Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 374 375 Laatste
Acties:

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:45
Geen matches
barrymossel schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 13:45:
[...]

Maar als je een van de rookmelders niet hoort, hoe weet je dan dat je bij je brandmeldpaneel moet gaan kijken? En als je een melding krijgt op je telefoon, zie je toch wel welke melder het is?

Ik zie dus niet helemaal het nut van zo'n paneeltje...?
Tja daar heb je een punt, ik krijg natuurlijk ook een melding vanuit ha op mijn telefoon. En het lampje blijft branden tot ik hem reset in ha dus kan ook zien als één van de melders afgegaan is. En dan kan ik nog een uitbreiding doen dat het lampje knippert als de batterij bijna op is.

Voor de rest is het ook hobby en tijdverdrijf,

Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:37
Geen matches
barrymossel schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 13:45:
[...]

Maar als je een van de rookmelders niet hoort, hoe weet je dan dat je bij je brandmeldpaneel moet gaan kijken? En als je een melding krijgt op je telefoon, zie je toch wel welke melder het is?

Ik zie dus niet helemaal het nut van zo'n paneeltje...?
Het is een mooi project. Simpel, informatief en weer eens wat anders dan een dashboard. Goede inspiratiebron voor de lezers om hun eigen use cases op te plotten.
Dat is alle nut die dit topic nodig heeft.

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:29
Geen matches
fredhuizinga schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 14:47:
[...]

Tja daar heb je een punt, ik krijg natuurlijk ook een melding vanuit ha op mijn telefoon. En het lampje blijft branden tot ik hem reset in ha dus kan ook zien als één van de melders afgegaan is. En dan kan ik nog een uitbreiding doen dat het lampje knippert als de batterij bijna op is.

Voor de rest is het ook hobby en tijdverdrijf,
Bij het paneeltje dmv 4 diodes op de ledjes/uitgangen een zoemer/piezo aansluiten.

• jenk
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:36
Geen matches
Septillion schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:04:
[...]

Oeps. ik was nog niet wakker. Voor een USB serial kabel moet je inderdaad de DSMR Smart Meter integratie hebben.

Op welke DSMR versie heb je hem ingesteld? En heb je gecontroleerd welke versie je meter is?
Ik zie geen optie in de DSMR Smart Meter integratie om de DSMR versie te controleren?

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:10
Geen matches
Is iemand opgevallen dat sinds de laatste release developer tools/Ontwikkelaarshulpmiddelen uit het linkermenu zijn verdwenen?

Voor zover ik het begrijp zit er een gedachte achter en kan je het het met een beetje moeite weer terugkrijgen.

Maar...het menu blijft toch nog nodig? Bij iedere aanpassing in een automation ga ik naar dat menu toe en kies ik voor het opnieuw laden van de automations. Vrij essentieel lijkt me...

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Geen matches
BiG-GuY schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 23:14:
[...]

Dat zie ik hier niet terug. Is je sensor hoog genoeg? Heb de mijne boven ons platte dak van ons huis. Tegen een regenpijp gemonteerd aan een paal, dus hangt echt 1m boven het hoogste punt van mijn dak wat op iets van 10m van de grond is.

Let niet op de gaten in de graph, was bezig met mijn Zigbee netwerk.

[Afbeelding]

Wilde verder af van het laatste Chinese merk in mijn netwerk. Via Zigbee komt het sowieso je netwerk niet op. Ook is de RF unencrypted, maar of dat een issue is voor je weersensor is een tweede.
Vanmiddag gekalibreerd en is eens stuk beter geworden, af en toe nu 0 en windrichting is veel stabieler geworden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/97_7aFRdAOk7guZB9BgmRo-JQww=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qHsmA2PGvQsPcWQx8j4srNnd.jpg?f=fotoalbum_large

• Tarax
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Geen matches
badkuip schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 19:30:
Is iemand opgevallen dat sinds de laatste release developer tools/Ontwikkelaarshulpmiddelen uit het linkermenu zijn verdwenen?

Voor zover ik het begrijp zit er een gedachte achter en kan je het het met een beetje moeite weer terugkrijgen.

Maar...het menu blijft toch nog nodig? Bij iedere aanpassing in een automation ga ik naar dat menu toe en kies ik voor het opnieuw laden van de automations. Vrij essentieel lijkt me...
Staat nu onder "Instellingen" en dan bijna helemaal onderaan.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:17

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Geen matches

Het staat in de Release Notes. Er worden weleens keuzes gemaakt door de Developers waar niet iedereen achter staat. Nu is dit weer zoiets waar een paar gebruikers heel fel aan het reageren zijn op de originele Community.

Wanneer ik zelf actief bezig met dingen testen en mijn blueprints ontwikkelen, dan heb ik gewoon meerdere tabjes open in de browser, zodat ik snel heen/weer kan om specifieke delen te reloaden.

Of dit nog gaat veranderen is de vraag, maar technisch kan alles veranderen met toekomstige versies.

[ Voor 34% gewijzigd door BiG-GuY op 07-02-2026 19:35 ]

Home Assistant Configuratie V&A

• badkuip
Geen matches
Tarax schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 19:33:
[...]

Staat nu onder "Instellingen" en dan bijna helemaal onderaan.
Had ik gezien. Maar waarom? Als je er zo vaak bij moet is het toch niet handig? Of heb ik een afslag gemist en hoef ik niet meer iedere keer een automation te herladen?

• BiG-GuY

BiG-GuY

Geen matches
badkuip schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 19:35:
[...]

Had ik gezien. Maar waarom? Als je er zo vaak bij moet is het toch niet handig? Of heb ik een afslag gemist en hoef ik niet meer iedere keer een automation te herladen?
Je hoeft een Automation alleen te herladen als je hem buiten HA bewerkt. Als je hem binnen HA bewerkt, hoef je de Automations niet te herladen.

Op de eigen Community en in de Release Notes staat wat de gedachte erachter is. Heeft met name te maken om nieuwe gebruikers te helpen.

[ Voor 13% gewijzigd door BiG-GuY op 07-02-2026 19:38 ]

• badkuip
Geen matches
BiG-GuY schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 19:36:
[...]

Je hoeft een Automation alleen te herladen als je hem buiten HA bewerkt. Als je hem binnen HA bewerkt, hoef je de Automations niet te herladen.
Wat is het verschil tussen binnen en buiten HA bewerken?
Ik werk met automation GUI en als ik YAML schrijf dan is het altijd vanuit die GUI waarin ik naar YAML schakel.

[ Voor 14% gewijzigd door badkuip op 07-02-2026 19:40 ]

• BiG-GuY

BiG-GuY

Geen matches
badkuip schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 19:37:
[...]

Wat is het verschil tussen binnen en buiten HA bewerken?
Buiten HA is de automations.yaml openen via een texteditor of iets zoals VS Code om de inhoud van automations.yaml te bewerken. Als je het simpelweg via de ingebouwde Automation Editor doet, wordt het instant bijgewerkt.

HA laad de automations.yaml in bij het opstarten en als je het bestand dus buiten HA om bewerkt, kan hij het pas laden als je hem dat verteld.

• badkuip
Geen matches
BiG-GuY schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 19:39:
[...]

Buiten HA is de automations.yaml openen via een texteditor of iets zoals VS Code om de inhoud van automations.yaml te bewerken. Als je het simpelweg via de Automation Editor die binnen HA zelf is doet, wordt het instant bijgewerkt.

HA laad de automations.yaml in bij het opstarten en als je het bestand dus buiten HA om bewerkt, kan hij het pas laden als je hem dat verteld.
Ah zo... Goh, dat wist ik niet. Ik drukte iedere keer braaf op dat knopje.

• BiG-GuY

BiG-GuY

Geen matches
TheMystery schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 19:32:
[...]

Vanmiddag gekalibreerd en is eens stuk beter geworden, af en toe nu 0 en windrichting is veel stabieler geworden:
[Afbeelding]
Hoe kan je hem kalibreren? Of gebeurd dat in de hub? Aangezien de mijne geen hub meer heeft zou dat in de WS90 zelf moeten. Heb hem laatst opnieuw gepaird, omdat ik ben overgestapt van de ZBT-1 naar ZBT-2. Ook om te testen of mijn aanpassingen in Z2M nog werkte.

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:08
Geen matches
Altijd bijzonder dat mensen gewoon blind updaten zonder de release notes te lezen. En dan ook nog eens naar een .0 versie.

Dan lees je ook wat en waarom er bepaalde dingen veranderen en uiteraard de breaking changes.

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:09

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Geen matches
badkuip schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 19:35:
[...]

Dit heb ik in mijn configuration.yaml staan:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
panel_custom:
  - name: ha_serverlog_con
    sidebar_title: ServerLog
    sidebar_icon: mdi:server
    js_url: /api/hassio/app/entrypoint.js
    url_path: 'config/logs'
    embed_iframe: true
    require_admin: true
    config:
      ingress: core_configurator   
  - name: ha_integ
    sidebar_title: Integraties
    sidebar_icon: mdi:puzzle
    url_path: 'config/integrations'
    config:
  - name: ha_auto
    sidebar_title: Automatiseringen
    sidebar_icon: mdi:robot
    url_path: 'config/automation'
    config:
  - name: config/developer-tools
    sidebar_title: Tools
    sidebar_icon: mdi:hammer-wrench
    module_url: 'config/developer-tools'
    config:
      ingress: Tools
Hierdoor zijn de dingen die ik belangrijk vind direct aan te klikken (naar eigen wens aan te passen uiteraard). Staat er al aardig lang (op de laatste entry na) dus kan best zijn dat sommige opties niet meer nodig zijn.

