service: browser_mod.popup
            data:
              browser_id: THIS
              dismissable: true
              content:
                type: vertical-stack
                cards:
                  - type: 'custom:button-card'
                    template: card_graph  #grafiek temperatuur gemeten over 24 u
                    entity: sensor.indoor_temperature

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 30-03-2023 08:43 . Reden: Denk aan de ' yaml' bij code-tags aub ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-02 19:24
Zo eerste IP camera die ik aan HA wil koppelen, maar werkt voor geen meter. Iemand een idee wat ik mis?
Gaat om een Hikvision camera.

Geprobeerd via:
1. Hikvision in Yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
switch:
  - platform: hikvisioncam
    host: 192.1123.11.112

binary_sensor:
  - platform: hikvision
    port: 80
    ssl: false
    username: admin
    password: wachtwoordhier
    customize:
      motion:
        delay: 30
      line_crossing:
        ignored: true

Werkt niet, krijg niks terug aan sensor/camera etc.

2. Generetic camera geprobeerd
Krijg gelijk fout bij toevoegen:
"Kan geen geldige afbeelding laden van stilstaande afbeelding URL (b.v. ongeldige host, URL of authenticatie fout). Bekijk het log voor meer informatie."

still_image_url: http://192.1123.11.112:65001/ISAPI/Streaming/channels/102/picture
(met juiste ip natuurlijk, dit adres laad ook de afbeelding netjes zien)

Alle gebruikte URLS werken prima in de browser. Camera werkt verder prima op app/browser etc.
Zit trouwens geen NVR tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Silvan schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 21:31:
Zo eerste IP camera die ik aan HA wil koppelen, maar werkt voor geen meter. Iemand een idee wat ik mis?

Geprobeerd via:
1. Hikvision in Yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
switch:

binary_sensor:
    customize:
      motion:
      line_crossing:

"Kan geen geldige afbeelding laden van stilstaande afbeelding URL (b.v. ongeldige host, URL of authenticatie fout). Bekijk het log voor meer informatie."

still_image_url: http://192.1123.11.112:65001/ISAPI/Streaming/channels/102/picture

Alle gebruikte URLS werken prima in de browser. Camera werkt verder prima op app/browser etc.
Waarom gebruik je niet de MJPEG IP Camera integratie? Hikvision zou ondersteund moeten worden volgens de Blue irisdatabase. Of de Picture Entity Card?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvan
  • Laatst online: 23-02 19:24
synoniem schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 21:53:
[...]

Waarom gebruik je niet de MJPEG IP Camera integratie? Hikvision zou ondersteund moeten worden volgens de Blue irisdatabase. Of de Picture Entity Card?
Gaat me voornamelijk dat alle sensoren werken, dus vooral motion detection of line detection bijv. Lijkt me dat bovenstaande voornamelijk voor de stream is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:01

Antonio di

a mi me dijeron que si

Geprobeerd via:
1. Hikvision in Yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
switch:

binary_sensor:
    customize:
      motion:
      line_crossing:

probeer ONVIF integratie eens:
https://www.home-assistant.io/integrations/onvif/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:32

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Heb inmiddels een Sonoff Dongle werkend met zigbee2mqtt, ging allemaal vrij vlekkeloos, en inmiddels al 2 temp/humidty en motion sensors gekoppeld. Echter mijn dongle bevindt zich op zolder. Midden verdieping redt ik nog wel maar begane grond is nog een dingetje, zou zijn Ikea signaal versterker een optie kunnen zijn voor een betere mesh netwerk?

Ik zie voorlopig geen nut in mijn wandschakelaars te voorzien van een slimme schakelaar daar ik dat toch niet gaat gebruiken en mijn overige lampen al volledig in het HUE klimaat bevinden (deze ga ik niet opofferen ivm toegankelijkheid voor mijn vrouw en diverse functies die HA niet na kan bootsen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Laatst online: 19:09
Xqlus1ve schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 07:37:
Heb inmiddels een Sonoff Dongle werkend met zigbee2mqtt, ging allemaal vrij vlekkeloos, en inmiddels al 2 temp/humidty en motion sensors gekoppeld. Echter mijn dongle bevindt zich op zolder. Midden verdieping redt ik nog wel maar begane grond is nog een dingetje, zou zijn Ikea signaal versterker een optie kunnen zijn voor een betere mesh netwerk?

Ik zie voorlopig geen nut in mijn wandschakelaars te voorzien van een slimme schakelaar daar ik dat toch niet gaat gebruiken en mijn overige lampen al volledig in het HUE klimaat bevinden (deze ga ik niet opofferen ivm toegankelijkheid voor mijn vrouw en diverse functies die HA niet na kan bootsen).
Je kan in Z2M de schakelaars en lampen / devices aan elkaar koppelen (pairing) buiten HA om. Ik weet niet of je dan alle functionaliteit van Hue terugkrijgt. Met Ikea spullen kan je gewoon alle functies doen. En tegelijk kan je automatiseringen hierbovenop in HA maken die de functionaliteit alleen maar groter maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:51
Xqlus1ve schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 07:37:

Die signaalversterker doet z'n werk bij mij prima. Vervult ook nog eens een dubbelrol als USB-lader.
Als alternatief werkt ook het slimme stopcontact van Ikea prima als router om je mesh te versterken. Met deze twee apparaten heb ik de dekking door m'n hele huis goed gekregen.

Ik heb wel even moeten spelen met de juiste plek. Na het plaatsen van zo'n apparaat lijkt de mesh soms beter om een paar uur later terug te vallen op slechte connecties. Een paar meter verplaatsen loste het wel permanent op.

want ik heb mijn rpi op de beste plek die je daarvoor kan bedenken: de meterkast :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil103
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-05 10:15

Devil103

Coffee need more coffee

Sicco92 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 13:26:
[...]

apexcharts-card is enorm uitgebreid, daar zou je dit vast mee na kunnen maken. Hier kan je in ieder geval wat voorbeelden en mogelijkheden vinden voor bar charts: https://apexcharts.com/docs/chart-types/bar-chart/ (let wel op dat sommige standaard ApexCharts functies nog experimenteel zijn in apexcharts-card voor Home Assistant)

Zelf gebruik ik een sankey chart om mijn huidige verbruik op te splitsen. Deze kaart is flink veel minder werk om op te zetten. Ik vind de bar charts die jij hebt gevonden ook wel erg mooi eigenlijk, dus misschien ga ik wel eens proberen om zoiets in ApexCharts na te maken.

Overigens heb je ook deze card: Power Flow Card Plus. Deze lijkt op de kaart in het Energy Dashboard, maar biedt bijvoorbeeld ook ondersteuning voor individuele verbruikers. Misschien is dat ook nog wat voor je :)
Jammer genoeg is de type: bar niet ondersteunt :(

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

oltk schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 07:44:
[...]

Je kan in Z2M de schakelaars en lampen / devices aan elkaar koppelen (pairing) buiten HA om. Ik weet niet of je dan alle functionaliteit van Hue terugkrijgt. Met Ikea spullen kan je gewoon alle functies doen. En tegelijk kan je automatiseringen hierbovenop in HA maken die de functionaliteit alleen maar groter maken.
Hoe bedoel je precies, buiten HA om pairen met elkaar, is daar een voorbeeld van op YT bijvoorbeeld?
dixet schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 08:03:
[...]

Die signaalversterker doet z'n werk bij mij prima. Vervult ook nog eens een dubbelrol als USB-lader.
Als alternatief werkt ook het slimme stopcontact van Ikea prima als router om je mesh te versterken. Met deze twee apparaten heb ik de dekking door m'n hele huis goed gekregen.
Ah zo'n slimme stopcontact heb ik nog liggen, echter moet ik die dan vermoedelijk nog wel even resetten om hem in HA met de dongle te kunnen verbinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oltk
  • Laatst online: 19:09
Xqlus1ve schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 08:10:
[...]

