Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 391 392 Laatste
Acties:

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Geen matches
Ben(V) schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:12:
[...]

Gebruik al een paar jaar deze (de Zigbee versie).
Werkt perfect
https://nl.aliexpress.com/item/1005008579941133.html
Geez wat een tracking in de URL...

En hoe vind je die remote vergelijkbaar?

Ikea Symfonisk:
Afbeeldingslocatie: https://www.ikea.com/my/en/images/products/symfonisk-sound-remote-gen-2__1112597_pe871228_s5.jpg

Wat jij linkt:
Afbeeldingslocatie: https://ae-pic-a1.aliexpress-media.com/kf/S0d2483b4e4584b1d9ad7a15b87113a13o.jpg?has_lang=1&ver=2_960x960q75.jpg_.avif

Dan lijkt elke 4 button wall switch nog beter dan die wat jij linkt. En nouja, dan mis je nog steeds heel veel knoppen. Want de Symfonisk heeft er 7 (incl op in ieder geval 2 stuks ook een double en long press optie, dus zeker 11 acties).

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:30
Geen matches
Ik probeer mijn zonneproductie als lux-sensor te gebruiken voor het sluiten van de screens. Ik heb nu de volgende code als template trigger in de automation:
Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
{% set opwek = states('sensor.saj_current_power') | float(0) %}

{% set uur = now().hour %}
{% set drempels = {
  6: 0,
  7: 100,
  8: 300,
  9: 2000,
  10: 3000,
  11: 3000,
  12: 3000,
  13: 3000,
  14: 3000,
  15: 3000,
  16: 3000,
  17: 2000,
  18: 1000,
  19: 0,
  20: 0
} %}
{% if is_number(opwek) %}
  {% if uur in drempels %}
  {% set drempel = drempels[uur] %}
  {{ drempel > 0 and opwek > drempel }}
  {% endif %}
{% endif %}
Af en toe valt de verbinding met de omvormer weg, waardoor deze unavailable wordt. Als er dan weer verbinding is, dan triggert deze weer. Is dat te voorkomen via een template trigger?
Alternatief is dat ik een binaire sensor maak met als extra opties:
YAML:
1
2
3
not_from:
      - "unavailable"
      - "unknown"

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 23-04-2026 16:31 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• Septillion
  • Laatst online: 16:51

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Geen matches
@manusjevanalles Is dat je trigger?

Want je zou ook gewoon kunnen triggeren om state change van sensor.saj_current_power en dan
YAML:
1
2
3
4
5
6
not_from:
  - unavailable
  - unknown
not_to:
  - unavailable
  - unknown
En dan vervolgens je template als conditie gebruiken.

Template kan je laatste deel versimpelen in:
Django/Jinja:
1
{{ opwek > drempels.get(uur, 0) }}
Gezien je al een default op je float filter hebt en ik niet verwacht dat opwek ooit negatief is.

[ Voor 25% gewijzigd door Septillion op 23-04-2026 16:44 ]

• manusjevanalles
Geen matches
Septillion schreef op donderdag 23 april 2026 @ 16:35:

Want je zou ook gewoon kunnen triggeren om state change van sensor.saj_current_power en dan
YAML:
1
2
3
4
5
6
not_from:
  - unavailable
  - unknown
not_to:
  - unavailable
  - unknown

Django/Jinja:
1
Gezien je al een default op je float filter hebt en ik niet verwacht dat opwek ooit negatief is.
De eerste code is mijn complete template trigger. Zou hij bij een state trigger dan zo worden? Nadeel is dat ik het liefst heb dat hij een paar minuten boven een bepaalde opwekdrempel zit, om klapperen te voorkomen bij een klein wolkje. En met dezw state trigger triggert hij heel frequent omdat de verbinding best vaak even wegvalt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
trigger: state
entity_id:
  - sensor.saj_current_power
not_from:
  - unavailable
  - unknown
not_to:
  - unavailable
  - unknown
en dan de template als condition:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
{% set opwek = states('sensor.saj_current_power') | float(0) %}

{% set uur = now().hour %}
{% set drempels = {
  6: 0,
  7: 100,
  8: 300,
  9: 2000,
  10: 3000,
  11: 3000,
  12: 3000,
  13: 3000,
  14: 3000,
  15: 3000,
  16: 3000,
  17: 2000,
  18: 1000,
  19: 0,
  20: 0
} %}

[ Voor 3% gewijzigd door manusjevanalles op 23-04-2026 17:12 ]

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:17
Geen matches
RobertMe schreef op donderdag 23 april 2026 @ 14:18:
[...]

