Sorry, DDNS bieden de meeste fabrikanten van een beetje goede router. Fritzbox, draytek, mikrotik weet bv absoluut zeker.Hippe Lip schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 14:01:
[...]
@Driek Als je bij die https://<random-code>.myfritz.net/ kunt komen, dan zou je WireGuard ook moeten werken. Die bouwt daar namelijk op, toch? Dat hebben we net met z'n allen geconstateerd.
Weg met al die andere DDNS'en.Die zijn niet meer nodig als je een Fritzbox gebruikt.
Gebruik van WireGuard direct naar je FB lijkt je geen goed, eenvoudig en stabiel idee? Geen domeinnaam nodig, geen externe partijen involved, gewoon simpel en direct. Toch?Driek schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 21:09:
[...]
ok ik kan weer mijn ip adres pingen
en https://<random nummer>.myfritz.net brengt me naar HA.
Mijn duckdns adres nog niet, dus dat lijkt brak te zijn.
Nu zo snel mogelijk kijken hoe ik de fritz kan instellen zonder duckdns en toch veilig
Ik heb er in elk geval al jaren heel veel plezier van.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
zeker, ik heb ook wireguard.Hippe Lip schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 22:46:
[...]
Gebruik van WireGuard direct naar je FB lijkt je geen goed, eenvoudig en stabiel idee? Geen domeinnaam nodig, geen externe partijen involved, gewoon simpel en direct. Toch?
Ik heb er in elk geval al jaren heel veel plezier van.
Maar die gebruiken om HA te benaderen vind ik niet handig (en zeker mijn vrouw niet)
Dus daarom had ik altijd duckdns, dat ga ik dan omzetten naar de fritz mogelijkheden.
Tijd van werken, tijd van rusten
@Driek Die snap ik niet. Ik heb WireGuard permanent aan staan op mijn mobiel en daar merk ik verder helemaal nix van.Driek schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 22:54:
[...]
zeker, ik heb ook wireguard.
Maar die gebruiken om HA te benaderen vind ik niet handig (en zeker mijn vrouw niet)
Dus daarom had ik altijd duckdns, dat ga ik dan omzetten naar de fritz mogelijkheden.
Op mijn telefoon staat ook de app van HA en die werkt met WireGuard actief zowel thuis als onderweg. Dus snap ik niet wat je bedoelt met "Maar die gebruiken om HA te benaderen vind ik niet handig (en zeker mijn vrouw niet)".
Eenvoudiger dan dat ga je het toch niet krijgen?
<John O`Mill>
iets heel anders: ik gebruik de HACS Nordpool integratie. In de configuratie daarvan (yaml) staat onder andere de regel price_in_cents: false.
Toch zie ik 30.475 ct/kWh weergegeven op mijn dashboard als waarde van sensor.nordpool. Ik dacht dat ik dan 0.30475 Eur/kWh te zien zou krijgen.
Doe ik iets verkeerd?
Toch zie ik 30.475 ct/kWh weergegeven op mijn dashboard als waarde van sensor.nordpool. Ik dacht dat ik dan 0.30475 Eur/kWh te zien zou krijgen.
Doe ik iets verkeerd?
<John O`Mill>
Voor wie wil, ik ben bezig met een custom_component om te kijken of ik prijs heb in de postcode loterij
Het is nog een work-in-progress maar de eerste release doet wat hij moet doen
:
https://github.com/Voxxie/home-assistant-postcode-loterij
Het is nog een work-in-progress maar de eerste release doet wat hij moet doen
En anders gebruik je WG tunnel op je mobiel. Die kun je automatisch VPN laten inschakelen als je HA benadert, bv. met standen en routines (Samsung) of Tasker.Hippe Lip schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 23:12:
[...]
@Driek Die snap ik niet. Ik heb WireGuard permanent aan staan op mijn mobiel en daar merk ik verder helemaal nix van.
Op mijn telefoon staat ook de app van HA en die werkt met WireGuard actief zowel thuis als onderweg. Dus snap ik niet wat je bedoelt met "Maar die gebruiken om HA te benaderen vind ik niet handig (en zeker mijn vrouw niet)".
Eenvoudiger dan dat ga je het toch niet krijgen?
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Ik heb daar al heel lang een rest command en template sensor voor. Stuurt me zelfs een notificatie bij een prijs.Voxxie schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 23:24:
Voor wie wil, ik ben bezig met een custom_component om te kijken of ik prijs heb in de postcode loterij![]()
Het is nog een work-in-progress maar de eerste release doet wat hij moet doen:
https://github.com/TheFes...eral/postcodeloterij.yaml
Hoe vet is dit!Kiwi schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 18:25:
Zijn er hier toevallig ook wat EV gebruikers die afhankelijk zijn van openbare laadpalen? Ik ben op zoek naar wat testers![]()
Ik heb een custom component gemaakt om openbare laadpalen als devices toe te voegen aan Home Assistant, met sensoren voor ieder laadpunt en of/hoeveel beschikbare laadpunten er zijn bij die paal.
[Afbeelding]
De integratie is hier te vinden: https://github.com/inukiwi/ha-laadpaal-io
@guido66 en @Driekguido66 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 08:02:
En anders gebruik je WG tunnel op je mobiel. Die kun je automatisch VPN laten inschakelen als je HA benadert, bv. met standen en routines (Samsung) of Tasker.
Dat heb ik dus nóg eenvoudiger door die WG-tunnel permanent aan te laten staan op mijn iPhone, iPad en laptop, of ik nou thuis ben of niet. En ik heb nog niet gemerkt dat die ooit in de weg zit.
Dus HA benaderen, via app of op een andere manier, kan dan altijd op dezelfde manier. Eenvoudiger kan niet.
<John O`Mill>
volgens mij is het zo dat sommige integraties externe autorisatie nodig hebben, zoals bijv de postnl integratie. Die koppelen dan de oauth? aan de domain naam, en dat werkt dan niet.Hippe Lip schreef op zondag 18 januari 2026 @ 09:52:
[...]
@guido66 en @Driek
Dat heb ik dus nóg eenvoudiger door die WG-tunnel permanent aan te laten staan op mijn iPhone, iPad en laptop, of ik nou thuis ben of niet. En ik heb nog niet gemerkt dat die ooit in de weg zit.
Dus HA benaderen, via app of op een andere manier, kan dan altijd op dezelfde manier. Eenvoudiger kan niet.
Ja, crux is interne DNS record idd.InjecTioN schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 18:02:
[...]
Any time![]()
ik heb pihole1.domeinnaam.tld extern met een cname verwezen naar thuis.dedyn.io.
Vervolgens wordt er in de pihole nog een local record aangemaakt waarin die verwijst naar het lokale IP.
Hierdoor kan Let's Encrypt (certbot) de challenge doorlopen en met file validation het certificaat valideren over poort 80, terwijl ik in mijn router poort 443 dicht laat en er verder extern niets anders draait op poort 80 dan die Let's Encrypt certificate validation (Certbot).
Simple as that!
Je domeinnaam.tld dus niet bij dedyn (of andere provider met API)? Anders zou je zelfs voor een DNS challenge kunnen gaan.
Denk dat ik maar gewoon ga switchen naar deSEC met een dedyn.io adres.
Als je de ingebakken integraties gebruikt zonder aanpassingen dan gebruik je de ingebakken OAuth2 client credentials. En daarbij wordt my.home-assistant.io als redirect URL gebruikt (ten alle tijden, onafhankelijk van of je HA zelf exposed, je Nabu gebruikt, of HA alleen intern bereikbaar is). Vervolgens wordt die My URL "herkent" door of de HA companion app die hem "over neemt" (en de pagina in de companion app opent voor de "geopende" HA server) of in de browser wordt je doorgestuurd naar jouw eigen instance (My vraagt eenmalig (per browser) naar de URL van jouw server en slaat die dan op in een cookie/local storage/...).Driek schreef op zondag 18 januari 2026 @ 10:24:
[...]
volgens mij is het zo dat sommige integraties externe autorisatie nodig hebben, zoals bijv de postnl integratie. Die koppelen dan de oauth? aan de domain naam, en dat werkt dan niet.
Voor de authorization server (PostNL in jouw voorbeeld) maakt de lokale server URL dus niet uit. Die redirect altijd naar my.home-assistant.io
@Driek Die snap ik niet helemaal. Als ik de WG-tunnel permanent aan heb staan (tussen telefoon en Fritzbox dus!) dan heeft dat toch geen enkele invloed op het functioneren van HA?Driek schreef op zondag 18 januari 2026 @ 10:24:
volgens mij is het zo dat sommige integraties externe autorisatie nodig hebben, zoals bijv de postnl integratie. Die koppelen dan de oauth? aan de domain naam, en dat werkt dan niet.
Die tunnel zorgt er alleen voor dat alles dat je op je telefoon doet, virtueel (via die tunnel) vanuit je thuis gedaan wordt. Meer niet.
<John O`Mill>
ok, al sdat soort zaken ook blijven werken dan is dat ook prima natuurlijk.Hippe Lip schreef op zondag 18 januari 2026 @ 11:12:
[...]
@Driek Die snap ik niet helemaal. Als ik de WG-tunnel permanent aan heb staan (tussen telefoon en Fritzbox dus!) dan heeft dat toch geen enkele invloed op het functioneren van HA?
