Ik gebruik hier al enkele jaren een draadloze hue lightswitch voor. Voor volume gebruik ik de dimfunctie, en de de andere 2 knoppen hebben 4 functies dmv. short en long press.Raven schreef op maandag 6 april 2026 @ 09:20:
[...]
![]()
Ga jij ook over de Matter-documentatie? Er loopt een Github-topic met het verzoek de alternatieve pairing-procedure - die niet de pairing-functie van de HASS app gebruikt - daar aan toe te voegen.
Kent iemand toevallig een Matter (Thread of WiFi) afstandsbediening met een handjevol knoppen (volume, play, pause, power) die aan HASS gekoppeld kan worden? Zit al een tijdje zoiets te zoeken om de Chromecast via HASS mee te bedienen zodat ik niet de telefoon hoef te unlocken.
@tolunaygul12 En zelfs al deed ie dat wel, het forwarden van mDNS naar andere VLAN's/subnets is niet voldoende om het alsnog werkend te krijgen, spreek uit ervaring. Voor het pairen moest ik al uitwijken naar https://www.matteralpha.c...ter-devices-without-phone en https://www.reddit.com/r/.../1q61vi5/comment/ny96e4v/BiG-GuY schreef op maandag 6 april 2026 @ 11:50:
@tolunaygul12
Matter/Thread ia afhankelijk van mDNS en IPv6, ik verwacht dat de Site Magic tunnel niks doet met mDNS en IPv6 traffic, aangezien meeste 5G providers ook geen IPv6 doen in NL.
@Gonzalez Die lijkt voor Zigbee te zijn? Heb ik vooralsnog niet.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
kun je HA via GUI op dezelfde computer beheeren?
want ik heb HA via rufus op ssd geïnstalleerd en computer gestart. enige wat ik nu zie is zwart scherm CLI.
hoe krijg ik GUI op dezelfde computer?
Je hebt HAOS geïnstalleerd bedoel je dan denk ik? Geloof niet dat dit kan, HAOS heeft geen desktopomgeving. Je zou dan eerst een OS moeten installeren en daarop een omgeving waarin de VM draait.ari2asem schreef op maandag 6 april 2026 @ 13:45:
misschien stomme vraag:
kun je HA via GUI op dezelfde computer beheeren?
want ik heb HA via rufus op ssd geïnstalleerd en computer gestart. enige wat ik nu zie is zwart scherm CLI.
hoe krijg ik GUI op dezelfde computer?
This too shall pass
ja, HA-OS.Sharky schreef op maandag 6 april 2026 @ 14:02:
[...]
Je hebt HAOS geïnstalleerd bedoel je dan denk ik? Geloof niet dat dit kan, HAOS heeft geen desktopomgeving. Je zou dan eerst een OS moeten installeren en daarop een omgeving waarin de VM draait.
als ik HA-OS in VM installeer, krijg ik dan desktop GUI van HA, vergelijkbaar met Windows of Ubuntu desktop?
Nee. Voor zover ik weet heb je alleen de CLI van HAOS en als je Home Assistant zelf wilt benaderen kan dat alleen via de browser. Je hebt dus sowieso een extra OS nodig met een browser om Home Assistant te benaderen. Beide OS'en kunnen dus op dezelfde fysieke host draaien.ari2asem schreef op maandag 6 april 2026 @ 14:06:
[...]
ja, HA-OS.
als ik HA-OS in VM installeer, krijg ik dan desktop GUI van HA, vergelijkbaar met Windows of Ubuntu desktop?
This too shall pass
Dit is inderdaad via zigbee.Raven schreef op maandag 6 april 2026 @ 12:26:
[...]
@tolunaygul12 En zelfs al deed ie dat wel, het forwarden van mDNS naar andere VLAN's/subnets is niet voldoende om het alsnog werkend te krijgen, spreek uit ervaring. Voor het pairen moest ik al uitwijken naar https://www.matteralpha.c...ter-devices-without-phone en https://www.reddit.com/r/.../1q61vi5/comment/ny96e4v/
@Gonzalez Die lijkt voor Zigbee te zijn? Heb ik vooralsnog niet.
Ik heb ergens (met de nadruk op ergens, verhuizing...) een Conbee II liggen, die zou ik kunnen gebruiken om naast het Matter over Thread (en via de Shelly's Matter over WiFi) een Zigbee-netwerk op kunnen zetten.
Moet ik 'm wel kunnen vinden
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Deze sensor reset echter naar 0 na het laden, werkt dit niet goed in het energy dashboard
/f/image/BWhzvRrpzMZOfvvcczYc1e9O.png?f=fotoalbum_large)
Kan ik deze sensor op een andere manier in het energy dashboard gebruiken, of moet ik hiervoor een helper/template sensor maken?
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
Welke laadpaal heb je? Ik heb niet eerder gehoord dat er geen total accumulation sensor is.pietje63 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:59:
Ik wil graag het energieverbruik van mijn laadpaal in mijn energy dashboard hebben. Ik heb diverse sensoren, maar enkel 'energie_tijdens_transactie' loopt op tijdens het laden. Omdat ik vaak pas de volgende dag ontkoppel, geven andere sensore (zoals energie totaal) geen goed beeld.
Deze sensor reset echter naar 0 na het laden, werkt dit niet goed in het energy dashboard
[Afbeelding]
Kan ik deze sensor op een andere manier in het energy dashboard gebruiken, of moet ik hiervoor een helper/template sensor maken?
Anders zou je inderdaad een input helper en automation moeten gebruiken waarschijnlijk.
Of als er wel een power sensor is (bv stroomsterkte in kW) dan kan je een Riemann Sum Integral helper gebruiken, iets netter.
[ Voor 6% gewijzigd door Kodess op 07-04-2026 10:09 ]
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Hij heeft ook een power sensor, maar ik verwacht dat 'energie geleverd' nauwkeuriger is (omdat ik het update interval niet weet).
Ik zie nu trouwens dat energie totaal al een custom sensor van mezelf is
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
De sensor 'transaction_energy_delivered' kan je gebruiken, met een state class van total_increasing ipv total.pietje63 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:27:
@Kodess Peblar, white label via 50five. Nog geen local access, dus afhankelijk van de 50five integratie https://github.com/Crazy-Duck/home-assistant-fiftyfive/.
Hij heeft ook een power sensor, maar ik verwacht dat 'energie geleverd' nauwkeuriger is (omdat ik het update interval niet weet).
Ik zie nu trouwens dat energie totaal al een custom sensor van mezelf is. Dus ook deze geeft de 50five integratie niet. Deze kan ik natuurlijk wel ombouwen dat hij niet enkel wijzigt na een laadsessie maar continu live bij elke state change.
Dan ziet HA de resets maar zal in long-term history gewoon optellen, dus dan werken de grafieken wel goed.
Is wel wat custom werk:
1
2
3
4
| homeassistant: customize: sensor.your_sensor: state_class: total_increasing |
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Wanneer ik in de companion app deze modus activeer dan crasht de app direct.
Nu dacht ik dat het misschien eerst geactiveerd moet worden in HA zelf maar daar staat bij de Labs functies geen Kiosk optie.
Heeft iemand dit al werkend?
(Nieuwste HA en nieuwste OS'en)
Update:
Nog niet op HA OS 17.2 , die wordt bij mij nog niet aangeboden, zag hier dat die net uit is gekomen.
[ Voor 16% gewijzigd door Vuur Draak op 07-04-2026 11:56 . Reden: Grammatica ]
Maar denk dat je nu een utility meter zou kunnen maken met Periodically resetting en Delta values uit. Of inderdaad zelf customizen van de state class.