Hoe bedoel je precies, buiten HA om pairen met elkaar, is daar een voorbeeld van op YT bijvoorbeeld?
Geen idee of er tutorials zijn. Maar het wijst zichzelf. Ik kies een schakelaar, en dan "koppelen" (ik heb z2m in het Nederlands)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tx71ZHfR-Hfom5IZRrdwnKMSuoY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0TkORFlRkvAlH7KBWFrhfU6Y.png?f=fotoalbum_large

Vervolgens kies je het doel. Bij mij moet dat altijd een groep zijn (zie volgende screenshot). Ik kies dan voor onoff, maar LevelCRTL werkt ook :? Let op dat je de default bind group ontkoppelt. Er kan maar één groep worden gekoppeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4sLTTPgQW5SKUcDl4K4qM6RmVXc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hdCYHtyjTq931AoSyqoYkUr5.png?f=fotoalbum_large

Zoals gezegd: je moet een groep maken. Dat doe je bij het z2m menubalk onder "groepen"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1qovvySCGQ73lJqp0Z6jFeNEBkY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6uFIbrb2ePlXSzXPTypQFROp.png?f=fotoalbum_large

Een groep ziet er typisch zo uit, maar kan uiteraard ook uit maar één device bestaan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RMKFldudOjC3cxSEQhkPlmsGrn4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mIethd7MKjO6ikwHjXtqioZd.png?f=fotoalbum_large

Let op: als je een schakelaar an een groep (ont)koppelt moet je kort even de schakelaar indrukken. Standaard staat de schakelaar op slaapstand en wordt die niet gezien door z2m (en kan dus ook niet worden gekoppeld), na indrukken ziet z2m de schakelaar en slaagt het koppelen.

[ Voor 5% gewijzigd door oltk op 30-03-2023 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GilbertvH
  • Laatst online: 28-05 15:16
Ik heb wat, naar het lijkt, lovelace probleempjes. Als ik 's ochtends op mijn HA app op de iPad kijk naar mijn verlichting die aanstaat zegt de slider dat de verlichting uitstaat. Als ik erop druk dan schiet hij uit zichzelf weer terug terwijl de verlichting tóch aanstaat. Een herstart van HA lost het op en laat weer actieve verlichting zien. Is dit iets in HA wat niet lekker gaat of is het de localtuya integratie die me in de weg zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-05 14:27
GilbertvH schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:13:
Ik heb wat, naar het lijkt, lovelace probleempjes. Als ik 's ochtends op mijn HA app op de iPad kijk naar mijn verlichting die aanstaat zegt de slider dat de verlichting uitstaat. Als ik erop druk dan schiet hij uit zichzelf weer terug terwijl de verlichting tóch aanstaat. Een herstart van HA lost het op en laat weer actieve verlichting zien. Is dit iets in HA wat niet lekker gaat of is het de localtuya integratie die me in de weg zit?
Hey, dit probleem heb ik ook met Tuya, dan de cloud versie. Lampen die niet meer willen reageren of niet de juiste status in HA geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

oltk schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 08:20:
[...]

Geen idee of er tutorials zijn. Maar het wijst zichzelf. Ik kies een schakelaar, en dan "koppelen" (ik heb z2m in het Nederlands)
Poah, bedankt voor je effort (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:20
Lelletje schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:25:
[...]

Hey, dit probleem heb ik ook met Tuya, dan de cloud versie. Lampen die niet meer willen reageren of niet de juiste status in HA geven.
Met de cloudversie heb ik dit al bijna een jaar, localtuya moet ik nog gaan proberen..

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-05 14:27
Alleen heb ik het pas sinds kort, volgens mij één van de laatste update(s).

Draai alweer 4 jaar HA...

[ Voor 15% gewijzigd door Lelletje op 30-03-2023 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
HA'ers,

ik ben eigenlijk al lange tijd (2017) bezig met HA.
Werkt gewoon goed, zoals de meeste begonnen op een pi met SD kaart naar pi met SSD.
In het begin hield ik mijn data 30d bij. (purge_keep_days: 30)
Zoals velen is ook mijn 'test' versie de prod geworden en ondertussen heel wat add-ons / integraties.
Ik heb een Aragon M1 case en dat werkt behoorlijk (af en toe bij herstart moet ik de usb adapater eens uit en insteken...)
Nu de laatste tijd duren backups en upgrades behoorlijk lang, nu had ik een 1/2j geleden eens met purge_keep_days: op 365 gezet.
Voornamelijk om een entitie of 15/25 op lange termijn te kunnen bekijken!
Nu ik zag via SQL Lite dat mijn DB ondertussen 13GB is. (ja tuurlijk niet ok!)
Heb dan de purge_keep_days naar 180d gezet, hij heeft wat opgekuisd van oudere data maar niet alles precies.
Daarna heb ik via call services een purge gedaan van entiteiten en wat opkuis gedaan.
Maar de data size van de DB blijft op 13GB staan, terwijl ik zie dat er minder records in de tabbellen zitten.

Feitelijk wil ik ondertussen 20-30 entiteiten (voornamelijk verbruik statistieken) een purge date van bv 365d en de rest mag op 15/30d staan.

Hoe pak ik dit best aan, want een backup terugzetten op een ander device lukt me niet met de oude data (de rest zet ie wel terug maar historische data is leeg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@GilbertvH Vervolgvragen:
- Heb je het alleen op de iPad of ook op andere devices (browser en app)?
- Zo ja, wat is dan de state van de lamp in Dev tools?
- En via welke integratie lopen de lampen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Repi3 Met de invoering van long term statistics is het zelden nog nodig dat je purge_days groter dan 10 hebt staan. Dus wat wil je bereiken?

Qua database kan het volgens mij wel even duren voor deze echt compleet opgeruimd is. Zou ik eens restart + 24uu wachten aan geven minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bd-casemod
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-05 14:08
Iemand een idee hoe ik de negatieve waardes als positieve waardes kan laten zien van mijn zonnepanelenopwek sensor ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0OHBnKrHBzW1e-LJz3qaoyx__Ag=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gCXMipPN8U8NHSCEG6FcPY5S.png?f=user_large

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
type: custom:mini-graph-card
entities:
  - entity: sensor.opwek_total
name: PV Power
hours_to_show: 48
points_per_hour: 60
show:
  graph: bar
  extrema: true

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Niet online
Septillion schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:58:
@Repi3 Met de invoering van long term statistics is het zelden nog nodig dat je purge_days groter dan 10 hebt staan. Dus wat wil je bereiken?

Qua database kan het volgens mij wel even duren voor deze echt compleet opgeruimd is. Zou ik eens restart + 24uu wachten aan geven minimaal.
Dat snap ik, maar om een voorbeeld te geven, ik wil bij een aantal device echt in detail (iedere min) kunnen kijken wat het verbruik was in het verleden. (en 1 maand is echt beperkt)
Ik weet dat 1 jaar erg lang is maar zou wenselijk zijn.
Maar dit moet maar met een beperkt aantal entiteiten.

En ik heb al voldoende gewacht, snachts gaat via HA zelf een purge door (dacht 4h) en al enkele keren herstart. Is ook al een week geleden dat ik dit uitvoerde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 10:00
Repi3 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:39:
HA'ers,

ik ben eigenlijk al lange tijd (2017) bezig met HA.
Werkt gewoon goed, zoals de meeste begonnen op een pi met SD kaart naar pi met SSD.
In het begin hield ik mijn data 30d bij. (purge_keep_days: 30)
Zoals velen is ook mijn 'test' versie de prod geworden en ondertussen heel wat add-ons / integraties.
Ik heb een Aragon M1 case en dat werkt behoorlijk (af en toe bij herstart moet ik de usb adapater eens uit en insteken...)
Nu de laatste tijd duren backups en upgrades behoorlijk lang, nu had ik een 1/2j geleden eens met purge_keep_days: op 365 gezet.
Voornamelijk om een entitie of 15/25 op lange termijn te kunnen bekijken!
Nu ik zag via SQL Lite dat mijn DB ondertussen 13GB is. (ja tuurlijk niet ok!)
Heb dan de purge_keep_days naar 180d gezet, hij heeft wat opgekuisd van oudere data maar niet alles precies.
Daarna heb ik via call services een purge gedaan van entiteiten en wat opkuis gedaan.
Maar de data size van de DB blijft op 13GB staan, terwijl ik zie dat er minder records in de tabbellen zitten.

Feitelijk wil ik ondertussen 20-30 entiteiten (voornamelijk verbruik statistieken) een purge date van bv 365d en de rest mag op 15/30d staan.