Die tunnel zorgt er alleen voor dat alles dat je op je telefoon doet, virtueel (via die tunnel) vanuit je thuis gedaan wordt. Meer niet.
Helaas is het bij mij nog niet optimaal nu, ik kan WG nu opstarten, maar dan is HA niet beschikbaar op de telefoon.
Zigbee noob hier, hopelijk zit hier iemand die me kan helpen 
Ik heb een SMLight SLZB-06 als coordinator van het Zigbee netwerk. Ik heb Z2M en de MQTT broker na veel gedoe werkend gekregen in HA. Ik heb een IKEA Inspelnig slimme stekker gekoppeld en deze werkte prima.
Ik heb de mode van de SLZB-06 veranderd van Coordinator naar Router om te kijken of ik hem aan mijn ICS-2000 kon koppelen (die gebruiken we nu en mijn vrouw wil die niet kwijt want makkelijk .. lang verhaal). Dat lukte niet en toen heb ik de mode weer teruggezet naar Coordinator.
De IKEA Inspelnig kan nu echter niet meer bediend worden en ik kan nergens vinden hoe ik hem weer kan terugkoppelen zonder dat ik op de Pair knop moet drukken. Dat is voor nu geen probleem want ik ben aan het testen maar als ik ooit dit probleem krijg als ik alle ~20 Zigbee devices die ik gepland heb al werken, heb ik natuurlijk wel een uitdaging.
Iemand een idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?
Ik heb een SMLight SLZB-06 als coordinator van het Zigbee netwerk. Ik heb Z2M en de MQTT broker na veel gedoe werkend gekregen in HA. Ik heb een IKEA Inspelnig slimme stekker gekoppeld en deze werkte prima.
Ik heb de mode van de SLZB-06 veranderd van Coordinator naar Router om te kijken of ik hem aan mijn ICS-2000 kon koppelen (die gebruiken we nu en mijn vrouw wil die niet kwijt want makkelijk .. lang verhaal). Dat lukte niet en toen heb ik de mode weer teruggezet naar Coordinator.
De IKEA Inspelnig kan nu echter niet meer bediend worden en ik kan nergens vinden hoe ik hem weer kan terugkoppelen zonder dat ik op de Pair knop moet drukken. Dat is voor nu geen probleem want ik ben aan het testen maar als ik ooit dit probleem krijg als ik alle ~20 Zigbee devices die ik gepland heb al werken, heb ik natuurlijk wel een uitdaging.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
@DriekDriek schreef op zondag 18 januari 2026 @ 11:16:
[...]
ok, al sdat soort zaken ook blijven werken dan is dat ook prima natuurlijk.
Helaas is het bij mij nog niet optimaal nu, ik kan WG nu opstarten, maar dan is HA niet beschikbaar op de telefoon.
Hmm, hoe benader je HA dan? Vanuit je browser met <intern-IP>:8123 of via de app, die alleen naar het interne adres verwijst en geen externe toegang kent? Want dan zou het moeten werken.
Zodra je iets van een externe toegang ergens in hebt zitten zou het kunnen dat die externe toegang en de WG-tunnel elkaar in de weg zitten.
<John O`Mill>
in principe test ik alles met mijn mobiel via de browser, daar kan ik makkelijk wifi aan en uitzetten.Hippe Lip schreef op zondag 18 januari 2026 @ 12:13:
[...]
@Driek
Hmm, hoe benader je HA dan? Vanuit je browser met <intern-IP>:8123 of via de app, die alleen naar het interne adres verwijst en geen externe toegang kent? Want dan zou het moeten werken.
Zodra je iets van een externe toegang ergens in hebt zitten zou het kunnen dat die externe toegang en de WG-tunnel elkaar in de weg zitten.
Maar omdat ik nu van alles door elkaar heb ingesteld werkt het niet meer.
Ik wil dus even alles verwijderen, stopzetten, om vervolgens te kijken wat er nodig is om een en ander goed in te stellen.
Ik ga nu dus op HA duckdns, letsencrypt en nginx even uitzetten.
Bij het testen van de Fritz heb ik ook allerlei settings gedaan die ik na moet lopen.
oa heb ik ook in de fritz een certifaat aangemaakt, ik denk dat die ook in de wegzit.
/f/image/HLpi72EYkKuhQeQSRc9EvhMF.png?f=fotoalbum_large)
https aan en uitzet gezet, etc.
Daarom krijg ik nu volgens mij diverse verschillende ssl errors.
Ook heb ik deze howto gevonden om de fritz te gebruiken https://community.home-as...fritz-ddns-service/611990
Ziet er heel goed uit! Bestaat dit ook voor laadpunten in België?Kiwi schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 18:25:
Zijn er hier toevallig ook wat EV gebruikers die afhankelijk zijn van openbare laadpalen? Ik ben op zoek naar wat testers![]()
Ik heb een custom component gemaakt om openbare laadpalen als devices toe te voegen aan Home Assistant, met sensoren voor ieder laadpunt en of/hoeveel beschikbare laadpunten er zijn bij die paal.
[Afbeelding]
Aangezien er (voor zover ik weet) niet echt een aanbieder is van een openbare API voor deze data (ik maakte voorheen gebruik van oplaadpalen.nl maar dat is natuurlijk niet de bedoeling) heb ik een eigen backend opgezet die de data van DOT-NL van het NDW elke minuut ophaalt en verwerkt. De HA integratie haalt zijn data vervolgens uit die API op.
Ben erg benieuwd naar feedback en of alles een beetje goed draait (helaas zit de paal die ik gebruik momenteel niet in de dataset van het NDW).
@Arfman Als Z2M opzetten moeilijk was volgde je de verkeerde (niet officiële) handleiding. Die maken het echt stuk voor stuk allemaal te moeilijk
Maar je firmware wisselen van coördinator naar router (of terug) is een simpel taakje. Dat daarna je Zigbee netwerk stuk is en je devices opnieuw moet pairen dat geloof ik wel. Zie het dus vooral niet als referentie.
Maar je firmware wisselen van coördinator naar router (of terug) is een simpel taakje. Dat daarna je Zigbee netwerk stuk is en je devices opnieuw moet pairen dat geloof ik wel. Zie het dus vooral niet als referentie.
welke software draai je op het panel? Is dat de laatste beta 2.4 versie of zo? Zie dat in de nieuwe versie ook de minimal companion app draait van HA?PuceTundra schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 20:02:
[...]
Wauw!![]()
Dit is precies wat ik graag zou willen voor mijn NSPanel Pro in de woonkamer. Zou je ons kunnen vertellen hoe je dit hebt gebouwd, of zou je de code met ons willen delen?
07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].
ik draai de beta V4 die je kan aanvragen via deze website. Inloggen met je ewelink account en dan updaten naar deze beta. Je krijgt dan de mogelijkheid om Home Assistant native te draaien.peterpijpelink schreef op zondag 18 januari 2026 @ 14:48:
[...]
welke software draai je op het panel? Is dat de laatste beta 2.4 versie of zo? Zie dat in de nieuwe versie ook de minimal companion app draait van HA?
https://panel.sonoff.tech/nspanel-pro/beta-test/#/login
Helaas alleen voor laadpalen in Nederland, ik kan ook niet zo snel vinden waar een vergelijkbare dataset voor Belgische palen wordt aangeboden (gratis).Brynnie schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:25:
[...]
Ziet er heel goed uit! Bestaat dit ook voor laadpunten in België?
in deze 4 delen YouTube uitleg zie je alle stappen die je kan nemen met die specifieke zigbee stick. Let wel op dat je geregeld doorspoelt, want deze man is erg duidelijk en grondig maar noemt echt alles opArfman schreef op zondag 18 januari 2026 @ 11:16:
Zigbee noob hier, hopelijk zit hier iemand die me kan helpen
PS: hier nog een uitleg
[ Voor 5% gewijzigd door peterpijpelink op 18-01-2026 16:33 ]
07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].
Leuk gedaanKiwi schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 18:25:
[Afbeelding]
Aangezien er (voor zover ik weet) niet echt een aanbieder is van een openbare API voor deze data (ik maakte voorheen gebruik van oplaadpalen.nl maar dat is natuurlijk niet de bedoeling) heb ik een eigen backend opgezet die de data van DOT-NL van het NDW elke minuut ophaalt en verwerkt. De HA integratie haalt zijn data vervolgens uit die API op.
Ben erg benieuwd naar feedback en of alles een beetje goed draait (helaas zit de paal die ik gebruik momenteel niet in de dataset van het NDW).
Paar puntjes:
- De integratie krijgt geen logo. Ziet er beetje kaal uit.
- Misschien handig om totaal aantal beschikbare laadplekken beschikbaar te maken als attribute van "available_charge_points".
- Misschien aangeven bij de integratie dat laadpaal.io ook onder je beheer valt.
- Op laadpaal.io misschien wat achtergrond geven en/of linken naar je integratie.
Inmiddels heb ik wireguard weer goed aan de praat.Driek schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:24:
[...]
in principe test ik alles met mijn mobiel via de browser, daar kan ik makkelijk wifi aan en uitzetten.
Maar omdat ik nu van alles door elkaar heb ingesteld werkt het niet meer.
Ik wil dus even alles verwijderen, stopzetten, om vervolgens te kijken wat er nodig is om een en ander goed in te stellen.
Ik ga nu dus op HA duckdns, letsencrypt en nginx even uitzetten.