[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 07-04-2026 12:35 ]
Heel eerlijk, als je dat soort vragen stelt zou ik aanraden er niet aan te beginnen. Draaien van proxmox / VM is erg mooi en geeft veel opties, maar het is echt een hele eigen leercurve an sich. Dus kan ik niet aanraden als je er mee wilt beginnen. Dan gewoon HA OS op een losse machine zetten en gaan. Want nee, HA OS toont geen GUI op de computer zelf, alleen via een webinterface.ari2asem schreef op maandag 6 april 2026 @ 14:06:
[...]
ja, HA-OS.
:strip_exif()/f/image/gcqTTQG5kVWVlXl2Dhwv0H2N.png?f=user_large)
Super mooi, zelfs inclusief iets van een plaatje
Het is ook wel logisch dat er geen groot OS met GUI op de achtergrond draait, dat heb je nergens voor nodig en kost alleen maar resources. Ook zijn er dan meer dingen die kapot kunnen gaan; ligt straks HA plat omdat er iets gecrashed is door een bug in de grafische interface / driver op je server. Onnodig en kwetstaar. HA gebruik je en configureer je in de webinterface en het softwareplatform waarop het draait moet zo robuust en licht mogelijk zijn.
Waarom zou je willen dat de webinterface ook zichtbaar is op de server die HA draait? De situatie dat je geen enkele telefoon/tablet/desktop/laptop hebt om HA te bedienen en enkel beschikt over de server met HAOS erop lijkt me iets dat niet echt voorkomt?
[ Voor 34% gewijzigd door Gizz op 07-04-2026 13:03 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Thanks. Het is gelukt met de tekst, die staat in een variabele met een select.TheFes schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 21:31:
[...]
De stem wordt bepaald door een instelling op je voice pipeline. Die kies de vervolgens weer met een select op de voice PE. Dus als je meerdere voice pipelines instelt, waarin de stem elke keer anders is, en die select entity dan wijzigt voordat de tekst uitgesproken wordt, dan krijg je een andere stem.
Wat betreft de tekst zelf kun je inderdaad een lijst maken met meerdere opties (die kun je eventueel door een LLM laten genereren) en dan kun je er eentje random uit kiezen. Of je laat de tekst elke keer opnieuw door een LLM genereren (maar dat zorgt dan wel voor vertraging in de reactie)
Maar hoe kan ik een andere pipeline selecteren om het uit te laten spreken met een andere stem? Het is me nog niet gelukt ze terug te vinden als een entity.
Als ik zoek bij de entities op tts* heb ik enkel tts.piper en tts.openai_tts.
in mijn installatie heb ik Piper als een add on geiinstaleerd en Wyoming als een integration.
Die Wyoming heeft drie entiteiten
1. piper
2. speech-to-phrase
3. faster-whispher
Geen van deze drie lijkt een pipeline te zijn...
Even een update van mijn issues op de HA installatie. Ik heb nog steeds de nieuwe HA VM op mijn Hyper-V server draaien. Ik heb het issue met de memory leak nog steeds. Alleen is dat wanneer ik de Piper integratie installeer. Ik zie de VM CPU usage omhoog schieten naar ongeveer 35%. Na een aantal minuten knalt HA er uit met een memory leak bericht in de CLI.ardvark99 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:08:
[...]
Ik heb het waarschijnlijk gevonden, bijna alle integraties zijn weer ingeschakeld, maar het ging mis met de Wyoming Protocol. Ik heb een HA Voice PE device. Deze draait zonder problemen.
Ik heb dus nu 4 Wyoming integraties weer uitgeschakeld (en nog 2 dlna en een ChatGPT die nog uit staan, maar die vind ik ook niet zo belangrijk nu).
Zal ik de Wyoming Protocol integraties verwijderen en weer opnieuw instellen?
Ik heb van het weekend 2026.4.1 geprobeerd, zonder Piper, maar kwam er achter dat ik niet in mijn Automations kon komen op de web browser, kreeg een foutmelding. Zelfde bij bv mijn Enphase integratie, wanneer ik die opende om de devices te kunnen zien, kreeg ik de zelfde foutmelding.
Nu kan je zeggen dat er iets mis is met mijn installatie, maar wanneer ik HA terug zet naar 2026.3.4 heb ik totaal geen issues. En inmiddels draait er bij mij HAOS 17.2, geen issues.
Maar ik kom, zover ik gezocht heb, geen gelijkwaardige issues tegen. Kan ik dit ergens melden, of moet ik helemaal opnieuw beginnen, zonder backup terug te zetten, maar dan ben ik mijn historische data kwijt, wat niet wensbaar is.
Het probleem wat ik nu heb is dat in een kamer een temperatuur sensor hebben hangen, maar waar ook de Truenas server staat die de temperatuur van het systeem en de harde schijven rapporteert. Dus de area-card laat het gemiddelde zien van al deze sensoren, wat dus nu structureel te hoog is. Wat is nu de best-practice om hiermee om te gaan?
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Mogelijk helpt het ook om die temperatuur sensor op hidden te zetten in de entity settings.ardvark99 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:17:
[...]
Even een update van mijn issues op de HA installatie. Ik heb nog steeds de nieuwe HA VM op mijn Hyper-V server draaien. Ik heb het issue met de memory leak nog steeds. Alleen is dat wanneer ik de Piper integratie installeer. Ik zie de VM CPU usage omhoog schieten naar ongeveer 35%. Na een aantal minuten knalt HA er uit met een memory leak bericht in de CLI.
Ik heb van het weekend 2026.4.1 geprobeerd, zonder Piper, maar kwam er achter dat ik niet in mijn Automations kon komen op de web browser, kreeg een foutmelding. Zelfde bij bv mijn Enphase integratie, wanneer ik die opende om de devices te kunnen zien, kreeg ik de zelfde foutmelding.
Nu kan je zeggen dat er iets mis is met mijn installatie, maar wanneer ik HA terug zet naar 2026.3.4 heb ik totaal geen issues. En inmiddels draait er bij mij HAOS 17.2, geen issues.
Maar ik kom, zover ik gezocht heb, geen gelijkwaardige issues tegen. Kan ik dit ergens melden, of moet ik helemaal opnieuw beginnen, zonder backup terug te zetten, maar dan ben ik mijn historische data kwijt, wat niet wensbaar is.
Ik zou overigens verwachten dat hij de temperatuur en luchtvochtigheid sensor gebruikt die je in de instelling van de area gekozen hebt
Je bedoelt 2026.4.1 als HA Core versie en 17.2 voor HA OSAcradavos schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 20:13:
Iemand de gouden tip?
2026.4.1 als HAOS en HA Supervisor 17.2
Proxmox 9.7 op Intel NUC
[Afbeelding]
Hoe maak je verbinding met HA? Intern netwerk? Remote?
En heb je toevallig iets als DuckDNS ingesteld voor remote access waardoor je nu ook intern https moet gebruiken? Op de browser kun je dan de certificat waarschuwing negeren, maar de app accepteert alleen geldige certificaten
Ik denk dat je antwoord op een andere post bedoeld is, iig niet op mijn postTheFes schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 20:16:
[...]
Mogelijk helpt het ook om die temperatuur sensor op hidden te zetten in de entity settings.
Ik zou overigens verwachten dat hij de temperatuur en luchtvochtigheid sensor gebruikt die je in de instelling van de area gekozen hebt
Dat probeerde ik juist te voorkomenImpossibl3 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 19:49:
@Evilbee en je truenas op een apparte ruimte zetten? Zo heb ik gang bg en meterkast bijvoorbeeld in gebruik ondanks dat de meterkast in de bang bg staat.
De Visibility uitzetten op de entity heeft inderdaad geholpen (dat was een nieuwe instelling voor me). De temperatuur en humidity setting van de Area was ook nieuw voor mij.TheFes schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 20:16:
[...]