André Huisman (www.new-line.nl)

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:21
Geen matches
BiG-GuY schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 19:49:
[...]

Hoe kan je hem kalibreren? Of gebeurd dat in de hub? Aangezien de mijne geen hub meer heeft zou dat in de WS90 zelf moeten. Heb hem laatst opnieuw gepaird, omdat ik ben overgestapt van de ZBT-1 naar ZBT-2. Ook om te testen of mijn aanpassingen in Z2M nog werkte.
Via de app. Daar stel je wind stilte in. Weet niet hoe dat met de zigbee versie werkt. Maar ik gok dat je ook geen 20+ sensoren hebt maar "slechts" 9 waarvan twee de batterij en condensator zijn.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• BiG-GuY

BiG-GuY

Geen matches
Impossibl3 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 20:08:
[...]

Via de app. Daar stel je wind stilte in. Weet niet hoe dat met de zigbee versie werkt. Maar ik gok dat je ook geen 20+ sensoren hebt maar "slechts" 9 waarvan twee de batterij en condensator zijn.
Oh, de app heb ik sowieso nooit gebruikt. Had hem alleen via de browser en dan direct gekoppeld aan HA. De eigen interface gebruikte ik niet toen ik de GW2000 had.

Heb dus extra sensoren toegevoegd in Z2M, wacht nu op de volgende Zigbee Herdsman Converter update zodat mijn laatste wijzigingen erin zitten. Wind Chill zou dan weer moeten werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K5rX7lwMS0q3U0yrqjUGFR3qgeY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/caFiUk2GMqfNhYnl07BBK6rc.jpg?f=fotoalbum_large

• TheMystery
  • Nu online
Geen matches
BiG-GuY schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 19:49:
[...]

Voor de 0 kalibratie van wind zit er langs de reset knop een cal knop, deze 3 sec inhouden met een handdoek over de ws90, maar bij jou was de wind al prima.

• TheMystery
  • Nu online
Geen matches
BiG-GuY schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 20:14:
[...]

Oh, de app heb ik sowieso nooit gebruikt. Had hem alleen via de browser en dan direct gekoppeld aan HA. De eigen interface gebruikte ik niet toen ik de GW2000 had.

Heb dus extra sensoren toegevoegd in Z2M, wacht nu op de volgende Zigbee Herdsman Converter update zodat mijn laatste wijzigingen erin zitten. Wind Chill zou dan weer moeten werken.

[Afbeelding]
Windchill werkt in de originele ha ecowitt integratie ook niet lekker vaak unknown, zie dat dit al enkele jaren zo is als ik wat GitHub issues bekijk.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
Geen matches
Mm, de Dev tools vind ik nog niet heel erg. Vond het altijd een beetje een rare eend. Maar was mooier geweest als het een optie geworden was.

Wat ik vervelender vind aan deze release is dat ze het quick bar hebben aangepast zonder goed na te denken. Op zich vind ik het wel mooi dat er nu meer categorien zijn. Het is ook meer in lijn met de rest. Er is nu alleen geen hotkey meer 'all' en voor 'navigate' :|

Ook is er 0 documentatie uitrol gedaan met de upgraden... Al vaker gezegd, dat zou imho gewoon een eis moeten zijn een zo'n wijziging te mergen.

[ Voor 15% gewijzigd door Septillion op 07-02-2026 20:35 ]

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Geen matches
Septillion schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 20:34:
Mm, de Dev tools vind ik nog niet heel erg. Vond het altijd een beetje een rare eend. Maar was mooier geweest als het een optie geworden was.

Wat ik vervelender vind aan deze release is dat ze het quick bar hebben aangepast zonder goed na te denken. Op zich vind ik het wel mooi dat er nu meer categorien zijn. Het is ook meer in lijn met de rest. Er is nu alleen geen hotkey meer 'all' en voor 'navigate' :|

Ook is er 0 documentatie uitrol gedaan met de upgraden... Al vaker gezegd, dat zou imho gewoon een eis moeten zijn een zo'n wijziging te mergen.
Ctrl + K is wat ze noemen de omnisearch. Die zoekt in alles

Home Assistant configuratie

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:19
Geen matches
TheFes schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 21:46:
[...]

Die is zo'n omnisearch dat die "niet vind" wat je zoekt :X Vroeger (opa verteld :+) kon ik het ene (slimme) rolluik dat ik heb gewoon vinden op "roller" (/roller shutter). Als ik nu zoek op "roller" dan staat de daadwerkelijke cover entity (die ik uiteraard zoek) niet eens bij de eerste "pagina" aan resultaten. Maar, super belangrijk, de update entity is wel het derde resultaat, want uiteraard wil ik regelmatig de update status inzien :? De eerste twee resultaten zijn vervolgens scripts met "roller" in de naam, maar die scripts hebben inputs dus lijken mij nu niet heel logisch om met de hand uit te voeren maar eerder voor hergebruik in automations waar de inputs dus "automatisch" gevuld zijn.
Of als ik zoek op "trv slaapkamer" dan vind ik: de batterij status van de Sonoff TRV, De ingestelde "boost" temperatuur (instelling, number entity) van Versatile Thermostat, de child lock status van de Sonoff, de closing steps van de Sonoff, de comfort en eco instellingen (zie boost), de "EMA temperature" van Versatile Thermostat, het energieverbruik uit Versatile thermostat, de "follow underlyling temperature" switch, ..., en resultaat 28! is dan de Sonoff TRV climate entity en 30! de Versatile Thermostat climate entity. Terwijl de kans enorm groot is dat als ik zoek op de naam van een TRV, dat ik ook de climate entity wil hebben (of de temperatuur ervan). En niet allemaal configuration / diagnostics entities binnen hetzelfde device (/dezelfde devices) met de matchende naam.

• CWH
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:10

CWH

Geen matches
Ik heb HA in Proxmox draaien op een Lenovo Thinclient. Vanmorgen zag ik dat HA niet meer te bereiken was (spinning wheel). Maar ook de shell in Proxmox gaf loading error/no connection. Die was dus ook niet meer te bereiken.
Nu vroeg ik me af wat te doen in zo'n situatie. Ik heb nu de Lenovo via de powerknop uitgeschakeld en weer ingeschakeld. Toen werkte alles weer. Maar dat is vast niet de beste methode. Wat is het wel wijsheid in zo'n situatie?

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Geen matches
Als je er niet meer bij kunt komen, zelfs bij je proxmox niet (je kun nog ssh naar proxmox proberen), is dit de enige optie.
Wel uitzoeken in de logs wat er fout is gegaan.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:06

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Geen matches
CWH schreef op zondag 8 februari 2026 @ 09:12:
Ik heb HA in Proxmox draaien op een Lenovo Thinclient. Vanmorgen zag ik dat HA niet meer te bereiken was (spinning wheel). Maar ook de shell in Proxmox gaf loading error/no connection. Die was dus ook niet meer te bereiken.
Nu vroeg ik me af wat te doen in zo'n situatie. Ik heb nu de Lenovo via de powerknop uitgeschakeld en weer ingeschakeld. Toen werkte alles weer. Maar dat is vast niet de beste methode. Wat is het wel wijsheid in zo'n situatie?
Het enige dat je kan proberen is een scherm erop aansluiten om te achterhalen wat er aan de hand is. Mogelijk kan je gewoon inloggen en in de logs kijken.

Ik hoor wel regelmatig iets over issues met bepaalde netwerk adapters (zoals Intel e1000e chips, waar een fix voor is door hardware offloading uit te schakelen) die onbereikbaarheid kunnen veroorzaken. Mogelijk wil je eens checken welke netwerk-chip je gebruikt.

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

• CWH

CWH

Geen matches
@Cyberpope ok, goed te weten, zal idd de logs eens bekijken.

@InjecTioN dat ga ik ook onthouden! Zal straks de link eens bekijken en checken welke chip erin zit, bedankt!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:01
Geen matches
CWH schreef op zondag 8 februari 2026 @ 09:12:
SSD goed testen. Vermoedelijk zit er een consumenten ssd in en die gaan minder goed als een enterprise versie. Laatste snel te herkennen aan de grote bv 480gb 1,92Tb

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:16
Geen matches
Iemand die toevallig hier wel eens een timer heeft gemaakt voor een TV?

Eerdaags krijgt onze kleine een TV en ik wil een timer kunnen instellen op bijvoorbeeld 30 minuten per dag en daarna moet de internet verbinding worden geblokkeerd.

Ik wil echter specifiek dat hij alleen telt als iets op ‘play’ staat dus ik zal iets van een Apple TV moeten neerzetten.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:06

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Geen matches
Toppe schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:21:

Eerdaags krijgt onze kleine een TV en ik wil een timer kunnen instellen op bijvoorbeeld 30 minuten per dag en daarna moet de internet verbinding worden geblokkeerd.