Bij het testen van de Fritz heb ik ook allerlei settings gedaan die ik na moet lopen.
oa heb ik ook in de fritz een certifaat aangemaakt, ik denk dat die ook in de wegzit.
[Afbeelding]
https aan en uitzet gezet, etc.
Daarom krijg ik nu volgens mij diverse verschillende ssl errors.
Ook heb ik deze howto gevonden om de fritz te gebruiken https://community.home-as...fritz-ddns-service/611990
Ik kan met mijn mobiel/companion app weer extern op HA als ik WG heb draaien.
Meest veilige manier, even kijken of de vrouw dit ook goed vind, anders laat ik het zo.
Tenzij er een noodzaak komt om met aparaten zonder vpn/WG op HA te moeten komen, dan kan ik altijd nog kijken naar de andere opties.
@peterpijpelink Een van de weinige die het niet te complex maak qua Z2M install
Ook al hoef je dus tegenwoordig niets meer in te stellen in de Z2M addon, zelfs niet onder serial, kan allemaal in de onboarding. En volgens mij skipt hij het geven van een vast IP aan de stick dat is wel aan te raden als je hem op IP gaat toevoegen.
In part 2 wel heel raar dat hij MQTT installeert voor niets...
En voor @Arfman, jij hebt geen multi radio (MR) versie dus kun je niet Zigbee en Thread tegelijk opzetten. Dus ook dat wisselen niet te licht zien.
In part 2 wel heel raar dat hij MQTT installeert voor niets...
En voor @Arfman, jij hebt geen multi radio (MR) versie dus kun je niet Zigbee en Thread tegelijk opzetten. Dus ook dat wisselen niet te licht zien.
Thanks voor de feedback!Septillion schreef op zondag 18 januari 2026 @ 17:48:
[...]
Leuk gedaanOoit al eens iemand hier geholpen door het met de rest API ergens vandaan te trekken maar dit is makkelijker
Paar puntjes:
- De integratie krijgt geen logo. Ziet er beetje kaal uit.
- Misschien handig om totaal aantal beschikbare laadplekken beschikbaar te maken als attribute van "available_charge_points".
- Misschien aangeven bij de integratie dat laadpaal.io ook onder je beheer valt.
- Op laadpaal.io misschien wat achtergrond geven en/of linken naar je integratie.
- Logo gaat in HA via een centrale repo dus ben daarvoor afhankelijk van een PR, zal vanzelf verschijnen als die is goedgekeurd
- Die stond inderdaad op m'n todo-lijst, is in 0.9.1 beschikbaar
- Slim, ik heb het toegevoegd aan de README
- De website weet ik op het moment nog even niet wat ik daarmee ga doen, heeft eigenlijk nog geen aandacht gehad. Is verder ook niet echt de intentie om die te ontwikkelen, was vooral even een visualisatie van de data voor mijzelf
Zijn er ervaringen met de KNMI weercodes? Eerder was die groen, geel, oranje of rood. Nu is die niet meer groen maar "Niet meer beschikbaar". Dat is natuurlijk lastig wanneer je de betreffende kaart voorwaardelijk zichtbaar hebt op je dashboard.
Bij mij is de weercode een attribute van binary_sensor.knmi_warning, de sensor zelf is off maar attribute code: groen is gewoon aanwezig.sypie schreef op zondag 18 januari 2026 @ 21:03:
Zijn er ervaringen met de KNMI weercodes? Eerder was die groen, geel, oranje of rood. Nu is die niet meer groen maar "Niet meer beschikbaar". Dat is natuurlijk lastig wanneer je de betreffende kaart voorwaardelijk zichtbaar hebt op je dashboard.
Ik zie dat ik niet helemaal volledig ben geweest. Ik gebruik de KNMI via de Scrape integratie. Er worden 2 waarden geschraapt: de weercode en de beschrijving daarbij. Zoals nu: "Code geel In het noordwesten plaatselijk dichte mist " De code is "geel" de omschrijving is wat er achter staat.synoniem schreef op zondag 18 januari 2026 @ 21:09:
[...]
Bij mij is de weercode een attribute van binary_sensor.knmi_warning, de sensor zelf is off maar attribute code: groen is gewoon aanwezig.
De WireGuard permanent aan kost je hooguit wat extra batterij. Afhankelijk van omstandigheden kan dat oplopen tot 5-10%. Al mijn dns verkeer gaat er ook overheen (pihole).Hippe Lip schreef op zondag 18 januari 2026 @ 09:52:
[...]
@guido66 en @Driek
Tailscale permanent aan kost je trouwens 10-20%, die doet nog iets meer blijkbaar.
@sypie Als je problemen hebt met je scrape sensor dan zal je op z'n minst de config ervoor moeten posten. Of misschien wisselen naar de integratie.
Dit maar gedaan, kortste weg. Instellen valt achteraf gezien wel mee...Septillion schreef op zondag 18 januari 2026 @ 22:09:
Of misschien wisselen naar de integratie.
Ik wil graag de stand van mijn analoge watermeter uitlezen. Homewizard watermeter pakt alleen het huidige verbruik, lees water wat door de leiding loopt. Wat is een handige manier? Webcam in de meterkast, snapshot maken en snapshot laten uitlezen door een LLM model?
@FerraFerra schreef op zondag 18 januari 2026 @ 23:20:
Ik wil graag de stand van mijn analoge watermeter uitlezen. Homewizard watermeter pakt alleen het huidige verbruik, lees water wat door de leiding loopt. Wat is een handige manier? Webcam in de meterkast, snapshot maken en snapshot laten uitlezen door een LLM model?
Een modbus-watermeter installeren kan ook
Maar je voorstel voor een camera geeft wel de betrouwbaarste oplossing, lijkt me. Ik heb een pulsesensor die de liters telt, maar de teller zul je zelf bij moeten houden. De vraag is wat je mist bij een restart en of dit altijd goed blijft lopen. Een camera kan eventjes beeld missen, maar komt uiteindelijk altijd weer op de juiste meterstand terecht.
<John O`Mill>
@DriekDriek schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:24:
[...]
in principe test ik alles met mijn mobiel via de browser, daar kan ik makkelijk wifi aan en uitzetten.
Precies wat ik ook doe, maar ik probeer alles wel zo simpel mogelijke te houden.
Eenvoud is kenmerk van het ware.
Gosh, ik heb dat verhaal bekeken, maar dat is verre van simpel.Ook heb ik deze howto gevonden om de fritz te gebruiken https://community.home-as...fritz-ddns-service/611990
Is het niet veel eenvoudiger alle andere hulpmiddelen weg te gooien en de instructie in de Fritzbox te volgen om een verbinding met Wireguard op te zetten? Je bent in 10 minuten klaar en je hebt een veilige tunnel naar huis.
En geen poorten die je open moet zetten op je FB. Die zouden me een onrustig gevoel geven.
Mijn HA is nooit bereikbaar geweest van buitenaf en met WG kon dat in één keer, zonder ook maar iets aan HA te hoeven wijzigen.
<John O`Mill>
Hippe Lip schreef op zondag 18 januari 2026 @ 23:51:
En geen poorten die je open moet zetten op je FB. Die zouden me een onrustig gevoel geven.
offtopic:
Er zal natuurlijk nog steeds een poort open staan, anders werkte WG ook niet
Maar die poort zal dan wel automatisch door de Fritzbox open worden gezet als onderdeel van de WG setup.
En WG is natuurlijk onzichtbaar. UDP verkeer (dus geen antwoord vereist zoals bij TCP) en WG antwoord niet op "fout" verkeer, zowel niet op verkeer dat geen WG verkeer is als verkeer dat niet van een geldig endpoint (/client) afkomstig is.
Er zal natuurlijk nog steeds een poort open staan, anders werkte WG ook niet
En WG is natuurlijk onzichtbaar. UDP verkeer (dus geen antwoord vereist zoals bij TCP) en WG antwoord niet op "fout" verkeer, zowel niet op verkeer dat geen WG verkeer is als verkeer dat niet van een geldig endpoint (/client) afkomstig is.
Zou je voor de Homewizard sensor geen helper oid kunnen maken die het verbruik bijhoudt?Ferra schreef op zondag 18 januari 2026 @ 23:20:
Als je wil/kunt solderen kun je zelf iets bouwen, ik heb al jaren deze meter op basis van esp32 in gebruik, werkt probleemloos: https://community.home-as...soldering-required/387686
LLM is ook een beetje overkill, libraries als EasyOCR of Tesseract kunnen dit ook.Ferra schreef op zondag 18 januari 2026 @ 23:20:
Webcam in de meterkast, snapshot maken en snapshot laten uitlezen door een LLM model?
Ik ben zelf vorige week overgestapt van een zelfbouw oplossing naar de kant en klare oplossing van muino:Ferra schreef op zondag 18 januari 2026 @ 23:20:
http://watermeter.muino.nl/
Werkt echt top!
Het lijkt toch niet helemaal goed te werken. Op dashboard staat dat de laadpaal vrij is maar als ik erop klik is die occupied, zie pics.Kiwi schreef op zondag 18 januari 2026 @ 18:16:
[...]
Thanks voor de feedback!
