Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 388 ... 390 Laatste
Acties:

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:06
Geen matches
Ik heb een garagedeur met afstandsbediening. Die werkt met een rollende code dus simpel een signaal sturen via Rfxcomm werkt niet.
Binnenshuis hangt ook een reguliere schakelknop.
drukken als de deur dicht is> deur gaat open
drukken als deur open gaat > deur stopt
drukken als deur deels open staat > deur gaat dicht.

Hoe kan ik / kan ik met een Shelly relais de bediening van de fysieke knop nadoen?
En: wat is een handige manier om de status van de garagedeur (open/dicht/half open) te zien?

Homo sapiens non urinat in ventum

• picosuma
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-04 07:53
Geen matches
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GE1GXPQYdayP8cCmLYfRd5ektv4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yrGmvfw6Tsi1ipS10CRpwomI.jpg?f=fotoalbum_large

Heb dit op mijn Dashboard staan als ik hier op klik krijg ik dit menu nu zou ik graag voor elk een knop willen hebben.
Dus een knop voor standby
1 voor nul-modus
1 voor nul-modus (alleen laden)
en 1 voor nul-modus (alleen ontladen)

Hoe maak ik dat je heb maar 1 entiteit batterijgroepmodus
Alvast bedankt

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:10
Geen matches
HuismAndré schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:02:
[...]

Als ze met een infrarood remote werken dan is de kans groot dat dit inderdaad kan. Je hebt in dat geval ook nog een IR interface nodig zoals deze:

https://nl.aliexpress.com/item/1005008588051335.html

Die leer je de codes van de remote (meestal alleen aan en uit). Waarna je deze via Home Assistant uit kunt voeren. Omdat het IR verhaal stateless is zul je er een input_boolean aan moeten hangen die je daarna (bijvoorbeeld) bedient met een switch template (in templates.yaml):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
#------------------------------------------------------------------------------------
- switch:
#------------------------------------------------------------------------------------
  - name: "IR Kaarsen"
    unique_id: ir_kaarsen_switch
    state: "{{ is_state('input_boolean.ir_kaarsen', 'on') }}"  # Leest de state van de helper
    icon: mdi:candle
    turn_on:
      - condition: template
        value_template: "{{ is_state('input_boolean.ir_kaarsen', 'off') }}"
      - action: mqtt.publish
        data:
          topic: z2m_thuis/ir_blaster/set
          payload: "{{ {'ir_code_to_send': 'BbAkpxFJAuAXAQGLBuAZA0ABQCfgAwHgAw/AC0AHwANAAQuLBkkCyZywJMcISQI='} | to_json }}"
      - action: input_boolean.turn_on
        target:
          entity_id: input_boolean.ir_kaarsen
    turn_off:
      - condition: template
        value_template: "{{ is_state('input_boolean.ir_kaarsen', 'on') }}"
        data:
          payload: "{{ {'ir_code_to_send': 'BbIkoxFMAuAXAQGABuAhA+ADAUA34AcBAoAGgSADQAcBTAJAAQuABkwCnJyyJMYITAI='} | to_json }}"
      - action: input_boolean.turn_off
        target:
          entity_id: input_boolean.ir_kaarsen
Handmatig via Button templates kan ook:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
- button:
  - name: "IR Kaarsen Aan"
    unique_id: ir_kaarsen_aan
    icon: mdi:candle
    variables:
      ir_on: BbAkpxFJAuAXAQGLBuAZA0ABQCfgAwHgAw/AC0AHwANAAQuLBkkCyZywJMcISQI=
    press:
        data:
          payload: "{{ {\"ir_code_to_send\": ir_on} | to_json }}"

- name: "IR Kaarsen Uit"
    unique_id: ir_kaarsen_uit
    icon: mdi:candle-off
    variables:
      ir_off: BbIkoxFMAuAXAQGABuAhA+ADAUA34AcBAoAGgSADQAcBTAJAAQuABkwCnJyyJMYITAI=
    press:
        data:
          payload: "{{ {\"ir_code_to_send\": ir_off} | to_json }}"
Werkt hier al sinds de feestdagen helemaal foutloos met de LED kaarsen van de Hema (uiteraard ook hier alleen de versie die bediend kan worden met een IR remote).
Heb hem besteld bij ali en ga ermee aan de slag, dank

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:55

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Geen matches
raven22 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:28:
[...]

Heb hem besteld bij ali en ga ermee aan de slag, dank
Die ronde versie oogt ook wat vriendelijker dan die vierkante kastjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rx7_YaKH5-7mB3VdLw1MxZQ5H8M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MldIeIvh0elQRGer7uzo1sj4.jpg?f=fotoalbum_large

André Huisman (www.new-line.nl)

• HuismAndré

HuismAndré

Geen matches
Jan Smit schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:26:
Ik heb een garagedeur met afstandsbediening. Die werkt met een rollende code dus simpel een signaal sturen via Rfxcomm werkt niet.

Hoe kan ik / kan ik met een Shelly relais de bediening van de fysieke knop nadoen?
En: wat is een handige manier om de status van de garagedeur (open/dicht/half open) te zien?
Je zou een Shelly Uni over de (hopelijk 2 afzonderlijke) schakelaar(s) van de besturingskast kunnen zetten. Zeker als er 2 schakelaars zijn (afzonderlijk voor op en voor neer) dan is dat een erg nette oplossing. De Shelly Uni heeft 2 zwevende schakelcontacten (dus da's vrij makkelijk te doen). Waarom hopelijk 2 schakelaars? Als je geen zicht hebt op de deur (en niet uitleest of deze open of dicht is) dan weet je met 2 afzonderlijke schakelaars altijd of je hem open of dicht doet.

In ons geval is het qua inbraakveiligheid geborgd doordat de alarminstallatie de gehele overheadinstallaties blokkeert als het alarm actief is (dus da's wellicht nog wel iets waar je naar moet kijken).

Let wel: Onze (High lift overheaddeuren) installatie werkt met 24V DC laagspanning. Als de installatie rechtstreeks op 230V werkt dan wordt het andere koek.

[ Voor 5% gewijzigd door HuismAndré op 03-04-2026 15:30 . Reden: Stond Shelly One maar dat moest Shelly Uni zijn. ]

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21:23
Geen matches
ardvark99 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:51:
[...]

Dat kan ik idd eens proberen. Eerst alles uitschakelen, upgraden, als ie blijft draaien, dan 1 voor 1 inschakelen.
Ik heb het waarschijnlijk gevonden, bijna alle integraties zijn weer ingeschakeld, maar het ging mis met de Wyoming Protocol. Ik heb een HA Voice PE device. Deze draait zonder problemen.
Ik heb dus nu 4 Wyoming integraties weer uitgeschakeld (en nog 2 dlna en een ChatGPT die nog uit staan, maar die vind ik ook niet zo belangrijk nu).

Zal ik de Wyoming Protocol integraties verwijderen en weer opnieuw instellen?

• RoyVi
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:04
Geen matches
Ik vroeg me af of iemand weet of de SlimmeLezer van zuidwijk de stroom ook als negatieve waarde kan doorgeven met terug leveren van energie? Ik heb nog één van de eerste generaties, ik weet niet of de Slimmelezer+ dit wel al standaard doet. Of dat dit iig is aan te passen in de yaml code.

Het viel mij op de de HomeWizard P1 meter dit wel doet in Home Assistant. Ik ben van HomeWizard afgestapt omdat dit toch een semi cloud product blijft en heb alles overgezet naar ESPHome en/of Shelly's.

• tomahowk
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 14:25
Geen matches
HuismAndré schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:54:
Je zou een Shelly One over de (hopelijk 2 afzonderlijke) schakelaar(s) van de besturingskast kunnen zetten. Zeker als er 2 schakelaars zijn (afzonderlijk voor op en voor neer) dan is dat een erg nette oplossing. De Shelly one heeft 2 zwevende schakelcontacten (dus da's vrij makkelijk te doen). Waarom hopelijk 2 schakelaars? Als je geen zicht hebt op de deur (en niet uitleest of deze open of dicht is) dan weet je met 2 afzonderlijke schakelaars altijd of je hem open of dicht doet.
In aanvulling op @HuismAndré, ik heb dit geregeld met 1 Shelly One met een reed contact sensor, zodat de garagedeur weet of die open/dicht is. Wel daarvoor Shelly Mongoose gebruikt (dat was toen ik nog zonder HA werkte) nodig, of het rechtstreeks in Shelly kan weet ik niet zeker.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:12

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Geen matches
@Jan Smit Er zijn wel wat modules voor te koop die "op de knop" kunnen drukken. En die hebben dan een (magneet) sensor om "deur dicht" te detecteren.