Mogelijk helpt het ook om die temperatuur sensor op hidden te zetten in de entity settings.
Nu ben ik aan het twijfelen welke optie het beste is...
Update: toevoegen aan de area geeft dus extra badges in de automatische dashboarden. Ik ga mijn areas maar even opnieuw doorlopen.
[ Voor 19% gewijzigd door Evilbee op 07-04-2026 21:18 ]
Het is gelukt, het werkt. Cruyf-iaans: als je eenmaal weet hoe het moet, dan weet je hoe het moet.BGFG schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 19:16:
[...]
Shelly inbouwen in de motor, is simpel te doen. Vervolgens in HA een pulsje geven die de Shelly even spanning geeft. Dan beweegt de deur, 2e automatisering zet je Shelly weer uit.
Shelly 1 Gen 4 ziet er weer net wat anders uit dan de meeste online plaatjes. Uiteindelijk op 230V aangesloten en netjes in een attema doosje aan het plafond want de garagedeuropener zelf levert wel 24V maar die gaat terug naar 0V zodra z'n eigen lamp uitgaat.
Overigens kudo's voor Novadoor.nl, die reageren snel en correct op mijn vragen.
Homo sapiens non urinat in ventum
Helemaal gelijk.TheFes schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 20:19:
[...]
Je bedoelt 2026.4.1 als HA Core versie en 17.2 voor HA OS
Hoe maak je verbinding met HA? Intern netwerk? Remote?
En heb je toevallig iets als DuckDNS ingesteld voor remote access waardoor je nu ook intern https moet gebruiken? Op de browser kun je dan de certificat waarschuwing negeren, maar de app accepteert alleen geldige certificaten
[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Iedere paal die OCPP ondersteunt-Casper schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:14:
Ik ben me aan het oriënteren op een laadpaal. Ik zou graag een laadpaal plaatsen die volledig lokaal te besturen is. Hebben jullie tips voor bepaalde merken (of juist waarschuwingen waar ik bij uit de buurt moet blijven)?
Ik heb twee HW batterijnen en uiteraard vcerbuik ik ook intern. Meestal niet veel, maar ik heb ook een beregeningspomp van 2200 kW.
Twee omvormers, een SolarEdge 4000 (8panelen) en 5000 (16 panelen)
De 4000 geeft wat storingen en wordt vervangen, dus met Gemini AI een paar week geleden een eerste aanzet gedaan icm de SE5000H omvormer.
We gebruiken de Zonneplan (dynamisch contract bij Zonneplan) sensor: sensor.zonneplan_current_electricity_tariff
Maar ja dat is incl. BTW en Belastingen. Daar twijfel ik nu over. Pake je de kale energie prijs of de bruto prijs:
:strip_exif()/f/image/5Z2xTn1HlQZvygEELVoyst0v.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus hoewel de Energieprijs - 2 cent is, is de sensor.zonneplan_current_electricity_tariff nog altijd +9 cent
De automatisering (YAML) geeft in dit gevaal geen productieverlaging, lees export naar 0.
Code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
| alias: SolarEdge slimme prijs + batterij regeling (zonuren + logging) description: Stuurt SE5000H op basis van prijs, HomeWizard SoC en netto vermogen triggers: - entity_id: sensor.zonneplan_current_electricity_price trigger: state - minutes: "0" trigger: time_pattern conditions: - condition: time after: "07:00:00" before: "19:00:00" actions: - variables: prijs: "{{ states('sensor.zonneplan_current_electricity_price') | float(0) }}" soc1: "{{ states('sensor.plug_in_battery_laadpercentage') | float(0) }}" soc2: "{{ states('sensor.plug_in_battery_laadpercentage_2') | float(0) }}" gemiddelde_soc: "{{ (soc1 + soc2) / 2 }}" net_power: "{{ states('sensor.p1_meter_vermogen') | float(0) }}" nieuw_vermogen: | {% if prijs < -0.05 %} {% if gemiddelde_soc > 92 and net_power < -300 %} 0 {% else %} 5100 {% endif %} {% elif prijs < 0 %} {% if gemiddelde_soc > 95 and net_power < -800 %} 2500 {% else %} 5100 {% endif %} {% else %} 5100 {% endif %} - target: entity_id: number.solaredge_5k_i1_site_limit data: value: "{{ nieuw_vermogen | int }}" action: number.set_value - data: name: SolarEdge regeling message: > Prijs={{ prijs }}, Gem_SoC={{ gemiddelde_soc | round(1) }}%, Net={{ net_power | round(0) }}W, Nieuwe limiet={{ nieuw_vermogen }}W action: logbook.log mode: single |
Duwtje in de goede richting wordt op pijs gesteld.
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 08-04-2026 18:53 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]
:strip_exif()/f/image/id5asBP8O0aDV5fasw8YeTFj.png?f=user_large)
En iemand enig idee hoe dit te fixen is?
Dus ik heb een Home Wizard p1 splitter gekocht, maar als ik die aansluit krijg ik helemaal geen data meer in Home Assistant. Het groene power lampje brand continue groen en ik zie af en toe het witte led knipperen. Switch ik naar de passieve splitter dan krijg ik direct weer data. Enig idee wat dit kan zijn en hoe ik het op kan lossen?
[ Voor 114% gewijzigd door JBS op 08-04-2026 16:09 ]
Dit jaar is de prijs incl. BTW en belastingen nog van toepassing.mrenkema schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:59:
Ik wil graag mijn productie van twee omvormers naar 0 (of dichtbij) brengen als de stroomprijs negatief is en de export (via P1 meter Homewizard?) naar de grid groter dan 0.
Ik heb twee HW batterijnen en uiteraard vcerbuik ik ook intern. Meestal niet veel, maar ik heb ook een beregeningspomp van 2200 kW.
Twee omvormers, een SolarEdge 4000 (8panelen) en 5000 (16 panelen)
De 4000 geeft wat storingen en wordt vervangen, dus met Gemini AI een paar week geleden een eerste aanzet gedaan icm de SE5000H omvormer.
We gebruiken de Zonneplan (dynamisch contract bij Zonneplan) sensor: sensor.zonneplan_current_electricity_tariff
Maar ja dat is incl. BTW en Belastingen. Daar twijfel ik nu over. Pake je de kale energie prijs of de bruto prijs:
[Afbeelding]
Dus hoewel de Energieprijs - 2 cent is, is de sensor.zonneplan_current_electricity_tariff nog altijd +9 cent
De automatisering (YAML) geeft in dit gevaal geen productieverlaging, lees export naar 0.
Code:code:Maar wellicht werkt deze uberhaupt niet?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46alias: SolarEdge slimme prijs + batterij regeling (zonuren + logging) description: Stuurt SE5000H op basis van prijs, HomeWizard SoC en netto vermogen triggers: - entity_id: sensor.zonneplan_current_electricity_price trigger: state - minutes: "0" trigger: time_pattern conditions: - condition: time after: "07:00:00" before: "19:00:00" actions: - variables: prijs: "{{ states('sensor.zonneplan_current_electricity_price') | float(0) }}" soc1: "{{ states('sensor.plug_in_battery_laadpercentage') | float(0) }}" soc2: "{{ states('sensor.plug_in_battery_laadpercentage_2') | float(0) }}" gemiddelde_soc: "{{ (soc1 + soc2) / 2 }}" net_power: "{{ states('sensor.p1_meter_vermogen') | float(0) }}" nieuw_vermogen: | {% if prijs < -0.05 %} {% if gemiddelde_soc > 92 and net_power < -300 %} 0 {% else %} 5100 {% endif %} {% elif prijs < 0 %} {% if gemiddelde_soc > 95 and net_power < -800 %} 2500 {% else %} 5100 {% endif %} {% else %} 5100 {% endif %} - target: entity_id: number.solaredge_5k_i1_site_limit data: value: "{{ nieuw_vermogen | int }}" action: number.set_value - data: name: SolarEdge regeling message: > Prijs={{ prijs }}, Gem_SoC={{ gemiddelde_soc | round(1) }}%, Net={{ net_power | round(0) }}W, Nieuwe limiet={{ nieuw_vermogen }}W action: logbook.log mode: single
Duwtje in de goede richting wordt op pijs gesteld.