Hoe pak ik dit best aan, want een backup terugzetten op een ander device lukt me niet met de oude data (de rest zet ie wel terug maar historische data is leeg)
Exporteer de entities die je wilt naar een externe TSDB a la Prometheus en gebruik dat voor long term storage.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Niet online
Dutchess_Nicole schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:13:
[...]

Exporteer de entities die je wilt naar een externe TSDB a la Prometheus en gebruik dat voor long term storage.
Dat heb ik in het verleden eens geprobeerd om die te exporteren naar influxDB maar dat lukte toen niet zo makkelijk.
Ook heb ik nu al bijna 3j energiedata erin (sinds het mogelijk was) maar is niet zo makkelijk om die eruit te halen :(
Een blog, video, tutorial is zeker welkom als dit bestaat?? (al kan ik niet direct iets viden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bd-casemod schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:07:
Iemand een idee hoe ik de negatieve waardes als positieve waardes kan laten zien van mijn zonnepanelenopwek sensor ?

[Afbeelding]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
entities:
  - entity: sensor.opwek_total
name: PV Power
hours_to_show: 48
points_per_hour: 60
show:
  graph: bar
  extrema: true
Huh? Jij hebt zonnepanelen die stroom van het net afnemen en dat omzetten in (UV)licht?

Zonnepanelen kunnen geen negatieve opwek hebben. Waarschijnlijk zit je te kijken naar de teruglevering van je energiemeter of zo, en zelfs die kan niet negatief zijn (want is gesplitst in afname en teruglevering, beide zijn altijd positief). Wat is sensor.opwek_total dus uberhaupt? Mogelijk een template sensor? Die je of met -1 kunt vermenigvuldigen om de - te flippen, of abs toepassen erop om de absolute waarde te krijgen (is het getal zonder +/- teken, dus 10 is 10 en -10 is ook 10).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 10:00
Repi3 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:17:
[...]

Dat heb ik in het verleden eens geprobeerd om die te exporteren naar influxDB maar dat lukte toen niet zo makkelijk.
Ook heb ik nu al bijna 3j energiedata erin (sinds het mogelijk was) maar is niet zo makkelijk om die eruit te halen :(
Een blog, video, tutorial is zeker welkom als dit bestaat?? (al kan ik niet direct iets viden)
https://www.home-assistant.io/integrations/prometheus/
In mijn geval heb ik prometheus zelf op een server draaien, en die scraped elke minuut de entities die gelist zijn in de prometheus.yaml file binnen HA zelf.

Uiteraard is iets als influxdb ook een optie, maar die gebruik ik nu dus niet.

Config komt neer op prometheus zelf instellen om naar HA te connecten en de entities op te halen. vervolgens kun je dus of binnen grafana of elke andere visualisation tool de boel bekijken, en als je prometheus vertelt om de boel 3 jaar te bewaren dan kan dat.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bd-casemod
RobertMe schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:28:
[...]

Huh? Jij hebt zonnepanelen die stroom van het net afnemen en dat omzetten in (UV)licht?

Zonnepanelen kunnen geen negatieve opwek hebben. Waarschijnlijk zit je te kijken naar de teruglevering van je energiemeter of zo, en zelfs die kan niet negatief zijn (want is gesplitst in afname en teruglevering, beide zijn altijd positief). Wat is sensor.opwek_total dus uberhaupt? Mogelijk een template sensor? Die je of met -1 kunt vermenigvuldigen om de - te flippen, of abs toepassen erop om de absolute waarde te krijgen (is het getal zonder +/- teken, dus 10 is 10 en -10 is ook 10).
sensor.opwek_total zijn 3 kwh meters die een negatieve waarde rapporteren (ivm terugleveren).

YAML:
1
2
3
4
5
6
  - platform: template
    sensors:
       opwek_total:
        friendly_name: 'Opwek_totaal'
        value_template: "{{ (states('sensor.zonnepanelen_platdak_active_power')|float + states('sensor.zonnepanelen_schuindak_active_power')|float + states('sensor.zonnepanelen_schuur_active_power')| float)}}"
        unit_of_measurement: W

Waar dien ik die -1 te gebruiken, in de template of in de graph ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
Septillion schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 08:43:
@Faece Je hebt browser_mod wel geïnstalleerd?
ja :(

ondertussen wel zo opgelost :

YAML:
YAML:
1
2
        tap_action:
          !include propaan.yaml

en dan in mijn popupvenster

YAML:
YAML:
1
2
3
4
5
action: fire-dom-event
browser_mod:
  service: browser_mod.popup
  data:
    title: ""

[ Voor 45% gewijzigd door Septillion op 30-03-2023 11:00 . Reden: Denk aan de ' yaml' bij code-tags aub ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bd-casemod schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:30:
[...]

sensor.opwek_total zijn 3 kwh meters die een negatieve waarde rapporteren (ivm terugleveren).

YAML:
1
2
3
4
5
6
    sensors:
       opwek_total:
        value_template: "{{ (states('sensor.zonnepanelen_platdak_active_power')|float + states('sensor.zonnepanelen_schuindak_active_power')|float + states('sensor.zonnepanelen_schuur_active_power')| float)}}"

Waar dien ik die -1 te gebruiken, in de template of in de graph ?
Ah wacht, je hebt losse meters tussen de omvormers en het net? Dan klinkt een negatieve waarde wel logisch :p Maar kun je de meters zelf dan niet "omdraaien" zodat ze wel altijd positief rapporteren? Ik zou dit probleem in ieder geval zo kort mogelijk bij de bron aan proberen te pakken. En dus als antwoord op de vraag op zijn laatst in de sensor * -1 doen en niet pas in de graph (als het daar al kan). Maar het liefst zou ik persoinlijk dus zorgen dat uberhaupt de 3 individuele sensoren niet negatief zijn. Mogelijk dat je dit dus al in de integratie of in de meter zelf kunt regelen, potentieel zelfs door de in en uitgangen op de meter om te wisselen? Wellicht dat @Septillion daar een antwoord op heeft, die zit meer in de electro hoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bd-casemod
RobertMe schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:37:
[...]

Ah wacht, je hebt losse meters tussen de omvormers en het net? Dan klinkt een negatieve waarde wel logisch :p Maar kun je de meters zelf dan niet "omdraaien" zodat ze wel altijd positief rapporteren? Ik zou dit probleem in ieder geval zo kort mogelijk bij de bron aan proberen te pakken. En dus als antwoord op de vraag op zijn laatst in de sensor * -1 doen en niet pas in de graph (als het daar al kan). Maar het liefst zou ik persoinlijk dus zorgen dat uberhaupt de 3 individuele sensoren niet negatief zijn. Mogelijk dat je dit dus al in de integratie of in de meter zelf kunt regelen, potentieel zelfs door de in en uitgangen op de meter om te wisselen? Wellicht dat @Septillion daar een antwoord op heeft, die zit meer in de electro hoek.
Yes dat klopt helemaal, wellicht kan ik die aanpassen zodat die positief gaan rapporteren.

Ik krijg het nog niet voor elkaar met die "* -1", ik heb deze nu achter de value template geplaatst maar dan klopt er helemaal niks meer van.

YAML:
1
2
3
4
5
6
    sensors:
       opwek_total:
        value_template: "{{ (states('sensor.zonnepanelen_platdak_active_power')|float + states('sensor.zonnepanelen_schuindak_active_power')|float + states('sensor.zonnepanelen_schuur_active_power')| float * -1 )}}"

Waar moet deze komen te staan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bd-casemod schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:44:
[...]

Yes dat klopt helemaal, wellicht kan ik die aanpassen zodat die positief gaan rapporteren.

Ik krijg het nog niet voor elkaar met die "* -1", ik heb deze nu achter de value template geplaatst maar dan klopt er helemaal niks meer van.