Met een Shelly 1 zou je dit ook kunnen doen. In detached mode zou je dan ook een deurcontact op de ingang aan kunnen sluiten.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Geen matches
@picosuma Zou je even moeten kijken welke entity er achter hangt. Verwacht een select.iets. Dan zou je een custom:button-card of een custom:paper-buttons-row kunnen gebruiken om die er iets mee te laten doen.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:33

D4NG3R

kiwi

:)

Geen matches
In sommige situaties zijn alle UI/UX changes van het laatste jaar toch wel wat onhandig.. Ik was gisteren even bezig met het nalopen van m'n Zigbee stekkers en het toevoegen van een tweetal Sonoff stekkers.

Die geven o.a. de volgende 4 energy entity states:
JSON:
1
2
3
4
5
6
{
    "energy": 1.02,
    "energy_month": 1.02,
    "energy_today": 1.02,
    "energy_yesterday": 0
}
Wordt handig in de UI weergeven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6XCYrDwsCDBMiWP-KkW6coBjeA8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ORzBM1ghTRWpqGNsNtQkIMF8.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/57UGKRnYmK0bX75JM591s2Dmaqg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1M4yCmZwCrQRajt5OL1K0eHJ.png?f=user_large

:+

[ Voor 12% gewijzigd door D4NG3R op 03-04-2026 13:49 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Geen matches
@D4NG3R Heb je ze zelf andere namen gegeven? Want heeft namelijk op zich niet met UI changes te maken.

Enige dat nog kan helpen als je entities dezelfde naam geeft is weergave van entity id aan te zetten. Profiel => Display entity IDs in picker. Zelf gelijk aangezet omdat ik het een fijne bevestiging vind. Maar met normale namen voor entities niet eens echt nodig.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Geen matches
Septillion schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:50:
@D4NG3R Heb je ze zelf andere namen gegeven? Want heeft namelijk op zich niet met UI changes te maken.
Nope, en nee dat heeft op zich niks met de UI changes te maken. Maar wel met het feit dat je eerder nog de gehele onderliggende entity id kon zien. ;)
Enige dat nog kan helpen als je entities dezelfde naam geeft is weergave van entity id aan te zetten. Profiel => Display entity IDs in picker. Zelf gelijk aangezet omdat ik het een fijne bevestiging vind. Maar met normale namen voor entities niet eens echt nodig.
Exact dit dus, hulde. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Nooit geweten dat dit weer aangezet kon worden.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Geen matches
@D4NG3R Het laat dus meer sterk zien als een integratie dus gewoon belabberde naamgeving gebruikt. Waar dat eerder een beetje verhuld werd.

[ Voor 17% gewijzigd door Septillion op 03-04-2026 13:55 ]

• Jan Smit
Geen matches
tomahowk schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:30:
[...]

In aanvulling op @HuismAndré, ik heb dit geregeld met 1 Shelly One met een reed contact sensor, zodat de garagedeur weet of die open/dicht is. Wel daarvoor Shelly Mongoose gebruikt (dat was toen ik nog zonder HA werkte) nodig, of het rechtstreeks in Shelly kan weet ik niet zeker.
Ik heb een shelly 1 besteld, komt morgen binnen. De garagedeur opener is een nova 500-4n.
Maar ik heb helaas geen bedradingsschema meer dus daarom zojuist opgevraagd bij fa. novadoor.
Op de 2e foto helemaal rechts:
witte draad = antenne.
blauw + bruin = externe schakelaar.
Het schijnt dat er ook in dit rijtje een 24V voeding zit voor de shelly.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HI3b4NZYPKZ-k7IU_CrtA641D_o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uqvcufOOa89t6rMjQsoy6vfp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XDtLlfTCxbR9PSAd5dzYQ77gVHo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5o1WMJBOnL3C4SxZXjbdMbZL.jpg?f=fotoalbum_large

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:20
Geen matches
@picosuma Je kunt een button-helper aanmaken en die een automation laten runnen die de input_select naar een andere waarde zet.

@Jan Smit Zo heb ik ook mijn garagedeur 'slim gemaakt'. De Shelly had ik toen gevoed via de 230V van de garagedeur-opener zelf, maar je kunt hem ook op de 24V aansluiten.
Dan hoef je alleen het relais-contact van de Shelly op blauw en bruin aan te sluiten.
(zie blz 64 van deze handleiding)
Heb uiteindelijk de Shelly vervangen voor een Zigbee-variant, waarbij ik ook een magneetsensor bedraad op aan kon sluiten voor dicht-melding.

[ Voor 72% gewijzigd door CappieL op 03-04-2026 14:18 ]

Home Assistant HP T630, PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Geen matches
Septillion schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:55:
@D4NG3R Het laat dus meer sterk zien als een integratie dus gewoon belabberde naamgeving gebruikt. Waar dat eerder een beetje verhuld werd.
Gaat blijkbaar aan de Z2M kant niet helemaal goed.

Ach ja, ik kan voor nu iig weer door. :)

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Geen matches
@CappieL Nadeel van puur button helpers aanmaken is dat ze geen state hebben* Dus kan je er niet mee laten zien welke optie actief is. Zou je dat als nog weer in de UI moeten doen.

Simpel voorbeeldje met custom:paper-buttons-row
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
type: entities
entities:
  - type: custom:paper-buttons-row
    base_config:
      layout: icon_name
      style:
        icon:
          "--mdc-icon-size": 50px
        name:
          color: var(--primary-text-color)
      state_styles:
        "on":
          icon:
            color: var(--state-light-active-color)
    buttons:
      - icon: mdi:power-standby
        entity: input_select.test
        name: A
        state: "{{ 'on' if config.name == states(config.entity) }}"
        tap_action:
          action: call-service
          service: input_select.select_option
          target:
            entity_id: input_select.test
          service_data:
            option: A
      - icon: mdi:power-standby
        entity: input_select.test
        name: b
        state: "{{ 'on' if config.name == states(config.entity) }}"
        tap_action:
          action: call-service
          service: input_select.select_option
          target:
            entity_id: input_select.test
          service_data:
            option: b
*Of ja, de state is laatste activatie

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Geen matches
@D4NG3R Aan de hand van de huidige converter zou ik haast zeggen dat het nu wel goed zou moeten zijn.

• Jan Smit
Geen matches
CappieL schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:01:
@picosuma Je kunt een button-helper aanmaken en die een automation laten runnen die de input_select naar een andere waarde zet.

@Jan Smit Zo heb ik ook mijn garagedeur 'slim gemaakt'. De Shelly had ik toen gevoed via de 230V van de garagedeur-opener zelf, maar je kunt hem ook op de 24V aansluiten.
Dan hoef je alleen het relais-contact van de Shelly op blauw en bruin aan te sluiten.
(zie blz 64 van deze handleiding)
Heb uiteindelijk de Shelly vervangen voor een Zigbee-variant, waarbij ik ook een magneetsensor bedraad op aan kon sluiten voor dicht-melding.
okay, even onnozel nu.
in die handleiding staat dat I 24 volt heeft. Die gaat op de Shelly.
Euhm, hoe vraag ik dit nou... een aansluiting heeft altijd 2 draden, plus/min. Waar gaat de N /andere draad op dan?

Als ik naar mijn eigen foto kijk en ik probeer het schema te lezen, dan zou dat bij de bruine draad zijn (op mijn foto dus).

Ik moet op cursus schema's lezen.

deze dus?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/21LPLu1A2iPM1JohkGauKNoW2ao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7K2sLBk7SjA2xvyDTrIaIUj7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Jan Smit op 03-04-2026 14:54 ]

• HuismAndré

HuismAndré

Geen matches
@Jan Smit Ik had per ongeluk Shelly One geschreven waar ik de Shelly Uni bedoelde (had uit de beschrijving opgemaakt kunnen worden vanwege de 2 zwevende contacten (maar dat moet je dan maar net weten ;-) )). Ik zou dit soort dingen namelijk altijd via laagspanning willen doen. Je kunt de zwevende switches gebruiken om over de open/dicht buttons heen te plaatsen en de eindsensor (indien aanwezig) uitlezen door deze op een van de ingangen van de Shelly Uni aan te sluiten. Maar om dat netjes te doen is het inderdaad wel belangrijk dat je weet welke contacten er waar beschikbaar zijn.

https://www.shelly.com/products/shelly-uni

[ Voor 3% gewijzigd door HuismAndré op 03-04-2026 15:42 ]

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:20
Geen matches
Jan Smit schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:49:
[...]

okay, even onnozel nu.
Euhm, hoe vraag ik dit nou... een aansluiting heeft altijd 2 draden, plus/min. Waar gaat de N /andere draad op dan?