Volgend jaar wordt dat exclusief.
Edit: Als je de rest wilt testen op werking kun je 'sensor: sensor.zonneplan_current_electricity_tariff' vervangen door zelf een sensor te maken met een negatieve waarde. En als dat werkt, zet je die van zonneplan weer terug.
[ Voor 3% gewijzigd door RemmyB83 op 08-04-2026 18:20 ]
Ik weet niet of dit belangrijk is, maar ik heb Home Assistant in VMware fusion draaien op mijn Mac Mini.
Dat is een goeie tip. Es kijken hoe ik een sensor kan aanmaken met een negatieve waarde.RemmyB83 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 18:10:
[...]
Dit jaar is de prijs incl. BTW en belastingen nog van toepassing.
Volgend jaar wordt dat exclusief.
Edit: Als je de rest wilt testen op werking kun je 'sensor: sensor.zonneplan_current_electricity_tariff' vervangen door zelf een sensor te maken met een negatieve waarde. En als dat werkt, zet je die van zonneplan weer terug.
Trouwens, ik lever meer terug dan ik gebruik, dus buiten de saldering zou de prijs excl. BTW en Energie belasting moeten zijn. Toch.
Nou ja, zoveel is het allemaal niet.
Mij opmerking over de P1 export-waarde zit ook n og niet in deze geloof ik.
Ja, daar heb je helemaal gelijk in. Als je idd meer opwekt dan verbruikt, op je jaarafrekening dan moet je de prijs excl. BTW en belastingen hebben.mrenkema schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:14:
[...]
Dat is een goeie tip. Es kijken hoe ik een sensor kan aanmaken met een negatieve waarde.
Trouwens, ik lever meer terug dan ik gebruik, dus buiten de saldering zou de prijs excl. BTW en Energie belasting moeten zijn. Toch.
Nou ja, zoveel is het allemaal niet.
Mij opmerking over de P1 export-waarde zit ook n og niet in deze geloof ik.
Het energy dashboard wordt 1x per uur geupdate, niet continu. Dit komt omdat het met 'long term statistics' werkt die ook op lange termijn worden bewaard en die zijn op uur-niveau. Kan het zijn dat je minder dan een uur geleden de entities hebt toegevoegd?lexvo schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:13:
Ik ben begonnen met Home Assistant en heb mijn IndeVolt thuisbatterij toegevoegd. De eerste ervaring met Home Assistant valt echter tegen. In ontwikkelaarshulpmiddelen staan de entiteiten van de Indevolt keurig met waardes. Maar wat ik ook probeer, het lukt met geen mogelijkheid om die waardes zichtbaar te maken in het energie dashboard (blijven op nul staan).
[ Voor 8% gewijzigd door Gizz op 08-04-2026 19:25 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Nee, ik ben met tussenpozen al zo'n beetje de hele middag aan het klooienGizz schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:22:
[...]
Het energy dashboard wordt 1x per uur geupdate, niet continu. Kan het zijn dat je minder dan een uur geleden de entities hebt toegevoegd?
Ik heb een apart dashboard aangemaakt, en daar werkt het meteenlexvo schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:13:
Ik ben begonnen met Home Assistant en heb mijn IndeVolt thuisbatterij toegevoegd. De eerste ervaring met Home Assistant valt echter tegen. In ontwikkelaarshulpmiddelen staan de entiteiten van de Indevolt keurig met waardes. Maar wat ik ook probeer, het lukt met geen mogelijkheid om die waardes zichtbaar te maken in het energie dashboard (blijven op nul staan). Ik heb al van alles geprobeerd: browser opnieuw starten, browser cache leeggooien, herstarten onder ontwikkelaarshulpmiddelen, tig keer gecontroleerd of ik de juiste entiteiten heb gevuld, enzovoort. Wat een gedoe voor iets wat toch eenvoudig zou moeten zijn. Zie ik iets over het hoofd?
Ik weet niet of dit belangrijk is, maar ik heb Home Assistant in VMware fusion draaien op mijn Mac Mini.
Het lijkt erop dat de nieuwe Kiosk mode alleen crasht wanneer de taal niet is ingesteld op de Engelse. Dan wacht ik nog maar even, ik heb het liever op Nederlands ingesteld
De 'Labs' functies vind ik een mooie toevoeging, laagdrempelige beta test zegmaar?
Als je ze kunt selecteren als bron voor het dashboard zouden ze dus netjes LTS moeten kunnen opbouwen. Dan is het vervolgens een zaak van geduld. In meest ongunstige geval, 2 uur wachten na toevoegen.
Mogelijk inderdaad geen bug. Op Reddit las ik dat ook de attributen per entiteit goed moeten staan. Dat heb ik gecontroleerd, maar helaas daar ligt het ook niet aan.Septillion schreef op woensdag 8 april 2026 @ 23:26:
@lexvo Dat dit een bug is in energy dashboard lijkt mij heeeeel sterk.
Als je ze kunt selecteren als bron voor het dashboard zouden ze dus netjes LTS moeten kunnen opbouwen. Dan is het vervolgens een zaak van geduld. In meest ongunstige geval, 2 uur wachten na toevoegen.
We zijn nu een nacht verder en de waardes kloppen nog steeds niet in het energy dashboard, andere waardes zoals netverbruik ook niet. Het eigen dashboard dat ik gemaakt heb toont wel de juiste waardes.
Anders even delen hoe je energiedashboard hebt ingesteld. En zicht op de entiteiten van je PV en net/P1.
[ Voor 7% gewijzigd door Perzikvrucht op 09-04-2026 07:49 ]
Als je van plan bent er zwaardere apparaten als een wasmachine of droger achter te hangen zou ik iets meer geld uitgeven en de beestjes van Sonoff halen.
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
[ Voor 3% gewijzigd door Rudolfus op 09-04-2026 10:38 ]
Ikea maakt toch geen Zigbee spul meer? En dat was wel gevraagd, voor een Zigbee stekker.Rudolfus schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:37:
Of de nieuwe Grillplats van Ikea?
En de ervaringen in dit topic lezende v.w.b. het nieuwe Thread spul aan de praat krijgen...
Twee weken geleden waren er nog meer dan 100 op voorraad bij IKEA in Amersfoort en Amsterdam voor €4,99. Ik heb er toen meteen nog 10 bijgekocht.Perzikvrucht schreef op donderdag 9 april 2026 @ 07:48:
Iemand een leuk alternatief voor de Ikea Inspelning stekkers (Zigbee + energiemeter)? Heb daar een aantal van maar ze worden helaas niet meer geleverd. De Tretakt is een vergelijkebare stekker maar dan zonder stroommeter. Wellicht hebben jullie vergelijkbare alternatieven voor een vergelijkbare prijs (Inspelning waren 7,99 euro!)? Indien je er vanaf moet, ben ik erg geintresseerd (PB)!
Persoonlijk vind ik ze een stuk stabieler dan de “el cheapo’s” van AliExpress. De enige die ik daar wél stabiel vind, is de Girier 20A. Bij die andere goedkopere varianten raak ik af en toe de verbinding kwijt of schakelen ze niet meer. Dan moet ik de smartplug even uit het stopcontact halen en opnieuw aansluiten, waarna het weer werkt. Dit probleem heb ik bij de IKEA-variant nog niet gehad.
ik gebruik de 20a varianten voor de oven en magnetron.