Ik wil echter specifiek dat hij alleen telt als iets op ‘play’ staat dus ik zal iets van een Apple TV moeten neerzetten.
Hier in huis werk ik met zowel GoogleTV als AppleTV. Iets met GoogleTV werkt dus ook gewoon, hoewel ik Apple producten fijner vind om af te schermen. :)

Je kan dit op 2 manieren aanvliegen:
1. Netwerk vanaf de switch/router/AP uitschakelen, mits je daar toegang toe hebt met een integration.
2. Het meest interessante plan lijkt mij echter dat je simpelweg de Apple/GoogleTV stopt na 30 minuten cumulatieve tijd. Simpelweg een 30min timer aanmaken die met een automation laten pauzeren wanneer de tv een andere status heeft dan “play”. Diezelfde/eenzelfde automation kan ook gebruikt worden voor het tegenovergestelde. Iedere keer wanneer de TV timer op 0 of lager staat, de tv direct op pauze zetten wanneer deze de staat “playing” heeft. Na 3x opnieuw op play te drukken ook automatiseren dat de Apple/GoogleTV volledig uitgeschakeld wordt.

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

• CWH

CWH

Geen matches
@edwin2021 De Lenovo is een bedrijfs pc geweest, maar er zit idd maar een kleine ssd in, 256 Gb.

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
Geen matches
TheFes schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 21:46:
[...]

Fijn dat er wel een all shortcut is. Ook al had ik daar liever ook gewoon een single key shortcut voor gehad want ctrl+K is in Firefox al in gebruik... Dus waarom niet gewoon K, N, C, E, D en L ofzo... :| Blijft dus een te vroege release van een functie.

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:01
Geen matches
CWH schreef op zondag 8 februari 2026 @ 12:03:
@edwin2021 De Lenovo is een bedrijfs pc geweest, maar er zit idd maar een kleine ssd in, 256 Gb.
SSD goed testen 😉

• CWH

CWH

Geen matches
@edwin2021 Ga ik doen👍!

• HuismAndré

HuismAndré

Geen matches
Toppe schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:21:

Moet dat cumulatief (dus alle losse play momenten van een sessie bij elkaar optellen) of is een continue play sessie voldoende. Indien dat laatste dan kun je gewoon triggeren op status 'playing' van de media_player in kwestie (met een for die gelijk is aan de lengte die je maximaal toelaat). En daarna laat je de automatisering de media speler uitschakelen.

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:16
Geen matches
HuismAndré schreef op zondag 8 februari 2026 @ 14:30:
[...]

Moet dat cumulatief (dus alle losse play momenten van een sessie bij elkaar optellen) of is een continue play sessie voldoende. Indien dat laatste dan kun je gewoon triggeren op status 'playing' van de media_player in kwestie (met een for die gelijk is aan de lengte die je maximaal toelaat). En daarna laat je de automatisering de media speler uitschakelen.
Nee, het moet in totaal een aantal minuten per dag zijn en dus niet ‘per sessie’

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• HuismAndré

HuismAndré

Geen matches
Toppe schreef op zondag 8 februari 2026 @ 15:53:
[...]

Nee, het moet in totaal een aantal minuten per dag zijn en dus niet ‘per sessie’
Dan maak je eerst een sensor aan die per dag optelt en gebruikt die als trigger voor het uitzetten van de media player. Laat hem elke nacht om 0:00 resetten en klaar ben je.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
sensor:
  - platform: history_stats
    name: Media Speler Totaaltijd
    entity_id: media_player.kleine
    unique_id: media_speler_totaaltijd 
    state: "playing"
    type: time
    start: "{{ today_at() }}"
    end: "{{ now() }}"
En in de automatisering gebruik je deze sensor als trigger om de media speler uit te schakelen (zodra z'n waarde over de door jou gekozen grens gaat).
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
alias: "Mediaspeler uitschakelen na 45 minuten speeltijd"
id: mediaspeler_uit_na_45_min
description: "Schakelt media_player.kleine uit zodra deze vandaag meer dan 45 minuten heeft gespeeld."
triggers:
  - trigger: numeric_state
    entity_id: sensor.media_speler_totaaltijd
    above: 0.75   # 45 minuten = 0.75 uur
actions:
  - action: media_player.turn_off
    target:
      entity_id: media_player.kleine
mode: single

[ Voor 0% gewijzigd door HuismAndré op 09-02-2026 11:12 . Reden: typo ]

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
Geen matches
Arn0uDz schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 20:04:
Altijd bijzonder dat mensen gewoon blind updaten zonder de release notes te lezen. En dan ook nog eens naar een .0 versie.

Dan lees je ook wat en waarom er bepaalde dingen veranderen en uiteraard de breaking changes.
Ik maak mezelf daar ook schuldig aan. Soms wint gemak het even. We zijn dan wel tweakers en houden van uitzoeken en oplossingen te bedenken. Zo heel soms is de next->next->finish gedachte ook even lekker.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:08
Geen matches
Ik ben helemaal nieuw met Home assistant, na het instellen van wat shelly's en zaken heb ik ook de ethernet pro+ van smartstuff aangeschaft. (want ethernet ipv wifi en mooi lokaal). En probeer samen met mijn SolarEdge omvormer een mooi energie dashboard voor elkaar te krijgen. Ik hoop dat ik de juiste instellingen nu heb (moet volgens mij even een dag wachten om het te spiegelen aan de webpagina op de p1 dongle en het Vattenfall overzicht )

Ik loop tegen 2 zaken aan die ik erg lastig vind.
Configure solar powers -> kies een entiteit ik kan kiezen uit Energy today, energy this month of energy this year.
Nu weet ik eigenlijk niet wat Home Assistant nodig heeft, maar ook niet wat Solaredge levert. Als ik this month aanklik, krijgt hij via de api dan een cummulatieve waarde van de productie deze maand door. Of mooi een overzicht per dag, per uur en per minuut van de laatste maand. Dit zijn zaken die ik eigenlijk nergens kan terugvinden. Misschien door beperkte kennis..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PBlPxo_0zIm5iS0aY2qPvRyEEnQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lQJVi3fn9byo5jOhuugK5vGP.png?f=user_large

Verder lukt het me niet om een gasverbruik entiteit toe te voegen, in de dongle lijkt deze aanwezig te zijn. maar in home assistant komt deze niet aan (ook niet disabled) Heb hem nu via de ondersteunde homewizard API aangesloten, maar misschien zit daar toch een compatibility issue.

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:10

D4NG3R

kiwi

:)

Geen matches
Arn0uDz schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 20:04:

Ik lees zelf eigenlijk ook alleen maar de breaking changes.

Moest ook even zoeken naar de dev settings. De redenering vanuit HA is prima, maar ik vraag mij altijd af 'waarom nu' na zo veel jaar?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Geen matches
TheMystery schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 19:32:
[...]

[Afbeelding]
Mocht je nog een leuke display willen maken, de WindRose card is en topper voor deze data.

GitHub - aukedejong/lovelace-windrose-card: Home Assistant Lovelace Windrose Card

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Geen matches
Speeddragon schreef op maandag 9 februari 2026 @ 09:28:
Ik ben helemaal nieuw met Home assistant, na het instellen van wat shelly's en zaken heb ik ook de ethernet pro+ van smartstuff aangeschaft. (want ethernet ipv wifi en mooi lokaal). En probeer samen met mijn SolarEdge omvormer een mooi energie dashboard voor elkaar te krijgen. Ik hoop dat ik de juiste instellingen nu heb (moet volgens mij even een dag wachten om het te spiegelen aan de webpagina op de p1 dongle en het Vattenfall overzicht )

Ik loop tegen 2 zaken aan die ik erg lastig vind.
Configure solar powers -> kies een entiteit ik kan kiezen uit Energy today, energy this month of energy this year.
Nu weet ik eigenlijk niet wat Home Assistant nodig heeft, maar ook niet wat Solaredge levert. Als ik this month aanklik, krijgt hij via de api dan een cummulatieve waarde van de productie deze maand door. Of mooi een overzicht per dag, per uur en per minuut van de laatste maand. Dit zijn zaken die ik eigenlijk nergens kan terugvinden. Misschien door beperkte kennis..

[Afbeelding]

Verder lukt het me niet om een gasverbruik entiteit toe te voegen, in de dongle lijkt deze aanwezig te zijn. maar in home assistant komt deze niet aan (ook niet disabled) Heb hem nu via de ondersteunde homewizard API aangesloten, maar misschien zit daar toch een compatibility issue.
Het is altijd het beste de langste periode te kiezen, bij voorkeur een lifetime sensor.
HA slaat houdt elke state change bij, en slaat elke 5 minuten de delta op in de Short Term Statistics. De delta van elk uur wordt opgeslagen in de Long Term Statistics.

Die delta's zijn uiteraard voor zowel de daily/monthly/yearly/lifetime sensors hetzelfde. Maar als HA niet beschikbaar is op het moment dat de periode wijzigt, kun je foute waardes krijgen.

Stel, het is 10:10 en je sensor staat op 0.3 kWh, vervolgens gaat HA uit en komt pas anderhalf uur later, om 11:50 weer online. Op dat moment staat de sensor op 0.7 kWh.
HA weet dan niet wat er tussendoor gebeurd is, en zal alleen een delta van 0.4 kWh zien, en die dus opslaan in de STS en LTS. Dit terwijl de monthly/yearly sensors een grotere delta zullen hebben.
Hoe langer de periode, hoe minder resets, hoe lager het risico op fouten hierdoor. Ofwel, een lifetime sensor is het beste.