Als ik naar mijn eigen foto kijk en ik probeer het schema te lezen, dan zou dat bij de bruine draad zijn (op mijn foto dus).

deze dus?
[Afbeelding]
Jep.
Je kunt er ook voor kiezen om de Shelly op 230V aan te sluiten en dan het relais-contact verbinden met de aansluitpunten waar nu de bruine en blauwe draad op je foto zijn aangesloten.

Home Assistant HP T630, PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• Graif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13-04 11:43
Geen matches
Als ik er overheen gelezen heb dan excuus, ik kon niks vinden, maar gaan er nog mensen hier op het forum naar de State of the Open Home in Utrecht op 8 april?

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:46
Geen matches
Jan Smit schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:26:

Shelly inbouwen in de motor, is simpel te doen. Vervolgens in HA een pulsje geven die de Shelly even spanning geeft. Dan beweegt de deur, 2e automatisering zet je Shelly weer uit.

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22:42
Geen matches
janvanduschoten schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 08:32:
[...]

Ah, dat klinkt interessant. Ik heb ook Xsense rookmelders in HA en ben wat aan het experimenteren met een aantal Hue sensoren om als "alarmsysteem" te gebruiken als er niemand in huis is. Ik ga even zoeken naar die add-on.
@janvanduschoten @fredhuizinga
welk type Xsense rookmelders gebruiken jullie en waarom deze types?

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:05
Geen matches
hemertje schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 20:14:
[...]

Ik heb zelf geen Xsense melders, maar goedkope aliexpress zigbee melders. Deze werken wel oke maar niet heel uitgebreide info wat eruit komt. Aleen of er rook is of niet.

Voor nu werken ze prima, maar zit wel te denken om ooit nog eens wat duurdere te bestellen waarmee je meer info krijgt.

Samsung Galaxy S26 ultra 1TB black

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:36

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Geen matches
hemertje schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 20:14:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XjdSB3MkQ_670wqKFN3IHpPQznU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VHptdAnjJfJ9yChshggkBJzD.jpg?f=fotoalbum_large Ik had deze al gekocht voordat ik met HA bezig ging. Ik heb er 3 en een basisstation. Voor deze gekozen omdat 2 collega's er goede ervaringen mee hadden. En niet zoveel losse devices op je netwerk, alleen het basisstation.

Ik ben nu bezig met inbraakbeveiliging, die automatisch inschakelt als we van huis zijn mbv hue bewegingssensoren en wat deurcontacten. Als dat goed werkt, wil ik het geluid van deze brandmelders eraan koppelen als er beweging in huis is en we er niet zijn.

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:19
Geen matches
Is het mogelijk om je Home assistant Voice telkens iets anders te laten zeggen? Momenteel roept ie " De wasmachine is klaar" of "Zet morgen de GFT/PMD container buiten" (net welke er naar buiten moet).
Maar kan dat niet iedere dag even anders, ene keer met een vrouwenstem, andere keer met een mannenstem en de ene keer grappig en de andere keer weer serieus?

Ik heb het nu opgenomen als een actie in de betreffende automation en het begint saai te worden om iedere keer precies dezelfde tekst door precies detzelfde stem te horen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/77H9kix3lWDLt5540gJeyixI99g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6PEqHec5jIn7FJd8IjHREIqI.jpg?f=fotoalbum_large

• CooBraa
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 21:58
Geen matches
RoyVi schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:29:
Ik vroeg me af of iemand weet of de SlimmeLezer van zuidwijk de stroom ook als negatieve waarde kan doorgeven met terug leveren van energie? Ik heb nog één van de eerste generaties, ik weet niet of de Slimmelezer+ dit wel al standaard doet. Of dat dit iig is aan te passen in de yaml code.

Het viel mij op de de HomeWizard P1 meter dit wel doet in Home Assistant. Ik ben van HomeWizard afgestapt omdat dit toch een semi cloud product blijft en heb alles overgezet naar ESPHome en/of Shelly's.
Ik heb een Zuidwijk/p1-meter. Die leest het verbruik en productie (teruglevering) uit de elektriciteitsmeter afzonderlijk en allebei als positieve waarden in HA. Ik neem aan dat de Slimme meter dat ook doet?

• KevinSetz
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13-04 21:32
Geen matches
badkuip schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 21:12:
Is het mogelijk om je Home assistant Voice telkens iets anders te laten zeggen? Momenteel roept ie " De wasmachine is klaar" of "Zet morgen de GFT/PMD container buiten" (net welke er naar buiten moet).
Maar kan dat niet iedere dag even anders, ene keer met een vrouwenstem, andere keer met een mannenstem en de ene keer grappig en de andere keer weer serieus?

Ik heb het nu opgenomen als een actie in de betreffende automation en het begint saai te worden om iedere keer precies dezelfde tekst door precies detzelfde stem te horen:
[Afbeelding]
Ja dit zal moeten kunnen, ik krijg deze meldingen met tekst op mijn mobiel. Ik heb Chatgpt toen gevraagd maak 40 verschillende teksten en nu wisselt hij random elke keer een berichtje tevoorschijn op mijn mobiel.

Dit zal ook met spraak kunnen

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:13
Geen matches
badkuip schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 21:12:

[Afbeelding]
De stem wordt bepaald door een instelling op je voice pipeline. Die kies de vervolgens weer met een select op de voice PE. Dus als je meerdere voice pipelines instelt, waarin de stem elke keer anders is, en die select entity dan wijzigt voordat de tekst uitgesproken wordt, dan krijg je een andere stem.

Wat betreft de tekst zelf kun je inderdaad een lijst maken met meerdere opties (die kun je eventueel door een LLM laten genereren) en dan kun je er eentje random uit kiezen. Of je laat de tekst elke keer opnieuw door een LLM genereren (maar dat zorgt dan wel voor vertraging in de reactie)

Home Assistant configuratie

• tomahowk
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 14:25
Geen matches
[b]Jan Smit in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"
okay, even onnozel nu.

deze dus?
Ik heb mijn Shelly 1 aangesloten op een Promatic 2 van Hormann, direct afgetapt (vandaar het kroonsteentje) vanaf de transformator, zie onderstaande afbeelding.

L (rood) + N (blauw) om de shelly te voeden. Vanaf de L moet er 1 afgetapt worden richting de eedsensor
SW een inkomende 0 draad vanaf de reed om met een reed sensor eventueel een dicht/open status toe te wijzen
I + O om open / dicht signaal te sturen naar de motor.

Mijn route is dus Mongoose OS installeren op de Shelly, daar zit een 'garagedeur' modus op waarop je tijd van open/dichtgaan kan instellen en de status van de redesensor -> Herkennen als apple device in HA -> besturen via HA.
Ongetwijfeld kon dat ook rechtstreeks via de Shelly, maar heb ik nooit gebruikt omdat ik initieel via HomeBridge alles wilde besturen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V1MyRNw2C1fozTzSdr7yOBoRK2I=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/lWFOR7EQkDUmXlB6fnGIbiGQ.gif?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XhgKcS1UjIOW841i3wVm9HFvSJ4=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/3hbZNuiZCS5eQs29u7ryVhHW.gif?f=fotoalbum_tile

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Geen matches
@tomahowk Die bruin en rood samen zien er zowel zonder als met adereindhuls niet zo florissant uit. :X

En bij adereindhulzen is het erg belangrijk de juiste huls te gebruiken. Nu is dit maar 24V maar toch... Feit dat het allemaal dezelfde zijn kan dus niet kloppen.

[ Voor 12% gewijzigd door Septillion op 04-04-2026 10:06 ]

• CWH
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:25

CWH

Geen matches
Ik zou dmv smart-plugs het energieverbruik van twee koelkasten willen monitoren.
Omdat het koelkasten betreft op een dusdanige manier dat het veilig gebeurt, niet dat na een vakantie alles weggegooid moet worden.
Wat zijn "veilige", betrouwbare (Zigbee)-pluggen en/of wat zou als fail-safe ingebouwd kunnen worden?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Geen matches
@CWH Als inbouw ook goed is, een Shelly EM Mini? Die kan immers alleen meten.

Maar zelf ook wel gewoon andere pluggen er tussen gehad. Bij Tasmota had ik op de plug een script draaien dat hij na paar minuten weer aan ging. Zou je bij elke andere plug ook in HA kunnen doen als veiligheid.