- Logo gaat in HA via een centrale repo dus ben daarvoor afhankelijk van een PR, zal vanzelf verschijnen als die is goedgekeurd
- Die stond inderdaad op m'n todo-lijst, is in 0.9.1 beschikbaar
- Slim, ik heb het toegevoegd aan de README
- De website weet ik op het moment nog even niet wat ik daarmee ga doen, heeft eigenlijk nog geen aandacht gehad. Is verder ook niet echt de intentie om die te ontwikkelen, was vooral even een visualisatie van de data voor mijzelf
:strip_exif()/f/image/n6mjpjAycEOizrr0UFPXUoKu.png?f=user_large)
Inmiddels is hier ook door de API rate van Tado een aantal automatiseringen de nek om gedraaid. Omdat ik dit al voorzien had draait een groot deel via de homekit integratie op 1 ding na, dat is de vochtigheid.
Op basis van die meting stuur ik mijn afzuiging aan. Wat mij opvalt is dat tado dit omschrijft:
https://support.tado.com/...dity-measurements-updated
Dit is onzin, want via de api kreeg ik netjes een hele precieze meting om de 5 minuten. (temperatuur gaat wel snel gelukkig omdat dit 0,5 graden is.. dus daar is nog mee te werken). Kortom, de homekit integratie is beperkt hier. Voor de batterij e.d. gebruik ik dan nog wel de API. Maar daar is de rate limit prima voor te doen.
Ik kan tado op geen enkele manier contacteren lijkt het, om hierover vragen te stellen. Zijn er mensen die hier een oplossing voor hebben? Op zich is het aanturen op 5% verschil natuurlijk mogelijk. Maar ik heb een meer granulaire regeling nu. Anders wordt het een losse vochtigheid sensor plaatsen (beetje jammer aangezien die functie al in de tado's zitten)
Op basis van die meting stuur ik mijn afzuiging aan. Wat mij opvalt is dat tado dit omschrijft:
https://support.tado.com/...dity-measurements-updated
Dit is onzin, want via de api kreeg ik netjes een hele precieze meting om de 5 minuten. (temperatuur gaat wel snel gelukkig omdat dit 0,5 graden is.. dus daar is nog mee te werken). Kortom, de homekit integratie is beperkt hier. Voor de batterij e.d. gebruik ik dan nog wel de API. Maar daar is de rate limit prima voor te doen.
Ik kan tado op geen enkele manier contacteren lijkt het, om hierover vragen te stellen. Zijn er mensen die hier een oplossing voor hebben? Op zich is het aanturen op 5% verschil natuurlijk mogelijk. Maar ik heb een meer granulaire regeling nu. Anders wordt het een losse vochtigheid sensor plaatsen (beetje jammer aangezien die functie al in de tado's zitten)
Hallo allemaal, kan iemand mij helpen met de modbus integratie? Ik heb momenteel een Modbus connectie opgezet tussen mijn growatt mtl5000 omvormer, direct op mijn home assistant nuc met een usb (cph340). De verbinding is oke, want kan met Modbus Master de read holding registers uitvoeren. Als ik drie entiteiten voor de eerste keer instel, dan zie ik op die dag zelf ook daadwerkelijk waarden terugkomen in de sensoren. Als de zon echter onder gaat, dan worden de sensoren unavailable. Op zich een logisch gedrag, maar als de zon de volgende dag weer gaat schijnen; dan blijven de sensoren Unavailable. Ik zie echter op mijn p1 meter dat ik teruglever aan het net, dus er is opwek.
In mijn configuration.yaml:
YAML:
In de modbus.yaml:
In mijn configuration.yaml:
YAML:
code:
1
| modbus: !include modbus.yaml |
In de modbus.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
| - name: GROWATT_MTL #RS485to USB voor Growatt MTL type: serial baudrate: 9600 bytesize: 8 method: rtu parity: N port: /dev/serial/by-id/usb-1a86_USB_Serial-if00-port0 stopbits: 1 sensors: #3 Growatt - name: Growatt_MTL_power unique_id: Growatt_MTL_power precision: 0 address: 12 scan_interval: 10 input_type: input slave: 22 scale: 0.1 unit_of_measurement: W state_class: measurement device_class: power - name: Growatt_MTL_load unique_id: Growatt_MTL_load precision: 1 address: 3 #scan_interval: 10 input_type: holding slave: 22 unit_of_measurement: "%" device_class: power - name: Growatt_MTL_total_energy1 unique_id: Growatt_MTL_total_energy1 precision: 1 address: 29 input_type: input slave: 22 scale: 0.1 data_type: uint16 unit_of_measurement: kWh state_class: measurement |
@Ferra Volgens de integratie documentatie geeft de HW gewoon ook totaal. Niet dat andere oplossingen niet goed hoeven te zijn, maar HW afschieten is dus niet terecht.
Okay, dat had ik niet verwacht. Dus je kan zelf custom integratie maken maar geen logo geven zonder HA support...Kiwi schreef op zondag 18 januari 2026 @ 18:16:
[...]
Thanks voor de feedback!
Zou ik denk ik primair als attribute doen gezien het toch nooit (amper) wijzigt. Of anders als default disabled sensor ernaast. Ben je niet onnodige "states" aan het opslaan.- Die stond inderdaad op m'n todo-lijst, is in 0.9.1 beschikbaar
Dan misschien daar alleen naar je HA integratie wijzen.- De website weet ik op het moment nog even niet wat ik daarmee ga doen, heeft eigenlijk nog geen aandacht gehad. Is verder ook niet echt de intentie om die te ontwikkelen, was vooral even een visualisatie van de data voor mijzelf
Na nu paar keer gezien te hebben vind ik de device class plug toch wel wat verwarrend... Omdat je toch meer geïnteresseerd bent dat hij leeg is dan vol is icoon met een streep erdoor voor beschikbaar voor mijn gevoel wel verwarrend. Ook zie ik de state icon ook niet wisselen van kleur. In hoe verre kan je dat aanpassen vanuit een custom integratie? Want zo te zien kan je de naam dus zelf aanpassen voor de states?
@fissa Gedurende de eerste dag updaten de sensoren wel netjes?
Want zo ver ik weet zou de boel weer vanzelf available moeten komen zodra er wel gelezen kan worden. Op de achtergrond zou HA gewoon elk scan interval weer een poging moeten doen en zodra die lukt de sensor weer available maken.
Kan je anders de volgende dag, als hij unavailable is en je zeker weet dat je omvormer weer wakker is, eens via Dev tools => Actions de homeassistant.update_entity uit willen voeren op een van de entities. Komt hij dan wel weer available?
Want zo ver ik weet zou de boel weer vanzelf available moeten komen zodra er wel gelezen kan worden. Op de achtergrond zou HA gewoon elk scan interval weer een poging moeten doen en zodra die lukt de sensor weer available maken.
Kan je anders de volgende dag, als hij unavailable is en je zeker weet dat je omvormer weer wakker is, eens via Dev tools => Actions de homeassistant.update_entity uit willen voeren op een van de entities. Komt hij dan wel weer available?
Bedoel je de occupied in de sensor naam? Want dat is gewoon een statische naam van de sensor. De sensoren die je laat zien in de screenshot geven de volgende situatie aan:richards3 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:36:
[...]
Het lijkt toch niet helemaal goed te werken. Op dashboard staat dat de laadpaal vrij is maar als ik erop klik is die occupied, zie pics.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
- Laadpaal: laadpunt(en) beschikbaar (want laadpunt 1 is beschikbaar)
- Laadpunt 1: beschikbaar
- Laadpunt 2: bezet
Dat van de logo's vond ik inderdaad ook vreemd. Heeft er mee te maken dat ze niet alle logo's van core integraties willen mee leveren standaard, maar waarom het dan ook voor custom components zo gaat is mij niet 100% duidelijk.Septillion schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:25:
[...]
Okay, dat had ik niet verwacht. Dus je kan zelf custom integratie maken maar geen logo geven zonder HA support...
[...]
Zou ik denk ik primair als attribute doen gezien het toch nooit (amper) wijzigt. Of anders als default disabled sensor ernaast. Ben je niet onnodige "states" aan het opslaan.
[...]
Dan misschien daar alleen naar je HA integratie wijzen.
Na nu paar keer gezien te hebben vind ik de device class plug toch wel wat verwarrend... Omdat je toch meer geïnteresseerd bent dat hij leeg is dan vol is icoon met een streep erdoor voor beschikbaar voor mijn gevoel wel verwarrend. Ook zie ik de state icon ook niet wisselen van kleur. In hoe verre kan je dat aanpassen vanuit een custom integratie? Want zo te zien kan je de naam dus zelf aanpassen voor de states?
Totaal aantal laadpunten op een laadpaal zit er inderdaad als attribute in en niet als losse sensor
Wat betreft de plug device class ben ik zelf ook nog niet 100% overtuigd. De andere device class (hier staan ze allemaal) die ik overwoog was occupancy, maar met de custom status teksten leek mij het icoon van de stekker uiteindelijk toch duidelijker.
Wat het denk ik het meest verwarrend maakt is zoals je zegt dat je eigenlijk zou denken dat de sensor ON moet geven als het punt beschikbaar is, maar dit werkt dan weer tegenstrijdig met vele andere sensoren in HA (occupancy, presence, plug etc.) waardoor ik liever gelijk blijf aan Home Assistant.
De kleur van de sensor zou automatisch gewoon mee moeten kleuren met de status, wel kan het zijn dat je in je dashboard nog
code:
moet toevoegen om het daar ook te zien.1
| state_color: true |
Andere icoontjes is wel mogelijk om in te stellen, maar ik heb daar nog geen betere alternatieven voor gevonden in de MDI library.
