Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij > Hout CV, 300L SWW, 1500L CV buffer, 15.000WP, 3-fase Victron Mulri RS, 48kWh LFP
Komt vaker voor ja, ik heb later mijn Pi4 uitgebreid met een usb SSD omdat ik ook merkte dat mijn SD kaarten stuk waren. Gelukkig had ik niet bijzonder veel waardoor opnieuw bouwen niet lang kostte. Als ik nu nieuw zou moeten beginnen pakte ik een minipc.Daan_96 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:52:
Ik weet niet meer welke site het was maar ik heb toen starterkit met een Pi5 besteld met SSD en HA al geïnstalleerd volgens mij.
Hoe zeker weet je dat je van SSD draait ipv SD-kaart?
Heb je ook netjes een backup die niet op de Pi zelf staat opgeslagen? Dus cloud of nas etc.
En zit toevallig de opslag redelijk vol? Dat kan ook voor problemen zorgen.
Er staat bij systeem 21.9gb van 234gb gebruikt.
Levensduur 0% verbruikt.
Pi5 processorgebruik draait altijd maar op 1 a 2% (als dat een realistisch beeld is)
Geheugengebruik zit op 1.2 van de 8gb
Ik heb alleen de backup op de SSD in de Pi5 in gebruik.
Is het aan te raden om een back-up te maken in mijn onedrive? Dan moet ik even uitvogelen hoe dat moet.
Ik heb verder nog geen NAS oid.. Zit nog in een gedeelde woning met mijn ouders.
Heb het HA nu ook als voorbereiding om te kijken in hoeverre ik over een paar jij mijn te renoveren huis afhankelijk wil laten zijn van HA / wat ik allemaal wil gaan intergreren.
Thanks voor alle hulp trouwens, wellicht zijn dit voor jullie allemaal beginners vragen / onduidelijkheden waarvan je denkt; hoe kun je dat nou niet snappen
Moet zeggen dat het mij allemaal tot op heden best goed af gaat. Alleen de computertaal ken ik helaas niet waardoor ik tegen zulke foutjes aanloop door gebrek aan kennis.
[ Voor 8% gewijzigd door Daan_96 op 29-04-2026 14:41 ]
Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij > Hout CV, 300L SWW, 1500L CV buffer, 15.000WP, 3-fase Victron Mulri RS, 48kWh LFP
https://www.home-assistant.io/integrations/onedrive/
PS een backup op hetzelfde medium is natuurlijk geen backup.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Dat ligt natuurlijk aan het doel van de backup. Als je de backup gebruikt om user errors te herstellen (oude config terug te zetten) is het een prima backup locatie. Als je het doet om dataverlies bij defecten te voorkomen uiteraard niet.Ben(V) schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:54:
PS een backup op hetzelfde medium is natuurlijk geen backup.
Zelf maak ik van mijn server(s) ook zeer frequent backups (lees: elke 15 minuten). Maar het backuppen naar andere servers incl off-site gebeurt maar elke 6 uur.
De backup's maak ik inderdaad met het idee dat wanneer mijn Pi sneuveld ik redelijk snel het huis weer draaiend kan hebben.
Ook de verwarming ect draait er nu al op dus dat wil ik snel weer aan de praat kunnen hebben.
Alles lijkt trouwens wel weer te werken na het updaten van HA core, ik denk dat de vorige update halvewege afgebroken is en dat een probleem gaf.
Ik ga eens kijken of ik uit de onedrive intergratie kom.
Bedankt zo ver!
Sinds ongeveer twee maanden ervaar ik een vreemd probleem: na ongeveer 4–7 dagen “crasht” Home Assistant. Daarmee bedoel ik:
Ik kan HA lokaal niet meer bereiken (webinterface niet beschikbaar)
De Home Assistant instantie verdwijnt volledig uit mijn lokale netwerk (niet zichtbaar in netwerkbrowser)
De enige manier om dit op te lossen is door de server handmatig te rebooten. Daarna werkt alles weer normaal voor 4–7 dagen.
Wat ik al heb gecontroleerd:
Home Assistant Core logs → geen relevante fouten
Supervisor logs → niets bijzonders
CPU- en geheugengebruik → normaal, ook vlak vóór de crash
Het systeem zelf blijft draaien (alleen HA wordt onbereikbaar)
Er zijn geen duidelijke waarschuwingen of fouten voordat het probleem optreedt.
Heeft iemand dit eerder meegemaakt of tips hoe ik de oorzaak van dit probleem kan achterhalen?
Alvast bedankt!
Wat ik al heb geprobeerd: een extra modus: secie in configuratiom.yaml aangemaakt om daarin de juiste registers te schrijven, echter dat conflicteerd met de Pho3niX90 integratie.
Ik zie je eerlijk gezegd niet beschrijven waarom je denkt dat HA gecrasht is. Het is onbereikbaar via het netwerk, dat zeker. Maar dat kan ook komen doordat bv het netwerk uitvalt. Heb je dus bv Zigbee spul en reageert dat wel nog? (Als op knop wlrdt gedrukt / beweging gedetecteerd / ... => zet lamp aan. Als je zoiets hebt dat geen netwerk nodig heeft (dus Zigbee / ZWave spul (of Thread met OTBR in HA zodat het niet over netwerk gaat, Bluetooth met ontvanger in HA en niet via ESPHome Proxy).konehead schreef op woensdag 29 april 2026 @ 20:45:
Ik draai Home Assistant 2026.4.3 op een HP i5 machine met MariaDB.
Sinds ongeveer twee maanden ervaar ik een vreemd probleem: na ongeveer 4–7 dagen “crasht” Home Assistant. Daarmee bedoel ik:
De Home Assistant instantie verdwijnt volledig uit mijn lokale netwerk (niet zichtbaar in netwerkbrowser)
De enige manier om dit op te lossen is door de server handmatig te rebooten. Daarna werkt alles weer normaal voor 4–7 dagen.
Heeft iemand dit eerder meegemaakt of tips hoe ik de oorzaak van dit probleem kan achterhalen?
Alvast bedankt!
En / of: sluit een scherm en toetsenbord aan. Doet die dan nog iets?
En je draait geen Proxmox? Daarvan zie ik wel vaker voorbij komen dat netwerk na een aantal dagen offline gaat (maar systeem dus wel up blijft). Ik weet alleen niet of dat een Proxmox specifiek issue is of een algemeen Linux issue.
dank voor je reactie. Super vaag issue. Ik heb Zigbee, werkt ook niet meer. Ik kan dus niet mijn HA van buiten af bereiken, niet intern en ook niet via Apple Home. Bewegingssensoren werken ook niet meer., lampen blijven uit. Afstandsbedieningen werken ook niet meer. Mijn HA voice assistant knippert rood = geen verbinding. Ik draai HA 'kaal' op mijn server, dus zonder proxmox. NA een crash branden nog wel de lampjes en ook mijn TPU (voor Frigate) brandt nog. verder niks meer. Goed idee van jou om toetsenboard / monitor er aan te hangen. dat ga ik sowieso doen!RobertMe schreef op woensdag 29 april 2026 @ 22:56:
[...]
Ik zie je eerlijk gezegd niet beschrijven waarom je denkt dat HA gecrasht is. Het is onbereikbaar via het netwerk, dat zeker. Maar dat kan ook komen doordat bv het netwerk uitvalt. Heb je dus bv Zigbee spul en reageert dat wel nog? (Als op knop wlrdt gedrukt / beweging gedetecteerd / ... => zet lamp aan. Als je zoiets hebt dat geen netwerk nodig heeft (dus Zigbee / ZWave spul (of Thread met OTBR in HA zodat het niet over netwerk gaat, Bluetooth met ontvanger in HA en niet via ESPHome Proxy).
En / of: sluit een scherm en toetsenbord aan. Doet die dan nog iets?
En je draait geen Proxmox? Daarvan zie ik wel vaker voorbij komen dat netwerk na een aantal dagen offline gaat (maar systeem dus wel up blijft). Ik weet alleen niet of dat een Proxmox specifiek issue is of een algemeen Linux issue.
Bijgevoegde foto is van vannacht.
Mijn vermogensbronnen lijkt gedurende de nacht minimaal 250wh te zijn, met pieken naar 400wh. Daardoor zou ik denken dat ik minimaal 0.250 x 6.5=1.625 kWh heb verbruikt. Maar de verbruikt telller telt maar 0.93 kWh tot 6 uur.
Dit lijkt niet in verhouding. Iemand een idee hoe dit komt? Welke is “juist”?
/f/image/WJ0Do0zxsjHH3yvEAxyTbAxg.png?f=fotoalbum_large)
Beide zijn juist.Badd Yass schreef op donderdag 30 april 2026 @ 06:57:
Vraagje. Sinds een paar maanden gebruik ik home assistant met p1 meter. Nog geen sensoren of stekkers.
Bijgevoegde foto is van vannacht.
Mijn vermogensbronnen lijkt gedurende de nacht minimaal 250wh te zijn, met pieken naar 400wh. Daardoor zou ik denken dat ik minimaal 0.250 x 6.5=1.625 kWh heb verbruikt. Maar de verbruikt telller telt maar 0.93 kWh tot 6 uur.
Dit lijkt niet in verhouding. Iemand een idee hoe dit komt? Welke is “juist”?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De overzichtsgrafiek in het dashboard wordt een beetje smoother gemaakt. Als je naar de detail geschiedenisgrafiek van de vermogenssensor kijkt zul je scherpere pieken en dalen zien.
Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase
Deze 2 grafieken hebben dezelfde databron:
:strip_exif()/f/image/Gve8JB6loTkahunlfxrM6yDA.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/qTp7Qlcfu6RyFIG22TtRh2wX.png?f=user_large)
Maar geven heel andere informatie.
[ Voor 3% gewijzigd door D4NG3R op 30-04-2026 08:17 ]
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Ik zat door de changelogs van de RC heen te bladeren en het ziet er naar uit dat je rant is gehoord ;-)PhilipsFan schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:10:
Ik heb echt een probleem met mijn Unifi G6 Entry deurbel. Er is gewoon geen betrouwbare sensor voor 'bel ingedrukt'. Ik had eerst een state chage van de sensor Occupancy naar 'detected' en dat werkte even, maar nu werkt dat niet meer. Als ik in de history kijk dan is die Occupancy de afgelopen 3 dagen niet veranderd, terwijl ik toch heel erg zeker weet dat er mensen hebben aangebeld.
Hoe krijg ik een betrouwbaar werkende sensor in Home Assistant die afgaat als iemand de deurbel indrukt?
Waarom is dit eigenlijk een probleem? De allerbelangrijkste van een deurbel is toch dat je weet dat er iemand heeft aangebeld? Ik begrijp werkelijk niet waarom er geen sensor 'Button pressed' bestaat. Op deze manier kan ik beter gewoon een Zigbee drukknop ophangen.
Draai je toevallig Music Assistant? Er was een Memory leak in 2.8.3-2.8.5 ergens. Sinds 2.8.6 zou dat gefixed zijn.konehead schreef op woensdag 29 april 2026 @ 20:45:
Ik draai Home Assistant 2026.4.3 op een HP i5 machine met MariaDB.
Alvast bedankt!
Heb dit zelf ook gehad, maar dan eerder eens in de 3-4 weken. Na alles onderzoeken samen met Claude kunnen pinpointen dat de boosdoener Music Assistant was.
Voorlopig alsnog Watchdog uitgezet voor die App, omdat het crashte tijdens de automatische reboot en daarna de hele server down haalde. Alleen een power cycle fixte het.
Via SSH kon ik er nog bij, maar zelfs reboot commando's bleven hangen.
Overigens heeft de VS Code App ook een "memory leak" die al jaren bestaat. Workers worden niet gecleared wanneer je iets gestart hebt erin, dus Memory gebruik blijft constant stijgen tot je RAM en SWAP op zijn.
Heb nu geautomatiseerd dat de VS Code App elke nacht reboot en zo de memory vrij geeft. Heb een simlink ingesteld zodat de Docker internal /root naar een map linkt die niet bij elke reboot leeg is, zodat ik gewoon verder kan waar ik was voor een reboot.
[ Voor 12% gewijzigd door BiG-GuY op 30-04-2026 08:40 ]
Vermogen is in W(att), niet Wh.Badd Yass schreef op donderdag 30 april 2026 @ 06:57:
Mijn vermogensbronnen lijkt gedurende de nacht minimaal 250wh te zijn, met pieken naar 400wh.
En de balkjes in de energie grafiek zijn in Wh. Maar grappig genoeg zijn die voor een dag standaard per uur. Ofwel Wh per uur = Wh/h = W*h/h = W (gemiddeld voor dat uur)
Morgen zijn er extreem negatieve stroomprijzen. Ik wil graag handmatig via Home Assistant mijn Gro-watt omvormer (type MIN 3600TL-XH) "uit"zetten. Ik heb de integratie werken voor de statistieken, maar geen idee hoe ik de omvormer via HA tijdelijk kan stoppen. Wie weet hoe ik dat kan doen?
Alvast bedankt!
Wellicht heb je hier iets aan?DJGizbo schreef op donderdag 30 april 2026 @ 14:25:
HELP!
Morgen zijn er extreem negatieve stroomprijzen. Ik wil graag handmatig via Home Assistant mijn Gro-watt omvormer (type MIN 3600TL-XH) "uit"zetten. Ik heb de integratie werken voor de statistieken, maar geen idee hoe ik de omvormer via HA tijdelijk kan stoppen. Wie weet hoe ik dat kan doen?
Alvast bedankt!
https://degroenenerds.nl/...en-via-modbus-of-een-app/
Het lijkt via modbus te kunnen volgens bovenstaande post. Maar daarvoor moet je wel een beetje knutselen en wat hardware voor hebben.
Volgens de post kun je de solar ook automatisch uitzetten bij negatieve prijzen via de Growatt app.
Yes, die heb ik. 2.8.6. En heb ik gegeven jou bericht eraf gegooid (gebruik het niet). Ik heb ook al zitten stoeien met claude, die bleef naar Frigate wijzen. Maar zie daar niks geks. Zag je het geheugengebruik ook toenemen? Hieronder mijn geheugen ontwikkeling, gisterenmiddag was de crashBiG-GuY schreef op donderdag 30 april 2026 @ 08:32:
[...]
Draai je toevallig Music Assistant? Er was een Memory leak in 2.8.3-2.8.5 ergens. Sinds 2.8.6 zou dat gefixed zijn.
Heb dit zelf ook gehad, maar dan eerder eens in de 3-4 weken. Na alles onderzoeken samen met Claude kunnen pinpointen dat de boosdoener Music Assistant was.
Voorlopig alsnog Watchdog uitgezet voor die App, omdat het crashte tijdens de automatische reboot en daarna de hele server down haalde. Alleen een power cycle fixte het.
Via SSH kon ik er nog bij, maar zelfs reboot commando's bleven hangen.
Overigens heeft de VS Code App ook een "memory leak" die al jaren bestaat. Workers worden niet gecleared wanneer je iets gestart hebt erin, dus Memory gebruik blijft constant stijgen tot je RAM en SWAP op zijn.
Heb nu geautomatiseerd dat de VS Code App elke nacht reboot en zo de memory vrij geeft. Heb een simlink ingesteld zodat de Docker internal /root naar een map linkt die niet bij elke reboot leeg is, zodat ik gewoon verder kan waar ik was voor een reboot.
Dank, dat wordt een project voor later, ik probeer het morgen eerst in de app en later via ModBus/HA.TheFes schreef op donderdag 30 april 2026 @ 14:37:
[...]
Wellicht heb je hier iets aan?
Het lijkt via modbus te kunnen volgens bovenstaande post. Maar daarvoor moet je wel een beetje knutselen en wat hardware voor hebben.
Volgens de post kun je de solar ook automatisch uitzetten bij negatieve prijzen via de Growatt app.
De bug in Music Assistant gebeurde alleen als je ook daadwerkelijk aan afspelen was. Bij mij draait er 24/7 muziek rondom het huis. Met specifieke playlists overdag en andere in de nacht. Sinds de update van Music Assistant naar 2.8.6 geen vastlopers gehad.konehead schreef op donderdag 30 april 2026 @ 14:39:
[...]
Yes, die heb ik. 2.8.6. En heb ik gegeven jou bericht eraf gegooid (gebruik het niet). Ik heb ook al zitten stoeien met claude, die bleef naar Frigate wijzen. Maar zie daar niks geks. Zag je het geheugengebruik ook toenemen? Hieronder mijn geheugen ontwikkeling, gisterenmiddag was de crash
[Afbeelding]
Voor Music Assistant zag ik niet zozeer zulke RAM spikes terug. Maar met VS Code weldegelijk, de laatste piek was voor ik VS Code elke nacht een reboot geef. Sindsdien geen spikes meer gehad.
Mijn HA OS Host heeft 16GB RAM.
Gebouw met 13 airco's, op 3 buitenmodules.
Airco's op dezelfde buitenmodules kunnen niet in én koelen én verwarmen staan. Dus het is bij allen of koelen of verwarmen. Hoe zou ik dit gaan regelen dat er nooit conflict ontstaat tussen de toestellen ?
groeperen op buiten unit. En misschien per automation aangeven dat als 1 in de groep veranderd, dit toegepast wordt op de rest van de groep.Faece schreef op donderdag 30 april 2026 @ 15:13:
Situatie:
Gebouw met 13 airco's, op 3 buitenmodules.
Airco's op dezelfde buitenmodules kunnen niet in én koelen én verwarmen staan. Dus het is bij allen of koelen of verwarmen. Hoe zou ik dit gaan regelen dat er nooit conflict ontstaat tussen de toestellen ?
Of bediening toestaan vanaf 1 locatie, de thermostaat of zo. die dan alle aircos instelt.
Misschien kun je je 'dongle' omflashen naar OpenInverterGateway. Daarmee kan je ook je Growatt omvormer uitlezen maar ook bedienen!DJGizbo schreef op donderdag 30 april 2026 @ 14:25:
HELP!
Alvast bedankt!
|| System Specs || 36° ONO-WZW 4875Wp ||
@DJGizboTheFes schreef op donderdag 30 april 2026 @ 14:37:
[...]
Wellicht heb je hier iets aan?
Ik denk dat een ShineWiLan-X2 moet werken bij jou.
Op aanraden van dit forum heb ik die gekocht voor ongeveer 20 euro. Die ondersteunt zelf al modbus over TCP/IP.
Niks te solderen en de software werkte direct.