Of als het beetje DIY mag, plug openen en relais eruit of overbruggen.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Geen matches
Septillion schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:01:
Moet er wel genoeg ruimte zijn, hier niet :/ Uiteindelijk een paar PM Mini's in plastic bakjes gestopt met stekker en contra-stekker eraan geschroefd, plus in een paar gevallen RC-snubber erbij in.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• CWH

CWH

Geen matches
Septillion schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:01:

Maar zelf ook wel gewoon andere pluggen er tussen gehad. Bij Tasmota had ik op de plug een script draaien dat hij na paar minuten weer aan ging. Zou je bij elke andere plug ook in HA kunnen doen als veiligheid.

Of als het beetje DIY mag, plug openen en relais eruit of overbruggen.
Aja, dat is wel een handige oplossing voor uitvallen. Maar dan maakt het dus in wezen niet zo heel veel uit welke plug. Bv een Tapo P110?

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:45

Esumontere

Floep, banaan.

Geen matches
Ik ben in HA aan het spelen met thuisbatterij simulatie, om te kijken welk systeem interessant zou kunnen zijn. Ik ben met de energy flow plus kaart aan het spelen om de boel te visualiseren, en loop tegen twee zaken aan waarbij ik hoop dat iemand kan helpen:

- ik wil de energy flow kaart graag linken aan de energy card collection voor opnemen van historische data (vanaf vandaag), zodat ik niet elke dag hoef te kijken wat de simulatie heeft gedaan. Echter lukt dat niet, ik krijg de volgende foutmelding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tamu1hdzoXA1vmGLzadoI2q3AJE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6uwk9aik2EvasdR5jQqDv8dD.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb in hetzelfde blok op hetzelfde dashboard een energy date picker card neergezet, maar dat werkt niet.

- de batterij simulatie geeft geen accu percentage weer, enkel een huidige staat van lading (in kWh). Ik wil hier graag een percentage van maken (door te delen door het maximale vermogen van de batterij). Iemand enig idee hoe ik dat kan doen?

• HuismAndré

HuismAndré

Geen matches
CWH schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 10:34:
Ik zou dmv smart-plugs het energieverbruik van twee koelkasten willen monitoren.
Omdat het koelkasten betreft op een dusdanige manier dat het veilig gebeurt, niet dat na een vakantie alles weggegooid moet worden.
Wat zijn "veilige", betrouwbare (Zigbee)-pluggen en/of wat zou als fail-safe ingebouwd kunnen worden?
Je zou een stopcontactje kunnen kiezen dat vrij makkelijk uit elkaar kan (zoals de Ikea Inspelning) en daarvan het relais overbruggen. Scheelt ook weer een paar tienden W aan vermogen.

Overigens hebben die Inspelning dingen wel als nadeel dat ze op een druk Zigbee netwerk wel eens foutieve sprongen in hun energy reading geven. Dat moet je dan maar weer afvangen met een automatisering die dat triggert. De 8 stuks die ik in de loods gebruik (rustig netwerk, 45 devices) hebben nog nooit zo'n bug gegeven, de 7 stuks die ik thuis gebruik (druk netwerk 120 devices) bij elkaar al zo'n 30 x in een paar maanden tijd. Netwerken zijn verder zeer vergelijkbaar (zelfde coördinator, beiden Z2M, beiden via een Pi met Ser2Net naar docker containers op de NAS).

• HuismAndré

HuismAndré

Geen matches
CWH schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:52:
[...]

Aja, dat is wel een handige oplossing voor uitvallen. Maar dan maakt het dus in wezen niet zo heel veel uit welke plug. Bv een Tapo P110?
Da's een Wifi socket (dus meer stroomverbruik en wellicht vast aan een cloudverbinding), geen Zigbee.

• CWH

CWH

Geen matches
HuismAndré schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 15:36:
[...]

Da's een Wifi socket (dus meer stroomverbruik en wellicht vast aan een cloudverbinding), geen Zigbee.
Aan stopcontactjes openmaken en relais overbruggen begin ik maar beter niet.

Ik zat net te kijken naar de Aqara - SP-EUC01, wel Zigbee. Wel maar tot 2300W belastbaar, maar dat maakt voor een koelkast niet zoveel uit.
Of deze: SONOFF S60ZBTPF Zigbee Smart Plug.

[ Voor 4% gewijzigd door CWH op 04-04-2026 16:21 ]

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Geen matches
Voor wie de mail van mindergas gemist heeft.
Op vrijdag 3 april 2026 is MinderGas.nl verhuisd naar een andere hostingprovider.

Door deze verhuizing is het helaas niet langer mogelijk om (onveilige) http requesten te ondersteunen op de MinderGas API. Volgens onze gegevens maak jij gebruik van de API om meterstanden te uploaden of om verbruiksgegevens op te halen.

Door deze wijziging zul je eventueel de urls in jouw software moeten aanpassen van http naar https. Indien jouw hardware/software geen https ondersteund dan zal de API helaas niet meer werken.
Ik mis wel de meterstand van 3-4 zie ik nu, terwijl ik https gebruik.
Maar even in de gaten houden, zal wel een verhuisdingetje zijn hoop ik.

[ Voor 11% gewijzigd door hjs op 04-04-2026 17:44 ]

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:41
Geen matches
CWH schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 16:15:
[...]

Ik zat net te kijken naar de Aqara - SP-EUC01, wel Zigbee. Wel maar tot 2300W belastbaar, maar dat maakt voor een koelkast niet zoveel uit.
Aqara zijn ondingen, die moet je steeds opnieuw pairen als je op een andere plek wilt gebruiken.
Tot voor kort waren de Inspelning van Ikea mijn favorieten, maar Ikea is ermee gestopt en de meeste winkels hebben ze niet meer.
Hier twee alternatieven, werken beiden in ZHA.

https://nl.aliexpress.com...67933%7C_p_origin_prod%3A

https://nl.aliexpress.com...47417%7C_p_origin_prod%3A

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Heaget
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-04 21:28
Geen matches
Hi allemaal,
Ik ben nieuw met Home Assistant en ik heb wat.. assistentie nodig..

Ik heb schijnbaar 2 netwerken, een van mijn HA Connect ZBT-2, mijn voorkeursnetwerk, en een van een Google device. Het probleem is wat ik ook probeer, als ik een device probeer toe te voegen probeert HA deze toe te voegen aan het Google Device netwerk, precies wat ik niet wil (en omdat (denk ik) de afstand te groot is tussen deze 2 werkt dit ook niet).

Is er een mogelijkheid om het tweede netwerk(apparaat) te verwijderen of te forceren dat mijn voorkeursnetwerk altijd wordt gebruikt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DakKaUChciKU9Da1acmS20jtHHk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Qvw2Niq2hbYkcMvbRgFitoMX.png?f=fotoalbum_large

• CWH

CWH

Geen matches
Ben(V) schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 17:53:
[...]

Aqara zijn ondingen, die moet je steeds opnieuw pairen als je op een andere plek wilt gebruiken.
Tot voor kort waren de Inspelning van Ikea mijn favorieten, maar Ikea is ermee gestopt en de meeste winkels hebben ze niet meer.
Hier twee alternatieven, werken beiden in ZHA.

https://nl.aliexpress.com...67933%7C_p_origin_prod%3A

https://nl.aliexpress.com...47417%7C_p_origin_prod%3A
Dan ga ik denk ik voor de Sonoff. 14,90 bij Amazon, wel wat duurder, maar ook sneller in huis.

• Ben(V)
Geen matches
Sonoff is prima spul, hebt twee temp/vocht sensors en een Zigbee dongle ervan en alles werkt prima zonder problemen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Ben(V)
Geen matches
Heaget schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 18:24:
Hi allemaal,

Ik heb schijnbaar 2 netwerken, een van mijn HA Connect ZBT-2, mijn voorkeursnetwerk, en een van een Google device. Het probleem is wat ik ook probeer, als ik een device probeer toe te voegen probeert HA deze toe te voegen aan het Google Device netwerk, precies wat ik niet wil (en omdat (denk ik) de afstand te groot is tussen deze 2 werkt dit ook niet).

Is er een mogelijkheid om het tweede netwerk(apparaat) te verwijderen of te forceren dat mijn voorkeursnetwerk altijd wordt gebruikt?

[Afbeelding]
Gewoon een googlen naar "thread uitzetten google devices"

Beste oplossing is gewoon geen matter en thread gebruiken maar gewoon Zigbee. O-)

[ Voor 10% gewijzigd door Ben(V) op 04-04-2026 18:38 ]

• Heaget
Geen matches
Ben(V) schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 18:37:
[...]

Gewoon een googlen naar "thread uitzetten google devices"

Beste oplossing is gewoon geen matter en thread gebruiken maar gewoon Zigbee. O-)
Had ik al gedaan maar hieruit begreep ik dat er geen optie is om dat te doen..