@Kiwi Ja, dat is dus mijn probleem. Gezien een beschikbare plaats "positief" is zou je stekker zonder streep en gekleurd als state verwachten. Ergens eens dat standaard usecase andersom is, maar doordat je toch custom state teksten gebruikt zou ik het niet zo erg vinden. Mits je dan de sensor niet "occupancy" maar "avaialble" noemt. Dan zou ik het dus wel super logisch vinden om on/kleur/streeploos icoon te hebben als er een beschikbaar is. En eigenlijk dus logischer dan bezet aangeven. Want als je zo'n sensor op een dashboard plaatst is het imho logischer te zoeken naar een aan/gekleurd icoon als je wel zou kunnen gaan laden.
Qua state color, ik kijk bij het device. Daar heb je geen invloed op wel/niet kleur en zou ik gewoon kleur verwachten.
:strip_exif()/f/image/1efmHaIS8Z0MRB4fVTIO0cxM.png?f=user_large)
Qua tekst zou ik ook alleen spreken van "Charge point available" gezien je toch moet checken met de andere entity hoeveel. Als je deze entity gebruikt ben je denk ik vooral gedesinteresseerd of er één beschikbaar is ja of nee. De (s) maakt het naar mijn idee onnodig rommelig.
Qua state color, ik kijk bij het device. Daar heb je geen invloed op wel/niet kleur en zou ik gewoon kleur verwachten.
:strip_exif()/f/image/1efmHaIS8Z0MRB4fVTIO0cxM.png?f=user_large)
Qua tekst zou ik ook alleen spreken van "Charge point available" gezien je toch moet checken met de andere entity hoeveel. Als je deze entity gebruikt ben je denk ik vooral gedesinteresseerd of er één beschikbaar is ja of nee. De (s) maakt het naar mijn idee onnodig rommelig.
[ Voor 21% gewijzigd door Septillion op 19-01-2026 11:17 ]
Ja, op dag 1 werken de sensoren prima. Ik zal dit morgen checken. Ik heb het weer aan de praat, maar vraag niet wat de oorzaak is. Aan de kabels gerommeld, andere kabel gebruikt, eerst foutmelding daarna wel OK. Zeg het maar. Thanks voor het reageren in ieder geval. Ik kom er op terug.Septillion schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:37:
@fissa Gedurende de eerste dag updaten de sensoren wel netjes?
Kun je de code daarvoor delen hier? Ik ben ook bezig geweest met die afvalwijzer (Waste Collection Schedule), maar heb het nooit echt afgemaakt. Dit ziet er wel duidelijk en netjes uit.blatenja schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:59:
Nu we toch bezig zijn met de tabjes maken, ook maar gelijk een tab gemaakt met de ophaaldagen van de afvalwijzer. Werkt ook leuk, wel even kloten met de layout, gezien ik niet te veel met HACS wil doen met allerlei custom-made layout add-ons. Gewoon via het standaard product dus wat in elkaar gezet.
[Afbeelding]
[ Voor 6% gewijzigd door Hippe Lip op 19-01-2026 11:36 ]
<John O`Mill>
PM gestuurd, voor de CSS is wel card-mod nodig.
[ Voor 191% gewijzigd door blatenja op 19-01-2026 11:48 ]
Nee, hij geeft aan dat laadpunt 1 beschikbaar was, maar helaas was die in het echt bezet. verkeerde screendumps gebruikt die dat niet goed weergeven.Kiwi schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:41:
[...]
Bedoel je de occupied in de sensor naam? Want dat is gewoon een statische naam van de sensor. De sensoren die je laat zien in de screenshot geven de volgende situatie aan:
- Laadpaal: laadpunt(en) beschikbaar (want laadpunt 1 is beschikbaar)
- Laadpunt 1: beschikbaar
- Laadpunt 2: bezet
[...]
Dat is dan helaas iets wat bij de laadpaal aanbieder ligt, dit zijn de statussen zoals ze bij het NDW zijn aangeleverd, en als ik dit specifieke punt bij bijvoorbeeld oplaadpalen.nl bekijk dan zie ik daar ook dezelfde status.richards3 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:44:
[...]
Nee, hij geeft aan dat laadpunt 1 beschikbaar was, maar helaas was die in het echt bezet. verkeerde screendumps gebruikt die dat niet goed weergeven.
EDIT: Shell geeft dit ook in hun eigen app aan.
[ Voor 4% gewijzigd door Kiwi op 19-01-2026 11:58 ]
@blatenja Oh? Ik zie nix hier…blatenja schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:42:
PM gestuurd, voor de CSS is wel card-mod nodig.
<John O`Mill>
Ik heb het opgelost door knmi == 'unavailable' toe te voegen in {% if knmi == 'unavailable' or knmi == 'Code groen' %}. In de tekst eronder laat ik het wel staan:sypie schreef op zondag 18 januari 2026 @ 21:12:
[...]
Ik zie dat ik niet helemaal volledig ben geweest. Ik gebruik de KNMI via de Scrape integratie. Er worden 2 waarden geschraapt: de weercode en de beschrijving daarbij. Zoals nu: "Code geel In het noordwesten plaatselijk dichte mist " De code is "geel" de omschrijving is wat er achter staat.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| {% set knmi = states('sensor.knmi_alert_heading') %} {% if knmi == 'unavailable' or knmi == 'Code groen' %} <ha-alert alert-type="success">**GROEN**</ha-alert> {% elif knmi == 'Code geel' %} <ha-alert alert-type="warning">**GEEL**</ha-alert> {% elif knmi == 'Code oranje' %} <ha-alert alert-type="warning">**ORANJE**</ha-alert> {% else %} <ha-alert alert-type="error">**ROOD**</ha-alert> {% endif %} De huidige code is **{{ states('sensor.knmi_alert_heading') }}**{{ states('sensor.knmi_alert_description') }} |
Ben je hier al verder mee?Toppe schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 19:00:
Hier al mensen die het Seeed Studio E-Ink display al binnen hebben (nieuws: Seeed Studio brengt bèta van e-inkscherm met Home Assistant-ondersteu...)?
[Afbeelding]
Lag vandaag opeens op de mat, wist niet eens meer dat ik hem besteld had. Nu nog kijken welke leuke dingen je er mee kan doen
Ik loop er tegen aan dat de waarden van 'temperatuur morgen' vanuit de KNMI integratie zo 'raar' zijn. Waar ligt dit aan? Het gaat met name om 'Temp morgen minimum'. Zie screenshot:

In de KNMI app staat minimum morgen voor morgen op 0 graden.
Edit: op weerlive.nl (daar haalt de integratie de waarden vandaan) staat het ook goed voor Wageningen (morgen minimum -1):

In HomeAssistant staat mijn locatie gewoon goed, op Wageningen.
De waarde 'minimum morgen' wordt ook gewoon ververst:

In de KNMI app staat minimum morgen voor morgen op 0 graden.
Edit: op weerlive.nl (daar haalt de integratie de waarden vandaan) staat het ook goed voor Wageningen (morgen minimum -1):

In HomeAssistant staat mijn locatie gewoon goed, op Wageningen.
De waarde 'minimum morgen' wordt ook gewoon ververst:
[ Voor 30% gewijzigd door vandermark op 19-01-2026 12:25 ]
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Zijn er mensen die bekend zijn met lego lights controller via bluetooth. Ik zou dit wel in mijn HA willen integreren.
Iemand een idee?
Iemand een idee?
[ Voor 42% gewijzigd door gielie op 19-01-2026 12:32 ]
"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius
Kan er geen use-case voor verzinnen. Staat nu te verstoffen naast het bed...
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
@Toppe en @S0epkipToppe schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:40:
Kan er geen use-case voor verzinnen. Staat nu te verstoffen naast het bed...
Gaat dit verhaal hier op GoT niet over hetzelfde ding?
Na het lezen van dat artikel denk ik er hard over om er eentje aan te schaffen. Moet dan wel weten dat ik ‘m vanuit HA aan kan sturen. Dat doe ik nu al met van die kleine e-ink winkeldisplays.
[ Voor 24% gewijzigd door Hippe Lip op 19-01-2026 14:50 ]
<John O`Mill>
@Hippe Lip
Genoemd Plus-punt is aansturing met ESPhome, in de comments staan guides om er complete screenshots van een Home Assistant dashboard naartoe te sturen (als je niet zelf een dashboard wil ontwerpen)
Genoemd Plus-punt is aansturing met ESPhome, in de comments staan guides om er complete screenshots van een Home Assistant dashboard naartoe te sturen (als je niet zelf een dashboard wil ontwerpen)
Die ik heb is de voorloper, was een ‘beta’ in een door hun geprinte behuizingHippe Lip schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:36:
[...]
@Toppe en @S0epkip
Gaat dit verhaal hier op GoT niet over hetzelfde ding?
Na het lezen van dat artikel denk ik er hard over om er eentje aan te schaffen. Moet dan wel weten dat ik ‘m vanuit HA aan kan sturen. Dat doe ik nu al met van die kleine e-ink winkeldisplays.
@RudolfRRudolfR schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:39:
@Hippe Lip
Nou, een screenshot heen sturen lijkt me een vreemde manier om info op dat scherm te krijgen. Liever zou ik er zelf een indeling naartoe sturen zoals dat ook kan met van die winkeldisplays (2.9”), die ik nu ook al gebruik.
