mrwolf schreef op maandag 9 februari 2026 @ 13:04:
Ik sta op het punt om zonnepanelen (en ergens begin volgend jaar een thuisaccu) aan te schaffen. Nu wil ik hierbij een stringomvormer kiezen die zo probleemloos mogelijk lokaal uit te lezen en aan te sturen is op basis van energietarieven. Ik lees goede ervaringen (maar net zo goed ook problematische) met GoodWe en Solis, maar er zijn er vast nog meer. Wat is jullie ervaring qua stabiliteit en mogelijkheden binnen HA om deze omvormers te integreren?
Voor GoodWe bestaat er een HA integratie.
https://www.home-assistant.io/integrations/goodwe/
Je hebt dan met HA over je LAN (WiFi) contact met de GoodWe inverter.
Alleen zoals vermeld, verstoort deze integratie het contact met de GoodWe SEMS portal, zodat daar geen (
live) gegevens meer te zien zijn. De GoodWe inverter heeft wel een geheugen (met 5 minuten waarden), die je later kunt laten uitlezen, als je de HA polling stopt.
Ik laat nu elke avond de HA polling eerder stoppen, zodat vanuit het geheugen, de portal weer aangevuld wordt. Zo heb ik altijd een historisch overzicht van de opbrengst van mijn GoodWe inverter in de portal.
(De GoodWe servers staan nu al een paar jaar in Duitsland, zodat je geen verbinding meer hoeft te maken met China, wat vaak problemen gaf)
Ik kan de 'grid limit' instellen via HA, maar bij een limit onder de 25% gaat dit niet erg goed.
Mijn 4k inverter heeft wat moeite onder de 1000 W om het vermogen mooi stabiel te houden
(er zijn wel 12 panelen aan een string aangesloten op de inverter).
[
Voor 6% gewijzigd door
PeteSplit op 09-02-2026 14:14
]
LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)