YAML:
1
2
3
4
5
6
    sensors:
       opwek_total:
        value_template: "{{ (states('sensor.zonnepanelen_platdak_active_power')|float + states('sensor.zonnepanelen_schuindak_active_power')|float + states('sensor.zonnepanelen_schuur_active_power')| float * -1 )}}"

Waar moet deze komen te staan ?
Achter het laatste ) haakje. Meneer van Dalen wacht op antwoord ;) Je hebt nu de volledige berekening tussen de () staan waardoor je de laatste sensor met -1 vermenigvuldigd (krijgt voorrang over optellen) i.p.v. het totaal. Dus:
Django/Jinja:
1
{{ (states('sensor.zonnepanelen_platdak_active_power')|float + states('sensor.zonnepanelen_schuindak_active_power')|float + states('sensor.zonnepanelen_schuur_active_power')| float ) * -1 }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bd-casemod
RobertMe schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:52:
[...]

Achter het laatste ) haakje. Meneer van Dalen wacht op antwoord ;) Je hebt nu de volledige berekening tussen de () staan waardoor je de laatste sensor met -1 vermenigvuldigd (krijgt voorrang over optellen) i.p.v. het totaal. Dus:
[mono]"{{ (states('sensor.zonnepanelen_platdak_active_power')|float + states('sensor.zonnepanelen_schuindak_active_power')|float + states('sensor.zonnepanelen_schuur_active_power')| float ) * -1 }}"
Thnx voor de uitleg, ik kwam er al niet uit.

Dit werkt thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Repi3 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:09:
[...]

Dat snap ik, maar om een voorbeeld te geven, ik wil bij een aantal device echt in detail (iedere min) kunnen kijken wat het verbruik was in het verleden. (en 1 maand is echt beperkt)
Ik weet dat 1 jaar erg lang is maar zou wenselijk zijn.
Maar dit moet maar met een beperkt aantal entiteiten.

En ik heb al voldoende gewacht, snachts gaat via HA zelf een purge door (dacht 4h) en al enkele keren herstart. Is ook al een week geleden dat ik dit uitvoerde ;)
Waarom zou je zo lang iedere minuut willen :o Dan zou ik dat lekker naar een exterene DB doen als InfluxDB als je dat wilt.

Voor de HA database, had je ook al de recorder.purge met repack aan gedaan? Kan denk ik wel enkele uren duren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@bd-casemod Dan zou ik het wel even in de nieuwe template format gooien. Kan je ook juiste device en state class toevoegen.

En heeeeeeel belangrijk als je het in je energy dashboard wilt gebruiken: availability!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GilbertvH
Lelletje schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:25:
[...]

Dit is de reden dat ik ben omgeschakeld naar LocalTuya, maar blijkbaar blijven de problemen bestaan... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
ik wil de kleur van een icon veranderen als het meer of minder als 0 is.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
        template: chip_mdi_icon_state
        variables:
          ulm_chip_mdi_icon_state_entity: sensor.p1_meter_5c2faf04a1f2_active_power
          ulm_chip_mdi_icon_state_icon: mdi:lightning-bolt-circle
        styles:
            - color: >
                [[[ 
                  let state =  states('sensor.p1_meter_5c2faf04a1f2_active_power').state
                  if(parseFloat(state) > 0 ){
                    return 'green' }
                  return 'red'
                ]]] 
        tap_action:}
          !include zonnepanelen.yaml    

dit blijkt enkel een zwart icoon te tonen. Wat doe ik mis ?

[mbr]Graag eens deze post checken hoe je correct yaml code tags doet :)[/mbr]

[ Voor 24% gewijzigd door Faece op 30-03-2023 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:36

Geprobeerd via:
1. Hikvision in Yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
switch:

binary_sensor:
    customize:
      motion:
      line_crossing:

YAML:
1
2
3
4
5
binary_sensor:
    host: 10.0.100...
    password: !secret Hikpass

Dit heb ik staan, maar werkt niet op alle cameras.
Gemaklijkste is Frigate

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 30-03-2023 12:57 . Reden: Yaml bijna goed ]

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Niet online
Dutchess_Nicole schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:28:
[...]

https://www.home-assistant.io/integrations/prometheus/
In mijn geval heb ik prometheus zelf op een server draaien, en die scraped elke minuut de entities die gelist zijn in de prometheus.yaml file binnen HA zelf.

Uiteraard is iets als influxdb ook een optie, maar die gebruik ik nu dus niet.

Config komt neer op prometheus zelf instellen om naar HA te connecten en de entities op te halen. vervolgens kun je dus of binnen grafana of elke andere visualisation tool de boel bekijken, en als je prometheus vertelt om de boel 3 jaar te bewaren dan kan dat.
ja zoiets zou handig zijn, maar het 'nadeel' is dat ik nu start met de data in de externe DB.
En dat van 3j ver, ben ik kwijt? (want alles van energie, kan je niet mee pakken toch?)

Maar zal dit weekend eens in detail bekijken!
Septillion schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:58:
[...]

Waarom zou je zo lang iedere minuut willen :o Dan zou ik dat lekker naar een exterene DB doen als InfluxDB als je dat wilt.

Voor de HA database, had je ook al de recorder.purge met repack aan gedaan? Kan denk ik wel enkele uren duren....
In BE heb je al piektarief waarvan je factuur hard afhankelijk is.(kwartier piek)
Daarom wil je een kartier in detail kunnen kijken, om bv een device tijdelijk uit te schakelen.
Om die redenen wil ik mijn 'verbruikers' kunnen bijhouden, ook in het verleden omdat je dan extra info eruit kan halen, voor het verbeteren van je automations. (en vergelijken met zelfde periode vorig jaar)

Ik heb inderdaad de purge van heel wat devices en entiteiten uitgevoerd en had daar +-20% winst mee gemaakt, terwijl mijn DB size eigenlijk niet veranderde |:(

Daarom mijn vraag hier...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Faece Volgens mij mis je een deel onder style en moet je daar aangeven wat

Denk dan iets als:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
        template: chip_mdi_icon_state
        variables:
          ulm_chip_mdi_icon_state_entity: sensor.p1_meter_5c2faf04a1f2_active_power
          ulm_chip_mdi_icon_state_icon: mdi:lightning-bolt-circle
        styles:
          icon:
            - color: >-
                [[[ 
                  let state =  states('sensor.p1_meter_5c2faf04a1f2_active_power').state
                  if(parseFloat(state) > 0 ){
                    return 'green' }
                  return 'red'
                ]]] 
        tap_action:}
          !include zonnepanelen.yaml    

En ipv de template zou je het volgens mij ook al onder state kunnen hangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makaa
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:35
Graag zou ik mijn waterverbruik willen monitoren.
In het topic zie ik meerdere opties (homewizzard, ESPhome, ESPcam etc)

Vooral ben ik opzoek naar een betaalbare optie.
Heeft iemand een goede tutorial/filmpje wat ik kan volgen om eens te kijken welke oplossing de beste zou zijn voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20:03

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Septillion schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 08:41:
@Harmen Acht de kans klein dat hij ook via USB de rauwe data uitstuurt...
Thanks, na wat aanpassingen doet de p1 meter het weer. Heb voor de zekerheid een p1 usb kabel gekocht. Proxmox hoet staat tegenwoordig in de meterkast.

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 29-05 08:41
makaa schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:10:
Graag zou ik mijn waterverbruik willen monitoren.
In het topic zie ik meerdere opties (homewizzard, ESPhome, ESPcam etc)

Vooral ben ik opzoek naar een betaalbare optie.
Heeft iemand een goede tutorial/filmpje wat ik kan volgen om eens te kijken welke oplossing de beste zou zijn voor mij?
Geen filmpje, maar wel goed beschreven.

https://www.pieterbrinkma...t-and-a-proximity-sensor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-05 11:10
Deze wilde ik net linken. Dit is degene die ik heb gevolgd, leuk en niet te moeilijk!

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
Slinkos schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:16:
[...]