Maar voordat ik dit grote display aanschaf wil ik wel zeker weten dat ik ‘m net zo aan kan sturen. Dan is het eenmalig uitvogelen hoe ik de indeling maak en daarna kan die dynamisch met allerlei info gevuld worden.
<John O`Mill>
Screenshots werken juist heel goed, je bent namelijk afhankelijk van de refreshrate van ‘t display. Mijn ervaring is dat ze nogal vast kunnen lopen als je vaak data stuurt.Hippe Lip schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:49:
[...]
@RudolfR
Nou, een screenshot heen sturen lijkt me een vreemde manier om info op dat scherm te krijgen. Liever zou ik er zelf een indeling naartoe sturen zoals dat ook kan met van die winkeldisplays (2.9”), die ik nu ook al gebruik.
Maar voordat ik dit grote display aanschaf wil ik wel zeker weten dat ik ‘m net zo aan kan sturen. Dan is het eenmalig uitvogelen hoe ik de indeling maak en daarna kan die dynamisch met allerlei info gevuld worden.
[Afbeelding]
Maar wat doe je precies met het scherm? Moet je weer ergens ophangen/neer zetten
@Driek @Hippe Lip Ik gebruik qmcgaw/ddns-updater onder Docker voor DynDNS en forward alle exctern verkeer naar Nginx Reverse Proxy. ddns-updater werkt al mijn DNS providers (DuckDNS, Cloudflare, etc) automatisch bij als het IP nummer wisselt.
In de Fritzbox heb ik DynDNS wel enabled (volgens mij voor Wireguard, weet ik niet precies meer) en heb daar staan:
Update URL: http://httpstat.us/200 (een dummy die alleen maar resultaat 200 terug geeft maar niks doet)
Domain name: <mijndomeinnam>.duckdns.org
Usernaam: Prut (boeit niet want is voor httpstat.us die niks doet)
Password: Ook zoiets (boeit dus ook niet)
Op deze manier zit het bijwerken van alle dynDNS op 1 plek namelijk in Docker. Alle niet DuckDNS loopt via Cloudflare tunnels (websites die publiek benaderbaar zijn en in Joomla onder Docker draaien).
In de Fritzbox heb ik DynDNS wel enabled (volgens mij voor Wireguard, weet ik niet precies meer) en heb daar staan:
Update URL: http://httpstat.us/200 (een dummy die alleen maar resultaat 200 terug geeft maar niks doet)
Domain name: <mijndomeinnam>.duckdns.org
Usernaam: Prut (boeit niet want is voor httpstat.us die niks doet)
Password: Ook zoiets (boeit dus ook niet)
Op deze manier zit het bijwerken van alle dynDNS op 1 plek namelijk in Docker. Alle niet DuckDNS loopt via Cloudflare tunnels (websites die publiek benaderbaar zijn en in Joomla onder Docker draaien).
@ToppeToppe schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:03:
Screenshots werken juist heel goed, je bent namelijk afhankelijk van de refreshrate van ‘t display. Mijn ervaring is dat ze nogal vast kunnen lopen als je vaak data stuurt.
Tja, ik lees net meer over die screenshots. Zou makkelijk kunnen zijn
Refreshen van dat auto-display dat ik hierboven liet zien is maar eens per uur plus bij wijziging van de status van een essentieel onderdeel (niet bij elke % toe- of afname van de accu).
Ik hoop dat de refresh van dat grote display ook helemaal vrij in te stellen is?
Ja, dat neerzetten of ophangen is idd nog wel een dingetje. Niet voor mij, maar ik ben bang dat de directie er hier tegen gaat protesteren. Maar aan de andere kant: ik wil het juist op een zichtplek, want het is de info die ik wil zien. Anders heb ik zo’n geval ook niet nodig.Maar wat doe je precies met het scherm? Moet je weer ergens ophangen/neer zetten
<John O`Mill>
Ik heb net de update naar HAOS 17.0 gedaan en daarna die driver migrate. Alles werkt, systeem draait prima en alle addons/plugins zijn draaiend. Wat me nu wel opvalt is dat hij het docker commando niet meer als een geldig commando herkent in de terminal? Als ik even spiek bij de system info is Docker wel true, dus present.

//Edit: Never mind, er moet nog "ha" voor.
Ik heb nog wat koffie nodig denk ik.

//Edit: Never mind, er moet nog "ha" voor.
[ Voor 9% gewijzigd door Zorian op 19-01-2026 16:23 ]
Gewoon de HomeWizard gebruiken om nutsmeter aan te maken in Home Assistant. Werkt prima. Af en toe even opnieuw gelijk zetten via utility_meter.calibrate (bij mij mist hij zo'n honderd liter per jaar (op 150 kuub)).Ferra schreef op zondag 18 januari 2026 @ 23:20:
[ Voor 25% gewijzigd door HuismAndré op 19-01-2026 16:32 . Reden: Afwijking was toch groter dan verwacht. ]
André Huisman (www.new-line.nl)
Hallo allemaal,
Ook ik ben sinds kort met HA begonnen en daar nu het e.e.a. in aan het automatiseren. Zo ben ik begonnen met de afzuiging m.b.v. de Open-AIR elders op het forum.
Wat ik nu wil doen is op basis van automation mijn ATAG warmtepomp aansturen in de goedkope uren van mijn dynamisch contract. Ik heb al diverse tests gedaan voor het aansturen van de warmtepomp en dat werkt goed. Ik loop echter vast in het combineren met de goedkope uren.
Ik was bezig met de EPEX Spot integratie met Tibber connectie, waarmee je ook makkelijk een sensor kunt maken. Maar deze sensor heeft verplicht een 'duration' nodig en dat is voor de warmtepomp niet heel handig. Deze moeten eigenlijk altijd aanstaan, maar bij de dure uren 'uitschakelen'.
Zoals ik het nu functioneel in mijn hoofd heb is dat de thermostaat altijd op 21.5 moet staan en bij de duren uren op 20.5. De verwarming schakelt dan vanzelf uit. In de goedkope uren gaat de thermostaat weer naar 21.5 en als de ruimtetemperatuur lager is, schakelt de verwarming weer vanzelf in. Maarja, wat is dan de definitie van dure en goedkope uren, want dat verschilt natuurlijk ook weer per dag?
Ik kan me zomaar voorstellen dat hier mensen rondlopen die dit raadsel al hebben opgelost, hoe hebben jullie dit aangevlogen of hoe zouden jullie het aanvliegen? Alvast bedankt voor de hulp! Ik ga me nu verdiepen in PriceAnalyzer.
Ook ik ben sinds kort met HA begonnen en daar nu het e.e.a. in aan het automatiseren. Zo ben ik begonnen met de afzuiging m.b.v. de Open-AIR elders op het forum.
Wat ik nu wil doen is op basis van automation mijn ATAG warmtepomp aansturen in de goedkope uren van mijn dynamisch contract. Ik heb al diverse tests gedaan voor het aansturen van de warmtepomp en dat werkt goed. Ik loop echter vast in het combineren met de goedkope uren.
Ik was bezig met de EPEX Spot integratie met Tibber connectie, waarmee je ook makkelijk een sensor kunt maken. Maar deze sensor heeft verplicht een 'duration' nodig en dat is voor de warmtepomp niet heel handig. Deze moeten eigenlijk altijd aanstaan, maar bij de dure uren 'uitschakelen'.
Zoals ik het nu functioneel in mijn hoofd heb is dat de thermostaat altijd op 21.5 moet staan en bij de duren uren op 20.5. De verwarming schakelt dan vanzelf uit. In de goedkope uren gaat de thermostaat weer naar 21.5 en als de ruimtetemperatuur lager is, schakelt de verwarming weer vanzelf in. Maarja, wat is dan de definitie van dure en goedkope uren, want dat verschilt natuurlijk ook weer per dag?
Ik kan me zomaar voorstellen dat hier mensen rondlopen die dit raadsel al hebben opgelost, hoe hebben jullie dit aangevlogen of hoe zouden jullie het aanvliegen? Alvast bedankt voor de hulp! Ik ga me nu verdiepen in PriceAnalyzer.
Het is altijd vrij in te stellen maar zeker als je aan de slag gaat dan push je soms ‘te hard’ waardoor het scherm het niet kan bijhouden.Hippe Lip schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:50:
[...]
@Toppe
Tja, ik lees net meer over die screenshots. Zou makkelijk kunnen zijn
Refreshen van dat auto-display dat ik hierboven liet zien is maar eens per uur plus bij wijziging van de status van een essentieel onderdeel (niet bij elke % toe- of afname van de accu).
Ik hoop dat de refresh van dat grote display ook helemaal vrij in te stellen is?
[...]
Ja, dat neerzetten of ophangen is idd nog wel een dingetje. Niet voor mij, maar ik ben bang dat de directie er hier tegen gaat protesteren. Maar aan de andere kant: ik wil het juist op een zichtplek, want het is de info die ik wil zien. Anders heb ik zo’n geval ook niet nodig.
ik had dus WG werkend op mijn telefoon, maar als ik nu adguard home aanzet en de dns in de fritz op mijn HA zet dan werkt WG niet meer.Hippe Lip schreef op zondag 18 januari 2026 @ 23:51:
[...]