Klopt helemaal. Wilde even langs Ikea Amsterdam gaan (vorige week nog 100+ op voorraad), maar helaas nu overal uitverkocht.SolarOrbiter schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:14:
[...]
Twee weken geleden waren er nog meer dan 100 op voorraad bij IKEA in Amersfoort en Amsterdam voor €4,99. Ik heb er toen meteen nog 10 bijgekocht.
Persoonlijk vind ik ze een stuk stabieler dan de “el cheapo’s” van AliExpress. De enige die ik daar wél stabiel vind, is de Girier 20A. Bij die andere goedkopere varianten raak ik af en toe de verbinding kwijt of schakelen ze niet meer. Dan moet ik de smartplug even uit het stopcontact halen en opnieuw aansluiten, waarna het weer werkt. Dit probleem heb ik bij de IKEA-variant nog niet gehad.
ik gebruik de 20a varianten voor de oven en magnetron.
Dank voor de suggesties. Zag zelf deze op Ali, en werd eerder volgens mij ook hier aangeraden:
https://aliexpress.com/item/1005009106811560.html
Ervaringen mee? Heb er 4-5 nodig dus dit zou een mooie set zijn. Ben inderdaad geintresseerd in een Zigbee variant.
[ Voor 70% gewijzigd door Septillion op 09-04-2026 12:59 . Reden: Link cleanup ]
Momenteel is ie nergens meer te koop, zo te zien.SolarOrbiter schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:14:
[...]
Twee weken geleden waren er nog meer dan 100 op voorraad bij IKEA in Amersfoort en Amsterdam voor €4,99. Ik heb er toen meteen nog 10 bijgekocht.
[...]
Koop mijn Nikon 14-24mm f/2.8 (Verkocht!) en Nikon 24-70mm f/2.8 lensen voor een prikkie! - En zie al mijn ads!
Ik heb zelf minder goede ervaringen met deze varianten. Misschien heb ik gewoon pech gehad of is de pairing in ZHA niet helemaal vlekkeloos verlopen.Perzikvrucht schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:18:
[...]
........
https://nl.aliexpress.com...ph2w&gatewayAdapt=glo2nld
Ervaringen mee? Heb er 4-5 nodig dus dit zou een mooie set zijn. Ben inderdaad geintresseerd in een Zigbee variant.
2 stuks moest ik zo nu en dan loskoppelen en opnieuw in het stopcontact steken. Bij 1 geval zag ik in ZHA dat de energy meter geen kWh-eenheid toont, waardoor het niet direct out-of-the-box werkt met de energy monitoring in Home Assistant. hierdoor heb ik dus die inspelnings gehaald.
Grillplats heeft óók zigbee aan boord.RobertMe schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:44:
[...]
Ikea maakt toch geen Zigbee spul meer? En dat was wel gevraagd, voor een Zigbee stekker.
En de ervaringen in dit topic lezende v.w.b. het nieuwe Thread spul aan de praat krijgen...Zou ik ook met een grote boog daar omheen lopen.,
En ik heb ha +Dirigera en met zowel Matter over thread als zigbee nog geen probleem ervaren.
[ Voor 10% gewijzigd door Rudolfus op 09-04-2026 12:30 ]
Blijkbaar kan de Grillplats stekker ook Zigbee:Perzikvrucht schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:18:
[...]
Klopt helemaal. Wilde even langs Ikea Amsterdam gaan (vorige week nog 100+ op voorraad), maar helaas nu overal uitverkocht.
Dank voor de suggesties. Zag zelf deze op Ali, en werd eerder volgens mij ook hier aangeraden:
https://nl.aliexpress.com...ph2w&gatewayAdapt=glo2nld
https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/discussions/31464
Dank, alleen geen vermogen en verbruik dus helaas.. Dat is iets waar ik wel geintresseerd in ben (anders zou de Tretakt ook een optie zijn).EricVdb500 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:29:
[...]
Blijkbaar kan de Grillplats stekker ook Zigbee:
https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/discussions/31464
Dat zal vast niet lang duren voordat dat werkend gemaakt isPerzikvrucht schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:34:
[...]
Dank, alleen geen vermogen en verbruik dus helaas.. Dat is iets waar ik wel geintresseerd in ben (anders zou de Tretakt ook een optie zijn).
Productdetails
Met deze slimme stekker kan je lampen en huishoudelijke apparaten vanaf afstand bedienen. Zo maak je het leven thuis makkelijker, comfortabeler en veiliger.
Verander een lamp of klein huishoudelijk apparaat dat je al in huis hebt in een slim product met deze stekker.
Met deze stekker kan je je stroomverbruik bijhouden en je dagelijkse routines aanpassen om energie te besparen.
Klopt hoor, maar niet via Zigbee (staat ook aangegeven in de link die je zelf noemt)EricVdb500 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:36:
@Perzikvrucht staat thans wel in de productomschrijving:
[...]
Dank voor het meedenken. Maar ik heb zojuist besloten voorlopig even niets meer met HA te doen, omdat het mij veel te veel tijd kostSeptillion schreef op donderdag 9 april 2026 @ 07:40:
@lexvo Maar zie je helemaal niets?
Anders even delen hoe je energiedashboard hebt ingesteld. En zicht op de entiteiten van je PV en net/P1.
Vanmorgen was ik even blij toen alle waardes opeens behoorlijk leken te kloppen. Echter:
• vanmorgen klopte de opbrengst van de zonnepanelen, maar 4 uur later niet meer. Dat komt omdat het sinds 8 uur niet is bijgewerkt (dat zie ik als ik een detailscherm open). Dat kan volgens mij niet aan de Solaredge cloud liggen, want de Solaredge en Homewizard apps zijn gewoon bij
• de batterij waardes kloppen ook niet meer op het energy dashboard, maar op mijn eigen dashboard zijn ze nog goed
• de waardes voor stroom lopen ook achter (Homewizard en Indevolt apps zijn veel actueler)
• gas gegevens blijven wel kloppen
Ik zie zeker de rijke mogelijkheden in Home Assistant en wist ook dat het inspanning zou kosten. Ik wilde een energie dashboard om mijn huidige apps te vervangen, maar dat kost me helaas meer tijd dan ik dacht omdat ik steeds weer tegen zaken aanloop. Ik heb o.b.v. dit forum, Reddit en andere plekken dingen proberen op te lossen, maar dat heeft helaas nog niet veel gebracht (ik dacht dat dit soort dingen redelijk standaard zouden zijn, maar dat was waarschijnlijk te optimistisch
Zou ik toch zeker niet uitsluiten, vaak genoeg verschillen tussen manieren gezien. Bij cloud integraties is het 9 van de 10 keer toch echt de cloud.lexvo schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:49:
• vanmorgen klopte de opbrengst van de zonnepanelen, maar 4 uur later niet meer. Dat komt omdat het sinds 8 uur niet is bijgewerkt (dat zie ik als ik een detailscherm open). Dat kan volgens mij niet aan de Solaredge cloud liggen, want de Solaredge en Homewizard apps zijn gewoon bij
Klinkt als config fout• de batterij waardes kloppen ook niet meer op het energy dashboard, maar op mijn eigen dashboard zijn ze nog goed
Energy dashboard update 1x per uur, op het uur.• de waardes voor stroom lopen ook achter (Homewizard en Indevolt apps zijn veel actueler)
Ondertussen is dat inderdaad super standaard. Maar meeste fouten komen toch gewoon van misconfiguratie. Cloud integraties blijven ook gewoon een afhankelijkheid, vandaar ook zo het open home initiatief.(ik dacht dat dit soort dingen redelijk standaard zouden zijn, maar dat was waarschijnlijk te optimistisch).