Deze wilde ik net linken. Dit is degene die ik heb gevolgd, leuk en niet te moeilijk!
Klopt, en werkt perfect!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-05 09:55

de Peer

under peer review

Met 1 sensor heb ik het nooit goed werkend gekregen, omdat als het plaatje precies stil komt te staan onder de sensor, hij valse pulsen geeft.
Uiteindelijk opgelost door met 2 sensoren te werken en pas 1 liter er bij op te tellen als het plaatje beide sensoren gepasseerd is. Sindsdien geen enkele valse puls meer.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
de Peer schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:21:
Met 1 sensor heb ik het nooit goed werkend gekregen, omdat als het plaatje precies stil komt te staan onder de sensor, hij valse pulsen geeft.
Uiteindelijk opgelost door met 2 sensoren te werken en pas 1 liter er bij op te tellen als het plaatje beide sensoren gepasseerd is. Sindsdien geen enkele valse puls meer.
Ik heb enkele malen getest door een emmer te vullen waarvan ik de inhoud wist, en dat klopt nog steeds.
Maar er zit uiteraard veel verschil tussen de diverse watermeters.

Was inderdaad wel een heel gedoe om de sensor precies goed te krijgen.
En eigenlijk vind ik een liter meer of minder niet zo heel erg belangrijk. Maar eigenlijk loopt ie heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-05 11:10
de Peer schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:21:
Ik herken inderdaad dat het ledje dan constant blijft branden, maar ik krijg er geen valse metingen door hoor. Hij telt de volgende liter pas weer als hij een rondje om is geweest.

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Slinkos schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:31:
[...]

Ik herken inderdaad dat het ledje dan constant blijft branden, maar ik krijg er geen valse metingen door hoor. Hij telt de volgende liter pas weer als hij een rondje om is geweest.
als hij blijft branden is het geen probleem. dan werkt hij goed. het gaat pas fout als hij precies op 'het randje' zit en dat ledje gaat knipperen (langzaam of snel) want dan telt hij er wel telkens een liter bij, bij elke knippering.
Obelixxx schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:25:
[...]

Ik heb enkele malen getest door een emmer te vullen waarvan ik de inhoud wist, en dat klopt nog steeds.
Maar er zit uiteraard veel verschil tussen de diverse watermeters.
de beste stress-test is om de kraan op de druppelstand een liter te laten vullen. Hij gaat dan langs het kritische punt komen.

Als het niet goed gaat, gaat het vaak niet om 1 extra liter, maar dan kun je zo maar 200 liter extra hebben. dat valt wel op :P

Maargoed deze discussie kan beter voortgezet worden in het watermeter topic.

[ Voor 40% gewijzigd door de Peer op 30-03-2023 16:08 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makaa
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:35
@Obelixxx bedankt, ik ga ermee aan de slag.
@de Peer dat topic kende ik nog niet, ga ik ook eens door spitten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-05 09:50

WoBBeL

*zwaai*

Vanuit de Twente Milieu integratie heb ik een aantal sensoren gekregen met daarin een datum in "jaar-maand-dag" formaat. Hoe kan ik deze sensor als datum trigger krijgen in een automation? Ik kan deze sensoren nergens selecteren als trigger. Moet ik hiervoor een template trigger gebruiken of wat anders?
Op de datum van de sensor zelf moet er een automation plaatsvinden om 07:30.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dDu69PJjQPNVXiyoaE-DIhk8g1o=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/c1BjDRy67SkpoxqqFjdWeacu.png?f=fotoalbum_medium

Ik kan wel een trigger maken zodra de sensor verandert van datum dat een input_datetime opnieuw gevuld wordt in het juiste formaat maar het moet mijn inziens makkelijker kunnen zonder tussenstappen :P

[ Voor 44% gewijzigd door WoBBeL op 30-03-2023 16:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@WoBBeL Er zijn inderdaad niet zo veel zaken die direct met eend datum werken. Vandaar dat meeste afval integraties ook aantal dagen tot pickup als attribute hebben. Zou wel prima moeten kunnen met een template trigger of template condition.

Django/Jinja:
1
2
{% set p = states('sensor.twente_milieu_non_recyclable_waste_pickup')|as_datetime|as_local -%}
{{ p - now() < timedelta(days=2) }}

Als je notificatie om 7:30 wilt is dat je trigger en moet je bovenstaande pakken als template condition.

[ Voor 11% gewijzigd door Septillion op 30-03-2023 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL

WoBBeL

*zwaai*

@Septillion thanks. Ik probeer de code te snappen zodat ik ook weet wat het doet en ik in de toekomst er zelf ook wat mee kan behalve copy/pasten :+

p - now() < timedelta(days=2)

('2023-03-31' - '2023-03-30') < (is kleiner dan) timedelta(days=2)

Ik snap echter niet helemaal wat je met die timedelta probeert te bereiken. Ik snap dat je met de timedelta het verschil tussen de twee dagen probeert te bereiken (gok ik zo :+ ) maar waarom de 2? :X

[ Voor 28% gewijzigd door WoBBeL op 30-03-2023 18:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@WoBBeL 2 was hier even willekeurig gekozen als voorbeeld om waar te zijn vanaf twee dagen voor het ophalen.

Dus eerste regel: sla de datum als lokaal datetime object op in p.
Regel twee:
- p - now() verschil tussen p en nu ofwel, over hoeveel tijd (timedelta) is het p.
- En is dat binnen nu en twee dagen

De timedelta mag ook 0 zijn als je het wilt weten voor vandaag :)

Enige is dat het nu ook waar is als een sensor blijft hangen en bijvoorbeeld gisteren aangeeft. Dan is p - now() ook nog waar. Immers is 2023-03-29 - 2023-03-30 => "1 dag geleden" ofwel "over -1 dag".

Wil je een test die alleen kijkt naar vandaag zou je kunnen doen:
Django/Jinja:
1
2
{% set p = states('sensor.twente_milieu_non_recyclable_waste_pickup')|as_datetime|as_local -%}
{{ timedelta(days=-1) < p - now() <= timedelta(days=0) }}

En ja, dit kan op op andere manieren incl equal of met date etc. Maar geeft mooi aan hoe het tijdwindow is. Andere optie voor hetzelfde zou zijn:
Django/Jinja:
1
2
{{  0 <= (p.date() - now().date()).days < 1 }}

Veel wegen naar hetzelfde :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL

WoBBeL

*zwaai*

Dank voor deze gratis les, helemaal duidelijk :D

Nu wachten op mn BLE beacons zodat ik weet of de containers nog in de tuin staan of voor het huis _O-

[ Voor 55% gewijzigd door WoBBeL op 30-03-2023 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GilbertvH
Septillion schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:55:
@GilbertvH Vervolgvragen:
- Heb je het alleen op de iPad of ook op andere devices (browser en app)?
- Zo ja, wat is dan de state van de lamp in Dev tools?
- En via welke integratie lopen de lampen?
Nu wederom het geval. Nu zijn het de LocalTuya lampen die geen status geven. Een Tasmota geflashte lamp en Ikea lamp (Z2M) geven wel de juiste status. Integratie is dus LocalTuya. Het is op de app van de iPad, mijn iPhone en de browser. Herladen van de Tuya (cloud) integratie helpt. Zag vóór herladen 16 apparaten en na herladen nog 7. Morgen even controleren wat die andere apparaten dan ineens zijn. Hier zal wellicht een probleem zitten.

[ Voor 21% gewijzigd door GilbertvH op 30-03-2023 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@GilbertvH Uhmm, het zijn lampen via LocalTuya maar herstart van de Cloud Tuya help? Waarom heb je beide? En hoe zijn die gelinkt?

En ter check, ook in de dev tools naar de state gekeken? En in de history zie je na het bedienen ook dat ze "aan" waren tot dat moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Over Tuya gesproken, ik heb vandaag via tuya-cloudcutter ESPHome (nouja eigenlijk libretuya) op een Tuya relay met een Beken chip gekregen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Septillion schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 21:58:
@TheFes Coo! Zie dat de Beken toolchain inderdaad ook vrij is, tof :)

Maar heeft alle niet-ESP Tuya Beken?
Ik weet het niet precies, maar had drie van die relays van iemand gekregen, dus maar even gekeken wat er tegenwoordig mogelijk is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:20
@GilbertvH Ik heb net de update gedaan naar: 2023.4.0b1

Geen idee hoe, maar de Tuya Cloud werkt nu al 2,5 uur bij mij. Normaal zou hij nu al niet meer werken met de schakelaars en lampen en moest ik de integration herstarten...

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GilbertvH
Septillion schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 21:15:
@GilbertvH Uhmm, het zijn lampen via LocalTuya maar herstart van de Cloud Tuya help? Waarom heb je beide? En hoe zijn die gelinkt?