Home Assistant configuratie

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:08
Geen matches
Bedankt voor je uitleg, ik denk dat ik hem begrijp!
Als je een half uur uitval hebt, maakt het niet uit maar als het een dag of 2 is. dan pakt hij dus alleen van de huidige dag t.o.v de laatste waarde. En dan klopt het niet meer.

Nu alleen het stukje over gas nog oplossen en dan ben ik er qua dit geval

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• HuismAndré

HuismAndré

Geen matches
D4NG3R schreef op maandag 9 februari 2026 @ 09:43:
[...]

Moest ook even zoeken naar de dev settings. De redenering vanuit HA is prima, maar ik vraag mij altijd af 'waarom nu' na zo veel jaar?
En als je dat dan wilt, nudge mensen er dan naartoe. Maak het eerst instelbaar (met standaard de oude waarde), geef aan dat het vanaf nu instelbaar is, hou bij welke optie mensen kiezen en zet dan na een aantal maanden, indien nodig, de optie standaard uit (maar met mogelijkheid het weer aan te zetten).

Idem bij de top bar. 100 miljoen miljard jaren is deze blauw geweest en ineens is hij wit met nagenoeg zwarte picto's. Is er een mogelijkheid om de kleur van de picto's aan te passen? Nee, tenzij je gelijk een heel eigen thema aan wilt maken (en dat wil ik niet).

En dan nog de attributes. Zaten die nou écht zo in de weg in dat uitvouwbare dingetje onderaan de grafiek?

Nog steeds erg blij met HA maar afgelopen weekend wel even een paar keer een "waarom..." gedachte gehad. Zelfs geprobeerd terug te draaien naar 2026.1.3 (maar helaas, dat overleefde de lovelace niet).

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
Geen matches
@D4NG3R Volgens mij omdat hij daar ooit in den beginne terecht gekomen is toen er nog niet over UX nagedacht werd. Nu zijn er wel mensen mee bezig en die lopen alles stapsgewijs af. En mja, in de settings is naar mijn idee logischer.

Mijn ding is meer, waarom kon er niet gewoon een setting voor komen zodat het wel in de zijbalk kon blijven en alle huidige gebruikers gewoon blij houden. Dat er over de UX nagedacht wordt zodat het toegankelijker wordt is natuurlijk helemaal mooi. Maar af en toe wint dat wel van de huidige gebruiker blij houden.

En onder aan de streep staan we denk ik meer te springen om echte toegangsbeheer. Ms Septillion zit niet te wachten op alle history, activities of ESPHome. En laat staan straks mijn dochter. Daarvoor moet het gewoon het simpele dashboard zijn en de rest hoeven ze niet bij. Hoeft van mij dan ook weer niet een per device beheer te zijn of dat deeplinks geblokkeerd worden, maar als het niet ergens op een dashboard staat is het gewoon niet nodig. Die hoeven ook niet een automation te kunnen maken of naar een device kunnen navigeren vanuit more info ofzo.

[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 09-02-2026 11:05 ]

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
Geen matches
@HuismAndré Grappig genoeg was de tint blauw juist nog < half jaar geleden aangepast. Ik snap ook niet dat het dan niet gewoon een setting wordt waarvan nu de default wijzigt.

• BiG-GuY

BiG-GuY

Geen matches
TheMystery schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 20:18:
[...]

Windchill werkt in de originele ha ecowitt integratie ook niet lekker vaak unknown, zie dat dit al enkele jaren zo is als ik wat GitHub issues bekijk.
Windchill en de meeste andere berekende sensoren werken nu correct sinds Zigbee-Herdsman-Converters v26.2.0. Heb nog een fout ontdekt in het berekenen van de rain_rate en de pressure_trend, dus nog een PR ingestuurd. Mijn wijzigingen zullen in de volgende update van Z2M zitten.

De fout in de Z2M versie heeft niks te maken met wat de Ecowitt integratie zou doen, de Windchill sensor is afhankelijk van verschillende waarden en het op de juiste manier aanspreken en opslaan van de sensoren. Doordat het geen native sensor in de WS90 zelf is, wordt de logica berekend in hetgeen wat de ruwe data verwerkt. Bij de originele hub kan dit in de Hub zelf zijn of in de verwerking van de HA Integration. Waarom het daar fout gaat durf ik niet te zeggen.

Heb nu ook een Weather Template gemaakt (samen met Sonnet 4.5), om een volledig lokaal weerbericht te hebben:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
template:
  - weather:
      - name: "Roof Terrace"
        unique_id: roof_terrace
        condition_template: "{{ states('sensor.roof_terrace_sensor_weather_condition') }}"
        temperature_template: "{{ states('sensor.roof_terrace_sensor_temperature') | float(0) }}"
        apparent_temperature_template: "{{ states('sensor.roof_terrace_sensor_apparent_temperature') | float(0) }}"
        humidity_template: "{{ states('sensor.roof_terrace_sensor_humidity') | float(0) }}"
        pressure_template: "{{ states('sensor.roof_terrace_sensor_pressure') | float(0) }}"
        wind_speed_template: "{{ (states('sensor.roof_terrace_sensor_wind_speed') | float(0) * 3.6) | round(1) }}"
        wind_gust_speed_template: "{{ (states('sensor.roof_terrace_sensor_gust_speed') | float(0) * 3.6) | round(1) }}"
        wind_bearing_template: "{{ states('sensor.roof_terrace_sensor_wind_direction') | float(0) }}"
        dew_point_template: "{{ states('sensor.roof_terrace_sensor_dew_point') | float(0) }}"
        wind_speed_unit: "km/h"
        pressure_unit: "hPa"
        temperature_unit: "°C"
        precipitation_unit: "mm"
        forecast_hourly_template: >
          {% set current = states('sensor.roof_terrace_sensor_weather_condition') %}
          {% set trend = states('sensor.roof_terrace_sensor_pressure_trend') | float(0) %}
          {% set temp = states('sensor.roof_terrace_sensor_temperature') | float(0) %}
          {% set humidity = states('sensor.roof_terrace_sensor_humidity') | float(0) %}

{# Historical temperature range for diurnal curve #}
          {% set t_max = states('sensor.outdoor_temperature_max') | float(temp) %}
          {% set t_min = states('sensor.outdoor_temperature_min') | float(temp) %}
          {% set t_mean = (t_max + t_min) / 2 %}
          {% set t_amp = (t_max - t_min) / 2 %}

{# Sun times for day/night detection #}
          {% set next_rise = state_attr('sun.sun', 'next_rising') | as_datetime %}
          {% set next_set = state_attr('sun.sun', 'next_setting') | as_datetime %}
          {% set sun_up = states('sun.sun') == 'above_horizon' %}

{# Condition ranking: 0=worst to 4=best #}
          {% set conditions = ['pouring', 'rainy', 'cloudy', 'partlycloudy', 'sunny'] %}
          {% set night_conditions = ['pouring', 'rainy', 'cloudy', 'partlycloudy', 'clear-night'] %}
          {% set current_map = {
            'pouring': 0, 'hail': 0, 'snowy': 1,
            'rainy': 1,
            'cloudy': 2,
            'partlycloudy': 3, 'windy-variant': 3,
            'sunny': 4, 'clear-night': 4, 'windy': 4
          } %}
          {% set current_rank = current_map.get(current, 2) %}

{# Pressure trend → condition shift per hour #}
          {% if trend > 2 %}
            {% set shift_per_hour = 0.5 %}
          {% elif trend > 0.5 %}
            {% set shift_per_hour = 0.25 %}
          {% elif trend < -2 %}
            {% set shift_per_hour = -0.5 %}
          {% elif trend < -0.5 %}
            {% set shift_per_hour = -0.25 %}
          {% else %}
            {% set shift_per_hour = 0 %}
          {% endif %}

{# Generate 6-hour forecast #}
          {% set forecast = namespace(items=[]) %}
          {% for hour in range(1, 7) %}
            {% set future_time = now() + timedelta(hours=hour) %}

{# Day/night detection #}
            {% if sun_up %}
              {% set is_night = future_time >= next_set %}
            {% else %}
              {% set is_night = future_time < next_rise %}
            {% endif %}

{# Predicted condition #}
            {% set predicted_rank = ([0, current_rank + (shift_per_hour * hour)] | max) %}
            {% set predicted_rank = ([4, predicted_rank] | min) | int %}
            {% if is_night %}
              {% set predicted_condition = night_conditions[predicted_rank] %}
            {% else %}
              {% set predicted_condition = conditions[predicted_rank] %}
            {% endif %}

{# Temperature: sinusoidal diurnal curve peaking at 14:00, trough at 02:00 #}
            {% set future_hour = future_time.hour + future_time.minute / 60 %}
            {% set phase = (future_hour - 14) / 24 * 2 * pi %}
            {% set curve_temp = t_mean + t_amp * cos(phase) %}

{# Blend: near hours favor current temp, far hours favor curve #}
            {% set blend = (hour - 1) / 5 %}
            {% set predicted_temp = temp * (1 - blend) + curve_temp * blend %}

