automatich openen en sluiten van raam ventilatie roosters.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jrutgers
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-06 14:52
Ik ben opzoek naar iets waarmee de roosters boven het raam automatisch open en dicht gedaan kan worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5dpdcUjhq544LvCxxIfiQBnVjWA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u7Z2Ki5DyV99MqlWJoBxElKX.jpg?f=fotoalbum_large
bij voorkeur via één van de armpjes aan de zijkant, en aangestuurd via zigbee2mqtt (evt wifi) voor home assistant integratie.

Ik had verwacht wel een eenvoudige kant en klaar oplossing zou kunnen vinden van zo iets als switchbot.
Gezien zij al andere producten hebben om domme apparaten slim te maken.
Maar voor alsnog weinig success.

Dus, is er iemand die hier iets voor heeft?

ps.
ik sta open voor wat meer DIY gerichte oplossingen, heeft niet mijn voorkeur.
Heb geen 2 linker handen, maar kant en klaar ziet er vaak beter uit. (komt redelijk in het zicht)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 13:56

pentode

illuster en luisterrijk

Dat kan bijvoorbeeld met een lineaire actuator.
In Home Assistant show je setup is hier een topic aan gewijd.

Er moet wel stroom naar toe. Of het geheel laten werken op oplaadbare accu.
En wil je de ventilatie ook handmatig blijven bedienen. Daar dient dan ook rekening mee gehouden te worden.

Het zou ook met een kunststof wormwiel op het bedien stang kunnen.
Of met een magneet spoel. Van alles valt er te verzinnen.

De mens leert. De mensheid niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hilus
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:06
Wat is precies je doel er mee?

Er bestaan bijvoorbeeld ook zelfregelende ventilatieroosters die ook bij wind en windvlagen - in theorie - altijd een vast debiet zouden moeten doorlaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:54

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wat je wil weten:
- wat is de slag?
- hoeveel kracht kost het?

Kijk daarna op ali voor een mini lineaire actuator die minimaal die specs heeft. Knoop die aan je preferred device.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jrutgers
Hilus schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:07:
Wat is precies je doel er mee?

Er bestaan bijvoorbeeld ook zelfregelende ventilatieroosters die ook bij wind en windvlagen - in theorie - altijd een vast debiet zouden moeten doorlaten.
mijn intentie is om ventilatie automatisch open en dicht te kunnen doen op basis van bv. co2, vocht of temperatuur.
zeker nu stoken alles behalve gratis is, is het continu open houden van de roosters niet ideaal. (en ze zijn niet stil.)
Zelf regelende roosters plaatsen zou betekenen dat het glas e.d. er ook uit moet. dit is voor mij geen optie.
pentode schreef op zondag 6 november 2022 @ 08:37:
Dat kan bijvoorbeeld met een lineaire actuator.
In Home Assistant show je setup is hier een topic aan gewijd.

Er moet wel stroom naar toe. Of het geheel laten werken op oplaadbare accu.
En wil je de ventilatie ook handmatig blijven bedienen. Daar dient dan ook rekening mee gehouden te worden.

Het zou ook met een kunststof wormwiel op het bedien stang kunnen.
Of met een magneet spoel. Van alles valt er te verzinnen.
hm, die moet ik eens goed bekijken.
Niet te duur, alleen qua uiterlijk misschien niet het mooist. Maar daar zou ook wel een mouw aan te passen zijn.
teacher schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:33:
Wat je wil weten:
- wat is de slag?
- hoeveel kracht kost het?

Kijk daarna op ali voor een mini lineaire actuator die minimaal die specs heeft. Knoop die aan je preferred device.
goede vragen.
hier mee kwam ik op dit idee.
https://www.amazon.nl/-/e...sc=1&ref_=lv_ov_lig_dp_it
Met
https://www.amazon.nl/-/e...bee+re%2Caps%2C79&sr=8-10

De slag van dit ding is 50mm, heb eigenlijk 80mm nodig.
Maar gezien dit ding blijkbaar 60N koppel heeft, is het misschien beter om een beetje marge te hebben.
Mocht de slag echt een probleem zijn, dan kan ik de kunstof arm in het rooster makkelijk vervangen voor een kortere.

Allemaal elk geval bedankt voor de suggesties.
Ben wel verbaast dat er nog geen kant en klaar/commerciële oplossing bestaat. (gat in de markt misschien?)

[ Voor 57% gewijzigd door jrutgers op 06-11-2022 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:30
Zeker goed idee, laat je het weten als er wat moois van is gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jrutgers
Spulletjes besteld, ga er eerst 1 proberen te bouwen. heb er uiteindelijk 2 nodig.
als relais deze genomen. https://www.amazon.nl/-/e...tle_o01_s00?ie=UTF8&psc=1
Is een 2 channel zigbee relais. deze heeft een speciale motor modus (interlock).

zodra ik iets toonbaars heb zal ik het in de toon je setup plaatsen. (lijkt me meer gepast)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jrutgers
Had een update belooft. (doe het toch even hier.)

Het principe werkt. had echter toch 2 actuators nodig. 1 links en 1 rechts.
voor de rest buigden de kunststof armpjes te veel door, heb metalen armpjes gemaakt maar vereist nog wat verfijning. geld ook voor de afwerking natuurlijk.
Maar al met al lijkt het principe te werken. ben nog in HA aan het spelen met hoe en wanneer die open en dicht mag/moet. maar daar kom ik wel uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w60lsMyaWGooziS1PuNvEMZfKns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OmkX9SnsNWxCsssqDTXsxy8u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rCobwU3xEdSUiAr745LFJOHL4qk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lnlpH5IAbnvXSckzchcwerDi.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c4rUcC2A3pKgYWecE1RSTT2CNGU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wrDhym4P0z98LMmUVOxGDspJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TT050
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14-06 15:22
Ziet er goed uit!

Aan beide kanten een motor is omdat 1 niet sterk genoeg was?

Volgens mij ga ik ook zoiets maken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jrutgers
TT050 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 11:51:
Ziet er goed uit!

Aan beide kanten een motor is omdat 1 niet sterk genoeg was?

Volgens mij ga ik ook zoiets maken!
Ja dat was wel mijn vermoeden, in kombinatie met het buigen van de bestaande kunstof arm.
Open ging wel. maar vooral dicht gaf problemen. (ook weer deels door het buigen)

Moet er wel bij zeggen dat ik dit rooster hiervoor ook even uit elkaar moest halen om dat die stroef liep. maar met wat schoonmaken en wd-40 ging die wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACD1
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 20-05 17:24
er bestaat op de markt al zo'n product. Als je googled op ventilatierooster en automatiseren dan krijg je al gauw een nederlands bedrijf te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jrutgers
ACD1 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 17:24:
er bestaat op de markt al zo'n product. Als je googled op ventilatierooster en automatiseren dan krijg je al gauw een nederlands bedrijf te zien.
je zou me heel blij maken met een link.
ik kom eigenlijk alleen maar systemen tegen die het rooster vervangen, merk gebonden zijn, of alleen nieuwe voor kozijnen zijn.
Pagina: 1