Hoe ik de link lees is dat de plug deze informatie niet "aanbied" ("unsupported device" + "deze endpoints komen door). Dan is het dus een firmware beperking waar Z2M natuurlijk niks aan kan doen.TheFes schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:35:
[...]
Dat zal vast niet lang duren voordat dat werkend gemaakt is
Zou ook passen in de lijn dat Zigbee alleen nog als verborgen feature zit op die apparaten die touchlink / direct bindings ondersteunen. Een afstandsbediening aan een slimmer stekker koppelen is natuurlijk geen onrealistisch scenario. Maar een afstandsbediening gaat natuurlijk niet het verbruik / vermogen weergegeven, dus die zaken hoeven dan niet in Zigbee te zitten.
Ik heb de se omvormer via netwerkkabel aangesloten en lees hem uit via modus met de hacs integratie. Nog geen enkel probleem gehad.lexvo schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:49:
[...]
Dank voor het meedenken. Maar ik heb zojuist besloten voorlopig even niets meer met HA te doen, omdat het mij veel te veel tijd kost![]()
Vanmorgen was ik even blij toen alle waardes opeens behoorlijk leken te kloppen. Echter:
• de batterij waardes kloppen ook niet meer op het energy dashboard, maar op mijn eigen dashboard zijn ze nog goed
• de waardes voor stroom lopen ook achter (Homewizard en Indevolt apps zijn veel actueler)
• gas gegevens blijven wel kloppen
Ik zie zeker de rijke mogelijkheden in Home Assistant en wist ook dat het inspanning zou kosten. Ik wilde een energie dashboard om mijn huidige apps te vervangen, maar dat kost me helaas meer tijd dan ik dacht omdat ik steeds weer tegen zaken aanloop. Ik heb o.b.v. dit forum, Reddit en andere plekken dingen proberen op te lossen, maar dat heeft helaas nog niet veel gebracht (ik dacht dat dit soort dingen redelijk standaard zouden zijn, maar dat was waarschijnlijk te optimistisch).
Hoe krijg ik een betrouwbaar werkende sensor in Home Assistant die afgaat als iemand de deurbel indrukt?
Waarom is dit eigenlijk een probleem? De allerbelangrijkste van een deurbel is toch dat je weet dat er iemand heeft aangebeld? Ik begrijp werkelijk niet waarom er geen sensor 'Button pressed' bestaat. Op deze manier kan ik beter gewoon een Zigbee drukknop ophangen.
Er is geen event entity die je kunt gebruiken zoals het voorbeeld uit de documentatie?PhilipsFan schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:10:
Ik heb echt een probleem met mijn Unifi G6 Entry deurbel. Er is gewoon geen betrouwbare sensor voor 'bel ingedrukt'. Ik had eerst een state chage van de sensor Occupancy naar 'detected' en dat werkte even, maar nu werkt dat niet meer. Als ik in de history kijk dan is die Occupancy de afgelopen 3 dagen niet veranderd, terwijl ik toch heel erg zeker weet dat er mensen hebben aangebeld.
Hoe krijg ik een betrouwbaar werkende sensor in Home Assistant die afgaat als iemand de deurbel indrukt?
Waarom is dit eigenlijk een probleem? De allerbelangrijkste van een deurbel is toch dat je weet dat er iemand heeft aangebeld? Ik begrijp werkelijk niet waarom er geen sensor 'Button pressed' bestaat. Op deze manier kan ik beter gewoon een Zigbee drukknop ophangen.
https://www.home-assistan...tect/#doorbell-ring-event
Dat event bestaat inderdaad, bedankt voor de tip. Het probleem lijkt overigens opgelost, want het viel me op dat ik helemaal geen events meer kreeg uit UniFi Protect, dus ik heb Home Assistant maar eens opnieuw gestart en prompt doet de deurbel automation het ook weer. Maar of het nu betrouwbaar werkt?TheFes schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:13:
[...]
Er is geen event entity die je kunt gebruiken zoals het voorbeeld uit de documentatie?
https://www.home-assistan...tect/#doorbell-ring-event
Ik heb wel prima ervaringen met deze. Betaalbaar, en werkt goed.SolarOrbiter schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:41:
[...]
Ik heb zelf minder goede ervaringen met deze varianten. Misschien heb ik gewoon pech gehad of is de pairing in ZHA niet helemaal vlekkeloos verlopen.
2 stuks moest ik zo nu en dan loskoppelen en opnieuw in het stopcontact steken. Bij 1 geval zag ik in ZHA dat de energy meter geen kWh-eenheid toont, waardoor het niet direct out-of-the-box werkt met de energy monitoring in Home Assistant. hierdoor heb ik dus die inspelnings gehaald.
De enige situatie waarin ze niet lekker werken is met een string ikea buitenlampjes. Als ik die aansluit op een slimme stekker (standje 'uit') dan krijgen die lampjes 1-2x per seconde een klein beetje stroom en gaan dus knipperen.
In alle andere situaties vind ik ze betrouwbaar en betaalbaar.
Steker e/o ledstring al eens omgedraaid? Veel led verlichting (cheapo's?) hebben een probleem daarmee. Vermoedelijk omdat schakelaar enkelfasig schakelde maar door de nl wcd het nooit duidelijk is of de fase of de nul wordt geschakeld.Jan Smit schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:42:
[...]
Ik heb wel prima ervaringen met deze. Betaalbaar, en werkt goed.
De enige situatie waarin ze niet lekker werken is met een string ikea buitenlampjes. Als ik die aansluit op een slimme stekker (standje 'uit') dan krijgen die lampjes 1-2x per seconde een klein beetje stroom en gaan dus knipperen.
In alle andere situaties vind ik ze betrouwbaar en betaalbaar.
edit: En nu werkt ie ineens.
[ Voor 7% gewijzigd door Raven op 09-04-2026 17:51 ]
Oscar Wilde
- HuismAndré
- Registratie: Augustus 2001
- Laatst online: 13-04 16:25
-Pardon my French, I'm Dutch-
André Huisman (www.new-line.nl)
/f/image/E5uVAWeSZ0cBayT9ipvxXxOD.png?f=fotoalbum_medium)
Hebben meer mensen dit? HA herstarten enz helpt niet, ik moet nog de integratie opnieuw installeren enz, maar ik heb eerlijk gezegd niet veel hoop dat dat gaat helpen.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
| {% set forecast = state_attr('sensor.zonneplan_current_electricity_tariff', 'forecast') %} {% if not forecast %} false {% else %} {% set now_hour = now().hour %} {# Pak prijzen van vandaag #} {% set prices = forecast | selectattr('datetime', 'search', now().strftime('%Y-%m-%d')) | map(attribute='electricity_price') | map('float') | list %} {% if prices | length == 0 %} false {% else %} {% set min_price = (prices | min) / 1000000 %} {% set max_price = (prices | max) / 1000000 %} {# huidige prijs in euro #} {% set current = states('sensor.zonneplan_current_electricity_tariff') | float(0) %} {% set forecast = state_attr('sensor.zonneplan_current_electricity_tariff', 'forecast') %} {# Datums #} {% set today = now().strftime('%Y-%m-%d') %} {% set tomorrow = (now() + timedelta(days=1)).strftime('%Y-%m-%d') %} {# --- komende nacht (morgen 02-06) --- #} {% set night_prices = forecast | selectattr('datetime', 'search', tomorrow) | selectattr('datetime', 'search', 'T02|T03|T04|T05') | map(attribute='electricity_price') | map('float') | list %} {# fallback: afgelopen nacht (vandaag 02-06) #} {% if night_prices | length == 0 %} {% set night_prices = forecast | selectattr('datetime', 'search', today) | selectattr('datetime', 'search', 'T02|T03|T04|T05') | map(attribute='electricity_price') | map('float') | list %} {% endif %} {# omzetten naar euro #} {% set min_price = (night_prices | min) / 10000000 %} {% set max_price = (night_prices | max) / 10000000 %} {# score t.o.v. nacht #} {% set range = max_price - min_price %} {% set score = (max_price - current) / (range if range > 0 else 1) %} {# Weekdag #} {% set dow = now().weekday() %} {# Basisregel: goedkoop moment #} {% set cheap = score > 0.7 %} {# Middag window #} {% set midday = now_hour >= 10 and now_hour <= 15 %} {# Weekend/woensdag bad-logica #} {% set bath_day = dow in [2,6] %} {# wo=2, zo=6 #} {# Check avondprijs (19-20) #} {% set evening_prices = forecast | selectattr('datetime', 'search', now().strftime('%Y-%m-%d')) | selectattr('datetime', 'search', 'T19') | map(attribute='electricity_price') | list %} {% set evening_expensive = evening_prices | length > 0 and (evening_prices | min) > current %} {# Very cheap check: altijd boost bij < €0,05 #} {% set very_cheap = current < 0.05 %} {{ very_cheap or (cheap and midday) or (bath_day and midday and evening_expensive) }} {% endif %} {% endif %} |
Mijn boiler heeft een verwarmschema, met standaard een opwarmperiode in de middag in nacht. In de lente is de stroomprijs in de middag vaak zodanig laag dat het voordeliger is om dan extra te verwarmen.