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Geen matches
hjs schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 17:41:
Voor wie de mail van mindergas gemist heeft.
[...]
Ik mis wel de meterstand van 3-4 zie ik nu, terwijl ik https gebruik.
De API was om 00.00 en 12.00 uur niet bereikbaar, kreeg de volgende foutmelding in HA:
Error: Client error occurred when calling resource "https://www.mindergas.nl/api/meter_readings"
Om 14.30 uur werkte het wel weer.

Ik moest wel de yaml configuration reloaden om de rest-sensoren (die data ophalen van de Mindergas API) weer te laten werken ('this entity is no longer being provided by the integration').

• BGFG
Geen matches
Ben(V) schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 18:37:
[...]

Helemaal mee eens. Lang zitten te klooien om Ikea matter spul te koppelen. Dat was al gemartel, maar dan verliest alles ook nog eens regelmatig de verbinding; niet fijn voor de WAF. Alles teruggebracht en Zigbee deursensoren en een paar knoppen gekocht. Heerlijk: in een paar tellen verbonden en dat blijft ook zo. Voor mij geen matter meer. :(

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:00
Geen matches
Cadezo schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 19:32:
[...]

De API was om 00.00 en 12.00 uur niet bereikbaar, kreeg de volgende foutmelding in HA:

[...]

Om 14.30 uur werkte het wel weer.

Ik moest wel de yaml configuration reloaden om de rest-sensoren (die data ophalen van de Mindergas API) weer te laten werken ('this entity is no longer being provided by the integration').
Gisteren deed de gewone website het ook niet toen ik die wilde bezoeken, en ik zie dat die het nu weer doet.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Geen matches
BGFG schreef op zondag 29 maart 2026 @ 22:06:
[...]

Mooi! Ik heb ze teruggebracht omdat ze voortdurend de verbinding verbraken. Voor mij niet betrouwbaar genoeg helaas….
Inmiddels zit de MYGGBETT op z'n plek, doet zelfs met een betonnen vloer en een paar deuren tussen de sensor en de ZBT-2 best goed. Had eerst 2 automations aangemaakt, 1 voor deur open -> lamp aan en 1 voor deur dicht -> lamp uit, inmiddels de choose optie gevonden, 1 automation doet nu beide en werkt prima :)

In het OTBR logboek staat wel een heleboel
code:
1
Default: mDNSPlatformSendUDP got error 99 (Cannot assign requested address) sending packet to ff02::fb on interface fe80::8884:bbff:fe22:9eb6/veth5a9bcbb/26
maar door gebrek aan timestamps kan ik niet zien van wanneer die meldingen zijn....

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• hemertje
Geen matches
janvanduschoten schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 21:02:
[...]

[Afbeelding] Ik had deze al gekocht voordat ik met HA bezig ging. Ik heb er 3 en een basisstation. Voor deze gekozen omdat 2 collega's er goede ervaringen mee hadden. En niet zoveel losse devices op je netwerk, alleen het basisstation.

Ik ben nu bezig met inbraakbeveiliging, die automatisch inschakelt als we van huis zijn mbv hue bewegingssensoren en wat deurcontacten. Als dat goed werkt, wil ik het geluid van deze brandmelders eraan koppelen als er beweging in huis is en we er niet zijn.
Hoi Jan,

Dank voor je reactie

Ik begrijp uit eerdere reacties dat icm HA het basisstation niet nodig is maar de HACS installatie?

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

• Heaget
Geen matches
BGFG schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 19:37:
[...]

Helemaal mee eens. Lang zitten te klooien om Ikea matter spul te koppelen. Dat was al gemartel, maar dan verliest alles ook nog eens regelmatig de verbinding; niet fijn voor de WAF. Alles teruggebracht en Zigbee deursensoren en een paar knoppen gekocht. Heerlijk: in een paar tellen verbonden en dat blijft ook zo. Voor mij geen matter meer. :(
Heh, dat is niet heel bemoedigend, ik heb juist de ZBT-2 gekocht omdat ik dacht dat ik met Matter echt een goeie standaard koos.. En nu zit ik een beetje angstig naar al het IKEA spul op m'n bureau te kijken.. Hopelijk krijg ik het stabieler aan de praat.

• hemertje
Geen matches
pielle007 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:42:
[...]

Een aantal maanden verder....
De RPi 3 is inmiddels vervangen door een Raspberry Pi 5 met 16 GB RAM en een 256 GB NVMe-ssd. Installatiemethode Home Assistant OS
Core 2026.4.1
Supervisor 2026.03.2
Operating System 17.1
Die hardware kan uiteraard veel meer aan, maar voorlopig houd ik deze machine voor nu gericht op Home Assistant. Mogelijk krijgt hij later nog andere taken erbij.

Mijn Home Assistant-dashboard is opgebouwd met `button-card` templates en volledig responsive gemaakt voor mobiel, tablet en desktop.
De insteek was niet alleen iets bouwen dat er mooi uitziet, maar vooral iets dat thuis voor iedereen makkelijk te bedienen is. In één oogopslag zichtbaar is wat er aan staat, wat aandacht nodig heeft en waar evt op gehandeld kan worden, bijvoorbeeld door op tijd een melding te krijgen dat de vuilnis buiten moet of dat de CO₂-waarde te hoog oploopt en er geventileerd dient te worden.

Daarom heb ik veel dynamiek in de UI verwerkt. Waarden verkleuren zodra bepaalde grenswaardes of bepaalde statussen worden bereikt, in de kaarten pulsen (ademen) de chips maar de kaarten pulsen ook bij activiteit of bediening, teksten kunnen scrollen als de ruimte beperkt is en onderdelen passen zich visueel aan op basis van de actuele status. Daardoor is het niet alleen een frontend met data, maar ook een interface die feedback geeft.

Op het dashboard komen onder andere weer, afvalinfo, Raspberry Pi-systeemstatus, AdGuard Home, Solar, leefklimaat, verlichting, rolluiken en voertuigdata samen.

Daarnaast stuur ik bij bepaalde gebeurtenissen of waarschuwingen ook meldingen via Telegram naar de telefoons, zodat belangrijke info niet alleen zichtbaar is op het dashboard, maar ook direct als bericht binnenkomt.

De focus lag vooral op drie dingen: overzicht, dynamische feedback en laagdrempelige bediening voor het gezin. Alles is modulair opgezet, zodat kaarten en complete secties makkelijk herbruikbaar en uitbreidbaar blijven.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

***members only***
Wow!

Wil je je template code met ons delen?

• sigmanl
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Geen matches
Heaget schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 22:23:
[...]

Heh, dat is niet heel bemoedigend, ik heb juist de ZBT-2 gekocht omdat ik dacht dat ik met Matter echt een goeie standaard koos.. En nu zit ik een beetje angstig naar al het IKEA spul op m'n bureau te kijken.. Hopelijk krijg ik het stabieler aan de praat.
Ik heb ook de zbt-2 en 15 ikea matter devices zonder een centje pijn, super simpel en stabiel aan de praat. Het gaat om lampen, deursensoren, bewegingssensoren en luchtkwaliteit. Veel succes komt goed.

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:39
Geen matches
hemertje schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 22:41:
[...]

Wow!

Wil je je template code met ons delen?
Nou, mn dashboard is modulair opgebouwd in de ruwe dashboard-editor. Hierin staan centrale basisdefinities, zoals gedeelde button-card templates, styling, animaties, variabelen en andere herbruikbare onderdelen. Dus de losse kaarten eronder verwijzen daarnaar en nemen dus een deel van hun opmaak en gedrag over.

Daardoor is t delen van een afzonderlijke kaart niet volledig bruikbaar zonder de bijbehorende template-structuur uit mn ruwe dashboard config.

Daarom deel ik de volledige ruwe dashboard-config liever niet, vooral vanwege privacy. Daarin staan namelijk ook lokale paden, entiteitnamen, benamingen en andere persoonlijke structuurdetails van mijn Home Assistant-omgeving. Maar mocht je toch nog vragen hebben stel ze gerust via DM.

De screenshots en video uit mijn eerdere post tonen de browserweergave. Wat ik zelf ook sterk vind aan deze opzet, is dat de kaarten zich dynamisch aanpassen aan het schermformaat, waardoor het dashboard ook via de Home Assistant companion app op mobiel prima werkt en voldoende overzichtelijk blijft, bv:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2DXO1Cv7TJlAVVix1vf5DbQBrP8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f7ksjEgGEz5DvNCAPSDNcz9a.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door pielle007 op 05-04-2026 11:50 ]

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Geen matches
hjs schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 17:41:

Hier staat de meterstand van afgelopen nacht weer gewoon op MinderGas.nl _/-\o_

• BGFG
Geen matches
Heaget schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 22:23:
[...]