Uitzetten via de app is met de prijzen van morgen ook wel slim!
[ Voor 4% gewijzigd door djiedjee op 30-04-2026 16:44 ]
bediening gaat automatisch, maar ik bekijk deze tip "als 1 in de groep veranderd, dit toegepast wordt op de rest van de groep. "Schway schreef op donderdag 30 april 2026 @ 15:30:
[...]
groeperen op buiten unit. En misschien per automation aangeven dat als 1 in de groep veranderd, dit toegepast wordt op de rest van de groep.
Of bediening toestaan vanaf 1 locatie, de thermostaat of zo. die dan alle aircos instelt.
bedankt
Logger: homeassistant.components.lock
Bron: helpers/entity_platform.py:873
integratie: Slot (documentatie, problemen)
Eerst voorgekomen: 29 april 2026 om 20:55:16 (1 gebeurtenis)
Laatst gelogd: 29 april 2026 om 20:55:16
Platform myskoda does not generate unique ID TMBJH12345678_door_lock already exists - ignoring lock.skoda_enyaq_deurvergrendeling
Ah mooi, eindelijk! Dank voor het attenderen 👍tagican schreef op donderdag 30 april 2026 @ 08:30:
[...]
Ik zat door de changelogs van de RC heen te bladeren en het ziet er naar uit dat je rant is gehoord ;-)
[Afbeelding]
Ik snap de Power Sources niet helemaal...
Die ziet er bij mij zo uit:
:strip_exif()/f/image/csb2UdpZiTkj7BMH5u2sHhyV.png?f=user_large)
Nou heb ik het gevoel dat dat niet klopt, want de consumption van de Grid en Solar worden bij elkaar opgeteld...
De consumption zou, m.i. "door" de solar graph moeten lopen en niet bij elkaar opgeteld moeten worden.
Het hele dashboard:
/f/image/ZgALQ4fw49EEn5VAqcPpO0xI.png?f=fotoalbum_large)
Dit is (een gedeelte van) de config:
:strip_exif()/f/image/mweRCBz4pBOu3LfkBNltoojc.png?f=user_large)
Iemand een idee?
Je mist de power source voor je teruglevering.Ben.Hahlen schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:26:
Over het Energy Dashboard gesproken:
[Afbeelding]
Nou heb ik het gevoel dat dat niet klopt, want de consumption van de Grid en Solar worden bij elkaar opgeteld...
De consumption zou, m.i. "door" de solar graph moeten lopen en niet bij elkaar opgeteld moeten worden.
Het hele dashboard:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Iemand een idee?
Zit dat niet hier in:
:strip_exif()/f/image/XmPnngPeWNt7y1FSIr0upLjY.png?f=user_large)
Want in deze graph zit het wel:
Check even goed dat je voor de power source een productie entity gebruikt (in W, niet energy in kWh).Ben.Hahlen schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:26:
Over het Energy Dashboard gesproken:
[Afbeelding]
Het hele dashboard:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Iemand een idee?
Het staafdiagram werkt met energy, dus kWh. Die staat zo te zien wel goed.
Je optelgrafiek rechtsboven werkt met power, dus W. Ik heb hier twee entities, een entity waar Production bij staat, dus geen verbruik, en een andere. De een is positief, de ander negatief. Ff checken dat je de goeie hebt.
Dat is energy, niet power. De power entity staat lager in die dialog.Ben.Hahlen schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:34:
[...]
Zit dat niet hier in:
[Afbeelding]
Want in deze graph zit het wel:
[Afbeelding]
wickydude schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:43:
[...]
Dat is energy, niet power. De power entity staat lager in die dialog.
:strip_exif()/f/image/VnaSx0CtLvBurz2q6hWt7Tw3.png?f=user_large)
Daar heb ik deze, maar die gaat niet negatief.
Ik heb zelf calculated sensors voor de bovenste card hier:
:strip_exif()/f/image/5kAyIW5ohg2IxEgebtd0X7Zi.png?f=user_large)
Maar die kan ik niet selecteren in de dropdown.
Je hebt de optie om 2 sensoren op te voeren, eentje voor consumptie (vanuit het grid) en eentje voor productie (naar het grid). Dat is de onderste radio button. Je productie sensor moet dan wel negatief zijn.Ben.Hahlen schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:52:
[...]
[Afbeelding]
Daar heb ik deze, maar die gaat niet negatief.
Ik heb zelf calculated sensors voor de bovenste card hier:
[Afbeelding]
Maar die kan ik niet selecteren in de dropdown.
De andere optie is om 1 sensor te gebruiken met de netto waarde, positief bij consumptie, negatief bij productie.
Op dit moment heb je dus alleen consuptie ingevoerd, en krijg je dus niet het juiste resultaat.
Je kunt eventueel een template sensor aanmaken voor je netto waarde.
Doordat @Ben.Hahlen ook twee energy sources heeft (hoog en laag tarief) kan die ook bij de ene de consumptie opgeven en bij de ander de "inverted" radio kiezen in combinatie met het (positieve) teruglever-vermogen.TheFes schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:57:
[...]
Je hebt de optie om 2 sensoren op te voeren, eentje voor consumptie (vanuit het grid) en eentje voor productie (naar het grid). Dat is de onderste radio button. Je productie sensor moet dan wel negatief zijn.
De andere optie is om 1 sensor te gebruiken met de netto waarde, positief bij consumptie, negatief bij productie.
Op dit moment heb je dus alleen consuptie ingevoerd, en krijg je dus niet het juiste resultaat.
Dat is hoe die bij mij is ingesteld en prima werkt. Waarbij er onderwater dan een sensor (/template sensor) wordt aangemaakt die de *-1 doet. En op het energy dashboard worden beide power sources dan weer opgeteld.
Hmmm... De SlimmeLezer geeft positieve waardes voor "Power Produced", dus daar gaat het dan fout, denk ik.TheFes schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:57:
[...]
Je hebt de optie om 2 sensoren op te voeren, eentje voor consumptie (vanuit het grid) en eentje voor productie (naar het grid). Dat is de onderste radio button. Je productie sensor moet dan wel negatief zijn.
Oh... Dat is het misschien wel, want dat was het volgende wat ik ging typen.RobertMe schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:02:
[...]
Doordat @Ben.Hahlen ook twee energy sources heeft (hoog en laag tarief) kan die ook bij de ene de consumptie opgeven en bij de ander de "inverted" radio kiezen in combinatie met het (positieve) teruglever-vermogen.
Dat is hoe die bij mij is ingesteld en prima werkt. Waarbij er onderwater dan een sensor (/template sensor) wordt aangemaakt die de *-1 doet. En op het energy dashboard worden beide power sources dan weer opgeteld.
Dit nu zo ingesteld, even kijken wat dat gaat doen.
Aangezien die sensoren gewoon historie hebben in de database, zou je het effect meteen moeten zien (ook voor data van voorgaande dage)Ben.Hahlen schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:05:
Oh... Dat is het misschien wel, want dat was het volgende wat ik ging typen.
Dit nu zo ingesteld, even kijken wat dat gaat doen.
Bovenstaande klopt niet. HA maakt voor de inverted sensor achter de schermen een nieuwe sensor aan, die dus nog geen data heeft.
[ Voor 15% gewijzigd door TheFes op 01-05-2026 11:08 ]
Dit dus. Maar voor het eind van de grafiek gebruikt die volgens mij wel de live state? Dus daar zou het dan wel correct moeten staan.TheFes schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:06:
Bovenstaande klopt niet. HA maakt voor de inverted sensor achter de schermen een nieuwe sensor aan, die dus nog geen data heeft.
Maar sowieso raar. Want het argument tegen de *-1 op de historie doen is dat het "te zwaar is om het steeds te berekenen". Maar als je meerdere power sources hebt is het blijkbaar niet "te zwaar" om die twee bij elkaar op te tellen
Huh, er moet een entity bij solar, maar ook bij de grid entities.wickydude schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:39:
@Ben.Hahlen even voor de zekerheid: je hebt toch wel de power entity bij de zonnepanelen gezet en niet grid entity?
Aan de kleuren van zijn screenshot te zien, had hij inderdaad al een correcte sensor bij solar ingesteld.
Ik heb inmiddels hetzelfde gedaan, dat werkt goed. Claude(ik gebruik de gratis versie, gewoon in de browser) werkt wel lekker om HA automations te maken en fouten te herstellen. Ik moet nog even gaan experimenteren, kijken wat er nu allemaal mogelijk is.Rivanov schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 08:48:
Sindskort Claude aan m'n HA gekoppeld. Dat werkt echt geniaal. Met één simpele prompt zet hij een complete automation en/of dashboard klaar in m'n HA installation.
/f/image/Qd8GDEVMEi8imQFZeqWBefGf.png?f=fotoalbum_large)
Edit: Net even wat gespeeld met Claude. Claude kan het fouten logboek van HA uitlezen (akls ik toestemming geef)en doet voorstellen om de problemen op te lossen. Er wordt om toestemming gevraagd om de geboden oplossing aan te passen in de YAML.