@Driek
Precies wat ik ook doe, maar ik probeer alles wel zo simpel mogelijke te houden.
Eenvoud is kenmerk van het ware.
[...]
Gosh, ik heb dat verhaal bekeken, maar dat is verre van simpel.
Is het niet veel eenvoudiger alle andere hulpmiddelen weg te gooien en de instructie in de Fritzbox te volgen om een verbinding met Wireguard op te zetten? Je bent in 10 minuten klaar en je hebt een veilige tunnel naar huis.
Mijn HA is nooit bereikbaar geweest van buitenaf en met WG kon dat in één keer, zonder ook maar iets aan HA te hoeven wijzigen.
iemand een idee of dit met de juiste settings is op te lossen, en zo ja, welke
Denk het toch niet, op dit moment geeft jouw integratie aan dater 1 plek vrij is terwijl beide plekken bezet zijn.Kiwi schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:55:
[...]
Dat is dan helaas iets wat bij de laadpaal aanbieder ligt, dit zijn de statussen zoals ze bij het NDW zijn aangeleverd, en als ik dit specifieke punt bij bijvoorbeeld oplaadpalen.nl bekijk dan zie ik daar ook dezelfde status.
EDIT: Shell geeft dit ook in hun eigen app aan.
! van de plekken door mijn auto. Denk ook te weten wat er mis gaat. Als het laden stopt omdat de accu vol is dan geeft de integratie hem aan als available terwijl de kabel er nog wel in zit.
Dat klopt, maar daarmee lees je niet je waterstand af. Gaat echt om de stand op de meter, niet het verbruik.Septillion schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:13:
@Ferra Volgens de integratie documentatie geeft de HW gewoon ook totaal. Niet dat andere oplossingen niet goed hoeven te zijn, maar HW afschieten is dus niet terecht.
Ik zie nu inderdaad verschil tussen wat oplaadpalen.nl en het NDW aan data geeft, helaas kan ik daar niets aan veranderen. Dat zou helaas wel betekenen dat deze integratie ook niet veel zin heeft als de aangeleverde data niet up-to-date is.richards3 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 22:31:
[...]
Denk het toch niet, op dit moment geeft jouw integratie aan dater 1 plek vrij is terwijl beide plekken bezet zijn.
! van de plekken door mijn auto. Denk ook te weten wat er mis gaat. Als het laden stopt omdat de accu vol is dan geeft de integratie hem aan als available terwijl de kabel er nog wel in zit.
Jammer, idee is goedKiwi schreef op maandag 19 januari 2026 @ 23:49:
[...]
Ik zie nu inderdaad verschil tussen wat oplaadpalen.nl en het NDW aan data geeft, helaas kan ik daar niets aan veranderen. Dat zou helaas wel betekenen dat deze integratie ook niet veel zin heeft als de aangeleverde data niet up-to-date is.
@DriekDriek schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:29:
[...] en de dns in de fritz op mijn HA zet […]
Ik weet niet zeker of ik helemaal snap wat je hier zegt. Bedoel je dat je in je Fritz zegt dat HA je DNS is?
<John O`Mill>
@RudolfRRudolfR schreef op maandag 19 januari 2026 @ 18:18:
@Tommiiee
Misschien kan DAO helpen:
Day Ahead Optimizer: ervaringen met Home Assistant-addon DAO
Ik zit in een vergelijkbare situatie als @Tommiiee en ben nu binnen HA aan het spelen met Nordpool en Dynamisch.
DAO was ik nog niet tegengekomen. Ik heb er net even naar gekeken en krijg de indruk dat die net name is voor als je een thuisaccu hebt (en die heb ik niet). Zonder dat kan DAO nix of heeft het niet veel nut?
Of heb ik het verkeerd begrepen?
<John O`Mill>
Ben je bang liters te missen? Of heb je de stand nodig?Ferra schreef op maandag 19 januari 2026 @ 22:46:
[...]
Dat klopt, maar daarmee lees je niet je waterstand af. Gaat echt om de stand op de meter, niet het verbruik.
In het laatste geval kan je de beginstand er bij op tellen.
Anders zou je met machine vision aan de slag moeten als je geen digitale meter met P1 hebt. Volgens mij wel een een projectje mee gezien.
Ik krijg hier binnenkort 2 Anker thuisbatterijen en ben benieuwd of er al een project is voor Home Assistant welke het beheer hier over kan doen. Ik weet dat er voor Homey ook zoiets is. Mensen ervaring hiermee?
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Ik heb een Goodwe omvormer en die werkte prima met HA. Ik gebruikte de PV limiter automatisering.
Gisteren zag ik dat er geen verbinding meer was. Volgens google moest ik de goodwe integratie verwijderen en weer opnieuw instellen. Geeft geen verbetering. Ik heb het IP adres via de app solargo gecontroleerd en die klopt, ook is de omvormer via die app te bedienen. Als ik echter het IP in de goodwe integratie invoer krijg ik de melding "kan geen verbinding maken". Ik heb home assistant ook al opnieuw opgestart na het verwijderen van de goodwe integratie.
/edit ik heb overigens een KPN glasvezel modem.
De omvormer had een eigen vast IP adres, en in de modem was een ander vast IP adres..... geen idee wat en waar fout gegaan is omdat het tot 1 of 2 dagen geleden gewoon goed gewerkt heeft.
Maar goed, het werkt weer.
Gisteren zag ik dat er geen verbinding meer was. Volgens google moest ik de goodwe integratie verwijderen en weer opnieuw instellen. Geeft geen verbetering. Ik heb het IP adres via de app solargo gecontroleerd en die klopt, ook is de omvormer via die app te bedienen. Als ik echter het IP in de goodwe integratie invoer krijg ik de melding "kan geen verbinding maken". Ik heb home assistant ook al opnieuw opgestart na het verwijderen van de goodwe integratie.
/edit ik heb overigens een KPN glasvezel modem.
De omvormer had een eigen vast IP adres, en in de modem was een ander vast IP adres..... geen idee wat en waar fout gegaan is omdat het tot 1 of 2 dagen geleden gewoon goed gewerkt heeft.
Maar goed, het werkt weer.
[ Voor 19% gewijzigd door ArthurMorgan op 20-01-2026 10:20 ]
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
@Hippe Lip
Volgens mij maakt DAO een energie-plan voor diverse apparaten, wasmachines, warmtepompen en auto's.
Denk dat het ook zou moeten werken zonder accu, maar dat weet ik niet zeker. Gebruik het zelf niet.
Volgens mij maakt DAO een energie-plan voor diverse apparaten, wasmachines, warmtepompen en auto's.
Denk dat het ook zou moeten werken zonder accu, maar dat weet ik niet zeker. Gebruik het zelf niet.
@RudolfR Ja DAO plant alles in wat in te plannen is als het een elektrische apparaat is. Je hebt geen accu nodig om DAO te gebruiken.
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Dank @RudolfR en @Impossibl3. bij nader inzien laat ik DAO toch vallen. Het is een nogal complex geheel en vereist veel neveninstallaties/ integraties. Bovendien moet je daarna nog automations maken om iets te doen met de signalen die DAO afgeeft. Ik ben bang dat ik het overzicht ga verliezen.
Bovendien zag ik dat het na installatie een eigen interface heeft en moest meteen denken aan EVCC, die ik ook even geïnstalleerd had. Uiteindelijk weer verwijderd omdat dit ook nogal complex is en lastig te koppelen is aan mijn apparaten.
Ik ga het nu proberen op te lossen met Dynamisch. een stuk eenvoudiger, maar daarmee voor mij ook overzichtelijker. Ook dan moet ik automations maken om te reageren op de output van Dynamisch, maar het totaal is een stuk overzichtelijker. En een thuisaccu heb ik niet, dus dat maakt het ook eenvoudiger.
Het zal misschien een fractie minder besparen dan DAO, maar de grote lijnen moeten hiermee haalbaar zijn. dan mis ik die laatste 1% besparing maar...
Bovendien zag ik dat het na installatie een eigen interface heeft en moest meteen denken aan EVCC, die ik ook even geïnstalleerd had. Uiteindelijk weer verwijderd omdat dit ook nogal complex is en lastig te koppelen is aan mijn apparaten.
Ik ga het nu proberen op te lossen met Dynamisch. een stuk eenvoudiger, maar daarmee voor mij ook overzichtelijker. Ook dan moet ik automations maken om te reageren op de output van Dynamisch, maar het totaal is een stuk overzichtelijker. En een thuisaccu heb ik niet, dus dat maakt het ook eenvoudiger.
Het zal misschien een fractie minder besparen dan DAO, maar de grote lijnen moeten hiermee haalbaar zijn. dan mis ik die laatste 1% besparing maar...
<John O`Mill>
Zijn er hier mensen die de Samsung SmartThings integratie gebruiken? Ik heb een wasmachine en droger maar de eindtijd is altijd een mysterie...
/f/image/MKzBLIpVI56YEHK31eM7GF1S.png?f=fotoalbum_medium)
Mijn wasmachine is klaar, en dan ineens verspringt de eindtijd naar de toekomst
Programma van de wasmachine loopt. De eindtijd is dan 11:39:19. Wasmachine stopt om 11:39:32 (status wordt dan ook Gestopt). Vanaf dat moment wordt de eindtijd ineens 14:17
Hoe kan ik dit verklaren? Of moet dit gewoon een bug zijn? Mijn wasdroger (ook Samsung via SmartThings) heeft hetzelfde.