{% set forecast.items = forecast.items + [{
              'datetime': future_time.isoformat(),
              'condition': predicted_condition,
              'temperature': predicted_temp | round(1),
              'humidity': humidity | int
            }] %}
          {% endfor %}
          {{ forecast.items }}
Je hebt hiervoor ook deze Statistics Sensors nodig:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
sensor:
  - platform: statistics
    name: "Outdoor Luminosity"
    unique_id: outdoor_luminosity
    entity_id: sensor.roof_terrace_sensor_illuminance
    state_characteristic: mean
    max_age:
      minutes: 5
    precision: 0
    name: "Outdoor Temperature Max"
    unique_id: outdoor_temperature_max
    entity_id: sensor.roof_terrace_sensor_apparent_temperature
    state_characteristic: value_max
    max_age:
      hours: 96
    precision: 2
    name: "Outdoor Temperature Min"
    unique_id: outdoor_temperature_min
    state_characteristic: value_min
    max_age:
      hours: 168

[ Voor 77% gewijzigd door BiG-GuY op 09-02-2026 11:41 ]

• HuismAndré

HuismAndré

Geen matches
Septillion schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:00:
@HuismAndré Grappig genoeg was de tint blauw juist nog < half jaar geleden aangepast. Ik snap ook niet dat het dan niet gewoon een setting wordt waarvan nu de default wijzigt.
Bij mij ziet het er nu zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2qt75kzqGgGLBS74k2y45Q-mChE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FP8u7ytcs5XFOJlAuXVjlEPX.png?f=fotoalbum_large

Die top bar is echt veel te 'hard' qua kleurstelling. Bijna een uur aan het klooien geweest met card-mod en zelfs een browser extensie maar het mocht niet baten. Hoop nu maar dat men hier een instelbare optie van maakt maar heb wel een backup deja-vu gevoel. Eerst iets (ietwat ondoordacht) implementeren en pas achteraf opties toevoegen om e.e.a. aan te kunnen passen.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Geen matches
@Septillion Ach uiteindelijk is 'nu' beter dan nooit. Zo heel vaak ben ik de dev tools zelf niet nodig dus dan is een extra stap echt geen ramp, maar een waarschuwing (op de pagina zelf) dat vanaf versie X.Y iets verplaatst gaat worden naar Z zou ik wel kunnen waarderen.

@HuismAndré Nondeju dat is veel data. Ik houd het zelf bij zaken welke ik daadwerkelijk wil zien en/of regelmatig aanpas:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EMMY_RHW84q1Jq3GjPU49B0gUrs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EnT1n21cPTrM9rcPInMu5LJm.png?f=fotoalbum_large

Maar dit past wellicht beter in Home Assistant - Show je setup

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:39
Geen matches
HuismAndré schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:07:
Eerst iets (ietwat ondoordacht) implementeren en pas achteraf opties toevoegen om e.e.a. aan te kunnen passen.
Dat is soms wel een beetje software-ontwikkeling eigen. "Deze functie moet in deze release, daarna tweaken we deze nog wel/lossen we bugs op". Een onderdeel daarvan is overigens wel dat je bij sommige aspecten echt pas in productie ziet wat er in gebruik is/hoe vaak/hoe vervelend voor sommigen etc. En daarnaast is het ook nog eens mens-eigen om "harder te schreeuwen" om negatieve dingen, dan positieve, dus lijkt het soms ook nog eens dat iets slecht valt omdat 10 mensen het kut vinden, maar 90 mensen die het prima vinden hun mond houden.

PS: Leuk, verschillende smaken, verschillende opties, ik zou niet tegen jouw dashboard kunnen qua drukte :)

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:39
Geen matches
D4NG3R schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:14:
@Septillion Ach uiteindelijk is 'nu' beter dan nooit. Zo heel vaak ben ik de dev tools zelf niet nodig dus dan is een extra stap echt geen ramp, maar een waarschuwing (op de pagina zelf) dat vanaf versie X.Y iets verplaatst gaat worden naar Z zou ik wel kunnen waarderen.

@HuismAndré Nondeju dat is veel data. Ik houd het zelf bij zaken welke ik daadwerkelijk wil zien en/of regelmatig aanpas:

[Afbeelding]

Wat is je "afwezig" in de climate card? ook gewoon HVAC modus? of template van iets?

[ Voor 10% gewijzigd door Koepert op 09-02-2026 11:18 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Geen matches
Koepert schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:17:
[...]

Wat is je "afwezig" in de climate card? ook gewoon HVAC modus? of template van iets?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JNJ4ToAjAe1iH0NYIOJl3sQy8Ik=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/aDySAOkCHw1ulozRE8dvtlAU.png?f=user_large

Gewoon een presetmodus van de Generic Thermostat integratie.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
climate:
  - platform: generic_thermostat
    name: Thermostaat
    heater: switch.thermostat_dummy
    target_sensor: sensor.thermostat_hc1_current_room_temperature
    min_temp: 12
    max_temp: 25
    ac_mode: false
    target_temp: 16
    cold_tolerance: 2
    hot_tolerance: 2
    min_cycle_duration:
      minutes: 10
    initial_hvac_mode: "heat"
    away_temp: 15
    sleep_temp: 16
    eco_temp: 18
    home_temp: 20
    comfort_temp: 21
    precision: 0.1
    target_temp_step: 0.5
De temperatuur van de virtuele thermostaat wordt gesynchroniseerd met de fysieke thermostaat aan de muur en vice-versa. En presets worden automatisch gekozen gebaseerd op af- en aanwezigheid, tijd etc. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ANpe1tbjZmToAPpZ_JKplS7mrg4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HX0oPE3MebJeKBT75TJppay6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door D4NG3R op 09-02-2026 11:34 ]

• ngommers
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:30
(jarig!)
Geen matches
Mijn Philips Hue bridge vertoond wat kuren, nu kan je de lampen ook direct met Zigbee2MQTT verbinden i.p.v. met die Bridge. Wat zijn de ervaringen hiermee en wat zijn de voor/nadelen?

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
Geen matches
@ngommers Voordeel is dat het direct in HA zit en er geen limitatie is wat te koppelen is.

Wat een nadeel kan zijn, je kan de Hue app niet meer gebruiken. Maar als je alles al via HA deed is dat niet zo erg.

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:24
Geen matches
ngommers schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:35:
Mijn Philips Hue bridge vertoond wat kuren, nu kan je de lampen ook direct met Zigbee2MQTT verbinden i.p.v. met die Bridge. Wat zijn de ervaringen hiermee en wat zijn de voor/nadelen?
Scenes vanuit de app zul je naar HA moeten overhevelen.
Ik zag alleen maar voordelen, omdat mijn Hue-lampen meteen onderdeel werden van een stabieler wordend Zigbee-netwerk.

• TheMystery
  • Nu online
Geen matches
Get!em schreef op maandag 9 februari 2026 @ 10:18:
[...]

Mocht je nog een leuke display willen maken, de WindRose card is en topper voor deze data.

GitHub - aukedejong/lovelace-windrose-card: Home Assistant Lovelace Windrose Card
Ja mooie kaart gebruik ik al, paar pagina’s terug ook mijn code gepost.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:31
Geen matches

D4NG3R schreef op maandag 9 februari 2026 @ 09:43:
[...]

Tja, is in de beta fase ook echt veel gedoe over geweest. Het is toch doorgezet, omdat ze denken dat dit beter is. Overigens heb ik hem zelf via deze manier weer terug in de zijbalk gezet:

Afbeeldingslocatie: https://community-assets.home-assistant.io/original/4X/5/8/f/58fce8c42369a850638645de7760bb02dd4ba095.gif

De URL is config/developer-tools/yaml.
Kudo's naar het community-forum: https://community.home-as...erview/982992/82

Sometimes you need to plan for coincidence

• TheMystery
  • Nu online
Geen matches
BiG-GuY schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:05:
[...]

Windchill en de meeste andere berekende sensoren werken nu correct sinds Zigbee-Herdsman-Converters v26.2.0. Heb nog een fout ontdekt in het berekenen van de rain_rate en de pressure_trend, dus nog een PR ingestuurd. Mijn wijzigingen zullen in de volgende update van Z2M zitten.

De fout in de Z2M versie heeft niks te maken met wat de Ecowitt integratie zou doen, de Windchill sensor is afhankelijk van verschillende waarden en het op de juiste manier aanspreken en opslaan van de sensoren. Doordat het geen native sensor in de WS90 zelf is, wordt de logica berekend in hetgeen wat de ruwe data verwerkt. Bij de originele hub kan dit in de Hub zelf zijn of in de verwerking van de HA Integration. Waarom het daar fout gaat durf ik niet te zeggen.