Ik gebruik(te) een nieuwe AppleTV, misschien was dat geen gelukkige combi. En het probleem bij mij was dat alle sensoren battery powered waren en niet allemaal dagelijks werden gebruikt. Dan gaan ze in een soort hibernate begrijp ik en dan wordt het lastig om weer te verbinden. Ik heb het 3 maanden geprobeerd, maar als je regelmatig in een donkere badkamer staat, wordt het een moeilijk verhaal. Ik begreep bij het retourneren bij IKEA dat het een bekend verhaal is. En de support van hun helpdesk is prima voor Pax kasten……

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:21
Geen matches
CWH schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 10:34:
Ik gebruik hiervoor de Ikea inspelning. Niet alleen voor de koelkast, maar ook voor boilertje in de keuken, meterkast, tv meubel. Werkt al een jaar zonder problemen. Er zit ook een aan/uit functie op, maar die kan je via HA eenvoudig disablen (om te voorkomen dat je per ongeluk je koelkast uit zet :+ )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2BDB-2oXi6vvLMURqx0M4oMRiw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DCotj5i5ATkSlGlpWtDDKqm9.jpg?f=user_large

• Ben(V)
Geen matches
BGFG schreef op zondag 5 april 2026 @ 08:40:
[...]

Ik gebruik(te) een nieuwe AppleTV, misschien was dat geen gelukkige combi. En het probleem bij mij was dat alle sensoren battery powered waren en niet allemaal dagelijks werden gebruikt. Dan gaan ze in een soort hibernate begrijp ik en dan wordt het lastig om weer te verbinden. Ik heb het 3 maanden geprobeerd, maar als je regelmatig in een donkere badkamer staat, wordt het een moeilijk verhaal. Ik begreep bij het retourneren bij IKEA dat het een bekend verhaal is. En de support van hun helpdesk is prima voor Pax kasten……
Het probleem is dat verschillende bedrijven een thread border router in hun device inbouwen, maar omdat de standaard niet strak gedefinieerd is werken ze voor geen meter samen.
Elke fabrikant heeft de behoefte dat hun device gebruikt wordt en daarom doen ze dat.

Dit wordt dus altijd zo'n gevalletje meerdere kapiteins op een schip en dus allerlei random problemen.
Zigbee heeft dat niet, want dan zorgt je altijd voor een Zigbee controller die alle routers en end device onder controle heeft.
Het beste wat je kunt doen zoveel mogelijk border routers uitzetten en het bij in (dit geval) de ZBT-2 te houden.

Mijn advies:
Die ZBT-2 kun je ook in Zigbee mode zetten en Ikea doet nooit moeilijk over het terugbrengen van spullen.

[ Voor 4% gewijzigd door Ben(V) op 05-04-2026 09:47 ]

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:33

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Geen matches
Stefan1987 schreef op zondag 5 april 2026 @ 09:35:
[...]
(om te voorkomen dat je per ongeluk je koelkast uit zet :+ )
[...]
Of dat de stekker op Off blijft staan na een power outage/dip.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-04 23:00
Geen matches
Heb ik een breaking change gemist? Vanochtend 2026.4.1 geïnstalleerd, en ineens kan de custom SmartThinq LGE integratie met mijn airco niet meer connecten met HA. "ThinQ platform not ready". Dit gebeurt wel eens als er nieuwe voorwaarden worden uitgerold, maar in mijn telefoonapp van LG werkt alles en hoef ik geen extra acties te ondernemen.

verder gewoon HAOS op een proxmox VM, voor de update deed alles het.

• Daan_96
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 22:44
Geen matches
BlaTieBla schreef op zondag 5 april 2026 @ 09:46:
[...]

Of dat de stekker op Off blijft staan na een power outage/dip.
Hier heb ik wel eens last van?
Hoe fix ik dit? Met een automation?
Twijfel om over te gaan op zigbee2mtqq vanuit ZHA nu ik nog "maar" 40 apparaten heb

Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij > Hout CV, 300L SWW, 1500L CV buffer, 15.000WP, 3-fase Victron Mulri RS, 48kWh LFP

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:27
Geen matches
Soms denk je dat je de basis dingen wel begrijpt en dan ineens krijg je iets simpels niet voor elkaar....

Ik heb een setje Ikea Bilresa matter knoppen gekocht, deze komen prima binnen (de knop die ik indruk wordt direct gezien in HA)
maar een automation lukt mij nog niet.
Bij de keuze trigger is apparaat krijg ik alleen de keuze tussen batterij en firmware, bij de keuze intiteit krijg ik de keuze "veranderd van naar" maar niet: als knop 1 is ingedrukt dan.

Iemand die bij een zetje de goede kant kan geven?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0DbuhuXX9GFDMM5np9ZqWkN3Ysc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DM4kI0XqepGXUrpNycOvzGe2.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8NaK7Mk5dn6IbwYoX2hZvI-YMVI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XWwEY02wmS2RbYthse1alLPJ.jpg?f=user_large

• Eriksk
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Geen matches
Ik heb een SAJ Sununo omvormer met daarop de ethernet module die op de r232 poort gaat. Ik wil de omvormer uit kunnen zetten via HA of limiteren als de energieprijzen negatief zijn.
Ik heb dus niet de AIO3 module, die (soms) de 502 poort openzet en zodoende modbus ontsluit. Weet iemand een manier om dat met de huidige 'config' voor elkaar te krijgen? Of moet ik de ethernet module gaan vervanngen voor een AIO3 of een modbus adapter. Bij die laatste zal ik ook de functionaliteit via het SAJ platform kwijt zijn.

Wat me verder nog onduidelijk is, of het uberhaupt kan met de huidige firmware. Wat ik opvallend vind, is dat ik nergens een firmware online kan vinden Dus als iemand daar iets zinnigs over kan zeggen...
MCUF: V1.107
SCUF: V1.107
DBF: V1.262

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:15

BiG-GuY

Geen matches
oltk schreef op zondag 5 april 2026 @ 10:15:
Heb ik een breaking change gemist? Vanochtend 2026.4.1 geïnstalleerd, en ineens kan de custom SmartThinq LGE integratie met mijn airco niet meer connecten met HA. "ThinQ platform not ready". Dit gebeurt wel eens als er nieuwe voorwaarden worden uitgerold, maar in mijn telefoonapp van LG werkt alles en hoef ik geen extra acties te ondernemen.

HACS/Custom Integrations worden niet ondersteund door Nabu Casa/Home Assistant zelf. Er zijn vaker wijzigingen in HA Core die dan een wijzigingen vereisen in de Custom Component voor ze weer werken. Breaking changes geven alleen iets aan over de Integrations binnen HA Core.

Dus je zult het moeten controleren op de GitHub pagina van de specifieke Custom Integration en als er nog geen issue aangemaakt is, daar een issue aanmaken en melden wat je ervaart, zodat de developer ervan ernaar kan kijken.

[ Voor 5% gewijzigd door BiG-GuY op 05-04-2026 10:51 ]

Home Assistant Configuratie V&A

• TheFes
Geen matches
oltk schreef op zondag 5 april 2026 @ 10:15:

Custom integrations worden nooit getest en issues met custom integrations staan dus ook nog in de release notes.
Ik heb het zelf overigens ook, de HA core integratie doet het wel

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:33

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Geen matches
Daan_96 schreef op zondag 5 april 2026 @ 10:16:
[...]
Twijfel om over te gaan op zigbee2mtqq vanuit ZHA nu ik nog "maar" 40 apparaten heb
Dat is vaak een instelling in de stekker zelf die je via Zigbee kan aanpassen. Niet alle stekkers ondersteunen het. Onderstaande is een el-cheapo Ali stekker (met een oranje ring) die ik via Zigbee2MQTT aanstuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KL6phcpZq3xLZCkO8I96uduaDZo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hr0YMdKr5qfnnB9iZk2cNb9B.png?f=fotoalbum_large

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• akatar
Geen matches
akatar schreef op zondag 5 april 2026 @ 10:25:
Soms denk je dat je de basis dingen wel begrijpt en dan ineens krijg je iets simpels niet voor elkaar....