[ Voor 12% gewijzigd door janvanduschoten op 01-05-2026 13:59 ]
Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw
Ik wil een trigger maken die wordt geactiveerd wanneer mijn huidige elektriciteitstarief negatief gaat. Zonneplan is mijn energieleverancier en ik beschik over een sensor die het huidige (uur) tarief aangeeft. Omdat de sensor de prijs toont met en zonder - teken, dacht ik dat ik dat kon gebruiken om de trigger af te laten gaan. Daarom heb ik mijn trigger nu zo ingesteld. Maar dit werkt dus niet.
In plaats van triggeren op status kan je in dit geval beter triggeren op Numerieke status. Dan stel je in dat hij afgaat zodra de waarde onder 0 komtrobmoh schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 14:50:
Hoi allemaal, ik ben op zoek naar hulp.
Ik wil een trigger maken die wordt geactiveerd wanneer mijn huidige elektriciteitstarief negatief gaat. Zonneplan is mijn energieleverancier en ik beschik over een sensor die het huidige (uur) tarief aangeeft. Omdat de sensor de prijs toont met en zonder - teken, dacht ik dat ik dat kon gebruiken om de trigger af te laten gaan. Daarom heb ik mijn trigger nu zo ingesteld. Maar dit werkt dus niet.
[Afbeelding]
OK, aangepast naar numerieke status. Vraag: mijn tarieven wijzigen per uur. Betekent dit dat de trigger ieder uur afgaat wanneer de prijs wijzigt? Bijvoorbeeld van 0,10 naar 0,11dixet schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 15:02:
[...]
In plaats van triggeren op status kan je in dit geval beter triggeren op Numerieke status. Dan stel je in dat hij afgaat zodra de waarde onder 0 komt
Dat hoeft dus niet. Ik wil dat hij alleen triggerd wanneer de prijs van positief naar negatief en vice versa.
Dat is precies wat een numeric state trigger doet.robmoh schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 15:17:
[...]
OK, aangepast naar numerieke status. Vraag: mijn tarieven wijzigen per uur. Betekent dit dat de trigger ieder uur afgaat wanneer de prijs wijzigt? Bijvoorbeeld van 0,10 naar 0,11
Dat hoeft dus niet. Ik wil dat hij alleen triggerd wanneer de prijs van positief naar negatief en vice versa.
Voorbeeld:
1
2
3
| trigger: numeric_state entity_id: sensor.zonneplan_price below: 0 |
Prijs is zojuist naar positief gegaan. Trigger ging af. Dank!TheFes schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 15:24:
[...]
Dat is precies wat een numeric state trigger doet.
Voorbeeld:YAML:In dit geval zal de trigger activeren als de state van de sensor van 0 of hoger naar onder de 0 gaat. Om opnieuw te triggeren zal de sensor dus ook weer eerst 0 of hoger moeten worden. Zo lang hij onder de 0 blijft zal er geen trigger volgen.
1 2 3 trigger: numeric_state entity_id: sensor.zonneplan_price below: 0
Inmiddels werkt haver door handmatig starten van vm op mijn nas, duurde ruim 2uurmaarhais weer terug
[ Voor 14% gewijzigd door corsat op 02-05-2026 09:34 ]
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.62
VPN lijkt daarom veiliger. Dan zijn er een aantal opties. Wirequard en Tailscale.
Waarbij Tailscale wat gebruikersvriendelijker is te configureren.
Ik heb ook wel eens iemand gehoord die een aparte openVPN server heeft draaien.
Mijn idee is om Tailscale te gebruiken.
Ik vind het een voordeel dat je die als addon kunt draaien. En dat blijktbaar domein-naam word 't geregeld etc.
Ik las wel dat de client wat meer gsm-batterij trekt. Zijn er andere redenen om Wirequard of een apart Openvpn server te gebruiken?
Wanneer je proxmox met haos in een vm hebt draaien, moeten er dan ook manueel configuratie wijzigingen gedaan (in proxmox/haos en router, naast de installatie ve addon of openvp server?.
Alvast zeer bedankt voor de hulp.
[ Voor 14% gewijzigd door demonk op 02-05-2026 14:43 ]
Ik ben hier ook ooit aan begonnen, om tot de conclusie te komen dat het met nabu casa in 1 keer geregeld is. Werkt altijd (en trekt bv geen extra batterij 😉)demonk schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 14:40:
Ik ben aan het overwegen om remote toegang te regelen. Ik wil het veilig doen. Portforwarding geeft access voor iedereen, naar de server en inlog-pagina.
VPN lijkt daarom veiliger. Dan zijn er een aantal opties. Wirequard en Tailscale.
Ik vind het een voordeel dat je die als addon kunt draaien. En dat blijktbaar domein-naam word 't geregeld etc.
Ik las wel dat de client wat meer gsm-batterij trekt. Zijn er andere redenen om Wirequard of een apart Openvpn server te gebruiken?
Wanneer je proxmox met haos in een vm hebt draaien, moeten er dan ook manueel configuratie wijzigingen gedaan (in proxmox/haos en router, naast de installatie ve addon of openvp server?.
Daarnaast help je HA er financieel ook wat mee
Ik heb beiden actief. Wireguard draait als server op mijn router en daar kan ik mee connecten en zit dan op mijn netwerk en kan HA bereiken. Tailscale heb ik ook. Mijn ervaring is dat WG Tunnel wel blijft draaien (die gaat aan op vreemde WiFi netwerken) maar dat Tailscale op een of andere manier afgesloten wordt door mijn telefoon (Samsung) vele opties te probeert, maar als ik het wil gebruiken moet ik het handmatig aanzetten. Hij blijft niet op de achtergrond actief. Eerst had ik alleen WG-tunnel (wireguard) dat werkt perfect. Maar door android auto, heb ik nu voor mobiele data Tailscale actief.demonk schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 14:40:
Ik ben aan het overwegen om remote toegang te regelen. Ik wil het veilig doen. Portforwarding geeft access voor iedereen, naar de server en inlog-pagina.
En ja die optie hierboven werkt ook voor 75 euro per jaar.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Helaas blijkt dit niet echt bruikbaar te zijn. De linker en rechter knop zijn ervoor om een modus te selecteren. Dit wordt in de afstandsbediening geregeld. Pas met de + of - wordt het signaal gestuurd. En afhankelijk van welke modus wordt geselecteerd krijg je een ander signaal. Teven kun je met de rode en groene led indicatoren zien welke modus je hebt geselecteerd.DAX23E schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 18:34:
[...]
De IKEA STYRBAR is op zich een goed alternatief. Het enige nadeel vind ik dat deze maar vier knoppen heeft. Persoonlijk gaat mijn voorkeur toch uit naar minimaal vijf knoppen.
Na wat verder zoeken ben ik het volgende product tegengekomen. Ik kan er online nog niet veel informatie over vinden en maar is is om verlichting te bedienen. Maar doordat het op zigbee werkt, denk ik dat dit wel een geschikte optie is. Vanwege de lage prijs heb ik er maar meteen 5 besteld.
https://mdrled.nl/product...afstandsbediening-rgb-cct
Het is wel een geschikte afstandsbediening voor verlichting voor de verschillende kleuren of scenes. De afstandsbediening is magnetisch en komt met een metalen houder. Echter voelt een beetje als goedkope plastic aan.
Ik zat ook al hele lange tijd naar iets te zoeken. Ik heb van alles geprobeerd, maar dat lukte niet echt en tailscale beviel mijn niet. Weet zo niet meer de reden. Een paar weken geleden kwam ik Homeway tegen. Dat was echt super makkelijk te installeren. En je kunt Home Assistant dan benaderen zonder iets op je telefoon te hoeven installeren.demonk schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 14:40:
Tailscale gebruikt onder water Wireguard*. Ik zou er dus niet vanuit gaan dat Wireguard zelf substantieel zuiniger is. En OpenVPN zal ook niet echt zuiniger zijn. Zuinigste is gewoon lekker met de hand de VPN aan slingeren als dat nodig is. Immers wordt anders continu alle internet verkeer versleuteld en dat kost gewoon extra CPU kracht en dus stroom.demonk schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 14:40:
* Wireguard is het VPN deel, Tailscale voegt out of band gebeuren toe om bv de andere kant te vinden, door firewalls heen te prikken, "vriendelijke" authenticatie (waarna er een public key wordt uitgewisseld over dit out-of-band medium en deze public key wordt dan weer voor Wireguard ingesteld i.p.v. dat je dus zelf keys moet genereren).
Die doet dan, zo neem ik aan een soort alternatieve (virtuele) routering. Ik hoop dat ik het een beetje begrijp. Dan moet je dus wel die Tailscal-coordinator/infrastructuur vertrouwen. Want wanneer die gehacked wordt, dan kan er van alles op het tailscale-netwerk komen.
Ik hoop dat ik niet teveel onzin uitkraam.
Had je ook al gekeken naar een cloudflare tunnel? Die heb ik dmv een YouTube filmpje ingesteld en kan nu waar ik ook ben via een (zelf geregistreerde) website veilig bij m'n HA.demonk schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 14:40:
Nee, daar heb ik nog niet naar gekeken.janvanduschoten schreef op zondag 3 mei 2026 @ 01:11:
[...]
Had je ook al gekeken naar een cloudflare tunnel? Die heb ik dmv een YouTube filmpje ingesteld en kan nu waar ik ook ben via een (zelf geregistreerde) website veilig bij m'n HA.
Is dit ook een vpn oplossing? Wat zijn de voordelen hiervan ipv Wireguard of Tailscale?
Waarom zou ik dan ook tls gebruiken?