En ter check, ook in de dev tools naar de state gekeken? En in de history zie je na het bedienen ook dat ze "aan" waren tot dat moment?
Dev tools en history moet ik nog even checken. Ik had ze eerst via Cloud Tuya gekoppeld en dat werkte ook heel lang erg goed. Tot ik deze problemen kreeg en besloot om LocalTuya een kans te geven. LocalTuya heeft een koppeling naar de Tuya Cloud dus wellicht dat daar de link ligt m.b.t. het herladen van de integratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwazer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-05 11:24
Heeft er iemand nog een goede casing gevonden voor een ESP32 DEV(2) WROOM bordje?
Heb er een aantal ergens uit ping ping timboektoe besteld, maar daar zitten de montage gaten precies 90○ gedraaid van elkaar.

Gevolg: Hangt/ligt die printplaat alsnog los in het doosje 😓
Plus: 12 zwarte besteld. Krijg 6 zwart en 6 wit.
Beklach gedaan voor een omruilactie: Hou die witte maar en hier geld terug...
Uhh, ok 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 00:04
Okee na lang lurken toch tijd om zelf eens een vraag te stellen.
Ik ben bezig op mijn HomeAssistant instantie van raspberry pi te wisselen.
Ik heb dus 2x een RPi4b, waarvan ik mijn HAOS verplaatst van de ene naar de andere. Ik maak een FullBackup van RPi-1 en restore deze op RPi-2. Dit gaat allemaal prima en op wat standaard dingen na (bleutooth adapter opnieuw instellen) werkt het eigenlijk direct goed...

Op 1 ding na:
Ik maak gebruik van Entso-E day-ahead prijzen en gebruik een mooie ApexChards Card. Dit ziet er, tot volle tevredenheid, zo uit op RPi-1:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LaYeCcr4Lb4AMaLKXbfavhKQbT0=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/1g5FnLIa8i4MJM5Fyqif8xdm.png?f=fotoalbum_medium

Echter op RPi-2, na het restoren van de full backup, werkt de grafiek niet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7cIVpFKSz2LyS9z1ju1ukT_jYc0=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/SecABos2avCLnXidZPJZxIuh.png?f=fotoalbum_medium

Eerst dacht ik, wellicht komt dat door de API key of iets met rechten ofzo, maar dat is het niet want ik krijg de informatie wel gewoon terug vanuit de ENTSO-E API. Dat is te zien aan de kaart naast de grafiek waarop ik een samenvatting van de 'sensoren' heb geplaatst. Bij zowel RPi-1 als RPi-2 krijg ik dus gewoon de data terug.

Iemand een idee wat ik nog kan proberen?

Wat heb ik zelf al geprobeerd:
- Nogmaals een full backup gemaakt en een complete wipe en restore gedaan,
- Systeem herstart (zowel HAOS herstart als een volledige RPi herstart)
- Kaart/Grafiek configuratie gewijzigd en herstart
- ?

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@GilbertvH Idee van LocalTuya is juist dat er geen verbinding met de cloud is vanuit HA. De lamp zelf heeft zelf nog wel cloud verbinding.

Maar geen idee of het mogelijk is maar zowel LocalTuya als cloud draaien lijkt me wel verwarrend. Heb je dan voor sommige lampen dan twee entities?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
Septillion schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:30:
@DonJunior Heb je misschien wat code van de kaarten? Geeft ons misschien wat meer handvatten.
Och ja natuurlijk sorry..
Code is identiek voor beiden RPi instanties en werkt dus op de ene wel.. op de andere niet.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
type: custom:apexcharts-card
experimental:
  color_threshold: true
graph_span: 24h
header:
  title: Today
  show: true
span:
  start: day
now:
  show: true
  label: Nu
series:
  - entity: sensor.dynamische_prijzen_average_electricity_price_today
    type: column
    show:
      extremas: true
    float_precision: 3
    stroke_width: 0
    data_generator: |
      return entity.attributes.prices.map((record, index) => {
        return [(new Date(record["time"]).getTime() + 1500000), record.price];
      });
    color_threshold:
      - value: 0
        color: '#04822e'
      - value: 0.38
        color: '#EFA51E'
      - value: 0.39
        color: '#E76821'
      - value: 0.4
        color: '#DC1821'
      - value: 0.5
        color: '#880015'
yaxis:
  - id: '1'
    min: 0.15
    max: 0.5
    align_to: 0.1
    decimals: 2
    apex_config:
      title:
        text: € / kWh
        style:
          fontFamily: Segoe UI Light
apex_config:
  xaxis:
    type: datetime
    tooltip:
      enabled: false
  chart:
    height: 320px
  tooltip:
    x:
      format: HH:00
  plotOptions:
    bar:
      columnWidth: 90%

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 31-03-2023 09:47 . Reden: Denk aan de ' yaml' bij code-tags aub ]

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GilbertvH
Septillion schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:29:
@GilbertvH Idee van LocalTuya is juist dat er geen verbinding met de cloud is vanuit HA. De lamp zelf heeft zelf nog wel cloud verbinding.

Maar geen idee of het mogelijk is maar zowel LocalTuya als cloud draaien lijkt me wel verwarrend. Heb je dan voor sommige lampen dan twee entities?
Bij het configureren van LocalTuya heb ik er idd een tweede entity van gemaakt met local_ ervoor. In mijn automations gebruik ik alleen nog maar die lampen. Als ik naar de entiteiten van de lampen van de Cloud Tuya integratie kijk zie ik dat ze nog steeds getriggerd worden. Voorbeeld van deze ochtend:

local_Woonkamer is uitgeschakeld getriggerd door automatisering Lampen uit getriggerd door numerieke status van Lux sensor illuminance lux
07:37:56 - 2 uur geleden

---------------------------------------

Woonkamer is uitgeschakeld
07:37:56 - 2 uur geleden

Onderste is de 'oude' lamp via de Cloud integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:22

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dwazer schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 23:40:
Heeft er iemand nog een goede casing gevonden voor een ESP32 DEV(2) WROOM bordje?
Ik weet niet of het type dat je beschrijft echt een specifiek bordje is. Het klinkt nogal generiek zo met alleen een chip, een willekeurige versie 2, zonder merk en dergelijke.

Maar misschien zit hier iets tussen?

Anders gewoon een standaard projectdoosje kopen. Vaak kun je daar met 1 of 2 schroefjes het bordje vastzetten. En anders een tie-wrap of een paar klodders hot glue.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@GilbertvH Dan zou ik eens alles nalopen of je echt overal de local gebruikt. Dus in automations, scenes, scripts en Lovelace.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@DonJunior Je entiteit 'sensor.dynamische_prijzen_average_electricity_price_today' heeft wel netjes een attribute 'prices.map' ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

iemand enig idee hoe ik de entity namen kan vebergen met de mini graph card?

Zit me suffen te coden maar kan het maar niet vinden. individuele namen wijzigen van de entities geeft ook een error aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nwLm_nrnGqqPzO_9N8bGHzslvh4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/85Cpp42IMZmLK7WwR1Fu0CbN.jpg?f=user_large

YAML:
1
2
3
4
5
entities:
  - sensor.bathroom_temp_humid_temperature
    name: (dit geeft een error, waarmee ik wel de naam zou moet kunnen aanpassen....)
  - sensor.bathroom_temp_humid_humidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Xqlus1ve show name false?

Als je op diezelfde pagina iets naar beneden gaat zie je uitgewerkte voorbeelden staan. Zoals:
Graph only card

Use the show option to show/hide UI elements.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
entities:
  - sensor.humidity
show:
  icon: false
  name: false
  state: false

[ Voor 61% gewijzigd door Gizz op 31-03-2023 10:35 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Xqlus1ve schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:29:

Zit me suffen te coden maar kan het maar niet vinden. individuele namen wijzigen van de entities geeft ook een error aan.

[Afbeelding]

YAML:
1
2
3
4
5
entities:
    name: (dit geeft een error, waarmee ik wel de naam zou moet kunnen aanpassen....)
show_legend: false

edit: oh net te laat ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xarow
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:04
Xqlus1ve schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:29:

[Afbeelding]

YAML:
1
2
3
4
5
entities:
Buiten wat hiervoor al gezegd is dien je ook "entity:" voor je entity te zetten als je meerdere parameters invult :)

YAML:
1
2
3
4
5
entities:
  - entity: sensor.bathroom_temp_humid_temperature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

xarow schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:37:
[...]