Ik heb een setje Ikea Bilresa matter knoppen gekocht, deze komen prima binnen (de knop die ik indruk wordt direct gezien in HA)
Bij de keuze trigger is apparaat krijg ik alleen de keuze tussen batterij en firmware, bij de keuze intiteit krijg ik de keuze "veranderd van naar" maar niet: als knop 1 is ingedrukt dan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb het werkend (waarschijnlijk kan het veel simpeler dan dit)
ik heb voor dit devices de huidige schakelaarpositie geactiveerd (deze staan uit)
en met deze automatisering werkend gekregen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yg0lz25fZwFEeMaRGXbwDiJOSmY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4p06aHjjRghV4VTSQzRDYn6T.jpg?f=fotoalbum_large

• CWH

CWH

Geen matches
Stefan1987 schreef op zondag 5 april 2026 @ 09:35:
[...]

Ik gebruik hiervoor de Ikea inspelning. Niet alleen voor de koelkast, maar ook voor boilertje in de keuken, meterkast, tv meubel. Werkt al een jaar zonder problemen. Er zit ook een aan/uit functie op, maar die kan je via HA eenvoudig disablen (om te voorkomen dat je per ongeluk je koelkast uit zet :+ )
[Afbeelding]
Maar dat zijn toch de Zigbee pluggen die niet meer verkocht worden?

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:24
Geen matches
CWH schreef op zondag 5 april 2026 @ 13:02:
[...]

Maar dat zijn toch de Zigbee pluggen die niet meer verkocht worden?
Alleen nog in Amsterdam 52 stuks, Barendrecht 63 stuks.

• Heaget
Geen matches
Heaget schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 18:24:
Hi allemaal,

[Afbeelding]
Ik heb inmiddels de Google Nest uit het stopcontact gehaald en een volledig nieuwe VM gemaakt met een frisse installatie van HA. In het voorkeursnetwerk tabje staat nu alleen het HA netwerk, echter als ik een apparaat wil toevoegen via mijn telefoon dan probeert hij nog steeds op het Google device netwerk te verbinden. Ik heb de cache en gegevens van mijn telefoon verwijderd, en de app in zijn geheel verwijderd. Daarnaast heb ik lampen gebruikt die nog niet uit de doos zijn geweest.. In feite zou deze hele installatie niet kunnen weten van het Google Device netwerk maar toch blijft hij dit proberen... Hoe kan dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rWMUa5mWOZf8mm6ELu8-6sJu6IM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HfA2HMtPuf12g634bBlHgGrn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Heaget op 05-04-2026 14:29 ]

• CWH

CWH

Geen matches
DjoeC schreef op zondag 5 april 2026 @ 13:53:
[...]

Alleen nog in Amsterdam 52 stuks, Barendrecht 63 stuks.
Ah, ok, maar dat is toch te ver weg vanuit Belgie.

• Heaget
Geen matches
Ik ben denk ik wederom een stukje dichter bij het mysterie van het spook netwerk gekomen. In de companion app krijg ik deze foutmelding als ik de Thread Credentials wil synchroniseren.

De vraag is nu alleen, hoe zorg ik ervoor dat mijn telefoon het nieuwe netwerk als voorkeur gaat zien en het oude netwerk vergeet? In de Thread opties op mijn telefoon staat geen netwerk, en het verwijderen van de Google Play Storage lukt niet (cache is wel gelukt).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LNCpJLb1JvNHKjjt9I_lG8zF77U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ckcUaUCwlPrIKQJd1Fc2IOzu.jpg?f=fotoalbum_large

• HuismAndré

HuismAndré

Geen matches
Daan_96 schreef op zondag 5 april 2026 @ 10:16:
[...]

Uiteraard zet je eerst de basis goed (dus stel je 'power-on behavior' in op 'on' voor relevante stopcontactjes). Daarnaast kun je er ook nog een automatisering aan knopen die getriggerd wordt als de socket naar 'off' gaat. En als end to all kun je ervoor kiezen het relais fysiek te overbruggen met een draadbrugje (maar daarvoor moet de socket wel open (kunnen)).

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Geen matches
@akatar Als je event entities gebruikt dan inderdaad niet het attribute selecteren.

Verder wil je waarschijnlijk ook not_from: unavaiable gebruiken. Om te kijken welke actie er geweest is moet je los, in een condition, de check doen op het attribute event type / gebeurtenistype.

Events zijn in de huidige vorm niet heel gebruikersvriendelijk. In nieuwe automations moet dan beter worden.

• akatar
Geen matches
Septillion schreef op zondag 5 april 2026 @ 15:54:
@akatar Als je event entities gebruikt dan inderdaad niet het attribute selecteren.

Verder wil je waarschijnlijk ook not_from: unavaiable gebruiken. Om te kijken welke actie er geweest is moet je los, in een condition, de check doen op het attribute event type / gebeurtenistype.

Events zijn in de huidige vorm niet heel gebruikersvriendelijk. In nieuwe automations moet dan beter worden.
Volgens mij heb ik geen andere keuze dan het gebruiken van event entities?
Bij bv het gebruik van "apparaat" kan ik alleen firmware of batterij als trigger gebruiken.
Ik gebruik trouwens de laatste ha versie (2026.4.1)

• HuismAndré

HuismAndré

Geen matches
CWH schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 16:15:
[...]

Aqara maakt mooi spul maar ze houden zich slecht aan de Zigbee regels (geldt overigens ook voor vele anderen). Van die 2 zou ik kiezen voor de SonOff (sterker nog, ik heb er eentje besteld om te testen of ik van deze redelijk eenvoudig het relais kan overbruggen).

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Geen matches
@akatar Ligt aan de integratie of het de enige optie is. Maar zou kunnen. En event entities werken dus op zich wel. Maar in huidige vorm hebben ze wat haken en ogen hoe te gebruiken. Vooral dus niet het attribute selecteren in de trigger.

Met de purpose specific triggers die nu in bèta zijn is er wel een makkelijke trigger.

• akatar
Geen matches
@Septillion
de integratie is Matter

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Geen matches
@akatar Ah, ja. Dan gewoon event entity gebruiken.

• akatar
Geen matches
@Septillion
Die heb ik niet kunnen vinden, of ik kijk verkeerd??
waar selecteer/vind ik deze?

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:17
Geen matches
Wij hebben een robot maaier die ik kan aansturen via Home Assistant. Soms vergeten we het speelgoed (trampoline, grote glijbaan, etc) van het grasveld te halen.

Gevolg, robot rijdt alles aan gort. Nu zit ik te denken om een simpele camera op te hangen en ik dan Ai gebruik om te controleren of er nog wat op het gras staat.

Gezien het formaat van de objecten vermoed ik dat dit wel goed gaat. Echter hangen we de trampoline aan de schommel en ik vraag me af of dat wel goed gaat.

Iemand dit wel eens geprobeerd? Ik hoef niet de hele dag alles te monitoren maar bijvoorbeeld om 18:00. Gras leeg? Maaien. Gras niet leeg? Over een uur nog eens proberen.

Nu zoek ik iets wat uitsluitend lokaal kan werken, het liefst via Scrypted zodat ik de camera wel in HomeKit kan krijgen zonder mij zorgen te maken voor verbindingen vanaf buiten.

🏁 F1HUB.APP | De essentie van Formule 1. Geen ruis, geen advertenties, alleen pure data en statistieken. Real-time racing insights.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Geen matches
@akatar Die gebruikte je dus al in je eerste plaatje. Je kan dus alleen niet het attribute in de trigger selecteren, dan werkt het niet omdat die niet bij elke event verandert.

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-04 23:00
Geen matches
TheFes schreef op zondag 5 april 2026 @ 11:02:
[...]

Custom integrations worden nooit getest en issues met custom integrations staan dus ook nog in de release notes.
Ik heb het zelf overigens ook, de HA core integratie doet het wel
Ik zag op Github dat eea omgevallen was. Nu de officiële integratie toegevoegd. Ik wist niet eens dat die bestond, meer dan dat heb ik niet nodig 8) Thanks
edit:
ik wilde de HACS integratie ook maar gelijk verwijderen, maar nu werkt het weer? 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door oltk op 05-04-2026 19:02 ]

• CWH

CWH

Geen matches
HuismAndré schreef op zondag 5 april 2026 @ 16:49:
[...]

Aqara maakt mooi spul maar ze houden zich slecht aan de Zigbee regels (geldt overigens ook voor vele anderen). Van die 2 zou ik kiezen voor de SonOff (sterker nog, ik heb er eentje besteld om te testen of ik van deze redelijk eenvoudig het relais kan overbruggen).
Ik wilde ook de Sonoff gaan bestellen.