Op woensdag en zondag een uitzondering, dan gaan de kinderen in bad en dan gaat de boiler (meestal) door de minimum temp heen. Daarom is het voor die dagen logischer om te kijken naar de prijs begin avond
Komende week even kijken hoe dit werkt (icm automation), later wellicht ook toepassen op auto (want dat zet veel meer zoden aan de dijk)
[edit]
reden dat ik het hier deel is omdat het voor anderen wellicht ook handige code is. Daarnaast ben ik blij met het resultaat, heb ik weer wat geleerd over wat jinja kan (de datetime search is zoveel krachtiger dan wat ik had verwacht) en ook geleerd over wat chatgpt kan. Daarbij merkte ik overigens wel dat dit met het gewone model goed gaat, maar als hij na teveel gebruik teruggaaf naar het standaard model kwam hij keer op keer met niet geldige templates / 'functies die binnen HA niet worden ondersteund.
[ Voor 6% gewijzigd door pietje63 op 10-04-2026 08:32 ]
ja bekend probleem, is al tijdje zo. De Tibber prijzen zijn er vaker niet dan wel, ik gebruik nu deze en is mooi stabiel. Tibber prijzen HACSJeroenH schreef op donderdag 9 april 2026 @ 19:56:
Gisteravond mijn HA geüpdate naar 2026.4.1 (vanaf 2026.3.?). Sindsdien ziet mijn Tibber prijsinformatie er zo uit:
[Afbeelding]
Hebben meer mensen dit? HA herstarten enz helpt niet, ik moet nog de integratie opnieuw installeren enz, maar ik heb eerlijk gezegd niet veel hoop dat dat gaat helpen.
07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].
Dat lijkt te helpen. Weer wat geleerd, bedankt!edwin2021 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:56:
[...]
Steker e/o ledstring al eens omgedraaid? Veel led verlichting (cheapo's?) hebben een probleem daarmee. Vermoedelijk omdat schakelaar enkelfasig schakelde maar door de nl wcd het nooit duidelijk is of de fase of de nul wordt geschakeld.
Ja, is een bekend issue, zie https://github.com/home-assistant/core/issues/166742JeroenH schreef op donderdag 9 april 2026 @ 19:56:
Gisteravond mijn HA geüpdate naar 2026.4.1 (vanaf 2026.3.?). Sindsdien ziet mijn Tibber prijsinformatie er zo uit:
[Afbeelding]
8000 Wp solar | Easee | Homeassitant | Loria 6010 | gasloos sinds 2018
Hallo Jan,janvanduschoten schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 21:02:
[...]
[Afbeelding] Ik had deze al gekocht voordat ik met HA bezig ging. Ik heb er 3 en een basisstation. Voor deze gekozen omdat 2 collega's er goede ervaringen mee hadden. En niet zoveel losse devices op je netwerk, alleen het basisstation.
Ik ben nu bezig met inbraakbeveiliging, die automatisch inschakelt als we van huis zijn mbv hue bewegingssensoren en wat deurcontacten. Als dat goed werkt, wil ik het geluid van deze brandmelders eraan koppelen als er beweging in huis is en we er niet zijn.
Met de HA integratie heb je het basisstation niet nodig?
Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal
/f/image/mfm2jinVysPKUwKMuiIDYGnc.png?f=fotoalbum_large)
Dit staat er bij Developer tools:
state_class: total
unit_of_measurement: Wh
device_class: energy
friendly_name: Envoy 122146059739 Today's Energy Production
mm in de grafiek zie ik dat hij pas na 0:00, dus om 01:00 naar 0 gaat:
[ Voor 35% gewijzigd door water_escape op 11-04-2026 09:27 ]
Water-Escape
Op dit moment draait HA op een RPi5, als een zonnetje, maar heb ik onlangs naast de RPi een Mac Mini M1 gehangen, die fungeert als server voor Plex, Immich, printserver en soort van NAS. Om onnodig apparaten te laten draaien zou ik het mooi vinden als HA ook op de Mac komt te draaien. Volgens de HA website zou dit goed moeten werken via UTM. Maar, HA draait hier in huis en de gemakken die dat met zich meebrengt willen we niet te lang platleggen. Mijn stappenplan voor een overstap zou zijn (in chronologische volgorde):
- RPI5: HA back-up maken, extern opslaan.
- RPI5: Uitschakelen.
- MacMini: UTM installeren -> HAOS installeren op UTM.
- MacMini: Statisch IP adres toewijzen dat eerder was toegekend aan de RPI5.
- MacMini: Backup op HAOS laden.
- MacMini opnieuw HA als bridge inladen in homekit (en binnen homekit alles opnieuw in de juiste kamers wegzetten).
Benieuwd of ik iets over het hoofd heb gezien voordat ik aan deze verhuizing begin.
Heeft de sensor ook een last_reset attribute? Die zou je wel moeten hebben met state_class: totalwater_escape schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:20:
Ik begirjp iets even niet, sinds 3 dagen start de solar opwek (Envoy todays energy production) in de - . Du kloppen de waardes niet meer. Ik begrijp alleen niet waardoor dit ineens gebeurd.
[Afbeelding]
Dit staat er bij Developer tools:
state_class: total
unit_of_measurement: Wh
device_class: energy
friendly_name: Envoy 122146059739 Today's Energy Production
mm in de grafiek zie ik dat hij pas na 0:00, dus om 01:00 naar 0 gaat:
[Afbeelding]
En heb je geen lifetime sensor in plaats van eentje die dagelijks reset?
Als er netjes een last_reset attribute is zou het geen probleem moeten zijn. Maar met een lifetime sensor was dit helemaal geen issue geweest.
Ik denk dat de nette oplossing is overstappen op een lifetime teller + utility_meter. Er gaat volgens mij iets niet goed met die dagelijkse reset in je huidige opzet.water_escape schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:20:
Ik begirjp iets even niet, sinds 3 dagen start de solar opwek (Envoy todays energy production) in de - . Du kloppen de waardes niet meer. Ik begrijp alleen niet waardoor dit ineens gebeurd.