Heb nu ook een Weather Template gemaakt (samen met Sonnet 4.5), om een volledig lokaal weerbericht te hebben:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
template:
  - weather:
      - name: "Roof Terrace"
        unique_id: roof_terrace
        condition_template: "{{ states('sensor.roof_terrace_sensor_weather_condition') }}"
        temperature_template: "{{ states('sensor.roof_terrace_sensor_temperature') | float(0) }}"
        apparent_temperature_template: "{{ states('sensor.roof_terrace_sensor_apparent_temperature') | float(0) }}"
        humidity_template: "{{ states('sensor.roof_terrace_sensor_humidity') | float(0) }}"
        pressure_template: "{{ states('sensor.roof_terrace_sensor_pressure') | float(0) }}"
        wind_speed_template: "{{ (states('sensor.roof_terrace_sensor_wind_speed') | float(0) * 3.6) | round(1) }}"
        wind_gust_speed_template: "{{ (states('sensor.roof_terrace_sensor_gust_speed') | float(0) * 3.6) | round(1) }}"
        wind_bearing_template: "{{ states('sensor.roof_terrace_sensor_wind_direction') | float(0) }}"
        dew_point_template: "{{ states('sensor.roof_terrace_sensor_dew_point') | float(0) }}"
        wind_speed_unit: "km/h"
        pressure_unit: "hPa"
        temperature_unit: "°C"
        precipitation_unit: "mm"
        forecast_hourly_template: >
          {% set current = states('sensor.roof_terrace_sensor_weather_condition') %}
          {% set trend = states('sensor.roof_terrace_sensor_pressure_trend') | float(0) %}
          {% set temp = states('sensor.roof_terrace_sensor_temperature') | float(0) %}
          {% set humidity = states('sensor.roof_terrace_sensor_humidity') | float(0) %}

{# Historical temperature range for diurnal curve #}
          {% set t_max = states('sensor.outdoor_temperature_max') | float(temp) %}
          {% set t_min = states('sensor.outdoor_temperature_min') | float(temp) %}
          {% set t_mean = (t_max + t_min) / 2 %}
          {% set t_amp = (t_max - t_min) / 2 %}

{# Sun times for day/night detection #}
          {% set next_rise = state_attr('sun.sun', 'next_rising') | as_datetime %}
          {% set next_set = state_attr('sun.sun', 'next_setting') | as_datetime %}
          {% set sun_up = states('sun.sun') == 'above_horizon' %}

{# Condition ranking: 0=worst to 4=best #}
          {% set conditions = ['pouring', 'rainy', 'cloudy', 'partlycloudy', 'sunny'] %}
          {% set night_conditions = ['pouring', 'rainy', 'cloudy', 'partlycloudy', 'clear-night'] %}
          {% set current_map = {
            'pouring': 0, 'hail': 0, 'snowy': 1,
            'rainy': 1,
            'cloudy': 2,
            'partlycloudy': 3, 'windy-variant': 3,
            'sunny': 4, 'clear-night': 4, 'windy': 4
          } %}
          {% set current_rank = current_map.get(current, 2) %}

{# Pressure trend → condition shift per hour #}
          {% if trend > 2 %}
            {% set shift_per_hour = 0.5 %}
          {% elif trend > 0.5 %}
            {% set shift_per_hour = 0.25 %}
          {% elif trend < -2 %}
            {% set shift_per_hour = -0.5 %}
          {% elif trend < -0.5 %}
            {% set shift_per_hour = -0.25 %}
          {% else %}
            {% set shift_per_hour = 0 %}
          {% endif %}

{# Generate 6-hour forecast #}
          {% set forecast = namespace(items=[]) %}
          {% for hour in range(1, 7) %}
            {% set future_time = now() + timedelta(hours=hour) %}

{# Day/night detection #}
            {% if sun_up %}
              {% set is_night = future_time >= next_set %}
            {% else %}
              {% set is_night = future_time < next_rise %}
            {% endif %}

{# Predicted condition #}
            {% set predicted_rank = ([0, current_rank + (shift_per_hour * hour)] | max) %}
            {% set predicted_rank = ([4, predicted_rank] | min) | int %}
            {% if is_night %}
              {% set predicted_condition = night_conditions[predicted_rank] %}
            {% else %}
              {% set predicted_condition = conditions[predicted_rank] %}
            {% endif %}

{# Temperature: sinusoidal diurnal curve peaking at 14:00, trough at 02:00 #}
            {% set future_hour = future_time.hour + future_time.minute / 60 %}
            {% set phase = (future_hour - 14) / 24 * 2 * pi %}
            {% set curve_temp = t_mean + t_amp * cos(phase) %}

{# Blend: near hours favor current temp, far hours favor curve #}
            {% set blend = (hour - 1) / 5 %}
            {% set predicted_temp = temp * (1 - blend) + curve_temp * blend %}

{% set forecast.items = forecast.items + [{
              'datetime': future_time.isoformat(),
              'condition': predicted_condition,
              'temperature': predicted_temp | round(1),
              'humidity': humidity | int
            }] %}
          {% endfor %}
          {{ forecast.items }}
Je hebt hiervoor ook deze Statistics Sensors nodig:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
sensor:
    name: "Outdoor Luminosity"
    unique_id: outdoor_luminosity
    entity_id: sensor.roof_terrace_sensor_illuminance
    state_characteristic: mean
    max_age:
      minutes: 5
    precision: 0
    name: "Outdoor Temperature Max"
    unique_id: outdoor_temperature_max
    state_characteristic: value_max
    max_age:
      hours: 96
    name: "Outdoor Temperature Min"
    unique_id: outdoor_temperature_min
    state_characteristic: value_min
    max_age:
      hours: 168
Ik verwacht dat er geen waarde windchill komt als de windsnelheid op 0 komt, gisteren avond en vannacht was het redelijk windstil hier met vaak 0 gemeten 50/60% van de tijd, en dan wordt het vaak niet berekend.

• BiG-GuY

BiG-GuY

Geen matches
TheMystery schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:47:
[...]

Ik verwacht dat er geen waarde windchill komt als de windsnelheid op 0 komt, gisteren avond en vannacht was het redelijk windstil hier met vaak 0 gemeten 50/60% van de tijd, en dan wordt het vaak niet berekend.
Ja, dat zou zomaar kunnen, heb in mijn implementatie een fallback ingebouwd, zodat de waarde nooit 'null' wordt, tenzij de gebruikte sensoren echt leeg zijn.

T > 10°C of wind < 4,8 km/u → geeft de werkelijke temperatuur terug (windchill-formule is niet van toepassing)
T ≤ 10°C en wind ≥ 4,8 km/u → berekent de daadwerkelijke windchill
T of wind niet beschikbaar → geeft null terug

Dit is meteorologisch correct. De windchill-formule is alleen zinvol wanneer het koud genoeg is en er voldoende wind staat om een afkoelend effect te hebben. Anders wordt gewoon de werkelijke temperatuur teruggegeven.

[ Voor 22% gewijzigd door BiG-GuY op 09-02-2026 12:01 ]

• HuismAndré

HuismAndré

Geen matches
D4NG3R schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:14:

[Afbeelding]

De informatiedashboards zijn een stuk rustiger hoor (maar die hangen aan de muur of staan op het bureau).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/27j167dWhcSwwYvGpp5nxWAYSlQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M2IphOcRRpJsz35mZ22nrnKe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rxEQoqSEK3PYQuPLoBbvm9X3o08=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VwaKl9ADRFB6a4S0wyM3BBpx.jpg?f=fotoalbum_large

• HuismAndré

HuismAndré

Geen matches
CappieL schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:39:
[...]

Ik zag alleen maar voordelen, omdat mijn Hue-lampen meteen onderdeel werden van een stabieler wordend Zigbee-netwerk.
Liever niet scenes (en groepen) naar HA overhevelen maar wél naar Zigbee2MQTT (Z2M) overhevelen. Scenes in HA zijn een totaal ander iets dan scenes in Z2M. Scenes in Z2M komen nog het meest overeen met Hue (staan dus in het geheugen van de bewuste lampen in plaats van op een extern apparaat). HA scenes (en HA groepen) gebruik je liefst alleen als het niet anders kan (bijvoorbeeld als je Zigbee devices mixt met Wifi devices of Zigbee devices van meerdere Zigbee netwerken combineert).

• CappieL
Geen matches
Hmmbob schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:45:
[...]

in de beta fase ook echt veel gedoe over geweest. Het is toch doorgezet, omdat ze denken dat dit beter is. Overigens heb ik hem zelf via deze manier weer terug in de zijbalk gezet:

[Afbeelding]

De URL is /config/developer-tools/yaml.
Als ik het gif-je volg, krijg ik mijn sidebar nogmaals te zien... een beetje Inception-like.
Hoe kan ik dat voorkomen?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Geen matches
Hmmbob schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:45:
[...]

[...]

Tja, is in de beta fase ook echt veel gedoe over geweest. Het is toch doorgezet, omdat ze denken dat dit beter is. Overigens heb ik hem zelf via deze manier weer terug in de zijbalk gezet:

[Afbeelding]

De URL is /config/developer-tools/yaml.
Aanvullende configuratie:

Volgorde en zichtbaarheid van dashboards in de zijbalk:
a) via je profiel (button links onder op de zijbalk), wijzig zichtbaarheid en volgorde
b) het zou ook via longpress op het item moeten kunnen, maar zowel in companion app als in browser lukt dat niet hier.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Geen matches
CappieL schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:14:
[...]

Als ik het gif-je volg, krijg ik mijn sidebar nogmaals te zien... een beetje Inception-like.
Hoe kan ik dat voorkomen?
Dat gaat inderdaad niet helemaal lekker. :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N4PLCgvtkHCNYcOfGfp64WxIzqA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KSh495Ht0i4jon7KgedGvX0v.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://c.tenor.com/EYPJjOVJOHYAAAAd/tenor.gif

[ Voor 29% gewijzigd door D4NG3R op 09-02-2026 12:22 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Geen matches
D4NG3R schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:20:
[...]

[Afbeelding]
Interesting, hier gaat t prima. Zowel in companion als web.

Wat is de url van je browser als je via Instellingen --> Developer Tools gaat?