• TheFes
Geen matches
akatar schreef op zondag 5 april 2026 @ 18:05:
@Septillion
Die heb ik niet kunnen vinden, of ik kijk verkeerd??
waar selecteer/vind ik deze?
Als je in Labs de purpose specific triggers/conditions aanzet, dan kun je de nieuwe event trigger gebruiken. Die is een stuk gebruiksvriendelijker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TOLma5Zkimds_tbG5Ke2dBULicg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cKpHlsVApMWdCN5yaB6aZWyR.png?f=fotoalbum_large

• akatar
Geen matches
@Septillion @TheFes
Dank jullie voor de info

• BGFG
Geen matches

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is dus ook zoiets waarom ik dat Ikea spul heb teruggebracht: daar heb je een blueprint voor nodig: https://community.home-as...dual-button-remote/965815

• TheFes
Geen matches
BGFG schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:18:
[...]

Dat is dus ook zoiets waarom ik dat Ikea spul heb teruggebracht: daar heb je een blueprint voor nodig: https://community.home-as...dual-button-remote/965815
Of dus gewoon een trigger op een event entity. Er is niets wat in een blueprint kan, wat niet in een eigen gemaakte automation ook kan.

• RoyVi
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:04
Geen matches
CooBraa schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 21:14:
[...]

Ik heb een Zuidwijk/p1-meter. Die leest het verbruik en productie (teruglevering) uit de elektriciteitsmeter afzonderlijk en allebei als positieve waarden in HA. Ik neem aan dat de Slimme meter dat ook doet?
Ja klopt het gaat mij om de negatieve stroom (terug geleverde Ampere) niet het vermogen.

Ik vind het altijd wel handig om snel in een ampere waarde te zien of ik aan de limiet van mijn amperes zit van de hoofdaansluiting. En door positieve en negatieve ampere waardes zie ik snel op welke fase terug geleverd wordt.

• Gondelier
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-04 21:34

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

Geen matches
Gisteren heb ik de HAOS versie 2026.4.1 geïnstalleerd op mijn HP T630 ThinClient.
Nu doet het gekke zich voor, dat ik op mijn Windows laptop en PC en op mijn iPad op het 1e scherm (inlogscherm) niet meer hoef in te loggen.
Daar hoef ik niets meer in te geven, alleen maar de enter toets en klaar.
Probeer ik daar wel mijn inlog in te geven, want het vak lijkt leeg, bij naam bv “gebruiker” dan springt gebruikergebruiker op.
Dit is echter ook bij het wachtwoord.
Cache op alle apparaten geleegd, ook de browser coaches.
Hebben meerdere tweakers hier last van en vooral hoe kan ik dit oplossen ??

• Heaget
Geen matches

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik gebruik deze en dat werkt heel goed!

https://community.home-as...ripts-and-entities/962344

• Frenck
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-04 13:51

Frenck

Home Assistant

Geen matches
Dus... voor de gene die werkt met templates, dat wil leren (of altijd al vermeden heeft)...

De template documentatie van Home Assistant was eerlijk gezegd een zooitje 😅 één enorme pagina waar alles op stond. En dat zat me al lang niet lekker.

Dus de afgelopen weken heb ik het opnieuw opgezet. Elke functie heeft nu zijn eigen pagina, er zijn nu pagina's om de fijne kneepjes van templating te leren, twee tutorials en een doorzoekbare pagina met foutmeldingen. Doel: templating toegankelijker maken, voor zowel nieuwe als ervaren gebruikers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJ4c1WGD66-2oh3ArEOIe452R3A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xqbuwT4ycql81bsa8Yw6QooV.jpg?f=fotoalbum_large

Het is een eerste versie, dus feedback is zeer welkom. Wat is onduidelijk? Wat mis je? Helpt het je/

Zie hier 👉 https://www.home-assistant.io/docs/templating/

../Frenck

Lead of Home Assistant | GitHub Star 🌟 | Alles over mij...

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20:39
Geen matches
Ik ga een aantal Hikvision camera’s plaatsen met een Hikvision NVR (modellen kunnen nog bepaald worden). Ik wil bij een trigger vanuit de camera of NVR mjin verlichting (HUE) laten reageren, moet ik dan alle camera’s in mijn HA netwerk (lees switch) hangen of kan dit ook vanuit de NVR wanneer de camera’s daar rechtstreeks op zitten? Ik heb nu nog een unmanaged switch, is dat handig met camerabeelden?

• boyd86
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Geen matches
Zolang de NVR vanuit hetzelfde netwerk bereikbaar is voor HA hoeven de camera’s niet in hetzelfde netwerk, dat is niet aan te bevelen. De meeste NVR’s hebben aparte PoE poorten die de camera’s ook gelijk van stroom voorzien en automatisch op een gescheiden (lokaal op de NVR) subnet plaatsen. In HA benader je de NVR (en via daar dus ook data van de camera’s) vervolgens vanuit de Hikvision integratie. De sensoren die deze integratie beschikbaar maakt gebruik je dan als trigger voor je automation. Misschien dat je zelfs de met Home Assistant meegeleverde blueprint “Motion-Activated Light” kunt gebruiken ;).

[ Voor 3% gewijzigd door boyd86 op 06-04-2026 06:48 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Geen matches
Frenck schreef op zondag 5 april 2026 @ 23:50:
Dus... voor de gene die werkt met templates, dat wil leren (of altijd al vermeden heeft)...

De template documentatie van Home Assistant was eerlijk gezegd een zooitje 😅 één enorme pagina waar alles op stond. En dat zat me al lang niet lekker.

Dus de afgelopen weken heb ik het opnieuw opgezet. Elke functie heeft nu zijn eigen pagina, er zijn nu pagina's om de fijne kneepjes van templating te leren, twee tutorials en een doorzoekbare pagina met foutmeldingen. Doel: templating toegankelijker maken, voor zowel nieuwe als ervaren gebruikers.

[Afbeelding]

Het is een eerste versie, dus feedback is zeer welkom. Wat is onduidelijk? Wat mis je? Helpt het je/

Zie hier 👉 https://www.home-assistant.io/docs/templating/

../Frenck
d:)b

Ga jij ook over de Matter-documentatie? Er loopt een Github-topic met het verzoek de alternatieve pairing-procedure - die niet de pairing-functie van de HASS app gebruikt - daar aan toe te voegen.
Kent iemand toevallig een Matter (Thread of WiFi) afstandsbediening met een handjevol knoppen (volume, play, pause, power) die aan HASS gekoppeld kan worden? Zit al een tijdje zoiets te zoeken om de Chromecast via HASS mee te bedienen zodat ik niet de telefoon hoef te unlocken.

[ Voor 10% gewijzigd door Raven op 06-04-2026 09:30 ]

Oscar Wilde

• BGFG
Geen matches
TheFes schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:26:
[...]

Of dus gewoon een trigger op een event entity. Er is niets wat in een blueprint kan, wat niet in een eigen gemaakte automation ook kan.
Dat snap ik, het is alleen wat lastiger als je (nog) niet veel ervaring hebt met HA.

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-04 10:48
Geen matches
Ik schrijf niet vaak in deze groep, maar deze keer heb ik toch een vraag waar ik zelf niet aan uit kom helaas.

Zit met het volgende :

Onlags een garage/schuur erbij genomen voor de auto hobby en daar draait nu een 5G modem samen met een unifi gateway/switch/camera's/AP. Dit is "verbonden" met het thuis netwerk via unifi's eigen site magic. Hierdoor kan ik alles van huis benaderen in garage zoals NAS etc en de camera feeds worden doorgestuurd naar de UDM thuis. Werkt opzicht feilloos.

Hier hangen enkele esp32 en shelly's voor diverse spul welke ik via IP adres in HA kon toevoegen zonder problemen.

Nu ook bij de Ikea enkele lampen/sensoren gehaald samen met de matter hub (DIRIGERA) en deze thuis geconfigureerd en werd uiteraard netjes herkend via HA en kon ik status van sensoren zien en lampen bedienen, so far so good.
Dit geheel aangesloten in de garage en hierna is uiteraard de verbinding weggevallen met HA maar krijg deze ook niet meer gekoppeld of opnieuw gepaird met HA, ook niet via de "koppelen met andere software" optie via de ikea smarthome app en dan pair code gebruiken in HA/Matter systeem.

Thuisnetwerk / HA 192.168.0.X range
Garage zit op 192.168.3.X

De DIRIGERA kan ik via HA SSH pingen op de .3.x netwerk zonder problemen en andersom kan ik HA feilloos bereiken via interne IP adres.
Iemand ervaring hiermee of een workaround om toch de dirrigera te kunnen gebruiken in de garage in deze andere "range" ?
Voor zover ik weet is het niet mogelijk om de site magic zo in te stellen dat je dezelfde IP range krijgt in de garage.
Hopelijk krijg ik dit werkend, anders moet ik overstappen naar een matter + zigbee stick ( SLZB-MR5U ? )
Pagina: 1 ... 388 ... 390 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.