En dus ook een certificaat?
Voor de data-encryptie hoef ik dit niet te doen, want er is al een encrypted tunnel.
Het certificaat voegt wel authenticatie van mijn server toe. Ik weet dan zeker dat ik vanaf mijn telefoon met de juiste (mijn server) verbindt.
Ik zag ergens een youtube video dat je dan de proxy-functie, moet aanzetten
Ik snap daar niet helemaal de functie daarvan.
Geen idee hoe het precies werkt, daar stopt mn kennis helaas. Ben meer van machinebouw techniek dan PC technieken😂
Maar het is wel gelukt om te zetten dus dan kunnen de meeste het wel denk ik.
Ik vond het redelijk eenvoudig in te stellen, je hoeft geen poorten open te zetten en geen VPN in te stellen op alles waar je HA mee wilt bedienen. Als je al een domeinnaam hebt, dan kun je via die domeinnaam naar je HA. Nadeel is dat alles via Cloudflare loopt en je een domeinnaam nodig hebt (kost me $6 per jaar, niet zo spannend)demonk schreef op zondag 3 mei 2026 @ 02:52:
[...]
Nee, daar heb ik nog niet naar gekeken.
Is dit ook een vpn oplossing? Wat zijn de voordelen hiervan ipv Wireguard of Tailscale?
Het vervangen van de router hoeft echt niet nodig te zijn. Al helemaal niet als je de VPN op dezelfde doos draait als HA en HA het enige is dat je wilt bereiken (en anders kun je nog altijd NAT gebruiken). En volgens mij is er voor HAOS ook een Wireguard app? En die zal gewoon prima werken mag je to h verwachten.edwin2021 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 09:42:
Als je iedere inmenging wilt uitsluiten en geen dienst er als proxy wilt hebben dan is de enige veilige oplossing zelf een vpn maken. Betekend automatisch dat in de meeste gevallen de router van jouw internet provider de deur uit moet en jij je moet verdiepen in netwerken en vpn technieken.
Correct! Zie: https://community.home-as...y-add-on-wireguard/134662RobertMe schreef op zondag 3 mei 2026 @ 10:41:
[...]
Het vervangen van de router hoeft echt niet nodig te zijn. Al helemaal niet als je de VPN op dezelfde doos draait als HA en HA het enige is dat je wilt bereiken (en anders kun je nog altijd NAT gebruiken). En volgens mij is er voor HAOS ook een Wireguard app? En die zal gewoon prima werken mag je to h verwachten.
Tailscale vind ik erg invasief. Die installeer je op je dienst, wat direct toegang heeft tot diverse zaken op je VM of container. Dat vind ik niet juist. Daarnaast de afhankelijkheid van externe diensten, veelal uit Amerika, waar ik minder happig op ben geworden, bieden mij weinig redenen om hiermee verder te gaan. Tailscale heb ik dus snel losgelaten. Het gemak sprak mij wel aan natuurlijk, maar dat is ‘t mij gewoon niet waard.
Ik heb mijn zinnen gezet op WireGuard. Ik moet zeggen dat ik nog nooit zoveel plezier van een VPN heb gehad (en ik heb mijn fair share aan VPN’s gehad).
Ik maak gebruik van WireGuard via een losse LXC. Maar een WireGuard add-in binnen HAOS biedt eigenlijk eenzelfde configuratie voor het grootste deel. Je krijgt namelijk in beide situaties een WGdashboard om je VPN tunnels in te managen en apparaten toe te voegen.
Je zult in de router een UDP poort open moeten zetten voor het IP van het HAOS -systeem. Daarna stel je de apparaten in die een VPN nodig hebben (telefoon, laptop). VPN ook even de wifi van thuis uitsluiten in de VPN client. Maar dan ben je er eigenlijk al wel.
Voor wat extra functionaliteit: ik draai thuis een split-brain DNS met pihole. Hierdoor heb ik reclame vrije en (voor zover mogelijk) phishing vrije DNS. Deze DNS gebruik ik op al mijn devices ook continu via de VPN, zodat ik interne IP’s gekoppeld heb aan externe DNS regels. Zo kan ik met nginx proxy manager en Lets Encrypt ook netjes een TLS encrypted HTTPS verbinding via de VPN gebruiken. Wel even poort TCP/80 openen voor de DNS-1 validatie van Lets Encrypt en force SSL inschakelen. Dit werkt overigens alleen wanneer je een eigen domeinnaam hebt.
Als je daar ook interesse in hebt, gooi bovenstaande stukje, in combinatie met je huidige opstelling, dan in een willekeurige AI chat. Die schrijft de procedure mooi voor je uit. Dan kan je direct zien of je die extra moeite wilt doen.
Laat vooral je bevindingen vanuit de AI hier even beoordelen. Dan kunnen we eventueel aansturen op de juiste configuratie.
Happy hobby-ing!
1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI
janvanduschoten schreef op zondag 3 mei 2026 @ 01:11:
[...]
Had je ook al gekeken naar een cloudflare tunnel? Die heb ik dmv een YouTube filmpje ingesteld en kan nu waar ik ook ben via een (zelf geregistreerde) website veilig bij m'n HA.
Neen, dat is absoluut geen VPN-oplossing, het is meer een reverse proxy. Je zet daarmee je HA volledig open op internet, alsof je de port forward op je eigen router. Ik zou inderdaad eerder Wireguard of Tailscale kiezen.demonk schreef op zondag 3 mei 2026 @ 02:52:
[...]
Nee, daar heb ik nog niet naar gekeken.
Koop al mijn ads!
Vanuit veiligheid wil je eigenlijk geen VPN IN je netwerk maar aan de rand daarvan, vandaar vervanging router door een VPN geschikte router.RobertMe schreef op zondag 3 mei 2026 @ 10:41:
[...]
Het vervangen van de router hoeft echt niet nodig te zijn. Al helemaal niet als je de VPN op dezelfde doos draait als HA en HA het enige is dat je wilt bereiken (en anders kun je nog altijd NAT gebruiken). En volgens mij is er voor HAOS ook een Wireguard app? En die zal gewoon prima werken mag je to h verwachten.
Ik gebruik een Cloudflare tunnel icm Cloudflare Access. Dan zit mijn Google inlog nog vóór het HA inlogscherm. Dat vind ik verre van "je HA volledig open op internet " zetten.Room42 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 11:29:
[...]
[...]
Neen, dat is absoluut geen VPN-oplossing, het is meer een reverse proxy. Je zet daarmee je HA volledig open op internet, alsof je de port forward op je eigen router. Ik zou inderdaad eerder Wireguard of Tailscale kiezen.
Maar dat zat niet in je eerste advies. Standaard is de Cloudflare Tunnel gewoon open.janvanduschoten schreef op zondag 3 mei 2026 @ 12:36:
[...]
Ik gebruik een Cloudflare tunnel icm Cloudflare Access. Dan zit mijn Google inlog nog vóór het HA inlogscherm. Dat vind ik verre van "je HA volledig open op internet " zetten.
Koop al mijn ads!
Dit is natuurlijk onzin.edwin2021 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 12:30:
[...]
Vanuit veiligheid wil je eigenlijk geen VPN IN je netwerk maar aan de rand daarvan, vandaar vervanging router door een VPN geschikte router.
Als je bijvoorbeeld een VPN server op een device ergens in je netwerk draait (bijvoorbeeld de HA server) en dan in je router de VPN poort forward naar die VPN server, dan is op dat moment die VPN poort/server de rand van je netwerk geworden.
En de VPN server software zorgt ervoor dat alleen geauthentiseerd en geautoriseerd verkeer verder mag, de rest wordt gewoon gedumpt.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Ik heb homeaway net geiinstalleerd. Ziet er goed uit.DAX23E schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 17:45:
[...]
Ik zat ook al hele lange tijd naar iets te zoeken. Ik heb van alles geprobeerd, maar dat lukte niet echt en tailscale beviel mijn niet. Weet zo niet meer de reden. Een paar weken geleden kwam ik Homeway tegen. Dat was echt super makkelijk te installeren. En je kunt Home Assistant dan benaderen zonder iets op je telefoon te hoeven installeren.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Homeaway ziet er erg leuk uit, en ze beloven veel, maar er is geen enkele garantie dat ze zo goed met je data omgaan als ze beloven. Het geen open source zoals bij Nabu Casa cloud, dus je zult ze op hun blauwe ogen moeten geloven dat ze doen wat ze zeggen.
En.. Zoals altijd op het internet, als het gratis is, ben jij dan niet zelf het product?
Ik begin het een beetje te begrijpen....en er begint wat "oude" kennis boven te komen.
Ik heb wel wat ervaring met netwerken en theoretisch (weinig praktisch) wat kennis van beveiliging.
Maar weinig praktische ervaring met VPN. (Ik weet wel dat het achterliggend IPSEC, wel wat lastig kan zijn met de configuratie). Maar daar kom ik wel uit, denk ik.
Wanneer je een bedrijfsnetwerk hebt met meerdere servers in een LAN, dan lijkt de VPN-oplossing naar de buitenkant vh netwerk, inderdaad de beste oplossing. En dan wellicht de VPN-server in de DMZ, zodat er alleen een gaatje in de binnenste firewall zit voor de HA-server. Wanneer de VPN gekaapt wordt, dan is alleen de HA-server exposed. Wanneer de VPN die naar de server Ha-server gaat wordt gekaapt, is in feite het gehele LAN "exposed". Maar zoals gezegd...ik heb maar 1 server...en uiteraard wel telefoons...en laptops / pc die af en toe aan staat.
