Ik heb de laatste weken/maanden een probleem met HA. HA lijkt geen data meer van het internet op te halen (heel soms wel) via alle integraties. De log staat voor errors.
Ik draai HA in docker op Ubuntu Server, in een VM op Proxmox. Deze setup heb ik al jaren zonder problemen. Er is recent ook niets gewijzigd, behalve dat alle integraties, hosts en HA altijd worden geupdatet.
Config docker:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| homeassistant:
container_name: homeassistant
image: ghcr.io/home-assistant/home-assistant:stable
volumes:
- /home/julian/data/homeassistant/config:/config
- /etc/localtime:/etc/localtime:ro
restart: always
networks:
- bridge
ports:
- 8123:8123
privileged: true
# network_mode: host
networks:
bridge: |
De afgelopen jaren draaide ik HA met parameter network_mode: host. Dit resulteerde sinds recent dat apt-get update en docker pull niet werkte. Het is me gelukt het probleem naar HA te herleiden. Nu draai ik hem als bovenstaande config, en kan de host prima met internet verbinden, echter HA nog steeds niet.
Vreemde is dat ik wel van buitenaf gewoon met HA kan verbinden. Ook kan HA via modbus over tcp de data van de warmtepomp binnenhalen (via LAN), echter via hetzelfde LAN de data van de zonnepanelen binnenhalen lukt niet (af en toe komen er wel waardes binnen, normaal gesproken gaat dit elke seconde). Maar integraties zoals buienradar, Nordpool etc kunnen niet hun data binnenhalen (en soms lukt het wel).
Als ik via de shell ín de container als test curl buienradar doe, dan komt er ongeveer in 1 op de 3 pogingen data binnen.
Aantal van de foutmeldingen in HA:
code:
1
2
3
4
5
6
| Logger: custom_components.ev_smart_charging.coordinator
Source: custom_components/ev_smart_charging/coordinator.py:893
integration: EV Smart Charging (documentation, issues)
First occurred: February 27, 2026 at 21:14:05 (1960 occurrences)
Last logged: 13:11:20
Price state: <state sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0=unavailable; restored=True, state_class=total, device_class=monetary, icon=mdi:flash, friendly_name=nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0, supported_features=0, unit_of_measurement=EUR/kWh @ 2026-02-27T21:14:04.760713+01:00> |
code:
1
2
3
4
5
| Logger: pysaj
Source: components/saj/sensor.py:116
First occurred: 07:40:50 (449 occurrences)
Last logged: 13:09:14
Connection to SAJ inverter is not possible. The inverter may be offline due to darkness. Otherwise check host/ip address. |
code:
1
2
3
4
5
6
| Logger: custom_components.buienalarm.sensor
Source: custom_components/buienalarm/sensor.py:181
integration: Buienalarm (documentation, issues)
First occurred: February 27, 2026 at 21:18:09 (90 occurrences)
Last logged: 13:08:09
[SENSOR COORD] Error updating data: HTTPSConnectionPool(host='imn-rust-lb.infoplaza.io', port=443): Max retries exceeded with url: /v4/nowcast/ba/timeseries/52.7875/4.79861 (Caused by NewConnectionError("HTTPSConnection(host='imn-rust-lb.infoplaza.io', port=443): Failed to establish a new connection: [Errno 101] Network unreachable")) |
Met eerdere versies van HA (geen idee bij welke versie het nog wel werkte) had ik bij dezelfde config geen probleem.
Wat werkt dus wel:
- vm heeft volledig toegang tot internet en nu geen problemen meer
- HA is van buitenaf gewoon te benaderen (via portforward)
- Deel van de zaken die via LAN binnenkomen (esphome, modbus over tcp) werken, maar de omvormer weer niet (SAJ, zie voorbeeld)
- Integraties kunnen geen data van internet halen.
Weet iemand wat er aan de hand zou kunnen zijn?
[
Voor 4% gewijzigd door
manusjevanalles op 28-02-2026 13:14
]