Ben(V) schreef op donderdag 23 april 2026 @ 19:14:
[...]
Mijn link heeft er 12, plus nog een ledje zodat je kunt zien wat hij doet
Voor elke knop.
- Single click
- Double click
- Lang press
En in mijn ogen functioneler dan dat lelijke, slecht in de hand liggende Ikea ding dat ook nog niet meer te koop is.
Maar ieder zijn smaak.
De Ikea heeft natuurlijk een andere use case. Die gebruik je niet in de hand. Die leg / plak je ergens en daarna kun je er gewoon op rammen, zonder in de hand te pakken. Daarom ook de grote knoppen bv. En double / long press is natuurlijk ook onhandig. Ik gebruik ze bij bepaalde remotes wel. Maar dedicated knoppen zijn natuurlijk handiger. Zoals bv de volume +/-. Beetje onhandig als je een grotere aanpassing wilt doen en je daardoor steeds double clicks triggerd i.p.v. 2 (single) clicks. En dus ook dat dedicated knoppen een duidelijke functionaliteit hebben (incl symbool bij de Symfonisk). Alleen de "." en ".." knoppen hebben double click en long press. Maar dat zijn dan ook al "universele" knoppen. De rest staat allemaal een eenduidig symbool op.
En ja, ik gebruik de mijne ook voor media. Met "." kan ik de NVidia Shield aan en uit zetten (+ long press stuurt via adb een shutdown en schakelt de slimme stekker weer uit. En double click toggled de stekker van de subwoofer), met ".." kan ik of Spotify of radio op de Denon AVR starten. Volume +/- gaan altijd naar de Denon. En play/pause, rewind en fast forward gaan conditioneel of naar de Shield of naar de AVR of nar Spotify, afhankelijk van de actieve media_player.
Met zo'n universele afstandsbediening met 4 ongemarkeerde knoppen zou ik toch regelmatig moeten denken welke knop(pen combinatie) nodig zou zijn voor een actie.
En voor uitgebreide bediening (D-pad) gebruik ik uiteraard gewoon een echte afstandsbediening. Maar de Symfonisk ligt altijd bij de hand en met de grote knoppen makkelijk snel in te duwen. Plus dat het dan één afstandsbediening is die meerdere apparaten kan aansturen afhankelijk van de actieve mediaspeler. De afstandsbediening van de TV/Shield kan ik niet de AVR mee bedienen en vise versa. (Op volume control over CEC na dan).