Maar ik heb een prive-lannetje (mijn thuis-netwerk), met 1 server en dat is de HA-server. En ik wil de energie-footprint (en stroomverbruik) wat beperkt houden, maar toch een redelijke beveiliging hebben. Dus mijn provider-router vervangen, door een eigen router, of een router er achter met een aparte firewall, lijk mijn wel veel werk en mogelijk is extra hardware nodig. En wanneer ik van provider wissel, dan geeft dit mogelijk ook weer issue's.
Het argument, om niet afhankelijk te zijn, van derden (amerikanen) vindt ik ook iets om mee te nemen. Maar ik lees dat Tailscale Canadees is...dat is al beter :-)
De eenvoud van Tailscale is wel aantrekkelijk. Maar ik weet uit het verleden, dat eenvoud, niet altijd samengaat met "security". Maar goed, het gaat feitelijk over het vertrouwen wat je in Tailscale hebt.
Wat via Tailscale ook geregeld wordt is een domein naam/hostname en er zijn geen issues wanneer je IP-adres die wijzigt (dynamische IP-adressen). Verder kun je de HA-server laten werken met TLS.
Voor de data-encryptie niet nodig, want je hebt al een tunnel. Wel belangrijk, lijkt mij, om zeker te weten dat met je eigen HAOS-server verbindt ipv een man-in-the-middle. Maar dan moet ik mij gaan verdiepen hoe ik een gratis certificaat krijg. Geen idee hoe ik dit kan regelen en dan moet ik ook zoiets als dynamisch DNS gebruiken, waarmee ik ook geen ervaring heb. Omdat ik iets van de theorie weet (niet vd praktijk), weet ik ook dat het mogelijk is client-authenticatie mbv een client-certificaat kan gebruiken. Dan kun je aan de server-kant dus controleren dat alleen de client, die de private-key heeft die bij het clients-certificaat hoort, kan verbinden.
Enfin, hoe ver moet en wil je gaan. Ik lees trouwens net dat tailscale, zoiets heeft als "tailnet lock", waarbij nieuwe nodes niet toegevoegd kunnen worden, tenzij een trusted node in je netwerk die nieuwe node "signen". Hiermee wordt dan wellicht ook ervoor gezorgd dat alleen geauthoriseerde clients kunnen verbinden.
verder zijn er is nog wat meer access-control mogelijk binnen tailscal, wanneer ik het goed begreep.
Ik lees verder dat Openvp echt een soort client server setup is en Wireguard meer een soort point-to-point opzet kent. Ook Tailscale gebruikt onderliggend Wireguard. Tailscale voegt een soort netwerk-laag toe, voor een soort routering bovenop IP, althans dat is mijn begrip. Betekent dit dat er geen end-to-end tunnel is van mijn telefoon naar de HA-server? Zitten er verschillende tunnels tussen...
Toch spreekt Wireguard me ook aan. Als addon/appl op de HAOS. Maar dan moet ik dus op een andere manier een Host-naam/domeinnaam regelen. Hoe doe ik dit?
Wat ook wel belangrijk is wanneer je IP-adres wijzigt. Dan heb je zoiets nodig als Dynamic DNS.
Enfin jullie zien, ik twijfel nog wat tussen Tailscale en Wiregard.
Enfin vind het wel fijn, dat jullie even meedenken.
Homeaway, werkt met TLS 1.3 via een tussenstap via een home away server.
Het is mij niet duidelijk of er dan 2 TLS verbindingen worden opgezet. Het is in iedergeval geen VPN oplossing, als ik AI moet geloven. Enfin ik weet dus niet precies wat erachter zit.
Je kan een Dynamic DNS met gratis subdomein van https://www.dynu.com/ gebruiken.Toch spreekt Wireguard me ook aan. Als addon/appl op de HAOS. Maar dan moet ik dus op een andere manier een Host-naam/domeinnaam regelen. Hoe doe ik dit?
Nog bedankt voor de suggestie! Het heeft anderhalf maand geduurd, maar deze methode wordt inmiddels ook voor mij. Eigenlijk is het vrij simpel voor een bestaande situatie: je hebt een bluetooth stickje (met BLE ondersteuning) nodig om een apparaat te kunnen commissionen via de Thread app zelf. Ik heb de ASUS USB-BT500 stick (Bluetooth 5.0, compatibel met versies 2.1, 3 en 4) gekocht (< € 10).Raven schreef op zondag 29 maart 2026 @ 11:34:
@Septillion @tagican @BGFG @TheFes Het is gelukt de Myggbett toe te voegen, overigens zonder smartphone gedaan -> How to use Home Assistant to add Matter devices without a phone
Eerst werkte die methode niet:
Matter Servercode:OTBR
1 2 3 4 5 6 2026-03-29 10:22:52.968 (Dummy-2) CHIP_ERROR [chip.native.EM] <<5 [E:38555i with Node: <0000000000000000, 0> S:0 M:232652494] (U) Msg Retransmission to 0:0000000000000000 failure (max retries:4) 2026-03-29 10:23:21.158 (Dummy-2) CHIP_ERROR [chip.native.SC] PASESession timed out while waiting for a response from the peer. Expected message type was 33 2026-03-29 10:26:23.158 (Dummy-2) CHIP_ERROR [chip.native.EM] <<5 [E:38556i with Node: <0000000000000000, 0> S:0 M:232652495] (U) Msg Retransmission to 0:0000000000000000 failure (max retries:4) 2026-03-29 10:26:47.186 (Dummy-2) CHIP_ERROR [chip.native.SC] PASESession timed out while waiting for a response from the peer. Expected message type was 33 2026-03-29 10:29:50.500 (Dummy-2) CHIP_ERROR [chip.native.EM] <<5 [E:38557i with Node: <0000000000000000, 0> S:0 M:232652496] (U) Msg Retransmission to 0:0000000000000000 failure (max retries:4) 2026-03-29 10:30:13.211 (Dummy-2) CHIP_ERROR [chip.native.SC] PASESession timed out while waiting for a response from the peer. Expected message type was 33code:Toen las ik dat de BT-adapter niet toegevoegd mag zijn als apparaat, gezien de al toegevoegde BT-adapter al in gebruik was (aanwezigheid detectie) een 2e BT ontvanger aan de HASS-VM gekoppeld maar deze niet als apparaat toegevoegd (als ontdekt laten staan) en nu werkt het pairen wel
1 2 3 4 5 6 7 8 9 00:32:09.433 [N] MeshForwarder-: Dropping IPv6 UDP msg, len:146, chksum:a71d, ecn:no, sec:yes, error:AddressQuery, prio:low, radio:all 00:32:09.433 [N] MeshForwarder-: src:[fd78:*:*:*:*:*:*:*]:42444 00:32:09.433 [N] MeshForwarder-: dst:[fd78:*:*:*:*:*:*:*]:5540 00:32:09.747 [N] MeshForwarder-: Dropping IPv6 UDP msg, len:146, chksum:a71d, ecn:no, sec:yes, error:Drop, prio:low, radio:all 00:32:09.747 [N] MeshForwarder-: src:[fd78:*:*:*:*:*:*:*]:42444 00:32:09.747 [N] MeshForwarder-: dst:[fd78:*:*:*:*:*:*:*]:5540 00:32:12.641 [N] MeshForwarder-: Dropping IPv6 UDP msg, len:146, chksum:a71d, ecn:no, sec:yes, error:Drop, prio:low, radio:all 00:32:12.641 [N] MeshForwarder-: src:[fd78:*:*:*:*:*:*:*]:42444 00:32:12.641 [N] MeshForwarder-: dst:[fd78:*:*:*:*:*:*:*]:5540
Hierbij wel opgemerkt dat de streepjes van de pairingcode niet ingevoerd dienen te worden, zie ook https://www.reddit.com/r/.../1q61vi5/comment/ny96e4v/
Stappen plan voor mij was (HA VM in Proxmox installatie):
1. USB stick inpluggen op de host
2. In Proxmox naar de VM gaan, tabje "Hardware"
3. Add > USB Device: Selecteer USB Vendor/Device ID
4. Selecteer de USB waarbij Manufacturer "Realtei" staat. Het device begint bij mij met "0b05". Weet je het niet zeker of je de goeie hebt? Sluit het venster en haal de stick uit. Als je de actie opnieuw uitvoert staat deze niet in het overzicht. Sluit het venster weer en voeg 'm opnieuw toe.
Hierna wordt de USB stick automatisch herkend door HomeAssistant
5. In HomeAssistant, ga naar System > Integrations. De stick staat nu direct bij "Discovered" (of "Ontdekt"?). Noteer het getal achter de 'hci'. Bij mij was het hci0, dus 0.
6. Ga vervolgens, in HomeAssistant, naar System > Apps > Matter Server en klik boven op Configuration.
7. Selecteer de Toggle voor 'Show unused optional configuration options' en vul het getal van stap 5 in bij "Bluetooth Adapter ID". Dus enkel de 0, zonder de 'hci' .
8. Sla de configuratie op en herstart de addon.
9. Als je nu via de Web UI van de addon op "Commission node" zie je dat de opties "Commission new WiFi device" en "Comission new Thread device" niet langer uitgegrijsd zijn.