Geez wat een tracking in de URL...

En hoe vind je die remote vergelijkbaar?

Ikea Symfonisk:
[Afbeelding]

Wat jij linkt:
[Afbeelding]

Dan lijkt elke 4 button wall switch nog beter dan die wat jij linkt. En nouja, dan mis je nog steeds heel veel knoppen. Want de Symfonisk heeft er 7 (incl op in ieder geval 2 stuks ook een double en long press optie, dus zeker 11 acties).
Mijn link heeft er 12, plus nog een ledje zodat je kunt zien wat hij doet
Voor elke knop.
  1. Single click
  2. Double click
  3. Lang press
En in mijn ogen functioneler dan dat lelijke, slecht in de hand liggende Ikea ding dat ook nog niet meer te koop is.
Maar ieder zijn smaak.

[ Voor 9% gewijzigd door Ben(V) op 23-04-2026 19:16 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• manusjevanalles
Geen matches
Septillion schreef op donderdag 23 april 2026 @ 16:35:

YAML:
1
2
3
4
5
6
not_from:
  - unavailable
  - unknown
not_to:
  - unavailable
  - unknown

Django/Jinja:
1
Wat ik hoop te bereiken is dat indien de productie voor een bepaald uur boven de drempel is voor 5 minuten, hij dan triggert. En de connectiedrops negeert en dan niet opnieuw die 5 minuten gaat tellen. Hij verliest vaak de verbinding (wifi net op het randje), jouw voorstel voor een state trigger geeft continu triggers.

[ Voor 6% gewijzigd door manusjevanalles op 23-04-2026 19:41 ]

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Geen matches
Ben(V) schreef op donderdag 23 april 2026 @ 19:14:
[...]

Mijn link heeft er 12, plus nog een ledje zodat je kunt zien wat hij doet
Voor elke knop.
  1. Single click
  2. Double click
  3. Lang press
En in mijn ogen functioneler dan dat lelijke, slecht in de hand liggende Ikea ding dat ook nog niet meer te koop is.
Maar ieder zijn smaak.
De Ikea heeft natuurlijk een andere use case. Die gebruik je niet in de hand. Die leg / plak je ergens en daarna kun je er gewoon op rammen, zonder in de hand te pakken. Daarom ook de grote knoppen bv. En double / long press is natuurlijk ook onhandig. Ik gebruik ze bij bepaalde remotes wel. Maar dedicated knoppen zijn natuurlijk handiger. Zoals bv de volume +/-. Beetje onhandig als je een grotere aanpassing wilt doen en je daardoor steeds double clicks triggerd i.p.v. 2 (single) clicks. En dus ook dat dedicated knoppen een duidelijke functionaliteit hebben (incl symbool bij de Symfonisk). Alleen de "." en ".." knoppen hebben double click en long press. Maar dat zijn dan ook al "universele" knoppen. De rest staat allemaal een eenduidig symbool op.

En ja, ik gebruik de mijne ook voor media. Met "." kan ik de NVidia Shield aan en uit zetten (+ long press stuurt via adb een shutdown en schakelt de slimme stekker weer uit. En double click toggled de stekker van de subwoofer), met ".." kan ik of Spotify of radio op de Denon AVR starten. Volume +/- gaan altijd naar de Denon. En play/pause, rewind en fast forward gaan conditioneel of naar de Shield of naar de AVR of nar Spotify, afhankelijk van de actieve media_player.
Met zo'n universele afstandsbediening met 4 ongemarkeerde knoppen zou ik toch regelmatig moeten denken welke knop(pen combinatie) nodig zou zijn voor een actie.

En voor uitgebreide bediening (D-pad) gebruik ik uiteraard gewoon een echte afstandsbediening. Maar de Symfonisk ligt altijd bij de hand en met de grote knoppen makkelijk snel in te duwen. Plus dat het dan één afstandsbediening is die meerdere apparaten kan aansturen afhankelijk van de actieve mediaspeler. De afstandsbediening van de TV/Shield kan ik niet de AVR mee bedienen en vise versa. (Op volume control over CEC na dan).
Pagina: 1 ... 391 392 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.