Buiten wat hiervoor al gezegd is dien je ook "entity:" voor je entity te zetten als je meerdere parameters invult :)

YAML:
1
2
3
4
5
entities:
  - entity: sensor.bathroom_temp_humid_temperature
Pff blinde kip dat ik ben! 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Voor mensen die HA nog op een mooie harde schijf of array van schijven hebben draaien: stop daarmee als je kan! :P

Ik heb gisteravond mijn VM met daarop HA van een SHR-array van 4 harde schijven (4x WD red, 7200 rpm), vergelijkbaar met RAID5, verplaatst naar een goedkope SSD. Wat een wereld van verschil, dit had ik veel eerder moeten doen :)

Je zou denken dat 4 schijven waarvan tegelijk data gelezen kan worden best rap zijn, maar het opstarten van HA duurde altijd erg lang en ook bij het bladeren in het energy dashboard tussen dagen ging altijd met een vertraging van 2 seconden. Om over het tevoorschijn toveren van het overzicht van een maand aan energieverbruik nog maar te zwijgen.

Nu is alles lekker 'snappy' en direct.

Zie ook Gizz in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Gizz op zich niet zo gek, zijn veel acties met random read/writes. En daar blijven schijven, of ze nu in raid zitten of niet, niet goed in en een SDD wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Septillion dat klopt. Achteraf gezien heb ik de 'schuld' niet genoeg neergelegd bij mijn trage schijven, maar ook bij de beperkte hoeveelheid geheugen (8GB, gedeeld met allerlei andere applicaties) en zeker de trage processor in mijn Synology DS918+ van 5 jaar oud; een Intel Celeron J3455.

Maar eigenlijk kan die processor, in combinatie met 8GB ram, nog best een tijd mee nu de trage schijven geëlimineerd zijn :)

[ Voor 13% gewijzigd door Gizz op 31-03-2023 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
Septillion schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:21:
@DonJunior Je entiteit 'sensor.dynamische_prijzen_average_electricity_price_today' heeft wel netjes een attribute 'prices.map' ?
Als ik Attributes openklik op deze entiteit zie ik dit:
Prices today
- time: '2023-03-28 00:00:00+02:00'
price: 0.33098
- time: '2023-03-28 01:00:00+02:00'
price: 0.33655
- time: '2023-03-28 02:00:00+02:00'
price: 0.33123
- time: '2023-03-28 03:00:00+02:00'
price: 0.32639
- time: '2023-03-28 04:00:00+02:00'
price: 0.32554
- time: '2023-03-28 05:00:00+02:00'
price: 0.33204
- time: '2023-03-28 06:00:00+02:00'
price: 0.36745
- time: '2023-03-28 07:00:00+02:00'
price: 0.40379
- time: '2023-03-28 08:00:00+02:00'
price: 0.40343
- time: '2023-03-28 09:00:00+02:00'
price: 0.36161
- time: '2023-03-28 10:00:00+02:00'
price: 0.33628
- time: '2023-03-28 11:00:00+02:00'
price: 0.32492
- time: '2023-03-28 12:00:00+02:00'
price: 0.32058
- time: '2023-03-28 13:00:00+02:00'
price: 0.31522
- time: '2023-03-28 14:00:00+02:00'
price: 0.319
- time: '2023-03-28 15:00:00+02:00'
price: 0.32423
- time: '2023-03-28 16:00:00+02:00'
price: 0.32636
- time: '2023-03-28 17:00:00+02:00'
price: 0.3415
- time: '2023-03-28 18:00:00+02:00'
price: 0.37572
- time: '2023-03-28 19:00:00+02:00'
price: 0.40489
- time: '2023-03-28 20:00:00+02:00'
price: 0.37459
- time: '2023-03-28 21:00:00+02:00'
price: 0.36982
- time: '2023-03-28 22:00:00+02:00'
price: 0.36137
- time: '2023-03-28 23:00:00+02:00'
price: 0.34368
Prices tomorrow
- time: '2023-03-29 00:00:00+02:00'
price: 0.32705
- time: '2023-03-29 01:00:00+02:00'
price: 0.32505
- time: '2023-03-29 02:00:00+02:00'
price: 0.32554
- time: '2023-03-29 03:00:00+02:00'
price: 0.32873
[.. knip t.b.v. leesbaarheid..]
Opvallend is dat dit prijzen zijn van 28 en 29 maart.. dus niet van gisteren en vandaag (wat verklaart waarom de grafiek van vandaag niet renderd)

Overigens beide HAOS zijn volledig up-to-date (mocht dat iets uitmaken)

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwazer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-05 11:24
Gizz schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:03:
[...]

Ik weet niet of het type dat je beschrijft echt een specifiek bordje is. Het klinkt nogal generiek zo met alleen een chip, een willekeurige versie 2, zonder merk en dergelijke.
Ja, je hebt gelijk, nogal "@ random".
Het gaat om deze: ESP32 WROOM 4MB DevKitv1 (Bron)
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/346407/files/425857828/otronic-esp32-wroom-4mb-devkit-v1-board-met-wifi-b.jpg

Had deze besteld, maar daar zitten de montage gaten precies 90 graden gedraaid t.o.v. de gaten op het bordje:
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/71nr40MW86L._AC_SL1500_.jpg
Gizz schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:03:
[...]
Maar misschien zit hier iets tussen?

Anders gewoon een standaard projectdoosje kopen. Vaak kun je daar met 1 of 2 schroefjes het bordje vastzetten. En anders een tie-wrap of een paar klodders hot glue.
Ja, 'vastklodden' kan altijd nog, alleen was ik benieuwd of er iemand een 'nice & shine' -doosje ergens bij Alibabba/Aliexpres vandaan had kunnen toveren die wel paste :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@DonJunior Kan je dat eens laten zien in de Dev Tools => States? De entiteit even aanklikken zodat hij weergegeven wordt bovenin de "Set state". Die laat namelijk echt de structuur dan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Gizz schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:01:
Voor mensen die HA nog op een mooie harde schijf of array van schijven hebben draaien: stop daarmee als je kan! :P

Ik heb gisteravond mijn VM met daarop HA van een SHR-array van 4 harde schijven (4x WD red, 7200 rpm), vergelijkbaar met RAID5, verplaatst naar een goedkope SSD. Wat een wereld van verschil, dit had ik veel eerder moeten doen :)

Je zou denken dat 4 schijven waarvan tegelijk data gelezen kan worden best rap zijn, maar het opstarten van HA duurde altijd erg lang en ook bij het bladeren in het energy dashboard tussen dagen ging altijd met een vertraging van 2 seconden. Om over het tevoorschijn toveren van het overzicht van een maand aan energieverbruik nog maar te zwijgen.

Nu is alles lekker 'snappy' en direct.

Zie ook Gizz in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 3"
NAS > VM > 4 schijven > SHR Array (RAID 5): HA is snappy, nul vertraging (heb wel PRO schijven draaien).

Een reboot van HA duurt denk ik totaal 30 seconden.

Ik merk totaal niets van wat jij nu opschrijft.

EDIT: DS920+ met 12GB RAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mitchie_
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:31
De laadpaal op het werk laat zien hoeveel kWh ik in totaal heb geladen tijdens een laadbeurt, dit wilde nu ook verwerken in HA zodat ik bij publieke laadpalen kan zien hoeveel ik totaal heb geladen.

De Cupra Born geeft een sensor (sensor.cupra_born_charge_power) met een meet eenheid kW
Met helpers een Riemann som integrale sensor aangemaakt en een utility meter aangemaakt, omdat ik van Kw naar moet kWh en per dag gereset naar 0.

Gisteren mijn wagen aan de laadpaal gezet op het werk en gelijk een foto gemaakt van het totaal geladen kWh en thuis deze vergeleken met wat er in HA stond.
Volgens de laadpaal op werk heb ik 31.36 kWh geladen (dit zie ik nu ook in de app van de leasemaatschappij) en volgens de sensor die ik heb aangemaakt in HA 109,36 kWh.