[ Voor 12% gewijzigd door Get!em op 09-02-2026 12:23 ]

• CappieL
Geen matches
D4NG3R schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:20:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je de volledige url gebruikt, dan doet ie het wel goed.
"https://jouwhomeassistant.url:8123/config/developer-tools/yaml"

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Geen matches
@Get!em

https://sub.domein.tld/config/developer-tools/yaml
CappieL schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:28:
[...]

Als je de volledige url gebruikt, dan doet ie het wel goed.
"https://jouwhomeassistant.url:8123/config/developer-tools/yaml"
Werkt evenmin. Het zal ongetwijfeld te maken hebben met het feit dat ik HA via een reverse proxy benader.

• HuismAndré

HuismAndré

Geen matches
D4NG3R schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:33:
@Get!em

https://sub.domein.tld/config/developer-tools/yaml

[...]

Werkt evenmin. Het zal ongetwijfeld te maken hebben met het feit dat ik HA via een reverse proxy benader.
Url: config/developer-tools/ werkt hier prima (dus niet beginnen met slash).

Of gewoon op de 'ouderwetse' manier (in configuration.yaml):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
panel_custom:
  - name: ha_serverlog_con
    sidebar_title: ServerLog
    sidebar_icon: mdi:server
    url_path: 'config/logs'
    config:
  - name: ha_integ
    sidebar_title: Integraties
    sidebar_icon: mdi:puzzle
    url_path: 'config/integrations'
    config:
  - name: ha_auto
    sidebar_title: Automatiseringen
    sidebar_icon: mdi:robot
    url_path: 'config/automation'
    config:
  - name: config/developer-tools
    sidebar_title: Tools
    sidebar_icon: mdi:hammer-wrench
    module_url: 'config/developer-tools'
    config:
      ingress: Tools

[ Voor 58% gewijzigd door HuismAndré op 09-02-2026 12:46 ]

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:19
Geen matches
HuismAndré schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:12:
[...]

Liever niet scenes (en groepen) naar HA overhevelen maar wél naar Zigbee2MQTT (Z2M) overhevelen. Scenes in HA zijn een totaal ander iets dan scenes in Z2M. Scenes in Z2M komen nog het meest overeen met Hue (staan dus in het geheugen van de bewuste lampen in plaats van op een extern apparaat). HA scenes (en HA groepen) gebruik je liefst alleen als het niet anders kan (bijvoorbeeld als je Zigbee devices mixt met Wifi devices of Zigbee devices van meerdere Zigbee netwerken combineert).
"In" HA kan natuurlijk ook. Als ZHA gebruikt wordt kun je daar ook groepen en scenes in maken meen ik (groepen sowieso). Die zijn natuurlijk ook prima. Maar idd niet via de "standaard" HA route de groepen en scenes aanmaken.

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Geen matches
Ik sta op het punt om zonnepanelen (en ergens begin volgend jaar een thuisaccu) aan te schaffen. Nu wil ik hierbij een stringomvormer kiezen die zo probleemloos mogelijk lokaal uit te lezen en aan te sturen is op basis van energietarieven. Ik lees goede ervaringen (maar net zo goed ook problematische) met GoodWe en Solis, maar er zijn er vast nog meer. Wat is jullie ervaring qua stabiliteit en mogelijkheden binnen HA om deze omvormers te integreren?

• HuismAndré

HuismAndré

Geen matches
RobertMe schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:54:
[...]

"In" HA kan natuurlijk ook. Als ZHA gebruikt wordt kun je daar ook groepen en scenes in maken meen ik (groepen sowieso). Die zijn natuurlijk ook prima. Maar idd niet via de "standaard" HA route de groepen en scenes aanmaken.
Persoon in kwestie gaf aan Zigbee2MQTT te gaan gebruiken (dus ZHA is niet aan de orde). En dán in de enige goeie plek natuurlijk Z2M zelf. ;-)

• CappieL
Geen matches
@mrwolf Ik heb geen ervaring met GoodWe, maar volgens deze site heb je een Export Limit-entiteit waarmee je het vermogen de omvormer kunt knijpen.

Ben zelf op zoek naar zo'n functie voor mijn Enphase installatie.

[ Voor 13% gewijzigd door CappieL op 09-02-2026 13:15 ]

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:52

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Geen matches
CappieL schreef op maandag 9 februari 2026 @ 13:14:
@mrwolf Ik heb geen ervaring met GoodWe, maar volgens deze site heb je een Export Limit-entiteit waarmee je het vermogen de omvormer kunt knijpen.

Ik heb een Goodwe omvormer en kan bevestigen dat die functie erop zit in HA.

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18:51
Geen matches
CappieL schreef op maandag 9 februari 2026 @ 13:14:
@mrwolf

Kijk hier eens: WillemP22 in "[Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica"

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 17:22

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Matched: live
mrwolf schreef op maandag 9 februari 2026 @ 13:04:
Ik sta op het punt om zonnepanelen (en ergens begin volgend jaar een thuisaccu) aan te schaffen. Nu wil ik hierbij een stringomvormer kiezen die zo probleemloos mogelijk lokaal uit te lezen en aan te sturen is op basis van energietarieven. Ik lees goede ervaringen (maar net zo goed ook problematische) met GoodWe en Solis, maar er zijn er vast nog meer. Wat is jullie ervaring qua stabiliteit en mogelijkheden binnen HA om deze omvormers te integreren?
Voor GoodWe bestaat er een HA integratie.
https://www.home-assistant.io/integrations/goodwe/

Je hebt dan met HA over je LAN (WiFi) contact met de GoodWe inverter.
Alleen zoals vermeld, verstoort deze integratie het contact met de GoodWe SEMS portal, zodat daar geen (live) gegevens meer te zien zijn. De GoodWe inverter heeft wel een geheugen (met 5 minuten waarden), die je later kunt laten uitlezen, als je de HA polling stopt.
Ik laat nu elke avond de HA polling eerder stoppen, zodat vanuit het geheugen, de portal weer aangevuld wordt. Zo heb ik altijd een historisch overzicht van de opbrengst van mijn GoodWe inverter in de portal.
(De GoodWe servers staan nu al een paar jaar in Duitsland, zodat je geen verbinding meer hoeft te maken met China, wat vaak problemen gaf)

Ik kan de 'grid limit' instellen via HA, maar bij een limit onder de 25% gaat dit niet erg goed.
Mijn 4k inverter heeft wat moeite onder de 1000 W om het vermogen mooi stabiel te houden
(er zijn wel 12 panelen aan een string aangesloten op de inverter).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BPGlPALgWM-dG76m1miZ9T_-ryo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/YMAccMdZ17NH40EqoxlapYF3.jpg?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door PeteSplit op 09-02-2026 14:14 ]

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• badkuip
Geen matches
Ik ben wat aan het experimenteren met conditional cards: card meot alleen getoond worden wanneer de conditie True is.
Het werkt an sich maar ik zou graag willen dat de card het halve formaat behoud wat ie voorheen ook had. Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O2NdunkG6D-w6TKLmIfTJJDfoWs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vzcp6zdeii8TQPuXlMUWJTIY.png?f=fotoalbum_large
Hier wordt Afwezig getoond wanneer men afwezig is. Je ziet dat ie even breed is als Gasten in huis en de Thermostaat bij elkaar.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
type: grid
cards:
  - type: heading
    heading: Algemeen
    heading_style: title
  - type: conditional
    conditions:
      - condition: state
        entity: input_boolean.away
        state_not: "off"
    card:
      type: custom:mushroom-entity-card
      entity: input_boolean.away
      primary_info: name
      name: Afwezig
      icon: mdi:home
      layout: horizontal
  - type: custom:mushroom-entity-card
    entity: input_boolean.gasten_in_huis
    icon: mdi:account-multiple
    tap_action:
      action: toggle
  - type: conditional
    conditions:
      - condition: state
        entity: sensor.afvalinfo_thuis_trash_type_tomorrow
        state_not: geen
    card:
      type: custom:mushroom-entity-card
      entity: sensor.afvalinfo_thuis_trash_type_tomorrow
      primary_info: name
      name: Vuilnisbak morgen
  - type: custom:mushroom-climate-card
    entity: climate.verwarming
    show_temperature_control: true
    fill_container: false
    icon_type: icon
    hold_action:
      action: more-info
  - type: custom:mushroom-media-player-card
    entity: media_player.living_room
    use_media_info: false
    media_controls: []
    volume_controls:
      - volume_buttons
    show_volume_level: true
    tap_action:
      action: toggle
    collapsible_controls: true
    hold_action:
    double_tap_action:
Toen Afwezig nog niet conditional was, was ie even breed als een van de twee cards daaronder. Hoe krijg ik dat weer voor elkaar?

[ Voor 66% gewijzigd door badkuip op 09-02-2026 14:21 ]

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Geen matches
Ik heb een Solis omvormer die ik rechtstreeks uitlees met een python script en met MQTT naar HA push. Wifi stick omgebouwd naar modbus, werkt 10x beter dan die portal van hen (die was superbrak een aantal jaren geleden)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:44
Geen matches
Zijn er hier meer mensen waar sinds gisteren de buienradar integratie geen data meer ververst?

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:25
Geen matches
Panzer_V schreef op maandag 9 februari 2026 @ 15:19:
Zijn er hier meer mensen waar sinds gisteren de buienradar integratie geen data meer ververst?
heb ik ook, nog niet gekeken of er bugs bekend zijn.