Mijn eerste device dat ik heb toegevoegd was overigens ook een MYGGBETT deursensor. Dat werkt prima. (Nadat ik eerst een aantal keer het apparaat in Touchlink mode had gezet ipv Matter pairing mode
Tsja komt van github en daarom vertrouwde ik het. Misschien is dat inderdaad iets te kort door de bocht.TheFes schreef op zondag 3 mei 2026 @ 19:40:
@Seafarer @DAX23E
Homeaway ziet er erg leuk uit, en ze beloven veel, maar er is geen enkele garantie dat ze zo goed met je data omgaan als ze beloven. Het geen open source zoals bij Nabu Casa cloud, dus je zult ze op hun blauwe ogen moeten geloven dat ze doen wat ze zeggen.
En.. Zoals altijd op het internet, als het gratis is, ben jij dan niet zelf het product?
Ik moet gewoon iets makkelijks hebben wat niets kost voor 10 personen. (stichting en geen geld)
Maar eens verder over puzzelen.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Ouch. GitHub is totaal niet "gemodereerd". Iedereen kan zijn code er op zetten. Hoeveel malware, spyware, ... er ook in zit.Seafarer schreef op zondag 3 mei 2026 @ 23:58:
[...]
Tsja komt van github en daarom vertrouwde ik het. Misschien is dat inderdaad iets te kort door de bocht.
Ik raad dit Europese alternatief aan: https://desec.io/synoniem schreef op zondag 3 mei 2026 @ 20:58:
[...]
Je kan een Dynamic DNS met gratis subdomein van https://www.dynu.com/ gebruiken.
deSEC is een non-profit managed DNS-provider uit Duitsland, specifiek gevestigd in Berlijn. Ze richten zich op hoge veiligheidsstandaarden (DNSSEC, DANE) en worden vaak aanbevolen als Europees alternatief voor Amerikaanse DNS-diensten.
Het is ook erg gemakkelijk op te zetten overigens.
1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI
/f/image/XpSLWU3v1gGvDmq6WJMF2FFS.png?f=fotoalbum_large)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
| alias: Omvormer aansturen obv dynamische tarieven description: | Omvormer aansturen obv prijs triggers: - entity_id: - sensor.xxx_electricity_price below: 0 id: price_negative trigger: numeric_state - entity_id: - sensor.xxx_electricity_price above: 0 id: price_positive trigger: numeric_state actions: - choose: - conditions: - condition: trigger id: price_negative sequence: - target: entity_id: number.saj_limit_power data: value: "0" action: number.set_value - data: title: ⚡ SAJ Limit → 0% message: > Energy price is negative ({{ states('sensor.xxx_electricity_price') }} €/kWh). SAJ export limit set to 0%. action: notify.persistent_notification - conditions: - condition: trigger id: price_positive sequence: - target: entity_id: number.saj_limit_power data: value: 110 action: number.set_value - data: title: ⚡ SAJ Limit → 100% message: > Energy price is positive ({{ states('sensor.xxx_electricity_price') }} €/kWh). SAJ export limit restored to 100%. action: notify.persistent_notification mode: single |
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 04-05-2026 10:29 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]
Deze automation triggers als de price van lager of gelijk naar 0, naar boven 0 gaat, of wanneer de price van hoger of gelijk naar 0, naar lager dan 0 gaat.Eriksk schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:13:
Ik heb wat problemen met de Tibber integratie, waarbij ik op de state change van de prijs een automation wil laten starten. Ik heb HA geupgrade naar 2026.4.4 omdat er een bug zat in de Tibber integratie. De prijs krijg ik nu wel door, maar het triggert de automation niet meer. Waar moet ik het probleem zoeken?[Afbeelding]code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49alias: Omvormer aansturen obv dynamische tarieven description: | Omvormer aansturen obv prijs triggers: - entity_id: - sensor.xxx_electricity_price below: 0 id: price_negative trigger: numeric_state - entity_id: - sensor.xxx_electricity_price above: 0 id: price_positive trigger: numeric_state actions: - choose: - conditions: - condition: trigger id: price_negative sequence: - target: entity_id: number.saj_limit_power data: value: "0" action: number.set_value - data: title: ⚡ SAJ Limit → 0% message: > Energy price is negative ({{ states('sensor.xxx_electricity_price') }} €/kWh). SAJ export limit set to 0%. action: notify.persistent_notification - conditions: - condition: trigger id: price_positive sequence: - target: entity_id: number.saj_limit_power data: value: 110 action: number.set_value - data: title: ⚡ SAJ Limit → 100% message: > Energy price is positive ({{ states('sensor.xxx_electricity_price') }} €/kWh). SAJ export limit restored to 100%. action: notify.persistent_notification mode: single
Op dit moment is de prijs boven 0, en zal er dus niets gebeuren tot de prijs weer onder de 0 gaat.
Dit alles er vanuit gaande dat je de sensor gisteren of vandaag gefixt hebt, en niet al zaterdag toen de prijzen negatief waren.
Ja, natuurlijk... ontzettend stomTheFes schreef op maandag 4 mei 2026 @ 09:38:
[...]
Deze automation triggers als de price van lager of gelijk naar 0, naar boven 0 gaat, of wanneer de price van hoger of gelijk naar 0, naar lager dan 0 gaat.
Op dit moment is de prijs boven 0, en zal er dus niets gebeuren tot de prijs weer onder de 0 gaat.
Dit alles er vanuit gaande dat je de sensor gisteren of vandaag gefixt hebt, en niet al zaterdag toen de prijzen negatief waren.
Komt van de tijd voor de fix, dat ik wel regelmatig (maar niet consequent) een notificatie kreeg juist door de bug...
Dank!
En waar iemand in geval van een "kaap" hangt af van wat er gekaapt is en waar de VPN toegang toe heeft. Als de VPN gekidnapt is en je hebt alleen HA exposed via de VPN dan is het alleen dat. Zit hele netwerk erin dan is het meer.
Maar voor een VPN thuis zal je eigenlijk altijd van een externe dienst gebruik moeten maken. Je moet alleen kiezen waar dat hem in zit. Wil je volledige VPN uit handen geven met als voordeel dat je geen enkele poort open hoeft te zetten, dan kan je Tailscale pakken. Maar als je zelf Wireguard wilt draaien dan zit je nog met dat je IP van je ISP niet vast is. Nu wijzigt die bij veel niet echt vaak, dus je zou gewoon op IP kunnen verbinden. Maar wil je zeker zijn dan heb je nog een DDNS dienst nodig zodat je altijd je IP weet. Vroeger was DuckDNS de goto maar die is tegenwoordig helaas heeeeeel brak. Dus deSEC is tegenwoordig een hele goede daarvoor. Ook überhaupt als DNS provider overigens via www.joindns4.eu
En zelfs bij een reboot krijg je meestal gewoon hetzelfde adres weer terug.
Enkel als je dagenlang je router uitzet heb je een kleine kans dat je een ander Ip-adres krijgt.
En is dat het geval, dan stel je de VPN client even weer in op dat nieuwe Ip-adres in.
Dus krampachtig op zoek gaan naar een DDNS service is in mijn ogen een beetje onnodig en minder veilig want dan moet je weer een externe partij gebruiken.
Gewoon een VPN server in je netwerk draaien en een port forward van de VPN port naar die server maken op op wan IP-Adres verbinden is de simpelste en meest secure oplossing in mijn ogen als je van buiten bij je netwerk of je HA omgeving wilt komeen.
[ Voor 4% gewijzigd door Ben(V) op 04-05-2026 11:05 ]
Ik heb mijn deSEC ook al aangemaakt maar nog niet aangedurfd om het om te zetten van DuckDNS omdat ik niet 123 een duidelijk stappenplan had gevonden in de gauwigheid. Is er ergens een linkje met een goede uitleg?InjecTioN schreef op maandag 4 mei 2026 @ 07:20:
[...]
Ik raad dit Europese alternatief aan: https://desec.io/
deSEC is een non-profit managed DNS-provider uit Duitsland, specifiek gevestigd in Berlijn. Ze richten zich op hoge veiligheidsstandaarden (DNSSEC, DANE) en worden vaak aanbevolen als Europees alternatief voor Amerikaanse DNS-diensten.
Het is ook erg gemakkelijk op te zetten overigens.
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Hoe heb je DuckDNS nu geregeld? Mogelijk wil je eenzelfde manier gebruiken.Impossibl3 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:29:
[...]
Ik heb mijn deSEC ook al aangemaakt maar nog niet aangedurfd om het om te zetten van DuckDNS omdat ik niet 123 een duidelijk stappenplan had gevonden in de gauwigheid. Is er ergens een linkje met een goede uitleg?
deSEC en DuckDNS moeten beide iets draaien vanaf het IP-adres waar je het host. Unify producten hebben een ingebouwde DDNS feature. Maar je kan dit ook vanuit Home Assistant of simpelweg een linux systeem uitvoeren.
Belangrijk is om te weten hoe je het nu opgezet hebt, zodat je het eventueel een-op-een kan hergebruiken.