De sensor die ik heb aangemaakt in HA begint bij 0 en loopt dan gelijk naar 90,21 kWh vandaar loopt die trapsgewijs naar 109,36 kWh. Als het verschil tussen 90,21 kWh en 109,36 kWh bekijk kom ik ook niet op 31.36 kWh maar 19,15 kWh (109,36 kWh - 90,21 kWh)

Probeer nu al heel de ochtend te begrijpen wat er nu niet goed gaat maar helaas zie door de kWh het bos niet meer 8)7.
Kan iemand mij de goede weg op helpen wat ik nu niet goed doe.

Voor de volledigheid heb ik hieronder de foto en sensor gezet

Laadpaal op het werk :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uDWvOIw0a5BVcg-n_3BAvp9XOGQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hHt9MoacrOUZdI8tC0xZrxmc.jpg?f=fotoalbum_large

sensor.cupra_born_charge_power :
code:
1
2
3
4
5
state_class: measurement
unit_of_measurement: kW
attribution: Data provided by Volkswagen Connect ID
device_class: power
icon: mdi:ev-plug-type2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BpZ9Wpb0Irvmk68BynNBbYQRlAk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5XOSVprnJgJy2R0dzFBG8vjs.png?f=fotoalbum_large

sensor.kwh_sensor (Riemann som integrale sensor)
code:
1
2
3
4
5
6
state_class: total
source: sensor.cupra_born_charge_power
unit_of_measurement: kWh
device_class: energy
icon: mdi:chart-histogram
friendly_name: kwh sensor

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DS8gqFT3-81Qw2Z1-GDWKwhb364=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eNuT2etvhGYsftxZHzDDy2Dc.png?f=fotoalbum_large

sensor.batterij_kwh (utility meter)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
state_class: total_increasing
source: sensor.kwh_sensor
status: collecting
last_period: '109.36'
last_valid_state: None
meter_period: daily
cron pattern: 0 0 * * *
last_reset: '2023-03-30T22:00:00.010763+00:00'
unit_of_measurement: kWh
device_class: energy
icon: mdi:counter

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/08Vifoy2OxaTaTvVuJbpg9kirLs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Cdgb4rejWPDwoGSJVJVSxywX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als ik naar je laatste 2 grafieken kijk, is er ongeveer 20 kWh bij gekomen. Dus die 19 uit je berekening lijkt wel prima dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
Septillion schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:28:
@DonJunior Kan je dat eens laten zien in de Dev Tools => States? De entiteit even aanklikken zodat hij weergegeven wordt bovenin de "Set state". Die laat namelijk echt de structuur dan zien.
Dit is wat ik daaruit haal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R7JmpT8AmtbQj-jqhtoTjOltrHY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vK0WvZR9941cPuLYfAdZLjLB.png?f=user_large

Wat ik ook niet zo goed begrijp is hoe ik kan forceren dat deze nieuwe data ophaalt. Ik zie nergens een refresh of get-data knop o.i.d.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
state_class: measurement
prices_today:
prices_tomorrow:
  - time: '2023-03-29 00:00:00+02:00'
    price: 0.32705
  - time: '2023-03-29 01:00:00+02:00'
    price: 0.32505
prices:
unit_of_measurement: €/kWh
attribution: Data provided by ENTSO-e Transparency Platform
device_class: monetary
icon: mdi:currency-eur
friendly_name: Average electricity price today (Dynamische prijzen)

(heb van alle prices even alleen de eerste 2 gepakt)

[ Voor 35% gewijzigd door DonJunior op 31-03-2023 13:04 . Reden: Yaml toegevoegd ]

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heeft iemand hier al eens wat gedaan met LoRa en home assistant? Lijkt me wel grappig namelijk :D

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 666703

Hi! Hebben jullie wellicht een manier (integratie/script...) om de officiele (Nederlandse) schoolvakanties in HA te krijgen? zodat ik een automation kan maken die de school vakantie weken vanzelf in m'n gekoppelde agenda zet. Ik ben het zelf nog niet tegengekomen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:54
@_Mitchie_

Ik denk dat je misschien ook rekening moet houden met verliezen tijdens het opladen.
Dat verklaart niet alles, maar wel een deel van het verschil?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erik80
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-05 16:25

Erik80

Sinds 1980

Anoniem: 666703 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:16:
Hi! Hebben jullie wellicht een manier (integratie/script...) om de officiele (Nederlandse) schoolvakanties in HA te krijgen? zodat ik een automation kan maken die de school vakantie weken vanzelf in m'n gekoppelde agenda zet. Ik ben het zelf nog niet tegengekomen helaas.
Ik heb deze van TheFes gekopieerd _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mitchie_
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:31
RudolfR schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:57:
@_Mitchie_

Ik denk dat je misschien ook rekening moet houden met verliezen tijdens het opladen.
Dat verklaart niet alles, maar wel een deel van het verschil?
Zou het verlies tijdens het opladen zoveel zijn 12,21 kWh (31.36 kWh - 19,15 kWh) ?

Het verschil wat ik nu op de laadpaal zien staan en wat ik in HA zie, daar krijg ik het idee van dat dit iets met de registratie van tijd heeft te maken en dus ook het totaal aantal kWh. Want ik mis nu al in Ha 22 min.

Ik ben begonnen met laden om 12:15:02 en de eerste melding in de logs is 12:26:06 dus daar mis ik al 11 minuten en ik hij was vol om 15:27:43 en volgens de logs was de laatste melding van 15:16:27 dus weer ongeveer 11 min verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:23

Rouwette

Rouwette.com

Septillion schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:29:

Ik heb ze beide, de lamp bedien ik met local, de cloud staat erop (niet actief) voor toekomstige tuya lampen.

De lamp kan ik mijn geval niet praten met de cloud, heb in het ziggo modem internet verboden voor de lamp :)

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WoBBeL

WoBBeL

*zwaai*

Dwazer schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 23:40:
Heb er een aantal ergens uit ping ping timboektoe besteld, maar daar zitten de montage gaten precies 90○ gedraaid van elkaar.

Gevolg: Hangt/ligt die printplaat alsnog los in het doosje 😓
Plus: 12 zwarte besteld. Krijg 6 zwart en 6 wit.
Beklach gedaan voor een omruilactie: Hou die witte maar en hier geld terug...
Uhh, ok 😂
3D laten printen? https://www.thingiverse.com/thing:2786523 zoiets

Ik weet uit eigen ervaring dat deze niet passen op de nodemcu esp-32s :+ dus voor deze variant moet je hem een beetje aanpassen.

[ Voor 8% gewijzigd door WoBBeL op 31-03-2023 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Xqlus1ve schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:34:
[...]

NAS > VM > 4 schijven > SHR Array (RAID 5): HA is snappy, nul vertraging (heb wel PRO schijven draaien).

Een reboot van HA duurt denk ik totaal 30 seconden.

Ik merk totaal niets van wat jij nu opschrijft.

EDIT: DS920+ met 12GB RAM.
Mooi, houden zo!

Wellicht helpt je extra geheugen mee. Jouw processor is ook een stuk nieuwer (Q4 2019) en sneller dan die in mijn DS918+ (Q3 2016), wat kan helpen bij de software raid.

Verder maakt de rest van wat je met je servertje doet natuurlijk ook uit. Heb een stuk of 15 dockers die van alles doen (waaronder via een VPN torrents downloaden over een 1Gb-verbinding, dat is vrij zwaar voor de schijfjes en processor) en ook een beveiligingscamera die continu dingen wegschrijft naar deze schijven.

Om de 20 minuten booten nog iets verder te specificeren:

Dit betreft het opstarten van een 'powered down' VM met daarin HA, nadat ik de Synology heb aangezet. Het duurt dan 5 minuten voordat DS enigszins bereikbaar is en daarna 20 minuten geratel (terwijl alle dockers starten, downloads weer beginnen, de videostream opgeslagen wordt) totdat HA helemaal klaar is én responsive reageert.

Het gaat me dus niet om een simpele reboot van HA binnen de VM. Dat gaat inderdaad veel sneller.

Pagina: 1 ... 45 ... 314 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.