• Hmmbob
Geen matches
KNMI had wat problemen met de API vandaag, misschien is dit een bij-effect

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:25
Geen matches
Hmmbob schreef op maandag 9 februari 2026 @ 15:21:
Dat (b)lijkt zo te zijn:
Hi, the reason for the outage is that the knmi source is down. https://developer.dataplatform.knmi.nl/news
when knmi is up again it should work again.

• Panzer_V
Geen matches
Dank _/-\o_

• mrwolf
  • Niet online
Geen matches
Oogje schreef op maandag 9 februari 2026 @ 15:08:
[...]

Ik heb een Solis omvormer die ik rechtstreeks uitlees met een python script en met MQTT naar HA push. Wifi stick omgebouwd naar modbus, werkt 10x beter dan die portal van hen (die was superbrak een aantal jaren geleden)
En kun je hiermee ook de opbrengst van de zonnepanelen inperken, of is dit read-only?

• unconnected
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:02
Geen matches
Hmmbob schreef op maandag 9 februari 2026 @ 15:21:
https://github.com/home-assistant/core/issues/157784
Voor als iemand de status zelf nog wil controleren :P

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Geen matches
Als je kwaliteit wil en iets Europees (Duits): SMA
Het grote SMA topic

@AUijtdehaag kan daar vast meer over vertellen, hij heeft die van hem ook in Home Assistant hangen geloof ik.

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Geen matches
mrwolf schreef op maandag 9 februari 2026 @ 15:33:
[...]

En kun je hiermee ook de opbrengst van de zonnepanelen inperken, of is dit read-only?
Ik kan ook vast registers schrijven maar daar ben ik nog niet ingedoken.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Geen matches
Even op marktplaats kijken voor een SMA omvormer (1AV41 of en 3AV40)
Installers ww resetten kan vrij makkelijk tegenwoordig. Vraag wel of die is verwijderd uit sunnyportal
https://github.com/fonske/SMA_inverter_logging

En 3 marsteks Venus E v3 erbij kopen. Ook modbus tcp via HA en nodered aansturing

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Hmmbob
Geen matches
Duurt wel lang trouwens, want de NL-Weather integratie (die rechtstreeks bij het KNMI de data vandaan haalt - staat ook in HACS) heeft sinds 11:35 weer gewoon data:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dalf5t-i-8ZcEKtNpnRVYn2iReI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FkJskkW4EbECYFGyEIijpK1K.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door Hmmbob op 09-02-2026 16:29 ]

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Geen matches
badkuip schreef op maandag 9 februari 2026 @ 14:17:
Ik ben wat aan het experimenteren met conditional cards: card meot alleen getoond worden wanneer de conditie True is.
Het werkt an sich maar ik zou graag willen dat de card het halve formaat behoud wat ie voorheen ook had.

(...)

Toen Afwezig nog niet conditional was, was ie even breed als een van de twee cards daaronder. Hoe krijg ik dat weer voor elkaar?
Gebruik de custom card rechtstreeks, en dan voorwaarden instellen d.m.v. visibility / zichtbaarheid i.p.v. via card: conditional.

https://www.home-assistan...ntrol-visibility-of-cards

[ Voor 7% gewijzigd door verjager op 09-02-2026 21:27 ]

• mrwolf
  • Niet online
Geen matches
AUijtdehaag schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:05:
[...]

Even op marktplaats kijken voor een SMA omvormer (1AV41 of en 3AV40)
Installers ww resetten kan vrij makkelijk tegenwoordig. Vraag wel of die is verwijderd uit sunnyportal
https://github.com/fonske/SMA_inverter_logging

En 3 marsteks Venus E v3 erbij kopen. Ook modbus tcp via HA en nodered aansturing
Helaas kan ik het niet zelf installeren, dus die route (via MP) gaat helaas niet. De Marsteks zijn wel weer heel interessant voor later dit jaar.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:16
Geen matches
krijn1985 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 15:21:
[...]

heb ik ook, nog niet gekeken of er bugs bekend zijn.
Hier ook, weerstation de bilt. Heb gekeken op github maar er is nog geen issue aangemaakt. Zie ook geen foutmelding in de logfiles? Aha, storing bij het KNMI dus zal wel vanzelf worden opgelost.

[ Voor 9% gewijzigd door Vaevictis_ op 10-02-2026 07:42 ]

• Panzer_V
Geen matches
Vaevictis_ schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 07:39:
[...]

Hier ook, weerstation de bilt. Heb gekeken op github maar er is nog geen issue aangemaakt. Zie ook geen foutmelding in de logfiles? Aha, storing bij het KNMI dus zal wel vanzelf worden opgelost.
De storing bij het KNMI zou al sinds gisterenmiddag opgelost zijn. Nu de buienradar api nog.... iemand die weet of/hoe je daar een melding kan maken?

• Vaevictis_
Geen matches
Panzer_V schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 08:35:
[...]

De storing bij het KNMI zou al sinds gisterenmiddag opgelost zijn. Nu de buienradar api nog.... iemand die weet of/hoe je daar een melding kan maken?
Heb het contactformulier ingevuld even afwachten of er een antwoord komt.

• Vaevictis_
Geen matches
Vaevictis_ schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 08:51:
[...]

Heb het contactformulier ingevuld even afwachten of er een antwoord komt.

[ Voor 39% gewijzigd door Vaevictis_ op 10-02-2026 09:24 ]

• ngommers
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:30
(jarig!)
Geen matches
Septillion schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:38:
@ngommers Voordeel is dat het direct in HA zit en er geen limitatie is wat te koppelen is.

Wat een nadeel kan zijn, je kan de Hue app niet meer gebruiken. Maar als je alles al via HA deed is dat niet zo erg.
CappieL schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:39:
[...]

Dank met z'n 70 lampen en wat accessoires was het een klusje maar ik ben over. enige wat ik nog niet volledig over heb zijn de scenes. Maar werkt wel als een speer.

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:46

Vos

AFCA

Geen matches
Antonio di schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 13:42:
[...]

Ik herken dit ook. Ik woon op 10 km van KNMI in de Bilt en krijg o.a. de temperatuur vandaar omdat er geen KNMI meetstation in mijn plaats is.
Mogelijke oplossingen;
- Kijken of iemand in jouw woonplaats een eigen weerstation heeft en de data hiervan publiceert,
..via bijv. een website. Dit Home Assistant (HA) infietsen
- Kijken of er er bij jouw heel dicht in de buurt een "Shenzhen Fine Offset Electronics Co., Ltd.", (FOSHK) eigen
..merk Ecowitt of een van de vele klonen/rebrands weerstation is en dit 'vrij niet versleutelde" signaal van zo'n
..unit met een gateway van hun oppikken en HA in fietsen met de HA integratie Ecowitt.
- Zelf een weerstation (of deel) nemen met een interface naar HA, bijv. Ecowitt.

Zie voor Ecowitt e.d. ook review:
Ecowitt GW2000 Gateway LAN/Wifi with Barometric, Temperature, Humidity review door Antonio di
Ik heb het inmiddels opgelost door te scrapen van een weerstation hier dicht in de buurt. Werkt prima :)

• unconnected
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:02
Geen matches
Panzer_V schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 08:35:
[...]

Buienradar is inmiddels weer terug :P

• badkuip
Geen matches
verjager schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:31:
[...]

Gebruik de custom card rechtstreeks, en dan voorwaarden instellen d.m.v. visibility / zichtbaarheid i.p.v. via card: conditional.

https://www.home-assistan...ntrol-visibility-of-cards
Bedankt voor de tip. Eindelijk kan ik die mushroom cards gaan vervangen voor tile cards, wat veel beter is denk ik.

Over de tile cards, gesproken, is er een lijst van features voor specifieke apparaten?
Voor de tile card van de thermostaat kan je een plusje en minnetje op de card krijgen door feature type target-temperature in te voeren:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
type: tile
entity: climate.verwarming
name:
  type: entity
show_entity_picture: false
vertical: false
features:
  - type: target-temperature
features_position: bottom
Ik ben er achter gekomen na te Googlen, maar is er ook een lijst van dergelijke features?
De volgende in de rij is de tile card voor een media player namelijk...

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Topicstarter
Geen matches
@badkuip Via de UI kan je ze gewoon aanklikken.

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Geen matches
badkuip schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 13:34:
Bedankt voor de tip. Eindelijk kan ik die mushroom cards gaan vervangen voor tile cards, wat veel beter is denk ik.

Over de tile cards, gesproken, is er een lijst van features voor specifieke apparaten?

(...)

Ik ben er achter gekomen na te Googlen, maar is er ook een lijst van dergelijke features?
De volgende in de rij is de tile card voor een media player namelijk...
Een overzicht staat op https://www.home-assistant.io/dashboards/features/
Het hangt af van de sensor wat er allemaal beschikbaar is.

Waar mogelijk doe ik nu ook alles met tile cards.
Een simpele grafiek kan hiermee ook (i.p.v. met type: sensor).

En soms gecombineerd d.m.v. een custom:vertical-stack-in-card:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5j9DM68qUEHgq4Eget0MUkXRo60=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tqKzDkSsR4wUobaBieBJw1ob.jpg?f=user_large
Pagina: 1 ... 374 375 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.