Ik gebruik deSEC vanuit een cron-job die iedere 5 minuten een curl command draait het volgende script:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| #!/bin/bash
LOG=~/bin/deSEC/deSEC.log
SUBDOMAIN=SUBDOMEIN_PREFIX
TOKEN=JE_GEHEIME_TOKEN
{
echo "==== $(date '+%Y-%m-%d %H:%M:%S') ===="
curl -s -u $SUBDOMAIN.dedyn.io:$TOKEN "https://update.dedyn.io"
echo
echo "DNS check @ $(date '+%Y-%m-%d %H:%M:%S')"
dig +short @ns1.desec.io $SUBDOMAIN.dedyn.io
echo
} >> "$LOG" |
1
| */5 * * * * ~/bin/deSEC/deSEC.sh >/dev/null 2>&1 |
Ik draai DuckDNS nu via de DuckDNS app op mijn HAOS. Een deSEC DNS app heb ik nog niet gevonden. Wel deze (inadyn) maar die is niet via HA ondersteund maar vanuit een derde ontwikkelaar.InjecTioN schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:50:
[...]
Hoe heb je DuckDNS nu geregeld? Mogelijk wil je eenzelfde manier gebruiken.
deSEC en DuckDNS moeten beide iets draaien vanaf het IP-adres waar je het host. Unify producten hebben een ingebouwde DDNS feature. Maar je kan dit ook vanuit Home Assistant of simpelweg een linux systeem uitvoeren.
Belangrijk is om te weten hoe je het nu opgezet hebt, zodat je het eventueel een-op-een kan hergebruiken.
Ik gebruik deSEC vanuit een cron-job die iedere 5 minuten een curl command draait het volgende script:code:Cron job:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14#!/bin/bash LOG=~/bin/deSEC/deSEC.log SUBDOMAIN=SUBDOMEIN_PREFIX TOKEN=JE_GEHEIME_TOKEN { echo "==== $(date '+%Y-%m-%d %H:%M:%S') ====" curl -s -u $SUBDOMAIN.dedyn.io:$TOKEN "https://update.dedyn.io" echo echo "DNS check @ $(date '+%Y-%m-%d %H:%M:%S')" dig +short @ns1.desec.io $SUBDOMAIN.dedyn.io echo } >> "$LOG"code:Dit vond ik het simpelste om te doen in mijn omgeving, zodat ik daar zelf ook volledig de controle op heb. Zo heb ik vanuit DuckDNS eenzelfde methode (als achtervang) draaiende. Primair wil ik echter alleen gebruik maken van de dienst vanuit de EU.
1 */5 * * * * ~/bin/deSEC/deSEC.sh >/dev/null 2>&1
Ik wil ook overstappen naar EU diensten vandaar dat ik deSEC al had aangemaakt.
Hangt af van methode, er zijn ook ISP die DHCP doen. En volgens mij kan een ISP bij PPPoE ook gewoon de sessie herstarten.Ben(V) schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:04:
Zolang je de ISP router niet reboot hou je in ieder geval gewoon hetzelfde WAN Ip-Adres.
Maar eens hoor dat de kans klein is dat je IP wijzigt, ook bij reboot etc. Maar een sluit ander niet uit, je kan gewoon op IP verbinden en DDNS alleen als fallback houden of andersom.
Dat het minder veilig is ben ik niet eens, het is alleen een manier voor een IP lookup. DDNS gebeurd gewoon via standaard request vanaf je eigen device. De service krijgt alleen je IP en verder niets.
Het ging hier om wel of niet afhankelijk zijn van derde partijen waar je weer moet registeren.
[ Voor 7% gewijzigd door Ben(V) op 04-05-2026 12:29 ]
Odido Klik & Klaar heeft elke 24 uur een ander IP meen ik begrepen te hebben.Ben(V) schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:04:
Zolang je de ISP router niet reboot hou je in ieder geval gewoon hetzelfde WAN Ip-Adres.
En zelfs bij een reboot krijg je meestal gewoon hetzelfde adres weer terug.
Daarnaast heb ik bij mijn ISP in het verleden ook wel eens een ander IP adres "gekregen" na werkzaamheden. En ik heb nog nooit een ISP router gebruikt (/router functie ingeschakeld op combi apparaat). Dus mijn ISP zal ook zeer zeker niet mijn router gereboot hebben.
Knap lastig als je buiten de deur bent en je niet weet wat het nieuwe IP is. Misschien dus maar een systeem gebruiken dat je WAN IP ergens wegschrijft op een plek waar het altijd toegankelijk is? Zeg in een DNS record of zo.En is dat het geval, dan stel je de VPN client even weer in op dat nieuwe Ip-adres in.
Er zijn ook ISPs die een vast IP adres toekennen en waarbij je dus ook geen DHCP gebruikt maar je het IP echt in de config van je router zet.Ben(V) schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:27:
Alle ISP-en doen DHCP
Een router die je niet reboot krijgt gewoon geen ander IP Adres die doet enkel een DHCP renew om de leasetijd te hernieuwen.
Je router rebooten als je niet thuis bent is niet heel slim.
En in die vele jaren dat ik gebruik maak van een ISP is het bij mij slechts enkel keren voorgekomen dat de ISP mijn router had gereboot en daarbij kreeg ik iedere keer gewoon hetzelfde IP-adres terug.
En dat er andere ISP contracten te koop zijn doet er natuurlijk ook niet echt toe in deze casus.
Maar je moet gewoon doen wat je zelf leuk vind, ik vertel enkel hoe het werkt.
Wat je dan eerst wisselt maakt niet zo uit. Maar zolang niet je certificaat hebt voor het domein via waar je bezoekt zal je nog wel cert error hebben maar in de browser kan je die dan even negeren.
En zoals altijd is SSH (of andere CLI toegang) en een backup natuurlijk altijd handig om vooraf te hebben.
Ik moet het zelf ook nog omzetten... Ben niet zo zeer bang voor dat het in HA mis gaat, maar moet dan natuurlijk ook direct de devices van MsSeptillion overzetten
Een beetje zoals het benoemen dat DDNS onveilig zou zijn?Ben(V) schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:51:
Typisch weer eens argumenten zoeken ten behoeve van het argumenteren.
Bij een renew kun je gewoon een ander IP adres krijgen hoor. Het is wellicht relatief zeldzaam, maar get kan wel. Zie dus ook Odido Klik & Klaar waar je wél elke 24 uur een ander IP adres krijgt. Maar daar reageer je dan weer niet op.Een router die je niet reboot krijgt gewoon geen ander IP Adres die doet enkel een DHCP renew om de leasetijd te hernieuwen.
Als je het ding van de ISP gebruikt kan het ook zijn dat de ISP hem reboot (vaak 's nachts, maar ook dan kun je buitenshuis zijn, op vakantie bv).Je router rebooten als je niet thuis bent is niet heel slim.
Nah, je vertelt hoe het vaak werkt. Waarbij je de momenten dat het toch niet werkt bagatelliseert als irrelevant.Maar je moet gewoon doen wat je zelf leuk vind, ik vertel enkel hoe het werkt.
Haha dat laatste is zeker een ding. Nu heb ik nog een KPN router maar ik wil al langer een andere van Mikrotik (hAP be³ Media MA53UG+HbeH maar die is niet/slecht leverbaar) toch eens doorpakken en het thuis netwerk een upgrade geven. Alternatief is Ubiquity maar ik probeer zo veel mogelijk naar EU hardware over te stappen.Septillion schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:54:
@Impossibl3 Je zou eerst eens kunnen kijken of je router DDNS support heeft. Dan kan die gewoon dat voor je regelen. In HA kan je dan switchen naar de Let's encrypt app voor de certificaten.
Wat je dan eerst wisselt maakt niet zo uit. Maar zolang niet je certificaat hebt voor het domein via waar je bezoekt zal je nog wel cert error hebben maar in de browser kan je die dan even negeren.
En zoals altijd is SSH (of andere CLI toegang) en een backup natuurlijk altijd handig om vooraf te hebben.
Ik moet het zelf ook nog omzetten... Ben niet zo zeer bang voor dat het in HA mis gaat, maar moet dan natuurlijk ook direct de devices van MsSeptillion overzetten
Jouw ervaringen is net zo N=1 als de mijne. Voor diverse familieleden en bekenden heb ik DDNS ingesteld omdat het ip-nummer toch vaker veranderde dan wenselijk. Het komt tegenwoordig minder voor maar niet nooit. Zelfs mijn echte vast ip-nummer is wel eens gewijzigd maar dat wordt uiteraard van te voren aangekondigd.Ben(V) schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:51:
Een router die je niet reboot krijgt gewoon geen ander IP Adres die doet enkel een DHCP renew om de leasetijd te hernieuwen.
En in die vele jaren dat ik gebruik maak van een ISP is het bij mij slechts enkel keren voorgekomen dat de ISP mijn router had gereboot en daarbij kreeg ik iedere keer gewoon hetzelfde IP-adres terug.
En dat er andere ISP contracten te koop zijn doet er natuurlijk ook niet echt toe in deze casus.
Want een notification van de Home Assistant app komt dan gewoon nog steeds binnen op je telefoon over Firebase.
Je hebt géén gelijk.Ben(V) schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:51:
Afgelopen paar jaar heb ik al een keer of 5 "zomaar" een nieuw ip-adres gehad van Ziggo.
Als dat bij mij gebeurt gebeurt dat bij meer aansluitingen.
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
/f/image/F6Suj0sPypWijuUGqIVP5X67.png?f=fotoalbum_large)