Edit: ik zie dat iemand me al voor was. Ik wordt roestig :-)
[ Voor 6% gewijzigd door jaapsh op 11-04-2026 09:56 ]
3x Marstek 5,12kWh V151 | 4x HomeWizard accu's | Home Assistent RPi4 | ConBee III | Zigbee2MQTT | Tado | Shelly Pro | 3-fase 32A | 20x Jinko 420Wp / IQ7A | Hue | Porsche Cayenne E-Hybrid | Evolar Airco's | Deco BE85 mesh
En ben geen HomeKit gebruiker, maar zou stap 6 echt nodig zijn? Want van buiten is er dan geen verschil tussen oude en nieuwe install toch?
Ik probeer het ontladen van een accu te automatiseren door middel van dit scriptje:
[code=yaml]automation:
- alias: "Apply PID Battery Discharging Control"
trigger:
- platform: state
entity_id: sensor.battery_terugleverpid_pid_output
action:
- service: number.set_value
target:
entity_id: number.batterij_links_limit_nonpersistent_relative
data:
value: "{{ states('sensor.terugleverpid_pid_output') | float }}"[/code]
maar krijg de volgende foutmelding:
[code]Message malformed: extra keys not allowed @ data['automation'][/code]
Weet iemand wat ik verkeerd doe?
Ik heb hier een voorbeeld voor gebruikt en wat aangepast die ik op deze plek heb gevonden:
https://community.home-as...-pid-controller/918392/10
/edit: opgelost. Ik moet er vaker een nachtje over slapen
[ Voor 4% gewijzigd door jbhc op 11-04-2026 10:20 ]
De PV “today” sensor reset elke nacht naar 0. Home Assistant verwacht bij energy-statistieken een waarde die alleen maar oploopt. Door die reset denkt HA dat er ineens negatieve energie is, en krijg je dus die foutieve grafieken. Ik heb dit probleem zelf ook al vaker meegemaakt en mijn hersenen over lopen kraken.
Een utility_meter gebruik je met een lifetime teller (die nooit reset). Die laat HA zelf netjes de dagwaardes berekenen zonder negatieve sprongen.
Dus: je hebt gelijk dat je die dag-sensor kunt tonen, maar deze heeft als basis statistics. Daar kan het mis gaan.
3x Marstek 5,12kWh V151 | 4x HomeWizard accu's | Home Assistent RPi4 | ConBee III | Zigbee2MQTT | Tado | Shelly Pro | 3-fase 32A | 20x Jinko 420Wp / IQ7A | Hue | Porsche Cayenne E-Hybrid | Evolar Airco's | Deco BE85 mesh
Ja die heb ik ook, maar idd niet in gebruik van Energy Dashboard. Dit is de eerste keer in 5 jaar dat dit gebeurdTheFes schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:47:
[...]
Heeft de sensor ook een last_reset attribute? Die zou je wel moeten hebben met state_class: total
En heb je geen lifetime sensor in plaats van eentje die dagelijks reset?
Wat doet dit met mijn history als ik hem wissel van
sensor.envoy_122146059739_today_s_energy_production
naar
sensor.envoy_122146059739_lifetime_energy_production
Water-Escape
Als je naar de lifetime sensor gaat heb je als het goed is al geen probleem. Tenzij die ook foutief werkt natuurlijk.jaapsh schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:06:
Utility_meter is niet voor “extra dagweergave”, maar om het statistiekprobleem op te lossen. Althans, dat zou mijn eerste poging zijn hoor.
Nee, dat is niet waar. Het hangt af van de state_class van de entity. Als deze total_increasing is dan wordt een stap omlaag inderdaad als een reset naar 0 (en daarna verbruik naar de nieuwe waarde) gezien. Maar energy dashboard werkt ook met een sensor die state_class: total heeft. Daarvan wordt een stap omlaag gezien als negatief verbruik. Deze sensor heeft een extra attribute last_reset nodig die aangeeft wanneer de sensor dus echt reset en de stap omlaag niet als negatief verbruik gezien moet worden.De PV “today” sensor reset elke nacht naar 0. Home Assistant verwacht bij energy-statistieken een waarde die alleen maar oploopt. Door die reset denkt HA dat er ineens negatieve energie is, en krijg je dus die foutieve grafieken. Ik heb dit probleem zelf ook al vaker meegemaakt en mijn hersenen over lopen kraken.
Utility meter kan ook met dag/week/maand sensoren werken.Een utility_meter gebruik je met een lifetime teller (die nooit reset). Die laat HA zelf netjes de dagwaardes berekenen zonder negatieve sprongen.
HomeKit is inderdaad ook even kijken wat er gebeurt, ik verwacht eigenlijk dat de bridge opnieuw gepaird moet worden, maar dat is geen groot issue.Septillion schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:56:
@tomahowk Ik zou dan stap 3 de eerste stap maken om zo kort mogelijk down te zijn.
En ben geen HomeKit gebruiker, maar zou stap 6 echt nodig zijn? Want van buiten is er dan geen verschil tussen oude en nieuwe install toch?
Je stelt als eerst alles op de Mac mini te installeren, maar krijg ik dan geen probleem met 2x homeassistant.local op hetzelfde netwerk? Ik dacht dat de backup gerestored moest worden tijdens de HA installatie op UTM?
Enige dat er dan even is dat ze beide een mDNS broadcast doen voor homeassistant.local. Maar als je gewoon op IP bezoekt is het niet zo'n punt. Zeker omdat je gewoon al bij de onboarding de backup kan laden. Maar dat heb je als losse stap. Je kan dus prima eerst kijken of HA opstarten etc goed gaat.
[ Voor 15% gewijzigd door Septillion op 11-04-2026 12:57 ]
Ik heb nog een dingetje met
1
| image: openthread/otbr:latest |
1
2
| image: openthread/otbr:latest openthread/border-router |
Schiet tussen de palen en je scoort!
@janvanduschoten wil je even meelezenhemertje schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 18:12:
[...]
Hallo Jan,
Met de HA integratie heb je het basisstation niet nodig?
Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal
Toevallig de app tailscale op je systeem?Yzord schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 20:24:
Kan het zijn dat de laatste update van HA problemen opleveren? Mijn HA is na de laatste update constant niet meer te bereiken. Na een reboot doet hij het weer, maar na een tijdje is het weet niet meer bereikbaar. Iemand hier ook last van?
Had daar problemen mee icm userspace en de exitnode setting. Met ongeveer het gedrag wat jij beschrijft.
Maar volgens mij spint HA zijn eigen OTBR Container. Dus geen idee op basis van welke dat is eigenlijk. Als ik even zoek dan geeft de openthread.io guide openthread/border-router:latest
[ Voor 20% gewijzigd door Septillion op 12-04-2026 00:23 ]
Het voordeel van de RPi was dat hij heel klein is en dus met een USB kabeltje mijn P1 standen kon (kan) consumeren. Dat doet hij nu nog steeds en ik heb via "Remote Home Assistant" de DSMR gegevens doorgestuurd naar mijn HA VM. Werkt ook prima.
Maar om nou een (outdated, ik heb namelijk geen updates meer gedraaid sinds vorig jaar juni ongeveer op de RPi) Home Assistant instance "in de lucht" te houden voor enkel de meterstanden, lijkt zelfs mij een beetje overkill.
Uiteraard ben ik gaan Googlen om de RPi headless te maken, maar ondanks dat ik mij best wil verdiepen in iets nieuws, kom ik uit op allerlei zelf te compilen Python projecten i.c.m. MQTT etc. Op een of andere manier vind ik dat toch nog wat te omslachtig.
Ontkom ik er niet aan, of zijn er handiger oplossingen? De Proxmox Nodes draaien op 2 Dell Optiplex 7050/7060 SFF machines en zijn om diverse redenen niet in de meterkast te frommelen.
Alvast dank voor het meedenken! 🥳
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
:strip_exif()/f/image/VRpaX2deeYKiAWFpxFt8xvCu.jpg?f=fotoalbum_large)