Ook op dagen dat ik de wasmachine niet gebruik verandert de eindtijd ook zomaar.
/f/image/5axeDbOWSIyU3a9iFzFfgY45.png?f=fotoalbum_medium)
Hoe begin ik met het debuggen van zoiets? Deze data komt uit de Samsung cloud.
/f/image/MKzBLIpVI56YEHK31eM7GF1S.png?f=fotoalbum_medium)
Mijn wasmachine is klaar, en dan ineens verspringt de eindtijd naar de toekomst
Programma van de wasmachine loopt. De eindtijd is dan 11:39:19. Wasmachine stopt om 11:39:32 (status wordt dan ook Gestopt). Vanaf dat moment wordt de eindtijd ineens 14:17
Hoe kan ik dit verklaren? Of moet dit gewoon een bug zijn? Mijn wasdroger (ook Samsung via SmartThings) heeft hetzelfde.
Ook op dagen dat ik de wasmachine niet gebruik verandert de eindtijd ook zomaar.
/f/image/5axeDbOWSIyU3a9iFzFfgY45.png?f=fotoalbum_medium)
@WoBBeL Blijft hij toevallig nadat hij klaar is nog af en toe de was draaien? En dat hij dit tot 14:17 doet? Of dan volledig uitschakelt ofzo?
Kan je de tijden ook in de cloud of Samsung app zien?
Kan je de tijden ook in de cloud of Samsung app zien?
@Septillion nee, hij doet het altijd (wasmachine is écht klaar). Ook op dagen dat er niks aan staat. Ik gok dat dit hetzelfde issue is.
[ Voor 7% gewijzigd door WoBBeL op 20-01-2026 13:17 ]
Ik zou beginnen met de echte bron te controleren. Kijk dus "bij Samsung / SmartThings" of het daar wel klopt of ook fout gaat. Nu weet je niet eens of het in HA of in de apparaten / ... fout gaat. En Samsung levert vast ook een eigen app met dit soort informatie er in. Dus eerst controleren of het daar wel correct is.WoBBeL schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 12:57:
Vraagje, ik ben helemaal nieuw met Home Assistant. Maar ik heb net een woning gerenoveerd dus het leek me leuk hier eens mee te beginnen.
Maar nu zie ik de prijzen van sommige zaken en oef, toch best duur. Ik heb bijv 26 spotjes door heel mijn benedenverdieping. Hier zou ik graag Hue GU10's color gebruiken maarja, een 3-pack kost al 110 euro dus reken maar uit.
Nu zie ik ook goedkopere alternatieven, van 5 tot 20 euro. De vraag is of je toch beter de Philips kunt kopen omdat je toch het verschil wel gaat zien, of dat de goedkopere net zo goed zijn?
Maar nu zie ik de prijzen van sommige zaken en oef, toch best duur. Ik heb bijv 26 spotjes door heel mijn benedenverdieping. Hier zou ik graag Hue GU10's color gebruiken maarja, een 3-pack kost al 110 euro dus reken maar uit.
Nu zie ik ook goedkopere alternatieven, van 5 tot 20 euro. De vraag is of je toch beter de Philips kunt kopen omdat je toch het verschil wel gaat zien, of dat de goedkopere net zo goed zijn?
@Marve79
Dat ligt helemaal aan je eigen eisen en wensen. Hue kan volgens mij verder dimmen en mooiere kleuren weergeven.
Er zijn wel video's op youtube die het verschil uitlichten (pun intended), en vergelijking maken met bijv. IKEA.
Of dat voor jou het prijsverschil rechtvaardigt moet je zelf bepalen.
Dat ligt helemaal aan je eigen eisen en wensen. Hue kan volgens mij verder dimmen en mooiere kleuren weergeven.
Er zijn wel video's op youtube die het verschil uitlichten (pun intended), en vergelijking maken met bijv. IKEA.
Of dat voor jou het prijsverschil rechtvaardigt moet je zelf bepalen.
Ik ben momenteel bezig met het vervangen van de thermostaat in een nieuwbouwwoning. De wens is om de nieuwe thermostaat te kunnen integreren met Home Assistant.
Het gaat om vloerverwarming en -koeling via stadsverwarming. Bij het openmaken van de bestaande thermostaat tref ik vier draden aan. Ondanks uitgebreid onderzoek is het mij nog steeds niet duidelijk welke functie elke draad heeft en vooral welke slimme thermostaten überhaupt geschikt zijn voor deze installatie.
Omdat ik zo min mogelijk afhankelijk wil zijn van cloud/API-diensten, kwam ik in eerste instantie uit bij de Aqara W500. Deze blijkt echter op 230v te werken, terwijl mijn huidige thermostaat vermoedelijk op 24V werkt.
Vervolgens heb ik de Honeywell T6 aangeschaft, omdat deze zowel OpenTherm- als aan/uit-systemen ondersteunt. Helaas blijkt ook deze thermostaat niet de juiste aansluitmogelijkheden te hebben voor mijn situatie.
Ik stel mijn vraag daarom hier, omdat verschillende AI-tools mij tot nu toe steeds tegenstrijdig of onjuist advies geven.
Hieronder een foto van de huidige aansluiting:
Het gaat om vloerverwarming en -koeling via stadsverwarming. Bij het openmaken van de bestaande thermostaat tref ik vier draden aan. Ondanks uitgebreid onderzoek is het mij nog steeds niet duidelijk welke functie elke draad heeft en vooral welke slimme thermostaten überhaupt geschikt zijn voor deze installatie.
Omdat ik zo min mogelijk afhankelijk wil zijn van cloud/API-diensten, kwam ik in eerste instantie uit bij de Aqara W500. Deze blijkt echter op 230v te werken, terwijl mijn huidige thermostaat vermoedelijk op 24V werkt.
Vervolgens heb ik de Honeywell T6 aangeschaft, omdat deze zowel OpenTherm- als aan/uit-systemen ondersteunt. Helaas blijkt ook deze thermostaat niet de juiste aansluitmogelijkheden te hebben voor mijn situatie.
Ik stel mijn vraag daarom hier, omdat verschillende AI-tools mij tot nu toe steeds tegenstrijdig of onjuist advies geven.
Hieronder een foto van de huidige aansluiting:
Die van innr zijn zo goed als gelijk aan de hue en zijn ook niet goedkoop, maar wel minder duur, bv bij amazon te krijgenMarve79 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:12:
Vraagje, ik ben helemaal nieuw met Home Assistant. Maar ik heb net een woning gerenoveerd dus het leek me leuk hier eens mee te beginnen.
ik had die al gezien idd, maar schijnbaar kunnen die Hue's dimmen tot 0.1% en die Innrs maar tot 5%. Zelfde met die van Ikea.raven22 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:35:
[...]
Die van innr zijn zo goed als gelijk aan de hue en zijn ook niet goedkoop, maar wel minder duur, bv bij amazon te krijgen
Ik ga misschien later spijt hebben dat ik niet voor de Hues ben gegaan maar het is veel geld natuurlijk, maar als het dat waard is ach, spotjes moet ik toch hebben
@Marve79 heb je écht op alle plekken RGB nodig? Op plekken waar wit licht voldoende is kun je veel besparen door 'domme' dimbare ledspotjes (bijvoorbeeld WarmGlow van Philips met een hoge CRI) van een paar euro per stuk achter een slimme zigbee dimmer te hangen.
[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 20-01-2026 15:24 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ja ik heb in de woonkamer keuken en eetruimte al 20 spots (wat 1 ruimte is).Gizz schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:11:
@Marve79 heb je écht op alle plekken RGB nodig? Op plekken waar wit licht voldoende is kun je veel besparen door 'domme' dimbare ledspotjes (bijvoorbeeld WarmGlow van Philips met een hoge CRI) van een paar euro per stuk achter een slimme zigbee dimmer te hangen.
En dan in de badkamer nog 6.
Dus ja ik heb ze maar besteld, was nu toch een aanbieding. Ik heb geen zin om straks weer te zeggen ah shit had ik nu daar ook maar Hue genomen.
De hoeveelheid spots dicteert niet dat ze RGB moeten zijn, toch?Marve79 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:39:
[...]
Ja ik heb in de woonkamer keuken en eetruimte al 20 spots (wat 1 ruimte is).
Meestal wil je wit licht met een hoge CRI-waarde waar je eet, zodat je eten er smakelijk uitziet, en juist geen vrolijke RGB-kleurtjes. Maar als jij overal met kleur wil spelen, vooral doen
[ Voor 8% gewijzigd door Gizz op 20-01-2026 16:15 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
De oplossing die ik hierboven noemde heeft het niet opgelost.Rik. schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 21:43:
[...]
Nee geen fritsbox
Via browser werkt met IP wel, maar met certificaat error uiteraard want die zit op DuckDNS
In app werkt dat niet
Lijkt nu te werken door lokaal netwerk in HA settings ook op DuckDNS url te zetten, maar weet dit nog niet zeker
Hierdoor kan ik via browser alleen niet meer via IP verbinden, enkel via DuckDNS URL
Iemand enig idee hoe je dit fixt? Kan regelmatig via wifi via de app niet verbinden.
Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
/f/image/kuJ8PpQka9ciEUGq7uVNM35M.png?f=fotoalbum_large)